Steatohepatitis: Gejala dan Kaedah Rawatan

Utama Pankreatitis

Di dunia moden, orang semakin berhadapan dengan penyakit hati. Semuanya berlaku kerana diet yang tidak sihat, pengambilan alkohol dan gaya hidup yang tidak menetap. Salah satu penyakit yang paling biasa adalah steatohepatosis hati. Steatohepatosis apa itu, bagaimana mengatasinya, gejala dan tanda apa yang disertainya, pil mana yang harus diambil untuk steatohepatosis? Apakah perbezaan antara steatohepatosis bukan alkohol dan alkohol?

Apakah penyakit ini?

Jadi, jenis penyakit apa, jika anda membongkar perkataan (steatohepatosis) di bahagian, hepatosis adalah penyakit atau perubahan hati yang berkaitan dengan strukturnya. Dan steatosis, atau disebut juga steatohepatitis, adalah (lemak) atau pengumpulannya di hati, yang kemudiannya membawa kepada perubahan organ yang meresap, kemudian gangguan fungsi dan pemusnahan sel-sel organ ini. Semua ini akhirnya membawa kepada sirosis atau kegagalan hati..

Terdapat satu dokumen normatif - Klasifikasi Penyakit Antarabangsa (ICD-10), di mana setiap penyakit mempunyai kod yang unik. Kod penyakit hati dalam mkb 10 dari K-70-K-77. Menurut klasifikasi penyakit hati antarabangsa, steatohepatosis mempunyai kod K76.0.

Terdapat dua jenis steatohepatosis:

  1. Beralkohol - seperti yang diketahui oleh semua orang, hati adalah penapis utama dalam badan. Dengan bantuannya, semua bahan berbahaya yang masuk ke dalam badan ditapis. Alkohol melalui tahap tertentu di saluran pencernaan, dan bahan toksik dilepaskan yang terkumpul di hati. Alergi berlaku, dan kemudian sel yang sihat digantikan oleh sel-sel lemak, seterusnya perkembangan steatohepatosis hepatik alkohol.
  2. Tanpa alkohol - perbezaan utama dari yang sebelumnya adalah bahawa steatohepatosis tidak berkembang kerana pengambilan alkohol. Hepatosis lemak dan hepatitis kronik membawa kepada penyakit ini. Mereka secara beransur-ansur mengurangkan fungsi normal hati, dan makanan berlemak, asin, asap dan ubat antibakteria mempercepat perkembangan penyakit ini. Penyakit ini lebih kerap terjadi pada wanita yang mempunyai berat badan berlebihan dan juga mempunyai gula dan kolesterol darah tinggi. Sifat steatohepatosis bukan alkohol belum dipelajari secara tepat, diasumsikan bahawa ini disebabkan oleh pengumpulan asid lemak bebas, yang diubah menjadi bahan toksik, yang pada gilirannya menyebabkan pengumpulan kemasukan lemak. Steatohepatosis bukan alkohol biasanya disukai, ia tidak berubah menjadi sirosis dan pesakit tidak mengalami kegagalan hati.

Punca penyakit

Penyebab steatosis bukan alkohol sangat besar:

  1. Makanan yang tidak betul: pengambilan makanan berlemak, asap, pedas, masin, manis, panggang yang berlebihan membawa kepada kenaikan berat badan berlebihan, dan kemudian akibat yang serius.
  2. Gaya hidup yang tidak aktif: Sekiranya seseorang makan dengan baik, tetapi benar-benar mengabaikan sukan, walaupun berjalan, ini membawa kepada simpanan kalori yang kemudiannya akan menyerang hati anda.
  3. Metabolisme dan penyakit pendahulu yang perlahan: obesiti, diabetes mellitus, pankreatitis dan masalah lain yang menyebabkan kenaikan berat badan.
    Penurunan berat badan yang tidak betul atau pantang lama dari makanan: penurunan berat badan yang berlebihan menjadikan tubuh dalam keadaan tertekan, yang menyebabkan gangguan kerja banyak organ dalaman.
  4. Penggunaan ubat jangka panjang: banyak ubat, terutama jika diambil untuk waktu yang lama, melepaskan bahan toksik yang mempunyai kesan buruk pada organ penyaring.
  5. Para saintis telah membuktikan bahawa alkohol berlaku pada seks yang lebih kuat, dan tidak alkohol pada seks yang lebih lemah.

Manifestasi penyakit ini

Malangnya, pada peringkat awal, steatosis meresap tidak mempunyai gejala yang jelas atau menampakkan diri dalam gejala yang biasa kita ketahui:

  • kelemahan;
  • pening;
  • berat di sebelah kanan;
  • perubahan najis (lebih kerap cirit-birit daripada sembelit);
  • kurang kerap loya, muntah;
  • kekurangan selera makan;
  • pengurangan berat;
  • ruam alahan pada badan;
  • tidak selalu kelihatan warna kuning.

Semua simptom ini adalah ciri bukan sahaja untuk penyakit ini, tetapi juga untuk yang lain. Untuk memastikan perkara ini, anda perlu segera pergi ke hospital..

Diagnostik

Agar tidak terlambat, anda perlu menjalani pemeriksaan perubatan setiap tahun dan memantau badan anda.

Sekiranya anda diperhatikan di hospital, maka tidak mungkin anda akan didiagnosis dengan steatohepatosis bukan alkohol atau alkohol pada peringkat terakhir. Sekiranya perlu, ahli terapi yang anda temui akan menetapkan semua ujian dan prosedur yang diperlukan. Biasanya ini:

  • Ultrasound hati atau semua organ pencernaan;
  • pengimejan resonans berkomputer dan magnetik, yang membolehkan anda melihat organ dengan lebih terperinci (menentukan tahap penyakit);
  • biopsi - kaedah diagnostik ini akan membantu mengkaji sel hati.

Bentuk penyakit bukan alkohol tidak muncul dengan cepat, steatohepatosis seperti itu berkembang sangat perlahan dan seterusnya mengalir ke bentuk kronik.

Prosedur penyembuhan

Rawatan harus merangkumi sekumpulan prosedur yang bertujuan untuk:

  • penghapusan sumber, degenerasi lemak hati;
  • memerangi alkoholisme, jika perlu bagi pesakit;
  • pembaharuan sel organ;
  • pemulihan fungsi normal;
  • penghapusan atau sekurang-kurangnya melambatkan proses merosakkan dalam organ;
  • normalisasi semua organ saluran pencernaan;
  • peningkatan kesihatan.

Untuk semua perkara di atas, makanan diet dan aktiviti fizikal sederhana ditambah, serta ubat-ubatan (steroid anabolik, vitamin B12, agen antibakteria, dan lain-lain) dan, jika perlu, langkah-langkah fisioterapi (perjalanan ke ruang tekanan, terapi ozon dan pendedahan ultrasound).

Penyakit ini dapat diubati dalam dua peringkat pertama. Pada peringkat terakhir, penyakit ini dapat disembuhkan hanya jika hati yang sihat ditransplantasikan kepada pesakit, dan penyakit ini berakar dengan selamat. Semakin awal rawatan bermula, semakin cepat orang itu menjadi lebih baik..

Pemakanan yang betul untuk degenerasi lemak

Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh pengambilan alkohol yang berlebihan, oleh itu, adalah mustahak untuk mengecualikan minuman beralkohol sepenuhnya. Sekiranya disebabkan oleh diet yang tidak betul, maka anda harus melupakan makanan ringan.

Diet untuk steatosis meresap melibatkan membatasi pengambilan makanan yang mengandungi sejumlah besar lemak dan meningkatkan produk susu dan fermentasi. Ini akan mengurangkan beban pada hati dan membantu membuang bahan toksik dari badan. Tugas utama adalah untuk hati menormalkan fungsinya.

Anda perlu makan bahagian kecil secara kecil-kecilan 4-5 kali sehari.

Produk untuk dilupakan:

  • minuman beralkohol dan berkarbonat;
  • kekacang;
  • cendawan;
  • pedas (bawang putih, lobak merah, lada);
  • kopi;
  • sayur-sayuran dan jus masam (tomato, epal);
  • gula-gula (ais krim, kek, wafel, biskut, gula-gula);
  • lemak haiwan, mentega;
  • mayonis, saus tomat dan sos lain;
  • goreng, salai, ikan masin dan daging.

Makanan untuk dimakan setiap hari:

  • daging dan ikan tanpa lemak kukus;
  • produk susu;
  • sayur-sayuran dan buah-buahan;
  • madu;
  • roti gandum atau bijirin.

