Kolonoskopi usus - adakah itu menakutkan?

Utama Enteritis

"Berbahagialah dia yang mempunyai kerusi pada waktu pagi tanpa paksaan,

Makanan sesuai dengan keinginannya dan semua makanan boleh didapati "

(kepengarangan dikaitkan dengan Alexander Sergeevich Pushkin)

Sembelit dan cirit-birit bukan satu-satunya sebab yang mungkin menjadi petunjuk untuk kajian ini. Bilakah dan untuk apa gejala yang harus dilakukan kolonoskopi? Adakah ia benar-benar perlu?

Ini dan soalan lain dijawab oleh ahli endoskopi LLC "Klinik Pakar Klinik" Kalinina Yulia Nikolaevna.

- Yulia Nikolaevna, beritahu kami apakah kolonoskopi usus dan kapan ia diresepkan?

Kolonoskopi (atau fibrocolonoscopy) adalah pemeriksaan endoskopi usus besar dan rektum menggunakan alat optik fleksibel, fibroskop.

Dianjurkan untuk semua pesakit yang berumur 40 tahun ke atas, tidak kira sama ada mereka mempunyai aduan dari saluran gastrointestinal atau tidak. Ini terutama disebabkan oleh keperluan untuk mengesan awal kanser kolorektal. Di samping itu, prosedur ini ditunjukkan untuk sembelit jangka panjang, najis yang kerap berlaku selama lebih dari 2-3 minggu dengan adanya kekotoran pada najis (misalnya, darah, lendir), aduan lain dari usus, seperti yang ditentukan oleh seorang proktologi atau ahli gastroenterologi.

- Bahagian usus apa yang diperiksa semasa kolonoskopi?

Ini adalah rektum, sigmoid, kolon menurun, kolon melintang, kolon menaik, kubah sekum. Atas permintaan doktor yang hadir, secara teknikal juga memungkinkan untuk memeriksa bahagian akhir usus kecil.

- Apa yang dilihat semasa kolonoskopi?

Semasa prosedur, selaput lendir bahagian usus yang disenaraikan sebelumnya diperiksa. Warna, kelegaan, kecacatan (hakisan, bisul) dan neoplasma dengan ukuran, bentuk, lapisan patologi pada dinding usus dan beberapa petunjuk lain dinilai.

- Kolonoskopi adalah prosedur yang menyakitkan atau tidak?

Kesakitan kadang-kadang boleh berlaku, tetapi tidak pada semua pesakit. Sensasi menyakitkan semasa kolonoskopi mungkin berlaku pada mereka yang telah menjalani pembedahan perut; pada wanita - selepas pembuangan rahim, pelengkap. Kehadiran atau ketiadaan kesakitan juga dikaitkan dengan ciri-ciri individu sistem saraf, khususnya dengan tahap keparahan kesakitan.

Tetapi jika kesakitan semasa kajian ini kadang-kadang berlaku, maka rasa tidak selesa selalu berlaku. Kekejangan, kolik mungkin berlaku.

- Hari ini ada alternatif untuk kolonoskopi usus besar?

Dan itu ada dan itu ada. Satu-satunya soalan adalah dalam "kekuatan" diagnostik kaedah: pada masa ini, tidak ada yang dapat bersaing dengan kriteria ini dengan fibrocolonoscopy, yang merupakan "standard emas" dalam mengenal pasti patologi usus besar.

Kaedah alternatif adalah seperti irrigoskopi, irrigografi, kolonoskopi CT maya, MRI usus. Perlu juga diingat bahawa dengan mereka mustahil untuk mengambil serpihan tisu untuk pemeriksaan histologi, yang kadang-kadang penting untuk menyelesaikan masalah pengurusan pesakit selanjutnya..

Keputusan di mana kes salah satu kaedah alternatif boleh digunakan sebagai ganti kolonoskopi dibuat oleh doktor yang hadir berdasarkan gambaran klinikal pesakit tertentu, serta adanya kontraindikasi atau sekatan terhadap kolonoskopi.

- Julia Nikolaevna, adakah benar bahawa kolonoskopi dapat digunakan bukan hanya untuk diagnosis, tetapi juga untuk rawatan?

Ya betul. Sekiranya semasa pemeriksaan membran mukus, terdapat beberapa neoplasma (contohnya, polip), pada ukuran tertentu, penyingkirannya adalah mungkin.

- Apabila anda tidak dapat melakukan tanpa kolonoskopi?

Seperti yang saya katakan sebelumnya, ini adalah usia 40 tahun ke atas, pengekalan najis jangka panjang, pembebasan kotoran patologi (darah, lendir atau lain-lain), kehadiran kesakitan pada unjuran usus, rujukan dari doktor yang menghadiri.

"Ada yang sangat takut dengan prosedur ini sehingga mereka lebih suka kolonoskopi anestetik. Pilihan ini benar-benar lebih baik bagi mereka yang takut?

Jawapan untuk soalan "Mana yang lebih baik: kolonoskopi dengan atau tanpa anestesia" bergantung pada beberapa perkara.

Sekiranya pesakit sensitif terhadap kesakitan atau tergolong dalam kategori individu yang telah kita bicarakan sebelumnya, prosedur ini paling baik dilakukan di bawah anestesia. Ia wajib dilakukan ketika memeriksa pesakit dengan gangguan mental, dan jika tidak hanya diagnostik, tetapi juga manipulasi terapi dilakukan pada awalnya (misalnya, penyingkiran polip).

- Bagaimana cara membuat kolonoskopi dengan betul? Adakah diet khas perlu?

Persiapan untuk kajian ini sangat penting. Sekiranya ia dijalankan dengan betul, mukosa usus akan dapat diperiksa dan doktor tidak akan terlepas perubahan yang berpotensi berbahaya..

Sebelum prosedur kolonoskopi selama tiga hari, seseorang mesti mengikuti diet bebas sanga: makanan masin, asap, roti kelabu dan dedak dikecualikan. Dalam kuantiti yang sedikit, anda boleh makan roti bakar putih. Adalah perlu untuk mengecualikan bijirin.

Usus itu sendiri dikosongkan dengan dua cara: sama ada julap khas diambil, atau enema diberikan (ditambah dengan pengambilan minyak jarak).

- Adakah kemungkinan melakukan kolonoskopi di Kursk Klinik Pakar? Adakah rujukan doktor perlu untuk diagnosis?

Ya, prosedur ini boleh dilakukan di klinik kami. Pada masa ini, ia masih dilakukan tanpa anestesia (ubat penenang), kami tidak melakukan penyingkiran polip semasa prosedur.

Rujukan dari doktor adalah pilihan, tetapi diinginkan. Kenapa? Di satu pihak, doktor yang merujuk boleh mengajukan soalan tambahan yang menarik bagi kami. Perkara lain: doktor mungkin tidak melihat perlunya prosedur pada manusia, jadi mungkin tidak diperlukan sama sekali. Kadang-kadang orang mendiagnosis diri mereka dan, pada asasnya, berharga diagnostik, tetapi dalam beberapa kes penyelidikan yang tidak perlu.

Kalinina Yulia Nikolaevna

Lulusan Fakulti Perubatan Am, Universiti Perubatan Negeri Kursk, 2009.

Dari 2009 hingga 2011 lulus kediaman klinikal dalam bidang "Pembedahan Umum".

2011 - pengkhususan dalam endoskopi.

Sejak 2015, dia bekerja sebagai ahli endoskopi di Clinic Expert Kursk LLC.

Kolonoskopi di Belgorod

  • Kolonoskopi - harga dari 760 hingga 2250 rubel.
  • Mengenai projek:
  • Mengenai Big-Book untuk Pengguna
  • Mengenai Big-Book for Business
  • Maklum balas
  • Perkongsian maklumat
  • Mengenai syarikat
  • Syarat penggunaan
  • dasar privasi
  • Pembangunan dan sokongan

Maklumat yang diberikan di laman web ini tidak dapat digunakan untuk mendiagnosis, menetapkan rawatan dan tidak menggantikan janji doktor.

