Gejala radang usus buntu pada wanita

Utama Pankreatitis

Gejala pertama apendisitis pada wanita, tanda pada peringkat awal
Apendisitis - penyakit radang pada pelengkap cecum (lampiran) - adalah pemimpin dalam kejadian di antara penyakit rongga perut (5 kes per tahun per 1000 penduduk). Selalunya, penyakit ini berlaku pada kanak-kanak. Serangan apendisitis sukar untuk diramalkan dan dicegah, penting untuk mendiagnosisnya tepat pada masanya untuk mengelakkan komplikasi..

Appendectomy - penghapusan apendiks adalah salah satu operasi yang paling biasa. Ia pertama kali diadakan pada tahun 1888. Hari ini apendektomi telah diperbaiki secara signifikan, pendekatan baru pada apendiks telah dikembangkan, yang secara signifikan mengurangkan trauma pada kulit dan memudahkan masa pemulihan..

Bahagian mana adalah radang usus buntu?

Lampiran adalah proses kecil yang terdapat pada wanita dan lelaki di sebelah kanan perut, di bawah pusar. Pada sesetengah orang, lampiran mungkin tidak biasa. Kedudukan lampiran boleh dipengaruhi oleh keadaan saluran gastrousus.

Penyetempatan bergantung pada panjang apendiks itu sendiri dan mesentery, yang mana ia terpaku pada dinding rektum dan ileum. Oleh kerana prosesnya bersaiz kecil, kerana penyumbatan lumen mekanikal, keradangan dindingnya mungkin bermula. Faktor predisposisi adalah sembelit kronik, gangguan vaskular, jangkitan usus.

Apendisitis akut

Pada apendisitis akut, radang apendiks berkembang secara berperingkat, dari satu peringkat ke tahap lain:

  1. Catarrhal - proses keradangan meliputi membran mukus apendiks.
  2. Dangkal - perkembangan proses patologi membawa kepada kerosakan pada membran mukus proses yang bersifat primer.
  3. Phlegmous - proses keradangan meluas ke semua lapisan lampiran, termasuk cangkang luar.
  4. Phlegmous-ulcerative - kerosakan pada membran mukus membawa kepada pembentukan bisul di atasnya.
  5. Gangrenous - dicirikan oleh perkembangan proses nekrotik di dinding lampiran, dalam beberapa kes penembusan kandungannya ke rongga perut adalah mungkin, yang menyebabkan perkembangan peritonitis. Tahap penyakit ini boleh membawa maut.

Apendisitis akut sering disyaki oleh orang berusia 20 hingga 40 tahun, lebih jarang kanak-kanak atau orang tua. Bentuk akut penyakit ini adalah salah satu masalah pembedahan yang paling biasa (lebih daripada 85% kes). Apendiks yang meradang berperilaku tidak jelas, penyakit ini dapat berkembang dengan cara yang berbeda, dalam skala apa pun.

Lampiran kronik

Pesakit dengan keradangan kronik pada apendiks jauh lebih jarang berlaku dalam amalan perubatan. Bentuk penyakit kronik menampakkan dirinya sebagai akibat dari apendisitis akut yang tidak dikendalikan. Ia berlaku bahawa radang usus buntu akut dipindahkan tanpa gejala dan rasa sakit yang jelas, memasuki status "stabil". Gejala apendisitis kronik sukar dikenal pasti. Sebaik sahaja diagnosis seperti itu dibuat, operasi segera dilakukan..

Gejala radang usus buntu pada wanita

Gejala pertama apendisitis pada wanita terutama ditunjukkan oleh rasa sakit yang tajam di perut. Patogenesis yang biasa ditunjukkan oleh tanda-tanda yang berkembang secara berurutan berikut: sakit, mual, muntah, demam, dispepsia.

Perincian mengenai setiap gejala pada permulaan radang usus buntu.

  1. Kesakitan mendadak di kawasan solar plexus atau di atas pusar adalah gejala pertama apendisitis akut yang paling biasa. Dalam tempoh ini, sakit di perut juga mungkin berlaku tanpa penyetempatan tertentu. Ia dicirikan oleh rasa sakit dengan intensiti yang berbeza-beza (kuat, lemah) dan watak (berterusan, sekejap-sekejap). Selanjutnya, ada pergeseran aksen rasa sakit ke nafas kanan, yaitu, ke daerah unjuran topografi lampiran. Sifat kesakitan, berterusan, intensiti sederhana, diperparah oleh batuk, pergerakan, perubahan kedudukan badan di ruang angkasa.
  2. Pening dan muntah. Muntah terdiri daripada makanan yang diambil sebelumnya dengan campuran hempedu. Muntah dengan perut kosong dalam bentuk cecair, lendir kuning. Muntah dengan radang usus buntu berkembang sebagai refleks kesakitan, disertai dengan penurunan selera makan, sering sekali.
  3. Demam. Pengiring apendisitis yang kerap adalah peningkatan suhu badan. Biasanya ia tidak meningkat di atas petunjuk demam demam (37.0-38.00C).
  4. Dispepsia. Peningkatan keracunan disertai dengan gangguan tindakan buang air besar - dispepsia dalam bentuk sembelit atau najis longgar. Dispepsia berlaku dengan latar belakang kencing yang kerap, hasil daripada penglibatan pundi kencing dalam patogenesis. Warna air kencing terasa sengit, gelap.

Gejala apendisitis lain pada orang dewasa:

  1. Najis: Biasanya normal. Orang tua mungkin mengalami sembelit, dan jika apendiks terletak di kawasan gelung usus kecil, mungkin ada cirit-birit (cirit-birit), yang boleh menyebabkan pesakit tersilap dimasukkan ke hospital di jabatan penyakit berjangkit.
  2. Tidur: Terganggu oleh kesakitan dan ketidakselesaan umum.
  3. Selera makan: Selalunya berkurang atau tidak hadir.

Kebodohan usus buntu pada wanita dapat muncul dengan debut dengan keutamaan gejala lain, dengan latar belakang reaksi sakit yang lemah. Selain itu, rasa sakit dapat mereda di bawah tindakan ubat analgesik, serta dengan nekrosis dinding apendiks.

Diagnosis pembezaan

Diagnosis apendisitis akut berdasarkan:

  • data tinjauan pesakit;
  • data pemeriksaan fizikal;
  • ujian darah makmal (leukositosis dalam dinamik);
  • data pemeriksaan ultrasound rongga perut (pakar Amerika menganggap ultrasound sebagai kaedah yang tidak berinformasi untuk menentukan apendisitis, yang mempunyai banyak kesalahan diagnostik, mengesyorkan CT);
  • tindak balas suhu.

Adalah perlu untuk membezakan patologi ini dari gastroenteritis akut dan pankreatitis, perforasi ulser gastrik atau duodenum, diskinesia usus, kolik ginjal, pleuropneumonia. Dengan lokasi apendiks yang tidak biasa, penyakit ini dibezakan dengan patologi ginekologi dan urologi, kolesistitis.

Sekiranya ragu-ragu mengenai diagnosis, mereka memerlukan pemeriksaan laparoskopi lampiran. Prosedur diagnostik ini membolehkan anda menetapkan diagnosis dengan tepat dan, jika disahkan, segera menjalani apendektomi laparoskopi..

Appendektomi

Sejauh ini, satu-satunya pilihan untuk menghilangkan radang usus buntu pada wanita adalah pembedahan. Betul, ubat moden menggantikan intervensi klasik dengan kaedah yang lebih setia - endoskopi dan laparoskopi. Aspek positif utama untuk menyingkirkan lampiran yang terjejas dengan kaedah seperti:

  • selepas pembuangan apendiks, pesakit hampir tidak merasa sakit;
  • tidak perlu tinggal di hospital untuk waktu yang lama, dengan memerhatikan rehat tempat tidur yang ketat;
  • peratusan yang sangat kecil dari kejadian, komplikasi;
  • hasil kosmetik yang sangat baik (parut hampir tidak kelihatan).

