Pembedahan untuk membuang lampiran, tempohnya dan rawatan berikutnya

Utama Gastrik

Pertimbangkan berapa lama operasi untuk membuang apendiks berlangsung dan apakah pembedahan ini. Tidak ada cara lain untuk merawat patologi, dan penolakan untuk beroperasi boleh menyebabkan kematian. Akibat operasi bergantung pada ketepatan masa untuk mendapatkan bantuan perubatan, usia dan ciri-ciri individu orang tersebut..

Diagnosis radang usus buntu

Keradangan pada lampiran mempunyai simptom yang serupa dengan banyak penyakit sistem pencernaan, pembiakan dan genitouriner. Diagnosis dilakukan di hospital melalui pemeriksaan yang merangkumi:

  • Temu ramah.
  • Pemeriksaan perut.
  • Pengukuran suhu dan tekanan badan.
  • Penilaian mengenai penampilan rongga perut.
  • Palpasi.
  • Analisis air kencing dan darah.
  • Ujian kehamilan (untuk wanita).
  • Ultrasound, CT dan sinar-X.

Keradangan radang usus buntu dicirikan oleh sakit akut di bahagian kanan perut bawah. Walau bagaimanapun, gejala ini bukanlah petunjuk. Dengan radang usus buntu, rasa sakit dapat dilihat pada pusar, pelvis kecil, dan bahkan di sebelah kiri. Dalam kebanyakan kes, sukar untuk dilokalisasi, dan orang itu merasa tidak selesa di seluruh rongga perut..

Terdapat peningkatan suhu badan, leukosit dan ESR. Orang itu merasa menggigil, muntah, dan muntah mungkin berlaku. Rasa sakit yang tajam dapat berhenti, yang menunjukkan proses perforasi dinding apendiks, yang memerlukan bantuan segera. Kaedah diagnostik seperti diagnostik ultrasound dan tomografi yang dikira memungkinkan untuk membuat diagnosis yang tepat dan melakukan operasi tepat pada masanya untuk membuang radang usus buntu..

Operasi rutin dan kecemasan untuk membuang lampiran

Bergantung pada tahap patologi, operasi kecemasan atau yang dirancang untuk membuang apendisitis dapat dilakukan. Pada peringkat lanjut keradangan dan risiko sepsis atau peritonitis, pembedahan kecemasan ditunjukkan. Dalam kes ini, operasi pada lampiran dilakukan dalam beberapa jam setelah pesakit memasuki institusi perubatan..

Sekiranya pesakit meminta pertolongan pada peringkat awal, dan patologi perlahan berkembang, dia akan ditawarkan operasi yang dirancang di lampiran. Ini bermaksud bahawa operasi dijadualkan untuk waktu tertentu. Berapa lama operasi untuk membuang apendiks bergantung pada kehadiran patologi lain di kawasan peritoneal, tetapi biasanya tidak melebihi satu jam.

Operasi terancang pada lampiran mempunyai sejumlah kelebihan, kerana ia membolehkan anda mempelajari status kesihatan pesakit dengan hati-hati, memilih kaedah penghilang rasa sakit dan pembedahan yang optimum. Dalam operasi kecemasan, maklumat ini harus dikumpulkan secepat mungkin, yang boleh menyebabkan komplikasi dalam bentuk intoleransi dadah.

Berapa lama masa operasi untuk membuang lampiran dan jenis operasi

Secara tradisional, apendiks dikeluarkan dengan membuat sayatan kecil di dinding peritoneum di bawah anestesia umum - prosedur yang disebut apendektomi. Pakar bedah memeriksa keadaan organ - dan jika tidak ada patologi lain, proses memotong apendiks.

Luka dijahit dengan tali jahitan dompet, dan dinding peritoneum dengan benang yang menyerap sendiri (catgut), yang dikeluarkan setelah 10 hari. Sekiranya pesakit datang lewat dan usus buntu pecah, saluran pembuangan dipasang untuk menghilangkan infiltrat dari badan. Tempoh pembedahan - dari 30 minit hingga 1.5 jam.

Baru-baru ini, teknik laparoskopi menjadi popular. Dalam prosedur ini, apendiks dikeluarkan melalui lubang kecil di perut. Kamera dimasukkan ke dalam salah satu lubang ini, yang membolehkan anda mengawal keseluruhan proses. Pembedahan jenis ini dapat mengelakkan parut dan parut yang kelihatan dengan jelas. Semasa mengeluarkan apendiks yang meradang, operasi penyingkiran dengan mikroinstrumen memerlukan masa sekitar 40 minit.

Pemulihan selepas pembedahan untuk membuang radang usus buntu

Tempoh pemulihan berlangsung sehingga pesakit mengeluarkan jahitannya. Ia termasuk:

  • Mematuhi diet;
  • Memulihkan fungsi sistem pencernaan;
  • Detoksifikasi badan;
  • Mengenal pasti kemungkinan pendarahan;
  • Sekiranya perlu, gunakan antibiotik, julap dan ubat penghilang rasa sakit.

Pesakit harus terhad dalam aktiviti fizikal setelah operasi, dan ia dibenarkan bangun pada hari ke-3 mengikut petunjuk pakar bedah. Pada bulan berikutnya, dilarang mengangkat muatan yang lebih berat daripada satu kilogram, mengunjungi tempat mandi, sauna.

Bergantung pada bagaimana tempoh pemulihan berjalan, seseorang dapat menilai kehadiran komplikasi di masa depan. Sekiranya pesakit tidak terseksa oleh rasa sakit dan ketidakselesaan, tidak akan ada akibat negatif pada masa akan datang..

Akibat pembedahan membuang lampiran

Selepas pembuangan apendisitis, peningkatan suhu badan sering diperhatikan. Ini menunjukkan proses keradangan di dalam badan. Tempoh tempoh ini biasanya tidak melebihi beberapa hari - dan dianggap sebagai norma. Untuk mengelakkan keradangan, pesakit boleh diberi antibiotik..

Sekiranya suhu tinggi berterusan selama sebulan, disertai dengan loya dan muntah, ada masalah pencernaan, rawatan tambahan diperlukan. Ini selalunya merupakan tanda nanah terbentuk di tapak sayatan. Keadaan ini tidak dapat diabaikan - dan dalam banyak kes, pembedahan kedua dilakukan..

Satu lagi kemungkinan akibat operasi untuk membuang apendisitis adalah perbezaan jahitan. Ini juga menyebabkan masalah pencernaan, loya dan muntah. Pesakit mungkin melihat penampilan formasi di bawah kulit, yang menyebabkan kesakitan. Sekiranya jahitan luaran telah berpisah, terdapat luka dan pendarahan.

Dengan perbezaan jahitan, prolaps organ diperhatikan, yang disertai oleh penonjolan dinding perut. Ini boleh dilakukan dengan:

  • Kecederaan;
  • Terikan;
  • Masalah dengan peleburan tisu luka.

Selalunya ini berlaku pada orang tua yang mempunyai penyakit kronik dan tiba di operasi pada peringkat terakhir. Jadi, jika selepas pembedahan pada apendiks terdapat suhu tinggi untuk waktu yang lama, dan dinding perut terasa tegang, ini mungkin menunjukkan proses keradangan pada peritoneum..

Penyakit pelekat agak biasa berlaku selepas operasi. Ia dicirikan oleh penampilan hubungan yang erat antara organ pelvis atau usus. Penyakit ini dicirikan oleh:

  • Kesakitan teruk;
  • Masalah dengan pergerakan usus;
  • Kembung;
  • Pening dan muntah.

Adhesi terbentuk pada 30% orang selepas pembedahan. Yang paling rentan terhadap mereka adalah pesakit yang menjalani gaya hidup yang santai. Pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, rawatan dapat dilakukan dengan kaedah perubatan. Operasi yang lalu memerlukan pemantauan yang teliti oleh pakar bedah dan pesakit untuk mencegah komplikasi pada tahap awal perkembangannya.

Sekiranya terdapat komplikasi, pesakit perlu menghubungi pakar rawatan secepat mungkin, yang akan memilih rawatan yang diperlukan. Sekiranya jahitan menyimpang, anda perlu memanggil ambulans, dan mengambil posisi berbohong sendiri dan tidak bergerak. Kemungkinan akibat pembedahan selepas radang usus buntu juga termasuk parut, tetapi ia mudah dikeluarkan dengan kaedah laser dan tidak mempengaruhi keadaan fizikal pesakit..

Bagaimana operasi untuk radang usus buntu dan berapa lama masa yang diperlukan?

Keradangan apendiks cecum seseorang disebut apendisitis. Ini adalah salah satu proses patologi yang paling kerap berlaku pada manusia, dalam kebanyakan kes, campur tangan pakar bedah segera diperlukan.

Apendisitis akut untuk waktu yang lama memegang telapak tangan antara patologi perut yang paling biasa, jadi setiap orang mungkin menghadapi patologi yang tidak menyenangkan, dan, tentu saja, dia perlu mengetahui semua aspek operasi, termasuk berapa lama operasi untuk radang usus buntu.

Penyebab keradangan radang usus buntu

Menurut beberapa pandangan, salah satu penyebab keradangan adalah penyumbatan mekanikal (penyumbatan) lumen apendiks dan, sebagai akibatnya, pengaktifan flora usus..

