Diagnosis enterobiasis

Utama Limpa

Hingga 70% daripada semua helminthiases adalah enterobiasis. Diagnosis tepat pada masanya penyakit dan rawatan yang mencukupi menjamin pembersihan tubuh sepenuhnya dari cacing kremi dalam masa yang singkat. Analisis untuk enterobiasis merangkumi mikroskopi sisa, najis dan smear. Kaedah yang paling boleh dipercayai yang digunakan dalam diagnosis penyakit untuk mengesan telur parasit adalah mengikis dan smear dari lipatan kawasan perianal.

Setelah kawin, jantan parasit mati, dan betina kehilangan kemampuannya untuk melekat pada dinding usus dan bergerak ke rektum, merangkak keluar dari dubur dan bertelur di lipatan perianal, setelah itu mereka mati. Sebilangan cacing kremi wanita diekskresikan ke dalam persekitaran luaran dengan najis, oleh itu, ketika membuat diagnosis, kajian makmal mengenai keratan dari lipatan kawasan perianal dan pengesanan parasit itu sendiri dalam tinja memainkan peranan yang menentukan. Cacing kremi dapat dijumpai ketika memeriksa dubur pada waktu petang - 1 - 2 jam setelah tidur.

Gatal di kawasan perianal adalah gejala patohomonik dengan cacing kremi. Selalunya ia berlaku pada waktu petang dan malam, ketika betina merangkak keluar dari rektum untuk bertelur. Penyebabnya adalah rahsia yang dikeluarkan oleh cacing kremi semasa bertelur. Gatal di kawasan perianal diperhatikan dengan buasir, trichomoniasis genital, barah rektum, diabetes mellitus, proctitis, beberapa penyakit hati dan ginjal, neurodermatitis dan kandidiasis.

Tanda enterobiasis yang boleh dipercayai adalah pengesanan telur parasit di lipatan perianal dan cacing kremi sendiri dalam tinja.

Rajah. 1. Cacing kremi di lumen usus. Foto diambil semasa pemeriksaan endoskopi.

Rajah. 2. Cacing kremi betina merangkak untuk bertelur. Pada masa ini mereka dapat dilihat dengan mata kasar..

Kotoran untuk enterobiasis

Dengan enterobiasis, sebahagian cacing kremi diekskresikan keluar dengan najis. Mereka jelas kelihatan di permukaan najis yang baru dikeluarkan. Telur dalam tinja jarang berlaku. Enema kecil dengan air sejuk akan membantu mengesan cacing kremi. Parasit memasuki bekas bersama dengan air yang mengalir (lebih baik warna gelap).

Analisis tinja untuk enterobiasis mempunyai tahap kebolehpercayaan yang rendah - sekitar 20%. Kelebihannya ialah parasit lain dapat dikenal pasti di sepanjang jalan..

Beberapa pemasangan untuk mengumpulkan najis untuk penyelidikan:

  • Pada malam sebelum mengumpulkan najis untuk penyelidikan, anda tidak boleh mengambil julap dan meletakkan enema.
  • Sebelum perbuatan membuang air besar, anda harus mengosongkan pundi kencing.
  • Jangan cuci.
  • Kumpulkan najis dalam bekas khas.
  • Najis diambil dengan sudu pengukur di tiga sisi dan di bahagian tengah najis.
  • Bahan yang dikumpulkan dimasukkan ke dalam bekas.
  • Anda perlu menghantar bahan yang dikumpulkan ke makmal dalam masa 24 jam.
  • Sekiranya perlu, simpan bekas dengan bahan yang terkumpul di dalam peti sejuk..

Rajah. 3. Cacing kremi dalam tinja.

Rajah. 4. Telur pinworm. Sapu kotoran segar.

Rajah. 5. Bekas untuk mengumpulkan bahan untuk penyelidikan.

Mengikis enterobasis

Untuk mendiagnosis enterobiasis, digunakan kaedah mikroskopik, yang bahannya adalah isi dari sisa-sisa kawasan perianal dan ruang subungual, smear, pencucian dari objek dan linen, dan tinja. Mengikis dan mengoleskan enterobiasis digunakan untuk mengesan telur parasit.

Mengikis enterobiasis paling baik dilakukan pada waktu pagi. Prosedur kebersihan tidak dilakukan sebelum mengambil ujian. Sekiranya keputusan negatif diperoleh, analisis diulang.

Cara mengambil mengikis untuk enterobiasis

Mengikis enterobiasis dilakukan dengan spatula kaca, sebelumnya dibasahi dalam larutan gliserin 50% atau larutan natrium hidroksida 1%. Mengikis dilakukan dari kawasan lipatan perianal. Kemudian bahan yang dihasilkan dipindahkan ke slaid kaca dan dihantar ke makmal.

Rajah. 6. Spatula pakai kaca untuk manipulasi mengikis untuk enterobiasis.

Rajah. 7. Pinworm telur di bawah mikroskop.

Smear Enterobiasis

Smear untuk enterobiasis digunakan untuk mengesan telur cacing kremi. Untuk mengambil bahan, kapas digunakan dibasahi dengan gliserin, air suling atau garam. Seterusnya, kapas boleh dipegang beberapa kali di sekitar dubur dan direndam dalam bekas untuk dihantar ke makmal.

Rajah. 8. Pemburukan untuk enterobiasis pada kanak-kanak dan orang dewasa dilakukan dengan menggunakan kapas.

Analisis tinja untuk enterobiasis bagaimana mengambil anak

Ujian apa untuk enterobiasis (cacing kremi) diambil pada kanak-kanak?

Kanak-kanak usia prasekolah dan sekolah rendah berisiko dijangkiti enterobiasis. Kegiatan sosial yang tinggi, kepatuhan terhadap peraturan kebersihan, keinginan bayi untuk belajar dunia "secukup rasa" menyumbang kepada penyebaran helminthiasis jenis ini. Sekiranya kanak-kanak menunjukkan tanda-tanda cacing kremi di dalam badan, satu-satunya cara untuk mengesahkan atau menolak diagnosis adalah kajian makmal. Pada masa ini, untuk mengenal pasti kehadiran cacing, pengikisan diambil dari anak untuk dianalisis.

Analisis tinja yang diterima secara umum untuk enterobiasis cenderung untuk mengesan cacing dan telurnya. Ini disebabkan oleh fakta bahawa cacing spesies ini tidak hidup di dalam usus, tetapi di perut. Hanya pada masa pembiakan, betina merangkak keluar melalui rektum untuk bertelur di kawasan sekitar dubur. Sekiranya kanak-kanak mengosongkan usus pada waktu pagi, telur dan cacing kremi di dalam tinja anak dapat dijumpai, maka dapat dipahami bahawa dia telah dijangkiti.

Apabila mengikis diresepkan untuk enterobiasis pada kanak-kanak?

Kerana kelazimannya yang tinggi, mengikis enterobiasis pada kanak-kanak tidak hanya diambil ketika bayi mempunyai gejala tertentu. Sekiranya dia pergi ke tadika atau sekolah, dia merancang perjalanan ke kem kesihatan, analisis untuk telur cacing kruk adalah prosedur wajib. Kesimpulan makmal diperlukan bukan hanya ketika anak memasuki tadika atau sekolah, tetapi juga untuk mengunjungi kolam renang, bahagian sukan, dll..

Jenis analisis ini, walaupun mempunyai kekhususan, termasuk dalam kumpulan pemeriksaan perubatan wajib yang paling biasa. Ini disebabkan oleh keperluan untuk menyerahkannya:

  1. Untuk kemasukan bayi ke prasekolah atau institusi pendidikan
  2. Sekiranya perlu, rawatan pesakit dalam
  3. Untuk pendaftaran baucar sanatorium atau resort
  4. Berenang di bahagian kolam renang atau sukan

Mereka melakukan pengikisan dan mendiagnosis enterobiasis pada anak-anak, bukan hanya untuk pencegahan atau mendapatkan sijil, tetapi juga dalam kes-kes di mana terdapat tanda-tanda jangkitan tubuh dengan cacing. Yang paling jelas adalah seperti berikut:

  • penampilan gatal-gatal di dubur atau alat kelamin;
  • cacing kremi diperhatikan dengan jelas pada tinja bayi (foto);
  • kemerahan kulit dan sensasi terbakar di perineum;
  • gangguan usus;
  • kanak-kanak itu sering menyentuh alat kelaminnya;
  • tingkah laku murung dan peningkatan aktiviti sebelum tidur;
  • bayi mengadu sakit perut.

Cara diuji untuk enterobiasis untuk kanak-kanak?

