Mengikis enterobiasis - apakah itu, bagaimana ia diambil dan berapa lama analisis itu sah

Utama Pankreatitis

Sebilangan besar pencerobohan helminthik memprovokasi cacing gelang dan cacing kremi, yang dapat dijumpai dalam konsistensi tinja. Untuk mengesahkan diagnosis, doktor mengesyorkan melakukan analisis tinja untuk enterobiasis, yang dilakukan dengan kaedah makmal. Hasil kajian diperlukan untuk memilih rejimen rawatan konservatif dengan betul.

Apa yang mengikis enterobiasis

Ini adalah salah satu kaedah helminthoscopy, yang mendiagnosis telur pinworm secara eksklusif. Ia juga disebut ujian ovari, tidak boleh dikelirukan dengan coproovoscopy (pemeriksaan tinja). Oleh kerana cacing kremi bertelur bukan di usus, tetapi secara langsung pada lipatan perianal, mereka dapat dikesan jika smear dilakukan untuk enterobiasis. Sangat mungkin untuk melakukan ini di rumah atau semasa melawat makmal. Kajian ini dilakukan dengan menggunakan pita pelekat atau kain kapas.

Apa yang ditunjukkan oleh mengikis untuk enterobiasis?

Sekiranya anda mengunjungi makmal, diagnosisnya hanya memerlukan beberapa minit. Setelah mengambil bahan tersebut, doktor memeriksanya untuk mengesan telur pinworm di bawah mikroskop. Sekiranya smear diambil dengan betul, kebolehpercayaan hasilnya melebihi 95%. Mengikis enterobiasis menunjukkan jangkitan dengan jenis cacing yang terpisah - cacing kremi. Pada orang, penyakit ini disebut penyakit tangan yang tidak dicuci, lebih sering berkembang pada masa kanak-kanak. Apa itu analisis untuk enterobiasis, ibu bapa akan belajar ketika menyiapkan anak untuk tadika.

Di mana mereka mengambil mengikis untuk enterobiasis

Rujukan untuk ujian diberikan oleh pakar pediatrik daerah atau jururawat institusi pendidikan prasekolah. Mengikis enterobiasis diambil dengan sarung tangan steril dari bahagian dubur menggunakan swab kapas khas, anda juga boleh menggunakan pita pelekat. Kemudian bahan biologi diarahkan ke kaca dan diperiksa di bawah mikroskop. Mengesan cacing kremi dalam tinja secara visual adalah beberapa minit, kerana telur dapat dilihat dengan jelas ketika menggunakan alat pembesar. Sekiranya hasilnya positif, mereka dirujuk kepada pakar penyakit berjangkit untuk temujanji rawatan yang akan datang.

Berapa banyak analisis yang dilakukan untuk enterobiasis di klinik

Ini adalah masalah topikal lain yang diminati oleh kebanyakan pesakit. Analisis untuk enterobiasis di klinik berlangsung selama beberapa minit. Akibatnya, pesakit menerima sijil borang yang telah ditetapkan dengan jawapan positif atau negatif. Pada masa akan datang, hasilnya dihantar ke destinasi. Pemeriksaan mikroskopik seperti ini memerlukan masa tidak lebih dari satu minit untuk disiapkan, dan pesakit berada di pejabat doktor tidak lebih dari 3-5 minit.

Kesahan analisis untuk enterobiasis

Mengikis pinworms berlaku selama tiga hari dari saat pengambilan sampel. Penting untuk tidak melupakan tarikh luput ujian enterobiasis. Jika tidak, tindak balas yang ditangguhkan tidak akan dianggap sah, dan pesakit perlu menghubungi semula makmal untuk pemeriksaan kandungan dubur seterusnya. Pengikisan yang tidak sesuai tidak dapat mengambil bahagian dalam diagnosis terperinci badan, ia menjadi halangan dalam perjalanan pemeriksaan klinikal, rawatan yang berkesan.

Bagaimana analisis untuk enterobiasis diambil pada kanak-kanak

Bagi kanak-kanak dari segala usia, kajian makmal seperti itu selalu merupakan trauma psikologi dan ketakutan dalaman terhadap perkara yang tidak diketahui. Walau bagaimanapun, orang dewasa harus memahami dengan jelas betapa pentingnya melakukan analisis dengan betul, bukan untuk mendapatkan hasil positif yang salah. Oleh itu, perlu dilakukan secara awal untuk menyesuaikan pesakit kecil secara moral agar dia tidak takut, santai.

Oleh itu, jika analisis dilakukan untuk enterobiasis pada kanak-kanak, perkara pertama yang diperlukan kanak-kanak adalah menurunkan pakaian dan seluar dalamnya, untuk melonggarkan punggung. Untuk mengurangkan saat yang tidak menyenangkan, doktor boleh menggunakan gliserin. Selepas itu, dia hanya perlu mengumpulkan bahan di permukaan dubur, menentukannya dalam bekas khas dengan pelekat untuk pemeriksaan lebih lanjut di bawah mikroskop. Sebelum melakukan analisis untuk enterobiasis pada kanak-kanak, doktor bertanya kepada ibu bapa jika bayi mempunyai aduan mengenai adanya ovula di dubur.

Cara diuji untuk enterobiasis untuk kanak-kanak

Pembilasan untuk enterobiasis mesti dilakukan jika perineum pesakit gatal, reaksi alergi berlaku, disfungsi usus diperhatikan dengan longgarnya najis. Oleh kerana daun telur tidak memasuki tinja, dubur harus diperiksa untuk diperiksa. Sekiranya perlu dilakukan analisis enterobiasis untuk anak, urutan tindakannya adalah seperti berikut:

  1. Tenang pantat kerana mengikis sama sekali tidak menyakitkan.
  2. Lembapkan kapas dengan garam, gliserin.
  3. Dengan batang, proseskan dubur, lipatan dubur.
  4. Masukkan ke dalam bekas khas, tutup secara hermetik untuk penyelidikan lebih lanjut.

Cara mengambil calitan dari anak di rumah

Di rumah, manipulasi ini dilakukan mengikut prinsip yang sama. Agar kajian makmal agar enterobiasis dapat dilakukan dengan betul, bekas steril, pita pelekat dan kaca mesti disediakan terlebih dahulu. Untuk ujian in vitro lebih lanjut, urutan tindakan berikut dari ibu bapa dewasa diperlukan:

  1. Sebelum mengambil goresan dari anak, jangan cuci, lakukan prosedur pada waktu pagi - sebaik sahaja bangun.
  2. Ambil pengikis seperti yang dijelaskan di atas, kemudian turunkan kapas ke bekas yang steril dan tutup rapat.
  3. Simpan bahan biologi setelah mengikis di dalam peti sejuk, tetapi untuk menentukan hasilnya dengan betul, jangan teragak-agak untuk mengunjungi makmal.

Cara mengambil analisis untuk enterobiasis pada orang dewasa

Sekiranya bahan diambil untuk mengikis enterobiasis dari generasi yang lebih tua, doktor bertindak berdasarkan prinsip yang sama. Tetapi bukannya pita melekit, pastinya kapas atau swab kapas. Untuk mendapatkan smear untuk enterobiasis pada orang dewasa, doktor menulis rujukan, setelah itu dia menjelaskan semua kehalusan kajian makmal khas. Selain itu, ini memberitahu anda berapa lama ujian enterobiasis berlaku sehingga anda tidak perlu mengunjungi makmal lagi. Urutan tindakan untuk ujian invitro adalah seperti berikut:

  1. Pesakit berada dalam kedudukan mendatar dan jururawat memakai sarung tangan steril.
  2. Melakukan pengikisan dengan kapas, memeriksa lipatan dubur.
  3. Tutup bekas steril dengan penutup, dan kemudian mengarahkannya ke pembantu makmal untuk diagnostik lebih lanjut.

Cara mengambil goresan untuk enterobiasis

Sejauh mana analisis sebenarnya sudah diketahui, masih perlu dilakukan untuk mengetahui bagaimana untuk mempersiapkannya terlebih dahulu. Tidak ada aktiviti khusus, dan tidak ada batasan pada diet harian yang diperlukan sehari sebelumnya. Mengikis enterobiasis pada orang dewasa dan kanak-kanak dilakukan secara eksklusif pada waktu pagi - setelah bangun tidur, sementara pesakit tidak boleh:

  • makan makanan;
  • basuh;
  • mempunyai pergerakan usus.

Cara membuat gosokan untuk enterobiasis di rumah

Lebih kerap, doktor menegaskan bahawa mengikis dilakukan dalam keadaan makmal untuk lebih dipercayai hasil yang diperoleh. Namun, ada gambaran klinikal ketika anda harus menjalani kajian yang ditentukan di rumah, dan kemudian bergegas untuk menyerahkan pengikisan untuk diperiksa di bawah mikroskop. Tidak ada yang rumit, tetapi ibu bapa mesti menolong anak. Sebelum membuat gosokan untuk enterobiasis di rumah, penting untuk mendapatkan rujukan dari pakar pediatrik tempatan anda. Di samping itu, penting untuk menghitung waktu agar analisis tersebut valid ketika disajikan sebagaimana dimaksud..

