Rawatan buasir - doktor mana yang harus dihubungi

Utama Gastrik

Buasir - sebilangan orang tidak tahu banyak mengenai penyakit yang sangat tidak menyenangkan ini, mempunyai idea yang salah mengenai gejalanya, mengenai doktor yang merawat buasir. Penyakit ini menjadi sangat umum kerana beberapa sebab, yang utama adalah gaya hidup yang tidak bergerak dan tidak bergerak yang hampir semua penduduk bandar menjalani.

Mengapa buasir berlaku??

Seseorang mempunyai peningkatan risiko terkena buasir walaupun pada usia muda dengan adanya faktor berikut:

  • sembelit kronik
  • gaya hidup pasif
  • risiko pekerjaan - pekerja pembinaan, pemandu, pekerja pejabat, akauntan, pengaturcara, jurujual
  • mengangkat berat
  • minat untuk pelbagai diet
  • kehamilan dan kelahiran anak
  • beberapa sukan
  • pelupusan genetik
  • penyalahgunaan alkohol, makanan berlemak, pedas

Doktor mana yang harus pergi dengan buasir?

Apabila seseorang mula terganggu oleh pendarahan dari dubur, pembentukan nod di dubur, dia bertanya-tanya apakah ini bukan buasir? Dan doktor mana yang merawat buasir? Hari ini, di zaman gaya hidup yang tidak aktif, setiap orang harus mengetahui tentang gejala penyakit yang paling khas..

Gejala utama buasir permulaan adalah pendarahan dari dubur dari sedikit ke intens, prolaps buasir, ketidakselesaan ketika duduk dan berjalan, dan mungkin tidak ada rasa sakit yang teruk. Sekiranya terdapat pelepasan berdarah dari dubur, jejak darah pada tinja, anda harus menghubungi pakar proktologi atau koloproctologist secepat mungkin.

Oleh itu, apabila timbul persoalan - dengan buasir, doktor mana yang harus saya pergi? Jawapan yang tegas adalah kepada koloproctologist atau proctologist. Hanya seorang pakar, semasa melakukan pemeriksaan menyeluruh, yang dapat menentukan penyebab sebenar pendarahan. Anda juga harus tahu bahawa buasir berjaya menyamar sebagai penyakit rektum lain, seperti retakan di dubur, tumor ganas dan penyakit serius lain..

Apa yang dirawat oleh ahli koloproktologi??

Sehingga baru-baru ini, seorang doktor yang merawat buasir dan penyakit rektum lain dipanggil proctologist. Dalam tatanama moden kepakaran doktor, penyakit usus besar telah termasuk dalam kompetensi seorang proktologi, jadi sekarang seorang doktor yang merawat buasir disebut koloproctologist.

Bagaimana persediaan untuk pemeriksaan doktor anda?

Sebelum berjumpa dengan proctologist, anda harus membersihkan usus 1 kali pada waktu petang, 1 kali pada waktu pagi, adalah paling berkesan untuk meletakkan enema. Terdapat pilihan lain - enema mikro dengan Mikrolax, ia harus dilakukan pada hari lawatan pada waktu pagi. Persiapan awal seperti itu diperlukan sekiranya doktor menganggap perlu melakukan rektoskopi..

Adakah buasir tanpa darah?

Ia berlaku pada peringkat awal, tetapi pendarahan adalah salah satu tanda buasir, walaupun dengan buasir dalaman mungkin ada pendarahan yang banyak. Tetapi ini bukan satu-satunya gejala penyakit ini..

Bolehkah buasir hilang sendiri?

Tidak. Buasir bukan sahaja tidak dapat hilang sendiri, mereka cenderung membesar. Terapi ubat melambatkan perkembangan sedikit dan melegakan gejala dalam proses akut.

Kesakitan selepas pembedahan buasir tidak dapat dielakkan?

Hari ini, terdapat kaedah moden rawatan pembedahan buasir invasif minimum, yang memberikan penyingkiran penyakit ini tanpa rasa sakit dan masalah berikutnya..

Untuk kesakitan di dubur - diagnosis buasir?

Tidak. Buasir tidak selalu menyakitkan, pada peringkat awal penyakit mungkin tidak ada rasa sakit, hanya pada tahap lanjut, ketika terjadi keradangan, prolaps nod, dan sakit akut terjadi. Terdapat banyak sebab untuk munculnya pelbagai kesakitan di dubur, oleh itu, diagnosis tepat pada masanya oleh proctologist - doktor yang merawat buasir adalah penting.

Pemeriksaan oleh pakar koloproktologi selalu menyakitkan?

Apabila diperiksa oleh proctologist, rasa sakit dapat terjadi hanya jika ada masalah yang menyertainya - air mata, retak, kehilangan simpul. Pemeriksaan standard oleh proctologist tidak menyakitkan.

Buasir - penyakit orang tua?

Tidak. Dalam masyarakat moden, buasir berlaku pada generasi muda di bawah usia 30 tahun seperti yang berusia lebih dari 45 tahun. Selalunya, tanda-tanda pertama buasir muncul pada majoriti pada usia yang cukup muda, berkembang dan semakin meningkat pada masa akan datang.

Buasir dirawat dengan julap?

Tidak, menghilangkan sembelit bukanlah penyembuh penyakit ini, lebih-lebih lagi, dari cirit-birit, kerengsaan usus - gejala dan perkembangan penyakit ini hanya bertambah.

Adalah mungkin untuk merawat buasir hanya dengan ubat-ubatan rakyat?

Pada peringkat awal, ramuan dan suplemen makanan sedikit sebanyak dapat meringankan manifestasi penyakit ini, tetapi rawatan apa pun harus menyeluruh. Buasir adalah penyakit di mana seseorang tidak dapat mengubati diri sendiri, kerana buasir tidak berkurang seiring bertambahnya usia, tetapi, sebaliknya, meningkat, dengan gangguan dalam diet, sembelit, berulang berulang. Dan sudah pada peringkat berikutnya, rawatan pembedahan-konservatif gabungan sangat diperlukan.

Cara merawat buasir?

Kami mengetahui doktor mana yang merawat buasir, sekarang kami harus mencari - bagaimana penyakit ini dapat disembuhkan hari ini? Hanya doktor yang berkelayakan yang boleh menetapkan rawatan moden yang mencukupi, tepat pada masanya. Dalam praktiknya, tidak ada kes yang sama persis, setiap pesakit mempunyai simptomologi tertentu, bertambah buruk dengan masalah proktologi lain dan penyakit kronik, oleh itu, rawatan tersebut ditetapkan secara individu, bergantung pada sifat proses dan tahap buasir. Sehingga kini, selain rawatan pembedahan dan ubat tradisional, terdapat kaedah moden untuk merawat buasir secara rawat jalan seperti:

  • skleroterapi,
  • photocoagulation buasir,
  • pengenaan cincin lateks - ligasi
  • di luar negara, hanya satu perempat pesakit yang menjalani rawatan pembedahan, dan selebihnya 75% pesakit menjalani rawatan buasir tanpa rasa sakit invasif minimum.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk buasir?

Doktor mana yang harus pergi untuk buasir - soalan ini diajukan oleh semua orang yang mempunyai gejala pertama penyakit ini. Seorang pakar proktologi pakar menangani masalah usus besar dan rektum. Kompetensinya merangkumi rawatan penyakit seperti buasir. Gejala apa yang anda perlukan untuk berjumpa doktor? Mari kita fikirkan apa itu buasir. Penyakit ini dicirikan oleh urat varikos di buasir rektum. Di bawah pengaruh gaya hidup yang tidak aktif, kekurangan zat makanan, sembelit yang kerap, otot dan ligamen kehilangan nada, dinding vaskular...

Temujanji awal dengan proctologist mengikut TINDAKAN970
Temujanji awal dengan proctologist2000
Pelantikan berulang kali dengan proctologist1800
Pembasmian anestesia dan pulpa dubur1800
Anoskopi1000
Anestesia permohonan500
Biopsi dari saluran dubur atau rektum2400
Biopsi perianal1800
Lancing paraproctitis akut11000
Hemorrhoidektomi40,000
Menguji fistula rektum600
Anestesia penyusupan otot pulpa dubur1500
Anestesia penyusupan perianal1500
Pemotongan papilla dubur hipertrofi2400
Eksisi pinggiran perianal4000
Pengecutan fistula rektum28000
Kecerunan retakan20,000
Lateks ligasi 1 buasir7000
Anestesia penyusupan tempatan850
Pemeriksaan cermin rektum500
Polipektomi dubur8000
Polipektomi rektum10000
Rektoromanoskopi2500
Skleroterapi 1 buasir3500
Thrombectomy dari 1 buasir3000
Pembentukan trombus4500
Penyingkiran badan asing dari rektum15000
Pembuangan kalkulus tinja rektum3600
Pembuangan ketuat alat kelamin (1 elemen)3000
Pembuangan satu buasir12000
Penyingkiran ketuat perianal (1 elemen)2000
Penyingkiran polip dubur6600
Elektrokoagulasi polip rektum melalui anoskop4000
  • "Doktor Moscow"
  • INN: 7713266359
  • Pusat Pemeriksaan: 771301001
  • OKPO: 53778165
  • OGRN: 1027700136760
  • LIC: LO-77-01-012765
  • "Chertanovo I"
  • INN: 7726023297
  • Pusat Pemeriksaan: 772601001
  • OKPO: 0603290
  • OGRN: 1027739180490
  • LIC: LO-77-01-004101
  • "Protek"
  • INN: 7726076940
  • Pusat Pemeriksaan: 772601001
  • OKPO: 16342412
  • OGRN: 1027739749036
  • LIC: LO-77-01-014453

Doktor mana yang harus pergi untuk buasir - soalan ini diajukan oleh semua orang yang mempunyai gejala pertama penyakit ini. Seorang pakar proktologi pakar menangani masalah usus besar dan rektum. Kompetensinya juga merangkumi rawatan penyakit seperti buasir..

Apa gejala yang anda perlukan untuk berjumpa doktor?

Mari kita fikirkan apa itu buasir. Penyakit ini dicirikan oleh urat varikos di buasir rektum. Di bawah pengaruh gaya hidup yang tidak aktif, kekurangan zat makanan, sembelit yang kerap, otot dan ligamen kehilangan nada, dinding saluran darah menjadi kurang elastik. Peregangan, mereka tidak lagi kembali ke kedudukan asalnya, dan keseluruhan proses ini disertai dengan genangan darah. Pada peringkat awal, buasir tidak menampakkan diri mereka terlalu banyak, sehingga banyak orang meminta bantuan dari masa ke masa. Walau bagaimanapun, beberapa gejala ciri masih ada. Ini termasuk:

• gatal atau terbakar di dubur;
• kesakitan yang berbeza-beza;
• rasa kenyang di rektum;
• rasa pengosongan yang tidak lengkap.

Sekiranya pesakit mempunyai dua gejala terakhir, maka ini secara langsung dapat menunjukkan permulaan berlakunya buasir. Gatal, terbakar dan sakit muncul dengan latar belakang sembelit yang berterusan. Selain itu, titisan darah dapat dilepaskan dari dubur semasa buang air besar. Sekiranya anda melihat satu atau lebih gejala buasir, segera hubungi proctologist anda. Bantuan perubatan tepat pada masanya akan membantu menghilangkan masalah dengan lebih cepat dan lebih berkesan daripada merawat penyakit kronik.

