Apendiks

Utama Ulser

Apendisitis adalah radang usus buntu yang disebut apendiks. Ini adalah pelengkap usus besar, terletak di sempadan usus kecil dan besar. Oleh kerana ciri-ciri anatomi, apendiks sering meradang - apendisitis akut adalah penyakit pembedahan yang paling biasa.

Ini sering terjadi sehingga pada tiga puluhan abad yang lalu di Jerman, cadangan dibuat untuk membuang apendiks pada anak-anak pada usia dini, sebagai langkah pencegahan untuk memerangi usus buntu. Pada tahun-tahun itu, diyakini bahawa lampiran adalah atavisme, formasi anatomi yang sama sekali tidak berguna, yang dapat disingkirkan sepenuhnya. Namun, hasil percubaan ternyata menyedihkan: anak-anak yang mengalami apendiks dikeluarkan pada usia dini kemudian mengalami bentuk imunodefisiensi yang teruk.

Apendisitis akut, jika tidak diambil tindakan perubatan segera, berbahaya kerana membawa kepada suppuration dan pecahnya apendiks vermiform yang meradang, dengan penyebaran nanah dan penyebaran keradangan ke peritoneum - peritonitis berkembang, komplikasi berbahaya yang boleh menyebabkan kematian.

Penyebab radang usus buntu

Adalah dipercayai bahawa penyebab utama radang usus buntu adalah penyumbatan lumen apendiks. Ini boleh berlaku disebabkan oleh lenturan apendiks, dan juga akibat obturasi mekanikal, ketika batu tinja atau benda asing memasuki lumen. Kemasukan badan asing ke dalam apendiks adalah salah satu sebab umum perkembangan apendisitis pada kanak-kanak, dan pada orang dewasa, apendisitis lebih sering disebabkan oleh batu karang. Mekanisme keradangan lain pada apendiks adalah kemunculan bisul pada membran mukusnya, biasanya akibat jangkitan virus yang lalu.

Gejala radang usus buntu

Gejala utama radang usus buntu adalah permulaan sakit perut secara tiba-tiba. Berikut adalah ciri kesakitan pada apendisitis akut:

  • Pada mulanya, kesakitan dilokalisasi di kawasan epigastrik;
  • Selepas 6-8 jam, kesakitan bergerak ke kawasan iliac kanan (gejala Kocher-Volkovich, atau gejala pergerakan kesakitan);
  • Pada masa akan datang, kesakitan mengambil watak yang meresap;
  • Rasa sakit itu berterusan, mungkin ada masa-masa intensifikasi dan melemahkan kesakitan, tetapi tidak ada tempoh yang tidak menyakitkan;
  • Rasa sakit meningkat dengan pergerakan, oleh itu pesakit dengan apendisitis akut sering bergerak, memegang bahagian kanan perut dengan tangan mereka, yang merupakan salah satu ciri khas apendisitis;
  • Kesakitan yang tajam menunjukkan radang radang usus buntu (empyema apendiks);
  • Pengurangan kesakitan pada apendisitis akut adalah tanda yang tidak menguntungkan, kerana alasannya mungkin adalah permulaan proses gangren dan kematian ujung saraf.

Selain sindrom kesakitan, gejala apendisitis adalah kehilangan selera makan, mual, muntah tunggal, pengekalan najis, peningkatan kencing.

Apendisitis pada orang dewasa biasanya tidak menyebabkan kemerosotan tajam pada keadaan umum, sekurang-kurangnya sehingga perkembangan peritonitis. Mungkin terdapat sedikit peningkatan suhu, hingga angka subfebril (37-37.5 ° C). Apendisitis pada pesakit dewasa boleh menjadi sederhana dan merosakkan. Dengan cara yang merosakkan, semua gejala lebih jelas, rasa sakit lebih ketara dan keadaan umum menderita.

Apendisitis pada kanak-kanak jauh lebih ganas, keradangan berlangsung dengan cepat, dan peritonitis berkembang lebih cepat. Dengan apendisitis pada anak-anak, sakit perut yang teruk dapat segera meresap, gejala umum diucapkan: mual yang teruk, muntah berulang, demam. Apendisitis pada kanak-kanak hampir selalu berlaku sebagai apendisitis yang merosakkan pada orang dewasa.

Diagnosis radang usus buntu

Dalam bentuk klasik, penyakit ini tidak menimbulkan kesulitan dalam membuat diagnosis, yang berdasarkan pada gejala ciri apendisitis. Ujian berikut membantu menjelaskan diagnosis:

  • Sakit di kawasan iliac kanan pada palpasi perut;
  • Sakit di kawasan iliac kanan dengan penyadapan cahaya (gejala Razdolsky);
  • Peningkatan kesakitan dengan penarikan lengan yang tajam setelah menekan dinding perut anterior (Shchetkin-Blumberg impulse);
  • Peningkatan kesakitan ketika pesakit berbaring di sebelah kiri (gejala Sitkovsky);
  • Palpasi jauh lebih menyakitkan ketika berbaring di sebelah kiri (gejala Bartomier-Michelson);
  • Kesakitan meningkat ketika menaikkan kaki kanan yang diluruskan dalam kedudukan terlentang (gejala Obraztsov);
  • Peningkatan kesakitan di kawasan iliac kanan ketika menggerakkan tangan dari perut atas ke kawasan iliac kanan melalui baju ketat (simptom Voskresensky);
  • Sakit di kawasan iliac kanan dengan dorongan jari di kawasan iliac kiri (Gejala Rovzing).

Gejala radang usus buntu ini mempunyai nilai diagnostik yang besar. Namun, dalam beberapa kes, dengan kedudukan lampiran yang tidak normal, gambaran klinikal mungkin kabur, dan beberapa tanda yang dijelaskan mungkin negatif. Gejala yang tidak biasa untuk apendisitis, seperti cirit-birit, juga mungkin muncul..

Apa-apa tanda-tanda perut akut harus membimbangkan berkaitan dengan serangan apendisitis, oleh itu, sebagai peraturan, diagnosis yang jelas sudah dilakukan selama operasi (laparotomi diagnostik), kerana penundaan dapat menyebabkan komplikasi serius yang mengancam nyawa. Kerana kesukaran dalam membuat diagnosis, bentuk apendisitis akut yang tidak normal cenderung menyebabkan kematian..

Rawatan radang usus buntu

Rawatan terdiri daripada pembedahan membuang apendisitis.

Sekiranya disyaki radang usus buntu akut, pesakit mesti dibaringkan dan diam ketika ambulans tiba. Pengangkutan ke hospital juga berlaku dalam keadaan terlentang. Dilarang meletakkan enema dan mengambil julap, makanan, air, juga tidak diingini untuk mengambil ubat penahan sakit, kerana kesukaran dalam diagnosis.

Pembuangan radang usus buntu harus dilakukan secepat mungkin untuk mengelakkan pecahnya apendiks dan perkembangan peritonitis. Untuk mengurangkan kemungkinan jangkitan semasa pembuangan apendisitis, agen antibakteria diberikan sebelum operasi. Antibiotik juga diresepkan dalam tempoh selepas operasi..

Penghapusan apendisitis dilakukan di bawah anestesia umum, dalam beberapa kes pada pesakit kurus mungkin menggunakan anestesia tempatan.

Pada masa ini, dengan bentuk apendisitis yang sederhana, operasi laparoskopi lebih disukai, yang tidak memerlukan pemotongan dinding perut. Dalam kes ini, instrumen endoskopik dimasukkan ke dalam rongga perut melalui tusukan kecil di tisu. Penghapusan apendisitis dengan cara ini dapat mengelakkan trauma pembedahan dan memendekkan tempoh pemulihan dengan ketara. Risiko terkena komplikasi pasca operasi ketika menghilangkan apendisitis dengan kaedah laparoskopi adalah minimum.

Punca radang usus buntu

Apendisitis adalah keradangan pada apendiks sekum. Gejala klinikal apendisitis serupa dengan penyakit rongga perut yang lain, yang sering menyebabkan diagnosis sukar. Selalunya, satu-satunya cara yang berkesan untuk merawat penyakit ini adalah apendektomi - pembedahan membuang apendiks.

