Bantal ortopedik untuk buasir untuk pencegahan dan rawatan

Utama Limpa

Bantal buasir adalah alat berbentuk khas yang direka untuk mengurangkan gejala penyakit ini, dan dalam banyak kes - untuk mencegahnya. Memperbaiki keadaan pesakit, meringankan atau menghilangkan rasa sakit sepenuhnya, bantal mendorong pemulihan yang cepat.

Ini untuk siapa?

Bantal anti-buasir ditujukan terutamanya untuk mereka yang pekerjaannya berkaitan dengan lama tinggal dalam keadaan duduk:

  • pekerja pejabat;
  • untuk pengaturcara;
  • pekerja bebas yang bekerja dari rumah;
  • pelajar;
  • warga sekolah.

Bagi pemandu pelbagai jenis pengangkutan, bantal khas dihasilkan untuk ukuran tempat duduk. Mereka tidak hanya bertindak sebagai agen profilaksis, tetapi membantu mengurangkan beban pada organ yang berpenyakit. Banyak pemandu memperolehnya untuk mengelakkan beban yang berlebihan pada tulang ekor dan mencegah fenomena yang tidak menyenangkan seperti perasaan mati rasa di kaki - "duduk di kaki".

Bantal buasir juga berguna untuk wanita hamil. Dalam tempoh yang sukar dan genting ini, ketika tekanan rahim yang membesar meningkat pada organ pelvis setiap hari, aliran keluar darah vena terganggu, yang pasti menyebabkan genangan. Kemungkinan terkena buasir semasa kehamilan lebih tinggi daripada sebelumnya. Untuk mencegah perkembangan penyakit dan meringankan keadaan wanita ketika tanda-tanda pertama yang tidak menyenangkan muncul, bantal antihemoroid akan diperlukan.

Tidak akan berlebihan bagi mereka yang bergerak sedikit: orang tua atau mereka yang pergerakannya dibatasi oleh penyakit serius..

Sekiranya anda dihantui oleh sensasi yang tidak menyenangkan - gatal-gatal yang luar biasa di dubur, terbakar semasa buang air besar, sakit di buasir yang bengkak - beli atau buat bantal buasir anda sendiri. Dengan penggunaan biasa, ia akan membantu melegakan tekanan yang berlebihan pada urat di dubur dan melambatkan perkembangan penyakit ini. Pesakit mendapat peluang untuk memulakan rawatan pada tahap awal, yang bermaksud dia dapat menghindari pisau pakar bedah.

Prinsip operasi

Menghabiskan waktu yang lama dalam keadaan duduk, bergerak sedikit dan secara beransur-ansur menambah berat badan, seseorang mengecam dirinya sendiri kerana genangan darah di pelvis kecil, dan, oleh itu, untuk buasir. Sensasi terbakar dan gatal yang tidak selesa jauh dari keadaan terburuk yang menanti pesakit. Apabila berlakunya eksaserbasi, sangat menyakitkan untuk duduk, seperti berjalan. Dalam keadaan ini, bantal anti-buasir akan menjadi garis hidup yang akan membantu sekurang-kurangnya sebahagiannya mengembalikan kualiti hidup normal dan mengurangkan penderitaan..

Reka bentuk semua bantal ortopedik mempunyai ciri umum: ia adalah roller elastik satu bentuk atau yang lain dengan lubang di tengahnya. Berkat ini, orang yang duduk di atas bantal tidak menyentuh kawasan dubur atau coccyx dengan permukaan kerusi yang keras. Kedudukan ini membolehkan anda menormalkan peredaran darah di pelvis kecil, mengelakkan memerah urat dan, dengan itu, mengurangkan rasa tidak selesa..

Bantal anti-buasir klasik diperbuat daripada lingkaran busa berpori yang menyerupai donat atau struktur kembung dengan bentuk yang sama. Kedua-duanya sama berkesan, tetapi kusyen kembung masih lebih selesa kerana ia membolehkan anda menyesuaikan tahap keanjalan roller. Untuk membeli bantal ortopedik, tidak perlu temu janji dengan doktor: mereka boleh didapati secara bebas, mereka sama sekali tidak berbahaya, dan penggunaannya akan membawa manfaat yang ketara bagi tubuh..

Ciri-ciri bantal ortopedik

Bantal anti-hemorrhoidal adalah produk ortopedik perubatan. Bentuk "donat" (oleh semua akaun, yang paling mudah) jauh dari satu-satunya yang dapat dijumpai. Selain bantal bulat, ada bantal berbentuk persegi, segi empat tepat atau berbentuk baji..

Semasa merancang untuk membeli bantal ortopedik, perkara pertama yang perlu anda perhatikan adalah had berat badan dan, tentu saja, ukurannya. Duduk di atas bantal yang terlalu kecil tidak selesa, tetapi di atas bantal yang terlalu besar tidak ada gunanya, kerana apa pun yang harus tetap diangkat akan tenggelam ke dalam. Sama pentingnya memilih bantal yang sesuai dengan berat badan anda. Bantal busa tidak akan berkesan, dan bantal kembung hanya akan pecah, tidak dapat mengatasi beban yang berlebihan.

Adapun bantal kembung, anda perlu mengakhiri udara di dalamnya dengan pam. Sebenarnya, ini adalah lingkaran renang yang sama, tetapi lebih kecil, dan bahan yang berbeza digunakan dalam pembuatannya..

Kelebihan utama bantal ortopedik:

  • mengurangkan beban pada tulang belakang;
  • kesan santai pada sistem muskuloskeletal;
  • peredaran udara di bahagian bawah badan - ini sangat penting apabila anda harus menghabiskan banyak masa di kerusi berlengan yang dilapisi kulit atau kulit kecil.

Di samping itu, bantal buasir adalah keselamatan sebenar bagi pesakit yang terbaring di tempat tidur dan mereka yang merawatnya. Ia adalah pencegahan luka tekanan yang sangat baik..

Permohonan dalam tempoh selepas operasi

Setelah mengeluarkan buasir, pesakit hanya boleh berada dalam kedudukan menegak atau mendatar: berdiri, berjalan atau berbaring. Dia akan dibenarkan duduk lebih awal sebulan selepas operasi, atau bahkan kemudian. Tetapi walaupun begitu, seseorang tidak boleh melakukan tanpa peranti khas yang menghalang perineum menyentuh kerusi kerusi..

Dalam tempoh selepas operasi, disyorkan untuk menggunakan bantal buasir kembung. Dengan mengatur tekanan, anda dapat memilih secara empirik yang akan membuat pesakit selesa.

Bantal buasir untuk pemandu

Bagi mereka yang menghabiskan banyak masa di belakang roda, bantal bagel adalah kaedah terbaik untuk mencegah buasir. Bantal busa biasa baik untuk perjalanan semasa musim sejuk, tetapi pada musim panas, ketika bahagian dalam kereta benar-benar panas di bawah sinar matahari, ini bukan pilihan terbaik. Dalam kes ini, bantal yang diisi dengan cangkang soba lebih sesuai. Sekam betul-betul mengikut bentuk badan, tidak mengumpul kelembapan dan tidak memanas, walaupun digunakan untuk waktu yang lama. Bagi pemandu, bantal seperti itu jauh lebih senang baik sebagai bantuan melawan buasir, dan sebagai langkah pencegahan.

Cara membuat pilihan yang tepat?

Semasa memilih bantal untuk buasir, perhatikan betapa selesanya anda duduk di atasnya, dan kualiti pengisi.

Ramai orang lebih suka bantal bulat, tetapi untuk memastikan anda selesa dengannya, disarankan untuk mengujinya sendiri. Mungkin bantal berbentuk persegi atau P lebih sesuai untuk anda..

Pengisi juga memainkan peranan penting. Bantal berisi busa lebih murah. Bahan ini tidak menyebabkan alergi dan, tidak seperti bulu burung, tidak menarik banyak parasit, yang sering mustahil untuk disingkirkan. Bantal busa tidak terlalu elastik, dan ini tidak diperlukan. Fungsi utama mereka adalah untuk mengagihkan semula beban sedemikian rupa sehingga paling sedikit tekanan pada organ pelvis. Dengan bantal busa ini berjaya mengatasi..

Selain getah busa, pelbagai pengeluar menggunakan poly Ester dan busa lateks sebagai pengisi. Bahan-bahan ini juga tidak menyebabkan alahan, ia berfungsi untuk waktu yang lama tanpa kehilangan khasiatnya..

Keanjalan produk kembung dapat disesuaikan sesuka hati. Semasa memilih bantal kembung, perlu mempertimbangkan berapa berat yang dirancang, jika tidak, ia mungkin pecah pada saat yang paling tidak sesuai.

Agar bantal buasir dapat menolong anda selama mungkin, pelajari dengan teliti arahan yang disertakan dengannya. Ia harus disimpan jauh dari sinar matahari dan, jika boleh, di tempat kering yang sejuk. Suhu lebih dari + 45 ° C mempunyai kesan merosakkan pada bahan dari mana ia dibuat dan pengisi. Dari semasa ke semasa, lap bantal dengan kain lembut, dan jika sangat kotor, gunakan detergen ringan.

Cara menggunakan bantal buasir?

Untuk menjadikan bantal antihemor benar-benar berguna, ia diletakkan di permukaan yang keras: kerusi, bangku, ottoman yang keras. Tidak masuk akal untuk menggunakannya di tempat duduk kerusi yang lembut, kerana semua yang sepatutnya berada dalam posisi yang tinggi akan tenggelam ke dalam. Selain itu, kerana pengudaraan yang lemah, zon gluteal akan mengalami kepanasan, yang akan menyebabkan keadaan buasir bertambah buruk..

