Cara mengesan barah rektum tepat pada masanya: transkrip ujian

Utama Gastrik

Di antara semua penyakit onkologi, barah rektum menduduki tempat pertama. Ujian darah untuk kanser rektum adalah salah satu cara utama untuk menentukan penyakit ini. Diagnosis tepat pada masanya dapat mencegah perkembangan penyakit ini. Dianjurkan untuk menderma darah untuk analisis di makmal yang sama, kerana klinik yang berbeza menggunakan peralatan yang berbeza dan petunjuk kaedah diagnostik mungkin berbeza.

Siapa yang diberi ujian darah untuk kanser rektum??

Dengan mengambil kira ciri-ciri individu tubuh manusia, gejala kanser rektum menampakkan diri secara berbeza pada setiap orang. Semakin awal penyakit ini didiagnosis, semakin mudah untuk merawatnya. Sekiranya terdapat kelainan patologi pada fungsi usus, perlu berjumpa doktor dan menjalani ujian darah untuk barah. Ia dilakukan dengan gejala berikut:

  • pelanggaran buang air besar;
  • kembung;
  • peningkatan suhu badan;
  • pelepasan dengan unsur darah atau nanah;
  • anemia;
  • muntah;
  • penyumbatan usus;
  • kekejangan sakit perut.
Kembali ke senarai kandungan

Ujian apa yang diambil?

Terdapat tiga jenis kajian yang dapat mengenal pasti penyakit pada peringkat awal perkembangan:

  • analisis umum (klinikal);
  • penyelidikan biokimia;
  • periksa penanda tumor.

Indeks analisis ini menunjukkan penyimpangan dan perubahan patologi dalam badan. Apabila hasilnya tidak sesuai dengan norma yang diterima, walaupun hanya sedikit, doktor menghantar pemeriksaan tambahan.

Biokimia: penilaian data

Dengan analisis ini, darah diperiksa oleh komposisi darah semasa dan penyimpangan dalam kerja organ dan sistem dalaman ditentukan. Jadual menunjukkan bahan-bahan yang terdapat dalam darah manusia dan mengesahkan adanya neoplasma malignan di rektum:

PetunjukTahapApakah
HemoglobinRendahPatologi onkologi
UreaTinggiHalangan usus
Jumlah proteinRendahProses onkologi, penyakit gastrousus
HaptoglobinTinggiNeoplasma usus
Kembali ke senarai kandungan

Analisis darah umum

Darah diambil dari jari manis, dan untuk memeriksa lebih banyak petunjuk - dari urat. Selidiki apakah terdapat anemia pasca-hemoragik. Anemia dijumpai pada 75% pesakit dengan penyakit onkologi. Anda tidak perlu membuat kesimpulan sendiri dan menetapkan rawatan, hanya doktor yang menetapkan terapi yang diperlukan. Jadual menunjukkan ujian darah umum dan penyahkodannya:

IndeksBiasaPenyimpangan dalam barah
Hemoglobin, g / l120-15070-80
Leukosit, 10 × 9 sel / l4.5-11Peningkatan pekali bergantung pada tahap penyakit
ESR, mm / j0-2060-70

Hasil berikut menunjukkan perkembangan tumor ganas di usus:

  • Anemia. Penurunan tahap hemoglobin yang mendadak.
  • ESR. Pekali yang meningkat mengesahkan adanya sel barah, jika tidak jatuh ketika dirawat dengan agen anti-radang dan antibakteria.
  • Leukositosis. Jumlah mereka yang meningkat mungkin menunjukkan tumor ganas..
Kembali ke senarai kandungan

Ujian darah untuk penanda tumor

Kaedah penyelidikan ini adalah yang paling bermaklumat. Tumor marker adalah sebatian protein yang merupakan produk buangan sel malignan. Dengan bantuan mereka, adalah mungkin untuk membentuk tumor barah, sifatnya, tahapnya, reaksi badan, dan juga untuk memantau keberkesanan rawatan. Penanda tumor juga boleh muncul semasa keradangan akut di usus, yang boleh menyebabkan salah diagnosis.

Petunjuk utama yang diperhatikan oleh doktor adalah (CEA) dan antigen CA-19-9.

Pada tumor malignan, jumlah penanda tumor antigen kanser-embrio meningkat. Peningkatan sedikit dalam darah berlaku pada orang yang merokok. Analisis minus - CEA dapat menunjukkan onkologi pada mana-mana organ manusia. Penentuan penanda tumor CA-19-9 di dalam badan membantu doktor mencari lokasi tumor. Pembedahan adalah rawatan berkesan untuk barah, tetapi doktor anda mungkin menetapkan terapi radiasi atau kemoterapi.

Cara memeriksa usus untuk onkologi?

Menurut statistik, barah usus berlaku pada 15% daripada semua kes barah. Untuk kelangsungan hidup pesakit yang lebih besar, adalah perlu untuk memulakan rawatan pada peringkat awal, oleh itu, praktik dunia menyediakan diagnosis awal penyakit.

Diagnosis diri

Gejala khas

Untuk mengesyaki neoplasma ganas dalam usus, anda perlu mengetahui simptom dan tanda utama:

  • penurunan berat badan yang tidak bermotivasi yang cepat;
  • kelemahan umum, peningkatan keletihan, sakit kepala - akibat sindrom mabuk;
  • peningkatan suhu yang tidak dapat dijelaskan dalam jangka masa yang panjang, mungkin disebabkan oleh komponen keradangan di kawasan tumpuan kanser;
  • gangguan najis dengan kecenderungan sembelit;
  • dorongan palsu untuk membuang air besar (tenesmus);
  • sakit perut kronik yang berpanjangan dengan penyetempatan dan ciri yang berbeza;
  • pelepasan patologi dengan tinja: nanah, darah, lendir;
  • kembung biasa;
  • inkontinensia tinja (akibat kerosakan pada struktur otot rektum dan dubur);
  • penurunan atau peningkatan selera makan, kemungkinan tidak menyukai makanan;
  • inkontinensia kencing, tanda-tanda sistitis (kerosakan pada organ berdekatan);
  • tanda-tanda penyumbatan usus (dengan penyumbatan lengkap lumen saluran usus dengan proses barah).

Risiko untuk menghidap barah usus adalah:

  • umur selepas 40 tahun;
  • jantina lelaki;
  • tabiat buruk, terutamanya merokok;
  • sejarah keluarga barah usus.

Sekiranya anda mengesyaki penyakit, lebih baik berjumpa doktor untuk pemeriksaan, diagnosis dan rawatan khusus.

