Apa itu EGD perut

Utama Pankreatitis

EGD perut adalah diagnosis yang paling bermaklumat sehingga kini. Ini memberi peluang untuk memeriksa secara langsung seluruh permukaan organ, memberikan penilaian yang teliti terhadap membran mukus dan lapisan struktur lain. Walaupun prosedur ini disertai dengan sensasi yang tidak menyenangkan, dalam kebanyakan kes, doktor cuba menetapkannya - hanya kontraindikasi serius yang dianggap pengecualian.

Intipati kaedah

Diagnosis adalah pemeriksaan saluran pencernaan atas - faring, kerongkongan, perut dan duodenum. Singkatan terperinci untuk FGDS terdiri daripada kata-kata yang berasal dari bahasa Latin - "serat" - serat (peranti serat optik), "gaster" - perut, "duodenum" - duodenum dan "scopy" - look. Akibatnya, EGD perut bermaksud fibrogastroduodenoscopy.

Prosedur ini juga boleh disebut hanya gastroskopi, dan EGDS - di mana huruf pertama adalah singkatan dari "esofagus" - esofagus, dan FGS, tetapi semuanya bermaksud satu frasa sederhana "menelan probe". Sebagai tambahan kepada kemungkinan akses langsung ke organ, kajian memungkinkan, jika perlu, segera mengambil bahan tisu untuk biopsi.

Analisis histologi terperinci sampel tisu memberikan diagnosis proses patologi yang cepat dan tepat dan tepat pada masanya mengambil langkah-langkah yang sesuai. Juga, jika polip atau kawasan pendarahan (bisul) dikesan semasa pemeriksaan perut dan bahagian atas sistem pencernaan, mereka dapat dirawat dengan segera. Ini akan menyelamatkan pesakit daripada menjalani prosedur yang agak tidak menyenangkan lagi..

Petunjuk untuk pelantikan diagnostik

EGD perut akan disarankan sebagai salah satu jenis penyelidikan pertama jika pesakit mengadu adanya:

  • sakit di esofagus atau perut;
  • pedih ulu hati yang berpanjangan dan menyakitkan;
  • loya, muntah asal tidak diketahui;
  • gangguan fungsi menelan (disfagia);
  • menurun atau kurang selera makan;
  • penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan;
  • kecurigaan masuknya benda asing.

Sebagai tambahan kepada gejala yang dinyatakan di atas, prosedur EGD ditetapkan dalam kes berikut:

  • semasa mendiagnosis anemia asal tidak diketahui;
  • penyakit pankreas, pundi hempedu, hati;
  • kehadiran kecenderungan keturunan - jika terdapat bisul atau tumor dalam keluarga;
  • kawalan terapi untuk gastritis, ulser peptik dan organ lain saluran gastrousus;
  • keperluan untuk polipektomi (pengecualian polip);
  • persediaan untuk pembedahan perut;
  • pemeriksaan selepas polipektomi (dilakukan sepanjang tahun dengan selang 3 bulan);
  • pemeriksaan klinikal pesakit dengan gastritis kronik dan ulser peptik.

EGD dilakukan untuk pendarahan vena pada esofagus, perut atau duodenum. Dalam kes ini, kaedah bukan ubat digunakan, seperti pengenaan klip, ligatur atau tamponing. Prosedur ini juga memungkinkan terapi esofagus dengan luka bakar kimia membran mukus, yang disebut bougienage. Endoskopi memungkinkan untuk menggunakan bahan ubat secara langsung ke kawasan yang berubah secara patologi.

Cara persediaan untuk fibrogastroscopy?

Proses persiapan untuk FGDS tidak begitu sukar, tetapi memerlukan pelaksanaan semua perkara ini dengan teliti. Pertama, pemeriksaan membran mukus harus dilakukan dengan ketat semasa perut kosong - walaupun sejumlah kecil makanan akan menyebabkan rembesan jus gastrik melimpah. Ini bukan sahaja tidak akan memberikan hasil yang bermaklumat, tetapi juga dapat menimbulkan mual dan muntah..

Oleh itu, pesakit perlu berjumpa dengan doktor atau di pejabat diagnostik terlebih dahulu berapa lama masa yang diperlukan untuk makan dan minum sebelum pemeriksaan. Sebagai peraturan, anda harus menjauhkan diri dari makanan sekurang-kurangnya 10-12 jam dan mengambil cecair - sekurang-kurangnya 2 jam. Secara optimum, jika FGS diresepkan pada waktu pagi, maka makanan terakhir tidak lebih dari jam 18.00, dan pada waktu pagi anda boleh minum segelas air pegun atau teh lemah.

Makan malam pada malam sebelum pemeriksaan gastroskopi harus ringan dan cepat dicerna, lebih-lebih lagi, selama 1-2 hari sebelum yang dijadualkan, anda harus mengelakkan makanan yang dicerna perlahan - coklat, kacang, biji. Perkara penting kedua bagi kumpulan pesakit tertentu adalah berhenti merokok mutlak sekurang-kurangnya 4-5 jam sebelum EGD. Ini disebabkan oleh peningkatan fungsi sekresi kelenjar gastrik ketika merokok hanya sebatang rokok.

Pada hari pemeriksaan pada waktu pagi, anda tidak boleh, selain perkara di atas, tidak boleh menggosok gigi dan mengunyah permen karet, kerana tindakan ini juga menyebabkan peningkatan rembesan asid gastrik. Sekiranya subjek mengambil ubat penting, pertama anda perlu berunding dengan doktor anda mengenai kemungkinan membatalkannya selama beberapa jam.

Sekiranya terdapat reaksi alergi terhadap anestetik yang digunakan, adalah mustahak untuk memaklumkan terlebih dahulu agar pakar diagnostik dapat mencadangkan alternatif. Perlu juga diberi amaran mengenai kemungkinan kesukaran menelan endoskopi - dalam kes sedemikian, prosedur dilakukan di bawah anestesia.

Terdapat beberapa jenis ubat anestetik yang digunakan, berbeza sifat dan kesannya pada tubuh. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai pilihan dan ciri FDGS di bawah anestesia di sini.

Pemeriksaan gastroskopi

Sebelum memulakan pemeriksaan, pesakit disembur dengan larutan lidocaine atau agen lain dengan kesan anestetik, atau diberikan tablet Falimint. Ini dilakukan untuk mengurangkan kepekaan orofaring dan untuk mengurangkan rasa tidak selesa semasa endoskop dimasukkan. Untuk menjalani prosedur, pesakit diminta untuk membebaskan tekak dan perutnya dari pakaian yang memalukan - buka butang atas baju dan lepaskan tali pinggang pada seluar.

Sekiranya anda mempunyai gigi palsu atau cermin mata yang boleh ditanggalkan, maka mesti dikeluarkan sebelum prosedur supaya tidak ada yang mengganggu prosedur. Maka senang duduk di sebelah kiri di sofa, kerana FGDS dilakukan dalam posisi terlentang. Pipi kiri terletak di atas bantal, dan tangan terletak di hadapan badan, atau sebelah kanan ditarik ke belakang, kerana subjek akan menjadi paling selesa. Suatu penutup mulut khas dimasukkan ke dalam mulut untuk melindungi tiub endoskop daripada diremas atau rosak oleh gigi. Dengan berhati-hati melalui penutup mulut, doktor mengarahkan tiub ke akar lidah, kemudian pesakit menarik nafas panjang, dan probe memasuki kerongkongan.