Sampel untuk penyelidikan pencerobohan helminthik, bergantung pada usia, diambil dengan beberapa kaedah. Sudah tentu, kaedah yang paling selesa adalah mengumpulkan bahan untuk analisis di rumah. Satu-satunya syarat adalah bahawa sampel mesti dihantar ke makmal selewat-lewatnya 2 jam kemudian. Ambil mengikis enterobiasis pada kanak-kanak:

  • menggunakan pita lutsinar biasa;
  • menggunakan sapu kapas kebersihan.

Algoritma pengambilan gosokan untuk enterobiasis pada kanak-kanak menggunakan pita pelekat adalah seperti berikut (lihat foto):

  • pita alat tulis lutsinar diambil (lebar pita hingga 2 cm);
  • benda kerja dengan panjang kira-kira 6 cm dipotong;
  • dengan bahagian yang melekit, bahagian itu ditekan pada kulit di dubur;
  • setelah melakukan manipulasi ini beberapa kali, tempelkan pita scotch pada sekeping kaca atau piring uji.

Untuk membuat smear untuk enterobiasis pada anak-anak yang menggunakan swab kapas, anda harus menggunakan teknik berikut (lihat foto):

  • tongkat kebersihan standard dengan satu hujung dicelupkan ke salap vaseline atau gliserin untuk sedikit melembapkan kain kapas;
  • pada kanak-kanak yang diperiksa, punggungnya dipisahkan dengan lembut, dan dengan hujung kapas yang dibasahi, mereka dilingkari di sepanjang lipatan dan permukaan kulit di dubur - smear dibuat;
  • tongkat dengan smear diletakkan di dalam balang kaca bersih atau tabung uji khas, ditutup rapat dengan penutup.

Hasil ujian pinworm pada kanak-kanak

Selalunya, untuk memahami jika kanak-kanak mempunyai cacing, mereka menganalisis bukan sahaja sekerap dari kawasan dubur, tetapi juga air kencing diperiksa. Yang terakhir ini disebabkan oleh fakta bahawa cacing kremi dalam air kencing anak mungkin muncul sebagai akibat jangkitan pada telur parasit genital dan saluran kencing ini. Ramai ibu bapa ingin mengetahui berapa hari analisis enterobiasis pada anak dilakukan. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, selewat-lewatnya satu hari kemudian, makmal mengeluarkan keputusan ujian. Oleh kerana kehadiran cacing tidak selalu dapat ditentukan oleh hasil analisis pertama kerana keunikan kitaran hidupnya, disyorkan untuk mengumpulkan sampel sekurang-kurangnya tiga kali selama beberapa hari. Ini benar terutamanya apabila kanak-kanak mempunyai tanda-tanda enterobiasis.

Di mana untuk diuji untuk enterobiasis untuk kanak-kanak, bagaimana mempersiapkannya?

Kualiti terbaik untuk mengambil sampel untuk analisis enterobiasis adalah mungkin di hospital, hospital atau makmal poliklinik. Dengan bantuan pakar, prosedur ini dilakukan dengan segera, dan sampel tinja dan air kencing yang diperoleh dihantar untuk penyelidikan tanpa penangguhan. Tetapi kerana bagi banyak orang, analisis untuk cacing kremi pada anak di klinik menyebabkan ketidakselesaan psikologi, ibu bapa melakukannya sendiri di rumah. Agar teknik mengikis enterobiasis pada kanak-kanak, yang dilakukan di rumah, betul, perlu mengikuti peraturan berikut:

  • prosedur kebersihan tidak dapat dilakukan sebelum mengambil sampel untuk analisis;
  • prosedur tidak menyakitkan;
  • smear mesti dilakukan pada awal pagi;
  • jika ibu bapa tahu seperti apa cacing kremi pada najis anak, maka jika mereka menemukannya setelah buang air besar, mereka juga boleh mengambil sampel ini.

Perlu diingat bahawa hanya berdasarkan ujian yang dilalui dapat ditentukan cara rawatan yang betul, yang dijamin dapat membantu menghilangkan cacing kremi.

Bagaimana penyakit enterobiasis berlaku pada kanak-kanak dan mengapa mengikis diresepkan untuk daun telur

Tidak semua orang mempunyai idea mengapa enterobiasis berkembang, bagaimana mengambil analisis untuk kehadiran telur pinworm dan merawat patologi ini. Enterobiasis merujuk kepada penyakit berjangkit yang disebabkan oleh cacing. Patologi ini berkembang terutamanya pada masa kanak-kanak dengan ketidakpatuhan terhadap peraturan kebersihan diri. Apakah sebab, gejala dan rawatan penyakit ini?

Ciri khas penyakit ini

Helminthiases adalah sekumpulan besar penyakit yang disebabkan oleh cacing parasit (helminths). Pada manusia, penyakit disebabkan oleh lebih daripada 400 jenis helminths. Salah satu yang paling biasa adalah enterobiasis. Semua helminths dibahagikan kepada bulat, rata (flukes) dan pita. Ejen penyebab enterobiasis (cacing kremi) merujuk kepada cacing gelang. Terdapat juga biohelminths dan geohelminths. Biohelminths berkembang dengan kehadiran wajib perantara. Untuk menyelesaikan kitaran pengembangan geohelminths, diperlukan agar mereka memasuki air atau tanah..

Enterobiasis adalah wakil kumpulan nematodosis. Penyakit ini berlaku terutamanya pada kanak-kanak kecil, dan juga pada individu yang mengabaikan produk kebersihan diri. Pada kanak-kanak, bahagian enterobiasis adalah 91% daripada semua penyakit helminthik. Ascariasis berada di tempat kedua dari segi kekerapan pengesanan. Kumpulan risiko termasuk kanak-kanak prasekolah, sekolah rendah dan menengah (dari 5 hingga 14 tahun). Menurut statistik, setiap anak kelima usia prasekolah dijangkiti cacing kremi. Di kalangan pelajar sekolah, kadar kejadian lebih tinggi. Selalunya, cacing kremi dikesan pada pelajar.

Apa itu cacing kremi

Ejen penyebab enterobiasis adalah cacing kremi (Enterobius vermicularis). Parasit ini mempunyai sifat berikut:

  • saiz kecil (sehingga 1 cm);
  • badan runcing bujur;
  • berbentuk gelendong;
  • hidup terutamanya di usus kecil dan besar;
  • betina mati setelah bertelur.

Betina jauh lebih besar daripada lelaki. Betina mencapai 1 cm, dan lelaki 0,3-0,5 cm. Habitat kegemaran parasit adalah cecum. Cacing kremi sering dijumpai di lampiran. Terdapat versi bahawa pinworms menyumbang kepada perkembangan apendisitis akut. Pinworms mampu melakukan pergerakan aktif. Semasa tidur malam, ketika sfinkter rektum santai, pinworms merangkak keluar.

Betina betina bertelur di kulit sekitar dubur. Selepas beberapa jam, telur menjadi berjangkit. Setelah bertelur, betina mati. Memelihara populasi memerlukan kemasukan telur melalui mulut ke dalam perut dan usus manusia. Perkembangan larva dari telur berlaku pada suhu yang hampir dengan suhu tubuh manusia.

Mekanisme jangkitan manusia

Kanak-kanak dan orang dewasa yang sakit adalah sumber jangkitan. Mekanisme utama jangkitan adalah fecal-oral. Jangkitan berlaku semasa telur ditelan, yang mengandungi larva helminth. Peletakan telur oleh betina disertai dengan gatal yang sengit. Orang itu menyisir kawasan perianal. Dalam kes ini, telur jatuh di tangan dan di bawah kuku. Telur dapat disimpan di bawah kuku untuk waktu yang lama kerana keadaan yang baik. Ramai kanak-kanak menggigit kuku dan memasukkan jari ke dalam mulut. Ini mendorong masuknya telur ke dalam perut dan usus..

Telur boleh dibawa ke seluruh rumah. Mereka mendapatkan tempat tidur, seluar dalam pesakit, mainan dan pinggan mangkuk. Telur udara boleh merebak. Telur boleh dibawa oleh pelbagai serangga (lalat, lipas). Jalan utama jangkitan manusia adalah makanan dan isi rumah. Tangan yang tercemar adalah penyumbang utama penghantaran. Faktor kecenderungan untuk perkembangan penyakit ini merangkumi ketidakpatuhan terhadap peraturan kebersihan diri (perubahan tempat tidur dan seluar dalam yang jarang berlaku, kemahiran kebersihan yang tidak mencukupi, terlalu banyak kumpulan).

