Jalur gastrik boleh laras (BZ, SAGB) dari 95,000 rubel.

Utama Limpa

Jalur gastrik adalah penempatan cincin silikon di atas perut sehingga terbahagi kepada dua bahagian: bahagian atas dan bawah. Bentuk perut menjadi seperti jam pasir. Dalam kes ini, bahagian atas isipadu hingga 30 cm 3, bahagian bawah agak lebih besar. Lumen yang sangat kecil terbentuk di tempat di mana perut ditutup oleh cincin. Walau bagaimanapun, ia membenarkan makanan mengalir dari perut atas ke perut bawah dan tidak mengganggu fungsi sistem pencernaan..

Namun, makanan melalui lumen ini agak perlahan. Hasilnya, setelah mengambil beberapa sudu makanan pejal, bahagian atas perut meregang dan pesakit merasa kenyang..

Pemasangan pembalut adalah operasi laparoskopi dan mempunyai semua kelebihan kaedah pembedahan trauma rendah ini. Oleh itu, risiko operasi dikurangkan dengan ketara. Juga untuk pesakit, tahap ketidakselesaan menurun, dan hasil penurunan berat badan mencapai kadar yang tinggi..

Cincin perut boleh diubah diameternya. Oleh itu, melemahkan atau, sebaliknya, meningkatkan kesannya. Untuk tujuan ini, terdapat takungan di bahagian dalam gelanggang. Untuk mendapatkan akses ke takungan ini, alat khas berukuran kecil ditanamkan di bawah kulit pesakit dan disambungkan ke pembalut menggunakan tiub nipis (diameternya 2 mm). Sekiranya cincin perlu dikurangkan, garam disuntik ke dalam takungan melalui alat. Dengan menggunakan teknik yang sama, cincin diperbesar jika perlu..

Cincin itu diperbuat daripada silikon perubatan, yang tidak lestari secara biologi. Pembalut ini direka untuk kegunaan sepanjang hayat. Rata-rata, setelah setahun sejak pemasangannya, pesakit menyingkirkan 50% pound tambahan.

Perlu diingat bahawa pencinta manis dan mereka yang tidak dapat mengikuti semua cadangan diet dengan jelas, kesan memakai pembalut lebih rendah daripada pesakit yang berdisiplin..

Lokasi trocar semasa melakukan pita gastrik laparoskopi.

Pemasangan band boleh menyebabkan komplikasi. Mereka dibahagikan kepada tiga kumpulan bergantung pada masa perkembangan:

  • intraoperatif - muncul semasa operasi;
  • komplikasi yang berlaku pada awal pasca operasi;
  • komplikasi yang berkembang pada akhir tempoh selepas operasi.

Komplikasi intraoperatif boleh berlaku semasa operasi. Salah satu komplikasi yang paling berbahaya dari jenis ini adalah kerosakan pada dinding perut atau pendarahan. Walau bagaimanapun, kes seperti ini sangat jarang berlaku..

Komplikasi pada awal pasca operasi berkembang dengan alasan seperti: gangguan pada sistem pengawalseliaan, jangkitan pada band, perkembangan jangkitan pada kawasan luka.

Pada akhir masa, gangguan fungsi, pengikisan mukosa gastrik di kawasan pita berdiri, serta pelanggaran sistem peraturan dapat terjadi. Dalam praktiknya, semua komplikasi ini sangat jarang berlaku..

Perpindahan cincin "Slippage" adalah komplikasi yang paling biasa. Komplikasi adalah bahawa sebahagian perut tergelincir melalui cincin. Ini membawa kepada perpindahan cincin dan pengembangan bahagian atas perut. Komplikasi ini boleh menyebabkan: kegagalan untuk mematuhi cadangan doktor, pelanggaran semasa operasi pembalut, pelanggaran semasa operasi. Dengan perkembangan komplikasi ini, kebolehtelapan makanan pejal terganggu, muntah, terbakar dan rasa sakit di belakang tulang dada muncul, pesakit merasa lemah, tidak sihat. Dalam kes sedemikian, pertama sekali perlu berjumpa pakar. Masalahnya dapat diatasi dalam 50% kes menggunakan kaedah konservatif. Sekiranya tidak ada kesan dari tindakan yang diambil, mereka melakukan operasi kedua untuk mengeluarkan pembalut.

Kejadian kedua yang paling kerap berlaku adalah perforasi dinding perut oleh cincin. Komplikasi ini diperhatikan pada pesakit dengan sindrom bulimia (gangguan makan pesta). Komplikasi lain yang biasa adalah reaksi keradangan di kawasan pelabuhan, yang boleh menyebabkan kembung. Dengan komplikasi yang disenaraikan, operasi kedua dilakukan untuk menghilangkan pembalut.

Jalur gastrik telah menjadi operasi yang sangat biasa di negara-negara Eropah dan Israel sejak awal tahun 90an. Sejak tahun 2003, ia telah digunakan secara rasmi di Rusia. Sejak awal tahun 2005-2007, operasi ini diperlakukan secara terpilih, kerana operasi yang lebih efisien telah diganti (SLEEVE-I, SLEEVE-II).

Pada masa ini, pelbagai model pembalut dihasilkan (anda dapat melihat jenis band di bahagian tersebut). Sebahagian daripadanya dirancang sedemikian rupa untuk mengurangkan risiko komplikasi. Walau bagaimanapun, tanpa mengira parameter dan ciri teknikal, mereka mempunyai prinsip operasi yang sama..

Ia mesti dikatakan secara berasingan bahawa selepas operasi pita gastrik, setelah 3-5 minggu, perlu menyesuaikan jalur (umumnya dari 3 hingga 5 kali). Prosedurnya mudah dan memerlukan masa kira-kira 5 minit dan terdiri daripada menyuntikkan garam ke dalam port, melalui suntikan melalui kulit. Ia boleh dilakukan oleh pakar yang disertai dengan fluoroskopi. Tujuan menyesuaikan band adalah pilihan optimum dari diameter cincin, yang pada tahap yang lebih rendah atau lebih kecil menyempitkan lumen perut di bawah cincin, sehingga rasa kenyang awal muncul ketika makan sejumlah kecil makanan.

Jenis pembalut pelbagai jenis.

Dibentuk ventrikel "kecil", di mana makanan disimpan.

Jalur Gastrik Boleh Laras.

Jalur gastrik dalam rawatan kegemukan

Prinsip asas pembedahan gastrik

Kami sangat mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan maklumat yang disiarkan di forum dalam topik "gastrik banding".

Ini adalah operasi pembedahan, yang prinsipnya adalah menggunakan cincin silikon - pembalut ke perut atas. Oleh itu, perut terbahagi kepada 2 bahagian, di mana bahagian atas perut di atas jalur adalah takungan 15-20 ml dan melakukan fungsi utama.
Sistem hidraulik pita disambungkan melalui tiub dengan port (alat melalui mana cecair disuntikkan ke dalam pita), yang terletak di lemak subkutan pada dinding perut anterior. Selepas jalur dipasang selama 2 bulan, ia tidak disentuh sehingga akhirnya terpaku pada tisu, ini pesakit masa tidak menurunkan berat badan. Selepas 2 bulan selepas pemasangan, penyesuaian pertama dibuat - cecair disuntik ke dalam sistem, jumlah cecair yang disuntik dikendalikan oleh pakar bedah bersama-sama dengan pesakit, dengan fokus pada kesihatannya (semasa penyesuaian, pesakit cuba minum air). Oleh kerana penurunan kapasiti perut setelah penyesuaian, jumlah makanan yang dikonsumsi berkurang dengan ketara, akibatnya penurunan berat badan berlaku..
Bilangan pembalut yang dipasang di dunia menurun dengan cepat. Kemudahan pemasangan dan keselamatan relatif operasi ini memungkinkannya memegang kepemimpinan dalam struktur intervensi untuk masa yang lama. Beberapa tahun yang lalu, ini adalah salah satu prosedur bariatrik yang paling meluas di dunia, namun, ketika hasil pengamatan jangka panjang terkumpul, jumlah operasi mulai berkurang. Pada tahun 2011, terdapat apa yang disebut "tumpang tindih" apabila bilangan reseksi membujur melebihi bilangan pembalut laparoskopi.
Menurut beberapa sumber, rata-rata, seorang pesakit memerlukan 1 hingga 10 penyesuaian band, walaupun terdapat kes eksotik di mana pesakit memerlukan lebih dari 20 penyesuaian. Dalam salah satu laporan pada persidangan antarabangsa IFSO, para penulis, meringkaskan hasil tindak lanjut jangka panjang, melaporkan 5.8 penyesuaian setiap pesakit pada tahun pertama. Harus diingat bahawa tidak setiap kunjungan dan rayuan ke klinik mengenai pembalut menyebabkan penyesuaiannya, biasanya angka ini adalah 1.5-2 kali lebih banyak. Mereka. pesakit mesti mengunjungi klinik atau doktor kira-kira 10-12 kali selepas pembedahan untuk membuat purata 6 penyesuaian.