Semasa menjalani diet seperti itu, makanan mesti dikukus atau dibakar di dalam ketuhar. Pengambilan garam juga harus minimum..

Ubatan alternatif

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat sangat popular, tetapi anda tidak seharusnya terbiasa dengan kaedah ini. Sebelum menggunakan dana, anda harus berjumpa dengan pakar. Mustahil untuk mengubati diri sendiri, kerana ini boleh mengakibatkan akibat buruk.

Beberapa resipi untuk membantu anda pulih dari penyakit:

  1. Merebus rosehip membantu membersihkan hati daripada lemak. Dua sudu pinggul mawar dituangkan dengan dua gelas air rebus dan dimasukkan selama 8-12 jam. Produk yang dihasilkan harus diminum pada waktu siang. Kursus rawatan adalah 3 hari.
  2. Merebus bunga dan daun St. John's wort dapat mengatasi penyakit hati.
  3. Tiga lemon besar dicincang melalui penggiling daging atau pengisar dan dituangkan dengan setengah liter air rebus dan dimasukkan selama 8-10 jam. Minum kuah yang telah dihiris sepanjang hari. Anda tidak boleh minum kaldu selama lebih dari 3 hari, kerana lemon akan memberi kesan buruk pada mukosa gastrik.

Untuk mengelakkan perkembangan steatohepatosis bukan alkohol, anda harus memantau berat badan anda, apa yang anda makan dan minum, menjalani gaya hidup sihat, bermain sukan, jangan menyalahgunakan alkohol dan ubat-ubatan, dan jangan lupa tentang lawatan ke doktor. Perhatikan bukan sahaja kesihatan anda, tetapi juga kesihatan orang yang anda sayangi.

Penyakit hati alkohol dan bentuknya: hepatosis lemak (steatohepatosis), hepatitis alkoholik, fibrosis, sirosis hati

Penyalahgunaan alkohol kronik, terutamanya dalam dos yang besar, selalu menyebabkan patologi organ, dan terutama sekali kepada penyakit hati. Kadar perkembangan perubahan patologi pada organ dalaman dan tisu hati bergantung kepada dos alkohol yang diambil, tempoh alkoholisasi, metabolisme etanol keturunan.

Penyakit hati yang berkaitan dengan penyalahgunaan etanol kronik dikenali sebagai penyakit hati alkoholik (ABD).

Apa yang merangkumi konsep "penyakit hati alkoholik"?

ABD boleh mempunyai banyak manifestasi - dari bentuk kerosakan hati yang lebih ringan hingga penyakit yang tidak dapat dipulihkan. Kerosakan hati awal (bentuk yang lebih ringan) di ALD berkembang menjadi teruk dengan alkoholisme yang berterusan.

Hepatitis alkoholik akut, sebagai bentuk ALD, yang disebabkan oleh pengambilan alkohol yang berlebihan, boleh menjadi kronik. Dalam kes lain, dengan penyalahgunaan etanol secara berkala, proses pembentukan fibrosis secara bertahap diperhatikan di hati dan peralihannya ke tahap sirosis hati.

Dalam artikel ini, kita akan membincangkan mengenai penyakit hati alkohol, dan bermula dengan manifestasi yang lebih ringan..

Hepatosis lemak (degenerasi lemak hati)

Hepatosis lemak, atau steatohepatosis, adalah sejenis ABP, di mana bahagian hepatosit (selalunya besar) mengandungi kemasukan lemak yang menempati sebahagian besar sel.

Kemerosotan lemak pada tisu hati berkembang pada lebih daripada separuh orang yang kerap menyalahgunakan alkohol.

Sekiranya seseorang yang menyalahgunakan alkohol secara serentak mengesan virus hepatitis parenteral (B atau C) dalam darah atau mengalami kegemukan, maka steatohepatosis dapat dikesan pada lebih dari 90% dan hingga 100% kes.

Gejala steatohepatosis alkohol

Penyakit hati alkoholik pada tahap steatohepatosis dicirikan oleh klinik yang tidak diekspresikan atau bahkan tidak adanya gejala yang jelas. Pesakit mungkin terganggu oleh berat di hipokondrium yang betul, kepahitan di mulut. Selalunya ABP pada tahap proses ini ditunjukkan oleh intoleransi sederhana terhadap lemak, goreng, kelemahan, mual berkala dan penurunan selera makan semasa eksaserbasi. Rasa berat di epigastrium, malaise, peningkatan keletihan - juga dapat dikesan pada pesakit dengan bentuk ABP ini.

Diagnostik steatohepatosis

Ini terdiri dalam kajian ultrasound (ultrasound) dan penilaian enzim hati (ALT dan AST dapat berada dalam batas normal atau meningkat secara sederhana). Selalunya dengan bentuk ABP ini, tahap GGT dan bilirubin yang tinggi dicatatkan.

Dengan penghentian kesan alkohol, steatohepatosis dapat mengalami perkembangan terbalik dan kemajuan selanjutnya ABP tidak diperhatikan. Dan sebaliknya, dengan alkoholisasi kronik yang berterusan, ABP (hati berlemak) memasuki peringkat seterusnya.

Rawatan steatohepatosis

Rawatan degenerasi lemak hati genesis alkoholik semestinya merangkumi cadangan untuk mengecualikan pengambilan alkohol. Diet penting dalam terapi ABD pada tahap steatohepatosis adalah diet yang menyekat lemak haiwan dan makanan berkalori tinggi. Latihan yang optimum juga penting..

Rawatan farmakologi kerosakan hati alkoholik pada tahap ini terdiri daripada penggunaan hepatoprotectors, enzim.

Hepatitis alkohol

Bentuk penyakit hati alkoholik, di mana perubahan keradangan diperhatikan pada hepatosit, disebut hepatitis. Dengan kelebihan alkohol akut (pengambilan sejumlah besar alkohol), hepatitis alkoholik akut boleh terbentuk. Juga, hepatitis akut boleh berkembang dengan latar belakang penyakit alkoholik kronik..

Dengan hepatitis alkoholik, distrofi belon sel hati diperhatikan. Alkohol membantu mencetuskan proses autoimun di hati.

Produk metabolik etanol (asetaldehid) mempunyai kesan toksik pada sel hati, mengganggu metabolisme banyak protein dan enzim yang terlibat dalam memastikan fungsi sel asas hepatosit.

Hepatitis akut: gejala dan manifestasi

Hepatitis akut genesis alkoholik ditunjukkan oleh gejala keracunan, peningkatan ukuran hati, dan kulit menguning. Bentuk ABP ini disertai dengan gejala seperti loya, penurunan selera makan, muntah, berat di hipokondrium yang betul, demam, kelemahan teruk, malaise.

Hepatitis alkoholik akut adalah keadaan yang sangat berbahaya sehingga dalam beberapa kes boleh membawa maut.

Kursus hepatitis yang teruk disertai dengan peningkatan enzim hati yang ketara, tahap pecahan bilirubin langsung dan tidak langsung, GGT. Dengan bentuk ABP ini, albumin dan fibrinogen dalam darah menurun, komplikasi hemoragik sering diperhatikan

ABP dalam bentuk hepatitis kronik berlaku dalam pelbagai bentuk.

Fibrosis hati alkoholik

Keadaan tisu hati di ABD, di mana penggantian parenkim normal oleh tisu penghubung diperhatikan, disebut fibrosis. Fibrosis hati pada ABD terbentuk secara beransur-ansur, selama bertahun-tahun, disebabkan oleh keradangan kronik hepatosit dan kematiannya seterusnya.

Alkohol adalah salah satu faktor penyebab pencetus proses fibro-dystrophik di hati, peningkatan pembentukan fibrin, dan pengumpulan protein kolagen.

Gejala yang menunjukkan kehadiran dan kemajuan fibrosis hati dalam ABD, sebagai peraturan, meningkat dengan perlahan, selama beberapa tahun dan bahkan beberapa dekad (kadar perkembangan perubahan fibrotik adalah individu, bergantung pada banyak faktor - ciri keturunan metabolisme etanol, kehadiran patologi bersamaan, jangka masa perkhidmatan dan dos minum alkohol).

Dengan perkembangan pesat, fibrosis dapat terbentuk sehingga sepuluh tahun.