Ujian pantas untuk darah tersembunyi pada tinja

Diagnosis primer dapat dilakukan secara bebas, dengan melakukan ujian ekspres untuk darah tersembunyi pada tinja. Sistem ujian memungkinkan untuk menentukan kehadiran hemoglobin dan transferrin dalam tinja, yang memasuki produk sisa apabila chyme rosak di kawasan mukosa usus yang diubah oleh barah. Dalam kes ini, kerosakannya kecil dan aliran darah tidak dapat dilihat oleh mata..

Sebaiknya ujian seperti itu dilakukan setiap tahun setelah 45 tahun untuk semua orang. Mereka tidak hanya akan mengesyaki proses barah, tetapi juga menunjukkan adanya polip, untuk menjelaskan anemia dan kelemahan umum..

Diagnostik asas

Ia dilakukan setelah pesakit bertukar ke institusi perubatan. Dalam kes ini, ujian ekspres tidak mencukupi untuk mengesahkan diagnosis dan mengesahkan proses tumor untuk permulaan rawatan betul yang khusus. Lebih banyak penyelidikan diperlukan.

Pemeriksaan pesakit dan pengumpulan aduan

Doktor mengetahui secara terperinci keluhan pesakit, mengemukakan soalan utama, menyatakan setiap aspek. Kehadiran penyakit pada saudara-mara, bukan sahaja kanser usus, tetapi juga onkologi secara umum, patologi sistemik, dan pelbagai kecacatan ditentukan. Doktor menentukan dan mengesahkan kad pesakit luar: apa yang dia sakit sebelum lawatan, adakah ada campur tangan pembedahan. Berdasarkan aduan, seorang pakar sudah dapat menyusun gambar tertentu dan menggariskan jalan diagnostik selanjutnya.

Setelah mengumpulkan aduan, pemeriksaan menyeluruh dilakukan. Simetri perut, kehadiran formasi patologi, dan asimetri dinding perut anterior ditentukan. Kemudian teruskan ke pemeriksaan palpasi.

Palpasi perut

Palpasi dilakukan dalam dua peringkat: dangkal dan mendalam. Pesakit diletakkan di punggungnya, kaki sedikit bengkok di lutut untuk merehatkan otot dinding perut anterior. Pesakit diajar untuk bernafas dengan betul: sedalam-dalamnya dengan mulut. Kajian dijalankan di bilik yang hangat, sementara tangan doktor juga harus dihangatkan.

Kemudian, dengan menekan ringan, mereka menyelidiki seluruh perut dalam bulatan. Doktor menilai ketegangan dinding perut anterior, kehadiran kembung, bergemuruh di sepanjang usus, sakit.

Peringkat seterusnya adalah palpasi mendalam. Tujuan utamanya adalah untuk menentukan sempadan organ parenkim: hati, limpa, ginjal dan pankreas. Untuk menilai ciri-ciri palpasi segmen usus di kawasan yang berbeza.

Pemeriksaan rektum

Sekiranya anda mengesyaki penyakit usus, doktor melakukan pemeriksaan digital pada rektum. Kajian ini tidak begitu informatif, kerana memungkinkan palpasi menentukan pembentukan patologi pada jarak panjang jari doktor. Pada lelaki, keadaan kelenjar prostat juga dinilai: bentuk, konsistensi, ukuran, kesakitan semasa pemeriksaan.

Ampul rektum kosong adalah gejala hospital Obukhov, mungkin menunjukkan penyumbatan usus. Selepas pemeriksaan, doktor menilai warna dan konsistensi tinja, kehadiran atau ketiadaan darah pada sarung tangan.

Kaedah diagnostik makmal

Setelah disoal dengan teliti dan pemeriksaan fizikal pesakit, doktor menggunakan kaedah makmal.

Ujian darah

Kaedah penyelidikan wajib adalah ujian darah. Parameter klinikal dan biokimia dinilai.

Kaedah penyelidikanPetunjuk yang menunjukkan onkologi
Ujian darah klinikal
  • Anemia hipokromik adalah hasil pendarahan kronik dari usus (pendarahan tersembunyi);
  • Leukositosis dengan pergeseran ke kiri - keradangan di kawasan fokus kanser, penurunannya dalam tahap yang teruk;
  • ESR meningkat - sebagai tanda proses keradangan.
Kimia darah
  • Penurunan kadar zat besi adalah tanda pendarahan usus kronik;
  • Penurunan jumlah protein - mencirikan proses malignan;
  • Pelanggaran petunjuk lain, akibat penyebaran penyakit ini.

Jumlah darah tidak spesifik, kerana ia boleh berubah dengan keadaan patologi badan yang sama sekali sebagai bukti gangguan homeostasis. Tetapi dalam pemeriksaan yang komprehensif, kajian yang bersifat informatif dan dinamik membolehkan anda menilai hasil terapi.

Biopsi tisu

Inti dari kajian diagnostik adalah mikroskopi tisu yang diperoleh dari fokus patologi dan penentuan komposisi selular mereka.

Bahan diambil semasa pemeriksaan instrumental semasa endoskopi atau dari bahan pembedahan. Penilaian komposisi selular membolehkan anda mengenali proses barah dalam fokus patologi, atau fokusnya adalah polip, penyusupan autoimun, granuloma berjangkit radang, dan sebagainya. Bahan biopsi juga membolehkan anda menentukan fokus utama, jika proses dalam usus adalah metastasis.

Pengenalpastian penanda barah dalam darah periferal

Penanda onkologi adalah sebatian protein spesifik yang muncul di dalam tubuh manusia semasa pertumbuhan onkologi. Tidak ada penunjuk khas untuk kanser usus, selalunya hanya 2 jenis protein yang ditentukan: CA-19-9 dan CEA (antigen embrio barah).

CA-19-9 mungkin menunjukkan bukan sahaja proses barah di usus, tetapi juga di pankreas dan perut. Juga, penunjuk boleh meningkat dengan fibrosis sista atau keradangan usus. CEA meningkat dengan semua proses onkologi.

Kaedah penyelidikan instrumental

Penggunaan peralatan perubatan khas membolehkan memvisualisasikan proses barah, mengesan lesi metastatik organ dan sistem lain, menentukan tahap keparahan dan kemungkinan prognosis.

Irrigoskopi

Kaedah pemeriksaan sinar-X dilakukan untuk setiap pesakit dengan penyakit usus yang disyaki.

Kaedahnya paling mudah. Pesakit mesti bersedia sebelum pemeriksaan dengan membersihkan usus terlebih dahulu. Kemudian pesakit disuntik melalui dubur dengan larutan suspensi barium sekitar 1.8-2 liter, ini membolehkan anda memvisualisasikan dinding usus pada mesin sinar-X. Dalam kes ini, pesakit harus berbaring di sebelah kirinya dengan kaki bengkok dibawa ke badan; pernafasan yang diukur dengan betul akan membolehkan kajian dipindahkan tanpa rasa tidak selesa. Gambar diambil sambil berdiri setelah larutan disebarkan secara merata ke seluruh usus besar.

