Ahli kami

Utama Enteritis

Majalah ini dibuat untuk membantu anda dalam masa-masa sukar ketika anda atau orang yang anda sayangi menghadapi beberapa masalah kesihatan!
Allegology.ru boleh menjadi pembantu utama anda dalam perjalanan ke kesihatan dan mood yang baik! Artikel yang berguna akan membantu anda menyelesaikan masalah kulit, kegemukan, selsema, memberitahu anda apa yang harus dilakukan sekiranya anda mengalami masalah pada sendi, urat dan penglihatan. Dalam artikel tersebut anda akan menemui rahsia bagaimana menjaga kecantikan dan awet muda pada usia berapa pun! Tetapi lelaki juga tidak menyedarinya! Terdapat keseluruhan bahagian untuk mereka di mana mereka boleh mendapatkan banyak cadangan dan nasihat berguna untuk lelaki dan bukan sahaja!
Semua maklumat di laman web ini terkini dan tersedia 24/7. Artikel sentiasa dikemas kini dan dikaji oleh pakar dalam bidang perubatan. Bagaimanapun, selalu ingat, anda tidak boleh mengubat sendiri, lebih baik menghubungi doktor anda!

Bayi yang baru lahir tidak boleh pergi ke tandas secara besar-besaran: apa yang harus dilakukan dan bagaimana menolong bayi?

Sejak kanak-kanak dilahirkan, tahap penting penyesuaian tubuhnya dengan keadaan luar biasa bermula. Beban khas jatuh pada sistem pencernaan bayi. Menyesuaikan diri dengan makanan baru, organ pencernaan dapat berfungsi dalam bentuk sembelit dan kolik. Masalah najis yang kerap harus memberi amaran kepada ibu bapa dan mendorong mereka untuk mengambil tindakan pemulihan segera..

Penyebab utama sembelit pada bayi di bawah satu tahun

Semasa fungsi normal saluran pencernaan, mengosongkan usus bayi baru lahir dengan mudah dan mudah. Dalam beberapa keadaan, kanak-kanak itu tidak dapat berjalan dengan cara yang besar. Pembentukan tinja padat, yang menyebabkan sembelit, dikaitkan dengan gangguan fungsi dan organik. Penyebab sembelit organik adalah disebabkan oleh masalah genetik dan kongenital pada saluran gastrointestinal dan berkaitan dengan kecacatan dan penyakit kongenital. Pakar mengenal pasti dua punca utama:

  • Dolichosigma - semasa pembentukan janin di rahim, gelung rektum tambahan terbentuk, usus dipanjangkan. Oleh itu, najis terkumpul di kawasan ini. Pergerakan tinja melambatkan, mereka mengeras. Akibatnya, ia menyebabkan sembelit kekal..
  • Penyakit Hirschsprung, di mana ketiadaan ujung saraf di usus didiagnosis. Peristalsis terganggu, tidak ada isyarat untuk mengosongkan, tinja berkumpul di dalam usus dan mengeras.

Penyebab sembelit berfungsi berkaitan dengan kekurangan zat makanan ibu dan penjagaan bayi yang baru lahir. Sumber boleh menjadi situasi berikut:

Gangguan organik berbahaya bagi kesihatan bayi dan memerlukan rawatan khas. Anak itu diberi pemeriksaan menyeluruh untuk membuat diagnosis yang tepat.

Gejala apa yang boleh menyertai sembelit??

Tanggapan negatif tubuh anak terhadap pemakanan yang tidak betul dan penyesuaian dengan keadaan hidup baru dinyatakan dalam sembelit yang menyakitkan. Sembelit pada bayi dicirikan terutamanya oleh tingkah laku gelisah anak dan peningkatan pembentukan gas. Tanda-tanda lain ditambahkan pada gejala ini:

  • bayi tidak makan dengan baik, tidur, sering menangis;
  • semasa mengosongkan usus, bayi mengalami tekanan yang kuat, rintihan, kebimbangan, berubah-ubah;
  • palpasi perut merasakan ketegangan dan ketegangan otot;
  • kerusi mempunyai konsistensi yang padat.

Bagaimana anda dapat menolong bayi anda ke tandas?

Menurut statistik, masalah najis, atau ketiadaannya, sering berlaku pada kanak-kanak bulanan yang diberi makan botol. Bayi yang menyusui susu ibu lebih cenderung menderita. Nasihat berguna dari doktor akan membantu anda mengatasi sembelit pada bayi yang baru lahir:

Tindakan sederhana dan lurus akan membantu melindungi bayi anda daripada ketidakselesaan dan penderitaan fizikal. Organisma kecil hanya menyesuaikan diri dengan keadaan hidup baru, dan tugas ibu adalah membuat jalan ini semudah mungkin. Sekiranya anda tidak dapat mengelakkan sembelit, anda boleh menggunakan cadangan pakar yang telah lama mengembangkan pelbagai cara untuk membantu bayi.

Urut perut

Urut dapat membantu anak. Ia mesti dijalankan beberapa kali sehari. Sebelum memulakan prosedur, bayi diberi minuman. Tempoh sesi bergantung pada usia bayi dan berkisar antara 1 hingga 10 minit. Teknik ini merangkumi langkah-langkah berikut:

  • Letakkan telapak tangan anda di perut bayi dan buat gerakan pekeliling yang perlahan dan perlahan mengikut arah jam. Secara beransur-ansur memperluas jangkauan gerakan, mempengaruhi hipokondrium.
  • Pegang kawasan lumbar dengan tangan anda dan gerakkan tangan anda ke arah rakan anda sehingga mereka bertemu di dekat pusar.
  • Urut kolon sigmoid. Untuk menentukan lokasinya, anda perlu secara mental membelah rongga perut menjadi 4 kotak. Di petak kiri bawah adalah kolon sigmoid. Pada palpasi, ia dirasakan dalam bentuk roller yang terletak secara menyerong melintang. Anda perlu menekan roller dengan perlahan dan mengurut dalam bulatan.

Penggunaan tiub saluran keluar gas dan lilin

Untuk memeriksa sama ada gas keluar, letakkan tiub di dalam bekas air dan pastikan gelembung keluar dari dalamnya. Sekiranya tidak ada kemahiran dalam melakukan manipulasi seperti itu, lebih baik bertanya kepada seseorang yang tahu bagaimana melakukannya untuk menjalankan prosedur..

Membantu mengatasi sembelit dan suppositori rektum dengan gliserin dan buckthorn laut. Selamat dan senang digunakan, ia merangsang peristaltik dan bayi dapat mengosongkan dengan mudah. Walau bagaimanapun, banyak ibu, terutama yang mengandung anak sulung, tidak mempunyai kemahiran menyalakan lilin, dan sering takut untuk melakukannya. Dalam kes ini, perlu menghubungi pakar pediatrik atau nenek, mereka akan mengajar asas penggunaan ubat rektum yang betul..

Ubat apa yang boleh anda gunakan?

Untuk menghilangkan sembelit, bayi disarankan untuk memberi sirap Duphalac, yang mempunyai kesan pencahar. Ubat ini ketagihan, jadi dosnya harus dikurangkan secara beransur-ansur. Kanak-kanak berumur lebih dari 1 tahun diberi ubat dengan kultur hidup bakteria bermanfaat: Acipol, Linex, Lactobacterin, Bifidumbacterin, Bifiform. Untuk memulihkan mikroflora usus dan menormalkan peristalsis, rawatan kursus dengan probiotik dijalankan.

Ubat tradisional

Di antara resipi ubat tradisional, terdapat kaedah berkesan untuk mengatasi sembelit. Pada masa lalu, bayi dibantu pergi ke tandas dengan memasukkan lilin sabun buatan sendiri ke dalam dubur, atau dengan menyolder bayi dengan air dill. Pada bulan pertama, anda perlu minum satu sudu teh setiap kali makan, kemudian dosnya meningkat menjadi 2 sudu kecil, dan dari 4 bulan - 2 sudu besar.

