Adenoma tiub kolon

Utama Limpa

Adenoma tubular usus besar mempunyai nama lain, itu adalah adenoma polypoid. Pada mulanya, ini adalah proses jinak, yang, jika tidak ada rawatan yang tepat, merosot menjadi onkologi. Mencapai tumor berdiameter 1 cm dan berkembang dengan latar belakang polip adenomatous.

Sebab-sebabnya

Penyebab kemunculan polip di usus besar yang boleh dipercayai belum dapat diketahui. Doktor menganggap bahawa faktor keturunan memainkan peranan penting. Argumen doktor yang lain adalah penyakit somatik yang dapat memprovokasi penampilan adenoma tubular..

Gangguan dalam tingkah laku manusia berikut adalah faktor sekunder yang mempengaruhi perkembangan penyakit ini:

  1. Kesalahan pemakanan yang mengganggu keseluruhan saluran pencernaan. Pengambilan konseragens, makanan berlemak, dan jumlah serat yang rendah dapat mengurangkan pergerakan usus. Akibatnya, mikroflora menderita, yang memprovokasi penampilan adenoma..
  2. Ekologi buruk.
  3. Mempunyai tabiat buruk.
  4. Kegiatan manusia yang berkaitan dengan hubungan dengan bahan toksik.
  5. Penyakit gastrousus lain.
  6. Kekurangan aktiviti fizikal.

Gejala

Poliposis pada awalnya dengan adenoma kecil berlaku tanpa gejala yang dapat dilihat. Penyakit ini dapat ditemui secara kebetulan apabila didiagnosis dengan alasan lain. Semasa adenoma tubular berkembang, seseorang mungkin mendapati garis-garis darah merah di dalam najis. Tetapi kegagalan dalam kerja saluran gastrointestinal belum dapat dilihat.

Apabila polip mula tumbuh, tanda-tanda penyakit berikut muncul:

  1. Semasa buang air besar, kotoran darah lendir terdapat di dalam tinja.
  2. Ketidakselesaan dirasakan di kawasan dubur.
  3. Semasa buang air besar, rasa sakit dirasakan di kawasan rektum.
  4. Gatal terasa di dubur.
  5. Sembelit atau najis longgar.
  6. Sakit perut.
  7. Kerana kenyataan bahawa gas melewati kesukaran melalui usus, kembung terasa.

Gejala seperti ini boleh berlaku secara tunggal atau bersama. Sekiranya anda menemui sekurang-kurangnya satu daripada gejala yang disenaraikan, berjumpa doktor.

Diagnostik

Walaupun rumit diagnosis, adenoma tiub rektum tidak begitu jarang berlaku. Untuk mengenal pasti penyakit ini, anda mesti berjumpa dengan proctologist. Dia pada mulanya memeriksa pesakit dan melakukan pemeriksaan rektum digital..

Sekiranya terdapat kecurigaan adanya adenoma tubular, pesakit dirujuk untuk pemeriksaan instrumental.

Ramai yang akan mengemukakan soalan mengapa ujian darah dan tinja tidak diambil? Dengan penyakit ini, jenis penyelidikan ini tidak bermaklumat. Anda hanya dapat mengenal pasti kehadiran penyakit somatik, kerana adenoma muncul di usus besar.

Sekiranya adenoma terletak di duodenum atau di dalam usus, maka kaedah ultrasound digunakan. Dia memberikan maklumat lengkap mengenai lokasi tumor. Dengan adenoma tubular kolon sigmoid, kaedah yang berkesan untuk mengesan penyakit adalah sigmoidoskopi. Kamera mini dimasukkan ke dalam dubur, yang dapat memeriksa organ dalaman, sementara semua isinya dipaparkan di layar komputer. Dengan bantuan irrigoscopy, semua bahagian usus besar dinilai. Ini adalah rektum, buta, usus menurun, dll..

Ia berlaku bahawa kaedah di atas dilarang atas sebab kesihatan. Dalam kes ini, pengimejan resonans magnetik digunakan..

Rawatan

Rawatan adalah pembedahan. Adenoma usus besar yang bergerigi juga dikeluarkan melalui pembedahan. Dalam kes ini, rawatan ubat tidak berdaya..
Apabila polip telah dikeluarkan, mereka dihantar untuk diagnostik untuk mengenal pasti sifat malignannya. Sebelum pembedahan, sel barah tidak boleh dilakukan untuk mengesan barah, kerana sel barah boleh berada di dalam polip sendiri. Apabila tumor sudah dikeluarkan, rawatan konservatif dijalankan.

Sebagai komplikasi sebarang pembedahan, kemungkinan timbulnya pendarahan, yang mungkin muncul walaupun setelah beberapa minggu.

Ubat tradisional juga tidak berdaya dengan adenoma kolon kolon, ia bukan sahaja tidak dapat menyelamatkan diri dari penyakit ini, tetapi juga dapat memperburuk keadaan, melambatkan masa dan membawa kepada pertumbuhan sel-sel barah.
Sekiranya pertumbuhan di usus besar kecil, maka doktor tidak memutuskan untuk segera membuangnya. Dalam kes ini, taktik pemerhatian dipilih, apabila pesakit terus dipantau untuk pertumbuhan adenoma. Dan hanya jika mereka mula berkembang secara aktif, operasi dilakukan.

Baru-baru ini, kaedah electrocoagulation telah popular. Prosedurnya jauh lebih berkesan dan lebih selamat daripada pembedahan konvensional. Tetapi selepas prosedur, pemeriksaan histologi tisu yang dikeluarkan akan diperlukan..

Reseksi dengan bahagian usus diperlukan untuk sifat malignan formasi. Tetapi pertama, pemisahan separa tisu yang terjejas dilakukan dan analisis dilakukan untuk mengetahui adanya keganasan.
Polip besar dikeluarkan di bahagian.

Sekiranya terdapat polip di dubur, dilarang mengeluarkannya dengan menggunakan electrocoagulation. Oleh kerana penyembuhan di tempat ini akan memakan masa yang lama dan komplikasi mungkin timbul.

Ramalan

Prognosis penyakit ini akan menguntungkan jika mungkin untuk mengesan adenoma pada tahap awal perkembangannya. Telah diketahui bahawa neoplasma seperti itu menjadi ganas dari masa ke masa. Oleh itu, anda harus kerap menjalani pemeriksaan pencegahan dengan doktor dari semua kepakaran..

Sekiranya anda mengalami kerosakan usus, jangan ubat sendiri, tetapi sekali lagi berjumpa doktor mengenai masalah ini.

Selepas pembedahan membuang polip lebih besar dari 2 cm, kolonoskopi kawalan dilakukan untuk mengenal pasti sisa tisu. Selepas ini, pesakit perlu diperiksa setiap 6 bulan, kerana kemungkinan kambuh tidak dikecualikan. Tetapi dengan reseksi atau electrocoagulation berkualiti tinggi, ini hanya berlaku dalam 10% kes..

