Adenoma usus besar yang bergerigi

Utama Apendiks

Adenoma usus besar yang bergerigi adalah neoplasma jinak. Ia dilokalisasi di tempat-tempat di mana tisu yang terdiri daripada sel-sel kelenjar epitel terdapat. Epitelium kelenjar adalah sejenis tisu epitelium yang tugasnya adalah untuk mengeluarkan rembesan. Oleh itu, adenoma sering mempengaruhi pelbagai bahagian usus besar..

Penyebutan pertama neoplasma dentate bermula pada tahun 80an abad ke-20. Konsep "adenoma bergerigi" diusulkan dan digunakan pada tahun 1990. Kepentingan klinikal sebenar neoplasma tidak diketahui sehingga tahun 2003. Kemudian penampilan formasi akhirnya dikaitkan dengan proses onkologi di usus besar..

Orang tua biasanya berisiko. Tetapi penyakit ini boleh berkembang pada mana-mana orang, tanpa mengira jantina dan usia. Neoplasma tidak menimbulkan bahaya bagi kehidupan manusia, tetapi mengabaikan gejala dan kekurangan rawatan membawa kepada akibat yang serius. Penyakit ini berkembang dengan cepat dan berubah menjadi bentuk yang teruk. Sejak 2010, ia telah dimasukkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia dalam klasifikasi luka prakanker.

Varieti penyakit ini

Jenis polip bergantung pada sebilangan tanda:

  1. Saiz.
  2. Senibina.
  3. Ciri luaran.
  4. jumlah.

Adenoma tradisional bersifat menyendiri, tetapi juga dapat dicirikan oleh banyak neoplasma. Terdapat jenis:

  • Jenis adenoma tubular dengan displasia. Pelbagai yang paling biasa. Penyetempatan berlaku di usus besar atau kolon sigmoid, juga di perut. Ia dicirikan oleh penampilan tumor kecil. Lebih kerap ia tidak melebihi satu sentimeter. Permukaan tumor licin dengan batas yang ditentukan dengan baik.
  • Orang jahat. Ia disebut demikian kerana tumor terbentuk dari vili yang menutupi mukosa gastrointestinal. Jenis penyakit yang berbahaya. Ini disebabkan oleh perkembangan penyakit yang cepat, yang mengaktifkan proses onkologi dalam badan. Neoplasma strukturnya lembut dan dengan permukaan baldu. Boleh terbentuk di cecum.
  • Vila tiub. Dalam praktik perubatan, perkara ini jarang berlaku. Ukuran tumor dengan jenis adenoma terperinci mencapai 2.5 cm.

Jenis adenoma papillary dapat berkembang pada organ dengan epitel kelenjar. Dicirikan oleh pertumbuhan papillary.

Penting untuk menentukan jenis penyakit semasa diagnosis. Ini akan mengelakkan berlakunya komplikasi..

Penyebab adenoma bergerigi

Sebab sebenar perkembangan penyakit ini masih belum diketahui oleh sains, walaupun terdapat banyak kajian. Para saintis berjaya menentukan faktor utama perkembangan penyakit ini. Sebab utama adalah jangkitan pada usus dan berlakunya proses keradangan selanjutnya.

Faktor berlakunya adenoma bergerigi juga merangkumi:

  • Tekanan. Rasa gugup yang berterusan menyumbang kepada perkembangan banyak penyakit.
  • Pemakanan yang tidak betul. Makanan berbahaya, seperti pemakanan yang tidak seimbang, menyebabkan kerosakan fungsi organ dalaman. Penyakit saluran gastrousus mengaktifkan proses pembentukan tumor.
  • Tabiat buruk. Alkohol dan merokok memberi kesan negatif kepada semua organ dalaman.
  • Kekurangan aktiviti fizikal. Gaya hidup yang tidak aktif menyebabkan gangguan pada saluran pencernaan.
  • Keadaan kerja. Sentuhan dengan bahan toksik dan bahan beracun melanggar jumlah unsur surih penting. Ini mengubah struktur sel, yang akhirnya mencetuskan perkembangan neoplasma bergerigi di usus..
  • Obesiti. Orang yang berlebihan berat badan lebih rentan terhadap kejadian tumor dan proses onkologi. Sebabnya adalah pengambilan vitamin dan unsur mikro yang tidak mencukupi ke dalam tubuh, serta asimilasinya yang lemah.
  • Ekologi buruk. Kerana kemerosotan ekologi, persekitaran mempunyai kesan merosakkan pada tubuh. Kekebalan manusia menurun. Ini menjadi penyebab perubahan negatif serius pada sel-sel tubuh, penyebab perkembangan penyakit.
  • Keturunan. Para saintis mendapati bahawa genetik juga mempengaruhi perkembangan patologi prakanker. Sekiranya ibu bapa didiagnosis dengan penyakit ini, dari masa ke masa, anak-anak cenderung untuk menghidapnya..

Pengelasan formasi bergigi

Dalam bidang perubatan, jenis neoplasma pada usus besar ditentukan oleh ciri sitologi dan seni bina. Terdapat 3 kategori:

  • Adenoma bergerigi tradisional.
  • Polip atau adenoma secara sessile.
  • Polip hiperplastik.

Ciri-ciri penyakit ini

Ciri adenoma usus besar yang bergerigi adalah ketiadaan gejala yang jelas pada peringkat awal penyakit ini. Ini menyukarkan diagnosis, yang membawa kepada pengembangan bentuk lanjutan hingga onkologi..

Adenoma bergerigi berkembang dengan cepat. Sel yang telah cacat semasa perkembangan penyakit jatuh ke dalam lapisan tisu yang dalam. Untuk mengelakkan ini, anda mesti berjumpa doktor secara sistematik dan melakukan ujian yang diperlukan. Anda juga perlu memantau perubahan dalam badan dengan teliti untuk mendiagnosis penyakit dan rawatan yang berjaya..

Gejala adenoma bergerigi

Walaupun pada tahap awal, gejala mungkin tidak muncul, perubahan dalam kesejahteraan dan tubuh tidak dapat diabaikan. Lebih kerap mereka menjadi jelas ketika formasi mencapai sekurang-kurangnya 2 cm. Gejala penyakit ini termasuk:

  • Kekejangan di bahagian perut. Ini berlaku pada bahagian bawah perut. Penyebab ketidakselesaan adalah kegagalan dalam fungsi saluran pencernaan.
  • Sensasi menyakitkan semasa buang air besar. Kesakitan berlaku semasa tumor tumbuh, dubur cedera dan menyempit.
  • Gatal-gatal.
  • Mukus di dalam najis. Terdiri daripada pembekuan darah atau limfa.
  • Darah di dalam najis. Kerana genangan, tinja di dalam badan terbentuk dalam jumlah besar. Ini menyukarkan proses buang air besar, membran mukus cedera. Ini adalah penyebab pendarahan kecil.
  • Sensasi badan asing. Apabila pembentukan mencapai ukuran besar, keradangan berlaku, yang mempengaruhi ujung saraf, yang menyebabkan sensasi serupa.
  • Cirit-birit / cirit-birit. Menurut amalan perubatan, dengan adenoma dentate, masalah ini berlaku secara bergantian.

