Kolitis atonik - gejala, rawatan dan diet

Utama Limpa

Sembelit, terutama jangka panjang pada orang tua, berlaku pada 50% populasi dunia. Pada beberapa pesakit, kesulitan mengosongkan disebabkan oleh pemakanan yang buruk, dan pada orang dewasa dapat menjadi tanda keradangan, yang disebut kolitis atonik..

Dengan kolitis, sembelit dan sakit teruk di usus dapat diperhatikan.

Penerangan mengenai patologi

Dalam praktik dunia, kolitis adalah penyakit saluran gastrousus yang paling biasa. Proses keradangan pada usus besar selaput lendir adalah akibat pengaruh faktor luaran yang telah meresap ke organ dalaman - bakteria dan jangkitan, serta disebabkan oleh proses endogen dalam badan.

Klasifikasi kolitis adalah luas, terdapat hemoragik, alkoholik, ulseratif, spastik, atonik dan banyak jenis lain. Bentuk atonik penyakit ini merebak di kalangan orang berusia lebih dari 50 tahun. Gangguan fungsi semula jadi usus besar menyebabkan sembelit jangka panjang pada pesakit tua.

Kolitis atonik paling kerap berlaku pada orang tua

Bentuk penyakit

Kolitis boleh berkembang dan mengambil beberapa bentuk. Menentukan diagnosis yang tepat rumit oleh kesamaan gejala, dan pelbagai pemeriksaan makmal dan klinikal dilakukan untuk menentukan tahapnya. Ciri-ciri utama ditunjukkan dalam jadual.

Ciri Kumpulan Risiko Bentuk
Proses kronikOrang berumur lebih dari 45 tahun, kanak-kanakSembelit jangka panjang, yang dapat muncul dan sewenang-wenangnya menghilangkan untuk jangka waktu yang pendek. Keradangan di usus besar berterusan dan kesukaran berulang.
Proses akutOrang tuaKesukaran buang air besar yang berpanjangan sekali. Jauh lebih mudah untuk menghilangkan masalah seperti ini daripada yang kronik, sedangkan dalam kebanyakan kes tidak ada penyakit yang berulang..

Agar doktor dapat mengenali tahap keparahan perkembangan penyakit dengan tepat, anda perlu membawa seberapa banyak fakta kepada pesakit.

Adalah sangat penting untuk memberitahu doktor secara terperinci apa yang membimbangkan anda.

Sebab pembangunan

Penyebab kolitis atonik berbeza. Keradangan boleh berkembang disebabkan oleh faktor luaran atau proses yang berlaku di dalam badan, terdedah kepada ubat-ubatan. Sebab yang paling biasa:

  1. Perubahan berkaitan dengan usia. Setiap tahun menjadi lebih sukar bagi tubuh untuk mengekalkan keadaan organ dalaman yang sihat, dan usus besar tidak terkecuali..
  2. Tekanan berat, fizikal atau mental.
  3. Perkembangan jangkitan atau bakteria pada saluran gastrousus.
  4. Makan makanan yang merengsakan mukosa rektum: goreng, pedas, tepung, manis, alkohol.
  5. Reaksi alahan.
  6. Mengambil ubat: antibiotik, penghilang rasa sakit, cirit-birit dan pedih ulu hati, ubat-ubatan.
  7. Gaya hidup yang tidak menetap.

Kolitis atonik berkembang pada kebanyakan kes pada orang yang berumur dewasa, tetapi hari ini semakin banyak pesakit muda dengan manifestasi seperti itu dijumpai. Penggunaan produk berbahaya, alkohol dan kerja tidak aktif yang memprovokasi perkembangan atony.

Sekiranya orang muda menyalahgunakan alkohol, mereka mungkin menghidap kolitis

Manifestasi klinikal

Bentuk atonik keradangan usus dapat ditentukan oleh beberapa gejala:

  1. Tidak ada najis lebih dari 3 hari.
  2. Rasa tidak selesa di bahagian perut dan rektum.
  3. Sakit perut.
  4. Kembung.
  5. Peningkatan pengeluaran gas, kembung perut.

Dengan manifestasi kesukaran buang air besar yang lebih lama, keracunan badan dengan sampahnya sendiri akan bermula. Jadi, suhu badan mula meningkat, kulit menjadi pucat atau kelabu-hijau. Selera makan mungkin tetap normal, tetapi berat badan akan hilang dengan cepat. Loya bergabung, muntah mungkin.

Diagnostik

Adalah mungkin untuk menunjukkan gambaran lengkap mengenai apa yang berlaku dengan pesakit hanya di sebuah dispensari. Pertama sekali, pesakit diperiksa dan ditemu ramah oleh doktor..

Pada palpasi, tahap proses keradangan ditetapkan, keadaan tinja.

Sekiranya genangan terbentuk dengan produk sisa pepejal dan seperti batu, maka pesakit dihantar untuk mencuci usus dengan segera menggunakan enema air. Seterusnya, pensampelan bahan biologi diberikan: darah, air kencing dan tinja.

Kolonoskopi adalah kaedah diagnostik yang berkesan.

Kolonoskopi usus akan membolehkan anda mengkaji secara terperinci keadaan organ yang meradang. Semasa prosedur, bahan akan diambil (zarah membran mukus usus besar), yang kemudian akan dikaji dengan kaedah histologi.

Ultrasound perut juga diperlukan dalam kes ini. Ini akan membolehkan anda menilai keadaan saluran gastrousus, hati dan ginjal, yang juga banyak diserang penyakit ini, dan kemungkinan pembentukan penyumbatan.

Kaedah rawatan

Walau apa pun, anda tidak boleh mengubati diri sendiri. Menyingkirkan penyakit ini terdiri daripada pendekatan bersepadu yang menggunakan:

  • ubat untuk kolitis;
  • manipulasi bermaksud;
  • pencegahan;

Dengan kolitis, anda dapat melegakan keradangan dengan ubat.

  • fisioterapi;
  • operasi pembedahan.

Operasi pembedahan hanya ditetapkan dalam kes yang teruk, apabila organ yang meradang tidak lagi dapat kembali normal. Dalam proses tersebut, kawasan yang terjejas dikeluarkan.

Pilihan ubat

Perkara pertama yang harus diambil oleh doktor ialah menghilangkan sembelit dengan segera. Lagipun, semakin lama najis terkumpul di dalam usus, semakin banyak toksin memasuki badan. Perkara berikut ditetapkan sebagai julap:

  1. Enema air.
  2. Microclysters.
  3. Suppositori pencahar dengan gliserin.
  4. Persediaan oral berdasarkan laktulosa.

Anda pasti memerlukan julap ringan.

Dalam terapi ubat, ubat antispasmodik dan anti-radang juga digunakan..

Dengan sembelit yang berpanjangan semasa perkembangan kolitis atonik, tinja bertakung dan meregangkan usus, jadi pencahar harus dipilih dengan kesan ringan agar tidak merosakkan organ yang sudah meradang. Juga perlu untuk memulakan proses semula jadi di saluran gastrointestinal, yang akan mencegah genangan tinja.

Kaedah manipulasi yang dilakukan semasa rawatan merangkumi urutan perut, terapi dan latihan pernafasan. Kaedah sedemikian membolehkan anda menenangkan semua organ dalaman, meningkatkan kemampuan fungsi saluran gastrousus..

Rawatan kolitis dengan fisioterapi adalah memanaskan perut. Oleh itu, proses semula jadi bermula dengan semangat yang diperbaharui, yang membolehkan anda mencegah sembelit..

Aktiviti luar berguna untuk pencegahan kolitis

Langkah pencegahan merangkumi peningkatan aktiviti dan aktiviti fizikal. Perlu berjalan, berlari, lebih banyak bersenam untuk mengekalkan otot perut.

Untuk mengelakkan kolitis menjadi kronik, anda perlu menyemak semula diet anda..

Pemakanan untuk patologi

Diet untuk kolitis anatomi harus berdasarkan bukan hanya pada produk yang dipilih dengan betul, tetapi juga pada pengaturan rejimen minum.

Jadi, seseorang yang berisiko terkena patologi tidak boleh menggunakan 1.5 liter air, tetapi 2-2.5 liter dalam bahagian kecil, lebih baik dengan suhu 37 hingga 42 darjah.

Ini menjadikannya lebih mudah dicerna. Kekurangan cecair juga boleh menyebabkan penyakit.

Dengan kemungkinan berlakunya sembelit yang berpanjangan, pesakit memerlukan:

  • Bahagikan pengambilan makanan sebanyak 5-6 kali sehari, lebih-lebih lagi, anda perlu makan selepas urut dan dalam bahagian kecil (hingga 250 gram).
  • Lebih baik - makanan segar, tidak dimasak, buah-buahan dan sayur-sayuran.
  • Minuman dan produk susu yang diperam. Mereka mengandungi sebilangan besar lacto- dan bifidobacteria, yang membantu meningkatkan pencernaan dan pembuangan najis.

Anda perlu makan sayur-sayuran segar agar usus berfungsi dengan baik.

  • Tidak termasuk masam, goreng, salai, berlemak.
  • Pembakar roti, roti dan gula-gula juga menyukarkan proses saluran pencernaan..
  • Berhenti mengambil minuman beralkohol, berkarbonat, apa-apa makanan yang mengandungi sejumlah besar bahan pengawet, bahan tambahan dan pewarna.

Lebih baik jangan musim atau menambah minyak sayur untuk makanan ringan yang terdiri daripada bahan-bahan yang cepat dicerna. Lebih baik mengeluarkan teh hitam dari minuman, kerana ia mempunyai sifat pengikat. Anda boleh menggantinya dengan penggunaan kompot buah kering, seperti kismis, prun, aprikot kering atau aprikot. Kurangkan penambahan gula minimum.

Banyak perhatian harus diberikan kepada produk yang boleh menyebabkan reaksi alergi. Mereka boleh menjadi penyebab perkembangan kolitis..

Terapi tradisional

Keberkesanan kaedah tradisional untuk merawat pelbagai penyakit masih relevan. Malah doktor mengesyorkan agar pesakit dengan kolitis atonik menggunakan penggunaan ubat-ubatan herba.

Bagi kebanyakan pesakit, terutama usia persaraan, terapi semacam itu lebih menarik daripada terapi ubat. Menurut pesakit, penggunaan infus dan komponen herba menyebabkan kerosakan paling sedikit pada tubuh..

Walaupun begitu, ahli terapi dan ahli gastroenterologi mengesyorkan pengambilan ubat herba hanya sebagai langkah sampingan atau pencegahan..