Urutan selanjutnya untuk menyiapkan analisis untuk enterobiasis adalah seperti berikut:

  1. Rehatkan punggung dan pasangkan pita saluran pada dubur. Orang dewasa lebih baik menggunakan kapas.
  2. Letakkan bahan yang dihasilkan di dalam bekas steril, yang ditutup dengan penutup dan dihantar ke makmal.
  3. Untuk lebih banyak kemudahan, untuk berehat dan tidak mengalami sensasi yang menyakitkan, kain kapas boleh dibasahi dengan garam atau gliserin.

Di mana untuk diuji untuk enterobiasis

Mengikis boleh dilakukan di klinik daerah, tetapi pastikan terlebih dahulu ada makmal di wilayahnya. Sekiranya tidak ada, inilah masanya untuk pergi ke hospital di tempat pendaftaran, di mana mereka pasti akan mengambil bahan yang ditentukan untuk penyelidikan lebih lanjut. Ada kemungkinan pengikisan dilakukan di lokasi, dan pesakit akan menghabiskan beberapa minit waktunya.

Untuk menjalani proses mengikis enterobiasis, anda boleh menghubungi klinik swasta atau pusat perubatan. Prosedur ini murah, tersedia untuk semua orang, sementara rujukan perubatan dari doktor yang hadir tidak diperlukan. Setelah menerima hasilnya, ia mesti disediakan untuk tujuan yang dimaksudkan, misalnya, ketika memasuki tadika, sekolah atau rawatan pesakit dalam. Jenis kecergasan tertentu memerlukan analisis sedemikian dan bukan sahaja.

Analisis untuk enterobiasis pada kanak-kanak

Smear untuk enterobiasis pada kanak-kanak diambil untuk mendiagnosis atau mengecualikan jangkitan dengan helminths, atau lebih tepatnya, cacing kremi. Analisisnya adalah kajian mengenai bahan yang diperoleh, diambil dari lipatan kulit di sekitar dubur, di bawah mikroskop.

Apa itu enterobiasis

Enterobiasis merujuk kepada penyakit parasit. Ejen penyebabnya adalah cacing kremi - cacing kelas nematod. Kitaran hidup parasit adalah 30 hari dan bermula setelah telur memasuki saluran gastrointestinal manusia..

Cacing kremi yang berlainan jantina dapat bergerak bebas melalui usus untuk mengawan. Wanita parasit di usus besar, kerana kulit di sekitar dubur sering digunakan untuk bertelur. Atas sebab ini, tinja untuk penyelidikan mengenai enterobiasis jarang sekali diberikan, kerana tidak memberikan maklumat yang lengkap.

Wanita dewasa melakukan klac pada waktu malam. Otot-otot dubur terasa santai pada masa ini, yang membolehkan helminth bebas keluar ke permukaan kulit. Kemudian wanita itu mati. Jangkitan cacing kremi sering terjadi pada rumah tangga apabila telur parasit terkena tangan, linen (tempat tidur dan seluar dalam), lantai, permaidani, periuk.

Petunjuk untuk analisis

Walaupun kitaran hidup satu parasit hanya 30 hari, penyakit itu sendiri dapat bertahan selama bertahun-tahun. Sebab - jangkitan diri berulang akibat menggaru dubur dan memindahkan telur.

Pada kanak-kanak, analisis untuk enterobiasis ditetapkan dalam kes berikut:

  • gatal di dubur yang berlaku pada waktu malam. Sensasi seperti itu dijelaskan oleh keluarnya wanita di luar. Keterukan gatal boleh berbeza: bergantung kepada tahap jangkitan. Bukan sahaja kawasan dubur boleh gatal, tetapi keseluruhan perineum;
  • apabila calar berlaku pada kulit di sekitar dubur;
  • kesakitan kawasan yang disisir;
  • loya, muntah, gemuruh di perut, gangguan najis - cirit-birit / sembelit;
  • peningkatan kerengsaan, keletihan, tidur malam yang gelisah;
  • inkontinensia kencing, pingsan - dalam kes lanjut;
  • penurunan berat badan dengan selera makan yang normal.

Kadang kala anak mengalami tanda-tanda radang usus buntu - sakit perut, mual, demam. Keradangan pada lampiran boleh menyebabkan parasit dewasa terkumpul di dalamnya. Dalam kes ini, pembedahan dapat dielakkan. Kanak-kanak itu akan diberi ubat antelmintik.

Sekiranya keradangan organ-organ sistem pembiakan wanita pada gadis kecil dikesan, analisis untuk enterobiasis diresepkan kepada anak tanpa gagal. Pada masa kanak-kanak, gejala jangkitan cacing kremi sangat ketara..

Persiapan awal

Anak mesti bersedia dengan betul untuk penghantaran bahan biologi untuk enterobiasis. Jika tidak, hasil yang diperoleh mungkin tidak boleh dipercayai..

Sekurang-kurangnya seminggu sebelum mengambil smear, anda mesti berhenti mengambil ubat berikut:

Bagaimana untuk diuji

Anda boleh mengambil analisis untuk enterobiasis di mana-mana institusi perubatan. Ini boleh menjadi klinik daerah, jabatan SES, atau pejabat perubatan berbayar. Pada hari penghantaran bahan, anda tidak boleh melakukan kebersihan kanak-kanak. Tidak diingini juga membiarkannya mengosongkan usus dan membuang air kecil..

Bagaimana saya boleh melakukannya? Pertama sekali, adalah perlu untuk membeli tabung uji steril dengan sapu kapas khas atau kaca dengan pita pelekat yang dikenakan padanya. Anda boleh membelinya di farmasi. Sekiranya direncanakan untuk melakukan analisis untuk enterobiasis di klinik swasta, maka bekas itu dapat diperoleh daripadanya.

Adalah perlu untuk mengambil smear dari anak sehingga dia bangun dari tempat tidur, berbaring di sisinya. Kemungkinan menjumpai telur pinworm meningkat sekiranya dia tidur lena pada malam itu. Bagaimana mengikis diambil untuk enterobiasis pada kanak-kanak? Terdapat dua kaedah:

  • menggunakan tabung uji dan tongkat;
  • menggunakan pita pelekat.

Sekiranya kita membincangkan cara mengambil analisis dengan kapas, maka skema akan menjadi seperti berikut:

  1. Letakkan bayi di sisinya.
  2. Keluarkan tongkat dari tabung uji dan pegang di tangan anda tanpa menyentuh kapas.
  3. Dengan tangan bebas anda, sebarkan pantat dengan lembut.
  4. Lingkarkan tongkat di sekitar dubur, buat sedikit usaha.
  5. Masukkan tongkat ke dalam tabung uji dan tutup rapat.

Cara kedua untuk mengumpulkan bahan ialah pita pelekat. Skim ini akan seperti ini:

  1. Keluarkan pita dari slaid, berhati-hati agar tidak menyentuhnya sama sekali.
  2. Sebarkan punggung bayi dan pasangkan pita dengan bahagian yang melekit ke kawasan dubur, tekan dengan ringan.
  3. Kupas perlahan-lahan dan letakkan bahagian yang melekit pada slaid kaca.
  4. Kemas dalam beg.

Kanak-kanak kecil mungkin diberi analisis tinja untuk enterobiasis. Sebaiknya kumpulkan bahan untuk penyelidikan makmal pada waktu pagi, tetapi sebagai pengecualian, anda boleh menggunakan bahagian malam. Perlu menyimpan najis pada suhu + 3... + 8 ° С.

Sebelum buang air besar, anak mesti mengosongkan pundi kencing terlebih dahulu supaya cecair berlebihan tidak memasuki tinja. Ini boleh memutarbelitkan hasil analisis..

Metodologi untuk mengumpulkan bahan biologi untuk menguji kehadiran telur pinworm:

  • periuk mesti dibasuh dengan sempurna;
  • maka anak boleh mengosongkan usus ke dalamnya;
  • menggunakan sudu steril - di farmasi anda perlu membeli set khas terlebih dahulu - mengambil tinja, tetapi anda perlu mengumpulkannya dari bahagian tinja yang berlainan;
  • tutup bekas dengan penutup dan serahkan ke makmal secepat mungkin.

Sekiranya kanak-kanak itu dengan jelas mengesan gejala enterobiasis, tetapi kajian itu memberikan hasil yang negatif, maka perlu dilakukan analisis semula tinja dalam dua atau tiga hari. Dalam beberapa kes, individu yang hidup dan matang boleh ditemui di dalam tinja. Dalam kes ini, helminth mesti diturunkan ke dalam bekas dengan alkohol dan juga dibawa ke makmal..

Di mana anda boleh membuat diagnosis

Di mana saya boleh menghantar bahan untuk analisis? Sebagai peraturan, pada anak-anak prasekolah, smear untuk enterobiasis diambil di tadika semasa pemeriksaan rutin: bahan tersebut diambil oleh seorang jururawat di pejabatnya.

Sekiranya seorang kanak-kanak perlu membuat sijil untuk kolam renang atau masuk ke tadika, maka kajian itu harus dilakukan di klinik kanak-kanak di mana dia dilampirkan secara geografi. Dalam kes ini, rujukan ke bilik rawatan akan dikeluarkan oleh pakar pediatrik.