Adalah dipercayai bahawa kehamilan dan beberapa penyakit adalah petunjuk langsung untuk pembalut "pecah". Pengetahuan mengenai perlunya penyesuaian menghalang banyak pesakit untuk memasang pembalut, kerana mereka tidak selesa dengan begitu banyak penerbangan dan pemindahan. Secara amnya, kos penyesuaiannya kecil, tetapi jika anda menambahkan kos perjalanan dan penginapan untuk satu pukulan, maka ia akan menjadi besar..

Komplikasi awal dan akhir dari gastrik

Komplikasi pada pesakit yang dibalut boleh serupa dengan yang lain dalam pembedahan (jangkitan pembalut, penyumbatan akut), tetapi pada dasarnya, ini adalah komplikasi khusus, dengan set gejala dan tanda mereka sendiri yang tidak diajar oleh orang lain dalam pembedahan umum, dan yang tidak dikenali atau tidak dikenali dalam rangkaian pembedahan umum. Kadang-kadang ini adalah kes yang benar-benar eksotik dengan keruntuhan tali ke dalam lumen saluran pencernaan dan akhirnya meninggalkannya melalui rektum.

Video penyingkiran pembalut yang dijangkiti


Bagi tahap komplikasi, masalah pembalut pasca operasi dapat diperingkat seperti berikut:

  • Jangkitan. Salah satu sebab yang paling biasa untuk membuang pembalut pada bulan-bulan selepas pembedahan. Kekerapannya berkisar antara 0.5 hingga 5.5%. Dalam praktik bariatrik, ada preseden ketika, karena melanggar peraturan antiseptik di klinik, perlu menghapus SEMUA pembalut yang dipasang dalam jangka waktu tertentu. Terdapat juga preseden serupa di Rusia..
  • Penghijrahan dan pemindahan pelabuhan - 0,7-2,5% - paling tidak menjadikan penyesuaian tidak mungkin dan memerlukan campur tangan semula di kawasan pelabuhan.
  • Pelanggaran ketat sistem adalah komplikasi yang agak jarang berlaku, tidak ada data yang tepat mengenai kejadian itu.
  • Slippage - 4.2 - 4.5% - memerlukan sekurang-kurangnya "kelonggaran" band, tetapi, sebagai peraturan, operasi semula, paling baik - pemasangan semula dan pemasangan semula band.
  • Hakisan pita ke dalam lumen gastrik - mengikut gabungan meta-analisis mencapai 1.5%
  • Penyumbatan usus akut juga merupakan komplikasi yang jarang berlaku, biasanya disebabkan oleh hakisan jalur atau penyumbatan yang disebabkan oleh garis kawalan yang panjang.

Kami dengan yakin dapat membicarakan tentang 7-8% komplikasi umum selepas pembalut dalam dua tahun pertama selepas pembedahan. Sebagai peraturan, komplikasi ini memerlukan campur tangan semula..

Statistik pakar bedah bariatrik

Kesan jangka panjang dari gastrik

Statistik pemerhatian 5-10 tahun pesakit yang dibalut kelihatan lebih jelas..
Hampir 50% pesakit yang dibalut dikendalikan untuk satu sebab atau yang lain. Sebab yang paling biasa untuk operasi semula adalah rasa tidak puas hati dengan hasil dan keselesaan makanan. Sebab seterusnya adalah komplikasi. Dalam pembedahan bariatrik, terdapat indikator kepuasan dengan hasil operasi, yang dinilai berdasarkan data tinjauan pesakit yang dikendalikan. Di antara semua yang dikendalikan untuk obesiti, peratusan terendah berpuas hati dengan hasilnya adalah pada pesakit yang dibalut.

Dalam bariatrics moden, kami menganggap pembalutan sebagai kaedah yang ketinggalan zaman, pada akhir kaedah ini kami membuat keputusan mendasar untuk tidak memasang pembalut baru dan hubungan kami dengan pesakit yang dibalut hanya untuk menyelesaikan masalah dan komplikasi setelah membalut, mengeluarkan pembalut dan menyesuaikannya.

Rawatan obesiti (gastrik pita)

Tujuan operasi adalah untuk mengurangkan jumlah makanan yang dimakan secara drastik, dan dengan itu, untuk mengurangkan jumlah kalori yang dimakan. Matlamat ini dicapai dengan meletakkan cincin khas (band) di bahagian atas perut, tepat di bawah esofagus. Cincin yang digunakan memberikan bentuk jam pasir pada perut.


Gambar rajah pembedahan (kiri sebelum pembedahan; tepat selepas pembedahan)

1 - perut
2 - esofagus
3 - duodenum
4 - garis pemasangan cincin pada perut
5 - ventrikel kecil di atas gelang
6 - cincin
7 - tiub penyambung
8 - pelabuhan

Penyempitan dengan diameter kira-kira 1 cm dibuat di antara bahagian kecil dan besar perut. Bahagian atas perut, di atas cincin, mempunyai isipadu hanya 15-20 ml (iaitu, jumlah makanan yang dapat mengisinya sepenuhnya hanyalah satu sudu besar). Makanan yang dimakan segera memenuhi ventrikel kecil dan menyebabkan rasa kenyang yang sangat cepat. Oleh itu, seseorang dapat makan makanan yang sangat sedikit pada satu masa, jumlah kalori yang dimakan menurun dengan mendadak, dan penurunan berat badan bermula..

Cincin yang diletakkan di atas perut adalah alat kompleks yang mempunyai sistem hidraulik.


Peranti jalur gastrik.
1 - cincin; 2 - pelabuhan; 3 - tiub penyambung

Sistem hidraulik adalah cuff yang dilekatkan pada permukaan dalam gelang dan boleh mengembang. Melalui tiub penyambung, manset disambungkan ke peranti yang disebut "port". Pelabuhan terletak di bawah kulit perut. Port ini dirancang untuk mengisi seluruh sistem dengan cecair (larutan garam) yang melaluinya. Mengisi sistem dengan cecair menyebabkan lumen dalaman cincin berkurang. Sebaliknya, mengeluarkan sebahagian cecair dari sistem mengakibatkan peningkatan lumen. Oleh itu, kita dapat dengan tepat menyesuaikan lumen penyempitan dengan keperluan pesakit tertentu ini. Penyesuaian dibuat tidak segera semasa operasi, tetapi setelah 2 bulan, hanya setelah cincin diperkuat dengan baik pada tisu. Secara teknikal, penyesuaian ini sangat mudah - portnya ditusuk dengan jarum nipis melalui kulit, dan kira-kira 5 ml cecair disuntik ke dalamnya. Prosedur ini praktikal tidak menyakitkan dan memakan masa 3-5 minit. Kadang-kadang diperlukan beberapa penyesuaian untuk pemilihan lumen penyempitan berkualiti tinggi..