  • Dari video ini, anda dapat belajar bagaimana merawat kolitis dengan kaedah rakyat:
  • Alat berikut popular:
  1. Pengenalan infusi chamomile pekat kecil ke dalam dubur menggunakan enema. Manipulasi dilakukan selepas buang air besar, lebih baik sebelum tidur atau dalam keadaan rehat sepenuhnya selama 1 jam. Alat ini digunakan setiap hari, selama 14-21 hari.
  2. Minyak buckthorn laut. Boleh diambil secara lisan, satu sudu teh pada satu masa, atau secara rektum sebagai pencahar dan penyembuh.
  3. Infus sage, St. John's wort, mint, calendula akan mengurangkan tahap keradangan, menenangkan organ yang jengkel, dan mempercepat proses penyembuhan.

Kolitis atonik mempengaruhi sebilangan besar populasi seluruh planet ini, dan sebagai salah satu langkah utama untuk mencegah perkembangannya, penting untuk mengosongkan usus sekurang-kurangnya sekali sehari..

Gejala dan rawatan kolitis atonik usus

Kolitis adalah keradangan pada mukosa usus, yang menyebabkan sembelit berterusan.

Terdapat beberapa jenis penyakit ini, walaupun penyebab pembentukan dan kursus ini mempunyai tanda yang serupa..

Pada orang muda, jenis patologi akut dan kronik paling kerap dijumpai, dan pada orang tua - kolitis atonik. Pengisian usus terbentuk kerana pergerakan usus yang terganggu, maka sembelit mungkin berlaku.

Penerangan

Kolitis adalah penyakit gastrousus yang paling biasa. Keradangan membran mukus usus besar menjadi akibat pengaruh faktor luaran yang telah memasuki organ dalaman seseorang - virus, bakteria, selain itu, proses endogen dapat menjadi penyebabnya.

Anda tidak harus berusaha mengatasi penyakit ini sendiri, kerana antispasmodik, enema pencahar akan menunjukkan hasil jangka pendek, dan kemudian hanya memburukkan lagi keadaan, usus akan berhenti berkontraksi dengan sendirinya. Oleh itu, rawatan harus dijalankan seperti yang diarahkan oleh doktor..

Bentuk kolitis

Kursus kolitis berlaku dalam 2 bentuk. Penentuan diagnosis yang tepat rumit oleh kesamaan gejala, dan untuk menentukan tahap perkembangannya, perlu menjalani sejumlah kajian klinikal dan makmal.

Bentuk penyakitnya adalah seperti berikut:

  1. Kronik - kanak-kanak dan orang berusia lebih dari 45 tahun terdedah kepada penyakit ini. Ini dicirikan oleh sembelit yang berpanjangan, yang dapat muncul dan tiba-tiba hilang untuk sementara waktu. Terdapat proses keradangan di usus besar.
  2. Akut - orang tua berisiko. Kesukaran usus satu kali. Lebih mudah untuk menghilangkan bentuk ini daripada kronik. Dan lebih kerap daripada tidak ada pengulangan.

Untuk menjelaskan diagnosis, pesakit mesti memberitahu secara terperinci mengenai gejala..

Sebab-sebabnya

Faktor perkembangan kolitis usus atonik adalah pelbagai. Keradangan muncul disebabkan oleh sebab luaran atau proses yang berlaku di dalam tubuh manusia, kerana pengaruh ubat-ubatan.

Penyebab kolitis yang paling biasa adalah:

  • psikologi, tekanan fizikal;
  • perkembangan penyakit berjangkit, kehadiran bakteria di saluran pencernaan;
  • perubahan berkaitan dengan usia;
  • patologi sistem endokrin;
  • alahan;
  • gaya hidup yang tidak aktif;
  • keturunan;
  • mengambil produk yang mengganggu dinding rektum (gula-gula, alkohol, makanan pedas);
  • penggunaan ubat (ubat penahan sakit, antibiotik, ubat);
  • prestasi pembedahan perut yang tidak betul.

Seperti disebutkan sebelumnya, kolitis atonik terjadi pada populasi yang matang, namun, hari ini, keradangan pada mukosa usus besar dapat ditemukan pada pasien muda. Makan makanan yang tidak sihat, alkohol, atau gaya hidup yang tidak menentu membawa kepada aton.

Gejala

  • Kerana penurunan motilitas usus, sembelit terjadi, gangguan fungsi organ KSD sering menyebabkan buasir.
  • Adalah mungkin untuk mewujudkan bentuk penyakit ini dengan gejala berikut:
  • pergerakan usus tidak berlaku lebih dari 3 hari;
  • rasa sakit di rektum, perut;
  • perubahan motilitas usus;
  • kembung perut;
  • peningkatan pembentukan gas;
  • kembung peritoneum;
  • daya hidup berkurang;
  • kehilangan selera makan, dan dengan itu penurunan berat badan;
  • malaise, kelemahan.

Dengan kesukaran buang air besar yang berpanjangan, mabuk badan berlaku. Kemudian tanda-tanda manifestasi adalah seperti berikut: peningkatan suhu, pemutihan kulit. Selera makan mungkin tidak terganggu, tetapi berat badan tetap turun. Semua ini dilengkapi dengan muntah, loya.

Untuk memperbaiki najis, seseorang harus menggunakan enema pencahar untuk kolitis usus..

Selalunya, penyakit ini rumit kerana tidak bergerak, yang berlaku kerana adanya penyakit tertentu, yang menyebabkan disfungsi usus sepenuhnya. Akibatnya, penyumbatan terbentuk, yang menyebabkan penyumbatan tinja..

Sekiranya anda memasukkan jari ke dalam dubur, anda dapat merasakan bahagian najis yang keras, mereka mesti segera dihilangkan. Tetapi dengan kolitis ulseratif, sebaliknya, seseorang menderita cirit-birit..

Diagnostik

Untuk menetapkan penyakit ini, anda harus berjumpa dengan pakar proktologi. Manipulasi pengesanan kolitis atonik memerlukan palpasi kawasan peritoneal bawah, ini diperlukan untuk menentukan lokasi patologi. Selain itu, analisis scatologi dilakukan. Pada tinja dengan kolitis, leukosit, serat, kekotoran darah, lendir dapat dilihat.

Untuk mengenali bentuk kolitis ini dan lokasinya, diagnosis akan merangkumi pemeriksaan instrumental pada kawasan usus. Membuat acara seperti itu, mereka mengambil bahan yang diperlukan untuk biopsi. Setiap prosedur menunjukkan persiapan awal (diet khas, pembersihan usus).

Rawatan

Untuk rawatan kolitis yang baik, pendekatan bersepadu akan diperlukan:

  • biasanya seseorang diberi ubat tertentu, multivitamin;
  • dengan sembelit yang berterusan, doktor boleh menetapkan ubat pencahar;
  • dalam keadaan yang sangat jarang berlaku, jika kolitis diprovokasi oleh penyakit keturunan, pembedahan akan diperlukan, di mana zon patologi usus dikeluarkan;
  • sebagai tambahan, terapi senaman digunakan untuk kolitis atonik;
  • penyakit ini dipengaruhi oleh terapi urut perut, serta mikrokliser dengan ubat-ubatan tempatan;
  • fisioterapi akan membantu mengatasi patologi.

Apabila patologi menjadi kronik, pesakit akan ditawarkan untuk mengunjungi sanatorium dengan penggunaan perairan mineral beberapa kali dalam setahun.

Terapi ubat

Untuk merawat penyakit dan menghilangkan najis akan membantu:

  • antispasmodik (Papaverine, No-Shpa) - melegakan sindrom kesakitan;
  • ubat yang menormalkan peristalsis (Trimedat, Motilak);
  • julap (Mikrolax, Mukofalk) - melembutkan najis;
  • enzim, probiotik (Creon, Lactofiltrum) - membantu memulihkan mikroflora usus;
  • suppositori rektum (Posterisan, Ichthyol) - memprovokasi keinginan untuk membuang air besar;
  • enema minyak - memudahkan proses pembuangan najis.

Dalam keadaan lanjutan, sembelit dapat disembuhkan dengan antibiotik, ubat anti-radang. Alat yang sangat baik adalah Salofalk.

Diet

Pemakanan yang betul untuk kolitis atonik akan mempercepat proses penyembuhan dan meningkatkan kesejahteraan seseorang. Adalah disyorkan untuk mengikuti peraturan berikut:

  • makan sekurang-kurangnya 5 kali sehari dalam dos kecil;
  • tidak termasuk makanan goreng, pedas, berlemak dari menu;
  • makan banyak buah-buahan segar, sayur-sayuran, produk tenusu;
  • padamkan minuman beralkohol, soda dari menu;
  • kurangkan pengambilan tepung, gula-gula;
  • jangan tambah rempah, perasa, pelbagai bahan tambahan untuk hidangan.

Makan mestilah ringan, bebas diserap. Selepas penurunan berat badan yang tajam, anda perlu mencuba mengisi semula badan dengan semua unsur surih dan vitamin yang diperlukan.

Pencegahan

Kita mesti berusaha mencegah perkembangan penyakit ini. Pencegahan melibatkan tindakan berikut:

  • pemakanan pemakanan;
  • terapi tepat pada masanya untuk bentuk penyakit akut;
  • makan lebih banyak serat kasar;
  • tidak termasuk makanan ringan dan mogok makan;
  • berjalan di udara segar dan marah.

Walaupun hari ini kolitis atonik dapat disembuhkan dengan mudah, masih lebih baik untuk berusaha mencegah perkembangannya sama sekali. Untuk melakukan ini, anda harus menjalani gaya hidup aktif, jangan makan makanan yang merengsakan usus..

Maklumat di laman web kami diberikan oleh doktor yang berkelayakan dan hanya untuk tujuan maklumat sahaja. Jangan ubat sendiri! Pastikan anda menghubungi pakar!

Rumyantsev V.G. 34 tahun pengalaman.

Ahli gastroenterologi, profesor, doktor sains perubatan. Melantik diagnostik dan rawatan. Pakar Kumpulan Penyakit Keradangan. Pengarang lebih dari 300 makalah ilmiah.

Tanya doktor anda

Kolitis atonik usus - penyebab dan pencegahan

Diperbaharui: 13 Mac 2020, 15:35

Kolitis adalah salah satu penyakit usus yang paling biasa. Patologi ini mempunyai banyak jenis. Salah satunya adalah kolitis atonik, yang menampakkan diri pada usia tua kerana pelanggaran proses buang air besar dan limpahan usus dengan tinja..

Lebih banyak mengenai kolitis atonik

Kolitis adalah peneraju penyakit gastrousus. Pelbagai kolitis sangat besar: kolagen, alkoholik, spastik, atonik, hemoragik, pseudomembranous, iskemia dan jenis lain. Kolitis spastik dan atonik lebih biasa daripada yang lain. Kedua-dua jenis penyakit ini disertai dengan sembelit yang teruk..

Gejala klinikal patologi ini sangat serupa. Perbezaannya adalah dalam mekanisme pengekalan najis: dengan kolitis atonik usus, kelewatan buang air besar muncul kerana peristalsis yang lemah, dengan bentuk spastik, otot usus sangat tegang, oleh sebab ini, tinja ditahan dan tidak meninggalkan badan.

