Kotoran hitam pada orang dewasa: gejala yang tidak berbahaya atau alasan untuk segera berjumpa doktor?

Utama Enteritis

Di dalam tubuh manusia, setiap detik terdapat banyak proses metabolik. Serpihan makanan dan unsur makanan dikeluarkan bersama dengan air kencing dan najis. Sebilangan komponen makanan cenderung mewarnainya, jadi kadang-kadang anda dapat melihat najis hitam.

Kotoran adalah hasil pemprosesan unsur yang memasuki tubuh manusia, dan mengikut ciri kualitatifnya, seseorang selalu dapat menilai keadaan kesihatan manusia.

Reaksi tubuh ini dalam bentuk tinja hitam sering disebut "chernukha" atau "melena". Sekiranya berlaku kerosakan pada badan, kemunculan kegelapan tinja dianggap sebagai isyarat berbahaya dari tubuh, yang harus memberi amaran kepada seseorang.

Punca najis gelap

Sebab-sebab penampilan najis hitam boleh berbeza dan penampilannya tidak selalu bermaksud sesuatu yang buruk. Fenomena ini boleh berlaku pada wanita dan lelaki. Kanak-kanak juga tidak kebal terhadap najis hitam. Semua sebab mengapa najis berubah menjadi hitam boleh dibahagikan kepada dua kategori utama:

Punca fisiologi kurang berbahaya dan biasanya hilang setelah punca masalah dihapuskan. Patologi dikaitkan dengan perubahan berbahaya dalam badan dan sering memerlukan campur tangan perubatan. Faktor utama dalam mengenal pasti punca adalah kesejahteraan umum seseorang..

Reaksi badan terhadap makanan

Kotoran hitam pada seseorang boleh menjadi akibat daripada memakan jenis makanan tertentu atau perubahan diet yang tajam.

Pada lelaki yang ketagihan meminum cecair yang mengandungi alkohol berkualiti rendah, tinja hitam adalah reaksi semula jadi tubuh terhadap keracunan..

Minum banyak kopi atau teh yang kuat dapat menggelapkan najis.

Makanan berkalori tinggi juga boleh menyebabkan najis hitam. Selalunya kesan yang serupa diperhatikan semasa menggunakan produk berikut:

  • bit;
  • prun;
  • produk daging darah;
  • varieti anggur merah;
  • jenama wain merah.

Selalunya, apabila melihat serat berwarna gelap di dalam najis, orang keliru menganggapnya sebagai cacing (helminths). Secara semula jadi, parasit seperti itu mempunyai warna yang sama sekali berbeza, dan kehadiran penyisipan seperti itu dalam rembesan dijelaskan oleh perubahan warnanya dari pewarna makanan.

Tindak balas badan terhadap ubat-ubatan

Kotoran warna hitam-hijau mungkin muncul setelah menjalani rawatan antibiotik, kerana ketika digunakan di tempat-tempat peradangan, sel-sel darah putih mati berkumpul dalam jumlah besar.

Mengambil ubat penghilang rasa sakit yang mengandungi salisilat boleh menyebabkan pendarahan dalaman pada orang dewasa, yang seterusnya menyebabkan najis gelap.

Sebelum menggunakan sebarang ubat, disarankan untuk mempelajari petunjuk penggunaannya, kerana perubahan warna najis semestinya ditunjukkan dalam dokumen sebagai kemungkinan kesan sampingan. Dalam kes ini, perlu difokuskan pada konsistensi tinja setelah mengambil ubat..

Sekiranya najis normal setelah minum ubat, maka anda tidak perlu terlalu risau tentang warnanya. Cirit-birit dan najis longgar semasa terapi adalah tanda perlunya berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat.

Warna hitam boleh disebabkan oleh pengambilan ubat zat besi dan sorben. Kesan ini diperhatikan semasa mengambil ubat berikut:

  • karbon aktif hitam;
  • Aspirin;
  • De Nola;
  • Ibuprofen.

Wanita hamil juga mungkin mempunyai najis hitam kerana penggunaan kompleks vitamin.

Masalah sistem pencernaan dan perubahan patologi

Salah satu penyebab biasa najis hitam pada bayi baru lahir adalah menelan sebahagian darah semasa melahirkan atau mengeluarkannya dari puting akibat retaknya..

Penyebab yang lebih serius dikaitkan dengan pembekuan darah yang buruk, mengakibatkan pelbagai jenis pendarahan.

Kemunculan nigella pada orang dewasa mungkin menunjukkan bahawa ini adalah tanda masalah serius dengan sistem pencernaan..

Khususnya, warna ini muncul apabila protein kromoprotein berinteraksi dengan asid hidroklorik yang dihasilkan oleh perut..

Kotoran hitam pada orang dewasa boleh muncul akibat pendarahan di dalam badan, yang disebabkan oleh pelbagai patologi atau campur tangan pembedahan.

Faktor yang memprovokasi

Kemunculan najis berwarna gelap sangat sering dikaitkan dengan perkembangan perubahan patologi ulseratif pada jejunum dan perut. Kotoran hitam boleh menunjukkan sirosis dan hepatitis B, A dan C.

Sekiranya penampilan najis hitam diperhatikan dengan latar belakang kesihatan seseorang yang tidak baik, maka perlu segera membunyikan penggera dan tidak menangguhkan lawatan ke institusi perubatan.

Patologi berikut memprovokasi penampilan najis hitam:

Gejala

Gejala serius adalah tingkah laku badan yang tidak normal dan orang tersebut biasanya mempunyai gejala berikut:

Dengan latar belakang reaksi tubuh seperti itu, anemia, sembelit, dan cirit-birit dapat diperhatikan. Kadang-kadang penampilan najis hitam adalah akibat pendarahan selepas pembedahan.

Penyebaran tumor malignan juga menyebabkan pendarahan dalaman, yang menyebabkan najis berwarna dengan warna hitam yang kaya.

Kehadiran jangkitan virus atau bakteria juga boleh menjadi faktor yang memprovokasi penampilan nigella.

Diagnostik

Sekiranya tidak ada tanda-tanda malaise yang jelas, anda boleh melihat warna najis selama beberapa hari..

Sekiranya alasannya adalah pengambilan pewarna ke dalam tubuh bersama dengan makanan, maka setelah dikeluarkan dari diet, warnanya akan normal. Sekiranya masalah itu berlanjutan selama beberapa hari, anda harus berjumpa doktor untuk mendapatkan diagnosis.

Masalah dalam fungsi sistem pencernaan ditunjukkan oleh warna hitam dan bau najis. Pada masa yang sama, dengan sifat bau, anda dapat menentukan kawasan masalah yang paling mungkin di dalam tubuh manusia. Sifat bau bercakap banyak:

  • putrid - masalah dalam sistem pencernaan yang berkaitan dengan pelanggaran proses pemecahan protein atau keradangan usus besar bentuk kronik;
  • tengik - masalah dengan saluran pencernaan yang berkaitan dengan rembesan pankreas atau kekurangan hempedu dalam usus;
  • masam - kehadiran dispepsia, iaitu kekurangan enzim.

Untuk diagnosis, ujian darah diambil dan ujian makmal dilakukan untuk menentukan tahap hemoglobin. Penurunan indikator ini mungkin menunjukkan adanya pendarahan dalaman di dalam badan..

Untuk mengenal pasti gambaran klinikal umum, doktor yang hadir menetapkan beberapa kajian tambahan untuk menilai keadaan organ dan potensi bahaya pendarahan. Yang paling kerap dijalankan:

  • penyelidikan dengan siasatan;
  • MRI;
  • CT;
  • radiografi;
  • senarai analisis standard.

Kaedah diagnostik sedemikian membolehkan anda menentukan secara tepat kehadiran perubahan patologi dalam tubuh manusia dan mengembangkan taktik untuk rawatan terapeutik..

Rawatan

Sekiranya alasannya adalah pengambilan pigmen pewarna ke dalam tubuh ketika menggunakan ubat atau setelah makan makanan, maka untuk mengembalikan warna feses, sudah cukup untuk mengecualikan produk dan ubat pewarna.

Sekiranya terdapat masalah serius, kemungkinan memerlukan rawatan di hospital sangat tinggi. Dalam beberapa kes, mustahil dilakukan tanpa campur tangan pembedahan. Sekiranya berlaku kemerosotan yang teruk, anda harus segera menghubungi perkhidmatan ambulans. Sebelum kedatangan doktor, pesakit tidak boleh diberi air dan makanan, jika boleh, cubalah memastikan rehat berbaring.

Untuk patologi serius, doktor hanya boleh menetapkan dua jenis rawatan - pembedahan dan ubat. Apa-apa terapi semestinya melibatkan diet rendah kalori dan mematuhi rehat tidur.

Rawatan ubat

Rawatan ubat diresepkan ketika perubahan patologi dikesan, akibatnya pendarahan berlaku, yang menyebabkan munculnya najis hitam. Rawatan sedemikian bertujuan untuk menghilangkan punca penyakit ini..

Dalam sebahagian besar kes, penyebab najis hitam dalam satu cara atau yang lain berkaitan dengan penyakit sistem pencernaan. Jenis patologi ini merangkumi pelbagai jenis gastritis..

Gastritis antral dikaitkan dengan kehadiran bakteria Hilicobacter pylori di dalam tubuh manusia, akibat aktiviti yang mana keasidan jus gastrik meningkat dan proses keradangan bermula.

Terdapat beberapa jenis penyakit, beberapa di antaranya dianggap sebagai keadaan prakanker. Dengan penyakit yang serius, pendarahan perut mungkin muncul, yang menyebabkan munculnya najis hitam.

