Seorang dewasa mengalami sakit perut di kawasan pusar. Sebab-sebabnya. Apa nak buat?

Utama Apendiks

Para saintis menganalisis statistik selama 30 tahun dan mendapati bahawa penyebab setiap kesepuluh kemasukan ke bilik kecemasan adalah sakit perut. Dalam kebanyakan kes, ia dikaitkan dengan keadaan yang tidak menyenangkan, tetapi tidak mengancam nyawa, tetapi dalam 1 dari 10 kes, pesakit masih memerlukan rawatan perubatan atau pembedahan segera.

Punca kesakitan di sekitar pusar

Sekiranya anda meletakkan telapak tangan anda di pusar, akan ada kulit dan tisu lemak subkutan di bawahnya, lebih dalam - otot dan tisu penghubung (aponeurosis), bahkan lebih dalam - usus kecil dan saluran darah. Sebarang struktur ini boleh merosakkan. Di samping itu, kerana keistimewaan lokasi saraf, rasa sakit dari tempat lain di perut kadang-kadang memancar ke pusar.

Penyakit berikut boleh menyebabkan kesakitan di kawasan pusar:

  • Gastroenteritis (biasanya bersifat berjangkit, antara orang - keracunan). Menurut kajian Amerika, 7 hingga 18% pesakit dengan sakit perut menderita gastroenteritis. Anda boleh jatuh sakit pada usia berapa pun. Virus atau bakteria memasuki perut dan usus dengan makanan atau air dari objek atau tangan kotor, yang mempengaruhi membran mukus organ-organ ini. Pesakit mengalami loya, muntah, cirit-birit. Suhu badan mungkin meningkat. Gejala berkembang secara tiba-tiba dan dalam bentuk penyakit yang tidak rumit biasanya hilang dalam 2-3 hari.
  • Sindrom Usus Kerengsaan. Dalam kajian yang sama, antara 2.6% dan 13% dari semua sakit perut disebabkan oleh sindrom iritasi usus. Penyakit kronik ini dikaitkan dengan reaksi usus yang tidak mencukupi terhadap peregangan dindingnya dengan gas dan disregulasi pergerakan (aktiviti motor). Ia ditunjukkan dengan kembung, gangguan najis (sembelit, cirit-birit, atau penggantiannya). Kesakitan biasanya dihilangkan dengan membuang gas atau pergi ke tandas.
  • Apendiks. Salah satu penyebab pembedahan perut yang paling biasa antara usia 4 dan 40 tahun. Lampiran adalah proses kecil dan berongga. Dengan keradangan berjangkit, dindingnya membengkak, lumen ditutup, dan mikroba dari lumen menembusi ketebalan dinding organ. Sekiranya dinding mati, apendiks pecah. Dengan radang usus buntu, rasa sakit biasanya berpindah dari epigastrium ke kawasan umbilik, dan dari sana - ke kanan dan ke bawah ke kawasan iliac kanan, dan biasanya disertai dengan peningkatan suhu badan dan selera makan yang buruk.
  • Pelanggaran hernia umbilik. Hernia adalah tonjolan pada dinding perut, di mana usus atau organ lain masuk dari sisi rongga perut. Hernia datang ke permukaan melalui pintu gerbang - titik lemah di dinding perut. Pusar adalah salah satu tempat seperti itu. Sekiranya penonjolan dilanggar di pintu keluar dari rongga perut, usus dan saluran yang bertanggungjawab untuk menyampaikan darah ke dalamnya akan dimampatkan, yang memburukkan lagi keadaan pesakit, kerana disertai dengan sindrom kesakitan yang kuat dan mabuk. Usus boleh mati, jadi penyakit ini memerlukan campur tangan pembedahan segera..
  • Halangan usus. Ia berkembang apabila halangan mekanikal muncul pada pergerakan kandungan usus. Selalunya ini berlaku kerana lekatan (lekatan) dengan bahagian usus yang lain atau organ yang berdekatan, akibat pembedahan perut. Di samping itu, bahagian usus dapat dipintal, tidak berjaya dilipat, lumennya dapat tersumbat dengan tumor, bola cacing atau kotoran yang lebat. Kesakitan, bergantung pada tahap penyumbatan, dapat digabungkan dengan kembung, muntah berulang, kolik usus (kontraksi, kekejangan dengan kesakitan yang meningkat dan menurun) dan sembelit.
  • Iskemia (serangan jantung, penurunan aliran darah) usus kecil. Ia berlaku apabila saluran darah yang menghantar darah ke usus tersumbat. Kawasan dinding usus tidak menerima oksigen dan mungkin mati. Sebabnya ialah plak lemak atau gumpalan darah (darah beku) yang telah terbentuk di jantung (contohnya, disebabkan oleh aritmia) atau saluran lain dan telah berpindah ke sini dengan aliran darah. Penyakit ini lebih kerap berlaku selepas enam puluh tahun. Risiko lebih tinggi dengan aterosklerosis vaskular, kelemahan otot jantung dan gangguan dalam kerja jantung.
  • Penyakit radang usus (khususnya, penyakit Crohn). Ini adalah penyakit kronik yang serius, yang muncul terutamanya pada usia muda - sehingga 30 tahun. Ketagihan terhadapnya diwarisi. Atas sebab yang tidak diketahui, selaput lendir usus kecil dan besar terjejas. Selain sakit perut, ia disertai dengan cirit-birit yang berpanjangan, darah dalam najis, demam, mual, penurunan berat badan kerana penyerapan nutrien yang lemah di dalam usus.
  • Pecah aneurisma aorta. Aorta adalah arteri terbesar yang membawa darah dari jantung ke organ lain, dan mengalir di belakang usus hampir di bahagian tengah perut dari atas ke bawah. Aneurisme adalah penonjolan sebahagian dinding kapal. Dinding aneurisma lebih tipis daripada biasa dan boleh pecah ketika tekanan darah meningkat. Ini adalah keadaan yang mengancam nyawa akut disertai dengan rasa sakit yang teruk dan kehilangan kesedaran. Ia berkembang lebih kerap pada lelaki berusia lebih dari 65 tahun dengan aterosklerosis vaskular dan tekanan darah tinggi.
  • Penyakit metabolik. Pada diabetes mellitus, ketika tubuh kekurangan insulin dan glukosa dari darah tidak diserap oleh selnya, ia menggunakan lemak untuk tenaga. Produk pemecahan lemak berkumpul di dalam darah dan menyebabkan gangguan metabolik yang serius - ketoasidosis. Selain kekejangan perut, ia boleh disertai dengan muntah yang kerap, sesak nafas, kelemahan umum dan mengantuk. Pada kanak-kanak, keadaan ini sering berlaku dengan sindrom aseton..
  • Neoplasma. Tumor di usus atau organ lain di perut juga boleh menyebabkan kesakitan. Nasib baik, ini masih merupakan penyebab sakit perut sebelum usia lima puluh tahun..
  • Pengumpulan lebihan gas di dalam usus (perut kembung) menyebabkan kesakitan akibat peregangan dinding usus. Pada masa yang sama, rasa sakit adalah sifat kekejangan yang semakin kuat, kemudian hilang, dan berpindah di sepanjang perut, masing-masing, pergerakan gas melalui usus.
  • Peregangan atau kecederaan otot perut berlaku selepas aktiviti fizikal yang terlalu kuat, pergerakan tiba-tiba.

Bila berjumpa doktor

Gejala berbahaya yang memerlukan rawatan perubatan segera:

  • kesakitan teruk yang tajam;
  • peningkatan kesakitan dari masa ke masa;
  • darah dalam najis atau muntah;
  • kelemahan umum yang teruk, pengsan (kehilangan kesedaran).

Dapatkan rawatan perubatan sekiranya:

  • muntah atau cirit-birit berlangsung lebih dari 2-3 hari dan menyebabkan dehidrasi (gejalanya adalah kelemahan umum, penurunan jumlah air kencing, pening);
  • peningkatan suhu berlangsung selama beberapa hari tanpa dinamik positif;
  • kesihatan umum menjadi lebih teruk.

Sekiranya rasa sakit itu mengganggu secara berkala, tetapi berlangsung beberapa minggu atau bulan dan digabungkan dengan penurunan berat badan, anemia (anemia), perubahan bentuk perut, penampilan massa berdenyut, mungkin ada tumor atau aneurisma aorta, dan segera diperlukan perundingan perubatan..

Semakin tua orang itu, semakin tinggi kemungkinan mereka memerlukan rawatan perubatan untuk sakit perut.

Semasa pemeriksaan, doktor terlebih dahulu akan menolak penyakit yang mengancam nyawa atau memerlukan pembedahan. Kaedah diagnostik tambahan akan membantunya dalam hal ini:

Untuk mencari penyebab kesakitan yang berpanjangan atau berkala di pusar, bergantung pada usia, kehadiran penyakit dan aduan lain, doktor boleh menetapkan kaedah lain untuk memeriksa perut, usus, analisis tinja untuk jangkitan, atau berunding dengan pakar sempit - ahli gastroenterologi, ahli endokrinologi...

Cara menolong diri sendiri

Sekiranya rasa sakit itu lemah, muncul hari ini dan tidak ada yang lain yang mengganggu anda, perhatikan keadaan anda, sesuaikan diet anda.

Sekiranya kesakitan disebabkan oleh keracunan, tinggalkan makanan pejal selama beberapa jam, sering minum dalam bahagian kecil masih air mineral atau penyelesaian farmasi khas untuk rawatan dehidrasi (Regidron, Humana elektrolit dan lain-lain). Anda boleh mengambil enterosorben (Smecta, Sorbex, arang batu putih dan lain-lain), antispasmodik (No-shpa) atau aktiseptik usus (Enterol, Nifuroxazid).

Jangan mengambil antibiotik tanpa preskripsi doktor.

Sekiranya rasa sakit telah mengganggu anda untuk waktu yang lama dan berterusan, tetapi secara umum anda merasa senang, cari waktu yang sesuai untuk lawatan berjadual ke doktor dan pemeriksaan.

Kesimpulannya

Biasanya, sakit perut yang ringan tanpa gejala lain tidak menunjukkan masalah kesihatan yang serius. Malangnya, kadang-kadang boleh menjadi tanda penyakit yang memerlukan pembedahan. Oleh itu, jika rasa sakit itu teruk atau bertambah teruk dari masa ke masa, anda tidak berasa sihat, jangan berlengah-lengah mendapatkan rawatan perubatan..

Pediatrician E.O. Komarovsky bercakap mengenai bila doktor sangat diperlukan untuk sakit perut pada seorang kanak-kanak:

Sakit perut di atas pusar pada lelaki dan wanita: sebab, tanda amaran dan rawatan

Kesakitan di perut di atas pusar menjadi isyarat pelbagai penyakit, mulai dari penyakit kecil yang sembuh sendiri, hingga penyakit serius yang memerlukan campur tangan perubatan. Untuk mengetahui kebimbangan patologi, anda perlu mengkaji dengan teliti faktor-faktor yang menyertainya: organ mana yang rentan terhadap penyakit ini, buat sensasi khusus.

Kawasan berhampiran pusar disebut sebagai kawasan epigastrik perut bermula dari sternum. Ia dibatasi di sisi oleh lengkungan kostum. Sekiranya perut anda sakit di sini, ia adalah:

  • Sepertiga perut;
  • Lobus kiri hati;
  • Vena cava rendah;
  • Plexus gentian saraf dan nod;
  • Bahagian atas buah pinggang;
  • Bahagian pundi hempedu dan salurannya;
  • Bahagian atas duodenum;
  • Tempat di mana duodenum melewati jejunum;
  • Aorta perut
  • Bahagian pankreas terpilih.