Setelah meletakkan cincin di perut, diet khas diperlukan. Peraturan ini berlaku kerana anda tidak boleh mengambil makanan dan minuman cair pada masa yang sama. Faktanya ialah cecair itu boleh mencairkan makanan yang dimakan, dan kesan operasi itu dapat hilang. Oleh itu, anda mesti minum sebelum makan, atau 1-1.5 jam selepas makan. Kegagalan mematuhi prinsip ini akan menyebabkan penurunan kecekapan operasi..

Pada masa ini, operasi meletakkan cincin di perut dilakukan tanpa sayatan, melalui beberapa tusukan. Dalam kes ini, kemajuan operasi dikendalikan pada layar TV khas - monitor. Operasi moden ini disebut "laparoskopi gastrik banding". Kelebihan operasi seperti ini dibandingkan dengan operasi tradisional, yang dilakukan melalui pemotongan, termasuk kesan kosmetik yang tinggi, perjalanan yang hampir tidak menyakitkan dalam tempoh selepas operasi, tidak perlu tidur di tempat tidur, dan pemulihan pesakit yang sangat cepat..

Bagaimana penurunan berat badan berfungsi.

Penurunan berat badan biasanya bermula setelah cecair dimasukkan ke dalam sistem hidraulik pita. Graf untuk penurunan berat badan lebih dari 90 bulan ditunjukkan dalam gambar.


Berat badan selepas pembedahan (data purata)

Rata-rata penurunan berat badan berlebihan adalah seperti berikut:
3 bulan setelah mengisi sistem, pesakit kehilangan 20% berat badan berlebihan
Selepas 6 bulan - berat badan berlebihan 20-40%
Selepas 1 tahun - berat badan berlebihan 50%
Selepas 5 tahun - berat badan berlebihan 65%
(Sebagai rujukan: berat badan berlebihan adalah berat badan pesakit tolak berat badan ideal)

Jalur gastrik.

Pembedahan penempatan cincin ditunjukkan untuk pesakit dengan indeks jisim badan lebih besar dari 40.

Dalam beberapa kes, apabila pesakit mempunyai penyakit yang disebabkan oleh berat badan berlebihan (diabetes mellitus, vena varikos, penyakit sendi kaki, tekanan darah tinggi), operasi dapat dilakukan dengan indeks jisim badan sebanyak 35 lebih.

Di samping itu, operasi seperti itu hanya dapat dilakukan bagi pasien yang memiliki disiplin, organisasi, kesediaan untuk mengubah gaya hidup mereka dan kemampuan untuk berkunjung ke klinik secara berkala..

Sekiranya indeks jisim badan anda melebihi 50, pembedahan penempatan cincin sering kali tidak memberikan kesan yang diinginkan. Dalam kes ini, operasi lain mungkin lebih berkesan - mematikan sebahagian perut dan usus kecil (pintasan gastrik).

Siapa yang tidak boleh melakukan operasi sedemikian.

    Sekiranya pesakit berusia di bawah 18 tahun

Pesakit mempunyai penyakit jantung, saluran darah dan paru-paru yang serius

Pesakit mempunyai patologi esofagus seperti esofagitis teruk, varises esofagus

  • Pesakit mengalami hipertensi portal
  • Kehadiran sirosis hati
  • Mengalami ulser perut atau duodenum
  • Kehadiran pankreatitis kronik
  • Kehamilan
  • Alkoholisme kronik

    Mengalami jangkitan kronik di dalam badan yang boleh mencemarkan kawasan pembedahan

    Sekiranya pesakit selalu mengambil hormon steroid

    Sekiranya pesakit tidak dapat mematuhi rejimen diet yang diinginkan

    Sekiranya terdapat penyakit autoimun pada tisu penghubung. Contoh penyakit tersebut termasuk rematik, lupus eritematosus sistemik, scleroderma.

    Kontraindikasi relatif mungkin berlaku apabila pesakit boleh disebut "gigi manis". Sekiranya anda tidak dapat melakukannya tanpa coklat, ais krim, kek, milkshake, keputusan untuk melakukan operasi mestilah sangat sengaja (kerana ada kemungkinan besar operasi tersebut tidak akan memberi kesan).

    Kebaikan gastrik.

    Kaedah ini kurang trauma dibandingkan dengan kaedah pembedahan lain untuk merawat kegemukan, kerana integriti dinding saluran gastrointestinal tidak terganggu ketika cincin digunakan.

    Kaedah ini adalah satu-satunya yang memungkinkan untuk menyesuaikan secara tepat diameter penyempitan yang dibuat dalam tempoh selepas operasi..

    Kaedah operasi ini boleh diterbalikkan sepenuhnya. Sekiranya, atas sebab apa pun, penyingkiran cincin tiba-tiba diperlukan, anatomi saluran gastrointestinal dipulihkan dengan segera dan sepenuhnya. Pembedahan lain, seperti gastroplasti menegak, memerlukan pembedahan rekonstruktif untuk memulihkan keadaan semula.

    Oleh kerana operasi ini dilakukan melalui tusukan, tinggal pesakit di klinik sangat singkat, dan pemulihan dalam tempoh selepas operasi adalah yang paling cepat dari semua kaedah pembedahan..

    Pemeriksaan sebelum pita gastrik.

    Sebelum operasi, perlu dilakukan sejumlah analisis dan kajian. Sudah tentu, pilihan terbaik adalah melakukan semua ujian dan peperiksaan ini beberapa hari sebelum operasi. Walau bagaimanapun, jika pesakit mengalami masalah teknikal dengan jalan keluarnya kajian ini, mereka boleh dilakukan tepat di hospital, pada hari kemasukan ke hospital. Namun, dalam kes ini, sangat diinginkan untuk memiliki sekurang-kurangnya hasil ujian HIV, hepatitis B dan hepatitis C dengan Anda (kenyataannya adalah bahawa ujian ini secara teknikal memakan masa, dan mungkin kerana operasi ini akan ditunda untuk hari). Senarai semua analisis dan kajian yang diperlukan untuk operasi adalah seperti berikut:

    • Kiraan darah lengkap (berumur tidak lebih dari 2 minggu).
    • Analisis air kencing umum (tidak lebih dari sebulan).
    • Biokimia darah (glukosa darah, bilirubin, kalium, natrium, fosfatase alkali, amilase, AST, ALT).
    • Prothrombin.
    • Masa pembekuan.
    • Data ujian HIV (tidak lebih dari sebulan).
    • Hepatitis B (berumur tidak lebih dari sebulan).
    • Hepatitis C (berumur tidak lebih dari sebulan).
    • Reaksi Wasserman (tidak lebih dari sebulan).
    • Kumpulan darah, faktor Rh (wajib pada borang yang berasingan, dengan cap makmal; kehadiran cap kumpulan darah di pasport tidak menjadi masalah).
    • X-ray dada (tidak melebihi 6 bulan).
    • ECG (berumur tidak lebih dari 2 minggu).
    • Gastroskopi.
    • X-ray perut (untuk hernia hiatal).
    • Kesimpulan ahli terapi mengenai keadaan kesihatan.
    • Pasport.

    Bersedia untuk gastrik.

    Diet khas mesti diikuti pada minggu sebelum operasi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pesakit yang berlebihan berat badan biasanya memiliki apa yang disebut hati berlemak, iaitu kandungan sejumlah besar lemak di sel hati, yang menyebabkan hati menjadi sangat besar. Hati gemuk yang besar seperti ini sering menjadi penyebab kesulitan teknikal yang serius semasa pembedahan, kerana lobus kirinya menutup kerongkongan dan perut (iaitu kawasan operasi). Kadang kala hati ini memaksa pakar bedah pergi ke sayatan besar dan bukannya melakukan pembedahan melalui tusukan. Nasib baik, lemak hati yang berlebihan cepat terbakar jika pesakit menjalani diet ketat selama seminggu..

