Analisis tinja untuk cacing: peraturan untuk pengumpulan, penghantaran dan penyimpanan

Utama Gastrik

Untuk mengenal pasti parasit dalam tubuh manusia, tinja dianalisis untuk helminths dan protozoa. Diagnostik yang lebih mendalam - koprogram - selain mengesan cacing, memberikan idea mengenai kerja saluran gastrousus. Kajian-kajian ini membantu mencegah berlakunya banyak patologi yang teruk. Untuk mendapatkan maklumat yang lengkap dan tidak diputarbelitkan, anda perlu mempersiapkan pengumpulan tinja dengan betul.

Gejala cacing pada manusia

Cacing parasit dalam tubuh manusia menampakkan diri dalam banyak gejala. Selalunya, perkara berikut diperhatikan:

  • kelemahan umum;
  • pucat kulit;
  • pengurangan berat;
  • sakit di usus dan kawasan epigastrik;
  • loya;
  • najis yang teruk;
  • gatal-gatal di kawasan dubur;
  • ruam pada kulit.

Cacing bulat menyebabkan batuk, kadang-kadang dengan dahak berdarah, radang paru-paru, sawan epilepsi, penyakit kuning, abses hati. Beberapa jenis helminths menimbulkan sakit kepala, sakit sendi dan otot, bengkak.

Bagaimana untuk diuji untuk helminths?

Najis dikumpulkan hanya dengan membuang air besar secara semula jadi. Untuk mengumpul analisis najis, dalam satu atau dua hari anda perlu mula melakukan persiapan yang sesuai:

  • Elakkan makanan yang mempunyai sifat pencahar yang meningkatkan gas atau sembelit. Tomato, bit, beri gelap yang mengotorkan najis adalah kontraindikasi.
  • Jangan mengambil antibiotik, antivirus dan antidiarrheal. Selepas akhir pengambilan ubat antibakteria, tinja dikumpulkan selepas 72 jam.
  • Sebelum buang air besar, wanita perlu mencuci perineum: mustahil kotoran air kencing dan keputihan masuk ke dalam biomaterial. Tetapi untuk ketepatan diagnosis, mustahil untuk mencuci kawasan luar dubur.

Tidak selalu perlu mengumpulkan najis untuk mengesan cacing. Untuk mengesan cacing kremi (cacing putih pada tinja pada manusia), yang menyebabkan enterobiasis, penyapu kapas atau pita saluran khas digunakan untuk mengikis di sekitar dubur.

Bilakah mengumpul najis? Adakah mungkin untuk mengumpulkan pada waktu petang dan dalam kuantiti berapa?

Kotoran untuk dianalisis dikumpulkan pada waktu pagi dan diletakkan di dalam bekas plastik khas untuk dianalisis (dijual di farmasi). Tidak lebih dari 2/3 isipadu diisi dengan najis yang diambil dari lapisan yang berlainan: tengah, atas dan lateral. Data dan tarikh pesakit ditunjukkan pada label.

Sekiranya seseorang terbiasa membuang air besar pada waktu petang, maka anda boleh menyimpan analisis tinja dari waktu petang hingga pagi di rak tengah peti sejuk selama 8-12 jam. Tetapi harus diingat bahawa setelah penyimpanan selama lapan jam, struktur dan komposisi kimia tinja berubah, yang akan menyebabkan diagnosis yang tidak tepat.

Untuk analisis untuk lamblia, amenta disentri dan mikroflora bakteria, tinja dikumpulkan pada waktu pagi dan dihantar ke makmal selewat-lewatnya 2-3 jam kemudian, dalam bentuk hangat.

Jangan mengumpulkan najis untuk penyelidikan semasa pemburukan buasir, haid, di hadapan fisur dubur, dalam 2 hari selepas sinar-X saluran pencernaan (menggunakan barium - hingga 10 hari).

Analisis berulang

Analisis negatif tidak menjamin ketiadaan cacing di dalam badan. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa bukan parasit itu sendiri ada di dalam tinja, tetapi telurnya, yang mungkin tidak ada di dalam tinja. Kajian pertama memberikan ketepatan 50%.

Untuk memastikan bahawa tidak ada helminths, disarankan untuk melakukan ujian tiga kali, dengan selang waktu 2-4 hari. Hasil negatif tiga kali ganda menjamin ketiadaan helminthiasis dengan ketepatan 99%.

Ujian berulang mesti dihantar selepas rawatan selesai.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk analisis?

Dalam poliklinik, analisis dibuat pada hari yang sama. Cara terpantas untuk melakukan analisis adalah di bawah mikroskop. Sekiranya tinja dihantar ke makmal institusi lain, hasilnya akan datang kemudian..

Tetapi ada jenis kajian dan teknik yang memerlukan waktu hingga 6 hari, misalnya, analisis tinja untuk kelompok, yang menentukan, bersama dengan cacing, kehadiran bakteria patogen.

Analisis tinja untuk daun ovum berlaku selama 10 hari.

Di mana saya boleh mengambilnya dan berapa harganya?

Mana-mana institusi perubatan melakukan analisis untuk telur cacing. Pelbagai analisis dilakukan oleh makmal perubatan rangkaian berbayar: LabStory, SINEVO, Ditrix Medical, INVITRO, CityLab, dll. Harga anggaran untuk Moscow (dalam rubel):

Jenis analisisPerubatan DitrixCityLabLabStory (St. Petersburg)
Coprogram495480457
Pada enterobiasis390360420
Pada telur cacing dan protozoa390450410

Di beberapa pusat perubatan, analisis untuk telur cacing berharga dalam lingkungan 180-400 rubel. Analisis untuk mengesan DNA cacing bulat dan cacing pita (kompleks) di LabStory (St. Petersburg) berharga 2.500 rubel, dan pengesanan DNA satu jenis helminth - kira-kira 800 rubel.

Rawatan cacing

Tidak mungkin mengabaikan rawatan cacing, kerana beberapa jenis penyakit cacing menyebabkan kecacatan, kadang-kadang bahkan kematian. Di antara ubat antihelminthik, terdapat ubat sintetik yang tidak bertindak pada satu kumpulan cacing, tetapi pada beberapa ubat sekaligus. Ini adalah Pirantel, Dekaris, Praziquantel, Benzimidazole. Mereka cepat, berkesan, tetapi beracun..

Dari ubat-ubatan rakyat, sifat anthelmintik adalah biji labu, bawang putih dengan susu di dalam ketika perut kosong atau dalam bentuk enema, penyerapan bawang, jus segar tembikai dan wortel.

Pengeluaran

Penyakit helminthik boleh menjadi tidak simptomatik untuk waktu yang lama, oleh itu, setiap orang harus mengambil tinja untuk analisis pencegahan dua kali setahun (terutamanya jika kucing dan anjing tinggal di rumah). Pengumpulan kotoran yang dilakukan dengan betul memberikan diagnosis yang tepat mengenai jangkitan helminthik, rawatan yang mencukupi akan menjaga kesihatan, dan mungkin nyawa.

Analisis untuk helminths: bagaimana mengambil, sehingga hasilnya tepat?

Salah satu kaedah yang paling berkesan dan, oleh itu, yang sering digunakan untuk mendiagnosis helminthiasis hari ini adalah analisis tinja, yang bertujuan untuk mengesan telur cacing. Ujian moden memungkinkan bukan sahaja untuk mendedahkan fakta jangkitan badan dengan parasit dari pelbagai kumpulan, termasuk protozoa, tetapi juga untuk menentukan tahap kerosakan pada organ dalaman dan tisu tubuh pesakit..

Helminthiasis dan parasit yang menyebabkannya

Pinworms adalah cacing gelang panjang 2-12 mm.

Istilah "helminthiasis" bermaksud keseluruhan kompleks yang dimanifestasikan secara akut dan, jika tidak ada rawatan yang tepat, menjadi penyakit kronik yang disebabkan oleh helminths (atau, lebih sederhana, cacing) memasuki usus pesakit.

Yang paling berbahaya bagi manusia adalah cacing kremi dan cacing gelang. Malangnya, cacing parasit inilah yang paling kerap menyerang tubuh..

Pinworms adalah cacing gelang panjang 2-12 mm dengan struktur yang sangat spesifik; kepala dan ekor mereka mempunyai bentuk yang rata dan hampir rata. Parasit ini mempunyai nama asalnya dengan ciri khas yang lain: mudah untuk membezakan wanita dari lelaki dengan jenis "tepi" yang berakhir dengan badan mereka.

Jangkitan dengan telur cacing kremi, sebagai peraturan, terjadi kerana pelanggaran peraturan kebersihan dangkal (penggunaan makanan atau air yang dipersoalkan, pengabaian mencuci tangan, dan sebagainya). Sekali di dalam badan, parasit pertama-tama menjangkiti usus kecil, dan kemudian selebihnya usus, menyebabkan penyakit seperti enterobiasis.

Cacing gelang, seperti cacing kremi, tergolong dalam keluarga cacing gelang, tetapi ukurannya jauh lebih mengagumkan: orang dewasa boleh mencapai panjang hingga 40 cm. Parasit ini menetap terutamanya di usus kecil.

Kerosakan pada dinding bahagian usus lain, kerosakan fungsi pankreas, hati dan organ dalaman lain, dalam kes ini, bukan akibat langsung dari aktiviti penting cacing, tetapi akibat semula jadi dari penyakit yang ditimbulkannya - ascariasis.

Pada masa yang sama, dengan tidak adanya rawatan yang kompeten, perkembangan selari dalam tubuh "luka" sisi lain - bronkitis, radang paru-paru, peritonitis, serta pelbagai reaksi alahan.