Bagaimana dan di mana untuk diuji untuk enterobiasis untuk anak?

Kita semua tahu bahawa kanak-kanak, pada kebiasaannya, enggan memerhatikan kebersihan diri, tetapi mereka suka meneroka secara intensif dunia di sekitar mereka, yang menyebabkan peningkatan risiko menangkap salah satu "penyakit tangan kotor" - enterobiasis, iaitu, pencerobohan.

Cacing memasuki badan pemakai melalui tangan yang tidak dicuci tepat pada waktunya, mainan berwarna dan barang-barang rumah tangga. Kanak-kanak berumur 2 hingga 10 tahun berisiko meningkat. Kehadiran helminths di dalam badan didiagnosis dengan mengikis enterobiasis.

Bagaimana analisisnya berjalan?

Pembantu makmal memeriksa pengikisan di bawah mikroskop. Hanya memerlukan beberapa minit.

Sekiranya seorang kanak-kanak menderita enterobiasis kerana kebersihan yang buruk, telur cacing, misalnya, cacing kremi, mungkin terdapat di dalam biomaterial. Sekiranya tidak dijumpai, hasil analisis dianggap negatif..

Siapa dan pada usia berapa yang diperlukan untuk melakukan smear untuk enterobiasis?

Mengikis harus diambil, tanpa mengira usia, untuk setiap anak. Analisis sedemikian sangat murah, tidak seperti yang lain, oleh itu ia adalah prosedur perubatan yang paling popular untuk mendiagnosis helminthiasis..

Dalam kes apa yang diperlukan:

  • Sekiranya anda mengesyaki enterobiasis.
  • Untuk mengawal proses rawatan pencerobohan.
  • Untuk mendapatkan bantuan di kolam renang.
  • Semasa kanak-kanak dimasukkan ke hospital untuk rawatan atau pemeriksaan.
  • Sebelum pergi ke tadika atau sekolah.

Mengesyaki anak anda mempunyai cacing?

Tanda-tanda yang mungkin:

  • Kanak-kanak itu mengadu terbakar dan gatal berhampiran dubur.
  • Gangguan pencernaan dengan sakit perut.
  • Menggebukan, memerah kulit di kawasan selangkangan.
  • Kanak-kanak itu berusaha memasukkan tangannya ke dalam seluar dalamnya, menggaru kemaluan.

Cara mengambil sapuan (mengikis) dari anak?

Kaedah diagnostik ini melibatkan pengumpulan biomaterial dari dubur pesakit. Ini dilakukan oleh doktor di bilik rawatan. Terdapat dua cara untuk mengumpulkan bahan.

Pilihan pertama adalah dengan penyapu kapas:

  • Pakai sarung tangan, kemudian buka tiub;
  • Minta anak membongkok, kemudian tolak punggungnya dengan ibu jari dan jari telunjuk tangan kiri;
  • Jalankan sapu kapas beberapa kali di sepanjang lipatan kulit di sekitar dubur;
  • Masukkan tongkat ke dalam tabung uji, tutup dengan ketat;
  • Labelkan tiub dengan tanda nama pesakit dan kemudian dihantar ke makmal selewat-lewatnya 8 jam kemudian.

Pilihan kedua adalah menggunakan pita pelekat khas:

  • Beli alat ujian dengan kaca dan pita pelekat dari farmasi;
  • Pakai sarung tangan dan lepaskan pita dari kaca;
  • Condongkan anak dan tekan punggungnya dengan tangan kiri;
  • Tekan pita pelekat dengan erat ke dubur anak;
  • Kemudian pasangkan semula pita pada kaca yang disediakan dan serahkan bahan ini ke makmal tepat pada waktunya.

Analisis najis sebagai alternatif

Untuk diagnosis helminthiasis, kanak-kanak sering disarankan, selain mengikis, mengambil dan menganalisis tinja. Kumpulkan najis untuk dianalisis, sebaiknya pada waktu pagi, menggunakan bekas steril.

Ingatlah bahawa hasil analisis yang paling dipercayai dapat dicapai dengan penghantaran wadah yang paling cepat dengan kotoran ke makmal, sehingga tidak lebih dari 30-60 minit berlalu setelah pergerakan usus! Sekiranya anda mengisi bekas pada waktu petang sebelum penghantaran, kemudian simpan sebelum pergi ke makmal pada suhu +2 hingga + 8 ° С.

Cara membuat persediaan untuk ujian enterobiasis?

Prosedur ini tidak memerlukan latihan khas, tetapi anda boleh mengambil beberapa langkah untuk meningkatkan ketepatan analisis. Langkah-langkah ini adalah:

  • Berhenti mengambil ubat 7 hari sebelum prosedur;
  • Beli bekas penyapu atau najis plastik dari farmasi;
  • Jangan basuh bayi anda sebelum mengumpul goresan.
  • Selepas buang air besar, tunggu sebentar sebelum menyapu. Anda tidak boleh melakukan ini dengan segera;
  • Ambil najis kecil dari pelbagai sisi.

Dengan mengikuti petua mudah ini, anda dapat mencapai ketepatan yang tinggi dalam diagnosis pencerobohan helminthik pada kanak-kanak..

Di mana saya boleh diuji untuk enterobiasis?

Pada prinsipnya, anda boleh menghubungi mana-mana klinik di bandar anda di mana jenis penyelidikan ini tersedia. Tetapi, sebagai peraturan, ini dilakukan di tempat pendaftaran di klinik kanak-kanak daerah.

Apa keputusannya?

Hasil negatif hanya menunjukkan bahawa telur pinworm tidak ada pada kulit pesakit, tetapi tidak menjamin bahawa telur itu tidak ada di dalam badan. Atas sebab inilah doktor memberi nasihat berulang kali untuk mengulangi analisis untuk enterobiasis..

Cara mengelakkan kesilapan semasa mengumpulkan bahan?

Perhatikan urutan yang betul:

  • Masukkan bayi ke dalam periuk, minta dia pergi dengan cara kecil;
  • Setelah anak kencing, tuangkan air kencing, basuh dengan bersih dan lap periuk sehingga kering;
  • Letakkan anak kembali ke dalam potty, sudah untuk buang air besar;
  • Kumpulkan najis kecil dari pelbagai bahagian tinja ke dalam balang yang telah disediakan;
  • Tandakan balang itu dengan label dan bawa ke makmal secepat mungkin, dengan memberikan rujukan dari doktor.
  • Anda akan dimaklumkan mengenai hari di mana anda boleh mendapatkan hasilnya.

Berapa lama ia akan mengambil masa?

Proses meneliti biomaterial itu sendiri berlangsung beberapa minit, sehingga hasil akhirnya dapat diperoleh esok.

Ujian untuk enterobiasis diterima:

  • Di poliklinik kanak-kanak negeri;
  • Di makmal hospital;
  • Di kemudahan penjagaan kesihatan swasta

Bantuan enterobiasis untuk kolam renang

Kolam renang adalah salah satu tempat awam di mana terdapat peningkatan risiko dijangkiti pembawa parasit. Sijil perubatan mengenai ketiadaan enterobiasis dan penyakit berjangkit lain adalah langkah yang wajar dan perlu untuk melindungi pengunjung kolam, termasuk anak anda. Kami akan memberitahu anda sijil apa yang perlu anda kumpulkan untuk memasukkan anak anda ke kolam renang.

Pertama sekali, anda harus menghubungi pakar pediatrik anda. Dia akan memberikan rujukan untuk analisis. Berdasarkan hasil analisis, anda akan dikeluarkan sijil bahawa anak tersebut tidak mempunyai enterobiasis.

Selalunya, selain enterobiasis, jenis ujian lain diperlukan:

  • Analisis darah umum;
  • Analisis air kencing umum.

Jangan lupa tentang tempoh sah sijil!

Hasil ujian sah selama seminggu, maksimum 10 hari. Sebilangan besar institusi yang memerlukan pengesahan ketiadaan enterobiasis menegaskan jangka hayat 7 hari. Untuk kolam renang, tempoh ini adalah 10 hari.

Analisis telur pinworm di rumah.

Ya, anda boleh membuat analisis dari anak anda sendiri di rumah. Terdapat dua pilihan yang mungkin.

Pilihan pertama melibatkan pembelian set khas dengan kapas. Ia juga boleh dikeluarkan semasa menetapkan analisis.

Bagaimana untuk menggunakannya:

  • Basuh tangan anda, kemudian pakai sarung tangan;
  • Buka bungkusan dan keluarkan bekas dari dalamnya;
  • Minta anak menanggalkan seluarnya dan membongkok, anda masih boleh meletakkannya dengan perutnya di lutut;
  • Buka bumbung dan tanggalkan kapas tanpa menyentuh apa-apa;
  • Larutkan punggung anak dengan satu tangan, dan pegang yang lain dengan kain kapas dari set di sepanjang kulit di sekitar dubur;
  • Tanggalkan tongkat dalam tabung uji, tutup tabung uji dengan rapat dengan penutup;
  • Sekarang anda boleh membawa analisis ke makmal.

Pilihan lain adalah menggunakan pita untuk menguji telur cacing. Satu set pita kaca dan pelekat diri boleh didapati di mana-mana farmasi, kadangkala diberikan di klinik.

