Peraturan untuk mengumpulkan najis untuk tangki menyemai

Utama Apendiks

Persediaan untuk penyelidikan mengenai dysbiosis

Biomaterial (tinja) untuk dysbiosis usus dikumpulkan sebelum memulakan rawatan dengan ubat antibakteria dan kemoterapi. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, maka kajian ini dilakukan tidak lebih awal dari 12 jam setelah pengambilan ubat. Untuk penyelidikan, hanya najis yang baru dikeluarkan.

3-4 hari sebelum kajian, perlu berhenti mengambil julap, kastor dan jeli petroleum dan menghentikan pentadbiran suppositori rektum. Kotoran yang diperoleh setelah enema, dan juga setelah mengambil barium (semasa pemeriksaan sinar-X), tidak sesuai untuk penyelidikan.

Bekas steril khas untuk mengumpulkan najis mesti diperoleh terlebih dahulu dari pusat pemeriksaan pesakit atau farmasi. Di muka, tulis pada label bekas najis maklumat anda: nama, tarikh lahir, tarikh dan masa pengumpulan bahan. Entri mestilah dalam tulisan tangan yang boleh dibaca.

Semasa mengambil bahan, kemandulan mesti diperhatikan. Sebelum mengumpul najis, buang air kecil ke dalam tandas dan bilas. Seterusnya, dengan membuang air besar secara semula jadi di dalam kapal tidur, kumpulkan najis (penting untuk memastikan bahawa tidak ada air kencing yang masuk). Seprei dirawat terlebih dahulu dengan disinfektan, dibilas dengan air mengalir beberapa kali dan dibilas dengan air mendidih. Najis dibawa ke dalam bekas dengan sudu dalam jumlah tidak lebih daripada 1/3 isi padu.

Bahan dihantar ke mana-mana Pusat Pemeriksaan Pesakit di makmal dalam masa 3 jam dari saat pengambilan.

Perhatian! Terdapat sekatan pada waktu dan hari penerimaan biomaterial, periksa maklumat melalui nombor telefon kenalan.

Sebaiknya simpan bahan dalam keadaan sejuk selama waktu yang ditentukan (untuk ini anda boleh menggunakan beg penyejuk atau menutup bekas dengan ketulan ais yang disediakan terlebih dahulu), tetapi jangan membeku.

Perhatian! Syarat yang mesti dipenuhi: pembekuan najis tidak dibenarkan, penyimpanan jangka panjang (lebih dari 5-6 jam) tidak dibenarkan, tidak ada media pengawet selain yang ditentukan sesuai, bekas mesti ditutup rapat.

Peraturan untuk mengumpulkan tinja untuk kultur untuk kepekaan mikroflora dan antibiotik

Najis untuk penyelidikan dikumpulkan sebelum memulakan rawatan dengan ubat antibakteria dan kemoterapi..

3-4 hari sebelum kajian, perlu berhenti mengambil julap, kastor dan jeli petroleum, menghentikan pentadbiran suppositori rektum. Kotoran yang diperoleh setelah enema, serta setelah mengambil barium (semasa pemeriksaan sinar-X), tidak diterima untuk penyelidikan!

Sehari sebelumnya, pesakit harus menerima bekas 30 ml steril khas dengan sudu untuk mengumpulkan najis di Pusat Pemeriksaan.

Sebelum mengumpul kotoran, anda mesti membuang air kecil di tandas terlebih dahulu. Kemudian, dengan cara membuang air besar secara semula jadi, najis dikumpulkan dalam mangkuk tandas atau sprei. Kemudian najis diambil dengan sudu ke dalam bekas steril dengan penutup skru dalam jumlah 1-3 g (1 sudu).

Bahan harus dikumpulkan dari kawasan di mana terdapat lendir dan / atau darah. Kemudian - skru bekas dengan penutup, tulis pada label bekas: nama penuh, tarikh dan masa pengumpulan bahan, jenis penyelidikan. Sekiranya mustahil untuk menghantar najis dengan cepat ke Pusat Pemeriksaan, bekas dengan tinja boleh disimpan di dalam peti sejuk dari +2 hingga +8 ºС selama tidak lebih dari 4 jam.

Tangki budaya najis: apa yang ditunjukkan dan bagaimana untuk diuji?

Untuk mendiagnosis jangkitan usus, baik akut dan kronik, ujian najis dilakukan, yang disebut analisis dysgroup.

Bahan yang diambil diperiksa untuk kehadiran mikroorganisma patogen untuk menetapkan kaedah rawatan yang betul.

Apa analisis ini, bagaimana mengambilnya, dan adakah persiapan khas yang diperlukan untuk menyampaikan bahan - mengenai semua ini secara terperinci dan teratur.

Apa itu analisis kumpulan

Jangkitan usus adalah yang paling biasa dari semua penyakit pada masa ini. Mereka teruk kerana menjangkiti tubuh manusia, menyebabkan keracunan. Sekiranya anda tidak memulakan rawatan tepat pada waktunya, semuanya akan berakhir dengan sangat menyedihkan..

Untuk penyembuhan yang betul adalah perlu untuk melakukan beberapa kajian. Analisis kumpulan kumpulan adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mengkaji mikroflora usus dengan inokulasi bakteria..

Analisis ini bahkan dapat diberikan kepada orang yang sihat jika mereka hidup dengan dijangkiti.

Satu kajian boleh diresepkan jika perut yang sakit diperhatikan semasa rawatan antibiotik, dan setelah akhir kursus berhenti. Mereka akan dihantar untuk diperiksa untuk kembung dan perut kembung. Wanita disarankan untuk memeriksa najis untuk penyakit berterusan. Sekiranya cirit-birit bergantian dengan sembelit - sudah tiba masanya untuk diuji.

Apa yang ditunjukkan oleh analisis untuk kumpulan?

Tanda-tanda jangkitan usus serupa antara satu sama lain, sehingga penyakit ini tidak dapat segera ditentukan. Menurut keterangan, seseorang dapat memahami bahawa yang utama adalah najis longgar bercampur lendir, nanah atau darah, peningkatan suhu badan, mual, dll..

Hanya analisis yang dilakukan dengan betul yang akan mendedahkan sebab sebenarnya. Pemeriksaan tinja akan membantu menentukan kekurangan pengeluaran enzim makanan.

Analisis untuk kumpulan ini menunjukkan adanya mikroorganisma dan parasit yang boleh menyebabkan penyakit seperti:

Bagaimana mereka mengambil analisis untuk kumpulan

Untuk mengumpulkan najis, anda perlu mengambil bekas bersih dan pastikan membilasnya. Bahagian bawahnya dilapisi dengan selembar kertas bersih, di mana ia harus dikosongkan. Selepas buang air besar, sebahagian kecil tinja mesti dikumpulkan dalam bekas sekali pakai yang direka khas..

Sekiranya najis berair, pipet boleh digunakan untuk mengumpulkannya. Dalam kes ini, jumlah tinja tidak boleh kurang dari paras 2 sentimeter..

Sekiranya terdapat lendir dan nanah di dalam tinja, mereka mesti diambil untuk diperiksa, tetapi darah, jika ada, sebaliknya, harus dilewati.

Analisis untuk kumpulan tidak diambil maksimum 2 jam sebelum tarikh penghantaran. Kekosongan petang tidak dikumpulkan untuk belajar. Sekiranya diagnosis dilakukan pada anak, maka dibenarkan untuk mengumpulkan kotoran dari linen bersih, dan mengelakkan sisa air kencing.

Kadang kala, anda mungkin perlu mengambil sapu rektum, yang dibawa ke hospital oleh pakar. Untuk melakukan ini, tampon dimasukkan ke dalam rektum dan diputar beberapa kali, selepas itu dikeluarkan.

Untuk najis yang longgar, kateter khas digunakan, yang dimasukkan ke dalam dubur dengan satu hujung, dan yang lain ke dalam bekas untuk mengumpulkan najis.

Kotoran untuk menyemai bakteria

Pemeriksaan bakteriologi tinja (tangki analisis tinja) membolehkan anda mengenal pasti kemungkinan penyebab penyakit ini. Penting untuk diketahui bahawa untuk penghantaran tinja untuk penaburan bakteria, beberapa peraturan mesti dipatuhi. Jadi, analisis tidak diambil semasa mengambil antibiotik, NSAID, julap dan antihelminthik.

Perlu menunggu 8-12 hari sebelum menyemai najis pada flora patogen. Mereka tidak mengambilnya walaupun selepas pemeriksaan sinar-X usus dan pencahar pencahar. Adalah mustahil untuk melakukan analisis semasa haid, dan anda harus berusaha mencegah air kencing masuk ke dalam tinja pada kumpulan.

Kotoran bakteria untuk penyelidikan diambil pada waktu pagi dan dihantar ke makmal secepat mungkin. Di sana, dengan menggunakan alat tertentu, bahan yang dihasilkan ditaburkan pada media nutrien khas..

Persekitaran ini berbeza antara satu sama lain bergantung pada bakteria mana yang perlu tumbuh.

Selepas itu, biomaterial ditempatkan di termostat untuk pertumbuhan koloni bakteria, yang kemudiannya akan diperiksa untuk mendapatkan hasil mengenai kehadiran penyakit tertentu..

Berapa banyak analisis yang dilakukan untuk kumpulan

Adalah mustahak untuk mengetahui bahawa tidak mungkin mendapatkan hasil kajian dengan cepat, jadi anda harus menunggu rawatan yang lebih tepat. Analisis untuk kumpulan ini dilakukan untuk waktu yang lama, kerana untuk mendapatkan hasil yang benar, perlu menumbuhkan koloni bakteria. Ini memerlukan sekurang-kurangnya seminggu..

Dalam beberapa kes, hasil penyelidikan mungkin memerlukan masa sehingga 14 hari untuk disiapkan. Atas sebab ini, perlu bersiap untuk menunggu, tetapi hasil yang diperoleh akan dapat menunjukkan gambaran sebenar penyakit ini. Kadang-kadang mungkin perlu menganalisis semula tinja untuk kumpulan untuk mengenal pasti parasit.

Analisis penyahkodan untuk kumpulan

Anda boleh mendapatkan transkrip analisis untuk kumpulan selepas kajian makmal. Sekiranya pesakit mempunyai mikrob patogen, tetapi tidak ada gejala, maka penting untuk memahami bahawa dia adalah pembawa bakteria. Hasil analisis orang sihat tidak boleh mengandungi unsur-unsur berikut:

Dalam tinja orang yang sihat, terdapat kira-kira lima belas kumpulan mikroorganisma, di antaranya boleh disebut bifidobacteria, clostridia, lactobacilli, dll. Staphylococci dan enterococci tidak boleh dikesan dalam hasilnya, tetapi penampilannya yang kecil dibenarkan. Dalam jadual di bawah, anda boleh mendapatkan maklumat mengenai norma kandungan mikroorganisma dalam tubuh orang yang sihat..

Peningkatan penunjuk mungkin menunjukkan adanya dysbiosis. Semakin tinggi penunjuk, atau lebih tepatnya penyimpangannya dari norma, semakin besar tahap kerosakan pada tubuh.

Anda tidak boleh menguraikan hasil analisis secara bebas, yang menunjukkan penyemaian pada kumpulan tersebut. Lebih baik mempercayakan kerja ini kepada profesional. Doktor akan mengkaji pembacaan analisis dengan teliti, membandingkannya dengan penyakit bersamaan, dan mengenal pasti berlakunya fokus jangkitan.

Hanya dalam kes ini, kemungkinan memberi rawatan yang mencukupi akan maksimal..

PandanganNombor
bakteria
enterokocci
peptostreptococci
candida
clostridia
bifidobakteria
lactobacillus

Analisis harga bagi setiap kumpulan

Kultur tinja untuk kumpulan tidak dilakukan di pusat perubatan dan poliklinik, yang mempunyai makmal khas.

Harga analisis untuk kumpulan di Moscow dan wilayah berbeza, jadi kos yang tepat dapat dijumpai di pusat tertentu. Harga bermula dari 390 rubel dan melebihi 1000 di beberapa pusat.

Perlu diingat bahawa di samping itu anda dapat mengambil wang untuk penyampaian keputusan ujian.

Bagaimana dan di mana untuk mengambil ujian najis?

Keperluan untuk melakukan analisis tinja, atau analisis skatologi, timbul apabila pelbagai penyakit saluran gastrointestinal disyaki.

Ini membantu menentukan kehadiran masalah dalam sistem pencernaan, kualiti metabolisme dan kelengkapan pencernaan makanan, serta untuk mengenal pasti kehadiran parasit.

Analisis tinja mungkin diperlukan untuk mendiagnosis penyakit dan kumpulan organ lain..

