Staphylococcus aureus pada bayi baru lahir dan kanak-kanak pada tahun pertama kehidupan

Utama Limpa

Semasa kanak-kanak dilahirkan, tubuhnya dijajah oleh pelbagai bakteria, antaranya Staphylococcus aureus juga dapat dijumpai. Ramai pakar percaya bahawa mikroorganisma jenis ini mempengaruhi kesihatan bayi..

Maklumat umum mengenai mikroorganisma

Staphylococcus aureus tergolong dalam sebilangan bakteria anaerob. Mikroorganisma tidak bergerak dan boleh wujud tanpa udara. Di antara semua jenisnya, emas dianggap paling berbahaya..

Bakteria ada di mana-mana. Ia terdapat pada kulit, mainan, perabot, wang, atau pinggan mangkuk. Fenomena ini dapat dijelaskan oleh kadar kelangsungan hidup dan ketahanan mikroorganisma terhadap antiseptik dan detergen. Walaupun mendidih atau membekukan objek tidak selalu menghilangkan Staphylococcus aureus. Mikroorganisma tidak takut kepada hidrogen peroksida dan alkohol dan kedua selepas hijau cerah.

Walaupun habitatnya berbeza, bakteria ini tidak selalu menyebabkan penyakit dan boleh hidup tidak berbahaya di dalam tubuh manusia. Faktor yang memprovokasi perkembangan penyakit ini adalah kemerosotan sistem imun manusia. Dengan latar belakang keadaan ini, bakteria diaktifkan, menjangkiti kulit dan membran mukus..

Bahaya serius bakteria adalah ketahanannya terhadap penisilin, yang disebabkan oleh penghasilan enzim yang merosakkan sifat protein. Bahan seperti itu merosakkan kulit dan membran mukus..

Pengaktifan Staphylococcus

Konsep jangkitan staphylococcus dan staphylococcal berbeza, jadi penting untuk mengambil kira perkara ini. Sekiranya sistem imun berfungsi dengan normal, maka bakteria ini hidup di dalam badan dan di dalam badan tanpa manifestasi negatif. Ia diaktifkan dan berlipat ganda dalam keadaan:

  • kemerosotan imuniti,
  • kehadiran penyakit yang berlaku dalam bentuk akut atau kronik,
  • pengabaian peraturan kebersihan.

Situasi yang serius adalah jangkitan nosokomial pada anak semasa kelahiran, suntikan. Ini disebabkan oleh kekurangan mikroflora dan sistem imun yang lemah, yang belum dapat menghasilkan antibodi yang diperlukan.

Komplikasi yang berkaitan dengan Staphylococcus aureus

Tidak kira usia pesakit, bakteria boleh menyebabkan perkembangan banyak penyakit. Sekiranya terkena luka terbuka, organ dalaman mungkin terjejas. Gejala jangkitan termasuk:

  • kenaikan suhu,
  • mabuk badan,
  • kelemahan,
  • hilang selera makan,
  • loya.

Walaupun terdapat sedikit keradangan pada kulit, suhu badan bayi dapat meningkat dan keadaan kesihatannya akan bertambah buruk..

Luka kulit

Komplikasi ini sangat biasa, kerana bakteria hidup terutamanya pada kulit..

Sekiranya keadaan yang baik diciptakan untuknya (kehadiran luka atau ruam pada badan), orang itu mungkin mengalami penyakit seperti itu:

Patologi disertai oleh proses purulen dan gejala ciri: sakit, bengkak, kerosakan pada lapisan dalam kulit, otot dan tulang.

Kerosakan pada tulang dan sendi

Jangkitan boleh memasuki tisu tulang melalui luka yang disebabkan oleh patah tulang atau selepas pembedahan. Bakteria mampu mencairkan tisu tulang dan menembusi sumsum tulang. Akibat kekalahan seperti itu:

  • osteomielitis,
  • keradangan lapisan subkutan,
  • perkembangan phlegmon,
  • abses.

Kerosakan pernafasan

Sekiranya kanak-kanak kecil mengalami sakit tekak bukan untuk pertama kalinya dan selalunya lebih banyak bronkitis atau ARVI dengan komplikasi, maka smear dari tekak atau faring untuk mengesan staphylococcus harus dilakukan tanpa gagal.

Kecurigaan perkembangan jangkitan staphylococcal mungkin timbul jika penyakit ini disertai oleh demam, kelenjar getah bening dan keracunan badan.

Terutama berbahaya adalah radang paru-paru, yang berkembang dengan latar belakang staphylococcus. Sangat sukar untuk menyembuhkannya, kerana bakteria tahan terhadap banyak antibiotik..

Bilakah melakukan analisis untuk staphylococcus?

Sekiranya ruam pada kulit, keradangan kelenjar sebum atau folikel rambut sering berlaku tanpa sebab, maka anda harus berjumpa doktor.

Kehadiran staphylococcus pada bayi mungkin ditunjukkan oleh keadaan berikut:

  1. Kesesakan hidung yang berterusan.
  2. Coryza yang kerap dengan pembuangan yang banyak.
  3. Sakit tekak.
  4. Batuk.
  5. Kenaikan suhu yang kerap.

Sekiranya gambar seperti itu diperhatikan, maka perlu dilakukan analisis untuk staphylococcus.

Kumpulan risiko jangkitan juga termasuk penderita barah, diabetes, HIV, dan juga pesakit yang menjalani hemodialisis..

Wanita hamil juga diuji untuk staphylococcus. Ini diperlukan untuk menghilangkan risiko jangkitan intrauterin pada janin..

Peraturan untuk mempersiapkan ujian

Sebelum mengambil analisis untuk staphylococcus, anda perlu berhenti memberikan antibiotik dan ubat antiseptik yang baru lahir. 2 minggu sebelum penaburan bakteria, hidung dan tekaknya tidak boleh dirawat dengan ubat-ubatan, dalam keadaan terburuk, hasil kajian akan diputarbelitkan.

Setengah hari sebelum pergi ke makmal, anda perlu memberi bayi banyak cecair untuk mencairkan rembesan tisu mukosa..

8 jam sebelum ujian, kanak-kanak itu tidak lagi boleh minum atau makan.

Dalam kebanyakan kes, budaya bakteriologi diresepkan pada waktu pagi..

Hasil kajian

Hasil analisis dikeluarkan satu hari setelah melakukan smear. Sekiranya kajian dilakukan untuk mengesan bakteria dalam tinja atau air kencing, maka hasil kajian akan datang sehari kemudian..

Nilai negatif hasil menunjukkan ketiadaan Staphylococcus aureus di dalam badan. Positif - mengesahkan kehadirannya.

Dalam kedua kes tersebut, doktor mencadangkan rawatan, walaupun ia diresepkan untuk tujuan pencegahan..

Orang yang bodoh tidak dapat menentukan secara bebas sama ada dia mengalami jangkitan staphylococcal. Sebenarnya, tidak ada gejala khusus untuk menunjukkan fakta ini. Khususnya, ini berlaku untuk penyakit pernafasan yang kerap, proses keradangan, dan juga keracunan berkala. Dalam situasi seperti itu, lebih baik berjumpa doktor, kerana rawatan tepat pada masanya tidak termasuk perkembangan banyak komplikasi.

Kadar Staphylococcus aureus

Hanya pakar yang dapat menguraikan hasil analisis dengan betul dan memberi cadangan. Walaupun begitu, anda dapat memahami apa yang ditunjukkan oleh petunjuk utama dalam borang tersebut. Pada ruangan pertama, pembantu makmal menunjukkan jenis bakteria, yang kedua - bilangannya setiap 1 ml medium nutrien.