Doktor diagnostik memeriksa esofagus dan secara beransur-ansur bergerak ke rongga perut, dan kemudian ke duodenum. Semasa kemajuan endoskopi, pesakit perlu menarik nafas lega - ini akan menahan keinginan untuk muntah. Dalam proses menggosok selaput lendir probe, terdapat sedikit gatal atau calar. Keseluruhan pemeriksaan berlangsung dari 10 hingga 30 minit, bergantung pada kehadiran dan sifat proses patologi.

Dalam beberapa kes, pakar diagnostik mengambil gambar kawasan yang terjejas, yang membolehkan anda melihatnya kemudian dan dalam keadaan membesar. Sekiranya perlu, sampel tisu diambil dari kawasan dengan perubahan patologi (biopsi), dan dihantar ke makmal untuk analisis histologi. Juga, semasa prosedur, jus gastrik diambil untuk mengkaji komposisinya. Pada akhir diagnosis, endoskopi dikeluarkan dengan hati-hati dari saluran pencernaan atas agar tidak merosakkan membran mukus. Pesakit boleh berehat sedikit di lorong dan bersiap untuk pulang..

Penyakit apa yang didiagnosis oleh FGDS?

Fibrogastroscopy adalah prosedur diagnostik yang sangat berharga, ia dapat menunjukkan banyak patologi, berbeza dari segi etiologi dan ciri mereka. Sebilangan besar dari mereka dikenal pasti oleh profesional yang berpengalaman pada peringkat awal, yang memungkinkan tindakan segera diambil. Selalunya, operasi untuk membuang polip dilakukan dengan segera semasa diagnosis.

Prosedur ini tidak boleh ditinggalkan, didorong oleh rasa takut sakit atau muntah, kerana menunjukkan EGD:

  • ulser peptik perut dan duodenum;
  • urat varikos esofagus (dengan sirosis hati);
  • neoplasma jinak (polip);
  • tumor malignan (barah);
  • penyakit refluks gastroesophageal;
  • esofagitis - keradangan esofagus;
  • stenosis esofagus dan duodenum.

Parameter apa yang dinilai dengan FGDS?

Dalam proses penyahkodan hasil fibrogastroscopy, doktor dapat menilai secara terperinci fungsi dan struktur organ-organ yang dikaji. Oleh itu, diagnosis menentukan:

  • patensi perut, esofagus dan duodenum;
  • kehadiran penyempitan (stenosis, penyempitan), parut;
  • konsistensi sfinkter jantung, yang memisahkan esofagus dari perut;
  • perubahan struktur pada membran mukus (keradangan, bisul, hakisan, atrofi, hipertropi, metaplasia, kawasan epitel atipikal);
  • kehadiran refluks esofagogastrik dan duodenogastrik;
  • penonjolan hernial pembukaan esofagus diafragma;
  • diverticulosis - penonjolan dinding otot otot;
  • neoplasma dengan sifat yang berbeza (polip, papilloma, tumor);
  • peringkat gastritis, bisul dan lain-lain.

Semua kemampuan diagnostik FGS ini memungkinkan untuk mempertimbangkan prosedur yang sangat diperlukan dalam gastroenterologi, pembedahan, onkologi, dan cabang perubatan lain yang berkaitan dengan terapi saluran gastrointestinal. Oleh itu, semasa menetapkannya, anda tidak boleh menolaknya, tetapi lebih baik anda membaca ulasan mengenai pemeriksaan untuk membuat persediaan mental untuk mengunjungi bilik diagnostik.

FGDS (FGS) perut - masa lalu?

FGDS perut atau FGS perut adalah nama-nama kajian perut menggunakan peralatan dengan teknologi ketinggalan zaman - serat. Artikel sebelumnya menjelaskan singkatan dan nama yang biasa digunakan untuk penyelidikan gastrik, berdasarkan kemajuan teknologi manusia dalam bidang endoskopi. Endoskopi adalah cabang perubatan yang agak muda. Ia muncul di Rusia pada 70-an abad XX, oleh itu, perkembangan endoskopi yang cepat yang berkaitan dengan kemampuan memperoleh gambar menggunakan teknologi video baru diperkenalkan di mana-mana secara perlahan-lahan kerana peralatan yang mahal.

Di mana lagi FGDS dan FGS perut?

Hospital daerah, bandar dan luar bandar terus menggunakan endoskopi dengan teknologi usang - gentian optik, kaedah pencitraan utama dalam endoskopi awal abad ke-20. Oleh itu, kajian dipanggil FGDS perut atau FGS perut (masing-masing fibrogastroduodenoscopy dan fibrogastroscopy). Peralatan tersebut tidak lagi dihasilkan oleh import utama yang berkaitan dengan Olympus, Pentax, Fuji.

Kita boleh mengatakan, di luar kebiasaan atau dengan cara lama, istilah-istilah ini - EGD perut atau FGS perut disebarkan dan digunakan oleh doktor sendiri, dan diambil oleh pesakit jika kajian itu sudah dilakukan pada peralatan video moden. Perkara ini tidak melek huruf, yang lebih-lebih lagi sering menyesatkan doktor. Kerana dengan FGDS perut atau FGS perut, teknologi lain dan keupayaan peralatan dan peralatan terhad tersirat - kurangnya pendaftaran serpihan foto dan video, ketiadaan mod pembesaran gambar dan mod kromoskopi elektron (contohnya, dalam sistem Exera dari Olympus - analisis NBI spektrum sempit).

Pilihan mana?

Pesakit perlu ingat dan tahu bahawa istilah FGDS perut atau FGS perut dan gastroskopi video (video-EGDS) secara semula jadi menunjukkan cara yang berbeza untuk meninggalkan gambar. Ini penting jika pesakit ingin mendapatkan "pendapat kedua" mengenai penyakitnya dan pada akhir kajian, bersama dengan kesimpulan di atas kertas, dia akan ditawarkan dokumentasi foto atau video. Dengan fail ini, anda boleh menghubungi mana-mana perunding untuk menilai keadaan selaput lendir organ yang diperiksa, menentukan kebenaran kesimpulannya, dan sebagai hasilnya - kebenaran dan kecukupan rawatan yang ditetapkan.

Saya menasihati anda untuk menjalani gastroskopi video pada peralatan video kelas pakar moden dengan kemungkinan pembesaran gambar dan kromoskopi elektron (analisis spektrum sempit NBI dalam sistem Olympus)

Gastroskopi

Gastroskopi - kajian ini dikelaskan sebagai jenis endoskopi. Gastroskopi membolehkan anda melihat esofagus, perut, duodenum dari dalam, menentukan punca sebenar penyakit, membuat diagnosis, menetapkan rawatan yang berkesan dan betul.

Gastroskopi di Tver yang boleh anda lakukan di Klinik Perubatan Restoratif, kami mempunyai peralatan Jepun baru peringkat pakar Olympus.

Persediaan untuk gastroskopi

Dianjurkan agar anda melepaskan semua jenis alkohol 48 jam sebelum pemeriksaan perubatan. Untuk tempoh ini, cuba jangan makan makanan yang tepu dengan lemak sayuran - kacang, biji, lupakan makanan pedas dan coklat kegemaran anda. Tepat sebelum diagnosis pagi anda, makan malam pada jam 5-6 petang. Prosedur ini dilakukan dengan ketat semasa perut kosong, setelah 12 jam berpuasa.

Bilakah gastroskopi diperlukan?

Dianjurkan untuk melakukan gastroskopi secara berkala untuk semua orang yang berumur lebih dari 40 tahun. Ini akan memungkinkan untuk mengenal pasti banyak penyakit (termasuk tumor ganas) yang berlaku pada peringkat awal tanpa gejala..

Selain itu, petunjuk untuk kajian tersebut adalah aduan pesakit yang sakit, pedih ulu hati, mual, rasa berat di perut, dan juga jika saudara terdekat mempunyai penyakit saluran gastrousus, polip, tumor.