Di sebelah manakah lampiran seseorang?

Lampiran terletak di unjuran wilayah iliac kanan dan merupakan lanjutan dari cecum. Cecum panjangnya sekitar 8 cm dan lebar 7 cm, dan apendiks itu sendiri tidak lebih dari 1 cm, dan panjangnya sama dengan cecum, iaitu sekitar 7-8 cm. Apendiks pada setiap orang dapat memiliki lokasinya sendiri, dan topografi tepatnya sangat penting bagi pakar bedah pada masa campur tangan pembedahan untuk memilih akses yang paling mudah ke organ. Menurut statistik, setiap tahun kira-kira 300 ribu operasi untuk membuang lampiran dilakukan secara salah kerana pada awalnya diagnosis yang salah.

Peranan apendiks dalam badan

Untuk jangka masa yang lama, lampiran dianggap sebagai "organ tambahan" dalam tubuh manusia, penyingkirannya tidak mempengaruhi fungsi organ dan sistem dalaman. Ini dapat disahkan oleh fakta bahawa setelah pembedahan usus buntu, orang yang dikendalikan tidak mengadu kemerosotan kesihatan mereka..

Setelah banyak kajian, termasuk imunologi dan histologi, didapati lampiran sangat penting dan tidak ada satu organ tambahan di dalam tubuh manusia. Lampiran terlibat secara langsung dalam proses penting seperti:

  • mempengaruhi fungsi sistem imun dan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap jangkitan - terdapat banyak tisu limfoid di dinding lampiran;
  • meningkatkan pergerakan usus kerana penghasilan hormon tertentu;
  • mengambil bahagian dalam sintesis amilase - enzim fungsi pencernaan yang memecah kanji makanan.

Sekiranya lampiran sangat penting, maka mengapa tidak ada kemerosotan dalam kesihatan mereka yang membuangnya? Ketiadaan gangguan dalam kerja organ dan sistem dalaman dijelaskan oleh kemasukan reaksi kompensasi, iaitu fungsi apendiks jauh "diambil alih" oleh organ lain. Walaupun kenyataan bahawa keteguhan dalaman pasca operasi dijaga pada tingkat yang tepat, ketiadaan apendiks mengurangkan cadangan sistem imun yang disebut.

Sebab pembangunan

Keradangan pada apendiks selalu diprovokasi oleh bakteria patogen - staphylococci, streptococci, Escherichia coli, bakteria anaerob yang masuk ke membran mukus apendiks dan mula membiak secara aktif di sana. Walau bagaimanapun, untuk mengaktifkan flora patogen dan perkembangan proses keradangan, faktor bersamaan diperlukan, yang boleh bersifat tempatan, umum atau sosial:

  • penyempitan atau penyumbatan lengkap mulut apendiks dengan makanan, calculi, kusut cacing, tumor, polip atau neoplasma lain yang tidak dicerna, akibatnya peredaran darah penuh di sekum terganggu dan proses stagnan berkembang di lampiran;
  • trombosis saluran pembuluh darah, yang membawa kepada genangan dan perubahan tisu nekrotik;
  • kekejangan atau peregangan dinding apendiks, mengakibatkan peningkatan pengeluaran peristalsis dan lendir pada tahap refleks.
  • pelanggaran diet, keutamaan makanan karbohidrat atau protein secara eksklusif dalam diet;
  • proses keradangan kronik dan berjangkit di perut, pankreas, pundi hempedu, usus;
  • reaksi alahan dan gangguan pada sistem imun.
  • hidup dalam persekitaran ekologi yang tidak baik dengan keadaan sosial yang rendah - ketidakupayaan untuk mencuci tangan dengan bersih dan menjaga kebersihan secara umum, berisiko tinggi dijangkiti cacing;
  • tekanan saraf kronik.

Kombinasi 3 faktor risiko sekaligus membawa kepada pembiakan patogen yang cepat dan aktif di lampiran, akibatnya radang usus buntu berkembang.

Bagaimana radang usus buntu?

Tanda keradangan apendiks pertama dan paling awal adalah sakit. Sensasi menyakitkan timbul secara spontan, tanpa tanda-tanda awal penyakit lain dan pertama kali dilokalisasi di kawasan pusar, dan setelah beberapa jam (hingga 1-2 hari) setelah berlakunya proses keradangan, mereka bergerak ke kawasan zon iliaka kanan.

Sifat kesakitan pada radang usus buntu tidak tajam dan terlalu sengit, tetapi mengganggu, berterusan, diperburuk oleh batuk, masuk, mengubah kedudukan badan. Untuk mengurangkan rasa tidak selesa, pesakit sering berbaring di punggungnya dengan kaki dibengkokkan di lutut.

Bentuk dan jenis apendisitis

Mengikut bentuk proses keradangan pada lampiran, apendisitis akut dan kronik dibezakan. Bentuk akut berkembang pesat dengan gejala klinikal yang terang dan mempunyai beberapa jenis:

  1. catarrhal - dicirikan oleh stagnasi peredaran darah di puncak apendiks. Ia mudah didiagnosis pada jam pertama dan secara instrumental ditunjukkan oleh efusi limfa, edema apendiks dan peningkatan jumlah membran mukus. Sekiranya proses keradangan didiagnosis pada tahap ini, maka pesakit boleh melakukan tanpa campur tangan pembedahan. Selepas beberapa jam (hari maksimum), bentuk catarrhal berkembang menjadi phlegmonous
  2. Apendisitis phlegmonous dicirikan oleh penebalan dinding apendiks yang jelas, menutupi selaput lendir di kawasan mulut apendiks dengan kandungan purulen, pembentukan beberapa abses.
  3. Bentuk gangren - dicirikan oleh perkembangan perubahan yang merosakkan pada dinding apendiks dan penglibatan tisu dan mesentery di sekitarnya dalam proses patologi.

10 simptom apendisitis

Tanda-tanda klinikal khas apendisitis akut adalah:

  1. kesakitan - ditentukan oleh kaedah provokasi menurut Shchetkin-Blumberg, Obraztsov, Sitkovsky, Rovzing;
  2. kembung dan kembung perut;
  3. loya dan muntah kerana kegembiraan refleks saluran pencernaan;
  4. cirit-birit;
  5. peningkatan suhu badan hingga 38-39.0 darjah;
  6. plak pada lidah berwarna kelabu atau putih - pertama basah, kemudian keringkan.

Sudah semasa pemeriksaan perubatan pesakit, gejala seperti:

  1. takikardia - denyutan lebih daripada 100 denyutan seminit;
  2. penurunan tekanan darah - menunjukkan mabuk badan;
  3. palpasi dinding perut anterior di sebelah kanan dan kiri pada masa yang sama dengan kedua tangan disertai dengan sakit tajam di kawasan iliac kanan dan ketegangan pada perut di kawasan ini;
  4. mengetuk jari di perut di kawasan yang berbeza disertai dengan peningkatan kesakitan pada nafas iliac kanan.

Bergantung pada jangka masa manifestasi sindrom kesakitan, apendisitis dibahagikan kepada peringkat awal dan yang lewat. Tahap awal proses keradangan akut berlangsung tidak lebih dari 2 hari, setelah itu infeksi menyebar di luar apendiks dengan penglibatan tisu sekitarnya dalam proses keradangan. Pada peringkat akhir, perforasi dinding apendiks sering terjadi dan kandungan purulennya memasuki rongga perut, dari mana peritonitis berlaku.

Dengan proses keradangan akut yang baik, perkara berikut diperhatikan:

  • penstabilan suhu badan;
  • hilangnya kesakitan;
  • pemulihan selera makan dan kesejahteraan umum.