Gejala fibrosis hati pada ABD termasuk kelemahan yang meningkat secara beransur-ansur, malaise teruk, pencernaan makanan yang terganggu, terutama makanan berlemak, goreng, kecenderungan kehilangan najis, dan kembung. Sebagai peraturan, kesakitan akut di kawasan hati tidak diperhatikan. Seorang pesakit dengan fibrosis hati yang alkoholik dapat melihat tahap keparahan dalam epigastrium, hipokondrium kanan (tidak selalu).

Sirosis hati alkoholik

Pengambilan alkohol secara berkala, terutama pada orang yang menderita ketergantungan alkohol, dalam lebih dari 10-15% kes menyebabkan pembentukan sirosis hati. Sirosis hati adalah tahap penyakit hati alkoholik yang tidak dapat dipulihkan di mana parenchyma hepatik normal secara beransur-ansur digantikan oleh tisu penghubung dengan pembentukan nod (sirosis nodular kecil dan besar). Sirosis hati - bentuk ABP yang tidak dapat dipulihkan.

Dengan sirosis alkohol, terdapat penipisan tempat tidur vaskular dan penyusunan semula mikronodular terutamanya hati. Selepas itu, dengan perkembangan sirosis hati, nod yang lebih besar terbentuk di dalamnya. Nod dan tisu berserat tidak dapat melakukan fungsi khusus yang terdapat pada hepatosit (sel hati). Oleh itu, dengan bentuk penyakit hati alkoholik ini, gejala ciri secara beransur-ansur mulai muncul..

Sirosis hati alkoholik, selain gejala ciri steatohepatosis dan hepatitis, dimanifestasikan oleh kegagalan hati, tanda-tanda hipertensi portal, gangguan pembekuan dan sistem badan lain.

Gejala kerosakan pada hati dan organ lain dengan sirosis hati yang bersifat alkoholik dapat meningkat dengan perlahan, selalunya pesakit mendapatkan bantuan perubatan yang sudah berada pada tahap hipertensi portal dan gejala mabuk yang teruk (tahap lanjut).

Tanda-tanda sirosis

Kemunculan urat labah-labah, lebih banyak di kawasan decollete dan di bahagian atas badan, dicirikan oleh eritema palmar (kemerahan kulit telapak tangan), manifestasi kulit hemoragik. Perdarahan pada sirosis dikaitkan dengan pelanggaran sintesis faktor pembekuan di hati dan penghambatan keturunan platelet (penurunan jumlah platelet).

Tahap sirosis ABD juga dicirikan oleh gejala berikut - peningkatan jumlah perut disebabkan oleh asites yang terbentuk (pengumpulan cecair di rongga peritoneal), penampilan edema pada bahagian bawah kaki, penebalan yang jelas pada saluran vena dinding perut anterior.

Juga, gejala hipertensi portal di ABD termasuk pengembangan aliran darah cagaran, yang dicirikan oleh penampilan vena varikos hemoroid dan vena esofagus bawah..

Kehadiran pelindung vena melebar membawa kepada kemungkinan pendarahan teruk dari saluran hemoroid dan esofagus (pendarahan gastrousus akut).

Prinsip diagnostik UPS

Diagnostik hepatitis kronik dan sirosis hati, disertai dengan penstrukturan semula morfologi tisu dan perubahan dalam arsitektur sel, pembentukan nod (dengan sirosis hati), didasarkan pada penggunaan teknik invasif dan non-invasif.

Kaedah tidak invasif untuk mendiagnosis ABD termasuk imbasan ultrasound dan elastometri (fibroscanning) hati. Teknik-teknik ini memungkinkan untuk mendiagnosis kehadiran dan tahap fibrosis di hati, peningkatan ukurannya, kehadiran transformasi nodular, perubahan diameter pembentukan vaskular dan saluran empedu.

Biopsi hati tusukan dengan ABP (kaedah invasif) dilakukan dengan tidak adanya kontraindikasi terhadap jenis kajian ini untuk menjelaskan diagnosis (diagnosis pembezaan hepatitis kronik dan sirosis, penentuan jenis transformasi sirosis hati).

Biopsi diambil melalui tusukan, yang diperiksa di bawah mikroskop.

Melengkapkan kajian mengenai penyakit hati genesis alkoholik adalah penentuan apa yang disebut penanda fibrosis hati dalam serum darah. Terdapat beberapa ujian dan kaedah yang memungkinkan, berdasarkan parameter biokimia, serta usia, jenis kelamin, berat badan, untuk menilai tahap dan kemungkinan perubahan fibrosklerotik pada pesakit tertentu dengan penyakit hati alkoholik.

Prinsip rawatan penyakit hati alkoholik

Rawatan untuk ABD, seperti yang disebutkan di atas, semestinya termasuk menghindari dos alkohol. Telah terbukti bahawa alkoholisme yang berterusan pasti membawa kepada perkembangan perubahan kronik hati, menjadi sirosis hati..

Sebaiknya, dianjurkan untuk mengelakkan ubat hepatotoksik, yang dapat memperburuk patologi hati yang ada. Semasa menetapkan ubat untuk penyakit lain, seperti yang ditentukan oleh doktor, kemungkinan hepatotoksisitasnya mesti diambil kira.

Diet dan jumlah vitamin dan mineral yang optimum adalah penting. Bahan ekstraktif tidak termasuk dalam diet, lemak haiwan tahan api, daging asap, dan makanan goreng sangat terhad. Pengambilan makanan pecahan yang disyorkan, dalam bahagian kecil.

Sekiranya gangguan pencernaan makanan, kecenderungan untuk cirit-birit, berikan persiapan enzim semasa makan.

Aspek penting dalam rawatan penyakit hati alkoholik adalah hepatoprotectors dari pelbagai kumpulan, yang digunakan seperti yang ditentukan oleh doktor. Tempoh dan dos hepatoprotectors ditetapkan oleh doktor.

Apabila gejala hipertensi portal muncul, diuretik digunakan, diet.

Rawatan penyakit hati yang berasal dari alkoholik dilakukan secara rawat jalan atau di rumah sakit (hepatitis alkoholik akut, pemburukan sirosis hati dan kemunculan komplikasi).

Apabila komplikasi sirosis hati (pendarahan dari vena varikos) muncul atau untuk pencegahan komplikasi, kaedah rawatan pembedahan digunakan.

Perubahan hati yang meresap mengikut jenis steatohepatosis: apa itu?

Steatohepatosis adalah penyakit yang dicirikan oleh pengumpulan lipid dalam sel-sel parenkim hepatik.

Sebagai hasil dari perkembangan patologi ini, terdapat degenerasi hepatosit secara beransur-ansur menjadi sel-sel lemak, yang kehilangan fungsinya. Sel-sel yang dilahirkan semula berhenti mengambil bahagian dalam sintesis kolesterol dan protein.

Perkembangan penyakit ini dapat memprovokasi penampilan kegagalan hati dan sirosis.

Kemunculan penyakit ini disebabkan oleh perubahan distrofik pada tisu kelenjar dan gangguan dalam proses metabolisme lipid sel hati.

Sebab-sebab perkembangan steatohepatosis, jenisnya

Steatohepatosis hati paling sering berlaku kerana dua sebab - penyalahgunaan minuman beralkohol oleh orang dewasa dan pelanggaran metabolisme lipid dan karbohidrat dalam tubuh pesakit.

Di samping itu, terdapat sebilangan besar faktor yang mampu memprovokasi hati berlemak. Salah satu sebab ini mungkin adalah penggunaan jangka panjang ubat-ubatan anti-tuberkulosis dan anti-barah, serta ubat-ubatan yang digunakan dalam rawatan gangguan hormon..

Ubat ini boleh memberi kesan yang besar pada keadaan tubuh, meracunnya dengan sebatian toksik.

Sebab tambahan untuk perkembangan obesiti boleh menjadi:

  • diet monoton;
  • kebuluran;
  • makan berlebihan.

Sebab-sebab ini menimbulkan gangguan sistem enzim..

Pengumpulan lipid yang berlebihan dalam tisu hati disebabkan oleh:

  1. Perubahan hormon.
  2. Memimpin gaya hidup yang tidak aktif dan makan banyak makanan berlemak.
  3. Kehadiran penyakit kronik paru-paru dan sistem kardiovaskular.
  4. Gangguan dalam fungsi pankreas.
  5. Penyakit tiroid.

Kumpulan risiko untuk mengalami kegemukan parenkim hepatik termasuk orang yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif dan mengabaikan peraturan pemakanan yang betul, serta mengambil minuman beralkohol..

