Disbiosis usus pada bayi: jenis, gejala dan terapi

Utama Pankreatitis

Mungkin hampir setiap ibu tahu apa tidur malam dengan bayi yang menangis, lawatan ke doktor yang tidak berkesudahan, usaha sia-sia untuk mencari dan menghilangkan penyebab kolik, kegelisahan dan gangguan najis pada bayi. Dalam kalangan perubatan, terdapat pendapat yang bertentangan mengenai dysbiosis usus pada kanak-kanak. Ramai doktor, misalnya, percaya bahawa keadaan ini sama sekali tidak perlu dirawat. Tetapi ini tidak memudahkan bayi dan ibunya. Kami akan berusaha untuk mengetahui bersama-sama apa itu dysbiosis usus pada bayi, dan mencari kaedah berkesan untuk mengatasi gejala yang tidak menyenangkan.

Dalam kesusasteraan yang popular, bersama dengan istilah "dysbiosis" sering dijumpai "dysbiosis". Ini adalah sinonim, tetapi definisi kedua lebih luas dan merangkumi yang pertama. Oleh itu, dengan membincangkan mengenai dysbiosis usus pada bayi baru lahir, kita akan menggunakan istilah "dysbiosis" kerana paling tepat menggambarkan inti pati fenomena.

Apa itu dysbiosis dan apa penyebabnya?

Menurut statistik, dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi adalah fenomena yang meluas: ia diperhatikan pada lebih daripada 90% kanak-kanak kecil [1]. Di satu pihak, jumlahnya menakutkan, bukan? Sebaliknya, mereka juga membuat anda berfikir: jika masalahnya sangat biasa, adakah patut dibincangkan mengenai patologi??

Terutama bifidobakteria "hidup" dalam usus yang sihat. Tidak begitu banyak, tetapi sama pentingnya adalah lactobacilli. Sebagai tambahan, enterokocci, Escherichia coli dan sejumlah kecil (tidak lebih dari 1% [2]) flora oportunistik (bakteria, ragi, protozoa) hidup di dalam usus. Keadaan di mana keseimbangan ini terganggu disebut dysbiosis. Pada masa yang sama, terdapat lebih sedikit bifidobacteria dan lactobacilli "baik", dan mikroba oportunis, sebaliknya, mula membiak secara intensif. Sekiranya dysbiosis tidak diperbetulkan, ia tidak hanya boleh menyebabkan gangguan pencernaan yang berfungsi, tetapi juga penyakit radang saluran gastrointestinal, gangguan metabolik, dan penurunan imuniti.

Dysbiosis boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi bayi dan anak yang baru lahir pada tahun pertama hidup sangat mudah terdedah. Ini dapat dijelaskan oleh ketidakmatangan sistem pelindung dan sebilangan besar faktor yang menyumbang kepada ketidakseimbangan flora usus pada bayi..

Jenis-jenis dysbiosis pada kanak-kanak

Doktor bercakap mengenai dua jenis dysbiosis pada bayi tahun pertama kehidupan - sementara dan benar. Apakah perbezaan antara mereka?

"Sementara" bermaksud "sementara". Jelas dari namanya sendiri bahawa tidak ada yang perlu dibimbangkan. Keadaan ini berlaku pada semua bayi yang baru lahir dan tidak memerlukan rawatan. Semasa bayi sedang berkembang di rahim ibu, usus dia steril, tidak ada mikroba yang berguna atau berbahaya di dalamnya. "Acquaintance" dengan mikroorganisma berlaku dalam proses kelahiran. Pada jam dan hari pertama selepas kelahiran, mikrob patogen bersyarat mendominasi flora. Dengan susu ibu, bifidobacteria dan lactobacilli berguna memasuki badan remah. Secara beransur-ansur mereka menjadi semakin banyak, mereka mula menguasai. Komposisi mikroflora dinormalisasi sepenuhnya kira-kira seminggu selepas kelahiran..

Tetapi ini adalah keadaan yang ideal ketika kelahiran tepat pada waktunya dan berlalu tanpa komplikasi, bayi dan ibu benar-benar sihat, bayi yang baru lahir segera dilekatkan pada payudara. Pada hakikatnya, malangnya, ini tidak selalu berlaku. Sekiranya faktor luar mengganggu proses semula jadi perkembangan kanak-kanak pada minggu pertama atau kemudian, dysbiosis sementara sering berubah menjadi kenyataan. Keadaan ini tidak hilang dengan sendirinya dan memerlukan pembetulan..

Faktor yang menyumbang kepada perkembangan dysbiosis

Penyebab sebenar dysbiosis usus pada kanak-kanak hampir selalu mustahil untuk dijumpai. Biasanya terdapat pelbagai faktor di tempat kerja. Berisiko adalah kanak-kanak yang:

  • dilahirkan sebelum waktunya;
  • menerima makanan buatan (walaupun campuran berkualiti tinggi yang diperkaya dengan prebiotik dan probiotik tidak menggantikan susu ibu);
  • dilahirkan akibat pembedahan caesar (bayi seperti itu tidak selalu disapukan pada payudara).

Perkembangan dysbiosis sejati difasilitasi oleh:

  • penyakit berjangkit (termasuk ibu);
  • mengambil antibiotik (seperti yang anda ketahui, mereka memusnahkan bukan sahaja mikroba yang berbahaya, tetapi juga bermanfaat);
  • pemakanan yang tidak mencukupi atau tidak betul, kesilapan dalam pengenalan makanan pelengkap.

Tanda-tanda dysbiosis usus (dysbiosis) pada kanak-kanak

Bagaimana dysbiosis usus ditunjukkan pada kanak-kanak? Ibu dapat meneka bahawa bayi mempunyai mikroflora usus yang tidak seimbang dengan ciri khasnya. Gejala yang paling biasa adalah:

  • Cirit-birit. Najisnya cair, berwarna kehijauan, dengan bau yang tidak menyenangkan, kekerapan buang air besar melebihi enam hingga tujuh kali sehari. Kadang kala lendir, busa, serpihan, zarah makanan yang tidak dicerna dapat dijumpai dalam tinja (jika makanan pelengkap telah diperkenalkan). Harus dikatakan bahawa pada minggu pertama kehidupan, ketika komposisi mikroflora usus yang berterusan baru terbentuk, najis berwarna kuning kekuningan cair adalah norma. Oleh itu, jangan membunyikan penggera sebaik sahaja keluar dari hospital jika tidak ada sebab lain yang perlu dikhawatirkan..
  • Sembelit. Pediatrik mengatakan bahawa bayi yang diberi susu botol harus mempunyai pergerakan usus setiap hari. Sekiranya ibu menyusukan bayi, kekerapan sekali setiap dua hari dianggap cukup diterima - tetapi hanya jika bayi merasa sihat, tidak menunjukkan tanda-tanda kesakitan dan kegelisahan. Kurang biasa adalah sembelit. Sekiranya kesukaran dengan kerusi timbul lebih dari satu atau dua kali, tetapi berlaku secara berkala, anda harus memikirkan tentang dysbiosis sebagai penyebab yang paling mungkin.
  • Cirit-birit dan sembelit bergantian. Pada bayi dengan dysbiosis, pergerakan usus sering tidak teratur..
  • Peningkatan pengeluaran gas dan sakit perut yang berkaitan. Kolik pada bayi berusia antara satu hingga tiga bulan sangat biasa. Tetapi jika mereka terlalu kuat, mungkin masalahnya adalah dysbiosis. Adalah mungkin untuk mengesyaki ketidakseimbangan mikroflora usus walaupun kolik tidak hilang setelah tiga bulan.
  • Kebimbangan, tidur yang buruk. Seorang bayi yang menyusu tidak dapat mengatakan bahawa dia sakit perut, tetapi seorang ibu dapat meneka tentangnya dari menangis dan masalah tertidur.
  • Regurgitasi yang kerap dan banyak. Sekiranya selepas memberi makan sebahagian kecil makanan kembali, tidak ada yang perlu dibimbangkan. Regurgitasi pada bayi dianggap sebagai varian norma (untuk mencegah fenomena yang tidak menyenangkan, pakar pediatrik menasihatkan menjaga bayi dalam keadaan tegak selama beberapa minit setelah akhir penyusuan). Dengan dysbiosis, regurgitasi mungkin berlaku selepas setiap kali makan.
  • Pertambahan berat badan yang kecil. Dengan pemeriksaan dan penimbangan yang kerap, pakar pediatrik dapat menarik perhatian ibu kepada fakta bahawa bayi tidak pulih dengan baik. Sebab-sebab kenaikan berat badan yang perlahan adalah regurgitasi yang kerap dan gangguan penyerapan makanan di dalam usus.