Semasa kajian dijalankan, ujian HELIC dilakukan, yang memungkinkan untuk membuktikan adanya Helicobacter pylori secara real time, yang sering menjadi penyebab penyakit ulser peptik.

Juga, prosedur gastroskopi dilakukan untuk mendiagnosis sindrom dan penyakit lain (penyakit radang usus, anemia), semasa prosedur perubatan - untuk mengembangkan esofagus yang menyempit, membuang polip perut dan membuang benda asing.

Bagaimana gastroskopi

Pakar berpengalaman dari Klinik Perubatan Restoratif mempunyai peralatan pakar kelas premium sehingga anda dapat melakukan gastroskopi di Tver dan mendapatkan keputusan peperiksaan yang paling tepat.

Prosedur dilakukan menggunakan endoskopi - tiub fleksibel dengan sistem optik bersepadu. Sebelum memulakan prosedur, pesakit diberi anestesia tekak tempatan, selepas itu dia diletakkan di sisinya. Pesakit meletakkan cincin plastik di mulutnya, yang melindungi alat dari menggigit.

Gastroskop tidak mengganggu pernafasan, tetapi anda tidak dapat bercakap semasa prosedur. Gastroskopi mengambil masa 5 hingga 20 minit.

Secara berasingan, perlu diperhatikan bahawa untuk mencuci dan pensterilan endoskopi, kami menggunakan pencucian automatik khas, yang sepenuhnya menyingkirkan faktor manusia dari proses ini dan memastikan kebersihan dan kemandulan terjamin semua endoskopi.

Gastroskopi di bawah anestesia umum

Buat pertama kalinya, gastroskopi di Tver dapat dilakukan di bawah anestesia umum di Klinik Perubatan Restoratif!

Jenis penyelidikan ini tidak menyakitkan, tetapi menimbulkan rasa tidak selesa. Untuk menghilangkan rasa tidak selesa semasa manipulasi, anestesia boleh dilakukan. Pakar kami adalah yang pertama di Tver yang menawarkan sepenuhnya untuk menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan dari prosedur gastroskopi.

Persediaan untuk gastroskopi di bawah anestesia umum

Sebelum kolonoskopi dan gastroskopi di bawah anestesia, jenis penyelidikan berikut diperlukan:

  • Ujian darah klinikal (1 bulan)
  • Glukosa atau gula (1 bulan)
  • Ujian darah untuk albumin, RW, HBsAg (hepatitis B), HCV (hepatitis C), HIV (3 bulan)
  • ECG (dengan tafsiran) (3 bulan)

Setelah mendapat hasil penyelidikan, perlu berjumpa dengan ahli terapi.

Di mana untuk membuat gastroskopi di Tver

Kami dengan senang hati menawarkan gastroskopi tanpa rasa sakit profesional di Klinik Perubatan Restoratif di Tatarsky Lane, 22.

Diagnosis dan rawatan selanjutnya bergantung pada kebenaran hasil kajian, oleh itu kami mengesyorkan agar anda menggunakan perkhidmatan Klinik kami.

  • Esophagogastroduodenoscopy diagnostik 1600 rubel.
  • Rundingan doktor endoskopi (15 min.) RUB 500.
  • Mengambil bahan untuk pemeriksaan sitologi atau histologi (biopsi) 300 rubel.
  • Pemeriksaan histologi bahan endoskopi 1900 rubel.
  • Pemeriksaan histologi bahan endoskopi gastrik dengan pewarnaan tambahan untuk Helicobacter pylori (mikroskopi) 3100 rubel.
  • Helicobacter pylori menguji 350 rubel.
  • doktor dari kategori tertinggi / calon sains perubatan, profesor bersekutu / doktor sains perubatan, profesor
  • janji temu awal (perundingan, peperiksaan) 600/700/1500 rubel.
  • kemasukan berulang 500/600/1 200 rubel.
  • Jumlah anestesia intravena: sehingga 30 minit 5000 rubel.
  • Jumlah anestesia intravena: hingga 60 minit 7700 rubel.
  • Jumlah anestesia intravena: dari 60 hingga 120 minit 9000 rubel.

* Pentadbiran Klinik mengambil semua langkah untuk memperbaharui senarai harga yang dipaparkan di laman web tepat pada waktunya, namun, untuk mengelakkan kemungkinan salah faham, kami menasihati anda untuk menjelaskan kos perkhidmatan di penerimaan tetamu atau melalui telefon +7 (4822) 780-060.

Senarai harga yang diposkan bukanlah tawaran. Perkhidmatan perubatan disediakan berdasarkan kontrak.

FGS: yang bermaksud dan menunjukkan kontraindikasi dan petunjuk penyelidikan biasa?

Fibrogastroscopy (FGS) perut tidak boleh disebut prosedur yang menyenangkan, tetapi ini adalah salah satu daripada beberapa cara untuk mengkaji keadaan dinding dalaman organ secara menyeluruh. Pemeriksaan ini dilakukan untuk membuat diagnosis yang tepat jika anda mengesyaki masalah seperti:

Prosedur ini membolehkan anda menentukan penyakit dengan ketepatan maksimum. Bagaimana mempersiapkan FGS dengan betul dan bagaimana ia dijalankan?

Apa itu FGS?

Untuk diagnosis penyakit gastrik, FGS dilakukan, yang bermaksud "fibrogastroscopy". Versi pemeriksaan yang lebih lengkap - fibrogastroduodenoscopy - prosedur membolehkan anda memeriksa bukan sahaja perut, tetapi juga usus. Istilah itu sendiri bermaksud "fibro" (tisu berserat, berserat), "gastro" + "duodeno" (duodenum), "scopo" (untuk memeriksa).

Gastroskopi perut dilakukan menggunakan endoskopi - tiub fleksibel panjang dengan gentian optik. Kamera terbina dalam menunjukkan kandungan saluran pencernaan. Endoskopi secara harfiah diterjemahkan menjadi "pemeriksaan dalam". Dengan menggunakan peranti, anda boleh mempertimbangkan secara terperinci:

  • esofagus;
  • perut;
  • duodenum.

Peranti ini juga dapat mengambil sejumlah kecil bahan untuk dianalisis.

Terdapat prosedur berasingan untuk memeriksa esofagus - esophagogastroduodenoscopy. Ia dilakukan dengan menggunakan alat yang sama.

Pada masa yang sama, tidak dapat dikatakan dengan jelas mana yang lebih baik:

Satu-satunya perbezaan antara kajian ini adalah kedalaman penyelidikan. Dalam kes pertama, pemeriksaan hanya terbatas pada kerongkongan atau perut, dan yang terakhir, alat ini menembusi lebih jauh, yang memungkinkan pemeriksaan duodenum..

Petunjuk untuk fibrogastroscopy

Pemeriksaan perut ditetapkan untuk penyakit yang disyaki seperti:

  • Gastrik.
  • Ulser perut atau duodenum.
  • Kecederaan dalaman dan pendarahan.
  • Esofagitis, dll..

Pengumpulan bahan juga membolehkan anda mengenal pasti kehadiran organisma patogen dalam perut.

Cara persediaan untuk FGS?

Agar hasil tinjauan setepat mungkin, penting untuk mengetahui bagaimana mempersiapkan diri untuk FGS. Persiapan bermula lebih awal.

Kadang-kadang, halangan yang paling sukar bagi pesakit bukanlah diet, tetapi mengatasi ketakutan prosedur itu sendiri. Dalam keadaan ini, lebih baik bertanya kepada doktor yang menjalankan FGS sebanyak mungkin mengenai perjalanan pemeriksaan..

