Gejala dan rawatan radang usus buntu - ketika pembedahan diperlukan

Utama Limpa

Apendisitis adalah penyakit keradangan akut yang paling biasa pada rongga perut. Ia boleh berlaku pada usia berapa pun, baik pada kanak-kanak maupun orang dewasa. Nama penyakit ini berasal dari kemiripan bahagian usus besar yang meradang dengan cacing tanah yang biasa. Prosesnya mempunyai bentuk bujur, kelegaan serupa dengan usus besar dan berdekatan dengan cecum.

Radang usus buntu boleh berlaku dalam bentuk akut atau menjadi kronik. Gejala utama adalah sakit di bahagian bawah kanan perut. Keradangan boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi lebih sering berlaku pada dekad kedua dan ketiga kehidupan. Penyakit ini menyerang lelaki dua kali lebih kerap..

Jenis radang usus buntu

  • apendisitis akut - dimanifestasikan oleh rasa sakit yang tiba-tiba di bahagian kanan perut, yang semakin kuat ketika bersin, batuk, dan dapat memancar ke arah saluran kemaluan dan saluran kencing. Disertai dengan pening, muntah, sembelit, kembung, demam ringan.
  • apendisitis kronik - dengan bentuk penyakit ini, terdapat rasa keletihan, sakit perut, gangguan saluran najis; gejala ini muncul beberapa bulan selepas bentuk akut. Pesakit lebih rela berbaring di sebelah kanan dengan kaki bengkok, suhu badan sedikit meningkat dan degup jantungnya cepat.

Lumen kolon yang "tersumbat" adalah penyebab perkembangan jangkitan bakteria, yang boleh mengakibatkan:

  • apendisitis sederhana akut;
  • kahak;
  • dermatitis gangren;
  • perforasi apendiks, mengakibatkan abses atau peritonitis.

Punca dan gejala radang usus buntu

Antara penyebab radang usus buntu adalah, pertama sekali:

  • Lumen usus tertutup (contohnya, kalkulus tinja)
  • kehadiran parasit;
  • jangkitan bakteria dan virus;
  • pada kanak-kanak, hipertrofi tisu limfoid.

Gejala boleh berbeza-beza bergantung pada lokasi anatomi lampiran. Selalunya ia terletak di fossa iliac kanan, jarang di antara gelung usus, di pelvis. Gejala utama keradangan adalah sakit..

Pada mulanya, pesakit merasakan sakit umum di perut, yang sering ditakrifkan sebagai sakit di sekitar pusar atau di bahagian atas perut. Selepas beberapa jam, rasa sakit tertumpu pada bahagian bawah kanan perut. Batuk menjadikan kesakitan semakin teruk. Pada masa yang sama, pesakit mengalami penolakan terhadap makanan, loya, dan sering muntah. Penukaran makanan adalah gejala yang sangat penting: jika, walaupun sakit, pesakit terus makan, ini membuat diagnosis keradangan apendiks menjadi ragu.

Walau bagaimanapun, terdapat gejala yang tidak biasa. Contohnya, kadang-kadang rasa sakit segera bermula di bahagian bawah kanan perut, kadang-kadang hanya rasa sakit yang dirasakan ketika ditekan, kadang-kadang gejala penyumbatan usus mendominasi: kembung, rasa berat di usus, sembelit, peristalsis lemah.

Kedekatan proses radang ke ureter atau pundi kencing boleh menyebabkan keinginan untuk membuang air kecil dan kerap membuang air kecil. Ia berlaku bahawa perpindahan apendiks ke pelvis menyebabkan kesakitan ketika memeriksa melalui rektum. Dalam pemeriksaan pesakit, suhu badan yang tinggi (38-39 ° C dan degupan jantung yang cepat) diperhatikan.

Pada kanak-kanak, proses keradangan apendiks berjalan lebih cepat, dan oleh itu, diagnosis cepat dan permulaan rawatan pembedahan diperlukan untuk mengelakkan komplikasi serius. Pada orang tua, gejala mungkin tidak spesifik, agak parah, tetapi masih terdapat apendisitis atau perforasi gangren semasa pembedahan.

Komplikasi radang usus buntu

Yang pertama dan, pada masa yang sama, komplikasi apendisitis yang sangat dahsyat adalah berlubang proses yang diubah secara menyakitkan. Selalunya ini berlaku pada hari kedua atau ketiga penyakit ini. Dimanifestasikan oleh rasa sakit yang tiba-tiba, teruk, peningkatan degupan jantung dan peningkatan intensiti gejala yang timbul daripada kerengsaan peritoneum.

Sekiranya apendiks berlubang terletak di lekatan dalam rongga perut, penyusupan proses peri terbentuk. Pada gilirannya, perforasi rongga perut menyebabkan peritonitis meresap. Ini ditunjukkan oleh kesakitan seluruh permukaan penutup perut..

Dengan penyakit semula jadi, dalam seminggu, gejala seperti asites, hiperemia dan edema hilang. Walau bagaimanapun, sisa yang terbentuk.

Komplikasi lain yang mungkin berlaku ialah penampilan abses proses peri. Abses adalah kumpulan nanah dan bakteria, yang sebahagiannya atau sepenuhnya dipisahkan dari struktur tisu yang rosak. Bentuk abses semasa penyusupan. Ia disertai dengan peningkatan suhu badan hingga 39-40 ° C, peningkatan kadar nadi yang ketara, leukositosis (15 ribu / mm 3).

Diagnostik keradangan lampiran

Walaupun fakta bahawa apendisitis adalah salah satu penyebab umum pembedahan, diagnosis keadaan ini kadang-kadang sukar, walaupun bagi doktor yang berpengalaman. Diagnosis berdasarkan keadaan klinikal pesakit, bukan ujian tambahan. Walau bagaimanapun, penyelidikan fungsional sangat berguna dalam diagnosis pembezaan, kerana dapat menunjukkan proses patologi lain yang terjadi di rongga perut, yang dapat menyebabkan gejala serupa..

Wanita dengan gejala sakit perut harus diperiksa oleh pakar sakit puan untuk mengesampingkan kemungkinan perubahan pada organ pembiakan. Anda juga boleh melakukan laparoskopi untuk membezakan radang akut pelengkap dari, misalnya, kista ovari, kehamilan ektopik atau radang pelengkap. Tetapi ia digunakan hanya dalam kes-kes khas apabila terdapat manifestasi klinikal yang membenarkan keputusan mengenai operasi tersebut..

Rawatan radang usus buntu

Apendisitis akut memerlukan pembedahan segera. Keradangan pada apendiks adalah penyebab utama keradangan peritoneum. Walau bagaimanapun, pakar bedah menganggap prosedur membuang apendisitis adalah salah satu operasi yang paling mudah. Sebarang kelewatan dalam pelaksanaan operasi boleh menyebabkan komplikasi yang sangat serius. Appendicomy, iaitu pembedahan pembuangan apendiks, dapat dilakukan dengan menggunakan kaedah klasik atau laparoskopi.

Pembedahan laparoskopi dikaitkan dengan penjimatan masa yang dihabiskan di jabatan pembedahan, abses luka yang jarang berlaku, dan rawatan pasca operasi yang cepat. Walaupun begitu, peratusan komplikasi selepas rawatan dengan kaedah klasik dan laparoskopi adalah serupa. Kembali ke aktiviti fizikal yang normal setelah pembedahan berlaku dalam 2-3 minggu.

Komplikasi rawatan di atas mungkin termasuk pendarahan, jangkitan luka, abses, atau penyumbatan usus. Gejala apendisitis akut boleh kembali dengan rawatan antibiotik yang sengit.

Kepelbagaian keradangan dengan penyakit lain

Oleh kerana kepelbagaian gambaran klinikal apendisitis, perlu dilakukan diagnostik pembezaan berdasarkan pengecualian penyakit berikut:

  • keradangan akut kelenjar getah bening;
  • pembentukan sisi kanan batu ginjal;
  • penyakit sistemik pembiakan (keradangan pelengkap, sista ovari, kehamilan ektopik);
  • berlubang perut atau ulser duodenum;
  • keradangan akut pankreas;
  • gastroenteritis akut;
  • Penyakit Crohn.

Apendisitis akut adalah penyakit dengan perjalanan yang cukup cepat yang memerlukan diagnosis segera dan rawatan pembedahan yang sesuai. Terutama berbahaya bagi orang tua, yang risiko kematian selepas operasi adalah 5-10%. Ini paling sering berlaku dalam kes perforasi apendiks dan radang peritoneum..

