Perut Bengkak: Cara Melegakan Sakit dan Ketidakselesaan Perut dan Meningkatkan Kualiti Hidup Anda?

Utama Apendiks

Selalunya perut dan usus sakit teruk selepas makan, yang menunjukkan gangguan pencernaan. Proses pencernaan dipengaruhi oleh banyak faktor. Ini adalah keadaan emosi, dan kualiti makanan, dan kadar pengecutan otot licin, dan perubahan morfologi pada mukosa..

Beberapa penyakit dicirikan oleh apa yang disebut sakit lapar yang berlaku pada waktu malam. Untuk memahami sebab-sebab ketidakselesaan, perlu menjalani pemeriksaan, kerana gejala-gejala tertentu bukan ciri penyakit gastrousus (sebagai peraturan, mual, gangguan najis, selera makan menurun, kelemahan muncul).

Mengapa usus dan perut sakit?

Selalunya, penyakit perut dan usus saling berkaitan, kerana pelanggaran aktiviti salah satu organ menyebabkan kemerosotan fungsi kedua. Oleh itu, jika peristalsis terganggu di dalam usus atau terdapat ketumbuhan, kekusutan, maka jisim makanan ditangguhkan lebih lama daripada yang diperlukan, proses pembusukan dan pembentukan gas bermula, yang menyebabkan sakit di perut.

Perforasi ulser perut boleh berlaku bukan hanya di kawasan perut, tetapi juga di organ lain yang berdekatan, misalnya usus, yang akan mempengaruhi fungsi kedua-dua organ tersebut. Beberapa penyakit menyebabkan kesakitan serentak di perut dan usus, seperti pengosongan gastrik, gastroenteritis, keracunan makanan.

Sebagai peraturan, rasa sakit dirasakan di tempat di mana organ di mana proses patologi berlangsung berada, tetapi kebetulan sukar untuk memahami dengan tepat di mana pusat sakit itu berada. Di samping itu, rasa sakit diberikan kepada organ lain, kerana persaratannya dilakukan oleh satu kumpulan saraf. Kesakitan di usus boleh dicetuskan oleh pelbagai faktor. Yang paling biasa adalah yang berikut.

Kembung

Kerana peningkatan pembentukan gas, tisu otot usus meregang, yang menyebabkan rasa sakit.

Sembelit

Ketidakupayaan untuk mengosongkan usus kerana penurunan fungsi evakuasi. Najis dikekalkan, menyebabkan rasa sakit, kekejangan, kembung, dan malaise.

Peningkatan kandungan asid hidroklorik dalam jus gastrik

Sekiranya terdapat terlalu banyak, maka ia akan merosakkan lendir (mukin) yang tidak larut, yang melindungi lapisan perut dan usus daripada pencernaan sendiri. Penghasilan asid dipengaruhi oleh bakteria Helicobacter, serta beberapa penyakit perut. Dengan keradangan membran mukus perut atau usus, sakit, mual, muntah berlaku, suhu boleh meningkat, kelemahan terasa.

Gastroenteritis

Penyakit radang usus yang disebabkan oleh jangkitan virus atau bakteria. Dengan lesi, cirit-birit, mual dan muntah, sakit perut, kekejangan usus, demam, sakit kepala muncul; keracunan. Kerana penggunaan makanan yang manja, gastroenteritis berkembang, yang ditandai dengan mual dan muntah, sakit spastik, cirit-birit, dan demam.

Dispepsia

Diagnosis sedemikian dibuat hanya jika lesi usus organik tidak dikenal pasti. Dipercayai bahawa dispepsia berlaku akibat disregulasi fungsi usus dan disebabkan oleh tekanan, kekurangan zat makanan, ubat-ubatan, hipovitaminosis, peningkatan kepekatan asid hidroklorik dalam jus gastrik atau jangkitan dengan Helicobacter pylori.

Toleransi laktosa

Patologi berlaku kerana tidak ada enzim yang memecah laktosa. Penyakit ini boleh menjadi kongenital atau berkembang dengan latar belakang kerusakan pada enterosit, yang diperhatikan pada penyakit usus kecil.

Kebiasaannya, gula susu dipecah dalam usus kecil menjadi glukosa (memberi tenaga kepada sel) dan galaktosa, yang diperlukan untuk pengembangan sistem saraf. Dengan kekurangan laktosa, laktosa tidak terurai dan memasuki usus besar, di mana ia mula berfermentasi, yang menyebabkan penurunan pH, peningkatan pengeluaran gas dan peningkatan rembesan air.

Selepas minum susu, najis yang berbuih dan longgar muncul hingga 10-12 kali sehari, perut kembung, kolik usus, dan dysbiosis. Pada bayi dengan kekurangan laktosa, terdapat kekurangan berat badan, perubahan pada sistem saraf pusat.

Sindrom usus yang merengsa

Ia berlaku kerana proses yang merosakkan di usus besar. Patologi biasanya kronik dan dicirikan oleh tempoh eksaserbasi dan pengampunan. Gejala adalah sakit perut spastik, kemudian berubah menjadi pemotongan, kembung, kekerapan dan konsistensi najis yang tidak normal, lendir keluar dengan kotoran.

Dengan patologi, pesakit mengadu rasa pengosongan usus yang tidak lengkap dan kesakitan berterusan atau rasa sakit di bahagian perut yang hilang setelah buang air besar. Selalunya dengan penyakit ini terdapat desakan penting (tiba-tiba, tidak terkawal) untuk mengosongkan usus.

Kolitis ulseratif

Ia didiagnosis dengan luka keradangan ulseratif pada membran mukus kolon dan rektum. Dengan penyakit ini, komplikasi tempatan dan sistemik teruk. Gejala kolitis adalah sakit perut, cirit-birit berdarah, pendarahan usus.

Pada 10-20% pesakit, manifestasi ekstraintestinal berlaku, seperti patologi dermatologi, stomatitis, radang mata, penyakit sendi, pelembutan tulang, osteoporosis dan lain-lain.

Apendiks

Ia berkembang akibat keradangan pada apendiks cecum, yang diprovokasi oleh pertindihan lumen apendiks dengan batu tinja, tisu limfoid yang terlalu besar, lenturan gelung. Lebih kerap, keradangan berlangsung secara akut dan selepas 72 jam usus boleh pecah dan kandungannya boleh keluar ke rongga perut.

Apendisitis kronik jauh lebih jarang berlaku, apabila keradangan berkembang untuk waktu yang lama, yang menyebabkan proses atropik dan sklerotik pada apendiks, serta proses pemusnahan radang, di mana lekatan, sista terbentuk, tisu granulasi tumbuh di dinding dan lumen organ.

Penyakit Crohn

Penyakit radang yang boleh berkembang di mana-mana bahagian saluran gastrousus. Lebih kerap, lesi terdapat di dinding ileum. Mempunyai kursus kronik dan progresif.

Tanda-tanda penyakit ini adalah sakit di usus dan perut, cirit-birit dengan darah, anemia kekurangan zat besi, kehilangan selera makan dan berat badan, kerosakan pada sistem muskuloskeletal, kulit dan mata. Penyakit ini disebabkan oleh kecenderungan genetik, reaksi autoimun, tabiat buruk dan pengambilan ubat yang tidak terkawal, ekologi yang buruk.

Neoplasma

Selalunya, tumor, jinak atau ganas, tumbuh di usus besar. Mereka mempengaruhi pengosongan tinja, dapat berdarah dan menyebabkan sensasi menyakitkan di sepanjang usus. Lesi jinak tidak mampu metastasis, tidak seperti yang ganas, dan tidak menyebabkan gejala keracunan. Lebih kerap, tumor itu dijumpai pada orang berusia lebih dari 50 tahun.

Iskemia usus

Ia berlaku kerana pelanggaran peredaran darah di usus. Ia menampakkan dirinya sebagai kesakitan yang teruk, kekejangan di seluruh usus, gemuruh, kembung perut, sembelit atau cirit-birit, dan penurunan berat badan. Penyakit ini adalah komplikasi aterosklerosis, diabetes, urat varikos dan patologi lain yang serupa.

