Apakah gejala hernia hiatal?

Utama Pankreatitis

Gejala berbeza bergantung pada jenis dan lokasi hernia. Oleh itu, pertimbangkan semua manifestasi yang berbeza dari gangguan yang sangat biasa dan meluas ini..

Bagaimana hernia hiatal menampakkan diri?

Lebih daripada 40% orang dengan hernia hiatal tidak mengalami gejala atau hanya gejala ringan. Ini kerana hernia bersaiz sederhana tidak banyak mempengaruhi fungsi esofagus..

Walau bagaimanapun, terdapat kes hernia kronik yang berkaitan dengan refluks esofagus, yang dicirikan oleh gejala yang lebih teruk, yang mungkin memerlukan campur tangan segera..

Mari kita mulakan dengan gambaran skematik mengenai gejala yang berkaitan dengan pelbagai jenis hernia, yang kemudian akan dianalisis..

PatologiSimptom
Hernia hiatal gelongsorPencernaan yang lemah, aerofagia, bersendawa
Hernia hiatal kronik (geriatrik) dengan refluks esofagusBelching, pedih ulu hati, muntah, jarang berdarah
Hernia paraesophageal hiatalUlser, pendarahan, kesukaran menelan, batuk, asma, sesak nafas

Gejala hernia gelongsor

Hernia geser tergelincir dicirikan oleh kelemahan (pelebaran) bukaan esofagus, dan, oleh itu, penonjolan sebahagian perut ke rongga atas: ini adalah bentuk penyakit yang paling biasa, hampir 90% daripada semua kes hernia hiatal termasuk dalam kategori ini.

Keadaan ini selalunya tidak simptomatik, jika terdapat gejala, maka ia sederhana.

Gejala yang paling biasa adalah bersendawa, kerana bahagian perut yang terperangkap di rongga dada memenuhi udara semasa bernafas. Dalam situasi seperti itu, pasien mengalami rasa berat, yang dapat dia hilangkan dengan bersendawa dan membuang udara.

Mampatan perut juga boleh menyebabkan sakit belakang, yang dapat melegakan dengan membuang air besar.

Dalam kes sedemikian, terapi sebenar tidak diperlukan, cukup untuk mengikuti diet yang terdiri daripada makanan ringan dengan kandungan lemak rendah, yang memperlambat masa pengosongan gastrik. Di samping itu, penting untuk memastikan beberapa selang waktu antara makanan dan tidur..

Gejala hernia hiatal geriatrik

Hernia sering disertai oleh refluks gastroesophageal, di mana asid perut dipam kembali dari perut ke dalam esofagus. Slip perut melalui bukaan boleh menyebabkan injap antara perut dan esofagus ditutup, menyebabkan refluks jus gastrik dan enzim.

Sekiranya perut terlindung dari asid, maka dinding esofagus tidak dapat menahan tindakan bahan tersebut, jadi refluks dapat menyebabkan kerosakan serius..

Gejala yang paling jelas dalam keadaan ini adalah:

  • Kesakitan terbakar di belakang tulang dada yang boleh merebak ke leher, tekak dan muka, disertai dengan perasaan tekanan yang kuat sehingga menyebabkan infark miokard.
  • Regurgitasi kandungan perut yang sampai ke mulut dan boleh menyebabkan muntah. Ejeksi gastrik meningkat apabila subjek berbohong.
  • Esofagitis, iaitu keradangan esofagus yang berkaitan dengan hakisan teruk dinding esofagus oleh asid perut, yang akhirnya boleh menyebabkan bisul dan barah.
  • Pendarahan, ditunjukkan dengan muntah darah dan najis hitam.
  • Luka bakar membran mukus faring dan trakea disebabkan oleh tindakan asid.
  • Stenosis esofagus, yang menjadikannya sukar ditelan, boleh menyebabkan sesak nafas dan serangan asma.

Gejala hernia paraesophageal esofagus

Sekiranya hernia paraesophageal, sebahagian perut masuk ke rongga dada melalui bukaan esofagus, yang mengekalkan bentuk yang sihat.

Patologi ini agak jarang berlaku, tetapi lebih berbahaya. Hernia paraesophageal dapat terus terperangkap dalam diafragma untuk waktu yang lama dan mampatan dapat mengurangkan aliran darah.

Gejala hernia paraesophageal mirip dengan hernia gelongsor, tetapi diperburuk oleh:

  • Masalah pernafasan disebabkan oleh diafragma yang tidak berfungsi.
  • Keradangan bronkus asma, yang ditunjukkan oleh batuk dan sesak di dada kerana penyempitan saluran udara.
  • Extrasystole, iaitu perubahan irama sinus degupan jantung, yang boleh menyebabkan takikardia, bradikardia, pening, runtuh.
  • Strangulasi hernia, yang memerlukan pembedahan segera.

Cara melegakan simptom hernia

Hernia hiatal adalah penyakit anatomi yang akhirnya dapat diselesaikan hanya dengan pembedahan, namun, hal ini jarang diperlukan: jika berlaku hernia paraesofagus, untuk mencegah mencubit.

Banyak gejala yang menjengkelkan dapat dicegah dengan pelbagai langkah berjaga-jaga:

  • Angkat kepala katil 15 cm untuk mengelakkan asid masuk ke kerongkongan semasa tidur.
  • Elakkan makanan berbahaya seperti lemak, coklat, kopi atau alkohol yang mengganggu perut dan sukar dicerna.
  • Elakkan ubat antikolinergik yang melemaskan otot dan menggalakkan refluks.
  • Ambil antasid untuk menghilangkan gejala yang menyakitkan.

Hernia esofagus dan penyakit lain

Gejala hernia hiatal: masalah pencernaan, sakit di sternum, sesak, dll. dapat menyembunyikan patologi yang lebih serius, oleh itu, perlu dilakukan pemeriksaan menyeluruh untuk sebarang gejala.

Gejala biasa boleh berlaku dengan:

  • Penyakit jantung seperti angina pectoris atau serangan jantung. Gejala boleh meniru hernia hiatal: mual, sesak nafas, dan rasa sesak dan sakit di kawasan pertengahan toraks, yang dapat diatasi dengan bersendawa. EKG dan beberapa ujian darah dapat membantu mendiagnosis serangan jantung..
  • Ulser perut. Ini adalah kerosakan pada lapisan perut atau duodenum, yang menyebabkan kesakitan, perut kembung, muntah dan pening, semua gejala ini juga boleh dikaitkan dengan hernia dengan refluks. Ulser dapat dikesan dengan pemeriksaan endoskopi dan dengan radiografi kontras.

Hernia esofagus semasa kehamilan

Wanita hamil lebih berisiko mengalami hernia hiatal kerana peningkatan tekanan di bahagian perut.

Di samping itu, perlu diingat bahawa banyak gejala hernia hiatal boleh diterima untuk kehamilan selama sembilan bulan..

Semasa mengandung, mual dan muntah mungkin berlaku kerana tahap estrogen dan gonadotropin yang tinggi, hormon yang membantu mengekalkan kehamilan. Pembakaran dan pembengkakan esofagus juga sering terjadi kerana sfinkter pada akhir esofagus melonggarkan.

Terlepas dari sebab-sebab gejala yang dijelaskan, perlu ditekankan bahawa semasa kehamilan, perut menghasilkan lebih sedikit asid, dan jarang mencapai akibat berbahaya dari refluks.

Anda dapat melegakan simptom dengan mengubah tabiat makan dan diet anda. Tidak digalakkan mengambil ubat apa pun atau menggunakan baking soda sebagai ubat pedih ulu hati kerana mengandungi banyak natrium.

Hernia esofagus

Diagnosis hernia esofagus tidak dapat dibuat oleh doktor yang berwibawa. Kerana tidak ada penyakit seperti itu dalam Klasifikasi Antarabangsa. Tidak mungkin untuk mengetahui di mana hernia ini. Nama patologi yang betul adalah hernia hiatal (disingkat HHP). Ini adalah suara diagnosis dan nama penyakit oleh profesional perubatan.

Mereka yang jauh dari perubatan dan lupa anatomi tidak menjelaskan secara terperinci. Perkara utama adalah bahawa penyakit ini disertai dengan tanda-tanda kerosakan pada esofagus. Oleh itu, kami tidak akan selalu membetulkan "istilah popular". Jauh lebih penting untuk memperhatikan gejala lesi, mencegah komplikasi dan mencari kemungkinan rawatan tanpa pembedahan dan dengan bantuan pembedahan..

Analisis statistik menunjukkan bahawa "hernia esofagus" paling kerap berlaku pada wanita berusia 60 tahun dan lebih tua. Pada orang di bawah 50, ia berlaku dengan frekuensi 0,7%, dalam jangka waktu 51 hingga 59 tahun, peningkatan prevalensi menjadi 1,2%. Maksimum jatuh pada penunjuk 4.7%.

Mari kita ingat anatomi "jalan" dari esofagus ke perut

Selepas menelan, benjolan dihantar ke perut melalui "tiub" otot (esofagus). Pada orang dewasa, panjangnya rata-rata 25 cm. Tugasnya adalah memberikan makanan yang dihancurkan dan dirawat dengan air liur untuk permulaan pencernaan. Organ ini mempunyai otot membujur yang mendorong isinya ke perut, dan otot pekeliling yang kuat yang menghalang kembalinya.

Terdapat 7 segmen anatomi dalam struktur. Kami hanya akan berminat dengan 3 esofagus bawah:

  • Supraphrenic - terletak 3-4 cm dari diafragma. Di sini diverticula, urat varikos lebih kerap dikesan, bisul dan keradangan, hernia terbentuk..
  • Intraphrenic (epikardial) - tidak lebih dari 2 cm, melewati ketebalan otot diafragmatik, melalui bukaan khas, yang disebut "esofagus". Sebagai tambahan kepada patologi di atas, ia memainkan peranan penting dalam gangguan fungsi, berpartisipasi dalam mekanisme pengawalan pembukaan kardia, mempunyai cincin fibromuskular yang kuat, memberikan penutupan lumen dan keketatan lengkap antara esofagus dan perut ketika rehat. Dikelilingi oleh tisu berlemak, mudah alih.
  • Abdominal atau subphrenic - ukuran 3-4 cm, juga disebut "vestibule" bahagian jantung perut, secara fungsional satu dengan diafragmatik, membentuk sudut (His) pada usia satu tahun dengan kelengkungan besar ketika mengalir ke perut. Di sudut terdapat lipatan yang berfungsi sebagai injap. Ia ditutup oleh tekanan di dalam perut dan mencegah makanan bergerak ke belakang (regurgitasi, bersendawa).

Diafragma dibentuk oleh lapisan otot yang padat. Ia memisahkan rongga dada dari rongga perut. Mempunyai melalui lubang diafragmatik untuk laluan esofagus, arteri perut, saraf simpatik dan vena cava inferior. Jalin dengan tendon untuk memastikan turun naik tekanan dan mewujudkan keadaan yang diperlukan untuk fungsi sistem pernafasan, jantung dan saluran besar, pencernaan.

Mengapa hernia berlaku??

Bezakan antara penyebab hernia esofagus yang bersifat kongenital dan diperolehi. Anomali perkembangan seperti esofagus pendek "menarik" bahagian atas perut ke rongga dada. Kekurangan kolagen dalam struktur serat otot diafragma melemahkan ketegangan otot, menyumbang kepada kendur dan peregangan tisu yang mengelilingi esofagus.

Menjelang usia tua, seseorang mendapat pelbagai gangguan yang tidak dapat dibetulkan atau dikompensasi oleh badan. Ini termasuk:

  • perubahan umum dalam struktur tisu penghubung (kehilangan kolagen, elastin), yang secara signifikan melemahkan ligamen otot;
  • aktiviti fizikal yang berat, terutamanya dengan kenaikan tajam atau jongkok;
  • bertambahnya berat badan atau penurunan berat badan yang drastik, jumlah tisu lemak perut mempengaruhi pergerakan diafragma, tekanan intra-perut, dengan penurunan berat badan yang ketara, proses biokimia dalam perubahan tisu otot, dan atrofi berlaku;
  • kehamilan pada wanita dengan janin yang besar atau mengandung kembar sementara mengubah lokasi organ di dalam perut;
  • kecenderungan sembelit;
  • operasi yang dipindahkan pada esofagus tidak dilakukan tanpa mengganggu fungsi organ;
  • batuk kronik perokok;
  • peningkatan perut kerana tekanan ascites pada kubah diafragma dari bawah;
  • penyakit esofagus yang berkaitan dengan gangguan fungsi motor;
  • trauma dan luka bakar esofagus (termal dan kimia);
  • penyakit perut, usus kecil, saluran empedu, yang menyebabkan pelanggaran pengosongan makanan, rembesan, perubahan aktiviti motor lapisan otot (contohnya, kontraksi refleks otot membujur esofagus pada penyakit ulser peptik, kolesistitis);
  • trauma perut tumpul.

