Bagaimana untuk mendapatkan ujian najis? Cara mengumpul, di mana dan bagaimana untuk mengambil ujian najis?

Utama Apendiks

Setiap orang sekurang-kurangnya sekali mesti mengambil tinja untuk dianalisis di makmal. Pelbagai pemeriksaan tinja dapat mengesan keradangan dan jangkitan pada saluran gastrointestinal, memeriksa fungsi organ penting, menentukan patologi, membuktikan adanya mikroorganisma patogen dan parasit lain.

Bahan yang diperlukan

Bagaimana persediaan untuk ujian najis? Tidak ada yang rumit dalam prosedur ini. Cara mendapatkan ujian najis sudah diketahui oleh kebanyakan kita.

Untuk melakukan ini, anda memerlukan:

  • bekas kering bersih;
  • spatula (tongkat).

Botol kaca atau plastik (selalu dengan penutup) sesuai untuk mengumpulkan najis. Bekas steril khas boleh didapati di farmasi. Spatula dimasukkan ke dalam penutupnya untuk mengambil bahan, yang sangat mudah. Untuk kajian makmal, 10-15 ml tinja biasanya mencukupi, iaitu sekitar satu hingga dua sudu teh.

Perkara penting

Bagaimana mempersiapkan analisis dan mengumpulkan bahan? Patuhi peraturan berikut:

  1. Kotoran mesti segar.
  2. Kehadiran bahan lain dalam sampel tidak dapat diterima.
  3. Jangan makan berlebihan sebelum menyumbangkan najis.
  4. Berhenti mengambil ubat sebelum melakukan ujian.

Ikut syarat ini. Mematuhi peraturan mudah akan membolehkan anda memperoleh hasil yang boleh dipercayai. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci cara mengambil ujian najis dengan betul.

Bahan terbaik adalah najis yang baru dituai. Anda perlu mengumpulkannya pada waktu pagi. Sekiranya atas sebab tertentu tidak mungkin dilakukan, simpan jisim di dalam peti sejuk sehingga penghantaran, tetapi tidak lebih dari 8-12 jam.

Kemurnian bahan yang diambil mempengaruhi hasil analisis. Sebelum mengumpulkan najis, anda mesti membuang air kecil terlebih dahulu dan kemudian mencuci dengan sabun. Bekas pengumpulan mestilah kering dan bersih, dan dalam beberapa kes mesti steril. Sampel bebas dari air dan air kencing. Tidak digalakkan bagi wanita untuk menderma najis semasa haid untuk mengelakkan darah. Dalam kes yang teruk, sebelum menjalani ujian najis, anda perlu mencuci diri dengan teliti dan menggunakan tampon. Pengosongan usus paling baik dilakukan di dalam kapal, periuk, atau bekas bersih lain. Anda boleh meletakkan beg plastik bersih di tandas untuk tujuan ini..

Ikuti diet anda sebelum mengikuti ujian najis. Makanan yang dimakan boleh mempengaruhi hasilnya. Oleh itu, sebelum melakukan ujian, cubalah untuk tidak memakan makanan yang menyebabkan gangguan gastrousus. Makanan tertentu boleh menghilangkan najis. Contohnya, blueberry menjadikan najis menjadi hitam dan bit menjadi merah. Lebih baik enggan mengambil produk seperti itu..

Ubat mempengaruhi keputusan ujian. Lebih baik tidak menggunakannya sebelum menderma najis. Ubat-ubatan yang mengandungi bismut, besi, tembaga, dan karbon aktif mengubah warna najis. Tidak boleh mengambil antibiotik, kerana ia mempengaruhi aktiviti penting mikroorganisma secara signifikan. Buang pelbagai julap dan supositoria rektum dengan asas lemak sebelum melakukan ujian najis. Enemas juga tidak digalakkan. Orang yang telah mengambil ubat barium semasa pemeriksaan kontras sinar-X dapat menderma najis setelah dua hari. Selama ini, bahan yang mengandungi unsur yang ditentukan akan meninggalkan badan.

Cara mengambil tinja untuk analisis dari kanak-kanak

Mengumpulkan najis dari orang dewasa jauh lebih mudah daripada kanak-kanak, terutamanya dari bayi. Ramai ibu terseksa dengan persoalan bagaimana menjalani ujian najis. Anak harus diletakkan di atas kain minyak atau lampin yang diseterika bersih. Beri dia urut perut untuk merangsang pergerakan usus..

Anda boleh menghidupkan perutnya. Pakar tidak mengesyorkan mengikis najis dari lampin. Tetapi jika ia tidak berfungsi dengan berbeza, maka kumpulkan hanya lapisan atas yang tidak bersentuhan dengan lampin. Dalam kes ini, semestinya tidak ada air kencing di dalam tinja. Sekiranya bayi anda mengalami sembelit, anda boleh membuang air besar dengan tabung gas. Sekiranya kanak-kanak mempunyai najis yang longgar, lebih mudah mengumpulkan najis dari lampin yang boleh digunakan semula. Letakkan kain lap di bawah bayi dan tunggu. Cara mengambil ujian najis untuk bayi dengan betul boleh diperiksa dengan pakar pediatrik atau jururawat.

Lebih senang mengambil bahan dari kanak-kanak yang lebih tua. Periuk sesuai untuk ini. Ia mesti dibasuh dengan bersih dengan sabun dan air. Jangan gunakan pencuci agresif untuk pembasmian kuman.

Di mana untuk mendapatkan ujian najis

Ujian najis, yang tidak memerlukan ujian makmal yang panjang, boleh dilakukan di klinik di tempat kediaman. Untuk melakukan ini, doktor yang hadir mesti menulis rujukan. Anda perlu membuat analisis tinja ke makmal pada waktu pagi. Hasilnya akan siap dalam sehari.

Analisis yang lebih kompleks, yang memerlukan inokulasi mikroorganisma, diambil di makmal khas. Terdapat semua yang anda perlukan untuk mewujudkan keadaan tertentu untuk pertumbuhan bakteria. Hasil analisis sedemikian biasanya siap dalam 5-7 hari..

Pelbagai ujian dilakukan di pusat perubatan swasta. Ini sangat mudah, kerana anda boleh mengambil analisis tinja untuk pelbagai kajian di satu tempat.

Bersedia untuk proses penting

Untuk sebarang ujian tinja, ikuti prinsip mudah yang disenaraikan di atas. Pertimbangkan ciri-ciri individu pengumpulan bahan untuk setiap jenis penyelidikan.

Kami menyerahkan analisis untuk dysbiosis

Analisis ini diperlukan untuk menentukan mikroflora usus. Kotoran untuk kajian sedemikian mestilah segar, kerana beberapa mikroorganisma boleh mati semasa penyimpanan. Bahan tersebut hanya diambil dalam balang steril, yang boleh dibeli di farmasi. Di beberapa makmal, kapasiti tersebut dikeluarkan. Adalah mudah untuk lulus ujian tinja untuk disbiosis jika anda mematuhi syarat asas pengumpulan bahan. Ikuti diet, hadkan ubat anda, terutamanya antibiotik.

Kotoran untuk analisis darah ghaib

Untuk menentukan pendarahan tersembunyi di organ saluran gastrousus, analisis jenis ini ditetapkan.

Kehadiran darah ditentukan oleh kandungan hemoglobin dalam tinja. Sebelum mengumpulkan analisis tinja, hidangan daging dan ikan, serta makanan yang mengandungi sejumlah besar zat besi: epal, bayam, paprika dan lain-lain, dikecualikan dari menu selama tiga hari. Tidak boleh menggunakan enema dan ubat sebelum ujian.

Cara mengumpulkan najis telur cacing dengan betul

Mungkin jenis penyelidikan ini adalah yang paling biasa. Ramai orang tahu cara mengambil ujian najis telur cacing dengan betul. Untuk ini, bahan mesti dikumpulkan dalam bekas yang bersih dan kering dengan penutup. Ambil najis dua kali lebih banyak dari yang sepatutnya. Lebih baik mengumpulkan bahan untuk analisis dari pelbagai bidang. Sebelum menderma najis, kecualikan penggunaan julap. Bahan tersebut dapat disimpan dalam masa yang singkat di dalam peti sejuk sebelum dihantar ke makmal.

Analisis najis untuk jangkitan usus

Untuk menentukan pelbagai jangkitan pada saluran gastrousus, tangki analisis najis ditetapkan. Cara pengambilannya, doktor anda harus menerangkan kepada anda. Kajian semacam itu membolehkan anda menentukan agen penyebab penyakit ini, untuk mengenal pasti pelbagai bakteria patogen dan bacilli.

Bekas steril akan diperlukan untuk sampel najis, kerana mikroorganisma dari persekitaran luaran boleh mengganggu hasil ujian. Jangan mengambil antibiotik sebelum mengumpulkan bahan.

Mengumpulkan najis untuk scatologi

Kajian koprologi membolehkan anda memeriksa fungsi sistem pencernaan dan menilai metabolisme yang berlaku semasa pencernaan. Adalah perlu untuk mengumpulkan bahan untuk analisis ini dari laman web yang berbeza. Sekiranya lendir, serat, bahagian heterogen diperhatikan dalam tinja, bawa untuk analisis. Selebihnya, ikuti garis panduan umum untuk mengumpulkan bahan..