Cara menggunakan pita saluran:

  • Basuh tangan anda, kemudian pakai sarung tangan;
  • Ambil set dari pakej;
  • Letakkan anak di lututnya atau buatkan dia membongkok;
  • Dengan berhati-hati, tanpa menyentuh benda asing, lepaskan pita dari kaca;
  • Sebarkan pantat dengan satu tangan, picit kawasan di sekitar dubur dengan yang lain;
  • Tanggalkan pita dan lekatkan lagi pada gelas.

Sekiranya hasilnya positif

Sekiranya enterobiasis dikesan, doktor akan menetapkan rawatan dengan ubat antiparasit.

Ubat anthelmintik yang popular:

    Nemozole, yang juga terdapat dalam bentuk penggantungan untuk kanak-kanak. Ubat ini boleh diberikan kepada anak-anak sejak lahir. Dos: 10 ml dengan makanan untuk kanak-kanak di bawah umur 2 tahun, 20 ml untuk kanak-kanak 2 tahun ke atas. Pertimbangkan kontraindikasi!

Albendazole. Sesuai untuk kanak-kanak dari 6 tahun. Dos: 0.4 g setiap hidangan. Selepas 3 minggu, rawatan boleh dilakukan. Pertimbangkan kontraindikasi!

Pirantel. Ubat ini diresepkan untuk kanak-kanak dari usia 6 bulan. Dos yang dibenarkan: dari 6 bulan hingga 2 tahun - 2.5 ml, 2-6 tahun - 5 ml, 6-12 tahun - 10 ml, dari 12 ke atas - 15 ml. Pertimbangkan kontraindikasi!

  • Vermox digunakan untuk kanak-kanak berumur 2 tahun, termasuk untuk mencegah jangkitan. Sepanjang perjalanan rawatan - satu dos satu tablet.
  • Kursus rawatan mesti diulang dua kali dengan selang 2 minggu. Untuk mengeluarkan cacing dari badan, selain ubat anthelmintik, rawatan kompleks ini juga merangkumi ubat sorben.

    Contoh enterosorben:

    Kadang kala rawatan dijalankan mengikut skema berikut:

    • 3 hari pertama memberi anak enterosorben;
    • Hari ke-4 - berikan enema untuk membersihkan usus;
    • Hari ke-5 - ubat anthelmintik;
    • Hari ke-6 - enema yang serupa;
    • seminggu selepas perkara di atas, pengikisan kawalan dibuat untuk enterobiasis.

    Sebagai tambahan kepada rawatan ubat, anda juga harus mengikuti peraturan kebersihan diri, iaitu:

    • Tukar linen setiap hari, kemudian basuh dan seterika;
    • Untuk mencuci anak setiap hari;
    • Membasmi mainan kanak-kanak dan barang-barang lain di dalam rumah;
    • Bantu anak kecil anda mengatasi barang yang tidak sesuai, termasuk menghisap jari dan menggigit kuku.

    Perlu diingat bahawa kanak-kanak di bawah umur 5 tahun, terutama bayi, tidak selalu diberi ubat. Dalam kes sedemikian, adalah perlu untuk menyingkirkan pencerobohan helminthik hanya dengan bantuan menjaga kebersihan anak secara berterusan..

    Apakah penjagaan ini:

    • Sentiasa basuh tangan anda selepas pergi ke tandas, berjalan kaki, pergi ke tempat awam;
    • Basuh anak dengan sabun setiap hari, pagi dan petang;
    • Pakai linen bersih setiap hari;
    • Untuk mengurangkan gatal di dekat dubur, anda boleh meletakkan sepotong bulu kapas yang direndam dalam jeli petroleum di sana pada waktu malam;
    • Bersihkan apartmen setiap hari dengan pencuci antibakteria.

    Pencegahan enterobiasis

    Langkah pencegahan merangkumi:

    • Analisis tahunan untuk enterobiasis;
    • Mengajar anak menjaga kebersihan;
    • Menghilangkannya dari tabiat tidak sihat;
    • Mengambil ubat antiparasit untuk pencegahan.

    Analisis tinja untuk enterobiasis: apa itu dan bagaimana cara mengambilnya

    Untuk mengesan cacing kremi pada tinja manusia, analisis tinja untuk enterobiasis digunakan. Penyakit ini biasa berlaku pada manusia. Kanak-kanak terutamanya sering jatuh sakit dengannya, kerana mereka bermain di kotak pasir dan lupa mencuci tangan.

    Tanpa analisis tinja untuk enterobiasis, anak itu tidak akan dimasukkan ke tadika, sekolah dan kolam renang. Analisis tinja untuk enterobiasis berlaku selama 10 hari.

    Gejala enterobiasis

    Enterobiasis adalah penyakit yang tidak berkembang dengan segera, gejala muncul setelah 1-2 bulan. Sebab untuk tempoh inkubasi adalah laluan telur cacing kelas nematode melalui saluran gastrointestinal. Tidak semua cacing sampai ke usus; helminthiasis dapat dicegah dengan asid perut. Selepas pengaktifan dan pembiakan cacing kremi, gejala enterobiasis mula muncul:

    • gatal-gatal dubur dan sensasi terbakar terutamanya pada waktu malam (intensiti bergantung pada jumlah cacing);
    • trauma di sekitar sfinkter kerana menggaru;
    • kemasukan jangkitan sekunder;
    • dermatitis kawasan sfinkter;
    • gangguan dyspeptik (kembung, kembung, mual, muntah);
    • gangguan buang air besar adalah petunjuk penting bagi enterobiasis (sembelit, cirit-birit).

    Apabila tanda-tanda ini muncul, perlu dilakukan pengikisan untuk enterobiasis.

    Penting! Gatal dubur berlaku lebih kerap pada waktu malam. Sebabnya ialah pembebasan cecair oleh cacing di permukaan kulit manusia, untuk bertelur.

    Perbezaan antara jangkitan cacing kremi dari jenis helminthiasis lain adalah pelanggaran pembentukan najis. Ia boleh menjadi cair dengan campuran darah. Atau, sebaliknya, sembelit muncul, najis memperoleh warna gelap.

    Punca jangkitan adalah orang yang sakit. Dia menyisir dubur, telur helminth jatuh pada kulit, kuku, pakaian. Setelah bersentuhan dengannya, cacing tersebut bergerak ke badan pemilik baru.

    Cacing dicirikan oleh keupayaan untuk menembusi dinding lendir dan vaskular. Ini penuh dengan kemasukan parasit ke dalam darah dan otak. Oleh itu, anda harus berjumpa doktor tepat pada waktunya, menjalani analisis untuk enterobiasis dan memulakan rawatan.

    Algoritma pemeriksaan untuk enterobiasis

    Analisis tinja untuk enterobiasis adalah ujian wajib semasa pemeriksaan perubatan, kemasukan ke institusi pendidikan. Teknik mengambil bahan tidak menyakitkan.

    Analisis untuk enterobiasis ditetapkan oleh doktor yang menghadiri. Ia dibenarkan makan dan minum di hadapannya, pemakanan tidak mempengaruhi jumlah cacing kremi di dalam badan tuan rumah. Serahkan mengikis enterobasis sebelum 10 pagi. Sampel diambil pada waktu pagi sebelum pergerakan usus berlaku. Wanita tidak boleh membuang air kecil sebelum menjalani ujian..

    Seminggu sebelum analisis untuk enterobiasis, ubat-ubatan yang mempengaruhi hasil ujian dibatalkan: julap, antihelminthik, antibiotik.

    Semasa lulus pemeriksaan di institusi perubatan, anda tidak perlu membeli bekas, semua alat tersedia dari pembantu makmal.

    Pengumpulan bahan dan penghantaran analisis tinja untuk enterobiasis bergantung pada usia pesakit.

    Kulit orang dewasa lebih kasar, jadi kain kapas yang dibasahi dengan gliserin digunakan semasa mengumpulkan. Orang itu berdiri atau berbaring di sisinya. Jururawat membentangkan punggungnya dan membuat goresan di semua sisi sfinkter dan sedikit di dalamnya. Penyapu itu diletakkan di dalam bekas pakai steril dan diserahkan ke makmal.

    Cara mengambil smear untuk enterobiasis untuk kanak-kanak

    Pada kanak-kanak, smear untuk enterobiasis diambil mengikut skema yang sama, tetapi menggunakan instrumen lain. Bayi diletakkan di sebelah sofa. Paramedik mengambil bahan dengan pita pelekat. Ia digunakan selama beberapa saat dan keluar. Tiada sensasi yang menyakitkan. Pita itu digunakan pada kaca disterilkan, yang dipindahkan ke makmal.

    Hasil analisis tinja untuk enterobiasis siap satu hari setelah mengambilnya.

    Ia boleh menjadi positif (jika dijumpai cacing kremi) atau negatif. Ujian negatif palsu berlaku apabila peraturan untuk membuang tinja untuk enterobiasis tidak dipatuhi.

    Perhatian! Prosedurnya cepat, murah, dan tidak menyakitkan. Oleh itu, ia dilakukan beberapa kali untuk mengecualikan kambuh penyakit ini..

