SEMUA MENGENAI UBAT

Utama Ulser

Limpa bertindak sebagai penapis dalam tubuh melawan mikroorganisma dan zarah asing yang masuk ke dalam, dan mengembangkan antibodi pelindung di dalam badan. Orang yang mengeluarkan limpa mereka untuk satu sebab atau yang lain terdedah kepada pelbagai jangkitan dan bakteria..

Limpa mengambil bagian dalam produksi darah dan mengandung sel darah merah, yang, ketika terjadi krisis di dalam tubuh, dapat dimasukkan dalam aliran darah umum dan mempertahankan keadaan normal, jika perlu. Seperti mana-mana organ manusia, dengan kemungkinan penyakitnya, ia boleh menyebabkan masalah yang sangat serius.

Mengapa limpa dikeluarkan?

Organ ini terletak cukup dalam di dalam tubuh manusia - di rongga perut. Oleh itu, tubuh manusia melindungi permukaannya, yang lembut dan halus, sangat sensitif terhadap kerosakan fizikal. Pelbagai kecederaan yang disebabkan oleh kemalangan kereta, jatuh dan lebam yang tidak dijangka atau dalam pertengkaran, dalam arti harfiah kata, dapat merobek limpa, setelah itu tidak ada cara untuk memulihkan atau memperkuatnya, dan anda harus mengambil jalan keluarnya, yang menyebabkan bahaya besar bagi kesihatan manusia.

Berapa lama anda boleh hidup tanpa limpa

Sudah tentu, jika tidak ada limpa, seseorang akan dapat hidup entah bagaimana, berkat kemungkinan besar untuk memberi ganti rugi kepada tubuh kita, tetapi bagaimanapun, kehilangannya, sebagai organ yang memberikan pertahanan menular tubuh, sebahagian besarnya menyebabkan bahaya besar. Itulah sebabnya, sebelum operasi, pesakit diberi vaksin terhadap virus yang paling berbahaya..

Selepas limpa dikeluarkan, hati dan sumsum tulang seseorang mengambil alih fungsinya. Tetapi darah tidak dimurnikan dari platelet mati, dan darah beredar di dalam tubuh manusia, mengancam terjadinya trombosis. Atas sebab ini, pesakit yang telah menjalani penyingkiran limpa diresepkan antikoagulan - ubat khas yang menipiskan darah dan mencegah platelet saling melekat. Orang yang telah menjalani pembedahan membuang limpa harus sentiasa di bawah pengawasan doktor - ahli hematologi.

Mengapa limpa meningkat?

Peningkatan jumlah limpa berlaku tepat kerana melakukan fungsi langsung melindungi tubuh, kerana pada masa yang sama menghasilkan sejumlah besar leukosit. Ia boleh meningkat jumlahnya lebih daripada tiga kali. Dan apabila jangkitan itu dikalahkan, dia akan kembali normal dan beratnya sekitar 150 gram..

Peningkatan jumlah limpa yang tidak dijangka (limpa yang tidak normal) kadang-kadang berlaku apabila terdapat sista pada limpa atau penyakit hati seperti sirosis atau hepatitis. Terdapat kes peningkatannya kerana berlakunya trombus urat darah limpa. Akibat daripada kes-kes seperti itu, terdapat risiko kerosakan langsung pada organ..

Penyakit seperti infark limpa berlaku kerana nekrosis tisu-tisu di sekitarnya, yang mana rongga perut manusia bertindak balas dengan kesakitan.

Adakah mungkin hidup tanpa limpa dan perut

Kandungan artikel

  • Adakah mungkin hidup tanpa limpa dan perut
  • Struktur dan fungsi perut manusia
  • Cara hidup dengan satu paru-paru

Adakah seseorang mempunyai organ "tambahan"

Pembuangan organ untuk mengelakkan kegemilangannya menjelang akhir abad ke-20 di Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, secara beransur-ansur prosedur ini menjadi perkara masa lalu..

Organ-organ individu tubuh manusia boleh dikeluarkan kerana beberapa sebab:

  • kerana mereka dianggap "berbahaya" atau "tidak perlu";
  • untuk petunjuk perubatan yang dikenal pasti;
  • apabila seseorang bertindak sebagai penderma.

Pengetahuan moden dalam bidang perubatan memberi alasan untuk menegaskan bahawa seseorang itu tidak mempunyai organ tambahan. Bahkan lampiran berfungsi sebagai "depot" untuk jenis bakteria usus tertentu. Dan amandel yang sama bertanggungjawab untuk perlindungan imun: tanpanya, seseorang berisiko terkena radang paru-paru atau bronkitis. Pembuangan organ ini dan beberapa organ lain kini hanya dilakukan dengan alasan perubatan yang jelas.

Limpa

Limpa bukan organ berpasangan. Dan dia sentiasa sibuk dengan perkara-perkara yang sangat penting, menghasilkan limfosit - senjata utama litar pelindung badan.

Organ ini biasanya dikeluarkan kerana kecederaan traumatik atau gangguan darah. Fungsi utama limpa adalah menjaga kekebalan tubuh. Dia juga aktif terlibat dalam hematopoiesis. Tetapi secara umum, kebanyakan pesakit bertolak ansur dengan pembuangan limpa dengan cukup baik..

Akibat splenektomi yang kerap (yang disebut operasi membuang organ ini) adalah peningkatan kerentanan terhadap jangkitan pada tahun-tahun pertama selepas prosedur. Setelah mengeluarkan limpa, orang disarankan untuk menjalani gaya hidup yang sangat berhati-hati, kerana tubuh menjadi rentan terhadap bakteria.

Pada satu masa, limpa dianggap sebagai organ yang bertanggungjawab untuk rasa humor. Tetapi kajian terperinci yang dilakukan oleh doktor Eropah tidak menyokong andaian eksotik ini..

Perut

Pembedahan untuk membuang perut disebut reseksi. Telah lama digunakan - terutamanya dalam rawatan penyakit ulser peptik. Prinsipnya sederhana dan jelas: tidak ada organ - tidak ada masalah.

Kini, petunjuk yang cukup ketat untuk prosedur sedemikian telah dikembangkan. Sudah tentu, banyak persediaan gastrik sangat mahal dan tidak selalu berkesan. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, mereka membenarkan anda memelihara organ yang sangat penting bagi seseorang seperti perut. Walau bagaimanapun, seseorang mungkin wujud tanpa dia. Sekiranya reseksi dilakukan, makanan akan dicerna di dalam usus.

Kehidupan tanpa perut boleh menyebabkan anemia. Batu di pundi hempedu sering muncul. Tetapi pembuangan perut tidak boleh menyebabkan kematian: anda boleh hidup selepas itu.

12 organ anda boleh hidup tanpa walaupun anda harus menyingkirkannya

Tahap perkembangan perubatan moden bahkan memungkinkan untuk mengimbangi sebahagian fungsi mereka..

Pundi hempedu adalah organ kecil berbentuk kantung yang fungsi utamanya adalah menyimpan hempedu dari hati dan digunakan untuk mencerna makanan berlemak. Batu boleh terbentuk di pundi hempedu. Apabila terlalu besar, gelembung dikeluarkan. Selepas operasi, perlu mematuhi diet tertentu..

Pada peringkat awal perkembangan janin, limpa berfungsi sebagai salah satu organ hematopoietik. Kemudian menjadi sumber utama limfosit, bertindak sebagai penapis bakteria, protozoa dan zarah asing, menghasilkan antibodi, dan turut serta dalam pembentukan hempedu. Terdapat banyak darah yang melalui limpa, dan beberapa orang mempunyai kemungkinan besar kecederaan akibat kecederaan. Untuk mengelakkannya pecah, ia dikeluarkan terlebih dahulu. Tanpa limpa, risiko terkena jangkitan tertentu meningkat, tetapi anda boleh hidup.

Doktor masih belum 100% pasti mengapa apendiks diperlukan. Ia diketahui menghasilkan protein yang membantu sistem kekebalan tubuh melawan jangkitan. Walau bagaimanapun, terdapat organ lain yang melakukan fungsi yang sama. Pada banyak orang dewasa dan kanak-kanak, apendiks dikeluarkan kerana radang usus buntu, jangkitan yang boleh mengakibatkan akibat buruk..

Ginjal memainkan peranan penting dalam penyaringan darah dan penghasilan hormon untuk mengatur tekanan darah. Tanpa mereka, kemungkinan bertahan hidup sangat kecil, namun fungsi ginjal dapat dilakukan oleh mesin hemodialisis untuk beberapa waktu. Dan tanpa satu buah pinggang, seseorang dapat hidup selama bertahun-tahun, menunggu untuk menjalani operasi pemindahan..