Seperti yang anda lihat, semuanya mudah. Cukup sekadar mengetahui analisis mana yang diperlukan untuk mengumpulkan tinja, dan untuk menyiapkannya dengan betul. Walau apa pun, doktor anda harus menerangkan bagaimana melakukan manipulasi yang diperlukan. Sekiranya atas sebab tertentu doktor tidak melakukan ini, jangan teragak-agak, tanyakan kepadanya sendiri.

Cara mengambil ujian tinja untuk cacing dengan betul?

Salah satu kaedah diagnostik paling mudah untuk mengenal pasti parasit dalam tubuh manusia adalah analisis tinja. Lebih-lebih lagi, kedua-dua pesakit dewasa dan pesakit kecil boleh menyumbangkan tinja untuk penyelidikan. Mengenai apa peraturan pengiriman tinja ke daun telur dan bagaimana tidak boleh memprovokasi penarikan hasil positif palsu atau negatif palsu, baca bahan di bawah.

Analisis najis untuk cacing

Sebelum kita mengetahui bagaimana mengambil analisis tinja, perlu difahami bahawa jenis diagnosis ini ditunjukkan kepada semua orang, tetapi dengan frekuensi yang berbeza bergantung pada tujuan kajian. Secara amnya, penghantaran tinja untuk ujian dilakukan lebih baik dengan langkah pencegahan. Terdapat tujuan untuk penghantaran biomaterial dalam bentuk tinja:

  • Pencegahan. Biomassa tinja diserahkan untuk tujuan pengesanan parasit tepat pada masanya, walaupun tidak ada gejala pencerobohan yang jelas. Dalam kes ini, pengumpulan tinja untuk telur cacing dapat dilakukan walaupun tanpa rujukan dari doktor keluarga sesuka hati. Kekerapan diagnostik sedemikian sekurang-kurangnya sekali setahun..
  • Ukuran penghalang. Dalam kes ini, tinja dikirim untuk penelitian untuk mencegah penyebaran serangan helminthik dalam keluarga, dalam lingkaran pasukan anak-anak / sekolah, dalam lingkaran kolektif kerja, dll. Adapun populasi dewasa, semua pekerja katering, perdagangan, makanan industri, dll. Tinjauan ini dilakukan setiap enam bulan. Pembantu makmal harus memberitahu cara lulus ujian tinja dengan betul.
  • Pemeriksaan ke arah doktor. Dalam kes ini, doktor yang hadir bergantung pada gambaran klinikal pesakit dengan disyaki pencerobohan helminthik. Untuk mengesahkan diagnosis atau membantahnya, pakar mengarahkan jisim tinja untuk dianalisis. Pakar harus memberitahu pesakit di sini bagaimana untuk melakukan ujian tinja dengan betul dan mendapatkan hasil yang berinformasi bergantung kepada patologi yang disyaki.

Penting: untuk mencegah jangkitan semua anggota keluarga, perlu menderma biomaterial dalam bentuk tinja untuk analisis kepada mereka yang mempunyai anak kecil, binatang peliharaan di rumah, serta mereka yang sering suka berenang di takungan semula jadi, berkebun, dan makan masakan Jepun dalam bentuk ikan mentah, dan lain-lain. Perlu diketahui bahawa akibat kerosakan pada tubuh oleh pencerobohan helminthik boleh menjadi yang paling parah, hingga kerosakan pada sistem saraf pusat dan kematian dengan sikap cuai terhadap kesihatan seseorang.

Persediaan untuk menghadapi ujian

Sekiranya pembaca berminat untuk menderma najis dan berapa banyak najis yang diperlukan untuk analisis yang tepat, pertama sekali perlu memahami bahawa untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, anda mesti terlebih dahulu membuat persediaan untuk pengumpulan biomaterial. Secara umum, peraturan pengumpulannya sangat mudah di sini:

  • Tujuh hari sebelum ujian, anda mesti berhenti minum ubat sepenuhnya. Termasuk antibakteria, enzimatik, antiparasit, serta minyak jarak atau minyak mineral.
  • Sebarang pemeriksaan usus besar, seperti irrigoscopy, kolonoskopi, sinar-X, dan lain-lain, disarankan untuk lulus 14 hari sebelum mengambil sampel atau menangguhkan prosedur untuk tempoh selepas penghantaran tinja untuk telur cacing (cara mengumpulkan bahan dengan betul dijelaskan di bawah).
  • Mungkin perlu mematuhi diet tertentu dengan kandungan karbohidrat minimum dan dos lemak dan protein. Khususnya, untuk tujuan ini, diet Pevzner atau Schmidt digunakan..

Penting: jika ubat tidak dapat dibatalkan, maka perlu diberitahu mengenai doktor atau pembantu makmal yang hadir mengenai perkara ini semasa lulus ujian. Omong-omong, tidak diingini bagi wanita untuk mengambil biomaterial untuk dianalisis semasa haid untuk mengelakkan masuknya darah haid ke dalam biomas..

Peraturan untuk lulus analisis tinja

Bagi mereka yang berminat dengan berapa najis yang perlu dikumpulkan untuk dianalisis dan apakah peraturan untuk mengumpulkan biomaterial, maklumat di bawah akan menarik. Jadi, pengumpulan tinja yang betul akan dianggap tertakluk kepada peraturan berikut:

  • Sebelum anda memahami berapa banyak najis yang anda perlukan untuk analisis, anda perlu membeli bekas steril khas untuk mengambil sampel biomas. Anda boleh membelinya di farmasi. Dengan senang, wadah seperti itu untuk analisis najis mempunyai spatula khas untuk mengumpulkan tinja dan pelekat pelekat di mana data pesakit dapat digunakan. Tidak digalakkan menggunakan balang kaca dan kotak mancis untuk mengumpulkan najis.
  • Biomassa dikumpulkan selepas pergerakan usus secara rawak pada waktu pagi atau petang. Pada masa yang sama, dilarang menggunakan julap untuk memprovokasi najis. Ia juga dilarang mengumpulkan biomaterial selepas enema atau penggunaan suppositori rektum. Dalam kes ini, hasilnya mungkin diputarbelitkan..
  • Lebih baik dikosongkan ke dalam bekas yang bersih dan kering tanpa kekotoran di dalamnya pencuci, pembasmi kuman dan agen pembersih.
  • Sebaiknya buang air kecil sebelum buang air besar agar tidak mencampurkan tinja dengan air kencing. Juga tidak diinginkan untuk rembesan alat kelamin memasuki biomas..
  • Adalah tidak diingini untuk dicuci sebelum dikosongkan, terutamanya jika tinja dikumpulkan pada waktu pagi.
  • Sekiranya tinja dikumpulkan dari malam sebelumnya, maka anda boleh menyimpan analisis di dalam bekas steril di dalam peti sejuk tidak lebih dari 8 jam. Walau bagaimanapun, pilihan yang ideal adalah penghantaran biomaterial sejurus selepas buang air besar (1-2 jam).

Penting: jika biomaterial diserahkan untuk mengesan amuba atau lamblia di dalam badan, maka ia mesti dikumpulkan sebaik sahaja buang air besar dan dihantar ke makmal dalam keadaan hangat dalam satu jam pertama. Dalam kes ini, dilarang membekukan atau, sebaliknya, memanaskan jisim..

  • Untuk menjawab soalan, berapa banyak najis yang diperlukan untuk analisis pada orang dewasa atau kanak-kanak, anda harus tahu bahawa cukup untuk mengumpulkan 2/3 bekas steril. Sekiranya balang kaca sederhana digunakan, anda boleh mengumpulkan 1-2 sudu kecil tinja.
  • Anda perlu mengumpulkan biojisim dari tiga sisi sosej yang terbentuk. Dari bahagian depan (apa yang keluar pertama), dari belakang (dalam tinja terakhir) dan dari sisi jisim. Ini akan membolehkan anda mendapat hasil yang paling dipercayai..
  • Nama lengkap pesakit ditulis pada pelekat khas dan tarikh dan masa pengambilan sampel biomaterial ditunjukkan. Pelekat dilekatkan pada bekas dan jisim dihantar untuk analisis.

Penting: jika pembaca berminat dengan seberapa banyak analisis tinja dilakukan, maka perlu diketahui bahawa hasilnya biasanya siap pada hari yang sama pada waktu petang atau keesokan harinya. Tempoh maksimum untuk memaparkan hasil semasa analisis adalah 3-4 hari, dengan mengambil kira hujung minggu di klinik / makmal.

Apa itu coprogram?