Diagnosis penyakit

Pada peringkat awal, sukar untuk mendiagnosis adenoma kerana tidak adanya gejala. Selalunya, kehadiran neoplasma di usus besar atau cecum dikesan semasa pemeriksaan perubatan. Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya satu tanda adenoma, anda harus segera mendapatkan nasihat perubatan dan seterusnya menjalani kajian klinikal yang diperlukan. Diagnosis penyakit boleh dilakukan dengan kaedah berikut:

  • Palpasi rektum. Dijalankan terlebih dahulu. Diperlukan untuk menentukan ukuran dan konsistensi tumor. Dengan bantuan palpasi, penyakit gastrousus yang lain mungkin juga dikecualikan.
  • Ujian darah. Pesakit menderma darah untuk kehadiran penanda tumor.
  • Kolonoskopi. Bahagian dalam usus besar diperiksa.
  • Endoskopi. Kawasan kolon yang berasingan diperiksa.
  • Sigmoidoskopi. Kaedah klinikal di mana dubur diperiksa dan kemungkinan kehadiran penyakit lain ditentukan.
  • Irrigoskopi. X-ray membantu memvisualisasikan polip malignan dan mewujudkan penyetempatan.

Selain itu, kajian histologi dilakukan. Apabila diagnosis disahkan, rawatan yang sesuai ditetapkan.

Rawatan adenoma usus besar usus besar

Jenis rawatan berasal dari jenis pendidikan. Kaedah terapi bergantung pada keadaan pesakit dan ciri fisiologi. Dengan tahap sederhana, adalah mungkin untuk menggunakan terapi yang kompleks. Apabila ubat tidak memberikan hasil yang positif, pembedahan ditunjukkan. Dalam kebanyakan kes, rawatan tradisional tidak menjamin hasil yang positif..

Campur tangan pembedahan boleh dilakukan dengan 2 cara:

Elektrokoagulasi

Kaedah biasa untuk memerangi tumor ganas. Pakar bedah membuang tumor dengan panas. Kaedahnya tidak trauma.

Eksisi lengkap

Ia digunakan semasa keganasan didiagnosis. Tumor dan kolon yang berdekatan dikeluarkan. Dengan saiz yang besar, neoplasma dikeluarkan di bahagian.

Campur tangan pembedahan dilakukan menggunakan kaedah endoskopi atau invasif minimum.

Rawatan di hospital bergantung pada jenis rawatan dan memakan masa sehingga 8 minggu.

Tidak kira pilihan kaedah rawatan, pesakit menjalani prosedur pembersihan usus khas sebelum pembedahan. Untuk ini, julap atau enema digunakan..

Komplikasi apabila terdapat adenoma bergerigi

Komplikasi penyakit ini mungkin berlaku dalam 2 kes:

  1. Dengan diagnosis yang tidak betul.
  2. Sekiranya teknologi tidak dipatuhi semasa pembedahan.

Dalam kes pertama, kemerosotan keadaan pesakit berlaku kerana strategi rawatan yang tidak betul dipilih. Dalam kes kedua, risiko pendarahan meningkat. Perkembangan pendarahan dalaman adalah mungkin walaupun pakar bedah berjaya melakukan operasi. Bahaya ini berterusan dalam 10 hari pertama..

Untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku, selepas penyingkiran neoplasma, anda harus berjumpa doktor sepanjang tempoh pemulihan. Lebih baik jika pemeriksaan sistematik berlaku dalam 2 tahun pertama selepas pembedahan.

Prognosis rawatan

Dengan diagnosis dan terapi yang dipilih dengan betul, prognosis untuk penyembuhan adenoma lebih baik. Itu bergantung pada hasil operasi dan pelaksanaan tegas dari cadangan doktor yang menghadiri.

Pencegahan penyakit

Mencegah adenoma jauh lebih mudah daripada merawatnya. Langkah-langkah untuk mencegah penyakit dikurangi dengan pelaksanaan rekomendasi umum, karena penyebab pasti kejadiannya tidak diketahui. Ini termasuk:

  • Penolakan tabiat buruk.
  • Pemakanan yang betul dan seimbang.
  • Penggunaan peralatan pelindung semasa bekerja dengan bahan toksik.
  • Memimpin gaya hidup aktif.
  • Rawatan penyakit saluran pencernaan.
  • Mengelakkan makan berlebihan dan makanan ringan semasa berlari.
  • Mematuhi diet, jika ada diagnosis dan rawatan adenoma.
  • Pemeriksaan perubatan sistematik dan ujian klinikal pencegahan.

Adenoma adalah tumor dengan watak jinak yang boleh mengalami keganasan di bawah pengaruh pelbagai faktor.

Neoplasma kolon

Tumor kolon sama ada jinak atau malignan. Adenoma tubular kolon dan karsinoid apendiks (lampiran) adalah neoplasma jinak. Adenokarsinoma kolon adalah neoplasma malignan yang berkembang dari sel-sel epitel kelenjar. Ini adalah salah satu jenis histologi barah usus besar..

Di hospital Yusupov, kehadiran neoplasma kolon ditentukan menggunakan kaedah diagnostik moden. Ahli histologi mengesahkan jenis tumor dengan memeriksa sampel tisu yang diperoleh semasa biopsi di bawah mikroskop. Dengan adanya adenoma tubular kolon, penerangan mengenai mikropenyediaan dilakukan.

Bergantung pada lokasi dan jenis histologi tumor, keadaan pesakit dan kehadiran penyakit bersamaan, ahli onkologi mengembangkan rancangan rawatan pesakit secara individu. Kes karsinoma kolon yang teruk dibincangkan dalam mesyuarat dewan pakar. Calon dan doktor sains perubatan, doktor dari kategori tertinggi mengambil bahagian dalam kerjanya. Ahli onkologi Moscow yang terkemuka membuat keputusan kolektif mengenai taktik pengurusan pesakit.

Adenokarsinoma boleh berkembang dari adenoma kolon tubular-vena dengan displasia. Urutan "adenoma - barah" disahkan oleh banyak kajian saintis. Risiko mengembangkan neoplasma ganas rektum dan kolon pada individu dengan polip adenomatous adalah 3-5 kali lebih tinggi daripada pada populasi umum. Oleh kerana risiko tinggi transformasi malignan adenoma tubular kolon dengan displasia, ahli onkologi hospital Yusupov menjalankan diagnosis awal mereka dan mengambil langkah pencegahan untuk mengurangkan kejadian adenokarsinoma usus besar..

Jenis histologi adenoma usus besar

Terdapat 3 jenis histologi adenoma kolon:

  • Tubular;
  • Vila tiub;
  • Orang jahat.

Kriteria pemisahan adalah nisbah struktur vila dan tiub. Adenoma tubular usus besar - apakah itu? Secara mikroskopik, adenoma tubular diwakili oleh epitel adenomatous yang berkembang. Tumor terdiri daripada tubulus kelenjar bercabang dan berbelit-belit dengan ketara, lebih lama daripada pada mukosa usus normal. Dalam adenoma tubular, tidak lebih daripada 25% tisu vena terdapat. Adenoma tiub kolon mempunyai asas mukosa. Ia diwakili oleh tisu penghubung, sel otot licin dan saluran darah. adenoma tubular mempunyai pedikel dan permukaan lobular halus. Lebih jarang mereka berada di pangkalan yang luas. Adenoma tubular yang menjalar yang menonjol sedikit di atas permukaan mukosa sangat jarang berlaku.

Dalam adenoma tubular-villous, jumlah villi meningkat, yang dapat ditentukan baik di permukaan polip dan di dalam kelenjar besar. Kelenjar memanjang, memperoleh bentuk yang tidak teratur, dan sesuai dengan satu sama lain. Tahap displasia epitel semakin meningkat. Dalam adenoma tubular-villous, peratusan tisu vila berbeza dari 25 hingga 75%. Tumor terdiri dari lobula yang jelas, mempunyai kawasan kecil dengan lobus atau lobula yang sangat kecil.

