Halangan usus pada kanak-kanak

Utama Gastrik

Sekiranya terdapat kelambatan dalam proses pembuangan najis atau penghentiannya sepenuhnya, doktor mengatakan bahawa penyumbatan usus telah didiagnosis pada kanak-kanak. Penyakit ini kompleks dan pelbagai sebab. Pelanggaran disebabkan oleh kecacatan kongenital bahagian usus, disfungsi motor organ, neoplasma yang semakin meningkat. Patologi memerlukan campur tangan perubatan segera, kerana terdapat risiko tinggi untuk menimbulkan akibat serius hingga kematian anak atau bayi baru lahir. Penyakit ini dirawat dengan ubat-ubatan, terapi diet, pembedahan.

Penerangan mengenai patologi

Penyumbatan usus pada kanak-kanak adalah patologi yang berkaitan dengan kegagalan dalam proses mendorong chyme (membelah makanan dengan jus pencernaan) melalui lumen. Pada bayi pada tahun pertama kehidupan, penyakit ini disertai dengan sakit teruk, kekejangan, dan muntah. Secara besar-besaran, taktik pembedahan digunakan untuk menghilangkan patologi, terutama pada bayi baru lahir. Kanak-kanak yang lebih tua diberi rawatan dan diet konservatif..

Pada bayi, penyakit ini menyebabkan kesakitan spasmodik yang teruk..

Penyumbatan usus kanak-kanak adalah sejenis penyumbatan lumen. Kerumitan dan keparahan penyakit bergantung pada penyetempatan masalah - semakin tinggi penyumbatan berlaku, semakin sukar penyakit ini akan berlalu. Satu ciri adalah manifestasi gejala cepat yang cepat dalam bentuk yang jelas. Tindak balas yang betul dan tepat pada masanya dalam bentuk rawatan menentukan hasilnya. Sekiranya bentuk kronik dihilangkan dengan ubat, maka yang akut - hanya pembedahan.

Klasifikasi penyumbatan usus pada kanak-kanak

Penyumbatan usus pada bayi baru lahir dan pesakit tua dikelaskan mengikut parameter genetik, anatomi dan fisiologi, simptomatik. Penentuan jenis penyumbatan yang betul membolehkan anda menetapkan rawatan yang mencukupi, menyesuaikan intensiti langkah-langkah yang berlaku. Klasifikasi antarabangsa:

  1. Dengan asal, bezakan antara bentuk kongenital dan yang diperoleh.
  2. Dengan mekanisme pendidikan - mekanikal, dinamik.
  3. Dengan ciri-ciri gejala - lengkap, separa, akut, kronik.
  4. Oleh sifat pemampatan saluran yang membekalkan usus dengan darah - mencekik, obstruktif, bercampur (dengan lekatan).
Kembali ke senarai kandungan

Kongenital

Bentuk penyumbatan usus ini terbentuk di rahim dengan latar belakang kelainan perkembangan janin, sehingga bayi yang baru lahir mengalami gejala disfungsi yang teruk sejak jam pertama. Dengan tahap keparahan tertentu, bayi mengalami muntah hempedu, kembung. Dengan bentuk penyakit yang ringan, sembelit, muntah diperhatikan. Sekiranya patologi ini dikesan lewat, risiko pecah usus meningkat. Tanda-tanda patologi kongenital adalah stenosis (vasokonstriksi, lumen), atresia (peleburan dinding organ), keradangan. Bentuk ini khas untuk bayi baru lahir..

Diperolehi

Patologi diprovokasi oleh faktor luaran atau dalaman yang tidak menguntungkan. Ia berkembang lebih kerap pada bayi berusia 4 bulan hingga setahun dalam bentuk intussusception (penembusan satu bahagian usus ke bahagian lain) atau gangguan mekanikal. Lekapan jarang berlaku. Ciri khas penyakit ini adalah sindrom kesakitan paroxysmal secara tiba-tiba, yang berubah menjadi muntah, dan darah dengan lendir terdapat di dalam tinja. Penyakit kanak-kanak memerlukan kemasukan ke hospital dengan segera.

Penyebab utama penyumbatan adalah stagnasi tinja terhadap latar belakang kelemahan (atony) otot usus, dan, akibatnya, peristalsis.