Ingat bahawa adenoma tubular usus besar akhirnya akan berkembang menjadi pembentukan barah. Sekiranya doktor mencadangkan agar anda melakukan operasi, jangan menolak dan tidak berharap akan keajaiban ubat-ubatan. Mereka tidak wujud, hanya campur tangan pembedahan yang dapat melegakan seseorang dari polip adenomatous di usus besar..

Apakah adenoma rektum (usus besar) dan bolehkah tumor menjadi jinak?

Rektum adalah hujung tiub usus. Ia disebut demikian kerana tidak mempunyai selekoh. Fungsinya adalah pengumpulan dan pembuangan najis. Adenoma rektum adalah neoplasma jinak yang berkembang dari epitel kelenjar organ. Orang tua lebih kerap sakit. Sekiranya rawatan tidak tepat waktu atau tidak betul, tumor bertambah besar dan menyekat lumen usus, yang menyebabkan penyumbatan usus. Terdapat risiko degenerasi neoplasma malignan.

Diagnostik dan klasifikasi

Adenoma usus berbentuk tubular (dicirikan oleh permukaan halus, pangkal lebar, sempadan yang jelas dan warna merah), vena (besar, lembut dan baldu, berkembang dari vili), bercampur dan bergerigi (mempunyai tepi bergerigi).

Kaedah untuk mendiagnosis neoplasma di rektum adalah:

  1. Pemeriksaan fizikal (palpation).
  2. Temu ramah pesakit.
  3. Pemeriksaan rektum digital. Membantu mengesan tumor usus, menentukan penyetempatan, kontur dan saiznya.
  4. Ultrasound. Ia dilakukan untuk mengecualikan patologi organ perut yang lain.
  5. Sigmoidoscopy (pemeriksaan usus dengan alat optik). Tiub dengan kamera dimasukkan ke dalam dubur, di mana doktor (pakar kolonoprooktologi) memeriksa membran mukus rektum dan kolon sigmoid. Untuk mendapatkan data yang tepat, penting untuk membersihkan usus sehari sebelum ujian (masukkan beberapa enema pembersihan).
  6. Kolonoskopi. Membantu memeriksa keseluruhan usus besar secara terperinci. Prosedurnya panjang dan menyakitkan.
  7. Biopsi. Sekeping tisu boleh dibawa ke proses sigmoidoskopi untuk dianalisis.
  8. Pemeriksaan histologi dan sitologi.
  9. Irrigoskopi.
  10. Radiografi biasa.
  11. Analisis klinikal umum.
  12. Ujian darah ghaib fecal.
  13. Analisis untuk penanda tumor.
  14. Ujian darah biokimia.

Adenoma kolon adalah penyakit yang perlu dibezakan (dibezakan) dari kanser, polip, dan penyakit radang.

Sebab dan simptom

Adenoma usus adalah penyakit etiologi yang tidak ditentukan.

Sebab yang mungkin adalah:

  1. Sembelit kronik. Berlaku dengan latar belakang kekurangan serat dan serat makanan dalam diet (mereka terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran), gaya hidup yang tidak aktif dan aktiviti fizikal yang tidak mencukupi.
  2. Kehadiran bisul pada mukosa rektum.
  3. Penyakit radang saluran pencernaan.
  4. Hubungi dengan bahan kimia berbahaya.
  5. Keadaan persekitaran yang buruk.
  6. Proctitis.
  7. Jangkitan virus.

Patologi ini sering berkembang pada orang yang mempunyai kecenderungan keturunan dan gemuk.

Meningkatkan risiko tekanan pembentukan tumor usus besar.

Dengan adenoma usus, gejalanya ringan dan hanya muncul dengan neoplasma yang besar, ketika saluran najis sukar dilakukan. Tanda-tanda penyakit ini adalah:

  1. Ketidakselesaan di dubur.
  2. Pelepasan berdarah dari dubur. Mereka sederhana dan berpunca daripada kerosakan pada saluran adenoma usus besar oleh tinja.
  3. Campuran darah dalam tinja.
  4. Pembuangan mukus.
  5. Gejala penyumbatan usus dalam bentuk pengekalan tinja (pergerakan usus kurang dari sekali setiap 3 hari), sakit, muntah, pembengkakan perut (berlaku kerana penahan gas), pucat pada kulit dan bentuk perut yang tidak simetri.
  6. Perasaan kehadiran objek asing di dubur.

Dengan tumor rektum jinak, gejala mabuk dan keletihan dalam bentuk penurunan berat badan, demam rendah dan kelemahan mungkin tidak ada.

Rawatan

Taktik terapeutik bergantung pada ukuran tumor dan adanya tanda-tanda penyumbatan usus. Kaedah rawatan utama adalah pembedahan membuang neoplasma di dalam usus. Reseksi paling kerap dilakukan. Dengan gejala penyumbatan usus akut, operasi dilakukan secara kecemasan. Kaedah pembedahan endoskopi dan invasif minimum digunakan. Selepas penyingkiran neoplasma, tempat tidur diauterisasi. Radiasi dan kemoterapi untuk patologi ini tidak digunakan..

Dianjurkan untuk mengikuti diet selepas pembedahan. Antibiotik spektrum luas boleh diresepkan untuk mencegah tisu berlebihan. Sekiranya perlu, terapi infus dilakukan.

Akibat dan ramalan

Kemungkinan komplikasi adenoma termasuk:

  1. Terkejut. Berkembang dengan latar belakang penyumbatan usus yang teruk.
  2. Anemia. Adakah hasil pendarahan rektum.
  3. Keganasan (degenerasi menjadi patologi malignan).
  4. Peritonitis (keradangan peritoneum).

Akibat operasi tumor rektum jinak mungkin merupakan kambuh penyakit ini..

Pencegahan

Agar adenoma usus tidak pernah berlaku, anda perlu mematuhi cadangan berikut:

  • sertakan buah-buahan, sayur-sayuran dan buah beri dalam diet harian (masing-masing perlu dimakan 400-500 g);
  • melepaskan makanan pedas, berlemak, goreng dan kasar;
  • berhenti minum alkohol dan rokok;
  • bersukan;
  • menormalkan najis;
  • tidak termasuk hubungan dengan bahan toksik;
  • bergerak lebih banyak;
  • mengekalkan berat badan yang optimum;
  • segera merawat penyakit usus dan helminthiasis;
  • mengekalkan mikroflora usus yang optimum;
  • kerap menjalani pemeriksaan perubatan dan menderma najis untuk dianalisis.

Adenoma tiub kolon - apakah itu, sebab, rawatan

Apakah adenoma vena tiub kolon? Ini adalah neoplasma jinak yang langsung menyerang mukosa usus. Ukuran neoplasma adalah 2 sentimeter, selepas itu pertumbuhannya berhenti. Sekiranya jumlah adenoma tumbuh dengan cepat, maka penyakit ini berkembang dan mempengaruhi organ-organ sihat jiran. Adenoma tubular usus besar dengan displasia dianggap tahap pertama neoplasia intraepithelial peringkat rendah usus besar. Patologi berubah menjadi tumor malignan jika rawatan tepat pada masanya tidak ada.

