Disbiosis usus pada bayi, gejala dan langkah-langkahnya untuk menghilangkannya

Utama Apendiks

Mungkin, tidak ada ibu yang belum pernah mendengar mengenai dysbiosis usus pada bayi. Diagnosis seperti itu diberikan kepada hampir setiap bayi, hanya 10% bayi yang baru lahir tidak menghadapi masalah gangguan mikroflora. Mengapa keadaan ini merupakan varian norma? Cara menentukan dysbiosis usus pada bayi dan langkah-langkah apa yang boleh diambil untuk membetulkannya?

Kadang-kadang terdapat kekeliruan dengan istilah "dysbiosis" dan "dysbiosis". Sebenarnya, ini hampir sinonim, tetapi konsep kedua lebih luas. Dysbiosis bermaksud ketidakseimbangan hanya mikroflora sebatian bakteria, dan dysbiosis bermaksud ketidakseimbangan keseluruhan mikroflora. Oleh itu, lebih tepat untuk membicarakan dysbiosis, kerana flora usus tidak hanya diwakili oleh bakteria.

Apa itu dysbiosis usus (dysbiosis)?

Di usus orang yang sihat, trilion mikroorganisma berbeza hidup: kebanyakannya adalah bakteria, tetapi ada juga ragi, virus, dan protozoa. Bakteria tidak hanya tinggal di sana dengan damai, tetapi membawa manfaat: mereka turut serta dalam sistem imun, membantu menyerap nutrien, meneutralkan racun, menghasilkan vitamin, dan menekan pertumbuhan flora berbahaya. Mikroba "baik" adalah bifidobacteria dan lactobacilli. Selebihnya mikroorganisma yang tinggal di usus tidak berbahaya atau oportunistik. Yang terakhir, dalam keadaan tertentu, boleh menyebabkan penyakit..

Dysbiosis adalah pelanggaran keadaan normal mikroflora dan nisbah komponen individu. Dengan kata lain, terdapat lebih sedikit bakteria bermanfaat, dan mikroba oportunistik dan berbahaya membiak secara intensif. Ini ditunjukkan oleh tanda-tanda gangguan pencernaan (dan bukan sahaja). Organisme bayi sangat rentan terhadap dysbiosis, dan ada penjelasan untuk ini..

Semasa bayi dalam kandungan, usus dia steril. Dalam proses kelahiran, melalui saluran kelahiran, bayi pertama kali "berkenalan" dengan mikroba. Pada hari-hari berikutnya, bakteria terus menjajah usus bayi yang baru lahir. Mereka meresap ke dalam badan remah terutamanya dengan susu ibu, dan bahkan jika bersentuhan dengan kulit ibu, dengan benda-benda di sekitarnya.

Komposisi mikroflora yang kurang lebih normal dijumpai pada akhir minggu pertama kehidupan dan akhirnya stabil sekitar satu tahun. Oleh itu, sehingga hari ketujuh, dysbiosis adalah fenomena fisiologi. Mereka menyebutnya - sementara, iaitu sementara. Sekiranya pada hari-hari pertama kehidupan bayi kerap membuang air besar, anda tidak seharusnya membunyikan penggera - tentu saja, dengan syarat bayi yang baru lahir berasa sihat, aktif memberi makan dan menambah berat badan.

Malangnya, dysbiosis usus sementara (dysbiosis) pada kanak-kanak sering berubah menjadi benar. Mereka bercakap tentangnya apabila tanda-tanda gangguan pencernaan tidak hilang seminggu selepas kelahiran atau berkembang lebih jauh dengan latar belakang kesejahteraan lengkap.

Disbiosis sejati tidak timbul dari awal, walaupun tidak selalu mungkin untuk menentukan penyebabnya dengan tepat. Telah diketahui bahawa ketidakseimbangan mikroflora pada bayi dipromosikan oleh:

  • Pramatang. Tubuh bayi yang dilahirkan lebih awal tidak dapat disesuaikan dengan keadaan dunia luar, sistem imun bayi seperti itu sangat lemah.
  • Makanan buatan. Tidak ada makanan yang lebih baik untuk bayi baru lahir daripada susu ibu. Dengan itu, lacto- dan bifidobacteria dan antibodi yang bermanfaat memasuki tubuh bayi, yang membentuk komposisi mikroflora yang sihat dan tahan terhadap kesan buruk. Sekiranya, atas sebab tertentu, penyusuan susu ibu tidak mungkin dilakukan, anak kehilangan pertahanan semula jadi, dan dengan latar belakang ini, dysbiosis sering berkembang.
  • Penyakit berjangkit - pada bayi dan juga ibu. Mereka menekan sistem imun dan memprovokasi pembiakan flora berbahaya di dalam usus..
  • Mengambil antibiotik. Kebetulan kerana kelahiran yang rumit, jangkitan dan sebab-sebab lain, seorang ibu muda terpaksa mengambil ubat antibakteria. Kadang kala anda harus menyerahkannya kepada bayi. Antibiotik adalah penemuan ubat terbaik, tetapi mempunyai kesan sampingan. Bersama dengan patogen, mereka membunuh flora usus yang sihat, yang menyebabkan dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi baru lahir.
  • Pengasingan dari ibu pada hari-hari pertama kehidupan. Hubungan berterusan dengan ibu sangat penting untuk pembentukan mikroflora "betul" dan imuniti bayi. Dan ini bukan hanya mengenai penyusuan susu ibu, tetapi terutama mengenai hal itu - pelekatan awal pada payudara adalah prasyarat untuk pembentukan perlindungan imun. Tetapi hubungan itu sendiri penting. Berdekatan dengan ibu membantu mengatur metabolisme dan proses penting lain [1].

Gejala dan tanda-tanda dysbiosis usus (dysbiosis) pada kanak-kanak di bawah satu tahun

Perubahan komposisi mikroflora usus dapat dikesan dengan kaedah makmal. Tetapi ujian seperti ini, tentu saja, bukan untuk semua bayi, tetapi hanya untuk mereka yang mempunyai tanda-tanda dysbiosis. Untuk mengenal pasti pelanggaran tepat pada masanya, ibu harus ingat bagaimana dysbiosis usus (dysbiosis) menampakkan dirinya pada anak-anak. Gejala berikut harus memberi amaran kepada anda:

  • Kolik. Hampir semua bayi yang berumur antara 1 hingga 3 bulan menderita sakit perut yang disebabkan oleh pergerakan gastrousus yang tidak sempurna. Tetapi dengan dysbiosis, kolik biasanya lebih kuat dan tempoh ini berlangsung lebih lama..
  • Keresahan. Kerana sakit perut, bayi menangis, tidak tidur lena, sering bangun.
  • Perut kembung. Gangguan pencernaan menyebabkan proses fermentasi, pengumpulan gas di dalam usus. Ini ditunjukkan dengan kembung dan kesakitan..
  • Regurgitasi dan muntah. Sekiranya dalam beberapa minit selepas memberi makan bayi secara berkala "memberi" sedikit susu atau formula, ini adalah perkara biasa dan tidak ada yang perlu dibimbangkan. Tetapi jika regurgitasi diulang terlalu kerap dan jumlahnya melebihi yang dibenarkan, ini adalah alasan untuk mengesyaki dysbiosis usus (dysbiosis) pada bayi.
  • Cirit-birit. Lazimnya, bayi boleh mempunyai najis selepas setiap kali makan. Ia mempunyai konsistensi yang seragam, warna kekuningan, tanpa bau yang tidak menyenangkan. Pada kanak-kanak yang diberi makanan buatan, pergerakan usus berlaku lebih jarang - 1-3 kali sehari. Kering (lebih daripada 12 kali sehari) najis yang longgar dengan zarah makanan yang tidak dicerna, campuran busa dan lendir, dengan bau yang tidak menyenangkan - ini adalah cirit-birit, yang sering mengiringi ketidakseimbangan mikroflora.
  • Sembelit Sekiranya keseimbangan mikroflora usus terganggu, gambar sebaliknya kadang-kadang diperhatikan: najis terlalu jarang (1 kali dalam 2-3 hari atau kurang), pergerakan usus yang sukar.
  • Pergerakan usus yang tidak teratur. Dengan dysbiosis (dysbiosis) usus pada bayi, sembelit sering diselingi dengan cirit-birit.
  • Perubahan sifat pergerakan usus. Warna hijau najis, busuk tajam atau bau masam, kehadiran sejumlah besar lendir, busa, serpihan di dalamnya, walaupun tidak ada cirit-birit, menunjukkan bahawa tidak semuanya sesuai dengan mikroflora.
  • Manifestasi kulit. Kadang-kadang, dengan dysbiosis, bayi dapat melihat ruam di pipi, kawasan kering dan bersisik pada siku dan lutut, dan retakan di sudut mulut. Semua ini adalah akibat kekurangan vitamin dan mineral..

