Adenokarsinoma kolon yang sangat berbeza

Utama Ulser

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan yang boleh diklik untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih kandungannya dan tekan Ctrl + Enter.

Adenokarsinoma kolon yang sangat berbeza merujuk kepada sejumlah penyakit. Yaitu - tumor usus besar, buta, sigmoid dan rektum, serta tumor saluran dubur.

Tumor berlaku di lapisan kelenjar tisu usus. Sel-sel adenokarsinoma yang sangat berbeza dalam strukturnya menyerupai tisu di mana tumor telah berkembang. Ini membolehkan anda mendiagnosis masalah dengan cepat, dan kerana keagresifan rendah yang dimiliki oleh tumor yang sangat berbeza, ada peluang dan waktu untuk memilih kaedah rawatan yang optimum. Sebagai peraturan, penyebab adenokarsinoma usus besar yang sangat berbeza adalah perkara biasa di semua kemungkinan lokasi tumor pada roti bakar. Di tempat pertama adalah cara pemakanan: kandungan serat rendah dalam makanan, tepung berlebihan, berlemak dan pedas. Di samping itu, sembelit yang kerap atau berpanjangan, semua jenis proses patologi pada usus besar, seperti kolitis, bisul, polip, memainkan peranan penting dalam kemungkinan adenokarsinoma usus besar. Hubungan jangka panjang dengan pelbagai bahan toksik mempunyai kesan tertentu, terutamanya kesan negatif asbes diserlahkan. Seperti dalam kes lain, permulaan penyakit ini dapat dipengaruhi oleh tekanan saraf, keturunan, kerosakan mekanikal, ciri-ciri usia dan jangkitan virus..

Kod ICD-10

Mana sakitnya?

Adenokarsinoma sekum yang sangat berbeza

Pelbagai tumor usus besar kini menjadi perhatian para saintis di seluruh dunia. Ini adalah usus besar yang kini menyebabkan sebahagian besar barah. Sebilangan besar gejala dan manifestasi relatif biasa pada semua tumor usus besar, tetapi dalam beberapa kes terdapat kekhususan yang berkaitan dengan lokasi.

Khususnya, adenokarsinoma yang sangat berbeza sukar kerana tidak dapat dikesan dengan pemeriksaan pencegahan standard. Sebagai tumor yang sangat berbeza, ia mempunyai tahap keagresifan yang rendah, polimorfisme sel kurang dinyatakan, tumor jarang metastasis.

Bahaya tertentu ditimbulkan oleh adenokarsinoma cecum kerana kelenjar getah bening inguinal dan hati berdekatan.

Terdapat adenokarsinoma sekum yang sangat berbeza dengan frekuensi yang hampir sama pada lelaki dan wanita, usia permulaan berbeza dalam lingkungan 50-60 tahun. Walaupun terdapat kecenderungan yang menyedihkan terhadap penurunan ambang usia, penyakit ini semakin menyerang orang muda. Gejala utama adalah manifestasi yang sama dengan hampir semua tumor usus lain - kelemahan, hemoglobin rendah, penurunan berat badan secara tiba-tiba, pembuangan kotoran yang mencurigakan, sensasi yang tidak menyenangkan di bahagian bawah perut, kembung, pelanggaran sistem usus. Penyebab adenokarsinoma cecum merangkumi faktor yang sama yang, secara amnya, mempengaruhi kemungkinan berlakunya bukan hanya tumor usus, tetapi juga tumor lain. Ini termasuk keturunan yang buruk, keadaan persekitaran yang tidak baik, bekerja dengan bahan karsinogenik.

Faktor khas merangkumi dua aspek penting seperti penggunaan serat semula jadi (serat), serta kemungkinan pembentukan fenomena tidak ganas seperti polip di kawasan caecum. Yang terakhir, pada gilirannya, memiliki kemampuan untuk sering berubah menjadi ganas. Cukup sukar untuk membicarakan pencegahan penyakit seperti itu, oleh itu akan lebih diperiksa oleh doktor secara berkala setiap enam bulan atau setahun. Oleh kerana dengan pengesanan tepat pada masanya, barah ini berjaya disembuhkan.

Adenokarsinoma kolon sigmoid yang sangat berbeza

Adenocraccinoma kolon sigmoid tergolong dalam kumpulan barah yang disebut barah kolon. Kanser usus adalah masalah paling mendesak dalam onkologi moden. Seiring dengan perkembangan aktif penyakit ini, kemungkinan ubat dalam kajiannya dan pengembangan kaedah untuk memerangi penyakit ini semakin meningkat..

Adenokarsinoma kolon sigmoid yang sangat bezakan adalah tumor yang agak lambat tumbuh dan tidak cenderung aktif melakukan metastasis. Namun demikian, ini menimbulkan bahaya yang agak serius. Khususnya, kolon sigmoid sendiri mengalami selekoh, sehingga tumor yang berkembang di dalamnya dapat dikesan terlambat. Peranan penting juga dimainkan oleh fakta bahawa pada peringkat awal perkembangan, adenokarsinoma kolon sigmoid tidak memberikan gejala yang secara langsung menunjukkan perkembangan proses patologi dalam usus. Pada mulanya, pesakit merasakan kelainan umum, kelemahan, mual, dan keletihan. Tidak lama kemudian, rasa sakit dan berat di bahagian bawah perut, gangguan tabiat makanan, keletihan, dan pucat kulit mungkin berlaku. Pada tahap yang agak lewat, ketika tumor telah mencapai ukuran sehingga menimbulkan rintangan mekanikal, sukar untuk membuang air besar, bintik-bintik seperti darah atau nanah muncul di dalam tinja.

Sebab utama berlakunya adenokarsinoma kolon sigmoid yang sangat dibezakan dianggap sebagai kekurangan serat dalam makanan, kelebihan zat yang menjengkelkan usus, dan proses keradangan di dalam usus..

