Penyakit Bezoar haiwan muda

Utama Gastrik

Penyakit Bezoar pada haiwan muda dicirikan oleh pembentukan benjolan dan bebola bulu (trichobezoars), rambut (pylobezoars), serat tumbuhan (phytobezoars) dan kasein (lactobezoars) pada abomasum dan disertai dengan penyimpangan selera makan, menggigit bulu, memakan bumi, dan kadang-kadang penyumbatan 12 pylor duodenum.

Penyakit Bezoar paling kerap terjadi pada anak domba, lebih jarang pada anak lembu pada masa selepas menyusui dan menyapih. Dengan pemakanan dan pemeliharaan haiwan muda yang tidak betul di ladang individu dan petak rumah tangga persendirian, penyakit ini dapat menular secara besar-besaran, terutama pada masa musim sejuk, menyebabkan kerosakan ekonomi yang besar kepada pemiliknya akibat kematian.

Etiologi. Penyakit ini mempunyai sifat polyetiologis dan disebabkan oleh pelanggaran dalam teknologi memberi makan dan menjaga stok induk dan haiwan muda. Sekiranya kekurangan zat makanan pada anak domba, anak lembu lebih jarang, menyebabkan hipogalaktia pada biri-biri ibu atau penurunan kadar pemberian susu keseluruhan kepada anak lembu, pengganti susu berkualiti rendah, gangguan metabolik pada ratu (ketosis, osteodistrofi, hipovitaminosis A, kekurangan kobalt dan lain-lain), keadaan bangsal ibu yang tidak sihat dan rumah untuk melahirkan anak dan melahirkan anak, kurang bersenam secara aktif pada haiwan.

Patogenesis. Selera makan yang terganggu dan penyimpangannya pada haiwan menyebabkan fakta bahawa anak domba pada usia 2-3 minggu dan lebih tua mula menghisap bulu ibu mereka di tempat yang tercemar dengan air kencing dan tinja, dan kemudian menggigit. Tempat-tempat seperti itu di betina biasanya terletak berhampiran udang, perut, paha, dan ekor. Setelah beberapa lama, anak domba mula menggigit bulu masing-masing. Menggolok bulu oleh domba di kawanan menjadi semakin meluas dan berlaku di kebanyakan domba di kawanan..

Selepas itu, bulu yang ditelan atau serat tumbuhan yang kurang dicerna di bahagian pilorik abomasum berkumpul menjadi gumpalan, terkumpul di sana dan, di bawah pengaruh pergerakan peristaltik abomasum, mengetuk gumpalan lebat, bola. Anak lembu dalam keadaan yang sama juga secara intensif menjilat bulu ibu mereka dan satu sama lain di kawasan kulit yang tercemar dengan air kencing dan najis, terutamanya ini sering diperhatikan semasa musim bunga, ketika rambut lembu mudah gugur.

Ketika merumput domba, anak domba mempunyai selera makan yang menyimpang, akibatnya mereka dengan rakus memakan tanah yang longgar (sering kali berlubang). Di bawah pengaruh air liur dan jus gastrik, tanah yang memasuki perut berubah menjadi gel humus dan koloid, yang merekatkan serat makanan dan menyukarkan pencernaannya lebih lanjut. Akibat pergerakan peristaltik, fitobezoa terbentuk dari campuran zarah tumbuhan, koloid dan gel. Phytobezoars dan pylobezoars secara mekanikal menjengkelkan selaput lendir abomasum, menyebabkan keradangan catarrhal, yang menyebabkan gangguan pencernaan rennet pada haiwan. Phyto- dan pylobezoars pada haiwan dapat menyekat bukaan aborumum atau lumen di bahagian anterior duodenum, yang menyebabkan penyumbatan saluran gastrointestinal. Kadang-kadang bezoars kecil dapat melalui seluruh usus dan dikeluarkan di dalam tinja.

Bezoars di perut anak domba dan betis mengganggu proses pencernaan, gangguan metabolik berlaku, yang akhirnya menyebabkan keletihan dan stunting pada anak domba dan anak lembu.

Perubahan patologi. Mayat yang jatuh biasanya kurus. Semasa membuka abomasum, kami menjumpai bezoars dengan pelbagai saiz, salah satunya boleh menyumbat keluar dari abomasum atau duodenum. Dinding abomasum menebal, dilipat, selaput lendir edematous, kemerahan, tebal, lendir likat dapat dikeluarkan daripadanya dengan pisau. Di dinding bahagian pilorik dari abomasum atau duodenum 12, di tempat di mana bezoar dilanggar, kita perhatikan keradangan hemoragik atau nekrosis membran mukus. Abomasum sering penuh dengan kandungan makanan. Semasa membuka usus kecil: selaput lendir membengkak dan menebal, dengan sejumlah besar lendir, lipatannya jelas kelihatan, pada masa yang sama pada selaput lendir kami dapati pendarahan berikat.

Gambaran klinikal. Gambaran klinikal penyakit ini sangat pelbagai dan bergantung pada jumlah dan ukuran bezoars yang terbentuk di dalam abomasum. Semasa pemeriksaan klinikal haiwan yang sakit, kami melihat selera makan yang sesat, disertai dengan makan benda asing, menjilat bulu dan air kencing. Anak lembu dan anak domba yang sakit ketinggalan dalam pertumbuhan dan perkembangan, kurus, lemah, kulit kering dan lemah elastik pada palpasi, rambutnya kurang baik, bulu domba sering tergelincir, selaput lendir yang kelihatan pucat. Semasa memeriksa parut, ruminasi semakin lemah, cirit-birit dicatat secara berkala pada haiwan yang sakit. Apabila bezoars terperangkap dalam abomasum, selera makan hilang sepenuhnya pada haiwan yang sakit, gusi berhenti, haiwan yang sakit gelisah, ia mengalami parut timpani, kadang-kadang terdapat serangan kolik. Nafas pada haiwan yang sakit menjadi dangkal dan dipercepat, dengan auskultasi - lemahnya bunyi jantung dan nadi, takikardia, pada beberapa haiwan, kita mencatat pelanggaran irama jantung. Kematian haiwan yang sakit berlaku dengan gejala kelemahan umum dan kegagalan kardiovaskular.

Diagnosis penyakit bezoar dibuat oleh doktor haiwan berdasarkan anamnesis yang dikumpulkan (keadaan memberi makan dan menjaga haiwan) dan gambaran klinikal penyakit ini, mengunyah rambut, dan hasil autopsi. Pada anak domba, bezoars besar kadang-kadang dapat dikesan oleh doktor haiwan dengan meraba-raba abomasum ketika haiwan itu dorsal. Bezoar pada haiwan yang sakit dapat dikesan dengan fluoroskopi dan fluorografi.

Diagnosis pembezaan. Doktor haiwan harus membezakan penyakit bezoar dari penyakit metabolik di mana ia adalah komplikasi (hipovitaminosis A, ketosis, osteomalacia pada lembu dan kambing, kekurangan kobalt, gondok endemik dan penyakit lain.).

Rawatan. Anak domba yang terjejas mesti diasingkan dari domba betina dan hanya boleh menyusu. Pemilik domba dan domba harus memperbaiki komposisi ransum makanan dengan memperkenalkan makanan tambahan mineral dan makanan vitamin (tepung rumput kering dan rumput, jarum, dan pekat ragi). Dengan tujuan terapi dan profilaksis, kesan yang baik diberikan oleh pengenalan ke dalam makanan domba dan domba makanan cabang dalam bentuk penyapu dari dahan pohon yang gugur, yang dituai pada bulan-bulan musim panas dan dikeringkan di tempat teduh. Anak domba yang sakit diberi 150-200 ml susu lembu setiap hari. Penghentian sementara makan bulu oleh anak domba dapat dicapai dengan pemberian apomorfin subkutan selama 3-4 hari pada dosis 0,005 - 0,01 atau dengan memberikan tincture iodin dalam susu, skim, air, 7-10 tetes sekali sehari, anak lembu yang sakit diberi tingtur yodium pada 10 20 tetes pada satu masa. Dalam kes penyakit yang teruk, tinja iodin dalam dos yang sama harus diberikan 3-4 kali sehari. Semasa merawat penyakit bezoar, anda boleh menggunakan larutan ichthyol 0,5% untuk anak domba, 30-50 ml, anak lembu, 100-200 ml selama 5-7 hari..

Sekiranya pada haiwan yang sakit kita mendedahkan adanya gangguan dalam aktiviti organ pencernaan, maka mereka harus memberi ubat pencahar dalam bentuk garam minyak atau garam sederhana, decoctions lendir, ubat sulfa (phthalazole, sulgin, etazole, norsulfazole, sulfadimetatoxin, dll.) Pada 0,05 pertama kali dan 0.02 setiap 1 kg berat badan dalam dachas berikutnya. Sulfanilamides diberikan tiga kali sehari. Di samping itu, rawatan simptomatik (jantung, vitaminisasi, dll.).

Pembuangan bezoar secara operasi dilakukan pada pembiakan anak lembu dan anak domba.

Pencegahan. Pencegahan penyakit bezoar harus didasarkan pada pemberian makanan yang mencukupi dan pemeliharaan yang betul terhadap sapi dan domba. Pemilik haiwan peliharaan harus mencegah penyakit metabolik pada haiwan. Pemilik ladang rumah tangga swasta, ladang petani dan perusahaan pertanian menerima kesan pencegahan yang baik sebagai hasil daripada memasukkan premix ke dalam makanan haiwan (premix untuk lembu, premix untuk domba, kambing, domba dan arnab). Patuhi peraturan untuk menjaga haiwan muda setelah melahirkan dan semasa menyapih. Anak domba dan anak lembu perlu dilatih untuk memakan rumput kering berkualiti tinggi tepat pada masanya. Dalam kawanan, pemilik harus memotong bulu domba dengan cepat dan betul di rahim, paha dalam, di sekitar akar ekor (satu bulan sebelum melahirkan atau 10-15 minit selepas melahirkan). Gunakan minum profilaktik tincture yodium untuk anak domba, 5 tetes per kepala dari usia seminggu dalam 30-40 ml air, seminggu sekali.