Ketidakpastian adalah penyebab ketakutan yang biasa. Biasanya, semua ketakutan hilang, seseorang hanya perlu mengetahui tentang fenomena menakutkan itu dengan lebih baik. Seorang doktor yang sopan dan tenang adalah separuh kejayaan keseluruhan kajian.

Semasa membuat persediaan untuk FGS, adalah mustahak untuk memberitahu doktor:

  1. Reaksi alahan terhadap ubat.
  2. Mengenai kehadiran penyakit kronik.
  3. Mengenai ubat yang sedang diambil.

Maklumat ini akan membantu mengelakkan kemungkinan kesan sampingan dari fibrogastroscopy..

Berikut adalah arahan yang lebih terperinci untuk mempersiapkan FGS:

  1. Kajian ini dijalankan pada waktu pagi dengan perut kosong..
  2. Makanan terakhir mestilah sekurang-kurangnya sepuluh jam sebelum FGS.
  3. Dua hari sebelum pemeriksaan, anda mesti mematuhi diet khas..
  4. Jangan merokok, minum alkohol, atau mengunyah permen karet sebelum pemeriksaan.

Sekiranya pesakit sangat takut, mereka mungkin akan diberi ubat penenang. Kakitangan akan berusaha untuk melaksanakan prosedur dengan semudah mungkin dan dengan keselesaan maksimum.

Bagaimana FGS dijalankan

Prosedur itu sendiri dilakukan dengan cukup cepat, tidak lebih dari sepuluh minit. Keseluruhan prosesnya sangat mudah:

  1. Pesakit harus menanggalkan kasutnya dan duduk di sofa atau berbaring. Bahagian mulut di mulut tidak akan membiarkan rahang ditutup, sehingga alat mudah masuk ke dalam.
  2. Endoskopi dimasukkan secara perlahan dan sedikit demi sedikit. Pada masa ini, anda perlu berusaha berehat sebisa mungkin..
  3. Semasa pengenalan alat di dalam doktor akan memeriksa sentimeter esofagus dan perut dengan sentimeter.
  4. Sekiranya ulser atau tumor dijumpai, pakar mungkin mengambil sejumlah kecil bahan untuk dianalisis. Semasa pendarahan, bisul menjadi merah gelap, tumor pada barah perut, sebaliknya, mempunyai warna abu-abu pucat.
  5. Sekiranya polip dijumpai dengan endoskopi, ia dapat dikeluarkan, tetapi untuk ini kajian baru dijalankan.

Prosedur FGS juga membolehkan anda menentukan keasidan persekitaran gastrik. Ketepatan kaedah ini sangat tinggi, kerana perubahan patologi pada tisu perut dapat dilihat dengan mata kita sendiri dan secara terperinci. Dengan bentuk, struktur dan warna formasi, doktor dapat dengan mudah menentukan penyakitnya.

Fto: Proses melakukan

Betapa menyakitkannya prosedur FGS gastrik??

Pemeriksaan tidak begitu menyakitkan untuk menjalankan FGS di bawah anestesia. Sensasinya tidak menyenangkan, mungkin ada keinginan untuk muntah, tetapi ini boleh diterima. Ramai yang takut bahawa mereka harus menelan "usus" sendiri, tetapi ini tidak berlaku: doktor sendiri secara beransur-ansur akan memperkenalkan endoskopi.

Sekiranya pesakit sangat sensitif, ubat anestetik untuk FGS digunakan. Ini biasanya anestetik tempatan yang digunakan pada akar lidah. Atas permintaan pesakit, suntikan ubat penenang dapat diberikan.

Juga, jangan takut mati lemas. Lagipun, seseorang bernafas terutamanya melalui hidung, bukan melalui mulut. Saluran esofagus dan saluran udara tidak bersambung antara satu sama lain, sehingga alat ini tidak akan mengganggu pernafasan.

Diet sebelum FGS

Sebagai permulaan, apa yang boleh anda lakukan sebelum FGS:

  • Lakukan suntikan.
  • Minum ubat-ubatan yang tidak boleh dibatalkan mengikut jadual.
  • Selama 2 jam, anda boleh minum teh hitam manis atau air kosong.

Mengenai diet sebelum FGS, sekatan terutama berlaku untuk makan malam pada waktu malam sebelum prosedur. Makanan harus ringan dan dicerna dengan cepat, jadi semua makanan harus dicincang dengan baik.

Foto: Makanan yang tidak boleh dimakan

Makanan diet termasuk:

  • dada ayam rebus atau ikan;
  • sedikit soba.

Dua hari sebelum kajian, anda tidak boleh menggunakan:

  • Makanan pedas.
  • Alkohol.
  • Coklat dalam apa jua bentuk.
  • Biji bunga matahari.
  • Orekhov.
  • Sayuran mentah.

Petunjuk FGS dan penyahkodannya

Hanya seorang doktor yang dapat menguraikan nilai FGS dengan betul. Berdasarkan hasil prosedur, anda dapat menentukan:

  • Kehadiran kecederaan.
  • Parut.
  • Saluran esofagus, perut dan duodenum.
  • Adakah terdapat kekangan.
  • Keadaan mukosa gastrik.
  • Kehadiran hernia.
  • Neoplasma, termasuk tumor barah
  • Gastritis pada tahap apa pun.
  • Ulser, dll..

Ketepatan bacaan boleh mengganggu sisa makanan jika diet tidak diikuti sebelum FGS.

Doktor mana yang harus saya hubungi sekiranya saya menghadapi masalah?

Dengan aduan mengenai keadaan perut, perlu menghubungi ahli gastroenterologi. Pakar yang sama dapat menguraikan hasil penyelidikan. Oleh kerana semasa pemeriksaan itu sendiri, semua yang dirakam oleh kamera dirakam, anda boleh:

  • mencetak gambar;
  • tunjukkan kepada pakar.

Dalam kes lain, ahli gastroenterologi melakukan pemeriksaan sendiri dan melihat semuanya dalam masa nyata.

Kos

Prosedurnya boleh dilakukan di klinik swasta. Dalam kes ini, fibrogastroscopy akan berharga, rata-rata, 2.000 rubel setiap temu janji. Pemeriksaan yang paling mahal adalah di bawah anestesia semasa tidur, harganya boleh naik hingga 6.000 rubel. Di klinik awam, penyelidikan FGS adalah percuma, namun mungkin ada antrian panjang untuk temu janji dan tidak semua orang berpeluang menunggu begitu lama.

Perunding projek, pengarang bersama artikel: Ovchinnikova Natalya Ivanovna | Ahli gastroenterologi, Hepatologi, Pakar Infeksi 30 tahun pengalaman / Doktor kategori tertinggi, Calon Sains Perubatan

Pendidikan: Diploma kepakaran "Perubatan", Institut Perubatan Negeri Novosibirsk (1988), Kediaman dalam bidang khas "Gastroenterologi", Akademi Perubatan Pascasiswazah Perubatan Rusia (1997)

Fibrogastroduodenoscopy. Apa itu EGD, bagaimana ia dilakukan, menyiapkan pesakit untuk prosedur, menyahkod hasilnya

Fibrogastroduodenoscopy adalah prosedur untuk memeriksa esofagus, perut dan duodenum menggunakan endoskopi. Kaedah ini adalah yang paling bermaklumat untuk diagnosis kebanyakan penyakit gastrousus. Walau bagaimanapun, kaedah diagnostik ini tidak sesuai untuk semua pesakit..