Adenokarsinoma rektum yang sangat berbeza

Hari ini, masalah barah rektum adalah masalah barah terpenting pada abad ke-21. Adenokarsinoma rektum yang paling biasa berlaku. Iaitu, perkembangan tumor barah dari epitel kelenjar rektum. Oleh kerana sangat mendesak penyakit ini, perhatian khusus tidak hanya diberikan kepada pengembangan kaedah progresif moden untuk rawatannya, tetapi juga untuk mengkaji kemungkinan penyebab terjadinya, serta ramalan yang lebih tepat mengenai perkembangan adenokarsinoma rektum. Walaupun tidak ada penembusan yang jelas dalam kaedah rawatan dengan latar belakang perkembangan umum onkologi, penyebab kanser rektum dikenal pasti dengan lebih tepat. Seperti banyak jenis tumor lain, latar belakang umum memainkan peranan penting, termasuk genetik, kesihatan umum, dan persekitaran. Tetapi dalam kes adenokarsinoma rektum, interaksi kecenderungan genetik dan faktor persekitaran memainkan peranan khas, dan hanya dalam beberapa kes penyebabnya adalah mutasi genetik secara langsung. Kumpulan risiko utama penyakit ini adalah orang yang telah mencapai usia lima puluh tahun. Bahaya utama penyakit ini terletak pada kenyataan bahawa ia mulai menunjukkan gejala yang jelas pada tahap yang agak lewat, ketika ramalan bahkan rawatan yang paling berjaya sudah agak mengecewakan. Gejala utama penyakit ini adalah sakit perut, penampilan darah, lendir atau bahkan nanah di dalam najis, pucat pada kulit pesakit, penurunan berat badan yang aktif, kembung dan kesukaran membuang air besar. Mengenai prognosis, tempoh kritikal dianggap lima tahun selepas bermulanya penyakit ini. Sekiranya pesakit telah menjalani tempoh ini, maka pada masa akan datang dia mempunyai peluang hidup yang cukup tinggi selama bertahun-tahun lagi. Tetapi kematian dalam tempoh lima tahun ini cukup tinggi. Oleh itu, pencegahan terbaik adenokarsinoma rektum adalah kajian pencegahan biasa. Kajian ini merangkumi analisis tinja untuk darah dalaman, dan juga disarankan untuk melakukan kolonoskopi setahun sekali untuk orang berusia lebih dari lima puluh tahun..

Diagnostik adenokarsinoma kolon yang sangat berbeza

Diagnosis penyakit yang betul sangat menentukan hasil rawatannya. Dalam kes-kes yang kompleks seperti proses onkologi, kajian selalu dilakukan, yang saling meniru untuk menentukan semua aspek masalah dengan tepat..

Walau bagaimanapun, diagnosis bermula dengan pengenalpastian gejala. Jarang sekali tumor dikesan dengan pemeriksaan tidak sengaja. Selalunya, pesakit datang dengan satu atau lain aduan. Biasanya, doktor memeriksa pesakit secara bebas. Sekiranya terdapat sedikit pun alasan untuk meragukan ketepatan diagnosis, maka kaedah penyelidikan tambahan ditetapkan. Kaedah ini paling sering merangkumi diagnostik ultrasound, ujian darah untuk protein tertentu, kaedah penyiasatan tertentu, pemilihan tisu untuk analisis sitologi dan histologi..

Dalam beberapa kes, keputusan dibuat untuk memantau perkembangan penyakit ini. Sekiranya kita bercakap mengenai adenokarsinoma yang sangat berbeza, yang tumbuh dengan perlahan dan jarang berlaku, maka rawatan mungkin diresepkan untuk mengekang perkembangan penyakit ini. Dan memerhatikan hasil rawatan sedemikian juga dapat memberitahu banyak tentang penyakit itu sendiri. Walau bagaimanapun, hanya pakar onkologi yang dapat menyimpulkan bahawa ini adalah adenokarsinoma yang sangat berbeza, setelah melalui beberapa kajian dan pemerhatian. Namun demikian, sumber maklumat utama untuk diagnosis yang betul adalah analisis histologi dan sitologi, yang akan menentukan keadaan sel, tahap pembezaan dan pengubahsuaiannya dibandingkan dengan sel tisu organ yang membentuk tumor..

Apa yang perlu dikaji?

Cara meneliti?

Siapa yang hendak dihubungi?

Rawatan adenokarsinoma kolon yang sangat berbeza

Adenokarsinoma yang sangat dibezakan adalah sejenis tumor onkogenik yang terbentuk dari sel-sel epitelium kelenjar, tetapi dari sudut analisis histologi, sel-sel ini tidak banyak berbeza dari segi struktur dan fungsi dari sel-sel lain dari tisu organ di mana tumor terbentuk. Sebilangan besar, tumor yang sangat berbeza tumbuh perlahan dan tidak bermastasis. Namun demikian, rawatan mereka tidak dapat ditunda. Pertama, kerana pembezaan sel dapat berubah (tahap pembezaan sel akan menurun), dan kedua, kerana banyak faktor mempengaruhi kadar dan risiko perkembangan tumor, dan bukan hanya hasil analisis histologi.

Di antara semua kemungkinan rawatan untuk adenokarsinoma yang sangat berbeza, kaedah yang paling menyatukan dan boleh dipercayai adalah campur tangan pembedahan. Dia jarang satu-satunya. Tetapi selalunya tidak ada jalan keluar darinya. Bersama dengan kaedah pembedahan untuk rawatan adenokarsinoma yang sangat berbeza. Terapi radiasi, kemoterapi, terapi hormon (dalam kes tumor bergantung pada hormon) juga banyak digunakan. Tetapi harus diperhatikan bahawa kaedah bantu dalam kes yang berlainan mempunyai tahap keberkesanan yang berbeza (bergantung pada organ asal, tahap perkembangan).

Oleh kerana kaedah pembedahan adalah alat utama untuk menangani pelbagai penyakit, kaedah pembedahan dapat ditingkatkan dengan ketara. Beberapa operasi di rongga perut dilakukan tanpa membuat sayatan, menggunakan micromanipulator, kamera mini untuk kawalan visual.

Pencegahan adenokarsinoma kolon yang sangat berbeza

Kanser adalah antara yang paling menakutkan dan paling tidak terkawal. Namun demikian, hari ini banyak faktor pengaruh telah dikaji yang sangat mungkin menyebabkan jenis barah tertentu. Adenokarsinoma yang sangat berbeza boleh berlaku pada mana-mana organ yang mengandungi epitel kelenjar. Oleh itu, pencegahan itu sendiri boleh berbeza untuk organ yang berbeza. Tetapi ada faktor risiko yang sama untuk semua kes. Ini termasuk semua tabiat buruk. Merokok, misalnya, sangat mempengaruhi bukan sahaja perkembangan barah paru-paru, tetapi juga memburukkan lagi gambaran kanser serviks, alkohol meningkatkan kemungkinan mengembangkan adenokarsinoma perut dan kelenjar prostat. Pemakanan yang sihat juga memainkan peranan penting. Memiliki cukup serat dalam diet secara signifikan mengurangkan kemungkinan terkena semua jenis barah usus. Tetapi selain itu, penting untuk memperhatikan kualiti produk yang dimakan. Sebilangan besar komponen sintetik, bahan karsinogenik, penambah rasa meningkatkan risiko mengembangkan masalah kanser tertentu. Kecenderungan genetik memainkan peranan penting. Oleh itu, jika diketahui bahawa terdapat beberapa kes barah dalam keluarga, maka adalah mungkin untuk melakukan analisis genetik untuk kecenderungan untuk satu jenis kanser yang lain, dan kemudian mempelajari situasinya dengan lebih dekat. Bagaimanapun, pemeriksaan rutin dari semua jenis menjadi jaminan kesihatan. Terdapat sebilangan keadaan prakanker, seperti polip, hiperplasias, displasia tisu organ tertentu. Dengan pengesanan tepat pada masanya, adalah mungkin untuk berjaya mencegah perkembangan tumor barah. Dan walaupun adenokarsinoma yang sangat berbeza dikesan dengan kajian biasa, ia dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan, dan adalah mungkin untuk memilih kaedah rawatan yang paling tepat untuk menyelamatkan pesakit dari masalah ini selama-lamanya..