Kaldu oatmeal dianggap sebagai ubat ajaib untuk sembelit. Untuk menyiapkannya, anda perlu mengambil 2 sudu besar oatmeal, tuangkan segelas air mendidih, rebus selama beberapa minit, sejuk hingga suhu bilik, ketegangan. Beri bayi anda satu sudu sehari. Doktor tidak mengecualikan penggunaan alternatif resipi rakyat, tetapi mereka menyatakan pendapat negatif mengenai ubat rektum buatan sendiri. Doktor Komarovsky mempunyai sikap positif terhadap ubat-ubatan rakyat dan menyokong kesan terapi mereka.

Bilakah anda memerlukan enema?

Penggunaan enema dibenarkan apabila sembelit berlangsung lebih dari 1.5 hari. Untuk menyiapkannya, anda perlu mengambil air bersih atau menyediakan rebusan chamomile yang lemah. Suhu cecair - 20-24 darjah. Untuk prosedur, anda harus membeli picagari kecil dengan hujung lembut. Cadangan untuk menetapkan enema kepada anak:

  • pelincirkan hujung jarum suntik dengan krim bayi atau petroleum jelly;
  • baringkan anak di sebelah, bengkokkan kaki di lutut;
  • perlahan-lahan masukkan hujung ke dubur;
  • jangan tergesa-gesa, dan jangan membuat pergerakan tiba-tiba;
  • dengan tangan bebas, urut perut bayi.

Isipadu cecair yang disuntik untuk anak hingga sebulan adalah 30 ml, pada 3 bulan - 60 ml, setelah 6 bulan - 90 ml. Kanak-kanak yang lebih tua tidak bertoleransi dengan prosedur, tidak menyenangkan bagi mereka secara fizikal dan psikologi, anda tidak boleh mencederakan bayi, lebih baik menggunakan ubat-ubatan. Kaedahnya berkesan, tetapi selalunya tidak digalakkan menggunakannya. Bantuan berterusan ke usus membawa kepada peristalsis terjejas.

Akibat pergerakan usus yang tidak teratur pada kanak-kanak

Apabila najis padat berlalu, mukosa rektum cedera, yang boleh menyebabkan ketidakselesaan psikologi dan fizikal pada anak. Keretakan dan luka terbentuk di dinding usus, menyebabkan kesakitan semasa pengosongan, kanak-kanak itu secara naluri takut pergi ke tandas dengan cara yang besar. Keadaan ini berbahaya bagi gangguan psikologi, terutama bagi kanak-kanak yang lebih tua..

Najis yang tersekat di usus terurai, melepaskan bahan toksik yang diserap ke dalam aliran darah dan meracuni tubuh bayi. Proses ini mempengaruhi semua organ bayi dan boleh menyebabkan penyakit berbahaya. Selain itu, pengumpulan tinja dalam jumlah besar menyebabkan peregangan dinding usus. Untuk mengelakkan pecahnya organ, doktor terpaksa melakukan pembedahan pada bayi..

Langkah pencegahan

Pencegahan sembelit pada bayi tidak memerlukan latihan khas atau perubahan diet. Penting untuk memantau keadaan bayi dengan teliti, untuk memberinya kebebasan bergerak, untuk memilih campuran yang tepat. Seorang ibu yang menyusu harus memantau pemakanannya, kerana semua yang memasuki badan bayi melalui susu ibu mempengaruhi kesihatannya.

Cara menolong bayi yang baru lahir ke tandas dan sebab-sebab masalahnya

Baca juga:

Cara memberi enema kepada bayi yang baru lahir - prosedur

Cara mengikat selendang selendang untuk bayi baru lahir: teknik asas

Cara mensterilkan botol yang baru lahir - semua kaedah pensterilan

Helo pembaca sekalian! Dengan kelahiran bayi, ibu bapa bukan sahaja mendapat kegembiraan, tetapi juga, sayangnya, kebimbangan dan kegelisahan. Selalunya ibu bapa, terutama ibu, tidak tidur pada waktu malam dari jeritan dan tangisan anak dan tidak tahu menolongnya.

Tangisan boleh disebabkan oleh kekurangan zat makanan, iklim bilik, atau kesakitan. Hari ini kita akan bercakap mengenai sakit perut pada bayi yang baru lahir dan sebab utama mereka - sembelit. Kami akan membincangkan bagaimana menolong bayi yang baru lahir ke tandas dan berapa kerap dia harus melakukannya, serta bagaimana untuk menghilangkan rasa sakit sendiri..

1. Sakit perut pada bayi baru lahir

Penyebab Sakit Perut pada Bayi Baru Lahir:

  • Kolik;
  • Gas;
  • Penyakit kongenital organ perut;
  • Sembelit.

Sekiranya bayi sihat, tetapi gelisah dan sering menangis, tidak ada najis selama 1-3 hari - ini adalah sembelit. Pengekalan najis mungkin episodik atau berulang. Dengan sembelit yang kerap, adalah mustahak untuk menunjukkan anak kepada doktor, mungkin terdapat penyimpangan dalam perkembangan usus atau diet yang terganggu.

Sekiranya bayi yang baru lahir membengkak dan sakit perut, dia tidak buang air besar dan tidak dapat mengeluarkan gas - kemungkinan besar dia mengalami kolik. Rawatan untuk kolik dilakukan secara bebas dengan mengurut air perut dan dill, serta titisan farmasi untuk kolik.

Apabila gas menyebabkan sakit perut pada bayi yang baru lahir, bayi sering menangis dan kentut. Peningkatan pengeluaran gas sering disertai dengan sembelit..

Mikroflora usus bayi yang baru lahir secara beransur-ansur dipenuhi dengan bakteria bermanfaat yang akan membantunya mencerna makanan di masa depan. Walaupun mikroflora masih steril atau tidak mencukupi dengan bakteria ini, bayi diseksa oleh kolik dan sembelit, ini adalah perkara biasa. Kanak-kanak di bawah satu tahun selalu mengeluh tentang hal itu, iaitu mereka menangis sedih atau tersengih.

Ibu, jika pakar pediatrik semasa pemeriksaan tidak mengesyaki kecacatan kongenital organ dalaman, anda tidak perlu risau tentang sakit perut pada bayi yang baru lahir, semuanya boleh disembuhkan:

2. Punca sembelit pada bayi baru lahir

Penyebab sembelit pada bayi baru lahir boleh:

  • Ketidaksempurnaan mikroflora usus (pada bayi pramatang, dan juga jika ibu mengalami masalah semasa mengandung);
  • Peralihan ke makanan buatan;
  • Tindak balas terhadap makanan pelengkap;
  • Penyakit berjangkit atau gigi;
  • Kekurangan zat makanan dan dehidrasi
  • Diet dan pelbagai;
  • Kekurangan aktiviti;
  • Berat badan rendah dan riket.

Oleh itu, terdapat banyak sebab untuk sembelit, tetapi sebelum merawatnya, sangat mustahak untuk mengetahui mengapa ia berlaku. Sekiranya alasannya adalah reaksi terhadap perubahan campuran atau pengenalannya, anda perlu memantau reaksi anak dan keadaannya selama beberapa hari. Sekiranya sembelit berulang lebih kerap daripada 2 kali seminggu, anda perlu berjumpa doktor, mungkin menukar campuran.

Berapa banyak kotoran yang baru lahir setiap hari? Kebiasaannya, bayi di bawah satu tahun mengosongkan diri setelah setiap kali menyusu. Sekiranya bayi tidak dapat pergi ke tandas "untuk masa yang lama" selama 2-3 hari, maka dia mengalami sembelit. Mengenai berapa kali sehari harus ada kerusi, itu adalah semata-mata individu. Norma dipertimbangkan dari 1 hingga 3 kali.

3. Rawatan dan pencegahan sembelit pada bayi baru lahir

Apa yang harus dilakukan jika seorang kanak-kanak mengalami sembelit, bergelut dan menangis, tetapi tidak dapat mengatasi? Selepas anda menentukan punca sembelit (mungkin dengan doktor), anda perlu mengambil beberapa langkah bersama.