Sifat kesakitan

Sifat kesakitan tepat di atas pusar memberitahu bahagian badan mana yang terjejas. Mustahil untuk menunjukkan secara tepat penyebab penyakit itu. Sakit dan kesakitan yang ditanggung tergolong dalam beberapa kumpulan organ. Menyiasat kes anda sendiri, anda perlu berhati-hati.

  1. Watak yang sakit tidak memberikan idea yang tepat mengenai kemungkinan penyakit. Ia disebabkan oleh penyumbatan usus, kesukaran dengan uretra dan keradangan pada usus kecil. Ia dianggap sebagai kebiasaan bagi wanita hamil - kulit meregangkan pada perut yang tumbuh.
  2. Isyarat yang serius adalah sakit tajam yang tidak membenarkan duduk diam. Selalunya penyebabnya adalah radang usus buntu, dalam situasi lain adalah adanya tumor dan volvulus. Perlantikan doktor segera diperlukan.
  3. Dengan penyumbatan usus yang telah disebutkan dan pengumpulan gas dan tinja, rasa sakit kram dapat dilihat. Untuk sembelit, gunakan tablet pencahar atau produk yang memberikan kesan yang serupa (prun, kefir, dll.)
  4. Menarik kesakitan adalah tanda penyumbatan usus, tetapi juga diperhatikan pada wanita hamil sekiranya tidak ada penyakit. Sebab-sebab yang berkaitan: masalah dengan sistem genitouriner dan jarak dinding rongga perut.
  5. Jahitan adalah ciri masalah gastrousus akut: radang usus, pankreatitis (radang pankreas), dan kolesistitis (keradangan dinding pundi hempedu).


Keradangan dinding pundi hempedu

Anda tidak perlu membuat diagnosis akhir untuk diri sendiri. Sebarang gejala yang tidak menyenangkan kadang-kadang merupakan tanda gangguan pencernaan biasa, berulang sekali.

Punca Khusus pada Lelaki dan Wanita

Penyebab sakit perut tepat di atas pusar pada wanita dikaitkan dengan penyakit ginekologi - endometriosis, keradangan pelengkap, kehamilan ektopik, kehadiran tumor sistem pembiakan - jinak atau malignan.

Dengan endometriosis, tisu dari lapisan dalam rahim dapat memasuki mana-mana bahagian rongga perut. Semasa haid, kawasan seperti itu berdarah, kerana ia bertindak balas terhadap hormon seks.

Sensasi menyakitkan diberikan oleh tumor jinak - myoma. Ia boleh berada di mana sahaja, termasuk di bahagian bawah rahim di dalam organ atau di belakang dinding fundus rahim - pada tahap pusar. Sekiranya seorang wanita berada dalam keadaan menopaus, tumor mula tumbuh dan menekan organ tetangga - usus, hati.

Proses keradangan pada pelengkap juga mampu memberikan sensasi menyakitkan yang kuat, tetapi ia dilokalisasikan di perut bawah.

Kesakitan di atas pusar pada lelaki adalah tanda proses akut pada sistem genitouriner - skrotum, uretra. Kesakitan yang tercermin pada prostatitis akut dilokalisasi di sekitar pusar, di pangkal paha. Penyebabnya mungkin jangkitan genital atau bakteria yang masuk dari organ lain. Selalunya jangkitan streptokokus memasuki ginjal setelah sakit tekak yang tidak dirawat.

Lokasi kesakitan

Bergantung pada sisi perkembangan kesakitan, diperhatikan:

  1. Sekiranya kawasan kiri menyakitkan, bagi wanita itu boleh menjadi tanda kehamilan ektopik, pecahnya ovari dan sista. Dalam kes lain, ini adalah tanda penyumbatan usus dan volvulus, masalah dengan aorta perut. Kanser usus adalah yang paling berbahaya.
  2. Potongan di atas dan di sebelah kanan pusar dipercayai disebabkan oleh kehamilan ektopik, ovari pecah, radang usus buntu, hepatitis, dan batu empedu.
  3. Rasa sakit terasa betul-betul di atas pusar dan tidak arah - penyebab gastritis, ulser perut dan barah, ulser duodenum dan penyakit pankreas.

Apa yang perlu dilakukan, bagaimana menghilangkan simptom

Secara berasingan, anda harus mengetahui apa yang disebut "bendera merah". Ini adalah tanda-tanda masalah besar yang timbul yang mengancam nyawa pesakit, memerlukan rawatan segera di hospital dan campur tangan pembedahan. Sebagai peraturan, mereka muncul dengan latar belakang sakit perut tepat di atas pusar..
Dalam gastroenterologi mereka merangkumi:

  1. Muntah darah dan dalam bentuk "kopi tanah", kehadiran darah merah di dalam najis, melena (tinja menjadi hitam).
  2. Kesakitan belati akut di kawasan epigastrik.
  3. Gangguan menelan (disfagia).
  4. Ketegangan otot di dinding perut anterior, yang merupakan tanda peritonitis.
  5. Penurunan intensiti sindrom kesakitan dengan latar belakang kelemahan progresif, pucat, peningkatan jumlah kontraksi jantung, berpeluh, dan pingsan (menunjukkan pendarahan yang telah dibuka).
  6. Penurunan berat badan yang tidak munasabah, penolakan terhadap makanan (secara tidak langsung menunjukkan adanya neoplasma).
  7. penampilan pertama dari sebarang gejala kerosakan saluran gastrointestinal setelah 45 tahun (juga menyokong proses neoplastik).
  8. kehadiran tanda-tanda penyumbatan usus atau stenosis penjaga pintu (muntah pada malam makanan yang dimakan, sendawa busuk, tidak ada pergerakan usus, dan sebagainya).

Semua tanda ini menunjukkan proses organik yang memerlukan tindakan tegas untuk menyelamatkan nyawa pesakit. Sekiranya anda mempunyai sekurang-kurangnya satu daripada pilihan yang disenaraikan, disarankan untuk berjumpa doktor atau menghubungi nombor ambulans.

Terdapat kesakitan teruk di atas pusar yang semakin teruk dari masa ke masa. Kesakitan memancar ke sudut kanan bawah perut: pada masa yang sama, mustahil untuk menghilangkan rasa sakit seperti itu dengan pil anestetik. Ketidakselesaan cenderung meningkat dengan pergerakan atau batuk. Perut yang keras menunjukkan permulaan peritonitis. Pada masa yang sama, pesakit menjadi apatis, kehilangan selera makan, dia mengalami demam..

Apabila rasa sakit memancar ke sudut kanan bawah dan perut mengeras, ini menunjukkan permulaan perkembangan peritonitis.

Gejala-gejala ini berbahaya dan mengakibatkan kematian tanpa rawatan perubatan segera. Rawatan radang usus buntu hanya mungkin dilakukan melalui pembedahan.

Refluks gastrik merujuk kepada proses dalam badan yang berlaku ketika kandungan perut kembali ke esofagus. Laluan serpihan makanan mengalir melalui sfinkter makanan yang lebih rendah. Dalam 90% kes, refluks disertai dengan pedih ulu hati, yang merupakan gejala penyakit yang paling mencolok..

Dengan pedih ulu hati, sakit perut di atas pusar berlaku pada perut kosong. Pesakit akan dapat menghilangkan rasa sakit hanya jika dia mengambil ubat (antasid) yang ditetapkan oleh ahli gastroenterologi atau jika dia mengambil sejumlah kecil makanan. Ketidakselesaan hilang dalam 20-30 minit setelah manipulasi dilakukan.

Penting untuk memahami sebab-sebab keadaan patologi. Sekiranya anda yakin bahawa rasa sakit di atas pusar telah timbul dengan alasan yang jelas (makan berlebihan, bersenam), maka untuk menghilangkan rasa tidak selesa, cukup untuk berehat (rehat di tempat tidur), merehatkan otot, mengambil ubat bius. Dengan syarat ketidakselesaan itu tidak hilang atau bertambah, anda perlu mendapatkan pertolongan dari pakar khas klinik terdekat (jika perlu, hubungi doktor di rumah).

Sebelum ambulans tiba, penting untuk tidak melakukan kesalahan biasa. Dilarang keras meletakkan enema, melakukan pemanasan atau penyejukan tajam di kawasan yang bermasalah. Manipulasi seperti ini sering menyebabkan perkembangan lesi berjangkit atau kekejangan vaskular yang menyakitkan. Jangan mengambil ubat penahan sakit yang terlalu banyak. Pil akan "melumasi" gejala dan boleh menyebabkan salah diagnosis.

Cukup berbahaya untuk merawat kesakitan di atas pusar sendiri. Anda perlu memahami bahawa proses keradangan memerlukan pengambilan ubat khas, dan tanpa antibiotik, tidak mungkin mengatasi jangkitan bakteria. Penyelesaian terbaik untuk sensasi yang tidak menyenangkan adalah lawatan ke hospital dan pemeriksaan kualiti..

Penyakit perut

Selalunya, kesakitan di kawasan pusar dikaitkan dengan penyakit saluran gastrousus secara keseluruhan dan duodenum secara berasingan. Penyakit seperti ini merangkumi bentuk gastritis akut, ulser dan keracunan makanan. Gejala ciri penyakit termasuk sakit perut, pedih ulu hati dan muntah selepas alkohol dan bahan toksik memasuki badan..


Ulser akut saluran gastrousus

Pemburukan gastritis boleh dipengaruhi oleh kerosakan sistem saraf: tekanan, keletihan, kegembiraan. Dengan ulser, pesakit sering mengalami sembelit: perut terganggu, usus terdedah kepada keradangan. Tiada selera makan, penurunan berat badan yang teruk, dan loya.

Diagnosis untuk kesakitan di atas pusar

Sekiranya sakit di pusar adalah satu-satunya gejala, tidak mudah untuk mengenal pasti penyebabnya. Orang yang berpaling kepada doktor dengan aduan ini perlu menjalani diagnosis menyeluruh mengenai badan, yang merangkumi:

  • ujian umum darah, tinja dan air kencing;
  • Ultrasound organ peritoneal;
  • gastroskopi;
  • kajian keasidan perut (pH-metry);
  • untuk disyaki neoplasma saluran pencernaan - CT, MRI, biopsi.


Ultrasound perut

Berdasarkan hasil kajian, pesakit diberi rawatan atau pembedahan konservatif.

Penyakit lain

Penyakit saluran gastrousus adalah yang paling biasa dengan gejala ini, tetapi kerosakan pada organ yang secara tidak langsung berkaitan dengan sistem yang disebutkan tidak dikecualikan:

  1. Hati dan pundi hempedu. Sekiranya terdapat masalah dengan hati dan pundi hempedu, pesakit mengalami demam, perasaan lemah yang tidak menyenangkan dan pening berterusan, disertai dengan cirit-birit. Dengan penyakit hati, tanda-tanda utama ditambahkan pada penampilan apatis, rasa keletihan yang berterusan, keinginan untuk berjalan sesedikit mungkin dan melakukan aktiviti yang kuat. Isyarat penting - semasa buang air besar, air kencing menjadi gelap dan najisnya cerah. Sakit kekejangan.
  2. Pankreas. Sekiranya terdapat pelbagai jenis perubahan warna biru pada tubuh, kemunculan pendarahan, dan sakit perut yang tajam mulai mengganggu semakin kerap, isyarat mungkin bahawa pankreas rentan terhadap penyakit ini. Pankreatitis biasanya berkembang. Sensasi menyakitkan bersifat akut, "membosankan". Orang itu mengalami muntah, cirit-birit, pedih ulu hati, bersendawa, kembung, kehilangan selera makan, dan penurunan berat badan. Kemungkinan tumor malignan berkembang di kepala pankreas.
  3. Limpa. Sensasi menyakitkan timbul kerana pengembangan limpa. Ini disebabkan oleh perkembangan penyakit: tuberkulosis, malaria, anemia dan penyakit darah. Orang itu pucat, sesak nafas, kelemahan dan kerap pening muncul.

