Diagnosis enterobiasis

Utama Enteritis

Hingga 70% daripada semua helminthiases adalah enterobiasis. Diagnosis tepat pada masanya penyakit dan rawatan yang mencukupi menjamin pembersihan tubuh sepenuhnya dari cacing kremi dalam masa yang singkat. Analisis untuk enterobiasis merangkumi mikroskopi sisa, najis dan smear. Kaedah yang paling boleh dipercayai yang digunakan dalam diagnosis penyakit untuk mengesan telur parasit adalah mengikis dan smear dari lipatan kawasan perianal.

Setelah kawin, jantan parasit mati, dan betina kehilangan kemampuannya untuk melekat pada dinding usus dan bergerak ke rektum, merangkak keluar dari dubur dan bertelur di lipatan perianal, setelah itu mereka mati. Sebilangan cacing kremi wanita diekskresikan ke dalam persekitaran luaran dengan najis, oleh itu, ketika membuat diagnosis, kajian makmal mengenai keratan dari lipatan kawasan perianal dan pengesanan parasit itu sendiri dalam tinja memainkan peranan yang menentukan. Cacing kremi dapat dijumpai ketika memeriksa dubur pada waktu petang - 1 - 2 jam setelah tidur.

Gatal di kawasan perianal adalah gejala patohomonik dengan cacing kremi. Selalunya ia berlaku pada waktu petang dan malam, ketika betina merangkak keluar dari rektum untuk bertelur. Penyebabnya adalah rahsia yang dikeluarkan oleh cacing kremi semasa bertelur. Gatal di kawasan perianal diperhatikan dengan buasir, trichomoniasis genital, barah rektum, diabetes mellitus, proctitis, beberapa penyakit hati dan ginjal, neurodermatitis dan kandidiasis.

Tanda enterobiasis yang boleh dipercayai adalah pengesanan telur parasit di lipatan perianal dan cacing kremi sendiri dalam tinja.

Rajah. 1. Cacing kremi di lumen usus. Foto diambil semasa pemeriksaan endoskopi.

Rajah. 2. Cacing kremi betina merangkak untuk bertelur. Pada masa ini mereka dapat dilihat dengan mata kasar..

Kotoran untuk enterobiasis

Dengan enterobiasis, sebahagian cacing kremi diekskresikan keluar dengan najis. Mereka jelas kelihatan di permukaan najis yang baru dikeluarkan. Telur dalam tinja jarang berlaku. Enema kecil dengan air sejuk akan membantu mengesan cacing kremi. Parasit memasuki bekas bersama dengan air yang mengalir (lebih baik warna gelap).

Analisis tinja untuk enterobiasis mempunyai tahap kebolehpercayaan yang rendah - sekitar 20%. Kelebihannya ialah parasit lain dapat dikenal pasti di sepanjang jalan..

Beberapa pemasangan untuk mengumpulkan najis untuk penyelidikan:

  • Pada malam sebelum mengumpulkan najis untuk penyelidikan, anda tidak boleh mengambil julap dan meletakkan enema.
  • Sebelum perbuatan membuang air besar, anda harus mengosongkan pundi kencing.
  • Jangan cuci.
  • Kumpulkan najis dalam bekas khas.
  • Najis diambil dengan sudu pengukur di tiga sisi dan di bahagian tengah najis.
  • Bahan yang dikumpulkan dimasukkan ke dalam bekas.
  • Anda perlu menghantar bahan yang dikumpulkan ke makmal dalam masa 24 jam.
  • Sekiranya perlu, simpan bekas dengan bahan yang terkumpul di dalam peti sejuk..

Rajah. 3. Cacing kremi dalam tinja.

Rajah. 4. Telur pinworm. Sapu kotoran segar.

Rajah. 5. Bekas untuk mengumpulkan bahan untuk penyelidikan.

Mengikis enterobasis

Untuk mendiagnosis enterobiasis, digunakan kaedah mikroskopik, yang bahannya adalah isi dari sisa-sisa kawasan perianal dan ruang subungual, smear, pencucian dari objek dan linen, dan tinja. Mengikis dan mengoleskan enterobiasis digunakan untuk mengesan telur parasit.

Mengikis enterobiasis paling baik dilakukan pada waktu pagi. Prosedur kebersihan tidak dilakukan sebelum mengambil ujian. Sekiranya keputusan negatif diperoleh, analisis diulang.

Cara mengambil mengikis untuk enterobiasis

Mengikis enterobiasis dilakukan dengan spatula kaca, sebelumnya dibasahi dalam larutan gliserin 50% atau larutan natrium hidroksida 1%. Mengikis dilakukan dari kawasan lipatan perianal. Kemudian bahan yang dihasilkan dipindahkan ke slaid kaca dan dihantar ke makmal.

Rajah. 6. Spatula pakai kaca untuk manipulasi mengikis untuk enterobiasis.

Rajah. 7. Pinworm telur di bawah mikroskop.

Smear Enterobiasis

Smear untuk enterobiasis digunakan untuk mengesan telur cacing kremi. Untuk mengambil bahan, kapas digunakan dibasahi dengan gliserin, air suling atau garam. Seterusnya, kapas boleh dipegang beberapa kali di sekitar dubur dan direndam dalam bekas untuk dihantar ke makmal.

Rajah. 8. Pemburukan untuk enterobiasis pada kanak-kanak dan orang dewasa dilakukan dengan menggunakan kapas.

Analisis (mengikis) untuk enterobiasis

Apa ini?

Enterobiasis adalah penyakit di mana parasit khas - cacing kremi - hidup di dalam usus manusia. Ringkasnya, ini adalah sejenis cacing. Helminths memasuki saluran gastrointestinal berkat tangan yang tidak dicuci. Terutama kanak-kanak prasekolah yang bersekolah di tadika menderita, kerana sukar bagi anak-anak untuk mengingat bahawa mereka perlu mencuci tangan setiap kali mereka kembali dari jalan dan sebelum makan..

Cacing kremi hidup di usus besar dan kelihatan seperti cacing sepanjang 1 cm, pada beberapa individu hujung badannya runcing (maka nama parasit). Untuk pembiakan yang berjaya, mereka perlu merangkak keluar dari dubur orang yang sakit dan bertelur di kulit, selepas itu orang dewasa mati.

Dalam masa kira-kira 5 jam, telur pinworm matang pada kelembapan sederhana dan suhu 34 - 36 ° C. Keadaan inilah yang diciptakan pada kulit perineum. Kemunculan helminth di permukaan menyebabkan gatal yang tajam, dan anak itu menggaru dubur, dan pada masa ini telur matang jatuh di tangan mereka. Jangkitan semula berlaku. Telur pinworm juga dapat menggunakan barang kebersihan (tuala), perabot, mainan. Kanak-kanak mudah dijangkiti antara satu sama lain, terutamanya dalam kumpulan besar.

Bagaimana mengenali enterobiasis pada kanak-kanak?

Tanda penyakit bayi yang paling mungkin adalah gatal di dubur dan tidur malam yang cetek. helminths bertelur dalam kegelapan. Ibu bapa harus diberi amaran mengenai gejala yang kurang jelas:

  • lecet dan kesan calar di perineum;
  • gangguan fungsi usus yang ringan - najis tidak stabil, kembung perut, kadang-kadang kelihatan sakit di perut, gemuruh, rasa mual;
  • pada kanak-kanak perempuan, cacing kremi boleh merangkak ke saluran kemaluan, menyebabkan vulvovaginitis;
  • penampilan atau peningkatan penyakit alahan;
  • kelesuan, keletihan kanak-kanak;
  • Kesukaran tertidur pada waktu malam, tidur malam yang gelisah, gigi menggergaji tanpa gejala ini semasa tidur pada waktu siang.

Analisis untuk enterobiasis

Beberapa parasit dikesan dengan memeriksa tinja, tetapi cacing kremi jarang dikesan dengan cara ini, kerana telurnya tidak memasuki tinja. Untuk mendiagnosis enterobiasis, mengikis diperlukan - mengambil bahan dari lipatan perianal (iaitu kulit berhampiran dubur). Pengumpulan bahan boleh dilakukan dengan beberapa cara:

  1. Lapisan kapas yang dicelupkan ke dalam air suam, garam atau gliserin disebarkan ke kulit beberapa kali. Kemudian dibungkus dalam bekas kedap udara.
  2. Pengikisan dapat diambil dengan spatula kaca, kemudian bahan tersebut dipindahkan ke slaid kaca dan dalam bentuk ini dikirim untuk penelitian.
  3. Pita pelekat digunakan dengan bahagian yang melekit pada lipatan kulit selama beberapa saat, kemudian dilekatkan semula ke kaca, mencegah pembentukan gelembung udara, dan diserahkan ke makmal.

Mengikis harus diambil pada awal pagi, sebelum prosedur kebersihan, iaitu tanpa membasuh anak! Sekiranya anda membuat analisis sendiri di rumah, maka anda perlu menghantar bahan tersebut ke makmal dalam masa 2 jam, jika tidak, kebolehpercayaan kajian akan rendah.