Rawatan gastritis termasuk terapi antibiotik, mengambil ubat yang mengurangkan keasidan dan menormalkan pengeluaran asid hidroklorik. Sejak hari ini terdapat lebih dari 10 jenis penyakit ini, kompleks ubat-ubatan dipilih secara murni secara individu. Ubat berikut sering diresepkan:

  • antasid untuk meneutralkan asid hidroklorik - Gastal, Maalox, Rennie;
  • agen antisecretori untuk menurunkan tahap jus gastrik dan asid - Ranitidine, Famotidine;
  • perencat untuk menghalang enzim - Nexium, Ortanozol, Nolpaz;
  • antikolinergik untuk menekan pengeluaran asid - Gastrapecin;
  • agen antibakteria - Amoxicillin, Metronidazole, Clarithromycin.

Gastritis selalu dikaitkan dengan proses keradangan akut yang mempengaruhi lapisan mukosa gastrik. Penyakit ini boleh berlaku dalam bentuk akut dan kronik..

Bentuk akut bertindak balas dengan baik untuk rawatan, yang tidak dapat dikatakan mengenai bentuk kronik. Dalam bentuk kronik pendarahan gastrik adalah ciri, yang menyebabkan munculnya kotoran hitam.

Pembedahan

Kemunculan tinja hitam sangat kerap diperhatikan pada barah. Rawatan mereka dikaitkan dengan pelbagai jenis rawatan:

  • terapi ubat;
  • pendedahan radiasi;
  • terapi laser;
  • campur tangan pembedahan.

Terdapat 4 peringkat kanser secara keseluruhan. Pada peringkat awal, rawatan ubat dan terapi radiasi dapat dilakukan tanpa pembedahan. Tahap kemudian dalam kebanyakan kes memerlukan campur tangan pakar bedah.

Rawatan rumah pelengkap dan alternatif

Kesederhanaan dalam diet dan kepatuhan terhadap gaya hidup yang betul dianggap sebagai peraturan utama rawatan. Puasa boleh digunakan untuk merawat dan mencegah penyakit seperti gastritis dan bisul..

Kesan terapeutik dicapai sebagai hasil dari penolakan pengambilan makanan, yang membolehkan organ-organ mukus pulih. Kaedah ini mesti didekati dengan berhati-hati dan hanya digunakan di bawah pengawasan doktor yang merawat..

Pemakanan dan Makanan Tambahan

Pemakanan yang betul dan seimbang menyumbang kepada fungsi normal sistem pencernaan, kegagalan yang menyebabkan munculnya kotoran hitam.

Perlu diperhatikan kandungan kalori dari makanan yang dimakan, untuk mengecualikan makanan pedas dan masin sebanyak mungkin. Jangan terbawa makanan segera dan makanan ringan kering.

Dianjurkan untuk menyediakan tubuh dengan nutrisi yang seimbang dan tepat, dengan kadar buah dan sayur yang mencukupi di menu. Diet harus merangkumi:

  • produk tenusu;
  • pelbagai jenis bijirin;
  • dedak;
  • sayur-sayuran dan buah-buahan.

Semasa menyediakan makanan, lebih baik menggunakan kaedah memasak wap. Cuba jangan menggunakan makanan yang terlalu panas untuk makanan, kerana memprovokasi pembentukan hakisan baru di dalam perut.

Jangan terlalu banyak menggunakan antibiotik. Anda hanya perlu mengambil ubat seperti yang diarahkan oleh doktor yang mematuhi semua peraturan dan dos mengikut arahan.

Pengambilan antibiotik yang tidak terkawal akhirnya akan menyebabkan ketidakseimbangan mikroflora usus, yang penuh dengan perubahan patologi yang serius pada masa akan datang..

Ubat rakyat

Pengalaman perubatan tradisional digunakan dengan berkesan untuk mencegah dan menghilangkan punca munculnya najis hitam.

Sekiranya najis hitam disebabkan oleh makan makanan yang mengotorkan najis, masa adalah yang terbaik..

Selepas tempoh tertentu dan pengecualian produk ini dari diet, najis akan memperoleh warna semula jadi..

Penggunaan satu atau kaedah perubatan tradisional bergantung kepada tujuan penggunaannya. Dengan gastritis, penggunaan berkesan:

Apa yang perlu diingat ketika menggunakan resipi tersebut adalah bahawa anda tidak boleh bergantung hanya pada kesan ubat-ubatan rakyat, penggunaannya hanya dibenarkan dalam kombinasi dengan rawatan ubat..

Pencegahan

Hanya pemeriksaan berkala secara berkala di institusi perubatan yang dapat membantu mengelakkan masalah serius. Lebih baik mencegah penyakit pada peringkat awal daripada melawannya setelah perubahan patologi yang ketara dalam badan. Dianjurkan untuk menjalani pemeriksaan rutin sekurang-kurangnya 2 kali setiap tahun.

Perlu diketahui bahawa perubahan patologi dalam tubuh anak berjalan lebih cepat daripada pada orang dewasa. Pada tanda pertama masalah, anda harus menghubungi pakar pediatrik secepat mungkin..

Wanita disyorkan untuk mengunjungi pakar sakit puan tanpa gagal. Dianjurkan untuk melakukan lawatan tersebut sekurang-kurangnya sekali dalam setahun..

Terdapat cadangan berikut mengenai pemakanan dan gaya hidup:

  • mengurangkan produk yang mempunyai keupayaan untuk mengotorkan najis;
  • menyemak semula diet, mengecualikan makanan yang terlalu tinggi kalori;
  • tidak termasuk makan berlebihan;
  • jangan terbawa makanan segera, goreng dan pedas;
  • berusaha untuk menjalani gaya hidup sihat, jangan merokok atau minum minuman beralkohol.

Produk dengan kandungan vitamin kumpulan A, B, C, E yang tinggi mempunyai kesan antikanker. Lawatan berkala ke doktor, gaya hidup aktif, diet yang betul akan mengurangkan risiko patologi serius pada masa akan datang.

Ramalan

Gastritis telah menjadi penyakit biasa pada zaman kita, yang dikaitkan dengan ketidaksesuaian kehidupan moden, pemakanan yang tidak teratur dan berkualiti rendah.

Pakar mengatakan mengenai peningkatan yang ketara dalam penyakit ini selama 10 tahun terakhir. Menurut statistik, di negara maju, 95% penduduk mengalami masalah dengan sistem pencernaan..

Kumpulan risiko termasuk orang yang mengambil alkohol dalam dos yang besar dan mengambil kortikosteroid. Perubahan patologi yang berlaku di dalam tubuh pada tahap lanjut penyakit ini menyebabkan pendarahan, yang gejala adalah penampilan najis hitam.

Mengubati gastritis pada peringkat awal berkesan dan boleh dirawat. Pada peringkat lanjut, penyakit ini akan menyebabkan komplikasi yang ketara:

  • ulser perut;
  • berdarah;
  • peralihan penyakit ke bentuk kronik.

Kanser esofagus adalah penyakit biasa pada orang dewasa. Sekiranya terdapat pendarahan pada peringkat akhir penyakit ini, orang-orang seperti itu mengalami kotoran hitam.

Semakin awal penyakit ini dikesan, semakin besar kemungkinan prognosis yang baik dalam rawatan penyakit ini..

Terdapat 4 peringkat secara keseluruhan, dan masing-masing mempunyai proses penyembuhan sendiri:

  • peringkat pertama - 90%;
  • peringkat kedua - 50%;
  • peringkat ketiga - hanya 10% hidup selama 10 tahun;
  • tahap keempat - jangka hayat tidak lebih dari 6 bulan dan praktikalnya tidak ada peluang untuk disembuhkan.

Kotoran hitam boleh menjadi akibat reaksi tubuh yang tidak berbahaya dan menjadi pertanda masalah serius yang memerlukan rawatan segera..

Najis normal orang yang sihat mempunyai warna coklat dan penyimpangan menunjukkan reaksi tubuh yang tidak normal terhadap proses yang berlaku di dalamnya..

Mengapa najis berwarna hitam dan apa maksudnya? Punca menghitamkan najis

Terdapat banyak sebab mengapa tinja hitam secara tiba-tiba diperhatikan pada manusia. Yang paling umum adalah - penggunaan makanan, termasuk prun, mengambil ubat tertentu dan pendarahan di saluran gastrousus. Selalunya, ciri pembuangan ini diperhatikan pada wanita hamil - ini disebabkan oleh fakta bahawa vitamin atau nutrien tidak memasuki badan dalam jumlah besar.

Dalam kes-kes yang jarang berlaku, tinja hitam adalah gejala yang serius, setelah anda mengesannya, anda harus segera berjumpa doktor, kerana dalam perubatan terdapat beberapa gangguan kronik di mana perubahan seperti itu dalam bayangan pelepasan muncul.

Punca najis gelap

Sebab-sebab penampilan najis hitam boleh berbeza dan penampilannya tidak selalu bermaksud sesuatu yang buruk. Fenomena ini boleh berlaku pada wanita dan lelaki. Kanak-kanak juga tidak kebal terhadap najis hitam. Semua sebab mengapa najis berubah menjadi hitam boleh dibahagikan kepada dua kategori utama:

Punca fisiologi kurang berbahaya dan biasanya hilang setelah punca masalah dihapuskan. Patologi dikaitkan dengan perubahan berbahaya dalam badan dan sering memerlukan campur tangan perubatan. Faktor utama dalam mengenal pasti punca adalah kesejahteraan umum seseorang..

Kotoran hitam pada kanak-kanak - apa maksudnya?

Apabila kanak-kanak mempunyai najis hitam, inilah yang menjadi perhatian pertama ibu bapa. Perkara ini berlaku terutamanya untuk kanak-kanak 2-3 hari selepas kelahiran. Najis disebut mekonium dan terdiri dari cairan ketuban yang telah ditelan oleh bayi, sel-sel lendir dan epitel.

  • Setelah beberapa ketika, mengubah diet, najis akan mengambil keadaan yang serupa dengan orang dewasa..

