Mengapa najis menjadi putih, penyebab najis putih pada orang dewasa dan rawatan

Utama Gastrik

Kotoran ringan atau hampir putih, apabila tinja seseorang mengandungi sejumlah besar kotoran putih, boleh menjadi gejala beberapa penyakit yang sangat berbahaya. Sudah tentu, harus diingat bahawa jika kotoran putih muncul satu atau lebih kali, maka ini dapat dianggap sebagai alasan fisiologi, ketika tidak ada masalah serius yang perlu dikhawatirkan. Tetapi jika warna najis berwarna putih secara teratur, ini sudah boleh menjadi masalah serius, tanda perkembangan beberapa penyakit berbahaya yang harus segera dirawat untuk mengelakkan peralihannya ke tahap perkembangan kronik atau munculnya komplikasi yang tidak diingini..

Sekiranya warna najis tidak terlalu berbeza dengan norma, dan ia mengandungi garis putih, bintik putih, biji-bijian atau benjolan, maka ini sudah menjadi gejala dan tanda-tanda masalah kesihatan yang mungkin berlaku. Lebih kerap daripada tidak, jika sering terdapat kotoran putih, sukar untuk membuat diagnosis yang tepat mengapa najis berubah. Untuk membuat diagnosis yang tepat, doktor sering merujuk kepada diagnostik, analisis tinja, ultrasound (pemeriksaan ultrasound organ pelvis).

Kandungan:

Untuk pencernaan makanan secara menyeluruh, kerja menyeluruh seluruh saluran gastrousus diperlukan. Peranan penting dalam proses ini dimainkan oleh pankreas, yang peranan utamanya adalah menyediakan sistem pencernaan dengan jus pankreas yang diperlukan untuk pemecahan makanan. Perubahan warna najis dapat menandakan adanya keabnormalan dalam kerja organ ini, misalnya, kekurangan enzim yang diperlukan menyebabkan perubahan warna pada tinja.

Sebab yang paling biasa untuk penampilan najis putih adalah kekurangan jus gastrik, yang tidak menyertai proses mencerna makanan sehingga kesimpulan yang logik. Terdapat banyak lagi faktor yang menimbulkan perubahan warna kotoran, dan tidak semuanya tidak berbahaya, jadi sebarang penyimpangan dari norma harus menjadi alasan untuk mengunjungi pakar.

Makanan atau diet, tinja boleh menjadi putih

Selalunya, warna putih najis berlaku dengan latar belakang penyalahgunaan makanan yang terlalu berlemak, seperti mentega, krim masam buatan sendiri, lemak babi, krim mentega dan produk lain yang serupa. Fenomena serupa adalah hasil diet tidak seimbang dan monoton yang mengandungi makanan tumbuhan atau tenusu..

Dari produk makanan apa yang berwarna putih dan ringan? Perubahan warna najis sering diperhatikan dengan penggunaan ubat-ubatan tersebut:

1 ubat untuk rawatan epilepsi;

3 ubat dari kumpulan antimikotik;

4 ubat untuk rawatan batuk kering.

Mana-mana ubat dari senarai ini mempengaruhi saluran gastrointestinal, oleh itu, pengambilannya sering disertai dengan pembentukan bintik putih pada najis atau perubahan warna najis yang lengkap.

Warna putih najis, kerana ketidaktepatan dalam pemakanan, tidak memerlukan rawatan ubat. Dalam kes ini, cukup untuk mengurangkan penggunaan produk yang memprovokasi dan setelah beberapa hari semuanya akan kembali normal. Mengenai ubat-ubatan, walaupun selepas pembatalan itu, warna tinja yang biasa dapat dijangkakan dalam jangka waktu yang lama, kerana tubuh perlu membersihkan sepenuhnya sisa-sisa ubat dan memulihkan kerjanya. Sekiranya, di sebalik semua usaha, warna najis tetap putih, penyebabnya harus dicari bersama dengan ahli gastroenterologi..

Perubahan mikroflora usus yang sihat, pelbagai penyakit hati, serta batu di pundi hempedu dan gangguan lain dalam kerjanya dapat menimbulkan patologi seperti itu. Anda agak sukar untuk menentukan sebab yang tepat, kerana ini memerlukan sejumlah prosedur diagnostik. Dan jika kotoran ringan dan kepahitan muncul di mulut, ini mungkin sudah menunjukkan patologi hati atau pankreas.

Sebab patologi mengapa najis menjadi putih pada orang dewasa

Kotoran putih paling kerap menandakan kekurangan hempedu dalam usus, yang berkembang dengan latar belakang penyakit berikut:

1 Penyakit patologi pankreas dapat memberikan warna putih pada kotoran orang dewasa, misalnya pankreatitis, yang dapat diprovokasi oleh ketidaktepatan dalam pemakanan, campur tangan pembedahan di rongga peritoneal, penyalahgunaan alkohol atau pengambilan ubat yang tidak terkawal.

2 Hepatitis boleh menyebabkan najis putih. Apa itu hepatitis dan bagaimana boleh membahayakan kesihatan? Kotoran putih pada hepatitis muncul disebabkan oleh fakta bahawa ia adalah penyakit radang yang terutama mempengaruhi hati dan menyebabkan pemusnahannya secara beransur-ansur. Penyakit ini mempunyai banyak jenis, masing-masing mempunyai sebab tersendiri..

3 Cholecystitis (akut dan kronik) boleh menyebabkan najis menjadi ringan walaupun berwarna putih atau hampir putih. Mengapa kolesistitis berbahaya? Ini adalah penyakit radang pundi hempedu, yang menyebabkan perubahan pada dindingnya. Patologi ini berkembang kerana pelanggaran aliran keluar hempedu, paling sering berlatar belakang penyakit batu empedu.

4 Sekiranya seseorang melihat najis putih, itu mungkin penyakit Crohn. Apakah penyakit ini. Penyakit darah adalah keradangan kronik saluran gastrousus yang tidak spesifik, yang akhirnya menyebabkan pembentukan kecacatan ulseratif pada membran mukus..

5 Najis putih boleh menyebabkan neoplasma malignan yang terletak di salah satu bahagian saluran pencernaan. Sebagai peraturan, patologi seperti itu tidak membuat diri mereka terasa lama dan hanya perubahan warna najis yang dapat membantu mengenal pasti masalah pada waktunya. Keletihan, apatis yang berlebihan, penurunan berat badan yang tajam dan pergerakan usus yang terganggu juga harus waspada. Gambaran klinikal seperti itu harus menjadi alasan untuk segera berjumpa doktor, yang dalam beberapa kes dapat menyelamatkan nyawa pesakit..

6 Kotoran berwarna terang, najis selepas keracunan makanan atau alkohol mungkin menunjukkan kerosakan pada hati atau pankreas, organ lain dari saluran pencernaan.