Penyebab penyumbatan mekanikal dalam kebanyakan kes adalah "coprolites", iaitu batu tinja. Kurang biasa, ini disebabkan oleh perkembangan tumor atau kehadiran badan asing. Ada juga kaitan antara adanya masalah dengan najis dan perkembangan radang usus buntu, kerana koprolit dapat berkembang dengan latar belakang penahanan tinja di usus..

Diet yang tidak betul boleh mencetuskan permulaan keradangan.

Selain penyebab mekanikal, penyebab berjangkit juga dibezakan. Dipercayai bahawa penyakit seperti demam kepialu, tuberkulosis, jangkitan yang disebabkan oleh parasit dan amebiasis secara bebas boleh menyebabkan radang usus buntu.

Mengapa campur tangan pembedahan diperlukan?

Sebab-sebab yang menjelaskan kaedah tertentu untuk merawat keradangan sebagai campur tangan pembedahan adalah bahawa keradangan usus buntu yang berpanjangan dapat menyebabkan kehancurannya dan pembebasan kandungan purulen ke dalam rongga perut, memberikan komplikasi seperti peritonitis (radang peritoneum), abses, tromboflebitis vena dan sebagai akibatnya perkara paling berbahaya yang boleh berlaku adalah sepsis (keracunan darah).

Tanda-tanda manifestasi patologi

Gejala keradangan radang usus buntu:

  1. Sakit di bahagian perut dan pelvis.
  2. Sensasi menyakitkan di dada, pelepasan refleksif kandungan perut melalui mulut (muntah).
  3. Sindrom kekurangan selera makan dengan keperluan objektif untuk memakan makanan.
  4. Perubahan suhu dan meningkat kepada 37.1-38.0.
  5. Gangguan kencing (disuria), perubahan konsistensi najis.
  6. Perubahan degupan jantung dan tekanan darah.

Kami mengesyorkan menonton video mengenai tanda-tanda keradangan pada lampiran:

Ia juga perlu dijangkakan reaksi tubuh yang agak spesifik kerana ciri-ciri fisiologi seseorang..

Diagnosis keradangan radang usus buntu

  1. X-ray, yang membolehkan anda mengesan koprolit, penyumbatan usus, tetapi satu-satunya kelemahan adalah kecekapan rendah pada peringkat awal.
  2. Irrigoskopi dilakukan dengan memperkenalkan agen kontras (terutamanya penggantungan barium sulfat).
  3. Tomografi yang dikira menunjukkan penyumbatan lampiran sekum atau perubahan pada lumennya.
  4. Pemeriksaan ultrabunyi - paling sering digunakan dalam diagnosis dan pengesanan apendisitis, kajian seperti ini menunjukkan adanya cairan di pelvis kecil, dan juga di fossa iliac kanan, yang menunjukkan perkembangan peritonitis tempatan. Hasil ultrasound mungkin menunjukkan adanya atau ketiadaan coprolit..
  5. Terdapat juga kaedah makmal, yang terdiri dalam menganalisis hasil ujian darah. Pada apendisitis akut, terdapat perubahan pada indikator sel darah putih dalam darah sebagai tindak balas sistem imun tubuh terhadap keradangan, ESR.

Jenis patologi

Apendisitis akut - keradangan jenis ini muncul apabila lumen apendiks menurun, disertai dengan proses nekrotik dengan penyertaan bakteria dalam lumen. Jenis ini tertakluk kepada campur tangan pakar bedah dengan segera, dalam masa dua hari.

Bentuk kronik bukanlah perkara biasa dalam praktik klinikal, timbul selepas pembedahan usus pada dinding apendiks.

Berapa lama masa operasi pembedahan apendisitis?

Sebelum menjalani sebarang operasi, setiap pesakit perlu mengetahui dan memahami semua aspek operasi yang akan datang, termasuk tempohnya. Mana-mana doktor yang berlatih, yang menjawab soalan mengenai tempoh operasi, akan memberitahu anda jangka masa seperti: dari 40 minit hingga satu jam, dan sebahagiannya akan betul, tetapi jawapan ini tidak dapat diambil sebagai peraturan yang tidak dapat digoyahkan, kerana banyak faktor dapat timbul sebelum dan semasa operasi, misalnya, seperti ciri anatomi seseorang yang boleh mempengaruhi jangka masa apendektomi.

Oleh itu, praktiknya tidak ada kontraindikasi terhadap operasi, kecuali keadaan agonal pesakit. Sebelum operasi, bius umum dan tempatan dibenarkan. Namun, jika proses cecum pecah, penghapusan akibat peritonitis (membersihkan rongga peritoneal) dapat berlangsung dari satu setengah hingga dua jam.

Bagaimana prosedur pembedahan

Pendekatan yang paling popular yang digunakan dalam latihan klinikal semasa pembedahan adalah pendekatan Volkovich-Dyakonov, dengan pisau bedah ahli bedah melewati garis McBurney. Kulit, lemak subkutan, fascia dangkal abdomen dibedah secara berurutan, di belakang mana otot serong luaran menjadi kelihatan, membedah yang mana, pakar bedah dapat mendorong otot perut serong dan melintang dalaman. Selanjutnya, ada pilihan untuk menghilangkan pelengkap cecum: antegrade dan retrograde.

Kaedah retrograde sangat jarang digunakan ketika ada kesukaran untuk mengeluarkan apendiks ke dalam luka, yang dapat terjadi sebagai akibat dari lekatan pada rongga perut. Proses di bawah pengapit dipotong, kemudian direndam dalam cecum dengan jahitan. Secara beransur-ansur menghidupkan meseneri proses yang dikeluarkan

Kaedah antegrade lebih klasik; manipulasi yang sama dilakukan di dalamnya, hanya dalam urutan terbalik. Maksudnya, pertama, mesentery adalah ligated, penjepit diterapkan ke pangkal apendiks sekum, dan barulah pakar bedah mengeluarkannya.

Tanpa gagal, pada akhir memotong lampiran, rongga dikeringkan oleh penyedut cecair dengan pam. Sekiranya terdapat komplikasi seperti peritonitis atau keyakinan yang tidak mencukupi terhadap kejayaan operasi, saliran diletakkan.

Operasi dilakukan melalui lubang kecil yang tidak signifikan (0,3-2 cm). Laparoskop digunakan.

Kelebihan: tidak seperti pembedahan tradisional, lubang yang lebih kecil terbentuk semasa operasi, waktu pemulihan yang singkat bagi pesakit, laparoskop memberikan lebih banyak kemudahan dan peluang kepada pakar bedah ketika melakukan operasi.

Kekurangan: laparoskop tidak memberikan gambaran lengkap mengenai kedalaman patologi, menyekat pergerakan pakar bedah.

Akses pembedahan dilakukan dengan membedah dinding perut anterior oleh pakar bedah

Kelebihan: pakar bedah mempunyai akses mudah

Kekurangan: berlakunya kehilangan darah yang ketara, selepas operasi seperti itu, bekas luka "Keloid" mungkin kelihatan seperti tumor yang berkembang biak pada tisu penghubung, ketika membedah dinding perut anterior, serat saraf mungkin rosak, dan akibatnya, kepekaan kawasan ini akan terganggu.

Pembedahan transgastrik

Instrumen pakar bedah dimasukkan ke rongga perut ke kawasan operasi melalui sayatan kecil yang dibuat di perut

Kelebihan: mengelakkan kemungkinan kerosakan pada dinding perut anterior, peritoneum; kaedah ini juga memberikan pemulihan pasca operasi yang lebih cepat

Kekurangan: Kerana kerumitan operasi, kos alat dan teknologi yang tinggi, ia digunakan dalam kes yang sangat jarang berlaku

Kaedah pembedahan transvaginal

Dijalankan hanya untuk pesakit wanita, trocar dimasukkan melalui tusukan (lubang) fornix faraj posterior. Ia digunakan dalam kes pembedahan untuk wanita usia reproduktif

Kebaikan: tidak ada parut selepas pembedahan

Kekurangan: kemustahilan hubungan seksual dalam tempoh 6 bulan selepas pembedahan

Kaedah operasi transumbilikal

Trocar dimasukkan ke dalam rongga perut melalui kawasan pusar dengan kemungkinan meletakkan instrumen kerja pakar bedah di satah yang sama dengan lampiran

Kelebihan: tidak ada jejak operasi (parut dan parut) yang tersisa, pesakit dengan cepat menjalani pemulihan pasca operasi

Kekurangan: trauma pembedahan yang mungkin berlaku, jarang sekali

Berapa lama tempoh selepas operasi berlangsung?

Dalam kes operasi yang berjaya, prognosis doktor adalah baik. Selepas operasi yang berjaya, pesakit yang dikendalikan dihantar ke wad jabatan pembedahan.

Dalam situasi kecemasan yang lain, jika terdapat kecurigaan mengenai hasil operasi yang tidak menguntungkan, pesakit dihantar ke unit rawatan intensif atau unit rawatan intensif. Untuk 24 jam pertama, seseorang mungkin merasa tidak selesa dan rasa sakit di perut, parameter tekanan darah dan suhu boleh berubah, oleh itu, mengikut budi bicara doktor, ubat analgesik dan antipiretik mungkin diresepkan.