Kolitis atonik kronik (kod ICD10 - K50) diprovokasi oleh faktor luaran - kehadiran jangkitan, bakteria di dalam badan, dan kepincangan dalam aktiviti tubuh yang bersifat endogen. Ciri khas penyakit ini adalah keradangan pada mukosa usus besar.

Kolitis adalah penyakit polietiologi (satu atau lebih faktor mencetuskan reaksi lain). Ia lebih biasa pada orang dewasa berusia 35-40 tahun. Patologi sama sering didiagnosis pada lelaki dan wanita..

Kerana kenyataan bahawa gejala pelbagai jenis patologi usus ini sangat serupa, pemeriksaan penuh pesakit diperlukan untuk menetapkan rawatan..

Punca penyakit

Penyebab kolitis atonik adalah keradangan, yang boleh disebabkan oleh faktor-faktor berikut:

  • kehadiran salmonellosis atau disentri di dalam badan;
  • penggunaan makanan yang tidak sihat - pedas, hidangan tepung, penyalahgunaan alkohol atau diet yang tidak betul;
  • rawatan antibiotik jangka panjang, yang membawa kepada pemusnahan mikroflora usus yang bermanfaat dan, dengan itu, kepada dysbiosis;
  • patologi usus;
  • tekanan fizikal dan mental;
  • penyakit sistem endokrin;
  • tindak balas alahan;
  • keracunan;
  • kehamilan;
  • keturunan (penyakit mitokondria sering didiagnosis pada pesakit dengan kolitis jenis ini);
  • umur;
  • pembedahan perut yang tidak betul.

Kolitis atonik juga boleh berlaku pada usia yang lebih muda. Sebabnya adalah kekurangan bekalan darah dan penyumbatan dalam usus kerana gaya hidup yang tidak aktif (fenomena hipokinesia).

Gejala kolitis atonik

Sekiranya terdapat kolitis atonik, pesakit mengalami masalah buang air besar selama beberapa hari, bahkan tidak ada keinginan untuk membuang air besar. Dalam kes lanjut, batu tinja terbentuk, yang harus dikeluarkan secara mekanikal.

Sebab lain yang perlu dikhuatiri termasuk:

  • sensasi tidak selesa di perut, mengalir kesakitan;
  • kembung perut, gas;
  • kembung.

Lama kelamaan, najis dalam usus meracuni badan. Mabuk menimbulkan rasa mual, demam, kulit berkeput. Berat badan dengan selera makan yang baik.

Komplikasi

Atonia usus rumit oleh mabuk badan. Penyumbatan najis usus boleh menyebabkan penyumbatan kronik saluran pencernaan. Ini membawa kepada sindrom kesakitan yang teruk dan memerlukan rawatan pembedahan segera. Perkembangan buasir adalah mungkin, kerana dengan ketegangan yang kuat, buasir mungkin jatuh.

Diagnosis kolitis atonik

Pada pemeriksaan awal, sejarah penyakit ini dikaji dan perut berdebar. Di rongga perut, meterai ditentukan kerana kesesakan usus. Apabila diagnosis penyumbatan gastrousus yang teruk, pesakit dirujuk ke bilik rawatan untuk rawatan dengan enema air.

Sekiranya disyaki patologi, makro dan mikroskopi tinja dilakukan, ujian darah umum dilakukan. Mereka juga mengesan kehadiran helminths di dalam badan, telurnya.

Dengan bantuan irrigoscopy, adalah mungkin untuk menentukan patologi keadaan fungsional dan anatomi usus besar..

Penggunaan kolonoskopi membantu mendapatkan data mengenai keadaan mukosa pesakit sepanjang keseluruhan kolon dan mengambil sampel tisu untuk histologi. Diagnosis juga dijalankan menggunakan ultrasound rongga perut dan fibrogastroduodenoscopy.

Rawatan penyakit

Untuk rawatan kolitis atonik, kaedah terapi perubatan dan profilaksis digunakan.

Pesakit diberi ubat yang dapat menghilangkan najis dan menghilangkan rasa sakit.

Untuk mencipta rangsangan buatan aktiviti motor usus, prokinetik digunakan:

Dalam kes lanjut, antibiotik dan ubat anti-radang berdasarkan asid 5-aminosalicylic digunakan. Dadah yang paling berkesan dan berkesan adalah "Salofalk", tablet ini mesti diminum dalam jangka masa yang lama.

Untuk menormalkan mikroflora usus, probiotik dan persiapan enzim biasanya digunakan: "Creon", "Festal", "Laktofiltrum".

Selalunya, rawatan untuk kolitis atonik bermula dengan membersihkan saluran GI bawah. Adalah perlu untuk membebaskan usus dari tinja dan membersihkan badan; untuk ini, terapi dengan enema air dan ubat "Microlax" (microclysters) diresepkan. Seterusnya, anda perlu melembutkan najis dan memudahkan laluannya. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan tersebut tidak boleh disalahgunakan..

Penggunaan julap jangka panjang membawa kepada fakta bahawa usus kehilangan kebiasaan bekerja dari masa ke masa. Di samping itu, toleransi berkembang terhadap ubat-ubatan, dan dos sebelumnya tidak lagi berfungsi..

Oleh itu, julap boleh diambil hanya sekali-sekala apabila keperluan mendesak membersihkan badan..

Tentukan persediaan tindakan ringan berdasarkan minyak dan tanaman: "Senade", "Kafiol", "Mukofalk", "Fitolax", minyak jarak, lilin dengan jeli petroleum, gliserin atau minyak adas.

Dalam rawatan kolitis, transplantasi sel induk juga digunakan, terutama jika mereka terbentuk sebagai akibat kecenderungan genetik. Tugas sel induk adalah untuk mendorong pertumbuhan ikatan saraf baru yang hancur pada tahap awal perkembangan penyakit, yang seharusnya menyumbang kepada pemulihan peristalsis normal.

Teknologi terkini memungkinkan untuk menggunakan perangsang elektrik (pengenalan irama buatan yang menyokong pengecutan otot), yang memaksa usus mendorong najis keluar.

Dalam kes lanjut, bentuk penyumbatan usus kronik (pseudo-obstruction) mungkin berlaku, yang memerlukan campur tangan pembedahan.

Sebagai langkah tambahan penyakit ini, latihan khas (terapi senaman), mikrokliser dengan ubat-ubatan tindakan tempatan dapat digunakan. Urut terapeutik untuk kolitis atonik juga membantu mencapai hasil yang sangat baik..

Kaedah rawatan tradisional

Kaedah perubatan tradisional boleh digunakan sebagai tambahan, dan hanya setelah berunding dengan doktor. Alat ini merangkumi:

  • infus herba. Herba dengan kesan antiseptik akan membantu mengurangkan keradangan: St. John's wort, calendula, chamomile, sage, peppermint. Adalah disyorkan untuk menggunakan infus tiga kali sehari, setengah gelas sebelum makan;
  • microclysters dengan chamomile, yang dilakukan pada waktu malam setelah pembersihan enema, tempoh rawatan adalah 2-3 minggu;
  • minyak buckthorn laut. Ia diminum tiga kali sehari, 1 sudu kecil, tiga puluh minit sebelum makan. Minyak mempercepat penyembuhan luka dan menjadikan dinding saluran darah lebih tebal.

Diet untuk penyakit

Diet yang dipilih dengan betul membantu mempercepat proses penyembuhan dan meringankan keadaan pesakit. Disarankan untuk mengikuti cadangan ini:

  • makan dalam bahagian kecil, tetapi sering - sehingga 5 kali sehari;
  • jangan makan makanan berlemak, salai dan goreng;
  • makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran segar;
  • mengurangkan jumlah tepung dan gula-gula yang dimakan;
  • tidak termasuk dari produk makanan dengan bahan tambahan tiruan, pengawet, dan juga perasa;
  • hidangan lebih baik direbus atau dikukus;
  • tidak termasuk kopi hitam, teh, minuman bergula berkarbonat dari makanan, kerana ia dapat melambatkan pembuangan najis dari badan;
  • disyorkan untuk menggunakan produk susu fermentasi, kerana ia menyumbang kepada normalisasi pergerakan usus dan memberi kesan positif pada mikroflora organ;
  • ia berguna untuk memakan buah-buahan kering. Mereka dapat membengkak pada lumen usus dan meningkatkan pengecutan dinding usus. Makan sayur-sayuran kaya serat setiap hari. Ini termasuk zucchini, kubis, wortel, bit.
  • amati peraturan minum yang betul. Anda harus mengambil sekurang-kurangnya 2-2.5 liter cecair sehari;
  • adalah berguna untuk menggunakan ubat dedak gandum. 2 sudu besar sudu produk dituangkan ke dalam segelas susu suam dan bersikeras selama setengah jam. Campuran ini harus dimakan setiap hari sebelum sarapan. Alat ini membantu meningkatkan pergerakan usus.

Pencegahan

Diet yang teratur dan menu itu sendiri memainkan peranan penting dalam pencegahan penyakit. Makan makanan puri dapat membantu mencegah penyakit dan memulihkan fungsi usus.

Pastikan menjalani gaya hidup aktif, disarankan untuk mengurut dinding perut. Selepas 55 tahun, disyorkan untuk kerap mengunjungi ahli gastroenterologi untuk pemeriksaan pencegahan.

Soalan jawapan

Apakah maksud istilah "catarrhal colitis with a komponen atonic"??

Istilah "catarrhal colitis" bermaksud tahap keradangan, yang berlangsung beberapa hari, komponen atonik bermaksud adanya sembelit dalam penyakit yang berkaitan dengan peristalsis lemah.

Rujukan: https://yandex.ru/health/turbo/articles?id=4413 https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D1 % 82 https://www.obozrevatel.com/health/bolezni/kolit-prichinyi-simptomyi-diagnostika-i-lechenie.htm https://www.nrmed.ru/rus/dlya-vzroslykh/proktologiya/kolit-kishechnika / http://www.bibliotekar.ru/med/med3-6.htm med.vesti.ru/articles/zabolevaniya/kolit-kishechnika-simptomy-i-lechenie-u-vzroslyh/ http: //www.grsmu. oleh / files / file / universiti / cafedry / obshei-hiryrgii / files / lekcionnu-material / 6.pdf https://med88.ru/kolit-kishechnika/atonicheskij/ Rujukan diagnostik perubatan lengkap. P. Vyatkina, 2013 Catatan oleh pengarang artikel berdasarkan pengalaman peribadi.

Bahan ini semata-mata subjektif dan bukan petunjuk untuk bertindak. Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat menentukan diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan..

Kolitis atonik: penyebab perkembangan, gejala dan diagnosis penyakit

Salah satu jenis keradangan usus kronik adalah kolitis atonik..

Penyakit ini dicirikan oleh fenomena distrofik pada tisu, akibatnya aktiviti motor usus besar menurun. Gangguan pergerakan menyebabkan pengumpulan kotoran di organ berongga, pemadatannya.

