Menemui kaedah untuk merawat radang usus buntu tanpa pembedahan

Utama Apendiks

Pakar dari University of Turku menerbitkan hasil kajian di mana mereka mempraktikkan rawatan radang usus buntu akut dengan apendektomi (pembuangan apendiks yang meradang) dan mengambil antibiotik selama lima tahun.

Secara keseluruhan, 530 orang mengambil bahagian dalam eksperimen tersebut, di mana 273 orang dikendalikan, dan 257 orang dirawat dengan ubat-ubatan..

Menurut pakar, 61% pesakit yang dirawat dengan ubat-ubatan dapat melakukan tanpa pembedahan dalam lima tahun ke depan..

Menurut jurnal JAMA, penulis kajian mencadangkan kaedah baru untuk merawat radang usus buntu dengan pengenalan antibiotik yang membantu mengurangkan keradangan. Menurut para saintis, jika tidak ada pecahnya apendiks, maka pengambilan ubat tersebut dapat memperbaiki keadaan pesakit dengan ketara. Dari ini, telah disarankan bahawa antibiotik mungkin cukup untuk mengobati radang usus buntu ringan..

Bahan tersebut menyatakan bahawa setelah prosedur, kesihatan peserta kajian diperhatikan selama lima tahun oleh para pakar yang berminat dalam kasus keradangan berulang setelah rawatan antibiotik, serta kemunculan komplikasi dan masa pemulihan setelah mengambil ubat..

Para saintis mendapati bahawa dari semua peserta eksperimen yang mengambil antibiotik, 70 orang memerlukan pembedahan pada tahun pertama setelah selesai menjalani rawatan dan 30 orang lagi - sepanjang kajian ini..

Selepas rawatan ubat, komplikasi diperhatikan pada 6.5% orang, sementara di antara mereka yang dikendalikan - dalam 24.4%.

Ia juga melaporkan bahawa tempoh pemulihan bagi orang yang dirawat dengan antibiotik adalah 11 hari lebih sedikit daripada mereka yang merawat radang usus buntu dengan apendektomi..

Bolehkah radang usus buntu disembuhkan tanpa pembedahan - VospalenieKishechnika

Diagnosis radang usus buntu dan atasi, apa yang lebih mudah? Sebilangan besar orang yang tidak berkaitan dengan perubatan berpendapat demikian, tetapi mengetahui tentang penyakit ini hanya dari kata-kata rakan atau dari pelbagai sumber Internet. Sebenarnya, ini tidak sepenuhnya benar. Apendisitis mungkin merupakan salah satu diagnosis yang paling sukar dalam pembedahan. Malah kaedah diagnostik moden tidak selalu membolehkan doktor menentukan dengan jelas jenis penyakit yang dialami pesakit dalam beberapa minit. Jadi bagaimana penyakit ini dirawat? Adakah selalu perlu membuang apendisitis dengan pembedahan atau adakah kaedah rawatan alternatif? Apa peranan antibiotik dalam rawatan penyakit ini?

Penerangan mengenai penyakit ini

Apendisitis adalah keradangan pada apendiks - apendiks, yang terletak di usus bawah. Dalam keadaan normal, lampiran adalah tiub kecil berdiameter 7-10 mm dan panjang 50-150 mm. Ia bercabang dari sekum, sementara secara beransur-ansur menyempit, dan tidak mempunyai jalan masuk.
Fungsi lampiran tidak difahami dengan jelas. Sebelumnya, lampiran dianggap sebagai dasar sederhana, dipinjam oleh manusia dari nenek moyang binatangnya yang jauh dengan diet herbivora dan kini tidak berguna secara fungsional. Sekarang ada sebab-sebab serius untuk mempercayai bahawa ia memainkan peranan penting dalam proses endokrin dan imun, serta dalam pembentukan mikroflora usus.

Adakah rawatan konservatif apendiks mungkin?

Lampiran juga merupakan organ yang cukup penting dalam sistem pencernaan. Ia mengembangkan bakteria yang mengambil bahagian dalam proses pencernaan dan oleh itu diperlukan untuk tubuh. Lampiran baru-baru ini didapati menjadi sebahagian daripada sistem imun. Akibatnya, penyingkirannya tidak begitu berbahaya bagi tubuh..

Tetapi apendisitis, yakni, perkembangan proses keradangan pada apendiks, memaksa para doktor menggunakan campur tangan pembedahan dengan cara membuangnya. Untuk memahami kapan dan mengapa rawatan konservatif apendisitis tidak mungkin dilakukan, perlu dipertimbangkan apa yang berlaku semasa penyakit ini..


Radang usus buntu agak biasa

Lampiran adalah proses kecil berdiameter 5-7 mm, dilekatkan pada cecum oleh dinding luar dan dihubungkan dengannya dengan bukaan kecil. Diameter lubang ini jauh lebih kecil daripada diameter dalam apendiks. Lubang ditutup dengan lipatan kecil dan dipercayai bahawa lipatan ini menghalang kandungan usus memasuki proses..

Kami telah mengumpulkan artikel berguna mengenai topik tersebut

Penerangan mengenai citrobacter dan bahaya bakteria bagi kesihatan manusia

Rektum: bagaimana dan mengapa tumor barah terbentuk

Tanda-tanda awal barah sigmoid

05/02/2019
Terdapat kes apabila penyumbatan lumen ternyata sekunder. Dengan kata lain, bakteria patogen memasuki pucuk dan mula melakukan kerja yang merosakkan. Nanah yang terbentuk di apendiks menyumbat lumen, sehingga mencegah pelepasan nanah dari apendiks ke usus. Dalam kes ini, doktor berjaya menyelamatkan apendiks dari pembedahan dengan antibiotik intravena. Setelah eksaserbasi dikeluarkan, rawatan dilanjutkan dengan ubat oral untuk menyatukan hasilnya. Keberkesanan rawatan antibiotik adalah 80%, dan menunjukkan bahawa rawatan radang usus buntu tanpa pembedahan adalah mungkin jika dimulakan tepat pada waktunya.

Apabila lampiran hampir pecah, antibiotik mungkin tidak mempunyai masa untuk mengubah keadaan organ..

Terdapat juga jenis apendisitis di mana tidak ada pemburukan. Ini adalah radang usus buntu. Ia dicirikan oleh kesakitan yang berselang-seling, terutamanya dengan ketegangan, mengangkat berat, pergerakan usus.


Pada apendisitis kronik, rawatan ubat harus dikawal ketat oleh doktor.

Rawatan untuk radang usus buntu boleh:

  • radikal, iaitu untuk menjalani pembedahan;
  • konservatif, dengan penggunaan ubat-ubatan.

Itu semua bergantung pada apakah pengampunan dipertahankan atau penyakit memasuki fasa akut. Tetapi rawatan konservatif harus berada di bawah pengawasan perubatan. Walaupun dilakukan secara rawat jalan, pesakit menjalani pemeriksaan berkala.

Perbandingan ciri dan gejala pada peringkat akut dan kronik apendisitis ditunjukkan dalam bentuk jadual.

GejalaTahap akutTahap kronik
Kepekatan kesakitanIa bermula di perut atau tali pusat, tetapi secara beransur-ansur beralih ke kanan dan bawahMuncul dengan segera di bahagian bawah perut. Dan boleh dianggap sebagai masalah sakit puan.
Kekuatan, ketegangan kesakitanIa tumbuh secara berperingkat, tidak hilang secara spontanSerangan boleh reda tanpa ubat.
Bagaimana ia menampakkan diri pada bahagian sistem LCDGangguan usus, muntah dengan loya hampir selalu diperhatikanMungkin disertai dengan loya dengan muntah dan cirit-birit
Tanda-tanda keracunan diri yang biasaDenyutan jantung meningkat, suhu badan meningkatKadang kala suhu meningkat sedikit.
Perubahan komposisi darahSel darah putih meningkatLeukosit boleh meningkat, tetapi tidak sekuat dan tidak sama sekali.
Sekiranya tidak dirawat, berakhir dengan pecah diikuti oleh peritonitisLebih kerap serangan itu berhenti dengan sendirinya. Tetapi kadang-kadang ia memasuki fasa kritikal.