Selama beberapa hari lagi, pesakit mungkin mengalami sensasi yang menyakitkan dengan palpasi udara iliac kanan, jadi lebih baik meninggalkan pesakit di bawah pengawasan pakar bedah untuk beberapa waktu lagi untuk akhirnya memutuskan perlunya campur tangan pembedahan. Bahaya besar hasil yang baik adalah peralihan bentuk keradangan akut menjadi kronik.

Komplikasi

Komplikasi apendisitis akut boleh dikaitkan dengan patologi terhadap latar belakang apendiks vermiform yang tidak dikeluarkan dan campur tangan pembedahan yang tidak berjaya.

Mereka terbahagi kepada awal dan lewat. Komplikasi awal berlaku semasa pembedahan atau dalam 2-3 hari pertama selepasnya. Lambat muncul sekitar 4-5 hari, kadang-kadang 7 hari. Komplikasi awal yang biasa termasuk:

  • pendarahan - berkembang kerana ligasi vaskular yang tidak berjaya atau pendarahan urat kecil;
  • paresis usus - berkembang akibat pengenaan jahitan usus yang tidak betul dan penurunan tajam dalam peristalsis akibat lekatan. Secara klinikal, paresis ditunjukkan dengan muntah beberapa jam selepas makan dan ketiadaan buang air besar;
  • iskuria akut (pengekalan kencing) - berkembang terhadap latar belakang edema tisu perut dan kekejangan refleks spinkter pundi kencing.

Komplikasi apendisitis pasca operasi akhir termasuk:

  • keradangan tisu peritoneum - peritonitis, disebabkan oleh jangkitan pada luka pasca operasi dan pengenalan jangkitan ke rongga perut. Dimanifestasikan secara klinikal oleh kesakitan yang teruk dan ketegangan dinding perut anterior, muntah makanan atau hempedu yang tidak dicerna, peningkatan kelemahan dan takikardia;
  • membasahi jahitan luka pasca operasi - komplikasi seperti itu berlaku dengan intoleransi individu terhadap bahan jahitan atau pemprosesan tapak jahitan yang tidak mencukupi. Secara klinikal, komplikasi disertai dengan demam, sakit perut, mual, dan muntah.

Komplikasi yang berkaitan dengan tidak mengeluarkan apendiks vermiform yang meradang paling sering terjadi pada orang yang tidak tergesa-gesa untuk mendapatkan bantuan perubatan atau mengubati diri sendiri. Komplikasi juga boleh disebabkan oleh diagnosis apendisitis yang salah, kerana proses radang usus buntu mempunyai gejala yang serupa dengan patologi organ perut yang lain.

Cara membezakan apendisitis dari penyakit lain?

Diagnosis apendisitis merangkumi kompleks kajian instrumental, fizikal dan makmal, iaitu:

  • pengumpulan anamnesis dengan teliti - doktor mengetahui sifat dan tempoh kesakitan, intensifikasi apabila berpusing ke satu sisi atau mengubah kedudukan badan, kehadiran tanda-tanda yang menyertainya (mual, cirit-birit, muntah);
  • palpasi dinding perut anterior, perkusi (mengetuk), pengukuran suhu badan dan petunjuk tekanan darah;
  • ujian makmal - analisis air kencing, darah;
  • Ultrasound organ pelvis dan rongga perut;
  • sinar-X perut;
  • menjalankan ujian diagnostik, hasilnya penting untuk membezakan radang usus buntu dari penyakit lain.

Ujian diagnostik yang paling kerap digunakan dalam pembedahan moden adalah:

  1. mengikut kaedah Obraztsov - pesakit berada dalam keadaan rawan, sementara kaki kanan mesti diangkat ke atas lurus. Dengan radang usus buntu, rasa sakit pada nafas akan bertambah teruk kerana ketegangan otot.
  2. Menurut Bartomier-Michelson - pesakit berbaring di sebelah kirinya, dan palpasi nafas iliac kanan disertai dengan sakit tajam.
  3. Menurut Shchetkin-Blumberg - dengan jari dua tangan, doktor menekan kuat pada kawasan nafas iliac kanan dan tiba-tiba melepaskan tangannya. Dengan radang usus buntu, pesakit akan merasakan sakit yang tajam setelah melepaskan jari.

Rawatan

Semua pesakit yang mempunyai tanda-tanda perut "akut" dimasukkan ke hospital di jabatan pembedahan, di mana apendisitis dibezakan daripada penyakit lain. Keradangan pada apendiks disahkan dengan pemeriksaan vagina atau rektum, setelah itu keputusan akhir mengenai kaedah terapi dibuat.

Dengan gejala klinikal teruk apendisitis akut, perkembangan keadaan yang semakin meningkat, pesakit ditunjukkan untuk menjalani operasi dalam beberapa jam pertama dari kemasukan ke hospital. Dengan gambaran klinikal sederhana dan tidak ada risiko berlubang apendiks, terapi konservatif ditunjukkan:

  • terapi desensitizing;
  • antispasmodik;
  • antibiotik.

Setelah membuang proses keradangan akut, jika perlu, pesakit menjalani pembedahan membuang apendiks.

Sekiranya radang usus buntu rumit oleh penglibatan tisu peritoneal dan mesenterik dalam proses keradangan atau dengan perforasi dinding apendiks, maka pembedahan laparotomi adalah wajib dan secepat mungkin - apendiks dikeluarkan melalui sayatan rongga dinding perut anterior. Sekiranya tiada perforasi dan tanda-tanda peritonitis, operasi boleh dilakukan secara laparoskopi.

Penjagaan kecemasan untuk apendisitis akut

Apabila gejala radang usus buntu akut muncul, perlu segera memanggil ambulans, meletakkan pesakit di punggungnya, menenangkannya, dan untuk mengurangkan kesakitan, dibenarkan menggunakan botol air panas dengan air ais yang dibungkus dengan beberapa lapisan tisu ke kanan. Dilarang keras sebelum ketibaan ambulans:

  • melegakan kesakitan dengan analgesik;
  • sapukan pad pemanasan panas atau kompres ke perut;
  • mengambil antispasmodik atau julap;
  • menyuntik sebarang cecair ke dalam rektum dengan enema.

Walaupun rasa sakit di perut selepas beberapa ketika telah berkurang atau berlalu, anda masih harus berjumpa doktor tentang apa yang harus dikesampingkan atau disahkan radang usus buntu - komplikasi yang paling sering timbul dengan latar belakang diagnosis tepat pada waktunya.

Tanda-tanda ciri dan rawatan radang usus buntu

Apendisitis adalah proses keradangan pada apendiks cecum (lampiran). Keradangan pada apendiks memerlukan rawatan pembedahan segera, tanpa rawatan ia mengancam nyawa dengan komplikasi yang teruk.

Apakah lampiran, di mana

Sekum biasanya terletak di kawasan iliac kanan (di bawah hati) dan merupakan bahagian bahagian bawah sistem pencernaan - usus besar.

Tidak seperti bahagian lain, cecum berkomunikasi dengan saluran pencernaan hanya pada satu sisi, ujungnya memanjang ke rongga perut dan berakhir dengan proses, sepanjang 2 hingga 15 cm, yang merupakan pengumpulan tisu limfoid. Ini adalah lampiran.

Hari ini telah ditetapkan bahawa lampiran bukanlah organ asas - iaitu, formasi yang kita warisi dari nenek moyang kita, tetapi tidak mempunyai fungsi penting bagi tubuh. Para saintis mendapati bahawa sel-sel imun dihasilkan dalam lampiran, dan bakteria berguna untuk pencernaan berkumpul; sebilangan besar saluran darah dan serat saraf sesuai untuk usus buntu..

Mengapa radang apendiks berbahaya?

Keradangan apendiks - radang usus buntu - adalah patologi pembedahan akut yang, tanpa rawatan (pembedahan untuk membuang apendiks - apendektomi), menyebabkan supurasi dan pecahnya dinding apendiks sekum.

Kandungan mikroflora usus dan patogen memenuhi rongga perut, keadaan yang mengancam nyawa berkembang - keradangan peritoneum, kerang yang melapisi organ rongga perut dari dalam - peritonitis meresap.