Di samping itu, kumpulan risiko termasuk pesakit yang menderita diabetes mellitus dan patologi kronik yang lain..

Varieti penyakit dan peringkat perkembangannya

Terdapat dua jenis penyakit - steatohepatosis alkohol dan bukan alkohol.

Patologi jenis alkoholik berkembang akibat penyalahgunaan minuman beralkohol yang kerap dan kerap. Hati menghasilkan enzim khas yang memastikan pemprosesan 90% etil alkohol yang dimakan.

Semasa pemprosesan, sebatian kimia yang ditentukan diubah menjadi bahan toksik - asetaldehid, yang memiliki kemampuan untuk berkumpul di kelenjar, yang menyebabkan peningkatan jumlah hepatosit.

Keadaan ini memprovokasi perkembangan hepatomegali. Hepatosit yang diperbesar meningkatkan pengumpulan sejumlah besar lipid, yang membawa kepada perkembangan steatohepatosis alkohol.

Jenis penyakit bukan alkohol berkembang kerana sebab lain yang tidak berkaitan dengan pengambilan alkohol. Penyakit ini tidak muncul secara tiba-tiba, perkembangannya berlaku dalam jangka masa yang panjang, secara beransur-ansur berubah menjadi bentuk kronik.

Pada masa yang sama, tidak ada gejala yang jelas, ini membawa kepada fakta bahawa perubahan yang menyebar di hati oleh jenis steatosis dikesan paling sering secara tidak sengaja semasa pemeriksaan pesakit untuk penyakit lain.

Dalam proses perkembangan penyakit ini, doktor membezakan tiga darjah:

Tahap fokus pembangunan dicirikan oleh kekalahan kawasan individu parenchyma hepatik. Pengumpulan lemak hanya terdapat di dalam hepatosit. Perubahan yang menyebar di hati oleh jenis steatohepatosis dicirikan oleh kerosakan pada seluruh kelenjar dan peningkatannya beberapa kali. Tahap fokus perkembangan patologi dicirikan oleh pembentukan neoplasma jinak di tisu hati..

Perubahan hati dan kematian hepatosit secara beransur-ansur menyebabkan penggantiannya dengan tisu berserat dan perkembangan hepatofibrosis.

Kemunculan perubahan hati yang tersebar dari jenis steatohepatosis adalah mungkin di bawah pengaruh faktor yang ditentukan secara genetik. Sekiranya salah seorang ibu bapa mempunyai kelainan patologi, gangguan serupa dapat terjadi pada anak mereka..

Gejala steatohepatosis hati

Pada peringkat awal perkembangan bentuk steatohepatosis bukan alkohol, biasanya tidak ada tanda-tanda ciri proses patologi..

Dengan perkembangan penyakit yang berpanjangan, gejala mula muncul dalam bentuk serangan mual dan keinginan untuk muntah, kerosakan diperhatikan, perubahan konsistensi najis, selera makan menurun, rasa berat muncul di hipokondrium yang betul, dan pembentukan urat labah-labah di permukaan kulit dicatat. Selain itu, terdapat tanda steatohepatosis, seperti penyakit kuning..

Risiko mengembangkan patologi beralkohol meningkat dengan ketara apabila lelaki mengambil 80 g alkohol oleh lelaki dan 50 g oleh wanita setiap hari. Perkembangan pelbagai penyakit bukan alkohol paling sering diperhatikan di bahagian wanita populasi.

Semasa menjalankan diagnostik awal, seseorang tidak boleh lupa bahawa gejala ini mungkin merupakan akibat dari perkembangan penyakit dan patologi lain di dalam badan..

Untuk mengesahkan diagnosis, pemeriksaan khas badan diperlukan menggunakan kaedah diagnostik makmal dan instrumental..

Kaedah diagnostik

Sekiranya anda mengesyaki adanya steatohepatosis, anda harus segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan dan pelantikan rawatan tepat pada masanya dan mencukupi..

Sebelum pemeriksaan, doktor memeriksa dan menemu ramah pesakit. Untuk menentukan gaya hidup, diet dan kekerapan minum.

Semasa pemeriksaan, doktor melakukan pemeriksaan dengan palpasi kawasan di mana hati dan limpa berada. Pada masa yang sama, doktor mendedahkan semasa pemeriksaan adanya tanda-tanda etilisme, dan gejala perkembangan penyakit kuning.

Doktor menetapkan ujian dan kajian yang diperlukan, yang boleh dibahagikan kepada dua kumpulan - ujian makmal dan kajian instrumental.

Kumpulan ujian makmal merangkumi ujian darah am dan biokimia, serta analisis air kencing.

Berdasarkan hasil ujian darah umum, kehadiran anemia dan proses keradangan pada pesakit ditentukan.

Analisis biokimia dengan adanya patologi dinyatakan:

  1. Peningkatan aktiviti enzim hati yang mempercepat perjalanan tindak balas biokimia. Peningkatan jumlah enzim hati menunjukkan kemusnahan hepatosit hati.
  2. Pelanggaran proses metabolisme protein.
  3. Pelanggaran metabolisme karbohidrat.

Di samping itu, ujian darah biokimia dapat mendedahkan kehadiran kegagalan hepatoselular dan penurunan fungsi parenkim hepatik..

Penerapan kaedah instrumental

Ultrasound, CT, MRI, biopsi dan elastografi digunakan sebagai kaedah instrumental untuk mendiagnosis steatohepatosis..

Penggunaan ultrasound memungkinkan untuk memeriksa secara berkesan semua organ di rongga perut. Prosedur ini melibatkan penggunaan alat echo sounder khas yang menangkap ultrasound yang dipantulkan dari organ dalaman.

Imbasan ultrasound pesakit dikirim jika peningkatan ukuran hati dikesan semasa palpasi dan ketika memeriksa pesakit merasa sakit, di samping itu, ultrasound diperlukan ketika menunjukkan pelanggaran komposisi biokimia darah.

Penggunaan alat gema ultrasonik membolehkan anda mengesan:

  • pemadatan parenkim;
  • peningkatan saiz kelenjar;
  • kehadiran penyusupan lemak;
  • penebalan tisu hati yang tidak sekata sekiranya kerosakan hati tidak sekata.

Pengiraan tomografi dan pencitraan resonans magnetik digunakan sebagai kaedah penyelidikan dan diagnostik tambahan. Teknik-teknik ini digunakan apabila timbul keraguan mengenai kebolehpercayaan imbasan ultrasound yang dilakukan, serta ketika lesi fokus berkembang dan kista dan neoplasma patologi lain dikesan. Kaedah diagnostik ini dikontraindikasikan untuk digunakan dengan adanya patologi mental atau tingkah laku pesakit yang tidak sesuai..

CT dan MRI dapat mendedahkan pengumpulan lemak dan penebalan sistem vaskular.

Biopsi digunakan dalam keadaan yang melampau, kerana menyakitkan prosedur pengambilan biomaterial untuk penyelidikan. Semasa menggunakan biopsi, seseorang harus mengambil kira kemungkinan adanya kontraindikasi pada pesakit untuk pelantikannya..

Elastografi adalah alternatif bukan invasif untuk biopsi yang selamat dan tidak menyakitkan.

Kaedah terapi patologi

Cara merawat steatohepatosis adalah persoalan yang membimbangkan setiap pesakit yang telah didiagnosis dengan diagnosis seperti itu.

Semasa menjalankan intervensi terapeutik, pilihan terbaik adalah menggunakan pendekatan bersepadu. Dalam proses rawatan, bersama dengan rawatan ubat, harus digunakan diet yang ketat dan ubat tradisional yang relatif murah dan berkesan..

Pendekatan ini akan mempercepat proses pemulihan dan pemulihan fungsi organ yang rosak..

Penggunaan ubat dalam rawatan steatohepatosis

Semasa menetapkan rawatan ubat, doktor mesti memastikan perlindungan sel-sel parenchyma hepatik yang boleh dipercayai daripada degenerasi degeneratif progresif..

Untuk tujuan ini, fosfolipid penting, sediaan yang mengandungi asid ursodeoxycholic, sediaan yang mengandungi asid amino yang diproses dan ubat-ubatan herba digunakan, yang menyumbang kepada pemulihan parenkim hati dan aliran keluar hempedu..

Sebilangan besar pesakit yang mengalami patologi ini semasa rawatan memberikan maklum balas positif mengenai penerapan pendekatan bersepadu untuk menjalankan prosedur perubatan.

