Anoskopi

Utama Enteritis

Anoskopi adalah kaedah instrumental untuk memeriksa membran mukus dubur dan rektum. Prosedur ini dilakukan dengan menggunakan alat anoskop. Anoskop adalah tiub berongga yang tidak lebih dari 10 sentimeter dan berdiameter 1-2 cm dengan hujung dan pemegang bulat. Pemegangnya mengandungi lampu. Anoskop boleh digunakan bukan hanya untuk diagnostik, tetapi juga untuk operasi. Dalam kes ini, instrumen diperkenalkan melalui pemegang. Anoskop boleh digunakan (plastik) atau boleh digunakan semula (logam).

Anoskopi ditetapkan jika terdapat proses patologi di kawasan rektum atau jika mereka disyaki. Ini adalah prosedur selamat maklumat yang membolehkan anda mengenal pasti banyak penyakit pada peringkat awal..

Petunjuk untuk prosedur

Pemeriksaan rutin selalu dilakukan semasa lawatan awal pesakit ke proctologist. Anoskopi tidak berjadual ditetapkan jika pesakit mempunyai gejala seperti:

  • gangguan najis (sembelit atau cirit-birit);
  • sakit di rektum atau dubur;
  • pelepasan patologi dari dubur (darah, nanah, lendir);
  • kehadiran buasir.

Juga, anoskopi dilakukan jika terdapat kecurigaan proses keradangan asal berjangkit pada membran mukus atau penyakit rektum lain.

Penyakit apa yang dapat dikesan menggunakan anoskopi

Kajian ini membolehkan anda mendiagnosis patologi berikut pada peringkat awal:

  • polip;
  • buasir (juga, jika mereka telah didiagnosis lebih awal, anoskopi dapat mendedahkan keradangan atau pembesaran mereka);
  • kondiloma;
  • fisur dubur;
  • Penyakit Crohn;
  • ketumbuhan;
  • penyakit sfinkter rektum;
  • fistula.

Kontraindikasi

Prosedur ini tidak mempunyai kontraindikasi mutlak, tetapi ada yang relatif (sementara). Ini termasuk:

  • trombosis hemoroid;
  • proses keradangan akut (paraproctitis, penyakit Crohn);
  • penyempitan lumen rektum;
  • kemerosotan fisur dubur.

Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian ketika prosedur dilakukan walaupun terdapat kontraindikasi relatif. Ini termasuk kes di mana penyakit ini dapat mengancam kesihatan pesakit secara serius (misalnya, dia mengalami pendarahan teruk dari dubur). Kemudian anoskopi dilakukan di bawah anestesia tempatan..

Persiapan untuk prosedur

Sebelum pemeriksaan, anda perlu membersihkan usus. Untuk melakukan ini, anda perlu melakukan 2 enema. Satu ditempatkan pada waktu petang, menjelang kajian. Yang kedua - pada waktu pagi, 2-3 jam sebelum prosedur. Isipadu gabungan enema tidak boleh melebihi 1.5 liter. Selepas pembersihan usus pagi, anda tidak boleh makan (ini dilakukan selepas prosedur). Daripada enema, anda boleh menggunakan julap (mengenai pilihan ubat tertentu dan skema penggunaannya, anda harus berjumpa dengan doktor anda).

Anda juga disyorkan untuk mematuhi diet sekurang-kurangnya tiga hari sebelum kajian, tidak termasuk makanan pedas, goreng, asap, asin dan acar, kafein dan alkohol dari makanan. Produk yang mendorong peningkatan pengeluaran gas (kubis dalam bentuk apa pun, sayur-sayuran dan buah-buahan mentah, coklat, produk tepung, kekacang, gula-gula) juga mesti ditinggalkan.

Anda perlu membawa hasil kajian sebelumnya, jika ada.

Anoskopi

Prosedurnya tidak menyakitkan, jadi biasanya tidak diberikan anestesia. Sekiranya pesakit terlalu gugup, mereka mungkin akan diberi ubat penenang. Dalam beberapa kes, anestesia tempatan digunakan: sebagai contoh, apabila perlu dilakukan biopsi atau membuang polip semasa kajian. Anestesia juga digunakan untuk orang dengan ambang kepekaan rendah. Pesakit diletakkan di sofa dalam posisi siku lutut atau berbaring di sisinya dengan lutut ditekan ke dadanya. Dalam beberapa kes, prosedur boleh dilakukan di kerusi ginekologi. Doktor melincirkan hujung anoskop dengan agen penambah slip khas dan memasukkan instrumen ke dubur pesakit. Kemudian membran mukus diperiksa.

Prosedur ini mengambil masa kira-kira 10-15 minit. Diagnosis boleh dibuat berdasarkan hasil anoskopi. Dalam beberapa kes, kajian tambahan ditetapkan untuk mengesahkannya..

Bagaimana prosedur itu berfungsi

Anoskopi adalah satu-satunya kaedah instrumental yang membolehkan anda mengkaji keadaan saluran dubur dan saluran rektum, sementara kolonoskopi dan rektoskopi digunakan untuk menilai kawasan lain.

Semasa prosedur, anda tidak hanya dapat melakukan pemeriksaan membran mukus, tetapi juga manipulasi berikut:

  • pensampelan bahan (smear, kepingan tisu) untuk penyelidikan makmal;
  • melakukan operasi pembedahan (sclerotherapy, ligation of buasir, electrocoagulation, dll);
  • pentadbiran ubat.

Pemeriksaan rektum digital selalu dilakukan sebelum anoskopi. Dan kemudian, untuk mengesahkan atau menjelaskan diagnosis, anda mungkin memerlukan kolonoskopi atau sigmoidoskopi.

Apa itu anoskopi dan bagaimana prosedur dilakukan?

Pada temu janji dengan ahli koloproktologi, doktor mesti melakukan pemeriksaan luar dubur, palpasi bahagian bawah rektum. Sekiranya, sebagai akibatnya, terdapat ketidakpastian mengenai perubahan struktur yang dikenal pasti, anoskopi ditetapkan. Apakah penyelidikan ini dan apa kepentingannya, doktor menerangkan terlebih dahulu untuk mengelakkan tekanan yang tidak perlu pada pesakit dan takut akan prosedurnya..

Anoskopi adalah teknik yang biasa digunakan untuk memvisualisasikan luka yang mencurigakan di rektum. Penggunaan anoskop moden membolehkan anda memeriksa permukaan dalam rektum pada bahagian akhir pada kedalaman tidak lebih dari 10-14 cm. Doktor menemui gangguan struktur yang tidak dapat diraba, penyetempatan tepat, dan sifat perubahan. Akibatnya, keputusan dibuat untuk menggunakan kaedah diagnostik endoskopi lain, yang memungkinkan untuk menentukan penyebab dan inti pati patologi dengan lebih tepat..

Dianjurkan untuk menjalani pemeriksaan anoskopi setiap tahun, tidak hanya jika ada indikasi, tetapi juga sebagai langkah pencegahan setelah berusia empat puluh tahun. Ini membantu mengenal pasti fasa asimptomatik buasir, neoplasma rektum.

Nilai kajian endoskopi dalam kolonoproctologi

Pemeriksaan endoskopi usus membantu membuat diagnosis yang betul. Data yang diperoleh secara visual (lebih baik dengan catatan) berfungsi sebagai bukti yang tidak dapat dipertikaikan mengenai sifat patologi jabatan yang berbeza. Endoskopi dalam koloproktologi merangkumi:

  • anoskopi;
  • proctoscopy;
  • sigmoidoskopi;
  • kolonoskopi (fibrocolonoscopy);
  • kolonoskopi maya.

Kaedahnya berbeza dalam kedalaman penembusan ke usus besar, ketersediaan pesakit dan doktor, kemampuan dan kos peralatan. Mereka memberikan pemeriksaan objektif pada cangkang dalam.

Anoskopi, sebagai kaedah pemeriksaan utama saluran dubur, sangat diperlukan dalam mengenal pasti:

  • struktur buasir;
  • retakan;
  • papilloma dan ketuat kelamin;
  • paraproctitis;
  • fistula;
  • prolaps rektum.

Setiap proktologi mempunyai alat. Selepas prosedur, keputusan dibuat mengenai kemungkinan menggunakan kajian yang lebih mahal dan besar..

Endoskopi sangat penting untuk mengambil bahan biopsi dan untuk tujuan terapi. Peralatan khas alat ini memungkinkan untuk melakukan pemeriksaan sitologi terhadap sampel yang diperoleh dan untuk membezakan perjalanan proses yang jinak dari tumor malignan. Ini secara radikal mengubah taktik merawat pesakit.

Pengenalpastian sumber pendarahan, polip disertai dengan penyingkiran serentak, pembekuan kapal yang rosak. Suntikan ubat secara langsung ke fokus keradangan memungkinkan untuk mengurangkan sekurang-kurangnya jalan ubat di sepanjang saluran gastrointestinal dan aliran darah, menyelamatkan organ lain.

Anoskopi sangat diperlukan ketika menghilangkan buasir menggunakan kaedah invasif minimum (menggunakan cincin lateks, ligasi saluran darah, sclerotherapy, electrocoagulation).

