Berapa lama buasir dirawat dengan ubat, rawatan pembedahan?

Utama Enteritis

Dari artikel tersebut, anda akan mengetahui berapa hari buasir akan disusun sekiranya penyakit ini dirawat dengan ubat-ubatan, teknik invasif minimum, pembedahan klasik.

Bolehkah buasir hilang sendiri, tanpa rawatan?

Sekiranya kita menganalisis sebab-sebab yang memprovokasi perkembangan penyakit hemoroid, maka kita dapat dengan tegas mengatakan bahawa dalam kebanyakan kes tidak dapat menyebarkan penyakit itu sendiri. Betul, di mana kegagalan vena kongenital akan hilang, jika buasir turun temurun, atau perubahan berkaitan dengan usia di dinding vaskular? Tabiat buruk, kecederaan, jangkitan juga meninggalkan kesannya, dan sembelit menemani seseorang sepanjang hidupnya.

Menurut statistik, kira-kira 10% daripada semua kes buasir sembuh sendiri. Kami bercakap mengenai buasir yang terbentuk semasa kehamilan, ketika perubahan di kawasan anorektal tidak signifikan, dan aliran darah zon dipulihkan sepenuhnya setelah melahirkan anak, serta perubahan gaya hidup pada tanda-tanda pertama buasir: diet, penolakan tabiat buruk, aktiviti fizikal dos biasa (tanpa mengangkat darah tinggi).

Semuanya ditentukan oleh fisiologi manusia, kemampuan pampasannya, usia. Dan tentu saja, banyak bergantung pada tahap buasir di mana dia didiagnosis..

Dengan sendirinya, penyakit ini hanya dapat berlalu pada awal pembentukan nod. Dalam literatur perubatan, saat ini tidak ada satu kes yang menggambarkan penyembuhan diri dari buasir tahap 2-4 dengan prolaps nod..

Apa yang menentukan tempoh rawatan untuk buasir?

Tempoh terapi untuk penyakit hemoroid bergantung pada penyetempatan proses patologi, ciri-ciri individu seseorang, tahap perkembangan buasir, ketepatan masa diagnosis.

Dengan buasir dalaman, penyetempatan urat simpul itu sendiri menjamin kependaman panjang perjalanan penyakit ini, yang bermaksud penyusutan proses yang cukup cepat. Ketidakselesaan zon anorektal, sebagai peraturan, tetap tidak disedari, dan tanda-tanda patologi pertama dalam bentuk buang air besar yang menyakitkan dan pendarahan sudah memerlukan rawatan yang sesuai, mereka tidak dapat meneruskannya sendiri.

Buasir luar juga tidak membuat diri mereka terasa lama, kerana lokasi buasir subkutan. Pada peringkat pertama perkembangan, pembengkakan sementara lebam semasa pergerakan usus dan rembesan lendir yang mengotorkan cucian diabaikan dan diambil seperti biasa. Perkembangan buasir ini penuh dengan komplikasi dan juga tidak hilang dengan sendirinya..

Berapa hari buasir dirawat dengan ubat?

Tidak mungkin untuk meneka masa tepat pembetulan buasir. Semakin awal patologi didiagnosis, semakin cepat terapi kompleksnya dijalankan, dan pengampunan berlaku. Kadang-kadang hasil positif dapat dilihat pada hari ketiga terapi kompleks, tetapi rawatan terus dilakukan untuk menggabungkan kesan yang dicapai.

Ubat untuk buasir selalu digabungkan: pil dan ubat luaran. Rejimen rawatan konservatif melibatkan pengambilan ubat sekurang-kurangnya dua minggu setiap hari, tanpa mengira sama ada tanda-tanda luar patologi telah hilang atau gejala negatif terus ada. Dalam beberapa kes, rawatan berlangsung sehingga sebulan, dan dengan gangguan dan banyak lagi.

Matlamat terapi konservatif:

  • menghentikan keradangan dan kesakitan;
  • berhenti memotong simpul;
  • menghentikan gatal dan pembakaran dubur;
  • mencegah jangkitan sekunder;
  • menguatkan dinding vena;
  • menormalkan peredaran mikro kawasan anorektal.

Rawatan dianggap berkesan sekiranya semua tujuan tercapai..

Tempoh pemulihan selepas rawatan buasir invasif minimum

Teknik invasif minimum digunakan bermula dari peringkat kedua (kadang-kadang dari yang pertama) penyakit hemoroid. Kaedah yang berbeza digunakan untuk menghilangkan buasir, oleh itu, syarat pemulihan (pemulihan) dengan manipulasi tersebut berbeza:

  • pemulihan selepas penyahterasan tidak berlangsung lama: di hospital di bawah pengawasan kakitangan perubatan untuk 3-4 jam pertama selepas campur tangan; kemudian, di hospital sehari selama tiga hari setiap hari;
  • ligasi lateks tidak memerlukan kemasukan ke hospital, tetapi peraturan tertentu mesti dipatuhi selama tiga hingga empat minggu: elakkan aktiviti fizikal yang berlebihan, jangan angkat berat, jangan melanggar kebersihan intim, jangan pergi ke sauna (anda boleh pergi bekerja dengan segera);
  • photocoagulation (pembekuan inframerah) atau pembekuan laser memerlukan dua hingga tiga jam pengawasan perubatan, pesakit dapat menjalani kehidupan normal dalam satu atau dua hari, tetapi proctologists mengesyorkan mematuhi diet yang hemat selama hari-hari pertama dan seminggu untuk mengelakkan aktiviti fizikal yang berat;
  • skleroterapi menganggap pergerakan aktif berterusan setelah prosedur selama dua minggu (berjalan 3-4 km / hari), setelah kali ini perundingan doktor diresepkan untuk menyelesaikan masalah skleroterapi semula atau hasil rawatan 100% (jika rasa sakit atau gejala negatif lain berlaku, diperlukan konsultasi luar biasa) doktor dengan pelantikan terapi yang mencukupi);
  • cryodestruction memerlukan pemerhatian selama tiga jam setelah manipulasi dan sehingga beberapa bulan berunding secara berkala dengan doktor, sehingga hilangnya parut sepenuhnya di lokasi nod.

Berapa hari buasir sembuh selepas pembedahan??

Terdapat dua jenis pembedahan untuk penyingkiran nod secara radikal: hemorrhoidectomy atau hemorrhoidopexy. Kaedah Longo melibatkan pengembalian ke cara hidup yang biasa selama 5 hari. Teknik Milligan-Morgan memerlukan pemulihan setelah prosedur terbuka - hingga 2 bulan, setelah operasi tertutup - hingga sebulan. Masanya tidak muktamad dan mungkin berbeza-beza bergantung pada masa pemulihan dan perkembangan komplikasi.

Berapa banyak buasir pergi selepas melahirkan anak?

Dengan kelahiran normal dan tempoh selepas bersalin, terapi kompleks yang tepat pada masanya dan mencukupi, setelah kira-kira beberapa minggu, wanita dapat melupakan penyakit ini. Semua pilihan yang rumit adalah berubah-ubah dan individu.

Berapa banyak buasir yang dirawat pada orang tua?

Selalunya, buasir yang berkaitan dengan usia bermaksud terapi ubat secara eksklusif dengan latar belakang penggunaan resipi ubat tradisional. Tempoh rawatan berkorelasi dengan tahap buasir dan patologi bersamaan. Biasanya ia adalah 3-4 minggu.

Cara mempercepat pemulihan anda

Terapi buasir adalah jangka panjang dan tidak selalu cukup berkesan, walaupun menggunakan semua teknik moden. Sebabnya mudah:

  • pelanggaran cadangan perubatan;
  • ketidaktepatan dalam diet;
  • kekurangan aktiviti fizikal;
  • tidak mematuhi peraturan kebersihan intim.

Pematuhan yang teliti terhadap semua "perkara kecil" ini akan membantu mempercepat pemulihan anda. Selain itu, ubat berikut dapat mempercepat penyembuhan buasir:

  • Salap dan gel Solcoseryl.
  • Salap Levomekol.
  • Salap dan supositoria dengan metiluracil.
  • Minyak buckthorn laut.
  • Lilin Natalsid.

Baca lebih lanjut mengenai rawatan di rumah untuk buasir. Tempoh selepas operasi dan pembuangan buasir tidak termasuk rawatan diri.