LLC "PORTAL BUKU BESAR"
OGRN: 1171215000494

Endoskopi, kolonoskopi

Klinik Energy of Life menawarkan pemeriksaan perubatan yang berkelayakan dan selamat, di mana peralatan berketepatan tinggi moden digunakan. Penerimaan dan pemeriksaan dilakukan oleh ahli endoskopi berpengalaman. Prosedur ini membolehkan anda mengenal pasti walaupun terdapat sedikit penyimpangan yang berkaitan dengan kesihatan. Kami bekerja di bandar Belgorod, tetapi pesakit datang kepada kami dari seluruh wilayah Belgorod.

Pemeriksaan dilakukan pada alat premium Evis Exera III.

Ini adalah sistem endoskopi utama dari Olympus, yang menggabungkan teknologi perubatan yang paling berkesan:

  • ketepatan diagnostik yang tinggi;
  • pengenalan yang dipermudahkan;
  • dengan mengambil kira anatomi individu pesakit;
  • mengurangkan kesakitan dan penenang.

Prosedur FGDS yang dilakukan tepat pada waktunya akan membolehkan anda mengesan:

  • onkologi;
  • kolitis ulseratif;
  • Penyakit Crohn;
  • pembentukan polip;
  • gastritis dan penyakit lain.

Petunjuk Fibrogastroduodenoscopy (FGDS): Sakit perut dari asal yang tidak diketahui. Mual yang tidak dapat dijelaskan, pedih ulu hati untuk masa yang lama. Muntah biasa. Mual yang tidak dapat dijelaskan, pedih ulu hati untuk masa yang lama. Muntah biasa. Penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan. Kurang selera makan. Ketidakselesaan di kerongkongan. Disangka benda asing yang ditelan. Anemia asal tidak diketahui. Penyakit pankreas, hati, pundi hempedu. Sebelum campur tangan pembedahan mengikut petunjuk. Penyediaan: Selama 12 jam sebelum pemeriksaan, anda harus menolak makanan. Pada hari pemeriksaan, jangan merokok, kerana merokok meningkatkan rembesan jus gastrik. Diet khas tidak diperlukan sebelum prosedur, anda harus menolak makanan berat sehari sebelumnya (goreng, berlemak, pedas) dan makanan yang menyebabkan kembung (kubis, kekacang, dll.). Pemeriksaan sebelum EGD: darah untuk RW, HIV, hepatitis. Sekiranya pesakit mengambil ubat, adalah perlu untuk menyetujui janji temu dengan doktor yang akan melakukan EGD sebelum prosedur. Di klinik kami, pemeriksaan dilakukan terhadap peralatan moden kelas pakar Olympus 190. Periksa dan sihat!

Klinik Energy of Life dengan senang hati akan membantu anda!

Endoskopi gastrik juga akan membantu pesakit yang menderita gangguan gastrointestinal yang tidak berkaitan dengan penyakit ini. Zarah makanan yang tersekat atau benda asing yang secara tidak sengaja masuk ke dalamnya cepat dikesan semasa gastroskopi dan dikeluarkan tanpa rasa tidak selesa bagi seseorang. Prosedur ini adalah salah satu yang paling tepat dalam bidang penyelidikan dan diagnosis. Tetapi penting untuk dilakukan oleh doktor yang berkelayakan dan berpengalaman..

Ini adalah pakar yang memberikan rawatan perubatan di klinik kami..

Perkhidmatan endoskopi: jenis apa yang kita lakukan

Pengalaman doktor, peralatan kelas pakar dan tahap pusat perubatan kami membolehkan kami melaksanakan:

  1. endoskopi nasofaring;
  2. Kolonoskopi video usus (pemeriksaan saluran gastrousus bawah).
  3. Videogastroduodenoscopy - Pemeriksaan saluran gastrousus atas).

Pemeriksaan yang memerlukan persiapan sederhana dari pesakit. Kakitangan perubatan dan doktor kami akan memberitahu anda pada rundingan awal apa yang perlu anda lakukan untuk membuat prosedur berjalan dengan sedikit ketidakselesaan untuk anda.

Perkhidmatan pemeriksaan instrumental kolon di Belgorod

Kolonoskopi di MC kami selamat, tidak menyakitkan, dan dilakukan di persekitaran yang selesa. Ahli endoskopi menggunakan alat endoskopi video canggih dengan kemampuan pembesaran tertinggi milik kelas pakar. Dengan pertolongannya, usus besar dapat dilihat sepenuhnya, kerana kebenaran diagnosisnya 100%.

Adalah mustahak untuk mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan dan menjalani prosedur kolonoskopi tepat pada masanya jika terdapat satu atau lebih gejala berikut:

  1. penurunan berat badan yang cepat yang tidak dapat dijelaskan;
  2. masalah dengan najis, yang dinyatakan dalam penggantian sembelit dan cirit-birit;
  3. darah atau pendarahan dari dubur;
  4. penurunan hemoglobin yang mendadak;
  5. kembung rongga perut tanpa sebab objektif;
  6. sakit perut yang samar-samar.

Pemeriksaan profilaksis kolon diperlukan untuk orang yang berumur 50+ setiap 5 tahun dan pada usia 40-45 tahun sekiranya terdapat saudara di antara saudara mereka yang telah menghidap barah organ ini.

Harga kolonoskopi dan endoskopi usus di klinik kami akan menggembirakan anda. Untuk mendaftar prosedur, hubungi kami melalui telefon: +7 (4722) 77-80-11, +7 (950) 716-76-76

Kolonoskopi dalam penjanaan pusat belgorod

Gastroskopi digunakan untuk kajian terperinci mengenai membran mukosa esofagus, perut dan duodenum dengan disyaki tumor atau pendarahan dari organ ini, ulser gastrik dan / atau ulser duodenum, gastritis, duodenitis, esofagitis. Gastroskopi juga diresepkan sebagai pemeriksaan tambahan untuk menjelaskan diagnosis penyakit lain (alergi, neurosis).

Kolonoskopi adalah kaedah diagnostik endoskopi perubatan di mana doktor memeriksa dan menilai keadaan permukaan dalaman usus besar dengan menggunakan endoskopi. Kolonoskopi memungkinkan untuk mendiagnosis secara visual penyakit seperti ulserasi, polip, dan lain-lain, serta melakukan biopsi dan menghilangkan lesi ini.

Kedua-dua prosedur ini di pusat kami dapat dilakukan dengan menggunakan ubat penenang, iaitu, "dalam mimpi".

Maklumat lebih lanjut mengenai perkhidmatan boleh didapati dalam artikel di bawah. Terdapat kontraindikasi, anda perlu berjumpa pakar.
Perkhidmatan ini disediakan di alamat: Belgorod, jalan B. Khmelnitsky, 50-A

Gastroskopi (dari bahasa Latin gaster - perut dan Yunani skopeo - untuk dipertimbangkan) adalah jenis pemeriksaan endoskopi, di mana bahagian atas saluran gastrousus diperiksa.

Petunjuk untuk gastroskopi:

  • Sakit di bahagian atas perut (terutamanya jika berkaitan dengan makan dan berlaku semasa perut kosong).
  • Tumor perut yang disyaki.
  • Pengurangan berat.
  • Kesukaran menelan makanan.
  • Belching, mual, pedih ulu hati, rasa berat di perut selepas makan.
  • Campur tangan yang dirancang akan datang.
  • Tahap hemoglobin menurun.

Bagaimana gastroskopi dilakukan?

Esophagogastroduodenoscopy (EGDS) merujuk kepada kaedah penyelidikan endoskopi (pemeriksaan organ dalaman menggunakan endoskopi), di mana bahagian atas saluran gastrointestinal diperiksa: esofagus, perut dan duodenum.

Endoskopi adalah peranti berteknologi tinggi moden dalam bentuk tiub nipis dan fleksibel dengan lensa di hujungnya. Dengan mengoperasikan endoskopi, doktor dapat memandu instrumen dengan selamat ke saluran pencernaan atas untuk memeriksa permukaan dalamnya dengan lembut.

Dalam endoskopi video moden, gambar yang terperinci dan jelas dari peranti dihantar ke skrin monitor dan kemudian dapat dirakam pada pembawa digital.

