Adenoma di perut

Utama Enteritis

Apabila epitelium kelenjar tumbuh di organ pencernaan, adenoma perut terbentuk. Patologi mempunyai 3 jenis dan dicirikan oleh kursus tanpa gejala pada peringkat awal. Kemudian, penyakit ini disertai dengan sakit perut, najis sakit, mual atau muntah. Polip jinak berbahaya dengan komplikasi dalam bentuk barah atau penyumbatan gastrik. Pada gejala ketidakselesaan pertama, anda harus berjumpa doktor yang akan menetapkan rawatan yang betul dan memberi cadangan pencegahan..

Mengapa neoplasma berlaku??

Polip adenomatous perut adalah tumor jinak. Adenoma dengan displasia yang teruk boleh muncul sebagai pembentukan bebas atau latar belakang disfungsi perut. Sebab utama pembentukan adenoma gastrik adalah faktor yang tidak menguntungkan berikut:

  • keradangan perut;
  • penyakit berjangkit yang teruk;
  • hubungan berpanjangan dengan racun perosak;
  • pengambilan ubat yang tidak terkawal;
  • pemakanan yang tidak betul;
  • kecenderungan keturunan.
Kembali ke senarai kandungan

Apakah jenis adenoma?

Tumor tubular malignan boleh berkembang menjadi barah.

Doktor membezakan antara 3 jenis tumor, ciri-cirinya ditunjukkan dalam jadual:

PandanganCiri-ciri:
TubularMempunyai batas yang jelas
Ia tumbuh untuk masa yang lama
Ia kelihatan padat, merah
Orang jahatTerdiri daripada zarah ferus dan tiub
Tumbuh di tangkai lebar
Tubuh polip ditutup dengan rambut
Adenoma vena tubular (papillotubular)Terdiri daripada vili yang jelas
Meningkatkan tahap displasia tisu yang terjejas
Kembali ke senarai kandungan

Gejala: bagaimana mengenali penyakit?

Pada peringkat awal, hampir tidak ada gejala. Kemudian, gejala menyerupai gastritis, kerana keradangan terbentuk pada lapisan perut. Adenoma gastrik tubular ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • sakit di kawasan epigastrik;
  • loya atau muntah dicampur dengan makanan atau darah yang tidak dicerna;
  • najis yang teruk;
  • perubahan warna najis menjadi hitam;
  • pedih ulu hati;
  • gas berlebihan;
  • penurunan selera makan dan berat badan;
  • bersendawa;
  • kemerosotan kesejahteraan umum.
Kembali ke senarai kandungan

Mengapa adenoma gastrik berbahaya??

Sekiranya penyakit ini tidak segera disembuhkan, komplikasi berikut mungkin berlaku:

  • Penyumbatan perut. Keadaan ini menimbulkan kejutan dan boleh membawa maut.
  • Kanser. Jenis adenoma tubular dianggap paling berbahaya dan mampu merosot menjadi tumor malignan, yang juga menjadi penyebab kematian..
Kembali ke senarai kandungan

Cara mendiagnosis adenoma?

Untuk mengenal pasti adenoma perut, anda harus berjumpa dengan ahli gastroenterologi. Untuk gambaran klinikal terperinci, doktor menetapkan prosedur diagnostik, seperti:

  • ujian darah am dan biokimia;
  • radiografi kontras;
  • gastroendoskopi;
  • Ultrasound organ perut;
  • pengimejan resonans magnetik atau.
Kembali ke senarai kandungan

Rawatan: cara bertindak dengan betul?

Terapi ubat

Tumor adenomatosa gastrik dikeluarkan melalui pembedahan, tetapi doktor mungkin akan menetapkan ubat-ubatan yang melegakan keradangan organ-organ mukus dan meningkatkan pengeluaran enzim. Ini termasuk ubat-ubatan berikut:

Campur tangan pembedahan

Bergantung pada ukuran formasi, kaedah berikut digunakan:

  • Pembedahan perut. Pemotongan kulit dan organ dilakukan, polip dikeluarkan.
  • Endoskopi. Kaedah ini dicirikan oleh pengenalan ke rongga endoskopi dengan kamera di hujungnya. Gambar dipaparkan di skrin dan doktor mengeluarkan polip.
Kembali ke senarai kandungan

Pencegahan

Untuk mencegah timbulnya polip adenomatous di dalam perut, disarankan untuk mengikuti diet, berhenti dari kebiasaan buruk, dan menjalani gaya hidup yang sehat. Gunakan alat pelindung sekiranya terkena bahan beracun. Semua penyakit gastrointestinal harus diatasi dengan segera. Setelah tumor dikeluarkan, pemeriksaan rutin dianjurkan untuk menyingkirkan berulang neoplasma.

Gejala dan rawatan adenoma gastrik

Adenoma perut adalah tumor yang terbentuk dari sel-sel membran mukus organ pencernaan. Neoplasma adalah sifat jinak, tetapi ketika kursus ini maju, ia dapat merosot menjadi bentuk malignan. Apakah sebab dan gejala penyakit ini?

Sebab-sebabnya

Tumor perut jinak berkembang kerana pelbagai sebab. Doktor menganggap penyebab utama patologi adalah proses keradangan dan hakisan pada organ pencernaan. Selalunya, pembentukan pendidikan didahului oleh gastritis, ulser gastrik.

Faktor-faktor berikut juga boleh mempengaruhi berlakunya adenoma:

  1. Kecenderungan keturunan.
  2. Mengambil ubat tertentu dalam jangka masa yang lama.
  3. Penderaan alkohol.
  4. Merokok.
  5. Pendedahan kepada sinaran dan bahan berbahaya.
  6. Pemakanan yang lemah.

Faktor yang terakhir lebih penting dalam pembentukan tumor di perut. Dengan pemakanan yang tidak betul, selaput lendir sistem pencernaan mempunyai kesan menjengkelkan, akibatnya perubahan patologi mula terbentuk di dalamnya dari masa ke masa.

Gejala

Manifestasi klinikal adenoma gastrik pada peringkat awal tidak berlaku, sehingga pesakit bahkan tidak mengetahui mengenai kehadiran penyakit ini. Tetapi ketika tumor tumbuh, ia menjadi terasa. Gejala serupa dengan gastritis..

Manifestasi berikut mungkin:

  • Gangguan najis.
  • Perubahan warna najis.
  • Rasa kenyang di perut.
  • Muntah, loya.
  • Selera makan berkurang.
  • Kejadian pedih ulu hati yang kerap.
  • Belching dengan bau yang tidak menyenangkan.
  • Peningkatan pengeluaran gas.
  • Sakit selepas makan.
  • Kemerosotan umum.

Sekiranya tumor telah berkembang menjadi penyakit ganas, kesejahteraan pesakit bertambah buruk, gejala menjadi lebih jelas, pesakit cepat kehilangan berat badan, tidak dapat makan, menderita kesakitan yang teruk.

Tinjauan

Gastroskopi dilakukan untuk mengesan tumor di perut. Kaedahnya adalah pemeriksaan endoskopi organ, dengan bantuan keadaan selaput lendir diperiksa, ukuran neoplasma, bentuknya ditetapkan.

Selain gastroskopi, pesakit perlu menjalani ujian makmal darah dan air kencing. Sebagai tambahan, doktor boleh menetapkan pengimejan resonans magnetik, ultrasound.

Oleh kerana selalu ada risiko mengembangkan patologi bentuk malignan, biopsi dengan histologi semestinya diresepkan. Hanya kaedah diagnostik ini yang membolehkan anda menentukan sifat penyakit dengan tepat.

Rawatan

Terapi sebarang adenoma, sama ada tubular atau vena, dilakukan secara pembedahan. Pilihan jenis pembedahan bergantung secara langsung pada ukuran neoplasma dan adanya komplikasi. Pembuangan hanya tisu yang terjejas dapat dilakukan atau dengan pemisahan tambahan beberapa sentimeter lapisan epitel yang sihat.

Prognosis yang tepat untuk adenoma gastrik hanya dapat dibuat oleh doktor yang mendiagnosis penyakit ini, berdasarkan hasil pemeriksaan. Hasil untuk tumor jinak adalah baik. Sekiranya ia berubah menjadi bentuk ganas, maka hasil penyakit ini bergantung sepenuhnya pada seberapa tepat waktu rawatan dilakukan..

Adenoma

Adenoma adalah tumor jinak yang berasal dari epitel kelenjar, kecuali adenoma kelenjar tiroid, yang berasal dari epitel folikular. Dengan struktur, adenoma cystic, papillary, polypoid, solid, tubular dibezakan.

Punca berlakunya

Perkembangan adenoma, secara umum, dipengaruhi oleh faktor predisposisi yang sama seperti tumor jinak yang lain. Tumor yang bergantung pada hormon mempunyai beberapa ciri, seperti:

• Adenoma prostat dicirikan oleh ketidakseimbangan testosteron, yang menyebabkan percambahan tisu prostat. Selalunya berkembang selepas usia 50 tahun.

• Adenoma payudara dicirikan oleh ketidakseimbangan estrogen. Pada wanita, ia sering berkembang pada usia yang agak muda..

Morfologi

Secara morfologi, adenoma adalah tumor struktur kelenjar, titik permulaannya adalah organ kelenjar. Oleh itu, bentuk adenoma harus berbeza kerana kelenjar berbeza di antara mereka. Tetapi sebenarnya, kepelbagaian adenoma lebih besar lagi, kerana adenoma struktur yang berbeza dapat terjadi dari kelenjar yang sama..