Kami mengesyorkan menonton video mengenai patologi:

Sekiranya peritonitis sebelumnya atau komplikasi lain, antibiotik diresepkan untuk menekan dan mencegah keradangan di tempat pembedahan. Suhu tidak boleh naik melebihi 37.5 dan mesti stabil selama 3 hari.

Pesakit diberhentikan biasanya pada 3-4 hari, jika operasi dilakukan dengan kaedah laparoskopi, setelah seminggu, jika dengan kaedah pembedahan terbuka klasik. Keupayaan untuk bekerja, sebagai peraturan, pulih selepas 3-4 minggu.

Orang yang diberhentikan juga perlu memahami dan mengetahui bahawa luka selepas operasi mesti dijaga dan dibalut, dipantau diet dan menahan diri dari makanan berlemak, pedas dan asap selama 2-4 minggu.

Terdapat kesilapan? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter untuk memberitahu kami.

Ciri-ciri penghapusan laparoskopi apendisitis: faedah, akibat, pemulihan


Dalam operasi laparoskopi untuk menghilangkan radang usus buntu, pakar bedah, bukannya sayatan rongga, membuat 3 tusukan di perut dan memasukkan peralatan melaluinya. Laparoskopi diselesaikan lebih cepat daripada reseksi apendiks klasik dan meninggalkan bekas luka yang hampir tidak kelihatan. Berikut ini menerangkan bagaimana pembedahan laparoskopi dilakukan untuk radang usus buntu dan ciri-ciri tempoh selepas operasi..

Ciri kaedah

Apendektomi laparoskopi adalah teknik pembedahan invasif minimal yang menghilangkan radang usus buntu dengan trauma minimum. Semasa operasi, pakar bedah menggunakan laparoskop, atau endoskopi, yang memasuki rongga perut melalui lubang sentimeter di perut pesakit.

Laparoskop adalah tiub optik logam dengan kamera video, yang mengandungi 2 saluran optik. Salah satunya dipandu oleh cahaya, yang menjadikannya lebih mudah untuk melihat kawasan yang dikendalikan. Pada detik, gambar rongga perut dibawa ke kamera. Diameter kerja luar peranti - 10 mm.

Sebagai tambahan kepada laparoskop, semasa operasi membuang apendisitis, yang berikut digunakan:

  • pencahayaan;
  • pengapit;
  • forceps;
  • electrocoagulator;
  • insufflator.


Gambar yang diperoleh dari laparoskop dimasukkan ke monitor video dan tersedia untuk pakar bedah yang melakukan operasi

Berapa lama masa operasi untuk membuang radang usus buntu

Apendektomi laparotomik klasik tanpa mengambil kira masa penyediaan pesakit mengambil masa sekitar 40 minit. Sekiranya perlu untuk memperluas akses dan penyemakan rongga perut, campur tangan boleh berlangsung selama satu setengah jam. Peritonitis, yang berkembang apabila apendiks phlegmonous pecah, memerlukan 2-4 jam kerja pasukan operasi.

Kaedah laparoskopi memerlukan sedikit masa lagi. Campur tangan yang tidak rumit memakan masa 40-60 minit. Ini disebabkan oleh keperluan manipulasi tambahan: memaksakan carboxyperitoneum, menyesuaikan peralatan video, memasukkan trocar. Peningkatan masa operasi juga berlaku kerana kerumitan teknikal operasi yang agak besar..

Intervensi trasvaginal, transumbilical, transgastric mungkin memerlukan masa yang tidak lama. Ini disebabkan oleh kerumitan teknikal, kedudukan instrumen yang tidak biasa bagi pakar bedah, kesukaran menyediakan akses, keperluan untuk bekerja dengan jumlah instrumen minimum. Rata-rata, operasi sedemikian berlangsung selama 60-90 minit.

Petunjuk untuk melakukan

Pembedahan apendisitis laparoskopi dilakukan jika apendektomi rongga klasik tidak dapat dilakukan kerana kesihatan pesakit yang buruk. Kaedah menghilangkan apendiks vermiform yang meradang ini diamalkan dalam proses akut dan kronik..

Petunjuk untuk apendektomi invasif minimum:

  1. Mucocele (pembesaran sista apendiks).
  2. Tumor karsinoid.
  3. Neoplasma tumor jinak.
  4. Keinginan pesakit untuk mengelakkan parut panjang kasar yang masih ada setelah perut buntu dikeluarkan.
  5. Patologi yang meningkatkan risiko komplikasi purulen selepas pembedahan klasik. Ini termasuk kelainan fungsi sistem endokrin (diabetes mellitus, obesiti).
  6. Umur kecil pesakit. Oleh kerana rendahnya operasi, proses pelekat tidak berkembang.
  7. Kegagalan untuk mengesahkan atau menolak keradangan di lampiran.

Penghapusan radang usus buntu dilakukan pada wanita muda usia subur, dengan kecurigaan proses keradangan di rongga perut, yang tidak dapat dibezakan dengan patologi ginekologi. Tidak seperti pembedahan perut biasa, pendekatan laparoskopi tidak menyebabkan lekatan yang menyebabkan kemandulan.

Kontraindikasi

Penghapusan apendisitis dengan kaedah laparoskopi dikontraindikasikan dalam:

  • pembekuan darah rendah;
  • patologi otot jantung dan saluran darah;
  • penyakit hati dan buah pinggang;
  • peritonitis maju;
  • peningkatan kepadatan jisim purulen, tertumpu di dalam apendiks yang meradang;
  • pengumpulan gas di lampiran;
  • proses pelekat.

Pembuangan apendiks laparoskopi tidak dilakukan pada wanita pada trimester kehamilan terakhir. Kontraindikasi relatif terhadap pembedahan - usia lanjut pesakit.

Kebaikan

Berbanding dengan kaedah klasik pembuangan apendiks yang meradang, teknik apendektomi laparoskopi mempunyai beberapa kelebihan:

  • pencerobohan organ dalaman yang rendah;
  • tiada parut besar pada kulit;
  • pemulihan lebih cepat;
  • risiko komplikasi rendah selepas apendisitis;
  • keupayaan untuk menentukan dengan segera jika operasi lain di rongga perut diperlukan.

Sekiranya operasi dilakukan dengan betul, maka prognosisnya selalu baik. Pesakit pulih dengan cepat dan, tertakluk kepada cadangan doktor, akan segera meninggalkan hospital.

Operasi untuk membuang apendisitis, video:

Appendektomi transgastrik

Para saintis sedang mengembangkan beberapa teknik apendektomi inovatif yang telah diuji dalam praktiknya. Ini termasuk pembedahan jenis transgastrik, serta appendektomi transumbilikal (melalui pusar), yang beberapa sumber secara keliru disebut sebagai jenis intervensi transgastrik. Dalam kes pertama, penyingkiran radang usus buntu dilakukan melalui tusukan dinding perut, pada yang kedua - melalui tusukan di dekat pusar.

Selama pengembangan metode, usaha dilakukan untuk menembus pusar secara langsung untuk meminimumkan akibat luaran operasi. Tetapi ini menyebabkan peningkatan komplikasi septik..

Kedua-dua kaedah tidak banyak digunakan kerana kerumitan teknikal dan keperluan alat dengan bentuk dan panjang khas. Melengkapkan klinik dengan peralatan seperti itu dan melatih pakar bedah dalam kaedah penghapusan lampiran transgastrik atau transumbilik tidak praktikal. Di samping itu, operasi ini mempunyai senarai kontraindikasi yang luas. Anda boleh menggunakannya tidak lebih dari 1/6 masa..

Menyiapkan dan melakukan apendektomi

Sebelum operasi membuang apendisitis dengan laparoskopi, doktor menyediakan pesakit:

  • Beri enema dan kosongkan pundi kencing dengan kateter.
  • Darah diambil untuk ujian HIV dan RW (sifilis).
  • Glukosa intravena disuntik dengan kaedah penurunan.
  • Elektrokardiogram dilakukan (untuk pesakit dengan kelainan dalam kerja sistem kardiovaskular).
  • Bagi wanita, pemeriksaan ginekologi dilakukan untuk mengecualikan proses keradangan pada organ pembiakan.
  • Rawat bahagian perut dengan larutan pembasmi kuman.

Anestesia diberikan sebelum operasi. Bergantung pada keadaan pesakit - umum atau tempatan. Anestesia umum lebih disukai kerana tidak ada cara untuk merehatkan otot dinding perut di bawah anestesia tempatan.

Persiapan untuk prosedur

Sebelum operasi, pesakit menjalani analisis umum air kencing dan darah, kemudian menjalani imbasan ultrasound, koagulogram dan sinar-X. Pesakit wanita disyorkan untuk menjalani pemeriksaan oleh pakar sakit puan untuk mengenal pasti patologi pelengkap rahim.

PERHATIAN! Sekiranya diperlukan pembuangan segera apendiks (pesakit mengalami kesakitan yang teruk, terdapat kemungkinan pecahnya apendiks yang tinggi), langkah-langkah persediaan dikurangkan minimum.

Sebelum operasi, pesakit diikat urat dengan pasti, kateter dimasukkan ke dalam pundi kencing untuk mengeluarkan cecair dengan cara buatan. Enema adalah wajib bagi pesakit..