Membolehkan anda memvisualisasikan fokus onkologi menggunakan gelombang bunyi frekuensi tinggi. Probe ultrasound mesin dimasukkan ke dalam rektum.

Kaedah ini menentukan jumlah pendidikan, pertumbuhannya ke organ dan tisu yang berdekatan, metastasis tempatan ke kelenjar getah bening periferal yang dekat dengan tumpuan.

Tomografi

Pencitraan resonans magnetik atau tomografi yang dikira membolehkan anda menentukan kehadiran formasi patologi pada lapisan. Seperti halnya irrigoscopy, agen kontras dapat digunakan untuk visualisasi yang lebih baik..

Ia dilakukan dengan pesakit berbaring. Tidak memerlukan latihan khas. Membolehkan untuk menggambarkan kehadiran kerosakan metastatik pada organ perut yang lain.

Rektoromanoskopi

Kaedah pemeriksaan endoskopi rektum. Tidak memerlukan langkah persediaan sebanyak kolonoskopi.

Alat endoskopi dimasukkan melalui dubur ke dalam rektum, yang memungkinkan penilaian dalam talian mengenai keadaan dinding mukosa segmen usus, penghapusan polip, pembasmian mikroerosi dan mengambil bahan untuk biopsi dan pengesahan tumor.

Kolonoskopi

Kolonoskopi adalah "standard emas" dalam diagnosis barah usus besar dan penyakit lain (kolitis ulseratif, poliposis, penyakit Crohn, dan sebagainya). Membolehkan bukan sahaja memvisualisasikan mukosa usus, tetapi juga menyimpan data pada media elektronik.

Selain itu, kajian ini membolehkan anda mengambil bahan untuk biopsi, melakukan manipulasi endoskopik mikro. Kelemahan kaedah ini adalah ketidakupayaan untuk menentukan kedalaman percambahan. Kaedahnya agak menyakitkan, memerlukan persiapan yang panjang dalam bentuk diet dan pembersihan usus (dengan ubat-ubatan atau enema).

Kapsul video

Kaedah baru, jarang digunakan kerana kos peralatan yang tinggi. Terima kasih kepada kamera video dalam kapsul, ia membolehkan anda menilai selaput lendir semua bahagian saluran gastrointestinal.

Ia tidak begitu bermaklumat, kerana tidak membenarkan mengambil bahan untuk kajian biopsi. Doktor menerima hasilnya bukan dalam masa nyata, tetapi hanya setelah pembebasan kapsul secara semula jadi. Selepas laluan alat melalui saluran gastrointestinal, ada kemungkinan kapsul tersekat di kawasan buta (cecum, diverticula).

Jadual perbandingan kaedah instrumental

KaedahKebaikankeburukan
Irrigografi
  • Kemungkinan dijalankan di mana-mana klinik di mana terdapat mesin sinar-X;
  • Persiapan dalam satu hari;
  • Kaedah yang tidak menyakitkan.
  • Maklumat rendah, menggambarkan tisu tambah atau tolak (pertumbuhan atau ulserasi tumor eksofitik);
  • Tidak memberikan maklumat mengenai ketebalan tumor, kemungkinan pertumbuhannya menjadi tisu tetangga, metastasis;
  • Tidak ada gunanya jika seseorang tidak mengekalkan larutan dalam usus (terutamanya dengan kelemahan sfingter dubur atau kerosakan pada serat otot rektum dengan barah);
Ultrasound
  • Membolehkan anda menentukan proses onkologi di kawasan rektum;
  • Kaedah pantas, tidak diperlukan persiapan awal.
  • Maklumat rendah dalam proses onkologi di bahagian usus yang lain.
Rektoromanoskopi
  • Tidak memerlukan latihan khas;
  • Berinformasi untuk diagnosis kanser rektum;
  • Membolehkan mengambil bahan untuk biopsi tumor rektum.
  • Ia masuk akal hanya ketika memeriksa rektum;
  • Peralatan endoskopi khas diperlukan.
Kolonoskopi

("standard emas")

  • Kaedah yang sangat bermaklumat yang membolehkan anda membayangkan membran mukus keseluruhan usus besar;
  • Membolehkan mengambil bahan untuk biopsi;
  • Menjalankan prosedur pembedahan mikro untuk menghilangkan polip usus besar, pembetulan erosi mukosa.
  • Kaedah penyelidikan yang menyakitkan;
  • Memerlukan penyediaan dan diet yang teliti selama beberapa hari sebelum diagnosis;
  • Tidak menentukan kedalaman pertumbuhan tumor dan kehadiran metastasis;
  • Mempunyai banyak kesan sampingan dan kontraindikasi;
  • Peralatan endoskopi khas diperlukan.
CT atau MTP
  • Membolehkan anda memvisualisasikan jumlah pendidikan patologi, hubungannya dengan tisu bersebelahan;
  • Kaedah tidak menyakitkan;
  • Pengesanan lesi metastatik kelenjar getah bening rongga perut, serta organ lain dari rongga perut.
  • Tidak mungkin mengambil bahan dari fokus untuk analisis untuk diagnosis pembezaan;
  • Mungkin terdapat artifak semasa kajian (kesilapan) pada pergerakan pesakit sedikit pun.
Kapsul video
  • Membolehkan anda membayangkan membran mukus semua bahagian tiub gastrousus;
  • Kaedah tidak menyakitkan.
  • Memerlukan persiapan yang sama seperti kolonoskopi;
  • Kapsul boleh "tersekat" di diverticula (poket) usus;
  • Kos kaedah yang tinggi;
  • Oleh kerana jumlah kapsul yang banyak, sukar untuk menelannya;
  • Hasil hanya selepas pembebasan kapsul.

Ringkasan

Kaedah utama di mana seseorang dapat mengesyaki kehadiran proses onkologi di dalam usus adalah ujian ekspresi untuk kehadiran darah tersembunyi di dalam tinja, yang boleh dibeli oleh pesakit dari farmasi tanpa preskripsi doktor..

Kolonoskopi adalah "standard emas" dalam pengesahan proses tumor. Untuk menentukan kedalaman pertumbuhan tumor dan kehadiran metastasis di rongga perut, ia dilengkapi dengan kajian tomografi (CT atau MRI usus).

Diagnostik instrumental dan makmal kanser rektum

Artikel pakar perubatan

Sebilangan besar kaedah tersedia untuk perubatan moden untuk diagnosis yang jelas mengenai penyakit usus ganas. Kaedah ini merangkumi pemeriksaan instrumental dan bukan instrumental, radiografi, ujian fisiologi dan bakteriologi, dll..