Prosedur endoskopi telah menjadi sebahagian daripada amalan ahli koloproktologi. Pesakit dewasa dirawat secara pesakit luar. Kaedah anestesia jangka pendek telah dikembangkan untuk kanak-kanak. Banyak harapan disematkan pada kaedah maya memeriksa usus dengan menelan "pil". Walaupun penyelidikan jarang dilakukan di Persekutuan Rusia, kajian ini tidak dapat diakses kerana kos yang tinggi.

Anoskopi: apa itu?

Anoskopi adalah kaedah memeriksa bahagian akhir rektum melalui saluran dubur. Pencahayaan khas membantu meningkatkan jarak, walaupun tiub anoskop dimasukkan 5-7 cm, proctoscope - sedikit lebih jauh (8-10 cm). Prosedur ini wajib dilakukan untuk semua pesakit dengan tanda-tanda buasir, fisur dubur, neoplasma, pendarahan usus.

Apabila buasir terasa jelas, proctologist tidak merasakan ukuran nod dalaman kerana keanjalannya, zon retak dapat tetap tidak menyakitkan jika ulserasi telah memusnahkan ujung saraf. Oleh itu, sangat penting untuk melihat bagaimana kerosakan selaput lendir, bagaimana buasir meregang ketika regangan. Pelaksanaan tepat pada masanya membantu mengenal pasti perubahan pada peringkat awal.

Anoskop (nama lain "proctoscope", "cermin rektum") adalah tiub dengan diameter luar 15 mm untuk kanak-kanak dan 22 untuk orang dewasa. Industri perubatan menghasilkan model yang berbeza. Terdapat produk logam boleh guna (plastik) dan boleh digunakan semula. Bahagian hujung dalamnya bulat dan mengandungi cermin pemeriksaan. Bahagian luarnya mempunyai pegangan, tiub dengan potongan bentuk tertentu (lurus, berbentuk U), disambungkan ke sistem pencahayaan. Lampu latar dihidupkan dengan butang tombol.

Dari segi kelengkapan, mereka membezakan antara melihat dan model operasi. Bahagian tiub yang boleh ditanggalkan (mandrel) digunakan pada masa memasukkan alat ke dalam dubur. Pemegang membentuk sudut 90 darjah ke tiub atau tidak jelas. Model yang paling sesuai dipilih bergantung pada tujuan aplikasi.

Anoskop dimanipulasi untuk perkara berikut:

  • pemeriksaan struktur membran mukus;
  • diagnosis pembezaan patologi rektum;
  • pensampelan bahan untuk analisis dari permukaan dan untuk biopsi;
  • suntikan ubat;
  • menjalankan operasi invasif minimum.

Sebagai tambahan kepada buasir, semasa anoskopi, adalah mungkin untuk mengenal pasti tanda-tanda penyakit Crohn, untuk mengesan polip kecil, retak, saluran fistulous. Kemungkinan penyelidikan pesakit diperingatkan terlebih dahulu kerana jaminan kualiti memerlukan persiapan.

Videoanoskopi

Kaedah videoanoskopi berbeza dari prosedur klasik dengan kemungkinan demonstrasi pada monitor, rakaman. Untuk ini, alat optik ditambahkan pada struktur radas. Kaedah ini membolehkan anda membandingkan keadaan usus sebelum dan selepas rawatan, menghantar maklumat dari jauh ke pusat proktologi untuk berunding mengenai masalah yang tidak jelas.

Petunjuk dan kontraindikasi

Anoskopi boleh dilakukan untuk tujuan profilaksis pada orang dari kumpulan risiko. Ia paling kerap digunakan untuk perkara berikut:

  • kesakitan yang tidak jelas di saluran dubur;
  • keluarnya kulit di sekitar dubur kerana rembesan lendir, kekotoran darah, nanah;
  • pelanggaran pengosongan jangka panjang (sembelit, cirit-birit);
  • sensasi benda asing di dubur;
  • tanda-tanda fistula, fisur rektum;
  • prolaps buasir;
  • keperluan untuk mengecualikan neoplasma di bahagian bawah (polip, tumor, kondiloma);
  • kecurigaan jangkitan dengan lesi di rektum.

Kontraindikasi mutlak adalah proses keradangan akut, yang mewujudkan keadaan untuk pemusnahan dan trauma usus oleh tiub. Untuk menghilangkan rasa sakit semasa prosedur, anestesia tempatan dilakukan secara awal.

Kontraindikasi relatif merangkumi:

  • penyempitan saluran dubur kerana lekatan;
  • keradangan berjangkit akut dengan demam;
  • trombosis hemoroid;
  • paraproctitis, tahap akut penyakit Crohn;
  • trauma ke rektum dan dubur;
  • tumor besar yang menyebabkan stenosis rektum;
  • luka bakar membran mukus III-IV tahap kimia atau terma;
  • retakan anus kronik pada fasa akut.

Penting! Kontraindikasi disebut "relatif", kerana jika perlu untuk memeriksa rektum kerana bahaya bagi kehidupan pasien, anoskopi dilakukan dengan sangat hati-hati. Sebab yang serupa disebabkan oleh kontraindikasi prosedur untuk pesakit teruk dengan kegagalan jantung dan pernafasan.

Persiapan untuk prosedur

Keperluan untuk mempersiapkan prosedur dikaitkan dengan memastikan gambaran yang cukup jelas dengan pembersihan usus yang baik. Sekiranya perut buncit dengan gas, pesakit mengalami ketidakselesaan yang dapat difahami. Untuk menyiapkan rektum, sudah cukup:

  • selama 1-2 hari, enggan makan makanan berlemak, acar, kekacang, sos panas, sayur-sayuran dan buah-buahan segar, kubis;
  • pada malam sebelumnya, lakukan enema dua kali dengan air, ulangi pada awal pagi (pengosongan harus berlaku 2 jam sebelum kajian);
  • sebagai ganti enema, julap seperti Fortrans, Fleet soda boleh digunakan sekali, ia mesti diminum 24 jam lebih awal, sesuai dengan skema;
  • jika anda tidak sempat mengambil julap, maka untuk bersiap sedia untuk pemeriksaan anoskopik, cukup menggunakan enema mikro Mikrolax standard, suntikan ubat ke dalam rektum pada awal pagi pada hari prosedur, buang air besar akan muncul dalam 20 minit.

Sarapan pagi tidak mempengaruhi perjalanan anoskopi, tetapi tidak diingini terlalu banyak makan.

Perintah kelakuan

Bergantung pada keadaan pesakit, doktor memilih kedudukan untuk prosedur:

  • berbaring telentang - ini adalah bagaimana pesakit yang teruk diperiksa walaupun terdapat kerusi sakit puan di pejabat;
  • kedudukan lutut-siku (postur Trendelenburg) sesuai untuk orang yang mempunyai perut besar;
  • berbaring di sebelah sofa tinggi dengan lutut ditarik ke dada.

Sebelum anoskopi, proctologist melakukan pemeriksaan usus secara digital. Ini membolehkan anda melakukan pra-orientasi pada patologi yang diduga, berdebar-debar sakrum, prostat pada lelaki, rahim pada wanita.

Prosedur mesti dilakukan dengan alat pakai buang atau steril, doktor memakai sarung tangan. Sensasi yang tidak menyenangkan semasa pengenalan tiub dikeluarkan dengan pelinciran awal akhir dengan petroleum jelly, gel dengan lidocaine. Peranti diperkenalkan tanpa halangan, perlahan dalam gerakan bulat, bergerak ke dalam. Kemudian mandrel ditarik keluar dari tiub dan diperiksa.

Proctologists mempunyai borang standard untuk mendaftarkan perubahan tempatan mengikut skema dail jam. Dalam kedudukan pesakit di punggungnya, ia melibatkan membahagikan lilitan saluran dubur menjadi zon. Titik "Pukul XII" terletak di sepanjang lapisan skrotum pada lelaki, di bawah bukaan faraj pada wanita. Oleh itu, "VI jam" - bertentangan dengan tulang ekor. Doktor menerangkan perubahan yang dikesan di zon jam tertentu.

Pemeriksaan mengambil masa lebih kurang 20 minit. Sekiranya anda memerlukan sampel ujian atau prosedur perubatan tambahan, maka memerlukan lebih banyak masa. Anoskop dikeluarkan dari usus dengan gerakan lembut. Pesakit ditawarkan untuk pergi ke tandas, merawat dubur dengan kain lembap.

Perbezaan antara anoskopi dan kaedah lain

Kelebihan teknik anoskopi adalah:

  • kebolehcapaian pesakit dan tahap pemeriksaan poliklinik;
  • kepantasan menjalankan dan memperoleh hasil;
  • kemungkinan mengambil sampel untuk analisis, tisu untuk biopsi;
  • tidak perlu doktor mengikuti kursus khas, menerima sijil, menguasai kaedah yang boleh dilakukan oleh doktor pemula di tempat kerja.

