Kucing muntah dengan makanan yang tidak dicerna

Utama Ulser

Kadang kala pemilik kucing menyedari bahawa haiwan itu mula muntah setelah mendapat makanan industri dan makanan semula jadi. Terdapat banyak sebab mengapa kucing muntah setelah makan makanan yang tidak dicerna. Dan yang paling tidak berbahaya adalah makan berlebihan. Murka boleh makan berlebihan dan dengan cara ini mengosongkan perut. Muntah-muntah potongan makanan yang belum diproses juga boleh berlaku sekiranya haiwan itu sudah lama kelaparan. Perut mungkin tidak bersedia untuk menerima sejumlah besar makanan.

Tetapi muntah pada kucing selepas makan boleh berlaku dengan alasan yang lebih serius. Sebagai contoh, seekor haiwan peliharaan muntah dengan potongan makanan dengan adanya patologi gastrousus kronik.

Bagaimanapun, jika kucing bersendawa setelah makan tanpa alasan yang jelas, maka dia memerlukan pemeriksaan perubatan sepenuhnya. Doktor haiwan akan dapat menentukan mengapa haiwan itu muntah setelah makan, dan juga menetapkan rawatan yang mencukupi untuk keadaan semasa..

Gejala yang memerlukan nasihat doktor haiwan

Muntah pada kucing makanan yang tidak dicerna, disebabkan oleh makan berlebihan, tidak memburukkan keadaan umum haiwan kesayangan. Selepas serangan itu, dia merasa sihat dan terus menjalani gaya hidup biasa: bermain, tidur, berjalan.

Dalam keadaan di mana alasan bahawa makanan yang muntah itu muntah adalah penyakit, maka sebagai tambahan, simptomologi patologi lain muncul. Purr mesti ditunjukkan kepada doktor haiwan semasa dia berkembang:

  • kelemahan;
  • tanda-tanda dehidrasi;
  • hilang selera makan;
  • sikap tidak peduli.

Tanda-tanda berikut menunjukkan tahap keparahan tertentu:

  • episod muntah potongan makanan menjadi kerap; muntah haiwan peliharaan lebih dari satu - dua kali sehari;
  • selain makanan, kandungan gastrik mengandungi kekotoran hempedu, darah, lendir dan lain-lain;
  • muntah berterusan setelah perut dikosongkan sepenuhnya dari makanan. Kucing itu kemudian muntah dengan busa dengan pelbagai kekotoran;
  • serangan disertai oleh gejala lain: pergerakan tanpa tujuan di sekitar apartmen, insomnia, lakrimasi dan lain-lain.

Episod tunggal muntah tidak berbahaya, tetapi jika kucing terus muntah setelah makan atau keadaannya bertambah buruk dengan latar belakang serangan, maka dia perlu ditunjukkan kepada doktor haiwan untuk menjelaskan diagnosis.

Variasi muntah

Muntah boleh mengandungi lebih daripada sekeping makanan yang tidak dicerna. Bergantung pada komponen "tambahan", jenis masalah tertentu dapat dicurigai.

  • Sekiranya muntah dengan busa putih. Ia tidak mendatangkan bahaya, tetapi dengan penampilan yang berterusan, ia memerlukan perundingan dengan doktor haiwan.
  • Muntah dengan kekotoran hempedu. Gejala ini menunjukkan masalah dengan kerja pundi hempedu atau hati. Sekiranya, selain kepingan makanan yang tidak dicerna, hempedu dan busa putih serentak terdapat dalam muntah, maka haiwan itu perlu diperiksa dan mendapat rawatan khusus.
  • Muntah darah. Gejala ini menunjukkan perkembangan keadaan yang serius, yang disebabkan oleh kerosakan pada mukosa gastrointestinal. Adalah perlu untuk memeriksa mulut kucing. Mungkin ada luka yang berdarah..
  • Air mata dengan hijau atau jisim kuning dengan bintik kehijauan. Ini adalah gejala patologi yang teruk, atau mungkin menunjukkan penyumbatan usus yang berkembang. Dalam kes ini, anda tidak boleh melakukannya tanpa bantuan doktor haiwan..

Sekiranya anak kucing kecil muntah - tanpa mengira komposisi muntah, kehadiran / ketiadaan makanan di dalamnya - mesti ditunjukkan kepada doktor dengan segera..

Sebab yang mungkin

Sebab mengapa kucing muntah selepas makan mungkin berikut:

  1. diet berkualiti rendah;
  2. intoleransi makanan;
  3. makan berlebihan;
  4. penyimpangan dalam kerja sistem dalaman.

Diet yang dirumuskan secara tidak betul

Sebab mengapa kucing muntah selepas makan mungkin adalah dietnya. Haiwan itu harus mendapat protein berkualiti tinggi, yang memberikannya rasa tepu sepenuhnya. Jika tidak, haiwan peliharaan hanya dapat menyingkirkan makanan berkualiti rendah, membersihkan perut dengan cara yang paling fisiologi: ia hanya muntah.

Untuk mengelakkan berlakunya serangan muntah yang disebabkan oleh makanan yang lemah, anda harus berhati-hati ketika menyusun diet yang lembut. Sebaiknya beli makanan premium atau super premium, kerana mengandungi semua bahan dan unsur surih yang diperlukan. Dan, yang sangat penting, ia dibuat dari daging sebenar.

Dalam makanan anggaran, daging semula jadi mengandungi tidak lebih dari 2 - 3%. Jisim selebihnya diwakili oleh jeroan yang hampir tidak mempunyai nilai biologi - kulit, bulu, urat, kepala dan paruh.

Tubuh haiwan mungkin menolak untuk menerima makanan tersebut dan membalasnya dengan refleks gag..

Semasa membeli makanan, anda perlu mengkaji komposisinya. Sekiranya mengandungi bahan pengawet, pewarna, propilena glikol dan etoksiin, anda harus menolak untuk membelinya. Dia tidak akan memberikan apa-apa yang berguna kepada haiwan kesayangan.

Intoleransi makanan

Kadang-kadang kucing itu mual setelah makan makanan yang tidak dicerna kerana tidak menerima makanan tertentu. Contohnya, haiwan kesayangan anda mungkin tidak toleran terhadap laktosa. Dan setelah memakan susu lembu, ia juga muntah.

Selalunya, loya berkembang ketika memberi makan haiwan dengan makanan semula jadi. Sekiranya diagnosis mengesahkan ini, maka masuk akal untuk memindahkan haiwan kesayangan ke makanan kering khusus, tidak termasuk kemungkinan alergen dan komponen kontroversial.

Makan berlebihan dan makan terlalu cepat

Kucing kadang-kadang muntah kerana makan berlebihan dan sebabnya adalah struktur khas esofagus. Ia mendatar. Dengan aliran makanan yang cepat atau jumlahnya yang besar, tubuh haiwan dapat menyekat sfinkter yang membuka pintu masuk ke perut. Dalam kes ini, kucing terpaksa membuang lebihan makanan dengan menghidupkannya semula. Sebagai peraturan, muntah beberapa saat selepas makan.

Selalunya, serangan muntah seperti itu berlaku pada haiwan jika beberapa haiwan peliharaan tinggal di wilayah yang sama. Persaingan untuk makanan memaksa kucing memakan makanan sebanyak mungkin semasa makan. Masalahnya diselesaikan secara sederhana: cukup untuk setiap kucing memilih mangkuknya sendiri atau memberi makan kucing di bilik yang berbeza..

Penyimpangan dalam kerja organ dalaman

Sekiranya kucing sakit selepas makan makanan, maka penyebabnya mungkin patologi organ dalaman. Khususnya, dengan keradangan pankreas, jumlah enzim pencernaan yang tidak mencukupi dihasilkan, yang menimbulkan gangguan dalam pencernaan makanan. Muntah yang menjadi manifestasi sekunder pankreatitis: haiwan dengan patologi ini muntah setelah makan cukup kerap. Gejala pankreatitis adalah peningkatan dahaga dengan latar belakang kekurangan selera makan.

Penyebabnya mungkin keradangan mukosa gastrik -

gastritis. Haiwan itu muntah setelah makan dan berlatar belakang patologi lain:

  • keradangan dinding usus;
  • sindrom iritasi usus;
  • enteritis;
  • kolitis;
  • kerosakan sistem endokrin dan lain-lain.

Untuk mengenal pasti punca sebenar muntah, seekor haiwan peliharaan perlu menjalankan diagnosis lengkap badan. Oleh kerana sawan dapat dihilangkan setelah mengenal pasti punca kejadiannya.

Dalam kategori masalah yang berasingan, perlu dinyatakan bahawa muntah haiwan keruh yang membawa anak kucing. Sekiranya kucing hamil muntah setelah makan dan berlaku dalam jangka masa yang cukup lama, maka penyebabnya adalah peningkatan rahim dan tekanannya pada perut. Untuk mengelakkan ini, anda perlu memberi makan ibu mengandung dalam jumlah kecil. Tetapi doktor haiwan akan membantu menentukan sebab yang lebih tepat mengapa seorang wanita hamil muntah..