Apabila rasa sakit berlaku, otot-otot rongga perut berada dalam keadaan santai. Kesakitan muncul setengah jam selepas makan dan dilokalisasi di pusar, dicirikan sebagai kekejangan atau kontraksi. Apabila penyakit itu berkembang, sindrom kesakitan menjadi semakin sengit..

Penyumbatan usus

Makanan tidak dapat melewati usus, kerana lumen usus tersumbat (kerana kekejangan, meremas, tersumbat) atau gangguan persenyawaan atau hemodinamik telah terjadi. Apabila penyumbatan berlaku, pengekalan najis dan gas, muntah, mual, kekejangan sakit perut, yang tidak bergantung pada pengambilan makanan dan diulang pada selang waktu 15-25 minit.

Peruntukkan penyumbatan lengkap atau separa, serta akut, subakut dan kronik. Dalam penyumbatan usus akut selama 2-12 jam, gejala utama adalah sakit, kemudian sindrom kesakitan berkurang, peristalsis melemah, tetapi gas tidak keluar, asimetri perut diperhatikan.

Mengapa usus dan perut sakit pada wanita hamil?

Semasa mengandung, sakit di perut dan usus boleh menjadi fisiologi atau patologi. Pada seorang wanita dalam tempoh ini, tahap estrogen dan progesteron meningkat, dan hormon ini mempunyai kesan santai pada otot licin usus, itulah sebabnya peristalsis menurun. Di samping itu, rahim mula menekan usus dan perut, yang boleh menyebabkan rasa tidak selesa..

Selain perubahan fisiologi semasa kehamilan, penyakit usus yang berfungsi, radang, atau berjangkit juga boleh berlaku. Gangguan patologi dimanifestasikan oleh rasa sakit di kawasan umbilikus atau iliac, di sisi, kembung, gemuruh, demam, gangguan najis, lendir, nanah, darah dengan tinja.

Sebilangan wanita (terutama selepas kelahiran kedua) mengalami kesakitan yang disebabkan oleh pengosongan gastrik. Patologi berlaku akibat kelemahan alat ligamen dan peregangan otot-otot rongga perut.

Pada peringkat awal, penyakit ini tidak menampakkan diri, tetapi ketika ia berkembang, rasa sakit muncul setelah makan atau latihan fizikal, kerana pergerakan makanan di sepanjang saluran pencernaan terganggu. Rasa sakit disifatkan sebagai kusam, sakit, memancar ke kawasan jantung. Ia akan hilang jika anda berbaring dan menarik kaki ke perut. Sekiranya perut menekan pada usus, maka timbul gejala seperti mual, bersendawa, sembelit.

Merawat sakit perut dan usus

Untuk menghilangkan sensasi yang menyakitkan di perut dan usus, terapi ubat ditetapkan, yang melibatkan pengambilan ubat berikut:

  • antispasmodik. Mereka mempunyai kesan santai pada otot licin. Ia digunakan untuk melegakan kekejangan yang disebabkan oleh pengembangan dinding usus dengan gas berlebihan. Kumpulan ubat ini termasuk No-Shpa, Droverin, Mebeverin, Duspatilin;
  • julap. Mereka melembutkan najis, meningkatkan tekanan osmotik atau mengaktifkan peristalsis, menjengkelkan reseptor usus besar. Terdapat dalam tablet, lilin, serbuk. Ubat tidak mempunyai kesan terapeutik, tetapi hanya membantu mengosongkan usus. Pencahar termasuk Fitomucil, Bisacodyl, Fortrans, Duphalac;
  • enterosorben. Ubat-ubatan tersebut bertindak seperti spons di usus, menyerap toksin dan gas, yang dapat membantu melegakan kembung dan sakit. Mereka sering diresepkan untuk keracunan makanan. Dadah yang paling terkenal dalam kumpulan ini ialah karbon aktif, arang batu putih, Smecta, Polysorb.

Senarai ubat terus:

  • defoamers (ubat karminatif). Mereka memecahkan molekul gas yang terbentuk di dalam usus, selepas itu ia dapat diserap dan dikeluarkan. Dana tidak boleh diambil sekiranya berlaku kecederaan pada mukosa usus dan dengan penyumbatan sepenuhnya. Kumpulan ini merangkumi Espumisan, Simikol;
  • prokinetik. Dadah (Motilium, Motilak) mempercepat pengecutan usus, yang mendorong penghapusan gas dan pengosongan, menghilangkan rasa berat di perut, bersendawa;
  • probiotik dan prebiotik. Ubat-ubatan ini membantu memulihkan mikroflora usus normal. Dengan dysbiosis, kembung, cirit-birit, sakit dan rasa berat di perut, loya, dan kehilangan selera makan diperhatikan. Probiotik mengandungi bifidobakteria hidup, dan prebiotik mendorong pertumbuhan mikroorganisma yang bermanfaat. Untuk mencapai kesan terapeutik, ubat-ubatan diambil dalam beberapa minggu. Linex, Lactofiltrum, Probifor, Bifidumbacterin akan membantu menormalkan mikroflora usus;
  • persiapan enzim. Mereka mengandung zat yang membantu memecah makanan masuk, yang mempercepat pencernaan dan mencegah zarah yang tidak dicerna dari fermentasi, memprovokasi peningkatan pengeluaran gas. "Mezim Forte" berdasarkan pancreatin mengimbangi kekurangan fungsi pankreas, menghilangkan rasa berat, kembung, kembung. "Cholenzym" mengaktifkan sintesis hempedu, membantu menghilangkan gejala dyspeptik pada penyakit kronik saluran gastrousus;
  • antasid. Ubat itu meneutralkan asid hidroklorik dalam jus gastrik. Juga, ubat ini mengurangkan tekanan di perut dan duodenum, pengecutan spastik, mencegah kandungan asid dibuang kembali ke dalam perut dari usus dan merangsang pergerakan makanan. Rennie, Vikair, kalsium dan magnesium karbonat, magnesia terbakar, Almagel, Gastal, Fosfolugel mempunyai sifat seperti itu;
  • antibiotik. Mereka diresepkan jika penyebab sakit di perut dan usus adalah jangkitan bakteria. Terdapat antibiotik spektrum luas yang bertindak pada beberapa jenis bakteria dan spektrum sempit yang memusnahkan patogen tertentu. Lebih baik mengambil antibiotik spektrum sempit, kerana tidak mempengaruhi flora yang bermanfaat dan tidak menyebabkan ketahanan bakteria yang oportunis. Ia memerlukan masa untuk menentukan agen penyebab jangkitan, oleh itu, ubat antibakteria dengan spektrum tindakan yang luas sering diresepkan.

Sebelum meneruskan rawatan ubat, perlu menjalani pemeriksaan dan menentukan penyebab patologi. Pencahar, antasid, enzim, antifoam dan antispasmodik tidak memberi kesan terapeutik, mereka hanya melegakan simptom dan melegakan kesakitan yang sengit.

Penggunaannya tidak kerap tidak digalakkan kerana dapat menyembunyikan penyakit progresif. Apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan kambuh dan mencegah perkembangan penyakit ini, doktor yang menghadiri akan memutuskan.

Adalah perlu untuk mengambil kira perjalanan dan etiologi penyakit ini, usia pesakit, toleransi ubat individu, kecenderungan terhadap alergi, patologi bersamaan, oleh itu, ubat bebas tidak diingini, walaupun kebanyakan mereka dikeluarkan tanpa resep.

Dalam beberapa kes, sakit di perut dan usus hanya dapat diatasi dengan pembedahan. Prosedur laparotomi digunakan, di mana dinding perut dibedah, dan manipulasi dilakukan (penghapusan trombosis, anomali kongenital, tumor dengan bahagian usus atau perut).

Dalam laparoskopi, alat dimasukkan ke rongga perut melalui sayatan untuk menghilangkan lekatan dan tumor jinak. Semasa pemeriksaan endoskopi (instrumen dimasukkan melalui dubur) kemungkinan mengeluarkan polip atau benda asing, menghentikan pendarahan.