  1. Untuk mengelakkan sembelit pada bayi yang disusui dan tidak menerima makanan pelengkap, anda boleh mengurut perut setelah menyusu, setelah 30-40 minit. Urutan dilakukan di sekitar pusar mengikut arah jam.
  2. Bayi yang diberi susu secara buatan, selain produk tenusu sederhana, doktor mengesyorkan memberi makan susu fermentasi.
  3. Kanak-kanak berumur 6 bulan yang mengalami sembelit perlu mula memperkenalkan makanan pelengkap dari sayur-sayuran dan buah-buahan, bijirin diperkenalkan kemudian. Bayi yang buang air besar mula mengosongkan diri lebih kerap, berkat serat tumbuhan.
  4. Boleh memberi makan bayi yang rentan terhadap sembelit dengan prun tumbuk atau bit.
  5. Sebelum memberi makan, bawa gimnastik kepada bayi - tekan kaki yang bengkok secara bergantian ke perut, buat kaki "basikal".

Rawatan sembelit dijalankan dengan ubat-ubatan, yang mesti diresepkan oleh doktor..

Pencahar hanya boleh diluluskan untuk bayi baru lahir, bukan untuk orang dewasa. Ini boleh menjadi titisan atau supositoria gliserin..

Tetapi pelbagai objek yang dimasukkan ke dalam dubur untuk memudahkan buang air besar diakui oleh perubatan beradab sebagai kaedah yang dipersoalkan yang dapat membahayakan kesihatan bayi yang baru lahir.

Ibu-ibu yang dikasihi, jika bayi anda mengalami sembelit, cubalah menghilangkan penyebabnya, dan kemudian merawatnya supaya prosesnya tidak berulang. Lakukan senam, beri makan pelbagai jenis makanan, termasuk makanan yang kaya dengan serat tumbuhan. Kemudian bayi anda akan berasa baik dan anda akan tenang..

Dan di sini anda dapat menonton video mengenai cara membantu bayi mengurut:

Langgan kemas kini kami dan jumpa anda tidak lama lagi!

Apa yang perlu dilakukan sekiranya bayi yang baru lahir tidak boleh pergi terlalu jauh?

Seorang bayi yang baru lahir adalah kasih sayang, kegembiraan, dan juga sejuta kebimbangan dan pertanyaan. Salah satu kebimbangan yang biasa dilakukan adalah apa yang harus dilakukan jika bayi yang baru lahir tidak dapat pergi ke tandas dengan cara yang besar, bagaimana membantunya?

Supositoria dan kapsul untuk menghilangkan pendarahan, sakit dan gatal dengan cepat. Mengembalikan keanjalan pada urat, mencegah kemunculan semula buasir!

Pergerakan usus baru lahir yang normal

Sebilangan besar bayi yang baru lahir pada mulanya makan susu ibu yang enak dan sihat. Kekerapan najis normal sama dengan jumlah makanan setiap hari.

Petunjuk najis normal adalah:

  1. Warna. Biasanya berwarna kuning, kadang-kadang dengan warna coklat, mungkin juga terdapat campuran hijau.
  2. Ketekalan. Homogen, lembek, seperti semolina.
  3. Bau. Susu yang ditapai, tanpa banyak bau.
  4. Proses. Mengosongkan usus anda berlaku tanpa tangisan, usaha atau tekanan.

Bayi baru lahir yang, untuk beberapa sebab, tidak menerima susu ibu mereka, mendapati diri mereka diberi makanan buatan, iaitu berdasarkan formula.

Najis kanak-kanak seperti itu sedikit berbeza dengan najis bayi yang baru lahir, tinja dengan bau semula jadi, warnanya lebih gelap, konsistensinya lebih tebal, jumlah perjalanan jauh lebih sedikit.

Gejala penyakit

Oleh kerana kerja sistem pencernaan bayi yang baru teratur, terdapat kegagalan untuk pergi ke tandas secara besar-besaran. Bayi yang baru lahir yang disusui mungkin tidak berjalan selama tiga hari, orang tiruan sedikit lagi.

Faktanya ialah susu ibu diserap sepenuhnya dan tidak akan ada yang tersisa untuk diproses. Pada pengarang baru lahir, semuanya berbeza, kerana mereka diberi makan campuran, usus berhenti menyesuaikan diri dengan keadaan baru.

Bayi yang baru lahir tidak akan menangis tanpa sebab. Tangisan memberi isyarat kepada orang dewasa yang tidak peduli. Pada masa akan datang, apabila rutin harian lebih kurang terbentuk, anda akan mula memahami apa yang bayi mahukan.

Pengekalan tinja di rektum dianggap sembelit. Bayi yang baru lahir mendorong dan menggerutu, tetapi tidak boleh buang air kecil. Oleh itu, anda harus mula memerangi sembelit tepat pada waktunya, jika tidak, akibatnya boleh mengerikan.

Kesan

Kerana pengumpulan massa tinja, mungkin terdapat lesi pada mukosa usus, mikrotrauma saluran dubur ketika bayi baru lahir berjalan dengan banyak.

Pertimbangkan akibat sembelit pada bayi baru lahir:

    Perlu memerhatikan bayi yang baru lahir dengan perhatian khusus, memberi perhatian khusus kepada masalah tersebut dan berjumpa doktor tepat pada waktunya

Sekiranya tidak ada najis di dalam badan, keracunan dapat berkembang, suhu akan meningkat, muntah, mual akan muncul.

  • Mungkin perkembangan penyumbatan usus atau volvulus, maka pembedahan akan diperlukan.
  • Akibatnya boleh menakutkan, tetapi jangan panik. Perlu memerhatikan bayi yang baru lahir dengan perhatian khusus, memberi perhatian khusus kepada masalah tersebut dan berjumpa doktor tepat pada waktunya.
  • Anda juga dapat mengenal pasti beberapa tanda yang akan membantu ibu dan ayah memahami bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan bayi yang baru lahir..
  • Dalam sebulan, bayi yang baru lahir tidak bertambah berat badan.
  • Bayi yang baru lahir mendorong dengan kuat.
  • Terus menangis.
  • Menangis, memerah muka ketika mengembara dengan cara yang besar.
  • Tidur yang gelisah.
  • Sebilangan besar gas sisa.
  • Menarik kaki ke perut.
  • Kandungan usus membusuk.
  • Hilang selera makan.
  • Mengubah komposisi dan tekstur najis.
  • Sebelumnya, saya seperti lalat mengantuk sepanjang masa: sakit kepala, lemah, saya tidak dapat tidur malam. dan bangun pada waktu pagi. Ia pelik, tetapi pakar sakit puan saya menasihati saya untuk mencuba Honey Spas, kerana mengesyaki jangkitan dengan parasit kerana keradangan yang berterusan "seperti wanita". Saya menghabiskan 2 kursus untuk minum, dan sekarang tenaga saya habis! Masalah ginekologi juga hilang!
    Anna,
    26 tahun, pengurus PR, Moscow

    Jenis dan penyebab sembelit

    Sebab-sebab sembelit adalah:

    • Kelainan fisiologi kongenital pada badan bayi yang baru lahir.
    • Faktor luaran.

    Oleh itu, sembelit pada bayi baru lahir dibahagikan kepada dua jenis:

    1. Faktor organik. Mereka boleh muncul disebabkan oleh perkembangan keradangan di saluran gastrointestinal, serta patologi kongenital. Ultrasound diperlukan untuk mengesan.
    2. Faktor fungsi. Mereka boleh muncul kerana pelbagai faktor:
      • Makanan yang tidak baik ibu semasa menyusu boleh menyebabkan sembelit pada bayi baru lahir

    Rutin harian telah berubah;

  • Masa makan telah berubah;
  • Pemilihan campuran yang buruk;
  • Kekurangan susu;
  • Kekurangan air, dengan makanan buatan;
  • Diet ibu yang tidak betul, dengan penyusuan susu ibu;
  • Lemah aktiviti bayi baru lahir;
  • Kekurangan air kerana udara kering, dan terlalu panas;
  • Dysbacteriosis;
  • Ketagihan terhadap julap;
  • Dos pengganti susu yang tidak betul;
  • Mengambil antibiotik.
  • Cara-cara untuk menghilangkan punca sembelit

    Pemakanan yang tidak betul

    Kerusi mungkin tidak hadir kerana kekurangan susu ibu, dalam hal ini perlu untuk menambah susu ibu dengan formula. Untuk meningkatkan laktasi, disarankan untuk melakukan urutan payudara, dan sebelum memberi minuman panas yang banyak.