Apendisitis pada kanak-kanak

Dalam kebanyakan kes, diagnosis apendisitis pada anak-anak dapat dibuat berdasarkan pemeriksaan fizikal yang menyeluruh, walaupun ini kadang-kadang sukar dan memerlukan keyakinan kepada pesakit dan mendapatkan keyakinan mereka.

Gejala apendisitis akut bergantung pada usia anak, faktor permulaan penyakit dan lokasi apendiks di rongga perut. Yang paling penting dan penting adalah:

  • sakit perut pada kanak-kanak berumur lebih dari 4 tahun, pada awalnya penyetempatan ringan, kusam, tidak tepat, sakit berterusan di kawasan pusar dan epigastrik, yang apabila keradangan berkembang, bergerak ke perut bawah kanan;
  • kehilangan selera makan, loya, muntah yang berlaku beberapa jam selepas bermulanya sakit perut. Kehilangan selera makan adalah gejala yang sangat penting. Kanak-kanak yang mengalami selera makan jarang didiagnosis dengan radang usus buntu;
  • sembelit;
  • cirit-birit jangka pendek.

Memeriksa anak kecil dengan serangan apendisitis adalah tugas khas bagi doktor dan memerlukan banyak kemahiran dan pengalaman dalam menjalin hubungan dengan pesakit kecil untuk menenangkannya dan mendapatkan keyakinan..

Anak yang sakit dan demam, bergerak perlahan, sering membongkok ke hadapan untuk melindungi tali pinggang pinggang kanan bawah. Di atas meja naik perlahan-lahan, dengan berhati-hati. Di buaian, walaupun sakit, berbaring dengan tenang, dengan kaki bengkok atau di sebelah kanan.

Demam, takikardia, tanda-tanda dehidrasi biasanya muncul pada malam pertama, ia kecil dan semakin meningkat ketika penyakit ini berlanjutan. Pada kanak-kanak dan bayi kecil, diagnosis sering ditangguhkan kerana gambaran penyakit yang tidak spesifik atau gejala ringan. Terdapat juga kes-kes apabila anak itu akhirnya sampai ke pakar bedah dengan gejala peradangan peritoneum yang luas.

Pada peringkat awal penyakit ini, penyelidikan tambahan tidak banyak memberi manfaat. Salah satu keabnormalan utama yang menunjukkan keradangan adalah tahap tinggi sel darah putih dengan dominasi granulosit polimorfonuklear, tetapi tidak semua pesakit mempunyai hasil ini.

Anda perlu melakukan ujian air kencing untuk mengecualikan jangkitan pada sistem kencing. Pemantauan protein C-reaktif, yang kadarnya meningkat dalam darah dengan radang usus buntu, mungkin juga penting. Dalam kira-kira 10-20% kes, sinar-X perut dilakukan. Ultrasound perut boleh sangat membantu.

Apendiks

Maklumat am

Apendisitis adalah proses keradangan pada lampiran. Ia adalah tiub berongga, ditutup di hujung, milik cecum. Mengingat kesamaannya dengan cacing, nama "apendiks" secara harfiah berarti: "tambahan yang kelihatan seperti cacing." Umumnya diterima bahawa permulaan apendisitis adalah penyumbatan pembukaan antara cecum dan apendiks..

Penyumbatan tersebut berlaku sama ada disebabkan oleh lapisan lendir di dalam lampiran konsistensi tebal, atau kerana masuknya tinja dari sekum. Setelah beberapa lama, jisim ini menjadi sangat keras dan lubang menjadi tersumbat. Nama batu karang tersebut adalah koprolit. Dalam beberapa kes, penyumbatan berlaku kerana pembengkakan, akibatnya proses keradangan melambung..

Terdapat teori lain mengenai manifestasi apendisitis. Penyakit ini berlaku kerana pecahnya apendiks dan penyebaran bakteria berikutnya. Dengan perkembangan proses keradangan dan jangkitan pada ketebalan dinding, apendiks dapat pecah. Setelah pecah telah terjadi, penyebaran jangkitan berlanjutan melalui rongga perut, tetapi, sebagai peraturan, proses ini terjadi di ruang yang agak kecil di sebelah apendiks. Oleh itu, "abses periappendicular" terbentuk.

Dalam beberapa kes, dengan syarat jangkitan dan keradangan tidak menyebar, usus buntu akan sembuh dengan sendirinya, tanpa menggunakan pembedahan. Dalam kes ini, setelah beberapa waktu, gejala apendisitis hilang. Sebagai peraturan, fenomena serupa diperhatikan pada pesakit pada usia tua, dan juga pada orang yang menerima antibiotik. Setelah jangka waktu yang agak lama, pesakit seperti itu beralih kepada pakar dengan aduan pembengkakan atau penyusupan di bahagian bawah perut, di sebelah kanannya.

Bentuk radang usus buntu

Apendisitis akut adalah penyakit nekrotik radang akut pada apendiks. Kejadiannya diprovokasi oleh penyumbatan lumen apendiks. Apendisitis akut adalah petunjuk langsung untuk pembedahan segera.

Apendisitis akut biasanya dibahagikan kepada beberapa subspesies. Dengan radang usus buntu ringan, yang juga disebut kolik usus buntu, rasa sakit ringan sering muncul di kawasan iliac kanan. Selepas beberapa jam, rasa sakit itu hilang.

Dengan apendisitis sederhana (dangkal atau catarrhal), muntah berlaku sekali, dengan palpasi terdapat rasa sakit di kawasan iliaka kanan. Leukositosis sederhana diperhatikan dalam darah.

Apendisitis yang merosakkan biasanya dibahagikan kepada beberapa subspesies. Jadi, apendisitis phlegmonous bermula dengan sedikit peningkatan suhu, dan formula leukosit beralih ke kiri. Dengan radang usus buntu, pesakit mempunyai nadi yang cepat, lidah dilapisi. Sekiranya pesakit mempunyai kecurigaan radang usus buntu, maka semasa palpasi, pakar memberi perhatian kepada rasa sakit dan ketegangan otot di dinding perut anterior. Dengan perubahan dahak pada apendiks, penebalannya, edema diperhatikan, ia ditutup dengan plak berserabut-fibrinous. Terdapat nanah di lumen mukosa, dan di rongga perut terdapat efusi mendung atau purulen.

Radang usus buntu gangren terjadi sebagai akibat daripada trombosis dan tromboflebitis saluran pada mesentery atau di bahagian tertentu dari dinding apendiks. Sebagai peraturan, apendisitis gangren menyertai peritonitis tempatan, kadang-kadang berubah menjadi perforasi yang meluas. Gejala radang usus buntu serupa dengan radang usus buntu. Tetapi dalam kes ini, mabuk umum badan lebih ketara. Dengan perubahan gangren, warna lampiran berwarna hijau kotor, ditutup dengan plak berserabut-fibrinous, ia mempunyai bau yang tidak menyenangkan.

Apendisitis yang rumit juga dibezakan, di mana segala macam komplikasi diperhatikan.

Apendisitis kronik adalah bentuk penyakit yang agak jarang berlaku. Biasanya, apendisitis kronik berkembang sebagai akibat dari apendisitis akut. Keadaan ini dicirikan oleh perubahan sklerotik dan atropik pada dinding lampiran. Apendisitis kronik paling kerap terjadi setelah serangan akut sembuh tanpa pembedahan.

Gejala radang usus buntu

Gejala pertama radang usus buntu adalah sakit perut. Pada mulanya, seseorang merasa sakit di seluruh perut, tetapi mereka sangat sengit di bahagian atasnya. Sulit bagi pesakit untuk menentukan dengan jelas di mana dia mengalami kesakitan dan, dengan itu, di sisi mana apendisitis. Kesakitan yang tidak tertumpu pada satu titik tertentu secara perubatan disebut sakit kabur. Sebagai peraturan, dengan serangan apendisitis, pasien, setelah diminta untuk menunjukkan dengan tepat di mana dia sakit, menunjuk ke tengah perut dengan gerakan melingkar.

Gejala apendisitis berikutnya muncul dengan lebih jelas. Dengan peningkatan proses radang apendiks, keradangan bergerak lebih jauh melalui dinding apendiks ke cangkang luarnya. Kemudian proses keradangan menangkap lapisan perut, peritoneum. Dengan keradangan peritoneum, sifat sensasi kesakitan berubah secara mendadak, dan rasa sakit sudah ditentukan di kawasan kecil. Walau bagaimanapun, dengan pecahnya apendiks, jangkitan menangkap seluruh rongga perut, dan rasa sakit kembali berubah menjadi meluas.