Pemeriksaan boleh dilakukan baik di poliklinik negara atas rujukan dari pakar pediatrik atau pakar penyakit berjangkit, dan di mana-mana makmal swasta. Sebagai peraturan, hasilnya siap dalam 24 jam. Satu jawapan negatif tidak bermaksud ketiadaan parasit di dalam badan. Adakah cacing krita mengganggu bayi secara khusus pada malam sebelum smear adalah apa yang ditunjukkan oleh pengikisan. Untuk kebolehpercayaan, perlu lulus analisis tiga kali dalam masa 7 - 14 hari. Hasilnya sah selama 10 hari.

Apabila analisis diperlukan?

Oleh kerana prevalensi helminthiasis yang tinggi pada kumpulan kanak-kanak, diperlukan untuk mengikis enterobiasis dalam kes berikut:

  • jika anda mengesyaki pembawa cacing kerana gejala;
  • untuk masuk ke pelajaran berenang di kolam renang awam;
  • sebelum dimasukkan ke hospital di hospital;
  • sekiranya berlaku kemasukan kanak-kanak ke institusi prasekolah, termasuk setelah berehat panjang;
  • semasa membuat buku kebersihan untuk kemasukan ke tempat kerja dengan anak-anak;
  • untuk kemasukan ke sanatorium.

Sekiranya ujian itu positif

Rawatan enterobiasis dilakukan oleh pakar pediatrik, ahli terapi atau pakar penyakit berjangkit. Bahaya utama adalah jangkitan semula. Ini bermaksud, selain mengambil ubat, anda juga harus mematuhi langkah-langkah kebersihan dengan ketat:

  • menjalankan pembersihan basah rumah setiap hari;
  • pantau cuci tangan secara berkala;
  • segera potong kuku kanak-kanak itu, sapukan bayi daripada menggerogoti mereka;
  • semua tempat tidur dan seluar dalam mesti dibasuh dengan air panas dan diseterika dengan bersih di kedua-dua belah pihak;
  • bayi mesti tidur dalam seluar dalam, dan seluar dalam mesti memakai kain selikat sehingga telur helminth tidak jatuh ke tempat tidur;
  • adalah perlu untuk menjelaskan kepada kanak-kanak prasekolah bahawa menyikat kawasan gatal berbahaya bagi kesihatan.

Pada akhir rawatan, kajian kawalan akan diperlukan - untuk melakukan smear untuk enterobiasis tiga kali.

Analisis untuk enterobiasis: penyediaan dan penghantaran

Analisis untuk enterobiasis adalah kajian makmal yang membolehkan anda mengenal pasti telur pinworm. Enterobiasis adalah helminthiasis yang disebabkan oleh parasitisme dalam tubuh manusia cacing kremi, yang merupakan parasit helminths yang paling biasa di dalam tubuh manusia.

Apa itu analisis enterobiasis

Untuk mengesan cacing kremi pada orang dewasa dan kanak-kanak, ujian dilakukan untuk telur helminth dalam tinja (analisis untuk telur cacing), serta analisis untuk enterobiasis - ujian makmal yang mengesan telur pinworm. Oleh kerana cacing kremi betina bertelur di lipatan perianal (iaitu, di kawasan dubur), telur cacing jarang dijumpai dalam tinja, dan untuk mengenal pasti enterobiasis, mereka memerlukan pemeriksaan mengikis dari lipatan di sekitar dubur atau lendir rektum.

Untuk mencegah jangkitan cacing kremi, perlu menyapih anak dari kebiasaan mengambil tangan di mulutnya..

Untuk mengesan pencerobohan helminthik tepat pada masanya, disarankan untuk melakukan analisis enterobiasis 1-2 kali setahun.

Petunjuk untuk menetapkan analisis untuk enterobiasis:

  • kecurigaan adanya pencerobohan helminthik (contohnya, aduan gatal-gatal di kawasan perianal);
  • pendaftaran buku kebersihan;
  • kemasukan anak ke institusi jagaan kanak-kanak prasekolah atau sekolah;
  • pendaftaran pesakit di hospital;
  • pemeriksaan perubatan untuk kolam renang, bahagian sukan.

Sebelum mengambil analisis untuk enterobiasis, disarankan untuk berkonsultasi dengan pakar yang berkelayakan yang akan menjelaskan bagaimana mempersiapkan dan di mana untuk mengambil analisis, bahan apa yang diambil untuk ini, berapa lama analisis itu dilakukan, dan kemudian menguraikan apa yang ditunjukkan oleh hasil penyelidikan.

Cara penyediaan analisis dan pengumpulan bahan dengan betul

Sebaiknya ambil bahan tersebut pada waktu pagi sebelum buang air besar. Tidak perlu membersihkan kawasan anogenital. Mereka mengambil bahan itu sendiri di rumah atau secara langsung di institusi perubatan (di klinik, makmal, hospital, dll.).

Lapisan kapas, spatula kaca, pita pelekat dapat digunakan untuk mengumpulkan bahan. Sekiranya anda mengumpulkannya sendiri, anda mesti menyediakan bekas steril terlebih dahulu (dibeli dari farmasi atau makmal). Lapisan kapas dibasahi dengan air rebusan hangat, setelah itu dipegang beberapa kali di sekitar dubur. Anda tidak perlu membasahi spatula kaca atau pita pelekat dengan air. Bahan tersebut diletakkan di dalam bekas dan diangkut ke makmal secepat mungkin, sebaiknya tidak lebih dari dua jam selepas pengumpulan.

Di makmal yang berbeza, syarat untuk penyediaan dan penghantaran bahan untuk analisis untuk enterobiasis mungkin berbeza.

Dengan enterobiasis yang didiagnosis, dan juga untuk pencegahannya, disarankan untuk memasukkan delima, strawberi, wortel, bawang putih, kenari, biji labu dalam makanan.

Bagaimana analisis dilakukan untuk enterobiasis

Mengikis dari lipatan perianal diperiksa di bawah mikroskop. Biasanya, telur pinworm tidak dijumpai dalam bahan (hasil negatif). Hasil positif menunjukkan adanya telur cacing kremi dalam bahan yang dikumpulkan. Setelah diterima, disyorkan untuk memeriksa semua anggota keluarga pesakit untuk enterobiasis.

Hasil negatif tidak menjamin ketiadaan parasit di dalam badan: semasa pemeriksaan pertama, cacing kremi dijumpai pada sekitar 50% kes. Untuk mengecualikan enterobiasis sekiranya terdapat kecurigaan, diperlukan beberapa analisis berturut-turut dengan selang beberapa hari.

Masa pengeluaran untuk ujian enterobiasis biasanya satu hari bekerja. Analisis untuk enterobiasis biasanya berlaku dalam 10 hari, kecuali tempoh sah yang lain ditunjukkan.

Cacing kremi dan enterobiasis

Pinworms (Enterobius) adalah cacing parasit yang tergolong dalam nematoda dan hidup di usus besar manusia. Ukuran parasit adalah 2-12 mm, bukaan mulut dikelilingi oleh semacam pembengkakan ("vesikel"), dengan bantuan cacing kremi menempel pada dinding usus inang. Helminths ini memakan darah, kandungan usus.

Enterobiasis dicatatkan pada semua peringkat umur, tetapi paling kerap berlaku pada kanak-kanak. Punca jangkitan adalah orang yang dijangkiti. Jalan penularan yang paling kerap adalah hubungan rumah tangga, iaitu, melalui tangan dan barang-barang rumah tangga, oleh sebab itu doktor memanggil enterobiasis "penyakit tangan kotor." Akibat menggaru kawasan perianal, telur parasit jatuh di tangan pesakit, yang boleh menjadi penyebab jangkitan diri atau jangkitan orang lain. Jangkitan juga mungkin terjadi dengan memakan makanan atau air yang tercemar, telur pinworm disebarkan oleh lipas dan lalat, serta debu. Dalam usus manusia, orang dewasa berkembang dari telur dalam 2-4 minggu. Jangka hayat helminth dalam tubuh manusia adalah 3-4 minggu. Setelah bertelur, pinworms betina mati.

Oleh kerana telur cacing kremi dapat bertahan lama pada benda-benda di dalam ruangan, Anda harus melakukan pembersihan secara menyeluruh dan mengikuti peraturan kebersihan diri..

Gejala enterobiasis

Tanda-tanda klinikal enterobiasis mula muncul 1.5-2 minggu selepas jangkitan. Pesakit mengadu gatal dan / atau ketidakselesaan di kawasan dubur. Pruritus perianal biasanya berlaku pada waktu petang dan malam, tetapi ia juga boleh berlaku pada siang hari. Gatal disertai oleh hiperemia pada kulit perineum dan kawasan sekitar dubur. Pada kanak-kanak perempuan, cacing kremi boleh memasuki alat kelamin, yang menyebabkan perkembangan proses menular dan keradangan di dalamnya (vulvitis, vulvovaginitis).