Adenoma vila terdiri daripada pertumbuhan jari nipis seperti tisu penghubung lamina propria, yang ditutup dengan epitelium. Dalam adenoma vila, sebilangan kecil kelenjar dan 75% komponen vena dapat dijumpai. Secara makroskopik, adenoma vena mempunyai pangkal lebar dan permukaan "berbulu". Terdapat jenis histologi adenoma usus besar - adenoma bergerigi. Tumor strukturnya serupa dengan polip hiperplastik, tetapi mempunyai kemungkinan keganasan.

Epitel adenomatous tergolong dalam kategori neoplastik. Atas sebab ini, setiap adenoma mempunyai tanda-tanda displasia yang berbeza-beza. Ahli histologi membezakan antara 3 darjah displasia adenoma tubular usus besar:

  • 1 darjah - lemah;
  • 2 darjah - sederhana;
  • 3 darjah - teruk.

Adenoma tiub gred rendah kolon dengan displasia adalah tumor yang tidak dibezakan dengan baik. Ia boleh berubah menjadi adenokarsinoma.

Pengelasan

Ahli histologi membezakan jenis neoplasma ganas usus besar berikut:

  • Adenokarsinoma kolon yang sangat berbeza;
  • Adenokarsinoma kolon g2 yang dibezakan secara sederhana;
  • Adenoma yang dibezakan dengan buruk.

Kanser kelenjar biasanya ditunjukkan oleh jenis karsinoma kolon berikut: tubular, mukinous, cricoid, squamous. Adenokarsinoma tubular terdiri daripada struktur tiub. Tumor jenis ini berlaku pada lebih daripada 50% pesakit dengan barah kelenjar. Mereka mempunyai kontur yang dilincirkan dan dimensi kecil.

Adenokarsinoma mukosa terdiri daripada komponen lendir dan struktur epitelium, tidak mempunyai sempadan. Metastasis berlaku oleh laluan limfogen. Berisiko tinggi berulang kerana tidak sensitif terhadap radioterapi.

Adenokarsinoma sel cincin tanda ditandai dengan kursus klinikal yang sangat agresif. Sebilangan besar pesakit dengan tumor jenis ini, yang pertama kali mendapatkan bantuan perubatan di Hospital Yusupov, telah mengalami metastasis di kelenjar getah bening dan hati. Kanser paling kerap berlaku pada pesakit muda.

Adenokarsinoma sel skuamosa terbentuk di saluran dubur. Tumor terdiri daripada sel epitelium skuamosa. Kursus klinikal adenokarsinoma sel skuamosa dicirikan oleh tahap keganasan yang tinggi. Mereka sering berulang, menyerang tisu faraj, ureter, pundi kencing, dan kelenjar prostat. Ambang kelangsungan hidup lima tahun untuk adenokarsinoma sel skuamosa tidak melebihi 30%.

Sebab-sebab pendidikan

Perkembangan adenoma tiub kolon difasilitasi oleh faktor pemakanan: kandungan lemak tinggi dan serat makanan rendah. Perubahan dalam diet mempunyai kesan terhadap kemungkinan mengembangkan adenoma dan adenokarsinoma. Lemak halus boleh menyebabkan percambahan sel epitelium yang terganggu. Komponen pemakanan yang terdapat dalam buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan lain dapat mengatur karsinogenesis usus besar, mempengaruhi perkembangan adenoma menjadi karsinoma.

Risiko individu untuk mengembangkan adenoma kolon meningkat pada individu hubungan tahap pertama dengan pesakit dengan barah kolorektal. Kemungkinan mengembangkan karsinoma kolorektal meningkat jika seseorang mempunyai saudara-mara lini pertama yang mempunyai barah usus sebelum usia 50 tahun. Risiko sangat besar sekiranya saudara-mara ini adalah saudara atau saudari. Faktor persekitaran boleh berinteraksi dengan faktor genetik badan, yang membawa kepada permulaan atau perkembangan "adenoma-karsinoma".

Peningkatan saiz polip, jumlah vili dan displasia teruk meningkatkan risiko adenoma kolon malignan. Menurut data statistik, 4.8% tubular, 22.5% vila tubular dan 40.7% adenoma vena ditukar menjadi adenokarsinoma. Risiko transformasi neoplasma jinak menjadi tumor malignan meningkat dengan tahap displasia. 5.7% adenoma dengan displasia ringan, 18% dengan displasia sederhana dan 34.5% dengan displasia teruk bertukar menjadi adenokarsinoma usus besar.

Adenoma Villous, tubular-villous dan adenoma yang lebih besar daripada 1 cm meningkatkan risiko adenokarsinoma usus besar. Risiko ini lebih tinggi pada pesakit dengan pelbagai polip..

Gejala dan Diagnosis

Sebilangan besar adenoma usus besar tidak menampakkan diri secara klinikal. Mereka ditemui secara kebetulan semasa pemeriksaan saringan atau pemeriksaan untuk aduan yang tidak berkaitan dengannya. Kadang kala adenoma menyebabkan pendarahan yang ketara atau menyebabkan anemia kronik kerana kehilangan darah laten yang berpanjangan. Adenoma rektum besar boleh disertai dengan tenesmus, rembesan mukus. Pengeluaran lendir dalam kuantiti yang banyak menyebabkan ketidakseimbangan elektrolit. Adenoma rektum distal dapat berkembang melalui dubur.

Doktor Hospital Yusupov mengenal pasti adenoma usus besar menggunakan sigmoidoscopy dan kolonoskopi. Adenoma usus besar sering kelihatan seperti polip yang terletak di pangkal lebar atau disambungkan ke dinding usus oleh kaki. Panjang kakinya bergantung pada kadar pertumbuhan penyetempatan polip. Adenoma yang berkembang pesat mempunyai asas yang luas. Pertumbuhan perlahan terletak di pedikel, yang terbentuk akibat peristalsis dan daya tarikan polip dengan gelombang peristaltik.

Beberapa adenoma usus besar mempunyai penampilan yang rata atau rata. Mereka tidak naik di atas permukaan mukosa. Mereka dapat dikenali secara visual oleh perubahan warna, struktur membran mukus, dan ketiadaan jaringan kapilari. Di hospital Yusupov, kaedah pengenalan mereka yang mudah dan berkesan digunakan - kromoskopi dengan indigo carmine.

Taktik pengurusan pesakit

Ketika, semasa sigmoidoskopi, ahli proktologi hospital Yusupov menemui polip kecil, ukurannya tidak melebihi 1 cm, dilakukan biopsi. Sekiranya adenoma disahkan secara morfologi, kolonoskopi dilakukan untuk mengenal pasti kemungkinan lesi sinkron pada kolon proksimal. Dalam kes ini, adenoma distal yang dikenal pasti sebelumnya dikeluarkan. Kolonoskopi dilakukan walaupun adenoma kolon bersaiz kecil dikesan semasa sigmoidoskopi.

Sekiranya semasa sigmoidoskopi doktor menemui polip 1 cm atau lebih, tidak perlu melakukan biopsi. Neoplasma dikeluarkan semasa kolonoskopi, yang dilakukan untuk memeriksa lesi segerak di usus besar. Sekiranya polip non-neoplastik (hiperplastik, radang) dikesan, tidak perlu pemantauan susulan.