Setelah kami mengetahui cara menyumbangkan tinja dengan tepat untuk penyelidikan, disarankan untuk memahami apa itu koprogram dan bagaimana ia berbeza dengan analisis biomas yang biasa dalam bentuk tinja. Di sini kita perhatikan bahawa koprogram bukan sekadar analisis untuk mengenal pasti telur parasit, tetapi juga metode pemeriksaan menyeluruh tinja pesakit untuk menilai fungsi saluran pencernaan. Oleh itu, dengan coprogram, anda boleh menilai parameter sistem pencernaan berikut dengan betul:

  • Fungsi pengosongan usus dan perut;
  • Aktiviti enzimatik atau ketidakaktifan saluran pencernaan (keupayaan untuk mencerna makanan secara menyeluruh di pelbagai zon saluran pencernaan - perut, pankreas dan usus);
  • Keadaan mikroflora usus kecil;
  • Kehadiran proses keradangan di bahagian berlainan saluran pencernaan;
  • Kehadiran pendarahan gastrousus laten;
  • Kehadiran parasit dan telurnya di dalam najis.

Penting: anda perlu menderma najis dengan betul untuk coprogram hanya dalam bentuk hangat.

Hasil kajian

Semasa analisis, pembantu makmal mengisi borang di mana dia meletakkan tanda "-" atau "+". Dalam kes pertama, hasilnya negatif, iaitu parasit tidak dikesan. Dalam kes kedua, hasilnya positif. Iaitu, telur cacing atau individu hidup terdapat di dalam biomas. Di bawah, pakar menunjukkan salah satu jenis helminths yang dikenal pasti. Ia boleh menjadi:

  • Ascaris;
  • Cacing kremi;
  • Kebetulan hepatik atau kucing;
  • Vlasoglav;
  • Pita lebar;
  • Cacing pita babi atau lembu;
  • Schistosoma;
  • Amoeba atau Giardia (protozoa).

Perlu difahami bahawa dengan satu ujian, hasilnya mungkin negatif hanya kerana parasit belum memasuki fasa pembiakan aktif. Iaitu, masih belum bertelur. Oleh itu, untuk mengesahkan atau membantah hasilnya, disarankan untuk menyumbangkan tinja untuk telur parasit tiga kali dengan rehat 10-15 hari.

Cara mengambil ujian najis dengan betul: peraturan untuk mengumpulkan, menyimpan dan mengangkut najis

Untuk mendiagnosis penyakit gastrointestinal dan menentukan kehadiran pencerobohan helminthik, tinja dianalisis. Ketepatan hasilnya bergantung pada kaedah pengumpulan, penyimpanan, pengangkutan dan pemeriksaan najis oleh pembantu makmal. Oleh itu, pesakit harus mengetahui cara lulus analisis tinja untuk coprogram dengan betul..

Ujian apa yang memerlukan pengumpulan najis

Semasa merujuk kepada analisis tinja, doktor menunjukkan pada bentuk penyelidikan apa yang perlu dilakukan dan memberitahu pesakit berapa banyak tinja yang dapat disimpan untuk dianalisis. Ia ditentukan oleh diagnosis andaian.

  1. Coprogram - menilai keadaan saluran gastrousus, aktiviti enzimatik. Mendedahkan keradangan, parasit dan telurnya. Menentukan keadaan mikroflora usus.
  2. Analisis untuk telur cacing.
  3. Analisis untuk enterobiasis.
  4. Penentuan protozoa (echinococcus, lamblia, toxocara).
  5. Pengenalpastian kumpulan mikroorganisma patogen.
  6. Menyemai najis untuk mengesan dysbiosis. Sekiranya ia dikesan, ujian akan dijalankan untuk mengetahui kepekaan bakteria terhadap antibiotik.
  7. Analisis tinja untuk darah ghaib, yang boleh berada di mana-mana bahagian saluran pencernaan.
  8. Penentuan trypsin.

Peraturan pengumpulan tinja

Sebelum menetapkan analisis najis, doktor yang merawat memberitahu pesakit cara lulus analisis najis dengan betul. Setelah menghafal beberapa peraturan, seseorang dapat berjaya lulus ujian, setelah mendapat hasil yang betul.

Peraturan untuk mempersiapkan analisis najis

  • Seminggu sebelum mengambil analisis tinja, tidak boleh mengambil ubat yang akan memutarbelitkan hasil yang sebenarnya. Suppositori rektal tidak digunakan sehari sebelum analisis. Sekiranya seseorang mengambil ubat yang tidak dapat dibatalkan, dia memberi amaran kepada doktor yang hadir mengenai perkara ini..
  • Najis dikumpulkan selepas pergerakan usus secara spontan. Pencahar dan enema tidak boleh digunakan untuk menyiapkan tubuh untuk analisis najis..
  • Sebelum melakukan kajian, pesakit mesti menyiapkan badan, iaitu menyerah berlemak, goreng, masin, pedas. Makanan yang dibenarkan: sayur-sayuran, produk tenusu, kentang, pasta. Hadkan pengambilan makanan yang mengandungi zat besi.
  • Sekiranya bayi sedang diuji, maka produk baru tidak boleh diperkenalkan. Ia tidak dapat diserap oleh saluran pencernaan ketika dikonsumsi untuk pertama kalinya..

Peraturan untuk mengumpulkan najis untuk dianalisis

Sebelum pelantikan analisis najis, doktor menerangkan kepada pesakit bagaimana cara mengumpul najis dengan betul.

  • Pesakit wanita perlu mengosongkan pundi kencing sebelum membuang air besar. Air kencing yang tercemar dengan kotoran akan mengubah keputusan ujian.
  • Anda tidak boleh mencuci diri pada malam sebelum perbuatan buang air besar, kerana telur parasit pada sfinkter akan dibasuh dengan air. Hasilnya akan menjadi negatif palsu.
  • Hidangan untuk mengumpulkan najis, di mana pergerakan usus dilakukan, mesti bersih, dirawat dengan antiseptik.
  • Kotoran yang dikumpulkan dari lampin bayi boleh diperiksa.
  • Tiada ujian pada hari haid.
  • Kumpulkan analisis tinja dalam bekas yang bersih.
  • Untuk mengumpulkan najis dengan betul, anda mesti menggunakan sarung tangan sekali pakai dan sudu dari bekas. Tidak ada benda asing yang boleh memasuki kotoran.
  • Dianjurkan untuk diuji pada waktu pagi.

Peraturan penyimpanan najis sebelum analisis

  1. Sebelum mengumpulkan najis, perlu diperiksa dengan pakar diagnostik makmal klinikal bagaimana menyimpan tinja untuk dianalisis..
  2. Tinja dikumpulkan dalam bekas plastik sekali pakai yang sebelumnya dibeli dari farmasi. Di dalamnya ada sudu khas, dengan sekeping tinja dikumpulkan. Tidak boleh menggunakan kaleng, kotak korek api, terdapat mikroorganisma asing yang mempengaruhi keputusan ujian.
  3. Untuk hasil yang paling tepat, bahan dibawa ke klinik sebaik sahaja diambil. Sekiranya buang air besar berlaku pada waktu petang atau malam, bekas itu diletakkan di dalam peti sejuk, asalkan dihantar ke kemudahan perubatan pada waktu pagi.
  4. Bahan disimpan pada suhu 3 hingga 9 darjah. Dilarang menyimpan najis di dalam peti sejuk..
  5. Apabila najis diserahkan kepada pembantu makmal, mereka menulis di balang berapa banyak najis disimpan.
  6. Apabila sampel disimpan pada suhu bilik untuk waktu yang lama, najis akan reput dan terurai. Hasil tidak akan tepat.

Penyimpanan najis bergantung kepada kajian

Sebelum melakukan analisis tinja, pesakit bertanya kepada ahli terapi berapa banyak tinja yang dapat disimpan sehingga pemeriksaannya tepat. Tidak semua sampel biologi manusia disimpan sama. Masa penyimpanan najis bergantung pada tujuan kajian. Dibolehkan melakukan analisis tinja pada waktu malam, tetapi tidak lebih awal.

  1. Coprogram. Untuk melakukan analisis kotoran dengan betul untuk coprogram, anda perlu mengosongkan usus pada waktu pagi dan segera menghantar najis ke makmal. Sekiranya waktunya tidak betul, tinja ditinggalkan di dalam peti sejuk, di mana najis disimpan sehingga pagi. Masa antara buang air besar dan kelahiran tidak boleh melebihi sembilan jam. Bekas itu boleh disimpan di dalam peti sejuk di rak utama. Sekiranya najis berada di pintu atau di dalam peti sejuk beku, hasilnya akan diputarbelitkan dari terus membuka peti sejuk atau dari pembekuan. Suhu di dalamnya tidak boleh melebihi 9 darjah.
  2. Analisis tinja untuk opisthorchiasis dan telur cacing. Kajian ini dilakukan dalam waktu yang singkat, jika tidak, cacing akan memusnahkan enzim dalam najis. Simpan tinja di dalam peti sejuk menggunakan bahan pengawet yang diambil dari pembantu makmal. Dengan pengawet, najis akan bertahan lebih lama, tetapi tidak lebih dari 5 jam.
  3. Dysbacteriosis. Analisis ini membolehkan anda menentukan nisbah kuantitatif mikroflora usus virulen dan bukan patogen. Sekiranya terdapat lebih banyak mikroorganisma patogen, tahap kepekaan mereka terhadap antibiotik ditentukan. Terdapat bakteria oportunistik yang tidak membahayakan tubuh dalam keadaan persekitaran yang normal dan jika tidak ada faktor buruk. Najis dikumpulkan sebelum rawatan. Waktu penghantaran maksimum untuk najis adalah tiga jam, kali ini disimpan dalam keadaan sejuk.