Dengan peningkatan jumlah parasit di dalam badan, gejala-gejala ini disertai dengan kemerosotan selera makan, mual, sakit di perut, gangguan buang air besar, penurunan berat badan, gangguan tidur, pengisaran gigi dalam mimpi, peningkatan keletihan, sakit kepala yang berterusan. Wanita usia reproduktif mungkin mengalami kesakitan haid dan ketidakteraturan kitaran. Dalam beberapa kes, cacing kremi terdapat dalam tinja secara visual, yang menunjukkan sebilangan besar dari mereka..

Larva cacing kremi menyebabkan keradangan di tempat lampiran, cacing yang matang menyebabkan pelanggaran fungsi sekresi dan motorik usus. Produk dari aktiviti penting mereka mempunyai kesan alergi dan toksik pada badan..

Menggores kawasan gatal di kawasan perianal boleh menyebabkan penambahan jangkitan bakteria sekunder, yang menyukarkan perjalanan penyakit ini. Cacing kremi dapat menghuni apendiks dan cecum tanpa menunjukkan gejala..

Pencegahan enterobiasis

Oleh kerana telur cacing kremi dapat bertahan lama pada benda-benda di dalam ruangan, Anda harus selalu melakukan pembersihan secara menyeluruh dan mengikuti peraturan kebersihan diri. Untuk mencegah jangkitan cacing kremi, perlu menyapih anak dari kebiasaan mengambil tangan di mulutnya. Seluar dalam perlu ditukar setiap hari. Seprai dan seluar dalam hendaklah dicuci pada suhu tidak kurang daripada 60 ° C. Sayuran dan buah mesti dicuci dengan bersih sebelum makan..

Hasil negatif tidak menjamin ketiadaan parasit di dalam badan: semasa pemeriksaan pertama, cacing kremi dijumpai pada sekitar 50% kes.

Untuk rawatan enterobiasis yang berjaya, selain mengambil ubat antelmintik, kebersihan tidak kurang pentingnya (terutamanya mencuci tangan setelah menggunakan tandas dan sebelum makan, mengelakkan menggaru kawasan gatal, kuku pendek, dll.).

Dengan enterobiasis yang didiagnosis, dan juga untuk pencegahannya, disarankan untuk memasukkan delima, strawberi, wortel, bawang putih, kenari, biji labu dalam makanan.

Analisis untuk enterobiasis

Pemeriksaan mikroskopik cetakan smear dari kawasan perianal untuk mengesan telur agen penyebab enterobiasis Enterobius vermicularis (cacing kremi).

Sinonim Inggeris

Enterobius vermicularis, jangkitan Enterobius vermicularis.

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Kesan dari kawasan perianal.

Cara persiapan kajian dengan betul?

  • Pengumpulan biomaterial untuk penyelidikan dilakukan hanya pada waktu pagi (sebelum 10:00), sebelum buang air besar. Pada malam sebelum mengambil biomaterial, jangan tandas kulit di dubur dan punggung.

Maklumat umum mengenai kajian

Enterobiasis adalah helminthiasis yang disebabkan oleh cacing dari genus pinworm. Ia adalah salah satu penyakit parasit yang paling biasa pada kanak-kanak. Jangkitannya meluas di seluruh dunia, termasuk di negara maju, menurut anggaran kasar, kadar jangkitan pada kanak-kanak adalah 4-28%.

Pinworm - agen penyebab penyakit - cacing putih, panjangnya 0.5-1 cm, di dalam tubuh manusia hidup di cecum dan usus buntu. Ia memberi makan terutamanya pada kandungan usus. Gejala klinikal utama - gatal di kawasan perianal berlaku apabila cacing kremi bertelur pada kulit semasa tidur (dari 5.000 hingga 15.000 telur) dan kemudian mati. Pembahagian berlaku terutamanya melalui laluan fecal-oral, misalnya, telur boleh jatuh di bawah kuku seseorang ketika menggaru, kemudian mendapatkan barang-barang rumah tangga dan barang-barang kebersihan diri. Dalam penularan patogen, masalah utama adalah kebersihan tangan, oleh itu, kanak-kanak cenderung jatuh sakit dengan enterobiasis, terutama di tempat yang sesak (tadika, sekolah).

Prevalensi enterobiasis yang tinggi dapat dijelaskan oleh klinik penyakit yang ringan, yang paling sering menampakkan diri pada gatal perianal. Selain itu, gejala seperti kegelisahan, kehilangan selera makan, insomnia, mudah marah. Dengan perjalanan yang teruk dan berpanjangan, gangguan perkembangan mental kanak-kanak dapat diperhatikan. Dalam kes yang jarang berlaku, enterobiasis ektopik dapat berkembang, misalnya, di ginjal atau tiub fallopi, yang dapat mengakibatkan akibat yang serius.

Diagnostik dilakukan dengan mengikis dari kawasan perinanal (menggunakan pita pelekat) diikuti dengan mikroskopi.

Dalam rawatan enterobiasis, peranan khusus harus diberikan kepada langkah-langkah kebersihan: mencuci tangan, memotong kuku, sering menukar, mencuci dan menyeterika pakaian. Untuk mengelakkan penyebaran telur, salap zink disapu secara tempatan ke kawasan perianal. Rawatan perubatan merangkumi pengambilan ubat anthelmintik (orang yang dihubungi juga menjalani rawatan).

Untuk apa kajian ini digunakan?

  • Untuk mengesan helminthiasis.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Di hadapan manifestasi klinikal, lebih kerap dengan gatal-gatal di kawasan perianal.
  • Sekiranya enterobiasis dikesan pada orang yang dihubungi.
  • Semasa pelbagai pemeriksaan perubatan (semasa dimasukkan ke hospital, pemeriksaan perubatan, pendaftaran buku perubatan, dll.).

Apa maksudnya hasilnya?

Nilai rujukan: negatif.

Kehadiran telur pinworm menunjukkan adanya enterobiasis.

  • Pemeriksaan saringan helminthiases (Opisthorchis IgG, Toxocara IgG, Trichinella IgG, Echinococcus IgG)

Siapa yang memerintahkan kajian?

Pakar am, pengamal am, pakar pediatrik, pakar penyakit berjangkit.

Sastera

  • Hong-Mei Li, Chang-Hai Zhou, Zhi-Shi Li, Zhuo-Hui Deng, Cai-Wen Ruan, Qi-Ming Zhang, Ting-Jun Zhu, Long-Qi Xu, Ying-Dan Chen. Faktor risiko jangkitan Enterobius vermicularis pada kanak-kanak di Gaozhou, Guangdong, China. / Menjangkiti Kemiskinan. 2015; 4:28.
  • Sang-Eun Lee, Jin-Hee Lee, Jung-Won Ju, Won-Ja Lee, Shin-Hyeong Cho. Kelaziman Enterobius vermicularis di kalangan Kanak-kanak Prasekolah di Gimhae-si, Gyeongsangnam-do, Korea. KoreaJParasitol. 2011 Jun; 49 (2): 183-185.
  • Penyakit Berjangkit: Garis Panduan Nasional / Ed. N. D. Yushchuk, Yu. Vengerova - M.: GEOTAR-Media, 2010.-- 1056 s.

Cara diuji untuk enterobiasis, penyebab dan rawatan penyakit ini

Statistik tanpa henti menegaskan bahawa penyebab kematian hampir 60 juta penduduk planet kita setiap tahun adalah helminthiases - penyakit yang disebabkan oleh parasit dan bakteria. Penyakit cacing atau enterobiasis adalah penyakit yang paling biasa di kohort ini. Penyakit berbahaya ini kebanyakannya menyerang anggota masyarakat yang paling rentan - kanak-kanak, walaupun orang dewasa juga terdedah kepadanya. Mari kita perhatikan lebih dekat penyebab penyakit ini, analisis enterobiasis, cara menderma najis, mengikis dan ujian scotch.

Dalam masyarakat moden, tahap jangkitan populasi dengan helminthiases membolehkan seseorang menilai bukan sahaja keadaan ekologi dan kebersihan negara, tetapi juga menunjukkan tahap budaya penduduk. Pihak berkuasa kesihatan di mana-mana negara yang menghargai diri sendiri berhadapan dengan tugas menutup semua cara menyebarkan penyakit ini.

Memandangkan bahawa agen penyebab penyakit ini adalah cacing putih kecil yang disebut pinworms (yang mana aktiviti pentingnya, boleh terjadi secara eksklusif di dalam tubuh manusia), memasuki tubuh manusia dari tangan, penyakit ini sering disebut penyakit tangan kotor. Makhluk yang tidak menyenangkan ini biasanya bertelur di kawasan rektum dan dubur, tetapi jarak penempatannya jauh lebih besar, dan jajahan besar dapat menjangkau beberapa ratus individu.