Gastroskopi dapat membantu mendiagnosis banyak keadaan, termasuk sakit perut, pendarahan, bisul, tumor, kesukaran menelan, dan banyak lagi..

Cara persediaan untuk gastroskopi?

Terlepas dari alasan anda dijadualkan untuk belajar, ada langkah penting yang harus anda ambil untuk menyiapkan dan menyelesaikan prosedur. Pertama sekali, pastikan anda memberitahu doktor tentang ubat apa yang anda ambil dan alergi terhadap ubat-ubatan, jika ada. Juga, doktor harus menyedari penyakit apa yang anda alami, yang harus diperhatikan sebelum prosedur. Adalah sangat penting sebagai persediaan untuk pemeriksaan bahawa anda tidak boleh makan selama 10-12 jam sebelum gastroskopi. Makanan di perut akan menyukarkannya untuk memeriksanya dan membuat diagnosis yang betul..

Apa yang Harus Diharapkan Semasa Gastroskopi?

Semasa prosedur, segala yang mungkin akan dilakukan untuk menjadikan anda membawanya semudah mungkin. Kakitangan pejabat akan memantau keadaan anda dengan teliti. Untuk mengurangkan kepekaan ketika menelan, larutan anestetik tempatan akan disembur ke kerongkong anda. Di antara gigi anda, anda akan diminta untuk menjepit penutup mulut di mana endoskopi dilalui. Anda akan diminta untuk berehat dan bernafas tanpa menahan nafas. Pada ketika ini, doktor, di bawah kawalan visual, akan memasukkan alat tersebut ke dalam esofagus. Selepas itu, udara sedikit dibekalkan melalui alat untuk meluruskan rongga saluran gastrousus atas. Semasa kajian, tidak ada yang boleh menghalangi pernafasan anda, dan ketakutan terhadap beberapa orang yang mati lemas sama sekali tidak berasas. Doktor akan memeriksa bahagian dalam perut dengan teliti dan, jika perlu, mengambil selaput lendir untuk pemeriksaan lanjut (biopsi). Ini juga merupakan prosedur yang tidak menyakitkan. Sekiranya perlu, anda boleh mengambil langkah perubatan, misalnya, menghentikan pendarahan ulseratif, membuang polip, membuang benda asing. Setelah menyelesaikan prosedur, pesakit menerima protokol kajian.

Apa kemungkinan komplikasi gastroskopi?

Bertahun-tahun membuktikan bahawa gastroskopi adalah prosedur yang selamat dan komplikasi sangat jarang berlaku. Komplikasi yang mungkin berlaku adalah perforasi (perforasi dinding organ), yang memerlukan campur tangan pembedahan, dan pendarahan akibat kerosakan pada dinding organ atau semasa manipulasi (biopsi, polipektomi). Tetapi sekali lagi, mari kita membuat tempahan bahawa komplikasi sangat tidak mungkin..

Apa yang diharapkan selepas gastroskopi?

Sensasi yang tidak menyenangkan di kerongkong adalah biasa untuk beberapa waktu selepas pemeriksaan. Biasanya hilang dalam sehari atau lebih awal..

Kolonoskopi adalah pemeriksaan endoskopi, di mana keadaan mukosa usus dinilai secara visual, iaitu di bawah kawalan visual. Pemeriksaan dilakukan dengan endoskopi yang fleksibel. Sumber cahaya adalah pencahayaan yang beroperasi pada lampu halogen atau xenon, iaitu apa yang disebut cahaya "sejuk" digunakan, tidak termasuk luka membran mukus.

Petunjuk untuk kolonoskopi:

  • Darah dalam najis atau di atas kertas tandas.
  • Sembelit berterusan dan najis longgar, terutama selepas 40 tahun.
  • Pelepasan lendir dari rektum.
  • ESR meningkat dan penurunan jumlah hemoglobin dalam ujian darah umum.
  • Sebagai persediaan untuk pembedahan ginekologi (endometriosis, tumor ovari, rahim, dll.).
      Kumpulan risiko (pemerhatian dinamik):
    • Penyakit Crohn atau kolitis ulseratif.
    • Sejarah onkologi pesakit itu sendiri.
    • Sejarah polip usus besar.
    • Sebelum ini melakukan pembedahan barah usus besar.
    • Polip kolon atau tumor pada saudara-mara barisan pertama.
    • Perubahan selera makan dengan latar belakang najis yang berubah.
    • Perubahan terkini dalam watak najis.
    • Kesakitan dan ketidakselesaan perut.
    • Demam yang berlangsung lebih dari sebulan, keletihan, kelemahan.
    • Peningkatan penanda tumor tertentu.
    • Pengesanan darah ghaib dalam analisis tinja.
    • Untuk mengecualikan tumor usus besar - usia 40-45 tahun, polip mana-mana bahagian saluran gastrousus.

Cara penyediaan kolonoskopi?

Untuk memeriksa selaput lendir usus besar, perlu ada kotoran di lumennya. Keberhasilan dan keterbacaan kajian ini terutama ditentukan oleh kualitas persiapan untuk prosedur, oleh itu, perhatikan sepenuhnya pelaksanaan rekomendasi berikut. Sekiranya anda tidak mengalami sembelit, iaitu ketiadaan kerusi bebas selama 72 jam, maka persiapan kajian adalah seperti berikut:

  • 3 hari sebelum prosedur, elakkan makan berlebihan, enggan mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan, beri, kekacang, roti hitam, kubis dalam bentuk apa pun.
  • Ubat-ubatan tertentu, seperti suplemen zat besi dan arang aktif, mesti dihentikan satu minggu sebelum kajian.
  • Sehari sebelum kajian, makanan dilarang..
  • Penggunaan cecair dibenarkan: air mineral, teh. Kompot, jus tanpa pulpa, kaldu jernih.

Pada malam kajian PILIHAN:

  • Skema pertama: Moviprep - 2 sachet per 1 liter. air dari pukul 16:00 hingga 17:00, kemudian 500 ml. cecair pelarut, 2 sachet per 1 liter. air dari pukul 19:00 hingga 20:00, kemudian 500 ml. membenarkan cecair.
  • Skema kedua: Fortrans - cairkan 3 sachet dalam tiga liter air pegun. minum larutan dalam bahagian dari jam 17:00 hingga 20:00, anda boleh menambahkan jus satu lemon ke dalam larutan.
  • Skema ketiga: Lavacol - larutkan 15 beg dalam tiga liter air pada suhu bilik. Ambil 200 ml setiap 20 minit. dari jam 14:00 hingga 19:00.
  • Skema keempat: Pikoprep - larutkan 1 paket dalam 150 ml. air. Ambil isi sachet pertama pada pukul 16:00 dengan 5 gelas air atau cecair jernih (minuman ringan bukan berkarbonat, teh, kopi, jus tanpa pulpa). Kandungan sachet kedua harus diambil pada waktu malam pada pukul 21:00 dengan sekurang-kurangnya 3 gelas air atau cecair jernih.

Perhatikan pelaksanaan cadangan ini, atau berjumpa dengan ahli endoskopi.

Sekiranya anda cenderung untuk sembelit, maka untuk bersiap sedia untuk kolonoskopi, anda juga harus beralih ke diet khas (bebas sanga) 3-4 hari sebelum kajian, tidak termasuk sayur-sayuran dan buah-buahan segar, kekacang, roti hitam, kubis dalam bentuk apa pun (seperti segar dan dimasak). Pada masa yang sama, anda perlu mengambil julap harian yang biasa anda gunakan. Mungkin perlu untuk meningkatkan dos mereka - untuk menyelesaikan masalah ini, berjumpa doktor..

Apa yang Harus Diharapkan Semasa Kolonoskopi?

Pemeriksaan endoskopi usus besar adalah prosedur yang agak rumit, jadi cubalah menolong doktor dan jururawat anda sebanyak mungkin - ikuti arahan mereka dengan ketat. Anda mungkin mengalami ketidakselesaan semasa pemeriksaan, tetapi doktor akan mengambil semua langkah untuk mengurangkan ketidakselesaan ini. Dalam banyak cara, mengikuti arahan dengan tepat dapat mengurangkan rasa tidak selesa.

Apa yang akan anda rasakan semasa kolonoskopi?