    Teh dengan susu juga sangat membantu. Anda boleh mencuba minum teh untuk meningkatkan penyusuan, tetapi mereka mesti diminum dengan sangat berhati-hati, bayi yang baru lahir sering alah kepada mereka. Dengan beralih ke campuran, anda juga boleh menimbulkan tekanan pada saluran gastrointestinal..

    Pada masa ini, pakar pediatrik berpendapat dan tidak dapat membuat pendapat yang jelas, ada yang mengatakan bahawa pemakanan tidak mempengaruhi apa-apa cara, sementara yang lain, sebaliknya, berpendapat bahawa mematuhi diet tertentu dapat membantu pencernaan bayi berfungsi.

    Oleh itu, walaupun tidak ada kata sepakat, lebih baik bagi ibu muda untuk menahan diri dari makanan tertentu yang menyebabkan sembelit pada bayi baru lahir..

    Produk ini merangkumi:

    • Pasta.
    • Produk pastri: pai, roti, muffin, pastri.
    • Kuah yang kaya.
    • Nasi.
    • Makanan dalam tin.
    • Daging lemak.
    • Kopi.
    • Teh pekat.
    • Daging lemak.
    • Susu keseluruhan.
    • Produk separuh siap goreng.
    • Makanan segera.
    • Pemuliharaan.

    Rejim minum

    Dengan bermulanya musim pemanasan, udara di apartmen menjadi kering, ini memberi kesan negatif kepada orang dewasa, dan pada bayi yang baru lahir.

    Sekiranya anda tidak mempunyai pelembap, maka doktor menasihatkan anda untuk melakukan pembersihan basah, lembapkan bilik dengan botol penyembur, ventilasi lebih kerap, dan anda juga boleh meletakkan bekas air di tempat yang tidak dapat diakses.

    Mengambil ubat

    Mengambil ubat antiseptik antivirus juga boleh menyukarkan perjalanan ke bilik mandi dengan cara yang besar..

    Bersama dengan antibiotik, prebiotik mesti diambil, ia mesti diresepkan oleh pakar pediatrik anda.

    Prebiotik menggigit harganya, dan sebilangan ibu bapa tidak mampu, jadi mereka lebih suka menyerah.

    Tetapi usus bayi yang lemah tidak dapat memulihkan mikroflora dengan sendirinya, dalam hal ini, prebiotik sangat diperlukan untuknya.

    Penyakit usus dan organ lain

    Dysbiosis boleh berlaku kerana kekurangan kebersihan. Untuk mengelakkannya, cuci tangan bayi yang baru lahir lebih kerap, ibu bapa tidak boleh menggunakan alat pacu bayi di mulut mereka, mencuci mainan, lebih kerap menggegarkan, jangan memberi anak benda kotor yang berbeza dengan mainannya.

    Diet ibu harus diubah sekiranya bayi yang baru lahir disusui. Sekiranya kanak-kanak itu buatan, cuba ubah campuran, tawarkan lebih banyak air kepada bayi yang baru lahir, campurannya akan kering banyak.

    Patologi tidak selalu menjadi sebab kelewatan berjalan, jika pemeriksaan ultrasound tidak menunjukkan sembelit, maka organ lain mesti diperiksa. Buang air besar dapat dikurangkan oleh hipotiroidisme kongenital, riket, kelainan sistem saraf.

    Dalam kes ini, pakar pediatrik akan menulis rujukan kepada pakar neurologi, ahli endokrinologi dan pakar sempit lain..

    Supositoria dan kapsul untuk menghilangkan pendarahan, sakit dan gatal dengan cepat. Mengembalikan keanjalan pada urat, mencegah kemunculan semula buasir!

    Rawatan sembelit

    Pertolongan cemas

    Kaedah berikut akan membantu menghilangkan sembelit di rumah:

    1. Letakkan bayi yang baru lahir di perutnya sekerap mungkin. Ini akan mempercepat aliran gas, dan pada masa yang sama menguatkan otot. Sekiranya kanak-kanak itu tidak terlalu aktif, buat dia bergerak semaksimum mungkin..
    2. Anda tidak boleh berpusing dengan ketat, dengan itu anda mengehadkan pergerakannya. Lakukan basikal senaman.
    3. Letakkan lampin atau pemanas yang hangat di perut bayi anda yang baru lahir. Pada waktu petang, pastikan anda mandi dengan air suam.
    4. Minum banyak cecair. Walaupun bayi menerimanya dengan susu ibu mereka, ini tidak mencukupi bagi mereka dalam keadaan panas.
    5. Paip gas keluar, lilin gliserin. Mereka dianggap selamat dan membantu merangsang punggung bayi yang baru lahir untuk menjadi besar. Tetapi anda tidak boleh menyalahgunakan mereka.

    Urut

    Latihan untuk membantu bayi:

    1. Pergerakan bulat mengikut arah jam dan berlawanan arah jarum jam di sekitar pusar, 10 kali pada setiap arah.
    2. Di kedua sisi pusar ke atas dan ke bawah, pegang telapak tangan anda.
    3. Salurkan kaki dan lengan bayi secara bergantian, 10 kali untuk lengan dan 10 kali untuk kaki.
    4. Tepuk tangan setiap jam dan cubit perut.
    5. Sebarkan pada perut selama kira-kira lima minit sebelum memberi makan.

    Enema

    Enema diberikan dalam kes yang paling teruk, jika kaedah di atas tidak membantu anda. Untuk bayi baru lahir, anda perlu mengambil enema 30 ml. Bayi harus diletakkan di satu sisi, kaki harus sedikit bengkok, dan perlahan-lahan, tanpa merosakkan otot rektum, enema harus diberikan.

    Untuk memudahkan laluan, anda boleh melincirkan laluan dengan minyak sayuran. Dan juga perlu berunding dengan pakar pediatrik mengenai kemungkinan kontraindikasi pada bayi yang baru lahir, semasa penggunaannya.

    Rawatan ubat

    Untuk melawan, anda mesti memastikan bahawa kita menghadapi masalah sembelit..

    Pada bayi baru lahir, ketiadaan pergerakan usus selama beberapa hari adalah kebiasaan, jika anak berkelakuan luar biasa dan tenang..

    Hanya jika bayi mengalami kembung, selera makan yang tidak baik, gas, anda perlu mula menolong anak.

    Sekiranya julap tidak boleh diberikan, mereka boleh menyebabkan keracunan dan dehidrasi. Satu-satunya perkara yang boleh diberikan adalah Duphalac.

    Rawatan dengan ubat hanya boleh diresepkan oleh pakar pediatrik.

    Selalunya mereka menasihati:

    • Probiotik, membantu menormalkan pengumpulan mikroorganisma dalam usus.
    • Ubat yang mengandungi laktulosa, mereka melembutkan najis, dan meningkatkan pergerakan usus.

    Tidak kira apa rawatan ubat yang diresepkan, sama ada pencegahan atau rawatan, ubat mesti diambil secara kursus.