Penting! Doktor akan membuat diagnosis yang tepat sekiranya semua kriteria dipenuhi. Sekiranya pembantu makmal melihat pelanggaran penyimpanan, ujian kedua ditetapkan, yang menentukan pesakit berapa najis yang dapat disimpan untuk dianalisis.

Pengangkutan tinja untuk analisis

Oleh kerana kebanyakan ujian najis diangkut dari rumah, sampel mungkin merosot dalam perjalanan. Oleh itu, adalah perlu untuk mengetahui peraturan yang akan mencegahnya..

  • Semasa memasang kerusi sendiri. Najis dihantar ke makmal pada waktu pagi. Ia mesti disimpan di dalam bekas bersih tanpa akses udara.
  • Menghantar melalui kurier. Ini adalah perkhidmatan penjagaan kesihatan yang melakukan manipulasi di rumah. Perkhidmatan ini bermanfaat bagi orang yang banyak bekerja, orang kurang upaya dan kanak-kanak yang takut dengan hospital. Adalah perlu untuk menjelaskan dengan pekerja cara menyimpan najis sebelum kedatangan pekerja dan penghantaran ke makmal.
  • Sekiranya menderita najis di institusi perubatan, pengangkutan tidak diperlukan, pekerja kesihatan segera mengambil kotoran.
  • Kajian semua bahan biologi manusia bergantung kepada seberapa tepat doktor menjelaskan bagaimana mengambil sampel dengan betul. Sekiranya ibu menderita najis bayi dan dia buang air besar pada waktu malam, dia harus tahu cara menyimpan najis dengan betul sehingga hasilnya tepat..

Pengesanan telur helminth dengan kaedah Kato

Cacing (helminths), Soalan mengenai cacing - Pengesanan telur helminth dengan kaedah Kato

Pengesanan telur helminth dengan kaedah Kato - Cacing (helminths), Soalan mengenai cacing

Kaedah termudah untuk mengesan parasit adalah kaedah Kato untuk telur cacing. Kaedahnya melibatkan penyediaan bahan najis untuk pemeriksaan dalam bentuk smear tebal. Kemudian selofan hidrofilik digunakan untuk mengelakkan penyejatan kelembapan dari sampel. Cecair digunakan, yang terdiri daripada gliserin, larutan fenol 6% dan larutan pewarna sintetik "Malachite green". Bahan tersebut berada di dalam cecair selama sehari. Dengan kaedah penyediaan ubat ini, hasil analisis yang tepat diperoleh tanpa komplikasi tambahan..

Apakah kaedahnya?

Dengan menggunakan kaedah mikrohelminthologi, penyelidikan dapat mendiagnosis kerosakan pada tubuh oleh cacing, termasuk trematoda, cacing pita, cacing cambuk, teniid, cacing gelang. Untuk ini, smear tebal diambil, yang dikeras selama sehari dalam komposisi yang mengandungi gliserin, fenol dan larutan hijau malachite berair. Gliserin diperlukan untuk membersihkan kotoran, dan larutan malachite mewarnai sampel.

Untuk analisis, bahan khas digunakan - plat selofan Kato. Mereka diperoleh dari kepingan selofan 20 × 40 mm, diawetkan dengan campuran Kato pada siang hari. Plat siap disimpan dalam bekas kedap udara pada suhu bilik. Untuk mendapatkan campuran Kato, kestabilannya diperhatikan secara eksklusif dalam bekas tertutup, anda memerlukan:

  • 3% larutan pewarna berair sintetik "Malachite green" - 12 ml;
  • gliserin - 1 kg;
  • Larutan fenol 6% - 1l.

Petunjuk untuk analisis mengikut kaedah Kato

  • Nafsu makan meningkat tajam, yang sering diganti dengan keengganan untuk makan hingga kenyang.
  • Keletihan berterusan, sakit kepala, insomnia.
  • Batuk, dengan pengecualian penyakit virus.
  • Sakit perut, terutamanya di sekitar pusar.
  • Mual, penurunan berat badan secara tiba-tiba.
  • Sensasi terbakar di sekitar kawasan dubur dan kemaluan.

Sekiranya seseorang mempunyai dua atau lebih daripada gejala yang disenaraikan, terdapat kecurigaan serangan cacing. Untuk memastikan bahawa diagnosisnya betul, anda mesti berjumpa doktor dan menderma najis untuk analisis helminths. Telur cacing dengan kaedah Kato terdapat dalam sebilangan besar kes. Semasa memeriksa smear, perhatikan semua jenis parasit yang dikesan.

Syarat yang sering berlaku semasa melamar pekerjaan baru, perpindahan anak ke institusi pendidikan baru, perjalanan ke sanatorium untuk rawatan atau perjalanan ke kolam renang adalah menguji telur cacing dengan kaedah Kato. Semua pesakit institusi perubatan atau orang yang sihat perlu menderma najis setelah menerima rekod perubatan.

Ciri pelaksanaan

Latihan

Sebelum anda menderma najis untuk mengesan telur cacing, anda tidak perlu membuat persediaan terutamanya. Sebagai jangkaan penghantaran bahan untuk smear, anda tidak boleh menggunakan enema pembersih, suppositori rektum atau mengambil julap. Mereka membawa kepada berat sebelah dalam hasilnya. Terdapat beberapa peraturan yang memudahkan pengesanan telur cacing.

  • Untuk analisis, sekurang-kurangnya 3 ml najis yang dikumpulkan diperlukan. Apabila helminths dapat dilihat pada tinja dengan mata kasar, ada baiknya mengirimkannya untuk analisis bersama dengan substrat..
  • Bekas mesti ditutup rapat dan benar-benar tidak dapat ditembusi. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan kotak korek api, tetapi bekas khas yang boleh dibeli di farmasi lebih baik. Bekas lain mesti dibasuh dengan bersih, tetapi kemandulan tidak penting..
  • Substrat boleh disimpan di dalam peti sejuk dengan suhu hingga + 5 ° С selama tidak lebih dari 24 jam.
  • Bahan tersebut mestilah bebas daripada bahan asing seperti darah atau air kencing.
  • Tidak perlu menderma substrat segar. Dalam beberapa kes, pengawet boleh ditambahkan ke dalam najis.

Prosedur pengumpulan biomaterial

  1. Penyediaan tangki.
  2. Mengumpulkan substrat. Lebih baik dihasilkan pada waktu pagi.
  3. Pindahkan bahan ke bekas, yang sesuai dengan nama dan tarikhnya.
  4. Serahkan ke makmal dalam masa 24 jam.

Analisis dilakukan selama beberapa hari. Hasilnya akan ditunjukkan pada borang. Sekiranya hasilnya menunjukkan adanya telur helminth menurut Kato, maka pesakit perlu menjalani lebih banyak pemeriksaan. Pada satu masa, biasanya tidak lebih daripada 1 jenis cacing dijumpai. Sekiranya telur cacing tidak dijumpai, maka tidak selalu, ini bermakna orang itu tidak dijangkiti. Lagipun, helminth mungkin tidak meninggalkan badan semasa perbuatan buang air besar. Ketepatan analisis adalah sekitar 50%. Sekiranya dikehendaki, smear boleh diambil lagi.

Bagaimana penyelidikan dilakukan?

Dengan ujian saringan, kaedah penyelidikan sederhana ditetapkan. Telur helminth menurut Kato tidak memerlukan peralatan makmal yang rumit. Juruteknik makmal menggunakan pemendapan dan pengapungan sebagai kaedah pengayaan. Semasa kajian itu sendiri, sebilangan kecil biomassa diletakkan di atas kaca, plat selofan diletakkan di atas dan ditekan dengan penyumbat getah. Smear dibiarkan ditutup sebentar. Waktu menahan bergantung pada suhu di makmal. Dalam keadaan sejuk, anda harus menunggu kira-kira 60 minit, dan dalam keadaan panas - tidak lebih dari setengah jam. Untuk mengelakkan penyediaan kering, tutup gelas dengan span lembap. Setelah masa tahan yang diperlukan, telur dikesan menggunakan mikroskop. Perhatikan kepelbagaian spesies telur helminth dalam keseluruhan jumlah smear tebal.

Analisis tinja untuk telur dan larva helminths, protozoa dan sista mereka (Parasep)

Kajian yang bertujuan untuk mengenal pasti parasit di saluran gastrointestinal bawah menggunakan sistem Parasep, yang dirancang untuk memusatkan telur dan larva helminths, sista dan oocyst dari protozoa.