Mekanisme pembentukan

Di bawah pengaruh satu atau lebih sebab, pembukaan saluran esofagus yang diperbesar terbentuk - lubang hernial diafragmatik. Mereka boleh mendapatkan organ bersebelahan yang terletak di bawah kubah: bahagian atas perut, omentum, gelung usus. Ini dipanggil hernia hiatal. Di antara semua hernia diafragma, mereka menyumbang 90%.

Terdapat pelbagai jenis hernia hiatal, mereka berbeza dalam penyetempatan dan mobiliti:

  • axial (axial), merujuk kepada hernia gelongsor - lebih biasa daripada yang lain (95% kes), kardia perut dan bahagian bawah esofagus bergerak bebas di sepanjang arah paksi dari bawah ke atas dan belakang (hernia seperti itu juga disebut "terapung"), akibatnya, perut boleh berbaring diafragma, proses menyebarkan gumpalan makanan terganggu;
  • paraesophageal tetap (paraesophageal) - jarang (5%), tidak bergerak, salah satu bahagian perut atau seluruh organ, omentum, gelung usus kecil, bahagian limpa memasuki bukaan.

Hernia gelongsor berbeza dalam darjah dalam 3 pilihan:

  • Gred 1 - adalah peringkat awal, ada kemungkinan hanya bahagian subphrenic esofagus yang masuk ke rongga dada, tanpa gejala, rawatan hernia esofagus tidak memerlukan pembedahan, biasanya cukup untuk mengikuti diet;
  • Gred 2 - sebagai tambahan kepada bahagian bawah esofagus, bahagian atas perut keluar ke bukaan hernial, gejala-gejala penyakit ini diucapkan, diperlukan untuk membuat skema gabungan untuk merawat hernia esofagus, jika tidak mengambil langkah-langkah, ini memberi komplikasi
  • Gred 3 - manifestasi yang paling teruk, sebahagian besar perut bergerak ke ruang di atas diafragma, mungkin seluruh organ, gelung usus, mustahil untuk menyembuhkan bentuk seperti itu tanpa pembedahan.

Gejala

Pesakit mengalami manifestasi klinikal penyakit hanya dari peringkat kedua penyakit. Gejala utama adalah seperti berikut. Kesakitan - dilokalisasi di kawasan epigastrik, lebih kerap di sebelah kiri, berlaku secara tiba-tiba, agak sengit, sangat mirip dengan angina pectoris, juga bertambah dengan senaman fizikal yang teruk, semasa pergerakan.

Menelan Gangguan - Digambarkan oleh pesakit sebagai "perasaan benjolan yang ketat di kerongkong." Belching - kepahitan, makanan yang dimakan, kandungan masam, berlaku selepas makan, tidak hilang dalam jangka masa yang lama. Suara serak - menyebabkan jus gastrik berasid dilemparkan ke dalam laring dan alat ligamen, terbakar bahan kimia.

Pedih ulu hati - ia berlaku selepas makan dan ketika perut kosong, diperburuk dengan berbaring, ketika membongkok ke depan. Cegukan berterusan - penyebabnya adalah kerengsaan berlebihan pada cabang saraf vagus, sebab itulah terdapat penguncupan diafragma yang kejang. Pesakit dengan cegukan mengalami ketidakselesaan yang luar biasa. Pada waktu malam, air liur meningkat, masuk ke laring menyumbang kepada serangan batuk, insomnia.

Dalam sindrom kesakitan, penting untuk melihat tanda-tanda komplikasi:

  • kesakitan menjadi hampir berterusan, kusam, sakit;
  • penyetempatan berubah ("pergi" di bawah bilah bahu kiri, ke dalam perut);
  • memanifestasikan dirinya sebagai serangan dengan watak "memotong";
  • diperburuk oleh tekanan di kawasan epigastrik.

Apakah komplikasi yang mungkin berlaku?

Akibat negatif dari HHH yang tidak dirawat boleh menyebabkan:

  • kepada perkembangan keradangan esofagus dalam bentuk catarrhal, erosif atau dalam bentuk refluks esofagitis;
  • ulser peptik di bahagian bawah dengan stenosis esofagus berikutnya kerana penyempitan parut atau perforasi;
  • pelanggaran hernia tetap;
  • pendarahan gastrik atau esofagus dari urat varikos;
  • serangan angina refleks.

Apakah tanda-tanda pelanggaran?

Pelanggaran hernia diafragma berlaku kerana kekejangan cincin esofagus yang membesar secara tiba-tiba. Kadang-kadang ia adalah gejala pertama penyakit. Lebih kerap berlaku pada pesakit yang mengetahui tentang patologi mereka, sekiranya berlaku pelanggaran terhadap cadangan doktor, penolakan atau kontraindikasi terhadap pembedahan untuk menghilangkan hernia.

Dengan latar belakang gejala yang biasa, rasa sakit yang tajam tiba-tiba muncul di bahagian atas epigastrium dan di dada. Menyinari klavikula, skapula kiri. Pada intensiti yang sangat tinggi, ia disertai dengan keadaan kejutan. Muntah yang berpanjangan, bertambah teruk pada tahap kesakitan, berlangsung hampir sehari.

Perut membengkak, peristalsis usus dipelihara, menimbulkan rasa sakit. Sekiranya tanda-tanda seperti itu muncul, maka rawatan pembedahan hernia esofagus diperlukan untuk petunjuk yang mengancam nyawa. Pesakit harus segera menghubungi ambulans.

Diagnostik

Untuk membuat diagnosis, doktor mengetahui secara terperinci gejala, hubungan dengan faktor risiko, kehadiran penyakit sistem pencernaan. Tanda objektif pembesaran bukaan esofagus dan susunan organ yang terganggu diperolehi menggunakan kaedah sinar-X dan endoskopi. Pemeriksaan sinar-X dilakukan dengan kontras organ pencernaan dengan penggantungan barium.

Dengan hernia, adalah mungkin untuk mengesan cincin pembesaran esofagus yang membesar, bahagian jantung perut di atas diafragma, ketiadaan ruang di bawah kubah diafragma segmen bawah esofagus, sfinkter tinggi.

Pada fibrogastroscopy, peralihan persimpangan esofagus-gastrik ke ruang supraphrenic dapat dilihat, terdapat tanda-tanda komplikasi (keradangan pada mukosa esofagus, hakisan, ulser peptik, pelbagai bentuk gastritis). Diagnosis pembezaan dengan tumor adalah wajib. Untuk ini, bahan biopsi diambil..

Cara merawat hernia esofagus

Doktor harus memberitahu pesakit tentang kemungkinan merawat penyakit ini setelah mengesahkan diagnosis menggunakan kaedah tambahan. Kaedah untuk merawat hernia kerongkongan (maksudnya "pembukaan esofagus") dipilih bergantung pada tahap proses, keadaan pesakit, usia dan penyakit bersamaan.

Pada peringkat pertama, jika tidak ada gejala, rawatan memerlukan profilaksis untuk mencegah proses hernial yang semakin teruk. Pesakit disyorkan diet, latihan fisioterapi ditetapkan. Kepentingan besar diberikan kepada larangan mengangkat berat dan menormalkan berat badan.

Pada peringkat kedua atau ketiga, mustahil untuk merawat hernia esofagus tanpa pembedahan. Orang tua dengan dekompensasi sistem kardiovaskular, kekurangan serebral yang teruk hanya boleh diatasi dengan kaedah konservatif. Bagi mereka, perkara utama adalah, jika boleh, untuk menghilangkan penyebab peningkatan tekanan di rongga perut, untuk merawat penyakit kronik yang menyumbang kepada patologi..

Apa yang perlu ditambah pada gimnastik harian anda?

Latihan disediakan untuk pesakit dari semua peringkat umur. Mereka membolehkan anda menyokong otot diafragma dan perut, dan mencegah perubahan atropik. Gimnastik pernafasan harus dilakukan pada waktu pagi semasa perut kosong..

Ini termasuk: dalam posisi terlentang - penonjolan perut semasa penyedutan dan penarikan semasa menghembus nafas, sambil berdiri - memiringkan ke sisi semasa menghirup, kembali ke posisi awal semasa menghembus nafas Latihan otot yang biasa merangkumi kenaikan kaki, basikal, gunting.

Peranan diet

Makanan diet harus membantu menghilangkan sembelit, kembung, menormalkan berat badan, dan mencegah makan berlebihan. Pesakit disarankan makan sekurang-kurangnya enam kali sehari, dalam bahagian kecil. Dilarang memasukkan makanan:

  • minuman beralkohol, air soda, kopi;
  • rempah panas, bawang putih, bawang;
  • makanan berlemak dan goreng;
  • acar;
  • jus masam, beri dan buah-buahan;
  • susu keseluruhan;
  • barang bakar segar, roti rai.

Lebih baik mengupas buah-buahan manis, memarutnya. Dibenarkan:

  • buah-buahan kering (terutamanya prun);
  • produk tenusu rendah lemak (kefir, keju kotej, yogurt);
  • hidangan rebus dari daging tanpa lemak, ayam dan ikan;
  • sup vegetarian;
  • masak bubur dalam susu cair;
  • telur hancur;
  • roti putih kering, keropok manis untuk teh;
  • susu boleh ditambah ke dalam teh.

Selepas makan, dilarang tidur, anda mesti berjalan. Tidak digalakkan makan sebelum tidur. Adalah baik untuk minum kefir 3 jam sebelum tidur..

Penggunaan ubat-ubatan

Ubat untuk pesakit dengan HH diperlukan untuk menyokong pencernaan dan mencegah kerosakan rembesan, kemahiran motor. Sekiranya pesakit mempunyai keasidan yang tinggi, maka ubat-ubatan dengan sifat antasid (Almagel, Gastal), penyekat pengeluaran asid (Ranitidine, Famotidine, Nizatidine, Omeprazole) disyorkan. Meningkatkan kemahiran motor Cisapride, Metoclopramide, mereka mencegah dan menghilangkan manifestasi refluks gastroesofagus dengan pedih ulu hati, bersendawa.

Jenis rawatan pembedahan

Tugas operasi adalah untuk mengembalikan sesak bukaan esofagus di diafragma, mengembalikan dan memperbaiki esofagus dan perut ke kedudukan semula jadi. Rawatan pembedahan ditunjukkan untuk pesakit dengan hernia tahap kedua atau ketiga jika:

  • lubang membentuk terusan hernial yang agak luas;
  • organ yang hilang terpaku di lubang hernial;
  • terdapat komplikasi;
  • hernia terbentuk dengan latar belakang gangguan perkembangan selaput lendir (displasia) dan berbahaya oleh degenerasi menjadi tumor malignan;
  • pelanggaran hernia gelongsor dianggap.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan rakyat untuk hernia pembukaan esofagus membantu diet dan ubat-ubatan dalam menghilangkan manifestasi yang tidak diingini terhadap gangguan fungsi sistem pencernaan. Untuk melegakan kembung, disarankan menggunakan decoctions pudina, adas, valerian, biji rami atau dill. Teh dengan halia atau akar parut sedikit dapat membantu mengatasi rasa sakit dan pedih ulu hati. Jus lobak merah baik untuk menyembuhkan keradangan.

Hernia hiatus sebahagian besarnya mengganggu fungsi perut dan esofagus. Hasil keseluruhan bergantung pada kerja bahagian awal saluran pencernaan. Oleh itu, organ lain menderita tanpa rawatan. Akses ke doktor yang tepat pada masanya akan membantu mencegah perkembangan patologi.

Hernia esofagus: gejala dan rawatan, diet, pil

Di antara penyakit saluran gastrousus yang paling serius, hernia esofagus menempati salah satu kedudukan utama. Untuk penyembuhan yang berjaya, perlu dilakukan diagnosis tepat pada waktunya, untuk menetapkan diagnosis yang tepat. Jenis dan kaedah pemulihan dipilih bergantung pada tahap penyakit, dengan mengambil kira keadaan umum pesakit. Dalam kombinasi dengan ubat dan rawatan pembedahan, pelbagai resipi untuk penyembuhan rakyat dibenarkan. Setelah tamat kursus rawatan, diet ringan ditetapkan, sukan terhad.