Setelah kolonoskopi total dan penghapusan semua polip, kolonoskopi seterusnya dilakukan setelah 3 tahun. Dengan penyingkiran polip yang tidak lengkap, penyingkiran adenoma besar pada pangkalan yang luas, pelbagai polip, kolonoskopi berikutnya dilakukan pada tarikh yang lebih awal. Sekiranya semasa kolonoskopi kawalan tidak ditemukan adenoma baru, selang pemerhatian dinaikkan menjadi lima tahun.

Sekiranya terdapat polip besar pada pangkalan yang luas, dengan penyingkiran endoskopik yang mana terdapat risiko komplikasi yang tinggi, campur tangan pembedahan dilakukan dari pendekatan laparotomik. Setelah penyingkiran endoskopi polip adenomatosa lengkap dengan displasia yang teruk), tidak perlu pemeriksaan atau rawatan tambahan pesakit. Kolonoskopi susulan dilakukan selama tiga tahun. Sekiranya tidak terdapat adenoma baru, selang pemerhatian dinaikkan menjadi 5 tahun.

Setelah penyingkiran endoskopi polip adenomatous dengan tanda-tanda tumor malignan, taktik selanjutnya ditentukan berdasarkan kriteria prognostik. Sekiranya ahli endoskopi yakin bahawa polip telah dikeluarkan sepenuhnya, pemeriksaan morfologi menunjukkan adenokarsinoma yang sangat berbeza atau sederhana, tidak ada pencerobohan saluran darah dan limfa, dan tidak ada sel ganas yang dijumpai di margin reseksi, polipektomi endoskopi dianggap radikal. Apabila tidak ada keyakinan terhadap penyingkiran adenoma sepenuhnya, pemeriksaan morfologi menunjukkan adanya adenokarsinoma yang kurang berbeza, terdapat pencerobohan saluran limfa atau darah, sel-sel ganas dijumpai di tepi reseksi, pesakit menjalani campur tangan pembedahan kerana risiko tinggi adenokarsinoma residu dan metastasis ke nodus limfa serantau.

Sekiranya terdapat tanda-tanda ketidakselesaan usus, yang mungkin disebabkan oleh adenoma vena tubular atau tubular pada usus besar, adenokarsinoma yang sangat berbeza atau kurang bezanya, karsinoid lampiran, sila hubungi ahli onkologi klinik. Anda dijadualkan berjumpa doktor di Hospital Yusupov. Anda akan mendapat nasihat daripada proctologist terkemuka, ahli onkologi pada waktu yang sesuai untuk anda. Rawatan adenoma usus yang tepat pada masanya menghalang perkembangan adenokarsinoma.

Adenoma tubular - jenis, penyebab, gejala dan penghapusan

Neoplasma usus mungkin tidak menampakkan diri untuk masa yang lama. Oleh kerana itu, mereka ditemui setelah peningkatan ukuran yang ketara. Ini mungkin berlaku dengan adenoma tubular. Ini adalah neoplasma jinak yang berlaku pada 5% pesakit dengan tumor yang serupa. Adenoma berbahaya kerana boleh menjadi malignan.

Apa itu adenoma tubular

Banyak organ dalaman manusia terdiri daripada epitel kelenjar. Dari tisu ini, adenoma dapat terbentuk - neoplasma jinak dari ukuran dari polip kecil hingga tumor rata yang besar. Di dalam usus, jenis tubular sering berlaku. Pendidikan mempunyai permukaan yang halus, batas yang jelas, dasar yang luas dan warna merah.

Tumor boleh mempengaruhi bahagian usus yang berlainan:

Bahagian terakhir usus terkena adenoma lebih kerap daripada yang lain. Mekanisme pengembangan didasarkan pada hiperplasia - pertumbuhan sel yang berlebihan pada mukosa usus. Proses ini bermula di bawah pengaruh proses keradangan pada organ ini, yang dari masa ke masa menyebabkan atrofi tisu..

Mengapa adenoma tiub kolon berbahaya?

Risiko utama neoplasma seperti itu adalah kemungkinan degenerasi menjadi kanser kolorektal. Semuanya bergantung pada ukuran adenoma. Sekiranya diameternya tidak melebihi 1 cm, maka risiko terkena barah adalah rendah. Neoplasma besar dalam 40% kes mempunyai fokus keganasan.

Sebab-sebab pembentukan adenoma

Etiologi sebenar perkembangan tumor seperti itu di dalam usus belum diperjelaskan. Doktor hanya memberikan senarai faktor risiko yang boleh mencetuskan permulaan pembahagian sel aktif.

Faktor risiko lain untuk tumor jenis tiub:

  • gastritis, ulser dan patologi lain saluran gastrousus;
  • bekerja dengan racun atau di persekitaran yang berdebu;
  • keadaan persekitaran yang buruk;
  • kekurangan aktiviti fizikal;
  • pendedahan kepada radiasi;
  • keadaan tertekan;
  • usia tua;
  • diet yang tidak betul, banyak lemak haiwan;
  • keturunan;
  • berat badan berlebihan;
  • kesesakan di pelvis kecil;
  • kolesistektomi yang dipindahkan;
  • diabetes mellitus jenis 2;
  • aterosklerosis, kolesterol tinggi.

Pengelasan adenoma polipoid

Bergantung pada bilangannya, neoplasma boleh menjadi tunggal atau berganda. Menurut klasifikasi utama, adenoma dibahagikan kepada jenis, dengan mengambil kira ukuran, penampilan dan risiko degenerasi menjadi tumor malignan. Dalam proses diagnosis, penting untuk menentukan jenis polip, kerana ini mempengaruhi taktik rawatan: sama ada ubat atau pembedahan. Selain itu, setelah menentukan jenis tumor, seringkali mungkin untuk mengelakkan degenerasinya menjadi barah..

Adenoma tiub jinak

Polip jenis ini terdiri daripada sel dalam bentuk tubulus bercabang atau memanjang yang dikelilingi oleh tisu penghubung. Ia lebih sering diwakili oleh neoplasma kecil yang terdiri daripada kelenjar kecil dan bulat. Walaupun tumornya jinak, dalam kebanyakan kes ia berubah menjadi polip jahat, yang mempunyai risiko tinggi untuk menghidap barah.

Vila tiub

Tumor ini juga disebut papillary. Ia menggabungkan ciri-ciri 2 jenis adenoma: tubular dan villous. Pemeriksaan histologi menunjukkan sel tubular dan kawasan fibrosis. Diameter neoplasma boleh melebihi 30 mm.

Adenoma usus besar

Ini adalah jenis tumor yang paling berbahaya dari jenis ini, kerana dalam 40% kes ia menjadi ganas, itulah sebabnya ia dianggap sebagai keadaan prakanker. Diameter adenoma mencapai 100 mm, strukturnya lembut, dan permukaannya baldu. Tumor itu sendiri terbentuk dari vili yang melapisi lapisan usus besar. Secara luaran, neoplasma serupa dengan rumput laut.

Adenoma rektum dengan displasia

Di kawasan usus ini, adenoma tubular, tubular-villous atau villous berkembang. Dia boleh mengalami pelbagai tahap displasia. Ini adalah proses patologi yang boleh dibalikkan yang boleh menyebabkan keganasan (keganasan).