Apabila tanda-tanda pertama adenoma muncul, anda perlu menghubungi pakar proktologi untuk menjalankan diagnosis tubuh secara menyeluruh dan memulakan rawatan. Klinik proctology swasta "Proctolog 81" menggunakan pakar yang berkelayakan yang menggunakan kaedah rawatan moden dan peralatan baru yang mampu mendiagnosis penyakit ini walaupun pada peringkat awal..

Apakah adenoma tiub kolon

Dalam perubatan, adenoma tubular kolon adalah formasi jinak yang berasal dari tisu epitel dan sel membran mukus yang memiliki kecenderungan degenerasi menjadi neoplasma malignan. Terdapat pelbagai jenis adenoma gastrik yang mempunyai ciri yang berbeza:

  1. Adenoma tubular adalah neoplasma dengan warna merah dan dimensi hingga 10 mm. Semasa tumbuh, ia naik pada batang nipis di atas permukaan membran mukus.
  2. Adenoma vena rektum adalah pembentukan yang tumbuh di sepanjang usus, dan boleh tumbuh hingga ukuran yang mengagumkan.
  3. Adenoma vila tubular - tumor menggabungkan sifat adenoma vena dan tubular dan sering terbentuk di kawasan usus besar. Ukuran neoplasma boleh mencapai 30 mm. Ketika penyakit ini berkembang, tumor dapat merosot menjadi bentuk yang ganas..

Apabila perkembangan adenoma dengan displasia didiagnosis, ini menunjukkan permulaan transformasi tumor ini menjadi barah ganas. Bahkan sebilangan kecil unsur yang tidak dapat dibezakan dapat memprovokasi barah usus. Sekiranya terdapat kecurigaan penyakit, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan dan diperiksa di hospital. Apabila tumor dikesan, doktor akan memberitahu anda secara terperinci apa itu, dan bagaimana diagnosis dan rawatan dijalankan pada masa akan datang, di mana pembedahan biasanya diresepkan.

Ramalan dan pencegahan

Dalam kebanyakan kes, prognosis untuk rawatan akan lebih baik. Selalunya ini adalah ciri ketika adenoma dikesan pada peringkat awal, dan displasia belum masuk ke bentuk terakhir. Semakin cepat polip dikeluarkan, semakin tinggi kemungkinan pemulihan sepenuhnya. Adenoma tubular dengan tahap displasia yang paling teruk hampir pasti akan mencetuskan percambahan sel-sel malignan. Dalam kes ini, prognosis untuk kelangsungan hidup bergantung pada kejayaan operasi dan kaedah rawatan lain..

Selepas operasi, ada risiko pendarahan, jadi pesakit perlu memantau kesihatannya. Sepanjang hidupnya, dia perlu kerap berjumpa doktor untuk menghilangkan risiko kambuh. Kemungkinan percambahan semula tisu berbeza dalam 10%.


Sebaiknya makan sebilangan besar sayur-sayuran dan buah-buahan.

Langkah pencegahan untuk tumor jinak jenis ini adalah mengikuti prinsip diet yang sihat. Anda perlu makan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan untuk mengelakkan kekurangan serat. Penting juga untuk tidak memakan banyak daging (terutamanya daging merah). Semakin tua orang itu, semakin sedikit protein haiwan yang dia perlukan..

Untuk mengurangkan risiko terkena neoplasma tubular, menjalani gaya hidup aktif, bersenam dan mengelakkan tabiat buruk. Sekiranya anda mempunyai penyakit saluran pencernaan, jangan biarkan ia menjadi kronik. Lindungi diri anda dari bahan kimia berbahaya dan lakukan pemeriksaan di hospital secara rutin.

Adenoma jenis tubular adalah jenis polip jinak yang berbahaya yang sering memprovokasi perkembangan proses barah. Sukar untuk didiagnosis pada peringkat awal kerana gejala ringan. Selama ini, tahap displasia meningkat, yang menyumbang kepada transformasi sel menjadi malignan.

Sebab-sebabnya

Walaupun telah bertahun-tahun melakukan penyelidikan di bidang ini, alasan tepat mengapa adenoma rektum tiub belum dapat dibuktikan. Tetapi masih ada beberapa faktor yang dapat memprovokasi percambahan sel tumor. Pertama sekali, pembentukan formasi dikaitkan dengan kehadiran penyakit somatik yang timbul melalui faktor luaran. Juga, tumor masih timbul kerana keturunan. Faktor lain boleh memprovokasi perkembangan tumor:

  • Diet yang tidak betul - dengan penggunaan karsinogen yang berpanjangan dan makanan berkalori tinggi dengan sejumlah kecil serat, fungsi usus bertambah buruk, yang membawa kepada perubahan mikroflora yang dapat memprovokasi penampilan pembentukan tumor.
  • Kegiatan profesional yang melibatkan hubungan dengan bahan berbahaya juga boleh menyebabkan kemunculan polip.
  • Mempunyai tabiat buruk, khususnya merokok dan penyalahgunaan alkohol.
  • Penyakit gastrousus kronik.
  • Obesiti.
  • Kekurangan mobiliti, yang boleh berlaku akibat berada dalam posisi duduk untuk waktu yang lama.

Bacaan yang disyorkan Apakah perbezaan antara lipoma dan ateroma

Semua faktor di atas tidak dapat menyebabkan perkembangan neoplasma secara tepat, tetapi ia sering diperhatikan pada pesakit dengan penyakit ini..

Adenoma gastrik tubular adalah tunggal dan berganda. Berdasarkan ciri luaran, jenis polip berikut dibezakan:

  • Tubular adalah jenis neoplasma yang paling biasa, dicirikan oleh warna merah, struktur padat dan bentuk tidak cembung. Biasanya, ukuran neoplasma seperti itu tidak melebihi 1 cm, tetapi dalam beberapa kes, tumor 2-3 cm atau lebih didiagnosis. Adenoma tubular pada mukosa usus mempunyai prognosis yang paling baik bagi pesakit.
  • Villous (villous) adalah jenis penyakit yang paling berbahaya, dengan risiko 40% degenerasi malignan. Adenoma vena kolon dicirikan oleh percambahan yang luas dan struktur longgar. Dalam jumlah kes yang dominan, ukuran adenoma ini melebihi 3 cm, dan permukaan yang halus memberikan mereka mirip dengan rumput laut.
  • Tubulo-vousous (tubulo-papillary) adalah bentuk neoplasma campuran, yang sering disebut pseudotumor. Ukuran tumor ini mencapai 3 cm atau lebih, sementara formasinya menggabungkan ciri sifat adenoma tubular dan vena.
  • Bergerigi (papillary) - neoplasma polipoid, yang dicirikan oleh kehadiran displasia di kawasan dangkal dan serasi permukaan epitel.