Rawatan keadaan patologi

Rawatan untuk muntah pada kucing bergantung kepada penyebabnya. Sekiranya diprovokasi oleh keracunan, maka terapi haiwan kesayangan boleh dimulakan dengan sendiri. Apa yang perlu dilakukan sekiranya kucing anda muntah kerana keracunan?

Sekiranya pemiliknya melihat secara peribadi bagaimana kucing itu makan makanan berkualiti rendah, dan setelah beberapa jam dia mula muntah, maka penyerap yang ada boleh digunakan di sini. Ubat ini akan membantu mengeluarkan komponen toksik dari badan kucing, yang akan mengurangkan keadaannya. Haiwan itu mesti mempunyai akses berterusan ke air bersih..

Bagaimana cara menimbulkan muntah pada kucing secara buatan jika komponen beracun tidak diketahui? Larutan hidrogen peroksida 3% boleh digunakan di sini. Alat ini digunakan seperti berikut:

  • untuk 4.5 - 5 kg berat hidup haiwan kesayangan, 1 sudu kecil peroksida diambil;
  • berikan produk setiap 10 minit.

Sebagai peraturan, satu hidangan cukup untuk mendorong muntah pada kucing..

Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa kucing telah memakan alkali atau asid, maka pertolongan diri boleh menyebabkan kematiannya. Kucing mesti segera dibawa ke klinik veterinar.

Untuk mengelakkan dehidrasi, yang boleh terjadi jika kucing muntah sangat kerap, haiwan itu harus diberi agen rehidrasi. Mereka membantu mengembalikan keseimbangan garam-air yang terganggu. Penyelesaiannya ialah Rehydron, dijual di mana-mana farmasi, atau anda boleh menyediakan produknya sendiri: satu sudu teh garam tanpa slaid (9 gram) diambil selama 1 liter air suam.

Sekiranya kucing muntah sangat kerap - beberapa kali sehari - maka ia boleh diberi ubat antiemetik. Persediaan bismut akan berguna dalam kes ini..

Sekiranya muntah setelah makan makanan yang tidak dicerna disebabkan oleh penyakit, maka hanya doktor yang dapat memilih rawatan yang mencukupi. Pemberian ubat sendiri bukan sahaja boleh memburukkan keadaan kucing, tetapi juga boleh menyebabkan kematiannya..

Mengapa anjing saya sering muntah busa kuning atau putih? Penyebaran, sebab, diagnosis dan rawatan muntah pada anjing

Mual biasa berlaku pada anjing. Sebenarnya, terdapat banyak sebab anjing anda muntah, dan ada di antaranya menunjukkan penyakit serius. Bolehkah anda tahu jika meludah ketika berjalan adalah tanda masalah serius? Adakah terdapat pelbagai jenis muntah? Teruskan membaca untuk mengetahui mengapa anjing muntah secara berkala.?

Muntah dan regurgitasi. Apakah persamaan dan perbezaannya?

Apa yang menyebabkan anjing muntah? Pertama, anda mesti memahami perbezaan antara muntah dan regurgitasi. Semasa anjing meludah, bahan buangan biasanya terdiri daripada makanan, air, dan air liur yang tidak dicerna. Muntah dapat dikeluarkan dalam bentuk silinder, kerana bahan yang dilendurkan biasanya makanan atau bahan melewati esofagus. Proses ini kelihatan seolah-olah tanpa usaha, tanpa pengecutan otot. Tidak ada amaran - untuk anda atau anjing anda - bahawa proses ini sudah dekat..

Sebaliknya muntah jauh lebih aktif. Proses ini akan menyebabkan otot menguncup dan meregangkan seluruh badan. Apabila anjing muntah, makanan atau kandungan biasanya berasal dari perut atau usus kecil atas. Anda mungkin akan mendengar anjing itu muntah dan melihat bahawa makanan itu tidak dicerna atau dicerna sebahagiannya, bersama dengan cecair jernih (busa) jika berasal dari perut, atau cecair kuning atau hijau (hempedu) jika berasal dari usus kecil. Anda juga mungkin menerima sedikit lagi amaran bahawa proses ini akan berlaku. Anjing anda mula muntah sebelum muntah, seperti air liur, berjalan, bersuara, atau bunyi gemerik yang kuat dari perut.

Penyebab muntah biasa

Lapan penyebab muntah anjing yang paling biasa boleh disenaraikan:

  • Makan sampah, makanan berminyak dan sisa makanan
  • Tertelan tulang, bola getah, batu, rambut, tongkat, dan benda asing lain
  • Parasit usus seperti cacing gelang atau cacing pipih
  • Jangkitan virus seperti distemper, parvovirus, dan coronavirus
  • Penyakit seperti diabetes, barah dan ulser perut
  • Makan bahan beracun seperti racun tikus, antibeku, racun perosak, atau ubat rumah tangga seperti asetaminofen dan aspirin
  • Penyakit pergerakan / mabuk
  • Tekanan, kegembiraan berlebihan, atau kegelisahan

Penyebab regurgitasi (regurgitasi) yang paling biasa pada anjing adalah:

  • Makan berlebihan
  • Pengambilan makanan terlalu cepat
  • Kebimbangan atau pergolakan berlebihan
  • Pelebaran esofagus yang tidak dapat memindahkan makanan ke perut dengan cekap

Baka anjing. Walaupun regurgitasi boleh berlaku pada anjing mana pun, ia lebih biasa berlaku di beberapa keturunan:

  • Shar Pei
  • Gembala Jerman
  • Anjing Jerman
  • penyusun irlandia
  • pencari dan labrador
  • schnauzers miniatur
  • Tanah Baru
  • terrier musang

Bila perlu risau anjing anda sering muntah atau sekejap-sekejap?

Oleh kerana muntah tidak jarang berlaku pada anjing, pemilik haiwan peliharaan biasanya tidak merasa malu jika masalah itu dikurangkan dari semasa ke semasa. Tetapi masih perlu anda bimbang?

Terdapat beberapa senario muntah dengan anjing yang semestinya menjadi perhatian:

  • Tanda-tanda lain juga terdapat: Sekiranya anjing anda tidak hanya berbengkak, tetapi juga berperilaku aneh - misalnya, tidur lebih banyak daripada biasa, enggan makan atau mengalami cirit-birit - anda harus menunjukkan haiwan kesayangan anda kepada doktor haiwan anda.
  • Terdapat tanda-tanda darah: Sekiranya anda melihat darah dalam muntah, atau jika anjing anda muntah sesuatu yang kelihatan seperti kopi - darah kering - hubungi doktor haiwan anda. Darah boleh menjadi tanda masalah serius, seperti ulser perut, atau anjing mungkin memakan benda asing yang tajam seperti tulang atau mainan. Mungkin keracunan tikus.
  • Anjing anda muntah secara berterusan atau tidak terkawal: Walaupun muntah kadang-kadang tidak biasa, jika anjing anda muntah secara berkala atau berlebihan, berjumpa dengan doktor haiwan anda untuk mengetahui mengapa.

Sekiranya anda mempunyai kebimbangan mengenai muntah anjing anda, jangan ragu untuk meminta nasihat doktor haiwan anda..

Apa yang akan dilakukan oleh doktor haiwan?

Pertama, doktor haiwan anda ingin menentukan apa yang menyebabkan anjing anda muntah atau muntah, dan bagaimana ia mempengaruhi tubuh. Adalah berguna untuk memberi sampel doktor haiwan muntah anda sehingga dia dapat menentukan punca muntah tersebut. Sama ada regurgitasi atau muntah, doktor haiwan mungkin akan memeriksa terlebih dahulu untuk memastikan tidak ada halangan di kerongkong atau saluran pencernaan anjing anda, seperti kaus kaki, tulang, atau badan asing.

Sekiranya doktor haiwan anda memutuskan bahawa masalahnya adalah regurgitasi yang kerap atau tiba-tiba, langkah pertama adalah mencari masalah dengan esofagus atau perut. Doktor haiwan juga boleh memeriksa keracunan, kanser, refluks gastrik, atau esofagus yang membesar (megaesophagus).

Sekiranya penyebab muntah tidak dapat diketahui, jangkitan, keracunan, dan dehidrasi mesti dikesampingkan. Doktor haiwan anda juga akan menilai perut dan usus kecil anjing anda dan memeriksa keadaan seperti kegagalan buah pinggang, diabetes, penyakit hati, dan pankreatitis..

Apa yang boleh anda lakukan sekiranya anda menyedari anjing anda muntah?