Dalam kes-kes yang sangat jarang berlaku, proses keradangan di apendiks secara spontan berakhir dengan pemulihan - kemudian mereka membincangkan mengenai radang usus buntu kronik. Keradangan boleh muncul semula, lekatan terbentuk di dinding perut dan di rongga usus, mengganggu fungsi normal organ.

Penyebab radang usus buntu

Apendisitis berkembang apabila mikroorganisma patogen, biasanya terdapat di dalam usus dalam keadaan tidak aktif, berkumpul di bahagian bawah. Ini boleh berlaku kerana sebab berikut:

  • Penyumbatan lumen sekum dengan batu tinja - koprolit. Ini adalah formasi yang dari masa ke masa terkumpul di usus bahkan orang yang sihat, sementara faktor tepat kejadiannya masih belum difahami sepenuhnya. Coprolit adalah penyebab utama radang usus buntu.
  • Penyumbatan usus kerana sebab lain - pemampatan rongga oleh tumor, bertindih dengan cacing usus. Berbanding dengan coprolit - penyebab apendisitis yang jarang berlaku.
  • Jangkitan bawaan darah. Antara penyakit yang boleh menyebabkan radang usus buntu adalah tuberkulosis, amebiasis, jangkitan saluran pernafasan atas dan lain-lain.
  • Penyakit kronik keradangan pada organ tetangga, termasuk sistem pencernaan - pankreatitis, kolesistitis. Perlu diingat bahawa kolitis - radang usus besar - biasanya merupakan akibatnya, bukan penyebab radang usus buntu..
  • Pengambilan bahagian makanan yang tidak dicerna ke dalam rongga sekum - sekam biji, biji yang ditelan, dan sebagainya. Bercanggah dengan kepercayaan popular - alasan yang agak jarang berlaku.

Malangnya, sehingga kini, penyebab mutlak apendisitis belum dijelaskan dan cara untuk mencegah penyakit ini belum dikembangkan..

Gejala dan tanda-tanda radang usus buntu

Sakit perut adalah salah satu gejala apendisitis yang paling biasa. Permulaan kesakitan, sebagai peraturan, adalah alasan untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Penyebab kesakitan dipertimbangkan, pertama, sebilangan besar serat saraf tertumpu di sekitar apendiks, dan kedua, kerengsaan peritoneum. Keamatan dan penyetempatan sakit perut bergantung pada tahap radang usus buntu dan ciri-ciri individu badan anda.

Tahap awal keradangan apendiks dicirikan oleh peningkatan kesakitan di bahagian atas perut - epigastrium - atau di seluruh perut. Ia berlaku secara tiba-tiba, boleh menjadi kekejangan, tidak hilang selepas mengambil antispasmodik dan penghilang rasa sakit.

Selepas beberapa jam, rasa sakit bergerak terus ke kawasan lampiran - di bawah dan ke kanan.

Terdapat masa rehat, iaitu ketiadaan kesakitan, yang disebut "tempoh kesejahteraan khayalan." Ia disebabkan oleh kematian sel saraf di lampiran. Pada masa ini, lapisan lampiran sudah meleleh oleh proses keradangan dan siap menerobos tanpa rawatan perubatan segera..

Kesakitan pemotongan yang teruk berlaku di seluruh perut, bermula di kawasan iliac kanan. Dalam kes ini, perut mengeras ("perut seperti papan"), dan keadaan umum bertambah teruk - ini adalah gejala peritonitis meresap, di mana apendiks pecah, dan kandungan usus dicurahkan ke rongga perut. Walaupun dengan rawatan pembedahan yang mencukupi, terdapat risiko kematian pada tahap ini.

Gejala keradangan apendiks lain

Selain sakit perut, gejala lain adalah ciri apendisitis, misalnya:

  • anoreksia - keengganan untuk makan, kehilangan selera makan;
  • muntah sekali selepas permulaan kesakitan yang tidak membawa kelegaan;
  • kenaikan suhu hingga 37-38 С.

Tanda-tanda ini mungkin menunjukkan permulaan proses keradangan pada lampiran..

Diagnosis keradangan pada lampiran

Diagnosis "apendisitis" dibuat oleh pakar bedah, tetapi mana-mana pakar, termasuk doktor kecemasan, menggunakan kaedah yang cukup mudah dapat menentukan radang usus buntu. Kesukaran muncul dalam kes-kes atipikal - penempatan apendiks yang tidak betul, pada orang hamil dan gemuk, dengan adanya penyakit bersamaan yang melumasi gambaran klinikal.

Untuk mendiagnosis radang usus buntu, gunakan:

Pemeriksaan fizikal. Satu set teknik dengan mana doktor menilai keadaan pesakit semasa pemeriksaan rutin. Dalam diagnosis apendisitis, banyak perhatian diberikan pada lokasi dan intensitas rasa sakit, khususnya, sejumlah ujian telah dikembangkan untuk menentukan keradangan usus buntu secara tepat..

Ujian makmal. Ujian darah dan air kencing ditetapkan untuk menilai keadaan umum pesakit dan mengenal pasti penyakit bersamaan. Dengan apendisitis, mereka tidak spesifik, menunjukkan tanda-tanda keradangan umum - peningkatan leukosit dan kadar pemendapan eritrosit (ESR) dalam ujian darah umum.

Kajian instrumental - ultrasound dan CT (komputasi tomografi) - juga diperlukan untuk mengecualikan penyakit dengan gejala yang serupa, misalnya, kolesistitis, kolitis, pankreatitis.

Kajian kontras sinar-X - membantu menilai kebolehtelapan usus, serta mengenal pasti radang usus buntu kronik.

Rawatan radang usus buntu

Apendisitis dirawat dengan pembedahan. Ubat-ubatan sendiri untuk disyaki radang usus buntu adalah berbahaya, dan dalam beberapa kes menyebabkan peningkatan proses keradangan dan komplikasi - contohnya, apabila kawasan yang menyakitkan dipanaskan, penggunaan enema atau pencahar. Penghilang rasa sakit konvensional dan antispasmodik biasanya tidak memberikan kelegaan.

Kaedah moden intervensi pembedahan memungkinkan untuk melakukan kerosakan minimum semasa operasi dan memendekkan proses pemulihan selepasnya. Bergantung pada tahap radang usus buntu, yang berikut dapat digunakan:

  1. Pembedahan perut adalah sayatan kecil di bahagian perut yang mana apendiks dikeluarkan (apendektomi khas). Dalam kes perkembangan peritonitis, organ perut dibersihkan dan diperbaiki, dalam hal ini sayatan mungkin lebih besar, dan tempoh pemulihan setelah operasi lebih lama;
  2. Kaedah laparoskopi - apendiks yang meradang dikeluarkan melalui tusukan kecil di dinding perut menggunakan peralatan endoskopi khas (apendektomi laparoskopi). Ini adalah kaedah yang kurang trauma, ditunjukkan sekiranya tidak ada komplikasi..

Di barat, terdapat juga jenis operasi endoskopi transluminal, ketika akses ke apendiks melalui organ bersebelahan berongga - vagina (appendektomi transvaginal) atau perut (appendektomi transgastrik).

Selepas operasi sedemikian, tidak ada kecacatan kosmetik, pemulihan lebih cepat. Walau bagaimanapun, operasi sedemikian rumit dan tidak setiap pakar bedah dapat melaksanakannya..

Walaupun apendektomi - penghapusan apendiks - dianggap sebagai operasi yang cukup mudah, harus diingat bahawa sebarang campur tangan pembedahan, terutama perut, boleh menyebabkan komplikasi

Selalunya, selepas usus buntu, abses berkembang di dinding perut, yang ditunjukkan oleh demam dan sakit perut beberapa hari selepas operasi. Sekiranya radang usus buntu disertai dengan supurasi atau pecahnya terjadi, yang berlaku dengan meminta bantuan perubatan yang lewat, tempoh pemulihan lebih lama, mungkin perlu memasang saliran untuk mengalirkan nanah.