Tanda-tanda apendisitis pertama

Untuk sebab tertentu, kebanyakan orang tidak memperhatikan kesihatan mereka dan pergi ke doktor hanya apabila mereka sudah tidak dapat ditanggung sepenuhnya. Sekiranya anda ingin mengubati radang usus buntu, dan tidak menghilangkannya, maka anda harus mendengar badan anda dan bertindak balas terhadap perubahan sedikit pun. Gejala awal (atau lebih tepatnya, isyarat) apendisitis tidak begitu jelas sehingga dapat menunjukkan masalahnya. Tetapi, setelah mengetahui tanda-tanda ini, anda boleh berjumpa doktor dan mendapatkan diagnosis yang tepat..

  • Selera makan berkurang. Sekiranya tidak ada prasyarat lain untuk ini (anda tidak demam, tidak meracuni diri sendiri), tetapi anda sama sekali tidak mahu makan, maka ini mungkin radang usus buntu..
  • Kesakitan menarik secara berkala di bahagian bawah perut, terutamanya di sebelah kanan. Kadang-kadang: selepas aktiviti fizikal yang berpanjangan, selepas makan yang enak, dengan kedudukan badan yang canggung.
  • Mulut kering. Bukan dahaga, tetapi pengeringan membran mukus.
  • Air kencing lebih gelap. Ini lebih sukar untuk dijejaki, tetapi seseorang memperhatikan gejala seperti itu..
  • Loya. Muncul secara tiba-tiba. Kadang-kadang sebelum makan, kadang-kadang selepas.
  • Tanda lain bahawa anda mungkin mengalami radang usus buntu adalah pengambilan biji-bijian, kerepek dan makanan goreng yang kerap. Didapati bahawa makanan tertentu ini menimbulkan keradangan pada usus buntu..

Sekiranya anda melihat semua gejala ini (atau kebanyakan), tidak perlu menghubungi klinik. Mungkin ini adalah manifestasi awal radang usus buntu, dan penyakit ini masih boleh diterima oleh rawatan konservatif..

Penyelidikan doktor

Dalam mencari alternatif untuk rawatan pembedahan, yang dipenuhi dengan banyak komplikasi pasca operasi, pakar terkemuka institusi penyelidikan perubatan Eropah mempelajari rawatan konservatif, yang pertama kali dicuba oleh E. Coldrey pada 1959. Intinya: pesakit diberi ubat penitis antibiotik untuk menyingkirkan usus mikrob patogen.
Kaedah ini berfungsi dalam kes radang usus buntu yang tidak rumit.

Diterbitkan pada tahun 2012 oleh British Medical Journal, hasil eksperimen yang dilakukan oleh pakar di Royal Nottingham Medical Center membuktikan keberkesanan terapi antibiotik untuk apendisitis tanpa komplikasi: 63% peserta dalam kumpulan eksperimen pulih tanpa berlakunya kambuh lebih lanjut pada tahun susulan perubatan..

Sebab-sebabnya

Penyebab apendisitis pada orang dewasa belum dapat dijelaskan dengan tepat. Walau bagaimanapun, para saintis bersetuju bahawa tidak ada satu pun penyebab radang usus buntu yang biasa terjadi pada semua pesakit. Setiap pesakit mungkin mempunyai alasan masing-masing. Dalam kebanyakan kes, radang usus buntu disebabkan oleh penyumbatan kemasukan apendiks ke dalam rektum..

Juga, bakteria memainkan peranan penting dalam timbulnya radang usus buntu - enterococci, streptococci, staphylococci dan Escherichia coli. Selalunya terdapat gabungan kedua-dua faktor ini. Stagnasi kandungan lampiran membawa kepada kelemahan imuniti dalamannya dan pengenalan bakteria patogen ke dalam membran mukus.

Faktor-faktor yang menyumbang kepada penyakit ini termasuk kecenderungan sembelit, pergerakan usus yang buruk, kekurangan serat tumbuhan dalam makanan, makan berlebihan, banyak penyakit berjangkit saluran gastrousus, kehadiran parasit. Permulaan penyakit ini juga dapat dipengaruhi oleh faktor keturunan, serta penurunan imuniti akibat kebiasaan buruk, tekanan, kekurangan vitamin dan mineral..

Peningkatan kejadian apendisitis pada wanita hamil juga diperhatikan - kerana perpindahan apendiks yang disebabkan oleh peningkatan ukuran rahim. Sekiranya terdapat beberapa penyakit rahim, kemungkinan memindahkan fokus keradangan dari itu ke lampiran.

Appendektomi dan kemungkinan komplikasi

Appendectomy adalah salah satu operasi yang paling biasa dalam praktik pakar bedah. Berpuluh ribu di antaranya diadakan setiap hari di seluruh dunia. Dalam kebanyakan kes, doktor memilih anestesia umum sebagai anestesia, walaupun secara teorinya mungkin menggunakan anestesia tempatan. Sayatan dibuat di kawasan iliac kanan, tetapi ini bergantung terutamanya pada lokasi apendiks. Kaedah laparoskopi melakukan operasi lebih lembut, kerana setelah itu hanya luka kecil di perut, dan orang itu sendiri pulih lebih awal dan dapat keluar dari hospital pada hari ke-4-5.

Sebelum memulakan operasi, pesakit diberikan antibiotik, yang melindunginya dari perkembangan komplikasi berjangkit pada masa selepas operasi. Sekiranya, setelah menjalani rawatan pembedahan, seseorang tidak mengalami kesakitan yang teruk dan demam tinggi, maka tidak ada keperluan dalam pengambilan ubat antibakteria wajib pada hari-hari berikutnya.

Namun, seperti operasi apa pun, penghapusan apendisitis adalah prosedur pembedahan yang selalu membawa risiko tertentu. Kami bercakap mengenai kemungkinan intoleransi terhadap komponen anestesia, ubat penahan sakit, penyembuhan luka pasca operasi, dan perkembangan penyakit perekat seterusnya. Juga, salah satu komplikasi adalah pembentukan abses atau abses di tempat di mana apendiks yang meradang sebelumnya berada. Ini mungkin jika, setelah penyingkiran apendisitis, serpihan tisu yang meradang tetap ada. Sebabnya mungkin kerana tidak adanya profilaksis antibiotik yang mencukupi, atau bergantung pada ciri-ciri individu pesakit, seperti bentuk dan lokasi lampiran.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda mengesyaki radang usus buntu?

Sekurang-kurangnya kecurigaan apendisitis, doktor harus dipanggil. Segala kesakitan berterusan di kawasan perut yang tidak hilang dalam masa 6 jam adalah asas untuk menghubungi doktor. Sebelum pemeriksaan doktor, anda tidak boleh mengambil julap, antibiotik atau ubat gastrointestinal lain, dan terutama analgesik, kerana semua ubat ini dapat mengaburkan gambaran klinikal dan menyukarkan diagnosis.

Juga dilarang memasang pemanas di bahagian kanan perut, kerana sumber haba luaran dapat mempercepat perkembangan penyakit ini. Tempat tidur yang ditunjukkan. Anda harus menahan diri dari makan. Apabila doktor datang, anda perlu memberitahunya tentang semua simptom, bagaimana sakit perut, dan membiarkannya melakukan pemeriksaan.

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah mengubah diet anda. Produk berbahaya yang disenaraikan di atas tidak hanya terhad, tetapi dikecualikan. Semasa makan, anda perlu mengunyah dengan teliti agar tidak menimbulkan proses sembelit dan pembusukan. Sebaik-baiknya akan makan mengikut jadual, pada waktu yang ditentukan dengan ketat setiap hari.

Dan antara sarapan, makan tengah hari dan makan malam, nikmati makanan ringan dengan sayur-sayuran kaya serat. Anda boleh makan epal atau alpukat, menggigit lobak merah atau timun. Anda juga perlu menambahkan halia, bawang putih, lemon, madu, kemangi ke dalam diet..

Langkah pencegahan apendisitis akut yang lain adalah pemeriksaan berkala oleh doktor. Diagnosis tepat akan membolehkan anda mengesan risiko keradangan dan menganalisis perjalanan rawatan; tentukan sama ada terdapat pergeseran positif atau tidak.

Apendektomi laparotomi

Apendektomi laparotomik adalah kaedah pembedahan membuang apendiks, di mana rongga perut dibuka dengan kaedah McBurney (Volkovich-Dyakonov) atau dengan sayatan perrectal Lenander-Dobrotvorsky.

Dalam kes ini, dibuat satu sayatan yang agak besar, sebahagian dari sekum, bersama dengan apendiks, dialokasikan ke luka yang sebelumnya membesar, dan tindakan selanjutnya sesuai dengan yang dilakukan dalam laparoskopi.