Petunjuk

Prosedur EGD ditetapkan sekiranya terdapat gejala berikut:

  • sensasi menyakitkan di perut dengan segera dan 6 jam selepas makan;
  • kembung;
  • kehadiran pedih ulu hati atau sendawa yang kerap;
  • kerap loya dan muntah;
  • patologi saluran pencernaan;
  • disfagia (penyakit yang berkaitan dengan kesukaran menelan).

Di samping itu, prosedur ini ditetapkan sebagai pemeriksaan pencegahan dalam rawatan gastritis dan bisul, serta sebelum beberapa operasi dilakukan..

Kemungkinan diagnosis

Jadual di bawah menerangkan secara terperinci patologi utama yang dapat didiagnosis menggunakan EGD, tanda-tanda mereka dan tujuan kajian..

Jadual:

PenyakitGejalaFungsi prosedur
gastritissakit pada perut kosong;

muntah dan tersedak;

pedih ulu hati selepas makan

pengenalpastian patologi
ulser perut atau duodenumloya selepas makan, yang boleh menyebabkan muntah;

rasa berat di perut;

pedih ulu hati

pengenalan patologi;

pentadbiran ubat

kolesistitissakit di hipokondrium yang betul;

gangguan najis

pengenalpastian patologi
keradangan mukosa esofagussensasi menyakitkan di rongga mulut;

pening dan muntah;

pengertian yang salah mengenai kehadiran badan asing di laring

pengenalpastian patologi
keradangan lapisan perutpelanggaran selera makan;

sensasi yang menyakitkan di perut;

pening dan muntah;

pengurangan berat

pengenalpastian patologi
keradangan mukosa usussensasi yang menyakitkan di perut;

pening dan muntah;

cirit-birit

pengenalan patologi;

mengambil biopsi

keradangan mukosa duodenumsensasi yang menyakitkan di perut;

pening dan muntah;

kelemahan yang tidak masuk akal

pengenalpastian patologi
pendarahan di saluran gastroususmuntah dan najis berdarah;

pening

mengenal pasti patologi dan menghentikan pendarahan
poliptidak hadirpengenalpastian dan penghapusan patologi
barah perutpenurunan imuniti;

kelemahan

Persediaan untuk FGDS

Agar diagnosis dan kemungkinan rawatan semasa prosedur berkesan, anda mesti menggunakan cadangannya.

Ia adalah seperti berikut:

  • mematuhi diet yang merangkumi pemakanan yang betul, serta mengelakkan kacang, biji dan coklat;
  • pengecualian pengambilan makanan selama 12 jam dan ubat pada hari prosedur;
  • larangan pada hari FGDS menggosok gigi dan merokok;
  • kemungkinan untuk mengganti sarapan pagi dengan segelas air.

Sebelum prosedur, kakitangan perubatan harus diberi amaran mengenai penyakit dan intoleransi ubat-ubatan yang ada. Lebih baik memakai pakaian yang tidak akan menghalang pergerakan.

Walaupun dengan keinginan yang kuat, lebih baik berpegang pada larangan merokok.

Jika tidak, masa untuk diagnosis mungkin mengambil masa lebih lama, dan keinginan untuk muntah akan semakin kuat. Anda juga disyorkan untuk membuang gigi palsu dan cermin mata anda semasa prosedur. Untuk mengelakkan ketidakselesaan peningkatan air liur, bawa tuala kecil dan lampin dengan anda.

Kaedah menghilangkan rasa sakit

Fibrogastroduodenoscopy adalah kajian yang biasanya membawa pesakit sensasi yang sangat tidak selesa, tetapi tidak menyakitkan. Oleh itu, di Rusia dan di wilayah CIS, ia lebih kerap dilakukan tanpa anestesia. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa prosedur, pesakit hanya merasakan ketidakselesaan yang berkaitan dengan pernafasan, belching, lakrimasi dan muntah..

Walau bagaimanapun, penggunaan anestesia tempatan dan umum boleh diterima. Anestesia tempatan dilakukan dengan menyemburkan komposisi khas pada akar lidah, yang menghalang penampilan dorongan emetik. Penyelesaiannya berfungsi selepas beberapa saat. Pesakit merasakan kebas di kerongkong semasa anestesia.

Kelebihan anestesia ini:

  • keselamatan sekiranya tidak ada intoleransi individu terhadap komponen komposisi;
  • tidak memerlukan kemahiran atau peralatan khas untuk digunakan;
  • tindakan anestetik berlangsung tidak lebih dari 20 minit dan tidak menunjukkan adanya akibat dalam bentuk mengantuk dan kebingungan.

Walau bagaimanapun, kaedah menghilangkan rasa sakit ini juga mempunyai kekurangan. Salah satunya adalah kemungkinan berlakunya kekejangan pada laring. Di samping itu, ujian reaksi alahan mesti dilakukan sebelum menggunakan anestesia. Oleh itu, jika perlu, segera untuk mendiagnosis kaedah anestesia ini tidak akan berjaya..

Di samping itu, kerana adanya had tindakan yang pendek, anestesia seperti itu tidak dilakukan pada pesakit yang menjalani fibrogastroduodenoscopy untuk tujuan pemberian ubat dan menghilangkan tumor. Sekiranya terdapat tanda-tanda tertentu, dan juga bagi orang yang sangat sensitif, digunakan anestesia intravena atau endotrakeal. Kaedah ini memerlukan peralatan tertentu..

Di samping itu, setelah prosedur, pesakit mengalami rasa mengantuk dan penurunan kualiti koordinasi pergerakan..

Komplikasi seperti kehilangan ingatan atau penurunan memori juga mungkin berlaku. Namun, pada penghujung hari, gejala hilang. Kelebihan utama kaedah anestesia ini adalah ketiadaan semua sensasi yang tidak menyenangkan yang mungkin dialami pesakit semasa fibrogastroduodenoscopy..

Penerangan mengenai prosedur

Pesakit disambut oleh perawat yang menawarkan untuk menutup sofa dengan lampin dan membungkus tuala di sekitar bantal. Sekiranya anda merancang untuk menggunakan anestesia, maka ia digunakan pada tahap ini. Perlu diingatkan bahawa anda tidak perlu takut menjalani prosedur tanpa anestesia. Diameter tiub endoskop tidak melebihi 1 cm.

Fibrogastroduodenoscopy adalah prosedur yang selamat. Apa yang dilihat dalam foto.

Semasa EGD, pesakit tidak merasa sakit, tetapi hanya mengalami ketidakselesaan.

Jururawat menyarankan agar berbaring di sebelah kiri dan meletakkan cincin khas di antara gigi, yang menghalang alat dari terkunci. Doktor memasukkan endoskopi ke dalam mulut pesakit, yang pada masa ini anda perlu mencuba untuk menelan. Apabila alat mencapai perut, pemampat meluruskan dinding organ dengan mengepam udara.

Pada masa ini, pam elektrik dihidupkan, yang membersihkan perut empedu dan jus. Seterusnya, doktor memeriksa keadaan organ, membran mukus dan membuang endoskopi. Selepas prosedur, pesakit tidak digalakkan makan selama 2 jam. Sekiranya menggunakan anestesia umum, jangka masa ini harus dua kali ganda.

Biopsi untuk FGDS

Fibrogastroduodenoscopy adalah kajian yang memungkinkan untuk melakukan biopsi. Ini perlu untuk kajian tambahan tisu yang diambil untuk sampel. Dengan itu, anda boleh membuat diagnosis yang lebih tepat dan bahkan mengenal pasti penyebab patologi. Kaedah penyelidikan ini sangat bermaklumat. Prosedur dilakukan semasa fibrogastroduodenoscopy.