Biasanya hampir semua adenoma tubular usus besar didiagnosis dengan displasia. Terlepas dari jenis adenoma apa yang dikesan - adenoma tubular, vena, bergerigi usus besar atau adenoma kolon sigmoid - hanya doktor yang dapat memberikan ramalan kepada pesakit setelah pemeriksaan terperinci dan menetapkan rawatan selanjutnya..

ciri umum

Adenoma vena rektum, kolon, kolon sigmoid dicirikan oleh pembentukan vili dengan panjang yang berbeza di permukaannya. Zarah-zarah ini mempunyai struktur seperti pokok. Tumor itu sendiri diwakili oleh pembentukan bentuk bulat yang memanjang.

Bayangan neoplasma berwarna merah jambu. Vili berwarna lebih ringan. Tumornya lembut disentuh, mudah bergerak ketika dirasakan. Selaput lendir yang terletak di sekitar lesi, dalam kebanyakan kes, tidak berubah warnanya.

Memandangkan keparahan displasia (kebolehubahan mutasi sel), doktor mengklasifikasikan 3 darjah adenoma usus:

  • Gred 1 - displasia epitelium, yang dicirikan oleh kestabilan pembahagian sel, belum ada perubahan khas yang dapat dikesan;
  • Gred 2 - displasia sederhana dicirikan oleh struktur atipikal sel adenoma yang sederhana, mereka membahagi dengan cepat, sempadan antara lapisan hampir tidak dapat dilihat;
  • Gred 3 - neoplasia intraepitelium, di mana proses sebaliknya praktikalnya tidak realistik. Dalam kebanyakan kes, displasia adenoma gred 3 merosot menjadi neoplasma malignan, jadi anda perlu sentiasa dipantau oleh doktor.

Lama kelamaan, apabila ukuran adenoma mencapai 20 mm atau lebih, pesakit mungkin mengalami gejala berikut, satu atau lebih sekaligus:

  • sakit semasa buang air besar;
  • kembung, sakit perut, sensasi badan asing di dalam usus;
  • gatal-gatal di sekitar dubur;
  • kemasukan lendir dan darah dalam tinja;
  • sembelit bergantian dengan cirit-birit tanpa mengira diet.

Dengan berlakunya penyakit ini, lumen usus menyempit, ini dipenuhi dengan penyumbatan dan komplikasi patologi lain.

Polip adalah formasi berdaging dengan tangkai nipis atau tebal. Pertumbuhan berkembang dari epitel, menonjol di atas selaput lendir di lumen usus. Selalunya luka akibat pergerakan najis, kerana darah atau lendir gelap dapat dijumpai di dalam tinja..

Dalam penampilan, adenoma tubular kolon menyerupai tiub merah longgar (Latin Tubulus - tubulo), sfera, bujur, jamur. Ia terdiri daripada tisu penghubung dan mempunyai cabang kelenjar. Adenoma sangat terhad, kerana ia tumbuh, ia memperoleh warna merah. Neoplasma tumbuh perlahan, mencapai diameter 1 cm. Kemudian tumor seperti itu boleh menjadi lebih besar dan bermutasi menjadi bentuk malignan.

Adenoma jahat berlaku dalam 5 kes untuk setiap 100 lawatan. Mereka boleh menjadi padat atau nipis, berdaging, seperti jari kaki yang berdekatan. Polip tumbuh di sepanjang usus bawah (rektum atau usus besar), menempati lebih dari 1 kaki persegi. lihat, cenderung berubah menjadi bentuk malignan. Sekumpulan tumor yang kelihatan menyerupai permaidani tumpukan atau rumput laut.

Dengan adenoma vena tubular, neoplasma menggabungkan dua jenis polip sebelumnya. Iaitu, ia merangkumi bentuk berbentuk bulat dan berbentuk bulat, tumbuh hingga 3 cm, dan lama kelamaan berubah menjadi neoplasma malignan.

Doktor mengesyorkan membuang semua jenis polip untuk mengurangkan risiko barah.

sama ada adenoma kecil, maka pakar dapat menetapkan pemotongannya. Prosedur ini dijalankan secara langsung semasa kolonoskopi diagnostik semasa pemeriksaan awal. Sekiranya epitelium kelenjar berubah secara patologi, iaitu, displasia glandulosit (sel-sel sekretori) terjadi, maka neoplasma dapat mulai berubah menjadi tumor barah. Dalam kes ini, kajian tambahan dijalankan dan pesakit disyorkan menjalani pembedahan..

Adenoma usus juga dicirikan oleh tahap displasia (proses patologi terbalik yang boleh menyebabkan keganasan). Dalam perubatan moden, terdapat klasifikasi displasia berikut.

1. Adenoma tubular usus besar dengan displasia epitel darjah 1 adalah pembahagian sel yang agak normal di mana perubahan selular tidak ketara.

2. Adenoma kolon dengan displasia sederhana dicirikan oleh atipia selular yang lebih ketara. Ini adalah tahap ke-2 pengembangan polip, iaitu tahap dengan kemungkinan perkembangan proses patologi terbalik. Keterukan displasia lebih ketara, pembahagiannya dipercepat. Batasan antara lapisan sel hampir tidak dapat dibezakan..

3. Adenoma gred 3 adalah keadaan prakanker di mana kemungkinan perkembangan proses patologi terbalik adalah minimum. Pengawasan berterusan pakar onkologi diperlukan.

Displasia

Selalunya, penyakit ini, terutama adenoma vena tubulo, disertai dengan displasia, perkembangannya terbahagi kepada tiga peringkat:

  • Lemah dinyatakan (1 darjah) - mempunyai sedikit penebalan lapisan epitelium. Oleh kerana aktiviti mitosis sel, proses keradangan diperhatikan.
  • Medium (gred 2) - sel tumor dengan displasia gred 2 sederhana memperoleh pelbagai saiz dan bentuk.
  • Parah (3 darjah) - lebih daripada separuh sel epitelium adalah sel yang berubah, yang mempunyai lebih banyak perbezaan dari segi bentuk dan ukuran.

Bacaan yang disyorkan Pembuangan hemangioma dengan laser pada kanak-kanak dan kaedah lain

Displasia juga dapat dibezakan dan dibezakan dengan teruk. Adenoma Villous dengan displasia adalah keadaan prakanker, dan oleh itu, ia sering dikelirukan dengan proses ganas.

Gejala

Bergantung pada jenis adenoma usus, struktur morfologi dan gejala klinikal serta rawatannya bergantung. Pada peringkat awal perkembangan, gejala-gejala adenoma tiub kolon tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, oleh itu, pengesanan tumor sering berlaku sama ada pada peringkat akhir perkembangan, atau semasa pemeriksaan rawak, ketika pesakit beralih untuk alasan lain.