Kelemahan utama adalah maklumat yang tidak lengkap, kerana hanya bahagian bawah kolon yang diperiksa. Sekiranya patologi terletak lebih tinggi, maka sigmoidoscopy atau kolonoskopi akan diperlukan.

Dalam jadual, kami telah menunjukkan perbezaan antara kaedah penyelidikan endoskopi..

Nama kaedahPeluangLatihan
AnoskopiPemeriksaan bahagian bawah rektum - saluran dubur pada kedalaman 5-7 cm.Diadakan dari petang hari sebelumnya. Sebilangan penulis menganggap enema tunggal pada pagi hari kajian mencukupi. Diet jangka panjang tidak perlu.
ProctoscopyTiub sepanjang 10 cm membolehkan anda memeriksa hingga 13 cm usus, membuat suntikan.Diet satu hari, enema pada waktu petang dan pada hari kajian. Sarapan ringan dibenarkan sebelum prosedur.
RektoromanoskopiPeranti ini dihasilkan dalam dua versi: dengan tiub logam sepanjang 20 cm dan fleksibel - 35 cm. Oleh itu, keduanya berbeza dalam kedalaman penyisipan. Set ini merangkumi peniup untuk bekalan udara dan meluruskan lipatan yang dilipat. Periksa keseluruhan saluran rektum dan sigmoid. Digunakan untuk sampel bahan untuk sitologi, operasi invasif minimum.

Dilengkapi dengan anestesia tempatan jika perlu.Diet tanpa slag tiga hari, empat hari, mengambil julap pembersih, enema. Dijalankan semasa perut kosong.KolonoskopiPanjang tiub elastik membolehkan anda melihat usus besar, bermula dari cecum dengan proses apendiks. Kemungkinan pensampelan bahan, prosedur perubatan dan operasi endoskopi telah diperluas dengan ketara.

Memerlukan anestesia dengan kaedah penenang, anestesia umum.Diet bebas sanga disyorkan untuk diikuti selama 3-7 hari, aktiviti fizikal, merokok dilarang. Prosedur pemurnian ditetapkan dengan julap berdasarkan polivinil klorida, pengambilan mengikut skema memerlukan dua hari. Enemas kurang berkesan. Dilarang makan 12 jam sebelum prosedur pagi.

Ulasan pesakit dan doktor

Ulasan orang yang telah menjalani anoskopi mengesahkan tidak adanya rasa sakit atau memerlukan anestesia, toleransi yang baik.

Valery: “Saya secara tidak sengaja menemui proctologist tanpa janji temu, saya membawa madu dengan tangan. kakak dari pejabat pencegahan. Dalam perjalanan dia menakutkan saya dengan pelbagai penyakit. Doktor ternyata seorang yang mudah dihubungi. Dia memberi amaran untuk bersabar. Tidak begitu menyeronokkan, tetapi pemeriksaannya cepat. Saya tidak melakukan sebarang persediaan, namun, saya tidak makan pada waktu pagi ".
Tatyana Vladimirovna, proctologist poliklinik: “Dalam rangkaian, anoskopi dan proctoscopy sering keliru, tetapi keduanya sama dan sama. Semuanya bergantung pada panjang tiub peranti. Kadang-kadang kita menemui pesakit saraf yang tersentak ketika menyentuh kulit. Saya memberitahu ahli terapi yang menulis rujukan bahawa lebih baik mereka minum ubat penenang terlebih dahulu. Menurut pemerhatian saya, sangat jarang menggunakan salap dicain ".
Inna: "Saya rasa hubungan dengan doktor penting. Ini juga berlaku untuk pakar sakit puan. Doktor yang kurang ajar itu menimbulkan ketakutan sebagai tindak balas. Dan memujuk anda semasa kecil membantu menjalani peperiksaan. Saya bernasib baik. Jadi malu dengan doktor lelaki itu, dan rasa hormat dan simpati membantu ".

Kaedah diagnostik dalam koloproctologi secara maksimum dapat menyelamatkan perasaan dan rektum pesakit. Keperluan persiapan mesti dipertimbangkan untuk mengelakkan pengulangan kerana hasil yang tidak tepat.

Anoskop

Anoskop standard dengan Welch Allyn obturator 38119: foto, ciri

SUYUN cermin rektal (Proctoscope): foto, ciri

Pencahayaan diagnostik: foto, ciri

Pemegang boleh dicas semula (pencahayaan) Welch Allyn 73222: foto, ciri

Pencahayaan LED untuk cermin proktologi boleh guna: foto, ciri

Adaptor untuk menyambungkan cermin proktologi pakai ke pencahayaan, model 1: foto, ciri

Adaptor untuk sambungan ke pencahayaan cermin proctologis sekali pakai, model 2: foto, ciri

Unit penerangan gentian optik Welch Allyn 36019: foto, ciri

Anoskop pembedahan dengan potongan berbentuk U WELCH ALLYN 38619: foto, ciri

Anoskop sekali pakai Welch Allyn 53110: foto, ciri

Penyesuai gentian optik WA 38700: foto, ciri

Proktoskop standard: foto, ciri

Protoskop FANSLER: foto, ciri

Protoskop IVES-FANSLER dengan gentian optik: foto, ciri

Protoskop IVES-FANSLER tanpa panduan cahaya: foto, ciri

Protoskop CHELSEA-EATON: foto, ciri

ANOSCOPE adalah salah satu alat yang paling penting bagi doktor colo-proctologist.

Ia digunakan dalam praktik proktologi pada kemasukan primer dan berulang untuk diagnosis penyakit usus besar. Anoskop kelihatan seperti tiub berongga halus dengan diameter hingga 21 mm dan panjang hingga 90 mm. Boleh mempunyai bentuk lurus atau tirus. Terdapat dalam bahan legap atau legap.

Penyisipan anoskop ke rektum dengan mudah dan tidak menyakitkan disediakan oleh obturator dengan hujung bulat dan lapisan pelincir nipis (atau vasilin).

Anoskop dibahagikan kepada:

  • boleh guna, mereka adalah diagnostik plastik;
  • logam yang boleh digunakan semula.

Anoskop plastik sekali pakai segera dibuang setelah pemeriksaan dan prosedur proktologi.

Anoskop logam boleh dicuci, disterilkan dan digunakan semula.

Kini, semakin banyak klinik beralih ke alat pakai buang, termasuk anoskop..

UNTUK MEMBELI ANOSCOPE plastik sekali pakai atau anoskop logam yang boleh digunakan semula dapat dengan mudah dan cepat:

Apa itu anoskopi rektum dan bagaimana ia dilakukan

Pemeriksaan anoskopik permukaan dalaman mukosa rektum memungkinkan untuk mendiagnosis patologi serius pada peringkat awal perkembangannya. Anoskopi rektum, ulasan, penyediaan, bagaimana prosedur dijalankan dibincangkan di bawah, kaedahnya agak mudah dan tidak menyakitkan. Peranti khas digunakan, iaitu tiub logam sepanjang 12 sentimeter, yang dimasukkan ke dalam dubur.

Anoskopi moden dengan pemerhatian videocopic membolehkan anda memeriksa secara visual dinding dalaman usus dan, jika perlu, mengambil beberapa tisu untuk biopsi.

Jadi apa itu anoskopi dan bagaimana ia dilakukan?

Intipati pemeriksaan anoskopik

Sistem pencernaan adalah proses yang kompleks, yang bergantung kepada kesihatan organ dalaman lain dan keadaan umum seseorang secara keseluruhan. Itulah sebabnya mengapa proktologi, sebagai cabang perubatan, menempati salah satu tempat utama yang penting. Sesungguhnya, di bahagian usus besar, fungsi yang paling penting untuk kehidupan normal berlaku, yang terdiri daripada penyerapan nutrien yang diperlukan dari makanan.

Sekiranya usus besar meradang, dijangkiti, atau mempunyai pertumbuhan yang mengganggu fungsi normal, ini akan segera mempengaruhi keadaan umum. Itulah sebabnya sangat penting untuk mendiagnosis dan menetapkan rawatan profesional tepat pada masanya dan tepat..

Kaedah yang paling penting untuk memeriksa organ adalah endoskopi. Peranti moden diperbuat daripada bahan hipoalergenik, lembut, mudah digunakan, dilengkapi dengan pelbagai peranti yang memudahkan pemeriksaan dan menjadikannya lebih tepat.

Peranti untuk analisis ini disebut anoskop (proctoscope, cermin rektum).

Petunjuk dan kontraindikasi

Diagnosis ini sesuai untuk mengesan tahap awal buasir, yang tidak membenarkan kaedah penyelidikan lain. Ini sangat penting, kerana setiap orang kesepuluh menderita penyakit ini kerana irama kehidupan moden, kerja fizikal yang keras, pemakanan yang tidak berkualiti dan ekologi yang buruk..

Ini bermaksud bahawa pesakit selalu mengalami:

  • sensasi yang menyakitkan, gatal-gatal dan ketidakselesaan di kawasan dubur;
  • mengalami sembelit atau kehilangan nod;
  • pendarahan, kadang-kadang melimpah;
  • kemerosotan kualiti hidup yang ketara, ketidakupayaan untuk melakukan jenis pekerjaan tertentu;
  • masalah dalam kehidupan seks.

