Diet bebas sanga sebelum kolonoskopi

Utama Enteritis

Kolonoskopi adalah pemeriksaan endoskopi usus besar moden dengan menggunakan probe khas. Kaedah ini memungkinkan untuk mendiagnosis penyakit saluran gastrointestinal bawah dengan ketepatan yang tinggi. Semasa melakukan prosedur, adalah mungkin untuk melakukan langkah-langkah terapi tambahan: penyingkiran polip, formasi jinak, menghentikan pendarahan.

Kolonoskopi ditunjukkan sekiranya terdapat aduan dari usus pada semua pasien, sembelit kronik, pendarahan dari dubur, penyumbatan usus, disyaki penyakit keradangan, neoplasma. Bagi pesakit berusia lebih dari 50 tahun, kolonoskopi ditunjukkan setiap tahun untuk diagnosis awal kanser kolorektal.

Prosedur ini tidak dilakukan dalam tempoh pemburukan penyakit, kegagalan paru dan jantung, patologi sistem pembekuan darah, peritonitis, keadaan teruk dan kejutan.

Teknik

Prosedur ini berlangsung selama 10-15 minit dan dilakukan oleh proctologist atau endoskopi. Penghilang rasa sakit dalam beberapa kes tidak dilakukan. Dengan sindrom kesakitan yang ketara, anestesia tempatan pada kawasan dubur dilakukan. Dengan lekatan rongga perut yang ketara, kanak-kanak kecil adalah kolonoskopi yang dilakukan di bawah anestesia umum.

Fibroskop dimasukkan ke dalam saluran dubur subjek - tiub nipis khas dengan kamera di hujungnya. Semasa bergerak ke hadapan, udara dipam untuk mengembang usus. Ini meningkatkan visualisasi segmen minat 3D. Usus diperiksa dari rektum hingga buta, inklusif.

Kotoran di lumen usus merosakkan pandangan dan laluan endoskopi. Kandungan maklumat pemeriksaan bergantung pada tahap persiapan, yang dicapai dengan mematuhi diet khas dan penggunaan ubat-ubatan atau enema untuk membersihkan usus..

Diet sebelum kolonoskopi

Diet sebelum kolonoskopi disebut bebas sanga. Tujuannya bukan hanya untuk membersihkan lumen usus sebelum prosedur, tetapi juga untuk membuang apa yang disebut toksin - bahan berbahaya yang terkumpul di dalam badan ketika memakan makanan berbahaya dalam bentuk lapisan pada membran mukus. Sebarang pengumpulan pada dinding usus menghalang laluan endoskop semasa pemeriksaan. Akibatnya, gambar endoskopi diputarbelitkan dan sensasi menyakitkan muncul di sepanjang usus..

Diet bebas sanga sebelum kolonoskopi usus melibatkan penggunaan makanan rendah kalori yang diserap secara maksimum di dalam badan dan tidak menetap pada membran mukus.

Dilarang makan makanan berlemak, goreng, salai, masin. Makanan yang mengandungi serat harus dikecualikan dari menu. Usus tidak mencerna sepenuhnya, yang menyebabkan penapaian dan pembentukan gas. Tiga hari sebelum kolonoskopi, dibenarkan untuk menambah epal kupas rebus, setengah pisang ke menu. Kubis dikeluarkan dari diet satu minggu sebelum kajian. Sebaiknya makan makanan yang diproses secara termal dengan kaedah wap, dalam bentuk rebus.
Pengambilan cecair harian tidak terhad (sehingga 2 liter) dan menyumbang kepada pembersihan usus yang lebih baik.

Dalam kes biasa, diet bebas sanga diikuti selama tiga hari sebelum kolonoskopi. Dalam tempoh ini, usus dibebaskan dari kotoran walaupun tidak ada langkah-langkah sokongan. Untuk sembelit kronik, anomali perkembangan, diet dimulakan seminggu sebelum pemeriksaan untuk mendapatkan hasil yang terjamin.

Anda boleh menilai kualiti penyediaan prosedur di rumah dengan najis telus tanpa warna tanpa kekotoran.

Diet rendah kalori boleh memprovokasi perkembangan pening, perasaan lemah, kelesuan. Keadaan ini tidak boleh dijadikan alasan untuk menolak melakukan kolonoskopi. Dalam kes ini, makanan harus pecahan, dalam bahagian kecil..

Apa yang anda boleh makan sebelum kolonoskopi anda:

  • Produk tenusu yang tidak diisi, keju rendah lemak dan keju kotej.
  • Daging rendah lemak, kaldu ikan.
  • Groats: soba, nasi, semolina, oatmeal.
  • Pasta yang diperbuat daripada gandum durum, beras.
  • Spesies ikan tanpa lemak (pike hinggap, pollock, flounder, cod, pike, carp).
  • Daging tanpa lemak (ayam, ayam belanda, puyuh, sapi, daging lembu, arnab).
  • Roti putih semalam, keropok, crouton berdasarkannya.
  • Teh dan kopi yang lemah tanpa gula.
  • Kompot, agar-agar tanpa pulpa.
  • Masih minum dan air mineral.
  • Dari gula-gula: madu, jeli, soufflé, biskut biskut, marmalade.
  • Jus buah-buahan yang dijernihkan dicairkan dengan air.

Apa yang dilarang untuk dimakan:

  • Makanan yang mengandungi serat: buah-buahan, sayur-sayuran, buah beri, cendawan, ramuan, bawang, bayam, alga.
  • Kekacang yang meningkatkan pengeluaran gas: kacang, lentil, kacang polong.
  • Susu keseluruhan dan produk tenusu dengan pengawet tambahan.
  • Daging berlemak (daging babi, domba, daging lembu).
  • Makanan goreng, bakar, rebus.
  • Makanan dalam tin, makanan pedas, masin, perap, perasa, sos.
  • Bijirin: barli mutiara, gandum, jagung, barli, millet.
  • Roti (hitam, rai, bijirin penuh), kedai roti, produk kaya.
  • Kacang, biji.
  • Gula-gula, coklat, gula-gula, buah kering.
  • Minuman beralkohol, kvass.
  • Minuman berkarbonat, jus buah dan sayur pekat dengan pulpa.
  • Kopi pekat, koko.

Contoh menu mengikut hari.

Hari ke-1

Sarapan pagi: oatmeal, telur rebus, sepotong roti putih semalam dengan mentega, kopi tanpa gula, soufflé.

Makan tengah hari: sup kentang dalam sup ikan dengan crouton roti putih, dada ayam rebus, kompot telus.

Makan malam: keju kotej bebas lemak, teh dengan madu.

Hari ke-2

Sarapan pagi: bubur semolina, sepotong roti putih semalam dengan keju rendah kalori, jeli berry.

Makan tengah hari: sup sayur-sayuran dengan kaldu daging dengan pasta, potongan ikan kukus, roti putih, teh hijau tanpa gula dengan biskut biskut.

Makan malam: ikan kukus, yogurt biasa, jus epal yang sudah diperap dicairkan dengan air.

Hari ke-3

Sarapan pagi: telur dadar kukus, teh hijau dengan marmalade.

Makan tengah hari: kaldu ikan dengan nasi, jeli buah, jeli telus.

Makan malam: kaldu daging jernih, teh lemah.

Hari ke-4

Hari terakhir adalah yang paling penting dan sukar dalam penyediaannya: perlu makan hidangan cecair telus tanpa kepingan keras. Tidak ada sekatan pengambilan air - anda boleh minum dalam jumlah yang banyak.

Pada hari sebelum kolonoskopi, berhenti mengambil makanan pekat pada jam 14:00, selepas itu hanya boleh minum teh lemah, air dan sedikit kaldu. Jus dengan pewarna, jeli berwarna terang, teh hitam pekat dilarang. Pengambilan cecair dihentikan 4 jam sebelum kajian.

