Rawatan buasir 3 darjah. Kaedah dan ciri

Utama Gastrik

Buasir adalah salah satu penyakit yang paling tidak menyenangkan yang menjadikan kehidupan pesakit menjadi siksaan yang nyata, terutamanya jika dia tidak dirawat sejak gejala pertama muncul. Penyakit ini tidak mempunyai kaitan jantina yang jelas - ia juga sering didiagnosis pada lelaki dan wanita. Setelah muncul sekali, gejala penyakit ini memberi tahu anda lebih kerap dan lebih kerap, dan jika anda tidak mengambil tindakan, buasir tahap 3 mungkin timbul, di mana rasa sakit akan menemani pesakit hampir selalu.

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini

Buasir tergolong dalam patologi vaskular, dan oleh itu kejadiannya pada 90% kes disebabkan oleh kesan buruk dari pelbagai aspek pada saluran darah di kawasan pelvis. Intipati penyakit ini terdiri daripada gangguan peredaran darah di vena dan arteri rektum, di mana aliran keluar darah vena terganggu. Sekiranya terdapat buasir tahap 3, pesakit mengalami peningkatan yang kuat pada urat simpul, yang, dengan sedikit tekanan, jatuh dari dubur ke luar.

Penyebab penyakit yang paling biasa adalah:

  • diet tidak sihat, yang berdasarkan makanan halus, rendah serat;
  • kecenderungan sembelit;
  • kekurangan pergerakan;
  • kekurangan atau kekurangan kebersihan perineum;
  • kehamilan dan kelahiran anak;
  • mengangkat berat;
  • tabiat buruk - penggunaan alkohol dan tembakau.

Sudah tentu, fenomena ini tidak dapat secara bersamaan membawa kepada pembentukan buasir tahap ketiga, namun, inilah yang memprovokasi kelemahan dinding vaskular, dan dengan pengaruh yang berpanjangan pada tubuh, mereka menyumbang kepada perkembangan penyakit hingga tahap 3..

Gejala buasir pada peringkat 3

Gejala, yang berbeza dalam buasir kelas 3, timbul akibat perubahan mendalam pada dinding vaskular dan corpora cavernosa di rektum. Oleh kerana lemah, simpul tidak lagi dapat dipegang pada posisi normal, dan jatuh dari dubur pada tekanan yang sedikit: ketika batuk dan bersin, pergerakan tiba-tiba (melompat, misalnya). Mengosongkan berubah menjadi siksaan yang sama sekali, kerana rasa sakit menjadi sangat kuat, dan ia tidak mereda selama beberapa jam setelah menggunakan tandas.

Selain itu, rasa sakit boleh berlaku ketika berjalan dan duduk. Ini disebabkan oleh fakta bahawa buasir kelas 3 boleh menjadi rumit oleh trombosis (dengan rasa sakit menjadi lebih sengit dan berpanjangan), keradangan mukosa saluran dubur, kulit kawasan perianal, atau lemak subkutan. Pendarahan pada tahap buasir ini sangat kerap berlaku, kerana dinding pembuluh menjadi lebih tipis daripada pada peringkat awal perkembangan penyakit ini.

Sekiranya tidak ada terapi, penyakit ini berubah menjadi buasir kronik darjah 3. Bentuk penyakit ini dicirikan oleh tempoh penurunan gejala dan penyambungannya semula. Penting untuk tidak melewatkan saat ini dan berjumpa doktor, walaupun penyakitnya telah reda, dan gejala-gejala tersebut telah menjadi sensasi yang tidak selesa. Penting bagi pesakit untuk memahami bahawa buasir bukan milik penyakit yang dapat hilang sendiri - ia akan berkembang lebih jauh, yang penuh dengan banyak komplikasi serius.

Kemungkinan komplikasi buasir kelas 3

Dengan peralihan penyakit ke tahap ketiga, banyak risiko muncul, termasuk peralihan penyakit yang cepat ke tahap 4 dan berlakunya komplikasi berikut:

  • pelanggaran asas buasir;
  • trombosis urat hemoroid;
  • paraproctitis dengan pembentukan fistula;
  • pendarahan yang meluas.

Fenomena yang disenaraikan memerlukan rawatan segera di hospital, dan dihapuskan hanya dengan campur tangan pembedahan..

Kaedah rawatan buasir pada 3 peringkat

Penyakit seperti buasir kelas 3, rawatan melibatkan kompleks. Ia mesti merangkumi terapi simptomatik, rawatan vaskular dan normalisasi fungsi usus. Di samping itu, kebanyakan pesakit yang didiagnosis dengan tahap ketiga buasir ditunjukkan rawatan pembedahan atau invasif minimum dengan kaedah berikut:

  • ligasi buasir dengan cincin lateks;
  • pembasmian buasir;
  • hemorrhoidectomy;
  • penyingkiran buasir dengan laser atau arus frekuensi tinggi;
  • krioterapi;
  • inframerah atau electrocoagulation buasir (yang terakhir jarang digunakan).

Setiap prosedur ini mempunyai ciri-ciri yang membolehkannya digunakan dalam situasi yang berbeza. Jadi, kaedah membuang buasir dengan laser dan pembekuan frekuensi tinggi adalah berkesan dan mudah dari segi pemulihan. Mereka boleh digunakan untuk sebarang ukuran simpul dan bahkan untuk pendarahan dari urat hemoroid..

Rajah. 3 Tahap ligasi buasir menggunakan cincin lateks.
Kaedah paling mudah, paling popular dan berkesan untuk merawat buasir tahap 2 - 3.

Latex ligation dan dearterisation juga merupakan prosedur yang cukup berkesan yang digunakan untuk menghilangkan patologi seperti buasir tahap 3 - rawatan dengan penggunaannya berjaya dalam kebanyakan kes, tetapi mereka mempunyai lebih banyak kontraindikasi daripada penyingkiran laser dari pleksus vena, dan juga membawa risiko pendarahan atau keradangan mukosa.

Pembekuan saluran yang membekalkan buasir adalah kaedah lain yang popular untuk menghilangkan penyakit ini, yang membolehkan anda menghilangkan gejala penyakit dalam beberapa jam setelah prosedur. Hemorrhoidectomy juga mempunyai kesan paling radikal - prosedur radikal yang terdiri dalam menghilangkan plexus hemoroid menggunakan kaedah klasik (dengan pisau bedah) atau menggunakan laser atau pisau bedah frekuensi tinggi.

Rajah. Tahap operasi hemorrhoidectomy, jahitan dan ligasi arteri hemorrhoidal, yang disebut "kaki nod hemorrhoidal".

Penting untuk diingat bahawa rawatan buasir kelas 3 tanpa pembedahan (pembedahan atau invasif minimum) adalah mitos. Tidak satu ubat pun dapat mengembalikan kapal di rektum ke keadaan semula jadi yang sihat. Dalam kes ini, kaedah rawatan invasif minimum adalah yang paling tidak trauma. Sekiranya penyakit itu dibawa ke tahap ketiga, pesakit akan cepat atau lambat beralih kepada doktor pakar bedah untuk meminta pertolongan.