Pada anak lembu, agen profilaksis yang baik terhadap penyakit bezoar, ketika menjilat muncul, memakai moncong kawat ke betis.

Briket digunakan untuk haiwan - menjilat, campuran polimer mineral yang mengandungi garam kobalt, tembaga, zink, yodium dan unsur mikro lain.

Satu komen mengenai "Penyakit Bezoar binatang muda"

Bezoar (batu Bezuy)

Batu asal organik, terbentuk di dalam badan beberapa ruminan, paling sering pada kambing bezoar, terdiri dari kapur magnesia, oksalat dan fosfat. Habitat kambing bezoar berada di pergunungan tengah dan tinggi di rantau Asia Tengah. Flora adalah spesifik di sini - pohon, pinggul mawar, sumac, badam berduri, pistachio liar, iaitu semak yang sangat lebat dan kuat. Secara semula jadi, haiwan, ketika bergerak di sepanjang lereng, terpaksa secara harfiah melintasi duri. Banyak rambut yang tersisa di semak - bukan sahaja kambing bezoar, tetapi juga haiwan lain yang merumput di kawasan ini. Kambing menelan jambul rambut bersama dengan makanannya. Pada bola yang ditelan oleh haiwan, garam mineral terkumpul, komposisi utamanya adalah kalsium hidrogen fosfat.

Batu-batu ini terdapat di perut anjing laut, walrus dan beberapa cetacea. Di organ pendengaran ikan juga terdapat "batu pendengaran", atau osteolit, yang terdiri daripada kristal kalsium karbonat. Perkataan bezoar mungkin berasal dari kald "bel" - tuan dan "zaar" - racun. Batu berwarna kelabu kebiruan atau bersahaja dengan warna kehitaman dan kemerahan, tidak terlalu keras, berminyak disentuh, mempunyai rasa pahit ketika digiling.

Batu tersebut memiliki kemampuan untuk menyerap sebatian arsenik secara intensif dan oleh itu dianggap sebagai penawar kuat dan sangat dihargai oleh para pangeran. Sekiranya batu bezoar dicelup sebentar dalam wain yang mengandung arsenik, ia akan mengeluarkannya dari cecair, dan sebagai gantinya akan melepaskan fosfat yang tidak berbahaya..

Sebuah buku perubatan tulisan tangan lama mengatakan: "Serapion, orang bijak, menulis:" Jika ada yang meminum batu bezoar parut seberat 12 butir, dia memanaskannya dalam anggur Fryazh, membantu dari kerosakan dan sebarang penyakit; atau, masukkan ke dalam cincin dan rasakan rasuah, bawa ke mulut anda. " Nikon memasukkannya ke dalam tongkat, dan dia mengatakan bahawa setelah dia diracun dan dia hampir tidak dapat melarikan diri dengan menjilat batu. ".

Bezoar dari India Timur dianggap paling berharga. Pelancong mengatakan bahawa petani tempatan menemui bezoar dengan cara berikut: mereka meletakkan kedua tangan di perut kambing, dari mana mereka berharap dapat menemukan batu. Selepas itu, dengan tekanan yang kuat dari kedua belah pihak, batu itu diperah ke tengah perut.

Harga bezoar, seperti berlian, naik dengan cepat seiring dengan beratnya. Terdapat 5-6 batu kecil per auns (kira-kira 30 gram). Dan harganya dari 5 hingga 18 franc. Bezoar, yang menarik satu ons, sudah bernilai 100 franc. Untuk batu seberat 4 ons, mereka dengan rela hati memberikan 2000 franc. Semasa membuat pembelian, seseorang harus sangat berhati-hati, kerana harga yang menggoda menimbulkan pemalsuan. Doh dengan kualiti tertentu dicampurkan dengan resin kayu, setelah itu bezoars kecil dibawa ke ukuran kasar menggunakan campuran ini. Adalah mungkin untuk membezakan penipuan dengan cara ini: batu itu ditimbang dan kemudian dicelupkan ke dalam air suam. Sekiranya warnanya tidak berubah dan dia tidak menurunkan berat badan, semuanya tanpa curang..

Menurut Dr. Valentini, batu yang terdapat dalam satu baka babi dari Melaka bernilai lebih besar daripada bezoar. Ini mula diedarkan dengan nama Piedra del Porco (batu babi), atau Lapis Malacensis (batu Melaka). Dan masa kita di antara bezoars adalah ini: babi kecil digambarkan di atas kerangka. Sebuah syarikat India Timur Belanda meletakkan eksport berharga itu dan menjual batu-batu itu dengan harga 135-175 florin Belanda. Penjual semula sudah meminta 400-600 florin untuk mereka. Adalah mungkin untuk menyewa batu dan menyewa, tetapi untuk setiap 24 jam satu keping emas harus diberikan sebagai sewa. Bagaimanapun, bezoar telah menyembuhkan gout, kolik, obesiti dan juga penyakit kuning..

Sayangnya, bezoar belum termasuk dalam antologi mineralogi dunia, dan sia-sia. Bahkan saintis besar al-Biruni, pengarang "Pengumpulan maklumat untuk pengetahuan tentang permata" berseru: "Saya bersumpah demi nyawa, inilah batu mulia yang paling mulia yang disimpan dalam khazanah, kerana ia berguna untuk kehidupan, bukan mereka!".

Doktor Armenia kuno A. Amasiatsi juga mementingkan batu penyembuh ini, yang berpendapat bahawa batu yang berubah menjadi hijau ketika digosok lebih berharga. Dia percaya bahawa bezoar menyelamatkan pemiliknya dari racun, membantu semua jenis gigitan haiwan, menghilangkan kesan berbahaya: "Sekiranya anda menggosoknya dengan jus adas dan melumasi gigitan ular, ia akan membantu dan melegakan kesakitan pada masa yang sama." "Sekiranya anda makan batu seberat 12 biji barli, ini akan membantu kelemahan jantung. Dan memberi kekuatan kepada seseorang. Dan dos untuk penerimaan adalah 1 batang (0,091 g). Dan orang yang memakannya setiap hari pada setengah hari diselamatkan dari semua kejahatan dan racun. Bezoar juga berguna untuk sifat panas badan, kerana ia bertindak berdasarkan sifatnya yang melekat, dan bukan sifatnya. Dan ketahuilah bahawa sifat ubat ini sangat panas. ".

Buku-buku perubatan lama Rusia menggambarkan batu "Beluga", yang terdapat di sisi lubang di mana ikan menyemburkan kaviar. Ia digunakan untuk melahirkan anak yang sukar, penyakit anak-anak, penyakit pundi kencing dan ureter. Kadang-kadang batu serupa ditemui di pundi kencing babi hutan yang terbunuh. Batu "babi hutan" dinilai lebih tinggi daripada "Beluga".

Mungkin pelbagai bezoar yang paling berharga adalah batu "merpati" yang terbentuk di perut merpati. Pada fikiran A. Amasiatsi, ubat yang diperbuat daripada batu membantu menghidap barah rahim. "Ini adalah salah satu ubat barah terbaik. Ia diuji ".

Di kalangan ahli sihir, bezoar dianggap sebagai kaedah paling berkesan untuk menarik cinta. Untuk melakukan ini, ia mesti dikeringkan dan digiling menjadi serbuk halus. Kemudian cari sebiji epal merah, potong sepotong kacang, di dekat batangnya, keluarkan biji, isi kekosongan dengan serbuk yang dihasilkan dan masukkan potongan itu ke tempatnya. Selepas itu, balut dengan kulit epal yang dikupas selebar jari. Sakramen dilaksanakan dengan sebaiknya pada 15 April jam 6 pagi Di samping itu, dengan darah yang diambil dari jari manis tangan kiri, perlu menuliskan nama orang yang dikasihi dan perkataan "Abuenop", dan orang yang dikasihi tidak seharusnya mengetahui tentang ini: anda tidak boleh menunjukkan jari potong kepadanya. Maka anda perlu memberi kekasih anda untuk makan seperempat epal. Tetapi anda boleh membiarkan epal suam sehingga kering, kemudian mengubahnya menjadi serbuk dan memasukkannya ke dalam pakaian orang yang anda sayangi..

Di India, bezoar yang terdapat di kepala lembu disebut goro-chan dan digunakan untuk pencelupan tisu, lukisan dan penyembuhan. "Hancurkan biji wijen hitam, biji kacang tanah dan asparagus racemose bersama dengan goro-chan. Sekiranya anda menggunakan campuran ini pada rambut anda, ia akan segera menjadi hitam. " (Buku perubatan Ind.).

Bezoar (batu) di perut

Penting! Ubat untuk pedih ulu hati, gastritis dan bisul, yang telah membantu sebilangan besar pembaca kami. Baca lebih lanjut >>>

Sekiranya anda bertanya kepada orang biasa bagaimana benda asing boleh berakhir di perut, dia akan menjawabnya hanya dengan menelan. Dan ia akan menjadi salah. Badan asing di perut boleh menjadi akibat penyakit yang disebut doktor sebagai bezoar.