Bagaimana dan mengapa penyakit itu berlaku

Penyakit ini mempunyai nama kedua - hernia pembukaan makanan diafragma.
Diafragma terdiri dari lubang yang memungkinkan saraf, esofagus, dan saluran darah melewati. Ia memisahkan sternum dan perut, menjaga organ dalaman ini di tempatnya. Di sebelah kiri diafragma adalah sistem pencernaan, yang harus berukuran sama dengan esofagus. Sebab pembentukannya adalah kelemahan cincin otot, apabila visera dipindahkan dari peritoneum ke rongga dada, sehingga menimbulkan rongga perut yang membonjol.

Kadang kala penyakit ini kongenital (esofagus pendek).

Punca berlakunya

  • Kehamilan,
  • Bengkak di sternum atau perut,
  • Mempunyai tabiat buruk,
  • Akibat operasi pada esofagus,
  • Kecederaan pada perut,
  • Sembelit berterusan,
  • Batuk untuk masa yang lama.
  • Pembakaran haba dari makanan panas. Mereka memprovokasi penyempitan esofagus, yang dalam banyak kes menyebabkan hernia.,
  • Perut kembung,
  • Ciri-ciri kongenital seperti esofagus pendek,
  • Atrofi hati di sebelah kiri,
  • Melemahkan otot, ligamen esofagus,
  • Tekanan intra-perut meningkat,
  • Dyskinesia esofagus,
  • Penyerapan semula tisu adiposa di bawah diafragma.

Peranan penting dimainkan bukan hanya oleh ciri dalaman badan, tetapi juga oleh gaya hidup seseorang..

Selalunya, penyakit ini didiagnosis pada orang tua, kerana seiring bertambahnya usia, tubuh manusia melemah dan organ dalaman tidak lagi dipegang dengan kuat di tempat tetap mereka..

Gejala

Tanda-tanda hernia yang paling biasa di kerongkongan adalah:

  • Sensasi menyakitkan. Ini adalah gejala penyakit yang paling ketara. Rasa sakit boleh datang dengan tiba-tiba, sangat teruk. Tempat asal - di belakang sternum, "di bawah sudu", di hipokondrium di sebelah kiri. Boleh meningkat dengan ketara dengan aktiviti fizikal, pergerakan,
  • Kesukaran menelan, sensasi benjolan di kerongkong. Semasa cuba "menelan" rasa sakitnya mungkin bertambah, menimbulkan rasa tidak selesa di belakang tulang dada,
  • Regurgitasi, penghapusan udara pahit, ia dapat dihasilkan oleh udara dan makanan. Setelah selesai, kesejahteraan pesakit bertambah baik.,
  • Pedih ulu hati yang berlaku semasa perut kosong atau selepas makan, semasa berbaring. Lenturan badan ke depan boleh memburukkan lagi pedih ulu hati,
  • Rasa kekurangan udara,
  • Pada waktu malam, terdapat peningkatan air liur, serangan batuk disertai dengan perasaan tercekik.
  • Disfagia. Ia dicirikan sebagai kesukaran untuk memindahkan makanan pejal dan cair melalui kerongkongan. Gejala ini lebih ketara ketika makan makanan panas atau sejuk, serta semasa penyerapannya cepat.,
  • Suara serak. Penampilannya dijelaskan oleh pembebasan sebahagian isi perut ke rongga mulut dan laring.,
  • Batuk. Ia muncul kerana saraf vagus yang mencubit. Ia sering dikaitkan dengan serangan tercekik dan irama jantung yang tidak normal.,
  • Cegukan. Ia cukup lama, yang menyebabkan banyak kesulitan kepada pesakit.,
  • Lidah terbakar. Ia agak jarang berlaku kerana pengambilan gastrik di dalam mulut,

Sebilangan pesakit mungkin mengalami peningkatan tekanan secara tiba-tiba, suara yang serak.

Diagnostik

Untuk membuat diagnosis yang tepat, pesakit perlu melakukan langkah-langkah berikut:

  • Lawati pakar dan terangkan kesakitan anda secara terperinci,
  • Menjalani sinar-X untuk menentukan lokasi dan keadaan organ-organ pencernaan yang tepat dan untuk menilai fungsi saluran gastrousus atas,
  • Menjalani FGDS (Fibrogastroduodenoscopy) - Ia dilakukan dengan menggunakan probe nipis bergerak khas dengan sistem optik, dengan mana perut dan duodenum diperiksa. Ia membantu mengenal pasti gejala yang mungkin menunjukkan kemungkinan hernia kerongkongan, dan memerlukan persiapan khas,
  • Ukur pH - tahap esofagus dan perut: pada siang hari, alat khas akan merakam kekerapan pengambilan makanan ke dalam esofagus dan menandakan semua ciri proses.
  • Ultrasound toraks dan perut.

Kaedah yang digunakan dalam diagnosis memungkinkan tidak hanya untuk membuat diagnosis yang tepat, tetapi juga untuk menentukan keparahan penyakit.

Varieti hernia esofagus

Penyakit ini mempunyai beberapa jenis:

Hernia paraesophageal

Subspesies ini merangkumi hernia antral dan fundic, yang terbentuk akibat patologi kongenital saluran gastrousus..

Hernia aksial (hiatal)

Varieti:

  • hernia esofagus
  • jumlah kecil
  • jumlah gastrik
  • jantung.

Apabila kedudukan badan pesakit berubah, hernia paksi bergerak bebas dari kawasan perut ke dada.

Hernia hiatus berbahaya kerana sering terjadi pelanggaran yang memerlukan operasi wajib.

Hernia esofagus gelongsor (mengembara)

Nama ini diberikan kerana hakikat bahawa penonjolan hernial bergerak ("slaid") dengan setiap perubahan pada kedudukan tubuh pesakit.

Ukuran penonjolan menentukan pembahagian penyakit menjadi 3 darjah:

  • Bulge 1 darjah. Hanya sebahagian kecil bahagian bawah memasuki bukaan diafragma..
  • Pada tahap ke-2 penonjolan, kardia bergeser sedikit dan seluruh usus bawah bergerak ke sternum pesakit.
  • Pada darjah ke-3, fundus dan badan perut, esofagus bawah terlibat dalam penonjolan.

Kaedah rawatan

Sekiranya terdapat hernia, perlu berjumpa pakar: pakar gastroenterologi atau pakar bedah. Hanya mereka yang memutuskan bagaimana merawat hernia.

Penyakit ini dapat diatasi dengan ubat-ubatan dan pembedahan..

Sekiranya ahli gastroenterologi menentukan bahawa gejala penyakitnya sederhana, rawatan boleh dilakukan tanpa pembedahan, dengan bantuan ubat, dengan menolak untuk menggunakan makanan tertentu dan menggunakan latihan yang disyorkan untuk mengurangkan berat badan pesakit.

Sekiranya seseorang mengalami pedih ulu hati untuk waktu yang lama, selalu merasa sakit, sukar baginya untuk menelan, pakar bedah menetapkan operasi.

Operasi ini tidak dapat dielakkan tanpa adanya dinamik positif rawatan ubat, atau jika ada risiko komplikasi. Campur tangan pembedahan segera diperlukan pada permulaan proses keradangan dan dalam kes pembentukan ulser esofagus.

Rawatan dijalankan terutamanya di hospital, di mana pesakit akan sentiasa berada di bawah pengawasan pakar.

Rawatan pembedahan

Operasi ditetapkan sekiranya tidak ada hasil positif dari rawatan dengan ubat-ubatan dan adanya petunjuk untuk pembedahan. Sekiranya terdapat lubang besar diafragma, pembedahan tidak dapat dielakkan.

Tidak mungkin untuk menolak rawatan pembedahan, penyingkiran hernia tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa pesakit. Apa bahaya penyakit ini - hakikat bahawa perkembangannya membawa kepada penyakit yang lebih teruk, ulser perut atau onkologi gastrointestinal.

Prosedur yang paling biasa untuk penyakit ini adalah laparoskopi. Apabila ia dijalankan, nisbah anatomi normal pembukaan esofagus diafragma ke zon gastroesofagus dipulihkan dan mekanisme antireflux terbentuk, yang menghalang refluks isi perut melalui esofagus kembali ke rongga mulut.

Laparoskopi adalah wajib sekiranya:

  • Pesakit mempunyai jenis hernia paraesophageal atau gelongsor, yang sering cenderung mencubit,
  • Dimensi hernia itu sendiri dan bukaan diafragma telah mencapai nilai yang besar,
  • Komplikasi berkembang,
  • Rawatan perubatan telah gagal.

Laparoskopi sejauh ini merupakan kaedah paling berkesan untuk menyingkirkan penyakit ini. Sekiranya operasi dijalankan dengan betul dan memberikan hasil, tidak ada komplikasi atau masalah lain.

Penting! Pembedahan tidak dilakukan selama kehamilan, begitu juga untuk pasien yang menderita diabetes mellitus dan trombophlebitis. Rawatan yang selamat dipilih untuk mereka semua. Ia berdasarkan pengambilan ubat yang menurunkan keasidan perut, rembesannya. Di samping itu, ubat-ubatan diresepkan yang dapat melindungi mukosa esofagus, dan pemakanan yang tepat dipilih. Wanita hamil juga boleh diresepkan decoctions chamomile, alder, antispasmodics.

Pemulihan selepas operasi

  • Selepas pembedahan, pesakit dibenarkan bangun dari tidur pada hari pertama. Ia dibenarkan minum air.
  • Keesokan harinya anda boleh makan sedikit, tetapi hanya makanan cair suam.
  • Pelepasan dari klinik berlaku dalam 1-6 hari, bergantung kepada kerumitan penyakit dan kesejahteraan pesakit.

Selepas 2 - 3 minggu, orang itu kembali bekerja, tetapi mematuhi diet yang ditetapkan. Diet ketat dirancang selama 2 bulan, diet lembut selama enam bulan. Pada masa ini, larangan dikenakan untuk melakukan sukan seperti di mana organ dalaman mengalami tekanan: angkat berat, bina badan, mengangkat kettlebell dan beberapa jenis lain.

Rawatan rakyat

Penggunaan kaedah perubatan tradisional membantu menghentikan sindrom kesakitan, menghilangkan manifestasi kembung, pedih ulu hati, dan melegakan pesakit dari sembelit. Untuk tujuan ini, decoctions dari ramuan yang dipilih khas digunakan, teh diseduh, decoctions dibuat.

Walau bagaimanapun, harus difahami bahawa rawatan dengan ubat-ubatan rakyat mempunyai kesan penyembuhan hanya pada peringkat awal penyakit ini. Dengan perkembangan penyakit ini, ketika operasi tidak dapat dielakkan, ubat-ubatan rakyat hanya digunakan sebagai tambahan untuk rawatan ubat utama.

Untuk melegakan atau menghilangkan rasa sakit, terdapat beberapa resipi yang terbukti baik menggunakan ubat semula jadi. Yang sangat popular adalah penggunaan biji rami dalam pelbagai bentuk, teh chamomile dan pudina, badam, cuka sari apel (diencerkan dengan air), jus saderi dan halia, yogurt semula jadi.

Makanan diet

Diet khas membantu bukan sahaja untuk menetapkan diet yang betul, tetapi juga untuk menghilangkan perkembangan perubahan patologi pada esofagus. Kegagalan untuk mematuhi diet yang disyorkan oleh doktor yang hadir boleh menyebabkan kambuh penyakit, atau memperpanjang proses pemulihan dengan ketara..

Anda perlu mengatur makanan yang kerap, sehingga 6 kali sehari. Sebilangan besar makanan harus diambil pada waktu pagi dan petang, dalam bahagian kecil. Diet sedemikian mengurangkan intensiti saluran pencernaan dan menyeimbangkan enzim pencernaan dan asid yang dihasilkan semasa proses ini..

Berhenti makan sekurang-kurangnya 2 jam sebelum tidur.
Untuk mengatur pemakanan yang betul, anda perlu mengetahui produk mana yang ditunjukkan untuk digunakan, dan mana yang tidak diingini dalam menu pesakit..

Produk "betul"

Makanan berikut mempunyai kesan yang baik pada perut dan tidak memburukkan lagi penyakit:

  • Bubur bijirin penuh,
  • Pasta dalam semua jenis,
  • Beberapa jenis produk tenusu,
  • Sayuran rebus, kentang bakar,
  • Ikan tanpa lemak,
  • Daging tanpa lemak,
  • Kaldu (daging lembu atau ayam),
  • Roti kering,
  • Kuki diet,
  • Buah-buahan dan buah beri (hanya masak sepenuhnya!),
  • Buah kering,
  • Teh herba,
  • Air mineral masih.

Madu sangat berguna. Ia membantu menormalkan metabolisme, menyembuhkan mukosa gastrik dengan baik. Madu membantu pesakit untuk melegakan penyakit yang teruk, menghilangkan pedih ulu hati. Dos penggunaan optimum adalah 1 sudu teh antara waktu makan.