Pada orang dewasa, norma adalah dari nilai minimum hingga 103 CFU, yang menunjukkan keunikan mikroflora. Pada kanak-kanak, penunjuk normal boleh mencapai 104 CFU per 1 ml..

Sekiranya bilangan ini lebih tinggi, maka harus diandaikan bahawa penyebab keradangan adalah mikroba. Melalui inokulasi bakteria, pakar mendedahkan kepekaan mikrob patogen terhadap antibiotik seperti itu:

  • tetrasiklin,
  • penisilin,
  • eritromisin,
  • cephalosporin.

Oleh kerana anda perlu segera mendapatkan rawatan yang berkesan, analisis ketahanan seperti itu dilakukan dalam masa sesingkat mungkin.

Di mana untuk diuji?

Setiap orang berhak memilih institusi perubatan secara bebas. Anda boleh menghubungi:

  1. Ke hospital awam dengan rujukan dari ahli terapi. Analisis ini percuma, tetapi memerlukan masa yang lama.
  2. Ke klinik swasta yang tidak memerlukan rujukan. Untuk wang, penyelidikan dilakukan dengan cepat.
  3. Di hospital bersalin, analisis untuk staphylococcus diambil terutamanya dari wanita dan bayi yang baru lahir.

Biasanya, seseorang memilih antara institusi perubatan awam dan swasta, dengan mempertimbangkan kelebihan dan kemampuan kewangan mereka. Pilihan kedua memungkinkan untuk menjalani kajian yang lebih luas untuk staphylococcus.

Staphylococcus aureus pada bayi dalam tinja: berhati-hati diperlukan, tetapi tidak panik

Pengarang: Alexey Shevchenko 23 April 2020 12: 00Kategori: Kanak-kanak

Selamat hari, rakan-rakan sayang blog Alexey Shevchenko "Gaya hidup sihat". Pada zaman kita, Staphylococcus aureus pada bayi dalam tinja sangat kerap dijumpai. Bakteria ini boleh menyebabkan penyakit yang sangat serius, jadi tidak menghairankan bahawa mesej seperti itu menyebabkan panik pada orang tua. Tetapi tidak perlu putus asa. Cukup dengan berhati-hati, dan tidak ada yang mengancam kesihatan anak..

  • 1 Staphylococcus aureus menakluki dunia
  • 2 Staphylococcus aureus adalah masalah keluarga
  • 3 Apabila S. aureus menjadi berbahaya?
  • Usus benih tidak selalu menjadi penyakit

Apa itu staphylococcus?

Staphylococcus aureus adalah jangkitan bakteria yang biasa. Setelah berada dalam keadaan yang baik, ia berkembang dengan cepat di selaput lendir badan. Bakteria berbentuk sfera dan mempunyai masa inkubasi pendek tidak lebih dari 2-4 jam.

Ciri staphylococcus adalah ketahanannya terhadap pengaruh persekitaran. Bakteria ini tidak takut cahaya matahari, udara kering, atau suhu tinggi, kerana ia mati hanya pada suhu 150 darjah setelah 10 minit. Selain itu, mereka tahan terhadap banyak antibiotik, alkohol ubat dan hidrogen peroksida..

Ramai yang berminat dengan soalan - dari mana datangnya jangkitan dan dari mana ia tinggal? Habitat bakteria Staphylococcus aureus adalah barang rumah, makanan, tangan manusia, habuk, jadi sangat mudah dijangkiti dengannya. Ketika membiak, sekumpulan bakteria terbentuk, menyerupai tandan anggur dalam bentuk. Sebilangan spesies berwarna ungu, jadi penyakit ini mendapat namanya, kerana dalam terjemahan dari bahasa Yunani staphylococcus adalah sekumpulan anggur.

Diagnostik

Adalah mustahil untuk menentukan sifat jangkitan (jenis patogen) di rumah, oleh itu, apabila gejala pertama jangkitan staphylococcal muncul pada seorang anak, sangat disarankan untuk segera mendapatkan bantuan perubatan.

Untuk mengenal pasti agen berjangkit, doktor terlebih dahulu menetapkan beberapa siri ujian. Kajian makmal mengenai darah, tinja, pembuangan purulen dan pencucian dari kulit dan selaput lendir dijalankan. Dianjurkan untuk mengambil bahan dalam fasa akut penyakit ini, kerana mikroorganisma paling aktif dalam tempoh ini dan lebih mudah untuk mengesannya.

Penting: kehadiran staphylococci dalam darah belum menunjukkan sepsis. Sekiranya pembiakan bakteria tidak diperhatikan, maka kita bercakap mengenai apa yang disebut. "Bakteremia sementara".

Langkah seterusnya adalah menentukan kepekaan strain staphylococcus yang dikesan terhadap ubat antibakteria. Adalah perlu untuk menetapkan terapi antibiotik yang mencukupi..

Penting: semasa ujian darah standard, Staphylococcus aureus tidak selalu dikesan dengan segera. Kaedah diagnostik makmal yang paling bermaklumat adalah budaya bakteriologi.

Ujian darah serologi

Bahan kajian ini adalah serum darah anak yang sakit. Diagnosis dianggap disahkan sekiranya terdapat antibodi spesifik terhadap agen berjangkit di dalamnya.

Reaksi rantai polimerase adalah analisis tambahan yang membolehkan anda mengenal pasti molekul tunggal DNA staphylococcal.

Analisis susu ibu yang dinyatakan

Kajian ini diperlukan sekiranya staphylococci terdapat pada tinja bayi, dalam jumlah yang melebihi norma yang dibenarkan. Analisis ini membolehkan anda mengenal pasti kemungkinan sumber jangkitan (mikroorganisma mudah disebarkan ke bayi dari ibu).

Hasil positif adalah alasan yang baik untuk gangguan segera penyusuan susu ibu dengan pemindahan bayi ke formula susu tiruan.

Harap maklum: kehadiran bakteria yang tidak signifikan di dalam tubuh bayi masih tidak membenarkan bercakap mengenai jangkitan staphylococcal, terutama jika kesejahteraan anak tidak menderita. Rawatan dalam keadaan seperti itu tidak diperlukan.

Dari mana datangnya jangkitan?

Staphylococcus aureus pertama kali ditemui oleh pakar bedah Alexander Ogston. Di Scotland (1880) dia mengoperasikan sendi lutut pesakit, dari nanah yang mana bakteria gram positif, yang tidak diketahui pada masa itu, diasingkan. Pemerhatian dan kajian seterusnya memungkinkan untuk mengenal pasti banyak jenis jangkitan dengan warna dari keemasan, kuning terang hingga oren terang..

Ketahanan terhadap faktor luaran membolehkan jangkitan merebak ke seluruh dunia. Kajian saintifik menunjukkan bahawa di antara keseluruhan populasi dunia, hanya 20% yang tidak pernah mengalami penyakit ini, sekitar 60% dijangkiti secara berkala, dan 20% selebihnya adalah vektor. Anda boleh dijangkiti staphylococcus dengan cara berikut:

  • dengan hubungan langsung dengan orang yang sakit;
  • melalui perkakas rumah;
  • semasa menggunakan produk yang belum menjalani pemprosesan berkualiti tinggi;
  • semasa minum air mentah, yang telah mendapat bakteria;
  • oleh titisan udara, dengan udara yang dihirup;
  • melalui haiwan peliharaan dan liar;
  • melalui permukaan kulit dan selaput lendir yang rosak;
  • semasa pembedahan.