Fungsi paru-paru adalah membawa oksigen, yang kita hirup dengan udara, masuk ke dalam darah, dan mengeluarkan karbon dioksida dari tubuh. Kedua-dua paru-paru sama antara satu sama lain, jadi mengeluarkannya tidak akan membawa akibat yang dramatik..

Walaupun mustahil untuk mengandung anak secara semula jadi tanpa alat kelamin, kehidupan tidak berakhir setelah penyingkiran mereka. Dan bagi sesetengah orang, ini mungkin satu-satunya pilihan untuk mengenal pasti penyakit serius sistem genitouriner..

Selepas makanan bergerak melalui esofagus, perut, dan usus kecil, makanan itu menuju ke usus besar. Pada masa ini, hampir semua nutrien telah diserap. Usus besar membantu membentuk dan membuang sisa pepejal, dan ini menjadikannya organ yang sangat penting, tetapi berkat kemajuan teknologi perubatan dan pembedahan, orang dapat hidup tanpanya..

Seperti organ lain dalam senarai ini, pundi kencing dikeluarkan dengan selamat dari badan apabila terdapat risiko nyawa dan kesihatan yang berkaitan. Untuk mengeluarkan air kencing dari badan, pesakit menggunakan takungan luaran sebagai gantinya..

Beberapa jenis penyakit barah dan genetik boleh memberi pilihan kepada seseorang - untuk mengucapkan selamat tinggal kepada nyawa atau perut. Nampaknya anda tidak akan dapat hidup tanpa organ ini, tetapi ini hanya khayalan. Semasa operasi, esofagus disambungkan terus ke usus kecil. Kerana pengurangan panjang saluran pencernaan, sejumlah keperluan tertentu untuk diet muncul, tetapi secara umum, seseorang tidak kehilangan kemampuan untuk menyerap dan mencerna makanan padat.

Seperti organ-organ lain sistem limfatik, amandel terlibat dalam mengekalkan imuniti. Mereka memerangkap kuman di mulut dan memberi isyarat kepada tubuh untuk menghasilkan sel darah putih. Tetapi kerana mereka bukan satu-satunya (dan bukan yang paling penting) pembela seseorang dari dunia luar yang bermusuhan, mereka dapat disingkirkan tanpa perlu risau akan akibatnya..

Kelenjar tiroid bertanggungjawab untuk pengeluaran hormon yang mengatur metabolisme. Oleh itu, ia mempengaruhi hampir semua organ tubuh manusia. Namun, jika perlu, anda juga boleh membuangnya, menggantikannya dengan suntikan hormon yang diperlukan secara berkala..

Ramai orang menganggap kehadiran mata sebagai fakta yang tidak dapat dipertikaikan. Tetapi sebenarnya, dalam keadaan moden, mereka tidak begitu penting untuk bertahan hidup. Sebilangan mungkin kehilangan satu atau kedua-dua mata kerana kecederaan atau barah. Ada kalanya seseorang dilahirkan tanpa mereka sama sekali..

Cara hidup tanpa limpa?

Kepentingan limpa untuk tubuh tidak dapat dipandang remeh, kerana ia adalah bahagian penting dari sistem kekebalan tubuh. Limpa mengandungi sel darah putih yang membantu tubuh melawan jangkitan bakteria. Tetapi bukan hanya penyaring untuk bakteria, ia adalah organ yang mengatur fungsi hematopoiesis - pembekuan darah, pemusnahan eritrosit yang dihabiskan, dan kehadiran bekalan sel darah merah dalam situasi kritikal dapat menyokong tubuh dengan bergabung dengan aliran darah umum.

Penyakit limpa

Penyakit limpa agak jarang terjadi, tetapi kerana fungsinya dikaitkan dengan hematopoiesis, ia berubah pada penyakit hati, darah, saluran yang memberi makan organ dalaman. Ukuran limpa meningkat dengan sirosis, hepatitis, trombosis vena splenik, dalam memerangi jangkitan, sementara menjadi sangat sensitif terhadap pecahnya.

Ini adalah organ yang rapuh, jadi kecederaan akibat kemalangan, lebam akibat terjatuh, pukulan semasa sukan atau pergaduhan dapat merobeknya, dan mustahil untuk menghentikan pendarahan atau menjahit limpa, anda harus mengeluarkannya.

Sebab untuk menghilangkan limpa adalah sista dan abses besar, tumor jinak dan malignan, penyakit darah yang teruk, trombosis saluran limpa dan aneurisma arteri.

Selalunya, limpa dikeluarkan untuk trombositopenik purpura, penyakit autoimun dengan risiko pendarahan yang tinggi kerana pemusnahan platelet oleh antibodi. Limpa terlibat dalam pembentukan antibodi, dan penyingkirannya memudahkan keadaan pesakit.

Kehidupan tanpa limpa: panduan

Seseorang boleh hidup tanpa limpa, kerana kemampuan pampasan tubuhnya sangat hebat. Tetapi kerana organ ini melindungi daripada jangkitan, kehilangannya secara dramatik mengurangkan imuniti, meningkatkan risiko penyakit berjangkit yang disebabkan oleh flora bakteria patogen - radang paru-paru yang teruk, meningitis, proses keradangan yang teruk dengan suppuration, berlangsung dengan cepat dan sering dengan perkembangan sepsis.

Selepas penyingkiran limpa, sebarang jangkitan berkembang dengan cepat, dengan perjalanan yang teruk. Mereka disatukan dengan nama - jangkitan pasca-splenektomi umum, yang membawa maut pada 50% daripada semua kes, dan kanak-kanak di bawah umur 5 tahun berisiko paling besar. Bukan kebetulan bahawa pesakit diberi vaksin terhadap jangkitan yang paling berbahaya sebelum operasi..

Sekiranya tidak ada limpa, fungsi utamanya diambil alih oleh hati dan sumsum tulang, tetapi mereka tidak dapat membersihkan darah dari platelet usang yang beredar di dalam darah, mengancam trombosis tambahan. Untuk mengelakkan ini, antikoagulan diresepkan, yang menipiskan darah dan mengurangkan agregasi platelet..

Bagi orang yang tidak mempunyai limpa, hipotermia, radang dan selsema tidak boleh diterima. Kanak-kanak memerlukan antibiotik setiap hari untuk mencegah jangkitan bakteria. Orang dewasa tidak memerlukan antibiotik seperti itu, hanya jika risiko penyakitnya tinggi. Ubat penambah sistem imun juga diperlukan.

Anda harus diberi vaksin setiap tahun terhadap selesema dan penyakit lain, terutamanya radang paru-paru.

Gaya hidup yang sihat, pengerasan, senaman dianjurkan.

Pesakit dipantau oleh ahli hematologi, secara berkala memantau jumlah darah utama.

Orang tanpa limpa hidup kurang

Kita terbiasa memikirkan limpa sebagai organ ganti yang tidak perlu. Ternyata semuanya salah

Berkongsi ini:

"Kami telah lama mengetahui bahawa monosit melakukan tugas utama memperbaiki jantung setelah serangan jantung," kata Dr Narendorf. - Mereka membuang sel-sel otot mati, memulakan proses penyembuhan parut, merangsang pertumbuhan saluran darah baru.

- Dalam sehari setelah serangan jantung, - dia melanjutkan, - berjuta-juta monosit dihantar ke otot jantung yang rosak.

Ini tentu saja bagus, masuk akal dan berguna, tetapi Dr. Narendorf dan rakan-rakannya bimbang dengan persoalan berikut: dari manakah semua sel ini berasal, dan bahkan begitu cepat? Tidak ada cukup monosit dalam aliran darah untuk memberikan tindak balas yang kuat. Dan para penyelidik mula mengkaji satu organ demi satu organ, mencari "lombong emas" monosit - dan menjumpainya di limpa.

- Jumlah sel ternyata besar, sepuluh kali lebih tinggi daripada keseluruhan sistem peredaran darah, kata Dr.Narendorf.

Para penyelidik percaya bahawa monosit ini, seperti semua sel darah lain, dilahirkan di sumsum tulang tetapi berhijrah ke limpa pada suatu ketika kemudian sebagai tindak balas kepada beberapa isyarat kimia yang belum dapat dikenal pasti. Sesampai di limpa, mereka duduk seperti lanun dalam serangan, tetapi sebaik sahaja mereka mendengar seruan - katakanlah, angiotensin, isyarat kimia yang menunjukkan trauma - dijumpai dalam darah - monosit berfungsi tanpa sebarang basa-basi. Para saintis berharap suatu hari nanti belajar mengenali keadaan apabila ini berlaku dan mensimulasikannya apabila perlu..