Diet untuk patologi usus dan perut

Dalam rawatan penyakit sistem pencernaan, tempat khusus diberikan untuk terapi diet. Sekiranya diet tidak dipatuhi, adalah mungkin untuk membatalkan rawatan ubat dan menimbulkan komplikasi penyakit. Organ di mana proses patologi telah berkembang memerlukan rehat fungsional, iaitu, perlu mengeluarkan beban dari itu.

Diet bergantung kepada gejala penyakit. Untuk sembelit, diet Povzner N o 3 ditetapkan, yang meningkatkan peristalsis. Ia melibatkan penggunaan roti gandum, sayur-sayuran dan buah-buahan segar, bijirin (soba, barli mutiara, barli), ikan dan daging rendah lemak.

Dengan cirit-birit, diet N o 4 ditunjukkan, yang tidak termasuk makanan yang mempercepat pengecutan otot licin dan meningkatkan pengeluaran gas. Ini termasuk muffin, coklat, puding susu, dan yogurt manis. Kami mengesyorkan bijirin homogen tumbuk, sup puri tanpa pasta dan kentang, beri dan buah-buahan dengan kesan astringen (ceri burung, quince, dogwood, blueberry).

Resipi ubat tradisional boleh digunakan untuk menghilangkan rasa sakit di perut dan usus. Untuk cirit-birit dan keradangan usus, disyorkan decoctions berdasarkan St. John's wort, sage, motherwort, oak bark, mint dan yarrow. Infusi Toadflax dapat meningkatkan peristalsis. Madu dan lidah buaya mempunyai sifat anti-radang dan regenerasi.

Sangat mustahak untuk merawat penyakit saluran pencernaan, tidak cukup hanya untuk menghilangkan rasa sakit. Dengan patologi usus, penyerapan zat yang diperlukan terganggu, anemia dan hipovitaminosis berkembang, dan ini sudah mempengaruhi fungsi semua sistem badan.

Sekiranya perut atau usus sangat sakit, maka rawatan perubatan kecemasan mungkin diperlukan, misalnya, jika ulser berlubang, diperlukan penyumbatan usus, pembedahan diperlukan. Malah sakit perut yang berulang adalah alasan untuk berjumpa dengan ahli gastroenterologi atau ahli terapi.

Punca dan gejala utama sakit usus

Mengapa usus sakit? Cepat atau lambat, hampir semua orang mengemukakan soalan ini. Pemakanan, diet atau makan berlebihan yang tidak betul, pengambilan ubat tertentu adalah penyebab kesakitan yang paling biasa. Walau bagaimanapun, kadang-kadang kesakitan dikaitkan dengan keadaan perubatan yang serius yang memerlukan diagnosis dan rawatan. Oleh itu, apabila rasa tidak selesa muncul, tidak ada salahnya memahami asal usul sindrom kesakitan dan mengetahui apa yang harus dilakukan dalam situasi yang serupa..

Usus: di manakah dan bagaimana ia menyakitkan

Sebelum mempertimbangkan penyebab utama masalah, anda harus menentukan di mana usus sakit. Faktanya adalah bahawa terdapat banyak organ di perut, jadi apabila ketidakselesaan muncul, sukar untuk memahami apa sebenarnya yang menyebabkannya..

Usus terletak di rongga perut dan terdiri daripada dua segmen - usus besar dan usus kecil. Yang pertama terletak terutamanya di bahagian bawah perut, walaupun bahagian-bahagiannya naik ke perut, dan bahagian bawahnya sering jatuh ke pelvis kecil. Rektum diletakkan lebih tinggi - antara usus besar dan perut.

Dari sifat kesakitan, doktor, yang sudah menjalani pemeriksaan awal, secara kasar dapat menganggap apa yang menyebabkan masalahnya:

  • sakit akut di usus - dalam kebanyakan kes muncul dengan kolitis ulseratif atau apendisitis;
  • sindrom kesakitan atau kusam - menunjukkan keradangan di mana-mana bahagian usus, serta helminthiasis atau tumor;
  • sakit kepala - bercakap mengenai kerengsaan mukosa, jangkitan bakteria, enteritis, kolitis.

Masalah penyetempatan kesakitan yang berpotensi

Adalah lebih mudah untuk membuat diagnosis jika anda mengetahui bahagian perut mana yang tidak menyenangkan. Segmen usus yang berlainan dapat menandakan pelbagai penyakit, oleh itu, semasa temujanji doktor, anda harus memberitahu secara terperinci tempat yang paling dirisaukan di rongga perut.

  • Sakit di bahagian bawah perut kanan boleh menjadi penyebab apendisitis akut. Selalunya, sebagai gejala tambahan, sindrom kesakitan memancar ke kaki kanan..
  • Apabila usus sakit di bahagian bawah abdomen di sebelah kiri, fenomena ini adalah ciri khas keradangan kolon sigmoid..
  • Sekiranya perut sakit di kawasan pusar, penyakit seperti enteritis dan helminthiasis dipertimbangkan.
  • Dengan rasa sakit yang meresap meliputi seluruh perut, enterokolitis dapat dicurigai, iaitu keradangan serentak pada usus besar dan usus kecil.
  • Sekiranya anda bimbang tentang ketidakselesaan di dubur, disertai dengan rasa sakit semasa atau selepas buang air besar, kemungkinan penyebabnya adalah fisur rektum atau buasir.

Mengapa usus sakit?

Untuk memahami mengapa ketidakselesaan itu timbul, anda perlu mengetahui bagaimana usus berfungsi. Sebagai peraturan, rasa sakit adalah reaksi terhadap mampatan akar saraf yang meresap ke seluruh organ ini. Walaupun terdapat kerosakan pada selaput lendir yang tidak mempunyai saraf, rasa sakit mungkin muncul, kerana ujung saraf terletak di submukosa bawah dan langsung bertindak balas terhadap kerosakan dalaman.

Sekiranya terdapat sakit di usus, sebab-sebab kejadiannya adalah seperti berikut:

Keradangan

Asal kesakitan yang paling biasa dikaitkan dengan proses keradangan, yang, di bawah pengaruh faktor luaran atau dalaman, berkembang di bahagian perut yang berlainan. Beberapa penyakit dibezakan bergantung pada penyetempatan proses keradangan:

  • Enteritis adalah keradangan usus kecil, yang dicirikan oleh kursus akut atau kronik. Pada enteritis akut, sakit tiba-tiba muncul di tengah perut, yang sering disertai dengan cirit-birit, muntah, dan demam. Dengan sifat kronik, rasa sakit ringan, diperhatikan bersamaan dengan gemuruh di perut, cirit-birit, kelemahan umum.
  • Kolitis adalah keradangan pada mukosa usus besar, yang, bergantung kepada penyebab perkembangannya, boleh berjangkit, ulseratif, iskemia, toksik. Terdapat klasifikasi kolitis yang luas berdasarkan lokasi lesi, tetapi dalam kebanyakan kes, jika rasa sakit pada usus muncul disebabkan olehnya, gejalanya kembung, gemuruh, sering mendesak buang air besar, cirit-birit, yang sering mengandungi lendir atau darah.
  • Apendisitis adalah radang usus buntu yang memerlukan pembedahan. Penyakit ini bermula dengan sakit di pusar. Secara beransur-ansur, rasa sakit beralih ke perut bawah kanan dan disertai dengan demam, mual, muntah, dan perkembangan peritonitis.

Penting! Sekiranya anda mengesyaki radang usus buntu akut, anda mesti segera menghubungi ambulans, kerana keradangan dengan tempoh had melebihi 2 hari adalah penyebab utama kematian dalam penyakit ini.

Helminthiasis

Helminthiases merangkumi pelbagai jenis penyakit parasit yang muncul akibat penembusan cacing helminth ke dalam badan. Dalam perubatan, lebih daripada 400 jenis cacing diketahui, tetapi selalunya usus terkena cacing gelang, cacing kremi, cacing cambuk, kuatiloid, cacing pita sapi.