Dengan masuk ke dalam organisma yang lemah dengan cara apa pun, bakteria ini mula membiak. Toksin yang dikeluarkan semasa hidup mikroorganisma ini sangat berbahaya. Mereka membawa kepada akibat yang serius dan bahkan kematian. Selalunya, kanak-kanak jatuh sakit dengan staphylococcus, bayi juga mudah dijangkiti. Bakteria memasuki badan mereka:

  • semasa mengandung dan melahirkan anak;
  • dengan penjagaan yang tidak betul;
  • melalui luka umbilik;
  • melalui susu ibu, perentak, botol dan mainan.

Jenis staphylococci yang dikesan pada kanak-kanak


Terdapat beberapa jenis staphylococci:

  • saprophytic;
  • epidermis;
  • hemolitik;
  • keemasan.

Saprophytic agak jarang berlaku pada kanak-kanak. Ia mempengaruhi kulit dan membran mukus sistem genitouriner, menyebabkan keradangan akut pada uretra dan pundi kencing. Ejen berjangkit ini dianggap paling tidak berbahaya bagi kanak-kanak; dengan terapi yang mencukupi, anda dapat menyingkirkannya hanya dalam beberapa hari.

Epidermal boleh membiak di mana-mana bahagian kulit dan selaput lendir organ dan mata ENT. Ia menimbulkan konjungtivitis, jangkitan saluran kencing bernanah dan komplikasi pasca operasi. Dalam kes yang teruk, endokarditis dan juga sepsis tidak dikecualikan. Berisiko adalah bayi yang lemah dan pramatang, begitu juga dengan kanak-kanak yang telah menjalani pelbagai operasi. Ia tidak berbahaya bagi kanak-kanak dengan intensiti imuniti yang tinggi; kenyataan adanya staphylococcus epidermis pada membran mukus kanak-kanak dianggap sebagai norma jika bayi merasa sihat. Lesi kulit adalah petunjuk untuk terapi topikal.


Hemolytic staphylococcus aureus boleh menyebabkan proses keradangan purulen di banyak organ. Ia mempengaruhi kulit, organ-organ sistem kencing dan endokardium. Terhadap latar belakang jangkitan ini dengan imuniti yang berkurang dan jika tidak ada rawatan, perkembangan keadaan septik adalah mungkin.

Staphylococcus aureus adalah yang paling patogen bagi manusia, kerana boleh menyebabkan keradangan purulen yang teruk di hampir semua tisu dan organ. Ia dicirikan oleh virulensi tinggi (penyebab penyakit) dan ketahanan terhadap pengeringan, pendidihan, ultraviolet matahari dan antiseptik seperti hidrogen peroksida dan etanol.

Ciri khas patogen ini adalah keupayaan untuk mensintesis enzim koagulase. Ejen berjangkit dengan cepat menyesuaikan diri dengan antibiotik, memperoleh daya tahan (imuniti). Bahaya tertentu ditimbulkan oleh strain tahan methicillin yang tahan terhadap antibiotik beta-laktam (ubat siri cephalosporin dan penisilin). Pengesanan ejen berjangkit ini dalam analisis tinja atau pencucian dari membran mukus adalah asas untuk memulakan terapi kompleks hanya ketika kesejahteraan anak bertambah buruk..

Apakah bahaya Staphylococcus aureus untuk bayi?

Dengan jangkitan intrauterin, terdapat risiko keguguran, kelahiran mati atau kelahiran anak dengan patologi yang sangat tinggi. Ini disebabkan oleh ketahanan bakteria dan kemustahilan rawatan dalam kes ini. Di kalangan kanak-kanak di bawah satu tahun, mereka lebih mudah diserang penyakit ini:

  • bayi pramatang;
  • mempunyai patologi kongenital;
  • telah menjalani pembedahan;
  • dengan kekurangan berat badan yang besar;
  • orang tiruan;
  • bayi tidak mendapat penjagaan kebersihan yang tidak mencukupi;
  • baru-baru ini diberi vaksin;
  • kerap sakit.

Oleh kerana bakteria staphylococcus adalah mikroorganisma patogen bersyarat, keadaan tertentu diperlukan untuk pembiakannya.

Dalam tubuh anak yang sihat, mereka dapat menjadi bagian dari mikroflora dan tidak menimbulkan bahaya sehingga sistem kekebalan tubuh menjadi lemah. Dorongan untuk pembiakan boleh menjadi selesema, vaksinasi dan sebab-sebab lain.

Komplikasi yang disebabkan oleh penyakit sebelumnya sangat berbahaya, terutamanya dalam kes penyakit lanjut atau tidak dirawat. Ini termasuk:

  • otitis;
  • meningitis;
  • pneumonia;
  • resdung;
  • konjungtivitis kronik;
  • Penyakit Ritter, ciri bayi baru lahir;
  • jangkitan kulit;
  • karbunculosis, furunculosis dan folikulitis;
  • osteomielitis;
  • endokarditis;
  • sepsis dan kerosakan pada organ dalaman;
  • sindrom kejutan toksik.

Apabila S. aureus menjadi berbahaya?

Oleh itu, kebanyakan kanak-kanak dan orang dewasa adalah pembawa Staphylococcus aureus, dan tidak merasakan sedikit pun kesulitan. Ini sangat semula jadi: tidak mudah untuk menembusi pertahanan imun, bahkan untuk musuh yang sangat hebat. Kehadiran bakteria tunggal tidak mempengaruhi keadaan badan, kerana kesan negatifnya terlalu kecil.

Tetapi setelah sistem kekebalan tubuh lemah, bakteria segera mulai membiak secara intensif. Di kalangan bayi baru lahir dan anak-anak tahun pertama kehidupan, kanak-kanak paling berisiko:

  • mereka yang dilahirkan lebih awal dari tarikh akhir;
  • dengan berat badan yang sangat rendah;
  • diberi makan secara buatan;
  • yang tidak diberi penjagaan kebersihan yang betul;
  • sejurus selepas vaksinasi;
  • sakit atau baru-baru ini sakit.

Mengapa tempoh tersebut segera setelah vaksinasi berbahaya? Faktanya ialah kekebalan tidak terbentuk dengan serta-merta. Ini memerlukan beberapa hari, di mana badan menjadi sangat rentan, kerana banyak tenaga diperlukan untuk mensintesis bahan baru.

Apa-apa penyakit atau selesema kecil di hadapan Staphylococcus aureus boleh berubah menjadi bencana yang teruk.

Komplikasi yang paling berbahaya, sering menyebabkan kecacatan dan bahkan kematian, termasuk:

  • sepsis;
  • kejutan toksik;
  • meningitis;
  • endokarditis;
  • pneumonia;
  • osteomielitis.

Kehadiran Staphylococcus aureus boleh menyebabkan sindrom Ritter (atau sindrom kulit yang melecur), yang sangat teruk pada bayi baru lahir..

Dalam sindrom ini, kulit mula-mula ditutup dengan lepuh yang besar dan menyakitkan, yang segera mengelupas dan berkerak. Biasanya, penyakit ini bermula di bahagian tengah wajah sebagai ruam merah kecil yang cepat merebak ke lipatan kulit yang besar. Melepuh dan mengelupas epidermis bermula dalam beberapa jam selepas munculnya ruam.

Penyakit ini berterusan selama 10 hari, dan kematian pada kanak-kanak mencapai 3%.

Gejala dan bentuk penyakit

Fokus penyakit dilokalisasikan pada membran mukus mata, hidung, perut, usus dan kulit. Bergantung pada habitat jangkitan, ia akan mempunyai gejala yang berbeza. Pertimbangkan kes-kes apabila staphylococcus aureus pada bayi baru lahir menampakkan diri pada kulit, selaput lendir dan usus.