Cara mengesan serangan parasit?

Dengan sembelit yang berpanjangan, anda mesti melakukan ujian..

Hari ini, doktor mengamalkan beberapa kaedah untuk membantu mengenal pasti kehadiran (atau mengatakan dengan yakin mengenai ketiadaan) cacing parasit di tubuh pesakit:

  1. analisis tinja telur parasit di atas;
  2. mengikis, memungkinkan untuk mengenal pasti enterobiasis (dan, dengan itu, membuat kesimpulan mengenai jangkitan cacing kremi);
  3. ujian darah untuk kehadiran antibodi kepada kumpulan parasit tertentu.

Semasa menetapkan ujian untuk helminthiasis, doktor, sebagai peraturan, dipandu oleh sekumpulan gejala yang ditunjukkan pada pesakit. Oleh itu, analisis adalah wajib bagi pesakit yang mempunyai sekurang-kurangnya beberapa reaksi dari senarai berikut:

  • gatal-gatal yang terasa di kawasan dubur, bertambah teruk dalam kegelapan;
  • penurunan selera makan yang ketara (sehingga ketiadaannya sepenuhnya);
  • sakit kepala biasa;
  • gangguan usus (sembelit yang berpanjangan dan gangguan najis lain, kembung perut, jejak darah atau lendir di dalam najis);
  • penurunan berat badan secara tiba-tiba;
  • kelemahan imuniti yang ketara (selsema berterusan, kelemahan, kehilangan kekuatan umum);
  • kemerosotan kulit (pucat yang tidak sihat, kekeringan dan retakan, penyakit tertentu dari epidermis yang didiagnosis oleh pakar) dan kuku;
  • Reaksi "Saraf" (gangguan tidur yang ketara, pengisaran gigi yang tidak disengajakan, dll.).

Tidak ada gejala helminthiasis. Adakah saya perlu diperiksa cacing?

Cacing adalah penyakit tangan yang kotor

Dalam beberapa kes, analisis tinja untuk telur helminth diresepkan kepada pesakit walaupun tidak ada gejala jangkitan. Oleh itu, anda mesti menjalani pemeriksaan yang sesuai:

  1. orang yang membuat buku perubatan, sijil untuk kolam renang atau dokumen lain yang mengesahkan bahawa pembawa penyakit itu tidak mempunyai penyakit berbahaya bagi persekitarannya;
  2. pelajar sekolah dan prasekolah yang memohon institusi pendidikan;
  3. pesakit bersiap untuk dimasukkan ke hospital untuk rawatan jangka panjang;
  4. orang yang menjalani pemeriksaan perubatan;
  5. pekerja kilang memproses daging, ladang dan perusahaan serupa (dengan cara yang diatur oleh majikan);
  6. orang yang tinggal di kawasan di mana kejadian helminthiasis yang luar biasa tinggi ketika ini dikesan.

Juga, doktor mengesyorkan agar diuji cacing untuk tujuan pencegahan semata-mata bagi mereka yang mempunyai masalah kesihatan berikut:

  • penurunan hemoglobin;
  • sistitis;
  • batu atau pasir di buah pinggang;
  • keradangan pada sistem kencing;
  • prostatitis, adenoma prostat dan mati pucuk pada lelaki;
  • ketidakteraturan haid yang tidak dijangka, menyakitkan, fibroid, fibroid dan mastopati pada wanita.

Semua penyakit di atas boleh berlaku secara bebas dan merupakan akibat jangkitan pada tubuh dengan helminths. Sangat penting untuk berhati-hati terhadap pesakit yang jumlah darahnya yang terakhir menunjukkan peningkatan mendadak dalam jumlah leukosit.

Cara menderma najis untuk analisis?

Coprogram - telur cacing

Penyampaian biomaterial untuk analisis untuk mengenal pasti telur cacing parasit harus dilakukan mengikut algoritma yang ditentukan dengan ketat. Sekiranya anda belum menerima arahan daripada doktor yang memeriksa anda, gunakan rancangan berikut:

  1. Berhenti mengambil ubat tertentu sekurang-kurangnya seminggu sebelum mengambil biomaterial. Antibiotik, antidiarrheals dan, lebih-lebih lagi, agen antiparasit boleh mempengaruhi kebolehpercayaan hasil analisis yang akan datang. Atas sebab yang sama, anda harus berhenti makan minyak jarak atau minyak mineral terlebih dahulu..
  2. Sekiranya, selain penghantaran najis, anda menjalani pemeriksaan usus lain (khususnya irrigoskopi), anda mesti lulus terlebih dahulu, selewat-lewatnya beberapa minggu sebelum pengumpulan biomaterial.
  3. Hanya najis segar yang harus dihantar untuk analisis. Sebaik-baiknya, mempunyai masa untuk menghantar bahan ke makmal dalam 30-40 minit selepas, secara langsung, perbuatan buang air besar. Tempoh penyimpanan maksimum tinja sebelum bersalin adalah 8 jam (di dalam peti sejuk, pada suhu 4-8 darjah Celsius).
  4. Untuk menjadikan kajian itu sebagai objektif yang mungkin, sejumlah kecil biomaterial (kira-kira dua sudu teh) diambil dari pelbagai - bahagian atas, dalaman dan lateral - bahagian massa tinja. Dalam kes ini, perlu memantau dengan teliti bahawa air kencing tidak memasuki tinja..
  5. Letakkan bahan di dalam bekas yang telah disediakan sebelumnya. Balang kecil, kering dan bersih dengan penutup yang ketat sesuai untuk tujuan ini, di mana inisial dan nama keluarga subjek, tarikh lahirnya yang lengkap, serta masa pengambilan najis yang paling tepat ditunjukkan dalam tulisan tangan yang sesuai.

Penting untuk difahami: satu analisis tinja untuk kehadiran telur atau orang dewasa cacing helminth di dalamnya tidak dapat 100% tepat. Sering kali, setelah tidak menemui jejak kehadiran parasit, pekerja makmal, setelah jangka waktu tertentu (biasanya dari satu hingga 6 hari kerja), mengumumkan kepada pesakit hasil ujian negatif-palsu.

Oleh itu, jika keadaan pesakit tidak bertambah baik, dia diresepkan ujian berulang (secara keseluruhan - dari 3 hingga 6 prosedur pengambilan sampel biomaterial, menurut peraturan, dilakukan tidak lebih kerap daripada sekali setiap dua hari). Sekiranya hasil kajian, dalam kes ini, ternyata kontroversial, doktor boleh merujuk pesakit ke gesekan yang mengungkapkan enterobiasis.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai diagnosis helminthiasis pada kanak-kanak, lihat video:

Bagaimana persediaan untuk mengikis enterobiasis?

Kesakitan yang tajam di perut adalah gejala helminthiasis yang ketara.

Agar hasil pengikisan menjadi yang paling dipercayai, sebelum prosedur, anda harus menahan diri dari mencuci kawasan luar dubur untuk beberapa waktu, dan juga, jika mungkin, mengosongkan usus.

Adapun, secara langsung, pengambilan sampel biomaterial, dapat dilakukan baik di institusi perubatan dengan bantuan tenaga terlatih, dan di rumah, secara mandiri.

Mari kita memikirkan pilihan kedua dengan lebih terperinci. Untuk membuat pengikisan untuk enterobiasis sendiri, gunakan arahan langkah demi langkah berikut:

  • Pakai sarung tangan steril yang dibeli dari farmasi dan sediakan bekas koleksi. Ini biasanya merupakan tabung uji kecil yang ditutup dengan pelapik kapas yang direndam dengan garam khusus untuk mengikis. Pengilang kadangkala menggantikan yang terakhir dengan gliserin atau air suling, ini tidak menjadi masalah.
  • Tanpa menanggalkan sarung tangan, buka tiub dengan teliti, lepaskan pelindung kapas dari hujungnya dan, dengan hati-hati menyebarkan punggung dengan tangan anda, jalankan hujung alat yang lembut di sepanjang kulit, tepat di sekitar dubur itu sendiri.
  • Letakkan batang kembali ke dalam tiub, berhati-hati agar tidak menyentuh sisi bekas, dan skru penutup dengan ketat.
  • Menyerahkan pengikisan yang diperoleh dengan cara ini ke makmal secepat mungkin (semakin sedikit masa berlalu dari saat pengumpulan biomaterial untuk pemeriksaan oleh pakar, semakin dipercayai hasil akhir analisis untuk enterobiasis dan, sebagai akibatnya, untuk helminths).

Cara lain yang senang dilakukan untuk mengikis di rumah adalah berdasarkan penggunaan alat khas - slaid mikroskop yang dilengkapi dengan pita pelekat khas, yang juga boleh dibeli di farmasi di kemudahan perubatan. Prosedur itu sendiri dijalankan seperti berikut:

  • Dengan tangan sarung tangan steril, subjek dengan hati-hati melepaskan pita dari slaid (dalam kes ini, ia akan berfungsi sebagai alat untuk mengumpulkan biomaterial).
  • Pelekat hendaklah dilekatkan pada kulit di sekitar dubur selama beberapa saat (untuk kemudahan, punggung pada masa ini dapat digerakkan dengan jari anda).
  • Setelah mengambil bahan, pita dilekatkan kembali ke kaca dan dalam bentuk ini dibawa ke makmal.

Perlu diketahui: tidak seperti tinja, biomaterial yang diperoleh semasa mengikis dikontraindikasikan untuk disimpan di dalam peti sejuk (pembekuan boleh mempengaruhi hasil kajian).