Laparotomi dilakukan apabila:

  1. Kehadiran komplikasi (penampilan infiltrat apendiks, abses).
  2. Lokasi lampiran yang tidak normal.
  3. Kehadiran tumor pada lampiran.

Kaedah ini dilakukan dalam kes di mana pakar bedah mesti mendapat akses percuma yang luas ke organ yang terjejas..

Perlu difahami bahawa tidak ada rawatan berkesan lain untuk apendisitis akut selain apendektomi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ubat tidak dapat memulihkan kawasan lampiran yang terjejas.

Ubat tradisional terhadap radang usus buntu

Rawatan radang usus buntu dengan ubat-ubatan rakyat sangat popular, kerana orang mempercayai ubat alternatif kerana petunjuk kesannya yang baik. Dari banyak resipi, kami akan mengetengahkan yang paling berkesan.

Mari kita mulakan dengan beberapa resipi teh herba..

  • 50 g manset, 20 g daun strawberi, 20 g daun blackberry. Ambil 50 g campuran keseluruhan dan tuangkan satu liter air mendidih. Biarkan api selama 3-4 minit, bersikeras. Menerima satu liter untuk diminum pada siang hari.
  • Tuangkan 30 g daun clefthoof dengan satu liter air mendidih dalam termos. Terikan dan minum 3 kali sehari, 50 ml.
  • 30 g daun mistletoe, 30 g kayu cacing tuangkan satu liter air mendidih. Berkeras 2 jam. Minum 100 ml setiap 2 jam.
  • Tuangkan 15 g biji fenugreek dengan setengah liter air mendidih dan masak selama satu jam. Minum dalam sehari.
  • Tuangkan 3-4 daun pudina dengan segelas air mendidih. Berkeras dan minum. Anda boleh menambahkan ramuan yang disenaraikan di atas, dandelion dan burdock ke dalam minuman vitamin..

Untuk merawat radang usus buntu dengan decoctions, anda memerlukan sekurang-kurangnya 10 hari. Sekiranya perlu, anda boleh melanjutkan tempohnya.

Salap rumah

Mari sediakan salap di rumah. Anda memerlukan 1 biji telur, cuka 70%, mentega. Masukkan telur ke dalam gelas kaca dan isi sepenuhnya dengan cuka. Sekiranya telur tiba-tiba muncul, ambil yang lain (ini bermakna basi). Anda perlu menutup gelas dan tunggu sekitar 20 jam. Selama ini, cengkerang akan larut.

Lap bahagian bawah perut dengan ubat seperti ini sekali sehari. Bahagian atas applique ditutup dengan kertas dan tuala (atau memakai seluar piyama dengan pinggang tinggi). Jaga sepanjang malam. Mandi pada waktu pagi. Anda perlu merawat radang usus buntu dengan cara ini dalam masa 7 hari. Radang usus buntu akut tidak dapat diubati dengan cara ini.!

Cara memeriksa usus buntu di rumah

Untuk melakukan ini, ikuti ujian ekspres.

  1. Batuk. Dengan radang usus buntu semasa batuk, rasa sakit di sebelah kanan iliac meningkat.
  2. Berbaring di sebelah kanan anda dan anggap kedudukan janin. Dalam kedudukan ini, rasa sakit akan reda.
  3. Ketuk bahagian kiri dan kanan ilium. Sekiranya sebelah kiri tidak sakit, tetapi sakit di sebelah kanan, maka ini adalah tanda radang akut pada apendiks..
  4. Berbaring di sebelah kiri anda dan luruskan kaki anda. Dengan keradangan, rasa sakit akan menjadi lebih sengit.

Perhatian! Anda tidak boleh meraba perut yang sakit sendiri. Terdapat risiko tinggi untuk merosakkan apendiks, pecah adalah penyebab komplikasi teruk.

Bolehkah radang usus buntu dirawat dengan ubat?

Pil untuk radang usus buntu belum ditemukan, kerana kehadiran penyakit itu saja dianggap sebagai petunjuk untuk pembedahan. Seseorang cuba minum antibiotik atau ubat penghilang rasa sakit, tetapi ini hanya memberi kesan sementara, dan kadang-kadang malah merumitkan proses keradangan. Amat berbahaya untuk mengambil analgesik untuk radang usus buntu akut, kerana doktor akan lebih sukar mendiagnosisnya semasa dimasukkan ke hospital.

Melengkapkan rawatan radang usus buntu dengan pil hanya mungkin jika keradangan belum bermula. Dari ubat-ubatan, julap ringan dapat membantu. Ini adalah pencegahan sembelit yang baik. Jangan mengambil arang aktif. Ya, loya yang disebabkan oleh apendisitis akan dihilangkan, tetapi kemudian sukar bagi anda untuk memusatkan perhatian pada tahap perubahan gejala.

Namun, kaedah terbaik untuk merawat radang usus buntu adalah pembedahan. Tidak ada yang dapat menjamin penyembuhan setelah menggunakan kaedah konservatif. Tetapi proses keradangan dapat berkembang dengan sangat cepat, dan radang usus buntu mengancam berkembang menjadi peritonitis - radang pada rongga perut. Ia hanya dapat dirawat secara pembedahan, dan akan lebih sukar daripada sekadar memotong lampiran..

Penyelidikan saintis mengenai rawatan radang usus buntu dengan ubat-ubatan

Di salah satu pusat ilmiah untuk kajian penyakit sistem pencernaan, mereka menyimpulkan bahawa bentuk lesi apendiks yang tidak diperburuk dirawat dengan ubat-ubatan. Kajian dilakukan di UK untuk mengesahkan hasilnya. Semasa ujian, indikator ternyata tidak sama. Akibatnya, 60% pesakit disembuhkan dari radang usus buntu tanpa membuangnya. Selebihnya pesakit memerlukan campur tangan pembedahan.

Satu lagi kajian dilakukan oleh doktor Amerika di bidang penyakit saluran pencernaan. Pemerhatian dan pemeriksaan dilakukan hanya pada anak-anak dengan persetujuan ibu bapa. Mereka disimpan di hospital di bawah pengawasan doktor yang berkelayakan. Mengikut kaedah rawatan, kanak-kanak itu diberi ubat selama 10 hari. Dari 30 pesakit, hanya 2 orang yang memerlukan rawatan pembedahan kerana pemburukan usus buntu. Selebihnya kanak-kanak berasa lebih baik pada hari kedua setelah memulakan terapi.

Selepas itu, doktor di Finland memutuskan untuk membuat kajian mereka sendiri, di mana terdapat 256 pesakit. Terapi ubat dijalankan selama 1 tahun. Semasa rawatan, doktor memantau keadaan sukarelawan. Dari jumlah pesakit ini, hanya 70 orang yang memerlukan pembuangan apendisitis..

Dari kajian-kajian ini, dapat disimpulkan bahawa merawat radang usus buntu tanpa pembedahan membantu dalam 83% kes..

Diagnostik

Sekiranya anda mengesyaki radang usus buntu, anda perlu menghubungi ambulans, pakar bedah membuat diagnosis.

Analisis dan kajian:

  • analisis umum darah dan air kencing;
  • palpasi (perasaan) perut;
  • Ultrasound rongga perut (hanya bermaklumat pada tahap usus buntu yang teruk);
  • sinar-X perut;
  • laparoskopi diagnostik rongga perut (tusukan dinding perut di bawah anestesia tempatan).

Untuk diagnostik, pertama sekali, pemeriksaan visual dan palpasi digunakan. Gejala utamanya ialah perut tegang, sakit di bahagian kanan bawahnya. Walau bagaimanapun, kaedah ini tidak selalu boleh dipercayai. Kaedah diagnostik seperti ultrasound, MRI dan komputasi tomografi, ujian darah dan air kencing juga digunakan..

Harus diingat bahawa pengiktirafan penyakit ini sukar dilakukan, kerana gejala apendisitis akut dalam banyak cara serupa dengan penyakit saluran gastrointestinal yang lain. Ini termasuk gastroenteritis akut, pankreatitis, bisul (terutama jika berlubang), kolik usus atau ginjal, keradangan rahim, peregangan atau pecahnya otot perut. Oleh itu, penting untuk membezakan apendisitis dari penyakit lain, yang dalam kebanyakan kes tidak memerlukan campur tangan pembedahan segera..

Lampiran dan kekebalan: di manakah hubungannya?