Di bawah potongan adalah teks penuh nota, dan untuk anda, ahli kelab dan pelanggan yang dikasihi, saya cadangkan yang berikut: ajukan soalan anda mengenai limpa dan karya ini di sini, dan saya akan menghubungi penulis penemuan dan mendapatkan jawapan untuk anda.

Pengarang: Natalie Angier

Kita semua telah membaca buku mengenai lanun. Pengarang buku-buku ini, yang biasa, mungkin, dengan ucapan lanun secara langsung, percaya bahawa kutukan lanun kegemaran adalah "meletus limpa saya." Dalam hal ini, saya adalah lanun sebenar, rakan-rakan saya hanya memanggil saya dan ketawa: mereka berkata, mereka yang mempunyai limpa yang meletup dihantar dalam pertemuan tergempar dengan pakar bedah. Tetapi ternyata kadang-kadang kandungan limpa keluar daripadanya dengan akibat yang sangat bermanfaat bagi tubuh, secara harfiah menyelamatkan nyawa orang.

Para saintis mendapati bahawa limpa, yang sejak sekian lama menduduki tempat yang layak dalam senarai organ perut "tambahan" yang terhormat dan diketahui oleh masyarakat umum bukan sebagai saluran "hempedu hitam" yang menyebabkan kemerahan dan melankolis, memainkan salah satu peranan penting dalam pemulihan badan setelah kecederaan dan luka.

Dalam edisi terbaru Sains, sekumpulan penyelidik dari Massachusetts General Hospital dan Harvard Medical School mengemukakan kajian mengenai karya yang menunjukkan sifat unik limpa: ternyata ia berfungsi sebagai takungan sel penting sistem kekebalan tubuh, yang disebut monosit. Mereka terkumpul dalam limpa dalam jumlah yang banyak, dan dalam kes kecederaan parah seperti serangan jantung, kecederaan atau serangan mikroba, limpa melepaskan monosit yang terkumpul ke dalam sistem peredaran darah, yang memberi tubuh kesempatan untuk menghilangkan akibat negatif dari kejadian tersebut.

"Sekiranya anda suka, anda boleh menggunakan analogi ketenteraan," kata Matthias Narendorf, pengarang artikel itu. "Dalam hal ini, limpa berfungsi sebagai barak di mana pasukan tetap berada. Dan tentera tetap sangat berguna untuk dimiliki - ia dapat diarahkan lebih cepat untuk memerangi musuh daripada tentera milisi, yang mesti direkrut setiap kali.

Hakikat bahawa para penyelidik baru saja menetapkan fungsi penting dalam organ tubuh manusia yang begitu besar, yang, lebih-lebih lagi, telah dikaji selama lebih dari dua ribu tahun, menunjukkan bahawa rahsia alam semesta yang paling besar kadang-kadang tersembunyi dalam perkara yang paling biasa dan biasa..

- Ini sering berlaku dalam amalan kita. Anda menemui sesuatu yang sangat ketara dalam tubuh manusia dan bertanya-tanya: "Bagaimana mungkin tidak ada yang memperhatikan perkara ini sebelum saya?" Kata Dr. Narendorf. - Tetapi semakin banyak anda bekerja dalam sains, semakin jelas kita, yang sebenarnya, hanya menemui perkara yang paling dangkal hingga hari ini. Penembusan ke dalam struktur sebenar mekanisme tubuh manusia, dan seluruh alam semesta - di jalan ini kita harus mengambil lebih banyak langkah.

Narendorf, rakannya Philip Svirsky, Mikael Pittet dan selusin penyelidik lain melakukan eksperimen pada tikus, tetapi mereka percaya bahawa hasilnya dapat diperluas kepada manusia..

Ulrich von Adrian, seorang ahli imunologi di Harvard Medical School, tidak terlibat dalam kajian ini, tetapi yakin bahawa rakan sekerja tidak salah.

- Sekiranya saya diminta untuk menebak dari mana sel-sel ini berasal, saya akan mengatakan bahawa, tentu saja, dari sumsum tulang, dan bukan dari limpa, katanya. - Oleh itu, penemuan yang dibuat menunjukkan bahawa dengan limpa semuanya tidak semudah yang kita sangka sebelumnya.

Karya ini, antara lain, menimbulkan keraguan pada sudut pandang yang diterima secara umum mengenai limpa sebagai atavisme, bahagian tubuh yang tidak memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia, dan menuntut peninjauan semula konsep “atavisme”. Terlampir pada artikel ini adalah catatan oleh Tin Jah dan Eric Peymer dari Sloan & Kethering Memorial Hospital Cancer Center; penulisnya menyatakan bahawa "limpa, tentu saja, tidak begitu penting bagi seseorang seperti jiran, perut atau hati, kerana pada akhirnya seseorang dapat hidup tanpa limpa.".

Sebenarnya, limpa sering pecah akibat sukan atau kecederaan lain, di mana doktor tidak mempunyai pilihan.

- Terdapat begitu banyak kapal di dalamnya! Risiko pendarahan terlalu tinggi, jadi jika limpa pecah didiagnosis, maka orang itu segera dihantar ke bilik operasi, kata James George, seorang ahli hematologi di Pusat Sains Kesihatan di Oklahoma State University. - Itu hanya perlu dikeluarkan.

Hasil penyelidikan terbaru tidak menyangkal kebenaran yang menyedihkan ini. Para penyelidik bersetuju bahawa limpa yang pecah harus dikeluarkan, tetapi perhatikan bahawa kehilangannya tidak dapat, karena kebiasaan, hanya disebut "ketidaknyamanan kecil." Dialah yang meningkatkan, seperti yang diyakini oleh para penyelidik, peningkatan risiko kematian pramatang pada orang dengan limpa yang dikeluarkan..

Kembali pada tahun 1977, majalah Lancet menerbitkan sebuah kajian yang meneliti sekumpulan 740 veteran Amerika WWII yang mengeluarkan limpa mereka kerana alasan perubatan kerana kecederaan perut. Kumpulan ini dibandingkan dengan kumpulan kawalan - veteran lain yang juga cedera di medan perang, tetapi mengekalkan limpa mereka. Ternyata orang dalam kumpulan pertama berisiko dua kali mati akibat penyakit kardiovaskular daripada orang yang kedua. Data-data ini menunjukkan bahawa limpa harus dilindungi, terutama bagi mereka yang terlibat dalam sukan dan kegiatan lain yang dapat pecahnya - kemungkinan peralatan pelindung yang sesuai harus dipakai..

Kajian ini juga menunjukkan organ-organ lain yang dianggap oleh doktor sebagai "tidak berguna" sehingga mereka dikeluarkan "untuk tujuan profilaksis", kadang-kadang membawa akibat buruk. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sudah menjadi kebiasaan untuk menasihati wanita yang lebih tua yang menjalani pembedahan pembuangan rahim agar bersetuju untuk membuang ovari mereka, walaupun mereka sihat. Logiknya di sini adalah: kerana usia melahirkan anak di belakang, maka mengapa organ pembiakan di dalam badan di mana barah dapat berkembang? Kajian selanjutnya menunjukkan bahawa wanita yang setuju untuk membuang ovari yang sihat mempunyai risiko kematian yang lebih tinggi, juga lebih mungkin menderita penyakit jantung dan barah paru-paru, dan dua kali lebih mungkin untuk menghidap penyakit Parkinson daripada wanita yang tidak..

"Evolusi, bagaimana mengatakannya, lebih pintar daripada kita, dan cakrawala lebih luas," kata Dr Narendorf. - Oleh itu, jika anda diberitahu: "Mengapa anda memerlukan organ ini, organ ini dapat dikeluarkan?", Anda harus berfikir tiga kali adakah ini benar.

Limpa, tentu saja, patut dihormati juga kerana peranannya yang penting dalam sejarah perubatan dan kesusasteraan. Doktor Rom Galen percaya bahawa organ ini - kemerahan, ukuran kepalan tangan, terletak di kuadran kiri atas rongga perut, di bawah diafragma dan di belakang perut - adalah sumber salah satu daripada empat cecair badan, iaitu hempedu hitam, lebihan yang menyebabkan kegatalan, biru dan melankolis... Charles Baudelaire mendedikasikan puisi untuk organ ini, yang menggambarkan seorang pemuda yang begitu letih dan suram bahkan lelucon yang cerdik dan wanita cantik tidak dapat membuat kesan sedikit pun padanya - dan ini semua kerana hempedu hitam, yang dikeluarkan dari limpa, mengalir di uratnya, seolah-olah "Perairan hijau Leta".