Sekiranya warna keseluruhan najis berada dalam had normal, tetapi terdapat bintik-bintik ringan atau kotoran lendir putih di dalamnya, maka alasannya mungkin terdapat pada perkara berikut:

Kekurangan enzim untuk mencerna gluten boleh menyebabkan kotoran putih;

2 kolitis - keradangan usus besar dapat mengubah warna najis;

3 ketulan putih pada tinja seseorang boleh muncul dengan ketoksikan bawaan makanan;

4 proctitis - keradangan mukosa rektum boleh menyebabkan garis putih pada tinja;

5 jika najis menjadi lebih ringan atau putih dan berubah warna, mungkin ada intoleransi terhadap beberapa makanan;

6 diverticulitis adalah penyakit usus yang dicirikan oleh pembentukan protrusions saccular di dindingnya.

Mana-mana penyakit di atas dapat disembuhkan sepenuhnya dengan syarat anda berjumpa doktor tepat pada masanya..

Apabila najis putih berbahaya, tanda dan gejala amaran

Sekiranya anda mengesyaki bahawa pelepasan najis adalah hasil diet yang tidak seimbang, anda tidak perlu segera berjumpa pakar. Sebagai permulaan, disarankan untuk memerhatikan sebentar kerja usus dan, berdasarkan pemerhatian, buat kesimpulan tertentu. Walau bagaimanapun, jika perubahan warna najis disertai dengan tanda amaran lain, maka anda harus bertindak segera..

Apa yang perlu dilakukan jika najis putih berbahaya untuk kesihatan? Panggilan ambulans diperlukan jika anda mempunyai simptom berikut:

1 sakit perut spasmodik yang tajam;

2 loya dan muntah;

3 keadaan demam;

4 peningkatan kesakitan pada masa buang air besar;

5 kekotoran darah, lendir, atau nanah dalam tinja atau muntah.

Anda tidak boleh berharap dapat menyembuhkan diri sendiri atau mengambil ubat atas nasihat orang yang tidak berkaitan dengan ubat. Hanya diagnosis tepat waktu dan pelaksanaan langkah-langkah terapi yang dapat menjadi kunci pemulihan yang berjaya, jadi anda harus membuang semua keraguan dan berjumpa doktor jika ada gejala yang membimbangkan..

Diagnostik dan rawatan, apa yang harus dilakukan jika kotoran putih muncul

Penyebab patologi dapat ditentukan dengan menggunakan sejumlah langkah diagnostik, yang meliputi pemeriksaan pesakit dan analisis makmal tinja, bersama dengan kajian instrumental. Hanya berdasarkan keputusan ujian, doktor dapat menentukan punca sebenar patologi dan mengesyorkan rawatan. Apa yang perlu dilakukan jika kotoran berwarna putih atau berubah warna? Sekiranya perubahan warna najis tidak disertai dengan gejala yang tidak menyenangkan, maka sebelum menghubungi pakar, anda harus menganalisis diet anda secara bebas dan menetapkan rejim minum. Tetapi pengambilan ubat tanpa cadangan doktor dilarang sama sekali, terutamanya untuk ubat penahan sakit yang dapat secara signifikan memutarbelitkan gambaran klinikal penyakit ini.

Lebih-lebih lagi, sering kali penjelasan tinja adalah gejala penyakit berbahaya, rawatannya harus menyeluruh. Dengan persetujuan dengan pakar, adalah mungkin untuk melengkapkan perjalanan terapi dengan kaedah rawatan alternatif, namun tidak disarankan untuk menggunakannya secara eksklusif, kerana agak sukar untuk mencapai kesan yang diinginkan dalam kes ini. Sekiranya seseorang tidak tahu apa yang harus dilakukan, bagaimana merawat najis putih dengan cepat dan berkesan, maka seseorang harus sedar bahawa perubahan warna dan konsistensi najis secara langsung bergantung pada penyebab apa yang menimbulkan gejala tersebut. Najis berwarna putih atau kuning terang, ini selalu menjadi salah satu tanda patologi, tetapi ini hanyalah gejala. Itulah sebabnya, tanpa pemeriksaan yang diperlukan, hampir mustahil untuk mengenal pasti penyebab penjelasan tinja. Oleh itu, perubahan warna tinja mungkin menjadi yang pertama untuk menandakan perkembangan sebarang patologi, yang akan membantu pesakit menerima rawatan tepat pada masanya dan melupakan masalahnya selama-lamanya..

Kotoran putih - penyebab pada orang dewasa dan kanak-kanak

Najis putih adalah panggilan bangun bagi banyak orang untuk berjumpa doktor. Tanda ini menunjukkan gangguan serius dalam fungsi tubuh atau menjadi akibat perubahan dalam diet.

Walau bagaimanapun, manifestasi gejala dalam beberapa hari harus menjadi alasan untuk diagnosis menyeluruh. Jadi mengapa najis berwarna putih?

Navigasi halaman pantas

Penyebab najis putih pada orang dewasa

Penjelasan tinja dianggap sebagai pilihan biasa bagi anak kecil, kerana mereka hanya menerima susu formula atau susu ibu sebagai makanan. Penyebab najis putih terletak pada ketidakmatangan sistem enzim dan monoton dalam pemakanan..

Gejala serupa pada orang dewasa selalunya disebabkan oleh perubahan diet. Penguasaan sejumlah besar makanan berlemak membawa kepada penurunan najis. Sebabnya mungkin penggunaan alkohol, pencuci mulut berkalori tinggi, mentega, krim, coklat.

Sekiranya keadaan ini tidak disertai dengan rasa sakit dan loya, anda tidak perlu risau. Cukup untuk membuat penyesuaian pada diet untuk mengatasi masalah tersebut.

Apa penyakit najis mencerahkan?

Warna najis coklat yang biasa dikaitkan dengan tindakan bilirubin - bahan ini adalah penyusun hempedu. Kotoran putih dikaitkan dengan pelanggaran kemasukan hempedu ke dalam usus. Terdapat juga beberapa penyakit yang boleh memprovokasi penampilan najis berwarna terang. Jadi, untuk penyakit apa najis berwarna putih?

  • Hepatitis adalah istilah generik untuk luka radang hati. Doktor mengenal pasti jenis hepatitis toksik, alkohol dan berjangkit.
  • Cholecystitis - istilah ini biasanya difahami sebagai lesi keradangan pada pundi hempedu. Ia dicirikan oleh sakit akut di perut, kehilangan selera makan, demam, loya. Dengan penyakit, najis longgar sering diperhatikan pada benjolan putih..
  • Pankreatitis - asas untuk perkembangan lesi radang pankreas adalah gangguan dalam diet, pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan, lesi organ dalaman yang menular, mengambil ubat.
  • Penyakit Crohn - patologi ini dicirikan oleh lesi keradangan seluruh sistem pencernaan.
  • Penyakit onkologi - kemunculan tumor pada organ dalaman mempunyai kursus tanpa gejala. Manifestasi pertama muncul setelah formasi mencapai ukuran yang agak mengagumkan. Dalam kes ini, terdapat rasa sakit di kawasan perut, gangguan najis, muntah, penurunan selera makan, penurunan berat badan secara tiba-tiba.

Kadang-kadang alasan untuk meringankan najis pada orang dewasa terletak pada penggunaan ubat-ubatan tertentu. Ini terutamanya merangkumi agen antibakteria, ubat anti-radang, ubat untuk rawatan gout..