Rasa kenyang usus dengan gas, yang menyebabkan keinginan membuang air besar. Pada akhir kajian, udara yang dimasukkan ke dalam usus disedut melalui saluran endoskopi. Sakit sederhana, ketika usus meregang ketika udara masuk ke dalamnya. Di samping itu, pada saat mengatasi selekoh gelung usus, ketegangan berlaku pada lipatan peritoneum yang dihidupkan dengan baik, di mana gelung usus individu dilekatkan pada dinding rongga perut. Pada ketika ini, anda akan mengalami peningkatan kesakitan jangka pendek.

Cara bersikap selepas penyelidikan?

Anda boleh makan dan minum sebaik sahaja selesai prosedur.

Seberapa selamatkah pemeriksaan endoskopi??

Setelah diperiksa, endoskop dibersihkan dan dibasmi kuman, dan alat-alatnya disterilkan, yang sepenuhnya menghilangkan penularan jangkitan dari satu pesakit ke pesakit lain. Kawalan kualiti pemprosesan peralatan dilakukan secara berkala..
Untuk menjalankan tinjauan, perlu ada hasil analisis untuk virus hepatitis B dan C, tidak lebih dari 3 bulan. Sekiranya tidak memilikinya, kami menjalankan diagnostik ekspres untuk ujian yang diperlukan.

Apa itu endoskopi tidur? Ini adalah keselesaan maksimum, ketiadaan sensasi yang tidak menyenangkan semasa kajian. Ubat penenang adalah tidur yang boleh berlangsung dari 10 minit hingga setengah jam selepas pemberian ubat intravena. Setelah melakukan pemeriksaan video endoskopi dalam mimpi, kebangkitan berlaku dalam 10-15 minit di bawah pengawasan kakitangan perubatan yang berkelayakan. Pengiring pesakit dialu-alukan.

Persediaan untuk kolonoskopi dan gastroskopi "dalam mimpi"

Anda akan menjalani pemeriksaan endoskopi "dalam mimpi", jadi anda perlu memenuhi syarat berikut:

  • Hubungi pakar bius dengan nombor telefon kenalan yang diberikan kepada anda di kaunter penerimaan tetamu semasa membuat janji temu.
  • Anda mesti mendapatkan rujukan dari doktor, kesimpulan ahli terapi bahawa ubat penenang tidak dikontraindikasikan sekiranya terdapat patologi sistem kardiovaskular, pernafasan, saraf atau endokrin (contohnya, angina pectoris, hipertensi, serangan jantung, operasi pada jantung atau organ lain, strok, diabetes mellitus, epilepsi, asma bronkial). Sekiranya anda menghidap diabetes, pastikan anda terlebih dahulu berunding dengan ahli endokrinologi mengenai rejimen pengambilan ubat hipoglikemik atau pemberian insulin pada hari penyediaan dan pada hari kajian (diperlukan pendapat penasihat bertulis). Adalah dinasihatkan untuk mempunyai meter glukosa darah dengan anda pada hari kajian.
  • Penemuan dari penyelidikan sebelumnya (jika ada).
  • ECG (lebih baik pada hari kajian atau sehari sebelumnya).
  • T-shirt atau kemeja yang selesa, tidak ketat, sehingga anda mempunyai akses percuma ke lipatan siku, stoking.
  • Elakkan minum alkohol pada hari sebelum kajian dan selama 24 jam selepas prosedur.
  • Elakkan makanan merah semasa membuat persediaan untuk penyelidikan anda.
  • Pada hari kajian, masing-masing, sebelum anestesia, dilarang sama sekali mengambil makanan dan minuman, serta menahan diri dari merokok.
  • Sekiranya anda selalu mengambil ubat, anda harus memberi amaran kepada pakar bius mengenai perkara ini. Anda juga perlu memberitahu mengenai sebarang reaksi alahan yang anda alami, bersamaan atau penyakit dan operasi yang lalu..
  • Memandu pada hari pengajian sangat tidak digalakkan.

Pesakit mana yang kita terima dahulu??

Kami terutamanya menerima pesakit dengan sakit akut, ibu menyusu, pesakit diabetes.

Terdapat kontraindikasi, anda perlu berjumpa pakar.

Dalam karya ini, kami mencadangkan agar anda mempertimbangkan pusat perubatan "Generation" Belgorod. Perlu diperhatikan fakta bahawa institusi perubatan menyediakan perkhidmatan berbayar kepada penduduk kota, wilayah dan daerah. Kami akan mempertimbangkannya secara terperinci, memberikan anggaran kos.

maklumat am

Pusat Perubatan Generasi di Belgorod dibuka pada musim bunga 2010. Kita harus berterima kasih kepada yayasan kemanusiaan Generasi, yang diasaskan oleh A. Skoch (wakil Duma Negeri Persekutuan Rusia). Penting juga untuk diperhatikan bahawa institusi perubatan ini sama sekali tidak kalah dengan klinik dunia terbaik dari segi kualiti perkhidmatan dan peralatan. Pesakit akan mendapat rawatan perubatan pada waktu yang senang pada tahap tinggi. Ciri utama MC:

  • takrif;
  • organisasi;
  • sikap prihatin terhadap klien.

Institusi perubatan moden yang pelbagai disiplin ini dapat menyediakan pelbagai perkhidmatan dari diagnostik hingga rawatan. Perlu diperhatikan fakta bahawa hanya pakar terbaik yang telah mendapat pendidikan di universiti terkemuka di negara ini yang menjalankan aktiviti mereka di pusat ini. Sepanjang masa kerjanya, MC telah menerima lebih dari seratus lima puluh ribu pesakit (jika kita menerjemahkan ke kota Belgorod, maka ini adalah setiap penduduk ketiga).

Kami menarik perhatian anda kepada fakta bahawa klinik menyediakan perkhidmatan berbayar secara eksklusif, dalam hal ini, dalam beberapa kes, perlu membuat perjanjian untuk penyediaan perkhidmatan perubatan berbayar. Sekarang mari kita jelaskan secara ringkas makna sah istilah "perkhidmatan perubatan berbayar". Secara amnya, aktiviti perubatan berbayar diatur oleh dokumen berikut:

  • Undang-undang Persekutuan "Tentang Perlindungan Kesihatan";
  • peraturan untuk penyediaan perkhidmatan perubatan berbayar oleh organisasi perubatan;
  • Kanun Sivil Persekutuan Rusia, bab 39, artikel: 700-740;
  • Undang-undang Persekutuan Rusia "Tentang Perlindungan Hak Pengguna".

Menurut dokumen-dokumen ini, perkhidmatan perubatan berbayar adalah perkhidmatan yang diberikan dengan cara yang dapat diganti melalui:

  • dana peribadi;
  • dana entiti undang-undang dan lain-lain.

Penyediaan perkhidmatan berbayar berdasarkan pada kesepakatan perjanjian.

Pusat Perubatan "Generation" Belgorod menyediakan pelbagai perkhidmatan. Sekarang kita akan mempertimbangkannya dengan lebih terperinci. Pertama, perlu disenaraikan industri:

  • oftalmologi;
  • pergigian;
  • MRI;
  • SKT;
  • Tomografi berkomputer pergigian 3D;
  • pemeriksaan endoskopi;
  • Ultrasound;
  • ENT;
  • pembedahan saraf;
  • traumatologi;
  • ortopedik;
  • ginekologi;
  • diagnostik berfungsi;
  • UHT;
  • nasihat pakar;
  • penyelidikan makmal;
  • krioterapi;
  • terapi tekanan;
  • optik;
  • urut;
  • hospital hari.

Sekali lagi, kami menarik perhatian anda kepada kenyataan bahawa perkhidmatan hanya diberikan secara berbayar, iaitu, setelah membuat perjanjian untuk penyediaan perkhidmatan perubatan berbayar. Kosnya berbeza-beza bergantung pada spesies. Sebagai contoh, di jabatan oftalmologi, anda boleh mendapatkan konsultasi dari pakar untuk 300 rubel dan melakukan operasi selama 50 ribu rubel. Atau menjalani MRI tanpa memastikan untuk 3 ribu, dan dengan memastikan untuk 14 ribu.