  • Osteokondritis tulang belakang. Dengan osteochondrosis, rasa sakit mungkin menyerupai sensasi pada gastritis. Perbezaan penting - dengan gastritis, rasa sakit yang tidak menyenangkan bertambah dengan kemasukan makanan ke dalam badan, dengan osteochondrosis, malaise disebabkan oleh pergerakan dan perubahan kedudukan badan. Pada wanita dalam kedudukan, ini dianggap sebagai tanda tulang belakang yang kurang berkembang..
  • Patologi ginekologi

    Walaupun hampir semua penyakit ginekologi disertai dengan sakit di bahagian bawah perut, terdapat sejumlah penyakit di mana mereka boleh dilokalisasikan di zon pusar. Ketidakselesaan yang timbul di atas pusar mungkin menunjukkan perkembangan proses patologi di rahim dan di lampiran. Kira-kira 11% wanita di mana ahli gastroenterologi belum mengenal pasti masalah dengan saluran pencernaan beralih kepada pakar sakit puan dengan aduan seperti itu.

    Perubatan moden mengetahui penyakit ginekologi berikut, di mana sindrom kesakitan dapat dilokalisasikan di zon pusar:

    1. Myoma. Neoplasma jinak ini pada peringkat awal tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Ia dapat didiagnosis oleh pakar semasa pemeriksaan rutin pesakit, setelah melihat adanya nodul di rahim. Seiring berjalannya waktu, terutama dengan adanya faktor-faktor yang memprovokasi, simpul-simpul mulai bertambah besar dan membentuk tumor. Neoplasma jinak seperti itu menimbulkan pendarahan haid, kesakitan. Sekiranya seorang wanita tidak mengawal pertumbuhan fibroid (ini dapat dilakukan melalui ubat-ubatan yang mengandung hormon, dan juga melalui pembentukan lingkaran hormon), maka pecahnya formasi dapat terjadi, eksudat yang ada di dalamnya akan menembusi peritoneum dan memprovokasi perkembangan peritonitis.
    2. Kista. Neoplasma jinak dilokalisasi pada ovari. Sekiranya seorang wanita mempunyai sista yang berfungsi, maka, sebagai peraturan, ia akan pecah semasa kitaran. Jenis formasi lain menimbulkan ancaman serius bagi kehidupan pesakit, oleh itu mereka memerlukan rawatan pembedahan.
    3. Kehamilan tuba. Apabila tiub fallopi pecah, wanita itu mula mengalami kesakitan yang luar biasa yang dilokalisasikan di seluruh kawasan peritoneal, khususnya di pusar. Keadaan patologi seperti itu memerlukan campur tangan pembedahan segera, jika tidak semuanya akan membawa maut kepada pesakit..

    Pakar sangat mengesyorkan agar diperiksa oleh pakar sakit puan untuk kategori pesakit yang sakit di pusar berikut:

    1. Wanita yang mempunyai kitaran haid yang tidak teratur.
    2. Dengan sejarah pelengkap atau patologi rahim.
    3. Wanita yang telah didiagnosis dengan pelbagai neoplasma, khususnya polip, sista, fibroid.
    4. Untuk ibu yang melahirkan bayi tidak lebih dari 4 bulan yang lalu.
    5. Wanita yang mempunyai pelbagai pasangan seks.
    6. Pesakit yang haidnya disertai dengan kesakitan yang teruk, pelepasan berlimpah yang tidak berhenti selama 7 hari.

    Ubat

    Bergantung pada organ yang terkena, pesakit diresepkan pelbagai pil. Sekiranya terdapat mikroflora patogen, Hemomycin, Tsiprolet, Tetracycline, Amoxiclav, Amoxicillin ditetapkan. Untuk menghilangkan gas dan kembung, ubat seperti Espumisan sesuai. Sekiranya rasa sakit disebabkan oleh kemasukan bahan toksik ke dalam badan (perut rosak), anda perlu menggunakan Smecta atau Filtrum. Untuk menghilangkan sembelit, Duphalac dan Microlax digunakan.

    Untuk menormalkan kerja saluran gastrointestinal, Pancreatin, No-shpu, Ibuprofen dan Mezim disyorkan.

    Diagnosis

    Mendiagnosis perasaan tidak selesa di pusar bukanlah tugas yang mudah, bahkan bagi doktor yang berpengalaman luas. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa gambaran sindrom dan persepsi mereka berbeza.

    Tidak setiap pesakit dapat menggambarkan sifat kesakitan, kerana doktor tidak dapat menentukan penyebab penampilannya..

    Untuk mengenal pasti penyakit dengan tepat, pesakit menjalani kursus diagnostik:

    1. Ujian darah umum diambil.
    2. Tomografi dilakukan.
    3. Lakukan ultrasound.
    4. Biopsi mungkin jika perlu.
    5. Doktor menetapkan gastroskopi.
    6. Sekiranya perlu, pemeriksaan lain dijalankan.

    Sudah tentu, keseluruhan senarai diagnostik mungkin tidak perlu dilakukan, semuanya bergantung pada kes tertentu.

    Semasa gastritis, selaput lendir di perut terjejas, selepas itu rasa sakit muncul. Selepas masa tertentu, sensasi semakin meningkat, dan keadaan orang itu bertambah buruk.

    Segala-galanya terbakar di dalam, dan dalam keadaan sukar pendarahan mungkin muncul, yang sangat sukar untuk ditentukan.

    Sekiranya semasa pendarahan darah tidak sampai ke usus, maka tidak mungkin untuk segera menentukan masalah dari tinja. Kotoran dengan cecair pendarahan dalaman, hitam.

    Dengan manifestasi seperti itu, perlu segera mendapatkan bantuan perubatan..

    Rawatan di rumah

    Sekiranya dikehendaki, dibenarkan membuat decoctions khas di rumah secara bebas. Mereka menstabilkan kerja organ yang terjejas, akan memberi kesan yang baik terhadap hasil dan intensiti rawatan:

    • Jus kubis putih sesuai jika rasa berat muncul setiap kali makan. Jus dimasukkan ke tempat yang sejuk. Makan 2 hingga 3 kali sehari, 1 sudu teh 40 minit sebelum makan. Kursus rawatan berlangsung dari 7 hingga 10 hari, bergantung pada seberapa cepat rasa sakit hilang.
    • Minuman delima dan chokeberry menghilangkan sensasi gastritis yang menyakitkan. Minum segelas sekali sehari.
    • Sekiranya rasa sakit menangkap anda pada waktu petang atau malam, rebusan di kulit kayu oak, St. John's wort dan yarrow akan berguna. Mempunyai kesan menenangkan dan analgesik.
    • Merebus daun lidah buaya digunakan untuk meningkatkan selera makan. Adalah perlu untuk memberi arahan sekurang-kurangnya 12 jam, mengambil 2-3 kali sehari.

    3 Untuk pankreatitis dan kolik usus

    Dengan pankreatitis, sakit di atas pusar, jika badan pankreas terjejas.

    Gejala utama adalah perubahan najis (penipisan). Ia menjadi lembek dan mengandungi zarah makanan yang tidak dicerna. Isipadu meningkat, bau menjadi fetid. Kadang-kadang najis mempunyai konsistensi berbusa. Jisim longgar dengan pankreatitis melekit, sukar untuk membersihkan dinding tandas.

    Dengan pankreatitis, sakit di atas pusar, jika badan pankreas terjejas.

    Dengan kolik usus, sifat sakitnya tajam, kekejangan. Kesakitan di atas pusar sangat ketara, keadaan pesakit disertai dengan menggigil. Dengan kolik usus, ambulans tidak ditunjukkan, pesakit hanya perlu mengambil posisi berbaring dan mengambil pil untuk kekejangan.

    Seseorang yang menderita kolik usus disarankan untuk membatasi penggunaan makanan pedas, kopi dan gula-gula. Makanan harus dibatasi dan dibahagikan kepada bahagian kecil.

    Sakit dengan kolesistitis (keradangan saluran empedu dan saluran empedu).

    Pesakit seperti itu menjadi mudah marah dan tiba-tiba, selera makannya terganggu. Belching, kepahitan dan bau yang tidak menyenangkan muncul di mulut. Pesakit sentiasa mual, kadang-kadang muntah berlaku.

    Kesakitan dengan kolesistitis tidak stabil, menampakkan dirinya dari semasa ke semasa dalam bentuk serangan yang teruk dan memancar ke bahu kanan. Seseorang yang menderita penyakit ini mengalami cirit-birit yang lebih kerap, lebih jarang sembelit..

    Dengan kolesistitis, perut sakit di atas pusar dan pada masa yang sama rasa sakit memancar ke hipokondrium kanan. Belching dan kepahitan di mulut.

    Dengan kolesistitis, perlu menggunakan agen koleretik, air mineral dalam jumlah besar. Pemerhatian oleh ahli gastroenterologi adalah wajib.

    Tanda amaran

    Ambulans dipanggil jika kesakitannya sangat teruk, sukar bagi seseorang untuk bergerak dan mengubah kedudukan badan. Gejala lain:

    • muntah yang tidak membawa kelegaan, muntah dengan darah atau kandungan usus;
    • pada massa tinja terdapat darah - najis hitam;
    • kulit pucat, kulit pucat;
    • lidah kelabu kering - tanda apendisitis akut.

    Mengambil ubat penahan sakit boleh merumitkan diagnosis, jadi tidak dianjurkan minum analgesik sebelum diagnosis dibuat.

    Bengkak pada perut di atas pusar. Benjolan di dekat pusar - kemungkinan penyebab dan rawatan

    Apa-apa sakit perut boleh menjadi gejala keadaan perubatan yang serius. Sekiranya seseorang mempunyai ambang kesakitan yang tinggi, kelewatan berubah menjadi masalah bukan hanya untuk dirinya sendiri, tetapi juga bagi doktor, yang tugasnya dalam waktu singkat adalah untuk menentukan penyebabnya dan melakukan segala yang mungkin agar orang itu sembuh. Gejala, sebagai peraturan, menunjukkan masalah dengan organ-organ sistem pencernaan - perut, duodenum, pundi hempedu atau pankreas, bergantung pada sisi mana yang sakit di pusar dan tanda-tanda yang menyertainya.

    Penyebab biasa sakit perut di atas pusar

    Organ-organ yang terletak di bahagian atas perut mempunyai sebilangan besar ujung saraf, sehingga rasa sakit muncul pada sedikit kerosakan. Zon ini mungkin mengandungi:

    • bahagian pankreas;
    • aorta perut;
    • bahagian perut;
    • lobus kiri hati;
    • pundi hempedu dengan saluran;
    • bahagian atas buah pinggang - kiri atau kanan, serta kelenjar adrenal;
    • bahagian atas duodenum;
    • tempat peralihan duodenum ke usus kecil;
    • pelanggaran hernia umbilik;
    • solar plexus - tempat di mana serat saraf bersambung.

    Sifat kesakitan juga menentukan betapa seriusnya keadaan..