Sebagai peraturan, dengan gejala helminthiasis (sakit perut, mual, gatal di dubur dan alergi), pesakit dihantar untuk memo beberapa kali berturut-turut untuk menjelaskan diagnosis. Biasanya hasil penyelidikan diketahui oleh pesakit pada keesokan harinya selepas pengambilan sampel..

Persampelan darah untuk mengesan helminths

Ujian darah pesakit diambil dengan ketat semasa perut kosong..

Pensampelan darah untuk mengesan kehadiran antibodi terhadap cacing parasit dilakukan mengikut peraturan yang sama dengan penghantaran biomaterial dari urat untuk analisis umum:

  1. darah diambil dari pesakit dengan ketat semasa perut kosong, selewat-lewatnya 8 jam selepas makan terakhir (dalam kes yang melampau, subjek dibenarkan minum sedikit air);
  2. beberapa minggu sebelum analisis dilakukan, pesakit harus menolak untuk mengambil sebarang ubat (jika pesakit memerlukan ubat untuk kehidupan normal, dia harus berjumpa dengan doktor terlebih dahulu mengenai kemungkinan dos yang dibenarkan);
  3. sehari sebelum pengambilan sampel darah, subjek diarahkan untuk menghentikan aktiviti fizikal, serta makanan goreng berlemak.

Penyediaan keputusan ujian antibodi darah biasanya mengambil masa 2 hingga 9 hari.

Terdapat kesilapan? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter untuk memberitahu kami.

3 peraturan untuk analisis tinja untuk telur cacing

Bukan sahaja virus dan bakteria dapat menyebabkan gangguan pada tubuh kita, tetapi juga parasit. Untuk mendiagnosis helminthiasis yang mempengaruhi saluran gastrointestinal dan bukan hanya, kajian tertentu dilakukan - analisis tinja untuk telur cacing (ini adalah bagaimana singkatan perubatan I / worm diuraikan dalam pelbagai pesakit, adalah betul untuk membincangkan telur helminth atau telur cacing). Di bawah ini kita akan membincangkan mengenai parasit apa yang dapat dikesan semasa memeriksa tinja, dan bagaimana mempersiapkan analisis ini dengan betul..

Inti analisis untuk penentuan telur helminth pada kanak-kanak

Telur parasit apa yang boleh dijumpai?

Dalam sistem pencernaan badan kita, terdapat keadaan optimum untuk parasit pelbagai jenis helminths. Oleh itu, najis adalah salah satu bahan biologi utama untuk analisis daun telur..

Dalam tinja, anda boleh menemui telur cacing seperti:

  • cacing pita kerdil;
  • cacing bulat;
  • agen penyebab trichocephalosis dan lain-lain.

Selain telur parasit, bentuk matang atau larva juga dapat dijumpai. Cacing seperti itu termasuk cacing pita babi, cacing pita sapi, cacing pita lebar, Trichinella dan sebilangan yang lain.

Analisis termudah

Sebagai tambahan kepada parasit, protozoa, kista atau trophozoitnya boleh dijumpai dalam tinja.

Contoh protozoa yang boleh dijumpai dalam tinja adalah pelbagai jenis amuba, balantidia, blastokista, dan lain-lain..

Kaedah untuk mengesan telur cacing dalam tinja

Kaedah yang digunakan untuk mengesan telur cacing dalam tinja dibahagikan kepada makroskopik dan mikroskopik.

Kaedah makroskopik - pemeriksaan tinja dengan mata kasar atau menggunakan kaca pembesar. Kaedah ini dapat mengesan segmen cacing pita babi atau babi, cacing kremi hidup, strobila cacing pita lebar.

Kaedah mikroskopik untuk mengesan helminths adalah dengan menggunakan mikroskop.

Cara utama adalah:

  • penyediaan smear tebal menurut Kato - smear najis disediakan menggunakan selofan dan bahan khas, misalnya gliserin dan fenol;
  • pemendapan - penggantungan najis dengan larutan khas disediakan. Akibatnya, kerana perbezaan ketumpatan telur dan larutan, yang pertama akan menetap ke dasar;
  • pengapungan - pembezaan telur helminth berdasarkan kepadatan larutan dan telur yang berbeza. Semasa menggunakan kaedah ini, telur cacing akan melayang ke permukaan..

Cara mengambil ujian najis

Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai dari kajian analisis tinja, anda perlu membuat persediaan dengan betul.

Diet dan ubat-ubatan

Oleh itu, tidak ada diet khusus sebelum mengambil tinja untuk dianalisis. Sekiranya cacing hidup di dalam usus, maka sudah terbiasa dengan makanan yang anda makan. Tidak digalakkan makan makanan yang membawa gas atau najis longgar.

Juga tidak digalakkan mengambil antelmintik terlebih dahulu untuk mendapatkan hasil yang baik. Setiap alat mempunyai kekurangannya, resep yang salah boleh membawa kepada akibat yang serius..

Kebersihan

Sebelum perbuatan buang air besar, anda tidak boleh mencuci dubur, kerana cacing kremi yang keluar dari sana semalaman dapat dibasuh dengan air dan akibatnya, jawapannya akan menjadi negatif palsu.

Kapasiti

Bekas di mana perlu mengumpulkan tinja untuk telur cacing mestilah bersih dan kering. Untuk ini, bekas khas dijual di farmasi..

Cara mengambil ujian najis dengan betul?

Segera sebelum mengumpul kotoran, anda mesti menyelesaikan perbuatan membuang air kecil. Pundi kencing mesti kosong. Penting agar air kencing dan rembesan dari alat kelamin tidak masuk ke dalam tinja.

Najis mesti dikumpulkan dalam bekas dari pelbagai bahagian najis untuk mendapatkan maklumat yang lebih tepat.

Tinja mesti dikumpulkan dan dihantar pada hari yang sama. Sekiranya tidak mungkin melakukan perbuatan buang air besar pada waktu pagi, dibenarkan menyimpan bahan selama 12 jam pada suhu tidak lebih dari 4 darjah Celsius (pintu sisi peti sejuk).

Petua untuk mengumpulkan analisis pada kanak-kanak

Sekiranya anak mengawal perbuatan buang air besar, maka tidak boleh ada masalah dengan mengumpulkan bahan. Anda mesti membasmi kuali terlebih dahulu..

Kanak-kanak kecil masih sukar mengawal proses ini. Oleh itu, dibenarkan mengambil najis dari popok kapas bersih. Sebelum itu, anda boleh menyetrika dengan seterika..

Petunjuk penyahkodan

Hasil kajian tinja untuk telur dikeluarkan dalam bentuk berikut:

  • negatif: telur helminths, protozoa tidak dijumpai;
  • positif: telur dari parasit itu dan, larva seperti itu, sista atau trophozoites dari dan protozoa tersebut dijumpai.

Biasanya, kanak-kanak atau orang dewasa tidak boleh mempunyai telur, sista, larva, strobilus, trophozoites. Sekiranya hasilnya positif, doktor akan menetapkan rawatan. Pemeriksaan semula najis dilakukan 1 - 2 minggu setelah berakhirnya perjalanan agen terapi.

Di mana saya boleh diuji?

Analisis najis boleh diambil secara percuma di poliklinik tempatan. Ada peluang dengan bayaran untuk lulus analisis tinja untuk mengenal pasti telur protozoa dan helminth. Namun, tidak semua makmal, terutama di kota-kota yang jarang penduduknya, akan melakukan ini. Oleh itu, sebelum membawa najis ke suatu tempat untuk analisis, pastikan organisasi perubatan ini dapat melakukan analisis. Ini boleh dilakukan melalui telefon.

Di bandar-bandar besar, lebih mudah untuk mencari makmal yang boleh menjalankan ujian tinja untuk telur cacing. Rata-rata, harganya sekitar 500 rubel.

Berapa lama keputusan itu sah?

Hasil ujian ovula tinja berlaku selama 10 hari. Oleh itu, rancang terlebih dahulu jam berapa lebih baik menderma najis..

Kotoran untuk telur cacing-bagaimana menyerahkan dengan betul kepada anak dan menguraikan orang dewasa?

Hari ini kita sedang membincangkan agenda tinja untuk telur cacing: bagaimana cara mengikis dengan tepat untuk analisis telur cacing dan tinja, apakah perbezaan antara kajian dan apa maksud hasilnya.

Pada masa ini, lebih daripada 400 jenis helminths (cacing) diketahui dapat mempengaruhi organ dan tisu manusia. Dalam kes ini, seseorang boleh menjadi pemilik utama atau perantaraan.

Kelaziman helminths sangat luas: dari garis lintang Artik ke khatulistiwa. Menurut statistik, lebih daripada 1 bilion orang kini dijangkiti pelbagai jenis helminths. Untuk menentukan kehadiran pencerobohan helminthik, seseorang diberi analisis tinja untuk helminths atau kajian untuk enterobiasis, yang akan kami pertimbangkan dengan lebih terperinci.

Analisis tinja untuk oviduct dan enterobiasis - apakah perbezaannya?

Analisis tinja untuk telur helminth dilakukan menggunakan kaedah mikroskopi. Dalam biomaterial yang dikaji, pencarian telur cacing dan parasit hidup dilakukan.

Secara semula jadi, terdapat pelbagai jenis helminths parasit (cacing). Masing-masing berbeza dalam kitaran hidup, proses pematangan dan hos perantaraan / utama..

Jangkitan dilakukan melalui sayur-sayuran / buah-buahan yang tidak dicuci dengan baik dan dengan rawatan haba yang tidak mencukupi, penggunaan air yang dijangkiti, daging, ketika berenang di badan air yang tercemar, dan juga jika tidak mematuhi peraturan kebersihan diri.

