Gastritis dengan keasidan dan contoh resipi

Utama Apendiks

Gastritis boleh dipanggil patologi yang paling biasa. Ia berlaku dalam hampir 90% kes. Penyakit ini berbeza secara klinikal bergantung pada jenis perubahan struktur. Tetapi tahap rembesan sangat penting. Perlu diperhatikan bahawa tahap keasidan tertinggi paling kerap dikesan. Penyakit ini mempunyai proses kronik dan keberkesanan rawatan bergantung pada seberapa tepat pemakanan yang disusun untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi.

Pemakanan yang betul untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi akan membantu mengurangkan perjalanannya

Konsep penyakit

Gastritis dalam hampir 2/3 kes berlaku akibat kekurangan zat makanan. Oleh sebab itulah, rawatan semestinya merangkumi diet terapi. Gastritis dapat dikenali dengan ciri khasnya. Mereka adalah:

  • sakit perut;
  • loya;
  • pengurangan berat;
  • keterukan;
  • kembung.

Keterukan klinik bergantung pada tahap patologi. Pada masa yang sama, jika diet diikuti dengan hati-hati untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi, maka pengampunan yang stabil dapat dicapai, yang secara praktikal tidak menampakkan diri dengan gejala di atas. Sudah tentu, anda tidak mahu makan makanan hanya kerana mereka tidak selalu mempunyai selera yang enak..

Gastritis dicirikan oleh penampilan sakit perut

Pada masa yang sama, jika anda mendekati proses ini dengan kompeten dan khayalan, anda dapat mempelbagaikan diet anda dengan ketara. Kemudian anda boleh makan makanan yang berbeza setiap hari tanpa menyebabkan keradangan yang memburuk. Di samping itu, hidangan yang dipilih dengan betul menjamin bahawa tubuh dibekalkan dengan semua bahan yang diperlukan..

Apa yang tidak boleh dimakan dengan gastritis

Pertama sekali, penting untuk mengetahui makanan mana yang dilarang untuk digunakan dengan patologi ini. Gastritis disertai oleh fungsi kelenjar berlebihan. Akibatnya, asid tidak hanya memecah makanan, tetapi juga merengsakan selaput lendir, menyebabkan kecacatan di atasnya. Oleh itu, pertama sekali, produk yang dapat memprovokasi pelepasan jus tidak termasuk, serta hidangan yang menjengkelkan membran mukus organ yang sudah meradang. Oleh itu, produk berikut dilarang:

  • pengasam dan acar, termasuk yang dimasak sendiri;
  • rempah, kecuali ramuan segar, yang tidak mempunyai rasa pedas;
  • sos siap;

Dengan gastritis, makanan dilarang yang merengsakan mukosa gastrik

  • coklat dan gula-gula;
  • barang bakar tepung rai;
  • semua minuman beralkohol;
  • kekacang;
  • buah masam;
  • minuman berkarbonat.

Di samping itu, penting untuk mempertimbangkan bagaimana makanan akan disediakan. Dilarang keras menggoreng, terutama dilapisi tepung roti. Tidak perlu perap daging atau ayam.

Mendidih dan mengukus sangat sesuai. Hidangan sedemikian akan lembut pada perut dan tidak akan merengsakan selaput lendir..

Produk disyorkan untuk direbus atau dikukus

Produk yang Boleh Diterima

Sekarang mari kita cuba mencari tahu dari mana anda boleh memasak pinggan untuk mengeluarkan perut sebanyak mungkin dan tidak menyebabkan kambuh. Resipi yang digunakan untuk gastritis berasid boleh merangkumi makanan berikut:

  • daging dan ayam, dan anda hanya perlu memilih jenis rendah lemak atau memotong lemak dan kulit;
  • ikan akan menjadi wajib, lebih-lebih lagi, makanan laut mengandungi lebih banyak nutrien;
  • bihun, direbus dengan teliti;
  • bijirin, dan sebilangannya harus digiling setelah dimasak;
  • salad sayur-sayuran ringan, tetapi tidak memakainya dengan mayonis;
  • telur, tetapi tidak ada telur hancur, hanya direbus dan tidak lebih dari tiga minggu;
  • hampir semua sayur-sayuran, tetapi keadaan utamanya adalah rawatan haba;
  • beri, jika tidak ada reaksi alergi terhadapnya.

Senarai makanan yang boleh dimasukkan ke dalam makanan untuk gastritis agak pelbagai

Dengan menggunakan produk yang disenaraikan, anda boleh membuat menu yang sangat pelbagai yang akan meningkatkan kesejahteraan anda sendiri. Sebagai contoh, anda boleh menggunakan resipi yang disajikan, yang disusun dengan mengambil kira keperluan pemakanan makanan..

Resipi lazat untuk gastritis

Oleh itu, dengan mengeluarkan makanan terlarang dari peti sejuk dan membeli sayur-sayuran segar, anda boleh terus menyediakan sup dan salad yang lazat. Berikut adalah beberapa resipi untuk gastritis.

Sup kembang kol

Sup ini akan membantu mengurangkan tekanan pada badan dan pada masa yang sama mengandungi sejumlah besar vitamin yang diperlukan untuk tubuh. Amat bermanfaat bahawa ramuannya sangat baik untuk pemakanan sekiranya tahap rembesannya meningkat. Untuk menyediakan hidangan yang anda perlukan:

Kembang kol sesuai untuk memasak dengan gastritis dengan keasidan yang tinggi

  • susu tidak lebih daripada segelas;
  • air;
  • sebilangan tepung;
  • telur;
  • krim masam;
  • garam dan gula.

Kubis harus dibilas dengan air panas dan kemudian dibahagikan kepada perbungaan individu kecil. Sekarang anda perlu mendidihnya sehingga dimasak di dalam air dengan sedikit garam. Selepas itu, perbungaan diketepikan, dan sos tepung disediakan di atas baki air. Sekarang anda perlu menggosok kubis melalui ayak. Susu dan gula ditambahkan ke dalam puri. Seterusnya, campurkan sos dan puri yang dihasilkan dan panaskan. Krim masam dan telur dicampurkan secara berasingan. Sebelum dimatikan, campuran perlahan-lahan ditambahkan ke sup.

Sup harus dimakan hanya setelah sejuk, kerana makanan panas menjengkelkan selaput lendir organ.

Untuk keradangan perut, sup kembang kol harus mempunyai konsistensi puri.

Sup nasi

Nasi sangat berguna untuk perut dan boleh digunakan untuk memasak walaupun pada saat-saat yang teruk. Pada masa yang sama, penting untuk belajar memasaknya dengan betul. Sup nasi adalah pilihan yang bagus. Untuk melakukan ini, bijirin harus direndam semalaman. Pada waktu pagi, ia dibasuh dengan banyak air. Sekarang anda boleh mendidihnya dengan sedikit garam. Setelah nasi siap, anda perlu menggilingnya melalui ayakan halus untuk mendapatkan jisim homogen, sama dengan makanan bayi..

Campurkan sebiji telur secara berasingan dengan segelas susu. Anda boleh menambah sedikit gula. Campuran yang dihasilkan ditambah dengan nasi puri dan dipanaskan. Di luar kegembiraan, anda boleh menggunakan mentega. Setelah sup sejuk, anda boleh memakannya.

Vareniki untuk gastritis

Untuk sarapan pagi, ladu adalah pilihan yang sangat baik. Anda tidak perlu menghabiskan banyak masa untuk menyiapkannya. Cukup untuk menguli doh di mana 150 gram keju kotej ditambahkan.