Bahaya paling besar bagi tubuh kita berasal dari cacing kremi wanita, yang, melewati rektum, merangkak keluar melalui dubur, bertelur. Seseorang boleh mencemburui daya hidup mereka - selama tiga minggu penuh. Meninggalkan keturunan, betina mati, berubah menjadi benjolan basi.

Tahap seterusnya penyakit ini dicirikan oleh kemasukan telur ke tangan seseorang, yang membawa kepada jangkitan diri. Dan ini berlaku kerana, kerana gatal yang paling kuat, seseorang secara spontan mula gatal di dubur, dan larva, jatuh di jari atau berada di bawah kuku pesakit, dari tangan atau melalui objek yang disentuh oleh orang yang dijangkiti, masuk ke rongga mulut, dan melaluinya - ke dalam perut. Begitulah kitaran cacing di alam semula jadi, dan setiap pusingan jumlah jajahan tamak ini semakin bertambah.!

Gejala penyakit

Tanda utama enterobiasis adalah gatal yang tidak tertahankan di dubur, sensasi yang menyakitkan di rongga perut adalah mungkin. Orang dewasa mungkin mengalami kelemahan umum, kemurungan, keletihan, sakit kepala yang teruk, dan sering insomnia. Pada wanita dan kanak-kanak perempuan, kemerahan pada kemaluan mungkin berlaku, kencing menyebabkan sakit, dan pembuangan mungkin muncul. Kategori yang paling mudah diserang penyakit - kanak-kanak, menjadi tidak peduli, mudah marah dan menangis tanpa sebab. Dalam kes-kes yang teruk, mereka mungkin mengalami pengsan dan juga kejang, mungkin mengembangkan penyakit kulit seperti dermatitis dan eksim..

Sekarang mari kita lihat apa yang menyebabkan gejala di atas?

Gatal dan terbakar adalah akibat dari perjalanan malam wanita, ketika dia pergi ke luar untuk bertelur. Sudah tentu, sensasi bagi pesakit, terutama untuk anak, bukanlah yang paling menyenangkan.

Penyebab sakit perut adalah kerengsaan usus dengan produk pembusukan, enzim, makanan yang tidak dicerna, yang boleh menyebabkan dysbiosis kerana penurunan bilangan bakteria asid laktik.

Kesukaran membuang air kecil boleh menyebabkan keradangan dan alahan pada saluran kencing..

Dengan latar belakang jangkitan, kanak-kanak mungkin mengalami penurunan imuniti, yang menimbulkan selsema..

Oleh kerana kesan penyakit ini pada sistem saraf kanak-kanak, mereka mungkin mengembangkan pelbagai jenis tabiat buruk, dan dalam beberapa kes, pengaktifan perjalanan penyakit neuropsikik.

Kajian menunjukkan bahawa jangkitan helminthik menyumbang kepada penurunan tahap unsur kimia penting dalam tubuh kanak-kanak, seperti tembaga, zink, magnesium. Ini dapat menghalang pembentukan beberapa sistem, dan kadang-kadang - menyumbang kepada perkembangan patologi.

Analisis untuk enterobiasis - apakah itu?

Tujuan dan makna kajian diagnostik yang dilakukan dengan disyaki enterobiasis adalah salah satu kaedah berikut untuk mengesan kehadiran telur pinworm.

➡ Mungkin kaedah yang paling biasa, tetapi tidak semestinya kaedah yang paling berkesan untuk penyakit ini adalah ujian makmal scatologi. Kotoran pesakit diperiksa, tetapi kerana bilangan telur di dalamnya agak kecil, seringkali tidak dapat dikesan. Bahagian utama telur, seperti yang dinyatakan di atas, tidak diletakkan oleh betina di dalam usus. Namun, terdapat kes-kes ketika betina masih dapat dijumpai dalam tinja..

➡ Kaedah yang seterusnya dan lebih bermaklumat adalah mengikis dari kulit di zon perianal. Namun, walaupun dalam kes ini sukar untuk mengharapkan kejayaan sesaat, dan agar diagnosis tidak dapat dihancurkan, perlu dilakukan sekurang-kurangnya tiga prosedur sedemikian dengan rehat mingguan. Hal ini disebabkan oleh fakta bahawa aktiviti bertelur cacing kremi adalah berkala..

Untuk mengumpulkan bahan untuk kaedah ini, pertama sekali anda mesti memakai sarung tangan perubatan getah sekali pakai dan, setelah membuka tabung uji plastik yang dibeli terlebih dahulu di farmasi, tanggalkan tongkat kayu di mana kain kapas dilekatkan. Selepas itu, menolak punggung pesakit, pegang tongkat dengan kapas di hujung dubur, kemudian, tanpa menyentuh permukaan lain, masukkan dengan teliti ke dalam tabung uji, sejauh mungkin, tutup penutup dengan ketat.

➡ Akhirnya, kaedah ketiga, yang diberi nama Graham, adalah analisis tiga kali ganda menggunakan pita pelekat khas, yang dimasukkan ke dalam dubur. Untuk mengumpulkan bahan, perlu memakai sarung tangan getah, lepaskan pita pelekat khas dari gelangsar dengan teliti dan, tanpa menyentuh apa-apa, lekatkan pada kulit dubur. Selepas beberapa saat, anda perlu mengupasnya dengan teliti dengan meletakkannya kembali di atas gelas.

Prosedur ini mesti dilakukan sebelum pesakit mengunjungi tandas dan tidak masuk akal untuk melakukan ini pada awal pagi. Di sini juga perlu dibuat peruntukan untuk aktiviti bertelur, oleh itu, rehat sekurang-kurangnya satu minggu diperlukan. Kaedah ini adalah yang paling berkesan dan memberikan hasil sekitar 94 peratus masa..

Analisis untuk kemungkinan pengesanan cacing kremi pada kanak-kanak dilakukan sebelum masuk ke institusi yang sesuai, dan untuk orang dewasa - setelah masuk ke perkhidmatan, sebelum memulakan lawatan ke pusat kesihatan, dan juga institusi perubatan yang relevan, ketika membuat buku perubatan dan dalam beberapa kes lain.

Rawatan enterobiasis

Jaminan pertama kejayaan pembuangan cacing kremi yang berjaya adalah pematuhan ketat terhadap keperluan kebersihan diri dan rumah tangga. Syarat pertama adalah memerhatikan kebersihan tangan anda dengan cermat, mencucinya dengan sabun sekerap mungkin, dan dalam keadaan apa sekalipun tidak menggigit kuku atau memasukkan tangan ke mulut. Seterusnya - menukar seluar dalam dan sprei setiap hari! Seterika hanya dengan seterika panas. Ketiga - mandi sekurang-kurangnya sekali sehari, dan pada waktu pagi dan malam, pastikan untuk mencuci kawasan perineal dengan sabun dengan teliti.

Penggunaan enema dengan soda akan membantu memerangi gatal-gatal, dan jika anda juga tidak ragu-ragu untuk meletakkan tampon yang dirawat dengan petroleum jelly ke dalam dubur pada waktu malam, anda dapat mencapai penurunan invasif tiga kali lebih tinggi daripada ketika minum ubat.

Rawatan enterobiasis pada orang dewasa dan kanak-kanak dilakukan dengan ubat Pirantel, Mebendazole, Vermox, beberapa di antaranya cukup toksik dan tidak boleh diberikan kepada ibu hamil dan anak prasekolah.

Sebagai kesan sampingan dari tindakan ubat-ubatan yang disebabkan oleh mabuk badan, seseorang dapat menamakan sakit di rongga perut, mual, dan dalam beberapa kes, sakit kepala. Produk cacing yang mereput secara efektif dikeluarkan dari badan melalui pembersihan enema atau pengambilan karbon aktif.

Langkah pencegahan

Mematuhi peraturan asas kebersihan diri dan rumah tangga adalah asas untuk pencegahan penyakit yang tidak menyenangkan ini. Mari kita perhatikan yang utama:

  • seorang kanak-kanak dari usia dini mesti diajar untuk mencuci tangan dengan sabun sebelum makan, setelah mengunjungi bilik tandas, setelah kembali berjalan-jalan;
  • basuh tempat intim dan tukar linen dua kali sehari;
  • sprei mesti ditukar seminggu sekali, dan dibasuh dengan air rebus;
  • mungkin tidak perlu dibincangkan mengenai menjaga kebersihan di apartmen dan penghapusan habuk setiap hari;
  • dalam beberapa kes, apabila penyakit dalam keluarga berulang, perlu menyingkirkan haiwan peliharaan.

