Mengapa orang dewasa mempunyai najis ringan?

Utama Apendiks

Terakhir dikemas kini pada 30 Januari 2018 jam 03:06 PTG

Masa membaca: 4 minit

Ini adalah petunjuk fungsi normal sistem pencernaan dan perkumuhan. Dalam bahasa saintifik, ia sering disebut sebagai proses buang air besar atau pengosongan rektum..

Najis berwarna kuning likat dan seragam pada anak dan orang dewasa adalah petunjuk keadaan sihat saluran gastrousus..

Tetapi jika atas sebab tertentu perubahan warna najis berlaku atau najis memperoleh warna yang tidak biasa, anda harus bimbangkan kesihatan anda. Ada kemungkinan proses keradangan berlaku di dalam badan. Kotoran berwarna sangat terang mungkin menunjukkan peringkat awal penyakit serius..

Kadar najis

Di makmal, mana-mana orang boleh menyumbangkan analisis najis secara bebas. Tetapi mentafsirkan maknanya tidak mudah. Tetapi mana-mana doktor yang berpengalaman dapat membantu dengan ini..

Pertimbangkan bagaimana kadar najis pesakit kelihatan melalui mata pakar:

  1. kuantiti sehari. Pada orang dewasa - 100-250 gram, pada kanak-kanak kecil - dari 30-50 gram;
  2. ketekalan. Pada orang dewasa - pembuangan yang terbentuk, pada kanak-kanak - likat, lembek;
  3. jisim, kandungan. Mesti bebas dari kekotoran, pembuangan berdarah, lendir;
  4. bau. Kotoran, tidak kasar. Pada kanak-kanak - warna bau masam, pada bayi yang diberi makanan buatan - putrid;
  5. warna coklat - pada orang dewasa, pada bayi, tinja kuning atau kuning tidak terlalu dibenarkan. Kotoran yang berubah warna menunjukkan masalah dengan badan;
  6. enzim yang bertanggungjawab untuk mengotorkan pergerakan usus coklat, stercobilin. Dibentuk berdasarkan bilirubin, yang dihasilkan di hati;
  7. penunjuk tahap pH. Kanak-kanak mempunyai 4.8. Pada orang dewasa - lebih daripada 7;
  8. amonia. Ia menampakkan diri hanya pada kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua;
  9. lemak neutral, asid lemak dan serat otot hanya terdapat pada bayi;
  10. leukosit - tunggal.

Sekiranya anda mengubah salah satu parameter, anda harus berjumpa doktor.

Kotoran berwarna, gelap atau tidak khas mungkin disebabkan oleh makanan, ubat-ubatan, pilihan gaya hidup yang buruk, atau penyakit:

  • yang hitam. Menunjukkan pendarahan saluran gastrointestinal atau penggunaan beri seperti currant, blueberry. Dari ubat-ubatan: "Bisal", "Vikalin", "Karbon aktif";
  • merah. Ia diperhatikan dengan fokus ulseratif dan lesi duodenum. Selepas makan bit, jus tomato;
  • coklat gelap. Tanda: sembelit, kolitis. Pengambilan makanan protein yang tinggi.

Mari kita pertimbangkan beberapa lagi ciri mengubah warna pergerakan usus. Dan mengapa najis sesetengah orang ringan, sementara yang lain gelap.

Kotoran kuning pada orang dewasa

Apa yang menjadi sebab utama perubahan warna pembuangan pada manusia. Dan apa yang harus anda perhatikan jika najis ringan muncul secara berkala. Terdapat beberapa warna yang perlu diingat..

Najis kuning. Biasanya digabungkan dengan gejala seperti kembung perut, cirit-birit, sakit perut. Dalam kes ini, anda harus memikirkan hati. Sebabnya mungkin gangguan sistem empedu, saluran atau makanan dengan warna yang sesuai.

Kotoran kuning muda pada julat oren dewasa. Punca: parasit, gangguan pencernaan, neoplasma di pankreas, keradangan saluran empedu. Tanda-tanda bersamaan: kembung perut, sakit dan rasa berat di perut, cirit-birit, hati yang membesar.

Kotoran ringan: sebab dan gejala pada orang dewasa

Apa yang berlaku di dalam badan dan mengapa najis putih tidak biasa muncul. Sekiranya timbulnya gejala tambahan seperti kelemahan, loya, kembung, najis ringan dan air kencing gelap, diperlukan diagnosis yang tepat mengenai keadaan kesihatan.

Tanda-tanda ini menunjukkan penyakit serius, sering kronik, dan berbahaya:

  1. penyakit kuning. Bilirubin, yang dihasilkan oleh hati, memasuki aliran darah dan mengotorkan kulit, memberikan permukaan epidermis warna kekuningan. Dan dalam tinja, terdapat kekurangan enzim ini. Najis putih terang;
  2. pankreatitis. Keradangan pankreas yang teruk, di mana enzim dan toksin memasuki aliran darah dan merosakkan organ;
  3. kolesistitis. Pelanggaran aliran keluar hempedu dan pembentukan penyakit batu empedu;
  4. neoplasma onkologi saluran gastrousus.

Sekiranya tidak ada gejala penyakit dan tanda-tanda proses keradangan, maka tinja ringan pada orang dewasa mempunyai sebab biasa:

  • mengambil ubat;
  • makanan protein berlemak;
  • diet yang tidak betul;
  • kontraseptif hormon.

Di sini anda perlu memantau diet dengan teliti dan keseimbangannya. Jangan minum ubat sendiri tanpa preskripsi doktor. Sekiranya najis putih muncul, tetapi setelah beberapa hari ia kembali normal, sudah tiba masanya untuk berhenti minum pil, fikirkan makanan yang sihat.

Najis putih pada kanak-kanak

Bagi bayi dalam tempoh penyusuan semula jadi, dan juga makanan campuran, jenis pelepasan dubur berwarna putih dan tanda-tanda najis yang terlalu ringan adalah norma sekiranya tidak ada gejala yang signifikan dari keadaan yang menyakitkan.

Sebabnya:

  1. tumbuh gigi;
  2. susu ibu;
  3. campuran;
  4. banyak gula-gula.

Pada kanak-kanak kecil, warna pengosongan mungkin berbeza bergantung pada makanan: merah dari bit, oren dari wortel. Seorang ibu yang makan banyak daging juga boleh mempengaruhi warna pergerakan usus..

Najis kehijauan

Mengapa najis hijau muda boleh muncul?

Apa sebabnya dan adakah perlu takut kepada gejala seperti ini. Sekiranya kita bercakap mengenai bayi, maka bayangan pembuangan seperti rawa adalah kebiasaan. Dan tidak ada yang salah dengan itu.

Pergerakan usus zaitun pada orang dewasa adalah tanda penyakit: disentri. Jangkitan yang berlaku terhadap latar belakang kerosakan usus oleh bakteria.

Tanda:

  • gemuruh di perut, migrain, najis dengan darah, lendir dan nanah;
  • dysbiosis. Pelanggaran mikroflora usus semula jadi. Ia dicirikan oleh kembung, cirit-birit;
  • pendarahan dalaman di saluran gastrousus, fokus ulseratif;
  • salmonellosis. Penyakit yang disebabkan oleh bakteria seperti salmonella. Gejala: loya, najis longgar, demam, ruam;
  • diabetes. Gangguan metabolik, kerosakan saluran darah, tisu;
  • keracunan makanan;
  • masalah dengan kelenjar tiroid;
  • pengambilan antibiotik yang tidak terkawal.

Gangguan ini dapat menimbulkan gejala bersamaan seperti demam, kelemahan, sakit akut yang tajam di perut, dan penurunan hemoglobin. Aritmia, warna kulit pucat, pernafasan cepat sering berlaku.

Ujian yang menentukan penyebab perubahan warna najis

Untuk mengenal pasti gangguan pada sistem pencernaan dan organ saluran pencernaan, jenis analisis berikut diresepkan, juga dikaitkan dengan kajian lengkap tinja:

  1. kimia darah. Cari perbezaan antara bilangan leukosit dan hemoglobin dalam norma;
  2. koagulogram. Kajian kadar pembekuan darah;
  3. koprogram. Mengkaji darah, lendir dan nanah tersembunyi dalam pengosongan;
  4. analisis untuk cacing. Kaedah yang digunakan: enzim immunoassay, CPR;
  5. kolonoskopi. Pemeriksaan usus besar dengan kemungkinan biopsi selanjutnya, pengumpulan bahan selular;
  6. CT, MRI, pemeriksaan ultrasound. Pemeriksaan visual terhadap lesi organ dalaman yang menyebabkan perubahan warna najis.

Semua hasil yang diperoleh akan membantu doktor membuat diagnosis yang tepat dan mencari penyebab najis ringan pada manusia..

Rawatan semestinya dilakukan di bawah pengawasan pegawai perubatan dan pakar, pengambilan ubat dan menjalani terapi pemulihan adalah wajib.