Apendisitis akut: mengapa kehilangan lampiran

Agar makanan dicerna, perjalanan jauh dari mulut melalui kerongkongan, perut dan usus ke tempat di mana sisa-sisa yang tidak dicerna diekskresikan. Di usus manusia (omong-omong, pada beberapa haiwan) terdapat proses kecil - lampiran. Mengenai dia dan bagaimana tidak berpisah dengannya dalam artikel ini.

Untuk lebih jelas membayangkan pertumbuhan kecil ini, perhatikan gambar usus:

Lampiran adalah akhir cecum, penampilannya telah dibandingkan dengan cacing. Dalam literatur perubatan, apendiks diuraikan sebagai lampiran vermiform. Penyokong teori evolusi Charles Darwin menganggapnya sebagai dasar yang tidak berguna yang kita warisi dari haiwan dalam proses evolusi. Pada masa yang sama, jumlah pendapat pakar mengenai penglibatan apendiks dalam imuniti manusia semakin meningkat. Terdapat maklumat bahawa mikroorganisma bermanfaat disintesis dalam lampiran. Lampiran mengandungi kelenjar getah bening - organ di mana sel-sel imun (limfosit) terbentuk.

Penyakit yang berkaitan dengan keradangan apendiks disebut apendisitis. Mungkin akut dan kronik.

Keradangan pada lampiran terjadi apabila lumennya tersumbat dengan serpihan makanan, atau salurannya tersumbat. Sebab-sebab radang usus buntu sedang dibincangkan. Selalunya, apendisitis dikaitkan dengan luka berjangkit, pengambilan biji benih yang kerap, menelan biji dari buah beri dan makanan lain yang menyumbat usus. Pada wanita, perkembangan apendisitis difasilitasi oleh lekatan pelvis kecil..

Radang usus buntu boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi masih berisiko adalah wanita hamil dan anak-anak berusia 10-12 tahun, serta orang yang menderita sembelit kronik yang kecanduan pengambilan daging, biji dan buah beri yang berlebihan dengan biji.

Gejala apendisitis akut

  • Keradangan akut pada apendiks bermula dengan rasa sakit. Dalam beberapa kes, rasa sakit itu akut, pada yang lain ia membosankan, selalu timbul secara tiba-tiba. Lokasi kesakitan bergantung pada banyak faktor. Selalunya, bahagian atas perut menyakitkan, memancar ke pusar, dan kemudian, setelah beberapa jam, turun ke kawasan iliac kanan. Pada pesakit lain, sakit di kawasan lampiran. Kesukaran di sini adalah bahawa lampiran dapat mengambil kedudukan yang berbeza pada orang yang berbeza. Oleh kerana itu, radang usus buntu sering "menyamar" sebagai penyakit hati, ginjal, ureter, radang pelengkap.
  • Pergerakan yang keras, batuk, dan bersin membuat sakit radang usus buntu bertambah teruk.
  • Najis lebih kerap normal.
  • Lidah dilapisi dengan mekar putih.
  • Muntah biasa, demam hingga 38 ° C.
  • Pada kanak-kanak, orang tua, dan wanita hamil, radang usus buntu tidak berkembang seperti yang lain.
    • Kanak-kanak akibat kekurangan usus mengalami perkembangan yang lebih cepat daripada komplikasi apendisitis yang teruk - peritonitis. Sukar untuk mendiagnosis radang usus buntu pada kanak-kanak. Pada peringkat awal, terdapat loya dan muntah, demam, sakit perut yang meresap. Oleh kerana penyetempatan kesakitan tidak dapat ditentukan, diagnosisnya sukar.
    • Pada orang tua, gejala dapat dihapus, jadi ada risiko terlambat dalam diagnosis dan bantuan, yang menyebabkan komplikasi.
    • Pada wanita hamil, sakit pada apendisitis tidak mempunyai penyetempatan biasa, gejala dapat dihapus.

Diagnostik

Sekiranya anda mengesyaki radang usus buntu, anda perlu menghubungi ambulans, pakar bedah membuat diagnosis.

Analisis dan kajian:

  • analisis umum darah dan air kencing;
  • palpasi (perasaan) perut;
  • Ultrasound rongga perut (hanya bermaklumat pada tahap usus buntu yang teruk);
  • sinar-X perut;
  • laparoskopi diagnostik rongga perut (tusukan dinding perut di bawah anestesia tempatan).

Rawatan radang usus buntu

Rawatan pembedahan untuk radang usus buntu tidak dapat dielakkan. Operasi terdiri dalam penghapusan apendiks di bawah anestesia tempatan atau umum dengan kaedah endoskopi, dengan laparoskopi. Sekiranya apendisitis berjalan tanpa komplikasi, setelah operasi seperti itu seseorang dapat terus bekerja dalam seminggu. Sekiranya berlaku komplikasi, pesakit harus menghabiskan sekurang-kurangnya sebulan di hospital, atau bahkan beberapa bulan.

Pesakit diberi antibiotik aminoglikosida, ubat antibakteria (metronidazole).

Diet selepas pembedahan tidak termasuk

  • makanan berlemak, goreng, salai, pedas;
  • tepung;
  • makanan masin, dalam tin, acar;
  • susu;
  • minuman beralkohol, soda.

Komplikasi

Sekiranya diagnosis dan rawatan ditangguhkan, komplikasi serius mungkin timbul:

  • pecah lampiran;
  • infiltrat periappendicular (penguraian lampiran dengan pembentukan fokus purulen);
  • abses interloop usus, abses rongga perut;
  • peritonitis, peritonitis purulen;
  • trombophlebitis urat pelvis, dll..

Sekiranya pesakit tidak dibantu, kematian adalah mungkin.

Pencegahan

Untuk mencegah radang usus buntu, perlu segera merawat penyakit saluran gastrointestinal, terutama untuk tidak terbawa dengan biji (anda perlu membersihkannya dengan tangan anda), beri dengan biji. Elakkan pengambilan daging secara berlebihan, makan berlebihan. Makan makanan yang membersihkan usus - sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya serat, bijirin. Perhatikan peraturan air dan minuman.

Tanda-tanda pertama radang usus buntu pada orang dewasa

Penyakit sistem pencernaan yang paling biasa dan berbahaya adalah radang usus buntu. Perjalanan penyakit ini begitu cepat sehingga sukar untuk meramalkan bagaimana keadaannya akan dapat diselesaikan. Tanda-tanda apendisitis muncul tanpa diduga, cepat mendapat momentum, menyebabkan komplikasi yang mengancam nyawa pesakit.

Apa itu radang usus buntu?

Lampiran adalah organ yang terletak di perut kanan. Proses cecum, di bawah pengaruh mikroflora patogen, membentuk fokus keradangan. Rawatan dengan ubat-ubatan dalam kes ini tidak digalakkan. Satu-satunya cara untuk menghilangkan masalah tersebut adalah kaedah pembedahan..

Penyebab radang usus buntu

Untuk mengelakkan kesulitan dengan kesihatan, untuk mengecualikan tanda-tanda perkembangan patologi, perlu membiasakan diri dengan faktor-faktor negatif yang menyebabkan keradangan berkembang pesat.

  • sembelit, genangan najis, penyumbatan lumen lampiran;
  • neoplasma onkologi atau tumor yang lain dalam lumen organ;
  • trombosis - penyebab gangguan fungsi pemakanan dan pernafasan hati;
  • pencerobohan helminthic;
  • ciri struktur yang tidak normal atau ubah bentuk lampiran;
  • menukar lokasi lampiran dalam tempoh seorang wanita membawa janin;
  • penghijrahan jangkitan dari sistem genitouriner;
  • menyemai apendiks dengan flora bakteria sekiranya terdapat dysbiosis, cirit-birit, perut kembung.

Keradangan yang memburuk boleh membuat perubahan dramatik dalam kehidupan seseorang dan, untuk mengecualikan munculnya tanda-tanda penyakit, ada baiknya meluangkan sedikit masa untuk langkah pencegahan. Penyebab apendisitis pada orang dewasa terutamanya disebabkan oleh sikap sembrono terhadap kesihatan..