Anoskopi dilakukan hanya setelah pemeriksaan rektum oleh proctologist pesakitnya, jika dia mempunyai keraguan tentang diagnosis seperti itu, tetapi sebelum kolonoskopi atau kaedah endoskopi lain ditetapkan.

Diagnostik sedemikian memungkinkan:

  • tentukan dengan tepat pelbagai tumor, pertumbuhan, kondiloma;
  • memberi penilaian tepat pada masanya mengenai keadaan membran mukus permukaan dalaman rektum;
  • mengenal pasti buasir pada peringkat awal perkembangan;
  • mengenal pasti kehadiran fistula, polip atau fisur dubur;
  • mengesahkan atau membantah diagnosis yang sebelumnya dibuat melalui pemeriksaan digital dubur;
  • mengambil smear atau tisu untuk pemeriksaan biologi atau histologi;
  • jika perlu, suntikan ubat ke dalam usus;
  • menjalankan pembedahan mudah dan prosedur lain.

Petunjuk untuk digunakan adalah:

  • pesakit mengadu kesakitan pada dubur yang tidak diketahui asal usulnya
  • pelepasan berdarah, lendir atau bernanah dari dubur;
  • kecurigaan doktor mengenai patologi usus, termasuk kolonnya;
  • masalah dengan najis, sembelit atau cirit-birit yang berpanjangan (cirit-birit);
  • kemunculan nodul kecil di permukaan dubur.

Dengan bantuan cermin rektum (anoskop), seperti yang disebutkan di atas, pelbagai manipulasi yang berkaitan dengan pengenalan persediaan ubat-ubatan dilakukan. Ini membolehkan anda melamar atau memperkenalkan agen dengan cara yang dilokalisasikan, tepat pada fokus kerosakan tisu. Dalam pembedahan, tanpanya, mustahil untuk melakukan kaedah elektrokoagulasi atau pembekuan inframerah, skleroterapi, penyingkiran polip menggunakan lateks.

Prosedurnya agak mudah, tidak menyakitkan, tidak memerlukan persiapan khas dan oleh itu praktikalnya tidak mempunyai kontraindikasi. Tetapi anda masih harus berhati-hati sekiranya:

  • terdapat penyempitan saluran dubur atau rektum yang berdiameter menurun;
  • pemburukan penyakit kronik atau bentuk akutnya yang berkaitan dengan keradangan berjangkit. Ini termasuk penyakit Crohn, paraproctitis atau trombosis buasir;
  • terdapat tumor pelbagai etiologi dubur;
  • berlaku pembakaran haba atau kimia;
  • retakan berhampiran dubur meradang.

Dalam kes seperti itu, proctologist tidak menjalankan prosedur. Sekiranya terdapat keperluan mendesak, dengan pendarahan berat dari dubur, penyebabnya mesti ditentukan dengan segera, ia dilakukan dengan sangat berhati-hati, kadang-kadang anestesia tempatan digunakan.

Penyediaan untuk anoskopi dan prosedur

Keadaan utama untuk diagnostik adalah usus bersih. Oleh itu, pada malam sebelumnya, dan kemudian pada waktu pagi selewat-lewatnya dua jam sebelum permulaan analisis, setelah pesakit pergi ke tandas, dia mesti memberi dirinya enema pembersih. Gunakan tidak lebih dari satu setengah liter air untuk setiap sesi. Makan atau minum tidak lagi dibenarkan selepas enema pembersihan pagi..

Sekiranya penggunaan enema mustahil bagi anda untuk petunjuk individu, anda juga boleh menggunakan ubat yang dibeli di farmasi, seperti:

Ambilnya mengikut arahan, dan ini akan membolehkan anda membebaskan usus dari tinja tanpa prosedur enema yang tidak menyenangkan.

Ahli proktologi mengesyorkan seminggu sebelum endoskopi untuk menjalani diet khas yang tidak termasuk penggunaan bahan makanan yang menyebabkan pembentukan gas - kekacang, kubis apa saja, beberapa sayur-sayuran dan buah-buahan, jus semula jadi. Kurangkan atau hilangkan goreng, masin, pedas, rempah, dan perap.

Pesakit boleh mengambil tiga posisi sebelum memasukkan tiub secara langsung. Bagaimana anoskopi dilakukan:

  • berdiri di atas lutut, meletakkan siku di permukaan rata;
  • berbaring ke arah yang bertentangan di kerusi ginekologi;
  • berbaring di sofa di sebelah kiri anda, menekuk lutut dan menekannya ke dada.

Pakar merawat permukaan luar tiub dengan penyelesaian perubatan khas untuk penembusan yang tidak menyakitkan dan cepat, dan kemudian memasukkannya perlahan ke dalam usus melalui dubur dengan gerakan bulat yang lembut, dan kemudian melepaskan batang dalam. Pemeriksaan bermula, yang berlangsung tidak lebih dari sepuluh hingga lima belas minit. Selepas itu, pesakit, tanpa mengalami ketidakselesaan, dapat menjalani kehidupan normal dan terlibat dalam aktiviti yang dirancang untuk hari itu..

Sekiranya pesakit mempunyai ambang kesakitan yang rendah, dan dia tidak dapat menahan sensasi yang menyakitkan, maka ia dibenarkan menggunakan anestesia tempatan.

Prosedur ini memakan masa lebih lama jika, selain pemeriksaan visual yang sederhana, ia dirancang untuk mengambil smear atau tisu untuk pemeriksaan histologi lebih lanjut atau manipulasi dalaman lain, misalnya, paduan polip yang terbentuk. Dalam kes ini, anestetik mesti digunakan, dan pesakit boleh memilihnya sesuka hati.

Contohnya, membuang atau mengaut polip agak menyakitkan. Oleh itu, beberapa pesakit ditawarkan anestesia dalam bentuk pengairan dengan ubat-ubatan kawasan mukosa di mana manipulasi akan dilakukan.

Ramai pesakit yang mengalami hipercitability atau kecurigaan yang berlebihan ditawarkan suntikan ubat penenang, ubat penenang. Contohnya, Midozolam atau Profol. Ubat-ubatan tersebut meletakkan sistem saraf dalam keadaan teratur, berehat dan membiarkan pesakit memberi tindak balas dan menjawab soalan doktor dengan tepat semasa diagnosis atau pembedahan. Prosedur dalam kes ini adalah selesa, pesakit setengah tidur..

Ulasan pesakit

Tiba-tiba saya merasa sensasi tidak selesa dan menyakitkan di dalam usus. Kesannya ialah batu atau benda asing muncul di sana. Lawatan ke proctologist berakhir dengan anoskopi, yang mengenal pasti polip yang terbentuk. Mereka dikeluarkan segera, pada hari yang sama. Diagnosisnya cepat dan tidak menyakitkan.

Alexey, 44 tahun

Saya baru-baru ini menjalani pembedahan untuk membuang jisim jinak di rektum bawah. Dan sekarang doktor, pada setiap pemeriksaan, memantau keadaan kesihatan saya menggunakan kaedah endoskopi ini. Saya tidak akan mengatakan bahawa ia tidak menyakitkan, tetapi cukup bertoleransi.

Anoskop yang boleh digunakan semula

Mengendalikan anoskop dengan takik atau proktoskop berbentuk U, diameter 20 mm, diperbuat daripada keluli tahan karat. Sistem pencahayaan bersepadu dengan gentian optik memberikan pencahayaan yang mencukupi di kawasan sasaran.
Anoskop yang boleh digunakan semula direka untuk memeriksa saluran dubur. Potongan berbentuk U memungkinkan untuk menggerakkan buasir untuk penempatan cincin yang mudah menggunakan ligator dan prosedur perubatan lain.
Set dengan anoskop (proctoscope) dibekalkan dengan obturator dengan penyumbat untuk pengenalan anoskop yang selesa dan dua penyesuai untuk menghubungkan tali pencahayaan pengeluar domestik dan asing.

Panjang bahagian kerja anoskop dengan potongan berbentuk U 58 mm.

Anda juga boleh membeli anoskop berbentuk U modular. Ia boleh digunakan semula dan mempunyai diameter tiub 25 mm.

Anoskop tontonan, berbeza dengan tiub rektoskop, berakhir dengan hujung berbentuk zaitun. Antara lain, berkat bentuknya, ia menggantikan hujung obturator. Di dalam, di bahagian anoskop distal, ada cermin condong, yang memungkinkan pemeriksaan melalui potongan bulat di tiub anoskop.

Mengendalikan anoskop dengan potongan serong berdiameter 20 atau 24 mm, panjang bahagian silinder tiub tidak kurang dari 58 mm, diperbuat daripada keluli tahan karat. Zaitun obturator terbuat dari bahan fluoroplastik, sistem pencahayaan terbina dalam dengan panduan cahaya serat memberikan pencahayaan yang mencukupi di kawasan yang dikaji.

Anoskop dengan obturator dengan diameter 30 mm, panjang 100 mm akan memungkinkan pemeriksaan visual permukaan dalaman usus, mendiagnosis penyakit pada peringkat awal dan melakukan biopsi.

