Apakah maksud tinja kuning pada orang dewasa?

Utama Apendiks

Tidak ramai yang memikirkan warna najis setelah pergi ke tandas. Sekiranya anda tidak bimbang tentang gejala patologi (sakit perut, cirit-birit atau tenesmus), maka mereka tidak memberi perhatian kepada najis. Walau bagaimanapun, tinja kuning pada orang dewasa boleh menjadi gejala penyakit serius, atau disebabkan oleh penggunaan makanan tertentu.

Apakah warna najis yang normal

Biasanya, pada orang yang sihat, najis berwarna coklat. Ia boleh berkisar dari coklat muda hingga coklat gelap dengan urat hitam. Warna kotoran dipengaruhi oleh diet, gaya hidup, mikroorganisma dalam usus atau proses patologi.

Jadual warna najis bergantung pada makanan, ubat-ubatan dan ciri-ciri bukan patologi lain

Warna najisApa yang mempengaruhi warna
MerahMakanan: bit merah, tomato, delima, daging babi dan daging lembu.
KuningWarna kuning najis disebabkan oleh penggunaan sejumlah besar produk tenusu. Noda kekuningan kekuningan berlaku ketika memakan wortel, kunyit, kesemek, tembikai, labu, tomato kuning, minuman dengan pewarna.
HijauKotoran hijau diperhatikan selepas pengambilan brokoli, bayam, hijau. Kotoran berwarna kehijauan mungkin setelah minum minuman terkenal dengan pewarna "Tarhun", "Mojito".
KelabuMengambil ubat anti-kulat, kontraseptif oral, dan beberapa antipiretik.
Yang hitamMakan sebilangan besar prun, akar licorice, blueberry. Mengambil ubat berdasarkan zat besi atau bismut.
ClayeyDiet vegan (hanya makan makanan tumbuhan). Ubat untuk tuberkulosis, sediaan berdasarkan barium sulfat.
PutihBiasanya, najis tidak boleh berwarna putih. Hanya pewarna yang boleh memberikan kesan seperti itu. Atau patologi serius yang berkaitan dengan penghentian pengeluaran pigmen (stercobilin dan bilirubin).
BiruPewarna makanan.

Najis kuning tanpa gejala

Orang tidak selalu berpaling kepada pakar setelah najis memperoleh warna kuning. Sekiranya perubahan ini tidak simptomatik dan tidak menjejaskan kesejahteraan anda dengan cara apa pun, anda mungkin menganggap semuanya normal. Tetapi ini tidak selalu berlaku.

Apabila najis kuning muncul pada orang dewasa, anda perlu memikirkan apa yang boleh menyebabkan perubahan tersebut. Sekiranya penyebab noda kotoran berwarna kuning adalah makanan atau ubat, maka anda harus ingat apa yang digunakan sehari sebelumnya. Sekiranya najis berubah menjadi kuning cerah dan keadaannya bertambah buruk, ini adalah alasan untuk menghubungi institusi perubatan..

Kemungkinan masalah pada badan

Selalunya, kekuningan najis menyebabkan gangguan pada saluran pencernaan. Ini adalah terutamanya proses patologi pada pundi hempedu, koledochi (saluran empedu) atau hati, yang mempengaruhi pengeluaran pigmen dan warna tinja. Sekiranya pada masa yang sama air kencing memperoleh warna gelap (bir), dan najis berwarna kuning muda, ini menunjukkan adanya patologi yang jelas. Bilirubin pigmen tidak diekskresikan dari tubuh, tetapi diserap ke dalam aliran darah, dari mana ia memasuki air kencing.

Najis cair pada orang dewasa, berpasir, kekuningan atau kehijauan boleh menjadi penyebab penyakit gastrousus kronik (dengan gastritis, ulser perut) yang berkaitan dengan berlakunya proses pembusukan dan penapaian. Makanan tidak dicerna sepenuhnya, sisa-sisa makanannya terus membusuk dan diperam di dalam usus. Akibat daripada fenomena tersebut adalah perut kembung, kotoran lembek atau cair dengan bau fetid, kelemahan umum, apatis, perubahan warna kulit.

Pergerakan usus kuning berlaku apabila terdapat kekurangan hempedu, yang boleh disebabkan oleh pengeluaran yang tidak mencukupi atau kesukaran mengeluarkan hempedu. Gejala seperti itu berlaku pada penyakit hati (hepatitis, sirosis), cholecystitis, cholelithiasis atau choledocholithiasis. Kekurangan hempedu mempengaruhi pencernaan pada usus kecil. Tanpa jumlah cecair yang mencukupi, lemak dari makanan tidak dicerna, tetapi dikeluarkan dalam tinja tidak berubah. Najis kuning dengan kekurangan hempedu adalah perkara biasa..

Kotoran berwarna kuning muda, berair dan mempunyai bau fetid, timbul akibat proses keradangan di usus kecil. Oleh kerana proses pencernaan makanan terganggu, berjalan lebih cepat. Chyme (kandungan separa cair dari usus) menjadi persekitaran yang ideal untuk bakteria memberi makan, dan proses penapaian berkembang. Fermentasi disertai dengan perut kembung, sakit perut, kesihatan yang buruk.

Najis kuning yang kelihatan lembek (hingga cirit-birit yang besar) boleh berlaku dengan jangkitan rotavirus. Penyakit berjangkit ini disertai dengan gejala yang serupa dengan radang usus kecil (enteritis). Rotavirus boleh dijangkiti oleh titisan udara dari orang yang sakit.

Najis berwarna kuning muda mungkin berlaku selepas kolesistektomi (penyingkiran pundi hempedu). Perbezaan antara warna sangat ketara pada hari-hari pertama. Selagi perubahan warna tidak mengganggu kesejahteraan anda, tidak ada alasan untuk risau..

Apa nak buat?

Sekiranya najis kuning pada orang dewasa disebabkan oleh makanan atau ubat yang dimakan, tidak ada alasan untuk bimbang. Setelah membatalkan makanan atau ubat, warna najis akan kembali normal..

Kotoran berwarna berpasir, kuning pucat, kuning terang atau kuning-oren menunjukkan proses patologi. Sekiranya pada masa yang sama perut menyakitkan, terdapat rasa berat setelah makan makanan berlemak, warna kulit berubah, anda merasa kepahitan di mulut - anda perlu berjumpa doktor. Ini boleh menjadi ahli terapi atau ahli gastroenterologi. Pakar akan mendengar aduan, memeriksa, menjalankan ujian makmal dan diagnostik. Berdasarkan data yang diperoleh, diagnosis akan dibuat.

Sebab yang dikenal pasti dan rawatan standard mendorong pemulihan yang cepat.

Untuk mengelakkan najis kuning cair atau lembek muncul pada orang dewasa, anda perlu memantau kesihatan anda. Kurang tekanan pada hati (berhenti merokok, alkohol, ubat-ubatan hanya seperti yang ditentukan oleh doktor) dan mengekalkan gaya hidup sihat (rehat aktif, terapi diet, air yang mencukupi) membantu mengurangkan masalah dengan najis kuning ke tahap minimum.

Mengapa orang dewasa mempunyai najis ringan?

Terakhir dikemas kini pada 30 Januari 2018 jam 03:06 PTG

Masa membaca: 4 minit

Ini adalah petunjuk fungsi normal sistem pencernaan dan perkumuhan. Dalam bahasa saintifik, ia sering disebut sebagai proses buang air besar atau pengosongan rektum..

Najis berwarna kuning likat dan seragam pada anak dan orang dewasa adalah petunjuk keadaan sihat saluran gastrousus..

Tetapi jika atas sebab tertentu perubahan warna najis berlaku atau najis memperoleh warna yang tidak biasa, anda harus bimbangkan kesihatan anda. Ada kemungkinan proses keradangan berlaku di dalam badan. Kotoran berwarna sangat terang mungkin menunjukkan peringkat awal penyakit serius..

Kadar najis

Di makmal, mana-mana orang boleh menyumbangkan analisis najis secara bebas. Tetapi mentafsirkan maknanya tidak mudah. Tetapi mana-mana doktor yang berpengalaman dapat membantu dengan ini..