Manifestasi dysbiosis bergantung pada seberapa banyak keseimbangan flora usus terganggu. Pada peringkat awal, gejala terhad kepada gangguan usus. Kemudian, apabila terdapat lebih sedikit bakteria bermanfaat dan lebih berbahaya, disfungsi bahagian lain dari saluran gastrointestinal berlaku. Pada masa akan datang, jika anda tidak mengambil langkah-langkah, masalah kulit (kekeringan, pengelupasan, gatal-gatal), stomatitis, dan alahan mungkin muncul. Bayi menurunkan berat badan, mula kerap sakit. Semakin awal dysbiosis dikesan dan pembetulan dimulakan, semakin banyak peluang untuk pemulihan cepat..

Rawatan yang mungkin

Sebelum memulakan rawatan dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi, anda perlu memastikan bahawa bayi benar-benar mempunyai ketidakseimbangan mikroflora. Bagaimana untuk menentukan dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi? Untuk melakukan ini, doktor akan menawarkan lulus beberapa ujian:

  • coprogram - kajian makmal tinja, yang akan menilai fungsi sistem pencernaan, menentukan apakah ada proses keradangan;
  • kultur bakteria najis - analisis yang membolehkan anda menentukan berapa banyak bilangan mikroorganisma oportunistik yang melebihi norma.

Kadang kala penyelidikan tambahan dilakukan untuk menjelaskan diagnosis..

Sekiranya, berdasarkan gejala dan hasil ujian, doktor menentukan dysbiosis, dia akan menetapkan program pembetulan (tidak betul untuk membicarakan rawatan, kerana keadaan ini tidak dianggap sebagai penyakit). Langkah-langkah untuk membetulkan dysbiosis bertujuan menyelesaikan beberapa masalah sekaligus:

  • memusnahkan mikrob patogen, meminimumkan bilangan mikroorganisma oportunistik;
  • untuk mengisi usus dengan bakteria bermanfaat, menjadikan nisbahnya normal;
  • membuang toksin dari badan anak;
  • meningkatkan fungsi motor usus;
  • membantu sistem pencernaan rapuh bayi untuk memecahkan protein, lemak dan karbohidrat;
  • menetapkan pemakanan yang betul dan mencegah perkembangan dysbiosis pada masa akan datang.

Untuk mencapai tujuan ini, pakar pediatrik menetapkan kaedah yang berbeza. Sebilangan dari mereka bekerja pada arah tertentu, sementara yang lain menyelesaikan pelbagai tugas pada masa yang sama. Jadi, bagaimana dysbiosis usus dirawat pada bayi??

  • Bakteriofag menekan pertumbuhan flora patogenik bersyarat. Produk ini mengandungi virus yang mempengaruhi jenis mikroorganisma tertentu. Untuk bakteria "baik", mereka sama sekali tidak berbahaya. Bakteriofag dipilih mengikut preskripsi pakar pediatrik, dengan mengambil kira keputusan ujian, kerana perkara utama adalah dengan tepat menentukan jenis mikrob yang perlu dimusnahkan.
  • Antibiotik diresepkan dalam kes yang luar biasa, hanya dengan dysbiosis yang sangat maju, apabila jangkitan usus muncul. Di sini juga, sangat penting untuk mengetahui jenis patogen untuk bertindak di atasnya..
  • Sorben ("Smecta", "Enterosgel" dan lain-lain) mengikat dan membuang toksin, alergen dari badan, membersihkan usus dengan berkesan dan cepat.
  • Enzim "memunggah" sistem pencernaan. Dengan dysbiosis usus, pankreas berfungsi dalam keadaan sengit. Ejen enzimatik berfungsi, membantu mengatasi pencernaan protein, karbohidrat dan lemak.
  • Cara yang mengatur pergerakan perut dan usus diresepkan untuk memerangi gejala dysbiosis seperti regurgitasi, muntah, sembelit spastik, cirit-birit, kolik. Bergantung pada mana manifestasi ini berlaku, doktor akan memilih ubat yang sesuai.
  • Prebiotik dan probiotik adalah kaedah utama untuk membetulkan dysbiosis pada bayi. Yang pertama adalah bahan asal semula jadi yang membantu lacto- dan bifidobacteria "baik" membiak. Mereka tidak terurai di saluran pencernaan dan berfungsi sebagai sejenis tanah untuk pertumbuhan flora bermanfaat, dan juga menghambat perkembangan mikroba oportunistik. Beberapa prebiotik diperkaya dengan vitamin.
    Probiotik adalah produk yang mengandungi bakteria hidup dan bermanfaat. Mereka boleh menjadi satu komponen (hanya bifidobakteria atau hanya lactobacilli) dan kompleks. Pediatrik moden lebih suka jenis yang terakhir. Probiotik kompleks membantu menyelesaikan beberapa masalah pada masa yang sama. Mereka bukan sahaja menormalkan komposisi mikroflora usus, menghuniinya dengan bakteria bermanfaat, tetapi juga menghalang pertumbuhan mikrob patogen, mengurangkan risiko alergi, memperbaiki pencernaan, dan membantu menguatkan imuniti.

Sebagai tambahan kepada pembetulan ubat, diet seimbang sangat penting dalam rawatan dan pencegahan dysbiosis pada bayi. Tidak kira betapa cekapnya pakar pediatrik, ibu masih terlibat dalam pemakanan anak. Hanya dia yang memutuskan kapan akan memperkenalkan makanan pelengkap, produk mana yang harus diberikan kepada bayi, dan mana yang lebih baik untuk ditunggu. Untuk mengelakkan timbulnya dysbiosis, penyusuan berlebihan harus dielakkan, terutama jika bayi diberi susu botol. Untuk kanak-kanak yang mengalami masalah pencernaan, susu formula disarankan, diperkaya dengan bifidobacteria dan lactobacilli, termasuk susu yang ditapai (tetapi ia harus diberikan hanya setelah mendapat persetujuan dengan doktor).

Ubat utama untuk membetulkan ketidakseimbangan mikroflora usus adalah probiotik. Ia biasanya diresepkan oleh pakar pediatrik. Tetapi seorang ibu yang prihatin dan bertanggungjawab tidak mungkin hanya mempercayai seorang pakar: kemungkinan besar, dia akan mengkaji komposisi dan ciri tindakan ubat yang ditetapkan dengan teliti. Dan ini adalah pendekatan yang betul. Kami hanya dapat menambahkan bahawa ketika memilih probiotik kompleks, anda juga harus memperhatikan faktor seperti kemudahan penggunaannya pada bayi pada tahun pertama kehidupan..

  • 1,2 https://med-atlas.ru/vnutrennie-organy/chem-opasen-disbakterioz-kishechnika-dlya-detey-rannego-vozrasta.html

Penyusuan susu ibu dianggap sebagai kaedah terbaik untuk mencegah dysbiosis, tetapi ibu yang menyusu tidak boleh melupakan dietnya sendiri. Penting agar makanan lengkap dan seimbang. Perlu mengehadkan penggunaan buah-buahan dan sayur-sayuran tertentu yang menyebabkan peningkatan pengeluaran gas, serta mengecualikan makanan yang boleh menimbulkan alergi dari diet..

Disbiosis usus pada bayi, gejala dan langkah-langkahnya untuk menghilangkannya

Mungkin, tidak ada ibu yang belum pernah mendengar mengenai dysbiosis usus pada bayi. Diagnosis seperti itu diberikan kepada hampir setiap bayi, hanya 10% bayi yang baru lahir tidak menghadapi masalah gangguan mikroflora. Mengapa keadaan ini merupakan varian norma? Cara menentukan dysbiosis usus pada bayi dan langkah-langkah apa yang boleh diambil untuk membetulkannya?