Pada hari prosedur, tidak dianjurkan untuk menolak mengambil ubat yang menormalkan tekanan darah dan mempengaruhi aktiviti jantung, bagi pesakit yang selalu meminumnya.

Untuk membatalkan penyediaan besi, senna, karbon aktif 4 hari sebelum kajian.

Penilaian kualiti mengikut skala Boston

Skala Boston adalah satu set petunjuk yang mencirikan tahap kesediaan usus untuk kolonoskopi. Dinyatakan dalam titik.

Untuk skala, usus besar secara konvensional dibahagikan secara anatomi kepada tiga segmen:

Kiri - terdiri daripada rektum, sigmoid, kolon menurun.

Segmen kolon dalam bentuk kolon melintang dengan lengkung hepatik dan splenik.

Segmen kanan diwakili oleh kolon menaik dan cecum.

Setiap jabatan diberi skor dari 0 hingga 3 mata:

0 mata - usus belum siap untuk diperiksa. Membran mukus tidak dapat dilihat.

1 mata - persiapan yang memuaskan untuk prosedur. Pemeriksaan terhambat oleh tinja, busa, cecair legap. Selaput lendir dilihat sebahagiannya dengan endoskopi.

2 mata - usus disiapkan dengan baik untuk kajian ini, selaput lendir tersedia untuk visualisasi, terdapat sedikit air keruh di lumen usus, yang dapat dikeluarkan dengan aspirator.

3 mata - usus bersih, tidak ada kekotoran tambahan.

Sebanyak lebih daripada 6 mata menunjukkan persiapan usus yang baik. Skor maksimum pada skala ini ialah 9.

Persiapan yang buruk membawa kepada penurunan nilai diagnostik kaedah, peningkatan masa peperiksaan atau pelantikan kolonoskopi kedua.

Enema atau ubat?

Sehari sebelum pemeriksaan, disyorkan untuk mengambil ubat pencahar atau enema pembersih. Pilihannya tidak penting dan diberikan mengikut budi bicara pesakit atas sebab peribadi.

Kaedah sokongan ini digunakan bersamaan dengan diet untuk meningkatkan kecergasan. Tujuan mereka adalah untuk membersihkan pengumpulan toksin dari dinding usus yang terkumpul sebelum bermulanya sekatan dalam diet, dan juga untuk menghilangkan kesalahan diet bebas slag..

Enema pembersihan sebelum kolonoskopi dilakukan dua kali pada waktu petang dan pagi pada malam sebelum pemeriksaan. Kaedahnya digabungkan dengan pengambilan minyak jarak. Tidak ada kontraindikasi untuk penyediaan ini..

Ubat-ubatan moden seperti Fortrans, Fleet Phospho-Soda, Endofalk digabungkan dengan Espumisan. Ubat diambil mengikut skema mengikut penjelasan. Dengan penyumbatan usus, teknik penyediaan sedemikian dikontraindikasikan..

Najis menjadi berair dan telus hasil daripada penyediaan ini..

Diet selepas kolonoskopi

Keluar dari diet bebas sanga harus bertahap. Makan makanan rendah kalori selama seminggu, secara beransur-ansur memasukkan makanan berat ke dalam diet. Sebaiknya makan makanan dalam jumlah kecil, pecahan. Pertama, makanan yang kaya akan vitamin, serat (buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin) ditambahkan ke menu, kemudian digoreng, makanan berlemak, roti, daging diperkenalkan.

Ini bukan hanya disebabkan oleh penyapihan badan, tetapi juga pada mikrotraumatik usus semasa biopsi semasa prosedur dan laluan pemeriksaan dalam lumennya. Sekiranya cadangan ini dilanggar, anda boleh memprovokasi volvulus, sembelit, dan pembentukan batu tinja.

Ia juga diperlukan dalam badan untuk mengisi semula jumlah cecair yang hilang semasa tempoh penyediaan..

Ditunjukkan penggunaan probiotik untuk memulihkan mikroflora usus.

Diet bebas sanga sebelum kolonoskopi

Hasil penyelidikan tidak hanya bergantung pada peralatan moden dan kelayakan seorang pakar, tetapi juga seberapa baik pesakit mempersiapkannya. Kolonoskopi termasuk dalam penyelidikan seperti ini, jadi penting untuk mengetahui peraturan penyediaannya, serta cadangan utama pakar mengenai masalah ini.

Prinsip asas

Kolonoskopi dianggap salah satu prosedur diagnostik yang paling berkesan:

  • Tetapi ia memerlukan persiapan awal dari pihak pesakit, oleh itu ia diresepkan terlebih dahulu supaya seseorang dapat melakukan semua yang diperlukan untuk menjalani pemeriksaan yang berjaya..
  • Tempoh minimum adalah 48 jam, iaitu sekurang-kurangnya dua hari sebelum kolonoskopi, pesakit mesti mengikuti semua arahan doktor.
  • Untuk pemeriksaan mukosa usus yang berjaya, semestinya tidak ada kotoran di dalamnya.
  • Penyediaan terdiri daripada memerhatikan diet tertentu..
  • Pesakit diberi diet bebas sanga, dengan bantuan yang memungkinkan bukan hanya untuk mempersiapkan prosedur, tetapi juga membersihkan tubuh dari toksin, dan juga menurunkan berat badan. Diet sedemikian tidak bertahan lama, jadi secara praktikalnya tidak ada kontraindikasi.
  • Satu-satunya perkara yang harus dikecualikan semasa persediaan untuk kolonoskopi adalah latihan fizikal yang intensif, dan juga tekanan mental yang hebat.

Tujuan kajian

Kolonoskopi membolehkan anda mengkaji keadaan mukosa usus untuk mengenal pasti proses atau formasi patologi:

  • Prosedur ini dijalankan dengan memasukkan probe endoskopi khas ke dalam rektum. Prosedurnya agak tidak menyenangkan, oleh itu, gel anestetik khas digunakan, yang digunakan pada pesakit terlebih dahulu..
  • Untuk meningkatkan keberkesanan prosedur, aliran udara kecil dibekalkan ke rongga usus besar. Ini membolehkan anda berjaya mengkaji rongga usus sepanjang kajian..
  • Di akhir siasatan terdapat kamera video yang menghantar gambar ke monitor. Pakar dapat menilai secara visual keadaan dinding usus, melihat formasi malignan, yang memungkinkan menetapkan rawatan yang sesuai pada masa akan datang.
  • Secara amnya, prosedur ini harus dijalankan kira-kira sekali setahun untuk tujuan pencegahan. Tetapi jika anda menyedari bahawa terdapat darah atau pelepasan bernanah yang pelik muncul dari rektum, maka prosedur tersebut harus dilakukan secepat mungkin. Juga, alasan untuk menghubungi pakar adalah sensasi menyakitkan yang berlaku semasa buang air besar..
  • Walaupun kandungan maklumat yang tinggi dari kaedah ini, banyak pakar menyatakan bahawa kira-kira seperempat polip tidak diketahui. Sebab topik ini bukanlah kelayakan doktor yang rendah atau peralatan yang lemah, tetapi penyediaan rektum yang kurang baik untuk pemeriksaan. Oleh itu, kepatuhan pada diet bebas slag sangat penting, kerana polip yang tidak dijumpai pada waktunya boleh menjadi ganas, dan ini sudah menjadi ancaman langsung terhadap kesihatan manusia..

Apa yang anda boleh makan?

Kami telah mengatakan bahawa diet harus diikuti sekurang-kurangnya 48 jam sebelum kajian. Namun, untuk kesan terbaik pada tubuh, diet bebas sanga boleh dimulakan seminggu sebelum kolonoskopi. Ini diperlukan untuk pembuangan pelbagai toksin dan toksin yang dijamin masuk ke dalam tubuh manusia..