Kadang-kadang gejala apendisitis seperti muntah dan loya berlaku. Ketika reaksi tubuh terhadap proses keradangan, suhu badan dapat meningkat dengan mendadak. Namun, jika suhu badan meningkat, apendisitis tidak dapat dikesampingkan, karena penyakit ini dapat berlanjut pada suhu normal.

Diagnosis radang usus buntu

Pada awal diagnosis usus buntu, pemeriksaan menyeluruh pesakit dan pemeriksaannya adalah penting. Dalam banyak kes, pesakit mengadu suhu badan yang tinggi, serta sensasi yang menyakitkan dengan intensiti yang berbeza-beza ketika menekan di sebelah kanan perut bawah. Dalam proses keradangan peritoneum, tanda-tanda apendisitis lain muncul. Jadi, semasa tekanan pada perut, pesakit merasakan apa yang disebut "pemulihan" kesakitan. Maksudnya, ketika menekan perut, selepas itu doktor melepaskan tangannya dengan tiba-tiba, rasa sakit jangka pendek tiba-tiba muncul.

Semasa membuat diagnosis, pakar mesti mengambil kira jumlah sel darah putih. Sekiranya proses menular berkembang di dalam badan, maka analisis menunjukkan peningkatan jumlah sel darah putih. Pada kali pertama setelah bermulanya penyakit, jumlah sel darah putih mungkin tetap normal, tetapi peningkatan kecil dalam jumlahnya, sebagai peraturan, sudah terjadi pada tahap awal penyakit ini. Tetapi penting untuk diperhatikan bahawa gejala yang serupa adalah ciri hampir semua proses berjangkit yang berkembang di dalam badan. Oleh kerana itu, tahap tinggi sel darah putih dalam darah tidak dianggap sebagai bukti langsung usus buntu. Dalam proses diagnosis, pemeriksaan mikroskopik urin pesakit juga dilakukan

Semasa melakukan pemeriksaan sinar-X pada rongga perut, coprolitis (bahagian najis yang mengeras yang menyumbat keluar dari lampiran) dikenal pasti sebagai penyebab radang usus buntu. Fenomena ini paling kerap berlaku pada kanak-kanak..

Semasa pemeriksaan ultrasound, anda dapat mengesan kehadiran abses atau lampiran yang membesar. Tetapi pada pesakit dengan apendisitis, apendiks hanya dapat dilihat pada separuh daripada kes-kes tersebut. Mengingat hal ini, kemustahilan untuk mempertimbangkan apendiks semasa ultrasound tidak termasuk apendisitis. Namun, ketika menjalankan kajian ini, mungkin untuk mengecualikan patologi ovari, rahim, tuba fallopi, iaitu sejumlah keadaan yang dapat mensimulasikan radang usus buntu..

Semasa tomografi yang dikira di kawasan apendiks, radang usus buntu atau abses periappendicular dapat didiagnosis. Ini menghilangkan sejumlah penyakit di dalam rongga perut dan pelvis, gejala yang menyerupai radang usus buntu..

Juga, untuk menetapkan diagnosis "apendisitis", kaedah laparoskopi digunakan. Ini adalah prosedur pembedahan di mana tiub nipis yang berisi kamera dimasukkan ke dalam rongga perut melalui bukaan kecil di dinding perut. Semasa prosedur ini, anda dapat melihat lampiran dan sejumlah organ lain. Dan jika radang usus buntu dikesan, apendiks segera dikeluarkan.

Sehingga kini, hanya laparoskopi yang dapat mendiagnosis radang usus buntu dengan tepat. Oleh itu, jika dicurigai apendisitis, penyelidikan dilakukan di kompleks atau operasi dilakukan.

Dalam beberapa kes, diagnosis apendisitis sangat sukar. Bagaimanapun, apendiks di rongga perut boleh berada dalam kedudukan yang berbeza. Kadang-kadang sukar bagi pakar untuk menentukan bahagian usus buntu mana. Selalunya, apendiks terletak di perut bawah di sebelah kanan. Namun, ia mempunyai mesentery, filem seperti lembaran yang melekatkan lampiran ke struktur lain di perut. Dengan kehadiran mesentery yang panjang, lampiran kadang-kadang beralih ke tempat lain. Pada masa yang sama, lampiran itu sendiri boleh panjang. Oleh itu, dengan gabungan ini, apendiks dapat turun ke rongga pelvis, yang terletak di belakang usus besar. Dalam kes ini, gejala apendisitis mungkin bertepatan dengan gejala keradangan organ lain. Mengingat ciri-ciri ini, seorang pasien dengan disyaki radang usus buntu dipantau untuk jangka waktu tertentu untuk mengantisipasi sama ada tanda-tanda apendisitis atau penyakit lain muncul..

Dalam proses mendiagnosis apendisitis, sangat penting untuk diingat mengenai sejumlah penyakit lain yang mempunyai gejala yang serupa dengan apendisitis. Jadi, adalah perlu untuk membezakan radang usus buntu dengan diverticulum Meckel (penonjolan dinding usus, yang terletak di sebelah apendiks), keradangan organ pelvis, proses keradangan di bahagian kanan atas perut, divertikulitis sebelah kanan, penyakit buah pinggang.

Rawatan radang usus buntu

Apabila diagnosis apendisitis dibuat, dalam kebanyakan kes, operasi dilakukan untuk membuang apendiks, yang disebut apendektomi. Mengambil antibiotik bermula sejurus selepas diagnosis, sebelum operasi.

Terdapat kes-kes ketika, dengan apendisitis, proses keradangan dan perkembangan infeksi tidak begitu ketara dan, dengan demikian, tidak menyebar melalui rongga perut. Kadang-kadang badan menghentikan proses keradangan dengan sendirinya. Pesakit dalam kes ini berasa sihat, dan setelah beberapa hari keadaan umum mereka bertambah baik. Kadang-kadang setelah waktu tertentu, lampiran dikeluarkan. Walau bagaimanapun, kesukaran utama keadaan ini adalah keupayaan untuk membezakan penyakit radang usus buntu dari penyakit dengan kecenderungan komplikasi..

Selalunya, pesakit tidak pergi ke doktor untuk waktu yang sangat lama, akibatnya mereka didiagnosis dengan abses terbentuk. Pada masa yang sama, perforasi ditutup di lampiran. Dengan abses kecil, rawatan antibiotik dilakukan. Tetapi dalam kebanyakan kes, abses perlu dikeringkan. Saliran dipasang menggunakan ultrasound atau tomografi yang dikira untuk menentukan lokasi abses dengan tepat. Beberapa minggu setelah abses dikeluarkan, operasi dilakukan untuk membuang lampiran. Kaedah rawatan ini disebut apendektomi tertunda dan digunakan untuk mencegah serangan serangan apendisitis..

Hari ini, semasa membuang lampiran, dua teknik digunakan. Yang pertama adalah operasi konvensional, yang dilakukan melalui sayatan, yang kedua adalah operasi endoskopi yang dilakukan melalui tusukan dengan kawalan video..

Dalam operasi normal, sayatan dibuat di area di mana apendiks berada, panjangnya sekitar 10 cm. Setelah diperiksa, apendiks dikeluarkan. Sekiranya terdapat abses, ia dikeringkan menggunakan longkang. Setelah semua prosedur, sayatan dijahit.

Semasa operasi menggunakan laparoskop, tusukan dibuat dan apendisitis dikesan menggunakan tiub dengan kamera video di hujungnya. Seterusnya, lampiran dikeluarkan dengan instrumen khas yang dimasukkan melalui lubang kecil. Selepas operasi seperti itu, pesakit merasa sakit yang kurang selepas operasi, pulih lebih cepat.

Sekiranya lampiran belum pecah, pesakit boleh keluar dari hospital pada keesokan harinya. Sekiranya terdapat pecah, maka pesakit berada di hospital selama lebih kurang seminggu. Dalam kes ini, pesakit diberi antibiotik intravena. Ini sangat penting dalam perkembangan peritonitis..

Usus nipis

Angka kematian kerana ia kelihatan rendah: hanya 0.2-0.3%, tetapi di sebalik angka yang tidak seberapa itu terdapat sekitar 3.000 nyawa manusia yang tidak dapat diselamatkan oleh doktor. Dan pada musim panas, ketika banyak orang berada di dacha mereka dan jauh dari doktor, sangat penting untuk dapat membezakan radang usus buntu dari sakit perut biasa untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya.