Kadang-kadang terdapat kekeliruan dengan istilah "dysbiosis" dan "dysbiosis". Sebenarnya, ini hampir sinonim, tetapi konsep kedua lebih luas. Dysbiosis bermaksud ketidakseimbangan hanya mikroflora sebatian bakteria, dan dysbiosis bermaksud ketidakseimbangan keseluruhan mikroflora. Oleh itu, lebih tepat untuk membicarakan dysbiosis, kerana flora usus tidak hanya diwakili oleh bakteria.

Apa itu dysbiosis usus (dysbiosis)?

Di usus orang yang sihat, trilion mikroorganisma berbeza hidup: kebanyakannya adalah bakteria, tetapi ada juga ragi, virus, dan protozoa. Bakteria tidak hanya tinggal di sana dengan damai, tetapi membawa manfaat: mereka turut serta dalam sistem imun, membantu menyerap nutrien, meneutralkan racun, menghasilkan vitamin, dan menekan pertumbuhan flora berbahaya. Mikroba "baik" adalah bifidobacteria dan lactobacilli. Selebihnya mikroorganisma yang tinggal di usus tidak berbahaya atau oportunistik. Yang terakhir, dalam keadaan tertentu, boleh menyebabkan penyakit..

Dysbiosis adalah pelanggaran keadaan normal mikroflora dan nisbah komponen individu. Dengan kata lain, terdapat lebih sedikit bakteria bermanfaat, dan mikroba oportunistik dan berbahaya membiak secara intensif. Ini ditunjukkan oleh tanda-tanda gangguan pencernaan (dan bukan sahaja). Organisme bayi sangat rentan terhadap dysbiosis, dan ada penjelasan untuk ini..

Semasa bayi dalam kandungan, usus dia steril. Dalam proses kelahiran, melalui saluran kelahiran, bayi pertama kali "berkenalan" dengan mikroba. Pada hari-hari berikutnya, bakteria terus menjajah usus bayi yang baru lahir. Mereka meresap ke dalam badan remah terutamanya dengan susu ibu, dan bahkan jika bersentuhan dengan kulit ibu, dengan benda-benda di sekitarnya.

Komposisi mikroflora yang kurang lebih normal dijumpai pada akhir minggu pertama kehidupan dan akhirnya stabil sekitar satu tahun. Oleh itu, sehingga hari ketujuh, dysbiosis adalah fenomena fisiologi. Mereka menyebutnya - sementara, iaitu sementara. Sekiranya pada hari-hari pertama kehidupan bayi kerap membuang air besar, anda tidak seharusnya membunyikan penggera - tentu saja, dengan syarat bayi yang baru lahir berasa sihat, aktif memberi makan dan menambah berat badan.

Malangnya, dysbiosis usus sementara (dysbiosis) pada kanak-kanak sering berubah menjadi benar. Mereka bercakap tentangnya apabila tanda-tanda gangguan pencernaan tidak hilang seminggu selepas kelahiran atau berkembang lebih jauh dengan latar belakang kesejahteraan lengkap.

Disbiosis sejati tidak timbul dari awal, walaupun tidak selalu mungkin untuk menentukan penyebabnya dengan tepat. Telah diketahui bahawa ketidakseimbangan mikroflora pada bayi dipromosikan oleh:

  • Pramatang. Tubuh bayi yang dilahirkan lebih awal tidak dapat disesuaikan dengan keadaan dunia luar, sistem imun bayi seperti itu sangat lemah.
  • Makanan buatan. Tidak ada makanan yang lebih baik untuk bayi baru lahir daripada susu ibu. Dengan itu, lacto- dan bifidobacteria dan antibodi yang bermanfaat memasuki tubuh bayi, yang membentuk komposisi mikroflora yang sihat dan tahan terhadap kesan buruk. Sekiranya, atas sebab tertentu, penyusuan susu ibu tidak mungkin dilakukan, anak kehilangan pertahanan semula jadi, dan dengan latar belakang ini, dysbiosis sering berkembang.
  • Penyakit berjangkit - pada bayi dan juga ibu. Mereka menekan sistem imun dan memprovokasi pembiakan flora berbahaya di dalam usus..
  • Mengambil antibiotik. Kebetulan kerana kelahiran yang rumit, jangkitan dan sebab-sebab lain, seorang ibu muda terpaksa mengambil ubat antibakteria. Kadang kala anda harus menyerahkannya kepada bayi. Antibiotik adalah penemuan ubat terbaik, tetapi mempunyai kesan sampingan. Bersama dengan patogen, mereka membunuh flora usus yang sihat, yang menyebabkan dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi baru lahir.
  • Pengasingan dari ibu pada hari-hari pertama kehidupan. Hubungan berterusan dengan ibu sangat penting untuk pembentukan mikroflora "betul" dan imuniti bayi. Dan ini bukan hanya mengenai penyusuan susu ibu, tetapi terutama mengenai hal itu - pelekatan awal pada payudara adalah prasyarat untuk pembentukan perlindungan imun. Tetapi hubungan itu sendiri penting. Berdekatan dengan ibu membantu mengatur metabolisme dan proses penting lain [1].

Gejala dan tanda-tanda dysbiosis usus (dysbiosis) pada kanak-kanak di bawah satu tahun

Perubahan komposisi mikroflora usus dapat dikesan dengan kaedah makmal. Tetapi ujian seperti ini, tentu saja, bukan untuk semua bayi, tetapi hanya untuk mereka yang mempunyai tanda-tanda dysbiosis. Untuk mengenal pasti pelanggaran tepat pada masanya, ibu harus ingat bagaimana dysbiosis usus (dysbiosis) menampakkan dirinya pada anak-anak. Gejala berikut harus memberi amaran kepada anda:

  • Kolik. Hampir semua bayi yang berumur antara 1 hingga 3 bulan menderita sakit perut yang disebabkan oleh pergerakan gastrousus yang tidak sempurna. Tetapi dengan dysbiosis, kolik biasanya lebih kuat dan tempoh ini berlangsung lebih lama..
  • Keresahan. Kerana sakit perut, bayi menangis, tidak tidur lena, sering bangun.
  • Perut kembung. Gangguan pencernaan menyebabkan proses fermentasi, pengumpulan gas di dalam usus. Ini ditunjukkan dengan kembung dan kesakitan..
  • Regurgitasi dan muntah. Sekiranya dalam beberapa minit selepas memberi makan bayi secara berkala "memberi" sedikit susu atau formula, ini adalah perkara biasa dan tidak ada yang perlu dibimbangkan. Tetapi jika regurgitasi diulang terlalu kerap dan jumlahnya melebihi yang dibenarkan, ini adalah alasan untuk mengesyaki dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi.
  • Cirit-birit. Lazimnya, bayi boleh mempunyai najis selepas setiap kali makan. Ia mempunyai konsistensi yang seragam, warna kekuningan, tanpa bau yang tidak menyenangkan. Pada kanak-kanak yang diberi makanan buatan, pergerakan usus berlaku lebih jarang - 1-3 kali sehari. Kering (lebih daripada 12 kali sehari) najis yang longgar dengan zarah makanan yang tidak dicerna, campuran busa dan lendir, dengan bau yang tidak menyenangkan - ini adalah cirit-birit, yang sering mengiringi ketidakseimbangan mikroflora.
  • Sembelit Sekiranya keseimbangan mikroflora usus terganggu, gambar sebaliknya kadang-kadang diperhatikan: najis terlalu jarang (1 kali dalam 2-3 hari atau kurang), pergerakan usus yang sukar.
  • Pergerakan usus yang tidak teratur. Dengan dysbiosis (dysbiosis) usus pada bayi, sembelit sering diselingi dengan cirit-birit.
  • Perubahan sifat pergerakan usus. Warna hijau najis, busuk tajam atau bau masam, kehadiran sejumlah besar lendir, busa, serpihan di dalamnya, walaupun tidak ada cirit-birit, menunjukkan bahawa tidak semuanya sesuai dengan mikroflora.
  • Manifestasi kulit. Kadang-kadang, dengan dysbiosis, bayi dapat melihat ruam di pipi, kawasan kering dan bersisik pada siku dan lutut, dan retakan di sudut mulut. Semua ini adalah akibat kekurangan vitamin dan mineral..