Yang merawat buasir selain proctologist?

Proktologi berurusan secara langsung dengan penyakit rektum. Walau bagaimanapun, tidak semua klinik mempunyai pakar seperti ini; ini sangat akut di kawasan penempatan kecil. Dalam kes ini, dengan buasir akut, anda harus menghubungi doktor anda untuk merujuk kepada pakar bedah. Sekiranya buasir itu kronik, maka ahli terapi juga boleh memberi nasihat. Penyakit ini adalah patologi saluran yang terletak di rektum. Oleh itu, tidak berlebihan untuk mengunjungi pakar patologi vaskular, masalah seperti ini ditangani oleh ahli angiologi atau ahli phlebologist. Buasir secara langsung berkaitan dengan diet yang tidak sihat, jadi pakar pemakanan dapat menyesuaikan diet, menasihatkan produk untuk meringankan keadaan dan menghilangkan sembelit.

Ciri-ciri persediaan untuk berunding dengan doktor

Sekiranya anda akan mengunjungi ahli proktologi, bersiaplah untuk lawatan lebih awal. Anda akan diajukan soalan mengenai diet biasa, aktiviti fizikal anda - anda perlu menjawabnya dengan jujur ​​dan sepenuhnya, kerana rawatan lebih lanjut bergantung kepada ini. Lebih baik menuliskan semuanya terlebih dahulu pada helaian yang berasingan, dan kemudian memutuskan doktor mana yang harus dihubungi untuk buasir, anda boleh memberikan maklumat yang diperlukan kepadanya. Selain menerangkan diet, maklumat akan diperlukan mengenai tabiat buruk, kekerapan dan sifat najis. Ia juga berguna untuk mengingat faktor keturunan: jika saudara-mara menderita buasir, maka ini mungkin penting.

Bersedia untuk lawatan

Sebelum melawat ahli proktologi, pastikan anda mengosongkan usus. Sekiranya pesakit mengalami sembelit, maka enema boleh digunakan. Dalam perubatan moden, terdapat pelbagai ubat ringan yang berjaya menggantikan enema tradisional. Mereka bertindak pada najis, melembutkan mereka dan mempromosikan perkumuhan. Sebaiknya jangan makan sebelum mengunjungi pakar, kerana anda mungkin perlu menjalani ujian darah. Pembersihan usus besar harus dilakukan pada waktu petang sebelum lawatan yang dijadualkan dan pada waktu pagi tepat sebelum ia. Semasa pemeriksaan, doktor mungkin menetapkan jenis diagnostik instrumental tambahan, jadi lebih baik mempersiapkannya terlebih dahulu.

Adakah mungkin untuk mengabaikan lawatan ke doktor?

Seringkali, pesakit berpaling kepada proctologist dengan buasir akut, tetapi sebaik sahaja bantuan datang, mereka tiba-tiba meninggalkan rawatan selanjutnya. Sementara itu, penyakit ini terus berkembang dan berkembang menjadi bentuk kronik. Dalam kes ini, hanya kombinasi rawatan konservatif dan pembedahan yang membantu. Sekiranya buasir meningkat ke tahap 3 atau 4, maka hanya dapat dihilangkan dengan pembedahan. Rawatan untuk buasir juga termasuk sclerotherapy, photocoagulation, laser therapy, atau latex ligation..

Doktor untuk menghubungi untuk buasir

Siapa yang boleh saya hubungi mengenai buasir?

Sekiranya tidak ada proctologist di hospital, maka perlu dikunjungi ahli terapi. Menghubungi pakar ini dengan buasir tidak akan memberikan hasil pemeriksaan rektum berkualiti tinggi. Ahli terapi akan berdasarkan tanda-tanda penyakit ini. Oleh itu, doktor boleh menetapkan ubat untuk mengurangkan gejala. Selepas itu, ahli terapi akan merujuk pesakit ke proctologist di institusi perubatan lain..

Doktor mana yang harus dihubungi oleh wanita dengan buasir?

Kemunculan kesesakan vena pada wanita semasa kehamilan dikaitkan dengan keanehan kedudukan ini. Oleh itu, pakar sakit puan menangani penyakit ini. Pakar sakit puan tidak dapat merawat keradangan peringkat akhir. Walau bagaimanapun, kaedah invasif minimum hanya digunakan selepas melahirkan anak. Kadang-kadang sukar untuk memeriksa pesakit dengan buasir dalaman. Kerana itu, kanak-kanak perempuan diberi ubat untuk melegakan gejala pada peringkat awal. Di samping itu, pakar bedah atau ahli terapi merawat buasir pada wanita..

Doktor mana yang harus anda pergi untuk buasir pada lelaki?

Buasir pada lelaki dirawat oleh pakar urologi pada peringkat awal. Doktor akan menetapkan ubat untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan. Sekiranya, setelah diperiksa oleh doktor, didapati bahawa penyakit ini berlanjutan hingga tahap akhir, maka pesakit dirujuk ke proctologist.

Bagaimana rawatan ditetapkan?

Apabila mana-mana doktor untuk buasir pada lelaki atau wanita melakukan tinjauan, pengumpulan aduan dan pemeriksaan, kaedah rawatan ditentukan. Ini berlaku setelah diagnosis yang tepat dibuat. Pada peringkat awal keradangan kerucut, pesakit diresepkan ubat untuk mencegah gejala penyakit. Ubat berbeza pada tahap keradangan yang berbeza. Dalam kebanyakan kes, suppositori rektum diresepkan untuk buasir. Selain itu, salap anestetik dan anti-radang membantu menghilangkan rasa tidak selesa semasa buang air besar. Untuk melegakan pendarahan, suppositori digunakan dengan tindakan yang sesuai.

Pada peringkat akhir perkembangan buasir, rawatan dijalankan dengan bantuan operasi. Ini berlaku selepas pemeriksaan dan pemeriksaan oleh proctologist. Dalam kes ini, perlu diingat bahawa campur tangan pembedahan hanya dilakukan oleh pakar - pakar bedah proktologi. Semasa tempoh pemulihan selepas hemoroidektomi, pesakit diberi ubat dan ubat. Ini bertujuan untuk menyembuhkan dan mencegah jangkitan. Pesakit diberi konsultasi mengenai pencegahan penyakit.

Seorang doktor untuk buasir terletak di hospital daerah dan dipanggil proctologist. Anda boleh merujuk kepadanya berdasarkan tanda-tanda, atau mengikut arahan ahli terapi atau pakar bedah. Wanita, terutama dalam kedudukan, harus menghubungi doktor lain yang dipanggil pakar sakit puan. Doktor lain akan membantu menghilangkan gejala penyakit sekiranya keradangan berlaku pada peringkat awal. Untuk menyembuhkan pembentukan vena, anda perlu berjumpa pakar bedah proktologi. Sebagai tambahan kepada pemeriksaan terperinci pesakit, doktor akan menentukan teknik terapi yang diperlukan.

Doktor mana yang akan pergi ke seorang lelaki dengan buasir

Buasir pada lelaki juga didiagnosis dan dirawat oleh proctologist atau koloproctologist. Sekiranya pembentukan buasir dikaitkan dengan kehadiran patologi kelenjar prostat, lelaki itu perlu berjumpa pakar urologi.

Siapa yang harus dihubungi sekiranya hospital anda tidak mempunyai proctologist atau koloproctologist?

Malangnya, tidak ada kedudukan dalam poliklinik daerah - doktor-proctologist atau doktor-proctologist. Oleh itu, tugas doktor ini dilaksanakan oleh pakar bedah.

Pakar bedah di klinik daerah terlibat dalam diagnosis dan rawatan buasir, dan, jika perlu, boleh merujuk kepada proctologist, coloproctologist atau phlebologist untuk berunding.

Sekiranya anda pergi ke poliklinik, dan pakar bedah tidak hadir, anda perlu pergi ke doktor umum. Doktor ini, tentu saja, tidak akan dapat melakukan pemeriksaan digital rektum, anoskopi, rektomanoskopi, kolonoskopi atau menyembuhkan penyakit ini, tetapi dia akan dapat membuat diagnosis awal dan merujuk kepada pakar yang sesuai.

Patogenesis buasir, penyebab dan faktor yang memprovokasi

Patogenesis buasir didasarkan pada gangguan anastomosis arterio-vena, yang dilokalisasi di badan-badan gua rektum, serta peningkatan aliran darah ke pembuluh darah hemoroid.

Di bawah pengaruh pelbagai faktor, yang akan kami senaraikan di bawah, kerana disfungsi anastomosis, sejumlah besar darah terkumpul di urat hemoroid dan aliran keluarnya terganggu. Akibatnya, urat hemoroid berkembang, dan dengan tindakan berterusan faktor-faktor yang memprovokasi, mereka hipertrofi. Oleh itu, pembentukan buasir berlaku, yang juga dapat disebut lebam..

Berikutan dari perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa penyebab utama buasir adalah genangan darah pada urat rektum atau urat saphenous di kawasan dubur. Sekiranya urat di dalam saluran rektum hipertrofi, maka mereka membicarakan buasir dalaman, dan jika urat saphenous di sekitar dubur, maka mengenai luaran.

Faktor berikut boleh menyebabkan pelanggaran aliran darah dari urat rektum:

  • gaya hidup yang tidak menetap. Kekurangan aktiviti fizikal sering berlaku dalam profesi "tidak aktif", misalnya, guru, pemandu, pengaturcara, kerani, juruwang, wanita jarum, dll..
  • sembelit kronik atau cirit-birit;
  • buruh fizikal yang berat, yang berkaitan dengan mengangkat beban, serta beberapa sukan, misalnya, angkat berat;
  • diet tidak seimbang dan tidak sihat;
  • membawa anak dan kelahiran semula jadi;
  • tabiat buruk, terutamanya penyalahgunaan alkohol;
  • keturunan berat;
  • penyakit hati;
  • neoplasma organ pelvis;
  • penyakit kardiovaskular dan lain-lain.

Rawatan adalah konservatif atau radikal

Proktologi yang bertanggungjawab pertama kali akan berusaha menyembuhkan buasir tahap 1-2 tanpa pendedahan yang agresif, hanya dengan bantuan ubat-ubatan. Untuk melakukan ini, dia biasanya menggunakan:

  • Tablet untuk pemberian oral (antibiotik, ubat untuk menguatkan saluran darah, untuk sembelit)
  • Ubat topikal untuk penggunaan luaran - salap, gel, krim
  • Suppositori rektum juga popular.

Ubat topikal juga boleh digunakan untuk tahap buasir yang lebih maju, tetapi kemudian akan digunakan sebagai terapi tambahan - untuk menghilangkan rasa sakit dan melegakan kerengsaan.