Untuk sarapan pagi dengan gastritis, anda boleh memasak ladu dengan keju kotej

Bola kecil harus dibentuk dari adunan yang dihasilkan dan direbus dalam air masin hingga masak. Ladu semacam itu disajikan dengan krim masam atau gula. Sebagai pilihan, anda boleh membuat doh bebas gula dan menggunakan bebola curd sebagai lauk.

Untuk gastritis, sarapan sangat penting. Anda tidak boleh menolaknya. Di samping itu, dari segi kelantangan, ia harus sama dengan makan siang, sementara makan malam harus kurang.

Salad sihat

Salad diperlukan untuk gastritis. Terima kasih kepada mereka bahawa anda dapat membekalkan tubuh dengan semua vitamin. Selain itu, serat yang terdapat dalam sayur-sayuran memastikan pencernaan makanan yang normal dan pergerakannya ke dalam usus. Sebilangan besar resipi termasuk sayur-sayuran rebus. Mereka boleh dimakan dalam kuantiti apa pun, tetapi tidak dibumbui dengan mayonis. Amat bermanfaat untuk digunakan untuk membuat menu vinaigrette.

Salah satu salad yang paling berguna untuk gastritis adalah vinaigrette.

Olivier juga sesuai, tetapi dalam kes ini, anda perlu mengisinya dengan krim masam rendah lemak. Sebagai tambahan kepada perkara di atas, kadang-kadang anda boleh makan bit rebus, tomato, paprika.

Sup kubis dengan gastritis

Sup sihat lain yang boleh digunakan untuk gastritis adalah sup kubis. Untuk penyediaannya, anda harus menggunakan kubis putih. Sekiranya dikehendaki, ia boleh diganti dengan yang Brussels. Ia menimbulkan lebih sedikit gas dan lebih lembut untuk perut. Anda juga memerlukan lobak merah, kentang dan bawang. Masukkan sebiji tomato untuk rasa yang sedap.

Semua sayur-sayuran hendaklah dicuci dengan bersih dan kemudian dicincang. Potong lobak merah dengan parutan. Tomato mesti dikupas dan dihaluskan. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan pengisar. Semua sayur-sayuran direbus dalam air masin hingga masak. Dill dan pasli boleh ditambah.

Anda boleh mempelbagaikan diet untuk peradangan perut dengan menyediakan sup kubis

Sup oatmeal

Sup ini memerlukan kentang, wortel, oatmeal dan herba. Kentang dicincang halus dan direbus sehingga separuh dimasak di dalam air. Lobak parut juga ditambah di sana. Setelah sayur-sayuran hampir dimasak, api akan dikurangkan dan tepung oat ditambah. Selepas memasak, anda boleh menambah sedikit minyak ke sup. Ia juga dibenarkan menggunakan sayur-sayuran, tetapi tidak pedas.

Sup adalah hidangan utama untuk gastritis. Mereka harus dimakan setiap hari, dan pada saat memburuk setelah memasak, mereka perlu dihancurkan.

Pemakanan mengikut bentuk patologi

Gastritis bukan sekadar rasa berat di perut. Ia boleh mengambil pelbagai bentuk. Di samping itu, patologi sering digabungkan dengan proses keradangan lain, yang juga harus dicerminkan dalam menu. Sehubungan itu, beberapa kes individu harus dipertimbangkan.

Sup oatmeal adalah pilihan makan tengah hari yang baik untuk memburukkan lagi gastritis

Gastritis dan pankreatitis

Terutama kerap, gastritis berlaku bersamaan dengan keradangan kelenjar. Dalam keadaan seperti itu, diet wajib dan mesti disesuaikan. Oleh itu, dengan pankreatitis, tomato dilarang sama sekali, walaupun ia sangat berguna untuk gastritis. Anda boleh minum air, tetapi hanya tanpa gas, teh lemah atau ramuan herba.

Menu boleh merangkumi hidangan seperti telur dadar, bubur, disucikan setelah dimasak, sup yang dimasak dengan penambahan bijirin dan sayur-sayuran, daging rebus, buah panggang, potongan daging, tetapi hanya stim. Sekiranya pankreas terjejas, disyorkan untuk mengurangkan pengambilan garam sebanyak mungkin. Selain itu, ia perlu dikeluarkan dari meja untuk menyingkirkan kebiasaan menambahkan garam ke pinggan..

Penting: dengan pemburukan, anda harus menolak makan selama dua hari. Jeli atau kompot dibenarkan. Pengenalan produk bermula hanya setelah keadaan bertambah baik.

Beberapa hari pertama yang memburukkan lagi, lebih baik menolak makanan sama sekali.

Pemakanan semasa eksaserbasi

Sekiranya berlaku pemburukan, pemakanan harus dirawat dengan berhati-hati. Semasa menyusun menu, anda harus mematuhi peraturan berikut:

  • pengambilan makanan sehingga 6 kali sehari;
  • makanan hanya suam;
  • semua hidangan semestinya dicincang;
  • menggoreng dan membakar dilarang;
  • rempah dikecualikan sepenuhnya;
  • Anda boleh minum teh, kompot, jeli.

Di hospital dengan kambuh gastritis, jadual nombor 1 diberikan. Di rumah, anda mesti mengikuti diet sendiri. Sangat penting untuk mengelakkan kerengsaan membran mukus pada perut kosong. Untuk melakukan ini, disyorkan untuk minum segelas jeli sebelum tidur. Pada waktu malam, jika kesakitan membangunkan anda, anda boleh minum segelas susu, hanya memanaskan badan. Tiada makanan ringan kering, walaupun anda mengalami kesakitan di jalan raya. Dalam keadaan seperti itu, lebih baik minum air suam untuk "mencairkan" keasidan.

Kissel menyelimuti dinding perut dan mengurangkan kerengsaan mukosa

Gastritis pada kanak-kanak

Keradangan perut juga berlaku pada kanak-kanak. Dalam kes ini, menu juga dipilih yang memudahkan pencernaan makanan. Pada masa yang sama, kepentingan lebih diberikan kepada nilai pemakanan, kerana tubuh anak terus tumbuh dan kekurangan vitamin boleh memberi kesan negatif terhadap proses ini. Pertama sekali, makanan ringan, coklat, gula-gula getah, soda dilarang sama sekali..

Makanan harus diambil pada masa yang sama. Selama tiga hari, disyorkan untuk makan sup, disapu melalui ayak. Dari hari keempat, dibenarkan memakan daging atau ikan rebus. Seminggu kemudian mereka pergi ke meja nombor 1, tetapi hanya tanpa mengisar. Hanya selepas 2-3 minggu, makanan semula jadi boleh dilakukan, tetapi anda harus mengecualikan daging asap, hidangan pedas, soda dan sebagainya selama-lamanya..

Gastritis dan penurunan berat badan

Secara berasingan, anda harus mempertimbangkan keadaan ketika gastritis berlaku pada orang yang mempunyai berat badan berlebihan. Obesiti juga boleh memberi kesan negatif terhadap perjalanan patologi ini, oleh itu, semasa membuat menu, anda harus memikirkan bukan sahaja cara membuang beban dari perut, tetapi juga bagaimana mengurangkan jumlah kalori.