Selepas pembedahan, pesakit secara tradisional diberikan ubat (antibiotik) yang mencegah jangkitan memasuki rongga perut setelah memotong lampiran.

Tempoh selepas operasi

Selama 12 jam pertama dari saat operasi, pesakit mematuhi rehat tidur, pengambilan makanan pada masa ini tidak termasuk. Selepas 12 jam lagi, ia dibenarkan duduk di atas katil, berguling di sisi lain. Sekiranya tidak ada loya, maka dibenarkan untuk minum air dengan penambahan lemon (bahagian kecil, selang - 2 jam).

Sekiranya doktor mengizinkan, maka pada hari kedua selepas operasi, anda boleh bangun dari tidur dan berjalan. Pemulihan yang cepat dapat dicapai kerana rejim motor yang aktif, di samping itu, ini juga memungkinkan untuk mencegah pembekuan darah di urat kaki. Semua maklumat mengenai pengambilan makanan yang diterima disediakan oleh doktor yang hadir. Manifestasi utama yang menunjukkan keperluan pengambilan makanan adalah rasa lapar, gas, penampilan najis dan ketiadaan mual - semua ini menunjukkan bahawa fungsi usus dipulihkan.

Pembuangan jahitan dilakukan 7-8 hari selepas operasi. Selepas 1.5-3 bulan. aktiviti sukan dibenarkan (berlari, menari sukan, berenang, dll.). Aktiviti fizikal yang berat dibenarkan selepas 3-6 bulan. selepas operasi, khususnya, masa ini diperlukan agar parut lebat terbentuk, dan hernia tidak terbentuk di tapak sayatan. Kekuatan yang diperlukan pada parut, yang berdasarkan pada tisu penghubung, muncul tepat pada jangka masa yang terakhir, iaitu, setelah 3-6 bulan. selepas operasi.

Apa yang perlu dimakan selepas pembuangan apendisitis dalam 3 hari pertama?

Dalam 12 jam pertama selepas operasi, anda tidak boleh makan sama sekali, tetapi pada dasarnya, tidak ada selera makan. Dengan kesihatan yang baik, pada akhir hari pertama, dibenarkan minum sedikit kaldu beras, kaldu ayam rendah lemak atau jeli manis buah.

Dalam 2 hari ke depan, dibenarkan untuk memasukkan:

  • kaldu ayam rendah lemak;
  • kentang lenyek;
  • nasi rebus di dalam air;
  • labu labu atau labu;
  • yogurt semulajadi rendah lemak dan tanpa gula;
  • ayam rebus dan tumbuk.

Pada masa yang sama, makanan harus pecahan, makanan harus diambil dalam bahagian kecil 5-6 kali sehari.

7 hari berikutnya selepas radang usus buntu, diet wanita hanya merangkumi makanan segar, ia hanya disediakan dalam bentuk bubur atau sup yang sangat cair. Semua ini diperlukan untuk meredakan ketegangan pada perut dan usus anda. Sebaiknya makan sup tidak banyak seperti kuah yang dimasak dalam daging ayam atau dengan sayur-sayuran. Kenapa Ayam? Kerana ia adalah daging yang paling kurus, lebih-lebih lagi, makanan, mudah dicerna dibandingkan dengan jenis daging lain.

Kehilangan selera makan adalah perkara biasa selepas pembedahan. Apabila pada hari kedua doktor yang hadir dibenarkan makan sedikit, anda tidak boleh melepaskan kuahnya yang ringan. Ia tidak akan menyebabkan reaksi negatif dari saluran pencernaan, dan pesakit akan dapat sembuh lebih cepat.

Usus nipis

Angka kematian kerana ia kelihatan rendah: hanya 0.2-0.3%, tetapi di sebalik angka yang tidak seberapa itu terdapat sekitar 3.000 nyawa manusia yang tidak dapat diselamatkan oleh doktor. Dan pada musim panas, ketika banyak orang berada di dacha mereka dan jauh dari doktor, sangat penting untuk dapat membezakan radang usus buntu dari sakit perut biasa untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya.

Buta tetapi berbahaya

Lampiran adalah apendiks buta pendek dan nipis sepanjang 7-10 cm, yang terletak di hujung cecum (bahagian awal usus besar). Seperti bahagian usus lain, lampiran menghasilkan jus usus, tetapi sedikit sehingga tidak memainkan peranan khusus dalam pencernaan. Oleh itu, sejak sekian lama ia dianggap sebagai "kesalahan semula jadi" dan dikeluarkan kepada pesakit secepat mungkin. Tetapi baru-baru ini, saintis telah menemui sel-sel limfoid dalam proses buta, sama seperti pada tonsil manusia. Dan kerana sel-sel ini mempunyai sifat untuk melindungi tubuh dari jangkitan, maka disarankan agar usus buntu adalah bagian dari sistem imun..

Walau bagaimanapun, jumlah sel pelindung di dalamnya, ternyata, sangat tidak signifikan dan tidak dapat memberi kesan yang kuat terhadap imuniti. Oleh itu, kebanyakan pakar masih yakin bahawa tidak ada manfaat dari apendiks, tetapi bahaya jika terjadi keradangan dapat menjadi sangat penting: apendisitis akut yang tidak didiagnosis tepat pada waktunya dapat merugikan bukan hanya kesihatan, tetapi juga nyawa.

Gigi mesti disalahkan?

Pakar tidak bersetuju mengenai penyebab sebenar radang usus buntu. Walau bagaimanapun, kumpulan risiko dikenal pasti.

Contohnya, orang yang menderita penyakit seperti radang amandel kronik, radang paru-paru, selsema yang berlarutan, penyakit saluran gastrointestinal, karies. Akibat penyakit ini, jangkitan melalui aliran darah memasuki usus buntu dan memprovokasi proses keradangan di sana. Jadi gigi yang sihat adalah kunci kesihatan untuk radang usus buntu..

Terdapat juga teori tekanan. Ini berdasarkan fakta bahawa akibat kegembiraan pada seseorang, penyempitan saluran darah yang tajam terjadi dan ini menyebabkan pembengkakan apendiks secara tiba-tiba dan perkembangan keradangannya.

Tetapi selalunya kejadian apendisitis dijelaskan oleh penyumbatan persimpangan usus besar dan apendiks, yang sering terjadi dengan sembelit dan kolitis kronik..

Bagaimana mengenalinya?

Pada kebanyakan orang, apendiks terletak kira-kira separuh antara pusar dan ilium kanan. Di tempat ini dengan radang usus buntu, rasa sakit maksimum dapat dirasakan. Tetapi jika apendiks dinaikkan ke hipokondrium kanan, lebih dekat dengan hati, rasa sakit akan terserlah di kawasan ini. Dan jika apendiks diturunkan ke bahagian bawah pelvis, maka pada wanita apendisitis mudah dikelirukan dengan keradangan pelengkap, pada lelaki - pundi kencing.

Ketika prosesnya terletak di belakang cecum, ketika dibalut ke ginjal dan ureter, sakit di punggung bawah terjadi, ia memancar ke pangkal paha, ke kaki, ke kawasan pelvis. Sekiranya proses itu diarahkan ke dalam perut, maka rasa sakit muncul lebih dekat ke pusar, di bahagian tengah perut dan bahkan di bawah sudu.

Rasa sakit itu timbul secara tiba-tiba, tanpa sebab yang jelas. Pada mulanya mereka tidak begitu kuat - mereka masih boleh ditoleransi. Dan kadang-kadang dari minit pertama serangan apendisitis akut, mereka menjadi tidak tertahankan dan berjalan seperti kolik.

Kesakitan akan menyeksa seseorang selagi ujung saraf apendiks masih hidup. Apabila nekrosisnya berlaku, sel-sel saraf akan mati dan rasa sakit akan melemah. Tetapi ini bukan alasan untuk menenangkan diri. Radang usus buntu tidak akan "sembuh". Sebaliknya, penarikan sakit adalah alasan untuk segera dimasukkan ke hospital. Apendisitis akut disertai oleh gejala lain. Pada awal penyakit ini, kelainan umum, kelemahan muncul, dan selera makan bertambah buruk. Tidak lama kemudian mungkin ada loya, kadang-kadang muntah, tetapi hanya sekali. Suhu biasa berada dalam lingkungan 37.2-37.7 darjah, kadang-kadang disertai dengan menggigil. Lapisan putih atau kekuningan muncul di lidah.