    Cara rakyat

    Resipi paling popular untuk penyelesaian yang selamat:

    1. Beetroot, atau lebih tepatnya, jusnya. Sekiranya bayi yang baru lahir disusui dibawa ke ibu, jika bayi buatan diambil. Ibu harus mulakan dengan satu sudu makan. Beri bayi satu atau dua tetes, dos maksimum adalah satu sudu teh. Penting untuk memantau bagaimana tubuh bertindak balas terhadap bit, kerana mereka mungkin terlalu agresif.
    2. Buah kering. Selepas enam bulan, anda boleh memberikan kompot yang baru lahir dari prun atau aprikot kering, kismis. Dos yang disyorkan adalah satu sudu tiga kali sehari sebelum makan. Bayi yang memakan susu ibu harus diambil oleh ibu. Dosnya harus sesuai dengan reaksi bayi. Seorang ibu boleh minum segelas, yang lain hanya separuh.
    3. Dill air. Tuangkan air mendidih ke atas air dill yang siap dalam nisbah dua ratus mililiter setiap beg. Gunakan untuk bayi dan ibu. Ubat ini akan melegakan kekejangan pada usus, memperbaiki laktasi dan membuang pembentukan gas. Beri satu bayi satu sudu teh sebelum makan dan sebelum setiap makan..
    4. Infusi oat. Ubat popular untuk menghilangkan sembelit dalam perubatan tradisional. Untuk memasak, anda memerlukan dua ratus mililiter air mendidih, tuangkan dua sudu besar oatmeal. Berkeras selama dua jam dalam termos. Beri anak itu lima puluh mililiter cecair yang dimasukkan sebelum makan.

    Pencegahan

    Pencegahan adalah penyelesaian terbaik untuk masalah sembelit pada bayi baru lahir. Bersenam, urut, mandi air suam dengan herba - ini harus menjadi prosedur wajib setiap hari. Penyusuan susu ibu adalah pemakanan terbaik untuk bayi anda, jaga selamanya dan berkualiti tinggi mungkin.

    Sekiranya sehingga satu tahun anda masih menghadapi masalah seperti ketidakupayaan untuk pergi dengan cara yang besar, maka jangan ragu dan berjumpa doktor. Bentuk rawatan selanjutnya. Hanya pendekatan yang rasional dan komprehensif untuk menyelesaikannya.

    Sebagai kesimpulan, saya ingin mengatakan bahawa jika bayi yang baru lahir tidak pergi ke tandas secara besar-besaran, anda pasti mesti mencari punca masalah ini. Sekiranya alasannya dikenal pasti, ia mesti dihapuskan. Sekiranya anda tidak dapat mengatasi sendiri, maka anda perlu menghubungi pakar pediatrik, kerana akibatnya boleh mengerikan.

    Pakar perubatan-gactpoenterologist, calon sains perubatan dan editor artikel gastro911.com. Selama lebih dari 10 tahun saya telah membantu untuk pulih dari penyakit gastrousus.

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak tidak dapat ke tandas dalam jangka masa yang lama?

    Rumah »Petua untuk ibu bapa» Penjagaan bayi yang baru lahir »Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak anda tidak dapat ke tandas dalam jangka masa yang lama?

    Bayi yang baru lahir melalui masa yang penting untuk menyesuaikan diri dengan keadaan khas yang ternyata tidak biasa. Ia mempengaruhi kesihatan.

    Pada bulan-bulan pertama, bayi sering mengalami kerosakan usus. Ini menampakkan diri dalam bentuk kolik, kembung perut, sembelit..

    Aduan seperti ini disebabkan oleh gangguan fungsi. Hanya kadang-kadang luka organik dikesan pada kanak-kanak yang memerlukan rawatan jangka panjang dan khusus..

    Sembelit boleh membahayakan bayi, jadi aduan biasa menunjukkan perlunya berjumpa doktor. Profilaksis juga disyorkan untuk mencegah berlakunya gejala yang tidak diingini. Inilah yang dapat dijaga oleh setiap ibu bapa yang penyayang..

    Mengapa bayi yang baru lahir tidak dapat pergi ke tandas untuk masa yang lama

    Biasanya, bayi mempunyai pengosongan secara berkala tanpa bantuan tambahan. Pada bulan-bulan pertama kehidupan, pergerakan usus yang banyak setiap hari diizinkan, kerana terdapat hubungan dekat dengan makanan yang memasuki usus. Buang air besar harus berlaku secara semula jadi tanpa usaha, menangis. Pergerakan usus semula jadi menunjukkan usus yang sihat.

    Sembelit ditunjukkan bukan sahaja oleh najis yang jarang, tetapi juga oleh tinja yang keras dan tidak ketara. Kotoran yang terlalu keras menunjukkan gangguan usus. Situasi seperti ini disebabkan oleh fenomena fungsional dan organik yang mengganggu perjalanan semula jadi makanan melalui usus. Apabila pengalaman dibenarkan?

    Penyebab organik ditentukan oleh gangguan kongenital atau genetik fungsi saluran gastrousus:

    • Semasa mengandung, janin berisiko mengalami gelung rektum tambahan. Ini membawa kepada memanjangkan usus pada bayi baru lahir. Kotoran kemudian terkumpul dalam gelung tambahan. Pergerakan najis yang diperlahankan secara berlebihan menyebabkan sembelit. Usus secara beransur-ansur menjadi buncit, tinja - dimampatkan. Peningkatan masalah menunjukkan penyakit yang dikenali sebagai dolichosigma;
    • Keadaan menjadi lebih rumit sekiranya bayi yang baru lahir didiagnosis menghidap penyakit Hirschsprung. Dalam kes ini, ketiadaan ujung saraf diperhatikan, oleh itu, buang air besar tidak berlaku kerana usus dipenuhi najis. Pelanggaran peristalsis menjadi penyebab utama sembelit biasa.

    Atas sebab organik, diagnostik dan rawatan seterusnya menjadi wajib.

    Sebab-sebab fungsional adalah kerana kemasukan produk yang tidak sesuai dalam menu ibu atau anak, kesalahan dalam menjaga bayi:

    • Sembelit paling kerap berlaku pada musim panas yang panas, ketika bayi sangat panas dan dia mengalami risiko dehidrasi. Sekiranya najis mengeras, pelanggaran mula muncul dengan kerap pergi ke tandas untuk sebahagian besar;
    • Kelemahan pada otot perut. Gejala ini menampakkan diri dalam pelbagai penyakit (contohnya, riket);
    • Kanak-kanak dengan pemakanan buatan mengalami sembelit kerana campuran yang tidak sesuai;
    • Pemakanan ibu yang tidak betul boleh menyebabkan sembelit pada bayi. Sebilangan besar produk yang mengandungi kanji menyebabkan kemunculan najis padat, dan oleh itu perkembangan sembelit;
    • Adalah wajar untuk mempertimbangkan faktor psikogenik antara kemungkinan penyebabnya. Sebilangan kanak-kanak sangat dekat dengan ibu mereka, sehingga mereka tidak dapat bertahan dalam kesepian. Situasi seperti itu menimbulkan pelanggaran fungsi usus..

    Apa yang perlu dilakukan apabila kanak-kanak takut pergi ke tandas secara besar-besaran, baca di sini.

    Sebaik-baiknya, pemeriksaan dilakukan untuk memahami penyebab gangguan saluran gastrousus.

    Sekiranya bayi yang baru lahir tidak pergi ke tandas lebih dari sehari

    Dengan sembelit, bayi menunjukkan kegelisahan: menjerit, tidak makan. Hampir mustahil untuk menenangkan bayi. Walaupun begitu, masih ada peluang untuk menenangkan bayi..

    Mandi herba yang hangat boleh membantu. Bayi suka air, yang telah mereka terbiasa sebelum dilahirkan. Air membantu mengendurkan otot dan organ, menormalkan saluran pencernaan, menenangkan remah-remah. Anak gembira setelah mandi, tetapi ibu bapa tidak dapat berehat, kerana masalahnya masih ada. Yang paling penting adalah kemampuan mengurut perut, kerana bayi tenang dan berhenti memberontak.

    Cara melakukan urutan?

    • Tangan lumurkan dengan minyak, sapu dan panaskan;
    • Minyak itu dilumurkan dengan lembut pada perut dalam bulatan;
    • Pergerakan dilakukan mengikut arah jam;
    • Lingkaran meningkat dan menurun;
    • Pada penghujungnya, pergerakan ke bawah membujur dilakukan..

    Selepas urut, senam ringan disyorkan.