Pemakanan tertentu menyebabkan najis hitam pada bayi. Zat besi yang terkandung dalam campuran susu sering memberi warna pada arang. Ketagihan pisang, kismis hitam, ceri menyebabkan pengoksidaan unsur surih di bawah pengaruh jus gastrik, yang juga memberikan warna khas pada tinja.

Sebagai tambahan kepada diet tertentu, perubahan serupa mungkin terjadi setelah minum ubat. Seperti yang anda ketahui, pada bayi pada tahun pertama kehidupan, usus tidak terbentuk dengan baik dan kekejangan berlaku disebabkan oleh hormon ibu..

Ibu bapa percaya bahawa ini adalah makanan berkualiti rendah dan memberi anak arang aktif yang dilarutkan dalam sebotol air suam atau dengan campuran. Ubat itu noda hitam dan menjadikannya kurang cair.

Makanan apa yang menyebabkan najis hitam

Sekiranya anda melihat najis hitam anda sendiri, anda tidak perlu cepat panik. Kemungkinan besar alasannya adalah makanan yang dimakan sehari sebelumnya. Dalam sebilangan besar kes, inilah yang menyebabkan warna najis berubah..

Makanan yang paling biasa menyebabkan penghitaman najis:

  • selepas bit dan salad dengannya;
  • kopi;
  • Wain merah;
  • blueberry, blueberry, currants, delima, anggur hitam, blackberry, blackberry;
  • buah kering dari prun;
  • pisang;
  • tomato dan jus dari mereka;
  • apa yang disebut puding hitam dan stik;
  • hati.

Lebih-lebih lagi, anda tidak perlu risau sekiranya perubahan warna najis tidak disertai dengan sensasi yang menyakitkan atau tidak selesa. Perhatikan najis selama beberapa hari. Sekiranya perubahan disebabkan oleh makanan, maka selama ini semuanya dinormalisasi..

Kesan ubat pada warna

Kumpulan ubat berikut boleh menyebabkan najis gelap:

  • ubat untuk pedih ulu hati dan sakit di kawasan epigastrik berdasarkan bismut, misalnya, Denol;
  • pelbagai sediaan besi, yang sering diresepkan kepada wanita yang mengalami anemia (Ferrum Lek, Sorbifer);
  • vitamin dan makanan tambahan dengan peratusan tinggi zat besi dalam komposisi (Vitrum, Hematogen berdasarkan darah).
  • Karbon diaktifkan.

Gelap najis dapat memprovokasi penggunaan ubat-ubatan tertentu yang membantu menipiskan darah, misalnya, Aspirin dan Indomethacin, ubat anti-radang bukan steroid lain.

Dalam situasi seperti itu, penerimaan mereka segera dibatalkan..

Mengambil antibiotik

Kadang-kadang setelah mengambil antibiotik, pesakit mengadu perubahan warna pembuangan..

Memang, semasa mengambil ubat tertentu, misalnya, Metronidazole dan Trichopolum, terdapat kegelapan kotoran yang ketara.
Tetapi biasanya tidak boleh menjadi gelap.
Ini selalu menunjukkan adanya pendarahan dan oleh itu tidak berkaitan langsung dengan penggunaan antibiotik.

Jadi kegelapan warna najis yang biasa setelah mengambil ubat adalah varian norma, tetapi feses hitam sudah menjadi tanda berbahaya. Ia tidak disebabkan oleh antibiotik secara langsung, tetapi boleh dicetuskan oleh sekumpulan faktor.

Walau apa pun, pesakit memerlukan diagnostik berkualiti tinggi..

Mengambil karbon aktif

Selepas karbon diaktifkan, zarah zat tidak dicerna memasuki produk pemprosesan makanan. Ia mudah mengotorkan najis dan boleh membimbangkan pesakit. Tetapi ini tidak berbahaya, kerana arang batu tidak aktif dan merupakan penyerap aktif, iaitu, ia menyerap bahan toksik dan tidak dicerna.

Dalam kes ini, warna najis tidak menjadi masalah..

Ubat yang membuat najis menjadi gelap

Ini termasuk:

  1. Karbon aktif, yang sering diambil sekiranya berlaku mabuk. Semasa perkumuhan arang batu dari badan, warna najis berubah menjadi hitam. Fenomena ini dapat berlanjutan selama beberapa hari, dan kemudian semuanya hilang tanpa akibat..
  2. Ubat aspirin, nimesil, ibuprofen, dan penggunaan antibiotik dengan penggunaan jangka panjang juga dapat mengubah warna najis.
  3. Ubat yang mengandungi bismut diresepkan dalam rawatan ulser usus dan patologi lain yang berkembang di duodenum.
  4. Sebilangan vitamin (termasuk blueberry atau zat besi) dan suplemen zat besi mempengaruhi warna kotoran. Perubahan warna najis bukanlah petunjuk untuk berhenti mengambil ubat. Kotoran boleh kekal hitam sepanjang terapi dan sehingga 7 hari selepas selesai.

Apabila makanan dan ubat-ubatan adalah penyebab najis hitam

Sekiranya najis hitam berlaku, senarai makanan dan ubat-ubatan yang telah diambil dalam 3 hari terakhir harus dibuat. Kita tidak boleh melupakan kompleks vitamin atau bahan tambahan makanan, yang sering dapat mewarnai rembesan biologi seseorang..

Makan makanan seperti kismis hitam, prun, dan anggur gelap akan mengubah warna najis. Dengan memakan ikan mentah, daging binatang yang tidak lengkap dipanggang, hati akan menjelma bukan hanya dalam warna najis warna gelap, tetapi juga sebagai campuran urat darah.

Keadaan seperti itu harus dibezakan dari penyakit yang mempunyai gejala yang sama. Sekiranya anda merasa tidak selesa kerana warna najis yang tidak biasa, ubah menu.

Ubat mengandungi bahan yang diperlukan untuk pelaksanaan kesan terapeutik. Namun, mereka juga boleh menyebabkan najis hitam, yang dilihat sebagai kesan sampingan. Sebelum mengambil dana, anda harus membaca bahagian dalam arahan mengenai reaksi sampingan dan interaksi ubat.

Pewarna yang berasal dari bahan kimia dianggap sebagai karbon aktif (zat penyerap yang mengikat toksin sekiranya berlaku keracunan), ubat yang mengandungi zat besi (Sorbifer durules, Ferretab atau Fenuls), ubat dengan bismut - De-nol (diperlukan untuk ulser gastrik dan ulser duodenum) dan kompleks vitamin ( Vitrum).

Banyak ubat anti-radang bukan steroid (Ibuprofen, Diclofenac), apabila diambil untuk jangka masa yang panjang, boleh memberi kesan yang merosakkan pada mukosa gastrik. Lama-kelamaan, najis akan mulai teduh lebih gelap, dan jika anda terus mengambilnya, ia akan menjadi hitam. Keadaan ini disebabkan oleh noda kotoran oleh ubat itu sendiri..

Ia dikaitkan dengan penghambatan sintesis prostaglandin pelindung di dinding gastrik. Mereka melindunginya dari pemusnahan asid hidroklorik. Dalam keadaan kekurangannya, asid mempunyai kesan merosakkan pada membran mukus dan saluran darah, menyebabkan pendarahan. Ia dianggap sebagai ulser simptomatik..

Kotoran gelap: senarai kemungkinan penyakit

Kemunculan najis gelap pada orang dewasa dapat menandakan penyakit berikut:

  1. Keracunan makanan dianggap sebagai penyebab yang paling biasa bagi masalah tinja pada manusia. Pelbagai virus dan bakteria yang memasuki saluran gastrointestinal dengan makanan kotor, basi atau kurang siap mampu memprovokasi keracunan badan. Adalah mungkin untuk mengesyaki keracunan jika terdapat gejala-gejala seperti serangan mual dan muntah, najis yang sakit, sakit kepala dan najis hijau gelap. Jenis keracunan tertentu menimbulkan ancaman serius bagi kesihatan pesakit dan boleh mencetuskan dysbiosis dan enteritis kronik.
  2. Ulser adalah penyebab pendarahan dalaman yang sangat biasa. Ulser adalah luka terbuka yang berdarah ketika bersentuhan dengan makanan. Darah kemudian diangkut di usus besar dan dicampurkan dengan najis.
  3. Diverticulitis usus adalah keadaan patologi berbahaya, yang disertai dengan proses keradangan yang progresif dengan cepat pada mukosa usus. Diverticula adalah penonjolan kecil dinding usus, menyerupai hernia. Penyebab utama penampilan mereka dianggap kelemahan otot usus dan masalah berterusan dengan pergerakan usus. Diverticulum biasanya akut, dan keradangan usus menyebabkan perubahan warna dan komposisi tinja, serta kenaikan suhu badan dan peningkatan pengeluaran gas. Di samping itu, pesakit mengadu kekurangan selera makan, mual dan muntah, digabungkan dengan kemerosotan kesihatan umum..
  4. Pendarahan di saluran gastrointestinal paling kerap muncul sebagai komplikasi ulser perut atau vena varikos. Dengan pendarahan dalam sistem pencernaan, pesakit mengadu kemerosotan kesejahteraan umum yang tidak dijangka, perkembangan muntah yang teruk, perubahan konsistensi tinja dan warnanya dalam warna gelap. Keadaan ini dianggap sangat sukar dan boleh menyebabkan kematian pesakit..
  5. Vena varikos esofagus adalah kerosakan vena esofagus di kerongkongan. Penyakit ini dapat menampakkan dirinya sebagai rasa sakit yang membosankan di belakang sternum, mual, penampilan najis hitam dengan konsistensi cairan, penurunan berat badan yang tajam.
  6. Kolitis adalah penyakit yang disertai dengan perkembangan proses keradangan di usus besar. Jangkitan bakteria, keracunan kimia dan tekanan teruk dianggap sebagai sebab utama perkembangannya. Sebenarnya, kecenderungan keradangan di usus diwarisi. Dorongan berterusan untuk menggunakan tandas, pewarnaan najis dalam warna gelap, kenaikan suhu badan dan rasa sakit di perut dianggap sebagai tanda-tanda kolitis. Selalunya, dengan patologi seperti itu, tinja menjadi cair dan darah mungkin terdapat di dalamnya. Tanda seperti itu menunjukkan bahawa tubuh manusia tidak dapat menyerap karbohidrat secukupnya..
  7. Buasir. Ia dicirikan oleh keradangan urat hemoroid. Ia disebabkan oleh mengangkat berat, gaya hidup yang tidak menenangkan, sembelit dan masalah dengan pergerakan usus. Ia menampakkan dirinya sebagai pendarahan di luar tinja - tinja mungkin berwarna coklat, dan sedikit darah mengalir dari dubur secara terpisah, yang membingungkan pesakit.
  8. Kanser perut, esofagus, duodenum - proses onkologi yang berkembang akibat ulser, polip dan penyakit lain, yang ditunjukkan oleh kegelapan warna najis secara berkala dan muntah dengan darah.