Bezoar perut adalah penyakit yang sangat jarang berlaku yang berkaitan dengan pembentukan badan asing di organ ini. Bezoars juga disebut batu perut. Sekiranya anda memasukkan perkataan "bezoar" ke dalam bar carian penyemak imbas anda, anda akan melihat bahawa sebahagian besar hasilnya berkaitan dengan penyakit haiwan, bukan manusia. Mereka khas dari ruminan. Tetapi orang juga menderita perut, penyakit ini dianggap cukup parah dan mempunyai gejala dan akibat yang sangat tidak menyenangkan..

Jenis bezoars

Sekiranya anda mempunyai kucing, maka anda pasti telah melihat bagaimana haiwan itu menghidupkan bola rambut - ia disebut trichobezoar. Bezoar perut yang sama dapat terbentuk pada manusia, misalnya, pada orang yang menderita mental yang memiliki kebiasaan memakan rambut mereka sendiri..

Terdapat beberapa jenis penyakit ini, berikut adalah yang paling biasa:

Phytobezoars adalah sejenis penyakit di mana badan asing di dalam perut terdiri daripada pelbagai serat tumbuhan. Biasanya, badan asal tumbuhan yang masuk ke dalam perut (biji, biji pelbagai buah atau buah beri) adalah asas pembentukan batu. Ia tumbuh dengan lapisan lendir, lemak, rambut dan secara bertahap mineralisasi.

Selalunya pembentukan fitobezoa dikaitkan dengan pengambilan buah persimmon yang tinggi. Buah ini mengandungi sejumlah besar zat astringen dan resin, yang merupakan asas yang ideal untuk pembentukan batu perut. Terdapat banyak di antaranya buah-buahan yang belum masak..

Trichobezoars adalah penggumpalan rambut. Dalam bidang perubatan, banyak kes telah dijelaskan di mana orang yang sakit mental memakan rambut mereka sendiri..

Pharmacobezoars adalah sejenis batu gastrik berdasarkan pelbagai jenis ubat yang tidak larut..

Jenis penyakit yang paling biasa di atas adalah phytobezoars dan pharmacobezoars. Phytobezoars menyumbang 70-75% daripada jumlah kes penyakit ini.

Walaupun, perlu diperhatikan bahawa bahan lain dapat menjadi asas pembentukan batu gastrik: gusi, darah (hematobezoar), kasein dan banyak lagi. Biasanya mereka cepat diekskresikan dari badan, tetapi di bawah pengaruh beberapa faktor mereka boleh menjadi asas bezoar perut.

Terdapat jenis penyakit ini yang lebih eksotik, malah lebih jarang berlaku. Dalam literatur perubatan, pixobezoars dijelaskan - ini adalah patologi yang timbul dari kebiasaan mengunyah tar atau var. Makan sejumlah besar lemak haiwan boleh menyebabkan sebobezoar, dan penggunaan varnis dan vitish nitro dapat menyebabkan shellacobezoars. Kanak-kanak yang diberi makan botol boleh mengembangkan laktobesoar, berdasarkan laktosa dan kasein.

Sekiranya kita membincangkan ukuran formasi ini, maka ia sangat mengagumkan. Kadang-kadang bezoar perut mencapai berat satu kilogram atau lebih. Kes dijelaskan ketika bezoar memenuhi seluruh isi perut, mewakili organ organ ini.

Kadar pembentukan batu gastrik bergantung pada jenis dan ciri fisiologi seseorang; ia boleh berbeza-beza dari beberapa hari hingga puluhan tahun. Bergantung pada jenis bezoar dan masa pembentukannya, batu itu boleh mempunyai konsistensi yang berbeza. Dari lembut dan longgar, hingga sangat keras, yang dapat dibandingkan dengan ketumpatan batu semula jadi. Bezoars boleh menjadi tunggal atau berganda, biasanya berwarna coklat atau hijau, dan mempunyai bau yang tidak menyenangkan.

Punca berlakunya

Sebilangan kecil dari kita memakan rambut kita sendiri, tetapi buah yang mengandungi biji sangat disukai oleh banyak orang. Mengapa perut bezoar adalah penyakit yang sangat jarang berlaku dan sebilangan besar orang belum pernah mendengarnya??

Satu (atau beberapa) tulang yang ditelan secara tidak sengaja tidak mencukupi untuk perkembangan patologi ini. Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada pembentukan batu perut. Sebab utama mengapa bezoar perut berkembang adalah pelanggaran fungsi motor (evakuasi) organ ini. Contoh tipikal adalah gastroparesis diabetes, kelumpuhan sebahagian perut yang disebabkan oleh diabetes mellitus.

Faktor-faktor berikut juga boleh menyebabkan pembentukan batu perut:

• kemerosotan fungsi sekresi perut;

• kehadiran mikroflora patogen;

• peningkatan kelikatan lendir.

Walau bagaimanapun, batu paling sering terbentuk pada orang yang pernah menjalani pembedahan perut: reseksi atau vagotomi. Tidak ada data yang tepat mengenai pembentukan bezoar dalam kategori pesakit ini, kerana tidak semuanya menjalani pemeriksaan sinar-X dan endoskopi setelah pembedahan..

Sebab lain yang menyebabkan pembentukan bezoars adalah kurang mengunyah. Asid hidroklorik yang tidak mencukupi dalam jus gastrik mendorong pembentukan batu.

Beberapa penyelidik percaya bahawa kulat seperti ragi yang hidup di saluran gastrointestinal memainkan peranan penting dalam pembentukan bezoar. Tetapi ada pendapat lain bahawa cendawan hanya menggunakan batu sebagai substrat..

Gejala

Dalam kebanyakan kes, perut bezoar tidak mempunyai gejala, penyakit ini dapat berkembang selama bertahun-tahun tanpa menimbulkan kebimbangan kepada orang tersebut. Walau bagaimanapun, setelah batu (atau batu) menjadi ketara, gejala berikut mungkin berlaku:

  • berat di perut;
  • kesakitan teruk;
  • nafas berbau;
  • kelemahan umum, keletihan cepat, penurunan prestasi;
  • serangan mual;
  • pengurangan berat;
  • anemia.

Ciri gejala lain dari penyakit ini adalah penurunan imuniti dan peningkatan penyakit kronik..

Seperti yang anda lihat dari senarai di atas, tidak ada gejala ciri penyakit ini. Gejala Bezoar sangat serupa dengan keadaan perut yang lain. Sering kali, seseorang tidak memberi perhatian kepada mereka, menganggap mereka sebagai akibat dari gangguan perut biasa..

Batu perut boleh menyebabkan komplikasi serius. Berikut adalah yang utama:

  • pelanggaran kalkulus, ia disertai dengan kekejangan yang teruk, muntah berulang berulang;
  • bezoar perut boleh menjadi penyebab penyumbatan usus akut, yang disebabkan oleh pengosongan batu;
  • batu boleh menyebabkan pembentukan bisul pada mukosa gastrik, dengan berlubang dinding organ atau keganasan.

Gambaran klinikal penyakit ini bergantung pada jenis batu, ukurannya, dan jangka masa mereka berada di dalam perut. Kanak-kanak di mana batu perut dijumpai mungkin menderita edema atau hipoproteinemia, yang merupakan hasil gangguan metabolik yang disebabkan oleh bezoar.

Diagnosis penyakit

Diagnosis penyakit sangat sukar. Sebilangan besar simptomnya menyerupai masalah gastrik yang lain. Mereka sering disalah anggap sebagai keracunan makanan..

Dalam beberapa kes, jika batu memiliki ukuran yang cukup besar dan konsistensi yang padat, batu itu dapat dirasakan sendiri di wilayah epigastrik, tetapi ini lebih merupakan pengecualian daripada peraturan. Dalam kes ini, bezoar biasanya disalah anggap sebagai neoplasma..

Semasa mendiagnosis penyakit, penting untuk memperhatikan data anamnestic mengenai operasi perut sebelumnya, penyakit organ ini, dan tabiat makan manusia. Perlu memeriksa keadaan gigi pesakit, sifat mengunyah makanan dan menelannya.

Bezoars dicirikan oleh penyakit paroxysmal. Oleh kerana batu terkumpul di perut pesakit, penyakit ini bertambah buruk, gejalanya paling ketara. Apabila batu dikeluarkan (dengan muntah atau melalui usus), gejalanya mereda, dan pengampunan diperhatikan.

Sekiranya pemburukan penyakit ini dianggap sebagai keracunan makanan biasa, maka pesakit diresepkan minuman berlimpah, yang membawa kepada pengosongan bezoar dari perut dan melegakan keadaan. Walau bagaimanapun, memindahkan batu perut ke dalam usus adalah berbahaya, kerana boleh menyebabkan penyumbatan usus kecil dan menyebabkan penyumbatan lengkap atau separa..

Tanda lain dari batu perut adalah anemia, yang dapat ditentukan dengan ujian darah..

Walau bagaimanapun, kaedah utama untuk menentukan bezoar adalah sinar-X perut, gastroskopi, ultrasound dan tomografi yang dikira..

Diagnosis perbezaan antara bezoar dan barah perut, serta jenis tumor lain, agak sukar. Kaedah penyelidikan endoskopi membantu membezakan batu gastrik dari neoplasma; ia dapat dibezakan dengan mudah oleh permukaan ciri yang tidak rata. Biopsi endoskopi juga dilakukan untuk menentukan komposisi kalkulus gastrik.

Rawatan penyakit

Beberapa kaedah digunakan untuk menghilangkan batu perut: ia dilarutkan, dipecah, atau dibuang melalui pembedahan. Kaedah terakhir hanya digunakan sebagai pilihan terakhir, jika pilihan lain tidak berkesan..