Teknik mudah dapat membantu anda mengenali radang usus buntu. Tetapi, perlu diingat, diagnosis diri mesti dilakukan dengan sangat berhati-hati..

1. Ketuk dengan lembut dengan telunjuk jari telunjuk anda di kawasan tulang iliaka kanan - dengan radang usus buntu selalu sakit.

2. Sebagai perbandingan, ketuk juga kawasan iliac kiri, yang sekiranya radang pada apendiks tidak akan menyebabkan rasa sakit. Perhatian: palpasi (palpasi perut dengan tangan anda) adalah mustahil, ada bahaya pecahnya apendiks, yang biasanya menyebabkan peritonitis.

3. Cuba batuk dengan kuat: kesakitan yang meningkat di kawasan iliaka kanan akan memberitahu anda bahawa anda mula mengalami radang usus buntu..

4. Tekan dengan lembut dengan telapak tangan anda di tempat yang paling menyakitkan. Pegang tangan anda di sini selama 5-10 saat. Ini akan meredakan kesakitan sedikit. Sekarang angkat tangan anda. Sekiranya rasa sakit muncul pada masa ini, ini adalah tanda apendisitis akut..

5. Ambil pose embrio, iaitu berbaring di sebelah kanan anda dan tarik kaki anda ke batang badan anda. Dengan radang usus buntu, sakit perut akan mereda. Sekiranya anda membelok ke sebelah kiri dan meluruskan kaki, ia akan bertambah kuat. Ini juga merupakan tanda apendisitis akut..

Tetapi diagnosis diri ini harus dibatasi. Jangan teragak-agak untuk berjumpa doktor, kerana apendisitis itu sendiri dan semua penyakit di mana ia boleh disamarkan (kolik ginjal, pemburukan pankreatitis atau kolesistitis, ulser perut dan duodenum, radang akut pundi kencing, ginjal, organ wanita), memerlukan kemasukan ke hospital!

Cara merawat

Sekiranya diagnosis apendisitis akut dibuat, rawatan lini pertama adalah pembedahan kecemasan. Pada masa ini, terdapat kaedah laparoskopi lembut di mana lampiran dapat dikeluarkan tanpa sayatan besar. Malangnya, di negara kita, pembedahan jenis ini belum cukup meluas kerana peralatan teknikal hospital yang lemah..

Tugas utama tempoh selepas operasi adalah untuk mengelakkan komplikasi, misalnya, suppuration luka pasca operasi. Sekiranya berlaku, selalunya tidak ada kesalahan pakar bedah. Sama ada komplikasi ini berlaku atau tidak bergantung pada keadaan lampiran pada masa operasi - semakin besar tahap keradangan, semakin tinggi bahaya suppuration.

Sekiranya operasi berjaya, jahitan dikeluarkan untuk pesakit muda pada hari ke-6-7 dan dikeluarkan dari hospital. Tetapi bagi orang tua, serta penyakit kronik (diabetes mellitus, hipertensi, iskemia jantung, dll.), Jahitan dikeluarkan 2-3 hari kemudian. Selepas itu, disarankan untuk mengikat luka dengan pelekat..

Selama kira-kira sebulan, jangan mandi atau pergi ke tempat mandi: beban air dan suhu pada tisu parut rapuh menjadikan jahitannya lebih kasar, lebih lebar dan jelek. Tidak kurang dari tiga bulan, dan orang tua tidak boleh mengangkat berat selama enam bulan. Elakkan aktiviti sukan yang meregangkan otot perut anda. Cubalah untuk tidak masuk angin: berbahaya bagi anda untuk batuk.

Sekiranya anda cuba "mengalami" apendisitis, anda mungkin mengalami peritonitis - keradangan pada rongga perut. Simptomnya:

kesakitan yang semakin meningkat di seluruh perut, mual, muntah, dalam kes yang teruk - mengantuk, kelesuan, kehitaman wajah;

nadi hingga 120-140 denyutan seminit, suhu hingga 39-40 C;

lidah dilapisi dengan lapisan putih, kemudian menjadi kering, seperti kerak, bibir kering dan retak;

perut membengkak, sakit di semua bahagiannya, tetapi terutama di sebelah kanan.

Peritonitis hanya dirawat melalui pembedahan. Lebih-lebih lagi, operasi ini sangat kompleks dan panjang. Malangnya, tidak mungkin menyelamatkan pesakit. Itulah sebabnya, jika anda mengalami sakit di bahagian perut, anda tidak perlu menangguhkan lawatan ke doktor. Seperti yang mereka katakan, kita tidak mahu menakut-nakutkan sesiapa pun, tetapi semua orang harus ingat betapa berbahayanya radang usus buntu..

Bahagian mana apendisitis pada wanita?

Keradangan proses usus besar (apendiks) lebih kerap berlaku pada wanita berbanding lelaki. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh fisiologi wanita dan anatomi. Di bahagian bawah rongga perut seks yang lebih adil, selain usus, pundi kencing, ureter, terdapat juga sistem kemaluan. Lampiran berdekatan dengan mereka. Keradangan pada salah satu daripadanya dapat memprovokasi proses purulen pada roma seperti cacing. Sukar untuk mendiagnosis di mana organ perubahan negatif berlaku. Bagaimanapun, kesakitan pada apendisitis pada wanita dalam banyak cara serupa dengan sindrom kesakitan semasa haid dan radang ginjal..

Bagaimana radang usus buntu: gejala pada wanita

Keradangan pada apendiks segera menyakitkan. Pada mulanya, ia mengelilingi hampir keseluruhan peritoneum, dan setelah enam jam ia dilokalisasi terutamanya di kawasan iliac kanan. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa lampiran mudah alih. Ia melekat pada tisu peritoneal dengan ligamen dengan panjang yang berbeza. Semakin lama, semakin besar penyimpangan asas dari lokasi biasa..

Dengan lokasi proses yang tidak normal, perpindahan atau pemerasannya, rasa sakit dapat diberikan kepada jabatan lain:

  • di bahagian bawah perut, perineum;
  • di hipokondrium yang betul;
  • ke bahagian kanan punggung bawah;
  • ke kawasan ureter.

Oleh itu, sering dikelirukan dengan sindrom kesakitan, yang menyertai sejumlah penyakit lain saluran gastrousus, sistem genitouriner. Walau bagaimanapun, kesakitan dengan radang usus buntu sedikit berbeza. Ia menjadi lebih tajam dengan setiap jam berlalu, meningkat:

  • semasa batuk, menarik nafas dalam-dalam;
  • ketika berbaring di sebelah kanan;
  • semasa bangun;
  • semasa mengangkat lengan kanan, kaki;
  • apabila otot perut ditarik masuk;
  • semasa ditekan dan dilepaskan.

Gejala biasa yang lain menyakitkan. Contohnya, mual, muntah (serupa dengan gejala toksikosis semasa kehamilan), demam, demam (serupa dengan manifestasi keradangan buah pinggang), ketegangan otot di bahagian bawah perut (ia juga berlaku apabila nada rahim terganggu). Ia juga mudah mengelirukan apendisitis dengan:

  • keradangan tiub fallopio;
  • pecahnya sista ovari kanan;
  • patologi diverticulum;
  • penyakit hati dan duodenum;
  • penyumbatan usus;
  • kehamilan ektopik.

Semua organ ini terletak di sebelah proses. Patologi mereka juga disertai dengan sakit di bahagian kanan peritoneum. Oleh itu, diagnosis penyakit itu sukar apabila gejala serupa muncul pada wanita; bagaimana apendisitis menyakitkan, dan apa lagi yang menunjukkannya, hanya doktor yang dapat memahami, bergantung pada hasil kajian makmal dan instrumental yang segera dilakukan.