Dinamik

Perkembangan bentuk ini diprovokasi oleh lemahnya bekalan darah wilayah ke mesentery, pelanggaran keseimbangan elektrolit air, dan disfungsi jabatan sistem saraf pusat yang bertanggungjawab untuk memperbaiki saluran pencernaan. Akibatnya, keradangan berkembang. Kejadiannya adalah 10% daripada semua kes yang tetap. Klasifikasi menjadi subformat:

  • lumpuh, apabila masalah atony timbul dengan latar belakang operasi dan disertai dengan paresis, lonjakan tekanan intraintestinal, yang penuh dengan pecahnya usus dan peritonitis;
  • patologi spastik yang dicirikan oleh ketegangan otot yang berlebihan, sakit perut paroxysmal, kekurangan lonjakan suhu, kembung, tetapi muntah adalah mungkin.
Kembali ke senarai kandungan

Mekanikal

Patologi ini boleh disebabkan oleh pembentukan lekatan pada tubuh terhadap latar belakang penyembuhan luka yang tidak betul setelah campur tangan di rongga perut. Bergantung pada faktor penyebab, terdapat subformasi seperti itu:

  • pelekat, terbentuk dengan latar belakang pematerian;
  • obstruktif, terbentuk ketika lumen usus diperas oleh tisu tumor, masuknya badan asing, parasit, penyumbatan dengan benjolan makanan, tetapi tanpa mampatan saluran mesenterik.
Kembali ke senarai kandungan

Perkembangan bertahap

Penyumbatan usus pada bayi baru lahir dan kanak-kanak yang lebih tua berkembang dalam 3 peringkat:

  1. Tahap pertama, awal berlangsung 3-12 jam. Gejala khas adalah sakit perut, gemuruh teruk, kembung perut.
  2. Peringkat pertengahan adalah 13-36 jam. Dalam tempoh ini, bayi menunjukkan tanda-tanda peningkatan khayalan, yang mencirikan permulaan mabuk badan dengan kehilangan sebahagian cecair.
  3. Tahap terakhir yang terakhir menimpa bayi dengan peningkatan simptom dan kerosakan pada organ lain.
Kembali ke senarai kandungan

Punca berlakunya

Gangguan dan keadaan berikut adalah penyebab utama perkembangan penyumbatan usus kanak-kanak:

  • disfungsi beberapa organ dalaman (kongenital dan diterima);
  • proses keradangan;
  • badan asing, parasit, cacing;
  • pembentukan sebilangan besar lekatan;
  • tumor dengan sifat yang berbeza, hernia;
  • pembentukan batu dari hempedu dan najis.
Kembali ke senarai kandungan

Gejala

Setiap jenis penyumbatan usus yang disenaraikan pada bayi dan kanak-kanak yang berbeza berbeza dengan gejala ciri, tetapi terdapat tanda-tanda patologi yang biasa, seperti:

    Kekalahan usus kecil menimbulkan muntah berulang.

Sindrom nyeri. Sensasi - kekejangan, selalunya bertepatan dengan irama peristalsis. Semasa serangan, rasa sakit semakin kuat sehingga terkejut. Mengubah kedudukan badan tidak membawa kelegaan.

  • Refleks muntah. Gejala ini berulang kali dan banyak, tidak membawa kelegaan jika usus kecil terjejas. Sekiranya kerosakan zon usus besar, muntah tidak begitu kerap.
  • Sembelit, pengumpulan gas di lumen. Sekiranya pelanggaran patensi usus besar, gas dan najis tidak boleh berhenti sehingga beberapa hari. Sekiranya terdapat masalah dengan usus kecil, maka buang air besar mungkin terjadi dengan sendirinya atau enema. Tetapi jika ini tidak berlaku, maka simptom tersebut menunjukkan tahap akhir proses..
  • Tanda-tanda tambahan yang memungkinkan untuk memahami bahawa patensi terjejas adalah rasa dahaga, kembung, hiperaktif peristalsis usus, berubah menjadi atony (kelonggaran kemahiran motorik sepenuhnya).
  • Kembali ke senarai kandungan

    Mendedahkan

    Sekiranya simptom pertama penyakit ini dijumpai pada anak, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan, kerana sekiranya berlaku akut, diagnosis lewat dipenuhi dengan komplikasi; daging hingga kematian bayi.

