Apa itu polip kolon hiperplastik dan harus dikeluarkan

Utama Enteritis

Polip kolon hiperplastik adalah pembentukan patologi, yang paling sering bersifat jinak. Dengan penyakit, selaput lendir organ tumbuh ke rongga.

Ciri-ciri:

Ukuran formasi mencapai tiga sentimeter. Pembentukan polip dibezakan oleh struktur yang jelas. Pertumbuhannya mempunyai badan, pangkal dan kaki. Sekiranya tidak ada kaki, ia menjadi rata. Pangkalnya dipanggil stroma. Struktur membran mukus berubah. Pembaikan selular terganggu.

Tisu yang sihat tidak mudah terdedah kepada pembentukan polip. Asas pendidikan adalah pelanggaran integriti membran mukus. Berlaku kerana pelbagai tindakan. Polip hiperplastik adalah patologi biasa. Risiko adalah keganasan sel-sel pembentukan. Pertumbuhan itu dapat memperoleh watak onkologi. Kehadiran sel atipikal dipastikan.

Pengelasan

Terdapat dua kriteria utama. Bilangan neoplasma dan bentuk perubahan yang menyebabkan lapisan mukus usus besar.

Pembentukan tumbuh terutamanya dalam tiga arah:

  1. Ruang terhad atau setempat.
  2. Majmuk.
  3. Poliposis keluarga yang meresap.

Dalam kes pertama, sehingga dua atau tiga pertumbuhan didiagnosis di lumen rektum. Dalam kes kedua, formasi boleh terdiri dari tiga atau lebih. Sekiranya banyak pertumbuhan fokus dikenal pasti, doktor akan menyatakan polip rektum. Dalam kes ketiga, jumlah formasi sangat besar sehingga seluruh rongga organ ditutup dengan mereka. Ukuran neoplasma berbeza dari sepersepuluh milimeter hingga beberapa sentimeter. Bentuk penyakit ini sering turun-temurun.

Dalam beberapa kes, poliposis usus besar dapat disahkan pada bayi. Hasil penyakit autoimun. Risiko meningkat dengan sejarah ibu bapa polip keluarga.

Bentuk formasi hiperplastik boleh berupa:

  1. Adenomatous. Menurut statistik, bentuk ini lebih kerap daripada yang lain menjadi patologi yang berkembang menjadi tumor ganas usus besar. Fokus tiub mempunyai struktur padat, warna merah jambu dan permukaan licin. Pembentukan vila dicirikan oleh bercabang. Mereka kelihatan seperti villi. Mempunyai pelbagai pembuluh darah. Jenis campuran, tubular-villous, mempunyai selaput lendir hipertrofi dengan kedua-dua jenis pertumbuhan. Lebih kerap, pertumbuhan seperti itu harus dihilangkan. Operasi disyorkan.
  2. Pembentukan hiperplastik Hamarthromic. Mereka mempunyai watak polip limfoid jinak usus besar. Terbentuk pada permukaan mukosa yang sihat. Sebabnya menjadi pematangan yang tidak rata, pengembangan lebih lanjut dari sebarang struktur membran mukus usus besar.
  3. Keradangan. Selaput lendir berubah akibat proses keradangan, yang kronik.
  4. Hiperplasiogenik. Mereka menyerupai kembang kol ketika diberikan. Tumor adalah patologi. Lokasi utama adalah perut. Kapasiti regeneratif sel ditingkatkan. Sekiranya data anamnestic tidak dibebani dengan barah, maka hiperplasia yang ditunjukkan menjadi jinak.

Tubul yang membentuk struktur epitel memanjang. Terdapat kecenderungan peningkatan pertumbuhan sista. Polip hiperplastik boleh berubah dan berkembang.

Pertumbuhan boleh didapati di kolon sigmoid. Ia adalah tahap utama penyerapan dan pengedaran nutrien dan unsur mikro. Apabila cecair dan vitamin diserap, tinja mula terbentuk. Apabila pertumbuhan muncul, lumen menjadi lebih luas. Disfungsi bahagian organ berlaku.

Menurut statistik, neoplasma bahagian usus yang ditentukan adalah jinak. Lokasi tidak biasa. Dalam kebanyakan kes, pertumbuhan tunggal dapat dipastikan..

Manifestasi

Untuk menentukan sifat patologi, perlu menjalani prosedur biopsi dengan pemeriksaan histologi lebih lanjut terhadap sampel tisu yang diambil. Asas rawatan adalah struktur pertumbuhan. Untuk menentukan gambaran klinikal rawatan polip hiperplastik, perlu mengambil kira struktur pembentukan, ketumpatan polip, ciri-ciri komponen pertumbuhan.

Polip hiperplastik dibezakan oleh struktur fossa bercabang, memanjang dan sangat melengkung. Bahagian dalam mereka adalah epitel foveolar. Di pangkal, bundle terletak secara kacau dalam struktur otot. Dalam kes ini, proses keradangan dicatatkan dalam fasa aktif..

Sebab-sebabnya

Penyebab asas polip kolon hiperplastik tidak jelas. Faktor-faktor tersebut adalah kompleks yang dapat memprovokasi proses patologi dalam usus.

Mungkin lahir atau diperolehi:

  1. Diet, bahagian utamanya adalah diet tidak sihat dan adanya tabiat buruk. Kesan negatif pada membran mukus alkohol dikesan dengan jelas. Minum koktel dan bir membawa kepada pelanggaran mikroflora. Kolesterol, yang terbentuk di dalam badan, meningkatkan risiko mengembangkan formasi patologi.
  2. Kehadiran penyakit lain saluran gastrousus. Pertumbuhan terbentuk apabila tisu berubah secara struktur. Ia boleh menjadi ulser, manifestasi erosif, kehadiran kolitis, penyakit Crohn. Neoplasma menjadi komplikasi dan menjadi sekunder..
  3. Kecenderungan genetik. Pada masa bayi, polip didiagnosis apabila ibu bapa sudah mempunyai penyakit yang ditentukan. Beberapa mutasi intrauterin boleh menyebabkan perkembangan pertumbuhan malignan. Dalam beberapa kes, mutasi usus berlaku. Pembahagian sel terganggu.
  4. Sembelit, masalah najis. Percubaan bebas untuk menghilangkan sembelit boleh menyebabkan pelanggaran mikroflora. Membran mukus organ berubah. Rahsia rahsia rosak. Atrofi tisu. Tisu yang diubah secara patologi tumbuh.

Risiko peningkatan pertumbuhan dicatatkan:

  1. Orang yang berlebihan berat badan.
  2. Pada pesakit dengan perubahan hormon.
  3. Pada pesakit yang sistem autoimunnya rentan terhadap perubahan fungsi.

Umur seseorang juga dianggap sebagai faktor risiko tinggi. Pada orang tua, kehadiran polip di usus besar lebih kerap dipastikan. Mengabaikan aktiviti fizikal, penggunaan keakraban jenis bukan tradisional, mengabaikan preskripsi doktor dalam tempoh rawatan atau pemulihan adalah faktor yang menyumbang kepada perkembangan formasi.

Gejala

Selalunya, pesakit tidak merasakan gejala klinikal polip. Ketidakselesaan mula dirasakan hanya dengan pertumbuhan fokus polip yang berlebihan. Terdapat sensasi kesakitan semasa perbuatan membuang air besar. Pesakit menemui gangguan najis yang kekal, yang cukup bermasalah untuk disingkirkan sendiri. Blot lendir dan darah mungkin terdapat di dalam najis. Dengan fokus polip yang besar, nanah boleh dilepaskan. Orang itu berasa gatal di kawasan dubur. Anus mungkin basah. Dengan pendarahan dalaman, anemia diperhatikan.

Tanda-tanda utama serupa dengan manifestasi paraproctitis. Untuk menentukan diagnosis yang tepat dan tepat, sangat penting untuk membuat diagnosis menyeluruh sistem pencernaan..

Diagnostik

Doktor mungkin menghadapi kesukaran untuk membuat diagnosis awal. Pelbagai kaedah diagnostik mesti digunakan. Dalam kajian ini, penting untuk mengecualikan pemburukan buasir, endometriosis usus, jangkitan parasit, paraproctitis. Dengan bantuan rektoskop, patologi dibayangkan.

Pesakit mengambil analisis umum darah dan air kencing. Sekiranya terdapat rembesan mukosa, ia akan menjalani pemeriksaan klinikal. Memerlukan palpasi organ dan pemeriksaan rektum.

Untuk menjelaskan diagnosis, pesakit menjalani irrigoscopy, kolonoskopi, tomografi terkomputer, pemeriksaan ultrasound.

Rawatan

Cara yang berkesan untuk menyingkirkan adalah membuang polip, termasuk dari rektum. Kehadiran formasi asing dalam organ meningkatkan risiko degenerasi sel menjadi tumor malignan usus besar. Semasa tempoh pemulihan, perlu mengubah diet untuk mengelakkan akibat dan komplikasi. Dengan berunding dengan doktor, kaedah perubatan tradisional dapat digunakan.

Maklumat di laman web kami diberikan oleh doktor yang berkelayakan dan hanya untuk tujuan maklumat sahaja. Jangan ubat sendiri! Pastikan anda menghubungi pakar!

Pengarang: Rumyantsev V.G. Pengalaman 34 tahun.

Ahli gastroenterologi, profesor, doktor sains perubatan. Melantik diagnostik dan rawatan. Pakar Kumpulan Penyakit Keradangan. Pengarang lebih dari 300 makalah ilmiah.

Polip hiperplastik perut

Polip hiperplastik perut adalah pembentukan jinak di organ ini, ukurannya tidak lebih dari dua sentimeter. Sekiranya tiada pertumbuhan neoplasma, risiko terkena barah adalah minimum, namun, dalam 1.5% kes, degenerasi neoplasma menjadi tumor ganas didiagnosis. Rawatan hanya dapat dijalankan, jenis pembedahan akan bergantung pada ukuran tumor. Dengan syarat bahawa lawatan tepat pada masanya ke doktor dan langkah-langkah terapi yang betul, prognosis adalah baik.