Manifestasi staphylococcus pada kulit

Pada masa bayi, manifestasi ruam kulit dapat dikelirukan dengan diatesis, urtikaria, alergi, dermatitis, kerana penyakit semacam itu adalah ciri dari perkembangan bayi ini. Seperti apa ruam dapat dilihat pada foto di bawah.

Hanya pakar pediatrik yang dapat mendiagnosis Staphylococcus aureus setelah pemeriksaan dan pengumpulan ujian yang diperlukan. Gejala utama termasuk:

  • ruam dalam bentuk pustula dan vesikel dengan warna berkilat keemasan;
  • kemerahan kawasan yang terjejas;
  • gatal dan mengelupas kulit;
  • keradangan fokus dengan lepuh yang berisi cecair.

Gejala seperti itu timbul akibat aktiviti penting bakteria, yang mengeluarkan toksin berbahaya ke dalam kulit - exfoliatin. Pada manifestasi pertama, anda tidak boleh mengubati sendiri, dan juga memberikan antihistamin kepada anak. Anda mesti segera mendapatkan pertolongan dari doktor yang akan mengambil langkah yang diperlukan untuk menyembuhkan bayi dengan cepat.

Tanda pada membran mukus

Dalam kes seperti itu, tanda-tanda penyakit ini serupa dengan manifestasi gejala jangkitan pernafasan akut dan jangkitan virus pernafasan akut. Seorang kanak-kanak mungkin mengalami konjungtivitis, keradangan, mata yang terkoyak dan nasofaring (kami mengesyorkan membaca: konjungtivitis pada kanak-kanak: gejala dengan foto). Suhu juga boleh meningkat dengan ketara, demam dan kedinginan muncul. Selalunya penyakit ini disertai oleh kesesakan hidung, batuk, hidung berair, bersin. Anak menjadi gugup, mudah marah, dan berkeluh.

Jangkitan usus

Selalunya, jangkitan gastrik dan usus dengan Staphylococcus aureus berlaku pada bayi melalui susu ibu, pacifiers atau mainan. Penyakit ini boleh mengambil pelbagai bentuk dan memprovokasi perkembangan gastritis atau gastroenteritis pada seorang kanak-kanak. Untuk jangkitan usus saluran pencernaan akan dicirikan oleh:

  • perkembangan penyakit yang akut dan pesat;
  • kerap muntah;
  • peluh sejuk;
  • najis longgar berair dengan lendir lebih daripada 4 kali sehari (untuk maklumat lebih terperinci dalam artikel: najis yang sihat pada bayi);
  • sakit perut yang teruk;
  • pening, kelemahan dan pucat wajah.

BACA JUGA: najis cair pada bayi semasa menyusu: nasihat Komarovsky

Faktor yang baik untuk pengaktifan staphylococcus

Staphylococcus aureus dan jangkitan staphylococcal adalah konsep yang berbeza yang mesti dibezakan dengan jelas. Dengan aktiviti badan yang normal, dan mewujudkan keadaan untuk kestabilan sistem imun, bakteria hidup dengan tenang di kulit dan usus bayi, tanpa menyebabkan fenomena negatif.

Dorongan untuk pengaktifan dan pembiakannya boleh menjadi faktor yang baik, termasuk:

  • penurunan imuniti;
  • penyakit akut atau kronik;
  • tidak mematuhi peraturan kebersihan diri.

Bahaya yang serius adalah jangkitan nosokomial pada bayi semasa melahirkan anak, suntikan, dan lain-lain. Sejurus selepas kelahiran, bayi yang baru lahir belum mempunyai mikroflora yang berfungsi, dan sistem kekebalan tubuh, yang tidak kenal dengan agen berjangkit, tidak dapat menghasilkan antibodi untuk melindungi daripada mereka.

Tidak seperti Staphylococcus aureus, yang merupakan sebahagian daripada mikroflora manusia normal, jangkitan di hospital sangat agresif. Ia cepat merebak ke seluruh badan dan mengakibatkan kerosakan pada kulit dan organ dalaman. Apabila Staphylococcus aureus diaktifkan pada bayi, gejalanya cukup bersifat.

Bagaimana penyakit itu didiagnosis??

Hanya doktor yang dapat mendiagnosis penyakit ini semasa pemeriksaan. Bergantung pada lokasi jangkitan, pakar mungkin menetapkan ujian berikut:

  • Analisis tinja untuk menentukan kehadiran bakteria dan dysbiosis (kami mengesyorkan membaca: bagaimana analisis tinja untuk dysbiosis pada kanak-kanak diambil?). Sekiranya Staphylococcus aureus dijumpai di saluran pencernaan, doktor tidak hanya akan memilih rawatannya, tetapi juga menetapkan ubat untuk memulihkan mikroflora usus.
  • Sekiranya terdapat kecurigaan penyebaran penyakit ke organ lain, ultrasound, fluorografi, dan kultur air kencing dan darah untuk kemandulan mungkin diresepkan.
  • Ujian darah klinikal, yang akan menunjukkan kehadiran proses keradangan di dalam badan dan menentukan keadaan imuniti anak.
  • Urinalisis, mendiagnosis jika terdapat lesi sistem genitouriner.

BACA JUGA: apakah percambahan dalam analisis untuk dysbiosis pada kanak-kanak?

BACA DETAIL: bagaimana merawat Staphylococcus aureus di hidung dan tekak kanak-kanak?

Setelah menerima hasilnya, tahap jangkitan ditunjukkan. Ini menunjukkan tahap keparahan penyakit ini. Mari kita pertimbangkan maksud penunjuk ini:

  1. Staphylococcus aureus pada tinja pada bayi 10 hingga 3 darjah. Petunjuk ini cukup selamat, jadi tidak ada yang boleh dilakukan oleh ibu bapa dan penyakit ini tidak dapat diubati. Walau bagaimanapun, dengan penurunan imuniti yang tajam, ada risiko mengembangkan komplikasi penyakit, oleh itu disarankan untuk meningkatkan fungsi perlindungan tubuh dengan bantuan persiapan vitamin.
  2. Staphylococcus aureus pada bayi pada tinja 10 hingga 4 hampir tanpa gejala. Fokus kecil ruam kulit mungkin muncul di sini, dan dalam kes yang jarang berlaku, terdapat sedikit keradangan pada mata dan saluran pernafasan. Doktor tidak menetapkan rawatan serius dan terhad kepada ubat vitamin dan imunostimulasi.
  3. Staphylococcus aureus pada bayi dalam tinja 10 hingga 5 disertai dengan najis hijau berbusa yang kuat, sakit perut dan ruam (kami sarankan membaca: seperti apa najis berbusa pada bayi dan foto). Sebagai tambahan kepada ubat penguat vitamin dan imuniti, probiotik diresepkan.
  4. Staphylococcus aureus (aureus) pada tinja pada darjah 6 pada bayi dimanifestasikan oleh cirit-birit, mual, batuk, ruam, keradangan selaput lendir, termasuk saluran gastrointestinal. Namun, walaupun begitu, doktor lambat menetapkan antibiotik. Rawatan jangkitan staphylococcal gred 6 terutama bertujuan untuk penguatan badan secara umum dan memerangi gejala..

BACA JUGA: bagaimana Klebsiella dan Staphylococcus aureus dirawat pada bayi?

Apakah bahaya patogen?

Seorang kanak-kanak kecil sentiasa bersentuhan dengan benda-benda, makanan yang berpotensi tercemar. Untuk perkembangan patologi, diperlukan kombinasi dua faktor: kepekatan bakteria patogen yang tinggi (agen penyebab jangkitan) dan tindak balas badan yang tidak mencukupi terhadap pengenalan agen asing.