Peranan lampiran adalah untuk mengambil bahagian dalam pemprosesan makanan, untuk membantu membentuk komposisi mikrobiota usus. Namun, ini tidak terbatas pada ini: ternyata, kehadirannya adalah faktor penting dalam memerangi protein asing. Oleh itu, apabila pemindahan organ ke haiwan dengan lampiran, tisu asing semakin memburuk. Dan ini adalah penemuan penting.

Walaupun, selain bentuk akut, terdapat juga usus buntu kronik. Ini berlaku dengan cara yang sama seperti radang amandel pada radang amandel, yang tidak selalu memerlukan tonsilektomi: ada tempoh eksaserbasi dan pengampunan. Apendisitis ini, seperti radang amandel kronik, dapat dirawat dengan antibiotik..

Penemuan tomografi yang dikira membantu memahami bahawa dalam 7 daripada 10 pesakit dengan apendisitis akut, kemungkinan komplikasi dalam bentuk peritonitis tidak dapat diabaikan. Dan jika tidak ada risiko tersebut, maka anda boleh menggunakan kaedah terapi ubat..

Bolehkah radang usus buntu disembuhkan tanpa pembedahan?

Radang usus buntu adalah radang usus buntu, paling sering penyakit ini terjadi dalam bentuk akut, tetapi juga boleh menjadi kronik. Mempraktikkan rawatan usus buntu tanpa pembedahan adalah berbahaya bagi kehidupan dan kesihatan. Pada peringkat lanjut penyakit ini, apendiks pecah, yang menyebabkan perkembangan sepsis.

Ubat untuk rawatan keradangan

Keradangan apendiks berlaku akibat penyumbatan apendiks atau masuknya patogen ke dalamnya. Proses patologi disertai dengan loya, demam dan sakit akut di bahagian kanan perut.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://oappendicite.ru/wp-content/uploads/2018/09/lechenie-appendicita-bez-operacii-2-e1537970981626.jpg "alt = "bagaimana merawat apendisitis tanpa pembedahan" lebar = "800" tinggi = "584" />

Tanpa pembedahan, radang usus buntu hanya dirawat pada tahap awal perkembangan. Bentuk penyakit ini juga sangat penting. Jenis penyakit phlegmonous dan gangrenous dihapuskan hanya dengan pembedahan.

Mengambil ubat penghilang rasa sakit tidak diingini. Mereka akan mengurangkan ketidakselesaan tetapi tidak akan mempengaruhi keradangan dengan cara apa pun. Ini akan menyebabkan komplikasi membuang masa. Terapi antibiotik dalam rawatan apendisitis tanpa pembedahan melibatkan pengambilan ubat berikut:

  1. Metronidazol. Terdapat dalam bentuk tablet dan penyelesaian untuk pentadbiran intravena. Ia digunakan untuk menghilangkan penyakit berjangkit yang disebabkan oleh bakteria uniselular. Diluluskan untuk digunakan oleh orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 3 tahun.
  2. Cefuroxime. Ia tergolong dalam kategori antibiotik generasi kedua. Ia diperkenalkan ke dalam badan melalui penitis atau secara intramuskular. Ubat ini tidak mempunyai kontraindikasi untuk usia.
  3. Imipenem. Ia digunakan untuk bentuk penyakit yang teruk. Tahan terhadap kebanyakan patogen. Ia diberikan secara intravena dan intramuskular. Kontraindikasi sekiranya berlaku reaksi alergi terhadap penisilin.
  4. Clindamycin. Menghilangkan fokus keradangan, memberikan kesan yang disasarkan pada bakteria. Terdapat dalam bentuk tablet dan dalam bentuk penyelesaian. Kanak-kanak di bawah umur 8 tahun dikontraindikasikan.
  5. Dalatsin. Kelebihan ubat adalah kemungkinan menggunakannya pada masa kanak-kanak. Ia diambil secara lisan atau melalui suntikan. Digunakan pada peringkat awal penyakit. Dilarang masuk ke ibu hamil.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://oappendicite.ru/wp-content/uploads/2018/09/lechenie-appendicita-bez-operacii-3-e1537971022693.jpg "alt = "rawatan radang usus buntu kronik tanpa pembedahan" lebar = "800" tinggi = "533" />

Ubat rakyat

Ubat tradisional tidak boleh menjadi terapi utama. Sebelum menggunakannya, disarankan berjumpa pakar. Teh herba membantu menormalkan fungsi usus dan menenangkan kawasan yang meradang. Ubat yang paling berkesan termasuk:

  1. Penyerapan daun mistletoe dan kayu cacing pahit. Kedua-dua komponen diambil dalam 1 sudu besar. Campuran herba dituangkan ke dalam segelas air panas dan disuntik selama 2 jam. Infusi yang dihasilkan diambil setiap 2 jam, 50 ml..
  2. Campuran daun strawberi, blackberry dan daun manset biasa dituangkan dengan air mendidih, dan kemudian dimasak selama 5 minit. Selepas itu, kuahnya harus disuntik selama 10 minit. Ia harus diminum dalam jumlah kecil hingga 5 kali sehari..
  3. Merebus chamomile akan membantu mengembalikan badan normal setelah terapi antibiotik. Ia diseduh pada kadar 2 sudu besar. di atas segelas air panas. Anda boleh membeli beg teh bahagian di farmasi. Chamomile mempunyai kesan pengencangan pada badan dan meningkatkan pertahanan.
  4. Akar salib putih mesti dihancurkan dengan sempurna dan diisi dengan alkohol. Ubat ini disuntik selama seminggu. Ia diambil secara lisan setiap 2 jam. Tidak memerlukan pencairan awal dengan air.
  5. Infusi berdasarkan yarrow membantu melegakan kesakitan dalam rawatan radang usus buntu kronik tanpa pembedahan. Campuran herba dicampurkan dengan daun raspberry dan strawberi. Kemudian anda perlu mengisinya dengan air panas dan biarkan selama 20 minit. Sepanjang hari, minuman yang disediakan diminum dengan sedikit teguk..
  6. Daun Clefthoof Eropah mesti dituangkan dengan air mendidih dan dibiarkan membancuh selama 1.5 jam. Setelah regangan dan penyejukan, ia diambil tiga kali sehari, 60 ml..

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://oappendicite.ru/wp-content/uploads/2018/09/lechenie-appendicita-bez-operacii-4-e1537971091681.jpg "alt = "cara menyembuhkan radang usus buntu tanpa pembedahan" lebar = "800" tinggi = "541" />

Adakah perlu membuang apendisitis dengan segera

Keputusan mengenai perlunya pembedahan dibuat oleh doktor. Dia memberi tumpuan kepada penyebab keradangan dan tahap penyakit. Rawatan usus buntu kronik tanpa pembedahan dapat dilakukan secara konservatif..

Tetapi dalam kes ini, pesakit mesti menyedari risiko tinggi pecahnya apendiks. Penolakan campur tangan pembedahan menunda masa ini untuk sementara waktu. Mengambil ubat membantu mengatasi gejala penyakit, tetapi tidak menghilangkan penyebabnya..

Campur tangan pembedahan untuk apendisitis dilakukan secara kecemasan. Prosedur di mana apendiks dikeluarkan dipanggil apendektomi. Ia melibatkan pembedahan lapisan demi lapisan dinding perut atau kaedah intervensi invasif yang minimum. Sebelum operasi, pesakit diberi anestesia umum. Tempoh pemulihan tidak memerlukan banyak masa.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://oappendicite.ru/wp-content/uploads/2018/09/lechenie-appendicita-bez-operacii-5-e1537971210207.jpg "alt = "bagaimana menyingkirkan usus buntu tanpa pembedahan" lebar = "800" tinggi = "518" />

Apabila anda perlu segera berjumpa doktor

Kejayaan rawatan secara langsung bergantung kepada kepantasan berjumpa doktor. Langkah-langkah awal diambil, semakin sedikit risiko komplikasi. Gejala berikut menunjukkan proses keradangan pada lampiran:

  • sakit perut kekal, bertambah teruk oleh tekanan;
  • terdapat loya dan kelemahan sepanjang hari;
  • suhu badan meningkat;
  • kegelapan air kencing;
  • selera makan menurun atau hilang sepenuhnya;
  • mulut kering;
  • ketegangan otot di dinding perut anterior;
  • muntah.

Apabila tanda-tanda ini muncul, anda perlu menghubungi pasukan ambulans. Tidak diperlukan tindakan aktif. Pesakit harus berada dalam kedudukan mendatar dalam keadaan rehat sepenuhnya.