Prognosis untuk adenokarsinoma kolon yang sangat berbeza

Prognosis sebarang barah bergantung pada beberapa faktor. Dalam kebanyakan kes, ciri tumor yang menentukan adalah ukurannya, tahap histologi pembezaan sel, tahap di mana pesakit meminta pertolongan, serta keadaan umum badan dan sejumlah penyakit bersamaan. Dalam kes adenokarsinoma yang sangat berbeza, kita bercakap mengenai tahap pembezaan sel yang tinggi, kerana tumor seperti ini paling sering mempunyai prognosis yang baik, kerana pertumbuhan tumor yang sangat berbeza lambat, dan metastasis bermula pada tahap yang agak lambat. Tetapi aspek penting adalah diagnosis tepat pada masanya dan kepantasan menyelesaikan masalah ini..

Malangnya, gejala adenokarsinoma yang sangat berbeza tidak spesifik, oleh itu pesakit sering berjumpa doktor pada peringkat perkembangan yang agak lewat. Kadang-kadang penyakit seperti itu dapat dijumpai secara kebetulan - dalam kajian atau pembedahan lain. Sudah tentu, adenokarsinoma dari pelbagai organ mempunyai kejadian yang berbeza, oleh itu beberapa di antaranya, seperti adenokarsinoma usus besar, rahim, prostat, mendapat perhatian khusus dan pemeriksaan yang lebih kerap, yang meningkatkan kemungkinan mengesan penyakit pada peringkat awal dan meningkatkan prognosis untuk rawatan dengan ketara.

Sekiranya tumor dikeluarkan pada tahap awal, ketika metastasisnya belum bermula, sehingga organ dan tisu lain telah rusak, maka prognosisnya sangat positif. Petunjuk penting adalah apa yang disebut masa bertahan lima tahun. Sekiranya pesakit berjaya bertahan lima tahun setelah pengesanan dan penghapusan tumor, maka di masa depan kita dapat mengatakan bahawa kemungkinan kambuh atau akibat negatif sangat rendah. Juga, ramalan yang baik dapat dikatakan jika tidak ada faktor yang memburukkan lagi. Sebagai contoh, kehadiran papillomavirus manusia atau herpes di dalam badan boleh memprovokasi perkembangan adenokarsinoma, bekerja dengan bahan karsinogenik juga memperburuk keadaan, kehadiran tabiat buruk memberi kesan negatif kepada tubuh secara keseluruhan. Perhatian khusus harus diberikan kepada kecenderungan genetik terhadap sejenis barah. Sekiranya seseorang berisiko, maka ini pasti akan memperburuk prognosis. Sekiranya semasa atau segera setelah tempoh rawatan pesakit terus bersentuhan dengan faktor-faktor negatif, tidak membatasi kesannya, maka ini pasti menimbulkan prognosis negatif untuk pemulihan. Oleh kerana adenokarsinoma yang sangat berbeza dapat berkembang dengan cepat dan pembezaan sel dapat berkurang, yang menjadikan tumor agresif dan dapat menyulitkan perjuangan melawan metastasis..

Adenokarsinoma usus besar adalah salah satu masalah onkologi paling teruk pada abad kita. Kekerapan kejadiannya semakin meningkat. Penyebab utama kejadian tersebut termasuk kekurangan serat kasar dalam makanan. Keturunan dan ekologi juga memainkan peranan penting. Terdapat banyak kaedah inovatif untuk rawatan dan diagnosis tumor kolon, tetapi berbicara tentang prognosis, harus dikatakan bahawa sikap pesakit memainkan peranan penting. Tahap perkembangan penyakit di mana pesakit berjumpa doktor selalu sangat penting. Selalunya sebilangan neoplasma dapat dikesan semasa pemeriksaan rutin. Tetapi proctologist jarang dimasukkan dalam senarai doktor yang pergi untuk pencegahan. Selalunya orang meminta pertolongan apabila adenokarsinoma sudah mencapai tahap yang serius. Adenokarsinoma usus besar yang sangat berbeza tidak mempunyai simptom khusus, kelemahan umum, penurunan berat badan tidak mungkin membawa pesakit bukan hanya kepada proctologist, tetapi juga kepada doktor mana pun secara umum. Adenokarsinoma yang sangat berbeza, walaupun perlahan, tetapi berkembang. Dan pada tahap ketika pesakit menemui darah atau nanah di dalam tinja, prognosis umum penyakit ini tidak begitu baik. Secara amnya, perlu dibincangkan ramalan yang baik sekiranya tumor sangat kecil dan tidak merosakkan tisu dan organ. Dalam kes ini, penyingkirannya mudah ditoleransi, dan kemungkinan kambuh sangat rendah, dalam kes lain prognosisnya lebih teruk, semakin besar tumor. Oleh kerana selalunya bahagian usus yang agak besar mesti dilindungi, dan untuk membuang semua sel yang terjejas sepenuhnya untuk mengelakkan kambuh. Penting juga untuk diperhatikan bahawa, tidak seperti jenis adenokarsinoma lain, adenokarsinoma usus besar yang sangat berbeza agak sukar untuk bertindak balas terhadap terapi kimia dan radiasi, oleh itu, campur tangan pembedahan tetap merupakan kaedah yang paling berkesan dan rasional untuk memerangi penyakit ini..

Adenokarsinoma usus: jenis, peringkat, diagnosis, rawatan

Pemakanan selalu menduduki salah satu tempat utama dalam kehidupan manusia. Gangguan proses pencernaan membawa kepada pelbagai masalah, baik secara fizikal dan psikologi. Tidak hairanlah mereka mengatakan bahawa kita adalah apa yang kita makan. Kerana pengaruh pelbagai faktor agresif persekitaran dalaman dan luaran, terdapat banyak penyakit saluran gastrousus: dari karies gigi hingga penyakit ulseratif keradangan pada saluran pencernaan. Salah satu penyakit yang paling berbahaya adalah adenokarsinoma usus. Maklumat lanjut mengenai patologi ini akan dibincangkan di bawah..

Definisi

Adenokarsinoma usus atau barah kelenjar adalah neoplasma neoplastik malignan yang mempengaruhi mana-mana bahagian usus dan berasal dari sel epitelium-kelenjar membran mukus (dalaman). Tumor seperti ini agak berbahaya dan biasa. Kerana fakta bahawa ia dicirikan oleh kursus asimtomatik yang panjang, sering terjadi bahawa kehadiran penyakit ini dikesan sudah pada tahap lanjut, ketika perawatan tidak masuk akal.

Anatomi usus

Usus melakukan banyak fungsi yang menyokong kehidupan normal. Dia terlibat dalam mencincang makanan, mencerna, menyerap nutrien dan membuang produk buangan manusia. Ia terdiri daripada beberapa bahagian - nipis dan tebal.