    Taktik diagnostik yang digunakan oleh doktor adalah seperti berikut:

    1. Temu ramah, pemeriksaan, palpasi perut anak - untuk mengenal pasti gambaran klinikal.
    2. Pemeriksaan sinar-X. Boleh dilakukan dengan kontras barium, suntikan udara - untuk menentukan tempat penyempitan, penyatuan, pemendekan atau pemanjangan sigma.
    3. Laparoskopi. Ia digunakan dalam kes kecemasan - volvulus, halangan pelekat.
    4. Ultrasound - kaedah pemeriksaan tambahan.
    Kembali ke senarai kandungan

    Rawatan

    Untuk rawatan penyumbatan usus, bayi baru lahir, bayi dan pesakit tua dirujuk ke jabatan pembedahan. Sebelum diagnosis yang tepat dibuat dan bentuk penyakit ditentukan, enema, pencahar, dan pembilasan gastrousus dilarang. Dalam kes yang rumit, pembedahan ditunjukkan. Keadaan akut melibatkan mengambil langkah-langkah untuk menghilangkan rasa sakit, membersihkan usus dengan enema, rawatan intensif, dan mengambil langkah-langkah yang bertujuan untuk meningkatkan keseimbangan garam-air.

    Teknik konservatif

    Ia digunakan dalam kes standard penyumbatan usus pada kanak-kanak dan bayi. Objektif kursus ini adalah untuk menghilangkan genangan pada usus, menghentikan proses keracunan badan. Untuk beberapa waktu, bayi harus kelaparan dalam keadaan rehat sepenuhnya. Tahap rawatan intensif adalah seperti berikut:

    • menggunakan tiub nasogastrik untuk membersihkan saluran gastrousus atas dan berhenti muntah;
    • infusi penyelesaian intravena untuk mengembalikan keseimbangan garam-air;
    • pengenalan enema hipertensi dan sifon;
    • meluruskan usus dengan memasukkan udara sekiranya aliran satu bahagian usus ke bahagian lain;
    • mengambil ubat penahan sakit, antiemetik, antispasmodik, sebagai contoh, "No-shpa";
    • suntikan subkutan Proserin untuk merangsang usus;
    • terapi diet selanjutnya dengan menu menghilangkan produk yang menjengkelkan.
    Kembali ke senarai kandungan

    Campur tangan pembedahan

    Pembedahan digunakan dalam kes-kes yang sukar dan ketika rawatan konservatif tidak berkesan. Tugas - menghapuskan punca penyumbatan, mencegah kambuh. Peringkat:

    • penghapusan tempat penyempitan patologi (pengulangan mungkin diperlukan);
    • pemotongan semua tisu mati di usus dengan penangkapan sekeping tisu sihat yang berdekatan.
    Kembali ke senarai kandungan

    Pencahar

    Dadah dalam kumpulan ini diresepkan untuk penyumbatan usus ringan atau ketika tidak ada komplikasi pada bayi. Ubat ditunjukkan untuk melemahkan gambaran klinikal. Anda boleh membelinya di rangkaian farmasi atau menyediakan sendiri. Berikut adalah yang paling popular: jus plum 1: 1 dengan air (ditunjukkan tanpa mengira usia), "Maltsupex" (ekstrak maltosa dan barli melembutkan najis, setelah normalisasi keadaan dos dikurangkan), supositoria gliserin.

    Halangan usus pada kanak-kanak

    Penyumbatan usus (ileus) adalah pelanggaran pergerakan kandungan usus. Ini adalah patologi serius yang memprovokasi penampilan pada kanak-kanak yang mengalami sakit perut dan muntah yang teruk. Selalunya, masalahnya memerlukan pembedahan. Penyumbatan usus pada kanak-kanak adalah sindrom polyetiologis, iaitu sebilangan besar faktor yang memprovokasi boleh menyebabkan kemunculannya. Diagnosis tepat pada masanya dan tepat sangat penting untuk hasil penyakit ini.

    Sebab-sebabnya

    Beberapa sebab boleh menimbulkan permulaan sindrom:

    • penyakit gastrousus kongenital;
    • patologi mesenterik;
    • gangguan fungsi sistem pencernaan;
    • kehadiran badan asing;
    • pengumpulan parasit;
    • volvulus;
    • proses keradangan;
    • mobiliti tinggi cecum;
    • peristalsis tidak matang;
    • batu empedu;
    • pelanggaran hernia;
    • intussusception usus;
    • proses lekatan;
    • pembentukan batu tinja;
    • neoplasma.