Ubat yang paling biasa yang mengandungi fosfolipid penting adalah:

  1. Essentiale Forte.
  2. Livenziale.
  3. Essliver Forte.
  4. Fosfogliv.
  5. Rezalut pro.
  6. Antraliv.

Kumpulan persediaan herba yang meningkatkan aliran keluar hempedu dan membantu memulihkan fungsi hati termasuk:

Kumpulan dana yang mengandungi asid ursodeoxycholic termasuk:

Ubat yang mengandungi asid amino yang diproses adalah:

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan ini, doktor boleh mengesyorkan mengambil suplemen makanan yang mengandungi sejumlah besar komponen aktif secara biologi sebagai terapi penyelenggaraan, yang paling popular di antaranya adalah Ovesol dan Gepagard aktif untuk steatohepatosis..

Setelah menormalkan keadaan organ dan memberi hati perlindungan dari kemusnahan lebih lanjut, doktor mengambil langkah-langkah untuk meningkatkan kepekaan sel terhadap insulin, yang memungkinkan untuk mengurangkan jumlah gula dalam plasma darah. Mengurangkan jumlah gula dalam darah membantu mengurangkan beban pada kelenjar. Untuk tujuan ini, ubat hipoglikemik digunakan - Metformin dan Siofor..

Pada tahap terapi ubat yang sama, ubat-ubatan diresepkan yang mengurangkan jumlah lipid dalam badan. Ubat ini adalah statin - Atorvastatin dan Rosuvastatin, fibrate - Hemofibrate dan Clofibrate.

Sekiranya perlu untuk mengurangkan berat badan pesakit, gunakan Orlistat dan Sibutramine.

Untuk mengurangkan kesan negatif ubat yang diambil, ubat antihipoksik Carnitine, Trimetazidine, Hypoxen dan Actovegin diresepkan.

Diet untuk steatohepatosis

Dengan pengesanan patologi steatohepatosis yang tepat pada masanya, ia dapat disembuhkan dengan mudah. ​​Selalunya, untuk ini pada peringkat awal perkembangan penyakit, cukup untuk mengubah gaya hidup dan diet secara radikal.

Diet adalah mustahak dalam rawatan komprehensif.

Pemakanan diet adalah asas untuk berjaya melawan patologi ini. Setelah beralih ke diet khas dan mengalami peningkatan aktiviti fizikal, peningkatan pada pesakit dinyatakan seminggu kemudian, setelah dimulakan langkah-langkah terapi.

Penggunaan diet pemakanan membantu menormalkan proses metabolik, di samping itu, kerja saluran pencernaan bertambah baik.

Semasa mengikuti diet, diperlukan untuk mengurangkan pengambilan makanan dan beralih ke diet pecahan. Anda harus makan 5-7 kali sehari, tetapi jumlah makanan yang dimakan pada satu masa mestilah sedikit.

Dalam diet, diperlukan untuk membatasi penggunaan gula dan garam; makanan berlemak dan goreng mesti dikecualikan dari menu. Asas di atas meja mesti direbus dan dibakar.

Anda juga harus melepaskan rempah panas, acar dan makanan acar. Hidangan sedemikian menyebabkan kerengsaan membran mukus dan memprovokasi peningkatan rembesan hempedu, yang tidak diingini apabila terdapat kolesistitis..

Dan jumlah makanan yang dimakan adalah penting untuk menghilangkan alkohol sepenuhnya, serta teh dan kopi yang kuat. Koko dan coklat diharamkan.

Sekiranya terdapat steatohepatosis, pengambilan lemak harian tidak boleh melebihi 80 g, sementara sepertiga dari jumlah ini harus berasal dari tumbuhan, protein dalam diet harus 120 g, dan karbohidrat harus 250-300 g.

Kaedah alternatif dalam rawatan steatohepatosis

Rawatan sendiri dengan kaedah rakyat patologi ini dilarang sama sekali, ini disebabkan oleh bahaya yang tinggi yang ditimbulkan oleh penyakit ini kepada tubuh.

Mengambil ubat rakyat hanya dibenarkan dengan persetujuan doktor.

Selalunya, semasa terapi, ubat digunakan berdasarkan tanaman perubatan seperti pinggul mawar, bunga immortelle, susu thistle, teh hijau, akar dandelion, sutera jagung, kunyit, kacang, gandum, akar burdock dan beberapa yang lain..

Merebus, infus, jus dan jeli disediakan dari komponen ini..

Prognosis untuk rawatan penyakit ini menguntungkan, terutamanya jika ia dikesan pada peringkat awal perkembangan. Oleh itu, steatohepatosis tidak mempengaruhi jangka hayat pesakit secara signifikan. Tahap awalnya cukup mudah disembuhkan, dan dengan perubahan gaya hidup dan diet, dia tidak pernah mengingatkan dirinya lagi.

Steatohepatitis

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan yang boleh diklik untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih kandungannya dan tekan Ctrl + Enter.

Steatohepatitis adalah fasa peralihan penyakit dari steatosis ke sirosis. Patologi ini mempengaruhi sel-sel tisu hepatik, dinyatakan sebagai proses keradangan yang berkembang berdasarkan degenerasi lemak. Satu-satunya berita baik ialah proses ini masih boleh dibalikkan (tidak seperti sirosis hati).

Kod ICD-10

Oleh kerana kod ICD-10 (Klasifikasi Penyakit Antarabangsa) tidak mempunyai sebutan tunggal, hari ini pengekodan yang paling biasa adalah K76.0 - degenerasi hati berlemak, tidak dikelaskan di tempat lain..

Kod ICD-10

Punca steatohepatitis

Untuk menghentikan masalah dengan berkesan, anda harus mempunyai idea mengenai penyakit itu sendiri dan sumber-sumber penyebabnya..

Patologi ini adalah keradangan pada tisu hati yang berlaku terhadap latar belakang degenerasi sel-sel lemak hepatik. Doktor dibahagikan kepada beberapa jenis, yang menyebabkan pelbagai patologi. Punca steatohepatitis.

  1. Genesis alkohol. Hampir setiap orang ketiga yang menyalahgunakan minuman beralkohol dapat melihat perkembangan penyimpangan ini.
  2. Genesis metabolik - patologi berdasarkan gangguan dalam proses metabolik.
    1. Berat badan yang sangat besar.
    2. Kekurangan protein.
    3. Kekurangan insulin dalam badan, menyebabkan diabetes.
    4. Pengurangan berat badan yang cepat.
    5. Mogok lapar.
    6. Kegagalan metabolisme lipid (lemak) - dislipidemia.
    7. Penggantian lengkap pemakanan semula jadi pesakit dengan pentadbiran makanan secara parenteral (melewati sistem pencernaan). Ini adalah laluan intravena..
    8. Pemberian glukosa yang berpanjangan dan berulang ke urat.
  3. Jejak perubatan penyakit ini. Sejumlah ubat boleh menyebabkan keracunan dengan sebatian kimia (keracunan), serta penyusupan lemak, yang disebabkan oleh peningkatan pengumpulan komponen lipid dalam sel hati. Akibat seperti itu dapat dilihat setelah mengambil ubat tertentu:
    1. Cytostatics yang menyekat keupayaan sel untuk membahagi.
    2. Glukokortikoid, secara langsung mempengaruhi latar belakang hormon manusia.
    3. Sejumlah ubat antibiotik.
    4. Ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) yang digunakan sebagai penghilang rasa sakit, ubat anti-radang, dan antipiretik.
  4. Campur tangan pembedahan yang dilakukan pada organ saluran gastrointestinal juga mampu memprovokasi penyimpangan ini, terutama dalam kes penyingkiran sebahagian usus kecil.
  5. Diverticulosis, penyimpangan yang diperoleh dengan pembentukan penampilan sakular pada dinding usus kecil, juga dapat menjadi penyebab degenerasi. Pada masa yang sama, terdapat peningkatan peningkatan koloni mikroorganisma patogen di dalam usus..
  6. Patologi Wilson-Konovalov yang berkaitan dengan perubahan metabolisme tembaga normal.
  7. Dan sebilangan faktor lain. Semua sumber perubatan moden belum diketahui secara pasti.