Produk dilarang atau dibatasi penggunaannya
Penggunaan makanan pejal harus dibatasi, jika timbul sedikit sensasi menyakitkan, makanan seperti itu harus segera dikeluarkan dari diet.

Bagi pesakit yang menderita hernia esofagus, dilarang sama sekali:

  • Minuman: alkohol, kopi, soda, jus masam, susu,
  • Coklat dan gula-gula.

Di samping itu, sebilangan produk tidak diinginkan untuk digunakan:

  • Makanan pedas yang menyebabkan kerengsaan segera pada lapisan perut,
  • Daging asap, acar, makanan berlemak,
  • Jeruk, jeruk keprok, limau gedang.

Diet menyekat pengambilan buah-buahan yang mengandungi asid: anggur, delima, lemon, cranberry, epal hijau, kiwi.

Sayur-sayuran dan buah-buahan dimasak dengan baik parut, dikupas.

Tanda-tanda hernia esofagus

Artikel pakar perubatan

Penyakit sistem pencernaan pada zaman kita telah mencapai kelaziman sehingga menjadi kebiasaan untuk membicarakannya sesering mungkin mengenai selesema atau alergi. Dalam kes ini, terutamanya penyakit perut dan usus diambil kira, dan kita melupakan organ penting seperti kerongkongan - saluran otot di mana makanan mengalir dari rongga mulut ke perut. Nampaknya dia adalah sesuatu yang mengancam, kecuali makanan yang terlalu pedas atau masam, yang terus berlalu. Walaupun demikian, atas sebab tertentu, bahkan di kawasan organ ini, hernia dapat terbentuk, yang, jika tidak dirawat, dapat berkembang menjadi barah atau menyebabkan radang pada perut. Sukar untuk memastikan penyakit patologi ini, oleh itu, adalah berguna bagi semua orang untuk mengetahui gejala hernia esofagus untuk meminta pertolongan doktor tepat pada waktunya untuk membantu menghentikan perkembangan penyakit dan komplikasinya..

Apakah hernia esofagus?

Sebelum mula mempertimbangkan simptom penyakit ini, kita sebutkan secara ringkas apa itu hernia esofagus dan apakah sebab-sebab kemunculannya. Tubuh kita adalah sistem yang terstruktur ketat, di mana setiap organ mempunyai tempatnya sendiri, dan setiap perubahan lokasi dianggap sebagai patologi (kongenital atau diperoleh). Rongga perut dan dada mempunyai sempadan bersama di mana plat otot, yang disebut diafragma, terletak..

Perut dan hampir semua organ pencernaan lain, kecuali bahagian atas esofagus, terletak di bawah diafragma. Dan agar makanan memasuki lumen perut melalui tiub esofagus, lubang diameter kecil disediakan di plat otot.

Bahagian bawah kerongkongan, seperti perut atau usus, terletak di bawah plat otot, dan biasanya tidak pernah tersebar ke kawasan dada. Sekiranya bahagian bawah esofagus, beberapa bahagian perut atau bahkan usus dijumpai di kawasan toraks di atas diafragma, mereka bercakap mengenai hernia. Diagnosis mungkin terdengar seperti "hernia esofagus" atau "hernia hiatus".

Penyebab patologi ini boleh berlaku pada kecacatan perkembangan kanak-kanak pada masa pranatal (esofagus yang dipendekkan atau apa yang disebut "toraks" perut), dan perubahan berkaitan dengan usia dalam nada alat ligamen, yang tidak boleh membenarkan pergeseran organ (penyakit ini paling sering menyerang orang yang lebih tua 50-60 tahun). Tetapi perpindahan organ, walaupun dengan alat ligamen yang sihat, boleh menyebabkan peningkatan tekanan intra-perut. Peningkatan tekanan di rongga perut boleh disebabkan oleh kehamilan, perut kembung kronik atau kembung teruk kerana gas yang kuat di usus, trauma dan proses tumor yang meluas..

Perpindahan saluran gastrointestinal relatif terhadap diafragma juga boleh menyebabkan beberapa patologi disertai dengan muntah yang tidak dapat disangkal atau batuk yang menyakitkan yang teruk (contohnya, keracunan makanan atau bronkitis obstruktif). Penyakit radang dan ulseratif kronik saluran gastrousus sering dicirikan oleh penurunan peristalsis struktur individu sistem pencernaan, dan dyskinesia dianggap sebagai faktor risiko pembentukan hernia, iaitu. anjakan organ berbanding kedudukan normalnya.

Susunan organ yang tidak betul, akibatnya proses pencernaan makanan terganggu, dan kandungan perut dapat memasuki kerongkongan, menyebabkan gejala hernia esofagus ciri patologi. Sekiranya ukuran hernia kecil, maka ia mungkin tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada seseorang. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai perjalanan penyakit tanpa gejala. Tetapi dengan peningkatan hernia, rasa tidak selesa juga muncul, yang akan kita bicarakan dengan lebih terperinci di bahagian seterusnya..

Bagaimana hernia esofagus menampakkan dirinya??

Bahagian esofagus distal, bahagian jantung perut, dan kadang-kadang gelung usus boleh menonjol di luar rongga perut melalui celah diafragma. Jelas bahawa dalam kes-kes ini, bukan sahaja penampilan dan ukuran hernia akan berbeza, tetapi juga gejalanya. Dengan penonjolan esofagus bawah, gejala mungkin tidak dapat dilihat sama sekali, kerana patologi seperti itu tidak mempengaruhi proses pencernaan..

Tetapi jika perut atau usus mula menonjol ke rongga dada melalui bukaan diafragma, gejala tidak akan menjadi perlahan. Bagaimanapun, jus gastrik, hempedu dan enzim pencernaan lain dalam kes ini dapat dibuang kembali ke kerongkongan, seperti pada penyakit refluks. Tetapi organ ini tidak dirancang untuk bersentuhan dengan faktor yang menjengkelkan, kerana ia tidak mempunyai perlindungan khas. Suntikan bahan kaustik secara berkala memperburuk keadaan dindingnya, menyebabkan kesakitan dan gejala tidak menyenangkan yang lain.

Pertama, sfingter perut menderita, yang berhenti menjalankan fungsinya dan memasukkan isi perut ke dalam esofagus, dan kemudian kerengsaan dinding esofagus oleh enzim gastrik menyebabkan keradangan mereka. Secara beransur-ansur, proses keradangan dapat merebak ke organ lain dari sistem pencernaan..

Kesakitan dan sifatnya. Oleh kerana terdapat kerengsaan dinding esofagus, dan kemudian di perut, orang itu mula mengalami kesakitan. Bagaimana hernia kerongkongan sakit? Sindrom nyeri bergantung pada jenis dan saiz hernia. Sekiranya hernia kecil (esofagus atau jantung, apabila hanya bahagian bawah esofagus atau bahagian kecil bahagian atas, bahagian jantung perut menonjol ke sternum), mungkin tidak ada rasa sakit sama sekali, serta gejala patologi lain. Dalam kes ini, penyakit ini dikesan secara kebetulan semasa fibrogastroscopy atau ultrasound, setelah itu tingkah laku hernia dipantau.

Sekiranya ukuran hernia signifikan, tetapi sfingter perut masih berfungsi seperti biasa dan tidak membenarkan makanan dibuang kembali ke kerongkongan, pesakit akan mengalami sakit yang mungkin menjadi lebih kuat setelah makan. Melegakan berlaku kerana nafas dalam atau aliran udara dari saluran gastrointestinal (bersendawa).

Sekiranya mekanisme pengunci di sempadan esofagus dan perut terjejas, dan refluks diperhatikan (sindrom kekurangan jantung didiagnosis), rasa sakit menjadi tajam, terbakar. Mereka bergantung secara langsung pada pengambilan makanan dan kedudukan tubuh pesakit. Rasa sakit bertambah teruk ketika berbaring (mendatar) atau ketika membongkok ke hadapan. Situasi yang sama diperhatikan setelah makan ketika isi perut dibuang ke dalam esofagus..

Penyetempatan kesakitan agak kabur. Ini mungkin kawasan epigastrium dan dada. Sakit dada boleh menyerupai sakit jantung; selain itu, ia dapat dihilangkan dengan bantuan nitrogliserin yang sama. Kesakitan interkostal dan sakit di rongga perut mungkin menunjukkan patologi perut dan hati. Kadang-kadang rasa sakit memancar ke belakang antara bilah bahu, yang menjadikan diagnosis lebih sukar.

Apabila makanan yang dicerna sebahagiannya dengan enzim gastrik dilemparkan ke kerongkongan, ia akan naik lebih tinggi ke kerongkong. Pada masa yang sama, pesakit mula mengadu sensasi terbakar dan sakit tekak yang disebabkan oleh kesan jus gastrik yang menjengkelkan. Ada juga yang batuk sedikit, sementara suhu dengan latar belakang proses keradangan di saluran gastrointestinal atas dengan hernia esofagus dapat meningkat hingga 37-37,5 darjah, yang menunjukkan selesema.

Disfagia dan benjolan di kerongkong. Kesan menjengkelkan asid dalam komposisi jus gastrik dan kesakitan yang disebabkan oleh mampatan hernia boleh menyebabkan kesukaran makan. Dengan hernia esofagus, pesakit mencatat simptom seperti benjolan di kerongkong, atau lebih tepatnya perasaan ada halangan dalam perjalanan makanan. Sebenarnya, kita bercakap mengenai reaksi saraf yang menyebabkan kekejangan esofagus. Ini adalah sensasi benjolan di sepanjang tiub esofagus yang menyebabkan timbulnya rasa sakit di antara bilah bahu dan di kawasan jantung, memancar ke bahu, seperti dengan angina.

Hampir separuh daripada pesakit dengan hernia paksi besar mempunyai keadaan seperti disfagia, iaitu. kesukaran menelan. Perkara penting ialah hakikat bahawa makanan pejal lebih mudah ditelan oleh pesakit berbanding cecair atau separa cair. Disfagia boleh berlaku dengan latar belakang pengalaman saraf, makan makanan yang terlalu sejuk atau panas, tergesa-gesa untuk makan. Peningkatan atau pelanggaran hernia kerongkongan menyebabkan fakta bahawa kekejangan tidak muncul secara situasi, tetapi secara berterusan, yang menyebabkan sensasi benjolan yang tidak menyenangkan di kerongkong walaupun di luar waktu makan atau semasa makan makanan padat yang harus "didorong" oleh cecair.

Dispepsia. Salah satu gejala hernia esofagus yang paling popular adalah pedih ulu hati. Kejadian gejala ini pada hernia aksial, yang dianggap paling biasa dan dicirikan oleh penonjolan esofagus dan bahagian jantung perut, bahkan lebih besar daripada kesakitan. Kemunculan gejala ini paling sering dikaitkan dengan pengambilan makanan, walaupun dengan aktiviti fizikal dan perubahan kedudukan badan yang tajam, ia dapat mengingatkan dirinya sendiri ketika perut kosong.

Pada waktu malam, pedih ulu hati dengan hernia esofagus muncul lebih kerap daripada pada waktu siang atau pagi. Ini dikaitkan dengan peningkatan nada saraf vagus dari otak ke rongga perut dalam tempoh ini, dan kelonggaran umum badan dan, khususnya, sfinkter di sempadan perut dan esofagus, yang disebut sfingter esofagus bawah.

Keamatan simptom berbeza. Dalam kebanyakan kes, kita bercakap mengenai bentuk ringan, yang berjaya melawannya dengan ubat antasid. Tetapi kadang-kadang pedih ulu hati boleh menjadi sangat kuat sehingga menghilangkan tidur dan rehat seseorang, dan sensasi terbakar yang kuat di dada mengganggu kerja, memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan, mood dan selera makan.

Kekuatan pedih ulu hati tidak ditentukan oleh ukuran hernia tetapi oleh ciri-ciri jus gastrik (peningkatan, keasidan normal atau rendah perut), masuknya hempedu ke dalam esofagus dari kawasan duodenum, kekuatan peregangan esofagus semasa refluks (jumlah makanan yang dilemparkan berkaitan dengan kerja sfinkter esofagus bawah).

Semasa pedih ulu hati, seseorang mungkin merasakan rasa masam atau pahit di mulut, ciri kandungan perut dan duodenum. Dia mungkin mengalami loya dan kembung. Gejala yang terakhir tidak berkaitan langsung dengan pedih ulu hati, walaupun sering terjadi bersamaan dengannya. Perut kembung sering dilaporkan oleh pesakit yang tidak mengalami kesakitan yang teruk, tetapi hanya sedikit ketidakselesaan dan perasaan memerah pada epigastrium.