    Penyumbatan usus menyebabkan penumpukan najis dan gas. Dengan proses yang panjang, bahan toksik diserap ke dalam aliran darah, akibatnya keracunan tubuh berkembang.

    Sistik Fibrosis

    Penyebab penyakit ini adalah gen yang cacat yang mengawal penyerapan garam dalam badan. Akibatnya, sejumlah besar garam dan sedikit air memasuki sel. Ini menyebabkan cecair yang melincirkan organ dalaman kita menjadi tebal dan melekit. Lendir patologi ini menyumbat lumen kelenjar saluran pencernaan dan menyekat saluran udara..

    Selalunya, gejala fibrosis sista dijumpai pada usia dini. Pada dua puluh peratus bayi baru lahir, penyumbatan mekonium dijumpai. Anak tidak menambah berat badan dengan baik. Lendir yang melekit boleh merosakkan paru-paru bayi anda dengan serius. Kanak-kanak sering mengalami jangkitan dada. Mereka risau akan sesak nafas dan berdehit.

    Lendir tebal mengganggu pergerakan normal ketulan makanan melalui usus dan pencernaan penuh. Kanak-kanak mengalami kembung dan sakit perut. Satu-satunya perkara yang dapat dilakukan oleh pakar pada masa ini adalah untuk mengurangkan manifestasi penyakit ini, dan juga memperlambat perkembangannya..

    Terapi antibiotik membantu menghilangkan lendir tebal. Kanak-kanak diberi diet tinggi kalori dan seimbang yang mengandungi protein dan enzim pankreas. Pada masa yang sama, kandungan lemak dalam diet sangat terhad.

    Ascariasis

    Cacing bulat membiak di usus kecil. Sementara larva mereka dapat bergerak ke pelbagai organ tubuh kita, misalnya, di jantung, hati, paru-paru. Laluan utama penularan parasit adalah fecal-oral. Seorang kanak-kanak boleh dijangkiti jika bersentuhan dengan tanah atau pasir. Jangkitan juga berlaku semasa makan sayur-sayuran dan buah-buahan yang tidak dicuci..

    Setelah memasuki usus, telur berubah menjadi larva, yang menyebar dengan aliran darah. Ascariasis menyebabkan demam, sakit dada, batuk kering. Setelah larva ditelan, mereka memasuki semula saluran pencernaan. Sudah di sana mereka berkembang dan berubah menjadi orang dewasa. Proses ini memakan masa sekitar tiga bulan..

    Dalam tempoh ini, kanak-kanak terganggu oleh gejala berikut:

    • kelemahan;
    • loya;
    • mudah marah;
    • sakit perut;
    • gangguan dyspeptik;
    • pengurangan berat;
    • kembung;
    • penampilan ascaris di dalam tinja;
    • gangguan najis;
    • pening dan muntah;
    • kenaikan suhu.

    Untuk mengesahkan diagnosis, ujian darah dan tinja ditetapkan. Terapi ubat merangkumi penggunaan ubat antiparasit, serta imunomodulator, antihistamin dan ubat pemulihan. Semasa rawatan, makanan yang memprovokasi penggandaan patogen, seperti gula-gula dan pastri, harus dikecualikan dari diet..

    Ubat antiparasitik menghalang pergerakan ascaris, mempengaruhi otot mereka. Cacing ini lumpuh dan secara semula jadi meninggalkan badan. Untuk mengelakkan ascariasis, ibu bapa perlu mencuci semua sayur-sayuran dan buah-buahan dengan teliti. Adalah perlu untuk mengajar anak itu agar tidak meletakkan tangan kotor di mulutnya..

    Penyakit Crohn

    Penyebab sebenar penyakit ini tidak diketahui sepenuhnya, walaupun para saintis membezakan kecenderungan keturunan dalam mekanisme keradangan kronik. Wabak penyakit ini dapat disebabkan oleh virus dan bakteria, terapi antibiotik, dan peningkatan kebolehtelapan usus.