Tempoh terapi untuk penyakit hemoroid

Ramai pesakit, yang menghadapi keradangan buasir, berminat dengan berapa banyak buasir yang dirawat. Tempoh kursus terapi bergantung pada tahap pengabaian patologi, ciri-ciri peribadi pesakit, rejimen terapi yang ditetapkan, keadaan organ rektum.

Apa itu buasir dan berapa lama penyakit ini dirawat, ahli proktologi menasihati di kaunter penerimaan tetamu. Tempoh rawatan untuk buasir flare ditentukan secara individu setelah melakukan langkah-langkah diagnostik dan mengenal pasti faktor-faktor yang menyebabkan patologi ini. Untuk penyakit hemoroid, terapi perubatan, pembedahan, transanal (ligasi) digunakan, dan dalam kes yang teruk, pakar bedah melakukan hemorrhoidectomy.

Apa yang menentukan tempoh rawatan untuk buasir

Berapa lamakah buasir luaran dan luaran yang menyala? Terapi buasir diresepkan oleh ahli proktologi yang hadir. Untuk buasir yang memburukkan dan rumit, ubat kuat dengan terapi yang panjang ditetapkan. Selalunya, tempoh rawatan disebabkan oleh ciri-ciri tubuh pesakit dan fungsi pelindung tempatan dari organ rektum. Di hospital, teknik terkini digunakan untuk menyembuhkan buasir dalam masa yang singkat. Rejimen terapi pegun dirancang selama 7 hari.

Terapi pesakit luar di rumah berlangsung beberapa hari, tertakluk kepada kepatuhan yang ketat terhadap cadangan proctologist. Sekiranya terapi dengan ubat yang berkesan ditetapkan, maka penurunan kerucut dicatat pada hari kedua. Langkah demi langkah, keradangan pada organ rektum hilang, flora patogenik mati, setelah 7 hari pesakit pulih.

Buasir dirawat pada tahap perkembangan apa pun. Pada peringkat awal, terapi ubat dengan jangka masa 1.5 minggu sudah mencukupi, setelah itu gejala radang, tidak selesa dan menyakitkan di dubur hilang.

Berapa lama untuk merawat buasir tanpa pembedahan? Rawatan invasif minimum mengatasi patologi dalam masa yang sangat singkat.

Rawatan tanpa darah termasuk:

  • sklerosis kerucut buasir;
  • pembekuan;
  • ligasi.

Setiap kaedah memberikan sejumlah sesi, yang ditetapkan oleh proctologist.

Untuk mencegah keradangan hemoroid sekali lagi, perlu mematuhi cadangan pencegahan:

  • diet seimbang;
  • mengekalkan mikroflora usus yang dibenarkan;
  • penghapusan kerja keras;
  • aktiviti fizikal;
  • melepaskan alkohol dan nikotin.

Sekiranya rawatan dijalankan dengan betul dan langkah pencegahan diambil, maka pesakit sepenuhnya menyingkirkan patologi hemoroid.

Berapa hari buasir dirawat dengan ubat-ubatan

Berapa hari buasir dapat disembuhkan dengan ubat-ubatan? Pada peringkat awal penyakit buasir, terapi ubat diresepkan oleh proctologist. Ubat ini berkesan menangani gejala yang mengganggu, mengurangkan keradangan, memusnahkan bakteria, menyembuhkan kerosakan dan retakan.

Agaknya, keberkesanan terapeutik salap dan supositoria berlaku pada 2-3 hari rawatan. Dengan mengambil kira keistimewaan patologi, proctologist dapat menetapkan terapi yang berasingan.

Persediaan tablet bertujuan menghilangkan keradangan pada organ rektum dan memulihkan kesihatan dengan cepat. Untuk rawatan tempatan, salap digunakan untuk menghilangkan pembengkakan tisu mukosa dan kulit perineum. 3 hari selepas penggunaan komposisi ubat, penghapusan sindrom kesakitan, penyembuhan retakan dan penghapusan keradangan dari kerucut buasir diperhatikan.

Berapa lama wabak buasir luaran berlangsung? Sekiranya ahli proktologi menetapkan penggunaan supositoria untuk rawatan keradangan hemoroid, maka setelah peningkatan metabolisme pada organ rektum, pemulihan diperhatikan selepas 2 hari. Dengan bantuan suppositori, flora patogen, keradangan tisu mukosa usus dihilangkan. Kursus terapi ditetapkan secara individu oleh proctologist. Doktor memilih ubat dengan mengambil kira keperibadian, keberkesanan komposisi ubat.

Buasir awal dirawat seperti berikut:

  • penghapusan penyebabnya;
  • menghentikan kehilangan darah;
  • penyingkiran keradangan;
  • penubuhan peredaran mikro;
  • pemulihan integriti tisu.

Buasir dijumpai dalam penyetempatan dalaman dan luaran. Proktologi memilih rejimen rawatan yang sesuai untuk peringkat penyakit ini.

Terapi konservatif disebabkan oleh penggunaan jenis ubat berikut:

  • bentuk tablet;
  • salap untuk permohonan, pembalut;
  • suppositori rektum;
  • ubat rakyat.

Terapi konservatif membantu melegakan pemburukan buasir awal.

Rawatan tablet

Pil antihemorrhoidal membantu melegakan kekejangan dan kesakitan otot. Dana mempunyai kesan positif pada nada vaskular pada organ yang terletak di pelvis kecil. Rasa sakit hilang tiga hari selepas mula minum pil, bengkak dihilangkan, retakan di dubur sembuh.

Selepas kursus rawatan penuh, gejala subjektif hilang. Untuk pengampunan yang stabil, rawatan tablet mingguan diperlukan. Rejimen terapi terakhir ditetapkan oleh ahli proktologi yang hadir..

Terapi salap untuk buasir

Rawatan salap terdiri daripada 1.5-2 minggu penggunaan salap. Pesakit dapat membanggakan tanda-tanda pertama keadaan yang bertambah baik setelah 3 hari terapi setelah menggunakan agen rektum. Ubat dalam bentuk salap digunakan pada kes dengan tanda-tanda luar patologi hemoroid dalam bentuk pembengkakan, sakit, fisur dubur.

Terapi dengan pengambilan salap tidak dapat dihentikan lebih awal dari jadual dari tempoh yang disyorkan, perlu menyelesaikan keseluruhan kursus terapi. Ini akan mengelakkan akibat serius dari buasir yang tidak dirawat dalam bentuk kambuh. Keberkesanan terapi diperhatikan oleh proktologi yang menghadiri semasa pemeriksaan individu zon anorektal.

Terapi buasir dengan suppositori rektum

Selalunya, pada pesakit dengan patologi hemoroid, supositoria digunakan untuk rawatan. Suppositori cepat berkesan pada mukosa rektum. Buasir dirawat secara tempatan, bahan aktif yang menembusi tisu, kerucut segera sampai ke kawasan yang terjejas. Pesakit mencatat peningkatan secara beransur-ansur dalam keadaan: rasa sakit reda, bengkak, radang hilang, gejala gatal dengan sensasi terbakar. Supositoria melegakan demam dan menjana semula tisu, jangka masa terapi biasanya 10 hari.

Tempoh rawatan untuk buasir setelah menggunakan teknik invasif minimum

Kaedah konservatif tidak selalu membawa hasil rawatan positif. Dalam beberapa kes, pesakit dengan buasir diresepkan teknik invasif atau pembedahan minimum. Kadang-kadang pesakit perlu mengeluarkan trombus dari benjolan hemoroid, memperluas pembentukan vena. Syarat tinggal pesakit di hospital adalah individu. Keputusan ini dibuat oleh proctologist dengan mengambil kira keadaan pesakit..

Campur tangan pembedahan adalah yang paling dipercayai untuk menyelesaikan masalah buasir. Operasi tidak memerlukan masa yang lama, tetapi pemulihan selepas operasi diperlukan. Dalam tahap buasir yang teruk, pertolongan segera sukar, dan kadang-kadang dikontraindikasikan. Wanita dalam tempoh melahirkan anak tidak menjalani pembedahan.

Terapi invasif minimum memberikan hasil positif kepada pesakit dengan tahap 2-3 perkembangan patologi hemoroid. Bantuan operasi digunakan untuk pesakit tua dengan kontraindikasi untuk operasi yang luas. Sukar untuk meramalkan tempoh pemulihan.