Tanda-tanda apendisitis pada wanita

Pada wanita, radang usus buntu terjadi lebih kerap, kerana ciri struktur badan. Proses keradangan akut atau kronik menampakkan diri dalam lampiran cecum. Keadaan ini disebabkan oleh kerengsaan pada apendiks dan sering berlaku semasa haid..

Dalam tempoh ini, rongga pelvis mengalami bekalan darah yang intensif. Selaput lendir menjadi rapuh, mudah terdedah kepada proses keradangan dan menimbulkan serangan yang menyakitkan. Seorang wanita memerlukan kemasukan ke hospital dan bantuan perubatan kecemasan.

Gejala

Lampiran adalah pelengkap vermiform di cecum hingga 10 cm. Seperti bahagian usus lain, ia mensintesis enzim tertentu - jus usus. Bahan ini dihasilkan dalam jumlah yang kecil, sehingga praktikalnya tidak memainkan peranan penting dalam proses pencernaan.

Seringkali, keradangan bermula di lampiran, yang boleh disebabkan oleh penurunan imuniti, penyakit kronik saluran pernafasan atas dan paru-paru, dan penyakit gastrointestinal.

Sistem genitouriner dan saluran gastrointestinal terletak berdekatan, sehingga proses keradangan secara beransur-ansur dapat mengalir ke kawasan jiran. Kerana penyinaran kesakitan semasa haid pada bahagian saluran gastrousus, bermasalah untuk mendiagnosis radang usus buntu pada wanita.

Gejala boleh dikelirukan dengan pielonefritis, kolitis, penyumbatan usus. Apabila sisi sakit teruk, adalah mungkin untuk menentukan apa yang menyebabkan ketidakselesaan hanya dengan bantuan pemeriksaan.

Gejala radang usus buntu pada wanita termasuk:

  • muntah dan loya sekali-sekala:
  • ketegangan tisu otot dinding perut;
  • peningkatan suhu badan hingga 38 0 С;
  • keletihan cepat dan kehilangan kekuatan;
  • kurang selera makan.

Patologi disertai dengan kelemahan, kesihatan yang buruk dan sakit jahitan di sisi. Selalunya, apendisitis berlaku pada wanita yang sedang bersiap untuk kelahiran anak. Dalam tempoh khas, sukar untuk mengenali patologi, kerana isyarat yang tidak menyenangkan dapat disebabkan oleh pelbagai sebab - kontraksi palsu, ancaman keguguran, kekejangan.

Anda dapat mengenali radang usus buntu semasa kehamilan dengan sakit yang dilokalisasi di bahagian atas perut dan secara beransur-ansur bergerak ke separuh kanan pelvis. Adalah mungkin untuk mengenal pasti penyebab serangan hanya setelah diagnosis menyeluruh..

Tanda pertama

Apendisitis menampakkan diri secara mendadak dan disertai dengan sakit teruk di bahagian bawah perut. Sensasi yang tidak menyenangkan paling kerap berlaku pada waktu petang atau malam. Kesakitan mempunyai watak menekan dan menarik, yang boleh bergerak dari sebelah kiri ke kanan dan sebaliknya. Sensasi menyakitkan dapat dilokalisasikan di dekat pusar, memberi pada kaki dan punggung bawah.

Sekiranya tanda-tanda apendisitis pertama muncul, maka jangan ragu - dapatkan bantuan perubatan, hubungi ambulans di rumah. Sekiranya sakit tidak dapat ditanggung oleh ubat antispasmodik, analgesik.

Tidak digalakkan mengambil ubat untuk sakit perut, menggunakan alat pemanas atau menggunakan kaedah rawatan diri yang lain, kerana ini membawa kepada akibat yang serius, termasuk peritonitis dan kematian..

Walaupun mengambil ubat penghilang rasa sakit tidak akan membantu melegakan simptom. Wanita mungkin mengalami masalah buang air besar. Ia boleh menjadi sembelit dan cirit-birit. Dalam kes ini, tidak digalakkan mengambil ubat..

Apabila isyarat pertama keradangan epididimis usus muncul, satu-satunya keputusan yang tepat adalah berjumpa doktor. Dalam kes ini, penting untuk tidak membuang masa, kerana setiap orang melakukan serangan secara individu, oleh itu akibatnya boleh sangat berbeza.

Cara menentukan di rumah

Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa menarik sakit di bahagian bawah perut adalah akibat dari radang usus buntu, maka di rumah anda dapat mendiagnosis patologi menggunakan kaedah palpasi.

Kami meletakkan wanita itu di permukaan yang rata dan perlahan-lahan membengkokkan kakinya ke lutut. Seterusnya, tekan perlahan-lahan dengan jari anda di bahagian kanan perut. Anda perlu menekan perut dengan jari dengan lembut, kerana dengan perasan yang kuat, apendiks yang meradang mungkin rosak, dan ia boleh pecah.

Sekiranya, dalam proses menurunkan palpasi, rasa sakit meningkat, maka ini menunjukkan bahawa apendiks meradang dan pesakit sangat memerlukan rawatan perubatan. Semasa berdebar, anda perlu menggunakan jari telunjuk. Pad jari yang bengkok harus diketuk di kawasan pelvis kanan dengan pergerakan ringan. Dengan tekanan ringan sekiranya berlaku serangan apendisitis, rasa sakit selalu dilokalisasi di sana.

Untuk membandingkan sensasi, anda boleh menekan perlahan di bahagian kiri. Dengan radang usus buntu, pergerakan ini tidak akan menyebabkan ketidakselesaan. Perkara utama ialah pergerakan berhati-hati, kerana pecahnya apendiks dapat memprovokasi peritonitis.

Untuk mendiagnosis radang usus buntu, anda boleh menggunakan kaedah mudah - batuk dengan kuat. Sekiranya rasa sakit meningkat di kawasan tulang iliac kanan, maka ini adalah pengesahan diagnosis. Sebagai alternatif, anda boleh memberi tekanan pada tapak tangan yang paling menyakitkan..

Tangan perlu dipegang selama kira-kira 10 saat, di mana rasa sakit mereda. Kemudian kita melepaskan tangan dan jika rasa sakit semakin kuat, kemungkinan besar ini adalah radang usus buntu. Hanya doktor yang dapat membantu dalam kes ini, jadi jangan teragak-agak dan segera hubungi pasukan perubatan.

Bahagian mana

Tidak semua orang tahu bagaimana menentukan apendisitis dan di mana apendiks cecum berada. Lampiran adalah organ bergerak yang boleh berubah kerana ciri-ciri anatomi struktur manusia. Rasa sakit yang terserlah semasa serangan disetempatkan tepat di kawasan di mana apendiks berada.

Terutama terletak di bahagian bawah sebelah kanan. Sekiranya ia dipindahkan ke arah cecum, maka sensasi menyakitkan akan muncul tidak hanya di perut, tetapi juga di punggung bawah, disebarkan ke kaki dan kawasan perineum.

Sekiranya lampiran terletak lebih tinggi, maka ketidakselesaan akan tertumpu pada hipokondrium yang betul.

Bagaimana ia menyakitkan?

Dengan apendisitis pada wanita, sakit di sebelah kanan, ileum. Semasa kehamilan, ketidakselesaan dapat dilokalisasi di bawah tulang rusuk dan bahagian atas perut. Kesakitan sepanjang serangan adalah menarik, kekejangan di alam, sehingga dapat dikelirukan dengan gejala haid. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa dengan radang usus buntu, sensasi menyakitkan tidak muncul di satu tempat, tetapi merebak ke seluruh kawasan pelvis.

Akut

Mengikut kursus dan gejala, apendisitis terdiri daripada dua jenis - kronik dan akut. Proses keradangan boleh disebabkan oleh banyak faktor. Doktor masih belum membuat kesimpulan bersama apa yang menimbulkan serangan dan apa sifatnya. Kaedah patologi akut paling sering dikaitkan dengan sifat asal mekanikal, imunologi, berjangkit atau alergi..