Polip hiperplastik perut: apa itu?

Polip hiperplastik perut adalah pembentukan jinak, yang, sebagai peraturan, tidak melebihi 2 cm. Bahayanya terletak pada kemungkinan degenerasi menjadi barah.

Poliposis jenis hiperplastik pada organ berongga dicirikan oleh percambahan sel epitelium mukosa gastrik. Selalunya patologi berkembang kerana jangkitan dengan Helicobacter pylori dan gastritis yang muncul.

Polip terbentuk dari kelenjar berbelit-belit yang panjang, dilapisi dengan epitel kolumnar tinggi dengan banyak lendir. Epitel pit perut berfungsi sebagai asas. Stroma polypoid edematous, disusupi oleh limfosit dan sel plasma tidak rata. Di beberapa kawasan permukaan, fokus erosif dilihat, kadang-kadang sista. Ulser disebabkan oleh kesan negatif jus pencernaan berasid. Kista sering tumbuh dari ulser. Pada kaki tumor besar, aneurisma vaskular sering terbentuk. Pertumbuhan jenis hiperplastik - organotipik untuk perut.

Penyebaran biasanya berlaku di kawasan tisu yang sebelumnya terkena, dan oleh itu, ia sering menjadi komplikasi:

  • gastritis,
  • duodenitis,
  • ulser peptik,
  • dysbiosis kronik,
  • luka berjangkit saluran pencernaan.

Setiap polip mempunyai kaki atau pangkal lebar (jika tidak, stroma), yang merupakan epitel pit. Menurut histologi, stroma merangkumi komponen erosif atau sista, sel plasma, dan limfosit. Pangkal polip sentiasa edematous.

Pertumbuhan jenis hiperplastik adalah organotipik untuk rongga perut.

Sebab-sebabnya

Faktor-faktor memprovokasi yang tidak jelas untuk perkembangan patologi seperti itu belum dapat ditentukan. Walau bagaimanapun, diperhatikan bahawa polip jenis hiperplastik boleh disebabkan oleh faktor etiologi berikut:

  • gastritis atropik;
  • jangkitan perut dengan bakteria Helicobacter pylori;
  • luka ulseratif perut;
  • pengambilan ubat jangka panjang yang mempunyai kesan gastrotoksik pada perut. Ini termasuk perencat pam proton dan ubat anti-radang bukan steroid;
  • penurunan imuniti terhadap latar belakang penyakit berjangkit yang kerap;
  • diet yang tidak betul, terutamanya jika diet dikuasai oleh makanan dengan karsinogen, pewarna dan bahan tambahan makanan yang serupa;
  • penyalahgunaan minuman beralkohol dan pengganti;
  • merokok;
  • peningkatan sinaran latar belakang;
  • pelepasan hormon steroid yang berlebihan;
  • kecenderungan genetik;
  • tekanan yang kerap, gangguan saraf yang berterusan.

Harus diingat bahawa tidak ada faktor etiologi yang harus dianggap sebagai kecenderungan 100% terhadap pembentukan polip di antrum perut. Walau bagaimanapun, dengan latar belakang penyakit yang sudah ada atau adanya faktor yang memprovokasi berterusan, risiko mengembangkan patologi meningkat dengan ketara.

Hampir semua patologi organ saluran gastrousus dapat menyebabkan kemunculan polip. Sebagai tambahan, perkara berikut dapat bertindak sebagai faktor yang memprovokasi:

  • kecenderungan keturunan;
  • peningkatan pengeluaran asid hidroklorik dalam jus gastrik;
  • hidup dalam keadaan persekitaran yang tidak baik;
  • diet tidak sihat, penyalahgunaan alkohol, merokok;
  • pengambilan ubat-ubatan tertentu yang tidak terkawal;
  • kehadiran Helicobacter Pylori dan papillomavirus manusia di dalam badan;
  • penurunan aktiviti imuniti;
  • berumur lebih dari 40 tahun.

Gejala

Penyakit ini tidak mempunyai gejala tertentu, dan mereka sangat berbeza bergantung pada ukuran dan lokasi kerosakan. Ini pasti membawa bahaya dan kerumitan diagnosis. Seringkali tidak ada tanda-tanda sama sekali, dan polip ditemui secara kebetulan, semasa pemeriksaan perubatan perut untuk gangguan lain.

Kemungkinan gejala polip gastrik hiperplastik:

  • Manifestasi dyspeptik paling biasa (loya, muntah, pedih ulu hati, najis tidak stabil, berat di perut, perut kembung)
  • Kehilangan selera makan, penurunan berat badan.
  • Pendarahan gastrik berlaku, tetapi lebih jarang berlaku dengan jenis polip perut yang lain. Dalam kes yang teruk, anemia mungkin berlaku.
  • Kesakitan di perut kebanyakannya kram. Mungkin diperburuk dengan adanya selaput lendir yang meradang pada gastritis kronik atau mencubit badan polip.
  • Masalah dengan mengosongkan makanan. Polip antrum perut, jika cukup besar, boleh menyentuh pilorus atau bahkan mengganggu perjalanan makanan yang lebih jauh melalui saluran pencernaan. Akibatnya, busuk, penapaian, bau mulut sentiasa diperhatikan.

Kadang-kadang gejala bertambah buruk apabila proses keradangan secara aktif merebak ke sel yang berdekatan dengan formasi.

Komplikasi

Polip hiperplastik merujuk kepada neoplasma patologi, terutamanya bersifat jinak, dengan jumlah tidak lebih dari 2 cm. Sekiranya dinamika negatif berkaitan dengan pertumbuhan polip tidak direkodkan semasa kajian diagnostik biasa, dan tidak ada disfungsi pencernaan, maka tidak ada alasan khusus untuk dikhawatirkan. Namun, dengan latar belakang pertumbuhan, risiko keganasan tumor dan perkembangan barah meningkat..

Diagnosis lewat dianggap sebagai faktor risiko lain. Memandangkan neoplasma hiperplastik jarang didiagnosis pada peringkat awal perkembangan kerana kekurangan gejala.

Tumor yang lebih besar meningkatkan risiko pendarahan kerana:

  • pelanggaran oleh sfinkter perut,
  • kaki berpusing,
  • trauma vaskular.

Bahaya polip terhadap latar belakang gastritis ulseratif meningkatkan risiko keganasan pertumbuhan badan.

Pendarahan dalaman membawa masalah baru:

  • Anemia,
  • Senak,
  • Kerja struktur otot yang tidak betul.

Video menunjukkan esofagogastroduodenoskopi, di mana seorang lelaki didiagnosis dengan polip tanpa tanda-tanda keganasan. Doktor melakukan biopsi, pemeriksaan histologi menunjukkan bahawa ini adalah polip hiperplastik.

Kaedah diagnostik

  1. Fibrogastroskopi. Menggambarkan keadaan dinding dalam perut. Pemeriksaan endoskopi organ dilakukan untuk menentukan tahap keradangan, jumlah tumor. Pertumbuhan hiperplastik dilihat sebagai tumor bulat dengan batas yang tidak rata.
  2. Persampelan biopsi untuk FEGDS. Membolehkan anda memeriksa tisu untuk histologi untuk menentukan sifat tumor.
  3. X-ray dengan kontras (campuran barium). Ia dilakukan semasa perut kosong. Setelah menelan kontras dan pergerakannya melalui saluran pencernaan, gambar dianalisis. Kaedah ini membolehkan anda menentukan keadaan fungsi perut dan organ berdekatan, mendiagnosis polip, barah, perubahan dalam proses duodenum. Polip kecil tidak dapat dilihat semasa pemeriksaan.
  4. Ultrasound perut. Ia digunakan untuk menjelaskan diagnosis.

Rawatan

Taktik terapi bergantung terutamanya pada ukuran pertumbuhan. Rawatan polip hiperplastik pada perut boleh menjadi konservatif dan radikal. Malangnya, terapi ubat dan herba jarang bermanfaat..

Biasanya ia digunakan dengan jumlah neoplasma yang tidak signifikan dan tidak adanya gambaran klinikal. Walau bagaimanapun, hanya doktor yang hadir yang dapat mengetahui sama ada perlu mengeluarkan polip dari perut. Walaupun tidak berbahaya, mereka boleh tumbuh dan menyebabkan komplikasi..

Ubat

Mengubati polip gastrik bukan sekadar menghapusnya. Sepanjang perjalanan, ubat-ubatan diresepkan untuk menghilangkan keradangan, antibiotik untuk menghancurkan Helicobacter Pylori, ubat-ubatan yang meningkatkan fungsi perut.

Diet

Walau apa pun, sebelum dan selepas penyingkiran, semasa pemerhatian, pesakit mesti mengikuti diet:

  • Makanan tanpa komponen agresif - asid, pedas, nitrat, bahan tambahan kimia.
  • Penolakan makanan dalam tin dan makanan keselesaan.
  • Penggorengan dikecualikan sebagai kaedah rawatan haba.
  • Asin, berlemak, asap terlarang.

Perhatian! Di samping diet, perlu berhenti merokok dan alkohol. Setelah makan dengan tidak betul, kedua-dua faktor ini adalah penyebab masalah perut dan banyak lagi..

Sebagai langkah pencegahan, anda boleh menggunakan ubat tradisional yang dapat mencegah pertumbuhan polip gastrik. Antaranya adalah resepi berikut:

  1. Campuran madu dan mentega: jisimnya disediakan dengan mendidih dengan api kecil, dan 1 sudu besar diambil. l. pada waktu perut kosong pada waktu pagi.
  2. Gabungan madu, minyak zaitun dan jus lemon. Ia disediakan dari pengiraan - madu dan mentega, masing-masing 500 ml, jus dari 2 lemon. Ia digunakan untuk 1 sudu besar. l. 3 kali sehari sebelum makan selama 25-30 hari.
  3. Campuran kuning telur dan biji labu: diambil dalam 1 sudu kecil. pada waktu pagi selama 6-7 hari.