Pada masa ini, hanya neoplasma seperti itu yang diberi peringkat sebagai adenoma, yang secara khusus biasanya dinyatakan sebagai "nyata", berbanding dengan neoplasma keradangan, hiperplasi kompensasi dan regeneratif.

Adenoma adalah tumor organoid, iaitu, ia terdiri daripada pelbagai tisu, di antaranya stroma tisu parenkim dan tisu penghubung menonjol; selain itu, dalam adenoma, tentu saja, terdapat pembuluh darah, saraf, dan kadang-kadang serat otot licin juga. Tisu penghubung kadang-kadang dapat mencapai perkembangan yang sangat besar, dan parenkim kelenjar tumor yang sebenarnya merosot ke latar belakang, jadi dalam beberapa kes mungkin diragukan sama ada neoplasma ini adalah tisu epitel atau penghubung.

Adenoma organ individu

Di bawah ini akan dipertimbangkan hanya organ-organ di mana pengembangan adenoma menunjukkan ciri-ciri tertentu..

• Adenoma saluran pencernaan

Di bahagian atas saluran pencernaan, dilapisi dengan epitel skuamosa, adenoma membran mukus itu sendiri tidak dijumpai dan tumor di kawasan ini, sepadan dengan adenoma, tergolong dalam formasi papillomatous; sebaliknya, di mulut, di faring dan di kerongkongan, terdapat kes-kes jarang pembentukan formasi adenomatous yang berasal dari kelenjar mukosa. Formasi serupa diperhatikan khususnya di kerongkongan, walaupun di dalamnya kelenjar lendir diedarkan secara berbeza dan kadang-kadang agak jarang.

Adenoma gastrik sangat biasa, dan tidak mustahil untuk menarik garis tajam antara adenoma sebenar dan hiperplasi radang. Secara umum, bagaimanapun, dapat dikatakan bahawa polip adenomatosa gastrik mencapai ukuran yang jauh lebih besar daripada hiperplasi radang, yang jarang melebihi ukuran kacang atau hazelnut. Adenoma perut hanya pada awal perkembangannya terletak pada ketebalan selaput lendir, kemudian mereka menonjol di atas permukaannya dan duduk di atasnya pada pangkal yang luas, atau, seperti polip, pada pedikel. Permukaan tumor ini lebih halus dan sedikit kental, atau mereka membentuk pertumbuhan papillary yang nyata dalam bentuk kembang kol, selalunya dengan rambut halus yang jelas. Yang terakhir selalu berlaku apabila, disebabkan oleh pengembangan saluran darah yang banyak dan tisu penghubung yang halus, pertumbuhan seperti jari terbentuk di permukaan tumor. Neoplasma ini lebih kerap terletak di pilorus perut daripada di bahagian bawahnya. Bentuk luaran adenoma perut dapat diubah secara signifikan bergantung kepada perkembangan kista, yang terbentuk secara eksklusif kerana kelewatan rembesan pada saluran kelenjar yang dilekatkan pada keradangan. Keradangan serupa berlaku pada polip gastrik sangat kerap dan sering menyebabkan penyusupan sel kecil yang ketara; tetapi hanya dalam kes-kes yang luar biasa, ia menyebabkan ulserasi, dan oleh itu pendarahan dari polip seperti itu tidak sering diperhatikan.

Keradangan boleh merebak dari tumor ke bahagian perut yang besar, dan hanya dalam kes ini, polip perut menyebabkan gangguan. Secara amnya, mereka bergerak secara diam-diam, dan bahkan ukuran tumor yang ketara, hingga ukuran kacang walnut atau lebih, mungkin tidak memberikan sebarang gejala, walaupun pada kenyataannya kadangkala mereka wujud dalam jumlah beberapa spesimen dan, bergabung satu sama lain, menempati ruang di perut sebesar tapak tangan.

Foto adenoma usus besar

Dalam banyak cara, adenoma usus serupa. Mereka dijumpai paling kerap di usus besar dan terutama di rektum dan kolon sigmoid. Pada arah ke atas, mereka menjadi kurang biasa, kemudian terjadi lebih kerap di atas injap Bauginia, sementara di jejunum dan duodenum mereka tergolong jarang. Sebilangan besar, adenoma seperti itu diperhatikan, dan di dalam usus mereka dilengkapi dengan kaki panjang, yang biasanya terbentuk di bawah pengaruh peristalsis. Kaki kadang-kadang dipintal dan bahkan boleh keluar sepenuhnya, sehingga polip menonjol dengan sendirinya. Secara umum, polip usus jauh lebih kecil daripada polip perut dan di antaranya mencapai ukuran hazelnut sudah jarang.

Seperti polip perut, dan adenoma usus boleh, disebabkan oleh rembesan genangan yang berurutan, berubah menjadi tumor sista yang lebih jelas, tanpa menunjukkan pada masa yang sama kista yang benar.

Bentuk khas penyakit ini terbentuk oleh pelbagai adenoma, yang kadang-kadang berlaku dalam jumlah yang besar, hingga 100 atau lebih, di usus bawah, sehingga dalam kes seperti itu kita dapat langsung berbicara tentang poliposis usus. Selalunya penyakit ini berlaku pada orang muda dan kanak-kanak kecil. Pada masa yang sama, polip adenomatosa, mulai dari ukuran dari biji rami hingga hazelnut, kadang-kadang lebih banyak, tetapi paling sering kurang, duduk sama ada di pangkalan yang luas atau dilengkapi dengan kaki, dan di antara mereka membran mukus yang sangat meradang. Dalam kes sedemikian, hanya fenomena penyakit kronik yang diperhatikan secara klinikal. Dalam kes lain, penyakit ini berkembang pada usia tua dan kemudian mewakili hubungan khas dengan karsinoma, kerana neoplasma ganas berkembang dari adenoma awal yang serupa.

• Adenoma saluran pernafasan

Di saluran udara, adenoma jauh lebih jarang daripada yang biasa didakwa. Sudah tentu, mereka boleh berkembang di mana-mana dari kelenjar lendir, tetapi apa yang paling sering dinyatakan, sebagai contoh, sebagai adenoma hidung, secara tegas, tidak berlaku sama sekali. Tumor ini, sebaliknya, adalah polip tisu penghubung, di mana kelenjar lendir telah mengalami hiperplasia yang sangat kuat. Tetapi yang terakhir tidak pernah mencapai tahap yang kuat dalam polip sehingga mereka dapat dikenali sebagai adenoma sebenar. Walaupun begitu, adenoma hidung, laring dan faring benar-benar berlaku. Dalam kes ini, kista juga boleh berlaku, kerana kelewatan rembesan. Di paru-paru, pertumbuhan adenomatous berkembang di tanah yang meradang, semasa proses induratif kronik. Adenoma benar di paru-paru jarang berlaku.

• Adenoma rahim

Adenoma selaput lendir rahim dalam bentuk dan cara perkembangannya sangat berdekatan dengan saluran gastrointestinal. Perkembangan mereka berlaku dari apa yang disebut kelenjar rahim..

Dalam kes ini, polip juga cepat menonjol di atas permukaan membran mukus dan kemudian tumbuh, duduk di pangkal lebar atau di kaki. Seperti yang berkembang di saluran gastrointestinal, adenoma rahim berkaitan rapat dengan perubahan keradangan, dan kadang-kadang sukar untuk memutuskan sama ada mereka mewakili tumor bebas, atau mereka harus dianggap sebagai hiperplasi radang atau pertumbuhan yang sangat teruk kerana endometritis yang berkembang. Adenoma yang berkembang di rongga rahim itu sendiri mengisi rongga dengan sangat cepat dan kemudian meregangkannya, secara beransur-ansur meningkat ukurannya, dan mereka sendiri mengambil bentuk rongga yang mereka lakukan. Apabila adenoma terbentuk sebagai polip pedunculated, mereka dapat menonjol ke serviks, kadang-kadang bahkan menonjol melalui faring rahim luaran dan menggantung ke dalam vagina. Yang terakhir diperhatikan lebih kerap dengan adenoma seperti yang berkembang sejak awal di serviks, tetapi ada juga bentuk seperti itu, yang duduk di pangkal luas, meregangkan saluran serviks, mengubahnya menjadi rongga yang lebih kurang. Hampir selalu, polip ini disusun dengan sista yang terbentuk sebagai akibat dari penahan rembesan, dan berdasarkan ini, selalunya mereka dapat dibezakan secara makroskopik dari polip myomatous halus. Secara klinikal, polip rahim memberikan fenomena endometritis yang berkembang biak, iaitu, ia menyebabkan haid dan pendarahan yang tidak teratur, serta peningkatan pengeluaran lendir. Dengan adenoma berkembang di badan rahim, fenomena pembesaran rahim juga boleh bergabung dengan ini.

Kadang-kadang ia berlaku bahawa pada keliling adenoma rahim terdapat perkembangan otot yang sangat kuat, atau bahawa adenoma, tanpa menjadi malignan, tumbuh ke dalam otot. Dalam keadaan seperti itu, pembentukan myomatous berlaku, di mana tiub kelenjar berada. Pembentukan serupa diperhatikan pada paip..