Peraturan am untuk mengumpulkan najis

Hanya pengumpulan bahan biologi yang betul dapat menjamin hasil yang dapat dipercayai. Sebelum mengikuti ujian najis, anda harus mengikuti diet tertentu selama 3-4 hari, tidak termasuk makan daging, ikan, sayur-sayuran merah dan hijau.

Anda juga harus berhenti mengambil ubat, terutama ubat-ubatan yang mempengaruhi fungsi saluran gastrointestinal..

Sebelum menjalani ujian najis, anda tidak boleh melakukan enema atau sinar-X usus, bahan tersebut boleh diambil tidak lebih awal dari dua hari setelah prosedur ini.

Segera sebelum mengumpulkan bahan, basuh dubur dan alat kelamin dengan teliti. Sangat penting untuk mematuhi peraturan penyediaan kebersihan sebelum melakukan analisis tangki. Wanita disarankan untuk tidak menderma najis semasa haid untuk mengelakkan darah masuk ke dalam bahan.

Kotoran harus diperoleh sebagai akibat dari buang air besar secara spontan, iaitu, tanpa penggunaan julap atau enema untuk mempercepat pengumpulan bahan biologi, jika tidak, massa tinja melewati usus lebih cepat, dan komposisi najis, yang seharusnya terbentuk secara semula jadi, terganggu.

Untuk mengumpulkan najis, anda perlu membuang air besar di dalam bekas yang kering dan bersih: kapal atau periuk. Tidak betul mengambil sampel najis dari tandas, kerana dindingnya tidak dapat dibersihkan dengan sempurna. Jalan keluar dari situasi ini adalah filem pelekat yang dililit di atas tempat duduk tandas, dari mana sampel diambil.

Sampel najis hendaklah diletakkan di dalam bekas, kaca atau plastik yang steril dan ditutup. Isipadu sampel hendaklah lebih kurang satu sudu teh.

Di mana untuk mendapatkan ujian najis?

Cara diuji untuk pembenihan tangki?

Analisis kultur bakteriologi atau tangki membolehkan anda memperoleh komposisi mikrob bahan dan mengenal pasti kehadiran agen berjangkit.

Jadi, tangki pembenihan najis dapat mengesan agen penyebab disentri, demam kepialu, kolera, salmonellosis dan penyakit berjangkit lain. Biasanya, analisis tinja pada tangki kultur diresepkan sebelum memulakan rawatan antibiotik..

Sekiranya pesakit sudah mengambil antibiotik, sebelum mengambil analisis tangki, 12 jam harus disimpan antara pengambilan ubat terakhir dan pengumpulan bahan biologi..

Untuk lulus analisis pada tangki menyemai, anda harus mematuhi peraturan umum pemilihan tinja.

Penting untuk mengumpulkan bahan dengan tongkat atau spatula bersih khas, dan hanya menggunakan pinggan steril untuk penyimpanan..

Sekiranya pinggan mangkuk tidak cukup bersih, kuman dari dinding dapat masuk ke dalam sampel bahan biologi dan mempengaruhi hasilnya. Untuk analisis bakteriologi tinja, 2-3 gram bahan sudah cukup.

Analisis najis Buck: apakah itu dan bagaimana menderma dengan betul

Analisis tangki (kultur bakteriologi) - analisis yang mengenal pasti bakteria patogen yang menghalang kesihatan saluran gastrointestinal dan menyebabkan pelbagai penyakit usus - agen penyebab salmonellosis, disentri, demam kepialu dan parasit berbahaya yang lain.

Inti dari kaedah diagnostik ini ialah sampel najis diletakkan di persekitaran khas yang sesuai untuk pengembangan dan pembiakan bakteria dan mikroorganisma lain..

Semasa kajian, masa, suhu, tahap pencahayaan yang tepat yang diperlukan untuk pengembangan mikroba ditentukan. Jenis bakteria yang berlainan mempunyai persekitarannya sendiri.

Kajian ini dijalankan dalam hidangan khas Petri.

Sekiranya bahan ujian mengandungi mikroorganisma patogen, maka dalam persekitaran yang baik mereka akan mula membiak pada kadar aktif, dan kemudian gambaran penyakit akan menjadi jelas.

Berdasarkan hasil pemeriksaan, pakar rawatan dapat menentukan diagnosis, rawatan dan jangka masa rawatan yang tepat. Kaedah ini juga membolehkan anda membuat antibiotik untuk rawatan.

Analisis bakteriologi najis ditetapkan dalam keadaan berikut:

  • Sekiranya terdapat kecurigaan adanya parasit atau mikroorganisma patogen di dalam usus.
  • Gangguan usus jangka panjang.
  • Sekiranya gangguan usus dirawat, analisis tangki digunakan untuk menilai hasil terapi..
  • Sebagai kajian umum atau sebelum prosedur perubatan.
  • Setelah menggunakan antibiotik, ubat hormon, setelah kemoterapi atau terapi radiasi.

Tidak ada kontraindikasi untuk kaedah diagnostik ini..

Cara betul melakukan analisis bakteriologi tinja

Untuk ketepatan kajian, beberapa peraturan tertentu mesti dipatuhi untuk mengelakkan penyelewengan hasil:

  1. Bekas di mana anda ingin menderma najis mestilah steril. Tidak dibenarkan menggunakan semula bekas yang sama untuk analisis.
  2. Najis mesti segar dan hanya diperolehi oleh pergerakan usus yang semula jadi. Jangan gunakan suppositori, julap, enema.
  3. Beberapa hari sebelum mengumpulkan bahan, lebih baik mengikuti diet khas yang tidak termasuk makanan yang boleh menyebabkan warna najis, peningkatan pembentukan gas, sembelit atau gangguan pencernaan. Ini adalah buah-buahan kering, produk tenusu, bit, kubis, aprikot kering. Sekiranya pesakit mempunyai reaksi individu terhadap produk apa pun, dia juga harus dikeluarkan dari diet..
  4. Selain mengecualikan jenis makanan tertentu, anda perlu mengikuti diet umum: disyorkan untuk mengecualikan makanan goreng, salai, dan masin. Khususnya, anda perlu membuang tepung dan hidangan manis.
  5. 2-3 hari sebelum prosedur, anda perlu berhenti menggunakan ubat-ubatan yang mempengaruhi saluran pencernaan - antibiotik, karbon aktif, dll..
  6. Semasa haid, lebih baik bagi wanita untuk tidak melakukan ujian tinja, tetapi jika ini masih diperlukan, maka bukaan faraj harus ditutup dengan penyapu untuk mengelakkan darah memasuki tinja.
  7. Prosedur sinar-X tidak boleh dilakukan 3-4 hari sebelum pengumpulan najis, terutama dengan penggunaan medium kontras barium sulfat, yang dapat menghilangkan warna najis.

Kotoran harus disumbangkan dalam bekas kecil dan bersih, yang boleh dibeli di mana-mana farmasi. Kit ini merangkumi bekas tertutup steril dan spatula, dengan bantuannya anda perlu mengumpulkan 5-12 gram tinja dari kawasan yang berlainan dan memasukkannya ke dalam bekas. Adalah perlu untuk mengumpulkan najis dari tempat yang berlainan untuk hasil yang lebih tepat, kerana mikroorganisma tidak dapat berada di dalam tinja.

Bekas dengan sampel mesti diserahkan ke makmal bersama dengan rujukan yang sebelumnya diambil dari ahli terapi dan borang di mana hasil penyelidikan akan ditulis.

Lebih baik jika najis tidak bersentuhan dengan permukaan tandas. Tidak kira seberapa kerap tandas dibersihkan, bakteria dan bahan berbahaya masih ada di atasnya. Anda boleh mengetatkan lubang tandas dengan menempelkan filem, menahannya ke sisi, dan membuang air besar secara langsung pada filem. Tetapi kaedah ini tidak begitu mudah.

Pengumpulan ujian di klinik dan makmal bermula pada awal pagi, jadi lebih baik mengumpulkan bahan sebelum penghantaran. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan dengan alasan apa pun, ia dibenarkan menyimpan najis di dalam bekas yang tertutup rapat di dalam peti sejuk..

Anda tidak boleh menyimpan bekas dengan najis di tempat di mana suhu di atas +5 dan di tempat di mana sinar matahari jatuh. Ini boleh menyebabkan proses penapaian dan pembusukan, yang akan mempengaruhi hasil ujian.

Ciri-ciri kelahiran pada kanak-kanak

Sekiranya anda perlu menderma najis bayi, maka ia boleh dikumpulkan dari lampin yang bersih dan kering. Tidak dianjurkan untuk mengumpulkan najis dari lampin, kerana air kencing dapat masuk ke dalam tinja, yang tidak dapat diterima ketika mengumpulkan tinja, baik pada orang dewasa maupun pada anak-anak.

Anda perlu meletakkan bayi di punggungnya, dan meletakkan lampin di bawah badan, dan mula mengurut perut dengan lembut. Selepas beberapa ketika, najis harus pergi ke lampin, dari mana mereka perlu dikumpulkan. Sekiranya kanak-kanak membuang air kecil, maka ia mesti dibasuh dan lampin baru harus diletakkan.

Sekiranya kanak-kanak itu sudah pergi ke tandas, anda boleh mengikuti ujian terus dari sana. Tetapi sebelum anak pergi ke tandas, periuk mesti dibilas dengan teliti dan dibilas dengan air mendidih untuk menyingkirkan bakteria.

Apa keputusannya

Hasil analisis ditulis pada sehelai kertas yang dilekatkan pada bekas dan diserahkan kepada doktor. Kandungan bakteria dan bahan dan organisma lain diukur dalam unit khas - CFU. CFU adalah unit pembentuk koloni.

Terdapat norma yang diterima umum untuk kandungan pelbagai bakteria dalam 1 gram tinja:

  • Bifidobakteria. Norm - 108 - 1010 CFU.
  • Lactobacillus. Norm - 105 - 110 CFU.
  • Esherichia. Norm - 106-108 CFU.
  • Bakteria. Norm - 107-108 CFU.
  • Peptostreptococci. Norm - 105-106 CFU.
  • Enterococci. Norma - 105-108 CFU.
  • Staphylococci saprophytic. Normalnya kurang dari 104 CFU.
  • Clostridia. Normalnya kurang dari 105 CFU.
  • Candida. Normalnya kurang dari 104 CFU.
  • Enterobacteria patogen dan staphylococci patogenik semestinya tidak ada.

Pada bayi dan anak kecil, kadar bakteria dalam tinja berbeza dengan norma dewasa. Usus anak kecil tidak mengandungi jumlah mikroorganisma yang sama dengan yang terdapat pada usus orang dewasa. Pada 75% kanak-kanak, ketika beralih ke makanan buatan, disbiosis dan gangguan usus diperhatikan.

Cara mengambil ujian najis?

Analisis najis, atau analisis skatologi, diperlukan untuk mendiagnosis penyakit saluran gastrousus.

Ini membantu untuk mengetahui di mana bahagian sistem pencernaan ada masalah, serta mengetahui bagaimana makanan dicerna, menilai kualiti metabolisme dan mengenal pasti kehadiran penyakit parasit.

Sebagai tambahan, analisis najis dapat memberi nilai diagnostik dalam mengesan penyakit semua kumpulan organ lain..

Persediaan untuk analisis

Sebelum menjalani ujian najis, perlu mengganggu pengambilan ubat-ubatan yang mempengaruhi kerja saluran gastrointestinal selama beberapa hari. Persiapan untuk ujian juga boleh merangkumi diet khas yang mesti diikuti selama lima hari sebelum ujian..

Sebelum menjalani ujian najis, anda tidak boleh melakukan enema, mengambil julap, makan makanan dan bahan yang mempunyai warna yang jelas. Juga, sebelum analisis, sinar-X usus tidak boleh dilakukan - semasa prosedur ini, cecair radiopaque digunakan, yang tidak akan memungkinkan analisis yang boleh dipercayai dan lengkap.

Di mana untuk diuji

Ini boleh dilakukan di hospital tempatan atau pusat perubatan dengan makmal. Analisis untuk mengesan parasit dapat dilakukan di mana-mana makmal parasitologi. Beberapa pusat perubatan mempunyai makmal khusus di mana anda boleh mengambil ujian najis pada waktu yang sesuai.

Cara mengumpul analisis najis dengan betul

Kotak mancis tidak boleh digunakan sebagai wadah untuk analisis najis. Untuk tujuan ini, perlu menggunakan bekas plastik atau kaca. Anda boleh membeli satu set khas, yang, selain bekas, termasuk spatula yang berguna untuk mengumpulkan najis.