    Pengumpulan tinja untuk analisis enterobiasis di rumah

    Kanak-kanak sering takut dengan klinik dan doktor. Untuk menghilangkan tekanan, ibu bapa mengambil bahan tersebut di rumah, dengan menggunakan alat yang ada. Doktor, yang mengesyaki enterobiasis, akan memberitahu anda bagaimana membawanya ke anak anda. Dua kaedah digunakan.

    1. Penggunaan pita pelekat. Anda memerlukan sehelai pita scotch dan kaca, yang dirawat terlebih dahulu dengan antiseptik. Selepas itu, pita dilekatkan pada sfinkter dan kemudian dilekatkan pada kaca.
    2. Menggunakan sapu kapas yang dicelupkan ke dalam gliserin atau jeli petroleum. Kandungan kelembapan bulu adalah sederhana. Menyebarkan punggung, tongkat harus dipegang berhampiran sfinkter. Letakkan sampel ke dalam bekas yang sebelumnya dibeli dari farmasi, tutup penutupnya. Dilarang mengganti bekas steril dengan balang rumah, mungkin ada mikroorganisma yang akan mempengaruhi hasil analisis.

    Ia dibenarkan meletakkan sampel di dalam peti sejuk (bukan penyejuk beku) selama tidak lebih dari 2 jam.

    Penting! Apabila tinja dikumpulkan di rumah pada waktu pagi, bahan tersebut dihantar ke makmal selewat-lewatnya pada waktu makan tengah hari. Jika tidak, hasilnya akan salah, doktor akan menetapkan ujian kedua..

    Pagar di rumah, tanpa mengunjungi hospital, relevan tidak hanya untuk anak-anak, tetapi juga untuk orang yang tidak dapat masuk ke institusi perubatan secara bebas. Pengasuh orang kurang upaya atau saudara-mara orang tua boleh menghantar sampel ke makmal sendiri atau menghubungi kakitangan perubatan pulang.

    Berapa lama sijil untuk enterobiasis sah

    Semasa mengumpulkan sijil untuk pergi ke sekolah atau tadika, ibu bapa ingin mengetahui berapa banyak analisis tinja untuk enterobiasis yang sah. Maklumat ini akan menjimatkan masa.

    Analisis tinja untuk enterobiasis berlaku selama 10 hari. Selepas masa ini, manifestasi jangkitan baru dengan helminths mungkin..

    Rawatan enterobiasis

    Sebelum rawatan, anda harus memastikan bahawa hasil analisis tinja untuk enterobiasis adalah tepat. Untuk ini, ujian tiga kali dilakukan..

    Langkah-langkah kawalan untuk parasit yang dikesan:

    • untuk hasil rawatan ubat yang maksimum, kebersihan semua bahagian badan mesti diperhatikan dengan penggunaan agen antibakteria;
    • barang dan sprei pesakit harus dicuci dan dibasmi kuman;
    • potong kuku supaya telur tidak terkumpul di bawahnya;
    • merawat permukaan barang-barang rumah tangga dengan pembasmi kuman;
    • pembersihan basah premis setiap hari.

    Ejen anthelmintik bergantung pada jenis parasit. Medamin, Vermox, Pirantel dilantik oleh doktor. Dana itu bahkan boleh digunakan untuk kanak-kanak, tetapi dalam dos yang berbeza. Penggunaan profilaksis dilarang, mereka beracun, memberi kesan negatif pada hati.

    Persediaan mesti digunakan dengan ketat mengikut arahan. Gunakan kursus mereka. Yang pertama menghancurkan helminths sendiri, yang kedua memusnahkan telur mereka.

    Sekiranya parasit dijumpai di salah satu anggota keluarga, semua saudara-mara yang dihubungi secara dekat akan dirawat. Cacing kremi mempunyai tahap jangkitan yang tinggi dan boleh dijumpai bukan hanya di badan orang ini.

    Langkah pencegahan

    Pencegahan adalah sama untuk orang yang berumur berbeza. Sekiranya diperhatikan, risiko jangkitan pada helmin dikurangkan..

    1. Tangan harus dibasuh dengan bersih, terutamanya setelah berjalan dengan anak-anak di taman permainan.
    2. Jangan makan di tempat awam.
    3. Apabila haiwan peliharaan muncul, awasi kesihatan mereka, menjalani pemeriksaan, dan berikan ubat antihelminthik secara profilaksis. Melarang mereka tidur di katil tuan.
    4. Basuh tangan selepas bersentuhan dengan haiwan yang tidak dikenali.
    5. Tidak menghabiskan masa dengan orang yang dijangkiti cacing.
    6. Setiap ahli keluarga mesti mempunyai pinggan mangkuk, tuala dan barang kebersihan diri.
    7. Pembersihan premis basah dua kali seminggu.
    8. Basuh makanan (buah-buahan, sayur-sayuran, daging) di bawah air dan rawat dengan air mendidih. Panaskan daging.
    9. Sekiranya kanak-kanak mempunyai tabiat buruk (menggigit kuku, menghisap jari), cuba jelaskan kepadanya bahawa ini tidak boleh dilakukan.
    10. Minum air botol atau rebus.

    Apabila dijangkiti parasit, gejala tidak muncul dengan segera dan dapat diklasifikasikan sebagai penyakit saluran gastrousus. Ahli terapi menasihatkan untuk menjalani pemeriksaan pencegahan kehadiran cacing setiap tahun. Ini akan membantu mengelakkan permulaan jangkitan, peralihannya ke bentuk kronik, kemasukan cacing ke organ lain..

    Anda harus berhati-hati mendekati terapi enterobiasis, ketidakpatuhan terhadap preskripsi doktor penuh dengan kambuh penyakit dan penggunaan berulang ubat antihelminthik yang memberi kesan negatif terhadap fungsi hati.

    Cara mengambil mengikis untuk enterobiasis?

    Kanak-kanak yang dijangkiti cacing tidak dapat tidur nyenyak, berubah-ubah, dan sebagainya. Smear dianggap prosedur wajib bagi kanak-kanak yang memasuki institusi pendidikan prasekolah, sekolah. Mengikis juga diambil dari pesakit yang dimasukkan ke hospital untuk mendapatkan rawatan, ketika mengunjungi tempat awam.

    Sekiranya ibu bapa menyedari simptom untuk anak yang menunjukkan cacing, perlu mengunjungi doktor dan lulus ujian: mengambil tinja, mengikis. Sekiranya tidak ada peluang untuk mengunjungi klinik, maka smear untuk enterobiasis pada kanak-kanak dilakukan di rumah.

    Petunjuk untuk pemeriksaan

    Doktor menetapkan penghantaran keropos untuk enterobiasis bukan hanya sebagai langkah pencegahan, tetapi juga dengan adanya gejala klinikal yang jelas yang menunjukkan pencerobohan helminthik. Ciri-ciri utama termasuk:

    1. Gatal di kawasan dubur.
    2. Keradangan dan kemerahan kulit.
    3. Sariawan.
    4. Keradangan saluran kencing.
    5. Vulvovaginitis pada kanak-kanak dan remaja.
    6. Perut kembung.
    7. Senak.

    Jangkitan massa dengan cacing membawa kepada perubahan patologi. Tanda-tandanya termasuk:

    1. Peningkatan pengeluaran gas.
    2. Dysbacteriosis.
    3. Disfungsi saluran gastrousus.
    4. Pencernaan makanan yang lemah.
    5. Ruam.
    6. Migrain.
    7. Keletihan umum.
    8. Insomnia.

    Analisis

    Mengikis enterobiasis melibatkan pengambilan bahan biologi di dubur. Mengikis membolehkan anda mengenal pasti cacing dalam hampir 99% kes. Pensampelan bahan berlaku dalam 3 peringkat dengan rehat selama 24 jam. Oleh itu, doktor dapat dengan mudah mendiagnosis jenis parasit berikut:

    Teknik pengambilan bahan terbahagi kepada beberapa kaedah:

    1. Sapu kapas.
    2. Pita.
    3. Spatula kayu.

    Setelah doktor memeriksa pesakit, rujukan untuk ujian diberikan. Untuk diagnosis yang tepat, perlu dilakukan analisis tinja untuk enterobiasis, sementara doktor dapat mendiagnosis individu cacing, larva yang mati. Juga, pembantu makmal melakukan penggosokan untuk enterobiasis, ketepatan diagnosis bergantung pada bagaimana pesakit disiapkan.

    Peraturan penyediaan

    Untuk melakukan pengikisan untuk mengenal pasti enterobiasis, anda harus pergi ke institusi perubatan di tempat pendaftaran. Sekiranya tidak mungkin ke klinik, anda boleh mengambil biomaterial di rumah. Dalam kes ini, pesakit harus mematuhi peraturan mudah untuk mempersiapkan enterobiasis:

    1. Anda tidak boleh membawa tandas pagi sebelum penghantaran biomaterial.
    2. Pemburuan dilakukan pada awal pagi, setelah tidur malam.
    3. Sekiranya cacing kremi dapat didiagnosis dalam tinja, pesakit juga menyerahkannya untuk penyelidikan.