Polip gastrik hiperplastik tergolong dalam patologi yang tidak mempunyai risiko onkologi, tetapi anda tidak dapat menenangkan, kerana terdapat kemungkinan komplikasi lain. Keperluan untuk rawatan ditentukan oleh doktor setelah melakukan penyelidikan yang diperlukan.

Memadamkan

Selalunya, doktor menganggap langkah terbaik untuk menghilangkan sebarang jenis formasi, tetapi lebih kerap mereka membuang pertumbuhan yang lebih besar daripada 1.5-3 cm, kerana mereka mempunyai kemungkinan keganasan tertinggi (tumbuh menjadi tumor malignan).

Sekiranya pakar memutuskan untuk menetapkan operasi, dia mesti terlebih dahulu menghantar pesakit untuk pemeriksaan bersamaan. Biasanya ia termasuk mengambil darah untuk analisis umum dan koagulogram, elektrokardiogram, fluorografi dan beberapa yang lain.

Mengeluarkan polip di perut disebut polypectomy gastrik. Ia boleh terdiri daripada beberapa jenis:

Ia dilakukan menggunakan endoskopi. Mereka menangkap badan polip dan memotongnya dengan gelung diathermic, ini berlaku tanpa rasa sakit yang mungkin. Apabila ukurannya tidak melebihi 5 mm, kaedah cauterization atau forceps khas boleh digunakan. Setelah dikeluarkan, biopsi diambil dari kawasan mukosa yang utuh untuk mendapatkan maklumat lengkap mengenai keparahan keradangan yang menyertainya.

Sekiranya berlaku percambahan yang meluas, operasi perut dilakukan di hospital dengan ubat, kadang-kadang mengeluarkan bahagian perut yang terkena. Setelah polip dihantar untuk analisis histologi, dan jika tidak ada ancaman barah yang dikenal pasti, pesakit dibenarkan pulang. Ada kalanya anda perlu melakukan beberapa operasi sedemikian dengan selang sebulan..

Pada akhir operasi, analisis selalu dilakukan untuk bakteria Helicobacter pylori. Sekiranya terdapat hasil yang positif, perlu dilakukan pembasmian sepenuhnya (rawatan ubat), diikuti dengan pengesahan setelah enam bulan, kerana ini adalah faktor asas dalam perkembangan penyakit ini lebih lanjut..

Penyingkiran polip secara endoskopi adalah prosedur yang tidak menyakitkan dengan risiko komplikasi yang minimum.

Kontraindikasi prosedur mungkin berisiko tinggi untuk pendarahan dalaman, kerana penggunaan ubat-ubatan tertentu atau gangguan pendarahan. Dan juga keadaan pesakit yang serius.

Petunjuk untuk campur tangan:

  • Tanda-tanda keganasan
  • Penyumbatan perut
  • Saraf mencubit
  • Pendarahan gastrik
  • Keadaan nekrotik
  • Pertumbuhan pendidikan yang pesat

Selepas penyingkiran, penting untuk memeriksa semula secara berkala.

Adakah perlu untuk membuang polip hiperplastik perut hanya dapat dijawab oleh pakar yang berkelayakan setelah melakukan penyelidikan yang sesuai.

Pesakit yang telah menjalani polipektomi perlu berhati-hati untuk memantau kesihatan mereka, untuk mengikuti diet yang ketat, kerana mereka tetap menjadi yang utama dalam risiko. Pertumbuhan cenderung berulang..

Pencegahan

Untuk pencegahan polip hiperplastik, anda mesti mematuhi cadangan berikut:

  • makan makanan seimbang, tidak termasuk makanan berlemak dan pedas, minuman berkarbonat dan alkohol dari diet;
  • menjalani gaya hidup sihat, bersenam dan lebih kerap berada di udara segar;
  • ubat harus digunakan hanya setelah berunding dengan pakar, kerana banyak ubat mengiritasi selaput lendir dan memprovokasi pertumbuhan jangkitan dengan imuniti yang berkurang.

Diagnosis endoskopi adalah langkah pencegahan yang baik. Perkara ini berlaku terutamanya bagi orang-orang yang polipnya telah dikeluarkan pada masa lalu. Pesakit ini perlu menjalani pemeriksaan rancangan sedemikian setiap tahun..

Dengan mengikuti langkah pencegahan sederhana, pembentukan polip hiperplastik dapat dielakkan. Sekiranya anda mengesyaki penyakit, anda harus segera berjumpa doktor. Selepas diagnosis lengkap, penting untuk memulakan rawatan dengan segera untuk mengelakkan komplikasi serius..

Polip kolon hiperplastik

Polip hiperplastik usus besar adalah jenis poliposis yang biasa. Penyakit ini dicirikan oleh penyebaran neoplasma jinak pada organ yang terjejas. Sebabnya sukar dikenal pasti. Polip dikesan secara rawak semasa mendiagnosis penyakit lain.

Gejala

Usus besar mempunyai sejumlah fungsi di dalam badan. Diet yang tidak sihat, tabiat buruk, aktiviti fizikal yang tidak mencukupi menyebabkan organ terhiris. Usus besar berfungsi sebentar dan diserang oleh bahan berbahaya. Polip kolon hiperplastik berlaku pada orang yang berlebihan berat badan lebih dari empat puluh lima tahun.

Apa yang memberi dorongan kepada penampilan pertumbuhan pada lapisan dalam epitel tidak diketahui secara pasti. Segel menonjol ke rongga usus. Tanpa pembedahan, formasi terus berkembang. Kawasan lokasi penebalan dengan lipatan dilokalisasikan di usus besar di sebelah kiri. Diameternya adalah satu hingga lima milimeter. Sebagai tambahan kepada polip hiperplastik, terdapat bahaya pembentukan pertumbuhan malignan adenomatous.

Faktor kejadian

Penyakit ini sering tidak menampakkan diri. Poliposis dijumpai secara tidak dijangka pada seseorang yang menjalani komisen perubatan yang dirancang atau pemeriksaan standard rongga perut. Gejala yang tidak menjadi ciri penyakit ini, tetapi pentingnya sekunder:

  • Pelepasan berdarah semasa buang air besar. Semakin gelap darah, semakin tinggi sumber kerosakan usus. Warna merah menunjukkan kehadiran anjing laut di bahagian bawah usus.
  • Sakit rektum. Sensasi terbakar, gatal membosankan setelah mengambil agen enzim. Pad pemanasan yang hangat dapat menenangkan kesakitan buat sementara waktu.
  • Najis sering terganggu. Sembelit atau cirit-birit berlaku.
  • Sakit perut di sisi atau di dubur. Serangan sakit mereda seketika setelah perbuatan membuang air besar.
  • Anemia kekurangan zat besi.

Tanda-tanda yang disenaraikan boleh menjadi gejala kolitis, bisul, buasir. Serangkaian ujian dan pemeriksaan terperinci seseorang akan membantu menentukan penyebab pendarahan dan kesakitan..

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini

Etiologi kejadiannya adalah bahawa lapisan mukus usus menebal. Seal merah jambu tumbuh berhampiran lumen crypt. Crypts adalah kemurungan epitelium pada lapisan mukus. Pertumbuhannya tidak menunjukkan tanda-tanda displasia, tidak ada cabang. Pendidikan lebih kerap dijumpai di usus besar dan bersifat semula jadi. Sebagai penyakit yang terpisah tidak ditentukan, mempunyai lebih dari satu fokus keradangan.

Klasifikasi luka pada usus besar

Jisim usus jinak atau malignan. Kedua-dua jenis ini dibahagikan kepada:

  • Polip adenomatous. Ditentukan oleh ukuran dan ketumpatan, mereka melekat pada membran mukus dengan kaki lebar. Warnanya sepadan dengan warna lapisan lendir. Rawan luka dan pendarahan.
  • Adenoma. Jenis vila menyerupai penampilan beri raspberry.
  • Cyst. Patologi rongga dengan kandungan dan dinding di tisu di mana kista berada.

Polip hiperplasiogenik, neoplasma seperti kembang kol, tidak berlaku di usus. Keupayaan lemah mukosa gastrik untuk pulih memprovokasi pembentukan pertumbuhan hiperplasiogenik. Jangan membawa kepada barah.

Mengesan penyebaran penyakit usus besar tidaklah mudah. Orang kadang-kadang tidak menemui polip sepanjang hayat. Penyelidikan perubatan menunjukkan penyakit ini lebih kerap berlaku pada lelaki.

Prasyarat untuk pembentukan polip hiperplastik

Kemunculan polip di dinding usus besar dan rektum masih kurang difahami. Para saintis cenderung kepada sebab-sebab berikut untuk berlakunya percambahan sel epitelium yang tidak normal:

  • Kecenderungan genetik. Selalunya, kanak-kanak yang saudara-mara mereka mempunyai sejarah diagnosis penyakit usus besar terdedah kepada perkembangan patologi. Keturunan adalah perkara yang tidak dapat dimaafkan. Ibu bapa dinasihatkan untuk mengawal penyimpangan dalam pencernaan makanan dan gejala kesakitan semasa buang air besar pada anak.
  • Pemakanan yang lemah. Tabiat pemakanan orang yang tidak sihat memprovokasi pengumpulan toksin dan racun di usus besar. Makanan yang kebanyakannya karbohidrat sederhana dan lemak tepu menggantikan makanan seimbang. Bahan tambahan makanan membawa kepada atrofi dan persepsi rasa yang menyimpang terhadap makanan. Akibatnya, seseorang menyalahgunakan makanan ringan, mengabaikan serat, produk asid laktik dan sayur-sayuran.
  • Ketidakaktifan fizikal. Neoplasma pada orang yang gemuk dan tidak aktif berkembang lebih kerap daripada mereka yang menjalani gaya hidup aktif. Zaman memainkan peranan penting. Poliposis berlaku terhadap latar belakang penuaan badan.
  • Pelanggaran integriti lapisan mukus. Pertumbuhan sel epitelium yang terlalu banyak selepas gangguan hormon atau keradangan.
  • Penyakit kronik saluran gastrousus. Struktur mukosa yang sihat tidak rentan terhadap perkembangan polip hiperplastik. Provokasi ini disebabkan oleh penyakit saluran gastrousus semasa. Penuaan membran mukus disebabkan oleh alkohol, merokok, dan makanan yang banyak. Pencahar dengan penggunaan yang berpanjangan mempengaruhi tubuh orang yang mengalami sembelit. Epitelium lapisan dalam usus habis, cuba tumbuh semula.