Anoskop dengan potongan pada hujung hujung distal 30 mm panjang 100 mm dengan keluli tahan karat yang boleh digunakan semula.

Anoskop dengan obturator atau proctoscope dengan ujung distal miring, diameter 30 mm, panjang 100 mm, akan memungkinkan pemeriksaan visual permukaan dalaman usus, mendiagnosis penyakit pada peringkat awal dan melakukan biopsi.

Anoskop dengan obturator atau proctoscope, dengan ujung distal miring, diameter 20 mm, panjang 100 mm, akan memungkinkan pemeriksaan visual permukaan dalaman usus, mendiagnosis penyakit pada peringkat awal dan melakukan biopsi.

Anoskop dengan obturator atau proctoscope, dengan potongan pada hujung distal 20 mm, panjang 100 mm, akan memungkinkan pemeriksaan visual permukaan dalam usus, mendiagnosis penyakit pada peringkat awal dan melakukan biopsi.

Anoskop serong dengan obturator atau proctoscope tanpa pemegang, diameter 25 mm, panjang 100 mm, akan memungkinkan pemeriksaan visual permukaan dalaman usus, mendiagnosis penyakit pada peringkat awal dan melakukan biopsi.

Anoskop serong atau proctoscope dengan obturator dan unit pemegang, diameter 25 mm, panjang 100 mm, akan memungkinkan pemeriksaan visual permukaan dalaman usus, mendiagnosis penyakit pada peringkat awal dan melakukan biopsi.

Anoskopi

Di jabatan proktologi kumpulan Altermed klinik, anoskopi dilakukan menggunakan alat moden - videoanoskop, yang menggabungkan anoskop dan kamera video. Keupayaan videoanoskop memungkinkan, dengan pembesaran tinggi (8-15 kali), untuk memeriksa perincian terkecil struktur dan perubahan patologi saluran dubur - bahagian rektum di mana lebih daripada 90% daripada semua penyakit organ tubuh manusia ini berkembang.

Kandungan artikel

Harga perkhidmatan

Temujanji awal dengan proctologist (penilaian aduan pesakit, mengambil anamnesis, pemeriksaan luar dubur, pemeriksaan digital rektum, anoskopi mengikut petunjuk)

Anoskopi dan sigmoidoskopi usus

Metodologi

Anoskopi adalah kaedah pemeriksaan instrumental yang menggunakan cermin rektum (anoskop). Kedudukan pesakit dipilih dengan mengambil kira kemungkinan pejabat, keselesaan maksimum subjek dan kemudahan doktor. Prasyarat terbaik untuk pemeriksaan rektum adalah penempatan di kerusi ginekologi di bahagian belakang, tetapi kedudukan siku lutut klasik sering digunakan. Minyak vasel disapukan ke anoskop, setelah itu instrumen dimasukkan ke dalam dubur dan direndam di dalamnya menggunakan gerakan halus bulat tanpa menggunakan kekuatan. Selepas penyisipan, obturator dikeluarkan dari spekulum rektum, dan doktor melakukan pemeriksaan visual atau manipulasi yang diperlukan. Sebagai peraturan, 10-15 minit sudah cukup untuk proctologist untuk anoskopi lengkap. Sekiranya prosedur tambahan diperlukan, jangka masa kajian mungkin meningkat.

Anoskopi yang dilakukan dengan betul tidak menyebabkan komplikasi. Akibat yang tidak diingini dapat dilihat hanya dengan penggunaan alat yang cuai dan kasar. Di samping itu, pada beberapa pesakit, tanpa mengira tahap kemahiran dan teknik pakar, ketidakselesaan tertentu di dubur dapat berlanjutan untuk jangka waktu tertentu. Dalam kebanyakan kes, hasil anoskopi dapat diperoleh segera setelah prosedur. Sebagai peraturan, proctologist segera menulis kesimpulannya di atas kertas, menunjukkan perubahan patologi yang dikenal pasti, manipulasi yang dilakukan, diagnosis awal atau akhir. Dalam bilah peribadi, hasil anoskopi dapat diserahkan kepada tangan dalam format yang dicetak selama 20-40 minit.

Anoskopi menganalisis struktur rektum bawah dan keadaan membran mukus. Dengan buasir, perpindahan dan pembesaran buasir dapat dikesan. Penyakit radang dimanifestasikan oleh pembengkakan dan hiperemia pada kawasan tertentu selaput lendir, dengan neoplasia dan polip rektum, pembentukan seperti tumor dari pelbagai bentuk dan struktur dikesan. Sebagai peraturan, dengan bantuan anoskopi, adalah mungkin untuk mengesahkan kehadiran patologi seperti buasir, fisur dubur, fistula, polip, neoplasma jinak atau malignan, kondiloma rektum. Sesuai dengan hasil yang diperoleh, pesakit menjalani rawatan lebih lanjut oleh proctologist. Sekiranya perlu, pesakit dirujuk kepada pakar bedah atau ahli onkologi.

Kos anoskopi di Moscow

Oleh kerana kesederhanaan dan penggunaan instrumen minimum, anoskopi termasuk dalam senarai kajian yang agak murah. Walau bagaimanapun, kosnya mungkin bergantung pada keadaan tertentu. Faktor utama yang mempengaruhi harga anoskopi adalah jenis institusi perubatan - di hospital awam, prosedur ini biasanya lebih murah. Bagi klinik swasta, kos manipulasi di Moscow mungkin berbeza-beza bergantung pada institusi tertentu, kelayakan pakar, urgensi penyelidikan dan instrumen yang digunakan. Juga, harga anoskopi dapat dipengaruhi oleh keperluan untuk menggunakan ubat anestetik, pelbagai diagnostik (biopsi) atau langkah-langkah terapi.

Bersedia untuk anoskopi

Anoskopi tidak memerlukan langkah persediaan yang panjang. Pada malam pemeriksaan rektum, pembersihan usus dilakukan. Untuk ini, enema pembersihan dapat dilakukan dengan menggunakan 1.5-2 liter air yang dipanaskan hingga suhu badan, julap digunakan lebih jarang. Sejurus sebelum anoskopi, seorang proktologi melakukan pemeriksaan awal dan palpasi dubur. Ini memungkinkan untuk menilai struktur dan nada cincin dubur dan bahagian bawah rektum, pengurangan buasir, ambang kesakitan pesakit. Seterusnya, prosedur itu sendiri dilakukan.

Diet

Persiapan untuk kajian harus bermula 2-3 hari sebelum diagnosis yang dijadualkan. Pemakanan pesakit sebelum sigmoidoskopi usus harus berdasarkan prinsip diet bebas sanga. Ini bermaksud mengelakkan makanan kasar dan berserat. Menu ini mestilah terdiri daripada makanan yang mudah dicerna dan cepat dicerna.

Diet sebelum sigmoidoscopy mengenakan larangan sementara untuk produk tersebut:

  • ikan berlemak dan daging;
  • kentang dan sayur-sayuran berkanji lain;
  • pasta
  • semua jenis kekacang;
  • gula-gula dan roti bakar;
  • roti tepung rai;
  • produk yang mengandungi biji koko (coklat, gula-gula, roti bakar);
  • teh hitam yang kuat, kopi;
  • susu keseluruhan dan produk berdasarkannya;
  • minuman alkohol dan karbon dioksida, jus kedai yang dibungkus;
  • rempah panas.

Tetapi diet seperti itu tidak bermaksud mogok makan. Dilarang makan daging dan ikan tanpa lemak dalam bentuk rebus atau panggang, kaldu sayur, produk susu yang diperam dengan peratusan rendah lemak, teh hijau dan herba.

Apa itu sigmoidoscopy

Sigmoidoskopi dilakukan oleh proctologist pakar menggunakan alat perubatan yang disebut sigmoidoscope. Ia merangkumi bahagian paip, pencahayaan dan bekalan udara. Pertama, rongga rektum mengembang, kemudian dimasukkan instrumen dengan pencahayaan, yang membolehkan anda melihat keadaan membran mukus. Rectoromanoscope direndam di rektum pada tahap tertentu, kedalaman terbesar adalah sekitar dua puluh lima sentimeter.

Prosedur ini dilakukan secara eksklusif oleh proctologist yang berpengalaman, yang mengambil semua langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan komplikasi dan keadaan yang tidak dijangka. Persiapan yang tepat untuk memeriksa pesakit adalah penting untuk mengelakkan masalah semasa pelaksanaan kaedah diagnostik ini.

Sebelum memasukkan instrumen ke dalam dubur, minyak ini dilumasi dengan jeli petroleum atau minyak khas. Kemudian tiub dimasukkan ke kedalaman tertentu - tidak lebih dari lima sentimeter. Selepas itu, obturator dikeluarkan dan doktor terus memasukkan tiub. Ketika mencapai kedalaman sekitar 13 cm, ia diperlukan untuk menghirup dan menghembuskan nafas atas permintaan pakar. Semasa udara dipam, tiub bergerak di dalam usus, mencapai kedalaman yang diinginkan. Doktor dengan bantuan lensa mata melihat penyimpangan dari norma, memeriksa keanehan membran mukus.