Semasa tumor berkembang, apabila ukurannya mencapai 2 cm atau lebih, pesakit mungkin mengalami gejala berikut:

  • sindrom kesakitan semasa perbuatan membuang air besar;
  • sakit di rongga perut dan perasaan badan asing di kawasan usus;
  • kehadiran gatal-gatal di dubur;
  • kekotoran darah lendir pada tinja;
  • kehadiran sembelit, yang berlaku secara bergantian dengan cirit-birit.

Perkembangan tumor menyebabkan penyempitan lumen usus, yang boleh menyebabkan komplikasi serius.

Pengelasan formasi bergigi

Adenoma usus terbentuk dalam pelbagai kes. Proctologists di klinik proctology swasta "Proctologist 81" mendakwa bahawa kekurangan zat makanan boleh memprovokasi pertumbuhan polip. Makan makanan berlemak, goreng, produk roti memberi kesan negatif terhadap kerja saluran gastrousus. Makan produk haiwan juga mempengaruhi kesihatan esofagus. Selalunya adenoma usus berlaku apabila serat tidak mencukupi di dalam badan. Sel kelenjar tumbuh dan memprovokasi pertumbuhan patologi.

Terdapat sebab lain penyakit ini, termasuk:

  • patologi saluran gastrousus;
  • penyakit kongenital dan kecenderungan genetik;
  • metabolisme terganggu;
  • penurunan imuniti;
  • berat badan berlebihan;
  • bekerja di perusahaan dan kilang berbahaya;
  • membahayakan alam sekitar;

Gaya hidup yang tidak aktif, kurang bersukan mempengaruhi gangguan peredaran darah pada organ pelvis. Kotoran bertakung, proses keradangan terbentuk, yang membawa kepada pembentukan adenoma usus.

Neoplasma dalam usus berkembang dengan perlahan. Struktur selular melalui beberapa peringkat patologi.

Antaranya ialah:

  • Displasia epitelium. Sel yang tidak normal membelah tanpa menyebabkan gejala atau perubahan pada organ dalaman.
  • Tahap kedua patologi. Pembahagian sel yang tidak normal dipercepat, struktur sel berubah.
  • Neoplasia interaepithelial. Terjadinya mutasi struktur selular yang serius. Penyakit ini menjadi barah, organ dalaman terjejas.

Pada peringkat awal penyakit, gejala paling sering tidak ada. Apabila ukuran polip meningkat, gejala berikut muncul:

  • perasaan badan asing di organ pelvis;
  • kekurangan selera makan;
  • ketidakselesaan di kawasan yang terjejas;
  • gatal dan terbakar;
  • sensasi menyakitkan semasa pergerakan usus;
  • kembung perut dan cirit-birit;
  • kekotoran lendir dan darah dalam tinja;

Adenoma usus membawa kepada penyumbatan usus. Pesakit khuatir akan kesakitan di usus, yang mengalami kekejangan. Gejala seperti itu muncul sekiranya ukuran neoplasma melebihi dua sentimeter..

Untuk mendiagnosis adenoma usus, anda perlu segera berjumpa dengan proctologist. Pakar perubatan memeriksa anamnesis pesakit, melakukan tinjauan. Adalah sangat penting untuk memberitahu doktor yang hadir mengenai sifat, kekerapan dan intensiti kesakitan. Di klinik proktologi swasta "Proctologist 81", seorang pakar perubatan menentukan ukuran tumor dengan palpasi. Dengan menggunakan instrumen pembedahan, doktor menentukan kawasan di mana adenoma berada.

Selanjutnya, ujian diagnostik dilakukan untuk menentukan sama ada pesakit mempunyai patologi saluran gastrousus. Sigmoidoskopi dan diagnostik ultrasound dilakukan. Pesakit dirujuk untuk ujian darah, tinja, air kencing. Dalam beberapa kes, perlu dilakukan ujian darah biokimia atau ujian glukosa darah.

Untuk mengenal pasti sel barah, biopsi dan pelbagai kajian histologi dilakukan. Pesakit berada di bawah pengawasan berterusan doktor yang merawat, yang memantau keadaannya.

Rawatan adenoma bergantung pada tahap penyakit, pada kehadiran gejala dan penyakit yang bersamaan. Sekiranya kita bercakap mengenai rawatan ubat, maka pesakit diberi ubat yang meringankan keadaannya. Antaranya:

  • Linex, Bifiform, Normobact;
  • sediaan yang mengandungi kalsium: Calcium D3 Nycomed, Supravit;
  • vitamin dan mineral, asid folik;

Pakar perubatan mendakwa bahawa mempunyai cukup folat dalam badan mengurangkan risiko adenoma dalam badan..

Pesakit harus mengikuti diet yang ketat. Dianjurkan untuk tidak memasukkan makanan goreng, manis, asap dari makanan. Dilarang sama sekali mengambil minuman beralkohol. Diet sebelum pembedahan adalah satu kemestian. Dalam kebanyakan kes, pembedahan dilakukan untuk menghilangkan neoplasma selama-lamanya..

Sekiranya adenoma usus dikesan pada peringkat awal, maka risiko pemulihannya tinggi. Kekambuhan dan komplikasi dikecualikan. Untuk rawatan, kedua-dua kaedah konservatif dan campur tangan pembedahan digunakan..

Pada peringkat lanjut penyakit ini, rawatan akan lama dan sukar. Risiko sel barah, jangkitan, dan keradangan meningkat. Saiz adenoma berkembang pesat, kesihatan pesakit bertambah buruk. Tubuh metastasis. Risiko kambuh sangat tinggi.

Untuk menyembuhkan penyakit ini, perlu menghubungi doktor anda secepat mungkin, untuk menjalankan kajian diagnostik menyeluruh terhadap badan. Jangan mengubati diri sendiri, kerana boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan organ dalaman. Komplikasi boleh menjadi adenoma usus dengan displasia epitel. Adenomatosis fokus dan adenomatosis poliendokrin sering diperhatikan.

Penyebab kemunculan polip di usus besar yang boleh dipercayai belum dapat diketahui. Doktor menganggap bahawa faktor keturunan memainkan peranan penting. Argumen doktor yang lain adalah penyakit somatik yang dapat memprovokasi penampilan adenoma tubular..

Gangguan dalam tingkah laku manusia berikut adalah faktor sekunder yang mempengaruhi perkembangan penyakit ini:

  1. Kesalahan pemakanan yang mengganggu keseluruhan saluran pencernaan. Pengambilan konseragens, makanan berlemak, dan jumlah serat yang rendah dapat mengurangkan pergerakan usus. Akibatnya, mikroflora menderita, yang memprovokasi penampilan adenoma..
  2. Ekologi buruk.
  3. Mempunyai tabiat buruk.
  4. Kegiatan manusia yang berkaitan dengan hubungan dengan bahan toksik.
  5. Penyakit gastrousus lain.
  6. Kekurangan aktiviti fizikal.

Poliposis pada awalnya dengan adenoma kecil berlaku tanpa gejala yang dapat dilihat. Penyakit ini dapat ditemui secara kebetulan apabila didiagnosis dengan alasan lain. Semasa adenoma tubular berkembang, seseorang mungkin mendapati garis-garis darah merah di dalam najis. Tetapi kegagalan dalam kerja saluran gastrointestinal belum dapat dilihat.