Diagnosis

Jenis epitel polip jinak adalah pilihan diagnostik yang biasa. Spesies ini berkembang di permukaan dalaman usus besar. Mampu berubah menjadi neoplasma malignan.

Pemeriksaan histologi membahagikan jenis poliposis epitel kepada:

  • hiperplastik;
  • jahat;
  • kelenjar;
  • kelenjar kelenjar.

Ukuran formasi mempengaruhi degenerasi polip jinak menjadi tumor malignan. Semakin besar jumlah pertumbuhan, semakin tinggi kemampuan untuk keganasan. Doktor membezakan poliposis usus besar. Dengan penyakit ini, pertumbuhan tidak hanya berkembang pada membran mukus usus besar. Segel tunggal membawa risiko yang lebih rendah kepada pemakainya. Berganda - lebih cenderung merosot menjadi barah.

Tindakan diagnostik

Sekiranya seseorang mengesyaki tanda-tanda poliposis usus besar di dalam badan, maka seseorang harus menghubungi ahli proktologi atau ahli gastroenterologi. Seorang doktor praktik sempit akan mengkaji anamnesis, menghantar pesakit untuk diperiksa. Tidak mudah untuk membuat diagnosis yang tepat apabila terdapat gambaran lengkap mengenai keadaan pesakit di depan mata anda. Terlalu banyak penyakit mempunyai sebab yang serupa.

Doktor melakukan palpasi, menetapkan ujian makmal (derma darah untuk hemoglobin, ujian darah okultik). Gejala morfologi akan jelas setelah kaedah instrumental mengkaji badan:

  • Pengimejan resonans magnetik;
  • Imbasan CT;
  • gastroskopi;
  • prosedur ultrasound;
  • kolonoskopi;
  • irrigoskopi;
  • sigmoidoskopi.

Dengan bantuan kaedah di atas, penyebab berlakunya perkembangan formasi pada usus besar dapat dibuktikan. Juga, doktor akan menemui lokasi pertumbuhan dan ukurannya.

Aktiviti penyembuhan

Rawatan polip hiperplastik dikurangkan kepada pembedahan pembentukan formasi. Risiko degenerasi pertumbuhan jinak menjadi barah sangat besar. Pemeriksaan histologi spesimen besar akan membantu menentukan kehadiran sel barah. Polip kecil tidak sesuai untuk histologi. Poliposis adalah penyakit yang tidak menyenangkan yang mengganggu fungsi badan, melegakan pergerakan usus dan manifestasi menyakitkan yang lain.

Pertumbuhan di bahagian bawah usus dineutralkan oleh sigmoidoscopy. Polip yang lebih kecil dikeluarkan semasa kolonoskopi. Selepas transformasi pertumbuhan jinak menjadi malignan, pesakit diberi prosedur kemoterapi, radiasi dan prosedur imunostimulasi. Pesakit dikeluarkan usus besar apabila membrannya dipengaruhi oleh pertumbuhan barah.

Bahaya polip usus besar adalah bahawa penyakit ini tidak dinyatakan oleh tanda-tanda tertentu. Orang itu mula sedar. Pemeriksaan tahunan badan dan penghantaran ujian standard akan membantu menentukan penyakit ini. Dan gaya hidup sihat menjaga kualiti kehidupan manusia.

Polip hiperplastik perut

Salah satu jenis poliposis yang paling biasa pada manusia adalah polip hiperplastik. Pada organ yang terjejas, neoplasma jinak mulai tumbuh, yang memerlukan diagnosis dan rawatan yang tepat pada masanya. Untuk mencegah perkembangan penyakit ini, anda perlu mematuhi prosedur pencegahan yang mudah.

Apa itu polip hiperplastik

Jenis polip ini adalah neoplasma mukosa jinak yang dicirikan oleh percambahan sel epitelium di dinding rongga gastrik. Pertumbuhan paling kerap berlaku di kawasan tisu yang sebelumnya jengkel, oleh itu, jika rawatan tidak tepat pada masanya, ia boleh menyebabkan sejumlah komplikasi dalam bentuk gastritis, duodenitis, ulser perut, dysbiosis kronik, luka berjangkit saluran pencernaan.

Setiap polip mempunyai kaki yang melekat pada membran mukus organ atau pangkalan yang cukup lebar dalam bentuk lubang epitel. Stroma mengandungi komponen erosif atau sista, sel plasma dan limfosit. Pangkal polip sentiasa edematous.

Mekanisme pencetus untuk pembentukan polip hiperplastik adalah pembahagian sel yang terjejas dan perkembangan membran mukus yang tidak betul. Aktiviti regeneratif sel meningkat dengan mendadak dan pembahagiannya yang tidak terkawal bermula.

Penyebab polip hiperplastik

Terdapat beberapa sebab untuk perkembangan penyakit ini:

  • Jangkitan dengan bakteria Helicobacter pylori. Ini memprovokasi perkembangan proses keradangan di perut dan mengganggu fungsi normalnya. Bakteria ini tidak mudah terdedah kepada persekitaran berasid yang berbahaya, oleh itu mereka terus berakar dan membiak di dalamnya..
  • Jangkitan HPV.
  • Keadaan ekologi di kawasan tempat tinggal. Ekzos dari kereta dan kilang, peningkatan radiasi menyebabkan kerosakan semasa tindak balas biokimia, menyebabkan percambahan sel patogen yang cepat dan tidak terkawal.
  • Pemakanan yang tidak betul. Kekurangan makanan seimbang yang mengandungi jumlah nutrien yang mencukupi menyebabkan proses patologi dalam perut. Semasa makan nitrat dan sayur-sayuran dan buah-buahan yang diproses secara kimia di dalam badan, kerosakan pasti mula berlaku.
  • Beberapa ubat. Pengambilan ubat-ubatan tertentu yang tidak terkawal memberi kesan negatif terhadap keadaan mukosa gastrik.
  • Keturunan.
  • Tabiat buruk. Penyalahgunaan tembakau dan alkohol sangat mengganggu lapisan perut dan memprovokasi perubahan negatif di dalamnya..
  • Ketidakaktifan fizikal. Kurangnya aktiviti fizikal yang aktif, terutamanya dengan gaya hidup yang tidak aktif, tidak pernah memberi kesan positif kepada keadaan perut.

Polip jenis ini boleh terbentuk pada mukosa gastrik dan dengan sembelit yang kerap, apabila kesesakan di usus tidak membenarkan saluran gastrointestinal berfungsi dengan normal.

Tanda, gejala dan manifestasi

Tanda-tanda awal perkembangan penyakit ini tidak ada, kerana mukosa gastrik mempunyai sebilangan kecil ujung saraf. Semasa penyakit itu berkembang, pesakit mengalami gejala berikut:

  • Pelepasan berdarah semasa buang air besar. Dengan warna darah, seseorang dapat secara kasar menganggap kawasan penyetempatan polip. Semakin gelap warna darah, semakin tinggi lokasi sumber lesi. Pelepasan scarlet menunjukkan adanya anjing laut di bahagian bawah usus.
  • Sakit di rektum. Luka bakar, gatal-gatal, dan sensasi ciri lain mungkin berlaku.
  • Gangguan najis. Sembelit atau cirit-birit menjadi masalah nombor satu pesakit.
  • Sakit di bahagian tertentu badan. Mungkin ada rasa sakit di bahagian sisi perut atau di dubur. Kesakitan yang teruk mereda sedikit setelah perbuatan buang air besar.
  • Seseorang mempunyai anemia kekurangan zat besi.

Perlu diingat bahawa gejala di atas mungkin muncul dalam kes penyakit lain. Contohnya, dengan kolitis, bisul dan buasir. Oleh itu, diagnosis yang tepat sangat penting..

Rawatan polip hiperplastik

Sekiranya terdapat kecurigaan terhadap polip hiperplastik, seseorang akan menjalani prosedur diagnostik yang kompleks, untuk membuat diagnosis yang betul dan menetapkan rawatan yang mencukupi:

  • Doktor meraba-raba badan pesakit dan bertanya kepadanya.
  • Imbasan MRI dan CT dilakukan.
  • Gastroskopi.
  • Pemeriksaan organ menggunakan ultrasound.
  • Kolonoskopi.
  • Irrigoskopi.
  • Rektoromanoskopi.

Selalunya, kaedah yang paling berkesan untuk merawat polip adalah rawatan pembedahannya, yang dilakukan dengan kaedah berikut:

  • Endoskopi. Boleh diresepkan untuk polip kecil.
  • Reseksi perut. Reseksi separa atau lengkap dilakukan untuk polip besar dengan kecenderungan keganasan.
  • Pembedahan perut. Dilakukan pada peringkat penyakit yang paling teruk.
  • Electrocoagulation atau electro excision. Ia digunakan untuk pertumbuhan kecil, dan tisu yang dikeluarkan dihantar untuk penyelidikan ke makmal.

Pencegahan polip hiperplastik

Untuk pencegahan polip hiperplastik, anda mesti mematuhi cadangan berikut:

  • makan makanan seimbang, tidak termasuk makanan berlemak dan pedas, minuman berkarbonat dan alkohol dari diet;
  • menjalani gaya hidup sihat, bersenam dan lebih kerap berada di udara segar;
  • ubat harus digunakan hanya setelah berunding dengan pakar, kerana banyak ubat mengiritasi selaput lendir dan memprovokasi pertumbuhan jangkitan dengan imuniti yang berkurang.

Diagnosis endoskopi adalah langkah pencegahan yang baik. Perkara ini berlaku terutamanya bagi orang-orang yang polipnya telah dikeluarkan pada masa lalu. Pesakit ini perlu menjalani pemeriksaan rancangan sedemikian setiap tahun..