Toksin muncul sebagai akibat dari pemakanan yang tidak teratur dan berkualiti rendah, serta penggunaan makanan yang tidak sihat. Sudah tentu, kebanyakan produk ini benar-benar sedap, tetapi tidak membawa manfaat praktikal kepada tubuh. Daging asap, daging goreng, makanan ringan dan acar - semua makanan ini menyumbang kepada pembentukan toksin dalam badan.

Itulah sebabnya, diet bebas sanga bertujuan untuk menghilangkan makanan seperti itu dari diet, serta menambahkan makanan yang sihat ke makanan. Berikut adalah senarai apa yang disyorkan untuk dimakan sebelum kajian ini:

  • Susu segar, krim masam dan yoghurt. Pastikan bahawa yogurt tidak mengandungi bahan tambahan. Ia juga berguna untuk mengambil keju kotej dan keju tanpa bahan tambahan dan rempah..
  • Berguna makanan dan bijirin dari semolina jagung.
  • Daging dan ikan rendah lemak. Sangat berguna untuk memakan arnab, ayam belanda, daging sapi muda dan dada ayam (ia mempunyai kandungan lemak terendah).
  • Jus juga enak, tetapi pastikan ia tidak mengandungi pulpa..
  • Penggunaan mayonis dan marjerin tidak dilarang, tetapi dalam jumlah yang munasabah. Minyak zaitun dan bunga matahari juga dapat digunakan dalam makanan.
  • Coklat dan koko, serta teh dan kopi. Secara umum, lebih baik memberi keutamaan kepada air mineral dan teh hijau, tetapi ini sudah menjadi masalah..
  • Pencuci mulut agar-agar, madu, sirap dan gula. Garam juga dibenarkan.

Apa yang anda tidak boleh makan?

Asas diet apa pun adalah penolakan jenis makanan tertentu yang, pada satu tahap atau yang lain, mempengaruhi keadaan badan secara negatif. Diet bebas sanga terdiri daripada mengelakkan makanan berikut:

  • Jenis produk tenusu tertentu. Khususnya, anda perlu berhenti makan yogurt dengan pelbagai bahan tambahan seperti beri, buah-buahan, kacang-kacangan, muesli..
  • Roti dan pelbagai jenis bijirin. Hidangan yang tinggi serat. Anda juga harus menolak keropok, muesli, oatmeal, serta makanan panggang yang mengandungi kacang, biji wijen, dedak..
  • Pelbagai daging asap, sosej dan daging berlemak. Lard juga harus dilarang.
  • nasi coklat.
  • Anda harus berhenti makan buah-buahan kering, serta beberapa jenis buah-buahan. Khususnya, dilarang memakan buah-buahan dengan biji dan kulit, yaitu, semangka, jeruk keprok dan jeruk, limau gedang, pir, apel, aprikot, pisang, dan anggur dilarang. Di samping itu, penggunaan beri dilarang - gooseberries, raspberry, blackberry, dll..
  • Anehnya, sayur-sayuran juga diharamkan. Anda tidak boleh makan tomato, kentang (terutama dimasak "dalam seragam"), kubis pelbagai jenis - kubis putih, kubis Brussels. Bawang dan jagung juga harus dihilangkan..
  • Pelbagai lemak - daging babi, kambing.
  • Elakkan minuman dan jus berkarbonat yang mengandungi pulpa.
  • Pelbagai perasa dan acar. Juga diharamkan zaitun, popcorn dan kelapa.
  • Jam dan marmalade.

Terdapat juga senarai perkara yang tidak boleh digunakan sekiranya kolonoskopi akan datang:

  • lentil;
  • kacang polong;
  • kacang;
  • kacang dari pelbagai jenis;
  • betul-betul semua kacang - pistachio, kacang tanah, walnut, badam;
  • mentega kacang dan semua makanan yang mengandunginya;
  • biji bunga matahari dan labu.

Menu contoh selama 5 hari

Doktor mengesyorkan memulakan diet bebas slag sekurang-kurangnya lima hari sebelum prosedur kolonoskopi anda. Kami memberi perhatian kepada anda contoh menu, yang dihitung untuk setiap hari sebelum prosedur.

Dalam tiga hari pertama diet, diet akan sama. Menu ini merangkumi dua hari esok, makan tengah hari dan makan malam.

Sarapan pagi pertama merangkumi:

  • Sebilangan kecil semolina. Secara semula jadi, tiada roti.
  • Teh hijau disyorkan sebagai minuman. Anda juga boleh minum kopi atau koko.
  • Sebilangan kecil coklat gelap.

Menu sarapan kedua:

  • Ais krim atau hidangan kastard.
  • Teh hijau.

Makan tengah hari merangkumi:

  • Bahagian sup ayam yang dibuat dengan ladu atau mi.
  • Sebilangan kecil dada ayam rebus.
  • Kissel dari buah beri.

Makan malam akan cukup ringan:

  • Satu piring telur dadar.
  • Dari minuman, anda boleh menggunakan teh atau koko.

Hari keempat diet, ketika 48 jam masih ada sebelum kolonoskopi, diet akan sedikit berbeza. Sarapan pertama merangkumi hidangan berikut:

  • Separuh hidangan semolina.
  • Teh hijau, koko atau kopi.
  • Sebilangan kecil coklat.

Sarapan kedua adalah seperti berikut:

  • Separuh hidangan ais krim.
  • Teh hijau.

Makan tengah hari adalah seperti berikut:

  • Setengah hidangan sup ringan yang dibuat dari dada ayam rebus.
  • Dalam kes ini, daging ayam sudah tentu tidak termasuk dalam diet..
  • Kissel dari buah beri.

Makan malam akan merangkumi:

  • Satu yogurt rendah lemak.
  • Sebilangan kecil coklat.
  • Koko atau teh hijau.

Segera sehari sebelum prosedur, diet akan menjadi sangat keras. Berikut adalah contoh sarapan pagi pertama:

  • Satu yogurt rendah lemak.
  • Teh hijau.

Tidak akan ada sarapan pagi kedua. Makan tengah hari terdiri daripada yang berikut:

  • 200 ml kuah ayam.

Makan tengah hari adalah makanan terakhir sebelum kolonoskopi anda. Selepas makan tengah hari, anda hanya boleh minum air atau teh hijau.

Sebagai tambahan kepada diet itu sendiri, pembersihan usus boleh dilakukan dengan menggunakan kaedah khas. Nasib baik, farmaseutikal moden menawarkan pilihan yang cukup luas. Khususnya, 24 jam sebelum prosedur, anda boleh mula mengambil Fortrans, ubat yang tidak terkumpul di dalam usus, tetapi dikeluarkan dalam konsistensi yang tidak berubah..

Terdapat dua cara untuk mengambil ubat ini:

  • Ubat ini diambil pada hari sebelum pemeriksaan. Permulaan penerimaan adalah sekitar pukul tiga petang, dan 200 ml larutan harus diambil setiap 60 minit.
  • Anda boleh mengambil ubat pada waktu petang sebelum kolonoskopi. Temujanji kedua dilakukan pada hari prosedur, tetapi tidak lebih dari tiga jam sebelum itu.

Selepas prosedur, anda boleh kembali makan makanan yang biasa anda lakukan. Walau bagaimanapun, anda perlu meninggalkan diet secara beransur-ansur. Seseorang akan mengalami rasa lapar secara semula jadi, tetapi anda tidak harus segera membebankan perut anda, tetapi memasukkan makanan ke dalam makanan secara berperingkat.

Ramai orang merasa bahawa mereka tidak merasa sihat semasa diet bebas sanga. Sebilangan orang merasa loya dan sakit kepala, tetapi ini adalah reaksi semula jadi tubuh. Kemunculan gejala ini menunjukkan bahawa tubuh mula menyingkirkan racun dan toksin. Juga, pesakit akan merasakan rasa lapar secara berkala semasa diet, tetapi tidak ada yang menjauhkan diri dari ini jika anda mahukan pemeriksaan berkualiti tinggi dan bermaklumat.