Pertimbangkan bagaimana kadar najis pesakit kelihatan melalui mata pakar:

  1. kuantiti sehari. Pada orang dewasa - 100-250 gram, pada kanak-kanak kecil - dari 30-50 gram;
  2. ketekalan. Pada orang dewasa - pembuangan yang terbentuk, pada kanak-kanak - likat, lembek;
  3. jisim, kandungan. Mesti bebas dari kekotoran, pembuangan berdarah, lendir;
  4. bau. Kotoran, tidak kasar. Pada kanak-kanak - warna bau masam, pada bayi yang diberi makanan buatan - putrid;
  5. warna coklat - pada orang dewasa, pada bayi, tinja kuning atau kuning tidak terlalu dibenarkan. Kotoran yang berubah warna menunjukkan masalah dengan badan;
  6. enzim yang bertanggungjawab untuk mengotorkan pergerakan usus coklat, stercobilin. Dibentuk berdasarkan bilirubin, yang dihasilkan di hati;
  7. penunjuk tahap pH. Kanak-kanak mempunyai 4.8. Pada orang dewasa - lebih daripada 7;
  8. amonia. Ia menampakkan diri hanya pada kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua;
  9. lemak neutral, asid lemak dan serat otot hanya terdapat pada bayi;
  10. leukosit - tunggal.

Sekiranya anda mengubah salah satu parameter, anda harus berjumpa doktor.

Kotoran berwarna, gelap atau tidak khas mungkin disebabkan oleh makanan, ubat-ubatan, pilihan gaya hidup yang buruk, atau penyakit:

  • yang hitam. Menunjukkan pendarahan saluran gastrointestinal atau penggunaan beri seperti currant, blueberry. Dari ubat-ubatan: "Bisal", "Vikalin", "Karbon aktif";
  • merah. Ia diperhatikan dengan fokus ulseratif dan lesi duodenum. Selepas makan bit, jus tomato;
  • coklat gelap. Tanda: sembelit, kolitis. Pengambilan makanan protein yang tinggi.

Mari kita pertimbangkan beberapa lagi ciri mengubah warna pergerakan usus. Dan mengapa najis sesetengah orang ringan, sementara yang lain gelap.

Kotoran kuning pada orang dewasa

Apa yang menjadi sebab utama perubahan warna pembuangan pada manusia. Dan apa yang harus anda perhatikan jika najis ringan muncul secara berkala. Terdapat beberapa warna yang perlu diingat..

Najis kuning. Biasanya digabungkan dengan gejala seperti kembung perut, cirit-birit, sakit perut. Dalam kes ini, anda harus memikirkan hati. Sebabnya mungkin gangguan sistem empedu, saluran atau makanan dengan warna yang sesuai.

Kotoran kuning muda pada julat oren dewasa. Punca: parasit, gangguan pencernaan, neoplasma di pankreas, keradangan saluran empedu. Tanda-tanda bersamaan: kembung perut, sakit dan rasa berat di perut, cirit-birit, hati yang membesar.

Kotoran ringan: sebab dan gejala pada orang dewasa

Apa yang berlaku di dalam badan dan mengapa najis putih tidak biasa muncul. Sekiranya timbulnya gejala tambahan seperti kelemahan, loya, kembung, najis ringan dan air kencing gelap, diperlukan diagnosis yang tepat mengenai keadaan kesihatan.

Tanda-tanda ini menunjukkan penyakit serius, sering kronik, dan berbahaya:

  1. penyakit kuning. Bilirubin, yang dihasilkan oleh hati, memasuki aliran darah dan mengotorkan kulit, memberikan permukaan epidermis warna kekuningan. Dan dalam tinja, terdapat kekurangan enzim ini. Najis putih terang;
  2. pankreatitis. Keradangan pankreas yang teruk, di mana enzim dan toksin memasuki aliran darah dan merosakkan organ;
  3. kolesistitis. Pelanggaran aliran keluar hempedu dan pembentukan penyakit batu empedu;
  4. neoplasma onkologi saluran gastrousus.

Sekiranya tidak ada gejala penyakit dan tanda-tanda proses keradangan, maka tinja ringan pada orang dewasa mempunyai sebab biasa:

  • mengambil ubat;
  • makanan protein berlemak;
  • diet yang tidak betul;
  • kontraseptif hormon.

Di sini anda perlu memantau diet dengan teliti dan keseimbangannya. Jangan minum ubat sendiri tanpa preskripsi doktor. Sekiranya najis putih muncul, tetapi setelah beberapa hari ia kembali normal, sudah tiba masanya untuk berhenti minum pil, fikirkan makanan yang sihat.

Najis putih pada kanak-kanak

Bagi bayi dalam tempoh penyusuan semula jadi, dan juga makanan campuran, jenis pelepasan dubur berwarna putih dan tanda-tanda najis yang terlalu ringan adalah norma sekiranya tidak ada gejala yang signifikan dari keadaan yang menyakitkan.

Sebabnya:

  1. tumbuh gigi;
  2. susu ibu;
  3. campuran;
  4. banyak gula-gula.

Pada kanak-kanak kecil, warna pengosongan mungkin berbeza bergantung pada makanan: merah dari bit, oren dari wortel. Seorang ibu yang makan banyak daging juga boleh mempengaruhi warna pergerakan usus..

Najis kehijauan

Mengapa najis hijau muda boleh muncul?

Apa sebabnya dan adakah perlu takut kepada gejala seperti ini. Sekiranya kita bercakap mengenai bayi, maka bayangan pembuangan seperti rawa adalah kebiasaan. Dan tidak ada yang salah dengan itu.

Pergerakan usus zaitun pada orang dewasa adalah tanda penyakit: disentri. Jangkitan yang berlaku terhadap latar belakang kerosakan usus oleh bakteria.

Tanda:

  • gemuruh di perut, migrain, najis dengan darah, lendir dan nanah;
  • dysbiosis. Pelanggaran mikroflora usus semula jadi. Ia dicirikan oleh kembung, cirit-birit;
  • pendarahan dalaman di saluran gastrousus, fokus ulseratif;
  • salmonellosis. Penyakit yang disebabkan oleh bakteria seperti salmonella. Gejala: loya, najis longgar, demam, ruam;
  • diabetes. Gangguan metabolik, kerosakan saluran darah, tisu;
  • keracunan makanan;
  • masalah dengan kelenjar tiroid;
  • pengambilan antibiotik yang tidak terkawal.

Gangguan ini dapat menimbulkan gejala bersamaan seperti demam, kelemahan, sakit akut yang tajam di perut, dan penurunan hemoglobin. Aritmia, warna kulit pucat, pernafasan cepat sering berlaku.

Ujian yang menentukan penyebab perubahan warna najis

Untuk mengenal pasti gangguan pada sistem pencernaan dan organ saluran pencernaan, jenis analisis berikut diresepkan, juga dikaitkan dengan kajian lengkap tinja:

  1. kimia darah. Cari perbezaan antara bilangan leukosit dan hemoglobin dalam norma;
  2. koagulogram. Kajian kadar pembekuan darah;
  3. koprogram. Mengkaji darah, lendir dan nanah tersembunyi dalam pengosongan;
  4. analisis untuk cacing. Kaedah yang digunakan: enzim immunoassay, CPR;
  5. kolonoskopi. Pemeriksaan usus besar dengan kemungkinan biopsi selanjutnya, pengumpulan bahan selular;
  6. CT, MRI, pemeriksaan ultrasound. Pemeriksaan visual terhadap lesi organ dalaman yang menyebabkan perubahan warna najis.

Semua hasil yang diperoleh akan membantu doktor membuat diagnosis yang tepat dan mencari penyebab najis ringan pada manusia..

Rawatan semestinya dilakukan di bawah pengawasan pegawai perubatan dan pakar, pengambilan ubat dan menjalani terapi pemulihan adalah wajib.

Kotoran berwarna terang pada orang dewasa

Mengapa tinja ringan pada orang dewasa, apa maksudnya, sebab, gejala dan tanda-tanda, bagaimana merawat tinja berwarna terang atau pucat, kemungkinan komplikasi dan diagnosis penyakit.

Najis berwarna terang boleh disebabkan oleh kekurangan hempedu atau penyumbatan pada saluran empedu. Najis berwarna terang atau berwarna tanah liat boleh muncul selepas ujian usus besar dengan barium (seperti enema barium). Barium boleh masuk ke dalam tinja dan mengotorkannya.

Najis berwarna sangat ringan disebabkan oleh masalah pada saluran pencernaan. Kegagalan menyerap lemak boleh menyebabkan najis berwarna terang (kuning jerami hingga kelabu) dan kelihatan berminyak di bahagian luar.

Apakah maksudnya

Selalunya, najis mengotorkan makanan. Sebagai contoh, jika anda minum banyak susu, maka warna najis akan menjadi lebih ringan, makanan berlemak mempunyai kesan yang serupa pada warna. Sekiranya najis telah meringankan, maka perlu diingat apa yang anda makan dalam beberapa hari terakhir dan mengurangkan atau membuang makanan ini dari diet.