Pemakanan untuk buasir 3 darjah

Normalisasi pemakanan adalah syarat penting untuk menghilangkan buasir kelas 3. Walaupun pesakit menjalani pembedahan, pemakanan akan menentukan keadaannya dalam masa terdekat (dalam tempoh selepas operasi) dan sekurang-kurangnya 2 - 3 bulan selepas rawatan. Jadi, walaupun kesalahan kecil dalam menyusun menu boleh berubah menjadi sembelit atau cirit-birit, yang akan mencetuskan pemburukan buasir atau munculnya nod baru.

Untuk mengelakkannya, disarankan untuk mematuhi prinsip pemakanan berikut:

  • berhenti minum alkohol, kopi dan minuman berkarbonat - mereka melemahkan saluran darah dan merengsakan usus;
  • jangan makan makanan pedas dan pedas - mereka merengsakan usus dan memprovokasi gangguan najis;
  • memperkayakan diet dengan serat - ia terkandung dalam buah-buahan segar, sayur-sayuran dan bijirin gelap;
  • tambahkan minyak sayuran ke menu - dalam bentuk pembalut untuk bijirin dan salad, ia akan menyumbang kepada peningkatan peristalsis;
  • minum sekurang-kurangnya 2 liter air sehari.

Dalam tempoh selepas operasi, diet harus sekeras mungkin. Bubur (barli oat atau mutiara, lebih disukai berlendir), kaldu lemah dari daging ayam tanpa lemak (tanpa kulit!), Sayuran, jus dan teh rebus atau puri, roti gandum dibenarkan untuk digunakan dalam makanan. Selepas seminggu, menu dapat dipelbagaikan.

Cara mendapatkan perundingan dengan proctologist

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai rawatan buasir kelas 3 dari pakar kami. Untuk melakukan ini, isikan borang hubungan dengan proctologist di bawah. Rumuskan soalan yang paling khusus atau jelaskan masalah anda dengan tepat dan tinggalkan alamat e-mel anda.

Rawatan buasir tahap 2 dan 3 - teknik invasif minimum

Buasir boleh menyebabkan najis berdarah, gatal-gatal, dan ketidakselesaan mulai dari sakit dubur ringan hingga teruk. Semasa merawat buasir tahap 1-3, cadangan standard biasanya ditawarkan berdasarkan perubahan gaya hidup, tabiat makan dan penghidratan. Saranan ini tetap berlaku selama Tahap 4, walaupun keputusan untuk memilih kaedah rawatan paling sering menumpukan pada keperluan untuk hemorrhoidectomy. Tetapi pada tahap 2-3, kaedah invasif minimum untuk menghilangkan buasir adalah mungkin..

Baca dalam artikel ini:

Perhatikan simptom buasir

Buasir - penyakit yang disertai dengan pengembangan urat hemoroid, serta pembentukan nod di rektum. Prosesnya sering rumit oleh trombosis, keradangan.

Buasir adalah penyebab keluhan rektum dan dubur yang paling biasa. Gejala yang paling biasa adalah:

  • pendarahan yang tidak menyakitkan,
  • gatal dubur,
  • sakit,
  • bengkak dan rasa benjolan di dubur dikaitkan dengan buasir yang meradang.

Penting untuk diingat bahawa pendarahan rektum atau darah di dalam najis anda tidak pernah normal, dan walaupun disebabkan oleh sebab yang agak ringan seperti buasir, penyebab yang lebih serius boleh mengancam nyawa. Ini termasuk pendarahan dari bisul, diverticulitis, penyakit radang usus, dan tumor. Sekiranya pendarahan rektum berlaku, penting untuk berjumpa dengan profesional penjagaan kesihatan anda atau dapatkan bantuan perubatan kecemasan. Ini sangat penting sekiranya orang itu mengambil pengencer darah.

Buasir dalaman

Apabila buasir dalaman meradang, ia boleh menyebabkan pembengkakan. Ini dengan sendirinya tidak menimbulkan rasa sakit kerana tidak ada serat sakit yang melekat pada urat di atas garis pektinat. Menghilangkan najis yang keras dapat mengikis lapisan halus buasir, menyebabkan pendarahan tanpa rasa sakit. Walau bagaimanapun, buasir yang membengkak juga dapat meregangkan otot-otot yang mengelilingi rektum dan dubur, menyebabkan rasa sakit, terutama jika mereka menonjol atau berlanjutan melalui dubur. Badan asing dapat dirasakan di ambang dubur. Buasir dalaman boleh menyebabkan trombosis (bekuan), mengakibatkan kesakitan yang teruk.

Buasir yang meradang dapat mengeluarkan lendir, yang dapat mengobarkan kulit di sekitar dubur, menyebabkan gatal dan terbakar. Walau bagaimanapun, penyebab gatal lain juga perlu dibezakan: ragi dan jangkitan kulit lain, parasit seperti cacing kremi.

Yang paling penting, darah di dalam najis anda tidak boleh diabaikan. Gejala ini boleh menjadi tanda barah usus besar. Juga, gatal dubur atau pendarahan tidak selalu menjadi gejala buasir. Ini boleh menjadi tanda tumor dubur..

Buasir luar

Ia berkelakuan berbeza, kerana simpul ditutup dengan "kulit normal" dan dikaitkan dengan serat sakit. Buasir luar berdenyut berlaku apabila urat yang mendasari pembekuan buasir menyebabkan kesakitan teruk akibat peregangan kulit yang cepat meliputi buasir.

Benjolan yang berat dan menyakitkan dapat dirasakan di dubur. Buasir luaran juga boleh menyebabkan lekapan kulit berlebihan yang dapat dirasakan di pinggir dubur dan boleh menyebabkan kesulitan kebersihan setelah buang air besar, yang menyebabkan jangkitan kulit sekunder.

Hanya doktor yang dapat menentukan buasir

Bagaimana buasir didiagnosis? Gejala buasir yang biasa termasuk gatal, sakit, ketidakselesaan rektum, rasa kenyang atau benda asing di dubur, dan pendarahan. Diagnosis dibuat berdasarkan sejarah dan pemeriksaan fizikal. Cerita ini mungkin memfokuskan pada gejala yang berkaitan, termasuk sembelit, penyumbatan usus dan ketegangan ketika menggunakan tandas, penyakit radang usus, dan pendarahan gastrousus.

Pemeriksaan fizikal dilakukan untuk mengesahkan diagnosis dan merangkumi pemeriksaan rektum, di mana doktor melakukan palpasi pada bahagian dubur.

Menariknya, buasir dalaman biasanya tidak dirasakan. Ujian rektum mungkin ditangguhkan sekiranya terdapat kesakitan atau pembengkakan yang teruk. Selain itu, buasir dan sembelit boleh dikaitkan dengan fisur dubur atau fisur pada kulit di sekitar dubur. Kesakitan dan kekejangan yang berkaitan menjadikan ujian rektum sangat tidak selesa.

Sekiranya seorang profesional penjagaan kesihatan bimbang bahawa gejala, terutama pendarahan rektum, tidak dapat dijelaskan oleh buasir, anoskopi dapat dipertimbangkan..