    Persiapan yang mudah untuk penghantaran mengikis untuk mengesan enterobiasis akan membolehkan anda mendiagnosis pencerobohan helminthik secara tepat dan mula menyesuaikan diri.

    Keputusan

    Setelah biomaterial diserahkan untuk penyelidikan, pesakit menerima penyahkodan pada keesokan harinya. Sekiranya pesakit didiagnosis dengan hasil yang negatif, ini tidak memberikan jaminan 100% bahawa tidak ada cacing di dalam badan. Mengikis perlu diambil beberapa kali pada selang waktu 1 hari. Ini adalah satu-satunya cara untuk mendapatkan hasil yang tepat..

    Doktor mengesyorkan mengikis 3 kali, setelah rawatan ubat, prosedur diulang. Sekiranya pesakit mematuhi peraturan kebersihan diri, anda dapat menyingkirkan pencerobohan, mengurangkan risiko berulang. Selain itu, disyorkan untuk mengambil julap atau membersihkan enema.

    Untuk tujuan profilaksis, disarankan agar kanak-kanak diuji setiap tahun. Ini membolehkan anda mengenal pasti helminthiasis tepat pada masanya, memulakan rawatan.

    Mengambil biomaterial

    Mengambil smear untuk enterobiasis pada kanak-kanak dan orang dewasa dilakukan dengan beberapa cara. Untuk mengambil dengan kapas, urutan tindakan berikut diperlukan:

    1. Buka bekas steril dan keluarkan kapas.
    2. Pesakit membongkok ke depan, menyebarkan punggungnya dengan tangan.
    3. Pakar mengeluarkan sebatang kayu dan mengambil biomaterial dalam gerakan bulat.
    4. Letakkan bahan di dalam bekas dan ketatkan penutup dengan ketat.
    5. Bahan tidak disimpan selama lebih dari 8 jam, pesakit perlu memakainya ke makmal seawal mungkin.

    Pita saluran

    Mengambil bahan dengan pita tidak berbeza dengan mengikis. Pertimbangkan kaedah smear:

    1. Pesakit membentangkan punggung, membongkok ke hadapan.
    2. Pembantu makmal menekan pita ke dubur.
    3. Pita itu dilekatkan pada gelas yang disiapkan, dihantar ke makmal.

    Ketepatan diagnosis bergantung pada kesediaan pesakit untuk mengambil biomaterial.

    Diagnosis pencerobohan helminthik harus dilakukan pada anak setiap tahun. Kanak-kanak berhubung dengan haiwan peliharaan, tidak mengikut peraturan kebersihan diri. Oleh itu, risiko penyebaran helminthiasis adalah tinggi..

    Sebelum mengikis, anda perlu bersiap, ketepatan diagnosis bergantung kepadanya. Selepas penghantaran biomaterial, pesakit akan menerima penyahsulitan, hasilnya disiapkan selama 24 jam.

    Algoritma untuk mengambil smear untuk enterobiasis

    Tanda makmal jangkitan cacing kruk adalah pengesanan telur parasit dalam bahan dari lipatan perianal pesakit. Terdapat algoritma tertentu untuk mengikis enterobiasis, yang merangkumi peraturan untuk mengumpulkan bahan, kekerapan penyelidikan dan membolehkan anda mendapatkan hasil yang boleh dipercayai.

    Peraturan persampelan bahan

    Mengambil smear untuk enterobiasis ditunjukkan jika ada kecurigaan jangkitan cacing kremi dan sebagai analisis rutin untuk dimasukkan ke hospital di hospital, mendapatkan sijil ke kolam renang, mengeluarkan rekod perubatan.

    Kajian ini disyorkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Terdapat peraturan umum:

    1. Mengikis tidak diinginkan sekiranya berlaku pelanggaran terhadap integriti kulit kawasan perianal (hakisan, supurasi, ruam eksim). Usaha harus dilakukan untuk menyembuhkan luka dan diuji kemudian.
    2. Pemilihan teknik penyelidikan bergantung pada usia pesakit, algoritma yang digunakan di makmal tertentu..
    3. Pada malam sebelum analisis untuk enterobiasis, pesakit atau orang yang menjalani pemeriksaan mesti mandi, mencuci dan memakai linen bersih. Pada hari kelahiran, anda mesti menghubungi makmal pada waktu pagi - sebelum perbuatan buang air besar. Tidak mungkin mandi atau melakukan prosedur kebersihan: ini akan membawa kepada fakta bahawa walaupun dijangkiti, cacing kremi tidak akan dapat dikesan.
    4. Pada pemeriksaan pencegahan, analisis enterobiasis dilakukan sekali. Sekiranya keputusan negatif diperoleh, dianggap bahawa orang itu sihat. Sekiranya pesakit pergi ke doktor dengan keluhan ciri, tetapi kajian pertama tidak menunjukkan parasit, analisis diulang setelah 2-3 minggu.

    Teknik pagar

    Terdapat pelbagai cara mengambil bahan dari lipatan perianal. Yang paling biasa adalah:

    Pada nota! Analisis pinworm - pemeriksaan mikroskopik sampel. Ia membolehkan anda mengesan telur kecil yang diletakkan oleh cacing betina di dubur.

    Kaedah pengumpulan bahan ini biasa dilakukan dalam amalan orang dewasa, walaupun tidak ada kontraindikasi untuk menetapkannya kepada anak-anak. Pakar kesihatan menggunakan peralatan berikut: sapu kapas yang dicelupkan ke dalam larutan baking soda (gliserin) atau spatula kaca.

    Algoritma ini cukup mudah:

    1. Jururawat atau doktor makmal mencuci tangan, memakai sarung tangan steril.
    2. Pesakit diminta menanggalkan seluar dalamnya, membongkok dan membentangkan punggungnya dengan tangannya.
    3. Seorang profesional penjagaan kesihatan menggunakan kapas atau spatula kaca di atas kulit perianal.
    4. Pelapik diletakkan di dalam tiub steril dan ditutup rapat. Bahan yang dikumpulkan dengan spatula disebarkan dengan teliti di atas slaid dan dipasang dengan selimut.
    5. Seorang pekerja makmal menandatangani sampel, meletakkannya di dalam peti sejuk dan menyerahkannya untuk analisis dalam 1-2 jam dari saat pengambilan.

    Ujian Scotch

    Kaedah pengujian enterobiasis ini mempunyai beberapa sinonim - ujian pita, ujian Graham. Ia juga membantu mengesan telur parasit.

    Pada nota! Kemudahan analisis ini terletak pada kenyataan bahawa di beberapa institusi perubatan, pengumpulan dilakukan di rumah oleh ibu bapa. Keadaan tabiat membantu mengelakkan tekanan pada anak. Namun, untuk meningkatkan kebolehpercayaan kajian, pakar penyakit berjangkit mengawal bahawa manipulasi dilakukan secara langsung oleh pegawai perubatan..

    Jadi pada kanak-kanak, algoritma untuk mengambil smear untuk enterobiasis menggunakan kaedah ujian scotch merangkumi:

    1. Cadangan standard untuk melaksanakan langkah-langkah kebersihan hanya pada malam sebelum analisis. Anda tidak boleh mencuci bayi anda pada waktu pagi, hanya menukar seluar dalam anda.
    2. Mengambil bahan pada waktu pagi. Sekiranya ujian untuk enterobiasis dilakukan di rumah dengan pengangkutan seterusnya ke makmal, ibu bapa anak melakukan manipulasi sebaik sahaja bangun sebelum pergi ke tandas.
    3. Di institusi perubatan, seorang pekerja meminta untuk meletakkan anak di sebelahnya di sofa, memakai sarung tangan steril.
    4. Algoritma manipulasi dalam diagnosis enterobiasis adalah seperti berikut: pakar menyebarkan punggung anak dengan ibu jari dan jari telunjuk satu tangan. Dengan tangannya yang lain, dia dengan lembut menekan sehelai pita pelekat pada pangkalan polietilena dengan bahagian yang melekit ke dubur..
    5. Cetakan yang dihasilkan segera dipasang pada slaid kaca, ditandatangani dan dihantar di bawah mikroskop selama 2 jam.

    Algoritma untuk memanipulasi mengikis untuk enterobiasis

    Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda kaedah dan algoritma untuk mengikis enterobiasis, apa kelebihan dan kekurangannya.

    Mengikis untuk enterobiasis: kaedah

    Mengambil memo untuk enterobiasis adalah kaedah utama mendapatkan biomaterial untuk pemeriksaan mikroskopik dalam rangka diagnostik makmal.

    Pemeriksaan scatologi bahan jarang memungkinkan pengesanan telur cacing kremi, oleh itu, pengesanan telur dalam pencucian dan sekerap dari lipatan perianal digunakan sebagai kaedah diagnostik yang lebih informatif. Untuk menentukan pencemaran persekitaran, pencucian dilakukan dari permukaan objek.

    Mengambil smear untuk enterobiasis dilakukan dengan menggunakan kertas atau pita selulosa, spatula kayu atau batang mata dengan lapisan pelekat.

    Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci teknik pengambilan sisa, prosedur penyediaan prosedur dan arah selanjutnya biomaterial ke makmal.