Rawatan dysbiosis usus (dysbiosis) pada kanak-kanak: kita menghilangkan gejala dan penyebabnya

Disbiosis usus tidak dianggap sebagai penyakit, jadi tidak sepenuhnya betul untuk membicarakan rawatannya. Sebaliknya, ini adalah mengenai pembetulan mikroflora. Cabarannya adalah untuk:

  • untuk mengurangkan bilangan mikroorganisma berbahaya dan oportunistik;
  • untuk mengisi usus dengan bakteria bermanfaat, menolong mereka, mewujudkan keadaan yang sesuai untuk pertumbuhan;
  • meningkatkan pencernaan bayi;
  • elakkan kemungkinan ketidakseimbangan mikroflora pada masa akan datang.

Untuk mencapai semua matlamat ini, anda perlu bertindak secara bersepadu. Pertama sekali, anda harus berjumpa dengan pakar pediatrik. Seorang pakar pediatrik yang kompeten akan menetapkan ujian (coprogram, pemeriksaan bakteriologi tinja) dan, jika hasilnya mengesahkan dysbiosis, mengembangkan program pembetulan. Kemungkinan besar, ia akan merangkumi aktiviti berikut (atau sebahagian daripadanya).

Pelantikan agen antibakteria. Tugas utama ketika membetulkan mikroflora adalah melambatkan pertumbuhan mikroba berbahaya. Sekiranya analisis menunjukkan bahawa jumlah mereka jauh lebih tinggi daripada yang biasa, doktor mungkin menetapkan bakteriofag. Ini adalah "pendahulu" antibiotik, virus yang menembusi sel-sel jenis bakteria tertentu (ada "pembunuh" staphylococci, streptococci dan lain-lain) dan memusnahkannya. Antibiotik untuk dysbiosis jarang diresepkan dan hanya apabila ada alasan yang baik untuk ini, seperti jangkitan usus.

Probiotik dan prebiotik. Mereka sering keliru kerana persamaan nama. Kegagalan untuk memahami perbezaannya membawa kepada kenyataan bahawa ibu bapa kadang-kadang tidak tahu apa maksud memilih untuk membetulkan mikroflora pada bayi. Sebenarnya, anda memerlukan kedua-duanya. Prebiotik adalah bahan yang merangsang pertumbuhan flora bermanfaat dalam usus. Banyak dari mereka terdapat dalam makanan. Terdapat juga suplemen prebiotik khas.

Bagi probiotik, mereka adalah budaya hidup mikroorganisma "baik" - bifidobacteria dan / atau lactobacilli. Dana ini membantu bukan sahaja mencegah dysbiosis, tetapi juga menyelamatkan bayi dari manifestasi gangguan yang sudah ada. Lebih baik menggunakan probiotik yang mengandungi kedua-dua jenis bakteria (lacto- dan bifido-): maka kesannya akan menjadi kompleks. Bermakna dilepaskan dalam bentuk kering dan cair. Untuk bayi, lebih mudah menggunakan bentuk titisan.

Sorben. Dengan ketidakseimbangan mikroflora, pencernaan terganggu, dan toksin terbentuk di usus, yang sorben mengikat dan mengeluarkan dari saluran pencernaan.

Pemeriksaan mikrobiologi tinja untuk dysbiosis adalah salah satu ujian yang paling popular dalam amalan pediatrik. Tetapi tidak semua pakar menganggapnya bermaklumat. Maksudnya adalah bahawa terlalu banyak keadaan mempengaruhi hasilnya, dan data tidak selalu dapat dianggap objektif. Oleh itu, doktor yang berpengalaman dipandu terutamanya oleh gejala dan merawat anak, dan bukan "ujian". Peranan penting penyelidikan makmal adalah bahawa ia membolehkan anda menentukan mikrob berbahaya dalam usus yang paling banyak.

Enzim. Tugas mereka adalah untuk membantu sistem pencernaan rapuh bayi untuk mengatasi kerosakan protein, lemak dan karbohidrat..

Bermakna untuk menormalkan motilitas gastrointestinal. Mereka melegakan bayi sembelit dan cirit-birit, membantu mengurangkan gas dan kolik.

Pemakanan yang betul memainkan peranan besar dalam membetulkan manifestasi dysbiosis. Susu ibu adalah jenis makanan terbaik untuk bayi sejak lahir hingga satu tahun: ia bukan sahaja dapat dicerna dengan sempurna, tetapi juga mengandungi faktor pelindung yang menjadi asas kepada imuniti bayi yang kuat. Malangnya, tidak setiap ibu berpeluang menyusukan bayinya. Sekiranya berlaku penyusuan susu ibu adalah mustahil, penting untuk memilih formula susu yang sesuai dan menetapkan diet. Sekiranya anda tidak menambah bahagian atau kepekatan anda, walaupun bayi anda nampaknya berat badan anda bertambah buruk. Pantau reaksi anak terhadap formula: jika menyebabkan alahan atau gangguan pencernaan, ada baiknya memilih yang lain.

Anda harus berhati-hati semasa memperkenalkan makanan pelengkap. Sehingga 6 bulan, satu-satunya makanan untuk bayi adalah susu ibu atau susu formula yang disesuaikan. Sertakan makanan baru dalam makanan secara beransur-ansur, awasi reaksi dengan teliti.

Bayi yang menyusu adalah makhluk kecil dan tidak berdaya, dan kesihatannya bergantung sepenuhnya kepada orang yang disayanginya. Hanya seorang ibu (dan, mungkin, doktor keluarga yang berpengalaman dan sensitif) yang tahu apa yang baik untuk seorang anak. Dalam hal pembetulan dysbiosis, seseorang tidak boleh bergantung pada pendapat secara rawak, dan pemilihan kaedah mesti dilakukan dengan sengaja. Probiotik dengan komposisi kompleks adalah penyelesaian optimum untuk memulihkan mikroflora yang terganggu.

Analisis tinja untuk dysbiosis: tafsiran hasilnya

Di usus orang dewasa, rata-rata 2.5 hingga 3.5 kg pelbagai bakteria hidup. Keseluruhan mikroorganisma ini disebut mikroflora, dan kesihatan dan kesejahteraan kita secara langsung bergantung pada nisbah jumlah wakilnya. Ketidakseimbangan mikroflora usus atau hanya dysbiosis adalah masalah yang sangat biasa di dunia moden, tetapi salah untuk menganggapnya sebagai penyakit bebas. Dari sudut pandangan masyarakat perubatan, dysbiosis hanyalah suatu keadaan (yang paling kerap - sementara), yang mana seseorang itu boleh menghidap penyakit. Untuk mengelakkan ini berlaku, pada tanda-tanda ciri pertama masalah dalam usus, disarankan untuk melakukan analisis tinja untuk dysbiosis, penyahkodan hasilnya akan membolehkan doktor membuat keputusan mengenai taktik diagnostik dan terapi lebih lanjut.