Walaupun bantal dapat membantu melegakan simptom, ia tidak boleh digunakan secara berlebihan. Setelah setiap dua hingga tiga jam dihabiskan dalam posisi duduk, anda perlu bangun dan melakukan beberapa latihan sederhana, beberapa jongkok, dan berjalan sedikit..

Penggunaan bantal buasir hanya melegakan gejala penyakit, tetapi tidak menghilangkannya. Hanya pendekatan bersepadu, yang merangkumi ubat-ubatan, diet, senaman, yang dapat membantu menghilangkan buasir sepenuhnya.

Cara melakukannya sendiri?

Bantal buasir boleh dibuat dengan tangan. Bagi mereka yang sudah mempunyai buasir, tidak mungkin membantu: agak sukar untuk mencapai keanjalan yang diperlukan sendiri. Tetapi sebagai langkah pencegahan, pad buatan tangan boleh berguna. Di samping itu, beberapa bantal ini akan membantu anda mengubah bahagian dalaman tanpa kos khas, menjadikan kediaman anda lebih selesa..

Untuk membuat bantal untuk buasir, kita memerlukan sebidang kain permadani dengan sisi 60 cm, satu setengah meter jalinan dan inventori lebar: kapur, gunting, jarum dan benang.

  1. Lipat kain menjadi separuh, dengan sisi yang salah keluar, dan lukis dua bulatan di atasnya dengan kapur, satu di tengah yang lain. Diameter harus dipilih secara individu.
  2. Potong bulatan dalaman, meninggalkan elaun jahitan.
  3. Kami menjahit lubang dalaman dari dalam ke luar, menghiasnya dengan tocang.
  4. Potong jalur yang sama dengan lilitan sisa kain.
  5. Jahitnya, lipat bahagian depan.
  6. Membalikkan produk ke dalam.
  7. Lipat dua tepi bertentangan bulatan kedua ke lubang di tengah. Jahit bahagian yang belum dibuka ke tepi bantal masa depan.
  8. Kami mengisi bantal dengan getah busa dan menjahit lubang. Kami menghiasi jahitan dengan jalinan.

Bantal pencegahan penyakit

Bantal anti-buasir adalah kaedah yang baik untuk mencegah penyakit ini. Ia membantu mengurangkan tekanan pada kawasan pelvis, tulang belakang dan sendi, dan mencegah genangan darah di bahagian bawah badan. Walau bagaimanapun, untuk mengecualikan kemungkinan buasir, anda tidak hanya memerlukan bantal, tetapi juga pelbagai jenis langkah-langkah. Ia:

  • gaya hidup aktif;
  • diet seimbang;
  • penolakan tabiat buruk;
  • minum banyak cecair, termasuk sekurang-kurangnya dua liter air.

Gaya hidup sihat, penuh perhatian, sikap sensitif terhadap perubahan sedikit dalam badan, dan bantal ortopedik yang dipilih dengan betul akan membantu anda melupakan penyakit seperti buasir selamanya.

Ulasan

Anda boleh memberikan maklum balas anda dan hasil penggunaan bantal buasir di komen di bawah, ia akan berguna untuk pengguna lain!

Valentina, Krasnoyarsk

"Saya bekerja sebagai pemandu, dan walaupun saya menempuh jarak jauh sepanjang hari, saya tidak banyak bergerak. Oleh itu berat badan berlebihan, masalah belakang, masalah sendi - dan buasir. Doktor menasihati saya untuk menunggang dengan bantal ortopedik, dan saya sangat berterima kasih kepadanya! Ia menjadi lebih mudah, mereka berhenti mengganggu sakit. Saya menjalani rawatan, tetapi jika bukan kerana bantal, saya perlu pergi cuti sakit. Oleh itu, saya terus bekerja dan berasa seronok.

Ekaterina, Yekaterinburg

“Ibu dan nenek saya mengalami buasir setelah melahirkan. Saya juga terpaksa merasakan "pesona" penyakit ini. Nasib baik, saya membeli bantal anti-buasir tepat pada masanya dan sekarang saya hanya menggunakannya: Saya menggegarkan anak perempuan saya, melakukan kerja-kerja jarum, bekerja. Ia sangat selesa untuk duduk dan tidak ada yang menyakitkan ".

Adakah bantal buasir ortopedik membantu

Dengan pemburukan buasir, salah satu pembantu yang berkesan boleh menjadi bantal anti-buasir. Adakah dia akan menolong semua orang? Bahan apa yang mereka buat? Model apa yang boleh didapati dijual? Dan cara menggunakan produk ortopedik seperti ini dengan betul?

Prinsip tindakan bantal dari buasir


Salah satu faktor yang paling biasa mempengaruhi pembentukan buasir adalah gaya hidup yang tidak aktif. Dalam keadaan duduk, organ pelvis mengalami tekanan maksimum, dan peredaran darah di rektum terganggu. Tidak menghairankan bahawa buasir terutama mempengaruhi pemandu, dan juga profesional yang menghabiskan berjam-jam di meja atau di depan monitor komputer..

Baik dari segi bentuk dan fungsi, bantal buasir sepenuhnya membenarkan nama popular - "pelampung hidup". Lubang khas disediakan dalam reka bentuknya, di mana kawasan yang terkena buasir diturunkan. Ia tidak sampai ke permukaan tempat duduk yang keras, jadi tekanan yang menyakitkan tidak dikenakan.

Selain melegakan keadaan, bantal memberikan tahap pengudaraan yang diperlukan dari kawasan anorektal, mengurangkan beban pada tulang belakang dan melegakan otot, ligamen dan sendi pelvis.

Siapa yang akan mendapat manfaat dari bantal perubatan untuk buasir?

  • Pesakit dengan buasir pada setiap tahap perkembangan penyakit ini, serta selama eksaserbasi untuk mengurangkan rasa sakit dan mengurangkan risiko komplikasi.
  • Selepas pembedahan membuang buasir.
  • Untuk wanita hamil pada peringkat kehamilan yang terakhir - bantal akan membantu mengurangkan tekanan pada pelvis dan mencegah bekalan darah ke rektum.
  • Dengan kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini.
  • Orang tua didiagnosis dengan dinding rektum yang lemah.
  • Mereka yang menjalani gaya hidup tanpa henti dan menghabiskan masa yang lama dalam keadaan duduk bertugas.

Jenis bantal ortopedik untuk buasir


Dengan reka bentuk khas, bantal anti-buasir mungkin berbeza.

Mereka diperbuat daripada poliuretana atau getah busa, dan juga boleh kembung. Anda boleh menjahit bantal untuk buasir dengan tangan anda sendiri, tetapi kesan penggunaan produk seperti itu dapat dikurangkan, kerana ia mesti mengira lokasi lubang "simpanan" dengan betul.

Walaupun yang paling popular adalah bentuk bulat, ada bantal kerusi segi empat tepat dan persegi, serta bantal baji..

  • Beban yang dibenarkan

Semasa memilih model tertentu, penting untuk mempertimbangkan beban yang dirancang untuk produk tersebut. Jika tidak, bantal buasir kembung hanya boleh pecah, dan getah busa tidak akan memberi kesan terapeutik yang diperlukan.

Cara menggunakan bantal buasir


Dengan pemburukan buasir, mencari kedudukan yang tidak menyakitkan adalah sangat sukar. Ramai pesakit hanya boleh berbaring. Tetapi dengan bantal, anda dapat meringankan keadaan anda dengan ketara dan terus menjalani gaya hidup yang lebih kurang dikenali. Sebagai contoh, model anti-buasir untuk pemandu akan membolehkan anda berjalan di belakang roda dan memandu secara normal..

Sekiranya anda berisiko, maka produk ortopedik boleh digunakan untuk pencegahan.

Berikut adalah beberapa panduan mengenai cara menggunakan bantal buasir anda dengan betul:

  • Letakkan bantal hanya di atas kerusi atau kerusi yang keras.
  • Jangan letakkan bantal di sofa lembut atau kerusi berlengan. Dalam kes terbaik, kesannya berkurang dari aplikasi seperti itu, dalam keadaan terburuk, buasir dicubit.
  • Anda harus membeli bantal di farmasi pada tanda pertama buasir - pembakaran dan ketidakselesaan di dubur. Penggunaannya akan membantu mencegah mencubit urat. Gejala awal adalah alasan untuk membuat temu janji dengan doktor.
  • Anda tidak boleh menggunakan model yang dibeli lebih dari dua jam. Pastikan bangun setiap 15 minit dan lakukan latihan khusus untuk meningkatkan aliran darah di kawasan masalah. Perkara yang paling mudah adalah menegangkan dan merehatkan otot gluteal beberapa kali..

Jangan menganggap bahawa bantal keajaiban "menakjubkan" akan menyelamatkan anda dari buasir. Semasa sakit, ia digunakan secara eksklusif untuk menstabilkan keadaan pesakit bersama dengan ubat profesional. Walaupun untuk profilaksis, lebih baik memilih produk setelah berunding dengan proctologist.