Untuk mengurangkan berat badan dengan gastritis, anda harus makan dengan kerap, tetapi dalam bahagian kecil

Menurunkan berat badan dengan adanya gastritis mestilah sangat perlahan, tanpa berpuasa dan diet yang ketat. Jika tidak, anda tidak akan mengalami penurunan berat badan, tetapi memburukkan lagi.

Untuk mendapatkan lebih sedikit kalori, cukup untuk mengurangkan ukuran hidangan menjadi separuh. Pada masa yang sama, anda juga harus makan dari produk yang dibenarkan 6 kali sehari. Semua lemak haiwan mesti diganti dengan lemak sayuran. Minum segelas air sebelum duduk ke meja. Ini bukan sahaja dapat mengurangkan selera makan, tetapi juga mencairkan keasidan yang sudah ada..

Semasa makan, anda harus makan perlahan-lahan, mengunyah makanan dengan teliti. Anda tidak perlu hanya menggunakan makanan cincang untuk masa yang lama. Ini akan melambatkan proses pencernaan. Mematuhi peraturan asas, anda dapat mencapai pengampunan yang stabil dan pada masa yang sama menormalkan berat badan anda.

Video tersebut mengandungi contoh makan malam untuk gastritis:

Diet untuk gastritis dengan keasidan tinggi: menu dengan resipi

Penyakit seperti gastritis (radang lapisan perut) boleh membebankan kanak-kanak dan orang dewasa. Sekiranya terdapat sedikit kecurigaan kerosakan saluran gastrousus, anda harus segera menghubungi ahli gastroenterologi. Sekiranya ketakutan itu disahkan dan pakar mendiagnosis gastritis, pada mulanya anda harus menahan diri dari melakukan aktiviti fizikal dan menjadikan rehat di tempat tidur sebagai keutamaan. Sebagai tambahan kepada rawatan ubat, bergantung pada tahap keasidan, pesakit diberi diet yang akan membantu pemulihan yang cepat dan mencegah kambuh..

Gejala di mana gastritis dengan keasidan tinggi dikenali

  • Membeli dengan rasa masam.
  • Kurang selera makan.
  • Loya.
  • Muntah selepas makan.
  • Sakit perut, terutamanya di kawasan atas.
  • Perut kembung.
  • Rasa kenyang sebelum makan.

Prinsip pemakanan asas

Terdapat cadangan dan norma umum, yang pengetahuannya wajib bagi mereka yang menderita gastritis yang memburuk atau mengalami kambuh. Diet untuk gastritis dengan keasidan tinggi, menu, gaya hidup yang betul akan membantu anda dengan cepat menyingkirkan penyakit ini. Jadi, bagi pesakit dengan gastritis:

  • Sekiranya anda tidak makan berlebihan. Anda perlu jenuh badan dalam bahagian kecil, yang mana pada siang hari ada antara 5 hingga 8. Di samping itu, lebih baik jika makan pada waktu yang sama. Makan berlebihan merumitkan keseluruhan saluran pencernaan.
  • Perlu dibatasi, dan lebih baik mengecualikan rempah dan garam sepenuhnya dari pinggan. Bahan-bahan ini menyebabkan selera makan yang tidak dibenarkan dan pengeluaran asid tambahan..
  • Suhu makanan harus dipantau. Adalah tidak diingini untuk pergi melampau dan makan atau minum sesuatu yang terlalu panas atau terlalu sejuk. Semua makanan mesti hangat.
  • Makanan harus lembut dan tidak mengandungi unsur padat yang boleh membahayakan selaput lendir.
  • Kunyah makanan sehingga bersih. Ini akan membantu anda kenyang dengan cepat dan membuat perut anda lebih mudah..
  • Air dan cecair lain harus diminum hanya setelah makan, disarankan menunggu sekitar setengah jam. Kadar cecair minimum sehari ialah 1.5 liter.
  • Minum secara berkala dan banyak sepanjang hari, kerana cecair akan mencairkan kepekatan jus gastrik.
  • Perlu meninggalkan tabiat buruk. Mereka juga merosakkan organisma yang benar-benar sihat, dan di mana terdapat penyimpangan dan titik lemah, mereka menyerang mereka..

Rempah dan garam yang disebutkan di atas, yang harus dibuang. Tetapi sangat sukar untuk meninggalkan garam sepenuhnya, adalah penting bahawa jumlah pengambilannya tidak melebihi setengah sudu teh sehari. Lebih baik hadkan bawang putih dan bawang sebagai makanan sebanyak mungkin..

Tetapi mustahil untuk gastritis dengan peningkatan tahap keasidan untuk mengkonsumsi makanan goreng, daging jeli, daging, ikan dan kaldu cendawan, sosej. Juga, penyakit ini memerlukan berhenti merokok dan alkohol. Sekiranya, dalam hal garam, anda hanya perlu mengehadkan jumlahnya agar tidak menimbulkan akibat negatif, yang terakhir tidak akan membuat anda menunggu lama ketika menggunakan barang terlarang di atas. Mereka mesti dikecualikan sepenuhnya dari menu sekiranya berlaku gastritis dengan keasidan yang tinggi.

Diet untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi

Pemakanan untuk gastritis menjadi komponen pemulihan yang penting. Bagi orang yang mempunyai gastritis dengan keasidan tinggi dan rendah, terdapat sekatan dan cadangan, tetapi mereka sangat berbeza antara satu sama lain. Oleh itu, sebagai contoh, pesakit dengan gastritis dengan keasidan yang tinggi, menu yang ditetapkan untuk makanan ringan terkecil, boleh makan produk tenusu, sementara susu dengan keasidan rendah tidak termasuk dalam diet. Walau bagaimanapun, dalam kedua kes tersebut, tidak digalakkan makan pedas, masin, goreng. Dalam kedua kes, pemakanan harus menyumbang kepada normalisasi saluran gastrousus.

Cara makan pada waktu siang

Menu untuk gastritis perut dengan keasidan yang tinggi harus difikirkan dengan terperinci. Ianya sangat penting. Di bawah ini adalah anggaran menu hidangan untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi, yang harus diberi perhatian kepada orang-orang yang sakit sendiri atau merawat pesakit. Mengikuti cadangan umum, anda perlu ingat bahawa, walaupun terdapat sekatan, diet pesakit gastritis boleh (dan semestinya) bervariasi, lengkap dan pada masa yang sama enak..

Jumlah makanan setiap hari mestilah 5-6. Makanan pertama dan paling penting dalam sehari adalah sarapan. Ia harus memuaskan dan menyegarkan. Beberapa jam selepas sarapan, disarankan untuk menikmati makanan ringan. Segelas kompot atau jeli juga boleh dijadikan makanan ringan. Tetapi jika anda telah memilih, misalnya, kue, buah atau keju kotej, hidangan ini masih perlu dicuci dengan sesuatu yang lembut. Makan tengah hari - tidak kurang penting daripada sarapan pagi, makanan setiap hari - semestinya termasuk hidangan pertama. Makan sup dan sup kubis disyorkan setiap hari untuk semua orang, tanpa pengecualian, tetapi hanya sedikit orang yang mengikuti cadangan ini. Bagi pesakit dengan gastritis keasidan tinggi, kursus pertama bertindak sebagai sekutu dalam memerangi kepekaan dan kemerosotan dinding perut. Sup menyelimuti ruang perut dengan lembut, melembutkan semua pengaruh negatif. Ini adalah makanan yang tepat untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi. Menu boleh disusun mengikut pilihan anda, perkara utama adalah dengan mengambil kira norma yang diperlukan.