Dalam foto: Anatomi usus

Secara amnya, saluran pencernaan kira-kira tujuh hingga lapan meter panjang rata-rata orang yang hidup dan kira-kira 10-12 meter pada orang mati. Ia dibekalkan dengan darah melalui arteri mesenterik - arteri atas dan bawah diasingkan. Aliran keluar darah dilakukan ke urat dengan nama yang sama, yang kemudian mengalir ke sistem vena portal, disaring oleh hati dan kembali ke jantung.

Dinding mana-mana bahagian usus mempunyai tiga lapisan - lapisan mukosa dalaman dan submukosa, lapisan otot yang menyediakan peristalsis, lapisan serous luar, yang diwakili oleh peritoneum viseral.

Usus kecil mempunyai bahagian berikut:

  • Duodenum.
  • Jejunum.
  • Ileum.

Usus besar terdiri daripada:

  • Sekum dengan lampiran.
  • Kolon menaik, melintang dan menurun.
  • Kolon sigmoid.
  • Rektum.

Usus kecil

Selalunya, penyetempatan barah usus kecil adalah permulaan duodenum atau ileum. Tumor ini berkembang akibat degenerasi sel-sel epitelium kelenjar kerana pengaruh pelbagai faktor yang memprovokasi. Dengan adenokarsinoma usus kecil, gejala tidak dapat dikesan untuk waktu yang lama, hanya apabila ukuran tumor mencapai ukuran yang signifikan, klinik penyumbatan usus adalah mungkin. Dengan diagnosis ini, pesakit pergi ke meja operasi, setelah itu penyebab sebenar masalah dengan pergerakan usus terungkap..

Anatomi usus kecil

Kolon

Adenokarsinoma pada usus besar mempunyai sifat yang sama - ia timbul dari sel-sel epitelium mukosa yang terletak di dalam usus. Selanjutnya, dengan pertumbuhan tumor, gejala akan bergabung, yang serupa dengan tumor usus kecil. Masalah pencernaan berkembang, kembung kerap, sembelit digantikan oleh cirit-birit, perjalanan makanan berserat kasar sukar.

Pada masa yang sama, ia mempunyai tempat penyetempatan kegemaran. Ini termasuk sigmoid, buta, dan rektum..

Perwakilan skematik usus besar

Tumor kolon sigmoid

Penyakit adenokarsinoma jenis usus jabatan ini paling kerap dipengaruhi oleh kategori orang yang mempunyai faktor predisposisi berikut:

  • Zaman lanjut.
  • Gaya hidup yang tidak menetap.
  • Sembelit yang kerap, yang mencederakan mukosa usus semasa meneran.
  • Kehadiran polip di lumen usus, ileitis terminal, diverticula.
  • Penyakit kolitis ulseratif.

Perkembangan penyakit jenis ini mengikuti senario berikut. Terdapat kawasan trauma kronik pada membran mukus oleh tinja kasar. Selanjutnya, kerana trauma berterusan, sel-sel epitelium dilahirkan semula dan memperoleh ciri-ciri pertumbuhan tumor barah - mereka mula aktif membelah, kehilangan hubungan dengan sel-sel di sekitarnya, kehilangan fungsinya, dan secara aktif tumbuh ke tisu-tisu di sekitarnya. Selagi tumor berdiameter kurang dari satu setengah sentimeter, metastasis tidak menyebar melalui aliran darah.

Tumor kolon sigmoid

Apabila tumor menempati separuh lumen tiub, metastasis tunggal muncul di kelenjar getah bening serantau, yang bertindak sebagai pengumpul dan tidak membiarkan sel tumor lebih jauh. Setelah penutupan usus sepenuhnya, metastasis merebak ke seluruh badan dan tumbuh secara aktif ke tisu di sekitarnya.

Tumor cecum

Mekanisme kejadian tumor lebih kurang sama dengan yang dijelaskan di atas. Biasanya, adenokarsinoma cecum berlaku pada dua kategori pesakit - pada kanak-kanak atau orang tua. Pertumbuhan itu didahului oleh keadaan yang disebut "barah di tempat" atau pertumbuhan polip.

Dalam foto: Tumor Caecum digerakkan semasa operasi

Tumor rektum

Adenokarsinoma dilokalisasi di rektum - berlaku paling kerap dan biasanya pada orang tua. Pakar mengaitkan kemunculan penyakit jenis ini dengan faktor-faktor seperti pemakanan yang tidak seimbang, terlalu banyak serat kasar dalam makanan, kekurangan serat. Terdapat juga kemungkinan sakit akibat kontak kronik dengan karsinogen kimia, jangkitan dengan papillomavirus manusia. Penyetempatan tumor mungkin seperti berikut:

Punca berlakunya

Tidak ada konsensus mengenai penyebab sebenar perkembangan adenokarsinoma usus. Tetapi doktor mengenal pasti faktor-faktor yang, pada pendapat mereka, boleh menyebabkan trauma dengan keganasan sel-sel lapisan mukus usus:

Makan makanan berlemak selalu.

Pengambilan serat tumbuhan tidak mencukupi.

Pengambilan produk daging secara berlebihan.

Sejarah kolitis dan penyakit radang usus lain.

Predisposisi sejarah keluarga. Sekiranya keluarga mempunyai kes adenokarsinoma usus, maka risiko sakit meningkat beberapa kali.

Bahaya pekerjaan - bekerja dengan asbestos, logam berat.

Jangkitan dengan strain onkogenik papillomavirus manusia.

Kecederaan pada membran mukus semasa seks dubur.

Gejala pertama kanser cecum: ciri rawatan, pembedahan, prognosis survival

Sekum secara anatomi merujuk kepada usus besar, atau lebih tepatnya, pada awal usus besar, sebab itulah statistik onkologi tidak membezakan transformasi malignannya dari kumpulan umum barah kolorektal (CRC). Bahagian caecum yang diubah - lampiran dianggap sebagai struktur anatomi yang terpisah dengan proses ganasnya sendiri, secara morfologi tidak sama dengan neoplasma usus.

  • Sebab-sebab pembentukan barah
  • Jenis-jenis kanser cecum
  • Tanda-tanda penyakit
  • Tahap dan prognosis barah
  • Penyakit yang menyebabkan barah cecum bingung
  • Diagnosis kanser cecum
  • Kaedah rawatan

Ciri-ciri utama penyakit ini

Neoplasma pada cecum tumbuh, secara praktikal tanpa menunjukkan gejala, sukar untuk didiagnosis, dan oleh itu ia dikesan sudah pada peringkat pembentukannya. Pada peringkat awal, tumor jarang didiagnosis, terutamanya dalam kajian penyakit pihak ketiga. Lelaki dan wanita sama-sama berisiko mendapat penyakit ini setelah berusia 45 tahun.

Dalam klasifikasi penyakit, kanser cecum diberikan kod ICD-10 - C18.0.

Tumor di cecum terbentuk dari sel-sel mukosa. Onkologi semacam itu dicirikan oleh: pertumbuhan perlahan, keganasan rendah, metastasis lewat ke organ jauh, usus kecil.