Kotoran ringan pada orang dewasa: sebab dan rawatan

Warna najis dapat memberitahu banyak tentang kesihatan manusia. Perubahan warna menunjukkan bahawa sesuatu telah dimakan yang mengubah warna najis, atau penyakit serius telah berkembang.

Kenapa najis mencerahkan?

Biasanya, tinja orang dewasa berwarna coklat muda atau coklat tua. Bayangan dipengaruhi oleh tahap zat dalam massa, yang dihasilkan sebagai hasil proses metabolisme pigmen dan rembesan hempedu.

Najis berwarna putih atau ringan menjadi penyakit organ-organ dalaman yang terletak di kawasan perut. Walau bagaimanapun, lebih kerap alasannya adalah kemasukan dalam makanan makanan tertentu, seperti kentang atau cendawan. Walau apa pun, anda boleh menentukan penyebab perubahan warna najis dengan menjalani diagnosis yang komprehensif.

Ciri-ciri kuasa

Sebab biasa untuk penjelasan tinja adalah pengambilan susu dalam jumlah besar atau produk tenusu (susu masam) yang lain. Juga, gejala berlaku apabila dimasukkan dalam diet dan penyalahgunaan makanan berlemak. Ia boleh menjadi krim masam atau mentega..

Dengan etiologi gambaran klinikal yang serupa, selain perubahan warna najis, tidak ada ketidakselesaan lain (tidak ada sakit perut, muntah, dll.). Untuk menghilangkan gejala, sudah cukup untuk menyesuaikan diet, mematuhi diet selama beberapa hari. Lebih sukar sekiranya cirit-birit ada. Anda boleh mengesyaki adanya patologi dengan beberapa gejala:

IndeksBiasaPatologi
Isipadu najisSehingga 2 kali sehariLebih dari 3-4 kali sehari
KetekalanSeperti gruel atau padatCecair
TeduhKuning gelap, coklat muda, coklat gelapPutih, kuning muda, hijau, coklat hitam, merah
StrukturHomogenHeterogen, tidak berbentuk, dengan kekotoran, busa
BauCiri khas, tetapi tanpa bau busukDengan bau masam dan masam
KekotoranLendir atau tidak ada penyertaan sama sekaliSebilangan besar urat lendir, makanan yang tidak dicerna

Untuk rawatan cirit-birit, ubat antidiarrheal diresepkan bersama dengan pembetulan diet.

Minum dan minum ubat

Kotoran ringan pada orang dewasa tidak selalu bermaksud penyimpangan dalam kerja badan. Selalunya, najis menjadi ringan setelah mengambil ubat tertentu. Ini boleh menjadi ubat antibakteria yang kuat, ubat untuk gout, ubat anti-radang (bukan steroid dan steroid).

Sebagai peraturan, pembatalan rawatan ubat tidak diperlukan, namun anda perlu memerhatikan warna najis selama beberapa hari. Sekiranya naungan berterusan, anda perlu memberitahu doktor tentangnya.

Ia juga berlaku bahawa najis akan cerah setelah minum alkohol. Ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa hati tidak dapat mengatasi fungsi yang diberikan kepadanya kerana pengaruh komponen toksik alkohol. Keadaan bertambah buruk jika di kompleks seseorang mengambil makanan berlemak, yang sering berlaku semasa hari raya dan perayaan.

Selain meringankan kotoran dengan hepatitis, terdapat urin yang gelap, menguning kulit dan sklera.

Penyalahgunaan alkohol boleh menyebabkan perkembangan hepatitis alkoholik.

Di bawah pengaruh alkohol, hepatosit (sel hati) secara beransur-ansur musnah, tetapi tidak mempunyai masa untuk pulih, kerana seseorang tidak berhenti minum alkohol.

Semasa mengandung

Perubahan naungan kotoran semasa kehamilan disebabkan oleh sebab yang sama seperti pada kategori orang lain. Ini adalah pelanggaran proses pencernaan dan kegagalan pergerakan tinja di usus. Cirit-birit atau sembelit bergabung, terdapat kembung.

Ramai wanita hamil mengalami dysbiosis. Kotoran memperoleh cahaya teduh kerana pelanggaran mikroflora semula jadi di dalam usus. Biasanya, persekitaran ini mengandungi lebih banyak bakteria dan mikroorganisma bermanfaat yang terlibat dalam pencernaan makanan, asimilasi, detoksifikasi.

Sekiranya flora patogenik mendominasi, fungsi motor usus dan pencernaan makanan terganggu, yang mempengaruhi warna dan konsistensi najis. Rawatan dysbiosis harus dilakukan hanya oleh doktor, kerana banyak ubat selama kehamilan dilarang dan dapat membahayakan janin.

Pada wanita hamil, pada setiap bulan, kerana perubahan tahap hormon, penyakit yang telah berkembang sebelum pembuahan bertambah buruk. Oleh itu, sebenarnya terdapat banyak alasan untuk penjelasan tinja..

Pada zaman kanak-kanak

Najis putih pada masa kanak-kanak adalah gejala yang disebabkan oleh:

  • penggunaan sejumlah besar makanan yang memprovokasi (susu fermentasi, cendawan, dll.);
  • kehadiran pencerobohan helminthik di persekitaran usus, yang mewujudkan keadaan untuk mengganggu proses asimilasi makanan di saluran pencernaan;
  • pengembangan penyakit yang sesuai, misalnya, hepatitis, yang mengakibatkan gangguan dalam pengeluaran cairan empedu yang diperlukan untuk pencernaan normal.

Untuk menghilangkan simptom tersebut, anak diberi banyak air untuk diminum. Air mineral dengan garam berguna. Sekiranya penyebab perubahan warna najis adalah jangkitan bakteria, ubat antibakteria diresepkan.

Sekiranya terdapat pencerobohan helminthik pada kanak-kanak di bawah satu tahun atau lebih tua, ubat antiparasit diperlukan.

Sekiranya mungkin untuk mengesan tinja berwarna terang pada anak, analisis tinja harus dilakukan. Faktanya ialah badan kanak-kanak belum terbentuk sepenuhnya. Oleh itu, sebarang proses patologi dengan mudah berubah menjadi bentuk kronik..

Penyakit dengan gejala ini

Dalam kebanyakan kes, pelepasan najis bermaksud seseorang menderita hepatitis. Penyakit ini mempunyai etiologi berjangkit atau alkohol. Gejala lain termasuk loya dan muntah, kelemahan, menguning kulit dan sklera, sakit hati.

Patologi lain adalah kolesistitis (proses keradangan di pundi hempedu). Terdapat kesakitan teruk dari organ, loya, dan suhu umum meningkat. Selain mengubah warna najis, menjadi cair, ia mengandungi zarah makanan yang tidak dicerna.

Keradangan pankreas atau pankreatitis juga berlaku dengan meringankan najis. Antara penyebab berlakunya penggunaan makanan berlemak, minuman beralkohol, jangkitan organ. Kesakitan organ akut berlaku.

Proses keradangan di semua dinding usus disebut penyakit Crohn. Pada membran mukus, granuloma terbentuk - pembentukan nodular kerana percambahan sel yang tidak normal. Gambaran klinikalnya serupa dengan kolitis ulseratif.

Kerosakan onkologi pada organ saluran pencernaan pada peringkat awal berlangsung tanpa gejala yang jelas. Semasa penyakit itu berlangsung, muntah dan mual berlaku, rasa sakit di kawasan tertentu, dan berat badan menurun. Kotoran menjadi ringan atau sebaliknya - naungan gelap.

Datang dari naungan orang ramai

Warna coklat muda pada najis menunjukkan bahawa seseorang menyalahgunakan produk herba. Dalam kes ini, gejala tidak membahayakan kesihatan dan tidak dianggap sebagai patologi yang memerlukan terapi khusus. Untuk memulihkan fungsi usus, disarankan untuk menambahkan makanan protein ke dalam diet dan beralih ke makanan pecahan.

Najis putih menunjukkan kerosakan pankreas. Ini mungkin merupakan gejala yang menunjukkan tahap awal diabetes atau kerosakan organ onkologi. Dalam kes seperti itu, najis berubah warna tidak sekali, tetapi secara berkelanjutan..

Warna yang lebih dekat dengan warna kuning menunjukkan peningkatan pengeluaran bilirubin pigmen pewarna. Ini adalah perkara biasa dan tidak memerlukan rawatan khusus..

Warna najis kuning air secara tidak langsung menandakan penyempitan saluran empedu, pengeluaran bilirubin yang tidak stabil. Punca perubahan hanya dapat ditentukan oleh hasil diagnostik instrumental..