Pada hari kedua setelah pembedahan, pesakit disarankan untuk bangun. Tempoh pemulihan penuh di hospital sekurang-kurangnya 1.5 minggu (jika tidak ada komplikasi). Selepas keluar, pesakit diberi diet, aktiviti fizikal sederhana.

Ligasi kerucut hemoroid

Berapa lama buasir dirawat dengan ligasi? Untuk menghilangkan tanda-tanda patologi hemoroid, mencegah kehilangan darah, proctologists menghilangkan fokus keradangan dengan ligasi transrectal. Semasa operasi, nod yang diperbesar dikeluarkan setelah diagnosis buasir yang tepat. Bantuan operasi dijalankan dengan instrumen khas, endoskop dan pisau elektrik. Dengan campur tangan sedemikian, kehilangan darah dikecualikan. Bagi pesakit lelaki semasa rawatan, proctologists mencegah perkembangan prostatitis dan disfungsi seksual.

Berapa lama ligasi buasir? Tempoh terapi adalah 24-48 jam. Selepas prosedur operasi, pesakit disyorkan rejim pegun untuk pemerhatian. Manipulasi dilakukan di bawah anestesia tempatan atau umum. Pemulihan selepas operasi adalah 2 minggu. Pesakit dilarang mengangkat beban, aktiviti sukan dan kerja fizikal..

Dalam situasi sukar, pembedahan Longo dilakukan. Ini adalah terapi yang paling radikal dan berkesan. Tempoh pemulihan selepas pembedahan adalah 5-10 hari. Pesakit dapat menjalani pembedahan dengan baik, di mana tisu-tisu lendir yang jatuh ditarik ke tempat asalnya, buasir dikeluarkan, dan peredaran normal kapal yang sukar dipulihkan. Ketika pulih, pesakit tidak memerlukan terapi tambahan dengan ubat-ubatan. Pesakit cepat kembali ke kehidupan normal mereka..

Dalam keadaan lanjutan, pembekuan laser, ligasi lateks dengan cincin, cryodestruction juga dilakukan.

Skleroterapi

Semasa merawat keradangan hemoroid dengan sclerotherapy, ubat sclerosing khas disuntik ke dalam kerucut buasir. Ubat itu melekat pada dinding vaskular, selepas itu lebam menurun. Buasir berkurang dengan segera pada hari manipulasi. Pada peringkat ke-4 keradangan hemoroid pada pesakit, terdapat simptom yang serius: prolaps kerucut hemoroid, tanpa kemungkinan pengurangan atau pembengkakan hemoroid. Dalam situasi seperti itu, pembedahan standard diperlukan.

Campur tangan pembedahan dianggap sebagai prosedur serius yang memerlukan tempoh pemulihan yang panjang (sehingga 2 bulan atau lebih). Semasa pemulihan, pesakit mempunyai batasan untuk menjalani gaya hidup normal, serta kecacatan. Pesakit masa pemulihan mematuhi cadangan perubatan, makan dengan betul. Kemudian kambuh dikecualikan. Anda tidak boleh menghabiskan waktu lama dalam posisi duduk, setelah operasi itu dibenarkan duduk hanya pada alat khas berupa bantal dalam bentuk cincin.

Menu ini tidak termasuk hidangan pedas, pedas, salai, roti dan produk alkohol. Makanan yang dibenarkan mestilah mengandungi banyak serat. Teknik terapi dipilih oleh proctologist yang hadir setelah menjelaskan diagnosis dan mengambil anamnesis. Selepas operasi, doktor mungkin menetapkan supositoria anti-radang, dekongestan, penyembuhan luka. Berapa lama supositoria yang dikendalikan pada buasir dirawat? Suppositori rektum selepas pembedahan diresepkan secara individu, tempoh terapi tempatan juga bergantung pada ciri-ciri tempoh pemulihan.

Berapa hari buasir hilang selepas pembedahan?

Berapa lama keradangan hemoroid selepas pembedahan? Pemulihan keadaan biasa pesakit berlaku dalam 14-30 hari. Tempoh selepas operasi dirancang untuk memulihkan tisu mukosa organ rektum. Untuk ini, proctologists menetapkan terapi tambahan dengan ubat..

Selepas ligasi transanal, buasir sembuh dalam dua hari. Terapi berlangsung selama beberapa jam, maka pesakit terkawal dalam mod pegun. Pemulihan organ memerlukan 14 hari. Dengan penggunaan terapi berteknologi tinggi, buasir hilang dalam beberapa hari, walaupun dalam kes yang paling maju. Dengan penggunaan pembekuan inframerah (penarikan formasi hemoroid dengan cincin lateks atau penggunaan komposisi ubat) berlaku di kemudahan perubatan.

Berapa hari buasir yang meradang? Seorang proctologist dapat menjawab soalan ini. Semuanya bergantung pada keperibadian organisma, usia pesakit, kerumitan dan tahap penyakit. Di samping itu, jangka masa terapi dipengaruhi oleh pilihan rejimen rawatan perubatan dan rawatan. Perkara yang sangat penting ialah keadaan sistem imun pesakit. Bagaimanapun, badan yang kuat dengan cepat mengatasi sebarang penyakit, dan buasir tidak terkecuali..

Berapa banyak buasir pergi selepas melahirkan anak

Berapa hari buasir wanita berlaku? Malangnya, secara praktikalnya tidak ada wanita yang telah melahirkan yang tidak mengalami keradangan hemoroid. Ini disebabkan oleh kehamilan janin (rahim yang tumbuh menimbulkan tekanan tinggi pada organ pelvis termasuk usus dan pleksus vena di kawasan anorektal). Kerana peredaran mikro yang terganggu, metabolisme terganggu pada organ pelvis, urat pada bahagian bawah organ rektum mengembang, dengan latar belakang patologi hemoroid terbentuk.

Wanita yang telah melahirkan berminat dengan maklumat mengenai berapa lama masa untuk menyembuhkan buasir generik? Selepas melahirkan anak, buasir terbentuk dengan menekan. Kita tidak boleh melupakan penyakit ini dalam tempoh selepas bersalin, jika tidak, patologi boleh memasuki tahap kronik, yang lebih sukar untuk dirawat. Wanita disarankan untuk mengimbangkan makanan untuk menghilangkan sembelit, menggunakan supositoria pencahar (jika perlu), menggunakan kaedah terapi tradisional (mandi, losyen, kompres, salap selamat).

Terapi kompleks membantu mencegah perkembangan keradangan hemoroid seterusnya, mencegah proses keradangan yang ada, mengembalikan integriti epidermis di zon anorektal. Selepas 10-15 hari, pesakit memulihkan kesihatan zon anorektal sepenuhnya, kembali ke hobi biasa mereka.

Berapa banyak buasir yang dirawat pada usia tua

Apakah syarat rawatan buasir yang meradang pada pesakit tua? Pada orang tua, penyakit hemoroid sering berlaku, ia berkaitan dengan penuaan badan, kelemahan tisu otot di dalam peritoneum, pemakanan yang buruk dan banyak provokasi lain. Pesakit tua tidak selalu sesuai untuk terapi dengan rawatan invasif dan radikal. Ini disebabkan oleh kemampuan regenerasi badan yang rendah pada usia 65-85 tahun..

Pesakit tua lebih kerap dirawat oleh proctologist dengan ubat atau formulasi ubat bukan tradisional. Tempoh rawatan untuk pesakit dewasa bergantung pada kerumitan proses patologi, patologi bersamaan dan ciri-ciri badan.

Pada usia tua, pesakit dengan keradangan hemoroid disembuhkan dalam 20-30 hari. Untuk terapi, tablet seperti Detralex, Venarus, Flebodia 600, Troxevasin diresepkan. Ubat ini membantu menyokong kesihatan vaskular.

Petua untuk mempercepat pemulihan anda

Untuk persoalan mengenai buasir berapa banyak untuk merawat patologi yang dimaksudkan, pakar profil sempit akan memberikan jawapan yang mencukupi. Setelah mengunjungi doktor proktologi dan pemeriksaan dengan ujian diagnostik, doktor memilih rejimen terapi yang berkesan. Semasa rawatan, pesakit mesti melakukan pemeriksaan kawalan, kadang-kadang proctologist dapat menyesuaikan terapi yang ditetapkan untuk mempercepat pemulihan.