Rawatan dysbiosis usus (dysbiosis) pada kanak-kanak: kita menghilangkan gejala dan penyebabnya

Disbiosis usus tidak dianggap sebagai penyakit, jadi tidak sepenuhnya betul untuk membicarakan rawatannya. Sebaliknya, ini adalah mengenai pembetulan mikroflora. Cabarannya adalah untuk:

  • untuk mengurangkan bilangan mikroorganisma berbahaya dan oportunistik;
  • untuk mengisi usus dengan bakteria bermanfaat, menolong mereka, mewujudkan keadaan yang sesuai untuk pertumbuhan;
  • meningkatkan pencernaan bayi;
  • elakkan kemungkinan ketidakseimbangan mikroflora pada masa akan datang.

Untuk mencapai semua matlamat ini, anda perlu bertindak secara bersepadu. Pertama sekali, anda harus berjumpa dengan pakar pediatrik. Seorang pakar pediatrik yang kompeten akan menetapkan ujian (coprogram, pemeriksaan bakteriologi tinja) dan, jika hasilnya mengesahkan dysbiosis, mengembangkan program pembetulan. Kemungkinan besar, ia akan merangkumi aktiviti berikut (atau sebahagian daripadanya).

Pelantikan agen antibakteria. Tugas utama ketika membetulkan mikroflora adalah melambatkan pertumbuhan mikroba berbahaya. Sekiranya analisis menunjukkan bahawa jumlah mereka jauh lebih tinggi daripada yang biasa, doktor mungkin menetapkan bakteriofag. Ini adalah "pendahulu" antibiotik, virus yang menembusi sel-sel jenis bakteria tertentu (ada "pembunuh" staphylococci, streptococci dan lain-lain) dan memusnahkannya. Antibiotik untuk dysbiosis jarang diresepkan dan hanya apabila ada alasan yang baik untuk ini, seperti jangkitan usus.

Probiotik dan prebiotik. Mereka sering keliru kerana persamaan nama. Kegagalan untuk memahami perbezaannya membawa kepada kenyataan bahawa ibu bapa kadang-kadang tidak tahu apa maksud memilih untuk membetulkan mikroflora pada bayi. Sebenarnya, anda memerlukan kedua-duanya. Prebiotik adalah bahan yang merangsang pertumbuhan flora bermanfaat dalam usus. Banyak dari mereka terdapat dalam makanan. Terdapat juga suplemen prebiotik khas.

Bagi probiotik, mereka adalah budaya hidup mikroorganisma "baik" - bifidobacteria dan / atau lactobacilli. Dana ini membantu bukan sahaja mencegah dysbiosis, tetapi juga menyelamatkan bayi dari manifestasi gangguan yang sudah ada. Lebih baik menggunakan probiotik yang mengandungi kedua-dua jenis bakteria (lacto- dan bifido-): maka kesannya akan menjadi kompleks. Bermakna dilepaskan dalam bentuk kering dan cair. Untuk bayi, lebih mudah menggunakan bentuk titisan.

Sorben. Dengan ketidakseimbangan mikroflora, pencernaan terganggu, dan toksin terbentuk di usus, yang sorben mengikat dan mengeluarkan dari saluran pencernaan.

Pemeriksaan mikrobiologi tinja untuk dysbiosis adalah salah satu ujian yang paling popular dalam amalan pediatrik. Tetapi tidak semua pakar menganggapnya bermaklumat. Maksudnya adalah bahawa terlalu banyak keadaan mempengaruhi hasilnya, dan data tidak selalu dapat dianggap objektif. Oleh itu, doktor yang berpengalaman dipandu terutamanya oleh gejala dan merawat anak, dan bukan "ujian". Peranan penting penyelidikan makmal adalah bahawa ia membolehkan anda menentukan mikrob berbahaya dalam usus yang paling banyak.

Enzim. Tugas mereka adalah untuk membantu sistem pencernaan rapuh bayi untuk mengatasi kerosakan protein, lemak dan karbohidrat..

Bermakna untuk menormalkan motilitas gastrointestinal. Mereka melegakan bayi sembelit dan cirit-birit, membantu mengurangkan gas dan kolik.

Pemakanan yang betul memainkan peranan besar dalam membetulkan manifestasi dysbiosis. Susu ibu adalah jenis makanan terbaik untuk bayi sejak lahir hingga satu tahun: ia bukan sahaja dapat dicerna dengan sempurna, tetapi juga mengandungi faktor pelindung yang menjadi asas kepada imuniti bayi yang kuat. Malangnya, tidak setiap ibu berpeluang menyusukan bayinya. Sekiranya berlaku penyusuan susu ibu adalah mustahil, penting untuk memilih formula susu yang sesuai dan menetapkan diet. Sekiranya anda tidak menambah bahagian atau kepekatan anda, walaupun bayi anda nampaknya berat badan anda bertambah buruk. Pantau reaksi anak terhadap formula: jika menyebabkan alahan atau gangguan pencernaan, ada baiknya memilih yang lain.

Anda harus berhati-hati semasa memperkenalkan makanan pelengkap. Sehingga 6 bulan, satu-satunya makanan untuk bayi adalah susu ibu atau susu formula yang disesuaikan. Sertakan makanan baru dalam makanan secara beransur-ansur, awasi reaksi dengan teliti.

Bayi yang menyusu adalah makhluk kecil dan tidak berdaya, dan kesihatannya bergantung sepenuhnya kepada orang yang disayanginya. Hanya seorang ibu (dan, mungkin, doktor keluarga yang berpengalaman dan sensitif) yang tahu apa yang baik untuk seorang anak. Dalam hal pembetulan dysbiosis, seseorang tidak boleh bergantung pada pendapat secara rawak, dan pemilihan kaedah mesti dilakukan dengan sengaja. Probiotik dengan komposisi kompleks adalah penyelesaian optimum untuk memulihkan mikroflora yang terganggu.

Tanda, gejala dan rawatan dysbiosis usus pada bayi

Dysbacteriosis pada kanak-kanak di bawah satu tahun sering muncul. Menurut statistik, lebih daripada 90% ibu bapa menghadapi fenomena ini. Walau bagaimanapun, dysbiosis usus pada usia ini tidak dapat dianggap sebagai penyakit yang terpisah - ini bukan patologi, melainkan keadaan mukosa gastrik, di mana terdapat kesulitan dalam mencerna makanan. Dengan dysbiosis, kanak-kanak mengembangkan gejala pencernaan klasik yang menakutkan ibu bapa. Anda tidak perlu risau dalam kes ini - tidak semua jenis dysbiosis menimbulkan bahaya kesihatan, dan dalam kebanyakan kes, gejala dysbiosis dapat dihilangkan dengan jayanya.

Apabila dysbiosis berlaku pada bayi dan apa itu

Tubuh manusia mengandungi persekitaran steril dan tidak steril. Contohnya, darah steril, tetapi usus boleh disebut sebagai media tidak steril. Walau bagaimanapun, pada bayi yang baru lahir, usus juga steril, tetapi sejak hari-hari pertama kehidupan bayi, bakteria mula menghuninya..

Sebilangan besar bakteria ramah pada tubuh - sebagai contoh, di dalam usus, sebagai contoh, lebih daripada tiga ratus mikroorganisma berbeza dapat wujud secara serentak. Yang utama adalah:

  • bifidobakteria;
  • laktobasilus;
  • enterokocci;
  • streptokokus.