Sekiranya ubat-ubatan tidak membantu (ciri-ciri tubuh berperanan di sini, serta kemampuan tisu dan saluran darah untuk tumbuh semula), kaedah yang lebih radikal digunakan - kaedah invasif minimum (buasir tahap 2-3, ahli proktologi akan segera mula merawat kaedah yang lebih berkesan):

  • Pembuangan laser buasir (luaran dan dalaman)
  • Photocoagulation nod inframerah
  • Ligasi dengan cincin lateks
  • Skleroterapi
  • Desarterisasi - ligasi dan jahitan kapal menggunakan ultrasound Doppler
  • Cryotherapy
  • Reseksi Longo

Setiap kaedah mempunyai ciri tersendiri. Tetapi semuanya dibezakan dengan kecekapan yang sangat tinggi (lebih daripada 90% pesakit mencatatkan pemulihan sepenuhnya)!

Rawatan sedemikian diakui di seluruh dunia sebagai trauma rendah dan selamat. Itulah sebabnya ia dipilih oleh mereka yang tidak mahu masuk ke bawah pisau pakar bedah, tetapi ingin menyingkirkan masalah itu sekali dan untuk semua. Satu-satunya kelemahan kaedah tersebut adalah kos prosedur yang tinggi dan kemungkinan berulang selepas 3-5 tahun. Tetapi mereka dengan mudah dikompensasi oleh kelebihan lain:

  • Masa yang dihabiskan untuk operasi seperti itu sangat sedikit, tetapi kesan maksimum dicapai dalam 15-30 minit ini (sama dengan beberapa bulan rawatan konservatif!)
  • Operasi mini sama sekali tidak menyakitkan (tidak seperti campur tangan pembedahan sebenar)
  • Tidak diperlukan persiapan dari pesakit sebelum memulakan proses (tidak ada enema, dll.)
  • Semua rawatan dilakukan secara rawat jalan
  • Tempoh pemulihan minimum, di mana tidak ada pendarahan, tidak ada risiko terkena jangkitan, dll..
  • Penyembuhan luka miniatur dengan cepat

Doktor mana yang merawat buasir tahap terakhir, keempat? Sudah tentu, pakar bedah proktologi. Dia melakukan pembedahan (hemorrhoidectomy) apabila seseorang tidak mempunyai peluang untuk sembuh menggunakan kaedah di atas.

Tahap terakhir dicirikan oleh perubahan serius pada tubuh pesakit. Oleh itu, jangkitan sekunder dan penyakit bersamaan boleh menyertai buasir biasa, yang secara signifikan merumitkan keseluruhan proses rawatan. Sekiranya anda tidak bertindak balas pada waktunya, semuanya boleh berakhir dengan teruk (sehingga mati, misalnya, dari pendarahan besar atau keracunan darah).

Sebagai peraturan, orang seperti itu sudah sukar bergerak, mereka mempunyai buasir yang rumit: tidak lagi penting bagi mereka untuk beralih kepada doktor mana - yang utama ialah dia menyelamatkan orang itu. Di sini anda tidak boleh buat tanpa pisau bedah! https://www.youtube.com/embed/Q-AlQqzAUsU

Tetapi anda tidak harus segera meminta pakar proktologi untuk pembedahan: operasi hanya dilakukan berdasarkan petunjuk yang baik

Sebagai contoh, jika pesakit mengalami anemia kerana pendarahan, jika ada risiko trombosis, dan juga pada saat seseorang mengalami serangan akut dengan rasa sakit dan tanda-tanda jangkitan sekunder

Tetapi anda tidak harus segera meminta proctologist untuk campur tangan pembedahan: operasi hanya dilakukan untuk petunjuk yang baik. Sebagai contoh, jika pesakit mengalami anemia kerana pendarahan, jika ada risiko trombosis, dan juga pada saat seseorang mengalami serangan akut dengan rasa sakit dan tanda-tanda jangkitan sekunder.

Rawatan Buasir »Kaedah Rawatan» Konservatif

Apa sebenarnya yang dilakukan oleh proctologist

Seorang doktor yang merawat buasir dan penyakit rektum lain pada wanita dan lelaki mungkin mempunyai fokus aktiviti yang berbeza, bergantung pada tempat kerja dan tanggungjawabnya..

Seorang doktor yang bekerja di poliklinik bertanggungjawab terutamanya untuk:

  1. Penerimaan pesakit, perundingan, pemeriksaan manual dan instrumental, termasuk semasa kehamilan.
  2. Menulis rujukan untuk ujian dan diagnostik tambahan.
  3. Menetapkan diagnosis yang tepat berdasarkan data yang diperoleh, anamnesis dan penyelidikan.
  4. Pelantikan rawatan individu.
  5. Menjalankan manipulasi perubatan sekiranya pesakit tidak dirujuk untuk mendapatkan rawatan di hospital.
  6. Memantau perjalanan penyakit dan menyesuaikan rejimen rawatan.

Sekiranya doktor bekerja di hospital, dia akan menerima pesakit yang dihantar ke hospital, melakukan pemeriksaan dan mengesahkan diagnosisnya. Selepas itu, rawatan untuk buasir ditetapkan, doktor secara bebas memantau proses rawatan setiap hari.

Sekiranya pesakit mengadu rasa tidak enak, proctologist mengubah rancangan rawatan, dengan memberi tumpuan kepada ciri-ciri individu pesakit. Juga, dalam situasi kritikal, bantuan perubatan kecemasan diberikan..

Pakar bedah koloproktologi mempunyai hak untuk:

  • Menjalankan sebarang campur tangan pembedahan di klinik pesakit luar.
  • Rawat lelaki dan wanita, termasuk semasa kehamilan, menggunakan teknik invasif minimum di hospital sehari.
  • Untuk menetapkan kaedah rawatan konservatif untuk penyakit rektum.

Rawatan konservatif.

Ini termasuk langkah-langkah terapeutik yang hanya terdiri dari masuknya bahan-bahan ubat ke dalam rektum dan mengambil ubat dengan cara lain. Suppositori rektum. Bentuk penyampaian ubat yang paling popular adalah terus ke kawasan sasaran. Supositoria adalah silinder kecil yang mesti disuntik sendiri ke dalam rektum. Kurang popular daripada suppositori, walaupun salap merawat sama dan sering mengandungi bahan yang sama. Tetapi sangat tidak mudah untuk menggunakannya, perlu memasukkan jari ke dalam rektum dengan setiap penggunaan untuk memberikan salap. Tablet dan kapsul. Pada asasnya, dalam bentuk ini, venotonik digunakan, yang, apabila diambil melalui mulut, merangsang saluran seluruh badan, termasuk plexus vena-arteri rektum. Ini mengurangkan ukuran mereka, mempercepat penyembuhan, dan salap topikal atau ubat supositoria berfungsi lebih baik. Kadang kala losyen, mandian sitz dan banyak lagi digunakan.

Doktor mana yang merawat buasir pada wanita

Selalunya, wanita tidak tahu siapa yang harus dihubungi dengan gejala buasir. Sekiranya bentuk ringan, pakar keluarga atau ahli terapi boleh diperiksa. Walau bagaimanapun, untuk gejala atau pemburukan yang serius, proctologist yang baik harus dijumpai. Dia tidak hanya menangani diagnosis buasir - seorang pakar merawat semua gangguan, masalah, memeriksa keadaan rektum, dubur dan usus besar. Dia pakar dalam rawatan pelbagai keadaan rektum, dubur dan penyakit.

Dalam beberapa kes, proctologist bekerjasama rapat dengan ahli urologi (pakar dalam sistem genitouriner dan kencing) dan pakar obstetrik-ginekologi (semasa kehamilan dan selepas melahirkan).

Di samping itu, ahli proktologi menangani penyakit berikut:

  • trauma pada dubur;
  • tahap keradangan buasir yang teruk;
  • sembelit.

Masalah biasa seperti sembelit dan buasir ringan dapat diatasi oleh doktor biasa.

Kajian semula ubat rakyat untuk buasir

  1. Ubat herba - Mandi herba Procto Herbs (minyak lavender, ekstrak kulit kayu oak, chamomile dan ekor kuda, minyak jarak adalah penolong yang baik dalam mengatasi masalah ini).
  2. Supositoria dengan minyak buckthorn laut (mempercepat penyembuhan tisu yang rosak, menguatkan membran sel, mempunyai kesan imunostimulasi, dll.).
  3. Kentang - silinder kecil yang diukir daripadanya, berfungsi dengan hebat (seperti lilin). Para saintis mendapati bahawa sejumlah besar vitamin C dan pati mempunyai sifat penguat dinding venotonik dan vaskular..

Ubat tradisional digabungkan dengan terapi konservatif.

Cara persiapan pemeriksaan dengan betul oleh proctologist atau koloproctologist

Seperti manipulasi diagnostik lain, pemeriksaan proktologi memerlukan persiapan yang teliti, yang terdiri dalam membersihkan usus besar. Untuk melakukan ini, anda perlu melakukan enema pembersih atau menggunakan enema mikro Mikrolax.

Enema pembersihan dilakukan pada malam sebelum pemeriksaan sekiranya temujanji dijadualkan pada waktu pagi. Sekiranya pemeriksaan oleh proctologist dilakukan pada waktu petang, maka lebih baik meletakkan enema sebelum pukul lapan pagi, pada hari yang sama. Sekiranya anda bimbang tentang kesakitan yang teruk pada dubur, maka enema dikategorikan secara kontraindikasi untuk anda, dan pemeriksaan pada rektum akan dilakukan hanya setelah rasa sakit itu hilang..

Juga penting untuk mengecualikan dari menu makanan yang menyebabkan kembung, iaitu: buah mentah, pastri, gula-gula, anggur, keju keras, keju cottage, kekacang dan kubis putih.

Sekiranya anda mengalami kembung perut walaupun diet anda, maka minum 5 tablet arang aktif pada waktu petang sebelum kajian..

Juga, jangan lupa ambil yang berikut untuk temu janji dengan proctologist anda:

  • pasport;
  • polisi insurans kesihatan wajib, jika anda memilikinya;
  • sijil persaraan atau dokumen lain yang memberi anda faedah;
  • lampin pakai buang;
  • kasut atau penutup kasut yang boleh ditukar;
  • tisu basah;

Apabila rujukan ke pakar kolonoproctologi mungkin diperlukan

Pesakit dirujuk kepada pakar bedah sekiranya rawatan konservatif tidak membantu, dan keadaan orang itu bertambah buruk.

Jangan takut dengan pakar bedah. Pakar, pertama sekali, melihat dan memberi nasihat awal. Kemudian rawatan pesakit dalam dijalankan, dan hanya jika ia tidak membuahkan hasil, keputusan akan dibuat mengenai operasi tersebut. Sebagai peraturan, mereka dirawat menggunakan kaedah rawatan invasif minimum, tetapi pesakit harus berbaring sebentar di hospital.

Kaedah dan preskripsi utama untuk rawatan buasir

Terdapat tiga pilihan untuk langkah rawatan:

  • konservatif;
  • invasif minimum;
  • campur tangan pembedahan.

Pada peringkat pertama penyakit ini, buasir sangat mudah disembuhkan secara konservatif. Pakar memeriksa, menentukan salap, ubat dan supositoria mana yang harus diresepkan. Anda harus melepaskan tabiat buruk, merokok dan minuman beralkohol sebelumnya.