Coklat muda atau kuning muda

Kemungkinan besar, diet dikuasai oleh makanan tumbuhan. Ini tidak membahayakan kesihatan, tetapi untuk menormalkan najis, sertakan lebih banyak makanan protein dalam makanan dan lebih sering makan dalam bahagian kecil.

Sangat ringan

Sekiranya tinja seperti itu muncul sekali atau pada siang hari, maka jangan risau. Tetapi jika warnanya bertahan lama, maka masalah dengan pankreas adalah mungkin..

Beige

Sekiranya najis berwarna kuning air, maka mungkin ada masalah dengan hati atau saluran empedu.

Sebab-sebabnya

Sebab utama najis ringan:

  • Pemakanan
  • Penyakit gastrousus
  • Keradangan
  • Kanser
  • Alkohol
  • Ubat-ubatan

1. Pemakanan

Sekiranya anda makan banyak keju kotej, krim masam, susu, kefir dan produk susu fermentasi yang lain. Najis akan pucat, mungkin sedikit kuning.

2. Penyakit

Penyakit yang mengubah warna najis:

  • Hepatitis adalah keadaan serius yang mempengaruhi hati.
  • Cholecystitis - keradangan pundi hempedu.
  • Pankreatitis - keradangan pankreas.
  • Penyakit Crohn - proses keradangan saluran gastrousus.
  • Sirosis bilier - keradangan atau kerengsaan saluran empedu di hati.
  • Penyakit onkologi usus, hati, pankreas atau pundi hempedu.
  • Batu empedu - deposit keras di pundi hempedu.
  • Kolangitis sclerosing - keradangan atau parut saluran empedu

3. Batu empedu

Batu empedu - deposit keras di pundi hempedu yang dapat menyekat aliran hempedu.

Ubat dapat melarutkan batu empedu. Sekiranya ubat tidak berfungsi, pembedahan akan diperlukan untuk menghilangkan batu empedu.

4. Kista pada saluran empedu

Kista boleh menghalang aliran hempedu. Sekiranya rawatan tidak membantu, maka diperlukan operasi untuk membuangnya. Operasi dilakukan secara laparoskopi dengan sayatan kecil.

5. Kanser

Kanser tertentu boleh menyebabkan najis berwarna terang.

Kanser pankreas boleh menyebabkan najis kuning muda kerana kekurangan enzim pencernaan.

Dalam beberapa kes, barah pankreas dapat menyekat saluran empedu. Tumor saluran empedu dan barah lain yang menyekat saluran empedu menyebabkan najis pucat atau liat.

6. Alkohol

Penyalahgunaan alkohol boleh mempengaruhi warna najis, warnanya ringan, dan mungkin disertai dengan cirit-birit. Lama-kelamaan, hati mula mengeluarkan toksin dari badan dengan lebih teruk dan warna najis secara beransur-ansur mengubah naungannya. Dalam kes ini, perlu dilakukan lebih banyak selang antara minuman..

7. Ubat-ubatan

Najis mencerahkan semasa mengambil ubat berikut:

  • Antibiotik
  • Ubat gout
  • Ubat anti-radang

Sekiranya najis berubah menjadi terang ketika mengambil ubat dan tidak hilang selama 3-5 hari, maka beritahu doktor anda mengenai perkara ini sehingga anda menukar ubat.

Apabila vitamin dimakan, najis dapat berubah menjadi terang, dan air kencing menjadi gelap. Ini disebabkan oleh sejumlah besar zat (bermanfaat) yang masuk ke dalam badan anda.

Gejala

Gejala dan tanda najis ringan:

  • Pening dan muntah
  • Menguning kulit
  • Kembung
  • Sakit perut
  • Suhu di atas 39 darjah
  • Najis longgar dari makanan yang tidak dicerna
  • Pengurangan berat
  • Perut kembung
  • Cirit-birit

Dengan bau yang tidak menyenangkan

Masalah dengan saluran pencernaan boleh menjadi penyebab najis pucat dan berbau busuk. Masalah mungkin disertai dengan cirit-birit (kerap ke tandas dengan cirit-birit).

Sekiranya bau busuk dan cirit-birit berterusan, maka mungkin ada masalah pada pundi hempedu..

Dengan kekotoran

Sekiranya warna terang najis disertai dengan biji-bijian, maka tidak ada yang salah dengan itu. Ini adalah sisa makanan yang tidak dicerna dalam masa. Sekiranya kekotoran itu berbentuk cacing, maka ini adalah parasit dan anda harus berjumpa doktor.

Dengan lendir putih

Kotoran berwarna terang dengan lendir mungkin disebabkan oleh pemakanan yang tidak betul. Contohnya, jika anda makan banyak tenusu, pisang, atau tembikai.

Sejumlah besar lendir dalam tinja dapat menunjukkan penyakit usus atau keracunan makanan.

Pada wanita hamil

Kotoran berwarna terang semasa kehamilan mungkin disebabkan oleh gangguan usus. Mungkin disertai dengan cirit-birit, sembelit, atau kembung. Selalunya, kegagalan itu disebabkan oleh pelanggaran mikroflora usus. Sekiranya ini berlaku, doktor akan menetapkan ubat-ubatan yang tidak membahayakan tubuh, tetapi akan memulihkan usus.

Dengan air kencing gelap

Najis kelabu dan urin gelap mungkin menunjukkan fasa hepatitis akut. Keradangan hati mengganggu pembentukan hempedu, yang menyebabkan tinja menjadi putih dan bilirubin diekskresikan melalui ginjal, sehingga kulit menjadi kuning dan urin menjadi gelap.

Rawatan

Rawatan untuk najis ringan bermula dengan pemakanan. Sekiranya najis tidak kembali berwarna dalam masa 24 jam:

  • Ubah semula diet, hilangkan makanan goreng dan berlemak, kurangkan penggunaan produk tenusu.
  • Makan pada waktu yang sama setiap hari, makan sedikit tetapi kerap.
  • Berikan alkohol.

Untuk kekejangan dan kolesistitis, doktor boleh menetapkan Holosas, Hofitol atau Allochol. Dengan dysbacteriosis, Linex atau Bifidumbacterin.

Sekiranya najis berwarna terang disertai dengan loya, muntah, demam tinggi, penurunan berat badan, cirit-birit - buat janji temu dengan doktor anda.

Komplikasi

Komplikasi najis ringan adalah penyakit kuning. Dikaitkan dengan pengumpulan hempedu di dalam badan. Dengan penyakit kuning, kulit dan putih mata menjadi kuning.

Segera berjumpa doktor sekiranya anda melihat tanda-tanda penyakit kuning. Gejala ini membicarakan penyakit hati..

Diagnostik

Semasa mendiagnosis penyebab najis ringan, doktor anda akan bertanya mengenai gejala, kesihatan umum, dan ubat-ubatan yang anda ambil. Sekiranya penyebabnya tidak jelas dari pemeriksaan awal, doktor akan meminta ujian dan ujian:

  • Ujian darah untuk memeriksa jangkitan.
  • Imbasan tomografi terkomputer (CT) untuk memeriksa hati dan saluran empedu.
  • Pencitraan resonans magnetik (MRI) untuk mendapatkan semua perincian sistem hempedu.
  • Ultrasound perut untuk memeriksa semua organ dalaman.

Apakah maksud tinja kuning pada orang dewasa??

Cirit-birit kuning dangkal pada orang dewasa sering berlaku akibat makan makanan tertentu, terutama pada musim panas. Tetapi dalam beberapa kes, najis seperti itu adalah gejala penyakit serius..

Mari kita lihat penyebab cirit-birit kuning dan jelaskan bila perlu pergi ke doktor untuk pemeriksaan dan rawatan..

Penyebab cirit-birit kuning

Sebelum bercakap mengenai najis kuning muda, mari kita tentukan cirit-birit pada umumnya. Cirit-birit adalah keadaan di mana anda mengalami buang air besar lebih dari dua kali sehari dan disertai dengan najis lembek atau longgar. Kotoran dengan cirit-birit boleh mempunyai warna yang berbeza, dan najis kekuningan juga dijumpai.

Najis manusia normal dihiasi dan berwarna - dari warna coklat muda hingga coklat gelap. Biasanya, warna najis bergantung pada makanan yang anda makan. Tetapi meringankan najis kadang-kadang memberi isyarat masalah sistem pencernaan..