Buta tetapi berbahaya

Lampiran adalah apendiks buta pendek dan nipis sepanjang 7-10 cm, yang terletak di hujung cecum (bahagian awal usus besar). Seperti bahagian usus lain, lampiran menghasilkan jus usus, tetapi sedikit sehingga tidak memainkan peranan khusus dalam pencernaan. Oleh itu, sejak sekian lama ia dianggap sebagai "kesalahan semula jadi" dan dikeluarkan kepada pesakit secepat mungkin. Tetapi baru-baru ini, saintis telah menemui sel-sel limfoid dalam proses buta, sama seperti pada tonsil manusia. Dan kerana sel-sel ini mempunyai sifat untuk melindungi tubuh dari jangkitan, maka disarankan agar usus buntu adalah bagian dari sistem imun..

Walau bagaimanapun, jumlah sel pelindung di dalamnya, ternyata, sangat tidak signifikan dan tidak dapat memberi kesan yang kuat terhadap imuniti. Oleh itu, kebanyakan pakar masih yakin bahawa tidak ada manfaat dari apendiks, tetapi bahaya jika terjadi keradangan dapat menjadi sangat penting: apendisitis akut yang tidak didiagnosis tepat pada waktunya dapat merugikan bukan hanya kesihatan, tetapi juga nyawa.

Gigi mesti disalahkan?

Pakar tidak bersetuju mengenai penyebab sebenar radang usus buntu. Walau bagaimanapun, kumpulan risiko dikenal pasti.

Contohnya, orang yang menderita penyakit seperti radang amandel kronik, radang paru-paru, selsema yang berlarutan, penyakit saluran gastrointestinal, karies. Akibat penyakit ini, jangkitan melalui aliran darah memasuki usus buntu dan memprovokasi proses keradangan di sana. Jadi gigi yang sihat adalah kunci kesihatan untuk radang usus buntu..

Terdapat juga teori tekanan. Ini berdasarkan fakta bahawa akibat kegembiraan pada seseorang, penyempitan saluran darah yang tajam terjadi dan ini menyebabkan pembengkakan apendiks secara tiba-tiba dan perkembangan keradangannya.

Tetapi selalunya kejadian apendisitis dijelaskan oleh penyumbatan persimpangan usus besar dan apendiks, yang sering terjadi dengan sembelit dan kolitis kronik..

Bagaimana mengenalinya?

Pada kebanyakan orang, apendiks terletak kira-kira separuh antara pusar dan ilium kanan. Di tempat ini dengan radang usus buntu, rasa sakit maksimum dapat dirasakan. Tetapi jika apendiks dinaikkan ke hipokondrium kanan, lebih dekat dengan hati, rasa sakit akan terserlah di kawasan ini. Dan jika apendiks diturunkan ke bahagian bawah pelvis, maka pada wanita apendisitis mudah dikelirukan dengan keradangan pelengkap, pada lelaki - pundi kencing.

Ketika prosesnya terletak di belakang cecum, ketika dibalut ke ginjal dan ureter, sakit di punggung bawah terjadi, ia memancar ke pangkal paha, ke kaki, ke kawasan pelvis. Sekiranya proses itu diarahkan ke dalam perut, maka rasa sakit muncul lebih dekat ke pusar, di bahagian tengah perut dan bahkan di bawah sudu.

Rasa sakit itu timbul secara tiba-tiba, tanpa sebab yang jelas. Pada mulanya mereka tidak begitu kuat - mereka masih boleh ditoleransi. Dan kadang-kadang dari minit pertama serangan apendisitis akut, mereka menjadi tidak tertahankan dan berjalan seperti kolik.

Kesakitan akan menyeksa seseorang selagi ujung saraf apendiks masih hidup. Apabila nekrosisnya berlaku, sel-sel saraf akan mati dan rasa sakit akan melemah. Tetapi ini bukan alasan untuk menenangkan diri. Radang usus buntu tidak akan "sembuh". Sebaliknya, penarikan sakit adalah alasan untuk segera dimasukkan ke hospital. Apendisitis akut disertai oleh gejala lain. Pada awal penyakit ini, kelainan umum, kelemahan muncul, dan selera makan bertambah buruk. Tidak lama kemudian mungkin ada loya, kadang-kadang muntah, tetapi hanya sekali. Suhu biasa berada dalam lingkungan 37.2-37.7 darjah, kadang-kadang disertai dengan menggigil. Lapisan putih atau kekuningan muncul di lidah.

Teknik mudah dapat membantu anda mengenali radang usus buntu. Tetapi, perlu diingat, diagnosis diri mesti dilakukan dengan sangat berhati-hati..

1. Ketuk dengan lembut dengan telunjuk jari telunjuk anda di kawasan tulang iliaka kanan - dengan radang usus buntu selalu sakit.

2. Sebagai perbandingan, ketuk juga kawasan iliac kiri, yang sekiranya radang pada apendiks tidak akan menyebabkan rasa sakit. Perhatian: palpasi (palpasi perut dengan tangan anda) adalah mustahil, ada bahaya pecahnya apendiks, yang biasanya menyebabkan peritonitis.

3. Cuba batuk dengan kuat: kesakitan yang meningkat di kawasan iliaka kanan akan memberitahu anda bahawa anda mula mengalami radang usus buntu..

4. Tekan dengan lembut dengan telapak tangan anda di tempat yang paling menyakitkan. Pegang tangan anda di sini selama 5-10 saat. Ini akan meredakan kesakitan sedikit. Sekarang angkat tangan anda. Sekiranya rasa sakit muncul pada masa ini, ini adalah tanda apendisitis akut..

5. Ambil pose embrio, iaitu berbaring di sebelah kanan anda dan tarik kaki anda ke batang badan anda. Dengan radang usus buntu, sakit perut akan mereda. Sekiranya anda membelok ke sebelah kiri dan meluruskan kaki, ia akan bertambah kuat. Ini juga merupakan tanda apendisitis akut..

Tetapi diagnosis diri ini harus dibatasi. Jangan teragak-agak untuk berjumpa doktor, kerana apendisitis itu sendiri dan semua penyakit di mana ia boleh disamarkan (kolik ginjal, pemburukan pankreatitis atau kolesistitis, ulser perut dan duodenum, radang akut pundi kencing, ginjal, organ wanita), memerlukan kemasukan ke hospital!

Cara merawat

Sekiranya diagnosis apendisitis akut dibuat, rawatan lini pertama adalah pembedahan kecemasan. Pada masa ini, terdapat kaedah laparoskopi lembut di mana lampiran dapat dikeluarkan tanpa sayatan besar. Malangnya, di negara kita, pembedahan jenis ini belum cukup meluas kerana peralatan teknikal hospital yang lemah..

Tugas utama tempoh selepas operasi adalah untuk mengelakkan komplikasi, misalnya, suppuration luka pasca operasi. Sekiranya berlaku, selalunya tidak ada kesalahan pakar bedah. Sama ada komplikasi ini berlaku atau tidak bergantung pada keadaan lampiran pada masa operasi - semakin besar tahap keradangan, semakin tinggi bahaya suppuration.

Sekiranya operasi berjaya, jahitan dikeluarkan untuk pesakit muda pada hari ke-6-7 dan dikeluarkan dari hospital. Tetapi bagi orang tua, serta penyakit kronik (diabetes mellitus, hipertensi, iskemia jantung, dll.), Jahitan dikeluarkan 2-3 hari kemudian. Selepas itu, disarankan untuk mengikat luka dengan pelekat..

Selama kira-kira sebulan, jangan mandi atau pergi ke tempat mandi: beban air dan suhu pada tisu parut rapuh menjadikan jahitannya lebih kasar, lebih lebar dan jelek. Tidak kurang dari tiga bulan, dan orang tua tidak boleh mengangkat berat selama enam bulan. Elakkan aktiviti sukan yang meregangkan otot perut anda. Cubalah untuk tidak masuk angin: berbahaya bagi anda untuk batuk.

Sekiranya anda cuba "mengalami" apendisitis, anda mungkin mengalami peritonitis - keradangan pada rongga perut. Simptomnya:

kesakitan yang semakin meningkat di seluruh perut, mual, muntah, dalam kes yang teruk - mengantuk, kelesuan, kehitaman wajah;

nadi hingga 120-140 denyutan seminit, suhu hingga 39-40 C;

lidah dilapisi dengan lapisan putih, kemudian menjadi kering, seperti kerak, bibir kering dan retak;

perut membengkak, sakit di semua bahagiannya, tetapi terutama di sebelah kanan.