Enterobiasis mempengaruhi kanak-kanak yang teratur yang bersekolah di tadika dan sekolah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa penyakit ini ditularkan melalui kontak. Enterobiasis merujuk kepada kontak helminthiasis. Ini bermaksud bahawa telur parasit dapat disebarkan dari orang yang sakit kepada orang yang sihat dengan berjabat tangan, hanya dengan menggunakan mainan. Selalunya guru di institusi pendidikan kanak-kanak dijangkiti. Kejadian tersebut sering berlaku secara sporadis, tetapi wabak enterobiasis kecil sering diperhatikan.

Tanda-tanda patologi

Penyakit ini tidak menimbulkan bahaya besar bagi pesakit. Walaupun begitu, ini memburukkan keadaan umum orang yang sakit. Larva dan orang dewasa mensintesis enzim khas dan bahan aktif secara biologi yang menyumbang kepada perkembangan reaksi keradangan. Dengan enterobiasis, sistem pelengkap diaktifkan, pelepasan prostaglandin diperhatikan. Orang dewasa mencederakan mukosa usus. Semakin banyak bilangan cacing kremi, semakin jelas gejala penyakit ini..

Dengan bantuan hujung yang tajam, cacing kremi dilekatkan pada dinding usus, mencederakannya. Beberapa ratus bahkan ribuan parasit boleh hadir dalam usus pada masa yang sama. Helminths menjengkelkan reseptor membran mukus, yang ditunjukkan oleh pelanggaran peristalsis usus dan najis. Fungsi rembesan perut dan usus juga terganggu. Gastroduodenitis dan enteritis berkembang.

Dengan enterobiasis, semasa memeriksa mukosa usus pesakit, hakisan, granuloma, infiltrat, kemerahan dan pembengkakan membran mukus sering dijumpai. Pinworms membantu mengurangkan imuniti. Terhadap latar belakang penyakit ini, kesan banyak vaksin dapat dikurangkan. Bahan buangan cacing kremi menyebabkan reaksi alahan. Gatal yang teruk dan calar yang berterusan pada kulit boleh menyebabkan dermatitis. Pada kanak-kanak, kerja sistem saraf sering terganggu. Kanak-kanak yang sakit mungkin ketinggalan berbanding rakan sebayanya.

Manifestasi klinikal penyakit ini

Enterobiasis tidak disedari. Dengan patologi ini, gejala berikut dapat diperhatikan:

  • gatal-gatal di kawasan dubur pada waktu malam;
  • sakit perut bawah;
  • pelanggaran najis oleh jenis cirit-birit;
  • inkontinensia kencing;
  • pengisaran gigi berkala;
  • gangguan tidur;
  • kembung;
  • loya;
  • muntah;
  • tenesmus;
  • mudah marah;
  • ketidakupayaan mood;
  • penurunan ingatan dan perhatian;
  • sakit kepala;
  • penurunan prestasi sekolah.

Cacing kremi boleh menyebabkan keterbelakangan mental dan mental pada kanak-kanak. Enterobiasis sering disertai dengan penurunan berat badan. Ini disebabkan oleh pelanggaran penyerapan dan asimilasi nutrien oleh tubuh. Penurunan imuniti adalah sebab kanak-kanak dengan enterobiasis lebih cenderung menderita penyakit virus dan bakteria. Manifestasi alergi penyakit ini termasuk adanya gejala asma bronkial, perkembangan dermatitis alergi, konjungtivitis.

Pada kanak-kanak perempuan, helminths boleh menyebabkan keradangan pada vulva dan vagina. Ini berlaku apabila parasit merangkak ke saluran kemaluan. Ini adalah bagaimana vulvitis dan vulvovaginitis berkembang. Enterobiasis boleh menyebabkan komplikasi serius. Ini termasuk yang berikut:

  • kekalahan lampiran;
  • ekzema;
  • sfinkteritis;
  • endometritis;
  • pyoderma;
  • sistitis;
  • uretritis;
  • proctitis;
  • paraproctitis.

Langkah-langkah diagnostik

Untuk mengesahkan enterobiasis, pesakit mesti lulus ujian. Kajian berikut diperlukan:

  • analisis umum darah dan air kencing;
  • mengikis dari kawasan perianal;
  • pemeriksaan tinja untuk daun telur.

Sekiranya perlu, kajian instrumental dijalankan. Anda mungkin perlu berjumpa pakar alahan, pakar penyakit berjangkit, pakar sakit puan. Kaedah utama untuk mengesan telur pinworm adalah mengikis. Analisis tinja kurang bermaklumat, kerana telur sering tidak ada dalam tinja. Tidak semua orang tahu bagaimana untuk diuji untuk enterobiasis.

Pengikisan dilakukan dengan tiga cara: menggunakan pita pelekat, spatula kaca dan kapas. Sebelum itu, mengikis digunakan dengan kapas dengan gliserin. Prosedur boleh dilakukan di klinik atau di rumah. Tidak diperlukan latihan khas untuk ini. Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  • lakukan mengikis pada waktu pagi;
  • jangan basuh atau mandi sebelum prosedur;
  • jangan mengosongkan usus.

Teknologi pengambilan bahan

Kaedah mengikis yang paling banyak digunakan dengan pita pelekat. Untuk melakukan ini, anda mesti mempunyai sekeping pita perkeranian yang telus selebar tidak lebih dari 2 cm. Panjang pita hendaklah sekitar 4-6 cm. Pita boleh dilekatkan pada tongkat. Selepas itu, pita mesti dikeluarkan dan dilekatkan pada kaca rata. Di hospital, terdapat gelas siap pakai dengan pita pelekat.

Pita mesti sesuai dengan kaca. Tidak boleh ada gelembung. Gelas itu harus dibawa ke makmal. Untuk mengelakkan telur jatuh di tangan anda, anda perlu menggunakan sarung tangan. Selepas prosedur, mereka dibuang. Pastikan anda mencuci tangan. Bahan tersebut boleh dikumpulkan dalam bekas plastik khas. Sebatang tongkat dilekatkan pada bekas, dengan mana pengikisan dilakukan. Doktor tahu cara menderma bahan dengan tongkat. Untuk melakukan ini, anda perlu memakai sarung tangan dan mengeluarkan kain kapas dari tabung uji (bekas).

Selepas itu, anda perlu menyebarkan punggung dan mengelap kawasan di sekitar dubur dengan tongkat. Tanpa menyentuh apa-apa dengan tongkat, anda perlu meletakkannya di dalam bekas. Analisis enterobiasis untuk kanak-kanak harus dilakukan pada hari pengambilan sampel. Pengumpulan bahan boleh dilakukan oleh saudara-mara pesakit (ibu bapa), pegawai perubatan terlatih atau orang sakit sendiri. Untuk analisis najis, anda perlu mengumpulkan najis di dalam bekas yang bersih dan kering, kemudian ambil sedikit najis dan letakkan di dalam balang. Lebih baik membeli bekas steril dengan sudu di farmasi.

Langkah-langkah penyembuhan dan pencegahan

Sekiranya ujian untuk enterobiasis positif, bagaimana menyembuhkan pesakit? Rawatan pesakit dengan enterobiasis melibatkan penggunaan ubat-ubatan, kebersihan diri, tindakan pembasmian kuman. Ubat antiparasit berikut digunakan:

Semasa menetapkan ubat, doktor mesti mengambil kira usia pesakit. Vermox dan Mebendazole dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah umur 2 tahun dan pada wanita hamil. Ubat tidak boleh diambil untuk kolitis ulseratif, penyakit Crohn, kegagalan hati dan intoleransi terhadap komponen ubat.

Untuk kanak-kanak pada waktu malam, disarankan memasukkan tampon yang dibasahi dengan minyak vaseline ke dalam dubur. Pemeriksaan dan rawatan semua kenalan diperlukan. Perkara ini berlaku terutamanya bagi orang yang tinggal bersama pesakit. Semasa rawatan, anda harus mandi atau mencuci setiap hari, sering menukar seluar dalam anda, memotong kuku. Memantau keberkesanan rawatan adalah wajib. Kajian tiga sedang dijalankan.

Untuk mencegah jangkitan semula, panduan berikut harus diikuti:

  • potong kuku anda dengan kerap;
  • basuh tangan dengan sabun antibakteria selepas menggunakan tandas dan sebelum makan;
  • ajar anak-anak anda kemahiran kebersihan diri;
  • jangan menggigit kuku atau meletakkan tangan di mulut;
  • melarang kanak-kanak itu mengambil mainan di dalam mulut;
  • memakai seluar dalam yang ketat semasa rawatan;
  • tukar seluar dalam anda dengan kerap;
  • basuh pakaian di mesin basuh pada suhu tinggi;
  • seterika linen kering dengan seterika;
  • membasmi kuman premis secara berkala;
  • merawat mainan kanak-kanak dengan pembasmi kuman;
  • pembersihan basah secara berkala.