Ramai pesakit sering datang ke doktor dengan keluhan bahawa selepas penggunaan antihemoroid, buasir tidak akan melepaskan.

Sebab utama rawatan berkualiti rendah adalah:

Pemakanan untuk buasir

  • Pemenuhan arahan doktor yang salah - terapi harus dijalankan mengikut skema yang ditetapkan oleh pakar. Anda tidak boleh mengganggu atau melangkau penggunaan salap, mengambil ubat tablet dan kapsul, ubat-ubatan dalam bentuk supositoria. Sebilangan pesakit, setelah bermulanya kelegaan, melupakan preskripsi yang ditetapkan dan mengganggu perjalanan rawatan.
  • Diet yang tidak terkawal - makanan pedas, asin, asap mempengaruhi konsistensi najis dan kesihatan organ rektum secara keseluruhan. Najis tidak boleh dikeluarkan melalui sembelit atau cirit-birit. Pergerakan usus yang bermasalah menimbulkan keradangan hemoroid.
  • Buasir terbentuk dari gaya hidup yang tidak aktif, jadi pergerakan diperlukan semasa rawatan. Kehidupan yang tidak aktif menyebabkan genangan plasma pada organ pelvis dan perut, sementara otot melemah, yang memperburuk rawatan.
  • Kebersihan yang tidak terjamin - semasa rawatan, ahli proktologi menasihatkan untuk mengecualikan penggunaan kertas tandas, jangan duduk di tandas, jangan tegang semasa mengosongkan.

Oleh itu, untuk menghilangkan buasir, penting untuk menjalani kehidupan yang aktif, makan dengan betul, jangan merokok atau minum alkohol. Vena varikos dari urat hemoroid dapat dirawat pada tahap keradangan apa pun, dan jangka masa terapi bergantung pada pemenuhan arahan doktor, usia, dan rejimen terapi yang dipilih.

Dengan mengambil kira semua cadangan doktor, pesakit akan mengatasi penyakit ini dalam masa yang singkat, perkara utama adalah mengenali patologi tepat pada waktunya tanpa menangguhkan lawatan ke doktor dan mendapatkan cadangan rawatan. Tahap awal sebarang penyakit lebih mudah dirawat.

Berapa hari buasir pergi dan berapa lama masa yang diperlukan

Isi kandungan

Penyakit seperti buasir sama sekali tidak dianggap mudah, kerana walaupun dalam bentuk awal yang ringan, ia dapat berkembang dengan cepat dan memberikan komplikasi serius. Sebagai peraturan, rawatan buasir boleh dilakukan secara bebas di rumah dan di bawah pengawasan doktor. Untuk tujuan ini, doktor boleh menetapkan pil yang berbeza dan ubat tempatan, tetapi proses penyembuhan akan dipengaruhi bukan sahaja oleh keberkesanan ubat-ubatan, tetapi juga oleh ciri-ciri individu tubuh pesakit..

Berapa hari rawatan buasir

Rawatan buasir melibatkan penggunaan pelbagai teknik perubatan dan ubat-ubatan moden dari pelbagai bentuk, yang diresepkan oleh doktor kepada pesakit dalam bentuk individu. Kaedah dan tempoh rawatan, sebagai peraturan, bergantung pada bentuk dan jenis penyakit, jumlahnya, serta keadaan kesihatan pesakit dan ciri-ciri tubuhnya. Pada peringkat awal, buasir cukup mudah dan cepat dirawat, perjalanan rawatan tidak lebih dari 7-10 hari dan boleh dijalankan di rumah tanpa pengawasan doktor.

Tempoh rawatan, dan juga hasil akhirnya, akan bergantung pada jenis penyakit itu sendiri. Harap maklum bahawa buasir dalaman dan gabungan dianggap sebagai bentuk penyakit yang lebih serius dan memerlukan rawatan yang rumit oleh proctologist.

Sekiranya terdapat bentuk buasir akut atau kronik, rawatan memerlukan jangka masa yang lebih lama, dari beberapa minggu hingga beberapa bulan, dan hanya boleh dilakukan di bawah pengawasan proctologist. Rawatan buasir pada wanita hamil dan selepas kelahiran anak diresepkan dalam bentuk individu dan haid hanya bergantung pada tubuh pesakit..

Mengapa rawatan bergantung

Biasanya, buasir muncul secara beransur-ansur dan dalam kebanyakan kes mempunyai bentuk kronik, jadi hampir tidak mungkin menyembuhkan penyakit ini dalam beberapa hari. Rawatan buasir secara menyeluruh bergantung pada banyak faktor yang, dalam satu atau lain cara, dapat mempengaruhi hasil akhir rawatan..

Faktor utama yang mempengaruhi tempoh dan bentuk rawatan termasuk:

  • jenis buasir - buasir luar adalah yang paling mudah untuk dirawat, kerana dalam hal ini bentuk lebam di bahagian luar dubur dan keradangan mudah disingkirkan, buasir dalaman memerlukan rawatan jangka panjang dengan pil dan supositoria, bentuk gabungan biasanya dirawat hanya dengan pembedahan;
  • bentuk keparahan penyakit - semakin lama rawatan penyakit ditangguhkan, semakin sukar untuk menyingkirkan penyakit itu kemudian, pada peringkat awal lebih mudah untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, bentuk yang diperburuk memerlukan rawatan pesakit luar jangka panjang;
  • badan pesakit - keadaan kesihatan, penyakit yang ada, hipersensitiviti dan alergi boleh mempengaruhi jangka masa dan kaedah rawatan buasir, serta melambatkan proses penyembuhan;
  • kumpulan umur pesakit - semakin tua orang itu, semakin sukar bentuk buasir dan rawatannya, pada usia 40-50 penyakit ini boleh disertai dengan gejala yang lebih serius dan keadaan yang memburuk, sering terjadi ketika pada usia tua buasir memberikan komplikasi dan merangsang penyakit lain.

Di samping itu, tempoh pemulihan dipengaruhi oleh pematuhan dengan arahan perubatan doktor dan kaedah rawatan yang dipilih..

Rawatan dan jangka masa buasir

Strategi dan kaedah rawatan, sebagai peraturan, hanya dipilih oleh proctologist yang hadir, berdasarkan petunjuk dan pemeriksaan pesakit. Hari ini terdapat beberapa kaedah biasa untuk merawat buasir. Kaedah rawatan boleh dibahagikan kepada tiga kategori: ubat, pembedahan, rakyat.

Yang paling biasa dan berkesan adalah rawatan ubat, yang merangkumi kaedah berikut:

  • suppositori rektum;
  • pil;
  • salap, gel, krim.

Kaedah rawatan alternatif sering digunakan hanya pada tahap awal awal penyakit dan memberi kesan sementara, sementara ubat memerlukan penggunaan yang lebih lama, tetapi dapat menyembuhkan penyebab penyakit. Campur tangan pembedahan digunakan secara eksklusif dalam kes kronik yang sangat teruk.

Rawatan ubat - jenis dan jangka masa

Ubat awal dan progresif membantu dengan cepat menghilangkan gejala dan menahan sakit. Kesan dan kepantasan dalam kes ini bergantung kepada bentuk penyakit dan ubatnya. Supositoria dan salap memberi kesan cepat, yang muncul setelah 2-3 hari penggunaan. Dalam tempoh ini, supositoria membantu meningkatkan proses metabolik di usus besar, membunuh bakteria, tetapi kesan terapi sepenuhnya akan muncul hanya setelah 6-7 hari penggunaan..

Ramai pesakit ingin mengetahui dengan tepat berapa hari benjolan buasir berlalu, tetapi doktor dan ahli farmasi tidak akan dapat memberitahu anda tempoh rawatan yang tepat, kerana setiap orang mempunyai individu yang murni.

Pil dan kapsul untuk buasir biasanya diresepkan untuk jenis penyakit dalaman, mereka melawan jangkitan dan menghilangkan keradangan. Peningkatan pertama dapat dilihat setelah 2-4 hari kemasukan. Proses penyembuhan dan pemulihan tisu usus yang lengkap dengan keparahan awal dan sederhana memerlukan masa sehingga 10 hari.