Anda perlu mengubah diet anda dan terlibat dalam pencegahan kesesakan yang berterusan. Ringkasnya, anda tidak akan malas, anda perlu bersukan.

Sekiranya penyakit ini berkembang menjadi bentuk kronik, maka tidak selalu mungkin untuk menyembuhkannya walaupun dengan bantuan kaedah rawatan minimal invasif. Campur tangan pembedahan dalam kes buasir agak menyakitkan dan dicirikan oleh tempoh pemulihan yang panjang.

Sehingga kini, perubatan dalam bidang proktologi telah berjalan jauh: ada tempat dan siapa yang harus digunakan untuk penggunaan kaedah baru yang tidak begitu menyakitkan dan berbahaya. Contohnya, sclerotherapy, penempatan cincin lateks, atau photocoagulation nodul dianggap berkesan untuk buasir.

Dan di negara-negara Kesatuan Eropah, hanya sekitar 26% pesakit, jika mereka mempunyai buasir lanjut, menjalani rawatan pembedahan.

Doktor mana yang merawat buasir

Seorang doktor yang merawat buasir pada lelaki

Oleh itu, anda harus segera berjumpa doktor sekiranya anda mengalami simptom seperti ini:

Hampir semua manifestasi buasir seperti ini adalah tanda-tanda peringkat awal dan mudah dirawat. Menurut tradisi, seorang doktor yang merawat buasir dipanggil proctologist di hospital. Tetapi sejak tahun 1997, di semua hospital di tempat maklumat, kepakaran ini telah diubah menjadi "ahli koloproktologi".

Bahkan buasir lanjut dapat disembuhkan di rumah, tanpa pembedahan dan hospital. Hanya ingat untuk memohon sekali sehari.

Doktor mana yang akan pergi ke wanita dengan buasir

Doktor ini memeriksa pesakit, mendiagnosis dan merawatnya. Doktor inilah yang akan memberi cadangan yang diperlukan mengenai bagaimana melegakan gejala buasir yang tidak menyenangkan dan menyakitkan, dan juga memberitahu anda apa yang harus dilakukan untuk mengelakkan munculnya buasir pada masa akan datang. Untuk menjadi ahli koloproktologi, doktor mesti mendapat pendidikan perubatan yang sesuai dalam bidang "Pembedahan" atau "Perubatan Umum".

Doktor mana yang harus dihubungi oleh wanita semasa mengandung dengan buasir

Sekiranya perlu, pakar sakit puan boleh meminta konsultasi dengan ahli koloproktologi. Walau bagaimanapun, selalunya semasa kehamilan, tugas utama doktor bukanlah rawatan, tetapi pencegahan dan pencegahan keadaan perkembangan buasir..

Untuk melakukan ini, cukup mudah untuk mengikuti beberapa cadangan yang mudah, tetapi pada masa yang sama sangat penting:

  • Makan dengan betul;
  • Lakukan senaman fizikal tertentu;
  • Ikuti gaya hidup bergerak yang aktif dan yang paling penting;
  • Pakai pembalut jika perlu dan seperti yang disyorkan oleh doktor.

Terdapat banyak resipi ubat tradisional untuk rawatan buasir. Kehamilan bukanlah masa terbaik untuk bereksperimen, jadi sebelum memulakan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat, anda harus berjumpa dengan pakar sakit puan anda.

Apa yang perlu anda ambil untuk berjumpa dengan doktor koloproktologi

Lawatan ke ahli koloproktologi boleh dijadualkan dalam dua keadaan:

Dalam kes pertama dan kedua, anda perlu membawa kad pesakit luar yang mengandungi keputusan peperiksaan sebelumnya.

Pemeriksaan rektum

Prosedur pemeriksaan dengan doktor untuk buasir adalah mudah dan tidak menyakitkan. Pemeriksaan rektum usus besar dengan jari digunakan. Pesakit diberi seluar dalam khas supaya dia tidak merasa tidak selesa. Dia berbaring di sofa dan mengambil posisi siku lutut, atau anda boleh berbaring di sebelah kirinya. Doktor memeriksa kawasan perianal. Buasir luaran akan dapat dilihat setelah pemeriksaan visual, sementara merasakan urat simpul, keadaan dan kesakitannya dinilai. Proktologi kemudian melincirkan jari telunjuk dan dubur dengan petroleum jelly dan memasukkan jari ke dalam rektum. Pesakit harus berehat sebisa mungkin.

Semasa pemeriksaan, doktor dapat mengesan pembentukan polipoid di rektum, penyempitan lumen dan penyakit lain. Pada seorang lelaki, keadaan kelenjar prostat dinilai. Di saluran dubur, semasa diperiksa, retakan dubur dan buasir dalaman yang membesar dapat dikesan.

Seorang doktor yang merawat buasir dapat, setelah diperiksa, dapat mengesan fisur dubur, trauma mukosa, tumor jinak dan malignan, polip, proctitis, paraproctitis, prolaps rektum. Doktor boleh menetapkan prosedur atau rawatan diagnostik tambahan.

Untuk pemeriksaan yang lebih terperinci, pesakit mungkin diberi anoskopi - pemeriksaan saluran dubur dan bahagian bawah rektum dengan anoskop. Semasa anoskopi, anda bukan sahaja dapat mengesahkan diagnosis, tetapi juga menjalankan beberapa prosedur perubatan, misalnya, ligasi lateks buasir. Prosedur ini tidak menimbulkan rasa sakit, pesakit mungkin merasa tidak selesa.

Semasa pemeriksaan awal, adalah wajar menjalani sigmoidoskopi. Ini adalah jenis penyelidikan instrumental yang dilakukan dengan menggunakan alat sigmoidoscope. Prosedur ini membolehkan anda mengesan pada formasi terkecil rektum dan kolon sigmoid, misalnya, polip yang berukuran kurang dari 1 cm. Disarankan untuk menjalani sigmoidoskopi setiap tahun bagi orang di bawah 50 tahun.

Pencegahan

Rawatan buasir pada peringkat awal adalah konservatif. Namun, pada peringkat terakhir, penyakit ini hanya dapat disembuhkan dengan pembedahan. Ini adalah prosedur yang sangat menyakitkan, selepas itu pesakit memerlukan pemulihan selama beberapa bulan. Dia tidak dapat bekerja seperti biasa, menjalankan perniagaannya. Untuk mengelakkan ini, langkah pencegahan mesti diikuti. Pencegahan buasir merangkumi:

  • gaya hidup aktif, bermain sukan, berjalan kaki;
  • pemakanan yang betul;
  • pencegahan sembelit;
  • angkat berat badan sederhana dan aktiviti fizikal;
  • semasa kehamilan, bergerak lebih banyak, berjalan dan memakai pembalut;
  • pematuhan prosedur kebersihan.

Untuk menghilangkan kemunculan buasir, anda perlu berehat, memanaskan badan dan gimnastik di tempat kerja. Berjalan dan berjalan lebih banyak di udara segar. Amat berguna untuk berlatih yoga, berenang, pilate, atletik dan gimnastik. Anda tidak boleh terbawa dengan berbasikal dan menunggang kuda. Lelaki perlu mengangkat berat 5 kg atau lebih, jangan terbawa kelas di gimnasium. Lebih sihat untuk pergi berjoging dan berenang.

Pemakanan harus seimbang dan sihat. Elakkan sembelit. Hadkan makanan pedas, berlemak, masin dan bergula.

Sekarang anda tahu doktor mana yang merawat buasir dan bagaimana untuk bersiap sedia untuk menjalani pemeriksaan. Ingat bahawa perlu menjalankan prosedur kebersihan dengan betul. Kertas tandas hendaklah lembut dan bebas dari pewarna. Adalah disyorkan untuk menggantinya dengan tisu basah. Untuk sembelit dan semasa mengandung, selepas buang air besar, anda perlu mencuci dengan air sejuk dan keringkan dengan baik menggunakan tuala. Pada gejala dan ketidakselesaan pertama yang tidak menyenangkan, anda mesti membuat janji temu dengan doktor.

Apakah rawatan buasir

Adalah mungkin untuk menghilangkan buasir hanya dengan bantuan rawatan yang kompleks, yang terdiri daripada mematuhi diet, mengambil ubat-ubatan yang menormalkan nada pembuluh vena, dan menggunakan bentuk dos tempatan (salep, krim, supositoria, gel).

Sekiranya rawatan konservatif tidak berkesan atau apabila timbul komplikasi, pakar menggunakan rawatan pembedahan, yang boleh menyerang atau radikal.

Hanya pakar yang tahu bagaimana merawat buasir dengan betul, rawatan diri tidak hanya tidak berkesan, tetapi dalam beberapa kes boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat dipulihkan. Oleh itu, jika anda mengalami ketidakselesaan, gatal, terbakar atau sakit di dubur dan kerap memerhatikan jejak darah di atas kertas atau tinja, jangan abaikan masalah anda dan jangan malu untuk berjumpa pakar. Menangguhkan lawatan ke doktor hanya mengancam pemburukan penyakit dan perkembangan komplikasi. Selain itu, barah rektum dapat menyembunyikan di bawah gejala buasir..

Saya menulis mengenai pelbagai topik. Saya suka belajar sesuatu yang baru. Saya gembira dapat menulis artikel yang menarik dan berguna untuk anda.

Yang merawat buasir pada lelaki

Dalam bidang perubatan, ada pakar seperti proctologist dan coloproctologist yang, sebenarnya, menangani satu kepakaran - masalah di kawasan anorektal. Faktanya ialah pada tahun 1977 dalam perubatan domestik diputuskan untuk mematuhi piawaian dan keperluan antarabangsa. Oleh itu, kepakaran seorang proktologi dinamakan semula menjadi ahli koloproktologi..

Seorang pakar koloproktologi adalah doktor lelaki dan wanita. Perlu menghubungi dia sekiranya gangguan berikut diperhatikan:

  • sekiranya terdapat masalah dengan mengosongkan rektum - sembelit dan cirit-birit yang berlarutan;
  • jika terdapat ketidakselesaan di dubur, juga di rektum, terutamanya selepas tindakan mengosongkan, apabila perasaan kehadiran badan asing di dubur tetap ada;
  • sekiranya buasir keluar atau prolaps rektum semasa buang air besar;
  • jika seseorang mula menyedari bahawa dia mengalami lendir atau berdarah dari dubur;
  • sekiranya terdapat rasa sakit, gatal-gatal dan ketidakselesaan yang serupa di dubur dan di dalam rektum.

Semua tanda ini adalah gejala penyakit berbahaya seperti buasir dan pembengkakan rektum. Oleh itu, anda perlu mengetahui nama doktor yang merawat buasir dan membuat temu janji dengan pakar ini untuk diperiksa dan mengecualikan kemungkinan barah.

Penerimaan di ahli koloproktologi

Pakar pertama sekali melakukan pemeriksaan dan mengemukakan sejumlah soalan menarik kepadanya yang akan membantu menentukan gejala. Pesakit mesti ingat, dan jika boleh, kemudian menyerahkan dokumen perubatan mengenai penyakit apa yang dihidapinya. Berdasarkan ini, ahli koloproktologi akan dapat menetapkan diagnosis.