Bahagian apendisitis mana?

Tidak selalu sakit perut adalah tanda keradangan proses rektum, namun, lebih baik jika diagnosis dikecualikan atau disahkan oleh doktor.

Dengan lokasi semula jadi organ, rasa sakit tertumpu di pusar dan di atas, dengan penyinaran lebih jauh ke kawasan iliac kanan.

Sekiranya kita bercakap mengenai radang usus buntu retrocecal, maka rasa sakit dari pusar bergerak ke perut bawah kanan.

Perlu diingat bahawa dengan peningkatan patologi, rasa sakit dapat terjadi di pangkal paha, punggung bawah, di bawah tulang rusuk.

Ketika radang usus buntu berada di kawasan pelvis, rasa sakit dapat dirasakan secara akut di atas tulang kemaluan dan menyerupai tanda-tanda keradangan sistem genitouriner.

Jenis radang usus buntu

Apabila tanda-tanda apendisitis pertama muncul pada orang dewasa, anda perlu memahami bahawa menunggu tidak akan menyelesaikan masalahnya. Tanpa campur tangan doktor, perkembangan komplikasi boleh berlaku dalam 48 jam, kadang-kadang - beberapa hari.

Untuk memahami tahap risiko, klasifikasi perkembangan penyakit telah dikembangkan.

Pemisahan bentuk penyakit mengikut tahap perkembangan:

Tahap klasik atau catarrhal dicirikan oleh perkembangan keradangan pada tisu mukosa membran, di dalam dinding proses. Tempoh awal kewujudan mikroflora patogen dalam keadaan selesa berlangsung sekitar 12 jam.
Tahap kedua, phlegmonous - gangguan yang merosakkan, secara konsisten membawa kepada pembentukan fokus keradangan di semua tisu dinding lampiran.
Tahap yang merosakkan - apabila, disebabkan oleh kematian sel, kepekaan terhadap kesakitan hilang, berlubang dinding apendiks terjadi, pecahnya apendisitis dengan aliran keluar nanah ke dalam peritoneum.

  1. Apendisitis akut:
    • catarrhal akut - stagnasi membawa kepada pembentukan fokus purulen dengan keradangan tisu mukosa apendiks;
    • merosakkan (phlegmonous-ulcerative; phlegmonous; apostematous; gangrenous).
  2. Apendisitis kronik:
    • baki;
    • terutamanya kronik;
    • berulang.

Gejala radang usus buntu boleh menjengkelkan selama bertahun-tahun, menampakkan diri sebagai pemburukan. Doktor dalam kes sedemikian mengamalkan pendekatan terapi konservatif (antibiotik, pemakanan yang betul).

Gejala dan tanda-tanda radang usus buntu

Oleh kerana terdapat beberapa peringkat dalam perkembangan patologi, gejala apendisitis tidak jelas. Perubahan sensasi setiap jam membolehkan doktor menilai keadaan yang kritikal.

Dinamika gambaran klinikal setiap jam
GEJALAPERINGKAT CATARAL (HINGGA 12 JAM)FLEGMONOUS (12 - 48 JAM)GANGRENOUS (LEBIH 48 JAM)
PERUBAHAN UMUM DALAM BADANKehilangan minat terhadap makanan, gangguan tidur, ketidakselesaanKehilangan selera makan sepenuhnya, keupayaan untuk duduk hanya di sebelah anda atau berbaring di punggungSemua tanda keracunan makanan muncul dengan mabuk badan yang teruk
Sindrom PAINPermulaan penyakit ini tidak disertai dengan kesakitan yang sengit. Tanda-tanda pertama muncul secara tidak jelas di kawasan epigastrik pusar. Sekiranya kesakitan pada mulanya akut, trombosis arteri apendiks mungkinKesakitan dengan apendisitis meningkat dan terutamanya tertumpu di bahagian bawah perutOleh kerana sel-sel saraf mati, kekejangan yang sangat kuat dapat digantikan dengan kelonggaran. Apabila kandungannya berlubang ke dalam peritoneum atau ketika prosesnya pecah, pesakit merasakan sakit yang tajam
PEMBENTANGANTidak pentingLebih jelasTubuh menjadi lemah sehingga kehilangan kesedaran adalah mungkin
TERMOMETRISuhu boleh kekal dalam had normal atau tidak naik di atas subfebril (hingga +37.7)Penunjuk meningkat hingga 38 darjah (kawasan pengukuran - ketiak)Suhu dengan apendisitis disertai dengan petunjuk +38 - +40 darjah. Pesakit sedang demam
KAVITI ORALTidak ada tanda-tanda kekeringan di mulut, lapisan putih mungkin muncul di akar lidahMulut - lembap, tetapi permukaan lidah ditutup dengan lapisan putihKekeringan yang diucapkan, lidah kering dan ditutup dengan warna putih
Serangan Mual dan MuntahPada peringkat awal, pesakit loyaMuntah dengan radang usus buntu adalah refleks sindrom kesakitan badan. Dengan radang usus buntu, mual mengganggu, dan beberapa pengulangan muntah tidak membawa kelegaan. Gejala menunjukkan perkembangan perubahan yang merosakkan.
PENGERUSICirit-birit dengan radang usus buntu, serta sembelit, kembung perut, lendir dan kemasukan darah - gangguan buang air besar
URINASIDysuria - kerana lokasi apendisitis di sebelah pundi kencing
TEKANANHipertensi diperhatikan apabila terdapat sesak nafas yang disebabkan oleh penyakit bersamaanMeningkat
PULSEKalah di hadapan penyakit bersamaan80 - 85 bpm.Takikardia

Tanda-tanda apendisitis pada wanita

Tanda-tanda apendisitis pada orang dewasa mungkin berbeza bergantung pada jantina dan keadaan fisiologi. Sakit, menandakan radang radang usus buntu pada wanita pada peringkat awal, mirip dengan ketidakselesaan kesakitan atau haid pada ovari.

Ciri fisiologi badan wanita, sering mengelirukan pakar bedah, yang memaksa pesakit untuk menjalani pemeriksaan tambahan oleh pakar sakit puan dan membahayakan diri mereka..

Terdapat gejala khusus yang dapat mengesahkan atau menolak diagnosis:

  1. Zhendrinsky - dengan menekan dua sentimeter di bawah pusar, mereka meminta pesakit untuk bangkit sedikit dari kedudukan terlentang. Dalam patologi ginekologi, rasa sakit itu dapat dilancarkan, apendiks yang meradang ditunjukkan oleh rasa sakit yang sengit.
  2. Promptova - jika, ketika diperiksa oleh pakar sakit puan, pergerakan rahim dengan jari menyebabkan rasa sakit, maka tidak terjadi proses radang usus..
  3. Grube - pemeriksaan vagina menyebabkan kesakitan teruk di kawasan iliac kanan, menunjukkan keradangan pada epididimis cecal.

Pada kehamilan, diagnosisnya lebih sukar. Kecurigaan apendisitis kadang-kadang terjadi pada seorang wanita semasa kehamilan, kerana gejalanya serupa (menarik sakit, malaise, refleks gag). Perlu juga diingat bahawa proses meradang boleh terletak di mana-mana bahagian peritoneum. Pada wanita hamil, organ-organ agak terganggu, yang juga menyukarkan diagnosis.

Pertumbuhan janin membawa kepada pembesaran rahim. Otot perut yang diregangkan tidak bertindak balas terhadap kerengsaan. Gejala apendisitis yang menyakitkan pada wanita semasa kehamilan dirasakan di hipokondrium yang betul. Ia menjadi lebih kuat ketika bergolek dari satu sisi ke sisi lain.

Diagnosis radang usus buntu

Apabila pesakit dimasukkan dengan aduan kesakitan akut. Semasa pemeriksaan, doktor mengetahui maklumat yang menarik baginya (lokasi kesakitan, yang menimbulkan serangan apendisitis, kehadiran pesakit dan saudara-mara dalam sejarah penyakit sistem pencernaan). Semua tindakan doktor mesti rasional, kerana penyakit ini cepat.