Apabila polip mula tumbuh, tanda-tanda penyakit berikut muncul:

  1. Semasa buang air besar, kotoran darah lendir terdapat di dalam tinja.
  2. Ketidakselesaan dirasakan di kawasan dubur.
  3. Semasa buang air besar, rasa sakit dirasakan di kawasan rektum.
  4. Gatal terasa di dubur.
  5. Sembelit atau najis longgar.
  6. Sakit perut.
  7. Kerana kenyataan bahawa gas melewati kesukaran melalui usus, kembung terasa.

Walaupun rumit diagnosis, adenoma tiub rektum tidak begitu jarang berlaku. Untuk mengenal pasti penyakit ini, anda mesti berjumpa dengan proctologist. Dia pada mulanya memeriksa pesakit dan melakukan pemeriksaan rektum digital..

Ramai yang akan mengemukakan soalan mengapa ujian darah dan tinja tidak diambil? Dengan penyakit ini, jenis penyelidikan ini tidak bermaklumat. Anda hanya dapat mengenal pasti kehadiran penyakit somatik, kerana adenoma muncul di usus besar.

Sekiranya adenoma terletak di duodenum atau di dalam usus, maka kaedah ultrasound digunakan. Dia memberikan maklumat lengkap mengenai lokasi tumor. Dengan adenoma tubular kolon sigmoid, kaedah yang berkesan untuk mengesan penyakit adalah sigmoidoskopi. Kamera mini dimasukkan ke dalam dubur, yang dapat memeriksa organ dalaman, sementara semua isinya dipaparkan di layar komputer. Dengan bantuan irrigoscopy, semua bahagian usus besar dinilai. Ini adalah rektum, buta, usus menurun, dll..

Rawatan adalah pembedahan. Adenoma usus besar yang bergerigi juga dikeluarkan melalui pembedahan. Dalam kes ini, rawatan ubat tidak berdaya. Apabila polip telah dikeluarkan, mereka dihantar untuk diagnostik untuk mengenal pasti sifat malignannya. Sebelum pembedahan, sel barah tidak boleh dilakukan untuk mengesan barah, kerana sel barah boleh berada di dalam polip sendiri. Apabila tumor sudah dikeluarkan, rawatan konservatif dijalankan.

Ubat tradisional juga tidak berdaya dengan adenoma tiub kolon, ia bukan sahaja tidak dapat menyelamatkan diri dari penyakit ini, tetapi juga dapat memperburuk keadaan, melambatkan masa dan membawa kepada pertumbuhan sel-sel kanser. Sekiranya pertumbuhan di usus besar kecil, maka doktor tidak segera membuat keputusan. padam. Dalam kes ini, taktik pemerhatian dipilih, apabila pesakit terus dipantau untuk pertumbuhan adenoma. Dan hanya jika mereka mula berkembang secara aktif, operasi dilakukan.

Baru-baru ini, kaedah electrocoagulation telah popular. Prosedurnya jauh lebih berkesan dan lebih selamat daripada pembedahan konvensional. Tetapi selepas prosedur, pemeriksaan histologi tisu yang dikeluarkan akan diperlukan..

Reseksi dengan bahagian usus diperlukan untuk sifat malignan formasi. Tetapi pertama, pemotongan separa tisu yang terjejas dilakukan dan analisis dilakukan untuk mengetahui adanya keganasan. Polip besar dikeluarkan di beberapa bahagian..

Prognosis penyakit ini akan menguntungkan jika mungkin untuk mengesan adenoma pada tahap awal perkembangannya. Telah diketahui bahawa neoplasma seperti itu menjadi ganas dari masa ke masa. Oleh itu, anda harus kerap menjalani pemeriksaan pencegahan dengan doktor dari semua kepakaran..

Selepas pembedahan membuang polip lebih besar dari 2 cm, kolonoskopi kawalan dilakukan untuk mengenal pasti sisa tisu. Selepas ini, pesakit perlu diperiksa setiap 6 bulan, kerana kemungkinan kambuh tidak dikecualikan. Tetapi dengan reseksi atau electrocoagulation berkualiti tinggi, ini hanya berlaku dalam 10% kes..

Eksisi lengkap

Diagnostik

Diagnosis tepat pada masanya penyakit ini menimbulkan beberapa kesulitan kerana fakta bahawa adenoma tubular, vena atau tubulo-vous dapat berkembang selama bertahun-tahun tanpa menyebabkan manifestasi. Kadang-kadang mungkin untuk mengesan tumor dengan pemeriksaan rawak. Kajian yang paling bermaklumat dalam diagnosis adenoma tubular adalah:

  • Kolonoskopi adalah kaedah endoskopi yang membolehkan anda mengenal pasti neoplasma pada membran mukus. Selepas itu, biopsi dilakukan, di mana biomaterial tumor diambil untuk pemeriksaan morfologi lebih lanjut..
  • Irrigoskopi - Pemeriksaan sinar-X usus besar menggunakan agen kontras sinar-X. Terima kasih kepada prosedur ini, anda dapat mengenal pasti kontur mukosa usus di kawasan polip. Semasa menetapkan irrigoskopi, penting untuk mengetahui semua kemungkinan alahan pesakit, kerana agen kontras sinar-X adalah alergen yang kuat.

Untuk menetapkan terapi yang optimum dan berkesan, hasil kajian harus diuraikan hanya oleh pakar onkologi yang berpengalaman.

Membaca tumor Laryngeal yang disyorkan - sebab, gejala, jenis, rawatan

Rawatan

Setelah pesakit didiagnosis dengan adenoma usus besar, rawatannya dapat dilakukan dengan dua cara:

  1. Elektrokoagulasi;
  2. Pemotongan polip melalui pembedahan.

Terapi tanpa pembedahan tidak dapat membebaskan pesakit dari penyakit ini, kerana masih ada kemungkinan degenerasi sel tumor ganas. Reseksi lengkap adalah cara yang paling berkesan untuk menyembuhkan penyakit ini, kerana operasi hampir dapat menghilangkan pesakit dari tumor yang timbul..

Setelah operasi, pemeriksaan histologi lebih lanjut terhadap polip yang dikeluarkan dapat dilakukan untuk menentukan diagnosis yang tepat, sehingga permulaan perkembangan pertumbuhan ganas dapat ditentukan.

Elektrokoagulasi dilakukan hanya apabila sejumlah besar polip dikesan, kerana disebabkan oleh kerosakan yang besar pada sebahagian besar usus, reseksi tidak rasional. Tetapi dalam kes ini, pertumbuhan yang lebih mencurigakan dapat dikeluarkan dengan biopsi..