    Contoh diet seperti itu (anda boleh mengubahnya sambil mengekalkan fokus keseluruhan):

    • Protein: Dada ayam, ayam belanda atau daging tanpa lemak dalam jumlah 200 gram sehari. Satu cawan susu tanpa lemak (1%) sehari.
    • Kanji: 2-3 hidangan setiap hari (1 hidangan adalah 1/4 cawan). Makanan yang mengandungi kanji - beras, pasta, roti, kentang, dll..
    • Sayur-sayuran: 2-3 hidangan sayur atau salad yang dimasak setiap hari (1 hidangan adalah 1/4 cawan).
    • Buah: 2-3 hidangan epal, buah sitrus, atau sayur-sayuran dalam tin (1 hidangan adalah 1/4 cawan atau 1/4 buah keseluruhan).
    • Sup: satu cawan sup sayur setiap hari.
    • Cecair bukan nutrien: Cecair bukan nutrien sangat penting. Anda boleh minum air atau minuman tanpa nutrien (minuman tanpa gula) tanpa sekatan.
    • Lemak: Pastikan pengambilan lemak anda minimum. Jangan masukkan minyak ke makanan. Hanya menggunakan keju kotej rendah lemak (0%), yogurt rendah lemak. Berhenti mengambil pastri seperti roti, coklat, krim disebat, krim, kek, dan makanan serupa. Jangan makan ais krim, jangan minum milkshake. Jangan masukkan mayonis pada makanan.

    Cadangan tambahan untuk pembengkakan gastrik.

    Berhenti mengambil aspirin dan ubat seperti aspirin (diclofenac, ibuprofen, dll.) Seminggu sebelum pembedahan. Ubat ini dipanggil ubat anti-radang bukan steroid. Walau bagaimanapun, jika anda mengambil aspirin sekali sehari untuk penyakit jantung, penyakit vaskular, atau penyakit sistem saraf, pastikan anda berjumpa doktor..

    Sekiranya anda mengambil ubat yang mengurangkan pembekuan darah, pastikan anda berjumpa dengan doktor kami..

    Berhenti mengambil estrogen (hormon seks wanita) seminggu sebelum pembedahan.

    Berhenti mengambil pil penurun gula darah sehari sebelum pembedahan.

    Jangan makan atau minum apa-apa selepas jam 12 pagi pada malam pembedahan, dan juga pada waktu pagi hari pembedahan.

    Mandi malam sebelum pembedahan atau pagi pembedahan.

    Sekiranya doktor atau pakar anestesi anda menetapkan sebarang tablet untuk anda sebelum pembedahan anda, telan dengan sedikit air.

    Pada pagi pembedahan.

    Datang ke klinik jam 9-30. Bawa pasport anda dan hasil semua ujian bersama anda, jika anda melakukannya. Setelah melengkapkan sejarah perubatan, anda akan dibawa ke wad anda. Sekiranya beberapa ujian anda belum dilakukan, ujian tersebut harus dilakukan sebelum jam 11:00. Pesakit diangkut ke bilik pembedahan dengan keadaan berbaring. Biasanya, operasi berlangsung 1.5-2 jam dan dilakukan di bawah anestesia umum. Pesakit tidak merasakan apa-apa, dan sudah bangun di wad.

    Selepas operasi, anda tidak boleh makan atau minum banyak pada waktu petang dan pagi. Anda boleh minum sedikit air (kadang-kadang 1-2 sips), terutamanya untuk membasahi mulut. Anda boleh mula minum 4-5 jam selepas pembedahan.

    Keesokan harinya, jika tidak ada masalah dengan menelan, pengambilan cairan dari mulut dibenarkan tanpa sekatan, dan pemberian intravena (titisan) dapat dihentikan. Sekiranya penitis tidak diresepkan, anda perlu minum sekurang-kurangnya 2-3 liter cecair setiap hari. Anda boleh minum sebarang cecair tanpa gula dan tanpa gas, contohnya:

    • Air kosong
    • Teh suam yang lemah (tidak panas)
    • Kopi suam yang lemah
    • Air mineral

    Sekiranya dikehendaki, anda boleh memanaskan cecair ini dengan pengganti gula yang tersedia secara komersial. Pengambilan cecair seperti itu harus diteruskan selama 3 hari, sehingga pesakit mengalami najis (sendiri atau selepas enema). Selepas itu, anda boleh minum sebarang cecair, termasuk jus manis, buah dan sayur, susu rendah lemak selama 2 minggu.

    Pada waktu petang selepas pembedahan, sangat penting untuk bangun sekurang-kurangnya sekali. Apabila anda bangun untuk pertama kalinya, ini harus dilakukan dengan bantuan kakitangan klinik atau saudara-mara, kerana anda mungkin merasa pening. Sekiranya anda tidak menghadapi masalah dengan berdiri tegak, anda boleh berjalan tanpa batasan, dengan memberi tumpuan kepada kesejahteraan anda. Rejimen aktif seperti itu adalah pencegahan pembekuan darah di urat kaki dan pencegahan perkembangan pneumonia kongestif (pneumonia).

    Adalah sangat penting untuk memulakan pernafasan secara aktif sejurus selepas operasi. Sekiranya anda ingin membersihkan tekak anda, anda boleh dan harus melakukannya. Latihan pernafasan yang mudah untuk mengembung mainan getah, bola atau belon sangat berguna (berguna untuk memilikinya). Mereka perlu dilakukan beberapa kali setiap jam..
    Latihan pernafasan seperti itu diperlukan agar tidak ada pneumonia kongestif (pneumonia).

    Latihan untuk kaki.

    Agar anda tidak mengalami genangan darah di kaki anda, dan, dengan demikian, gumpalan darah tidak terbentuk, dalam 3 hari pertama ketika anda berbaring di tempat tidur, anda perlu melakukan latihan sederhana untuk kaki, yang terdiri dari lenturan maksimum dan kemudian lanjutan maksimum kaki.

    Pening dan muntah.

    Mual dan muntah selepas pembedahan harus dielakkan. Jangan tunggu mereka menjadi lebih teruk. Maklumkan kepada pasukan kesihatan anda. Anda akan diberi ubat untuk mual dan muntah.

    Dalam tempoh selepas operasi, anda akan diberi ubat penahan sakit. Walau bagaimanapun, jika ubat yang ditetapkan tidak mencukupi, maklumkan kepada kakitangan perubatan..

    Fungsi usus dan pundi kencing.

    Biasanya, dalam tempoh awal operasi (hingga 3 hari), terdapat disfungsi usus dalam bentuk pelanggaran pembuangan gas dan ketiadaan najis. Sekiranya pada hari ke-3 fungsi usus tidak pulih dengan sendirinya, perlu menetapkan rangsangan usus atau enema.

    Tidak boleh ada masalah dengan pundi kencing. Sekiranya anda mengalami kesukaran membuang air kecil, beritahu pasukan kesihatan anda.

    Pelepasan pesakit selepas pembedahan endoskopi biasanya berlaku pada hari ke-3. Sekiranya operasi dilakukan melalui sayatan, pesakit akan tinggal di hospital selama kira-kira seminggu. Anda tidak boleh pulang dan memandu kereta sendiri selepas keluar.

    Masalah dan komplikasi yang berkaitan dengan meletakkan cincin di perut.

    Seperti prosedur pembedahan, meletakkan cincin di perut boleh menyebabkan masalah dan komplikasi..

    Masalah dan komplikasi semasa pembedahan.

    Tidak mungkin selalu melakukan operasi sedemikian secara endoskopi. Kadang-kadang perut dan organ yang berdekatan disembunyikan oleh simpanan lemak sehingga pembedahan endoskopi tidak dapat dilaksanakan atau dikaitkan dengan risiko komplikasi yang sangat tinggi. Dalam kes sedemikian, pakar bedah, berdasarkan kepentingan pesakit, dapat memutuskan untuk beralih ke sayatan. Peralihan (penukaran) seperti itu bukanlah suatu komplikasi, sebaliknya, ia berbicara mengenai pendekatan yang kompeten dan rasional, kerana berlakunya komplikasi jauh lebih berisiko daripada kenyataan melakukan pemotongan.