Pada masa kini, para saintis mendapati bahawa limpa lebih seperti rawa besar, semacam delta Mississippi, di mana darah diperbaharui dan disaring. Di organ lain, darah mengalir melalui rangkaian arteri, vena dan kapilari yang kompleks, kecil kurang. Ini tidak berlaku di limpa - peredaran yang tidak disebut kapilari berlaku di dalamnya: darah yang memasuki limpa terkumpul dalam sejenis genangan air, dan untuk kembali ke aliran darah, ia perlu bocor melalui ruang antar sel yang sempit. Akibatnya, darah disaring dengan baik - parasit, sel darah lama dan plak teroksidasi yang sering dihiasi dengan sel darah merah dihilangkan dari arus. Limpa sering disebut "kuburan sel darah merah", tetapi pada kenyataannya ia lebih seperti kilang pemprosesan - besi dan unsur berguna lain dibersihkan dari sel lama dan dihantar untuk membangun baru.

Oleh itu, untuk menyaring, saintis menambahkan keupayaan untuk mengumpulkan monosit, sel darah putih terbesar..

"Kami telah lama mengetahui bahawa sel-sel ini melakukan tugas utama memperbaiki jantung setelah serangan jantung," kata Dr Narendorf. - Mereka membuang sel-sel otot mati, memulakan proses penyembuhan parut, merangsang pertumbuhan saluran darah baru.

- Dalam sehari setelah serangan jantung, - dia melanjutkan, - berjuta-juta monosit dihantar ke otot jantung yang rosak.

Ini tentu saja bagus, masuk akal dan berguna, tetapi Dr. Narendorf dan rakan-rakannya bimbang dengan persoalan berikut: dari manakah semua sel ini berasal, dan bahkan begitu cepat? Tidak ada cukup monosit dalam aliran darah untuk memberikan tindak balas yang kuat. Dan para penyelidik mula mengkaji satu organ demi satu organ, mencari "lombong emas" monosit - dan menjumpainya di limpa.

- Jumlah sel ternyata besar, sepuluh kali lebih tinggi daripada keseluruhan sistem peredaran darah, kata Dr.Narendorf.

Para penyelidik percaya bahawa monosit ini, seperti semua sel darah lain, dilahirkan di sumsum tulang tetapi berhijrah ke limpa pada suatu ketika kemudian sebagai tindak balas kepada beberapa isyarat kimia yang belum dapat dikenal pasti. Sesampai di limpa, mereka duduk seperti lanun dalam serangan, tetapi sebaik sahaja mereka mendengar seruan - katakanlah, angiotensin, isyarat kimia yang menunjukkan trauma - dijumpai dalam darah - monosit berfungsi tanpa sebarang basa-basi. Para saintis berharap suatu hari nanti belajar mengenali keadaan ketika ini berlaku dan mensimulasikannya apabila perlu. Apa prospek cerah untuk ubat kita, melimpah limpa saya!

Adakah mungkin hidup tanpa limpa bagi seseorang

Struktur limpa

Limpa terletak di sebelah kiri perut. Ini adalah organ limfoid yang tidak berpasangan yang agak besar, yang bentuknya menyerupai hemisfera memanjang. Dalam strukturnya, limpa mempunyai dua permukaan: cembung luar dan cekung dalam. Yang pertama ditutup sepenuhnya dengan tisu penghubung. Dan yang kedua terdiri daripada pulpa dua warna - putih dan merah.

  1. Bahagian merah pulpa terdiri daripada pembuluh vena dan bertanggungjawab untuk memproses sel-sel unit asing dan mengawal keadaan platelet dan eritrosit lama.
  2. Bahagian putih bertanggungjawab melindungi sistem imun dari faktor luaran.

Di antara bahagian merah dan putih pulpa, terdapat zon marginal yang bertanggungjawab untuk perlindungan antibakteria seseorang.

Di dalam tubuh manusia, limpa mula terbentuk semasa perkembangan rahim pada 6-7 minggu. Perkembangan organ bermula dalam bentuk pengumpulan sel, di mana kapal muncul pada bulan ke-3-5, dan garis besar organ digariskan. Sepanjang hayat, struktur dan komposisinya mungkin berubah..

Apa yang berlaku dalam badan tanpa limpa?

Komplikasi penghapusan limpa yang paling biasa yang dialami oleh pesakit yang telah menjalani splenektomi adalah penurunan imuniti yang tajam dan, sebagai akibatnya, penurunan daya tahan terhadap banyak penyakit berjangkit. Oleh itu, pada malam sebelum operasi, pesakit paling sering diberi vaksin terhadap jangkitan pneumokokus (vaksinasi terhadap patogen berjangkit berbahaya yang lain mungkin).

Bakteria yang disenaraikan di atas menyebabkan radang paru-paru, meningitis dan komplikasi yang sangat serius yang boleh mengakibatkan kematian. Oleh itu, sangat mustahak untuk memberi vaksinasi terhadap jangkitan tersebut sebelum operasi mengeluarkan limpa. Penyakit berjangkit akibat splenektomi dicirikan oleh kadar perkembangan yang cepat dan bentuk yang teruk.

Yang paling berisiko mengalami komplikasi seperti ini:

  • pesakit yang menjalani pembedahan membuang limpa kurang dari dua tahun yang lalu;
  • kanak-kanak yang menjalani pembedahan sebelum berumur lima tahun.

Anda perlu melakukan ini dalam beberapa arah:

  1. Pemakanan. Selepas pembedahan membuang limpa, pesakit harus makan sebanyak mungkin sayur-sayuran, sayur-sayuran segar dan buah-buahan yang kaya dengan zat besi. Dalam kes ini, perlu dihapuskan sepenuhnya dari diet atau meminimumkan penggunaan goreng, salai, pedas, berlemak dan masin. Jangan minum minuman berkarbonat dan pekat, termasuk jus buah, yang dijual dalam kotak kadbod di kedai.
  2. Tabiat buruk. Sekiranya anda tidak mahu mengalami banyak akibat yang tidak menyenangkan dari splenektomi, yang boleh mengancam kehidupan anda, "pada kulit anda sendiri", maka anda harus berhenti minum alkohol dan merokok.
  3. Pendidikan Jasmani. Terapi fizikal yang sistematik atau bentuk aktiviti fizikal ringan yang mempunyai kesan yang baik terhadap kerja badan akan membantu tubuh pulih lebih cepat selepas pembedahan. Dalam kes ini, anda tidak boleh berlebihan dan memberi beban yang berlebihan kepada diri sendiri..
  4. Rekreasi luar. Untuk mengelakkan akibat buruk dari pembedahan membuang limpa, pesakit harus mengelak dari mengunjungi tempat yang sesak selama 2-3 tahun selepas pembedahan. Sebaiknya pilih tempat-tempat pelancongan yang anda kunjungi dengan berhati-hati dan berhati-hati, dan cubalah untuk tidak mengunjungi negara-negara dengan kejadian malaria, hepatitis, dll. Pada masa yang sama, sangat berguna untuk bersantai di alam semula jadi, menghirup udara bersih, dan marah. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk mengelakkan hipotermia..
  5. Rawatan tepat pada masanya. Oleh kerana penurunan imuniti dan risiko kemungkinan jangkitan dengan jangkitan adalah salah satu akibat yang mungkin dan paling biasa dari operasi seperti itu, pesakit memerlukan pemantauan pencegahan secara berkala. Segala komplikasi dapat diatasi, tetapi hanya jika ia dikesan dan didiagnosis tepat pada waktunya. Untuk mencegah jangkitan virus, kursus terapi antibiotik dan ubat imunostimulasi secara berkala dapat dilakukan.

Operasi untuk mengeluarkan limpa tidak mengecualikan kemungkinan masalah dengan jahitan pasca operasi. Dalam konteks ini, akibat berikut adalah mungkin:

  • hernia di tempat pembedahan tisu;
  • jangkitan jahitan pembedahan;
  • prolaps organ dalaman;
  • berdarah.