Cara duduk dengan buasir, kaedah ortopedik: ulasan dan harga

Cara duduk dengan buasir, setiap pesakit dengan vena varikos perlu tahu. Ini diperlukan untuk mencegah perkembangan komplikasi dalam bentuk pendarahan vena atau trombosis dengan kesakitan akut dan manifestasi klinikal lain. Untuk melakukan ini, anda perlu melakukan latihan khas, meningkatkan aktiviti fizikal, dan makan dengan betul. Peranti ortopedik khas, bantal buasir, juga membantu mencegah penyakit yang tepat pada masanya. Penggunaan bantal antihemoroid secara berkala untuk tujuan profilaksis dan terapi terutama ditunjukkan untuk wanita hamil dan orang-orang dengan gaya hidup yang tidak aktif..

Cara duduk dengan betul dan tanpa rasa sakit dengan buasir?

Kerucut varikos luaran dengan peningkatan patologi memerlukan rawatan konservatif atau radikal. Pada tempoh awal penyakit ini, terapi ubat berkesan. Pada peringkat kemudian, pelbagai kaedah invasif minimum digunakan. Dalam kes yang rumit (trombosis, pendarahan, paraproctitis), operasi harus dilakukan.

Adalah mustahak untuk dapat duduk dengan betul dalam keadaan memburuk dan semasa pengurangan patologi. Ini membawa kepada penurunan kesakitan dan gejala klinikal yang lain, dan pada tahap pengampunan tidak memungkinkan untuk menyebabkan peningkatan manifestasi keradangan. Ini sangat penting untuk kerja tidak aktif. Pekerja pejabat, pemandu, juruwang, orang-orang dari profesion lain terpaksa duduk berjam-jam. Ini juga berlaku untuk wanita yang hamil atau baru melahirkan. Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi, diperlukan penggunaan alat improvisasi atau siap pakai. Yang terakhir ini merangkumi bantal ortopedik - agen terapi dan profilaksis untuk buasir. Dengan penggunaan biasa, manifestasi klinikal patologi menurun, kemunculan eksaserbasi dicegah kerana:

  • normalisasi aliran keluar darah dari urat rektum;
  • memunggah sistem peredaran darah;
  • pemulihan peredaran vena yang terjejas.

Berkat kesan ini, bantal anti-buasir:

  • memperbaiki keadaan umum;
  • meningkatkan keberkesanan semua jenis rawatan, termasuk ubat;
  • menghentikan perkembangan patologi selanjutnya dengan mengurangkan tekanan pada urat dan urat varikos rektum.

Alat ortopedik ini ditujukan untuk orang yang menderita buasir atau yang menghabiskan banyak masa untuk duduk. Sebagai tambahan kepada kategori di atas, penggunaan bantal ortopedik ditunjukkan:

  • orang tua, yang berkaitan dengan perubahan yang berkaitan dengan usia: nada dinding vaskular menurun, aliran darah di urat rektum melambatkan, yang merupakan salah satu prasyarat utama untuk perkembangan buasir;
  • atlet profesional yang terlibat dalam mengangkat barbell;
  • selepas operasi hemorrhoidectomy yang dilakukan;
  • semua orang yang mempunyai faktor risiko keturunan - sekiranya terdapat buasir pada saudara terdekat.

Memilih bantal buasir untuk kegunaan harian

Rangkaian aksesori anti-buasir adalah luas. Mereka berbeza:

Semasa membeli peranti antihemoroid, anda mesti terlebih dahulu mengkaji petunjuk yang disenaraikan dan memilih individu yang paling sesuai untuk semua parameter yang ditentukan.

Salah satu pilihan untuk aksesori ortopedik adalah bulatan dengan lubang di tengahnya. Dalam bentuknya, menyerupai donat dengan lubang, bergantung pada pengisi dalaman, ia boleh berpori atau kembung. Dimensi sesuai dengan parameter tempat duduk kerusi konvensional. Bentuk bantal ini dianggap universal. Ia dicirikan oleh keselesaan khas.

Bantal berpori dibuat dari pelbagai bahan. Walau apa pun, mereka sama-sama kaku. Dalam produk getah, keanjalan diatur oleh pengisian udara. Mereka paling senang kerana mereka membuat tahap kekakuan individu untuk pesakit individu dengan dilatasi urat rektum pada tahap apa pun..

Banyak kajian klinikal telah dilakukan pada pad ortopedik donat. Hasil yang diperoleh telah mengesahkan keselamatan penggunaannya sepenuhnya. Oleh itu, anda boleh membeli aksesori tanpa terlebih dahulu berunding dengan pakar koloproktologi: tidak akan ada bahaya atau komplikasi patologi.

Untuk mengelakkan overlay, akibatnya produk harus diganti atau diserahkan kerana pilihan yang salah, pada awal eksaserbasi, tetap disarankan untuk berkonsultasi dengan pakar ortopedis. Doktor akan memberi nasihat mengenai jenis pad yang paling sesuai untuk mengelakkan komplikasi teruk.

Pelbagai produk

Dengan mengambil kira pelbagai jenis alat ortopedik, ia mesti dipilih dengan mengambil kira tujuan penggunaan dan ciri-ciri utama.

Bentuk bantal dapat dalam bentuk:

Ukuran mungkin berbeza. Pelbagai bahan juga digunakan:

Terdapat had berat pesakit untuk setiap jenis bantal. Penunjuk ini menentukan jangka hayat perkhidmatan.

Apa yang perlu dicari semasa membeli?

Untuk meningkatkan jangka hayat alat ortopedik, alat ini dipilih dengan mengambil kira bentuk anatomi pelvis, pemakanan dan struktur badan individu pesakit. Sebelum membeli, anda perlu duduk di atas bantal dengan pelbagai bentuk dan dengan pengisi yang berbeza untuk memahami mana yang lebih selesa. Yang paling selesa adalah produk dalam bentuk cincin. Peranti ortopedik persegi sesuai di tempat duduk pemandu atau kerusi pejabat.

Banyak bantal ortopedik mempunyai ukuran standard, jadi tidak ada kesukaran untuk memilihnya untuk penunjuk ini..

Bahan alat ortopedik mestilah tahan lama dan praktikal. Selalunya, getah busa digunakan, yang, dari segi komposisi kimia, adalah poliuretana berbuih dengan keanjalan yang tinggi. Ia mempunyai beberapa kelebihan:

  • kos rendah;
  • kekurangan ketoksikan;
  • hypoallergenic - tungau tidak berkembang di dalamnya, seperti bantal bawah atau bulu;
  • mengagihkan semula beban dengan baik, mengurangkannya di kawasan pararektal dan perineum.

Lateks dan poliester lebih moden. Mereka berbeza:

  • hayat perkhidmatan yang panjang;
  • fungsi yang baik;
  • penjagaan yang sederhana.

Kelemahan utama adalah kurangnya kawalan dan penyesuaian kekakuan.

Semasa membeli, disarankan untuk mempertimbangkan berat maksimum yang dapat ditanggung oleh peranti tertentu. Sekiranya berat badan seseorang melebihi petunjuk yang ditunjukkan, bantal getah akan pecah, dan bantal yang diperbuat daripada getah busa tidak akan memberi kesan terapeutik sepenuhnya..

Bantal ortopedik kembung diisi dengan udara menggunakan pam yang disediakan. Ia diberikan keanjalan yang diperlukan: semasa mengepam udara, anda dapat membuat ketebalan yang diperlukan, menjadikan produk lebih lembut atau lebih keras, dengan mengambil kira pilihan dan perasaan subjektif pesakit.

Banyak reka bentuk dilengkapi dengan tali yang membetulkan bantal agar tidak tergelincir. Ini sangat sesuai untuk tempat duduk yang ditutup dengan kulit: kusyen boleh dipasang dengan mudah pada kedudukan yang diinginkan.

Adalah disyorkan untuk mempunyai beberapa produk:

  • semasa digunakan di tempat kerja;
  • untuk keadaan rumah.

Prinsip operasi

Dalam keadaan duduk, beban berat badan diagihkan ke kawasan pararectal dan perineum. Sekiranya pesakit duduk selama berjam-jam sehari tanpa gangguan, perkara berikut berlaku:

  • pelebaran saluran darah di organ-organ ini;
  • perkembangan stasis vena secara beransur-ansur;
  • pembentukan buasir.

Sebagai hasil dari pengembangan yang tajam, urat-urat membanjiri darah, kerucut varikos membesar, mencubit, membengkak. Ini membawa kepada keradangan, yang ditunjukkan oleh gejala klinikal yang luas. Dalam serangan akut, kerana gejala kesakitan yang ketara, mustahil untuk duduk. Pesakit harus berbaring di perutnya untuk menghilangkan rasa sakit.

Dalam kes sedemikian, penggunaan produk ortopedik berkesan. Reka bentuk khas itu tidak termasuk kontak dengan kerucut varikos dan seluruh kawasan pararektal dengan najis keras. Berkat bantal khas, pantat diangkat di atas permukaan yang keras, dan sendi pinggul, bukan dubur dengan urat yang melebar, menjadi fulkum. Coccyx, tisu di sekitar dubur dengan nod vena yang meradang tidak menyentuh permukaan tempat duduk. Kesan anti-hemorrhoidal dari bantal adalah berdasarkan:

  • sekiranya tiada tekanan pada dubur dan pleksus vaskular yang melebar;
  • pada normalisasi aliran keluar darah vena dari saluran rektum;
  • peningkatan ketara dalam keadaan umum.

Di samping itu, terdapat:

  • kesan santai pada semua komponen sistem muskuloskeletal (sendi, ligamen, otot);
  • mengurangkan beban dan tekanan pada semua bahagian ruang tulang belakang;
  • memastikan peredaran udara bebas - tidak ada peluh, ketidakselesaan dari sentuhan berterusan dengan bantal ortopedik;
  • pencegahan ulser tekanan pada pesakit yang teruk.