Sekiranya pesakit bekerja di tempat katering awam, dia harus digantung atau dipindahkan ke pekerjaan lain semasa rawatan. Di tadika, anda harus mematuhi peraturan kebersihan dan kebersihan, mengendalikan periuk. Untuk mengesan telur pinworm, perlu mengikis dari zon perianal.

Kajian tinja untuk enterobiasis

Analisis najis dianggap sebagai salah satu kajian paling asas mengenai keadaan sistem pencernaan manusia. Dialah yang dapat menunjukkan kehadiran hampir semua jenis helminths dalam usus manusia. Dalam beberapa kes, dari analisis tinja adalah diagnosis enterobiasis - penyakit yang disebabkan oleh cacing bulat dari kelas nematoda, atau cacing kremi.

Sekiranya anda mengesyaki enterobiasis, dua jenis kajian dijalankan:

  1. Analisis tinja untuk enterobiasis, memungkinkan untuk mengesan parasit orang dewasa.
  2. Sapu atau gosok untuk pemeriksaan mikroskopik telur cacing kremi.

Analisis tinja untuk enterobiasis jarang dapat menunjukkan kehadiran telur di dalamnya. Kes mencari telur agak jarang berlaku, kerana kitaran hidup cacing kremi tidak melibatkan meletakkan di dalam tubuh manusia. Seorang wanita yang matang secara seksual memerlukan oksigen untuk menjalankan proses bertelur. Oleh itu, dia terpaksa datang ke permukaan melalui dubur, dan hanya setelah itu bertelur di lipatan perianal.

Tetapi dalam tinja, anda kadang-kadang dapat menemui cacing kremi dewasa. Apabila dikesan, parasit dimasukkan ke dalam larutan alkohol 75%, setelah itu ia menjalani ujian makmal. Tetapi peratusan pengesanan helminths dapat diabaikan, dan berjumlah tidak lebih dari 5% dari jumlah ujian yang dilakukan pada daun telur.

Walaupun begitu, tinja untuk kajian mengenai enterobiasis mesti disumbangkan kepada orang dewasa dan kanak-kanak. Dan tidak hanya dengan kecurigaan penyakit ini, tinja dikumpulkan. Analisis tinja untuk helminths diambil:

  • semasa melamar pekerjaan yang berkaitan dengan katering dan makanan;
  • untuk melawat kolam;
  • sebelum dimasukkan ke hospital;
  • semasa melawat kompleks pusat kesihatan;
  • semasa kanak-kanak memasuki institusi pendidikan prasekolah dan sekolah.

Untuk mengesahkan diagnosis kerosakan pada tubuh dengan cacing kremi, tambahkan juga calar atau smear dari kawasan sekitar dubur.

Analisis tinja untuk enterobiasis boleh diserahkan di klinik daerah, atau anda boleh mengumpulkannya di rumah. Untuk ini, bekas khas plastik dibeli, dilengkapi dengan sudu pengukur atau pensampelan khas, dengan jumlah kira-kira 5.0 g.

Semasa menerima rujukan untuk ujian, borang dilampirkan di dalamnya, di mana pesakit menetapkan nama terakhir, alamat, tarikh dan masa pengumpulan tinja, kata pakar penyakit berjangkit pusat diagnostik klinikal Moscow MEDSI di Belorusskaya, doktor kanak-kanak Maria Alekseevna Serova.

Tiga sampel diambil dari tinja dengan sudu sampel - pada awal, bahagian tengah dan dari hujung saluran keluar tinja, dibungkus dalam bekas, ditutup dengan penutup dan diserahkan untuk penyelidikan makmal.

Di rumah, najis dapat dikumpulkan dalam botol kaca dengan leher lebar dan penutup yang ketat, kerana tubuh manusia tidak dapat membuang air besar pada waktu yang ditentukan atau ditentukan. Analisis yang diambil boleh disimpan di dalam peti sejuk dengan meletakkannya di rak bawah, tetapi tidak lebih dari sehari.

Untuk mengesahkan atau membantah kehadiran cacing kremi dalam tubuh manusia, bersamaan dengan analisis tinja, perlu dilakukan pengikisan atau pemburukan. Jenis analisis ini diambil secara eksklusif untuk mendiagnosis enterobiasis. Helminths lain tidak dapat dikesan dengan analisis smear atau mengikis. Mereka dapat dikesan hanya jika anda menyumbangkan tinja untuk analisis kerana disyaki terkena jenis helminths lain - ascaris, lamblia, cacing pita.

Untuk enterobiasis, norma indikasi bukanlah kehadiran telur pinworm di dalam pengikisan.

Peraturan untuk mengumpulkan najis untuk dianalisis

Koleksi dilakukan pada waktu pagi, sebaik sahaja orang itu bangun. Sehari sebelumnya, tidak digalakkan mencuci diri sebelum tidur. Juga tidak digalakkan mengambil prosedur air pada waktu pagi, sebelum buang air besar..

Bekas tidak perlu diisi dengan jumlah keseluruhan najis, atau sebanyak mungkin. Untuk ini, sudu pengukur dilekatkan pada bekas khas. Dia mengambil tinja, yang isinya tidak lebih dari 20 gram. Penting bahawa pagar dibuat dari tiga titik - permulaan, tengah dan akhir.

Sebaiknya serahkan bekas yang dimeteraikan ke makmal biokimia pada hari yang sama. Pemeriksaan najis dilakukan tidak lebih dari satu hari, dan keesokan harinya hasilnya diberikan.

Mengikis atau melecet dari lipatan perianal dianggap sebagai petunjuk utama kerosakan cacing kremi pada tubuh manusia. Tidak perlu menderma darah untuk disyaki enterobiasis, kerana analisis seperti itu tidak ada.

Sebagai kesimpulan, perlu diperhatikan bahawa petunjuk yang paling tepat mengenai kehadiran cacing kremi dalam tubuh manusia adalah pemeriksaan tiga kali dengan kaedah mengikis, yang dilakukan setiap pagi. Selang yang diterima dianggap dua hari antara mengikis. Berapa banyak kes bentuk enterobiasis terpendam yang menunjukkan tinjauan seperti itu! Hasil ini menunjukkan penyakit ini di lebih daripada 90% kes jangkitan cacing.

Pengarang Voitenko A.

Pembaca kami mengesyorkan! Untuk pencegahan dan rawatan jangkitan parasit, pembaca kami menasihati ubat parasit Bactefort. Ini terdiri secara eksklusif dari tanaman ubat yang dikumpulkan di tempat yang bersih secara ekologi, yang sangat berkesan membersihkan tubuh dari parasit, serta menyembuhkan dan melindungi tubuh secara keseluruhan. Pendapat doktor. "

Berapa banyak analisis yang dijalankan pada enterobiasis

Salah satu jangkitan yang paling biasa dengan cacing (helminths) adalah enterobiasis. Penyakit ini menular secara eksklusif dari manusia, haiwan bukan pembawa. Cacing kremi memasuki badan melalui laluan oral (melalui rongga mulut). Selalunya penyakit seperti ini didiagnosis pada kanak-kanak yang menghadiri taman asuhan kanak-kanak, tadika, kolam renang.

Mengapa anda memerlukan sijil untuk enterobiasis dan daun telur

Sebelum anda mengetahui seberapa banyak analisis berfungsi pada enterobiasis, anda harus membiasakan diri dengan sebab utama untuk menyampaikan bahan tersebut. Prasyarat utama untuk mendapatkan sijil kesihatan:

  • pembedahan atau rawatan hospital yang dirancang;
  • pembentukan rekod perubatan untuk anak kecil;
  • semasa mendaftar orang dewasa untuk bekerja, dan anak-anak sebelum pergi ke kem musim panas, ketika memasuki tadika, sekolah, mendaftar untuk kolam;
  • kecurigaan terhadap penyakit.

Berapa lama analisis untuk enterobiasis

Terdapat dua cara melakukan ujian untuk mengesan cacing (oviducts): pemeriksaan tinja dan mengikis dari lipatan dubur. Ada baiknya untuk mengetahui terlebih dahulu kapan jangka masa tersebut akan habis, berapa banyak analisis yang dilakukan terhadap enterobiasis. Bagaimanapun, anda mungkin tidak mempunyai masa untuk mengumpulkan hasil dari makmal perubatan. Berikut adalah penerangan ringkas mengenai kaedah pensampelan bahan semasa mendiagnosis cacing pada manusia.