Bahagian: Cacing gelang (Nematoda) Teg: Pinworms (Enterobiasis) Sila nilaikan berapa banyak anda suka artikel ini:

Cara lulus analisis enterobiasis dengan betul dalam teknik prosedur kanak-kanak

Analisis PCR untuk enterobiasis

Reaksi rantai polimerase adalah salah satu kaedah diagnostik makmal yang paling bermaklumat. Tinjauan selalu tepat, tetapi mahal. Untuk analisis PCR, darah vena pesakit diambil. Untuk meningkatkan struktur DNA helminth yang dihasilkan, enzim khas digunakan. Selepas itu, sampel DNA helminths yang dikaji sebelumnya dan parasit yang terdapat di dalam darah pesakit dibandingkan.

Kaedah ini sangat tepat dan sensitif. Dengan bantuannya, anda dapat menentukan jenis helminth dan tahap pencerobohan dengan tepat. Jumlah anggaran parasit ini di dalam badan juga ditentukan. Selepas pemeriksaan ini, doktor dapat membicarakan prognosis perjalanan penyakit dalam setiap kes..

Semua ujian yang perlu dilakukan untuk menentukan enterobiasis mungkin menunjukkan penyakit lain. Oleh itu, mereka tidak selalu bermaklumat. Oleh itu, semua penyakit yang disebabkan oleh parasit memerlukan ujian berulang dan diagnosis yang lebih teliti..

Apa yang perlu dilakukan jika ujian enterobiasis positif

Enterobiasis dicirikan oleh gejala ekspresif. Ini berdasarkan gatal berkala dengan bentuk penyakit yang ringan, yang menjadi kekal jika populasi cacing telah mencapai bahagian yang signifikan.

Gatal-gatal, kegelisahan anak pada waktu malam, kemungkinan gejala gangguan pencernaan akan membantu mempersiapkan mental untuk hasil kajian yang positif.

Enterobiasis memberi tindak balas yang baik terhadap rawatan, jadi hasil seperti itu bukan alasan untuk panik.

Sekiranya penyakit itu dikesan pada ahli keluarga tunggal atau kumpulan sosial mana pun, maka hanya perlu diubati. Apabila cacing kremi dijumpai dalam dua atau lebih ahli keluarga (kumpulan), atau ketika penyakit itu berulang, rawatan ditetapkan untuk setiap anggota. Ubat pilihan adalah Pirantel, Albendazole, Mebendazole, Vermox dan lain-lain..

Bersama dengan rawatan, sejumlah syarat penting mesti dipenuhi untuk mencegah jangkitan semula:

  • basuh semua tempat tidur, pakaian, haiwan yang disumbat dan tekstil lain yang mungkin mengandungi telur cacing kremi;
  • pembersihan basah di semua permukaan rumah yang mungkin disentuh oleh orang yang dijangkiti, termasuk perabot berlapis;
  • pastikan paku di tangan semua ahli keluarga dipotong;
  • basuh tangan anda dengan bersih sekurang-kurangnya selepas setiap lawatan ke tandas dan sebelum makan.

Dalam kebanyakan kes, tindakan mudah ini cukup untuk mencegah kembalinya penyakit..

Video dari Dr. Komarovsky mengenai enterobiasis:

Mekanisme jangkitan

Jangan berfikir bahawa hanya orang-orang yang hidup dalam keadaan tidak bersih dan tidak mematuhi peraturan kebersihan diri yang terdedah kepada jangkitan. Sangat mudah dijangkiti enterobiasis walaupun untuk orang yang sangat kemas dan bersih.

Penyakit ini disebarkan dari orang yang sakit kepada orang yang sihat. Yang pertama, tanpa disengaja, "menyebarkan" telur cacing kremi pada semua benda yang dia gunakan, yang disentuhnya. Tangan orang yang sihat yang tidak dicuci tepat pada waktunya dan akibatnya - telur cacing yang ditelan.

Telur pinworm tidak boleh hidup di dalam perut, jadi telur bergerak ke usus kecil. Semasa kemajuannya, telur matang. Pada saat larva (telur) sampai ke usus besar, ia akan menjadi individu yang matang. Persenyawaan pada wanita berlaku di usus besar.

Parasit membiak hanya di luar rektum, terutamanya pada waktu malam. Pada waktu malam, ketika seseorang bersantai, khususnya sfinkter dubur bersantai, paling mudah bagi cacing kremi untuk keluar. Merangkak keluar dari rektum, betina meletakkan rata-rata 11,000 telur dalam lipatan berhampiran dubur dan "menutup" mereka dengan asid isovalerik. Dari saat ini, gejala enterobiasis mula muncul..

Cara diuji untuk enterobiasis

Pinworms menyebabkan ketidakselesaan tertentu semasa proses peletakan. Untuk merangkak keluar, mereka menggunakan waktu tidur bayi ketika otot dubur tidak begitu tegang. Bahan yang dikeluarkan oleh cacing pada masa ini menyebabkan gatal-gatal yang teruk, yang mana anak-anak tidak tahan dan mula menggaru kawasan yang tidak selesa. Mereka bangun, berubah-ubah, kadang-kadang mengadu sakit perut. Pagi selepas malam yang sibuk adalah yang paling sesuai untuk mengikis atau menyapu enterobiasis.

Anda perlu menghubungi klinik untuk mendapatkan rujukan untuk analisis. Di sana, penyedia perkhidmatan kesihatan akan memberitahu anda tentang kaedah yang mungkin dilakukan untuk melakukan prosedur mengikis. Tidak perlu mencuci anak anda sebelum melakukan smear.

Terdapat beberapa pilihan bagaimana mengambil analisis untuk enterobiasis.

1. Yang paling berkesan adalah sampel najis itu sendiri. Bahan dikumpulkan di rumah. Sediakan bekas yang bersih terlebih dahulu. Untuk analisis, ambil kira-kira 10 g tinja, tanpa kotoran air kencing. Agar hasilnya dapat diandalkan, kajian harus dilakukan tidak lebih dari 5 jam setelah buang air besar. Analisis akan siap pada keesokan harinya dan berlaku selama 10 hari.

2. Mengikis dengan kapas. Dengan cara ini, kanak-kanak biasanya diuji untuk enterobiasis semasa dimasukkan ke hospital. Anak berbaring di sebelahnya, jururawat membentangkan punggung dan mengelap lipatan kulit di sekitar dubur dengan kain kapas yang dicelupkan ke dalam gliserin. Prosedur ini tidak menyakitkan dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Pelapik diletakkan dengan teliti dalam tabung uji dan ditutup. Dengan prinsip yang sama di rumah, kain kapas yang dicelupkan ke dalam air suam atau garam boleh digunakan. Masa pengeluaran analisis adalah 1 hari bekerja, dan ia sah selama 10 hari.

3. Hasil terbaik diperoleh dengan mengikis dengan pita pelekat. Analisis sedemikian diambil dari anak-anak di rumah, dan juga di klinik untuk mendapatkan sijil. Tolak punggung anak, dan pasangkan pita pelekat sepanjang 5 cm di kawasan dubur. Tekan perlahan-lahan dengan jari anda selama beberapa saat, kemudian keluarkan gosokan yang sudah selesai.

Sekarang pita mesti dilekatkan dengan kuat pada slaid kaca yang diambil di makmal. Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, sisa yang dikumpulkan dengan kaedah ini mesti dianalisis dalam masa dua jam. Selepas masa ini, kandungan maklumat smear akan hilang. Jawapan untuk persoalan berapa hari mengikis enterobiasis adalah sah sama dengan perenggan sebelumnya dan 10 hari.

Kekerapan smear

Apabila didiagnosis menghidap enterobiasis, mengikis telur, cacing harus diambil berulang kali. Oleh kerana ubat-ubatan untuk penyahcacing bertindak secara eksklusif pada orang dewasa, setelah beberapa hari di usus kanak-kanak dari larva yang masih hidup, generasi cacing kremi seterusnya terbentuk. Sekiranya kanak-kanak mempunyai gejala enterobiasis, disarankan untuk mengambil pengikisan tiga kali, dengan selang waktu 2 hari. Sekiranya diagnosis disahkan dan telur pinworm dijumpai, perlu dilakukan rawatan, dan setelah seminggu ulangi smear.

Cara diuji dengan betul

Untuk mengenal pasti penyakit yang tidak menyenangkan dan melakukan rawatan berkesan seterusnya, perlu berjumpa pakar. Tetapi banyak orang biasa tidak tahu apa itu ujian enterobiasis, bagaimana cara mengambilnya dan ke mana anda perlu pergi sama sekali

Oleh itu, penting untuk diingat bahawa untuk mendiagnosis penyakit ini, perlu mendapatkan rujukan dari pakar pediatrik dan pergi bersamanya ke makmal poliklinik

Perlu diketahui fakta bahawa perlu dilakukan analisis pada waktu pagi, sebelum prosedur kebersihan dilakukan. Ini bermaksud bahawa anda tidak perlu mencuci anak anda sebelum mengumpulkan bahan. Maka diagnosis akan seakurat mungkin. Adapun proses pengambilan bahan itu sendiri, ia dilakukan dengan menggunakan pita pelekat. Kaedah ini menghilangkan ketidakselesaan yang ketara..