    • Kesakitan akut boleh menjadi gejala penyakit serius - volvulus, apendisitis. Sekiranya menyakitkan seseorang untuk berbaring dengan kaki yang diluruskan, dan dia cuba mengambil posisi, menekannya ke dadanya, perlu segera memanggil ambulans dan membawa pesakit ke institusi perubatan, di mana dia akan diperiksa oleh pakar bedah. Apendisitis tidak selalu berada di tempatnya - di perut bawah kanan - jadi lebih baik memainkannya dengan selamat dan tidak termasuk radang.
    • Kesakitan menarik dapat dilihat pada wanita hamil untuk waktu yang lama, yang menunjukkan peregangan dinding peritoneum atau kedudukan organ yang tidak selesa.
    • Kesakitan kejang yang tajam berlaku dengan gas atau sembelit yang berlebihan. Sekiranya lebih dari 2 hari berlalu setelah pergi ke tandas, disyorkan untuk minum julap dan setengah liter air. Sekiranya rasa sakit semakin teruk, halangan usus mungkin berlaku, keperluan mendesak ke hospital untuk diperiksa.
    • Sekiranya tempat di atas pusar adalah kolitis di sebelah kiri, kemungkinan besar pankreas terjejas, lebih dekat ke pusat di sebelah kanan - pundi hempedu, di sebelah kiri belakang tulang rusuk - limpa. Usus kecil terletak di sekitar pusar, sehingga mana-mana bahagiannya dapat menyakitkan. Sakit jahitan bermaksud keradangan akut pada mana-mana organ yang disenaraikan..

    Penyakit berbahaya yang boleh berkembang tidak dapat dilihat - barah perut, kepala pankreas atau pundi hempedu - mungkin kelihatan menyakitkan terlalu lewat.

    Kanser perut dan duodenum

    Faktor risiko untuk perkembangan onkologi gastrik adalah:

    • kehadiran patologi yang serupa pada saudara terdekat;
    • penggunaan produk kalengan, acar, salai, produk separuh siap;
    • merokok - asap rokok mengandungi kira-kira 4500 bahan toksik berbahaya; dengan kekebalan yang rendah, seseorang mungkin tidak mempunyai kekuatan yang cukup untuk menahan karsinogen;
    • akibat ulser yang disebabkan oleh mikroorganisma Helicobacter pylori;
    • pengeluaran berbahaya, pendedahan kepada bahan kimia.

    Pada peringkat awal, barah perut terasa seperti gejala berikut:

    • limpahan perut berlaku dengan cepat, kembung perut atau kembung bermula;
    • kehilangan atau penurunan selera makan, seseorang mula menurunkan berat badan dengan cepat;
    • pencernaan makanan berat protein;
    • muntah darah, selepas itu tidak ada kelegaan;
    • kelemahan, kerana sebahagian besar nutrien tidak diserap.

    Pada peringkat seterusnya:

    • laluan makanan melalui esofagus ke dalam perut terganggu kerana tumor dan penyumbatan yang semakin meningkat - makanan pejal pertama tidak lulus, kemudian makanan cair;
    • kesakitan berterusan di atas pusar, yang apabila neoplasma tumbuh, menekan organ yang berdekatan.

    Pada peringkat terakhir, barah perut tidak dapat dirawat dengan baik, kerana tidak ada cara untuk makan secara normal dan mendapatkan vitamin untuk mengembalikan kekuatan. Oleh itu, sebarang kesakitan mesti didiagnosis dan dikawal dengan menggunakan kaedah perubatan..

    Jepun mempunyai kejadian barah perut tertinggi. Ini disebabkan oleh tradisi penggunaan makanan negara. Lelaki makan terlebih dahulu ketika makanan masih sangat panas, dan ini melemahkan selaput lendir. Lama kelamaan, ada yang menghidap barah. Wanita secara praktikal tidak jatuh sakit, kerana mereka duduk di meja ketika semuanya sudah sejuk.

    Gastritis dan duodenitis

    Selalunya gastritis, dan kemudian ulser perut, bermula dengan pengambilan Helicobacter pylori patogen, yang merosakkan membran mukus.

    • loya, kadang-kadang muntah;
    • cirit-birit atau sembelit;
    • lapisan kelabu di lidah;
    • membran mukus pucat di mulut.

    Dengan gastritis, rasa sakit sering muncul di pusar, rasa berat di epigastrium. Selepas makan, rasa tidak selesa biasanya reda, jadi pesakit sering makan, walaupun pada waktu malam. Kesakitan paling teruk berlaku pada waktu pagi sebelum sarapan..

    Gejala duodenitis - kerosakan pada selaput lendir dan dinding duodenum - menyerupai pankreatitis atau kolesistitis. Terdapat loya, muntah, lebih teruk selepas makan. Proses akut dapat dihentikan dengan berpuasa. Sekiranya duodenitis tidak dirawat, ia menjadi kronik dan memprovokasi perkembangan pankreatitis akut. Terdapat komplikasi yang kerap dalam bentuk perforasi dinding, pendarahan dalaman. Dalam perjalanan penyakit ini, struktur dinding usus dapat berubah dan neoplasma malignan dapat berkembang. Penyakit ini menyerang lelaki lebih kerap daripada wanita.

    Duodenitis primer berkembang dengan latar belakang pemakanan yang tidak betul dan makan makanan yang merengsakan membran mukus. Sekunder berlaku selepas penyakit berjangkit yang dipindahkan, dengan latar belakang penyakit kronik pankreas, pundi hempedu.

    Peritonitis

    Peritonitis adalah komplikasi yang luar biasa dari proses berjangkit. Ia berlaku selepas operasi pada rongga perut atau setelah pecahnya apendisitis, aneurisma usus. Pada mulanya, seseorang merasa sakit perut yang teruk - pada masa ini dia mesti segera dibawa ke hospital untuk menjalani pembedahan. Pada peringkat terakhir, rasa sakit mereda, tetapi pesakit merasa tidak enak. Kemungkinan bertahan peritonitis hanya 40% terbaik..

    Sakit di perut dengan infark miokard

    Dari segi kekerapan kejadian, sakit perut di atas pusar adalah yang paling biasa. Sebab yang jelas untuk ini adalah bahawa di kawasan ini terdapat organ yang paling penting, meresap dengan sebilangan besar ujung saraf dan dipengaruhi secara langsung oleh pelbagai makanan, yang dapat mempengaruhi saluran gastrointestinal dengan cara yang sama sekali tidak ramah. Penyelarasan organ yang baik, pada gilirannya, menyumbang kepada fakta bahawa kesan negatif sedikit pun segera bertindak balas dengan rasa sakit.
    Huraian kesakitan adalah proses individu. Sebagai contoh, doktor mungkin mendengar perkara berikut dari pesakit: "Sakit perut yang pelik di atas pusar." Oleh itu, untuk diagnosis yang tepat mengenai gangguan yang timbul, perlu melakukan beberapa kajian yang berbeza - dari ujian darah klinikal sederhana hingga CMT dan MRI ultra moden. Dan barulah dapat dijelaskan dengan tepat mengapa ada sakit di perut di atas pusar..

    Penyakit ini bermula dengan gejala yang tidak berbahaya, seperti yang dipercayai oleh banyak orang. Selaput lendir dalam penyakit ini terjejas kerana banyak sebab yang berbeza. Faktor yang paling biasa adalah bakteria Helicobacter pylori.

    Walau bagaimanapun, gastritis yang tidak dirawat mempunyai risiko berkembang menjadi ulser peptik. Pada intinya, ulser adalah luka terbuka. Pada mulanya, ia hanya mempengaruhi membran mukus organ yang berpenyakit. Dan kemudian, tumbuh, seperti karat pada besi, "makan" sudah menjadi tisu otot dan vaskular.

    Pendarahan dalaman boleh berlaku. Sekiranya anda tidak menjalani rawatan yang berkelayakan pada tahap ini, kemungkinan berlubang organ. Pada peringkat ini, ulser merosakkan dindingnya sepenuhnya. Dan ini sudah penuh dengan bukan hanya kehilangan darah, tetapi juga jangkitan pada rongga perut, iaitu peritonitis. Ini adalah fenomena yang tidak menyenangkan dan sangat berbahaya, yang bahkan di negara-negara progresif dicirikan oleh kematian dalam 50-60% kes. Dan semuanya boleh bermula dengan gejala seperti sakit yang sangat teruk di perut di atas pusar.

    Hampir mustahil untuk menentukan barah perut pada peringkat awal tanpa penyelidikan yang serius. Gejala barah disamarkan sebagai gejala gastritis, dan hanya dengan masa dapat dilihat perbezaannya.

    Gejala barah disamarkan sebagai gejala gastritis, dan hanya dengan masa dapat dilihat perbezaannya.

    Beberapa bulan selepas bermulanya "gejala gastritis" pesakit merasa lemah. Dia tidak dapat bekerja untuk waktu yang lama, tindakan apa pun menyebabkan dia keletihan teruk. Selera makan secara beransur-ansur hilang, dan makanan menjadi tidak menarik. Makan secara paksa menyebabkan rasa jijik dan ketidakselesaan yang berkaitan: rasa berat di perut, muntah, mual, sakit perut di atas pusar.

    Orang itu kehilangan kepercayaan pada dirinya sendiri dan menjadi tertekan, menangguhkan lawatan ke doktor kerana ketakutan yang semakin meningkat. Kerabat pesakit barah memerlukan pertolongan untuk menyedari betapa pentingnya pergi ke institusi khusus. Rawatan yang dimulakan tepat pada masanya dapat memberikan hasil yang positif.

    Kesakitan paroxysmal secara tiba-tiba di bahagian tengah perut muncul dengan gastritis akut, keracunan makanan, ulser berlubang. Keamatan sakit gastrik lebih lemah daripada ulser. Mereka mengikuti pengambilan makanan, alkohol, bahan toksik dan makanan.

    Disebabkan oleh pengecutan serat otot, kekejangan. Disertai dengan sakit perut, pedih ulu hati, muntah kandungan masam. Boleh memancar ke pusar, di hipokondrium.

    Kesakitan tajam "belati" pada penyakit ulser peptik menunjukkan perforasi dinding dan keluar ke rongga perut

    Semasa penembusan, pesakit sering dalam keadaan kejutan yang menyakitkan: mereka menjadi pucat, ditutup dengan peluh sejuk yang melekit, tekanan darah menurun, dan nadi yang lemah sering ditentukan. Kedudukan paksa dengan tangan menekan ke perut adalah ciri. Kerana perkembangan peritonitis, ketika menekan perut, otot terasa kaku, tegang.

    Perforasi sering berlaku semasa pemburukan penyakit ulser peptik. Tetapi ada bisul "bisu" yang sebelumnya tidak disedari oleh pesakit dan hanya dikesan mengalami komplikasi yang teruk. Pada lelaki, perforasi ulser dicatat 8 kali lebih kerap daripada pada wanita. Usia muda dan pertengahan terjejas.

    Dalam penyakit kronik gastritis dan ulser peptik, eksaserbasi berlaku pada musim bunga dan musim luruh, yang melanggar diet, keadaan tertekan. Kesakitan di bahagian tengah perut terasa seperti berterusan, sakit, kusam.

    Dengan keradangan di perut, muncul selepas setengah jam atau satu jam selepas makan, dan dengan duodenitis, ulser duodenum - tidak lebih awal daripada 1.5 jam atau pada waktu malam, pada waktu pagi dengan perut kosong. Makan makanan "menenangkan" perut dengan keasidan yang meningkat. Pesakit melegakan kesakitan malam dengan minum susu suam.