Gejala steatohepatitis

Gejala steatohepatitis alkohol atau bukan alkohol hampir sama. Berkembang dengan latar belakang pengambilan alkohol yang berpanjangan, yang menyebabkan gangguan dalam proses metabolik (termasuk lipid), perubahan yang dimaksudkan mempengaruhi hati. Lagipun, "kebiasaan" badan dan etil alkohol yang masuk ke dalamnya dinetralkan di sini. Dengan serangan alkohol secara berkala, organ tersebut berhenti untuk membersihkan badan, dan sel-selnya mulai menerima kerosakan. Mereka berhenti bekerja, dan lemak secara beransur-ansur mula berkumpul di permukaan. Sedikit demi sedikit, proses kumulasi menyebabkan terjadinya proses keradangan dan jika tidak dirawat, maka perkembangan selanjutnya dapat menyebabkan penyakit yang lebih serius - sirosis. Ini sudah menjadi proses yang tidak dapat dipulihkan di mana tisu hepatik parenkim merosot dengan struktur penghubung berserat, atau stroma.

Perkembangan bentuk bukan alkohol serupa, dengan hanya pemangkin masalah yang berubah..

Gejala utama steatohepatitis:

  • Di kawasan hati (di bawah hipokondrium kanan), rasa sakit mula terasa.
  • Kelemahan umum muncul.
  • Loya.
  • Penurunan berat badan diperhatikan.
  • Tanda-tanda cirit-birit mungkin muncul.
  • Kulit menjadi kekuningan.
  • Tetapi salah satu petunjuk utama patologi, baik dengan jejak penyakit alkohol dan bukan alkohol, adalah peningkatan parameter dimensi hati, yang mudah ditentukan walaupun dengan palpasi. Semasa menekan organ yang berpenyakit, pesakit merasakan peningkatan gejala kesakitan.

Steatohepatitis bukan alkohol

Nama jenis patologi itu sendiri - steatohepatitis bukan alkohol, iaitu sumber yang tidak berkaitan dengan minuman beralkohol menjadi pemangkin penyimpangan dari norma. Ia mempunyai istilah lain - metabolik.

Jenis penyakit ini paling sering dijumpai pada seks yang adil, yang dikurniakan bentuk yang luar biasa. Berat badan berlebihan (kegemukan) yang memprovokasi permulaan dan perkembangannya. Dan juga kecenderungan keturunan mampu memprovokasi penyakit.

Sebabnya mungkin bersifat organik: pesakit mempunyai riwayat hipotiroidisme, metabolisme protein terganggu (mungkin disebabkan oleh "duduk" yang tidak betul dalam pelbagai diet atau puasa langsung), diabetes. Kecintaan pesakit terhadap makanan berlemak juga dapat menjadi sumber..

Inti dari mekanisme patologi adalah pelanggaran tindak balas metabolik terhadap insulin endogen atau eksogen (ketahanan insulin). Penyakit ini dipenuhi dengan bahaya bukan hanya berisiko tinggi menghidap sirosis, tetapi juga peningkatan kemungkinan gangguan dalam kerja sistem kardiovaskular, karena kerusakan metabolisme lipid memprovokasi perkembangan aterosklerosis yang dipercepat.

Sebilangan besar orang dengan penyakit hati berlemak yang berasal dari genetik bukan alkohol, dengan kroniknya, mungkin juga tidak menyedari masalahnya. Dalam kes ini, gambaran klinikal tidak begitu jelas dan tidak menimbulkan banyak ketidakselesaan kepada orang tersebut. Dalam keadaan ini, ia hanya dapat dikenali semasa pemeriksaan rutin..

Keadaannya jauh lebih rumit semasa mendiagnosis keradangan struktur hepatik dengan kemasukan lipid vesikular kecil. Patologi ini boleh menyebabkan tekanan darah rendah, ringan dan pingsan, munculnya pendarahan dalaman atau perkembangan penyakit batu empedu..

Steatohepatitis alkohol

Patologi jenis ini biasanya didiagnosis pada setiap orang ketiga yang mempunyai ketagihan khas terhadap "ular hijau". Pada masa yang sama, dia pada dasarnya tidak minum minuman keras atau bir rendah alkohol.

Etil alkohol dipecah hampir sepenuhnya di hati. Tetapi jika alkohol berlebihan, sel-sel hati tidak dapat memprosesnya secara kualitatif. Kegagalan berlaku, struktur sel mereka mula runtuh, gejala kesakitan muncul. Seseorang merasakan penurunan berat badan, kekuningan kulit kelihatan, bersendawa, pencairan najis, pedih ulu hati kurang biasa.

Dalam kajian makmal, steatohepatitis alkohol ditunjukkan dengan peningkatan jumlah ujian hati, penurunan tahap hemoglobin dan perkembangan leukositosis diperhatikan..

Pada mulanya, terapi jenis penyakit ini melibatkan penolakan alkohol, dan kemudian pesakit ditawarkan rawatan ubat dan makanan.

Steatohepatitis berlemak

Patologi yang dipertimbangkan, sebagai tambahan kepada perkara di atas, mempunyai sejumlah nama lain: degenerasi hati berlemak atau hati berlemak, yang disebabkan oleh degenerasi atau degenerasi struktur sel. Selepas kemunculan biopsi pada tahun enam puluhan abad yang lalu, patologi ini diasingkan sebagai penyakit yang terpisah..

Ciri utama patologi yang dipertimbangkan adalah kemunculan deposit lipid di zon selular atau antar sel. Parameter morfologi adalah adanya trigliserida dalam organ yang dipertimbangkan, lebih daripada sepersepuluh dari jisim kering. Doktor membahagikan patologi ini ke tahap perkembangan tertentu: 1.

Peningkatan kandungan lipid sel hati. Pada masa yang sama, struktur hepatosit dan kerjanya tetap utuh, reaksi sel mesenkim (stromal - vaskular) tidak diperhatikan. 2.

Terdapat peningkatan kandungan hepatosit lipid, tanda-tanda pertama nekrosis sel muncul, dan terdapat reaksi sel mesenkim (stromal - vaskular). 3.

Tahap perkembangan pririrrotik. Penyusunan semula struktur lobular organ tidak dapat dipulihkan.

Steatohepatitis kronik

Sifat kronik steatohepatitis berkembang berdasarkan keracunan alkohol yang berterusan dari tubuh dan mempengaruhi 20 hingga 30% orang yang menderita ketergantungan alkohol.

Hampir sepenuhnya, dengan pengoksidaan dengan enzim khas, etil alkohol dimetabolisme dalam tisu hati. Beban alkohol yang berlebihan pada tubuh menyebabkan kerosakan organ, akibatnya proses keradangan yang perlahan bermula, yang menyebabkan penyimpangan dari operasi normal sejumlah fungsi hati.

Pesakit seperti itu mula mengadu sakit pada hipokondrium yang betul, menguning kulit dan gangguan dyspeptik.

Sekiranya rawatan tepat pada masanya tidak dijalankan, tahap kronik penyakit ini, cepat atau lambat, perkembangannya dapat berkembang menjadi manifestasi sirosis, yang tidak lagi memungkinkan untuk memulihkan integriti dan fungsi awal hati.

Steatohepatitis aktiviti minimum

Dengan latar belakang automasi umum, orang moden semakin menderita hypodynamia, yang berkembang dengan latar belakang gaya hidup yang tidak menetap: dari lantai ke lantai dengan lif, berulang-alik bekerja di pengangkutan. Sebilangan besar rakan senegara kita membayangkan percutian mereka hanya sebagai waktu berbaring di sofa di hadapan TV. Pendekatan hidup seperti itu tidak dapat mempengaruhi keadaan keseluruhan organisma dan kerja organ dalaman, khususnya.

Makanan berlemak dan berkalori tinggi dan gaya hidup yang tidak menentu, semua ini menambah penampilan pound tambahan. Tetapi sel-sel lemak mula "menetap" bukan hanya di kawasan subkutan, tetapi juga pada organ itu sendiri. Ini adalah deposit lipid di zon selular dan interelular tisu ginjal yang memberi dorongan kepada perkembangan patologi yang sedang dipertimbangkan..

Steatohepatitis sederhana

Tahap perkembangan penyakit yang sederhana atau sederhana diperhatikan pada 10.6% kes, patologi yang dipertimbangkan menampakkan diri terutamanya terhadap latar belakang steatosis progresif, yang mempengaruhi hepatosit zon perivenular dan mengalami perubahan apoptosis.

Penyelidikan dan pemantauan berterusan terhadap banyak kes penyakit ini mengesahkan andaian doktor mengenai steatohepatitis baru-baru ini sebagai jambatan dari steatosis ke transformasi sirosis..