Kotoran hitam yang disebabkan oleh patologi saluran gastrointestinal memerlukan pemeriksaan segera oleh doktor, mengenal pasti punca dan rawatannya. Pendarahan dalaman mungkin kelihatan agak berbeza, memerlukan bantuan kecemasan - memanggil ambulans. Pendarahan dari saluran pencernaan biasanya disertai dengan gejala tambahan:

  • kelemahan, pening;
  • takikardia;
  • muntah darah;
  • pemutihan tajam.

Dengan pendarahan yang teruk, kegagalan jantung berkembang dengan cepat dalam bentuk akut, disertai dengan rasa sakit. Keadaan hanya akan bertambah buruk dan boleh membawa maut. Sebelum ambulans tiba, tidak digalakkan mengambil ubat untuk menghentikannya sendiri. Dalam tempoh selepas operasi, gejala seperti itu mungkin menunjukkan perkembangan pendarahan..

Kotoran gelap semasa kehamilan: penyebab keadaan

Wanita hamil juga dapat melihat warna najis gelap, yang secara langsung berkaitan dengan kehadiran keadaan berikut:

  1. Anemia kekurangan zat besi. Perubahan warna najis disebabkan bukan oleh penyakit itu sendiri, tetapi oleh keperluan untuk membetulkan keadaan tubuh dengan persiapan zat besi (tanpanya, tahap hemoglobin tetap tidak berubah, yang akan mempengaruhi keadaan janin dan ibu).
  2. Pelanggaran aktiviti fungsional hati. Beban tambahan (dan dalam beberapa kes berlebihan) pada hati diperhatikan oleh wanita semasa kehamilan. Ini disebabkan oleh pengembangan diet, keperluan untuk mengambil ubat-ubatan tertentu. Tanda masalah hati adalah, pertama sekali, najis yang sangat gelap, rasa pahit yang tidak menyenangkan ketika bersentuhan dengan akar lidah dengan lelangit, sakit yang membosankan di sebelah kanan, peningkatan keletihan, mengantuk.

Walaupun ada sebab-sebab ini, ibu hamil perlu mengetahui bahawa kedua-dua keadaan ini dapat dihilangkan sebelum kehamilan - untuk membetulkan tahap hemoglobin, merawat hati. Perlu difokuskan pada fakta bahawa masalah kesihatan ini tidak berkaitan dengan perubahan hormon yang terdapat pada tubuh wanita hamil..

Penyakit apa yang boleh menjadi najis hitam??

Doktor mengaitkan penampilan najis warna gelap dengan pendarahan di saluran gastrointestinal atas (jika pendarahan dalaman terbentuk di kawasan bawah, maka najis akan berwarna merah atau burgundy).

Selalunya, ini berlaku sekiranya terdapat penyakit seperti:

Gastritis, esofagitis, ulser perut atau usus

Dengan penyakit seperti itu, integriti dinding organ dilanggar, yang dapat berdarah. Gejala utama penyakit ini adalah rasa sakit dan sensasi terbakar di perut, pedih ulu hati, cirit-birit, sembelit dan najis hitam, yang mungkin hanya muncul sekali-sekala.

Leukemia limfoblastik akut

Ini adalah barah yang sangat berbahaya di mana pengeluaran sel darah terganggu. Lebih biasa pada kanak-kanak dan remaja berbanding lelaki dan wanita yang berumur dewasa.

Gejala penyakit ini sangat hilang: kanak-kanak itu mungkin lemah dan demam, seperti demam. Kelenjar getah bening pasti meningkat, selaput lendir organ dalaman mungkin mula berdarah, yang memprovokasi najis hitam.

Urat varikos dari esofagus

Ini adalah keadaan patologi di mana aliran keluar darah dari urat esofagus terganggu, akibatnya mereka mulai mengembang. Vena varikos sering rosak dan berdarah apabila terkena makanan yang melalui esofagus setiap hari.

Lebih kerap orang dewasa jatuh sakit selepas 50 tahun. Pada lelaki, penyakit ini lebih kerap berlaku pada wanita..

Pembentukan tumor di perut

Sekiranya tumor telah terbentuk di saluran gastrointestinal, ia boleh mengganggu laluan makanan dan pencernaan semula jadi, dan oleh itu pesakit mesti menghadapi masalah dengan najis dan sakit di bahagian perut. Tumor juga boleh hancur sebahagian dan selnya akan keluar bersama najis.


Pewarnaan najis lebih kerap berlaku apabila tumor terbentuk di kerongkongan, perut, usus besar, atau pankreas.

Proses keradangan di esofagus atau usus

Selalunya, keradangan adalah akibat penyakit lain yang menyebabkan kerosakan pada membran organ. Akibatnya, integriti mereka dan keseluruhan kitaran pencernaan mungkin terganggu..

Selalunya, penyakit Crohn membawa kepada akibat yang serupa - penyakit keradangan yang sangat berbahaya yang boleh mempengaruhi keseluruhan sistem pencernaan dari rongga mulut ke rektum. Seseorang mungkin mengalami komplikasi bersamaan: konjungtivitis, stomatitis, monoarthritis, eritema, distrofi dan sirosis hati, pielonefritis, sistitis.

Ini adalah penyakit mematikan yang berkembang di bawah pengaruh bacillus wabak. Ia boleh mempengaruhi kelenjar getah bening, paru-paru dan organ dalaman yang lain, yang menimbulkan sepsis (jangkitan umum melalui darah). Biasanya disertai dengan demam yang sangat teruk.

Fistula boleh terbentuk di permukaan badan dan organ dalam, yang boleh berdarah. Nasib baik, ubat moden dapat menyelamatkan bahkan orang yang terkena wabak..

Histoplasmosis

Penyakit lain, agen penyebabnya mampu mempengaruhi semua organ dalaman seseorang, walaupun paru-paru pada mulanya diserang. Dalam bentuk yang lebih ringan, histoplasmosis mungkin tidak dapat dikesan dengan cara apa pun, hanya pesakit yang mengalami demam secara berkala.

Dengan perjalanan akut, suhu boleh meningkat mendadak hingga 40-41˚С. Penyakit ini memerlukan kemasukan ke hospital dengan segera.

Ankylostomiasis

Penyakit ini berlaku sekiranya ankylostomida helminths menetap di usus seseorang. Parasit menyebabkan kerosakan serius pada usus kecil, boleh menyebabkan anemia teruk.

Gejala jangkitan yang biasa adalah gatal, bengkak, batuk dan kahak, suhu tinggi (hingga 38-40˚C). Najis hitam muncul dalam 4-5 hari setelah cacing masuk ke dalam badan.

Hepatitis, sirosis hati

Penyakit ini boleh menyebabkan pendarahan dalaman yang teruk. Oleh itu, jika anda atau orang yang dekat dengan anda mempunyai najis hitam (dan mungkin muntah "kopi"), segera panggil ambulans.

Diagnostik

Sekiranya tidak ada tanda-tanda malaise yang jelas, anda boleh melihat warna najis selama beberapa hari. Sekiranya alasannya adalah pengambilan pewarna ke dalam tubuh bersama dengan makanan, maka setelah dikeluarkan dari diet, warnanya akan normal. Sekiranya masalah itu berlanjutan selama beberapa hari, anda harus berjumpa doktor untuk mendapatkan diagnosis.

Masalah dalam fungsi sistem pencernaan ditunjukkan oleh warna hitam dan bau najis. Pada masa yang sama, dengan sifat bau, anda dapat menentukan kawasan masalah yang paling mungkin di dalam tubuh manusia..

Sifat bau bercakap banyak:

  • putrid - masalah dalam sistem pencernaan yang berkaitan dengan pelanggaran proses pemecahan protein atau keradangan usus besar bentuk kronik;
  • tengik - masalah dengan saluran pencernaan yang berkaitan dengan rembesan pankreas atau kekurangan hempedu dalam usus;
  • masam - kehadiran dispepsia, iaitu kekurangan enzim.