Analisis tinja dengan kaedah Parasep, analisis tinja untuk protozoa, analisis tinja untuk telur protozoa dan helminth, parasep

Amoebiasis, amebiasis usus, amuba usus, entameba coli

Balantidia, balantidiasis usus, disentri ciliated, balantidiasis

Blastocysts, blastocyst hominy, blastositosis

Dwarf amoeba, endolimax nana, amoeba bukan patogen, amebiasis

Cacing pita kerdil, cacing pita tikus, hymenolepiasis, hymenolepis nana

Lanceolate fluke, Lanceolate fluke

Giardia usus, lamblia, lamblia usus, giardiasis

Opisthorchis felineus, feline fluke

Fluke hepatik, fasciola hepatik, fasiola biasa

Teniata, teniid, teniidosis, teniasis, cacing pita babi

Tominxosis (eucoleosis), Tominx, nematoda filamen

Trichurosis (trichocephalosis), cacing cambuk

Schistosoma hematobium, bilharziasis, urogenital (genitourinary) schistosomiasis

Mansoni schistosoma, schistosomiasis usus

Shistosoma japonikum, schistosomiasis Jepun, keburukan Jepun, kebetulan darah

Entameba histolytica, disentri amoeba, amebiasis, amoebic disentery, amoebic colitis

Parasep - kaedah sensasi formalin-ester.

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Cara persiapan kajian dengan betul?

  • Menghilangkan pengambilan julap, pengenalan supositoria rektum, minyak, hadkan (dengan persetujuan doktor) pengambilan ubat yang mempengaruhi pergerakan usus (belladonna, pilocarpine, dll.), Dan ubat-ubatan yang mempengaruhi warna tinja (besi, bismut, barium sulfat), dalam masa 72 jam sebelum pengambilan najis.

Maklumat umum mengenai kajian

Jangkitan parasit usus sering terjadi di seluruh dunia dan merupakan penyebab umum gangguan saluran pencernaan, penyakit alergi, dan gangguan somatik umum. Terdapat beberapa ratus jenis parasit yang boleh menyebabkan penyakit pada manusia. Selalunya, jangkitan parasit usus disebabkan oleh cacing seperti cacing gelang, cacing tambang, cacing kremi, cacing pita sapi babi dan babi, trichinella, serta protozoa - lamblia, amoeba. Jangkitan mungkin berlaku dengan tidak mematuhi piawaian kebersihan dan kebersihan, pemurnian air minum yang buruk, penggunaan sayur-sayuran dan buah-buahan yang tidak dicuci, rawatan panas daging dan ikan yang tidak mencukupi. Manifestasi klinikal parasitosis usus bermula dari pengangkutan tanpa gejala hingga cirit-birit yang teruk, sakit perut yang sengit, tanda-tanda kekurangan zat makanan dan penyerapan nutrien, anemia teruk.

Kaedah diagnostik utama yang membolehkan anda mengenal pasti telur cacing dan kista protozoa dan untuk mengesahkan diagnosis klinikal adalah mikroskopi tinja ringan. Walau bagaimanapun, kepekaan kaedah mikroskopi langsung dalam diagnosis helminthiasis tidak cukup tinggi kerana kemungkinan kepekatan parasit yang rendah dalam bahan, pelepasannya yang tidak konsisten dari badan. Kaedah penumpuan digunakan untuk meningkatkan kepekaan kajian. Kaedah pengayaan bahan najis terbuka yang digunakan sebelum ini cukup sukar dan tidak selamat untuk kakitangan makmal. Penyelidikan dengan sistem kepekatan tertutup moden, termasuk Parasep, adalah cara cepat dan boleh dipercayai untuk mengesan parasit usus dalam tinja.

Parasep Concentration Test System adalah modifikasi sistem pengayaan gelung tertutup yang lebih baru yang dapat diadopsi dan diuji dengan mudah di mana-mana makmal mikrobiologi konvensional. Semasa menggunakan kaedah ini, bahan tersebut dimasukkan ke dalam tabung sistem ujian Parasep dengan penambahan larutan khas, disentrifugasi, yang memungkinkan, kerana perbezaan graviti spesifik pelbagai zarah, termasuk telur dan sista, diasingkan dari substrat dan terkumpul dalam satu lapisan, dan kemudian untuk menyelidiki menggunakan mikroskopi.

Walau bagaimanapun, kerana pembebasan telur helminths dan kista protozoa yang tidak konsisten, dengan hasil negatif dari sebarang analisis mikroskopik tinja dan gejala klinikal yang berterusan, pemeriksaan tinja berulang mungkin diperlukan pada selang waktu beberapa hari..

Untuk apa kajian ini digunakan?

  • Diagnosis jangkitan parasit usus, serta pengangkutan asimtomatik;
  • penilaian keberkesanan rawatan antiparasit.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Sekiranya anda mengesyaki adanya jangkitan parasit usus;
  • dengan cirit-birit, kehadiran lendir dan darah di dalam najis, sakit perut, mual, gatal-gatal dan ruam pada kulit seperti urtikaria, demam, penurunan berat badan, anemia, kelemahan umum;
  • semasa memeriksa orang yang telah tiba dari zon endemik untuk beberapa helminthiases;
  • semasa pemeriksaan dispensari yang dirancang, ketika lulus komisen perubatan (misalnya, untuk bekerja, kemasukan ke tadika, sebelum dirawat di hospital).
  • selepas menjalani terapi antiparasit.

Bersedia untuk kajian tinja

Analisis umum (coprogram)

  • 2 hari sebelum mengumpulkan biomaterial, berikan tomato, jus tomat, pasta, bit, blueberry, delima dan sayur-sayuran dan buah-buahan lain yang mengandungi pewarna.
  • Selama 3 hari, berhenti mengambil antibiotik, julap, dan ubat-ubatan yang menyebabkan perubahan fungsi motor usus. Jangan gunakan supositoria, salap, minyak.
  • Jangan makan buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan eksotik yang tidak biasa untuk diet anda secara umum. Jangan makan berlebihan, tidak termasuk makanan berlemak, pedas, acar.
  • Sekiranya anda mengambil ubat yang mengandungi zat besi dan bismut, ubat tersebut mesti dihentikan 2 hari sebelum pengambilan najis.

Perhatian. Selepas radiografi dengan agen kontras (barium), kumpulkan kotoran setiap koprogram tidak lebih awal 7-10 hari selepas kajian. Wanita tidak dinasihatkan untuk menjalani ujian dalam tempoh mereka.

Prosedur pengumpulan najis:

Kotoran harus dikumpulkan untuk penyelidikan pada waktu pagi dengan perut kosong. Sekiranya ini sukar, anda boleh menyiapkan sampel terlebih dahulu, tetapi tidak lebih dari 8 jam sebelum menyerahkannya ke makmal. Dalam kes ini, simpan sampel di dalam peti sejuk (jangan beku!).

  • Jalankan prosedur kebersihan dan buang air kecil di tandas, bilas.
  • Letakkan kertas steril (atau kepingan besi) atau pinggan plastik sekali pakai di perahu atau di bahagian bawah tandas dan buang air besar.
  • Kumpulkan najis sebaik sahaja membuang air besar dari tempat yang berlainan dalam satu bahagian dengan sudu khas yang dipasang di penutup bekas plastik dalam jumlah 1-2 g (tidak lebih daripada 1/3 isi padu bekas). Elakkan mendapat air kencing dan makanan yang tidak dicerna.
  • Hantarkan sampel ke makmal pada hari pengumpulan. Sebelum sampel dihantar ke makmal, bekas dengan tinja harus disejukkan pada suhu 2–4 ° C. Penyimpanan dibenarkan pada suhu 2-8 ° С - hingga 72 jam.

Dysbacteriosis, kumpulan usus

Untuk mendapatkan hasil yang betul, bahan untuk penyelidikan diambil sebelum permulaan terapi antibiotik atau dalam selang waktu antara kursus rawatan, tetapi tidak lebih awal dari 2 minggu setelah selesai..

Perhatian Jangan mengumpulkan najis dari lampin. Pada bayi, kumpulkan bahan dari lampin steril atau slaid pra-disetrika. Sekiranya terkumpul tinja cair, ia boleh dikumpulkan dengan meletakkan kain lap di bawah bayi.

Peraturan pengumpulan

  • Kotoran harus dikumpulkan pada waktu pagi, semasa perut kosong..
  • Jalankan prosedur kebersihan dan buang air kecil di tandas, bilas.
  • Letakkan kertas steril (atau kepingan besi) atau pinggan plastik sekali pakai di perahu atau di bahagian bawah tandas dan buang air besar.
  • Kumpulkan najis sebaik sahaja membuang air besar dari tempat yang berlainan dalam satu bahagian dengan sudu khas yang dipasang di penutup bekas plastik dalam jumlah 1-2 g (tidak lebih daripada 1/3 isi padu bekas). Elakkan mendapat air kencing dan makanan yang tidak dicerna.
  • Hantar ke makmal pada hari pengumpulan.

Penyimpanan sampel dibenarkan tidak lebih dari 2 jam pada suhu bilik; tidak lebih dari 6 jam pada suhu t 2-8 ° C, lebih daripada 6 jam - beku.

Telur protozoa dan helminth

Untuk mendapatkan hasil yang paling dipercayai, disarankan untuk mengkaji tinja tiga kali dengan selang 3-7 hari.