Anda boleh mengetahui cadangan diet asas sebelum meneliti video ini..

Diet bebas sanga sebelum kolonoskopi - menu dan diet

Ilmu dietetik hari ini dapat menawarkan pelbagai diet. Sebilangan besar daripadanya dirumus khas untuk menurunkan berat badan, dan ada yang diperlukan untuk tujuan perubatan. Artikel ini akan dikhaskan untuk diet bebas sanga, yang diresepkan pada mereka dan dalam kes lain..

Mengapa diet bebas sanga berguna??

Dari namanya "Slag-free" dapat difahami bahawa jenis pemakanan ini bermaksud menyingkirkan deposit manusia, sanga dan toksin yang berbahaya kepada tubuh manusia..

Diet bebas sanga digunakan untuk:

  • menurunkan berat badan berlebihan;
  • pencegahan pembersihan saluran gastrousus, rawatan beberapa penyakitnya;
  • menyediakan perut atau usus untuk pembedahan;
  • serta pelbagai jenis penyelidikan (ultrasound, kolonoskopi).

Ramai wanita mendakwa bahawa setelah 2-3 hari setelah mereka mengikuti diet bebas slag, kesejahteraan mereka meningkat dengan ketara, dan setelah seminggu mereka berjaya menurunkan berat badan berlebihan hingga 5 kg, serta menghilangkan selulit yang mengganggu.

Sebilangan besar pesakit mencatat lonjakan tenaga, normalisasi najis, peningkatan keadaan kulit, rambut dan kuku..

Inti dan fokus diet

Inti dari diet bebas sanga adalah untuk melarang penggunaan makanan berat dan berbahaya. Pada masa yang sama, hanya makanan ringan dan cepat dicerna yang harus dimasukkan dalam diet harian..

Sekiranya terdapat campur tangan pembedahan, menu diet bebas sanga membolehkan anda membersihkan perut dan usus dari serpihan makanan yang tersekat. Manipulasi semacam itu diperlukan agar semasa atau selepas operasi pesakit tidak mula muntah, yang sangat sering menyertai proses memperkenalkan dan mengeluarkan seseorang dari anestesia..

Pemeriksaan seperti ultrasound atau kolonoskopi juga memerlukan pengosongan gastrointestinal yang berhati-hati..

Diet bebas sanga pra-kolonoskopi doktor pra-kolonoskopi membantu membersihkan najis yang tersekat dari usus, mencegah gas berlebihan dan memastikan hubungan mata maksimum..

Bergantung pada tujuan apa yang dikejar, menu diet bebas sanga dapat sangat berbeda. Sebagai contoh, untuk menurunkan berat badan, anda hanya boleh mematuhi prinsip pemakanan yang betul - terdapat sayur-sayuran mentah dan rebus, bijirin, tenusu dan produk daging yang dibenarkan.

Tetapi sebelum melakukan kolonoskopi usus, anda mesti mengikuti diet yang lebih ketat..

Produk yang dibenarkan

Berikut adalah senarai makanan yang lengkap untuk disertakan dalam diet bebas sanga harian anda:

  • Groats - soba, lentil, beras perang, kuman gandum, millet.
  • Sayur-sayuran - zucchini, lobak, timun, wortel, kubis, bit, lobak (lebih baik direbus).
  • Hijau - dill, pasli, salad hijau.
  • Susu fermentasi dan produk tenusu dengan peratusan rendah lemak - hingga 2.5%.
  • Buah - epal, pir, nanas, pisang, pic dan buah sitrus.
  • Tanaman tembikai - tembikai, tembikai.
  • Jenis ikan laut rendah lemak.
  • Daging dan ayam tanpa lemak.
  • Minuman - bunga raya, teh hijau dan chamomile, minuman buah-buahan dan buah beri, jus, jeli, ekstrak wort St. John, lemon, air mineral tanpa gas dan garam.

Bagi kaedah memasak semua produk yang termasuk dalam menu diet bebas sanga, mereka hanya boleh direbus atau dikukus, sementara rawatan panas sayur-sayuran dan buah-buahan harus minimum.

Makanan bebas sanga boleh berlangsung dari 3 hari hingga seminggu. Tempoh maksimum penggunaannya hendaklah dihadkan kepada dua minggu. Jumlah hari pematuhan terhadap rejimen tersebut hanya bergantung pada orang itu sendiri atau pada doktor yang merawatnya.

Oleh kerana cara makan ini boleh menyebabkan rasa lapar yang kuat, banyak pesakit tidak bertahan lebih lama dari 3 hari. Itulah sebabnya menu yang lebih ketat telah dikembangkan untuk pantang tiga hari..

Diet bebas sanga sebelum kolonoskopi - apa yang anda boleh makan?

Pesakit yang akan menjalani kolonoskopi usus, sangat mustahak untuk menyiapkan dan membersihkan usus. Perlu memulakan pantang sudah 3-5 hari sebelum tarikh yang diinginkan..

Beberapa hari sebelum kolonoskopi, perlu memasukkan julap minyak dalam makanan, dan pada waktu malam menjelang kajian, adalah perlu untuk menolak makan malam dan meletakkan enema pembersihan usus..

Diet bebas sanga sebelum kolonoskopi usus menunjukkan pengecualian produk berikut dari diet pesakit:

  • Sebarang daging.
  • Roti hitam.
  • Sayur segar.
  • Buah-buahan segar.
  • Kehijauan.
  • Kekacang.
  • Bubur - millet, oatmeal, barli mutiara.
  • Kacang.
  • Gula-gula.
  • Produk Bakeri.

Pada masa yang sama, disarankan untuk memasukkan dalam menu harian kaldu ringan, jenis ikan laut rendah lemak, roti putih, buah-buahan dan produk tenusu rendah lemak.

Diet bebas sanga sebelum kolonoskopi usus mengesyorkan agar anda memasukkan produk susu yang diperam dalam makanan malam anda. Lebih-lebih lagi, penerimaan tetamu ini harus dilakukan sebelum jam 18:00.

Diet dan menu untuk setiap hari

Contoh menu diet bebas sanga selama 3 hari (sarapan, makanan ringan, makan tengah hari, makan malam):

Hari 1

  1. air mineral pada suhu bilik;
  2. 1 biji epal;
  3. 2 pisang, air mineral;
  4. 300-400 g beri;

Hari ke-2

  1. 1 pisang dan air mineral;
  2. 1 epal, 150-200 g beri;
  3. 2 biji pir;

Hari ke-3

  1. 1 epal, air mineral;
  2. 2 biji pir;
  3. 350-400 g beri;

Menu diet bebas slag tiga hari menunjukkan diet yang sangat bertapa. Dengan pantang lebih lama daripada tiga hari, pelbagai jenis makanan boleh dimasukkan ke dalam makanan.

Diet bebas sanga sebelum kolonoskopi - menu selama 7 hari (sarapan, makan tengah hari, makan malam):

Isnin

  1. 200 g kubis segar, air mineral;
  2. sup sayur ringan, nasi rebus;
  3. selada, ikan kukus.

Selasa

  1. 1 epal, oren segar;
  2. 150-200 g daging lembu rebus atau salad, salad sayuran musim bunga, jus;
  3. semangkuk keju kotej rendah kalori, air mineral.

Hari Rabu

  1. 200 g salad buah pir, oren dan epal, dibumbui dengan yogurt rendah lemak, segar oren;
  2. semangkuk lentil rebus, salad kubis, sepotong roti dedak, air mineral;
  3. salad sayur-sayuran, teh hijau.

Khamis

  1. 1 epal, 1 oren, teh hijau;
  2. 200 g beras kukus dan kubis, sepotong roti gandum, 1 epal, air mineral;
  3. sebahagian ikan rebus, roti bakar rai, air mineral.