Kejayaan bergantung pada seberapa teliti pesakit bersiap untuk analisis tinja dan sama ada dia mengumpulkan bahan dengan betul. Ketika mendiagnosis dysbiosis usus pada bayi dan anak kecil, perlu membincangkan beberapa kehalusannya. Hari ini kami akan memberitahu anda tanda dan gejala apa yang menjadi indikasi untuk menjalankan kajian sedemikian, yang ditunjukkan oleh analisis tinja untuk dysbiosis (penyahkodan hasil dan norma dalam jadual), dengan cara apa pelanggaran keseimbangan mikroflora usus ditentukan, mengapa ia timbul dan akibat apa yang dapat menyebabkan.

Kami menarik perhatian anda kepada fakta bahawa maklumat yang diberikan adalah untuk tujuan maklumat sahaja dan tidak menggantikan keperluan untuk rawatan perubatan yang berkelayakan. Dysbacteriosis adalah keadaan patologi serius yang mempunyai kesan buruk terhadap pencernaan, metabolisme, status imun dan banyak aspek kesihatan manusia yang lain, oleh itu ia memerlukan lawatan ke doktor!

Mengapa perlu menjalani ujian najis untuk dysbiosis?

Trilion bakteria yang hidup di dalam badan kita berada dalam interaksi simbiotik dengan kita, iaitu, mereka mendapat faedahnya dari inang, dan pada masa yang sama memberi manfaat kepadanya. Tetapi pernyataan ini berlaku untuk semua mikroorganisma hingga tahap yang berbeza-beza: ada di antaranya adalah tetamu yang lebih diinginkan untuk seseorang, ada yang kurang, dan ada juga yang "persona non grata". Analisis tinja untuk dysbiosis dilakukan dengan tepat untuk menentukan nisbah numerik antara koloni bakteria yang menghuni usus..

Petunjuk untuk tujuan kajian:

Keterukan, ketidakselesaan, kembung, sakit perut;

Jangkitan usus yang disyaki;

Penurunan berat badan secara tiba-tiba tanpa sebab yang jelas;

Tidak bertoleransi terhadap makanan tertentu;

Reaksi alahan, ruam kulit;

Kekotoran patologi pada kotoran (lendir, darah, nanah).

Adalah sangat wajar untuk menjalani ujian tinja untuk dysbiosis setelah menjalani terapi jangka panjang dengan agen antibakteria atau hormon - penyahkodan hasil kajian akan memungkinkan untuk menentukan berapa banyak rawatan yang mempengaruhi komposisi mikroflora usus, sama ada pembetulannya diperlukan.

Terdapat tiga kaedah untuk ini:

Coproscopy adalah sejenis "analisis najis lengkap", langkah pertama dalam mendiagnosis gangguan usus. Hasil kajian adalah coprogram - bentuk dengan petunjuk, termasuk warna, bentuk, konsistensi dan bau najis, maklumat mengenai kehadiran atau ketiadaan darah tersembunyi, nanah, lendir, parasit dan telurnya, serpihan makanan yang tidak dicerna, sel atipikal dan serpihan tisu. Sekiranya hasilnya membimbangkan, doktor akan menetapkan prosedur diagnostik tambahan;

Analisis bakteriologi tinja - dengan kata lain, menyemai dalam medium nutrien. Selepas 4-5 hari, bakteria akan berlipat ganda, dan pembantu makmal dapat membuat kesimpulan mengenai jumlah wakil utama mikroflora usus dalam 1 gram bahan (CFU / g). Ini mengenai kajian ini yang kita bicarakan hari ini - mudah dan berpatutan, ia dilakukan di mana-mana hospital dan masih berfungsi sebagai kaedah utama untuk menentukan dysbiosis pada kanak-kanak dan orang dewasa. Walau bagaimanapun, analisis seperti itu memerlukan kepatuhan yang ketat terhadap peraturan penyusunan dan pengumpulan bahan, dan juga memerlukan terlalu banyak waktu, jadi kaedah alternatif diciptakan;

Analisis biokimia najis adalah prosedur diagnostik moden berdasarkan kromatografi gas-cecair spektrum asid lemak. Menguraikan hasil penyelidikan menjadi mungkin dalam beberapa jam, ia mencerminkan, antara lain, keseimbangan mikroflora parietal usus. Biokimia najis adalah kaedah yang lebih sensitif dan tepat, bahkan sampel semalam sesuai untuknya, kerana asid lemak yang dirembeskan oleh bakteria semasa aktiviti penting mereka tetap tidak berubah dalam jangka masa yang lama. Analisis biokimia tinja untuk dysbiosis bahkan membolehkan anda menentukan bahagian tertentu usus di mana kegagalan itu berlaku. Kaedah ini hanya mempunyai satu kelemahan - tidak dimiliki oleh setiap makmal.

Norma analisis biokimia feses ditunjukkan dalam jadual:

Nilai mutlak (mg / g)

Nilai relatif (unit)

Asid asetik (C2)

Asid propionik (C3)

Asid butik (C4)

Jumlah kandungan asid

-0.686 hingga -0.466

-0.576 hingga -0.578

Persiapan untuk penyelidikan dan pengumpulan bahan

Sangat penting bukan sahaja mengumpulkan tinja untuk analisis dysbiosis dengan betul, tetapi juga untuk menyampaikan sampel tepat pada masanya, dan juga memerhatikan semua butiran penyediaan.

Mari mulakan dengan teratur:

Sekiranya anda telah menjalani rawatan antibiotik, ingatlah bahawa masuk akal untuk melakukan ujian najis untuk mengetahui gangguan keseimbangan mikroflora usus tidak lebih awal dari dua minggu setelah berakhirnya terapi;

Tiga hari sebelum pemeriksaan, perlu berhenti menggunakan ubat pencahar, antidiarrheal dan anthelmintic, NSAID, pro dan prebiotics, minyak jarak dan minyak vaseline, persediaan barium dan bismut;

Anda perlu membeli bekas plastik steril dengan sudu dan penutup yang ketat, yang direka khas untuk mengumpulkan dan mengangkut tinja untuk analisis, terlebih dahulu di farmasi atau mendapatkannya di makmal;

Buang air besar harus berlaku secara semula jadi, tanpa penggunaan enema atau alat bantu lain;

Jangan kumpulkan sampel untuk analisis dari tandas. Untuk tujuan ini, anda perlu menyediakan bekas yang sesuai, yang mesti dibasuh dengan sempurna, disiram dengan air mendidih, dikeringkan, dan buang air besar di dalamnya;

Sebelum memulakan proses, anda mesti membuang air kecil, kemudian basuh dan keringkan sendiri. Sekiranya air kencing atau pembuangan dari saluran kemaluan tidak boleh masuk ke sampel yang dikumpulkan. Sekiranya seorang wanita sedang haid, tampon harus digunakan;

Apabila pergerakan usus telah berlaku, anda perlu membuka bekas yang sudah siap, ambil sudu dan kumpulkan sedikit bahan dari pelbagai bahagian najis: dari tengah, dari permukaan. Sekiranya anda melihat kawasan mencurigakan yang mengandungi lendir atau darah yang berbeza dalam konsistensi atau warna dari kotoran di sekitarnya, pastikan meletakkannya di dalam bekas! Secara keseluruhan, 6-8 sudu najis diperlukan untuk analisis;

Tutup bekas dengan rapat dan hantar sampel ke makmal selewat-lewatnya 2 jam selepas pengumpulan.

Sebilangan besar bakteria yang membentuk mikroflora usus bersifat anaerob, oleh itu, di bawah pengaruh udara terbuka, mereka secara beransur-ansur mati. Itulah sebabnya sangat penting untuk melakukan analisis tinja untuk dysbiosis tepat pada waktunya - hanya dengan itu penyahkodan hasilnya dapat dipercayai.