Mengenal pasti punca

Perubahan warna najis adalah gejala tidak spesifik yang wujud dalam banyak penyakit organ dalaman. Oleh itu, mustahil untuk menentukan penyebabnya di rumah. Untuk melakukan ini, anda perlu menjalani pemeriksaan tubuh secara menyeluruh di hospital. Mereka membuat diagnosis berdasarkan hasil kajian instrumental dan makmal:

  • ujian darah, yang memberikan maklumat mengenai reaksi keradangan (peningkatan kadar pemendapan eritrosit, peningkatan jumlah leukosit, dll.);
  • tomografi yang dikira, hasilnya boleh digunakan untuk menilai keadaan organ dalaman;
  • retrograde cholangiopancreatography, yang diresepkan untuk kajian terperinci mengenai organ yang menghasilkan dan mengangkut cecair hempedu;
  • pemeriksaan ultrasound organ perut untuk menilai keadaannya.

Dalam kes yang teruk, rawatan pembedahan segera dilakukan untuk mengkaji saluran empedu dan mengenal pasti anomali dalam struktur. Selepas penyingkiran tumor, biopsi sampel diresepkan, yang membolehkan anda menentukan sifatnya (malignan atau jinak).

Gejala yang berkaitan

Perubahan warna najis bukan satu-satunya gejala yang berlaku dengan penyakit organ-organ dalaman. Oleh itu, semasa diagnosis menyeluruh, perhatian diberikan kepada manifestasi bersamaan. Ini mungkin:

  • suhu tinggi;
  • cirit-birit atau sembelit;
  • sindrom loya dan muntah;
  • sakit di kawasan epigastrik, dari hipokondrium kiri atau kanan, memancar ke punggung, pangkal paha;
  • menguning kulit dan membran mukus;

Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya 2 daripada gejala di atas, ini bermakna penyakit berkembang di dalam badan dan lebih sering dikaitkan dengan sistem pencernaan.

Pertama sekali, diagnostik organ-organ saluran gastrousus dijalankan, dan selepas itu - kajian organ-organ lain.

Sejurus selepas mengenal pasti penyebabnya, rawatan penyakit utama bermula, yang membantu mengembalikan warna sebelumnya ke najis. Dalam keadaan kronik, warna sentiasa ada.

Terapi primer

Apa yang harus dilakukan dan bagaimana merawat najis berwarna terang bergantung kepada etiologi simptom. Sekiranya perubahan warna kotoran disebabkan oleh pelanggaran fungsi pencernaan, pertama sekali, pembetulan diet diperlukan. Dengan cirit-birit pada awal hari, anda perlu mematuhi diet kecuali lemak, goreng. Makanan diambil dalam bentuk parut.

Selepas beberapa hari, disarankan untuk memasukkan buah-buahan dan sayur-sayuran, produk tenusu dalam makanan. Decoctions dan infus herba ubat berguna. Makanan diambil secara pecahan, iaitu dalam bahagian kecil, tetapi sering sepanjang hari. Ini memudahkan sistem pencernaan..

Sekiranya simptomnya disebabkan oleh penyakit berjangkit, ubat antibakteria diperlukan. Dengan etiologi parasit gejala, agen antiparasit dalam bentuk tablet akan diperlukan.

Untuk penyakit hati yang berlaku dengan perubahan warna tinja, hepatoprotectors ditetapkan.

Selama tempoh pemburukan penyakit tertentu (misalnya, pankreatitis atau hepatitis), pesakit segera dimasukkan ke hospital. Sekiranya timbul gejala kerana pembentukan neoplasma seperti tumor, kemoterapi atau terapi radiasi dan pembedahan diresepkan.

Rawatan di rumah

Dengan kembung dan peningkatan pembentukan gas dengan latar belakang pelanggaran fungsi pencernaan, anda boleh mengambil rebusan berikut di dalamnya: campurkan 30 g akar angelica (pra-cincang), 0,5 air panas, biarkan hingga meresap selama 30 minit, saring. Ambil produk siap dalam 2 sudu besar. sebelum makan.

Dengan cirit-birit, infus ini akan membantu: mengambil bahagian yang sama dengan lingonberi, chamomile, yarrow, mix, 2 sudu besar. pengumpulan, tuangkan 200 ml air panas, bersikeras selama satu jam, saring. Ambil komposisi siap pakai, 100 ml dua kali sehari..

Untuk penyakit hati dan pundi hempedu, infus berikut akan berkesan: ambil 1 sudu kecil. akar kering paus Jerman, tuangkan 400 ml air mendidih, biarkan selama 2 jam, toskan. Produk siap ambil 100 ml sebelum makan..

Dengan penyakit batu empedu, latihan terapeutik berguna, yang meningkatkan peredaran darah di kawasan perut. Doktor mengesyorkan mengepam mesin cetak sambil duduk di bangku, melakukan latihan kaki sambil berbaring.

Komplikasi dan pencegahan

Salah satu komplikasi yang paling biasa dalam membersihkan tinja adalah sindrom icteric. Ini dapat dijelaskan oleh peningkatan pengumpulan cecair hempedu di organ. Gejala khas adalah menguning kulit dan membran mukus.

Jenis akibat negatif sangat bergantung pada penyakit utama. Sebagai contoh, dengan perkembangan hepatitis, komplikasi seperti penyakit radang saluran empedu dan koma hepatik berlaku..

Untuk mengelakkan munculnya kotoran ringan, cadangan berikut mesti diperhatikan:

  • mematuhi diet seimbang, jangan menyalahgunakan produk berbahaya (berlemak dan goreng, serta minuman beralkohol);
  • amati diet dan syarat pengambilan makanan: makan kerap berguna, tetapi dalam bahagian kecil, pada jam yang sama setiap hari, produk tersebut dirawat dengan panas untuk menghilangkan mikroorganisma patogen;

Sekiranya tinja berubah warna, ini menunjukkan kerosakan organ dalaman tertentu. Penyebabnya hanya dapat ditentukan oleh hasil diagnosis komprehensif, yang diresepkan oleh doktor..

Berkongsi dengan rakan anda

Lakukan sesuatu yang berguna, tidak akan lama

Perubahan warna najis: perbezaan antara norma dan patologi

Warna najis orang yang sihat boleh berbeza dari coklat muda hingga coklat gelap. Warna ini disebabkan oleh adanya produk dalam tinja, yang dihasilkan sebagai hasil proses metabolisme pigmen..

Sebab perubahan warna najis

Warna atau naungan kotoran boleh berubah kerana:

  • mengambil ubat tertentu, misalnya, hematogen, garam bismut, calomel. Dalam kes sedemikian, najis mungkin berwarna hitam atau hijau;
  • memakan beberapa makanan. Contohnya, setelah makan asparagus, selada dan kelim, tinja mengambil warna kehijauan. Dan setelah makan beri currant hitam, ceri dan blueberry, ia boleh menjadi hitam;
  • keutamaan nutrien tertentu dalam produk. Contohnya, ketika memakan susu dalam jumlah besar, warna tinja boleh berubah menjadi kuning keemasan, ketika makan daging dan sosej - hitam-coklat, dan ketika makan makanan tumbuhan - coklat muda.

Walau bagaimanapun, perubahan warna dan warna najis juga menunjukkan perkembangan beberapa proses patologi dalam badan dan menjadi salah satu gejala penyakit berikut:

  • sirosis hati;
  • ulser perut;
  • perkembangan neoplasma malignan dan jinak;
  • hepatitis;
  • hakisan perut;
  • pendarahan dari buasir:
  • pendarahan rektum.


Sekiranya warna najis telah berubah tanpa alasan, yaitu, ini tidak didahului dengan pengambilan ubat dan produk makanan tertentu, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan. Bagaimanapun, diagnosis tepat pada masanya akan membantu menghilangkan masalah pada peringkat awal perkembangannya, yang akan membawa kepada penyembuhan penyakit yang berjaya dan paling cepat. Dalam situasi seperti ini, disarankan untuk menghubungi pakar dalam bidang:

Najis berwarna terang

Kotoran yang mempunyai warna pucat (putih, kelabu), dalam kebanyakan kes, menunjukkan bahawa seseorang telah makan dalam jumlah besar sehari sebelumnya:

Sekiranya seseorang mempunyai sinar-x barium sulfat, mereka juga akan memerhatikan tinja yang berubah warna selama beberapa hari..
Ubat-ubatan tertentu untuk cirit-birit juga boleh menyebabkan najis kelabu. Faktanya ialah ubat ini mengandungi bahan tambahan seperti kalsium dan antasid..

Sekiranya kita mempertimbangkan masalah penampilan najis pucat, menjadi jelas bahawa hempedu yang dirembeskan oleh pundi hempedu tidak memasuki usus dengan sebab tertentu. Ini mungkin menandakan perkembangan penyakit tertentu, termasuk yang berkaitan dengan penutupan saluran empedu, seperti:

  • pankreatitis;
  • tumor saluran empedu;
  • hepatitis A;
  • batu di pundi hempedu dan saluran empedu;
  • barah hati atau sirosis.

Oleh itu, kita dapat menyimpulkan bahawa jika seseorang mempunyai najis putih, ini bermakna dia mempunyai masalah dengan pundi hempedu. Dia mungkin menderita kolesistitis.