Dengan polip tiub, tidak ada proses seperti itu, tetapi untuk polip jahat, penyusunan semula selular adalah ciri. Dengan mengambil kira, klasifikasi berikut dibezakan:

  1. Adenoma tubular dengan displasia epitel gred 1, yang mencerminkan pembahagian sel yang agak normal. Perubahan tisu tidak ketara.
  2. Adenoma dengan displasia sederhana. Sel-sel atipikal semakin banyak, sel-sel hiperkromik. Proses patologi dapat diterbalikkan, batas antara lapisan tisu belum dapat dibezakan.
  3. Dengan hiperplasia gred 3. Ini adalah keadaan prakanker dengan kemungkinan minimum proses terbalik dari proses patologi. Pada peringkat terminal, pesakit memerlukan pengawasan berterusan dari pakar onkologi.

Tahap perkembangan patologi

Pembentukan adenoma bermula dengan pembentukan polypoid yang tidak berbahaya. Pertumbuhannya ke ukuran yang signifikan dapat memakan waktu 3-4 tahun, setelah itu transformasi sel menjadi sel barah dapat terjadi. Secara keseluruhan, 3 peringkat perkembangan adenoma dibezakan:

  1. Pertama. Oleh kerana permukaan lobed, pembentukan poliposis serupa dari segi penampilan dan ukurannya dengan beri raspberry. Tidak ada disfungsi usus, kerana diameter tumornya kecil.
  2. Kedua. Tumor tumbuh hingga diameter 10 mm atau lebih. Pada peringkat ini, pesakit mengalami gejala yang tidak menyenangkan dalam bentuk masalah dengan saluran pencernaan..
  3. Ketiga. Diameter tumor melebihi 30 mm, tumor mula merosot menjadi barah. Organ lain boleh terjejas: otak, paru-paru, hati. Dalam kes yang teruk, peritonitis berkembang.

Gejala adenoma tubular

Seperti banyak penyakit neoplastik, jenis adenoma pada peringkat awal berlangsung hampir tidak dapat dilihat. Pesakit dengan tahap displasia tisu yang rendah tidak mengalami ketidakselesaan. Gejala muncul ketika neoplasma menjadi besar dan mengganggu pencernaan.

Dengan diameter 10 mm, pendarahan mungkin sudah berlaku yang tidak berkaitan dengan kerucut hemoroid. Garis darah merah muda muncul di dalam tinja, yang akhirnya membawa kepada anemia. Kerana pertumbuhan tumor, ada masalah dengan pergerakan usus. Percubaan lebih lanjut menimbulkan pertumbuhan polip yang lebih besar, sehingga keadaan hanya bertambah buruk. Tanda ciri lain dari adenoma tubular:

  • kembung kronik;
  • ketidakselesaan dan gatal-gatal di kawasan dubur;
  • sensasi badan asing di dalam usus;
  • penampilan lendir pada tinja;
  • sakit semasa buang air besar;
  • ketidakstabilan najis, sembelit bergantian dan cirit-birit;
  • penyumbatan usus.

Diagnostik

Adenoma tubular kolon sigmoid dan bahagian lain usus memerlukan pemeriksaan menyeluruh. Tahap pertama diagnosis setelah mengkaji anamnesis adalah palpasi. Semasa pemeriksaan, doktor dapat menjelaskan diagnosis awal, menentukan konsistensi dan ukuran neoplasma. Untuk mengesahkan andaiannya, pakar menetapkan kajian berikut:

  • Sigmoidoskopi. Adalah perlu untuk menilai keadaan usus bawah. Peranti khas yang dilengkapi dengan kamera dimasukkan ke dalam dubur pesakit. Semasa kajian, seorang pakar mengambil bahagian epitel untuk biopsi.
  • Kolonoskopi. Ia dilakukan dengan cara yang sama seperti sigmoidoscopy, tetapi membantu mengkaji keadaan bahagian usus yang lebih dalam. Pada akhir kolonoskopi, bahan biopsi juga diambil.
  • Irrigoskopi. Ini adalah kaedah pemeriksaan sinar-X. Suspensi barium disuntik ke dalam rektum pesakit, yang bertindak sebagai agen kontras. Apabila larutan memenuhi seluruh usus, beberapa gambar diambil..

Sekiranya pesakit mempunyai kontraindikasi untuk pemeriksaan endoskopi (irrigoscopy atau sigmoidoscopy), dia diresepkan MRI dan ultrasound. Mereka membantu memvisualisasikan tumor, menentukan lokasi dan ukurannya. Di samping itu, pesakit diberi beberapa prosedur lagi:

  • ujian darah;
  • pemeriksaan tinja;
  • ujian darah untuk penanda tumor.

Adakah adenoma tubular boleh dirawat?

Sekiranya pesakit mempunyai 1 darjah neoplasia, maka doktor memilih taktik pemerhatian. Pakar memantau dinamika perkembangan patologi. Pada masa yang sama, terapi dijalankan, yang menghalang pertumbuhan polip lebih lanjut. Prognosis rawatan bergantung pada tahap di mana tumor dikesan. Semakin awal dia didiagnosis, semakin besar peratusan pemulihan sepenuhnya..

Hasilnya dipengaruhi oleh jenis adenoma. Tubular-villous lebih kerap dilahirkan semula menjadi barah, oleh itu, ia mempunyai prognosis yang kurang baik untuk terapi. Rawatan pembedahan adalah satu-satunya cara yang mungkin untuk menghilangkan adenoma. Ubat digunakan untuk memperbaiki keadaan pesakit. Ubat-ubatan berikut termasuk dalam rejimen terapi:

  • Vitamin A, C, E4 dan asid folik.
  • Probiotik: Linex, Bifiform, Normobact.
  • Persediaan kalsium: Kalsium D3 Nycomed, SupraVit.

Penyingkiran neoplasma

Dengan adenoma jenis tiub, eksisi neoplasma ditunjukkan, kadang-kadang bersama dengan bahagian usus. Operasi dilakukan setelah pemeriksaan histologi, yang mengesahkan atau membantah kehadiran sel barah.

Dengan 2 darjah displasia, campur tangan invasif minimum mungkin dilakukan - electrocoagulation, iaitu kauterisasi tisu patologi. Polip besar dipotong di bahagian. Kaedah yang mungkin untuk menghilangkan neoplasma:

  • Laparoskopi. Ini adalah penyingkiran tumor melalui tusukan kecil di dinding perut anterior.
  • Eksisi transanal. Ditunjukkan hanya untuk adenoma rektum yang terletak berhampiran dubur.
  • Laparotomi. Ini adalah pembedahan terbuka di mana tumor dikeluarkan melalui sayatan di dinding perut.
  • Reseksi lengkap adenoma. Ini ditunjukkan sekiranya barah disyaki atau jika polip jelas ganas. Lebih kerap, eksisi lengkap dilakukan apabila adenoma dengan displasia gred 3 dikesan.

Kaedah perubatan alternatif untuk adenoma tubular

Sebelum menggunakan ubat-ubatan rakyat, anda mesti berjumpa doktor. Sekiranya terdapat kontraindikasi atau pendekatan yang salah, keadaan hanya akan bertambah buruk. Sekiranya doktor mengizinkan, anda boleh menggunakan salah satu resipi rakyat berikut:

  • Campurkan 200 g pasli dan 100 g susu thistle. Tuangkan 3 liter air mendidih, biarkan selama 1 minggu di tempat yang gelap. Terikan dan tuangkan ke dalam botol. Minum 50 g 3 rubel / hari. Ulangi prosedur semasa rawatan rasmi berlangsung.
  • Ambil beberapa cendawan veselka, tuangkan vodka dalam nisbah 0.4 liter setiap 1 pc. Alkohol tidak boleh digunakan kerana akan membunuh mikroorganisma yang bermanfaat. Tegaskan ubat selama 30 hari. Minum 1 sudu besar setiap pagi. l. infusi. Teruskan rawatan sepanjang keseluruhan terapi formal.