Doktor, dengan menggunakan payung tambahan, mengumpulkan sel-sel dari membran mukus perut dan duodenum. Pada masa yang sama, pesakit tidak mengalami ketidakselesaan tambahan dan sensasi yang menyakitkan. Lebih kerap pesakit tidak menyedari bagaimana proses ini berjalan. Biopsi melibatkan penolakan makanan dalam masa 5 jam selepas diagnosis.

Kelakuan Pesakit

Adalah mungkin untuk mengurangkan ketidakselesaan semasa prosedur.

Untuk melakukan ini, anda mesti mematuhi cadangan berikut:

  • Mematuhi semua kehendak doktor. Percubaan untuk menolak proses itu hanya boleh menyebabkan berlanjutannya. Selain itu, tujuan fibrogastroduodenoscopy, iaitu diagnosis, mungkin tidak tepat..
  • Pantau pernafasan anda. Anda harus bernafas perlahan, lebih baik jika sejumlah besar udara akan mengalir melalui mulut.
  • Jangan malu sekiranya terdapat aliran air liur atau belching yang banyak. Situasi seperti ini benar-benar normal semasa prosedur ini..

Fibrogastroduodenoscopy adalah kaedah diagnostik yang tidak menyenangkan. Semua perkara di atas mendesak pesakit untuk tidak panik. Bagaimanapun, prosedur sedemikian tidak lebih dari 2 minit..

Perasaan selepas EGD

Selepas prosedur, manifestasi berikut mungkin:

  • ketidakselesaan di perut;
  • rasa loya;
  • sakit tekak.

Perkara terakhir disebabkan oleh fakta bahawa dengan EGD, sedikit trauma pada amandel mungkin terjadi, sehingga pesakit dapat merasakan hal yang sama seperti ketika sakit tekak. Untuk cepat menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, anda perlu makan makanan ringan, makan sebilangan kecil madu sebelum tidur dan gunakan lolipop.

Sekiranya tidak selesa, disyorkan untuk minum satu sendok teh minyak buckthorn laut sebelum makan. Harus diingat bahawa penggunaan anestesia umum menimbulkan gejala tambahan..

Penyahkodan hasilnya

Hanya seorang doktor yang dapat menguraikan hasilnya dengan tepat dan menentukan diagnosis dengan tepat. Dan hanya dia, dengan mempertimbangkan semua nuansa yang dikenal pasti dengan EGD, akan memberikan rawatan yang berkesan. Oleh itu, seperti kes lain yang serupa, anda harus mempercayai profesional, dan tidak melibatkan diri dalam diagnosis diri. Penemuan yang paling biasa adalah gastritis.

Penyakit ini dijumpai pada hampir mana-mana pesakit yang berusia lebih dari 20 tahun. Patologi lain yang sering dikesan semasa fibrogastroduodenoscopy adalah ulser. Penyakit ini membawa kemungkinan komplikasi serius, di antaranya perlu diperhatikan pendarahan..

Diagnosis yang paling tidak menyenangkan adalah pengesanan tumor, termasuk polip. Dalam kes ini, biopsi akan dibenarkan. Sekiranya perlu, polip boleh dikeluarkan semasa prosedur.

Komplikasi

Fibrogastroduodenoscopy adalah kajian yang agak selamat yang mempunyai risiko komplikasi minimum. Walau bagaimanapun, kira-kira 1% pesakit masih menghadapinya. Sebahagian daripada mereka berlaku dalam proses.

Ini termasuk:

  • sakit di bahagian bawah perut;
  • sensasi yang tidak menyenangkan kerana kehadiran udara yang dipaksa oleh kompres di perut;
  • jangkitan dengan penyakit berjangkit;
  • kerosakan dinding organ.

Harus diingat bahawa cukup mudah untuk mengatasi gejala pertama anda sendiri. Untuk melakukan ini, anda perlu bersendawa, dan kelegaan akan segera datang..

Penting untuk memberi perhatian khusus kepada fakta bahawa ada senarai petunjuk tertentu, di mana perlu untuk segera mendapatkan bantuan perubatan.

Ini harus merangkumi gejala yang tidak boleh muncul pada hari berikutnya selepas prosedur EGD:

  • peningkatan suhu badan, yang telah mencapai 38 darjah;
  • kekejangan dan sakit di perut;
  • muntah dengan percikan darah;
  • najis longgar hitam.

Harus diingat bahawa kehadiran salah satu perkara di atas adalah tanda komplikasi yang berbahaya.

Kontraindikasi

Doktor membuat keputusan mengenai keselamatan prosedur EGD.

Walau bagaimanapun, terdapat kontraindikasi umum, ini termasuk:

  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • peningkatan gondok;
  • tekanan darah tinggi;
  • penurunan pembekuan darah;
  • kehadiran patologi yang menyebabkan kesukaran bernafas (contohnya, asma).

Sebagai tambahan kepada semua perkara di atas, kaedah penyelidikan ini tidak sesuai untuk pesakit yang baru-baru ini mengalami strok dan serangan jantung..

Kehamilan dan EGD

Fibrogastroduodenoscopy adalah kajian yang menunjukkan kehamilan pada bila-bila masa di antara kontraindikasi relatif. Sekiranya terdapat keperluan mendesak, ibu hamil boleh melakukan prosedur ini, namun, pesakit harus memahami bahawa keputusan seperti itu dapat menyebabkan komplikasi tertentu. Salah satunya adalah dengan nada rahim..

Alternatif

Bagi kategori pesakit tertentu, kaedah penyelidikan ini tidak mungkin dilakukan, atau membawa risiko tertentu. Oleh itu, ada kaedah alternatif untuk membuat diagnosis.

Antaranya perlu diperhatikan:

  • Ultrasound organ perut;
  • X-ray dengan kontras;
  • endoskopi dengan kapsul video;
  • tomografi.

Pertimbangkan setiap kaedah alternatif di atas dengan lebih terperinci. Pemeriksaan ultrabunyi pada organ perut adalah kaedah yang tidak berkesan. Dengannya, adalah mungkin untuk mengesyaki adanya gastritis atau tumor, namun, bermasalah untuk menetapkan diagnosis yang tepat dalam kes ini. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dengan bantuan alat sedemikian sukar untuk menilai keadaan membran mukus..

X-ray kontras lebih popular. Risiko salah diagnosis adalah sekitar 15%.

Dengan menggunakan kaedah ini, senarai patologi berikut dapat dikenal pasti:

Kadang kala kontras berganda digunakan untuk maklumat lebih lanjut..

Kapsul video membolehkan anda menggantikan fibrogastroduodenoscopy sepenuhnya. Kaedah penyelidikan endoskopi ini adalah kemajuan kapsul khas di sepanjang saluran pencernaan, yang mengandungi kamera video mikro. Pesakit diminta untuk menyetrika, setelah itu gambar muncul di monitor. Endoskopi dengan kapsul video adalah alternatif mutlak untuk FGDS.

Tomografi membayangkan dua cara untuk menggantikan fibrogastroduodenoscopy. Salah satunya, tomografi yang dikira, menghasilkan banyak gambar organ dalam lapisan. Kontras digunakan untuk menjadikan gambar lebih jelas. Mereka diberikan secara lisan atau intravena.

Perlu diingat bahawa kaedah penyelidikan ini dilarang untuk kanak-kanak dan wanita hamil. MRI sesuai untuk pesakit seperti itu. Walau bagaimanapun, kaedah ini tidak mendiagnosis semua penyakit. Ia biasanya digunakan dalam kes-kes yang sangat sukar..