    Walaupun begitu, walaupun dengan operasi yang paling berhati-hati dan berhati-hati, komplikasi mungkin berlaku pada peratusan kes tertentu..

    Komplikasi ini merangkumi:

    Kerosakan pada perut atau esofagus. Komplikasi ini boleh berlaku pada 1% kes. Dalam kes ini, operasi endoskopik dihentikan, sayatan dibuat, dan kerosakan pada perut atau kerongkongan ditutup dengan jahitan. Lebih-lebih lagi, dalam kes ini, cincin tidak boleh diletakkan..

    Kecederaan limpa berlaku pada 0.1% kes. Dalam kes ini, pendarahan teruk berlaku, untuk menghentikan yang paling sering diperlukan untuk membuat sayatan dan mengeluarkan limpa.

    Kerosakan hati berlaku pada 0.5% kes. Selalunya tidak signifikan, pendarahan kecil yang dihasilkan dapat dihentikan secara endoskopi. Namun, ada kemungkinan pemotongan diperlukan.

    Masalah dan komplikasi dalam tempoh selepas operasi.

    Jangkitan selepas operasi. Masalah ini boleh berlaku selepas pembedahan, termasuk setelah meletakkan cincin di perut. Jangkitan berlaku pada 1-5% kes.

    Kebocoran cecair dari sistem berlaku dalam 1% kes. Sistem pita gastrik dibuat dari bahan berkualiti tinggi. Walau bagaimanapun, kebocoran dalam sistem adalah mungkin. Selalunya, ini berlaku di persimpangan port dan tiub penyambung. Bahagian sistem ini adalah titik lemah, kerana terdapat beban mekanikal berterusan semasa pesakit bergerak. Sistem AMI-SGB, yang kami gunakan di klinik kami, adalah alat generasi baru yang lebih baik dengan perlindungan yang lebih baik di kawasan ini, namun pada prinsipnya, kebocoran di kawasan ini masih mungkin terjadi. Dalam kes ini, semakan pelabuhan diperlukan. Prosedur ini memerlukan 1 hari dimasukkan ke hospital dan anestesia tempatan untuk dilakukan. Dengan potongan sekitar 4 cm, port terbuka, dan tiub peranti yang terputus disambungkan kembali ke port.

    Sangat jarang berlaku kebocoran di kawasan manset. Kebocoran sedemikian memerlukan penggantian keseluruhan sistem. Penggantian ini memerlukan laparoskopi kedua..

    Penghijrahan cincin ke perut. Komplikasi ini disebabkan oleh fakta bahawa di kawasan cincin yang bertumpu di dinding perut, sakit tekanan berlaku, dan cincin mula bergerak di dalam lumen perut. Masalah ini berlaku dalam 1% kes. Komplikasi ini paling kerap timbul apabila manset melambung terlalu banyak, kerana semakin kuat inflasi, semakin banyak tekanan diberikan pada dinding perut. Model cincin moden yang digunakan di klinik kami (sistem AMI-SGB) jauh lebih selamat dari segi perkembangan sakit tekanan berbanding sistem yang lebih tua, kerana tekanan dalaman dalam sistem hidraulik manset rendah. Kejadian komplikasi seperti ulser tekanan pada dinding perut memerlukan penyingkiran cincin. Pada masa ini, sebilangan besar cincin dengan komplikasi seperti itu dapat dikeluarkan tanpa pembedahan, hanya dengan bantuan gastroskopi. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, operasi mungkin masih diperlukan..

    Perpindahan anulus dan pengembangan ventrikel kecil. Pada masa ini, kerana peningkatan teknik pembedahan, komplikasi ini jarang berlaku. Ini disebabkan oleh fakta bahawa cincin bergerak ke bawah.


    1 - "perut kecil" yang diperbesar
    2 - perut besar
    3 - esofagus
    4 - cincin
    4 - tiub penyambung
    6 - pelabuhan

    Kerana ini, isipadu "perut kecil" di atas cincin menjadi terlalu besar, akibatnya, kesan operasi berkurang atau hilang sepenuhnya. Untuk mengurangkan kemungkinan komplikasi ini, inflasi manset tidak dilakukan segera setelah operasi, tetapi setelah 2 bulan, hanya setelah cincin dikuatkan dengan kuat di tisu. Di samping itu, semasa operasi itu sendiri, cincin semestinya dipasang ke perut dengan jahitan yang tidak dapat diserap. Walaupun begitu, perkembangan masalah ini adalah mungkin. Sekiranya ia berlaku, operasi mungkin diperlukan.

    Masalah sementara dalam tempoh selepas operasi.

    Kadang-kadang pesakit setelah meletakkan cincin di perut mungkin mengalami muntah atau sakit perut setelah makan. Masalah-masalah ini boleh disebabkan oleh sifat pemakanan yang salah, dan oleh diameter lubang yang sempit (pengenalan cecair yang berlebihan ke dalam sistem). Apabila anda makan dengan perlahan dan tenang, anda dapat mendengar sensasi di perut anda. Muntah secara berkala adalah tanda amaran. Sebaliknya, penyesuaian mungkin diperlukan untuk mengeluarkan lebihan cecair dari cuff.

    Sebilangan pesakit mungkin mengalami masalah dengan najis dalam bentuk sembelit. Fenomena ini mungkin disebabkan oleh penurunan jumlah makanan yang dimakan dan, oleh itu, penurunan jumlah tinja. Sekiranya fungsi usus tidak pulih untuk waktu yang lama, anda boleh mengambil julap ringan, seperti laktulosa (duphalac, portalac).

    Peranti pengikat gastrik

    Gambaran Keseluruhan Sistem Banding Gastrik

    VES.ru - VES.ru - 2010

    Dalam sebilangan besar kes, persoalan pembalut mana yang akan digunakan untuk operasi diputuskan secara eksklusif oleh doktor. Ini betul, kerana tanggungjawab untuk apa yang berlaku pada sistem di masa depan terletak pada pakar bedah, walaupun pengeluar, sebagai peraturan, memberikan sistem mereka jaminan seumur hidup..

    Adalah mustahil untuk tidak mengambil kira aspek pembedahan semata-mata dari pemasangan peranti tertentu, yang mungkin berbeza bagi pengeluar yang berbeza dan mempengaruhi kualiti kerja dengan ketara. Setiap pakar bedah akhirnya memilih kumpulan berdasarkan prinsip kemudahan pemasangan yang paling besar, jumlah komplikasi pasca operasi paling sedikit, dan kadang-kadang berdasarkan pilihan kewangan yang diterima dari syarikat tertentu. Aspek yang terakhir tidak boleh dibesar-besarkan, kerana semua saluran gastrik moden berharga sama, tetapi kemungkinan komplikasi sangat mahal. Atas sebab ini, pakar bedah bariatrik yang bertanggungjawab hanya mempunyai dua kriteria ketika memilih alat untuk gastrik: keselamatan dan keberkesanan..

    Pada umumnya, pesakit hanya berminat dengan asal-usul saluran gastrik dan ketersediaan sijil yang diperlukan yang menjadikan penggunaan alat ini sah di negara ini..

    Jalur gastrik yang boleh disesuaikan mempunyai sejarahnya yang agak menarik, yang terdapat di bahagian laman web yang sesuai. Di sini kita akan menerangkan hanya peranti yang telah atau telah didaftarkan di Rusia dan boleh dipasang pada pesakit dalam keadaan tertentu..