Promosi pusat perubatan "Generation" Belgorod

Klinik ini telah mengembangkan sejumlah tawaran istimewa yang secara signifikan mengurangkan kos rawatan di MC "Generation". Sekarang mari kita lihat stok pada awal tahun 2017.

Pusat perubatan Pokolenie menawarkan diskaun sehingga 20% kepada pelanggannya untuk pemeriksaan MRI. Bagaimana promosi ini berfungsi? Ini berlaku untuk kes-kes ketika pesakit menjalani prosedur ini beberapa kali. Diskaun 15% diberikan untuk kajian kedua, dan diskaun 20% untuk semua kajian berikutnya. Harap maklum, terdapat beberapa batasan, perincian promosi dapat diperoleh dari pentadbir.

Berita baik lain bagi pesakit klinik adalah harga tetap untuk diagnostik biasan. Tindakan ini berlaku untuk pesakit yang telah menjalani pembetulan penglihatan laser di Generation Medical Center. Dalam kes ini, diagnostik akan diberikan selama dua tahun dengan harga 1200 rubel. Harap maklum bahawa proses ini merangkumi beberapa prosedur:

  • perundingan doktor;
  • visometri;
  • autokeratorefractometry;
  • pneumotonometri;
  • ekobiometri;
  • analisis mata anterior.

Potongan sosial untuk UHT dan SKT

Pada bahagian ini, kita akan memfokuskan kepada pertimbangan tindakan sosial di institusi perubatan ini. Mereka berlaku untuk kategori warganegara berikut:

  • orang kurang upaya;
  • peserta dalam pembubaran kemalangan di loji tenaga nuklear Chernobyl;
  • pejuang;
  • pekerja perubatan institusi kesihatan awam;
  • keluarga besar;
  • kanak-kanak di bawah 14 tahun;
  • pemeriksaan CT atau MRI berulang dalam masa satu tahun.

Kategori ini diberi potongan harga dari 3 hingga 10% dari kos prosedur. Anda boleh mengetahui dengan lebih tepat dengan menghubungi Generation MC bandar Belgorod.

Maklumat hubungan dan janji temu

Organisasi perubatan ini sedia menerima pelanggannya setiap hari. Dari hari Isnin hingga Jumaat, klinik ini dibuka dari jam 08:00 hingga 21:00. Sabtu - 9:30 pagi hingga 7:00 malam. Ahad - 9:30 pagi hingga 3:30 petang. Pusat perubatan boleh didapati di pusat (Bohdan Khmelnitsky Street) dan di Kharkiv Mountain (Kostyukov Street). Anda boleh membuat janji temu melalui telefon, menghubungi terus klinik, atau melalui borang yang ditunjukkan di laman web rasmi.

Pusat Perubatan "Generasi" (Belgorod)

Maklumat

Tentang syarikat: Pusat Perubatan Generasi adalah kompleks poliklinik multidisiplin moden di mana pesakit menerima pelbagai jenis rawatan perubatan dari diagnosis hingga rawatan..
Cawangan kami: Tunjukkan lebih banyak...
- jalan B. Khmelnitsky, 50-A, (oftalmologi, pergigian, diagnostik, perundingan); (4722) 58-60-35; Isnin-Jumaat dari jam 8:30 hingga 21:00, Sabtu dari 09:30 hingga 19:00, Matahari - dari jam 9:30 hingga 15:30;
- st. Kostyukov, 13-G, (MRI, SKT, diagnostik, perundingan); (4722) 58-60-36; Isnin-Jumaat dari 8:30 hingga 21:00, Sabtu dari 9:30 hingga 19:00, Matahari - dari 09:30 hingga 15:30
- Jalan Gubkina, 46-B, (bedah saraf, traumatologi dan ortopedik, fisioterapi, diagnostik, perundingan); (4722) 58-60-37; Isnin-Jumaat dari 8:30 hingga 21:00, Sabtu dari 09:30 hingga 19:00, Matahari - ditutup.

12 penyertaan

Baru-baru ini, kami memperkenalkan anda dengan sinar-X di Neuro-Orthopedic Center https://vk.cc/8eV8KD, dan seperti inilah gambar yang diambil di kompleks diagnostik sinar-X kami. Berikut adalah gambar fluoroskopi esofagus dan perut, Tunjukkan sepenuhnya... tulang belakang (dengan menggabungkan serangkaian gambar secara serentak) dan contoh gambar volumetrik (tomosintesis).
Maklumat lebih terperinci mengenai perkhidmatan sinar-X boleh didapati di laman web rasmi kami http://belpokolenie.ru/services/rentgenologiya/
Anda boleh mengemukakan soalan atau mendaftar melalui telefon (4722) 58-60-37.

Artikel baru mengenai diagnostik berfungsi di laman web kami!
Di dalamnya, kami membincangkan kaedah penyelidikan jantung dan otak yang biasa dan murah yang tidak mempunyai kontraindikasi..

Pusat Perubatan Generasi menawarkan pelbagai ujian diagnostik dengan harga yang berpatutan.
Hari ini kami menawarkan untuk berkenalan dengan ultrasound saluran leher dan otak.
Kajian ini membolehkan anda melihat kapal dalam masa nyata: Tunjukkan sepenuhnya... keadaan dindingnya, kehadiran plak aterosklerotik, gumpalan darah, oklusi, ubah bentuk dan kura-kura perjalanan kapal, tisu sekitarnya. Bagi doktor, maklumat penting diberikan yang membolehkan mereka mendiagnosis dan membuat rancangan rawatan atau tindakan pencegahan dengan betul.
Penting untuk diperiksa jika anda mempunyai: sakit kepala, termasuk migrain, sakit leher; pening, bunyi di kepala, "terbang" di depan mata; gangguan ingatan, perhatian, gangguan tidur; osteochondrosis, scoliosis; peningkatan dan penurunan tekanan darah; gangguan irama dan penyakit jantung koronari; diabetes mellitus, strok, serangan iskemia sementara dan infark miokard dalam sejarah; kolesterol darah tinggi, merokok.
Tidak ada kontraindikasi untuk kajian ini, kaedahnya benar-benar selamat!
Ultrasound boleh dilakukan di B. Khmelnitsky Avenue, 50-A dan Gubkin Street, 46-B di Neuro-Orthopedic Center.

Pusat Perubatan Pokolenie mengucapkan tahniah kepada semua pekerja Pusat, serta rakan sekerja, pekerja perubatan Wilayah Belgorod, atas percutian profesional mereka!
Profesion kami adalah pekerjaan seharian yang membawa kebaikan, penjagaan dan cahaya, Tunjukkan sepenuhnya... membolehkan orang menjadi sihat semula. Kami berharap semua harapan dan impian menjadi kenyataan. Supaya kegembiraan melakukan apa yang anda sukai membawa inspirasi dan insentif. Sehingga setiap hari bekerja adalah langkah ke arah pertumbuhan dan perkembangan profesional. Semoga bahagia, sihat dan berjaya!

Kolonoskopi (fs) di bawah anestesia umum di Belgorod

Atas permintaan kolonoskopi (fs) di bawah anestesia, terdapat 1 pusat diagnostik di Belgorod, di mana 1 doktor dapat melihat anda dalam kepakaran berikut:

  • endoskopi: 1 doktor

Kos purata kolonoskopi di bawah anestesia di seluruh bandar Belgorod adalah 5,850 rubel, kos minimum 5,850 rubel dicatatkan di Klinik Euromed di Daerah Barat di alamat: st. Mokrousova, 19.

Menurut ulasan, rata-rata pesakit menilai kualiti dan hasil kolonoskopi di bawah anestesia di Belgorod pada 4.4 mata daripada 5. Secara keseluruhan, bekas pesakit yang menjalani kolonoskopi (FC) di bawah anestesia meninggalkan 20 ulasan. Ini adalah hasil yang sangat baik, yang menunjukkan bahawa pesakit masa depan dapat dengan selamat mengunjungi institusi perubatan yang berkaitan di Barnaul..