Diagnosis kanser rektum biasanya dianggap sebagai pemeriksaan menyeluruh. Pada peringkat pertama, darah diambil dari pesakit untuk analisis klinikal dan biokimia, kemudian tinja diperiksa.

Selama bertahun-tahun, pemeriksaan digital pada rektum juga diwajibkan - selalunya dari prosedur ini bermula skema diagnostik standard. Apa yang boleh diberikan oleh doktor untuk pemeriksaan ini atau jenis ini? Mari kita perhatikan lebih dekat isu ini..

Siapa yang hendak dihubungi?

Tahap awal dalam diagnosis kanser rektum

Sekiranya disyaki tumor barah, tanda-tanda seperti perut yang membesar, jalan keluar luar yang luar biasa, dan kelenjar getah bening yang diperbesar kadang-kadang dikesan semasa pemeriksaan. Mengetuk perut mengesan pengumpulan cecair (asites) atau gas dari usus berlubang.

Merasakan perut, walaupun kesederhanaan luarnya, dianggap sebagai prosedur yang sangat berharga untuk menentukan proses tumor. Berkat palpasi, mungkin untuk menilai tahap ketegangan otot, kehadiran kekejangan dan cecair, dll. Tanpa gagal, doktor memeriksa semua kelenjar getah bening yang mungkin dipengaruhi oleh proses patologi.

Pemeriksaan kawasan perineum membolehkan anda melihat perubahan pada kulit dan pada sfingter dubur, yang juga boleh menjadi maklumat berharga untuk membuat diagnosis.

Pemeriksaan digital pada rektum dipertimbangkan, walaupun merupakan prosedur yang mudah, tetapi sangat bermaklumat. Ia dilakukan semasa lawatan pencegahan ke doktor, dan dengan adanya keluhan yang berkaitan dengan kerja usus bawah. Sekiranya pemeriksaan seperti itu dilakukan dengan teliti dan kompeten, maka sangat mungkin untuk menilai keadaan sebahagian besar rektum, dan bahkan membuat diagnosis awal. Bagaimana prosedur dijalankan: doktor memasukkan jari ke kawasan rektum dan merasakan dindingnya dari dalam. Penjelajahan mungkin tidak begitu menyeronokkan, tetapi tidak menyakitkan.

Ujian untuk disyaki barah rektum

Ujian makmal apa yang biasanya ditetapkan untuk disyaki barah?

  • Kotoran untuk kehadiran darah ghaib - kaedah ini menentukan sama ada terdapat pendarahan tersembunyi atau pendarahan tumor. Agar hasilnya seakurat mungkin, tinja harus diambil beberapa kali, dan untuk pencegahan - sekali setahun.
  • Kiraan darah lengkap - membantu menentukan sama ada seseorang mempunyai anemia yang berkaitan dengan kehilangan darah pendam. Tahap hemoglobin yang rendah mungkin merupakan salah satu petunjuk barah pertama.
  • Biokimia darah - adalah penilaian antigen carcinoembryonic (CEA), tahap yang menentukan tahap proses malignan. Biokimia biasanya diresepkan sebelum dan selepas pembedahan. Sebagai peraturan, dalam 2 bulan setelah operasi radikal, kandungan SEA kembali normal. Sekiranya terdapat metastasis atau kambuh oncopathology berkembang, maka nilainya meningkat lagi.
  • Kajian feses untuk DNA adalah analisis khusus yang dilakukan untuk mengesan gen bermutasi, iaitu struktur selular yang berubah-ubah yang menimbulkan pembentukan patologi malignan.

Penanda tumor untuk kanser rektum

Seperti yang anda ketahui, kesukaran untuk mendiagnosis tumor barah sebahagian besarnya disebabkan oleh gejala asimtomatiknya, ketika pesakit meminta pertolongan hanya apabila penyakit itu terlalu jauh. Atas sebab ini, para saintis telah lama mencari kaedah diagnostik yang dapat membantu mengenal pasti patologi seawal mungkin. Dan kaedah ini dijumpai - inilah definisi penanda tumor.

Apakah mereka? Tumor marker adalah zat protein unik yang dilepaskan semasa aktiviti penting sel-sel tumor. Mereka ditentukan dalam darah atau cecair kencing pesakit dengan barah. Pada masa yang sama, dengan bantuan kaedah moden, adalah mungkin untuk menentukan peningkatan tahap bahan tersebut walaupun pada peringkat awal barah..

Apa yang ditunjukkan oleh tahap penanda:

  • di mana organ neoplasma boleh berada;
  • adakah rawatan yang ditetapkan berkesan;
  • kemungkinan perkembangan patologi berulang;
  • adakah terdapat risiko barah pada masa akan datang.

Sejumlah penanda tumor diketahui yang menunjukkan adanya dan penyetempatan proses barah di rektum. Ini adalah penanda seperti AFP, CA 72-4, LASA-P, CA 242, CA 19-9, CYFRA 21-1.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kelemahan analisis penanda:

  • penanda tumor tidak spesifik sepenuhnya - sebagai contoh, petunjuk yang sama mungkin bermaksud adanya proses di mana-mana bahagian sistem pencernaan;
  • kandungan penanda yang tinggi tidak boleh ditafsirkan sebagai kehadiran tumor;
  • sebilangan orang yang sihat juga dapat mengesan bahan-bahan ini.

Dari semua perkara di atas, kesimpulan berikut dapat diambil: penentuan penanda adalah prosedur penting, tetapi seseorang tidak dapat membuat diagnosis berdasarkan peningkatannya sahaja. Diagnostik harus dirasakan dalam kompleks, menggunakan semua teknik yang mungkin.

Diagnosis instrumental kanser rektum

Tujuan diagnostik instrumental rektum adalah untuk memvisualisasikan kawasan yang rosak oleh patologi, menentukan sifat lesi dan tahapnya, mengambil elemen tisu untuk kajian yang lebih terperinci (biopsi), serta penilaian awal metastasis.