    Harap maklum bahawa semua yang dinyatakan dalam artikel ini mungkin berbeza dengan pendapat pengeluar itu sendiri, ini hanya pandangan kami berdasarkan pengalaman menggunakan sebahagian besar sistem pita gastrik yang terdapat di Rusia.

    LapBandTM adalah peranti yang paling terkenal dan meluas. Ia adalah kumpulan gastrik pertama di dunia, paten Amerika yang dimiliki oleh doktor Lubomir Kuzmak yang sama, yang benar-benar mencadangkan operasi pita disesuaikan pada tahun 1985. Sudah tentu, tanda dagangan itu didaftarkan sedikit kemudian, setelah penjenamaan menjadi operasi laparoskopi. Peranti ini dihasilkan oleh Inamed, kemudian, pada tahun 2007, jenama itu diambil alih oleh Allergan Corporation, yang terkenal di kalangan pakar bedah plastik sebagai pengeluar utama semua jenis implan. Malangnya, pertukaran pemilik memerlukan keperluan untuk mendaftarkan semula peranti tersebut di pasaran Rusia, yang tidak dilakukan tepat pada waktunya.

    Peranti pertama di bawah jenama LapBand mempunyai manset penyesuaian tekanan tinggi dan rendah. Setelah munculnya teknologi pita gastrik moden pada tahun 1999, model baru muncul, yang terus dihasilkan sehingga hari ini. Cuff penyesuaian model LapBand yang paling popular adalah lembut dan boleh disuntik ke dalam 9 ml cecair.

    Sekitar tahun 2006, pengubahsuaian band gastrik LapBand muncul, yang mempunyai sejumlah perbezaan dari peranti sebelumnya. Perbezaan utama adalah apa yang disebut "segmen segmen". Pengeluarnya berharap bahawa manset seperti itu akan memberikan tekanan yang lebih sedikit pada dinding perut - ingatan mengenai masalah dengan model LapBand yang kaku pertama terlalu segar. Hari ini diketahui bahawa penghijrahan pembalut generasi pertama ke dalam lumen perut mencapai 30%! Secara adil, harus diperhatikan bahawa alat tekanan tinggi pertama dari pengeluar lain berkelakuan sama. Tidak ada yang seperti ini berlaku dengan model LapBand yang lebih moden. Seperti juga alat moden lain, pembalut ini secara praktikal tidak menyebabkan ulser tekanan pada dinding perut. Keunggulan manset tersegmentasi daripada manset licin konvensional belum dapat dipastikan.

    Kelebihan Sistem LapBand Gastric Band

    Kelebihan peranti ini termasuk kekuatan mekanikalnya yang tinggi, kebolehpercayaan kunci yang tinggi dan manset penyesuaian. "Pengalaman" terhebat menggunakan jalur ini untuk operasi pencernaan gastrik juga tidak boleh diabaikan..

    Tiub penyambung (antara jalur dan port penyesuaian) mempunyai anak panah yang dicetak di atasnya untuk menunjukkan arah yang jauh dari jalur (model baru sahaja). Ini memudahkan orientasi alat di rongga perut semasa pembedahan..

    Kelemahan Sistem Pita Gastrik LapBand

    LapBand lebih cenderung daripada peranti dari pengeluar terkemuka lain yang mengalami komplikasi seperti gelinciran gelang (Band Slippage).

    Sistem itu sendiri agak bersudut, yang menyukarkannya melewati perut. Pelindung plastik dari port penyesuaian titanium melincirkan sensasi sentuhan pakar bedah semasa penyesuaian. Tidak selalu jelas: jarum masuk ke badan port atau ke membran silikon.

    Sambungan antara tiub dan port kawalan dibuat melalui sisipan titanium. Sambungan ini di masa depan adalah "titik lemah", di mana kadang-kadang kebocoran atau pemisahan sepenuhnya dari tiub boleh berlaku..

    Pita Gastrik Laras Sweden (SAGBTM) - menurut beberapa sumber, ia mungkin muncul lebih awal daripada LapBand, dan mencabar telapak tangan dengan pakar bedah Sweden yang juga menuntut keutamaan dalam pita gastrik yang dapat disesuaikan. Mari kita tinggalkan kontroversi saintis di luar ruang lingkup artikel ini, terutamanya kerana sekarang ia tidak lagi menjadi masalah. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa SAGB, bersama dengan LapBand, secara historis merupakan alat di mana operasi pita gastrik yang dapat disesuaikan telah "dilancarkan". Pada akhir tahun sembilan puluhan, jenama SAGB, bersama dengan pengeluaran, telah dibeli oleh syarikat transnasional syarikat besar Jonson & Jonson, dan hari ini adalah salah satu daripada dua pembalut yang didaftarkan di Amerika Syarikat. Kami tidak menemui model SAGB pertama, kemungkinan mereka mempunyai masalah yang sama seperti rakan sejawat dari pengeluar lain. Model massa jenama ini sudah mempunyai tekanan lembut dan kelantangan tinggi. Sama seperti LapBand, SAGB dipasang di dunia dalam "peredaran massa" dan telah membuktikan dirinya dengan baik.

    Kelebihan Sistem Jalur Gastrik SAGBTM

    Kelebihannya merangkumi "pengalaman" penggunaan yang panjang di seluruh dunia. Pembalut ini mempunyai kebolehpercayaan struktur yang cukup tinggi. Kemusnahan sistem atau komponennya jarang berlaku di SAGBTM.

    Kelemahan Sistem Pita Gastrik SAGBTM

    Kedudukan kedua selepas LapBand dari segi slippage dalam tempoh selepas operasi.

    Sistem pembalut pada bahagian awalnya, di mana cuff hidraulik dilekatkan pada cincin, mempunyai penonjolan dalam bentuk langkah, yang menjadikannya sukar untuk melewati sistem di belakang perut. Oleh kerana ciri reka bentuk ini, kadang-kadang pakar bedah harus membuat bukaan yang lebih besar di belakang perut daripada biasanya..

    SAGBTM mempunyai reka bentuk yang rata (tidak bulat), menjadikannya sukar untuk mengarahkan peranti di belakang perut dengan betul. Kesukaran ini dapat menimbulkan masalah bagi pakar bedah yang tidak mempunyai pengalaman yang cukup dalam pembalut..

    SAGBTM dilengkapi dengan port titanium yang cukup besar, yang hampir selalu kelihatan setelah penurunan berat badan.

    Peranti baru, yang sudah dibangunkan oleh Jonson & Jonson, dipanggil Velocity ™, dan, pada pendapat kami, sangat disayangkan. Jalur baru ini mempunyai reka bentuk besar yang canggih dan hanya sedikit lebih baik daripada pendahulunya di belakang perut. Pencipta di J&J telah melengkapkan sistem baru mereka dengan port penyesuaian besar yang dilengkapi dengan jarum titanium yang boleh ditarik khas. Semasa proses pemasangan, jarum ini didorong oleh peranti sekali pakai khas yang disertakan dengan peranti tersebut. Semua sistem yang rumit ini dirancang untuk memudahkan pakar bedah menjahit port ke aponeurosis otot dinding perut anterior. Sebenarnya, semuanya ternyata sebaliknya: mustahil untuk dikendalikan dengan pasti bagaimana jahitan perkakasan mekanikal pelabuhan telah berlaku. Ini, seterusnya, boleh menyebabkan perpindahannya dalam tempoh selepas operasi. Semua reka bentuk yang tidak masuk akal ini memaksa pengeluar membuat port dengan ukuran yang sangat besar sehingga memerlukan sayatan kulit sepanjang 4-5 cm untuk memasangnya.!