Berapa banyak analisis tinja yang sah untuk enterobiasis

Selalunya, semasa mendaftarkan anak di sanatorium, kolam renang, taman asuhan kanak-kanak, keputusan ujian kotoran (coprogram) dan pendapat doktor diperlukan. Prosedur ini diperlukan untuk mengenal pasti telur cacing kremi atau cacing gelang (ascariasis), kista lamblia dan jenis helminths lain. Anda perlu segera bertanya kepada doktor berapa banyak sijil ke tadika atau sekolah yang sah, sehingga pemeriksaan tidak sia-sia. Jangka hayat dokumen sedemikian sangat terhad..

Kotoran pagi harus dikumpulkan sebelum mengunjungi makmal. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, maka bahan yang dikumpulkan dibiarkan disimpan di pintu peti sejuk tidak lebih dari satu hari. Sekiranya syarat tidak dipenuhi, hasilnya tidak akan berlaku. Tinja dikumpulkan dalam bekas plastik khas atau balang kaca dengan penutup. Berapakah ujian enterobiasis berlaku untuk taman? Sijil ini sah selama 10 hari.

Berapa banyak mengikis berlaku untuk enterobiasis pada kanak-kanak dan orang dewasa

Teknik seperti mengikis perianal hanya digunakan untuk mendiagnosis penyakit tertentu. Ujian dilakukan pada waktu pagi, sebelum prosedur kebersihan. Smear untuk enterobiasis dilakukan menggunakan pita pelekat atau kain kapas yang dibasahi. Manipulasi ini tidak menyebabkan sensasi yang menyakitkan. Pengumpulan bahan boleh dilakukan secara bebas, di rumah.

Istilah untuk mengikis tidak boleh melebihi 2 jam, jika tidak, hasil kajian mungkin salah. Hasilnya dapat diperoleh dalam sehari setelah penghantaran bahan. Untuk petunjuk yang tepat, disarankan untuk melakukan langkah di atas beberapa kali dengan rehat empat hari. Sijil enterobiasis untuk kolam renang, tadika, taman asuhan kanak-kanak adalah sah selama 10 hari.

Video: bagaimana menjalani ujian helminthiasis

Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa parasit telah menetap di dalam badan, maka lebih baik segera mengetahui semua nuansa prosedur penting tersebut. Berikut adalah beberapa video dengan maklumat yang sangat berguna. Setelah menonton video, anda dapat belajar bagaimana mengumpulkan bahan untuk tinjauan dengan cekap, tindakan dan syarat apa yang harus dilakukan.

Cara melakukan analisis untuk enterobiasis dan telur cacing?

Salah satu item dalam senarai pemeriksaan wajib pakar, diagnostik perkakasan dan ujian makmal adalah "analisis tinja untuk telur cacing dan mengikis enterobiasis." Memandangkan fakta bahawa item ini biasanya dikeluarkan dari awal senarai, sikap pesakit dewasa dan ibu bapa kanak-kanak yang diperiksa terhadapnya sering sangat biasa-biasa saja. Pada masa yang sama, prevalensi penyakit parasit sangat luas. Dan akibat yang boleh ditimbulkannya cukup serius.

Penyebaran parasit usus

Kira-kira lima puluh (daripada 287) pelbagai helminths tersebar luas pada manusia. Yang paling biasa adalah cacing gelang dan cacing kremi. Kelaziman mereka di kalangan populasi kanak-kanak boleh mencapai 60-70%. Pada orang dewasa, mereka dijumpai tidak lebih kerap daripada setiap pesakit kesepuluh yang diperiksa..

Statistik tersebut dijelaskan oleh penularan patogen dalam bentuk telur cacing matang (invasif). Pada masa yang sama, analisis utama untuk enterobiasis dan telur cacing menunjukkan hanya sekitar seperempat dari semua kes jangkitan. Telur disebarkan melalui fecal-oral, makanan (melalui makanan dan air) dan kaedah kontak.

Tujuan pencegahan penyelidikan

Seperti kaedah diagnostik lain, penentuan jangkitan pada helminths mempunyai indikasi tersendiri. Analisis untuk enterobiasis dan telur cacing dilakukan semasa pemeriksaan rutin kanak-kanak yang tidak bersekolah di institusi prasekolah. Kajian ini ditetapkan semasa mendaftarkan anak di tadika, sekolah, sebelum perjalanan ke kem kesihatan kanak-kanak dan sanatorium.

Untuk mengesan jangkitan, ujian ditetapkan untuk orang dewasa. Pekerja makanan juga dianalisis secara berkala. Mengikis enterobiasis dan telur cacing termasuk dalam rancangan pemeriksaan wajib bagi pekerja institusi prasekolah. Rawat inap yang dirancang, pendaftaran kad spa dan pekerjaan di industri tertentu juga tidak akan dilakukan tanpa kajian ini..

"7" dan 15 sebab mencurigakan

Analisis untuk enterobiasis dan telur cacing mesti dilakukan sekiranya terdapat gabungan tujuh gejala yang disenaraikan di bawah. Sekiranya lima belas mata dikenal pasti, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan.

21 soalan dengan jawapan ya atau tidak:

  1. Terdapat gatal dubur yang bersifat sekejap-sekejap atau berterusan?
  2. Ruam kulit muncul?
  3. Terdapat manifestasi alahan lain (hidung berair, batuk, mata berair)?
  4. Terganggu secara berkala oleh loya atau muntah, tidak dikaitkan dengan ketidaktepatan dalam pemakanan?
  5. Rasa pahit berterusan di mulut?
  6. Terdapat kembung, pelanggaran najis yang tidak masuk akal?
  7. Terdapat sakit perut yang hilang dengan sendirinya?
  8. Kekuningan berkala kulit ditentukan?
  9. Kelenjar getah bening yang diperbesar dijumpai?
  10. Terdapat kenaikan suhu badan yang tidak jelas secara berkala?
  11. Sakit kepala atau pening yang kerap?
  12. Gangguan tidur (dangkal, insomnia, dengan mimpi buruk)?
  13. Berdengkur atau mengisar gigi dalam mimpi?
  14. Terdapat kehilangan prestasi, kelemahan umum dan keletihan cepat, keletihan kronik?
  15. Otot atau sendi mula sakit tanpa sebab yang jelas, yang lebih ketara ketika berehat?
  16. Bengkak kaki?
  17. Penurunan atau peningkatan selera makan? Pada masa yang sama, terdapat penurunan berat badan?
  18. Lebih suka daging panggang rendah ("dengan darah"), seperti daging asap, ikan kering, sushi?
  19. Selalunya makan sayur "dari kebun" atau buah-buahan, herba yang tidak dicuci?
  20. Sebilangan ahli keluarga bekerja di tadika, sekolah berasrama penuh, institusi jagaan kanak-kanak lain, atau ada anak prasekolah dalam keluarga?
  21. Anda bekerja "di tanah", ada mamalia dan binatang peliharaan?

Harus diingat bahawa ujian ini bersifat indikasi, dan kepentingan klinikalnya dapat dibenarkan hanya dengan berunding dengan doktor dan diagnostik makmal..

Kebolehpercayaan ujian makmal

Dengan kelaziman yang sangat meluas dan infektiviti yang tinggi, helminthiases menimbulkan kesulitan tertentu untuk diagnostik makmal. Faktanya ialah penyakit ini dapat dikesan dengan pasti hanya dengan mencari telur cacing dalam bahan ujian. Dan, walaupun analisis untuk enterobiasis dan telur cacing itu sendiri tidak akan memerlukan lebih dari satu hari kerja, atau lebih tepatnya beberapa jam, parasit hanya terdapat pada sepertiga kes pada pembawa yang dikenal pasti secara klinikal. Oleh itu, untuk penolakan helminthiasis yang tepat, analisis harus diulang beberapa kali dengan selang waktu dua hingga tiga hari..

Penyediaan pesakit dan pengumpulan bahan

Telur cacing terdapat dalam tinja. Oleh itu, untuk analisis ini perlu mengambil beberapa bahagian najis segar. Sebelum buang air besar, pundi kencing mesti dikosongkan untuk mengelakkan air kencing memasuki bahan. Sampel najis diambil dari pelbagai bahagian najis. Untuk kemudahan dan kesederhanaan mengambil bahan, anda boleh menggunakan bekas plastik khas yang dilengkapi dengan sudu yang terpasang di bahagian dalam penutup. Tidak diperlukan persiapan khas untuk penghantaran ujian ini dari pesakit.