    Dalam keadaan hypoacid, kesakitannya kurang teruk, tetapi lebih berterusan. Fungsi usus terganggu. Terganggu oleh cirit-birit, kembung, berat yang kerap Pesakit terdedah kepada jangkitan dan perkembangan gastroenteritis.

    Penyakit ulser peptik menyebabkan gangguan pergerakan perut dan usus, oleh itu pesakit lebih cenderung mengalami sembelit. Ulser perut yang panjang disertai dengan kehilangan selera makan, loya, penurunan berat badan, perkembangan anemia kekurangan zat besi, hipovitaminosis.

    Gejala Penyakit Pankreas Gejala Penyakit Duodenal

    Dengan keadaan hiperasid, perjalanannya lebih baik, selera makan terjaga. Mual dan muntah pada puncak serangan adalah ciri, menghilangkan rasa sakit. Biasanya, dengan pengumpulan jus gastrik semalaman, ia berlaku pada waktu pagi. Wanita muda malah mengesyaki kehamilan. Muntah lebih kerap berlaku pada pesakit alkoholik kronik.

    Kemungkinan degenerasi menjadi tumor barah adalah paling besar dengan latar belakang gastritis atropik, ulser dengan keasidan yang berkurang. Pada masa yang sama, rasa sakit di perut di atas pusar tidak dikaitkan dengan pengambilan makanan, ia berterusan, dan bertambah buruk pada waktu malam..

    Infarksi miokardium adalah penyakit otot jantung, kekurangan bekalan darah dan oksigen. Tapak terbentuk di miokardium dengan zon nekrosis dan iskemia. Salah satu varian kursus atipikal adalah bentuk gastralgik. Ini paling biasa untuk luka pada dinding posterior ventrikel kiri..

    Dengan sifat kesakitan, mustahil untuk membezakan penyakit epigastrik. Gejala tambahan membantu dalam diagnosis:

    • pesakit mengalami sesak nafas ketika rehat atau dengan sedikit latihan fizikal;
    • berdebar-debar, aritmia;
    • tindak balas tekanan darah;
    • kekurangan hubungan kesakitan dengan pengambilan makanan.

    Jawapan terakhir diberikan oleh pemeriksaan EKG pesakit..

    Punca Khusus pada Lelaki dan Wanita

    Penyebab sakit perut tepat di atas pusar pada wanita dikaitkan dengan penyakit ginekologi - endometriosis, keradangan pelengkap, kehamilan ektopik, kehadiran tumor sistem pembiakan - jinak atau malignan.

    Dengan endometriosis, tisu dari lapisan dalam rahim dapat memasuki mana-mana bahagian rongga perut. Semasa haid, kawasan seperti itu berdarah, kerana ia bertindak balas terhadap hormon seks.

    Sensasi menyakitkan diberikan oleh tumor jinak - myoma. Ia boleh berada di mana sahaja, termasuk di bahagian bawah rahim di dalam organ atau di belakang dinding fundus rahim - pada tahap pusar. Sekiranya seorang wanita berada dalam keadaan menopaus, tumor mula tumbuh dan menekan organ tetangga - usus, hati.

    Proses keradangan pada pelengkap juga mampu memberikan sensasi menyakitkan yang kuat, tetapi ia dilokalisasikan di perut bawah.

    Kesakitan di atas pusar pada lelaki adalah tanda proses akut pada sistem genitouriner - skrotum, uretra. Kesakitan yang tercermin pada prostatitis akut dilokalisasi di sekitar pusar, di pangkal paha. Penyebabnya mungkin jangkitan genital atau bakteria yang masuk dari organ lain. Selalunya jangkitan streptokokus memasuki ginjal setelah sakit tekak yang tidak dirawat.

    Ketidakselesaan di bawah pusar

    Punca sakit perut di bawah pusar tersembunyi dalam penyakit usus dan sistem genitouriner. Sebagai contoh, sakit akut di kawasan ini adalah ciri pelanggaran hernia usus. Kulit di kawasan bermasalah berwarna biru. Dengan peritonitis, seseorang mengalami sensasi menyakitkan yang tajam.

    Untuk diverticulosis usus besar (cabang dindingnya dalam bentuk kantung), tidak ada sifat khas sindrom kesakitan. Dengan pielonefritis, intensitasnya bergantung pada tahap kerosakan buah pinggang. Juga, sifat sakit yang khas di bawah pusar sememangnya wujud dalam radang radang usus buntu. Dalam kes ini, dia memberi ke bahagian kanan perut.

    Tanda amaran

    Ambulans dipanggil jika kesakitannya sangat teruk, sukar bagi seseorang untuk bergerak dan mengubah kedudukan badan. Gejala lain:

    • muntah yang tidak membawa kelegaan, muntah dengan darah atau kandungan usus;
    • pada massa tinja terdapat darah - najis hitam;
    • kulit pucat, kulit pucat;
    • lidah kelabu kering - tanda apendisitis akut.

    Mengambil ubat penahan sakit boleh merumitkan diagnosis, jadi tidak dianjurkan minum analgesik sebelum diagnosis dibuat.

    Kaedah terapi

    Dari kaedah konservatif, ubat antibakteria digunakan yang memusnahkan mikroflora patogen. Pada masa yang sama, penitis dengan garam diresepkan untuk menghilangkan bahan toksik dari darah dengan cepat. Untuk gangguan ringan, enterosgel atau karbon aktif dapat dikeluarkan.

    Antibiotik rehat dan biasa ditunjukkan untuk wanita dengan penyakit radang panggul.

    Campur tangan pembedahan dilakukan secara laparoskopi atau terbuka, bergantung pada keadaan pesakit dan peralatan teknikal hospital.

    Keradangan pankreas akut dihentikan dengan berpuasa selama 3-4 hari. Selama ini, pesakit dibenarkan minum air dalam jumlah kecil. Selepas 4 hari, diet hemat ditetapkan, terdiri daripada bijirin di atas air. Penting untuk membuang bahan toksik dari badan dan melegakan keradangan pada saluran kelenjar sehingga jus pencernaan dapat masuk ke perut dengan bebas. Selagi saluran disempit, makanan tidak boleh diambil. Kemungkinan refluks enzim terbalik dan kerosakan pada tisu seseorang, yang berbahaya oleh pendarahan dalaman.

    Kaedah tradisional untuk merawat kesakitan

    Ubat-ubatan rakyat disyorkan untuk digunakan selari dengan ubat-ubatan. Sebaiknya bersetuju dengan doktor anda bahawa ramuan herba boleh diminum secara berkala di rumah. Ubat homeopati membantu menyokong fungsi organ. Ini juga memerlukan perundingan doktor homeopati..

    Selalunya mereka mengesyorkan:

    • Biji rami untuk gastritis dan penyakit ulser peptik. Kukus dengan air mendidih, buat agar-agar dan minum sebelum makan selama setengah jam. Sebagai tambahan kepada kesan menyelimuti, rami mengandungi banyak vitamin berguna, unsur surih, serta asid tak jenuh ganda Omega 3, 6, 9, yang penting untuk imuniti dan pemulihan.
    • Untuk gastritis, jus buah delima dan chokeberry berguna. Jus buatan sendiri dicairkan dengan air 1/1.
    • Herba anti-radang atau koleretik - chamomile, pinggul mawar, jelatang, tansy, wormwood, pudina. Di farmasi, anda boleh membeli yuran khusus untuk orang yang menghadapi masalah aliran keluar hempedu atau calculi di pundi hempedu.

    Sekiranya orang itu menyedari diagnosis mereka, mereka boleh berusaha melegakan gejala di rumah, dengan syarat sakitnya tidak teruk.

    Untuk saluran pencernaan, pencegahan terbaik adalah pemakanan yang betul dan kepatuhan harian terhadap rejim air. Penyalahgunaan alkohol pasti menyebabkan kerosakan hati dan kerosakan pada membran mukus perut dan usus. Sekiranya terdapat kegagalan sistem imun, kemungkinan pelbagai penyakit adalah tinggi..

    Selama bertahun-tahun anda tidak berjaya melawan gastritis dan ulser?

    “Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan gastritis dan bisul hanya dengan minum setiap hari..

    Sakit perut pada seseorang di atas pusar boleh berlaku secara tiba-tiba dan dalam kebanyakan kes ini menunjukkan perkembangan patologi pada organ yang terletak di zon epigastrik. Sebilangan orang tidak memperhatikan kesakitan tepat di atas pusar, itulah sebabnya penyakit mereka menjadi kronik, dan disertai dengan kambuh yang kerap. Kesakitan yang berlaku di atas pusar di bahagian tengah boleh mempunyai bentuk menekan, keris, pemotongan, sakit dan kusam dan tahap intensiti yang berbeza-beza. Ia boleh mempunyai lokalisasi yang tepat, dan juga mampu memancar ke bahagian tubuh yang lain.

    Apa yang ada di atas pusar pada orang?

    Sekiranya perut seseorang sakit banyak di atas pusar, maka ini mungkin menunjukkan masalah pada saluran pencernaan. Sekiranya sakit di atas pusar dan sedikit lebih tinggi, maka pada 80% pesakit yang diperiksa, pakar mengenal pasti pelanggaran fungsi sistem pencernaan.

    Kesakitan pada orang di bahagian tengah perut di atas pusar boleh berlaku dengan perkembangan patologi berikut:

    • IBS;
    • dyskinesia saluran empedu;
    • dispepsia.

    Pada 20% pesakit yang diperiksa, sakit di atas pusar, yang menunjukkan perkembangan penyakit seperti itu:

    • neoplasma (jinak atau malignan);
    • pankreatitis;
    • kolesistitis;
    • patologi ulser di duodenum atau di perut;
    • gastroduodenitis;
    • pelbagai bentuk gastritis.

    Lokasi kesakitan

    Bergantung pada sisi perkembangan kesakitan, diperhatikan:

    1. Sekiranya kawasan kiri menyakitkan, bagi wanita itu boleh menjadi tanda kehamilan ektopik, pecahnya ovari dan sista. Dalam kes lain, ini adalah tanda penyumbatan usus dan volvulus, masalah dengan aorta perut. Kanser usus adalah yang paling berbahaya.
    2. Potongan di atas dan di sebelah kanan pusar dipercayai disebabkan oleh kehamilan ektopik, ovari pecah, radang usus buntu, hepatitis, dan batu empedu.
    3. Rasa sakit terasa betul-betul di atas pusar dan tidak arah - penyebab gastritis, ulser perut dan barah, ulser duodenum dan penyakit pankreas.

    Sebab-sebab yang menyebabkan sakit perut di atas pusar

    Penyakit gastrousus

    Apa yang berada tepat di atas pusar, penerangan mengenai patologi yang boleh menyebabkan kesakitan

    Orang sering mengalami sindrom kesakitan epigastrik, di mana fokusnya dilokalisasi tepat di atas pusar. Secara selari, pedih ulu hati, rasa berat di perut, bersendawa, kembung, muntah mungkin muncul

    Kesakitan yang membosankan di bahagian perut, terletak di atas pusar, berlaku dengan varian hipokinetik semasa penyakit ini. Dengan bentuk patologi hiperkinetik, pesakit mengadu serangan kesakitan jangka pendek, kelemahan umum, rasa kepahitan, gangguan proses buang air besar

    Sekiranya seseorang mengalami kesakitan di atas zon pusar, maka ini mungkin menunjukkan perkembangan sindrom iritasi usus. Pesakit mengalami kembung, mendesak untuk membuang air besar, cirit-birit, dan sembelit

    Sekiranya perut sakit di atas pusar, penyebab ketidakselesaan pada wanita dan lelaki mungkin terletak pada perkembangan gastritis. Selari, gejala berikut diperhatikan: pedih ulu hati, rasa berat, bersendawa, dll..