  • Anoskopi adalah kaedah memeriksa rektum menggunakan anoskop, alat yang dimasukkan melalui sfingter dubur dan membolehkan anda memeriksa permukaan dalam mukosa. Kedalaman kemungkinan pemeriksaan adalah sekitar 15 cm.
  • Sigmoidoscopy dilakukan dengan menggunakan alat sigmoidoscope, yang dimasukkan ke dalam rongga rektum dan pada jarak hingga 50 cm. Teknik ini membolehkan doktor memeriksa mukosa usus, dengan kemungkinan mengambil elemen tisu untuk analisis lebih lanjut. Prosedur ini tidak boleh disebut menyenangkan dan sama sekali tidak menyakitkan, tetapi sebagai diagnosisnya sering kali tidak dapat diganti..
  • Fibrocolonoscopy membolehkan anda memeriksa permukaan dalam usus, menentukan lokalisasi neoplasma dengan tepat, mengambil bahan untuk biopsi, dan bahkan membuang polip kecil. Dengan kaedah ini, anda dapat menilai keadaan usus besar sepanjang panjangnya..
  • Irrigoskopi menyediakan suntikan enema ke rongga usus agen kontras khas, yang akan melancarkan rongga dalaman usus apabila dilihat pada gambar sinar-X. Prosedur ini digunakan terutamanya pada pesakit tua, begitu juga jika doktor mengesyaki beberapa proses tumor pada usus sekaligus..
  • Urografi intravena boleh diresepkan sebagai kaedah penyelidikan tambahan, misalnya, ketika tumor tumbuh ke pundi kencing.
  • Pemantauan ultrabunyi organ perut digunakan untuk mengesan metastasis. Sekiranya prosedur dijalankan dengan pengumpulan cecair (ascites), maka ultrasound membolehkan anda mengira isipadu.
  • Kaedah tomografi yang dikira digunakan untuk menentukan pertumbuhan tumor di organ berdekatan, mencari metastasis, untuk memeriksa kelenjar getah bening terdekat.
  • Laparoskopi diagnostik adalah prosedur pembedahan yang minimum invasif apabila dinding perut tertusuk di beberapa tempat dan kamera khas dimasukkan melalui tusukan, yang memungkinkan bukan sahaja untuk melihat kehadiran metastasis di rongga perut, tetapi juga untuk membuang benda-benda kecil.

Secara berasingan, saya ingin memikirkan kaedah pengimejan resonans magnetik, yang, walaupun tidak dianggap sebagai pemeriksaan keutamaan, kadang-kadang dapat memberikan maklumat yang sangat penting kepada doktor. Penentuan tahap pertumbuhan tumor, pemilihan rejimen terapi, penilaian keperluan dan jumlah operasi pembedahan - ini adalah kes-kes apabila prosedur ini hanya diperlukan. Di samping itu, MRI membolehkan anda memantau dan menilai kemajuan rawatan barah dan menentukan taktik selanjutnya berhubung dengan pesakit..

Kanser rektum pada MRI akan lebih baik dilihat dan dinilai oleh doktor sekiranya anda mematuhi cadangan ini:

  • sebelum prosedur, rektum harus dibersihkan - ini boleh dilakukan dengan pencahar atau enema pembersih biasa;
  • 1-1,5 jam sebelum prosedur, perlu mengosongkan pundi kencing, selepas itu tidak dibenarkan minum sehingga akhir kajian;
  • kira-kira satu jam sebelum MRI, disyorkan untuk mengambil 3 tablet drotaverine (No-shpy).

Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, maka doktor dapat dengan mudah melakukan tindakan berikut:

  • melihat ketumbuhan itu sendiri, termasuk sempadannya;
  • tentukan nisbah neoplasma ke organ pelvis dan sfinkter;
  • menentukan keadaan otot pelvis;
  • menilai keadaan sistem limfa di pelvis kecil;
  • memantau keberkesanan pembedahan, kemoterapi atau radiasi, mengesan penyakit secara dinamik.

Pemeriksaan histologi dan sitologi

Untuk membezakan penyakit jinak dengan penyakit ganas, kajian seperti biopsi digunakan, diikuti dengan analisis histologi. Berkat biopsi, dapat dinyatakan dengan tepat mengenai kehadiran atau ketiadaan tumor barah pada tisu yang diperiksa. Kaedah diagnostik melibatkan penyingkiran unsur kecil tisu tumor - keseluruhan proses dilakukan semasa sigmoidoskopi dan tidak menimbulkan ketidakselesaan tambahan kepada pesakit. Tisu tisu yang diperoleh dikenakan penilaian histologi dan sitologi..

Selain sigmoidoscopy, doktor boleh mengambil bahan yang dia perlukan semasa laparoskopi, pembedahan atau fibrocolonoscopy. •

Pemeriksaan histologi adalah pemeriksaan mikroskopik dari sampel tisu yang dikeluarkan dan dapat dilakukan dengan segera atau seperti yang direncanakan:

  • histologi segera dilakukan dalam masa kira-kira setengah jam, sekiranya diperlukan hasil yang cepat. Sampel tersebut dibekukan terlebih dahulu, setelah itu diolah dengan pewarna tertentu dan diperiksa dengan mikroskop;
  • histologi elektif biasanya berlangsung sekurang-kurangnya 5 hari. Sampel yang dihasilkan ditutup dengan cecair khas dan parafin, dicat di atasnya. Kaedah pemeriksaan ini dianggap lebih rumit jika dibandingkan dengan histologi mendesak. Namun, hasilnya lebih tepat dan lebih dipercayai..

Sebagai peraturan, agar hasil pemeriksaan histologi tidak dipersoalkan di masa depan, ini dilakukan oleh sekurang-kurangnya dua pakar. •

Pemeriksaan sitologi adalah penilaian struktur sel pada tisu, yang membolehkan anda melihat perubahan ganas di dalamnya. Bagaimana analisis ini berbeza dengan histologi? Fakta bahawa kaedah sitologi memberikan pertimbangan bukan pada bahagian tisu, tetapi sel-sel tumor individu.

Untuk pelaksanaan sitologi, bahan biologi berikut dapat digunakan:

  • sampel tisu yang diambil semasa biopsi dari bahagian usus yang diperlukan;
  • pelepasan purulen atau lendir dari rongga usus;
  • contoh cetakan dari tisu mukosa dari bahagian usus yang diperlukan.

Hanya kaedah di atas yang memungkinkan untuk menyatakan dengan tepat tumor mana yang perlu dirawat: jinak atau ganas.

Penanda makmal kanser kolon

Kajian mengenai kepekatan penanda utama kanser kolon, yang digunakan untuk mendiagnosis, menilai prognosis dan mengawal rawatan penyakit ini.

Ujian darah kanser kolon, penanda tumor barah usus

CA 19-9, CA 242, Antigen Kanser Gastrointestinal, GICA, Antigen Carcinoembryonic, CEA, CD66e, CEACAM5.

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Cara persiapan kajian dengan betul?

  • Jangan makan selama 8 jam sebelum kajian, anda boleh minum air bersih tidak berkarbonat.
  • Menghilangkan tekanan fizikal dan emosi dalam masa 30 minit sebelum kajian.
  • Jangan merokok dalam masa 24 jam sebelum pemeriksaan.

Maklumat umum mengenai kajian

Kanser usus besar (RCC) adalah penyakit ganas yang paling biasa pada saluran gastrousus. Diagnosis RTK adalah kompleks, dengan kaedah penyelidikan makmal memainkan salah satu peranan penting. Kajian mengenai penanda tumor memberikan maklumat diagnostik dan prognostik yang berharga. Tanda tumor CA 19-9 yang paling banyak dikaji dan antigen embrio kanser.