Sebagai peraturan, penyakit ini bermula 2-4 minggu selepas jangkitan dan dicirikan oleh gejala berikut:

  • demam;
  • ruam pada kulit;
  • sakit di usus;
  • bengkak muka;
  • kerosakan saluran pernafasan;
  • hilang selera makan;
  • cirit-birit;
  • kembung;
  • penurunan berat badan secara drastik.

Dalam kes yang teruk dan dengan lesi besar, patologi teruk seperti pneumonia, hepatitis, bronkospasme, dan gangguan dalam fungsi sistem saraf pusat berkembang.

Apabila dijangkiti cacing, anda tidak boleh bergantung pada kaedah rakyat. Lihat doktor yang akan menetapkan ubat anthelmintik yang diperlukan yang diarahkan terhadap patogen tertentu.

Sebab lain

Antara kemungkinan penyelesaian lain mengapa usus sakit di bahagian bawah perut, penyakit dan fenomena berikut dibezakan:

  • trauma;
  • ketidakseimbangan enzimatik;
  • penyakit autoimun;
  • penyumbatan usus;
  • neoplasma;
  • dysbiosis;
  • penyakit gastrousus.

Sakit di usus selepas makan

Tidak seperti sakit perut, sakit yang berkaitan dengan rektum atau usus besar biasanya tidak berkaitan dengan pengambilan makanan. Tetapi kadang-kadang jika anda bimbang tentang sakit di usus setelah makan, penyebabnya mungkin adalah radang pada kolon melintang, yang terletak tepat di bawah perut. Penyakitnya termasuk dalam kumpulan kolitis dan dicirikan oleh gejala yang sama..

Selain kesakitan, kembung dan gemuruh mungkin muncul, najis terganggu, kelesuan, kelemahan, kehilangan selera makan diperhatikan.

Penting! Dengan kolitis ulseratif, perforasi usus mungkin terjadi dengan perkembangan peritonitis, oleh itu, untuk sebarang ketidakselesaan, anda perlu berjumpa pakar.

Diagnostik dan rawatan

Sekiranya rasa sakit pada usus berlaku, penyebab dan rawatan ditentukan berdasarkan kajian diagnostik. Penyakit di rongga perut ditangani oleh ahli gastroenterologi, yang, setelah memeriksa dan mengumpulkan anamnesis, dapat merujuk kepada aktiviti berikut:

  • analisis najis;
  • fibrogastroduenoscopy;
  • kolonoskopi;
  • X-ray dengan penyelesaian kontras (irrigoscopy).

Sudah tentu, ketika usus di bahagian bawah perut sakit, apa yang harus dilakukan adalah soalan pertama yang membimbangkan orang yang sakit. Setelah menetapkan diagnosis, doktor akan dapat menetapkan terapi, yang berbeza bergantung pada patologi. Untuk penyakit berjangkit, ubat antibakteria ditunjukkan, untuk helminthiasis - ubat anthelmintik. Sekiranya masalahnya adalah pelanggaran mikroflora, pesakit harus mengambil probiotik. Penyumbatan akut atau usus buntu memerlukan pembedahan.

Perlu diingat bahawa sebarang sensasi yang menyakitkan adalah tanda patologi. Sekiranya ketidakselesaan usus mengganggu lebih dari tiga hari, jangan menangguhkan lawatan ke institusi perubatan..

Penyakit usus: gejala, rawatan, sebab

Usus manusia adalah organ berongga yang panjang, yang merupakan sejenis "konduktor" nutrien dari makanan hingga darah. Sekiranya berhenti berfungsi "sebagaimana mestinya", tidak hanya rasa sakit pada penyetempatan dan watak tertentu yang muncul - semua struktur tubuh mulai menderita, dan tahap penderitaan mereka akan berbeza.

Penyebab utama penyakit saluran usus, sama ada neoplastik atau radang, berjangkit atau disebabkan oleh pengaktifan flora mereka sendiri, adalah makanan. Dalam beberapa kes, ia hanya membantu "mengenal pasti" masalah, sementara yang lain menyebabkannya. Gejala utama patologi usus tidak spesifik: mereka menunjukkan penyetempatan proses patologi, tetapi penyebabnya sering diperlukan tambahan, melalui makmal tambahan dan analisis instrumental.

Bagaimana usus berfungsi

Pemprosesan makanan bermula di mulut, di mana kelenjar air liur berada. Air liur yang mereka hasilkan mengandungi beberapa enzim yang mula memecah karbohidrat - zat yang dianggap paling diperlukan oleh badan, kerana ia memberikan tenaga kepada organ dalaman dengan paling cepat..

Kemasukan makanan ke dalam mulut "menekan" reseptor yang masuk terus ke kelenjar di perut dan pankreas. Organ-organ ini menyala untuk membantu pencernaan pada saluran usus.

Dari mulut, makanan memasuki esofagus, dan kemudian masuk ke dalam perut. Terdapat sebahagian pembasmian kuman makanan dengan asid hidroklorik jus gastrik. Rembesan perut yang sama ini memecah sebahagian protein yang terdapat dalam makanan. Selepas pemprosesan primer sedemikian, makanan memasuki saluran usus: pertama ke dalam duodenum, kemudian melalui dua bahagian usus kecil, dan hanya kemudian memasuki usus besar.

Di duodenum, saluran ekskresi pankreas terbuka, yang menghasilkan enzim yang memecah protein, lemak dan karbohidrat menjadi "struktur asas": asid amino, asid lemak dan monosakarida, masing-masing. Di sinilah saluran empedu utama keluar, hempedu mengalir dari mana membantu memecahkan lemak dengan baik. Selanjutnya, secara beransur-ansur, ketika kita bergerak melalui usus kecil, "struktur dasar" diserap oleh membran mukus dan memasuki darah dan limfa.

Bubur makanan cair ini mencapai batas dengan usus besar. Terdapat sejenis injap yang membenarkan hanya satu cara. Dia melakukan ini secara beransur-ansur sehingga lampiran, yang merupakan sejenis amigdala, memiliki waktu untuk "menyaring" kandungan saluran usus dari mikroba. Kolon menyerap serat dan tisu penghubung yang diproses oleh bakteria tempatan. Yang terakhir "menambah" zat yang diserap juga vitamin yang diperlukan untuk pembekuan darah dan penghantaran impuls dari saraf ke saraf lain, dan dari mereka - ke otot. Pada bahagian inilah bakteria memproses protein yang tersisa sedemikian rupa sehingga pembentukan bahan toksik menjadi produk pemprosesan tersebut (biasanya mereka harus diekskresikan dalam tinja), dan tinja memperoleh bau khas yang dirasakan ketika pergi ke tandas.

Bahagian akhir usus besar dibuat untuk pembentukan najis dengan menyedut air dari makanan yang kasar, di mana sudah ada yang berkhasiat.

Gejala usus

Oleh kerana pelbagai bahagian tiub usus bertanggungjawab untuk proses yang berbeza:

  1. usus kecil - untuk penyerapan nutrien yang diperlukan untuk kewujudan tubuh ke dalam darah,
  2. usus besar - untuk penyerapan air dari "bekas makanan" ke dalam darah, untuk pembentukan najis formal dan pembebasannya tepat pada masanya, untuk pengeluaran vitamin dan memastikan pemprosesan serat,

maka gejala penyakit usus besar dan kecil akan berbeza. Selalunya ia berlaku bahawa prosesnya, seperti:

  • keturunan: sebagai contoh, kekurangan kongenital satu atau lain enzim pencernaan;
  • berjangkit: kedua-duanya berupa keracunan, gejala yang disebabkan oleh kemasukan toksin mikroba ke saluran gastrointestinal, dan dalam bentuk keradangan pada dinding usus, yang disebabkan oleh mikroba itu sendiri, serta amuba dan balantidia yang paling sederhana;
  • parasit (disebabkan oleh cacing);
  • ketumbuhan;
  • neurogenik atau endokrin, apabila gejala dari usus disebabkan oleh disregulasi aktiviti oleh hormon dan sistem saraf;
  • pelekat;
  • keradangan kronik: contohnya, penyakit Crohn, Whipple, kolitis ulseratif,

berkembang secara serentak di usus besar dan kecil.