Penyebab cirit-birit kuning yang paling biasa pada orang dewasa adalah:

  • makanan yang meringankan najis (produk tenusu berlemak);
  • mengambil ubat atau vitamin tertentu;
  • jangkitan dari virus atau bakteria;
  • helminthiasis;
  • kekurangan laktase, tanda di antaranya adalah cirit-birit kuning setelah memakan produk tenusu;
  • tekanan psychoemotional ("penyakit beruang") adalah penyebab cirit-birit yang biasa;
  • patologi pembedahan - apendisitis, polip, tumor ganas dan jinak;
  • dysbiosis usus - pergeseran mikroflora ke arah peningkatan jumlah mikroorganisma oportunistik;
  • penyakit tidak berjangkit: Penyakit Crohn, enteritis, duodenitis, kolitis, sindrom iritasi usus;
  • cirit-birit dengan gangguan fungsi usus, yang ditunjukkan oleh najis hijau-kuning;
  • alahan makanan;
  • ulser perut, kadang-kadang dengan cirit-birit;
  • patologi hati, saluran empedu;
  • penyakit seliak - intoleransi terhadap gluten bijirin - gandum, rai, oat;
  • pankreatitis dimanifestasikan oleh cirit-birit ringan.

Seperti yang anda lihat, najis kuning cair berlaku kerana pelbagai sebab..

Selalunya, najis kuning pada orang dewasa dikaitkan dengan citarasa orang. Cirit-birit biasanya muncul selepas makan makanan yang tidak sesuai untuk perut:

  • Makanan berlemak - krim masam, mentega. Lemak haiwan kurang dicerna. Mereka memasuki usus hampir dalam bentuk asalnya, yang menyebabkan cirit-birit kuning.
  • Najis coklat muda kerana keunggulan nasi di menu untuk menurunkan berat badan.
  • Hasil yang serupa diperhatikan sekiranya seseorang makan terutamanya kentang..
  • Diet wanita hamil yang merangkumi sejumlah besar makanan tumbuhan juga menyumbang kepada berlakunya cirit-birit kuning..

Orang yang mempunyai keasidan rendah jus gastrik sangat terdedah kepada cirit-birit. Pesakit dengan gastritis hiperasid lebih cenderung mengalami sembelit.

Mengambil ubat

Sekiranya najis berwarna kuning, ubat sering menjadi penyebabnya:

  • kompleks multivitamin dengan asid askorbik;
  • kontraseptif oral;
  • pil anti-radang dan antipiretik bukan steroid;
  • agen pembetulan cirit-birit;
  • ubat yang digunakan untuk merawat batuk kering;
  • antibiotik yang mengganggu keseimbangan mikroflora usus - penyebab dysbiosis dengan cirit-birit;
  • agen antikulat.

Selepas penghapusan tablet yang disenaraikan, warna najis dipulihkan dan cirit-birit berhenti.

Keracunan

Keracunan makanan dengan cirit-birit sering terjadi selepas mikroba memasuki perut dengan makanan atau air. Kurang biasa, ia timbul akibat tindakan racun cendawan, tanaman, beri. Bakteria, memasuki perut, membiak.

Toksin yang mereka lepaskan menyebabkan keradangan pada selaput lendir saluran pencernaan..

Keracunan dikenali oleh ciri-ciri berikut:

  • loya;
  • kerap muntah;
  • sakit perut;
  • kelemahan teruk.

Cirit-birit kuning hingga 3-4 kali sehari menandakan kekalahan usus kecil atas. Najis menjadi longgar, pada mulanya lembek, kemudian cair.

Gejala serupa adalah ciri keracunan alkohol. Penampilan najis selepas kenduri berbeza bergantung pada makanan dan minuman yang diambil. Dalam kes ringan, orang yang sihat biasanya mengalami cirit-birit dengan air kuning. Sekiranya terdapat aliran darah di dalam najis, itu mungkin tanda-tanda ulser atau erosi perut..

Penyakit pundi hempedu

Najis kuning pucat berlaku dengan penyakit hati dan saluran empedu:

  • Hepatitis adalah keradangan organ detoksifikasi utama badan kita. Penyakit ini dimanifestasikan dengan peningkatan kelemahan, penyakit kuning pada kulit dan sklera, cirit-birit yang berubah warna.
  • Dyskinesia saluran empedu disebabkan oleh aliran hempedu ke usus kecil tanpa serentak dengan makanan. Lebihan asid hempedu adalah penyebab cirit-birit kuning terang pada orang dewasa.
  • Deformasi pundi hempedu dan saluran menyebabkan kemerosotan fungsi kontraktil mereka. Akibatnya, sebilangan kecil hempedu memasuki usus. Tinja dijernihkan.
  • Cholecystitis adalah keradangan pada pundi hempedu, yang dicirikan oleh penurunan sintesis hempedu. Penyakit kronik berlaku dengan kepahitan di mulut, bersendawa. Ia dicirikan oleh najis heterogen, yang mengandungi sisa makanan berlemak dan tumbuhan yang tidak dicerna..
  • Penyumbatan saluran empedu adalah penyebab langsung penghentian sebahagian atau keseluruhan aliran hempedu ke dalam usus kecil.

Kemunculan tinja beige pada orang dewasa adalah tanda yang membimbangkan, yang menandakan patologi sistem hepatobiliari. Dalam kebanyakan kes, warna yang luar biasa ini disebabkan oleh sirosis hati, hepatitis virus, penyempitan saluran empedu..

Jangkitan usus

Najis berpasir sering menunjukkan penapaian usus semasa jangkitan. Ejen penyebab patologi boleh menjadi salmonella, shigella, enterovirus, colibacillus dan disentri. Tetapi rotavirus dan staphylococcus adalah yang utama di antara tentera dunia yang berbahaya.

Dalam proses aktiviti penting, bakteria dan virus melepaskan racun yang meracuni hati.

Penyakit dikenali dengan ciri-ciri berikut:

  • loya yang tidak berkesudahan;
  • najis berbuih kerap 10-15 kali sehari dengan lendir;
  • muntah yang tidak dapat dikalahkan;
  • kekejangan di perut;
  • peningkatan suhu badan.

Gejala cirit-birit kuning pada orang dewasa

Gambaran penyakit berkembang sesuai dengan penyebab cirit-birit. Oleh itu, penampilan tinja kuning dapat disertai dengan pelbagai gejala:

  • hipotensi arteri;
  • takikardia (peningkatan kadar jantung);
  • kembung;
  • kulit pucat;
  • steatorrhea (lemak di dalam najis);
  • mulut kering;
  • pengurangan pengeluaran air kencing;
  • kehilangan kesedaran.

Muntah yang kerap dan cirit-birit berulang mengeringkan badan.

Dehidrasi adalah gejala yang mengerikan yang menyebabkan kematian akibat jangkitan usus.

Pertolongan cemas untuk cirit-birit kuning

Dalam 99% kes, jangkitan bawaan makanan pada orang yang sihat hilang dengan sendirinya. Kekuatan imun badan dan flora usus normal mengatasi mikroba.

Sekiranya anda mengalami cirit-birit dengan demam tinggi dan tanda-tanda dehidrasi, hubungi pasukan kecemasan. Semasa doktor dalam perjalanan, lakukan tindakan:

  1. Isi perut anda dengan cara "restoran". Beri orang sakit 3-4 gelas air suhu bilik untuk diminum, kemudian tekan pada akar lidah untuk menyebabkan muntah. Ulangi pembersihan 2-3 kali sehingga anda mendapat air basuh bersih tanpa makanan.
  2. Beri enterosorben - 6 tablet arang aktif yang dihancurkan dengan air atau 5 sachet Smecta. Anda boleh menggunakan Polysorb, Enterosgel, Filtrum STI.
  3. Pesakit harus kerap mengambil larutan garam - Oralit, Regidron. Selepas setiap episod najis longgar atau muntah, anda mesti minum 100 ml serbuk farmasi yang dicairkan..

Setelah memberi langkah pertama untuk cirit-birit, perlu mengembalikan keseimbangan air-garam. Perairan mineral semula jadi - Essentuki, Narzan, Smirnovskaya menambah isi cecair dengan baik. Minum juga air botol dalam dos pecahan setiap setengah jam dalam gelas sehingga dahaga berhenti..

Rawatan untuk cirit-birit kuning

Sekiranya keadaan tidak bertambah baik dengan cirit-birit, rawatan perubatan diperlukan..

Ahli gastroenterologi dapat mendiagnosis warna najis. Kotoran dengan lendir menunjukkan jangkitan usus. Kotoran kuning terang berlaku dengan patologi saluran empedu. Sekiranya cirit-birit berlangsung lebih dari 2 minggu, bengkak usus disyaki. Kolonoskopi digunakan untuk mengesahkannya..