Pesakit menilai Klinik "Euromed" di Daerah Barat di st. Mokrousova, 19. Di sini, kolonoskopi (FC) di bawah anestesia berharga dari 5,850 rubel. Institusi perubatan yang sama adalah yang paling popular untuk perkhidmatan ini. 434 orang meninggalkan komen mereka mengenainya.

Dari jumlah keseluruhan, 1 pusat diagnostik di mana anda boleh melakukan kolonoskopi di bawah anestesia, 1 berfungsi pada hujung minggu, 1 untuk kanak-kanak.

Kolonoskopi dalam penjanaan pusat belgorod

Pelantikan

Pemeriksaan dengan kolonoskop mendorong diagnosis ulser, polip dan pencegahan neoplasma tepat pada masanya.

Prosedur diagnostik yang popular seperti kolonoskopi di Belgorod membolehkan pakar menilai secara visual keadaan selaput lendir semua bahagian usus. Selama ini, alat khas digunakan - kolonoskop - tiub nipis panjang dengan kamera di hujungnya, serta layar di mana gambar dipaparkan.

Pemeriksaan dengan kolonoskop mendorong diagnosis ulser, polip dan neoplasma tepat pada masanya. Walau bagaimanapun, kelebihan utama kajian ini adalah pengesanan tumor malignan tepat pada masanya. Mereka sering tidak simptomatik, sebab itulah barah kolorektal dijumpai pada 90% pesakit tua. Sekiranya dikesan lebih awal, kemungkinan pemulihan sepenuhnya tinggi..

Bagi kebanyakan orang, prosedur ini dikaitkan dengan sensasi yang tidak menyenangkan, tetapi di klinik "Doktor Anda" anda boleh melakukan kolonoskopi usus secepat mungkin dan tanpa rasa sakit. Anda akan terkejut dengan dasar harga yang mencukupi yang diamalkan di pusat perubatan kami.

INGAT untuk penyediaan kolonoskopi
(cadangan untuk membersihkan usus)

Dengan bantuan ubat "Fortrans":

2 hari sebelum pemeriksaan, mematuhi diet bebas sanga (jangan makan sayur-sayuran, buah-buahan, daging, keju cottage, telur, bijirin kelabu, ramuan, biji-bijian).

  • Sebelum prosedur, bersihkan usus dengan menggunakan ubat "Fortrans". 4 beg serbuk mesti dilarutkan dalam 4 liter air dan diminum mengikut arahan di bawah
  • Semasa melakukan kolonoskopi sebelum jam 14.00:

    1. Minum 4 liter "Fortrans" pada kadar 1 liter per jam / 1 gelas per 15 minit, dari jam 16.00 hingga 20.00 hari sebelumnya.
    2. Anda boleh minum teh manis pada waktu pagi.

    Semasa melakukan kolonoskopi selepas jam 14.00:

    1. Minum 2 liter Fortrans dari jam 18.00 hingga 20.00 pada hari sebelum kajian.
    2. Minum 2 liter Fortrans dari jam 7.00 hingga 9.00 pada hari kajian.
    3. Makanan ringan dibenarkan (kaldu, yogurt, jeli (tanpa beri), teh dengan biskut atau serbuk roti), tetapi tidak lebih awal dari 2 jam sebelum kolonoskopi.

    Setelah mengambil Fortrans untuk beberapa waktu, najis longgar adalah mungkin, ini adalah perkara biasa.

    Dengan bantuan ubat "Moviprep":

    1. Untuk menyediakan 1 liter larutan ubat, larutkan kandungan satu sachet A (sachet) dan satu sachet B (sachet) dalam 1 liter air pegun.
    2. Untuk menyediakan 2 liter larutan, larutkan isi bungkus A dan B yang tersisa dalam 1 liter air pegun.
    3. Sekiranya kajian dijalankan pada waktu pagi, minum larutan yang dihasilkan (2 liter) sekali dari 17-00 hingga 19-00 malam sebelumnya.
    4. Sekiranya kajian dijalankan pada sebelah petang, minum larutan yang dihasilkan (2 liter) sekali pada waktu pagi dari jam 07-00 hingga 09-00 pada hari kajian, atau bahagikan kepada dua dos: minum 1 liter pada waktu malam pada malam kajian, minum liter kedua pada waktu pagi dari jam 07-00 00 hingga 09-00 pada hari kajian.

    Dengan bantuan persiapan FLIT baru:

    * Istilah "cecair" termasuk air, bebas dari sup pepejal, jus buah tanpa bubur, teh dan kopi, minuman ringan berkarbonat dan tidak berkarbonat.

    * Istilah "cecair" termasuk air, bebas dari sup pepejal, jus buah tanpa bubur, teh dan kopi, minuman ringan berkarbonat dan tidak berkarbonat.

    Kolonoskopi di Belgorod: harga dan ciri

    Pakar gastroenterologi atau pengamal am (pengamal am) boleh mengarahkan anda menjalani kolonoskopi di Belgorod, atau anda boleh menghubungi klinik kami dengan kehendak anda sendiri.

    Seperti mana-mana campur tangan perubatan, penting untuk mempertimbangkan sejumlah kontraindikasi terhadap prosedur tersebut. Ini termasuk penyakit berjangkit, pembekuan darah yang buruk, peritonitis, tahap kegagalan paru-paru dan jantung yang teruk, kolitis ulseratif dan iskemia. Sekiranya terdapat penyakit lain dalam bentuk akut, keputusan untuk menjalankan kajian dibuat oleh ahli endoskopi. Di mana untuk melakukan kolonoskopi di Belgorod: di klinik berbayar atau institusi negeri - setiap orang memilih untuk dirinya sendiri. Walau bagaimanapun, Poliklinik Doktor Anda menjamin anda kemudahan maksimum, tanpa nama dan hasil yang tepat..

    Skim penyediaan terperinci ditetapkan oleh doktor yang hadir setelah temu janji secara individu, tetapi dalam mana-mana, ia merangkumi:

    • menyesuaikan diet sehari sebelumnya;
    • mengambil julap;
    • menjalankan pembersihan enema.

    Semasa pemeriksaan, pakar tidak hanya memeriksa bahagian usus dari dalam, tetapi juga dapat melakukan biopsi yang disasarkan jika perlu.

    Berapa kos kolonoskopi usus di Belgorod? Di mana anda boleh membuatnya tanpa risiko dan ketakutan? Sudah tentu, di klinik swasta "Doktor Anda"!

    Di sini anda akan selalu diberi nasihat, menghilangkan kesalahpahaman sehingga anda merasa yakin dan tahu apa yang doktor lakukan.

    Anda boleh mendapatkan nasihat dan jawapan untuk pertanyaan anda dengan menghubungi nombor telefon yang tertera di laman web. Anda juga boleh menggunakan borang permohonan, dan pakar pusat akan menghubungi anda sebentar lagi.

    Poliklinik "Doktor Anda" menggunakan peralatan pemproses video PENTAX definisi tinggi (HD +) EPK-i 7000 generasi terkini

    Gastroskopi digunakan untuk kajian terperinci mengenai membran mukosa esofagus, perut dan duodenum dengan disyaki tumor atau pendarahan dari organ ini, ulser gastrik dan / atau ulser duodenum, gastritis, duodenitis, esofagitis. Gastroskopi juga diresepkan sebagai pemeriksaan tambahan untuk menjelaskan diagnosis penyakit lain (alergi, neurosis).

    Kolonoskopi adalah kaedah diagnostik endoskopi perubatan di mana doktor memeriksa dan menilai keadaan permukaan dalaman usus besar dengan menggunakan endoskopi. Kolonoskopi memungkinkan untuk mendiagnosis secara visual penyakit seperti ulserasi, polip, dan lain-lain, serta melakukan biopsi dan menghilangkan lesi ini.

    Kedua-dua prosedur ini di pusat kami dapat dilakukan dengan menggunakan ubat penenang, iaitu, "dalam mimpi".

    Maklumat lebih lanjut mengenai perkhidmatan boleh didapati dalam artikel di bawah. Terdapat kontraindikasi, anda perlu berjumpa pakar.
    Perkhidmatan ini disediakan di alamat: Belgorod, jalan B. Khmelnitsky, 50-A

    Gastroskopi dan kolonoskopi "dalam mimpi" - sensasi yang tidak menyenangkan kini menjadi perkara masa lalu!