Peritonitis hanya dirawat melalui pembedahan. Lebih-lebih lagi, operasi ini sangat kompleks dan panjang. Malangnya, tidak mungkin menyelamatkan pesakit. Itulah sebabnya, jika anda mengalami sakit di bahagian perut, anda tidak perlu menangguhkan lawatan ke doktor. Seperti yang mereka katakan, kita tidak mahu menakut-nakutkan sesiapa pun, tetapi semua orang harus ingat betapa berbahayanya radang usus buntu..

Apendisitis akut: mengapa kehilangan lampiran

Agar makanan dicerna, perjalanan jauh dari mulut melalui kerongkongan, perut dan usus ke tempat di mana sisa-sisa yang tidak dicerna diekskresikan. Di usus manusia (omong-omong, pada beberapa haiwan) terdapat proses kecil - lampiran. Mengenai dia dan bagaimana tidak berpisah dengannya dalam artikel ini.

Untuk lebih jelas membayangkan pertumbuhan kecil ini, perhatikan gambar usus:

Lampiran adalah akhir cecum, penampilannya telah dibandingkan dengan cacing. Dalam literatur perubatan, apendiks diuraikan sebagai lampiran vermiform. Penyokong teori evolusi Charles Darwin menganggapnya sebagai dasar yang tidak berguna yang kita warisi dari haiwan dalam proses evolusi. Pada masa yang sama, jumlah pendapat pakar mengenai penglibatan apendiks dalam imuniti manusia semakin meningkat. Terdapat maklumat bahawa mikroorganisma bermanfaat disintesis dalam lampiran. Lampiran mengandungi kelenjar getah bening - organ di mana sel-sel imun (limfosit) terbentuk.

Penyakit yang berkaitan dengan keradangan apendiks disebut apendisitis. Mungkin akut dan kronik.

Keradangan pada lampiran terjadi apabila lumennya tersumbat dengan serpihan makanan, atau salurannya tersumbat. Sebab-sebab radang usus buntu sedang dibincangkan. Selalunya, apendisitis dikaitkan dengan luka berjangkit, pengambilan biji benih yang kerap, menelan biji dari buah beri dan makanan lain yang menyumbat usus. Pada wanita, perkembangan apendisitis difasilitasi oleh lekatan pelvis kecil..

Radang usus buntu boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi masih berisiko adalah wanita hamil dan anak-anak berusia 10-12 tahun, serta orang yang menderita sembelit kronik yang kecanduan pengambilan daging, biji dan buah beri yang berlebihan dengan biji.

Gejala apendisitis akut

  • Keradangan akut pada apendiks bermula dengan rasa sakit. Dalam beberapa kes, rasa sakit itu akut, pada yang lain ia membosankan, selalu timbul secara tiba-tiba. Lokasi kesakitan bergantung pada banyak faktor. Selalunya, bahagian atas perut menyakitkan, memancar ke pusar, dan kemudian, setelah beberapa jam, turun ke kawasan iliac kanan. Pada pesakit lain, sakit di kawasan lampiran. Kesukaran di sini adalah bahawa lampiran dapat mengambil kedudukan yang berbeza pada orang yang berbeza. Oleh kerana itu, radang usus buntu sering "menyamar" sebagai penyakit hati, ginjal, ureter, radang pelengkap.
  • Pergerakan yang keras, batuk, dan bersin membuat sakit radang usus buntu bertambah teruk.
  • Najis lebih kerap normal.
  • Lidah dilapisi dengan mekar putih.
  • Muntah biasa, demam hingga 38 ° C.
  • Pada kanak-kanak, orang tua, dan wanita hamil, radang usus buntu tidak berkembang seperti yang lain.
    • Kanak-kanak akibat kekurangan usus mengalami perkembangan yang lebih cepat daripada komplikasi apendisitis yang teruk - peritonitis. Sukar untuk mendiagnosis radang usus buntu pada kanak-kanak. Pada peringkat awal, terdapat loya dan muntah, demam, sakit perut yang meresap. Oleh kerana penyetempatan kesakitan tidak dapat ditentukan, diagnosisnya sukar.
    • Pada orang tua, gejala dapat dihapus, jadi ada risiko terlambat dalam diagnosis dan bantuan, yang menyebabkan komplikasi.
    • Pada wanita hamil, sakit pada apendisitis tidak mempunyai penyetempatan biasa, gejala dapat dihapus.

Diagnostik

Sekiranya anda mengesyaki radang usus buntu, anda perlu menghubungi ambulans, pakar bedah membuat diagnosis.

Analisis dan kajian:

  • analisis umum darah dan air kencing;
  • palpasi (perasaan) perut;
  • Ultrasound rongga perut (hanya bermaklumat pada tahap usus buntu yang teruk);
  • sinar-X perut;
  • laparoskopi diagnostik rongga perut (tusukan dinding perut di bawah anestesia tempatan).

Rawatan radang usus buntu

Rawatan pembedahan untuk radang usus buntu tidak dapat dielakkan. Operasi terdiri dalam penghapusan apendiks di bawah anestesia tempatan atau umum dengan kaedah endoskopi, dengan laparoskopi. Sekiranya apendisitis berjalan tanpa komplikasi, setelah operasi seperti itu seseorang dapat terus bekerja dalam seminggu. Sekiranya berlaku komplikasi, pesakit harus menghabiskan sekurang-kurangnya sebulan di hospital, atau bahkan beberapa bulan.

Pesakit diberi antibiotik aminoglikosida, ubat antibakteria (metronidazole).

Diet selepas pembedahan tidak termasuk

  • makanan berlemak, goreng, salai, pedas;
  • tepung;
  • makanan masin, dalam tin, acar;
  • susu;
  • minuman beralkohol, soda.

Komplikasi

Sekiranya diagnosis dan rawatan ditangguhkan, komplikasi serius mungkin timbul:

  • pecah lampiran;
  • infiltrat periappendicular (penguraian lampiran dengan pembentukan fokus purulen);
  • abses interloop usus, abses rongga perut;
  • peritonitis, peritonitis purulen;
  • trombophlebitis urat pelvis, dll..

Sekiranya pesakit tidak dibantu, kematian adalah mungkin.

Pencegahan

Untuk mencegah radang usus buntu, perlu segera merawat penyakit saluran gastrointestinal, terutama untuk tidak terbawa dengan biji (anda perlu membersihkannya dengan tangan anda), beri dengan biji. Elakkan pengambilan daging secara berlebihan, makan berlebihan. Makan makanan yang membersihkan usus - sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya serat, bijirin. Perhatikan peraturan air dan minuman.

Gejala radang usus buntu

Apendisitis, atau keradangan pada apendiks cecum (apendiks), adalah keadaan biasa yang hanya dapat diobati dengan pembedahan.

Lampiran adalah organ dalaman yang biasanya terdapat di perut kanan bawah.

Kumpulan risiko merangkumi orang dewasa dan kanak-kanak, bermula dari usia 3 tahun. Gejala radang usus buntu berbeza bergantung pada tahap penyakit dan usia pesakit (wanita muda lebih kerap sakit berbanding lelaki dan orang tua).

Apendisitis sangat berbahaya bagi wanita hamil dan orang tua..

Tanda pertama apendisitis pada lelaki, wanita dan kanak-kanak adalah sakit perut

Gejala utama dan utama apendisitis dalam susunan klasik adalah kesakitan berterusan (kadang-kadang sakit) yang bermula secara tiba-tiba, tanpa alasan yang jelas, lebih kerap pada waktu petang.

Pada mulanya, rasa sakit terasa di pusar dan di atas (ini adalah zon epigastrik), kemudian perubahan sifat kesakitan diperhatikan, mereka menjadi lebih ketara, kuat dan terlokalisasi di sebelah kanan di kawasan iliaka (di bahagian bawah perut di sebelah kanan).

Seseorang di negeri ini tidak boleh berjalan dengan mudah. Seperti berjalan, ketika batuk dan ketawa, seseorang terganggu oleh serangan kesakitan akut yang teruk. Satu-satunya perkara yang boleh dilakukan oleh pesakit adalah terletak pada kedudukan tertentu di sebelah kanan atau di belakang, jika tidak, rasa sakit meningkat dengan ketara.