Peraturan permohonan

Cadangan penggunaan menekankan bahawa bantal ortopedik harus diletakkan di tempat duduk yang sukar dari bangku atau kerusi. Tidak meletakkannya di permukaan lembut kerusi berlengan atau sofa kerana beberapa sebab:

  • punggung jatuh ke bukaan, yang menyebabkan mampatan urat dan urat yang melebar, meningkatkan genangan darah vena;
  • kerana ventilasi tempat duduk yang lemah, kawasan rektum dengan nod terlalu panas, yang menyebabkan perubahan diameter saluran rektum yang lebih besar.

Apabila tanda-tanda pertama penyakit hemoroid muncul, penggunaan ortopedik secara berkala meningkatkan keadaan umum, mengurangkan semua manifestasi patologi. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa bantal adalah ubat mujarab untuk buasir. Tanpa menggunakan kaedah rawatan lain, mustahil untuk menyingkirkan penyakit ini sepenuhnya. Apa-apa ubat ortopedik adalah sebahagian daripada terapi yang kompleks, oleh itu ia diresepkan bersamaan dengan ubat-ubatan dan kaedah terapi lain.

Bantal tidak dapat digunakan secara berterusan untuk waktu yang lama. Setiap 2-3 jam disyorkan untuk melakukan pemanasan fizikal, berjalan kaki, melakukan latihan khas atau elemen gimnastik yang tersedia untuk latihan di tempat kerja.

Sebarang alat ortopedik mesti dijaga dengan betul. Ini memanjangkan hayat perkhidmatan. Tanpa mengira pengisi, anda tidak boleh menyimpan aksesori berhampiran sumber haba atau di bawah sinar matahari - pemanasan berpanjangan di atas 45 ° C menyebabkan kehilangan keanjalan dan ketegasan produk. Menurut arahan, bantal getah mesti disapu secara berkala, dan alat yang diperbuat daripada bahan lain mesti dibersihkan kering atau dicuci dengan sarung bantal, jika ini dibenarkan dan ditunjukkan dalam helaian penjagaan.

Permohonan dalam tempoh selepas operasi

Penggunaan bantal disyorkan sebaik sahaja selepas pembedahan. Petunjuk tersebut merangkumi campur tangan invasif minimum dan keadaan selepas pelbagai jenis rawatan pembedahan. Ini secara signifikan memendekkan masa pemulihan, membawa kepada pengurangan kesakitan yang cepat dan manifestasi tidak menyenangkan yang lain kerana kurangnya tekanan pada saluran anus dan rektum.

Yang paling sesuai untuk pesakit pasca operasi adalah model German Sitzring, Hilbert C-263305. Pengisiannya adalah poliuretana, sarung bantal terbuat dari poliester. Diameter item adalah 44 cm. Kualiti positif adalah kesan ingatan. Ini adalah faktor penting dalam mempercepat penyembuhan. Bantal tidak boleh terkena suhu tinggi. Apabila terlalu panas, ia kehilangan keanjalannya kerana pelanggaran struktur bahan.

Trives adalah model yang popular untuk mempercepat pemulihan pesakit yang menjalani hemorrhoidectomy. Dimensinya: diameter bulatan - 40 cm, tinggi - 7 cm, dipenuhi dengan getah busa, kain sarung bantal - kapas dengan poliester. Oleh kerana berlubang dan adanya penutup kapas dari bantal, mikroklimat yang baik diciptakan, lebih mudah digunakan dalam cuaca sejuk dan panas. Sisi negatif - perkembangan reaksi alergi terhadap lateks adalah mungkin.

Bantal buasir buasir untuk pemandu

Terdapat keperluan besar untuk menggunakan kusyen tempat duduk untuk pemandu profesional - pemandu teksi, pemandu trak. Orang-orang dari profesi ini terpaksa duduk di belakang roda selama berjam-jam berturut-turut. Bantal pemandu telah dibangunkan untuk mencegah perkembangan buasir. Ia dipilih untuk jenama kereta tertentu.

Model yang popular untuk tempat duduk kereta ialah bantal Fosta F 8026. Produk ini diperbuat daripada poliuretana, dengan kesan memori, sesuai dengan bentuk badan. Dimensi 45 × 37 cm, tinggi - 7 cm. Produk ini selesa kerana boleh dibersihkan. Kekurangan: kehilangan khasiatnya apabila terkena cahaya matahari.

Bagi orang yang menghabiskan banyak masa di belakang roda, terdapat juga bantal ortopedik khas yang diisi dengan sekam soba. Ia tahan kelembapan, tidak panas, mengagihkan semula beban secara merata. Mudah kerana ia mengikuti kontur badan, yang penting untuk tinggal lama dalam keadaan duduk. Pemandu juga disarankan untuk menggunakan penyejuk yang dipenuhi gel.

Ulasan kos dan pesakit

Sebarang produk ortopedik termasuk dalam kumpulan kaedah pencegahan dan rawatan penyakit tertentu. Dianjurkan untuk membeli aksesori tersebut di farmasi, kedai khusus atau kedai dalam talian. Ini akan mengelakkan membeli produk berkualiti rendah atau palsu. Harganya bergantung pada beberapa faktor. Perlu diperhatikan yang utama:

Harga purata alat buasir berbeza dalam had tertentu:

  • bantal bagel - 900 rubel;
  • lesen memandu (diisi dengan sekam soba) - 600 rubel;
  • bertujuan untuk orang yang sihat dengan satu atau lebih faktor risiko - 400 rubel.

Dengan mengambil kira jenis dan tujuan, harga untuk jenama terkenal pengeluar asing di Moscow berbeza dengan ketara:

  1. Fosta F 8026 (untuk pemandu) - 2 600-3 200 rubel.
  2. Sitzring, Hilbert C-263305 (untuk pesakit selepas operasi) - 3 300-3 700 rubel.
  3. Trelax Medica P 06 (untuk pencegahan dan rawatan buasir tanpa komplikasi) - 3.300-3.600 rubel. Ini adalah bantal berbentuk donat berliang. Bahan pengisiannya adalah busa poliuretana yang mengandungi ion perak, sarung bantal terbuat dari poliester. Parameter: 47 × 43 × 9 cm, direka untuk berat hingga 120 kg. Menerima ulasan baik untuk kemudahan dan serba boleh - sesuai untuk hampir semua tempat duduk. Terdapat kontraindikasi - ia tidak berlaku apabila nod dalaman jatuh.
  4. Trelax Spectra Seat (bantal berbentuk baji untuk pencegahan) - 2.700-3.200 rubel. Ditandai dengan ulasan pesakit positif. Disyorkan untuk duduk lama. Terdiri daripada busa poliuretana, sarung bantal diperbuat daripada poliester. Dimensinya 42 × 45 cm, tinggi - 10 × 2 cm. Dalam beberapa kes, intoleransi bahan diperhatikan.
  5. Fosta F 8057 (dengan gejala kesakitan teruk) - model getah dengan lubang di tengah dalam bentuk bulatan kanak-kanak untuk berenang. Harga peranti kembung adalah yang paling rendah - kira-kira 1.300-1.600 rubel. Kekerasan diatur oleh jumlah udara yang dipam oleh pam. Ukurannya 45 cm, tahan berat 150 kg, dan dilengkapi dengan pam khas. Beban dan kekakuan mesti dipertimbangkan dengan betul. Berat pesakit tidak boleh melebihi had yang dibenarkan yang ditunjukkan pada produk, jika tidak, ia boleh pecah.

Untuk tujuan apa pun, bantal dipilih secara individu. Anda perlu membeli produk yang paling selesa ketika duduk di atasnya. Dengan penggunaan aksesori ortopedik yang betul dengan terapi ubat serentak, diet dan perubahan dalam gaya hidup yang tidak aktif, keadaannya bertambah baik, penyakit ini menjadi remisi yang stabil.

Bantal selepas pembedahan buasir

Jenis bantal untuk buasir

Perbezaan utama antara bantal ini adalah bahan yang digunakan. Sebagai peraturan, ada bantal busa dan bantal kembung, yang terbuat dari getah atau campuran plastik. Bahan tersebut sering menentukan fungsi penggunaan.

Bantal busa paling kerap dibuat dengan tahap kekakuan yang serupa. Oleh itu, tidak kira pengeluar dari mana anda membeli barang tersebut. Mereka menjalankan fungsi mereka sendiri tanpa perbezaan yang ketara, ada standard tertentu yang menentukan tahap ketegaran yang optimum.

Pilihan yang lebih menarik adalah bantal kembung, kerana di sini anda dapat menyesuaikan tahap kekerasan dan dengan demikian menyesuaikan keadaan agar sesuai dengan ciri anda sendiri. Tiup dan bantal boleh terdiri dari pelbagai bentuk dan ukuran.

Selanjutnya, kami tidak akan mempertimbangkan perbezaan yang jelas seperti warna, ukuran dan bentuk. Anda kini boleh membeli hampir semua pilihan untuk parameter ini. Contohnya, ada produk khusus untuk tempat duduk kereta, dan ada juga kerusi pejabat..

Oleh itu, tidak sukar untuk memilih pilihan terbaik untuk anda. Anda hanya perlu memilih pembekal dengan pelbagai jenis dan mengetahui parameter yang anda perlukan.