Anoskopi adalah prosedur di mana tiub khas dimasukkan untuk melihat dubur. Sigmoidoskopi atau kolonoskopi mungkin ditunjukkan jika terdapat kebimbangan bahawa pendarahan berasal dari kawasan kolon yang lain. Prosedur ini biasanya dilakukan oleh ahli gastroenterologi atau pakar bedah. Kolonoskopi adalah prosedur di mana doktor memasukkan tiub tontonan (kolonoskop) ke dalam rektum untuk memeriksa usus besar.

Kolonoskopi adalah kaedah terbaik yang ada pada masa ini untuk mendiagnosis, mengesan dan merawat kelainan pada usus besar.

Ujian darah boleh dibuat mengikut keadaan. Sekiranya terdapat pendarahan yang berlebihan, jumlah hemoglobin atau sel darah merah dapat diperiksa. Sekiranya pesakit mengambil warfarin (Coumadin), INR (International Normalized Ratio) atau PT (protime) boleh diperintahkan untuk memeriksa "penipisan" vaskular.

Campur tangan invasif minimum dalam rawatan buasir tahap 2-3

"Operasi" adalah konsep yang boleh diperluas. Seperti patologi lain yang memerlukan campur tangan pembedahan, anda dapat menyingkirkan buasir dalam bentuk lanjut dengan menggunakan beberapa jenis campur tangan pembedahan. Penggunaan teknik moden berikut sering diresepkan.

  1. Desarterisasi. Prosedur ini melibatkan ligasi arteri yang memberi makan pada nod. Teknik ini sangat dipercayai, tetapi juga sangat mahal..
  2. Pembekuan. Teknik lembut, yang terdiri daripada kesan penyinaran inframerah pada buasir.
  3. Penghancuran Cryodestruction. Prosedur ini menyediakan pembekuan buasir dengan gas khas. Akibatnya, aliran darah di benjolan berhenti, kerana node ditolak..
  4. Skleroterapi. Ia dijalankan dengan bentuk penyakit dalaman. Ini terdiri dalam merekatkan kapal yang memberi makan simpul dengan bahan khas.
  5. Ligasi dengan cincin lateks. Dengan bantuan alat khas, cincin dilemparkan ke simpul, dan kemudian ditarik bersama. Kerana kekurangan zat makanan, benjolan akan atrofi.

Teknik-teknik ini disebut sebagai pakar bedah minimal invasif. Mereka tidak menyediakan pemotongan buasir, tetapi hanya untuk pemusnahan nod individu. Setelah menggunakan kaedah invasif yang minimum, kemungkinan penyakit ini bertambah buruk.

Tetapi rawatan ini mempunyai faedahnya. Tidak seperti campur tangan pembedahan, kaedah moden tidak dicirikan oleh tempoh pemulihan yang lama, tidak dikaitkan dengan risiko komplikasi: pendarahan terbuka, gangguan kencing, pembentukan fistula, penembusan jangkitan, inkontinensia tinja.

Bilakah pembedahan dilakukan?

Untuk buasir tahap 3 atau 4 yang sangat teruk, doktor anda mungkin mengesyorkan buasir. Ini adalah pembedahan membuang buasir dalaman, yang disyorkan untuk 10% pesakit.

Semasa merawat buasir luar yang teruk, doktor anda mungkin perlu memotong buasir. Ini dilakukan dengan menyuntik anestetik tempatan dan membuang tisu hemoroid dengan tepat.

Anda sendiri tidak dapat menentukan dengan tepat tahap atau keparahan masalah yang anda hadapi. Oleh itu, adalah penting untuk mencari rawatan perubatan yang berkelayakan dan kaedah diagnosis dan rawatan yang mencukupi. Sekiranya anda bimbang tentang buasir, buat temu janji dengan doktor anda. Semakin cepat anda melakukan ini, semakin cepat anda akan melupakan masalahnya..

Cara menyembuhkan buasir tahap tiga?

Buasir kronik 3 darjah didiagnosis pada orang yang menolak rawatan pada peringkat awal. Penyakit ini berlaku kerana peningkatan beban pada formasi vena kavernosa rektum, genangan darah di pelvis kecil. Punca: gangguan peredaran darah, perubahan distrofi pada dinding saluran darah dan menyokong pembentukan otot.

Patologi ini biasa berlaku di kalangan lelaki dan wanita dewasa dengan profesi "tidak aktif" yang menghabiskan sebahagian besar waktunya di kaki mereka, mengangkat beban. Kehamilan dan kelahiran anak boleh memprovokasi pembentukan buasir. Dalam sejarah penyakit, kecenderungan sembelit atau cirit-birit yang kerap, tabiat pemakanan (minat untuk makanan daging goreng berat, alkohol, rempah panas), faktor keturunan adalah penting.

Klasifikasi yang ada menafsirkan buasir tahap III sebagai kehilangan simpul dari dubur semasa buang air besar dengan kemustahilan untuk kembali ke tempat, keperluan untuk pengurangan manual (menurut Banov L. Jr.). Goligher menambah unsur wajib - pendarahan, dan Institut Koloproktologi Rusia menekankan kemungkinan pendarahan atau kehilangan yang sama tanpanya.

Bagaimanakah buasir kelas 3 menampakkan diri??

Untuk buasir dalam 3 peringkat (darjah), perbezaan klasik dalam penyetempatan sesuai:

  • di bahagian dalam - jika nod yang terletak di lapisan submucous bahagian tengah rektum jatuh;
  • di bahagian luar - perubahan hanya berkaitan dengan pembentukan subkutan di sekitar dubur;
  • untuk campuran atau gabungan - gabungan patologi kedua-dua jenis.

Gejala buasir tahap ketiga patologi jauh lebih teruk daripada yang kedua. Antaranya menonjol:

  • kesakitan yang berterusan di saluran dubur dan di sekitar saluran keluar, eksaserbasi dirasakan selepas buang air besar, pengambilan alkohol, kadang-kadang rasa sakit menjadi akut, yang mana doktor dikaitkan dengan kemungkinan pelanggaran nod dalaman yang turun ke tahap sfingter dubur;
  • gatal-gatal pada kulit berubah menjadi sensasi terbakar yang menyakitkan di dubur;
  • peruntukan darah merah semasa buang air besar tidak konsisten atau peningkatan frekuensi kehilangan darah setiap hari, sebilangan pesakit memperhatikan aliran aliran sewenang-wenangnya, pembekuan darah gelap di permukaan tinja;
  • kekerapan berlakunya perubahan buasir, jika sebelumnya proses itu dikaitkan dengan perbuatan buang air besar, sekarang mereka dirasakan sebagai formasi menyakitkan asing ketika berjalan, memakai beg yang tidak terlalu berat, anda harus melakukan pengurangan secara manual.

Pendarahan berterusan tidak disedari oleh badan. Jumlah eritrosit dan hemoglobin menurun. Tanda-tanda ini menunjukkan anemia kronik. Dimanifestasikan oleh kelemahan, pening, pucat.

Antara gejala luaran yang kelihatan, kesan calar, calar, kemasukan pustula (furunculosis), kemerahan pada kulit, tangisan, dermatitis diperhatikan. Penyakit ini mencapai keadaan ekzema. Kehilangan nodul warna merah-sianotik menjadi biru apabila dicubit. Kehitaman menunjukkan kemungkinan nekrosis, gejala ini memerlukan tindakan kecemasan.