Dalam setiap kes, rawatan penyakit ini berbeza, bergantung pada jenis bezoar, konsistensinya dan ciri-ciri individu pesakit. Contohnya, dengan fitobezoa, yang mempunyai konsistensi yang lembut, pesakit diberi air mineral suam dengan reaksi alkali. Larutan natrium bikarbonat 10% juga digunakan, pesakit diberi susu semasa perut kosong, kadang-kadang julap digunakan, diet khas diresepkan. Urut perut bahagian atas sangat membantu.

Biasanya, rawatan ini berterusan selama beberapa minggu. Sekiranya tidak berjaya, teruskan ke kaedah yang lebih radikal..

Anda boleh menghancurkan batu perut dan kemudian membuangnya. Anda boleh menggiling batu menggunakan endoskopi atau bertindak menggunakan jet penyelesaian khas yang menghancurkannya menjadi komponen kecil. Kadang-kadang forceps khas, gelung atau tindakan laser digunakan untuk menghancurkan bezoars..

Kaedah mengeluarkan batu perut cukup berkesan hanya jika bezoarnya lembut. Sekiranya mempunyai ketumpatan batu, maka selalunya ia perlu dilakukan campur tangan pembedahan.

Biasanya, pembedahan diperlukan untuk trichobezoars, shellacobezoars, dan pixobezoars. Gastrotomi yang paling biasa digunakan, jika penyakit ini disertai oleh ulser duodenum atau perut, maka vagotomi atau reseksi gastrik digunakan.

Kes lain yang perlu dilakukan pembedahan adalah penyumbatan usus akibat penyumbatan batu perut..

Pencegahan

Seperti penyakit lain, bezoar lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Orang yang menderita penyakit perut harus berhati-hati, dan lebih-lebih lagi mereka yang telah menjalani pembedahan pada organ ini. Orang-orang ini berisiko tinggi..

Anda tidak boleh makan makanan kasar, makan buah-buahan dan beri, terutama yang mempunyai kulit tebal.

Anda harus mengunyah makanan dengan teliti, makan perlahan-lahan, dan jangan kudapan semasa dalam perjalanan. Jangan memulakan penyakit perut.

Perhatikan tingkah laku anak-anak, jika mereka sering menggigit kuku atau hujung rambut mereka, maka anda harus memperhatikan perkara ini. Sebagai tambahan kepada bahaya pembentukan batu perut, tabiat seperti itu boleh menjadi tanda gangguan mental pada anak..

Yang paling penting, jika anda menderita penyakit perut, anda mesti diperiksa dari semasa ke semasa oleh ahli gastroenterologi.

Bezoar adalah penyakit yang agak jarang berlaku, tetapi pada masa yang sama ia cukup berbahaya, terutama dalam bentuk lanjut. Rawatan yang dimulakan tepat pada masanya selalu mempunyai prognosis positif dan hanya dibatasi oleh ubat.

Bezoar

Bezoar adalah benda asing yang terbentuk di dalam perut akibat pengumpulan zarah zat yang tidak dapat dicerna (rambut, serat tumbuhan kasar, dan sebagainya).

ICD-10T18
ICD-9938
PenyakitDB30758
MedlinePlus001582
MeSHD001630

Kandungan

maklumat am

Bezoar perut dijumpai terutamanya pada haiwan, ia jarang dikesan pada manusia: beberapa ratus kes telah dijelaskan dalam literatur perubatan.

Konkrit boleh menjadi tunggal atau berganda. Diameter mereka bervariasi dari 2-3 mm hingga 20 cm. Dalam kes yang teruk, mereka mengisi perut sepenuhnya, membentuk gipsnya. Berat batu boleh mencapai 1 kg. Konsistensi berbeza dari lembut hingga sangat padat (berbatu). Proses pembentukan berlangsung dari beberapa hari hingga 15-20 tahun.

Badan asing tidak hanya terbentuk di perut, tetapi juga diverticulum atau esofagus. Kadang-kadang bezoar usus dijumpai (di duodenum).

Sebab-sebabnya

Sebab-sebab pembentukan calculi di perut bergantung pada komposisi mereka. Peruntukkan:

  • phytobezoars - batu dari serat tumbuhan;
  • trichobezoars - dari rambut;
  • shellac-bezoars - dari sisa-sisa bahan toksik;
  • hemobezoars - dari pembekuan darah;
  • pixobezoars - dari sebatian resin;
  • anthracobezoars - dari ubat-ubatan;
  • sebobezoars - dari lemak;
  • lactobesoars - dari laktosa dan kasein;
  • bercampur.

Dalam 70-75% kes, bezoar pada manusia terdiri daripada unsur-unsur tanaman yang dimampatkan - kulit, serat, dan biji buah. Mereka berbentuk bulat, coklat atau hijau, dan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan..

Phytobezoars terdapat pada orang yang dietnya didominasi oleh buah-buahan dan sayur-sayuran. Selalunya ia terbentuk dari sisa-sisa kesemek, plum, buah ara, kurma, anggur, kacang dan biji bunga matahari. Faktor-faktor yang menyumbang kepada pembentukan calculi:

  • peningkatan kelikatan lendir di perut;
  • pelanggaran fungsi pemindahan;
  • penurunan rembesan jus gastrik;
  • mengunyah makanan yang buruk;
  • vagotomi yang dipindahkan dengan piloroplasti atau reseksi gastrik;
  • penjajahan mukosa gastrik dengan candida.

Trichobezoars adalah yang kedua paling kerap. Mereka dirasakan seperti gumpalan rambut dengan lendir dan zarah makanan. Sebab pembentukannya adalah masuknya rambut ke dalam perut. Terdapat bezoar seperti itu pada kanak-kanak dengan skizofrenia yang menderita trichotillomania - menarik rambut secara kompulsif. Selain itu, mereka terdapat pada manusia:

  • terganggu mental yang menggigit rambut mereka;
  • rawatan rambut profesional.

Jenis batu perut yang lain agak jarang berlaku. Sebab mereka:

  • pixo dan shellac bezoars - penggunaan nitro lacquer, gam BF dan polish oleh alkoholik atau pengambilan permen karet dan plasticine oleh kanak-kanak;
  • hemobezoars - menelan darah dengan hipertensi portal dan lupus erythematosus;
  • anthracobezoars - pengumpulan sisa karbon aktif dan ubat-ubatan lain yang tidak larut;
  • sebobezoars - penggunaan lemak babi kambing, domba dan daging tanpa rawatan haba;
  • lactobesoars - terbentuk pada bayi pramatang pada minggu pertama kehidupan kerana sapuan buatan kalori tinggi dengan kasein dan laktosa.

Gejala

Gejala Bezoar bergantung pada jenis dan saiz bezoar. Dengan diameter batu kecil, tanda-tanda patologi tidak diperhatikan atau terdapat sedikit rasa berat di perut.

Kalkulus bersaiz sederhana dapat menimbulkan gejala berikut:

  • kesakitan yang membosankan di rantau epigastrik, yang semakin meningkat selepas makan;
  • ketepuan cepat;
  • loya muntah;
  • belenggu fetid;
  • rasa "bola bergolek" di perut.

Sebagai tambahan kepada kesakitan dan gejala dyspeptik, bezoars besar menyebabkan:

  • pengurangan berat;
  • keletihan;
  • malaise umum.
  • kerosakan oleh tepi batu ke dinding perut, yang membawa kepada pembentukan bisul, dalam kes yang jarang berlaku - keganasan, luka baring dan perforasi;
  • pelanggaran kalkulus di saluran keluar perut, menyebabkan kekejangan kesakitan yang teruk dan muntah dengan kekotoran hempedu;
  • pergerakan bezoar ke duodenum, memprovokasi penyumbatan usus.

Bezoars pada kanak-kanak kadang-kadang menyebabkan reaksi alahan.

Diagnostik

Dengan ukuran yang besar, bezoar pada manusia dapat dikesan dengan palpasi dinding perut anterior, tetapi kaedah diagnostik utama adalah:

  • X-ray perut - menunjukkan kecacatan pengisian bentuk bulat atau bujur dengan tepi yang jelas, serta penurunan ukuran gelembung gas perut;
  • gastroskopi - memungkinkan untuk menentukan ukuran batu yang tepat, sifatnya, dan juga untuk memeriksa keadaan saluran gastrointestinal.

Bezoar dibezakan daripada pertumbuhan jinak dan barah di perut.

Rawatan

Petunjuk rawatan untuk bezoar perut bergantung pada ukuran dan gejala yang menyertainya. Batu kecil boleh keluar sendiri dengan muntah atau najis.

Hemo- dan lactobesoars hancur setelah masing-masing lavage gastrik dan pembetulan pemakanan. Dengan fitobezoa, larutan soda 10% dan urutan perut ditetapkan. Sebagai peraturan, setelah beberapa prosedur, mereka dihancurkan dan dikeluarkan secara semula jadi. Untuk mempercepat perkumuhan, prokinetik diresepkan - bahan yang meningkatkan laluan makanan melalui saluran pencernaan.

Tanaman bezoars yang tidak boleh diterima oleh rawatan konservatif, serta tricho-, sebo, pixo- dan shellac-bezoars mesti dikeluarkan. Batu longgar pertama kali dihancurkan dengan laser atau ultrasound, dan kemudian dikeluarkan menggunakan fibrogastroduodenoscope.

Kalsium keras dan besar dikeluarkan dengan campur tangan pembedahan - gastrotomi. Di samping itu, pembedahan segera dilakukan sekiranya terdapat penyumbatan usus..

Ramalan

Setelah melarutkan atau mengeluarkan bezoars, dalam kebanyakan kes, pemulihan lengkap berlaku..