Sekiranya doktor haiwan anda menentukan bahawa penyebab muntah tidak relevan, dia mungkin menetapkan rawatan pesakit luar:

  • Anda harus menahan diri daripada memberi makan anjing anda sekurang-kurangnya beberapa jam
  • Air tidak boleh dihadkan
  • Untuk muntah berterusan, antiemetik
  • Dengan muntah dan regurgitasi yang kerap, anjing mungkin mengalami dehidrasi. Mungkin diperlukan untuk memberikan infus atau saluran intravena.

Setelah muntah berhenti, perkenalkan makanan ringan dan rendah lemak dan beri makan makanan kecil kepada anjing tiga hingga enam kali sehari selama beberapa hari. Meningkatkan jumlah makanan secara beransur-ansur dan mengurangkan jumlah makanan ketika beralih ke makanan anjing biasa.

Sekiranya doktor haiwan anda meminta anda mengehadkan air, perlahan-lahan memperkenalkannya dalam jumlah kecil. Sekiranya anda memutuskan bahawa anjing anda akan muntah kerana dia makan terlalu cepat, salah satu jalan penyelesaiannya ialah pengumpan teka-teki, yang memaksa anjing untuk makan lebih perlahan ketika mereka sedang berusaha mendapatkan makanan..

Anda juga boleh menukar makanan anjing anda ke pilihan berkualiti tinggi, seperti Hill's® Science Diet®, yang menyediakan pencernaan yang mudah dan pemakanan seimbang. Peralihan ke diet baru secara perlahan dan bukannya segera, jika tidak, anda mungkin akan memburukkan lagi masalah.

Seekor anjing yang akan muntah tidak semestinya sakit atau memerlukan perhatian doktor haiwan segera. Tetapi jika anda melihat tanda-tanda yang membuat anda bimbang bahawa ia boleh menjadi penyakit serius, hubungi doktor haiwan anda untuk menentukan apa masalahnya dan bagaimana memperbaikinya. Tidak lama lagi, anda akan membelai anak anjing anda lagi daripada membersihkan muntahnya..

Selamat mengetahui

© VetConsult +, 2016. Hak cipta terpelihara. Penggunaan sebarang bahan yang disiarkan di laman web ini dibenarkan dengan syarat terdapat pautan ke sumber tersebut. Semasa menyalin atau menggunakan sebagian bahan dari halaman laman web, sangat penting untuk meletakkan hyperlink langsung terbuka untuk mesin pencari yang terletak di sub tajuk atau pada perenggan pertama artikel.

"Saya makan banyak makanan pada satu masa dan kemudian muntah." Kisah mangsa yang menghidap bulimia

26 Julai 2018 jam 9:00 pagi
Victoria Vainitskaya / Foto: Daria Levkova / LADY.TUT.BY

Pada tahun 2013, saya berpindah dari ibu bapa saya dari Minsk ke Vitebsk, kerana di sini adalah sekolah terkuat lompat trampolin. Saya berumur empat belas tahun, saya seorang remaja biasa. Kemudian saya tidak memikirkan untuk menurunkan berat badan, saya bahkan tidak tahu berapa kilogram saya menimbang. Itu tidak mengganggu saya. Semuanya berubah enam bulan kemudian - saya pergi ke Kejuaraan Eropah. Sejak saat itu, tahap sukar EID (gangguan makan) bermula, yang ingin saya bincangkan.

Pada pertandingan, saya menduduki tempat kesembilan - keputusan yang baik untuk permulaan pertama. Walau bagaimanapun, ibu bapa menyedari bahawa gadis itu berada di tempat kelapan lebih kurus daripada saya, sebab itulah hasilnya lebih baik. Di samping itu, pelatih mula memarahi berat badan saya dan menasihati saya untuk mengeringkan badan. Koreografer mengisyaratkan bahawa saya cantik, tetapi saya tidak menarik yang cantik kerana beratnya. Gadis yang diarahkan selalu beratnya sekitar 54 kg, tetapi dia memanggil saya gemuk. Berat saya kemudiannya sekitar 46-47 kg dengan tinggi 155 cm. Setelah mendengar semua ini, saya memutuskan untuk menurunkan berat badan.

Saya menggunakan cara yang remeh - saya melanggan "TA", "Khudoba", "Bones" dan kumpulan lain di VKontakte yang didedikasikan untuk penurunan berat badan. Mula-mula saya berhenti makan. Saya sama sekali tidak minum air dan menurunkan berat badan hingga 43 kg, tetapi tidak ada yang melihat perubahan. Kemudian seperti ini: Saya berlari bersama rakan sepasukan dan membiarkannya mengenai penolakan makan malam. Lelaki itu tidak mempercayainya dan ketawa, mengatakan bahawa saya gemuk dan kurus sebelum ini. Sakit - saya mengeluarkan sarapan dari menu. Oleh itu, saya membuang 2 kilogram lagi dalam beberapa minggu. Jurulatih memuji dan mengatakan bahawa saya mempunyai kemahuan yang baik. Sudah tentu, orang di sekitar tidak tahu mengenai penolakan untuk makan..

Pada musim panas, saya pergi ke ibu bapa saya di Minsk selama beberapa minggu, dan tempoh yang sukar bermula di sana. Saya berlari selama 40 minit pada waktu pagi dan satu jam pada waktu petang, memakai sepasang pakaian sukan Bolognese. Saya makan tepung oat sekali sehari. Sekiranya saya benar-benar ingin makan makanan ringan, maka saya mengambil epal, mengunyah dan memuntahkannya. Kemudian saya bermain yoga India: mereka mungkin tidak makan berhari-hari. Dan saya lebih teruk? Berat setiap setengah jam dengan harapan dapat melihat sosok yang didambakan - 39. Ternyata. Keluli sasaran 37 kg.

Ibu bapa bersikap berkecuali dalam menurunkan berat badan: ibu saya menduga bahawa saya membuang makanan, tetapi tidak realistik untuk memalu sesuatu menjadi gadis remaja. Dan ayah cuba berpura-pura bahawa tidak ada yang berlaku. Cuti sudah berakhir - pada bulan Ogos saya kembali ke Vitebsk. Saya pergi ke gimnasium - dan mereka memberi pujian, kata mereka, anda telah menjadi sangat kurus dan cantik. Ramai yang bertanya bagaimana saya menurunkan berat badan, tetapi saya enggan menjawab. Kemudian saya menyedari: tidak ada yang akan mencintai saya untuk siapa saya - cinta mesti diperoleh.

Saya mula mengutuk berat badan berlebihan: mereka tidak menurunkan berat badan, mereka makan makanan dan gembira! Saya benci langsing dan kurus, kerana mereka makan secara normal dan tidak mendapat "pound tambahan". Saya tidak tahan dan dihukum untuk setiap bahagian yang dimakan.

Kemudian, jurulatih mengatakan bahawa saya kelihatan sakit dan sudah tiba masanya saya menjadi lebih baik. Bagaimana ia berlaku?! Menurunkan berat badan, berusaha keras untuk kembali gemuk? Saya tidak faham apa-apa lagi.

Suatu pagi saya berat - 37.8 kg. Impian itu menjadi kenyataan! Tetapi anda tidak boleh pergi bersenam lapar, jadi saya bersarapan dan mula menimbang berat badan 38.1 kg. Saya menangis, benci pada diri sendiri dan sangat menyesal kerana saya berada dalam "berat impian" saya selama beberapa minit sahaja.

Pelatih mula memaksa saya untuk makan, memperoleh kekuatan dan menjadi lebih baik. Dan saya mula mendorong muntah dan minum julap. Walaupun menurunkan berat badan, saya minum pil yang mengembungkan makanan di dalam perut. Saya percaya bahawa saya tidak dapat makan selama beberapa hari dengan cara ini.

Muntah dan pencahar memenuhi kehidupan seharian saya. Saya bertambah baik - beratnya antara 40 hingga 45 kg. Begitu cepat sehingga dia tidak sempat minum pil. Pada bulan Disember 2014, kadar harian adalah 10 tablet sehari, pada bulan Mac 2015 - 15 tablet, pada bulan Jun - 30, pada bulan September - 40, pada bulan Mac 2016 kadang-kadang mencapai 120 pil: setengah pada waktu pagi dan petang. Saya juga menambah diuretik.

Bulimia mula berkembang. Saya dapat makan banyak makanan pada satu masa dan kemudian muntah, minum julap, dan kemudian mengalami kemurungan. Tubuh melemah: gigi hancur, rambut rontok, tulang patah semasa latihan. Keadaan fikiran tidak lebih baik. Hubungan dengan orang tersayang menjadi masam. Saya mempunyai satu pemikiran: tempat makan dan mendorong muntah agar tidak menambah berat badan sebelum latihan. Saya terpaksa berkeliling 4 farmasi setiap hari: ahli farmasi mengingati saya dan sering tidak mahu menjual pil.

Menjelang Mac 2016, saya menyerupai zombie dari The Walking Dead: kulit kering yang kusam, rambut gugur di gumpalan, kuku patah, lebam di bawah mata saya. Berat badan kembali menjadi 43 kg. Saya tidak dapat mengawal perasaan kenyang: Saya kelaparan selama berhari-hari, atau makan sehingga perut saya sakit.