Dengan mengikuti langkah pencegahan sederhana, pembentukan polip hiperplastik dapat dielakkan. Sekiranya anda mengesyaki penyakit, anda harus segera berjumpa doktor. Selepas diagnosis lengkap, penting untuk memulakan rawatan dengan segera untuk mengelakkan komplikasi serius..

Polip perut dan duodenum (K31.7)

Versi: Buku Panduan Penyakit MedElement

maklumat am

Penerangan Ringkas

Polip duodenum (ulser Duodenal) jarang berlaku dan terutama berkaitan dengan neoplasma duodenum jinak (lihat Neoplasma Benigna Duodenal - D13.2). Kadang-kadang untuk polip duodenum, polip perut yang berlarutan ke dalam lumen duodenum adalah salah.

Semua polip perut dan duodenum dibahagikan kepada satu, gandaan dan poliposis. Ukuran polip berkisar antara beberapa milimeter hingga 5 cm atau lebih (polip lebih besar dari 2 cm dianggap besar).

Tipologi polip gastrik yang paling biasa termasuk:
- polip hiperplastik;
- polip kelenjar asas;
- polip adenomatous.

Polip hiperplastik * - pembentukan polipoid perut yang paling biasa, terdiri daripada kelenjar yang dilapisi dengan epitel pit "overripe" yang sangat berbeza dan sekumpulan kecil kelenjar pilorik secara mendalam.
Metaplasia usus terdapat di hampir separuh daripada polip hiperplastik (terutamanya varian kolon) Metaplasia adalah penggantian berterusan sel yang dibezakan dari satu jenis dengan sel yang berbeza dari jenis lain sambil mengekalkan spesies utama tisu.
epitel, hakisan tahap kematangan yang berbeza-beza dan kelenjar dan sista yang membesar sista (dalam 70% polip hiperplastik).

Polip kelenjar Fundal (polip kelenjar fundus perut) - terdiri daripada kelenjar hipertrofi fundus perut. Antaranya yang terkenal:
- polip sporadis - mempunyai pangkalan yang luas dengan diameter 1-5 mm, tidak dikaitkan dengan gastritis atropik kronik;
- polip kelenjar perut asas dengan latar belakang poliposis usus adenomatous keluarga;
- polip disebabkan oleh mengambil perencat pam proton (penyekat).
Sebilangan penulis menganggap polip kelenjar funda adalah varian norma..


* Semasa menerangkan polip hiperplastik, istilah berikut juga digunakan: polip regeneratif, polip keradangan, gastritis polip, hiperplasiogenik, organotip, regeneratif, polip adenomatous hiperplastik.
Penggunaan istilah "polip adenomatous hiperplastik" tidak digalakkan, kerana ini boleh menyebabkan kekeliruan konsep ini dengan adenoma (adenomatous polyp), yang merupakan neoplasma yang benar dan pada asasnya berbeza dengan polip hiperplastik sekiranya terdapat displasia displasia - perkembangan tisu dan organ yang tidak normal.
epitelium.

** Oleh kerana, dalam beberapa kes, kehadiran sebilangan besar eosinofil diperhatikan dalam polip fibrinous keradangan, istilah "polip granulomatosa eosinofilik" juga digunakan untuk polip ini. Perlu diingat bahawa pembentukan ini tidak berkaitan dengan granuloma eosinofilik dan gastritis eosinofilik.
Oleh kerana hubungan jenis polip ini dengan keradangan belum terbukti, istilah yang paling rasional untuk sebutannya adalah "pseudopolyp berserat".


Catatan 1. Klasifikasi polip berdasarkan klasifikasi histologi tumor gastrik oleh WHO (1982), di mana adenoma - tumor dari epitel kelenjar dikaitkan dengan polip perut yang benar, dan semua jenis polip lain dianggap sebagai proses seperti tumor.

Polip berserat hiperplastik dan keradangan yang paling biasa (jisim pseudotumor, polip tidak benar) dikelaskan di bawah tajuk kecil K31.7 ini..

Sub tajuk ini tidak merangkumi:
1. Polip adenomatous perut, yang merupakan neoplasma benar (lihat "Neoplasma perut jinak" - D13.1).

Polip hiperplastik usus apa itu

Polip kolon hiperplastik adalah neoplasma jinak pada mukosa usus. Dengan sendirinya - hiperplasia sel kecil, maksimum 5 mm pada batang yang terbentuk. Risiko degenerasi menjadi tumor ganas adalah rendah, tetapi pemeriksaan dan rawatan polip yang dikesan harus dilakukan secara berkala.

Kumpulan risiko

Selalunya neoplasma seperti itu didiagnosis pada orang berusia lebih dari 40 tahun, yang berkaitan dengan penuaan usus dan kerentanan membran mukus yang lebih besar. Pembentukan polip terbahagi kepada:

  1. Keturunan. Ini termasuk:
  • poliposis adenomatous keluarga;
  • Sindrom Peitz-Gigers;
  • sindrom poliposis remaja;
  • Sindrom Gardner.
  1. Tidak turun-temurun - sindrom Cronkite-Canada.

Orang yang dietnya terdiri terutamanya dari daging dan lemak lebih mudah terkena penyakit tersebut. Kumpulan risiko termasuk orang yang berlebihan berat badan, penyakit Crohn dan kolitis ulseratif..

Ciri-ciri:

Polip terletak di bahagian bawah kolon dan di rektum. Mereka tidak menyakitkan, jarang disertai pendarahan atau cirit-birit berterusan. Biasanya ia ditemui secara tidak sengaja, semasa pemeriksaan rutin atau diagnostik penyakit lain. Penyelidikan menunjukkan hubungan antara polip hiperplastik dan barah usus, tetapi patogenesis yang tepat tidak diketahui.

Varieti polip kolon hiperplastik

Neoplasma dibahagikan kepada beberapa kumpulan, dengan mempertimbangkan bahaya degenerasi menjadi tumor barah dan sifat histologi.

Neoplasma yang bersifat hiperplastik pada usus besar dalam kes khas mempunyai sifat melewati tahap onkologi.

  • Yang paling selamat dalam hal ini ialah polip hiperplastik. Mereka secara praktikal tidak berlaku sebagai penyakit bebas. Disifatkan oleh percambahan epitel usus. Kadang kala perkembangan disebabkan oleh proses keradangan yang disebabkan oleh kolitis ulseratif.
  • Polip hiperplasiogenik adalah neoplasma seperti tumor yang serupa dengan kembang kol. Ia berlaku kerana pertumbuhan semula mukosa gastrik yang berkurang dan tidak berlaku di dalam usus. Tentunya diketahui bahawa polip hiperplasiogenik tidak bersifat prakanker, hanya 1.3% pesakit menghidap barah setelah penyingkiran tumor jenis ini.
  • Polip adenomatous adalah bahaya yang besar bagi kesihatan dan kehidupan. Adenoma seperti itu terbentuk di epitel usus dan oleh sifat strukturnya adalah: kelenjar-vena, kelenjar, vena. Bergantung pada ukuran dan struktur sel, ia cenderung merosot menjadi malignan.
  • Remaja - besar, kira-kira 2 cm, polip halus dengan tangkai panjang. Mereka adalah polip kistik granular secara struktural dan tidak merosot menjadi tumor barah.

Kembali ke senarai kandungan

Diagnostik

Neoplasma usus jinak tidak menampakkan diri, jadi diagnosis oleh gejala sukar. Mereka sering dikesan semasa endoskopi. Adenoma vena yang terlalu banyak dicirikan oleh pelepasan berdarah dan lendir, sakit di dubur dan perut bawah, cirit-birit berterusan. Apabila gejala muncul, pemeriksaan digital, endoskopi dan sigmoidoskopi ditetapkan. Kompleks kajian membantu menentukan sifat dan kualiti neoplasma seakurat mungkin.

Pemeriksaan digital membolehkan anda memeriksa kawasan kecil rektum. Dengan pertolongannya, neoplasma mencurigakan dijumpai, tetapi sering disalah anggap sebagai buasir..

Peringkat seterusnya adalah sigmoidoscopy. Rectoromanoscope dimasukkan melalui dubur, bahagian distal sigmoid dan rektum diperiksa. Ini adalah kaedah paling tepat untuk mengesan neoplasma usus..

Pemeriksaan endoskopi usus dapat mengesan polip hiperplastik kecil, tetapi tanpa biopsi yang disertakan tidak memberikan maklumat sebenar mengenai apakah neoplasma telah merosot menjadi tumor barah.

Ultrasonografi endoskopi dapat mengesan neoplasma dan menentukan kedalaman pencerobohan ke dalam mukosa. Pada akhir endoskopi adalah probe ultrasound yang dimasukkan ke dalam perut atau usus. Setelah itu, udara dipompa keluar dari rongga, diisi dengan air dan tisu-tisu diimbas dalam radius 12 cm.

Fluoroskopi dengan agen kontras adalah salah satu kaedah penyelidikan tambahan. Semasa melakukan fluoroskopi, bahagian usus diisi dengan agen kontras, yang memungkinkan untuk mengkaji dengan lebih jelas panjang usus dan segmen individualnya.

Kaedah rawatan

Kaedah paling berkesan untuk merawat polip kerana kecenderungan transformasi barah adalah pembuangan pembedahan.

  • Polypectomy - adalah pemotongan polip pada pedikel dengan pisau elektrik. Ia dilakukan menggunakan rektoskop atau kolonoskop.
  • Eksan transanal dari neoplasma juga dilakukan menggunakan rektoskop yang dilengkapi dengan optik stereoskopik. Teknik ini membolehkan anda membuang neoplasma di bahagian bawah dan tengah rektum.
  • Sekiranya polip berada di tempat yang sukar dijangkau, polyptecomia laparoskopi ditetapkan. Polip hiperplasiogenik dikeluarkan dengan kaedah ini.
  • Reseksi usus besar, iaitu penyingkirannya sepenuhnya. Ia diresepkan secara eksklusif untuk transformasi tumor yang ganas.