Komplikasi seperti itu sering disertai dengan sensasi menyakitkan yang teruk dan perubahan luaran di kawasan yang dikendalikan, oleh itu, mereka dapat dikesan dan rawatan yang sesuai ditentukan lebih cepat..

Setelah mengeluarkan limpa, beberapa fungsinya masuk ke kelenjar getah bening dan hati. Hati melakukan banyak tugas di dalam tubuh kita: melindungi dari bahan berbahaya, menghasilkan hempedu untuk fungsi sistem pencernaan yang stabil, mengatur glukosa darah, mengawal jumlah darah di dalam badan, mendorong penyerapan vitamin, dll..

Oleh itu, salah satu komplikasi selepas operasi membuang limpa adalah "kesesakan" hati dan, bahkan mustahil melakukan fungsi penggantian. Sistem pencernaan menderita dari ini, yang berkaitan dengan hati. Oleh kerana itu, kemunculan kolesistitis, pankreatitis, gangguan perut dan usus adalah mungkin.

Hati mampu melakukan beberapa fungsi limpa, tetapi tidak semuanya. Tugas penting limpa adalah membersihkan darah dari platelet lama "usang", yang berubah menjadi terak. Selepas splenektomi, tidak ada organ yang dapat melakukan fungsi ini, dan oleh itu trombosis vena boleh menjadi akibat operasi tersebut. Selalunya, selepas penyingkiran limpa, trombosis urat hepatik berlaku..

Adalah mungkin untuk mencegah penyakit - untuk ini perlu menggunakan ubat antikoagulan yang dapat menipiskan darah dan mencegah platelet saling melekat. Untuk cepat mengesan ancaman komplikasi tersebut, perlu dilakukan pemeriksaan pencegahan secara sistematik oleh pakar hematologi.

Atelektasis paru-paru

Nama ini adalah penyakit, yang intinya terletak pada keruntuhan sepenuhnya atau pengembangan tisu paru-paru yang tidak lengkap. Oleh kerana itu, permukaan pernafasan paru-paru berkontrak, dan pengudaraan alveolar terganggu. Di kawasan yang runtuh, bronkiektasis, jangkitan, atau fibrosis dan penyakit serius lain berkembang.

Pesakit yang mengalami komplikasi ini mengalami gangguan pernafasan. Akibatnya, mereka mengalami sesak nafas, yang sering muncul secara tiba-tiba. Nadi mereka semakin cepat, sensasi menyakitkan muncul di dada, tekanan darah menurun. Kulit boleh menjadi kebiruan..

Penurunan yang ketara dalam pertahanan imun tubuh sendiri bukan sahaja menyebabkan jangkitan dengan jangkitan teruk, tetapi juga perkembangan proses keradangan kronik di paru-paru. Penyebab penyakit ini adalah tumbuh-tumbuhan patogen jangka panjang di saluran pernafasan pesakit..

Kerana penyingkiran limpa, sifatnya dikompensasikan oleh organ lain. Tetapi sejak badan adalah sistem yang tidak terpisahkan, ketiadaannya mempunyai kesan yang merugikan, dinyatakan dalam kekebalan yang berkurang, akibatnya kemungkinan penyakit bakteria meningkat. Kematian akibat jangkitan pasca-splenektomi akibat keracunan darah bukanlah perkara biasa. Juga, ketiadaan limpa memberi kesan negatif terhadap kerja saluran gastrointestinal dan pembekuan darah (formulanya berubah).

Tempoh tempoh pemulihan bergantung pada kaedah campur tangan pembedahan; dengan laparoskopi (kaedah penembusan trauma paling sedikit ke dalam rongga perut), ia dikurangkan dengan ketara. Seseorang yang tidak mempunyai limpa mesti mematuhi beberapa peraturan:

  1. Jangan mandi, terutamanya yang panas.
  2. Hilangkan sukan dan angkat berat.
  3. Jangan mengambil makanan bergoreng, berlemak, alkohol dan minuman dengan gas.
  4. Elakkan bersentuhan dengan pesakit dengan penyakit berjangkit akut.
  5. Dapatkan vaksin seperti yang ditetapkan oleh doktor anda.
  6. Jangan terlalu sejuk.
  7. Elakkan berkunjung ke negara yang berisiko tinggi dijangkiti hepatitis dan malaria.
  8. Lakukan gimnastik pencegahan dan urut sendiri ringan.

Sekiranya pesakit, setelah penyingkiran organ, dimasukkan ke akun dispensari, maka dia perlu diperiksa dan diuji tepat pada waktunya sesuai dengan keadaannya. Rata-rata, tahap pemulihan berlangsung satu hingga dua bulan, di mana seseorang perlu berhati-hati.

Pada pesakit selepas splenektomi, pelbagai perubahan negatif dalam sistem sokongan hidup diperhatikan. Ketepuan protein dalam plasma darah menurun, dan jumlah leukosit meningkat dengan cepat dan, sebagai akibatnya, sistem kekebalan tubuh menderita.

Risiko pembekuan darah meningkat kerana pertumbuhan platelet dalam formula darah. Untuk mengelakkan tromboemboli, pesakit disuntik setelah pembedahan dengan ubat-ubatan yang mengurangkan pembekuan darah.

Setelah mengeluarkan limpa, seseorang harus mematuhi kebiasaan baik bukan hanya dalam rutin harian, tetapi juga dalam pemakanan. Makanan harus mengandungi semua unsur surih yang diperlukan untuk kehidupan normal. Selepas operasi, anda perlu mengecualikan makanan berikut:

  • daging berlemak dan unggas;
  • lemak haiwan, lemak babi;
  • telur ayam;
  • daging salai;
  • koko dan kopi;
  • pelbagai pengasam;
  • kuah pekat;
  • terlalu masam dan masin;
  • produk tepung manis;
  • mengehadkan garam hingga 10 gram;
  • cendawan;
  • hadkan pengambilan sayur masam (sorrel, tomato) dan sayur-sayuran pedas (lobak, lobak).

Sebaiknya makan dalam bahagian kecil, tetapi kerap. Anda perlu mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan zat besi yang optimum. Enam bulan selepas splenektomi, pesakit perlu menjalani pemeriksaan dispensari.

Kehidupan tanpa limpa pasti dapat dilakukan. Tertakluk kepada cadangan doktor, diet yang betul dan vaksinasi pencegahan untuk musim ini, orang itu kembali ke kehidupan biasa, yang sebelum operasi.

Hidup tanpa limpa adalah mungkin, tetapi memerlukan perhatian yang teliti terhadap kesihatan anda dan beberapa batasan

  1. Imuniti semakin lemah. Oleh kerana limpa terlibat melindungi tubuh daripada agen penyebab penyakit, jika tidak, tahap imuniti menurun dengan mendadak.
  2. Perkembangan proses keradangan. Dalam kes ini, keradangan berlaku terhadap latar belakang penembusan mikroflora patogen ke dalam badan, yang tidak memenuhi rintangan di lintasannya.
  3. Peningkatan risiko tromboembolisme. Oleh kerana limpa inilah yang mengatur jumlah trombosit dalam darah, jika tidak ada kemungkinan peningkatan jumlah mereka tidak terkawal. Untuk mengelakkan berlakunya penyakit serius, pesakit harus mengambil ubat penipisan darah setelah operasi..
  4. Perubahan dalam formula leukosit. Kerana penurunan konsentrasi protein dalam plasma, penurunan fungsi fagosit limfosit terjadi. Akibatnya, pesakit mengalami peningkatan kerentanan terhadap jangkitan bakteria. Dalam dua tahun pertama selepas splenektomi, risiko meningitis, radang paru-paru dan penyakit berbahaya lain sangat tinggi.

Akibat splenektomi

Pada mulanya, anda perlu memahami apa itu limpa. Baru-baru ini, organ ini dianggap sebagai organ sekunder, menyebutnya sebagai hati kedua. Dan orang Aesculapian kuno percaya bahawa ia mengeluarkan hempedu hitam, oleh itu, ia memberi kesan negatif terhadap mood dan kesejahteraan seseorang. Tetapi ini pada asasnya salah.

Ia adalah organ kecil dan bersaiz kepalan. Fungsi utama limpa adalah untuk memusnahkan sel darah putih dan sel darah merah, serta membantu tubuh melawan pelbagai jangkitan. Ini adalah penapis bakteria yang disebut. Tetapi bukan itu sahaja. Fungsi limpa yang sama pentingnya adalah pengaturan proses hematopoiesis, serta pembekuan darah. Tetapi saintis masih mengatakan bahawa anda boleh hidup tanpa organ ini.