    Soft Gastric BandTM Dihasilkan oleh syarikat Austria AMI (Agency for Medical Innovations). Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1998 dan segera menempatkan dirinya sebagai syarikat pembuatan yang mempromosikan teknologi perubatan terkini. Ini adalah masa ketika pakar bedah di seluruh dunia mulai mengeluarkan pembalut generasi pertama dari pesakit secara besar-besaran. Sebab masalah yang timbul dengan alat lama adalah sama - penghijrahan (bedore) cincin ke dalam lumen perut. Mungkin, teknik pengikat gastrik yang diatur benar-benar mengancam akan didiskreditkan. Pada gelombang ini pada tahun 2001, AMI menawarkan Soft Gastric BandTM yang sangat lembut, yang dengan cepat menemui peminatnya dan mula berjaya digunakan di banyak negara. Demi keadilan, harus dikatakan bahawa pada masa ini hampir semua pengeluar alat pengikat gastrik telah melancarkan jalur baru yang dilengkapi dengan manset "tekanan rendah" di pasaran..

    Sekitar tahun 2003, syarikat ini menghasilkan idea yang benar-benar asli. Untuk mengelakkan pita tergelincir dan untuk mencegah pengembangan ventrikel kecil, dibuat Soft Basket BandTM, yang tepi atasnya adalah mesh silikon. Semasa operasi, jaring ini harus membungkus seluruh ventrikel kecil di atas cincin dan dijahit dengan benang.

    Teknologi ini belum tersebar luas kerana tidak ada makna sepenuhnya. Pertama, pada masa itu, teknik pars flaccida yang disebut telah digunakan secara meluas untuk pita gastrik, di mana pengembangan ventrikel kecil dikecualikan, dan kedua, untuk menahan tali pinggang di belakang perut, diperlukan mobilisasi dinding posteriornya yang luas, yang tidak selamat dan tidak dibenarkan. Dan, ketiga, menjahit sesuatu ke perut tidak baik, kerana sangat sukar untuk mengeluarkan (jika perlu) alat seperti itu..

    Soft Gastric BandTM memenuhi sepenuhnya harapan yang ada, namun, seperti biasa, masalah lain muncul.

    Kelebihan Sistem Soft Gastric BandTM

    Seperti yang disebutkan di atas, tali ini sangat lembut dan oleh itu perpindahannya ke dalam lumen perut sangat jarang berlaku (begitu juga jalur moden dari pengeluar lain).

    Kelembutannya dan bentuk cincin yang telah dibentuk menjadikannya lebih mudah untuk memandu dan meletakkan cincin di belakang perut.

    Kelemahan Sistem Soft Gastric BandTM

    Kelebihan utama pembalut Austria memainkan jenaka kejam kepadanya, dan menjadi kelemahan utamanya.

    Kenyataannya adalah bahawa sistem penguncian peranti ini ternyata tidak dapat diandalkan dan, dalam beberapa keadaan, tidak menahan pelarut pada posisi yang betul. Sekiranya tekanan di manset menjadi terlalu tinggi, ia dapat dipusingkan ke sisi, yang di satu sisi tidak memungkinkan penyesuaian lumen manset yang mencukupi, dan di sisi lain ia dapat merosakkan atau melepaskan kunci.

    Sebelumnya, sistem ini dilengkapi dengan port kawalan besar, walaupun syarikat itu cenderung membekalkan peranti dengan port yang berbeza..

    MiniMizerTM Dihasilkan oleh syarikat Jerman Bariatric Solutions GmbH Pembalut ini adalah keturunan langsung dari peranti lain yang disebut Gastro Belt II dan telah lama dihentikan kerana banyak masalah. Gastro Belt II adalah tali kaku dengan kolar penyesuaian tekanan tinggi yang sangat kecil (2 ml). Seperti alat serupa yang lain, jalur ini terbukti sangat lemah, menyebabkan migrasi cincin ke lumen gastrik pada hampir separuh daripada semua pesakit yang dikendalikan. Bariatric Solutions GmbH tidak menyedari adanya "ikatan keluarga" antara Gastro Belt II dan MiniMizerTM, namun hubungan seperti itu jelas. "Keturunan" tidak memperoleh perubahan yang signifikan dalam kaitannya dengan "orang tua", kecuali bahwa bahan dari mana cincin dibuat menjadi lebih lembut, dan manset isinya sedikit lebih besar.

    Kelebihan Sistem Jalur Gastrik MiniMizerTM

    Kualiti positif pembalut MiniMizerTM merangkumi kehadiran dua posisi pengikat, yang, menurut penulis, harus memudahkan "penyesuaian" cincin dengan jumlah tisu adiposa di sekitar perut. Walaupun perkara ini juga kontroversial. Pengilang lain percaya bahawa apabila ditutup, hujung manset pelaras harus menyentuh untuk memberikan tekanan yang rata pada perut. Apabila jalur ini diikat pada kedudukan pertama, hujung cuff dipisahkan kira-kira 2 cm.

    Bariatric Solutions melengkapkan pembalut dengan pelbagai port penyesuaian, beberapa di antaranya sangat kecil, direka untuk pesakit yang "kurus".

    Kelemahan Sistem Jalur Gastrik MiniMizerTM

    Idea asal pengarang peranti ini adalah "telinga" khas, yang menurut rancangan pengeluarnya, pembalut boleh dijahit ke dinding perut.

    Idea yang sama sekali tidak perlu dan berbahaya. Pertama, seperti yang anda ketahui, bahkan pembalut yang dijahit dengan baik masih dapat beralih, kerana jahitan berpindah bersama dengan cincin kerana tekanan yang berterusan. Kedua, bukan jalur itu sendiri diganti, tetapi dinding perut relatif terhadap jalur, jadi tidak perlu memasangnya ke cincin, cukup untuk memperbaiki dinding perut di sekitar cincin, dengan mewujudkan saluran sempit.

    Sebagai tambahan, jika pembalut seperti itu cuba dikeluarkan kerana penghijrahannya ke dalam lumen gastrik (yang berulang kali dilakukan dengan cincin Gastro Belt II), sangat sukar untuk melakukan ini jika terdapat jahitan antara alat dan perut.

    MiniMizerTM adalah alat cuff tekanan tinggi yang rendah dan berkemungkinan akan meningkatkan risiko komplikasi. Kehadiran penonjolan (telinga) pada sistem pembalut menyukarkannya melewati perut. Apabila manset diisi hingga batas (4 ml), peranti tidak menyekat lumen dalaman. Yang, kemungkinan besar, menghadkan kemungkinan kemungkinan penyesuaian.

    BioringTM Dihasilkan oleh syarikat Perancis Cousin Biotech sejak tahun 2003, walaupun dalam jangka waktu penggunaan yang singkat, pembalut ini telah mendapat reputasi yang baik di banyak negara. Mungkin alasan untuk ini adalah kemasyhuran dan reputasi sempurna syarikat yang telah menghasilkan produk dari polimer sejak tahun 1848, atau mungkin faktor penentu adalah hakikat bahawa jalur gastrik BioringTM dipilih untuk karyanya oleh pengasas teknik pembedahan moden pita gastrik, Dr. Eric Nivel dari Belgium. Walaupun begitu, tetapi peranti ini semakin banyak digunakan di Eropah, Asia, Amerika Latin dan juga Kanada..

    Kelebihan Sistem Jalur Gastrik BioringTM

    Cincin dibuat dari silikon yang sangat lembut, yang memberikan tekanan minimum pada tisu dan membolehkan cincin berubah bentuknya, menyesuaikan diri dengan kontraksi fisiologi perut semasa perjalanan makanan.

    Untuk mengelakkan peregangan cincin lembut, kain mesh tahan lama yang diperbuat daripada bahan yang tidak boleh diregangkan (poliester) dipasang di bahagian luar. Untuk mengelakkan pecah atau pembukaan kunci ketika tekanan di manset penyesuaian meningkat, benang penguat dan penguat disediakan secara struktur di kawasan ini - kunci cincin ini tidak dibuka secara tidak sah. Bahagian hujung tali, yang dirancang untuk melewati tisu di belakang perut, mempunyai bentuk kerucut yang sempurna untuk memastikan kelancaran.