Tahap persiapan terakhir adalah pengenalan anestesia atau anestesia, persiapan bidang kerja dengan membasmi kuman pada kulit dan mencukur rambut.

Anestesia umum ditunjukkan untuk pesakit dengan BMI tinggi, gangguan mental dan kejang saraf (kejutan) sebelum pembedahan. Wanita dengan kehamilan dan pesakit dengan binaan tipis (ketika akses ke usus buntu tidak rumit oleh trauma tisu besar ketika membuat akses terbuka ke rongga perut) dikendalikan di bawah anestesia tempatan.

Prosedur persediaan bersama-sama memakan masa sekitar 2 jam.

Kursus pembedahan apendisitis menggunakan alat endoskopi

PentasTindakan
Persediaan• Pesakit diletakkan di atas meja operasi, yang miring ke kiri untuk memudahkan akses ke kawasan yang dikendalikan • Kulit perut dirawat dengan antiseptik
Tusukan pertama• Jarum dimasukkan ke dalam tusukan pertama berhampiran pusar. Fungsinya adalah untuk mengepam gas ke rongga perut untuk prosedur pembedahan yang lebih mudah • Trocar pertama (alat pembedahan dalam bentuk tiub berongga) untuk laparoskop dimasukkan ke dalam sayatan yang sama
Tusukan kedua• Sayatan kedua dibuat di bawah pusar. Tiub lain dimasukkan ke dalamnya, dengan bantuan apendiks yang meradang diperiksa dan keadaan organ tetangga dinilai
Tusukan ketiga• Di sebelah tusukan pertama, yang ketiga dibuat untuk memasukkan trocar untuk mencapai kawasan apendiks vermiform yang meradang • Apendiks yang meradang digenggam dan diangkat ke dinding perut • Mesenteri dipotong dengan koagulator, kemudian jahitan atau klip diterapkan • Apendiks vermiform yang meradang ditarik keluar melalui trocar dengan organ atau peritoneum lain • Tangkai apendiks diproses dan kemudian direndam dalam cecum dan diperbaiki dengan jahitan atau klip logam
Akhir• Periksa semula rongga perut. Sekiranya perlu, toskan atau bekalkan saluran pendarahan • Jahit tusukan kulit

Berapa lama operasi untuk membuang apendiks dengan laparoskopi bergantung pada perjalanan proses keradangan. Sekiranya penyakit ini tidak rumit, maka manipulasi berterusan selama kira-kira setengah jam. Tempoh operasi untuk membuang apendisitis dalam kes lain meningkat.

Apa itu lampiran

Cecum terletak di sempadan usus besar dan kecil. Apendiks usus sepanjang 6-12 cm disebut apendiks atau apendiks. Dalam lampiran kecil sekum, pengumpulan tisu limfoid tertumpu, yang bertanggungjawab untuk kekebalan usus. Peranan penting organ lain adalah untuk mewujudkan keadaan yang baik untuk pertumbuhan dan pembiakan mikroflora usus yang bermanfaat di dalamnya. Simbol usus hilang setelah penyakit, rawatan antibiotik diisi semula kerana "personel muda" tumbuh di lampiran.

Pertindihan lumen proses apendiks dengan batu tinja, pengumpulan helminths atau neoplasma menyebabkan pertumbuhan mikrob aktif di ruang terkurung. Tanpa makanan lain, mikroorganisma "memakan" tisu-tisu apendiks, memprovokasi radang akut apendiks atau apendisitis.

Kemungkinan akibatnya

Komplikasi radang usus buntu berlaku selepas pembedahan atau semasa pelaksanaannya. Semasa prosedur pembedahan, perkara berikut mungkin berlaku:

  • kerosakan pada usus oleh trocar;
  • melintasi organ dengan ligatur;
  • kerosakan pada arteri apendiks;
  • luka bakar permukaan cecum dengan pembeku;
  • penurunan tekanan yang tajam kerana kemasukan gas ke rongga perut.

Komplikasi apa yang boleh terjadi setelah penyingkiran apendisitis dengan endoskopi tidak hanya bergantung pada kemahiran pakar bedah. Sekiranya pesakit tidak mematuhi cadangan tempoh pemulihan, maka risikonya meningkat:

  • pendarahan di rongga perut;
  • hernia dinding perut anterior;
  • peritonitis;
  • pengumpulan nanah pada luka subkutan;
  • nekrosis tunggul apendiks yang dikeluarkan;
  • proses berjangkit sekunder sebagai akibat dari penyambungan mikroorganisma patogen.

Sekiranya pesakit sebelum ini menjalani pembedahan endoskopi pada organ dalaman, maka dengan appendektomi terdapat risiko kerosakan yang tinggi akibat lekatan.

Bilakah operasi dilakukan??

Anda tidak boleh melakukan tanpa campur tangan pembedahan dalam situasi berikut:

  1. Pemburukan keradangan kronik;
  2. Peritonitis;
  3. Penembusan dinding lampiran;
  4. Pencurahan nanah ke rongga perut.

Terdapat dua jenis pembedahan (apendektomi) - kecemasan dan dirancang:

  1. Kecemasan dilakukan dengan segera setelah pesakit dimasukkan ke hospital. Urgensi ini disebabkan oleh perkembangan keadaan berbahaya yang boleh mengancam nyawa manusia. Setelah memeriksa pesakit, campur tangan pembedahan dilakukan, di mana apendisitis dikeluarkan.
  2. Operasi yang dirancang dilakukan sekiranya campur tangan kecemasan dilarang kerana ancaman tertentu terhadap nyawa. Sebaik sahaja ancaman dihilangkan, pesakit sudah bersedia untuk prosedur, prosesnya dikeluarkan.

Adakah anda tahu bahawa apendiks tergolong dalam sistem limfa? Baca lebih lanjut mengenainya di sini.

Tempoh pemulihan

Pemulihan dari apendisitis yang dikeluarkan secara laparoskopi lebih cepat daripada selepas pembedahan terbuka klasik.

Pesakit kekal di hospital selama 3 hingga 7 hari. Selama periode ini, terapi dengan ubat antibakteria dilakukan untuk mencegah komplikasi berjangkit, serta pengenalan tetes dengan larutan glukosa pendukung.

Pada hari pertama setelah penghapusan apendiks yang meradang, rasa sakit mungkin berlaku di kawasan tusukan. Ini adalah fenomena semula jadi. Untuk menekan kesakitan, pesakit diberi analgesik.

Jahitan kulit dikeluarkan selepas 7-10 hari. Sehingga mereka tersingkir, anda tidak boleh mandi dan mandi, berenang di kolam renang dan air terbuka. Dalam tempoh ini, langkah-langkah kebersihan terhad kepada membasuh badan dengan kain yang dibasahi dengan air. Anda boleh bangun dan berjalan sedikit keesokan harinya selepas operasi.

Semasa tempoh pemulihan selepas penyingkiran apendisitis, pesakit harus mengikuti cadangannya:

  • berhenti meningkatkan aktiviti fizikal (termasuk sukan) selama 2 bulan;
  • makan dengan makanan yang hemat;
  • jangan minum alkohol sekurang-kurangnya 1.5-2 bulan;
  • berhenti merokok sekurang-kurangnya tiga hari;
  • jangan dedahkan badan kepada sinar ultraviolet;
  • mengekalkan rehat seksual selama seminggu.

Tempoh pemulihan selepas pembedahan endoskopi adalah 14-30 hari.

Appendektomi transvaginal

Appendectomy transvaginal adalah sejenis campur tangan laparoskopi. Untuk alasan yang jelas, ia hanya dilakukan untuk pesakit wanita. Semasa operasi, trocar dimasukkan melalui tusukan pada fornix posterior faraj. Trocar dengan diameter 10 cm untuk laparoskop dan 2 cm untuk instrumen digunakan. Campur tangan dilakukan dalam posisi Trendelenburg, di bawah anestesia endotrakeal umum, kelonggaran otot dan ventilasi buatan.

Tahap operasi secara praktikalnya tidak berbeza dengan tahap operasi apendektomi laparoskopi klasik. Kaedah transvaginal lebih disukai semasa membuang lampiran untuk wanita dan gadis usia reproduktif. Selepas campur tangan, tidak ada jejak yang tersisa di badan - tidak ada bekas luka selepas radang usus buntu, yang mengelakkan ketidakselesaan estetik. Hubungan seksual dikontraindikasikan dalam sebulan selepas operasi. Kaedah yang dipertimbangkan hanya dapat dilaksanakan dengan apendisitis catarrhal tanpa peritonitis serantau.

Sekiranya radang usus buntu adalah rumit

Komplikasi radang usus buntu berlaku apabila apendiks pecah. Dalam kes yang paling sederhana, keradangan menyebar ke tisu terdekat, dalam kes terburuk, keradangan peritoneum bermula - peritonitis. Beberapa pakar bedah masih berpendapat bahawa apendisitis yang rumit tidak dapat dikendalikan melalui tusukan. Pembedahan laparoskopi sudah mempunyai rekod prestasi yang berjaya dalam melakukan operasi tersebut, tetapi masalah ini masih kontroversial. Sekiranya peritonitis meresap, lebih baik menolak penyingkiran laparoskopi, kerana perlu membersihkan rongga perut secara menyeluruh.