Apendisitis akut sering terjadi kerana penutupan lumen apendiks dengan batu fecal, benda asing. Dalam kes ini, lendir berkumpul di lampiran, yang merupakan persekitaran yang baik untuk membiak bakteria, yang menimbulkan keradangan. Untuk mengetahui bagaimana lampiran yang sihat dan radang, baca saja foto dari Internet atau literatur perubatan..

Kronik

Dengan apendisitis kronik, keradangan perlahan berlaku pada apendiks sekum. Penyebab manifestasi penyakit ini dianggap sebagai pemindahan apendisitis akut, yang berlalu tanpa campur tangan pembedahan. Sekiranya selepas serangan, apendiks tidak dikeluarkan, maka ini dapat menyebabkan proses keradangan baru..

Selain kesakitan, muntah dan gejala tidak menyenangkan yang lain semasa bentuk kronik apendisitis, perubahan patologi berlaku pada apendiks.

Mereka atropik, sklerotik. Lebih-lebih lagi, dalam penambahan sekum, bekas luka dan lekatan, percambahan tisu, dan ubah bentuk dan peleburan pelengkap dengan tisu dan organ berdekatan boleh berlaku, yang membawa kepada akibat yang berbahaya. Terdapat tiga bentuk apendisitis kronik:

  1. Baki;
  2. Berulang;
  3. Kronik primer.

Bentuk residu dimanifestasikan akibat serangan sebelumnya, dan bentuk berulang ditunjukkan oleh manifestasi berulang apendisitis akut, yang tidak mempunyai gambaran klinikal yang jelas.

Bentuk patologi utama dicirikan oleh peningkatan proses keradangan dan peningkatan gejala, tetapi pada masa yang sama, serangan apendisitis akut tidak diperhatikan sebelumnya. Dengan patologi, pesakit sering mengadu ketidakselesaan dalam keadaan duduk, mual dan kelemahan umum.

Pada wanita dewasa

Pada wanita berusia lebih dari 40 tahun, bentuk kronik lebih sering diperhatikan, yang ditunjukkan sebagai akibat dari apendisitis akut yang sebelumnya tidak dikenali. Ini disebabkan oleh fakta bahawa banyak seks yang adil tidak dapat mengenali serangan apendisitis akut kerana gejala patologi yang serupa dengan tanda-tanda penyakit wanita lain. Ketika sakit di bahagian bawah perut muncul, kebanyakan wanita percaya bahawa ini adalah gejala penyakit sistem pembiakan..

Serangan akut dapat diatasi hanya dengan satu cara - dengan membuang pelengkap yang meradang. Tidak ada cara untuk mengelakkan operasi, kerana penyebab sebenar penampilan keadaan patologi tidak diketahui.

Diagnostik

Diagnostik dijalankan selepas pemeriksaan visual. Wanita perlu berunding dengan pakar sakit puan, kerana gejala radang usus buntu dan penyakit sistem genitouriner mempunyai ciri yang serupa. Dalam kes ini, palpasi vagina dan pemeriksaan ginekologi dilakukan. Sekiranya didapati bahawa gejala tidak berkaitan dengan penyakit ginekologi, maka kaedah diagnostik lain digunakan..

Untuk mendiagnosis patologi, mereka menggunakan pemeriksaan ultrasound dan sinar-X pada rongga perut. Sekiranya tidak dapat diketahui dengan pasti penyebab sebenar kesakitan, dan gejala hanya secara tidak langsung menyerupai radang usus buntu, maka pesakit ditinggalkan di bawah pengawasan hospital. Dalam kes ini, keputusan untuk menjalankan operasi boleh ditangguhkan selama 12-24 jam..

Sekiranya, setelah sinar-X dan ultrasound, tidak mungkin untuk mengesan keradangan pada apendiks sekum, maka laparoskopi dapat dilakukan. Kaedah diagnostik ini adalah yang paling dipercayai. Pembedahan dilakukan di bawah anestesia tempatan.

Sayatan dibuat di perut dan tiub khas dimasukkan. Ini membolehkan pakar bedah memeriksa keseluruhan rongga perut dan membuat diagnosis yang tepat. Sekiranya serangan apendisitis disahkan, maka doktor menggunakan laparoskopi penghapusan apendiks.

Apendisitis: di manakah lampiran pada manusia

Apendisitis adalah radang apendiks, yang merupakan pelengkap sekum. Sebagai peraturan, ukuran pelengkap ini sekitar 9 sentimeter, ia mengambil bahagian dalam pengeluaran jus usus, mempunyai sel limfoid yang meningkatkan imuniti, dan memulihkan mikroflora usus setelah dijangkiti. Namun, apabila apendiks meradang, ia dapat dikeluarkan tanpa akibat bagi tubuh. Apendisitis adalah bahaya serius bagi seseorang, oleh itu sangat penting untuk mendiagnosisnya dengan betul dan melakukan operasi..

Bagaimana perut sakit dengan radang usus buntu

Apendisitis dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza, bergantung pada usia, jantina dan lokasi lampiran. Bagi kebanyakan orang, ia terletak di sebelah kanan, antara ilium dan pusar - sensasi yang paling menyakitkan muncul di tempat ini. Kadang kala pelengkap terletak di hipokondrium kanan atau rendah di pelvis. Terdapat kes-kes ketika apendiks dilokalisir di sebelah kiri, tetapi sangat jarang berlaku dan membimbangkan orang yang dilahirkan dengan susunan organ seperti cermin.

Sakit yang sedikit membosankan pertama kali muncul di atau dekat pusar, tidak mempunyai tempat yang tepat dan kekal. Kesakitan seperti ini berlangsung dari 6 hingga 12 jam, selepas itu sindrom kesakitan berlalu ke lokasi apendiks segera. Dalam beberapa kes, pelengkap boleh menyakitkan pada tahap hipokondrium, di kawasan pangkal paha, berikan pada kaki - semuanya bergantung pada lokasi individu organ. Mual, muntah mungkin bermula, suhu badan meningkat hingga 38.

Tanda apendisitis lain adalah lidah basah dengan lapisan putih. Semasa batuk atau bersin, rasa sakit bertambah kuat berkali-kali, dan apabila kedudukan badan berubah, hilang. Selalunya orang mengelirukan radang usus buntu dengan penyakit lain, terutamanya jika pesakit mempunyai masalah dengan buah pinggang, hati, dan pundi kencing. Wanita sering mengelirukan sindrom kesakitan dengan keradangan pada pelengkap. Apendisitis sangat berbahaya bagi penderita diabetes, obesiti, barah, dan juga jika wanita hamil, jadi penting untuk menjalani pemeriksaan tepat waktu dan mendapatkan bantuan perubatan.

Gejala dan tanda penyakit lain

Pada sesetengah pesakit, apendisitis ditentukan oleh tanda-tanda lain. Kadang-kadang penyakit ini menyerupai sakit perut, yang disertai dengan cirit-birit, menggigil, demam. Selera makan dapat dikurangkan, rasa lemah dan keletihan mungkin muncul. Dalam kes yang lebih jarang berlaku, dengan apendisitis, gejala berikut berkembang:

  • suhu melebihi 38 darjah;
  • perasaan menggigil yang berterusan;
  • muntah teruk;
  • sembelit;
  • dorongan palsu untuk membuang air besar, disertai dengan kesakitan yang teruk;
  • peningkatan keinginan untuk membuang air kecil.

Sekiranya gejala ini muncul, anda harus segera berjumpa doktor atau menghubungi ambulans. Penghilang rasa sakit tidak boleh digunakan sebelum kedatangan doktor - ini boleh menyukarkan diagnosis. Minum atau makan tidak digalakkan. Dalam keadaan tidak, haba boleh digunakan pada tempat lampiran (pad pemanasan, botol dengan air panas) - ini boleh memperburuk keadaan dan menyebabkan keradangan dan pecah yang lebih besar. Anda tidak boleh membatalkan perjalanan ke doktor jika rasa sakit telah menurun dengan cepat atau berhenti, kemungkinan ini berfungsi sebagai isyarat untuk pemusnahan organ dan sel saraf.