Najis putih-kuning

Pewarnaan tinja dipengaruhi oleh bilirubin. Bahan ini dikeluarkan oleh hati bersama dengan hempedu. Najis kuning pada orang yang sihat adalah varian normal..

Dalam kes ini, tinja krem ​​harus menjadi perhatian - ini bermaksud bahawa hati tidak mensintesis bilirubin secara tidak stabil. Kadang-kadang ini menunjukkan penyempitan saluran empedu. Kemunculan najis kuning muda harus menjadi isyarat untuk lawatan ke doktor dan pelantikan diagnostik tambahan.

Lendir putih dalam tinja

Kemunculan gumpalan lendir putih atau plak pada najis mungkin menunjukkan manifestasi fistula di rektum atau proctitis. Dalam kes ini, massa purulen menembusi dari tisu usus yang meradang ke dalam tinja..

Kemunculan penyakit ini sering ditunjukkan bukan hanya oleh gumpalan lendir putih, tetapi juga oleh rasa sakit di dubur, serta peningkatan suhu badan. Sekiranya gejala ini muncul, anda harus segera berjumpa doktor.

Najis longgar putih

Dalam kebanyakan kes, gejala menunjukkan perkembangan proctitis. Sekiranya najis putih mempunyai konsistensi cheesy, doktor akan mengesyaki kandidiasis usus, yang disebabkan oleh mikroorganisma kulat. Candidiasis biasanya berkembang dengan latar belakang pelanggaran mikroflora usus.

Pada masa yang sama, najis disertai dengan bau yang tidak menyenangkan, yang menunjukkan pengumpulan sejumlah besar hempedu di pundi hempedu. Kemudian batu terbentuk di dalamnya, pankreatitis dan bahkan tumor ganas berkembang..

Selalunya, patologi berkembang kerana pengumpulan sejumlah besar leukosit, yang membawa kepada perkembangan proses keradangan. Orang seperti itu sering mengalami parasit yang menyerupai ketulan putih. Dalam keadaan seperti itu, ubat khas harus diambil seperti yang ditetapkan oleh doktor..

Sekiranya tinja seseorang berubah warna dengan tajam, suhu meningkat, sindrom kesakitan muncul di bahagian sisi dan kegelapan air kencing diperhatikan, ambulans mesti dipanggil segera. Gejala seperti itu menunjukkan gangguan serius dalam kerja sistem empedu, bentuk kolesistitis akut atau kronik, hepatitis.

  • Kadang-kadang najis warna putih yang longgar adalah hasil penggunaan ubat antibakteria - khususnya, gejala ini memprovokasi tetrasiklin. Punca keadaan ini kadang kala terletak pada penggunaan pil perancang dan asid asetilsalisilat..

Penyebab najis putih pada kanak-kanak

Perubahan warna najis pada anak kecil biasanya bukan merupakan gejala penyakit serius. Faktor-faktor berikut membawa kepada keadaan ini:

  1. Ciri-ciri diet. Sekiranya bayi menyusu, warna najis biasanya bergantung pada menu ibu. Kadang kala pelepasan najis dikaitkan dengan penggantian formula bayi atau pengenalan produk baru ke dalam diet anak. Sekiranya bayi tidak mengalami penurunan selera makan atau peningkatan kegelisahan, jangan risau.
  2. Gigi. Proses ini hampir selalu disertai dengan kemerosotan keadaan anak dan gangguan sistem pencernaan. Dalam kes ini, najis longgar, perut kembung, dan peningkatan air liur sering diperhatikan. Sekiranya suhu bayi meningkat dan keadaannya sangat teruk, ada baiknya menghubungi pakar pediatrik.
  3. Toleransi laktosa. Pada kanak-kanak bulan pertama kehidupan, keadaan ini sering diperhatikan. Selalunya disertai dengan reaksi kulit alergi dan perubahan najis. Najis boleh menjadi putih kerana ketidakupayaan anak untuk menyerap laktosa.

Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa dalam beberapa keadaan, sebab-sebab berlakunya pelepasan najis pada kanak-kanak sangat serius. Penyakit yang paling biasa termasuk yang berikut:

  • Jangkitan atau selesema rotavirus - penyakit ini sering menimbulkan najis yang lebih ringan. Pada masa yang sama, ia memperoleh warna kelabu. Beberapa hari selepas bermulanya penyakit, tinja menjadi putih. Gejala ini disertai dengan loya, muntah, kelemahan umum, demam, penurunan selera makan.
  • Stagnasi hempedu. Apabila aliran keluar hempedu terganggu, pembersihan najis sering diperhatikan. Kadang-kadang ini disebabkan oleh ciri-ciri anatomi - membongkok atau memutar pundi hempedu. Masalah serupa juga berkaitan dengan penyumbatan saluran empedu..
  • Lesi peradangan pankreas agak jarang berlaku pada kanak-kanak, tetapi ia menimbulkan pencerahan pada najis. Anda boleh mengesyaki patologi apabila rasa sakit di perut muncul, memancar ke kawasan lumbar.
  • Penyakit Whipple. Ini adalah penyakit yang sangat jarang berlaku - ia dicirikan oleh warna najis yang sangat ringan, muncul kira-kira 10 kali sehari. Dalam kes ini, tinja berbuih atau pucat..

Dalam kebanyakan kes, pelepasan najis pada kanak-kanak bukanlah gejala penyakit serius. Selalunya, perubahan warna menunjukkan perubahan dalam diet. Ini membawa kepada pengambilan gula-gula yang berlebihan, ubat-ubatan yang mengandungi kalsium, makanan berlemak.

Bila perlu risau?

Sudah tentu, penampilan najis putih menjadi perhatian orang. Walau bagaimanapun, peristiwa satu kali tidak boleh menimbulkan kebimbangan - selalunya ia berkaitan dengan komposisi dan warna makanan dalam makanan manusia..

Sekiranya keadaan kesihatannya bertambah teruk, dan najisnya tetap putih untuk waktu yang lama, adalah mustahak untuk berjumpa doktor. Selepas itu, pakar akan menetapkan kajian yang diperlukan dan memilih terapi.

Doktor mana yang harus dihubungi?

Semasa menjelaskan najis, pertama sekali, anda perlu berjumpa dengan ahli terapi. Sekiranya tidak ada tanda-tanda lain, perlu membuat penyesuaian terhadap diet. Untuk melakukan ini, disyorkan untuk menyerah minuman beralkohol, makanan berlemak, makanan pedas dan goreng selama 2-3 hari. Sekiranya najis pulih selepas 3 hari, anda tidak perlu risau.

  • Pada masa yang sama, perlu dilakukan pemeriksaan untuk tujuan pencegahan. Sebelum berjumpa doktor, anda harus menganalisis diet anda selama 3 hari terakhir..

Juga, pakar perlu dimaklumkan mengenai kehadiran gejala tambahan - mual, muntah, sakit perut. Penggunaan ubat juga penting..

Berdasarkan hasil kajian anamnesis, doktor akan menetapkan kajian tambahan. Selalunya, ujian air kencing, darah dan tinja diperlukan. Berkat ini, dapat dijelaskan sebab-sebab pelanggaran tersebut..