Masalah lain dengan hernia esofagus adalah bersendawa, dan kita dapat membicarakan kedua-duanya bersendawa dengan udara dan regurgitasi makanan, hingga muntah. Perasaan kembung tidak muncul pada pesakit secara tidak sengaja. Ia dikaitkan dengan peningkatan tekanan intra-perut kerana tekanan perut pada pembukaan diafragma, sementara kadang-kadang kontraksi spasmodik esofagus dapat terjadi dan menyebabkan belching, i.e. pembebasan udara secara sukarela, dan kadang-kadang makanan. Belching boleh berlaku semasa dan selepas makan, disertai dengan bunyi tertentu, yang merupakan sebab lain untuk ketidakselesaan psikologi pada pesakit, terutama kerana penggunaan antispasmodik dalam hal ini tidak memberikan hasil yang diinginkan.

Harus dikatakan bahawa bersendawa itu sendiri, walaupun unestetiknya dari manifestasi, dari satu segi, memberi manfaat kepada pesakit, mengurangkan keadaan mereka. Selepas bersendawa, sakit dan pedih ulu hati biasanya berkurang. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa pesakit sering memprovokasi letusan sendiri, menelan sejumlah besar udara dan berusaha mengeluarkannya dari esofagus..

Belching makanan paling sering diperhatikan sebaik sahaja makan atau semasa mengambil kedudukan mendatar, dan kadang-kadang dengan selekoh tajam. Jumlah makanan yang dimuntahkan mungkin berbeza-beza, bergantung pada prestasi sfingter esofagus. Dengan nada yang sangat berkurang, ia bahkan boleh muntah. Pada masa yang sama, gejala seperti mual tidak menyertai lebam, tanpa mengira kekuatannya..

Sebilangan kecil pesakit juga mengadu cegukan, yang menyakitkan mereka selama beberapa minggu atau bahkan berbulan-bulan. Biasanya, permulaan gejala dikaitkan dengan pengambilan makanan dan ditentukan oleh penguncupan diafragma yang kejang, yang mana kantung hernial adalah faktor yang menjengkelkan. Rawatan ini tidak memberi kesan kepada keparahan dan kekerapan cegukan..

Gambaran klinikal hernia esofagus, bergantung pada tahap dan sifat patologi

Hernia pembukaan esofagus diafragma adalah konsep umum, kerana patologi boleh mempunyai pelbagai bentuk kursus dan tahap perkembangan, bergantung pada gambaran klinikal penyakit ini juga berubah. Oleh itu, adalah kebiasaan membezakan antara hernia terapung dan tetap esofagus. Yang terakhir ini dianggap lebih jarang, tetapi pada masa yang sama, patologi yang lebih berbahaya, yang dicirikan oleh komplikasi yang kerap dalam bentuk pelanggaran hernia, perforasi tiub esofagus dan pendarahan dari saluran gastrointestinal, gangguan jantung, peningkatan risiko onkologi esofagus.

Hernia esofagus terapung (juga disebut gelongsor atau paksi) adalah penonjolan ke rongga dada bahagian distal esofagus dan sebahagian perut. Kadang-kadang hampir keseluruhan perut boleh jatuh ke dalam lubang, yang menunjukkan ukuran hernia yang besar, yang memampatkan organ-organ dada (paru-paru, jantung), menyebabkan gangguan dalam kerja mereka dan gejala-gejala yang berkaitan dalam bentuk batuk dan sakit jantung.

Peregangan bukaan diafragmatik, di mana esofagus masuk, dikendalikan oleh ligamen esofagus-diafragmatik. Dengan penurunan nada dan proses degeneratif, yang ditunjukkan dalam bentuk penipisan tisu penghubung yang padat, bukaan diafragma dapat meningkat. Dengan peningkatan tekanan intra-perut, kehamilan, obesiti, perubahan yang berkaitan dengan usia, kecacatan kongenital pada bukaan diafragma, bahagian kardi perut dapat bergerak ke atas berbanding dengan pembukaan diafragma, sehingga membentuk hernia.

Hernia esofagus terapung dikatakan ketika, dengan perubahan kedudukan badan dan latihan fizikal, perut bersama-sama dengan esofagus dapat bergerak pada pembukaan diafragma. Oleh itu, mereka kemudian dikeluarkan ke kawasan toraks, kemudian kembali ke tempat mereka di rongga perut. Dengan hernia kecil dan fungsi sfinkter yang normal, varian gelongsor patologi tidak simptomatik. Tetapi apabila nada sfingter esofagus bawah terganggu, kandungan perut dimasukkan ke dalam esofagus (gastroesophageal reflux), yang disertai dengan bersendawa, pedih ulu hati, sindrom kesakitan, dan sensasi terbakar di belakang tulang dada. Terdapat hubungan yang jelas antara gejala yang tidak menyenangkan yang timbul dengan pengambilan makanan (terutama berlimpah) dan perubahan kedudukan badan, yang bergantung kepada pergeseran esofagus dan kardia perut. Pelanggaran hernia esofagus seperti ini tidak diperhatikan.

Dengan hernia tetap, yang sering disebut paraesophageal, bahagian tengah dan bawah perut dan bahkan duodenum dapat menonjol ke rongga dada, sementara kedudukan esofagus tetap tetap. Maksudnya, hernia terbentuk bukan di sepanjang kerongkongan, tetapi di sebelahnya, dan tidak cenderung mengubah ukuran dan kedudukannya. Tetapi apabila kedudukan tubuh berubah, hernia dapat diperas (dilanggar), yang dipenuhi dengan peregangan dinding bahagian perut yang melambung dan pecahnya. Dalam kes ini, terdapat pengumpulan cecair di rongga pleura, sakit akut yang teruk dan tanda-tanda keracunan darah muncul..

Gejala yang paling khas untuk patologi jenis ini adalah rasa sakit di perut dan rasa berat yang muncul setelah makan berat, yang memaksa pesakit untuk membatasi jumlah makanan, belching, regurgitasi dan muntah. Gangguan pergerakan makanan dari perut ke usus memprovokasi perkembangan ulser peptikum, yang rumit oleh perforasi tisu perut dan pendarahan aktif. Dengan hernia yang tergelincir, pendarahan berada di kerongkongan, tetapi kecil dan tidak muncul secara luaran.

Refluks tidak diperhatikan dengan hernia tetap, pedih ulu hati jarang berlaku. Benar, dalam kes gabungan hernia, kemunculan gejala seperti itu tidak dikecualikan.

Gejala hernia esofagus boleh berbeza-beza bergantung pada tahap perkembangan penyakit ini, kerana patologi ini dianggap progresif, terutama jika disebabkan oleh perubahan berkaitan dengan usia yang secara negatif mempengaruhi nada ligamen pembukaan diafragmatik dan sfinkter esofagus bawah. Setiap 3 peringkat perkembangan penyakit ini mempunyai simptom tersendiri, tetapi hanya bagi mereka tanpa pemeriksaan instrumental, sukar untuk menentukan diagnosis yang tepat.

Hernia esofagus darjah 1 adalah tempoh awal penyakit ini, apabila bahagian bawah tiub esofagus menembusi ke dalam bukaan, dan perut tetap berada di sisi lain dari piring diafragmatik, melekat erat dan membentuk sejenis kubah. Biasanya pada peringkat penyakit ini, pesakit jarang mengadu adanya gejala malaise. Ketidakselesaan kecil dan sakit epigastrik ringan dapat disebutkan.

Tahap awal perkembangan hernia ditemui secara kebetulan semasa diagnosis instrumental penyakit lain. Mustahil untuk mengesannya dengan palpasi. Tetapi rawatan patologi ini biasanya dikurangkan untuk mematuhi diet khas dan memantau tingkah laku sistem pencernaan.

Hernia esofagus darjah ke-2 dicirikan oleh penembusan ke bahagian toraks bukan sahaja esofagus distal, tetapi juga sfinkter esofagus bawah, serta sebahagian kecil perut. Gejala patologi mula muncul dengan lebih jelas. Pesakit mengadu sakit di belakang sternum atau di epigastrium, rasa tidak selesa (perasaan memerah atau tidak berpusing), bersendawa dan terbakar di bahagian dada. Tidak lama kemudian, ada rasa segumpal makanan, pelanggaran proses menelan, pedih ulu hati (dengan hernia gelongsor).

Rawatan tahap kedua penyakit ini, selain diet, menyiratkan rawatan ubat: mengambil antispasmodik, persiapan enzim, antasid dan ubat-ubatan yang mengurangkan pengeluaran asid hidroklorik.

Hernia esofagus 3 darjah - ini bukan sahaja tidak menyenangkan, tetapi juga patologi berbahaya, yang penuh dengan pelbagai komplikasi. Dalam kes ini, sebahagian besar perut dipindahkan ke kawasan sternum, dan kadang-kadang gelung usus, yang menyebabkan gangguan proses pencernaan. Sebagai tambahan kepada gejala di atas, pesakit mengadu rasa berat di perut setelah makan, benjolan di kerongkong, sakit parah di dada, kerap mengeluarkan udara, dan kadang-kadang regurgitasi makanan. Pesakit dengan hernia hiatus gabungan terutamanya mengadu serangan pedih ulu hati..

Diet dan rawatan konservatif dalam kes ini hanya relevan setelah pembedahan (pembedahan laparoskopi untuk mengembalikan sistem pencernaan ke rongga perut dan menjahit bukaan diafragmatik, pembedahan antireflux - fundoplication).

Hernia kerongkongan pada kanak-kanak dan wanita hamil

Hernia bukaan esofagus diafragma dianggap oleh banyak orang sebagai penyakit yang berkaitan dengan usia kerana fakta bahawa patologi ini didiagnosis dalam kebanyakan kes pada orang yang berusia lebih dari 50 tahun. Ya, penurunan nada pembukaan esofagus dapat difasilitasi oleh gangguan metabolisme pada otot dan tisu penghubung, yang disebabkan oleh penyakit yang terkumpul selama bertahun-tahun hidup, dan perjalanan kronik patologi ulseratif saluran gastrointestinal. Tetapi menurut statistik, terdapat peratusan morbiditi tertentu yang disebabkan oleh anomali kongenital atau keadaan sementara yang menyebabkan peningkatan tekanan intra-perut, yang sudah lebih tinggi daripada tekanan dada..

Hernia esofagus pada kanak-kanak, seperti pada orang dewasa, adalah patologi yang dicirikan oleh perpindahan sebahagian saluran pencernaan dari rongga perut ke rongga dada. Tetapi tidak seperti orang dewasa, kita bercakap mengenai patologi kongenital, dan bukan mengenai penyakit yang diperoleh, oleh itu, gejala hernia esofagus pada kanak-kanak dapat dilihat pada hari-hari pertama kehidupan mereka..

Patologi biasanya didiagnosis pada usia dini, bagi remaja itu tidak tipikal (patologi kongenital mengingatkan dirinya sendiri lebih awal, tetapi untuk memperolehnya masih terlalu awal). Hernia kerongkongan pada bayi boleh berlaku kerana panjang tiub esofagus yang tidak mencukupi atau kelemahan kongenital pada bukaan diafragmatik, penyebabnya berlaku walaupun pada masa pranatal perkembangan anak.

Pada usia kemudian, penyebab hernia kerongkongan boleh menjadi kecederaan yang menyebabkan peningkatan tekanan intra-perut, tangisan yang kerap menangis, penyakit yang berlaku dengan batuk yang menyakitkan yang berpanjangan, makan berlebihan dan obesiti, kecenderungan sembelit, aktiviti fizikal yang berlebihan (misalnya, mengangkat objek berat).

Gambaran klinikal hernia esofagus pada anak kecil termasuk muntah dan regurgitasi berterusan setelah makan. Dengan patologi kongenital, gejala-gejala ini mengingatkan diri mereka sendiri pada bulan pertama, dan mengandung walaupun pada minggu pertama kehidupan bayi. Tidak mungkin menghentikan gejala dengan ubat-ubatan, yang menimbulkan kecurigaan mengenai sifat organik gangguan pencernaan, tidak berkaitan dengan sifat dan jumlah makanan.

Dalam beberapa kes, doktor mendiagnosis sindrom hemoragik. Gejalanya ialah muntah berdarah dan darah di dalam najis anak. Kehilangan darah membawa kepada sianosis tisu dan perkembangan anemia, yang dianggap sebagai salah satu tanda patologi pada bayi yang belum dapat mengetahui tentang sakit di perut atau dada.

Rasa sakit di sternum, yang dikeluhkan oleh kanak-kanak yang lebih tua, dan sianosis tisu, doktor mengaitkan dengan mengembangkan esofagitis refluks (kerengsaan dan kerosakan pada mukosa esofagus kerana refluks kandungan asid dari perut mereka), serta dengan pelanggaran sebahagian dari hernia.