Keadaannya agak berbeza sekiranya analisis untuk enterobiasis dijalankan. Cara mengambil analisis: penyediaan pesakit terdiri daripada ketiadaan rawatan (tandas) kawasan dubur segera sebelum mengambil bahan. Mengikis dilakukan, smear-imprint. Kajian ini dijalankan pada waktu pagi, jika boleh - sejurus selepas bangun tidur. Peralatan yang digunakan untuk analisis ini mestilah bersih, kering dan tidak bersentuhan dengan persekitaran luaran..

Mengikis untuk enterobiasis, analisis. Bagaimana bahan itu diambil?

Prinsip pengambilan bahan dengan mengikis dinamakan bersyarat. Secara semula jadi, tidak ada yang terik. Lebih tepat lagi, koleksi bahan disebut smear atau kesan, bergantung pada peralatan yang digunakan.

Semasa mengambil smear, digunakan tiub steril (kaca atau plastik) dengan swab kapas steril, yang dikeluarkan dari tiub sebelum mengambil smear. Tidak boleh menyentuh dengan tampon selain dubur. Setelah mengambil bahan tersebut, pelapik kapas diletakkan dengan teliti ke dalam tabung uji, dan yang terakhir ditutup secara hermetik.

Jejak itu dilakukan mengikut peraturan yang sama dengan smear. Perbezaannya adalah bahawa bukannya pelapik kapas, bahagian pelekat dari slaid khas bersentuhan dengan dubur. Untuk mengumpulkan bahan, jalur dikupas dengan teliti dan digunakan pada kawasan yang dikaji. Kemudian, tanpa menyentuh perkara lain, ia mesti dilekatkan di tempat asalnya. Slaid mesti diletakkan di dalam bekas yang kering dan bersih.

Dalam mana-mana keadaan, jika anda mengambil goresan sendiri, ia mesti dihantar ke makmal dalam masa setengah jam. Penyimpanan sementara bahan yang diambil dibenarkan pada suhu empat darjah di atas sifar pada skala Celsius selama tidak lebih dari lapan jam. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa kebolehpercayaan kajian menurun dengan ketara setiap jam setelah mengambil bahan tersebut..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda memerlukannya dengan segera?

Semasa menyusun dokumentasi perubatan (buku perubatan), kadang-kadang keadaan mungkin timbul ketika keperluan untuk melakukan analisis untuk enterobiasis disampaikan kepada pesakit sebagai fakta. Apa yang perlu dilakukan jika anda perlu segera melakukan analisis untuk enterobiasis? Bagaimana untuk diuji? Sangat ringkas. Dengan cara yang sama seperti yang dirancang, tetapi dengan penjelasan mengenai urgensi (selalunya anda dapat mengambil analisis tepat di makmal).

Garis masa analisis

Makmal memerlukan sedikit masa untuk melakukan penyelidikan seperti analisis telur, cacing dan analisis untuk enterobiasis. Syarat pengajian berbeza (bergantung kepada beban kerja makmal). Tetapi dalam kebanyakan kes, hasilnya diketahui dalam beberapa jam setelah menyerahkan bahan untuk penyelidikan. Kadang kala tindak balas mungkin diberikan pada hari perniagaan berikutnya.

Mengenai berapa banyak analisis untuk enterobiasis dilakukan, anda perlu mengetahui di makmal. Dalam kes ini, anda dapat merancang tindakan selanjutnya dengan jelas, terutama jika berkaitan dengan perjalanan atau pekerjaan yang akan datang..

"Kehidupan rak" analisis

Sebilangan besar ujian klinikal mempunyai jangka masa tindakan yang terhad. Ini juga berlaku untuk analisis helminths. Anda boleh mengetahui berapa banyak analisis untuk enterobiasis yang berlaku pada masa menghantar bahan tersebut ke makmal atau dari doktor yang menetapkan pemeriksaan. Mengikut piawaian yang diterima, kesahihan hasil penyelidikan terhad kepada sepuluh hari.

Ini sangat penting dalam pemeriksaan, tidak berkaitan dengan diagnosis penyakit. Mengetahui berapa banyak ujian enterobiasis yang sah, anda boleh merancang kajian ini bersama dengan ujian lain sehingga pada saat dokumen perubatan dikeluarkan, kedatangan di sanatorium atau hospitalisasi yang dirancang, mereka tidak akan tamat..

Helminthiasis, selain sensasi dan keadaan yang tidak menyenangkan, boleh menyebabkan penyakit yang cukup serius. Kehadiran ascaris, cacing kremi dan parasit usus lain menyebabkan alahan berterusan, mengganggu proses metabolik, dan memberi kesan negatif kepada mikroflora usus. Toksin yang dirembeskan oleh orang dewasa mempunyai kesan negatif terhadap imuniti, hematopoiesis, dan mempengaruhi sistem saraf. Helminths boleh mencetuskan pertumbuhan tumor. Semasa bergerak, mereka boleh menyebabkan kerosakan mekanikal pada dinding usus..

Walaupun meluas, mereka menimbulkan bahaya kesihatan yang sangat serius. Ini berlaku terutamanya bagi kumpulan risiko pertama - kanak-kanak kecil. Mengingat seberapa banyak analisis yang dilakukan untuk enterobiasis dan telur cacing, adalah mungkin untuk mengesyorkan pemeriksaan bayi secara berkala, ahli keluarga dengan anak kecil, pekerja industri makanan, pekerja prasekolah, dan pemilik haiwan kesayangan. Ini dapat mempengaruhi penyebaran parasit dengan ketara..

Enterobiasis pada orang dewasa dan kanak-kanak: gejala, analisis, pemeriksaan

Terakhir dikemas kini pada 21 Januari 2018 jam 03:41 PM

Masa membaca: 5 min

Kerosakan usus, serta proses cecum, apendiks, cacing kremi.

Semasa penghijrahan parasit, proses keradangan berlaku pada alat kelamin dan organ rongga perut, terdapat gangguan pada saluran pernafasan. Inilah yang dimaksudkan: penyakit enterobiasis.

Sebelum diuji untuk enterobiasis dan parasit lain, seseorang mungkin menemui cacing putih kecil di dalam tinja kanak-kanak atau anaknya sendiri.

Sebab lain untuk diuji untuk enterobiasis adalah gatal berterusan di dubur. Ini adalah tanda paling jelas mengenai kehadiran cacing di dalam badan..

Dengan pemeriksaan penuh untuk enterobiasis, analisis kadang-kadang harus diulang atau pada waktu pagi. Pada saat ini adalah mungkin untuk menentukan jumlah parasit dan jangka masa kitaran hidupnya di dalam seseorang..

Oleh itu, adalah perlu untuk mempersiapkan diri dengan baik untuk bagaimana mengumpulkan bahan untuk penyelidikan makmal dengan betul, untuk menyampaikan analisis untuk enterobiasis tepat pada masanya. Sebelum ini, adalah perlu untuk mengkaji secara terperinci apa itu pencerobohan helminthik ini..

Apa itu enterobiasis

Perkembangan bentuk lesi cacing akut yang biasa boleh membawa akibat. Pinworms sendiri tidak berbahaya dengan satu jangkitan, pengesanan tepat pada masanya dan langkah-langkah yang betul untuk memerangi mereka.

Ada kemungkinan serangan semula, jangkitan diri, atau peningkatan jumlah parasit di dalam badan kerana alasan lain. Inilah definisi: apa itu enterobiasis.

Dalam kes ini, terdapat kemerosotan kesihatan umum orang dewasa:

  1. sakit saluran gastrousus. Pembuangan najis dengan darah atau lendir;
  2. dermatitis;
  3. pemburukan apendisitis;
  4. ruam alahan pada organ luar genitouriner;
  5. gangguan sistem saraf pusat. Pening, migrain, kegelisahan;
  6. sakit di pusar, perut;
  7. keringkan batuk yang tidak masuk akal.

Yang paling berisiko adalah kanak-kanak kecil dan balita muda yang kemungkinan besar membawa dan dijangkiti parasit.

Tetapi imuniti yang lemah dan ketidakupayaannya untuk melawan mikroorganisma membawa kepada komplikasi dan akibat enterobiasis yang lebih teruk:

  • dysbiosis. Pelanggaran sebahagian atau keseluruhan mikroflora usus oleh cacing kremi;
  • inkontinensia kencing;
  • penyakit dermatologi. Disebabkan oleh reaksi alahan dari sistem imun ke sel asing. Ia menampakkan diri dalam bentuk dermatitis menangis, eksim;
  • apendisitis akut. Berlaku ketika orang dewasa mencapai cecum;
  • konjungtivitis. Lesi membran mukus mata;
  • kelewatan dengan kelewatan seterusnya dalam perkembangan mental, fizikal dan mental;
  • penyakit sistem pembiakan pada kanak-kanak perempuan. Proses keradangan di rahim, lampiran;
  • pelanggaran sistem pernafasan. Diperhatikan dalam bentuk asma bronkial, radang paru-paru, bronkitis.