Perhatian Jangan mengumpul kotoran lebih awal dari 3 hari selepas enema, pemeriksaan sinar-X perut dan usus, kolonoskopi. Pada malam hari, jangan mengambil julap dan ubat-ubatan yang mempengaruhi pergerakan usus (belladonna, pilocarpine), arang aktif, besi, tembaga, bismut, barium sulfat, gunakan supositoria rektum berdasarkan lemak. Wanita tidak mengumpulkan najis semasa haid.

Peraturan pengumpulan

  • Kotoran harus dikumpulkan pada waktu pagi semasa perut kosong. Sekiranya ini sukar, anda boleh menyiapkan sampel terlebih dahulu, tetapi tidak lebih dari 8 jam sebelum menyerahkannya ke makmal. Dalam kes ini, sampel harus disimpan di dalam peti sejuk (jangan beku!).
  • Jalankan prosedur kebersihan dan buang air kecil di tandas, bilas.
  • Letakkan kertas steril (atau kepingan besi) atau pinggan plastik sekali pakai di perahu atau di bahagian bawah tandas dan buang air besar.
  • Kumpulkan najis sebaik sahaja membuang air besar dari tempat yang berlainan dalam satu bahagian dengan sudu khas yang dipasang di penutup bekas plastik dalam jumlah 1-2 g (tidak lebih daripada 1/3 isi padu bekas). Elakkan mendapatkan air kencing, air, dan makanan yang tidak dicerna;
  • Hantar ke makmal pada hari pengumpulan.

Bakteriologi

Untuk mendapatkan hasil yang dapat dipercayai, bahan untuk penyelidikan diambil sebelum permulaan terapi antibiotik atau dalam selang waktu antara kursus rawatan, tetapi tidak lebih awal dari 2 minggu setelah selesai..

  • 3-4 hari sebelum kajian, perlu berhenti mengambil julap, kastor dan jeli petroleum dan menghentikan pentadbiran suppositori rektum.

Perhatian feses yang diperoleh setelah enema, serta setelah mengambil barium (semasa pemeriksaan sinar-X), tidak sesuai untuk penyelidikan.

Peraturan pengumpulan

  • Kotoran harus dikumpulkan pada waktu pagi, semasa perut kosong..
  • Jalankan prosedur kebersihan dan buang air kecil di tandas, bilas.
  • Letakkan kertas steril (atau kepingan besi) atau pinggan plastik sekali pakai di perahu atau di bahagian bawah tandas dan buang air besar.
  • Kumpulkan najis sebaik sahaja membuang air besar dari tempat yang berlainan dalam satu bahagian dengan sudu khas yang dipasang di penutup bekas plastik dalam jumlah 1-2 g (tidak lebih daripada 1/3 isi padu bekas). Elakkan mendapat air kencing dan makanan yang tidak dicerna.
  • Hantar ke makmal pada hari pengumpulan.

Kajian PCR

Peraturan pengumpulan

  • Kotoran harus dikumpulkan pada waktu pagi, semasa perut kosong..
  • Jalankan prosedur kebersihan dan buang air kecil di tandas, bilas.
  • Letakkan kertas steril (atau kepingan besi) atau pinggan plastik sekali pakai di perahu atau di bahagian bawah tandas dan buang air besar.
  • Kumpulkan najis sebaik sahaja membuang air besar dari tempat yang berlainan dalam satu bahagian dengan sudu khas yang dipasang di penutup bekas plastik dalam jumlah 1-2 g (tidak lebih daripada 1/3 isi padu bekas). Elakkan mendapat air kencing dan makanan yang tidak dicerna.
  • Hantar ke makmal pada hari pengumpulan.

Budaya untuk kepekaan mikroflora dan antibiotik

3-4 hari sebelum kajian, perlu berhenti mengambil julap, kastor dan jeli petroleum, menghentikan pentadbiran suppositori rektum. Kotoran yang diperoleh setelah enema, serta setelah mengambil barium (semasa pemeriksaan sinar-X), tidak diterima untuk penyelidikan!

Perhatian tinja dikumpulkan sebelum rawatan dengan ubat antibakteria dan kemoterapi.

Peraturan pengumpulan

  • Buang air kecil di tandas, bilas.
  • Letakkan kertas steril (atau kepingan besi) atau pinggan plastik sekali pakai di perahu atau di bahagian bawah tandas dan buang air besar.
  • Kumpulkan najis sebaik sahaja membuang air besar dari tempat yang berlainan dalam satu bahagian dengan sudu khas yang dipasang di penutup bekas plastik dalam jumlah 1-2 g (tidak lebih daripada 1/3 isi padu bekas). Elakkan mendapat air kencing dan makanan yang tidak dicerna.
  • Hantar ke makmal pada hari pengumpulan. Sekiranya tidak dapat menghantar sampel ke makmal dengan cepat, anda boleh menyimpannya di dalam peti sejuk tidak lebih dari 4 jam pada suhu t 2-8 ° С.

Untuk karbohidrat

  • Jalankan prosedur kebersihan dan buang air kecil di tandas, bilas.
  • Letakkan kertas steril (atau kepingan besi) atau pinggan plastik sekali pakai di perahu atau di bahagian bawah tandas dan buang air besar.
  • Kumpulkan najis sebaik sahaja membuang air besar dari tempat yang berlainan dalam satu bahagian dengan sudu khas yang dipasang di penutup bekas plastik dalam jumlah 1-2 g (tidak lebih daripada 1/3 isi padu bekas). Elakkan mendapat air kencing dan makanan yang tidak dicerna.
  • Hantarkan sampel ke makmal dalam masa 4 jam.

Amaran Penyimpanan sampel najis selama lebih dari 4 jam, termasuk di dalam peti sejuk, tidak dibenarkan.

Pada darah tersembunyi

  • Pemakanan. Selama 3 hari sebelum pengambilan najis, tidak termasuk:

- makanan yang mengandungi zat besi (epal, paprika, bayam, kacang putih, bawang hijau, dll.);

- produk yang mengandungi yodium, bromin (badam, kacang tanah, kacang, garam meja, krim masam, dan lain-lain);

- produk daging dan daging;

- produk ikan dan ikan;

- semua sayur-sayuran dan buah-buahan hijau;

- semua sayur-sayuran merah;

- produk yang mencederakan selaput lendir mulut (karamel, kacang, pengering, keropok).

  • Persediaan. Elakkan mengambil ubat, seperti aspirin, indomethacin, phenylbutazone, steroid pendek, zat besi.
  • Alkohol. Kecualikan 3 hari sebelum belajar.

Perhatian. Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, anda tidak boleh menderma najis semasa pendarahan (buasir, sembelit, penyakit mulut, haid). Pada hari pengumpulan tinja, jangan gosok gigi supaya tidak mencederakan mukosa mulut, anda boleh membilas mulut dengan larutan soda. Untuk analisis tinja pada kanak-kanak, dibenarkan mengambilnya dari lampin, lampin, dari periuk.

Prosedur pengumpulan

  • Kotoran dikumpulkan pada waktu pagi, pada waktu perut kosong, selepas pergerakan usus yang spontan.
  • Jalankan prosedur kebersihan dan buang air kecil di tandas, bilas.
  • Letakkan kertas steril (atau kepingan besi) atau pinggan plastik sekali pakai di dalam kapal atau di bahagian bawah tandas dan buang air besar. Pengambilan sampel najis dari tandas tidak dibenarkan!
  • Kumpulkan najis sebaik sahaja membuang air besar dari tempat yang berlainan dalam satu bahagian dengan sudu khas yang dipasang di penutup bekas plastik dalam jumlah 1-2 g (tidak lebih daripada 1/3 isi padu bekas). Elakkan mendapat air kencing dan makanan yang tidak dicerna.
  • Hantarkan sampel ke makmal pada hari pengumpulan.

Najis untuk analisis: berapa banyak yang diperlukan, bagaimana dan kapan harus diambil

Dihantar oleh: Parazitolog dalam Diagnostik 17 Februari 2019

Penyerahan tinja untuk analisis adalah proses yang tidak menyenangkan, tetapi sering kali penting. Dengan bantuan kajian ini, anda dapat mengenal pasti banyak penyakit berbahaya, misalnya helminthiasis. Seseorang yang menyumbangkan bahan untuk penyelidikan sering bertanya-tanya berapa banyak najis yang diperlukan untuk analisis. Pengumpulan bahan yang betul juga penting - ini diperlukan agar analisis dapat dipercayai sebanyak mungkin..

Apa itu analisis najis

Berdasarkan kajian ini, doktor biasanya memberi rujukan sekiranya mereka mengesyaki helminthiasis. Analisis tinja untuk cacing mesti diserahkan kepada anak semasa masuk ke institusi prasekolah, kolam renang dan sekolah.

Oleh itu, ibu bapa harus mengetahui cara mengambil ujian tinja untuk telur cacing. Tekniknya lebih mudah. Setelah pergi ke tandas, kumpulkan beberapa najis di dalam bekas yang tidak tertutup dan tertutup rapat. Dianjurkan untuk menunjukkan di dalamnya data pesakit dan tarikh pengumpulan analisis.