Video: "Kajian Bantal Ortopedik"

Tidak ada ubat mujarab. Selalu ada jalan keluar

Anda tidak boleh membeli produk ortopedik antihemorrhoidal dengan harapan dapat menyelesaikan masalah dengan cepat dan lengkap. Penggunaan bantal khas sahaja tidak akan menyelamatkan anda dari kemunculan penyakit yang tidak menyenangkan dan tidak dapat disembuhkan, dan lebih-lebih lagi tidak akan sembuh dari yang timbul sebelumnya.

Walau bagaimanapun, dengan perubahan gaya hidup, pemakanan, penjagaan kesihatan anda secara menyeluruh, anda dapat mencegah terjadinya buasir dan mengurangkan simptom kesakitan sekiranya terdapat penyakit..

Ramai pesakit sudah dapat menghargai kegunaan aksesori terapi dan profilaksis ini - jika digunakan dengan betul.

Bantal ortopedik dengan lubang di tempat duduk P-06 Trelax
Bantal ortopedik

Dipilih dengan betul oleh doktor, digabungkan dengan penggunaan bantal secara berkala, akan menormalkan kesejahteraan dan sekali lagi merasakan kesegaran hidup.

Cara duduk dengan betul dengan buasir

Sekiranya anda berjaya memilih kerusi yang sesuai untuk duduk, maka anda sudah menyelesaikan separuh daripada tugas, kerana anda masih perlu belajar cara duduk di dalamnya dengan betul.

Pakar mengesyorkan perkara berikut:

  • sambil duduk, kaki harus betul-betul di atas lantai, dan tidak boleh juga digantung;
  • permukaan kaki dan lantai bawah mesti membentuk sudut yang betul;
  • anggota bawah harus dibengkokkan pada sendi lutut juga pada sudut yang betul;
  • postur mesti dijaga lurus, dilarang keras untuk membongkok, kerana ini bukan sahaja memberi kesan negatif pada buasir, tetapi juga boleh menyebabkan osteochondrosis dan scoliosis;
  • setiap 2 jam anda perlu melakukan pemanasan motor atau hanya berjalan kaki.

Kebiasaan duduk dengan betul di kerusi akan melegakan tekanan pada kawasan anorektal, menguatkan otot-otot dasar pelvis dan membantu menghilangkan buasir.

Semasa pemburukan buasir, sebarang sentuhan buasir yang meradang membawa kesakitan yang teruk, oleh itu, semasa duduk, disarankan untuk menggunakan cincin kembung atau bantal khas yang diletakkan di atas kerusi.

Jenis bantal

Bantal boleh berbeza-beza dari segi ukuran, komposisi pengisi dan daya muat muatan.

Dalam bentuk, mereka boleh:

  • Bulat (dalam bentuk cincin),
  • Petak,
  • Segi empat tepat,
  • Berbentuk baji.

Setiap bantal ortopedik yang digunakan untuk buasir menjalani ujian wajib, yang menjamin keberkesanannya dan keselamatan penggunaannya secara mutlak..


Tiada doktor atau pembedahan! HEMORROUS takut dengannya seperti api!!
Pertama sekali, anda perlu...
Pendapat doktor
Ubat baru
Baca lebih lanjut…


Rawatan buasir tanpa pembedahan
Anda boleh menyingkirkan buasir dalam tiga hari
Perubatan terbukti
Apa yang mesti kita buat?

Arahan penggunaan

Bantal anti-buasir akan bertahan lama dan mempunyai kesan yang diharapkan hanya jika ia digunakan dengan betul. Aksesori ini dapat mengurangkan keadaan pesakit dengan ketara semasa tempoh penyakit yang memburuk dan membolehkan anda menjalani gaya hidup biasa.

Apa cadangan yang harus dipertimbangkan?

  1. Bantal hanya boleh diletakkan di permukaan yang keras seperti kerusi atau tempat duduk yang elastik. Perabot yang dilapisi dengan cepat memanas dari panas badan manusia dan tidak menghirup udara dengan baik. Bantal yang diletakkan di permukaan lembut tidak akan berfungsi - pantat akan jatuh ke lubang pusat, dan buasir akan mengalami tekanan yang lebih besar.
  2. Dengan buasir, anda tidak boleh duduk di atas bantal lebih dari dua jam berturut-turut. Anda mesti melakukan senaman, memanaskan badan dan mengubah kedudukan badan anda secara berkala. Ini akan memberi kesan positif bukan hanya pada keadaan organ pelvis, tetapi juga pada sistem muskuloskeletal secara keseluruhan. Sebaik-baiknya, rehat harus dilakukan setiap 15-20 minit sepanjang hari. Sekiranya tidak boleh mengganggu pemanasan, anda boleh meregangkan dan merehatkan otot-otot gluteal dalam keadaan duduk 5-7 kali untuk setiap pendekatan.
  3. Anda harus mula menggunakan bantal ortopedik yang dibeli pada tanda-tanda pertama penyakit ini, ketika buasir hanya membuat diri mereka merasa dan belum berubah menjadi bentuk klinikal yang lebih teruk.
  4. Untuk tujuan pencegahan, produk kembung sangat sesuai, dan selepas pembedahan, disarankan menggunakan bantal busa. Doktor menasihatkan pemandu trak untuk memperhatikan model yang dipenuhi sekam soba - mudah digunakan dalam pengangkutan.
  5. Bantal busa boleh dicuci dalam mesin automatik pada pusingan halus, tetapi tidak lebih dari dua kali setahun. Pengisi lateks tidak bertolak ansur dengan mencuci dengan baik, hanya boleh disapu dengan span lembap, dan hanya penutup yang boleh ditanggalkan yang boleh dicuci.

Cara memilih bantal

Semasa membeli produk, anda harus memperhatikan bentuk produk, pengisian dan ukurannya. Semasa memilih bantal untuk kereta, anda perlu mengutamakan produk yang dilengkapi dengan tali pinggang khas

Bantal bulat dianggap paling selesa. Di sini, sisi membolehkan anda mengagihkan beban secara merata, mengurangkan tekanan pada organ pelvis..

Semasa memilih produk, seseorang harus mendengar nasihat doktor, tetapi pada masa yang sama dibimbing oleh perasaan peribadi

Jangan teragak-agak untuk mengetahui komposisi produk dan jenis pelapisnya di kedai. Produk berkualiti tinggi harus terdiri daripada bahan hypoallergenic yang tidak menyebabkan kerengsaan dan ruam lampin. Berkat pengisian ini, pelbagai perosak tidak bermula di bantal.

Semasa membeli produk, penting untuk mempertimbangkan berat badan pesakit. Setiap pengeluar dalam arahan untuk produknya menunjukkan tanda berat badan yang dibenarkan

Sekiranya anda mengabaikan penunjuk ini, peranti tidak akan berguna..

Jenis bantal

Walaupun terdapat kesederhanaan, produk ini tersedia dalam beberapa modifikasi, yang membolehkan anda memilih dan membeli aksesori sesuai dengan ciri dan keperluan individu pembeli.

Melalui borang

Produk dihasilkan mengikut bentuk geometri:

  • bulat - mereka menyerupai donat dalam bentuk dan sangat diminati, sesuai dengan kebanyakan tempat duduk dan melakukan tugas dengan baik;
  • segi empat dan segi empat tepat - disesuaikan dengan tempat duduk kereta, sesuai dengan kereta. Beberapa model bahkan dilengkapi dengan tali yang membolehkan anda memperbaiki peranti dan mempermudah operasi;
  • berbentuk baji - bantal seperti itu kurang biasa, tetapi pakar menganggapnya optimum untuk digunakan dalam tempoh selepas operasi.

Produk, berbentuk seperti bulatan, akan sangat berkesan pada tahap terakhir buasir, apabila penyakit ini disertai dengan kehilangan nod.

Dengan pengisi

Pengelasan bahan pengisi:

  • getah busa adalah bahan sintetik hypoallergenic kelas ekonomi. Ia tidak bersahaja dalam perawatan, menjaga bentuknya dengan baik. Tetapi lama-kelamaan, bantal anti-buasir berubah bentuk, kehilangan sifat ortopediknya. Oleh itu, tempoh penggunaan produk getah busa yang disyorkan tidak lebih dari 5 tahun;
  • lateks adalah bahan busa getah semula jadi yang membolehkan peredaran udara bebas dan tidak mengumpul kelembapan. Bantal lateks menunjukkan gabungan keanjalan dan ketahanan yang sangat baik, dan mempunyai sifat ortopedik yang tinggi. Satu-satunya kelemahan produk adalah kos yang lebih tinggi;
  • sekam soba adalah jenis pengisi yang lebih eksotik, yang dihargai oleh penganut gaya hidup sihat. Sekamnya bagus untuk kebolehtelapan udara, mudah mengambil bentuk badan dan tidak berkerut. Cukup menggoncang bantal secara berkala sehingga pengisi diedarkan secara merata di penutup;
  • bantal kembung udara untuk buasir sangat popular kerana kos yang berpatutan dan kemudahan penggunaannya. Di dalamnya, pesakit secara bebas dapat menyesuaikan tahap kekakuan dengan mengepam udara masuk atau keluar. Tetapi kelemahan yang ketara adalah sekatan berat aksesori dan kerapuhan.

Semasa memilih alat ortopedik, anda harus terlebih dahulu berunding dengan doktor anda dan mendengar cadangannya.

Sebagai tambahan kepada bentuk dan pengisi, setiap produk berbeza dari segi berat badan manusia yang dibenarkan, iaitu, ia dirancang untuk beban berat tertentu..