• Adenoma kulit

Adenoma kulit terbentuk dari peluh atau kelenjar sebum. Yang pertama dalam struktur mereka menyimpang dengan ketara dari kelenjar peluh tubular dan mengambil struktur lobular (tajam). Walaupun mereka dapat dijumpai di pelbagai bahagian tubuh, mereka terutama terdapat di kulit kepala, di mana mereka kadang-kadang dijumpai dalam jumlah besar. Rambut hilang di permukaan tumor, kulit menjadi licin dan atropik, tetapi tidak berlaku pada perforasi atau ulserasi kulit jika tumor tidak rosak secara mekanikal. Tumor lobular pada kelenjar peluh mempunyai struktur kelenjar bercabang pokok, sel-selnya rentan terhadap degenerasi mukosa dan mengambil bentuk yang hampir berbentuk silinder. Adenoma kelenjar sebum berkembang terutamanya di hidung dan terbentuk di sini tumor besar, yang dikenali sebagai rhinophyma. Di dalam tumor ini, sering terdapat sista penahan yang membentuk rongga dengan kandungan lembek atau berair. Tumor kelenjar sebum ini tidak boleh dikelirukan dengan ateroma, yang, seperti sista sejati, tidak ada kaitan dengan adenoma yang betul..

• Adenoma kelenjar air liur

Di kelenjar air liur, perhatian ditarik ke keadaan yang tidak selalu dihadapi dalam pembentukan adenoma, yaitu, perkembangan tumor yang tersebar. Ia berlaku, walaupun jarang, bahawa kelenjar air liur tumbuh seperti tumor di seluruh jisimnya, dan ia mengekalkan struktur pentingnya, tetapi, seperti tumor yang sebenarnya, tumbuh di luar batas fisiologi, namun tetap dibatasi. Tetapi, di samping itu, di kelenjar air liur terdapat juga tumor struktur kelenjar yang terhad, yang juga boleh serupa dengan kelenjar normal, tetapi biasanya berbeza daripadanya dengan perkembangan stroma yang lebih kuat dan penyahgaraman saluran perkumuhan. Dalam kes pertama, tumor ciri dengan stroma tisu penghubung kadang-kadang banyak diperhatikan, pada yang kedua, pembentukan sista berkembang, serupa dengan sista penahan adenoma. Di sini adalah perlu untuk membezakan sistoma yang benar dari adenoma, sehingga apa yang disebut rannula (tumor yang menyerupai dagu (tekak) kantung katak), ciri terutamanya sublingual dan pankreas, tidak tergolong dalam kumpulan adenoma.

• Adenoma tiroid

Seperti kelenjar air liur, perkembangan adenoma tersebar diperhatikan pada kelenjar tiroid, dan, lebih-lebih lagi, lebih kerap daripada kelenjar air liur. Ini adalah bentuk yang dikenali sebagai gondok tumpah. Tetapi hanya sebahagian dari gondok yang tumpah termasuk dalam formasi adenomatous. Mereka mesti dibezakan dengan ketat dari apa yang disebut gondok parenkim, yang berlaku dengan penyakit Basedow, kerana ini adalah percambahan kelenjar parenkim yang tumpah dengan peningkatan permukaan sekresi, yang tidak pernah mengambil sifat tumor sebenar.

• Adenoma hati

Mereka dijumpai cukup kerap dan, lebih-lebih lagi, dalam dua bentuk: ada yang terbentuk dari tisu hepatik itu sendiri, yang lain dari saluran empedu. Oleh itu, yang pertama ditetapkan sebagai adenoma hati dalam arti yang tepat, yang kedua sebagai adenoma saluran empedu.

Adenoma hati adalah tumor mulai dari ukuran kacang polong hingga epal, yang secara makroskopik dibatasi secara tajam dari zat hati. Pada pemeriksaan mikroskopik, perbatasan ternyata kurang tajam, kerana masalah ini hanya dikurangkan dengan menekan tisu hepatik yang mengelilingi adenoma, dan bukan pada pembentukan beg tisu penghubung khas. Adenoma hepatik ini membuat semua perubahan pada hati itu sendiri, iaitu, jika, misalnya, indurasi sianotik berkembang di hati, maka adenoma juga menimbulkan kesesakan, dengan cara yang sama jika hati bersifat icterik, maka adenoma juga menunjukkan warna icterik. Hanya dari segi kandungan lemak, adenoma kadang-kadang berbeza dengan bahagian hati yang lain, iaitu, kandungannya lebih banyak atau, sebaliknya, lemak lebih sedikit daripada hati yang lain. Sekiranya seseorang memeriksa secara mikroskopik adenoma seperti itu, jelas untuk mata kasar, maka, secara mengejutkan, mereka mendapati kemiripan lengkap strukturnya dengan tisu hati yang normal, jadi pada saat pertama pemikiran mungkin muncul bahawa bukan sepotong adenoma diambil untuk penyelidikan, tetapi sepotong hati yang normal. Hanya setelah diperiksa secara teliti, sel-sel dan terutama inti dalam adenoma, rata-rata sedikit lebih besar daripada di hati itu sendiri. Semasa memeriksa bahagian pinggiran, fenomena penekanan tisu hepatik dijumpai. Saluran empedu dari adenoma ini, jelas, berkomunikasi secara bebas dengan saluran empedu hati itu sendiri, kerana tidak ada genangan empedu yang bebas di dalamnya. Adenoma ini, seperti adenoma saluran gastrousus, boleh berkembang menjadi karsinoma; mereka kemudian mengambil struktur yang sama sekali berbeza, tumbuh secara destruktif ke dalam tisu di sekelilingnya dan terpisah dari saluran empedu yang lain, akibatnya genangan hempedu sudah terjadi di dalamnya dan dalam beberapa kes cairan seperti hempedu tidak lagi dihasilkan. Dalam kes ini, mereka tidak lagi tergolong dalam adenoma, tetapi karsinoma. Dari adenoma ini, seseorang harus membezakan dengan ketat formasi seperti tumor yang sangat biasa pada sirosis hati hipertrofik. Yang terakhir ini mewakili pertumbuhan semula tisu hepatik, bukan tisu yang mati di bawah pengaruh keradangan interstisial. Formasi ini juga dapat mengalami degenerasi barah, dan, lebih-lebih lagi, pada masa yang sama di banyak tempat hati.

Foto adenoma hati

Adenoma saluran empedu, berbeza dengan adenoma hepatik, terbentuk, dengan pengecualian yang sangat jarang, tumor yang sangat kecil yang menonjol di antara sel-sel tisu hati yang lain dalam bentuk bintik-bintik yang lebih ringan, ukuran biji kepala pinus atau biji rami. Kadang-kadang mereka berbaring di permukaan hati, tetapi ia juga dapat dijumpai dalam ketebalannya. Mereka biasanya wujud dalam jumlah yang banyak, kadang-kadang beratus-ratus. Adenoma saluran empedu terdiri daripada plexus padat dari saluran empedu terkecil, di antaranya terdapat stroma tisu penghubung yang berlimpah yang hanya mengandungi saluran nipis.

• Adenoma ginjal

Sebelum ini, mereka banyak bercakap mengenai adenoma buah pinggang, tetapi ternyata adenoma buah pinggang benar-benar jarang berlaku. Sebilangan besar tumor, yang pada awalnya dianggap adenoma, tergolong dalam formasi lain, sebahagian daripada hiperephephas, sebahagiannya dari sista papillary. Kedua-duanya mesti dibezakan dengan ketat dari adenoma, sehingga pada kenyataannya ada beberapa kes di mana kita dapat membicarakan tentang adenoma ginjal yang sebenarnya. Dalam kes ini, kita selalu berhadapan dengan tumor kecil, tidak lebih besar daripada kacang atau kacang, tetapi selalunya ukuran biji rami, yang kadang-kadang dijumpai dalam jumlah besar di ginjal dan sangat serupa dengan struktur1 dengan tubulus kencing yang berbelit-belit. Protoplasma epitel mereka, bagaimanapun, kurang berbutir dan ruang kelenjar, jika tidak ada pengembangan, lebih besar daripada pada buah pinggang normal. Sel epitelium tidak mempunyai silia dan tidak menonjol berbentuk kubah ke dalam lumen, tetapi memiliki bentuk kubik. Tidak ada glomeruli pada tumor ini; mereka tidak ada kaitan dengan barah.

• Adenoma kelenjar adrenal

Struktur histologi adenoma adrenal sangat pelbagai. Beberapa menyerupai struktur korteks adrenal. Sebagai hasil pelembutan sekunder dalam sarang dan baris sel individu, rongga seperti kelenjar dapat terbentuk, yang dipenuhi, bagaimanapun, bukan dengan rahsia, tetapi hanya dengan produk pembusukan sel. Sebilangan besar perkembangan stroma, sebahagiannya, dapat mengubah gambaran mikroskopik dengan ketara. Dalam beberapa kes, stroma sangat lembut, sehingga tiub parenkim berdekatan dengan satu sama lain; dalam kes lain, sebaliknya, terdapat tisu penghubung yang sangat banyak dan unsur-unsur parenkim individu saling berjauhan. Sel mempunyai inti kecil yang kaya dengan kromatin, sementara protoplasma sangat berbeza; kadang-kadang, seperti protoplasma korteks adrenal, mengandung banyak lemak, kadang-kadang ia mempunyai struktur vesikular yang sangat halus atau sangat langka dan sangat berbutir, akibatnya ia diwarnai dengan eosin.