Pendapat doktor

Pakar berkeras untuk berjumpa doktor ketika gejala mencurigakan pertama muncul. Sekiranya keadaan pesakit kritikal, kemungkinan hasil positif dikurangkan.

.gif "data-lazy-type =" image "data-src =" https://oappendicite.ru/wp-content/uploads/2018/09/lechenie-appendicita-bez-operacii-6-e1537971265381.jpg "alt = "apendisitis tanpa pembedahan" lebar = "800" tinggi = "450" ​​/>

Diagnosis tepat pada masanya sangat penting dalam keberkesanan rawatan. Sekiranya terdapat keraguan mengenai keadaan kesihatan, perlu dilakukan konsultasi dengan ahli terapi. Sekiranya kesakitan tidak sengit, kita boleh membincangkan bentuk penyakit kronik..

Adalah tidak diingini untuk merawat proses patologi di rumah. Dalam kebanyakan kes, rawatan apendisitis tanpa pembedahan adalah mustahil, apendiks dikeluarkan secara pembedahan.

Masalah kesihatan apa yang boleh timbul setelah membuang lampiran?

Apendisitis akut berlaku pada 7-12% populasi di Eropah dan Amerika Syarikat. Pembedahan untuk membuang apendiks tidak dapat dielakkan dalam merawat keadaan ini. Namun, untuk menyingkirkan lampiran sekiranya berlaku, seperti yang dinasihatkan oleh doktor dari sejumlah negara pada satu masa, doktor hari ini tidak mengesyorkan.

Masalah kesihatan apa yang dapat terjadi pada orang yang telah membuang apendiksnya??

Beberapa dekad yang lalu, banyak doktor tidak meragukan kegunaan lampiran. Kepercayaan ini menyebabkan fakta bahawa pesakit bahkan mula mengeluarkannya untuk tujuan pencegahan. Amalan ini tersebar luas di kalangan tentera, penjelajah kutub yang melakukan ekspedisi panjang, di Amerika Syarikat pada satu masa adalah "bergaya" untuk membuang apendiks profilaksis untuk kanak-kanak. Namun, sejak pertengahan tahun 2000-an, sejumlah kajian telah dilakukan membuktikan bahwa tidak ada gunanya membuang apendiks vermiform yang tidak meradang "hanya untuk setiap anggota bomba".

Pada tahun 2007, Pusat Perubatan Universiti Duke di Durham, North Carolina, menerbitkan artikel dengan beberapa bukti bahawa lampiran memainkan peranan yang sangat penting dalam sistem imun. Menurut saintis, lampiran cecum mengandungi bakteria bermanfaat yang membentuk mikroflora usus dan, dalam hal pengaktifan flora patogenik atau patogenik, bertindak sebagai sejenis inkubator mikroorganisma bermanfaat. Dan imuniti manusia, secara langsung, bergantung kepada kualiti dan kuantiti mikroflora usus.

Banyak kajian seterusnya mengesahkan penemuan ini. “Menghilangkan apendiks meningkatkan kemungkinan melemahkan pertahanan imun badan. Ini dibuktikan dengan contoh tentera Amerika di Vietnam, ketika apendiks mereka dikeluarkan sepenuhnya, ”kata Sergei Vyalov, ahli gastroenterologi, ahli hepatologi, dan Ph.D..

Sejumlah saintis percaya bahawa orang yang tidak mengalami apendiks setelah jangkitan usus lebih cenderung mengalami dysbiosis usus (dysbiosis) daripada pada mereka yang telah memelihara apendiks..

Kajian lain menunjukkan kemungkinan akibat yang lebih berbahaya. Sebagai contoh, pada tahun 2018, saintis dari dua universiti di Taiwan menyimpulkan bahawa penurunan imuniti setelah penyingkiran apendisitis pada wanita dapat menjadi faktor risiko tambahan untuk perkembangan lupus eritematosus sistemik. Setelah mengkaji data pesakit yang menjalani pembedahan membuang apendiks dari tahun 2000 hingga 2011, doktor mendapati bahawa rawatan pembedahan radang usus buntu dapat meningkatkan risiko terkena penyakit autoimun ini sebanyak 2.04-2.27 kali. Kajian lain, yang dilakukan pada tahun yang sama oleh para saintis dari tiga universiti dan doktor dari dua hospital di Taiwan, menunjukkan bahawa menghilangkan apendisitis dapat meningkatkan risiko kegagalan buah pinggang kronik, terutama pada orang yang menderita diabetes. Para penyelidik telah mengaitkan kesan sampingan ini dengan gangguan mikroflora usus setelah penghapusan lampiran..

Sekiranya anda takut akan kesihatan anda setelah membuang lampiran??

Namun, ada statistik lain yang tidak begitu menakutkan. Sebagai contoh, saintis dari bandar Gerleva di Denmark, setelah mempelajari data yang diperoleh dalam 37 kajian, tidak menjalin hubungan antara pembedahan untuk membuang usus buntu dan perkembangan pelbagai komplikasi dan penyakit di masa depan, termasuk hernia, penyakit radang usus, barah dan kemandulan..

Walaupun sebilangan besar pesakit tidak akan menghadapi kemungkinan akibat membuang apendiks, doktor moden percaya bahawa operasi ini harus dilakukan hanya jika perlu. Menurut Sergei Vyalov, satu-satunya petunjuk untuk menghilangkan apendiks adalah apendisitis akut, dan proses keradangan di usus dirawat dengan ubat-ubatan.

Bolehkah radang usus buntu disembuhkan tanpa pembedahan?

Apendisitis adalah keradangan pada apendiks sekum. Umumnya diterima bahawa satu-satunya cara untuk memerangi keradangan adalah dengan menghilangkan proses radang. Para saintis, bagaimanapun, dalam beberapa tahun terakhir semakin banyak melakukan penelitian, hasilnya menunjukkan bahawa adalah mungkin untuk menolak pembedahan, dan antibiotik dapat mengatasi keradangan..

Hasil kajian oleh saintis Finland adalah satu lagi pengesahan mengenai ini. Paulina Salminen dan rakan-rakannya di Hospital Universiti di Turku telah mengikuti pesakit yang menjalani rawatan antibiotik dan bukannya apendektomi selama lebih dari lima tahun. Ternyata dalam lima tahun, serangan kedua setelah antibiotik berkembang hanya pada sepertiga pesakit, dan kebanyakan pesakit tidak lagi mengalami radang usus buntu. Sebilangan daripada mereka yang masih menjalani operasi tidak memerlukannya - serangan apendisitis ternyata salah. Para saintis menganggarkan keberkesanan antibiotik pada 64%.

Pada masa yang sama, setiap pesakit keempat yang menjalani operasi mengalami komplikasi; di antara mereka yang dirawat dengan antibiotik, komplikasi hanya timbul pada 7% kes..

Kajian saintis Finlandia adalah yang paling lama dilakukan, dan hasilnya menunjukkan bahawa rawatan pembedahan radang usus buntu mungkin ditolak.

Statistik morbiditi yang tinggi dan komplikasi teruk selepas pembedahan menjadikan rawatan alternatif terhadap radang usus buntu tanpa pembedahan yang relevan. Dengan rawatan tepat pada masanya dengan ubat-ubatan, adalah mungkin, untuk mengelakkan risiko jangkitan luka dan fistula usus (rongga) setelah penyingkiran radang usus buntu, untuk mencapai penyembuhan dan memulihkan fungsi normal saluran gastrointestinal..

Penyelidikan doktor

Dalam mencari alternatif untuk rawatan pembedahan, yang dipenuhi dengan banyak komplikasi pasca operasi, pakar terkemuka institusi penyelidikan perubatan Eropah mempelajari rawatan konservatif, yang pertama kali dicuba oleh E. Coldrey pada 1959. Intinya: pesakit diberi ubat penitis antibiotik untuk menyingkirkan usus mikrob patogen.

Diterbitkan pada tahun 2012 oleh British Medical Journal, hasil eksperimen yang dilakukan oleh pakar di Royal Nottingham Medical Center membuktikan keberkesanan terapi antibiotik untuk apendisitis yang tidak rumit: 63% peserta dalam kumpulan eksperimen pulih tanpa kambuh lebih lanjut selama setahun susulan perubatan. Di samping itu, kadar komplikasi di antara mereka adalah 31% lebih rendah daripada di antara peserta dalam kumpulan kawalan yang membuang apendiks mereka. Hasil positif disahkan oleh saintis Sweden dan Finlandia, yang pada tahun 2015 berjaya meningkatkan kadar pemulihan hingga hampir 73%.