    • Kaki bayi dibengkokkan ke perutnya secara bergantian, dan kemudian bersama-sama;
    • Lingkaran dilakukan dengan kaki bengkok;
    • Dengan remah, mereka melakukan latihan klasik "gunting" dan "basikal", yang menyumbang kepada kejayaan penghapusan masalah.

    Sekarang anda hanya boleh berbaring di perut anda. Selepas urut dan gimnastik, bayi yang baru lahir akan mula mendorong, berkat ia berjaya mengosongkan usus.

    Sekiranya masalah berlanjutan selepas pertolongan cemas, anda perlu meletakkan lilin gliserin kecil atau enema khas kanak-kanak. Memilih enema berasaskan air konvensional, terdapat risiko serius terhadap kemandulan dan pencucian mikroflora bermanfaat. Kaedah tambahan jarang digunakan, kerana penggunaan biasa akan memperburuk keadaan najis.

    Cara menolong bayi yang baru lahir ke tandas dengan cara yang besar

    Pencahar yang bertujuan untuk bayi adalah tempatan dan umum (dalam kes pertama, penggunaan supositoria disediakan, dan yang kedua - sirap dan penyelesaian).

    Untuk masalah yang jarang berlaku dengan pergerakan usus dan memberikan kelegaan yang cepat dan berkesan, disarankan untuk menggunakan suppositori pencahar rektum. Dana sedemikian dijual di mana-mana farmasi..

    Gliserin dibenarkan dari hari-hari pertama kehidupan. Untuk bayi baru lahir, gunakan lapan lapan lilin. Selepas bayi berusia sebulan, ia diperbolehkan menggandakan ukurannya. Suppositori gliserin membantu melembutkan najis, akibatnya pembuangan air besar difasilitasi dan rasa sakit dikecualikan. Pada masa yang sama, seseorang mesti ingat: ubat apa pun tidak dapat digunakan secara berkelanjutan, kerana dengan pendekatan lain ada risiko serius bahawa usus hanya berfungsi dengan bantuan perangsang..

    Perbualan yang berasingan adalah pelbagai ubat dalam bentuk titisan untuk rawatan sembelit.

    Jenama farmasi menawarkan pelbagai kaedah untuk mengatur perjalanan tandas. Ibu harus ingat: pilihan ubat selalu berdasarkan pada mempertimbangkan kategori umur bayi. Pada masa yang sama, pematuhan terhadap arahan adalah syarat wajib..

    Ubat yang paling popular:

    • Prelaks. Komponen utama sirap adalah laktulosa, yang membantu memperbaiki peristalsis usus dan mempunyai kesan positif pada mikroflora. Ubat ini disyorkan untuk digunakan untuk mencegah sembelit. Selepas satu dos, ubat bertindak selama satu jam;
    • Duphalac. Asas ubat semula jadi adalah whey. Sirap dibenarkan untuk diberikan walaupun pada hari-hari pertama kehidupan bayi. Untuk kesan maksimum, disyorkan untuk menunggu sekitar satu hari. Pada awal pengambilan Duphalac, terdapat risiko kembung yang serius. Kesan sampingan hilang selepas beberapa hari. Duphalac mempunyai kesan positif terhadap keadaan usus yang berfungsi, kerana masalah dengan masalah buang air besar masih ada pada masa lalu;
    • Normolact, yang sering diresepkan kepada bayi untuk mengatur saluran pencernaan, berdasarkan laktulosa. Adalah disyorkan untuk mula mengambil ubat dengan dos yang tinggi. Apabila hasil yang diinginkan dicapai, dosnya akan dikurangkan. Kemungkinan rawatan jangka panjang disediakan;
    • Microlax. Ubat ini tergolong dalam produk inovatif. Kesannya dapat dibandingkan dengan enema mikro. Hasilnya muncul dengan cepat. Satu-satunya peringatan adalah kos yang tidak semestinya tinggi, yang tidak mampu dimiliki oleh setiap ibu bapa muda.

    Pemilihan ubat sendiri untuk menghilangkan sembelit tidak diingini. Pengecualian adalah keadaan ketika bantuan kecemasan diperlukan dengan menggunakan ubat ringan..

    Dengan sembelit biasa, pemeriksaan oleh doktor yang berpengalaman sangat diperlukan. Tugas utama dalam keadaan seperti itu adalah melakukan diagnostik untuk mengenal pasti penyakit keturunan atau kongenital saluran gastrousus. Sembelit pada bayi boleh disebabkan oleh penyesuaian bayi pada makanan dan keadaan baru, jadi panik tidak boleh dibiarkan.

    Cara menolong bayi yang baru lahir ke tandas tanpa enema

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya bayi tidak dapat ke tandas, mengalami sembelit? Bagaimana dan apa yang harus menggantikan ubat yang ditetapkan untuk sembelit?

    Dalam keadaan seperti itu, dibenarkan menggunakan resipi rakyat yang telah membuktikan diri mereka dari aspek terbaik:

    • Untuk pergerakan usus, jeli petroleum biasa sering digunakan. Lap kapas kecil dilumurkan dengan lapisan petroleum jeli yang nipis dan disapu pada dubur. Selepas beberapa ketika, ubat rakyat akan menunjukkan keberkesanannya. Kanak-kanak itu akan berhenti menderita sembelit;
    • Serbuk tersebut dibenarkan menggunakan sabun bayi semula jadi. Ibu bapa harus menyuntikkan sekeping kecil detergen berharga ke dubur bayi mereka. Bantuan seperti itu adalah yang paling mudah dicapai, tetapi memerlukan penjagaan yang sepenuhnya;
    • Kaldu oat. Ramai doktor mengatakan bahawa ubat ini berfungsi sebagai keajaiban. Untuk menyediakan kuahnya, beberapa sudu serpihan oat semula jadi dituangkan dengan segelas air rebus. Campuran kemudian direbus dengan api kecil selama beberapa minit. Tapis kuah yang sudah siap, gunakan suam. Adalah tidak diingini untuk memasukkan kaldu oat dalam makanan si kecil. Pada mulanya, hanya setengah sudu ubat yang diberikan. Mungkin dos awal akan mencukupi untuk menormalkan fungsi usus.

    Formula susu yang diperam untuk bayi baru lahir: yang lebih baik, baca di sini.

    Namun, tidak semua doktor menyetujui rawatan tradisional untuk sembelit. Telah diperhatikan bahawa penggunaan benda asing dikaitkan dengan peningkatan risiko untuk mukosa dubur dan usus pada bayi. Hanya peningkatan berhati-hati dan situasi sukar yang memerlukan pertolongan segera boleh menjadi alasan.

    Pilihan lain yang dibenarkan untuk memperbaiki najis pada bayi adalah penggunaan tabung keluar gas. Ubat semacam itu membawa anda lebih dekat dengan enema dan menjamin keberkesanan maksimum..

    Kadang-kadang, ibu bapa dan bayi mereka masih harus bersetuju dengan enema.

    Dianjurkan untuk melakukan enema sekiranya bayi menderita sakit perut dan menangis, tidak dapat pergi ke tandas sendiri.

    Untuk enema yang berjaya, mereka dipandu oleh petua berikut:

    • hujung jarum suntik dibalut dengan lapisan nipis jeli petroleum atau krim bayi;
    • bayi diletakkan di atas tong, kakinya dibengkokkan dengan teliti;
    • enema diberikan secara perlahan untuk menghilangkan risiko kerosakan pada otot rektum;
    • sebarang pergerakan tiba-tiba dan tergesa-gesa dikontraindikasikan.

    Enema yang berhati-hati dan betul adalah jaminan prosedur yang berkesan.

    Anak tidak pergi ke tandas selama seminggu besar

    Kekerapan najis adalah salah satu petunjuk utama kesihatan bayi yang baik. Fungsi saluran gastrousus menentukan imuniti bayi dan penyesuaiannya tidak hanya pada menu, tetapi juga keadaan luaran. Lebih-lebih lagi, najis bayi bergantung pada ciri pemakanan ibunya. Walaupun pentingnya kerusi dalam kesihatan anak, mustahil untuk membawa semuanya ke standard tertentu. Kebiasaan pergi ke tandas sebahagian besarnya adalah masalah individu. Pada masa yang sama, sembelit mingguan menunjukkan masalah serius dan keperluan untuk mendapatkan rawatan perubatan..