Jumaat

  1. wortel parut (150-200 g), dibumbui dengan minyak zaitun, sepotong roti gandum, air mineral;
  2. sup sayur-sayuran ringan, bahagian daging lembu rebus, roti gandum, jus buah segar;
  3. salad sayur-sayuran dan herba (salad, kubis, wortel), air mineral.

Sabtu

  1. oatmeal, 1 pir, air mineral;
  2. salad sayur-sayuran dan herba (salad, kubis, wortel), sepotong roti dedak, jus epal;
  3. 200 g nasi rebus, selada, 1 biji limau gedang.

Ahad

  1. 200 g salad buah pir, oren dan epal, dibumbui dengan yogurt rendah lemak, segar oren;
  2. sup sayur ringan, ikan kukus, teh hijau;
  3. salad sayur-sayuran, 1 gelas susu masam.

Cadangan

Diet bebas sanga sebelum kolonoskopi, menu yang bertujuan untuk membersihkan usus secara menyeluruh, lebih bersifat pertapa. Makanan ini mesti termasuk makanan yang paling mudah dicerna, rendah kalori dan sihat..

Dengan diet seperti itu, disarankan untuk sarapan dengan sandwic yang terbuat dari keju keras rendah lemak dan roti gandum. Dianjurkan untuk minum secawan teh hijau 20 minit selepas makan..

Pada waktu makan tengah hari, anda boleh memanjakan diri dengan kaldu daging kedua, nasi rebus dan ikan kukus. Beberapa minit selepas makan, anda boleh minum kompot buah kering.

Untuk makan malam, disyorkan untuk makan kaserol keju kotej atau semolina. Selepas makan malam, anda boleh minum produk susu fermentasi rendah kalori.

Cara Bersedia untuk Kolonoskopi - Diet dan Teknik Pembersihan Kolon

Kolonoskopi adalah kaedah maklumat untuk mendiagnosis penyakit usus besar, yang membolehkan anda menilai secara visual keadaan membran mukus. Untuk melaksanakannya, perlu mempersiapkan prosedur agar tidak ada yang tersisa di dalam usus yang dapat mengganggu pemeriksaan terperinci mengenai keadaan dalaman usus. Itulah sebabnya persiapan untuk kolonoskopi harus bermula seminggu sebelum permulaan peperiksaan. Ia terdiri daripada dua peringkat:

  1. Diet yang ketat sebelum kolonoskopi membolehkan anda menormalkan keadaan selaput lendir, mempercepat peristalsis dan mendorong pembersihan semula jadi lumen usus dari tinja. Penyediaan ini bermula beberapa hari sebelum prosedur..
  2. Pembersihan radikal usus dari serpihan makanan dan najis dengan penggunaan julap dan enema. Penyediaan jenis ini digunakan pada hari terakhir sebelum peperiksaan..

Kedua-dua peringkat penyediaan memainkan peranan penting, dan mengabaikan cadangan pelaksanaannya tidak hanya dapat mempengaruhi hasil diagnostik, tetapi juga keadaan pasien setelah pemeriksaan..

Cara Menyiapkan Kolonoskopi usus: Sorotan

Persiapan yang kompeten untuk kajian, sesuai dengan standard yang dikembangkan oleh pakar, diperlukan untuk mencapai hasil berikut:

  • normalisasi fungsi organ, pemulihan peristalsis dan proses pencernaan makanan;
  • mengurangkan jumlah toksin dalam lumen kolon;
  • penyingkiran batu najis dari usus;
  • normalisasi najis, yang sangat penting sekiranya berlaku sembelit.

Penyediaan usus untuk kolonoskopi bermula sekurang-kurangnya 3-4 hari sebelum pemeriksaan. Pada peringkat awal, pesakit hanya perlu mengubah diet menjadi makanan yang lebih berguna, mudah dicerna dan berkhasiat. Pakar mengesyorkan menggunakan diet bebas sanga sebelum kolonoskopi, yang membantu mengaktifkan peristalsis dan membersihkan lumen kolon secara semula jadi dari racun dan batu tinja. Ia wajib bagi semua pesakit, tanpa mengira keadaan semasa dan penyakit bersamaan..

Makanan khusus sebelum kolonoskopi usus tidak diperlukan: set produk adalah standard dan memenuhi keperluan gaya hidup sihat. Sebilangan besar pesakit mampu membelinya, dan persiapan rumah tidak memerlukan kemahiran masakan khas, kerana syarat utama hidangan adalah kesederhanaan dan kegunaan. Anda perlu mengikuti diet sekurang-kurangnya 3 hari sebelum permulaan diagnosis. 18-20 jam sebelum prosedur, pengambilan makanan dihentikan sepenuhnya.

Langkah seterusnya bermula sehari sebelum kolonoskopi dan melibatkan penggunaan pembersih usus. Mereka mula menggunakannya pada malam peperiksaan:

  • jika prosedur pada waktu pagi, julap harus diambil dari 16-18 jam dari hari sebelumnya;
  • jika prosedur itu dirancang pada waktu petang, julap boleh diambil pada waktu petang, dan pada waktu pagi, gunakan enema.

Walaupun terdapat pembersihan dan penolakan yang banyak, pesakit harus terus minum air. Anda perlu menahannya hanya menggunakannya 2 jam sebelum bermulanya diagnosis. Berkenaan dengan kemungkinan merokok sebelum kolonoskopi, para pakar memperhatikan bahawa pengambilan nikotin dalam tubuh, yang tidak mendapat cukup makanan, dapat mempengaruhi fungsi dan keadaan usus. Ini seterusnya, boleh memutarbelitkan hasil diagnostik, yang sangat tidak diingini..

Ciri-ciri pemakanan sebelum kolonoskopi

Sebagai persediaan untuk kolonoskopi anda, pemakanan memainkan peranan utama. Dengan perubahan dalam diet, persiapan untuk prosedur pemeriksaan usus menggunakan kolonoskop bermula. Menurut rejimen pengambilan makanan, diet sebelum kolonoskopi tidak berbeza dengan kebanyakan jadual rawatan yang disusun oleh Povzner. Sebaiknya pesakit makan seperti biasa, tetapi sekurang-kurangnya 5 kali sehari:

  • sarapan pertama dalam masa sejam selepas bangun;
  • sarapan kedua 2-3 jam selepas makan sebelumnya;
  • makan tengah hari pada pukul 13-14 tengah hari;
  • 2-3 jam selepas makan tengah hari makanan ringan;
  • makan malam pada jam 19-20.

Di antara waktu makan, disyorkan untuk menggunakan jus, teh, air mineral. Minum pada diet bebas sanga sebelum kolonoskopi tidak terhad dan dietnya boleh berubah walaupun pilihan makanan terhad.

Apa yang anda boleh makan sebelum kolonoskopi

Beberapa hari sebelum kolonoskopi, untuk menyiapkan usus untuk pembersihan berikutnya, disyorkan makanan yang lembut tetapi berkhasiat dan lengkap yang dapat memenuhi keperluan tubuh untuk nutrien, vitamin dan mineral. Pesakit boleh makan makanan dari semua kumpulan (sayur-sayuran, buah-buahan, produk tenusu dan daging), tetapi mereka perlu dipilih dengan beberapa tempahan:

  • mereka tidak boleh mengandungi serpihan kasar yang tidak dapat dicerna - filem, kulit, tulang kecil;
  • mereka tidak boleh berwarna terang atau mengotorkan kandungan usus;
  • mereka tidak boleh mengandungi lemak dan serat makanan yang sukar dicerna.