Sebelum berjumpa doktor, badan mesti bersedia untuk ini. Untuk ini, pada waktu petang dan pagi pada hari kemasukan, enema pembersihan dilakukan. Untuk prosedur sedemikian, anda memerlukan cawan Esmarch, air rebus (1 liter) dan petroleum jeli. Pesakit diletakkan di lutut dan sikunya, sebuah cawan, yang sebelumnya dipenuhi dengan air, dipasang pada ketinggian 1.5 meter. Sebelum memasukkan hujung ke dubur, griskan dengan salap dan buka sedikit untuk melepaskan udara berlebihan.

Di kaunter penyambut tetamu, anda mesti mempunyai tuala bersih dan tisu basah dengan anda. Pada akhir pemeriksaan, doktor akan membuat rawatan.

Sekiranya pesakit mengetahui tepat pada masanya nama doktor yang merawat buasir dan tidak teragak-agak untuk meminta pertolongan kepadanya, maka menyingkirkan masalah akan menjadi lebih cepat. Tahap awal selalu lebih mudah dihentikan daripada menunggu perkembangan serius dan kemudian membuang buasir melalui pembedahan. Pertama sekali, pertarungan berlaku tepat dengan sebab-sebab yang menyebabkan keadaan seperti itu, jika tidak, lama-kelamaan, buasir.

Penting untuk diketahui bahawa semasa mengambil ubat, seorang lelaki mesti mematuhi syarat berikut:

  1. sepenuhnya meninggalkan tabiat buruk - alkohol dan merokok;
  2. jangan mengabaikan sukan;
  3. sesuaikan diet anda;
  4. mengawal keadaan sistem vaskular dan pencernaan anda.

Rawatan buasir pada peringkat awal berjaya dirawat melalui ubat konservatif, tetapi jika penyakit ini berada pada tahap lanjut atau ubat-ubatan tidak memberikan kesan yang diinginkan, maka ahli koloproktologi dapat menetapkan operasi. Tetapi kaedah rawatan dipilih hanya setelah diagnosis menyeluruh..

Apa simptom yang anda perlukan untuk berjumpa doktor?

Penyakit ini diklasifikasikan sebagai keturunan, tetapi juga penyebab munculnya buasir adalah diet dan gaya hidup yang tidak betul, kebersihan intim.

Setelah memutuskan doktor mana yang merawat buasir, anda perlu memperhatikan kehadiran atau ketiadaan gejala berikut:

  1. Sekiranya darah, lendir atau nanah muncul di dalam tinja, maka ini adalah "panggilan bangun" bahawa buasir cenderung berkembang.
  2. Kehadiran penyakit ini mungkin ditunjukkan oleh masalah buang air besar, yang berlaku dalam beberapa tahap, dengan rasa sakit. Kesakitan dapat dilihat walaupun duduk.
  3. Buasir atau rektum boleh jatuh selepas bersenam.
  4. Penyakit ini dicirikan oleh anemia, sembelit bergantian dengan cirit-birit cair.

Sekiranya terdapat satu atau lebih gejala, anda harus segera menjalani pemeriksaan.

Apa yang bertanggungjawab untuk koloproktologi?

Sebelumnya, arah sains ini disebut "proctology", tetapi pada tahun 1997 secara rasmi dinamakan semula. Koloproktologi bertanggungjawab untuk rawatan semua jenis penyakit usus besar, termasuk buasir.

Untuk mendapatkan kepakaran perubatan, bakal doktor mendapat pendidikan tinggi asas dalam bidang "Pembedahan" atau "Perubatan Umum". Seterusnya, anda perlu menjalani magang berdasarkan profesion utama dan latihan semula profesional dalam koloproctologi.

Selepas latihan, ujian kelayakan lulus, sijil diperoleh, dan barulah pakar muda mendapat hak untuk merawat penyakit usus besar.

Secara amnya, seorang proktologi adalah profesion yang agak kompleks, kerana doktor mesti mempunyai kemahiran pakar bedah, ahli terapi dan ahli anestesiologi. Dia juga sering mengawasi keadaan pesakit semasa kehamilan, kerana dalam keadaan inilah yang sering terjadi kambuh.

Gejala buasir apabila anda perlu pergi ke doktor

Pada peringkat awal buasir, pesakit mungkin tidak merasakan sebarang gejala. Tetapi selalunya, tanda-tanda pertama penyakit ini adalah perasaan tidak selesa di saluran dubur, yang menampakkan dirinya sebagai perasaan pengosongan rektum yang tidak lengkap atau kehadiran badan asing di dalamnya. Di samping itu, gejala ini tidak selalu ada: ia muncul, kemudian hilang, sehingga pesakit sering tidak merasakan sensasi yang tidak menyenangkan ini.

Dengan perkembangan penyakit ini, pesakit mengalami gatal dan sakit di dubur. Pada mulanya, sensasi menyakitkan hanya terdapat semasa buang air besar, tetapi gejala ini harus memberi amaran dan memaksa anda untuk berjumpa pakar. Doktor mana yang merawat buasir, kami akan memberitahu lebih lanjut.

Juga, pada peringkat awal penyakit, bintik-bintik kecil mungkin muncul semasa buang air besar dalam bentuk titisan pada tinja atau kertas tandas..

Pada peringkat kemudian buasir, buasir mula jatuh dari dubur semasa pengosongan usus, pada mulanya ia kembali, tetapi dengan perkembangan penyakit buasir, harta ini hilang.

Sekiranya anda bimbang tentang ketidakselesaan, gatal-gatal atau sakit di saluran dubur, anda telah menyedari darah pada tinja atau kertas tandas dan berisiko terkena penyakit buasir (gaya hidup tidak aktif, keturunan berat, sembelit kronik, buruh fizikal yang keras, dll.), maka anda perlu diperiksa oleh doktor yang merawat buasir.

Doktor mana yang merawat buasir pada lelaki dan wanita

Buasir pada lelaki dan wanita dirawat oleh pakar yang sama - seorang proctologist atau koloproctologist. Nama jawatan doktor bergantung pada kakitangan institusi perubatan.

Sekiranya boleh, anda perlu memilih doktor "untuk diri sendiri." Maksudnya, tanya dulu tentang kelayakan pakar, pengalaman kerja. Perlu diingat bahawa proctologist bekerja bukan hanya di poliklinik negeri, tetapi juga di pusat perubatan multidisiplin swasta. Di sana, perkhidmatan pakar akan dibayar, tetapi kaedah yang digunakan untuk diagnosis dan rawatan selalunya lebih moden..

Juga, memandangkan keintiman masalahnya, lebih baik bagi wanita untuk menghubungi proctologist wanita, dan lelaki, masing-masing, dengan doktor lelaki. Dengan cara ini, anda dapat mengurangkan rasa malu, penyempitan pesakit semasa pemeriksaan..

Sekiranya tidak ada peluang untuk memilih proctologist, ini bukan alasan untuk tidak mendapatkan bantuan perubatan..

Sekiranya seorang proktologi bekerja di klinik poliklinik, hospital, swasta, tugasnya meliputi:

  1. Terima pesakit, lakukan pemeriksaan, nasihat.
  2. Beri arahan untuk ujian dan tetapkan ujian diagnostik lain yang diperlukan.
  3. Berdasarkan hasil diagnosis, diagnosis dan menetapkan rawatan. Sekiranya perlu, sesuaikan rejimen terapi.
  4. Boleh menjalankan pembedahan untuk memulihkan pesakit.
  5. Kawal dinamika dan perjalanan patologi.
  6. Mengesyorkan kaedah untuk mempercepat tempoh pemulihan. Beritahu tentang cara mencegah penyakit.

Juga, diagnosis dan rawatan buasir boleh dilakukan oleh ahli phlebologist (phlebology - subseksyen pembedahan vaskular) - pakar dalam patologi urat pada bahagian bawah kaki.

Gambaran keseluruhan ubat yang digunakan untuk buasir


Terapi konservatif ditunjukkan pada tahap 1 patologi ini.

Dengan pelbagai jenis ubat moden, saya ingin mengetengahkan perkara berikut:

  1. Ubat phlebotonic (membantu mengembalikan fungsi urat yang terganggu, menormalkan nada mereka). Dari segi nisbah harga-kualiti, pada pendapat kami, Venarus adalah ubat terbaik.
  2. Ubat gabungan (mempunyai kesan hemostatik, vasokonstriktor, kesan venotonik) - Procto-glivenol.
  3. Penghilang rasa sakit - Proctosedil M (gabungan butamben dan benzocaine akan melegakan kesakitan dengan cepat).
  4. Ubat anti-radang - Suppositori Diclofenac (terbukti kesan anti-radang dan analgesik).
  5. Ubat yang menguatkan dinding vaskular - Troxevasin.
  6. Semasa mengandung dan menyusu - Natalsid (bahan ini diperoleh dari rumput laut coklat), dan dari 2 hingga 3 trimester lilin Olestezin (gabungan minyak buckthorn laut, benzokain dan sulfaetidol).

Untuk kesan yang lebih jelas, kombinasi penggunaan supositoria dan sediaan oral lebih baik..

Rujuk dengan pakar sebelum digunakan.

Mengapa lawatan ke doktor diperlukan untuk buasir?

Selalunya, para pakar melihat pesakit dengan buasir, yang telah mencapai tahap terakhir perkembangannya, dan semasa pemburukan. Ini sangat menyukarkan tugas doktor, kerana menjadi lebih sukar untuk memeriksa dan merawat pesakit seperti itu. Oleh itu, dalam tempoh buasir buasir, kajian instrumental tidak dijalankan, kerana selalu ada peluang untuk memperburuk keadaan kerana kerengsaan mekanikal luar pada saluran dubur.

Dalam kes ini, tugas doktor dikurangkan untuk menghilangkan keadaan akut, tetapi setelah penambahbaikan, pesakit sering hilang, mencegah doktor untuk meneruskan pemeriksaan dan rawatan lebih lanjut. Sementara itu, buasir adalah kronik dan berkembang secara beransur-ansur, jadi lawatan berikutnya ke doktor akan dilakukan lagi pada saat pemburukan buasir.

Sekiranya buasir tahap pertama dan kedua masih dapat dirawat secara konservatif, maka tahap ketiga dan keempat tidak memberi rawatan sedemikian, dan kemudian anda harus menggunakan campur tangan pembedahan, yang selalu lebih kurang berkaitan dengan risiko.

Oleh itu, lawatan awal ke doktor adalah jaminan rawatan yang berkesan dan pencegahan komplikasi yang sangat baik..

Doktor mana yang akan pergi ke seorang lelaki dengan buasir

Doktor mana yang merawat buasir?

Ramai lelaki dan wanita menganggap buasir sebagai masalah yang sangat halus, yang memalukan untuk memberitahu bukan hanya kepada orang asing, tetapi juga kepada saudara terdekat. Oleh itu, tidak semua orang tergesa-gesa berjumpa doktor apabila gejala penyakit muncul. Ramai yang mencari maklumat di Internet atau sumber lain, ubat sendiri. Akibatnya, penyakit ini terus berkembang dan mencapai tahap yang tidak mungkin lagi untuk menangguhkan lawatan ke doktor. Namun, tidak semua orang tahu doktor mana yang merawat buasir..