Untuk menentukan sebab dan rawatan, ujian berikut ditetapkan:

  1. Coprogram. Warna najis, lendir dan kepingan makanan yang tidak dicerna dinilai dengan mata kasar. Noda kecil di dalam najis seperti vili atau filamen juga dapat dijumpai. Kaedah ini membolehkan anda mengesan perubahan sel darah merah pada tinja menggunakan pemeriksaan mikroskopik - tanda pendarahan dari saluran gastrointestinal.
  2. Analisis tinja untuk kumpulan disentri dengan penentuan kepekaan terhadap antibiotik. Sekiranya tinja berwarna hitam atau hijau gelap, cirit-birit, demam dan sakit perut muncul - ini adalah gejala penyakit berjangkit (shigellosis, salmonellosis).
  3. Analisis tinja untuk darah ghaib (ujian Gregersen atau ICA). Tetapkan dengan warna najis yang normal, jika terdapat tanda-tanda pendarahan dalaman. Seminggu sebelum ujian, anda mesti mengikuti diet khas, yang bermaksud tidak termasuk daging, hati, ikan dan tomato. Elakkan penggunaan ubat oral (persediaan bismut, zat besi). Jangan gosok gigi 3 hari sebelum ujian.
  4. Kira darah lengkap dengan kiraan leukosit. Kotoran seperti tar menunjukkan pendarahan yang banyak, yang disertai dengan tanda-tanda klinikal anemia (pucat, sesak nafas) dan perubahan dalam ujian darah: tahap hemoglobin dan hematokrit menjadi kurang daripada biasa.

Kaedah diagnostik sedemikian membolehkan anda menentukan secara tepat kehadiran perubahan patologi dalam tubuh manusia dan mengembangkan taktik untuk rawatan terapeutik..

Ubat apa yang boleh menjadikan najis menjadi hitam?

Tetapi makanan bukanlah satu-satunya sebab untuk najis hitam. Kadang-kadang gejala ini muncul semasa anda mengambil salah satu ubat berikut:

  • Antibiotik Di bawah pengaruh mereka, mikroflora usus semula jadi sering berubah, dan oleh itu badan tidak akan dapat mencerna makanan sepenuhnya. Akibatnya, dysbacteriosis berlaku dan tinja berwarna hijau-hitam muncul..
  • Penyediaan yang mengandungi besi. Seperti yang telah kita sebutkan, ketika memasuki perut, besi mengoksidasi dan menjadi hitam. Sekiranya zarahnya tidak diserap, maka najis akan mempunyai warna yang serupa. Sebagai contoh, gejala seperti itu dapat dilihat pada wanita hamil yang mengambil kompleks vitamin dengan zat besi..
  • Karbon diaktifkan. Arang batu tidak diserap oleh badan kita, tetapi hanya membantu menormalkan usus. Oleh itu, arang aktif yang anda minum pasti keluar bersama-sama dengan najis, menjadikannya hitam..
  • Penyediaan yang mengandungi bismut - logam yang digunakan untuk merawat bisul. Garam bismut juga boleh mengotorkan najis dan lidah, dan seorang wanita yang sedang menyusui mungkin mengalami keputihan dari puting susu (penting untuk berbincang dengan doktor anda mengenai menghentikan penyusuan atau menukar ubat). Tetapi kesan sampingan ini dianggap normal dan hilang setelah rawatan dihentikan. Ini berlaku, misalnya, setelah mengambil "De-Nol" dan "Vikair".

Harap maklum bahawa jika semasa mengambil ubat, antara gejala yang tidak biasa, hanya perubahan warna najis yang diperhatikan, sebenarnya tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. Tetapi jika cirit-birit atau sembelit ditambahkan pada yang lain, ada baiknya berjumpa doktor.

Dalam keadaan apa anda perlu segera menghubungi ambulans?

Sekiranya penyebab najis yang tidak biasa pada seseorang adalah pendarahan atau perkembangan penyakit, ini biasanya disertai dengan:

  • sakit perut;
  • peningkatan suhu (kadang-kadang sangat tajam dan berbahaya - hingga 41˚С);
  • pening;
  • loya dan / atau muntah (termasuk darah);
  • kehadiran darah dalam tinja;
  • pendarahan dari dubur.

Sekiranya anda mempunyai sekurang-kurangnya satu daripada gejala yang disenaraikan, segera panggil ambulans atau cuba segera ke hospital secepat mungkin.!

Ini amat penting jika anda mempunyai diagnosis ulser, sirosis, hepatitis, atau keadaan lain yang dijelaskan di bahagian sebelumnya. Ingat bahawa walaupun kelewatan 5 minit boleh membawa maut, kerana selalunya najis berwarna gelap atau hijau-hitam adalah akibat pendarahan dalaman. Juga, jangan tunda lawatan ke doktor jika anda mengalami gejala selama beberapa hari atau masalah itu timbul pada anak kecil yang berusia lebih dari satu minggu..

Gejala

Kemunculan tinja hitam, jika penyebabnya adalah makanan, prun atau ubat, tidak disertai dengan gejala tertentu. Tetapi jika ada gejala tambahan, anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke kemudahan perubatan. Ini termasuk:

  • loya dan muntah, dan muntah akan berwarna gelap atau merah;
  • kelemahan umum badan;
  • peningkatan suhu badan;
  • sakit perut yang tajam dan sengit;
  • penampilan pendarahan dari dubur;
  • dyspnea;
  • perubahan kadar jantung;
  • kehilangan kesedaran sangat jarang berlaku dan hanya berlaku pada kanak-kanak.

Pencegahan

Pencegahan penampilan najis hitam terdiri daripada:

  • makan sejumlah kecil makanan seperti sosej darah, anggur, prun, blueberry, teh dan kopi, serta ubat-ubatan yang dapat mengotorkan pembuangan;
  • mematuhi diet seimbang - hidangan tidak boleh mengandungi kalori yang tinggi;
  • pada gejala pertama kerosakan saluran pencernaan, dapatkan nasihat daripada pakar. Ini harus dilakukan seawal mungkin jika ciri warna najis ini terdapat pada anak-anak, kerana proses patologi dalam tubuh anak berjalan lebih cepat daripada pada orang dewasa;
  • lawatan berkala ke pakar obstetrik-ginekologi oleh seorang wanita hamil;
  • menjalani pemeriksaan di klinik sekurang-kurangnya dua kali setahun.

Kotoran berwarna terang pada orang dewasa: sebab dan rawatan Epilepsi: gejala, sebab dan rawatan Tekanan darah rendah: sebab, gejala, rawatan dan akibatnya Angina - apa itu? Jenis, sebab, gejala, perkara yang tidak boleh dilakukan

Rawatan

Sebelum memulakan terapi, perlu menentukan mengapa najis menjadi hitam. Sekiranya keadaan tidak berbahaya menyebabkan ini, tidak perlu terapi. Tetapi anda tidak boleh mengecualikan sepenuhnya produk makanan, buah-buahan, prun dan sayur-sayuran dari diet - anda hanya perlu mengurangkan jumlahnya dan memantau kandungan kalori makanan yang dimakan setiap hari. Kemudian warna najis secara beransur-ansur akan kembali normal. Ubat harus ditangani dengan cara yang sama. Perubahan warna pelepasan dalam kes-kes ini tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan anak atau orang dewasa..

Sekiranya kegelapan najis disebabkan oleh proses dalaman badan dan pendarahan, perlu segera memanggil ambulans, terutama jika seorang kanak-kanak cedera, dan pergi ke kemudahan perubatan secepat mungkin. Sekiranya keadaan anak bertambah buruk sebelum ketibaan doktor, perlu memberi ketenangan kepadanya, bukan memberinya makanan atau minuman (kecuali air sejuk yang disucikan). Walau apa pun, doktor boleh menetapkan dua kaedah rawatan, bergantung kepada faktor berlakunya - pembedahan atau mengambil ubat. Sebarang terapi memerlukan diet rendah kalori dan rehat di tempat tidur..

Ciri-ciri utama najis

Ciri-ciri kotoran berikut dibezakan:

Perubahan pada indikator ini biasanya dapat dilihat, dan mungkin menunjukkan perkembangan banyak patologi..

jumlah

Tubuh yang sihat biasanya membuang air besar sekali sehari. Jumlah najis adalah kira-kira 100-250g.

Selalunya, peningkatan jumlah najis menunjukkan perkembangan keadaan berikut:

  • penurunan prestasi pankreas;
  • gangguan proses pencernaan di usus kecil;
  • penurunan jumlah hempedu yang memasuki usus;
  • patologi penyerapan oleh membran usus.

Penurunan jumlah najis biasanya terjadi akibat sembelit yang disebabkan oleh berlakunya makanan yang mudah dicerna dalam menu atau penurunan pengambilan makanan.

Faktor utama yang menyebabkan sembelit adalah:

  • pelanggaran pergerakan usus;
  • pendedahan kepada bahan toksik;
  • kecacatan usus;
  • penyumbatan saluran najis melalui usus: neoplasma, lekatan atau parut.

Di samping itu, sembelit boleh berlaku akibat gangguan mental..

Ketekalan najis

Kotoran orang yang sihat mempunyai konsistensi lembut, yang terutama bergantung pada jumlah air yang dikandungnya..

Struktur tinja berubah di bawah pengaruh faktor-faktor berikut:

  • pemadatan tinja diperhatikan dengan beberapa patologi rektum, serta sembelit;
  • najis lembek boleh berlaku dengan keradangan usus besar atau gangguan pencernaan;
  • penyakit pankreas atau penurunan jumlah hempedu yang memasuki usus, menyebabkan kotoran salap;
  • najis longgar berlaku akibat daripada proses pencernaan yang terganggu di dalam usus atau percepatan laluan najis;
  • tinja berbuih adalah gejala dispepsia fermentasi;
  • pergerakan usus cair yang serupa dengan kacang polong boleh menunjukkan perkembangan kepialu;
  • najis longgar tanpa warna menyertai kolera.

Sekiranya terdapat perubahan konsistensi tinja dengan peningkatan buang air besar, maka gangguan usus mungkin berlaku. Biasanya keadaan ini diprovokasi oleh keracunan, jangkitan, gangguan kerja sistem saraf atau endokrin.

Najis cair tunggal dalam beberapa keadaan mungkin menunjukkan pemburukan usus buntu, oleh itu, untuk sebarang perubahan konsistensi tinja, anda harus berjumpa doktor.

Warna dan bau najis

Warna najis normal - coklat.