Secara beransur-ansur, "penyumbatan" kotoran yang mengeras terbentuk di dalam usus, yang dapat dibersihkan hanya dengan enema yang kuat.

Pendahuluan patologi adalah jenis penyakit spastik, di mana sembelit yang berpanjangan diperhatikan. Sekiranya gangguan fungsi tidak dirawat, maka ini menyebabkan kematian sel-sel membran mukus dan penipisan dinding organ pencernaan. Proses atropik akhirnya mempengaruhi serat saraf dan usus berhenti berfungsi secara normal.

Sebab-sebabnya

Kolitis atonik berkembang dengan perlahan, iaitu, ia mempunyai penyakit kronik. Kedua-dua faktor eksogen dan endogen menyumbang kepada permulaan penyakit. Patologi paling kerap didiagnosis pada orang tua dan orang yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif.

Fenomena distrofi pada usus besar timbul kerana sebab-sebab berikut:

  • kekurangan zat makanan: pengambilan makanan yang tidak teratur, penyalahgunaan diet, kekurangan serat dalam makanan, penggunaan makanan yang tidak sihat (makanan segera, makanan ringan, dll.);
  • hypodynamia, kerja tidak aktif;
  • patologi berjangkit;
  • tekanan yang kerap, tekanan emosi;
  • pengambilan ubat jangka panjang;
  • pembersihan usus yang kerap dengan enema, pencahar;
  • penyakit rektum;
  • gangguan endokrin.

Gejala

Manifestasi kolitis atonik meningkat ketika penyakit itu berkembang.

Pada peringkat awal perkembangan atrofi, penyakit ini mempunyai gejala yang sama dengan penyakit usus yang berfungsi - cirit-birit atau sembelit.

Patologi dicirikan oleh penurunan fungsi motor organ, pelanggaran najis secara berkala. Lama kelamaan, sembelit menjadi lebih lama, orang itu tidak dapat mengosongkan selama beberapa hari.

Manifestasi penyakit lain dicirikan oleh gejala berikut:

  • kembung, berat di bahagian perut;
  • sakit di kawasan perut;
  • penurunan selera makan;
  • pucat kulit;
  • kenaikan berat badan;
  • peningkatan pembentukan gas;
  • kehadiran darah dalam tinja;
  • penyakit umum: kelemahan, kehilangan kekuatan, mudah marah.

Diagnostik

Diagnosis kolitis atonik berlaku dengan cara standard:

  • mengambil anamnesis;
  • pemeriksaan fizikal;
  • mengambil ujian darah, air kencing, tinja untuk mengesan keradangan, pencerobohan helminthik, jangkitan bakteria dan sejumlah petunjuk lain;
  • pesakit menjalani irrigoscopy, kolonoskopi, yang membantu melihat perubahan morfologi pada organ, untuk menilai keadaan selaput lendir.

Kaedah untuk rawatan kolitis usus jenis atonik

Rawatan utama penyakit ini dikurangkan dengan mengambil ubat dan mematuhi diet. Pesakit juga disarankan untuk meningkatkan aktiviti fizikal, berjalan lebih banyak, mengurut perut. Perut diurutkan dengan gerakan bulat mengikut arah jam. Sekiranya prosedur ini dilakukan setiap hari, fungsi evakuasi motor organ akan bertambah baik..

Ubat-ubatan

Ubat-ubatan ditetapkan untuk terapi simptomatik dan pemulihan:

  • kesakitan ditenangkan oleh spasmolytics - Drotaverin, No-shpa;
  • tinja dilembutkan dengan julap ringan - vaseline atau minyak jarak;
  • peristalsis dipulihkan dengan bantuan inhibitor kolinesterase - Proserpine, Amiridin;
  • Disbiosis bersamaan dirawat dengan probiotik dan prebiotik - Lactrofiltrum, Linex, Hilak forte;
  • kesejahteraan umum ditingkatkan dengan kompleks vitamin dan mineral, vitamin kumpulan B dan asid folik sangat berguna.

Kolitis atonik usus tidak dapat dirawat dengan ubat-ubatan tanpa pengetahuan doktor, kerana ini dapat memperburuk keadaan.

Operasi

Campur tangan pembedahan mungkin diperlukan sekiranya terdapat penyumbatan usus (pseudo-obstruction), dalam kes lain, penyakit ini dirawat dengan kaedah konservatif..

Kaedah rakyat

Adalah mungkin untuk melegakan keradangan di usus besar, mengurangkan gejala yang menyakitkan dan menghilangkan sembelit dengan bantuan ubat-ubatan rakyat. Ia berguna untuk minum teh dan decoctions yang terbuat dari tumbuhan perubatan. Merebus boleh digunakan untuk membersihkan usus besar dengan enema, tetapi jangan kerap melakukannya, kerana ini dapat memperburuk perjalanan patologi.

Ubat yang berkesan:

  • infus chamomile, pudina, bijak, St. John's wort atau calendula minum setengah gelas sebelum makan;
  • enema dengan chamomile atau St. John's wort dilakukan pada waktu malam selama dua minggu;
  • minyak buckthorn laut dimakan tiga kali sehari, satu sudu teh sebelum makan.

Diet

Dengan kolitis atonik usus, para pakar mengesyorkan makan makanan ringan, yang tidak memerlukan beban yang besar pada saluran pencernaan untuk pencernaan. Perlu mengecualikan semua "produk berbahaya" - makanan segera, sos siap pakai, makanan dalam tin, daging asap, produk sosej. Anda hanya boleh makan makanan yang sihat dan tidak berlemak..

Anda mesti mematuhi peraturan berikut:

  • makan dalam bahagian kecil, tetapi selalunya, sehingga enam kali sehari;
  • minum sekurang-kurangnya satu setengah liter air bersih setiap hari;
  • kunyah makanan dengan teliti atau kisar hingga lumat;
  • pastikan untuk memasukkan sayur-sayuran segar, buah-buahan, buah-buahan kering, produk susu yang ditapai dalam makanan harian.

Aprikot kering, buah ara, prun, labu rebus dan bit panggang menyumbang kepada penghapusan sembelit..

Rawatan inovatif

Hari ini, kolitis dengan lesi tisu distrofik dirawat dengan sel stem. Sel-sel yang dipindahkan mengembalikan ujung saraf yang mati bersama dengan sel-sel lama. Oleh itu, peristaltik organ dinormalisasi..

Inovasi lain ialah elektrostimulator. Mereka bekerja berdasarkan prinsip alat pacu jantung, iaitu, mereka memaksa usus besar untuk menguncup dan mendorong najis ke dubur.

Pencegahan

Apa yang perlu anda lakukan agar tidak jatuh sakit dengan kolitis atonik usus:

  • makan makanan yang sihat dengan betul, teratur dan seimbang;
  • bergerak lebih banyak, berjalan lebih banyak;
  • jika sembelit berlaku, jangan menyalahgunakan julap, tetapi mengambil lebih banyak serat sehingga buang air besar berlaku secara semula jadi;
  • sekali sehari makan satu sudu dedak, dan pada waktu pagi minum segelas produk susu yang ditapai;
  • merawat penyakit saluran gastrousus tepat pada masanya.

Kolitis atonik: gejala dan rawatan penyakit ini

Kolitis atonik (a.c.) adalah sejenis kolitis kronik. Kolitis adalah penyakit gastrousus yang utama. Ia dicetuskan oleh faktor luaran (jangkitan, bakteria), kerosakan fungsi tubuh yang bersifat endogen.

Kolitis adalah penyakit polyetiologic (terdapat banyak faktor penyebab penyakit ini atau satu faktor yang tidak diketahui akan menyebabkan reaksi yang lain). Inti penyakit ini adalah reaksi keradangan pada membran mukus usus besar.

Pelbagai kolitis sangat hebat. Alkohol, kolagen, spastik, buasir dan jenis lain dibezakan. Kolitis atonik menampakkan diri pada usia tua.

Mengisi usus kerana masalah dengan pengosongan.

Punca penyakit

Kolitis atonik bermula dengan keradangan. Punca tindak balas keradangan:

  • Kadang kala sumbernya paling mudah, seperti disentri atau salmonellosis.
  • Rawatan dengan ubat-ubatan antibiotik merosakkan mikroflora usus "berguna" sendiri, yang akan menyebabkan dysbiosis.
  • Diet "berbahaya" (makanan pedas, berkanji, penyalahgunaan alkohol).
  • Tekanan fizikal dan mental.
  • Alahan.
  • Keracunan.
  • Keturunan (penyakit mitokondria dijumpai pada pesakit dengan a.c.).
  • Umur.

Dadah bertindak sebagai pemula:

  • Menentang pedih ulu hati.
  • Antidiabetik.
  • Penghilang rasa sakit.
  • Bahan narkotik.

Kolitis atonik biasanya berlaku di kalangan penduduk tua; doktor harus bertemu dengan kolitis pada orang muda.

Keradangan berlaku akibat penyumbatan, dan usus menerima bekalan darah yang tidak mencukupi kerana gaya hidup yang tidak aktif. Pada usia tua, keradangan yang berpanjangan membawa kepada kematian sel-sel di lapisan usus besar..

Kematian saraf berlaku. Kekurangan kekonduksian gentian saraf menyebabkan gangguan pada peristalsis, oleh itu sembelit.

Diagnosis kolitis atonik

Dilancarkan a.k. membawa kepada mabuk badan, yang dalam kes orang tua membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan. Penting untuk dapat mendiagnosis penyakit pada peringkat awal. Segala gejala memainkan peranan yang menentukan.

Gejala

Kadang-kadang anda hanya perlu mengira. Kami cenderung mengosongkan diri setiap 24 jam sekali. Dengan a.k. pesakit tidak membuang air besar selama beberapa hari, tidak merasakan keinginan untuk membuang air besar. Sebab-sebab kebimbangan:

  • Ketidakselesaan perut yang berubah menjadi sakit.
  • Gas, kembung perut (simptom biasa).
  • Kembung.

Lama kelamaan, tinja di dalam usus meracuni badan. Mabuk menyebabkan mual, demam, kulit menjadi pucat. Pesakit terus makan dengan selera makan tetapi menurunkan berat badan..

Kaedah diagnostik makmal dan klinikal

Sekiranya ada penyakit yang disyaki, makro dan mikroskopi tinja, ujian darah umum dilakukan. Kehadiran helminths dan telurnya di dalam badan dinyatakan. Dengan bantuan irrigoscopy, keadaan anatomi dan fungsi usus besar dapat dikesan.

Dengan bantuan kolonoskopi, maklumat diperoleh mengenai keadaan mukosa pesakit sepanjang keseluruhan usus besar. Semasa kolonoskopi, anda boleh mendapatkan bahan mukosa usus - biopsi. Ia dianalisis menggunakan kaedah pemeriksaan histologi..