    Sekiranya sakit betul-betul di atas pusar, sedikit ke kanan, maka ini mungkin menunjukkan perkembangan bentuk kolesistitis yang tidak berkira atau kalkulus

    Dengan berlakunya penyakit seperti itu, orang paling sering mengalami kesakitan sebaik sahaja makan, begitu juga pada waktu malam. Keamatan ketidakselesaan menurun sejam selepas makan

    Pankreatitis kronik atau akut

    Orang yang mengalami keradangan di pankreas sering mengalami sakit girdle, yang juga boleh terletak di kawasan pusar. Pada masa yang sama, muntah, pedih ulu hati, kembung diperhatikan, proses buang air besar terganggu, ada perasaan perut penuh

    Apa lagi yang boleh menyakitkan di atas pusar

    Penyakit

    Apa yang ada pada orang di atas pusar di tengah, penerangan mengenai patologi yang boleh menyebabkan kesakitan

    Neoplasma (jinak atau malignan)

    Sebagai peraturan, orang berfikir mengapa perut mereka sakit di atas pusar ketika penyakit itu sudah bermula dan memerlukan rawatan pembedahan. Dalam kes ini, sensasi kesakitan boleh mempunyai tahap intensiti yang berbeza-beza dan memancar dari zon pusar ke bahagian lain dari peritoneum.

    Pada mulanya, radang usus buntu ditunjukkan oleh rasa sakit di kawasan pusar, yang akhirnya memancar ke kawasan iliaka

    Apa lagi yang menyakitkan di atas pusar

    Orang mungkin mengalami kesakitan di zon pusar dengan perkembangan patologi berikut:

    1. Infark miokard (perut).
    2. Solarite.
    3. Neuropati.
    4. Enteritis.
    5. Kolitis, dll..

    Ketidakselesaan di sebelah kiri pusar

    Ke seluruh organ yang boleh menimbulkan rasa sakit di perut, jika kita bercakap mengenai penyetempatan kiri mereka, limpa juga ditambahkan. Terdapat juga gelung usus. Dan salah satu penyebab sakit di perut di sebelah kiri pusar mungkin

    Aneurisma aorta perut sangat berbahaya. Ini adalah pengembangan dan penonjolan tempat yang lemah di dinding aorta. Penyetempatan kesakitan diperhatikan terutamanya di sebelah kiri pusar. Kadang-kadang ia menendang di belakang.

    Aneurisma pecah adalah maut kerana pendarahan dalaman yang seterusnya. Selain itu, sakit sebelah kiri boleh disebabkan oleh kerosakan perut, hati, pankreas, paru-paru, ovari, ginjal..

    Apakah simptom ini jika sakit di atas pusar

    Perubatan moden secara berasingan mengenal pasti gejala "bendera merah", yang menunjukkan perkembangan patologi yang mengancam nyawa. Sebagai peraturan, dengan adanya tanda-tanda seperti itu, pesakit memerlukan kemasukan ke hospital darurat, diikuti dengan pembedahan..

    Selari dengan kesakitan di zon pusar, orang mengalami gejala berikut:

    1. Muntah bermula. Dalam kategori pesakit ini, muntah memperoleh konsistensi yang serupa dengan kopi. Mereka sering mengandungi kekotoran darah. Juga, gumpalan darah dan gumpalan terdapat di dalam tinja, kerana ia berubah warna dan menjadi hitam..
    2. Di zon epigastrik, sindrom kesakitan bentuk keris berlaku.
    3. Pesakit mengalami gangguan fungsi menelan.
    4. Di dinding anterior peritoneum, ketegangan tisu otot diperhatikan, yang menunjukkan perkembangan peritonitis.
    5. Penurunan berat badan yang tidak masuk akal berlaku. Orang tidak menyukai makanan kegemaran mereka. Keadaan ini menunjukkan perkembangan neoplasma..
    6. Terdapat tanda-tanda penyumbatan usus, di mana janin bersendawa, muntah, sembelit muncul. Stenosis pilorik boleh berkembang.
    7. Pada orang berusia lebih dari 45 tahun, gejala muncul menunjukkan kerosakan saluran gastrousus.
    8. Dengan kelemahan progresif, peningkatan berpeluh, keadaan pengsan, intensiti sindrom kesakitan dapat berkurang. Ini akan menunjukkan pendarahan terbuka..

    Apabila anda memerlukan pertolongan doktor

    Sebilangan besar orang cuba mengatasi proses patologi dengan sendirinya. Tetapi, malangnya, ubat-ubatan tidak selalu dapat membantu menyelesaikan masalahnya..

    Anda perlu memanggil ambulans:

    • dengan sindrom kesakitan yang tidak hilang dalam masa 3 jam walaupun selepas mengambil antispasmodik dan analgesik;
    • loya yang teruk, muntah berulang dan cirit-birit. Terutama apabila orang ramai memperoleh warna gelap;
    • sekiranya berlaku pelanggaran fungsi menelan atau pernafasan;
    • dengan ketegangan pada struktur otot dinding perut anterior;
    • kelemahan progresif, berpeluh, demam;
    • perkembangan keadaan pengsan;
    • dengan pendarahan dari rektum atau faraj.

    Tanda-tanda seperti itu menunjukkan berlakunya masalah serius dan memerlukan campur tangan pembedahan segera..

    Patologi ginekologi

    Walaupun hampir semua penyakit ginekologi disertai dengan sakit di bahagian bawah perut, terdapat sejumlah penyakit di mana mereka boleh dilokalisasikan di zon pusar. Ketidakselesaan yang timbul di atas pusar mungkin menunjukkan perkembangan proses patologi di rahim dan di lampiran. Kira-kira 11% wanita di mana ahli gastroenterologi belum mengenal pasti masalah dengan saluran pencernaan beralih kepada pakar sakit puan dengan aduan seperti itu.

    Perubatan moden mengetahui penyakit ginekologi berikut, di mana sindrom kesakitan dapat dilokalisasikan di zon pusar:

    1. Myoma. Neoplasma jinak ini pada peringkat awal tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Ia dapat didiagnosis oleh pakar semasa pemeriksaan rutin pesakit, setelah melihat adanya nodul di rahim. Seiring berjalannya waktu, terutama dengan adanya faktor-faktor yang memprovokasi, simpul-simpul mulai bertambah besar dan membentuk tumor. Neoplasma jinak seperti itu menimbulkan pendarahan haid, kesakitan. Sekiranya seorang wanita tidak mengawal pertumbuhan fibroid (ini dapat dilakukan melalui ubat-ubatan yang mengandung hormon, dan juga melalui pembentukan lingkaran hormon), maka pecahnya formasi dapat terjadi, eksudat yang ada di dalamnya akan menembusi peritoneum dan memprovokasi perkembangan peritonitis.
    2. Kista. Neoplasma jinak dilokalisasi pada ovari. Sekiranya seorang wanita mempunyai sista yang berfungsi, maka, sebagai peraturan, ia akan pecah semasa kitaran. Jenis formasi lain menimbulkan ancaman serius bagi kehidupan pesakit, oleh itu mereka memerlukan rawatan pembedahan.
    3. Kehamilan tuba. Apabila tiub fallopi pecah, wanita itu mula mengalami kesakitan yang luar biasa yang dilokalisasikan di seluruh kawasan peritoneal, khususnya di pusar. Keadaan patologi seperti itu memerlukan campur tangan pembedahan segera, jika tidak semuanya akan membawa maut kepada pesakit..

    Pakar sangat mengesyorkan agar diperiksa oleh pakar sakit puan untuk kategori pesakit yang sakit di pusar berikut:

    1. Wanita yang mempunyai kitaran haid yang tidak teratur.
    2. Dengan sejarah pelengkap atau patologi rahim.
    3. Wanita yang telah didiagnosis dengan pelbagai neoplasma, khususnya polip, sista, fibroid.
    4. Untuk ibu yang melahirkan bayi tidak lebih dari 4 bulan yang lalu.
    5. Wanita yang mempunyai pelbagai pasangan seks.
    6. Pesakit yang haidnya disertai dengan kesakitan yang teruk, pelepasan berlimpah yang tidak berhenti selama 7 hari.

    Sakit di sebelah kiri pusar

    Sekiranya rasa sakit berkembang di sebelah kiri pada tahap pusar, anda perlu menentukan organ mana yang berada di kiri bawah. Di sebelah kiri terdapat omentum, gelung usus, ureter, ginjal.

    Kesakitan di kawasan ini mungkin berkaitan dengan perut kembung. Sekiranya proses patologi usus besar berkembang, maka, selain rasa sakit, akan ada gangguan najis, kemunculan lendir, darah dalam tinja, peningkatan suhu.

    Sekiranya darah merah muncul di dalam najis. Ini bermakna bahawa pada pesakit dengan buasir, jika najis menjadi lebih tua, ini bermakna pendarahan di saluran gastrousus berkembang.

    Kesakitan di kawasan pusar kerana kerengsaan diafragma juga mungkin berlaku dengan penyakit paru-paru virus.

    Apa yang boleh mencederakan anak di atas pusar di dalam

    Sekiranya seorang kanak-kanak mengalami sakit perut yang teruk di pusar, maka dia perlu segera memanggil ambulans, kerana wajah adalah gejala apendiks sekum yang meradang.

    Juga, pada bayi, sindrom kesakitan boleh berlaku kerana sebab berikut:

    1. Keadaan tekanan yang ditangguhkan.
    2. Intoleransi laktosa individu. Sebagai peraturan, ketidakselesaan berlaku kerana pengenalan susu dan produk tenusu ke dalam makanan bayi. Sekiranya badan bayi tidak menghasilkan enzim laktase, maka saluran pencernaan tidak akan mencerna makanan seperti itu. Akibatnya, anak akan mengalami cirit-birit, sakit spasmodik di kawasan peritoneal akan muncul..
    3. Perkembangan refluks, di mana makanan dikembalikan dari perut kembali ke esofagus.
    4. Sembelit. Masalah ini dihadapi oleh bayi yang tidak mempunyai makanan yang cukup mengandung serat dalam makanan mereka, dan yang tidak mengambil cukup cairan..

    Penyakit perut

    Selalunya, kesakitan di kawasan pusar dikaitkan dengan penyakit saluran gastrousus secara keseluruhan dan duodenum secara berasingan. Penyakit seperti ini merangkumi bentuk gastritis akut, ulser dan keracunan makanan. Gejala ciri penyakit termasuk sakit perut, pedih ulu hati dan muntah selepas alkohol dan bahan toksik memasuki badan..

    Pemburukan gastritis boleh dipengaruhi oleh kerosakan sistem saraf: tekanan, keletihan, kegembiraan. Dengan ulser, pesakit sering mengalami sembelit: perut terganggu, usus terdedah kepada keradangan. Tiada selera makan, penurunan berat badan yang teruk, dan loya.