Rawatan barah kolon sigmoid dengan ubat-ubatan rakyat

Sekiranya neoplasma jinak telah berubah menjadi barah, perlu dilakukan penyingkiran radikal dari bahagian usus yang terkena dengan radiasi dan kemoterapi. Sekiranya perlu, pesakit diberi dubur tiruan - kolostomi. Kaedah tradisional hanya boleh digunakan sebagai tambahan kepada terapi rasmi untuk meningkatkan imuniti dan hanya dengan izin doktor.

Pencegahan neoplasma

Untuk mengesampingkan perkembangan penyakit usus, penting untuk makan dengan betul. Diet harus mengandungi produk susu yang diperam, buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Makanan pedas dan berlemak dikecualikan sepenuhnya, kerana merengsakan membran mukus saluran pencernaan. Untuk pencegahan adenoma usus, anda mesti mematuhi beberapa peraturan lagi:

  • berjumpa doktor dengan kerap;
  • menjalani gaya hidup aktif;
  • untuk menolak dari tabiat buruk;
  • enggan mengambil ubat penahan sakit;
  • menjaga berat badan anda normal;
  • tidak termasuk hipotermia.

Video

Terdapat ralat dalam teks?
Pilihnya, tekan Ctrl + Enter dan kami akan memperbaiki semuanya!

Apa itu adenoma kolon tubular dan vena

Adenoma usus besar (adenomatous polyp) adalah tumor bukan malignan (neoplasia) yang berkembang dengan pertumbuhan (hiperplasia) epitel kelenjar dalam bentuk nod berdosa yang menonjol di atas permukaan membran mukus usus besar atau pertumbuhan menjalar papillary. Dianggap sebagai patologi prakanker, kerana sering merosot menjadi barah kolorektal.

Polip usus didiagnosis pada wanita dan lelaki (16-40% daripada populasi), sementara mereka dijumpai pada hampir separuh pesakit lebih dari 50.

Sebab-sebabnya

Sebab-sebab yang menyebabkan kemunculan dan pertumbuhan adenoma usus besar sedang disiasat, tetapi tidak sepenuhnya dapat ditentukan. Ahli proctologi berpendapat bahawa mekanisme pembentukan penyakit ini berdasarkan banyak faktor penyebab:

  • penyakit divertikular, di mana penonjolan terbentuk di lapisan otot dinding usus;
  • proses keradangan jangka panjang (penyakit Crohn, kolitis ulseratif, diverticulitis - keradangan diverticulum);
  • faktor keturunan;
  • sembelit yang berpanjangan;
  • ciri-ciri makanan yang membawa kepada dysbiosis flora usus (ketika makan sejumlah besar makanan haiwan, lemak, makanan halus, daging asap, makanan dalam tin);

Kandungan usus dengan kandungan lemak yang tinggi, karsinogen asid hempedu, fenol, bertindak pada dinding usus untuk jangka masa yang lebih lama, meningkatkan kemungkinan terkena tumor. Kemungkinan mengembangkan patologi meningkat seiring bertambahnya usia..

Pengelasan

Terdapat beberapa jenis tumor jinak epitel adenomatous di usus besar, mengklasifikasikannya dengan ciri-ciri morfologi (struktur):

  1. Adenoma kolon tubular atau tubular adalah pertumbuhan poliposis usus besar yang paling biasa, yang terdiri daripada saluran tiub sempit. Sebagai perbandingan dengan jenis neoplasma lain, jenis ini adalah yang paling mungkin mengalami perubahan barah. Tetapi semakin besar adenoma tubular kolon, semakin besar kemungkinan keganasan disebabkan oleh pembentukan sejumlah besar fokus vena dan pengembangan dasar neoplasia.
  2. Adenoma usus besar. Anomali ini, yang juga disebut vena, adenoma papillary, dicirikan oleh kemungkinan maksimum menjadi barah (60 - 89%). Ini kelihatan seperti simpul tumor dengan pangkalan yang luas, atau berkembang sebagai bentuk merayap yang menutupi permukaan dinding usus. Biasanya jenis adenoma ini mempunyai pangkalan yang luas, dan secara luar menyerupai pertumbuhan papillary vilous velvety dari jenis perbungaan kembang kol, yang ditembusi oleh saluran darah. Ukuran tumor polypoid bervariasi dari 15 hingga 50 mm, dalam beberapa kes tumbuh hingga 8-10 cm. Adenoma papillary yang membesar melancarkan rahsia lendir, kadang-kadang hingga 3 liter sehari.
  3. Adenoma tubular-villous dari usus besar (tubular-villous). Merujuk kepada adenoma papillary dari jenis campuran, kerana mengandungi unsur-unsur tumor tubular dan vena. Adenoma tubulo-villous mempunyai risiko tinggi untuk menghidap barah, dan kebarangkalian pembentukan karsinoma dari jenis pertumbuhan ini mencapai 35-40 peratus atau lebih..
  4. Adenoma kolon bergerigi (gigi gergaji, bergerigi). Tumor papillary ini jarang didiagnosis (0.6 - 1.8%); strukturnya menyerupai adenoma vena, tetapi berbeza dengan adanya kemurungan tubular bergerigi (crypts). Selalunya, jenis formasi "tidak aktif" dengan pangkalan yang luas berkembang. Lesi kolon bergerigi juga merupakan pendahulu kanser kolorektal, merosot pada 30% kes.

Bergantung pada bilangan nod tumor, yang berikut dibezakan: neoplasma tunggal (nod terpencil) dan pelbagai adenoma (adenomatosis) usus.

Adenomatosis usus keturunan dan vena keturunan dicirikan oleh perkembangan awal (pada masa kanak-kanak) dan pembentukan beratus-ratus dan ribuan polip usus kecil. Penyakit ini boleh berlanjutan dengan simptom-simptom yang hapus dan lembap (darah di dalam tinja, anemia, najis tidak stabil) hingga merosot menjadi barah kolon progresif.

Gejala

Sekiranya adenoma itu tunggal dan ukurannya tidak melebihi diameter 3 - 10 mm, penyakit ini akan berlanjutan tanpa menimbulkan kesulitan kepada pesakit. Gejala yang teruk berkembang dengan adenoma kolon berganda atau tumor besar (tumbuh).

Tanda-tanda utama perkembangan adenoma vena dan tubular usus besar:

  • ketegangan di perut, sakit, gatal, mati rasa di dubur, berat di rektum, najis tidak stabil;
  • perasaan pengosongan, sembelit yang tidak lengkap;
  • sakit dan pendarahan dengan ulserasi adenoma;
  • anemia, perubahan kandungan protein dalam darah, pelanggaran keseimbangan air-elektrolit (khas untuk adenoma vena besar).

Dengan perkembangan patologi, terdapat:

  • pelepasan lendir likat yang melimpah, serupa dengan putih telur, pengosongan usus yang kerap dengan lendir (manifestasi adenoma vena);
  • kelemahan teruk, penurunan berat badan secara tiba-tiba;
  • hati yang membesar;
  • tanda-tanda penurunan rongga perut (asites), pecahnya dinding usus;
  • penyumbatan usus lengkap atau separa dari pelbagai jenis.

Dengan penyakit semasa jangka panjang, 20 - 45% pertumbuhan jinak diubah secara ganas (ganas), yang disertai dengan pendarahan dan kesakitan.