Pembatas berat badan harus dipertimbangkan terutamanya oleh pesakit gemuk. Sekiranya berat badan seseorang dibenarkan, produk busa atau susu getah tidak berkesan, dan bantal kembung boleh pecah

Membuat pilihan yang tepat

Sekiranya anda memutuskan untuk membeli peranti ortopedik, anda perlu mengetahui perkara penting yang harus diambil kira:

  1. Borang. Pilihan bentuk adalah individu. Tetapi kebanyakan orang lebih suka bentuk bulat. Lubang dibuat di tengah-tengah lekapan. Untuk hampir semua produk, saiznya universal.
  2. Pengisi. Getah busa paling kerap digunakan sebagai pengisi. Ia adalah bahan yang murah dan tidak beracun yang mendapat ulasan terbaik. Getah busa mengagihkan semula beban dari perineum. Produk kembung diisi dengan udara. Tekanan dapat disesuaikan untuk membuat lekatan lebih lembut atau lebih keras. Kelemahan produk kembung adalah had berat, jika tidak diperhatikan, ia boleh meletup.

Jenis dan ciri

Bantal buasir adalah sejenis alat perubatan ortopedik. Produk sedemikian dihasilkan oleh banyak pengeluar dengan pelbagai bentuk dan dengan pengisian yang berbeza..

Bentuk bantal adalah:

Bantal yang paling popular adalah dalam bentuk donat, iaitu bulat dan mempunyai lubang di tengahnya. Ia kembung dan mempunyai busa atau poliuretana pengisian

Walaupun memilih produk, adalah penting untuk memperhatikan seberapa banyak berat badan yang dapat ditanggungnya. Jika tidak, ia boleh meletup ketika duduk, dan tidak akan ada kesan daripadanya.

Ada juga bantal, di mana pam dimasukkan ke dalam kit, iaitu, kelantangan dan dimensinya dapat disesuaikan bergantung pada berat badan seseorang.

Produk ortopedik selesa:

  • untuk pemulihan pesakit selepas pembedahan;
  • dalam tempoh selepas melahirkan anak;
  • dengan kecederaan tulang ekor dan tulang belakang;
  • untuk pencegahan kesesakan di pelvis kecil dan rektum.

Pemilihan dan peraturan operasi

Semasa memilih bantal ortopedik, anda harus memperhatikan 2 ciri utama:

  • bentuk produk;
  • mengisi komponen.

Yang paling senang digunakan ialah produk berbentuk bulat, serupa dengan cincin kembung. Bagi pengisi, mereka paling sering diisi dengan getah busa, yang melakukan fungsi ortopedik: ia memindahkan tekanan dari satu bahagian badan ke bahagian lain.

Peraturan operasi adalah seperti berikut:

  • menjauhkan diri dari peralatan pemanasan;
  • menjauhkan diri dari cahaya matahari langsung;
  • keringkan atau lap dengan kain lembap.

Selalunya, bantal dipenuhi dengan getah busa, yang menjalankan fungsi ortopedik..

Di mana saya boleh membeli

Anda boleh membeli produk sedemikian di farmasi atau kedai ortopedik khas, dan juga dengan membuat pesanan dalam talian. Harga berbeza dan bergantung pada pengeluar, komposisi dan kualiti masing-masing.

Syarat penggunaan

Penting untuk diingat bahawa bantal bukanlah ubat mujarab untuk buasir, tetapi merupakan cara untuk pencegahan dan rawatan yang kompleks. Adalah disyorkan untuk meletakkannya di permukaan yang keras.

Kerusi lembut tidak begitu selesa dalam hal ini, kerana pantat akan jatuh dan mencubit urat dubur, yang bermaksud bahawa tidak akan ada kesan dari alat semacam itu.

Anda juga perlu mengambil kira bahawa semasa duduk di atas bantal, anda perlu bangun secara berkala (setiap 2-3 jam) dan melakukan latihan terapi khas. Maka akan ada banyak faedah lagi..

Cara melakukannya sendiri

Sekiranya anda mahu, anda boleh menjahit bantal sendiri. Untuk melakukan ini, cukup untuk mematuhi skema mudah. Kainnya harus sekuat dan tahan lama seperti perabot atau langsir. Sebaiknya pilih busa pengisi. Adalah wajar untuk membuat bentuk bulat dengan takik di tengah, juga dalam bentuk bulatan. Oleh itu, kami membuat corak dua bulatan dengan bulatan di tengah, menjahitnya bersama-sama, meninggalkan lubang untuk diisi dengan getah busa. Setelah mengisi bantal, kami menjahitnya semula dalam bulatan (anda boleh menjahit kepang di sepanjang kontur).

Saya seorang pemandu lori, saya mempunyai masalah dengan buasir sepanjang hidup saya. Terutama sukar untuk menahan kesakitan ketika anda terbang. Doktor menasihatkan untuk menggunakan bantal khas untuk buasir. Saya membeli model bulat dengan lubang di tengah, saya memasukkannya ke dalam kereta. Ia selesa untuk duduk di atasnya, rasa sakit hilang. Saya mengesyorkan kepada semua orang dalam keadaan yang serupa.

Alevtina, 45 tahun.

Saya bekerja sebagai akauntan, kerja pejabat tidak menetap. Kerana itu, buasir keluar. Kadang-kadang menyakitkan untuk duduk, dan anda tidak boleh melepaskan nombornya! Seorang rakan menasihatkan bantal ortopedik. Kini kecantikan! Tidak ada yang menyakitkan, tidak mengalihkan perhatian dari kerja, simpul telah hilang, sejak tahap awal.

Baru-baru ini saya menjalani pembedahan untuk buasir, saya sukar berjalan kaki. Sakit walaupun duduk. Saya mendapat bantal khas, ia mempunyai kemurungan di bahagian tengah. Semasa anda duduk, anda tidak merasakan tekanan. Saya duduk di sana sehingga semuanya sembuh.

Jenis bantal untuk buasir

Produk ortopedik antihemoroid berbeza dalam bahan. Cincin kembung, yang dilengkapi dengan pam khas, sangat popular. Ini membantu menyesuaikan keteguhan lekapan. Bantal mempunyai penutup, yang menjadikannya lebih mudah untuk dirawat. Bahan khas digunakan sebagai pengisi dalam pembuatan produk:

Bantal berbeza dari segi penampilannya:

  • reka bentuk seperti donat - yang paling popular - mempunyai lubang di tengahnya, memberikan pemerataan beban;
  • bentuk persegi - selesa untuk pemandu, sesuai di kerusi pejabat;
  • berbentuk baji - bantal optimum selepas pembedahan untuk buasir, meningkatkan kelegaan kawasan dubur, peredaran darah.

Untuk pemandu

Lelaki yang duduk lama di belakang roda harus membeli alat ortopedik khas. Ia akan membantu menghentikan perkembangan buasir. Model popular:

  • FostaF 8026;
  • Ciri-ciri: mengisi - poliuretana dengan "kesan ingatan" - mengambil bentuk badan. Tinggi - 7 cm, dimensi - 45x37 cm.
  • Petunjuk penggunaan: melegakan gejala penyakit, pencegahan.
  • Kelebihan: kemungkinan cucian kering.
  • Kekurangan: pendedahan cahaya matahari tidak boleh diterima.

Lingkaran duduk selepas pembedahan

Setelah melakukan pembedahan, doktor menasihatkan agar menggunakan alat khas dalam bentuk bulatan. Ini membantu mengurangkan masa pemulihan. Model Jerman yang disyorkan:

  • SITZRING, HILBERDC C-263305;
  • ciri: bahan bulatan - poliuretana, sarung bantal - poliester, diameter - 44 cm;
  • cadangan penggunaan: percepatan pemulihan selepas operasi di kawasan perineum;
  • plus: mempunyai "kesan ingatan", mengurangkan tekanan di dubur;
  • kontra: pemanasan produk tidak dibenarkan.

Bantal kembung

Model yang dipenuhi udara dengan pam sangat diminati. Oleh kerana itu, struktur ortopedik kembung dapat menyesuaikan ketegaran. Alat popular:

  • Fosta F 8057.
  • Ciri-ciri: diameter 45 cm, bahan - getah, injap - tembaga. Kapasiti membawa - 150 kg.
  • Cadangan penggunaan: penghapusan gejala yang menyakitkan.
  • Kelebihan: lengkap dengan pam khas.
  • Kekurangan: beban mesti diambil kira agar modelnya tidak pecah.

Bantal bulat

Produk dari bentuk ini universal untuk digunakan dalam buasir, kehamilan. Lubang di dalam membantu melaksanakan fungsi utama menghilangkan gejala yang menyakitkan. Model yang disyorkan:

  • P-240t
  • Ciri-ciri: bahan - poliuretana, penutup bulu yang boleh ditanggalkan. Diameter - 48 cm, tinggi - 10 cm.
  • Petunjuk penggunaan: sakit semasa duduk.
  • Kelebihan: hypoallergenic.
  • Kekurangan: Penutup perlu dicuci dengan kerap.

Bantal berpori

Peranti yang diperbuat daripada getah busa, poliuretana, mudah digunakan. Produk membantu mengagihkan beban di dubur. Untuk rawatan buasir, model dibeli:

  • TRELAX Medica P 06.
  • Ciri-ciri: bahan - busa poliuretana, tepu dengan ion perak, sarung bantal - poliester. Cincin dengan dimensi 47x43 cm, tinggi - 9 cm, menahan beban 120 kg.
  • Cadangan penggunaan: pencegahan buasir.
  • Kelebihan: sesuai dengan kerusi apa pun.
  • Kekurangan: tidak digunakan semasa simpulan dijatuhkan.