Tidak perlu menyiapkan tinja pada waktu petang, jika perlu diambil untuk analisis pada waktu pagi. Untuk hasil yang paling tepat dan boleh dipercayai, sebaiknya lakukan ini pada waktu pagi. Tetapi ketika mendiagnosis penyakit tertentu, ia dibenarkan untuk menghantar bahan ke makmal untuk dianalisis dalam 12 jam dari saat buang air besar.

Semasa memeriksa keberadaan bentuk vegetatif (lamblia, dll.), Tinja harus diperiksa dalam masa 15 - 20 minit dari saat pengambilan sampel, jika tidak, bentuk vegetatif menjadi tidak dapat dikenali.

Pengumpulan najis dilakukan seperti berikut: kira-kira 10 gram najis diambil dari empat tempat najis segar yang berbeza dan diletakkan di dalam bekas yang bersih dan kering. Sebelum menghantar ke skatologi, penyimpanan najis dibenarkan di dalam peti sejuk.

Cara mengambil analisis tangki

Tangki najis diresepkan sebelum permulaan pengambilan antibiotik. Sebelum mengambil analisis tangki kepada pesakit yang sudah mula mengambil antibiotik, perlu menahan rehat 12 jam antara pengambilan ubat terakhir dan pengumpulan bahan untuk inokulasi.

Anda boleh mengambil analisis tangki penyemaian di mana-mana institusi perubatan yang mempunyai makmal khusus. Selalunya, perlu dilakukan analisis untuk tangki kultur setelah mendapatkan bantuan perubatan, apabila terdapat gejala ciri jangkitan bakteria.

Bahan untuk menyemai boleh diambil dengan tongkat atau spatula khas. Untuk kajian tinja pada tangki menyemai, kira-kira 2 - 3 gram bahan sudah cukup. Analisis tangki budaya boleh dilakukan di hospital di tempat kediaman dan di pelbagai institusi perubatan yang dilengkapi dengan makmal khas.

Kajian tangki budaya najis

Untuk mengenal pasti mikroorganisma patogen, dalam perubatan moden, analisis dikumpulkan dengan menyemai bahan mentah biologi manusia dalam medium nutrien khas, di mana suhu tertentu dikekalkan. Berdasarkan mikroorganisma ini, antibiogram dilakukan, iaitu kepekaan patogen terhadap bakteriofag dan ubat antibakteria ditentukan..

Tangki budaya najis: ciri penyelidikan

Budaya bakteriologi mempunyai beberapa kelebihan berbanding ujian lain:

  1. Tiada tindak balas silang palsu.
  2. Kepekaan mikroba terhadap pelbagai ubat dikesan dengan ketepatan maksimum, yang menjadikannya lebih mudah untuk menetapkan ubat.
  3. Semua cecair tubuh manusia diperiksa.

Kekurangannya merangkumi kenyataan bahawa hasilnya mesti dijangkakan dalam jangka masa yang lama. Kakitangan perubatan yang terlibat dalam kajian ini mestilah berkelayakan tinggi. Kaedah ini digunakan dalam ginekologi, pembedahan, onkologi, untuk penyakit berjangkit, dan sebagainya..

Kajian tinja untuk kumpulan usus

Bersama dengan pengumpulan tinja, ujian dikumpulkan dari ujian faring, nasofaring, air kencing dan darah diambil. Semua ini diperlukan untuk penyahkodan yang lebih tepat. Menabur najis, seperti yang anda ketahui, diletakkan dalam medium nutrien tertentu, tetapi untuk mengesan penyakit tertentu, medium ini boleh berbeza.

Sebagai contoh, untuk menyiasat salah satu patogen, tinja diletakkan di persekitaran elektif atau selektif, di mana satu mikroba berkembang dan selebihnya dihambat. Dalam beberapa kes, cecair pembeza digunakan, di mana semua kultur bakteria disahkod..

Untuk menjadikan pengenalan lebih tepat, inokulasi juga diletakkan pada medium padat..

Kemudian doktor menghitung patogen dan menentukan berapa banyak mikroba yang boleh membiak satu mikroorganisma. Agar kualiti hasil analisis berada pada tahap tertinggi, peraturan tertentu mesti dipatuhi.

Jika tidak, peperiksaan menjadi tidak bermakna. Untuk melakukan ini, anda memerlukan perkakas dan alat pengumpulan agar steril mungkin..

Adalah wajar pekerja makmal memberikan pesakit pinggan di tangan mereka, selepas itu pesakit akan mengumpulkan najis atau air kencing..

Sekiranya seseorang mengambil antibiotik sehari sebelumnya, adalah perlu untuk memberitahu doktor yang hadir mengenai perkara ini dan berhenti mengambil ubat 10 hari sebelum pengumpulan ujian..

Anda perlu menjalani ujian pada waktu pagi, mengumpulkannya dengan spatula steril dalam jumlah 15-35 g. Pada masa yang sama, anda mesti memastikan bahawa tidak ada bahan lain yang masuk ke dalam pinggan. Ramai orang mengumpul kotoran pada waktu petang, yang tidak dapat diterima. Anda juga tidak boleh menggunakan julap atau memberi enema. Tempoh tinjauan untuk flora umum adalah dari 4 hingga 7 hari.

Penyahkodan tangki benih

Bahan yang dikaji terbahagi kepada 4 darjah mengikut tahap pertumbuhan:

  1. Pada medium nutrien cair, pertumbuhan bakteria agak lemah, tetapi pada medium padat, pertumbuhan tidak diperhatikan.
  2. Pada medium yang padat, pertumbuhan satu spesies mencapai 10 koloni.
  3. Pertumbuhan bakteria mencapai 10 hingga 100.
  4. Pada tahap ini, koloni tumbuh lebih dari 100.

Dengan dua darjah pertama, bakteria tidak dianggap sebagai penyebab penyakit, dan dengan dua tahap ekstrem, mereka menunjukkan etiologi, iaitu, mikroorganisma adalah penyebab utama penyakit ini. Hasil analisis untuk kumpulan usus juga diperlukan agar doktor dapat memberikan rawatan berkualiti tinggi dan berkesan..

Menyemai najis untuk disbiosis dilakukan apabila seseorang mengalami masalah dengan saluran gastrousus, terutama jika disertai dengan najis yang lemah, mual dan muntah. Dengan penyakit ini, menyemai diuraikan dalam empat darjah:

  1. Mikroflora asing tidak hadir, dan perubahan tidak signifikan di kawasan aerobik mikrobiosenosis.
  2. Jumlah lactoflora dan bifidoflora telah banyak berubah, jumlah Escherichia telah meningkat.
  3. Lactoflora dan bifidoflora hampir tidak ada, tetapi staphylococcus hemolitik muncul.
  4. Mikrobiosenosis diubah, mikroorganisma patogen diperbesar, proteus dijumpai.

Ujian untuk kumpulan dan jangkitan menunjukkan kajian mikroflora, terutama komposisinya. Kerana dalam kerja perut dan usus, dialah yang utama. Mikroflora terdiri daripada lactobacilli dan bifidobacteria. Hanya 10% daripada keseluruhan komposisi yang dapat dibezakan sebagai staphylococcus hemolitik, E. coli, bakteroid, kulat.

Semua mikroorganisma ini yang terdapat dalam mikroflora biasanya mempunyai jumlah tertentu. Sekiranya semasa kajian ini jangkitan usus melebihi norma, ini bermaksud bahawa mereka adalah punca penyakit, dysbiosis. Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, maka bakteria mulai tumbuh dengan kuat, yang boleh mengakibatkan akibat yang tidak menyenangkan..

Istilah untuk penyelidikan menggunakan kaedah biasa adalah dari 7 hingga 10 hari, tetapi jika anda mahu, anda dapat melakukan analisis yang jelas, yang hanya memerlukan beberapa jam. Harus diingat bahawa keadaan najis berubah pada peringkat tengah penyakit..

Di kemudian hari, barisan darah, lendir dan cirit-birit mungkin dapat dilihat. Bau menjadi sangat tidak menyenangkan. Semua tanda-tanda ini terdapat pada penyakit lain, oleh itu, penghantaran ujian untuk menyemai tepat pada masanya dianggap sebagai langkah yang sangat penting..

Tangki analisis tinja, analisis bakteriologi najis

Sesiapa yang mempunyai masalah perut harus menjalani ujian najis untuk mengkaji dan mengenal pasti penyebab penyakit ini. Cara melakukannya dengan betul akan dijelaskan dalam artikel ini di bawah..

Kultur tinja untuk analisis

Pemeriksaan bakteriologi tinja adalah prosedur penting, terutama bagi pesakit yang menderita penyakit perut, termasuk seorang anak. Dengan bantuan analisis bakteriologi tinja, termasuk pada anak, adalah mungkin untuk mengungkapkan maklumat yang akan memberitahu tentang keadaan kesihatan kanak-kanak atau orang dewasa, mengenai ciri sistem pencernaan mereka dan titik-titik lain. Telah diketahui bahawa bahan tinja adalah sisa makanan yang tidak dicerna, yang mengandungi banyak unsur dan pelbagai mikroorganisma. Juga, dalam tinja dengan penyakit perut, komponen lain mungkin terkandung, misalnya, darah, lendir atau parasit. Bakteria dalam tinja kanak-kanak akan membantu menentukan keadaan tubuhnya, dan memulakan rawatan tepat pada waktunya jika perlu.

Analisis tinja untuk budaya dan kaedah penyelidikan utama:

Kajian analisis bakteriologi tinja memungkinkan untuk mengenal pasti patologi dalam badan. Dengan bantuan ujian seperti itu, pakar akan mengenal pasti komponen kimia dalam koleksi, dan juga menentukan sifat najis.

Kriteria yang perlu dipertimbangkan untuk analisis tinja bakteriologi:

  1. Koleksi tidak boleh mengandungi lebih dari 80% air. Ini adalah kadar penyerahan.
  2. Indikator kuantitatif pengumpulan adalah 100-200 miligram.
  3. Apabila bau tertentu muncul, penyakit tubuh tertentu dapat dikenal pasti setelah kajian dilakukan.
  4. Warna bahan akan bergantung pada makanan apa yang pesakit makan. Ia boleh berbeza.
  5. Keasidan normal ialah 6.5-7.0.

Penyahsulitan sedemikian hanya boleh dibuat di klinik dengan penyertaan pakar. Ini akan membantu memastikan hasil budaya tinja yang tepat..

Juga, kajian analisis bakteriologi tinja dapat dilakukan untuk mendiagnosis kemungkinan pendarahan dalaman. Darah dalam banyak dapat disebabkan oleh pelbagai sebab.

Ini adalah:

  1. Kolitis.
  2. Sirosis.
  3. Kepialu.
  4. Buasir.
  5. Tuberkulosis dan detik-detik lain.

Dalam kebanyakan kes, pemeriksaan bakteriologi analisis tinja untuk pendarahan laten dilakukan sekiranya diperlukan untuk mendapatkan hasil untuk hemoglobin, untuk mengenal pasti telur helminth atau untuk mengenal pasti jangkitan lain di dalam badan. Ini akan membantu mendiagnosis penyakit dengan cepat dan mula mengubatnya tepat pada waktunya..

Persediaan untuk penghantaran tangki analisis tinja

Untuk menentukan keputusan ujian yang betul untuk pengumpulan pada kanak-kanak dan orang dewasa, analisis bakteriologi mesti dilalui dengan betul. Terdapat peraturan tertentu untuk menuai tanaman yang mesti dipatuhi. Doktor memberikan cadangan berikut:

  1. 3 hari sebelum mengumpulkan taburan pada anak atau orang dewasa, anda mesti menahan diri dari minum ubat. Ini akan membantu mengelakkan penampilan bahan asing dalam koleksi dan dapat memberikan hasil ujian inokulasi yang lebih tepat..
  2. Juga, sebelum menyemai, anda harus mematuhi diet tertentu. Perlu menolak makan makanan yang boleh mengubah warna najis, misalnya daging asap. Diet sedemikian harus diresepkan oleh doktor yang hadir semasa pemeriksaan awal. Ini juga akan membantu untuk menentukan keputusan ujian inokulasi dengan lebih tepat..
  3. Hasil tanaman harus diserahkan dalam bekas bersih, yang boleh dibeli di farmasi. Anda perlu membuang air besar hanya dalam pinggan bersih. Ia juga bernilai untuk mengelakkan air kencing memasuki tinja. Seterusnya, menyemai dengan sudu khas hendaklah diletakkan di dalam bekas dan diserahkan ke makmal.
  4. Sebelum menyemai, anak harus mencuci bahagian bawah. Kemudian lap kangkang kering dengan tuala bersih.

Semasa prosedur ini, kanak-kanak harus mengumpulkan bahan 6-10 miligram. Bagi orang dewasa, kadar ini akan lebih tinggi..