Untuk senarai lengkap produk dan kaedah keutamaan untuk penyediaannya, lihat jadual di bawah:

Kumpulan produkSenarai produk yang diluluskanCara memasak, cadangan penggunaan
Produk tenusu dan asid laktikKefir dan yogurtMinuman susu masam harus segar tanpa rasa masam berlebihan. Mereka boleh dipasangkan dengan buah-buahan dan buah beri (tumbuk atau potongan).
YogurtYogurt asli digunakan sebagai hiasan salad buah, kaserol sayur-sayuran dan buah-buahan.
Keju kotejGosokkan keju kotej segar dan gunakan sebagai hidangan utama untuk sarapan pagi dengan yogurt semula jadi atau buat kaserol dari itu.
Susu rebusGunakan hanya sebagai tambahan untuk minuman teh, kopi dan kopi, atau sediakan sup dengan bubur beras di atasnya.
Daging tanpa lemakDaging lembu tanpa lemakKaldu disediakan dari daging, di mana sup kemudian dimasak. Anda juga boleh memasak daging cincang daripadanya, dan kemudian membuat potongan daging dari itu (kukus), soufflé daging.
Fillet ayam atau ayam belanda (payudara)Rebus fillet, bakar dalam perkamen, sediakan potongan daging atau bebola daging daripadanya.
Ikan (hanya ikan tanpa lemak yang sesuai)Pollock, flounder, salmon merah jambu, pikeIkan dikukus, direbus atau dibakar di atas bantal sayur.
BijirinNasi dan gandum, dikupas dan dikupasBubur lendir, sup susu, lauk untuk hidangan daging yang digabungkan dengan sayur-sayuran disediakan dari bijirin.
Sayur-sayuranKentang, labu, zucchini, wortel.Disiapkan dalam bentuk kentang tumbuk sebagai lauk daging, ditambah rebus ke dalam sup daging, rebus dan dibakar dengan daging dan ikan.
Buah-buahan dan buah beriAprikot dan pic, pisang, mangga, alpukat, buah sitrusBuah-buahan ditambahkan ke keju kotej, digabungkan dengan minuman susu yang ditapai, tumbuk daripadanya, kompot rebus dan jus yang diperah, sediakan jeli atau jeli dari itu.
MinumanTeh herba, hijau atau hitam dengan gula, minuman kopi, kompot dan jeli.Minuman diminum suam sepanjang hari selepas hidangan utama. Minuman kopi tidak termasuk dalam menu selama 2-3 hari diet sebagai persediaan untuk kolonoskopi.
Roti dan pastriBiskut, biskut kering, roti putih.Makan tidak lebih daripada satu gigitan pada satu masa.

Semasa memeriksa meja dengan senarai produk, ternyata anda boleh makan hampir semua perkara, dan menu boleh dibuat cukup bervariasi dan enak.

Apa yang tidak boleh dimakan sebelum kolonoskopi

2-3 hari sebelum diagnosis, dilarang memakan makanan yang secara teorinya termasuk dalam kategori diet berguna, tetapi mempunyai warna terang, mengandung tulang kecil, atau tidak dicerna sepenuhnya. Pertama sekali, ini adalah:

  • tomato, puri dan jus dari mereka;
  • beri merah dengan biji kecil - raspberi, strawberi, currant;
  • kacang.

Semasa menyiapkan dan membersihkan usus, anda tidak boleh makan makanan yang tinggi serat. Pertama sekali, ini adalah sayur-sayuran dan buah-buahan mentah, kubis (termasuk kembang kol dan brokoli), kekacang, bayam, saderi dan selada, barli mutiara, gandum gandum. Anda tidak boleh makan gula-gula pada peringkat persediaan untuk diagnosis:

  • biskut roti dan biskut;
  • kek dan gula-gula;
  • mengawet dan menyekat;
  • coklat.

Diet kolonoskopi usus juga dilarang sama sekali daripada minuman berkarbonat dan alkohol, kvass, produk separuh siap dan makanan segera. Mereka boleh menolak semua usaha pesakit, kerana persiapannya perlu dimulakan lagi.

Penting! Sebagai tambahan kepada beberapa produk makanan, semasa persiapan untuk pemeriksaan, anda harus meninggalkan beberapa ubat. Senarai mereka dapat dijelaskan pada temu janji awal dengan doktor yang akan melakukan kolonoskopi..

Bolehkah saya minum air sebelum kolonoskopi?

Selama 2-3 hari pertama sebelum kolonoskopi, anda boleh minum air tanpa sekatan. Keutamaan harus diberikan kepada air mineral bukan berkarbonat atau air botol biasa. Dianjurkan untuk mengambil sekurang-kurangnya 1.5 liter cecair sehari, tidak termasuk minuman susu fermentasi, kaldu, teh dan jus.

Sehari sebelum bermulanya pemeriksaan, jumlah cecair yang anda minum mesti meningkat menjadi 2-2.5 liter sehari. Ini perlu untuk memudahkan pembuangan kandungan usus dengan cara semula jadi. Juga perlu untuk terus minum air pada hari prosedur, tetapi dengan peringatan: pengambilan cecair terakhir mesti dilakukan sekurang-kurangnya 6 jam sebelum pemeriksaan, jika kolonoskopi dirancang di bawah anestesia, atau 2-3 jam sebelum permulaan diagnosis ketika menggunakan anestesia tempatan. Keadaan persediaan seperti itu diperlukan untuk mengurangkan risiko komplikasi selepas pemeriksaan..

Contoh menu mengikut hari

Penggunaan diet bebas sanga sebelum kolonoskopi bermula dengan segera setelah pengenalan kaedah tersebut ke dalam amalan diagnostik biasa. Ia dibezakan dengan kesederhanaan hidangan dan rancangan makanan yang dapat difahami pada siang hari, dan diresepkan 3 hari sebelum kolonoskopi. Sekiranya terdapat masalah serius dengan najis, pembentukan gas dan masalah lain saluran pencernaan, persiapan untuk kolonoskopi usus dapat dimulakan lebih awal - 4-5 hari sebelum tarikh diagnosis.

Diet harian harian harus dibuat secara individu berdasarkan keutamaan orang tersebut. Penting untuk diingat bahawa sayur-sayuran dan buah-buahan, produk tenusu dan daging (dari senarai dengan nama yang dibenarkan) mesti ada di dalamnya setiap hari..

Menu untuk hari pertama:

  1. Sarapan pagi dihidangkan 150 g keju kotej parut dengan 4 keping (bahagian) buah peach dalam tin dan dua sudu yogurt semula jadi, secawan kopi minuman dengan sesudu gula.
  2. Untuk makan tengah hari, segelas biskut kefir rendah lemak dan biskut dihidangkan.
  3. Untuk makan tengah hari, 200 ml kaldu dada ayam dengan nasi rebus dan sepotong roti putih disajikan untuk pertama. Yang kedua disajikan dengan sayur tumbuk dan dada ayam rebus. Selesaikan makanan dengan teh herba atau halia dengan biskut kering.
  4. Makanan ringan petang terdiri daripada roti bakar dengan potongan keju keras dan timun. Anda boleh meminumnya dengan teh hijau semula jadi atau sejuk..
  5. Untuk makan malam, mereka menyajikan 100 g nasi rebus dengan potongan kukus. Sebelum tidur, anda boleh minum segelas kefir atau susu panggang yang ditapai.

Menu pada hari kedua (atau 2 hari sebelum diagnosis):

  1. Sarapan pagi terdiri daripada segelas jus epal, sebilangan jeli semula jadi yang terbuat dari buah-buahan ringan dan secawan kopi minuman dengan susu tambahan.
  2. Untuk sarapan pagi kedua, 150-200 ml yogurt semula jadi dengan penambahan satu buah yang dibenarkan, dicincang dalam kentang tumbuk atau potong dadu.
  3. Untuk makan tengah hari, mereka menghidangkan sup sayur-sayuran dengan sup daging lembu, roti tuna, teh dan sorbet buah.
  4. Untuk snek petang, anda boleh makan salad buah (100-150 g), dibumbui dengan yogurt semula jadi.
  5. Makan malam terdiri daripada puri labu dengan potongan daging lembu kukus, segelas teh dan biskut biskut. Sebelum tidur, anda boleh minum segelas kefir.