    SOP "Peraturan untuk interaksi kakitangan klinik dengan makmal diagnostik" dalam jurnal Chief Nurse

    Mengikis dengan kulir kayu

    Mengambil memo untuk enterobiasis menggunakan spatula kayu dilakukan mengikut algoritma berikut:

    • tongkat kayu atau mancis dibasahi dalam larutan soda penaik 0.5% atau larutan gliserin 1%;
    • pekerja kesihatan mengikis sampel bahan dengan lembut dari permukaan lipatan perianal di seluruh lilitan dubur;
    • setetes 50% larutan gliserin digunakan pada slaid kaca;
    • sampel yang diperoleh dengan bantuan tepi kaca penutup dipindahkan ke slaid kaca, ditutup dengannya dan di-mikroskopkan.

    Kelemahan utama algoritma ini untuk mengikis enterobiasis adalah bahawa telur tidak dapat dikesan dengan cukup, dan spatula kayu merengsakan kulit.

    Kaedah Torgushin

    Oleh kerana enterobiasis sering dikesan pada kanak-kanak usia sekolah dan prasekolah, mengambil gesekan untuk enterobiasis pada kanak-kanak, algoritma harus dipilih supaya dapat mengurangkan kesan menjengkelkan semasa manipulasi.

    Kaedah Torgushin sesuai untuk ini:

    • spatula atau tongkat dibasahi dalam larutan gliserin;
    • dengan pembilasan, bahan dikumpulkan dengan kain kapas;
    • dalam setitik gliserin, smear disediakan pada slaid kaca.

    Kaedah Kevorkova

    Melakukan pengikisan untuk enterobiasis pada kanak-kanak algoritma Kevorkova adalah seperti berikut:

    • kira-kira 5 ml air rebus dituangkan ke dalam tiub empar;
    • kemudian tongkat atau spatula dengan swab kapas diletakkan di sana;
    • sebelum mengambil pengikisan, tampon diperas pada dinding tabung uji, lipatan preanal dilap dengannya;
    • spatula dengan swab dimasukkan ke dalam tabung uji;
    • goncangkan swab di tabung uji, jalankan emparan selama 3 minit;
    • endapan yang dihasilkan dikira secara mikroskop.

    Kaedah Graham

    Persiapan yang betul untuk prosedur dan kepatuhan terhadap algoritma pensampelan menjadikan kaedah ini berkesan dalam 93% kes..

    Kaedah ini adalah kesan pada pita polietilena dengan lapisan pelekat. Algoritma:

    • cetakan diambil pada waktu pagi sebelum tandas di kawasan perianal;
    • tiga kajian disarankan dengan selang 7-10 hari;
    • untuk prosedurnya, anda memerlukan filem operasi LPO-1, LPO-2 atau pita polietilena lutsinar dengan lapisan pelekat hingga 10 sentimeter;
    • lapisan pita yang melekit dilekatkan pada lipatan perianal kulit, tanpa melepaskan hujungnya;
    • kemudian filem itu dilekatkan kembali ke slaid kaca, dan hujungnya melangkaui tepi kaca dipotong;
    • cermin mata itu bernombor dan dihantar ke makmal;
    • di makmal, satu bahagian tepi filem dikupas dan 1-2 tetes minyak gliserin atau vaselin digunakan di bawahnya dan kandungannya diperiksa di bawah mikroskop.

    Mengikis dengan mancis

    Untuk mengikis enterobiasis pada orang dewasa, kaedah perianal-rektum menggunakan mancis paling kerap digunakan. Awalnya ia diasah dengan penampilan spatula. Lapisan kapas juga disapukan pada perlawanan..

    Lap dibasahi dengan larutan soda atau gliserin. Di makmal, penyapu dicuci, dibilas dengan larutan yang dimasukkan ke dalam empar. Selepas itu, endapan yang dihasilkan diaplikasikan di bawah kaca dan diperiksa di bawah mikroskop..

    Mengikis dengan tongkat kaca dengan gam

    Algoritma pengikisan untuk enterobiasis juga dimungkinkan dengan bantuan batang mata kaca, yang ditutup dengan pelekat.

    • kayu dipasang di tripod khas;
    • bahan itu dikumpulkan melalui sentuhan bahagian rata skapula ke kulit bukaan perianal;
    • kemudian tongkat itu kembali diletakkan di rak untuk dihantar ke makmal;
    • mikroskopi dilakukan secara langsung pada spatula, memeriksanya dari kedua belah pihak. Slaid penutup dan slaid tidak digunakan;
    • kaset dipasang pada pembesaran rendah;
    • setelah tamat kajian, tongkat direbus dalam air sabun, kaset dan dudukannya dirawat dengan alkohol dan dicuci dengan larutan soda dan sabun.

    Untuk memasak, minyak jarak, etil alkohol, etil eter, cleol digunakan. Batang siap dicelupkan ke dalam gam dan kemudian dikeringkan pada suhu bilik. Filem pelekat mengekalkan sifatnya selama beberapa hari.

    Mengambil skrap untuk enterobiasis sesuai untuk pemeriksaan massa kanak-kanak dan orang dewasa.

    Kaedah Gimmelfarb

    Semasa mengambil gosokan dengan kaedah Gimmelfarb, sapu kapas kecil diletakkan di kawasan perianal pesakit pada waktu malam.

    Pada waktu pagi ia dikeluarkan dengan pinset dan diletakkan di dalam tabung uji dengan air, dibilas dengan bersih, kemudian diletakkan di dalam empar. Sedimen yang dihasilkan diperiksa di bawah mikroskop..

    Algoritma mengikis untuk enterobiasis

    Mengambil smear untuk enterobiasis pada kanak-kanak, algoritma adalah seperti berikut:

    1. Pekerja kesihatan menjelaskan kepada ibu bapa intipati prosedur, mereka mendapat persetujuan untuk melaksanakannya.
    2. Rawat tangan anda, pakai sarung tangan.
    3. Meja ganti dirawat dengan disinfektan dan ditutup dengan lampin.
    4. Letakkan bayi di sisinya dan rentangkan punggungnya.
    5. Kupas pita pelekat dari slaid, sentuh bahagian pelekat ke kawasan sekitar dubur.
    6. Lenka dilekatkan pada slaid kaca.
    7. Rawat tangan dengan larutan pembasmi kuman, lepaskan sarung tangan, rawat tangan dan keringkan.
    8. Memohon rujukan ke makmal.
    9. Hantarkan bahan ke makmal untuk analisis.
    10. Buat rekod perubatan yang diperlukan.

    Untuk memastikan bahawa jururawat prosedur mematuhi keselamatan epidemiologi, melakukan manipulasi dengan betul dan mengisi dokumen, mengatur kerja mereka menggunakan SOP dan algoritma.

    Langkah pencegahan

    Pencegahan enterobiasis terdiri daripada mengganggu laluan penularan patogen dan merangkumi:

    • pengenalan pesakit yang dijangkiti;
    • pencegahan jangkitan dengan telur cacing di tempat katering, kemudahan penjagaan anak, kolam renang, dan lain-lain;
    • menjalankan langkah-langkah kebersihan dan kebersihan;
    • latihan kakitangan kumpulan kanak-kanak dalam kaedah pencegahan enterobiasis.

    Kanak-kanak yang mengalami pengikisan untuk enterobiasis mendedahkan kehadiran telur cacing harus ditangguhkan dari pendidikan prasekolah untuk tempoh rawatan dan pemeriksaan kawalan.

    Semasa menjalankan profilaksis kanak-kanak secara rutin dalam kumpulan teratur, apabila 20% atau lebih kanak-kanak yang dijangkiti enterobiasis dikesan, mereka tidak dikeluarkan dari kumpulan. Untuk mencegah jangkitan semula, chemoprophylaxis dilakukan serentak untuk orang dewasa dan kanak-kanak.

    Petua untuk rejimen kebersihan ketika mengesan kes jangkitan dengan enterobiasis:

    • membasuh tangan selepas menggunakan tandas;
    • kebersihan tangan dan kuku;
    • melawan kebiasaan menggigit kuku, mengambil tangan di mulut;
    • menukar pakaian dalam setiap hari, menyeterika linen bersih dengan seterika;
    • membasuh pakaian pada suhu tinggi;
    • mencuci kawasan perianal setiap hari dengan sabun dan air pada waktu pagi dan petang;
    • membasuh mainan, pemegang kabinet dan pintu menggunakan pembasmi kuman;
    • pembersihan lantai yang basah setiap hari.

    Teknik mengikis enterobiasis

    Tujuan: diagnostik

    Petunjuk: pemeriksaan pencegahan; pencerobohan helminthik.

    Kontraindikasi: kerosakan pada kulit di sekitar dubur.

    Peralatan: pita pelekat; gelongsor; Tabung uji; sapu kapas yang dicelup dalam gliserin; anak patung.

    Teknik pengambilan sekerap untuk enterobiasis - 1 cara Persiapan untuk prosedur:

    1. Terangkan kepada ibu dan anak mengenai prosedur yang akan datang;
    2. Memohon rujukan ke makmal;
    3. Letakkan bayi di sisinya;
    4. Rawat tangan anda, pakai sarung tangan.