Makanan pertama

Dalam diet mana-mana orang, kursus pertama harus ada, disarankan untuk menggunakannya setiap hari. Sekiranya terdapat penyakit perut, "diinginkan" ini berubah menjadi "perlu", kerana pelbagai sup mempunyai kesan yang sangat bermanfaat terhadap kerja sistem pencernaan. Sup makanan khas mampu menyelimutkan dinding perut dan mengurangkan kerengsaan. Berikut adalah beberapa resipi untuk gastritis berasid. Menu yang menyertakannya akan menjadi pendamping yang bermanfaat dalam rawatan.

Sup oatmeal. Cairkan susu rendah lemak dengan air (1: 2) dan didihkan, tambah 3 sudu besar oatmeal. Bubuh kuah sehingga siap dan tambahkan 3 sudu besar kentang tumbuk, wortel rebus cincang dan didihkan. Pukul campuran yang dihasilkan dalam pengisar, masukkan pasli dan minyak bunga matahari halus.

Sup labu. Potong labu yang dikupas dari kulit dan biji menjadi kepingan segi empat kecil dan bakar di dalam ketuhar. Tumis kepingan yang telah dibakar dalam pengisar. Cairkan jisim labu yang dihasilkan dengan air, tambahkan sedikit garam, tambahkan beberapa sudu semolina dan didihkan. Anda boleh menambah pasli dan kepingan keju rendah lemak ke dalam hidangan panas.

Sup kubis. Anda memerlukan lobak merah, kentang, bawang, tomato dan 300 gram kubis putih. Basuh semua sayur dengan bersih. Parut wortel dan cincang sayur-sayuran yang tinggal. Tomato perlu disiram dengan air mendidih, dikupas dan dicincang halus, atau dicincang dalam pengisar. Letakkan kubis dan kentang di dalam air sejuk, masak dengan api kecil. Rebus sayur-sayuran yang tinggal, dan setelah mendidih air dengan kubis dan kentang, masukkan campuran rebus di sana. Masak selama 15-20 minit.

Makanan ikan

Jeli. Rebus ikan tanpa lemak (misalnya, hake atau pike hinggap), renehkan dalam sup sayur. Keluarkan tulang dari pulpa ikan dan masukkan ke dalam pinggan dalam dengan wortel rebus dan telur cincang. Larutkan agar-agar dalam kuah sayur dan tuangkan ke atas ikan dan sayur-sayuran. Setelah agar-agar sudah siap, ia boleh dimakan.

Ladu. Kupas udang rebus dari tulang. Pukul pulpa yang dihasilkan dalam pengisar dengan oatmeal rebus dan wortel rebus dalam bahagian 1: 1: 1. Masukkan sedikit pasli segar di sana. Dari jisim yang dihasilkan, cetakan bebola kecil. Gulungkannya ke dalam serbuk roti dan letakkan di atas loyang, yang sebelumnya disapu dengan minyak bunga matahari. Bakar bola selama 20 minit pada suhu 100-120 ° C. Anda boleh mengisi hidangan dengan krim masam rendah lemak. Ladu biasanya disajikan dengan sup sayur-sayuran.

Secara sedar. Pasangkan fillet pike perch dingin bersama roti gandum basi dan diperah melalui penggiling daging. Masukkan putih telur dan krim sejuk ke jisim yang dihasilkan. Pukul segalanya, dan pada akhir pemukul masukkan garam. Bentuk ladu dari ladu dan masukkan ke dalam periuk berminyak. Tutup dengan air panas dan reneh hingga lembut. Sos susu disajikan sebagai tambahan.

Salad

Epal dan lobak merah. Parut wortel rebus (atau segar) dan epal segar pada parut halus. Masukkan jisim yang berubah menjadi mangkuk salad. Larutkan satu sudu madu dengan dua sudu air rebus, masukkan salad. Untuk menambah pelbagai, anda boleh memasukkan kacang ke dalam mangkuk salad..

The vinaigrette. Ambil satu lobak merah dan bit, dua kentang, satu tin kacang polong dan dill. Rebus sayur dan potong, campurkan dalam mangkuk salad. Masukkan sayur dan kacang cincang di sana. Musim salad yang dihasilkan dengan minyak sayuran dan sedikit garam.

Timun dan telur. Bilas dan potong pasli. Basuh timun, kupas telurnya. Potong sayur menjadi kiub, gaul dengan ramuan, campurkan dan garam sedikit.

Salad Olivier. Rebus kentang, wortel, telur dan ayam. Semua ini, serta potong timun segar menjadi kiub. Timun mesti digunakan segar. Sekiranya kulit keras dan pahit, lebih baik memotongnya terlebih dahulu. Campurkan semua produk cincang dalam satu bekas dan musim dengan krim masam rendah lemak atau yogurt.

Menu untuk minggu ini

Ramai yang bimbang dengan jumlah sekatan yang muncul ketika didiagnosis dengan gastritis dengan keasidan yang tinggi. Menu mingguan yang diberikan dalam contoh akan membuktikan bahawa pemakanan pesakit dapat bervariasi dan cukup enak sehingga larangan hampir tidak dapat dilihat..

Diet yang betul untuk gastritis dengan keasidan tinggi, menu untuk setiap hari dengan resipi

Gastritis adalah salah satu penyakit saluran pencernaan yang paling biasa. Tidak kira bentuk penyakitnya (akut, kronik), bahagian penting rawatan adalah diet untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi. Makanan apa yang harus dihindari oleh penderita perut dan apa yang harus mereka masukkan dalam makanan mereka? Cara mengekalkan diet yang berkesan?

Pemakanan untuk gastritis perut dengan keasidan yang tinggi

Rawatan keradangan perut - gastritis - tidak lengkap tanpa langkah pemakanan. Tetapi ini bukan diet biasa untuk menurunkan berat badan, tetapi program pemakanan terapi, yang tugasnya adalah untuk membatasi kegatalan, membebani perut, menenangkannya, dan mempunyai kesan anti-radang..

Dengan gastritis dengan keasidan tinggi, diet didasarkan pada pengambilan makanan yang mudah dicerna, makanan seimbang dan bervariasi. Ia tidak dirancang untuk beberapa hari, tetapi untuk jangka masa yang lebih lama..

Diet untuk gastritis dengan keasidan tinggi juga diresepkan untuk pesakit dengan penyakit gastrousus lain, termasuk:

  • ulser peptik, 12 ulser duodenum;
  • gastritis erosif;
  • penyakit hati kronik;
  • keradangan usus besar;
  • pankreatitis yang berpanjangan.

Ia termasuk hidangan dengan daging cincang, makanan ringan yang tidak mengandungi kepingan keras. Diet tidak mengandungi makanan yang merengsakan selaput lendir saluran pencernaan. Sebagai sebahagian daripada diet ini, tidak digalakkan mengambil makanan dan minuman yang terlalu panas atau terlalu sejuk. Makanan masam yang sangat manis juga tidak sesuai.

Bahagian masing-masing agak kecil untuk mengelakkan rembesan gastrik yang berlebihan.

Makanan pejal tidak sesuai, jadi semuanya dihancurkan, ditekan.

Untuk siapa diet gastrik sesuai??