Najis merah

Warna najis merah atau coklat-merah harus berwaspada. Bagaimanapun, dia adalah penanda perkembangan beberapa proses patologi dalam badan. Walaupun, dalam kebanyakan kes, najis merah menunjukkan bahawa anda telah makan sejumlah besar makanan berikut sehari sebelumnya:

  • bit;
  • gelatin merah;
  • tomato;
  • tumbuk buah.

Juga, najis merah mungkin menunjukkan bahawa orang tersebut telah mengambil antibiotik tertentu yang telah menyumbang kepada pembentukan bisul di usus. Dan ini sudah menjadi penyebab pendarahan. Setelah mengambil tablet kalium dan beberapa ubat lain, tinja dengan kehadiran darah juga dapat diperhatikan.

Sekiranya anda melihat penampilan najis berdarah, dan tidak makan makanan merah sehari sebelumnya, ini mungkin merupakan bukti retakan pada dubur, dan juga buasir. Masalah-masalah ini boleh timbul kerana alasan berikut:

  • selepas melahirkan anak;
  • selepas persetubuhan;
  • kehadiran objek asing di rektum;
  • dengan sembelit yang kerap.

Juga, najis merah boleh menjadi akibat penyakit seperti radang usus. Penyakit ini, selain kotoran darah, dicirikan oleh adanya cirit-birit dan kekejangan yang teruk..

Sebagai tambahan kepada masalah ini, najis merah boleh menjadi penyebab beberapa penyakit lain dari sistem pencernaan organ. Jadi, jika najis berwarna merah terang, masalahnya kemungkinan besar terdapat pada usus bawah. Kemungkinan besar terdapat kerosakan fungsi usus besar, seperti diverticulitis, ketika kawasan kecil rektum menjadi radang akibat adanya jangkitan. Keadaan ini dicirikan oleh kehadiran sindrom kesakitan akut di bahagian bawah perut..

Untuk tinja yang berwarna merah gelap, masalahnya kemungkinan besar terjadi pada saluran gastrointestinal atas, iaitu:

  • di usus kecil;
  • di perut;
  • di bahagian esofagus.

Najis berdarah kadang-kadang merupakan satu-satunya manifestasi simptom barah usus besar, serta kehadiran polip di dalamnya. Polip ini boleh menjadi malignan dan jinak..

Najis merah juga dapat menunjukkan masalah seperti ini:

  • pengembangan fokus keradangan di usus;
  • kehadiran jangkitan usus:
  • kehadiran parasit di dalam usus.

Walau bagaimanapun, dalam kes ini, bersama dengan najis berdarah, kehadiran:

  • serangan mual dan muntah;
  • cirit-birit;
  • kekejangan;
  • kelemahan umum;
  • penurunan berat badan yang ketara.

Najis kuning

Kotoran berwarna kuning muda (emas) dapat diperhatikan dengan perkembangan patologi seperti dispepsia fermentasi, dengan kata lain, pelanggaran pencernaan karbohidrat. Patologi ini boleh menjadi penyebab gangguan fungsi organ pencernaan dalam hal penghadaman membran tisu penghubung serat tumbuhan yang tidak mencukupi. Oleh itu, karbohidrat yang terdapat dalam makanan tumbuhan tidak dapat diakses oleh enzim pankreas, dan juga usus kecil..

Selalunya, warna kuning najis pada orang dewasa berlaku kerana pencernaan makanan yang tidak berkualiti di usus besar, dan juga kerana kekurangan pankreas.

Perlu diperhatikan bahawa pada anak-anak yang disusui, warna tinja dapat bervariasi dari kuning pucat atau bahkan hijau-kuning hingga kuning kaya, yang memiliki rona keemasan..

Najis hijau

Warna hijau najis mungkin menunjukkan perkembangan penyakit tertentu saluran gastrointestinal. Contohnya, mengenai proses proses patologi pada usus kecil, dan juga mengenai perkembangan dysbiosis, yang memprovokasi proses penapaian dan pembusukan makanan yang dimakan.

Sebilangan antibiotik boleh menyebabkan najis berubah menjadi hijau. Warna ini disebabkan oleh fakta bahawa di dalam usus terdapat sejumlah besar leukosit mati, yang terkumpul di dalamnya dengan latar belakang fokus keradangan yang muncul.

Juga, tinja hijau adalah ciri penyakit seperti disentri, yang merupakan jangkitan usus. Bersama dengan kerusi seperti itu, seseorang, sebagai peraturan, diperhatikan:

  • peningkatan suhu badan yang ketara:
  • sakit di bahagian perut;
  • serangan mual dan muntah yang teruk;
  • sakit dan kelemahan di seluruh badan.

Juga, tinja dapat memperoleh warna hijau kerana pengoksidaan zat besi, yang terdapat dalam komposisi eritrosit. Ini disebabkan oleh perkembangan komplikasi ulser atau tumor ganas pada saluran gastrointestinal.

Sebab lain untuk penampilan tinja hijau adalah penyakit organ hematopoietik. Faktanya ialah kerana kerosakan eritrosit, hemoglobin ditukar menjadi sejumlah besar bilirubin. Akibatnya, bahan ini, ketika memasuki usus, memberikan tinja pada warna kehijauan..

Pada kanak-kanak berumur 6 hingga 8 bulan, warna najis juga berwarna hijau. Ini disebabkan oleh fakta bahawa bilirubin yang tidak berubah memasuki usus anak. Dan jika tidak ada gejala lain yang diperhatikan (demam, sakit perut, darah dalam tinja), anda tidak perlu risau.

Najis berwarna gelap

Dalam kebanyakan kes, tinja yang berwarna hitam menghasilkan kesan yang lebih mengejutkan dan menyeramkan pada seseorang daripada kotoran darah..

Namun, tidak semuanya menyedihkan seperti yang kelihatannya pada pandangan pertama. Lagipun, penyebab biasa noda hitam adalah:

  • mengambil karbon aktif;
  • mengambil pelbagai makanan tambahan yang mengandungi zat besi;
  • mengambil ubat yang mengandungi bismut;
  • makan minuman keras hitam;
  • makan blueberry.

Tetapi jika anda mendapati anda mempunyai najis gelap (hampir hitam), yang pada masa yang sama akan mempunyai konsistensi likat (tarry), segera berjumpa doktor yang cekap. Bagaimanapun, ini dapat menandakan adanya darah dalam tinja, yang, dalam proses masuk dari esofagus ke bahagian bawah saluran gastrointestinal, mengalami perubahan - ia menjadi tebal, likat, dan juga memperoleh warna gelap.

Penyebab najis hitam yang biasa adalah penyalahgunaan minuman beralkohol, serta pengambilan ubat-ubatan dan ubat-ubatan tertentu yang menyumbang kepada perkembangan pendarahan di kerongkongan. Ubat-ubatan ini termasuk:

  • ibuprofen:
  • asetaminofen;
  • aspirin;
  • ubat bukan steroid lain, tindakannya bertujuan untuk melegakan proses keradangan.

Berkenaan dengan penyakit, gejala yang mungkin adalah najis hitam, ini termasuk:

  • gastritis;
  • kanser kolon;
  • ulser duodenum (di kawasan usus kecil);
  • ulser perut;
  • neoplasma tumor di saluran gastrointestinal atas;
  • keradangan dinding dalam perut.

Sebagai kesimpulan, adalah perlu untuk mengingatkan sekali lagi bahawa jika perubahan warna feses dikesan, disarankan untuk segera mendapatkan bantuan perubatan. Pakar yang berkelayakan akan dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang kompeten. sihat!

Apa maksud tinja ringan, penyebab perubahan warna najis

Warna najis seseorang bergantung kepada banyak faktor. Ini termasuk diet, dan aktiviti saluran gastrousus, dan penggunaan ubat-ubatan. Warna normal najis berkisar dari coklat muda hingga coklat gelap. Warna coklat yang menunjukkan kesihatan saluran gastrointestinal. Khususnya, kita bercakap mengenai rembesan hempedu yang normal pada orang dewasa..

Masuk ke dalam pundi hempedu ke dalam duodenum, bilirubin dan stercobilin, yang berada dalam jisim empedu, memberi kandungan usus warna coklat. Ketepuan rona boleh berbeza-beza kerana banyak sebab. Yang paling mudah adalah pelbagai diet. Selain itu, najis berwarna terang pada orang dewasa boleh disebabkan oleh penyakit pankreas, hati, pundi hempedu dan keradangan pada pelbagai bahagian saluran pencernaan. Pertimbangkan semua sebab-sebab najis ringan dengan lebih terperinci..

Mengapa tinja berwarna terang: penyebabnya

Makanan mempunyai kesan yang signifikan terhadap warna kotoran. Warna najis yang tiba-tiba ringan disebabkan oleh pengambilan makanan berlemak yang banyak (mentega, krim masam). Kentang dan nasi putih boleh mempunyai khasiat yang sama jika anda memakannya sehari sebelum dan tanpa menambahkan makanan lain..