Gejala dalam 3 peringkat dikelirukan dengan prolaps membran mukus atau seluruh rektum. Lapisan lendir, mengelupas dari submucosa, turun ke dubur ketika regangan atau berterusan. Dalam penampilan, papila dubur yang meradang, adenoma vena pada kaki kelihatan seperti urat simpul. Diagnosis pembentukan prolaps memerlukan pemeriksaan yang teliti dan mengambil bahan untuk biopsi. Oleh itu, pemeriksaan lengkap usus besar sering diresepkan..

Kaedah rawatan konservatif

Rejimen rawatan bukan pembedahan (konservatif) untuk buasir kelas 3 hanya digunakan untuk pesakit yang lemah, orang tua. Ia memberikan kelegaan sementara, tetapi tidak menghilangkan gejala penyakit. Termasuk rehat tidur semasa eksaserbasi, mengubah diet, membatasi aktiviti fizikal, minum ubat melalui mulut, menggunakan supositoria dan salap..

Anda tidak boleh melakukan tanpa kaedah terapi pada peringkat persediaan sebelum operasi. Maka hasil operasi yang dirancang dan prognosisnya jauh lebih baik. Di rumah, disyorkan untuk menggunakan ubat-ubatan rakyat untuk rawatan kebersihan dubur dan kulit. Bunga calendula, chamomile, ramuan sage, kulit kayu oak mempunyai kesan bakteria dan pengeringan. Decoctions disediakan dalam termos dan digunakan dalam dulang, menambah penyelesaian untuk mencuci ke dalam air.

Terapi ubat

Dengan bantuan ubat-ubatan, doktor berusaha melembutkan mekanisme pemusnahan nod dan pembuluh vena, untuk menetapkan aliran keluar darah dari organ pelvis, dan untuk mengurangkan ukuran buasir yang jatuh. Tablet Venotonik mesti diresepkan di dalam. Yang terbaik menurut ulasan proctologists adalah:

Untuk mengelakkan trombosis pada nod, Escuzan diresepkan dalam tetes, salap Heparin dalam aplikasi, supositoria Hepatrombin. Antikoagulan tindakan umum dan tempatan mencegah peningkatan pembekuan darah, agregasi platelet di zon rongga parietal. Rawat dengan ubat ini di bawah pengawasan ujian darah..

Suppositori rektal diperlukan untuk membatasi keradangan dan mengurangkan kesakitan. Ditetapkan sebagai rawatan simptomatik:

  • Anusole.
  • Projek Ultrap.
  • Neoanuzole.
  • Proctosan.
  • Proctosedil.
  • Anestezol.
  • Levomekol.
  • Aurobin.
  • Salap Vishnevsky.
  • Projek Ultrap.

Untuk menghilangkan rasa sakit, ekstrak belladonna dalam lilin dianjurkan sebagai ubat sfingter yang menenangkan. Pesakit dengan penyakit jantung harus dirawat dengan berhati-hati (menyebabkan takikardia).

Antibiotik harus ditambahkan ke ubat yang diperlukan jika ada abses pada kulit, dan penyusupan dinding di dalam usus.

Teknik invasif minimum

Dalam pembedahan, kaedah mengeluarkan node tanpa darah menggunakan alat disebut invasif minimum. Adalah dipercayai bahawa tahap II dan III paling ditunjukkan untuk menggunakan peluang untuk mempengaruhi formasi yang dijatuhkan dengan kaedah fizikal dan bahan kimia. Walau bagaimanapun, pengalaman penggunaan menunjukkan perlunya memilih pesakit untuk prosedur tanpa tanda-tanda keradangan..

Oleh kerana berlakunya komplikasi dan kambuh, yang kemudian memerlukan campur tangan pembedahan sepenuhnya untuk menghilangkan urat simpul, doktor harus menentukan kaedah rawatan, dan bukan keinginan pesakit. Tidak diragukan lagi, ciri positif kaedah tersebut adalah tidak adanya keperluan untuk dimasukkan ke hospital. Selepas prosedur, pesakit boleh berada di rumah. Kelemahannya adalah keperluan untuk mengulangi kerana kambuh.

Ligasi dengan cincin lateks - digunakan apabila simpul dalaman jatuh, cincin yang diperbuat daripada bahan tahan lama dibuang dari "kaki" oleh ligator. Memicit kapal masuk selepas beberapa hari menyebabkan nekrosis dan penolakan tisu kering. Sapukan ligasi 1-2 knot sekaligus. Pesakit merasa tidak selesa dalam seminggu.

Pakar memberikan jaminan kecekapan pada tahap III sebanyak 87.9%, tempoh pengampunan adalah hingga 10 tahun. Menurut data lain, kekambuhan diperhatikan dalam 20-40% kes..

Kekurangannya termasuk penolakan cincin ligatur secara spontan pada minggu kedua selepas prosedur.

Komplikasi jarang berlaku:

  • trombosis nod;
  • pendarahan pada 2-6% pesakit;
  • sepsis pelvis (2 minggu selepas ligasi nod berlaku pada pesakit dengan imuniti yang sangat lemah).

Rawatan buasir dengan sinar laser dan pembekuan inframerah membawa kepada luka bakar dan jaringan parut seterusnya. Selepas terapi laser, tempoh bebas kambuh boleh bertahan lebih dari 10 tahun, pemusnahan terma kurang stabil (kambuh diperhatikan selepas 5 tahun).

Sclerotherapy digunakan untuk merawat nod luaran, digabungkan dengan terapi laser. Jarum nipis disuntik ke dalam simpul dengan bahan yang menyebabkan dindingnya runtuh, kering dan parut. Pukulan tidak tepat yang berbahaya. Tiada kambuh 3-7 tahun.

Menurut statistik yang dikemas kini:

  • keberkesanan rawatan tahap III - dalam lingkungan 75-89%;
  • kekambuhan berlaku dalam 9% kes.
  • sindrom kesakitan;
  • trombosis nod;
  • nekrotisasi mukosa.

Lelaki mempunyai prostatitis yang memburukkan.

Desarterisasi buasir dilakukan di bawah kawalan sensor ultrasound khas, yang menunjukkan unjuran arteri makan. Ia diikat bersama dengan kaki simpul. 4-6 kapal dijerat dalam satu operasi. Ketiadaan kekambuhan telah diperhatikan selama lebih dari 10 tahun.

Cryodestruction - cryoprobe yang diisi dengan nitrogen cair dimasukkan ke dalam saluran dubur; ia digunakan untuk mempengaruhi nod luaran atau dalaman pada suhu -198 ° C. Di bawah pengaruh tersebut, mereka cepat runtuh dan parut. Adalah mungkin untuk mencapai buasir tanpa kambuh sehingga 10 tahun.

Adakah rawatan boleh dilakukan tanpa pembedahan?