  1. Lulus pemeriksaan perubatan, ambil ujian darah, ujian air kencing.
  2. Juga, x-ray perut, ultrasound diresepkan, komputasi tomografi boleh diresepkan.
  3. Elektrokardiogram adalah wajib, di mana kerja otot jantung akan dipelajari.

Anda juga perlu menganalisis kepekaan pesakit terhadap pelbagai ubat. Dalam kes ini, pesakit juga harus memberitahu doktor apa ubat yang diambilnya. Bagaimanapun, sebahagian daripada mereka perlu dikecualikan sebelum operasi. Sebagai contoh, anda harus melepaskan ubat-ubatan yang menipiskan darah (ubat "Clopidogrel" atau "Warfarin") atau mempunyai kesan anti-radang (contohnya, ubat "Aspirin").

Operasi boleh dilakukan secara terbuka (penyingkiran organ melalui sayatan) atau boleh dilakukan dengan laparoskopi (sayatan kecil yang hampir tidak dapat dilihat akan dibuat melalui tiub yang dimasukkan). Sebelum ini, pesakit akan diberi anestesia umum, kerana pesakit akan menghabiskan masa operasi dalam mimpi.

Pesakit tidak akan tinggal di hospital lama selepas operasi, kira-kira 3-5 hari. Sekiranya timbul komplikasi, pesakit akan ditinggalkan untuk jangka masa yang lebih lama..

Apakah risiko hukum membuang limpa? Kecacatan dalam kes sedemikian tidak dapat ditentukan. Maksimum yang boleh dipercayai seseorang adalah peratusan kecacatan tertentu. Dan hanya jika ada alasan yang sangat baik untuk ini.

  • Makan makanan ringan.
  • Mencegah selsema.
  • Pada masa peningkatan risiko dijangkiti pelbagai penyakit, elakkan mengunjungi tempat yang sesak.
  • Penting untuk memberi vaksin terhadap beberapa penyakit yang akhirnya boleh membawa maut kepada manusia.
  • Melancong harus pergi ke negara-negara yang selamat di mana ubat dikembangkan dan di mana tidak ada risiko dijangkiti malaria atau hepatitis.
  • Secara berkala, anda perlu menjalani pemeriksaan pencegahan, anda juga mesti kerap berjumpa doktor..

Oleh kerana akibat membuang limpa tidak berubah menjadi sesuatu yang berbahaya, anda hanya perlu memperhatikan badan anda, melindunginya dari pelbagai jangkitan.

Anda mesti benar-benar meninggalkan perap, daging berlemak, lemak babi, daging asap, produk krim, kopi, coklat, lemak memasak.

Pengambilan protein setiap hari mestilah 100 gram, karbohidrat - 300 gram, lemak - hanya 80. Anda juga tidak boleh mengambil lebih daripada 3000 kkal dalam satu hari..

  1. Perkembangan meningitis, radang paru-paru dan jangkitan dengan jangkitan virus.
  2. Perkembangan pankreatitis, kerosakan dan gangguan dalam kerja organ saluran gastrousus.
  3. Pembentukan hernia di lokasi pembedahan tisu dan jangkitan pada parut pasca operasi.

Puncak utama dalam perkembangan komplikasi selepas penyingkiran limpa berlaku dalam dua tahun pertama selepas operasi. Sekiranya jangkitan tidak dapat dikesan dalam masa dan tidak dinetralkan dalam waktu yang singkat, maka ini akan segera menyebabkan kematian pesakit. Sehubungan dengan yang disebutkan di atas, dalam tempoh ini setiap jangkitan harus dihindari ke dalam tubuh. Tetapi walaupun demikian, untuk persoalan sama ada seseorang boleh hidup tanpa limpa, jawapannya adalah ya.

Prognosis kelangsungan hidup pesakit setelah penyingkiran organ cukup baik, kerana operasi sedemikian tidak kritikal. Secara umum, hasil yang baik bergantung kepada bagaimana pesakit mematuhi semua cadangan dan nasihat doktor yang hadir dengan betul dan berhati-hati..

  1. Kekebalan menurun dengan mendadak.
  2. Kepekatan protein dalam plasma darah menurun, yang menyebabkan fakta bahawa seseorang menjadi lebih rentan terhadap pengambilan bakteria, virus dan jangkitan patogen.
  3. Peningkatan jumlah platelet adalah mungkin, yang membawa kepada risiko tromboemboli, dan oleh itu, pesakit disuntik dengan ubat-ubatan yang menipiskan darah segera setelah operasi.
  4. Jumlah leukosit dalam darahnya meningkat secara mendadak.

Semua perubahan yang berlaku selepas penyingkiran limpa dihilangkan dengan bantuan terapi ubat selama tempoh pemulihan. Dan selepas beberapa ketika, semua petunjuk akan kembali normal..

  1. Jangan mandi air panas selepas pembedahan membuang limpa.
  2. Semua aktiviti fizikal yang berat harus dikecualikan.
  3. Pesakit tidak boleh mengunjungi orang ramai, dan juga tidak bersentuhan dengan orang yang mempunyai jangkitan virus atau bakteria. Sebagai peraturan, pada gejala pertama penyakit apa pun, jangan biarkan semuanya berleluasa dan jangan mengubati diri sendiri, tetapi segera hubungi doktor anda.
  4. Pada musim sejuk, vitamin dan imunostimulan harus diambil untuk mencegah perkembangan selsema. Elakkan hipotermia.

Kerana kenyataan bahawa setelah penyingkiran limpa, hati mempunyai beban berganda, pesakit perlu mengikuti diet ketat sepanjang hayatnya. Makanan harus seimbang dan mudah dicerna. Anda perlu makan dengan kerap dan dalam bahagian kecil, elakkan makan berlebihan. Setelah mengeluarkan limpa, pesakit dibenarkan produk berikut:

  • daging tanpa lemak;
  • produk tenusu dan susu masam;
  • sayur-sayuran dan buah-buahan segar dan rebus dalam jumlah besar;
  • bijirin;
  • makanan laut.

Seseorang harus minum sekurang-kurangnya 1.5 liter cecair setiap hari. Anda boleh minum teh hitam yang lemah, minuman buah, kompot, rosehip, air rebus atau mineral tanpa gas.

Beberapa kali dalam setahun, seperti yang diarahkan oleh dokter, ubat cholagogue harus diambil untuk menghindari genangan empedu di dalam tubuh. Sejumlah protein, karbohidrat dan vitamin yang mencukupi harus dibekalkan kepada tubuh setiap kali makan. Semua makanan yang dimakan harus direbus, dibakar atau dikukus.

  • kopi dan produk yang mengandungi kafein;
  • makanan dalam tin dan acar;
  • perasa, terutamanya pedas;
  • makanan pejal;
  • daging berlemak;
  • makanan goreng yang terlalu tinggi kalori, makanan yang disediakan pada titik makanan segera.

Sebagai tambahan, pesakit harus menolak untuk menggunakan sebarang jenis minuman beralkohol dan produk tembakau..

Berdasarkan semua perkara di atas, seseorang dapat dengan positif menjawab persoalan sama ada seseorang itu dapat hidup tanpa limpa. Dan tanpa organ ini, anda boleh menjalani kehidupan yang panjang dan bermaruah. Perkara yang paling penting adalah melepaskan semua tabiat buruk tepat pada waktunya dan memantau kesihatan anda dengan teliti..

Setiap organ dalam tubuh manusia mempunyai fungsi yang penting dan unik. Limpa tidak terkecuali. Ia berfungsi sebagai gudang darah, membantu mengembalikan keseimbangan darah, dan juga memiliki sejumlah fungsi pelindung. Ini menimbulkan persoalan: adakah mungkin hidup tanpa limpa? Akibat membuang organ ini tidak dapat diramalkan, oleh itu operasi sedemikian hanya dilakukan dalam kes yang melampau..

Selepas operasi membuang limpa, pemulihan mesti dilakukan, yang berlangsung sekitar dua bulan. Tanpa itu, pesakit mungkin mengalami pelbagai komplikasi dan akibat yang sangat negatif..