Pencegahan

Langkah-langkah utama untuk pencegahan bezoars:

  • mengehadkan makanan tumbuhan kasar;
  • menghilangkan kebiasaan menggigit rambut;
  • keengganan untuk menggunakan bahan yang tidak dapat dicerna di saluran pencernaan.

Bullish bezoar apa. Portal speleomedik Rusia. Bezoar - apa itu? Rawatan bezoar perut

30758 MedlinePlus001582 MeSHD001630D001630

Bezoar, bezoar stone (Arab: بازهر bâzahr) adalah kalkulus rambut atau serat tumbuhan yang padat di perut atau usus ruminan, kuda, kucing, lebih jarang babi dan anjing, kadang-kadang manusia. Mereka timbul apabila fungsi organ pencernaan terganggu dan terdapat kekurangan mineral dalam makanan. Kehadiran bezoar boleh menyebabkan penyumbatan, ulserasi, atau pendarahan.

Sejarah

Bezoar adalah batu abu-abu atau hitam yang menempati tempat yang unik dalam perubatan kuno, dipercayai bahawa ia bermanfaat untuk pelbagai penyakit.

Bezoar dari India Timur dianggap paling berkesan, dan oleh itu yang paling mahal. Terdapat legenda bahawa budak lelaki Miloslavsky, yang takut akan nyawa Tsar Fyodor Alekseevich yang masih muda, memerintahkan kepadanya cawan perak dengan bezoar, walaupun untuk Tsarevich bezoar ternyata tidak berdaya.

Pengelasan

Menurut klasifikasi (Sh.A. Gulordava, A.S. Kofkin, 1969), bezoar perut dan usus pada manusia boleh dibahagikan kepada kumpulan berikut:

1. Trichobezoars, atau bola rambut. Dibentuk oleh pengambilan rambut. Ini sering terjadi pada wanita dan gadis yang memiliki kebiasaan mengunyah rambut, lebih sering pada orang yang mengalami patologi mental. Mungkin sifat profesional menelan rambut (pendandan rambut, pekerja sikat).

2. Phytobezoars, atau bezoars berasaskan tumbuhan. Mereka timbul di perut akibat memakan banyak kesemak, pir liar, kacang pinus dan sebilangan produk tumbuhan lain. Asas mereka adalah serat tumbuhan.

3. Stibo (sebo) bezoars - bezoars asal haiwan. Berlaku di perut di bawah pengaruh air sejuk setelah menelan sejumlah besar daging lembu atau lemak domba.

4. Bezoars organik. Dibentuk di dalam perut semasa pengambilan bahan ubat tertentu (salol), cat pertukangan: varnis, resin, tar, dengan mineralisasi gumpalan darah di lumen perut.

5. Bezoars asal embrio. Terbentuk dari kista dermoid perut. Kumpulan ini harus merangkumi batu mekonium..

6. Polybezoars adalah bezoar asal campuran. Boleh berlaku selepas trauma pengambilan benda asing ke dalam rongga saluran gastrointestinal, misalnya, dengan luka pecah rongga perut.

Komposisi

Ia adalah gabungan rembesan kalsium-fosfat dari kerongkongan dengan campuran bulu dari haiwan liar, terutamanya ruminan,.

Nama lain

  • bezoir
  • bezuy
  • batu bezoar
  • Batu babi hutan
  • Batu Beluga
  • Batu ayam jantan
  • Alectorius

Penyembuhan dan sifat ajaib

Sejak zaman kuno, bezoar telah dikreditkan dengan kemampuan untuk menyelamatkan pemiliknya dari racun. Ia dipercayai melindungi dari keracunan arsenik. Itu disebabkan oleh batu permata tepat karena sifat penyembuhannya..

Sejak abad ke-19, sifat penyembuhan bezoar telah dianggap fiksyen, tetapi penyelidikan moden telah mengesahkan kemampuan batu untuk menyerap sebatian arsenik secara aktif..

Batu bezoar juga digunakan untuk penyakit pundi kencing, melahirkan anak yang sukar dan penyakit kanak-kanak..

Sebutkan dalam kesusasteraan

  • Dalam siri novel Harry Potter, bezoar adalah batu yang menjadi penawar bagi kebanyakan racun.
  • Dalam bab XI novel Oscar Wilde "Potret Dorian Grey", bezoar - batu yang terdapat di jantung rusa Arab - adalah azimat ajaib terhadap wabak.
  • Dalam kisah Nikolai Semenovich Leskov, "Golovan yang tidak mematikan" (dari kisah-kisah tentang ketiga orang yang benar), bezoar adalah batu yang merupakan ubat untuk melawan penyakit yang disebut "kematian sapi", mungkin antraks.
  • Dalam novel Robert Jordan mengenai Conan the Barbarian, The Secret of the Gates of Al-Kiir, Batu Bezoar disebutkan sebagai penawar.
  • Dalam novel Philip Carr, Daughter of Albion, The Fatal Step, batu ini disebut sebagai penawar arsenik dan merupakan sebahagian daripada cincin Hessenfield..

Dalam budaya

Catatan

lihat juga

Sastera

  • // Kamus Ensiklopedik Brockhaus dan Efron: Dalam 86 jilid (82 jilid dan 4 tambahan). - SPb., 1890-1907.

Yayasan Wikimedia. 2010.

Lihat apa "Bezoar" dalam kamus lain:

- (Bahasa Perancis di sebelahnya, basahar Arab, dari angin buruk, dan racun sahr). Pepejal yang terdapat di dalam perut beberapa haiwan; doktor kuno mengaitkan kekuatan penyembuhan dengan bezoars. Kamus perkataan asing yang termasuk dalam bahasa Rusia. Chudinov A.N., 1910....... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

bezoar - a, m. bésoird, bésoir m. Bahan yang terdapat di dalam perut beberapa haiwan; menurut legenda, mereka melindungi dari racun. Michelson. Bola keras dijumpai di perut ruminan. Poppy. 1908. Bulu yang paling sengit, batu berwarna berharga, rhubarb dan...... Kamus Sejarah Galikisme Rusia Kamus Perubatan Komprehensif

1. batu binatang yang terbentuk di perut kambing liar; 2. Kambing gunung Kaukasia; aplikasi yang jelas. dipinjam, bagaimanapun, bentuk lama bezuy, bezar, byizuy (dari 1663) diketahui, dibina oleh Inostrantsev (Timur Barat. Berangkat. 14, 23) ke Arab. Parsi. pâzahr... Kamus Etimologi Bahasa Rusia oleh Max Vasmer

Sl. Parsi bermaksud penawar; ini adalah nama putaran, endapan berwarna berbeza yang terbentuk di saluran usus ruminan, terutama di beberapa kambing liar (Capra aegagrus), gazelles (Antilope Dorcas), dalam guanacos, vigoni, dll. Brockhaus dan I.A. Efron

Kalkulus yang terbentuk di saluran gastrointestinal haiwan (kadang-kadang manusia) dan mempunyai bentuk bola; bergantung pada komposisi boleh dipanggil trichobezoar (bola rambut), trichophytobezoar (terdiri daripada campuran rambut dan serat tumbuhan),...... Istilah perubatan

Bezoar - (fr.bezoard). Badan asing di dalam perut, terbentuk dari zarah makanan yang tidak dicerna, benda yang tidak dimakan yang ditelan oleh pesakit. Dalam beberapa kes, ia memerlukan campur tangan pembedahan. Lihat Rapunzel Syndrome... Kamus Penjelasan Istilah Psikiatri

Apabila rambut ditelan, rambut berkumpul di perut, membentuk agregasi pelbagai saiz (trichobezoars). Patologi ini disertai oleh gangguan pencernaan dan gejala. Sekiranya rambut dijumpai di perut, ia mesti dikeluarkan tepat pada masanya agar tidak menimbulkan komplikasi.

Aglomerat terbentuk selama beberapa bulan atau tahun, secara beransur-ansur bertambah besar. Kadang kala ia masuk ke usus kecil. Selain rambut, formasi seperti itu terdiri daripada zarah makanan dan lendir gastrik. Aglomerat seperti itu tidak menembusi saluran keluar duodenum. Dalam penampilannya menyerupai bola terasa.

Siapa yang mendapat?

Sebagai peraturan, trichobeazor diperhatikan di kalangan orang-orang di mana kanak-kanak perempuan tumbuh rambut panjang (di Utara dan di bekas republik Selatan USSR). Kumpulan risiko termasuk kanak-kanak dari usia 8 tahun dan lebih tua. Mereka biasanya mempunyai kebiasaan mengunyah helai mereka sendiri. Kadang-kadang ini disebabkan oleh gangguan mental, tetapi tidak semestinya. Selalunya, gadis-gadis ini tidak terdedah kepada tingkah laku histeris dan keadaan obsesif..

Di samping itu, patologi diperhatikan pada orang yang aktiviti profesionalnya berkaitan dengan rambut..

Gejala utama

Apabila formasi kecil, gejala mungkin tidak ada. Kadang-kadang pesakit mengadu rasa berat di perut atau hipokondrium. Ia sangat ketara selepas makan..

Apabila zarah terkumpul, aglomerat menjadi lebih besar.

Akibatnya, gejala berikut berlaku:

  • pedih ulu hati;
  • bersendawa;
  • sakit perut;
  • loya dan muntah selepas makan.

Biasanya ada kelegaan setelah muntah, tetapi bukan kerana koma rambut. Ini tidak mungkin melalui kerongkongan, jadi pembentukannya tetap ada dan di masa depan sekali lagi menampakkan dirinya sebagai gejala ciri..

Sering kali, pesakit mula menurunkan berat badan, kerana, dengan berusaha untuk tidak memprovokasi muntah, dia mengurangkan jumlah makanan yang dimakan.