Kolitis kronik didiagnosis dengan fibrogastroduodenoscopy dan ultrasound perut. Untuk mengesan penanda keradangan pankreas, hati, perlu melakukan ujian fungsional.

Patogenesis kolitis atonik

Istilah "atony" bermaksud disfungsi peristaltik akibat lemahnya kerja otot pada dinding usus. Tinja tidak bergerak melalui usus. Berkumpul di sana, mereka tidak hanya mencederakannya, tetapi juga menyebabkan keracunan seluruh organisma..

Memerangi kolitis atonik

Langkah-langkah menentang a.k. merangkumi perubatan terapeutik dan kurang invasif - pencegahan.

Pencegahan

Diet dan pemakanan secara amnya memainkan peranan penting dalam mengganggu fungsi usus. Makan makanan berbentuk puri akan membantu mencegah penyakit dan memulihkan fungsi usus. Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran (mentah), cuba makan lebih banyak serat kasar.

Kembangkan jadual makan yang ketat dan elakkan rehat lapar yang lama. Kurangkan selang waktu antara waktu makan. Mulakan hari anda dengan segelas kefir, dan makan satu sudu dedak sebelum makan. Cuba makan makanan yang mudah dicerna, tetapi tinggi kalori.

Pada masa-masa awal, cubalah mengelakkan makanan yang digoreng dan hanya makan makanan yang dimasak atau dikukus..

Cairkan gaya hidup anda yang tidak bergerak dengan pergerakan. Jangan hanya berjalan, berjalan, berlari, tetapi tambah latihan dengan berat, mulailah mengepam abs anda. Urut dinding perut, lebih baik setiap hari. Ingat bahawa pergerakan mengikut arah jam dengan tangan yang hangat akan membantu menormalkan sifat pemindahan usus usus dan menjimatkan banyak tenaga, saraf, kesihatan dan wang..

Rawatan ubat

Jangan terlalu banyak menuntut langkah pencegahan. Sekiranya pencegahan tidak membantu atau tidak tepat pada masanya, sudah tiba masanya untuk mencuba rawatan ubat tersebut. Berikut adalah senarai ubat untuk membantu anda membuang najis dan melegakan kesakitan:

  • Gunakan persediaan untuk melembutkan najis.
  • Ubat jenis Proserin membantu memulihkan peristalsis.
  • Antispasmodik akan membantu anda menghilangkan rasa sakit.
  • Anda boleh merangsang pergerakan usus dengan suppositori rektum..
  • Gunakan enema minyak untuk membuang najis dan mencegah mabuk.

Ingat bahawa penyalahgunaan julap yang berlebihan hanya akan mendatangkan bahaya: usus terbiasa dengan "pertolongan" yang berterusan dan berhenti sendirian.

Langkah drastik

Walaupun kolitis adalah penyakit usia tua, banyak kaedah menanganinya muncul baru-baru ini. Terdapat sebilangan ubat yang mempengaruhi reseptor kolin secara langsung. Rangsangan buatan aktiviti motor usus dibuat semula. Ubat semacam itu terutamanya prokinetik:

Mereka adalah antagonis opioid.

Semua orang pernah mendengar mengenai sel stem. Telah ditunjukkan bahawa transplantasi sel induk juga digunakan dalam perawatan kolitis, terutama jika timbul akibat kecenderungan genetik. Tugas sel induk yang ditransplantasikan adalah untuk melahirkan kumpulan saraf baru yang mati pada peringkat awal perkembangan penyakit ini. Kumpulan saraf baru mesti memberikan peristalsis.

Teknologi terkini membenarkan penggunaan perangsang elektrik (prinsip alat pacu jantung adalah pengenalan irama buatan yang menyokong pengecutan otot), memaksa usus mendorong kandungannya keluar.

Dalam kes lanjut, terdapat bentuk penyumbatan usus yang kronik (pseudo-obstruction), yang memerlukan intervensi pembedahan secara eksklusif.

A. hingga. bukan sembelit sederhana yang hilang dengan sendirinya. Jangan teragak-agak, berjumpa doktor, menangkap penyakit pada peringkat awal perkembangan, dapatkan rawatan. Akibatnya menjadi kronik, klinikal.

Kolitis atonik

Rawatan kolitis spastik bergantung pada faktor etiologi yang menyebabkan penyakit ini, pada bentuk dan perjalanan patologi, usia pesakit, dan juga keparahan manifestasi klinikal. Langkah-langkah terapi yang saling berkaitan utama adalah: diet, terapi ubat, ubat tradisional, enema perubatan.

Terapi diet

Prinsip asas

Pilihan diet untuk kolitis spastik usus berdasarkan prinsip berikut:

  1. Makanan harus semula jadi, tidak menjengkelkan selaput lendir saluran gastrousus, bahan semula jadi, misalnya, rempah panas, dan warna dan pengawet tiruan.
  2. Makanan harus dicerna dan pada masa yang sama tinggi kalori. Memasak hendaklah dikukus atau dimasak, direbus. Tidak diingini menggunakan produk goreng dan salai.
  3. Keutamaan makanan yang berasal dari tumbuhan dan haiwan dalam diet ditentukan oleh jenis gangguan usus.
  4. Sindrom usus yang mudah marah atau cirit-birit yang berfungsi, iaitu, gangguan pergerakan usus yang dipercepat, memerlukan keunggulan produk protein haiwan dalam diet untuk kolitis spastik. Dalam kes ini, produk susu yang ditapai berguna dan produk yang mengalami penapaian - jus anggur atau plum - tidak diingini. Ia dibenarkan memakan makanan tumbuhan yang tidak mengandungi serat kasar dan mesti diproses secara termal.
  5. Sekiranya gangguan usus berlanjutan dengan pengosongan yang tertunda, maka perlu untuk mengetahui sifat sembelit, iaitu untuk menentukan sama ada ia bersifat spastik atau atonik. Keutamaan produk haiwan atau tumbuhan dalam diet bergantung kepada ini. Sembelit spastik memerlukan jumlah protein dan serat haiwan yang hampir sama dalam diet. Sebaiknya hadkan serat kasar.
  6. Untuk meningkatkan aktiviti pengecutan usus, sejumlah besar serat harus ditambahkan pada makanan. Banyak terdapat dalam jus buah-buahan dan sayur-sayuran segar, salad sayur-sayuran segar, sayur rebus dan rebus, roti gandum. Untuk meningkatkan peristalsis, dedak kukus digunakan, yang disediakan seperti berikut: tuangkan satu sudu dengan segelas air mendidih dan biarkan selama lima minit. Selepas itu, air disalirkan, dan dedak dimakan dengan bahagian pertama makanan. Labu rebus atau bit, serta buah kering - prun, buah ara, kurma merangsang usus. Produk ini mampu membengkak pada lumen usus, yang menyebabkan pengusiran mereka dipercepat.

Diet untuk kolitis spastik akut

Diet untuk kolitis spastik akut didasarkan pada pengecualian atau batasan penggunaan makanan berlemak, pedas, masin yang merengsakan mukosa usus. Diet harus merangkumi sayur-sayuran, buah-buahan, kacang, roti gandum. Anda perlu makan secara pecahan: dalam bahagian kecil beberapa kali sehari. Ini akan membantu mengurangkan cirit-birit, mengurangkan kembung perut dan menjadikan pesakit lebih stabil..

Diet untuk kolitis spastik kronik

Rawatan kolitis usus spastik kronik harus dimulakan dengan cara yang paling berpatutan dan tidak berbahaya - menyimpan buku harian diet anda.

Pesakit dinasihatkan untuk meningkatkan pengambilan serat: sayur-sayuran, buah-buahan, kacang, produk asam laktat, buah kering, dedak dan roti gandum. Anda perlu mengecualikan atau, sekurang-kurangnya, membatasi produk haiwan, misalnya mentega dan lemak, dan dilarang sama sekali mengambil alkohol, kopi, air soda dan teh yang kuat. Elakkan makanan yang boleh memperburuk penyakit atau menyebabkan kekejangan: coklat, daging berlemak, krim, keju, mentega, susu keseluruhan.

Perhatian! Sekiranya keadaan pesakit tidak bertambah baik setelah mematuhi semua cadangan diet, mereka menggunakan rawatan ubat.

Rawatan ubat

Pendekatan individu diperlukan untuk menentukan taktik merawat kolitis spastik. Terapi gabungan dan kompleks melegakan ketegangan saraf, memulihkan fungsi motor usus besar, memperbaiki pencernaan.

  • Rawatan perubatan untuk kolitis spastik bertujuan untuk mengurangkan tanda-tanda keradangan. Untuk ini, pesakit diberi ubat anti-radang bukan steroid dan ubat antibakteria. Penggunaan NSAID yang berpanjangan dapat memperburuk perjalanan penyakit dan membawa kepada kemunculan erosi dan bisul pada membran mukus saluran gastrousus..
  • Terapi antibakteria terdiri daripada penggunaan ubat-ubatan dengan spektrum tindakan antimikroba yang luas. Tetapi antibiotik juga boleh memberi kesan negatif pada keadaan usus: mengganggu mikroflora normal dan menyebabkan perkembangan dysbiosis. Untuk mengimbangi kesan sampingan ini dan memulihkan keseimbangan mikroorganisma, perlu menggunakan sediaan yang terdiri daripada bakteria usus hidup.
  • Mengambil ubat bakteria yang memulihkan mikroflora usus harus dimulakan setelah menyelesaikan terapi antibiotik.
  • Untuk menghilangkan rasa sakit, antispasmodik dan penghilang rasa sakit digunakan.
  • Untuk mengurangkan intensiti proses keradangan dan mengurangkan rembesan lendir, pesakit diresepkan agen astringen dan menyelubungi. Lendir, masuk ke dalam lumen usus, menjengkelkannya dan mendorongnya untuk mempercepat pengusiran kandungannya. Lendir yang dirembeskan oleh mukosa usus yang meradang lebih agresif daripada lendir normal, yang juga merengsakan dinding usus.
  • Dengan perkembangan dehidrasi akibat cirit-birit, infus penggantian cecair yang hilang oleh tubuh ditunjukkan.
  • Selain itu, dengan kolitis spastik, disarankan untuk mengambil ubat enzimatik dan enterosorben yang mengurangkan pembentukan gas dan kembung..
  • Terapi vitamin.
  • Penggunaan julap, lebih baik minyak dan herba, kerana ia memberi kesan yang baik dan tidak merengsakan mukosa usus, tidak seperti sediaan kimia.

Enemas

Bagaimana merawat kolitis spastik jika diet dan ubat tidak berfungsi? Dalam kes ini, rawatan tempatan untuk radang usus ditetapkan dengan bantuan pembersihan dan enema ubat..

Membersihkan enema

Pembersihan enema terbahagi kepada dua jenis: iaitu enema yang bertindak segera dan kesan yang seterusnya..