Saya adalah atlet yang menjanjikan - menguasai sukan lompat trampolin, pemenang hadiah pelbagai pertandingan antarabangsa dan Belarus. Tetapi mengejar sosok "sempurna" mengubah segalanya. Atlet menghabiskan sebahagian besar musim sukan di kem latihan. Anda diberi makan, anda menjalani prosedur, bersenam, bekerja dengan ahli psikologi mengikut keperluan. Setelah menjalani latihan, seorang ahli psikologi memanggil saya dan mula bertanya sesuatu. Pada mulanya saya diam, tetapi wanita itu seolah-olah menarik kata-kata daripada saya. Pernah saya bercerita mengenai pil, penurunan berat badan dan muntah. Tidak semua fakta, tetapi bahagian yang penting. Pakar psikologi berjanji untuk menyimpan rahsia, tetapi pada hari yang sama dia memberitahu semuanya kepada pelatih saya - mereka memanggil ibu bapa saya. Sekarang saya faham bahawa ini adalah hasil terbaik, tetapi ketika itu saya sangat marah dengan doktor, dunia dan pelatih. Saya memutuskan: "Dua tahu, semua orang tahu." Pakar psikologi itu menawarkan beberapa pilihan rawatan: pergi ke hospital atau rumah, bekerja dengan psikoterapi. Tetapi saya memilih untuk tinggal di kem latihan, dan jurulatih membawa saya di bawah tanggungjawabnya. Pakar psikologi itu berjanji bahawa saya akan melupakan julap dan diuretik. Saya berjanji tidak akan minum pil selama 40 hari. Berakhir 34 - nampaknya mereka melupakan saya.

Tidak ada penawar seperti itu. Tidak ada yang menangani masalah itu, doktor hanya bertanya sama ada saya minum pil dan bagaimana perasaan saya tanpa ubat tersebut. Selepas beberapa minggu, "terapi" itu berakhir. Ibu membawa saya ke ahli psikologi yang lain, tetapi semua orang terus mengulangi: ibu bapa tidak baik - mereka tidak menjejaki, jurulatihnya buruk - dia membuat saya menurunkan berat badan, sukan itu buruk - saya perlu menyelesaikannya. Tetapi saya tidak menyalahkan sesiapa kerana penyakit saya.

Tepat satu tahun berlalu, saya diam-diam minum pil. Saya benci latihan. Dia menghukum dirinya sendiri dan mengejek dirinya dengan segala cara yang mungkin. Saya benar-benar mahu berakhir dengan sukan, tetapi tidak tahu siapa yang akan menjadi dan apa yang harus dilakukan seterusnya.

Berat turun naik - saya sama ada merosot atau menjalani diet. Pada bulan Mei 2017, dia jatuh sakit kerana sakit tekak dan tidak dapat menelan apa-apa. Saya berhenti pergi ke latihan, dan jurulatih tidak menelefon dan bertanya mengapa saya tidak pergi. Ada sebab untuk tidak kembali ke sana lagi. Panggilan terakhir dilalui, kemudian tamat pengajian. Saya lulus CT dan memasuki BSU - hidup saya berubah secara mendadak. Saya menyedari bahawa semuanya baik-baik saja tanpa pil: moodnya sangat baik, mereka tidak lagi memarahi saya kerana berat badan. Tidak ada gunanya meminumnya lebih jauh.

Apa kesimpulan yang dapat saya buat setelah semua yang berlaku kepada saya? Menurunkan berat badan bukanlah pencapaian atau matlamat. Ini bukan sesuatu yang akan membuat anda bahagia atau melegakan salah satu kompleks dan masalah hidup, tetapi dalam fikiran kita mengenai makanan dan berat badan kita lupa perkara utama - untuk mendengar diri kita dan badan kita..

Saya rasa kebencian diri sering dinyatakan dalam sikap kejam terhadap tubuh anda. Saya secara membuta tuli percaya bahawa saya berhutang sesuatu. Dia mencela diri sendiri kerana gula-gula yang saya makan hanya kerana saya mahu memakannya. Membuat saya muntah kerana gula-gula itu membawa kalori dan sebagainya. Jadi hidup berubah menjadi impian masokis. Sekiranya anda tidak mencintai diri sendiri, maka anda akan menemui kekurangan walaupun menurut anda adalah "badan yang ideal". Senang dapat menyedari suatu hari bahawa anda adalah orang yang menarik, baik, dengan rasa humor, membaca dengan baik, berjaya di sekolah atau bekerja. Dan semua ini pasti tidak dapat dilihat pada skala.

Komen ahli terapi:

- Bulimia (dari bahasa Yunani untuk "kelaparan sapi") adalah gangguan makan yang serupa dengan anoreksia nervosa, dan selalunya merupakan salah satu tahapnya. Bulimia nervosa termasuk dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa semasa (ICD-10) dalam bahagian "gangguan mental dan tingkah laku: gangguan makan" dan merupakan sindrom tingkah laku yang berkaitan dengan pelanggaran keadaan fisiologi. Di peringkat global, kira-kira 10% kanak-kanak perempuan berumur 12 hingga 18 tahun menderita bulimia. Dari jumlah tersebut, kira-kira 10% mati kerana kelaparan, komplikasi perubatan, atau bunuh diri pada fasa kemurungan penyakit ini. Keparahan gangguan mental dan kurangnya sikap kritikal terhadap keadaan fizikal mereka sering menyukarkan penyakit itu sendiri. Gangguan ini mempengaruhi orang yang mempunyai harga diri yang rendah, bergantung pada pendapat orang lain, dan remaja dalam hal ini berisiko.

Kisah heroin adalah contoh khas bulimia nervosa yang disebabkan, disebabkan oleh sikap penilaian orang yang disayangi. Gadis itu mempunyai indeks jisim badan yang optimum untuk remaja dengan fizikal yang normal, yang membolehkannya menjaga kesihatan semua sistem badan, menerima dirinya dan tubuhnya, berkembang dengan harmoni dalam sukan pada tahap mengekalkan keadaan keseronokan dari aktiviti - keadaan yang harus digalakkan dan disokong oleh ibu bapa. Keinginan ibu bapa untuk merangsang anak mencapai tanpa mengambil kira ciri keadaan psikologinya dalam kes ini ternyata menjadi faktor trauma bagi remaja tersebut, sehingga merosakkan harga dirinya yang tidak stabil.

Setelah memutuskan perubahan, wanita itu tidak berpaling (melalui pengantaraan orang dewasa) untuk mendapatkan bantuan daripada pakar (pakar pemakanan, perunding pemakanan sukan) yang dapat mengawal keadaan fizikalnya dan memperbaikinya dengan menggunakan kaedah yang selamat untuk fisiologi. Gadis itu ditinggalkan sendirian dengan rasa malu, takut ditolak dan satu-satunya sumber sokongan selamat yang ada - kumpulan tematik di rangkaian sosial. Perkara ini sering berlaku apabila ibu bapa / jurulatih mengemukakan tuntutan kesihatan fizikal remaja, tanpa memberikan maklumat dan sokongan praktikal kepadanya. Dan kanak-kanak itu berada dalam keadaan kegelisahan yang kuat dari keinginan untuk memenuhi harapan orang dewasa dengan apa-apa kos untuk mengekalkan cinta dan sokongan mereka. Malangnya, semakin tinggi tahap kegelisahan, pemikiran yang lebih logik menderita dan semakin tinggi risiko membuat keputusan yang salah. Dalam kes ini, adalah tepat untuk menggabungkan usaha gadis itu dan ibu bapa yang berminat dalam pencapaian sukannya. Pertama, hubungi doktor remaja yang dapat menilai akibat dan risiko penurunan berat badan untuk kesihatan gadis itu, dan kemudian berjumpa dengan pakar diet untuk mengembangkan sistem pemakanan yang betul dan selamat.

Sejumlah tindakan yang salah membawa kepada pemusnahan sistem pemakanan yang sihat, akibatnya adalah gangguan fisiologi, gangguan peraturan sistem pencernaan, gangguan penyerapan unsur makro dan mikro yang diperlukan, elektrolit, yang menyebabkan gangguan metabolisme garam air, osteoporosis, gangguan hematopoiesis dan akibat lain dari fungsi dan organik watak. Dalam kisah heroin, gambaran klinikal penyakit ini dijelaskan dengan lengkap dan jelas, kecuali bahawa istilah khas dapat ditambahkan pada ini. Pelanggaran kesihatan fizikal yang berterusan menyebabkan perubahan dalam jiwa - lingkaran ditutup. Orang seperti itu selalu mengalami kesakitan, pening, keyakinan diri dan harga diri untuk orang lain, harga diri dan kemurungan yang rendah terganggu, hubungan dengan realiti dan keupayaan untuk mengawal diri hilang. Mereka memerlukan pertolongan dari luar, kerana mereka tidak dapat mengurus diri sendiri kerana keletihan mental dan fizikal yang teruk (angka pada skala hanya edema tersembunyi dari kekurangan protein dan ketidakseimbangan elektrolit dalam badan).