Sekiranya tinja kekal putih untuk jangka masa yang panjang, dan orang itu mempunyai tanda-tanda lain - mual, muntah, menguning kulit - diagnostik hati diperlukan. Untuk melakukan ini, anda perlu melakukan ujian darah biokimia, ultrasound dan urinalisis.

Kotoran putih menunjukkan pelbagai gangguan pada sistem pencernaan dan kesalahan dalam menu. Sekiranya simptom ini wujud dalam jangka masa yang lama dan pembetulan diet tidak membantu, anda harus berjumpa doktor dengan segera.

Apa yang menyebabkan najis putih pada orang dewasa

Penyebab penampilan najis putih pada orang dewasa adalah penyakit sistem hepatobiliari, disertai dengan pelanggaran aliran keluar hempedu. Keadaan seperti itu menunjukkan proses patologi dalaman yang teruk dan memerlukan pemeriksaan yang teliti. Gejala tidak dapat diabaikan, kerana perkembangan penyakit ini tidak hanya membahayakan kesihatan, tetapi juga kehidupan seseorang.

Mekanisme pembentukan warna tinja

Warna najis normal berwarna coklat. Ini disebabkan oleh masuknya pigmen yang terkandung dalam hempedu ke dalamnya. Yang terakhir adalah cara menghilangkan bilirubin dari tubuh, pigmen warna yang terbentuk semasa pemusnahan sel darah merah dan pemecahan hemoglobin. Pigmen yang dihasilkan ditangkap oleh protein darah, diangkut ke hati, diserap oleh hepatosit dan mengalami sejumlah transformasi biokimia dengan pembentukan bilirubindiglucuronide.

Bile memasuki usus kecil dari hati dan pankreas, disatukan oleh satu saluran. Di dalam usus, bilirubindiglucuronide sebahagiannya diserap kembali ke aliran darah. Isi padu yang tersisa ditukar menjadi stercobilin dan dikeluarkan dalam tinja. Stercobilin mempunyai sifat pewarnaan yang jelas, yang menjadi alasan untuk pewarnaan kotoran yang seragam dengan warna yang sesuai.

Kemungkinan penyakit yang membawa kepada perubahan warna tinja

Perubahan warna najis berlaku apabila terdapat pelanggaran aliran keluar hempedu (kolestasis), yang boleh menjadi intrahepatic dan extrahepatic. Penyakit yang disertai oleh kolestasis intrahepatik termasuk:

  • cystic fibrosis adalah penyakit keturunan yang teruk yang ditunjukkan oleh gangguan fungsi sistem pernafasan dan pencernaan;
  • hepatitis adalah keradangan total parenkim hepatik yang berlaku di bawah pengaruh faktor berjangkit atau toksik;
  • sirosis hempedu hati - penyakit yang bersifat autoimun, yang membawa kepada pemusnahan saluran empedu intrahepatik dan parenkim organ;
  • sclerosing cholangitis - keradangan kronik saluran empedu, disertai dengan pengerasannya;
  • kerosakan mekanikal pada hati - trauma dan kerosakan pembedahan.

Gejala klinikal dalam kes ini disebabkan oleh peningkatan penyerapan hempedu ke dalam darah, kekurangan usus kecil dan kesan toksik komponen pencernaan pada hepatosit. Pengekalan hempedu ekstraepatik biasanya menghalang. Ia berkembang kerana sebab-sebab berikut:

  • kolesistitis kalkulus - keradangan pundi hempedu terhadap latar belakang kehadiran calculi di dalamnya;
  • menyekat saluran empedu dengan batu - penyumbatan mekanikal pada saluran empedu;
  • bengkak atau dystonia saluran empedu - penurunan keupayaan saluran hempedu dan saluran empedu untuk membuang hempedu;
  • penyumbatan saluran oleh tumor - halangan mekanikal;
  • penyempitan saluran;
  • pankreatitis - keradangan dan pembengkakan pankreas, di mana saluran empedu dijepit.

Pelanggaran patensi saluran empedu menyumbang kepada pengumpulannya di pundi hempedu atau pankreas, berlakunya nekrosis pankreas. Pada masa yang sama, najis putih pada orang dewasa digabungkan dengan gejala somatik yang teruk: sakit perut girdle, mual, muntah, pedih ulu hati, cirit-birit atau sembelit.

Dalam patologi yang teruk, gambaran kekurangan vaskular akut berkembang. Tekanan darah dikurangkan secara kritikal, hemodinamik menjadi tidak stabil, dan takikardia berlaku. Pada peringkat terminal, terdapat penurunan aktiviti jantung, kepupusan secara beransur-ansur, fungsi penting tubuh. Anuria dan tanda-tanda kegagalan organ lain berlaku.

Apa yang mesti membimbangkan

Kotoran yang berubah warna secara patologi dalam semua kes adalah petunjuk untuk diperiksa. Tetapi rawatan perubatan kecemasan hanya diperlukan apabila gejala tambahan muncul. Tanda-tanda patologi akut termasuk sakit perut spastik, sakit di hipokondrium kanan, muntah dan loya, warna kulit kuning, air kencing coklat gelap (warna bir gelap), suhu badan demam (di atas 38 ° C), pelanggaran keadaan psychoemotional, ensefalopati hepatik.

Ensefalopati hepatik adalah gangguan mental yang disebabkan oleh kesan toksik bilirubin dan turunannya pada otak. Dalam kes ini, pesakit tidak mengorientasikan diri pada waktu dan ruang, berhalusinasi, terlupa, berkelakuan tidak wajar, sering agresif.

Sebab pemeriksaan yang dirancang adalah kesakitan jangka panjang di sebelah kanan, dispepsia (mual, cirit-birit atau sembelit, kembung, kembung perut), penurunan berat badan, penurunan tajam dalam keupayaan kerja dan kemampuan berfikir, penampilan bau hati yang khas dari mulut, rasa pahit.

Apa nak buat

Sekiranya najis ringan muncul, anda harus berjumpa doktor dan diperiksa. Pelan rawatan dikembangkan berdasarkan data yang diperoleh. Langkah-langkah diagnostik termasuk:

  • mengumpul anamnesis - menyoal pesakit mengenai masa dan ciri-ciri permulaan penyakit, gaya hidup, pekerjaan, penyakit sebelumnya dan kronik; perhatian khusus diberikan kepada patologi sistem hepatobiliari;
  • pemeriksaan dan palpasi - pengenalpastian tanda objektif yang dapat dikenal pasti dengan mata kasar;
  • Ultrasound - pemeriksaan ultrasound keadaan hati dan saluran empedu;
  • CT atau MRI - kaedah yang digunakan untuk menjelaskan diagnosis, membolehkan anda mendapatkan gambaran tiga dimensi yang tepat dari kawasan masalah.

Dalam kebanyakan kes, rawatan konservatif ditetapkan, skema termasuk antispasmodik (No-shpa), hepatoprotectors (Phosphogliv), agen koleretik (Allochol), antibiotik (Ceftriaxone). Herba koleretik (wormwood, tansy) boleh digunakan jika perlu.