Menu pada hari kedua atau 1 hari sebelum kolonoskopi:

  1. Sarapan ringan yang terdiri daripada telur rebus lembut dan segelas jus buah tanpa bubur.
  2. Untuk snek petang, kefir rendah lemak atau yogurt dengan segelintir buah dadu.
  3. Untuk makan tengah hari, 200 ml kaldu yang dijernihkan dengan biskut biskut atau roti putih kering. Segelas teh dengan jeli buah.
  4. Makanan ringan petang terdiri daripada pisang puri (150-200 g) dan segelas kefir.
  5. Hidangan terakhir terdiri daripada segelas kaldu yang dijernihkan, segelas teh herba dan 100 g jeli buah ringan..
  6. Selepas makan malam pada malam peperiksaan, hanya air yang dibenarkan untuk dimakan.

Bagaimana dan apa yang membersihkan usus untuk kolonoskopi

Terdapat banyak ubat yang ada untuk membersihkan usus sebelum kolonoskopi. Penerimaan mereka dianggap wajib, kerana hanya diet, yang dijelaskan di bahagian sebelumnya, tidak dapat dicapai untuk membuang toksin dan batu najis dari tubuh. Tanpa pengecualian, semua persediaan untuk mempersiapkan kolonoskopi mempunyai sifat berikut:

  • tidak diserap dalam usus;
  • meningkatkan jumlah najis dan merangsang peristalsis;
  • mempunyai keupayaan untuk mengisi lipatan usus dan mengeluarkan zarah terkumpul makanan dan najis dari mereka.

Di farmasi, ubat seperti ini terdapat dalam pelbagai jenis, sehingga setiap orang dapat memilih julap yang paling sesuai dari segi komposisi dan kemudahan penggunaannya..

Nota! Anda perlu memilih ubat untuk membersihkan usus dan menyediakannya untuk diagnosis bersama dengan doktor yang hadir, kerana mereka mempunyai kontraindikasi.

Di antara semua ubat untuk persediaan untuk diagnosis usus, pakar lebih suka ubat pencahar berikut:

  • "Fortrans" adalah sediaan yang berkesan, serbuk untuk pembersihan usus berdasarkan makrogol, bahan polimer yang tidak diserap dalam saluran pencernaan. Sebelum digunakan, satu bahagian serbuk dilarutkan dalam satu liter air dan diminum dalam bahagian kecil (200-250 ml) setiap jam. Untuk pembersihan usus berkualiti tinggi, julap sebelum kolonoskopi dimakan pada kadar 1 sachet setiap 20 kg berat pesakit;
  • "Duphalac" - tindakannya tidak berbeza dengan ubat lain dengan sifat pencahar. Pembersih usus berfungsi dengan meningkatkan tekanan osmotik pada lumen usus besar. Ia dihasilkan dalam bentuk larutan (sirap), yang memerlukan pencairan dengan air. Satu sachet ubat dikonsumsi untuk segelas air, dan 200 ml ubat itu digunakan untuk mendapatkan 2 liter julap siap. Ambil mengikut arahan;
  • "Endofalk" adalah julap berkesan berdasarkan laktulosa. Terdapat dalam bentuk serbuk. Penyelesaiannya disediakan segera untuk keseluruhan kursus pembersihan, dengan menambahkan 1 sachet produk per liter air. Secara keseluruhan, anda memerlukan 3 liter produk siap. Pada malam kolonoskopi, sebahagian larutan dalam jumlah 2 liter diminum dalam 12-16 jam, selebihnya diambil pada waktu pagi, tetapi tidak lebih dari 6 jam sebelum permulaan diagnosis;
  • Lavacol adalah julap lain yang berasaskan makrogol. Seperti julap ubat lain dari kumpulan ini, ia digunakan dalam dos yang dikira oleh berat pesakit: 1 sachet ubat ini dirancang untuk berat 5 kg dan dilarutkan dalam 250 ml air. Penerimaan ubat-ubatan ini bermula pada waktu malam pada malam prosedur, meminumnya dalam bahagian kecil. Selebihnya larutan diminum selewat-lewatnya 5-6 jam sebelum permulaan diagnosis;
  • "Fleet Phospho-Soda" adalah julap garam berdasarkan garam natrium. Ia dihasilkan dalam bentuk sirap dengan aroma sitrus pedas. Ia diambil dua kali sehari sebelum diagnosis - pada waktu pagi selepas sarapan dan selepas makan malam. Dos untuk penerimaan adalah 50 ml sirap yang dicairkan dalam 150 ml air.

Sebagai tambahan kepada bentuk cecair, terdapat persiapan oral lain untuk penyediaan kolonoskopi. Dalam beberapa kes, pesakit disarankan untuk minum tablet sebelum kolonoskopi: Senade, Bisacodyl, Picosulfate, Dulcolax dan analognya. Ubat khas ini mengaktifkan peristalsis dan meningkatkan tekanan osmotik dalam usus..

Tablet yang disenaraikan jarang digunakan untuk persediaan kerana fakta bahawa kebanyakan penyakit yang didiagnosis dengan kolonoskopi adalah kontraindikasi untuk membersihkan usus dengan bantuannya. Persiapan sedemikian boleh memperburuk keadaan pesakit atau memutarbelitkan keputusan peperiksaan..

Sebagai tambahan kepada persediaan farmaseutikal, ubat-ubatan rakyat dengan kesan pencahar dapat digunakan untuk menyiapkan usus: minyak jarak, infus biji rami yang dihancurkan dalam penggiling kopi pada kefir. Sekiranya agen oral tidak dapat digunakan, doktor boleh memberi nasihat mengenai enema mikro Mikrolax atau analognya.

Persiapan dengan enema

Cara termudah dan terpantas untuk membersihkan usus sebelum diagnostik atau manipulasi lain adalah dengan membuat enema dari air biasa yang sedikit hangat. Kaedah ini digunakan jauh sebelum kedatangan julap. Agar enema membersihkan saluran pencernaan sebelum kolonoskopi, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  1. Air untuk enema harus sedikit dipanaskan hingga suhu tidak lebih dari 30 darjah.
  2. Hujung enema mesti dibilas dengan teliti dan dibasmi kuman dengan antiseptik, kemudian dilumasi dengan minyak atau jeli petroleum..
  3. Adalah perlu untuk meletakkan enema pertama pada waktu malam sebelum prosedur. Isipadu mestilah sekurang-kurangnya 2 liter. Setelah mengosongkan usus, prosedur diulang dengan jumlah air yang sama..
  4. Sekiranya najis masih berwarna setelah pengenalan dua enema, prosedur diulang beberapa kali sehingga air jernih.
  5. Pada hari kolonoskopi, enema diletakkan 4-5 jam sebelum pergi ke pejabat endoskopi. Selepas itu, usus dikosongkan secara menyeluruh..

Walaupun keberkesanannya, tidak semua pesakit dapat menggunakan kaedah ini untuk membersihkan usus. Jadi, kontraindikasi terhadap enema adalah penyakit rektum, kecurigaan berlubang pada perut dan usus, beberapa jangkitan usus.

Penyediaan kolonoskopi yang kompeten adalah proses yang agak panjang dan sukar, yang juga memerlukan beberapa usaha sukarela dari pesakit. Kandungan maklumat diagnosis bergantung pada seberapa tepat cadangan yang diikuti..

Diet bebas sanga sebelum kolonoskopi - cara mengatur makanan dengan betul 5-6 hari sebelum pemeriksaan

Pemeriksaan instrumental usus - kolonoskopi - kaedah yang berkesan untuk mendiagnosis banyak penyakit pada peringkat awal.

