Punca kesakitan di bahagian bawah abdomen

Utama Gastrik

Fenomena ketika sakit sebelah kiri semasa haid boleh menjadi isyarat kepada seorang wanita mengenai kehadiran penyakit organ dan sistem pembiakan, atau patologi bukan ginekologi. Penyakit ini boleh menimbulkan ancaman kepada kesihatan, oleh itu, apabila sensasi menyakitkan muncul di sebelah kiri, perlu mencari punca mereka dan menyingkirkannya..

Patologi yang menimbulkan rasa sakit di sebelah kiri semasa haid

Apabila haid bermula dan rasa sakit muncul di sebelah kiri, penyebabnya mungkin:

  • Endometriosis adalah pertumbuhan lapisan rahim yang terlalu tinggi. Perkembangan penyakit ini boleh berlaku di alat kelamin, dan juga di peritoneum. Sel melampaui kawasan mukosa dan mula membiak, sehingga haid lebih banyak dan lebih lama daripada tempoh yang ditentukan. Selalunya kitaran haid dengan endometriosis berlangsung lebih dari satu bulan. Kesakitan di perut boleh berbeza dalam intensiti dan sifatnya, muncul sebelum dan selepas haid. Organ yang terkena penyakit ini lebih besar dan mula berdarah. Ada kemungkinan wanita itu kemudiannya akan menjadi steril. Gejala bersamaan termasuk demam, kelemahan keadaan umum badan, penampilan mual dan muntah.
  • Salpingitis adalah keradangan pada saluran tuba, yang bersifat bakteria. Pertama sekali, penyakit ini meliputi selaput lendir, dan kemudian semua lapisan lain. Organ menjadi lebih besar, dan kitaran haid yang biasa juga hilang: pelepasan tidak teratur dan banyak, dengan ciri-ciri kekotoran nanah. Gejala bersamaan penyakit ini adalah kelemahan, demam, sakit kepala, mual dan muntah. Sekiranya penyakit itu berlanjutan di peringkat akut, maka perut mula sakit di sebelah kiri secara tiba-tiba dan cukup kuat. Tahap kronik penyakit ini dicirikan oleh rasa sakit yang membosankan.
  • Pecah dan kilasan ovari adalah penyakit yang memerlukan perhatian perubatan segera, kerana terdapat pelanggaran tajam aliran darah di ovari dan proses keradangan bermula, yang segera menyebabkan kematiannya. Pendarahan faraj bermula. Selalunya, penyakit ini muncul disebabkan oleh tubuh yang terlalu banyak fizikal. Gejala bersamaan termasuk sakit teruk di bahagian kiri dan perut bawah, memanjang ke pangkal paha. Juga, suhu badan boleh meningkat, peluh yang banyak mungkin bermula, kelemahan, mual dan keinginan untuk muntah, migrain, nadi cepat, dll..
  • Cystitis adalah proses keradangan yang berasal dari berjangkit, yang berkembang akibat hipotermia dan penurunan fungsi pelindung sistem imun. Penyakit ini juga mungkin timbul kerana memakai pakaian yang tidak sesuai ukurannya, melakukan hubungan seks dengan pasangan yang berbeza, mengambil ubat sitostatik. Gejala cystitis akan muncul sebagai sakit di bahagian bawah perut dan di sebelah kiri, dorongan berterusan untuk membuang air kecil, yang juga menyakitkan. Warna air kencing mendung, mungkin dengan kekotoran darah.
  • Terjejas penyerapan dan pencernaan makanan oleh usus. Dengan malabsorpsi, sifat kesakitan mungkin berbeza. Gejala berikut juga berlaku: cirit-birit dengan campuran lemak, keletihan teruk, kelemahan, penurunan berat badan, keguguran rambut, kulit kering, kuku rapuh.
  • Sindrom usus yang merengsa, di mana mungkin terdapat sakit perut di sebelah kiri, serta sembelit atau cirit-birit, peningkatan kembung perut dan keinginan untuk membuang air besar.
  • Kolitis ulseratif adalah keradangan usus yang kronik, di mana sakit perut mula kelihatan kram. Juga, seseorang sering melakukan perbuatan buang air besar, di mana kotoran darah dapat dilihat pada tinja..
  • Penyakit urolithiasis. Ini sering muncul pada wanita dengan kecenderungan keturunan dan adanya faktor-faktor yang memprovokasi: diet tidak sihat, gaya hidup tidak sihat, jangkitan pada sistem genitouriner, atau adanya penyakit metabolik. Gejala urolithiasis adalah sakit perut pelbagai lokalisasi dan intensiti, memancar ke pangkal paha. Sakit ketika anda membuang air kecil.