Rawatan pembedahan diresepkan untuk penyumbatan akut saluran empedu, serta kehadiran tumor yang menyebabkan pelanggaran aliran keluar hempedu. Selepas operasi, pesakit mendapat rawatan pemulihan, dia diberikan jadual rawatan. Mematuhi semua cadangan pakar dalam 80% kes membolehkan anda menyingkirkan penyakit ini sepenuhnya atau melemahkan simptomnya.

Kotoran tidak berwarna adalah tanda penyakit yang memerlukan perhatian pakar. Dalam beberapa kes, aliran keluar hempedu dipulihkan dengan sendirinya, bagaimanapun, tidak diinginkan untuk mengharapkan hasil seperti itu. Kes seperti ini agak jarang berlaku dan disebabkan oleh kekejangan otot otot licin. Dalam semua kes penampilan najis putih, anda harus menghubungi pusat kesihatan dan menjalani pemeriksaan yang diperlukan.

Ahli kami

Majalah ini dibuat untuk membantu anda dalam masa-masa sukar ketika anda atau orang yang anda sayangi menghadapi beberapa masalah kesihatan!
Allegology.ru boleh menjadi pembantu utama anda dalam perjalanan ke kesihatan dan mood yang baik! Artikel yang berguna akan membantu anda menyelesaikan masalah kulit, kegemukan, selsema, memberitahu anda apa yang harus dilakukan sekiranya anda mengalami masalah pada sendi, urat dan penglihatan. Dalam artikel tersebut anda akan menemui rahsia bagaimana menjaga kecantikan dan awet muda pada usia berapa pun! Tetapi lelaki juga tidak menyedarinya! Terdapat keseluruhan bahagian untuk mereka di mana mereka boleh mendapatkan banyak cadangan dan nasihat berguna untuk lelaki dan bukan sahaja!
Semua maklumat di laman web ini terkini dan tersedia 24/7. Artikel sentiasa dikemas kini dan dikaji oleh pakar dalam bidang perubatan. Bagaimanapun, selalu ingat, anda tidak boleh mengubat sendiri, lebih baik menghubungi doktor anda!

Apa maksud tinja ringan, penyebab perubahan warna najis

Warna najis seseorang bergantung kepada banyak faktor. Ini termasuk diet, dan aktiviti saluran gastrousus, dan penggunaan ubat-ubatan. Warna normal najis berkisar dari coklat muda hingga coklat gelap. Warna coklat yang menunjukkan kesihatan saluran gastrointestinal. Khususnya, kita bercakap mengenai rembesan hempedu yang normal pada orang dewasa..

Masuk ke dalam pundi hempedu ke dalam duodenum, bilirubin dan stercobilin, yang berada dalam jisim empedu, memberi kandungan usus warna coklat. Ketepuan rona boleh berbeza-beza kerana banyak sebab. Yang paling mudah adalah pelbagai diet. Selain itu, najis berwarna terang pada orang dewasa boleh disebabkan oleh penyakit pankreas, hati, pundi hempedu dan keradangan pada pelbagai bahagian saluran pencernaan. Pertimbangkan semua sebab-sebab najis ringan dengan lebih terperinci..

Mengapa tinja berwarna terang: penyebabnya

Makanan mempunyai kesan yang signifikan terhadap warna kotoran. Warna najis yang tiba-tiba ringan disebabkan oleh pengambilan makanan berlemak yang banyak (mentega, krim masam). Kentang dan nasi putih boleh mempunyai khasiat yang sama jika anda memakannya sehari sebelum dan tanpa menambahkan makanan lain..

Sekiranya makanan mengandungi lebih banyak makanan daging, dan tiba-tiba anda makan sejumlah besar sayur-sayuran, maka najis akan menjadi lebih ringan. Semasa menukar warna, pertama sekali, ingat diet anda pada hari-hari sebelumnya. Mungkin, makanan inilah yang menyebabkan fenomena ini..

Terdapat sejumlah ubat yang dapat menyebabkan penjelasan feses. Ini termasuk:

  • antibiotik;
  • ubat anti-radang;
  • antipiretik (aspirin, ibuprofen, paracetamol);
  • agen antikulat;
  • ubat untuk rawatan batuk kering;
  • ubat untuk gout;
  • ubat untuk rawatan epilepsi.

Sekiranya anda menjalani pemeriksaan seperti sinar-X saluran gastrointestinal atau prosedur lain di mana anda perlu mengambil barium sulfat, maka 2-3 hari selepas najis akan cerah dengan sangat tajam. Apabila barium benar-benar dikeluarkan dari badan, najis akan kembali ke warna normal..

Penyakit yang membawa kepada penampilan najis ringan


Dalam beberapa penyakit hati yang serius, pundi hempedu, penjelasan kotoran adalah tanda penting untuk diagnosis mereka. Najis berwarna terang adalah gejala banyak penyakit, tetapi kemungkinan besar adalah masalah dengan pundi hempedu, saluran empedu dan hati. Tumor dan radang di bahagian berlainan saluran pencernaan cenderung.

  • Diskinesia bilier. Dengan penyakit ini, rembesan hempedu dari pundi hempedu menjadi sukar kerana penurunan kontraktilasinya. Oleh itu, hempedu memasuki duodenum dalam jumlah yang lebih kecil, naungan kotoran menjadi lebih ringan.
  • Kekejangan pundi hempedu. Masalah ini disertai dengan penurunan motilitas pundi hempedu dan saluran. Akibatnya, organ yang penting untuk pencernaan yang baik berfungsi kurang produktif, asid hempedu dibekalkan minimum, menyebabkan warna ringan seperti pada orang dewasa.
  • Batu empedu. Kehadiran batu mengubah cara pundi kencing berfungsi untuk menghasilkan dan mengeluarkan hempedu. Seperti kes sebelumnya, rembesan hempedu pada seseorang berkurang. Najis berwarna terang muncul bersama dengan gejala akut..
  • Penyumbatan saluran empedu. Penghantaran hempedu dari pundi hempedu ke duodenum berhenti sebahagian atau sepenuhnya.
  • Kolesistitis. Dengan kolesistitis, keradangan pundi hempedu berlaku, yang secara signifikan mengurangkan jumlah hempedu yang dirembeskan.
  • Hepatitis. Penyakit hati yang meradang ini secara signifikan mempengaruhi kualiti pencernaan, memperburuk keadaan umum badan dan penjelasan tinja.
  • Pankreatitis Keradangan pankreas mengancam saluran gastrousus dengan gangguan pencernaan, kerana organ ini merembeskan enzim makanan penting.
  • Penyakit Crohn. Ini adalah keradangan pada mana-mana bahagian saluran pencernaan, yang dicirikan oleh gangguan proses pencernaan..
  • Kanser saluran gastrousus. Tumor dan barah yang serupa di usus boleh menjadi hampir tanpa gejala. Kotoran berwarna terang mungkin satu-satunya gejala yang harus diperhatikan..
  • Jangkitan dengan helminths. Dalam kes ini, zarah putih dan larva dapat diperhatikan dalam tinja. Jumlah mereka bergantung pada tahap jangkitan usus..