Komplikasi semasa rawatan

Rawatan buasir, walaupun pada peringkat awal, tidak selalu berjalan dengan cepat dan lancar. Kadang-kadang rawatan boleh disertai dengan komplikasi yang memburukkan keadaannya dan melambatkan pemulihan.

Komplikasi biasa dalam rawatan buasir termasuk:

  • kehilangan darah yang banyak - pendarahan teruk berlaku dengan rawatan yang tidak betul dan dengan keadaan membran mukus yang maju, dalam hal ini tidak ada rawatan yang dapat dimulakan sehingga pendarahan dapat dihentikan;
  • proctitis dan paraproctitis - bentuk penyakit berjangkit yang teruk dengan pelepasan bernanah, berkembang apabila penyakit ini diabaikan dengan teruk, menyulitkan rawatan dan memprovokasi patologi serius;
  • mencubit nod adalah masalah serius dengan buasir, hanya memerlukan bantuan profesional, kerana sukar dan berbahaya untuk membelah nod anda sendiri.

Di samping itu, rawatan buasir boleh menjadi rumit dengan pengabaian penyakit yang teruk. Oleh itu, yang terbaik adalah menggunakan rawatannya segera setelah gejala pertama muncul..

Tempoh rawatan selepas melahirkan dan pembedahan

Setelah pembedahan dan pembedahan membuang kerucut hemoroid, tubuh manusia dilemahkan oleh perintah dan memerlukan langkah-langkah tambahan untuk pemulihan. Biasanya, simpul dikeluarkan dalam bentuk kronik akut pada peringkat terakhir penyakit, sementara tempoh pemulihan bergantung pada ciri individu pesakit. Pemulihan biasanya memakan masa 3 hingga 4 minggu.

Pembedahan untuk menghilangkan buasir menyelesaikan masalah dengan gejala, tetapi tidak dengan penyebab penyakit dan dapat diulang beberapa tahun setelahnya.

Sekiranya buasir semasa kehamilan, rawatan memerlukan jangka masa yang berbeza. Sekiranya penyakit itu muncul dan dirawat semasa kehamilan, setelah kelahiran anak, ia biasanya hilang dalam 2-3 minggu setelah melahirkan. Walau bagaimanapun, buasir, yang diperburuk dalam tempoh melahirkan anak, dapat membuat diri mereka terasa setelah mencapai usia 30-40 tahun.

Rawatan Buasir Kecemasan

Sekiranya anda menyedari anda mempunyai buasir dan tidak mempunyai kekuatan untuk menunggu pil berfungsi, anda boleh menggunakan kaedah bantuan kecemasan. Terdapat kaedah pertolongan cemas untuk buasir dengan kesakitan dan pendarahan, yang akan memberi kesan anabiotik dan analgesik sementara:

  1. Kompres dengan air sejuk dan ais akan membantu menghentikan kesakitan dengan cepat dan mengurangkan rasa tidak selesa di dubur, melegakan kekejangan dan sedikit melembutkan sensasi terbakar, hanya tekan kompres sejuk ke kawasan yang menyakitkan selama beberapa minit.
  2. Sekiranya sakit akut, perlu mengambil posisi berbaring, berbaring di punggung dan cuba untuk tidak bergerak.
  3. Mandi sejuk dengan teh herba atau garam akan membantu melegakan kerengsaan dan mengurangkan keradangan..
  4. Anda tidak perlu mencuba memasukkan enema dan minum tablet pencahar, walaupun dengan cirit-birit yang kerap, ini hanya boleh merengsakan selaput lendir usus besar dan memburukkan lagi keadaan..

Kaedah sedemikian hanya dapat membantu untuk jangka waktu tertentu, tetapi kaedah tersebut tidak menggantikan rawatan sepenuhnya. Semakin cepat ubat dimulakan, semakin cepat pesakit dapat sembuh..

Apa yang boleh mempengaruhi pemulihan

Walaupun dengan rawatan buasir kompleks yang aktif, ada faktor yang boleh mempengaruhi jangka masa dan hasil rawatan. Selalunya terdapat kes-kes ketika, semasa rawatan buasir, keadaan pesakit bertambah baik, atau rasa sakit kembali dengan dendam. Sebabnya mungkin mengambil ubat tanpa mengubah gaya hidup anda..

Sekiranya rawatan buasir berlangsung lebih dari beberapa bulan dan tidak ada peningkatan yang ketara, penyakit ini mungkin turun-temurun dan memerlukan bantuan pembedahan.

Sepanjang tempoh rawatan, tidak hanya perlu minum ubat dan menunggu keajaiban, tetapi juga untuk mengawal gaya hidup, pemakanan, tekanan anda. Semasa mengobati penyakit ini, disarankan untuk melakukan diet yang sederhana, untuk meninggalkan makanan berlemak, tepung, goreng dan pedas, kerana makanan semacam itu memperburuk keadaan penyakit. Anda juga harus meninggalkan tabiat buruk sekurang-kurangnya untuk sementara waktu, melakukan aktiviti yang sederhana dan jangan terlalu banyak melakukan aktiviti fizikal..

Pencegahan kemunculan semula

Sekiranya, selepas rawatan, buasir terus membuat diri mereka merasa berkala, langkah pencegahan perlu diambil untuk mengelakkan berulang.

Untuk melupakan masalah yang tidak menyenangkan untuk masa yang lama, anda perlu mengambil langkah pencegahan sederhana:

  • mengambil ubat pencegahan;
  • membuat kompres;
  • berjumpa dengan proctologist secara berkala;
  • minum kompleks vitamin dan mineral;
  • mengambil dana untuk memulihkan dan mengekalkan mikroflora usus;
  • mengekalkan rejimen diet khas;
  • melakukan gimnastik khas;
  • mematuhi peraturan kebersihan.

Oleh itu, kawalan dan penjagaan kesihatan anda yang berterusan akan membantu mengekalkan bentuk buasir keturunan di kekang dan mengecualikan manifestasi yang kerap..

Buasir. Sebab dan tanda, jenis - buasir luaran dan dalaman, tahap buasir, pencegahan. Kami merawat buasir di rumah: diet, supositoria untuk buasir, salap untuk buasir - mana yang lebih baik? Pembuangan buasir secara pembedahan - jenis operasi, persiapan.

Soalan Lazim

Buasir adalah penyakit yang telah diketahui sejak zaman penyembuh zaman dahulu yang hebat seperti Hippocrates dan Avicenna. Hingga hari ini, ia masih membawa penderitaan kepada berjuta-juta orang di seluruh dunia. Kira-kira 5% penduduk dunia sekurang-kurangnya sekali, tetapi mengalami kepahitan penyakit ini. Kelaziman di kalangan penduduk negara maju berkisar antara 6% hingga 10%, dan di beberapa negara peratusan ini bahkan lebih tinggi. Hampir 80% mewakili jantina yang lebih kuat, wanita menderita lebih jarang sekitar 20%. Peratusan terbesar pesakit yang didiagnosis dengan buasir jatuh pada orang yang berumur 21 hingga 40 tahun.

Adalah dipercayai bahawa diagnosis ini diperkenalkan ke dalam perubatan oleh Hippocrates sendiri. Dari bahasa Yunani kuno "buasir" ditafsirkan sebagai pendarahan. Walaupun pada masa-masa yang jauh, penyakit ini sudah banyak diketahui, dikaji dan dijelaskan dalam banyak risalah perubatan. Contohnya: penyembuh Cina kuno menerangkan 24 jenis buasir dan menggunakan kaedah rawatan yang berbeza. Berabad-abad berlalu, perubatan terus berkembang dan mencari cara baru untuk meringankan penderitaan ribuan orang. Oleh itu, apa yang dikatakan oleh perubatan moden mengenai buasir, dan apakah kaedah rawatan yang paling berkesan untuk mereka yang memerlukan sekarang??

Anatomi rektum - Dari mana buasir berasal?

Pertama, mari kita lihat pengetahuan moden dalam bidang anatomi. Untuk mengalahkan musuh, anda perlu mempelajarinya dengan baik. Jadi dengan penyakit, untuk mengatasinya, anda perlu mengetahui segala-galanya..
Oleh itu, istilah "buasir" dipahami sebagai urat varikos di dubur, yang dimanifestasikan oleh pendarahan, keradangan dan kesakitan berkala.