Bagaimanakah penyakit usus kecil menampakkan diri?

Penyakit usus kecil ditunjukkan:

  • Sakit, yang biasanya dilokalisasi di pusar.
  • Najis longgar, yang paling sering memiliki warna ringan, berbusa atau lembek dengan "kemasukan" makanan yang tidak dicerna, terutama yang berasal dari tumbuhan, dan bau busuk masam.
  • Perasaan dan bunyi "transfusi" di perut.
  • Perasaan kembung, berat, perut kembung, yang sedikit difasilitasi oleh perbuatan buang air besar.
  • Dorongan untuk membuang air besar adalah mustahak, mereka tidak dapat ditoleransi.
  • Penyakit radang usus boleh disertai dengan peningkatan suhu ke bilangan yang berbeza, yang bergantung pada jumlah mikroba yang masuk, tahap ketoksikannya kepada tubuh, daya tahan (imuniti) tubuh itu sendiri.
  • Dengan wujudnya gejala seperti ini yang berpanjangan, terdapat tanda-tanda penderitaan di organ lain:
    • keletihan cepat;
    • kelemahan;
    • hilang berat badan;
    • kulit menjadi kering dan nipis;
    • kuku menjadi lebih nipis, rapuh, ditutup dengan garis melintang;
    • pengurangan ketajaman penglihatan;
    • kejang muncul di sudut mulut;
    • putih mata menjadi merah;
    • sakit kepala yang kerap;
    • titik sering "melayang" di depan mata;
    • sendi penyetempatan yang berlainan secara berkala sakit dan membengkak, di mana artritis didiagnosis.

Bagaimana penyakit usus besar menampakkan diri

Penyakit ini dicirikan oleh:

  • Sindrom nyeri. Sakit usus besar biasanya dilokalisasikan di sepanjang perimeter perut: di sebelah kiri, di sebelah kanan. Mereka boleh dilokalisasi di atas pusar atau "di bawah sudu", tetapi lebih jarang. Mereka kuat, kusam, pecah, membuat anda mahu ke tandas untuk meringankan keadaan. Rasa sakit bergelombang; tidak dikaitkan dengan pengambilan makanan. Biasanya kesakitan seperti ini meningkat pada waktu petang..
  • Kotorannya kerap, fetid, mungkin mengandungi: darah, lendir, nanah, "jalur" menyerupai lumpur paya.
  • Sekiranya usus besar menjadi radang kerana jangkitan, suhu badan meningkat kepada bilangan yang berbeza, selera makan menurun, sakit kepala dan pening muncul.
  • Inkontinensia gas dan najis.
  • Bergemuruh di perut, yang, bersama-sama dengan perasaan kembung, meningkat pada waktu petang, semakin lemah pada waktu malam.

Penyebab penyakit saluran usus

Penyakit pada mana-mana bahagian saluran usus boleh berlaku disebabkan oleh salah satu sebab berikut:

  • Kecacatan atau "gabungan yang tidak berjaya" gen yang bertanggungjawab untuk struktur dan fungsi saluran gastrousus.
  • Kekebalan "terlalu aktif", yang apabila mikroorganisma (amuba, bakteria, virus, jamur) memasuki saluran usus, tidak hanya menghancurkannya, tetapi juga merosakkan dinding usus.
  • Tidak betul, hampir dengan pemakanan monoton: obsesi berlebihan dengan karbohidrat, lemak atau protein, minuman berkarbonat atau makanan kaya serat.
  • Mengambil beberapa ubat. "Pemimpin" dalam bidang penyakit usus adalah antibiotik yang tidak merosakkan dinding organ, tetapi mengubah komposisi mikroflora, akibatnya bukan hanya penyerapan substrat berguna dari makanan dan pengeluaran vitamin yang diperlukan berubah, tetapi juga mempengaruhi kekebalan umum seseorang.
  • Gaya hidup yang tidak menetap. Peristalsis, iaitu pengecutan saluran pencernaan, yang diperlukan untuk kemajuan dan "menguli" makanan dengan pemprosesan yang seragam dengan enzim dan jus pencernaan, juga bergantung pada aktiviti motor manusia.
  • Tabiat buruk, seperti merokok dan minum alkohol, menyebabkan iskemia (iaitu, kekurangan oksigen di dinding usus).
  • Makan makanan yang tercemar dengan mikrob. "Pemimpin" di kawasan ini adalah produk tenusu yang sudah habis masa berlakunya, pastri dengan krim, serta telur mentah "sihat", daging mentah dan air mentah.
  • Makan makanan dengan tangan kotor atau dari hidangan yang sama dengan orang yang sakit dengan jangkitan usus.
  • Untuk beberapa virus yang menyebabkan jangkitan usus, ada juga jalur penyebaran mikroba melalui udara dari sakit ke sihat.
  • Tekanan. Faktor ini, yang mempengaruhi pengaturan sistem pencernaan, boleh menyebabkan gejala kerosakan pada mana-mana bahagiannya..
  • Racun tertentu, seperti yang terdapat pada cendawan, tanaman yang dirawat racun perosak, atau cecair yang tidak dimaksudkan untuk dimakan oleh manusia.
  • Peningkatan pengeluaran hormon VIP. Ini menyebabkan penyerapan air dari usus terganggu, akibatnya seseorang sering membuang air besar..
  • Gangguan interaksi otak dengan usus, yang dilakukan melalui saraf tunjang dan serat sistem saraf simpatik dan parasimpatis.
  • Ketidakseimbangan antara hormon dan bahan seperti hormon: histamin, bradykinin, serotonin, cholecystokinin-pancreosimin, yang terlibat dalam pengawalan saluran pencernaan.

Bagaimana usus kecil sistem pencernaan dapat terjejas

Keradangan yang paling biasa di bahagian ini, yang disebut "enteritis". Juga, jabatan ini dapat "dicubit" oleh lekatan, barah boleh berkembang di dalamnya atau interaksinya dengan sistem saraf dapat terganggu. Gejala utama patologi ini dikaitkan dengan salah satu daripada dua keadaan:

  1. malabsorpsi - gangguan penyerapan dari usus;
  2. maldigestiy - "gangguan" keupayaan memecah makanan menjadi komponen utamanya. Proses ini boleh terganggu sama ada di rongga usus, atau di kawasan vilinya, yang menyerap makanan, atau sudah berada di dalam sel usus.

Setiap syarat ini mempunyai alasan tersendiri:

  • Kekurangan pencernaan di rongga usus dikaitkan dengan penyakit kelenjar, yang membantu memecah makanan menjadi komponennya: pankreas, hati dan pundi hempedu. Keadaan diet yang tidak seimbang bertambah buruk, ketika, dengan latar belakang sejumlah besar karbohidrat dan lemak yang diambil, sedikit vitamin dibekalkan kepada makanan, tekanan psiko-emosi, dan juga jangkitan usus, ketika komposisi mikroflora usus kecil telah berubah dengan ketara.
  • Pelanggaran interaksi makanan dengan vili usus, yang mesti menyerapnya, timbul akibat kekalahan vili ini oleh pelbagai proses yang menyakitkan. Jenis kepincangan ini berkembang dengan enteropati, enteritis kronik, dan penyakit Whipple. Kami akan membincangkannya lebih jauh..
  • Pelanggaran bekalan nutrien di dalam usus usus itu sendiri, di mana saluran darah berada, tempat makanan harus masuk. Ini berlaku dengan kekurangan enzim kongenital atau diperoleh yang memecah karbohidrat-disakarida.
  • Penyerapan makanan yang terganggu dalam usus kecil dikaitkan dengan perubahan struktur membran mukus akibat proses keradangan dan tumor, serta rawatan yang terakhir dengan terapi radiasi. Penyebabnya juga adalah pelanggaran fungsi motor usus, dan dysbiosis. Malabsorpsi juga disebabkan oleh penyakit hati, pankreas, radang peritoneum, penyakit sistemik yang menyebabkan kerosakan pada semua tisu penghubung di dalam badan. Penyerapan zat-zat penting yang terganggu juga akan berkembang setelah penyingkiran lebih dari 1.5 meter dari usus kecil.