Gejala

Sekiranya, selain meringankan kotoran, anda merasa tidak sihat dan kemerosotan dalam keadaan umum, anda harus mendapatkan nasihat perubatan. Terutama, jika malaise tidak hilang setelah seharian. Gejala yang perlu diperhatikan:

  • kenaikan suhu berterusan;
  • najis yang teruk;
  • loya muntah;
  • sakit di perut, hipokondrium kiri, sakit tali pinggang;
  • sklera menguning mata dan kulit;
  • kekurangan selera makan;
  • penurunan berat badan secara tiba-tiba;
  • air kencing gelap;
  • kembung perut, pembesaran perut;
  • najis yang sarat dengan lendir.

Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya dua tanda tambahan dengan najis yang ringan, pemeriksaan perubatan diperlukan untuk mengenal pasti diagnosis. Dengan beberapa masalah, misalnya, dengan pankreatitis lanjut, jumlahnya tidak berlaku selama berhari-hari, tetapi berjam-jam. Berhati-hati dengan gejala dan jangan mengabaikan penyakit serius.

Apa yang boleh anda makan sekiranya najis berwarna putih


Sekiranya anda mempunyai najis berwarna terang, pertama sekali, anda perlu mengecualikan lemak, goreng, pedas dan masin untuk memudahkan kerja hati dan pundi hempedu. Adalah perlu untuk menahan diri dari minuman beralkohol, kopi dan teh yang kuat, kerana semua ini sangat membebankan kerja sistem pencernaan manusia.

Untuk menormalkan saluran pencernaan, tambahkan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan ke menu. Minum teh herba yang terbuat dari pudina, chamomile, dan sage. Pemakanan pecahan mempunyai kesan yang baik kepada semua organ pencernaan: ambil makanan dalam bahagian kecil 5-6 kali sehari. Ini sangat memudahkan kerja pankreas dalam pankreatitis kronik..

Sekiranya menu hanya terdiri daripada produk tumbuhan, maka najis ringan dianggap normal..

Sekiranya najis berwarna hijau muda

Najis hijau muda boleh disebabkan oleh pengambilan antibiotik. Oleh kerana proses spesifik yang berlaku di usus kecil ketika mengambil ubat ini, kotoran menjadi hijau dalam cahaya atau warna gelap..

Sekiranya warna hijau najis digabungkan dengan tanda-tanda lain, seperti demam, muntah, mual, maka disentri mungkin menjadi penyebab fenomena ini. Perhatian perubatan segera diperlukan.

Najis berwarna kehijauan mungkin menunjukkan bisul dan tumor di saluran gastrousus. Juga, dalam kombinasi dengan cirit-birit dan muntah, gejala ini menunjukkan jangkitan usus..

Sekiranya najis berwarna kuning

Sebilangan besar makanan tumbuhan boleh menyebabkan najis kuning dan kuning muda. Terdapat penyakit di mana karbohidrat tumbuhan (serat tumbuhan) tidak dicerna kerana gangguan proses di saluran pencernaan. Penyakit ini - dispepsia fermentasi - dapat menampakkan dirinya dengan tepat dalam warna kuning kotoran.

Kerosakan pankreas boleh menyumbang kepada penjelasan tinja. Proses sedemikian adalah fenomena berkala semula jadi..

Sekiranya najis berwarna gelap

Najis berwarna gelap boleh disebabkan oleh makanan yang berwarna hitam (seperti blueberry) dan makanan yang tinggi zat besi. Sekiranya anda mengambil arang aktif sehari sebelumnya, anda tidak perlu terkejut dengan kotoran gelap pada hari-hari berikutnya..

Tetapi jika anda tidak menggunakan sesuatu yang mencurigakan, dan tinja menjadi gelap, mempunyai struktur regangan yang likat, ini adalah isyarat serius untuk menjalani pemeriksaan. Gelap najis yang tiba-tiba menjadi hitam boleh menunjukkan pendarahan dalaman di saluran pencernaan atas. Darah yang memasuki usus besar menjadi gelap dan berubah, sehingga mengubah warna dan struktur tinja manusia.

Sekiranya najis dengan warna merah

Beberapa produk makanan boleh memberikan warna merah pada najis: bit merah, tomato, sos tomato dalam jumlah besar, jus buah.

Kehadiran warna merah di dalam najis mungkin menunjukkan pendarahan di bahagian bawah usus, di mana darah tidak menjadi gelap. Sekiranya, selain gejala ini, cirit-birit, sakit perut, demam, hilang selera makan, anda perlu segera mendapatkan bantuan perubatan.

Kehadiran darah dalam tinja seseorang mungkin menunjukkan fisur dubur, buasir, pendarahan di rektum.

Perubahan warna najis boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Sekiranya najis berwarna terang muncul, analisa diet sehari sebelumnya. Sekiranya keadaan bertambah buruk, suhu meningkat dan gejala lain saluran pencernaan ditambahkan, jangan ragu untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Penyebab penampilan najis ringan pada kanak-kanak, gejala dan rawatan

Penyebab fisiologi perubahan warna tinja

Warna cahaya najis dapat dikaitkan bukan hanya dengan patologi, tetapi juga dengan sebab fisiologi. Sekiranya tidak ada manifestasi tambahan seperti demam, cirit-birit, ketidakselesaan dan sakit di perut, tidak ada alasan untuk dikhawatirkan.

Najis ringan pada anak kecil biasanya tidak berkaitan dengan patologi.

Dalam kes ini, anda harus memperhatikan diet anak, yang mungkin mempunyai ciri-ciri berikut:

  • Sebilangan besar produk tenusu. Ringan najis dapat disebabkan oleh penggunaan bukan hanya kefir dan susu, tetapi juga bubur susu yang dibuat dari bijirin ringan. Selain itu, simptomnya muncul sekiranya anak sering makan keju, krim masam dan keju kotej..
  • Beralih ke makanan buatan menggunakan formula bayi.
  • Mengambil ubat seperti Aspirin juga boleh menyebabkan perubahan warna najis..

Dalam kes sedemikian, fenomena itu hilang sepenuhnya setelah mengubah diet atau menghentikan penggunaan ubat tersebut..

Keadaan patologi kerana terdapat najis warna terang

Dengan penyakit sistem pencernaan, warna najis pada anak berubah kerana penurunan kandungan bilirubin di dalamnya. Bahan ini dihasilkan di hati dan biasanya, bersama-sama dengan hempedu, memasuki rongga usus, di mana ia mengotorkan tinja.