Oleh kerana trichobezoars agak jarang berlaku, semua gejala biasanya dianggap sebagai tanda penyakit lain. Khususnya, mereka adalah ciri gastritis..

Langkah-langkah diagnostik

Kehadiran koma rambut tidak dapat ditentukan dengan tepat dengan lulus ujian darah dan air kencing umum. Anemia mungkin menunjukkan adanya patologi, tetapi gejala ini juga merupakan ciri penyakit lain. Untuk membuat diagnosis, anda perlu melakukan fluoroskopi dengan agen kontras. Kaedah diagnostik ini membolehkan anda mengenal pasti formasi dalam rongga organ pencernaan..

Dalam beberapa kes, apabila bebola rambut besar, ia dapat dirasakan. Pembentukan ini mudah alih. Benar, dengan bantuan palpasi, mustahil untuk menentukan sifat bezoars..

Kaedah diagnostik lain yang memungkinkan untuk menentukan kehadiran aglomerat di perut adalah gastroskopi. Prosedur ini dilakukan dengan menggunakan endoskopi dan membolehkan anda memeriksa organ dalaman dari dalam..

Terima kasih kepada pemeriksaan endoskopi, adalah mungkin untuk membuat diagnosis yang tepat, menentukan ukuran dan bentuk formasi, dan menentukan konsistensinya. Di samping itu, dengan menggunakan kaedah diagnostik ini, anda dapat menilai keadaan membran mukus..

Kadang kala pesakit diberi imbasan ultrasound. Sebaiknya lakukan hanya dalam kes di mana fluoroskopi dan fluoroskopi dikontraindikasikan untuk satu sebab atau yang lain..

Tidak seperti batu yang terbentuk dari serat makanan, trichobezoars tidak dapat dipecah oleh air mineral alkali yang hangat. Dalam kes ini, satu-satunya cara untuk membuang bezoars adalah pembedahan. Doktor membuat sayatan di organ dan menghilangkan gumpalan rambut.

Dalam kes yang sangat jarang berlaku, trichobezoars dapat dikeluarkan menggunakan manipulator khas dalam proses FEGDS. Biasanya, dalam situasi seperti itu, mereka ditemukan secara kebetulan ketika melakukan penyelidikan untuk mengenal pasti penyakit lain..

Tempoh selepas operasi memerlukan penggunaan ubat-ubatan tertentu (anti-radang dan lain-lain) untuk memulihkan badan. Mungkin memerlukan sedikit masa untuk mengikuti diet. Dengan mengikuti cadangan doktor, anda dapat pulih sepenuhnya dari pembedahan dan mengelakkan komplikasi.

Komplikasi

Komplikasi yang boleh menyebabkan bola rambut termasuk pendarahan, penyumbatan organ pencernaan, perforasi. Kadang kala, ketika gejala cukup parah, tetapi tidak ada rawatan yang dilakukan, kematian tidak dikecualikan. Biasanya seseorang yang menghidap trichobezoars mati dengan kesakitan dan untuk masa yang lama. Tetapi dalam kebanyakan kes, setelah mengesan formasi pada organ pencernaan, pesakit setuju untuk menjalani operasi, kerana agak sukar untuk menahan gejala yang terus meningkat..

Pencegahan

Untuk mengelakkan penumpukan rambut di perut, perlu untuk mendiagnosis tubuh tepat pada masanya untuk tujuan pencegahan. Ini akan membolehkan diagnosis tepat pada masanya dibuat ketika gejala belum muncul..

Sangat penting untuk menghilangkan kebiasaan menghisap rambut. Ibu bapa harus melihat dengan lebih dekat anak-anak mereka sendiri untuk menentukannya tepat pada waktunya. Sekiranya kebiasaan itu dikaitkan dengan gangguan psikologi, adalah mustahak untuk menjalani rawatan.

Pengumpulan trichobezoa di perut adalah fenomena yang jarang berlaku dan jarang berlaku dalam amalan perubatan di kalangan orang. Selalunya, kucing, anjing, dan ruminan mengalami patologi ini. Walaupun begitu, penyakit ini memerlukan diagnosis tepat pada masanya dan rawatan yang mencukupi. Jika tidak, kesan serius mungkin berlaku..

Sekiranya anda bertanya kepada orang biasa bagaimana benda asing boleh berakhir di perut, dia akan menjawabnya hanya dengan menelan. Dan ia akan menjadi salah. Badan asing di perut boleh menjadi akibat penyakit yang disebut doktor sebagai bezoar.

Bezoar perut adalah penyakit yang sangat jarang berlaku yang berkaitan dengan pembentukan badan asing di organ ini. Bezoars juga disebut batu perut. Sekiranya anda memasukkan perkataan "bezoar" ke dalam bar carian penyemak imbas anda, anda akan melihat bahawa sebahagian besar hasilnya berkaitan dengan penyakit haiwan, bukan manusia. Mereka khas dari ruminan. Tetapi orang juga menderita perut, penyakit ini dianggap cukup parah dan mempunyai gejala dan akibat yang sangat tidak menyenangkan..

Sekiranya anda mempunyai kucing, maka anda pasti telah melihat bagaimana haiwan itu menghidupkan bola rambut - ia disebut trichobezoar. Bezoar perut yang sama dapat terbentuk pada manusia, misalnya, pada orang yang menderita mental yang memiliki kebiasaan memakan rambut mereka sendiri..

Terdapat beberapa jenis penyakit ini, berikut adalah yang paling biasa:

Phytobezoars adalah sejenis penyakit di mana badan asing di dalam perut terdiri daripada pelbagai serat tumbuhan. Biasanya, badan asal tumbuhan yang masuk ke dalam perut (biji, biji pelbagai buah atau buah beri) adalah asas pembentukan batu. Ia tumbuh dengan lapisan lendir, lemak, rambut dan secara bertahap mineralisasi.

Selalunya pembentukan fitobezoa dikaitkan dengan pengambilan buah persimmon yang tinggi. Buah ini mengandungi sejumlah besar zat astringen dan resin, yang merupakan asas yang ideal untuk pembentukan batu perut. Terdapat banyak di antaranya buah-buahan yang belum masak..

Trichobezoars adalah penggumpalan rambut. Dalam bidang perubatan, banyak kes telah dijelaskan di mana orang yang sakit mental memakan rambut mereka sendiri..

Pharmacobezoars adalah sejenis batu gastrik berdasarkan pelbagai jenis ubat yang tidak larut..

Jenis penyakit yang paling biasa di atas adalah phytobezoars dan pharmacobezoars. Phytobezoars menyumbang 70-75% daripada jumlah kes penyakit ini.

Walaupun, perlu diperhatikan bahawa bahan lain dapat menjadi asas pembentukan batu gastrik: gusi, darah (hematobezoar), kasein dan banyak lagi. Biasanya mereka cepat diekskresikan dari badan, tetapi di bawah pengaruh beberapa faktor mereka boleh menjadi asas bezoar perut.

Terdapat jenis penyakit ini yang lebih eksotik, malah lebih jarang berlaku. Dalam literatur perubatan, pixobezoars dijelaskan - ini adalah patologi yang timbul dari kebiasaan mengunyah tar atau var. Makan sejumlah besar lemak haiwan boleh menyebabkan sebobezoar, dan penggunaan varnis dan vitish nitro dapat menyebabkan shellacobezoars. Kanak-kanak yang diberi makan botol boleh mengembangkan laktobesoar, berdasarkan laktosa dan kasein.

Sekiranya kita membincangkan ukuran formasi ini, maka ia sangat mengagumkan. Kadang-kadang bezoar perut mencapai berat satu kilogram atau lebih. Kes dijelaskan ketika bezoar memenuhi seluruh isi perut, mewakili organ organ ini.

Kadar pembentukan batu gastrik bergantung pada jenis dan ciri fisiologi seseorang; ia boleh berbeza-beza dari beberapa hari hingga puluhan tahun. Bergantung pada jenis bezoar dan masa pembentukannya, batu itu boleh mempunyai konsistensi yang berbeza. Dari lembut dan longgar, hingga sangat keras, yang dapat dibandingkan dengan ketumpatan batu semula jadi. Bezoars boleh menjadi tunggal atau berganda, biasanya berwarna coklat atau hijau, dan mempunyai bau yang tidak menyenangkan.

Punca berlakunya

Sebilangan kecil dari kita memakan rambut kita sendiri, tetapi buah yang mengandungi biji sangat disukai oleh banyak orang. Mengapa perut bezoar adalah penyakit yang sangat jarang berlaku dan sebilangan besar orang belum pernah mendengarnya??

Satu (atau beberapa) tulang yang ditelan secara tidak sengaja tidak mencukupi untuk perkembangan patologi ini. Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada pembentukan batu perut. Sebab utama mengapa bezoar perut berkembang adalah pelanggaran fungsi motor (evakuasi) organ ini. Contoh tipikal adalah gastroparesis diabetes, kelumpuhan sebahagian perut yang disebabkan oleh diabetes mellitus.

Faktor-faktor berikut juga boleh menyebabkan pembentukan batu perut:

Memburukkan lagi fungsi sekresi perut;

Kehadiran mikroflora patogen;

Peningkatan kelikatan lendir.

Walau bagaimanapun, batu paling sering terbentuk pada orang yang pernah menjalani pembedahan perut: reseksi atau vagotomi. Tidak ada data yang tepat mengenai pembentukan bezoar dalam kategori pesakit ini, kerana tidak semuanya menjalani pemeriksaan sinar-X dan endoskopi setelah pembedahan..