Seorang psikologi wanita yang mendapati dirinya (atau selalu bekerja) di kem latihan, dengan tanda-tanda luaran, disyaki masalah dalam keadaan kesihatan gadis itu dan melakukan perbualan diagnostik dengan betul. Malangnya, tiada hubungan sebenar yang dibuat. Kesunyian dalaman wanita yang mendalam kerana kurangnya hubungan yang selamat dengan orang dewasa yang berwibawa tidak membenarkannya mempercayai bahawa mereka menginginkannya dengan baik..

Dalam kisah ini, semuanya berakhir dengan baik untuk heroin. Keselamatan baginya adalah kekecewaan pada orang dewasa yang signifikan, yang cintanya (dalam jumlah yang dia perlukan) tidak pernah dia terima. Walaupun saya berusaha bersungguh-sungguh untuk menjadi yang terbaik untuk mereka, layak dicintai, menjadi kebanggaan dan harapan untuk ibu bapa dan jurulatih. Gadis itu memilih untuk kembali ke integriti keperibadiannya. Siapakah saya? Apa saya? Untuk siapa saya tinggal? Adakah saya penting bagi diri saya? Apa yang menggembirakan saya? - soalan yang sangat penting untuk pemulihan harga diri. Dan sokongan sebenar dari orang-orang yang dekat dan penting, dari segi tahap perasaan, sangat diperlukan. Sekarang, sebagai orang dewasa, gadis itu mengambil tanggungjawab 100% untuk keputusannya yang sebelumnya, tetapi pada saat peristiwa yang dijelaskan tidak terungkap, orang dewasa harus memastikan syarat untuk menjaga kesihatan anak mereka dan mengambil tanggungjawab yang besar untuk keadaannya. Masa remaja adalah masa peningkatan kerentanan dan pembentukan keperibadian bagi anak-anak kita. Ibu bapa harus sangat peka dengan keadaan remaja tersebut..

Sekiranya anda melihat kesalahan dalam teks berita, silakan pilih dan tekan Ctrl + Enter

Muntah selepas makan

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan yang boleh diklik untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih kandungannya dan tekan Ctrl + Enter.

Muntah adalah reaksi fisiologi tubuh yang melindungi, itu sendiri bukan penyakit, tetapi hanya menunjukkan perkembangan patologi. Muntah boleh disebabkan oleh pelbagai gangguan pada tubuh, termasuk penyakit sistem pencernaan, dan keracunan, dan kecederaan kepala, dan bahkan onkologi, tetapi dalam keadaan apa pun, muntah setelah makan menunjukkan kerosakan pada tubuh.

Kod ICD-10

Epidemiologi

Muntah selepas makan sering disebabkan oleh keracunan (keracunan dengan pelbagai bahan, ubat, etil alkohol, dan lain-lain), pengambilan racun ke dalam aliran darah dalam pelbagai penyakit (kegagalan buah pinggang atau jantung kronik, metabolisme karbohidrat terganggu, penyakit berjangkit akut).

Kurang kerap, muntah muncul selepas kecederaan otak traumatik, strok.

Punca muntah selepas makan

Penyebab muntah yang paling biasa selepas makan adalah penyakit sistem pencernaan, dalam kes ini, selain muntah, sakit perut, cirit-birit, kelemahan, dll..

Muntah selepas makan boleh berlaku dengan perkembangan penyakit ulser peptik, barah perut atau otak, gangguan pada pundi hempedu, pankreas, trauma kepala (gegar otak, lebam teruk, dll.), Penyakit berjangkit sistem saraf pusat (ensefalitis, meningitis), makanan atau keracunan alkohol, tekanan, tekanan psikologi yang kuat. Dalam setiap kes, muntah bukan satu-satunya gejala dan hanya akibat perkembangan patologi.

Selain itu, muntah mungkin muncul sekiranya makan berlebihan, terutama setelah menggunakan makanan berlemak secara berlebihan..

Faktor-faktor risiko

Oleh kerana muntah selepas makan adalah akibat dari gangguan fungsi tubuh, sebab-sebab yang menyebabkan penyakit tertentu dapat dikaitkan dengan faktor risiko.

Pemakanan yang tidak betul, tekanan boleh menyebabkan kerosakan sistem pencernaan, penyalahgunaan alkohol menyebabkan keracunan alkohol dan, sebagai akibatnya, muntah.

Patogenesis

Muntah mempunyai tiga peringkat - mual, muntah dan muntah.

Mual sering berlaku sebelum muntah (tetapi tidak selalu), pada peringkat ini terdapat sensasi tidak menyenangkan yang kuat di perut atau faring, nada otot perut menurun, sementara aktiviti otot usus kecil meningkat.

Dengan keinginan untuk muntah, otot diafragma, pernafasan (semasa menghirup), dan dinding anterior peritoneum (semasa menghembus nafas) secara aktif berkontrak.

Muntah adalah proses yang kompleks di mana refleks sukarela berlaku. Dengan muntah, terdapat pengecutan aktif otot-otot peritoneum, diafragma, penurunan nada otot-otot fundus perut, injap esofagus terbuka dan kandungan dari perut didorong melalui esofagus ke rongga mulut.

Semasa muntah, saluran udara ditutup untuk menyekat pergerakan muntah ke dalam sistem pernafasan.

Terdapat dua mekanisme muntah:

  1. Penghantaran impuls terus ke pusat muntah (dari radas vestibular, saluran gastrointestinal, saluran empedu, arteri koronari, faring, hipotalamus, dll.).
  2. Rangsangan kawasan pencetus chemoreceptor, yang menghantar isyarat dan mengaktifkan pusat muntah (dalam kes ini, ubat-ubatan, tahap oksigen rendah dalam tubuh, uremia, terapi radiasi, bakteria gram positif yang melepaskan toksin, dll.).

Gejala muntah selepas makan

Sebelum muntah, dalam kebanyakan kes, terdapat mual, air liur yang teruk, pernafasan yang cepat, kelemahan.

Dalam beberapa penyakit, sebelum muntah dan mual, sakit (sakit kepala, di bahagian perut), najis yang teruk (cirit-birit paling kerap berlaku), pening.

Mual dan muntah selepas makan

Mual dan muntah selepas makan boleh muncul kerana pelbagai sebab, sering kali, keadaan ini berlaku setelah makan makanan berkualiti rendah, ubat berlebihan, tekanan darah tinggi, tekanan.

Dengan sifat muntah, seseorang dapat menilai alasan yang memprovokasi, misalnya, warna kuning-hijau, rasa hempedu di mulut mungkin menunjukkan keracunan makanan atau jangkitan usus (selain muntah, demam dan cirit-birit muncul). Demam dan cirit-birit dengan muntah juga boleh dikaitkan dengan radang usus buntu..

Dengan penampilan biasa rasa mual dan muntah setelah makan makanan berlemak, masin, daging asap, anda harus menghubungi ahli gastroenterologi dan menjalani pemeriksaan yang diperlukan, kerana dalam hal ini mual boleh menjadi gejala perkembangan penyakit serius organ pencernaan.

Muntah satu jam selepas makan

Muntah selepas makan sejam kemudian boleh berlaku dengan beberapa penyakit.

Selalunya, keadaan ini diperhatikan pada penyakit sistem pencernaan (pankreatitis, sirosis, kolesistitis, dll.), Selain muntah, gangguan selera makan, bersendawa (kadang-kadang dengan bau tertentu), kembung dapat diperhatikan.

Demam dan muntah selepas makan

Seringkali, dengan penurunan imuniti, kombinasi gejala penyakit yang berlainan diperhatikan, misalnya, dengan anemia kekurangan zat besi dan suhu tinggi, peningkatan tekanan darah yang berlebihan terjadi, yang menyebabkan muntah.

Tetapi muntah selepas makan dan demam boleh menjadi gejala keracunan makanan, selesema usus.

Keracunan makanan disebabkan oleh makanan atau minuman yang telah habis atau disimpan dalam keadaan tidak betul. Keracunan muncul beberapa jam selepas makan, gejala pertama adalah mual, muntah, demam, dan demam. Cirit-birit adalah satu lagi gejala keracunan makanan..

Selsema usus atau jangkitan rotavirus berkembang pesat, gejala penyakitnya adalah demam, muntah, cirit-birit.

Muntah sejurus selepas makan

Mual dan muntah selepas makan mungkin berkaitan dengan makan berlebihan, dalam hal ini disarankan untuk mengambil persediaan enzim (Mezim, Festal, dll.).

Sebab lain untuk muntah sejurus selepas makan adalah penyakit gastrousus (bisul, gastritis, dll.).