Bahagian mana adalah lampiran: kiri atau kanan?

Sekiranya anda ragu-ragu di mana tepatnya apendiks seseorang, ingat: hampir semua orang, kecuali kes-kes yang jarang berlaku, apendiks berada di sebelah kanan - terdapat sensasi kesakitan yang kuat. Untuk menentukan keradangan, anda boleh membuat diagnosis diri, tetapi ini mesti dilakukan dengan berhati-hati agar tidak memburukkannya atau menyebabkan pecahnya lampiran. Cara mendiagnosis radang usus buntu:

  • Tekan perlahan-lahan dengan hujung jari anda di ilium di sebelah kanan. Perhatikan jika rasa sakit meningkat dengan palpasi. Sekiranya demikian, maka kemungkinan radang usus buntu adalah tinggi. Sebagai perbandingan, cuba palpasi bahagian cermin di sebelah kiri. Sekiranya apendiks meradang, maka di sebelah kiri akan ada sindrom kesakitan minimum atau ketiadaannya sepenuhnya.
  • Cuba batuk sedikit. Semasa batuk, rasa sakit semasa radang usus buntu akan semakin teruk.
  • Untuk mendiagnosis apendisitis akut, sapukan tekanan telapak tangan yang lembut ke kawasan iliaka. Tahan selama sepuluh saat. Sekiranya rasa sakit mula reda, dan setelah pengangkatan lengan meningkat, kemungkinan besar radang usus buntu.
  • Cuba berbaring di sebelah kiri anda. Rasa sakit pasti kurang. Sekiranya, ketika berguling ke sebelah kanan dan meluruskan kaki, rasa sakit menjadi lebih kuat, ini adalah tanda radang usus buntu..
  • Ingatlah bahawa walaupun diagnosis tidak menunjukkan apendisitis akut, anda harus menggunakannya dengan selamat dan berjumpa doktor untuk pemeriksaan. Ini tidak akan menyakitkan, tetapi akan mengelakkan akibat yang serius sekiranya berlaku proses keradangan pada lampiran tanpa pembedahan..

Foto: di mana terdapat apendisitis pada manusia

Gambar menunjukkan dengan jelas di mana lampiran terletak pada lelaki dan wanita, tetapi jangan lupa bahawa lokasinya boleh menjadi individu. Lokasi utamanya adalah di sebelah kanan, jika terdapat gambaran cermin organ (yang sangat jarang berlaku) - di sebelah kiri.

Gejala radang usus buntu, ciri perjalanannya dan diagnosisnya pada wanita

Penghantar ambulans sering mencatat aduan orang yang menggambarkan sakit tajam di perut di sebelah kanan, yang merupakan sebab kecurigaan radang usus buntu. Penyakit ini sering berlaku pada usia 20-40, dan wanita sakit lebih kerap daripada lelaki. Apendisitis pada seks yang adil tidak mudah didiagnosis kerana kesamaan gejala dengan penyakit ginekologi atau komplikasi semasa kehamilan. Walau bagaimanapun, penting untuk menentukan penyakit ini secepat mungkin dan dapatkan bantuan pakar perubatan. Sangat berguna bagi setiap gadis untuk mengetahui apendisitis, di mana apendiks berada dan bagaimana ia muncul dalam keradangan.

Penyebab keradangan pada lampiran

Apendisitis adalah keradangan pada apendiks sekum dengan keparahan yang berbeza-beza, yang memerlukan rawatan pembedahan.

Anda perlu tahu di sebelah mana apendiks berada, sehingga sekiranya berlaku serangan, Anda dapat mengarahkan diri tepat pada waktunya dan menghubungi ambulans. Dengan keradangan, rasa sakit muncul di bahagian kanan bawah peritoneum, di mana apendiks berada.

Penyebab utama penyakit ini adalah:

  • pengaktifan flora usus apendiks dengan penyumbatan lumen,
  • penutupan lumen dengan benda asing, tumor, parasit,
  • kerosakan struktur vaskular,
  • penyerapan lumen dengan coprometer,
  • selekoh apendiks oleh lekatan (kontraksi cicatricial) kerana kolitis kronik, kolesistitis, enteritis, adnexitis, peritheflitis,
  • sembelit berterusan.

Semua faktor ini membawa kepada pengumpulan lendir dan aktiviti mikroorganisma patogen yang berlebihan. Ini menyebabkan keradangan membran mukus dan lapisan yang mendasari, trombosis vaskular, nekrosis dinding apendiks.

Lampiran biasa dan meradang

Kursus radang usus buntu muncul dalam beberapa peringkat:

  • catarrhal (permulaan proses keradangan),
  • purulen (pembentukan abses),
  • kahak (pembesaran lampiran dan impregnasi dengan nanah),
  • pecah (pecahnya apendiks dengan curahan massa purulen ke peritoneum).

Tanda-tanda pertama radang usus buntu

Gejala keradangan akut pada apendiks adalah klasik. Wanita itu tidak selalu memperhatikan tanda-tanda pertama yang lemah dan tidak menumpukan perhatian pada masalah tersebut. Dia mungkin tidak menyedari bahaya situasi yang memerlukan penyelesaian segera. Berapa banyak dan di mana sakitnya dengan keradangan pada lampiran:

  • sakit di cincin pusar, masuk ke bahagian bawah bahagian kanan perut, kadang-kadang memancar ke kaki,
  • kemunculan rasa sakit ketika menekan pada usus dan peningkatannya ketika berbaring di sebelah kiri,
  • memburukkan lagi serangan yang menyakitkan pada palpasi di bahagian bawah perut dan ke kanan semasa menghirup,
  • rasa sakit di kawasan epigastrik, muntah, yang tidak memerlukan melegakan keadaan,
  • suhu rendah hingga 37-37.5 ° С, kadang-kadang tidak hadir sama sekali, dan pada awal proses purulen ia meningkat hingga 38 ° С dan ke atas,
  • kurang selera makan, kemerosotan, kelesuan, mulut kering,
  • berpeluh berlebihan, menggigil,
  • plak pada lidah putih atau kuning.
Lampiran dapat meradang kapan saja, penggera harus dibunyikan jika sakit tanpa mengira kedudukan badan

Gejala radang usus buntu pada wanita

Harus diingat bahawa simptomologi penyakit pada wanita dewasa berbeza dengan tanda-tanda apendisitis pada kanak-kanak perempuan. Sekiranya wanita muda sering muntah, maka orang dewasa dengan proses keradangan buta bimbang akan mual.

Apendisitis boleh menjadi akut dan kronik, ditunjukkan oleh serangan ciri berkala.

Gejala yang sangat berbahaya adalah:

  • pengurangan kesakitan dengan adanya kekeringan di rongga mulut dan lidah yang dilapisi - kesakitan hilang kerana lesi nekrotik pada lampiran,
  • sakit memotong tajam menunjukkan adanya peritonitis,
  • keadaan kejang,
  • mengaburkan fikiran atau kehilangan kesedaran.

Perlu diingatkan bahawa keunikan pesakit dengan penempatan lampiran yang tidak betul adalah masalah serius dalam mendiagnosis penyakit ini..

Kesakitan dapat dilokalisasi di kawasan lumbar, di bawah tulang rusuk kanan, kawasan perineum, pubis. Penyetempatan gejala bergantung pada lokasi lampiran..

Sekiranya simptomologi mengesahkan radang usus buntu, maka sebelum ketibaan ambulans, anda tidak perlu minum ubat penahan sakit dan cecair. Sesuatu yang sejuk boleh diaplikasikan ke kawasan yang terjejas (ketulan ais yang dibalut dengan kain, makanan yang disimpan di dalam peti sejuk).