    Pertama sekali, ibu bapa yang prihatin dapat memperhatikan penurunan berat badan dan berlakunya masalah dengan perkembangan fizikal. Penyakit ini menyerang seluruh saluran gastrousus, termasuk rongga mulut. Patologi menyebabkan sembelit, sakit, mual, kurang selera makan. Matlamat proses rawatan adalah untuk mengurangkan manifestasi klinikal dan mencapai pengampunan yang stabil..

    Terapi ubat termasuk mengambil ubat sitostatik dan anti-radang. Dalam beberapa kes, doktor mungkin memutuskan untuk menjalani pembedahan. Ini termasuk pembentukan fistula dan abses, stenosis dinding usus yang jelas, kekurangan hasil terapi ubat..

    Tanda-tanda

    Gejala penyumbatan usus pada kanak-kanak sangat bergantung pada usia pesakit, serta penyebab dan bentuk patologi. Namun, walaupun terdapat pelbagai sebab, manifestasi patologi serupa. Antaranya ialah:

    • sakit perut;
    • loya dan muntah bercampur hempedu dan lendir. Muntah dikaitkan dengan pengambilan makanan;
    • hilang selera makan;
    • kembung perut;
    • kembung paroxysmal yang menyebabkan kesakitan;
    • sembelit;
    • penyahhidratan.

    Bentuk akut dicirikan oleh permulaan gejala yang tajam. Untuk proses kronik, tanda-tanda tumbuh lebih bersifat. Dalam kes pertama, operasi segera diperlukan. Dengan penyumbatan kronik, bayi ditempatkan dalam pembedahan pediatrik untuk rawatan konservatif.

    Proses akut berlaku dalam tiga peringkat utama:

    • Tahap tangisan ileus. Ia disertai dengan sakit perut yang teruk. Berlangsung dari dua hingga dua belas jam.
    • Mabuk. Tempoh maksimum adalah 36 jam. Pada peringkat ini, intensiti kesakitan menurun. Kembung muncul, serta penahan gas dan tinja.
    • Terminal. Memerlukan bantuan berkelayakan segera.

    Dalam bentuk kronik, sakit kram di bahagian bawah abdomen muncul hanya beberapa jam selepas makan. Kanak-kanak itu bimbang akan muntah, dan juga sembelit yang berterusan. Penipisan badan anak diperhatikan.

    Pengelasan

    Bergantung pada masa pembentukan, patologi adalah kongenital dan diperoleh. Pilihan pertama terbentuk semasa perkembangan intrauterin. Patologi dapat menampakkan dirinya dalam bentuk penyempitan lumen organ, proses lekatan atau keradangan. Bentuk yang diperoleh berkembang dengan latar belakang kemerosotan peristalsis, diikuti dengan stagnasi chyme.

    Bergantung pada patogenesis (mekanisme pembentukan), sindrom ini bersifat mekanikal dan dinamik. Bentuk pertama berkembang dengan latar belakang lekatan, intussusception, campur tangan pembedahan, serta pemampatan oleh tumor, parasit dan benda asing. Dia, pada gilirannya, dibahagikan kepada jenis strangulasi dan obstruktif..

    Apabila obturasi, atau penyumbatan, lumen usus dimampatkan oleh batu tinja, tumor, dan lain-lain. Penyumbatan tercekik berkembang dengan latar belakang gangguan peredaran darah. Ia boleh menyebabkan peritonitis dan nekrosis dinding usus. Penyebab penyumbatan dinamik dikaitkan dengan gangguan peredaran darah, sistem saraf pusat, dan keseimbangan elektrolit air. Adakah lumpuh dan spastik.

    Halangan tinggi didiagnosis jika kawasan yang terkena berada di usus kecil. Rendah - jika proses patologi dilokalisasi di bawah injap Bauhinia usus kecil. Sepanjang perjalanan, proses KI adalah akut dan kronik. Pada masa kanak-kanak, pilihan pertama paling kerap berlaku. Juga, sindrom ini lengkap dan separa. Dengan versi separa, nada dinding usus terganggu. Versi penuh memerlukan rawatan segera dan berbahaya bagi kehidupan anak.

    Penyumbatan usus pada bayi baru lahir

    Permulaan sindrom pada bayi dikaitkan sama ada dengan pelanggaran pergerakan usus, atau dengan adanya beberapa jenis halangan mekanikal. Keadaan ini boleh membawa maut kepada bayi..