Jenis campur tangan pembedahan

Operasi yang bertujuan menghilangkan apendisitis adalah terapi wajib untuk radang usus buntu. Sebagai peraturan, bantuan tersebut diberikan kepada pesakit secara kecemasan. Terdapat dua jenis pembedahan utama dalam perubatan:

  • laparoskopi;
  • kaedah tradisional (laparotomi).

Hari ini, kaedah yang paling popular adalah laparoskopi. Teknologi ini membolehkan anda mengeluarkan organ melalui sayatan kecil di bahagian perut. Semua manipulasi pakar bedah dikesan oleh kamera, yang juga dimasukkan ke dalam salah satu lubang. Walau bagaimanapun, sebelum menjalankan terapi sedemikian, doktor mesti memastikan rawatan pembedahan sesuai. Operasi diberikan dalam keadaan berikut:

  • diagnosis yang tepat mengenai apendisitis akut telah ditetapkan;
  • obesiti 2 dan 3 darjah;
  • diabetes;
  • lekatan pada organ pelvis.

Kaedah pembedahan ini tidak mungkin dilakukan sekiranya pesakit mengalami komplikasi apendisitis akut..

Dengan munculnya teknologi baru, kaedah tradisional tidak kehilangan kaitannya. Dengan operasi sedemikian, pesakit dibuat sayatan rongga di mana organ itu dikeluarkan.

Selain itu, doktor sebelum ini melakukan operasi melalui bukaan semula jadi - mulut dan vagina. Teknologi rawatan pembedahan ini mempunyai kelebihan yang jelas - ketiadaan bekas luka pada kulit. Pada masa ini, teknik memberikan bantuan seperti ini sudah tidak lagi dipraktikkan dalam bidang perubatan, dan doktor lebih memilih dua kaedah yang disebutkan di atas..

Menurut masa apendektomi, terdapat dua jenis:

  • terancang - jika campur tangan mendesak dilarang, tindakan itu dilakukan setiap hari atau minggu, apabila tidak ada ancaman terhadap kehidupan;
  • kecemasan - dilakukan dengan segera sekiranya terdapat bentuk penyakit akut, doktor mula mengeluarkan apendiks setelah pesakit dimasukkan ke hospital dan diagnosis apendisitis akut disahkan.

Sebelum setiap operasi ini, anda perlu menjalani persiapan dan pemeriksaan pra operasi. Dalam serangan akut, pesakit perlu menderma darah dan air kencing, dan doktor juga melakukan palpasi pada kawasan yang meradang, dan ultrasound organ perut untuk menentukan penyakit dengan tepat..

Jenis, kos manipulasi

Pakar bedah moden beroperasi dalam beberapa cara. Pertama sekali, reseksi tradisional (operasi untuk pemotongan apendiks melalui sayatan di perut) digunakan untuk radang usus buntu akut.

Ramai yang berminat dengan kos pembedahan usus buntu di klinik awam. Jawapannya boleh dikatakan tegas - manipulasi kecemasan adalah percuma, tidak seperti pusat perubatan swasta, di mana, bergantung pada kerumitan prosedur, harganya berbeza-beza dalam lingkungan 10-17 ribu rubel. Faktor berikut mempengaruhi kos: jenis anestesia dengan penggunaan apendisitis yang akan dikeluarkan (betul - lampiran) - anestesia wilayah atau umum, ubat mana yang diperlukan dan saliran.

Manipulasi kecemasan biasanya percuma.

Laparoskopi dilakukan semasa pembedahan elektif, apabila penyakit ini tidak berkembang secara agresif. Ketiadaan parut yang ketara (luka kecil dibuat di 3 tempat) dan tempoh pemulihan yang dipendekkan - tidak lebih dari 15 hari - adalah kelebihan manipulasi. Kaedah menghilangkan apendisitis ini (betul: membuang lampiran) mahal: harganya mencecah 50,000 rubel. Kosnya juga bergantung pada anestesia yang digunakan dalam pembedahan apendisitis. Yang paling mahal adalah epidural (sehingga 15 ribu rubel.).

Kaedah invasif minimum dicirikan oleh ketiadaan bekas luka dan harganya sekitar 20 ribu rubel tanpa anestesia.

Sakit selepas radang usus buntu pada kanak-kanak

Selalunya, selepas pembuangan apendisitis, kanak-kanak juga boleh membawa akibat negatif. Biasanya, dengan prosedur yang betul dan berjaya, bayi pulih dengan cepat. Mereka tidak mengalami kesakitan, tidak ada rasa tidak selesa..

Tetapi bagaimana jika sebaliknya berlaku? Mungkin ada beberapa sebab mengapa bahagian kanan apendisitis sakit:

  1. Lekapan usus. Dalam kes ini, kanak-kanak itu akan mengadu bahawa dia mengalami sensasi sakit tajam secara berkala. Lebih-lebih lagi, keadaannya disertai dengan loya, muntah dan cirit-birit. Ibu bapa harus berjumpa doktor dengan segera.
  2. Diet yang tidak betul. Ibu bapa perlu ingat bahawa diet yang sangat lembut dipilih untuk anak setelah penghapusan lampiran. Tetapi tidak semua orang memerhatikannya. Selalunya, bayi mula diberi makan dengan buah-buahan yang kaya dengan serat. Akibatnya, perut anak membengkak, mungkin terdapat perut kembung dan rasa tidak selesa di kawasan jahitan..
  3. Pelbagai penyakit usus. Sekiranya dua faktor pertama dikecualikan, penyakit lain mungkin berkembang. Ia boleh berlaku dari selesema usus hingga keadaan yang lebih teruk..

Kelakuan Pesakit

Setelah mengeluarkan apendiks yang meradang, pesakit mesti mengikut cadangan doktor dengan betul dan bertanggungjawab. Sekiranya anda mengesyaki komplikasi pasca operasi, diperlukan bantuan pakar yang berkelayakan. Untuk melambatkan proses keradangan dan mengurangkan rasa sakit, alas pemanas dengan air sejuk hendaklah diletakkan di perut pesakit, tidak suam. Air yang dipanaskan hanya akan meningkatkan keradangan..

Jangan mengambil ubat penghilang rasa sakit dalam jumlah besar selepas pembedahan. Ini akan menyukarkan diagnosis kemungkinan komplikasi. Tidak selamat dalam kes ini untuk menggunakan julap. Tetapi vitamin hanya perlu digunakan, ia akan mempercepat rawatan. Sekiranya boleh, lebih baik mengambil antibiotik yang disyorkan oleh doktor setelah pembedahan selama 1-2 hari tambahan untuk mencegah komplikasi.

Anda tidak boleh berenang. Oleh itu, perjalanan ke laut harus ditangguhkan. Rumah mandian untuk tempoh selepas operasi juga dilarang. Sehingga jahitan dikeluarkan, mandi dan pancuran juga dilarang. Anda tidak boleh mencuci semasa berada di dalam air dengan seluruh badan anda. Doktor, jika perlu, membenarkan mengelap badan dengan air, mencuci, mencuci kaki dan tangan.

Kawasan jahitan tidak boleh disentuh, tetapi terutamanya diurut dan digosok. Dia sembuh lebih cepat jika dia dijaga dengan betul..

Merokok rokok dilarang sama sekali. Merokok akan menyulitkan proses anestesia yang normal dan menjadikan tempoh pemulihan bermasalah.

Setelah 6-10 jam, pesakit harus bekerja dengan kemahiran berguling dan duduk yang betul. Pada mulanya, dia memerlukan bantuan orang dekat dan pegawai perubatan. Pakar mengesyorkan berjalan dan bangun dalam 20-24 jam.

Selepas keluar dari hospital, pesakit harus terus mengikuti peraturan berikut:

  1. Jangan makan banyak;
  2. Bergerak setiap hari, lakukan latihan terapeutik dan berjalan kaki jarak dekat;
  3. Jangan angkat berat selama 3-4 bulan;
  4. Selepas prosedur air, rawat jahitan dengan warna hijau yang cemerlang;
  5. Gunakan pembalut (terutamanya untuk pesakit yang berlebihan berat badan).

Berapa lama dan bagaimana operasi untuk radang usus buntu dilakukan??

Petunjuk dan persediaan untuk pembedahan

Appendectomy adalah salah satu intervensi yang dalam kebanyakan kes dilakukan secara kecemasan. Petunjuk - apendisitis akut. Operasi yang dirancang untuk membuang apendiks dilakukan dengan infiltrat apendiks setelah proses keradangan berhenti, kira-kira 2-3 bulan setelah bermulanya penyakit. Sekiranya terdapat peningkatan gejala keracunan, pecahnya abses dengan peritonitis, pesakit memerlukan rawatan pembedahan segera.

Tidak ada kontraindikasi untuk apendektomi, kecuali dalam kes keadaan agonal pesakit, ketika operasi tidak lagi dianjurkan. Sekiranya doktor telah menggunakan pendekatan tunggu dan lihat sehubungan dengan penyusupan usus buntu, maka antara kontraindikasi untuk pembedahan adalah penyakit organ dalaman yang tidak dapat dikompensasi teruk, tetapi semasa rawatan konservatif, keadaan pesakit dapat stabil sehingga ia dapat menjalani intervensi.