Keberkesanan ditentukan oleh seberapa baik usus dibersihkan sebelum prosedur.

Tahap pertama pembersihan adalah diet bebas sanga. Tanpanya, kaedah latihan yang lain tidak akan berkesan, dan penyelidikan tidak akan dapat dikesan..

Ciri-ciri diet

Sebelum kolonoskopi, tugas utama adalah membersihkan mukosa rektum dari sisa makanan yang tidak dicerna.

Diet bebas sanga adalah makanan perubatan yang menyumbang kepada pembersihan usus dengan cepat dan maksimum dari najis, pembuangan toksin.

Ia melibatkan makan makanan yang tidak menimbulkan najis padat. Peristalsis organ dipulihkan, metabolisme dinormalisasi, kesejahteraan bertambah baik.

Sekiranya usus tidak disiapkan dengan betul untuk kajian, maka orang itu akan mengalami kesakitan yang ketara semasa prosedur..

Maklumat mengenai keadaan usus tidak lengkap atau terdistorsi, yang menjadi asas penangguhan pemeriksaan.

Prinsip asas

Makanan persediaan ditetapkan 4-5 hari sebelum tarikh diagnosis. Selama ini, badan membuang toksin, racun sepenuhnya.

Dalam 3 hari terakhir, pesakit harus menggunakan ubat khas (Fortrans) untuk pembersihan usus maksimum.

Prinsip diet bebas sanga sebelum kolonoskopi:

    Tempoh pendek.

Makan makanan bukan serat.

Mengelakkan penapaian makanan.

Makanan pecahan. Harus ada 5-6 makanan, tetapi dalam bahagian kecil.

Mematuhi diet (sekurang-kurangnya 1.5 liter air bersih sehari).

Mengukus atau membakar pinggan.

Mengelakkan makanan berlemak, goreng, pedas, masin, manis.

Makanan terakhir adalah 4 jam sebelum tidur..

Pada hari terakhir sebelum kolonoskopi, diet pesakit harus terdiri daripada makanan cair: sup dengan kaldu sayur, jus, teh hijau, air, kefir rendah lemak atau yogurt.

Bagaimana ia mempengaruhi badan, kebaikan dan keburukan

Oleh kerana diet ditetapkan untuk tujuan terapi, ia menyumbang kepada pembuangan sisa makanan dan racun secara maksimum.

Kebaikan - normalisasi pencernaan, peningkatan keadaan kulit, kesejahteraan umum manusia. Malah ada yang berjaya menurunkan berat badan 1-2 kg semasa makan..

Kelebihannya termasuk murahnya diet kerana sekatan diet. 400-500 rubel akan mencukupi untuk pesakit selama seminggu.

Antara keburukan:

    Ketidakseimbangan. Kerana pengecualian banyak makanan, tubuh tidak mendapat cukup vitamin.

Kandungan kalori rendah. Sebilangan pesakit merasa penurunan prestasi, kelesuan. Orang yang mengalami hipotensi mungkin mempunyai tekanan darah rendah.

Sekatan karbohidrat yang tajam menyebabkan pening, penurunan prestasi.

Kontraindikasi

Seperti diet apa pun, bebas sanga juga mempunyai kontraindikasi:

    Ketidak toleransi terhadap kebanyakan produk yang disyorkan.

Kehamilan, tempoh penyusuan.

Penyakit serius yang lalu.

Tempoh pasca operasi awal.

Biasanya, dengan adanya kontraindikasi ini, kolonoskopi tidak ditetapkan..

Menu contoh

Untuk mempermudah menjalani rejim seperti itu dan pada masa yang sama mencapai hasil, anda harus mempelbagaikan menu. Menu contoh selama 4 hari:

HariSarapan pagiMakan tengah hariMakan tengah hariMakanan ringan petangMakan malam
Yang pertamaBubur semolina cair, sepotong roti, sesudu madu, tehPuding oat, keropokSup mi, soba, bebola daging ayam kukusSegelas yogurt tanpa gulaDada ayam rebus, wortel rebus dan campuran bit, teh
KeduaOmelet, sepotong roti putih dengan keju rendah lemakEpal dibakar dengan maduKaldu ayam rendah lemak dengan crouton, ikan kukus, nasi rebusKeju kotej dengan maduZucchini rebus, ayam belanda rebus, kompot
KetigaKek keju, tehPisangSup dengan mee, soba, potongan daging kukusKeju, susu panggang rendah lemakNasi rebus, ikan kukus, zucchini rebus
Keempat (sehari sebelum kajian)Kefir rendah lemakTeh hijau dengan maduKaldu ayam rendah lemak, kopiRyazhenkaJus epal yang dijelaskan
kembali kepada kandungan ↑

Perkara yang patut dilakukan dan tidak patut dilakukan

Sebelum memulakan diet, pesakit perlu mengetahui makanan mana yang boleh dimakan dan mana yang dilarang..

Apa yang anda boleh makan:

    Sayur-sayuran, kecuali kubis: bit, wortel, zucchini, terung, tomato. Semua rebus atau rebus.

Bijirin dalam bentuk porridges: beras, semolina, soba, jagung.

Roti putih, sedikit kering.

Kuki tanpa gula (keropok).

Produk susu masam dengan kandungan lemak minimum tanpa gula: yogurt, kefir, susu panggang, keju kotej.

Daging tanpa lemak: daging lembu, ayam belanda, ayam.

Telur hancur atau rebus.

Minyak sayuran dan mentega.

Jus epal tanpa pulpa.

Teh, kopi lemah.

Apa yang anda tidak boleh makan:

    Kobis.

Bawang, lobak, lobak, lobak.

Bawang putih, mustard, lobak merah, lada.

Buah (tidak termasuk epal panggang dan pisang).

Bran dan roti bersama mereka.

Groats: barli mutiara, millet.

Daging berlemak: daging babi, domba, lemak babi.

Menu tidak termasuk makanan masin, salai, goreng, panggang, sosej, makanan ringan.

Cadangan pakar pemakanan

Diet bebas sanga adalah sejenis ujian bagi pesakit. Oleh kerana kandungan kalori rendah, kelemahan dan mengantuk mungkin muncul. Makan membantu melegakan najis, jadi pesakit akan sering terdesak untuk menggunakan tandas.

Adalah perlu untuk menghadkan aktiviti fizikal dan mengelakkan tekanan. Sekiranya pesakit mengalami rasa lapar yang kuat, anda boleh minum kefir atau menikmati makanan ringan dengan keropok tanpa gula..

Tempoh, petua keluar

Biasanya doktor mengesyorkan mematuhi diet ini selama 5-6 hari. Ini cukup untuk mempersiapkan prosedur..

Selepas kolonoskopi, anda perlu keluar dari diet dengan betul. Jalan keluar berlangsung selama 5-7 hari, di mana terdapat kembali secara beransur-ansur ke diet biasa.

Anda tidak harus segera menerkam makanan berkalori tinggi berlemak, agar tidak menimbulkan gangguan pencernaan.

Pertama, buah-buahan, sayur-sayuran, sup ditambahkan ke menu. Kemudian selebihnya produk diperkenalkan secara beransur-ansur..

Mengambil probiotik untuk membantu usus anda kembali ke landasan yang betul.

Diet bebas sanga diresepkan kepada pesakit untuk tujuan terapi. Hanya dalam kes ini dia dibenarkan.

Menggunakan makanan ini untuk menurunkan berat badan tidak hanya sia-sia, tetapi juga berbahaya kerana kandungan kalori dan ketidakseimbangan yang rendah. Keberkesanan dinilai berdasarkan kolonoskopi.

  • Artikel Sebelumnya

    Mengapa kanak-kanak merasa sakit tanpa demam dan apa yang harus dilakukan mengenainya

Artikel Mengenai Hepatitis