Kembali ke senarai kandungan

Mencegah kambuh

Risiko berulang adalah paling besar dalam 2 tahun pertama selepas pembedahan. Pada masa ini, pesakit mesti menjalani pemerhatian dispensari, mengunjungi doktor sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan. Gaya hidup sihat dan diet khas yang kaya dengan buah-buahan, sayur-sayuran, dan biji-bijian adalah yang terbaik untuk mengurangkan kambuh. Bersenam secara teratur adalah mustahak. Terapi penggantian hormon, ubat anti-radang dan antioksidan ditetapkan.

Definisi

Polip hiperplastik harus difahami sebagai neoplasma jinak eksklusif yang dilokalisasi pada membran mukus usus besar. Di antara adenoma, mereka sangat biasa, biasanya disebabkan oleh proses keradangan kronik, oleh itu, sebenarnya, ia tidak dapat dikaitkan dengan tumor yang benar. Dalam artikel ini anda dapat mengetahui apa itu polip kolon hiperplastik, gambaran gambaran klinikal dan rawatannya.

Hiperplasia adalah proses peningkatan jumlah elemen struktur tisu akibat peningkatan pembiakan dan / atau hipertropi mereka.

Ia boleh benar-benar fisiologi atau menunjukkan patologi. Sebilangan besar polip usus besar adalah pertumbuhan hiperplastik. Mereka jarang menjadi ganas (malignan), tetapi ini tidak mengecualikan kemungkinan pengembangan adenoma serentak dari asal atau jenis tisu lain.

Dimensi polip hiperplastik biasanya tidak melebihi diameter 2 cm. Dalam kes ini, formasi mempunyai struktur yang agak tetap - pangkal, kaki dan badan. Secara histologi, ia tidak boleh berbeza dengan struktur selular membran mukus dengan tanda-tanda pertumbuhan semula terganggu.

Dalam beberapa kes, polip ini mempunyai pangkalan yang lebih luas tanpa "kaki", maka ia disebut rata.

Dekat dengan sifat dan strukturnya adalah polip hiperplasiogenik, yang merupakan neoplasma seperti tumor. Secara makroskopik (secara visual), anda boleh menemui persamaan dengan kembang kol. Pola pertumbuhan ini menunjukkan pelanggaran regenerasi sel pada membran mukus..

Masih belum dapat diketahui sebab-sebab kemunculan polip usus besar. Walau bagaimanapun, dapat dikatakan dengan yakin bahawa intinya berbeza dengan jenis neoplasma jinak yang lain dari penyetempatan ini. Dengan pendedahan yang berpanjangan kepada faktor-faktor yang merosakkan, pematangan sel epitelium normal membran mukus terganggu, yang menyebabkan pertumbuhannya berlebihan.

Walaupun polip hiperplastik dapat dilihat dengan jelas semasa kolonoskopi terhadap latar belakang membran mukus yang tidak berubah, proses pertumbuhan berlebihan adalah kuantitatif dan tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan manusia.

Faktor risiko berikut untuk perkembangan polip usus dibezakan:

  • Kecenderungan genetik. Keturunan dianggap sebagai faktor utama. Ini harus difahami sebagai adanya mutasi kongenital pada gen yang disedari apabila terdedah kepada pencetus lain;
  • Kehadiran penyakit onkologi usus besar dan penyetempatan lain pada seseorang, serta pada saudara terdekatnya;
  • Pemakanan yang tidak sesuai berterusan (makan banyak makanan berlemak, goreng atau pedas). Ini juga mesti termasuk kelaparan atau makan berlebihan;
  • Patologi keradangan kronik usus besar dan / atau rektum (kolitis, proctitis, fistula);
  • Pencerobohan helminthik;
  • Merokok, pengambilan minuman beralkohol yang kerap;
  • Orang yang berumur lebih dari 45 tahun;
  • Berat badan berlebihan (BMI> 25-30);
  • Pengambilan pelbagai ubat yang tidak terkawal.

Kemunculan sebilangan besar polip hiperplastik memberikan asas untuk diagnosis yang lebih terperinci, kerana mungkin ada neoplasma jinak atau sindrom adenomatosis keluarga.

Polip jenis hiperplastik mungkin berbeza dalam penyetempatan dan kelaziman pada saluran gastrointestinal, oleh itu, untuk diagnosis yang tepat, perlu menjelaskan semua gejala penyakit.

Bergantung pada tahap penglibatan usus besar, jenis polip hiperplastik berikut dibezakan:

  • Setempat atau bersendirian. Pada selaput lendir, tidak lebih daripada beberapa polip ditemui, selalunya terhad kepada satu bahagian usus besar;
  • Berganda (berkumpulan, tersebar). Lebih daripada selusin neoplasma patologi ditentukan sepanjang keseluruhan usus besar;
  • Poliposis / adenomatosis keluarga yang meresap. Polip hiperplastik, yang terdapat di antara jenis neoplasma lain, dalam jumlah lebih dari beratus-ratus bahkan ribuan, mempengaruhi keseluruhan usus.

Poliposis keluarga hampir selalu menjadi patologi keturunan, kumpulan risiko termasuk orang dari semua peringkat umur, termasuk kanak-kanak di bawah 14 tahun. Oleh itu, sekiranya terdapat penyakit seperti ini, disarankan untuk menjalani pemeriksaan secara berkala..

Sebagai tambahan kepada polip pada bahagian akhir saluran gastrousus, jenis lesi seperti tumor berikut harus dibezakan:

  • Kolitis sista dalam;
  • Adenoma Villous (polip);
  • Bentuk polip limfoid jinak;
  • Heterotopia;
  • Hamartomas (poliposis senile dan adenoma Peitz-Jegers).

Sebagai kesimpulan doktor, jika mungkin, gambarkan penyetempatan poliposis, jika neoplasma terletak di bahagian yang sama dari usus besar, oleh itu ia juga dikelaskan sebagai berikut:

  • Polip dubur dan dubur;
  • Polip rektum;
  • Polip yang terletak di sendi rektosigmoid;
  • Polip kolon, genesis yang tidak ditentukan;
  • Polip kolon sigmoid;
  • Polip pelbagai bahagian usus besar, disahkan secara morfologi;
  • Polip Cecum.

Polip rektal dikesan lebih awal kerana penyetempatan. Dengan peningkatan ukuran, mereka boleh keluar dari saluran dubur, yang membawa orang ke doktor, di antara gejala-gejala lain yang tidak spesifik..

Polip hiperplastik kolon sigmoid selalu jinak, tetapi susunan sedemikian sangat tidak biasa bagi mereka. Dalam kebanyakan kes, jabatan ini dipengaruhi bersama dengan yang lain, lebih jarang - diasingkan.

Manifestasi dan diagnosis klinikal

Pemeriksaan dan kaedah makmal dan instrumental tidak mencukupi untuk doktor membuat diagnosis yang betul. Menurut konsep moden, sebarang neoplasma harus diperiksa oleh ahli histologi. Ini bukan sahaja dapat mengetahui tisu kepunyaan polip, tetapi juga prognosis seseorang..

Polip adenomatous lebih cenderung kepada keganasan daripada yang lain, oleh itu, apabila ia muncul, bersama dengan jenis histologi lain, ada keperluan untuk campur tangan pembedahan.

Poliposis hampir selalu tanpa gejala. Seseorang mungkin juga tidak menyedari masalah seperti itu, oleh itu, polip sering dijumpai secara kebetulan semasa pemeriksaan untuk patologi gastrointestinal yang lain. Dalam kes ini, seseorang tidak boleh mengecualikan kehadiran beberapa penyakit secara serentak..

Dalam mendiagnosis penyakit, doktor mengambil kira aspek berikut:

  1. Data anamnesis. Adalah mungkin untuk menentukan faktor penyebab dalam perkembangan patologi, termasuk penyakit kronik saluran gastrousus, penyalahgunaan alkohol, kesalahan pemakanan, keturunan yang membebankan;
  2. Pemeriksaan fizikal. Biasanya, polip rektum dan dubur ditentukan. Keadaan umum pesakit juga diambil kira, yang boleh diperburuk oleh gejala komplikasi, misalnya, pucat kulit dan membran mukus dengan anemia pasca-hemoragik;
  3. Pemeriksaan digital pada dubur dan rektum. Nada sfinkter dubur, rasa sakit, kemungkinan kecacatan membran mukus diambil kira. Ini adalah bagaimana pelbagai neoplasma volumetrik penyetempatan ini dijumpai;
  4. Rectoromano atau kolonoskopi. Dengan pemeriksaan endoskopi, mungkin bukan sahaja dapat memvisualisasikan polip, tetapi juga melakukan biopsi (mengambil bahan untuk kajian lebih lanjut oleh ahli histologi) atau bahkan mengeluarkannya di tempat, jika keadaan memungkinkan.

Sekiranya terdapat rintangan terhadap kaedah pemeriksaan endoskopi, irrigografi dilakukan sebagai alternatif atau pesakit dirujuk untuk ultrasound / CT / MRI.

Sudah tentu, pesakit ditugaskan untuk melakukan pelbagai langkah diagnostik, yang akan bergantung pada ciri-ciri badan, umur dan kemampuan kewangannya..

Dengan perkembangan proses patologi, pesakit mengalami gejala berikut:

  • Gangguan najis dalam bentuk sembelit atau cirit-birit;
  • Selepas buang air besar, perasaan tidak puas hati / tidak lengkap kekal;
  • Pada tinja, anda dapat melihat secara visual kehadiran kekotoran seperti darah atau lendir. Kebetulan hanya dengan pemeriksaan digital doktor dapat mengesan tanda-tanda pendarahan usus;
  • Sakit perut, lebih kerap disetempat di bahagian bawah.

Pesakit dengan bentuk poliposis keluarga juga terdedah kepada pelbagai patologi ekstraintestinal, yang biasanya menjadi tarikan utama institusi perubatan..

Ciri rawatan

Polip hiperplastik dikenakan rawatan pembedahan secara eksklusif. Sekiranya ukurannya lebih dari 0,5 cm, penyingkiran wajib dilakukan, setelah itu pemeriksaan histologi produk biologi dilakukan. Ini adalah perlu untuk mengecualikan jenis neoplasma jinak yang mempunyai risiko keganasan yang tinggi..