Manifestasi luaran dan dalaman penyakit

Simptomologi neoplasma berkadar langsung dengan diameter dan penyakit kronik saluran gastrointestinal pesakit..

Manifestasi onkologi umum dalam cecum:

  • jejak darah dan gumpalan lendir dalam tinja - akibat pendarahan dalaman;
  • pening sistematik, kelemahan otot;
  • keputihan kulit;
  • sakit, secara beransur-ansur meningkatkan kesakitan di rongga perut kanan bawah;
  • peningkatan pengeluaran gas (perut kembung);
  • berat di perut;
  • mengurangkan sehingga kekurangan selera makan;
  • loya;
  • kembung;
  • dalam kes lanjut, apabila tumor berkembang dengan metastasis ke hati, kulit pesakit menjadi kuning;
  • sikap tidak peduli;
  • tidak stabil;
  • penipisan yang menyakitkan.

Pesakit tidak menghadapi masalah pergerakan usus pada tahap ini. Kerana lumen besar di cecum, tinja di dalamnya tidak terbentuk sepenuhnya.

Tanda-tanda yang disenaraikan mungkin tidak muncul pada mulanya, tetapi apabila ia berlaku, doktor membuat kesimpulan mengenai penyebaran onkologi yang cepat.

Kanser cecum, yang telah mencapai tahap terakhir, membawa kepada gangguan sepenuhnya fungsi saluran pencernaan. Tumor, yang telah berkembang menjadi besar, mengekang organ yang berdekatan, yang menyebabkan perkembangan bengkak dan sakit yang tajam. Dengan peningkatan neoplasma dan kerosakannya melalui tinja, pendarahan meningkat.

Pembuangan darah merah secara sistematik semasa perbuatan buang air besar adalah manifestasi khas kanser kolorektal, tanpa mengira lokasinya. Dengan perkembangan penyakit ini, gejala muncul:

  • sakit akut yang berkaitan dengan penembusan formasi ke dalam tisu organ jiran dan tekanan pada mereka;
  • penyumbatan sebahagian usus sehingga penyumbatan lumen usus;
  • kegagalan hati, penyakit kuning, yang disebabkan oleh penembusan metastasis ke organ hati.

Gejala pertama proses onkologi sukar dikenali kerana sebilangan manifestasi barah cecum serupa dengan tanda-tanda penyakit pihak ketiga, misalnya radang usus.

Manifestasi gejala mungkin berbeza bergantung pada lokasi, diameter neoplasma. Secara selari, penyakit pihak ketiga mungkin berlaku, memperburuk keadaan.

Tahap

Pertimbangkan dalam jadual berikut tahap perkembangan adenokarsinoma cecum.

TahapPenerangan
0Atipisasi sel kelenjar sihat bermula pada membran mukus organ, kerana tumor seperti itu belum ada. Sekiranya tumpuan onkologi dijumpai dan dikeluarkan, pakar menjanjikan pemulihan pesakit 100%.
SayaNeoplasma berukuran hingga 2 cm, mudah alih, tetapi jelas dibatasi dari sel yang sihat. Proses patologi mempengaruhi lapisan lendir dan submucous organ. Metastasis tidak ada, bagaimanapun, seperti gejala penyakit yang mendasari.
IITumor hingga 5 cm, tetapi sudah tumbuh ke semua tisu cecum, sampai ke membran serous, tanpa meninggalkannya. Tanda-tanda klinikal pertama proses onkologi muncul. Tiada metastasis.
IIITumor tumbuh dengan cepat, meninggalkan sempadan organ yang terjejas dan merebak ke tisu dan kelenjar getah bening yang berdekatan. Prognosis untuk adenokarsinoma tahap 3 cecum bertambah teruk kerana implantasi dan metastasis serantau.
IVUkuran neoplasma boleh ada, pada tahap ini terdapat tanda-tanda kerosakan pada proses onkologi organ yang jauh. Penyakit ini tidak dapat disembuhkan, biasanya pesakit pada tahap ini tidak hidup walaupun enam bulan.

Punca berlakunya

Mutasi sel, degenerasi mereka, tidak dapat dikesan tepat pada masanya dan tidak dimusnahkan oleh sistem kekebalan tubuh, berpecah tanpa henti dengan perkembangan penyakit - penyebab sebenar tumor di cecum.

Pakar WHO mencadangkan oleh faktor-faktor yang mendorong perkembangan onkologi seperti itu:

  • daging merah;
  • penuaan tisu dan peristalsis usus;
  • kecenderungan genetik;
  • keadaan saluran gastrousus yang tidak normal dan kronik: keradangan, ulser, proses jinak;
  • keadaan ekologi yang tidak baik;
  • virus onkogenik dalam darah (HPV, virus herpes);
  • merokok;
  • penderaan alkohol;
  • pengambilan makanan berlemak, kaya karbohidrat tanpa had;
  • berumur lebih dari 45 tahun - penyakit ini didiagnosis pada orang dewasa;
  • gangguan pencernaan kronik;
  • diet yang terlalu ketat;
  • diabetes;
  • bekerja dalam pengeluaran berbahaya;
  • aktiviti fizikal yang tidak mencukupi (ketidakaktifan fizikal);
  • keadaan prakanker rektum (polip adenomatous dan vena);
  • penggunaan ubat jangka panjang;
  • situasi tekanan yang sistematik;
  • berat badan berlebihan;
  • sembelit kronik.

Penyebab sebenar perkembangan tumor di cecum masih belum diketahui oleh penyelidik.

Pencegahan

Langkah pencegahan untuk mencegah penyakit saluran pencernaan, termasuk cecum, adalah pemakanan yang sihat, berkualiti tinggi, berkala, tidak ada kebiasaan buruk, gaya hidup aktif yang sihat, air berkualiti tinggi, tidak ada tekanan. Kehidupan moden dengan kadarnya jarang memberi seseorang peluang untuk mengikuti cadangan tersebut dengan mudah. Oleh itu, sangat penting untuk tidak mengabaikan pemeriksaan perubatan pencegahan, tetapi pada gejala dan malaise pertama yang tidak menyenangkan, segera hubungi pakar agar tidak membuang masa.

Kami mengesyorkan: Ciri-ciri enteritis kronik dan kaedah rawatan yang berkesan

Jenis onkologi cecum

Bergantung pada struktur sel pada tahap histologi, tahap perkembangan, onkologi dalam cecum, mereka dibahagikan kepada jenis:

  • adenokarsinoma - percambahan sel barah berasal dari membran mukus usus besar;
  • jenis skuamosa kelenjar;
  • karsinoma sel krikoid - sel-selnya serupa dengan gelembung;
  • tisu epitelium skuamosa - skuamosa terjejas;
  • tidak dibezakan - mempunyai keganasan yang tinggi, prognosis yang buruk selepas pembedahan, sukar disembuhkan;
  • unclassified - terdiri daripada tacni dan sel yang tidak termasuk dalam bentuk histologi yang dikaji.