Ciri-ciri patologi

Nampak seperti penebalan papillary.
Adenoma tubular kelihatan seperti penebalan papillary dengan nada merah. Batas biasanya ditentukan dengan jelas, dan pangkalnya lebar atau nipis dengan batang. Terdiri daripada sel kelenjar membran mukus dan sebahagian daripada tisu penghubung. Polip biasanya mencapai satu, lebih jarang dua sentimeter, kemudian berhenti tumbuh. Tetapi kemudian, neoplasia intraepitelial kelas rendah berlaku, memprovokasi peralihan sel dari jinak ke malignan.

Struktur sista jenis ini terbentuk di kawasan yang berlainan, seperti usus besar. Tetapi lebih kerap ia terbentuk di usus besar, kerana terdapat lebih banyak tisu kelenjar untuk perkembangannya. Permukaan binaan licin dan padat.

Ramalan

Sekiranya pesakit menjalani pembuangan tumor, ukurannya 2 cm atau lebih, dia mesti menjalani kolonoskopi untuk mengecualikan kemungkinan sisa-sisa tisu tumor. Selepas terapi, pesakit harus menjalani pemeriksaan kawalan setiap enam bulan, kerana kambuh mungkin terjadi setelah penyingkiran neoplasma. Dengan pembedahan atau electrocoagulation yang dilakukan dengan berkesan, kebarangkalian kambuh adenoma dikurangkan menjadi 10%.

Kemungkinan terjadinya tumor seperti itu dalam tubuh yang sihat jauh lebih rendah, oleh karena itu, untuk mencegah penyakit ini, perlu menyingkirkan tabiat buruk dan menjalani gaya hidup sihat..

Tempoh pemulihan

Dalam kes lanjut, semasa tempoh pemulihan, pesakit dipasang stoma di mana teratai calla dikumpulkan. Ia dipasang selama beberapa bulan. Untuk menghilangkan rasa sakit dan menghilangkan rasa tidak selesa, pesakit diberi suntikan atau ubat penitis dengan ubat anestetik. Memerlukan pengambilan glukosa, vitamin dan mineral. Memampatkan dan mandi dianggap cukup berkesan..

Diet harus terdiri daripada bijirin, sup. Anda mesti mengecualikan makanan segera, minuman berkarbonat dan alkohol, produk roti, makanan asap dan asin dari makanan. Sebaiknya makan dengan kerap dan dalam bahagian kecil. Minum banyak cecair. Semasa tempoh pemulihan, aktiviti fizikal mesti dikecualikan. Dilarang mandi air panas dan mengunjungi sauna.

Dalam beberapa kes, pesakit disarankan untuk memakai pembalut yang menyokong otot perut pada tahap yang diinginkan. Semasa tempoh pemulihan, adalah penting untuk berjumpa doktor sebulan sekali untuk memantau keadaan luka. Sigmoidoskopi dilakukan, yang membolehkan anda memantau keadaan organ dalaman.

Adenoma tiub kolon

Adenoma tiub kolon adalah neoplasma jinak dengan dasar pedikel atau sessile, yang berasal dari epitel kolon dan menjulang di atasnya. Adenoma tubular merujuk kepada polip adenomatous, yang, menurut konsep moden, merujuk kepada penyakit prakanker usus besar, yang menjelaskan perhatian ahli koloproktologi terhadap masalah ini..

Adenoma tubular usus besar - apakah ciri-cirinya?

Adenoma kolon lebih biasa pada lelaki berbanding wanita, dan terutama pada orang tua. Adenoma tubular boleh mempunyai ukuran yang berbeza, tetapi lebih kerap kecil, berdiameter hingga 1 cm. Semasa memeriksa usus besar, satu atau beberapa adenoma bersendirian dapat dikesan. Terdapat pendapat bahawa adenoma kolon adalah pranker yang wajib, iaitu, mereka mempunyai risiko hampir seratus persen degenerasi menjadi tumor malignan..

Adenoma tubular adalah jenis polip kolom adenomatous yang paling biasa, menurut literatur, ia berlaku pada 75-87% kes. Ia dapat dikesan di mana-mana bahagian usus. Ciri adenoma tubular adalah struktur histologinya, yang ditentukan terutamanya oleh struktur tubular - seperti namanya - struktur. Pada tahap mikroskopik, adenoma tubular kolon terdiri daripada tubulus kelenjar yang lebih panjang daripada pada mukosa normal.

Secara makroskopik, adenoma tubular mempunyai pedikel dan permukaan lobus licin, lebih jarang pangkal lebar. Berwarna, mereka serupa dengan selaput lendir di sekitarnya, tetapi mempunyai konsistensi yang lebih padat, bergerak bersama dengan selaput lendir, jarang berdarah dan ulserat.

Sebagai tambahan kepada adenoma tubular, dua jenis lagi dibezakan - tubeno-adenoma dan vena adenoma. Dari ketiga-tiga yang disenaraikan di atas, adenoma tubular mempunyai potensi paling rendah untuk keganasan (walaupun tidak dapat dikecualikan sepenuhnya), tetapi seiring berjalannya waktu, komponen vena dapat muncul dan mendominasi strukturnya, iaitu, adenoma tubular dapat berubah menjadi tubular-vila, dan kemudian menjadi vena, yang mempunyai risiko transformasi menjadi tumor malignan sudah ketara.

Adenoma tubular usus besar dengan displasia

Setiap adenoma yang dikenal pasti, tanpa mengira jenis dan strukturnya, mempunyai tanda-tanda displasia. Terdapat tiga darjah displasia - ringan, sederhana dan teruk (atau tinggi). Tahap displasia ditentukan oleh pemeriksaan histologi adenoma yang jauh mengikut sebilangan tanda. Sebilangan besar adenoma dengan tahap displasia ringan didiagnosis. Semakin besar adenoma dan semakin tua pesakit, semakin besar risiko mengembangkan adenoma dengan tanda-tanda displasia yang teruk. Tahap displasia adalah salah satu faktor yang paling penting dalam keganasan adenoma, bersama dengan ukurannya, penyetempatan, tempoh penyakit dan penggantian struktur tiub dengan yang jahat. Displasia yang melampau biasanya sama dengan barah in situ. Pada masa yang sama, displasia epitel itu sendiri bukan barah, tetapi kerana pada dasarnya pelanggaran struktur tisu normal bahagian organ, dalam hal ini, usus besar, ia dapat, dengan perkembangan lebih lanjut dan peningkatan keparahannya, menyebabkan munculnya sel-sel tumor.

Sebab pembangunan

Sebab utama perkembangan adenoma tubular belum diketahui, namun, faktor-faktor telah dikenal pasti yang boleh menyebabkan penampilan mereka.

Keturunan memainkan peranan penting dalam pengembangan adenoma tubular usus besar.

Poliposis turun temurun dan sindrom poliposis kolom adenomatous familial adalah penyakit di mana adenoma pelbagai kolon berkembang, termasuk adenoma tubular, yang mempunyai risiko tertinggi menjadi barah. Oleh itu, pesakit dengan sindrom tersebut memerlukan rawatan pembedahan sedini mungkin, dan saudara terdekat mereka memerlukan pemerhatian pemeriksaan yang teliti..