Perubahan yang merosakkan pada tisu buasir sangat ketara sehingga tidak mungkin untuk memulihkannya. Pembuangan diperlukan untuk mengelakkan komplikasi. Oleh itu, mustahil untuk menghilangkan tanda-tanda buasir dalam 3 peringkat menggunakan kaedah terapi. Penggunaan ubat dan supositoria membolehkan anda menangguhkan campur tangan, tetapi tidak membatalkan sepenuhnya.

Kaedah pembedahan

Mengeluarkan nod dipanggil hemorrhoidectomy. Untuk menjalankan pesakit, mereka dimasukkan ke hospital di jabatan pembedahan atau proktologi. Untuk tujuan anestesia, anestetik disuntik ke ruang tulang belakang. Simpul ditarik ke luar, dijahit bersama-sama dengan kapal, kemudian tisu dipotong. Permukaan luka sembuh dengan sendirinya.

Untuk mengurangkan risiko jangkitan, rektum disalut dengan pembalut larutan aseptik. Tempoh pemulihan adalah panjang (1-1,5 bulan). Pakar bedah menggunakan modifikasi operasi yang berbeza.

  • pada lelaki, pengekalan kencing akut dan prostatitis (sehingga 36% kes);
  • pelanggaran rejimen buang air besar (12%);
  • pendarahan (sehingga 6%);
  • jangkitan luka (5.5%);
  • stenosis cicatricial saluran dubur (sehingga 6%).

Di klinik khusus, kadar komplikasi lebih rendah.

Dalam tempoh selepas operasi, perlu mengeluarkan perkumuhan air kencing oleh kateter pada lelaki. Sekiranya berlaku pendarahan, tampon yang direndam dalam adrenalin disuntik ke dalam rektum.

Diet selama 3-4 hari diubah menjadi diet bebas sanga untuk pengekalan najis buatan, maka makanan yang merangsang buang air besar dibenarkan.

Kos rawatan buasir

Biasanya, hanya teknik invasif minimum yang termasuk dalam harga rawatan buasir. Mereka dilakukan di klinik swasta, kerana tidak termasuk dalam standard institusi perubatan awam. Tetapi kos ubat venotonik juga cukup besar. Sebagai contoh, Phlebodia 600 - 1,812 rubel, Detralex - 1,429 rubel. (untuk satu pakej), dan kursus memerlukan sekurang-kurangnya empat.

Latex ligation akan menelan kos 5,000-6,000 rubel. untuk setiap nod.

Pembekuan inframerah - sehingga 2,000 rubel, tetapi kaedah ini kurang berkesan.

Terapi laser adalah teknik yang paling mahal - rata-rata 20,000 rubel.

Kos skleroterapi bergantung pada bahan sclerosant yang digunakan, untuk memasukkan 1 nod anda perlu membayar 3.000-5.000 rubel.

Semasa operasi penyahterasan, diperlukan juruteknik ultrasound dan pakar yang berkelayakan, jadi harganya berbeza-beza di klinik yang berlainan dalam lingkungan 30,000-60,000 rubel.

Untuk penghilangan krio dalam senarai harga, kos ditetapkan pada 8,000 rubel.

Apa yang akan berlaku sekiranya anda tidak merawat?

Telah terbukti bahawa buasir secara signifikan mengubah watak seseorang. Sebelumnya, orang yang baik hati menjadi mudah marah, tidak senang dengan segalanya, wanita - menangis, lelaki - kurang ajar dan tidak bertoleransi dalam keluarga.

Pada buasir tahap 3, risiko komplikasi meningkat. Tanpa rawatan, pesakit mengalami:

  • trombosis nod;
  • pelanggaran nod bergerak dengan perkembangan trombosis, nekrosis dinding;
  • pendarahan akut atau kronik yang membawa kepada anemia;
  • pembentukan retakan di rektum.

Peralihan ke peringkat IV dijamin.

Rawatan buasir tahap 3 akan memerlukan kos material yang besar, kesabaran dari pesakit dan orang tersayang. Mengubah diet, rejim sukar bagi sesetengah orang. Setiap pelanggaran diet menyebabkan semakin teruk. Rundingan dengan proctologist yang berpengalaman akan membantu anda memilih pilihan terapi terbaik atau segera memutuskan campur tangan pembedahan.

Buasir 3 darjah dan rawatannya

Buasir darjah 3 merujuk kepada penyakit yang sangat tidak menyenangkan yang secara signifikan mengurangkan kualiti hidup pesakit. Pada peringkat ini, gejala patologi bertambah teruk, komplikasi sering timbul. Tanpa rawatan yang mencukupi, penyakit ini masuk ke tahap 4, rawatannya sangat sukar, walaupun setelah pembedahan dikeluarkan, kambuh sering dijumpai. Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan, penting untuk mendiagnosis buasir tepat pada masanya dan memulakan terapi.

Konsep penyakit

Buasir adalah patologi yang berkaitan dengan pelanggaran integriti saluran darah di tisu rektum dan sfinkter. Kursus yang paling sukar disertai dengan buasir tahap 3 dan peringkat terakhir penyakit ini. Rawatan untuk masalah halus berbeza bergantung pada jenis dan tahap penglibatan vena. Pada tahap ketiga, untuk mengurangkan manifestasi patologi, pendekatan terpadu digunakan, termasuk rawatan ubat, pembuangan buasir pembedahan, kepatuhan terhadap diet dan langkah-langkah terapi lain.

Punca patologi

Buasir tahap ketiga berkembang sebagai komplikasi kerana kekurangan rawatan pada peringkat sebelumnya atau kerana terapi penyakit yang tidak betul. Faktor yang menjengkelkan merangkumi:

  • pemakanan yang tidak betul;
  • penyakit sistem pencernaan, disertai dengan sembelit dan perut kembung;
  • kerja tidak aktif, kekurangan aktiviti fizikal;
  • aktiviti kerja yang berkaitan dengan mengangkat berat;
  • sukan kekuatan;
  • kehamilan, kelahiran anak.

Masalah-masalah ini mencetuskan gangguan peredaran darah pada organ pelvis dan proses bertakung. Akibatnya, aliran keluar dari urat rektum terganggu teruk, pembuluh darah melimpah dengan darah, meregang, cacat, fungsi injap vena terganggu..

Gejala buasir tahap 3

Tanda utama peralihan patologi dari 2 hingga 3 darjah adalah prolaps buasir secara spontan. Lebih-lebih lagi, jika pada peringkat ke-2 penyakit ini, formasi kavernosa setelah perbuatan buang air besar kembali ke tempat mereka sendiri, maka pada tahap 3 pesakit itu sendiri harus melakukan ini. Di samping itu, kebanyakan pesakit mempunyai gejala berikut:

  • pembakaran teruk di rektum dan dubur. Tanda ini diperhatikan sebelum dan selepas pergi ke tandas, kadang-kadang ia berlaku semasa duduk lama atau semasa latihan fizikal;
  • rasa tidak selesa dan gatal;
  • sindrom kesakitan. Kesakitan diucapkan, meningkat dengan pergerakan usus dan semasa melakukan kerja fizikal;
  • berdarah. Tahap ketiga disertai dengan kerapuhan saluran darah yang pecah disebabkan oleh kecederaan pada tinja keras dan akibat tekanan yang meningkat di kawasan pelvis.