Bentuk donat

Ini adalah jenis alat yang paling senang selepas pembedahan dan semasa kehamilan. Membantu dengan buasir, rawatan pesakit strok. Model ini mempunyai ulasan yang baik:

  • Percubaan.
  • Ciri-ciri: bahan - lateks berlubang, sarung bantal kapas / poliester. Dimensi: diameter - 40 cm, tinggi - 7 cm.
  • Petunjuk penggunaan: pemulihan selepas pembedahan.
  • Kelebihan: mewujudkan iklim mikro, mudah digunakan pada musim sejuk dan musim panas.
  • Kekurangan: Kemungkinan alahan lateks.

Berbentuk baji

Model bentuk ini selesa untuk duduk lama. Semasa digunakan, tekanan pada badan dikurangkan. Lekapan yang hebat:

  • Kerusi TRELAX Spectra.
  • Ciri-ciri: busa poliuretana bahan, sarung bantal - poliester. Dimensi - 42x45 cm, panjang - 10/2 cm.
  • Cadangan penggunaan: keperluan untuk menormalkan peredaran darah.
  • Kelebihan: kehadiran sisipan yang boleh ditanggalkan.
  • Kekurangan: intoleransi bahan mungkin berlaku.

Harga untuk bantal untuk buasir

Anda boleh membeli produk antihemoroid di farmasi, kedai peralatan perubatan, atau membuat pesanan melalui laman Internet. Kos pemasangan bergantung pada bahan, saiz, dan pengeluarnya. Pecahan harga untuk Moscow dalam rubel adalah:

TRELAX Medica P 06

bulatan dengan lubang

Kerusi TRELAX Spectra

SITZRING, HILBERDC C-263305

Peraturan apa yang mesti dipatuhi untuk meningkatkan keberkesanan bantal

Untuk mendapatkan hasil maksimal dari tempat duduk ini, ada beberapa peraturan yang harus dipatuhi. Lebih-lebih lagi, ini berlaku untuk pesakit dan mereka yang ingin mengelakkan berlakunya buasir..

Langkah-langkah tambahan terhadap buasir:

  1. Masuk sukan. Malah penghidap buasir dapat mencari latihan yang sesuai. Latihan sedemikian akan meningkatkan peredaran darah dan membantu mengatasi atau mencegah penyakit;
  2. Makan dengan sihat. Cuba hilangkan makanan yang mengganggu usus dari makanan anda. Ini termasuk makanan berlemak dan pedas, sayur-sayuran yang menyebabkan pembentukan gas, serta alkohol, gula-gula dan daging asap;
  3. Elakkan sembelit. Rawat gangguan najis dalam masa;
  4. Menurunkan berat badan berlebihan. Pound tambahan memberikan beban yang besar pada bahagian bawah badan dan seluruh organ secara amnya;
  5. Sekiranya anda menjalani gaya hidup yang tidak aktif, maka cubalah berehat lebih kerap dan meregangkan badan anda..

Peraturan tersebut akan membantu dalam memerangi penyakit serius seperti buasir. Dan menggunakan bantal khas akan membantu meningkatkan keberkesanannya..

Adakah bantal ortopedik adalah penawar buasir? Secara objektif - tidak! Walau bagaimanapun, semasa menggunakannya, anda dapat mempercepat pemulihan dan mencegah penyakit secara berkesan. Oleh itu, pemerolehan sedemikian sangat berguna..

Prinsip impak

Terapi buasir merangkumi pelbagai langkah yang bertujuan untuk menghilangkan gejala dan ketidakselesaan yang tidak menyenangkan, mengurangkan tekanan pada kawasan yang menyakitkan semasa duduk lama, dan mengurangkan akibat negatif penyakit ini

Penting untuk diketahui bahawa produk ortopedik dapat mengurangkan tekanan dan beban pada buasir dengan ketara, yang merupakan penyebab umum mampatan, edema dan keradangan mereka..

Semasa seseorang sedang duduk, seluruh berat badan jatuh pada organ pelvis dan kawasan rektum. Bantal pembetulan direka khas supaya pinggul dan punggung menjadi titik sokongan, dan tempat sakit bebas.

Ramai orang tahu bahawa dengan buasir, duduk untuk waktu yang lama menjadi hampir mustahil. Dalam kes ini, bantal kerusi khas membantu. Biasanya ia dibuat dalam bentuk cincin, oleh itu, tidak termasuk sentuhan zon dubur yang sakit dengan permukaan yang keras, yang membolehkan anda menyingkirkan sensasi dan ketidakselesaan yang sangat tidak menyenangkan dalam keadaan duduk..

Tujuan dan kesesuaian pada peringkat penyakit

Bantal tempat duduk buasir yang dimaksudkan dihasilkan oleh banyak jenama moden. Mereka datang dalam pelbagai bentuk: segi empat tepat, berbentuk baji, persegi dan bulat, terbuat dari bahan yang berbeza dan hanya mempunyai had - mengikut berat.

Sebelum membeli, tidak perlu menjelaskan berat badan orang yang mereka boleh tahan. Pilihan yang paling biasa adalah "donat" poliuretana dengan lubang di tengahnya..

Ia boleh menjadi busa atau kembung. Isipadu udara disesuaikan mengikut berat pesakit.

Ia biasanya dilengkapi dengan pam khas. Ia kelihatan seperti lingkaran renang yang mengembang dan mengempis.

Ia sangat sesuai untuk pesakit yang menderita buasir pada tahap lanjut, dalam kes ini, mustahil untuk membetulkan nod luaran sendiri.

Dianjurkan juga untuk menggunakan alat anti-buasir sekiranya berlaku penyakit akut untuk meningkatkan keberkesanan rawatan perubatan..

Untuk pencegahan "bagel" boleh digunakan:

  1. Lelaki yang, kerana tugasnya, terpaksa menghabiskan waktu lama dalam keadaan duduk. Ini adalah, pertama sekali, pemandu dan pekerja pejabat.
  2. Orang yang berumur. Pada masa dewasa, perubahan berlaku pada tubuh lelaki. Di organ pelvis, aliran darah berubah, dinding vaskular berhampiran rektum melemah. Atas sebab-sebab ini, buasir muncul.
  3. Produk ini disyorkan untuk digunakan oleh pesakit yang mempunyai kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini..
  4. Ia juga dapat digunakan oleh orang-orang dengan gaya hidup yang tidak menetap. Sebaiknya beli dan gunakan pada simptom pertama permulaan penyakit: gatal-gatal, terbakar, ketidakselesaan di kawasan dubur.

Laman web kami mengandungi maklumat berguna berikut mengenai buasir:

  • Penerangan terperinci mengenai pelbagai peringkat: pertama, kedua, ketiga, keempat;
  • Ciri-ciri penyakit dalaman dan manifestasi luaran;
  • Senarai ubat, supositoria dan salap yang digunakan dalam rawatan penyakit ini boleh didapati di sini.

Terdapat juga bahan yang mungkin anda minati:

  • adakah wanita mempunyai prostat?
  • bagaimana basikal mempengaruhi prostat?
  • struktur prostat.

Dan anda boleh mengetahui tentang produk berbahaya dan berguna untuk organ lelaki di sini.

Baca juga mengenai penyakit prostat: adenoma, kalsifikasi, batu, fibrosis, abses, batuk kering, kista dan mengapa parut terbentuk.

Bagaimana nak guna

Bantal ortopedik digunakan untuk mengurangkan manifestasi patologi ini yang tidak menyenangkan, yang mana ia diletakkan di permukaan keras kerusi atau najis. Adalah tidak diinginkan untuk menggunakan reka bentuk seperti itu di kerusi berlapis, kerana pantat akan jatuh di dalam produk, dan urat dubur akan dicubit. Di samping itu, kerusi lembut kerusi berventilasi buruk, yang pada gilirannya akan menyebabkan pemanasan kawasan dubur yang terlalu panas dan menimbulkan lebih banyak pengembangan saluran rektum..

Perlu diingat bahawa penemuan sedemikian dengan penyakit proktologi ini dapat mengurangkan keadaan seseorang dengan ketara. Walau bagaimanapun, tidak digalakkan untuk duduk di atas bantal ortopedik untuk waktu yang lama. Selepas kira-kira 2-3 jam, anda perlu bangun dan melakukan latihan pemanasan atau latihan khas yang dirancang untuk melawan buasir. Aksesori ini dianggap hanya sebahagian daripada program rawatan keradangan keseluruhan. Produk ini bukan ubat mujarab untuk buasir, dan lebih-lebih lagi ia tidak dapat menggantikan terapi ubat..

Itulah sebabnya seseorang tidak boleh mengharapkan keajaiban yang diciptakan - penyembuhan dari patologi ini hanya dengan bantuan alat khas untuk duduk tidak akan berlaku. Kami juga memerlukan rawatan.

Siapa yang memerlukan bantal buasir?

Bantal ortopedik baik untuk rawatan dan pencegahan penyakit. Produk sedemikian membantu mengurangkan beban pada saluran dan sendi badan bawah dan menghentikan perkembangan penyakit ini..

Jangan berfikir bahawa pemerolehan alat sedemikian relevan bagi mereka yang sudah mempunyai vena varikos rektum. Sebenarnya, pembelian bantal ortopedik diperlukan untuk golongan orang yang paling mudah terdedah kepada faktor-faktor yang mempengaruhi berlakunya masalah ini..