Ubat

Terapi awal untuk cirit-birit adalah sama dalam semua kes:

  • Penyelesaian diperkenalkan untuk membetulkan keseimbangan garam-air dan melegakan mabuk.
  • Dadah terpakai, yang merangkumi lacto- dan bifidobacteria (Linex, Acipol, dll.). Dengan membiak dalam usus, mereka menghentikan cirit-birit.
  • Enzim digunakan - Festal, Pancreatin.
  • Antibiotik ditetapkan hanya mengikut budi bicara doktor.
  • Untuk patologi hati, hepatoprotectors digunakan - Essentiale, Phosphogliv.

Pada hari pertama selepas keracunan, agen antidiarrheal tidak digunakan. Tubuh manusia menggunakan mekanisme pertahanan untuk membersihkan dirinya dari bakteria dan racun.

Ubat rakyat

Untuk menggabungkan rawatan ubat untuk cirit-birit, ramuan ubat digunakan:

  • Immortelle, yarrow atau St. John's wort berkeras untuk mandi air. Dadah sedang disediakan dengan kadar 1 sudu besar. l. herba pada segelas air mendidih. Setelah dihidupkan selama 15 minit, tapis larutan dan ambil 50 ml tiga kali sehari sebelum makan.
  • Melissa mempunyai kesan anti-radang pada najis oren. Minyak pati tumbuhan ini melegakan kekejangan usus. Infusi disediakan dan diambil dengan cara yang serupa..
  • Air Dill melegakan kembung di perut, mengurangkan kolik, dan membantu memerangi cirit-birit. Masukkan 1 sudu kecil ke dalam segelas air. biji, didihkan dan angkat dari api. Setelah berkeras selama setengah jam, ambil 1 sudu besar. l. 4-5 kali sehari.

Produk perubatan herba sahaja tidak melegakan cirit-birit. Mereka digunakan sebagai sebahagian daripada rawatan komprehensif.

Kesan

Akibat cirit-birit yang paling teruk, hingga dan termasuk kematian, adalah dehidrasi..

Tanda-tanda awalnya adalah bibir kering dan mukosa mulut, kekurangan air kencing selama 3 jam atau lebih, kehausan yang kuat..

Komplikasi lain adalah keracunan badan dengan toksin bakteria dan virus dengan perkembangan kejutan toksik.

Sekiranya cirit-birit disebabkan oleh hepatitis virus, seseorang diracun oleh racunnya sendiri. Keradangan hati dari masa ke masa berubah menjadi sirosis.

Pencegahan

Untuk mengelakkan cirit-birit dengan najis kuning muda, ambil langkah berjaga-jaga berikut:

  • tidak termasuk makanan yang merengsakan usus dari diet;
  • basuh buah-buahan dan sayur-sayuran dengan air rebus;
  • mematuhi standard kebersihan asas di dapur;
  • syarat wajib adalah kebersihan diri.

Ingat, jangkitan usus dan keracunan makanan adalah penyakit tangan yang kotor. Pelaksanaan cadangan pencegahan mencegah munculnya cirit-birit kuning pada kebanyakan orang.

Mengapa tinja orang dewasa atau kanak-kanak bertukar menjadi kuning muda?

Ramai orang teragak-agak untuk membicarakan topik halus seperti warna najis walaupun pada temujanji doktor. Tetapi sikap tidak tahu malu sering menyebabkan masalah kesihatan yang serius. Contohnya, najis kuning pada orang dewasa sering menunjukkan kerosakan pada badan. Sekiranya simptom ini berterusan untuk jangka masa yang panjang, disarankan berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan fizikal yang lengkap..

Najis orang yang sihat

Warna najis secara langsung bergantung kepada keadaan saluran pencernaan. Selalunya orang tidak memperhatikan metamorfosis najis dan tidak tahu jenis najis yang mereka ada. Tetapi perubahan warna atau konsistensinya boleh memberi banyak maklumat. Oleh itu, sangat penting untuk mengenali patologi tepat pada waktunya dan mengambil langkah-langkah untuk menghapuskannya..

Menarik. Warna najis bergantung pada stercobilin (pigmen hempedu), yang merupakan produk akhir pemecahan bahagian bukan protein hemoglobin. Oleh itu, tinja dari pelbagai warna coklat dianggap sihat..

Benar, warna tinja mungkin sedikit berubah. Bergantung pada diet, ubat-ubatan yang diambil dan gaya hidup, ada:

  1. Najis berwarna coklat gelap. Warna ini dianggap sebagai kebiasaan bagi orang dewasa. Dia bercakap mengenai pemakanan yang betul dan fungsi saluran pencernaan yang baik.
  2. Kotoran coklat dengan warna kekuningan muncul dengan diet asid laktik.
  3. Najis coklat muda. Ini khas untuk diet vegetarian dan tidak dianggap sebagai patologi.
  4. Kotoran dari warna yang sangat gelap dan hampir hitam terbentuk ketika memakan sejumlah besar produk daging.

Kategori najis ini ada pada orang yang sihat. Sekiranya tinja menjadi kuning dan ini bukan sekali-kali berlaku, anda harus berjumpa doktor. Sebab perubahan tersebut boleh menjadi keadaan patologi badan, yang hanya dapat dikenal pasti setelah beberapa langkah diagnostik.

Kotoran kuning sebagai gejala penyakit

Tidak mengapa apabila kerusi berubah warna dari semasa ke semasa. Tetapi jika ini berlaku secara tidak dijangka dan tidak dijelaskan oleh ketagihan makanan, anda harus berhati-hati. Oleh kerana beberapa organ terlibat dalam proses pewarnaan najis - pankreas, hati dan pundi hempedu, perubahan ketara pada naungan kotoran dengan tahap kebarangkalian yang tinggi menunjukkan kerosakan pada salah satu daripadanya.

Di bawah ini kita akan mempertimbangkan penyakit yang dicirikan oleh penampilan najis kuning, cari tahu apa maksudnya dan betapa bahayanya keadaannya.

Patologi pankreas

Telah terbukti bahawa kemerosotan pankreas membawa kepada perubahan warna najis. Fibrosis kistik, pankreatitis kronik, saluran tersumbat, atau pertumbuhan barah boleh berubah menjadi kuning najis. Ini disebabkan oleh penurunan pengeluaran enzim pencernaan yang diperlukan untuk asimilasi makanan, khususnya lemak.

Perhatian. Lemak yang tidak diproses memberikan warna kuning muda dan konsistensi salap. Komposisi tinja juga berubah.

Di samping itu, enzim pencernaan terlibat dalam keseluruhan proses pemprosesan makanan. Oleh itu, penampilan najis kuning menunjukkan kemerosotan pencernaan dan penyerapan nutrien secara umum..

Patologi hati dan pundi hempedu

Artikel yang bermanfaat? Kongsi pautan

Jumlah stercobilinogen dalam tinja berkurang dengan proses keradangan di saluran empedu, yang memerlukan perubahan warna tinja. Sekiranya saluran empedu disekat sepenuhnya oleh batu atau tumor, pigmen pewarna boleh hilang sepenuhnya. Dalam kes ini, kerusi akan memperoleh naungan berpasir atau tanah liat yang ringan..

Gejala lain yang lebih jelas juga menunjukkan masalah dengan pemisahan hempedu:

  • menguning kulit dan putih mata;
  • kolik hepatik;
  • gatal-gatal pada kulit.

Untuk rujukan. Batu empedu terbentuk dengan pemakanan yang tidak teratur atau diet yang kerap. Untuk rembesan hempedu yang normal, organ mesti berkontrak secara sistematik, dan ini berlaku hanya semasa makan.

Selain itu, hepatitis atau sirosis hati boleh menyebabkan kotoran kuning pada orang dewasa. Dengan penyakit ini, pengeluaran asid hempedu dan garam, yang terlibat dalam proses pencernaan, berkurang. Penurunan jumlah hempedu menyebabkan bukan sahaja perubahan warna najis, tetapi juga kesakitan teruk pada hipokondrium yang betul. Dalam kes ini, air kencing memperoleh warna gelap yang kaya, mengingatkan pada teh atau bir..

Sekiranya gejala kerosakan hati atau pundi hempedu muncul, disarankan untuk berjumpa doktor secepat mungkin. Ini akan membantu mengelakkan perkembangan penyakit ini dan munculnya komplikasi..