Kaedah terapi konservatif biasanya tidak digunakan kerana kesulitannya.

Namun, sebagai langkah umum, kepatuhan pada rejim semi-tempat tidur, diet (sesuai dengan gangguan pencernaan yang berlaku), serta mengambil ubat-ubatan yang ditunjukkan sebagai persiapan pra operasi atau pencegahan komplikasi setelah campur tangan.

Untuk adenoma jinak yang terbentuk dari membran mukus usus besar, operasi ditunjukkan, mengikuti arahan berikut:

  • Polipektomi terpencil. Neoplasma dikeluarkan dengan pisau elektrik semasa kolonoskopi;
  • Teknik laparoskopi. Digunakan dalam kes penyetempatan polip hiperplastik yang sukar dijangkau;
  • Operasi radikal. Pembuangan usus besar lebih kerap dilakukan dengan poliposis meresap atau kebarangkalian transformasi yang tinggi menjadi tumor malignan;
  • Teknik eksisi transanal. Digunakan untuk penyetempatan polip di saluran rektum dan / atau dubur.

Taktik pengurusan berbeza bergantung pada ciri-ciri individu tubuh pesakit. Sekiranya polip tidak melebihi diameter 2-3 cm, adalah mungkin untuk menangguhkan operasi selama-lamanya. Namun, perlu diingat bahawa pendedahan kepada faktor risiko menimbulkan pertumbuhan dan perkembangan mereka..

Kaedah terapi konservatif biasanya tidak digunakan kerana kesulitannya. Namun, sebagai langkah umum, kepatuhan pada istirahat setengah tempat tidur, diet (sesuai dengan gangguan pencernaan yang berlaku), serta mengambil ubat yang ditunjukkan untuk persiapan pra operasi atau pencegahan komplikasi setelah campur tangan.

Polip kolon hiperplastik adalah keadaan patologi biasa yang dikesan oleh diagnosis tidak sengaja atau terancang. Perubahan hiperplastik pada membran mukus lumen usus besar mempunyai varieti, yang bergantung kepada prognosis rawatan dan keadaan lanjut pesakit..

Ciri dan sifat patologi

Polip hiperplastik adalah neoplasma awalnya jinak, yang dicirikan oleh pertumbuhan membran mukus di dalam rongga organ. Ukuran tumor boleh mencapai 3 cm. Dalam penampilan, polip mempunyai struktur yang jelas: badan, pangkal dan kaki. Kadang-kadang kaki mungkin tidak ada, pertumbuhan seperti itu disebut rata. Pangkalan atau stroma polip mempunyai mukosa yang berubah dengan pertumbuhan semula struktur selular yang terganggu.

Polip tidak pernah muncul pada tisu yang sihat. Pembentukannya berdasarkan pelanggaran integriti membran mukus di bawah pengaruh pelbagai faktor.

Polip hiperplastik didiagnosis pada kebanyakan kes klinikal. Risiko utama apabila polip tumbuh dikaitkan dengan keganasan sel-sel tumor dan transformasi pertumbuhan menjadi neoplasma onkologi.

Pengelasan dan jenis

Klasifikasi moden fokus patologi ditentukan oleh dua kriteria utama: kuantiti dan bentuk perubahan pada membran mukus usus besar.

Mengikut nombor

Terdapat tiga petunjuk utama dalam pertumbuhan fokus poliposis:

  • Terhad atau dilokalisasikan (1-2 polip di lumen rektum);
  • Berganda (dari 2 atau lebih pertumbuhan patologi);
  • Poliposis keluarga yang meresap (terdapat hingga ratusan unit patologi).

Dengan banyak pertumbuhan fokus, perkembangan poliposis rektum berlaku. Dalam poliposis meresap, pertumbuhan meliputi hampir keseluruhan rongga rektum dengan neoplasma pelbagai saiz dari 0,4 mm hingga 1-2 cm. Ketahui seperti apa bentuk polip rektum di sini.

Poliposis yang menyebar hampir selalu diwarisi, ia dapat didiagnosis pada bayi dengan penyakit autoimun, jika ibu bapa atau saudara terdekat mempunyai banyak polip keluarga dalam sejarah.

Dengan bentuk neoplasma

Terdapat 4 bentuk fokus poliposis hiperplastik utama:

  • Adenomatosis atau polip adenomatous (selalunya ia merosot menjadi malignan, doktor mencirikan adenomatosis sebagai keadaan prakanker). Tumor adenomatous dikelaskan kepada subtipe berikut:
    • jenis tiub (fokus berwarna merah jambu dengan struktur padat dan permukaan licin);
    • vila (pertumbuhannya kelihatan seperti pertumbuhan cabang, menyerupai vili kecil, badan dan pangkal dipenuhi dengan pelbagai tenunan vaskular);
    • tubular-vousous (jenis campuran, berdasarkan perubahan pada selaput lendir hipertrofi pada jenis tubular dan vena).
  • Polip hiperplastik Hamarthromic. Pertumbuhan jinak yang terbentuk dari tisu normal secara konvensional. Perubahan tersebut berdasarkan kepada perkembangan satu atau lebih struktur tisu mukosa yang tidak seimbang.
  • Keradangan. Pada jantung poliposis fokus adalah perubahan pada membran mukus, sebagai akibat dari proses keradangan, terutamanya dalam bentuk kronik.
  • Hiperplasiogenik. Tumor patologi yang menyerupai kembang kol dalam penampilan. Mereka timbul dengan latar belakang pertumbuhan semula selaput lendir perut, praktikalnya tidak berlaku di dalam usus. Sebilangan besar, jenis ini tidak terdedah kepada degenerasi sel barah sekiranya keturunan tidak membebankan..

Bentuk polip hiperplastik dicirikan oleh pemanjangan tubulus struktur epitel dengan kecenderungan peningkatan transformasi sista.

Nota! Menurut hasil pemerhatian jangka panjang, semua neoplasma hiperplastik tumbuh dan berubah. Apabila diubah menjadi adenomatosis, pertumbuhan seperti ini cenderung terdedah kepada keganasan sel..

Polip hiperplastik kolon sigmoid

Kolon sigmoid adalah bahagian distal besar usus, panjangnya hingga 70 cm. Diameter lumen normal mencapai 4 cm. Fungsi utama adalah penyerapan dan pengedaran nutrien.

Sebahagian besar cecair dan vitamin diserap. Di sini, najis primer mula terbentuk. Dengan pembentukan polip hiperplastik, diameter kolon sigmoid dapat mengembang, dan fungsi organ sering terganggu.

Pembentukan poliposis kolon sigmoid terutama jinak, dan penyetempatannya tidak normal. Dengan bilangan di jabatan ini, polip tunggal yang dilokalisasikan terbentuk (1-2 unit).

Penyebaran polip hiperplastik adalah 3-5% daripada semua kes penyakit poliposis dari pelbagai bahagian usus. Walau bagaimanapun, doktor yakin bahawa angka tersebut diremehkan kerana ketiadaan gejala utama pada banyak pesakit dengan neoplasma kecil..

Gambar morfologi polip hiperplastik

Taktik menguruskan pesakit dengan polip hiperplastik adalah disebabkan oleh struktur morfologi neoplasma. Hasil histologi selepas pengambilan sampel biopsi dengan biopsi biasanya menentukan tahap risiko barah..

Petunjuk berikut diambil sebagai kriteria penilaian utama:

  1. Strukturaliti (garis besar, kontur, tuberosity);
  2. Ketumpatan;
  3. Kehadiran sel atipikal;
  4. Tisu komposit badan dan stroma (kelenjar, tisu penghubung, serat otot).

Ciri utama polip hiperplastik adalah lesung pipit bercabang, memanjang dan melengkung dengan ketara, yang dilapisi dari dalam dengan epitel foveolar. Pada stroma, sekumpulan struktur otot yang terletak secara kacau diperhatikan dengan latar belakang keradangan aktif. Dalam 20% kes proses displastik aktif didaftarkan.

Dalam histologi, setiap sampel ditorehkan dan setiap bahagian diperiksa di bawah mikroskop agar tidak terlepas kehadiran sel atipikal dan permulaan proses onkologi. Semakin besar neoplasma, semakin tinggi risiko keganasan sel tumor pada jenis barah.

Mekanisme dan sebab pembangunan

Punca pertumbuhan patologi membran mukus tidak dapat dikenal pasti. Sebaliknya, ia adalah kompleks bertindak secara bersamaan pada usus yang memprovokasi faktor, sifat kongenital atau yang diperoleh.

Faktor predisposisi utama adalah:

  1. Diet yang tidak betul dan tabiat buruk. Makanan goreng, masin, pilihan makanan pedas dan pedas, pendedahan berterusan terhadap alkohol, khususnya bir dan koktel, melanggar mikroflora perut dan usus. Deposit, untuk alasan ini, kolesterol jahat meningkatkan perkembangan pelbagai penyakit usus.
  2. Penyakit saluran pencernaan. Biasanya polip timbul pada tisu yang diubah secara patologi: keradangan, fokus erosif, kerosakan pada Helicobacter Pylori, kolitis, dyskinesia, penyakit Crohn - semua ini menyumbang kepada pembentukan fokus patologi. Dalam kes sedemikian, polip bersifat sekunder, terbentuk sebagai komplikasi penyakit yang mendasari..
  3. Kecenderungan keturunan. Fokus fokus poliposis berlaku walaupun pada bayi baru lahir yang ibu bapanya mempunyai sejarah patologi usus, kanser rektum dan usus besar. Ini juga termasuk mutasi intrauterin spontan, yang hasilnya adalah perubahan anatomi usus bayi baru lahir, pelanggaran pembahagian sel tisu mukosa.
  4. Najis dan najis tidak stabil. Sembelit yang kerap, dan lebih-lebih lagi rawatan mereka yang tidak mencukupi, sering menimbulkan perubahan pada selaput lendir organ, mengganggu proses rembesan semula jadi dan pengeluaran enzim, komponen lendir. Atrofi membawa kepada percambahan tisu yang diubah secara patologi.