Antigen barah embrio (CEA) adalah glikoprotein besar yang menyerupai imunoglobulin dalam struktur. Ia disintesis oleh sel-sel kolon dan mungkin menjadi perantara interaksi sel-ke-sel. Telah ditunjukkan bahawa CEA memainkan peranan tertentu dalam rangsangan pertumbuhan tumor, pencerobohan dan metastasis..

Peningkatan tahap CEA adalah tipikal untuk RTC. Pada masa yang sama, tahap tinggi CEA lebih sering diperhatikan pada peringkat akhir penyakit dan / atau jika terdapat tumor besar. Pada peringkat awal penyakit, tahap CEA biasanya normal. Perlu juga diperhatikan bahawa dalam sekitar 15% kes RTK besar, tahap CEA juga tetap normal. Tidak ada hubungan antara tahap CEA dan jenis tumor histologi. Peningkatan CEA juga dapat dilihat pada beberapa penyakit bukan onkologi saluran gastrointestinal (hepatitis, kolitis ulseratif dan penyakit Crohn, pankreatitis), penyakit onkologi organ lain (barah payudara, ovari, ginjal) dan penyakit bukan onkologi organ lain (penyakit paru-paru obstruktif kronik, endometriosis).

Tahap CEA juga digunakan untuk menilai prognosis penyakit. Telah ditunjukkan bahawa tahap CEA yang tinggi dalam tempoh pra operasi adalah tanda prognostik yang tidak baik. Peningkatan tahap CEA dalam tempoh selepas operasi mungkin menunjukkan kambuhnya penyakit..

Tanda tumor CA 19-9 (antigen karbohidrat) juga merujuk kepada glikoprotein dalam struktur. Seperti CEA, CA 19-9 ditemukan dalam peningkatan kepekatan dalam darah pesakit dengan RTK dan beberapa penyakit lain (pankreatitis, penyakit hati). Seperti pada CEA, tahap CA 19-9 tidak menggambarkan jenis histologi tumor. Sensitiviti CA 19-9 terhadap RTK lebih rendah daripada kepekaan CEA. Kajian bersama mengenai penanda tumor CA 19-9 dan CEA membolehkan mencapai kepekaan yang lebih tinggi. Sebilangan penulis mencadangkan untuk menggunakan penanda tumor CA 19-9 dalam kombinasi dengan CEA untuk menilai prognosis RTK.

Antigen barah CA 242 adalah glikoprotein dengan berat molekul tinggi, yang, seperti penanda tumor CA 19-9, dihasilkan oleh sel epitelium saluran gastrointestinal, tetapi mempunyai kepekaan dan kekhususan yang lebih jelas terhadap tumor ganas. Tahap CA-242 meningkat pada hampir semua pesakit dengan tumor saluran gastrousus, terutama pada barah pankreas, usus besar dan rektum. CA-242 dihasilkan oleh sel tumor dan memasuki aliran darah, menjadikannya penanda tumor yang berkesan untuk diagnosis awal dan pemantauan penyakit.

Ciri utama penanda tumor CA 242 adalah ekspresinya yang rendah pada penyakit jinak saluran gastrointestinal, yang memungkinkan untuk menggunakannya untuk diagnosis pembezaan tumor jinak dan malignan..

Pada masa ini, kajian mengenai kepekatan penanda tumor ini tidak digunakan sebagai ujian bebas untuk diagnosis RTK, tetapi dilengkapi dengan ujian lain (contohnya, analisis darah okultik fecal) dan kajian instrumental (misalnya, kolonoskopi). Hasil kajian untuk penanda tumor dinilai dengan mengambil kira semua maklumat yang relevan mengenai pesakit..

Untuk apa kajian ini digunakan?

  • Untuk diagnosis kanser kolon (RTC);
  • untuk menilai ramalan RTC;
  • untuk pengesanan awal RTK berulang.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Sekiranya anda mengesyaki barah usus besar dengan adanya kelemahan yang tidak bermotivasi, penurunan berat badan, kehilangan selera makan, loya, gangguan najis, darah pada tinja, sakit perut;
  • secara berkala semasa memerhatikan pesakit dalam tempoh selepas operasi.

Apa maksudnya hasilnya?

Untuk setiap petunjuk yang termasuk dalam kompleks:

  • Kanser kolon;
  • barah payudara;
  • kanser paru-paru;
  • barah pankreas;
  • barah perut;
  • karsinoma hepatoselular;
  • barah tiroid medula;
  • penyakit radang usus;
  • penyakit paru-paru obstruktif kronik;
  • sirosis hati;
  • kolestasis;
  • hepatitis kronik;
  • penyakit kuning obstruktif;
  • kolangitis;
  • abses hati.
  • Respons yang baik terhadap rawatan.
  • Kanser pankreas;
  • kanser kolon;
  • kanser testis;
  • pankreatitis akut;
  • kolangitis;
  • sirosis hati;
  • echinococcosis;
  • hidronephrosis;
  • hipotiroidisme.
  • Respons yang baik terhadap rawatan.

  • Kanser pankreas;
  • kanser kolon;
  • barah rektum.
  1. Norma;
  2. tindak balas positif terhadap rawatan;
  3. penyakit jinak saluran gastrointestinal seperti pankreatitis, penyakit hati (hepatitis dan sirosis), penyakit batu empedu.


Apa yang boleh mempengaruhi hasilnya?

  • Kehadiran penyakit bersamaan;
  • kambuh penyakit dan kemunculan metastasis;
  • mulakan kemoterapi.
  • Ujian ini tidak bertujuan untuk memeriksa barah usus besar;
  • nilai normal penanda tumor tidak memungkinkan untuk mengecualikan barah usus besar sepenuhnya;
  • hasil kajian dinilai dengan mengambil kira data anamnestic, instrumental dan makmal tambahan.

[08-090] Tumor Marker 2 (TM 2) - piruvate kinase

[42-019] Predisposisi untuk kanser kolorektal

[12-015] Pemeriksaan histologi biopsi organ dan tisu (tidak termasuk hati, ginjal, kelenjar prostat, kelenjar getah bening)

[12-027] Kajian imunohistokimia bahan klinikal (menggunakan 1 antibodi)

Siapa yang memerintahkan kajian?

Pakar onkologi, pengamal am, ahli terapi.