    Pelaksanaan prosedur:

    1. Ambil sapu yang dicelupkan ke dalam gliserin di tangan kanan anda
    2. Dengan jari pertama dan kedua tangan kiri anda, rentangkan punggung bayi
    3. mengikis permukaan lipatan perianal dengan penyapu, selepas itu anak dapat mengambil kedudukan yang selesa.
    4. Letakkan bahan dengan swab ke dalam tabung uji.

    Tamat prosedur:

    1. Tanggalkan sarung tangan anda, basuh tangan anda;
    2. Hantar bahan ke makmal.

    Teknik mengambil sekerap untuk enterobiasis - kaedah 2 - "pita pelekat". Persiapan untuk prosedur:

    1. Terangkan kepada anak dan ibu bapanya mengenai prosedur yang akan datang;
    2. Memohon rujukan ke makmal;
    3. Sediakan slaid dan sekeping pita pelekat;
    4. Letakkan bayi di sisinya;
    5. Rawat tangan anda, pakai sarung tangan.
    6. Ambil sehelai pita pelekat di tangan kanan anda;
    7. dengan jari pertama dan kedua tangan kiri, rentangkan punggung anak;
    8. Gunakan jari tangan kanan anda untuk melekatkan pita pelekat ke lipatan perianal bayi selama beberapa saat;
    9. Tanggalkan pita dari kulit dan lekatkan rapat (tidak ada gelembung udara) ke slaid;
    10. Anak berada dalam keadaan selesa. Hantar bahan ke makmal. Arah akaun Tidak. Mengikis dihantar ke makmal klinikal untuk alamat enterobiasis (nama), (umur) pesakit: d / s No. diagnosis - tandatangan tarikh enterobiasis m / s 1. Tanggalkan sarung tangan dan rendam dalam larutan kloramin 3% selama 60 minit,

    Mengumpulkan air kencing dari kanak-kanak untuk analisis umum

    Maklumat am: pengumpulan air kencing dilakukan semasa membuang air kecil secara percuma dan dengan bantuan kateterisasi pundi kencing. Untuk pemeriksaan rutin, kateterisasi tidak digunakan kerana risiko jangkitan saluran kencing. Urin untuk analisis umum diambil pada waktu pagi, setelah tidur. Dilarang keras untuk menghantar air kencing yang diperah dari kapas setelah diambil.

    Tujuan: untuk mengenal pasti perubahan patologi dalam air kencing.

    Petunjuk:

    1. pemerhatian dispensari kanak-kanak yang sihat;
    2. penyakit sistem kencing;
    3. gangguan disurik.

    Kontraindikasi: tidak.

    Peralatan tempat kerja:

    1. bekas kaca untuk mengumpulkan air kencing dengan mulut yang lebar dan dengan penutup;
    2. pad beg plastik;
    3. bulatan getah;
    4. lampin;
    5. plaster pelekat;
    6. sarung tangan getah;
    7. sabun;
    8. borang rujukan.

    Urutan pelaksanaan: Tahap persiapan melakukan manipulasi. Maklumkan kepada ibu anak mengenai tujuan dan urutan manipulasi.

    Dapatkan persetujuan untuk melakukan manipulasi. Sediakan peralatan yang diperlukan. Tulis rujukan ke makmal klinik. Basuh dan keringkan tangan anda. Basuh anak di bawah air suam dan sabun.

    Keringkan alat kelamin dengan tuala.

    Tahap utama manipulasi.

    Kumpulkan 50-100 ml air kencing dalam bekas yang disediakan semasa membuang air kecil secara percuma.

    Tahap akhir manipulasi.

    1. Tanggalkan sarung tangan, basuh dan keringkan tangan.
    2. Tutup penutup bekas air kencing, lampirkan borang rujukan.
    3. Aturkan penghantaran air kencing ke makmal klinik selewat-lewatnya satu jam selepas pengumpulan.

    Nota:

    1. Anda boleh mengambil air kencing dari seorang gadis menggunakan bulatan getah dan dulang, dan dari kanak-kanak lelaki menggunakan tabung uji, termos, kondom;
    2. Untuk bayi, beg kencing sekali pakai lebih disukai.

    Teknik mengambil sekerap untuk enterobiasis, bagaimana mereka mengambil, bagaimana mereka lulus

    Untuk mengetahui sama ada terdapat parasit cacing kremi di dalam badan, ahli parasit menetapkan ujian khas untuk pesakit, khususnya, mengikis enterobiasis. Oleh kerana kajian yang dilakukan, adalah mungkin untuk memastikan bahawa tidak ada pencerobohan helminthik, atau kehadirannya.

    Cara mengambil gosokan dengan sapu kapas dengan betul?

    Untuk mengambil gesekan dalam perubatan, beberapa kaedah objektif digunakan, tetapi terutama pagarnya dilakukan baik dengan kapas atau pita pelekat.

    Kaedah pertama, dengan bantuan swab kapas, menyediakan prosedur tertentu, dan teknik pengambilan dari orang dewasa kelihatan seperti ini:

    1. Sarung tangan dipakai terlebih dahulu, kemudian bekas dibuka.
    2. Seterusnya, anda harus membongkok dan menyebarkan pantat.
    3. Sebatang tongkat, dirawat dengan garam atau gliserin, diambil di tangan dan kemudian beberapa kali ia membuat pergerakan bulat santai di kawasan dubur.
    4. Selepas itu, batang diletakkan di dalam bekas steril, yang kemudian ditutup secara hermetik.
    5. Segera bekas itu dihantar untuk penyelidikan di makmal..

    Dalam beberapa kes, doktor mempunyai hak untuk menetapkan langkah diagnostik tambahan untuk menunjukkan gambaran penuh dan kebolehpercayaan maksimum. Untuk ini, enzim immunoassay diambil, yang 100% mampu dipercayai..

    Terdapat juga kaedah pengumpulan bahan kedua yang tidak kurang produktif untuk enterobiasis.

    Mengambil bahan dengan pita pelekat

    Ia dilakukan dengan melekatkan pita pelekat khas di sekitar dubur, dan dapat dilakukan pada orang dewasa dan anak-anak..

    Prosedur mengikis itu sendiri hampir sama dengan yang sebelumnya:

    1. Pesakit harus membongkok dan pada masa yang sama dia harus menyebarkan punggung.
    2. Pita pelekat diambil dan dipisahkan dengan teliti dari kaca.
    3. Maka hendaklah ditekan dengan kuat di kawasan berhampiran dubur..
    4. Selepas itu, mereka perlahan-lahan memisahkannya, dan sekali lagi meletakkannya di kaca..
    5. Menyampaikan bahan untuk penyelidikan.

    Agar kajian tentang enterobiasis lebih bermaklumat, pengikisan harus diserahkan segera setelah bangun tidur, kerana cacing kremi pada dasarnya adalah parasit nokturnal, dan telur diletakkan dalam kegelapan.

    Terdapat juga cadangan yang sama pentingnya. Untuk kandungan maklumat yang lebih banyak, mengikis enterobiasis dalam satu kes tidak boleh dianggap produktif dengan hasil yang negatif.

    Terdapat banyak sebab. Mungkin betina tidak keluar untuk bertelur, atau sekadar jangkitan semula sedang dilakukan pada masa ini. Untuk mendapatkan keyakinan 100% terhadap ketiadaan pencerobohan parasit, anda perlu melakukan analisis serupa beberapa kali. Sekiranya, dalam kasus semua penyerahan berulang, mengikis enterobiasis pada orang dewasa menunjukkan hasil yang negatif, pesakit dapat dianggap sihat.

    Mana yang lebih baik untuk mengambil analisis Helicobacter pylori dan yang mana lebih tepat?

    Bagaimana anda boleh mengetahui hasilnya dan bila?

    Setiap orang yang harus menjalani proses mengecam enterobiasis ingin mengetahui hasil pengambilan smear ini. Penyelidikan ini sangat mudah dan pantas. Sekiranya makmal tidak dimuat, penyahsulitan dapat diperoleh pada keesokan harinya, dan kadang-kadang dalam 2-3 hari.

    Sekiranya pakar menganggap analisis itu tidak boleh dipercayai, dia akan menetapkan peristiwa berulang.

    Sekiranya kajian itu berulang kali menunjukkan hasil yang positif, anda harus menunjukkan kemungkinan penyebab dan susunan penyebarannya, iaitu:

    1. Pencerobohan rendah. Sudah menjadi kebiasaan untuk menandakan tahap ini dengan tanda +, dan itu diletakkan sekiranya terdapat pengesanan parasit individu tunggal.
    2. Pencerobohan sederhana. Ijazah ini ditandai dengan dua nilai tambah dan didiagnosis apabila terdapat beberapa telur pinworm..
    3. Pencerobohan tinggi. Ijazah ini ditandai dengan +++ dan ini bermaksud bahawa pengikisan menunjukkan bahawa tubuh mempunyai tahap jangkitan yang sangat berbahaya dengan sebilangan besar parasit.

    Mana-mana darjah ini memerlukan pemeriksaan yang lebih terperinci dengan penggunaan teknologi dan langkah lain dan rawatan yang mencukupi. Lebih-lebih lagi, terapi diresepkan secara bersepadu kepada semua anggota keluarga orang yang dijangkiti..

    Artikel Mengenai Hepatitis