Sekiranya lokasi apendiks tidak normal (apendisitis retrocecal berlaku pada 5% -12% kes, dan apendisitis pelvis pada 8-19%), maka rasa sakit dari epigastrium (yang disebut wilayah umbilik) dialihkan bukan ke perut kanan bawah, tetapi ke kawasan selangkangan, di punggung bawah atau hipokondrium, bergantung pada lokasi lampiran. Walaupun pada mulanya, seperti apendisitis biasa, rasa sakit yang berterusan dan menusuk timbul dengan mendadak, dalam kes-kes ini sering terdapat peningkatan gejala yang perlahan, mereka dinyatakan dengan lemah, itulah sebabnya gambaran klinikal penyakit ini tidak terang.

Dengan apendiks pelvis (cecum terletak di kawasan pelvis dan sering dekat dengan pundi kencing dan rektum), ia boleh menyakitkan di kawasan di atas pubis. Sensasi menyakitkan tidak menyenangkan dan serupa dengan yang diperhatikan dengan keradangan organ-organ sistem genitouriner.

Penting! Sekiranya rasa sakit secara tiba-tiba mereda dan hilang, ini mungkin menunjukkan permulaan proses nekrosis sel-sel saraf dinding apendiks. Ini adalah tanda pasti bahawa akan ada peritonitis (yang disertai dengan rasa sakit, kelemahan, demam dan kehilangan kesedaran yang sangat teruk), yang membawa kepada komplikasi dan bahkan kematian. Oleh itu, jika anda mengesyaki radang usus buntu, anda perlu segera menghubungi ambulans..

Tahap perkembangan atau jenis apendisitis

Istilah umum untuk perkembangan apendisitis adalah 48 jam atau dua hari. Selepas ini, keradangan menyebabkan komplikasi serius, yang berbahaya bagi kehidupan manusia..

Klasifikasi bentuk apendisitis akut mengikut tahap perkembangannya adalah seperti berikut:

  1. Apendisitis klasik bermula dengan munculnya keadaan yang baik untuk perkembangan mikroflora patogen, yang mengakibatkan proses keradangan pada lapisan lendir dinding dalam apendiks. Ini adalah tahap catarrhal di mana gejalanya tidak ada. Ia berubah menjadi bentuk dangkal apabila fokus keradangan sudah kelihatan. Fasa awal berlangsung selama 12 jam pertama serangan.
  2. Tahap phlegmonous kedua adalah ketika mengembangkan perubahan yang merosakkan mulai muncul, yang menyebabkan proses keradangan di semua tisu dinding lampiran. Selepas itu, peritoneum menjadi radang dan kerengsaannya menyebabkan gejala atau manifestasi utama penyakit ini. Tanda pertama adalah rasa sakit di kawasan iliac kanan. Ia berlaku bahawa pembentukan beberapa fokus keradangan berlaku, kemudian mereka membicarakan apendisitis ulseratif phlegmonous. Tahap ini berlangsung sekitar 36 jam dan bermula pada hari kedua selepas bermulanya penyakit. Selama ini, pembuangan apendisitis tidak membawa akibat yang serius dan mudah bagi seseorang.
  3. Bentuk gangren adalah tahap lesi yang merosakkan, apabila, akibat nekrosis (nekrosis) tisu apendiks, kehilangan kepekaan berlaku dan rasa sakit yang berterusan hilang pada seseorang. Tahap berlubang seterusnya - perforasi (pecah) atau perforasi dinding menyebabkan peritonitis purulen (nanah keluar dari apendiks, memasuki rongga perut). Ini disertai oleh kenyataan bahawa sakit akut muncul dengan tajam, dan jika operasi tidak dilakukan dengan segera, kematian akan berlaku.

Apendisitis kronik berlaku pada 1% kes, lebih kerap pada wanita muda. Dengan penyakit ini, radang usus buntu secara beransur-ansur, perlahan-lahan berkembang. Simptom utamanya adalah peningkatan sensasi menyakitkan di kawasan iliac kanan semasa latihan fizikal, semasa ketegangan otot perut semasa buang air besar atau semasa batuk.

Ia berlaku bahawa gejala apendisitis kronik mengganggu seseorang selama beberapa tahun. Penyakit ini boleh berubah menjadi bentuk akut sepanjang tempoh ini. Dalam kes ini, rawatan konservatif digunakan untuk melegakan keradangan, edema dan memulihkan proses peredaran darah (mengambil antibiotik, diet dan pemakanan setiap jam)

Semasa eksaserbasi berkala, mual dan muntah muncul, serta gangguan najis (sembelit, atau cirit-birit) dan gejala lain dari apendisitis akut. Untuk rawatan, pembedahan dilakukan untuk membuang apendiks (apendektomi).

Penyebab apendisitis yang paling biasa dan pencegahannya

Kemungkinan penyebab radang usus buntu:

  • Penyumbatan mekanikal lumen apendiks dengan batu tinja akibat sembelit (lebih tepatnya, disebabkan genangan tinja) atau penyumbatan oleh parasit (dengan ascariasis, amebiasis).
  • Kehadiran tumor onkologi atau neoplasma lain di lumen apendiks
  • Pelanggaran bekalan darah ke apendiks akibat trombosis
  • Deformasi lampiran kerana ciri-ciri individu strukturnya
  • Proses perpindahan semasa kehamilan pada wanita
  • Peralihan jangkitan ke apendiks dari organ radang sistem genitouriner wanita (ovari, lampiran, dll.)
  • Kemasukan bakteria ke dalam apendiks disebabkan oleh dysbiosis, cirit-birit atau peningkatan pengeluaran gas (perut kembung), serta penyakit berjangkit lain
  • Pemakanan yang betul - kehadiran sayur-sayuran dan buah-buahan yang mencukupi dalam makanan.
  • Rawatan untuk parasit,
  • Rawatan untuk sembelit, dysbiosis, gangguan pencernaan dan gangguan lain pada saluran gastrousus
  • Rawatan penyakit berjangkit tepat pada waktunya

Gejala pada orang dewasa dengan radang usus buntu

Perubahan gambaran klinikal pada orang dewasa mengikut jam

SimptomTahap I
Catarrhal
(12 jam pertama)
Tahap II
Cantik
(dari 12 - 48 jam)
Tahap III
Gangrenous
(selepas 48 jam)
Selera makan dan keadaan umum badanGejala paling awal adalah kehilangan selera makan dan ketidakselesaan umum. Mimpi buruk.Tiada selera. Seseorang hanya boleh berbaring di sebelah kanannya, atau berbaring di punggungnya.Keadaan badan, mirip dengan keracunan teruk dengan keracunan makanan
SakitPada mulanya, sakitnya ringan di kawasan epigastrik (di pusar). Sekiranya kesakitan sangat teruk sejak awal, ini menunjukkan gangguan peredaran darah yang serius pada apendiks akibat trombosis arteri apendiks.Pengukuhan dan penyetempatan kesakitan di bahagian bawah kanan perut.Sangat kuat. Kemudian, kerana kematian sel-sel saraf, rasa sakit mereda. Sekiranya radang usus buntu atau berlubang apendiks berlaku dan isinya keluar ke rongga perut (jangkitan merebak ke rongga perut), ini ditunjukkan oleh rasa sakit yang tajam.
KelemahanMinorLebih kuatTidak mungkin melakukan apa-apa. Kelemahan yang teruk boleh menyebabkan hilangnya kesedaran. Ini adalah keadaan yang sangat berbahaya..
Suhu badanSuhu normal atau subfebril (37.3˚C - 37.5˚C)Naik menjadi 38˚С (mengikut simptom Widmer, suhu di ketiak kanan sedikit lebih tinggi daripada di sebelah kiri). Di rektum semasa proses keradangan, suhu sekitar 10 darjah lebih tinggi daripada di ketiakTinggi (dari 38˚C - 40˚C). Boleh menyebabkan hipertermia atau demam
LidahTidak ada mulut kering, terdapat lapisan putih khusus di pangkal.Tidak kering, semuanya berwarna putihLidah kering dan putih
Pening dan muntah6 jam selepas permulaan serangan, mual muncul, refleks gag lemah.Muntah tunggal atau dua kali ganda menunjukkan perkembangan perubahan yang merosakkan. Ia tidak memberikan kelegaan dan, sebenarnya, adalah reaksi refleks tubuh terhadap kesakitan..
Mulut keringTidakBermulaKuat
KerusiGangguan buang air besar
(sembelit, kadang-kadang cirit-birit, cirit-birit, kembung perut, kembung, najis longgar)
Dengan apendiks pelvis, najis yang kerap longgar dengan lendir dan darah
KencingPeningkatan keinginan untuk membuang air kecil (disuria) jika apendisitis berada di dekat pundi kencing
NadiDilanggar sekiranya terdapat penyakit bersamaan80-85 bpm.Cepat (takikardia)
TekananTekanan meningkat jika terdapat penyakit bersamaan yang diperburuk oleh radang usus buntu. Contohnya, sesak nafas berlaku (sukar bernafas)Bertambah

Gejala radang usus buntu pada kanak-kanak

Masa perkembangan penyakit pada kanak-kanak jauh lebih pendek daripada pada orang dewasa dan berlangsung 24 hingga 36 jam. Jadual di bawah memberikan maklumat mengenai manifestasi penyakit ini untuk tiga usia utama apabila terdapat kemungkinan radang usus buntu. Apendisitis pada kanak-kanak berumur satu tahun tidak berlaku, dan pada remaja (dari 11 hingga 18 tahun) gejala serupa dengan gejala penyakit pada orang dewasa.