Rawatan enterobiasis

Rawatan enterobiasis harus komprehensif dan lengkap, termasuk langkah-langkah untuk mencegah kemungkinan jangkitan semula, yang menunjukkan pematuhan tidak hanya oleh orang yang diserang, tetapi juga oleh orang yang dihubungi oleh rejim kebersihan individu.

Sebelum menetapkan rawatan ubat untuk orang yang invasif, adalah perlu untuk memeriksa semua orang yang terkena wabah, kerana jika terjadi penyebaran enterobiasis, semua orang di atas mengalami cairan penyembuhan ubat secara serentak. Cadangan utama untuk memerhatikan peraturan kebersihan dan kebersihan dalam fokus keluarga dikurangkan kepada prosedur mencuci biasa, memotong kuku secara sistematik, menukar seluar dalam setiap hari, mencuci wajib kawasan perianal dengan sabun sekurang-kurangnya dua kali sehari.

Untuk melaksanakan pembebasan mekanikal badan dari cacing dewasa sebelum dan selepas rawatan ubat, anda harus menggunakan enema pembersih soda.

Sebagai tambahan kepada langkah-langkah bukan ubat di atas, pelinciran kawasan perianal dengan jeli petroleum pada waktu malam sebelum tidur berkesan, yang mencegah cacing kremi wanita bergerak dan merangkak ke dalam vagina pada wanita dan anak perempuan. Kaedah bukan ubat untuk merawat enterobiasis mempunyai hak untuk wujud, dan pada masa yang sama, satu-satunya kaedah yang berkesan untuk merawat patologi ini adalah terapi ubat dengan penggunaan ubat anthelmintik khas.

Yang paling popular berkaitan dengan penggunaan terapi anthelmintik adalah ubat seperti Pirantel (anggaran dos adalah 10 mg per kg berat pesakit), Vermox (100 mg sekali oral), Piperazine (1.5 g sehari selama satu minggu), Medamin ( anggaran dos harian adalah 10 mg per kg berat pesakit), Vormil (dos harian adalah 400 mg selama tiga hari).

Enterobiasis pada orang dewasa

Ejen penyebab enterobiasis adalah cacing yang paling biasa pada populasi yang mempengaruhi usus manusia. Jangkitan orang dewasa berlaku, sebagai peraturan, dengan cara hubungan rumah tangga, terutama dari kanak-kanak yang dijangkiti. Pembawa enterobiasis pada orang dewasa adalah orang yang dijangkiti cacing kremi. Selain jangkitan melalui kaedah kontak, telur pinworm mungkin bersentuhan dengan makanan dengan serangga.

Cacing kremi wanita diserap secara lisan melalui tangan yang tercemar dan bergerak lebih jauh melalui usus manusia, selepas itu patogenesis tunggal perkembangan enterobiasis berkembang, ciri individu dari pelbagai usia. Jangkitan diri orang dewasa dengan enterobiasis berlaku akibat pengumpulan telur helminth di bawah kuku yang tumbuh semula. Tidak selalu mungkin untuk menyingkirkan enterobiasis sepenuhnya dari penggunaan ubat-ubatan pertama, terutama dalam keluarga di mana terdapat anak-anak yang menghadiri kumpulan teratur.

Dalam kes enterobiasis pada orang dewasa, apabila tidak ada pencerobohan usus secara besar-besaran, paling sering terdapat penyakit dengan gejala rendah, terutama dengan penggunaan tindakan kebersihan secara berkala dalam bentuk tandas alat kelamin dan kawasan perianal. Dalam situasi rawatan ubat enterobiasis yang tidak tepat waktu pada orang dewasa, pertumbuhan koloni patogen diperhatikan, yang merupakan bantuan dalam perkembangan gatal yang menyakitkan di dubur.

Menggaru kerap kawasan yang terkena menyebabkan pembentukan mikrokrak, calar, lecet, yang merupakan latar belakang yang baik untuk penembusan mikroorganisma patogen yang memprovokasi perkembangan dermatitis nonspesifik, merumitkan perjalanan penyakit yang mendasari.

Pencerobohan cacing kremi yang berpanjangan pada orang dewasa dapat memprovokasi perkembangan gangguan usus yang teruk dalam bentuk sembelit kronik atau cirit-birit, disertai dengan pembentukan dysbiosis usus..

Enterobiasis kronik disertai oleh sindrom keracunan yang berpanjangan, asthenisasi badan, keletihan cepat dan kepekaan umum. Penanda makmal enterobiasis tidak langsung pada orang dewasa adalah penurunan tahap hemoglobin, serta peningkatan kadar eosinofil dalam darah, yang secara klinikal dimanifestasikan oleh sakit kepala, pening, keletihan cepat, dan tidur malam yang terganggu. Enterobiasis pada wanita boleh memprovokasi perkembangan endometritis dan vulvovaginitis.

Coproscopy dalam kaitannya dengan diagnosis enterobiasis, sebagai peraturan, tidak digunakan, karena bertelur oleh helminths betina dilakukan bukan di usus, tetapi di kawasan perianal. Memandangkan ciri helminth ini, untuk pengesahan diagnosis dari makmal, keutamaan harus diberikan kepada mengikis enterobiasis, yang mana digunakan pita pelekat atau kain kapas yang dioleskan dengan petroleum jelly. Perlu diingat bahawa, walaupun kandungan maklumat yang tinggi dari teknik diagnostik ini untuk enterobiasis, dalam 20% kes, hasil palsu dapat diperhatikan, yang menjadi dasar untuk mengikis tiga kali..

Semasa mengesahkan diagnosis enterobiasis pada orang dewasa, secepat mungkin perlu menggunakan kaedah rawatan perubatan menggunakan ubat yang sama seperti pada kanak-kanak. Sekiranya pesakit dewasa mempunyai ketahanan terhadap terapi yang digunakan, Nemozol harus digunakan, yang, selain aktiviti farmakologi yang tinggi, disertai dengan perkembangan pelbagai reaksi buruk.

Setelah menggunakan mana-mana agen anthelmintik untuk enterobiasis, lebih baik menggunakan ubat pencahar, tindakannya akan mempercepat proses membebaskan tubuh dari cacing dan telurnya. Tidak seperti taktik merawat enterobiasis dalam amalan pediatrik, berkaitan dengan terapi ubat untuk kategori orang dewasa, adalah wajib untuk mengambil ubat anthelmintik dua kali dengan selang 14 hari. Ciri ini disebabkan oleh kenyataan bahawa pengambilan utama ubat hanya dapat membunuh cacing dewasa, tetapi tidak dapat mempengaruhi telur dan larva cacing kremi..

Gatal yang ketara di kawasan perianal dapat dikawal dengan baik dengan mengambil antihistamin seperti Eden atau Zodak. Sebagai rawatan tempatan untuk enterobiasis pada orang dewasa, enema soda banyak digunakan. Untuk menyediakan penyelesaiannya, perlu melarutkan 10 mg soda dalam satu liter air bersih suam.

Penyahkodan hasilnya

Kesimpulan mengenai kajian mengikis dikeluarkan setelah sehari. Ia boleh menjadi positif atau negatif. Sekiranya hasilnya positif, cacing kremi terdapat di dalam usus dan, bergantung kepada keparahan pencerobohan parasit, terdapat tiga darjah jangkitan cacing kremi:

  1. Lemah. Ditunjukkan apabila telur helminth tunggal dijumpai dan ditunjukkan dalam sijil "+".
  2. Rata-rata. Apabila beberapa dozen telur pinworm dikesan. "++" dimasukkan ke dalam bantuan.
  3. Tinggi. Apabila sebilangan besar larva dan telur cacing dijumpai, "+++" diperhatikan.

Dalam keadaan ini, diperlukan untuk memeriksa kehadiran helminths pada orang di sekitar dan saudara terdekat yang bersentuhan dengan pesakit yang dijangkiti

Perkara ini sangat penting semasa kanak-kanak itu bersekolah di tadika atau sekolah.

Sekiranya hasilnya negatif, ini menunjukkan ketiadaan helminths di dalam usus atau pengumpulan bahan tersebut dilakukan melanggar prosedur. Semasa mengumpul, sebilangan besar faktor harus diambil kira, termasuk fakta bahawa cacing kremi betina belum bertelur di kulit.

Kanak-kanak disyorkan untuk diuji sekurang-kurangnya 3 kali setiap minggu. Dalam kes ini, kebolehpercayaan penyelidikan adalah sekitar 90%. Mengambil ujian sekali memberikan hasil dengan keyakinan 50%. Sekiranya tidak ada gejala jangkitan, maka penilaian negatif adalah betul.