Usus harus dikosongkan dengan perut kosong pada waktu pagi doktor memerintahkan prosedur..

Juga, sebelum menyerahkan koleksi, anda harus menahan diri dari membersihkan rongga mulut dengan berus gigi agar tidak menyebabkan pendarahan gusi. Untuk kebersihan mulut, anda boleh menggunakan penyelesaian khas untuk membilas rongga.

Najis untuk disemai hendaklah dihantar ke makmal selewat-lewatnya lapan jam selepas pengumpulan. Pada masa yang sama, ia boleh disimpan di dalam peti sejuk pada suhu minus 4-5 darjah.

Bekas harus diletakkan jauh dari pembeku supaya bahan tidak membeku. Untuk menguji bahan seakurat mungkin, anda harus mematuhi semua cadangan doktor yang hadir untuk jangka waktu tertentu.

Cara menderma najis untuk analisis: mengumpul analisis penyahkodan tarikh luput bahan

Sesiapa yang berminat untuk menderma najis harus mempelajari keperluan asas untuk proses mengumpulkan bahan untuk penyelidikan, penyimpanan lebih jauh dan pengangkutan seterusnya ke makmal. Dalam perubatan, penghantaran tinja untuk analisis disebut coprogram. Ia dilakukan apabila perlu untuk mendiagnosis pelbagai gangguan saluran gastrousus..

Pelaksanaan coprogram akan memperjelas penampilan:

  • loya dengan muntah;
  • cirit-birit;
  • kembung;
  • sembelit;
  • kurang selera makan;
  • sindrom kesakitan di bahagian perut;
  • belching berbau busuk.

Bersedia untuk penghantaran tinja untuk analisis

Persiapan untuk penghantaran analisis tinja tidak kurang pentingnya daripada mengumpulkan tinja secara langsung. Oleh itu, persoalannya tidak hanya berkaitan dengan cara menderma najis dengan betul, tetapi juga bagaimana mempersiapkan prosedur sedemikian. Penting untuk mematuhi syarat berikut.

Untuk membuat analisis tinja yang boleh dipercayai, pertama-tama anda mesti mengosongkan pundi kencing, dan kemudian mengambil langkah-langkah kebersihan dengan penyertaan sabun yang berkaitan dengan organ kelamin luaran. Seterusnya, selangkangan hendaklah disapu kering dengan tuala. Langkah-langkah tersebut akan mengecualikan masuknya air kencing dengan air ke dalam tinja, yang dapat mempengaruhi ketepatan hasil analisis tinja..

Untuk lulus ujian najis, anda memerlukan bekas yang bersih dan kering. Ia boleh menjadi periuk atau kapal. Walau bagaimanapun, barang-barang rumah ini tidak terdapat di setiap rumah. Dan kebanyakan mengumpulkan najis terus dari tandas, jika mungkin secara konstruktif. Tetapi tandas adalah tempat pengumpulan banyak mikroba, kerana alasan ini, pengumpulan bahan dengan cara ini sangat tidak diingini..

Cara alternatif adalah dengan meregangkan filem yang menempel di tempat duduk tandas.

Setelah mengumpulkan, jisim dipindahkan ke bekas kedap udara. Bekas mesti mempunyai penutup skru yang rapat untuk memastikan sesak yang boleh dipercayai. Sebaik-baiknya, bekas seperti itu mestilah kaca atau plastik..

Kotoran selalu dianalisis dalam jumlah yang mencukupi, di mana kira-kira 5 g tinja dikumpulkan (keseluruhan sudu teh).

Analisis najis: bagaimana cara mengambilnya dengan betul? Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai perkara ini di bawah..

Peraturan untuk penghantaran tinja untuk analisis

Untuk lulus ujian najis, sangat penting untuk mematuhi arahan khusus untuk situasi seperti ini. Mula-mula anda perlu mempertimbangkan apakah resep ini dan bagaimana mengumpulkan bahan dengan betul untuk analisis tinja, agar dapat memperoleh hasil pada masa akan datang yang membolehkan anda mengetahui tentang keadaan sebenar badan.

Pertama, bahan yang dikumpulkan sepatutnya dihantar ke makmal selewat-lewatnya 5-6 jam dari saat pengumpulannya. Selang masa ini dianggap optimum. Dengan peningkatan masa ini, komposisi mikrobiologi tinja boleh berubah dan hasil analisis akan diputarbelitkan.

Dengan kata lain, bahan segar akan menghasilkan hasil yang lebih tepat. Masalahnya mungkin terletak pada waktu kerja kebanyakan makmal Rusia. Bagaimanapun, mereka hanya menjalani ujian pada waktu pagi, dan walaupun tidak setiap hari. Seseorang mempunyai kebiasaan mengosongkan usus mereka secara eksklusif pada waktu petang..

Dan anda tidak boleh memikat anak-anak untuk duduk di tandas sebelum sarapan. Apa yang perlu dilakukan dalam keadaan samar-samar? Sekiranya kita bercakap tentang orang dewasa, maka masuk akal baginya untuk bersabar hingga pagi dan tidak pergi ke tandas. Kemudian pada waktu pagi dia akan berpeluang untuk mengambil bahagian baru dari bahan untuk dianalisis.

Sekiranya tidak mungkin bertahan lama, maka sebahagiannya dikeluarkan dari bahagian najis malam yang terakhir dan pada waktu pagi mereka dibawa untuk penyelidikan.

Kedua, bahan yang akan diperiksa mesti dikeluarkan setelah buang air besar. Maksudnya, jisim mesti melalui usus dalam masa yang diperlukan, di mana ia dibentuk menjadi bentuk yang diperlukan. Penggunaan kaedah wajib (pencahar dan penetapan enema) untuk mengumpulkan bahan untuk tujuan kajian dilarang sama sekali.

Oleh kerana dengan pendekatan ini, tempoh tinggal di dalam tinja akan berkurang dengan ketara. Oleh itu, hasil koprogram juga tidak boleh dipercayai. Pencinta enema harus tahu bahawa disyorkan untuk meletakkannya sebelum mengambil analisis selewat-lewatnya 3 hari sebelum mengambil bahan tersebut. Bahan pencahar boleh diminum selewat-lewatnya 2 hari sebelum tarikh penghantaran.

Contoh sederhana akan membantu menggambarkan keadaan ini. Semasa analisis jisim, pembantu makmal dapat mengenal pasti zarah makanan yang tidak dicerna dalam komposisi makanan, residu seperti lemak, pati, dan lain-lain. Situasi ini akan menjadi sebab untuk mengesan pankreatitis pada pesakit.

Mengambil ubat pencahar tidak akan membolehkan anda mengenal pasti penyakit ini semasa analisis.

Ketiga, lebih baik bagi wanita untuk menolak menganalisis tinja jika tarikhnya bertepatan dengan hari permulaan haid. Dalam keadaan yang sangat mendesak, penggunaan tampon dapat membantu. Ia akan membuat penghalang terhadap masuknya zarah darah ke dalam najis.

Keempat, dalam jangka waktu sekurang-kurangnya 2 hari, seseorang tidak boleh melakukan pemeriksaan sinar-X sistem pencernaan, seperti irrigoskopi dan saluran barium. Ini disebabkan oleh fakta bahawa mereka menggunakan bahan radiopaque yang disebut barium sulfate. Ia tidak hanya menyebabkan perubahan warna najis, tetapi juga perubahan komposisi yang berlebihan..

Kelima, 3 hari sebelum tarikh pengumpulan bahan untuk analisis, disarankan untuk mengecualikan pengambilan ubat-ubatan yang mempengaruhi peristalsis. Ini termasuk:

  • Karbon diaktifkan;
  • bismut;
  • polycarpine;
  • suppositori rektum.

Keenam, anda harus makan dengan betul sekurang-kurangnya 3-4 hari sebelum tarikh pengambilan tinja. Tidak perlu fokus pada produk makanan yang memprovokasi perkembangan sembelit, cirit-birit, peningkatan pengeluaran gas. Lebih baik mengelakkan makan makanan yang mengubah warna najis (bit, misalnya).

Garis panduan penyediaan tambahan

Semasa menyerahkan bahan untuk penyelidikan, tugasnya adalah untuk mengesan patogen jangkitan usus, disarankan untuk meletakkannya tidak hanya di dalam bekas yang kering dan bersih, tetapi juga di dalam bekas yang steril dan tertutup (misalnya).

Apabila penghantaran tinja melibatkan pengenalpastian tanda-tanda "darah laten" dalam bahan, maka 3 hari sebelum tarikh analisis masuk akal untuk tidak memakan makanan di mana unsur seperti zat besi banyak. Dan khususnya, pernyataan ini berlaku untuk jeroan dan daging:

  • ayam, ayam belanda dan arnab;
  • hati;
  • hati;
  • paru-paru;
  • bahasa;
  • telinga;
  • daging lembu, daging babi dan domba;
  • ventrikel;
  • otak.

Apabila bahan tersebut diserahkan untuk analisis untuk mendiagnosis telur cacing, bahan tersebut akan meningkat secara kuantitatif dibandingkan dengan analisis rencana lain. Bahan itu juga harus dikumpulkan dari tempat-tempat najis yang berlainan, dan bukan sebagai satu blok..

Adalah wajar untuk menolak memberus gigi pada hari sebelum tarikh analisis..
Setelah mempelajari peraturan mudah ini tentang cara menderma najis, anda dapat dengan mudah memberikan bahan tersebut ke makmal untuk penyelidikan.

Analisis tinja untuk kultur bakteria: cara pengambilan, penyediaan, ciri diagnostik

Kultur bakteriologi tinja (kultur tangki) adalah kajian biologi tinja, yang menentukan komposisi dan jumlah anggaran mikroorganisma yang hidup di usus manusia.

Untuk ini, zarah najis ditambahkan ke media nutrien yang berlainan, di mana 3 kumpulan mikroorganisma tumbuh: normal (diperlukan untuk mencerna makanan), oportunistik (mengubah sifat normalnya) dan patogen (patogenik).

Pada masa yang sama, anda dapat membuktikan kepekaan bakteria patogen terhadap antibiotik dan bakteriofag.

Kumpulan mikroorganisma usus:

  • Bakteria normal adalah bifidobacteria, bakteria asid laktik (lactobacilli) dan Escherichia coli, yang mempunyai sifat khas, bakteroid;
  • Bakteria patogen bersyarat - enterobakteria, clostridia, bakteria anaerobik dan bukan fermentasi;
  • Bakteria patogen - E. coli atipikal, yang mempunyai sifat hemolitik atau enzimatik, staphylococci, kulat genus Candida (ragi), Shigella, salmonella patogen, Proteus, Pseudomonas aeruginosa.

Apa yang ditunjukkan oleh analisis?

Kotoran bakteria menetapkan komposisi dan jumlah mikroflora usus. Nama lain untuk kajian ini adalah tinja untuk dysbiosis atau tinja untuk kumpulan usus.

Peralatan gelas makmal dengan media dan inokulum diletakkan dalam termostat yang mensimulasikan suhu dan kelembapan tubuh manusia. Persekitaran disimpan dalam termostat sehingga 7 hari. Masa diperlukan supaya semua bakteria yang diperkenalkan mempunyai masa untuk membiak dan membentuk koloni (koloni adalah keturunan dari satu bakteria). Selepas tempoh ini, bilangan bakteria dan koloni yang ditanam dikira.

Cara mengambil ujian najis untuk mikroflora usus?

Sebilangan media pada awalnya mengandungi antibiotik atau bakteriofag. Dengan membandingkan jumlah koloni yang ditanam pada media kultur konvensional dan mengandungi antibiotik, anda dapat mengetahui ubat mana yang dapat mengurangkan pertumbuhan bakteria dengan ketara. Ini adalah bagaimana kepekaan antibiotik ditentukan..

Berdasarkan hasilnya, seseorang dapat menilai bakteria mana dari kelompok mana yang berlaku di usus orang tertentu dan berapa banyak mikroflora normal telah berubah.

Cara diuji dengan betul?

Kebolehpercayaan analisis bergantung pada kualiti pengumpulan bahan, jadi semua perkara mesti diikuti dengan teliti. Makna semua tindakan adalah kemandulan sehingga bakteria, yang selalu berada di persekitaran luaran dan tidak mempunyai hubungan dengan manusia, tidak masuk ke dalam bahan.

Persiapan untuk penghantaran kajian

Semasa membuat persediaan, anda mesti mematuhi syarat berikut:

  • Selama 2 hari, berhenti mengambil ubat yang mengandungi bismut (De-nol, Vikair, Vikalin, Ventrisol, Bismofalk dan sejenisnya) dan zat besi (Tardiferon, Ferroplekt, Ferrum-lek);
  • tunggu tindakan membuang air besar secara semula jadi, jika perlu, menangguhkan tarikh penghantaran bahan;
  • jika ada ubat yang perlu diambil setiap hari, beritahu doktor dan pembantu makmal mengenainya.