Sensasi yang tidak menyenangkan setelah makan pada anak boleh menyebabkan kemerosotan selera makan atau penolakan untuk makan, yang hanya memperburuk perjalanan anemia. Muntah boleh disertai dengan gangguan menelan dan perkembangan pneumonia aspirasi, iaitu radang paru-paru disebabkan oleh zarah makanan yang memasuki saluran udara. Dengan hernia yang besar, simetri dada mungkin terganggu kerana munculnya penonjolan yang tidak biasa.

Gangguan pemakanan dan pernafasan akibat pneumonia aspirasi menyebabkan anak mula ketinggalan dalam perkembangan daripada rakan sebaya. Setelah makan, kanak-kanak seperti itu mungkin sesak nafas, nadi mereka semakin cepat, yang menunjukkan memerah dan gangguan sistem kardiovaskular dan pernafasan.

Keterukan gejala pada kanak-kanak mungkin berbeza, jadi penyakit ini tidak selalu didiagnosis pada peringkat awal. Faktanya adalah bahawa refluks dan regurgitasi pada bulan-bulan pertama kehidupan dianggap normal, yang bermaksud bahawa jika tidak muntah dan kerap bersendawa, ibu bapa dan doktor mungkin tidak mementingkan gejala ini, terutamanya kerana hernia esofagus sangat jarang didiagnosis pada masa kanak-kanak. Kegelisahan muncul ketika anak itu sendiri menyatakan bahawa dia mempunyai roti di kerongkongnya dan sakit di dadanya. Paling tidak, penyakit ini akan dijumpai secara tidak sengaja dan mungkin untuk menghentikan perkembangannya pada waktunya..

Hernia kerongkongan semasa kehamilan tidak begitu jarang berlaku, namun, dalam banyak kes, ia berlaku tanpa gejala yang jelas, oleh itu, ia dapat diketahui setelah melahirkan. Kehamilan itu sendiri menjadi faktor risiko perkembangan hernia kerana penurunan nada plat diafragmatik dan sfingter esofagus bawah (perubahan hormon meninggalkan kesan pada metabolisme dan ciri-ciri tisu), peningkatan tekanan intra-perut ketika bayi berkembang dan rahim bertambah besar, toksikosis wanita hamil, yang mana disertai dengan muntah dan perkembangan esofagospasme refleks.

Benar, hernia esofagus tidak muncul pada semua wanita hamil dan melahirkan. Berisiko adalah wanita berusia lebih dari 30 tahun yang mempunyai lebih daripada satu kehamilan dan kelahiran di belakangnya.

Gejala hernia esofagus pada wanita hamil tidak berbeza dengan yang terdapat pada kumpulan populasi orang dewasa yang lain. Mereka juga boleh mengalami pedih ulu hati dan bersendawa, sakit di dada dan perut atas, gangguan menelan, regurgitasi makanan. Ada juga yang memperhatikan peningkatan air liur kerana kerengsaan reseptor makanan di mulut oleh kandungan perut berasid yang masuk ke sana. Dengan hernia esofagus dan muntah yang kerap disebabkan oleh toksikosis awal, wanita menyedari bahawa suaranya menjadi serak, dan membran mukus lidah menjadi sakit.

Toksikosis dan muntah pada peringkat awal wanita hamil bukanlah perkara baru, dan gejala ini biasanya tidak ada kaitan dengan hernia esofagus. Tetapi kerap muntah pada trimester terakhir kehamilan boleh menjadi salah satu gejala hernia yang jelas. Anemia untuk jangka masa lebih dari 4 bulan juga dapat menunjukkan perkembangan patologi..

Hernia aksial esofagus, yang ditandai dengan jalan yang jinak dan tidak terdedah kepada pelanggaran, dirawat semasa kehamilan dengan kaedah konservatif dan bukan halangan untuk melahirkan anak secara bebas. Tetapi hernia tetap berbahaya bagi kehidupan ibu dan janin, memerlukan kawalan khas terhadap penyakit ini dan melibatkan pembedahan caesar. Sesungguhnya, semasa melahirkan, dengan tekanan tinggi di dalam peritoneum, pelanggarannya dapat terjadi, disertai dengan sakit akut hingga kehilangan kesadaran.

Diagnosis hernia esofagus

Seperti yang telah kita fahami, gejala hernia esofagus tidak begitu spesifik. Mereka yang mempunyai penyakit seperti gastritis, pankreatitis, ulser perut dan beberapa yang lain, boleh mengatakan bahawa semua gejala di atas sudah biasa bagi mereka. Lebih-lebih lagi, banyak pesakit dengan hernia dan tidak meminta nasihat daripada ahli gastroenterologi, yang pertama kali menetapkan ujian diagnostik, dan kemudian berdasarkan hasilnya, membuat diagnosis akhir, secara bebas merawat patologi yang tidak ada, mendiagnosis gastritis atau ulser perut yang sama, dan kadang-kadang malah penyakit jantung dan paru-paru.

Adalah tugas yang tidak syukur untuk mendiagnosis hernia hiatal berdasarkan manifestasi luaran sahaja, kerana gejala patologi ini adalah ciri kebanyakan penyakit saluran gastrousus. Menemubual pesakit dan menetapkan ujian darah dan air kencing yang rutin hanya dapat mendorong doktor ke arah yang betul..

Doktor memberi perhatian kepada salah satu gejala yang disenaraikan di bawah, tetapi jika terdapat di kompleks, ini jelas menunjukkan patologi sistem pencernaan yang ada:

  • Kesakitan yang kusam, sakit atau tajam di bahagian atas perut dan dada, berubah intensiti dengan perubahan kedudukan badan dan bergantung pada pengambilan makanan.
  • Kemunculan pedih ulu hati, yang wujud sejak sekian lama, sensasi terbakar di belakang tulang dada.
  • Sering mengulangi udara dan makanan secara berkala, regurgitasi setelah makan berat atau membongkok ke hadapan.
  • Episod cegukan yang kerap berlaku beberapa minit.
  • Munculnya rasa sakit dan sensasi terbakar di tekak dan lidah, perubahan suara suara, batuk, tidak berkaitan dengan selsema dan patologi jantung.

Mana-mana gejala yang disenaraikan boleh membicarakan kesihatan yang tidak baik, tetapi mustahil untuk mengatakan jenis penyakit apa yang dibincangkannya, dan walaupun terdapat keseluruhan kompleks gejala, mustahil untuk mengatakan dengan yakin bahawa kita berhadapan dengan hernia esofagus. Dan kerana sebab perubahan kesejahteraan pesakit terletak di dalam badan, doktor memberi penekanan utama pada diagnostik instrumental, yang memungkinkan untuk memeriksa struktur dalaman yang tersembunyi dari mata..

Pemeriksaan diagnostik standard untuk hernia esofagus dan banyak lagi patologi saluran gastrousus adalah gastroskopi. Fibrogastroduodenoscopy (disingkat FGDS) adalah kajian mengenai esofagus, perut dan bahagian duodenum dari dalam, dengan memperkenalkan tiub fleksibel dengan kamera mini di hujungnya melalui mulut pesakit. Dengan kata lain, ini adalah kajian endoskopi trauma rendah, yang membolehkan anda melihat keadaan permukaan dalaman organ pencernaan tanpa membuat sayatan, untuk mengenal pasti proses keradangan dan erosif-ulseratif di dalamnya.

EGDS membolehkan anda menilai keadaan mukosa secara visual, perubahan bentuk perut dan esofagus, ukurannya, fungsi kontraktil. Apa tanda semasa FGDS membantu mengesyaki hernia esofagus:

  • Panjang esofagus yang tidak mencukupi, yang pada orang dewasa berkisar antara 23 hingga 30 cm, penurunan ukuran kawasan perutnya dan jarak dari gigi seri bawah ke kardia perut.
  • Kehadiran fokus stenosis esofagus dan perut dan rongga hernial.
  • Fungsi sfinkter esofagus bawah yang lemah yang tidak ditutup sepenuhnya atau berkontrak secara tidak aktif.
  • Membuang isi perut ke dalam lumen esofagus dan permukaan tidak sekata membran mukus bahagian bawah esofagus.
  • Perubahan ukuran dan keparahan sudut antara esofagus dan dinding perut (sudut-Nya meningkat dan melicinkan).
  • Keterukan lipatan perut yang rendah pada pertemuan persimpangannya dengan esofagus.
  • Peningkatan keasidan jus gastrik, yang juga dapat diukur oleh doktor semasa EGD.
  • Kemunculan pada lapisan epitel esofagus epitel kolumnar yang tidak khas yang merupakan bahagian mukosa usus (Barrett's esophagus atau Barrett's metaplasia adalah keadaan prakanker yang disebabkan oleh refluks gastroesophageal, yang berlaku secara kronik dengan hernia esofagus).

Semua perkara di atas mungkin menunjukkan hernia pembukaan esofagus diafragmatik hanya secara tidak langsung, tetapi ini adalah alasan untuk perlantikan pemeriksaan yang lebih terperinci. Perubahan lokasi sistem pencernaan relatif terhadap plat diafragmatik dapat dilihat dan dinilai menggunakan sinar-X.

X-ray untuk pesakit yang disyaki hernia esofagus adalah wajib, kerana kajian ini memungkinkan untuk mendiagnosis patologi ini dengan ketepatan yang besar dan membezakannya dari stenosis, bisul perut, esofagus pendek, penyakit refluks, dll..

Biasanya, doktor lebih suka sinar-X konvensional, tetapi kerana tisu lembut yang membentuk organ pencernaan kurang kelihatan pada sinar-X daripada yang sukar, kajian dilakukan dengan kontras (barium sulfat biasanya bertindak sebagai agen kontras).

Hernia paksi dengan fluoroskopi dikesan dengan tepat, kerana gambar menunjukkan pergeseran ke atas esofagus dan perut, sementara bahagian bawah esofagus, kardia perut, dan kadang-kadang seluruh perut berada di atas diafragma. Walaupun dengan sinar-X dada biasa dalam bayangan jantung, tempat yang terang dapat dilihat di mediastinum posterior. Selepas pengenalan kontras, fluoroskopi pada kedudukan terlentang dengan peningkatan tekanan intra-abdomen dengan hernia esofagus akan menunjukkan refluks sebatian barium ke dalam esofagus dari rongga gastrik, penebalan fornix perut, perubahan sudut His, anjakan esofagus pada saat penyedutan lebih dari tiga sentimeter.

Dalam hernia esofagus tetap yang tidak biasa, radiografi konvensional tidak banyak maklumat. Dalam kes ini, tomogram (komputer atau pencitraan resonans magnetik) dapat ditugaskan untuk menjelaskan diagnosis. CT hernia esofagus membolehkan anda membuat imej tiga dimensi organ saluran gastrointestinal, menggunakan semua sinar-X dan kontras yang sama, oleh itu ia ditetapkan sekiranya terdapat diagnosis kontroversial atau adanya soalan yang tidak dapat diselesaikan dengan sinar-X konvensional.

Selalunya, hernia didiagnosis secara tidak sengaja semasa imbasan CT kawasan toraks atau perut. Pada masa yang sama, penonjolan organ saluran pencernaan ke dalam dada, peningkatan pembukaan diafragma, kehadiran omentum di kawasan kantung hernial dengan hernia tetap, "perut terbalik" yang menonjol ke dalam dada dijumpai (dilihat dalam gambar tiga dimensi).

MRI hernia esofagus juga bukan ujian diagnostik yang cukup popular. Kadang-kadang tidak masuk akal untuk menjalankan diagnostik yang mahal jika masalah itu dinyatakan semasa kajian anggaran seperti sinar-X esofagus. Walaupun begitu, mesti dikatakan bahawa dengan pengimejan resonans magnetik, tisu lembut dapat dilihat lebih baik daripada dengan sinar-X dan CT, dan kajian itu sendiri dianggap lebih selamat..

Ultrasound esofagus dan perut dengan hernia pembukaan esofagus diafragma bukanlah kajian yang mencukupi, walaupun memungkinkan seseorang mengesyaki penyakit ini pada pesakit. Diagnosis akhir boleh dibuat hanya selepas sinar-X, CT atau MRI perut dan kerongkongan.

Dengan hernia esofagus yang tetap, perlu juga dilakukan kajian seperti pH-metry, yang memungkinkan untuk menilai kekerapan dan ciri-ciri refluks kandungan perut ke dalam esofagus, untuk menentukan keasidan jus gastrik dan sebab-sebab kenaikannya. Kajian ini dilakukan pada siang hari dengan menggunakan probe yang dimasukkan melalui hidung dan alat perakam mudah alih yang dilekatkan dengan tali pinggang di tali pinggang. Semasa kajian, pesakit dapat bergerak dengan tenang, makan makanan yang tidak mempengaruhi keasidan perut, rehat, dll..