    Pergerakan usus yang kerap adalah perkara biasa. Pada bulan pertama kehidupan, bayi makan hingga sepuluh kali sehari, dan pergerakan usus pada mulanya secara langsung berkaitan dengan setiap makanan. Pada masa yang sama, bayi yang menyusui susu ibu lebih kerap ke tandas berbanding rakan sebaya mereka yang diberi makan atau diberi susu formula. Harus diingat bahawa sembelit selama 2 - 3 hari dapat menandakan kekurangan zat makanan bayi, oleh itu disarankan untuk menunjukkan peningkatan berhati-hati dan perhatian, untuk memantau keadaan bayi.

    Kehadiran masalah serius disahkan oleh perut "gas" keras, keinginan bayi. Ketidakselesaan pada bayi dan juga kemunculan sindrom kesakitan menunjukkan perlunya berjumpa doktor untuk diagnostik dan rawatan bayi yang berjaya.

    Menjelang akhir bulan pertama kehidupan, banyak bayi mengalami sembelit ringan yang berlangsung selama beberapa hari. Ini disebabkan penyesuaian sepenuhnya bayi dan saluran pencernaannya kepada keadaan baru. Pengekalan najis yang sedikit dan pendek, yang bertambah baik setelah beberapa hari, tidak boleh menjadi penyebab panik. Sekiranya sembelit berterusan selama seminggu, anda tidak boleh melakukan tanpa bantuan kecemasan dan segera mendapatkan rawatan perubatan..

    Apakah skema pencegahan lebih lanjut untuk mengelakkan keadaan berulang dengan sembelit?

    • Prasyarat adalah menyesuaikan diet bayi atau ibunya. Formula buatan untuk bayi atau makanan ringan dalam diet ibu yang mempengaruhi susu ibu sering menyebabkan gangguan najis;
    • Kanak-kanak itu memerlukan kaedah minum yang betul. Keperluan ini menjadi sangat penting semasa musim panas. Kekurangan minum menyebabkan dehidrasi, najis mengeras, sembelit;
    • Anda disyorkan agar sentiasa berhubung dengan pakar pediatrik anda. Hanya seorang doktor yang dapat mendiagnosis remah agar tidak hanya memberikan bantuan, tetapi juga memberi cadangan mengenai ubat yang sesuai, kemungkinan penggunaan enema. Rawatan bayi sendiri tidak dibenarkan. Doktor mesti mengenal pasti punca gangguan najis, dan kemudian memberi cadangan, memberi bantuan;
    • Ibu bapa harus ingat mengenai ciri-ciri saluran pencernaan si kecil. Untuk melakukan ini, disarankan untuk meletakkan bayi di perutnya sebelum setiap makan. Tindakan ini membantu meningkatkan pergerakan usus dan mempercepat perjalanan ke tandas;
    • Dianjurkan untuk melakukan urutan dan gimnastik secara berkala. Aktiviti seperti ini menyumbang kepada pemeliharaan keadaan fungsi saluran gastrousus yang baik..

    Setiap ibu harus berhati-hati menghilangkan risiko yang berkaitan dengan pemakanan untuk bayi kesayangannya. Jadi, menu harus seperti berikut:

    • kira-kira 400 gram sayur-sayuran dan buah-buahan segar setiap hari (lebih baik mengelakkan makanan dengan kandungan alergen tinggi);
    • 2.5 liter air tulen;
    • 100 gram keju kotej rendah lemak, 30 gram keju atau makanan lain yang mengandungi kalsium;
    • 150 gram bijirin;
    • 150 gram daging tanpa lemak rebus;
    • 200 gram produk susu yang ditapai;
    • satu sudu minyak sayuran.

    Menu ibu menyusu adalah asas susu ibu yang sihat untuk bayi. Normalisasi saluran gastrointestinal pada bayi baru lahir adalah masa di mana peningkatan perhatian diperlukan untuk menjaga kesihatan bayi.Penahan najis bukanlah penyebab panik yang mengerikan. Walau bagaimanapun, ibu bapa harus menjaga pencegahan, akses tepat pada masanya ke doktor. Pemantauan yang teliti terhadap keadaan bayi dan sikap sensitif terhadap ketidakselesaan sedikit pun menyumbang kepada penghapusan risiko yang tidak perlu yang berkaitan dengan kesihatan bayi, yang sangat memerlukan perawatan...

    Cara menolong bayi yang baru lahir pergi ke tandas secara besar-besaran: menasihati Dr Komarovsky

    Bayi yang baru lahir tidak boleh pergi ke tandas untuk beberapa hari? Adalah wajar bagi anda untuk mengambil berat tentang perkara ini. Sembelit adalah masalah yang agak biasa pada kanak-kanak. Apa yang perlu dilakukan, bagaimana menolong anak anda?

    Anda boleh bercakap mengenai sembelit jika pergerakan usus berlaku lebih jarang daripada tiga kali seminggu, jumlah tinja kecil, najis sukar dan sukar dilalui, semua ini disertai dengan sakit dan kekejangan perut.

    Apa yang perlu anda ketahui mengenai najis bayi yang baru lahir

    1. Bergantung pada jenis makanan, bayi boleh pergi ke tandas dengan cara yang berbeza. Kanak-kanak pada campuran buatan mempunyai

    • lebih sukar
    • dan najis lebih gelap

    kerana formula susu yang diadaptasi mengambil masa lebih lama untuk mencerna susu ibu.

    • bekalan susu tidak mencukupi
    • atau diet yang tidak betul.

    3. Selang waktu yang terlalu lama antara pergerakan usus, tetapi yang selalu berlaku, mungkin merupakan tanda-tanda sembelit. Ia lebih biasa pada kanak-kanak yang diberi susu formula. Tetapi itu tidak semestinya bermaksud sembelit jika anak itu memerah najis yang keras. Diandaikan bahawa ini kerana najis lembut pada bayi tidak merangsang dubur yang cukup, atau otot-otot di dubur tidak cukup kuat untuk menarik keluar najis lembut. Masalah akan dapat diselesaikan apabila bayi mula menerima makanan pejal dalam makanan pelengkap, tentu saja, jika dietnya

    • seimbang
    • dan pelbagai.

    4. Pasti boleh dibincangkan mengenai sembelit jika najis bayi baru lahir sangat keras, kadang-kadang dalam bentuk bola kecil dan pergerakan usus sukar atau menyakitkan. Kanak-kanak itu menderita

    yang sangat menyakitkan dan memburukkan lagi masalah.

    Cara menolong anak anda yang sembelit

    1. Sembelit selepas makanan pelengkap biasanya hilang dengan perubahan diet. Seorang kanak-kanak yang sudah menerima makanan pelengkap harus menerima 30 hingga 60 ml jus dari

    2. Pastikan bayi anda mengambil cukup cecair. Cecair yang terlalu sedikit dalam diet dapat mengelakkan bayi pergi ke tandas. Bercakap dengan pakar pediatrik anda mengenai penggunaan ubat probiotik untuk membantu mengatur pencernaan pada kanak-kanak.

    3. Pastikan bayi anda cukup bergerak. Letakkannya di punggung dan putar kaki anda seperti menaiki basikal. Letakkan bayi anda di perutnya sebelum makan. Ini akan memanaskan otot perut anda dan menyiapkannya untuk makan..

    4. Salah satu cara yang mungkin untuk menolong bayi anda sekiranya dia tidak dapat banyak membantu, apabila tidak ada yang membantu, adalah kerengsaan usus yang diarahkan.

    • Pada tongkat kebersihan
    • atau hujung termometer

    celupkan sedikit krim dan letakkan perlahan di dubur untuk merangsang refleks usus.