Diet dengan gastritis yang meningkat dengan keasidan yang tinggi sesuai untuk orang yang menderita penyakit perut, sembuh dari mereka. Tujuannya adalah untuk mengurangkan pengambilan lemak yang mengganggu bahan makanan. Tetapi jika simptom berterusan untuk waktu yang lama, walaupun mematuhi langkah diet, berjumpa dengan doktor anda.

Faedah diet gastrik:

  • makanan berkhasiat;
  • diet biasa;
  • banyak protein;
  • kekurangan alkohol, kopi, merokok;
  • banyak tenaga;
  • pengurangan berat;
  • pematuhan gaya hidup sihat;
  • pematuhan sementara.

Kekurangan diet gastrik:

  • makanan berulang;
  • kekurangan lemak sihat;
  • kekurangan sebilangan vitamin, mineral.

Diet untuk memburukkan lagi gastritis dengan keasidan yang tinggi

Menu diet untuk gastritis dengan keasidan tinggi setiap hari adalah berdasarkan pengecualian makanan berlemak, goreng, masin, pedas. Pesakit juga harus mengelakkan minum kopi, termasuk minuman tanpa kafein, alkohol, berkarbonat. Roti gandum juga tidak sesuai (disyorkan untuk menggantinya dengan pastri basi putih).

Dengan peradangan perut, pengambilan kekacang, sayur-sayuran segar tidak digalakkan (sayur rebus lebih mudah dicerna).

Minuman yang sesuai ialah teh hitam. Untuk mengurangkan rasa tidak selesa yang berkaitan dengan penyakit ini, pesakit disarankan untuk minum teh pudina, chamomile.

Makanan untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi

  • sup sayur ringan;
  • pasta;
  • beras;
  • bijirin;
  • sayur-sayuran berdaun hijau;
  • daging tanpa lemak (tidak digoreng!);
  • sayur, mentega (hanya untuk makanan siap, bukan untuk memasak);
  • kentang lenyek;
  • roti putih (tidak segar);
  • sayur-sayuran dalam tin beku;
  • pes tomato;
  • salad;
  • asparagus;
  • susu, produk susu yang ditapai;
  • epal, pisang, aprikot, pic, buah sitrus.

Makanan terlarang dalam diet untuk gastritis pada peringkat akut

  • produk bijirin penuh;
  • produk ragi;
  • buah-buahan yang menjengkelkan, beri - strawberi, raspberi, anggur, cranberry, kurma, kacang, biji poppy;
  • rempah panas, pedas;
  • sos lemak, mustard;
  • alkohol;
  • kopi;
  • coklat;
  • daging lemak;
  • sayur-sayuran yang menyebabkan perut kembung;
  • telur (hanya dalam bentuk yang mudah dicerna);
  • keju keras, matang;
  • minuman berkarbonat.

Cadangan untuk pesakit dengan gastritis dengan keasidan yang tinggi

Lemak tidak boleh dibakar semasa memasak. Oleh itu, disarankan menggoreng daging dalam kuali kering atau didihkan, sambil menambahkan air, sedikit kaldu tulang.

Prinsip lain untuk memasak diet untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi semasa memburukkan lagi:

  1. Mentega ditambahkan ke makanan siap pakai (mentega boleh dicairkan di dalam air mandi).
  2. Hidangan dimasak hingga lembut.
  3. Sekiranya makanan tidak cukup lembut semasa memasak (mis. Beberapa sayur-sayuran), kisar dengan pengisar.
  4. Tendon, tulang rawan, serat tumbuhan dikeluarkan dari makanan.
  5. Makanan tidak boleh terlalu masam, manis.
  6. Jumlah hidangan tidak boleh melebihi 200 ml, jika tidak, rembesan jus gastrik akan meningkat.
  7. Makanan dimakan lebih kerap, dalam jumlah yang lebih kecil.

Diet untuk gastritis kronik dengan keasidan yang tinggi dalam pengampunan

Peraturan diet untuk keasidan perut dan gastritis kronik yang tinggi:

  1. Syarat untuk rawatan penyakit yang berjaya adalah menyesuaikan rutin harian, pengambilan makanan (3-5 kali sehari).
  2. Mengehadkan makanan yang menjengkelkan.
  3. Diet merangkumi banyak vitamin, makanan dengan zat besi, serat.
  4. Item wajib - berhenti merokok, minum alkohol, kopi gandum.

Penyakit kronik saluran gastrointestinal, seperti ulser perut, gastritis kronik, memerlukan diet jangka panjang untuk pesakit. Oleh itu, rentang makanan yang dibenarkan cukup luas..

  • susu rendah lemak;
  • produk susu yang ditapai, yogurt (anda boleh menambah jem, buah-buahan);
  • keju kotej (manis dan masin);
  • keju segar;
  • daging (daging lembu, unggas, daging lembu tanpa lemak);
  • ikan tanpa lemak (fillet ikan kod);
  • ham tanpa lemak;
  • buah-buahan (pisang, pic, epal kupas, aprikot, jeruk, limau gedang, plum, ceri, lemon);
  • sayur-sayuran (wortel, tomato, bit, asparagus, saderi, zucchini, kembang kol);
  • jus buah, sayur-sayuran;
  • acar;
  • bayam;
  • salad;
  • barang bakar tepung putih (tidak segar);
  • herba segar (jintan, vanila, marjoram, kayu manis, adas, anise).
  • susu bakar;
  • kopi chicory dengan susu;
  • teh hitam yang lemah;
  • perairan mineral pegun atau sedikit berkarbonat;
  • teh herba (rosehip, linden, pudina, halia, balsem lemon).

Cara makan untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi?

Pada hari-hari pertama dalam tempoh pemburukan menu diet dengan gastritis dengan keasidan yang tinggi, mereka yang lapar - pesakit hanya minum teh, makan keropok, biskut, kentang, pisang. Makanan lain ditambahkan secara beransur-ansur, seperti wortel rebus, kaldu sayur, kentang tumbuk, kompot buah.

Diet untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi pada peringkat akut membolehkan penaik, tetapi tanpa kacang, kismis, keju kotej rendah lemak. Selepas 3 hari diet, menu diperkaya dengan hidangan lain, termasuk:

  • puding beras diet (campurkan nasi rebus dengan susu, gula anggur, epal parut, secubit kayu manis, bakar dalam ketuhar tanpa lemak);
  • sup krim, khususnya sup labu (tanpa menambahkan krim masam);
  • sup labu dan kentang (rebus zucchini, kentang, masukkan kaldu ayam, pasli, secubit garam, campurkan dalam pengisar).

Menu diet untuk gastritis dengan keasidan tinggi (diet)

Semasa menyusun menu diet untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi untuk setiap hari, sertakan makanan yang tinggi serat (soba, nasi liar, oatmeal, kacang-kacangan, biji minyak). Mereka juga menggalakkan pencernaan yang lebih baik.