Untuk hidup tanpa limpa dengan masalah minimum, pesakit harus mengikuti cadangan ini:

  1. Mandi air panas harus dikecualikan sepenuhnya semasa tempoh pemulihan. Air tidak boleh lebih tinggi daripada suhu badan.
  2. Latihan fizikal dan aktiviti fizikal yang berat dilarang.
  3. Produk makanan yang berpotensi berbahaya, minuman beralkohol dan berkarbonat tidak termasuk.
  4. Dalam tempoh kekerapan khas perkembangan penyakit musiman, disarankan untuk mengambil imunostimulan, yang dapat meningkatkan daya tahan tubuh secara keseluruhan..
  5. Sekiranya boleh, hubungan langsung dengan pembawa jangkitan virus dan bakteria harus dielakkan. Untuk melakukan ini, anda tidak boleh mengunjungi tempat-tempat yang sesak..
  6. Ubat diri tidak boleh diterima. Pada gejala pertama selesema, anda mesti berjumpa doktor. Hanya seorang pakar yang dapat memberikan rawatan yang mencukupi dalam hal ini, mencegah perkembangan akibat yang serius.

Setelah mengeluarkan limpa, pesakit harus memberi perhatian khusus kepada pemakanan. Faktanya adalah bahawa dalam kes ini beban yang meningkat akan diberikan pada hati. Sebaiknya masukkan makanan yang mudah dicerna dalam diet harian, makan seimbang dan sering, dalam bahagian kecil.

Anda juga harus mengambil ubat koleretik, yang mana pergerakan hempedu yang normal akan dipertahankan di dalam badan. Penggunaannya hanya dibenarkan seperti yang diarahkan oleh pakar..

Setelah mengeluarkan limpa, disyorkan untuk makan banyak buah

Pakar mengesyorkan makan makanan berikut:

  • daging tanpa lemak rebus (ayam, ayam belanda, daging lembu);
  • buah-buahan dan sayur-sayuran - disarankan untuk makan segar dan dalam jumlah besar;
  • makanan laut;
  • bijirin (soba, oatmeal, beras);
  • produk tenusu dan susu masam (rendah lemak).

Anda perlu menolak perkara berikut:

  • hidangan dengan banyak perasa, khususnya, pedas;
  • gula-gula: kek, pastri, pastri;
  • alkohol;
  • kopi;
  • daging salai;
  • lemak;
  • produk tenusu berlemak.

Tubuh pesakit harus mendapat protein dan karbohidrat yang mencukupi setiap hari. Makan banyak makanan yang mengandungi zat besi adalah sama pentingnya. Sebaiknya kukus, bakar atau reneh, tetapi jangan goreng. Sebaiknya elakkan pengawet dan perisa tiruan.

Soalan ini menarik minat banyak orang, dan untuk menjawabnya, adalah perlu untuk mempertimbangkan ciri-ciri wajib masuk ke dalam barisan Tentera Rusia. Seorang anggota wajib boleh memohon perkhidmatan hanya jika patologi yang dinyatakan tidak menyebabkan gangguan fungsi dalam tubuhnya. Dalam proses diagnostik, pengaruh patologi pada kerja seluruh organisma dinilai.

Adakah mereka direkrut menjadi tentera tanpa limpa? Tidak. Sebab utama mengapa wajib militer tanpa limpa tidak memenuhi syarat untuk kategori A dalam tentera adalah kegagalan fungsi dalam badan. Walaupun tidak ada gejala negatif, tubuh orang itu akan menjadi lemah. Oleh itu, pemuda seperti itu tidak boleh diangkat menjadi tentera..

  • gangguan dalam fungsi sistem pencernaan;
  • disfungsi hati;
  • perubahan komposisi darah;
  • proses keradangan di dalam badan;
  • pembentukan hernia;
  • lebam;
  • kemerosotan imuniti;
  • peningkatan pembekuan darah;
  • kecenderungan jangkitan;
  • kerosakan sistem fagositik.

Sebab-sebab penyingkiran organ

Memandangkan pentingnya limpa, ia dikeluarkan hanya jika benar-benar diperlukan. Operasi (splenektomi) boleh diresepkan hanya jika terdapat proses patologi serius pada organ..

Sebab yang paling biasa untuk menghilangkan limpa adalah:

  • trauma organ yang menyebabkan kerosakan serius (contohnya, pecahnya limpa);
  • lesi parasit;
  • peningkatan pemusnahan eritrosit secara patologi dalam darah;
  • penyakit iskemia akut;
  • luka onkologi darah;
  • penyakit parasit.

Operasi juga boleh disebabkan oleh abses - abses besar. Sebagai peraturan, mereka menutup sebahagian besar tisu organ, akibatnya kehilangan kecekapannya sepenuhnya dan memerlukan penyingkiran segera.

Adalah mungkin untuk mengurangkan kesan buruk dari perubahan di atas dengan bantuan ubat-ubatan. Dengan pengambilan ubat yang betul, normalisasi petunjuk dapat dilakukan pada akhir tempoh pemulihan.

Menurut WHO, antara penyebab kematian di kalangan penduduk, kecederaan berada di tempat ketiga, selepas penyakit kardiovaskular dan onkologi. Dengan kecederaan pada rongga perut, terdapat banyak kes pecah limpa, yang memerlukan campur tangan pembedahan segera. Terdapat sebab lain untuk membuang organ ini:

  • neoplasma limpa;
  • purpura platelet;
  • sista dan ulser besar di organ;
  • trombosis dan aneurisma salurannya;
  • pembesaran limpa yang berlebihan dengan pemusnahan platelet dan eritrosit seterusnya;
  • anemia hemolitik akut.

Splenektomi (pembedahan) dilakukan hanya dalam kes yang melampau apabila risiko nyawa melebihi akibat penyingkirannya..

Mengingat pelbagai akibat membuang limpa, perlu diingat bahawa dalam kes ini, Anda bukan sahaja dapat "menangkap" jangkitan dengan mudah. Pada masa yang sama, seseorang juga sangat sukar untuk bertolak ansur dengan sebarang penyakit. Selalunya ia ditumbuhi pelbagai jenis komplikasi. Risiko kematian akibat selesema yang kelihatan biasa juga meningkat. Yang paling penting, mereka yang pernah menjalani pembedahan dalam beberapa tahun terakhir, begitu juga dengan bayi di bawah usia 5 tahun.

  1. Untuk proses metabolik badan - mengambil bahagian dalam pengeluaran hempedu, memusnahkan platelet dan eritrosit yang rosak.
  2. Limpa bertanggung jawab untuk menghasilkan antibodi terhadap berbagai jenis jangkitan dan virus, serta untuk pembentukan leukosit.
  3. Semasa anak dalam kandungan, limpa berfungsi sebagai organ hematopoiesis janin, setelah kelahiran bayi, sumsum tulang mengambil alih fungsi ini.
  4. Menurut beberapa laporan, limpa juga bertanggung jawab untuk mengatur hormon otak manusia..

Sekarang jelas apa fungsi limpa yang dilakukan dalam tubuh manusia. Tetapi apa akibatnya ketiadaannya?

Sebab untuk menghilangkan limpa boleh menjadi faktor luaran dan dalaman, yang utama adalah:

  1. Kemalangan, kecederaan ketika jatuh atau semasa aktiviti sukan dan latihan.
  2. Kerosakan organ malignan.
  3. Beberapa jenis barah darah.
  4. Tuberkulosis atau lesi purulen limpa.
  5. Anemia hemolitik atau aplastik.
  6. Tidak berkesannya terapi ubat dan hormon.

Operasi juga boleh disebabkan oleh abses - abses besar. Sebagai peraturan, mereka menutup sebahagian besar tisu organ, akibatnya kehilangan kecekapannya sepenuhnya dan memerlukan penyingkiran segera.

Seseorang boleh hidup secara normal tanpa limpa, tetapi hanya dalam kes-kes yang paling kritikal mereka beralih ke penghapusannya. Operasi ini dipanggil splenektomi. Akibatnya bergantung kepada tahap kerosakan dan prestasi organ. Punca masalah dan gaya hidup pesakit semasa tempoh pemulihan juga penting..

Fungsi yang dilakukan oleh limpa, setelah penyingkiran organ ini, diedarkan antara sistem dalaman yang lain. Walau bagaimanapun, sumsum tulang, hati, dan kelenjar getah bening tidak dapat menghilangkan platelet usang sepenuhnya dari darah. Oleh itu, selepas pembedahan, pesakit diberi ubat yang mencegah pembentukan gumpalan darah..

Limpa dikeluarkan hanya dengan patologi yang tidak dapat ditembusi..

Sebab operasi boleh berbeza:

  • kerosakan akibat trauma;
  • barah darah;
  • pemusnahan sel darah merah;
  • kerosakan oleh parasit;
  • pembesaran organ;
  • BANTUAN;
  • penyakit iskemia akut.