Apa yang perlu dilakukan dalam kes apa pun:

  • gunakan julap, penggunaannya memutarbelitkan hasilnya;
  • gunakan lilin, malah gliserin;
  • letakkan enema, microclysters (Mikrolax, Norgalax) termasuk.

Penyediaan kontena

Adalah tidak diinginkan untuk menggunakan hidangan lain - balang makanan bayi, dan lain-lain - kerana walaupun mendidih tidak memberikan kemandulan. Mustahil untuk mencapai kemandulan yang diperlukan untuk peralatan kaca makmal di rumah..

Koleksi bahan

  1. Untuk mengumpulkan bahan, gunakan kapal yang bersih dan kering - untuk berbaring. Untuk pejalan kaki, letakkan beg plastik baru di dalam tandas sehingga beg itu meliputi seluruh permukaan. Untuk kanak-kanak - pasangkan lampin yang bersih, anda tidak boleh mengambilnya dari lampin (lampin dan lebih-lebih lagi lampin menyerap cecair).

  • Setelah buang air besar, buka bekas, keluarkan sudu (melekat pada penutup), tanpa menyentuh apa-apa di dalam bekas.
  • Sudu bahan dari tengah tanpa menyentuh tepinya.
  • Isi bekas tidak lebih dari satu pertiga.
  • Skru pada penutup.

  • Labelkan bekas dengan jelas: nama dan inisial, tahun kelahiran, tarikh dan masa pengumpulan (beberapa makmal memerlukan nombor rujukan).
  • Berapa lama bahan yang dikumpulkan dapat disimpan?

    Bekas dengan bahan mesti dihantar ke makmal dalam masa 3 jam. Sekiranya anda membawanya kemudian, makmal tidak akan menerimanya, kerana analisisnya tidak boleh dipercayai.

    Sebaiknya hindari cahaya matahari langsung dan terlalu panas semasa dalam perjalanan. Sebaiknya letakkan bekas itu, dibungkus dalam beg plastik, di dalam beg atau beg bimbit. Jangan letakkan di panel depan kereta, simpan di atas dapur, atau pakai di bawah mantel bulu. Pada musim sejuk, suhu di dalam beg atau beg bimbit sudah cukup, tidak perlu membungkusnya.

    Beberapa makmal menerima bahan tersebut setelah 8 jam jika disimpan di dalam peti sejuk. Perkara ini perlu dijelaskan di makmal.

    Petunjuk penyahkodan

    Doktor memberikan penilaian penuh, data di bawah adalah petunjuk.

    Bentuk setiap makmal mengandungi rata-rata normal atau nilai rujukan, hasil yang diperoleh dibandingkan dengannya.

    Nilai rujukan berada dalam:

    • E. coli khas - dari 107 hingga 108;
    • batang negatif laktosa - kurang daripada 105;
    • E. coli hemolitik - tidak hadir;
    • Proteus - kurang daripada 102;
    • enterobakteria oportunistik - kurang daripada 104;
    • bakteria bukan penapaian - sehingga 104;
    • enterokocci - sehingga 108;
    • staphylococcus hemolitik - tidak hadir;
    • staphylococci lain (saprophytic) - sehingga 104;
    • bifidobakteria - sehingga 1010;
    • lactobacilli - sehingga 107;
    • bakteria (penduduk biasa) - sehingga 107;
    • clostridia - tidak lebih daripada 105;
    • ragi - kurang daripada 103.

    Ahli gastroenterologi membezakan 3 darjah keparahan dysbiosis:

    • Ijazah pertama. Penurunan bilangan lacto- dan bifidobacteria dengan 1-2 pesanan magnitud dalam kombinasi dengan penampilan E. coli bentuk berubah (hemolitik, laktosa-negatif);
    • Darjah kedua. Peningkatan ketara dalam jumlah bakteria oportunistik (sehingga 105 bakteria pembentuk koloni per gram);
    • Darjah ketiga. Kandungan bakteria oportunistik dan patogen yang tinggi.

    Prinsip rawatan untuk gangguan mikroflora usus

    Rawatan khusus ditetapkan oleh doktor bergantung pada gambaran klinikal dan hasil pemeriksaan. Prinsip umum adalah:

    • penghapusan penyebab yang menyebabkan dysbiosis - penghapusan antibiotik atau pemusnahan agen berjangkit;
    • pemakanan pecahan dengan makanan tumbuk rebus;
    • pengecualian alkohol, lemak dan goreng, daging asap dan perap;
    • penggunaan produk susu yang ditapai setiap hari;
    • preskripsi ubat untuk memulihkan mikroflora normal: probiotik (strain bakteria kering atau terserap), prebiotik (nutrien untuk mikroflora normal) dan synbiotics (mengandungi kedua-dua komponen).

    Kultur najis dengan cepat memberi jawapan kepada persoalan mengapa pencernaan terganggu dan bagaimana memperbaikinya.

    Analisis tinja untuk dysbiosis, penyahkodan pada tangki kultur orang dewasa

    Diagnostik makmal dysbiosis usus adalah pemeriksaan mikrobiologi tinja (bakteriologi atau biokimia), yang menunjukkan perubahan bilangan normal dan kualiti mikroorganisma pada saluran gastrointestinal.

    Mikroflora tubuh secara keseluruhan, dan khususnya mikrobiota usus, adalah sistem ekologi yang kompleks. Salah satu faktor penentu dalam menjaga keseimbangan dinamik antara tubuh manusia dan mikroba yang menghuninya, iaitu eubiosis, adalah ketahanan usus terhadap penjajahan bakteria. Seiring dengan ini, flora saluran gastrointestinal adalah sistem paparan yang sangat sensitif yang mula bertindak balas secara mendadak terhadap sebarang perubahan keseimbangan ekosistemnya..

    Bahagian bawah saluran gastrointestinal manusia dihuni oleh kira-kira 500 wakil mikroflora usus. Kesemuanya dihubungkan oleh hubungan yang kompleks. Komposisi mereka seimbang secara kualitatif dan kuantitatif. Eubiosis adalah komponen terpenting dari fungsi normal saluran pencernaan dan kesihatan secara umum, kerana ia melakukan tugas yang menentukan dalam sistem kekebalan tubuh.

    Wakil utama mikrobiota usus:

    • Bakteria asid laktik (lactobacilli, bifidobacteria), bakteria yang tergolong dalam kelas anaerob.
    • Pilihan, mampu hidup di persekitaran oksigen dan anoksik, dan asli, yang selalu berlaku (E. coli).
    • Mikrobiota tambahan (sel-sel kulat dan bakteria dari keluarga staphylococcal).
    • Allochthonous, iaitu mikrobiota rawak - atau, seperti yang disebut juga, oportunistik (ia merangkumi bakteria bukan fermentasi dan banyak jenis enterobakteria).

    Semua mikroba ini menjalankan fungsi yang sangat penting. Telah diketahui bahawa E. coli adalah pembela utama badan, yang mencegah pembiakan bakteria patogen dan beberapa jenis virus. Persekitaran berasid dan zat antibiotik yang dihasilkan oleh mikroflora normal mendorong peristalsis yang baik dan mencegah pembentukan koloni mikroorganisma oportunis..

    Mikroorganisma asli menyumbang kepada pengeluaran sebilangan besar enzim yang terlibat dalam metabolisme air-elektrolit, serta dalam asimilasi lemak, karbohidrat dan banyak protein. Di samping itu, mereka menjalankan fungsi penting dalam sintesis banyak vitamin, folik dan niasin, asid amino penting.

    Flora normal memainkan peranan penting dalam pembentukan sistem imun dan perkembangan reaksi pertahanan yang tidak spesifik. Ia juga mempunyai kesan anti-alergi, turut serta dalam penghapusan bahan toksik.

    Kajian najis untuk dysbiosis

    Asas mikroekologi usus normal adalah bakteria dan bakteria asid laktik. Selebihnya spesies biasanya kurang.

    Peningkatan koloni bakteria oportunis dan flora tambahan, akibatnya terdapat ketidakseimbangan mikrobiota usus, disebut dysbiosis.

    Bilakah dan oleh siapa analisis untuk disbiosis usus ditetapkan??

    Biasanya, penyemaian tinja untuk mikroflora (analisis tinja untuk landskap mikro) disyorkan oleh pakar gastroenterologi, pakar penyakit berjangkit atau ahli terapi, lebih jarang - pakar lain yang berfokus secara sempit. Pemeriksaan bakteriologi tinja ditetapkan untuk diagnosis dysbiosis, pembezaan diagnosis lain dalam pemeriksaan komprehensif saluran gastrousus, penilaian umum keadaan mikroekologi usus.

    Sekiranya rawatan tidak berkesan untuk dysbiosis, enterocolitis atau terapi antibakteria, serta untuk cirit-birit yang berkaitan dengan antibiotik, disarankan untuk menderma tinja untuk dysbiosis dengan penentuan kepekaan terhadap antibiotik dan bakteriofag. Kerana ujian rutin tidak selalu tertumpu pada kerentanan antibiotik.

    Apabila disyorkan untuk memasukkan tinja untuk pembenihan bakteria:

    • sekiranya terdapat jangkitan usus yang tidak dapat ditentukan,
    • dengan ruam kulit dan pelbagai reaksi alahan etiologi yang tidak jelas,
    • dengan sembelit yang berpanjangan, cirit-birit dan gangguan fungsi najis yang lain,
    • dalam kes terapi ubat jangka panjang dengan antibiotik, hormon, imunomodulator, serta terapi kimia dan radiasi.

    Faktor berikut boleh mempengaruhi kandungan maklumat analisis tinja untuk dysbiosis:

    • Anaerob wajib (misalnya, clostridia yang tergolong dalam kelas flora patogenik bersyarat) boleh hidup hanya di persekitaran bebas oksigen. Apabila tinja diambil sekiranya terdapat dysbiosis, sebahagian besar anaerob mati, bersentuhan dengan udara. Oleh itu, hasil analisis dapat menunjukkan kehadiran organisma ini dalam jumlah yang jauh lebih kecil daripada yang sebenarnya..
    • Algoritma yang betul untuk analisis dysbacteriosis dilanggar (ralat dilakukan di makmal).
    • Teknik mengambil analisis dilanggar (pengumpulan kotoran ke dalam bekas yang tidak steril, pembekuan tinja, penggunaan julap untuk membuang air besar, penyimpanan yang tidak betul, dll.).
    • Mengambil antibiotik, probiotik, dan ubat lain.
    • Masa penghantaran tinja untuk dianalisis (semakin lama masa pengumpulan tinja hingga awal kajian, semakin kurang tepat petunjuk analisis yang dilalui).

    Oleh itu, penyahkodan kajian analisis tinja untuk dysbiosis (analisis bakteria tinja atau biokimia) hanya dilakukan oleh pakar, dengan mengambil kira analisis lain dan pemeriksaan umum keadaan badan.

    Di samping itu, norma-norma lactobacilli dan mikroorganisma lain adalah bersyarat, dan bahawa untuk satu orang mungkin ciri dan norma individu, untuk yang lain - patologi.

    Mikroflora usus bukan nilai berterusan; perubahan berlaku di dalamnya secara berkala, termasuk yang berkaitan dengan usia.

    Di samping itu, bilangan bakteria tertentu boleh berbeza-beza bergantung pada tabiat makanan, kehadiran tekanan dan banyak lagi. faktor lain.

    Ujian apa yang dijalankan untuk dysbiosis

    Dalam perubatan moden, tiga kaedah digunakan untuk mengkaji lanskap mikroskopik tinja (analisis untuk dysbiosis) - dua utama dan satu pembantu. Ini adalah kajian bakteriologi (tangki kultur tinja), analisis biokimia tinja untuk dysbiosis (analisis ekspres) dan koprologi.

    Analisis scatologi

    Kajian scatologi tinja adalah asas, primer. Ini adalah kaedah tambahan yang memberikan maklumat diagnostik umum mengenai keadaan dan fungsi usus..
    Analisis scatologi dijalankan dengan dua cara. Ia:

    • Makroskopik - menilai sisa makanan yang tidak dicerna, warna najis, bau, bentuk, konsistensi, mereka melihat apakah lendir, lemak (sabun) dan komponen lain terdapat dalam tinja.
    • Mikrobiologi (mikroskopi) - menilai makanan yang dicerna, sel-sel serat otot, serat tumbuhan yang dapat dicerna dan dicerna, sisa-sisa pelbagai tisu.