Pilihan menu diet untuk gastritis dengan keasidan tinggi No. 1:

Contoh diet lembek (lembut) untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi
Sarapan pagiKopi chicory, roti, mentega, keju krim

Susu, roti basi

Teh susu, roti dan mentega, krim keju

Kopi putih, biskut

Teh hijau, roti dan mentega, jem aprikot

Snek No. 1Smoothie pisang, saus epal, keju kotej, epal parut
Makan tengah hariSup kentang (kentang, wortel, air, minyak, garam), puding daging

Kentang tumbuk, kompot epal

Sup (sup, daging lembu, sos tomato, mi)

Sup sayur putih (sayur-sayuran akar, susu, minyak, air, garam, daging cincang)

Ayam rebus, bubur wortel rebus, kentang, mentega

Sup sayur dengan nasi, kentang tumbuk, aprikot puri

Snek nombor 2Susu butter, yogurt, kek span dengan jem, pisang, keju kotej
Makan malamBubur semolina dengan koko, kompot aprikot

Risotto dengan daging, keju, salad wortel (wortel rebus, epal)

Roti dengan keju, epal parut

Resipi, menu diet untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi untuk setiap hari termasuk daging yang kaya dengan protein. Untuk rasa dan warna yang terbaik, daging boleh digoreng, diikuti dengan menambahkan air, kaldu (rebusan). Memanggang daging, direndam dalam perapan lemak tidak digalakkan, kerana suhu tinggi menyebabkan pembakaran lemak di permukaannya dan pembentukan kerak. Juga sesuai untuk memasak gelombang mikro.

Pilihan menu diet untuk gastritis perut dengan keasidan tinggi No. 2:

Contoh diet konsistensi normal untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi
Sarapan pagiKoko, roti dan mentega, keju

Kopi chicory, roti

Teh hijau, roti dan mentega, ham

Kopi chicory, cheesecake

Teh rosehip, roti dengan keju, bawang

Snek No. 1Buah-buahan, makanan ringan buah, puding, yoghurt, dan lain-lain dibenarkan.
Makan tengah hariSup mi tomato, rebusan ayam, kentang, salad yogurt

Daging lembu, sos dill

Rebusan sayur, rebusan fillet dengan sayur-sayuran akar, kentang

Sup, daging, nasi dengan wortel, jagung

Sup, gulung ayam dengan ham, kentang, kompot

Snek nombor 2Sama dengan makanan ringan # 1
Makan malamHam, roti, tangerin

Bun dengan keju kotej, epal

Goulash (daging lembu, pes tomato, kentang parut, mentega), pasta

Puding sayur dengan daging, kentang tumbuk, selada

Babi panggang dengan kemangi, nasi, epal bakar

Resipi diet untuk gastritis akut dan kronik

Setelah beberapa hari berpuasa relatif semasa pembengkakan, diet untuk gastritis perut dengan keasidan yang tinggi membolehkan pengambilan hidangan yang lebih bervariasi. Mereka juga sesuai untuk menyokong keadaan kesihatan dalam bentuk penyakit kronik.

Puding daging

  • 40 g mentega;
  • 40 g semolina;
  • 150 ml susu;
  • garam;
  • 200 g daging cincang;
  • 2 biji telur.
  1. Masukkan semolina, susu ke minyak yang dipanaskan, masak bubur pekat.
  2. Biarkan hingga sejuk, masukkan daging cincang rebus, garam, kuning telur, putih kocok.
  3. Kacau campuran, tuangkan ke dalam periuk berminyak yang ditaburkan dengan serbuk roti.
  4. Masukkan mandi air, masak selama 1.5 jam.

Gulung babi

  • kaki babi tanpa lemak;
  • salami makanan;
  • telur rebus;
  • lobak merah;
  • garam;
  • bawang;
  • bouillon;
  • pes tomato;
  • tepung;
  • mentega.
  1. Potong potongan daging babi, isi dengan salami, wortel, telur rebus.
  2. Balut dalam gulung, potong dengan lidi.
  3. Goreng gulung hingga kering, masukkan kuah.
  4. Masukkan garam, bawang, sedikit pes tomato, reneh.
  5. Tebal jus dengan tepung, tambahkan sedikit minyak di hujungnya.

Hidangkan gulung dengan kentang rebus.

Nenek nasi dengan epal

  • 200 g beras;
  • 1 liter susu;
  • garam;
  • kulit lemon;
  • 3 biji epal yang dikupas;
  • 3 biji telur;
  • 4 sudu besar l. Sahara;
  • sedikit mentega;
  • secubit kayu manis.
  1. Rebus susu dengan garam, kulit lemon.
  2. Masukkan beras, masak selama 2 minit, kacau sekali-sekala.
  3. Biarkan membengkak dengan api kecil selama 30 minit lagi..
  4. Biarkan hingga sejuk, kacau dari semasa ke semasa.
  5. Masukkan kuning telur, gula ke nasi sejuk.
  6. Garam sedikit putih, pukul, campurkan dengan nasi.
  7. Griskan loyang dengan minyak, masukkan beras ½ di atasnya.
  8. Lapiskan lapisan pertama dengan epal cincang, tutup dengan baki nasi.
  9. Masukkan kepingan mentega di atas, bakar dalam ketuhar selama 45 minit.
  10. Nenek yang sudah siap boleh ditaburkan dengan gula, kayu manis.

Diet untuk memburukkan lagi gastritis dengan keasidan yang rendah

Peraturan diet untuk gastritis dengan keasidan rendah:

  1. Makanan yang sangat mudah dicerna yang tidak menyebabkan perut kembung.
  2. Pilihan produk serupa dengan diet untuk gastritis akut dengan keasidan tinggi, ditambah dengan beberapa rempah untuk mencapai aroma ekspresif (sedikit lada, paprika, sodium glutamat, lobak).
  3. Memanggang oven memperluas pilihan memasak anda.
  4. Daging boleh dibakar.
  5. Kentang tidak digoreng, tetapi juga dibakar di dalam ketuhar (tanpa lemak).
  6. Segelas bir atau kopi yang tidak terlalu kuat sesuai sebagai minuman selepas makan.

Petua Kesimpulan

Dan beberapa petua lagi. Cuba elakkan tekanan dengan makan secara teratur. Tidak wajar meninggalkan rumah pada waktu pagi tanpa sarapan. Luangkan masa untuk makan tengah hari kecil pada waktu tengah hari dan makan dengan tenang. Bawa makanan ringan bersama anda supaya anda tidak lapar sepanjang hari. Dan pada waktu petang, jangan tidur dengan perut kosong (lupakan peraturan untuk tidak mengambil makanan selepas jam 18:00). Makan makanan kecil, luangkan masa anda, fokus hanya pada isi pinggan.

PENTING! Artikel maklumat! Sebelum digunakan, anda mesti berjumpa pakar.

Diet untuk gastritis

Apabila bahan toksik yang berasal dari bakteria memasuki perut melalui aliran darah, kerana memakan makanan berkualiti rendah, tidak segar, terlalu panas atau sejuk, pedas atau kurang dikunyah, makan berlebihan, keracunan alkohol, kerengsaan mukosa gastrik berlaku, yang menimbulkan gastritis akut.

Gastritis menampakkan diri: loya, muntah, kurang selera makan, bersendawa, kembung perut, rasa kenyang di perut, sakit, dan kadang-kadang bahkan penurunan berat badan.

Peraturan makanan am

Dengan gastritis, sangat penting untuk mengikuti pemakanan pemakanan yang betul untuk mengurangkan aktiviti jus gastrik:

  • Kunyah makanan dengan sempurna dengan sekurang-kurangnya 20 pergerakan mengunyah.
  • Jangan minum makanan yang dikunyah.
  • Lebih baik minum cecair di antara waktu makan..
  • Sekiranya ada keperluan untuk minum minuman dengan makanan, minum dengan sedikit teguk setelah menelan makanan.
  • Tukar kepada makanan dalam bahagian pecahan sekurang-kurangnya 4-6 kali sehari.
  • Untuk saraf yang kecewa, kurangkan bahagiannya.
  • Agar tidak makan berlebihan, anda perlu makan dengan perlahan, tanpa tambahan makanan..
  • Elakkan makanan kasar yang merosakkan lapisan perut secara mekanikal atau kimia.
  • Jangan makan makanan tumbuk atau rebus terlalu lama, agar tidak mengurangkan aktiviti pencernaan.