    Sebab-sebabnya

    Proses kongenital biasanya berlaku kerana ukuran kolon sigmoid yang tidak normal atau stenosis di sempadannya. Keadaan ini menjadi penyebab kelewatan dan keperitan susu ibu yang teruk. Akibatnya, kira-kira seminggu setelah permulaan penyusuan, munculnya regurgitasi susu yang tidak dicerna..

    Penyebab penyumbatan usus mungkin berbeza:

    • peningkatan kelikatan tinja. Biasanya fenomena ini berlaku kerana campuran yang tidak betul dipilih atau ciri-ciri susu ibu. Itulah sebabnya sangat penting bagi seorang wanita untuk memantau dietnya semasa menyusui;
    • tumor yang berfungsi sebagai halangan mekanikal untuk laluan chyme;
    • cacing dan cacing gelang;
    • lekatan;
    • volvulus, hernia.

    Gejala

    Kesukaran dalam diagnosis dikaitkan dengan kenyataan bahawa anak itu tidak dapat menjelaskan keluhannya. Walaupun begitu, ibu bapa mungkin diberi perhatian dengan tanda-tanda berikut:

    • tangisan yang tidak henti-henti, yang berubah menjadi tangisan;
    • keengganan untuk memberi makan;
    • menarik kaki yang bengkok di lutut ke perut;
    • kolik;
    • ketiadaan najis selama beberapa hari;
    • kelesuan;
    • muntah;
    • pucat;
    • berpeluh berat.

    Gejala pertama penyumbatan usus pada bayi baru lahir adalah serangan sakit perut. Mekanisme perkembangan gejala ini dikaitkan dengan fakta bahawa usus berusaha menembus najis, tetapi ini mustahil disebabkan oleh halangan mekanikal. Najis mula berkumpul, menekan dinding organ, sehingga menimbulkan timbulnya wabak yang menyakitkan.

    Kesakitan biasanya berlaku dalam masa kira-kira sepuluh minit. Sekiranya sindrom kesakitan telah lulus sepenuhnya, ini adalah petanda buruk, yang menunjukkan perkembangan komplikasi yang mengancam nyawa. Pengekalan najis adalah manifestasi ciri lain dari CN. Sekiranya dalam beberapa jam selepas kelahiran tidak ada pelepasan mekonium, patologi boleh disyaki.

    Dengan penyumbatan separa, tinja tebal dan keras dengan kekotoran lendir dan darah diperhatikan. Cirit-birit berbau busuk menunjukkan perkembangan jangkitan bakteria. Pengumpulan najis dan gas dalam lumen usus menimbulkan permulaan kembung. Secara visual, anda boleh memberi perhatian kepada kawasan yang tidak simetri. Ini disebabkan oleh fakta bahawa perut hanya membengkak di kawasan yang tidak ada kebolehtelapan.

    Ia juga perlu diperhatikan tanda patologi lain - muntah. Ia berlaku beberapa waktu selepas makan. Meludah seperti "air pancut" adalah ciri. Ileus pada bayi baru lahir dibahagikan kepada empat bentuk utama: duodenum, usus, iliaka, penyumbatan usus besar.

    Semasa mendiagnosis patologi pada bayi, rawatan harus segera dilakukan. Perjalanan patologi yang panjang menjadikan keadaan bayi itu mematikan. Sekiranya anda berjumpa doktor pada tanda pertama penyakit, pembedahan dapat dielakkan. Sekarang mari kita bincangkan proses yang boleh menyebabkan ileus pada bayi baru lahir..

    Halangan mekonium

    Patologi timbul dari mekonium yang terlalu padat. Kotoran asli mempunyai struktur berserat dan padat, yang menyukarkan laluannya. Terdapat beberapa sebab untuk gangguan ini:

    • kelenjar getah bening yang diperbesar;
    • proses berjangkit;
    • Sistik Fibrosis;
    • kekurangan enzim pencernaan.

    Ileus muncul dalam bentuk muntah dan perut buncit. Tugas utama proses rawatan adalah membuang chyme padat. Bayi disuntik melalui rongga mulut dengan tiub gastrik dan sokongan infusi diberikan. Untuk tujuan pencegahan, ubat antibakteria diresepkan. Dengan diagnosis awal patologi, pembersihan usus dilakukan. Dalam kes yang sukar dan dengan tidak berkesannya terapi konservatif, campur tangan pembedahan ditunjukkan.