Analisis untuk enterobiasis melibatkan pengenalpastian pinworms Enterobius vermicularis secara langsung. Jangkitan dengan cacing kremi ini sering dijumpai pada kanak-kanak. Menurut statistik, dari 4 hingga 30% populasi dunia dijangkiti Enterobius vermicularis. Jalan penularannya adalah fecal-oral. Contohnya, melalui tangan yang tidak dicuci, yang biasa berlaku di kalangan kanak-kanak di tempat yang sesak (tadika).

Oleh itu, analisis tinja melibatkan pencarian pelbagai jenis telur cacing, dan enterobiasis - satu spesies cacing kremi Enterobius vermicularis. Biomaterial analisis pertama adalah tinja, untuk enterobiasis - mengikis (kesan) dari kawasan perianal. Mengikis telur cacing tidak dilakukan, kerana tidak banyak helminth parasit bertelur atau menjajah kawasan perianal seseorang.

Mengapa saya memerlukan analisis tinja untuk telur cacing?

Analisis untuk enterobiasis dan telur cacing dilakukan untuk mengenal pasti cacing.

Semasa menjalankan terapi pencerobohan helminthik, analisis untuk enterobiasis dan telur helminth diperlukan untuk menentukan keberkesanan rawatan. Ketiadaan helminths dan pinworms dalam biomaterial yang dikaji menunjukkan keberkesanan taktik rawatan yang dipilih dan pemulihan pesakit..

Gejala jangkitan

Tanda-tanda serangan parasit termasuk:

  • cirit-birit yang berpanjangan;
  • sembelit;
  • lendir dan darah di dalam najis;
  • loya;
  • sakit perut;
  • kelemahan;
  • keletihan;
  • reaksi alahan yang kerap;
  • mudah marah;
  • gangguan tidur;
  • gigi mengisar pada waktu malam;
  • gatal-gatal di kawasan perianal - terutamanya biasa dengan cacing kremi.

Kurang kerap orang bimbang tentang demam tinggi, sakit kepala.

Jangkitan yang berpanjangan pada kanak-kanak dan gambaran klinikal yang teruk boleh mempengaruhi kesihatan mental mereka.

Dalam analisis klinikal darah pesakit, terdapat peningkatan eosinofil dan leukosit. Terdapat hubungan langsung antara eosinofilia dan intensiti jangkitan. Semakin tinggi bilangan granulosit eosinofilik, semakin teruk jangkitannya.

Tanda-tanda penyakit ditentukan oleh jenis parasit yang telah mendiami bahagian bawah usus manusia.

Analisis tinja untuk telur cacing dan cacing kremi dapat dilakukan dalam bentuk akut dan kronik. Ketiadaan parasit dalam biomaterial yang dikaji tidak dapat secara jelas menunjukkan ketiadaan jangkitan. Mungkin jumlah parasit terlalu rendah untuk dikesan di bawah mikroskop. Oleh itu, dengan gejala yang berterusan, doktor menetapkan pemeriksaan semula setelah beberapa minggu..

Pelancong mempunyai risiko pencerobohan helminthik yang tinggi. Di negara-negara membangun dengan iklim yang hangat, sistem pemurnian air kurang berkembang. Pelancong dijangkiti melalui air minuman dan makanan yang tercemar dan berjalan kaki tanpa alas kaki. Telah diketahui bahawa beberapa jenis parasit mampu menembusi kulit manusia.

Cara menderma najis untuk telur, cacing dan enterobiasis?

Arahan untuk analisis tinja telur cacing dan mengikis enterobiasis ditentukan oleh doktor am atau pakar pediatrik, pakar penyakit berjangkit atau ahli gastroenterologi. Anda boleh mengikuti pengajian secara percuma di klinik awam atau dengan bayaran di makmal swasta. Tempoh penyelidikan adalah 1-2 hari dan bergantung pada beban kerja makmal.

Untuk menganalisis telur pelbagai helminth, tinja dikumpulkan secara semula jadi. Adalah perlu untuk mengecualikan pengambilan julap, supositoria, minyak dan ubat-ubatan lain yang mempengaruhi fungsi usus selama tiga hari sebelum mengumpulkan biomaterial. Produk yang mewarnai najis (bit) juga harus dikecualikan daripada diet untuk masa ini..

Najis dikumpulkan dalam bekas steril, yang boleh didapati dari farmasi atau makmal. Bekas kaca isi rumah tidak digalakkan untuk tujuan ini. Kerana bekas ini tidak steril dan boleh menyebabkan positif palsu.

Penting: mengikis untuk enterobiasis harus dikumpulkan pada waktu pagi (sebelum jam 10.00). Sebelum mengikis, pesakit tidak boleh melakukan tandas alat kelamin.

Cara mengambil ujian tinja untuk telur cacing untuk anak?

Peraturan untuk mengumpulkan biomaterial untuk analisis tinja untuk telur cacing pada anak tidak berbeza dengan orang dewasa. Kotoran bayi dikumpulkan dalam bekas steril khas dengan cara semula jadi. Pengumpulan biomaterial dari lampin atau lampin dibenarkan. Produk yang mengotorkan najis harus dikeluarkan dari diet anak.

Ibu bapa bertanya kepada diri mereka sendiri - berapa banyak najis yang cukup untuk menjalankan kajian yang boleh dipercayai? Algoritma analisis melibatkan pembuatan penyediaan pada kaca. Lapisan najis pada slaid kaca dilakukan dengan lapisan nipis, selepas itu diwarnai dengan pewarna khas. Smear yang diberi noda dikeringkan dengan udara, kemudian di-mikroskopkan. Sebilangan kecil biomaterial diperlukan untuk smear, jadi 1 sudu teh tinja akan mencukupi.

Berapa banyak analisis tinja untuk telur cacing adalah sah?

Analisis tinja pada cacing telur dan kajian untuk enterobiasis ditetapkan bukan hanya untuk gejala pencerobohan helminthik. Penyelidikan adalah relevan ketika anak-anak mendaftar di tadika atau kem, serta untuk mengunjungi kolam renang dan memohon baucar ke sanatorium. Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui tarikh luput analisis najis dan kotoran..

Hasilnya sah selama 10 hari. Pada masa inilah cacing kremi atau parasit lain memecahkan telur. Pengecualian adalah syarat-syarat yang ditetapkan secara berasingan oleh doktor. Walau bagaimanapun, perubahan terma terhadap kenaikannya tidak dapat diterima..

Apa maksud keputusan ujian najis untuk daun telur??

Biasanya, pada orang yang sihat, tidak boleh ada wakil cacing parasit dan cacing kremi dalam tinja. Pengecualian lengkap pencerobohan helminthik dengan gejala berterusan adalah mungkin dengan pengulangan tiga kali ganda ujian makmal dengan selang 3 hari.

Apabila telur dijumpai di biomaterial yang dikaji, makmal melakukan pengiraan dan pengenalannya kepada spesies tersebut. Sebagai peraturan, orang dijangkiti dengan satu jenis helminths. Bagaimanapun, mustahil untuk mengecualikan jangkitan dengan pelbagai spesies..

Semua spesies yang dikenal pasti dalam lembaran hasil disenaraikan. Apabila jenis helminth tertentu dijumpai, bertentangan dengan nama mereka dalam bentuk ditulis "dijumpai".

Analisis standard tinja pada cacing telur merangkumi pencarian untuk:

  • Ascaris - boleh mengganggu integriti lapisan usus seseorang dan melepaskan toksin. Dalam kebanyakan kes, usus kecil dijajah, tetapi ia juga terdapat di paru-paru, hati, dan otak manusia;
  • strongyloid, yang dicirikan oleh jangkitan manusia asimtomatik jangka panjang (dekad). Walau bagaimanapun, dengan penurunan imuniti, mereka menimbulkan ancaman serius terhadap kehidupan dengan hasil maut dalam 60 - 80% kes;
  • cacing cacing - menghancurkan dinding usus. Mampu mengeluarkan enzim yang memusnahkan protein dan mengganggu proses pembekuan darah yang normal;
  • cacing pita yang mendiami tisu manusia dan organ rongga;
  • cacing pipih yang merosakkan integriti tisu dan melepaskan toksin.

Mengikis enterobiasis dan tafsiran hasil

Tidak sukar untuk menguraikan hasil kajian mengenai enterobiasis. Dalam borang yang diterima, pesakit akan melihat tulisan yang jelas "dijumpai" atau "tidak dijumpai". Apakah maksud kehadiran / ketiadaan pinworms Enterobius vermicularis dalam biomaterial yang dikaji?.

Perlu diingat bahawa ketika mengambil biomaterial, cacing kremi tidak dapat masuk ke pita pelekat. Oleh itu, untuk pengecualian yang jelas, adalah perlu untuk mengulang kajian (tiga kali) setiap hari atau setiap hari yang lain..

Kehadiran pinworms Enterobius vermicularis dalam biomaterial yang dikaji menunjukkan jangkitan. Dalam kes ini, doktor menetapkan rawatan.

Di samping itu, untuk mengecualikan jangkitan dengan parasit lain, disarankan untuk melakukan diagnostik untuk kehadiran:

  • opisthorchiasis, yang seseorang boleh dijangkiti dengan memakan ikan dengan rawatan panas yang tidak mencukupi. Berleluasa di Rusia. Opisthorchias mempengaruhi hati, pundi hempedu dan pankreas;
  • toksocariasis - dicirikan oleh demam tinggi, gatal-gatal, tahap tinggi eosinofil, radang paru-paru dan bronkitis. Selalunya berlaku pada kanak-kanak berumur 1 hingga 4 tahun. Bahaya terbesar adalah penghijrahan toksokara dengan aliran darah ke mata, yang boleh menyebabkan kehilangan penglihatan;
  • trichinosis, yang menampakkan dirinya sebagai demam tinggi, edema, ruam, dan tahap eosinofil yang tinggi. Untuk tahap jangkitan yang teruk, kerosakan pada sistem saraf pusat dan organ dalaman adalah ciri;
  • echinococcosis, sementara helminths lebih kerap mempengaruhi hati, otak dan paru-paru.