Sekiranya anda menjalani ujian biokimia, urgensinya tidak begitu ketara - anda bahkan boleh membekukan sampel dan membawanya ke makmal pada keesokan harinya. Ini sangat sesuai untuk ibu bapa bayi dan anak kecil, kerana tidak diketahui apakah mungkin untuk mengumpulkan najis dari anak untuk dianalisis pada awal pagi - mungkin dia tidak mahu menggunakan tandas.

Analisis tinja untuk dysbiosis pada bayi

Norma pemeriksaan bakteriologi tinja pada bayi baru lahir, bayi dan kanak-kanak yang lebih tua agak berbeza dengan petunjuk yang sama pada orang dewasa, dan semakin muda kanak-kanak, semakin jelas perbezaan ini. Mereka dikaitkan dengan penjajahan secara beransur-ansur tubuh anak dengan bakteria. Dan proses ini pada gilirannya berlaku dengan cara yang berbeza pada bayi yang diberi makan secara semula jadi atau buatan. Kami akan membincangkan perkara ini dengan lebih terperinci semasa menyahkod hasil analisis tinja untuk dysbiosis dalam jadual.

Komposisi mikroflora usus bayi mungkin mengalami perubahan yang tidak diingini kerana jangkitan dengan jangkitan nosokomial: Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa, kulat seperti ragi, dan sebagainya. Paling baik, ini akan menyebabkan masalah kesihatan sementara dan kecil, dan paling teruk - kepada penyakit serius. Oleh itu, ibu bapa perlu memantau tingkah laku dan kesejahteraan bayi dengan teliti, keadaan kulit dan selaput lendirnya, kekerapan dan penampilan pergerakan usus, terutamanya jika anda baru-baru ini berpeluang menjalani rawatan di hospital.

Perlu dilakukan analisis tinja untuk dysbiosis kepada bayi jika terdapat gejala berikut:

Bersendawa yang kerap dan ganas selepas makan, lebih seperti muntah;

Kembung dan kolik di perut, kembung perut;

Kesukaran memperkenalkan makanan pelengkap;

Tanda-tanda tidak bertoleransi terhadap produk tertentu;

Ruam, bintik-bintik pada kulit dan / atau membran mukus;

Terapi antibiotik atau hormon terkini;

Sebarang masalah dengan najis - kelainan dalam kekerapan, penampilan atau bau najis yang tidak normal, kehadiran kekotoran patologi (darah, lendir, nanah).

Agar penyahkodan hasil penyelidikan dapat memberikan hasil yang objektif, perlu mempersiapkan analisis dengan betul:

Menolak untuk memperkenalkan makanan pelengkap baru sekurang-kurangnya 3-4 hari sebelum lawatan ke makmal;

Pada malam, jangan berikan sayur-sayuran atau buah-buahan kepada bayi anda yang boleh mengubah warna najis (lobak merah, beri merah dan hitam, jus bit, dan sebagainya);

Berhenti mengambil ubat beberapa hari sebelum ujian anda, termasuk julap dan vitamin. Sebaiknya selesaikan terapi antibiotik 2 minggu sebelum kajian. Adalah lebih baik untuk memberitahu doktor mengenai semua ubat yang diambil oleh anak dan berunding mengenai masa analisis tinja untuk dysbiosis;

Beli bekas plastik steril dengan sudu. Contoh tinja bayi boleh diambil dari permukaan lampin, tetapi hanya jika pengisi tidak gel. Lebih baik menggunakan popok kapas yang bersih dan seterika dengan seterika panas. Untuk menjalankan kajian, cukup mengumpulkan 2 sudu bahan.

Jadual norma untuk analisis bakteriologi tinja

Kanak-kanak berumur lebih dari 1 tahun

Penyahkodan hasil penyelidikan

Seluruh mikroflora usus boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan:

Bakteria bermanfaat - mereka memainkan peranan yang sangat positif dalam kehidupan tubuh manusia, jadi sangat penting bahawa terdapat cukup banyak. Kami bercakap mengenai bifidobacteria dan lactobacilli;

Bakteria patogen bersyarat - sebahagiannya, seimbang dengan anggota mikroflora yang lain, malah membawa faedah tertentu. Tetapi begitu jajahan mereka berkembang biak terlalu banyak, dan koloni antagonis menipis, bakteria ini berubah dari musuh konvensional menjadi musuh nyata. Ini berlaku terutama sekali dengan latar belakang penurunan pertahanan imun. Kita bercakap, misalnya, mengenai kandidiasis, enterokocci atau clostridia;

Bakteria patogen - mereka tidak boleh berada dalam tubuh orang yang sihat. Tidak ada faedah dari mereka, hanya masalah. Sekiranya sistem kekebalan tubuh tidak dapat mengatasi serangan mikroorganisma seperti itu, ini akan menyebabkan penyakit serius. Kami bercakap mengenai Staphylococcus aureus, Salmonella, Shigella dan "tetamu yang tidak diingini" usus.

Sekarang mari kita perhatikan wakil utama mikroflora usus dengan lebih terperinci. Dalam bentuk dengan hasil analisis tinja untuk dysbiosis, beberapa bakteria berikut mungkin tidak ada - makmal mempunyai peraturan yang berbeza, terutama yang swasta. Oleh itu, lebih baik mempercayakan penyahkodan indikator tersebut kepada doktor yang berkelayakan, dan di sini kita hanya memberikan norma yang telah ditetapkan dan menunjukkan alasan kemungkinan penyimpangan.

Bifidobakteria

Nama mikroorganisma ini berasal dari perkataan Latin "bakteria" dan "bifidus", iaitu "terbahagi kepada dua". Memang, bifidobacterium kelihatan seperti batang melengkung yang panjangnya 2-5 mikron, bercabang di hujungnya. Ia tergolong dalam kelas anaerob gram positif. Mikroflora usus orang yang sihat adalah kira-kira 95% bifidobakteria. Norma untuk bayi hingga setahun - 10 pada darjah kesepuluh atau kesebelas CFU / g, dan untuk kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua - 10 pada tahap kesembilan atau kesepuluh CFU / g.

Kekurangan bakteria bermanfaat ini adalah alasan utama untuk berjumpa doktor dengan aduan masalah usus dan rujukan untuk analisis tinja untuk dysbiosis - tafsiran hasilnya hampir selalu menunjukkan penurunan jumlahnya. Tanpa jumlah bifidobakteria yang mencukupi, penyerapan vitamin dan unsur mikro terganggu, metabolisme karbohidrat menderita, imuniti tempatan menurun, dan beban toksik hati dan ginjal meningkat. Cukup mudah untuk membetulkan mikroflora usus dan mengisi kekurangan bifidobakteria - terdapat banyak ubat khusus untuk ini.

Bifidobakteria dalam tinja dikurangkan - sebab:

Terapi jangka panjang dengan antibiotik, hormon, NSAID, julap, antihelminthik;

Pemakanan yang buruk - kelebihan karbohidrat atau lemak dalam diet, kelaparan, diet mono yang kaku;

Makanan bayi secara buatan, pengenalan makanan pelengkap terlalu awal;

Fermentopati kongenital - intoleransi terhadap laktosa, fruktosa, gluten dan komponen makanan lain;

Keadaan imunodefisiensi, alahan;

Jangkitan usus - disentri, salmonellosis, yersiniosis;

Pencerobohan parasit - ascariasis, enterobiasis, giardiasis;

Penyakit gastrousus kronik - enterokolitis, kolesistitis, gastritis, pankreatitis, ulser gastrik;

Perubahan iklim secara tiba-tiba.