Penyakit Crohn

Pewarnaan najis dengan warna kuning yang kaya dengan warna kehijauan boleh memprovokasi penyakit Crohn. Patologi dicirikan oleh pelanggaran fungsi seluruh sistem pencernaan. Akibatnya, makanan tidak diproses dengan betul, dan lemak meninggalkan saluran pencernaan hampir tidak berubah..

Punca-punca lain dari kotoran kuning pada orang dewasa

Najis kuning boleh disebabkan bukan sahaja oleh patologi di atas, tetapi juga oleh sebab-sebab yang paling tidak berbahaya. Contohnya, pengambilan susu dan produk susu yang kerap akan cepat atau lambat akan menyebabkan perubahan warna pada najis..

Proses penapaian dalam usus juga akan mempengaruhi warna najis. Dalam kes ini, tinja kuning pada orang dewasa disertai dengan kemunculan masalah pencernaan berikut:

  • cirit-birit;
  • pening dan muntah;
  • kembung perut;
  • pergerakan usus berbau busuk;
  • kekejangan usus.

Perhatian. Selalunya, warna kuning najis muncul ketika mengambil ubat yang menyebabkan dysbiosis. Terutama, warna najis berubah dengan latar belakang penggunaan ubat antibakteria dalam dos berlebihan atau tanpa preskripsi doktor.

Perubahan tajam dalam set produk makanan atau diet yang tidak seimbang juga menyebabkan pembentukan tinja berwarna kuning muda. Melanggar meja adalah sejenis keadaan tekanan bagi tubuh, yang tidak melambatkan untuk mempengaruhi kerja seluruh saluran pencernaan..

Tekanan emosi yang normal atau kemurungan yang berpanjangan, yang sering menyebabkan pemprosesan makanan yang buruk, juga boleh menyebabkan perubahan warna najis. Selain itu, keracunan dangkal sering menjadi penyebab metamorfosis tersebut. Dalam kes ini, kekuningan najis disertai dengan cirit-birit dan demam..

Seperti yang anda lihat, perubahan warna najis tidak selalu berpunca daripada penyakit saluran gastrousus. Oleh itu, anda tidak boleh mendiagnosis diri sendiri dan mengubati diri sendiri. Paling tidak, ini tidak akan memberikan apa-apa hasil, dan yang paling teruk, ia akan menyebabkan berlakunya peningkatan patologi yang ada..

Apa yang perlu dilakukan jika najis berubah menjadi kuning?

Sekiranya kerusi tiba-tiba berubah warna biasa dan berubah menjadi kuning, anda tidak perlu takut dan panik. Mungkin sebabnya adalah diet pada hari-hari sebelumnya. Banyaknya makanan tenusu atau berlemak menjadikan tinja pada orang dewasa menjadi kuning dan berbuih. Mengubah diet anda dengan cepat dapat menjadikan najis anda kembali normal..

Perkara yang sama harus dilakukan sekiranya najis berubah menjadi kuning dengan ubat. Selepas penghapusan ubat-ubatan yang memberi kesan negatif kepada pencernaan dan fungsi hati, najis akan cepat kembali ke warna normal.

Dalam dos yang disyorkan, ubat-ubatan ini selalunya tidak memberi kesan ketara pada warna najis. Dos yang berlebihan atau penggunaan yang berpanjangan memberi kesan buruk kepada hati dan mengakibatkan najis kuning.

Sekiranya, setelah tindakan diambil, tinja tidak kembali normal selama lebih dari dua hari dan perubahan teduhan disertai dengan gejala tambahan, anda harus berjumpa doktor. Hanya seorang doktor, setelah langkah-langkah diagnostik dijalankan, dapat memberitahu mengapa tinja orang dewasa menjadi kuning muda..

Ingat, kesihatan memerlukan perhatian sepenuhnya. Jangan mengabaikan isyarat masalah pertama di badan, dan kemudian menukar warna najis tidak akan menjadi masalah bagi anda..

Perhatian. Artikel ini hanya untuk tujuan maklumat sahaja. Nasihat doktor diperlukan.

Apa lagi kerusi, anda dapat mengetahui dari video:

Najis ringan pada kanak-kanak dari segala usia mempunyai beberapa keanehan. Semasa menukar naungan kotoran, perhatian khusus harus diberikan kepada konsistensi tinja, berat bayi, keadaan umum anak. Sekiranya penjelasan tinja adalah episodik, dan keadaan anak sama sekali tidak menderita, maka faktor makanan adalah penyebab biasa. Sekiranya tinja ringan timbul dengan latar belakang suhu, malaise umum yang berlangsung beberapa hari, muntah, maka kita dapat membicarakan aspek patologi. Walau bagaimanapun, untuk menjelaskan penyakit ini, perlu dilakukan diagnosis pembezaan, untuk mengecualikan faktor-faktor yang tidak berbahaya yang memicu penjelasan tinja. Panik dalam kes ini tidak akan bermanfaat, tetapi semua ibu bapa perlu mengetahui mengenai kemungkinan proses patologi, disertai dengan meringankan tinja.

Ciri-ciri najis bayi

Bergantung pada usia kanak-kanak, struktur dan naungan najis berubah. Semasa bayi membesar, najis menjadi lebih berbentuk kerana pengenalan serat, lemak, vitamin ke dalam makanan. Diet diperkaya dan najis secara semula jadi dibentuk mengikut pilihan makanan. Jadi, setelah makan salad bit, warna air kencing atau tinja menjadi merah jambu. Perkara yang sama berlaku dengan produk yang mempunyai pigmen khas. Walaupun dalam rahim, tinja pertama anak terbentuk - mekonium, dengan konsistensi likat, hitam. Kotoran hitam yang asli kekal selama kira-kira 4-5 hari, kemudian mereka terasa ringan. Mekonium, seperti najis bayi yang berumur hingga satu tahun, boleh mempunyai urat lendir, tidak terbentuk, warna kekuningan, dan ini adalah norma. Teduh najis bergantung sepenuhnya pada jumlah bilirubin dalam komposisinya (enzim yang bertanggungjawab untuk hati).

Sekiranya hati menghasilkan jumlah bilirubin yang normal, maka warna najis akan berwarna coklat, coklat muda. Sekiranya disfungsi hati, salah satu gejalanya adalah warna najis, tetapi selain meringankan najis, air kencing anak harus diperiksa. Sekiranya disfungsi patologi pada bahagian struktur hepatik, air kencing pesakit berubah menjadi warna keruh gelap.

Pada dasarnya, warna najis bayi bergantung pada faktor pemakanan. Semakin banyak produk tenusu dalam diet, najis akan semakin ringan. Bagi bayi yang baru lahir, keseluruhan diet berdasarkan pengambilan susu formula atau susu ibu. Dengan pemberian makanan buatan, najis bayi akan selalu lebih padat daripada dengan makan semula jadi. Tugas pakar pediatrik dan ibu bapa harus memperhatikan setiap perubahan tingkah laku anak, untuk melakukan pemantauan bulanan terhadap indikator kesihatan (kelahiran tinja, darah, ujian air kencing, penimbangan dan pemeriksaan).

Faktor predisposisi

Najis berwarna terang pada anak, sebab yang sering terjadi adalah kekhasan pencernaan anak, boleh terbentuk pada anak-anak dari usia yang berbeza. Sebab utama penurunan najis kanak-kanak pada usia dini adalah makanan harian anak. Dengan lebihan makanan berlemak, karbohidrat, kalsium, produk susu yang diperam dalam makanan, warna tinja anak akan menjadi lebih ringan. Kotoran seperti itu mempunyai kelikatan khas, mempunyai struktur berminyak, warna hampir putih (serupa dengan tanah liat). Ini disebabkan oleh ketidakupayaan organ pencernaan anak untuk mengatasi makanan "berat". Makanan wanita yang menyusui juga secara langsung mempengaruhi najis bayi. Kompleks vitamin, rawatan jenis penyakit tertentu boleh menimbulkan pencerahan pada kotoran bayi. Terdapat sebab lain untuk mengurangkan najis:

  • rawatan ubat (antibiotik, kompleks probiotik, kumpulan ubat lain);
  • tempoh tumbuh gigi;
  • permulaan makanan pelengkap (campuran, sayur-sayuran atau buah-buahan, hidangan panas dan sup);
  • pengambilan produk kalsifikasi yang berlebihan (susu fermentasi, produk tenusu dan dadih).