Mengenai gejala dan rawatan gastritis:

Makanan yang mesti ada dalam diet

Untuk mengurangkan pemburukan gastritis dan rembesan jus gastrik yang normal, anda mesti makan:

  • daging atau ikan yang dimasak dengan baik;
  • keju kotej (tidak masam) dengan gula;
  • roti putih segar;
  • sayur-sayuran tumbuk: kentang, kembang kol, rutabagas, wortel;
  • bijirin cair dan sup sayur-sayuran;
  • minuman: air mineral tanpa gas, teh lemah, serta air minum biasa (disucikan).

Makanan yang akan dikecualikan

Untuk mengurangkan dan mencegah gastritis yang teruk, anda tidak boleh makan:

  • makanan goreng, salai, acar;
  • makanan dalam tin, acar buatan sendiri, pengasam;
  • kuning telur, roti hitam;
  • kuah sayur dan daging yang kuat dan kaya;
  • produk dengan penambahan pelbagai rempah;
  • masin, ikan salai, unggas, daging, lemak babi;
  • dari minuman - kopi, koko, teh terlalu kuat, minuman beralkohol, berkarbonat.

Diet untuk gastritis erosif akut pada perut

Gastritis erosif akut meningkatkan keasidan jus gastrik, yang membawa kepada pembentukan erosi pada dinding perut. Diet untuk gastritis erosif, seperti diet untuk gastritis akut, termasuk:

  • melegakan loya melalui muntah, di mana mereka minum air alkali yang hangat tanpa gas;
  • pantang makan pada hari pertama penyakit;
  • minum teh lemah dalam bahagian kecil dengan lemon, "Borjomi" dengan ais - untuk loya;
  • pengisian semula kehilangan cecair dengan bantuan perapian: 1 liter. masukkan garam (1 sdt.), soda (½ sdt.), gula (1 sudu besar. l). Minum 1 sudu besar. l. setiap 15 minit;
  • selama 2-3 hari: makanan cair dalam bentuk kaldu sayur, sup lendir, kefir;
  • dengan penampilan selera makan - bijirin cair, jeli (kecuali cranberry jelly), kentang tumbuk, jeli, keropok, daging tumbuk.

Makanan untuk gastritis erosif akut mestilah pecahan (4-6 kali sehari), suhu sederhana (15 hingga 60 darjah), dikukus, direbus atau dibakar.

Diet untuk gastritis kronik

Gastritis kronik berlaku dengan keasidan jus gastrik yang meningkat dan menurun.

Dengan keasidan yang tinggi, gastritis menampakkan diri: pedih ulu hati, rasa sakit di perut, rasa berat setelah makan, bersendawa dengan rasa pahit atau masam, sembelit usus, kehilangan rasa. Terutama gejala membuat mereka merasa jika diet terdiri daripada makanan masam, pahit, pedas, perapan, makanan berlemak, goreng yang menyumbang kepada kepekatan asam garam. Asid bukan sahaja mencerna makanan tetapi juga menyebabkan hakisan.

Dengan keasidan yang rendah, perut menghasilkan sedikit jus gastrik, makanan kurang dicerna, jadi ini menyebabkan rasa tidak enak di mulut, rasa kenyang yang berterusan, rasa kenyang di dalam perut.

Dengan kedua-dua jenis keasidan, adalah mustahak untuk berhenti merokok untuk mengecualikan perubahan latar belakang hormon tubuh dan penampilan kegemukan.

Diet untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi

Menu dan resipi

HariMakanHidangan dan produk
Pilihan 130 minit sebelum sarapanSegelas air mineral atau teh herba
Sarapan pagiOmelet protein dari 3 telur, kentang tumbuk dari bit rebus, wortel - 50 g setiap satu, sepotong roti putih atau crouton, secawan teh hijau lemah atau balsem lemon
Makan tengah hariDua epal atau pir bakar.
Makan tengah hariSup-puri pada kaldu beras daging - 200 ml, puding dari ikan dan kentang - 150 g., Jus dari beri, sepotong roti putih
Makanan ringan petangSegelas susu kambing, crouton
Makan malamSoufflé ayam kukus - 200 gr., Carrot zrazy with fruit - 150 gr., Secawan jeli berry, sepotong roti putih
Sejam sebelum tidurInfusi rosehip dengan 1 sudu kecil. madu atau air mineral
Pilihan 230 minit sebelum sarapanTeh Milisa
Sarapan pagiOatmeal cair di atas air. Teh camomile
Makan tengah hariStroberi parut
Makan tengah hariSup ikan mas. Soba dikukus di dalam air. Sepotong roti putih.
Makanan ringan petangSegelas teh hijau yang lemah. Ruam
Makan malamSup puri labu dan wortel.
Sejam sebelum tidurTeh herba

Menu yang lebih lengkap selama 7 hari dengan gastritis dengan keasidan tinggi boleh dimuat turun di bawah:

Sup-puri dari daging pada sup beras

Anda memerlukan: beras - 35 g, daging sapi - 100 g, mentega - 15 g, 1 kuning telur, susu - ½ sudu besar, garam.

Kaedah penyediaan: Nasi disusun, dicuci dalam air panas, direbus dengan api kecil hingga mendidih sepenuhnya. Masukkan air mendidih hingga 800 ml. Perahkan daging rebus melalui penggiling daging dengan grid halus dua kali. Tuangkan sedikit air beras ke atas daging, reneh selama 8-10 minit. Semasa menambah kuah yang tinggal, tuangkan campuran susu telur, kacau terus, didihkan, perasakan dengan minyak dan garam secukupnya.

Puding ikan dengan kentang

Anda memerlukan: kentang - 50 g, ikan - 100 g, susu - 30 ml, keropok tanah - 10 g, mentega - 10 g, krim masam (tidak masam) - 50 g, telur - ½.

Kaedah penyediaan: Kupas kentang, rebus, toskan air, gosokkan melalui ayak, campurkan dengan susu. Tulang dipilih dari ikan, dikulit, direbus, disejukkan dan dicincang halus. Campurkan kentang dengan ikan, 5 gram mentega, kuning telur, putih telur yang dipukul. Lubricate acuan dengan sisa minyak, sebarkan campuran, taburkan dengan serbuk roti, masukkan ke dalam tab mandi, tutup penutup, reneh selama 20 minit. Dihidangkan dengan krim masam.

Souffle ayam kukus

Anda memerlukan: ayam rebus - 100 g, beras - 10 g, susu - 30 ml, seperempat telur, mentega - 3 g.

Kaedah penyediaan: Ayam rebus disalurkan melalui parutan halus penggiling daging - 2-3 kali. Satukan dengan nasi rebus, susu, uli, masukkan kuning telur dengan mentega cair dan protein. Jisim dipindahkan ke acuan berminyak, direbus dalam mandi air sehingga 20 minit.

Carrot zrazy dengan buah

Anda memerlukan: wortel - 160 g, semolina - 15 g, susu - 30 ml, telur - ¼ gula - 5 g, pengisian buah - 60 g, krim masam - 5 g, tepung gandum - 5 g, mentega - 10 g.