Diagnosis radang usus buntu pada orang dewasa adalah mudah, dan sering pesakit dimasukkan ke bilik kecemasan dengan idea tentang apa yang menyebabkan sakit akut.

Apabila merasakan perut untuk mengesan keradangan epididimis, mereka dipandu oleh tanda-tanda berikut:

  • Kochera - ketidakselesaan dirasakan di kawasan pusar dan di bahagian bawah perut, di sebelah kanan;
  • Mendel - sakit sebelah kanan di kawasan iliac dengan mengetuk;
  • Shchetkin-Blumberg - simptomologi bertambah buruk apabila pesakit berpusing dari satu sisi ke sisi lain.

Ujian untuk radang usus buntu pada orang dewasa ditunjukkan dapat menilai keadaan sistem kencing dan saluran gastrousus. Bergantung pada urgensi kes, doktor boleh menetapkan ujian makmal darah, air kencing, tinja dan biokimia. Leukosit yang berlebihan pada apendisitis dewasa menunjukkan keradangan akut.

Sekiranya terdapat keraguan, atau untuk mengesahkan diagnosis, imbasan ultrasound ditetapkan - kaedah bermaklumat untuk mengenali apendisitis pada orang dewasa dan kanak-kanak. Kajian ini membolehkan anda mempertimbangkan perubahan pada lampiran cecum dan patologi tisu bersebelahan.

ECG adalah kaedah diagnostik pembezaan yang membolehkan anda menentukan gangguan otot jantung, yang ditunjukkan oleh gejala yang serupa dengan apendisitis.

Untuk mengelakkan akibat berbahaya dari fokus keradangan, imbasan CT dapat diresepkan untuk wanita hamil..

Rawatan

Sekiranya diagnosis akut didiagnosis, maka rawatan dengan ubat apa pun, kaedah tidak konvensional tidak dijalankan, kerana proses radang mesti dihilangkan.

Selepas semua langkah persediaan (mandi, enema), operasi untuk membuang radang usus buntu dilakukan di bilik operasi.

Dengan lawatan ke doktor tepat pada masanya, operasi itu dilakukan tanpa kesulitan tertentu.

Terdapat dua cara untuk menghilangkan organ yang meradang:

  • sayatan di dinding perut anterior - laparoskopi;
  • sayatan - laparotomi.

Laparoskopi adalah operasi invasif yang minimum; pakar bedah sering menggunakannya. Kelebihan kaedah ini adalah:

  1. Pemulihan pesakit yang cepat selepas pembuangan apendisitis.
  2. Risiko komplikasi minimum.
  3. Tiada parut yang besar.

Selepas penyingkiran radang usus buntu, pemerhatian pakar bedah dan ahli terapi dalam beberapa bulan akan datang adalah wajib. Pesakit harus berhati-hati agar tidak melakukan aktiviti fizikal yang sengit. Pemakanan selepas pembuangan apendisitis pada orang dewasa harus betul, diet, seimbang..

Komplikasi

Gejala yang menunjukkan apendisitis akut pada orang dewasa menandakan perlunya campur tangan perubatan. Akibat dari penyakit boleh menimbulkan ancaman bukan hanya kepada kesihatan, tetapi juga kehidupan manusia..

Komplikasi merangkumi:

  1. Peritonitis - masuknya nanah ke dalam peritoneum dengan penyebaran proses keradangan dan pembentukan fistula, abses. Penyebaran organ dalaman peritoneum, menyebabkan sepsis dan kematian.
  2. Penyusupan apendiks adalah bentuk patologi yang rumit, akibatnya adalah radang usus buntu kronik. Dengan penyakit, prosesnya diubah, neoplasma padat terbentuk.
  3. Pylephlebitis adalah keadaan di mana berlaku kekalahan cepat pada saluran hepatik. Keradangan di aliran darah, mengganggu pemakanan organ, yang pada masa akan datang boleh menyebabkan kematian.

Untuk mengurangkan kemungkinan berlakunya malapetaka, anda harus bertindak balas dengan tepat terhadap gejala - segera hubungi institusi perubatan untuk mendapatkan bantuan.

Pencegahan

Untuk mengurangkan kemungkinan terkena apendisitis pada orang dewasa, anda boleh melakukan perkara berikut:

  • mengkaji semula ketagihan gastronomi untuk pemakanan yang betul;
  • menyembuhkan penyakit berjangkit tepat pada masanya;
  • mengawal keadaan sistem pencernaan;
  • menjalankan penyahtinjaan berjadual.

Walaupun mengikuti semua cadangan, mustahil untuk sepenuhnya menghilangkan perkembangan penyakit ini dengan penyingkiran radang usus buntu, tetapi anda dapat mengurangkan kemungkinan timbulnya penyakit ini..

Video berguna

Kesimpulannya

Tanda-tanda apendisitis adalah isyarat dari badan bahawa pertolongan segera diperlukan. Operasi untuk membuang proses meradang tidak rumit, tetapi jika tidak dilakukan, akibatnya tidak dapat dipulihkan.

Tidak semua orang dapat mengetahui radang usus buntu di rumah, oleh itu, rasa tidak selesa secara tiba-tiba di bahagian kanan peritoneum tidak dapat diabaikan. Apa pun penyebab kesakitan, mereka mesti dikenal pasti dan dihapuskan.

Apa yang membuat radang usus buntu? Tidak ada jawapan pasti, tetapi banyak yang sudah diketahui pasti

Pengarang: Alexey Shevchenko 21 Januari 2017 19:59 Kategori: Masalah hidup

Selamat hari, peminat dan pembaca blog Alexey Shevchenko "Gaya hidup sihat". Tentunya kebanyakan anda terpaksa menghadapi penyakit seperti radang usus buntu, dan banyak, mungkin, masih mempunyai bekas luka kecil yang masih ada selepas operasi. Mengapa penyakit ini begitu biasa? Apa yang harus dilakukan untuk mengelakkannya? Bolehkah operasi dibatalkan? Ini dan soalan lain yang ingin saya pertimbangkan dalam artikel hari ini - apa yang menyebabkan radang usus buntu.

Apa itu radang usus buntu?

Sejujurnya, mengatakan "apendisitis telah meradang" adalah salah. Perlu disebut "apendiks meradang", kerana istilah "apendisitis" adalah keradangan pada apendiks cecum - lampiran, tujuan fisiologinya masih kontroversial dalam kalangan ilmiah. Tetapi jangan mencari kesalahan dengan kata-kata - kita tidak menduduki peperiksaan.

Siapa yang berisiko mengalami keradangan?

Radang usus buntu sering berlaku sehingga kita dapat membincangkan wabak sebenar dengan selamat.

Bagaimana mengenali apendisitis pada waktunya dan tidak mati

Anda hanya mempunyai satu hari untuk mengelakkan komplikasi yang mengancam nyawa.

Apendisitis adalah radang apendiks, iaitu apendiks sekum. Ini adalah organ kecil yang tidak lagi mengambil bahagian dalam pencernaan..

Selalunya ia menjadi radang pada orang berusia 10-30 tahun, tetapi secara amnya anda boleh jatuh sakit pada usia berapa pun.

Sekiranya anda tidak meminta pertolongan dalam masa, anda boleh mati.

Apabila anda perlu segera menghubungi ambulans

Dail 103, 112 atau pergi ke bilik kecemasan terdekat jika gejala apendisitis ini muncul Lampiran: Gejala Awal, Sebab, Nyeri Lokasi:

  1. Menyakitkan sakit di pusar atau perut kanan bawah. Kadang-kadang dia boleh memberi ke paha. Dalam kebanyakan kes, kesakitan adalah tanda pertama radang usus buntu..
  2. Hilang selera makan.
  3. Kelemahan, kelesuan.
  4. Pucat.
  5. Pening dan muntah. Kadang-kadang mereka muncul dengan segera, kadang-kadang beberapa jam selepas permulaan kesakitan.
  6. Peluh sejuk.
  7. Kembung, kesukaran mengeluarkan gas.
  8. Denyutan jantung yang cepat.
  9. Kenaikan suhu. Kadang kala ia tidak signifikan - lebih dari 37 ° С. Kadang kala demam melonjak hingga hampir 39 ° C.