Kemungkinan ubat untuk merawat radang usus buntu tanpa pembedahan

Rawatan ubat bentuk apendisitis ringan dengan antibiotik melibatkan pemusnahan mikroorganisma patogen dan agen berjangkit, yang membolehkan anda melegakan keradangan pelanggaran sekum. Yang paling biasa dan berkesan antaranya:

  • Cefuroxime adalah antibiotik anti-radang generasi kedua dengan spektrum tindakan yang luas. Ia digunakan untuk penitis, intramuskular dan intravena. Selepas 24 jam, ia dikeluarkan dari badan tanpa mengubah komposisi kimia. Tidak mempunyai had umur.
  • Metronidazole adalah ubat antimikroba yang berkesan terhadap parasit uniselular. Digunakan untuk pencegahan dan rawatan banyak jangkitan perut. Direka untuk kegunaan dalaman, suntikan dan titisan. Had umur - 3 tahun.
  • Clindamycin adalah bakteriostatik semi-sintetik yang menghalang pertumbuhan patogen. Boleh diambil sebagai pil atau diberikan secara intravena. Ia pecah di hati. Had umur - 8 tahun.

Rawatan antibiotik di bawah pengawasan perubatan dibenarkan:

  • pada peringkat awal;
  • dengan bentuk ringan;
  • jika terdapat kesukaran dalam mendiagnosis penyakit;
  • selepas membuang apendiks untuk mencegah jangkitan pada rongga perut.

Antibiotik tidak bertujuan untuk rawatan radang usus buntu akut dan kronik, mesti diresepkan oleh pakar bedah semata-mata, dan diambil mengikut dos perubatan yang ketat.

Kelebihan dan kekurangan kaedah

Mengurangkan risiko komplikasi dan kemampuan dari masa ke masa untuk mengembalikan fungsi pelengkap sekum, yang melakukan fungsi perlindungan, imun dan pencernaan, mendorong banyak doktor dan pesakit untuk lebih memilih terapi antibiotik jika tidak ada kontraindikasi untuknya..

Ubat rakyat

Mustahil untuk menyembuhkan radang usus buntu dengan ubat-ubatan rakyat di rumah. Ini adalah penyakit berbahaya yang memerlukan perhatian perubatan. Perubatan alternatif berfungsi sebagai pembantu dalam rawatan konservatif dan semasa pemulihan selepas pembedahan. Ia berguna untuk menelan infus dari tumbuhan, tindakannya bertujuan untuk melakukan:

  • memperbaiki kerja usus dan perut: adas, centaury, jintan, misai emas;
  • memerangi bakteria parasit dan melegakan keradangan: chamomile, pudina, wormwood, tarragon, St. John's wort;
  • melindungi hati daripada kesan sebatian kimia (antibiotik menyebabkan kerosakan serius): susu thistle, serai;
  • pengalihan hempedu (diekskresikan dengan kuat dalam bentuk akut): celandine, akar dandelion, daun birch;
  • melegakan kesakitan: akar valerian, calamus, tansy.

Anda boleh menggunakan ubat atau ubat untuk pencegahan, terapi radang usus buntu, dan juga setelah pembedahan usus buntu, hanya dengan persetujuan pakar bedah yang hadir. Doktor sendiri menetapkan dosnya, kerana rawatan diri boleh membahayakan tubuh dan mengorbankan nyawanya.

Echinacea akan menguatkan sistem ketahanan badan.

Ejen imunostimulasi seperti madu, echinacea, cranberry, lemon balm, yang membekalkan tubuh dengan banyak vitamin dan mikroelemen berguna yang meningkatkan fungsi perlindungan semula jadi dan merangsang pembaharuan tisu yang rosak, juga akan memberikan bantuan yang sangat berharga dalam memerangi penyakit ini. Produk susu fermentasi rendah lemak sangat diperlukan dalam diet harian, membantu mengembalikan mikroflora semula jadi saluran gastrointestinal dan menormalkan fungsinya. Merebus daun jelatang, jerami, atau biji dill, yang bertindak sebagai pencahar, membantu mengatasi pergerakan usus yang sukar setelah membuang apendiks, melegakan kesakitan dan melegakan kembung.

Ciri rawatan di rumah

Apabila gejala pertama keradangan pelengkap sekum dikesan, tidak dapat diterima untuk merawat penyakit itu sendiri di rumah. Dapatkan rawatan perubatan dengan segera sekiranya sakit perut akut disertai dengan:

  • penghijrahan ke kawasan iliac kanan;
  • peningkatan suhu;
  • loya muntah;
  • rasa mulut kering;
  • ketidakstabilan degupan jantung, tekanan darah, pernafasan.

Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya 2 daripada gejala yang disenaraikan, walaupun rasa sakitnya reda, anda masih perlu diperiksa secepat mungkin, kerana penyebab "kelegaan" khayalan mungkin adalah kematian ujung saraf apendisitis, yang hanya menunjukkan komplikasi yang sedang terjadi. Sebelum ambulans tiba, anda tidak boleh mengambil pil sakit, kerana mereka menyukarkan diagnosis penyakit yang betul oleh doktor. Dalam kes mendesak, anda boleh minum antispasmodik: "Noshpu", "Papaverine", "Spazmolgon". Ia dilarang sama sekali:

  • Gunakan julap dan pembasuhan usus. Tindakan sedemikian memberi tekanan tambahan pada organ yang meradang dan boleh menyebabkan pecahnya..
  • Memanaskan perut, kerana suhu tinggi mewujudkan iklim yang baik untuk pembiakan bakteria dan patogen.

Pertama sekali, penting untuk diingat bahawa radang usus buntu adalah patologi akut dan mengancam nyawa, yang dicirikan oleh timbulnya gejala secara tiba-tiba, perkembangan pesat, dan boleh menyebabkan banyak penyakit berjangkit bernanah. Penyakit ini tidak bertolak ansur dan memerlukan rawatan perubatan profesional. Adalah mungkin untuk memberi keutamaan kepada rawatan antibakteria apendisitis tanpa pembedahan hanya jika manfaatnya lebih tinggi daripada risiko: pada peringkat awal penyakit ringan, yang belum mencapai perkembangan kritikal.

Lampiran adalah lampiran vermiform yang terlibat dalam pertahanan imun sistem pencernaan. Apabila badan diserang oleh bakteria patogen, organ ini adalah yang pertama mendapat serangan. Ini bermaksud bahawa selalu terdapat risiko tinggi proses keradangan di lampiran. Tetapi ketika orang berhadapan dengan sakit perut (gejala pertama penyakit), banyak yang memilih untuk bersabar atau mencari rawatan alternatif selain pembedahan. Di sini timbul persoalan, adakah mungkin untuk melegakan keradangan dan merawat radang usus buntu tanpa pembedahan?

Segala kesakitan, tikaman, atau kesakitan lain yang berlaku harus diperiksa oleh doktor untuk mengesampingkan penyakit dan komplikasi yang rumit..

Hari ini, sebab objektif kemunculan proses keradangan dalam proses cecum masih belum dapat ditentukan sepenuhnya..

Oleh itu, mustahil untuk mencegah penyakit ini terlebih dahulu. Tetapi dua keadaan dikenal pasti di mana diagnosis apendisitis dibuat:

  1. Penyumbatan lumen apendiks kerana kemasukan tinja.
  2. Kehadiran bakteria patogen yang menyumbang kepada keradangan dan pembengkakan dalam proses.

Terdapat banyak sebab untuk radang usus buntu pada pesakit, serta gejala. Tanda utama bahawa pesakit mempunyai patologi adalah sakit di perut dengan anjakan secara beransur-ansur ke arah lokasi lampiran, ke kanan. Selalunya proses ini disertai oleh:

  • Pening dan muntah
  • Air kencing menjadi gelap;
  • Suhu badan meningkat dan boleh mencapai 40 pada termometer;
  • Mulut kering.

Terdapat jenis apendisitis dalam kamus perubatan sebagai kronik.

Penampilannya didahului oleh proses keradangan akut, tetapi tidak sampai ke meja operasi. Dalam kes ini, gejala secara beransur-ansur hilang. Penyakit jenis kronik cenderung secara berkala menjadi radang dan mengingatkan dirinya dengan sakit perut yang berterusan. Sekiranya keadaan bertambah buruk, maka anda memerlukan doktor dan kaedah pembedahan untuk membuang lampiran.