Kajian sedemikian pada waktunya membolehkan anda menilai kerja perut dan sfingter esofagus bawah, dan bukan hanya untuk memperbaiki ukuran dan lokasi statik, seperti dalam radiografi. Sekiranya peningkatan keasidan jus gastrik yang disebabkan oleh gastritis atau ulser perut dikesan, rawatan lanjut mengenai patologi yang disertakan ini dijalankan.

Oleh kerana gejala-gejala hernia esofagus termasuk kesukaran menelan, pesakit boleh diberikan kajian seperti esofagomanometri, yang memungkinkan untuk menilai kekuatan pengecutan otot-otot esofagus semasa menelan. Kajian ini menunjukkan adanya gangguan pada saluran gastrointestinal atas, kerana ia memungkinkan anda menilai kontraktiliti dan keadaan tisu dari pelbagai bahagian esofagus dan perut. Manometri membantu mendiagnosis kegagalan sfinkter esofagus bawah, yang membolehkan makanan bergerak ke arah yang bertentangan (refluks).

Rawatan hernia esofagus

Sekiranya anda memperhatikan patologi ketika gejala pertama muncul dan menjalani pemeriksaan yang tepat, rawatan penyakit ini jauh lebih mudah dan memberikan hasil yang baik walaupun tanpa pembedahan. Peranan yang sangat penting dalam ini dimainkan oleh diet, yang membantu mengekalkan tahap keasidan normal jus gastrik, yang mengurangkan kerengsaan dinding esofagus semasa refluks, dan juga menyesuaikan jumlah makanan yang diambil, yang memungkinkan untuk mengurangkan frekuensi bersendawa.

Oleh kerana sebahagian besar gejala yang tidak menyenangkan (sakit di dada dan epigastrium, pedih ulu hati, terbakar di sepanjang esofagus dan di kerongkong, peningkatan suhu ke nilai subfebril) dikaitkan dengan esofagitis refluks (refluks kandungan gastrik ke dalam esofagus dan proses keradangan dan pemusnahan yang berkaitan), rawatan hernia esofagus umumnya serupa dengan terapi patologi ini. Tujuan rawatan ini adalah untuk mengurangkan kesan menjengkelkan kandungan perut pada esofagus dengan meneutralkan komponen agresifnya, untuk memudahkan pergerakan ketulan makanan di sepanjang esofagus, untuk meningkatkan nada perut dan menurunkan sfinkter esofagus..

Rawatan dijalankan secara menyeluruh melalui:

  • ubat-ubatan yang meningkatkan pergerakan gastrointestinal (prokinetik) dan membantu melawan gejala seperti refluks, cegukan, regurgitasi, muntah,
  • ubat-ubatan yang mengurangkan keasidan perut (antasid),
  • ubat-ubatan yang mengurangkan pengeluaran asid hidroklorik (perencat pam proton),
  • penyekat reseptor histamin yang digunakan dalam gastroenterologi (bertindak sama dengan ubat sebelumnya dan diresepkan jika tidak boleh diambil).

Kadang-kadang, untuk mengelakkan genangan dan mengurangkan berat perut, disarankan untuk mengambil persediaan enzim: Mezim, Festal, Creon, Pancreatin dan bahkan Cholenzym, yang merangsang pengeluaran hempedu dan pengangkutannya ke duodenum, dan dengan itu mempercepat proses pencernaan makanan.

Tetapi jika sediaan enzim lain sering diresepkan untuk pelbagai patologi perut untuk memudahkan kerjanya, kerana ia tidak memberi kesan agresif pada membran mukus, maka "Cholenzym" kebanyakannya digunakan untuk patologi hati, pundi hempedu dan pankreas dan memprovokasi pelepasan hempedu, yang pada hernia esofagus akan bermanfaat. Terutama ketika mengalami refluks, ketika makanan yang dicerna separuh dapat dibuang ke dalam esofagus dari perut dan bahagian awal usus, di mana ia akan dibumbui dengan empedu.

Lebih baik untuk membantu perut masih memilih persiapan enzim konvensional, yang lebih selamat untuk patologi perut dan esofagus. Dengan sembelit, yang sering menyertai pelbagai patologi saluran gastrousus, perlu diperhatikan rejimen minum, dan jika perlu, minum julap, kerana tekanan dengan hernia pembukaan esofagus diafragma meningkatkan tekanan intra-perut, yang tidak boleh dibiarkan.

Mungkin, para pembaca menyedari bahawa di antara ubat-ubatan yang diresepkan untuk refluks dan hernia esofagus, tidak ada petunjuk untuk analgesik. Tetapi rasa sakit di dada dan epigastrium adalah salah satu gejala utama patologi. Kesamaan kesakitan ini dengan sakit jantung menyebabkan pesakit cuba menghentikannya dengan nitrogliserin. Kaedah ini berfungsi, tetapi kesan sampingannya ialah rawatan tersebut dapat menguatkan pemikiran pesakit tentang penyakit sistem kardiovaskular yang ada dan mengalihkan perhatian dari penyebab sebenar kemerosotan kesejahteraan..

Bagaimana melegakan kesakitan dengan hernia esofagus? Kesakitan pada refluks dan hernia esofagus dikaitkan dengan genangan makanan di saluran gastrointestinal dan refluksnya ke esofagus. Kesan menjengkelkan enzim pencernaan menyebabkan kerengsaan dan keradangan pada dinding organ, yang disertai dengan rasa sakit. Ternyata rasa sakit dapat dihentikan dengan ubat-ubatan yang mengurangkan keasidan jus gastrik dan membentuk filem pelindung di dinding perut dan esofagus. Kami sedang membicarakan persiapan dalam bentuk penggantungan (Almagel, Fosfalugel, Maalox), yang sudah mulai bertindak semasa melewati esofagus, sementara bentuk tablet ubat memerlukan pembubaran di dalam perut. Ubat yang diresepkan untuk memerangi peningkatan keasidan jus gastrik juga akan bertindak sebagai penghilang rasa sakit.

Banyak ubat-ubatan rakyat juga membantu memerangi gejala hernia esofagus yang tidak menyenangkan. Jadi, madu bunga semula jadi, yang digunakan dalam rawatan banyak penyakit, termasuk penyakit saluran gastrointestinal, sangat bermanfaat bagi hernia kerongkongan..

Madu bukanlah ubat untuk esofagitis refluks, dan dengan penyakit yang memburuk, ia hanya dapat memperburuk kerengsaan kerongkongan, jika dikonsumsi dalam bentuk murni. Tetapi dalam proses kronik proses keradangan di kerongkongan, yang diperhatikan dengan hernia, ubat semula jadi ini akan memberi kesan antibakteria dan anti-radang. Betul, lebih baik menggunakannya sebagai sebahagian daripada resipi multikomponen atau dicairkan dalam air (hingga 50 ml sehari), lebih mengutamakan madu limau yang mudah dicerna.

Sebagai contoh, untuk mengatasi pedih ulu hati, anda boleh menyediakan ubat yang mudah dan enak dari bahagian madu dan walnut yang sama, yang mesti dikupas dan ditumbuk terlebih dahulu. Anda perlu mengambil komposisi selepas makan 1 sudu besar..

Untuk merawat pedih ulu hati, madu boleh dicampurkan dengan bahan lain:

  • jus aloe (nisbah 1: 1, ambil 1 sudu sebelum dan selepas makan),
  • susu suam (1 sudu madu setiap 1 gelas susu, minum satu jam sebelum makan utama, dan juga ketika serangan menyakitkan),
  • jus kentang (1 sudu kecil madu untuk ½ cawan jus, ambil satu jam sebelum makan).

Dalam satu resipi, anda boleh menggabungkan sifat detoksifikasi dan tonik cuka sari apel dan kesan antibakteria, tonik dan anti-radang madu. 1 sudu besar cuka sari apel semulajadi harus dicampurkan dengan jumlah madu yang sama dan dicairkan dalam segelas air. Mereka mengambil ubat yang tidak biasa ini secara berkala sebelum makan untuk mengelakkan pedih ulu hati, sakit dan gejala lain dari hernia esofagus..

Untuk melawan belching, komposisi berdasarkan madu, beri cranberry dan jus lidah buaya, diambil dalam jumlah yang sama, sesuai. Buah beri dan daun aloe yang dikupas mesti dicincang atau dicincang dalam pengisar, dicampur dengan madu dan dicurahkan dengan air rebus. Tegaskan ubat sekurang-kurangnya 6 jam, selepas itu anda perlu meminumnya sedikit pada siang hari.

Flax juga dianggap berguna untuk hernia esofagus. Merebus rami (1 sudu besar untuk 0,5 liter air, rebus selama 3-5 minit dan biarkan sekurang-kurangnya 2 jam) akan membuat filem pelindung pada dinding perut dan esofagus, sehingga mengurangkan kemungkinan kerengsaan membran mukus oleh enzim pencernaan. Ubat yang sama dianggap sebagai antasid yang berkesan, kerana dapat mengurangkan keasidan jus gastrik..

Resipi lain untuk hernia esofagus berdasarkan biji rami. Untuk 1 sudu besar. biji rami mengambil 3 sudu besar. air sejuk, biarkan untuk meresap semalaman. Pada waktu pagi, panaskan hingga mendidih, tetapi jangan mendidih. Kami mengambil keseluruhan campuran sepenuhnya, mengunyah bijirin dengan teliti.

Teh untuk hernia esofagus adalah ubat yang meragukan. Tetapi bergantung pada jenis teh apa. Sekiranya kita berbicara tentang teh hitam panas yang kuat, maka lebih baik menolak minuman tonik seperti itu, kerana hanya akan merangsang pengeluaran enzim pencernaan dan meningkatkan keasidan perut, terutama pada mereka yang sudah menderita gangguan ini. Tetapi pakar pemakanan malah memasukkan teh hijau hangat dalam menu hernia esofagus.

Tetapi teh herba sangat berguna untuk patologi ini. Yang pertama dalam senarai minuman berguna untuk penyakit gastrousus adalah teh chamomile anti-radang (1 sudu per segelas air mendidih). Anda boleh meminumnya sebelum dan selepas makan tanpa sekatan khas..

Teh yang dibuat dari bunga calendula mempunyai kesan yang serupa, yang disusun mengikut prinsip yang sama, tetapi mereka minum tidak lebih dari 4 kali sehari satu jam setelah makan. Anda boleh menggabungkan 2 tumbuhan dalam satu minuman: calendula dan chamomile.

Teh Linden, yang banyak terbiasa diminum untuk selesema dan sakit kepala, juga berguna untuk hernia kerongkongan. Ia boleh dimakan tanpa sekatan sebagai minuman sihat yang tidak meningkatkan keasidan perut. Teh Linden dengan madu sangat enak dan berguna (1 sudu setiap gelas minuman).

Pesakit dengan hernia esofagus dapat menyediakan teh vitamin dari daun dan pucuk beri hitam (50 g bahan tanaman cincang per 1 sudu besar air mendidih), yang juga boleh diminum tanpa sekatan.

Teh dari pudina dan balsem lemon, yarrow dan wort St. John, akar licorice membantu melawan pedih ulu hati dan cegukan. Sebagai minuman vitamin yang lazat, teh disediakan dari daun raspberry dan buah-buahan. Sangat berguna untuk menyediakan minuman dari koleksi ramuan di atas, menambahkan sedikit madu kepada mereka sebelum menggunakannya.

Hidup dengan hernia esofagus

Ada kemungkinan hernia esofagus memberi pesakit ketidakselesaan, tetapi hidup tidak berakhir dengan diagnosis ini. Diet dan ubat dapat membantu mengurangkan keparahan gejala. Gimnastik pernafasan dan latihan fizikal khas yang melatih otot-otot tekan perut dan dada, membantu mengembalikan kedudukan normal perut dengan hernia gelongsor, menghilangkan gejala-gejala dispeptik, dan mengurangkan kemungkinan refluks. Sekiranya langkah-langkah ini tidak membantu, dan gejala hernia esofagus tidak mereda, pesakit bersedia untuk menjalani pembedahan..

Segala penyakit meninggalkan kesan pada kehidupan kita. Oleh itu, hernia esofagus memerlukan sekatan tertentu dari kami. Dan ini berlaku bukan hanya untuk pemakanan, tetapi juga untuk aktiviti fizikal manusia, dan juga waktu rehat malam..