Apa yang perlu dilakukan jika anda ragu-ragu jika itu adalah radang usus buntu

Sekiranya terdapat simptom berbahaya, tetapi keadaan kesihatannya dapat ditanggung dan tidak memerlukan panggilan ambulans, periksa semula diri anda dengan bantuan teknik diagnosis diri 9 Gejala Apendisitis Yang Harus Anda Ketahui, Menurut Doktor.

  1. Batuk. Sekiranya radang usus buntu, rasa sakit di bahagian kanan perut akan bertambah buruk..
  2. Berbaring di sebelah kiri anda, tekan perlahan tapak tangan anda di tempat yang sakit, dan kemudian angkat tangan anda dengan cepat. Dengan radang usus buntu, rasa sakit akan semakin kuat pada masa ini..
  3. Gulung ke kiri anda dan regangkan kaki anda. Dengan radang usus buntu, rasa sakit akan bertambah teruk.

Walau bagaimanapun, penting untuk memahami bahawa diagnosis diri mesti diambil secara kritis. Pantau keadaan anda. Sekiranya gejala yang menunjukkan apendisitis menjadi lebih teruk, segera panggil ambulans atau pergi ke jabatan kecemasan. Terdapat risiko tinggi bahawa ia masih radang usus buntu dan anda memerlukan pembedahan segera.

Apa yang tidak perlu dilakukan sebelum berjumpa doktor

Pertama, anda tidak boleh mengambil ubat penahan sakit, sorben atau ubat lain, meletakkan enema. Ubat-ubatan sendiri boleh mengubah simptom, menjadikan apendisitis lebih sukar dikenali.

Kedua, anda tidak boleh menekan perut sendiri dan cuba merasakan apa yang sakit di sana. Kerana kesan kuat, lampiran dapat, secara kasar, menerobos. Ini akan menyebabkan komplikasi..

Dari mana datangnya radang usus buntu?

Mengapa apendiks diperlukan, sains moden secara samar-samar menyajikan Lampiran (Anatomi): Gambar Lampiran, Lokasi, Definisi. Ada yang menganggapnya sebagai dasar yang tidak berguna dan memperkuat versi ini dengan fakta bahawa setelah penyingkirannya, tidak ada akibat kesihatan, sebagai peraturan, muncul..

Yang lain mencadangkan bahawa scion berfungsi sebagai sejenis simpanan bakteria "baik", yang diperlukan untuk menghidupkan semula mikroflora usus, yang terkena, misalnya, oleh cirit-birit.

Terdapat banyak bakteria di lampiran. Dan mereka sering kali disalahkan atas perkembangan radang usus buntu..

Kateryna Kon / Shutterstock

Apabila lumen apendiks, yang menghubungkannya dengan cecum, atas sebab tertentu menyempit atau menyekat sepenuhnya, bilangan bakteria dalam apendiks tumbuh dengan cepat. Ini adalah bagaimana keradangan bermula, iaitu radang usus buntu.

Mengapa lumen apendiks menyempit adalah soalan yang sukar. Doktor tidak selalu dapat menjawabnya dengan Gejala & Punca Apendisitis. Tetapi selalunya alasannya adalah:

  • jangkitan saluran gastrousus dan organ perut lain;
  • proses keradangan kronik di usus;
  • pengumpulan najis yang mengeras;
  • parasit;
  • masalah dengan saluran darah;
  • neoplasma;
  • kecederaan perut.

Mengapa radang usus buntu berbahaya

Sekiranya proses yang meradang tidak dihilangkan dengan cepat atau secara tidak sengaja diterapkan, ia boleh pecah. Akibatnya, bakteria dan nanah yang terkumpul di lampiran akan memasuki rongga perut dan menyebabkan keradangan pada selaput lendirnya. Keadaan ini disebut peritonitis, dan mematikan kerana sering menyebabkan keracunan darah..

Biasanya memerlukan masa sekitar satu hari dari permulaan gejala pertama hingga pecahnya apendiks.9 Gejala Apendisitis Yang Harus Anda Ketahui, Menurut Doktor. Oleh itu, sangat mustahak untuk bertindak dengan cepat..

Walau bagaimanapun, kadang-kadang memerlukan masa hingga tiga hari antara gejala pertama dan pecahnya. Tetapi anda tidak boleh menangguhkan panggilan ambulans: tidak diketahui seberapa cepat prosesnya akan berlaku dalam kes anda.

Pertimbangkan satu perkara lagi. Setelah apendiks pecah, rasa sakit dapat mereda sebentar. Anda tidak perlu mempercayai peningkatan kesejahteraan ini. Sekiranya anda pernah mengalami gejala radang usus buntu, dan kemudian kelihatan seperti penyakit itu sendiri, masih perlu mendapatkan rawatan perubatan. Terdapat risiko bahawa rasa sakit akan kembali, dan dengan peritonitis ia lebih kuat.

Dalam kes yang sangat jarang berlaku, apendisitis akut berubah menjadi apendisitis kronik kronik: penyebab sakit perut kronik yang tidak biasa. Tetapi pada bila-bila masa, kronik ini sekali lagi memerlukan campur tangan pembedahan segera..

Cara merawat radang usus buntu

Setakat ini, satu-satunya kaedah berkesan untuk mengatasi radang usus buntu adalah penghapusan apendiks. Operasi ini dipanggil apendektomi. Ia dilakukan di bawah anestesia umum.

Sudah tentu, doktor akan menjelaskan terlebih dahulu sama ada ia berkaitan dengan radang usus buntu. Untuk melakukan ini, anda perlu lulus beberapa ujian Apendisitis:

  1. Pemeriksaan fizikal. Pakar bedah memeriksa lokasi keradangan yang berpotensi untuk menentukan di mana kawasan yang menyakitkan..
  2. Ujian darah. Ia akan menunjukkan bilangan leukosit - sel darah putih yang menunjukkan keradangan.
  3. Analisis air kencing. Ia diperlukan untuk menyingkirkan penyebab sakit perut yang popular, seperti jangkitan saluran kencing atau batu ginjal..
  4. Penyelidikan perkakasan. Anda kemungkinan besar akan menjalani imbasan ultrasound perut. Komputasi tomografi (CT) atau pencitraan resonans magnetik (MRI) mungkin juga diperlukan untuk mengesahkan radang usus buntu atau diagnosis lain..

Apendisitis dikeluarkan sama ada melalui satu sayatan besar di perut sepanjang 5-10 cm (bekas luka mungkin kekal selepasnya), atau melalui beberapa yang kecil (jenis operasi ini disebut laparoskopi, ia meninggalkan tanda minimum pada kulit). Sebelum pembedahan, anda akan diminta mengambil antibiotik untuk mengurangkan risiko komplikasi bakteria.

Selepas pembedahan usus, anda perlu menghabiskan beberapa hari di hospital. Dan akan mengambil masa 7 hari atau lebih untuk pulih.

Adalah mungkin untuk kembali ke sekolah atau bekerja dalam seminggu setelah operasi, jika berjalan lancar. Tetapi gim atau aktiviti fizikal yang lain harus ditangguhkan selama 2-4 minggu - doktor yang hadir akan menamakan tempoh tertentu.

Apa yang perlu dilakukan untuk mencegah radang usus buntu

Malangnya, tidak ada cara untuk mencegah pencegahan radang usus buntu | Klinik Cleveland. Hanya satu hubungan yang terjalin: keradangan pada apendiks jarang terjadi pada orang yang dietnya termasuk makanan yang tinggi serat - sayur-sayuran dan buah-buahan segar, dedak, roti gandum, kacang-kacangan, kekacang.

Artikel Mengenai Hepatitis