Sebab lain yang menyebabkan pembentukan bezoars adalah kurang mengunyah. Asid hidroklorik yang tidak mencukupi dalam jus gastrik mendorong pembentukan batu.

Beberapa penyelidik percaya bahawa kulat seperti ragi yang hidup di saluran gastrointestinal memainkan peranan penting dalam pembentukan bezoar. Tetapi ada pendapat lain bahawa cendawan hanya menggunakan batu sebagai substrat..

Gejala

Dalam kebanyakan kes, perut bezoar tidak mempunyai gejala, penyakit ini dapat berkembang selama bertahun-tahun tanpa menimbulkan kebimbangan kepada orang tersebut. Walau bagaimanapun, setelah batu (atau batu) menjadi ketara, gejala berikut mungkin berlaku:

  • berat di perut;
  • kesakitan teruk;
  • nafas berbau;
  • kelemahan umum, keletihan cepat, penurunan prestasi;
  • serangan mual;
  • pengurangan berat;
  • anemia.

Ciri gejala lain dari penyakit ini adalah penurunan imuniti dan peningkatan penyakit kronik..

Seperti yang anda lihat dari senarai di atas, tidak ada gejala ciri penyakit ini. Gejala Bezoar sangat serupa dengan keadaan perut yang lain. Sering kali, seseorang tidak memberi perhatian kepada mereka, menganggap mereka sebagai akibat dari gangguan perut biasa..

Batu perut boleh menyebabkan komplikasi serius. Berikut adalah yang utama:

  • pelanggaran kalkulus, ia disertai dengan kekejangan yang teruk, muntah berulang berulang;
  • bezoar perut boleh menjadi penyebab penyumbatan usus akut, yang disebabkan oleh pengosongan batu;
  • batu boleh menyebabkan pembentukan bisul pada mukosa gastrik, dengan berlubang dinding organ atau keganasan.

Gambaran klinikal penyakit ini bergantung pada jenis batu, ukurannya, dan jangka masa mereka berada di dalam perut. Kanak-kanak di mana batu perut dijumpai mungkin menderita edema atau hipoproteinemia, yang merupakan hasil gangguan metabolik yang disebabkan oleh bezoar.

Diagnosis penyakit

Diagnosis penyakit sangat sukar. Sebilangan besar simptomnya menyerupai masalah gastrik yang lain. Mereka sering disalah anggap sebagai keracunan makanan..

Dalam beberapa kes, jika batu memiliki ukuran yang cukup besar dan konsistensi yang padat, batu itu dapat dirasakan sendiri di wilayah epigastrik, tetapi ini lebih merupakan pengecualian daripada peraturan. Dalam kes ini, bezoar biasanya disalah anggap sebagai neoplasma..

Semasa mendiagnosis penyakit, penting untuk memperhatikan data anamnestic mengenai operasi perut sebelumnya, penyakit organ ini, dan tabiat makan manusia. Perlu memeriksa keadaan gigi pesakit, sifat mengunyah makanan dan menelannya.

Bezoars dicirikan oleh penyakit paroxysmal. Oleh kerana batu terkumpul di perut pesakit, penyakit ini bertambah buruk, gejalanya paling ketara. Apabila batu dikeluarkan (dengan muntah atau melalui usus), gejalanya mereda, dan pengampunan diperhatikan.

Sekiranya pemburukan penyakit ini dianggap sebagai keracunan makanan biasa, maka pesakit diresepkan minuman berlimpah, yang membawa kepada pengosongan bezoar dari perut dan melegakan keadaan. Walau bagaimanapun, memindahkan batu perut ke dalam usus adalah berbahaya, kerana boleh menyebabkan penyumbatan usus kecil dan menyebabkan penyumbatan lengkap atau separa..

Tanda lain dari batu perut adalah anemia, yang dapat ditentukan dengan ujian darah..

Walau bagaimanapun, kaedah utama untuk menentukan bezoar adalah sinar-X perut, gastroskopi, ultrasound dan tomografi yang dikira..

Diagnosis perbezaan antara bezoar dan barah perut, serta jenis tumor lain, agak sukar. Kaedah penyelidikan endoskopi membantu membezakan batu gastrik dari neoplasma; ia dapat dibezakan dengan mudah oleh permukaan ciri yang tidak rata. Biopsi endoskopi juga dilakukan untuk menentukan komposisi kalkulus gastrik.

Rawatan penyakit

Beberapa kaedah digunakan untuk menghilangkan batu perut: ia dilarutkan, dipecah, atau dibuang melalui pembedahan. Kaedah terakhir hanya digunakan sebagai pilihan terakhir, jika pilihan lain tidak berkesan..

Dalam setiap kes, rawatan penyakit ini berbeza, bergantung pada jenis bezoar, konsistensinya dan ciri-ciri individu pesakit. Contohnya, dengan fitobezoa, yang mempunyai konsistensi yang lembut, pesakit diberi air mineral suam dengan reaksi alkali. Larutan natrium bikarbonat 10% juga digunakan, pesakit diberi susu semasa perut kosong, kadang-kadang julap digunakan, diet khas diresepkan. Urut perut bahagian atas sangat membantu.

Biasanya, rawatan ini berterusan selama beberapa minggu. Sekiranya tidak berjaya, teruskan ke kaedah yang lebih radikal..

Anda boleh menghancurkan batu perut dan kemudian membuangnya. Anda boleh menggiling batu menggunakan endoskopi atau bertindak menggunakan jet penyelesaian khas yang menghancurkannya menjadi komponen kecil. Kadang-kadang forceps khas, gelung atau tindakan laser digunakan untuk menghancurkan bezoars..

Kaedah mengeluarkan batu perut cukup berkesan hanya jika bezoarnya lembut. Sekiranya mempunyai ketumpatan batu, maka selalunya ia perlu dilakukan campur tangan pembedahan.

Biasanya, pembedahan diperlukan untuk trichobezoars, shellacobezoars, dan pixobezoars. Gastrotomi yang paling biasa digunakan, jika penyakit ini disertai oleh ulser duodenum atau perut, maka vagotomi atau reseksi gastrik digunakan.

Kes lain yang perlu dilakukan pembedahan adalah penyumbatan usus akibat penyumbatan batu perut..

Pencegahan

Seperti penyakit lain, bezoar lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Orang yang menderita penyakit perut harus berhati-hati, dan lebih-lebih lagi mereka yang telah menjalani pembedahan pada organ ini. Orang-orang ini berisiko tinggi..

Anda tidak boleh makan makanan kasar, makan buah-buahan dan beri, terutama yang mempunyai kulit tebal.

Anda harus mengunyah makanan dengan teliti, makan perlahan-lahan, dan jangan kudapan semasa dalam perjalanan. Jangan memulakan penyakit perut.

Perhatikan tingkah laku anak-anak, jika mereka sering menggigit kuku atau hujung rambut mereka, maka anda harus memperhatikan perkara ini. Sebagai tambahan kepada bahaya pembentukan batu perut, tabiat seperti itu boleh menjadi tanda gangguan mental pada anak..

Yang paling penting, jika anda menderita penyakit perut, anda mesti diperiksa dari semasa ke semasa oleh ahli gastroenterologi.

Bezoar adalah penyakit yang agak jarang berlaku, tetapi pada masa yang sama ia cukup berbahaya, terutama dalam bentuk lanjut. Rawatan yang dimulakan tepat pada masanya selalu mempunyai prognosis positif dan hanya dibatasi oleh ubat.

Merupakan badan asing yang terbentuk di dalam perut apabila bahan-bahan tertentu yang berasal dari semula jadi atau sintetik ditelan. Ini ditunjukkan oleh rasa sakit di epigastrium, penurunan selera makan, mual, muntah, rasa kenyang yang cepat muncul ketika mengambil sejumlah kecil makanan. Diagnosis berdasarkan sejarah, sinar-X gastrik dan gastroskopi. Dengan kadar konsistensi lembut, pesakit ditunjukkan minuman alkali yang hangat, penggunaan sediaan enzimatik. Untuk badan asing berkepadatan sederhana, pemusnahan endoskopi dan pengekstrakan bezoar digunakan. Sekiranya tidak berkesan terapi konservatif, pembedahan membuang batu dilakukan.

ICD-10

T18.2 Badan asing dalam perut

Maklumat am

Perut bezoar (batu gastrik) adalah kalkulus dengan ketumpatan yang berbeza-beza, terbentuk apabila bahan ditelan yang tidak dicerna di dalam perut. Nama batu perut dikaitkan dengan baka kambing bezoar gunung, di mana perutnya berwarna biru kehitaman dari bulu, lendir dan daun sering dijumpai. Dalam gastroenterologi domestik, sebutan pertama mengenai patologi terdapat pada awal abad ke-19 dalam karya pakar bedah Rusia V.M. Tetikus. Batu gastrik jarang berlaku, pada awal tahun 1990an. kira-kira 400 kes penyakit telah dijelaskan. Konkrit boleh menjadi tunggal, mencapai jisim hingga 1 kg, dan berganda. Yang terakhir ini bersaiz kecil, cenderung untuk berpindah ke duodenum dan jejunum.