Diagnosis penyakit yang menimbulkan rasa sakit di sebelah kiri semasa haid

Sekiranya bahagian kiri sakit semasa haid, langkah pertama adalah menentukan sifat kesakitan:

  • jika penyakit ini bersifat ginekologi, rasa sakitnya boleh berbeza: akut, luka atau sakit, memancar ke perut. Semuanya bergantung pada bagaimana penyakit itu berkembang;
  • semasa pundi kencing meradang, rasa sakit terutama menarik, juga disertai dengan gangguan fungsi uretra;
  • penyakit buah pinggang dicirikan oleh sakit kusam atau tajam di sebelah kiri, memancar ke rongga belakang dan perut bawah;
  • sekiranya terdapat penyakit usus, perut mula sakit bukan sahaja di bahagian kiri, tetapi juga di bahagian lain. Kesakitan sering terasa tajam, sakit, muncul sejurus selepas makan.

Apabila permulaan haid disertai dengan rasa sakit di sebelah kiri, adalah mustahak untuk berjumpa dengan pakar untuk mencari penyebabnya. Untuk membuat diagnosis, doktor terlebih dahulu melakukan pemeriksaan faraj. Kemudian pesakit dirujuk untuk diagnostik ultrasound pada organ peritoneal dan pelvis untuk mengetahui dengan tepat di mana masalahnya dan betapa bahayanya bagi kesihatan wanita..

Untuk mendapatkan gambaran lengkap mengenai penyakit ini, dilakukan pemeriksaan rahim dan pelengkap menggunakan sinar-X, serta histeroskopi. Pesakit mengambil ujian darah, dan doktor juga mengambil kultur keputihan dari dia semasa haid untuk menentukan apakah ada proses keradangan di rahim atau tidak. Mereka juga melakukan analisis untuk penanda tumor, yang membantu menentukan endometriosis pada peringkat awal perkembangan..

Ujian darah, kultur air kencing, pemeriksaan ultrasound pada rongga perut dan pelvis kecil, dan sistoskopi membantu mendiagnosis sistitis..

Penyakit usus ditentukan oleh hasil analisis tinja, sinar-X dan ultrasound rongga perut, irrigografi, kolonoskopi dan sigmoidoskopi.

Untuk mengetahui kemungkinan patologi buah pinggang, perlu menjalani ujian air kencing (umum, menurut Nechiporenko dan menurut Zimnitsky), menjalani imbasan ultrasound dan urografi ekskresi.

Bagaimana rawatan penyakit yang menimbulkan rasa sakit di sebelah kiri semasa haid

Jangan menangguhkan lawatan ke doktor sekiranya terdapat rasa sakit di sebelah kiri semasa haid. Ini akan membantu mengelakkan komplikasi serius dan akibat yang tidak dapat dipulihkan. Setelah mengenal pasti punca penyakit tepat pada waktunya, pakar akan memilih rawatan yang paling berkesan.

Terapi endometriosis sering merangkumi agen hormon dari pelbagai kumpulan (Duphaston, Utrozhestan, kontraseptif oral, Danazol atau Methyltestosteron). Untuk rawatan salpingitis, antibiotik yang mengandung penisilin, sefalosporin, aminoglikosida digunakan. Sekiranya tidak ada hasil yang dapat dilihat setelah terapi tersebut, para pakar mengesyorkan agar pesakit menjalani laparoskopi.

Sekiranya seorang wanita datang ke doktor dengan kilasan dan pecahnya ovari, maka dia menjalani operasi segera. Ini akan membantu menghentikan pendarahan, menyelamatkan nyawa pesakit dan kemungkinan kesuburan..

Dalam rawatan sistitis, antibiotik dan agen yang mengandungi fluoroquinolone diresepkan yang membantu menghilangkan proses keradangan. Sekiranya seorang wanita didiagnosis dengan kolitis ulseratif, disarankan untuk mengikuti diet, mengambil imunosupresan, ubat anti-radang dan glukokortikosteroid. Apabila terapi tidak memberikan hasil yang diinginkan, pakar menjalankan pembedahan..

Sekiranya pesakit mengalami kesakitan di sebelah kiri memprovokasi urolithiasis, perlu mengikuti diet dan menggunakan ubat-ubatan yang dapat melarutkan batu di organ. Sekiranya ukuran batu melebihi lima milimeter, atau mempunyai konsistensi asin, batu hanya dikeluarkan melalui pembedahan.

Artikel Mengenai Hepatitis