Diagnosis adenoma

Diagnosis dibuat berdasarkan data biopsi atau keseluruhan tumor yang dikeluarkan. Adenoma sesuai dengan pengimejan ultrasound. Walau bagaimanapun, kerana tidak adanya manifestasi klinikal (sebelum berlakunya komplikasi), adenoma sering dijumpai secara tidak sengaja semasa ultrasound dan CT organ dalaman kerana sebab lain. Diagnosis pembezaan berikutnya sering diperlukan untuk mengecualikan jenis lesi lain.

Rawatan

Rawatan untuk adenoma biasanya pembedahan. Selalunya ini menyebabkan penyembuhan lengkap..

Adenoma perut - gejala dan rawatan adenoma

Adenoma perut: gejala, rawatan

Penyakit saluran gastrousus sendiri sangat berbahaya berdasarkan lokasi patologi dilokalisasikan. Adenoma perut adalah patologi biasa, yang merupakan tumor yang bersifat jinak. Neoplasma terbentuk dari epitel kelenjar dan dicirikan sebagai polip adenomatous.

Membezakan antara keturunan dan keturunan penyakit ini. Jenis keturunan merangkumi:

  • poliposis adenomatous keluarga usus besar;
  • Sindrom Turkot, Gardner, Kaibyshev.

Adenoma perut mempunyai struktur tertentu, dalam hal ini, klasifikasi berikut dibezakan:

  • tiub;
  • vila (papillary);
  • tiub-vila (papillotubular).

Setiap bentuk penyakit mempunyai perbezaannya sendiri, masing-masing, dengan cara yang berbeza mempengaruhi keadaan umum pesakit. Adenoma gastrik tubular dicirikan oleh bentuk yang berbeza dan terhad. Neoplasma tumbuh lama, mempunyai struktur yang pelik.

Ini adalah badan yang terletak di pangkal ditutup dengan selaput lendir, badan utamanya adalah cabang kelenjar, cabang otot licin dan saluran yang dibatasi oleh tisu penghubung, selalunya formasi jenis ini terdiri daripada 25% tisu vena. Semua itu menyerupai gumpalan warna merah padat. Patologi jenis ini adalah yang paling biasa dan berbahaya. Secara beransur-ansur, adenoma tubular perut tumbuh lebih banyak, rawatan, jika tidak bermula tepat pada waktunya, tumor mengambil watak ganas, berubah menjadi barah.

Pertumbuhan tisu penghubung seperti jari nipis, pinggan membran mukus, diselimuti epitel, mewakili adenoma perut. Pembentukannya mengandungi kelenjar, bahagian vena membentuk tiga perempat daripada jumlah bahagian adenoma. Memeriksa formasi di bawah mikroskop, anda dapat melihat bahawa adenoma vena adalah sejenis benjolan yang tidak rata dengan pangkalan yang luas.

Tubuh-tubular-vila adalah jisim vili yang dapat dibentuk di permukaan polip dan di dalam kelenjar. Kelenjar seperti itu menjadi lebih panjang, bentuknya bengkok, dan kekangan berlaku. Tahap displasia tisu meningkat.

Tempat penyetempatan

Apabila pakar mengesahkan penyakit adenoma perut, rawatan mula mengambil kira di mana tumor itu berasal dan apa yang menyebabkan pembentukannya.

Polip tumbuh, tumor besar di banyak tempat sistem pencernaan. Mereka boleh muncul di perut, usus besar, esofagus. Rawatan menunjukkan ektomi, dengan tindak lanjut jangka panjang oleh pakar, kolonoskopi.

Doktor harus mengenal pasti peralihan ke keadaan barah seawal mungkin - barah kolorektal.

Karsinoma perut

Apabila neoplasma menjadi ganas, patologi memasuki tahap yang lebih berbahaya, dan karsinoma gastrik mula berkembang.

Keadaan pesakit menjadi lebih berbahaya, sukar, menyakitkan, perkara pertama yang menampakkan dirinya adalah penurunan berat badan yang tajam. Secara umum, adenoma, karsinoma perut dianggap sebagai penyakit paling serius yang memerlukan campur tangan perubatan segera..

Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, pesakit akan mengalami kesakitan yang teruk, siksaan yang nyata, yang akhirnya akan mengakibatkan kematian..

Gejala dan Diagnosis

Gejala dan diagnosis penyakit

Kadang-kadang, dalam jangka waktu yang sangat singkat, adenoma tubular perut atau bentuk patologi jahat berubah menjadi keadaan yang lebih berbahaya. Agar tidak membuang masa dan memulakan rawatan seawal mungkin, anda perlu mengetahui simptom pertama penyakit ini. Pada peringkat pertama perkembangan penyakit ini, tidak ada tanda-tanda yang muncul. Tidak lama kemudian, gastritis disyaki:

  • terdapat sakit yang kerap atau jarang berlaku di perut;
  • selepas makan semasa perut kosong, rasa sakit, ketidakselesaan berlaku;
  • bersendawa dengan bau yang tidak menyenangkan;
  • kerosakan sistem pencernaan mungkin muncul;
  • rasa sakit menjadi lebih kuat setelah makan berlemak, pedas, masin;
  • keadaan umum tetap normal, kadang-kadang kelemahan, mual, pening, kelainan umum dapat diperhatikan.

Untuk mendiagnosis adenoma, untuk mengesahkan bahawa karsinoma gastrik sudah berkembang, hanya boleh menjadi diagnosis khas yang dilakukan berdasarkan biopsi, endoskopi. Peralatan moden membolehkan mengesan patologi pada saat ukuran tumor kurang dari 5 mm.

Apabila barah berlaku, pesakit mula menurunkan berat badan, makan dengan teruk, menjadi lemah, pucat. Mual, pening, dan muntah adalah perkara biasa. Terdapat kekurangan zat besi dalam darah, anemia. Suhu badan secara berkala meningkat kepada 38 ° C. Sembelit dan cirit-birit bermula. Terdapat sakit di bahagian perut.

Rawatan

Rawatan adenoma perut

Hari ini, sebarang jenis adenoma gastrik, karsinoma gastrik, hanya dapat dirawat secara pembedahan - reseksi gastrik.

Operasi seperti itu dianggap sukar, apabila dilakukan, keadaan yang tidak dijangka sering timbul - kelenjar getah bening menjadi radang, adenoma dijangkiti mikroorganisma patogen.

Oleh itu, disarankan untuk melakukan prosedur tersebut di pusat kesihatan yang berkelayakan, di bawah bimbingan pakar yang berpengalaman..

Seberapa berkesan operasi akan bergantung pada apakah metastasis telah hilang, seberapa teruk organ itu terjejas. Setelah mengeluarkan tumor, bahagian perut tertentu, pesakit akan memerlukan masa yang lama untuk sembuh.

Diet yang ketat dan pemilihan produk khas. Untuk mengurangkan keadaan yang menyakitkan, pengambilan ubat penahan sakit, antiemetik dan vitamin kompleks akan memungkinkan. Selain itu, kursus kemoterapi dan terapi radiasi ditetapkan.

Ramalan

Apa-apa jenis adenoma dianggap sangat berbahaya dan patologi mesti ditangani dengan serius, dengan sedikit pun kecurigaan, pergi ke hospital. Bentuk adenoma apa pun yang diabaikan pasti akan membawa sifat onkologi. Memandangkan pesakit sering menghidap penyakit ini, rawatan dilakukan pada waktu yang salah dan kadar kematiannya sangat tinggi..

Hanya doktor yang mendiagnosis penyakit yang dapat memberikan ramalan untuk pemulihan pesakit tertentu. Untuk kesimpulan seperti itu, bukan sahaja tahap perkembangan patologi itu sendiri dipertimbangkan, tetapi juga usia pesakit, kehadiran patologi kronik yang bersamaan. Walaupun begitu, diyakini bahawa jika penyakit ini dikenal pasti pada tahap awal perkembangannya, hasilnya akan positif..

Pencegahan

Pencegahan adenoma gastrik

Doktor menasihatkan untuk mencegah penampilan adenoma perut, lebih mudah untuk melakukan langkah-langkah sederhana untuk mencegah penyakit daripada menyembuhkannya kemudian:

  • Adalah perlu untuk menjalani diagnostik rutin secara berkala, terutamanya jika masalah dengan sistem pencernaan telah berulang kali diperhatikan.
  • Minimumkan kegatalan pada perut dengan "makanan yang salah" harus dikecualikan atau dimakan dalam jumlah kecil - alkohol, masam, masin, asap, pedas, berlemak, berkarbonat.
  • Berhenti merokok.
  • Main sukan, luangkan lebih banyak masa di luar rumah.
  • Rawat penyakit saluran pencernaan sebaik sahaja dikesan. Pertama sekali, gastritis, polip, bisul boleh dianggap berbahaya, salah satunya boleh menyebabkan terjadinya adenoma, dan, karenanya, karsinoma.
  • Ubat harus digunakan dengan ketat mengikut cadangan doktor, mengikut arahan pengilang. Jangan terlalu kerap menggunakan dos dan kekerapan pentadbiran.
  • Makanan yang dimakan harus seimbang, setelah dimakan tidak boleh ada rasa berat atau tidak selesa. Anda harus berusaha untuk tidak makan berlebihan, tetapi juga jangan lapar..

Sebaik sahaja doktor mendiagnosis penyakit adenoma perut, gejalanya mengesahkan diagnosis, dan rawatan harus segera dimulakan. Mengabaikan perjalanan terapi akan memerlukan banyak sensasi menyakitkan yang tidak menyenangkan, hingga dan termasuk kematian..