Sastera

  • Swiderska M, Choroma ń ska B, D ą browska E, Konarzewska - Duchnowska E, Choroma ń ska K, Szczurko G, My ś liwiec P, Dadan J, Ladny JR, Zwierz K. Diagnostik kanser kolorektal. Contemp Oncol (Pozn). 2014; 18 (1): 1-6. Kaji semula.
  • Chernecky C. C. Ujian Makmal dan Prosedur Diagnostik / С. С. Chernecky, B.J. Berger; Edisi ke-5. - Saunder Elsevier, 2008.

Penanda tumor, ujian darah am dan biokimia untuk barah usus

Ujian darah untuk barah usus adalah kajian wajib yang membolehkan anda mengenal pasti patologi yang teruk pada peringkat awal dan memulakan rawatan tepat pada waktunya. Dengan menjalani ujian secara berkala, pesakit dapat memantau kesihatannya dan mengambil langkah tepat pada masanya sekiranya keadaan kesihatannya merosot.

Kaedah termudah adalah dengan mengawal perkembangan proses onkologi dengan bantuan ujian darah am dan biokimia. Untuk kajian yang berjaya, anda perlu menjelaskan peraturan penyediaan kepada pesakit..

Sekiranya pesakit mempunyai beberapa gejala utama barah usus dan sekurang-kurangnya satu kanak-kanak kecil, ujian darah klinikal akan memungkinkan penilaian yang tepat mengenai tahap perkembangan proses patologi dalam badan.

Pemeriksaan tumor malignan di usus

Gejala berikut harus memberi amaran kepada pesakit dan berfungsi sebagai petunjuk untuk ujian darah:

  • pendarahan gastrik;
  • sembelit;
  • inkontinensia kencing;
  • kembung perut;
  • sakit perut.

Ujian barah kolon diperlukan untuk mengesahkan diagnosis. Ujian darah dilakukan pada waktu pagi, dan sekiranya berlaku kecemasan - pada bila-bila masa. Pensampelan darah mesti dilakukan pada masa yang sama, kerana perubahan mungkin muncul pada siang hari.

Dalam proses mempelajari bahan tersebut, sebab-sebab peningkatan atau penurunan hemoglobin, leukosit, platelet ditetapkan dan ESR (kadar pemendapan eritrosit) ditentukan. Kajian menyeluruh mengenai parameter darah periferal dilakukan, membandingkannya dengan nilai normal pada orang yang sihat. Di samping itu, maklumat tertentu diberikan oleh kajian mengenai jumlah purata sel darah merah dan jumlah keseluruhan hemoglobin, nilai penunjuk warna, kehadiran eosinofil, neutrofil dan retikulosit..

Bagi kebanyakan pesakit barah, mengambil ujian adalah beban yang serius, oleh itu, setelah kajian, mereka disyorkan untuk berehat di tempat tidur.

Persampelan darah: analisis umum

Pada waktu pagi, darah kapilari atau vena diambil untuk kajian ini. Analisis umum untuk barah usus membolehkan anda menentukan tahap proses onkologi. Pesakit mesti mengikuti peraturan sebelum memulakan prosedur. Anda tidak boleh menderma darah selepas latihan mental dan fizikal, serta prosedur diagnostik. Perlu diingat bahawa jumlah leukosit meningkat dengan ketara dalam kes berikut:

  • selepas makan;
  • dengan perubahan suhu yang mendadak;
  • kerana tekanan emosi.

Tidak boleh merokok sebelum melakukan analisis umum, kerana darah menjadi pekat dan likat. Minum sejumlah besar cecair menyebabkan penurunan kepekatan hemoglobin.

Perhatikan kedudukan tangan semasa pengumpulan darah. Pesakit harus meletakkannya di atas meja pada paras dada. Tidak digalakkan mengambil alkohol, makanan berlemak dan ubat-ubatan yang mempengaruhi komposisi darah sebelum prosedur.

Kiraan darah lengkap untuk barah usus adalah salah satu kaedah diagnostik yang diperlukan untuk menjalankan terapi barah khusus dengan sediaan sintetik dan herba.

Meneliti Hasil Analisis Umum

Biasanya, jumlah hemoglobin sebagai komponen utama eritrosit adalah 120-150 g / l pada wanita dan 130-170 g / l pada lelaki. Sekiranya tumor berkembang, ia menurun kepada 128 g / l.

Jumlah leukosit, yang melindungi tubuh dari racun, sel mati, virus dan bakteria, pada pesakit barah adalah beberapa kali lebih tinggi daripada biasa. Kiraan darah yang lengkap membolehkan anda menentukan bilangan platelet yang menunjukkan perkembangan barah.

Kanser rektum menyebabkan peningkatan jumlah leukosit pada pesakit pada tahap kedua proses hingga 8-9 ribu / mm³, dan dalam beberapa kes hiperleukositosis diperhatikan - 40-50 ribu / mm³. Jumlah sel muda secara beransur-ansur meningkat. Kadar pemendapan eritrosit (ESR) mencapai jumlah yang tinggi, dan walaupun selepas rawatan, kadar yang tinggi tetap untuk waktu yang lama.

ESR normal pada orang yang sihat ialah 1-15 mm / j. Sekiranya rektum terlibat dalam proses tumor, petunjuk kadar pemendapan eritrosit mencapai angka kritikal - 60-70 mm / jam. Kajian tambahan diperlukan jika kadar tinggi bukan sahaja ESR, tetapi juga hemoglobin dijumpai.

Protein khusus: diagnosis awal

Ujian darah dilakukan untuk menentukan kehadiran penanda tumor dalam darah. Protein khas yang dihasilkan oleh sel tumor boleh melebihi tahap normal.

Penanda berikut digunakan untuk mengesan barah di usus:

Protein spesifik utama yang terdapat dalam darah pesakit memungkinkan untuk meramalkan perkembangan kambuh penyakit bahkan sebelum timbulnya gejala pertama. Sekiranya penanda tumor dikenal pasti, pesakit perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh untuk menentukan lokasi barah.

Terdapat 200 sebatian dalam protein tertentu, tetapi hanya penanda khusus yang diperlukan untuk mendiagnosis barah usus. Algoritma penyelidikan tumor merangkumi penggunaan CEA dan CA 19, tetapi CA 19 memainkan peranan utama dalam menentukan barah saluran empedu dan rektum..

Faktor-faktor berikut mempengaruhi tahap penanda tumor dalam darah pesakit:

  • syarat penyimpanan whey;
  • jisim tumor;
  • mekanisme bekalan darah ke tisu barah;
  • metabolisme selular.

Ujian darah untuk menjelaskan diagnosis

Analisis biokimia diperlukan untuk memantau proses terapi barah usus. Sebagai peraturan, serum yang diperoleh dari darah vena diperiksa. Sebelum mengambil bahan, anda mesti mengikuti peraturan untuk mempersiapkan analisis..