Lactobacillus

Nama anggota mikroflora usus yang bermanfaat ini berasal dari perkataan Latin "varnish", yang bermaksud "susu". Terdapat banyak jenisnya, mendiami, antara lain, organ dalaman lain, misalnya, alat kelamin wanita. Lactobacilli tergolong dalam mikroorganisma anaerob fakultatif positif gram, kelihatan seperti batang nipis dan membentuk kira-kira 3% daripada jumlah jisim semua bakteria yang hidup di dalam usus. Menurut penyahkodan analisis tinja untuk dysbiosis, norma kandungannya pada bayi adalah 10 pada darjah keenam atau ketujuh CFU / g, dan pada pesakit dewasa - 10 pada tahap ketujuh atau kelapan CFU / g.

Lactobacilli menghasilkan asid organik, dengan itu mengekalkan keseimbangan pH yang betul di usus. Selain itu, mereka terlibat dalam pencernaan membran, iaitu, mereka memecahkan gula susu, mencegah terjadinya kekurangan laktase. Asimilasi normal susu, pada dasarnya, mustahil tanpa bilangan laktobasilus yang mencukupi. Mereka juga diperlukan oleh seseorang sebagai perangsang imuniti tempatan, kerana, sebagai unsur asing, mereka memacu aktiviti sel-sel imunokompeten yang mendiami zon parietal usus. Lactobacilli juga terlibat dalam metabolisme asid hempedu, menyumbang kepada peristalsis normal, mencegah tinja menjadi terlalu keras, dan oleh itu secara tidak langsung mencegah perkembangan sembelit.

Lactobacilli dalam tinja dikurangkan - sebab:

Terapi antibiotik jangka panjang tanpa sokongan pra dan probiotik, pengambilan NSAID yang tidak terkawal (aspirin, analgin, ibuprofen), penggunaan julap atau ubat anthelmintik;

Diet yang tidak seimbang, puasa, diet mono;

Makanan buatan atau pengenalan makanan pelengkap yang terlalu awal pada bayi;

Jangkitan usus akut;

Penyakit gastrousus kronik;

Peptostreptococci

Bakteria ini tergolong dalam flora patogenik bersyarat, mereka adalah sel bulat kecil, diikat ke rantai pendek dan dapat bergerak dengan bantuan organel pergerakan - silia. Peptostreptococci adalah anaerob gram positif, bukan spora; mereka hidup di rongga mulut, vagina, usus dan pada kulit, sementara menyumbang sehingga 18% dari semua cocci anaerob gram gram yang hidup di dalam tubuh manusia. Semasa menguraikan hasil analisis tinja untuk dysbiosis, norma kandungan peptostreptococci pada kanak-kanak di bawah satu tahun adalah maksimum 10 hingga darjah lima CFU / g, dan pada orang dewasa - maksimum 10 hingga darjah enam CFU / g.

Peptostreptococci memainkan peranan sederhana dalam metabolisme protein dan karbohidrat, dan juga menghasilkan hidrogen, yang diperlukan untuk menjaga keseimbangan asid-basa yang sihat di dalam usus. Walau bagaimanapun, bilangan mereka harus dikawal ketat oleh sistem imun dan anggota mikroflora lain. Koloni peptostreptococci yang berlipat ganda boleh menyebabkan jangkitan perut bercampur bersama dengan strain bakteria oportunistik dan patogen lain. Sebagai contoh, dalam 20% kes peritonitis, peptostreptococci muncul. Mereka disemai juga untuk penyakit radang ginekologi, dan juga untuk abses bernanah di rongga mulut..

Peptostreptococci dalam tinja meningkat - sebab:

Jangkitan usus akut;

Penyakit gastrousus kronik;

Lebihan gula dalam diet.

Escherichia khas

E. coli (Escherichia coli, khas Escherichia) adalah bakteria anaerobik fakultatif gram-negatif yang tidak berbentuk spora, yang kebanyakan strainnya adalah patogenik bersyarat dan merupakan peserta semula jadi dalam mikroflora organ dalaman. Sudah dalam empat puluh jam pertama selepas kelahiran, usus kanak-kanak dijajah dengan Escherichia. Semasa menyahkod hasil analisis tinja untuk dysbiosis, norma E. coli pada bayi adalah 10 pada darjah keenam atau ketujuh CFU / g, dan pada bayi dan orang dewasa yang lebih tua - 10 pada tahap ketujuh atau kelapan CFU / g. Sebagai perbandingan dengan mikroorganisma lain, E. coli membentuk hingga 1% dari jumlah jisim bakteria yang hidup di dalam usus.

Escherichia khas memberi manfaat kepada seseorang: ia mengambil bahagian dalam sintesis vitamin B dan K, dalam metabolisme kolesterol, bilirubin dan kolin, dalam proses penyerapan zat besi dan kalsium. Escherichia coli menghasilkan sejumlah asid penting (asetik, laktik, succinic, formic), bahan kolik yang berbahaya bagi bakteria patogen, dan juga mengambil oksigen berlebihan dari usus, yang berbahaya bagi lactobacilli dan bifidobacteria. Itulah sebabnya, walaupun status E. coli oportunis, kekurangannya sangat tidak diingini..

Escherichia dalam tinja diturunkan - sebab:

Terapi jangka panjang dengan ubat antibakteria;

Jangkitan usus akut;

Makanan bayi buatan.

Escherichia laktosa-negatif

Kehadiran ketegangan ini dalam penafsiran hasil analisis tinja untuk dysbiosis cukup diterima. Norma kandungan laktosa-negatif Escherichia coli dalam usus pada kanak-kanak dan orang dewasa tidak lebih dari 10 pada darjah kelima CFU / g.

Melebihi penunjuk ini adalah tanda yang membimbangkan, terutama dalam kombinasi dengan kekurangan Escherichia yang lengkap. Ketegangan laktosa-negatif tidak memenuhi fungsi yang ditugaskan untuk E. coli, tetapi berlaku tanpa sia-sia. Dalam keadaan kekebalan yang berkurang, E. coli - "parasit" akan bertindak di sisi bakteria berbahaya dan memperburuk perjalanan proses keradangan, jika ia bermula. Pada kanak-kanak kecil, peningkatan kandungan Escherichia negatif laktosa pada tinja secara tidak langsung menunjukkan pencerobohan helminthik, oleh itu, hasil analisis seperti itu memerlukan pemeriksaan tambahan..

Fusobacteria

Mereka tergolong dalam anaerob gram-negatif, polimorfik, sementara mereka tidak mempunyai organel pergerakan, tidak membentuk spora dan kapsul. Dalam penampilan, fusobacteria adalah batang nipis sepanjang 2-3 mikron dengan hujung runcing. Mereka adalah peserta semula jadi dalam mikroflora rongga mulut, saluran pernafasan atas, saluran gastrousus dan alat kelamin. Menurut piawaian untuk analisis tinja untuk dysbiosis, dalam usus bayi, kandungan fusobacteria hingga 10 pada darjah enam CFU / g dibenarkan, pada pesakit dewasa - hingga 10 pada tahap kelapan CFU / g.

Fusobacteria adalah patogenik secara kondisional, sementara mereka tidak melakukan fungsi berguna dalam tubuh manusia, kecuali jika mereka melakukan interaksi kompetitif dengan mikroorganisma lain yang lebih berpotensi berbahaya. Beberapa jenis fusobakteria dalam keadaan kekurangan imun mampu memprovokasi keradangan purulen-septik. Kanak-kanak dan orang tua yang lemah dengan angina yang teruk boleh mengalami komplikasi yang teruk - fusospirochetosis. Ia adalah proses nekrotik yang mempengaruhi membran mukus mulut dan tekak..

Bakteria

Ini adalah anaerob berbentuk batang gram-negatif patogen bersyarat. Mereka adalah peserta kedua terbesar dalam mikroflora usus semula jadi selepas bifidobakteria. Menguraikan hasil analisis tinja untuk dysbiosis menyiratkan norma berikut untuk bakteroid: pada kanak-kanak di bawah satu tahun - 10 pada tahap ketujuh atau kelapan CFU / g, pada pesakit dewasa - 10 pada kesembilan atau 10 pada tahap kesepuluh CFU / g. Perlu diperhatikan bahawa pada bayi yang berumur hingga 6-8 bulan, bakteria ini tidak disemai, terutamanya jika anak itu disusui dan tidak mendapat pemberian makanan awal.