    Apa maksudnya jika sakit di atas pusar

    Patologi apa yang mendorong perkembangan sindrom kesakitan hanya dapat dikatakan oleh pakar, jadi seseorang perlu pergi ke institusi perubatan dan menjalani pemeriksaan menyeluruh:

    1. Tanpa gagal, orang-orang lulus semua ujian asas: air kencing, najis, darah.
    2. Sebagai peraturan, fibrogastroduodenoscopy adalah wajib bagi kategori pesakit ini. Terima kasih kepada prosedur diagnostik ini, pakar dapat memeriksa organ saluran gastrousus dan mengenal pasti lesi.
    3. Sekiranya seseorang disyaki mempunyai mikroflora patogenik, misalnya Helicobacter, maka ujian biopsi dan urease ditetapkan.
    4. Pemeriksaan ultrasound saluran pencernaan dilakukan. Pakar mengesyorkan pemeriksaan sedemikian sekurang-kurangnya sekali setahun untuk semua orang yang berumur lebih dari 40 tahun..
    5. Sekiranya terdapat kecurigaan perkembangan neoplasma malignan, CT atau MRI diresepkan.

    Kaedah rawatan

    Sekiranya pakar dalam proses menjalankan langkah-langkah diagnostik telah mengenal pasti penyebab perkembangan kesakitan di saluran gastrointestinal, maka bagi setiap pesakit skema terapi ubat akan dikembangkan secara individu:

    1. Untuk memerangi mikroflora patogen, tablet diresepkan "Hemomycin", "Supraxa", "Tsiprolet", "Tetracycline", "Amoxiclava", "Amoxicilin".
    2. Untuk mengelakkan perut kembung dan menghilangkan gas di perut, tablet "Disflatil", "Colikida", "Espumisana" diresepkan.
    3. Untuk mengeluarkan bahan toksik dari tubuh manusia, ubat-ubatan tersebut diresepkan: "Filtrum", "Smecta", "Neosmectin".
    4. Untuk melindungi mukosa gastrik dari kesan berbahaya asid, tablet diresepkan yang merupakan sebahagian daripada kumpulan perencat pam proton. Contohnya, "Omez", "Omeprazole".
    5. Untuk menghilangkan sembelit, pesakit ditunjukkan mengambil "Guttalax", "Duflac", "Microlax".

    Untuk menormalkan proses pencernaan, pesakit disarankan untuk mengambil sediaan yang mengandung enzim.

    Contohnya, tablet "Creona", "Mezima", "Pancreatin", dan juga:

    • Bagi pesakit, doktor boleh menetapkan ubat yang diklasifikasikan sebagai ubat anti-radang nonsteroid. Contohnya, tablet "Ketorolac", "Ibuprofen".
    • Untuk menghilangkan kekejangan, tablet "No-Shpy", "Papaverina" ditetapkan.
    • Sekiranya ditunjukkan, pesakit diberi pil perancang yang mengandung hormon, yang mengandungi progesteron dan estrogen, misalnya, tablet "Chloe", "Zhanina".
    • Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan untuk kategori pesakit ini, disyorkan pemakanan makanan, yang mana proses pencernaan akan dinormalisasi..

    Kesakitan perut pada lelaki dan wanita menyebabkan banyak ketidakselesaan, ketidakselesaan, dan manifestasi ini juga membicarakan gejala tambahan kepada beberapa penyakit.

    Selalunya pesakit mengadu bahawa sakit itu dilokalisir di atas pusar dan sangat risau akan perkara ini.

    Kesakitan di atas pusar inilah yang membincangkan kemungkinan patologi yang sangat serius. Artikel itu menerangkan mengapa perut sakit di atas pusar, sebab dan gejala.

    Terdapat banyak sebab untuk munculnya rasa sakit di atas pusar, dan ketika membuat diagnosis, doktor mesti mengambil kira bukan sahaja sifat manifestasi, tetapi juga gejala lain yang mungkin muncul.

    Sesiapa yang mengalami sakit perut mempunyai keinginan untuk mengetahui apa yang mungkin dia bicarakan sebelum berjumpa doktor..

    Dengan kesakitan yang berpanjangan dan teruk, sangat mustahak untuk menjalani pemeriksaan, tidak bertoleransi dan jangan menunggu gejala berlalu.

    Mengapa sindrom kesakitan berbahaya??

    Pada peringkat gastritis, ketika selaput lendir baru mulai pecah, pesakit merasa tidak selesa dan sensasi terbakar. Kemudian ia menjadi lebih teruk. Terdapat rasa sakit yang tajam, berdenyut dan terbakar. Pendarahan dalaman, yang mungkin berlaku dengan perkembangan ulser peptik, sangat berbahaya. Pesakit menghiburkan diri dengan ilusi bahawa mereka dapat dikesan pada bila-bila masa oleh gumpalan darah di dalam tinja. Tetapi dari perut ke dubur adalah cara yang sangat panjang. Dan sel darah mempunyai masa untuk terurai di bawah pengaruh enzim gastrointestinal.

    Akibatnya, kita mempunyai tinja cairan hitam yang konsisten disebut doktor sebagai melena. Penampilannya adalah isyarat bagi pesakit bahawa dia perlu bergegas ke hospital. Jika tidak, jika kapal besar rosak, ahli patologi akan mengesahkan diagnosisnya..

    Sekiranya perut sakit di atas pusar, ini menandakan masalah serius pada organ dalaman.

    Doktor mengetengahkan senarai beberapa sebab dalam bentuk:

    • gastritis dalam bentuk akut. Jenis penyakit ini dicirikan oleh rasa sakit, mual, kelemahan badan, cirit-birit, dan muntah. Selalunya pesakit mengadu kekeringan di mulut, pembentukan plak kelabu di lidah;
    • luka barah pada rongga gastrik. Pada peringkat awal, ia mempunyai gejala gastritis. Sekiranya penyakit itu didiagnosis tepat pada waktunya, maka patologi menjadi rumit dan mula disertai dengan rasa sakit yang teruk, penolakan terhadap makanan, dan penurunan berat badan yang cepat. Di samping itu, benjolan terbentuk di bahagian bawah perut;
    • luka ulseratif pada perut atau duodenum. Biasanya perut sakit di atas pusar. Ketidakselesaan muncul pada waktu pagi selepas makan atau pada waktu malam;
    • pankreatitis dalam bentuk akut atau kronik. Terdapat sakit di perut di atas pusar, tetapi lebih melokalisasi di sebelah kiri. Sebagai gejala tambahan, cirit-birit, pemakanan yang buruk, kehadiran lendir dalam tinja diasingkan;
    • duodenitis. Rasa sakit itu membosankan atau sakit. Berlaku selepas makan makanan. Perut juga membengkak;
    • gastroduodenitis. Perasaan yang menyakitkan mempunyai bentuk kekejangan. Ketidakselesaan timbul 2 jam selepas makan. Pesakit mengadu mual dan kembung yang berulang;
    • hernia umbilik. Terdapat sakit teruk di bahagian perut. Ia juga disertai dengan loya, keinginan untuk muntah, peningkatan degupan jantung, perubahan najis. Semasa palpasi, terdapat kemungkinan terdapat benjolan di kawasan pusar. Selalunya jenis patologi ini didiagnosis pada lelaki. Sekiranya kesakitan berterusan dalam beberapa jam, anda harus segera berjumpa doktor;
    • enteritis. Penyakit ini dicirikan oleh kerosakan pada usus kecil. Sensasi menyakitkan terasa sakit atau kusam dan memancar ke zon pusar. Gejala tambahan juga dibezakan dalam bentuk kulit kering, rambut dan kuku rapuh, dan keletihan yang teruk. Sebilangan pesakit mengalami gusi berdarah;
    • volvulus. Kesakitan mempunyai watak kekejangan dan dilokalisasi di pusar. Dengan peningkatan sindrom kesakitan, anda perlu segera memanggil ambulans;
    • diverticulitis. Dengan patologi seperti itu, peningkatan nilai suhu berlaku. Apabila anda menyentuh perut kiri, terdapat rasa sakit yang teruk.

    Sebagai tambahan kepada patologi yang dijelaskan, apendisitis dapat menyebabkan rasa sakit di pusar. Penyakit seperti ini memerlukan pembedahan segera. Radang usus buntu boleh berlaku pada usia yang berbeza pada lelaki dan wanita. Ia disertai dengan gejala tambahan dalam bentuk mual, muntah berulang, kelemahan dan peningkatan nilai suhu.

    Punca kesakitan

    Terdapat banyak ujung saraf di dalam diri seseorang, disebabkan oleh itu, perubahan dalam badan dengan cepat menampakkan dirinya.

    Contohnya, saluran gastrointestinal akan cepat bertindak balas terhadap makanan yang tidak berkualiti, tabiat buruk dan faktor lain..

    Kesakitan yang muncul di pusar dan di atasnya, bercakap mengenai kecacatan pada organ dalaman, yang tepat di bahagian perut.

    Penyebab utama pada lelaki dan wanita yang menunjukkan penyakit termasuk:

    1. Gastritis akut. Penyakit ini disertai dengan sakit perut di atas pusar. Sebagai sensasi tambahan, seseorang merasa mual, kelemahan, cirit-birit dan muntah muncul. Pesakit kering di rongga mulut, plak kelabu muncul, dan di dalam mulut membran mukus menjadi pucat.
    2. Kanser perut. Semua simptom pada peringkat awal serupa dengan gastritis. Dengan komplikasi, pesakit tidak menyukai makanan, sementara menelan makanan di perut ia sakit teruk. Memulakan rasa kenyang di bahagian kiri perut. Pesakit menurunkan berat badan dengan cepat, rasa tidak peduli kelihatan pada keadaannya.
    3. Ulser. Rasa sakitnya agak teruk hanya pada waktu pagi sebelum makan. Dalam beberapa kes, orang bangun pada waktu malam untuk makan makanan dan menghilangkan rasa sakit di perut di atas pusar, dan juga menghilangkan rasa sakit. Perut tidak sakit jika terdapat makanan di dalamnya.
    4. Pankreatitis Kesakitan muncul di atas pusar, tetapi dilokalisasi di sebelah kanan, dengan keradangan kepala pankreas. Kesakitan di atas pusar di sebelah kiri menunjukkan kerosakan pada "ekor" pankreas. Apabila sensasi muncul di tengah di atas pusar, bahagian tengah (badan) pankreas sakit. Kemungkinan cirit-birit tambahan, pencernaan makanan yang tidak betul, serta tinja dengan lendir.
    5. Duodenitis. Dengan penyakit ini, rasa sakit itu membosankan, muncul lebih kerap setelah makan. Selain itu, perut membengkak. Apabila ditekan di kawasan penyetempatan kesakitan, ia menjadi lebih kuat.
    6. Gastroduodenitis. Perut sakit betul-betul di atas pusar dalam bentuk pengecutan, selepas itu memberi ke sisi kanan. Sindrom ini berlaku 2 jam selepas makan, dan ketidakselesaan itu hilang segera setelah makan atau setelah menggunakan ubat, antasid. Pesakit masih mual, perut membengkak.
    7. Hernia. Semasa hernia umbilik, perut terasa sakit. Manifestasi tambahan termasuk loya, muntah, degupan jantung yang cepat, dan perubahan najis. Pada palpasi, formasi bulat muncul di pusar, dan jika sakit, maka anda mesti segera memanggil ambulans. Lebih kerap masalah itu muncul pada lelaki.
    8. Enteritis. Lesi usus kecil. Patologi muncul akibat pelbagai sebab. Sakit yang menyakitkan, membosankan di pusar, selain itu orang itu sakit, pecah. Kesakitan muncul pada waktu petang lebih kerap selepas makan. Gejala tambahan termasuk kulit kering, rambut rapuh, kuku, keletihan teruk, dan dalam beberapa kes pendarahan dari gusi.
    9. Volvulus. Rasa sakit itu menampakkan diri dalam bentuk kontraksi di atas pusar, setelah beberapa saat rasa sakit itu mengalir menjadi sakit yang kuat dan tajam. Sekiranya rasa sakit semakin teruk, anda perlu menghubungi ambulans.
    10. Diverticulitis. Selain fakta bahawa sakit di atas pusar, suhu juga meningkat, dan menyentuh di sebelah kiri perut sangat menyakitkan.