Creatine kinase dalam darah biasanya 167 U / L pada wanita, dan 190 U / L pada lelaki. Dengan barah usus, ia meningkat kepada 714 U / l. Petunjuk normal urea pada orang dewasa ialah 2.5-7.3 mmol / l, tetapi tahapnya meningkat dengan ketara dengan tumor ganas di usus.

Tahap asid folik rendah diperhatikan pada peringkat awal barah. Kekurangan magnesium berlaku dengan perkembangan proses ganas yang pesat.

Jumlah protein dalam darah pada orang dewasa adalah 64-87, dan peningkatan kandungannya diperhatikan dengan tumor sigmoid atau rektum. Tahap lipase serum meningkat pada peringkat kedua barah. Kekurangan kalsium dikesan pada peringkat terakhir penyakit ini, dan ini sangat ketara ketika pesakit habis - cachexia. Penurunan kadar glukosa adalah ciri tumor usus, kerana penggunaannya sebagai sumber tenaga untuk sel barah meningkat.

Penurunan tahap kolesterol yang ketara diperhatikan dengan perkembangan tumor ganas dan merupakan penanda barah, terutama jika digabungkan dengan berat badan pesakit yang rendah. Peningkatan indikator dikaitkan dengan pelanggaran hati, disertai dengan peningkatan perkumuhan kolesterol dari tubuh..

Biopsi tumor menunjukkan bahawa sel barah memerlukan kolesterol dari darah untuk tumbuh dan berkembang biak. Penurunan kandungannya bukanlah penyebab, tetapi akibat dari barah usus.

Parameter biokimia darah pada peringkat akhir proses tumor berubah dengan ketara, dan kandungan asid folik mencapai tahap kritikal. Kekurangannya ditentukan oleh ujian darah yang diambil ketika perut kosong setelah puasa 12 jam malam. 3 ng / L - penunjuk minimum yang menunjukkan tahap proses onkologi yang teruk.

Bilirubin pigmen naik dalam darah pesakit setelah penyumbatan saluran empedu. Dengan proses onkologi, jumlah globulin meningkat, tahap fibrinogen dan albumin menurun.

Selalunya, pesakit menjalani endoskopi - penyingkiran tumor barah pada peringkat awal penyakit ini. Kajian awal darah membolehkan anda menentukan kehadiran metastasis, kerana operasi hanya dapat dilakukan sekiranya mereka tidak hadir.

CEA dalam ujian darah

Antigen terkandung dalam kelenjar usus dalam jumlah yang tidak signifikan dan tidak mempunyai kesan khusus terhadap aktiviti penting badan. Sekiranya tumor berkembang di usus, kepekatan CEA meningkat dengan ketara. Pada pesakit dengan barah, tahap antigen meningkat menjadi 90%. Bacaan biasa ialah 3 ng / ml.

Pada pesakit merokok, nilai penanda adalah 5.5 ng / ml, dan untuk pesakit dengan tumor usus jinak, penunjuk ini adalah 40.0 ng / ml..

Ujian CEA sangat sensitif dan bergantung pada ukuran tumor. Kemunculan kambuh penyakit ini dibuktikan dengan tahap penanda melebihi 25 ng / ml. Pada pesakit barah, penurunan jumlah antigen dikesan setelah menjalani rawatan selama 6 minggu.

Sekiranya nilai penanda tetap berterusan, kehadiran metastasis harus diasumsikan. CEA ditentukan dengan selang waktu beberapa bulan, dan perhatian besar diberikan kepada peningkatan kepekatan antigen dalam darah secara tiba-tiba. Dalam kes ini, harus diasumsikan bahawa terdapat proses tumor yang luas di dalam usus..

Kemoterapi tidak mempengaruhi CEA serum.

Penubuhan CA 19-9

Pemeriksaan pesakit dimulakan dengan mengambil ujian untuk menentukan kehadiran antigen CA 19-9. Biasanya, ia dihasilkan dalam sel-sel mukosa gastrik, tetapi pada pesakit dengan tumor ganas, antigen beberapa kali lebih tinggi daripada nilai normal. Kepekatan CA 19-9 dalam darah diperhatikan dengan patologi perut dan usus berikut:

  • tumor rektum;
  • barah saluran empedu atau kolon sigmoid.

Dengan menggunakan analisis, anda dapat memantau keberkesanan rawatan, menentukan kehadiran kambuh tumor dan lokasi metastasis. Kajian ini dibuat untuk pesakit dengan aduan sakit perut, mual, penurunan berat badan. Pada pesakit yang sihat, CA 19-9 mempunyai tahap rendah atau sama sekali tidak hadir dalam analisis darah vena. Perubahan jumlah antigen tertentu menunjukkan keberkesanan rawatan atau kemunculan kambuh penyakit. Kandungan rendah CA 19-9 dalam darah diperhatikan pada pesakit berikut:

  • pada orang yang sihat;
  • pada peringkat awal barah;
  • selepas rawatan kursus.

Perubahan antigen spesifik CA 242 dan Tu M2-PK

Keberkesanan mengesan barah usus secara langsung bergantung pada diagnosis menggunakan beberapa penanda yang berbeza antara satu sama lain. Antigen spesifik utama untuk mewujudkan barah usus adalah CA 242. Biasanya, nilainya adalah 0-30 IU / ml.

Diagnosis neoplasma juga dibuat berdasarkan penggunaan protein tertentu Tu M2-PK (piruvat kinase jenis M2). Antigen metabolik kelas baru memungkinkan untuk menentukan perbezaan antara jumlah Tu M2-PK pada pesakit barah usus dan pesakit yang sihat. Penanda tumor spesifik jenis M2 piruvate kinase membuktikan adanya tumor dan metastasis di usus pesakit.

Sebaiknya tentukan tahap antigen spesifik selepas pembedahan sekiranya penilaian keadaan pesakit diperlukan. Untuk membuktikan kehadiran Tu M2-PK dalam plasma darah, satu set reagen dan peralatan standard diperlukan untuk selalu melakukan kajian yang tepat..

Sebelum pembedahan, pada pesakit dengan barah usus, tahap Tu M2-PK berada dalam lingkungan 30,5 U / ml, dan dalam tempoh selepas operasi, penurunan nilai penanda ketara.

Kanser menyumbang kepada peningkatan tahap antigen hingga 53,4 U / mg. Protein CA242 khusus pada pesakit dengan barah usus ditemukan dalam jumlah 25,2-49,76 U / ml.

Tumor kolon sering dikesan menggunakan protein khusus CA 242, antigen yang sangat sensitif yang menunjukkan risiko tinggi kanser rektum.

Ujian darah am dan biokimia, serta kajian penanda tumor membantu menghentikan proses patologi dengan membuat pembetulan gaya hidup yang wajar, untuk memelihara dan memulihkan kesihatan.

Artikel Mengenai Hepatitis