Sekiranya dos Staphylococcus aureus yang mencukupi memasuki tubuh anak, penyakit berikut mungkin timbul:

  • Jangkitan usus akut. Jangkitan bakteria biasanya berlaku dengan mabuk tinggi (demam, menggigil, enggan makan, kelesuan) dan cirit-birit berulang dicampur dengan lendir, kehijauan dan kadang-kadang darah di dalam najis.
  • Staphyloderma. Staphylococcus sering mempengaruhi kulit dengan perkembangan bisul, karbunkel, sycosis atau impetigo. Kanak-kanak juga sering mengalami penyakit serius - pemfigus bayi baru lahir.
  • Jangkitan saluran pernafasan. Kemasukan bakteria ke saluran udara boleh memprovokasi radang amandel akut (tonsilitis purulen) atau radang paru-paru (paling biasa pada bayi baru lahir dan bayi).

Dalam beberapa kes, mikroorganisma patogen berperanan dalam perkembangan patologi seperti konjungtivitis akut, glomerulonefritis, sepsis.

Pada masa kanak-kanak, jangkitan staphylococcal lebih parah dan mungkin memerlukan terapi antibiotik yang lebih lama daripada pada orang dewasa.

Ciri-ciri rawatan Staphylococcus aureus

Bergantung pada kerumitan perjalanan penyakit dan lokasi jangkitan staphylococcal, rawatan boleh dilakukan di rumah atau di jabatan hospital.

Namun, bayi yang baru lahir dan bayi selalu dirawat di rumah sakit, kerana proses penyakit ini dapat dengan cepat berkembang menjadi bentuk yang teruk dan menyebabkan akibat dan komplikasi yang serius, hingga mati.

BACA JUGA: Punca najis berbuih pada bayi yang disusui

Di antara sediaan tempatan, iodin, hijau cemerlang, larutan mangan dan furacilin digunakan. Apabila abses berlaku, salap Vishnevsky digunakan pada kawasan yang terjejas. Sekiranya penyakit ini sederhana hingga teruk, antibiotik penisilin ditetapkan.

Semasa dimasukkan ke hospital, rawatan kompleks dapat dijalankan. Di sini, bias akan dibuat bukan hanya untuk memusnahkan jangkitan staphylococcal dengan penggunaan ubat antibakteria, tetapi juga untuk meningkatkan daya tahan tubuh dan memulihkan mikroflora.

BACA JUGA: jangkitan staphylococcal pada kanak-kanak: gejala dan rawatan

Klasifikasi jangkitan staphylococcal

Menurut klasifikasi antarabangsa yang diterima, jenis penyakit berikut dibezakan:

  • keracunan makanan staphylococcal;
  • septikemia dengan patogen yang tidak ditentukan;
  • septikemia yang disebabkan oleh Staphylococcus aureus;
  • septikemia kerana staphylococci lain yang ditentukan.

Harap diperhatikan: jangkitan staphylococcal, sebagai peraturan, adalah sporadis (tidak teratur), namun, terdapat wabak di hospital bersalin dan jabatan hospital.

Langkah pencegahan penyakit

Sudah tentu, sangat sukar untuk melindungi diri anda dari penyakit ini, kerana bakteria staphylococcus terdapat di mana-mana. Namun, jika peraturan dan undang-undang pencegahan dipatuhi, risiko jangkitan dapat dikurangkan. Dalam menjaga bayi yang baru lahir, anda harus:

  • mematuhi kebersihan diri ibu dan anak;
  • menguatkan imuniti;
  • pantau kebersihan barang-barang yang digunakan untuk memberi makan atau bermain bayi (botol mendidih, alat pacu selepas setiap penggunaan, basuh mainan dengan sabun bayi);
  • menjaga kebersihan luka pusar.

Mencuci setiap hari, menukar pakaian menjadi bersih dan menyeterika akan membantu bukan sahaja melindungi bayi daripada dijangkiti pelbagai penyakit, tetapi juga mengajarnya agar rapi di masa depan. Kanak-kanak yang lebih tua perlu diajar untuk menjaga diri mereka sendiri, menjelaskan pentingnya prosedur kebersihan.

Berkongsi dengan rakan anda!

Sebab-sebabnya

Sekiranya tanda-tanda jangkitan staphylococcus dijumpai pada kanak-kanak di bawah satu tahun, maka alasannya adalah imuniti rendah dan penjagaan yang buruk. Sehingga berumur satu tahun, organ anak tidak berkembang sepenuhnya, termasuk sistem imun. Kerana penurunan imuniti, keadaan patologi muncul pada seorang kanak-kanak.

Seorang anak kecil menarik objek dan tangan, di mana sebilangan besar mikrob hidup, ke dalam mulutnya. Oleh itu, staphylococcus aureus pada bayi baru lahir adalah perkara biasa..

Punca jangkitan pada bayi:

  • Proses jangkitan melalui luka umbilik;
  • Jangkitan melalui retakan pada puting ibu semasa menyusu;
  • Jangkitan di hospital;
  • Pencemaran melalui tangan kotor, makanan yang tidak dicuci.

Gejala utama

Bagaimana staphylococcus aureus ditunjukkan di kerongkong:

  • Kesakitan, sensasi terbakar di kerongkong;
  • menggelitik;
  • meragut;
  • keperluan untuk kerap menelan;
  • batuk ringan (batuk).

Gejala tempatan staphylococcus aureus meningkat selama beberapa jam hingga 2-3 hari, selepas itu jangkitan menjadi lebih ketara. Suppuration Staphylococcus aureus adalah jangkitan purulen klasik. Bakteria, membetulkan selaput lendir, mengeluarkan enzim tertentu yang memusnahkan sel kita.

  • Bisul, abses;
  • sakit tonsil.

Demam Oleh kerana jangkitan disertai dengan proses bernanah, ia selalu menampakkan dirinya sebagai demam dengan suhu tinggi. Tanda-tanda keracunan umum staphylococcus di kerongkong:

  • Kelemahan;
  • loya;
  • kekurangan selera makan;
  • pening.

Batuk Batuk staphylococcal di kerongkong adalah gejala utama jangkitan.

Langkah pencegahan

Walaupun staphylococcus pada kanak-kanak mempunyai simptom yang serupa dengan penyakit lain, dan rawatannya sangat sukar kerana daya hidup dan daya tahan bakteria terhadap banyak antibiotik, pencegahannya menjadi sangat penting. Akan berguna untuk mengingatkan bahawa bukan staphylococcus itu sendiri yang menakutkan, tetapi jangkitan yang disebabkan olehnya, dan juga fakta bahawa jangkitan pada bayi berlaku melalui kontak.

Oleh itu, pematuhan terhadap kebersihan bayi yang baru lahir sangat penting dalam pencegahan..

Pantau dan analisis dengan teliti tingkah laku bayi, kekerapan dan ketekalan kotorannya (gangguan gastrointestinal adalah salah satu tanda utama staphylococcus pada kanak-kanak), merawat retakan puting dan mastitis payudara tepat pada masanya.

Rawatan jangkitan staphylococcal pada kanak-kanak

Rawatan staphylococcus pada kanak-kanak diresepkan setelah menilai gambaran keseluruhan klinikal dan jumlah gejala dan data makmal.

Rawatan tempatan terhadap staphylococcus pada kanak-kanak

Rawatan tempatan melibatkan rawatan luka (termasuk luka pasca operasi) dan ruam kulit dengan persediaan antiseptik untuk penggunaan luaran. Salah satu antiseptik yang paling berkesan adalah penyelesaian farmasi hijau cemerlang, iaitu "hijau cemerlang" biasa. Malah staphylococci yang paling berbahaya, keemasan, sangat sensitif terhadapnya. Untuk rawatan kulit luaran, hidrogen peroksida, 70% etanol dan linish Vishnevsky juga digunakan (salap ini sangat berkesan untuk pyoderma).