Mengapa pembahagian pelanggaran "cerdas" ini pada bahagian nipis saluran pencernaan? Faktanya adalah bahawa mereka diperlakukan dengan cara yang berbeza, dan memahami di mana "blok" yang berlaku akan membantu mengatasinya, dan tidak mengambil langkah-langkah umum.

Penyakit yang paling biasa pada usus kecil

Terdapat beberapa penyakit di bahagian saluran pencernaan ini. Setiap daripada mereka akan mengganggu satu atau lebih mekanisme yang dinyatakan di atas: penyerapan atau pencernaan pada sel usus atau di luarnya.

Enteritis eosinofilik

Ini adalah penyakit yang berlaku kerana pengumpulan di dinding usus sel darah yang dilepaskan dari saluran, yang bertanggungjawab terhadap alergi - eosinofil. Sebabnya tidak jelas.

Ia menampakkan diri dengan gejala berikut:

  • sakit di kawasan pusar perut;
  • loya muntah;
  • cirit-birit, sementara najisnya adalah najis, dicuci dengan teruk dari dinding tandas;
  • alahan makanan;
  • pengurangan berat;
  • ascites boleh berkembang - efusi cecair ke rongga perut.

Pada masa yang sama, pemeriksaan tidak menunjukkan tanda-tanda tumor, parasit atau penyakit lain. Biasanya, saudara-mara orang seperti itu mempunyai alahan makanan atau dadah..

Penyakit Whipple

Ini adalah patologi berjangkit yang berlaku pada orang yang melanggar tautan imuniti sel, yang sel makrofagnya tidak dapat "mencerna" bakteria atau antigen bakteria.

Ini adalah penyakit yang jarang berlaku yang terutama menyerang lelaki berusia 40-50 tahun..

Gejala pertama penyakit ini: demam, sakit pada semua sendi tanpa perubahan luaran, penyetempatan tidak menentu, sakit perut. Selanjutnya, secara beransur-ansur, seseorang menurunkan berat badan, dia sering mengalami cirit-birit, di mana terdapat kotoran yang berlemak dan kurang dicuci.

Jangkitan penyakit selanjutnya "membawa" gejala ekstraintestinal:

  • gangguan pendengaran dan penglihatan;
  • sakit kepala;
  • ketidakupayaan untuk melihat ke satu sisi;
  • berjabat tangan;
  • insomnia;
  • pelanggaran irama jantung;
  • kesukaran bernafas;
  • keinginan untuk minum dan makan banyak;
  • demensia (demensia) semakin meningkat.

Kanser usus kecil

Ia sangat jarang berlaku, di 2% daripada semua barah gastrousus. Statistik mengatakan bahawa barah ini 2 kali lebih mungkin dijangkiti pada lelaki. Kebanyakan orang tua, berumur lebih dari 60 tahun, sakit. Penyebab barah dianggap:

  • polip yang berkembang di membran mukus dengan keradangannya yang kerap;
  • karsinogen kimia yang terdapat dalam makanan dalam tin, diubahsuai secara genetik dan goreng;
  • beberapa bentuk genetik poliposis usus;
  • Penyakit Crohn (lebih banyak di atasnya);
  • penyakit seliak;
  • diverticulitis;
  • kolitis ulseratif tidak spesifik (kami juga akan membincangkannya secara ringkas);
  • penyinaran rongga perut;
  • patologi onkologi penyetempatan lain, di mana sel barah dengan aliran darah memasuki usus kecil;
  • beberapa kelainan genetik (contohnya, sindrom Yegers).

Gejala barah dikaitkan dengan fakta bahawa tumor biasanya tumbuh ke dalam lumen usus, menyempitkannya dan mencegah makanan masuk ke tempat ini. Kadang-kadang tanda-tanda pertama dikaitkan dengan fakta bahawa tumor "penjual" beberapa organ (gelung usus, pundi kencing, usus besar, organ genital dalaman, kelenjar getah bening atau saluran pembuluh darah), bercambah di dalamnya. Metastasis tumor boleh bertindak sebagai "permulaan" penyakit ini.

Kanser usus kecil ditunjukkan oleh tanda-tanda tidak spesifik berikut:

  • loya berulang, muntah;
  • kembung;
  • kesakitan mampatan di pusar, yang hilang setelah mengambil No-shpa, Baralgin atau ubat serupa.

Pada masa akan datang, penurunan berat badan, kulit kering, kemerosotan penglihatan muncul dan meningkat.

Sekiranya penyumbatan berkembang, berkaitan dengan penurunan kritikal dalam lumen saluran usus, ini ditunjukkan dengan kembung tiba-tiba, muntah, penghentian gas, sakit perut dan dehidrasi. Keadaan ini memerlukan campur tangan pembedahan segera..

Penyakit Crohn

Sekiranya keradangan tertentu yang berkembang dengan patologi ini mempengaruhi dinding usus kecil, gejala berikut berlaku:

  1. sakit di pusar;
  2. gemuruh di perut;
  3. cirit-birit.

Secara beransur-ansur, seseorang yang mengalami serangan tersebut menurunkan berat badan, kulitnya menjadi lebih nipis dan mengering, kejang muncul di sudut mulut, kuku hancur dan berubah menjadi kuning, bintik-bintik merah muncul di kulit.

Patologi usus besar yang biasa

Penyakit yang paling biasa yang mempengaruhi usus besar adalah:

Diskinesia usus besar

Ia juga disebut "iritasi usus besar", "kolitis mukosa". Patologi menampakkan diri dengan serangan kembung berkala, gemuruh perut, sakit di dalamnya, biasanya melegakan buang air besar. Kejang berlaku selepas kesalahan diet atau tekanan. Ketika memeriksa, perubahan saluran pencernaan tidak terdeteksi, kerana dasar penyakit ini adalah pelanggaran peraturan saraf kerjanya.

Diverticulosis

Diverticula adalah penonjolan sakular dinding usus ke arah yang bertentangan dengan lumennya. Mereka berlaku pada orang yang lebih suka makanan yang rendah serat dan serat tumbuhan. Selalunya, diverticula mula muncul hanya pada usia tua atau pikun. Penyetempatan "kegemaran" mereka adalah usus kiri.

Penyakit ini tidak menampakkan diri untuk masa yang lama. Kadang-kadang, mungkin ada sakit perut, sembelit. Permulaan gejala dikaitkan dengan komplikasi diverticulosis: diverticulitis (radang penonjolan), kemunculan bisul dan suppuration di diverticula. Ini ditunjukkan oleh sakit perut yang berterusan, muntah, kelemahan, demam, sakit ketika menyentuh perut. Gambaran klinikal ini menunjukkan bahawa diperlukan campur tangan pembedahan..

Kolitis kronik

Penyakit ini boleh berlaku setelah menderita disentri, boleh disebabkan oleh cacing dan protozoa seperti lamblia. Kolitis kronik boleh berkembang akibat keracunan kronik dengan garam logam berat, dan juga menjadi "tindak balas" terhadap pengambilan produk alergenik.

Gejala tidak spesifik, berlaku pada paroxysms:

  • sakit perut;
  • kembung;
  • mendesak untuk membuang air besar, selepas itu buang air besar itu sendiri tidak berlaku;
  • cirit-birit diikuti oleh sembelit;
  • loya;
  • lendir, aliran darah terdapat di dalam tinja;
  • hilang berat badan;
  • penurunan selera makan;
  • mudah marah;
  • insomnia;
  • sakit kepala.