Risiko dan ancaman

Ancaman maksimum ditimbulkan oleh transformasi ganas adenoma kolon, yang merosot menjadi adenokarsinoma.

Faktor-faktor berikut mempengaruhi kemungkinan degenerasi barah:

  1. Struktur tumor. Adenoma ligamen kurang berbahaya daripada pembentukan "duduk" di pangkalan yang luas.
  2. Saiz tumor. Semakin besar pertumbuhan adenomatous, semakin tinggi kecenderungan untuk keganasan. Dengan ukuran polip 5-10 mm, risiko degenerasi terhad kepada 1-5%, dengan ukuran 11-20 mm, kemungkinan mengembangkan barah usus meningkat menjadi 22-45%, tumor yang lebih besar ganas pada 70% kes.
  3. Tahap kejahatan. Yang paling berbahaya adalah adenoma usus besar yang berlekuk, bergerigi dan tubulo-vena..
    Indeks malignan adenoma tubular adalah 5 - 6%, tumor tubulo-ville diubah secara ganas pada 23 - 30 pesakit dari 100, dan tahap keganasan formasi ville mencapai 57 - 90%..
  4. Tahap displasia (perubahan abnormal dalam sel tisu). Semakin banyak segmen dengan sel yang tidak normal, semakin tinggi risiko perkembangannya menjadi barah.
  5. Bilangan pertumbuhan yang tidak normal. Adenomatosis yang berasal dari keturunan sangat mengancam - proses ganas berkembang pada 80 - 98 pesakit dari seratus.

Walaupun unsur barah tidak sering dikesan pada tumor yang lebih kecil dari 20 mm, doktor menegaskan untuk membuang semua struktur jinak yang dikesan untuk meminimumkan kemungkinan terkena barah..

Diagnostik

Masalah adenoma ditangani oleh proctologist dan ahli gastroenterologi. Sebelum kaedah instrumental, doktor mesti menetapkan ujian darah tinja, analisis umum dan klinikal darah, air kencing kepada pesakit.

Kaedah diagnostik perkakasan:

  1. Sigmoidoscopy adalah kaedah di mana usus diperiksa dengan bantuan endoskopi (tiub fleksibel dengan optik) selama 20 - 30 cm. Doktor mencubit sekeping tisu kecil (biopsi) untuk histologi dan sitologi untuk mempunyai idea mengenai gambaran morfologi (struktur adenoma usus besar) dan tidak termasuk perubahan barah.
  2. Irrigoskopi - Pemeriksaan sinar-X usus dengan agen kontras (penggantungan barium). Kaedah ini membantu mengesan tumor usus besar dengan pelbagai saiz, tetapi tidak berkesan di lokasi adenoma di cecum.
  3. Kolonoskopi adalah pemeriksaan endoskopi untuk pengesanan awal fokus barah di usus. Membolehkan anda mengesan neoplasma hingga 5 mm, yang tidak ditentukan oleh kaedah sinar-X, periksa lekuk usus besar sepanjang keseluruhannya, termasuk bahagian atas, tidak dapat diakses untuk sigmoidoskopi, segera keluarkan adenoma yang dijumpai.

Sekiranya perlu, lantik ultrasound endorektal, tomografi pelvis. Penanda maklumat yang menunjukkan kemungkinan mengembangkan tumor usus primer adalah CA-19-9, CA-50.

Kaedah rawatan adenoma kolon

Mustahil untuk menyembuhkan adenoma usus dengan kaedah bukan pembedahan, mengambil ubat atau menggunakan fisioterapi..

Teknik operasi

Rawatan yang berkesan terhadap adenoma usus besar melibatkan teknik pembedahan secara eksklusif, yang merangkumi penggunaan beberapa kaedah:

  1. Eksisi elektro endoskopi atau polipektomi kolonoskopi. Ia dilakukan dengan menggunakan peralatan endoskopi (rektoskop, kolonoskop). Dengan menggunakan gelung pada elektrod, doktor memotong simpul dan mengaut saluran pembuangan operasi dengan elektrokagulasi. Penyingkiran serentak polip dengan elektrod gelung dilakukan jika neoplasma nodular melekat pada pedikel, ukurannya tidak melebihi 40 mm, dan percambahan ke dinding usus terhad pada membran mukus. Penyingkiran adenoma usus besar, walaupun pada tangkai pendek, atau formasi merayap jahat dilakukan di bahagian - oleh pemecahan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa penyingkiran serentak dalam formasi besar berbahaya oleh pendarahan, luka bakar dan pecahnya dinding usus yang kuat. Dengan penyingkiran fragmentasi, gelung diathermic secara beransur-ansur memotong zarah polip individu sehingga dikeluarkan sepenuhnya. Kaedah ini tidak menyakitkan, tidak memerlukan anestesia intravena, dan berlalu tanpa kerosakan yang ketara pada dinding usus. Dengan formasi kecil, pesakit dikeluarkan selama 2 - 3 hari. Kelemahan polipektomi kolonoskopi adalah kebarangkalian pendarahan yang tinggi, sebilangan besar kambuh selepas pembedahan (sehingga 45%).
  2. Eksisi transanal. Transanal endomicrosurgery (TEM) adalah kaedah eksisi adenoma rektum yang lebih radikal melalui saluran dubur. Kaedah ini melibatkan penyingkiran adenoma bersama dengan serpihan dinding usus dengan menggunakan proctoscope. Reseksi dinding (pemisahan serpihan) diperlukan jika tumor dijumpai dengan displasia teruk atau sederhana, formasi vena besar. TEM diresepkan hanya jika adenoma dekat dengan dubur. Kadar kambuh - 12-15%.
  3. Kolotomi. Operasi radikal untuk menghilangkan adenoma usus besar dengan akses terbuka dengan sayatan dinding perut (transabdominal) dilakukan untuk beberapa adenomatosis, formasi besar, merayap, tumor dengan peningkatan risiko keganasan. Di bawah anestesia intravena, pakar bedah membuang bahagian usus besar yang terkena tumor (extirpation) melalui sayatan di dinding perut. Tempoh pemulihan selepas pembedahan perut lebih lama. Hari ini, kolotomi dilakukan menggunakan peralatan laparoskopi, melakukan semua manipulasi melalui 4 tusukan, di mana suatu laparoskop dan mikroinstrumen dimasukkan. Penyembuhan tisu selepas laparoskopi jauh lebih aktif. Polip yang dikeluarkan mesti dihantar untuk pemeriksaan histologi untuk mengecualikan perubahan malignan.

Diet selepas penyingkiran adenoma kolon mesti diresepkan (bergantung pada jumlah operasi). Sekiranya, selepas prosedur penyingkiran, tidak ada gangguan pencernaan yang dicatat, dalam 2 hari pesakit memerhatikan "jadual cecair". Dengan pembedahan radikal, pesakit menjalani diet lebih lama - hingga 1 - 2 bulan. Makanan separa cair dan suci diperkenalkan ke dalam makanan, termasuk bijirin ringan, kentang tumbuk, sayur-sayuran, sup sayur berlendir, jeli, jeli. Semua hidangan direbus tanpa minyak atau dikukus. Makanan sering diambil, dalam bahagian kecil. Hadkan garam. Tidak termasuk goreng, salai, acar, acar, sayur-sayuran dan buah-buahan mentah, makanan dengan serat kasar.

Ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat

Rawatan ubat tidak mempengaruhi adenoma usus itu sendiri dan tidak mengatasinya, tetapi membantu mengurangkan gejala yang berkaitan dengan kesakitan, kekejangan, keradangan, jangkitan, dan gangguan pencernaan. Sekiranya perlu, ubat antibiotik, anti-radang dan penghilang rasa sakit diresepkan. Tetapi ubat-ubatan untuk rawatan penyakit itu sendiri belum dikembangkan..