Ais akan membantu melegakan kesakitan yang teruk dengan radang usus buntu

Semasa menunggu pasukan, ukur suhu, ingat makanan yang dimakan pada siang hari atau tidak lama sebelum serangan. Maklumat mengenai masa pergerakan usus terakhir dan konsistensi najis juga penting. Penyedia perkhidmatan kesihatan memerlukan maklumat ini. Sekiranya tidak ada cara untuk menghubungi pasukan kecemasan, anda perlu pergi ke hospital sendiri. Hasil rawatan apendisitis bergantung pada kecepatan diagnosis dan permulaan rawatan..

Sindrom Zhendrinsky

Pengenalpastian gejala Zhendrinka menyumbang kepada diagnosis awal radang usus buntu. Pesakit ditekan di kawasan di bawah pusar sambil berbaring, kemudian diletakkan di sofa. Sekiranya terdapat kesan menyakitkan yang tajam, maka diperlukan pembedahan untuk membuang apendiks. Penurunan keparahan kesakitan menunjukkan proses keradangan pada organ pelvis.

Sindrom Shchetkin-Blumberg

Gejala Shchetkin-Blumberg membantu mengenali radang usus buntu dengan palpasi. Terdapat peningkatan mendadak dalam sakit perut ketika tangan berdebar cepat dikeluarkan dari dinding anterior peritoneum setelah tekanan. Sindrom peritoneal yang merengsa adalah tanda keradangan di mana rongga perut dalaman terlibat: peritonitis, apendisitis dan lain-lain.

Simptom cepat

Untuk mendiagnosis keradangan, kaedah digunakan untuk mengesan gejala Prompt dengan radang usus buntu. Ia dilakukan seperti berikut: dua jari dimasukkan ke dalam vagina, menutup serviks dan memutar kiri dan kanan. Sekiranya tidak ada rasa sakit, apendektomi diperlukan untuk menghilangkan radang usus buntu.

Ujian simptom Prompt akan membantu mengesan radang usus buntu (tidak berlaku untuk kanak-kanak perempuan di bawah 14 tahun)

Ciri-ciri penyakit pada wanita hamil

Wanita hamil mewakili kategori pesakit khas. Kemungkinan keradangan cecum meningkat selepas bulan keempat kehamilan. Pada masa inilah rahim membesar dan organ dalaman terganggu, yang mengubah kepekatan kesakitan. Biasanya, proses itu berpindah ke hati, jadi sakit dengan radang usus buntu dapat dengan mudah dikelirukan dengan kolesistitis.

Mual, muntah, gangguan najis tidak dapat berfungsi sebagai tanda penyakit radang usus buntu, kerana terdapat pada toksikosis wanita hamil. Tempat manifestasi kesakitan adalah bahagian kanan abdomen atau hipokondrium kanan.
Anda boleh mengenali penyakit ini pada wanita hamil dengan tanda-tanda berikut:

  • peningkatan kesakitan yang kuat ketika berpusing dari sisi ke sisi berbaring,
  • bertambah sakit ketika berbaring di sebelah kanan di bahagian perut yang sama.

Kaedah pemeriksaan yang paling dipercayai yang tidak akan membahayakan bayi adalah ultrasound.

Diagnosis radang usus buntu

Semasa menghubungi institusi perubatan untuk mendapatkan bantuan perubatan, seorang wanita yang mengalami radang usus buntu harus menjalani beberapa jenis diagnostik:

  • ujian darah,
  • pemeriksaan oleh pakar bedah,
  • perundingan pakar sakit puan.

Pemeriksaan komprehensif dilakukan untuk mengecualikan penyakit lain dengan gejala yang serupa dengan apendisitis. Pemeriksaan ginekologi akan memungkinkan untuk menetapkan atau mengecualikan kehadiran sista ovari, kehamilan ektopik.

Kaedah palpasi akan membantu pakar bedah untuk menentukan keradangan cecum. Peningkatan kandungan leukosit dan ESR dalam analisis menunjukkan keradangan pada lampiran. Terdapat kaedah lain untuk membuat diagnosis..

Kriteria utama untuk hasil yang berjaya dan penghapusan apendisitis adalah lawatan tepat pada masanya ke doktor. Kelewatan penyakit berbahaya ini dapat menyebabkan pecahnya usus buntu, keracunan darah, dan bahkan kematian..

Rawatan melibatkan pembedahan untuk membuang apendiks (apendektomi). Tempoh kemasukan ke hospital adalah 5-10 hari, bergantung kepada keparahan keadaan pesakit semasa dimasukkan ke institusi perubatan. Masa pemulihan selepas pembedahan mengambil masa 2-4 minggu.

Anda harus berhati-hati dengan sensasi yang menyakitkan di perut yang tidak berhenti lebih dari 6 jam. Sekiranya rasa sakit tertumpu di kawasan lampiran, anda harus segera pergi ke institusi khusus untuk mendapatkan bantuan perubatan..

Apendisitis mengancam dengan komplikasi berbahaya sekiranya akses kepada doktor tidak tepat waktu. Terutama serius perlu mengambil ciri sakit perut pada wanita tua. Statistik menunjukkan bahawa peratusan kematian yang besar di kalangan pesakit dalam kumpulan ini.

Gejala apendisitis yang lebih spesifik boleh didapati dalam video:

Seberapa berbahaya keadaan ini dengan apendisitis akut, dan apa yang perlu dilakukan jika disyaki keradangan, anda dapat mengetahui dari video:

Tanda dan gejala apendisitis pada wanita

Lampiran adalah bahagian bawah sistem pencernaan, fungsinya dalam tubuh belum dapat dipahami sepenuhnya. Ciri struktur sering menyebabkan bermulanya proses keradangan di lampiran, yang menyebabkan perkembangan apendisitis akut. Apakah tanda-tanda utama radang usus buntu pada wanita? Bagaimana patologi menampakkan dirinya semasa kehamilan, pada usia tua?

Artikel berkaitan:
  • Gejala dan penyebab radang usus buntu
  • Gejala dan rawatan radang usus buntu kronik
  • Punca radang usus buntu
  • Diet apa yang harus diikuti selepas pembuangan apendisitis
  • Bahagian apendisitis mana yang ada pada seseorang: bagaimana untuk mengetahui?
  • Tanda-tanda utama keradangan radang usus buntu

    Lampiran lebih kerap meradang pada wanita daripada pada lelaki - ini disebabkan oleh ciri fisiologi struktur badan. Sebilangan pakar percaya bahawa perubahan hormon yang menyertai kitaran haid meningkatkan kemungkinan radang usus buntu. Bahagian mana apendisitis pada wanita? Hampir selalu, dengan pengecualian yang jarang berlaku, apendiks terletak di sebelah kanan perut bawah. Kadang-kadang prosesnya terletak berhampiran hati.

    Di dalam badan wanita, organ-organ sistem genitouriner bersentuhan rapat dengan perut dan usus - proses keradangan pada salah satu organ dapat memprovokasi perkembangan patologi pada jiran.

    Cara mengenal pasti radang usus buntu:

    • sindrom kesakitan di hipokondrium kanan dengan anjakan ke perut bawah, dengan ketegangan, batuk, ia meningkat;
    • kadang-kadang ada masalah dengan berjalan kaki kerana kenyataan bahawa rasa sakit memancar dengan kuat ke kaki;
    • ketat, perut keras;
    • loya, muntah, yang tidak membawa kelegaan;
    • peningkatan suhu - dengan lampiran, penunjuk mencapai 38 darjah, tetapi kadang-kadang ia boleh berhenti pada tahap subfebril;
    • lidah basah dengan lapisan putih;
    • kurang selera makan, kelemahan teruk.

    Kesakitan apa yang khas untuk radang usus buntu? Pada peringkat awal, sensasi yang tidak menyenangkan menarik, menekan secara semula jadi - tidak selalu sindrom kesakitan berlaku di sebelah kanan. Boleh memberi ke perut kiri, menumpukan perhatian pada pusar.

    Secara beransur-ansur, rasa sakit menjadi akut, tertumpu di kawasan apendiks. Sindrom nyeri boleh berterusan atau paroxysmal.