Rawatan

Sekiranya pesakit mengalami pencerobohan helminthik, maka rejimen rawatan dipilih oleh doktor. Anda tidak boleh mencuba menghilangkan parasit dengan menggunakan kaedah rakyat. Bahaya ini terletak pada kelewatan pelantikan rawatan yang kompeten. Dalam kes ini, penyebaran parasit ke seluruh tubuh dengan aliran darah dan jangkitan organ dan tisu lain adalah mungkin. Keadaan umum pesakit bertambah buruk dan rawatan selanjutnya menjadi lebih sukar.

Doktor memilih rejimen rawatan berdasarkan jenis parasit dan keparahan jangkitan. Tidak ada rawatan universal, sebab itulah diagnostik makmal mengandaikan pengenalan kepada spesies. Ubat-ubatan moden memungkinkan dalam kebanyakan kes untuk menghilangkan helminths dan pinworms Enterobius vermicularis.

kesimpulan

Jadi, bagaimana cara menderma najis dengan betul untuk telur, cacing:

  • analisis tinja untuk telur cacing dan enterobiasis dilakukan sekiranya seseorang disyaki dijangkiti. Keputusan juga diperlukan di tadika, sekolah, institut, kem, kolam renang, sanatorium, dan lain-lain;
  • hasil positif menunjukkan jangkitan. Dalam kes ini, pesakit memerlukan perundingan doktor dan pelantikan rawatan yang kompeten;
  • keputusan negatif tidak dapat menunjukkan ketiadaan parasit yang jelas pada manusia. Untuk data yang lebih tepat, diagnostik berulang dilakukan, sekurang-kurangnya tiga kali;
  • untuk mendapatkan gambaran yang lebih lengkap, pesakit diberi kajian tambahan: ujian darah klinikal, penentuan kehadiran imunoglobulin kelas G kepada helminths lain, serta analisis tinja untuk kista protozoa.

Lulus sebagai pakar, pada tahun 2014 dia lulus dengan kepujian dari Orenburg State University dengan ijazah dalam mikrobiologi. Lulusan pengajian pascasiswazah di Orenburg State Agrarian University.

Pada tahun 2015. di Institute of Cellular and Intracellular Symbiosis, Cawangan Ural Akademi Sains Rusia, dia menyelesaikan latihan lanjutan di bawah program profesional tambahan "Bacteriology".

Pemenang pertandingan All-Russian untuk karya ilmiah terbaik dalam pencalonan "Sains Biologi" 2017.

Analisis tinja untuk telur helminth - peraturan untuk pengumpulan dan penghantaran ke makmal untuk orang dewasa dan kanak-kanak

Diagnosis yang betul selalu menjadi langkah pertama untuk menyembuhkan penyakit. Analisis tinja untuk telur helminth sering diresepkan untuk kedua-dua kanak-kanak dan pesakit dewasa, kerana kajian biomaterial ini dalam banyak kes memberikan jawapan yang tepat mengenai kehadiran satu atau lain jenis parasit di dalam tubuh manusia. Dapatkan cadangan penting untuk diikuti semasa membuat diagnosis ini.

Bagaimana untuk diuji untuk helminths

Hasil pemeriksaan yang sederhana dan tidak menyakitkan ini sangat bermaklumat bagi doktor, yang, menurut keluhan pesakit yang melamar, disyaki helminthiasis. Ahli terapi menetapkan pesakit untuk memeriksa kotoran telur helminth dalam pelbagai kes, kerana gejala jangkitan parasit dapat menampakkan diri dengan cara yang sangat pelbagai. Jadi, seseorang harus diuji cacing jika dia mempunyai tanda-tanda jangkitan berikut:

  • hilang selera makan;
  • kerap kembung, sakit perut, sembelit;
  • ruam kulit alahan, kekeringan;
  • peningkatan suhu badan;
  • sakit kepala;
  • keletihan umum dan penurunan imuniti;
  • kanak-kanak dengan cacing boleh mengisar gigi semasa tidur.

Menguji cacing dengan memeriksa tinja adalah kaedah berkesan untuk mengenal pasti parasit yang hidup di dalam usus. Setelah mendapat maklumat mengenai jenis cacing yang dijangkiti seseorang, doktor boleh memberi ubat yang diperlukan. Langkah-langkah yang diambil dengan cepat untuk merawat helminthiasis tidak hanya akan menghentikan penyakit ini, tetapi juga mencegah masuknya parasit dengan aliran darah ke organ tubuh yang lain. Dalam praktiknya, untuk menentukan secara tepat fakta pencerobohan helminthik dan jenis cacing yang telah memasuki tubuh, analisis tinja untuk telur helminth dilakukan dengan memeriksa tinja atau pengikisan perianal diambil dari pesakit..

Kajian tinja untuk telur helminth

Kaedah diagnostik makmal ini disebut coproovoscopy. Analisis tinja untuk helminths adalah salah satu kaedah paling mudah dan pada masa yang sama sangat bermaklumat untuk mengenal pasti helminthiasis. Prosedur untuk menjalankan analisis sedemikian memperuntukkan gabungan diagnostik Kato dalam kombinasi dengan kaedah Fülleborn atau Kalantaryan. Dengan koproovoskopi, kotoran tebal noda diwarnai, yang memungkinkan untuk membezakan telur cacing dalam tinja dan menghitung jumlahnya. Berdasarkan hasil kajian ini, doktor dapat menilai tahap jangkitan pesakit dengan parasit..

Mengikis daun telur

Analisis ini adalah cara yang berkesan untuk mendiagnosis jenis jangkitan parasit seperti enterobiasis - parasitisme cacing kremi di dalam usus. Selalunya, pakar pediatrik menetapkan diagnosis ini, kerana kanak-kanak lebih cenderung dijangkiti parasit, misalnya, ketika mereka tidak mematuhi syarat kebersihan, makan makanan yang tidak dicuci. Ciri kitaran hidup cacing kremi adalah bahawa betina cacing ini bertelur di sekitar dubur seseorang, oleh itu mengikis perianal memberikan maklumat lengkap mengenai kehadiran parasit jenis ini di dalam badan.

Dalam kebanyakan kes, pembantu makmal mengambil pengikis dari pesakit secara langsung di institusi perubatan, tetapi anda boleh memilih sendiri bahan untuk penyelidikan dan menyerahkannya ke makmal. Untuk melakukan ini, anda perlu membeli kit khas di farmasi untuk mengambil analisis ini: tabung uji dengan penutup dan tongkat yang dirawat dengan larutan khas, yang direka untuk mengambil smear dari kawasan perianal.

Cara mengumpulkan najis telur cacing dengan betul

Untuk mendapatkan data yang paling dipercayai, ketika mengumpulkan tinja untuk penyelidikan, anda harus mematuhi beberapa peraturan mudah yang diberikan di bawah..

  • Agar hasil analisis dapat dipercayai, dua minggu sebelum kajian, anda perlu berhenti mengambil ubat antibiotik, antiparasit, antidiarrheal.
  • Anda tidak boleh memilih bahan untuk penyelidikan dari tandas. Tindakan buang air besar harus dilakukan pada selembar kertas yang bersih, sambil memastikan bahawa tidak ada air kencing yang masuk ke dalam tinja. Atas sebab kebersihan, lebih baik menggunakan sarung tangan sekali pakai semasa mengambil sampel.
  • Sebilangan kecil biomaterial dipilih untuk dianalisis (kira-kira 2 sudu kecil), sementara biomaterial perlu dikumpulkan dari pelbagai bahagian tinja.
  • Kotoran yang dipilih untuk cacing harus diletakkan di dalam balang yang bersih dan kering dengan penutup yang ketat atau di dalam bekas plastik khas. Pelekat hendaklah dilekatkan pada bekas yang menunjukkan nama dan inisial orang yang mengambil ujian, tarikh lahirnya dan masa pengambilan najis yang tepat.
  • Pengumpulan tinja untuk telur cacing harus dilakukan tidak lebih awal dari saat penghantaran ke makmal. Pilihan terbaik adalah jika bahan dihantar untuk penyelidikan dalam 30-40 minit setelah buang air besar. Sekiranya penghantaran cepat tidak dapat dilakukan, sampel disimpan di dalam peti sejuk pada suhu 4-8 darjah, tetapi tidak lebih dari 8 jam.
  • Sekiranya analisis sedemikian mesti disampaikan kepada bayi, maka analisis itu mesti diletakkan di atas periuk, dan tidak diambil dari lampin. Ibu bapa juga harus memastikan bahawa tidak ada air kencing yang masuk ke dalam usus mereka..

Berapa lama ujian untuk daun telur sah?

Hasil kajian ini mempunyai jangka hayat tertentu selama 10 hari. Penting untuk diketahui bahawa jika ujian untuk daun ovum memberikan hasil yang negatif, ini tidak selalu ditafsirkan secara jelas sebagai ketiadaan parasit. Hasil yang boleh dipercayai dipertimbangkan jika pesakit beberapa kali pada selang waktu yang ditentukan oleh doktor melewati tinja untuk diperiksa dan dalam setiap kes mendapat hasil yang negatif.