Tempoh selepas operasi akan panjang, bagi seseorang itu juga akan menyakitkan. Kursus pemulihan melibatkan pengambilan ubat-ubatan, melakukan fisioterapi. Dengan perubahan keadaan pesakit yang lebih teruk, anda mesti segera ke hospital. Kita tidak boleh lupa bahawa penyakit ini dapat muncul semula walaupun setelah beberapa tahun..

Adenoma gastrik: penyebab, manifestasi utama, rawatan dan prognosis

Adenoma perut adalah neoplasma jinak, sumber perkembangannya adalah sel epitelium kelenjar gastrik. Di antara semua tumor epitelium, bahagiannya adalah 3–13%. Kami bercakap mengenai sebab, gejala, diagnostik dan kaedah rawatan patologi.

Adenoma perut: apa itu

Neoplasma adenomatous adalah tumor sejati yang berkembang dengan pembahagian dan pengubahsuaian berlebihan (displasia) sel-sel lapisan epitelium yang melapisi kelenjar organ. Sinonim untuk patologi ini adalah polip adenomatous (kelenjar). Penyakit ini hampir tidak simptomatik dan sering dikesan secara kebetulan semasa pemeriksaan untuk patologi gastrousus yang lain. Kod penyakit ICD D13.1

Dengan ciri morfologi, adenoma gastrik dibahagikan kepada jenis berikut:

  1. Adenoma gastrik tubular. Terpisah dengan jelas dari tisu sekitarnya. Ia dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan. Sebilangan besar tumor ditunjukkan dengan membahagi sel-sel epitel kelenjar. Jenis adenoma yang paling biasa. Memerlukan rawatan yang cepat, kerana kemungkinan besar akan merosot menjadi barah.
  2. Adenoma Villous. Mempunyai pangkalan yang luas dan sejenis permukaan "shaggy". Terutama terdiri daripada sel-sel tisu penghubung dengan peratusan kecil epitel kelenjar.
  3. Bentuk bercampur. Tumor dengan 30-70% tisu vena. Mempunyai tahap displasia yang lebih tinggi daripada neoplasma vena.

Sebab-sebab perkembangan tumor perut jinak

Punca sebenar adenoma gastrik tidak diketahui. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan faktor di mana pengaruhnya terhadap kejadian tumor jinak telah terbukti..

Penyakit kronik saluran gastrousus. Gastritis jangka panjang dengan keasidan yang rendah membawa kepada perkembangan displasia usus - kemunculan bahagian epitel usus pada membran mukus bahagian atas saluran gastrointestinal. Ini dianggap sebagai faktor yang mendorong pertumbuhan polip adenomatous..

Jangkitan Helicobacter pylori. Sepanjang hayatnya, bakteria melepaskan faktor yang mengubah keasidan jus pencernaan dan mengurangkan sifat pelindung lendir gastrik. Merosakkan selaput lendir, jangkitan Helicobacter pylori memprovokasi perkembangan proses keradangan kronik.

Penggunaan jangka panjang perencat pam proton (Omeprazole, Rabeprazole). Dadah dalam kumpulan ini diresepkan untuk rawatan gastritis hiperasid, ulser perut. Dengan menurunkan kepekatan asid hidroklorik, mereka meningkatkan tahap gastrin. Hormon ini merangsang pembahagian sel dan dapat memprovokasi pembentukan adenoma.

Umur dan jantina. Adenoma lebih kerap berlaku pada lelaki berusia 40-60 tahun. Kelaziman patologi yang lebih tinggi pada lelaki dikaitkan dengan pengambilan alkohol, makanan kasar dan merokok.

Gejala adenoma perut

Untuk masa yang lama, patologi hampir tidak simptomatik. Manifestasi utama dikaitkan dengan penyakit perut, yang berfungsi sebagai latar belakang pertumbuhan neoplasma. Dengan adenoma kecil dan sederhana, gejala dispepsia gastrik dan gastritis kronik mendominasi:

  • loya dan muntah setelah makan makanan pedas, berlemak dan kasar yang berlebihan, bersendawa, pedih ulu hati;
  • penurunan selera makan, rasa berat di kawasan epigastrik selepas makan, rasa kenyang di perut dengan sejumlah kecil makanan yang dimakan;
  • sakit di lubang perut yang berkembang selepas makan.

Semasa neoplasma tumbuh, gejala berikut bergabung:

  1. Sakit yang berterusan di perut, tidak berkaitan dengan pengambilan makanan. Sebabnya adalah perkembangan proses keradangan yang mempengaruhi membran mukus..
  2. Muntah berdarah, najis tarry. Kemunculan gejala ini dikaitkan dengan pendarahan gastrik yang berlaku ketika permukaan adenoma mengalami ulserasi..
  3. Berat badan, keletihan berterusan, pening, takikardia. Sebab-sebab perkembangan manifestasi ini adalah penurunan kepekatan hemoglobin (anemia), yang berlaku dengan kehilangan darah kronik. Punca pendarahan adalah kecederaan pada permukaan polip dengan makanan kasar, keasidan jus gastrik yang tinggi, pembentukan bisul pada permukaan neoplasma.

Pakar memberitahu bagaimana mencegah perkembangan neoplasma jinak dalam video ini.

Kaedah diagnostik

Adalah mungkin untuk mengesyaki neoplasma perut dengan kombinasi gejala berikut: dispepsia gastrik, sindrom kesakitan dan anemia. Walau bagaimanapun, selalunya tumor kelenjar dikesan secara kebetulan semasa gastroskopi. Untuk mengesahkan diagnosis, ahli gastroenterologi menetapkan pemeriksaan endoskopi saluran gastrointestinal atas dan sinar-X perut.

Esofagogastroskopi. Gastroskopi adalah kajian yang membolehkan doktor melihat keadaan selaput lendir saluran pencernaan dari dalam. Adenoma akan dapat dilihat secara langsung melalui endoskopi atau pada skrin monitor. Sekiranya tumor dikesan, doktor akan secara langsung melakukan biopsi neoplasma semasa pemeriksaan untuk mengenal pasti sifatnya.

Fluoroskopi. Pemeriksaan ini memungkinkan bukan sahaja untuk mengenal pasti kehadiran tumor, tetapi juga untuk menilai motilitas gastrik.

Kajian ini dilakukan dengan menggunakan kontras sinar-X - barium sulfat. Sebelum prosedur diagnostik, anda mesti minum 200 ml penggantungan bahan ini.

Kemudian rangkaian gambar berurutan diambil dalam unjuran yang berbeza dan pada kedudukan badan yang berbeza. Kekurangan fluoroskopi:

  • pendedahan kepada badan radiasi pengion, jadi sinar-X tidak dilakukan pada tahap kehamilan apa pun;
  • keupayaan mengesan yang rendah terhadap tumor yang tumbuh, jauh di dalam membran mukus, dan tidak keluar dalam bentuk polip.

Diagnosis pembezaan dilakukan dengan polip, serta adenokarsinoma gastrik. Kesimpulan akhir dibuat oleh ahli patologi yang melakukan analisis histologi tisu yang diperoleh dari biopsi. Perbezaan ciri antara tumor adenomatous adalah kawasan displasia selular.

Rawatan adenoma perut

Pemilihan kaedah rawatan bergantung pada ukuran neoplasma, jenis adenoma, dan tahap displasia sel yang dikesan semasa pemeriksaan histologi. Neoplasma kelenjar gastrik boleh merosot menjadi barah, oleh itu, dalam kebanyakan kes, mereka memerlukan pembuangan.

Reseksi adenoma kecil yang terletak di pedikel dilakukan dengan menggunakan elektrokoagulasi melalui gastroskop. Sekiranya tumor tumbuh di pangkalan yang luas atau dilokalisasi di dinding organ, maka operasi dilakukan melalui akses standard pada dinding perut anterior.

Ramalan dan pencegahan

Adenoma perut - gejala dan rawatan

Adenoma perut juga dipanggil polip. Merupakan neoplasma patologi dari sel epitelium mukosa gastrik.

Ia boleh terbentuk di mana-mana bahagian organ, tetapi paling sering ia terletak di antrum dan pada malam peralihan ke 12 usus.

Adenoma kecil tidak menimbulkan bahaya bagi pesakit, tetapi dengan ukuran yang besar menyebabkan komplikasi berikut:

  • merangsang perkembangan gastritis dan ulser;
  • kesakitan teruk apabila polip dicubit oleh cincin otot;
  • Kesukaran memindahkan makanan dari perut ke usus;
  • pendarahan perut.

Komplikasi paling berbahaya yang menyebabkan adenoma usus adalah keganasan sel, iaitu peralihan polip ke tumor malignan.

Jenis adenoma

Menurut perubahan morfologi, adenoma perut terbahagi kepada tiga jenis. Klasifikasi ini diperlukan untuk memilih rawatan yang lebih sesuai dan meramalkan hasil penyakit ini..

  1. Adenoma Villous kebanyakannya terdiri daripada serat tisu penghubung dengan penyebaran sedikit tisu kelenjar. Mempunyai pangkalan yang luas di mana proses seperti jari berada.
  2. Adenoma tubular perut adalah formasi yang terdiri daripada tubulus kelenjar, tetapi mungkin merangkumi tidak lebih dari seperempat partikel vena. Asas adenoma tubular terdiri daripada epitel mukosa, tisu berserabut dan saluran darah.
  3. Adenoma gastrik tubular-vena atau campuran adalah gabungan bentuk tubular dan vena. 30-70% terdiri daripada tisu vena, selebihnya dari epitel tubular.