Hernia hiatal adalah patologi di mana kerongkongan dan perut terletak secara tidak normal, jadi tidak menghairankan bahawa dengan perubahan kedudukan badan, gejala semakin meningkat. Jadi setelah pesakit mengambil kedudukan mendatar, sensasi kesakitan meningkat. Tetapi adakah ini bermaksud bahawa seseorang harus tidur dalam keadaan duduk? Dan jika tidak, maka di sebelah manakah anda dapat tidur dengan hernia esofagus?

Tidak perlu tidur ketika berdiri atau duduk dengan penyakit ini, kerana istirahat yang betul diperlukan untuk menjaga kekuatan dan tenaga tubuh. Tetapi doktor mengesyorkan memilih posisi yang terletak di sebelah kanan, yang mengurangkan beban pada organ saluran pencernaan kerana lokasi anatomi dan kemungkinan mencubit. Di samping itu, refluks biasanya tidak berlaku pada kedudukan badan ini, yang bermaksud tidak akan ada rasa sakit..

Tetapi dalam keadaan apa pun seseorang tertidur, anda perlu tidur tidak lebih awal dari 2 jam selepas makan. Ini juga berlaku untuk orang yang sihat, dan bagi pesakit dengan hernia esofagus sangat penting.

Terdapat beberapa berita buruk bagi peminat minuman beralkohol. Hernia esofagus dan alkohol adalah konsep yang tidak sesuai. Faktanya ialah minuman beralkohol, seperti kopi atau teh hitam, adalah makanan yang merangsang rembesan jus gastrik, dan peningkatan pengeluaran asid hidroklorik menyebabkan pedih ulu hati. Sekiranya berlaku refluks, ini dapat menimbulkan lelucon yang kejam, yang menimbulkan kerengsaan yang teruk pada dinding esofagus dan bahkan berlubang. Dan alkohol itu sendiri adalah faktor yang menjengkelkan, tidak ada gunanya bahawa setelah membawanya ke dalam, seseorang merasakan sensasi terbakar di seluruh esofagus.

Sebab lain mengapa anda harus berhenti menggunakan alkohol secara berkala adalah peningkatan risiko mengembangkan patologi hati dan pankreas, yang menjadi faktor risiko peningkatan tekanan intra-perut, mendorong organ pencernaan melalui pembukaan diafragma ke rongga dada.

Pembaca mempunyai banyak soalan mengenai topik "hernia esofagus dan tentera." Sebilangan besar pegawai wajib menganggap kehadiran hernia hiatal adalah alasan yang cukup untuk pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan, dan apabila ini tidak berlaku, mereka sangat terkejut. Faktanya adalah bahawa hanya lelaki dengan 3 tahap penyakit yang paling teruk yang dikenakan pengecualian mandatori dari perkhidmatan ketenteraan (mereka diberi pukulan ketenteraan atas sebab kesihatan), dan bagi mereka yang telah didiagnosis dengan 1 darjah, tidak ada batasan, mereka berkhidmat secara umum.

Tetapi dengan hernia 2 darjah esofagus, ada masalah. Menurut undang-undang, dengan patologi seperti itu, wajib militer harus dikecualikan dari dinas ketenteraan, dia terdaftar di cadangan dan mengeluarkan kad kesihatan tentera (Artikel 60 dari Jadual Penyakit, item "c"). Tetapi sebenarnya, untuk mendapatkan kesimpulan seperti itu, adalah perlu untuk membuktikan adanya hernia 2 darjah, iaitu menjalani radiografi yang ditingkatkan kontras, yang dianggap sebagai "standard emas" untuk mendiagnosis hernia esofagus. Sekiranya tidak ada hasil sinar-X, anda tidak akan dapat pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan.

Sekarang, berkaitan dengan aktiviti fizikal dan sukan. Hernia esofagus adalah patologi yang tidak memerlukan hypodynamia. Sebaliknya, untuk fungsi normal sistem pencernaan, anda perlu bergerak, jika tidak, stagnasi di perut dan sembelit, yang sangat berbahaya dengan hernia esofagus, tidak dapat dielakkan. Tekanan meningkatkan tekanan intra-perut, yang hanya merumitkan keadaan, memprovokasi perkembangan penyakit ini.

Dengan hernia pembukaan esofagus diafragma, berjalan di udara, aktiviti fizikal sederhana, latihan terapi senaman khas, yoga, pilates, dan latihan pernafasan akan berguna. Tetapi sukan dengan hernia esofagus tidak tersedia sepenuhnya. Sebagai contoh, melatih otot menekan dada, berlari dan berenang dengan penonjolan hernial tidak akan membahayakan, tidak seperti angkat berat dan sukan lain yang melibatkan beban pada otot perut.

Jelas bahawa sehubungan dengan perkara di atas, persoalan apakah mungkin mengepam akhbar dengan hernia esofagus hilang dengan sendirinya. Beban sedemikian meningkatkan tekanan intra-perut, yang seterusnya menimbulkan refluks dan penonjolan organ ke dada. Untuk meningkatkan nada otot perut, kompleks DFC mengandungi latihan khas yang tidak akan menimbulkan komplikasi penyakit..

Atas sebab yang sama, pesakit tidak digalakkan memakai pembalut, tali elastik yang ketat di seluar, serta tali pinggang dan tali pinggang yang ketat..

Adakah mungkin untuk berjongkok dengan hernia esofagus? Ini adalah titik pertimbangan. Secara umum, menurut ahli gastroenterologi, jongkok, berbasikal dan bersenam dengan basikal pegun tidak dilarang jika mereka melakukan latihan dalam had yang munasabah. Tetapi berjongkok dengan beban (dengan beban di tangan anda) adalah perkara yang sama sekali berbeza. Dengan latihan seperti itu, seperti mengangkat beban, tekanan di rongga perut meningkat, yang tidak dapat dielakkan dengan hernia. Sebarang senaman tidak boleh menimbulkan peningkatan tekanan intra-perut - ini adalah syarat penting bagi semua atlet dan peminat gaya hidup sihat.

Sekiranya seseorang, setelah diagnosis, ingin terus bermain sukan, dia harus terlebih dahulu berunding dengan doktor yang akan membantu mengembangkan program latihan yang selamat dan menentukan jenis sukan yang dibenarkan untuk patologi ini.

Dan satu lagi persoalan penting, adakah kecacatan mungkin berlaku dengan hernia esofagus? Di satu pihak, jika tidak dirawat, hernia dapat berkembang dari masa ke masa dan menyebabkan gangguan serius pada proses makan. Kerengsaan dan keradangan esofagus yang berpanjangan membawa kepada kemunculan penyempitan esofagus, yang menghalang laluan bolus makanan. Tetapi di sisi lain, selagi ini tidak mempengaruhi kemampuan seseorang untuk melakukan pekerjaan, tidak ada yang akan memberinya kecacatan.

Kecacatan hanya dapat dilakukan dengan penyempitan esofagus, yang mengehadkan kehidupan dan bekerja sepenuhnya. Sebagai contoh, keperluan pemakanan pecahan sekiranya terdapat hernia esofagus yang disebabkan oleh stenosis organ boleh menjadi alasan untuk menetapkan kecacatan kategori 3, yang dianggap berfungsi. Kumpulan 2 dapat diandalkan oleh mereka yang mengalami penyempitan esofagus 2 darjah atau telah menjalani operasi untuk membina semula organ (untuk tempoh penyesuaian).

Bagi kumpulan kecacatan 1, diperlukan untuk menyekat bukan sahaja aktiviti penting, tetapi juga rawatan diri, yang jarang berlaku dengan hernia esofagus. Penyebabnya mungkin adalah penyempitan esofagus yang teruk dan tahap penipisan badan yang melampau yang disebabkan oleh kekurangan zat makanan, serta operasi di mana 2 lubang (stoma) dibuat di leher dan perut, yang diperlukan untuk komunikasi organ dan perjalanan makanan.

Biasanya, dengan rawatan dan diet yang sesuai, prognosis hernia aksial lebih baik. Gejala hernia esofagus selepas rawatan mereda dan penyakit ini sebenarnya tidak mempengaruhi kualiti hidup pesakit. Tetapi bahaya komplikasi hernia paraesofagus tetap ada walaupun dengan rawatan konservatif aktif, oleh itu, campur tangan pembedahan ditunjukkan untuk pesakit seperti itu.

Komplikasi hernia esofagus

Hernia pembukaan esofagus diafragma adalah patologi progresif, gejala yang menjadi ketara dengan komplikasi penyakit. Dengan sendirinya, pemindahan organ peritoneal ke rongga dada bukanlah alasan untuk munculnya kesakitan yang teruk, oleh itu, kebanyakan pesakit menunjukkan ketidakselesaan di epigastrium dan kusam, sakit di belakang sternum. Tetapi penampilan sakit yang tajam dan tajam menunjukkan keradangan hernia esofagus dan perkembangan proses erosif dan ulseratif.

Keradangan dinding esofagus dikaitkan dengan esofagitis refluks. Melemparkan kandungan asam perut dan duodenum secara berkala ke dalam lumen tiub esofagus menyebabkan kerengsaan dinding esofagus dan keradangan tisu. Proses keradangan jangka panjang yang berterusan menjadi faktor risiko pembentukan dan peningkatan jumlah tisu berserat, kerana lumen esofagus menyempit. Dan ini menjadi halangan untuk memakan makanan pejal..

Asid hidroklorik dan pepsin dalam komposisi jus gastrik mampu menghakis dinding esofagus yang tidak dilindungi dengan pembentukan erosi dan bisul pada mereka (ulser peptik esofagus). Kesan menjengkelkan bahan ini sekali lagi menyebabkan penyempitan esofagus (peptik pepejal).

Kerosakan erosif dan ulseratif pada dinding esofagus boleh menyebabkan berlubang, dan kemudian muncul gejala hernia esofagus seperti muntah berdarah dan najis berwarna coklat. Pendarahan yang kerap dengan latar belakang penyakit kronik seterusnya menyebabkan perkembangan anemia kekurangan zat besi.

Perubahan keradangan dan erosif kronik pada esofagus meningkatkan risiko degenerasi sel-sel dinding organ dan boleh menyebabkan barah esofagus. Tidak kurang bahaya adalah pelanggaran hernia, di mana pesakit merasakan kesakitan yang teruk disebabkan oleh pelanggaran aliran nutrien dan oksigen ke tubuh dan kerosakan pada serat saraf.

Semasa pelanggaran, pergerakan makanan di sepanjang esofagus adalah terhad, yang hampir tidak melalui lumen organ yang berkurang atau tidak dapat memasuki perut yang dimampatkan oleh diafragma. Ini memburukkan lagi rasa sakit, menyebabkan mual dan muntah, dan mencegah orang itu makan secara normal. Dengan pelanggaran sepenuhnya kerongkongan atau perut semasa pembukaan diafragma, pesakit bahkan tidak boleh minum, namun, ini jarang berlaku dan memerlukan pertolongan segera.

Semasa melakukan diagnostik, anda dapat melihat perubahan warna hernia. Ia menjadi lebih gelap atau kelabu kerana proses nekrotik yang berlaku di dalamnya, disebabkan oleh kelaparan tisu dan keracunan badan dengan produk kerosakan sel. Perubahan nekrotik pada tisu esofagus dan perut menyebabkan gangguan fungsi dan boleh menyebabkan keadaan serius yang dipicu oleh sepsis.

Rawatan pembedahan penyakit ini memberikan hasil yang baik, tetapi tidak dapat sepenuhnya mengecualikan kambuhnya hernia esofagus, yang, menurut pelbagai sumber, berlaku pada 12-30% kes dalam jangka masa panjang setelah pembedahan. Untuk mengelakkan komplikasi seperti itu, plastik bukaan diafragmatik memungkinkan.

Ramai pesakit, yang menyedari bahawa tidak adanya gejala yang diperhatikan sebelumnya, mungkin berfikir bahawa penyakit ini telah berlalu, jadi di Internet anda kadang-kadang dapat mencari soalan mengenai topik apakah hernia esofagus dapat hilang dengan sendirinya? Anda tidak boleh bergantung padanya. Kehilangan berkala dan kemunculan gejala hernia adalah tipikal untuk patologi jenis paksi, ketika perut dan esofagus dapat bergerak pada pembukaan diafragma. Bergantung pada ini, gejala dapat muncul dan hilang, yang tidak bermaksud menyingkirkan penyakit ini..

Tiada ubat yang dapat membantu mengembalikan bukaan diafragmatik ke ukuran dan nada asalnya, ia hanya mencegah komplikasi yang disebabkan oleh refluks dan kekejangan esofagus. Sekiranya tidak ada rawatan dan tidak mematuhi diet, hernia bukan sahaja tidak akan hilang, tetapi akan terus berkembang.

Artikel Mengenai Hepatitis