    Bahkan sebelum diikat, pembalut itu berbentuk cincin, yang sangat memudahkan kedudukannya di sekitar bahagian atas perut - setelah dipegang di belakang perut, ia "berbaring dengan sendirinya".

    Tawaran yang paling menarik dari pengeluar pembalut BioringTM, pada pendapat kami, adalah pelaras penyesuaian, yang mempunyai lipatan bulat, yang mengembang ketika cecair disuntik, seperti bellow akordeon. Sarung seperti itu tidak membentuk "keriting" dalaman dan memberikan tekanan yang seragam pada dinding perut dari semua sisi. Ciri yang sama mencegah manset berpusing ke luar ketika tekanan dalam sistem meningkat..

    Pembalut BioringTM memberikan keupayaan untuk membuka kunci dengan mudah sekiranya cincin perlu dilepaskan. Sekiranya anda menarik di tempat khas, benang penguat mudah ditarik keluar, dan kunci terbelah menjadi dua bahagian. Tiub penyambung (antara jalur dan port penyesuaian) mempunyai anak panah yang ditandakan di atasnya untuk menunjukkan arah yang jauh dari jalur. Ini memudahkan orientasi alat di rongga perut semasa pembedahan..

    Peranti BioringTM dilengkapi dengan semua yang anda perlukan untuk pemasangan yang cepat dan selamat: wayar panduan khas dengan benang di hujung, kanula lembut khas untuk mengepam udara keluar dari cuff, jarum Huber untuk tusukan port percubaan semasa operasi, dan bahkan jarum suntik berkualiti tinggi.

    Pembalut ini dibekalkan secara berasingan dan dapat dilengkapi dengan port kawalan dari rangkaian Cousin Biotech: dari polysulfone besar hingga titanium yang sangat kecil. Kemungkinan menggabungkan peranti dengan port dengan saiz yang berbeza sangat penting untuk pemilihan port penyesuaian bergantung pada berat pesakit dan tahap perkembangan tisu lemak pada dinding perutnya yang anterior.

    Kelemahan Sistem Pita Gastrik BioringTM

    Mungkin pengeluar harus mempertimbangkan pemasangan yang lebih selamat di persimpangan tiub dan port kawalan. Walaupun cadangan ini hanya berdasarkan perasaan subjektif dari pakar bedah, dan kemungkinan besar, jika cadangan syarikat untuk teknologi pemasangan peranti diikuti, tidak akan ada masalah.

    HeliogastTM Pengilang pembalut ini adalah syarikat Perancis Helioscopie. Seperti berikut dari maklumat yang diterbitkan di laman web rasmi syarikat, syarikat itu menerima sijil untuk jenis produk perubatan utama (oleh itu pembalut) pada tahun 2001. Terdapat beberapa tinjauan pembedahan yang diterbitkan mengenai penggunaan peranti ini, yang tidak mengandungi spesifik mengenai kelebihan khas kumpulan itu sendiri. Di Rusia, pembalut itu didaftarkan pada tahun 2009, dan nampaknya belum digunakan..

    Kami mempunyai satu kes untuk membuang sistem HeliogastTM dari pesakit yang dikendalikan di negara lain. Sebab penyingkirannya adalah mikrokrack pada tiub penyambung pada titik lampirannya ke port kawalan. Tidak mungkin untuk mengesan kecacatan ini semasa fluoroskopi sebelum operasi, kerana ukurannya yang kecil. Mengingat kekurangan kesan dari banyak penyesuaian, sesuai dengan pesakit, diputuskan untuk menanggalkan pembalut dan menggantinya dengan sistem BioringTM. Secara luaran, pembalut memberikan kesan sistem yang agak besar menyerupai SAGB. Apabila manset diisi hingga 9 ml, lumen pembalut tidak bertindih sepenuhnya, yang menunjukkan kemungkinan terhad untuk menyesuaikan pembalut tersebut. Sambungan antara tiub tegar dan port kawalan agak bersudut, yang menunjukkan bahawa kecacatan di tempat ini tidak terbentuk secara tidak sengaja..

    MIDBANDTM Satu lagi syarikat Pengembangan Inovasi Perubatan Perancis yang mengeluarkan peranti gastrik MIDBANDTM pada tahun 2000 harus disebutkan dalam ulasan ini..

    Walaupun syarikat ini tidak didaftarkan di Rusia. Kemungkinan besar, penampilan produk ini di pasaran Rusia hanya sekejap sahaja. Walaupun usianya masih muda, syarikat ini menunjukkan perkembangan pesat dan berjaya memperoleh reputasi sebagai pengeluar yang bertanggungjawab. Ulasan pembedahan yang terdapat di antara kelebihan pembalut MIDBANDTM menyebut kesederhanaan dan kepraktisan penggunaannya. Tunggu dan lihat.

    Pembalut buatan Rusia. Sekumpulan pakar bedah dan pakar bariatrik terkemuka dari MedSil telah mengusahakan penciptaan alat pengikat gastrik Rusia selama tiga tahun..

    Syarikat yang menjalankan tugas yang sukar dan paling penting ini dikenali di negara kita sebagai pengeluar produk perubatan terkemuka yang terbuat dari silikon. Pengilang ini sudah memiliki pengalaman luas dalam pembuatan semua jenis implan, dari prostesis payudara hingga sfingter urologi khas (reka bentuk yang terakhir sangat mirip dengan saluran gastrik).

    Selama ini, banyak pekerjaan dilakukan untuk pengembangan dan perlindungan paten sejumlah idea teknikal, yang pada akhirnya mendapat pelaksanaannya dalam produk akhir. Keputusan mendasar dibuat untuk menggunakan bahan mentah import berkualiti tinggi untuk pengeluaran produk Rusia..

    Kemudian, tidak ada kerja sukar yang dilakukan pada ujian klinikal, dan yang paling penting. Semasa ujian klinikal, jalur Rusia dipasang pada 16 pesakit. Lebih dari satu tahun berlalu sejak pemasangan band terakhir dalam ujian klinikal. Semua pesakit ini berjaya menyelesaikan penyesuaian dan menurunkan berat badan. Pada akhir tahun 2009, terdapat pendaftaran rasmi alat perubatan "Pembalut gastrik" dan menerima semua sijil yang diperlukan. Pada masa yang sama, operasi pertama dilakukan dengan menggunakan alat yang sudah bersiri..

    Kelebihan sistem pita gastrik buatan Rusia

    Buat pertama kalinya, reka bentuk kunci yang sama sekali baru digunakan, yang, pada dasarnya, tidak dapat dibuka tanpa izin, pada masa yang sama, cukup mudah untuk membukanya jika perlu.

    Manset tekanan rendah yang lebar dan lembut serupa dengan yang digunakan dalam pengeluaran SAGB, namun, tidak seperti produk J&J, manset tersebut tidak mempunyai penonjolan yang menghalang jalur dari melewati perut.

    Kami telah menggunakan port titanium berprofil rendah untuk pembalut Rusia, yang sangat sesuai untuk pesakit yang sangat gemuk dan untuk pengubahsuaian kosmetik band gastrik kami.

    Harga pembalut Rusia untuk pengguna sekurang-kurangnya 2 kali lebih rendah daripada mana-mana analog yang diimport.

    Kekurangan sistem pita gastrik buatan Rusia

    Kami tidak tahu apa-apa mengenai perkara itu. Keadaan ini hari ini merupakan kelemahan utama pembalut domestik. Kami percaya bahawa masalah tertentu boleh timbul pada masa selepas operasi, seperti yang berlaku dengan semua alat asing yang digunakan sekarang. Namun, nampaknya menggembirakan bahawa pembalut Rusia sudah menjadi sistem generasi kedua. Dalam pengeluaran yang mana, "titik lemah" khas sistem lain diambil kira.

    • Artikel Sebelumnya

      Kaldu beras memberi manfaat dan kemudaratan kepada penyakit perut dan usus

    Artikel Mengenai Hepatitis