Sekiranya makanan mengandungi lebih banyak makanan daging, dan tiba-tiba anda makan sejumlah besar sayur-sayuran, maka najis akan menjadi lebih ringan. Semasa menukar warna, pertama sekali, ingat diet anda pada hari-hari sebelumnya. Mungkin, makanan inilah yang menyebabkan fenomena ini..

Terdapat sejumlah ubat yang dapat menyebabkan penjelasan feses. Ini termasuk:

  • antibiotik;
  • ubat anti-radang;
  • antipiretik (aspirin, ibuprofen, paracetamol);
  • agen antikulat;
  • ubat untuk rawatan batuk kering;
  • ubat untuk gout;
  • ubat untuk rawatan epilepsi.

Sekiranya anda menjalani pemeriksaan seperti sinar-X saluran gastrointestinal atau prosedur lain di mana anda perlu mengambil barium sulfat, maka 2-3 hari selepas najis akan cerah dengan sangat tajam. Apabila barium benar-benar dikeluarkan dari badan, najis akan kembali ke warna normal..

Penyakit yang membawa kepada penampilan najis ringan


Dalam beberapa penyakit hati yang serius, pundi hempedu, penjelasan kotoran adalah tanda penting untuk diagnosis mereka. Najis berwarna terang adalah gejala banyak penyakit, tetapi kemungkinan besar adalah masalah dengan pundi hempedu, saluran empedu dan hati. Tumor dan radang di bahagian berlainan saluran pencernaan cenderung.

  • Diskinesia bilier. Dengan penyakit ini, rembesan hempedu dari pundi hempedu menjadi sukar kerana penurunan kontraktilasinya. Oleh itu, hempedu memasuki duodenum dalam jumlah yang lebih kecil, naungan kotoran menjadi lebih ringan.
  • Kekejangan pundi hempedu. Masalah ini disertai dengan penurunan motilitas pundi hempedu dan saluran. Akibatnya, organ yang penting untuk pencernaan yang baik berfungsi kurang produktif, asid hempedu dibekalkan minimum, menyebabkan warna ringan seperti pada orang dewasa.
  • Batu empedu. Kehadiran batu mengubah cara pundi kencing berfungsi untuk menghasilkan dan mengeluarkan hempedu. Seperti kes sebelumnya, rembesan hempedu pada seseorang berkurang. Najis berwarna terang muncul bersama dengan gejala akut..
  • Penyumbatan saluran empedu. Penghantaran hempedu dari pundi hempedu ke duodenum berhenti sebahagian atau sepenuhnya.
  • Kolesistitis. Dengan kolesistitis, keradangan pundi hempedu berlaku, yang secara signifikan mengurangkan jumlah hempedu yang dirembeskan.
  • Hepatitis. Penyakit hati yang meradang ini secara signifikan mempengaruhi kualiti pencernaan, memperburuk keadaan umum badan dan penjelasan tinja.
  • Pankreatitis Keradangan pankreas mengancam saluran gastrousus dengan gangguan pencernaan, kerana organ ini merembeskan enzim makanan penting.
  • Penyakit Crohn. Ini adalah keradangan pada mana-mana bahagian saluran pencernaan, yang dicirikan oleh gangguan proses pencernaan..
  • Kanser saluran gastrousus. Tumor dan barah yang serupa di usus boleh menjadi hampir tanpa gejala. Kotoran berwarna terang mungkin satu-satunya gejala yang harus diperhatikan..
  • Jangkitan dengan helminths. Dalam kes ini, zarah putih dan larva dapat diperhatikan dalam tinja. Jumlah mereka bergantung pada tahap jangkitan usus..

Gejala

Sekiranya, selain meringankan kotoran, anda merasa tidak sihat dan kemerosotan dalam keadaan umum, anda harus mendapatkan nasihat perubatan. Terutama, jika malaise tidak hilang setelah seharian. Gejala yang perlu diperhatikan:

  • kenaikan suhu berterusan;
  • najis yang teruk;
  • loya muntah;
  • sakit di perut, hipokondrium kiri, sakit tali pinggang;
  • sklera menguning mata dan kulit;
  • kekurangan selera makan;
  • penurunan berat badan secara tiba-tiba;
  • air kencing gelap;
  • kembung perut, pembesaran perut;
  • najis yang sarat dengan lendir.

Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya dua tanda tambahan dengan najis yang ringan, pemeriksaan perubatan diperlukan untuk mengenal pasti diagnosis. Dengan beberapa masalah, misalnya, dengan pankreatitis lanjut, jumlahnya tidak berlaku selama berhari-hari, tetapi berjam-jam. Berhati-hati dengan gejala dan jangan mengabaikan penyakit serius.

Apa yang boleh anda makan sekiranya najis berwarna putih


Sekiranya anda mempunyai najis berwarna terang, pertama sekali, anda perlu mengecualikan lemak, goreng, pedas dan masin untuk memudahkan kerja hati dan pundi hempedu. Adalah perlu untuk menahan diri dari minuman beralkohol, kopi dan teh yang kuat, kerana semua ini sangat membebankan kerja sistem pencernaan manusia.

Untuk menormalkan saluran pencernaan, tambahkan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan ke menu. Minum teh herba yang terbuat dari pudina, chamomile, dan sage. Pemakanan pecahan mempunyai kesan yang baik kepada semua organ pencernaan: ambil makanan dalam bahagian kecil 5-6 kali sehari. Ini sangat memudahkan kerja pankreas dalam pankreatitis kronik..

Sekiranya menu hanya terdiri daripada produk tumbuhan, maka najis ringan dianggap normal..

Sekiranya najis berwarna hijau muda

Najis hijau muda boleh disebabkan oleh pengambilan antibiotik. Oleh kerana proses spesifik yang berlaku di usus kecil ketika mengambil ubat ini, kotoran menjadi hijau dalam cahaya atau warna gelap..

Sekiranya warna hijau najis digabungkan dengan tanda-tanda lain, seperti demam, muntah, mual, maka disentri mungkin menjadi penyebab fenomena ini. Perhatian perubatan segera diperlukan.

Najis berwarna kehijauan mungkin menunjukkan bisul dan tumor di saluran gastrousus. Juga, dalam kombinasi dengan cirit-birit dan muntah, gejala ini menunjukkan jangkitan usus..

Sekiranya najis berwarna kuning

Sebilangan besar makanan tumbuhan boleh menyebabkan najis kuning dan kuning muda. Terdapat penyakit di mana karbohidrat tumbuhan (serat tumbuhan) tidak dicerna kerana gangguan proses di saluran pencernaan. Penyakit ini - dispepsia fermentasi - dapat menampakkan dirinya dengan tepat dalam warna kuning kotoran.

Kerosakan pankreas boleh menyumbang kepada penjelasan tinja. Proses sedemikian adalah fenomena berkala semula jadi..

Sekiranya najis berwarna gelap

Najis berwarna gelap boleh disebabkan oleh makanan yang berwarna hitam (seperti blueberry) dan makanan yang tinggi zat besi. Sekiranya anda mengambil arang aktif sehari sebelumnya, anda tidak perlu terkejut dengan kotoran gelap pada hari-hari berikutnya..

Tetapi jika anda tidak menggunakan sesuatu yang mencurigakan, dan tinja menjadi gelap, mempunyai struktur regangan yang likat, ini adalah isyarat serius untuk menjalani pemeriksaan. Gelap najis yang tiba-tiba menjadi hitam boleh menunjukkan pendarahan dalaman di saluran pencernaan atas. Darah yang memasuki usus besar menjadi gelap dan berubah, sehingga mengubah warna dan struktur tinja manusia.

Sekiranya najis dengan warna merah

Beberapa produk makanan boleh memberikan warna merah pada najis: bit merah, tomato, sos tomato dalam jumlah besar, jus buah.

Kehadiran warna merah di dalam najis mungkin menunjukkan pendarahan di bahagian bawah usus, di mana darah tidak menjadi gelap. Sekiranya, selain gejala ini, cirit-birit, sakit perut, demam, hilang selera makan, anda perlu segera mendapatkan bantuan perubatan.

Kehadiran darah dalam tinja seseorang mungkin menunjukkan fisur dubur, buasir, pendarahan di rektum.

Perubahan warna najis boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Sekiranya najis berwarna terang muncul, analisa diet sehari sebelumnya. Sekiranya keadaan bertambah buruk, suhu meningkat dan gejala lain saluran pencernaan ditambahkan, jangan ragu untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Kotoran kuning air menjadi penyebab orang dewasa

Situasi ketika orang dewasa mempunyai tinja ringan tidak selalu menunjukkan perkembangan proses patologi. Selalunya, antara sebabnya ialah perubahan dalam diet, penggunaan ubat-ubatan tertentu. Walaupun demikian, sekiranya terdapat gejala klinikal yang sesuai, anda harus segera mendapatkan nasihat pakar..