Penyakit ini berlanjutan secara individu. Menentukan terapi yang diperlukan, doktor bergantung pada data pesakit tertentu. Bentuk penyakit ini memainkan peranan penting. Doktor cenderung cenderung ke arah penyelesaian radikal untuk masalah radang usus buntu. Penyelidikan dan rawatan penyakit baru-baru ini membuktikan bahawa terapi antibiotik berkesan dan membantu mengurangkan keradangan, serta membiarkan kawasan perut tetap utuh..

Perlu diingat bahawa tidak semua bentuk penyakit ini sesuai untuk rawatan ubat. Jenis apendisitis seperti gangren dan phlegmonous, ketika proses purulen terjadi di organ, menyiratkan campur tangan pembedahan yang menyelamatkan kesihatan dan bahkan nyawa pesakit. Jangkitan menyebabkan fakta bahawa dinding apendiks menjadi lebih tipis. Sekiranya tidak ada pertolongan, pecah dan perkembangan peritonitis tidak dapat dielakkan..

Ubat

Appendectomy (penghapusan apendiks dengan pembedahan) adalah usaha yang berisiko. Komplikasi yang timbul selepas itu, berkaitan dengan penampilan lekatan, fungsi usus yang tidak baik, dll. Pakar bedah tidak dapat menjamin kejayaan operasi.

Satu eksperimen dijalankan untuk mengetahui keberkesanan ubat-ubatan. Selama dua hari pertama, pesakit yang didiagnosis menderita apendisitis disuntik secara intravena cefotaxime dan tinidazole. Kemudian antibiotik memasuki badan dalam bentuk tablet selama seminggu. Kajian itu melibatkan 7 orang dan tiga daripadanya pulang, operasi tidak dilakukan. Tetapi, sayangnya, di masa depan, orang-orang ini tidak dilacak, tidak ada data yang dapat dipercayai mengenai kambuhnya penyakit ini.

Rawatan konservatif untuk radang usus buntu hanya mungkin seperti yang ditetapkan oleh doktor dan di bawah pengawasannya! Tindakan setiap antibiotik bertujuan untuk mengalahkan bakteria patogen yang memprovokasi proses keradangan di dalam lampiran.

Apa ubat yang boleh diresepkan oleh doktor untuk menyembuhkan penyakit:

  • Cefuroxime. Antibiotik dengan kesan anti-radang. Ia adalah ubat generasi kedua. Mempunyai spektrum tindakan yang luas, membantu menghilangkan pelbagai jenis mikroorganisma patogen. Penggunaannya mungkin pada penitis, dengan pengenalan suntikan intramuskular, manipulasi intravena. Tidak mempengaruhi keadaan umum badan. Ia diekskresikan setelah sehari, dalam komposisi kimia yang tidak berubah. Penggunaannya tidak terhad, sesuai untuk usia apa pun.
  • Metronidazol. Ubat dengan tindakan antimikroba yang bertujuan untuk memusnahkan parasit uniselular. Ia digunakan untuk melawan jangkitan perut dan mempunyai pelbagai kesan. Juga digunakan untuk mencegah keradangan. Bentuk pelepasan farmakologi: tablet dan larutan suntikan. Tidak boleh digunakan untuk kanak-kanak di bawah umur 3 tahun.
  • Clindamycin. Ubat ini mempunyai kesan negatif terhadap mikroorganisma patogen, menghalang perkembangannya. Akibatnya, pembiakan bakteria berhenti, ukuran koloni mereka berkurang dan menyebabkan penurunan keradangan secara beransur-ansur. Terdapat dalam bentuk tablet dan penyelesaian suntikan. Ubat ini tidak diresepkan untuk pesakit di bawah umur lapan tahun. Ia tidak merebak ke seluruh badan; kerosakan lengkap berlaku di hati. Dikeluarkan dalam air kencing.
  • Dadah diambil bersama dengan antibiotik untuk memulihkan dan mengekalkan keseimbangan antara bakteria patogen dan bermanfaat di saluran usus. Ubat antimikroba yang kuat membunuh semua jenis mikroorganisma. Akibatnya, mikroflora terganggu dan kemerosotan keadaan pesakit. Dengan mikroflora yang dipulihkan, penyembuhan jahitan lebih cepat dan tidak menyakitkan.
  • Ubat-ubatan yang mengandungi sebatian enzim penting untuk pencernaan makanan yang lebih baik.

Kes apabila kaedah perubatan terapi untuk radang usus buntu adalah terhad dan dibenarkan dalam keadaan tertentu:

  • Penyakit ini pada peringkat awal.
  • Penyakit ini ringan.
  • Diagnosis penyakit sukar.
  • Selepas usus buntu. Antibiotik diresepkan untuk mencegah jangkitan sekunder organ dalaman di peritoneum.

Ubat rakyat

Dalam rawatan radang usus buntu, penggunaan ubat-ubatan rakyat di rumah seharusnya tidak menjadi terapi utama. Perundingan dengan doktor diperlukan.

Lampiran mencerminkan keadaan usus sepenuhnya. Sekiranya keradangan berlaku di usus besar, proses ini menuju ke usus buntu. Jangkitan pada usus, yang membentuk dysbiosis kronik, boleh menimbulkan rasa tidak selesa..

Apa ubat rakyat yang menyokong tubuh, bagaimana merawat penyakit ini:

  1. Pemulihan dan pertolongan dalam fungsi sistem imun. Akar salib putih dipotong dan disuntik dengan vodka selama 5-8 hari. Apabila gejala pertama muncul, ambil maksimum tiga tetes pada selang waktu 1.5 hingga 2 jam. Jangan cairkan. Kemudian tingkatkan dos hingga 6 tetes. Boleh dicairkan dalam cecair.
  2. Kita memerlukan clefthoof Eropah. Daunnya dihancurkan dan diisi dengan air mendidih. Campuran dimasukkan dari satu jam hingga satu setengah jam, kemudian disaring. Ia diambil setiap hari tiga kali - 60-70 mililiter. Anda harus memantau kesihatan anda dengan teliti, jika setelah 3 hari keadaannya tidak bertambah baik, anda perlu pergi ke hospital.
  3. Anda memerlukan manset biasa, beri hitam, strawberi. Daun tanaman digunakan. Campuran dituangkan dengan air mendidih, dimasak dengan api kecil selama 3 hingga 5 minit. Kemudian biarkan hingga 12 minit. Minum dalam sips kecil sepanjang hari, 1-2 sudu kecil..
  4. Infus dibuat dari daun cacing pahit dan daun mistletoe. Semuanya dihancurkan dan dipenuhi dengan air panas. Bersikeras 2-2.5 jam. Ambil selang 2 jam, setengah gelas.
  5. Merebus yang dibuat dari yarrow diambil sebagai ubat bius. Ia membantu melegakan kesakitan semasa memburukkan lagi bentuk penyakit kronik. Selain itu, raspberi dan strawberi (daun tumbuhan) diambil. Campuran dituangkan dengan air mendidih dan di atas api yang tinggi disimpan hingga 20 minit. Minum sepanjang hari.

Orang yang didiagnosis mengalami radang usus buntu tertanya-tanya adakah mungkin untuk merawat radang usus buntu tanpa pembedahan. Apendisitis adalah proses radang pada apendiks, yang seterusnya mencegah bakteria memasuki usus kecil. Apendisitis adalah keradangan yang bersifat purulen yang menyebabkan pembesaran apendiks, ia terdiri daripada tiga jenis - catarrhal, phlegmonous dan gangrenous. Ini adalah salah tanggapan umum orang bahawa radang usus buntu hanya dapat diatasi dengan menghilangkannya. Tetapi tidak dalam semua kes, radang apendiks memerlukan penyingkiran, kadang-kadang ia dapat dirawat dengan kaedah konservatif. Walaupun kebanyakan rawatan untuk radang usus buntu dengan ubat tidak berjaya.

Mitos dan fakta mengenai radang usus buntu

Terdapat pelbagai kesalahpahaman di kalangan orang mengenai apendisitis. Contohnya, lampiran dapat dikeluarkan terlebih dahulu dan mengelakkan keradangan. Prosesnya dikeluarkan hanya ketika meradang; operasi yang tidak perlu dapat mengakibatkan akibat negatif. Terdapat juga pendapat bahawa perkembangan apendisitis hanya terjadi pada anak-anak dan remaja..