Sebagai kaedah rawatan tambahan, ditunjukkan bahawa mencuci dan membilas tekak dan mulut dengan larutan antiseptik yang lemah..

Rawatan am

Terapi antibiotik memainkan peranan utama dalam rawatan jangkitan. Ubat tersebut boleh diberikan melalui suntikan (intramuskular, dan di hospital, jika ditunjukkan, secara intravena) atau diberikan per os. Seorang kanak-kanak dengan jangkitan staphylococcal ditunjukkan pengambilan vitamin dan kompleks mineral, yang bermaksud meningkatkan metabolisme umum, serta imunoglobulin untuk menguatkan sistem imun.

Dengan jangkitan umum (sepsis) di hospital, staphylococcus dirawat pada anak-anak menggunakan transfusi darah - transfusi darah dan plasma.

Dalam kes yang teruk, pembedahan mungkin ditunjukkan, tujuannya adalah untuk membersihkan fokus keradangan purulen.

Staphylococcus aureus bayi baru lahir

Terakhir dikemas kini 30 Januari 2018 pada 01:26

Masa membaca: 5 min

Baru-baru ini, penyakit - staphylococcus pada bayi, semakin kerap. Staphylococci - bakteria yang hidup secara senyap pada selaput lendir, pada kulit, di usus manusia, tetapi apabila diaktifkan, mereka boleh membahayakan, menyebabkan pelbagai penyakit.

Oleh itu, setiap ibu bapa harus mengetahui apakah tanda-tanda staphylococcus pada bayi untuk melindungi anak mereka daripada penyakit tersebut..

Bakteria ini mempunyai keseluruhan manifestasi berbahaya, penurunan imuniti, berlakunya keradangan dan reaksi alergi, pemusnahan eritrosit dan leukosit, pembebasan toksin.

Kejadian jangkitan seperti itu pada bayi sangat berbahaya..

Varieti bakteria

Terdapat lebih daripada dua lusin jenis staphylococcus. Daripada jumlah tersebut, 14 hidup di selaput lendir dan kulit manusia, hanya 3 spesies ini yang menyebabkan penyakit.

Jenis yang paling biasa:

  1. Staphylococcus aureus (Aureus) adalah bakteria yang paling biasa dan berbahaya. Mempunyai warna kekuningan koloni bakteria. Ini menyumbang kepada penampilan kira-kira seratus penyakit yang berbeza, beberapa di antaranya boleh menjadi kronik. Tinggal di mana-mana organ yang sihat.
  2. Epidermal (Epidermidis). Habitat - hidung, mulut dan mata. Berlaku pada kanak-kanak yang dilahirkan sebelum waktunya atau menjalani pembedahan. Lebih kerap muncul dengan imuniti yang lemah. Memudaratkan jika terdapat dalam darah, menyebabkan keradangan endokard atau sepsis.
  3. Saprophytic (Saprophyticus) staphylococcus jarang berlaku pada bayi baru lahir. Lebih kerap pada wanita, mempengaruhi pundi kencing, buah pinggang.
  4. Staphylococcus aureus saluran gastrousus. Habitat - kulit, membran mukus, tinja, susu ibu. Penyakit ini disertai dengan letusan purulen, diaktifkan dengan imuniti yang berkurang.
  5. Klebsiella. Selalunya, jangkitan Klebsiella dan staphylococcal pada bayi ditunjukkan dalam bentuk dysbiosis. Enterobacteria patogen ini terdapat dalam tubuh manusia yang sihat dan biasanya tidak menampakkan diri dalam apa-apa. Sekiranya keadaan menguntungkan, mikroorganisma membiak.

Penyebab utama jangkitan

Salah satu sebab utama kemunculan CCA pada bayi baru lahir adalah sistem imun bayi yang sangat lemah semasa dilahirkan..

Penyebab jangkitan yang paling biasa adalah:

  1. penghantaran lebih awal dari jadual;
  2. imuniti yang lemah;
  3. kurang mematuhi peraturan kebersihan ibu dan kakitangan perubatan;
  4. penyimpangan dari norma semasa kehamilan;
  5. buruh sukar;
  6. berat bayi terlalu sedikit.
  7. gestosis semasa mengandung;
  8. penggunaan pengudaraan buatan, kateter;
  9. kehadiran jangkitan dalam keluarga, kakitangan perubatan;
  10. puting ibu retak.

Terdapat juga kemungkinan jangkitan melalui susu ibu, menyebabkan dysbiosis pada anak. Bayi sentiasa memasukkan sesuatu ke dalam mulutnya, jadi penting untuk menjaga tahap kebersihan yang sesuai. Kadangkala kk memasuki badan dengan titisan udara atau menjangkiti luka umbilik.

Tanda-tanda jangkitan

Staphylococcus aureus pada bayi mempunyai simptom yang bergantung pada jenis dan habitat mikroorganisma ini, oleh itu, secara lahiriah, jangkitan dapat menampakkan dirinya, seperti banyak penyakit lain, ARVI, dysbiosis atau diatesis.

Beberapa simptomnya adalah:

  • ruam, semburan pada kulit, jerawat, bisul;
  • hidung berair, bersin, batuk - dengan jangkitan pada hidung dan tekak, dengan sakit tekak, bayi menolak makanan, menangis ketika menelan.
  • di rongga mulut - plak pada lelangit, lidah dan amandel, demam.
  • manifestasi dalam bentuk konjungtivitis, mata mula berair, kemerahan, kadang-kadang lebih halus;
  • dengan staphylococcus usus, gangguan saluran gastrousus, cirit-birit yang kerap dengan kehadiran lendir muncul, sementara bayi berasa gelisah kerana ketidakselesaan perut;
  • ketika memasuki aliran darah, yang jarang berlaku, sepsis staphylococcal berlaku. Selera makan bayi hilang, dia menolak payudara ibu, warna kulitnya berubah. Sepsis sering membawa maut, jadi sangat penting untuk memulakan rawatan pada masa itu.
  • simptom-simptom yang biasa termasuk muntah, kelemahan, selera makan yang lemah, insomnia, demam, penurunan berat badan, air mata berterusan dan kegembiraan bayi.

Sebenarnya, sukar untuk mengatakan dengan tepat bagaimana staphylococcus ditunjukkan pada bayi baru lahir. Apabila jangkitan berlaku, dua tanda utama dapat dibezakan: awal - setelah beberapa jam muntah, cirit-birit dan demam muncul, terlambat - setelah beberapa hari penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk ruam bernanah pada badan dan wajah.

Diagnostik

Apabila didiagnosis, ibu mengambil susu ibu dari setiap payudara untuk dianalisis, anak itu perlu dianalisis, bergantung pada tanda-tanda jangkitan:

  • dengan tanda-tanda SARS, diperlukan analisis membran mukus sinus hidung;
  • sekiranya berlaku pelanggaran saluran pencernaan - analisis tinja;
  • dengan kemungkinan sepsis - ujian darah.
  • apabila ia muncul di kulit, goresan luka diambil.

Di makmal, bilangan bakteria berbahaya dikira secara manual. Dalam keadaan di mana jangkitan dikesan pada susu ibu, rawatan ditetapkan untuk ibu, dan bayi menerimanya melalui pemberian makanan. Sekiranya bilangan mikroorganisma pada kanak-kanak melebihi norma dan bertepatan dengan gejala, rawatan juga akan diikuti.

Kadang-kadang, apabila dijangkiti jangkitan yang melebihi norma, anak merasa hebat, maka analisisnya diambil lagi, setelah beberapa saat.