Sebab-sebabnya

Bezoar perut berlaku apabila objek asal organik atau bukan organik ditelan berulang kali, lebih kerap dengan makanan. Terdapat keadaan dan keadaan yang meningkatkan kemungkinan pembentukan bezoar:

  • Gangguan mental. Neuroses, trichotillomania, skizofrenia, keterbelakangan mental boleh menyebabkan penyerapan bahan yang tidak terkawal (plasticine, gam, rambut) yang tidak terkawal dalam jumlah besar.
  • Penyakit perut. Pelepasan asid hidroklorik yang tidak mencukupi, pengosongan kandungan yang perlahan ke dalam duodenum disebabkan oleh patologi gastroenterologi (gastroparesis, kekurangan sekresi) menyebabkan pembentukan calculi secara beransur-ansur. Penggandaan jamur Candida yang berlebihan dalam perut memulakan pembentukan bezoars jamur.
  • Operasi perut. Intervensi pembedahan yang ditangguhkan (reseksi gastrik, vagotomi) menyumbang kepada penurunan fungsi sekresi, gangguan pencernaan, dan pengumpulan makanan yang tidak dicerna.
  • Pelanggaran budaya makanan. Mengunyah makanan berat serat kasar yang buruk, menelan lubang buah dapat memprovokasi pembentukan bezoar perut.

Patogenesis

Mekanisme pembentukan bezoar perut berbeza, bergantung pada jenis bahan asing dan kehadiran faktor predisposisi. Badan asing, memasuki badan dengan makanan atau akibat tabiat buruk, dengan pelbagai alasan tidak dicerna, tetapi terkumpul di dalam badan atau bahagian perut yang sakit. Dengan penggunaan berulang, ukuran substrat bertambah. Pendedahan enzim dalam jus gastrik menyebabkan badan asing menebal dan mengeras. Akibatnya, bezoar terbentuk, yang tumbuh dan dapat mengisi seluruh isipadu organ. Semakin lama batu itu terbentuk dan tinggal di perut, semakin sukar.

Pengelasan

Bezoar perut boleh mempunyai komposisi dan konsistensi yang berbeza (longgar, padat, keras, elastik). Bergantung pada asal usulnya, jenis calculi gastrik berikut dibezakan:

  1. Phytobezoars. Mereka merangkumi 70% daripada semua bezoars. Dibentuk dengan memakan kulit, biji, kulit buah dan buah (kesemak, ceri, anggur, buah ara, dll.). Bahan tumbuhan secara beransur-ansur tumbuh dengan lendir, lemak dan mineral. Calculi mempunyai konsistensi yang berbeza, bau yang menyinggung, warna hijau gelap atau coklat.
  2. Trichobezoars. Dibentuk dengan pengambilan rambut ke perut secara berkala. Lebih kerap berlaku dengan keadaan seperti neurosis dan gangguan mental dengan dorongan yang tidak dapat ditahan untuk menggigit rambut.
  3. Stibobezoars. Dibentuk dengan penggunaan produk haiwan berlemak yang kerap (lemak babi, domba). Sekali di perut, makanan berubah, menebal dengan pembentukan batu berlemak.
  4. Shellacobezoars. Berlaku apabila produk yang tidak boleh dimakan yang berasal dari bahan kimia (pernis, cat) digunakan dalam makanan. Semasa memasuki perut, zat-zat itu berinteraksi dengan air dan mendakan. Batu-batu shellac mempunyai konsistensi likat, permukaannya agak kasar, berwarna coklat gelap.
  5. Batu-batu itu berasal dari embrio. Dibentuk dari exo- dan endoderm pada tahap perkembangan intrauterin. Adakah sista dermoid atau teratoma perut.
  6. Lactobesoars. Dibentuk pada bayi baru lahir, yang diberi makan dengan campuran buatan dengan kandungan laktosa dan kasein yang tinggi. Bayi pramatang terdedah kepada kalkulus.

Terdapat jenis batu gastrik yang jarang ditemui, yang terdapat dalam amalan perubatan dalam kes terpencil. Pixobezoars terbentuk dengan penggunaan resin atau var. Hemobezoars terbentuk semasa menelan darah yang berpanjangan pada pesakit dengan pendarahan hidung dan esofagus. Konkresi boleh berlaku semasa mengambil ubat yang larut dan tidak larut (sucralfate, aluminium hidroksida, karbon aktif). Mixobezoars terdiri daripada benang, bulu, kepingan kayu.

Gejala bezoar perut

Kadar pembentukan batu gastrik berbeza, bermula dari beberapa hari hingga puluhan tahun. Ia bergantung pada komposisi bahan asing dan ciri-ciri individu tubuh pesakit. Dengan ukuran kalkulus yang kecil, tidak ada gejala penyakit. Ketika bezoar meningkat, sensasi menyakitkan muncul di kawasan epigastrik, rasa berat di perut, tidak berkaitan dengan pengambilan makanan. Pesakit melihat ketepuan cepat dengan sejumlah kecil makanan, mual, muntah, rasa kenyang di perut, penurunan selera makan dan berat badan. Kerap bersendawa dengan bau yang tidak menyenangkan.

Pada masa akan datang, rasa sakit meningkat, mengambil watak akut atau kekejangan. Sensasi benda asing timbul di perut, yang boleh bertukar lokasi. Pada orang-orang yang mempunyai perlembagaan asthenik, pembentukan yang padat di wilayah epigastrik kadang-kadang diraba. Kehadiran bezoar disertai dengan penurunan imuniti, pemburukan penyakit kronik. Pada kanak-kanak, disebabkan oleh gangguan metabolik dan hipovitaminosis, hipoproteinemia, pembengkakan tisu lembut dan bahagian bawah kaki berlaku.

Komplikasi

Kehadiran bezoar dalam perut jangka panjang membawa kepada pembentukan ulser tekanan pada dinding organ. Peredaran darah tempatan terganggu, iskemia dan nekrosis berkembang dengan pembentukan ulserasi. Hakisan, ulser perut boleh menyebabkan berlubang pada lapisan otot dan berlakunya peritonitis dan sepsis. Komplikasi yang jarang berlaku adalah penyumbatan usus. Apabila batu bezoar memasuki usus kecil dan lumen usus tersumbat, penyumbatan usus tersumbat berkembang.

Diagnostik

Diagnosis bezoar perut sangat sukar. Ini disebabkan oleh tidak adanya gejala dan manifestasi klinikal yang spesifik pada peringkat awal penyakit ini. Untuk mengesahkan diagnosis, pemeriksaan berikut mesti dilakukan:

  • Pemeriksaan oleh ahli gastroenterologi. Berdasarkan sejarah hidup, perjalanan penyakit, data pemeriksaan fizikal, pakar akan memberikan kesimpulan awal dan menetapkan prosedur diagnostik tambahan.
  • X-ray perut dengan kontras. Membolehkan anda mengenal pasti kecacatan pengisi bentuk bujur atau bulat dengan tepi yang jelas.
  • Fibrogastroduodenoscopy. Kaedah diagnostik utama dengan mana anda dapat menentukan bukan sahaja ukuran dan bentuknya, tetapi juga menunjukkan asal usul bezoar. Semasa prosedur, ahli endoskopi mengambil bahan untuk mengkaji komposisi kalkulus.

Untuk mendiagnosis penyakit ini, dilakukan ultrasound pada rongga perut. Tomografi yang dikira dari saluran gastrointestinal atas membolehkan anda menentukan lokasi dan ukuran bezoar yang tepat. Ujian makmal tidak begitu bermaklumat, jangka panjang penyakit ini boleh menyebabkan perkembangan anemia. Diagnosis pembezaan utama bezoars dilakukan dengan tumor perut ganas dan jinak. Dalam kes ini, pemeriksaan endoskopi dengan biopsi membantu membezakan batu dari neoplasma. Batu perut dibezakan daripada benda asing yang ditelan. Data anamnesis dan gastroskopi sangat penting..

Rawatan bezoar perut

Rawatan penyakit bergantung pada jenis, konsistensi, komposisi kalkulus dan patologi bersamaan. Dengan ukuran yang kecil, batu gastrik dapat keluar dengan sendirinya. Kaedah rawatan konservatif berkesan untuk bezoars lembut hingga sederhana, selalunya berasal dari tumbuhan. Penyelesaian alkali hangat yang ditetapkan secara lisan berdasarkan soda, air mineral, enzim proteolitik. Urutan ringan di kawasan epigastrik mempunyai kesan positif. Pesakit ditunjukkan makanan yang hemat dengan sekatan buah, daging dan makanan berlemak. Calculi berketumpatan rendah dikeluarkan secara endoskopi. Dengan bantuan alat khas, batu itu dihancurkan dan dikeluarkan di bawah kawalan gastroskop. Untuk keadaan obsesif, penggunaan produk yang tidak boleh dimakan, rujuk pakar psikiatri ditunjukkan.

Dengan keberkesanan terapi, bezoar besar dan padat, pembedahan membuang kalkulus dilakukan. Operasinya terdiri dari memotong perut (gastrotomi) dan membuang batu bezoar. Petunjuk untuk campur tangan pembedahan adalah keadaan yang disebabkan oleh komplikasi penyakit (penyumbatan usus, peritonitis).

Ramalan dan pencegahan

Dengan diagnosis tepat pada masanya dan penghapusan perut bezoar, prognosisnya baik. Rawatan konservatif dan pembedahan memberikan hasil yang baik; dalam 90% kes, pemulihan sepenuhnya berlaku. Mengabaikan gejala penyakit dan diagnosis lewat boleh menyebabkan beberapa komplikasi serius, kadang-kadang membawa maut. Untuk mengelakkan perkembangan bezoar, orang yang menderita penyakit gastrointestinal kronik atau yang telah menjalani pembedahan perut disarankan untuk menjalani pemeriksaan dispensari oleh ahli gastroenterologi setahun sekali. Pencegahan penyakit merangkumi kawalan terhadap orang yang sakit jiwa, penggunaan makanan kasar yang terhad dari tumbuhan dan haiwan, penolakan untuk menggunakan bahan pencernaan.

Bagaimana ekg dilakukan, penyahkodan dan indikator standardnya

Artikel Mengenai Hepatitis