  • Enemas, yang bertindak segera, merangsang usus melalui isipadu dan suhu cecair. Dengan kolitis spastik, dilarang menggunakan enema pembersih dengan air sejuk, kerana ini akan menyebabkan kekejangan usus yang lebih besar. Pesakit diberi enema hangat dengan air hingga 36 darjah. Air harus disuntik secara beransur-ansur dan merata, mengawal tahap tekanan untuk mengelakkan kekejangan dan letusan cepat dari cecair yang tidak disuntik sepenuhnya.
  • Enema dengan tindakan seterusnya ditetapkan seperti ini: cecair disuntik ke dalam usus dan dibiarkan di dalamnya. Aksi itu berlaku setelah beberapa lama. Enema semacam itu tidak diberikan dengan air, tetapi dengan minyak sayuran atau penggantungan minyak-air, isinya boleh berbeza: dari dua ratus hingga lima ratus mililiter. Minyak disuntik ke dalam rektum, ia menyebar ke atas dan memisahkan kotoran yang padat dari dinding usus, dengan lembut merangsang peristalsis.

Enema ubat

Tujuan utama enema perubatan adalah kesan langsung ubat pada permukaan yang meradang. Yang paling berkesan adalah penyerapan tanaman ubat, yang mempunyai kesan anti-radang, menyelubungi dan astringen. Enema ubat digunakan bukan sahaja untuk rawatan kolitis spastik, tetapi juga untuk patologi usus radang yang lain.

Infus calendula dan chamomile yang diperkenalkan dalam enema mempunyai kesan terapeutik yang ketara. Isipadu enema mestilah lima ratus mililiter, dan suhu infus hendaklah sekitar 36 darjah. Ini akan memastikan penyerapan cecair kerja yang optimum oleh mukosa usus yang meradang. Penyelesaian yang lebih sejuk kurang diserap dan boleh menyebabkan kekejangan, dan yang lebih panas berbahaya bagi luka bakar membran mukus.

Infusi chamomile disediakan seperti berikut: satu sendok makan bunga kering chamomile farmasi dituangkan dengan segelas air mendidih, bersikeras, disaring dan disuntik ke dalam rektum. Perlu menyimpan cecair itu selama mungkin. Infusi calendula disediakan dengan cara yang sama.

Perhatian! Untuk mengelakkan kecederaan pada selaput lendir semasa pentadbiran enema, perlu menggunakan petua lembut, terutamanya ketika melakukan enema sendiri. Kursus rawatan kolitis dengan enema ubat adalah dari satu hingga tiga minggu, bergantung pada keadaan pesakit.

Kaedah moden pembersihan usus, yang dilakukan di hospital oleh pakar yang berkelayakan, adalah hidroterapi usus besar. Ini adalah prosedur yang cukup berkesan yang digunakan untuk merawat kolitis spastik dan penyakit saluran gastrousus lain. Ini terdiri dari pengenalan sejumlah besar air suam ke dalam usus besar, diikuti dengan pemindahan. Kaedah pembersihan ini menormalkan fungsi usus dan mengurangkan tahap keracunan dalam badan. Hidroterapi kolon selalu memerlukan pemulihan mikroflora yang terganggu dengan bantuan eubiotik.

etnosains

Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan kolitis spastik:

  • Bawang memperbaiki peristaltik usus dengan kesan pencahar ringan. Jus bawang diminum secara berkala, satu sudu tiga kali sehari sebelum makan.
  • Teh anise mengurangkan kekejangan dan kembung pada usus. Dalam teko, tuangkan satu sendok teh anis kering atau segar dengan segelas air mendidih, tutup dengan tuala linen dan biarkan selama lima minit. Mereka minum sedikit pada waktu siang. Anda boleh membuat anise dengan dill untuk permulaan kesan penyembuhan yang lebih cepat..
  • Segelas air garam sauerkraut setiap kali makan membantu melegakan sembelit.
  • Epal dibasuh dengan baik, digosok dan dimakan lima minit selepas memasak, beberapa kali sehari. Hasil pertama akan muncul pada hari ketiga, tetapi anda tetap harus makan epal. Kesan pencahar dari epal dijelaskan oleh adanya zat pektin di dalamnya, yang dapat merawat kolitis dan enteritis dengan baik pada kanak-kanak dan orang tua.
  • Ibu dan ibu tiri adalah ubat yang baik untuk kolitis. Ambil sepertiga sudu teh serbuk yang disediakan dari daunnya, tiga kali sehari, setengah jam sebelum makan, dibasuh dengan air madu atau susu panas.
  • Untuk memerangi peningkatan pembentukan gas, penyediaan infus seperti ini disediakan: ambil lima bahagian bunga chamomile, lima bahagian oregano, satu bahagian akar valerian, sediakan infusi dari komponen ini, yang diambil setengah gelas dua kali sehari.
  • Ubat sederhana dan berpatutan untuk sembelit adalah jus kentang, yang diminum seratus mililiter tiga kali sehari.
  • Untuk mengatasi sembelit kronik dan tanda-tanda kolitis spastik yang lain akan membantu penyerapan biji rami, yang disediakan dari satu sendok teh biji rami dan segelas air mendidih.
  • Teh berry Viburnum sangat berkesan dalam rawatan kolitis dan enterokolitis.

Selalunya seseorang hilang dalam keadaan tidak diketahui: apa yang berlaku pada usus? Penyakit berbahaya merangkumi seluruh perut. Pesakit bingung dengan apa yang membimbangkannya, mengapa sembelit berterusan tiba-tiba memberi jalan kepada cirit-birit yang kerap, dan rasa sakit yang tidak tertahankan kadang-kadang mengganggu dia selama berjam-jam... Diskinesia usus adalah penyakit biasa di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak. Cara mengenali penyakit, melegakan kesakitan dan menormalkan fungsi usus?

Diskinesia usus - apa itu?

Dyskinesia atau kolitis spastik adalah penyakit biasa, terutama di kalangan populasi wanita. Penyakit ini dimanifestasikan oleh kompleks gangguan pencernaan, usus kecil dan besar. Sindrom usus yang mudah marah adalah nama lain untuk dyskinesia. Terhadap latar belakang sensasi yang menyakitkan, fungsi membran mukus usus besar terganggu. Pertimbangkan jenis kolitis spastik, gejala utama, penyebab manifestasi penyakit dan kaedah terapi yang boleh diterima.

Gejala dyskinesia usus pada orang dewasa

Gejala dyskinesia kolon mempunyai perbezaan yang signifikan pada pesakit, jadi sukar bagi doktor untuk mendiagnosis penyakit ini. Gejala khas kolitis spastik:

  • Kesakitan di perut adalah simptom utama penyakit. Selalunya, pesakit tidak dapat menjelaskan di mana ia sakit, kerana penyetempatan kesakitan sangat luas.
  • Sifat kesakitan yang pelbagai. Ini adalah rasa sakit yang membosankan atau sakit, membosankan atau paroxysmal, mengurangkan yang berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam.
  • Tanda penyakit yang lain adalah bahawa kesakitan berhenti pada waktu malam, tetapi dengan kebangkitan orang itu, ia kembali lagi..
  • Rasa sakit di usus selepas makan, dengan latar belakang gangguan psychoemotional.
  • Kolitis spastik ditunjukkan oleh pergerakan usus yang kerap dalam bentuk cirit-birit.
  • Sembelit yang kerap, diikuti dengan najis longgar dengan atau tanpa lendir. Banyak orang melaporkan kelegaan setelah buang air besar dan sisa gas, yang membengkak perut, menyebabkan kembung..
  • Kerutan perut yang berterusan juga menyukarkan rasa selesa. Terdapat kes-kes bahawa gemuruh di perut adalah satu-satunya gejala yang menampakkan dirinya dengan diskinesia, sehingga sukar untuk mendiagnosis penyakit tersembunyi dan tersembunyi.
  • Aduan pesakit mengenai sakit kusam di jantung atau belakang, gangguan tidur, kegelisahan, kemurungan.

Jenis penyakit

Diskinesia usus adalah dua jenis:

  • sebagai penyakit bebas yang melanggar motilitas usus, disebut "kolitis spastik primer",
  • penyakit yang berlaku akibat gangguan kerja organ-organ lain saluran pencernaan (penyakit hati dan aliran keluar hempedu yang lemah, pankreatitis, gastritis, kolesistitis) dan perubahan hormon dalam sistem endokrin (yang disebut "kolitis sekunder").

Dilihat dari gambaran klinikal penyakit ini, diskinesia dengan cirit-birit yang menyakitkan, sembelit dan kolik mukosa dibezakan (kolitis hipermotor).

Diskinesia spastik (hipermotor)

Hypermotor atau dyskinesia spastik usus ditunjukkan oleh peningkatan nada, kehadiran kontraksi spastik. Pesakit lelah dengan najis longgar yang berterusan, disertai dengan kekejangan dan kolik. Sakit perut adalah paroxysmal. Kembung diperhatikan kerana pengumpulan gas (kembung perut). Seringkali, pesakit menyedari rasa bersendawa, rasa berat, kenyang pada usus dan perut.

Diskinesia atonik (hipomotor)

Diskinesia atonik atau hipomotor dicirikan oleh kelemahan pergerakan dan nada usus besar yang tajam dan, akibatnya, sembelit usus berlaku. Masalah ini sering diperburuk oleh rasa sakit di perut bawah akibat pengumpulan kotoran yang padat. Terhadap latar belakang sembelit berterusan, keadaan umum badan bertambah buruk, pesakit diseksa oleh rasa mual, sakit perut, kelemahan, dan perubahan mood yang berterusan berlaku. Sembelit usus kronik membawa kepada pembentukan buasir, fisur, polip rektum.

Penyebab diskinesia usus

Terdapat pendapat bahawa kolitis spastik primer berlaku dengan latar belakang faktor psikogenik: tekanan, tekanan, kemurungan yang berpanjangan, emosi negatif. Sifat makanan yang dimakan dalam diet juga menunjukkan keadaan usus besar: serat dalam jumlah yang sedikit memprovokasi perkembangan penyakit ini. Diskinesia primer juga dibenarkan oleh penembusan patogen usus.

Kolitis sekunder dimanifestasikan sebagai akibat daripada penyakit organ perut yang dipindahkan dan kronik (hati, pankreas, limpa, serta pembentukan bisul di dalam perut). Gangguan hormon (kelenjar pituitari), diabetes mellitus juga dianggap sebagai pendahulu penyakit yang dimaksudkan - dyskinesia usus. Penggunaan antibiotik yang berlebihan, antikonvulsan, penenang otot, ubat psikotropik adalah cara yang pasti untuk terjadinya kolitis spasmodik sekunder usus.

Diagnostik

Dyskinesia didiagnosis menggunakan kaedah pengecualian eksklusif. Tinjauan bertahap merangkumi:

  • pengecualian patologi berbahaya usus besar (tumor, polip, diverticulum),
  • pemeriksaan skatologi,
  • analisis tinja untuk kehadiran pembuangan darah,
  • irrigoskopi,
  • endoskopi,
  • biopsi usus jika diperlukan.