Kaedah rawatan

Dengan gejala jangkitan yang sesuai, anda mesti segera mendapatkan bantuan pakar. Doktor akan menentukan diagnosis yang tepat dan menerangkan cara merawat staphylococcus aureus pada bayi baru lahir. Pemilihan kaedah terapi rumit oleh fakta bahawa pesakit sangat kecil dan lemah, tetapi setiap doktor dengan kelayakan yang sesuai dapat mencari rawatan yang diperlukan.

Dalam kes jangkitan yang lebih teruk, ibu dengan bayinya dimasukkan ke hospital. Di rumah, ibu bapa harus mengikuti rawatan yang ditetapkan oleh doktor.

Ubat untuk rawatan:

  • terapi antibiotik penisilin;
  • vaksinasi wajib untuk membentuk antibodi terhadap bakteria;
  • ubat antiparasit dari jenis bioresonance;
  • ubat antibakteria (Fukortsil, Chlorophyllipt);
  • bermaksud meningkatkan imuniti dalam badan (enzim, vitamin, probiotik, imunomodulator, dll.)

Semasa menggunakan antibiotik, anda perlu berhati-hati, selalunya ia tidak berguna dan menyebabkan dysbiosis pada anak, lebih baik membatasi diri anda dengan kaedah terapi. Sekiranya ia adalah Staphylococcus aureus, perjalanan rawatan akan panjang dengan ujian berulang.

Ubat rakyat

Ibu bapa perlu berhati-hati dengan penggunaan cara tersebut, kerana bayi tidak boleh menggunakan apa pun selain susu ibu. Semua tindakan mesti diselaraskan dengan doktor yang menghadiri. Terutama untuk bayi baru lahir, ubat-ubatan rakyat membantu penggunaan luaran.

Mandi dengan ramuan herba chamomile, tali dan kulit kayu oak akan menenangkan bayi dan mengurangkan kesakitan. Juga disarankan untuk menggunakan warna hijau cemerlang ketika merawat manifestasi jangkitan kulit. Pensterilan mandatori barang-barang yang berhubungan dengan bayi diperlukan.

Pencegahan jangkitan

Untuk mengelakkan kemungkinan jangkitan, penting untuk mengikuti beberapa cadangan:

  • kepatuhan terhadap standard kebersihan ketika menjaga bayi yang baru lahir. Basuh tangan dengan sabun bayi sebelum setiap kontak, ini juga berlaku untuk kakitangan perubatan.
  • jaga kebersihan peralatan makan, dot, mainan.
  • penggunaan pembalut khas untuk puting yang retak.
  • memantau pergerakan usus bayi (kekerapan, warna dan konsistensi).
  • jika boleh, lindungi dari kenalan yang tidak perlu (pilihan wad individu).

Mana-mana ibu bapa akan merasa takut apabila mendengar diagnosis - staphylococcus aureus. Tetapi jangan putus asa. Walaupun bayi baru lahir sangat lemah, di bawah pengawasan pakar yang berkelayakan tinggi, bayi pasti akan disembuhkan.

Ibu bapa diminta untuk lebih prihatin terhadap anak-anak mereka untuk mengesan ketidakselesaan anak tepat pada waktunya, dan dengan itu mencegah komplikasi penyakit.

Bayi mempunyai Staphylococcus aureus di dalam tinja. Apa nak buat?

Selepas kelahiran, anak itu berhadapan dengan pelbagai bakteria dan mikroorganisma. Salah satunya berguna, yang lain tidak berbahaya, dan ada juga yang berbahaya bagi kesihatan bayi. Salah satu bakteria berbahaya ini adalah Staphylococcus aureus.

Apa itu Staphylococcus aureus?

Staphylococcus aureus Staphylococcus aureus (Staphylococcus aureus) adalah salah satu jenis bakteria dari sebilangan bakteria staphylococcal yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit.

Staphylococcus aureus adalah bakteria yang paling berbahaya dan tahan dari semua staphylococci.

Hampir semua penyakit yang berkaitan dengan jangkitan staphylococcal disebabkan oleh bakteria ini, atau lebih tepatnya oleh enzim toksik yang dihasilkannya.

Ia disebut emas kemudian, yang, ketika diperhatikan di bawah mikroskop, menunjukkan bahawa koloni bakteria ini mempunyai warna kuning. Bakteria ini sangat biasa. Ia terdapat di dalam badan dan pada kulit hampir semua orang..

Oleh itu, kemungkinan Staphylococcus aureus dijumpai pada bayi dalam tinja. Terdapat piawaian untuk nilai yang dibenarkan mengenai kehadiran bakteria di dalam usus. Sekiranya norma ini tidak dilampaui, maka tidak ada alasan untuk dikhawatirkan.

Sebagai tambahan kepada Staphylococcus aureus, staphylococcus epidermis sangat biasa, tidak seperti yang pertama, ia adalah sebahagian daripada mikroflora normal kulit dan berbahaya hanya untuk orang yang lemah dan kurus, dalam beberapa kes semasa kehamilan.

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini

Jangkitan staphylococcal pada bayi boleh menyebabkan penyakit radang pada kulit (jerawat, bisul), penyakit radang purulen saluran pernafasan dan penyakit radang lain.

Bakteria itu sendiri tidak berbahaya. Biasanya kekebalan umum dan tempatan seseorang yang sihat dapat mengatasi dengan cukup berkesan.

Tetapi, semakin kecil bayinya, semakin lemah tubuhnya dan semakin rendah imuniti..

Sistem sokongan hidup bayi yang baru lahir tidak berfungsi sepenuhnya, mikroflora usus yang bermanfaat belum dapat dipastikan. Oleh itu, risiko terkena jangkitan streptokokus pada bayi cukup tinggi..

Oleh itu, penyebab perkembangan penyakit ini adalah:

  1. Tidak mematuhi piawaian kebersihan dan kebersihan di hospital dan penyakit pekerjanya;
  2. Pelanggaran kebersihan diri oleh ibu bayi;
  3. Hubungan bayi dengan saudara-mara dan rakan-rakan, pesakit dengan jangkitan staphylococcal;
  4. Penurunan imuniti bayi;
  5. Tidak mematuhi peraturan menjaga bayi yang baru lahir.

Terutama berbahaya adalah jangkitan bayi baru lahir dengan apa yang disebut sebagai jangkitan staphylococcal nosokomial. Jangkitan bakteria seperti ini sangat tahan terhadap pengaruh dan sukar diubati..

Tidak ada bakteria dan mikroorganisma di dalam badan bayi yang baru lahir sebaik sahaja dilahirkan. Praktikalnya steril dan oleh itu penyebaran jangkitan tidak menyebabkan halangan dan boleh menjadi cepat. Ini mengancam komplikasi serius untuk kesihatan bayi..

Kadar yang dibenarkan dalam tinja

Doktor masih belum mempunyai kata sepakat mengenai seberapa banyak mikroorganisma ini dalam tinja boleh diterima. Menurut beberapa sumber, dianggap normal jika mikroorganisma ini dikesan dalam jumlah 10 CFU per 1 gram tinja.

Penyelidik lain percaya bahawa kandungan bakteria dalam jumlah 103 cfu setiap 1 gram tinja tidak berbahaya..

Bagaimana ia dihantar?

Staphylococcus aureus ditularkan melalui kontak dekat dengan pembawa jangkitan, melalui item biasa, tidak mematuhi piawaian kebersihan, ketika makan makanan yang tercemar.

Kadang kala bayi dijangkiti susu ibu sekiranya dia sakit atau bakteria keluar dari kulit semasa menyusu.