Perbezaan utama antara patologi pada tahap 3 adalah peningkatan semua gejala. Menyakitkan seseorang secara berterusan. Akibatnya, kapasiti kerja dan kualiti hidup secara umum menurun..

Menetapkan diagnosis

Untuk memulakan rawatan buasir kelas 3, penting untuk membuat diagnosis yang betul. Untuk melakukan ini, pesakit berpaling kepada doktor yang melakukan pemeriksaan visual dan jari. Berdasarkan data ini, diagnosis awal dibuat.

Untuk mengesahkannya, teknik instrumental diagnostik berikut dapat digunakan:

  • kolonoskopi - dijalankan dengan bantuan alat perubatan khas, kolonoskop, yang merupakan tiub elastik dengan kamera video. Kaedah ini membolehkan anda menilai secara visual keadaan tisu rektum dan kawasan anorektal;
  • irrigoscopy - dilakukan dengan menggunakan bahan radiopaque, yang disuntik ke dalam dubur menggunakan enema. Selepas itu, doktor mengambil beberapa sinar-X, yang membolehkan anda melihat perubahan pada selaput lendir di kawasan yang terjejas..

Sebagai tambahan kepada teknik ini, tinja dianalisis untuk darah tersembunyi dan adanya produk metabolik. Ujian darah dapat membantu menentukan apakah pesakit mengalami anemia akibat pendarahan.

Diagnosis buasir diperlukan untuk mencegah peralihan penyakit ke peringkat seterusnya dan pelantikan rawatan yang tepat.

Rawatan ubat penyakit ini

Rawatan buasir tahap 3 bertujuan untuk menghilangkan gejala negatif penyakit ini, meningkatkan kualiti hidup pesakit, dan mencegah komplikasi. Jenis dan bentuk pelepasan ubat dipilih oleh doktor yang hadir secara individu. Dengan buasir dalaman, apabila formasi kavernosa terletak di atas garis gigi, suppositori rektum dan tablet digunakan untuk merawat penyakit ini. Sekiranya pesakit didiagnosis dengan bentuk penyakit luaran, salap dan gel untuk kegunaan luaran sesuai untuk rawatan. Buasir bercampur memerlukan gabungan semua bentuk dos.

Di samping itu, jenis ubat diresepkan kepada pesakit bergantung kepada gejala penyakit yang dominan. Dengan pendarahan yang teruk, ubat hemostatik ditunjukkan. Ubat penghilang rasa sakit dan anti-radang diresepkan untuk pesakit dengan kesakitan yang sengit. Sekiranya gabungan ubat diperlukan, ubat dengan kesan gabungan ditetapkan.

Suppositori melegakan hemostatik dan sakit

Suppositori rektum digunakan untuk melegakan keadaan pesakit. Suppositori dengan cepat menghilangkan rasa sakit, radang, dan bengkak. Satu-satunya kelemahan mereka adalah bahawa supositoria tidak mempengaruhi penyebab penyakit ini, tetapi hanya mengurangkan tanda-tanda buasir. Walaupun begitu, suppositori banyak digunakan dalam rawatan penyakit ini. Ubat yang biasa ditetapkan termasuk:

  • Lilin lega adalah ubat yang merangkumi minyak hati hiu, yang berfungsi dengan baik dengan tanda-tanda buasir. Kelegaan jarang menyebabkan kesan sampingan dan dapat diterima dengan baik oleh pesakit. Kesan terapi positif dicapai dalam masa 15-20 minit selepas pemberian supositoria;
  • Anusole - supositoria ini dapat merawat buasir dan fisur dubur pada semua peringkat penyakit. Ubat ini dapat menghilangkan gejala buasir dalaman yang tidak menyenangkan, mempunyai kesan anti-radang, pengeringan, analgesik;
  • lilin dengan ichthyol - membantu melegakan kesakitan, keradangan, memperbaiki aliran darah di kawasan yang terjejas, mempunyai sedikit kesan tonik pada saluran darah;
  • Proctosedil M adalah ubat hormon dengan kesan analgesik, anti-radang, tonik yang kuat. Dalam beberapa minit selepas pengenalan, pesakit merasa lega;
  • Olestezin adalah ubat berdasarkan benzocaine dan minyak buckthorn laut, yang mempunyai kesan bakterisida, analgesik, anti-radang. Supositoria diresepkan sebagai terapi kompleks untuk buasir, fisur dubur dan gatal-gatal.

Anda boleh menggunakan suppositori di rumah, ia tidak memerlukan kemahiran dan kebolehan khas. Pesakit berbaring di satu sisi, memasukkan lilin ke dalam dubur, selepas itu perlu berbaring selama 5-10 minit untuk membubarkan ubat..

Persediaan dengan kesan venotonik

Terapi kompleks buasir tahap 3 semestinya merangkumi ubat venotonik. Peranan dana ini adalah untuk memulihkan dan meningkatkan keanjalan dinding kapal. Ubat Venotonik boleh didapati dalam bentuk tablet, kapsul, salap, atau titisan. Ubat yang terbukti baik termasuk:

  • Aescusan adalah ubat yang dihasilkan dalam bentuk titisan, tablet dan salap, yang mengandungi ekstrak chestnut kuda. Aescusan memperbaiki keadaan kapal yang terjejas, mengurangkan kerapuhan dan kebolehtelapan berlebihan, mencegah genangan;
  • Troxevasin - dihasilkan dalam bentuk kapsul dan gel, membantu mengurangkan edema tisu, menghilangkan pendarahan, dan menguatkan dinding vena. Dengan penggunaan ubat secara berkala, adalah mungkin untuk memulihkan fungsi injap vena, meningkatkan nada vaskular;
  • Tablet Detralex adalah ubat berdasarkan hesperidin dan diosmin, yang direka untuk memulihkan fungsi urat dan kapilari. Tablet menghilangkan keradangan, bengkak, sakit, meningkatkan keanjalan dan keanjalan saluran darah.

Dalam kombinasi dengan bentuk perubatan lain, venotonik memberikan hasil yang baik, membantu mencegah komplikasi penyakit. Dengan buasir kelas 3 dengan kursus yang rumit, terapi konservatif tidak selalu memberikan hasil yang diharapkan. Dalam kes sedemikian, doktor harus menggunakan pembedahan membuang nod..

Pembedahan eksisi buasir

Adalah mungkin untuk menyembuhkan buasir sepenuhnya pada 3 peringkat patologi hanya dengan bantuan campur tangan pembedahan. Teknik invasif minimum pada peringkat terakhir penyakit ini ternyata tidak berkesan, kerana formasi kavernosa mencapai ukuran yang besar. Kaedah rawatan dengan bantuan pembedahan merangkumi hemorrhoidopexy mengikut kaedah Longo, hemorrhoidectomy menurut Milligan-Morgan. Kedua-dua kaedah tersebut cukup trauma, memerlukan pesakit berada di hospital dan melakukan langkah pemulihan.

Petunjuk untuk campur tangan pembedahan adalah keadaan pesakit berikut:

  • kekurangan kesan daripada terapi ubat;
  • prolaps buasir yang berterusan;
  • perkembangan trombosis;
  • komplikasi dalam bentuk proctitis, paraproctitis, urat mencubit, nekrosis;
  • pendarahan berat;
  • kemerosotan berterusan pesakit.