Sama ada najis berwarna terang tidak normal

Sekiranya tidak ada kelainan pada tubuh manusia, tinja mempunyai warna kecoklatan. Teduh ini muncul disebabkan oleh enzim bilirubin, yang dihasilkan oleh hati..

Pewarnaan najis juga bergantung pada keadaan pankreas dan pundi hempedu. Apabila organ ini berfungsi dengan normal, najis akan menjadi warna coklat biasa..

Penjelasan najis, yang disertai dengan pengambilan rona berpasir, kuning, kuning air, berlaku pada saat tubuh terdedah kepada kesan negatif dari faktor dalaman atau luaran, untuk menentukan mana yang disyorkan untuk berjumpa doktor.

Dalam kebanyakan kes, keadaan ini berlaku dengan perkembangan patologi serius yang memerlukan diagnosis tepat pada masanya dan langkah-langkah terapi yang sesuai..

Sebab-sebab penampilan najis ringan

Pakar mengenal pasti banyak faktor yang memprovokasi, tidak berbahaya dan cukup serius, yang boleh menyebabkan munculnya najis berwarna terang..

Dengan air kencing gelap

Pada waktu pagi setelah bangun tidur, air kencing dengan warna gelap dianggap sebagai kebiasaan. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa selama beberapa jam ini dia memperoleh daya tumpuan yang meningkat. Di samping itu, keadaan ini boleh berlaku terhadap latar belakang aktiviti fizikal yang berlebihan atau panas terik..

Dalam keadaan di mana seseorang mempunyai air kencing gelap dan pada waktu yang sama najis ringan, ini sering kali bermaksud bahawa dia menggunakan ubat atau vitamin, yang dengan demikian mempengaruhi warna air kencing.

Dalam beberapa kes, keadaan ini mungkin menunjukkan peningkatan kandungan hempedu atau proses pemecahan darah..

Lebih jarang berlaku, perubahan warna najis dan air kencing mungkin menunjukkan fakta bahawa ubat seperti Cresol atau Phenol memasuki tubuh..

Keadaan ini juga boleh menyebabkan keracunan atau disfungsi hati..

Selepas keracunan

Terhadap latar belakang keracunan tubuh manusia, proses keradangan mula berkembang di saluran gastrointestinal..

Keadaan ini berlaku akibat pendaraban, kematian dan penguraian bakteria patogen dan mikroorganisma di dalam perut..

Membran mukus yang meradang mempengaruhi peningkatan pengeluaran cecair serosa atau lendir.

Sekiranya ia tidak berfungsi dengan baik dan perut menyerap cecair, ia mula berkumpul, yang menyebabkan munculnya cirit-birit sekretori.

Atas sebab inilah selepas keracunan, najis dijernihkan..

Warna yang sangat terang

Tidak boleh dikesampingkan bahawa najis kelabu muda dapat terjadi pada penyakit hati, pundi hempedu atau pankreas, perkembangan neoplasma malignan pada struktur anatomi ini..

Selepas antibiotik

Selalunya, pergerakan usus mendapat cahaya dengan antibiotik. Sekiranya keadaan seperti itu timbul, maka perlu berhenti menggunakannya dan berjumpa dengan doktor anda untuk membetulkan langkah-langkah terapi.

Terutama berbahaya adalah keadaan apabila najis longgar disertai oleh suhu badan yang tinggi dan sakit perut.

Dengan pelbagai warna

Apabila najis berubah menjadi warna kuning muda, ini mungkin menunjukkan penyempitan saluran empedu atau pengeluaran bilirubin yang tidak stabil oleh hati..

Untuk menentukan penyebab keadaan ini dengan tepat, disarankan untuk menghubungi institusi perubatan untuk ujian tertentu..

Dalam situasi seperti itu, dilarang melakukan rawatan diri, kerana bukan hanya tidak akan memberi kesan positif, tetapi juga dapat mengakibatkan akibat yang lebih serius..

Pada wanita hamil

Kotoran berwarna coklat muda dapat dilihat pada wanita semasa membawa bayi.

Sebagai peraturan, ini difasilitasi oleh perubahan fisiologi semula jadi yang berlaku di dalam badan semasa kehamilan..

Tidak boleh dikesampingkan bahawa gejala seperti itu dapat menunjukkan adanya kelainan patologi serius yang memerlukan campur tangan perubatan segera..

Najis putih pada wanita hamil mungkin menunjukkan gangguan pencernaan.

Walau apa pun, apa pun alasan yang mendorong perubahan warna kotoran, anda perlu berjumpa dengan pakar yang akan menentukan faktor yang memprovokasi dengan tepat dan, jika perlu, memberi rawatan yang sesuai.

Sekiranya najis menjadi kuning, maka alasannya mungkin adalah kelaziman makanan tumbuhan yang berlebihan dalam makanan..

Keadaan ini boleh berlaku dengan latar belakang dispepsia fermentasi, apabila organ saluran pencernaan tidak dapat mencerna karbohidrat sayuran sepenuhnya..

Kotoran berwarna hijau muda dapat terjadi dengan perkembangan proses tumor pada sistem pencernaan atau luka ulseratif.

Sekiranya loya dan muntah terdapat penyimpangan patologi, ini mungkin menunjukkan perkembangan jangkitan usus.

Selepas alkohol

Setelah minuman beralkohol memasuki tubuh manusia, hati mula berfungsi dengan cara yang lebih baik untuk membuang semua bahan toksik daripadanya.

Apabila makanan berlemak disalahgunakan pada masa yang sama, tugas seperti ini menjadi hampir mustahil. Akibatnya, penampilan kotoran ringan diperhatikan..

Seperti yang anda ketahui, hati adalah penapis, tugas utamanya adalah menyebarkan unsur-unsur berbahaya melalui dirinya sendiri..

Dengan penggunaan produk alkohol secara berkala, pemusnahan struktur sel organ berlaku, untuk pemulihan yang memerlukan jangka waktu tertentu.

Sekiranya tidak ada keadaan seperti itu, prosesnya menjadi perlahan, yang menyebabkan hepatitis, perkembangannya terutama akan ditunjukkan oleh tinja ringan.

Dengan kekotoran

Gumpalan lendir pada tinja dalam kebanyakan kes menunjukkan pembentukan fistula dalaman atau kemunculan proctitis.

Sekiranya serat atau biji-bijian diperhatikan, maka tidak ada yang salah dengan itu, kerana ini adalah sisa makanan yang tidak dicerna.

Sekiranya kotoran mengandungi kotoran putih yang menyerupai cacing secara luar, maka ini boleh bertindak sebagai gejala serangan parasit. Ascaris atau cacing kremi mungkin terdapat di dalam usus. Lawatan pakar diperlukan.

Dengan bau yang tidak menyenangkan

Dalam kebanyakan kes, ini dikaitkan dengan gangguan dalam kerja saluran gastrousus. Kemunculan najis longgar juga dapat mengesahkan kehadiran keadaan patologi..

Apabila seseorang mengalami cirit-birit, maka kita dapat membincangkan lambatnya pencernaan lemak oleh badan..

Keadaan ini tidak boleh diabaikan, kerana cirit-birit mungkin menunjukkan batu empedu atau perkembangan barah..

Bagaimana ubat mempengaruhi penjelasan tinja

Bukan hanya antibiotik, tetapi juga ubat lain dapat menyebabkan najis lebih ringan. Ini sering berlaku akibat pengambilan ubat anti-radang, antijamur, vitamin, dan ubat-ubatan lain.

Makanan apa yang boleh menyebabkan perubahan warna tinja

Apabila kes perubahan warna tinja diasingkan, maka kemungkinan besar ini disebabkan oleh dominasi makanan berlemak dalam makanan..

Makanan yang dapat menghilangkan kotoran termasuk keju kotej, krim masam, kefir, tembikai dan pisang, gandum gandum dan nasi, haluskan buah atau sayur..

Gejala yang berkaitan

Sekiranya najis berwarna terang disertai dengan tanda klinikal tambahan, anda mesti berjumpa doktor.

Anda perlu memberi perhatian kepada gejala seperti:

  • serangan mual dan muntah;
  • kegelapan air kencing;
  • sakit di bahagian perut;
  • penurunan selera makan;
  • kembung perut;
  • kekotoran lendir dalam tinja;
  • menguning kulit dan sklera mata;
  • penurunan berat badan yang cepat;
  • haba.

Apabila beberapa tanda diperhatikan semasa penjelasan tinja, pemeriksaan diagnostik diperlukan.

Kaedah diagnostik

Untuk menentukan punca sebenar yang boleh menyebabkan kemerosotan keadaan, perlu menjalani diagnosis. Pertama, doktor mengumpulkan semua maklumat yang diperlukan mengenai ketika najis ringan muncul, mengenai gejala yang menyertainya dan faktor penting lain..

Selepas itu, analisis tinja diambil, yang membolehkan anda mengesahkan atau menolak perkembangan patologi. Kajian makmal tinja juga memungkinkan untuk mengesan kehadiran helminths dalam komposisi mereka atau perkembangan pendarahan dalaman.