Bakteroid dalam kepekatan normal berguna - mereka mengambil bahagian dalam metabolisme lemak. Tetapi jika mereka membiak secara berlebihan, mereka akan mula bersaing dengan E. coli untuk mendapatkan oksigen, dan ini mengancam gangguan pencernaan, kekurangan vitamin dan mineral, penurunan imuniti tempatan dan masalah lain (kita membincangkan peranan berguna Escherichia khas di atas). Antagonis langsung mereka, lactobacilli dan bifidobacteria, menahan pertumbuhan populasi bakteroid. Oleh itu, jika hasil analisis tinja untuk dysbiosis menunjukkan lebihan kepekatan bakteroid dalam usus, disarankan untuk minum ubat yang sesuai untuk memulihkan mikroflora yang sihat..

Bakteria dalam tinja meningkat - sebab:

Pengambilan lemak berlebihan;

Kekurangan bifidobakteria dan lactobacilli.

Bakteria dalam tinja dikurangkan - sebab:

Terapi jangka panjang dengan agen antibakteria;

Jangkitan usus akut;

Eubakteria

Anerob positif gram berbentuk seperti lajur pendek tebal atau sfera rata, mempunyai dinding sel yang kaku, dan tidak membentuk spora. Eubacteria tergolong dalam perwakilan mikroflora usus semula jadi, bagaimanapun, mereka patogenik secara bersyarat, kerana beberapa strain mereka dapat memprovokasi proses keradangan di rongga mulut, sistem pernafasan, alat kelamin, sendi, jantung, otak, dan juga dapat menyebabkan komplikasi pasca operasi. Norma untuk kandungan eubacteria dalam usus ketika menyahkod hasil analisis tinja untuk dysbiosis adalah seperti berikut: untuk bayi - 10 pada darjah keenam atau ketujuh CFU / g, untuk kanak-kanak, orang dewasa dan orang tua yang lebih tua - 10 pada CFU / g darjah kesembilan atau kesepuluh.

Dari angka-angka ini, menjadi jelas bahawa eubacteria merupakan wakil mikroflora usus yang cukup banyak. Perlu diperhatikan bahawa pada bayi di bawah satu tahun yang disusui, bakteria ini sangat jarang ditaburkan, sedangkan pada anak tiruan mereka selalu ada. Eubacteria dalam kepekatan yang tepat berguna untuk tubuh - mereka mengambil bahagian dalam metabolisme kolesterol dan metabolisme hormon, mensintesis asid organik penting, fermentasi karbohidrat, menghasilkan vitamin, dan memecah selulosa. Walau bagaimanapun, jumlah yang berlebihan, terutama dalam keadaan pertahanan imun yang berkurang, boleh membahayakan kesihatan..

Kelebihan penunjuk kandungan eubacteria dalam tinja adalah penanda khusus kehadiran polip di usus besar, oleh itu, ia semestinya memerlukan pemeriksaan tambahan (sigmoidoscopy, kolonoskopi).

Enterococci

Cocci anaerobik fakultatif positif gram, biasanya menghubungkan secara berpasangan atau rantai yang tidak membentuk spora. Enterococci adalah flora patogenik secara kondisional, terdapat di usus orang-orang dari segala usia dan menyumbang hingga 25% dari semua bentuk coccal yang tinggal di sana. Petunjuk normal kandungan enterokocci dalam penyahkodan analisis tinja untuk dysbiosis: pada bayi - dari 10 hingga darjah lima hingga 10 hingga darjah ketujuh CFU / g, pada kanak-kanak yang lebih tua dan pesakit dewasa - dari 10 hingga darjah lima hingga 10 hingga darjah kelapan CFU / g.

Enterococci melakukan beberapa fungsi yang berguna: mereka terlibat dalam metabolisme karbohidrat, sintesis vitamin dan pemeliharaan imuniti tempatan. Walau bagaimanapun, populasi enterokocci tidak boleh melebihi jumlah populasi E. coli, jika tidak, populasi enterococci akan mula mati dalam menghadapi persaingan. Pendapat doktor mengenai bahaya enterokocci baru-baru ini kehilangan kaitannya. Strain bermutasi telah muncul yang tahan terhadap tindakan antibiotik yang paling kuat: beta-lactam penisilin, cephalosporins, aminoglycosides, dan bahkan vancomycin. Terdapat kes jangkitan nosokomial yang diketahui, komplikasi pasca operasi dan penyakit keradangan yang disebabkan oleh enterokocci, termasuk meningitis dan endokarditis.

Enterococci dalam tinja meningkat - menyebabkan:

Terapi antibiotik jangka panjang;

Staphylococcus saprophytic dan epidermal

Cocc anaerobik fakultatif positif gram berdiameter hingga 1,2 mikron, tidak berbentuk spora, tidak bergerak, menghubungkan dalam kumpulan seperti tandan anggur. Saprophytic staphylococcus hidup terutamanya di saluran genitouriner, dan epidermis, seperti namanya, di permukaan kulit dan membran mukus. Kedua-dua spesies ini tergolong dalam mikroflora patogenik bersyarat dan biasanya terdapat dalam penafsiran hasil analisis tinja untuk dysbiosis: hingga 10 cfu / g pada darjah keempat pada kanak-kanak dan orang dewasa.

Walaupun staphylococci ini dikendalikan oleh sistem kekebalan tubuh, staphylococci ini tidak dapat membahayakan kesihatan manusia. Tetapi tidak ada faedah dari mereka. Koloni staphylococcus saprophytic yang telah berkembang biak di dalam usus boleh menyebabkan cystitis akut atau uretritis jika disapu dengan tidak betul setelah menggunakan tandas, dan epidermis - misalnya, konjungtivitis akibat menggosok mata dengan tangan yang kotor. Kelebihan penunjuk kandungan staphylococcus jenis ini dalam tinja adalah tanda yang jelas tidak menguntungkan, dan jika itu signifikan, pesakit mungkin memerlukan terapi antibiotik.

Waylonella

Cocci anaerobik gram negatif, sangat kecil, tidak bergerak dan tidak berbentuk spora, biasanya berkelompok di tempat yang tidak teratur. Veilonella tergolong dalam mikroorganisma oportunis dan hidup berdampingan dengan manusia, namun beberapa strainnya dapat memprovokasi proses keradangan purulen-septik. Semasa menyahkod hasil analisis tinja untuk dysbiosis, norma berikut digunakan: untuk bayi di bawah satu tahun - kurang atau sama dengan 10 hingga darjah lima CFU / g, untuk kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua - 10 hingga CFU / g darjah lima atau keenam. Perlu diperhatikan bahawa dalam keadaan pemberian makanan semula jadi, Veilonella ditaburkan pada kurang dari separuh bayi..

Bakteria ini mempunyai fungsi yang berguna - mereka memecah asid laktik. Di samping itu, terdapat kajian saintifik yang menunjukkan hubungan tidak langsung antara kekurangan Veilonella dan risiko asma pada kanak-kanak. Tetapi ada jenis bakteria ini yang mempunyai sifat paradontogenik yang ketara - mikroba terkumpul di plak gigi, menyebabkan keradangan pada gusi dan kehilangan gigi. Sebagai contoh, Veillonella parvula memprovokasi kolitis pada manusia. Di samping itu, strain Veilonella yang bermanfaat, dalam keadaan kelebihan usus, menyebabkan peningkatan pengeluaran gas, dispepsia dan cirit-birit..