Kaedah penyediaan: Lobak parut dicampurkan dengan susu, sebahagian mentega dan rebus di bawah penutup sehingga lembut, diuli dengan lumat. Tuangkan semolina, suam hingga bijirin membengkak. Masukkan telur, gula, kacau. Dengan konsistensi cecair, tambahkan lebih banyak semolina atau tepung.

Bentuk kek, masukkan pengisian buah atau buah di tengahnya. Tepi kek ditambahkan dan ditekan. Dihancurkan dengan krim masam, diletakkan di atas loyang, ditaburkan dengan mentega (atau dituangkan dengan sos susu), dan kemudian dibakar.

Pemakanan untuk gastritis dengan keasidan yang rendah

Dengan gastritis perut dengan keasidan yang rendah, tidak digalakkan makan:

  • Daging kaya, cendawan, sup ikan;
  • Semua makanan berlemak, termasuk daging atau ikan goreng;
  • Serat sayuran mentah (kubis putih, kubis merah, lobak, lobak, bawang, bawang putih, sorrel);
  • Hidangan pedas, masin, makanan dalam tin, daging asap;
  • Pancake, kek, pai, roti hitam, ais krim, minuman berkarbonat;
  • Buah keras dan masam, minuman beralkohol.

Selamat mengetahui! Rawatan gastritis kronik yang memburuk dengan keasidan yang rendah memerlukan penyertaan kursus pertama cair dan mashed, puri sayur, bijirin cair, telur rebus, jeli, potong stim, ikan rebus atau kukus dalam makanan utama. Buah dimakan bersama dengan makanan utama, memilih buah tanpa serat kasar dan memanggangnya di dalam ketuhar.

Ia dibenarkan makan pada keasidan rendah:

  • Roti gandum putih kering, serbuk roti putih, biskut, biskut tidak berkhasiat;
  • Sup sayur vegetarian, tidak termasuk kubis;
  • Bijirin, mi di dalam air atau susu, jika perut diterima dengan baik;
  • Daging cincang rendah lemak: daging lembu, daging sapi muda, ayam tanpa kulit, ayam belanda, arnab rebus atau wap. Semasa tempoh eksaserbasi - dengan hidangan daging tumbuk (potongan daging, ladu, kentang tumbuk, soufflé, gulung);
  • Hidangan atau lauk dari sayur-sayuran (kecuali kubis putih), bijirin, puding, mi, mi;
  • Telur dan telur dadar yang direbus lembut;
  • Beri manis, lembut, buah untuk kompot, jeli, mousses / jeli, epal bakar, pir;
  • Susu utuh, susu pekat, krim, krim masam bukan berasid, keju kotej bukan berasid segar, sos susu dan telur, keju ringan;
  • Dari lemak - mentega, zaitun, minyak bunga matahari;
  • Teh yang dibuat dari ramuan St. John's wort, lingonberry, rimpang elecampane, rimpang chicory, biji rami, bunga chamomile, pudina secara berasingan atau di bahagian yang sama dipasang. Teh kukus dalam segelas air mendidih 1 sudu kecil. bahan mentah.
HariMakanHidangan dan produk
Pilihan 130 minit sebelum sarapanMerebus rosehip
Sarapan pagiOmelet dibuat dari 2 putih telur. Sepotong roti kering. Teh lemah hijau.
Makan tengah hariBuah puri.
Makan tengah hariSalad tomato dengan alpukat dan keju. Kaldu sayur dengan sayur-sayuran yang dibenarkan.
Makanan ringan petangSepasang epal bakar
Makan malamBakso daging lembu dengan jus lobak merah
Sejam sebelum tidurTeh chamomile
Pilihan 230 minit sebelum sarapanMinuman bergaya
Sarapan pagiZucchini kaserol. Teh hijau dengan crouton.
Makan tengah hariKissel, 1-2 kuki yang tidak selesa
Makan tengah hariSup skuasy
Makanan ringan petang100 g keju kotej bukan berasid dengan buah beri.
Makan malamBakso kukus. Vermeshl di atas air.
Sejam sebelum tidurteh pudina.

Untuk menyusun menu makanan dengan keasidan jus gastrik yang meningkat, terdapat sebilangan besar produk yang ditunjukkan di atas. Kami mengesyorkan beberapa resipi sihat untuk mencegah pemburukan gastritis.

Menu yang lebih lengkap selama 7 hari untuk gastritis dengan keasidan rendah boleh dimuat turun di bawah

Salad tomato dengan alpukat dan keju

Anda memerlukan: tomato - 2 biji, alpukat - 1 pc, keju keras - 50 g, minyak zaitun - 2 sudu besar. l., jus lemon - 1 sudu besar. l., garam secukup rasa.

Tomato dituangkan dengan air mendidih, kulitnya dikeluarkan, biji dikeluarkan dan dipotong menjadi kepingan. Alpukat dikupas, diadu, dipotong menjadi kiub, ditaburkan dengan jus lemon, dicampur dengan tomato. Keju dipotong menjadi kiub atau parut, dicampur dengan salad, dituangkan dengan minyak zaitun, masin.

Sup skuasy

Anda memerlukan: 1 labu untuk 1.5 kaldu sayur atau air, tomato - 3 pcs, tepung - 2 sudu besar. l., mentega - 2 sudu besar. l., krim masam, ayam belanda rebus - 100 g.

Labu kupas dipotong kecil-kecil, tomato dikupas dan dipotong. Sayur-sayuran dicelupkan dalam kuah mendidih atau air. Tepung dipanaskan dalam kuali, dicampur dengan mentega, ditambahkan ke sup, kacau sekali-sekala. Rebus, masukkan potongan ayam belanda dan ramuan rebus. Dihidangkan dengan krim masam.

Bakso kukus

Untuk satu hidangan, anda memerlukan: daging - 125 g, roti putih - 20 g, mentega - 5 g, garam secukup rasa, air - 15 ml.

Daging tanpa lemak dan tendon disalurkan 2 kali melalui penggiling daging, dicampur dengan roti yang dibasahi, sekali lagi melewati penggiling daging 2 kali, asin, dipukul dengan baik. Bola (10-12 keping) terbentuk dari jisim, dikukus atau di dalam periuk, menuangkan air. Taburkan dengan minyak sebelum dihidangkan.

Bakso daging lembu dengan jus lobak merah

Anda memerlukan: daging sapi - 120 g, roti putih - 25 g, mentega - 15 g, wortel - 20 g, pinggul mawar kering - 10 g, tepung gandum - 5 g, susu - 50 ml.

Daging tanpa filem, tendon dan lemak disalurkan 2-3 kali melalui penggiling daging bersama roti yang direndam dalam susu. Pukul jisim dengan baik, bentuk bola berbentuk bulat dengan tangan basah. Bawa bebola daging di bawah penutup sehingga lembut. Rosehip dituangkan dengan air mendidih (25 ml), bersikeras selama 3-4 jam, disaring, digabungkan dengan tepung yang dipanaskan. Campuran dituangkan ke dalam susu mendidih, didihkan di atas api selama 10 minit. Tapiskan jisim melalui saringan, tuangkan jus lobak merah, masukkan sekeping mentega, kacau dan tuangkan bebola daging. Dihidangkan dengan lauk kentang tumbuk, lobak merah atau bubur soba.

Nasihat pemakanan untuk pelbagai jenis gastritis:

Artikel Mengenai Hepatitis