Sebab lain untuk pengembangan adenoma tubular termasuk yang berikut:

  • Diet dengan dominasi makanan halus, lemak haiwan, dan pengambilan serat yang tidak mencukupi,
  • Dysbacteriosis usus besar, kerana dalam keadaan ini imuniti tempatan terganggu dan pemulihan selaput lendir dinding usus terganggu,
  • Penyakit kronik usus besar, terutamanya radang,
  • Diverticulosis,
  • Sembelit dan diskinesia usus yang kerap,
  • Ketidakaktifan fizikal, berat badan berlebihan.

Diagnostik dan rawatan

Adenoma kolon biasanya tidak menunjukkan sebarang gejala dan merupakan penemuan secara kebetulan semasa pemeriksaan atau pemeriksaan untuk aduan lain.

Dalam kes yang jarang berlaku, adenoma tubular usus besar dapat berdarah, yang menjadi alasan untuk mendapatkan rawatan perubatan. Di samping itu, pesakit mungkin mengadu sakit perut, sembelit atau cirit-birit yang kerap..

Kolonoskopi adalah standard emas untuk diagnosis. Sebagai tambahan kepadanya, irrigoscopy dan sigmoidoscopy boleh diresepkan.

Terdapat pendapat bahawa penyingkiran endoskopik hanya adenoma dengan diameter lebih dari 5 mm disyorkan, kerana formasi yang lebih kecil menjadi ganas sangat jarang dan pemerhatian dinamik dapat diterima. Walau bagaimanapun, taktik yang lebih umum adalah semua adenoma dikeluarkan, tanpa mengira ukuran neoplasma, kerana kajian histologi menunjukkan bahawa polip berdiameter kurang dari 5 mm dalam 60-70% kes mempunyai kawasan jenis tubular dan, dengan demikian, berpotensi merosot menjadi pembentukan malignan.

Tidak ada rawatan konservatif yang berkesan untuk adenoma tubular, dan pesakit ditunjukkan rawatan pembedahan. Taktik rawatan pembedahan sangat bergantung pada kaedah diagnostik, di mana adenoma kolon dengan displasia didiagnosis. Sekiranya pesakit menjalani kolonoskopi, maka semua polip yang dikesan lebih besar daripada 5 mm dikeluarkan. Sekiranya polip dikesan dalam pemeriksaan usus jenis lain (misalnya, irrigoscopy), maka jika adenoma tubular berukuran kurang dari 1 cm dikesan, biopsi harus dilakukan, dan setelah mengesahkan diagnosis, pesakit ditunjukkan kolonoskopi untuk menghilangkan semua adenoma yang dipvisualisasikan dan pemeriksaan histologinya. Sekiranya adenoma kolon lebih besar dari 1 cm dikesan, maka tidak perlu dilakukan biopsi - perlu segera merujuk pesakit untuk melakukan kolonoskopi. Oleh itu, kolonoskopi dengan adenoma yang dikenal pasti menjadi kaedah diagnostik dan terapi..

Apabila adenoma dilokalisasikan di usus besar, penyingkiran dilakukan secara endoskopi melalui kolonoskop. Sekiranya adenoma terletak di rektum, penyingkiran dapat dilakukan dengan menggunakan endoskopi atau dengan pembedahan endomikroskopik transanal. Ciri operasi ini adalah bahawa dalam kes ini, adenoma tubular dikeluarkan serentak dengan peletakan dinding usus. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ketika adenoma dilokalisasikan di rektum, dalam hampir setiap kes ketiga, sel-sel barah sudah terdeteksi di dasarnya..

Sekiranya terdapat beberapa polip (yang disebut lesi meresap), disarankan untuk melakukan kolotomi atau reseksi kawasan usus yang terkena.

Malangnya, adenoma tubular cenderung berulang. Penyebab kambuh yang paling biasa adalah penyingkiran pangkal adenoma yang tidak lengkap jika ia tidak terletak pada batang panjang. Sekiranya adenoma tubular berulang, perlu dilakukan pembedahan membuang kawasan kolon yang terkena dengan kaedah laparotomi, kerana perubahan pasca operasi boleh menjadi penghalang untuk menyelesaikan penyingkiran adenoma berulang secara endoskopi.

Pencegahan perkembangan adenoma tubular

Dalam banyak kes, adenoma kolon adalah tanda penyakit keturunan, jadi pesakit dengan riwayat keluarga penyakit usus besar, termasuk barah, membentuk kumpulan risiko yang harus dipantau secara ketat oleh doktor dan disaring secara berkala untuk pengesanan awal adenoma.

Oleh kerana penyakit kronik usus besar, seperti kolitis, dapat menyumbang kepada perkembangan adenoma tubular, rawatan atau kompensasi penyakit ini juga akan mencegah pembentukan adenoma..

Oleh kerana faktor pemakanan seperti kandungan lemak yang tinggi, terutama yang disempurnakan, dan kandungan serat makanan yang rendah dalam diet harian, secara langsung berkaitan dengan penampilan adenoma usus, pembetulan diet tidak hanya akan membantu mencegah penampilan adenoma tiub, tetapi juga mempunyai kesan positif terhadap dinamika pertumbuhan yang ada. adenoma.

Juga, hubungan terungkap antara merokok dan perkembangan adenoma tubular, dan jumlah adenoma berbanding lurus dengan merokok, sehingga berhenti dari kebiasaan buruk ini akan memberi kesan positif bukan hanya pada paru-paru, tetapi juga pada usus besar..

Akhirnya, kerana sedentari dan berat badan berlebihan menyumbang kepada perkembangan adenoma kolon, senaman dan pengurusan berat badan juga merupakan cadangan yang wajar untuk mencegah perkembangan adenoma tubular..

Dalam kes adenoma tubular yang telah dikenal pasti, pemerhatian dinamik pesakit yang menggunakan kaedah endoskopi ditunjukkan. Kekerapan pemeriksaan ditentukan secara individu, berdasarkan situasi klinikal tertentu, tetapi rejim berikut dianggap optimum:

  • selepas penyingkiran adenoma besar pada kaki dan pangkal yang menyempit: pada tahun pertama - setiap 6 bulan, seterusnya - sekali setahun;
  • selepas penyingkiran adenoma besar di dasar lebar dan adenoma tubular dengan displasia (tanpa mengira sifat makroskopiknya): pada tahun pertama - 3 bulan sekali, pada tahun kedua - 6 bulan sekali, kemudian - sekali setahun.

Adenoma tubular kolon adalah neoplasma jinak yang boleh menjadi sumber neoplasma malignan - kanser kolon. Oleh itu, dalam keadaan tidak harus seseorang menolak patologi ini. Klinik Eropah mempunyai semua kemungkinan untuk diagnosis menyeluruh, penghapusan adenoma profesional dan tindakan susulan oleh pakar yang berkelayakan tinggi.

Artikel Mengenai Hepatitis