Setelah staphylococcus berada di kulit, ia boleh memasuki aliran darah melalui luka. Dengan adanya keadaan yang baik, jangkitan staphylococcal berkembang, yang menyebabkan penyakit radang pada organ dalaman.

Bakteria boleh memasuki sistem pernafasan melalui titisan udara..

Apa yang menyebabkan penyakit?

Staphylococcus aureus dianggap sebagai mikrob patogen bersyarat. Ini bermaksud bahawa ia berbahaya hanya dalam keadaan tertentu. Selalunya ini adalah penurunan imuniti..

Bayi belum terbentuk sepenuhnya sistem imun (tempatan dan umum), jadi mereka lebih kerap sakit.

Jangkitan staphylococcal boleh menyebabkan penyakit seperti itu:

  • Penyakit kulit bernanah-radang;
  • Sepsis staphylococcal;
  • Sakit tekak bernanah;
  • Penyakit usus yang meradang - gastroenterocolitis;
  • Pneumonia purulen;
  • Kerosakan toksik pada organ dan sistem;
  • Lesi CNS, meningitis;
  • Yang lain.

Gejala utama

Gejala penyakit dengan jangkitan streptokokus bergantung pada lokasi penyakit, tahap keamatannya, imuniti anak.

Selalunya, gejala berikut muncul:

  • Ruam kulit dengan pustula dan keradangan;
  • Suhu tinggi kanak-kanak tidak berjalan dengan baik dan meningkat semula;
  • Kelemahan, kelesuan;
  • Tidur dan selera makan yang lemah;
  • Cirit-birit;
  • Mual atau muntah;
  • Luka bernanah dengan penyakit kulit;
  • Plak purulen khas pada amandel dengan angina;
  • Batuk kering dan parah dengan laringitis;
  • Kesukaran bernafas dengan radang paru-paru.

Sekiranya anda mengesyaki jangkitan, anda harus segera berjumpa doktor. Dia akan memeriksa bayi dan menghantarnya untuk pemeriksaan yang diperlukan atau dimasukkan ke hospital.

Kaedah diagnostik

Untuk mendiagnosis penyakit, darah, air kencing, dan tinja diuji. Sapu dan faring diambil sekiranya perlu. Sekiranya disyaki radang paru-paru streptokokus, analisis dahak dilakukan. Berdasarkan hasil ujian, dapat disimpulkan bahawa terdapat keradangan pada organ tertentu..

Analisis bakteria cecair biologi yang diambil mengenal pasti agen penyebab penyakit ini.

Sekiranya mikroorganisma berbahaya dijumpai dan diperlukan untuk menetapkan terapi antibiotik, maka analisis dilakukan untuk kepekaan bakteria terhadap kumpulan antibiotik tertentu.

Kenapa dia berbahaya?

Staphylococcus aureus adalah yang paling berbahaya dari semua staphylococci.

Bakteria menghasilkan toksin yang sangat berbahaya.

Dalam bentuk penyakit yang teruk, komplikasi berikut adalah mungkin:

  • Sepsis (keracunan darah);
  • Kejutan beracun;
  • Kerosakan otak beracun;
  • Pemburukan dan komplikasi penyakit kronik dan kongenital lain;
  • Kematian dalam penyakit intensif akut.

Oleh itu, adalah mustahak untuk mendiagnosis penyakit tepat pada masanya dan menjalani rawatan yang diperlukan..

Semasa merancang dan terutamanya semasa kehamilan, seorang wanita mesti diberi analisis untuk jangkitan kelamin.

Analisis untuk Ureaplasma Parvum juga termasuk dalam senarai yang diperlukan.
Untuk maklumat lebih lanjut mengenai mengapa jangkitan ini berbahaya semasa kehamilan, baca pautan kami.

Kaedah rawatan

Merawat jangkitan streptokokus sangat sukar. Bakteria ini tahan terhadap kebanyakan antibiotik dan antiseptik..

Ia tidak mati apabila dikeringkan di bawah sinar matahari, dalam etil alkohol, dalam hidrogen peroksida, menahan suhu 150 darjah Celsius selama 10 minit, dll..

Tincture atau larutan minyak klorofilipt dapat berjaya merawat jangkitan streptokokus di kerongkong dan nasofaring.

Sekiranya Staphylococcus aureus dijumpai di dalam tinja bayi, maka rawatan selalunya tidak dijalankan. Rawatan ditetapkan sekiranya terdapat simptom lain yang mungkin timbul dari penyakit..

Terapi antibakteria untuk jangkitan streptokokus dipilih dalam kes perkembangan penyakit radang.

Sebagai permulaan, ujian dilakukan untuk kepekaan bakteria yang dikesan terhadap pelbagai jenis antibiotik, kerana banyak dari mereka tidak dapat mengatasi bakteria jenis ini.

Di kompleks, dalam rawatan jangkitan, mereka juga menggunakan:

  • Persediaan untuk memperbaiki mikroflora usus;
  • Kompleks vitamin;
  • Ejen imunomodulator;
  • Kaedah rakyat - decoctions calendula, chamomile dan tanaman perubatan lain.

Walaupun setelah menderita penyakit yang disebabkan oleh jangkitan staphylococcal, tubuh tidak dapat mengembangkan kekebalan terhadap bakteria staphylococcal. Kemungkinan jangkitan semula dengan jangkitan ini cukup tinggi..

Pencegahan

Oleh kerana Staphylococcus aureus sangat gigih, sangat sukar untuk menyingkirkannya.

Untuk pencegahan jangkitan staphylococcal, berguna untuk menenangkan bayi, meningkatkan imuniti, dan, akibatnya, daya tahan tubuh terhadap pelbagai jenis penyakit.

Beri makanan segar sahaja. Perhatikan norma pemakanan yang betul.

Anda juga harus mengikuti cadangan ini:

  • Menyiarkan bilik, berjalan di udara segar, membersihkan permukaan dengan sabun dan air;
  • Mengehadkan hubungan bayi dengan orang yang berpotensi menjadi pembawa jangkitan.

Anda tidak boleh mengunjungi tempat awam tanpa memerlukan kemungkinan menjangkiti anak.

  • Mencuci dan merawat barang-barang rumah tangga bayi.
  • Botol, puting, dot, ubat gigi, berderak dan banyak lagi.

    Pastikan memilih yang senang dibilas dan direbus..

    Adakah batuk menggonggong tidak hilang tanpa suhu pada anak? Ini adalah alasan untuk segera berjumpa doktor.!

    Kita sering ditanya apa itu otak yang merosot pada bayi. Ini adalah diagnosis serius yang, untungnya, tidak sering disahkan..

    Susu ibu tidak hanya membawa bahan berguna, tetapi juga bahan yang melindungi bayi daripada banyak penyakit.

    Oleh itu, penyusuan susu ibu, tertakluk kepada semua standard kebersihan, adalah langkah yang baik untuk pencegahan banyak penyakit dan jangkitan staphylococcal, termasuk.

    Pendapat Dr Komarovsky - video

    Pakar pediatrik terkenal Komarovsky E.O. percaya bahawa pengesanan staphylococcus pada tinja bayi bukanlah alasan untuk segera mengambil ubat. Kehadirannya di dalam usus tidak menunjukkan apa-apa..

    Rawatan hanya diperlukan jika bayi mengalami gangguan pencernaan, kelesuan, demam tinggi, dan tanda-tanda jangkitan lain.

    Sekiranya, bersamaan dengan ini, sejumlah besar Staphylococcus aureus terdapat di dalam tinja, maka jangkitan staphylococcal dapat didiagnosis.

    Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai kedudukan E.O. Komarovsky dari video:

    Artikel Mengenai Hepatitis