    Analisis bakteriologi tinja

    Sekiranya scatology pada tinja orang dewasa menunjukkan penyimpangan dari nilai yang diinginkan, seorang pakar boleh menetapkan ujian tinja untuk dysbiosis. Analisis tangki najis dilakukan di makmal bakteriologi atau pelbagai perubatan, di mana tinja dikultur untuk disbiosis.

    Berapa banyak analisis yang dilakukan untuk dysbiosis? Ini adalah kajian yang agak panjang. Analisis boleh dibuat sekurang-kurangnya enam hari atau lebih.

    Pertama, bahan ujian "dibenamkan" dalam medium nutrien untuk bakteria. Mikroorganisma tumbuh sekurang-kurangnya empat hari, maka pembantu makmal menghitungnya.

    Semasa menderma tinja untuk pemeriksaan bakteriologi, data dikira dalam unit pembentuk koloni per gram bahan - CFU / g. Semua nilai yang diperoleh direkodkan dalam bentuk khas.

    Analisis tinja untuk dysbiosis dengan kaedah biokimia

    Analisis kromatografi biokimia atau gas-cecair tinja untuk dysbiosis adalah teknik yang cukup baru yang tersebar luas pada awal tahun 2000-an. Ia dianggap lebih maju dan bermaklumat daripada mengambil najis pada tangki menyemai. Di samping itu, hasil kajian ini akan siap dalam beberapa jam..

    Dalam biokimia untuk dysbiosis usus, spektrum asid lemak ditentukan, yang merupakan produk aktiviti penting bakteria. Sekiranya anda memeriksa tinja untuk landskap mikro menggunakan teknik ini, ini bukan sahaja memungkinkan untuk mendedahkan perubahan kuantitatif dalam mikrobiota, tetapi juga untuk menentukan bahagian usus mana keseimbangannya terganggu.

    Selain itu, lebih mudah untuk diuji untuk dysbiosis usus dengan cara biokimia. Kotoran yang terkumpul tidak perlu segera dibawa dan diperiksa, seperti dalam diagnostik bakteriologi. Ia boleh dibekukan dan disimpan di dalam peti sejuk selama 24 jam..

    Apa yang ditunjukkan oleh analisis tinja untuk dysbiosis??

    Tafsiran data dilakukan mengikut norma usia. Dan jika tinja untuk dysbiosis pada orang dewasa dikaji, maka petunjuk dalam CFU / g adalah seperti berikut:

    • Bakteria asid laktik - 106 -1010.
    • Bakteria - 107-108.
    • Esherichia - 106-108.
    • Peptostreptococci - 105-106.
    • Staphylococci patogen dan enterobacteria - semestinya tidak ada.
    • Enterococci - 104.
    • Clostridia - tidak lebih daripada 105.
    • Staphylococci patogen bersyarat - tidak lebih daripada 103.
    • Candida - tidak hadir atau dalam jumlah kecil.

    Perubahan jumlah mikroorganisma tertentu mungkin menunjukkan bahawa imuniti berkurang.

    Akibatnya, terdapat lebih sedikit mikroorganisma asid laktik, dan penjajahan patogen oportunis meningkat.

    Juga, dysbiosis boleh disebabkan oleh strain mikroba patogen yang memasuki badan jika kebersihan tidak dipatuhi. Penyebab ketidakseimbangan ketiga dan paling biasa adalah mengambil antibiotik.

    Cara menjalani ujian dysbiosis

    Persiapan untuk analisis merangkumi kepatuhan terhadap rejimen diet selama beberapa hari, penolakan produk daging, serta buah-buahan dan sayur-sayuran mentah.

    Sebelum mengambil ujian, anda mesti berhenti mengambil probiotik dan prebiotik, antihistamin dan ubat lain..

    Dianjurkan untuk melakukan analisis tangki setelah terapi antibiotik tidak lebih awal dari 10 hari selepas berakhirnya.

    Ketepatan dan kebolehpercayaan hasilnya secara langsung bergantung pada bagaimana mempersiapkan dan bagaimana lulus analisis, dan seberapa tepat semua peraturan diikuti..

    Cara mengumpul dan cara menderma najis dengan betul untuk dysbiosis:

    • Sebelum mengumpulkan najis, anda perlu menyediakan bekas. Ia mesti ketat dan ditutup. Analisis mesti dihantar dalam bekas steril.
    • Sebelum perbuatan buang air besar, perlu membersihkan perineum dan dubur secara menyeluruh..
    • Ketua peperiksaan mestilah hasil daripada perbuatan buang air besar secara spontan. Tiada enema dan alat bantu lain yang dapat digunakan..
    • Sebelum membuang air besar, anda mesti mengosongkan pundi kencing anda. Air kencing dan cecair lain tidak dibenarkan memasuki analisis.
    • Bagaimana cara mengumpul tinja dengan betul? Dengan tangan yang bersih, anda perlu membuka bekas, mengeluarkan sudu, dan segera setelah membuang air besar, kami mengumpulkan 5-6 sudu najis dari tempat yang berbeza, lebih baik tidak menyentuh mangkuk tandas. Sekiranya darah, lendir, dan lain-lain, komponen yang mencurigakan dapat dilihat dalam kotoran, ia juga mesti dimasukkan ke dalam bekas dan ditutup rapat.
    • Setelah mengambil sampel, disarankan untuk segera menyumbangkan tinja ke makmal. Anda boleh menyimpan jisim ujian di dalam peti sejuk, tetapi menyimpannya tidak lebih dari 3-4 jam (untuk tangki untuk menganalisis tinja untuk dysbiosis dengan penentuan kepekaan). Untuk pembekuan bahan kromatografi dan penyimpanan bahan sehingga 24 jam dibenarkan.

    Tidak ada yang sukar dalam menjalani ujian dengan betul. Dan jika cadangan mudah ini diikuti, analisis yang ditunjukkan dapat dijalankan dengan pasti. Bagaimanapun, ketepatan hasilnya bergantung pada teknik melaksanakan algoritma, yang bermaksud ketepatan diagnosis dan rawatan yang berkesan.

    Cara mengambil ujian najis?

    Analisis najis, atau analisis skatologi, diperlukan untuk mendiagnosis penyakit saluran gastrousus.

    Ini membantu untuk mengetahui di mana bahagian sistem pencernaan ada masalah, serta mengetahui bagaimana makanan dicerna, menilai kualiti metabolisme dan mengenal pasti kehadiran penyakit parasit.

    Sebagai tambahan, analisis najis dapat memberi nilai diagnostik dalam mengesan penyakit semua kumpulan organ lain..

    Persediaan untuk analisis

    Sebelum menjalani ujian najis, perlu mengganggu pengambilan ubat-ubatan yang mempengaruhi kerja saluran gastrointestinal selama beberapa hari. Persiapan untuk ujian juga boleh merangkumi diet khas yang mesti diikuti selama lima hari sebelum ujian..

    Sebelum menjalani ujian najis, anda tidak boleh melakukan enema, mengambil julap, makan makanan dan bahan yang mempunyai warna yang jelas. Juga, sebelum analisis, sinar-X usus tidak boleh dilakukan - semasa prosedur ini, cecair radiopaque digunakan, yang tidak akan memungkinkan analisis yang boleh dipercayai dan lengkap.

    Di mana untuk diuji

    Ini boleh dilakukan di hospital tempatan atau pusat perubatan dengan makmal. Analisis untuk mengesan parasit dapat dilakukan di mana-mana makmal parasitologi. Beberapa pusat perubatan mempunyai makmal khusus di mana anda boleh mengambil ujian najis pada waktu yang sesuai.

    Cara mengumpul analisis najis dengan betul

    Kotak mancis tidak boleh digunakan sebagai wadah untuk analisis najis. Untuk tujuan ini, perlu menggunakan bekas plastik atau kaca. Anda boleh membeli satu set khas, yang, selain bekas, termasuk spatula yang berguna untuk mengumpulkan najis.

    Tidak perlu menyiapkan tinja pada waktu petang, jika perlu diambil untuk analisis pada waktu pagi. Untuk hasil yang paling tepat dan boleh dipercayai, sebaiknya lakukan ini pada waktu pagi. Tetapi ketika mendiagnosis penyakit tertentu, ia dibenarkan untuk menghantar bahan ke makmal untuk dianalisis dalam 12 jam dari saat buang air besar.

    Semasa memeriksa keberadaan bentuk vegetatif (lamblia, dll.), Tinja harus diperiksa dalam masa 15 - 20 minit dari saat pengambilan sampel, jika tidak, bentuk vegetatif menjadi tidak dapat dikenali.

    Pengumpulan najis dilakukan seperti berikut: kira-kira 10 gram najis diambil dari empat tempat najis segar yang berbeza dan diletakkan di dalam bekas yang bersih dan kering. Sebelum menghantar ke skatologi, penyimpanan najis dibenarkan di dalam peti sejuk.

    Cara mengambil analisis tangki

    Tangki najis diresepkan sebelum permulaan pengambilan antibiotik. Sebelum mengambil analisis tangki kepada pesakit yang sudah mula mengambil antibiotik, perlu menahan rehat 12 jam antara pengambilan ubat terakhir dan pengumpulan bahan untuk inokulasi.

    Anda boleh mengambil analisis tangki penyemaian di mana-mana institusi perubatan yang mempunyai makmal khusus. Selalunya, perlu dilakukan analisis untuk tangki kultur setelah mendapatkan bantuan perubatan, apabila terdapat gejala ciri jangkitan bakteria.

    Bahan untuk menyemai boleh diambil dengan tongkat atau spatula khas. Untuk kajian tinja pada tangki menyemai, kira-kira 2 - 3 gram bahan sudah cukup. Analisis tangki budaya boleh dilakukan di hospital di tempat kediaman dan di pelbagai institusi perubatan yang dilengkapi dengan makmal khas.

    Analisis tinja untuk kultur bakteria: cara pengambilan, penyediaan, ciri diagnostik

    Orang yang pergi ke klinik dengan aduan ketidakselesaan dan kesakitan di perut, kesukaran membuang air besar dan loya berterusan ditugaskan untuk membuat diagnosis yang boleh dipercayai, salah satunya adalah analisis kotoran untuk budaya.

    Dengan bantuan penyelidikan bakteriologi jenis ini, adalah mungkin untuk menentukan komposisi, jenis dan jumlah anggaran mikroorganisma yang hidup di dalam usus. Kaedah pemeriksaan ini tidak dapat diganti, kerana dapat mengenal pasti patologi usus akut dan agen penyebab pelbagai penyakit berbahaya.

    Petunjuk untuk melakukan

    Dalam kebanyakan kes, tangki analisis najis diresepkan jika pesakit mempunyai gejala ciri penyakit usus. Anda perlu menghubungi klinik untuk kajian dengan gejala berikut:

    • kenaikan suhu yang tidak masuk akal (lebih kerap diperhatikan pada lewat petang)
    • pening dan muntah
    • kembung perut
    • rasa tidak selesa dan sakit di bahagian perut
    • cirit-birit yang kerap
    • kurang selera makan.

    Oleh kerana setiap gejala ini adalah ciri penyakit usus, mustahil untuk membuat diagnosis yang boleh dipercayai hanya berdasarkan keluhan pesakit. Untuk mengesahkan atau menyangkal penyakit yang dituduh, diperlukan diagnosis penuh, yang akan membantu mengenal pasti apa yang menyebabkan patologi dan memilih rejimen rawatan yang kompeten.

    Dan juga perlu mengambil tanaman mikroflora secara berkala untuk orang yang aktivitinya berkaitan dengan:

    • pengeluaran, pembungkusan dan pengangkutan makanan
    • memotong dan mengemas daging dan ikan
    • pembersihan kafe, restoran, kantin.

    Apa yang ditunjukkan oleh kajian

    Dengan bantuan kajian makmal, penyakit berikut dapat dikenal pasti:

    • salmonellosis. Penyakit di mana mikroorganisma berbahaya menyerang usus kecil. Pesakit yang menderita salmonellosis menghadapi gejala yang sama dengan ciri-ciri mabuk yang teruk. Salmonellosis sangat berbahaya bagi kanak-kanak, kerana sering menyebabkan perkembangan sepsis, radang paru-paru, dan meningoencephalitis. Jangkitan dengan penyakit berlaku apabila anda mengabaikan peraturan kebersihan diri, pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan yang tidak dicuci
    • disentri. Penyakit ini berkembang di bawah pengaruh patogen Shigella dan terutama mempengaruhi usus besar dan perut. Penembusan patogen juga hanya mungkin dilakukan melalui produk yang tidak dicuci.
    • jangkitan coli. Kumpulan ini merangkumi penyakit yang dihasilkan oleh E. coli. Selalunya, kanak-kanak prasekolah mengalami jangkitan jenis ini. Jangkitan hanya mungkin berlaku apabila orang yang sihat bersentuhan dengan pembawa. Dan juga anak-anak boleh dijangkiti sekiranya ibu bapa tidak mematuhi peraturan standard kebersihan dan kebersihan..