Dalam kes ini, rayuan kepada pakar tidak dapat dielakkan. Semasa kajian awal kulit pesakit dan aduan gatal, seorang doktor yang berpengalaman akan mengesyaki kehadiran cacing kremi dan melakukan kajian awal untuk enterobiasis dengan memeriksa dubur dengan teliti mengenai kehadiran cacing..

Pemeriksaan seterusnya akan dilakukan di klinik, dan apa yang perlu dilakukan ujian enterobiasis, pakar juga akan memberitahu.

Mengikis enterobasis

Dalam penyakit ini, kaedah utama dan paling penting untuk mendapatkan data mengenai cacing kremi adalah mikroskopi pengikisan perianal. Analisis apa yang dapat menunjukkan kekurangan jenis tinjauan lain yang diketahui. Mari mulakan dengan fleksibiliti.

Pengikisan yang mudah dibawa untuk enterobiasis ditetapkan untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Satu peraturan, dalam kes ini, perlu diingat: perlu melakukan prosedur pada waktu pagi. Tidak kira di mana ia berlaku, di klinik atau di rumah.

Kami menawarkan arahan langkah demi langkah mengenai cara melakukan pengikisan untuk enterobiasis sendiri:

  1. sediakan swab kapas steril, sekeping pita pelekat kecil, tabung uji kaca kecil;
  2. jangan mandi atau pergi ke tandas sebelum prosedur;
  3. rendam sapu kapas dalam larutan gliserin dan tahan di dubur;
  4. pasangkan pita pada dubur dan angkat dengan teliti;
  5. letakkan bahan yang dikumpulkan ke dalam pinggan yang disediakan dan bawa ke makmal.

Sekiranya mengikis enterobiasis dilakukan terlalu awal, anda boleh memindahkan kapal ke peti sejuk. Harap maklum bahawa suhu di dalam ruang tidak boleh lebih rendah dari + 4 ° C, dan masa penyimpanan tidak boleh melebihi 8 jam.

Hasilnya akan tersedia dalam beberapa jam. Pengujian semula mungkin.

Cara mengambil ujian tinja untuk enterobiasis

Agar hasilnya tidak menimbulkan keraguan di kalangan doktor, sebelum lulus ujian tinja untuk enterobiasis, anda harus membuat persediaan dengan teliti.

Ini akan mengambil masa sekitar 5 hari:

  • diet. Penghapusan daging, makanan berlemak berat, kekacang, beri dan sayur-sayuran, yang boleh mempengaruhi warna tinja. Ini adalah blueberry, bit, blackberry;
  • larangan enema, julap;
  • jangan gosok gigi. Sekiranya gusi berdarah.

Untuk enterobiasis, yang ditakrifkan oleh analisis sebagai coprogram, tidak sukar untuk mengambil bahan. Anda hanya memerlukan bekas lutsinar kecil khas, yang dibeli di mana-mana farmasi atau dikeluarkan di klinik.

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci analisis untuk enterobiasis, dan cara menyebarkannya dengan betul:

  1. sebilangan kecil najis dikumpulkan pada waktu pagi atau malam sebelumnya;
  2. gunakan hanya gelas kecil untuk simpanan. Sekiranya anda tidak sempat membeli terlebih dahulu, gunakan balang apa pun. Disterilkan terlebih dahulu dengan air mendidih;
  3. segera bawa ke makmal. Sekiranya bahan itu diambil pada waktu petang, masukkan pinggan tertutup di dalam peti sejuk semalaman..

Dalam kes cacing kremi, analisis tinja untuk menentukan penyakit ini sebagai enterobiasis cukup berkesan. Kedua-dua telur dan individu dewasa yang disenyawakan dapat meninggalkan usus bersama dengan rembesan..

Ujian darah untuk enterobiasis

Ujian parasit ini mungkin yang paling tepat. Ia segera mengesan perubahan jelas dalam komposisi kimia serum darah untuk kehadiran proses keradangan dan sel asing di dalam badan.

Apa yang dapat menentukan ujian darah umum untuk penyakit, seperti enterobiasis:

  • peningkatan bilangan eosinofil. Mereka adalah yang pertama menentukan pencerobohan helminthik, parasit, reaksi alergi badan terhadap kehadirannya. Biasanya, bilangan mereka dalam 1 ml darah berkaitan dengan leukosit tidak boleh melebihi 5%. Apabila parasit jatuh sakit, kadarnya dapat meningkat dari 20% hingga 90%;
  • hemoglobin pada manusia dijumpai secara langsung dalam eritrosit. Pada orang sihat normal, ia berkisar antara 135 g / l hingga 145 g / l. Fungsinya adalah untuk membekalkan oksigen dan mengeluarkan karbon dioksida dari paru-paru ke dalam tisu badan. Tetapi apabila tahap penyebab parasit menurun, ia menimbulkan keracunan toksik. Pertama sekali, hati mengalami kekurangan hemoglobin..

Analisis PCR untuk enterobiasis

Teknik berdasarkan penyelidikan makmal, menggunakan pengembangan terbaru - reaksi berantai polimerase. Pemeriksaan yang agak mahal, tetapi tepat.

Bagaimana analisis CPR untuk enterobiasis:

  1. mengambil darah dari urat;
  2. penggunaan enzim khas untuk meningkatkan struktur DNA parasit yang dihasilkan;
  3. perbandingan sampel DNA wakil cacing yang dikaji sebelumnya dan analisis komposisi dalam darah manusia.

Kaedah ini dibezakan oleh ketepatan dan kepekaannya. Ini membolehkan anda menentukan jenis pencerobohan, tahap jangkitan, jumlah parasit dalam badan dan kemungkinan prognosis perjalanan penyakit.

Semua ujian yang dilakukan untuk menentukan enterobiasis selalunya tidak boleh dipercayai, kerana ia menunjukkan adanya gangguan lain pada badan..

Oleh itu, penyakit parasit memerlukan kajian berulang sekiranya tiada manifestasi yang jelas dan hasil diagnosis yang tepat dilakukan..

Analisis tinja untuk enterobiasis: cara pengambilan dan berapa banyak ia berfungsi?

Enterobiasis dianggap sebagai helminthiasis yang paling biasa, tanpa mengira negara, bahagian dunia dan kewarganegaraan. Penyakit ini telah didiagnosis selama lebih dari 250 tahun - dengan peningkatan mikroskop, kajian seperti itu muncul sebagai analisis tinja untuk enterobiasis.

Melayari artikel

Biologi dan epidemiologi enterobiasis

Ejen penyebab penyakit ini adalah cacing kremi (Entrobius vermicularis) - parasit kecil, betina mencapai panjang 9-12 mm, dan jantan 3-4 mm. Tubuh memanjang, pada wanita ekornya runcing, betina yang matang secara harfiah diisi dengan telur, yang menempati hampir seluruh rongga badan. Telur mengandungi larva yang belum matang.

Jangkitan dengan telur pinworm berlaku melalui sentuhan. Setiap perkara yang disentuh oleh pembawa enterobiasis yang tidak mematuhi kebersihan diri disemai dengan telur patogen. Telur dari pakaian pesakit jatuh di lantai dan menetap di sekitar objek pada pergerakan udara - berjalan kaki, cucian kering, menukar sprei.

Oleh itu, sangat mudah bagi kanak-kanak untuk dijangkiti enterobiasis di tadika - helminthiasis mudah disebarkan melalui mainan, barang-barang rumah tangga, dengan sebarang sentuhan sentuhan. Dengan pegangan kanak-kanak, telur pinworm dibawa ke rongga mulut dan memulakan perjalanan melalui badan tuan rumah.

Habitat cacing kremi adalah bahagian tengah usus (bahagian bawah kecil dan bahagian atas usus besar). Sesampai di sana, kulit telur dilenyapkan oleh enzim pencernaan, larva dilepaskan dan disedut oleh ujung kepala ke dinding usus..

Ini menimbulkan kerengsaan mekanikal pada dinding usus, dan bahan toksik yang dihasilkan dalam proses kehidupan menyebabkan penambahan komponen alergi toksik.

Setelah mencapai usia matang, betina kehilangan kemampuannya untuk tetap berada di dinding usus dan bergerak di sepanjang peristalsis ke dalam rektum. Pada waktu malam, ketika sfingter anus lemah secara fisiologi, cacing kremi betina keluar ke kawasan kulit di sekitar dubur dan bertelur di sana, di dalam ruang lembap. Mereka mengandung, seperti yang disebutkan di atas, larva yang belum matang.