Sebenarnya, lampiran boleh meradang pada siapa saja, tanpa mengira usia atau jantina. Fakta mengenai apendisitis termasuk fakta bahawa ia adalah peneraju kekerapan berlakunya semua penyakit rongga perut. Radang usus buntu tidak dirawat dengan kaedah lain selain pembedahan.

Punca dan gejala keradangan pada lampiran

Setelah mempelajari radang usus buntu sejak sekian lama, para pakar belum mengetahui sebab kejadiannya. Telah ditentukan bahawa untuk radang apendiks pada tubuh manusia, dua keadaan mesti muncul:

  • Bakteria mesti ada di dalam usus.
  • Lumen apendiks tersumbat, kerana masuknya tinja di sana.

    Ramai yang menyebut penyebab keradangan dari memakan biji dan biji. Atau benda asing seperti bahagian kecil mainan.

    Terdapat banyak gejala apendisitis, tetapi yang pertama dapat dianggap sebagai kesakitan yang teruk, dan pada mulanya mustahil untuk menentukan di mana ia berada. Pesakit berpendapat bahawa itu hanyalah sakit perut. Selepas 5 jam, sensasi bergerak ke kawasan iliac kanan. Hanya sedikit orang yang tahu bahawa apendiks terletak pada semua orang dengan cara yang berbeza, bergantung pada struktur badan. Ini tidak bermaksud bahawa ia boleh berada di mana saja, hanya boleh lebih tinggi atau lebih rendah di lokasinya. Sekiranya lebih tinggi, maka penyetempatan kesakitan akan berada di tangan kanan, jika lebih rendah, maka di kawasan pelvis. Muntah dan cirit-birit sering kali dikaitkan dengan gejala. Gejala biasa yang lain adalah:

    • warna air kencing gelap;
    • suhu meningkat hingga 40 darjah;
    • rasa kering di lidah.

    Sekiranya operasi membuang apendiks tidak dilakukan dan serangan telah berlalu, maka radang usus buntu boleh menjadi kronik. Proses lendir dipulihkan, dan kadang-kadang ia digantikan oleh tisu parut. Ia tumbuh, merosakkan lampiran. Bentuk radang usus buntu yang kronik selalu mengingatkan dirinya dengan eksaserbasi. Orang itu menderita sakit perut di sebelah kanan. Sensasi yang tidak menyenangkan selalu diperkuat dengan berjalan, memandu dan gemetar. Bentuk kronik berbeza kerana dengannya, sakit perut kekal. Sekiranya berlaku bentuk ini, anda perlu menghubungi doktor. Dan anda masih perlu membuang lampiran.

    Cukup sukar untuk mendiagnosis radang usus buntu dengan gejala sahaja. Oleh itu, diagnosis akhir dapat dibuat hanya setelah menerima ujian darah dan air kencing, ultrasound dilakukan untuk menentukan apendisitis akut. Ia akan memberikan gambaran di mana anda dapat melihat perubahan pada lampiran..

    Sekiranya gejala muncul, anda harus segera menghubungi ambulans. Anda boleh menggunakan sesuatu yang sejuk ke tempat sakit untuk mengurangkan kesakitan. Apabila diagnosis disahkan, prosesnya biasanya dikeluarkan. Tetapi ini tidak diperlukan dalam semua kes. Radang usus buntu dapat dirawat tanpa membuang lampiran. Para saintis telah menjalankan kajian menggunakan rawatan antibiotik. Dalam dua hari pesakit disuntik dengan 2 ubat antibiotik. Yang pertama adalah intravena setiap 12 jam, yang kedua setiap 8 jam. 7 hari berikutnya secara lisan, iaitu, melalui mulut, pesakit mengambil antibiotik lain.

    Ketika hasil kajian dianalisis, mereka melihat bahawa rawatan radang usus buntu dengan antibiotik sama sekali tidak lebih rendah daripada keberkesanannya dengan kaedah pembedahan. Dalam 80 kes daripada 100, pesakit mengalami pemulihan dan pemulihan sepenuhnya. Pada pesakit seperti itu, kemungkinan mengalami komplikasi jauh lebih rendah..

    Semasa operasi, adhesi kadang-kadang berlaku, dan dalam kes tertentu abses bermula. Selepas pembedahan, jangkitan mungkin berlaku. Tetapi dengan campur tangan laparoskopi, kemungkinan komplikasi dikurangkan dengan ketara. Pada tahun pertama setelah menjalani antibiotik, kemungkinan keradangan semula berkurang menjadi hampir sifar. Terapi ini dipersoalkan oleh fakta bahawa penyebab radang usus buntu sukar dibuktikan.

    Sekiranya, misalnya, badan asing masuk ke dalam proses, maka antibiotik tidak akan membantu di sini. Lampiran akan menyala semakin banyak dan bertambah besar. Pembesarannya boleh menyebabkannya pecah, dan ini menyebabkan peritonitis, yang merupakan komplikasi serius. Dan, misalnya, diketahui bahawa penyebabnya adalah tulang, dan bukan bakteria, maka ia tidak akan berfungsi untuk menggerakkannya dan membuangnya tanpa pisau bedah. Oleh itu, apabila berlaku keradangan, apendiks selalu dikeluarkan.

    Secara teori, radang usus buntu dapat disembuhkan tanpa pembedahan, tetapi dalam praktiknya ia tidak akan berjaya. Selain itu, pengambilan antibiotik untuk merawat radang usus buntu boleh mempengaruhi rawatan selanjutnya dengan ubat-ubatan tersebut..

    Contohnya, apabila tindakan antibiotik diperlukan, dan pesakit telah menjalani rawatan radang usus buntu, ubat itu mungkin tidak berfungsi apabila ubat itu tidak dapat dilakukan tanpanya. Oleh itu, perlu dipertimbangkan apakah rawatan untuk radang usus buntu seperti ini disarankan. Ada yang percaya bahawa resipi rakyat akan membantu menyembuhkan radang usus buntu. Tetapi ini adalah satu lagi kesilapan.

    Penggunaan ubat "nenek" seperti itu dapat meringankan sedikit rasa sakit, tetapi anda hanya dapat sembuh dengan membuang lampiran.

    Selepas operasi, pesakit boleh berpindah dari hari pertama, dan duduk di sebelah yang lain. Pelantikan makanan pemakanan adalah wajib.

    Pencegahan radang usus buntu

    Oleh kerana apendisitis terjadi kerana masuknya tinja ke dalamnya, fenomena ini harus dikecualikan untuk mencegah keradangan. Dengan kata lain, kita memerlukan memerangi sembelit. Sembelit menjengkelkan permukaan dalam usus, ia menjadi sesak, dan tinja boleh memasuki lumen sekum. Di sana bakteria membiak dan menyebabkan radang usus buntu. Dan melalui genangan tinja dalam usus, bakteria patogen berkembang biak, yang mana dindingnya merupakan habitat yang ideal.

  • Untuk mengelakkan keadaan ini, anda perlu menormalkan diet anda. Anda harus makan makanan yang mengandungi serat kasar. Mereka membantu membersihkan usus dan oleh itu mencegah sembelit. Serat ini terdiri dari kekacang, sayur-sayuran, buah-buahan dan alga. Jangan lupa tentang produk tenusu dan susu yang ditapai, yang seterusnya meningkatkan mikroflora usus dan mengurangkan kandungan bakteria. Tetapi anda harus menahan diri daripada minum susu pekat. Makan banyak makanan bakar menyumbang kepada sembelit. Untuk mengelakkan keadaan seperti itu, anda boleh menjadikan diri anda sebagai peraturan: makan 2 biji epal sehari. Jadi badan akan menerima serat makanan dan cecair tambahan..
  • Pendidikan Jasmani. Gaya hidup aktif mendorong metabolisme yang cepat, dan perkara yang sama berlaku dalam sistem pencernaan. Orang yang banyak bergerak mengurangkan risiko kesesakan usus dan memperbaiki pencernaan.
  • Rejim air. Pengambilan air yang rendah oleh manusia menyumbang kepada kesesakan makanan di perut, menjadikannya pekat. Untuk mengekalkan keseimbangan air, anda perlu minum kira-kira 2 liter cecair setiap hari. Sekiranya anda tidak dapat minum banyak air, maka anda dapat memperoleh kelembapan dari buah-buahan, yang mengandung hingga 96% daripadanya. Epal, pir, tembikai dianggap paling enak..

    Dengan normalisasi pemakanan dan aktiviti fizikal, anda dapat menyingkirkan penyebab radang usus buntu dan mengurangkan risiko perkembangannya.

    Artikel Mengenai Hepatitis