    Menyiapkan analisis dan menjalankan penyelidikan

    Agar budaya tinja menunjukkan hasil yang boleh dipercayai, anda perlu mempersiapkannya dengan betul. Dan juga pengumpulan biomaterial memainkan peranan penting dalam penyelidikan. Pakar menasihatkan mempersiapkan analisis, dengan mematuhi peraturan berikut:

    • 5 hari sebelum mengumpulkan biomaterial, produk daging dan hidangan ikan mesti dikecualikan daripada diet. Dalam tempoh ini, asas diet haruslah hidangan kentang, bijirin, produk tenusu dan pasta.
    • dilarang mengambil minuman beralkohol seminggu sebelum ujian
    • 3 hari sebelum pengambilan sampel biomaterial, pesakit mesti berhenti mengambil sebarang ubat. Sekiranya seseorang diresepkan untuk minum ubat secara berterusan, adalah mustahak untuk memberitahu doktor yang hadir mengenai perkara ini..

    Persampelan biomaterial sering dilakukan di rumah. Pesakit mesti membeli bekas steril terlebih dahulu dengan penutup kedap udara yang ketat dari farmasi.

    Sekiranya tidak mungkin membeli bekas seperti itu, anda boleh menggunakan balang kaca kecil. Sebelum digunakan, ia mesti dibilas, disterilkan dan dikeringkan dengan teliti..

    Peraturan pengumpulan biomaterial

    Sekiranya seseorang ingin mengumpulkan biomaterial secara bebas untuk dianalisis dan membawanya ke makmal, perlu mematuhi peraturan berikut. Najis tidak boleh mengandungi kotoran asing seperti lendir atau air kencing.

    Sekiranya balang kaca dari rumah digunakan untuk penyimpanan, dilarang menggunakan bahan pembasmi kuman semasa mensterilkannya. Balang mesti dibilas dengan teliti dan disterilkan dengan air mendidih.

    Sekiranya anda ingin mengumpulkan najis dari bayi, periuk mesti dirawat dengan cara yang sama seperti balang kaca. Bahan yang dikumpulkan mesti dihantar ke makmal secepat mungkin, lebih baik dalam 2-3 jam.

    Perlu difahami bahawa kelak biomaterial dihantar ke kemudahan perubatan, semakin kurang tepat hasil penyelidikannya..

    Ciri-ciri dari

    Untuk mengenal pasti gambaran klinikal umum dan patologi yang dihadapi oleh pesakit, pembantu makmal meletakkan tinja dalam medium nutrien khas. Selepas 5 hari, koloni mikroorganisma akan tumbuh di dalamnya, di mana pakar berjaya menyiapkan smear untuk kumpulan usus.

    Walaupun bilangan bakteria diabaikan, juruteknik makmal masih boleh melakukan analisis. Bahan biologi diletakkan di bawah mikroskop, di mana pembantu makmal, berdasarkan jenis luaran dan mobiliti, dapat menentukan jenis mikroorganisma yang hidup di dalam tinja.

    Selepas itu, kajian mengenai patogen Escherichia coli dijalankan..

    Keuntungan yang tidak diragukan dari kajian sedemikian adalah bahawa ia tidak hanya akan mendedahkan jenis mikroorganisma apa yang ada di dalam tubuh manusia, tetapi juga menentukan kerentanannya terhadap ubat antibakteria. Berapa banyak analisis yang dilakukan bergantung pada jenis institusi.

    Dalam kebanyakan kes, pesakit akan menerima borang dengan hasilnya setelah 7-8 hari. Dan di beberapa klinik adalah mungkin untuk melakukan ujian ekspres, yang membolehkan anda memperoleh keputusan dalam waktu sesingkat mungkin.

    Perlu difahami bahawa hasil kaedah ekspres tidak selalu boleh dipercayai, ketepatannya tidak melebihi 75%.

    Penyahkodan hasilnya

    Diagnosis dibuat hanya oleh doktor yang berkelayakan. Doktor menilai keadaan pesakit berdasarkan maklumat yang diperoleh semasa penyelidikan.

    Terlepas dari jenis institusi di mana kajian dijalankan, nilai-nilai standard akan diperincikan dalam bentuk hasil. Anda perlu membandingkan petunjuknya..

    Nilai rujukan harus berada dalam had berikut:

    • e-coli khas - 10 7 –10 8
    • Escherichia coli - bakteria jenis ini semestinya tidak ada dalam biomaterial yang dikaji
    • bacillus negatif laktosa - kurang daripada 10 5
    • mikrob seperti proteus - kurang daripada 10 2
    • enterobacteriaceae oportunistik lain - kurang daripada 10 4
    • bakteria bukan penapaian - kurang daripada 10 4
    • enterokocci - kurang daripada 10 8
    • hemolitik staphylococcus aureus - bakteria jenis ini semestinya tidak ada sepenuhnya
    • bifidobakteria - 10 10
    • lactobacilli - 10 7
    • bakteria - 10 7
    • clostridia - kurang daripada 10 5
    • ragi - kurang daripada 10 3.

    Walaupun hasilnya sangat menyimpang dari norma, Anda tidak perlu panik, kerana dalam beberapa kes penyimpangan tersebut dapat dipicu oleh faktor luaran. Hanya pakar yang berpengalaman yang harus terlibat dalam menguraikan analisis dan membuat diagnosis..

    Mengikut tahap pertumbuhan, biomaterial yang dikaji dikelaskan kepada 4 darjah:

    • 1 darjah. Pertumbuhan bakteria pada medium cair tidak dapat diekspresikan dengan baik, dan pada medium padat sama sekali tidak ada
    • Darjah 2. Pertumbuhan satu jenis mencapai 10 koloni pada medium yang padat
    • 3 darjah. Pertumbuhan bakteria mencapai 10 hingga 100
    • 4 darjah. Pertumbuhan koloni yang ketara (lebih daripada 100).

    Sekiranya pesakit didiagnosis dengan gred 1 atau 2, ini menunjukkan bahawa penyakit ini bukan disebabkan oleh mikroorganisma yang ada, tetapi oleh sebab-sebab lain. 3 dan 4 menunjukkan bahawa simptomologi disebabkan oleh mikroorganisma yang ada.

    Kesimpulannya

    Menyemai najis untuk mikroflora tidak sukar. Dengan penyediaan dan pengumpulan biomaterial yang betul, hasilnya akan dapat dipercayai.

    Penting untuk diingat bahawa mengabaikan peraturan untuk mengumpulkan bahan dapat memutarbelitkan gambaran klinikal keseluruhan, yang memberi kesan negatif terhadap kesihatan dan dapat memprovokasi perkembangan penyakit ini..

    Peraturan untuk mengumpulkan najis untuk tangki menyemai

    Persediaan untuk penyelidikan mengenai dysbiosis

    Biomaterial (tinja) untuk dysbiosis usus dikumpulkan sebelum memulakan rawatan dengan ubat antibakteria dan kemoterapi. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, maka kajian ini dilakukan tidak lebih awal dari 12 jam setelah pengambilan ubat. Untuk penyelidikan, hanya najis yang baru dikeluarkan.

    3-4 hari sebelum kajian, perlu berhenti mengambil julap, kastor dan jeli petroleum dan menghentikan pentadbiran suppositori rektum. Kotoran yang diperoleh setelah enema, dan juga setelah mengambil barium (semasa pemeriksaan sinar-X), tidak sesuai untuk penyelidikan.

    Bekas steril khas untuk mengumpulkan najis mesti diperoleh terlebih dahulu dari pusat pemeriksaan pesakit atau farmasi. Di muka, tulis pada label bekas najis maklumat anda: nama, tarikh lahir, tarikh dan masa pengumpulan bahan. Entri mestilah dalam tulisan tangan yang boleh dibaca.

    Semasa mengambil bahan, kemandulan mesti diperhatikan. Sebelum mengumpul najis, buang air kecil ke dalam tandas dan bilas. Seterusnya, dengan membuang air besar secara semula jadi ke tempat tidur, kumpulkan najis (penting untuk memastikan bahawa tidak ada air kencing yang masuk ke tempat tidur).

    Seprei dirawat dengan disinfektan, dibilas dengan air mengalir beberapa kali dan dibilas dengan air mendidih.

    Najis dibawa ke dalam bekas dengan sudu dalam jumlah tidak lebih daripada 1/3 isi padu.

    Bahan dihantar ke mana-mana Pusat Pemeriksaan Pesakit di makmal dalam masa 3 jam dari saat pengambilan.

    Perhatian! Terdapat sekatan pada waktu dan hari penerimaan biomaterial, periksa maklumat melalui nombor telefon kenalan.

    Sebaiknya simpan bahan dalam keadaan sejuk selama waktu yang ditentukan (untuk ini anda boleh menggunakan beg penyejuk atau menutup bekas dengan ketulan ais yang disediakan terlebih dahulu), tetapi jangan membeku.

    Perhatian! Syarat yang mesti dipenuhi: pembekuan najis tidak dibenarkan, penyimpanan jangka panjang (lebih dari 5-6 jam) tidak dibenarkan, tidak ada media pengawet selain yang ditentukan sesuai, bekas mesti ditutup rapat.

    Peraturan untuk mengumpulkan tinja untuk kultur untuk kepekaan mikroflora dan antibiotik

    Najis untuk penyelidikan dikumpulkan sebelum memulakan rawatan dengan ubat antibakteria dan kemoterapi..

    3-4 hari sebelum kajian, perlu berhenti mengambil julap, kastor dan jeli petroleum, menghentikan pentadbiran suppositori rektum. Kotoran yang diperoleh setelah enema, serta setelah mengambil barium (semasa pemeriksaan sinar-X), tidak diterima untuk penyelidikan!

    Sehari sebelumnya, pesakit harus menerima bekas 30 ml steril khas dengan sudu untuk mengumpulkan najis di Pusat Pemeriksaan.

    Sebelum mengumpul kotoran, anda mesti membuang air kecil di tandas terlebih dahulu. Kemudian, dengan cara membuang air besar secara semula jadi, najis dikumpulkan dalam mangkuk tandas atau sprei. Kemudian najis diambil dengan sudu ke dalam bekas steril dengan penutup skru dalam jumlah 1-3 g (1 sudu).

    Bahan harus dikumpulkan dari kawasan di mana terdapat lendir dan / atau darah. Kemudian - skru bekas dengan penutup, tulis pada label bekas: nama penuh, tarikh dan masa pengumpulan bahan, jenis penyelidikan. Sekiranya mustahil untuk menghantar najis dengan cepat ke Pusat Pemeriksaan, bekas dengan tinja boleh disimpan di dalam peti sejuk dari +2 hingga +8 ºС selama tidak lebih dari 4 jam.

    Tangki analisis tinja, analisis bakteriologi najis

    Sesiapa yang mempunyai masalah perut harus menjalani ujian najis untuk mengkaji dan mengenal pasti penyebab penyakit ini. Cara melakukannya dengan betul akan dijelaskan dalam artikel ini di bawah..

    Kultur tinja untuk analisis

    Pemeriksaan bakteriologi tinja adalah prosedur penting, terutama bagi pesakit yang menderita penyakit perut, termasuk seorang anak. Dengan bantuan analisis bakteriologi tinja, termasuk pada anak, adalah mungkin untuk mengungkapkan maklumat yang akan memberitahu tentang keadaan kesihatan kanak-kanak atau orang dewasa, mengenai ciri sistem pencernaan mereka dan titik-titik lain. Telah diketahui bahawa bahan tinja adalah sisa makanan yang tidak dicerna, yang mengandungi banyak unsur dan pelbagai mikroorganisma. Juga, dalam tinja dengan penyakit perut, komponen lain mungkin terkandung, misalnya, darah, lendir atau parasit. Bakteria dalam tinja kanak-kanak akan membantu menentukan keadaan tubuhnya, dan memulakan rawatan tepat pada waktunya jika perlu.

    Analisis tinja untuk budaya dan kaedah penyelidikan utama:

    Kajian analisis bakteriologi tinja memungkinkan untuk mengenal pasti patologi dalam badan. Dengan bantuan ujian seperti itu, pakar akan mengenal pasti komponen kimia dalam koleksi, dan juga menentukan sifat najis.

    Kriteria yang perlu dipertimbangkan untuk analisis tinja bakteriologi:

    1. Koleksi tidak boleh mengandungi lebih dari 80% air. Ini adalah kadar penyerahan.
    2. Indikator kuantitatif pengumpulan adalah 100-200 miligram.
    3. Apabila bau tertentu muncul, penyakit tubuh tertentu dapat dikenal pasti setelah kajian dilakukan.
    4. Warna bahan akan bergantung pada makanan apa yang pesakit makan. Ia boleh berbeza.
    5. Keasidan normal ialah 6.5-7.0.