    Gastroskopi atau videoesophagogastroduodenoscopy (FGDS) hari ini tetap menjadi kaedah penyelidikan yang paling boleh dipercayai yang membolehkan doktor memberikan maklumat maksimum mengenai keadaan perut, esofagus, 12 ulser duodenum.

    Kolonoskopi video adalah kaedah penyelidikan endoskopi yang digunakan untuk diagnosis dan rawatan penyakit usus besar tepat pada masanya. Pada masa ini, kolonoskopi adalah kaedah diagnostik yang paling bermaklumat dalam gastroenterologi dan proktologi, yang membolehkan doktor memeriksa secara langsung membran mukus usus bawah dan mengenal pasti banyak penyakit pada peringkat awal.

    Sebilangan besar pesakit memperlakukan kajian ini secara negatif dan takut akan sensasi yang tidak menyenangkan semasa prosedur. Pakar poliklinik Kesihatan Harmoni memahami betapa pentingnya diagnostik dan rawatan tidak hanya berkesan, tetapi juga senyaman mungkin. Oleh itu, kami mencadangkan anda untuk melakukan pemeriksaan endoskopi saluran gastrointestinal tanpa rasa tidak selesa, "dalam mimpi"!

    Gastroskopi dan kolonoskopi "dalam mimpi" adalah kaedah penyelidikan paling moden yang selesa untuk pesakit..

    Segera sebelum pengenalan endoskopi video, pakar anestesiologi menyuntik pesakit secara intravena dengan ubat khas yang membolehkannya membenamkan diri dalam tidur ringan. Tidur ubat jangka pendek hanya berlangsung selama 20-30 minit, dan pada masa itu doktor akan melakukan prosedur gastroskopi atau kolonoskopi, dan pakar bius akan memantau keadaan anda. Apabila anda bangun, semuanya akan siap. Dan dalam 20-30 minit selepas itu anda akan dapat pulang dengan tenang, tanpa sensasi yang tidak menyenangkan.

    Untuk pemeriksaan endoskopi berkualiti tinggi, proses penyediaannya sangat penting.

    Untuk maklumat lebih lanjut, anda mesti membuat janji temu dengan doktor. Telefon untuk temu janji: (4722) 32-80-40 atau 8-800-333-65-03

    Gastroskopi (dari bahasa Latin gaster - perut dan Yunani skopeo - untuk dipertimbangkan) adalah jenis pemeriksaan endoskopi, di mana bahagian atas saluran gastrousus diperiksa.

    Petunjuk untuk gastroskopi:

    • Sakit di bahagian atas perut (terutamanya jika berkaitan dengan makan dan berlaku semasa perut kosong).
    • Tumor perut yang disyaki.
    • Pengurangan berat.
    • Kesukaran menelan makanan.
    • Belching, mual, pedih ulu hati, rasa berat di perut selepas makan.
    • Campur tangan yang dirancang akan datang.
    • Tahap hemoglobin menurun.

    Bagaimana gastroskopi dilakukan?

    Esophagogastroduodenoscopy (EGDS) merujuk kepada kaedah penyelidikan endoskopi (pemeriksaan organ dalaman menggunakan endoskopi), di mana bahagian atas saluran gastrointestinal diperiksa: esofagus, perut dan duodenum.

    Endoskopi adalah peranti berteknologi tinggi moden dalam bentuk tiub nipis dan fleksibel dengan lensa di hujungnya. Dengan mengoperasikan endoskopi, doktor dapat memandu instrumen dengan selamat ke saluran pencernaan atas untuk memeriksa permukaan dalamnya dengan lembut.

    Dalam endoskopi video moden, gambar yang terperinci dan jelas dari peranti dihantar ke skrin monitor dan kemudian dapat dirakam pada pembawa digital.

    Gastroskopi dapat membantu mendiagnosis banyak keadaan, termasuk sakit perut, pendarahan, bisul, tumor, kesukaran menelan, dan banyak lagi..

    Cara persediaan untuk gastroskopi?

    Terlepas dari alasan anda dijadualkan untuk belajar, ada langkah penting yang harus anda ambil untuk menyiapkan dan menyelesaikan prosedur. Pertama sekali, pastikan anda memberitahu doktor tentang ubat apa yang anda ambil dan alergi terhadap ubat-ubatan, jika ada. Juga, doktor harus menyedari penyakit apa yang anda alami, yang harus diperhatikan sebelum prosedur. Adalah sangat penting sebagai persediaan untuk pemeriksaan bahawa anda tidak boleh makan selama 10-12 jam sebelum gastroskopi. Makanan di perut akan menyukarkannya untuk memeriksanya dan membuat diagnosis yang betul..

    Apa yang Harus Diharapkan Semasa Gastroskopi?

    Semasa prosedur, segala yang mungkin akan dilakukan untuk menjadikan anda membawanya semudah mungkin. Kakitangan pejabat akan memantau keadaan anda dengan teliti. Untuk mengurangkan kepekaan ketika menelan, larutan anestetik tempatan akan disembur ke kerongkong anda. Di antara gigi anda, anda akan diminta untuk menjepit penutup mulut di mana endoskopi dilalui. Anda akan diminta untuk berehat dan bernafas tanpa menahan nafas. Pada ketika ini, doktor, di bawah kawalan visual, akan memasukkan alat tersebut ke dalam esofagus. Selepas itu, udara sedikit dibekalkan melalui alat untuk meluruskan rongga saluran gastrousus atas. Semasa kajian, tidak ada yang boleh menghalangi pernafasan anda, dan ketakutan terhadap beberapa orang yang mati lemas sama sekali tidak berasas. Doktor akan memeriksa bahagian dalam perut dengan teliti dan, jika perlu, mengambil selaput lendir untuk pemeriksaan lanjut (biopsi). Ini juga merupakan prosedur yang tidak menyakitkan. Sekiranya perlu, anda boleh mengambil langkah perubatan, misalnya, menghentikan pendarahan ulseratif, membuang polip, membuang benda asing. Setelah menyelesaikan prosedur, pesakit menerima protokol kajian.

    Apa kemungkinan komplikasi gastroskopi?

    Bertahun-tahun membuktikan bahawa gastroskopi adalah prosedur yang selamat dan komplikasi sangat jarang berlaku. Komplikasi yang mungkin berlaku adalah perforasi (perforasi dinding organ), yang memerlukan campur tangan pembedahan, dan pendarahan akibat kerosakan pada dinding organ atau semasa manipulasi (biopsi, polipektomi). Tetapi sekali lagi, mari kita membuat tempahan bahawa komplikasi sangat tidak mungkin..

    Apa yang diharapkan selepas gastroskopi?

    Sensasi yang tidak menyenangkan di kerongkong adalah biasa untuk beberapa waktu selepas pemeriksaan. Biasanya hilang dalam sehari atau lebih awal..

    Kolonoskopi adalah pemeriksaan endoskopi, di mana keadaan mukosa usus dinilai secara visual, iaitu di bawah kawalan visual. Pemeriksaan dilakukan dengan endoskopi yang fleksibel. Sumber cahaya adalah pencahayaan yang beroperasi pada lampu halogen atau xenon, iaitu apa yang disebut cahaya "sejuk" digunakan, tidak termasuk luka membran mukus.

    Petunjuk untuk kolonoskopi:

    • Darah dalam najis atau di atas kertas tandas.
    • Sembelit berterusan dan najis longgar, terutama selepas 40 tahun.
    • Pelepasan lendir dari rektum.
    • ESR meningkat dan penurunan jumlah hemoglobin dalam ujian darah umum.
    • Sebagai persediaan untuk pembedahan ginekologi (endometriosis, tumor ovari, rahim, dll.).
        Kumpulan risiko (pemerhatian dinamik):
      • Penyakit Crohn atau kolitis ulseratif.
      • Sejarah onkologi pesakit itu sendiri.
      • Sejarah polip usus besar.
      • Sebelum ini melakukan pembedahan barah usus besar.
      • Polip kolon atau tumor pada saudara-mara barisan pertama.
      • Perubahan selera makan dengan latar belakang najis yang berubah.
      • Perubahan terkini dalam watak najis.
      • Kesakitan dan ketidakselesaan perut.
      • Demam yang berlangsung lebih dari sebulan, keletihan, kelemahan.
      • Peningkatan penanda tumor tertentu.
      • Pengesanan darah ghaib dalam analisis tinja.
      • Untuk mengecualikan tumor usus besar - usia 40-45 tahun, polip mana-mana bahagian saluran gastrousus.