Sekiranya loya dan muntah berlaku setelah makan makanan bergoreng, berlemak, asap, ia mungkin disebabkan oleh kerosakan fungsi hati atau pankreas.

Hipertensi juga boleh menimbulkan muntah setelah makan, paling sering serangan diseksa pada waktu pagi..

Muntah berterusan selepas makan

Rasa mual, muntah berterusan selepas makan boleh menjadi gejala perkembangan penyakit sistem pencernaan, paling sering pada peringkat akut, paling sering ini dikaitkan dengan perkembangan gastritis, bisul, pankreatitis, dll..

Sekiranya gejala seperti itu mengganggu setiap kali makan, anda harus berjumpa doktor secepat mungkin untuk mengelakkan akibat yang lebih serius..

Kadang-kadang, loya atau muntah dikaitkan dengan ubat-ubatan dan merupakan reaksi buruk tubuh semasa rawatan, dalam kes ini, anda juga harus menghubungi doktor anda dan memberitahu anda mengenainya, mungkin dia akan memutuskan untuk menukar ubat.

Cirit-birit dan muntah selepas makan

Cirit-birit dan muntah selepas makan boleh berlaku akibat pengambilan bahan toksik, mikroorganisma patogen, perkembangan tumor atau anomali alat vestibular, serta makan berlebihan, reaksi alergi terhadap makanan atau ubat-ubatan.

Jangkitan usus berpunca dari makan makanan berkualiti rendah (produk luput yang dibuat melanggar piawaian kebersihan, dll.) Atau air dari sumber yang tercemar.

Cirit-birit dan muntah, terutamanya jika kedua-dua gejala ini muncul pada masa yang sama, boleh menimbulkan bahaya besar bagi kesihatan manusia, kerana ini dapat menyebabkan dehidrasi.

Bersendawa dengan muntah selepas makan

Penyebab utama belching adalah masuknya udara ke dalam perut secara tidak sengaja, yang sering berlaku semasa mengunyah dan menelan dengan cepat, bercakap semasa makan, minum minuman berkarbonat, dll..

Masalah perut juga boleh menyebabkan belching. Dalam beberapa kes, selain bersendawa, sejumlah gejala tidak menyenangkan lain berlaku - sakit, kembung, cirit-birit, muntah.

Bersendawa dan muntah selepas makan sering disebabkan oleh makanan tertentu yang tidak dapat diterima oleh badan. Dengan bertambahnya usia, kesukaran mencerna produk tenusu seperti kefir, keju kotej, susu sering diperhatikan, yang dikaitkan dengan penurunan tahap enzim yang diperlukan untuk memproses produk ini.

Kopi yang kuat ketika perut kosong, penyalahgunaan alkohol, makanan berasid, pengawetan (terutama dengan peningkatan keasidan), cendawan juga boleh menyebabkan rasa mual, bersendawa, muntah. Selalunya, gejala yang tidak menyenangkan dalam kes ini dikaitkan dengan intoleransi makanan individu atau kekurangan enzim.

Sebab lain untuk bersendawa dan muntah selepas makan adalah penyakit sistem pencernaan: kerosakan pada esofagus bawah, keradangan mukosa gastrik, gangguan fungsi motorik, penyakit pankreas, pundi hempedu, ulser peptik.

Kurang biasa, bersendawa dengan muntah diperhatikan pada penyakit yang tidak termasuk dalam sistem pencernaan. Contohnya, pening, mual, bersendawa, muntah boleh mengganggu apabila sistem saraf rosak. Selalunya, gejala ini dikaitkan dengan jangkitan sebelumnya, kecederaan otak.

Pedih ulu hati dan muntah selepas makan

Pedih ulu hati adalah salah satu sensasi yang paling tidak menyenangkan yang boleh berlaku dengan pelbagai penyakit. Dengan aduan pedih ulu hati dan muntah, doktor, pertama sekali, mengesyaki gastritis, tetapi pemeriksaan menyeluruh diperlukan untuk mengenal pasti punca sebenar.

Pedih ulu hati dan muntah selepas makan paling kerap muncul dengan ulser kerongkongan, dengan penyakit ini, gejala yang tidak menyenangkan semakin meningkat dalam posisi "berbohong" atau ketika membongkok.

Dengan pedih ulu hati, perasaan meletup muncul, perasaan tekanan di epigastrium, mual, sakit, rasa pahit di rongga mulut, dan peningkatan pembentukan gas juga sering diperhatikan.

Pedih ulu hati biasanya muncul setelah pengambilan makanan secara berlebihan atau jika segera setelah makan untuk mengambil posisi "berbohong", paling sering gejala ini muncul pada mereka yang suka makan makanan ringan "dalam perjalanan", dengan makanan yang buruk dan cepat mengunyah, ketika makan sejumlah besar manis, berlemak, rempah.

Obesiti, ketagihan nikotin atau alkohol, tekanan, ubat-ubatan tertentu, pakaian ketat - ini dan faktor lain boleh menimbulkan pedih ulu hati dan muntah selepas makan. Selalunya, keadaan ini membimbangkan wanita yang berada dalam kedudukan.

Pedih ulu hati, mual pada waktu pagi, terutama jika gejala muncul setiap hari, mungkin menunjukkan keradangan pada pundi hempedu, gastritis, penyakit ulser peptik, serta masalah dengan alat vestibular.

Penyebab pedih ulu hati dan muntah selepas makan, seperti yang anda lihat, cukup banyak, dan hanya pakar yang dapat membantu menentukan sebab yang tepat..

Muntah hempedu selepas makan

Muntah kuning kehijauan menunjukkan bahawa hempedu telah memasuki muntah..

Bile adalah cecair khas yang diperlukan untuk proses pencernaan makanan yang normal dan memudahkan penyerapan lemak. Biasanya, kandungan perut memasuki usus kecil, di mana ia bercampur dengan hempedu, injap pilorik menghalang pergerakan makanan yang terbalik, jika atas sebab tertentu injap terbuka, maka kandungan usus kecil mengalir kembali ke perut dan esofagus bersama dengan hempedu.

Terdapat beberapa sebab untuk kerosakan injap, antaranya penyumbatan usus, refluks empedu, keracunan alkohol, gastroenteritis, keracunan makanan, stenosis penjaga pintu, tindakan ubat-ubatan tertentu, penyakit saluran empedu atau pankreas, gangguan peredaran darah, penyakit sistem saraf pusat, pergolakan emosi yang teruk.

Kadang-kadang muntah selepas makan dengan hempedu juga boleh mengganggu wanita hamil..

Untuk memahami bahawa muntah dengan hempedu cukup mudah - muntah memperoleh rasa pahit yang khas, dalam hal ini lebih baik menolak rawatan diri dan berunding dengan pakar yang akan membantu menentukan sebab sebenar muntah dan menetapkan rawatan..

Muntah selepas makan tanpa demam

Kejadian muntah selepas makan, tanpa gejala lain (demam, cirit-birit, dan lain-lain) mungkin menunjukkan makan berlebihan. Dalam kes sedemikian, para pakar mengesyorkan mengambil persediaan enzim, minum air soda. Sebab lain untuk muntah ialah makanan - berlemak, goreng, merokok, terutama dalam jumlah besar, dalam hal ini, gangguan fungsi pankreas atau hati mungkin terjadi.

Juga, muntah selepas makan boleh dikaitkan dengan perkembangan penyakit gastrousus - ulser peptik, gastritis, pankreatitis, dll..

Orang yang menderita tekanan darah tinggi sering mengalami muntah selepas makan, biasanya keadaan yang tidak menyenangkan dibimbangkan pada waktu pagi. Untuk rawatan, pakar boleh menetapkan ubat untuk menormalkan tekanan darah.

Sekiranya muntah berterusan selama lebih dari satu hari, anda harus mendapatkan rawatan perubatan. Pada masa rawatan, anda harus berhenti merokok, kopi, teh yang kuat, makanan panas, jus. Sebaiknya minum air mineral pegun di negeri ini..

Sekiranya kanak-kanak muntah, walaupun tidak ada gejala lain, lebih baik segera berjumpa doktor dan mengetahui apa yang menyebabkan keadaan ini.

Perlu diingat bahawa walaupun dalam keadaan ini anda harus makan, lebih baik anda memilih hidangan ringan yang tidak membebani sistem pencernaan - bubur dalam air, kaldu ayam rendah lemak.

Muntah darah selepas makan

Muntah dengan kekotoran merah terang menunjukkan pendarahan di kerongkongan, warna gelap pada muntah memberikan perubahan dalam darah di bawah pengaruh jus pencernaan dan menunjukkan pendarahan yang berpanjangan.