Operasi biasanya berlangsung sekitar satu jam, kedua-dua anestesia umum dan anestesia tempatan mungkin dilakukan. Pilihan anestesia ditentukan oleh keadaan pesakit, umurnya, dan patologi bersamaan. Oleh itu, pada kanak-kanak, orang yang mempunyai berat badan berlebihan, menunjukkan trauma yang besar ketika memasuki rongga perut, dengan kegembiraan berlebihan dan penyakit mental, anestesia umum lebih disukai, dan pada orang muda yang kurus, dalam beberapa kes, adalah mungkin untuk membuang apendiks dengan anestesia tempatan. Wanita hamil, kerana kesan negatif anestesia umum pada janin, juga dikendalikan di bawah anestesia tempatan..

Urgensi campur tangan tidak menunjukkan cukup masa untuk mempersiapkan pesakit, oleh itu, pemeriksaan minimum yang diperlukan biasanya dilakukan (analisis umum darah, air kencing, koagulogram, perundingan pakar sempit, ultrasound, sinar-X). Untuk mengecualikan patologi akut pelengkap rahim, wanita perlu diperiksa oleh pakar sakit puan, mungkin dengan pemeriksaan ultrasound. Dengan risiko tinggi trombosis urat kaki, yang terakhir dibalut sebelum operasi dengan pembalut elastik.

Sebelum operasi, pundi kencing dikateterisasi, kandungannya dikeluarkan dari perut, jika pesakit makan lewat dari 6 jam sebelum operasi, enema ditunjukkan untuk sembelit. Tahap persediaan tidak boleh melebihi dua jam.

Apabila diagnosis tidak diragukan, pesakit dibawa ke bilik operasi, anestesia dilakukan, bidang operasi disiapkan (mencukur rambut, rawatan yodium).

Kontraindikasi

Penghapusan lampiran tidak mempunyai kontraindikasi, kecuali untuk kes-kes ketika intervensi perubatan tidak dianjurkan kerana serangan agonal pesakit.

Hanya kaedah laparoskopi eksisi apendisitis yang mempunyai kontraindikasi:

  • lebih dari 24 jam dari permulaan perkembangan aktif penyakit ini;
  • peritonitis dan keradangan tempatan di rongga caecum;
  • penyakit sistem kardiovaskular (kegagalan jantung dekompensasi, serangan jantung).

Kemajuan operasi

Operasi klasik untuk membuang apendisitis dilakukan melalui sayatan di dinding perut anterior di kawasan ileal kanan, di mana sekum dengan apendiks dikeluarkan, ia dipotong, dan luka dijahit dengan ketat. Bergantung pada ciri-ciri lokasi apendiks, panjangnya, sifat perubahan patologi, antendi dan apendektomi retrograde dibezakan.

Kursus operasi merangkumi beberapa peringkat:

  • Pembentukan jalan masuk ke kawasan yang terjejas;
  • Pembuangan cecum;
  • Memotong lampiran;
  • Penutupan luka berlapis dan kawalan hemostasis.

Untuk "sampai" ke apendiks yang meradang, sayatan 7 cm standard dibuat di kawasan iliac kanan. Titik rujukannya adalah McBurney. Sekiranya anda secara mental menarik segmen dari pusar ke tulang belakang atas kanan ilium dan membahagikannya kepada tiga bahagian, maka titik ini akan terletak di antara pertiga luar dan pertengahan. Sayatan berada pada sudut tepat ke garis yang dihasilkan melalui titik yang ditentukan, sepertiga daripadanya terletak di atas, dua pertiga - di bawah mercu tanda yang ditentukan.


kiri - pembedahan terbuka tradisional, kanan - pembedahan laparoskopi

Setelah pakar bedah memotong kulit dan tisu lemak subkutan, dia harus menembusi ke rongga perut. Fasia dan aponeurosis otot serong dipotong, dan otot itu sendiri didorong ke sisi tanpa memotong. Halangan terakhir adalah peritoneum, yang dibedah antara pengapit, tetapi doktor terlebih dahulu akan memastikan bahawa dinding usus belum masuk ke dalamnya..

Dengan membuka rongga perut, pakar bedah menentukan kehadiran halangan dalam bentuk lekatan dan lekatan. Apabila mereka longgar, mereka hanya dipisahkan dengan jari, dan tisu penghubung yang padat, dibedah dengan pisau bedah atau gunting. Ini diikuti dengan penghapusan bagian sekum dengan lampiran, yang mana pakar bedah menarik dinding organ dengan hati-hati, menariknya keluar. Setelah menembusi perut, mungkin untuk mengesan eksudat radang, yang dikeluarkan dengan serbet atau penyedut elektrik.


apendektomi: perjalanan operasi

Lampiran dihapus antegrade (khas) dan retrograde (kurang kerap). Penyingkiran antegrade melibatkan ligasi kapal mesenterik, kemudian penjepit digunakan pada dasar lampiran, prosesnya dijahit dan dipotong. Tangkai tenggelam di sekum, dan pakar bedah perlu menjahit. Keadaan untuk penghapusan lampiran antegrade dianggap sebagai kemungkinan penyingkirannya tanpa luka ke dalam luka..

Radang usus buntu dilakukan dalam urutan yang berbeza: pertama, prosesnya terputus, tunggulnya direndam ke dalam usus, jahitan digunakan, dan kemudian saluran mesenteri secara beransur-ansur dijahit dan dipotong. Keperluan untuk operasi seperti ini timbul ketika proses tersebut terletak di belakang cecum atau retroperitoneally, dengan proses pelekat yang jelas, yang menyukarkan proses tersebut keluar ke medan operasi.

Setelah apendiks dikeluarkan, jahitan digunakan, rongga perut diperiksa, dinding perut dijahit secara berlapis. Biasanya jahitan tuli, tidak menyiratkan saluran air, tetapi hanya dalam kes di mana tidak ada tanda-tanda penyebaran proses keradangan ke peritoneum, dan tidak ada eksudat di perut.

Dalam beberapa kes, perlu memasang longkang, petunjuknya adalah:

  1. Perkembangan peritonitis;
  2. Kemungkinan penghapusan lampiran yang tidak lengkap dan hemostasis tidak mencukupi;
  3. Keradangan tisu retroperitoneal dan kehadiran abses di rongga perut.

Mengenai peritonitis, diperlukan 2 saluran air - ke kawasan proses terpencil dan kanal lateral kanan perut. Dalam tempoh selepas operasi, doktor dengan berhati-hati mengawasi pembuangan dari rongga perut, dan jika perlu, adalah mungkin untuk melakukan operasi kedua..

Peritonitis (keradangan peritoneum) boleh disyaki walaupun pada peringkat pemeriksaan pesakit. Dalam kes ini, sayatan di garis tengah perut lebih disukai, memberikan pandangan yang baik tentang rongga perut dan kemungkinan pencucian (mencuci dengan garam atau antiseptik).

Penyakit peringkat akut

Apendisitis jenis ini dicirikan oleh perkembangan pesat dan mempunyai beberapa peringkat..

  • Peringkat pertama adalah catarrhal. Ciri yang membezakan: sedikit keradangan dan penebalan apendiks, mual dan sakit di bahagian atas perut.
  • Yang kedua adalah bernanah. Fokus purulen terbentuk di rongga apendiks dan dindingnya. Kesakitan dirasakan di bahagian kanan.
  • Tahap ketiga adalah radang usus buntu. Dia datang untuk menggantikan yang bernanah. Prosesnya bertambah besar dan hampir penuh dengan nanah.
  • Tahap keempat dan paling berbahaya adalah pecahnya lampiran. Ia berlaku beberapa jam selepas fasa phlegmonous..

Komplikasi apendisitis akut termasuk:

  • Peritonitis (radang perut) berlaku selepas usus buntu pecah.
  • Halangan usus. Gejala termasuk loya, muntah yang kerap, dan kembung..

Berapa lama operasi untuk membuang apendisitis sangat bergantung kepada penyebab penyakit ini. Mereka akan dibincangkan pada masa ini. Tetapi pertama-tama, mari kita fokus pada fakta bahawa faktor apa pun yang menyebabkan penyakit ini, selalu ada edema apendiks dan tisu berdekatan. Terdapat pelanggaran aliran keluar cecair. Keadaan ini boleh disebabkan oleh:

  • Penyumbatan mekanikal saluran (pembentukan plag). Penampilannya difasilitasi oleh: sembelit, diet tidak sihat, penyakit kronik usus besar, onkologi.
  • Kehadiran parasit. Dalam sembilan puluh dari seratus kes, cambuk berlaku di lampiran..
  • Serotonin. Nama lain adalah hormon kebahagiaan. Menonjol dari sel semasa tempoh sintesis, ia menimbulkan keradangan tisu. Proses ini mengandungi sebilangan besar sel yang terlibat dalam proses endokrin.
  • Proses keradangan di kapal. Dalam kes ini, terdapat pelanggaran bekalan darah ke lampiran..