    Penyahsulitan sedemikian hanya boleh dibuat di klinik dengan penyertaan pakar. Ini akan membantu memastikan hasil budaya tinja yang tepat..

    Juga, kajian analisis bakteriologi tinja dapat dilakukan untuk mendiagnosis kemungkinan pendarahan dalaman. Darah dalam banyak dapat disebabkan oleh pelbagai sebab.

    Ini adalah:

    1. Kolitis.
    2. Sirosis.
    3. Kepialu.
    4. Buasir.
    5. Tuberkulosis dan detik-detik lain.

    Dalam kebanyakan kes, pemeriksaan bakteriologi analisis tinja untuk pendarahan laten dilakukan sekiranya diperlukan untuk mendapatkan hasil untuk hemoglobin, untuk mengenal pasti telur helminth atau untuk mengenal pasti jangkitan lain di dalam badan. Ini akan membantu mendiagnosis penyakit dengan cepat dan mula mengubatnya tepat pada waktunya..

    Persediaan untuk penghantaran tangki analisis tinja

    Untuk menentukan keputusan ujian yang betul untuk pengumpulan pada kanak-kanak dan orang dewasa, analisis bakteriologi mesti dilalui dengan betul. Terdapat peraturan tertentu untuk menuai tanaman yang mesti dipatuhi. Doktor memberikan cadangan berikut:

    1. 3 hari sebelum mengumpulkan taburan pada anak atau orang dewasa, anda mesti menahan diri dari minum ubat. Ini akan membantu mengelakkan penampilan bahan asing dalam koleksi dan dapat memberikan hasil ujian inokulasi yang lebih tepat..
    2. Juga, sebelum menyemai, anda harus mematuhi diet tertentu. Perlu menolak makan makanan yang boleh mengubah warna najis, misalnya daging asap. Diet sedemikian harus diresepkan oleh doktor yang hadir semasa pemeriksaan awal. Ini juga akan membantu untuk menentukan keputusan ujian inokulasi dengan lebih tepat..
    3. Hasil tanaman harus diserahkan dalam bekas bersih, yang boleh dibeli di farmasi. Anda perlu membuang air besar hanya dalam pinggan bersih. Ia juga bernilai untuk mengelakkan air kencing memasuki tinja. Seterusnya, menyemai dengan sudu khas hendaklah diletakkan di dalam bekas dan diserahkan ke makmal.
    4. Sebelum menyemai, anak harus mencuci bahagian bawah. Kemudian lap kangkang kering dengan tuala bersih.

    Analisis najis untuk Helicobacter pylori

    Semasa prosedur ini, kanak-kanak harus mengumpulkan bahan 6-10 miligram. Bagi orang dewasa, kadar ini akan lebih tinggi..

    Usus harus dikosongkan dengan perut kosong pada waktu pagi doktor memerintahkan prosedur..

    Juga, sebelum menyerahkan koleksi, anda harus menahan diri dari membersihkan rongga mulut dengan berus gigi agar tidak menyebabkan pendarahan gusi. Untuk kebersihan mulut, anda boleh menggunakan penyelesaian khas untuk membilas rongga.

    Najis untuk disemai hendaklah dihantar ke makmal selewat-lewatnya lapan jam selepas pengumpulan. Pada masa yang sama, ia boleh disimpan di dalam peti sejuk pada suhu minus 4-5 darjah.

    Bekas harus diletakkan jauh dari pembeku supaya bahan tidak membeku. Untuk menguji bahan seakurat mungkin, anda harus mematuhi semua cadangan doktor yang hadir untuk jangka waktu tertentu.

    Tangki pembenihan tangki cara menderma

    Selamat petang semua. Mungkin seseorang akan memberitahu anda bagaimana melakukannya dengan betul, topiknya adalah ujian air kencing dan tinja intim. Besok perlu lulus ujian air kencing umum dan analisis air kencing di tangki menyemai dan di ruangan yang berbeza, yang bermaksud bahawa anda perlu membahagikan air kencing pagi ke dalam bekas yang berbeza. Dan bagaimana cara menderma najis untuk penyemaian bakteria (maaf untuk soalan seperti itu), maksud saya, pastikan untuk mengumpulkan bahan pada waktu pagi, atau adakah mungkin pada waktu petang ?? Terima kasih terlebih dahulu!)) Teruskan membaca →

    Cirit-birit jangka panjang.

    Kami pergi ke ahli endokrinologi dan menjalani enterofuril, Creon, dan berhenti mengambilnya lagi. jika masuk akal untuk menyumbangkan najis ke tangki penyemai? yang mempunyai yang serupa Najis seperti bubur berubah menjadi cirit-birit selama sebulan. Selera makan dan mood yang baik... Baca lebih lanjut →

    Cirit-birit fetid. Tolong lepaskan moderator di bawah potongan.

    Masalah perut kami bermula pada bulan Ogos. Terdapat sembelit yang kerap, doktor mengatakan dysbacteriosis, mereka minum bififor. Pada bulan September, mereka menjalani ultrasound rongga perut, semuanya normal. Sembelit berlalu, yang saya gembira, dan saya tidak terlalu risau bahawa najisnya lembek, tetapi bau dan warnanya normal, sehari sekali.

    Tetapi entah bagaimana, tidak kelihatan, semuanya mulai memburuk, najis menjadi cair dengan sangat busuk dengan bau busuk dengan sejumlah besar makanan yang tidak dicerna. Kami mula panik, dan mereka mengeluarkan tinja untuk coprogram, pada protozoa dan lamblia. Itu tidak terjadi pada tangki ((((Dalam sebagai hasilnya, dan kale...

    Teruskan membaca →

    Anak lelaki (2.5 bulan) menderita perut kembung yang teruk. Malam ini dia dipusingkan lurus dengan kuat, tidak dapat tidur, teriak. Ini biasanya tidak biasa, pada waktu malam anak selalu tidur bersama kita. Saya memasang saluran gas dua kali (dengan selang beberapa jam).

    Kali pertama kerusi berwarna kehijauan, tetapi seperti krim masam. Dan yang kedua - air hijau muda, ia kelihatan seperti busa. Saya takut, kerana ini tidak pernah berlaku. Saya mengumpulkan najis dalam balang, menghantar suami saya untuk menderma kotoran untuk coprogram, kultur tangki, kekurangan laktosa. Dan bayi itu segera...

    Teruskan membaca →

    Kalendar perkembangan kanak-kanak

    Kami akan menceritakan kisah sebenar ibu-ibu kami yang telah melalui ini atau sedang melalui sekarang.!

    ARAH KE CAL

    GADIS SEBAGAI ANALISIS PALSU YANG BETUL UNTUK MENGETAHUI STAF. ATAU APA SAJA BYAK... KAMI TELAH MENYERTAI WAKTU YANG PANJANG, DAN TELAH TELAH LELAKI, TELAH TELAH DIHADIRI DUA kali, HANYA SATU..... MASIH SEWA TANK SEEDING APA ITU.. TUNJUKKAN ARAHAN UNTUK APA YANG DIAMBIL? Teruskan membaca →

    Untuk merawat atau tidak untuk merawat?

    Selamat petang, Alla Anatolyevna. Tolong bantu saya mengetahuinya. anak 6 bulan. di gv, ibu menjalani diet bebas tenusu yang ketat. Sejak lahir, lendir dalam najis, kadang-kadang (sangat jarang) berwarna hijau dan darah. Terdapat ruam tunggal pada kulit, perut kasar dan lutut.

    Tiga kali mereka menyerahkan tangki menyemai (semuanya bersih) dan dua kali najis untuk disbacteriosis, kali kedua mereka menemui Staphylococcus aureus 10 * 3, Enterococcus 10 * 7 dan beberapa bifidobacteria. Biokimia adalah perkara biasa. Coprogram mengandungi sejumlah kecil flora dan leukosit iodofilik 2-5 per pz. Sekarang...

    Teruskan membaca →

    Bincangkan topik anda dalam komuniti, cari pendapat pengguna aktif Babiblog

    Pergi ke komuniti

    Hello ibu-ibu yang dikasihi. Kami menghadapi masalah seperti itu: kanak-kanak itu berusia 6 bulan. Sejak lahir, najis dengan lendir, kadang-kadang garis hijau dan berdarah. Pada kulit, ruam tunggal dan perut dan lutut yang agak kasar.

    Dua kali mereka menyerahkan tangki penyemai, tinja untuk disbacteriosis - tidak ada yang buruk dijumpai. Darah normal. Sendiri menjalani diet yang ketat. Baru-baru ini menghidap dysbacteriosis - staphylococcus 10 * 3. adakah perlu untuk merawat penunjuk tersebut? dan dari staphylococcus ini semua "byaka".

    Siapa yang menghadapi? Bagaimana ia dirawat? Teruskan membaca →

    Kami mengalami ruam di pipi, setahun mereka menyerahkan tangki kultur najis, mendedahkan disbacteriosis yang kuat, merawatnya, kulit menjadi bersih. Sekarang mereka telah mengulanginya lagi - sekali lagi Staffylococcus aureus (tetapi separuh lebih banyak) dan Clostridia. Semua yang lain berada dalam had normal, termasuk xi….. Teruskan membaca →

    Kanak-kanak perempuan sangat memerlukan nasihat yang baik - doktor memberikan kita intoleransi terhadap susu ibu. Bayi saya tidak mempunyai najis normal sejak lahir (walaupun mereka bertambah berat badan) mereka mencuba semuanya kecuali antibiotik menukar 2 doktor menderma najis ke tangki.

    Menyemai (tidak ada yang dijumpai), mereka menyumbangkan tinja untuk memeriksa keradangan (mereka menjumpai, dan mereka juga mendapati susu yang tidak dicerna dalam tinja, kira-kira 50%) dikatakan beralih ke campuran selama beberapa hari semuanya kembali normal semua doktor dengan sebulat suara mengatakan bahawa ia ada dalam susu saya dan memberi kanak-kanak itu seharusnya tidak hanya... Teruskan membaca →

    Antibodi Listeria

    Saya menyerahkan kompleks yang tersekat. Terdapat juga petunjuk untuk Listeria, tetapi sejak itu mengambil masa 6 hari, saya mengambil yang utama dan lupa. Hari ini saya pergi untuk mencetak. Antibodi terhadap listeria igg 1.53. Catatan: kurang dari 0,9 - tidak dikesan, dari 0,9 hingga 1.

    1 - perlu mengulangi kitaran selama 2 minggu, dari 1,1 - positif. Dan hasilnya: antibodi terhadap Listeria dijumpai, perlu dilakukan penumpukan kotoran atau darah untuk menjelaskan diagnosis.
    Saya masuk dalam talian dan hampir pengsan. biasanya antibodi ini tidak boleh ada. Memimpin...

    Teruskan membaca →

    pautan adalah catatan saya sebelumnya dengan ruam menyeramkan.
    sekarang kulit yang jelas hampir!
    Saya tidak tahan, saya menyajikan Fenistil selama 3 hari, 2-3 tetes 2 kali sehari - dan SEGALANYA berlaku SEGERA! Satu-satu nya….

    1) apa, saya akan berhenti memberikannya sekarang dan akan menaburkan anak itu lagi? Saya rasa saya tidak makan alergen! dan dos untuk 5500 kg beratnya kecil. Mungkin bukan dari fenistil yang dilaluinya, saya masih memburunya dengan bipanten....

    2) Menerima keputusan ujian, yang diambil semasa eksaserbasi. (diserahkan seminggu yang lalu)
    -… Teruskan membaca →

    mengenai perjalanan kami ke klinik kesihatan UMMC

    Helo! anak perempuan saya berumur 2 bulan, setelah di hospital bersalin dia mula banyak menangis, doktor mengatakan kolik.. tetapi setelah sebulan najis bertambah teruk, ia menjadi cecair hijau atau kuning, dia mula menangis semasa memberi makan, kami lulus analisis untuk Dysbacteriosis.

    dan kami menyemai Klebsiela 107 dan Staphylococcus aureus 104.. kami memutuskan untuk pergi ke pakar penyakit berjangkit yang berbayar dengan hasilnya untuk menetapkan rawatan yang kompeten, kerana anak itu menangis dan tidak dapat buang air besar ((tiba, menjelaskan keadaannya kepada doktor).

    memberinya keputusan ujian kami mengenai apa yang dia katakan-... Baca lebih lanjut →

    inilah kisah kami untuk minggu lalu... eh... kami sakit (((((

    Artikel Mengenai Hepatitis