Kajian ini mungkin menunjukkan hasil yang negatif, tetapi jika terdapat gejala jangkitan, doktor yang hadir biasanya akan mengesyorkan beberapa kali lagi, setelah itu dia akan memberi rawatan atau langkah pencegahan. Walau bagaimanapun, sebilangan ibu bapa, agar tidak diuji beberapa kali, atas inisiatif mereka sendiri memberi anak mereka ubat antihelminthik untuk tujuan pencegahan. Ini tidak dapat dilakukan secara kategoris, kerana tidak semua antihistamin dapat digunakan dalam rawatan anak-anak kerana kesan toksik yang kuat pada tubuh. Keputusan untuk menetapkan sebarang ubat dalam rawatan atau pencegahan serangan helminthik harus dibuat hanya oleh doktor yang berkelayakan..

Kadang-kadang pesakit menggunakan diagnostik PCR. Kaedah ini membolehkan anda mengetahui kehadiran parasit dengan jaminan 100%, tetapi ia tidak popular kerana harganya yang tinggi.

Pengesahan enterobiasis membolehkan anda memulakan rawatan, yang terdiri daripada mematuhi diet khas dan penggunaan ubat anthelmintik. Kursus terapi ditetapkan oleh doktor kerana ciri-ciri badan, usia kanak-kanak dan berat badannya.

Tempoh kesahan analisis

Juga, jangan lupa bahawa tempoh pengikisan, atau lebih tepatnya hasilnya, tidak boleh melebihi 10 hari dari tarikh penghantaran. Jika tidak, sijil ketiadaan enterobiasis dengan tarikh analisis lebih dari sepuluh hari untuk penyampaian ke tadika, sekolah atau institusi sukan tidak sah.

Langkah pencegahan

Sekiranya anda mengikuti cadangan rawatan di atas, hasil yang baik akan dicapai. Mengikis enterobiasis harus dilakukan secara berkala selepas kes jangkitan pertama. Dan untuk memastikannya sentiasa "bersih" pada masa akan datang, anda harus fokus pada pencegahan. Langkah-langkah tersebut sangat penting, kerana dapat membantu mencegah jangkitan semula dan, sebagai akibatnya, kitaran rawatan baru..

Berikut adalah beberapa peraturan kebersihan yang mudah diperhatikan sekiranya berlaku jangkitan:

- melakukan pembersihan basah di bilik setiap hari;

- potong kuku tepat pada masanya sehingga telur pinworm tidak dapat terkumpul di bawahnya;

- basuh tangan dengan sabun sebelum makan dan selepas menggunakan tandas;

- linen tempat tidur (tanpa pengecualian) hendaklah dibasuh hanya dengan air panas dan kemudian diseterika di kedua sisi dengan seterika;

- memakai seluar dalam yang sesuai dengan badan, lebih baik dengan tali elastik di bahagian bawah;

- gunakan pembasmi kuman di rumah secara berkala (larutan lysol 10% atau asid karbol 5%);

- semasa proses rawatan sedang berjalan, setiap orang yang selalu berhubungan dengan pesakit harus mengambil ubat antiparasit.

Terdapat juga sejumlah langkah pencegahan yang akan mengurangkan risiko helminths memasuki tubuh orang dewasa dan kanak-kanak ke tahap minimum.

Penting untuk difahami, dengan merujuk pada topik seperti enterobiasis, bahawa ini adalah penyakit, kitarannya bermula dengan kemasukan parasit ke dalam organ dalaman. Oleh itu, adalah mustahak untuk mengelakkan kenyataan seperti itu.

Pertama sekali, anda perlu mengajar anak-anak untuk selalu tidur dalam seluar dalam mereka (untuk orang dewasa juga penting)

Penting untuk mematuhi peraturan kebersihan diri: basuh tangan anda selepas menggunakan tandas dan sebelum makan

Sekiranya seseorang dalam keluarga mempunyai tanda-tanda jangkitan, anda perlu mengetahui cara membuat goresan untuk enterobiasis, di mana membawanya, dan segera melakukan pemeriksaan, dan, jika perlu, rawatan. Reaksi tepat pada masanya terhadap gejala penyakit akan membantu melindungi ahli keluarga lain dari telur cacing kremi.

Penting juga untuk menukar tempat tidur dengan kerap, kemudian basuh di dalam air panas dan seterika dengan bersih.

Oleh itu, kita dapat membuat kesimpulan berikut: enterobiasis adalah penyakit yang dapat didiagnosis pada mana-mana orang, tanpa mengira usia.

Oleh itu, selalu penting bagi orang dewasa dan terutama kanak-kanak untuk menjaga kebersihan diri dan memperhatikan kemungkinan gejala jangkitan. Semakin cepat penyakit ini diperhatikan, semakin cepat doktor dapat menghilangkannya.

Apa itu

Kehadiran cacing kremi di dalam badan sering membawa kepada akibat yang tidak menyenangkan. Sekiranya jangkitan berlaku sekali, maka cacing kremi tidak menimbulkan bahaya tertentu bagi manusia. Walau bagaimanapun, enterobiasis mesti dikenal pasti dan dirawat tepat pada waktunya. Sekiranya serangan semula atau jangkitan diri berlaku, maka terdapat lebih banyak helminths di dalam badan. Dalam kes ini, gejala berikut mungkin muncul:

  • gangguan saluran pencernaan;
  • kehadiran lendir dan darah di dalam najis;
  • dermatitis alahan;
  • keradangan organ genitouriner;
  • pemburukan apendisitis adalah mungkin;
  • gangguan sistem saraf pusat;
  • sakit di perut dan di sekitar pusar;
  • batuk kering tanpa sebab yang jelas.

Kanak-kanak prasekolah paling berisiko terkena enterobiasis. Ini kerana kekebalan anak tidak sekuat orang dewasa, jadi dia tidak dapat menahan semua jangkitan dengan yakin. Dalam kes ini, komplikasi enterobiasis berikut mungkin timbul:

  • dysbiosis usus;
  • masalah dermatologi yang bersifat alahan;
  • inkontinensia kencing;
  • apabila cacing kremi memasuki cecum, keradangan pada apendiks berlaku;
  • konjungtivitis;
  • kelewatan dalam perkembangan kanak-kanak;
  • keradangan organ genital luaran pada kanak-kanak perempuan;
  • kerosakan sistem pernafasan, yang ditunjukkan oleh asma bronkial dan bronkitis.

Sekiranya anda mengalami simptom ini, anda mesti berjumpa doktor dengan segera. Berdasarkan keluhan pesakit dan pemeriksaan kulit di dubur secara menyeluruh, doktor akan dapat mengesyaki seseorang mempunyai cacing. Semua pemeriksaan lanjutan dilakukan dalam keadaan makmal. Doktor perlu menetapkan semua ujian yang diperlukan untuk mengesahkan enterobiasis.

Bagaimana mengenali penyakit

Proses mendiagnosis enterobiasis pada anak oleh orang tua rumit oleh fakta bahawa dalam beberapa kes penyakit ini sangat menyerupai keracunan, dan kadang-kadang berkembang walaupun tanpa gejala. Oleh itu, pada kecurigaan pertama jangkitan, perlu berkunjung ke hospital dan melakukan analisis untuk enterobiasis. Apa yang akan diberikannya? Diagnosis cepat dan tepat mengenai keadaan bayi.

Tetapi walaupun di rumah, dengan memerhatikan keadaan anak dengan teliti, penyakit dapat diketahui. Berikut adalah gejala yang menunjukkan fakta jangkitan:

- Muntah atau loya selepas makan.

- Berlakunya reaksi alahan.

- Sakit perut, yang menampakkan diri di kawasan pusar. Cacing kremi dalam kebanyakan kes tetap di usus, yang menyebabkan ketidakselesaan yang ketara. Kesakitan ini biasanya akut, tetapi tidak lama..

- Penurunan berat badan yang cepat tanpa sebab objektif.

- Kemunculan vulvaginitis pada kanak-kanak perempuan. Ini berlaku apabila telur pinworm memasuki kawasan kemaluan..

- Tanda-tanda enterobiasis pada kanak-kanak juga termasuk dysbiosis, yang tidak lebih daripada patologi di bidang bakteria usus. Tetapi dalam kes enterobiasis, penyebabnya adalah pengambilan telur cacing kremi. Akibatnya, ada penurunan cepat dalam tingkat mikroflora bermanfaat dan, karena kurangnya perlindungan, usus menjadi rentan..

- Gejala lain adalah peningkatan tahap eosinofil pada ujian darah klinikal. Hasil ini dijelaskan oleh reaksi pertahanan badan untuk bersentuhan dengan ejen asing..

- Uretritis, sistitis juga menunjukkan kemungkinan jangkitan.

- Kolitis (radang usus), yang disertai dengan penipisan najis.

- Rasa gatal di kawasan dubur. Lebih-lebih lagi, ia terasa terutama pada waktu petang..

Sekiranya anda memperhatikan tanda-tanda enterobiasis pada anak-anak ini, maka ada kemungkinan untuk mengenali masalah ini tepat pada waktunya dan menghapuskannya secepat mungkin.