Ujian darah biokimia juga dilakukan. Ini diperlukan untuk menentukan kepekatan bilirubin dalam komposisinya..

Sekiranya terdapat kekurangan enzim ini, maka lebih lanjut diperlukan untuk memeriksa hati dan pundi hempedu.

Untuk menyelesaikan tugas, pemeriksaan ultrasound ditugaskan.

Diagnosis tepat waktu dan mengenal pasti proses patologi pada peringkat awal perkembangan membolehkan anda memulakan rawatan tepat pada waktunya dan mencegah munculnya komplikasi yang lebih serius.

Cara menormalkan

Pilihan taktik untuk melakukan langkah-langkah terapi bergantung pada diagnosis.

Dadah

Apabila tidak ada gangguan serius yang berkaitan dengan fungsi sistem pencernaan, maka pakar dapat memberi ubat seperti Imodium, Smecta atau karbon aktif.

Tempoh terapi tidak lebih dari 7 hari..

Dalam situasi lain, perawatan dilakukan sesuai dengan penyakit, yang dapat menyebabkan munculnya kotoran ringan.

Pembetulan pemakanan

Perubahan diet sama pentingnya..

Pada waktu pagi, doktor menasihatkan untuk menggunakan bubur soba atau barli, lentil, yang membolehkan anda menormalkan pencernaan dan melembapkan badan selama beberapa jam.

Selepas makan utama, disarankan untuk makan buah-buahan (epal, buah sitrus, pisang), minum jus segar.

Kesimpulannya

Penjelasan tinja dalam kebanyakan kes tidak berkaitan dengan perkembangan proses patologi. Lebih kerap fenomena ini berlaku dengan latar belakang pengambilan ubat tertentu atau pemakanan yang tidak betul..

Sekiranya anda menyesuaikan gaya hidup anda, maka pelanggaran pergerakan usus akan hilang dalam jangka waktu sesingkat mungkin..

Sekiranya najis berwarna terang muncul agak kerap dan disertai dengan tanda-tanda lain, maka perlu mendapatkan nasihat pakar.

Bentuk tinja

Formal - Najis formal, dekat dengan bentuk silinder, sesuai dengan norma

Kotoran domba - Kotoran dalam bentuk oval dan bola yang padat membicarakan sembelit dan dehidrasi kronik. Dalam kes ini, najis kering, gelap dan tidak kehilangan bentuknya walaupun diperah. Kecenderungan untuk sembelit juga boleh menjadi tanda penyumbatan mekanikal di rektum, tumor, dan atonia usus. Sekiranya tinja mempunyai bentuk ini secara berterusan, maka adalah mustahak untuk melakukan pemeriksaan pada rektum.

Unformed - Kotoran yang tidak terbentuk terjadi sekiranya terdapat konsistensi yang tidak padat, yang mencirikan pencernaan yang tidak sempurna.

Seperti pita - Tumor, parut ampulla rektum dan sfinkter menimbulkan halangan untuk laluan najis bebas. Akibatnya, ia memperoleh bentuk yang rata..

Ketekalan najis

Padat - Konsistensi dan bentuk mungkin menunjukkan dehidrasi, di mana najis kering, gelap dan tidak akan hilang bentuknya walaupun diperah. Kecenderungan untuk sembelit juga boleh menjadi tanda penyumbatan mekanikal di rektum, tumor, dan atonia usus..

Lembut - Kotoran berketumpatan sederhana dan bentuknya normal..

Gruel - Najis seperti gruel adalah hasil pergerakan makanan yang dipercepat melalui perut dan usus kecil. Kelebihan makanan nabati dalam makanan juga menyebabkan pembentukan najis lembek..

Gruel-like, fiber - Najis seperti gruel adalah hasil pergerakan makanan yang dipercepat melalui perut dan usus kecil. Kelebihan makanan nabati dalam makanan juga menyebabkan pembentukan najis lembek..

Berminyak - Najis berlemak dalam bentuk jisim tebal homogen, melekat pada dinding tandas dan dibasuh hanya dengan air suam - bukti kehadiran lemak neutral di dalam najis lebih daripada 15 g (norma 7 g), atau asid lemak dan sabun. Kemunculan kotoran seperti itu mungkin disebabkan oleh pengambilan sejumlah besar makanan berlemak sehari sebelumnya, atau ubat untuk menurunkan berat badan.

Lemak berminyak, neutral - Najis berlemak dalam bentuk jisim tebal homogen, melekat pada dinding tandas dan dibasuh hanya dengan air suam - bukti kehadiran lemak neutral di dalam najis lebih daripada 15 g (norma 7 g), dan / atau asid lemak dan sabun. Lemak tinja netral adalah tanda gangguan aliran hempedu, fungsi yang tidak mencukupi atau keradangan pankreas..

Berminyak, asid lemak, sabun - Najis berlemak dalam bentuk jisim tebal homogen, melekat pada dinding tandas dan dibasuh hanya dengan air suam - bukti kehadiran lemak neutral di dalam najis lebih daripada 15 g (norma 7 g), dan / atau asid lemak dan sabun. Konsistensi ini menunjukkan kekurangan lipase, pengeluaran hempedu yang buruk, atau dispepsia fermentasi, saluran makanan yang dipercepat melalui usus kecil. Dengan sembelit, jumlah sabun bertambah.

Foamy - Najis berbuih, sering lembek, adalah akibat gangguan pencernaan seperti dispepsia fermentasi. Pada masa yang sama, flora iodofilik wujud.

Najis cair - Najis cair adalah gejala jangkitan toksik, jangkitan usus akut, keracunan.

Berair - Tanda jangkitan usus, racun toksik, keracunan.

Warna najis

Coklat - Biasanya, najis berwarna coklat, lebih kurang warnanya gelap.

Coklat gelap - Biasanya, najis berwarna coklat, lebih kurang warnanya gelap.

Coklat muda - Biasanya, najis berwarna coklat, lebih kurang warnanya gelap.

Merah-coklat, eritrosit, hemoglobin - Kehadiran warna merah pada tinja boleh menjadi gejala pendarahan usus.

Serat berwarna coklat kemerahan, mudah dicerna dan tidak dicerna - Kehadiran warna merah dalam najis boleh menjadi gejala pendarahan usus. Sebilangan sayur-sayuran dan buah-buahan, misalnya, bit, semangka, kismis, mewarnai najis dengan warna merah yang berbeza.

Coklat dengan tompok-tompok merah, sel darah merah - Vena atau deposit warna merah terang di dalam najis adalah gejala pendarahan dari usus besar. Sebilangan kecil plak merah terang sering terdapat pada buasir.

Kuning muda - Najis berwarna kuning separa cair adalah normal bagi bayi. Pada orang dewasa, tinja berwarna kuning muda yang dihiasi mungkin disebabkan oleh pengambilan sejumlah besar produk tenusu.

Kuning terang, bilirubin - Warna najis kuning yang jelas adalah tanda pengeluaran hempedu yang berlebihan kerana kelainan pada pundi hempedu dan / atau hati.

Kelabu-putih - Kotoran berubah warna jika tidak terdapat pigmen hempedu. Ini berlaku dengan hepatitis virus, sirosis hati, penyumbatan saluran empedu.

Hitam, tidak berbentuk - Najis hitam menunjukkan pendarahan gastrik, atau pendarahan di duodenum. Di bawah pengaruh enzim pencernaan, sel darah merah berubah warnanya, oleh itu mereka memperoleh warna hitam. Najis hitam tebal yang tidak berbentuk disebut melena dan selalu menjadi prognosis yang buruk.

Hitam, berbentuk - Konsistensi dan bentuk najis hitam yang normal mungkin muncul semasa mengambil persediaan yang mengandungi besi.

Hijau dengan garis merah - Kotoran cair hijau dengan garis merah menunjukkan jangkitan usus akut, shigellosis.

Hijau, longgar - Najis cair dan separa cair hijau adalah gejala jangkitan usus akut.

Hijau, dihiasi - dihiasi dan konsistensi normal tinja hijau terbentuk ketika memakan sejumlah besar sayur-sayuran hijau, ramuan.

Reaksi tinja

Neutral (sedikit berasid, sedikit alkali) - Tindak balas najis normal adalah neutral, sedikit berasid atau sedikit alkali, bergantung pada komposisi makanan.

Reaksi asid - berasid adalah konsekuensi dari dominasi dalam diet karbohidrat sederhana, produk penapaian, sayur-sayuran dan buah-buahan, yang meningkatkan fermentasi dalam usus. Flora Iodofilik ada.

Alkali - Tindak balas alkali tinja menunjukkan keutamaan proses pembusukan, akibat daripada kelebihan makanan protein. Proses ini disertai dengan pembentukan sejumlah besar ammonia Terjejas penyerapan dan pencernaan lemak dan protein, penyakit usus kronik juga ditunjukkan oleh reaksi alkali.