Peranti anoskop dan aplikasinya

Anoskop digunakan untuk pemeriksaan visual permukaan rektum.

Anoskopi adalah tahap wajib pemeriksaan diagnostik dalam proktologi. Petunjuk untuk menggunakan alat tersebut adalah aduan kesakitan pada dubur, pelepasan berdarah, lendir atau bernanah dari rektum, gangguan najis sistematik dan gejala lain yang menyertai penyakit usus posterior..

Anoskop membolehkan anda memeriksa permukaan usus secara visual, melakukan biopsi, mendiagnosis penyakit pada peringkat awal dan mengambil langkah-langkah terapi tepat pada masanya.

Selain tujuan diagnostik, anoskop digunakan untuk melakukan manipulasi terapi. Dengan bantuan alat ini, ubat diberikan, pembekuan inframerah dan skleroterapi buasir, elektrokagulasi polip.

Peranti ini kelihatan seperti tiub tirus berlubang dengan penyekat (palam) di dalamnya. Dengan menggunakan penyesuai gentian optik (penyesuai), pemegang cahaya dipasang pada tiub. Sumber kuasa boleh dilengkapkan sendiri (bateri, penumpuk) atau pegun (transformer berkuasa utama). Sekiranya perlu, pencahayaan endoskopi boleh diganti dengan kualiti yang lebih moden dan tinggi.

Reka bentuk anoskop untuk prosedur terapeutik dibezakan dengan adanya ruang berbentuk U untuk instrumen tambahan. Di samping itu, alat ini boleh merangkumi ligator yang digunakan untuk menggunakan cincin lateks pada buasir.

Terdapat model untuk digunakan semula dan boleh guna. Dalam setiap kes, instrumen memastikan keselamatan dan keselesaan pesakit. Anoskop sekali pakai disterilkan dan dilekatkan. Plastik licin menghilangkan kemungkinan kecederaan pada permukaan rektum semasa pemeriksaan. Reka bentuk instrumen yang boleh digunakan semula dibuat dari keluli tahan karat yang digilap dan juga selamat sepenuhnya. Alat keluli dapat disterilkan berkali-kali dengan pelbagai cara.

Anoskopi didahului oleh enema pembersihan standard. Sebelum menggunakan instrumen, pemeriksaan rektum adalah wajib. Posisi yang paling selesa bagi pesakit adalah dengan berbaring di kerusi khas. Anoskop dimasukkan ke dalam usus besar hingga kedalaman 14 cm. Setelah memasukkan alat, penyekat dikeluarkan dan pemeriksaan visual yang diperlukan dilakukan.

Kemungkinan kontraindikasi

Kontraindikasi terhadap kolonoskopi adalah mutlak dan relatif. Di samping itu, bagi kebanyakan pesakit, kajian ini menyebabkan emosi negatif, dan mereka mula mencari pelbagai alternatif. Dengan kontraindikasi mutlak, kolonoskopi tidak dapat dilakukan. Ini termasuk:

  • peritonitis;
  • kehamilan;
  • kegagalan jantung dan paru-paru;
  • kolitis iskemia atau ulseratif;
  • infarksi miokardium;
  • pendarahan dalaman yang teruk di usus.

Dengan campur tangan invasif semasa kolonoskopi, jangka masa prosedur bergantung pada kerumitan patologi

Sekiranya terdapat kontraindikasi relatif, kelayakan kajian dinilai oleh doktor yang hadir

Dalam beberapa kes, kolonoskopi ditunda, tetapi di bawah petunjuk tertentu ia dilakukan dengan berhati-hati

Kontraindikasi relatif merangkumi:

  • penyediaan yang tidak betul;
  • pembekuan darah rendah;
  • berdarah;
  • keadaan pesakit yang serius.

Sekiranya perlu, pemeriksaan dilakukan di bawah anestesia umum, tetapi dalam kebanyakan kes anestesia tidak digunakan.

Petunjuk

Petunjuk untuk anoskopi adalah tanda-tanda penyakit rektum. Ini termasuk gejala seperti sakit dan ketidakselesaan di dubur, pembuangan berdarah, bernanah, atau lendir, atau campuran dalam najis, cirit-birit atau sembelit yang tidak dapat dijelaskan, trauma pelvis, tanda-tanda pendarahan gastrointestinal. Anoskopi termasuk dalam kumpulan kajian wajib pada pesakit yang disyaki buasir. Ia sering digunakan sebagai pemeriksaan awal untuk disyaki tumor atau patologi keradangan. Di samping itu, manipulasi boleh digunakan untuk mengambil sapuan atau sampel tisu (biopsi). Dalam bentuk prosedur terapeutik, anoskopi diresepkan untuk pembekuan inframerah dan skleroterapi buasir, untuk menerapkan cincin ligatur lateks pada mereka, pemberian rektum bahan ubat atau elektrokagulasi polip.

Persediaan yang betul untuk sigmoidoscopy

Algoritma klasik untuk mempersiapkan kajian ini adalah enema, yang membebaskan rongga usus dari tinja dan sisa-sisa mereka dan mewujudkan keadaan yang paling baik untuk menjalankan langkah diagnostik. Sebarang sisa massa yang dicerna dapat menjadi halangan untuk kemajuan instrumen dan pemeriksaan dinding yang berkualiti tinggi.

Dianjurkan untuk menjalankan enema dua kali pada malam prosedur dan sigmoidoskopi sehari sekali. Tetapi ini harus dilakukan oleh profesional perubatan, kerana bukan enema sederhana dengan pir yang diperlukan, tetapi penggunaan cawan Esmarch - ini adalah nama mangkuk berkapasiti khas dalam bentuk pad pemanasan dengan tiub elastik panjang. Adalah sukar untuk membuat kajian secara mandiri dengan enema, di samping itu, ia mengalami kecederaan pada rektum. Sekiranya terdapat retakan di dubur, yang dicirikan oleh rasa sakit dan pelepasan lendir dan darah, lebih baik menangguhkan diagnosis ini.

Terdapat kaedah moden tertentu untuk membuat penyelidikan. Hari ini adalah mungkin untuk membebaskan usus dari najis dengan Microlax. Ini adalah enema mikro yang boleh dijalankan di rumah. Ia lembut dan memungkinkan untuk membersihkan rongga sepenuhnya untuk kajian sigmoidoskopi.

Enema microlax untuk penyediaan dilakukan menggunakan air suam, yang sebelumnya telah direbus. Tidak mungkin menggunakan air panas atau terlalu sejuk sebagai persediaan, lebih baik memberi keutamaan kepada suhu bilik, yang paling selesa untuk badan. Isi padu cecair Mikrolax adalah kira-kira satu setengah liter. Di samping itu, tidak perlu menambahkan bahan tambahan. Enema terakhir dijalankan beberapa jam sebelum kajian sigmoidoscopy, pada waktu pagi. Selepas itu, anda tidak boleh makan atau minum apa-apa. Anda perlu menunggu sehingga tamat pengajian.

Diet khas sangat penting sebagai persediaan, yang mesti diikuti sebelum kajian sigmoidoskopi. Sebaiknya makan hanya makanan ringan dan tidak berlemak

Khususnya, perlu mengambil kaldu rendah lemak, sup tumbuk, hidangan daging rendah lemak kukus, produk tenusu, dan ikan kukus beberapa hari dan sehari sebelum diagnosis. Pemakanan yang betul sebelum pemeriksaan sangat penting untuk diagnosis lengkap. Tidak digalakkan makan kekacang, daging berlemak dan berat (itik, ayam belanda, daging babi) sehari sebelumnya.

Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi serat, yang menyumbang kepada peningkatan pembentukan gas, jadi mereka juga harus dikecualikan. Terutama tidak digalakkan memakan kubis, bayam, hidangan pedas.

Untuk menjalankan kaedah diagnostik berkualiti tinggi, anda boleh mengambil ubat dengan sifat pencahar. Namun, lebih baik berjumpa doktor terlebih dahulu. Sebilangan daripada mereka mempunyai reaksi sampingan dan kontraindikasi..

Dengan sangat berhati-hati, dalam kes ini, anda harus merawat apa-apa cara untuk orang yang cenderung alergi..

Pada masa ini, pembersihan Fortrans sangat popular, yang sangat berkesan. Ia digunakan bukan hanya untuk sigmoidoskopi, tetapi juga sebelum melakukan intervensi pembedahan pada organ perut. Ia adalah serbuk putih yang mudah larut dalam air. Ia boleh digunakan oleh orang dewasa dan kanak-kanak dari usia 15 tahun, setelah melarutkan satu paket dalam satu liter air.

Dos penyediaan dikira berdasarkan berat pesakit (satu liter julap disediakan untuk 18 kg). Produk ubat lain tidak boleh diambil dengan ubat ini kerana penyerapannya. Penyelesaiannya diambil serentak pada waktu petang atau dibahagikan kepada beberapa dos. Pada masa yang jarang berlaku, julap ini boleh menyebabkan mual dan alahan pada individu tertentu. Tidak boleh diambil jika terdapat tumor, semasa kehamilan, penyumbatan, serta kanak-kanak di bawah umur 15 tahun dan orang yang tidak boleh bertoleransi polietilena glikol. Ia perlu untuk mengawal proses pembersihan pada orang tua.