Mereka tidak bertentangan satu sama lain hanya kerana ia terkandung dalam nisbah - keseimbangan tertentu. Ketika bakteria baru memasuki usus, mereka masih tidak dapat mengimbangkan di persekitaran. Oleh itu, pada tahun pertama kehidupan bayi, terdapat "perebutan tempat di bawah sinar matahari" antara pelbagai mikroorganisma. Oleh itu, dysbiosis pada bayi adalah pelanggaran keseimbangan mikroorganisma bermanfaat dan berbahaya semasa menjajah usus..

Doktor menunjukkan bahawa mustahil untuk menyatukan kumpulan mikroflora - untuk setiap kanak-kanak itu adalah anaknya sendiri dan tidak ada senarai dengan jumlah mikroorganisma tertentu yang dibenarkan. Dalam kebanyakan kes, komposisi bakteria akan menyerupai set ayah dan ibu saya..

Penting! Hari ini, doktor mengamalkan rawatan bersama kanak-kanak seawal mungkin dengan ibu bapa sehingga berlaku pertukaran mikroorganisma pelindung yang diperlukan untuk fungsi normal tubuh anak..

Punca dysbiosis pada bayi yang disusui

Untuk memahami bagaimana merawat dysbiosis, anda perlu memahami sebab fenomena ini, dari mana ia timbul. Faktor apa yang menyumbang kepada gangguan keseimbangan mikroflora? Doktor mengenal pasti beberapa faktor seperti:

  • ketidakmatangan sistem pencernaan kanak-kanak;
  • pemakanan yang tidak betul;
  • jangkitan pada usus;
  • pelanggaran mikroflora selepas antibiotik;
  • keadaan ekologi yang tidak baik.

Semua faktor ini secara gabungan atau masing-masing secara individu dapat memprovokasi perkembangan dysbiosis semasa penyusuan..

Varieti dysbiosis

Gejala dysbiosis tidak sama pada semua kanak-kanak, kerana keadaannya mempunyai jenisnya sendiri. Oleh itu, doktor membezakan jenis dysbiosis ini:

  1. Disbiosis pampasan - dengan pelanggaran jenis ini, tanda-tanda luaran tidak dapat dilihat. Anak akan ceria, ceria, perutnya tidak sakit, dia tidak kembung dan selera makannya tidak menderita. Tinja boleh mempunyai konsistensi normal, tidak ada sembelit atau cirit-birit. Keadaan ini ditemui secara kebetulan, jika ada keperluan untuk lulus ujian tinja untuk alasan lain.
  2. Tidak mendapat pampasan - keadaan ini mempunyai gejala yang ketara, yang paling sering menakutkan ibu bapa muda, memaksa mereka untuk bercakap mengenai dysbiosis sebagai patologi. Sesungguhnya, kanak-kanak itu mengalami gangguan berikut:
  • najis longgar bercampur lendir, bau yang tidak menyenangkan, gelembung, sisa makanan yang tidak dicerna;
  • kadang-kadang sembelit;
  • kembung;
  • memuntahkan;
  • ruam kulit;
  • plak pada lidah;
  • hilang selera makan;
  • kelesuan dan kurang berat badan.

Gejala inilah yang membuat ibu bapa membimbangkan dan berjumpa doktor. Dan ini betul, kerana beberapa penyakit saluran gastrousus menampakkan diri dengan cara yang sama seperti disbiosis. Oleh itu, perlu lulus ujian dan melakukan diagnosis pembezaan yang kompeten. Bagaimanapun, walaupun ruam dengan dysbiosis pada bayi, dengan latar belakang ketiadaan gejala lain, dapat menandakan pelanggaran mikroflora.

Analisis untuk dysbiosis

Sekiranya anda mengesyaki pelanggaran mikroflora usus, analisis tinja untuk dysbiosis tidak menunjukkan. Kenyataannya adalah mustahil untuk membuat kesimpulan mengenai dysbiosis berdasarkan hanya satu analisis tinja, tetapi analisis ini sama sekali tidak berguna. Setelah mendapat hasilnya, seseorang dapat menilai keberadaan bakteria patogen berbahaya, yang juga dapat memprovokasi gejala yang serupa dengan dysbiosis. Jadi, analisis akan membantu mendiagnosis salmonellosis, disentri, tetapi bukan dysbiosis..

Dalam praktiknya, ketika menghubungi doktor, bayi mesti diberi analisis tinja, atau koprogram. Seperti yang telah disebutkan, analisis tinja membantu melihat patogen dan oportunistik:

  • enterobakteria;
  • shigella;
  • clostridia;
  • cendawan;
  • staphylococcus;
  • salmonella.

Analisis najis ditetapkan dalam kes berikut:

  • sakit perut;
  • najis tidak stabil;
  • penggantian sembelit dan cirit-birit;
  • reaksi alergi atau ruam yang tidak diketahui;
  • kecurigaan jangkitan usus;
  • sekiranya kanak-kanak itu dirawat dengan ubat antibakteria atau hormon.

Prosedur penyediaan dan pengumpulan tinja untuk analisis dysbiosis

  1. Selama beberapa hari, doktor mengesyorkan membatalkan julap, jika ada, dan tidak menyuntik ubat secara rektum. Jika tidak, hasilnya mungkin tidak boleh dipercayai..
  2. 12 jam sebelum bersalin, anda tidak boleh menggunakan antibiotik.
  3. Tinja dikumpulkan dalam bekas bersih atau kering atau bekas kaca. Ini menunjukkan nama keluarga, nama dan usia kanak-kanak, serta masa pengumpulan biomaterial.
  4. Cukup mengumpulkan 10 ml sehingga makmal dapat melakukan analisis berkualiti tinggi.

Penting! Semasa menilai hasil kajian, doktor mengambil kira semua gejala dan keluhan ibu bapa, serta usia bayi. Sekiranya bayi mempunyai mikroflora patogen, diagnosis yang tepat akan dibuat, dan jika tidak dan kadar najisnya, doktor akan membuat kesimpulan mengenai dysbiosis.

Kesatuan pakar pediatrik Rusia - dysbiosis dalam video kanak-kanak

Cara merawat dysbiosis pada bayi

Bercakap mengenai rawatan dysbiosis tidak sepenuhnya betul, lebih tepat untuk mengatakan mengenai perlunya membetulkan mikroflora. Bagaimanapun, mikroflora normal tidak menimbulkan gejala seperti itu, dan oleh itu, dengan penstabilan penunjuk dan pencapaian keadaan keseimbangan individu, kita dapat mengatakan bahawa masalahnya telah diatasi.

Untuk menormalkan mikroflora, kumpulan ubat berikut digunakan:

  • probiotik;
  • bifidobakteria;
  • prebiotik;
  • persediaan enzimatik.

Pemilihan kumpulan ubat tertentu didasarkan pada penyebab pelanggaran mikroflora usus. Biasanya, dengan sifat tidak berjangkit, bayi mempunyai ubat yang mencukupi untuk disbiosis, seperti:

Produk ini dibuat dengan mempertimbangkan usia kanak-kanak sebagai kontinjen utama pengguna, sehingga mereka merawat mikroflora usus anak itu sendiri.

Pendapat beberapa pakar pediatrik pada dasarnya bertentangan dengan cadangan utama untuk mengatur pemakanan dan gaya hidup sihat untuk seorang kanak-kanak. Doktor percaya bahawa dysbiosis hanya perlu ditanggung. Tubuh adalah sistem pengawalan diri yang kompleks, jadi ia sendiri dapat melawan gangguan mikroflora dan persoalan bagaimana merawat dysbiosis akan hilang dengan sendirinya dalam 3-7 hari, ketika usus dipulihkan. Kelebihan utama kaedah di atas adalah keselamatan, jadi jika mereka tidak membantu bayi, mereka pasti tidak akan membahayakan.

Penting! Untuk normalisasi mikroflora, penting untuk mematuhi kaedah bukan ubat untuk membantu pesakit kecil. Semasa dysbiosis, perlu menjaga penyusuan susu ibu dan tidak beralih kepada formula, walaupun ibu berpendapat bahawa bayi lapar dan tidak cukup makan. Kehilangan selera sementara dalam tempoh ini adalah perkara biasa..