Dengan tahap penyakit tertentu, praktiknya tidak ada simptomologi patologi, yang menghalang diagnosis awal. Pada tahap ini, penyakit ini hanya dapat dikesan secara kebetulan selama pemeriksaan rutin, sehingga tidak boleh diabaikan.

Steatohepatitis semasa kehamilan

Patologi ini pada wanita yang membawa bayinya mungkin bersifat genetik (iaitu, kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini), atau berkembang dengan latar belakang penyakit hati lain, yang mungkin dialami oleh gadis itu sebelum saat pembuahan.

Mengambil sebilangan ubat (kompleks vitamin dan mineral) juga dapat menimbulkan masalah. Sejumlah multivitamin untuk wanita hamil mengandungi sebatian kimia sehingga tubuh wanita dalam keadaan tekanan meningkat (iaitu kehamilan) tidak dapat memproses.

Terdapat kes yang sering berlaku apabila, kerana ketidakmampuannya, doktor sendiri menetapkan dos ubat yang meningkat untuk wanita hamil.

Tidak boleh dilupakan bahawa, berkat kepercayaan yang tidak betul, beberapa wanita dan saudara-mara mereka masih percaya bahawa seorang wanita hamil harus makan selama dua orang dalam tempoh ini, yang tidak dapat mempengaruhi jumlah berat ibu hamil. Oleh itu, deposit patologi dalam tisu hati dan, sebagai akibatnya, perkembangan penyakit yang dipertimbangkan dalam artikel ini pada wanita hamil.

Mana sakitnya?

Diagnosis steatohepatitis

Kesukaran untuk mendiagnosis penyakit tersebut terletak pada kenyataan bahawa, dalam kebanyakan kes, ia mempunyai kadar perkembangan yang agak rendah, dan buat masa ini tidak mempunyai gambaran klinikal yang jelas, tidak menunjukkan dirinya dengan cara apa pun.

Selalunya, satu-satunya tanda adalah rasa sakit pada palpasi, dan bagi seorang pakar juga peningkatan ukuran hati, penebalan strukturnya. Oleh itu, adalah mungkin untuk mengesan penyakit pada peringkat awal hanya semasa lawatan ke doktor pada pemeriksaan pencegahan berikutnya, atau dalam kes rawatan seseorang dengan masalah lain.

Sekiranya pesakit sudah mempunyai alasan untuk bimbang, maka anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke pakar..

Diagnosis melibatkan pendekatan bersepadu untuk masalah ini, kerana gejala seperti itu tidak ada pada satu, tetapi pada beberapa penyakit:

  1. Penjelasan mengenai aduan pesakit oleh pakar:
    • Apakah gejala ketidakselesaan.
    • Sudah berapa lama serangan bermula.
    • Kejadian apa yang berlaku sebelum serangan seterusnya.
  2. Pemeriksaan anamnesis.
  3. Penyakit berjangkit apa yang anda ada?.
  4. Apa ubat yang digunakan.
  5. Adakah terdapat kecenderungan keturunan.
  6. Yang lain.
  7. Pemeriksaan luaran (fizikal).
    • Kehadiran kornea kuning mata dan kulit. Keamatan warna.
    • Keadaan epidermis dinilai untuk menggaru.
    • Mendapatkan indeks berat badan pesakit untuk menilai kehadiran obesiti.
  8. Menguji zon patologi untuk hati yang membesar dan manifestasi gejala kesakitan.
    • Mengetuk dan merasakan perut untuk mengukur ukuran limpa dan hati.
    • Tahap sentuhan yang menyakitkan.
  9. Kerana fakta bahawa alkohol boleh menjadi penyebab perubahan hati, doktor boleh menetapkan kajian khas, yang hasilnya harus menjadi jawapan kepada persoalan mengenai adanya atau tidaknya ketagihan seseorang terhadap minuman beralkohol..
  10. Pemeriksaan ultrabunyi hati. Di sini, parameter dimensi organ, perubahan morfologi dan organik yang mempengaruhi jaringannya dinilai.
  11. Ujian makmal dijalankan untuk menilai komponen kuantitatif imunoglobulin A, kolesterol, trigliserida, fosfatase alkali, bilirubin dan petunjuk lain. Berdasarkan tahap penyimpangan dari norma, kita dapat membicarakan tentang adanya keradangan di kawasan ini..
    • Analisis darah umum.
    • Kimia darah.
    • Pemeriksaan air kencing.
  12. Sekiranya perlu, biopsi tisu dilakukan untuk menilai tahap perubahan patologi, dan, akibatnya, tempoh proses keradangan.
  13. Dalam keadaan tertentu, tomografi yang dikira boleh ditetapkan.
  14. Mungkin ada keperluan untuk mendapatkan nasihat tambahan dari pakar yang lebih fokus. Contohnya, pakar hepatologi, ahli terapi, pakar bedah, dll..

Apa yang perlu dikaji?

Cara meneliti?

Siapa yang hendak dihubungi?

Rawatan untuk steatohepatitis

Pertama, anda harus menentukan sumber perubahan. Sekiranya alkohol adalah pemangkin masalah, maka perkara pertama yang harus dilakukan adalah berhenti minum minuman "buruk"..

Secara selari, adalah wajar menghilangkan kesan toksik pada tubuh, meningkatkan kerentanan terhadap insulin, menguatkan daya ketahanan badan, menstabilkan dan membawa ke lipid normal dan jenis metabolisme lain, memulihkan keupayaan hepatoprotektif tubuh.

Doktor yang hadir mengesyorkan kepada pesakitnya untuk melakukan aktiviti fizikal yang sederhana: berjalan kaki, berenang, menari, kecergasan, dan sebagainya. Sekiranya perlu, anda harus menormalkan berat badan anda.

Dengan patologi ini, pesakit mesti semestinya mengkaji semula dietnya. Biasanya doktor menetapkan "Jadual 5" untuk pesakit seperti itu. Makanan diet kini harus menjadi kebiasaan seumur hidup. Apabila anda kembali ke "kehidupan lama" (misalnya, mengambil alkohol atau makanan haram), penyakit ini cenderung kembali dan menampakkan diri dengan semangat yang baru.

Terapi farmakologi juga dijalankan. Untuk meningkatkan kepekaan insulin, biguanides diresepkan: metfogamma, bagomet, siofor, metformin - acri, glucophage, avandamet dan lain-lain.

Metformin ubat hipoglikemik - acri diresepkan secara murni secara individu untuk setiap pesakit, tetapi tidak lebih daripada 3 g setiap hari, dibahagikan kepada beberapa dos.

Kontraindikasi ubat termasuk kehadiran riwayat ketoasidosis diabetes atau nenek moyang diabetes, koma, disfungsi jantung, hati, organ pernafasan dan ginjal, kemalangan serebrovaskular akut, serta dalam kes hipersensitiviti terhadap komponen ubat.

Untuk mengurangkan aktiviti aminotransferase dan melindungi daripada pemusnahan hepatosit, doktor menetapkan ubat berdasarkan asid ursokolik: ursofalk, ursochol, urdox, asid ursodeoxycholic, ursosan. Kapsul asid ursodeoxycholic diambil secara oral pada dos harian, yang dikira sebagai 10-15 mg per kilogram berat pesakit. Ubat itu ditelan pada waktu tidur tanpa mengunyah, dengan jumlah air yang mencukupi. Kontraindikasi untuk pelantikan ubat yang dimaksudkan termasuk batu empedu positif sinar-X, peningkatan intoleransi oleh tubuh manusia satu atau lebih komponen ubat, atrofi fungsi pundi hempedu dan keradangan di dalamnya dan pada saluran empedu, pankreatitis, serta disfungsi hepatik dan / atau ginjal yang teruk.

Ubat hepatotropik, menormalkan kandungan fosfolipid: kolenzim, allochol, tivortin, enerliv, atoxil, polysorb, phosphogliv, livolin forte, pati penting, sirin, ribavirin, hepatomax dan lain-lain.

Essentiale forte ditetapkan dalam dos permulaan untuk pesakit dewasa dan remaja berusia lebih dari 12 tahun, dua kapsul tiga kali sehari. Pada masa yang sama, terapi penyelenggaraan melibatkan pengenalan satu kapsul tiga kali sehari. Ubat ini digunakan secara langsung dengan makanan, jangan mengunyah, bersama dengan sedikit air. Tempoh terapi sekurang-kurangnya tiga bulan. Ubat tidak boleh diresepkan jika badannya sensitif terhadap komponennya.