Penyebab adenoma gastrik

Sebab utama perkembangan adenoma gastrik adalah proses keradangan. Selalunya, penyakit ini berkembang di bawah pengaruh bakteria Helicobacter pylori, yang menyebabkan gastritis. Juga, risiko mengembangkan patologi meningkat dengan luka erosif ulseratif pada mukosa gastrik.

Punca lain dari polip perut:

  • kecenderungan genetik untuk tumor jinak;
  • rawatan jangka panjang dengan ubat-ubatan tertentu, seperti omeprazole;
  • penderaan alkohol.

Pemakanan memainkan peranan penting dalam perkembangan adenoma di perut - pengambilan serat yang tidak mencukupi, peningkatan jumlah lemak haiwan dalam makanan, serta makanan agresif yang merengsakan mukosa gastrik.

Gejala dan manifestasi

Pada peringkat awal perkembangan, adenoma tidak menyebabkan manifestasi klinikal dan kesejahteraan pesakit tidak berubah. Kadang-kadang gangguan gastrointestinal ringan muncul, tetapi kebanyakan pesakit tidak menyedari bahawa mereka telah membentuk polip. Tetapi dalam kebanyakan kes, gejala muncul ketika adenoma menjadi lebih dari 1.5-2 cm.

Apakah gejala-gejala adenoma?

  1. Gangguan najis yang kerap. Najis hitam cair menunjukkan pendarahan gastrik.
  2. Rasa seperti perut sudah kenyang.
  3. Muntah - dengan pertumbuhan polip adenomatous, fungsi mencerna makanan terganggu.
  4. Kurang selera makan dan penurunan berat badan.
  5. Kejadian pedih ulu hati, belching, peningkatan pengeluaran gas yang kerap.
  6. Sensasi menyakitkan di perut, terutamanya selepas makan.
  7. Kelainan dan kelemahan umum.

Apabila tanda-tanda gangguan sistem pencernaan di atas dan lain-lain muncul, perlu mengunjungi ahli gastroenterologi dan menjalani pemeriksaan lengkap.

Diagnostik

Dalam kebanyakan kes, diagnosis adenoma gastrik dibuat ketika memeriksa pesakit yang disyaki mengalami gastritis. Doktor mula mengumpulkan anamnesis, bertanya mengenai aduan, penyakit genetik.

Selepas ini, dinding perut diraba dan, menurut pemeriksaan, diagnostik instrumental dan makmal ditetapkan:

  1. Radiografi kontras.
  2. Analisis darah umum.
  3. Biokimia darah.
  4. Penyelidikan penanda tumor.
  5. Kotoran untuk darah ghaib.
  6. PCR untuk Helicobacter pylori.

Gastroskopi adalah wajib - pemeriksaan endoskopi, yang membolehkan anda menentukan keadaan mukosa gastrik, menentukan ukuran dan bilangan adenoma, dan mengambil bahan untuk pemeriksaan histologi.

Adakah bernilai menghilangkan adenoma, dan apa akibat rawatan pembedahan??

Adenoma perut adalah neoplasma jinak, jadi campur tangan pembedahan tidak selalu diperlukan. Sekiranya neoplasma tidak meningkat dan tidak menyebabkan kemerosotan kesejahteraan pesakit, tetapi pemerhatian dinamik cukup.

Bilakah membuang adenoma?

  1. Perkembangan yang cepat dari segi saiz.
  2. Mual berterusan.
  3. Kehadiran gejala gastrousus yang teruk.
  4. Perkembangan anemia, penurunan berat badan yang cepat.
  5. Pendarahan gastrik.
  6. Bentuk tubular yang meningkatkan risiko barah.

Semakin besar kawasan lesi perut, semakin tinggi risiko neoplasma merosot menjadi tumor malignan. Selepas penyingkiran adenoma, pemeriksaan histologi diperlukan untuk menentukan keperluan kemoterapi.

Selepas operasi, komplikasi mungkin timbul:

  • kerosakan pada membran mukus dan perkembangan hakisan;
  • nekrosis tisu perut;
  • penembusan (penembusan) dinding organ;
  • pendarahan perut.

Pada kira-kira 2-10% pesakit, kambuh diperhatikan - pembentukan semula adenoma gastrik. Ini biasanya berlaku dalam dua tahun pertama selepas operasi, oleh itu pemeriksaan berkala diperlukan dalam tempoh ini..

Pemulihan dan rawatan pasca operasi selepas penyingkiran adenoma gastrik

Dua minggu selepas penyingkiran polip endoskopi, gastroskopi diperlukan untuk memantau keadaan epitel mukus. Dalam operasi perut, pemeriksaan pertama dilakukan setelah sayatan ditumbuhi sepenuhnya. Pada tahun pertama selepas pembedahan, gastroskopi dilakukan setiap 3-6 bulan. Di masa depan, jika keadaan pesakit berada dalam julat normal, 1-2 pemeriksaan per tahun sudah mencukupi.

Diet yang ketat diperlukan pada bulan pertama. Diet harus terdiri daripada bijirin cair dan sup yang disucikan. Selepas sebulan, diet mungkin merangkumi lebih banyak makanan, tetapi disarankan untuk mengikuti diet nombor 1, yang ditujukan untuk pesakit dengan patologi saluran gastrointestinal.

Diet nombor 1, apa yang termasuk, dan makanan apa yang boleh anda makan?

  • Produk roti dan roti dalam bentuk: roti gandum yang diperbuat daripada tepung kelas 1 atau premium. Roti itu mesti dimasak atau kering, biskut kering dan biskut kering, roti mentah, pai panggang, dengan epal, jem atau keju kotej, daging rebus, ikan dan telur, (tidak lebih dari dua kali seminggu).
  • Sup. Sup berasaskan sayur-sayuran, termasuk wortel dan kentang, sup susu dengan oatmeal, semolina, beras dan bijirin rebus lain, sup mi dengan sayur-sayuran (sayur-sayuran dan mi mesti digiling atau dicincang dalam pengisar), sup puri dengan ayam atau sup daging, dengan buah beri tanpa asam, semolina atau sayur-sayuran yang disucikan.

Untuk mengisi sup, gunakan mentega, campuran susu telur, krim.

  • Daging dan unggas rendah lemak dalam bentuk: hidangan rebus dan kukus, yang disediakan dari daging lembu, domba tanpa lemak muda, ayam dan ayam belanda. Anda juga boleh menyapu daging sapi, ayam dan arnab yang dibakar di dalam ketuhar, potongan daging kukus, lidah dan hati rebus.
  • Ikan rendah lemak dalam bentuk potongan daging, hanya direbus atau dikukus.
  • Produk susu. Anda boleh menggunakan sebilangan kecil susu, krim, kefir tidak berasid, yogurt, keju kotej bukan berasid, krim masam, kue keju panggang, soufflés, ladu malas, puding dan keju keras.
  • Telur, telur dadar rebus lembut dan kukus, tetapi tidak lebih daripada 3 telur sehari.
  • Bijirin: semolina, beras, soba, oatmeal dan bijirin, yang direbus dalam susu atau air. Anda juga boleh membuat souffle, puding, potongan dari bijirin..
  • Pasta rebus.
  • Sayur-sayuran: wortel, kentang, bit, kembang kol, kacang hijau. Sayur-sayuran mesti direbus atau dikukus, kemudian diparut melalui ayakan atau diganggu dalam pengisar., Anda boleh membuat puding, kentang tumbuk atau souffle dari zucchini muda, labu atau tomato masak.
  • Makanan ringan disiapkan dalam bentuk salad dari sayur rebus, daging, ikan, lidah rebus, pate hati, susu atau sosis diet, ham tanpa lemak tanpa lemak, ikan jeli dengan kaldu sayur, kaviar sturgeon, forshmak, keju ringan.
  • Hidangan manis. Diet ini termasuk rebus parut, beri manis dan buah-buahan, kentang tumbuk, jeli (buah, susu), mousse, jeli, kompot, krim mentega, gula, madu, jem tidak berasid, marshmallow, marshmallow.
  • Sos dan rempah. Sos bechamel dengan mentega dan krim masam, sos buah dan susu, dill, pasli, vanila, kayu manis dalam jumlah terhad.
  • Minuman. Teh, baik biasa dan dengan penambahan susu dan krim, koko dan kopi dengan susu, jus manis dari buah-buahan dan buah beri, uzvar.
  • Lemak. Mentega tanpa garam premium, minyak sayuran halus.

Apa yang harus dikecualikan dari diet?

  1. Daging dan ikan berlemak.
  2. Perap, makanan dalam tin, rempah, sos panas, mayonis.
  3. Kubis, lobak, lobak, sitrus.
  4. Kacang polong, kacang, kacang.
  5. Roti panggang, gula-gula.
  6. Teh, kopi, minuman berkarbonat dan alkohol yang kuat. Untuk bulan pertama selepas operasi, jangan mandi air panas, angkat berat badan dan berlebihan secara fizikal. Penting untuk mendengar kesejahteraan anda dan berjumpa dengan doktor anda untuk sebarang kemerosotan..