Kos prosedur

Harga untuk menjalankan kajian FGDS berbeza dari 1000 hingga 9000 rubel. Perbezaan kos ini dijelaskan bukan hanya oleh gabungan wilayah di klinik. Penting untuk mempertimbangkan bahawa penggunaan ubat penghilang rasa sakit dan perkhidmatan sampingan yang lain akan mengakibatkan kenaikan kos. Tetapi prosedur ini dapat dilakukan secara percuma..

Untuk melakukan ini, perlu dilakukan, setelah mengesan indikasi, untuk mendapatkan rujukan dari doktor. Ketakutan terhadap fibrogastroduodenoscopy membuat banyak orang menolak prosedur tersebut. Sikap ini terhadap tubuh anda boleh mengakibatkan akibat buruk. Oleh itu, anda harus menggunakan ubat moden dan mengetahui diagnosisnya tepat pada waktunya. Lagipun, kesihatan itu penting.

Reka bentuk artikel: Oleg Lozinsky

Video mengenai fibrogastroduodenoscopy

Bagaimana doktor menjalankan prosedur dengan betul:

Prosedur FGDS

Tolong beritahu saya berapa lama prosedur FGDS berlangsung dan bagaimana pemeriksaan ini berlangsung? Apa simptom-simptom selepas prosedur, bagaimana mempersiapkan penyelidikan ini Idu, pertama kali mudah, menakutkan.

Penyakit kronik: Tiada penyakit kronik

Pada perkhidmatan Ask a Doctor, rundingan gastroenterologi dalam talian tersedia untuk sebarang masalah yang membimbangkan anda. Pakar perubatan memberikan konsultasi sepanjang masa dan percuma. Kemukakan soalan anda dan dapatkan jawapan dengan segera!

FGDS (gastroskopi): persiapan untuk prosedur, petunjuk dan kontraindikasi

EGD, atau gastroscopy, atau fibrogastroscopy, atau fibrogastroduodenoscopy adalah kaedah penyelidikan yang sangat bermaklumat yang membolehkan anda menilai keadaan membran mukus esofagus, perut dan duodenum dengan menggunakan probe yang dilengkapi dengan kamera video dan sumber cahaya. Tentunya pembaca telah mengetahui prosedur ini dan jika dia tidak melaluinya sendiri, maka dia mendengarnya dari rakan dan kenalan. Dari artikel kami, anda akan belajar mengenai petunjuk dan kontraindikasi untuk gastroskopi, bagaimana mempersiapkannya dan kaedah untuk prosedur ini..

Apa yang akan "ditunjukkan" gastroskop

Gastroskopi dengan tepat disebut kaedah utama untuk mendiagnosis penyakit saluran pencernaan atas - esofagus, perut dan duodenum. Dia akan menunjukkan kepada pakar yang menjalankannya, gambaran lengkap dan paling penting mengenai keadaan mukosa gastrik, akan membantu membuat diagnosis akhir, mengambil sampel tisu untuk pemeriksaan mikroskopik berikutnya, dan kadang-kadang melakukan beberapa manipulasi perubatan - untuk menghentikan pendarahan atau membuang tumor.

  • Tiub fleksibel gastroskop dan sistem optik yang sempurna membolehkan doktor memeriksa dengan teliti membran mukus organ di atas, dan jika perlu, mengambil gambarnya atau membuat rakaman video proses penyelidikan. Oleh itu, lesi mukosa yang ada akan dikesan, ukuran, kedalaman dan sifatnya akan dinilai..
  • Apabila pesakit didiagnosis dengan pendarahan gastrousus, gastroskopi akan memungkinkan untuk membuktikan penyebabnya dan bahkan menghilangkannya.
  • Sekiranya pesakit menjalani rawatan untuk penyakit ulser peptik, EGD akan membantu menilai keberkesanannya - setelah melakukan gastroskopi sebelum dan selepas terapi, doktor akan membandingkan bagaimana kecacatan ulser pada mukosa telah berubah dan adakah perlu untuk meneruskan rawatan.
  • Sekiranya neoplasma jinak dikesan di dalam perut, mengulangi EGDS dari masa ke masa, doktor dapat mengesan bagaimana tumor bertindak - sama ada ia tumbuh atau tidak, sama ada ia dilahirkan semula menjadi malignan.

Gastroskopi: petunjuk

Doktor mengesyorkan agar pesakit menjalani FGDS secara rutin jika dia mengesyaki satu atau lebih penyakit berikut:

  • esofagitis;
  • urat varikos esofagus;
  • diverticula esofagus;
  • pelanggaran patensi esofagus dan / atau perut;
  • ulser peptik perut dan duodenum;
  • gastritis kronik, duodenitis;
  • neoplasma malignan atau jinak;
  • penyakit refluks gastroesophageal (GERD);
  • refluks duodenogastrik.

Oleh kerana artikel itu, sebagai peraturan, tidak dibaca oleh doktor, tetapi oleh pesakit, kita akan memaparkan ayat di atas. Gastroskopi terancang ditunjukkan jika pesakit mengadu:

  • sakit berulang atau berterusan di epigastrium (perut atas, bawah tulang rusuk, di tengah) yang berlaku selepas makan atau pada waktu malam atau pada awal pagi, iaitu ketika perut kosong;
  • gangguan menelan;
  • pedih ulu hati;
  • bersendawa;
  • muntah berulang;
  • kembung;
  • berat di perut selepas makan;
  • kurang selera makan;
  • penurunan berat badan secara tiba-tiba dalam masa yang singkat.

Petunjuk untuk gastroskopi kecemasan (mendesak) adalah:

  • pendarahan gastrousus;
  • badan perut yang asing;
  • kecurigaan komplikasi ulser gastrik atau penyakit pembedahan akut yang lain.

Kontraindikasi terhadap gastroskopi

Hari ini, semua kontraindikasi untuk prosedur ini biasanya dibahagikan kepada 2 kumpulan besar:

  • mutlak (iaitu penyakit di mana EGD tidak boleh diingati pada dasarnya);
  • relatif (penyakit di mana gastroskopi harus ditunda hingga saat pemulihan, atau penyakit di mana kemungkinan kajian dinilai secara eksklusif oleh doktor).

Kontraindikasi mutlak adalah:

  • kelengkungan tulang belakang yang teruk;
  • strok iskemia atau hemoragik;
  • infark miokard pada peringkat akut;
  • penyakit mediastinum yang telah menyebabkan atau boleh menyebabkan perpindahan esofagus (neoplasma, aneurisma aorta, dan lain-lain);
  • patologi sistem pembekuan darah;
  • peningkatan ketara dalam kelenjar tiroid;
  • stenosis esofagus;
  • asma bronkial pada peringkat akut;
  • keengganan pesakit untuk belajar.

Kontraindikasi relatif adalah:

  • proses keradangan akut pada faring dan laring (termasuk amandel);
  • pembesaran kelenjar getah bening serviks;
  • hipertensi tahap 3;
  • angina pectoris;
  • penyakit mental (ketidakupayaan pesakit mengawal diri).

Harus diingat bahawa pembahagian kontraindikasi ke dalam kumpulan sangat bersyarat: jika EGD kecemasan diperlukan, doktor secara peribadi menilai keadaan pesakit dan kemungkinan risiko, dan kajian itu dilakukan walaupun terdapat kontraindikasi mutlak (tentu saja, hanya di persekitaran hospital, di mana terdapat segala yang diperlukan untuk menyediakan rawatan perubatan kepada pesakit jika dia mengalami komplikasi).

Bagaimana persediaan untuk belajar

Penyediaan pesakit yang betul untuk EGD adalah salah satu faktor terpenting yang memungkinkan untuk menjalankan kajian penuh dengan risiko minimum "kejutan". Persiapan yang buruk menjadikannya sukar untuk melakukan gastroskopi, mengurangkan kandungan maklumat prosedur, atau menjadikannya mustahil.