Koleksi bahan

Untuk menyelesaikan pengikisan dengan betul, anda mesti mematuhi beberapa prasyarat.

  • Jangan mandi sebelum mengambil sampel.
  • Mengikis diambil sebelum najis keluar, pada waktu pagi, kerana semasa buang air besar, telur nematoda keluar dan analisisnya tidak boleh dipercayai.
  • Bahan untuk penyelidikan dapat dikumpulkan menggunakan tongkat, salah satu ujungnya dibalut dengan kapas atau dengan cara lain, menggunakan pita pelekat.
  • Smear untuk enterobiasis harus diambil dari anak kepada ibu bapa di rumah. Orang dewasa - secara bebas.

Analisis daun telur untuk anak menggunakan tongkat dan bulu kapas. Algoritma prosedur adalah seperti berikut. Untuk menyebarkannya dengan betul, ambil kapas kapas kering atau yang biasa, dan bungkus satu hujungnya dengan bulu kapas. Sediakan tabung uji steril terlebih dahulu. Apabila alat di tangan, celupkan hujung kapas ke dalam gliserin. Lingkarkan kawasan dubur dengan tekanan ringan, setelah sebelumnya melepaskan pantat anak. Lakukan semuanya dengan perlahan dan berhati-hati. Setelah dapat mengikis, tiub ditutup dengan penutup yang ketat dan dibawa ke makmal.

Anda boleh mengumpulkan bahan untuk penyelidikan di rumah dengan betul menggunakan pita pelekat. Ini dilakukan seperti ini: letakkan bayi di sebelah kiri, tekan otot gluteal, dan di dubur, untuk jangka masa yang pendek, sapukan pita pelekat dengan bahagian lekat pada kulit. Seterusnya, lekatkan pita ke kaca dan bawa ke makmal. Algoritma tindakan ini perlu dilakukan sebelum buang air besar dan prosedur kebersihan lain di kawasan perianal.

Adalah mungkin untuk mendiagnosis penyakit seperti enterobiasis dengan bantuan tinja. Analisis tidak termasuk smear, dan perlu dilakukan dengan cara ini - bawa bahan biologi ke makmal. Biasanya, kajian pencerobohan dihantar dengan borang yang diisi oleh doktor, di mana nama depan dan nama belakang pesakit ditunjukkan. Pesakit sendiri mesti melakukan satu manipulasi - meletakkan masa pengambilan najis.

Sehingga saat buang air besar, anda tidak boleh melakukan prosedur kebersihan di kawasan perianal, serta mandi atau mandi. Juga, pastikan air kencing tidak masuk ke dalam bahan ujian. Untuk memudahkan pembentukan diagnosis yang tepat, lebih baik mengambil bahagian najis dari tempat yang berbeza. Kemudian tutup bekas dengan penutup yang ketat, dan bawa untuk penyelidikan seawal mungkin.

Seseorang tidak boleh bergantung pada satu analisis. Cacing kremi betina tidak bertelur secara berkala, jadi ujiannya mungkin negatif. Sekiranya anda mengesyaki enterobiasis, jalan penyelesaian terbaik adalah dengan melakukan ujian najis dan smear beberapa kali. Namun, semuanya bergantung pada kesimpulan doktor. Kajian tinja dan mengikis saluran telur berlangsung bergantung pada beban kerja makmal, jadi dia akan menerima hasil kajian dalam beberapa hari dan, jika diagnosis disahkan, dia akan memberi rawatan.

Gabungan mengikis dengan ujian lain

Kerana fakta bahawa diagnosis yang betul dari jangkitan tubuh dengan cacing kremi hanya mungkin dilakukan semasa tempoh pembiakan parasit yang aktif, disarankan untuk menggabungkan pengikisan dan pemburukan dengan kaedah penyelidikan lain.

Hasil sebenar bersama dengan pengikisan ditunjukkan oleh ujian darah dan tinja.

Analisis najis boleh menjadi maklumat. Semasa penyelidikan jenis ini, doktor dapat mengesan parasit itu sendiri dan larva mereka.

Doktor menggunakan gabungan pemeriksaan visual sampel dengan ujian sampel menggunakan reagen. Oleh itu, analisis tinja akan menambah pengikisan untuk enterobiasis dan memberikan hasil yang paling lengkap..

Analisis najis dianggap lebih tepat sekiranya kaedah pengayaan digunakan semasa analisis..

Untuk kaedah penyelidikan ini, suspensi dapat disediakan dari sampel, yang digunakan untuk mengesan cacing dan produk buangannya..

Oleh itu, sebelum mengambil analisis, lebih baik menjelaskan kaedah penyelidikan mana yang digunakan di institusi tertentu..

Sampel tinja dikumpulkan pada hari sebelum ujian atau pada waktu pagi sebelum pergi ke klinik. Simpan bahan biologi pada suhu 0 hingga 15 darjah.

Bekas yang paling optimum untuk menyimpan dan mengangkut tinja adalah bekas khas untuk analisis, yang boleh dibeli di farmasi..

Enterobiasis, sebagai akibat jangkitan dengan cacing kremi, menampakkan diri dengan lebih tepat semasa musim pembiakan parasit.

Sekiranya perlu untuk mendiagnosis helminths secepat mungkin, doktor juga boleh menetapkan ujian darah.

Ujian darah umum membolehkan anda mengesan proses keradangan, yang menunjukkan kehadiran cacing pada seseorang.

Ujian darah biokimia, yang ditunjukkan ketika dicurigai pencerobohan kuat, memungkinkan untuk mengesan perubahan enzim hati dan tahap jenis vitamin tertentu.

Yang paling boleh dipercayai adalah ujian darah untuk badan tertentu yang dihasilkan oleh badan sebagai tindak balas terhadap produk sisa parasit. Untuk membuat analisis jenis ini, darah diambil dari urat.

Tempoh analisis untuk enterobiasis bergantung pada kaedah penyelidikan khusus. Analisis untuk enterobiasis, yang diambil dengan kaedah mengikis dan memburuk, akan berlangsung 10 hari.

Hasil analisis tinja dan darah relevan selama sebulan. Berapa lama dokumen analisis itu sah bergantung pada institusi yang harus diserahkan.

Sekiranya dokumen perlu diserahkan ke tadika, kolam renang atau institusi lain, maka lebih baik menjelaskan terlebih dahulu berapa hari sijil tertentu sah.

Cara mengambil analisis untuk cacing kremi dan telur cacing

Kaedah paling berkesan untuk mengesan parasit usus adalah dengan menguji najis daun telur. Satu-satunya pengecualian adalah enterobiasis, kerana helminths bertelur di lipatan kulit di sekitar dubur, dan bukan di usus..

Bagaimana untuk lulus ujian najis dengan betul? Keperluan utama kotoran pada ovipositor adalah tidak boleh kering, yang akan menyulitkan prosedur penyelidikan. Anda perlu membawa najis segar ke makmal, atau, jika anda tidak pasti bahawa bahan itu boleh diambil pada waktu pagi, ia mesti disimpan pada waktu petang di dalam bekas tertutup rapat di dalam peti sejuk.

Mengikis untuk enterobiasis boleh diambil secara langsung di makmal, tetapi mudah dilakukan di rumah. Untuk melakukan ini, anda perlu membeli tabung uji khas dengan kapas atau pita pelekat di farmasi..

Dalam kes pertama, anda perlu mengelap kulit di lipatan di sekitar dubur dengan kapas, letakkan tongkat dengan bahan yang terkumpul di dalam tabung uji dan dihantar ke makmal. Dalam kes kedua, pita pelekat dilekatkan pada kulit di sekitar dubur, yang kemudian dilekatkan untuk membersihkan, kaca degreased (dijual dalam kit) dan dihantar ke makmal dengan cara yang sama.

Prosedur pengambilan bahan berlaku sebaik sahaja bangun - sebelum lawatan pagi ke tandas dan prosedur kebersihan. Walaupun terdapat enterobiasis, analisis mungkin tidak menunjukkan telur pinworm jika tidak ada bahan kopling pada malam itu. Dalam kes ini, anda boleh memusatkan perhatian pada gejala, atau mengambil ujian sekali lagi, lebih baik dua kali.

Darah untuk enterobiasis, dan juga untuk beberapa helminthiases lain, tidak sesuai untuk menderma kerana beberapa sebab:

  • analisis mengesan antibodi terhadap helminths, tetapi tidak menjawab persoalan sama ada jangkitan itu ada atau pada masa lalu;
  • analisisnya spesifik rendah, iaitu, terdapat risiko tinggi untuk mendapatkan hasil positif palsu atau negatif palsu.

Helminthiasis, yang berjaya dikesan menggunakan ujian darah:

  • toksocariasis;
  • trichinosis;
  • fascioliasis;
  • opisthorchiasis;
  • echinococcosis.

Sekiranya anda mengesyaki semua helminthiasis lain, ujian darah adalah membuang masa dan wang..

Artikel Mengenai Hepatitis