Operasi dilakukan dengan cara tertutup atau terbuka, menyiratkan penyingkiran kerucut sepenuhnya, dan dapat dilakukan dalam beberapa tahap. Selepas pengeluaran simpul, pesakit berada di bawah pengawasan kakitangan perubatan dalam keadaan pesakit dalam. Dalam tempoh ini, pesakit perlu menghadkan aktiviti fizikal, mengikuti diet khas yang bertujuan untuk mencegah sembelit. Untuk melakukan ini, anda harus meninggalkan produk penetapan dan pembentuk gas, tidak termasuk makanan pedas, berlemak, masin, goreng. Diet harus merangkumi bijirin rebus, produk tenusu rendah lemak, sayur-sayuran, buah-buahan, teh herba. Anda harus meninggalkan alkohol, minuman berkarbonat, teh, kopi, coklat.

Peranan rawatan alternatif

Ubat tradisional memberikan hasil yang baik dalam rawatan semua bentuk dan tahap urat varikos di kawasan rektum. Herba dan beberapa produk semula jadi boleh digunakan sebagai terapi tambahan atau untuk memulihkan kesihatan setelah menjalani pembedahan.

Resipi rakyat yang berkesan:

  • lilin ais. Untuk menghilangkan rasa sakit dan keradangan, disyorkan untuk menggunakan supositoria yang terbuat dari ais. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan merebus chamomile, jelatang, calendula atau ramuan lain. Untuk membuat lilin, anda perlu mencurahkan kaldu ke dalam acuan foil, memasukkannya ke dalam peti sejuk untuk membeku, selepas itu supositoria dimasukkan ke dalam dubur 1-2 kali sehari;
  • mummy. Produk ini membantu menghilangkan sebahagian besar manifestasi yang timbul pada pesakit yang mengalami masalah halus. Untuk rawatan, anda perlu menguli sedikit mumia, melincirkan kawasan yang terkena dengannya. Dengan buasir dalaman, sekeping produk disuntik ke dalam dubur semalaman;
  • memanaskan dengan wap bawang putih. Untuk menyediakan kuahnya, anda perlu mengambil susu, rebus. Selepas itu, anda perlu menambahkan kepala bawang putih yang dicincang halus ke produk, duduk di atas stim selama 15 - 20 minit;
  • terapi dengan jus semula jadi. Dengan buasir, pesakit disarankan untuk minum jus rowan, bit, wortel setiap hari. Makanan ini membantu menormalkan pencernaan, mencegah sembelit, dan menghilangkan rasa sakit dan radang..

Dengan menggunakan ubat-ubatan rakyat, anda harus mematuhi formulasi dan dos ubat dengan jelas. Pilihan terbaik adalah perundingan awal dengan proctologist.

Pencegahan dan prognosis bagi pesakit

Pesakit yang berisiko terkena buasir dan pesakit dengan penyakit yang ada harus mematuhi peraturan pencegahan penyakit dan komplikasinya. Untuk melakukan ini, disarankan untuk mematuhi diet yang sihat, berhenti dari kebiasaan buruk, bermain sukan, dan segera mengobati penyakit saluran pencernaan. Anda tidak boleh mengangkat berat, menahan keinginan membuang air besar, duduk lama di tandas.

Dengan pematuhan langkah pencegahan dan diagnosis penyakit yang tepat pada masanya, prognosis untuk pesakit cukup baik. Terapi yang cekap dan penghapusan faktor-faktor yang memprovokasi buasir akan membantu mengekalkan kesihatan selama bertahun-tahun.

Adakah terdapat kaedah untuk merawat buasir tahap 3 di rumah?

Buasir kelas 3 adalah akibat kekurangan terapi yang diperlukan pada peringkat awal proses patologi atau ketidakberkesanan rawatan yang dipilih. Penyakit ini dicirikan oleh kursus yang progresif; jika anda tidak mengambil tindakan tepat pada masanya, keadaan akan bertambah buruk secara beransur-ansur.

Dengan buasir kelas 3, adalah mustahil untuk menghilangkan proses patologi secara eksklusif dengan kaedah konservatif, oleh itu, doktor mungkin mengesyorkan pembedahan. Penyakit ini tidak dapat dibiarkan tanpa perhatian yang sewajarnya, kerana tidak hanya memberi seseorang rasa tidak selesa, tetapi juga dapat menyebabkan komplikasi.

Faktor perkembangan

Pada orang yang sudah mempunyai tanda-tanda penyakit ini, faktor-faktor yang tidak menyenangkan berikut dapat menyumbang kepada peralihan buasir ke tahap 3:

  • gaya hidup tidak aktif;
  • pemakanan yang tidak betul;
  • ketidakpatuhan terhadap peraturan kebersihan kawasan rektum;
  • kecenderungan sembelit;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • tekanan emosi;
  • hipotermia;
  • aktiviti generik;
  • penderaan alkohol.

Pengaruh faktor-faktor yang tidak baik ini menyumbang kepada gangguan peredaran darah di dubur. Ini membawa kepada genangan darah, peningkatan cepat buasir yang ada dan kehilangannya..

Gejala utama

Buasir tahap 3 disertai dengan peningkatan semua gejala yang terdapat pada tempoh sebelumnya perkembangan penyakit ini. Manifestasi utama keadaan patologi ini adalah kesakitan yang teruk semasa buang air besar..

Oleh kerana buasir sudah berukuran besar, mereka boleh cedera, sehingga serangkaian darah sering muncul di tinja. Nod yang ada pada tahap 3 buasir masih boleh diperbetulkan sendiri, tetapi dengan senaman fizikal dan melakukan tindakan yang meningkatkan tekanan intra-perut, mereka akan jatuh lagi. Pesakit bimbang akan kegatalan dan pembakaran berterusan di dubur.

Menggaru kawasan yang terkena boleh menyebabkan celah dubur dan pendarahan teruk dari rektum kerana trauma pada buasir. Pada banyak pesakit, ketika buasir berkembang, tanda-tanda anemia muncul. Kulit boleh berubah menjadi kelabu kerana kehilangan darah yang kerap. Di samping itu, pesakit mengadu kemerosotan keadaan umum dan keletihan yang cepat..

Seseorang yang menderita buasir tahap 3 selalu terganggu oleh gejala penyakit ini, dia menjadi sangat mudah marah, yang memberi kesan negatif terhadap kemampuan menjalani kehidupan sosial yang penuh.

Komplikasi

Buasir tahap ketiga boleh membawa akibat yang sangat serius jika pesakit tidak berunding dengan proctologist tepat pada masanya. Dalam keadaan patologi ini, risiko pelanggaran kaki buasir yang terbentuk sangat tinggi. Komplikasi ini ditunjukkan oleh kesakitan akut..

Di samping itu, dengan buasir kelas 3, pembekuan darah sering diperhatikan. Gumpalan yang terbentuk di node adalah petunjuk untuk kemasukan ke hospital, kerana boleh menyebabkan proses nekrotik dan pembebasan gumpalan darah dari kerucut hemoroid.