SimptomPada kanak-kanak di bawah umur 3 tahunPada kanak-kanak berumur 3 hingga 6 tahunPada kanak-kanak berumur 7 hingga 10 tahun
Ciri usiaTidak dapat mengetahui di mana ia menyakitkan.Boleh memberitahu di mana sakitnya, tetapi boleh mengabaikan kesakitan ringan dan tidak memberitahu ibu bapa.Anak itu mungkin takut untuk memberitahu ibu bapa mengenai sakit perut kerana ketakutan.
Hilang selera makanKeengganan untuk makan diasingkan sebagai tanda awal usus buntu pada kanak-kanak.
Keadaan umum badan (kelemahan)Kanak-kanak itu lesu, dia selalu terganggu oleh sesuatu (tidur buruk), tangisan monoton yang tajam.Kelemahan Kerengsaan dan tangisan yang tidak munasabah.Kelemahan.
SakitSaya sakit perut. Kesakitan bertambah ketika membongkok ke kanan. Anak itu tidak boleh berbaring di sebelah kirinya. Sensasi menyakitkan ketika berjalan. Dengan tekanan, rasa sakit mereda, dan jika anda melepaskan tangan, ia akan bertambah kuat.Perut terasa sakit, apakah sifat sakitnya, si anak tidak mampu berkataPertama, seluruh perut sakit, kemudian selepas 2 -3 jam, dalam kes klasik, ia masuk ke bahagian kanan bawah. Kesakitan bertambah apabila membongkok.
Suhu badanSehingga 40˚С38˚С - 39 ˚СHingga 38 ˚С (menggigil)
Lidah
  • Tahap 1: tidak kering dengan mekar putih di pangkal
  • Tahap 2: tidak kering, semuanya dengan mekar putih
  • Tahap 3: kering, seluruh lidah berdarah
Pening dan muntahMual dan muntah berulang berlakuMuntah 1 - 2 kali
Mulut keringTerdapat pada peringkat terakhir penyakit (kanak-kanak itu haus)
KerusiCecair (kadang-kadang dengan lendir), menyebabkan dehidrasi.Kembung (perut kembung atau gas meningkat), pengekalan najis, tetapi bukan sembelitSembelit jarang berlaku
KencingMenyakitkanBiasaNormal, biasanya (atau kerap, dengan kedudukan pelvis)
NadiDi atas normal"Simptom gunting toksik" Nadi tidak sepadan dengan suhu badan. Dia biasanya berada di atas normal. Kebiasaannya, degupan jantung akan meningkat sebanyak 10 degupan / minit. apabila suhu meningkat 1˚С
Tingkah laku anakAnak kecil tidak membiarkan dirinya diperiksa dan menarik kaki kanan ke arahnya.GelisahKelemahan

Penting! Sekiranya seorang kanak-kanak sakit perut selama 6 jam, demam dan tanda-tanda apendisitis lain, perlu segera berjumpa doktor.

Diagnosis Apendisitis - Gejala oleh Pengarang

Langkah-langkah diagnostik bermula dengan fakta bahawa doktor menerima data mengenai aduan pesakit dan melakukan pemeriksaan. Kaedah apa yang digunakan untuk mendiagnosis radang usus buntu? Berikut adalah simptom oleh pengarang dan sedikit maklumat mengenai cara memeriksanya.

Pengarang simptom klinikalBagaimana ia diperiksaApabila simptomnya positif
(mendiagnosis radang usus buntu)
Skim
Shchetkin BlumbergDoktor menekan dengan tangan kanannya di kawasan iliac kanan, kemudian secara tiba-tiba melepaskan tangan.Orang itu merasa sakit teruk ketika doktor melepaskan tangannya.
Kocher
(simptom penghijrahan kesakitan)
Simptom yang paling penting. Kesakitan bermula di kawasan epigastrik (berhampiran pusar) dan pergi ke perut kanan bawah
Voskresensky
(simptom baju)
Pakar bedah menarik baju pesakit ke bawah dengan tangan kirinya. Pesakit menarik nafas dalam-dalam, dan doktor pada masa ini membuat gerakan meluncur dengan jari-jarinya dari kawasan epigastrik ke sebelah kanan.Semasa menghentikan pergerakan tangan di hujung, tanpa berpisah dari dinding perut, rasa sakit yang tajam muncul
Bartomier - MichelsonPesakit berbaring di sebelah kirinya. Doktor menekan di tempat di mana apendisitis berada.Kesakitan meningkat semasa palpasi
Rovzinga (Rovsinga)Pakar bedah menekan jarinya di kawasan iliac kiri perut, sementara tangan kanannya menekan sepanjang rektum. Menggerakkan gas di kolon menjengkelkan apendiks.Kesakitan muncul di kawasan iliac kanan (kerengsaan apendiks yang meradang menyebabkan kesakitan).
Razdolsky (Mendel)Pesakit berbaring di punggungnya. Pemeriksa melakukan ketukan ringan pada dinding perut anterior di kawasan iliac kanan.Kesakitan muncul.
SitkovskyLelaki berbaring di sebelah kirinya.Kesakitan di kawasan iliac kanan muncul atau bertambah buruk.
IvanovaJarak dari pusar ke bahagian pelvis yang paling menonjol di kiri dan kanan dibandingkan.Kurang di sebelah kanan daripada di sebelah kiri
OstrovskyDalam posisi terlentang, kaki kanan lurus pesakit naik pada sudut 130˚C dan dipegang pada posisi ini, dan kemudian dilepaskan secara tiba-tiba.Sakit di kawasan iliac kanan.
HarunDoktor menekan di kawasan iliac kananDi rantau epigastrik, ada perasaan kenyang
VolkovichPesakit condong ke sebelah kiriKesakitan bertambah di kawasan lampiran
KrymovDoktor meraba bukaan luar saluran inguinalSakit muncul di bahagian kanan perut di bawah
ObraztsovaDigunakan untuk mendiagnosis apendisitis retrocecal akut. Pesakit, berbaring di punggungnya, mengangkat kaki kanan lurus.Sensasi menyakitkan muncul
CopeDigunakan untuk mendiagnosis radang usus buntu. Terdapat dua cara untuk memeriksa gejala ini:
  1. Pesakit berbaring di sebelah kirinya. Doktor menarik kaki kanan lurus ke belakang (supaya seseorang dapat meregangkan otot iliac).
  2. Pesakit berbaring di punggungnya. Kaki kanan dibengkokkan di lutut, jika rasa sakit muncul, gejala itu dianggap positif.
Kesakitan muncul di tapak apendisitis
GabayaIa serupa dengan gejala Shchetkin Blumberg, (tekan pertama, dan kemudian lepaskan tangan secara tiba-tiba) hanya palpasi dilakukan di bahagian bawah segitiga PetitTerdapat ciri khas kesakitan di sebelah kanan
Yaure RozanovaDigunakan hanya apabila lampiran tidak biasa (retrocecal). Doktor menekan dengan jarinya yang disebut. "Petit"Kesakitan muncul

Pada lelaki, apendisitis juga ditunjukkan dengan sedikit penarikan testis di sebelah kanan semasa pemeriksaan palpasi. Peregangan skrotum dengan sedikit juga menyebabkan kesakitan pada testis kanan..

Pada wanita, diagnosisnya sangat rumit jika serangan itu bermula semasa haid..

Penting! Untuk membuat diagnosis, perlu melihat gambaran klinikal yang lengkap. Oleh itu, jika anda mengesyaki radang usus buntu, pesakit perlu berjumpa doktor dan segera mendapatkan rawatan di hospital untuk pemeriksaan yang lebih teliti. Tidak mungkin melakukan ini di rumah..