Ketahui lebih lanjut: diverticulosis usus - apakah itu, bagaimana merawat penyakit ini.

Kaedah untuk merawat diskinesia usus

Kolitis dirawat dengan ubat-ubatan dan dengan bantuan ubat-ubatan rakyat. Selalunya, doktor mengesyorkan pendekatan komprehensif untuk masalah diskinesia, menggabungkan ubat, ubat herba, kaedah psikoterapi. Penting untuk selalu memantau diet anda - pemakanan harus seimbang, kaya dengan vitamin dan serat. Sejumlah sayur-sayuran, buah-buahan, jus segar yang mencukupi mengurangkan risiko berulang kolitis spastik. Untuk mengelakkan perkembangan penyakit ini, sembelit yang berpanjangan tidak boleh diizinkan, yaitu, untuk mengawasi pengosongan, untuk mengelakkan tekanan.

Rawatan ubat

Cara merawat kolitis usus bergantung pada jenis dyskinesia:

  • Dengan kolitis hipermotor usus, penggunaan julap dikecualikan, dan tablet antispasmodik (no-shpa, papaverine) diresepkan.
  • Untuk jenis penyakit kolon kedua, persiapan enzim, agen koleretik, kombinasi vitamin B1 dan kalium klorida, metoklopramida digunakan.
  • Untuk mengelakkan sembelit, pesakit disarankan untuk mengambil ekstrak tumbuhan pencahar: buckthorn bark, senna, rhubarb, bergantian di antara mereka dan memakannya tidak lebih dari dua kali seminggu..

Untuk melonggarkan sistem saraf, ubat antidepresan dan antipsikotik ditetapkan. Penyalahgunaan ubat ini tidak boleh diterima. Kaedah terapi tambahan untuk dyskinesia (kolitis spastik usus) dianggap sebagai kaedah psikoterapi: latihan autogenous, meditasi, hipnosis, yoga, dan kompleks fizikal terapi latihan khas (terapi senaman). Menurut pakar, kesan terapeutik terbaik diberikan oleh kesan kompleks kaedah sedia ada untuk mengubati dyskinesia.

Makanan khas

Dengan diskinesia usus besar, disyorkan diet harian. Konsep "diet" juga merangkumi kaedah memasak, kualiti, jenis makanan, diet. Apakah ciri pemakanan pesakit dengan kolitis spastik?

  1. Produk mestilah berkualiti tinggi, tanpa bahan pengawet, pewarna dan pelbagai perisa.
  2. Bubur (oatmeal, soba, millet, gandum) berguna, tetapi penggunaan beras harus dibatasi.
  3. Diet harian harus diubah dengan cukup buah-buahan segar, sayur-sayuran, kaya serat untuk memulihkan fungsi usus.
  4. Adalah baik untuk sembelit kronik usus untuk minum jus ketika perut kosong (epal, wortel, bit, kubis).
  5. Minum banyak cecair setiap hari (dari 1.5 liter).
  6. Kukus atau rebus. Hilangkan makanan goreng, berlemak, pedas dari diet.
  7. Jangan makan krim masam berlemak, ikan berlemak dan daging.
  8. Produk susu yang diperam semestinya ada di menu setiap hari.
  9. Kecualikan produk tepung, gula-gula, roti putih, kubis putih, bawang putih, lobak, lobak, cendawan dari makanan.
  10. Tidak masin makanan.
  11. Adalah berguna untuk minum kaldu rosehip, tetapi tanpa gula.
  12. Doktor, sebagai peraturan, memberi cadangan untuk makan secara pecahan, dalam bahagian kecil, sekurang-kurangnya 5-6 kali sehari. Jangan makan berlebihan.

Mematuhi saranan sederhana ini, kemungkinan kejayaan yang besar dapat dicapai: pergerakan usus akan bertambah baik, mencegah penampilan sembelit. Akibatnya, kolitis spastik tidak berkembang, tetapi sebaliknya: dyskinesia usus surut.

Ubat rakyat

Dengan mempertimbangkan kaedah rawatan bukan tradisional yang berkesan, akupunktur dan perubatan herba dapat dibezakan. Ubat tradisional digunakan untuk jangka masa panjang untuk mencapai kesan yang diinginkan dan penyembuhan nelug yang lengkap. Resipi tradisional akan membantu wanita semasa mengandung dan menyusui.

  • Infusi untuk rawatan dyskinesia usus besar

Komposisi: campuran kulit kayu oak, rumput sage, motherwort, bunga wort St. John, yarrow - 2 sudu besar. l.

Petunjuk: penyakit usus, khususnya kolitis spastik atau dyskinesia.

Permohonan: sediakan infusi ubat, tuangkan campuran dengan 1 gelas air mendidih. Berkeras 2 jam. Terikan dan ambil sebelum makan 100 ml empat kali sehari.

  • Pengumpulan penyembuhan untuk memulihkan peristalsis rektum normal

Bahan-bahan: Akar Valerian (1 sdt), daun pudina, bunga chamomile.

Petunjuk: penyerapan bahan di atas digunakan untuk gangguan najis, untuk rawatan kolitis spastik (atonik).

Permohonan: Ambil 1 sudu kecil. setiap tanaman, tuangkan segelas air mendidih. Anda perlu berkeras sekurang-kurangnya 20 minit. Saring dan minum tiga kali sehari, setengah gelas 30 minit sebelum makan.

Perairan mineral juga akan membantu:

  1. Sekiranya cirit-birit usus, penggunaan air mineral rendah secara berkala akan membantu (Essentuki 14, Jermuk). Minum suam sebelum makan segelas cecair. Kadar harian yang dibenarkan - dua kali sehari: pagi dan petang.
  2. Untuk sembelit, ambil air mineral dengan mineralisasi tinggi (Batalinskaya atau Essentuki No. 17). Pakar pemakanan mengesyorkan mengambil 200 g tiga kali sehari setengah jam sebelum makan.

Untuk mengelakkan sembelit berulang akan membantu memasukkan diet sayur-sayuran harian, buah-buahan kaya serat, roti dengan bijirin dedak. Pada saat sakit perut bertambah teruk, mereka beralih ke diet "hemat". Tempohnya adalah 3-5 hari. Hari-hari ini, disyorkan untuk menggunakan telur rebus, kaldu ayam tanpa lemak, kaldu rosehip, jeli. Kompres pada perut mempunyai kecekapan yang sangat baik:

  • Bahan-bahan: cuka - 1/2 cawan, air - 3 l.
  • Petunjuk: kompres digunakan untuk melegakan kolik spastik, sakit dengan dyskinesia.
  • Permohonan: dalam cuka kompres melembapkan kain kasa dan sapukan pada perut. Biarkan selama satu jam.

Mandi konifer dan penggunaan parafin juga berkesan untuk kolitis spastik. Penggunaan banyak resipi di atas akan membolehkan anda menikmati kehidupan, dan tidak mengalami ketidakselesaan berterusan dan sensasi menyakitkan yang berkaitan dengan penyakit ini. Orang itu akan bangun, dan penyakitnya akan reda.

Ciri-ciri penyakit pada kanak-kanak

Kolitis atonik atau spastik sering berlaku pada awal kanak-kanak. Seperti pada orang dewasa, pada bayi, penyakit ini berlanjutan dengan cara yang hampir sama: sembelit digantikan oleh cirit-birit. Dengan jenis dyskinesia spastik, kanak-kanak itu menderita sakit perut, yang tidak hilang walaupun dengan dos ubat antispasmodik yang banyak. Pada bayi, mudah untuk mendiagnosis masalah usus jika perut membengkak dan sentuhan anda membuat bayi menangis. Di samping itu, dengan adanya gejala berikut, perkembangan kolitis usus ditegaskan:

  • anak enggan makan (kurang selera makan),
  • pucat kulit,
  • aktiviti fizikal dikurangkan.

Manifestasi sekunder proses keradangan pada usus besar dan kecil pada kanak-kanak:

  • penurunan berat badan yang ketara,
  • distrofi otot,
  • dysbiosis usus,
  • anemia.

Semasa rawatan dyskinesia, penting untuk mengatur aktiviti fizikal anak, pemakanan dan rehat..

Selalunya, disfungsi pencernaan usus bermula kerana penurunan jumlah enzim yang dihasilkan. Kolitis spastik sekunder berkembang sebagai komplikasi pankreatitis kronik. Keadaan pesakit yang sama diperhatikan sekiranya fungsi saluran empedu hati tidak berfungsi dengan baik. Hasil daripada penyaluran hempedu yang tidak tepat waktu oleh pundi hempedu, penapaian berlaku di dalam usus dan penyakit berbahaya yang melemahkan. Gejala khas dalam kes ini adalah kotoran berlemak dengan campuran lendir kecil..

Cara menolong anak anda dengan gangguan pencernaan yang disebut dyskinesia usus?

  • Untuk melegakan kesakitan, sapukan pad pemanasan hangat ke perut anda, kesannya akan berlaku dalam beberapa minit.
  • Sekiranya anak selalu mengalami sembelit usus, berikan ubat pencahar dalam dos yang ditunjukkan dalam arahan..
  • Sekiranya terdesak untuk membuang air besar, merebus chamomile dan calendula, telur rebus atau jeli pekat akan membantu. mengambil langkah-langkah ini sebelum ketibaan pakar pediatrik.

Ketahui lebih lanjut mengenai taco-kolitis usus - gejala dan rawatan pada orang dewasa.

Video Dr Komarovsky mengenai dyskinesia usus pada seorang kanak-kanak

Jaga kesihatan anda - simpan pautan

Ketahui bagaimana Dr. Komarovsky mengesyorkan merawat dyskinesia usus dan bilier dalam video yang dibentangkan:

Kolitis dicirikan oleh keradangan yang berlaku pada membran mukus yang terletak di usus besar. Pemburukan penyakit ini boleh disebabkan oleh perengsa makanan, beban emosi, kerja berlebihan, terapi antibiotik, dll. Rawatan kolitis yang tepat pada masanya akan menyelamatkan anda dari banyak masalah. Penyakit ini menimbulkan komplikasi seperti anemia, dehidrasi, keracunan kronik..

Gejala dan tanda kolitis

Tanda-tanda kolitis akut adalah: kembung, sakit di bahagian perut dan kanan, cirit-birit, kemasukan darah, lendir dalam tinja, demam, kemerosotan keadaan umum, kepahitan di mulut. Semasa memburukkan lagi jenis penyakit kronik, seseorang mengalami kelainan umum, mual, selera makan yang teruk, sakit kram, penggantian sembelit dan cirit-birit, pembuangan mukus, dorongan kuat untuk membuang air besar.