Terdapat banyak sebab untuk muntah dengan darah:

  • kerosakan pada mukosa gastrik, esofagus
  • urat varikos dinding perut (darah merah terang di muntah menunjukkan pendarahan segar, yang sering ditutup dengan cepat, muntah gelap adalah tanda pendarahan yang perlahan dan berpanjangan dan kemungkinan akibat yang teruk)
  • ulser peptik pada peringkat lanjut
  • sirosis hati
  • gastritis akut
  • pendarahan dalaman (muntah mempunyai kekotoran darah beku).

Pada kanak-kanak, muntah dengan darah juga boleh berlaku setelah mimisan - kanak-kanak dapat menelan darah, yang menimbulkan muntah. Pada wanita hamil, keadaan serupa dapat dilihat dengan toksikosis lewat, selain darah dalam muntah, seorang wanita bimbang akan kelemahan, edema, tekanan darah tinggi.

Bagaimanapun, muntah selepas makan darah memerlukan nasihat perubatan segera, jika darah dikesan dalam muntah (gelap, merah terang, gumpalan, dll.), Anda harus segera berjumpa doktor untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku.

Muntah lendir selepas makan

Muntah selepas makan dengan lendir berlaku paling kerap sekiranya berlaku keracunan. Reaksi tubuh terhadap produk berkualiti rendah, bakteria patogen atau bahan toksik berkembang pesat. Lendir dalam muntah muncul kerana fakta bahawa kandungan duodenum, disebabkan oleh pendaraban bakteria berbahaya dan pembebasan toksin, memasuki perut, selaput lendir yang tidak dapat mengatasi jus pencernaan kaustik, dalam beberapa kes, selain lendir, busa atau darah muncul.

Muntah dengan lendir berlaku apabila alkali, asid memasuki perut, dengan jangkitan virus, selesema, proses erosif. Juga, lendir dapat muncul dengan gastritis, yang telah mengambil bentuk yang teruk atau kronik, di mana muntah berlaku ketika diet terganggu atau keadaan tertekan. Sekiranya seseorang mengalami emosi negatif yang berterusan, kekejangan pundi hempedu mungkin berlaku, akibatnya hempedu tidak memasuki duodenum dan proses pencernaan makanan terganggu - serpihan makanan yang kurang dicerna mula membusuk di usus. Setelah kekejangan berlalu, hempedu terkumpul dituangkan ke dalam usus, asid yang membakar injap antara perut dan usus, dan serpihan makanan masuk ke dalam perut - dalam kes ini, muntah kehijauan dengan lendir.

Sekiranya muntah dengan lendir hanya mengganggu pada waktu pagi, ini mungkin menunjukkan bronkitis kronik atau mabuk alkohol. Dengan bronkitis, lendir berkumpul di bronkus pada waktu malam, pada waktu pagi serangan batuk dapat memprovokasi muntah, akibatnya lendir memasuki muntah.

Sekiranya lendir muncul semasa muntah, anda harus mendapatkan bantuan perubatan untuk mengetahui punca sebenar patologi dan memulakan rawatan.

Semasa muntah, mustahil untuk menahan diri, setelah mengosongkan perut, anda perlu tidur dan minum lebih banyak cecair - air mineral, larutan masin, teh hitam manis untuk mengelakkan dehidrasi. Dengan muntah yang kerap, anda boleh mengambil ubat antiemetik (cerucal), tetapi perlu diingat bahawa dengan bantuan muntah, tubuh menyingkirkan toksin berbahaya, jadi lebih baik segera berjumpa doktor.

Pening dan muntah selepas makan

Doktor mengenal pasti kira-kira seratus penyebab pening, mual dan muntah yang muncul selepas makan, yang kebanyakannya tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan, misalnya, mabuk (pergerakan dalam perjalanan), keletihan fizikal.

Pening boleh berlaku setelah kecederaan teruk, semasa serangan migrain, epilepsi, dengan peredaran darah yang lemah, tumor, semasa penyakit Meniere (kerosakan pada telinga dalam), penyakit pada alat vestibular. Muntah selepas makan dan pening adalah gejala pelbagai penyakit atau gangguan, dan oleh itu diagnosis sukar. Apabila gejala seperti itu muncul, rawatan diri tidak dapat diterima..

Mari kita lihat beberapa sebab yang boleh menyebabkan muntah dan pening:

  • Penyakit Meniere - penyebab patologi tidak difahami dengan baik, menurut beberapa versi, penyakit ini disebabkan oleh kecederaan atau jangkitan. Dengan perkembangan penyakit ini, serangan pening yang berpanjangan (hingga beberapa jam), loya, muntah, dan gangguan pendengaran diperhatikan. Selepas 10-14 hari, gejala penyakit itu hilang, tetapi setelah beberapa lama ia muncul kembali.
  • neuritis vestibular - menyebabkan pening (biasanya berlaku secara spontan), muntah, serangan panik, ketidakseimbangan, kecondongan kepala menimbulkan peningkatan gejala, dalam beberapa kes, kesesakan di telinga muncul. Penyakit ini berkembang selepas penyakit pernafasan, tetapi penyebabnya belum dapat diketahui.
  • migrain - selain sakit kepala yang teruk, serangan migrain boleh mencetuskan mual dan muntah, ketidakseimbangan, pening, takut cahaya. Penyakit ini disebabkan oleh pelanggaran bekalan darah di otak, terutama kawasan yang bertanggungjawab untuk fungsi alat vestibular.
  • perubahan hormon - paling sering diperhatikan pada wanita, kerana mereka mengalami perubahan hormon semasa kehamilan, menopaus, dan juga sebelum setiap haid. Terutama tahap hormon mempengaruhi keadaan kekurangan zat besi dalam tubuh - hemoglobin rendah menyebabkan kebuluran otak oksigen, akibatnya pening berlaku. Semasa menopaus, lonjakan tekanan darah berlaku, dan kegembiraan saraf meningkat. Semasa kehamilan, pening dan muntah (terutama pada bulan-bulan pertama kehamilan) juga disebabkan oleh perubahan hormon dalam badan, sebab lain untuk keadaan ini adalah glukosa darah rendah dan tekanan darah rendah.

Batuk dan muntah selepas makan

Batuk dan muntah agak jarang berlaku, tetapi gejala seperti itu segera menyebabkan kegelisahan yang teruk, baik untuk pesakit itu sendiri maupun bagi orang yang dekat dengannya. Pakar menyatakan bahawa beberapa penyakit saluran pernafasan atas boleh menyebabkan keadaan ini..

Selalunya, batuk dan muntah selepas makan boleh mengganggu bronkitis, dan juga berlaku sebagai komplikasi radang paru-paru. Perlu diingat bahawa gejala seperti itu biasa terjadi pada seorang anak dan biasanya terjadi dengan selesema, tetapi dalam keadaan apa pun, jika gejala tersebut muncul, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan dan mengetahui punca sebenar batuk dan muntah..

Serangan batuk yang teruk sebelum muntah dikaitkan dengan kerengsaan reseptor pada membran mukus tekak, keadaan ini boleh berlaku dengan trakeitis, laringitis, batuk rejan, bronkitis, SARS, hidung berair, dengan merokok yang berpanjangan, pengambilan objek asing ke saluran pernafasan.

Batuk dengan muntah pada latar belakang hidung berair sangat sering diperhatikan pada anak yang baru lahir, kerana kanak-kanak pada usia ini belum dapat meniup hidung mereka secara normal dan lendir yang terkumpul di hidung mengalir ke bawah nasofaring, menjengkelkan selaput lendir dan menyebabkan serangan batuk, mencapai muntah.

Muntah buatan selepas makan

Muntah, seperti yang telah disebutkan, adalah reaksi pelindung tubuh terhadap bakteria, toksin, dan bahan berbahaya yang memasuki saluran pencernaan. Tetapi kadang-kadang seseorang sendiri memprovokasi muntah, dalam hal ini mereka mengatakan bahawa muntah itu buatan.

Dalam beberapa kes, muntah buatan selepas makan akan membantu menyelamatkan nyawa, misalnya, dengan keracunan makanan, semakin cepat racun dikeluarkan dari badan, semakin sedikit bahaya yang akan dilakukannya.

Tetapi kadang-kadang orang sengaja muntah setelah makan, selalunya mereka melakukan ini agar tidak menjadi lebih baik. "Resipi" untuk langsing ini sangat popular di kalangan gadis-gadis yang ingin mengekalkan sosok yang ideal dan tidak menyeksa diri dengan diet yang kaku. Perlu diingat bahawa kaedah menurunkan berat badan ini cukup berkesan, kerana setelah makan otak menerima isyarat tepu, tetapi setelah muntah, makanan yang tidak sempat dicerna meninggalkan perut, dan kalori hilang dengannya..

Tetapi kaedah ini menimbulkan bahaya serius bagi kesihatan manusia - dengan mengosongkan perut secara teratur setelah makan, ini menjadi kebiasaan di dalam badan, dan di masa depan walaupun sebahagian kecil makanan memprovokasi refleks muntah, akibatnya, bulimia berkembang (gangguan neuropsikik yang menyatakan rasa lapar, kelemahan yang tidak henti-hentinya ).