Apendektomi laparoskopi

Baru-baru ini, dengan pengembangan kemampuan teknikal dalam perubatan, teknik invasif minimal, yang juga digunakan dalam pembedahan penyakit rongga perut, menjadi semakin popular. Apendektomi laparoskopi adalah alternatif yang layak untuk pembedahan klasik, tetapi untuk beberapa sebab, ia tidak dapat dilakukan untuk setiap pesakit..

Pembuangan laparoskopi apendiks dianggap sebagai kaedah rawatan yang lebih lembut, yang mempunyai beberapa kelebihan:

  • Pencerobohan rendah berbanding dengan pembedahan perut;
  • Kemungkinan anestesia tempatan pada kebanyakan pesakit;
  • Tempoh pemulihan yang lebih pendek;
  • Hasil terbaik untuk penyakit teruk organ dalaman, diabetes, obesiti, dan lain-lain;
  • Kesan kosmetik yang baik;
  • Komplikasi minimum.

Walau bagaimanapun, apendektomi laparoskopi mempunyai beberapa kekurangan. Sebagai contoh, operasi memerlukan ketersediaan peralatan mahal yang sesuai dan pakar bedah terlatih pada bila-bila masa sepanjang hari, kerana pesakit boleh dibawa ke hospital pada waktu malam. Laparoskopi tidak membenarkan pemeriksaan terperinci keseluruhan rongga perut, sanitasi yang mencukupi dan penyingkiran eksudat dalam bentuk proses keradangan yang biasa. Dalam kes yang teruk, dengan peritonitis, tidak sesuai dan bahkan berbahaya.

Melalui perbincangan selama bertahun-tahun, doktor telah mengenal pasti petunjuk dan kontraindikasi untuk penghapusan lampiran secara laparoskopi.

Petunjuknya adalah:

  1. Keraguan mengenai diagnosis, memerlukan laparoskopi untuk tujuan diagnostik. Sebagai contoh, pada wanita yang mengalami kesakitan di kawasan iliaka kanan, diagnosis apendisitis tidak dapat disahkan setelah beberapa jam diperhatikan. Pakar bedah pergi ke laparoskopi, mengesan keradangan pada pelengkap rahim, yang dapat menyebar ke usus buntu, atau sudah meradang, dalam hal ini cukup logik untuk membuangnya secara laparoskopi. Bayi mungkin didiagnosis dengan radang usus buntu, dan apendiks dikeluarkan semasa laparoskopi. Operasi ini dilakukan tanpa adanya kontraindikasi (proses purulen, peritonitis), di mana, selepas laparoskopi, operasi akses terbuka dilakukan.
  2. Patologi bersamaan yang teruk (obesiti teruk, diabetes mellitus, kegagalan jantung), di mana trauma pembedahan besar tidak diingini, risiko komplikasi berjangkit tinggi, dan pembedahan perut pasti disertai dengan sayatan besar (pada pesakit gemuk).
  3. Keinginan pesakit untuk melakukan operasi secara laparoskopi (tentu saja, jika ini tidak bertentangan dengan keselamatan).
  4. Pembedahan laparoskopi untuk patologi ginekologi, ketika dalam proses lekatan, radang purulen pada organ pelvis, bahkan apendiks yang tidak berubah tidak praktikal dan penuh dengan apendisitis sekunder.

Sekiranya tidak ada risiko, keadaan pesakit stabil, keradangan belum menyebar di luar apendiks, maka apendektomi laparoskopi dapat dianggap sebagai kaedah pilihan.

Kontraindikasi untuk rawatan invasif minimum:

  • Lebih dari sehari dari permulaan penyakit, apabila terdapat kemungkinan komplikasi yang tinggi (perforasi lampiran, abses).
  • Peritonitis dan peralihan keradangan ke cecum.
  • Kontraindikasi untuk sejumlah penyakit lain - infark miokard, kegagalan jantung dekompensasi, patologi bronkopulmonari, dll..

Agar apendektomi laparoskopi menjadi prosedur rawatan yang selamat dan berkesan, pakar bedah akan selalu menimbang kebaikan dan keburukan, dan jika tidak ada kontraindikasi terhadap prosedur tersebut, ia akan menjadi kaedah rawatan trauma rendah dengan risiko komplikasi minimum dan tempoh selepas operasi yang pendek..

Kursus apendektomi laparoskopi merangkumi:


Sayatan kecil di kawasan pusar di mana karbon dioksida disuntik ke dalam perut untuk pandangan yang baik. Laparoskop juga dimasukkan melalui lubang yang sama. Pakar bedah memeriksa perut dari dalam, dan jika ada keraguan tentang keselamatan manipulasi lebih lanjut, teruskan operasi terbuka.

  • Melalui sayatan di daerah kemaluan dan hipokondrium kanan, instrumen dimasukkan dengan bantuan yang mana apendiks digenggam, pembuluh darah diikat, mesenteri dipotong, kemudian apendiks dipotong dan dikeluarkan dari perut.
  • Pemeriksaan dan sanitasi rongga perut, saliran seperti yang diperlukan, jahitan tempat penyisipan.
  • Pembedahan laparoskopi untuk radang usus buntu berlangsung sehingga satu setengah jam, dan tempoh selepas operasi hanya memerlukan 3-4 hari. Parut selepas intervensi seperti itu hampir tidak dapat dilihat, dan setelah beberapa lama diperlukan untuk penyembuhan terakhir, mereka sukar ditemui sama sekali.

    Jahitan akses terbuka dikeluarkan selepas 7-10 hari. Parut akan kekal di tempat sayatan, yang akan menebal dan pucat dari masa ke masa. Proses pembentukan parut memakan masa beberapa minggu.

    Kesan kosmetik banyak ditentukan oleh usaha dan kemahiran pakar bedah. Sekiranya doktor merawat jahitan luka dengan niat baik, maka parut akan hampir tidak kelihatan. Dengan berlakunya komplikasi, jika perlu untuk meningkatkan panjang sayatan, pakar bedah akan terpaksa mengorbankan aspek kosmetik untuk memelihara kesihatan dan kehidupan pesakit..

    Apa itu radang usus buntu

    Apendisitis adalah penyakit akut yang disebabkan oleh proses keradangan di rongga usus buntu (lampiran). Simptomologi tidak tipikal dan menampakkan dirinya sebagai rasa sakit di bahagian bawah abdomen, yang sering dikaitkan dengan proses mabuk. Penyebab penyakit ini belum dapat diketahui secara saintifik.

    Pada awal kanak-kanak, lampiran memainkan peranan sebagai "pembangun kekebalan", tetapi kemudiannya kehilangan beban fungsinya. Pembuangan lampiran tidak berbahaya bagi tubuh. Satu-satunya rawatan yang berkesan untuk keradangan adalah pelepasan lampiran lengkap.

    Tempoh selepas operasi

    Dalam kes-kes bentuk apendisitis yang tidak rumit dan operasi yang baik, pesakit boleh segera dibawa ke jabatan pembedahan, dalam kes lain - ke wad pasca operasi atau unit rawatan intensif.

    Selama masa pemulihan, perawatan untuk luka dan pengaktifan awal pasien sangat penting, yang memungkinkan usus "dihidupkan" pada waktunya dan mengelakkan komplikasi. Pembalut pakaian dilakukan setiap hari, di hadapan longkang - setiap hari.

    Pada hari pertama selepas campur tangan, pesakit mungkin terganggu oleh rasa sakit dan peningkatan suhu badan. Kesakitan adalah semula jadi, kerana keradangan itu sendiri dan keperluan untuk pemotongan melibatkan kerosakan tisu. Biasanya kesakitan dilokalisasi di tempat luka pembedahan, cukup tahan, dan pesakit diresepkan analgesik jika perlu.

    Dengan bentuk apendisitis yang rumit, terapi antibiotik ditunjukkan. Demam boleh menjadi akibat pembedahan dan reaksi semula jadi dalam tempoh pemulihan, tetapi ia mesti dikawal dengan berhati-hati, kerana kenaikan suhu ke angka yang signifikan adalah tanda komplikasi serius. Suhu tidak boleh melebihi 37.5 darjah selama tempoh normal selepas operasi.

    Ramai pesakit lebih suka berbaring di atas katil, dengan alasan kelemahan dan kesakitan. Ini salah, kerana lebih awal pesakit bangun dan mula bergerak, semakin cepat fungsi usus akan pulih dan semakin rendah risiko komplikasi berbahaya, khususnya, trombosis. Pada hari-hari pertama selepas operasi, anda perlu mengumpulkan keberanian dan berjalan sekurang-kurangnya di wad.

    Peranan yang sangat penting dalam intervensi pada organ perut diberikan kepada diet dan diet. Di satu pihak, pesakit mesti mendapatkan kalori yang dia perlukan, di sisi lain, untuk tidak merosakkan usus dengan banyak makanan, yang dalam tempoh ini dapat menyebabkan akibat buruk..

    Anda boleh mula makan setelah munculnya peristalsis usus, seperti yang dibuktikan oleh najis bebas pertama. Pesakit harus diberitahu apa yang boleh dimakan setelah operasi, dan apa yang lebih baik untuk ditolak..

    Pesakit selepas apendisitis akut ditugaskan ke jadual nombor 5. Selamat memakan kompot dan teh, daging tanpa lemak, sup ringan dan bijirin, roti putih. Produk susu fermentasi, sayur rebus, buah-buahan yang tidak menyumbang kepada pembentukan gas berguna.