Mari kita ketahui siapa yang harus dihubungi mengenai buasir dan bagaimana doktor dapat menolong masalah rumit ini.?

Mengapa lawatan ke doktor adalah lebih baik?

Dalam kebanyakan kes, doktor sudah didatangi oleh pesakit yang penyakitnya telah mencapai puncaknya, dan mereka mengalami gejala yang menyakitkan yang secara harfiah memaksa mereka untuk meminta pertolongan dari luar. Dengan tahap penyakit yang lebih ringan, orang lebih suka mengabaikan buasir dan menyelamatkan diri secara berkala dengan salap dan lilin, yang mereka dapatkan secara bebas di farmasi..

Sementara itu, doktor, sebagai orang yang berpengalaman dan pakar dalam rawatan buasir, lebih mengetahui ubat mana yang sesuai dalam setiap kes..

Walaupun pesakit hanya dapat menebak apa yang mengganggunya, doktor memiliki hasil ujian yang jelas dan gambaran lengkap mengenai penyakit pesakit, yang berdasarkannya dia membuat rancangan terapi yang optimum..

Pesakit, merujuk kepada doktor dengan pemburukan buasir, menyukarkan proses diagnostik dengan ketara. Faktanya adalah bahawa tempoh pemburukan banyak kajian instrumental adalah sukar:

  • Pertama, mereka memberikan siksaan kepada pesakit itu sendiri..
  • Kedua, terdapat risiko memburukkan lagi penyakit ini kerana kerengsaan mekanikal luar pada saluran dubur.

Dalam kes ini, tugas doktor dikurangkan terlebih dahulu untuk penghapusan keadaan akut dan hanya selepas itu jenis penyelidikan yang diperlukan ditetapkan..

Namun, seringkali terjadi bahawa pesakit, yang hampir tidak merasa lega, berhenti berjumpa doktor, dan tidak menyedari bahawa buasir telah menjadi kronik dan terus meningkat. Tetapi pada saat pemburukan buasir berikutnya, permohonan doktor tidak dapat dielakkan lagi.

Bukankah lebih baik menyembuhkan buasir dengan segera, terutama kerana pada darjah pertama dan kedua mudah untuk terapi konservatif daripada terus berjumpa doktor pada saat-saat kemerosotan telah terjadi? Tetapi dengan perkembangan patologi, akan menjadi lebih sukar untuk mencapai peningkatan keadaan, dan lama-kelamaan perlu menjalani rawatan pembedahan..

Oleh itu, lawatan awal ke doktor selalu disukai, kerana memberi jaminan keberkesanan terapi. Hanya untuk mengetahui doktor mana yang merawat buasir.

Doktor mana yang merawat buasir?

Sekiranya anda mula diganggu oleh sensasi seperti rasa tidak selesa, gatal-gatal dan rasa terbakar di dubur, dan setelah perbuatan buang air besar, anda melihat jejak darah, anda harus tahu bahawa kemungkinan besar ini adalah gejala buasir. Mereka tidak boleh diabaikan, kerana penyakit ini akan terus berlanjutan, dari masa ke masa, buasir akan mulai keluar dari rektum, komplikasi seperti trombosis atau paraproctitis tidak dikecualikan.

Oleh itu, buang kesopanan dan rasa malu yang tidak perlu dan pergi ke doktor, setelah mengetahui terlebih dahulu jenis doktor yang diperlukan. Doktor yang merawat buasir dipanggil proctologist atau koloproctologist. Dia tidak hanya menangani diagnosis dan rawatan buasir, bidang pengkhususannya termasuk penyakit rektum lain - penyakit proktologi.

Sebagai peraturan, proctologist bekerja di setiap poliklinik daerah atau daerah. Dia menasihati dan memeriksa pesakit, menetapkan rawatan dan memantau perjalanan terapi.

Diagnosis awal memberikan rawatan tepat pada masanya, dan oleh itu, pemulihan cepat dari penyakit ini.

Dan siapa yang harus dihubungi jika tidak ada proctologist di klinik di tempat kediaman anda? Dalam kes ini, disarankan untuk menghubungi ahli terapi tempatan atau doktor keluarga anda, yang juga dapat memeriksa pesakit dan mengenal pasti buasir..

Setelah pemeriksaan menyeluruh, ahli terapi akan menulis rujukan untuk diagnostik tambahan, dan menjelaskan doktor mana yang harus dihubungi untuk buasir. Jadi, sekiranya berlaku buasir akut, ahli terapi boleh menulis rujukan kepada pakar bedah. Dan beberapa pesakit mungkin memerlukan bantuan ahli phlebologist atau ahli angiologi, yang akan membantu meningkatkan peredaran darah di urat rektum. Anda juga mungkin perlu berjumpa pakar pemakanan untuk membantu memperbaiki diet dan mengelakkan sembelit yang tidak diingini..

Doktor lain yang merawat buasir adalah ahli koloproktologi. Sebenarnya, tanggungjawab proctologist dan koloproctologist sangat serupa. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa proktologi pakar dalam rawatan penyakit rektum, dan ahli koloproktologi juga pakar dalam patologi usus besar. Oleh itu, jika tidak ada proctologist di hospital anda, tetapi ada koloproctologist - jangan ragu untuk menghubungi dia.

Apa yang perlu diambil dengan janji temu anda

Setelah anda mengetahui doktor mana yang harus pergi dengan buasir, adalah penting untuk memutuskan apa yang mungkin anda perlukan semasa temujanji doktor..

Ikut janji temu anda:

  • dokumen: kad pengenalan, polisi insurans, sijil pencen, sijil veteran perang (jika ada);
  • lampin dan penutup kasut.

Sekiranya anda merasa sakit yang teruk dan mengesyaki anda mengalami tahap buasir, adalah masuk akal untuk mengambil set minimum perkara yang mungkin anda perlukan di hospital untuk pertama kalinya.

Perlu diingat bahawa semasa lawatan ke proctologist, anda mungkin diberi pelbagai jenis penyelidikan, oleh itu, sebelum berjumpa doktor, disarankan untuk melakukan buang air besar atau melakukan enema pembersih..

Sebaiknya datang dengan perut kosong, kerana doktor anda mungkin memerlukan jumlah darah anda.

Apa yang diharapkan dari lawatan doktor anda

Buasir bukan satu-satunya penyakit dengan gejala gatal, terbakar, sakit dan pendarahan di sekitar dubur. Tanda-tanda yang sama boleh berlaku dengan polip rektum, proctitis (keradangan bahagian akhir usus) dan bahkan lesi usus ganas.

Untuk semua penyakit ini, rawatan yang berbeza ditetapkan, oleh itu, untuk terapi yang paling berkesan, proctologist mesti melakukan diagnosis pembezaan.

Apa yang termasuk dalam peperiksaan?

Temujanji perubatan bermula dengan mengambil anamnesis. Seorang proctologist atau doktor lain (koloproctologist, pakar bedah, ahli terapi) mendengarkan keluhan pesakit, cuba mengetahui kapan gejala pertama yang tidak menyenangkan muncul, bagaimana penyakit itu berlanjutan dan kaedah apa yang pesakit gunakan untuk menghilangkan manifestasi buasir sebelum pergi ke doktor.

Adalah mustahak bahawa semasa proses perundingan doktor mengetahui bagaimana pesakit makan, sama ada terdapat faktor-faktor yang cenderung kepada buasir dalam hidupnya.

Penting untuk mengetahui bahawa terdapat faktor risiko yang berbeza untuk lelaki dan wanita. Jadi, pada lelaki, buasir boleh terjadi sebagai akibat daripada keinginan alkohol yang tidak dapat ditindas, dan pada wanita, buasir dapat berkembang selama kehamilan..

Ini diikuti dengan pemeriksaan perubatan - pemeriksaan visual yang disebut. Semasa itu, doktor dapat mengesan buasir dalaman yang gugur. Pakar menilai ukuran, ketumpatan, kesakitan, kemungkinan penempatan semula.

Harap maklum bahawa tidak setiap pesakit mempunyai tanda-tanda buasir luar. Sebagai contoh, dengan buasir dalaman, simpul terletak di dalam, sehingga tidak kelihatan.

Untuk mengenal pasti plexus dalaman, doktor melakukan pemeriksaan digital. Sekiranya buasir disertai dengan trombosis urat simpul, pesakit semasa pemeriksaan ini merasakan sakit yang tajam, jadi mungkin diperlukan rasa sakit. Sekiranya terdapat pendarahan, darah tetap berada di sarung tangan proctologist.

Sekiranya perlu, pesakit dirujuk untuk diagnostik instrumental, yang membolehkan doktor menentukan tahap buasir dan mengecualikan atau mengesahkan adanya komplikasi.

Kajian instrumental merangkumi:

  • anoskopi - pemeriksaan mukosa rektum pada jarak 10-12 cm dari dubur. Kajian ini dijalankan menggunakan instrumen khas - anoskop;
  • sigmoidoscopy - membolehkan anda meneroka kawasan yang jauh dari membran mukus (pada jarak 25-30 cm) menggunakan alat rektoskop;
  • kolonoskopi - pemeriksaan endoskopi di mana doktor memeriksa dan menilai keadaan permukaan dalaman rektum dan usus besar menggunakan siasatan khas;
  • irrigoscopy - Pemeriksaan sinar-X pada rektum menggunakan agen kontras dan mengambil gambar.

Sebagai peraturan, semua jenis diagnostik yang disenaraikan cukup untuk membuat diagnosis yang tepat dan menentukan taktik terapi yang optimum..

Pilihan kaedah rawatan

Taktik terapi yang dipilih oleh doktor yang hadir bergantung pada banyak faktor:

  • tahap buasir;
  • bentuknya akut atau kronik;
  • lokasi penyetempatan nod - dari bahagian dalam atau luar rektum;
  • kehadiran atau ketiadaan komplikasi.

Pada peringkat awal, sebagai peraturan, rawatan konservatif sudah mencukupi. Proktologi menetapkan ubat untuk rawatan tempatan - supositoria, gel dan salap rektum, yang membantu dengan cepat menyingkirkan gejala penyakit, serta angioprotectors dan venotonics yang menguatkan dinding vaskular.

Diet yang betul dan penghapusan faktor risiko memainkan peranan penting dalam rawatan buasir. Untuk tujuan ini, pesakit dirujuk kepada pakar pemakanan dan pakar lain jika perlu, bergantung kepada masalah yang mereka hadapi dalam proses rawatan buasir..

Pada peringkat akhir penyakit ini, keutamaan diberikan kepada campur tangan pembedahan yang invasif minimum, seperti ligasi simpul dengan cincin lateks, dearterisasi, cryodestruction, sclerotherapy, dll..

Intervensi radikal jarang digunakan hari ini dan hanya dalam kes yang sangat teruk..

Mengapa ubat diri berbahaya??

Sudahkah anda mencuba semua resipi popular yang anda ketahui, tetapi buasir terus mengganggu anda? Ini berlaku kerana sebab berikut:

Rawatan tidak sesuai dengan tahap buasir. Oleh itu, kesan terapi yang diharapkan tidak dapat dilihat.