Di mana untuk diuji cacing

Pesakit berpeluang diuji helminthiasis di pelbagai kemudahan perubatan pilihannya. Oleh itu, ujian untuk cacing dilakukan di klinik tempatan dan juga klinik swasta. Hari ini, banyak orang memilih untuk menjalani diagnostik di makmal khusus yang dilengkapi dengan peralatan penyelidikan moden - sebagai contoh, Invitro, Gemotest.

Berapa banyak analisis najis yang dilakukan

Istilah untuk kajian sedemikian boleh dari 1 hingga 3-5 hari. Perbezaan waktu ini disebabkan oleh perbezaan waktu kerja makmal dan beban kerja mereka. Kaedah di mana analisis tinja untuk telur cacing dilakukan serupa di institusi perubatan yang berbeza. Pembantu makmal meletakkan di bawah mikroskop persediaan dari biomaterial yang diambil dari pesakit dan memeriksa sama ada terdapat telur parasit atau serpihan membrannya. Berdasarkan data yang diperoleh, kesimpulan dikeluarkan dengan penjelasan terperinci mengenai keputusan peperiksaan.

Berapakah kos analisis tinja untuk telur cacing

Bergantung pada tempat orang itu merancang untuk menjalankan kajian, harga analisis tinja untuk telur cacing akan berbeza-beza. Anggaran kos perkhidmatan sedemikian di makmal yang berbeza berbeza dari 130 hingga 550 rubel. Perbezaan harga yang begitu ketara dijelaskan bukan hanya oleh peralatan teknikal institusi, tetapi juga oleh reputasinya dan kepantasan mengeluarkan hasil diagnostik..

Adakah analisis tinja untuk telur cacing bermaklumat??

Petunjuk untuk analisis najis

Rujukan untuk ujian ditetapkan oleh doktor yang menghadiri. Ini berlaku untuk sebarang penyelidikan. Analisis tinja untuk cacing tidak terkecuali. Pakar penyakit berjangkit atau ahli parasit mengetahui keluhan pesakitnya, mengumpulkan anamnesis. Tanpa terkecuali, semua gejala penyakit itu penting, kerana kualiti rawatan bergantung pada seberapa lengkap gambaran klinikalnya. Pesakit mungkin terganggu oleh sakit perut, gangguan pencernaan, kemunculan ruam alergi, demam, mual dan manifestasi lain dari pencerobohan. Helminthiasis dapat ditentukan dengan ujian makmal. Analisis tinja untuk telur cacing adalah berkesan sekiranya terdapat jangkitan manusia dengan parasit yang paling biasa - cacing bulat dan cacing pita, serta cacing. Dalam beberapa kes, kaedah diagnostik ini juga digunakan untuk jangkitan protozoa. Pencarian cacing dan protozoa akan paling tepat jika orang itu sendiri mematuhi beberapa peraturan untuk mengumpulkan bahan.

Makanan sebelum mengambil ujian

Kajian tinja untuk telur protozoa dan helminth memerlukan seseorang melakukan tindakan tertentu. Ini benar terutama bagi mereka yang akan menyerahkan kotoran dalam masa terdekat. Diharuskan untuk berhenti minum alkohol 3 hari sebelum kajian, dan juga merokok lebih sedikit (dan lebih baik meninggalkan tabiat ini sama sekali). Juga, beberapa ubat dilarang - antibiotik dan julap..

berhati-hati

Menurut statistik, lebih daripada 1 bilion orang dijangkiti parasit. Anda mungkin tidak mengesyaki bahawa anda telah menjadi mangsa parasit.

Sangat mudah untuk menentukan kehadiran parasit di dalam badan oleh satu gejala - bau mulut. Tanya orang tersayang jika nafas anda berbau pada waktu pagi (sebelum menggosok gigi). Sekiranya demikian, ada kemungkinan 99% anda dijangkiti parasit..

Jangkitan dengan parasit menyebabkan neurosis, cepat lesu, perubahan mood secara tiba-tiba, pada masa akan datang, penyakit yang lebih serius bermula.

Pada lelaki, parasit menyebabkan: prostatitis, mati pucuk, adenoma, sistitis, pasir, batu ginjal dan pundi kencing.

Pada wanita: sakit dan keradangan ovari. Fibroma, fibroid, mastopati fibrocystic, keradangan kelenjar adrenal, pundi kencing dan buah pinggang berkembang. Serta jantung dan barah.

Kami ingin segera memberi amaran kepada anda bahawa anda tidak perlu lari ke farmasi dan membeli ubat-ubatan mahal, yang, menurut ahli farmasi, akan membasmi semua parasit. Sebilangan besar ubat-ubatan sangat tidak berkesan, dan juga menyebabkan bahaya yang besar kepada tubuh..

Apa nak buat? Pertama, kami menasihati anda untuk membaca artikel dari institusi parasitologi utama Persekutuan Rusia. Artikel ini mendedahkan kaedah dengan mana anda dapat membersihkan tubuh anda dari parasit tanpa membahayakan tubuh. Baca artikel >>>

Mereka yang akan menderita najis seperti yang diarahkan oleh doktor mereka harus mengikuti diet. Produk seperti:

  • Buah-buahan dan buah beri dengan kesan melemahkan (pir, oren, ceri, dll.). Mereka merengsakan dinding usus dan boleh mengubah warna najis.
  • Makanan yang sukar dicerna dan memprovokasi gangguan usus (kubis, timun, makanan pedas, dll.).
  • Alat Manisan.

Semua peraturan ini mesti dipatuhi, kerana ketepatan hasilnya bergantung pada bagaimana pesakit bersiap untuk analisis..

Jenis kajian

Analisis tinja untuk helminths dan protozoa dilakukan dengan salah satu daripada dua cara:

  • Menurut kaedah Fulleborn. Analisis dibuat menggunakan ester khas, dan juga asid hidroklorik.

  • Mengikut kaedah Thälmann. Menggunakan larutan masin.
  • Kaedah diagnostik sedemikian berkesan untuk pelbagai pencerobohan helminthik - enterobiasis, ascariasis, strongyloidosis, ankystolomatosis, dan lain-lain. Sekiranya terdapat sejumlah telur dalam tinja, kajian pasti akan mendedahkan ini. Ujian sedemikian juga dilakukan untuk jangkitan dengan protozoa. Pemeriksaan mikroskopik najis dapat menunjukkan tanda-tanda adanya banyak mikroorganisma (lamblia, amuba disentri, dll.).

    Peraturan penyelidikan

    Terdapat peraturan tertentu untuk penghantaran tinja, yang mesti dipatuhi oleh orang dewasa dan anak-anak. Bekas disediakan terlebih dahulu di mana kotoran buang air besar pagi atau petang harus dimasukkan. Kadang-kadang, untuk mendiagnosis, ujian untuk telur, cacing dan enterobiasis diresepkan oleh doktor bukan sahaja kepada pesakit itu sendiri, tetapi juga kepada semua anggota keluarganya.

    Salah satu analisis yang paling mudah dan berkesan adalah coprogram. Ciri utamanya adalah ketiadaan perlunya langkah-langkah persediaan. Pengecualian adalah diet ringan, yang dapat diikuti seseorang dengan mudah 4-5 hari sebelum ujian. Apabila pesakit sudah siap, dia harus mengumpulkan najis di dalam bekas yang tidak bertekanan (jika tinja segar) dan menderma najis itu ke makmal. Biasanya, institusi perubatan mempunyai tempat khas untuk ujian sedemikian. Sekiranya beberapa jam telah berlalu setelah mengumpulkan najis, maka hendaklah ditutup dengan penutup kedap udara..

    Selalunya pesakit pakar penyakit berjangkit dan ahli parasit tertarik dengan persoalan berapa banyak analisis yang dilakukan. Adalah sukar untuk memberikan jawapan yang tepat, kerana masa yang dihabiskan untuk meneliti dan mendapatkan jawapan bergantung pada beban kerja makmal itu sendiri. Selalunya, prosedur ini tidak lebih dari 2 hari. Tetapi ada pengecualian apabila hasil analisis tinja telur cacing diketahui dalam masa satu minggu..

    Tetapi ada kajian lain yang tidak memerlukan pengumpulan najis. Semasa meneliti enterobiasis, pergerakan usus tidak diberikan. Bagaimanapun, cacing kremi bertelur di kawasan dubur dan lebih baik mengambil goresan dari tempat ini. Enterobiasis lebih kerap membimbangkan kanak-kanak, jadi ibu bapa mereka melakukan pengumpulan bahan. Hasil ujian akan paling tepat jika prosedur dijalankan 3 hari berturut-turut.

    Cara mengumpul bahan dengan betul

    Setelah mendapat rujukan untuk analisis, banyak yang bertanya tentang cara menderma najis dengan betul atau apakah ada peraturan untuk menderma sama sekali. Perkara ini dapat dijelaskan dengan doktor anda. Maklumat yang diterima akan berguna kemudian, kerana semua peraturan tetap tidak berubah selama bertahun-tahun. Juga penting ialah persoalan lain mengenai cara mengumpulkan najis dengan betul. Anda tidak boleh mengambil dan memasukkan najis ke dalam bekas pertama yang terserempak langsung dari dinding tandas. Memang, bersama dengan najis, mikroba asing juga boleh masuk ke dalam bekas. Oleh itu, anda harus mengumpulkan dan menderma najis dengan betul, berpandukan algoritma mudah:

    Cara mengumpulkan najis dengan betul untuk analisis daun telur?

    Analisis tinja untuk telur cacing paling sering diresepkan untuk mengenal pasti pembawa cacing untuk mencegah penyebaran serangan parasit pada kumpulan orang yang terkena.