Jenis kolitis dan penyebabnya

Mengikut jenis kolitis, kronik dan akut dibezakan. Yang terakhir berjalan dengan cepat, ganas, dan kronik - lama, lembap. Jenis penyakit yang akut boleh berlaku bersamaan dengan enterocolitis, gastroenterocolitis, gastritis. Di samping itu, penyakit boleh menjadi ulseratif, tidak spesifik, berjangkit, spastik, catarrhal, erosif, dangkal, atropik, dll. Mari kita pertimbangkan setiap jenis dengan lebih terperinci..

Akut

Bentuk kolitis yang paling biasa, yang disertai dengan keradangan mukosa gastrik, usus kecil. Ejen penyebabnya ialah Shigella, Salmonella, bakteria dan virus patogen lain. Penyebabnya adalah keracunan makanan, diet tidak sihat, jangkitan umum, alergi, dan bahan toksik. Usus besar menjadi meradang kerana pengaruh faktor kerosakan pada membran mukus.

Kronik

Bentuk kronik penyakit ini boleh menjadi tidak berjangkit dan berjangkit. Ejen penyebab jangkitan usus menyebabkan jenis penyakit berjangkit. Kolitis berkembang di bawah pengaruh dysbiosis, apabila flora patogen diaktifkan. Yang lebih biasa adalah tidak berjangkit, yang disebabkan oleh diet dan pemakanan yang buta huruf. Ia juga boleh berlaku setelah mengambil antibiotik, julap.

Ulseratif

Jenis ulseratif penyakit ini dicirikan oleh proses keradangan hemoragik-purulen usus besar dengan perkembangan komplikasi tempatan yang sistemik. Punca dan asal usul penyakit ini masih belum diketahui. Terdapat cadangan bahawa penyakit ini mungkin disebabkan oleh diet yang tidak seimbang, jangkitan yang tidak dikenali, ubat-ubatan, mutasi genetik, pergeseran flora usus dan tekanan..

Spastik

Jenis spastik sering dipicu oleh gaya hidup yang tidak sihat, serta kesalahan diet. Doktor memanggil penyakit ini dalam banyak kes sindrom iritasi usus, di mana fenomena keradangan jenis kronik diperhatikan pada membran mukus usus besar. Penyakit ini boleh berkembang setelah minum kopi, soda, alkohol, makanan berkualiti rendah untuk waktu yang lama, serta setelah menderita gastroenteritis.

Pseudomembranous

Ini adalah komplikasi serius yang disebabkan oleh pengambilan antibiotik. Ia dicirikan oleh perkembangan dysbiosis tertentu, yang memprovokasi radang usus. Selama ini, deposit berserat, yang disebut pseudomembranes, terbentuk. Penyakit ini berkembang dengan penggunaan Clindamycin, Lincomycin, dan antibiotik lain. Penyebab segera penyakit ini terletak pada dysbiosis, apabila satu mikroorganisma Clostridium difficile berlaku.

Catarrhal

Penyakit ini adalah salah satu tahap keradangan usus besar. Ia berlaku selepas dispepsia dan berterusan selama beberapa hari. Sekiranya tidak ada rawatan yang mencukupi, maka kolitis catarrhal mengalir ke kolitis kronik, berserat atau ulseratif. Kumpulan risiko termasuk orang yang mengalami kekurangan vitamin, kelemahan sistem imun. Gangguan dan penyakit usus juga boleh menimbulkan penyakit..

Atropik

Kolitis atropik, penyakit usus besar, disebabkan oleh gangguan makan. Di samping itu, ia boleh berkembang kerana diet yang tidak betul. Kolitis toksik dapat didiagnosis, yang berlaku selepas mabuk badan dengan merkuri, plumbum, arsenik. Jenis ubat penyakit ini dicirikan oleh penggunaan antibiotik dan pencahar yang berpanjangan dari pelbagai asal..

Punca dan gejala kolitis pada kanak-kanak

Dalam kebanyakan kes, kolitis pada kanak-kanak berkembang kerana disentri bakteria. Di samping itu, penyakit ini diprovokasi oleh virus dan mikroorganisma lain, pencerobohan cacing dan protozoa. Kolitis makanan berlaku apabila gangguan makan, kekurangan vitamin, protein, pengambilan makanan kasar dan pedas untuk jangka masa panjang. Penyakit ini berkembang disebabkan oleh alahan, kerosakan sistem pencernaan, sistem saraf, dan kardiovaskular. Penggunaan antibiotik yang kerap, pelbagai ubat, ketagihan, kelainan perkembangan, disfungsi usus boleh menyebabkan kolitis.

Kolitis akut disertai oleh demam, muntah, kelemahan pada anak, dan kesakitan. Najis menjadi lebih kerap, najis menjadi berbuih, berair, dengan warna hijau, garis-garis darah, dan lendir. Jenis penyakit kronik bergantian dengan tempoh pengampunan dan pemburukan. Pada bayi atau anak yang lebih tua, kolitis kronik dicirikan oleh pelanggaran najis, sindrom kesakitan.

Rawatan rumah untuk kolitis

Sekiranya anda mempunyai simptom kolitis, anda harus pergi ke klinik perubatan untuk mendapatkan rawatan. Bergantung pada penyetempatan keradangan, keparahan diagnosis, penyakit ini dapat ditangani oleh pakar bedah, proctologist dan ahli gastroenterologi. Hanya seorang doktor yang boleh menetapkan rawatan yang mencukupi untuk orang dewasa dan kanak-kanak dalam setiap kes, terutamanya semasa kehamilan. Di rumah, pesakit boleh mengikuti diet, mencuba kaedah alternatif, ubat homeopati, mengambil ubat yang diresepkan oleh doktor.

Diet dan diet khas

Ahli gastroenterologi mengesyorkan mengikuti jadual diet terapi keempat untuk kolitis. Keperluan pemakanan umum untuk rawatan:

  • Jus buah pekat dilarang. Sebagai gantinya, makan buah segar untuk rawatan.
  • Jangan terlalu banyak menggunakan daging, terutama daging babi dan daging lembu semasa merawat.
  • Bran, roti dedak, makanan goreng dilarang untuk dirawat.
  • Salad dan sayur-sayuran segar dilarang.
  • Makanan yang sangat sejuk dan panas tidak digalakkan untuk rawatan, sejumlah besar cecair.
  • Anda tidak boleh memasukkan rempah dan bumbu dalam diet untuk rawatan, buah-buahan dan sayur-sayuran dengan biji untuk rawatan.
  • Anak domba, ayam, buah-buahan, sayur-sayuran tanpa biji dibenarkan.
  • Semasa rawatan, sayur-sayuran dikukus, direbus, dibakar buah-buahan.
  • Dibolehkan dalam rawatan roti semalam, sup suam, haluskan.
  • Lemak haiwan yang terhad, kadang-kadang mentega dibenarkan.
  • Makanan mesti mempunyai tekstur halus untuk merawat pelbagai jenis kolitis.
  • Pada waktu perut kosong pada waktu pagi, anda perlu minum segelas air suam rebus.

Penggunaan dadah

Sekiranya penyakit ini dipicu oleh jangkitan, maka antibiotik biasanya dirawat. Semasa keracunan, jangkitan usus, anda boleh mengambil adsorben secara bebas, seperti Karbon Aktif, Lactofiltrum. Setengah jam selepas penjerap, dibenarkan minum No-shpu dengan kekejangan, serta antiseptik usus, misalnya, Furazolidone. Enterosgel, Smecta akan mempunyai kesan adsorben dan antiseptik. Sekiranya cirit-birit, simpanan cecair harus diisi semula dengan penyelesaian khas seperti Oralit dan Regidron.

Sekiranya kolitis diprovokasi dengan mengambil ubat, tetapi ubat yang ditetapkan dibatalkan atau diganti oleh orang lain. Dalam bentuk penyakit kronik, rejimen rawatan berikut digunakan: pengatur motilitas usus, ubat anti-radang, antidiarrheal dan antispasmodik. Sekiranya kes itu teruk, hormon glukokortikosteroid diresepkan.

Rawatan kolitis dengan ubat-ubatan rakyat

Di rumah, kolitis dirawat dengan cara seperti dari gudang perubatan tradisional:

  • Tuangkan 10 g biji quince dengan satu liter air, biarkan selama 10 jam, tapis. Minum untuk rawatan pelbagai jenis kolitis tiga kali sehari, setengah gelas.
  • 1 sudu kecil chicory tuangkan segelas susu panas, biarkan selama setengah jam, tapis. Ambil empat kali sehari selama seperempat gelas.
  • 3 sudu besar l. tuangkan 600 ml air mendidih di atas beri blueberry atau daun, biarkan selama 8 jam, toskan. Ambil 200 ml tiga kali sehari.
  • Makan 1.5 kg epal yang dikupas dan parut setiap hari, sebarkannya menjadi lima dos untuk kolitis akut.
  • 2 sudu besar l. bijak mengeluarkan 400 ml air mendidih, biarkan selama beberapa jam, tapis. Minum semasa rawatan empat kali sehari, 100 ml.
  • Ambil lendir biji rami harus 0,5 sdt. dengan kompot, air atau susu pada waktu petang dan pagi.
  • Alkohol alkohol propolis 10% harus diambil dalam jumlah 30 tetes tiga kali sehari setengah jam sebelum makan dalam rawatan pelbagai jenis kolitis. Ia dibiakkan dalam setengah gelas susu atau air.
  • Enema minyak, misalnya minyak biji rami yang dipanaskan atau minyak sayuran lain dalam jumlah 200 g, akan membantu mengosongkan usus dengan lembut ketika merawat pelbagai jenis kolitis.
  • Microclysters untuk rawatan dengan 30 ml zaitun, minyak jarak.
  • Tuangkan 1 bahagian kerucut alder dengan 5 bahagian air, biarkan selama 2 minggu di tempat yang gelap, toskan. Minum 0.5 sudu kecil. 4 kali.
  • Oat memerangi kolitis - tuangkan 100 g serpihan oat dengan air sejuk selama 3 jam, tambahkan 1 liter air panas, masak hingga pekat. Terikan, ambil agar-agar sebelum makan.

Ulasan

"Selain ubat-ubatan, saya mengambil infus bijak untuk kolitis. Dia banyak membantu saya, sensasi yang tidak menyenangkan di bahagian bawah usus dan rasa sakit mereda ".

“Atas nasihat nenek saya, saya minum chicory. Saya menyembuhkan kolitis, tetapi dengan resep saya juga menggunakan antibiotik dan Smecta. ".

"Bersamaan dengan tablet semasa pemburukan kolitis kronik, saya minum infusi quince. Saya tidak tahu apa yang memberi kesan, tetapi di kompleks semuanya membantu saya ".

"Saya hanya menggunakan ubat-ubatan rakyat untuk semua masalah saya, saya pasti tidak menerima ubat setelah saya jatuh sakit dengan kolitis selepas antibiotik. Bersama dengan diet, infus herba membantu saya ".

Artikel Mengenai Hepatitis