    5. Menggunakan supositoria gliserin yang melembutkan najis keras dapat membantu, tetapi tidak selalu dibenarkan dan bukan penyelesaian kekal. Penggunaan yang kerap

    mungkin merupakan penyebab sembelit yang baru, kerana usus bayi yang baru lahir menjadi bergantung kepadanya dan kehilangan kepekaan terhadap rangsangan fisiologi.

    6. Terdapat enema kanak-kanak khas, tetapi ia digunakan sebagai keadaan kecemasan..

    7. Penyelesaian homeopati dapat membantu jika bayi baru lahir tidak dapat mengatasi sembelit dengan sendirinya, tetapi dalam hal ini sangat penting untuk berunding dengan homeopati yang berpengalaman.

    8. Sekiranya anda menyedari bahawa kanak-kanak itu pergi ke tandas dengan kesan darah di dalam najis dan tidak melihat kemungkinan luka di dubur, berjumpa doktor secepat mungkin. Lakukan perkara yang sama jika anda perhatikan bahawa kanak-kanak sering mengalami sembelit, kerana mengabaikan masalah tersebut boleh menyebabkan sembelit kronik..

    Doktor Komarovsky: apa yang harus dilakukan sekiranya kanak-kanak itu tidak dapat ke tandas untuk waktu yang lama.

    Bagaimana jika bayi yang baru lahir tidak boleh menjadi besar? Sebab dan penyelesaian utama untuk masalah sembelit

    Semasa dalam kandungan, bayi bergantung sepenuhnya pada tubuh ibu. Sejak lahir, anak menyesuaikan diri dengan persekitaran. Semua organ, termasuk saluran gastrointestinal, bayi mula berfungsi secara bebas. Ada kalanya bayi yang baru lahir tidak boleh pergi terlalu jauh. Sehubungan itu, bayi menurunkan berat badan, menderita sakit di perut yang berkaitan dengan pembentukan gas yang teruk, enggan makan. Apa yang perlu dilakukan ibu dalam kes seperti itu?

    Gejala

    Sebab mengapa bayi yang baru lahir tidak boleh pergi ke tandas boleh berbeza-beza. Perlu diingatkan bahawa kanak-kanak, seperti orang dewasa, mempunyai ciri tersendiri. Seorang kanak-kanak pergi ke tandas 1-3 kali sehari, dan yang lain sekali sehari, yang cukup diterima dari sudut gastroenterologi.

    Gejala sembelit adalah:

    • perut kembung dan keras;
    • kedutan anggota badan bawah;
    • pembentukan gas yang lemah;
    • pengurangan berat;
    • penurunan selera makan;
    • ketegangan, kemerahan muka semasa buang air besar;
    • kekurangan najis pada waktu siang;
    • menangis pada waktu malam.

    Ibu bapa perlu mengambil kira bahawa setiap bayi berbeza. Tidak selalu satu atau beberapa item dari senarai di atas menunjukkan bahawa bayi yang baru lahir mengalami sembelit. Sebagai contoh, jika bayi pergi ke tandas sekali sehari, tetapi pada masa yang sama dia dalam keadaan baik pada siang hari, dia tidak menangis pada waktu malam dan tidak menolak untuk makan, maka, kemungkinan besar, sistem pencernaan seperti itu adalah norma baginya.

    Sebab-sebabnya

    Terdapat dua jenis sembelit pada bayi baru lahir: faktor organik dan fungsi.

    Faktor fungsi berkembang kerana pelbagai sebab:

    • mengubah rutin harian;
    • kekurangan susu ibu;
    • campuran yang tidak sesuai;
    • pengambilan air yang tidak mencukupi;
    • dysbiosis;
    • akibat pengambilan antibiotik;
    • pemakanan ibu yang tidak betul semasa menyusu;
    • aktiviti fizikal bayi yang rendah.

    Faktor organik merangkumi patologi kongenital dan keradangan saluran gastrointestinal, termasuk sistem saluran gastrousus yang tidak lengkap terbentuk. Dalam kes ini, bayi yang baru lahir menderita kesakitan yang disebabkan oleh stagnasi makanan di dalam usus, yang tidak dapat menguncup pada waktunya, yang diperlukan untuk penyingkiran tinja dari badan. Dengan 2-3 bulan hidup, pelanggaran seperti itu hilang dengan sendirinya..

    Varieti sembelit

    Sembelit pada bayi juga berkembang dengan pergerakan usus yang terganggu, yang ditentukan menggunakan analisis tinja.

    Terdapat tiga jenis sembelit pada bayi baru lahir:

    • atonik - disertai dengan pembentukan gas yang kuat dan perkumuhan najis besar yang jarang berlaku;
    • najis spastik - lebat menyebabkan sakit tajam ketika najis keluar;
    • patologi - pada masa yang sama, anak yang baru lahir tidak dapat masuk dalam jumlah yang banyak untuk jangka masa yang panjang, dan najisnya menyerupai pita nipis atau tetesan.

    Apa pun punca sembelit, anda harus mendapatkan nasihat pakar pediatrik.

    Kesan pemakanan pada najis

    Masalah najis bergantung pada pemakanan bayi yang baru lahir: penyusuan, buatan atau campuran.

    Menyusu

    Semasa menyusu, sembelit pada bayi sangat jarang berlaku. Selalunya, susu ibu diserap dengan baik oleh saluran pencernaan bayi, kerana mengandungi semua unsur surih yang diperlukan dan bakteria bermanfaat untuk perkembangan penuh anak. Sejenis sembelit pada bayi yang baru lahir ketika menyusui disebabkan oleh kekurangan zat makanan. Dalam kes ini, usus bayi tidak dapat dicerna..

    Makanan buatan

    Sebarang campuran buatan sukar dicerna usus bayi baru lahir. Ini disebabkan oleh kandungan aditif buatan dan asid lemak, yang tidak biasa bagi tubuh muda dan oleh itu saluran gastrointestinal bayi tidak mempunyai masa untuk memproses makanan tepat pada waktunya.

    Makanan campuran

    Sekiranya ibu tidak mempunyai susu lemak yang mencukupi atau tidak, bayi kekurangan zat makanan. Oleh itu, bayi harus diberi makan dengan campuran. Usus tidak segera menyesuaikan diri dengan produk baru, yang menyebabkan sembelit.

    Apa nak buat

    Ibu muda sering bertanya apa yang harus dilakukan sekiranya bayi mengalami sembelit. Pertama sekali, anda perlu berjumpa doktor. Setelah memeriksa anak dan berbincang dengan ibu, pakar akan memberi cadangan bagaimana menyelesaikan masalah yang ada.

    Urut

    Untuk sembelit, urut dilakukan 3 kali sehari sebelum makan selama 10 minit. Bayi yang baru dilaburkan di atas meja ditutup dengan selimut tebal. Urutan dimulakan dengan sapuan tapak tangan di perut mengikut arah jam. Seterusnya, anda perlu menekan dengan lembut satu jari di sebelah kiri dan kanan pusar sambil meleret dari atas ke bawah. Meletakkan bayi di perutnya sebelum makan juga merupakan rangsangan usus yang baik..

    Pemakanan

    Sekiranya bayi baru lahir tidak dapat buang air besar, makanan normal usus dapat membantu. Ini termasuk: prun, labu, epal, atau oatmeal.

    Sekiranya menyusu, produk ini dapat dimakan oleh ibu, sehingga unsur mikro memasuki saluran pencernaan bayi melalui susu. Sekiranya bayi diberi susu botol, anda boleh membuat kompot atau puri dari produk yang membantu meningkatkan fungsi usus.

    Nasihat Komarovsky

    Dengan sembelit pada bayi, Komarovsky menasihatkan untuk mengelakkan dehidrasi dan memantau kelembapan udara normal di apartmen. Hasil yang sama positif, menurut doktor, disediakan oleh senaman pagi untuk kanak-kanak..

    Apa pun alasan untuk sembelit, penyampai TV terkenal mendesak ibu bapa meminta pertolongan daripada pakar, dan tidak melakukan rawatan diri..

    Artikel Mengenai Hepatitis