Anda hanya membuang masa dengan rawatan yang tidak mencukupi. Akibatnya, kemungkinan komplikasi meningkat, dan rawatannya akan menjadi lebih lama dan lebih sukar daripada sekarang. Anemia, pendarahan besar, trombosis, radang urat simpul, fistula pararectal - inilah yang boleh berakhir dengan buasir sekiranya berlaku rawatan yang tidak tepat waktu dan tidak mencukupi.

Kami harap kami meyakinkan anda bahawa pakar harus menangani rawatan buasir. Hanya doktor yang berpengalaman yang dapat menilai tahap dan bentuk penyakit, mengenal pasti komplikasi dan memilih rawatan yang paling berkesan. Dan apa nama doktor yang merawat buasir, anda sudah tahu.

Doktor mana yang harus pergi untuk rawatan buasir?

Helo, nama saya Anastasia, saya berumur 46 tahun. Selama 4 minggu, saya bimbang akan sensasi yang menyakitkan di dubur, dan kira-kira tiga hari yang lalu saya mula melihat pembuangan darah setelah saya pergi ke tandas. Pada masa yang sama, nodul kecil muncul, agak menyakitkan apabila disentuh. Mereka tidak ada di sana sebelumnya. Rasa sakit semakin bertambah apabila saya duduk atau berjalan dengan cepat. Saya mengesyaki bahawa saya mempunyai buasir dan ingin bertanya dengan siapa saya harus menghubungi aduan tersebut? Doktor apa yang merawat buasir dan adakah mungkin dilakukan tanpa pembedahan dalam kes ini? P.S. Saya mempunyai pekerjaan yang tidak aktif.


Helo Anastasia. Jawapan untuk soalan anda, doktor mana yang merawat buasir adalah proctologist atau koloproctologist, bergantung pada jenis institusi perubatan. Di rumah sakit daerah dan daerah dan poliklinik, sebagai peraturan, tidak ada doktor khusus yang sempit, dan semua pesakit dengan penyakit seperti ini diperhatikan dan dirawat oleh proctologist. Sebab untuk menghubungi dia adalah salah satu daripada gejala di atas, dan perundingan dan pemeriksaan dengan doktor harus dilakukan seawal mungkin. Diagnosis awal memberi permulaan awal untuk rawatan, dan oleh itu kemungkinan besar untuk menyembuhkan.

Dan doktor mana yang harus saya pergi sekiranya tidak ada proctologist di klinik? Alternatifnya ialah berjumpa doktor atau doktor keluarga, yang juga dapat memeriksa dan menentukan apakah terdapat buasir..

Selepas pemeriksaan, ahli terapi akan menulis rujukan untuk pemeriksaan tambahan dan menerangkan doktor mana yang harus anda hubungi.

Perbezaan antara proctologist dan koloproctologist adalah yang pertama memberikan konsultasi dan merawat pesakit dengan penyakit rektum, sementara tugas fungsional yang terakhir termasuk penyakit usus besar. Oleh itu, sekiranya terdapat aduan lain dalam bentuk sakit di bahagian bawah abdomen, cirit-birit, loya, lebih senang untuk menghubungi ahli koloproktologi.

Pertama, tentukan sama ada anda benar-benar menghidap buasir.

Gejala yang anda terangkan adalah ciri-ciri buasir kronik dengan tempoh pemburukan. Kerana kejadiannya, beberapa alasan selalu diperlukan, yang dinyatakan dengan pemeriksaan perubatan yang menyeluruh. Sekiranya ada, walaupun terdapat sedikit manifestasi buasir, anda mesti segera berjumpa doktor. Pakar yang berpengalaman akan menetapkan pemeriksaan yang diperlukan untuk anda dan memberikan jumlah rawatan yang diperlukan. Untuk berlakunya buasir, diperlukan sebab tertentu atau gabungan beberapa sebab, yang tidak sukar untuk ditentukan oleh pakar yang baik. Ini termasuk:

  • Urat varikos pelbagai lokalisasi;
  • Tabiat buruk (merokok, penyalahgunaan alkohol);
  • Gaya hidup tidak aktif;
  • Kerja tidak aktif;
  • Kehadiran anomali kongenital dalam struktur saluran darah, penyakit serupa pada saudara terdekat.

Kemungkinan buasir meningkat apabila dua atau lebih faktor digabungkan.


Gejala buasir dicirikan, seperti yang anda jelaskan, oleh permulaan yang beransur-ansur dengan peningkatan rasa sakit di dubur, peningkatan buasir, yang secara berkala dapat keluar dari usus, dan kemudian menyesuaikan diri. Pada peringkat ini, keberkesanan rawatan konservatif (tanpa pembedahan) cukup tinggi. Peralihan ke tahap buasir yang lebih teruk dicirikan oleh kehilangan nod besar, menyakitkan apabila disentuh, tidak hilang dengan sendirinya. Juga, perkembangan penyakit ini dibuktikan dengan peningkatan jumlah darah yang dikeluarkan semasa pergerakan usus..

Persiapan untuk pemeriksaan oleh seorang proktologi

Semasa menghubungi doktor proktologi, doktor pasti akan melakukan pemeriksaan. Seperti prosedur lain, pemeriksaan oleh proctologist memerlukan persiapan. Keperluan utama adalah membersihkan usus pada malam sebelum pemeriksaan. Paling senang menggunakan enema pembersih Microlax pada waktu petang dan pagi pada hari kajian..

Pastikan anda mempunyai tuala dan tisu basah dengan anda. Ingat semua manifestasi penyakit dan urutan kejadiannya. Bawa bersama kad pesakit luar anda yang mengandungi rekod penyakit kronik, operasi sebelumnya, dll..

Ini perlu untuk menentukan penyebab buasir dan menjalankan diagnosis pembezaan dengan penyakit rektum lain..

Selepas pemeriksaan, doktor akan menentukan senario rawatan. Buasir pada peringkat awal dirawat secara konservatif. Tetapi penting untuk mempertimbangkan bahawa rawatan harus ditujukan untuk memerangi penyebab penyakit ini. Tanpa mengenal pasti penyebabnya dan tanpa menghapuskannya, anda hanya berisiko untuk melegakan simptom sementara dengan perkembangan penyakit kambuh seterusnya dengan semangat baru. Penggunaan ubat untuk buasir harus disertai dengan:

  • Penolakan dari tabiat buruk;
  • Pematuhan dengan peraturan aktiviti fizikal;
  • Pemakanan rasional;
  • Rawatan penyakit sistem vaskular, jangkitan, termasuk usus.

Masalah rawatan pembedahan akan diajukan oleh doktor hanya jika tidak ada keberkesanan dari rawatan ubat tersebut.

Kaedah untuk merawat buasir pada wanita, bagaimana merawat buasir dengan betul?

Siapa yang harus wanita bersentuhan dengan buasir?

"Doktor buasir" adalah pengkhususan yang sempit, tidak semua poliklinik dan hospital, terutama di kampung, mempunyai staf profil ini. Dalam kes ini, seorang wanita perlu berjumpa dengan ahli terapi jika penyakitnya kronik, atau merujuk kepada pakar bedah dalam proses akut. Tetapi anda tidak harus pergi ke pakar sakit puan - doktor ini tidak merawat buasir pada wanita. Seorang doktor vaskular juga cekap dalam rawatan buasir wanita. Keradangan buasir - patologi urat rektum. Oleh itu, anda boleh menghubungi ahli phlebologist atau ahli angiologi dengan selamat, yang sama. Rawatan yang berkesan secara langsung berkaitan dengan pemakanan wanita. Rundingan dengan pakar pemakanan akan sangat membantu. Dengan diet yang disesuaikan, gejala akan reda dengan cepat. Setelah proses akut reda, kajian instrumental harus dijalankan. Doktor, untuk merawat buasir dengan betul pada setiap wanita, memerlukan data mengenai tahap dan sifat penyakit ini. Rawatan memerlukan pendekatan individu. Bagaimanapun, tugas doktor adalah mendiagnosis dengan betul, memilih teknik yang betul dan berjaya menerapkannya untuk mendapatkan hasil yang baik. Dalam proktologi, mereka tidak menembak burung pipit dari meriam, rawatan buasir pada wanita pada peringkat awal berbeza dengan bantuan dengan bentuk lanjut.

Kaedah untuk rawatan buasir pada wanita

Konservatif, jika tidak, terapi ubat digunakan dalam dua darjah pertama untuk meringankan keadaan semasa eksaserbasi, iaitu, sebagai langkah sementara. Ini terutamanya rawatan tempatan untuk buasir dalaman atau luaran. Dengan fenomena trombosis, salap seperti Venobene, Hepatrombin, Gelpan, yang mengandungi komponen trombolitik, digunakan. Penting bagi wanita untuk mengingat bahawa mereka boleh menyebabkan pendarahan. Lebih baik merawat buasir yang meradang dengan hormon Aurobin, Ultraproct, Posterisan forte, Proctosedil. Tiga ubat terakhir juga dalam bentuk suppositori rektum, ditunjukkan untuk buasir dalaman. Bengkak akan berkurang - kesakitan akan hilang. Sekiranya berlaku pendarahan, aplikasi dengan spongostan hemostatik Spongostan atau Tachocomb memberikan kesan yang baik. Losyen kasa dengan larutan Androxon juga sesuai untuk wanita. Tetapi ubat-ubatan ini tidak termasuk dalam anggaran. Sekiranya anda kekurangan dana, lebih baik memperhatikan salap suppositori dan Relief Advance, yang mengandungi minyak hiu yang cepat sembuh. Anda boleh menghentikan pendarahan kecil dengan losyen dengan Etamsylate, Dicinon, Vikasol dan juga kalsium klorida. Dari suppositori untuk anestesia dan rawatan, anestetik Anestezol, Olestezin, Anusol sesuai. Bagaimana jika buasir keluar tanpa diduga, wanita itu bersama neneknya di kampung, dan hanya ada salap methyluracil lama di kabinet ubat? Pasti berlaku. Ubat yang terbukti berkesan akan melegakan keradangan dan menyembuhkan luka. Sekiranya seorang wanita mempunyai kekurangan vena kronik dan, selain buasir, mempunyai masalah dengan pengembangan urat di kaki, doktor boleh menasihatkan pengambilan ubat venotonik (angioprotectors): Detralex, Phlebodia, Troxevasin, Venoruton (dalam tablet), Procto-Glivenol (supositoria atau salep).

Minimum invasif, jika tidak dengan sedikit penembusan tangan doktor, campur tangan dilakukan menggunakan anoskop dan hanya digunakan untuk rawatan buasir dalaman. Syarat penggunaannya adalah tidak adanya keradangan dan fisur dubur. Pada peringkat awal (pertama), ketika lebam masih kecil, skleroterapi telah membuktikan dirinya dengan baik. Ubat disuntik ke dalam formasi hemoroid dengan jarum suntik, tindakannya bertujuan menghentikan bekalan darah ke kerucut dengan semakin lama mati dan jatuh. Kaedah rawatan ini kurang trauma walaupun pada urat rapuh, dan juga sesuai untuk wanita yang lebih tua. Sangat senang apabila anda perlu memproses beberapa pleksus pada masa yang sama..