Ramalan

Adenoma perut adalah patologi yang memerlukan perhatian, tetapi tidak mengancam nyawa pesakit. Oleh itu, jika dirujuk tepat pada masanya kepada ahli gastroenterologi, prognosis dalam kebanyakan kes adalah baik..

Prognosis bertambah buruk jika biopsi menunjukkan risiko tinggi keganasan sel-sel tumor menjadi karsinoma - dalam kes ini, sangat sukar untuk meramalkan perjalanan penyakit ini, dan pesakit perlu mendaftar dengan ahli onkologi.

Ivanov Alexander Andreevich, pengamal perubatan umum (ahli terapi), pengulas perubatan.

Adenoma gastrik tubular: senarai gejala, sebab, rawatan dan pencegahan

Neoplasma dalam perut, tanpa mengira sifat tumor, membawa bahaya tertentu kepada tubuh. Struktur sedemikian menekan fungsi organ dan menyebabkan gangguan dyspeptik. Akibat yang serupa berlaku dalam kes pembentukan adenoma tubular..

Ciri-ciri tumor

Adenoma tubular (polip) adalah neoplasma jinak yang tumbuh dari sel epitelium (saluran kelenjar bercabang) perut. Tumor seperti itu dibezakan oleh bentuk yang jelas dan permukaan berwarna merah. Polip dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan.

Dalam struktur tumor epitelium perut, adenoma tubular didiagnosis pada 13% pesakit. Seperempat dari neoplasma terdiri daripada vili kecil.

Adenoma tidak tumbuh menjadi tisu bersebelahan, namun, dalam kes lanjut, pada 50% pesakit mereka berubah menjadi tumor barah.

Polip gastrik terdiri daripada otot licin, tisu penghubung, dan saluran darah. Pangkal adenoma ditutup dengan membran mukus. Sebilangan besar pesakit didiagnosis dengan polip tunggal.

Neoplasma jenis ini memperoleh pelbagai bentuk semasa mereka tumbuh. Polip nipis dan panjang, tebal dan pendek. Neoplasma melekat pada dinding perut dengan menggunakan pangkal atau kaki yang besar.

Dengan adanya yang terakhir, pemintalan adenoma adalah mungkin, yang memprovokasi pendarahan dalaman dan nekrosis tisu tempatan.

Ciri penting adenoma tubular adalah pertumbuhan tumor berterusan ketika seseorang bertambah tua. Kes telah direkodkan apabila ukuran polip mencapai diameter tiga sentimeter.

Sebab-sebabnya

Penyebab sebenar kemunculan adenoma tubular belum diketahui. Penyelidik telah mengenal pasti beberapa faktor yang mencetuskan pembentukan polip di perut:

  1. Patologi keradangan kronik. Pengembangan gastritis yang berpanjangan mengganggu proses memperbaiki membran mukus, yang menyumbang kepada percambahan tisu individu.
  2. Pemakanan yang tidak betul. Selalunya, pengambilan makanan yang menjengkelkan selaput lendir, atau kesan toksik pada tubuh, memprovokasi perkembangan penyakit radang. Hasil daripada proses yang dijelaskan, polip timbul.
  3. Mengambil ubat. Sebilangan ubat merengsakan lapisan perut. Pemberian ubat yang tidak terkawal dan berpanjangan mencetuskan proses yang bertanggungjawab untuk penampilan adenoma tubular.
  4. Kecenderungan genetik. Sekiranya salah seorang ibu bapa sebelumnya mempunyai tumor jinak pada organ pencernaan, kemungkinan neoplasma serupa pada kanak-kanak meningkat kepada 50%.

Kumpulan risiko untuk menghidap polip di perut merangkumi orang-orang dari kedua-dua jantina dan pada usia apa pun. Walau bagaimanapun, lebih kerap neoplasma jenis ini didiagnosis pada orang tua..

Tanda-tanda klinikal

Pertumbuhan polipoid di dalam perut berkembang secara lama tanpa gejala. Kemunculan adenoma tubular tidak mempengaruhi fungsi organ. Tanda-tanda primer berlaku apabila polip berpusing atau besar..

Kehadiran neoplasma di dalam perut dibuktikan oleh sindrom kesakitan dengan intensiti rendah. Gejala ini berlaku terutamanya setelah makan makanan yang merengsakan selaput lendir: makanan pedas, berlemak, masin. Fenomena serupa mengganggu selepas makan berat ketika perut kosong..

Perkembangan adenoma tubular menimbulkan serangan muntah. Kemunculan gejala ini dijelaskan oleh fakta bahawa polip menyekat laluan ke perut, sebab itulah makanan dibuang kembali ke kerongkongan..

Muntah sering mengandungi kekotoran darah. Di samping itu, pesakit dengan tumor besar berasa kenyang ketika kekurangan zat makanan..

Sekiranya polip berpusing dan pendarahan dalaman berlaku, najis tarry muncul pada orang yang sakit. Kerana selera makan yang terganggu kerana pertumbuhan adenoma, berat badan menurun. Ini menyebabkan penipisan badan secara umum, kerana pesakit merasakan kelemahan yang berterusan..

Pendarahan dalaman menimbulkan perkembangan anemia, yang menampakkan diri dalam bentuk kulit pucat. Sianosis biasanya disertai dengan sakit tajam di perut.

Kadang kala pertumbuhan tumor menimbulkan gangguan pada sistem pencernaan. Pesakit dalam kes ini menghadapi perut kembung dan pedih ulu hati. Juga mungkin bernafas dengan bau mulut, yang muncul tanpa mengira pengambilan makanan..

Kaedah rawatan

Untuk adenoma tubular kecil, taktik tunggu dan lihat digunakan, yang melibatkan pemeriksaan berkala terhadap kawasan masalah untuk menilai dinamika perubahan. Dalam kes lain, penyingkiran neoplasma ditunjukkan.

Rawatan polip di perut dilakukan dengan dua cara: pembedahan terbuka dan electrocoagulation. Kaedah pertama digunakan sekiranya risiko tinggi degenerasi tumor menjadi neoplasma malignan dikenal pasti. Adenoma besar sering dikeluarkan di bahagian. Sebagai tambahan, pembedahan ditunjukkan untuk beberapa penyetempatan tumor..

Dengan bantuan electrocoagulation, neoplasma tidak dikeluarkan, tetapi diauterisasi. Selepas prosedur, nekrosis tisu yang dirawat berkembang, kerana polip hilang dari masa ke masa.

Elektrokoagulasi, berbeza dengan operasi terbuka, tidak digunakan dalam kes di mana neoplasma terletak di kawasan sfingter gastrik. Tisu tempatan dicirikan oleh peningkatan mobiliti, dan oleh itu luka bakar yang berlaku semasa prosedur ini mengganggu fungsi organ.

Kelemahan electrocoagulation adalah bahawa kesalahan doktor boleh menyebabkan perforasi membran mukus, akibatnya peritonitis berkembang.

Untuk adenoma kecil, penyingkiran dengan endoskopi kadang-kadang dilakukan. Kaedahnya adalah antara invasif yang minimum. Selepas penyingkiran endoskopi, mukosa gastrik dipulihkan dalam masa 8-12 minggu.

Rejimen rawatan dilengkapi dengan mengambil ubat-ubatan yang menghentikan penyakit bersamaan atau merangsang penghapusan toksin dari tubuh.

Prognosis dan kemungkinan komplikasi

Prognosis untuk adenoma gastrik tubular sangat baik pada kebanyakan pesakit. Sekiranya campur tangan pembedahan tepat pada masanya, risiko degenerasi tumor adalah minimum..

Selepas penyingkiran polip, perlu menjalani pemeriksaan berulang perut setelah 3 bulan. Terlepas dari taktik rawatan yang dipilih, kemungkinan kambuh adenoma tidak dapat dikesampingkan..

Komplikasi terhadap latar belakang perkembangan polip berlaku semasa degenerasi atau memutar neoplasma. Dalam kes pertama, hasil yang mematikan adalah mungkin kerana penyebaran metastasis ke seluruh badan..

Memusingkan tumor membawa kepada pendarahan dalaman, yang menimbulkan disfungsi perut dan organ pencernaan.

Adenoma gastrik: rawatan, penyingkiran, pemakanan, gejala

Sebarang patologi saluran gastrointestinal berpotensi mengancam nyawa dan kesihatan. Adenoma gastrik adalah salah satu jenis neoplasma jinak yang paling berbahaya, di mana terdapat risiko menjadi tumor malignan. Oleh itu, penyingkiran mandatori diperlukan..

Terdapat risiko menjadi tumor malignan.

Punca berlakunya

Benjolan jenis ini terbentuk dari tisu epitelium yang berubah. Semakin besar kapsul, semakin tinggi risiko selnya berubah menjadi sel barah. Sebab-sebab kemunculan polip adenomatous tidak difahami dengan baik. Tetapi faktor risiko utama dianggap diet tidak sihat, yang dikuasai oleh lemak haiwan dan kekurangan serat..

Sebab-sebab berikut dapat memprovokasi perkembangan neoplasma:

  • fokus keradangan yang berkaitan dengan patogen jenis bakteria;
  • keradangan kronik seperti gastritis. Pemulihan membran mukus berlaku dengan tidak betul, kerana tisu tumbuh dan memprovokasi pembentukan tumor;

Proses keradangan dalam bentuk gastritis.