Untuk mempersiapkan pesakit untuk kajian, untuk memberitahunya secara terperinci apa itu, untuk meyakinkannya untuk mengikuti cadangannya adalah tanggungjawab langsung doktor yang mengeluarkan rujukan untuk gastroskopi. Persediaan untuk gastroskopi boleh dibahagikan kepada umum dan tempatan.

Latihan am merangkumi langkah-langkah berikut:

  • sikap psikologi yang positif (kebanyakan pesakit sangat takut dengan kajian ini; doktor mesti meyakinkan pesakit tentang perlunya menjalankannya untuk rawatan yang berjaya seterusnya; terutamanya pesakit yang beremosi dan dapat memberi kesan, beberapa hari sebelum gastroskopi, ubat penenang atau penenang boleh diresepkan);
  • pengenalpastian keadaan di mana pilihan ubat untuk persiapan prosedur bergantung (kehamilan, tempoh laktasi, reaksi alergi terhadap anestetik tempatan (lidocaine atau lain-lain), glaukoma (atropin tidak boleh digunakan), dan lain-lain);
  • jika pesakit mempunyai pelanggaran dari kategori kontraindikasi relatif - pembetulannya (preskripsi ubat antihipertensi, antiaritmia dan lain-lain).
  • rawatan penyakit radang tekak dan esofagus (faringitis, tonsilitis dan lain-lain) - laluan gastroskop;
  • diet (dalam masa 48 jam sebelum gastroskopi, pesakit dilarang makan makanan goreng, sukar dicerna, menyebabkan peningkatan pembentukan gas, alkohol); selama 2 jam sebelum pemeriksaan, pesakit dilarang merokok;
  • membersihkan perut dari kandungannya (prosedur harus dilakukan dengan perut kosong; pesakit tidak dibenarkan makan sehari sebelum jam 19:00; kehadiran makanan di dalam perut bukan sahaja membuat kajian ini tidak maklumat, tetapi juga menimbulkan insiden - dorongan muntah yang timbul semasa pengenalan gastroskop akan menimbulkan muntah dan mendorong endoskop mati muntah; ini bukan sahaja tidak menyenangkan, tetapi juga sangat berbahaya - doktor tidak mempunyai masa untuk mengeluarkan probe dengan tepat, yang boleh menyebabkan kerosakan pada perut, kerongkongan atau laring);
  • penggunaan agen simptomatik tambahan (untuk mempercepat proses pencernaan makanan, keluarnya dari perut ke dalam usus, pesakit mungkin disyorkan persiapan enzim - Mezim, Creon, Panzinorm; sekiranya peningkatan pembentukan gas - 5-10 minit sebelum kajian Espumisan; dengan tekanan psiko-emosi yang ketara oleh mengenai prosedur yang akan datang - ubat penenang);
  • penggunaan anestetik tempatan (agar pesakit mengalami sedikit sensasi yang tidak menyenangkan semasa pengenalan probe dan kajian secara keseluruhan, tekaknya dirawat dengan lidocaine atau dicaine sebelum memulakan prosedur);
  • sekiranya pesakit menggunakan gigi palsu yang boleh ditanggalkan, ia mesti dikeluarkan sebelum pemeriksaan.

Kaedah prosedur

Pemeriksaan rutin dilakukan pada waktu pagi.

Jadi, pesakit berada di bilik gastroskopi. Ubat penenang diberikan kepadanya, kerongkongnya dirawat dengan lidocaine - subjek merasakan kebas pada tisu rongga mulut.

Pesakit ditawarkan untuk duduk di meja khas dalam posisi berbaring di sebelah kiri, dengan punggung lurus. Lubang mulut dipasang di mulut (untuk mengelakkan kerosakan pada gigi dan probe), di mana tiub fleksibel dari gastroskop dimasukkan. Doktor meminta pesakit membuat pergerakan menelan dan pada masa ini mendorong probe ke dalam esofagus. Momen ini adalah yang paling tidak menyenangkan bagi pesakit, kerana refleks gagnya dipicu. Pesakit harus menyedari bahawa semua sensasi yang tidak menyenangkan hanya bergantung kepadanya: dia harus berusaha untuk berehat sebisa mungkin, menekan refleks muntah, bernafas dengan tenang, mendalam, melalui hidung dan mulut pada masa yang sama.

Semasa siasatan memasuki kerongkongan, pakar memulakan proses pemeriksaan: dia menghidupkan kamera video yang terletak di hujung endoskopi dan memeriksa struktur membran mukus di skrin monitor. Untuk memeriksa setiap sentimeter membran mukus, doktor menggerakkan probe ke atas dan ke bawah, ke belakang dan ke belakang, dan memutarkannya. Sekiranya perlu, dia mengambil gambar kawasan tertentu atau bahkan membuang proses penyelidikan video.

Sekiranya terdapat petunjuk semasa FGDS, sampel tisu boleh diambil untuk kajian mikroskopik atau jenis lain. Juga, tanpa mengeluarkan endoskopi, doktor dapat membeku saluran pendarahan, yang akan menghentikan pendarahan, memberikan ubat yang diperlukan (antibiotik, antiseptik atau lain-lain) dan bahkan menghilangkan neoplasma (misalnya, polip).

Apabila kajian selesai, doktor dengan berhati-hati mengeluarkan endoskopi, membantu pesakit untuk duduk dan setelah 15-25 minit membolehkannya pergi ke wad (ditemani oleh kakitangan perubatan).

Pakar mencatatkan hasil kajian di kad pesakit, yang membincangkannya dengan doktornya.

Gastroskopi di bawah anestesia: adakah mungkin?

Ya, dalam beberapa kes, gastroskopi dapat dilakukan di bawah anestesia umum, iaitu di bawah anestesia umum. Kaedah ini ditawarkan oleh banyak klinik swasta, di samping itu, lebih disukai bagi kategori pesakit tertentu - kanak-kanak di bawah 6 tahun, terutama orang dewasa yang beremosi, atau atas sebab perubatan (contohnya, orang yang tidak dapat mengawal pergerakan mereka).

Komplikasi

Peranti moden untuk FGDS membolehkan menjalankan penyelidikan dengan risiko komplikasi minimum. Tiub nipis yang fleksibel tidak menyukarkan pernafasan.

Kadang-kadang subjek mengadu sakit tekak yang tidak kuat - ini adalah akibat mikrotrauma mukosa faring semasa pengenalan dan tidak berbahaya.

Dalam kes yang jarang berlaku, kemungkinan berlubang dinding esofagus atau perut dengan tiub gastroskop. Sebagai peraturan, ini berlaku dengan penglihatan yang buruk (jika terdapat kandungan di dalam perut), anestesia yang tidak mencukupi (pesakit tersentak dengan ganas), serta pada pesakit tua dan pikun (kerana ciri struktur dinding organ).

Juga, komplikasi EGD adalah pendarahan. Ia berlaku akibat kerosakan oleh endoskopi pada dinding organ yang berubah secara patologi (contohnya, dengan vena varikos kerongkongan). Di samping itu, pendarahan berlaku selepas beberapa manipulasi dilakukan semasa gastroskopi - biopsi, penyingkiran benda asing atau polip. Dalam kebanyakan kes, ia berhenti tanpa campur tangan perubatan, tetapi jika pada mulanya doktor memperhatikan jumlahnya yang besar, maka dia dapat segera melakukan hemostasis endoskopi (menghentikan pendarahan).

Saluran TV "Rusia", video dengan topik "Gastroskopi dengan senang hati":

Artikel Mengenai Hepatitis