Baru-baru ini, photocoagulation inframerah menjadi popular, berkesan untuk penyakit darjah 1 dan 2 yang rumit oleh pendarahan. Rawatan adalah titik kauterisasi kaki formasi dengan koagulan. Semasa satu prosedur, hanya satu lebam yang terjejas. Manipulasinya cukup menyakitkan, penghilang rasa sakit diperlukan.

Ligasi dengan cincin lateks tidak kurang popular. Ia juga dilakukan dalam poliklinik pada darjah 2 dan 3. Cincin elastik membungkus erat pada kaki buasir yang berlarutan, menyekat bekalan darah ke saluran darah. Dalam masa 14 hari, tisu kon mati dan berakhir dengan penolakannya bersama dengan cincin. Ligation tidak digunakan jika buasir luar berdekatan dengan buasir dalaman..

Peratusan minimum relaps disediakan oleh kaedah Jepun baru untuk merawat buasir pada wanita - penyahterasan atau penjahitan jahitan. Pemeriksaan ultrasound (Doppler) mengesan arteri yang membekalkan pleksus. Tugas pakar bedah adalah menjahit dan membalut mereka. Benjolan yang jatuh diselaraskan, dijahit dan dipasang di rektum. Selepas sebulan, bahan jahitan larut. Operasi ini memerlukan anestesia tempatan, yang paling sering adalah anestesia tulang belakang. Desarterisasi membolehkan anda mengatasi buasir 1-3 darjah.

Tahap proctology - kaedah perkakasan Longo. Semasa operasi, sebahagian mukosa rektum dipotong dan dijahit dengan titanium staples. Dalam kes ini, pleksus tidak dikeluarkan, tetapi ditarik ke atas. Kekurangan bekalan darah, mereka cepat berkurang, dan kemudian ditumbuhi tisu penghubung. Saluran dubur dipulihkan secara anatomi. Campur tangan Longo dianggap tidak henti-henti, sakit biasanya tidak berlaku, analgesik tidak diperlukan dalam tempoh selepas operasi, seorang wanita boleh pergi bekerja pada hari ke-5 setelah rawatan. Semua intervensi invasif minimum dapat menyembuhkan buasir dalaman dengan cepat, dengan syarat doktor bekerja dengan sempurna dan mengikuti cadangan dalam tempoh pemulihan (sangat singkat).

Buasir berdenyut memberi wanita penderitaan yang tidak tertahankan. Pertolongan cemas untuk buasir wanita yang rumit luaran adalah penyingkiran darah beku dari plexus yang jatuh. Doktor membuat sayatan 5 mm dan menghilangkan gumpalan. 7-10 minit masa operasi diperlukan untuk menghilangkan benjolan dan menghentikan sakit akut.

Doktor biasanya menasihatkan merawat buasir luar dengan terapi konservatif selama mungkin dan menggunakan pisau bedah hanya dengan penurunan kualiti hidup yang ketara. Anda dapat memahami seorang wanita yang ingin menghilangkan benjolan kerana alasan estetik, walaupun dia, selain ukurannya, tidak terlalu risau tentang apa-apa. Tetapi doktor, kemungkinan besar, tidak akan menyokongnya dan akan menawarkan rawatan terapi. Berapa lama buasir dirawat dengan bentuk ubat? Diperlukan 2 minggu untuk pulih, atau mungkin sebulan.

Hemorrhoidectomy dilakukan di hospital dengan ketat mengikut petunjuk untuk akhir (4) dan kelas 3 yang diabaikan. Selama operasi, semua tisu yang diubah dikeluarkan secara radikal, dan saluran yang membekalkan darah ke dalamnya akan diikat. Kaedah rawatan ini tetap diminati sekarang, walaupun secara aktif memperkenalkan teknologi baru yang minimum invasif. Seorang wanita yang berumur bekerja tentu bimbang berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih dari pembedahan? Rata-rata, tempoh pemulihan berlangsung hingga 3 minggu, luka sembuh lebih lama - 3-7, kadang-kadang 10 minggu. Tetapi proctologist yang berpengalaman memberikan jaminan pemulihan terbaik untuk kaedah ini..

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk buasir?

Ramai orang sering kali, ketika tanda-tanda awal penyakit ini muncul, melakukan kesalahan berikut: mereka menunggu sehingga "semuanya hilang dengan sendirinya" atau mereka mula sembuh sendiri. Ini disebabkan oleh rasa malu dan fakta bahawa ramai yang tidak tahu doktor mana yang harus dirujuk untuk buasir. Kelewatan mendapatkan nasihat perubatan atau bahkan ketiadaannya boleh menyebabkan fakta bahawa penyakit ini akan berkembang, dan keadaannya akan bertambah buruk oleh komplikasi atau jangkitan yang berkaitan. Sekiranya seseorang adalah tetamu klinik yang jarang berlaku, maka dia mungkin tidak tahu pakar mana yang hendak dihubungi untuk buasir dan bagaimana membuat janji temu. Mari cuba menjelaskan keadaan.

Pertama sekali, anda harus tahu bahawa doktor yang merawat radang buasir adalah proctologist atau koloproctologist. Tidak ada perbezaan yang signifikan di antara mereka, kerana proctologist merawat buasir, dan koloproctologist juga merawat semua penyakit usus besar yang lain. Pakar sempit hanya terdapat di pusat perubatan besar. Pakar luas bekerja di klinik biasa.

Buasir boleh didiagnosis oleh proctologist

Sekiranya anda menemui kelainan pada bahagian dubur dan dubur, maka anda memerlukan doktor yang merawat buasir. Adalah sangat tidak diingini untuk mendiagnosis diri sendiri. Ini disebabkan oleh fakta bahawa patologi seperti tumor onkologi, fisur dubur, dll. mempunyai simptom yang sangat serupa. Hanya seorang ahli proktologi, yang mana rawatan penyakit ini adalah pengkhususan yang sempit, dapat dengan tepat menentukan patologi, bentuknya dan menetapkan kaedah rawatan yang berkesan. Di samping itu, rundingan berkala diperlukan bagi mereka yang berada dalam kumpulan risiko tertentu dengan kebarangkalian tinggi untuk mengembangkan buasir..

Mereka yang telah didiagnosis dengan buasir akut sekurang-kurangnya sekali tahu doktor mana yang harus berunding. Tetapi hanya sedikit yang tahu bahawa anda perlu berjumpa doktor bukan sahaja semasa eksaserbasi, tetapi juga untuk tujuan pencegahan. Setahun sekali, anda harus menjalani pemeriksaan, di mana doktor akan membuat janji sekiranya perlu. Ini akan membolehkan anda mengenal pasti atau mencegah perkembangan penyakit pada masanya..

Doktor-proktologi yang merawat buasir dalam kumpulan pesakit yang berlainan mengesyorkan agar orang yang sebelumnya tidak pernah mengalami penyakit rektum, tetapi yang berumur 40 tahun, mesti menjalani pemeriksaan pencegahan tanpa gagal. Ia akan menilai keadaan rektum dan urat hemoroid. Sekiranya doktor yang berurusan dengan buasir tidak menemui apa-apa, pemeriksaan seterusnya dapat dilakukan setelah 2.5 tahun.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk buasir?

Harus diingat bahawa tanda-tanda awal buasir cukup ringan untuk mendapatkan rawatan perubatan, dan biasanya orang tidak memperhatikannya. Dan walaupun terdapat kecurigaan buasir, ramai yang tidak tahu doktor mana yang dapat membantu mereka menyelesaikan masalah tersebut. Cara termudah (dan yang paling pasti) adalah dengan mengetahui di poliklinik tempat anda tinggal, siapa yang harus dihubungi. Di kaunter penerimaan tetamu, anda dapat mengetahui bukan sahaja nama doktor yang merawat buasir, tetapi juga jadual kerjanya. Sekiranya anda malu untuk bertanya di kaunter penerimaan siapa yang harus pergi dengan masalah yang begitu rumit, anda boleh mengetahui di laman web profil di Internet, doktor mana yang harus dihubungi mengenai buasir, baik di klinik dan di institusi perubatan swasta.

Sekiranya klinik daerah tidak mempunyai proktologi, anda boleh dirujuk ke doktor lain. Sebagai contoh, lelaki sering pergi ke pakar urologi, dan wanita berpaling kepada pakar sakit puan dengan masalah ini. Ini tidak betul sepenuhnya. Sekiranya anda mempunyai buasir dan tidak ada proctologist pada kakitangan klinik, lebih baik berjumpa dengan ahli terapi. Dialah yang dapat, setelah membiasakan diri dengan keluhan tentang kesejahteraan dan pemeriksaan, dapat memberitahu dengan tepat doktor mana yang harus dikendalikan dengan masalah dalam setiap kes tertentu. Ini boleh menjadi ahli phlebologist atau ahli angiologi yang menangani patologi vaskular, pakar sakit puan (terutamanya untuk wanita hamil dan wanita yang baru melahirkan) atau pakar bedah.

Adakah mungkin untuk pergi ke pakar sakit puan dengan buasir?

Sekiranya penyakit itu menampakkan diri semasa atau selepas melahirkan, semasa menyusu, jangan ragu untuk memberitahu doktor anda mengenai buasir semasa temu janji yang dijadualkan. Kesedaran akan memungkinkan dia membuat janji tepat waktu, yang akan mencegah komplikasi di masa depan. Perlu difahami bahawa pakar sakit puan sendiri tidak merawat buasir, tetapi mengarahkan pesakit ke proctologist atau doktor penggantinya. Keberkesanan rawatan difasilitasi oleh fakta bahawa preskripsi kedua-dua doktor itu selaras antara satu sama lain, yang sepenuhnya menghilangkan risiko reaksi alergi atau adanya kontraindikasi.

Cara mempersiapkan janji temu dengan proctologist untuk buasir?

Sebelum memulakan rawatan, doktor semestinya bertanya kepada pesakit secara terperinci mengenai keluhan dan gejala penyakit, bertanya mengenai keadaan pekerjaan dan gaya hidupnya, tentang penyakit berjangkit dan operasi pembedahan yang dia alami. Semasa tinjauan, anda tidak boleh malu, kerana lebih banyak maklumat yang diketahui oleh pakar merawat buasir tentang pesakitnya, semakin banyak peluang untuk berjaya dan cepat mengatasi penyakit ini..

Bagi banyak orang, faktor yang sangat penting adalah faktor yang mana doktor merawat buasir - seorang lelaki atau seorang wanita, kerana bagi kebanyakan pesakit, lebih mudah untuk membicarakan penyakit halus ini dengan wakil seks mereka sendiri. Namun, jika permintaan anda tidak dapat dipenuhi, anda tidak boleh menolak untuk berjumpa doktor kerana malu. Penting untuk memahami bahawa doktor adalah, pertama sekali, doktor, dan kemudian menjadi wakil salah satu daripada jenis kelamin..

Sangat disarankan untuk membuat persediaan khas sebelum berjumpa dengan proctologist. Ini bermaksud pembersihan usus secara semula jadi (buang air besar) atau paksa (pembersihan enema), serta melakukan manipulasi kebersihan pada dubur..

Artikel Mengenai Hepatitis