Warna najis mungkin berbeza kerana sebab berikut:

  1. Sekiranya hempedu tidak memasuki usus, maka najis memperoleh warna putih-kelabu..
  2. Warna hitam biasanya menunjukkan pendarahan dalaman pada organ pencernaan..
  3. Warna kuning muda najis muncul dengan penurunan fungsi pankreas atau kemerosotan proses pencernaan.
  4. Warna hijau najis berlaku dengan peningkatan peristalsis atau disebabkan masuknya bilirubin ke dalam tinja.
  5. Warna najis coklat gelap terdapat pada patologi perut dan usus besar, setelah memakan sejumlah besar daging, dengan sembelit.
  6. Warna merah najis muncul dengan ulser usus.
  7. Hasil daripada memakan makanan tumbuhan atau makanan yang dipercepat melalui usus besar, tinja berwarna coklat muda mungkin terjadi.

Bau najis biasa tidak keras. Dengan perkembangan pelbagai patologi, tinja dapat mengeluarkan bau masam, putrefaktif atau fetid.

Bintik hitam

Kadang-kadang tinja mungkin tidak berwarna sepenuhnya, tetapi hanya sebahagiannya berubah. Contohnya, mungkin terdapat butiran hitam kecil di dalamnya, yang biasanya disebut titik hitam. Selalunya, ini hanyalah sisa makanan atau ubat-ubatan yang tidak dicerna sepenuhnya. Produk itu sendiri tidak semestinya berwarna hitam..

Selalunya, ini berlaku selepas makan:

Yang terakhir ini juga menyebabkan bekuan seperti cacing. Ramai yang keliru melihat cacing ini dan memulakan rawatan, walaupun pada hakikatnya parasit seperti itu tidak boleh berwarna hitam..

Cara menentukan sifat najis pewarnaan dalam warna gelap

Untuk memahami apa sebab perubahan warna kerusi, anda perlu mengesan beberapa aspek terpenting dari keadaan anda sendiri. Ini harus dilakukan dengan tenang, paling baik sendirian. Ingat perkara yang paling penting: jangan mencipta gejala tambahan untuk diri sendiri. Sekiranya anda menjumpai sebarang manifestasi dari senarai di bawah, jangan tergesa-gesa untuk panik, tarik diri, analisis keadaan anda sendiri dan pergi ke doktor.


Sekiranya pergerakan najis hitam disertai dengan kelemahan dan pucat, sebaiknya dapatkan bantuan profesional secepat mungkin.

Pertama sekali, adalah perlu untuk mengesan keadaan umum. Sekiranya pendarahan di dalam saluran gastrointestinal adalah penyebab munculnya najis berwarna arang batu, anda pasti harus menunjukkan gejala yang berkaitan dengan kehilangan sejumlah darah, seperti:

  • kelemahan;
  • warna kulit pucat;
  • sikap tidak peduli;
  • mengantuk;
  • peluh berkeringat sejuk;
  • ketidakselesaan di kawasan epigastrik.

Apabila alasan penampilan warna hitam adalah penggunaan elemen pewarna tertentu atau penggunaan ubat di dalamnya, kesejahteraan umum akan tetap berada di tahap biasa anda. Sekiranya ini adalah masalah anda, cuba kaji komposisi dan tujuan ubat yang anda ambil. Setelah menjumpai zat besi, bismut, arang batu yang menyerap racun di dalamnya, menenangkan dan berhenti panik: asas pewarnaan najis sememangnya semula jadi, tidak ada yang membahayakan tubuh. Bagi makanan, jika ia menjadi alasan penghitaman najis, kecualikan elemen pewarna dari menu anda sendiri dan tunggu 4-5 hari. Warna najis akan kembali normal tidak lama lagi..

Kadang-kadang berlaku bahawa sebab-sebab manifestasi warna kotoran arang batu bercampur antara satu sama lain. Contohnya, anda mengalami sedikit pendarahan pada saluran gastrousus, dan pada masa yang sama anda mengambil ubat untuk ulser di duodenum. Sekiranya ubat berakhir, dan najis tidak berubah warna, anda perlu meminta bantuan doktor, kerana ini mungkin memerlukan tahap rawatan tambahan.

Kanser perut

Kanser perut adalah penyakit yang disebabkan oleh percambahan cepat sel-sel malignan dalam tisu yang melapisi lapisan dalam organ ini. Selalunya, adenokarsinoma didiagnosis pada orang dewasa. Lesi seperti itu menunjukkan bahawa bahagian tisu yang diganti di perut dilapisi dengan sel-sel limfatik. Biasanya, tanda-tanda barah perut berlaku pada peringkat kemudian, ketika terapi ubat tidak lagi sesuai, dan pembedahan tidak dapat dilakukan. Semakin cepat anda menemui barah perut, semakin banyak peluang untuk menyembuhkannya sepenuhnya..

Kemunculan tinja hitam menunjukkan pendarahan yang telah bermula di perut pesakit. Gejala ini amat berbahaya apabila sifat sakit di bahagian atas perut berubah..

Perlu sentiasa memantau kekerapan serangan, penyetempatan mereka.

Juga perlu untuk menilai manifestasi penyakit yang bersamaan: kemerosotan keadaan badan, penurunan berat badan dan selera makan, kesakitan yang kerap, penurunan keasidan gastrik. Selalunya barah perut disertai oleh sindrom dispeptik, apabila selepas makan seseorang mengalami mual, pedih ulu hati dan bersendawa, rasa kenyang di perut.

Adakah berbahaya apabila najis berwarna putih?

Kotoran putih adalah salah satu ciri khas penyakit hati dan saluran empedu. Perubahan warna najis disebabkan oleh ketiadaan bilirubin di dalamnya, yang berhenti mengalir dengan hempedu akibat disfungsi hati atau penyumbatan saluran empedu. Tetapi darah menjadi sangat banyak, dan ini dapat dilihat dengan mata kasar, kerana mengotorkan kulit dan mata berwarna kuning - keadaan ini disebut penyakit kuning. Di samping itu, bilirubin mula diekskresikan oleh buah pinggang, akibatnya, air kencing menjadi gelap, seperti yang dikatakan oleh doktor, warna bir. Tidak dinafikan, ini adalah keadaan berbahaya yang memerlukan campur tangan pakar segera dan rawatan yang betul..

Kotoran kuning atau putih - tanda penyakit hati dan pankreas

Najis yang ringan dan longgar dengan bau yang tidak menyenangkan adalah tanda disfungsi pankreas. Kekurangan atau ketiadaan sejumlah enzim menjadikannya tidak dapat mencerna lemak, akibatnya najis menjadi ringan. Klarifikasi najis setelah pengambilan makanan berlemak mungkin menunjukkan pankreatitis kronik, penyakit seliak, fibrosis kistik, barah pankreas, barah pundi hempedu, mampatan saluran empedu atau penyumbatan dengan penyakit batu empedu. Akibat dari penyakit ini sangat serius, jadi anda tidak perlu menangguhkan lawatan ke doktor.

Kotoran putih dapat muncul dalam norma, misalnya, dengan kesalahan dalam pemakanan, khususnya, dengan penyalahgunaan makanan berlemak: lemak babi, mentega, krim masam berlemak, dll..

Varian lain dari norma adalah perubahan warna tinja semasa mengambil ubat tertentu: antibiotik, agen antijamur, ubat gout, ubat anti-radang, kontraseptif oral. Beberapa hari selepas berakhirnya rawatan dengan cara sedemikian, warna tinja dinormalisasi. Untuk mengelakkan kegelisahan yang tidak perlu, sebelum mengambil ubat, anda mesti membaca arahan ubat dengan teliti, terutamanya bahagian mengenai kesan sampingan dan gejala overdosis.

Sirosis hati

Sirosis hati adalah penyakit di mana tisu hati terjejas dan mati. Pada peringkat awal, tinja dapat diklarifikasi atau berwarna putih, yang disebabkan oleh kekurangan rembesan tertentu. Walau bagaimanapun, sirosis dapat memprovokasi perkembangan pendarahan serius, yang mengotorkan najis ringan menjadi hitam. Juga, dengan sirosis hati, urat hemoroid berkembang luas..

Sirosis hati adalah penyakit yang paling sering terjadi pada lelaki yang menjalani gaya hidup yang tidak teratur.

Seiring waktu, mereka menjadi radang dan pecah, kerana darah yang dikeluarkan, najis berwarna seperti itu. Biasanya, massa tinja dalam sirosis memenuhi ciri-ciri berikut:

  • mungkin mempunyai kekotoran berdarah;
  • mempunyai konsistensi tidak berubah cecair;
  • mempunyai lendir kecil;
  • selalu keluar dalam jumlah kecil;

Sekiranya anda mula menyedari bahawa sejumlah besar darah keluar dengan najis, anda harus berjumpa doktor. Sekiranya najis berubah menjadi hitam, anda boleh memanggil ambulans - dengan sirosis, ini mungkin menunjukkan kematian hati sepenuhnya. Penghitaman najis semasa pendarahan disebabkan oleh fakta bahawa darah, yang berada di dalam perut untuk beberapa waktu, sempat mencerna dan menangkap sebahagian makanan yang diproses. Doktor yang hadir akan dapat mengetahui dengan tepat jenis penyakit yang najis berwarna hitam.

Cara mengatasi najis hitam

Sebagai tambahan kepada kenyataan bahawa dalam tempoh melahirkan anak, tubuh ibu mengalami banyak perubahan yang tidak melewati sistem pencernaan, persediaan mengandung zat besi sering diresepkan kepada wanita hamil. Faktor-faktor ini sering menyebabkan perubahan warna najis dalam tempoh ini..

Lebih-lebih lagi, perubahan tersebut dianggap semula jadi, kerana dengan cara ini tubuh menyingkirkan lebihan zat besi itu setelah ia menerima dos bahan yang diperlukan. Setiap wanita hamil dapat memastikan bahawa maklumat ini benar dengan cara yang mudah..