Selalunya pada tahap perkembangan proses patologi ini, paraproctitis, iaitu, keradangan pada tisu pararektal, dapat berkembang. Komplikasi ini adalah hasil penembusan jangkitan ke fisur dubur atau buasir yang rosak. Pada tahap proses patologi ini, terdapat risiko tinggi terkena pendarahan besar-besaran..

Rawatan

Oleh kerana sangat berbahaya untuk meninggalkan buasir kelas 3 tanpa terapi, perlu berunding dengan proctologist pada manifestasi pertama. Sebagai tambahan kepada pemeriksaan luaran dan analisis gejala buasir yang ada, seorang pakar menetapkan ujian makmal tinja untuk mengenal pasti kemasukan darah. Dengan bantuan anoskop, kajian mengenai buasir dalaman yang ada dijalankan. Kaedah lain juga boleh digunakan untuk mendiagnosis buasir kelas 3..

Sekiranya terdapat kontraindikasi untuk rawatan pembedahan, terapi dilakukan tanpa pembedahan. Pertama sekali, venotonik dipilih, yang memperbaiki keadaan saluran darah dan mengurangkan buasir. Untuk ubat jenis ini, yang digunakan untuk buasir 3 darjah, termasuk

Sebilangan besar ubat ini tidak hanya tersedia dalam bentuk pil. Terdapat juga salap dan supositoria yang dijual, yang, kerana bersentuhan dengan buasir, memungkinkan anda mencapai kesan terbaik. Untuk mengurangkan risiko pembekuan darah dan menghilangkan stasis darah, antikoagulan sering diresepkan untuk membantu menipiskan darah..

Antibiotik, antispasmodik, analgesik dan kaedah lain dimasukkan ke dalam skema rawatan ubat buasir kelas 3 untuk menghentikan manifestasi penyakit ini. Antara lain, perlu mengikuti cadangan doktor mengenai penyediaan diet dan pelaksanaan prosedur kebersihan. Beberapa ubat-ubatan rakyat boleh digunakan untuk melegakan gejala, termasuk mandi.

Memandangkan keparahan manifestasi buasir kelas 3, dalam kebanyakan kes diperlukan kombinasi kaedah terapi operasi dan konservatif. Dalam rawatan keadaan patologi ini, kaedah invasif minimal sering digunakan, setelah itu pesakit cepat sembuh dan dapat kembali ke kehidupan normal. Ligasi dan pembasmian buasir yang paling kerap diresepkan. Setiap pilihan intervensi invasif minimum mempunyai ciri tersendiri.

Untuk menghilangkan kerucut dalaman dengan buasir kelas 3, ligasi nod dengan cincin lateks khas paling kerap dilakukan. Prosedur ini melibatkan mencubit kaki buasir. Ini membawa kepada fakta bahawa darah dicegah memasuki benjolan. Setelah jangka waktu tertentu, buasir yang membesar mati, dan bekas luka kecil terbentuk di tempatnya. Prosedur ligasi dapat dilakukan beberapa kali sehingga semua nod dihapuskan sepenuhnya.

Kaedah invasif minima yang biasa digunakan untuk merawat buasir adalah penyahterasan. Prosedur ini dijalankan di bawah kawalan Doppler. Benjolan yang terbentuk dijahit dengan benang polipropilena khas. Selepas itu, simpulan itu diikat. Dalam satu prosedur, tidak lebih dari 4-6 kapal disuntikkan. Intervensi pembedahan invasif minimum boleh dilakukan di bawah anestesia umum dan tempatan. Walaupun pesakit pulih dengan cepat selepas prosedur tersebut, risiko kambuh sangat tinggi ketika menggunakannya..

Kaedah yang paling berkesan untuk merawat manifestasi buasir kelas 3 adalah campur tangan pembedahan radikal untuk pemotongan buasir yang ada. Dalam kebanyakan kes, prosedur dilakukan di bawah anestesia tulang belakang. Semasa campur tangan, doktor menggunakan penjepit untuk menarik buasir yang ada ke luar. Selepas itu, saluran darah dijahit dan badan benjolan kemudiannya dikeluarkan.

Permukaan luka dibiarkan terbuka untuk penyembuhan diri. Untuk mengurangkan risiko jangkitan, penyapu yang direndam dalam larutan aseptik dimasukkan ke dalam rektum.

Adakah operasi itu berbahaya

Dalam kebanyakan kes, intervensi pembedahan seperti untuk buasir kelas 3 membawa kelegaan cepat dari keadaan dan tidak menyebabkan akibat buruk. Pada masa yang sama, komplikasi mungkin timbul selepas operasi. Selalunya, pendarahan besar berlaku selepas pembedahan untuk merawat buasir kelas 3.

Selain itu, setelah operasi, kawasan yang terjejas mungkin dijangkiti. Pembengkakan luka dan keradangan yang menyertai proses ini menyebabkan peningkatan suhu badan. Sekiranya manifestasi komplikasi ini berterusan selama lebih dari 2 hari, diperlukan perundingan kedua dengan pakar bedah.

Tempoh selepas operasi

Agar pemulihan selepas pembedahan berjalan tanpa komplikasi, pada minggu pertama setelah penghapusan buasir, perlu menggunakan julap untuk mencegah perkembangan sembelit. Di samping itu, setelah pembedahan, doktor mengesyorkan agar pesakit mematuhi diet yang hemat..

Anda perlu mengambil makanan dalam bahagian kecil sekurang-kurangnya 5 kali sehari. Sebaiknya jaga selang 3 jam antara waktu makan. Diet boleh merangkumi:

  • kembang kol;
  • brokoli;
  • zucchini;
  • bit;
  • lobak merah;
  • aprikot kering;
  • pisang;
  • aprikot segar;
  • epal;
  • oatmeal;
  • soba;
  • barli mutiara;
  • roti gandum;
  • minyak sayuran;
  • daging dan ikan tanpa lemak rebus.

Dalam tempoh selepas operasi, anda mesti mengambil sekurang-kurangnya 2 liter air sehari. Di samping itu, sepanjang tempoh pemulihan, pesakit perlu mengelakkan pengangkatan berat dan tekanan yang teruk. Antara lain, anda harus mengambil ubat yang ditetapkan oleh doktor anda. Mematuhi semua cadangan mengurangkan risiko kambuh penyakit.

Pencegahan

Untuk mencegah perkembangan buasir kelas 3, perlu melakukan rawatan kompleks terhadap keadaan patologi ini pada peringkat awal. Untuk mengurangkan risiko terkena penyakit ini, anda harus mematuhi gaya hidup yang sihat, menghindari alkohol dan merokok tembakau..

Antara lain, anda perlu makan dengan betul, termasuk dalam makanan dalam jumlah besar sayur-sayuran dan buah-buahan, kerana mengandungi serat tumbuhan dan sebatian bermanfaat lain yang menyumbang kepada pencernaan yang lebih baik. Untuk mengelakkan perkembangan buasir kelas 3, anda perlu menjalani gaya hidup aktif dan melakukan senaman untuk menguatkan otot pelvis.

Artikel Mengenai Hepatitis