Ini adalah petunjuk fungsi normal sistem pencernaan dan perkumuhan. Dalam bahasa saintifik, ia sering disebut sebagai proses buang air besar atau pengosongan rektum..

Najis berwarna kuning likat dan seragam pada anak dan orang dewasa adalah petunjuk keadaan sihat saluran gastrousus..

Tetapi jika atas sebab tertentu perubahan warna najis berlaku atau najis memperoleh warna yang tidak biasa, anda harus bimbangkan kesihatan anda. Ada kemungkinan proses keradangan berlaku di dalam badan. Kotoran berwarna sangat terang mungkin menunjukkan peringkat awal penyakit serius..

Kadar najis

Di makmal, mana-mana orang boleh menyumbangkan analisis najis secara bebas. Tetapi mentafsirkan maknanya tidak mudah. Tetapi mana-mana doktor yang berpengalaman dapat membantu dengan ini..

Pertimbangkan bagaimana kadar najis pesakit kelihatan melalui mata pakar:

  1. kuantiti sehari. Pada orang dewasa - 100-250 gram, pada kanak-kanak kecil - dari 30-50 gram;
  2. ketekalan. Pada orang dewasa - pembuangan yang terbentuk, pada kanak-kanak - likat, lembek;
  3. jisim, kandungan. Mesti bebas dari kekotoran, pembuangan berdarah, lendir;
  4. bau. Kotoran, tidak kasar. Pada kanak-kanak - warna bau masam, pada bayi yang diberi makanan buatan - putrid;
  5. warna coklat - pada orang dewasa, pada bayi, tinja kuning atau kuning tidak terlalu dibenarkan. Kotoran yang berubah warna menunjukkan masalah dengan badan;
  6. enzim yang bertanggungjawab untuk mengotorkan pergerakan usus coklat, stercobilin. Dibentuk berdasarkan bilirubin, yang dihasilkan di hati;
  7. penunjuk tahap pH. Kanak-kanak mempunyai 4.8. Pada orang dewasa - lebih daripada 7;
  8. amonia. Ia menampakkan diri hanya pada kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua;
  9. lemak neutral, asid lemak dan serat otot hanya terdapat pada bayi;
  10. leukosit - tunggal.

Sekiranya anda mengubah salah satu parameter, anda harus berjumpa doktor.

Kotoran berwarna, gelap atau tidak khas mungkin disebabkan oleh makanan, ubat-ubatan, pilihan gaya hidup yang buruk, atau penyakit:

  • yang hitam. Menunjukkan pendarahan saluran gastrointestinal atau penggunaan beri seperti currant, blueberry. Dari ubat-ubatan: "Bisal", "Vikalin", "Karbon aktif";
  • merah. Ia diperhatikan dengan fokus ulseratif dan lesi duodenum. Selepas makan bit, jus tomato;
  • coklat gelap. Tanda: sembelit, kolitis. Pengambilan makanan protein yang tinggi.

Mari kita pertimbangkan beberapa lagi ciri mengubah warna pergerakan usus. Dan mengapa najis sesetengah orang ringan, sementara yang lain gelap.

Kotoran kuning pada orang dewasa

Apa yang menjadi sebab utama perubahan warna pembuangan pada manusia. Dan apa yang harus anda perhatikan jika najis ringan muncul secara berkala. Terdapat beberapa warna yang perlu diingat..

Najis kuning. Biasanya digabungkan dengan gejala seperti kembung perut, cirit-birit, sakit perut. Dalam kes ini, anda harus memikirkan hati. Sebabnya mungkin gangguan sistem empedu, saluran atau makanan dengan warna yang sesuai.

Kotoran kuning muda pada julat oren dewasa. Punca: parasit, gangguan pencernaan, neoplasma di pankreas, keradangan saluran empedu. Tanda-tanda bersamaan: kembung perut, sakit dan rasa berat di perut, cirit-birit, hati yang membesar.

Kotoran ringan: sebab dan gejala pada orang dewasa

Apa yang berlaku di dalam badan dan mengapa najis putih tidak biasa muncul. Sekiranya timbulnya gejala tambahan seperti kelemahan, loya, kembung, najis ringan dan air kencing gelap, diperlukan diagnosis yang tepat mengenai keadaan kesihatan.

Tanda-tanda ini menunjukkan penyakit serius, sering kronik, dan berbahaya:

  1. penyakit kuning. Bilirubin, yang dihasilkan oleh hati, memasuki aliran darah dan mengotorkan kulit, memberikan permukaan epidermis warna kekuningan. Dan dalam tinja, terdapat kekurangan enzim ini. Najis putih terang;
  2. pankreatitis. Keradangan pankreas yang teruk, di mana enzim dan toksin memasuki aliran darah dan merosakkan organ;
  3. kolesistitis. Pelanggaran aliran keluar hempedu dan pembentukan penyakit batu empedu;
  4. neoplasma onkologi saluran gastrousus.

Sekiranya tidak ada gejala penyakit dan tanda-tanda proses keradangan, maka tinja ringan pada orang dewasa mempunyai sebab biasa:

  • mengambil ubat;
  • makanan protein berlemak;
  • diet yang tidak betul;
  • kontraseptif hormon.

Di sini anda perlu memantau diet dengan teliti dan keseimbangannya. Jangan minum ubat sendiri tanpa preskripsi doktor. Sekiranya najis putih muncul, tetapi setelah beberapa hari ia kembali normal, sudah tiba masanya untuk berhenti minum pil, fikirkan makanan yang sihat.

Najis putih pada kanak-kanak

Bagi bayi dalam tempoh penyusuan semula jadi, dan juga makanan campuran, jenis pelepasan dubur berwarna putih dan tanda-tanda najis yang terlalu ringan adalah norma sekiranya tidak ada gejala yang signifikan dari keadaan yang menyakitkan.

Sebabnya:

  1. tumbuh gigi;
  2. susu ibu;
  3. campuran;
  4. banyak gula-gula.

Pada kanak-kanak kecil, warna pengosongan mungkin berbeza bergantung pada makanan: merah dari bit, oren dari wortel. Seorang ibu yang makan banyak daging juga boleh mempengaruhi warna pergerakan usus..

Najis kehijauan

Mengapa najis hijau muda boleh muncul?

Apa sebabnya dan adakah perlu takut kepada gejala seperti ini. Sekiranya kita bercakap mengenai bayi, maka bayangan pembuangan seperti rawa adalah kebiasaan. Dan tidak ada yang salah dengan itu.

Pergerakan usus zaitun pada orang dewasa adalah tanda penyakit: disentri. Jangkitan yang berlaku terhadap latar belakang kerosakan usus oleh bakteria.

Tanda:

  • gemuruh di perut, migrain, najis dengan darah, lendir dan nanah;
  • dysbiosis. Pelanggaran mikroflora usus semula jadi. Ia dicirikan oleh kembung, cirit-birit;
  • pendarahan dalaman di saluran gastrousus, fokus ulseratif;
  • salmonellosis. Penyakit yang disebabkan oleh bakteria seperti salmonella. Gejala: loya, najis longgar, demam, ruam;
  • diabetes. Gangguan metabolik, kerosakan saluran darah, tisu;
  • keracunan makanan;
  • masalah dengan kelenjar tiroid;
  • pengambilan antibiotik yang tidak terkawal.

Gangguan ini dapat menimbulkan gejala bersamaan seperti demam, kelemahan, sakit akut yang tajam di perut, dan penurunan hemoglobin. Aritmia, warna kulit pucat, pernafasan cepat sering berlaku.

Ujian yang menentukan penyebab perubahan warna najis

Untuk mengenal pasti gangguan pada sistem pencernaan dan organ saluran pencernaan, jenis analisis berikut diresepkan, juga dikaitkan dengan kajian lengkap tinja:

  1. kimia darah. Cari perbezaan antara bilangan leukosit dan hemoglobin dalam norma;
  2. koagulogram. Kajian kadar pembekuan darah;
  3. koprogram. Mengkaji darah, lendir dan nanah tersembunyi dalam pengosongan;
  4. analisis untuk cacing. Kaedah yang digunakan: enzim immunoassay, CPR;
  5. kolonoskopi. Pemeriksaan usus besar dengan kemungkinan biopsi selanjutnya, pengumpulan bahan selular;
  6. CT, MRI, pemeriksaan ultrasound. Pemeriksaan visual terhadap lesi organ dalaman yang menyebabkan perubahan warna najis.

Semua hasil yang diperoleh akan membantu doktor membuat diagnosis yang tepat dan mencari penyebab najis ringan pada manusia..

Rawatan semestinya dilakukan di bawah pengawasan pegawai perubatan dan pakar, pengambilan ubat dan menjalani terapi pemulihan adalah wajib.

  • Artikel Sebelumnya

    Diskinesia bilier: gejala, rawatan, penyebab dyskinesia saluran empedu pada kanak-kanak dan orang dewasa

Artikel Mengenai Hepatitis