Adalah perlu untuk membatalkan pengambilan persediaan vitamin selama beberapa hari, dan semua kegelapan harus hilang. Sekiranya ini tidak berlaku, maka anda perlu mencari sebab lain untuk fenomena ini. Di samping itu, sangat penting untuk memantau keadaan umum wanita. Dan kebimbangan tertentu harus disebabkan oleh peningkatan frekuensi buang air besar..

Tetapi najis hitam setelah melahirkan pada minggu pertama dianggap sebagai kebiasaan, kerana tubuh membuang produk buangan tambahan bayi. Najis secara beransur-ansur memperoleh penampilan standard. Sekiranya najis hitam menemani seorang wanita selama beberapa minggu setelah kelahiran bayi, maka anda perlu menghubungi pakar untuk membantu tubuh pulih selepas melahirkan..

Sekiranya anda melihat perubahan warna kotoran, anda tidak akan dapat dengan cepat menentukan apa maksud warna hitam najis, tetapi pertama-tama, anda perlu membuang semua makanan yang boleh menimbulkan fenomena ini dari diet. Dan pada masa ini anda perlu memantau keadaan umum anda. Sekiranya tidak bertambah baik, perlu segera berjumpa doktor - pakar gastroenterologi atau ahli terapi.

Setelah mengambil agen penyerap, najis gelap akan cepat kembali normal, dan jika ini tidak berlaku, maka pelanggaran mikroflora usus mungkin berlaku, jadi anda perlu mendapatkan bantuan doktor yang berkelayakan.

Sekiranya najis yang sangat gelap telah menyebabkan pendarahan dalaman, maka anda perlu segera menghubungi ambulans, kerana bantuan kecemasan diperlukan dalam keadaan ini. Keadaan pesakit dengan gambaran klinikal seperti itu akan cepat merosot..

Tidak ada terapi standard untuk najis hitam pada orang dewasa, kerana banyak penyakit pelbagai etiologi dapat menjadi penyebab gejala ini. Dan hanya setelah penyebab najis hitam dikenal pasti, rawatan yang betul dapat dipilih. Tidak mungkin melakukan ini tanpa menjalani pemeriksaan dan ujian perubatan..

Doktor dengan jelas mengetahui penyakit mana yang terdapat perubahan dalam pengotoran najis, oleh itu, mereka melakukan pemeriksaan yang difokuskan secara sempit, yang memungkinkan untuk benar-benar mengenal pasti penyebab perubahan ini dalam tubuh.

Sekiranya anda merasa normal, dan najis secara beransur-ansur menghampiri coklat, maka tidak ada alasan untuk dikhawatirkan.

Sekiranya najis berwarna kelabu, coklat, hampir hitam atau hitam adalah tanda penyakit, jika tidak dirawat, komplikasi mungkin timbul:

  1. Demam, muntah konsistensi dan warna tanah kopi menunjukkan pendarahan gastrik. Rawatan hospital diperlukan. Anemia muncul dengan cepat, kehilangan kesedaran adalah mungkin.
  2. Ulser peptik tanpa rawatan berbahaya bagi akibatnya - perforasi, perforasi, yang boleh mengakibatkan kematian.
  3. Pembentukan malignan saluran gastrointestinal tanpa terapi yang sesuai menyebabkan kematian pesakit, menyebabkan kehilangan selera makan, berat badan.
  4. Hepatitis, sirosis hati menyebabkan koma hepatik, pendarahan, asites, komplikasi berjangkit.
  5. Anemia. Kekurangan zat besi mengancam dengan penurunan imuniti, kerosakan sistem saraf, hipotensi, masalah jantung, penipisan membran mukus.

Pembentukan di saluran gastrousus menyumbang kepada penurunan berat badan, dalam kes yang melampau - kematian

Sekiranya tinja berubah warna semasa mengambil ubat atau makanan tertentu, maka 2-4 hari setelah menghentikannya, melena akan hilang.

Warna najis adalah penanda kesihatan dalaman. Warna najis bergantung pada banyak faktor: pilihan makanan, ubat yang diambil dan keadaan badan.

Najis separa cair, hitam, berbau busuk disebut kapur. Keadaan berikut boleh menyebabkan penghitaman najis:

  • keutamaan daging dalam makanan (terutamanya darah dan hati);
  • penggunaan delima, blueberry, currant hitam;
  • mengambil ubat antacid (untuk pedih ulu hati) atau arang aktif;
  • barah darah (leukemia);
  • pengambilan kopi atau teh yang berlebihan;
  • rawatan dengan ubat-ubatan yang mengandungi bismut;
  • kehadiran cacing gelang di usus (ankylostomiasis);
  • terapi dengan persediaan besi dan akar licorice;
  • wabak (sekarang sangat jarang berlaku);
  • penggunaan beberapa kompleks multivitamin (sebelum menggunakan ubat seperti itu, adalah mustahak untuk mempelajari petunjuknya, jika mungkin perubahan warna tinja, sebagai peraturan, ditunjukkan);
  • pendarahan dari bahagian atas saluran pencernaan (esofagus, perut). Dalam kes ini, darah yang masuk ke dalam asid hidroklorik perut menjadi hitam.

Sekiranya penampilan najis hitam adalah gejala pendarahan, maka pesakit akan memerlukan rawatan perubatan segera, kerana kehilangan darah secara besar-besaran dapat mengancam nyawa pesakit..

Najis boleh menjadi hitam kerana menelan darah dari mimisan yang teruk, kecederaan pada mulut, atau pencabutan gigi.

Kotoran hitam pada wanita hamil selalunya merupakan hasil pengambilan sediaan besi dan multivitamin.

Dalam kes ini, naungan kotoran boleh berbeza dari kehijauan hingga hijau tua. Sebab-sebab penampilan kotoran hijau juga boleh menjadi fisiologi (ciri menu) dan patologi (penyakit):

  • reaksi alahan;
  • ubat-ubatan yang mengandungi iodin;
  • mabuk;
  • jangkitan rotavirus, terutamanya dalam kombinasi dengan dysbiosis;
  • kandungan klorofil yang tinggi dalam makanan (arugula, bayam, rumpai laut, sorrel, pasli);
  • penyakit seliak (najis hijau, cair, berbusa dan banyak);
  • persediaan herba dan teh pencahar;
  • ketumbuhan;
  • disentri;
  • mengambil pemanis (contohnya, sorbitol);
  • kolera;
  • enterokolitis;
  • cirit-birit (kemajuan kandungan usus dipercepat dan biliverdin (pendahulu stercobilin) ​​menembusi ke dalam tinja, yang mempunyai warna hijau terang;
  • makan makanan dengan banyak warna tiruan (contohnya, karamel atau marmalade);
  • proses keradangan di usus;
  • keradangan usus transmural kronik yang teruk atau penyakit Crohn.

Kerusi kuning

Pada masa yang sama, tinja boleh mempunyai warna yang berbeza, dari cahaya hingga kuning terang. Sebab-sebab warna najis ini boleh menjadi syarat berikut:

  • keutamaan makanan tenusu dalam diet;
  • sindrom malabsorpsi;
  • diabetes mellitus;
  • dysbiosis akibat terapi antibiotik yang berpanjangan;
  • tumor pankreas, yang menyebabkan penyumbatan saluran perkumuhannya dan, sebagai akibatnya, pelanggaran pemecahan lemak di usus;
  • patologi kelenjar tiroid;
  • penyakit kuning bukan hemolitik keluarga (sindrom Gilbert-Meilengracht) - kekurangan enzim yang memecah sel darah merah;
  • pankreatitis kronik, akibat alkoholisme - penghasilan enzim pankreas yang tidak mencukupi menyebabkan pemecahan lemak yang tidak lengkap yang dikeluarkan dalam tinja.

Warna najis boleh berkisar dari maroon, kemerahan, merah jambu hingga merah. Penyebab kotoran merah adalah:

  • lebihan dalam menu makanan yang mengandungi pewarna semula jadi (bit, buah merah, tomato), tinja memperoleh warna bit;
  • terapi dengan beberapa ubat anthelmintik (Pirkon, Pervinum, dll.);
  • pendarahan dari bahagian bawah saluran gastrousus (fisur dubur, buasir, polip usus, barah usus besar);
  • najis maroon mungkin menunjukkan pendarahan gastrousus yang besar;
  • disentri (pergerakan usus merah nipis bercampur lendir).

Selalunya, kotoran oren berlaku semasa makan makanan oren yang berlebihan dan mengambil rifampicin. Walau bagaimanapun, warna najis ini boleh menjadi akibat dari sebab semula jadi dan patologi:

  • berlebihan dalam menu makanan-sumber karotena (labu, selada, wortel, aprikot, brokoli);
  • penyakit pundi kencing (selalunya cystitis);
  • rawatan dengan ubat-ubatan tertentu (contohnya, "Rifampicin");
  • penyakit paru-paru.

Kemunculan kotoran berwarna adalah tanda umum masalah dengan pankreas dan hati. Walau bagaimanapun, perubahan najis yang serupa dapat dilihat dalam keadaan lain:

  • terapi dengan beberapa ubat antijamur, anti-tuberkulosis, ubat antiepileptik dan aspirin;
  • Sistik Fibrosis;
  • dysbiosis dalam keracunan makanan yang teruk;
  • kekurangan atau ketiadaan lengkap (acholia) hempedu dalam usus dengan tumor atau calculi yang menyekat saluran empedu / pankreas;
  • diverticulitis usus.