Portal kami menjemput anda untuk tidak menangguhkan rawatan dan diagnosis selama-lamanya, tetapi hari ini mulailah memilih klinik atau pusat diagnostik. Di sudut kanan atas terdapat sebilangan perunding kami yang akan membantu anda dengan pilihan anda. Anda juga boleh membuat pesanan balik dari kami dan kami akan menghubungi anda semula.

Di portal kami, semuanya dibuat untuk kemudahan anda: klinik dan doktor boleh dipilih mengikut alamat, kos, ulasan, penilaian.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan utama boleh disebut fakta bahawa rektaromanoskopi usus membolehkan anda mengkaji secara terperinci usus pada kedalaman 25 hingga 30 sentimeter dari dubur, dan juga untuk mengkaji bahagian akhir sigmoid. Juga, ini dapat dikaitkan dengan kepantasan prosedur, kerana tidak berlangsung lebih dari lima minit.

Sigmoidoskopi usus membolehkan anda mendiagnosis kehadiran polip, beberapa proses keradangan, dan tumor. Perlu diperhatikan bahawa kaedah ini lebih moden, dan juga kualitatif dalam indikatornya yang agak tepat..

Selepas prosedur, anda akan dapat mengetahui lebih banyak maklumat mengenai semua yang membimbangkan anda.

Salah satu kelemahannya adalah kesakitan prosedur, dan juga ketakutan pesakit di hadapannya (walaupun tidak semuanya menakutkan). Seterusnya, anda perlu memantau dengan tepat bagaimana doktor memasukkan tiub ke dalam dubur, kerana pengenalan tiub yang kaku dan cepat boleh menyebabkan kecederaan usus yang agak besar. Selepas penyingkiran polip, jika, tentu saja, didapati, ia mungkin berdarah. Akibatnya, stenosis usus mungkin berlaku, yang agak jarang berlaku..

Persiapan untuk peperiksaan

Agar rektaromanoskopi usus memberikan hasil yang paling tepat, seseorang harus mempersiapkannya dengan betul dan lengkap, kerana pemeriksaan dari bahagian dalam membran mukus tidak mudah.

Penyediaannya terdiri daripada sekatan makanan, dan juga dalam diet khusus, iaitu selama 24 hingga 48 jam sebelum sigmoidoskopi usus, setiap buah, sayur-sayuran dan makanan kasar (berlemak) harus dikecualikan.

Terdapat beberapa institusi perubatan di mana prosedur ini dilakukan semasa perut kosong. Bergantung pada pilihan doktor, dan juga pesakitnya sendiri, badannya dibersihkan, ia boleh menjadi enema pembersih, pencahar atau mikroklis yang sama.

Pembersihan enema harus dilakukan dua kali, pada malam pemeriksaan (pada waktu petang), dan kemudian tiga jam sebelum.

Bahan pencahar hanya boleh digunakan melalui mulut, contohnya adalah Duphalac, Armada, dll. Microclysters dengan kesan pencahar mengurangkan masa penyediaan dengan ketara, kerana dua microclysters dilakukan secara harfiah 30-40 minit sebelum permulaan prosedur.

Bagi pesakit yang mengalami sembelit, sangat penting untuk menggunakan dua pilihan pembersih sekaligus, iaitu membersihkan enema dan pencahar.

Jangan lupa tentang persiapan yang teliti untuk kandungan maklumat yang paling tepat.

Tahap utama prosedur

Untuk menetapkan sigmoidoskopi, doktor mesti melakukan pemeriksaan digital terlebih dahulu. Dan jika terdapat kecurigaan proses atipikal di dalam badan, dia menetapkan prosedur ini. Tetapi pelaksanaannya sering diperbaiki untuk jangka waktu tertentu untuk peringkat persiapan..

Persiapan untuk sigmoidoskopi merangkumi kedua-dua sikap psikologi (bagaimanapun, ini bukan prosedur yang paling menyenangkan), dan langkah-langkah untuk membersihkan usus (diet, pencahar, enema). Ini biasanya mengambil masa dua hari. Sekiranya tidak dapat membersihkan usus sepenuhnya, semasa prosedur dilakukan dengan penyapu kapas. Tetapi lebih baik mengikuti arahan doktor di rumah..

Sejurus sebelum sigmoidoskopi, pesakit dilucutkan dari bawah ke pinggang dan berbaring sama ada di sisi atau di posisi siku lutut. Kemudian doktor melumasi tiub dengan petroleum jelly atau minyak khas dan memasukkannya ke dalam dubur hingga kedalaman 5 cm. Pesakit diminta mendorong seolah-olah semasa buang air besar untuk mendorong alat ke dalam. Selepas itu, obturator dikeluarkan, dan kajian dijalankan menggunakan lensa mata optik.

Titik yang sangat penting - semasa bergerak ke dalam, tiub tidak boleh bersentuhan dengan dinding usus. Jika tidak, anda boleh menyentuh buasir atau polip, serta membahayakan permukaan usus sehingga pecah. Tetapi jika doktor berpengalaman, maka dia akan segera mengepam udara dan akibat negatif tidak akan datang.

Kemudian doktor bertindak mengikut keadaan:

  • Memeriksa mukosa usus;
  • Mengeluarkan nanah, lendir, gumpalan berdarah dengan pam elektrik;
  • Adalah mungkin untuk mempengaruhi polip kecil dengan bantuan sigmoidoscope itu sendiri (dalam kes ini, pemeriksaan histologi bahan yang dikumpulkan adalah wajib untuk keganasan neoplasma);
  • Sekiranya perlu, biopsi kawasan tisu tertentu.

Sekiranya pesakit berminat berapa lama sigmoidoskopi berlangsung, maka kita boleh mengatakan dengan yakin bahawa tidak lebih dari 7 minit. Dan ini adalah salah satu teknik pemeriksaan yang paling selamat. Rasanya prosedur ini serupa dengan enema. Selepas sigmoidoskopi, disyorkan untuk berbaring di punggung anda sebentar untuk mengelakkan hipotensi ortostatik.

Jangan takut prosedur, dan lebih-lebih lagi untuk menyatakan rasa malu sekiranya perlu..

Satu-satunya perkara yang perlu diberi perhatian: ini adalah kepatuhan kepada preskripsi doktor dan pilihan doktor sendiri, yang mesti mempunyai kelayakan yang sesuai.

Apa itu kolonoskopi

Kolonoskopi adalah kajian instrumental yang membolehkan anda mendiagnosis keadaan patologi rektum dan usus besar. Pemeriksaan dilakukan menggunakan kolonoskop - probe fleksibel yang panjang, di hujungnya terdapat lensa mata dengan kamera video kecil dan penerangan. Termasuk juga forcep biopsi dan tiub udara. Probe dimasukkan melalui rektum.

Gambar yang dihasilkan dihantar ke monitor dan membolehkan pakar menilai keadaan usus sepanjang keseluruhannya, iaitu sekitar dua meter. Kamera mengambil gambar dengan resolusi tinggi, pembesar sepuluh kali ganda. Pada gambar, ahli koloproktologi memeriksa membran mukus dan mencatat kemungkinan perubahan patologi.

Selepas pemeriksaan, udara yang masuk ke dalam badan dipam keluar

Selain itu, selama pemeriksaan, sejumlah tindakan dapat dilakukan untuk menghindari campur tangan pembedahan tambahan..

Ini termasuk:

  • pengembangan kawasan usus kerana parut;
  • pensampelan tisu untuk kajian histologi;
  • penyingkiran badan asing;
  • penghapusan polip atau tumor jinak;
  • penghapusan pendarahan.

Oleh kerana kemampuan tambahannya, kolonoskopi dianggap kaedah diagnostik yang paling bermaklumat dan berkesan..

Penerangan mengenai prosedur

Sekarang kita beralih ke penerangan prosedur itu sendiri, dan perlu diperhatikan bahawa sigmoidoskopi usus moden berkat alat optik fleksibel yang digunakan untuk pemeriksaan, dan merupakan kaedah yang lebih baik dari proctoscopy yang sama.

Petunjuk untuk prosedur ini termasuk gangguan najis, serta sembelit yang berpanjangan atau, sebaliknya, cirit-birit..

Pendarahan usus, dan lendir yang mendalam atau bahkan nanah dari usus, atau buasir kronik.

Juga sigmoidoskopi usus adalah petunjuk untuk pemeriksaan lebih lanjut, seperti kolonoskopi atau irrigoskopi.

Apa itu irrigoskopi usus dan bagaimana ia dilakukan ditulis di sini.

Sekiranya pesakit mempunyai keadaan yang serius, maka ini adalah salah satu kontraindikasi untuk prosedur ini. Juga, penyakit akut atau keradangan di kawasan dubur (atau seluruh dubur) adalah kontraindikasi utama.