Kolitis ulseratif tidak spesifik

Ini adalah penyakit, penyebabnya belum dapat dijelaskan. Teori yang paling umum adalah bahawa bakteria adalah penyebab utama penampilan ulser pada lapisan usus besar. Dia mendapat pengesahan dalam rawatan: pengambilan antibiotik khusus dapat memperbaiki keadaan seseorang dengan ketara.

  • pendarahan darah merah dari rektum;
  • cirit-birit berkala;
  • sakit teruk di bahagian kiri perut (mungkin di sebelah kanan) perut;
  • penurunan prestasi;
  • kelemahan.

Kolitis ulseratif boleh menjadi penyakit prakanker, serta penyebab kandungan usus memasuki rongga perut, jadi perlu "dikendalikan" dengan ubat, memeriksa keadaan ulser setiap 6-12 bulan menggunakan kaedah endoskopi (sigmoidoscopy, kolonoskopi).

Penyakit Crohn

Dengan patologi ini, diperhatikan adanya kawasan keradangan pada mana-mana bahagian saluran gastrointestinal, dari esofagus hingga kolon sigmoid. Dalam kes ini, semua membran "saluran pencernaan" terjejas..

Gejala pertama penyakit usus ini adalah:

  • sakit di perut, biasanya di sebelah kanannya, menyerupai serangan radang usus buntu;
  • kembung;
  • cirit-birit;
  • peningkatan suhu badan;
  • gemuruh di perut.

Sekiranya pembengkakan dinding usus sangat ketara sehingga menyekat lumen saluran pencernaan, penyumbatan sebahagian atau lengkap usus berkembang, yang ditunjukkan dengan kembung, penghentian pembuangan gas, dan muntah. Pada mulanya mungkin ada kerusi, kemudian berhenti dan menjadi mustahil.

Dengan wujudnya jangka panjang penyakit Crohn pada seseorang, sendi sering sakit dan membengkak, ia mula sakit di sebelah kanan bawah tulang rusuk, bintik-bintik merah serupa dengan ruam alergi muncul pada kulit.

Kanser kolon

Penyakit ini kerap berkembang. Faktor risiko untuk perkembangannya dianggap sebagai makanan yang kaya dengan lemak haiwan, makanan tepung dan makanan tanpa serat, pengambilan alkohol, tekanan dan trauma mukosa oleh benda asing. "Pelakunya" juga wujud lama tanpa rawatan poliposis usus, kolitis ulseratif, apabila sel-sel lapisan saluran gastrointestinal usus, diubahsuai sebagai akibat keradangan kronik, harus berubah lebih banyak lagi, menjadi serupa dengan yang seharusnya ada di tempat ini.

Tanda-tanda barah kolorektal adalah:

  • sembelit, terutamanya jika tumor tumbuh di dalam saluran usus;
  • sakit perut;
  • kemunculan darah di dalam tinja, walaupun tidak banyak, terdapat juga jalur darah tunggal untuk diperiksa;
  • peningkatan suhu, biasanya sehingga jumlah kecil;
  • pengurangan berat;
  • cirit-birit berkala;
  • kelemahan.

Pada peringkat awal, penyakit ini "senyap", ia dapat dikesan hanya jika pemeriksaan endoskopi pencegahan dilakukan setiap tahun.

Penyakit lain

Usus besar dapat menjadi penyetempatan untuk perkembangan penyakit pembedahan seperti:

  1. papillitis;
  2. paraproctitis;
  3. cryptitis;
  4. fisur dubur;
  5. buasir;
  6. poliposis rektum;
  7. kondilomatosis rektum;
  8. laluan coccygeal epitelium dan sistanya.

Penyakit yang mempengaruhi kedua-dua bahagian usus

Ini termasuk penyakit perekat, yang dirawat di hospital pembedahan, dan gastroenterocolitis berjangkit, yang ditangani oleh pakar penyakit berjangkit..

Penyakit pelekat

Penyakit pelekat adalah patologi yang dicirikan oleh penampilan "jambatan" antara organ-organ rongga perut. Mereka terdiri daripada tisu yang sama yang membentuk dinding luar saluran pencernaan dan peritoneum, dan boleh menyebabkan mampatan organ dalaman dari luar dan perubahan lokalisasi mereka.

Gejala penyakit pelekat usus tidak spesifik dan bergantung pada lokasi tambatan (juga disebut lekatan): edema bengkak dan ketara dapat muncul dengan cara yang sama, ketika, seperti lekatan, mereka menyekat lumen "tiub" di mana makanan bergerak. Ia adalah seperti berikut:

  • sakit di perut, yang pada mulanya mempunyai penyetempatan yang jelas, kemudian menjadi meresap;
  • sembelit;
  • perasaan kembung;
  • pemberhentian pembuangan gas;
  • loya;
  • muntah, sementara muntah mungkin mempunyai bau tinja.

Sebelum saluran makanan melalui saluran makanan terganggu, penyakit perekat secara praktikal tidak akan terasa. Ia hanya boleh berlaku:

  • najis tidak stabil, apabila sembelit memberi jalan kepada cirit-birit,
  • juga sakit perut, yang pada awalnya bersifat semula jadi (penyetempatan dapat ditunjukkan dengan jari) dan muncul beberapa jam setelah makan.

Gastroenterocolitis berjangkit

Diagnosis semacam itu dibuat ketika ada tanda-tanda jangkitan usus, tetapi masih belum ada analisis bakteriologi tinja, yang dapat digunakan untuk mengetahui mikroba yang menyebabkan penyakit ini: apakah disentri, salmonellosis, jika itu adalah infeksi atau lainnya.

Penyakit ini biasanya menampakkan diri dalam 3-24 jam setelah makan, masam, berdiri tanpa peti sejuk atau produk yang disediakan melanggar keadaan teknikal. Selalunya, peranan makanan tersebut adalah produk tenusu dan susu masam, telur mentah, produk dengan krim pastri, salad dengan mayonis dan daging goreng yang tidak mencukupi. Sebabnya juga boleh diminum dari takungan terbuka dan air yang tidak direbus.

Gejala gastroenterocolitis berjangkit adalah:

  • kenaikan suhu;
  • kelemahan;
  • pening dan muntah;
  • kekejangan sakit perut yang berkurang selepas buang air besar;
  • najis mungkin mempunyai watak tinja (terutama pada awal), kemudian "satu air" boleh dilepaskan;
  • di dalam tinja mungkin terdapat coretan darah, lendir, "lumpur paya", tinja itu sendiri mungkin menyerupai "jeli";
  • dengan muntah atau cirit-birit yang banyak, dehidrasi cepat masuk, dicirikan oleh suara yang serak, kelemahan teruk, hingga pingsan, penurunan tekanan darah, kegelapan air kencing dan penurunan jumlahnya (hingga penghentian buang air kecil sepenuhnya);
  • jika mikroba yang menyebabkan prosesnya sangat agresif, maka kelemahan, tekanan yang menurun dan kesadaran yang mendadak dapat terjadi tanpa dehidrasi.

Penyetempatan kesakitan yang paling berbahaya adalah di perut kanan

Kesakitan di perut kanan boleh mengiringi penyakit bukan sahaja usus, tetapi juga organ lain. Mari cuba mencari penyebab kesakitan, bergantung pada sifatnya:

Menarik kesakitan

Sebab mereka boleh:

  • pada wanita - keradangan pelengkap rahim (adnexitis, salpingo-oophoritis);
  • sista ovari kanan;
  • pada lelaki: prostatitis;
  • pada lelaki dan wanita: cystitis.

Sakit sakit

Sekiranya mereka berkembang pada wanita hamil pada dua trimester pertama kehamilan, mereka mungkin menunjukkan ancaman keguguran. Selepas 30 minggu, mereka "bercakap" mengenai kelahiran anak yang akan datang.

Pada wanita dan lelaki yang tidak hamil, corak kesakitan ini mungkin menunjukkan permulaan enterokolitis berjangkit atau gangguan fungsi usus, yang disebabkan, misalnya, oleh makanan yang kaya dengan serat atau lemak..