Dalam beberapa kes, petunjuk untuk pembedahan adalah keradangan purulen pada organ - abses.

Bolehkah anda hidup tanpa limpa? Dapatkan maklumat dari artikel kami!

Limpa adalah salah satu organ penting dalam sistem imun dan hematopoietik badan kita. Apa-apa patologi di sini pasti akan mempengaruhi kesejahteraan umum; selalunya, kesihatan dapat ditingkatkan hanya dengan membuang organ "pemberontak". Apa risiko pesakit dan bagaimana gaya hidupnya akan berubah setelah penyingkiran limpa?

Adakah mungkin hidup tanpa limpa?

  1. Fungsi utama organ parenkim yang tidak berpasangan ini adalah untuk melindungi tubuh daripada mikrob dan zarah asing melalui pengkhususan leukosit - sel darah putih.
  2. Ini adalah depot untuk sel darah, termasuk platelet, yang dalam situasi kritikal (kemalangan, kehilangan darah yang teruk) termasuk dalam aliran darah umum dan mengekalkan keadaan normal badan..
  3. Sel darah yang telah menghabiskan darahnya masuk kembali ke limpa, pecah menjadi bahagian penyusun, yang pada gilirannya, dengan aliran darah memasuki hati atau diekskresikan.

Perhatian! Mengeluarkan limpa akan membuka jangkitan dan bakteria kerana penghalang kekebalan tubuh semakin lemah.

Permukaan limpa lembut dan lembut, sensitif terhadap kerosakan mekanikal, menentukan lokasinya di rongga perut, di bawah perlindungan organ dalaman lain - di hipokondrium kiri di belakang perut. Kemalangan kereta, kejutan yang tidak dijangka semasa sukan, pukulan semasa pergaduhan boleh menyebabkan pecahnya organ ini, yang menyebabkan penyingkirannya lebih jauh di bawah pisau bedah.

Gambaran keseluruhan Limpa

Walau bagaimanapun, pecahnya kapsul limpa bukan satu-satunya sebab untuk pelantikan splenektomi (ini adalah nama operasi untuk membuang organ dalaman ini). Orang dengan penyakit berikut berisiko:

  • tumor malignan limpa;
  • beberapa jenis barah darah;
  • purpura platelet idiopatik;
  • anemia hemolitik;
  • anemia aplastik;
  • aneurisma arteri splenik;
  • kerosakan organ purulen atau tuberkulosis;
  • pembentukan sista.

Lokasi limpa

Penyakit Akibatnya untuk badan
Purpura platelet idiopatikPemusnahan platelet, pelanggaran proses pembekuan darah, pendarahan dalaman
Anemia hemolitikPemusnahan eritrosit, kebuluran oksigen sel dan tisu, serangan jantung dan strok organ dalaman
Anemia aplastikPelanggaran proses hematopoiesis dengan akibat yang tidak dapat dipulihkan yang teruk bagi tubuh

Perhatian! Keputusan untuk menjalankan operasi dibuat bersama oleh pakar hematologi dan pakar bedah dalam keadaan akut, ketiadaan kontraindikasi dan kesan positif terapi hormon.

Petunjuk untuk splenektomi untuk kecederaan limpa

Pembuangan limpa secara pembedahan dilakukan di bawah anestesia umum, kemudian pesakit berada di bawah pengawasan perubatan yang dekat untuk beberapa waktu. Pemulihan pampasan berlangsung dari 4 hingga 6 minggu, selepas itu seseorang menjadi pesakit biasa doktor dengan kepakaran sempit - ahli hematologi, imunologi, dll..

Perhatian! Selepas pembedahan, risiko peningkatan meningitis, radang paru-paru dan penyakit berjangkit lain meningkat.

Setiap kes jangkitan kedua boleh membawa maut dalam dua tahun pertama selepas pembedahan dan pada kanak-kanak di bawah usia lima tahun. Masalah lain juga membuat mereka merasa:

  • pankreatitis;
  • trombosis urat hepatik;
  • hernia di tempat pembedahan tisu;
  • atelektasis paru-paru;
  • jangkitan jahitan, dll..

Pembedahan pembuangan limpa

Perhatian! Anda boleh hidup tanpa limpa, tetapi anda mesti mematuhi cadangan doktor yang merawat.

Bahaya terbesar adalah jangkitan inflamasi dan purulen yang cepat: meningitis, radang paru-paru, abses, sepsis. Oleh itu, anda harus mengambil imunomodulator, antibiotik, menjalani vaksinasi tepat pada masanya, dengan kecurigaan, segera berjumpa doktor.

Beban utama jatuh ke hati (pemusnahan sel darah merah) dan sumsum tulang (fungsi imun), tetapi tidak ada yang terlibat dalam pemusnahan platelet terpakai. Oleh itu, salah satu cadangan utama adalah mengambil antikoagulan (misalnya, Fraxiparin, Warfarin) untuk mencegah pembentukan trombosis dalam aliran darah..

Tujuan limpa

Limpa adalah simpanan darah di dalam badan dan sangat diperlukan untuk kehilangan darah yang teruk.

Sebelum menentukan apakah mungkin hidup tanpa limpa, seseorang harus mempertimbangkan fungsi organ ini. Limpa bersaiz kecil dan terletak di rongga perut, terletak di belakang bahagian kiri perut. Limpa dibatasi oleh buah pinggang, pankreas, dan usus. Oleh kerana lokasi yang dekat dengan banyak organ, diagnosis penyakit limpa agak rumit..

Badan terlibat secara langsung dalam proses berikut:

  • perlindungan badan daripada bakteria dan virus patogen;
  • pemusnahan sel darah merah dan platelet yang telah rosak dan pada masa ini tidak dapat dilaksanakan;
  • fungsi hematopoietik pada tahap perkembangan intrauterin janin;
  • kawalan proses metabolik dalam badan dan penyertaan dalam proses pengeluaran zat besi.

Limpa adalah simpanan darah yang penting dalam badan. Ia sangat diperlukan untuk kehilangan darah yang ketara..

Organ ini terletak di belakang perut di sebelah kiri. Ia bersebelahan dengan buah pinggang, usus dan pankreas. Penyusunan ini kadangkala merumitkan diagnosis penyakit..

Untuk masa yang lama, limpa dianggap sebagai organ bantu, yang tidak begitu penting untuk fungsi tubuh manusia yang stabil. Tetapi pakar telah mengenal pasti beberapa fungsi yang berkaitan dengan limpa:

  • perlindungan daripada bakteria dan virus patogen;
  • pemusnahan eritrosit dan platelet usang;
  • pengeluaran imunoglobulin;
  • kawalan sintesis besi dan proses metabolik.

Selain itu, limpa juga mempunyai fungsi hematopoietik, yang sangat penting untuk pembentukan tubuh bayi masa depan. Hari ini, ciri-ciri limpa masih belum difahami sepenuhnya, dan para pakar terus melakukan penyelidikan.

Selama bertahun-tahun, limpa dianggap sebagai organ tambahan yang tidak banyak mempengaruhi fungsi tubuh. Namun, pada kenyataannya ini tidak berlaku, kerana limpa melakukan sejumlah fungsi penting..

Semasa Pembuangan Limpa Mungkin Topikal?

Harus diingat bahawa semua organ mesti menjalankan fungsinya dalam badan dengan kualiti yang tinggi. Tetapi juga berlaku bahawa kadang-kadang sesuatu harus dikeluarkan, sesuatu harus dibuang mengikut keterangan doktor. Apakah petunjuk untuk penyingkiran organ ini?

  • Kecederaan parah pada limpa, setelah itu ia tidak dapat menjalankan fungsinya dengan cekap.
  • Pecah organ. Ini mungkin disebabkan oleh keradangan, jangkitan, pembengkakan, atau bahkan ubat-ubatan tertentu..
  • Juga perlu mengeluarkan limpa sekiranya berlaku kerosakan pada saluran darah di dalamnya.
  • Organ ini sering dihilangkan dengan penyakit sistem imun seperti jangkitan HIV..

Penyakit di mana penyingkiran limpa juga dapat ditunjukkan: myelofibrosis (apabila tisu berserat terbentuk di sumsum tulang), limfoma atau leukemia, abses limpa, tumor, splenomegali (pembesaran organ ini).

  • Artikel Sebelumnya

    Mengapa kanak-kanak mengadu sakit perut di pusar dan apa yang perlu dilakukan untuk membantunya?

Artikel Mengenai Hepatitis