Lokasi dan fungsi bahagian saluran pencernaan ini menentukan keanehan struktur anatominya. Anus adalah bahagian akhir rektum, yang, bersama dengan kolon sigmoid dan kolon (menaik, melintang, menurun), membentuk usus besar.


Untuk memahami penyebab buasir, perlu mempertimbangkan dengan lebih terperinci bekalan darah ke bahagian usus ini. Jabatan ini mempunyai sebilangan ciri. Rektum ditembusi oleh rangkaian pleksus vena yang padat.

Plexus dalaman dan luaran dibezakan, yang mempunyai watak yang agak berliku-liku, mereka berdarah penuh dan darah mengalir melaluinya agak perlahan. Semua ini mewujudkan keadaan yang sangat baik untuk pengembangan mereka yang berlebihan di kawasan tertentu, membentuk buasir..

Urat seperti itu mempunyai satu ciri penting, arteri kecil terbuka di dalamnya. Hubungan ini menjelaskan adanya darah merah, bukannya darah biru tua (ciri tempat tidur vena), ketika pendarahan dari buasir.

Oleh itu, ciri anatomi plexus ini memungkinkan beberapa sebab untuk mencetuskan mekanisme terjadinya penyakit seperti buasir. Oleh itu, apakah sebab yang paling biasa untuk perkembangan patologi ini?

Punca buasir?

Di jantung berlakunya buasir adalah pelanggaran fungsi vaskular, peningkatan aliran darah arteri dan penurunan aliran keluar darah dari pleksus vena, yang pada gilirannya menyebabkan pengembangan mereka dan pembentukan buasir. Sebenarnya, saintis moden belum mencapai alasan sebenarnya, tetapi teori ini dianggap paling dipercayai.

Terdapat sebilangan faktor yang tidak baik yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini, kami akan menyenaraikan yang utama:

  • kecenderungan genetik
  • sembelit
  • kerja berpanjangan dalam keadaan berdiri atau duduk
  • buruh fizikal yang sukar
  • kehamilan dan kelahiran anak
  • gaya hidup yang tidak aktif
  • pelbagai mabuk (penyalahgunaan alkohol, dll.).
  • ketidaktepatan dalam pemakanan (banyak makanan pedas dan pedas).
  • agen berjangkit (menyebabkan: keradangan urat hemoroid, kolitis)
Ketiadaan faktor yang tidak menguntungkan dalam hidup anda tidak menjamin anda bebas dari kemungkinan penyakit. Tetapi pengecualian semua faktor di atas akan mengurangkan risiko kejadiannya dan perkembangan sejumlah gejala yang sangat tidak menyenangkan..

Tanda-tanda buasir pada wanita dan lelaki

Buasir boleh disyaki dengan adanya gejala berikut, iaitu: ketidakselesaan di dubur, pendarahan, sakit, gatal. Biasanya, gejala-gejala ini berkembang mengikut urutan berikut:

Sensasi yang tidak menyenangkan di dubur
Sensasi benda asing, ketidakselesaan biasanya merupakan pendahulu atau berlaku sebagai gejala pertama buasir dan muncul pada awal penyakit.

Pendarahan dengan buasir
Ini adalah gejala utama, berlaku semasa perbuatan buang air besar atau segera setelah itu, darah merah tidak bercampur dengan najis, biasanya terletak di atas najis. Keamatan bervariasi dari beberapa tetes ke aliran yang banyak. Pendarahan yang berpanjangan dan berat dapat menyebabkan perkembangan anemia (penurunan hemoglobin dan sel darah dalam darah).

Sakit buasir
Gejala yang timbul selepas timbulnya komplikasi tertentu, seperti: keradangan buasir, pelanggarannya atau perkembangan fisur dubur. Kesakitan menyertai perbuatan buang air besar dan berlangsung selama beberapa waktu selepasnya.

Gatal dengan buasir
Gatal mungkin terjadi akibat kerengsaan pada kulit perineum dan kawasan sekitar dubur, dengan kemungkinan besar timbulnya eksim (penyakit kulit radang yang tidak berjangkit). Menggaru berterusan boleh menyebabkan jangkitan dan perkembangan pelbagai penyakit purulen. Kerengsaan mekanikal jangka panjang dan kerosakan tisu meningkatkan risiko mengembangkan proses tumor.

Gejala ini dapat menampakkan diri dalam gelombang. Dalam tempoh tenang, seseorang yang menderita buasir secara praktikal tidak membuat aduan dan merasa cukup selesa. Tetapi apabila terdedah kepada faktor-faktor yang tidak menguntungkan, seperti alkohol, tenaga kerja keras, atau lain-lain, penyakit ini kembali menampakkan diri dengan gejala yang tidak menyenangkan. Tanda-tanda buasir pada wanita dan lelaki tidak berbeza.

Jenis buasir - tahap, luaran, tahap buasir

Jenis buasir

Gred buasir

Dalam proses perkembangannya, buasir melalui beberapa peringkat. Tahap-tahapnya mencerminkan keparahan penyakit..

Terdapat 4 peringkat berturut-turut:

  1. Pada peringkat pertama, node menonjol ke dalam lumen usus (tetapi tidak jatuh), semasa pergerakan usus, darah dilepaskan dari saluran dubur.
  2. Pada peringkat kedua, urat simpul jatuh semasa buang air besar dan tersusun sendiri.
  3. Pada peringkat ketiga, simpul-simpul jatuh walaupun dengan latihan fizikal yang tidak signifikan, ia tidak dapat disesuaikan dengan sendirinya, perlu menyesuaikannya dengan tangan.
  4. Pada peringkat keempat, nod yang keluar dari saluran dubur tidak berkurang..

Mengapa buasir berbahaya??

Diagnosis buasir

Diagnosis buasir tidak sukar bagi doktor yang berpengalaman. Dalam kebanyakan kes, diagnosis dibuat setelah menemu ramah dan memeriksa pesakit. Periksa pesakit dalam kedudukan siku lutut dan dalam keadaan mencangkung. Pemeriksaan ini dilengkapi dengan pemeriksaan digital pada rektum, anoskopi, rektoskopi, dan irrigoskopi. Kaedah penyelidikan ini dilakukan lebih jauh untuk mengecualikan patologi lain dari usus besar, yang sering menyertai buasir atau bersembunyi di balik topeng dari gejala ciri buasir..
Pemeriksaan jari adalah kaedah diagnostik yang berharga, hanya setelah pemeriksaan ini, proctologist menetapkan dan melakukan anoskopi dan rektoskopi. Kajian ini merupakan petunjuk untuk menilai kemungkinan melakukan manuver diagnostik yang paling kompleks, dan bertujuan untuk memperincikan tanda-tanda patologi tempatan..

Anoskopi adalah kaedah pemeriksaan instrumental rektum menggunakan anoskop (instrumen khas), hingga kedalaman 12-14 cm dari dubur. Prosedurnya betul-betul selamat.

Rectoscopy (Sigmoidoscopy) adalah salah satu kaedah utama penyelidikan instrumental di mana seluruh rektum dan sebahagian kolon sigmoid diperiksa, sehingga rektoskop menembusi hingga kedalaman 25-35 cm dari dubur. Rektoskop adalah alat khas dalam bentuk tiub, dilengkapi dengan sistem optik dan elemen pencahayaan. Bergantung pada petunjuk dan diagnosis anggapan, rektoskop fleksibel atau tegar dipilih. Apabila menggunakan rektoskop fleksibel, menjadi mungkin untuk memeriksa bahagian usus yang melekat (hingga cecum). Rektoskop moden mempunyai tahap visualisasi permukaan mukosa yang tinggi, yang memungkinkan untuk mendiagnosis banyak kelainan pada peringkat awal.

Irrigoskopi adalah kaedah pemeriksaan sinar-X di mana usus besar diisi dengan agen kontras (campuran barium), dan sinar-X diambil. Kajian ini mempunyai nilai diagnostik yang besar, kerana ia membolehkan anda menjelaskan atau mengecualikan sebilangan besar penyakit usus besar..

Sebarang kaedah diagnostik instrumental mesti dilengkapi dengan ujian makmal. Untuk patologi seperti buasir, terutama dengan pendarahan yang kerap dan berat, perlu dilakukan ujian darah umum untuk mengesan anemia, yang dicirikan oleh penurunan hemoglobin dan sel darah merah dalam darah.