    Penting! Gejala radang usus buntu wanita tidak selalu khas - sakit di bahagian bawah perut mungkin menunjukkan keradangan pada rahim, ovari, dan organ lain. Dengan manifestasi luaran, mustahil untuk membezakan radang apendiks dari kilasan kista, pecahnya ovari.

    Dengan radang usus buntu, selalu terdapat mual dan muntah yang teruk, yang bukan merupakan ciri kebanyakan penyakit ginekologi. Tetapi proses keradangan yang kuat juga dapat ditunjukkan oleh "perut yang tajam", muntah, dan tanda-tanda mabuk lain. Oleh itu, anda tidak boleh melakukan diagnosis diri, minum ubat penahan sakit - anda perlu memanggil ambulans, berbaring, menunggu ketibaan doktor. Apendisitis akut boleh menyebabkan peritonitis dan akibat serius lain.

    Berapa lama anda boleh pergi bersamanya? Mustahil untuk diketatkan dengan apendisitis - jika rasa sakit tidak hilang dalam 3-4 jam, semakin meningkat apabila diposisikan di sebelah kanan, perlu segera memanggil ambulans.

    Tanda-tanda kehamilan

    Lampiran kadang-kadang menjadi radang pada wanita hamil - rahim bertambah besar, mula menekan dan mengganti organ dalaman, bekalan darah merosot. Bagaimana sindrom kesakitan ditunjukkan pada ibu hamil? Kesakitan berlaku di bahagian atas perut, di hipokondrium di satu atau kedua-dua belah pihak.

    Sukar untuk mendiagnosis radang usus buntu pada ibu masa depan - organ perut terganggu, sukar untuk memahami dengan jelas di mana ia sakit. Gejala semasa kehamilan boleh menjadi ringan, wanita sering mengabaikan manifestasi mereka. Sindrom nyeri mungkin menunjukkan bukan keradangan pada apendiks, tetapi peningkatan nada rahim.

    Mual dan muntah adalah manifestasi toksikosis biasa; jarang, ibu hamil mengaitkannya dengan radang usus buntu. Dengan radang usus buntu pada wanita hamil, muntah sering disertai dengan sesak nafas.

    Penting! Kesakitan perut semasa kehamilan tidak selalu patologi. Sensasi yang tidak menyenangkan boleh disebabkan oleh pergeseran pusat graviti, ketegangan otot, tekanan dan pergerakan bayi. Tetapi anda tidak harus bergantung pada intuisi, hanya doktor yang dapat menentukan penyebab terakhir sensasi menyakitkan.

    Untuk membezakan apendisitis dari patologi ginekologi, anda perlu mengetahui bagaimana perut sakit semasa penyakit ini. Dengan radang usus buntu, rasa sakit selalu memancar ke bahagian badan yang lain - punggung bawah, perineum, apabila lutut kanan ditarik ke perut, sindrom kesakitan meningkat.

    Penghapusan apendisitis semasa kehamilan bukanlah petunjuk untuk pembedahan caesar, seorang wanita boleh melahirkan sendiri.

    Apendisitis kronik

    Keradangan kronik apendiks adalah patologi yang lebih jarang berlaku yang berlaku baik dengan sejarah apendisitis akut, dan tanpa keradangan akut sebelumnya.

    Tanda-tanda keradangan kronik pada lampiran:

    • proses keradangan adalah perlahan - sakit, kadang-kadang serangan berlaku di sebelah kanan;
    • sakit merebak ke kawasan iliac, dapat menumpukan perhatian di sekitar pusar, memberi ke kaki, kawasan lumbar;
    • ketidakselesaan meningkat dengan pergerakan usus, batuk;
    • sembelit yang kerap, gangguan najis;
    • ketidakteraturan haid mungkin bermula;
    • selepas persetubuhan atau selama itu, kekejangan mungkin berlaku.

    Pada wanita, apendisitis kronik boleh menyebabkan ketidakselesaan pada vagina dan ovari semasa haid dan kehamilan..

    Penting! Dilarang keras membuat kompres pemanasan, mengambil ubat penahan sakit dan antispasmodik jika anda mengesyaki radang usus buntu.

    Apendisitis pada wanita yang lebih tua

    Untuk masa yang lama, doktor percaya bahawa apendisitis tidak berlaku pada wanita tua. Tetapi sekarang pendapat ini diakui sebagai salah. Keradangan usus buntu pada orang tua tidak biasa, yang menyukarkan diagnosis, sering kali wanita meminta pertolongan lewat.

    Ciri utama apendisitis pada masa dewasa adalah penurunan kereaktifan badan, perkembangan proses keradangan yang perlahan. Pada peringkat awal, suhu tidak naik, sindrom kesakitan lemah..

    Tanda-tanda apendisitis pada wanita yang lebih tua:

    • sakit merebak ke seluruh rongga perut, sukar untuk menentukan dengan tepat di mana tumpuan utamanya;
    • motilitas usus terganggu, sembelit berlaku;
    • mukosa mulut mengering;
    • otot-otot dinding anterior peritoneum sebahagiannya atrofi kerana pengumpulan lemak di kawasan ini.

    Pada usia tua, bentuk proses keradangan yang merosakkan sering berkembang. Ini disebabkan oleh pelanggaran proses metabolik, pelanggaran integriti dinding apendiks, kelemahan fungsi pelindung tubuh.

    Penting! Tanda-tanda apendisitis pertama pada wanita muncul secara tiba-tiba, lebih kerap pada waktu petang dan malam.

    Komplikasi

    Pembuangan radang usus buntu adalah operasi biasa, dengan lawatan tepat pada masanya ke doktor, akibat negatif jarang terjadi.

    • lekatan - menyebabkan kesakitan yang teruk, boleh menyebabkan kemandulan, penyumbatan usus;
    • abses periappendicular - pengumpulan nanah berlaku dalam jumlah terpencil, suhu meningkat di atas 38 darjah, demam bermula;
    • pylephlebitis adalah proses keradangan akut pada vena portal, yang berkembang kerana tersumbat dengan pembekuan darah yang dijangkiti, patologi berkembang dengan cepat, sering berakhir dengan kematian.

    Penyusupan apendiks - di sekitar lampiran terdapat pembentukan sel-sel tisu penghubung, gelung usus, bahagian dari omentum. Ini adalah reaksi pelindung tubuh untuk mengurangkan fokus keradangan dari organ lain. Pembentukan ini adalah kontraindikasi untuk apendektomi kecemasan. Terdapat dua kemungkinan hasil penyusupan apendiks:

    Dalam kes pertama, rawatan konservatif dijalankan: terapi antibakteria, ubat anti-radang. Dalam masa kira-kira sebulan, gejala apendisitis menurun, rasa sakit mereda, dan gambar darah menjadi normal. Setelah sebulan, lampiran dikeluarkan seperti yang dirancang.

    Sekiranya suppuration berlaku dengan pembentukan abses periappendicular, pembukaan kecemasan dan saliran rongga abses dilakukan. Lampiran tidak dikeluarkan. Dua bulan kemudian, pesakit menjalani pemeriksaan diikuti dengan apendektomi yang dirancang.

    Abses berbahaya kerana boleh menembusi cecum atau ke rongga perut. Kes pertama lebih digemari. Dalam kes ini, keadaan pesakit bertambah baik, nanah dijumpai di dalam tinja. Penembusan ke rongga perut penuh dengan peritonitis, pylephlebitis, serta pembentukan beberapa abses di hati dan paru-paru.

    Peritonitis adalah komplikasi biasa dari lawatan ke doktor secara tidak tepat waktu. Proses keradangan yang kuat bermula di peritoneum, keracunan darah berlaku, akibat yang membawa maut sangat mungkin.

    Sukar untuk mencegah radang apendiks - terlalu banyak penyebab boleh menyebabkan penyakit ini. Pencegahan tidak spesifik terdiri dari pemakanan yang tepat, kepatuhan terhadap rejimen minum, dan rawatan penyakit saluran pencernaan tepat pada masanya. Jangkitan cacing, sembelit yang kerap boleh menimbulkan radang usus buntu.

    Artikel Mengenai Hepatitis