Simptomologi ini boleh menyertai patologi seperti ini:

  • Jangkitan rotavirus. Penyakit keradangan mempengaruhi lapisan saluran pernafasan atas dan usus. Ini menyebabkan munculnya cirit-birit berwarna terang, loya, dan muntah. Juga, keadaan ini disertai dengan kemerosotan kesejahteraan umum kanak-kanak, kelemahan umum dan peningkatan suhu badan. Dengan latar belakang gejala ini, perhatian diberikan kepada batuk, sakit tekak dan hidung tersumbat..
  • Hepatitis A. Pada kanak-kanak, penyakit seperti ini sering berlaku dan terutama berkaitan dengan ketidakpatuhan terhadap peraturan kebersihan diri. Keradangan tisu hati terjadi, yang menyebabkan penurunan fungsi organ, penurunan produksi enzim dan gangguan pencernaan. Dalam kes ini, bilirubin tidak memasuki usus dalam jumlah yang mencukupi dan diserap ke dalam darah. Melalui buah pinggang, bahan ini tertumpu dalam air kencing, kerana warnanya berubah menjadi lebih gelap. Pada masa yang sama, najis menjadi putih.
  • Pankreatitis Penyakit radang pankreas membantu mengurangkan pengeluaran enzimnya, kerana ini, pencernaan dalam usus terganggu. Seperti hepatitis, najis menjadi kurus, kerap, warnanya berubah menjadi sangat ringan. Pankreatitis, seperti penyakit keradangan lain, menyebabkan kenaikan suhu badan dengan tanda-tanda keracunan umum badan. Pankreatitis sangat jarang berlaku pada kanak-kanak..
  • Penyakit pundi hempedu. Kotoran putih pada anak muncul di hadapan batu yang menutup lumen saluran empedu dan mengganggu aliran keluar cecair ini. Sebagai peraturan, keadaan ini berkembang dengan cepat, cirit-birit muncul dengan najis ringan, air kencing menjadi gelap, kulit menjadi kekuningan kerana masuknya bilirubin ke dalam darah.
  • Penyakit Whipple. Penyakit berjangkit ini sangat jarang berlaku. Ia disertai dengan gejala yang teruk termasuk cirit-birit, penurunan berat badan, dan najis putih. Juga, pesakit mempunyai manifestasi ekstraintestinal dalam bentuk demam, radang pada sendi, kerosakan pada mata, kulit, sistem kardiovaskular dan saraf..

Dysbiosis boleh dikaitkan dengan keadaan patologi yang menyebabkan pelepasan najis. Pada kanak-kanak, ia sering berkembang dengan rawatan penyakit yang tidak terkawal dengan bantuan ubat antibakteria. Bersama dengan pemutihan najis, cirit-birit dan kurang selera makan, dalam kes ini, kelainan umum, mengantuk, dan pucat pada kulit dapat diperhatikan. Juga, selalunya dengan dysbiosis, suhu badan menurun - gejala yang menunjukkan keracunan badan yang berkaitan dengan pengambilan ubat.

Bila perlu risau

Apabila najis putih muncul pada kanak-kanak, pertama sekali, anda harus memerhatikan kelakuannya. Sekiranya bayi masih aktif, selera makannya terjaga, suhu badannya tidak meningkat, tidak perlu risau. Ini juga berlaku untuk kes-kes apabila terdapat najis cair secara berkala..

Sekiranya cirit-birit dan pelepasan najis disertai dengan gejala lain, anda harus menghubungi pakar pediatrik anda. Mungkin tanda-tanda ini menunjukkan patologi berjangkit, oleh itu, mustahil untuk menangguhkan pemeriksaan dan permulaan terapi. Patologi seperti penyumbatan saluran empedu memerlukan rawatan perubatan segera, kerana kemungkinan komplikasi teruk adalah tinggi..

Rawatan apa yang diperlukan

Rawatan untuk kanak-kanak dengan najis berwarna terang bergantung kepada fenomena yang berkaitan. Sekiranya diketahui bahawa ini disebabkan oleh ciri fisiologi kanak-kanak atau dietnya, terapi tidak ditunjukkan. Dalam kes sedemikian, pengawasan pakar pediatrik sudah mencukupi..

Penyebab perubahan warna tinja pada kanak-kanak sering dikaitkan dengan gangguan fungsi hati.

Sekiranya terdapat penyakit pada sistem pencernaan, rawatan diperlukan, termasuk:

  • Sekiranya dinyatakan, dimasukkan ke hospital di hospital.
  • Pancreatitis adalah puasa perubatan yang membolehkan anda mengurangkan beban pada kelenjar yang meradang. Selepas keradangan reda, anak harus mengikuti diet yang hemat..
  • Hepatitis - penggunaan hepatoprotectors, vitamin, diet.
  • Penyakit Whipple - antibiotik, diet, vitamin. Terapi sedemikian boleh berlangsung setahun atau lebih..
  • Jangkitan rotavirus adalah terapi antivirus yang menyokong. Pastikan untuk menambah kehilangan cecair.

Walau bagaimanapun, terapi penyakit seperti itu harus dilakukan di bawah pengawasan doktor. Ubat diri dikontraindikasikan, kerana boleh menyebabkan perkembangan komplikasi.

Kotoran berwarna terang pada kanak-kanak bergantung pada usia

Kadar warna dan konsistensi tinja berbeza-beza bergantung pada usia kanak-kanak. Najis pertama selepas kelahiran disebut mekonium dan berwarna hitam dan likat. Selama 3-4 hari, tinja masih dapat mengekalkan sifat seperti itu, tetapi secara beransur-ansur ia menjadi cerah. Biasanya, sejumlah kecil lendir putih atau kekuningan mungkin terdapat di dalam najis anak pada minggu-minggu pertama kehidupan.

Sehingga tiga bulan, kebanyakan bayi makan susu ibu, jadi mereka tidak perlu risau jika mereka mempunyai najis ringan. Sekiranya bayi makan campuran buatan, konsistensi najis biasanya lebih padat, dan naungannya mungkin berwarna kelabu atau kekuningan. Secara beransur-ansur, dengan penambahan makanan lain ke dalam diet, tinja menjadi lebih gelap.

Sekiranya tinja berwarna terang diperhatikan pada bayi berusia 2 tahun ke atas, disarankan untuk terlebih dahulu memperhatikan makanan apa yang dimakan anak sehari sebelumnya, serta adanya atau tidak adanya tanda-tanda keradangan atau gangguan pencernaan.

Perubahan warna najis pada anak mungkin dikaitkan dengan ciri fisiologi atau adanya patologi sistem pencernaan. Ibu bapa perlu mengetahui apa maksudnya dan kapan mereka perlu meminta pertolongan daripada pakar pediatrik. Sekiranya patologi saluran gastrointestinal didiagnosis dan dirawat tepat pada masanya, komplikasi teruk dapat dicegah..

Punca dan gejala najis putih pada orang dewasa

Kotoran putih tidak selalu menjadi kebiasaan bagi orang yang sihat, orang tua atau kanak-kanak. Oleh itu, jika anda melihat tanda sedemikian dalam diri anda selama lebih dari beberapa hari, maka anda perlu berjumpa doktor untuk mengetahui apakah najis anda telah berubah menjadi putih.

Bagaimana untuk mengetahui warna apa najis itu?

Warna najis pada orang dewasa bergantung pada banyak faktor, baik fisiologi dan patologi..

Terdapat sebab luaran:

  • pemakanan umum manusia;
  • vegetarian atau pemakanan daging;
  • pengambilan alkohol;
  • mengambil ubat.

Dan juga membezakan antara sebab dalaman:

  • pengeluaran stercobilin dan bilirubin;
  • struktur pundi hempedu yang tidak normal;
  • gangguan hati dan pankreas;
  • penyumbatan saluran empedu;
  • dysbiosis;
  • penyakit kongenital (fibrosis sista);
  • penyakit yang diperoleh (diabetes mellitus, diverticulosis, hepatitis, sirosis hati, pankreatitis, dll.).