Risiko prosedur ini melebihi kemungkinan jika pesakit mengalami tahap pernafasan yang teruk, serta masalah jantung, iaitu patologi kardiovaskular.

Terdapat kes kecemasan apabila sigmoidoskopi harus dilakukan untuk hampir semua pesakit, misalnya, dengan pendarahan yang mendalam dari usus.

Sigmoidoskopi usus dilakukan di pejabat proctologist, yang mesti dilengkapi dengan peralatan khas untuk penyelidikan. Untuk melaksanakannya, anda juga tidak memerlukan anestetik atau bahkan anestesia, tetapi hanya dalam beberapa kes, jika pesakit mengalami fisur dubur.

Dengan persetujuan doktor, anda boleh melakukan anestesia, hanya tempatan. Perlu segera disiapkan untuk fakta bahawa sebelum melakukan sigmoidoskopi usus, doktor mesti melakukan pemeriksaan atau diagnosis rektum digital.

Untuk melakukan pemeriksaan seperti ini, pesakit diminta untuk mengambil posisi siku lutut tertentu, anda juga boleh berbaring di sebelah kiri.

Selepas doktor melincirkan saluran dubur, tiub itu sendiri dimasukkan ke sana secara harfiah 4 atau 5 sentimeter. Seterusnya, udara dipam ke dalam untuk menyelaraskan dan melicinkan semua lipatan membran mukus. Doktor juga harus menjelaskan kepada pesakit bahawa semasa pergerakan tiub ke dalam, keinginan untuk mengosongkan usus mungkin berlaku. Untuk menghilangkan lendir, mungkin cecair dan darah, yang ada di dalamnya, pam elektrik digunakan.

Video

Sekiranya pesakit mengalami kesakitan, sigmoidoskopi usus mesti diselesaikan.

Menu contoh

Persiapan untuk tinjauan boleh mengambil contoh menu, yang dirancang selama 3 hari. Tiga hari sebelum diagnosis:

  • Pada waktu pagi - oatmeal dimasak di dalam air dengan sesudu madu, sebiji keju dan teh hijau.
  • Sarapan pagi kedua - segelas susu panggang rendah lemak atau kefir dengan 2 biskut.
  • Makan Siang - kaldu rendah lemak (ayam, ayam belanda, daging sapi muda), 2 bakso, dan salad timun segar.
  • Snek petang - kaserol keju kotej dan buah kering COMPOT.
  • Makan malam - 200 ml susu panggang rendah lemak dan 3 biskut.

Diet bebas sanga menghilangkan kembung dan menormalkan saluran pencernaan

Dua hari sebelum peperiksaan:

  • Makan pagi - bubur soba dan sepotong dada ayam rebus dan segelas teh hijau dengan lemon.
  • Makanan ringan pertama - 200 ml kefir tanpa lemak.
  • Makan tengah hari - sepotong ikan kod rebus (anda boleh membakarnya), bubur nasi, tanpa minyak dan segelas jus epal yang telah dijernihkan.
  • Makanan ringan kedua - segelas yogurt rendah lemak tanpa bahan tambahan.
  • Makan malam - semolina direbus dalam air, segelas teh hijau dengan sesudu madu.

Sehari sebelum peperiksaan:

  • Sarapan pagi - 1 telur ayam rebus, sebiji roti keju rendah lemak, segelas kompot buah kering.
  • Makan tengah hari - kaldu ayam rendah lemak, teh hijau, biskut biskut.
  • Anda harus menolak makanan ringan dan makan malam, dan selepas 2-4 jam selepas makan tengah hari, pesakit perlu membersihkan usus dengan enema.

Penurunan berat badan boleh menjadi bonus yang baik untuk pemakanan seperti itu sebelum rektoskopi, tetapi diet bebas sanga tidak memberikan tenaga dalam jumlah yang diperlukan, jadi hari ini perlu untuk mengurangkan aktiviti fizikal.

Ciri-ciri kajian sigmoidoskopi usus

Sigmoidoskopi terdiri dalam memeriksa permukaan dalam rektum dan sepertiga distal kolon sigmoid menggunakan rektoskop yang dimasukkan melalui dubur. Prosedur ini tidak menyakitkan dan berlangsung dengan cepat.

Sigmoidoscopy digunakan tidak hanya untuk tujuan diagnostik, ketika pasien sudah memiliki sejumlah keluhan khusus, tetapi juga untuk pencegahan, pengesanan awal tumor ganas pada pesakit berusia lebih dari empat puluh tahun.

Untuk tujuan pencegahan, kajian sigmoidoscopy dianjurkan untuk dilakukan sekali dalam setahun, jika patologi dikesan - menurut petunjuk. Sekiranya semasa pemeriksaan awal atau pemeriksaan digital rektum pesakit menunjukkan adanya pendarahan, penyempitan lumen usus, radang akut atau fisur dubur, sigmoidoskopi dilakukan setelah penghapusan keadaan ini atau dalam mod yang paling lembut.

Sekiranya perlu, pra-anestesia ditetapkan. Untuk sigmoidoskopi, pesakit mengambil posisi siku lutut di sofa, selepas itu tiub alat endoskopi dilincirkan dengan vaseline dimasukkan dengan teliti ke dalam dubur.

Semasa sigmoidoskopi usus, doktor menganalisis warna, ciri lega membran mukus, kelembapannya, corak vaskular dan keanjalan mukosa usus..

Persediaan untuk sigmoidoskopi

Pesakit mesti mengikuti beberapa peraturan sebelum prosedur

Oleh itu, sangat penting bagi diagnostik berkualiti tinggi untuk mempersiapkan sigmoidoskopi dengan betul.

Pertama, pada malam sebelum kajian, anda harus makan makanan dengan kandungan toksin rendah dan tidak makan malam. Dalam kes ini, sigmoidoscopy dilakukan secara eksklusif pada waktu perut kosong..

Kedua, sehari sebelum prosedur, usus mesti dibersihkan dari tinja. Untuk melakukan ini, gunakan enema dengan air atau persediaan khas untuk membersihkan usus..

Pastikan anda mendengar nasihat dan permintaan doktor, kerana tugasnya adalah membuat prosedur sigmoidoskopi seefektif mungkin dan seakurat mungkin. Kesalahan diagnostik sedikit pun boleh mempengaruhi rawatan selanjutnya..

Sigmoidoskopi usus memberikan hasil, yang mana kemungkinan dengan tahap kebarangkalian yang tinggi untuk membicarakan diagnosis, doktor memutuskan taktik selanjutnya untuk menguruskan pesakit.

Jangan lepaskan peluang untuk sihat sehingga esok. Sigmoidoscopy adalah prosedur mudah yang mengesan penyakit dan membantu menentukan rawatannya.

Sigmoidoscopy dan kolonoskopi apakah perbezaannya

Perbezaan pertama dan paling penting terletak pada kedalaman penyelidikan, jika selama sigmoidoskopi kedalaman 25-30 sentimeter dari dubur, maka semasa kolonoskopi adalah mungkin untuk memeriksa seluruh usus.

Juga, semasa menjalankan sigmoidoskopi, instrumen logam digunakan, yang dimasukkan ke dalam rektum, dan kolonoskop, pada gilirannya, adalah instrumen fibrooptik, yang dilakukan di seluruh usus. Menjalankan sigmoidoskopi usus hanya membawa sedikit ketidakselesaan dan tidak suka, tetapi kolonoskopi menyebabkan sensasi yang menyakitkan.

Juga, perbezaan utama adalah masa yang dihabiskan, berbeza dengan sigmoidoscopy, yang memakan masa sekitar lima minit, sementara kolonoskopi memerlukan lebih banyak waktu, sekitar satu jam.

Proses persiapan untuk prosedur pertama jauh lebih mudah dan sederhana daripada yang kedua, yang mana anda perlu membuat persediaan dengan lebih berhati-hati untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat semasa peperiksaan.

Terdapat perbezaan tertentu dalam kedua kaedah ini, tetapi tidak harus saling bertentangan, kerana ia hanya diambil mengikut petunjuk dan hanya dalam situasi yang paling sesuai..

Kontraindikasi

Kerana kesederhanaan dan hampir tidak menyakitkan prosedur, ini dilakukan untuk hampir semua pesakit. Pengecualian adalah wanita hamil dan pesakit yang mempunyai:

  • Bentuk buasir akut sehingga keadaannya stabil;
  • Fisur dubur yang serius
  • Pendarahan teruk dari dubur (sebarang manipulasi dapat dilakukan hanya setelah pendarahan berhenti);
  • Bentuk keradangan akut pada rongga perut dan paraproctitis;
  • Lumen usus yang sempit;
  • Keadaan umum yang buruk (masalah jantung dan paru-paru, penyakit mental, pendedahan kepada ubat-ubatan dan alkohol).

Kadang kala, apabila diperlukan penyelidikan segera, doktor boleh menjemput pakar bius untuk anestesia umum atau tempatan. Mereka juga dapat menawarkan pesakit untuk minum ubat untuk membius prosesnya sepenuhnya..

Artikel Mengenai Hepatitis