Pergerakan usus semestinya semula jadi. Pencahar dan enema tidak boleh digunakan untuk mengecualikan makanan, kanji dan lemak yang tidak dicerna dari memasuki sampel. Bekas ujian dijual di farmasi. Sekiranya pesakit mempunyai masalah dengan najis pagi, maka analisis dapat dikumpulkan sehari sebelumnya. Ia boleh disimpan selama 24 jam di dalam bekas tertutup di dalam peti sejuk..

Jenis ujian najis

Analisis tinja ditetapkan untuk disyaki penyakit gastrousus (GIT). Ia dapat digunakan untuk mengesan kelainan fungsi perut, usus, pankreas, hati.

Analisis tinja menunjukkan adanya proses keradangan di saluran gastrousus. Menguraikan analisis tinja dilakukan oleh doktor yang merawat.

Terdapat jenis analisis berikut:

  • analisis umum tinja; analisis tinja untuk kumpulan usus;
  • analisis tinja untuk lamblia; analisis tinja untuk karbohidrat
  • Analisis tinja untuk telur cacing (untuk helminths);
  • Coprogram tinja (analisis tinja untuk coprogram);
  • analisis tinja untuk Helicobacter; analisis tinja untuk enterobiasis;
  • analisis tinja untuk elastosis; analisis tinja untuk calprotectin;
  • analisis tinja untuk dysbiosis; analisis biokimia tinja;
  • ujian darah ghaib fecal.

Untuk apa diagnosis tinja?

Banyak orang bertanya kepada diri sendiri apakah itu analisis tinja, dan mengapa diperlukan, dan apakah penyakit serius dapat dikesan melalui diagnosis seperti itu? Analisis ini dilakukan untuk mengkaji keadaan mikroflora saluran gastrointestinal dan sistem pencernaan secara keseluruhan..

Dalam keadaan normal, tinja mempunyai konsistensi amorf, dan terutama terdiri dari sisa makanan yang dimakan oleh manusia. Pada orang yang sihat, hanya sisa makanan yang dapat dilihat dalam tinja, kerana perut tidak selalu mencerna semua makanan.

Kehadiran kekotoran seperti darah, lendir, atau perubahan warna dan konsistensi najis adalah alasan yang baik untuk mendapatkan bantuan profesional. Biasanya, untuk mengenal pasti punca sebenar penyakit, doktor mencadangkan mengambil tinja untuk dianalisis. Dalam perubatan, analisis seperti itu disebut coprogram..

Coprogram sebagai kaedah penyelidikan mengkaji komponen massa tinja dengan teliti, memberikan penilaian objektif terhadap kesihatan pesakit. Berkat hasil koprogram, pakar tidak hanya dapat mengetahui tentang penyebab penyakit dan membuat diagnosis yang tepat, tetapi juga dapat menetapkan kaedah rawatan yang mencukupi.

Kaedah penyelidikan ini memerlukan latihan khas, dan juga membolehkan anda mengenal pasti punca sebenar keadaan stabil berikut:

  • rasa mual, muntah terbuka;
  • darah dalam tinja;
  • kembung perut;
  • bersendawa, disertai dengan bau dan rasa yang tidak menyenangkan;
  • gejala yang menyakitkan di perut;
  • dysbiosis.

Peraturan umum untuk mempersiapkan penghantaran tinja analisis

Persiapan untuk ujian sama pentingnya dengan diagnosis itu sendiri. Oleh itu, cadangan berikut telah dikembangkan.

Peraturan untuk mempersiapkan ujian:

  • najis mesti dikumpulkan pada waktu pagi: tepat sebelum pengumpulan, adalah mustahak untuk menjalankan prosedur kebersihan untuk alat kelamin dan dubur menggunakan sabun. Perkumuhan, darah, titisan air kencing dari organ genitouriner tidak boleh masuk ke dalam biomaterial, dan serpihan najis dari tandas tidak boleh dikumpulkan - ini boleh mempengaruhi hasilnya secara kualitatif;
  • jika tinja diambil untuk kajian darah laten: maka beberapa hari sebelum pengumpulannya, diperlukan penyediaan khas badan, iaitu untuk menolak penggunaan makanan yang mengandung dalam jumlah banyak. Sehari sebelum bersalin, tolak ubat agar tidak mencetuskan pewarnaan kimia feses;
  • jika sampel bertujuan untuk mengenal pasti mikroba dan jangkitan yang memprovokasi dysbiosis: maka disarankan untuk mematuhi diet yang ketat selama beberapa hari. Hanya dengan cara ini, coprogram dapat menentukan apa penyebab utama dysbiosis - jangkitan atau kekurangan zat makanan..

Prosedur am untuk mengumpulkan najis untuk dianalisis

Ramai orang bertanya pada diri sendiri berapa banyak najis yang harus dikumpulkan untuk satu sampel? Pakar mengatakan bahawa 10-15 gram tinja sudah mencukupi.

Untuk mendapatkan hasil yang tepat, tinja mesti dikumpulkan dengan mengambil kira pengetahuan penyediaan berikut:

  • sampel mesti diperoleh dengan cara semula jadi, dilarang menggunakan julap dan enema;
  • persiapan untuk mengumpul najis hendaklah dimulakan dengan tongkat dan perkakas steril. Koleksi disyorkan untuk disimpan hanya dalam bekas steril;
  • untuk sampel, hanya sampel tinja segar yang diperlukan. Waktu optimum dari pengumpulan hingga saat penghantaran ke makmal tidak boleh lebih dari 3-4 jam, kerana setelah 4 jam komposisi mikrobiologi tinja berubah. Simpan di tempat yang sejuk;
  • jangan mengumpul najis dari tandas. Mikroorganisma yang hidup di dinding mangkuk tandas akan masuk ke dalam tinja, yang akan mempengaruhi hasil koprogram. Lebih baik dikosongkan ke dalam beg atau periuk yang bersih. Anda juga boleh meregangkan filem pelekat di tandas;
  • untuk mengenal pasti cacing dan telurnya, perlu mengambil beberapa sampel, iaitu mengumpulkan najis dari 2-3 kotoran;
  • menahan diri daripada mengambil ujian semasa haid. Sekiranya perlu untuk alasan kesihatan, maka anda perlu menggunakan tampon agar darah tidak masuk ke dalam sampel.

Berapa banyak najis yang diperlukan untuk analisis najis

Analisis najis untuk Helicobacter pylori

Analisis ini bersifat kualitatif, iaitu, ia menjawab persoalan sama ada Helicobacter pylori terdapat di dalam badan atau tidak. Kajian ini dijalankan di makmal dengan menggunakan kaedah reaksi berantai polimerase (PCR). Analisisnya sangat tepat - hingga 95%. Analisis ini adalah jenis diagnosis yang paling mudah. Ia disyorkan untuk kanak-kanak, orang tua dan pesakit yang sakit parah..

Pesakit tidak boleh mengambil antibiotik sekurang-kurangnya satu bulan sebelum kajian dijalankan. Selain itu, tiga hari sebelum pengambilan sampel biomaterial, perlu meninggalkan produk "pewarna" (bit, anggur, kismis hitam, anggur merah dan lain-lain) dan produk yang mengandungi serat kasar (kubis, wortel, lobak, lobak, bit, dedak).

Najis dikumpulkan dalam bekas khas yang dibeli di farmasi. Sekiranya bekas itu 1/3 penuh, ini akan mencukupi untuk analisis.

Anda juga tidak boleh mengambil ubat yang merangsang pergerakan gastrik. Sekiranya anda tidak mengambil kotoran dari tandas - pembasmi kuman boleh masuk ke dalam biomaterial. Anda perlu menghantar bahan tersebut ke makmal untuk dianalisis secepat mungkin. Masa penyimpanan maksimum ialah 10-12 jam pada suhu + 2... -8 darjah Celsius.

Analisis najis untuk dysbiosis

Analisis tinja untuk dysbiosis adalah kajian mikroflora usus manusia. Kerana pelbagai sebab, bakteria "bermanfaat" dapat hilang dari mikroflora usus dan kulat genus Candida, staphylococcus, Proteus, Pseudomonas aeruginosa muncul.

Kotoran yang diperoleh setelah enema, serta setelah pemeriksaan sinar-X dengan barium, tidak sesuai untuk dianalisis. Sekiranya pesakit mengambil antibiotik, analisis dilakukan tidak lebih awal dari 12 jam setelah penarikan ubat. Tinja dikumpulkan dalam bekas steril. Pastikan tiada air kencing yang masuk ke dalam ujian.

Sebelum mengambil ujian tinja untuk enterobiasis, anda perlu membuat persediaan. Untuk melakukan ini, anda perlu mengecualikan penggunaan suppositori rektum, tidak melakukan enema pembersihan, tidak mengambil antibiotik dan julap. Jika tidak, tinja untuk analisis enterobiasis tidak sesuai..