Telur mati pada suhu di atas 41–420C (E.R. Geller, 1944, 1945). Pada suhu dari -4 hingga -130C, telur pinworm bertahan tidak lebih dari 7 hari (M.M. Zavadovsky dan L.G. Shalimov, 1929).

Diperlukan 4-5 jam untuk telur matang dengan kehadiran oksigen - di luar usus. Dan kumpulan telur cacing seterusnya siap. Cukup dengan menggosok kawasan sekitar dubur secara tidak sedar dengan tangan anda dalam mimpi, dan di tangan, terutama di bawah kuku, akan ada sebilangan besar telur dengan larva yang siap untuk pengembangan selanjutnya.

Ini menutup lingkaran jangkitan semula pesakit itu sendiri, dan ada kemungkinan enterobiasis lebih luas sebagai helminthiasis yang paling biasa.

Apakah gejala analisis untuk enterobiasis?

Enterobiasis adalah penyakit yang boleh menyamar sebagai gastritis, alergi makanan, dan dalam beberapa kes tidak simptomatik.

Gejala patognomonik adalah gatal-gatal dengan intensiti yang berbeza di sekitar dubur pada waktu petang dan malam. Gatal disebabkan oleh kesan cacing kremi - rembesan kerengsaan toksik pada kulit di sekitar dubur.

Doktor mungkin mengesyaki pencerobohan helminthik dan memberikan rujukan untuk penyelidikan mengenai enterobiasis dalam keadaan berikut:

  • gejala dispepsia (penurunan selera makan, loya, berat dan kembung);
  • sindrom kesakitan di perut penyetempatan yang tidak jelas;
  • cirit-birit bercampur dengan lendir;
  • keadaan neurotik pada kanak-kanak (murung, mudah marah, gangguan ingatan, penurunan prestasi akademik, gangguan tidur, membasahi tidur);
  • pemburukan penyakit kronik;
  • penyakit keradangan organ kelamin luaran dan dalaman pada kanak-kanak perempuan;
  • peningkatan kandungan eosinofil dalam ujian darah umum.

Tahap manifestasi gejala bergantung kepada intensiti pencerobohan dan jenis sistem saraf pesakit..

Secara terancang, analisis untuk telur pinworm diserahkan untuk mendapatkan sijil di kolam renang, mengeluarkan buku sanitasi, sebelum melamar tadika atau sekolah, mengirim ke sanatorium atau kem kanak-kanak.

Persediaan untuk menghadapi ujian

Sebelum dihantar untuk diperiksa, doktor mesti menjelaskan peraturan asas untuk mengambil analisis untuk enterobiasis. Penting jika anda mengambil ujian untuk hasil yang paling dipercayai:

  • jangan gunakan julap;
  • jangan gunakan suppositori dan suppositori rektum;
  • jangan mencuci;
  • diuji pada waktu pagi, sebelum perbuatan buang air besar;
  • jika analisis diambil di rumah, bahan tersebut mesti dihantar ke makmal dalam masa terdekat, dalam beberapa jam, maksimum dalam sehari. Simpan dalam peti sejuk.

Semakin banyak masa berlalu dari bangun untuk mengambil bahan atau sebelum menyerahkan sampel ke makmal untuk mencari telur cacing pinang untuk enterobiasis, hasilnya akan semakin tidak tepat..

Kaedah persampelan bahan

Mikroskopi tinja klasik untuk analisis enterobiasis tidak begitu bermaklumat, kerana cacing kremi betina bertelur di luar keadaan anaerob usus. Kecuali helminths itu sendiri akan dijumpai di dalam tinja. Perlu mendapatkan bahan untuk penyelidikan dari kawasan perianal.

Mengikis enterobasis

Seorang pesakit dewasa sering diresepkan mengikis enterobiasis untuk analisis tinja. Dengan mancis dalam bentuk spatula atau spatula kaca, bahan dibawa di sekitar dubur dan sedikit di sfingter, dipindahkan ke slaid kaca, yang kemudiannya mikroskop di makmal.

Smear Enterobiasis

Ia juga lebih kerap digunakan untuk memeriksa orang dewasa. Dalam kes ini, mancis atau spatula dibalut dengan bulu kapas yang dibasahi dengan gliserin atau air suling, smear diambil dari kawasan perianal. Di makmal, pelapik kapas dicuci, cucian disentrifugasi dan sedimen yang dihasilkan dikupas secara mikro.

Pengumpulan bahan untuk enterobiasis menggunakan pita pelekat

Yang paling informatif untuk pemeriksaan kanak-kanak adalah kaedah Graham - kesan pada pita pelekat, yang dilakukan tiga kali dengan selang seminggu, bahan diambil pada waktu pagi. Untuk melakukan ini, pita khas dengan lapisan melekit digunakan pada kawasan di antara punggung berhampiran dubur, di rumah anda boleh menggunakan pita dan melekatkannya pada slaid kaca. Prosedurnya tidak menyakitkan.

Mengumpulkan bahan dari anak di rumah

Ramai ibu bapa berminat bagaimana membuat anak mereka diuji untuk enterobiasis, sama ada mungkin untuk melakukan ini di rumah. Tidak ada yang rumit dalam prosedur pengambilan bahan. Anda mesti membeli slaid kaca khas dengan pita di farmasi.

Anak diletakkan di sebelahnya, punggungnya tersebar dengan tangan dan pita dilekatkan dengan bahagian yang melekit ke bahagian kulit di sekitar dubur. Selepas 3-5 saat, pita dikeluarkan dan dilekatkan pada slaid kaca. Tidak boleh ada gelembung udara dalam sampel. Prosedur untuk mengambil analisis tidak akan menjadi sangat tidak selesa bagi anak sekiranya ibu bapa menjalankannya dengan tenang dan yakin.

Norma analisis

Dalam analisis telur, cacing tidak boleh. Tetapi satu hasil negatif tidak menjamin ketiadaan penyakit, oleh itu, pengambilan sampel bahan diulang 3 hingga 5 kali dengan selang 7-10 hari. Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, persiapan dan kepatuhan terhadap peraturan pengambilan bahan diperlukan.

Menyahkod hasil analisis untuk enterobiasis

Pendapat yang dikeluarkan mesti mengandungi ungkapan: "Telur pinworm tidak dijumpai".

Sekiranya analisis dihantar untuk mengunjungi kolam renang atau mendaftarkan anak di tadika, ini sudah cukup. Tetapi jika arahan itu dikeluarkan dalam kompleks langkah-langkah diagnostik untuk mencari penyebab penyakit, analisis perlu diulang seperti yang ditentukan oleh doktor.

Berapa lama sijil untuk enterobiasis sah?

Hasil kajian itu sendiri bukanlah sijil, anda perlu menghubungi ahli terapi untuk mendapatkannya. Dia akan mengeluarkan dokumen borang yang telah ditetapkan dengan meterai institusi perubatan dan peribadinya.

Berapa lama sijil itu sah ditentukan oleh tujuan ia dikeluarkan. Dalam kes biasa, baik selama 10 hari. Masa pengeluaran sijil bergantung kepada makmal, dalam kebanyakan kes hasilnya diterima setiap hari.

Sekiranya hasilnya diperlukan bagi seorang kanak-kanak untuk mengunjungi kolam renang, sijil akan diminta lagi setelah 3 bulan, dari orang dewasa - setelah 6 bulan.

Pencerobohan helminthik berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Sangat mudah dijangkiti, dipercayai bahawa cacing kremi adalah pembawa 60% daripada jumlah populasi. Tetapi di kalangan populasi kanak-kanak, enterobiasis jauh lebih meluas daripada pada orang dewasa, kerana penyakit berjangkit yang tinggi dan tidak mematuhi peraturan kebersihan diri. Jangan memandang rendah jangkitan enterobiasis.

Kes-kes penyakit yang tidak didiagnosis boleh menyebabkan komplikasi serius - hingga timbulnya serangan apendisitis, kejang epilepsi pada anak-anak dan keradangan sistem genitouriner pada anak perempuan.

Analisis darah dan tinja untuk cacing: apa yang dipanggil dan bagaimana menderma?

Cara mengambil dan menguraikan hasil analisis untuk HPV

Analisis tinja untuk dysbiosis pada bayi dan orang dewasa: tafsiran hasilnya

Analisis tinja untuk karbohidrat pada bayi: penyahkodan hasilnya

Cara mengambil ujian najis untuk Helikobvkter pylori?

Artikel Mengenai Hepatitis