Sekiranya najis ringan dijumpai pada anak, keadaan amnya harus dinilai, air kencing diperiksa, dan diet hariannya harus dipikirkan. Mungkin menu yang dipilih oleh ibu bapa tidak sesuai untuk anak. Sekiranya najis kanak-kanak berwarna terang sudah menjadi kebiasaan, anda harus menghubungi pakar pediatrik anda untuk mendapatkan diet yang optimum. Sekiranya perlu, kanak-kanak itu harus diperiksa oleh pakar lain dalam profil..

Tanda-tanda proses patologi

Dalam hampir 80% kes, alasan penjelasan najis anak adalah perubahan dalam diet atau komposisinya yang tidak betul. Kotoran seperti itu bertahan selama beberapa hari, setelah itu kembali berwarna normal. Baki 10% kanak-kanak mempunyai sejarah klinikal yang membebankan, beberapa komplikasi dari kerja organ atau sistem dalaman. Di sini mereka memperhatikan semua nuansa perubahan bukan hanya keadaan anak, tetapi juga pergerakan usus. Sekiranya, dengan latar belakang najis ringan, anak mengalami penderitaan yang jelas, dan gejala berikut bergabung dengan segalanya, maka ini memerlukan penjelasan dan pembetulan segera:

  • mengaburkan dan menggelapkan urin (urin gelap dengan najis ringan menunjukkan hepatitis virus);
  • pencairan najis, cirit-birit (bilangan dorongan cenderung 10 atau lebih);
  • sakit perut yang kuat;
  • demam tinggi, tidak dijatuhkan oleh agen anti-panas;
  • malaise, kelemahan otot;
  • rasa dahaga yang kuat;
  • ketidakstabilan emosi (mobiliti bersama dengan sikap tidak peduli).

Semua tanda ini bukan kebiasaan. Jumpa doktor atau hubungi ambulans. Bantuan kecemasan sangat diperlukan untuk muntah, cirit-birit pada anak kecil. Dehidrasi sangat sukar bagi kanak-kanak. Cukup untuk kehilangan hanya 25% dari keseluruhan norma dan pemulihan keseimbangan air-garam mesti dilakukan dalam keadaan resusitasi. Untuk membandingkan diagnosis, untuk mengetahui mengapa anak mempunyai najis ringan, anda perlu mengambil kira banyak faktor yang berbeza. Tahap kematian yang tinggi pada kanak-kanak di bawah umur 3 tahun akibat gangguan usus disebabkan oleh komplikasi mabuk (dehidrasi, kejutan septik, muntah dan cirit-birit).

Najis dan penyakit berwarna terang

Ibu bapa yang prihatin selalu melihat sedikitpun penyimpangan dari norma, apa-apa perubahan dari cara biasa. Malangnya, semakin banyak anak dilahirkan dengan patologi perkembangan kongenital atau mempunyai faktor keturunan yang menentukan kesihatan masa depan. Ini adalah perkembangan perinatal kanak-kanak yang sangat menentukan sejarah klinikal pesakit kecil di masa depan. Dalam beberapa kes, pelepasan najis dapat menandakan penyakit serius pada organ atau sistem dalaman anak..

Kemungkinan patologi

Penyakit utama yang mungkin termasuk yang berikut:

  • Perkembangan dysbiosis. Selain keringanan, garis-garis kehijauan terdapat di dalam tinja. Dengan dysbiosis maju, busa tinja, mempunyai bau fetid. Kanak-kanak itu sering diseksa oleh kolik, kadang-kadang perut boleh menjadi sangat tegang apabila disentuh. Ruam seperti gatal-gatal mungkin muncul. Ruam dilokalisasi pada perut, punggung, atau wajah anak.
  • Hepatitis A, B, C. Hepatitis adalah penyakit serius yang mempengaruhi tisu hati dan menyebabkan komplikasi serius, hingga perkembangan kegagalan hati. Ciri ciri hepatitis adalah gabungan najis berwarna terang dan air kencing yang sangat gelap. Malah seorang doktor tidak akan dapat mendiagnosis hepatitis secara bebas, hanya berdasarkan kajian makmal dan instrumental.
  • Pankreatitis atau keradangan pankreas. Penyakit ini terutama berlaku pada pesakit dewasa, tetapi kadang-kadang ia berlaku pada bayi. Kotoran berwarna terang disertai dengan muntah yang kerap, mual, sakit perut dari penyetempatan yang tidak jelas, suhu tinggi.
  • Keriting pundi hempedu. Selekoh lebih kerap merupakan ciri anatomi, anomali pembentukan. Lama kelamaan, kanak-kanak itu terbiasa dengan bentuk pundi hempedu ini, keadaan ini tidak menimbulkan masalah tertentu. Hanya pemerhatian sistemik pesakit kecil yang disyorkan. Penjelasan tinja di sini terdiri daripada kesukaran memisahkan keseluruhan isi pewarna pigmen, hempedu.
  • Penyakit saluran pencernaan. Penyebab patologi, terutama pada usia yang baru lahir, boleh menjadi malformasi kongenital pada organ epigastrik, anomali pada struktur dan ukuran organ. Patologi juga boleh terbentuk semasa anak tumbuh di bawah pengaruh pelbagai faktor endogen atau eksogen..
  • Jangkitan rotavirus. Rotavirus disertakan dengan gambaran klinikal yang jelas dengan kemerosotan kesihatan, demam, cirit-birit dan tanda-tanda lain. Pada hari pertama selepas jangkitan, tinja pada kanak-kanak mempunyai warna kekuningan pucat, tetapi pada hari-hari berikutnya, pergerakan usus jelas menyerupai tanah liat putih.
  • Sindrom Whipple. Penyakit yang jarang berlaku, lebih kerap bersifat autoimun. Patologi dicirikan oleh peningkatan kelenjar getah bening, perkembangan anemia kekurangan zat besi yang berterusan. Bilangan pergerakan usus setiap hari dapat mencapai 8-10 kali, sementara konsistensi najis akan terbentuk. Bau najis tidak menyenangkan, warnanya berwarna kelabu. Seorang kanak-kanak mempunyai najis ringan, seperti tanah liat, ia berlaku dengan penyakit ini.

Gejala lain yang mencirikan keabnormalan harus dipertimbangkan. Oleh itu, penampilan kotoran darah pada tinja kanak-kanak mungkin menunjukkan sindrom Whipple dan dysbiosis lanjut. Pendarahan tersembunyi dalaman mungkin berlaku. Di sini anda harus lulus ujian darah okultisme fecal. Kadang-kadang keadaan anak, walaupun dengan najis yang berubah secara patologi, mungkin tidak menderita. Sudah tentu, ini tidak berlaku untuk jangkitan rotavirus..

Penting! Kotoran yang ringan dan hampir putih pada kanak-kanak juga dapat muncul dengan latar belakang sejarah alergi yang membebankan. Oleh itu, dengan perubahan alergi warna najis, perlu dilakukan terapi pembetulan keadaan penyumbang. Terapi tepat pada masanya membolehkan anda membuang najis yang cemas dalam 3-4 hari. Hanya penjagaan ibu bapa dan penyertaan doktor yang mencukupi akan membantu anak mengatasi semua kemungkinan penyakit.

Najis kuning

Biasanya, najis kanak-kanak mempunyai warna kekuningan, mempunyai konsistensi lembut dan lembek. Gelap najis berlaku dengan usia kanak-kanak, ketika diet baru terbentuk. Semasa memakan labu, lobak merah dan daging sapi, najis bayi akan berwarna kuning cerah. Perubahan sedikit pada warna najis mungkin menunjukkan pelbagai gangguan dalam kerja organ dalaman. Najis kuning tepu, hingga warna oren, menunjukkan kerusakan struktur pankreas, ginjal atau hepatik. Ini disebabkan oleh kesukaran membuang hempedu. Kotoran berwarna hempedu.

Gelap urin dengan najis kuning muda pada anak atau dengan perubahan warnanya mungkin menunjukkan perkembangan keradangan ginjal dan saluran kencing (pielonefritis, sistitis). Biasanya, perkembangan keradangan disertai dengan peningkatan suhu, sensasi terbakar ketika membuang air kecil.

Perubahan warna dan konsistensi tinja, sambil menjaga kesejahteraan normal anak, tidak memerlukan pembetulan perubatan yang serius. Lawatan ke doktor adalah perlu jika najis yang diubah disimpan selama lebih dari 5 hari, serta jika gejala yang tidak menyenangkan seperti loya, regurgitasi massa cheesy yang banyak, muntah pada kanak-kanak yang lebih tua bergabung. Tubuh kanak-kanak memerlukan perhatian khusus, diet individu dan pemeriksaan berterusan oleh doktor. Ini adalah satu-satunya cara untuk memastikan perkembangan anak sepenuhnya tanpa penyakit..