Di hospital, untuk menentukan penyakit ini, adalah mustahak untuk melakukan ujian darah dan air kencing secara umum. Jarang sekali, pakar bedah menetapkan pemeriksaan rektum (hanya dengan lokasi pelvis rendah) atau kerap pemeriksaan vagina (pada wanita, kehadiran masalah ginekologi dan urologi tidak termasuk). Sekiranya gambar tidak jelas, rundingan tambahan dengan ahli gastroenterologi dan pakar sakit puan sering diperlukan..

Sekiranya ujian darah umum menunjukkan peningkatan jumlah leukosit dalam darah (di atas 9 normal jika tidak ada kehamilan pada wanita), ini menunjukkan adanya proses keradangan. Sekiranya ternyata angka ini melebihi 20, ada kemungkinan pecahnya apendisitis (peritonitis). Leukositosis diperhatikan dalam 52% kes. Jika tidak, pakar perubatan mengatakan bahawa itu mungkin radang usus buntu (sejarah atau gejala penyakit ini agak berbeza). Jumlah protein C-reaktif dalam darah juga menunjukkan adanya keradangan (norma pada lelaki dan wanita dewasa adalah 10 mg / l, nilai di atas norma mungkin menunjukkan proses keradangan, kecuali wanita hamil, yang norma adalah 20 mg / l). Petunjuk kereaktifan meningkat 12 jam selepas bermulanya serangan.

Analisis umum urin pada 25% kes (dengan radang usus buntu dan retrocecal), menunjukkan adanya sejumlah kecil retrocytes dan leukosit di dalamnya.

Sekiranya ini tidak mencukupi dan tidak mungkin untuk mendiagnosis usus buntu secara tepat, selain analisis dan pemeriksaan pesakit oleh pakar bedah, sejumlah kajian instrumental dilakukan untuk diagnosis dan pengesanan lebih lanjut. Lebih kerap, ultrasound organ pelvis dan laparoskopi. Tidak seperti ultrasound, kaedah laparoskopi membolehkan anda menentukan secara tepat kehadiran atau ketiadaan patologi, dan jika diagnosis disahkan, apendisitis segera dikeluarkan. Selalunya, laparoskopi dilakukan di bawah anestesia umum, jadi ia mempunyai sejumlah kontraindikasi.

Mengapa radang usus buntu dan komplikasinya berbahaya??

Apendisitis berbahaya kerana komplikasi, atau lebih tepatnya akibatnya. Sebilangan besar daripadanya menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan kesihatan manusia. Oleh itu, perkara yang paling penting dalam rawatan patologi yang berjaya dan mengurangkan risiko kematian adalah lawatan tepat pada masanya ke doktor dan diagnosis awal..

Komplikasi apendisitis yang paling biasa adalah:

  • Peritonitis adalah ketika radang usus buntu pecah (disebabkan oleh perforasi atau pecahnya dinding apendiks) dan nanah memasuki rongga perut dan proses keradangan menyebar, menyebabkan abses bernanah (pembentukan abses atau fistula pada organ dalaman rongga perut), akibatnya adalah keracunan darah umum ( sepsis) dan kematian. Selalunya, lesi mempengaruhi peritoneum dan beberapa bahagian usus. Tanda-tanda pertama peritonitis adalah sakit tajam, mulut kering, dan demam. Oleh kerana kawasan usus yang terkena juga perlu dikeluarkan, pembedahan untuk membuang radang usus buntu lebih serius dan membawa kepada masalah seperti lekatan usus dan penyumbatan usus..
  • Penyusupan usus buntu adalah komplikasi serius yang membawa kepada radang usus buntu kronik. Pembentukan patologi yang padat terbentuk di sekitar proses tersebut. Ini adalah reaksi pelindung tubuh terhadap penampilan organ asing. Sangat sukar untuk membuang formasi ini..
  • Pylephlebitis adalah keadaan yang paling berbahaya apabila penyakit ini cepat menyerang saluran utama hati, mereka menjadi radang, dan bekalan darah ke organ terganggu, yang, dalam kebanyakan kes, menyebabkan kematian.

Jumlah kematian (kematian) akibat radang usus buntu meningkat dengan ketara, dalam kes kritikal kemasukan ke hospital pesakit yang memerlukan rawatan kecemasan, dengan penyakit lanjut pada peringkat akhir dengan peritonitis atau pylephlebitis kompleks.

Penting! Sekiranya anda mengesyaki radang usus buntu, pastikan segera menghubungi ambulans tanpa mengira lokasi anda! Langkah ini dapat menyelamatkan nyawa! Pad pemanasan, penghilang rasa sakit atau pencahar tidak boleh diberikan sebelum pemeriksaan perubatan..

Rawatan Apendisitis - Appendektomi Kecemasan

Rawatan untuk radang usus buntu adalah pembedahan mendesak untuk menghapusnya atau usus buntu. Campur tangan pembedahan dilakukan sama ada melalui satu sayatan besar (7-10 cm), atau melalui tiga sayatan kecil (1 - 2 cm), secara laparoskopi di bawah anestesia umum.

Untuk menentukan lokasi potongan, mereka dipandu oleh titik McBurney.

Semakin awal penyakit ini didiagnosis, semakin mudah operasi untuk pesakit..

Seringkali terdapat kes-kes apabila pakar bedah yang telah menjalani operasi menyedari bahawa tidak ada apendisitis, maka diagnosis pembezaan intraoperatif digunakan. Perhatian khusus semasa laparoskopi diberikan kepada patologi ginekologi.

Kes dari kehidupan seseorang. Seorang pesakit menjalani laparoskopi. Pemeriksaan mendapati bahawa apendisitis digabungkan dengan pecahnya ovari.

Dalam kebanyakan kes, prognosis positif, kesukaran ditunjukkan oleh kes apabila terdapat:

  • usia tua
  • kehadiran sebilangan besar penyakit kronik bersamaan (penyakit serius jantung, ginjal, hati dan organ dalaman lain)
  • peringkat lanjut penyakit ini.

Komplikasi selepas usus buntu boleh menjadi:

  • Pendarahan dalaman
  • Hernia inguinal sementara (bergantung kepada pesakit)
  • Pembentukan penyusupan
  • Abses dalaman
  • Lebam jahitan kerana jangkitan
  • Proses lekatan pada usus, membawa kepada pembentukan fistula (setelah penyingkiran apendisitis dengan peritonitis meresap)
  • Penyumbatan usus (seseorang mengalami kesakitan teruk dan akibat berbahaya lain)

Tempoh selepas operasi

Sejurus selepas usus buntu, anda perlu berbaring selama kira-kira 12 jam, sementara anda tidak boleh makan atau minum. Sekiranya perlu, tiub saliran khas dipasang di lokasi sayatan, yang diperlukan untuk mengalirkan cecair dalaman dan memberi antibiotik. Ia difilemkan pada hari ketiga, keempat. Untuk beberapa waktu selepas operasi, doktor menetapkan pengambilan ubat penahan sakit.

Pada separuh kedua hari pertama, anda boleh minum sedikit air berasid.

Pada hari ke-2, anda boleh makan sedikit kefir rendah lemak atau keju kotej. Sudah semestinya berusaha untuk bangun dari tempat tidur dan berjalan perlahan. Pesakit aktif pulih lebih cepat.

Jahitan dikeluarkan 7-10 hari selepas operasi.

Selama kira-kira satu setengah minggu, anda perlu mematuhi diet, dan kemudian anda secara beransur-ansur dapat memperkenalkan diet biasa anda.

Semasa pemulihan, anda mesti memakai pembalut mampatan dan mengurangkan sebarang aktiviti fizikal (tidak perlu, jangan angkat berat).

Penting! Tempoh selepas operasi selepas apendisitis apendisitis sederhana berlangsung dari 20 hari hingga sebulan. Sekiranya operasi dilakukan pada orang tua atau radang usus buntu dengan peritonitis dikeluarkan, maka diperlukan masa hingga enam bulan untuk tubuh pulih sepenuhnya..

Pada masa ini, untuk mengelakkan komplikasi, anda mesti mengikuti semua cadangan dan pastikan anda berjumpa doktor.

Gejala penyakit yang serupa - jadual

Penggunaan diagnostik pembezaan membolehkan doktor membezakan apendisitis dari penyakit lain.

Berikut ini menunjukkan apa gejala utama apendisitis yang terdapat pada beberapa penyakit lain yang serupa..

  • Artikel Sebelumnya

    Najis berwarna hijau pada orang dewasa. Punca dan rawatan patologi

Artikel Mengenai Hepatitis