Ibu sendiri juga harus mengikuti diet - jangan makan makanan berat dan sampah. Penting untuk mengikuti rutin harian, jangan berhenti berjalan, menormalkan tidur dan menghilangkan semua jenis faktor tekanan.

Video Doktor Komarovsky mengenai dysbiosis pada bayi

Doktor Komarovsky mengenai dysbiosis pada bayi

Dysbacteriosis pada anak yang disusui tidak sinonim dengan keracunan, walaupun dalam beberapa gejala keadaan ini serupa, dan nenek-nenek yang tegas mengernyit dysbiosis dan menegur ibu bapa muda bahawa mereka tidak mematuhi kebersihan, seperti pada masa mereka... Hari ini, pandangan kanak-kanak sebahagian besarnya mengalami perubahan, dan pakar pediatrik terkenal Yevgeny Olegovich Komarovsky adalah penentang semangat kemandulan kata, sama sekali tidak mengenalinya dengan kesucian. Kemandulan dan niat untuk melindungi anak dari dunia luar lebih banyak membahayakan bayi, jadi doktor mempromosikan keibubapaan secara sedar, apabila dysbiosis tidak dianggap sebagai penyakit, dan ibu bapa tidak tergesa-gesa untuk memberi bayi ubat.

Ruam sebagai manifestasi dysbiosis pada bayi: sebab dan rawatan

Ruam kulit pada bayi baru lahir agak kerap dan terdapat banyak sebab untuk ini. Beberapa bayi mengalami ruam dengan dysbiosis, yang berlaku kerana pelanggaran mikroflora usus yang sihat.

Fenomena tersebut boleh disebabkan oleh pemberian makanan bayi yang tidak betul atau pengambilan ubat tertentu. Dalam kes ini, rawatan kompleks diperlukan untuk membantu menghilangkan gejala..

Pembentukan mikroflora pada bayi dan kemungkinan risiko

Di dalam rahim, janin tidak bersentuhan dengan bakteria apa pun, yang dijaga oleh tubuh ibu, semua nutrien masuk melalui aliran darah. Dilahirkan ke dalam dunia, bayi itu berasal dari persekitaran yang benar-benar steril ke dunia, penuh dengan pelbagai mikroba, yang hampir segera mula memenuhi tubuhnya.

Usus bayi sebahagiannya dipenuhi dengan mikrob semasa melahirkan. Tetapi mikroba ini tidak mencukupi. Dipercayai bahawa ketika digunakan pada perut ibu, kulitnya sebagian melepaskan mikroflora, sehingga melindungi bayi yang baru lahir dari penjajahan mikroba "asing" utama.

Amat penting untuk memberi makan bayi baru lahir pada masa awal. Selepas makan pertama, usus menjadi habitat sejumlah besar mikroorganisma. Secara amnya, pembentukan mikroflora usus berlaku beberapa bulan selepas kelahiran..

Pada masa yang sama, bayi mempunyai dysbiosis sementara yang tidak memerlukan rawatan. Oleh kerana faktor negatif, keseimbangan antara organisma bermanfaat dan patogen dapat terganggu, yang disebabkan oleh beberapa faktor:

  1. Kekurangan penyusuan susu atau susu sama sekali, dan oleh itu anda harus beralih kepada formula terlalu awal. Tidak seperti susu ibu, mereka kurang kondusif untuk pembentukan mikroflora normal..
  2. Mengambil ubat antimikroba, kerana bifidobacteria bermanfaat dan lactobacilli mati. Walaupun antibiotik diresepkan kepada ibu, bayi juga mempunyai risiko terkena dysbiosis..
  3. Pengenalan makanan pelengkap lebih awal. Sehingga enam bulan, bayi tidak dapat mencerna makanan pejal, jadi kemasukan makanan "dewasa" dalam makanan dapat mengganggu pencernaan secara signifikan.
  4. Jangkitan usus yang membakar membran mukus, ini memerlukan pertumbuhan bakteria patogen.
  5. Alergi terhadap makanan. Alergen merosakkan sel saluran gastrointestinal, sehingga mengganggu fungsi.
  6. Pemakanan yang buruk, keadaan tidak sihat dan faktor lain yang melemahkan sistem imun.

Beberapa gejala klinikal

Gejala dysbiosis mungkin berbeza bergantung kepada penyebab keadaan. Secara umum, manifestasi berikut berlaku:

  1. Masalah dengan najis bayi, ia menjadi: warna cair, tidak teratur, "salah", ada juga bau atau lendir yang menyakitkan.
  2. Perut kembung dan kesakitan yang berkaitan dengannya.
  3. Meludah lebih banyak dari biasa.
  4. Selera makan berkurang, ditunjukkan dengan penolakan payudara atau formula.
  5. Peningkatan berat badan kecil.
  6. Ruam kulit. Kerana kekurangan bakteria bermanfaat, selain ruam, kulit menjadi kering dan bersisik. Gatal biasanya tidak diperhatikan.
  7. Tingkah laku gelisah, kurang tidur.
  8. Haba.

Terdapat beberapa peringkat dysbiosis:

  1. Yang pertama dicirikan oleh: selera makan menurun, kenaikan berat badan yang lemah, perubahan najis, perut kembung.
  2. Pada peringkat kedua, terdapat: kegelisahan akibat sakit perut yang disebabkan oleh gas, lendir dalam tinja, sembelit dan cirit-birit.
  3. Yang ketiga ditunjukkan oleh gejala berikut: kelemahan, berhenti atau penurunan berat badan, sedikit peningkatan suhu, mual, anemia.
  4. Tahap penyakit yang teruk juga mungkin berlaku, sementara ada yang diperhatikan: peningkatan suhu yang kuat, najis yang sangat kerap, lebih dari sepuluh kali sehari, penurunan berat badan.

Gejala sering berkembang, jadi penting untuk memulakan terapi secepat mungkin..

Rawatan

Dalam rawatan dysbiosis, penyusuan susu ibu sangat penting pada tahun pertama kehidupan anak, terutamanya ketika menghadapi masalah dengan mikroflora. Sekiranya ini tidak mungkin, anda harus memilih campuran yang kaya dengan faktor pelindung, contohnya: susu yang ditapai, mengandungi bakteria hidup, dengan prebiotik, dll..

Tidak digalakkan memilih sendiri campuran tersebut. Anda mesti berjumpa dengan pakar pediatrik terlebih dahulu.

Rawatannya dibuat berdasarkan ubat-ubatan yang menghilangkan kelebihan flora patogen. Mereka diresepkan hanya setelah menerima keputusan ujian, jika tidak mungkin memilih ubat yang berkesan.

Selanjutnya, pengambilan pra dan probiotik adalah penting. Mereka akan mengisi usus dengan flora yang sihat dan mewujudkan semua keadaan yang diperlukan untuk pertumbuhannya. Di samping itu, anda mesti mengambil vitamin kompleks.

Tubuh anak kecil, yang baru dilahirkan, sangat terdedah kepada faktor negatif. Kadang kala bayi mengalami dysbiosis, salah satunya adalah ruam pada kulit.

Terdapat beberapa sebab untuk fenomena tersebut, adalah perlu untuk menentukannya dan memulakan rawatan secepat mungkin. Sebaik sahaja mikroflora bayi pulih, semua gejala, termasuk ruam, akan hilang.

Dysbacteriosis pada bayi

Punca dysbiosis pada kanak-kanak. Rawatan dysbiosis

Salah satu masalah yang paling penting bagi ibu bapa bayi adalah, adalah dan akan keadaan organ pencernaan bayi. Tidak hairanlah - bagaimanapun, perkembangan dan pembentukan imuniti, dan juga suasana remah-remah, bergantung pada bagaimana anak makan, bagaimana usus berfungsi. Kanak-kanak itu sendiri, pada masalah pencernaan sedikit pun, dengan kuat memberi isyarat ini, menimbulkan kegelisahan yang lebih besar pada orang tuanya. Jadi apa di sebalik kebanyakan kes kolik usus, sembelit bayi, kekurangan vitamin, dan tingkah laku gelisah??