Pencegahan buasir

Gerak
Berjalan setiap hari 25-45 minit.
Kerosakan semasa kerja jangka panjang, terutama duduk, lebih baik setiap 45 minit, selama 10-15 minit, bangun untuk berjalan atau melakukan latihan fizikal yang ringan, ini bukan sahaja dapat mencegah pencegahan buasir, tetapi juga meningkatkan keupayaan kerja anda dengan ketara.
Sukan, joging, berenang, dll..

Rejim kerja dan rehat
Peningkatan berat badan bukan untuk anda. Usaha yang berlebihan menyebabkan peningkatan tekanan intravaskular, yang merupakan salah satu faktor utama terjadinya buasir. Jadi sudah tiba masanya untuk menggunakan bantuan rakan dan orang tersayang.
Perlu berhati-hati terhadap hipotermia, kerana ini membawa kepada gangguan peredaran darah, dan oleh itu akan timbulnya pemburukan baru.

Penolakan tabiat buruk
Anda mesti mengehadkan diri anda untuk minum dan merokok. Faktor-faktor ini sangat mengurangkan fungsi perlindungan dan pembaikan, yang akan menjadikan penyembuhan menjadi lebih sukar dan bahkan memperburuk keadaan. Selalunya pengambilan alkohol menjadi faktor utama yang menyebabkan pemburukan buasir.

Kebersihan dubur
Keadaan penting dalam pencegahan buasir adalah kebersihan diri. Yang mesti diperhatikan hari demi hari, disarankan untuk mencuci kawasan dubur dengan baik setelah setiap perbuatan buang air besar. Ia juga berguna untuk menjalankan prosedur ini sebelum tidur..

Rawatan buasir: kami merawat buasir di rumah

Diet dan pemakanan yang betul untuk buasir

Dengan buasir, pemakanan mempunyai beberapa ciri, iaitu: pengecualian dari diet makanan pedas, pedas, goreng, asap, serta minuman beralkohol yang kuat, kerana semua ini menyumbang kepada pengembangan saluran pembuluh darah vena dan gangguan aliran darah tempatan. Keseimbangan air-garam juga penting. Pengambilan cecair dan garam yang berlebihan menyebabkan peningkatan jumlah darah. Dan jumlah darah yang beredar berlebihan meningkatkan tekanan pada sistem vena, yang menyebabkan berlakunya buasir.

Adalah sangat penting untuk mengelakkan sembelit, faktor utama buasir. Sembelit sangat meningkatkan tekanan dan tekanan intrakavitasi pada plexus hemoroid, yang mencetuskan mekanisme pengembangan buasir yang tidak disengajakan. Oleh itu, disarankan untuk digunakan dalam produk makanan yang mengandungi serat dan serat kasar, seperti: roti coklat, sayur-sayuran mentah dan buah-buahan, prun, oatmeal, soba dan barli..

Seringkali, satu rejimen dan diet tidak cukup untuk mengalahkan penyakit, maka ubat dapat menyelamatkan dengan seluruh senjata ubat-ubatan moden dan kaedah rawatan.

Kursus klinikal penyakit ini (akut atau kronik) sangat penting dalam rawatan buasir..

Pil buasir

Detralex - ubat untuk buasir

Ia dianggap sebagai salah satu ubat yang paling berkesan pada masa ini dalam rawatan buasir. Mereka tergolong dalam kumpulan ubat yang mempunyai kesan perlindungan pada saluran darah. Detralex mempunyai kesan berikut: mengurangkan keanjalan urat, sehingga meningkatkan nada mereka, menguatkan dinding vaskular dan mengurangkan kerapuhannya. Dengan penggunaan yang berpanjangan, peredaran darah di pembuluh darah bertambah baik dan aliran keluar limfa meningkat. Oleh itu, ubat ini mempunyai kesan langsung yang bermanfaat pada hubungan utama dalam pengembangan buasir. Kesan sampingan ubat sangat jarang berlaku. Ia ditetapkan 2 tablet sehari dengan makanan. Semasa pemburukan buasir, 6 tablet sehari selama 4 hari, kemudian 4 tablet sehari selama tiga hari. Maklumat mengenai ubat-ubatan untuk buasir
  • Detralex
  • Lega
  • Lilin dengan buckthorn laut
  • Troxevasin

Supositoria dan salap untuk buasir

Supositoria dari Bantuan buasir

Ubat yang sangat baik untuk buasir, diuji masa. Komposisi ini merangkumi minyak hati hiu dan phenylephrine (bahan dengan sifat saluran darah yang menyempit). Komponen ubat dengan sempurna melegakan semua gejala buasir, menghilangkan keradangan, bengkak, gatal, sakit, dan meningkatkan kemampuan memulihkan tisu. Oleh itu, ubat meningkatkan tahap keselesaan dengan ketara dalam penyakit yang tidak menyenangkan ini. Kesan sampingan jarang berlaku, kemerahan, gatal di kawasan dubur mungkin muncul. Supositoria digunakan hingga 4 kali sehari (pada waktu pagi, pada waktu malam dan selepas setiap pergerakan usus).

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai lilin Relief, lihat artikel:

Supositoria dari buasir semasa kehamilan

Supositoria untuk buasir dengan buckthorn laut

Minyak buckthorn laut yang terdapat dalam lilin adalah bahan biologi unik yang merangkumi pelbagai komponen aktif secara biologi yang berharga. Sea buckthorn mempunyai kesan anti-radang yang ketara, berkesan menghilangkan kemerahan, bengkak, dan sakit. Di samping itu, ia mempunyai sifat antibakteria, melindungi tubuh dari kemungkinan proses menular dan menghilangkan masa kini.

Minyak buckthorn laut menguatkan sistem imun dengan sempurna, meningkatkan sifat pelindung badan, meningkatkan keupayaan tubuh untuk menyembuhkan luka. Apa pun ubat yang tidak berbahaya, penggunaannya semasa mengandung selalu mempunyai beberapa risiko, dalam kes ini, anda hanya perlu berjumpa doktor pakar. Kesihatan dan kesihatan anak anda ada di tangan anda.

Supositoria untuk buasir dengan propolis

Propolis hanyalah hadiah dari alam untuk manusia. Ia mempunyai sebilangan besar khasiat perubatan. Dan ini adalah kaedah yang baik untuk membantu dalam rawatan buasir. Propolis menyelaraskan semua proses dalam badan dengan sempurna. Suppositori dengan propolis mempunyai kesan anti-radang tempatan, melegakan kesakitan, gatal-gatal, mempunyai kesan penyembuhan, memulihkan peredaran darah yang normal. Propolis meningkatkan sifat pelindung tubuh, meningkatkan sistem imun, mempunyai aktiviti antibakteria. Menggalakkan penyembuhan cepat dan penyembuhan diri tisu yang rosak. Reaksi buruk sangat jarang berlaku. Sekiranya anda alah kepada propolis, lilin dikontraindikasikan. Oleh itu, supositoria dengan propolis akan menjadi pembantu yang tidak berbahaya dan sangat berkesan dalam rawatan buasir..

Sekiranya buasir rumit oleh trombosis buasir, maka dalam hal ini antikoagulan tempatan ditetapkan salep hepatrombin G, heparin dan troxevasin, dan lain-lain (ubat ini menipiskan darah dan mencegah pembentukan gumpalan darah), dalam kombinasi dengan ubat anti-radang yang kuat (levomekol, levidosin), mafin.

Dengan pendarahan berterusan, ubat-ubatan tempatan digunakan untuk menghentikan pendarahan dalam bentuk span, seperti: spongastan, beriplast, adroxone, dll..


Salap Hepatrombin G

Salap Heparin untuk buasir

Salap Troxevasin untuk buasir

Salap ini mempunyai banyak kesan yang diperlukan yang diperlukan dalam rawatan buasir. Meningkatkan nada urat, sifat pelindungnya, mempunyai kesan anti-radang yang baik. Salap melegakan bengkak, menghilangkan rasa sakit. Mengurangkan proses pemusnahan, meningkatkan proses pemulihan di dalam dinding saluran darah. Ubat ini tidak beracun, digunakan secara meluas dan mempunyai kesan terapeutik yang baik. Kesan sampingan yang mungkin termasuk perkembangan reaksi alergi terhadap ubat. Salap digunakan di luar, 2 kali sehari, pagi dan malam.