    Dengan pankreatitis dan kolik usus

    Dengan pankreatitis, sakit di atas pusar, jika badan pankreas terjejas.

    Gejala utama adalah perubahan najis (penipisan). Ia menjadi lembek dan mengandungi zarah makanan yang tidak dicerna. Isipadu meningkat, bau menjadi fetid. Kadang-kadang najis mempunyai konsistensi berbusa. Jisim longgar dengan pankreatitis melekit, sukar untuk membersihkan dinding tandas.

    Dengan kolik usus, sifat sakitnya tajam, kekejangan. Kesakitan di atas pusar sangat ketara, keadaan pesakit disertai dengan menggigil. Dengan kolik usus, ambulans tidak ditunjukkan, pesakit hanya perlu mengambil posisi berbaring dan mengambil pil untuk kekejangan.

    Seseorang yang menderita kolik usus disarankan untuk membatasi penggunaan makanan pedas, kopi dan gula-gula. Makanan harus dibatasi dan dibahagikan kepada bahagian kecil.

    Sakit dengan kolesistitis (keradangan saluran empedu dan saluran empedu).

    Pesakit seperti itu menjadi mudah marah dan tiba-tiba, selera makannya terganggu. Belching, kepahitan dan bau yang tidak menyenangkan muncul di mulut. Pesakit sentiasa mual, kadang-kadang muntah berlaku.

    Kesakitan dengan kolesistitis tidak stabil, menampakkan dirinya dari semasa ke semasa dalam bentuk serangan yang teruk dan memancar ke bahu kanan. Seseorang yang menderita penyakit ini mengalami cirit-birit yang lebih kerap, lebih jarang sembelit.


    Dengan kolesistitis, perut sakit di atas pusar dan pada masa yang sama rasa sakit memancar ke hipokondrium kanan. Belching dan kepahitan di mulut.

    Dengan kolesistitis, perlu menggunakan agen koleretik, air mineral dalam jumlah besar. Pemerhatian oleh ahli gastroenterologi adalah wajib.

    Kesakitan pada wanita

    Pada wanita, penyebab kesakitan di kawasan pusar lebih sering terjadi, kerana di sinilah berlaku penyetempatan, yang berlaku sebagai akibat dari prestasi pembiakan.

    Penyebab utama ketidakselesaan pada wanita:

    1. Endometriosis Patologi ini merujuk kepada kongenital, ketika sel-sel endometrium berada dalam jumlah kecil di luar rahim. Penyakit ini dapat diubati secara simptomatik..
    2. Sistitis. Ini adalah penyakit di mana pundi kencing menjadi radang. Antibiotik digunakan untuk rawatan.
    3. Keradangan di kawasan pelvis. Penyebab patologi berbeza, jangkitan mungkin, dan juga tumor. Diagnosis adalah wajib.
    4. Fibroma rahim. Ini adalah tumor yang tidak ganas, tetapi dirawat dengan membuang rahim.
    5. Kanser rahim. Semasa barah, anda memerlukan pembedahan dan membuang rahim dengan pelengkap, dan kemudian menjalani terapi ubat.

    Sebab-sebab penampilan sakit perut berbeza, anda perlu dapat mendiagnosisnya dengan betul.

    Diagnosis

    Mendiagnosis perasaan tidak selesa di pusar bukanlah tugas yang mudah, bahkan bagi doktor yang berpengalaman luas. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa gambaran sindrom dan persepsi mereka berbeza.

    Tidak setiap pesakit dapat menggambarkan sifat kesakitan, kerana doktor tidak dapat menentukan penyebab penampilannya..

    Untuk mengenal pasti penyakit dengan tepat, pesakit menjalani kursus diagnostik:

    1. Ujian darah umum diambil.
    2. Tomografi dilakukan.
    3. Lakukan ultrasound.
    4. Biopsi mungkin jika perlu.
    5. Doktor menetapkan gastroskopi.
    6. Sekiranya perlu, pemeriksaan lain dijalankan.

    Sudah tentu, keseluruhan senarai diagnostik mungkin tidak perlu dilakukan, semuanya bergantung pada kes tertentu.

    Semasa gastritis, selaput lendir di perut terjejas, selepas itu rasa sakit muncul. Selepas masa tertentu, sensasi semakin meningkat, dan keadaan orang itu bertambah buruk.

    Segala-galanya terbakar di dalam, dan dalam keadaan sukar pendarahan mungkin muncul, yang sangat sukar untuk ditentukan.

    Sekiranya semasa pendarahan darah tidak sampai ke usus, maka tidak mungkin untuk segera menentukan masalah dari tinja. Kotoran dengan cecair pendarahan dalaman, hitam.

    Dengan manifestasi seperti itu, perlu segera mendapatkan bantuan perubatan..

    Diagnostik

    Sekiranya sakit di pusar adalah satu-satunya gejala, tidak mudah untuk mengenal pasti penyebabnya. Orang yang berpaling kepada doktor dengan aduan ini perlu menjalani diagnosis menyeluruh mengenai badan, yang merangkumi:

    • ujian umum darah, tinja dan air kencing;
    • Ultrasound organ peritoneal;
    • gastroskopi;
    • kajian keasidan perut (pH-metry);
    • untuk disyaki neoplasma saluran pencernaan - CT, MRI, biopsi.

    Ultrasound perut

    Berdasarkan hasil kajian, pesakit diberi rawatan atau pembedahan konservatif.

    Semasa masuk ke hospital, keadaan seseorang dinilai berdasarkan penampilan dan kemampuannya untuk bergerak, menjawab soalan. Dalam kes lain, pemeriksaan ultrasound dilakukan dan operasi segera dilakukan, terutama jika muntah telah dimulakan - ini menunjukkan keracunan badan.

    Sekiranya seseorang tidak berasa sihat, tetapi boleh duduk atau berbaring tanpa mengetatkan lutut, darah, air kencing dan tinja dianalisis, dan organ diimbas untuk ultrasound atau CT. Sekiranya terdapat jangkitan usus atau gangguan pencernaan, rawatan akan menjadi konservatif - antibiotik dan ubat anti-radang.

    Lelaki diberi ujian rektum untuk menentukan keadaan prostat dan memutuskan rawatan. Sekiranya seseorang tidak mengetahui tentang masalahnya dan keradangannya muncul untuk pertama kalinya, doktor akan menerangkan cara rawatannya agar prostatitis tidak menjadi kronik dan tidak menyebabkan degenerasi tisu malignan..


    Ultrasound perut

    Berdasarkan hasil kajian, pesakit diberi rawatan atau pembedahan konservatif.

    Untuk mengetahui penyebab sensasi terbakar di perut bawah di sebelah kiri atau penyetempatan lain, khususnya pada wanita hamil, pendekatan bersepadu diperlukan.

    Sekiranya simptom utama berlaku, perlu mendapatkan pertolongan daripada ahli gastroenterologi, kerana selalunya ia adalah akibat dari penyakit gastrousus. Pertama sekali, doktor harus:

    • memeriksa sejarah perubatan pesakit;
    • kumpulkan riwayat hidup pesakit - ini termasuk maklumat mengenai ubat-ubatan yang digunakan dan jenis diet orang tersebut;
    • melakukan pemeriksaan fizikal yang menyeluruh yang bertujuan untuk meraba-raba dinding perut anterior, mengukur suhu, tekanan darah dan nadi, serta mengenal pasti gejala luaran yang lain;
    • temu ramah pesakit secara terperinci - untuk menentukan keparahan sensasi terbakar di bawah pusar atau di kawasan perut yang lain, dan adanya gejala tambahan.

    Diagnostik makmal dan instrumental merangkumi:

    • ujian darah klinikal umum;
    • biokimia darah;
    • analisis air kencing umum;
    • pemeriksaan mikroskopik najis;
    • ujian nafas - untuk mengesan kehadiran bakteria Helicobacter pylori di dalam badan;
    • Ultrasound rongga perut dan FEGDS;
    • CT dan MRI;
    • X-ray dan gastroskopi.


    Uji nafas untuk kehadiran Helicobacter pylori

    Perkara yang patut dilakukan dan tidak patut dilakukan

    Sekiranya doktor telah menentukan bahawa penyebab ketidakselesaan dicirikan oleh keadaan emosi, maka kaedah mudah dapat digunakan untuk mengurangkan.

    Anda perlu berbaring dan berehat, dengan izin doktor, gunakan "No-shpa" dan kaedah lain yang akan melegakan kesakitan.

    Semasa makan berlebihan, ia dibenarkan menggunakan arang aktif dan penjerap lain, yang akan mengurangkan rasa sakit di kawasan pusar. Sekiranya rasa sakit tidak berhenti dalam 3-4 jam, anda perlu pergi ke hospital.

    Kesakitan yang timbul akibat kerosakan pada badan dapat diredam dengan menggunakan rehat di tempat tidur, pemakanan yang betul, dan pengambilan air yang banyak.

    Ada peraturan lain yang juga harus dipatuhi, kerana tidak selalu mungkin untuk menolong diri sendiri dan tubuh anda sendiri, agar tidak membahayakan.

    Walaupun alasannya tidak diketahui, perkara berikut dilarang:

    1. Semasa memanggil ambulans dan sebelum lawatannya, dilarang menggunakan ubat-ubatan yang menghilangkan rasa sakit. Dengan menggunakan ubat penahan sakit, pesakit tidak akan dapat menjelaskan bagaimana dan apa yang sebenarnya menyakitkan, di kawasan mana. Oleh itu, doktor tidak akan memahami di mana penyetempatan berlaku, dan langkah-langkah apa yang harus diambil.
    2. Jangan panaskan atau menyejukkan perut.
    3. Dilarang menggunakan enema dalam bentuk dan manifestasi apa pun..
    4. Lebih baik menolak mengambil makanan dan air. Sekiranya mulut sangat kering, boleh diminum, tetapi dalam jumlah yang sangat kecil, tidak lebih dari beberapa tegukan.

    Mematuhi peraturan ini, doktor akan dapat dengan cepat mencari punca dan menghilangkan rasa sakit.

    Langkah pencegahan

    Agar rongga perut tidak terganggu, ketidakselesaan tidak muncul, perlu mematuhi peraturan umum dan memantau kesihatan. Untuk sebarang jenis penyakit, perlu menentukannya tepat pada waktunya dan membawa jalan keluar rawatan.

    Setiap tahun, anda perlu menjalani pemeriksaan pencegahan di hospital untuk mengesan penyimpangan dan patologi tepat pada masanya. Jadi rawatan akan lebih cepat dan beberapa kali lebih mudah..

    Dengan mengabaikan pemeriksaan organ dalaman yang biasa, seseorang dapat memulakan penyakit tertentu yang tidak tersedia untuk rawatan ubat. Dalam kes ini, anda perlu menjalankan operasi.

    Diet yang betul dan seimbang, aktiviti fizikal yang ringan, melepaskan tabiat buruk, dan rehat adalah penting untuk perut..

    Keadaan cemas dan tertekan harus dielakkan. Semua petua ini akan membantu mengurangkan berlakunya kesakitan di dalam berkali-kali..

    Artikel Mengenai Hepatitis