Kotoran kelabu

Dalam kes ini, warna kotoran boleh berbeza dari cahaya hingga kelabu gelap. Najis kelabu boleh muncul kerana:

  • mengambil pil perancang;
  • kehadiran kolitis ulseratif;
  • kehadiran dispepsia putrid;
  • mengambil agen kontras sinar-X (contohnya, barium sulfat) semasa pemeriksaan;
  • terapi dengan ubat anti-gout;
  • rawatan dengan antasid dan ubat yang mengandungi kalsium;
  • penyakit hati (lebih kerap dengan sirosis atau hepatitis).

Minum alkohol dalam jumlah besar atau sangat kuat, dipalsukan, boleh menyebabkan keracunan dan munculnya pendarahan dalaman.

Selalunya, membran esofagus dan perut terjejas. Sekiranya lesi kecil, dalam bentuk ulser kecil, darah dikeluarkan dengan perlahan, dan pesakit tidak merasakan gejala berbahaya, kecuali mabuk yang teruk. Kotoran gelap muncul pada keesokan harinya.

Fakta bahawa pesakit memerlukan bantuan doktor dibuktikan dengan manifestasi berikut:

  • Pedih ulu hati,
  • Pening dan muntah;
  • Sembelit dan cirit-birit yang bergantian;
  • Kesakitan di kawasan epigastrik.
  • hati;
  • limpa;
  • pankreas;
  • hempedu;
  • perut;
  • usus.

Penyakit

Kerusi merah - adakah alasan untuk risau?

Kotoran merah muncul ketika pendarahan ke rongga usus

Tidak ada alasan untuk risau jika sehari sebelum anda makan piring bit atau minuman dan produk gula-gula yang dicat dengan pewarna makanan merah.

Di antara keadaan patologi, penyebab najis merah yang paling biasa adalah pendarahan dari buasir. Penyebab pendarahan yang lebih berbahaya ke rongga usus dan kemerahan najis adalah penyakit Crohn, kolitis ulseratif, divertikulosis usus, tumor ganas, malformasi arteriovenous.

Pendarahan berat di saluran gastrointestinal atas juga boleh menyebabkan najis menjadi merah. Dalam kes itu, hemoglobin tidak mempunyai masa untuk bertindak balas dengan asid hidroklorik, sehingga darah dalam tinja tidak berubah menjadi hitam, tetapi tetap merah.

Warna dan tompok

Kotoran mungkin mempunyai warna kehijauan, yang merupakan tanda patologi, dan tidak bergantung pada ubat atau pemakanan. Penyebabnya sering dikaitkan dengan jangkitan usus seperti disentri. Mual dan demam tinggi tidak hadir, diperhatikan kemudian. Oleh itu, dengan warna najis yang tidak biasa, perlu dikunjungi doktor..

Kadang-kadang warna najis tidak rata, beberapa bintik berbutir atau titik hitam kelihatan di dalamnya. Mereka boleh menjadi sisa makanan dari makanan yang tidak dicerna, seperti kiwi, biji poppy, kesemek, currants, anggur.

Selepas pisang, tinja mengandungi gumpalan yang menyerupai cacing. Walaupun cacing parasit berwarna terang. Selalunya, apabila ia dikesan, seseorang akan memusnahkan parasit yang tidak ada dengan menggunakan pelbagai ubat anthelmintik. Kesimpulan dan tindakan tergesa-gesa seperti ini, terutama bagi sesetengah ibu bapa, boleh membahayakan kesihatan kanak-kanak dan orang dewasa dengan serius..

Saluran darah dalam kotoran muncul pada penyakit Crohn, histoplasmosis, gastritis, ankylostomiasis dan patologi lain yang memerlukan campur tangan perubatan. Oleh itu, diagnostik harus profesional, yang membolehkan anda mengatakan dengan ketepatan 100% apakah penyebab fenomena tersebut dan apa yang harus dilakukan..

Punca Makanan dan Dadah

Mengapa najis bertukar menjadi hitam? Apa yang ditunjukkan ini? Faktor penampilan najis berwarna gelap adalah perkara biasa..

Ini mungkin disebabkan oleh makanan tertentu atau ubat-ubatan tertentu yang membuat najis menjadi gelap. Sekiranya anda berhenti menggunakan pewarna, maka warna najis akan kembali normal setelah beberapa hari..

Gelap najis dapat terjadi akibat penggunaan prun, bit, kismis hitam, delima, anggur gelap, anggur merah, cacing darah, hati, tomato, dan blueberry. Malah kopi pekat boleh mengotorkan najis jika anda meminumnya dalam jumlah yang banyak..

Kotoran berwarna gelap sering berlaku semasa mengambil De-Nol, karbon aktif, multivitamin (Elevit Pronatal, Pregnavit) dan persiapan besi (Maltofer, Tardiferron, Fenuls).

Semasa rawatan anemia dengan sediaan besi, doktor harus memberi amaran kepada pesakit bahawa, misalnya, pewarnaan najis hitam mungkin muncul dari tablet Sorbifer atau Maltofer.

Sebilangan besar antibiotik (Ceftriaxone, Augmentin, Azithromycin) tidak dengan sendirinya menyebabkan najis gelap pada orang dewasa. Cirit-birit yang berkaitan dengan antibiotik lebih kerap berlaku pada ubat-ubatan ini. Walau bagaimanapun, najis yang sangat gelap boleh berlaku setelah mengambil ubat antibakteria seperti Metronidazole atau Levofloxacin..

Najis gelap boleh berlaku akibat terapi pembasmian Helicobacter pylori. Untuk mengenal pasti bakteria ini, dilakukan ujian nafas, analisis perkumuhan oleh PCR dan ujian urease untuk FGDS. Terapi Helicobacter merangkumi perencat pam proton (omez), antibiotik dan sebatian bismut, yang menyebabkan kegelapan pergerakan usus.

Sekiranya anda tidak pasti sama ada ubat boleh menyebabkan perubahan warna tinja pada orang dewasa, anda perlu menjelaskan fakta ini dalam arahan ubat tersebut..

Langkah-langkah diagnostik dan terapeutik

Sekiranya feses yang menghitam menimbulkan keprihatinan di kalangan pakar, mereka melakukan pelbagai langkah diagnostik kepada pesakit.

Pesakit mesti lulus:

  • semua analisis asas dan khusus;
  • Ultrasound;
  • berbunyi;
  • pemeriksaan saluran pencernaan melalui endoskopi;
  • MRI atau CT;
  • X-ray, dll..

Setelah diagnosis dibuat, rejimen terapi ubat dikembangkan untuk setiap pesakit secara individu, dan diet disesuaikan. Dalam kes yang sukar, rawatan pembedahan dilakukan.

Ulser perut

Ulser perut - penyakit membran mukus organ

, di mana ulser trofik terbentuk di permukaannya. Kotoran hitam dengan penyakit seperti itu tidak segera muncul, tetapi ini menunjukkan kerosakan serius pada perut. Biasanya, fenomena ini berlaku 12 jam selepas bermulanya pendarahan dalaman. Sekiranya cukup besar, najis akan menjadi lebih tua. Ini disebabkan oleh pergerakan sejumlah besar darah yang terbelah melalui usus. Sekiranya sejumlah kecil darah dikeluarkan di dalam perut, najis akan berbentuk.
Ulser perut disebabkan oleh:

  • kecederaan perut;
  • pemakanan yang tidak betul;
  • akibat penyakit lain dari saluran gastrousus;
  • penggunaan ubat jangka panjang;
  • kecenderungan keturunan;
  • tekanan emosi yang kerap.

Kemunculan najis hitam mungkin menunjukkan tempoh pembengkakan ulser. Warna najis ini menunjukkan kandungan zat besi oksida yang tinggi di dalam perut, yang dilepaskan semasa fermentasi hemoglobin di dalam usus. Sekiranya anda mengalami cirit-birit hitam, berjumpa dengan doktor anda. Kadang kala gejala ini cepat berubah menjadi sembelit dan hilang selera makan. Adalah sangat penting untuk memastikan usus berfungsi dengan baik agar kandungannya tidak berlama-lama di perut dan mengganggu dindingnya. Penyebab najis hitam pada lelaki boleh disebabkan oleh pengambilan minuman beralkohol.

Kemungkinan akibatnya

Keadaan di mana perubahan warna najis boleh membahayakan kesihatan dan kehidupan manusia. Pendarahan dalaman tanpa rasa sakit yang teruk memperburuk keadaan pesakit, sementara rongga perut pesakit dipenuhi dengan darah yang bocor.

Ia adalah pendarahan berbahaya dan lesu dan banyak. Dengan latar belakangnya, keradangan, peritonitis dapat berkembang, boleh membawa maut. Pesakit kehilangan banyak darah.


Hanya pembedahan segera yang dapat menyelamatkan nyawa.

Bahkan sedikit penyimpangan pada warna najis, jika ia bertahan lama dan disertai dengan gangguan pencernaan, demam, penurunan berat badan yang teruk, mual, gangguan rasa, atau tanda-tanda lain, menunjukkan masalah yang serius..

Sekiranya ia adalah neoplasma, diagnosis dan pembedahan yang cepat akan menyelamatkan orang itu dan meningkatkan peluangnya untuk bertahan hidup..

Doktor mana yang harus dihubungi?

Apabila warna normal najis terganggu, ia menjadi gelap, penting untuk mengetahui penyebabnya.

Senarai doktor yang akan membantu menetapkannya:

  1. Ahli terapi, pakar pediatrik untuk kanak-kanak. Pemeriksaan dimulakan dengan pengumpulan anamnesis, pengecualian sebab fisiologi untuk perubahan warna najis.
  2. Ahli gastroenterologi tidak termasuk penyakit gastrousus.
  3. Pakar bedah mendedahkan pendarahan tersembunyi, trauma perut.
  4. Wanita hamil juga harus mengunjungi pakar sakit puan.

Sekiranya najis berwarna hitam, hubungi pakar pediatrik anda, dia akan melantik pemeriksaan selanjutnya

Artikel Mengenai Hepatitis