Usus dan "penghuninya"

Setelah dilahirkan, anak itu berasal dari persekitaran yang sangat steril dari tubuh ibu ke dunia yang dihuni oleh sebilangan besar mikroba. Dia tidak boleh kekal steril untuk masa yang lama. Hampir sejurus selepas kelahiran, tubuhnya mula dihuni oleh wakil dunia mikroba. Usus bayi dijajah sebahagiannya oleh mikroba semasa melahirkan, ketika bayi bergerak di sepanjang saluran kelahiran ibu. Setelah bahagian pertama makanan masuk ke dalam perut, usus menjadi habitat bagi banyak mikroorganisma. Bilangan mereka secara beransur-ansur bertambah dan akhirnya menjadi sangat penting sehingga untuk setiap 3 gram tinja anak ada 1 gram mikroba! Hidup di usus sebilangan mikrob sangat berguna bukan hanya untuk mikroba, tetapi juga untuk manusia. Kehidupan bersama manusia dan mikroba yang wujud dalam usus seperti itu disebut simbiosis..

Semua mikroorganisma usus dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama dipanggil flora wajib. Mikroba ini mesti ada di dalam usus. Ini terdiri dari mikroba, tanpanya tidak ada pencernaan yang normal, tidak ada kekebalan yang stabil, tidak ada kesehatan yang baik. Ini adalah bifidobakteria, lactobacilli dan E. coli. Juga, kumpulan ini merangkumi bakteria saprophytic yang tidak memberi kesan kepada kesihatan manusia - baik positif maupun negatif. Ini adalah bakteroid dan enterokocci. Kumpulan mikroorganisma wajib adalah yang paling luas, ia membentuk sekitar 97% daripada jumlah mikroba usus.

Kumpulan kedua dipanggil flora pilihan. Kehadirannya di dalam usus adalah pilihan. Lebih-lebih lagi, dalam keadaan yang tidak menguntungkan, yang meliputi penurunan imuniti, jangkitan, tekanan, trauma, kesalahan pemakanan, mikroba dari kumpulan ini boleh menjadi patogen (penyebab penyakit) dan, berkembang biak dalam jumlah besar, menyebabkan manifestasi klinikal jangkitan usus. Di antaranya terdapat mikroorganisma yang disebut patogenik bersyarat (clostridia, klebsiel) dan mikroorganisma, yang kehadirannya di usus kanak-kanak tidak semestinya ada. Ini adalah staphylococci, proteus, jamur ragi genus Candida. Menjadi patogenik bersyarat untuk orang dewasa, mereka menjadi patogen bagi bayi tanpa gagal, iaitu, jika pada orang dewasa mikroorganisma ini menyebabkan penyakit I hanya dalam kes tertentu, maka anak selalu.

Bercakap mengenai mikroba yang hidup di usus, seseorang tidak boleh bergantung pada kumpulan mikrob yang bermanfaat. Ini adalah lactobacilli dan bifidobacteria, yang merupakan faktor pelindung nombor satu. Terdapat di dalam usus, pertama, mereka mewujudkan keadaan di sana yang sama sekali tidak sesuai untuk kehidupan mikrob patogen. Oleh itu, oleh aktiviti penting mereka, mereka memberikan perlindungan usus daripada pertumbuhan mikroorganisma oportunis dan patogen yang berlebihan. Kedua, mikroba ini merangsang sistem imun kanak-kanak untuk menghasilkan imunoglobulin sendiri - perisai yang boleh dipercayai terhadap jangkitan dari luar. Ketiga, bifidobakteria dan lactobacilli menyumbang kepada penghasilan vitamin semula jadi dalam usus, seperti B6 B12 dan asid folik. Keempat, mikroorganisma ini mendorong penyerapan dalam usus komponen makanan penting seperti zat besi, kalsium dan vitamin D. Dan, akhirnya, mereka merangsang pergerakan usus (fungsi motor).

Nisbah bilangan bakteria dalam usus yang betul sangat penting, jika dilanggar, imuniti menurun, yang bermaksud bahawa risiko jangkitan usus meningkat, hipovitaminosis berlaku, anemia mungkin berkembang kerana pengambilan zat besi dan riket yang tidak mencukupi kerana kekurangan kalsium dan vitamin D. apa makna simbiosis ini, inilah harga mikroorganisma yang memberi kita kehormatan untuk wujud bersama kita!

Bagaimana mikroflora usus terbentuk?

Jadi bayi dilahirkan dengan usus steril. Bersentuhan dengan benda-benda yang mengelilinginya di bilik bersalin menjadi pertemuan pertama dengan dunia mikroba, berbeza dengan ibu. Di saluran kelahiran ibu, lactobacilli, bifidobacteria, E. coli biasanya berlaku. Melewati saluran kelahiran ibu, anak dijangkiti mikroorganisma ini, dan mereka sebahagiannya menjajah usus.

Walau bagaimanapun, mikroba ini tidak mencukupi, dan sistem kekebalan tubuh bayi yang baru lahir masih terlalu tidak sempurna untuk menentang serangan mikrob asing. Oleh itu, pada minit pertama kehidupan, bayi diletakkan di perut ibu mereka - kulitnya melepaskan sebahagian mikroflora, melindungi anak dari penjajahan mikroba asing..

Tetapi yang lebih penting adalah penyambungan pertama pada payudara. Apabila bayi yang baru lahir memasukkan puting ibu ke dalam mulutnya, ketika titisan kolostrum pertama memasuki perutnya, asas kesihatan bayi diletakkan. Kolostrum ibu adalah gudang pelbagai faktor pelindung yang menentukan pembentukan imuniti dan mikroflora usus. Kolostrum mengandungi apa yang disebut faktor bifidogenik yang menyumbang kepada pertumbuhan bifidobakteria yang tidak dapat diganti. Masuk ke dalam usus kanak-kanak dalam dua jam pertama hidupnya, faktor bifidogen menyebabkan keadaan di sana, kerana bifidobakteria yang diterima oleh bayi yang baru lahir ketika lahir tidak mati, tetapi, sebaliknya, tumbuh dan membiak, membentuk mikroflora usus normal. Selain itu, kolostrum mengandungi imunoglobulin yang dihasilkan oleh tubuh ibu sebagai tindak balas terhadap jangkitan yang dialaminya dalam hidupnya. Oleh itu, bayi mendapat sejenis vaksinasi, dan kekebalan ini akan melindunginya sepanjang tahun pertama kehidupan. Tidak ada keraguan bahawa bayi yang dilekatkan pada payudara pada jam pertama kehidupan mengatasi proses pembentukan mikroflora usus dengan lebih cepat dan lebih selamat, mereka lebih jarang mengalami pelanggaran landskap mikroba usus, mereka menambah berat badan dengan lebih baik.

Sepanjang 3-5 hari berikutnya kehidupan kanak-kanak, jangkitan usus yang meningkat dengan pelbagai mikroorganisma berlaku, di antaranya, bersama dengan E. coli, bifidobacteria, lactobacilli, terdapat juga mikroorganisma patogen bersyarat dalam jumlah yang cukup besar. Akibatnya, pada minggu pertama selepas kelahiran, dysbiosis usus sementara (sementara, sementara) berkembang. Ia menampakkan diri dalam bentuk najis berair yang tidak stabil, kehadiran sejumlah besar lendir, kehijauan di dalamnya, serta kekejangan perut, regurgitasi. Tetapi pada akhir minggu pertama, fasa seterusnya penjajahan mikroba usus bermula, apabila bifidobacteria dan lactobacilli mula menggantikan wakil dunia mikroba yang lain.

Disbiosis usus sementara bukanlah penyakit, dan jika tidak ada faktor yang memburukkan (pramatang, penggunaan antibiotik yang berpanjangan, penyakit berjangkit), ia berakhir dengan selamat pada minggu kedua kehidupan anak. Walau bagaimanapun, untuk pembentukan mikroflora normal, beberapa syarat penting diperlukan - pelekatan awal (pada jam pertama kehidupan kanak-kanak) pada payudara, penyusuan susu ibu secara eksklusif pada bulan pertama kehidupan bayi dan, idealnya, tinggal bersama seorang ibu dengan anak. Sekiranya keadaan ini tidak dipenuhi, risiko terkena dysbiosis sejati, dan dengannya alergi makanan, gangguan pencernaan, penurunan imuniti, meningkat berkali-kali.