Dengan penampilan dan sempadannya, tumor dibahagikan kepada:

  • endofitik - tidak ada garis besar yang jelas, tumbuh di kedalaman dinding sekum;
  • eksofit - bentuk elips atau bulat, berkembang di lumen usus;
  • piring - menggabungkan tanda-tanda kedua di atas dalam bentuk ulser.

Diagnosis kanser cecum

Kaedah diagnostik utama adalah pemeriksaan endoskopi atau kolonoskopi dan selalu dengan biopsi patologi yang dijumpai.

Sekiranya endoskopi tidak mungkin dilakukan, pemeriksaan sinar-X dilakukan dengan mengisi usus dengan kontras barium - irrigoskopi, tetapi lebih baik melakukan kolonografi CT.

CT atau MRI rongga perut membantu mengenal pasti metastasis dan menentukan penglibatan organ bersebelahan dalam konglomerat kanser. Pengimejan berteknologi tinggi tidak selalu dapat mengesan pembibitan metastatik peritoneum, tetapi karsinomatosis tidak akan tersembunyi dari laparoskopi diagnostik.

Untuk memilih terapi ubat yang optimum, perlu untuk menentukan mutasi genetik di dalam sel barah dan ketidakstabilan mikrosatelit, yang dilakukan selari dengan pemeriksaan histologi sekeping tumor yang diperoleh semasa biopsi atau pembedahan.

Penanda barah PEA dan Ca 19.9 dalam plasma darah pada masa akan datang akan membantu mengawal perjalanan proses ganas dan menilai hasil rawatan. Semasa pemeriksaan awal, kebarangkalian pengesanan mereka tidak tinggi, yang tidak mengecualikan penampilan mereka semasa perkembangan penyakit ini.

Untuk merancang campur tangan pembedahan, pemeriksaan tambahan diperlukan untuk mengenal pasti batasan anestesia umum..

Tahap perkembangan, ramalan

Doktor membahagikan proses malignan yang berkembang dalam cecum ke peringkat berikut:

  • 0 darjah - tumor prakanker, diameter kecil, mempengaruhi bahagian atas mukosa usus. Sistem limfa tidak terjejas, metastasis tidak berlaku. Dengan diagnosis tepat pada masanya, kadar kelangsungan hidup adalah 100%.
  • Tahap 1 - tumor berdiameter 2 sentimeter, tumbuh ke lapisan usus yang jauh. Selepas reseksi, prognosis untuk hidup lebih dari lima tahun adalah 95%.
  • Tahap 2 - diameter onkologi meningkat, ia menembusi dinding luar sekum. Sistem limfa tidak terjejas, metastasis tidak dikembangkan. Jangka hayat selepas pembedahan bergantung pada tahap kerosakan organ; secara purata, 85% pesakit tetap hidup setelah lima tahun.
  • Tahap 3 - tumor mempengaruhi sistem limfa, organ berdekatan, tetapi tidak bermastasis pada sistem yang jauh. Bergantung pada lesi kelenjar getah bening, kadar kelangsungan hidup lima tahun selepas pembedahan dilakukan berbeza-beza: 2-3 kelenjar getah bening - 65%, 4 atau lebih - 45%.
  • Tahap 4 - neoplasma besar, sistem berdekatan rosak, sistem limfa, metastasis tumbuh menjadi organ yang jauh. Sekiranya paru-paru atau hati terjejas, praktiknya tidak ada peluang untuk bertahan hidup: mereka hidup dengan diagnosis sedemikian selama kurang dari lima tahun.

Harga untuk terapi hanya dapat dikira jika terdapat data lengkap mengenai penyakit orang tertentu..

Ramalan

Sekiranya rawatan dijalankan pada tahap sifar dan berjaya, maka kadar kelangsungan hidup yang diramalkan oleh doktor adalah 95%. Kerana gejala ringan, penyakit ini tidak dapat didiagnosis dengan segera..

Semasa rawatan dijalankan pada peringkat pertama, prognosisnya adalah 91%. Ini disebabkan oleh fakta bahawa sel barah menjangkiti lapisan kedua dan ketiga usus..

Sekiranya rawatan dijalankan pada peringkat kedua, maka kadar kelangsungan hidupnya berbeza dari 70 hingga 82%. Ia bergantung pada seberapa dalam tumor tumbuh menjadi tisu bersebelahan..

Rawatan pada tahap ketiga menjamin kelangsungan hidup pesakit hanya 42–63%. Petunjuk ini bergantung pada seberapa teruk organ-organ berhampiran tumor rosak dan sama ada kelenjar getah bening terjejas.

Terapi pada peringkat terakhir (keempat) menjamin kelangsungan hidup hanya 6-10% selama 6-7 tahun selepas terapi.

Angka-angka yang diberikan diperoleh semasa kajian.

Kaedah diagnostik

Diagnostik penyakit seperti ini dilakukan secara menyeluruh:

  • Kajian sejarah perubatan, mengambil anamnesis, menetapkan tempoh manifestasi gejala pertama.
  • Pemeriksaan fizikal - palpasi dinding anterior peritoneum, penentuan lokasi neoplasma.
  • Mengetuk - penentuan penyumbatan usus.
  • Manipulasi jari untuk memeriksa rektum untuk mendiagnosis metastasis.

Selain itu, kaedah pengumpulan data instrumental dan makmal dilakukan:

  • Sigmoidoscopy - pemeriksaan rektum untuk menentukan lokasi proses tumor dengan tepat, kaedah yang paling bermaklumat.
  • Irrigoskopi.
  • X-ray kolon dengan unsur kontras.
  • CT dan MRI organ perut - untuk menentukan tahap metastasis ke tisu yang jauh.
  • Kolonoskopi adalah definisi khusus mengenai penyetempatan neoplasma malignan, ukurannya. Kajian mengenai ubah bentuk kubah cecum dilakukan, dalam prosesnya dilakukan biopsi - mengambil bagian dari sel-sel barah untuk diperiksa pada tingkat histologi.
  • Ultrasound peritoneum.
  • Cystoscopy.
  • Biokimia dan UAC.
  • Sigmoidoscopy - pemeriksaan hingga 25 sentimeter bahagian distal usus besar.
  • Penggunaan sigmoidoscope dan kolonoskop - untuk diagnosis pra-operasi kanser cecum.
  • X-ray dengan enema kontras - membantu mengesan tumor berdiameter kecil: formasi yang sesuai kelihatan seperti sifat penyempitan, pematangan, yang dapat dilihat di zon kontras. Sekiranya terdapat keraguan, kolonoskopi tambahan dilakukan.
  • Mengimbas tomografi yang dikira dengan kontras udara adalah kaedah yang meluas. Ia digunakan untuk membuat diagnosis pasti dan memutuskan apakah pembedahan perlu dilakukan. Beberapa kajian klinikal menunjukkan imbasan CT slice mini yang disebut kolonoskopi maya.

Karsinoma melalui sel menghasilkan antigen embrio kanser - CEA, mereka dianggap sebagai penanda tumor barah, tetapi kualiti spesifiknya tidak cukup untuk secara khusus mengenal pasti kehadiran proses ganas.