    Sepanjang tempoh pemulihan, anda tidak boleh makan daging dan ikan berlemak, kekacang, makanan goreng dan salai, anda harus mengecualikan rempah, alkohol, kopi, pastri dan gula-gula, minuman berkarbonat.

    Rata-rata, selepas operasi, pesakit berada di hospital selama kira-kira seminggu dengan bentuk penyakit yang tidak rumit, jika tidak - lebih lama. Selepas apendektomi laparoskopi, pembuangan mungkin dilakukan pada hari ketiga selepas operasi. Anda boleh kembali bekerja dalam sebulan dengan operasi terbuka, dengan laparoskopi - selepas 10-14 hari. Cuti sakit dikeluarkan bergantung pada rawatan yang dijalankan, kehadiran atau ketiadaan komplikasi selama sebulan atau lebih.

    Video: apa yang harus menjadi pemakanan setelah penyingkiran radang usus buntu?

    Anestesia dengan radang usus buntu

    Dalam kebanyakan kes, ketika melakukan pembedahan untuk apendisitis, anestesia umum dilakukan. Kadang-kadang anestesia serantau dilakukan - terutamanya penghilang rasa sakit epidural.

    Berkat penggunaan anestesia sebelum operasi, adalah mungkin untuk memastikan pesakit tidur nyenyak dan tidak ada rasa sakit sepenuhnya. Semasa appendektomi, terdapat ancaman kandungan perut memasuki paru-paru. Untuk mengelakkan keadaan berbahaya ini, intubasi trakea digunakan semasa operasi. Dalam kes ini, tiub pernafasan khas dimasukkan ke dalam trakea..

    Anestesia serantau dianggap lebih selamat. Walau bagaimanapun, ketika melakukan operasi apendisitis, anestesia semacam itu jarang digunakan. Ini disebabkan berapa lama masa untuk melakukan anestesia. Ini biasanya mengambil masa sekitar 20-40 minit, yang tidak selalu sesuai dengan pakar bedah. Di samping itu, anestesia tulang belakang tidak menjamin melegakan kesakitan sepenuhnya dalam semua kes, yang memerlukan doktor mengubah taktik menghilangkan rasa sakit. Oleh itu, apabila radang usus buntu, anestesia umum sering digunakan..

    Komplikasi

    Selepas operasi membuang apendiks, beberapa komplikasi mungkin timbul, oleh itu, pesakit memerlukan pemantauan berterusan. Operasi itu sendiri biasanya berjalan dengan baik, dan beberapa kesulitan teknikal mungkin disebabkan oleh penyetempatan apendiks yang tidak biasa di rongga perut.

    Komplikasi yang paling biasa dalam tempoh selepas operasi adalah suppuration di kawasan sayatan, yang, dengan jenis apendisitis bernanah, dapat didiagnosis pada setiap pasien kelima. Pilihan lain untuk perkembangan kejadian yang tidak menguntungkan - peritonitis, pendarahan ke rongga perut dengan hemostasis yang tidak mencukupi atau tergelincir jahitan dari kapal, pemotongan jahitan, tromboemboli, penyakit perekat pada akhir tempoh selepas operasi.

    Sepsis dianggap sebagai akibat yang sangat berbahaya, ketika keradangan purulen menjadi sistemik, serta pembentukan abses (abses) di perut. Keadaan ini difasilitasi oleh pecahnya apendiks dengan perkembangan peritonitis meresap..

    Appendectomy adalah operasi kecemasan, dan ketiadaannya boleh mengorbankan nyawa pesakit, jadi tidak logik untuk membicarakan kos rawatan tersebut. Semua appendectomies dilakukan secara percuma, tanpa mengira usia pesakit, status sosial, kewarganegaraan. Prosedur ini ditetapkan di semua negara, kerana sebarang patologi pembedahan akut yang memerlukan tindakan segera boleh berlaku di mana saja dan kapan saja..

    Doktor akan menyelamatkan pesakit dengan melakukan operasi padanya, tetapi rawatan dan pemantauan berikutnya dalam tempoh ketika tidak ada yang mengancam nyawa boleh menjadi mahal. Sebagai contoh, ujian darah atau air kencing umum di Rusia akan menelan belanja rata-rata 300-500 rubel, dan perundingan pakar - hingga satu setengah ribu. Kos selepas operasi yang berkaitan dengan keperluan untuk meneruskan rawatan mungkin dilindungi oleh insurans.

    Oleh kerana intervensi seperti apendektomi dilakukan dengan segera dan tidak dirancang untuk pesakit itu sendiri, maklum balas mengenai rawatan yang diterima akan sangat berbeza. Sekiranya penyakit itu terhad, rawatan dijalankan dengan cepat dan cekap, ulasannya akan positif. Terutama kesan yang baik dapat ditinggalkan oleh operasi laparoskopi ketika, hanya beberapa hari setelah patologi yang mengancam nyawa, pesakit berada di rumah dan merasa sihat. Bentuk-bentuk yang rumit, memerlukan rawatan jangka panjang dan pemulihan seterusnya, ditoleransi jauh lebih buruk, dan oleh itu kesan negatif pesakit tetap seumur hidup.

    Kesan

    Sekiranya operasi dilakukan dengan normal, maka pesakit boleh berjalan sekitar hari ke-3. Saliran bukan halangan. Aktiviti untuk pemulihan badan yang cepat:

    1. Detoksifikasi pada hari pertama, mengambil ubat penahan sakit.
    2. Diet yang menghilangkan makanan berlemak dan berat, sebahagian kecil.
    3. Rangsangan saluran pencernaan dan sistem kencing (julap, diuretik).
    4. Sekiranya suhu berterusan, ubat antibakteria dan anti-radang diresepkan.

    Sebelum mengeluarkan jahitan, pesakit boleh bergerak, tetapi perlu untuk mengelakkan membawa benda berat, ketegangan otot perut. Norma berat yang dapat dipindahkan dalam tempoh selepas operasi ditunjukkan dalam kisaran dari 0,6 hingga 1 kg. Aktiviti fizikal sepenuhnya boleh diterima selepas 2-3 bulan.

    Kadang-kadang komplikasi berkembang. Sekiranya, setelah seminggu, suhu selepas pembuangan apendisitis berterusan, disertai dengan loya, berpeluh, cirit-birit yang berterusan, ini menunjukkan bermulanya suppuration dalaman.

    Terdapat rasa sakit di kawasan jahitan dan pendarahan kerana perbezaannya. Biasanya, jahitan boleh sakit selama beberapa hari, tetapi sekiranya sakit tajam, munculnya keputihan, anda mesti memaklumkan kepada doktor.

    Bolehkah radang usus buntu? Apendisitis tidak dapat menyakitkan karena fakta bahawa "apendisitis" adalah keadaan patologi, dan apendiks juga tidak dapat menyakitkan setelah operasi, kerana proses radang telah dihapus. Kawasan yang dikendalikan mungkin cedera kerana perbezaan jahitan dalaman. Prosesnya disertai dengan penonjolan (hernia), penampilan suhu.

    Komplikasi yang teruk, kerana ia boleh menyakitkan di kawasan pembuangan apendiks selama seminggu atau lebih - hernia dan peritonitis. Keadaannya menampakkan diri sebagai hipertermia, ketegangan di perut, pesakit mengalami kesakitan yang teruk di kawasan yang dikendalikan dan muntah. Pembentukan lekatan juga menjadi masalah..

    Pematuhan terhadap peraturan perubatan bersama dengan kemahiran pakar bedah memberikan hasil yang positif. Kepantasan pemulihan kesihatan bergantung pada jenis campur tangan dan tahap keparahan awal keadaan.

    Apendisitis adalah keadaan pembedahan akut yang dicirikan oleh proses keradangan pada apendiks cecum. Ini adalah fenomena yang agak berbahaya yang memerlukan perhatian perubatan segera. Pembuangan apendisitis yang tepat pada masanya dapat membantu mengelakkan kesan negatif terhadap kesihatan.

    Diagnostik

    Diagnosis apendisitis tidak memerlukan masa yang lama. Perkara utama bagi doktor adalah menentukan penyebab timbulnya sensasi yang menyakitkan. Barulah dia dapat mengetahui sama ada pembedahan diperlukan. Berapa lama operasi untuk membuang apendisitis bergantung pada diagnosis.

    Perkara pertama yang dilakukan oleh pakar ialah bercakap dengan pesakit. Semasa perbualan, dia mengetahui tempoh sindrom kesakitan, di mana dia merasakan, sama ada terdapat suhu.

    Doktor memberi perhatian kepada kiprah, postur di mana pesakit duduk atau berdiri, menilai penampilan penekan perut.

    Palpasi menunjukkan tempat di mana rasa sakit dirasakan, sifat dan kekuatan sensasi menyakitkan ditentukan dengan menggunakan perkusi.

    Ujian darah diambil. Jumlah leukosit ditetapkan. Wanita diuji kehamilan.

    Lebih tepat lagi, diagnosis dibuat menggunakan sinar-X, ultrasound, CT.

    Sekiranya gambaran klinikal tidak jelas, pemeriksaan tambahan dilakukan - laparoskopi.

    Artikel Mengenai Hepatitis