Dadah yang mengawal jumlah kolesterol dalam aterosklerosis adalah statin. Ini boleh menjadi: pravastatin, cerivastatin, fluvastatin, atorvastatin, simvastatin, rosuvastatin, lovastatin dan lain-lain.

Fluvastatin diresepkan dengan jumlah permulaan 20 mg sekali sehari (pada waktu petang). Sekiranya perlu, atau sekiranya gagal mencapai keberkesanan terapi, doktor boleh menggandakan dos.

Ia dikontraindikasikan untuk memberi ubat dalam fasa aktif penyakit hati, hipersensitiviti terhadap komponen ubat atau peningkatan berterusan dalam pengumpulan transaminase serum etiologi yang tidak diketahui, serta tempoh penyusuan dan kehamilan.

Dasar terapi adalah diet, tetapi jika tidak membawa hasil yang signifikan, doktor dapat memasukkan ubat lipotropik ke dalam protokol rawatan, yang memungkinkan untuk menormalkan proses metabolik dan melindungi hati dari kerosakan. Ini adalah silibinin, carsil, legalon, orgitox, legalon, selgon.

Hepatoprotector Carsil diresepkan sebelum makan bersama dengan jumlah air yang mencukupi. Tempoh terapi adalah kira-kira tiga bulan.

Sekiranya kerosakan hati ringan dan sederhana, ubat ini diberikan dalam dos satu - dua pil tiga kali sepanjang hari, dengan kerosakan yang lebih teruk - empat pil, yang sepadan dengan 420 mg ubat, tiga kali sehari.

Dos profilaksis - dua hingga tiga tablet sehari.

Kontraindikasi termasuk peningkatan intoleransi terhadap komponen ubat dan tahap keracunan akut pelbagai etiologi.

Sekiranya perlu, antibiotik diresepkan untuk menghentikan pembiakan dan pengembangan mikroflora usus patogenik.

Cytoprotectors, sebatian farmakologi yang "meletakkan" perlindungan pada sel-sel badan sering digunakan. Ini adalah sucralfate, misoprostol, venter, sucrafil, cytotec, alsukral, sukrama.

Misoprostol diberikan secara lisan pada dos 0.2 g empat kali sehari, dos terakhir sebelum tidur. Sekiranya perlu, dos boleh diubah, tetapi keputusan ini tetap ada pada doktor yang hadir.

Kontraindikasi merangkumi intoleransi individu oleh tubuh manusia terhadap satu atau lebih komponen ubat, termasuk prostaglandin lain dan analognya.

Standard rawatan perubatan untuk steatohepatitis

Apa yang boleh dikatakan mengenai langkah-langkah yang harus diambil ketika mendiagnosis penyakit yang dipertimbangkan dalam artikel ini. Pertama sekali, saudara-mara dan rakan-rakan harus menyokong seseorang dari segi moral dan fizikal..

Perkara pertama yang perlu adalah mematuhi diet yang ditetapkan oleh doktor - "Jadual nombor 5". Kenyataan bahawa seluruh keluarga akan memberi sokongan kepada penghidap dari segi pemakanan tidak akan berlebihan dan bahkan dialu-alukan..

Selalunya, gangguan pada hati ini bersifat jinak, berjalan agak perlahan. Tetapi ada kes degenerasi menjadi sirosis dan kegagalan hati. Perkara ini tidak akan dibenarkan. Dan tahap pertama jalan ini adalah untuk menghentikan proses keradangan yang berlangsung di dalam badan..

Dalam kes ini, perlu bukan hanya untuk menentukan sumber patologi, tetapi juga penyakit yang menyertainya yang dapat mempengaruhi perjalanan terapi, yang terdiri dari tiga arah utama:

  • Terapi diet.
  • Rawatan ubat.
  • Aktiviti fizikal sederhana - latihan fisioterapi.

Sekiranya mungkin, selari dengan patologi ini, penyakit harus dihentikan yang dapat memperlambat keberkesanan perjalanan rawatan, atau menjadi pemangkin kambuhnya..

  • Iaitu, standard rawatan perubatan:
  • Pemeriksaan pesakit.
  • Meneliti anamnesisnya.
  • Diagnosis yang betul dan sebab kejadiannya.
  • Terapi kompleks yang membolehkan anda menghentikan kedua-dua masalah utama dan, jika boleh, patologi bersamaan.
  • Pematuhan yang ketat terhadap cadangan diet.

Diet dengan steatohepatitis

Cukup sukar untuk membayangkan perubatan moden tanpa menggunakan banyak diet yang dikembangkan oleh pakar untuk melegakan penyakit ini atau penyakit itu. Terapi diet moden adalah pengaruh yang cukup ketara pada kawasan yang menyakitkan. Dengan bantuan penggunaan dan kombinasi pelbagai produk makanan yang betul, menjadi mustahil untuk memperbaiki keadaan tubuh pesakit dengan ketara, dan juga mengurangkan tempoh rawatan dan terapi pemulihan dengan ketara.

Sekiranya masalah kami, doktor menetapkan "Diet No. 5", ciri utamanya adalah pengecualian dari diet pelbagai daging asap, goreng, pedas dan makanan berlemak. Sebaliknya, jumlah makanan yang kaya dengan vitamin, mineral berguna dan unsur surih harus meningkat..

Sekiranya pesakit berlebihan berat badan, maka menu hariannya harus dihitung sedemikian rupa sehingga tubuh menerima jumlah bahan yang mencukupi, sambil secara beransur-ansur menyingkirkan pound tambahan. Ia juga perlu untuk memastikan bahawa berat badan tidak hilang terlalu cepat - ini juga tidak dapat diterima..

Diet dipilih secara berasingan, dengan mengambil kira keparahan gambaran klinikal, sejarah terbeban dan ciri individu orang tersebut. Oleh itu, pelantikan ini adalah hak langsung pakar yang berkelayakan..

Diet harian harus hipokalori dan dikira sebagai 25 mg per kilogram berat pesakit.

Produk yang dibenarkan untuk dimasukkan ke dalam diet:

  • Produk roti yang tidak kaya: kue, roti dengan rai atau tepung gandum.
  • Tidak terlalu sejuk kopi (lebih baik dengan penambahan susu) atau teh.
  • Teh hijau.
  • Gula.
  • Dibolehkan mengambil sejumlah kecil mentega (tidak lebih daripada 50 g setiap hari).
  • Pelbagai jus sayur-sayuran dan buah-buahan, jus segar, kompot, mengait, minuman buah.
  • Krim masam, keju keras dan keju kotej (rendah lemak).
  • Kaldu sayur dan berdasarkannya sup dengan sayur-sayuran, anda boleh menambah pasta, pelbagai bijirin.
  • Memelihara dan mengacau.
  • Minyak sayuran (tidak lebih daripada 50 g setiap hari).
  • Pelbagai bijirin.
  • Pengurangan susu lemak dan produk tenusu.
  • Buah dan beri manis, buah masam harus dielakkan.
  • Daging tanpa lemak: arnab, ayam, ayam belanda, daging lembu dan sebagainya. Kekacang mesti dimasak dan dimakan tanpa kulit.
  • Teh herba dan tincture.
  • Sayuran segar dan masak.
  • Madu asli.
  • Pelbagai sayur.
  • Telur (lebih baik satu protein) - tidak lebih daripada satu sehari.
  • Ikan sungai.

Hidangan mesti dimasak berdasarkan produk rebus, dikukus atau dibakar.

Makanan yang dilarang dimasukkan dalam diet:

  • Hadkan atau keluarkan sepenuhnya produk dari adunan mentega. Ini adalah penkek, kek, penkek, pai goreng dan sebagainya..
  • Kaldu curam: daging, cendawan, ikan.
  • Coklat, koko dan kopi.
  • Sayuran akar yang berat pada sistem pencernaan: lobak dan lobak.
  • Ikan berlemak.
  • Sayuran acar.
  • Lemak haiwan dan memasak.
  • Dari sayur-sayuran: bayam, sorrel, bawang hijau.
  • Lard dan daging berlemak.
  • Sos dan perasa panas.
  • Mustard dan lobak kuda.
  • Buah-buahan dan buah beri masam.
  • Daging salai.
  • Daging dan ikan dalam tin.
  • Krim.
  • Teh pekat.
  • Telur (terutama kuning telur), rebus atau goreng (goreng).
  • Ais krim, terutama berasaskan minyak sawit.
  • Alkohol dan minuman berkarbonat.
  • Makanan yang terlalu sejuk atau terlalu panas.

Artikel Mengenai Hepatitis