Antigen embrio kanser dapat menampakkan diri dalam proses keradangan pada saluran usus, pankreatitis, pada orang yang menyalahgunakan merokok dan minuman beralkohol yang kuat. Ujian CEA digunakan untuk pesakit yang pada awalnya mempunyai tahap penanda tumor jenis ini selepas pembedahan. Setelah berjaya melakukan reseksi, kepekatannya harus berkurang, peningkatan dalam tempoh pemulihan adalah gejala pertama dari proses berulang.

Penyakit yang menyebabkan barah cecum bingung

Titik pertama dalam diagnosis pembezaan adalah polip besar dan luka spesifik tempatan dinding usus pada tuberkulosis dan sifilis, serta bentuk patologi kulat yang jarang berlaku - aktinomikosis.

Di dinding usus, tumor jinak dari tisu adiposa dan otot dapat berkembang, kadang-kadang mencapai ukuran yang mengagumkan.

Untuk barah primer semasa pemeriksaan endoskopi, tisu penghubung merangkumi pertumbuhan di sekitar badan asing - tulang ikan, biji dan lain-lain yang ditelan secara tidak sengaja.

Lesi tumor pada apendiks, komplikasi keradangan yang lama setelah penyingkiran apendisitis dapat dikelirukan dengan karsinoma cecum.

Dalam proses ganas rongga perut, usus besar mungkin terlibat dalam konglomerat, terutama pada barah ovari dan pankreas.

Dalam semua situasi, diagnosis yang tepat hanya dapat dilakukan dengan memeriksa sekeping tisu patologi di bawah mikroskop, rawatannya juga berdasarkan hasil histologi.

Kompleks terapi

Rawatan barah juga dilakukan dengan kaedah yang kompleks:

  • campur tangan pembedahan;
  • kemoterapi;
  • terapi rasuk.

Betapa seriusnya pembedahan pembedahan bergantung pada penyetempatan proses ganas, tahap perkembangannya, dan tahap perkembangannya. Berdasarkan kajian lengkap data yang diperoleh, pakar bedah memutuskan reseksi tumor sepenuhnya atau hanya bahagian yang terkena cecum.

Sekiranya pemotongan separa, pada akhir operasi, bahagian-bahagian yang terpisah dari usus besar dijahit - anastomosis digunakan, tepi yang dipotong disambungkan. Semasa langkah-langkah pembedahan, kelenjar getah bening dan, jika mungkin, organ, dengan metastasis yang tumbuh di dalamnya, dikeluarkan bersama dengan tumor - ini disebut limfadenektomi.

Sekiranya neoplasma onkologi tidak dikenakan campur tangan pembedahan, anastomosis buatan digunakan untuk memulihkan fungsi usus, menghilangkan penyumbatan usus pada bahagian yang terkena. Sebenarnya, kawasan dengan proses tumor dihilangkan dari proses pembentukan massa tinja, yang menyelamatkan seseorang dari membuat kolostomi dan membuat dubur buatan.

Apabila saluran usus berlubang, kolostomi dibuat - keperluan ini untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku: peritonitis, pendarahan dalaman, mediastinitis, coprostasis (penyumbatan usus).

Terapi sinar - teknik yang digunakan sebelum pembedahan untuk mengurangkan diameter tumor, dan selepas itu - untuk memusnahkan sel-sel barah yang lain dan mencegah kambuhnya penyakit.

Kemoterapi digunakan dengan satu bahan kimia - fluorouracil, fluoroafur, atau bersama dengan ubat lain - contohnya, fluorouracil + kalsium folinat. Langkah-langkah kemoterapi dilakukan bersamaan dengan terapi radiasi.

Apabila neoplasma tidak dapat diatasi atau penyakit ini disertai oleh sejumlah proses bersamaan, kemoterapi adalah satu-satunya kaedah rawatan yang mungkin. Juga, dalam situasi seperti itu dan dalam keadaan kesihatan yang lemah dan imuniti pesakit yang lemah, doktor mengamalkan kaedah terapi simptomatik, dengan kata lain, pesakit diberi pil:

  • Analgesik bukan opioid untuk kesakitan ringan - ibuprofen, paracetamol, sodium metamizole, Diclofenac.
  • Ubat penahan sakit yang mengandungi opium tidak kuat untuk sensasi kesakitan sederhana - Nalbuphin, Tramadol, Butorphanol, Codeine.
  • Dengan sindrom kesakitan yang teruk, ubat kuat diresepkan yang mengandungi komponen candu - Omnopon, Fentanyl, morfin.

Tempoh pemulihan

Selepas pembedahan proses pembedahan tumor, langkah-langkah dan cadangan pemulihan berikut dijalankan:

  • Pembalut yang kerap - khususnya, ketika pesakit diperkenalkan dengan fistula khas, yang diperlukan untuk memulihkan fungsi patensi usus. Pembalut steril mesti diperbaiki sedemikian rupa sehingga, dalam keadaan apa pun, ia boleh meluncur, dengan memperlihatkan jahitannya. Setelah pembersihan semula jadi usus melalui dubur buatan, serbet bersih yang direndam dalam jeli petroleum disapu pada bahagian usus yang menonjol, terpaku pada beberapa lapisan dengan pembalut kain kasa dan lapisan bulu kapas. Untuk fiksasi, pembalut steril dan pembalut khas digunakan. Plaster tidak digunakan untuk mengelakkan kecederaan pada kulit, jahitan.
  • Kawasan yang dikendalikan harus dijaga dengan berhati-hati dengan salap perubatan, pes asam laktat. Kawasan yang meradang dilumasi dengan larutan tanin, larutan antibakteria, serbuk yang merangsang pembentukan kerak (talc, kaolin, tanin kering).
  • Dalam kes buang air besar yang tertunda, pesakit diberi enema dengan minyak vaseline dalam komposisi, dan beg kolostomi juga digunakan.
  • Keperluan untuk mematuhi diet pasca operasi khas.

Menu untuk tumor cecum

Selepas menjalani pembedahan, orang yang dikendalikan ditunjukkan minum sebanyak mungkin cecair selama enam hari pertama - kaldu rendah lemak, jus semula jadi, rebusan ramuan, jeli dibenarkan. Sedikit demi sedikit, ia dibenarkan memakan bijirin cair dan sayur-sayuran puri. Semua produk yang digunakan untuk makanan mesti dibersihkan dengan sempurna. Anda perlu makan dalam bahagian kecil setiap tiga hingga empat jam..

Seminggu selepas operasi, dibenarkan memasukkan makanan padat secara beransur-ansur ke dalam menu: ikan dan daging tanpa lemak, buah-buahan segar, sayur-sayuran. Eksisi bidang diet onkologi usus harus diikuti oleh pesakit seumur hidup.

Senarai contoh makanan yang mesti ada:

  • sayur-sayuran, buah-buahan, buah beri - untuk memulihkan peristalsis usus;
  • sapi muda, ikan spesies laut - untuk meningkatkan daya hidup tisu semua organ;
  • bijirin, minyak sayuran.