Mengurangkan risiko adenomatosis dan barah usus, mencegah kambuh:

  • pengambilan asid folik jangka panjang (sebanyak 50 -75%), tetapi dengan fokus kanser yang sudah ada, dos vitamin B9 yang besar meningkatkan bahaya dan kadar pertumbuhan tumor sigmoid, rektum;
  • vitamin D3, E, A, C, selenium, sediaan kalsium;
  • ubat dengan asid acetylsalicylic, COX-2 inhibitor (menyebabkan komplikasi pada jantung, oleh itu, sebelum menggunakannya perlu berunding dengan pakar).

Hasil yang baik ditunjukkan oleh Metformin, ubat untuk rawatan diabetes mellitus, yang, menurut kajian, mengurangkan kejadian tumor usus.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat untuk adenoma usus (khususnya usus besar dan kecil) tidak banyak digunakan kerana keberkesanannya yang meragukan. Menggunakan resipi buatan sendiri dengan chaga, celandine, calendula, propolis hanya dibenarkan dengan kebenaran doktor. Ubat-ubatan sendiri dengan ramuan dan bahan-bahan bio tidak sesuai, kerana ini hanya menyebabkan penangguhan operasi dan perkembangan tumor hingga proses barah..

Ramalan dan pencegahan

Pencegahan penyakit merangkumi:

  • melakukan kolonoskopi atau sigmoidoskopi setiap 3 - 5 tahun untuk orang yang berumur lebih dari 40 tahun;
  • pemakanan yang betul - minimum lemak haiwan, produk salai dan kalengan, minuman susu fermentasi maksimum, keju kotej, makanan tepu dengan serat;
  • meningkatkan aktiviti motor untuk mempercepat aliran darah di organ perut;
  • rawatan tepat pada masanya proses keradangan organ pencernaan;
  • sekatan alkohol, nikotin.

Prognosis untuk tumor jinak (adenoma) usus besar, rektum dan kolon sigmoid cukup optimis jika neoplasma tisu didiagnosis dan dikeluarkan tepat pada waktunya.

Selepas pemisahan formasi jinak dari 20 mm, adenoma dengan elemen vena, pelbagai polip (dari 4 hingga 5), ​​diperlukan endoskopi kawalan dalam setahun. Sekiranya fokus barah ada pada badan adenoma, tetapi sel-sel abnormal tidak menembusi kaki, maka pesakit diperiksa 3-4 kali setahun. Dalam 24 bulan pertama selepas operasi, kambuhan perkembangan pertumbuhan seperti tumor berlaku pada 15% kes..

Konsep adenoma usus besar dan gejalanya

Adenoma usus besar (kod ICD-10 - D12) adalah tumor dengan kursus jinak. Ia terdiri daripada pelbagai jenis, terbentuk akibat pertumbuhan epitel kelenjar. Paling biasa pada orang yang berumur lebih dari 40 tahun.

Sebab-sebabnya

Para saintis mencatat beberapa faktor, pengaruhnya yang boleh menyebabkan perkembangan adenoma usus besar. Senarai mereka merangkumi yang berikut:

  • Merokok.
  • Penderaan alkohol.
  • Hidup dalam persekitaran ekologi yang tidak baik.
  • Mengambil makanan ringan.
  • Kecenderungan genetik.
  • Proses keradangan di usus.
  • Penyakit metabolik.
  • Berat badan berlebihan.
  • Patologi virus.

Orang yang terjejas oleh faktor-faktor ini berisiko. Penting bagi mereka untuk memeriksa usus setiap tahun untuk proses patologi..

Varieti

Doktor membezakan klasifikasi adenoma kolon berikut:

  • Tubular. Ia didiagnosis dalam kebanyakan kes. Tumor seperti itu dicirikan oleh kelembutan, kehalusan, dan mempunyai warna kemerahan. Sempadannya ditentukan dengan jelas dan pangkalannya luas. Pembentukan terbentuk dari sel kelenjar dan penghubung.
  • Orang jahat. Selalunya mempengaruhi mukosa rektum, tetapi juga boleh terbentuk di usus besar. Tumornya serupa dengan bentuk kembang kol. Tumpuan dibentuk dari vili tisu berserat, serta sel epitelium dan mukosa. Patologi ini mempunyai potensi tinggi untuk transformasi malignan..
  • Vila tiub. Nama keduanya adalah adenoma usus besar tubulovillous. Ini adalah jenis formasi campuran, yang terutama berbentuk tubular, tetapi juga mengandung villi.
  • Bergigi. Ia juga disebut papillary, papillary adenoma. Permukaan pertumbuhan ditutup dengan zarah bergerigi, tumor itu sendiri mempunyai asas yang luas, tetapi kadang-kadang terdapat polip dengan pangkal sempit atau dengan pedikel.

Adenoma kolon dengan displasia tisu memerlukan penyelidikan segera untuk keganasan.

Gejala

Adenoma kolon mula terserlah apabila mencapai 2 cm. Tanda-tanda utama patologi adalah sindrom kesakitan, yang mempunyai watak akut dan berlaku semasa pengosongan usus..

Selain kesakitan, manifestasi berikut adalah mungkin:

  • Gangguan najis.
  • Peningkatan pengeluaran gas.
  • Kembung.
  • Kekotoran berdarah atau lendir pada tinja.
  • Menghitamkan najis.
  • Sensasi objek asing di dalam usus.
  • Pembuangan darah dari dubur.

Gejala ini hampir sama dengan penyakit usus lain, jadi pemeriksaan menyeluruh diperlukan..

Diagnostik

Adalah mungkin untuk mengesan adenoma dalam usus menggunakan kaedah instrumental berikut:

  1. X-ray.
  2. Imbasan CT.
  3. Pengimejan resonans magnetik.
  4. Rektoromanoskopi.
  5. Kolonoskopi.

Semasa menjalankan dua kaedah pemeriksaan terakhir, doktor mengambil tisu yang terjejas dan menghantarnya untuk pemeriksaan histologi. Ini menunjukkan watak apa yang dimiliki patologi - malignan atau jinak.

Rawatan

Rawatan adenoma usus besar dilakukan dengan pembedahan. Sekiranya neoplasma kecil, maka ia segera dikeluarkan semasa diagnosis dengan sigmoidoscopy atau kolonoskopi. Dengan pemeriksaan sedemikian, doktor tidak hanya dapat memeriksa usus, tetapi juga dapat melakukan polipektomi.

Rawatan pembedahan juga dilakukan dengan menggunakan jenis intervensi berikut:

  1. Laparoskopi. Kaedah yang paling disukai, kerana ia mempunyai sedikit trauma. Penyingkiran berlaku melalui tusukan yang dibuat di rongga perut. Dengan cara ini, tumor dapat dihilangkan jika berukuran lebih dari 2 cm..
  2. Pembedahan perut. Eksisi dilakukan melalui sayatan di dinding perut, jadi pemulihan setelah lebih lama daripada dengan laparoskopi.
  3. Reseksi. Dengan itu, bahagian usus yang terkena dikeluarkan. Ia diresepkan hanya apabila tanda-tanda keganasan tumor dikesan.

Selepas pembedahan membuang adenoma usus besar, penyakit ini hilang sepenuhnya, jadi prognosisnya baik.

Artikel Mengenai Hepatitis