    Cara penyediaan kolonoskopi?

    Untuk memeriksa selaput lendir usus besar, perlu ada kotoran di lumennya. Keberhasilan dan keterbacaan kajian ini terutama ditentukan oleh kualitas persiapan untuk prosedur, oleh itu, perhatikan sepenuhnya pelaksanaan rekomendasi berikut. Sekiranya anda tidak mengalami sembelit, iaitu ketiadaan kerusi bebas selama 72 jam, maka persiapan kajian adalah seperti berikut:

    • 3 hari sebelum prosedur, elakkan makan berlebihan, enggan mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan, beri, kekacang, roti hitam, kubis dalam bentuk apa pun.
    • Ubat-ubatan tertentu, seperti suplemen zat besi dan arang aktif, mesti dihentikan satu minggu sebelum kajian.
    • Sehari sebelum kajian, makanan dilarang..
    • Penggunaan cecair dibenarkan: air mineral, teh. Kompot, jus tanpa pulpa, kaldu jernih.

    Pada malam kajian PILIHAN:

    • Skema pertama: Moviprep - 2 sachet per 1 liter. air dari pukul 16:00 hingga 17:00, kemudian 500 ml. cecair pelarut, 2 sachet per 1 liter. air dari pukul 19:00 hingga 20:00, kemudian 500 ml. membenarkan cecair.
    • Skema kedua: Fortrans - cairkan 3 sachet dalam tiga liter air pegun. minum larutan dalam bahagian dari jam 17:00 hingga 20:00, anda boleh menambahkan jus satu lemon ke dalam larutan.
    • Skema ketiga: Lavacol - larutkan 15 beg dalam tiga liter air pada suhu bilik. Ambil 200 ml setiap 20 minit. dari jam 14:00 hingga 19:00.
    • Skema keempat: Pikoprep - larutkan 1 paket dalam 150 ml. air. Ambil isi sachet pertama pada pukul 16:00 dengan 5 gelas air atau cecair jernih (minuman ringan bukan berkarbonat, teh, kopi, jus tanpa pulpa). Kandungan sachet kedua harus diambil pada waktu malam pada pukul 21:00 dengan sekurang-kurangnya 3 gelas air atau cecair jernih.

    Perhatikan pelaksanaan cadangan ini, atau berjumpa dengan ahli endoskopi.

    Sekiranya anda cenderung untuk sembelit, maka untuk bersiap sedia untuk kolonoskopi, anda juga harus beralih ke diet khas (bebas sanga) 3-4 hari sebelum kajian, tidak termasuk sayur-sayuran dan buah-buahan segar, kekacang, roti hitam, kubis dalam bentuk apa pun (seperti segar dan dimasak). Pada masa yang sama, anda perlu mengambil julap harian yang biasa anda gunakan. Mungkin perlu untuk meningkatkan dos mereka - untuk menyelesaikan masalah ini, berjumpa doktor..

    Apa yang Harus Diharapkan Semasa Kolonoskopi?

    Pemeriksaan endoskopi usus besar adalah prosedur yang agak rumit, jadi cubalah menolong doktor dan jururawat anda sebanyak mungkin - ikuti arahan mereka dengan ketat. Anda mungkin mengalami ketidakselesaan semasa pemeriksaan, tetapi doktor akan mengambil semua langkah untuk mengurangkan ketidakselesaan ini. Dalam banyak cara, mengikuti arahan dengan tepat dapat mengurangkan rasa tidak selesa.

    Apa yang akan anda rasakan semasa kolonoskopi?

    Rasa kenyang usus dengan gas, yang menyebabkan keinginan membuang air besar. Pada akhir kajian, udara yang dimasukkan ke dalam usus disedut melalui saluran endoskopi. Sakit sederhana, ketika usus meregang ketika udara masuk ke dalamnya. Di samping itu, pada saat mengatasi selekoh gelung usus, ketegangan berlaku pada lipatan peritoneum yang dihidupkan dengan baik, di mana gelung usus individu dilekatkan pada dinding rongga perut. Pada ketika ini, anda akan mengalami peningkatan kesakitan jangka pendek.

    Cara bersikap selepas penyelidikan?

    Anda boleh makan dan minum sebaik sahaja selesai prosedur.

    Seberapa selamatkah pemeriksaan endoskopi??

    Setelah diperiksa, endoskop dibersihkan dan dibasmi kuman, dan alat-alatnya disterilkan, yang sepenuhnya menghilangkan penularan jangkitan dari satu pesakit ke pesakit lain. Kawalan kualiti pemprosesan peralatan dilakukan secara berkala..
    Untuk menjalankan tinjauan, perlu ada hasil analisis untuk virus hepatitis B dan C, tidak lebih dari 3 bulan. Sekiranya tidak memilikinya, kami menjalankan diagnostik ekspres untuk ujian yang diperlukan.

    Apa itu endoskopi tidur? Ini adalah keselesaan maksimum, ketiadaan sensasi yang tidak menyenangkan semasa kajian. Ubat penenang adalah tidur yang boleh berlangsung dari 10 minit hingga setengah jam selepas pemberian ubat intravena. Setelah melakukan pemeriksaan video endoskopi dalam mimpi, kebangkitan berlaku dalam 10-15 minit di bawah pengawasan kakitangan perubatan yang berkelayakan. Pengiring pesakit dialu-alukan.

    Persediaan untuk kolonoskopi dan gastroskopi "dalam mimpi"

    Anda akan menjalani pemeriksaan endoskopi "dalam mimpi", jadi anda perlu memenuhi syarat berikut:

    • Hubungi pakar bius dengan nombor telefon kenalan yang diberikan kepada anda di kaunter penerimaan tetamu semasa membuat janji temu.
    • Anda mesti mendapatkan rujukan dari doktor, kesimpulan ahli terapi bahawa ubat penenang tidak dikontraindikasikan sekiranya terdapat patologi sistem kardiovaskular, pernafasan, saraf atau endokrin (contohnya, angina pectoris, hipertensi, serangan jantung, operasi pada jantung atau organ lain, strok, diabetes mellitus, epilepsi, asma bronkial). Sekiranya anda menghidap diabetes, pastikan anda terlebih dahulu berunding dengan ahli endokrinologi mengenai rejimen pengambilan ubat hipoglikemik atau pemberian insulin pada hari penyediaan dan pada hari kajian (diperlukan pendapat penasihat bertulis). Adalah dinasihatkan untuk mempunyai meter glukosa darah dengan anda pada hari kajian.
    • Penemuan dari penyelidikan sebelumnya (jika ada).
    • ECG (lebih baik pada hari kajian atau sehari sebelumnya).
    • T-shirt atau kemeja yang selesa, tidak ketat, sehingga anda mempunyai akses percuma ke lipatan siku, stoking.
    • Elakkan minum alkohol pada hari sebelum kajian dan selama 24 jam selepas prosedur.
    • Elakkan makanan merah semasa membuat persediaan untuk penyelidikan anda.
    • Pada hari kajian, masing-masing, sebelum anestesia, dilarang sama sekali mengambil makanan dan minuman, serta menahan diri dari merokok.
    • Sekiranya anda selalu mengambil ubat, anda harus memberi amaran kepada pakar bius mengenai perkara ini. Anda juga perlu memberitahu mengenai sebarang reaksi alahan yang anda alami, bersamaan atau penyakit dan operasi yang lalu..
    • Memandu pada hari pengajian sangat tidak digalakkan.

    Pesakit mana yang kita terima dahulu??

    Kami terutamanya menerima pesakit dengan sakit akut, ibu menyusu, pesakit diabetes.

    Terdapat kontraindikasi, anda perlu berjumpa pakar.

    Artikel Mengenai Hepatitis