Dysbacteriosis: apa yang membimbangkan bayi?

Seorang bayi, yang ususnya komposisi kuantitatif dan kualitatif mikroflora terganggu, sering bersikap gelisah, tidurnya terganggu kerana kekejangan usus yang menyakitkan, yang bersifat paroxysmal dan muncul 1.5-2 jam setelah makan. Ini hampir selalu disertai dengan kembung kerana peningkatan pembentukan gas, bergemuruh di sepanjang usus. Kerana kembung dan pelanggaran pergerakan makanan melalui usus, regurgitasi dan muntah diperhatikan. Dalam kes-kes yang sangat teruk, dysbiosis usus disertai dengan sindrom malabsorpsi (gangguan penyerapan nutrien dalam usus kecil), yang ditunjukkan oleh cirit-birit (tinja berbau dengan bau masam atau busuk) dan penurunan kadar kenaikan berat badan. Dan kerana dysbiosis usus selalu menjadi proses sekunder, berkembang dengan latar belakang beberapa masalah asas dalam tubuh anak (jangkitan usus, mengambil antibiotik, pramatang, pemberian makanan yang tidak betul), penambahan sindrom malabsorpsi semakin memperburuk tahap keparahan penyakit ini.

Banyak bayi mengalami sembelit berterusan terhadap latar belakang dysbiosis, kerana jika tidak ada bilangan bifidobakteria yang normal, bahan yang merangsang aktiviti kontraktil usus tidak dihasilkan dalam jumlah yang tepat..

Dalam perjalanannya, dysbiosis dikompensasi dan tidak diberi pampasan.

Dengan dysbiosis usus yang dikompensasi, tidak ada manifestasi klinikal. Anak merasa cukup memuaskan, dan pelanggaran landskap mikroba menjadi penemuan yang tidak disengajakan apabila analisis tinja (omong-omong, kajian ini berfungsi sebagai kriteria makmal utama untuk dysbiosis) diambil untuk alasan yang sama sekali berbeza.

Disbiosis yang tidak dikompensasi disertai dengan semua tanda klinikal yang disebutkan di atas. Dalam kes seperti itu, terdapat banyak aduan dan persoalan sama ada anak itu memerlukan rawatan atau tidak tidak dibangkitkan. Ibu bapa bayi berkomitmen untuk mendapatkan rawatan yang paling berkesan secepat mungkin untuk membebaskan anak dari penderitaan..

Bagi kes pertama, ketika hampir tidak ada keluhan, bayi bertambah berat badan, tidur nyenyak atau cukup memuaskan, tidak ada manifestasi alahan yang jelas, ibu bapa bertanya soalan tradisional: "Mengapa merawat anak jika tidak ada yang mengganggu dia?" Pada kanak-kanak yang lebih tua, ini berlaku - jika terdapat dysbiosis usus yang dikompensasi, maka, sebagai peraturan, ia tidak memerlukan rawatan. Masalah ini diselesaikan dengan cara yang sama sekali berbeza pada bayi - dysbacteriosis mereka memerlukan rawatan dalam apa jua keadaan, kerana pada anak kecil seperti itu, pampasan untuk mikroflora usus yang terganggu adalah keadaan sementara dan sangat tidak stabil kerana imuniti yang tidak sempurna. Pada sedikit gangguan keseimbangan ini (dan ini boleh disebabkan oleh gigi, dan vaksinasi, dan hipotermia dan dipindahkan ke makanan buatan, dan sejuk, dan bahkan tekanan), dysbiosis menjadi tidak dapat dikompensasi. Itulah sebabnya setiap dysbiosis pada bayi memerlukan rawatan, yang harus secara individu, ditimbang, berdasarkan data makmal, kompleks.

Rawatan dan pencegahan dysbiosis

Salah satu perkara yang paling penting dalam rawatan dysbiosis adalah penyusuan susu ibu. Setiap bayi memerlukan susu ibu selama mungkin pada tahun pertama kehidupan. Kanak-kanak dengan manifestasi dysbiosis usus - terutamanya. Seperti yang telah disebutkan, kolostrum ibu mengandung banyak zat yang menyumbang kepada pembentukan mikroflora normal dan perlindungan terhadap mikroorganisma oportunis. Tetapi susu ibu yang matang tidak kurang berharga dari sudut mencegah gangguan mikroflora usus. Ia bukan sahaja menyediakan keadaan optimum untuk pertumbuhan mikroflora yang sihat, tetapi juga menjaga keseimbangan yang ada antara bifidobacteria, lactobacilli dan Escherichia coli, membantu melancarkan pencernaan yang betul dan mencegah perkembangan reaksi alergi.

Namun, jika penyusuan susu ibu tidak mungkin dilakukan, keutamaan harus diberikan kepada formula yang diperkaya dengan faktor perlindungan. Ini adalah campuran susu yang ditapai; dan campuran yang mengandungi bakteria hidup; dan campuran, yang merangkumi prebiotik - bahan yang membantu asimilasi dan pembiakan mikroflora sihat. Semua campuran ini hanya boleh digunakan seperti yang diarahkan oleh doktor..

Setelah pemeriksaan bakteriologi tinja dan diagnosis, rawatan (pembetulan mikroflora) harus terdiri dari dua tahap.

Tahap pertama merangkumi penindasan pertumbuhan mikroorganisma oportunistik. Ini dicapai sama ada dengan bantuan imunopreparasi khas (bacteriophages), yang mempunyai keupayaan untuk menyerap dan melarutkan sel mikroba di dalam diri mereka, atau dengan bantuan antiseptik usus atau antibiotik. Hampir selalu, ketika melakukan pemeriksaan bakteriologi tinja, kepekaan mikroba oportunistik terhadap bakteriofag atau antibiotik tertentu juga ditentukan. Tidak dinafikan, penggunaan bakteriofag lebih disukai. Sekiranya atas sebab tertentu penggunaannya tidak mungkin, maka dari sejumlah ubat antibakteria perlu memilih ubat-ubatan yang, hanya bertindak pada lumen usus, tidak memasuki aliran darah dan tidak memberi kesan umum pada tubuh.

Tahap kedua pembetulan lanskap mikroba usus bertujuan untuk menjajahnya dengan flora yang sihat dan mewujudkan keadaan yang sesuai untuk pertumbuhannya. Bersama dengan prebiotik yang telah disebutkan, probiotik digunakan untuk ini - persediaan yang mengandungi mikroorganisma hidup, seperti bifidobacteria, lactobacilli dan Escherichia coli, yang diketahui oleh kita, serta produk sisa mereka, yang membantu mereka berjaya menetap di usus. Kursus rawatan ditetapkan dalam setiap kes oleh doktor. Prebiotik mengandungi bahan yang tidak dicerna yang mempunyai kesan yang baik terhadap pertumbuhan mikroflora yang sihat dan mengaktifkannya. Ini termasuk laktulosa, oligosakarida, serat. Bahan-bahan ini juga merangsang pergerakan usus, membantu melegakan sembelit..

Jadi bagaimana untuk mencegah perkembangan dysbiosis pada bayi? Pertama sekali, ketika merancang kehamilan, ibu mengandung perlu diperiksa oleh pakar sakit puan untuk mengenal pasti dan menyembuhkan kemungkinan gangguan flora genital pada waktunya. Sekiranya kehamilan sudah bermula, maka belum terlambat untuk mengurusnya sekarang - buat masa ini dana yang cukup untuk membenarkan rawatan sedemikian semasa kehamilan. Anda mesti memantau diet anda dengan teliti, mengelakkan pengambilan antibiotik, dan menjalani gaya hidup sihat dalam semua aspek. Di samping itu, adalah tidak tepat untuk bertanya terlebih dahulu di hospital sama ada ibu dan anak tinggal bersama di dalamnya dan berapa lama selepas kelahiran bayi baru lahir di payudara..

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu

Artikel Mengenai Hepatitis