Sakit yang tajam

Sakit ini menunjukkan perlunya menghubungi pakar bedah, kerana boleh:

  1. apendiks;
  2. pecah ovari;
  3. tumor usus;
  4. memusingkan kaki sista ovari kanan;
  5. pada lelaki, ia juga boleh menjadi tanda penyakit kelamin, sistitis, atau uretritis.

Sakit menusuk

Perwatakan ini paling kerap menunjukkan diverticulitis atau tumor usus..

Kesakitan yang teruk

Mereka khas untuk penyakit Crohn, radang usus buntu, kadang-kadang untuk kolitis ulseratif..

Sakit yang tajam

Ini adalah ciri kehamilan ektopik semasa pecahnya tiub fallopio kanan, di mana janin dijumpai. Perkataan yang sama dapat digunakan untuk menggambarkan apoplexy ovari dan apendisitis akut..

Sakit tumpul

Sebab utama di antara banyak perkara adalah:

  • adneksitis;
  • pielonefritis;
  • sista pelengkap rahim;
  • sistitis.

Sakit kejang

Ini biasanya dijelaskan:

  • kehamilan ektopik;
  • kolik ginjal, yang berkaitan, misalnya, dengan laluan batu melalui ureter;
  • apendiks;
  • kolik bilier;
  • pada wanita hamil - permulaan buruh.

Penyakit usus pada kanak-kanak

Pada masa kanak-kanak, beberapa patologi saluran usus paling biasa. Ia:

  1. jangkitan usus disebabkan oleh rotavirus, salmonella, shigella disentri dan banyak mikrob lain;
  2. kekurangan enzim kongenital, selalunya mereka yang memecah komponen susu ibu;
  3. kecacatan saluran usus, misalnya, penyakit Hirschsprung, megacolon kongenital, stenosis (tumpang tindih) lumen tiub usus;
  4. intussusception, iaitu "memasukkan" salah satu bahagian usus ke bahagian lain, yang paling sering berkembang pada usia 1.5 bulan atau lebih, memerlukan campur tangan pembedahan segera.

Sedikit kurang biasa adalah diverticulitis, spastik, ulseratif dan kolitis pseudomembran, poliposis usus, tumor tempatan.

Gejala penyakit usus pada kanak-kanak akan bergantung kepada penyebabnya:

  • Dengan jangkitan usus, demam, muntah, cirit-birit, kadang-kadang berlumuran darah, enggan makan.
  • Patologi pembedahan: intussusception, apendisitis, stenosis usus mempunyai gejala yang berkembang pesat: perut bayi membengkak, muntah muncul, yang paling sering mempunyai warna kehijauan atau mengandungi susu yang tidak dicerna atau makanan yang tidak dicerna. Anak menangis pada mulanya, gelisah, menekan kakinya ke perutnya, tetapi cepat menjadi lesu, tidak peduli, enggan makan atau minum.
  • Kekurangan enzim ditunjukkan oleh cirit-birit yang mendalam terhadap latar belakang makanan (lebih kerap susu) tertentu, apabila campuran digantikan dengan yang bebas laktosa, gejala ini hilang, dan anak mula bertambah berat badan.

Pada kanak-kanak di bawah umur 6 tahun, sebarang aduan sakit perut, bengkak atau muntah harus menyebabkan pemeriksaan segera kepada pakar bedah dengan ultrasound perut. Kerana keanehan pemeliharaan saluran usus pada usia ini, anak tidak akan dapat menunjukkan penyetempatan kesakitan yang tepat, dan bahkan usus buntu tidak akan mempunyai lokasi ciri khas sakit - di perut bawah dan kanan.

Ibu bapa harus ingat bahawa semakin muda anak, semakin sedikit kehilangan cairan yang diperlukannya untuk dehidrasi kritikal, oleh itu, “najis 10 kali, dengan jumlah 2 sudu besar” pada bayi adalah alasan untuk menghubungi pakar pediatrik, pakar penyakit berjangkit atau pakar bedah pediatrik pada hari yang sama.

Rawatan penyakit saluran usus

Untuk memulakan rawatan, anda perlu mencari punca penyakit ini. Untuk ini, kajian seperti:

  • Ultrasound rongga perut, yang perlu anda persiapkan;
  • Radiografi organ perut. Dilakukan tanpa kontras, hanya memungkinkan untuk melihat penyumbatan usus, yang timbul dengan latar belakang proses pelekat, keradangan atau tumor, tetapi tidak untuk mengetahui penyebabnya. Sekiranya tidak ada tanda-tanda halangan, sinar-X dengan kontras dapat dilakukan. Ini akan memungkinkan untuk melihat tumor, diverticula, atau kawasan keradangan..
  • Imbasan CT. Kaedah penyelidikan yang tepat yang membolehkan anda membayangkan banyak patologi yang berbeza.
  • Pemeriksaan endoskopi, yang memungkinkan untuk memeriksa bahagian dalam saluran pencernaan dengan memasukkan alat ke dalam rongga. Ini boleh menjadi FEGDS, ketika pemeriksaan dilakukan hingga inklusif duodenum 12, kolonoskopi, ketika endoskop akan membantu memeriksa usus besar. Untuk memeriksa usus kecil, kapsul khas digunakan yang ditelan oleh seseorang, dan mereka memaparkan gambar bahagian di mana mereka sekarang berada di monitor.
  • Pemeriksaan bakteriologi najis: digunakan untuk gastroenterocolitis yang disyaki berjangkit.
  • Untuk menjelaskan sifat proses, keganasan atau jinak tumor, hanya mungkin dengan bantuan pemeriksaan histologi. Untuk melakukan ini, semasa pemeriksaan endoskopi (jika tidak ada tanda-tanda keganasan) atau secara berasingan - semasa laparoskopi, anda perlu "mencubit" sekeping formasi atau usus yang meradang untuk mendiagnosis. Sekiranya proses ganas tidak dapat dikecualikan, bahan yang diambil selama operasi dihantar untuk pemeriksaan histologi, kerana risiko kemungkinan penyebaran sel barah lebih besar daripada "kasihan". Sebelumnya, pakar bedah memastikan bahawa tidak ada metastasis di hati, tulang, ginjal, dan bertindak sewajarnya semasa operasi seperti itu, hanya membuang bahagian usus. Sekiranya, sebelum campur tangan, metastasis divisualisasikan, jumlah operasi juga meningkat, dan kemoterapi dan terapi radiasi dihubungkan.

Apa yang kau boleh buat?

  • sakit perut yang teruk;
  • darah dari sebarang isipadu dalam tinja;
  • kemerosotan keadaan umum: kelemahan, kelesuan, demam;
  • nanah di dalam najis;
  • kembung;
  • pemberhentian gas dan / atau najis yang lewat;
  • muntah, terutamanya jika "keluar" atau berjisim hijau, atau dengan bau tinja, atau mempunyai "coklat", warna merah atau coklat, panggil ambulans.

Sebelum kedatangannya, anda tidak perlu minum pil dan, lebih-lebih lagi, untuk memanaskan "tempat sakit". Yang terakhir ini sangat berbahaya!

Sekiranya terdapat kembung, perasaan gemuruh atau transfusi, cirit-birit dengan bau busuk atau masam mendominasi, diperlukan lawatan berjadual ke ahli gastroenterologi. Sebelum itu, perkara berikut tidak termasuk dalam diet:

  • minuman berkarbonat;
  • teh dan kopi yang kuat;
  • kaldu lemak;
  • daging berlemak dan ikan;
  • produk tenusu;
  • penaik;
  • pisang;
  • jus;
  • salad dengan mayonis;
  • daging salai;
  • borscht;
  • sup goreng.

Diet ini meliputi buah blueberry, ceri burung, teh chamomile, kaldu beras, infus kulit buah delima. Daripada tablet tersebut, anda hanya boleh mengambil 3 tablet "Buscopan" sehari, "Omeprazole" - hingga 4 tablet sehari. Di antara makanan dan pil, anda boleh (jika najis dan gas pergi) minum "Smecta", "Atoxil" atau "White arang".

Artikel Mengenai Hepatitis