Clostridia

Bakteria berbentuk batang wajib-anaerobik gram positif yang mampu membiak oleh endospora. Nama "clostridia" berasal dari kata Yunani untuk "spindle", dan ini tidak sengaja: terletak di tengah spora, sebagai peraturan, ia mempunyai diameter lebih besar daripada sel itu sendiri, yang membuatnya membengkak dan kelihatan seperti gelendong. Genus Clostridia sangat banyak - di antaranya terdapat kedua-dua wakil flora oportunis dan agen penyebab penyakit berbahaya (tetanus, botulisme, gangren gas). Norma kandungan clostridia dalam tinja ketika menyahkod analisis untuk dysbiosis adalah seperti berikut: pada bayi - tidak lebih dari 10 pada CFU / g darjah ketiga, pada orang dewasa - tidak lebih dari 10 pada CFU / g darjah keempat.

Clostridia melakukan fungsi yang berguna - mereka terlibat dalam metabolisme protein. Produk metabolik adalah bahan yang disebut indole dan skatole. Sebenarnya, ini adalah racun, tetapi dalam jumlah kecil ia merangsang peristalsis, mempromosikan tinja dan mencegah perkembangan sembelit. Sekiranya kepekatan Clostridia dalam usus terlalu tinggi, ia akan menyebabkan dispepsia yang lemah, gejala yang jelas adalah cirit-birit berair dengan bau busuk, mual, kembung, perut kembung, kolik, dan kadang-kadang peningkatan suhu badan. Terhadap latar belakang sistem kekebalan tubuh yang lemah dan berkaitan dengan bakteria patogen lain, Clostridia boleh menyebabkan enterokolitis nekrotik, sistitis, uretritis, vaginitis, prostatitis dan banyak penyakit keradangan lain.

Candida

Fungi-deuteromycetes ragi, mikroorganisma bersel tunggal berbentuk bulat atau bujur, membentuk pseudomycelium, iaitu filamen nipis panjang. Spesies yang paling biasa adalah Candida albicans dan Candida tropicalis. Mereka mendiami tubuh manusia pada tahun pertama kehidupan, hidup di selaput lendir rongga mulut dan alat kelamin, serta di usus. Candida adalah wakil terang flora oportunistik. Semasa menyahkod hasil analisis tinja untuk dysbiosis, adalah kebiasaan untuk mematuhi norma berikut: tidak lebih dari 10 pada tahap keempat CFU / g untuk pesakit dari mana-mana usia.

Candida terlibat dalam pengaturan tingkat pH, jadi jika jumlahnya berada dalam had yang dapat diterima, ia bermanfaat bagi manusia. Tetapi jika kulat seperti ragi membiak terlalu banyak, ini akan menyebabkan perkembangan kandidiasis tempatan atau sistemik. Kulat mempengaruhi rongga mulut (candidal stomatitis), rektum (candidal proctitis), vagina ("thrush") dan sebagainya. Semua penyakit ini, selain sangat tidak menyenangkan, disertai dengan gatal, sakit dan keputihan, juga sukar untuk diubati. Lagipun, kulat seperti ragi adalah salah satu mikroorganisma yang paling kuat dan cepat membiak..

Kandidiasis tinja meningkat - sebab:

Penyalahgunaan karbohidrat, suka gula-gula;

Terapi antibiotik jangka panjang tanpa sokongan antijamur;

Penggunaan kontraseptif hormon

Bagaimana untuk menjalani ujian dysbiosis pada bayi? Cara mengumpulkan najis dengan betul untuk tangki menyemai dari anak?

Disbiosis usus adalah salah satu diagnosis yang paling biasa dibuat ketika perubahan najis pada bayi. Sebilangan pakar percaya bahawa inilah akar semua gangguan pencernaan. Dysbacteriosis adalah perubahan komposisi mikroflora usus semula jadi, keadaan di mana proses pencernaan dalam usus terganggu. Dalam artikel itu, kami akan memberitahu anda kapan dan bagaimana melakukan analisis untuk dysbiosis pada bayi, peraturan pengumpulan apa yang ada dan apa yang ditunjukkan oleh analisis tersebut.

Yang tinggal di usus?

Saluran gastrointestinal hampir tidak aktif semasa janin tinggal di rahim. Semua bahan yang diperlukan masuk melalui tali pusat. Usus bayi yang baru lahir masih steril. Dengan menghirup susu ibu yang pertama, usus tidak lagi berpenghuni, dan pengenalan makanan pelengkap dan campuran bulan demi bulan menambah kepelbagaian bakteria dengan spesies baru. Seorang kanak-kanak mengambil hampir semua yang dilihatnya ke dalam mulutnya - ini adalah bagaimana dia belajar dunia ini. Pada usia satu tahun, mikroflora usus mempunyai komposisi yang hampir sama dengan mikroflora pada orang dewasa. Tetapi proses penyesuaian sistem pencernaan pada kanak-kanak di bawah satu tahun boleh berlaku dengan cara yang berbeza..

Biasanya, lebih daripada 500 spesies mikrob hidup di usus di kawasan kejiranan, yang, untuk kemudahan, dibahagikan kepada 3 kumpulan:

  • Flora wajib atau wajib (90%), yang merangkumi mikrob bermanfaat utama (bifidobakteria, lactobacilli dan bakteroid).
  • Bakteria patogen bersyarat, yang membentuk sekitar 10% mikroflora dan, yang tinggal dalam jumlah sedemikian, tidak membahayakan tubuh.
  • Kumpulan perantaraan adalah yang disebut. Bakteria "rawak" (clostridia, ragi, staphylococci, dll.), Kehadirannya di dalam tinja adalah normal, tetapi bilangannya semestinya rendah.

Berat keseluruhan semua mikroorganisma yang tinggal di saluran gastrointestinal adalah kira-kira 2 kilogram. Kita boleh mengatakan bahawa mikroflora adalah organ yang terpisah dari tubuh manusia yang mendorong proses pencernaan, membantu tubuh menyerap nutrien, melindunginya dari jangkitan, menghasilkan vitamin dan enzim, dan mengambil bahagian dalam metabolisme.

Dysbacteriosis - sebab atau akibat?

Adalah dipercayai bahawa dysbiosis selalu menjadi keadaan sekunder, iaitu ia tidak boleh timbul dengan sendirinya. Sebaliknya, keadaan ini boleh menyebabkan perkembangan, misalnya, jangkitan usus dan hipovitaminosis (penyerapan vitamin berlaku terutamanya di usus).

Berikut adalah beberapa faktor yang boleh menyebabkan ketidakseimbangan mikroflora usus:

  • makanan buatan (awal dan / atau pengenalan makanan pelengkap yang terlalu cepat),
  • penyakit dengan jangka masa panjang, menyebabkan penurunan imuniti tempatan dan umum,
  • kekurangan enzim yang diperlukan untuk pencernaan,
  • pelanggaran fungsi motor usus (dengan sembelit atau pengosongan usus yang tidak lengkap - proses pembusukan bermula),
  • mengambil ubat tertentu (antibiotik, aspirin dan ubat anti-radang, julap).

Tubuh anak sukar menahan tekanan, seperti perubahan iklim, tekanan fizikal atau emosi. Dan ini juga merupakan kemungkinan penyebab dysbiosis, terutama pada bayi..

Cara mengenali dysbiosis?

Ketidakseimbangan mikroflora usus tidak menyebabkan perkembangan gejala ciri yang dapat didiagnosis. Tetapi ujian untuk dysbiosis pada kanak-kanak harus dilakukan jika terdapat kecurigaan dysbiosis - iaitu, dengan gejala berikut:

  • cirit-birit - najis yang kerap boleh menjadi kurus, kurus, atau berair,
  • sembelit (najis jarang dan keras),
  • kembung perut,
  • sakit perut,
  • kegelisahan.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai satu atau lebih gejala, ujian najis harus dikumpulkan. Penting untuk diingat bahawa, tidak seperti jangkitan usus, dengan dysbiosis, tidak ada kenaikan suhu badan, bayi merasa baik, menambah berat badan.