  • beberapa ubat meningkatkan risiko. Kami bercakap mengenai ubat-ubatan yang memberi kesan negatif pada membran mukus. Sekiranya anda mengambilnya dengan perut kosong, kemungkinan mengembangkan patologi meningkat;
  • keadaan ekologi yang tidak baik dan pendedahan berterusan terhadap bahan toksik. Kumpulan sebab ini merangkumi pekerjaan dalam pengeluaran berbahaya, mabuk badan, penggunaan alkohol dan rokok;
  • faktor keturunan. Sekiranya ibu bapa didiagnosis menghidap penyakit, kemungkinan anak akan menghadapinya sangat tinggi;
  • usia tua. Tubuh orang yang lebih tua tidak begitu berkesan dalam menentang faktor negatif, sehingga mereka sering menderita neoplasma pelbagai jenis.
  • Gejala

    Pada peringkat awal, meterai tidak merengsakan lapisan mukosa gastrik, jadi tidak ada tanda-tanda yang jelas. Namun, pada masa akan datang, kapsul bertambah besar, yang menimbulkan rasa tidak enak badan..

    Gejala umum polip perut termasuk:

    Sakit perut selepas makan.

      sakit perut. Ia bersifat paroxysmal atau kusam. Ia bergantung pada bahagian tumor mana yang kurus atau lebar. Kesakitan biasanya muncul setelah seseorang makan makanan pedas atau berlemak.

    Gejala ini juga muncul selepas sejumlah besar makanan dimakan ketika perut kosong;

  • dalam beberapa kes, intoleransi daging berlaku;
  • kehilangan selera makan dan, sebagai akibatnya, penurunan berat badan yang dramatik. Biasanya tanda ini muncul dengan peningkatan saiz penebalan yang ketara.

    Ia mengambil sebahagian besar perut, sebab itulah ketepuan berlaku lebih cepat; dengan pertumbuhan tisu yang berlebihan, pesakit berhadapan dengan loya, muntah. Kadang-kadang gumpalan darah terdapat dalam muntah.

    Pada masa akan datang, penyumbatan gastrik mungkin berlaku;

  • anemia berkembang;
  • bersendawa dengan rasa dan bau yang tidak menyenangkan, serta kembung;
  • kelemahan umum, kehilangan kekuatan, kadang-kadang pening dan pingsan.

    Kulit menjadi pucat;

  • jika kaki neoplasma dipintal, pendarahan dalaman mungkin berlaku. Gejala termasuk najis tarry. Ini adalah komplikasi serius yang memprovokasi kematian seseorang. Oleh itu, apabila gejala muncul, anda perlu berjumpa doktor..
  • Penyetempatan

    Untuk menetapkan rawatan yang betul, doktor mesti mengetahui dengan tepat di mana adenoma dilampirkan. Ia boleh dilokalisasi bukan hanya di perut, tetapi juga di kerongkongan, di usus. Dalam kebanyakan kes, ia terbentuk di pintu masuk ke duodenum atau di antrum.

    Pengelasan adenoma

    Jenis polip yang paling biasa adalah adenoma gastrik tubular bersendirian. Walau bagaimanapun, terdapat juga banyak tumor. Mereka biasanya tidak mencapai ukuran besar dan melekat pada selaput lendir dengan pangkal pendek. Klasifikasi neoplasma berdasarkan ciri struktur dan pengembangan kapsul:

      adenoma tubular perut adalah penebalan dengan batas yang ditentukan dengan baik. Terdiri daripada tisu kelenjar, yang ditutupi oleh lapisan sel penghubung yang nipis. Penyumbatan gastrik berkembang pesat, dan terdapat juga kemungkinan besar transformasi menjadi tumor barah;

    Mempunyai sempadan yang jelas.

    adenoma vena perut mempunyai lapisan sel penghubung yang berkaitan dengan membran mukus dan tisu epitelium;

    tubular-villous - jenis campuran. Kapsul mempunyai vili yang berada di dalam dan di luar polip..

    Terdapat serat di dalam dan di luar.

    Ukurannya tidak bergantung pada jenis meterai. Neoplasma boleh berdiameter hingga 2 - 3 cm. Semakin tinggi tahap displasia, semakin besar kemungkinan peralihan tisu ke ganas.

    Kaedah diagnostik

    Tumor jarang dikesan pada peringkat awal, kerana pesakit tidak mengadu sebarang gejala. Hampir mustahil untuk mencarinya semasa pemeriksaan rutin kerana ukurannya yang kecil. Oleh itu, selalunya neoplasma didiagnosis setelah munculnya tanda-tanda.

    Pada pemeriksaan awal, doktor menemu ramah orang tersebut untuk mengetahui tanda-tanda yang tepat. Oleh kerana mereka berkaitan dengan penyakit lain, prosedur diagnostik tambahan ditetapkan:

    • radiografi kontras membolehkan anda menentukan kehadiran adenoma dengan tepat. Ejen kontras disuntik ke dalam urat atau perut untuk menilai kontur membran mukus. Sekiranya ubat digunakan untuk pentadbiran intravena, ini membantu untuk mengecualikan perkembangan barah. Proses ganas dicirikan oleh peningkatan jumlah saluran darah;
    • EGD adalah kaedah yang berkesan di mana endoskop dimasukkan ke dalam perut. Anda boleh melakukan pemeriksaan menyeluruh dinding perut dan menentukan lokasi kapsul yang tepat, ukuran dan ciri-cirinya. Semasa prosedur, bahan tambahan diambil untuk dihantar untuk pemeriksaan histologi;

  • Ultrasound atau CT digunakan lebih jarang. Mereka memberikan gambaran penyakit yang tidak lengkap;
  • ujian darah dan air kencing diperlukan untuk menentukan perkembangan fokus keradangan;
  • ujian tinja dilakukan untuk mengesampingkan pendarahan dalaman.
  • Rawatan dan penyingkiran

    Satu-satunya kemungkinan rawatan untuk jenis adenoma ini adalah penyingkiran pembedahan. Ubat tidak akan menghilangkan tumor dan tidak akan mencegahnya menjadi malignan. Mereka hanya diresepkan untuk menurunkan tahap keasidan. Hari ini, satu daripada dua kaedah campur tangan pembedahan digunakan. Ini adalah pembedahan klasik dan electrocoagulation.

    Kapsul dikeluarkan dengan pemotongan tisu.

    Dalam kes pertama, prosedur dijalankan jika ukuran polip meningkat dengan ketara atau terdapat banyak formasi, terdapat pendarahan gastrik, ada kecenderungan untuk keganasan. Di rongga perut, tisu dikeluarkan, di mana kapsul dikeluarkan.

    Tetapi lebih kerap mereka cuba menggunakan kaedah yang lebih lembut. Elektrokoagulasi terdiri daripada kauterisasi neoplasma. Adalah penting bahawa pakar bedah membuang kawasan yang terkena sepenuhnya semasa operasi. Jika tidak, terdapat risiko pembentukan semula kapsul..

    Cauterization adenoma adalah kaedah yang lebih lembut.

    Campur tangan dilakukan hanya pada membran mukus. Sekiranya anda menyentuh tisu yang lebih dalam, anda boleh memprovokasi pelanggaran aktiviti perut, peritonitis. Pendarahan dalaman juga tidak dikecualikan. Oleh itu, operasi ini hanya boleh dilakukan oleh pakar bedah yang berkelayakan..

    Elektrokoagulasi tidak akan diresepkan jika tumor melekat pada sfingter gastrik. Tisu di sana sangat mudah alih dan mudah rosak. Semasa tempoh pemulihan, pesakit mesti mengikuti diet khas. Diet tidak boleh mengandungi makanan yang akan merengsakan tisu mukosa. Selepas pemulihan, anda mesti berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan rutin. Oleh itu, anda dapat mengenal pasti kambuh penyakit dengan cepat..

    Dalam kes yang jarang berlaku, polip boleh dikeluarkan dengan endoskopi. Kaedah ini digunakan sekiranya kapsulnya kecil.

    Prosedur invasif minimum jarang digunakan, kerana patologi praktikalnya tidak didiagnosis pada peringkat awal.

    Ini adalah jenis intervensi yang paling lembut, kerana pemulihan tidak lebih dari 2 - 3 bulan. Dalam kes lain, pemulihan berlangsung selama enam bulan, dan kadang-kadang lebih lama.

    Kaedah rakyat

    Rawatan adenoma perut dengan ubat-ubatan rakyat tidak berkesan, kerana tidak membenarkan menyingkirkan neoplasma. Satu-satunya cara untuk membuangnya adalah melalui pembedahan..

    Walau bagaimanapun, kaedah alternatif boleh digunakan setelah berunding dengan doktor yang hadir. Mereka membantu mengurangkan fokus keradangan dan menstabilkan keadaan pesakit sehingga operasi dilakukan..

    Gunakan salah satu resipi berikut:

    • campurkan 0,5 liter madu, jumlah minyak zaitun yang sama dan jus 2 lemon. Gunakan campuran tiga kali sehari, 1 sudu sebelum makan;
    • Campurkan 10 g propolis dengan 100 g mentega hingga sebati, cairkan dalam tab mandi air. Kemudian tapis dan gunakan satu sudu teh sehari sekali sebelum makan;
    • perah jus celandine dan campurkan dalam bahagian yang sama dengan vodka (atau alkohol yang dicairkan). Biarkan selama sehari, kemudian minum satu sudu teh tiga kali sehari.

    Artikel Mengenai Hepatitis