Najis dihantar ke makmal dalam masa 3 jam dari tarikh pengumpulan analisis. Sebaiknya simpan bekas dengan tinja dalam keadaan sejuk, tetapi tidak membeku. Analisis ini tidak diterima di makmal pada hari Sabtu dan Ahad..

Sampel najis harus diambil dari pelbagai bahagian najis: dari sisi, dari bawah, dari dalam. Oleh itu, adalah mungkin untuk meningkatkan kandungan maklumat kajian. Sekiranya tiba-tiba seseorang melihat parasit atau bahagiannya secara najis secara bebas, adalah mustahak untuk memasukkan bahan yang dijumpai ke dalam bekas yang akan dihantar ke makmal.

Mengenai jumlah yang akan dikumpulkan. Jumlah minimum adalah kira-kira dua sudu teh. Jumlah najis yang lebih kecil tidak akan membolehkan memperoleh maklumat yang boleh dipercayai mengenai pencerobohan helminthik.

Sekiranya seseorang mengetahui bahawa dia tidak akan dapat menghantar tinja ke makmal untuk mengetuk, dan tidak akan ada peluang untuk mengumpulkan bahagian baru, maka biomaterial harus segera dikumpulkan dalam larutan khas. Untuk ini, etil alkohol 70% sesuai, yang boleh dibeli dengan preskripsi di farmasi..

Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan larutan gliserin 50%. Untuk ini, gliserin mesti dicampurkan dengan air suling (90 ml air, 50 ml gliserin). Dalam komposisi yang dihasilkan, tinja boleh disimpan selama 2-3 minggu. Satu bahagian najis memerlukan tiga bahagian pengawet.

Ujian darah ghaib fecal

Analisis tinja untuk darah ghaib - mendedahkan darah "tersembunyi", tidak dapat dilihat semasa pemeriksaan mikroskopik. Selama 7-10 hari sebelum ujian, batalkan ubat (semua julap, bismut, zat besi). Anda tidak boleh melakukan enema sehari sebelumnya. Setelah pemeriksaan sinar-X pada perut dan usus, analisis tinja ditetapkan tidak lebih awal dari dua hari kemudian.

Sebelum analisis, kecualikan daging, hati dan semua makanan yang mengandung zat besi (epal, paprika, bayam, kacang putih, bawang hijau) dari diet tiga hari sebelumnya. Najis dikumpulkan selepas pergerakan usus secara spontan dalam bekas plastik sekali pakai dengan penutup yang ditutup. Mencampurkan air kencing dengan tinja harus dielakkan. Bekas dengan najis mesti dihantar ke makmal pada hari pengumpulan bahan, sebelum menghantarnya mesti disimpan di dalam peti sejuk (4-6 С0).

Analisis tinja untuk telur cacing

Agar najis pada daun telur menunjukkan hasil yang boleh dipercayai, anda perlu mengetahui cara mengambil bahan yang diperlukan dengan betul. Peraturan untuk mengumpulkan najis untuk orang dewasa dan kanak-kanak cukup mudah dan mudah. Sebagai permulaan, perlu dipertimbangkan bahawa bahan utama mesti dikumpulkan secara semula jadi, kerana alasan ini, anda harus menunggu desakan semula jadi untuk membuang air besar.

Dilarang keras memberi enema atau mengambil julap untuk mengumpulkan bahan yang diperlukan. Semasa mengambil sampel tinja untuk telur cacing, anda mesti memantau dengan teliti agar air kencing tidak masuk ke bahan biologi untuk penyelidikan.

Sebaiknya kumpulkan bahan untuk penyelidikan secara langsung pada hari penghantaran najis. Seperti yang dikatakan oleh doktor, idealnya, perlu membawa sampel ke makmal selewat-lewatnya 45 minit selepas buang air besar. Walaupun demikian, jika pesakit tidak tahu bagaimana melakukan analisis tinja, dia harus mengambil kira bahawa penyimpanan sampel dibenarkan..

Untuk analisis pada oviplogist sudah cukup untuk mengumpulkan tidak lebih dari satu sudu teh sampel. Sebaik sahaja prosesnya selesai, perlu menutup balang dengan ketat, dan menuliskan pada pinggan tarikh lahir, serta nama keluarga dan inisial pesakit.

Di mana menyimpan tinja untuk analisis cukup difahami, ia mesti diletakkan di ruang peti sejuk hingga pagi, suhu tidak boleh lebih dari lima darjah. Sekiranya pesakit berminat dengan berapa najis yang dapat disimpan, maka jawapannya cukup mudah, proses penyimpanannya tidak boleh lebih lama dari lapan jam dari saat biomaterial dipasang. Pembekuan sampel dilarang sama sekali..

Untuk menjadikan hasilnya lebih tepat, doktor menasihatkan agar tidak menggunakan pagar bukan hanya dari bahagian tengah bahan, tetapi juga dari sisi yang berlainan, serta dari atas dan dari dalam, ini memungkinkan untuk mendapatkan maklumat lengkap mengenai kesihatan manusia.

Mengikis enterobasis

Analisis ini membolehkan anda menentukan kehadiran telur pinworm. Mengikis untuk enterobiasis harus dilakukan oleh semua orang sekurang-kurangnya 1-2 kali setahun. Analisis ini membolehkan anda menentukan kehadiran cacing kremi 50%, yang lebih daripada sekadar analisis najis untuk telur cacing (10-15%). Untuk mendapatkan data yang paling tepat, anda boleh melakukan analisis ini 2-3 kali dengan selang beberapa hari.

Tidak boleh ada persiapan khusus sebelum mengikis enterobiasis. Satu-satunya cadangan adalah untuk tidak mencuci kawasan dubur dan tidak pergi ke tandas "dalam jumlah besar", ini akan membolehkan anda mendapatkan hasil analisis yang paling dipercayai. Bahan diambil pada waktu pagi sebaik sahaja anda bangun. (jangan tandas kawasan dubur dan jangan pergi ke tandas "dalam jumlah besar").

Anda boleh mengumpulkan bahan di makmal atau klinik / hospital. (ini adalah pilihan terbaik, kerana anda tidak perlu berteka-teki bagaimana dan apa yang harus dilakukan, dan juga akan membolehkan anda mendapatkan bahan terbaru untuk penyelidikan.) Sekiranya anda memutuskan untuk mengumpulkan bahan tersebut secara peribadi, maka bahan tersebut mesti dikumpulkan dalam tabung uji plastik khas atau pada slaid kaca dengan pelekat.

Coprogram

Coprogram (analisis tinja) - kajian mengenai ciri fizikal, kimia dan mikroskopik tinja. 7-10 hari sebelum ujian, batalkan ubat (semua julap, bismut, sediaan zat besi, supositoria rektum berasaskan lemak, enzim dan ubat lain yang mempengaruhi proses pencernaan dan penyerapan).

Bekas dengan najis mesti dihantar ke makmal pada hari pengumpulan bahan, dan disimpan di dalam peti sejuk (4-6 С0) sebelum penghantaran. Isipadu yang cukup 1-2 sudu teh.

Anda tidak boleh melakukan enema sehari sebelumnya. Setelah pemeriksaan sinar-X pada perut dan usus, analisis tinja dapat dilakukan tidak lebih awal dari dua hari kemudian. Najis dikumpulkan selepas pergerakan usus secara spontan dalam bekas plastik sekali pakai dengan penutup yang ditutup. Mencampurkan air kencing dengan tinja harus dielakkan.

Hidangan untuk mengumpulkan najis

Sebelum meneruskan penghantaran biomaterial untuk pemeriksaan makmal, persiapan tertentu juga diperlukan. Hari ini, anda boleh membeli bekas steril untuk penghantaran tinja di mana-mana farmasi. Bekas khas dicirikan sebagai hidangan steril, boleh menjadi kaca dan plastik.

Sebelum menyerahkan biomaterial ke makmal, disarankan untuk menyimpan tinja dalam bekas yang tertutup rapat, pada suhu tidak lebih tinggi dari +5 darjah. Sekiranya ruangan panas, biomaterial mesti disimpan di tempat yang sejuk, kerana ada kemungkinan penapaian aktif dan pembiakan bakteria putrefaktif akan bermula di biomaterial.

Bekas itu dijual lengkap dengan penutup dan spatula. Sekiranya tidak mungkin untuk membeli bekas di farmasi, maka anda boleh menyimpan koleksi di dalam botol kecil dengan penutup, yang mesti dibilas dan dikeringkan terlebih dahulu..

Sekiranya najis didermakan untuk menentukan dysbacteriosis, maka pengumpulannya boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang hari, timbul persoalan berapa banyak biomaterial yang dapat disimpan di dalam peti sejuk. Jawapan untuk soalan ini mudah - tidak lebih dari sehari.

Mematuhi peraturan mudah ini untuk mengumpulkan biomaterial, anda boleh menyerahkan sampel berkualiti tinggi ke makmal, yang akan mendedahkan penyebab penyakitnya. Ramai pesakit bertanya berapa hari yang diperlukan untuk mendiagnosis biomaterial? Pakar mengatakan bahawa tidak lebih dari sehari.

Artikel Mengenai Hepatitis