Kumpulan risiko termasuk pesakit dengan:

  • berat badan tinggi,
  • gangguan hormon,
  • penyakit autoimun yang berkaitan dengan pembelahan sel yang terganggu.

Di samping itu, semakin tua pesakit, semakin tinggi risiko polip usus besar. Kegiatan fizikal yang lemah, seks yang tidak konvensional, rawatan ubat yang tidak mencukupi, tempoh pemulihan selepas operasi perut yang kompleks pada epigastrium - semua ini boleh menjadi faktor yang memprovokasi dalam pembentukan penyakit ini.

Manifestasi klinikal

Tanda-tanda pertama percambahan mukosa rektum selalu kabur atau tidak ada sama sekali, yang sering menjelaskan lawatan ke doktor hanya kerana ukuran fokus poliposis adalah signifikan.

Ciri-ciri utama adalah:

  • Kesakitan semasa buang air besar;
  • Gangguan najis yang berterusan;
  • Pelepasan tidak normal dengan tinja (darah, komponen lendir, eksudat, nanah);
  • Gatal-gatal dan berterusan dubur;
  • Perkembangan anemia akibat pendarahan dalaman.

Mengingat perkembangan polip dengan latar belakang penyakit yang ada, seseorang dapat memperhatikan peningkatan keradangan kronik jenis paraproctitis, kemerosotan keadaan umum pesakit, dan malaise. Biasanya, gejala seperti itu adalah ciri penyakit lain, oleh itu, penting untuk melakukan diagnosis pembezaan menyeluruh.

Kaedah penyelidikan

Memandangkan manifestasi klinikal yang lemah dan gabungan tanda dan gejala penyakit utama organ epigastrik, diagnosis primer sering sukar..

Tujuan diagnosis pembezaan adalah untuk mengecualikan:

  • pemburukan buasir,
  • endometriosis usus,
  • paraproctitis,
  • proctitis,
  • jangkitan parasit,
  • beberapa penyakit perut.

Kaedah penyelidikan utama adalah:

  1. Ujian klinikal umum (tinja, air kencing, darah, lendir dari dubur);
  2. Kajian sejarah dan aduan klinikal pesakit;
  3. Palpasi organ peritoneal;
  4. Pemeriksaan rektum (jika boleh).

Kaedah penyelidikan instrumental dianggap wajib, yang biasanya merupakan tahap terakhir dalam menentukan diagnosis akhir..

Kajian khas berikut dibezakan:

  • Irrigoskopi. Kaedah penyelidikan sinar-X menggunakan agen kontras. Membolehkan anda mempertimbangkan perubahan pada membran mukus, kontur, fokus polipous lebih dari 1 cm. Lebih lanjut mengenai bagaimana irrigoskopi berbeza dengan kolonoskopi, baca artikel ini.
  • Kolonoskopi. Istilah kolektif untuk banyak pemeriksaan endoskopi semua bahagian usus (contohnya, sigmoidoscopy). Kaedahnya terdiri dalam mengkaji mukosa usus dari dalam. Semasa manipulasi, mungkin untuk segera membuang struktur poliposis, biopsi, menghentikan pendarahan, menghilangkan lekatan. Penerangan lengkap mengenai kolonoskopi terdapat dalam artikel berasingan di laman web kami..
  • Imbasan MRI atau CT. Jika tidak, kolonoskopi maya, yang membolehkan anda menilai tahap perubahan struktur pada tisu lembut. Berkesan untuk polip besar. Apa yang ditunjukkan oleh kolonoskopi maya dengan lebih terperinci di sini.
  • Ultrasound intrarectal atau dangkal. Ini adalah kaedah tambahan diagnosis primer untuk mengecualikan keradangan akut pada organ perut, mengkaji anatomi dan ciri-ciri lain saluran gastrousus pada pesakit..

Catatan: diagnosis yang mencukupi membolehkan anda membezakan banyak penyakit dari fokus polipous, untuk mengetahui sifat dan potensi risiko degenerasi malignan tumor berdasarkan hasil pemeriksaan histologi.

Taktik rawatan

Ramai doktor menganggap sebarang neoplasma atipikal pada membran mukus organ dalaman sebagai keadaan prakanker. Rawatan yang berkesan adalah pembedahan.

Taktik pembedahan dipilih bergantung pada tahap lesi poliposis, sifat pertumbuhan dan jenis penyetempatan..

Kaedah berikut digunakan untuk penyingkiran:

  • Polipektomi. Kaedah tradisional pemotongan polip menggunakan pisau elektrik, diikuti dengan pembakaran permukaan luka dengan laser atau elektrod. Operasi dilakukan dengan menggunakan rectoroscope atau kolonoskop.
  • Bahagian transanal. Kaedah ini membolehkan anda menghilangkan fokus poliposis di bahagian bawah atau tengah usus besar dengan menggunakan rectoroscope atau kolonoskop. Gelung khas dilemparkan ke atas polip, yang diperah dan polipnya dipotong. Seterusnya, tapak luka dibakar dengan cas elektrik untuk mengelakkan pendarahan..
  • Polipektomi laparoskopi. Ini digunakan untuk melokalisasi fokus poliposis di tempat yang sukar dijangkau. Ia melibatkan beberapa sayatan di peritoneum dan manipulasi selanjutnya menggunakan instrumen pembedahan.
  • Reseksi. Kaedah radikal untuk menghilangkan polip, diresepkan untuk metastasis dan tumor ganas, mungkin melibatkan penyingkiran usus besar atau sebahagiannya bersama-sama dengan mukosa yang terkena.

Video penyingkiran polip kolon hiperplastik menggunakan biopsi gelung sejuk:

Perhatian! Malangnya, tidak ada operasi yang menjamin ketiadaan risiko onkogenik yang berpotensi dan pembentukan lesi baru. Sebilangan besar, pembedahan untuk menghilangkan neoplasma poliposis adalah profilaksis yang mencukupi terhadap barah usus.

Tempoh pemulihan

Selepas penyingkiran, tanpa mengira jumlah operasi yang dilakukan, terapi pemulihan ditetapkan. Pemulihan dibuat berdasarkan janji temu terapi ubat, pembetulan pemakanan, fisioterapi dan perubatan tradisional.

Rawatan ubat

Pada tempoh awal dan akhir pasca operasi, ubat-ubatan berikut ditetapkan:

  • Antibiotik (Ceftriaxone, Sumamed, Azithromycin) untuk mencegah komplikasi berjangkit;
  • Antispasmodik (Drotaverin, No-shpa, Papaverine) untuk merehatkan otot otot usus;
  • Penghilang rasa sakit (Ibuprofen, Ketoprofen, Nurofen) untuk kesakitan;
  • Julap ringan untuk mengelakkan sembelit (Duphalac, Microlax);
  • Ubat yang mengandungi zat besi untuk perkembangan anemia dengan pendarahan dalaman.

Kursus terapi ubat ditetapkan oleh doktor berdasarkan pelbagai kriteria diagnostik. Biasanya, selepas pembedahan endoskopi, pemulihan perubatan berlangsung sekitar 14 hari..

Dengan reseksi, rawatan boleh memakan masa enam bulan, di sini ditetapkan:

  • terapi hormon,
  • terapi penggantian enzim,
  • terapi antibiotik jangka panjang.

Untuk mengurangkan jangkitan pasca operasi, enema dengan antiseptik (Chlorhexidine, Miramistin, Furacilin) ​​boleh diresepkan.

Ciri-ciri kuasa

Pencegahan komplikasi utama ditentukan oleh pemakanan yang mencukupi:

  • Pertama, diet pemakanan mencegah pembentukan najis keras dan sembelit..
  • Kedua, beban pada semua organ sistem pencernaan dikurangkan. Selama tempoh pemulihan, tubuh mengarahkan seluruh kekuatannya untuk menyembuhkan luka, fungsi sebelumnya dan sukar baginya untuk mencerna makanan yang kompleks. Diet yang kasar dapat memprovokasi perkembangan penyakit perut.

Makanan sihat adalah:

  • jeli, rebusan buah tanpa gula, infus herba, teh hijau;
  • sup sederhana dalam kaldu rendah lemak dari ikan, daging;
  • bijirin berlendir, semua bijirin, kecuali beras;
  • bebola daging kukus, potongan daging (daging cincang harus digiling 2-3 kali).

Pemakanan yang betul dalam tempoh selepas operasi jangka panjang adalah penting:

  • melegakan keadaan pesakit,
  • merangsang peristalsis usus,
  • menggalakkan pertumbuhan semula sel yang sihat,
  • penyembuhan dipercepat walaupun keradangan kongestif, bisul, erosif fokus.

Kaedah rakyat

Rawatan bukan tradisional selepas pembedahan adalah kaedah tambahan yang dapat mengurangkan risiko keradangan atau komplikasi.

Walau bagaimanapun, banyak doktor tidak mengesyorkan menggunakannya sama sekali dalam tempoh pemulihan, kerana:

  • sejumlah dana boleh menyebabkan reaksi alahan pada membran mukus yang terjejas;
  • untuk mencapai kecekapan, sekurang-kurangnya 14-20 pendedahan biasa diperlukan;
  • dengan enema yang tidak betul dengan herba dan sebatian lain, trauma usus sekunder adalah mungkin.

Resipi biasa adalah:

  • merebus dan beri viburnum,
  • infusi dan jus celandine,
  • minyak kamper,
  • produk lebah lebah,
  • mandi dengan minyak pati dan ramuan perubatan.

Aplikasi topikal biasanya tidak berfungsi.

Prognosis untuk polip kolon hiperplastik kebanyakannya baik. Menghilangkan polip adalah satu-satunya cara untuk mencegah risiko barah yang minimum.

Tidak ada profilaksis khusus terhadap polip hiperplastik, bagaimanapun, gaya hidup yang sihat, aktiviti fizikal, mengekalkan berat badan yang normal dan rawatan penyakit bersamaan yang tepat pada masanya memelihara kesihatan dan kualiti hidup pesakit selama bertahun-tahun.

Artikel Mengenai Hepatitis