Semua ubat rawatan konservatif di atas mempunyai kesan sementara. Oleh kerana dalam kes pelanggaran gaya hidup normal (kesalahan dalam pemakanan, aktiviti fizikal yang berlebihan) dalam kebanyakan kes, sekali lagi menyebabkan pemburukan buasir.

Pembedahan pembuangan buasir

Pembuangan laser buasir, skleroterapi, ligasi buasir.

Pada masa ini, terdapat sejumlah kaedah berkesan untuk merawat buasir di dunia. Keutamaan diberikan kepada kaedah rawatan invasif minimum yang dapat dilakukan walaupun secara rawat jalan.

Hemoroidektomi khas (kaedah pembedahan) hanya dilakukan pada 20% pesakit, selebihnya menerima terapi invasif minimum.

Kaedah invasif minimum termasuk:

  • photocoagulation inframerah
  • skleroterapi
  • ligasi dengan cincin lateks
  • electrocoagulation
  • disarterisasi buasir.
Kaedah menghilangkan buasir mana yang harus dipilih ?

Oleh itu, taktik rawatan akan ditentukan oleh tahap penyakit kronik. Terdapat 4 peringkat secara keseluruhan.

  1. Untuk peringkat pertama, ditunjukkan: rawatan konservatif dengan ubat penguat vaso, photocoagulation inframerah dan sclerotherapy.
  1. Tahap kedua: photocoagulation inframerah, sclerotherapy, ligasi cincin lateks.
  1. Tahap tiga: ligasi cincin lateks dan disarterisisasi buasir.

  1. Tahap keempat: rawatan pembedahan.
Pendekatan ini untuk rawatan buasir memungkinkan untuk memperoleh hasil yang baik pada 98-100% pesakit..

Maklumat mengenai setiap kaedah menghilangkan buasir

Photocoagulation inframerah

Skleroterapi

Ligasi buasir

Disarterisasi buasir

Kaedah yang mudah dan berpatutan yang membolehkan anda mengurangkan aliran darah ke buasir, dan dengan itu menghilangkan gejala yang tidak diingini. Ini dicapai dengan mengikat saluran arteri di atas pertemuannya dengan buasir. Prosedur ini dilakukan di bawah bimbingan ultrasound, yang mengurangkan risiko kesalahan dengan ketara. Pada 80% pesakit pada tahap kedua dan ketiga, terdapat hilangnya gejala klinikal sepenuhnya.

Rawatan pembedahan buasir

Rawatan pembedahan adalah kaedah yang paling berkesan untuk merawat buasir pada peringkat ketiga dan keempat..

Pembedahan Pembuangan Buasir
Operasi untuk menghilangkan buasir, yang dicadangkan pada 30-an abad yang lalu, masih digunakan dan terus diubah. Pada dasarnya terdapat dua jenis operasi yang dilakukan di dunia:

  1. Hemorrhoidektomi tertutup. Digunakan pada peringkat III dan IV penyakit ini.
  2. Hemorrhoidektomi terbuka. Juga pada peringkat III dan IV, tetapi rumit oleh fisur dubur atau paraproctitis.
Juga pada tahun 1993, kaedah baru untuk merawat buasir dicadangkan, ia dilakukan oleh doktor Itali A. Longo, yang terdiri dalam penyingkiran lapisan lendir-submucosal rektum dengan menggunakan alat khas.

Pesakit diberhentikan 3-4 hari selepas operasi, pemulihan keupayaan bekerja berlaku pada 5-7 hari. Terdapat juga sedikit komplikasi pasca operasi.

Persiapan untuk pembedahan buasir

Persiapan untuk pembedahan buasir tidak sukar. Sebelum operasi, pesakit mesti menjalani beberapa siri kajian. Analisis umum darah, air kencing dilakukan, elektrokardiogram diambil, konsultasi dengan doktor umum dan pakar anestesiologi dilakukan (doktor yang menyediakan anestesia dan menyebabkan anestesia). Sekiranya perlu, lakukan rektoskopi atau kolonoskopi (pemeriksaan endoskopi usus besar).

Persiapan langsung untuk tindakan pembedahan yang berjaya terdiri daripada mewujudkan keadaan yang paling selesa untuk kerja doktor dan mencegah komplikasi pasca operasi pada pesakit (membalut bahagian bawah kaki untuk mencegah pembekuan darah). Medan operasi sedang disiapkan, untuk ini rambut dicukur dari perineum, dan tandas perineum menyeluruh dilakukan, dan usus dibersihkan. Pada waktu pagi pada hari operasi, enema pembersihan diperlukan sehingga usus besar dibersihkan sepenuhnya..

Diet sebelum pembedahan buasir

Pemakanan dan diet selepas pembedahan buasir

Dalam kebanyakan kes, pesakit selepas pembedahan untuk buasir boleh mula minum dan makan beberapa jam selepas pembedahan. Tetapi perhatikan jadual diet (menurut Pevzner 1a), tidak termasuk makanan dan hidangan yang merangsang rembesan perut dan menjengkelkan membran mukusnya. Makanan mesti dimasak dalam bentuk tulen, makanan dikukus atau direbus di dalam air, ia mesti diambil dalam keadaan cair dan lembap. Tidak termasuk: panas dan sejuk, produk roti dan tepung, sayur-sayuran mentah, buah-buahan, keju, produk tenusu, krim masam, keju cottage, rempah, sos, kopi, teh. Makan 6 kali sehari dalam bahagian kecil. Pemulihan fungsi usus normal biasanya berlaku pada hari kedua selepas operasi, oleh itu, anda boleh beralih ke diet biasa. Tetapi, tentu saja, semua hidangan pedas dan pedas harus dikecualikan, dan alkohol juga harus dilupakan. Dengan mematuhi cadangan ini, anda dapat mengurangkan masa pemulihan selepas pembedahan dan mengurangkan risiko komplikasi..

Perubatan moden kini menggunakan operasi trauma rendah yang semakin banyak, menggunakan teknologi perubatan terkini, seperti: pisau bedah ultrasonik, alat Liga Sure, dan lain-lain. Teknik-teknik ini dapat mengurangkan intensiti dan tempoh kesakitan pasca operasi, serta mengurangkan masa selepas pemulihan pembedahan.

Hasil jangka panjang rawatan pembedahan buasir secara praktikal tidak bergantung pada kaedah pelaksanaannya, setelah ada operasi di atas, hasil yang baik dicatatkan pada 98-99%.

Dari semua perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa penyakit buasir adalah penyakit yang agak serius dan memerlukan perhatian maksimum. Untuk ini, seseorang yang telah menghadapi masalah ini di jalan hidupnya mesti berusaha sedaya upaya untuk menyelesaikannya. Yaitu, berjumpa doktor pakar secepat mungkin dan jangan mengubati diri sendiri, serta mengubah gaya hidup dan sikap terhadap diri sendiri dan dunia di sekitar anda.

Soalan Lazim

Adakah mungkin untuk minum dengan buasir?

Adakah mungkin minum bir dengan buasir?

Adakah mungkin melakukan hubungan seks dengan buasir?

Adakah mungkin bermain sukan dengan buasir?

Adakah mungkin berjalan dengan buasir?

Adakah mungkin berenang dengan buasir?

Adakah mungkin mandi dengan buasir?

Adakah mungkin wap dan pergi ke tempat mandi dengan buasir?

Sauna dan bilik wap sangat baik sebagai pencegahan buasir. Tetapi jika anda menghidap penyakit, lawatan ke bilik mandi dan bilik wap tidak termasuk. Fluktuasi suhu tinggi akan menyebabkan pengembangan dan limpahan struktur vena rektum yang berlebihan, yang akan menyumbang kepada pembengkakan dan prolaps buasir. Pencinta mandi dan wap dengan baik, mereka yang menderita buasir harus serius menjaga kesihatan diri. Jumpa doktor seawal mungkin dan hilangkan semua halangan yang mengganggu melakukan perkara yang anda sukai. Dengan rawatan yang betul dan teliti, anda pasti akan segera kembali ke cara hidup biasa anda..

Artikel Mengenai Hepatitis