Semua orang tahu warna najis apa yang normal baginya, dan memerhatikan bila kotorannya mengambil warna yang tidak biasa. Kotoran berwarna terang, baik pada anak maupun pada orang dewasa, mungkin menunjukkan penyakit yang tidak dapat diabaikan untuk menghindari akibat yang serius. Penting untuk memperhatikan gejala yang menyertai perubahan warna najis.

Mengapa tinja berwarna terang: kemungkinan penyebabnya

Kotoran orang yang sihat terdiri daripada sisa makanan sejak 2-3 hari terakhir. Dalam keadaan normal, warna najis bervariasi dari coklat muda hingga coklat gelap, konsistensinya padat, tidak ada bau dan kekotoran tertentu. Sekiranya anda melihat penampilan pergerakan usus yang ringan, jangan membuat kesimpulan dan panik. Adalah perlu untuk mengenal pasti kemungkinan penyebabnya. Perubahan warna najis memprovokasi:

  • proses fisiologi;
  • ubat-ubatan;
  • penyakit yang berbeza.

Pada orang dewasa

Penjelasan mengenai najis pada orang dewasa mungkin berkaitan dengan makan sejumlah besar makanan berlemak. Contohnya, krim masam atau mentega. Pada masa yang sama, perubahan warna najis tidak menyebabkan ketidakselesaan seseorang. Kaji semula diet anda, hilangkan makanan berlemak dan ikuti diet. Selepas beberapa hari, najis kembali normal.

Penjelasan tinja dipengaruhi oleh pengambilan ubat. Contohnya, antibiotik, antijamur, kontraseptif oral. Anda harus berhenti mengambil ubat dan menghubungi doktor anda untuk menetapkan langkah-langkah terapi. Bahaya yang besar adalah perubahan warna najis, disertai dengan peningkatan suhu badan dan rasa sakit yang berbeza-beza di bahagian perut.

Semasa mengandung

Warna najis menunjukkan bahawa hati dan pankreas berfungsi. Semasa mengandung, organ wanita berfungsi dengan peningkatan beban. Klarifikasi tinja dikaitkan dengan keadaan patologi, disertai dengan kegagalan proses pencernaan. Punca kotoran ringan pada wanita hamil adalah dysbiosis atau semangat yang berlebihan untuk kompleks multivitamin. Anda harus menghubungi doktor anda untuk menetapkan rawatan yang diperlukan.

Penyakit apa yang boleh menjadi najis ringan?

Klarifikasi tinja memprovokasi penyakit yang mengganggu fungsi normal hati, pankreas dan saluran gastrousus. Cuba menilai bagaimana perasaan anda. Bagaimanakah keadaan kesihatan anda berubah sejak beberapa hari, minggu, dan bulan yang lalu? Ingat penyakit apa yang anda alami sejak kebelakangan ini. Sekiranya tinja berwarna terang dikaitkan dengan penyakit, gejala berikut sering diperhatikan:

  • kelemahan umum;
  • peningkatan suhu badan;
  • sakit perut;
  • kulit kuning dan sklera mata;
  • air kencing gelap;
  • loya muntah;
  • kembung perut;
  • kehilangan selera makan dan penurunan berat badan;
  • peningkatan jumlah perut yang tidak dapat dijelaskan;
  • ruam.

Sekiranya anda mendapati bahawa anda mempunyai perubahan warna najis yang tidak biasa, disertai dengan kemerosotan kesihatan anda, segera berjumpa doktor. Dia akan memberikan rujukan untuk menjalani ujian, yang berdasarkannya dia akan mengenal pasti penyebab penurunan najis dan menetapkan terapi yang sesuai. Sangat berbahaya untuk mengabaikan keadaan anda yang tidak memuaskan, ini boleh menjadi tanda penyakit serius:

  1. Hepatitis A. Perkembangan penyakit hati radang yang disebabkan oleh keracunan toksik, berjangkit atau alkohol ditunjukkan dengan menarik sakit di sebelah kanan, gangguan pencernaan, dan warna kulit kuning. Tanpa terapi, penyakit ini membawa kepada sirosis hati.
  2. Kolesistitis. Keradangan pundi hempedu disertai oleh sakit perut akut, penurunan selera makan, demam, dan mual. Kotoran dengan kolesistitis mempunyai konsistensi cairan, kadang-kadang dengan sisa makanan yang tidak dicerna.
  3. Pankreatitis. Keradangan pankreas berlaku akibat kekurangan zat makanan, penyalahgunaan alkohol, penyakit berjangkit organ dalaman dan mengambil ubat. Fasa akut pankreatitis disertai dengan memotong sakit perut, muntah, cirit-birit.
  4. Penyakit Crohn. Gangguan kronik sistem pencernaan, yang disebabkan oleh reaksi alahan, penyakit psikosomatik dan berjangkit, ditunjukkan dengan penurunan najis, muntah, demam, kerap muncul darah dalam tinja.
  5. Penyakit onkologi saluran pencernaan. Perkembangan neoplasma malignan pada organ dalaman tidak simptomatik. Tanda-tanda pertama muncul ketika tumor mencapai ukuran tertentu. Antara simptomnya, doktor membezakan: sakit di rongga perut, sembelit atau cirit-birit, muntah, kurang selera makan, penurunan berat badan yang drastik.

Ketahui bagaimana pankreas dirawat dengan ubat-ubatan.

Najis coklat muda

Pengambilan makanan tumbuhan pada manusia menyebabkan penjelasan najis. Ini bukan patologi dan tidak menimbulkan risiko kepada kesihatan anda. Dengan peredaran massa pencernaan yang dipercepat melalui usus besar, najis menjadi coklat muda. Pengenalan produk protein ke dalam diet dan pemakanan pecahan menormalkan kerja saluran pencernaan.

Lampu hijau

Kotoran manusia memperoleh warna yang tidak wajar apabila pengambilan warna makanan yang berlebihan dalam makanan, yang terdapat dalam air manis, minuman beralkohol, gula-gula dalam jumlah besar. Nafsu untuk persediaan herba, bahan tambahan aktif secara biologi membawa kepada pengotoran najis dengan warna kehijauan. Setelah melepaskan makanan, warna najis dipulihkan dalam masa 3-5 hari. Dalam kes lain, tinja hijau adalah gejala penyakit:

  1. Dysbacteriosis. Pelanggaran mikroflora usus disertai dengan tinja cair dengan bau busuk tertentu.
  2. Enterokolitis akut. Keradangan akut saluran gastrousus disertai dengan ketidakselesaan dan sakit perut yang tajam, cirit-birit, dan muntah. Kotoran mempunyai warna hijau dengan bekas nanah.
  3. Penyakit berjangkit saluran gastrousus ditunjukkan oleh kelemahan manusia, mual, dan demam. Najis bertukar menjadi hijau muda dan mengandungi darah, nanah, atau lendir.

Kuning muda

Warna tinja dipengaruhi oleh bilirubin, yang dirembeskan bersama dengan hempedu oleh hati. Dari sudut perubatan, najis kuning pada orang yang sihat adalah perkara biasa. Anda pasti bimbang dengan najis kuning air. Ini mungkin bermaksud bahawa hati tidak stabil dalam menghasilkan bilirubin atau saluran empedu menyempit. Untuk mengenal pasti penyebabnya, hubungi doktor anda yang akan melakukan pemeriksaan dan menetapkan terapi yang sesuai..

Urin gelap dan najis putih

Najis kelabu yang digabungkan dengan air kencing "teh kuat" adalah tanda amaran fasa hepatitis akut. Keradangan hati menyebabkan disfungsi pembentukan hempedu, yang menjadi penyebab pemutihan najis. Pada hepatitis, bilirubin yang dihasilkan oleh tubuh diekskresikan melalui buah pinggang dan kulit, sehingga air kencing menjadi gelap dan kulit menjadi kuning.

Apa yang perlu dilakukan dan rawatan apa yang perlu dilakukan

Untuk menormalkan warna najis, doktor menasihatkan untuk menolak makan dan mengambil ubat yang memprovokasi perubahan warna najis. Anda perlu minum air pegun sekitar 2 liter sehari, mematuhi diet. Hilangkan makanan yang meningkatkan proses penapaian dalam usus: susu, roti, kekacang, bit, kubis, makanan manis, pedas dan berlemak. Berjumpa doktor yang akan mengenal pasti punca perubahan warna najis dan menetapkan rawatan.

Artikel Mengenai Hepatitis