    Wajib lulus analisis ini untuk pekerja katering dan profesi lain yang memerlukan buku sanitasi, juga diperlukan ketika anak-anak memasuki prasekolah dan institusi pendidikan umum, ketika melamar pekerjaan, dimasukkan ke hospital, menjalani rawatan sanatorium, mengunjungi kolam renang.

    Sebagai tambahan, kajian feses untuk oviduct dapat diresepkan sebagai salah satu langkah diagnostik untuk helminthiasis usus yang disyaki. Kebolehpercayaan hasil penyelidikan makmal akan banyak bergantung pada seberapa tepat bahan biologi dikumpulkan. Artikel ini merangkumi semua soalan mengenai penghantaran ujian tinja untuk telur cacing pada kanak-kanak dan orang dewasa.

    Mengapa analisis diperlukan?

    Adalah mustahil untuk mendekati penghantaran analisis tinja untuk telur cacing secara formal. Orang yang ditugaskannya harus memahami bahawa pengenalan pencerobohan helminthik adalah penting, pertama sekali, untuk dirinya sendiri. Lagipun, parasit menyebabkan kemudaratan serius kepada kesihatan, beberapa jenisnya dapat menembusi hati, otak, jantung dan organ lain.

    Tanpa rawatan tepat pada masanya, kes-kes helminthiasis yang teruk boleh membawa maut. Selain itu, sebagai pembawa parasit, seseorang dapat menjangkiti mereka dengan telur anggota keluarganya, tanpa disengaja menyebabkan masalah kesihatan bagi saudara-mara dan rakan-rakannya..

    Kajian makmal tinja tidak selalu mendedahkan pencerobohan helminthik, kerana sampel kecil bahan biologi yang diserahkan untuk analisis mungkin tidak mengandung telur helminth. Parasit tidak bertelur sepanjang masa, jadi ia tidak rata di dalam tinja..

    Selain itu, hasilnya dapat dipengaruhi dengan mengabaikan peraturan persiapan untuk analisis, pengumpulan dan penyimpanan bahan yang tidak tepat..

    Oleh itu, adalah perlu untuk mengikuti semua peraturan untuk mempersiapkan penghantaran analisis, mengumpulkan dan menyimpan sampel, dan harus mengetahui perlunya penghantaran semula jika analisis menunjukkan ketiadaan parasit.

    Gejala apa yang menunjukkan jangkitan pada cacing?

    Gejala yang jelas menunjukkan kehadiran cacing adalah gatal dan pergerakan di dubur, terutama dirasakan pada waktu petang dan malam. Ini khas untuk serangan enterobiasis - cacing kremi. Pencerobohan jenis helminths lain tidak mempunyai gambaran klinikal yang jelas dan jelas, gejalanya mungkin ringan, atau juga ciri banyak penyakit lain.

    Helminthiasis yang disyaki boleh menyebabkan gejala berikut:

    • Selera makan menurun sehingga ketiadaannya sepenuhnya;
    • Kembung perut dan gangguan usus;
    • Kehadiran darah dan lendir dalam tinja;
    • Pengurangan berat;
    • Sakit kepala yang kerap, gangguan tidur;
    • Perasaan kehilangan kekuatan yang berterusan;
    • Pucat kulit;
    • Melemahkan imuniti, dinyatakan terdedah kepada selsema yang kerap;
    • Menggiling gigi semasa tidur;
    • Masalah kulit.

    Bagaimana persediaan untuk analisis?

    Untuk meningkatkan tahap kebolehpercayaan hasil analisis tinja untuk ovipositor, perlu mengikuti peraturan tertentu sebelum menyerahkannya..

    Tidak masuk akal untuk memeriksa tinja telur cacing dalam kes berikut:

    1. Semasa mengambil ubat antiparasit dan sejurus selepas kursus;
    2. Selepas pemeriksaan sinar-X menggunakan persediaan barium;
    3. Selepas enema minyak.

    Dalam semua kes ini, kebarangkalian mengesan telur helminth mendekati sifar, dan hasil analisis mungkin tidak menunjukkan..

    Juga, pengambilan beberapa ubat kuat dapat mengurangkan keberkesanan penyelidikan. Sekiranya tidak penting, pengambilannya mesti dihentikan 3 hari sebelum pengambilan tinja untuk dianalisis.

    Sekiranya pesakit menjalani rawatan yang tidak dapat terganggu, misalnya pengambilan antibiotik, maka lebih baik menangguhkan analisis tinja untuk telur cacing hingga berakhir, kerana dalam persekitaran yang berubah-ubah di dalam usus, pembiakan cacing melambat, dan telurnya mungkin tidak dapat dikesan.

    Perhatian! Sekiranya pesakit telah dirawat dengan antibiotik, maka boleh dilakukan ujian tinja untuk daun ovum tidak lebih awal dari 3 hari setelah berakhirnya kursus.

    Ini mempengaruhi hasil penyelidikan dan komposisi makanan yang dimakan seseorang pada malam sebelum mengumpulkan bahan biologi. Semasa makan makanan yang menyumbang kepada peningkatan pengeluaran gas dan melemahkan usus, jisim makanan cepat melewati saluran usus, dan kemungkinan telur parasit dalam tinja dikurangkan. Oleh itu, 1-2 hari sebelum mengumpulkan tinja untuk analisis telur cacing, disarankan untuk mengecualikan makanan yang menyebabkan usus lemah dari makanan..

    Bagi setiap orang, set produk ini adalah individu, tetapi, secara amnya, ia merangkumi:

    • Segar dan sauerkraut;
    • Bit segar;
    • Aprikot, plum;
    • Prun;
    • Anggur;
    • Persimmon;
    • Kefir;
    • Timun, zucchini, labu;
    • Kekacang;
    • Tembikai tembikai.

    Juga tidak digalakkan makan makanan yang noda kotoran dalam warna yang tidak khas - bit, blueberry, ceri, currant hitam yang telah disebutkan..

    Mematuhi peraturan mudah ini, anda dapat meningkatkan kemungkinan mengesan pencerobohan helminthik dan memulakan rawatannya tepat pada masanya..

    Apakah peraturan untuk mengumpulkan najis untuk dianalisis?

    Sekiranya semua peraturan untuk mempersiapkan kajian tinja untuk kehadiran telur parasit, yang disebutkan di atas, telah dipatuhi, maka sampel bahan dapat diambil untuk dianalisis. Biasanya momen ini menimbulkan banyak persoalan: berapa banyak najis yang anda perlukan untuk analisis daun telur, apakah peraturan untuk mengumpulkannya, adakah mungkin menyimpan bahan yang dikumpulkan, dll. Mari kita pertimbangkan secara terperinci jawapan kepada soalan-soalan ini..

    Dalam bekas apa untuk mengumpulkan najis?

    Makmal tidak menerima tinja di batang mancis dan kotak kadbod lain untuk dianalisis; untuk mengumpulkan bahan, anda boleh mengambil bekas kaca kecil dengan penutup yang ketat atau membeli bekas plastik khas untuk mengumpulkan najis dari farmasi. Bekas ini sesuai kerana dilengkapi dengan spatula untuk mengumpulkan sampel dan penutup ketat yang tidak membenarkan bau masuk..

    Sekiranya koleksi dibuat dalam bekas rumah, maka adalah lebih mudah untuk melakukannya dengan sudu sekali pakai. Anda juga boleh menggunakan kapas, beberapa mancis. Mustahil untuk menggunakan kerepek dan ranting yang dibawa dari jalan untuk tujuan ini, kerana ia mungkin mengandungi telur parasit, yang akan menyebabkan penyimpangan hasil analisis.

    Adakah saya perlu mencuci?

    Sekiranya, semasa mengumpul air kencing untuk dianalisis, perlu dibersihkan untuk mengecualikan masuknya rembesan dan mikroflora yang hidup di alat kelamin ke dalam bahan biologi, maka tidak disarankan untuk membersihkan ketika mengumpulkan tinja untuk analisis telur..

    Beberapa jenis helminths (pinworms) bertelur di sekitar dubur, dan telur cacing dari pergerakan usus sebelumnya juga dapat tinggal di dubur.

    Semasa perjalanan tinja, mereka mungkin berakhir pada bahagian pertama bahan biologi, yang meningkatkan kemungkinan mengesan pencerobohan helminthik.

    Perhatian! Sekiranya anda perlu menderma najis kepada ovipositor, peraturan pengumpulan menetapkan bahawa anda tidak mencuci diri sebelum prosedur pengumpulan. Lebih baik melakukannya setelah berakhir.

    Cara mengumpulkan najis dengan betul untuk dianalisis?

    Buang air besar di dalam periuk atau kapal yang bersih dan kering. Tidak dibenarkan "menangkap" bahan dari air mangkuk tandas. Anda juga perlu memastikan bahawa tidak ada air kencing yang terkena najis, anda perlu mengosongkan pundi kencing di tempat lain.

    Bahan diambil dari beberapa tempat tinja: dari segmen awal, dari tengah dan hujung, dari permukaan dan kedalaman. Sampel najis untuk analisis hendaklah lebih kurang sama dengan ukuran walnut.
    Sejurus selepas pengumpulan, bekas mesti ditutup rapat supaya bahan tidak menggulung dan kering.

    Bagaimana anda boleh mendorong buang air besar?

    Proses fisiologi tidak selalu dapat dilakukan oleh kawalan kesedaran; hampir mustahil untuk memaksa usus melepaskan produk buangan berdasarkan permintaan. Cara termudah untuk mengumpulkan tinja untuk analisis telur cacing adalah bagi mereka yang biasa mengosongkan usus mereka pada waktu pagi setelah bangun tidur, kerana makmal, sebagai peraturan, mengambil bahan biologi untuk analisis pada waktu pagi..