Menurunkan berat badan dengan muntah selepas makan

Sebilangan besar gadis percaya bahawa menurunkan berat badan dengan cepat tanpa banyak usaha adalah pilihan yang ideal, oleh itu, di antara seks yang adil, kaedah seperti menurunkan berat badan dengan muntah setelah makan telah mendapat populariti.

Pertama sekali, kaedah ini memperoleh popularitinya kerana kemudahannya, iaitu kanak-kanak perempuan tidak perlu menyeksa diri mereka dengan diet yang ketat, bermain sukan, dan lain-lain, cukup hanya untuk mendorong muntah selepas makan dan kalori yang tidak diperlukan akan meninggalkan tubuh mereka sendiri, dan sebagai akibatnya, sosok langsing tanpa kesukaran.

Tetapi "penurunan berat badan emetik" sangat berbahaya bagi kesihatan dan menyebabkan bukan sahaja gangguan fisiologi, tetapi psikologi.

Keinginan untuk menurunkan berat badan sering membawa kanak-kanak perempuan ke tahap yang mereka tidak faham di mana keharmonian, dan di mana sudah ada keletihan yang menyakitkan. Tanda bahaya pertama adalah peningkatan bahagian, penggunaan makanan manis atau berlemak yang tidak terkawal, rasa lapar yang berterusan - semua ini mendahului perkembangan gangguan neuropsikiatrik yang teruk..

Dengan bulimia, serangan kelaparan teruk berlaku, di mana seseorang tidak mengawal jumlah yang dimakan, tetapi setelah makan makanan, refleks muntah berlaku. Lingkaran setan seperti itu disebabkan oleh fakta bahawa otot perut dapat berkontrak, dan dengan muntah biasa setelah makan, dinding perut menjadi lemah, meregang, akibatnya, ada rasa lapar yang kuat. Akibatnya, gadis itu menjadi seperti kerangka, ditutup dengan kulit, dengan rambut kusam dan rapuh, kulit longgar, gigi runtuh. Juga, hasil muntah biasa adalah gastritis, proses pencernaan terganggu, dan bau mulut muncul..

Tetapi selalunya, perubahan seperti itu tidak menghentikan kanak-kanak perempuan, kerana muntah selepas makan menjadi tidak terkawal dan bahkan bau atau jenis makanan dapat memicu refleks muntah, yang dikaitkan dengan kelemahan otot perut.

Pada peringkat penyakit ini, kehilangan selera makan mungkin bermula dan anoreksia berkembang, keletihan fizikal yang lengkap, kegagalan organ dalaman, pemberhentian kitaran haid, gangguan kemurungan, selalunya tanpa bantuan saudara-mara dan doktor, kes ini berakhir dengan kematian.

Perlu diingat bahawa walaupun dalam kes seperti itu, anak perempuan menolak pertolongan, dan proses pemulihan memerlukan waktu berbulan-bulan dan bahkan bertahun-tahun, selalunya, kerana keinginan mereka untuk langsing, gadis-gadis berjuang dengan akibat penyakit ini seumur hidup mereka..

Muntah selepas makan pada anak

Selalunya, ibu muda menghadapi simptom yang menakutkan seperti muntah selepas makan pada bayi. Keadaan ini amat membimbangkan sekiranya gejala lain tidak diperhatikan - suhu, sakit perut, kelemahan, dll..

Terdapat banyak sebab mengapa kanak-kanak muntah segera atau beberapa saat selepas makan, dan ibu bapa harus mengetahui yang utama untuk membantu bayi mereka tepat pada masanya..

Muntah semula jadi boleh dikaitkan dengan makan berlebihan, setelah makan secara paksa, makan makanan yang sangat berlemak. Sebagai peraturan, dalam kes ini, muntah berlaku sekali, setelah mengosongkan perut, anak kelihatan sihat, keadaan umum tidak bertambah buruk.

Pada bayi baru lahir, muntah setelah makan dikaitkan dengan masuknya udara ke dalam perut - meludah bukan sahaja dapat menghilangkan gelembung udara, tetapi juga untuk memperbaiki proses pencernaan, dan juga mengurangkan kolik. Biasanya, regurgitasi harus dalam jumlah kecil, tetapi jika jumlah muntah terlalu besar, anak muntah dengan "air pancut", maka ini mungkin menunjukkan masalah perut, dalam hal ini anda perlu berjumpa doktor secepat mungkin.

Punca muntah boleh menjadi pelbagai penyakit:

  • penyakit gastrousus kronik.
  • rotavirus, jangkitan usus (selain muntah, terdapat kemerosotan kesejahteraan dan suhu tinggi).
  • penyakit pernafasan (selsema, bronkitis, dll.).
  • tumor otak (kanak-kanak juga mengalami sakit kepala yang teruk).
  • meningitis, ensefalitis (selepas muntah, anak tidak berasa lebih baik).
  • apendisitis akut.
  • keracunan makanan (makanan yang telah tamat tempoh, makanan yang rosak, dll.).
  • alahan.

Apabila muntah berlaku pada kanak-kanak, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan, kerana mustahil untuk mengetahui sendiri penyebab keadaan ini - gejala yang sama boleh dikaitkan dengan pelbagai penyakit yang tidak dapat didiagnosis tanpa ujian makmal dan pemeriksaan pakar..

Komplikasi dan akibatnya

Muntah adalah proses pelindung tubuh, dengan bantuan bahan berbahaya dikeluarkan dari perut. Dengan muntah yang kerap, tubuh cepat kehilangan kelembapan, yang menyebabkan dehidrasi, pelanggaran keseimbangan garam-air dan akibat berbahaya yang lain.

Dehidrasi sangat berbahaya bagi tubuh, kerana kehilangan air membawa akibat yang tidak dapat dipulihkan di semua organ dan sistem, termasuk otak.

Jus gastrik mengandungi unsur surih dan mineral yang penting untuk tubuh, tanpanya kerja semua organ dan sistem terganggu. Muntah selepas makan mempunyai akibat yang paling serius bagi tubuh sekiranya berlaku keracunan makanan, jangkitan toksik. Tetapi walaupun dari semasa ke semasa, muntah yang berkaitan dengan penyakit kronik saluran gastrointestinal boleh menyebabkan pelanggaran komposisi bakteria dalam usus, kekurangan vitamin dan unsur mikro, penurunan hemoglobin, pelanggaran proses pembekuan darah, kelemahan pertahanan badan - semua keadaan ini dikaitkan dengan pelanggaran sintesis secara biologi bahan aktif di dalam perut.

Diagnosis muntah selepas makan

Semasa mengenal pasti punca muntah, pakar mesti mengetahui sejarah pesakit: sama ada muntah didahului oleh rasa mual, muntah muncul sejurus selepas makan atau beberapa saat, penyakit apa yang dipindahkan, ubat apa yang diambil baru-baru ini, berapa kerap dan dalam jumlah berapa alkohol dimakan, pada seorang wanita kitaran haid dipastikan (kemungkinan penyebab muntah adalah kehamilan).

Semasa pemeriksaan, doktor akan mengenal pasti beberapa tanda yang dapat membantu dalam membuat diagnosis:

  • keadaan umum, demam, penurunan berat badan secara tiba-tiba, kekuningan kulit;
  • pemeriksaan perut (pengenalpastian kawasan yang menyakitkan, formasi teraba di rongga perut);
  • mendengar perut (membantu mengenal pasti pelanggaran dalam kerja organ);
  • penentuan ukuran hati dengan palpasi;
  • pengenalpastian penyakit sistem saraf.

Analisis

Muntah selepas makan boleh dikaitkan dengan pelbagai penyakit, jadi penting bagi pakar untuk menentukan sama ada pesakit harus dimasukkan ke hospital untuk rawatan kecemasan.

Bergantung pada manifestasi klinikal, ujian darah (untuk glukosa darah, CRP serum), ujian air kencing mungkin ditetapkan.

Sekiranya muntah berterusan untuk waktu yang lama, ujian darah umum juga ditetapkan, analisis untuk mengenal pasti tahap kreatinin, natrium, kalium, digoxin, dll. dalam serum.

Diagnostik instrumental

Diagnostik instrumental ditugaskan untuk mengesahkan diagnosis awal.

Sekiranya pakar mengesyaki penyumbatan usus, sinar-X organ perut ditetapkan, dengan muntah yang berpanjangan, fibroesophagogastroduodenoscopy diperlukan untuk mengenal pasti penyebab gangguan tersebut (diagnosis visual membran mukus esofagus, perut, usus kecil menggunakan endoskopi), ultrasound organ perut, pemeriksaan neurologi, gangguan disyaki (jika ada gangguan disyaki) berkaitan dengan pemakanan - bulimia, anoreksia).

Artikel Mengenai Hepatitis