Siapa yang memerlukan bantal ortopedik:

  1. Pertama sekali, alat seperti itu diperlukan untuk orang yang menderita vena varikos. Sesungguhnya, dalam kes ini, bantal dapat mempercepat pemulihan dengan ketara;
  2. Bantal seperti itu juga berguna selepas pembedahan buasir. Ia akan membantu kawasan yang dikendalikan pulih dengan lebih cepat, dan juga mencegah penyakit ini berulang;
  3. Orang yang aktiviti kerjanya dikaitkan dengan gaya hidup yang tidak aktif paling berisiko mengalami patologi ini. Menggunakan tempat duduk khas akan mengurangkan risiko terkena buasir;
  4. Ia juga bernilai membeli produk serupa untuk wanita hamil. Sesungguhnya, terdapat tekanan kuat pada organ pelvis ibu hamil;
  5. Dengan adanya faktor-faktor negatif seperti kekurangan zat makanan dan gaya hidup yang tidak aktif, produk seperti itu akan menjadi keselamatan yang nyata. Namun, tanpa perubahan sikap terhadap kesihatan anda, ia tidak akan dapat melindungi anda dari buasir;
  6. Orang tua selalu mengalami masalah peredaran darah. Oleh itu, risiko buasir sangat tinggi bagi mereka. Tempat duduk khas akan membantu mengurangkannya;
  7. Pemandu yang menghabiskan banyak masa di belakang roda juga akan mendapat manfaat daripada peranti seperti itu;
  8. Faktor keturunan penting. Sekiranya seseorang mempunyai saudara dengan penyimpangan yang serupa, maka dia adalah pembawa yang berpotensi. Untuk mengelakkan perkembangan penyakit ini, anda mesti membeli tempat duduk khas.

Oleh itu, tempat duduk ortopedik diperlukan untuk semua orang yang terdedah kepada faktor negatif yang meningkatkan risiko terkena buasir. Perkara ini berlaku terutamanya bagi mereka yang gemuk atau menjalani gaya hidup yang tidak aktif.

Semasa menggunakan alat sedemikian, pesakit mendapat kesempatan tidak hanya untuk mempercepat pemulihan penyakit, tetapi juga untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan. Dengan bantuannya, anda dapat mencegah penyakit ini dengan jayanya..

Prinsip operasi

Menghabiskan waktu yang lama dalam keadaan duduk, bergerak sedikit dan secara beransur-ansur menambah berat badan, seseorang mengecam dirinya sendiri kerana genangan darah di pelvis kecil, dan, oleh itu, untuk buasir. Sensasi terbakar dan gatal yang tidak selesa jauh dari keadaan terburuk yang menanti pesakit. Apabila berlakunya eksaserbasi, sangat menyakitkan untuk duduk, seperti berjalan. Dalam keadaan ini, bantal anti-buasir akan menjadi garis hidup yang akan membantu sekurang-kurangnya sebahagiannya mengembalikan kualiti hidup normal dan mengurangkan penderitaan..

Reka bentuk semua bantal ortopedik mempunyai ciri umum: ia adalah roller elastik satu bentuk atau yang lain dengan lubang di tengahnya. Berkat ini, orang yang duduk di atas bantal tidak menyentuh kawasan dubur atau coccyx dengan permukaan kerusi yang keras. Kedudukan ini membolehkan anda menormalkan peredaran darah di pelvis kecil, mengelakkan memerah urat dan, dengan itu, mengurangkan rasa tidak selesa..

Bantal anti-buasir klasik diperbuat daripada lingkaran busa berpori yang menyerupai donat atau struktur kembung dengan bentuk yang sama. Kedua-duanya sama berkesan, tetapi kusyen kembung masih lebih selesa kerana ia membolehkan anda menyesuaikan tahap keanjalan roller. Untuk membeli bantal ortopedik, tidak perlu temu janji dengan doktor: mereka boleh didapati secara bebas, mereka sama sekali tidak berbahaya, dan penggunaannya akan membawa manfaat yang ketara bagi tubuh..

Bantal buatan sendiri

Sekiranya anda tidak dapat membeli produk siap, anda boleh menjahit bantal sendiri. Ini memerlukan bahan berikut:

  • kain regangan padat (120 x 120 cm);
  • gunting;
  • benang padat;
  • jarum;
  • pin untuk pengancing;
  • getah buih untuk mengisi.
  1. Mula-mula anda perlu menentukan diameter produk. Masing-masing memilih ukuran bantal secara individu.
  2. Lipat kain menjadi dua. Bahagian yang salah harus berada di luar. Selepas itu, dengan kapur atau pensil, anda perlu melukis 2 bulatan dengan diameter yang berbeza.
  3. Sebahagian besar dipotong sepanjang kontur luar, sementara meninggalkan 1.5 - 2 cm untuk jahitan.
  4. Sekarang lipat 2 keping dan potong bulatan kecil di sepanjang kontur dalaman. Anda tidak perlu meninggalkan kain untuk jahitan di sini.
  5. Kedua-dua bahagian terungkap sehingga bahagian depan berada di dalam. Kontur dalaman dijahit.
  6. Sekarang anda perlu memotong bahagian sisi. Diameternya harus sesuai dengan panjang kontur bulatan besar.
  7. Jalur dijahit ke salah satu bulatan, meluruskan sisi depan. Selepas itu, produk mesti dimatikan. Ini akan membuat piring kain bermata mendalam..
  8. Untuk menyelesaikan kerja, lipat bulatan besar kedua dengan jalur, jahit bahagiannya, tinggalkan lubang untuk pengisi. Apabila busa berada di dalam, jahit lubang. Jahitan luar boleh dihiasi dengan jalinan.

Jumlah pengisi dan ketumpatan bantal bergantung pada berat pesakit. Sekiranya seseorang mempunyai berat badan berlebihan, lebih banyak busa diperlukan.

Produk kembung

Produk ini kelihatan seperti lingkaran renang dan kelihatan seperti "perubatan", berbanding berpori. Tetapi jenis inilah yang disarankan untuk digunakan dalam periode pasca operasi untuk menghilangkan buasir: ia menyediakan pengudaraan, penurunan suhu di kawasan masalah, yang menyebabkan penurunan risiko penyakit barah dan proses keradangan. Sekiranya produk dilengkapi dengan pam, maka mungkin untuk menyesuaikan ketumpatannya.

Yang paling selesa adalah bantal bulat dengan lubang di tengahnya. Ukurannya sama dengan kerusi. Perlu diingat bahawa tidak mudah menggunakan produk kembung di pejabat kerana penampilannya. Semasa membeli, sangat mustahak untuk membaca arahan dan mengetahui berat maksimum yang dapat ditanggungnya, kerana ia mungkin pecah semasa beban berlebihan.

Beg udara tidak boleh digunakan di dalam kereta kerana isipadu yang besar. Selain itu, mereka sangat kenyal: melompat semasa memandu adalah berbahaya.

Ciri-ciri lampiran

Bantal buasir dibuat oleh banyak pengeluar. Peranti dibezakan dengan pelbagai jenis, pelbagai bentuk dan saiz, serta pengisian.

Bentuk peranti boleh:

  • dalam bentuk bulatan
  • dalam bentuk segi empat tepat
  • dalam bentuk segi empat sama
  • berbentuk baji

Yang paling selesa adalah bantal untuk buasir dalam bentuk "donat".

Setiap produk berbeza dari segi ukuran dan dapat menampung berat tertentu. Oleh itu, sebelum membeli produk, anda mesti mengambil kira berat maksimum yang boleh ditanggung oleh produk. Sekiranya penunjuk berat dilebihi, peranti mungkin pecah, dan produk busa mungkin tidak berkesan..

Dalam penampilan, produk itu menyerupai cincin kembung, tetapi ukurannya lebih kecil. Bantal sangat berkesan jika buasir telah memasuki tahap terakhir, yang dicirikan oleh prolaps kerucut hemoroid.

Bagaimana dan apa yang harus dilakukan selepas pembedahan buasir

Sangat penting untuk memilih najis yang betul selepas pembedahan rektum.... Pada dasarnya, walaupun selepas operasi radikal, mereka dibenarkan duduk pada hari kedua atau ketiga dalam tempoh pemulihan.

Masa yang dihabiskan dalam posisi duduk mestilah minimum.

Pada dasarnya, walaupun selepas operasi radikal, mereka dibenarkan duduk pada hari kedua atau ketiga dalam tempoh pemulihan. Masa yang dihabiskan dalam posisi duduk mestilah minimum.

Doktor yang melakukan pembedahan mesti menerangkan kapan, bagaimana dan apa yang mungkin dilakukan..

Ramai pakar mengesyorkan penggunaan bantal ortopedik atau cincin kembung dalam tempoh selepas operasi..

Akibatnya, kita dapat mengatakan bahawa pemilihan kerusi, jika anda menderita buasir, harus didekati secara menyeluruh. Juga penting untuk duduk di atasnya dengan betul..

Mengikuti cadangan di atas, anda bukan sahaja dapat meredakan buasir, tetapi juga mencegah berlakunya penyakit yang lebih teruk dan mengurangkan risiko komplikasi. Tetapi penawarnya, tidak hanya bergantung pada memilih kerusi yang betul atau postur duduk..

Oleh itu, pada tanda-tanda pertama buasir, anda perlu berunding dengan proctologist atau koloproctologist, yang, setelah pemeriksaan komprehensif, akan membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan terapi antihemorrhoidal yang berkesan..

Artikel Mengenai Hepatitis