    Untuk merangsang usus agar tidak dikosongkan, tidak digalakkan menggunakan enema, suppositori dubur, kerana ini mengurangkan kemungkinan memperoleh hasil ujian yang boleh dipercayai untuk daun ovum, yang sudah terlalu tinggi.

    Anda boleh mendapatkan pergerakan usus secara semula jadi dengan mengikuti panduan berikut:

    1. Setelah bangun, minum segelas air sejuk;
    2. Bersarapan dalam 15-20 minit;
    3. Sekiranya dalam masa 20 minit selepas sarapan, anda tidak ingin menggunakan tandas, lakukan urutan perut secara ringan dan bersenam untuk meningkatkan pergerakan usus.

    Urut sendiri perut dilakukan sambil berbaring di punggung. Setelah mengendurkan perut, mengelilingi pusar secara berputar, arah pergerakannya mengikut arah jam. Lebih mudah untuk melakukan ini dengan mengepalkan jari ke penumbuk..

    Selepas urut, lakukan latihan berikut untuk merangsang usus anda untuk mengosongkan:

    • Berdiri tegak, tarik dan tenangkan perut anda;
    • Berbaring di punggung, tarik lutut ke dagu, dan kemudian kembali ke posisi awal.

    Sekiranya semua langkah di atas tidak berjaya, maka ini bermaksud bahawa bahan untuk analisis harus dikumpulkan terlebih dahulu.

    Tetapi sebelum beralih ke perenggan seterusnya artikel ini, dan mengetahui berapa banyak anda boleh menyimpan najis pada telur cacing, ingat kaedah yang disyorkan di atas untuk meningkatkan pergerakan usus. Dengan mengaplikasikannya setiap hari, anda akan dengan cepat membiasakan tubuh dengan pergerakan usus pagi, yang pasti akan sangat bermanfaat untuk kesihatan anda..

    Berapa lama bahan yang dikumpulkan dapat disimpan?

    Anda perlu menyimpan sampel bahan untuk analisis telur cacing di dalam bekas tertutup rapat yang diikat dalam beg plastik di dalam peti sejuk pada suhu + 6-10 ° C. Dengan penyimpanan ini, najis tidak akan kering, telur cacing, jika terdapat dalam sampel, tidak akan berubah dan akan tersedia untuk dikenali. Masa penyimpanan tidak boleh melebihi 8-12 jam.

    Cara mengumpulkan najis untuk analisis dari kanak-kanak?

    Peraturan untuk mengumpulkan tinja untuk analisis oviduct pada kanak-kanak, serta mempersiapkannya, sama seperti yang berlaku pada orang dewasa. Pengecualian adalah kanak-kanak yang disusui dan bayi memakai lampin.

    Oleh kerana najis bayi bergantung pada pemakanan ibu, dia harus, 1-2 hari sebelum mengumpulkan tinja untuk dianalisis, mengecualikan dari makanan dietnya yang menyebabkan usus bayi menjadi lemah.

    Untuk menguji telur helminth, anda tidak boleh mengumpulkan najis dari lampin. Anak harus mengosongkan usus ke dalam periuk atau lampin kering yang bersih. Pastikan tiada air kencing pada bahan ujian.

    Untuk mengambil tinja untuk dianalisis, mustahil untuk menyebabkan buang air besar pada kanak-kanak menggunakan enema, suppositori dubur, termometer yang dioleskan dengan petroleum jelly. Semua ini membawa kepada penurunan kebolehpercayaan analisis. Anda boleh merangsang pergerakan usus dengan mengurut perlahan perut bayi mengikut arah jam, melakukan senaman dengan menekan lutut ke dagu, dan meletakkan perut.

    Bagaimana penyelidikan bahan dijalankan di makmal?

    Untuk menentukan kehadiran telur cacing dalam tinja, dan juga jenisnya, kaedah makmal berikut digunakan:

    1. Membela. Dalam kaedah ini, bahan dicampurkan dengan air, diselesaikan dan pecahan cecair disalirkan. Ini dilakukan beberapa kali. Telur dan serpihan helminths mempunyai graviti spesifik yang lebih tinggi, sehingga mereka selalu berada di dalam sedimen. Setelah mencuci bahan berulang kali, sedimen dilihat di bawah mikroskop untuk kehadiran parasit.
    2. Pemusnahan. Kaedah ini digunakan untuk mengenal pasti serpihan helminths. Jisim separa cair dibuat dari sampel yang disediakan untuk analisis, diletakkan di dalam piring Petri dan, mengeluarkan zarah cahaya dengan pinset, memeriksanya di bawah kaca pembesar atau mikroskop. Oleh itu, adalah mungkin untuk mengenal pasti serpihan helminths dan menentukan jenisnya.
    3. Smear asli. Dengan kaedah ini, hanya satu tetes emulsi yang diperoleh dengan mencairkan tinja dengan air diperiksa di bawah mikroskop. Ini membolehkan anda mengesan telur cacing dan parasit protozoa. Tetapi dengan sebilangan kecil dari mereka dalam materi yang diserahkan, mereka mungkin tidak masuk ke penurunan yang disiasat, akibatnya hasil analisis negatif dapat berubah menjadi salah.
    4. Sapuan berus tebal. Kaedah ini lebih bermaklumat, kerana membolehkan anda meneroka lebih banyak bahan daripada kaedah lain. Sampel berukuran kacang diletakkan di atas slaid kaca dan ditekan pada plat polimer telus yang dicelupkan ke dalam cecair anti-reflektif. Selepas satu jam, sampel memperoleh tahap ketelusan yang diperlukan dan diperiksa di bawah mikroskop. Kaedah ini dianggap paling progresif, kebolehpercayaannya sekitar 85%.

    Tidak memerlukan banyak masa untuk melakukan ujian tinja untuk oviplasma dengan mana-mana kaedah ini, hasilnya dapat siap dalam satu hari kelahiran. Kelewatan biasanya dikaitkan dengan kesesakan makmal.

    Apa yang boleh menjadi tafsiran hasil analisis?

    Kajian tinja untuk telur cacing hanya dapat menunjukkan adanya atau ketiadaan parasit yang membiak di saluran gastrointestinal: cacing bulat dan cacing pita, cacing. Untuk mengenal pasti helminthiases lain, misalnya, echinococcosis, digunakan analisis imunosorben berkait enzim (ELISA).

    Sekiranya telur dan serpihan cacing tidak dijumpai dalam bahan yang dihantar, maka hasil analisis dalam penyahkodan akan menjadi negatif. Walau bagaimanapun, hasil negatif tidak menjamin tidak adanya pencerobohan parasit..

    Sekiranya, setelah melalui analisis tinja untuk daun ovari, penyahkodan mengandungi hasil positif sehubungan dengan jenis helminths (atau beberapa), maka kehadirannya tidak diragukan lagi, dan pesakit diberi rawatan.

    Sebagai tambahan kepada pencerobohan helminthik, dengan menggunakan analisis tinja, jangkitan dengan mikroorganisma termudah dapat didiagnosis: lamblia, disentri amoebae, siklosporidia.

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya helminthiasis dikesan?

    Sekiranya analisis tinja untuk daun telur menunjukkan adanya parasit di dalam badan, maka anda tidak boleh menolak rawatan. Selain fakta bahawa helminthiasis dapat menjadi halangan untuk mencapai tujuan - pergi ke tempat kerja atau sekolah, menempatkan anak di prasekolah, mendapatkan buku kesihatan, dll., Ia boleh menyebabkan kerosakan serius pada kesihatan.

    Ubat diri juga tidak boleh diterima. Ejen antiparasit sangat toksik. Walaupun jenis parasit diketahui, dos ubat yang berkesan untuknya harus ditentukan hanya oleh doktor, dengan mengambil kira semua data fizikal dan keadaan pesakit. Rawatan harus dilakukan di bawah pengawasan pakar, jika tidak, komplikasi serius yang disebabkan oleh kesan toksik dari anthelmintics mungkin berlaku.

    Juga, jangan lupa bahawa telur cacing mudah dihantar melalui barangan rumah, dengan hubungan peribadi. Oleh itu, jika pencerobohan parasit dikesan pada seseorang, pemeriksaan dan, jika perlu, rawatan anggota keluarganya yang lain, termasuk haiwan peliharaan, diperlukan..

    Berapa kerap anda perlu diuji?

    Biasanya, analisis tinja untuk daun telur diserahkan sekali setelah masuk ke prasekolah dan institusi pendidikan, ke tempat kerja, ke hospital, sanatorium, ketika mengeluarkan sijil untuk mengunjungi kolam, dan juga ketika menjalani pemeriksaan perubatan.

    Bagi orang yang bekerja di katering awam, di perusahaan industri makanan dan di industri lain di mana perlu memiliki buku sanitasi, mereka perlu mengemukakan analisis tinja untuk helminths dengan setiap kemas kini buku sanitasi. Bergantung pada jenis aktiviti, kekerapan mengemas kini pasport kebersihan boleh dari enam bulan hingga setahun, menurut frekuensi ini, kesahan analisis tinja untuk telur cacing ditentukan.

    Sekiranya hasil analisis pertama adalah negatif, maka diperlukan lulus 2 lagi analisis tinja yang berulang untuk telur cacing, pada selang waktu 2-4 hari untuk mengesahkan hasil negatif atau membuktikan kesalahannya.

    • Artikel Sebelumnya

      5 petua untuk menghilangkan refleks gag ketika menggosok gigi

    Artikel Mengenai Hepatitis