Dan orang yang terlalu banyak menggunakan produk tenusu mungkin mempunyai najis kuning pucat.

Warna kehijauan najis adalah khas bagi mereka yang banyak mengkonsumsi kekacang, tetapi bagi mereka yang sering memakan produk daging (terutama babi), najis akan berubah menjadi hitam-coklat.

Mengapa najis bertukar menjadi putih?

Dua pigmen hempedu bertanggung jawab untuk warna najis - stercobilin dan bilirubin. Ini adalah bilirubin yang mewarnai feses dengan warna coklat yang biasa kita gunakan, tetapi jika tidak cukup, stercobilin mulai berlaku, yang memberi najis warna putih.

Penggantian seperti itu boleh berlaku kerana kerosakan pada pundi hempedu, atau jika terdapat anomali pada strukturnya, ketika saluran empedu dibengkokkan dan pigmen tidak dapat memasuki usus. Kekurangan bilirubin akan diperhatikan dengan penyakit seperti hepatitis.

Selain pigmen, hempedu memainkan peranan penting. Ia memasuki usus melalui duodenum dan di sana memulakan proses pemecahan dan pemprosesan makanan yang dimakan seseorang.

Faktor Yang Mempengaruhi Warna Najis

Penyakit yang menyebabkan perubahan warna tinja

Sekiranya seseorang tidak mengambil lemak dan alkohol dalam jumlah yang berlebihan, mematuhi diet seimbang, menjalani gaya hidup aktif, tidak mengambil ubat-ubatan, dan najisnya tetap putih, maka anda harus segera berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat.

Sekiranya anda tidak melakukan ini tepat pada waktunya, anda boleh melupakan permulaan perkembangan penyakit berbahaya seperti barah perut, hepatitis, barah usus, pankreatitis, penyakit batu empedu, barah pankreas.

Kadang-kadang bukan warna najis itu sendiri yang menandakan adanya penyakit, tetapi najis ditutup dengan mekar putih atau lendir putih, biji-bijian dan bintik-bintik putih dapat terjadi secara berkala atau menjadi najis berterusan. Setiap tanda ini dapat memberi petua kepada doktor tentang cara mengenal pasti penyakit dan bagaimana diagnosisnya..

Sekiranya diet seseorang kaya dengan makanan tumbuhan, serat putih akan terdapat dalam tinja.

Kotoran boleh menjadi putih apabila tubuh manusia dijajah oleh helminths. Parasit ini menyumbang kepada ketidakseimbangan enzim pencernaan dan juga menghalang mikroflora usus.

Ascaris boleh menyebabkan najis ringan

Sekiranya terdapat ketulan putih pada tinja (dan ini paling kerap terjadi pada kanak-kanak di bawah umur satu tahun), ini menunjukkan ketidakmatangan sistem pencernaan, atau mengenai kerosakan fungsi pada orang dewasa. Sekiranya pada kanak-kanak, busa, najis longgar ditambahkan pada biji-bijian putih seperti itu, maka ini menunjukkan bahawa formula untuk memberi makan tidak sesuai untuk bayi dan mesti diganti. Ia biasa berlaku pada kanak-kanak tiruan.

Biasanya, lendir mesti ada di usus seseorang. Ia mendorong pergerakan najis yang lembut melalui usus, mencegah keretakan akibat tinja yang terlalu keras dan dinding usus kering yang kasar.

Lendir biasanya tidak terlihat pada tinja, tetapi jika terdapat banyak atau terdapat warna putih yang jelas, anda perlu mengetahui mengapa ini terjadi.

Tetapi jika pilihan seperti itu dikecualikan, maka tubuh harus didiagnosis.

Lendir putih di dalam tinja boleh menjadi gejala penyakit, iaitu:

Sekiranya anda menjumpai lendir putih di dalam najis atau anak anda, pastikan anda berjumpa dengan doktor mengenai perkara ini untuk mengetahui jenis penyakitnya..

Polip usus

Salah satu penyebab utama sembelit atau cirit-birit adalah diet yang buruk. Oleh itu, untuk meningkatkan fungsi usus, anda perlu minum secara sederhana.

Gejala

Bukan sahaja najis putih atau kelabu, campuran benang atau urat, serta kehadiran benjolan putih menandakan bermulanya penyakit. Biasanya, pesakit memperhatikan gejala ini kedua atau ketiga. Perkara pertama yang menarik perhatiannya adalah tanda-tanda penyakit yang menyertainya..

Ini boleh:

  1. Sakit perut, sakit girdle pada pankreatitis akut.
  2. Kelemahan dan malaise.
  3. Pengekalan najis atau cirit-birit sebaliknya (dengan dia kotoran paling kerap menjadi putih).
  4. Pening dan muntah.
  5. Gelap air kencing (bersama-sama dengan kotoran yang berubah warna, tanda ciri hepatitis).
  6. Menguningnya sklera mata dan kulit juga merupakan gejala penyakit kuning.
  7. Nafas berbau.
  8. Suhu subfebril tidak mereda selama beberapa hari, atau bahkan beberapa minggu.
  9. Tenesmus - menarik sakit di bahagian bawah perut, disertai dengan dorongan palsu untuk membuang air besar
  10. Perbuatan buang air besar yang menyakitkan.

Anda tidak boleh menangguhkan rawatan, kerana penyakit ini dapat mulai berkembang dengan stabil.

Diagnostik

Sekiranya najis anda menjadi putih, kuning muda atau berwarna kelabu, anda perlu melakukan diagnosis menyeluruh badan untuk mengetahui apa maksud gejala ini. Doktor akan memerintahkan sejumlah ujian, tetapi yang pertama adalah pemeriksaan tinja.

Di sini anda boleh melakukan coprogram yang akan menunjukkan kehadiran leukosit, darah pendam di dalam najis. Mereka juga menyumbangkan tinja ke saluran telur untuk mengesan pencerobohan helminthik. Anda boleh memeriksa darah seseorang untuk mengetahui adanya antibodi terhadap sebarang penyakit virus, hepatitis yang sama.

Hasil koprogram - apa yang akan dilihat oleh doktor

Sekiranya fibrosis kistik didiagnosis pada masa kanak-kanak, maka pesakit tidak akan memberikan nilai yang tepat pada warna putih najis, tetapi pemeriksaan berkala tidak akan menyakitkan sehingga tidak terlepas dari perkembangan penyakit lain.

Kajian tambahan akan dilakukan dengan ultrasound organ perut. Ini akan mengenal pasti neoplasma pada saluran pencernaan.

Sekiranya ini tidak membantu, perlu dilakukan diagnostik lebih lanjut sebelum menentukan sebab-sebabnya.

Rawatan

Rawatan tidak boleh bersifat simptomatik, tetapi harus ditujukan untuk menghilangkan masalah.

Setelah mengetahui apa sebab perubahan warna najis, doktor mungkin menetapkan:

  • ubat antihelminthik;
  • ubat antibakteria atau antivirus;
  • agen antikulat;
  • ubat untuk memulihkan fungsi hati dan pundi hempedu.

Atau nasihatkan untuk mengubah diet, jika patologi dalam badan tidak dikenal pasti.

Artikel Mengenai Hepatitis