Pertanyaan yang sering diajukan harus dijawab: "Berapa banyak tinja pada bayi dapat dianggap sebagai cirit-birit?" Pergerakan usus yang kerap pada bayi baru lahir adalah perkara biasa. Berapa kali anda meletakkan bayi ke payudara anda, berapa kali anda perlu menukar lampin. Cirit-birit boleh dianggap sebagai najis yang terlalu longgar, terutama jika terdapat kemasukan hijau di dalamnya.

Menyiapkan kajian dengan betul

Tiga hari sebelum mengambil analisis untuk dysbiosis, anda harus mula mematuhi cadangan berikut:

  • Berhenti mengambil ubat untuk mengecualikan kesannya pada mikroflora. Karbon aktif, Smecta, Simethicone, vitamin, probiotik, julap - kami membatalkan semua ini.
  • Jangan letakkan suppositori rektum, jangan gunakan enema - kami sedang menunggu pergerakan usus semula jadi.
  • Jangan memperkenalkan makanan pelengkap pada bayi, dan anak-anak dalam diet campuran tidak boleh diberi makanan "asing" kepada tubuh.

Pengumpulan tinja

Sekarang mari kita bincangkan secara terperinci mengenai cara mengumpulkan tinja untuk dysbiosis pada bayi. Untuk mendapatkan analisis yang boleh dipercayai, teknik pensampelan bahan diikuti. Sebelum ini, sebarang bekas bersih digunakan sebagai bekas untuk mengumpulkan najis dan menyimpannya. Hari ini, farmasi menjual balang steril khas untuk analisis dengan sudu supaya mikrob asing tidak masuk ke dalam tinja. Balang itu perlu diisi hingga hampir separuh. Sebaiknya kumpulkan kotoran untuk pemeriksaan bakteriologi dari tiga tempat yang berlainan, terutama di mana terdapat lendir, nanah dan kotoran pelik yang lain. Pastikan tiada air kencing masuk ke dalam bekas. Kotoran harus dikumpulkan pada waktu pagi - semestinya segar. Jangan simpan balang di dalam peti sejuk atau biarkan semalaman. Anda perlu menderma tinja untuk disbiosis ke makmal dalam masa satu jam.

Bagaimana cara mengumpul dengan betul jika najis benar-benar cair dan cepat diserap ke lampin? Pengumpul air kencing akan membantu mengumpulkan najis dari bayi dengan najis berair. Ini adalah beg plastik khas untuk menangkap najis cair.

Berapa dan berapa banyak analisis tinja untuk dysbiosis dilakukan? Kajian ini dilakukan seperti berikut: doktor makmal menaburkan najis pada beberapa media nutrien. Selepas beberapa waktu, pertumbuhan mikroorganisma ditentukan pada media. Dengan seberapa cepat mereka tumbuh, dan berapa banyak dari mereka tumbuh, kesimpulan diambil mengenai jumlah mereka. Untuk ini, algoritma pengiraan khas digunakan. Budaya bakteria juga membolehkan anda mengetahui nisbah bakteria yang berbeza.

Bagaimana memahami hasil yang diperoleh?

Data analisis biasanya diperoleh dalam masa seminggu. Penyahkodan analisis untuk dysbiosis datang dalam bentuk, yang menunjukkan norma kandungan mikroorganisma tertentu pada tinja bayi dan nilai rujukan (mereka mungkin berbeza, bergantung pada makmal). Sekiranya bakteria tidak dijumpai dalam tinja, maka bertentangan dengan namanya tertulis "absen" atau "abs". Setiap kumpulan umur mempunyai norma tersendiri, yang banyak ditentukan oleh pemakanan anak..

Bifidobacteria membentuk kumpulan wakil mikroflora usus terbesar. Mereka adalah yang pertama menjajah usus pada minggu pertama kehidupan kanak-kanak. Fungsi utama mereka adalah sintesis vitamin B dan K, membantu penyerapan kalsium dan vitamin D, dan penghambatan pertumbuhan flora oportunistik. Jumlah bayi pada bayi lebih besar daripada bayi yang diberi susu formula atau diberi susu formula..

Lactobacilli menduduki tempat kedua terhormat di antara bakteria usus yang bermanfaat. Mereka juga menghambat pertumbuhan bakteria patogen, di samping itu, mereka mengeluarkan laktase (enzim untuk mencerna laktosa), menyumbang kepada sintesis sel-sel imun untuk perlindungan tempatan - imunoglobulin, dan melakukan reaksi anti-alergi. Kepekatan mereka pada bayi juga lebih tinggi, dengan pengenalan makanan pelengkap, makanan ini dapat menurun.

Bakteria boleh dijumpai di dalam tinja anak berusia 7-8 bulan - mereka tidak ada di usus pada separuh pertama kehidupan. Mereka membantu penyerapan protein, penapaian karbohidrat dan penindasan pertumbuhan bakteria berbahaya..

Escherichia coli atau Escherichiae terbahagi kepada tiga jenis:

  • E. coli dengan aktiviti enzimatik yang normal bermanfaat bagi bakteria kerana memerangi flora patogen, mendorong pertumbuhan lactobacilli dan bifidobacteria, menguatkan sistem imun, mensintesis vitamin kumpulan B dan vitamin K. Kadar kandungan dalam tinja adalah sama untuk semua peringkat umur.
  • Escherichia, di mana aktiviti enzimatik rendah. Mereka tidak mendatangkan faedah kepada tubuh, tidak ada salahnya dari mereka. Walau bagaimanapun, jika terdapat banyak di dalam tinja, maka ini adalah petunjuk yang baik untuk memulakan dysbiosis..
  • Hemolitik Escherichia coli. Dia adalah mikrob patogen. Tidak boleh dalam tinja.

Beberapa mikroba oportunistik juga memberi manfaat kepada tubuh, misalnya, enterokocci terlibat dalam metabolisme karbohidrat, merangsang imuniti tempatan, dan menyekat pertumbuhan kulat dan mikrob patogen lain. Kumpulan ini juga merangkumi bakteria berikut:

  • streptokokus,
  • staphylococci bukan hemolitik,
  • clostridia, yang dalam jumlah besar boleh menyebabkan cirit-birit dan najis longgar, tetapi proses menular hanya disebabkan bersekutu dengan bakteria berbahaya lain dengan latar belakang penurunan imuniti tempatan,
  • jamur seperti ragi dari genus Candida tumbuh jika bilangan bakteria "menghalang" berkurang, dan tidak dapat menyebabkan dysbiosis sendiri,
  • enterobacter, klebsiella, citrobacter menyebabkan sembelit dan alahan apabila bilangannya meningkat.

Bakteria bukan fermentasi juga mesti ada di dalam najis. Ketiadaan mereka menunjukkan pencernaan yang lemah. Dengan mikroflora usus yang diawetkan, tangki kultur najis menunjukkan nilai normal bakteria ini. Sekiranya penyahkodan analisis menunjukkan kepekatan yang tinggi, maka koloni mikroba secara bergantian dipengaruhi oleh antibiotik yang berlainan untuk mengetahui yang sensitif terhadapnya..

Bakteria patogen, agen penyebab penyakit berjangkit, tidak boleh dijumpai dalam tinja. Ini termasuk Shigella, Salmonella, Hemolyzing Escherichia coli, Aureus, Hemolytic and Plasma-coagulating Staphylococcus.

Dengan dysbiosis, kandungan lactobacilli dan bifidobacteria dikurangkan, dan bakteria oportunistik meningkat. Ini adalah ketidakseimbangan.

Agar penyahkodan tidak menimbulkan kesulitan bagi anda, kami menunjukkan jadual komposisi mikroflora pada kanak-kanak, bergantung pada usia dan diet..

Komposisi mikroflora usus, kadarnya bergantung pada usia anak dan jenis pemberian makanan

Artikel Mengenai Hepatitis