Perkara penting: barah cecum adalah proses berbahaya dan berbahaya, oleh itu, perkara berikut tidak termasuk dalam penggunaan:

  • sebarang produk tenusu;
  • alkohol;
  • makanan haiwan mentah.

Rempah dan perasa mesti terhad. Ikan, daging dikukus atau direbus, setelah itu tumbuk.

Produk makanan yang menyumbang kepada penyahaktifan penyebaran sel barah, pencegahan proses keradangan, yang mengandung selenium dalam komposisi:

  • kubis: brokoli, kembang kol, kubis putih;
  • makanan laut: ikan, kerang, sotong;
  • hati daging lembu;
  • telur: ayam, puyuh;
  • sayur-sayuran, buah oren, merah: tomato mengandungi likopena, yang melindungi organ dari penyebaran sel barah;
  • buah kering;
  • sitrus: jeruk keprok, limau gedang, lemon;
  • Garnet;
  • beri dengan sifat anti-barah: strawberi, strawberi liar, raspberi, blackberry, blueberry, blueberry, currant hitam dan merah;
  • hijau: pasli, dill, saderi, ketumbar;
  • susu masam: yogurt pasteur, tanpa bahan tambahan, kefir;
  • bijirin, bijirin penuh, dedak;
  • biji labu, biji bunga matahari;
  • kacang: badam, pistachio, hazelnut, kacang pain;
  • teh hijau;
  • perasa yang mencegah mual: kunyit, halia;
  • lada merah dibenarkan dalam jumlah kecil - ia menghalang pertumbuhan sel tumor;
  • Minyak zaitun dara tambahan: satu sudu setiap hari;
  • kekacang: produk soya, soya;
  • untuk menggayakan salad: pudina, marjoram, thyme, basil, rosemary;
  • cendawan: cendawan tiram, boletus, chanterelles;
  • coklat pahit gelap: 20 g sehari.

Kira-kira satu bulan setelah operasi, bergantung pada diet yang ditentukan, pesakit dibenarkan secara beransur-ansur memasukkan dalam makanan makanan biasa. Walau bagaimanapun, bahagiannya juga harus kecil, dan anda harus makan dengan kerap dan sedikit demi sedikit. Hidangan panas tidak termasuk, dan juga yang sejuk: makanan mestilah pada suhu bilik dan baru dikukus atau dimasak.

Kemoterapi

Pada peringkat awal penyakit (tahap 0, karsinoma tahap 2 yang sangat berbeza tanpa pemeriksaan pada kelenjar getah bening), kemoterapi tidak dilakukan.

Kemoterapi tambahan (pasca operasi) diresepkan untuk pesakit dengan 2-3 peringkat barah apabila metastasis ke kelenjar getah bening dikesan, percambahan tumor pada membran serous dan dalam beberapa kes lain. Kemoterapi harus bermula seawal mungkin, dalam sebulan selepas pembedahan. Dijalankan oleh kursus mengikut skema standard, jumlah keseluruhannya sekurang-kurangnya 6 bulan. Ubat ini boleh diberikan melalui infus atau pemberian oral.

Ramalan perubatan

Jangka hayat pesakit bergantung pada faktor-faktor berikut: pengesanan awal, tahap perkembangan tumor, terapi kompleks yang sesuai. Prognosis dan kehidupan yang baik selama lebih dari lima tahun menanti pesakit yang memulakan rawatan pada peringkat awal, tahap prakanker penyakit ini. Semakin lama barah cecum didiagnosis, semakin sukar rawatannya dan semakin teruk prognosisnya: seseorang mati dalam 1-5 tahun.

Dengan tahap pembezaan adenokarsinoma yang tinggi, yang paling sering terjadi pada tisu mukosa cecum, kadar kelangsungan hidup mencapai 90% jika dikesan pada tahap 1-2 perkembangan, 60% - dengan 3 darjah perkembangan tumor.

Prognosis umum untuk kelangsungan hidup lima tahun adalah seperti berikut:

  • Tahap 0 - 95-100%;
  • Tahap 1, tidak mempengaruhi sistem limfa, meneruskan tanpa metastasis - 96%;
  • Tahap 2, yang tumbuh melalui semua lapisan usus, tetapi tidak metastatik - 85%;
  • Tahap 3, tanpa percambahan ke dalam sistem limfa dan organ berdekatan - 45-60%;
  • Tahap 4, yang terakhir dan paling berbahaya - 15-40%.

Rawatan penyakit yang bermula sebelum tahap keempat tidak selalu mungkin. Terapi paliatif, simptomatik digunakan terutamanya untuk menghilangkan rasa sakit, menstabilkan keadaan pesakit, dan memanjangkan umurnya.

Ciri rawatan

Rawatan barah cecum hanya dilakukan dengan pembedahan: pemotongan neoplasma malignan dan semua tisu yang rosak oleh sel barah. Sebelum dan selepas operasi, pesakit mesti menjalani kursus radiasi dan kemoterapi.

Operasi

Semasa operasi, pakar bedah membuang tumor itu sendiri dan tisu-tisu yang rosak olehnya. Jumlah intervensi pembedahan ditentukan oleh lokasi barah dan tahap penyebarannya ke kelenjar getah bening dan organ tetangga. Dengan sejumlah besar tisu yang dipotong, anostomosis dibuat kepada pesakit (sambungkan usus kecil dan besar dengan menjahitnya untuk memulihkan fungsi semula jadi usus).

Terapi radiasi

Terapi radiasi adalah kaedah untuk merawat barah dengan menggunakan sinaran pengion. Ia digunakan sebelum pembedahan untuk mengurangkan ukuran neoplasma dan selepas pembedahan untuk mengurangkan risiko kambuhan patologi..

Kemoterapi

Kemoterapi digunakan untuk merawat barah ganas. Kaedah ini didasarkan pada penggunaan racun dan racun yang menyahaktifkan proses aktif dalam sel barah (menghilangkan kemampuan mereka untuk proses metabolisme dan pembelahan), serta untuk mencegah penghijrahan sel barah sekunder ke organ dan kelenjar getah bening yang berdekatan dan jauh (pembentukan metastasis). Kursus kemoterapi boleh diresepkan sebelum dan selepas pembedahan..

Dalam kes barah yang tidak dapat dikendalikan atau ketika pembedahan tidak mungkin dilakukan kerana usia pesakit, keabnormalan serius sistem kardiovaskular, perlu menjalani kemoterapi untuk mengurangkan keadaan pesakit dan memaksimumkan jangka hayatnya. Tetapi hasil yang baik tidak mungkin dilakukan tanpa rawatan pembedahan untuk kanser cecum..

Semasa menggunakan radiasi dan kemoterapi, pesakit harus bersedia untuk kesan sampingan: mual berterusan, muntah, kelemahan, keguguran rambut yang teruk, penipisan najis.

Artikel Mengenai Hepatitis