    Penyakit Hirschsprung

    Ia menampakkan dirinya sebagai pelanggaran fungsi motor, penyebabnya adalah ketiadaan sel-sel saraf di dinding usus. Oleh kerana itu, kawasan usus sebenarnya tidak terlibat dalam proses pencernaan. Penyakit Hirschsprung terutamanya menyerang kanak-kanak lelaki. Peranan penting dalam permulaan penyakit dimainkan oleh kecenderungan keturunan. Mutasi dalam gen boleh mencetuskan perkembangan penyakit ini.

    Pada hari pertama kehidupan, patologi menampakkan dirinya tanpa adanya kerusi. Pada tahun-tahun pertama kehidupan bayi, sembelit yang berterusan, kurang selera makan, kenaikan berat badan yang buruk, perut buncit, muntah, dan kelewatan perkembangan membimbangkan. Rawatan terdiri daripada membuang kawasan usus besar yang terkena. Operasi disyorkan pada usia dini. Bayi diberi terapi konservatif, yang merupakan peringkat persediaan untuk campur tangan pembedahan..

    Stenosis pilorik

    Patologi dicirikan oleh penebalan otot, yang terletak pada peralihan perut ke duodenum. Stenosis pilorik menjadi penghalang masuknya benjolan makanan ke usus kecil. Sejurus selepas memberi makan, bayi muntah isi perut. Ternyata bayi itu hanya memuntahkan semua yang dimakan. Kerana ini, anak tidak bertambah berat badan. Satu-satunya jalan keluar untuk masalah ini adalah pembedahan..

    Intussusception

    Satu bahagian usus dimasukkan bersama saluran darah ke bahagian yang berdekatan. Biasanya, semasa tidur, bayi bangun dari kesakitan yang teruk. Serangan berlangsung sekitar sepuluh saat. Kemudian anak itu tertidur dengan selamat, tetapi tidak untuk waktu yang lama, kerana setelah kira-kira lima belas minit serangan sakit kembali.

    Kanak-kanak menjadi pucat, terdapat peningkatan berpeluh. Kotoran muncul dalam bentuk raspberry jeli, kerana mengandungi darah dan lendir. Dengan kursus yang baik, enema khas kawasan yang rosak dilakukan di bawah anestesia umum. Sekiranya tidak ada peningkatan, pembedahan dilakukan.

    Rawatan

    Sebelum memilih strategi rawatan, pakar mesti menentukan penyebab dan bentuk penyumbatan usus. Dengan patologi kongenital, campur tangan pembedahan ditunjukkan, dengan patologi yang diperoleh, terapi bermula dengan penggunaan teknik konservatif.

    Sekiranya tidak ada risiko komplikasi, kanak-kanak boleh diberi rawatan konservatif. Pelbagai langkah terapi ditetapkan. Ibu bapa harus meneruskan terapi ubat untuk jangka waktu yang lama, setelah proses rawatan, dan juga memantau pematuhan terhadap diet dan diet bayi..

    Dalam rawatan penyumbatan, langkah-langkah berikut digunakan:

    • tiub perut yang dimasukkan melalui hidung. Ia digunakan apabila benjolan makanan terkumpul di dalam perut;
    • pentadbiran larutan garam air secara intravena. Prosedur ini akan membantu mengembalikan keseimbangan air dan elektrolit dan mengisi kehilangan cecair;
    • enema dengan larutan garam atau hipertonik. Mereka membantu bukan sahaja untuk menghilangkan pengumpulan kotoran, tetapi juga mendorong penyerapan komponen bermanfaat;
    • pentadbiran parenteral antiemetik dan analgesik;
    • pentadbiran subkutan Proserin meningkatkan fungsi usus;
    • untuk mengurangkan peristalsis sekiranya terdapat manifestasi yang berlebihan, antispasmodik akan membantu;
    • untuk mengekalkan kehidupan, nutrien disuntik secara intravena.

    Operasi ini membolehkan anda menghilangkan penyumbatan mekanikal, membuang bahagian usus yang terkena, dan juga mencegah berlakunya kes ileus berulang. Diet dapat membantu menjaga kesihatan anak anda. Makanan mestilah dalam bahagian kecil agar tidak membebani saluran pencernaan.

    Kesimpulannya, kita dapat mengatakan bahawa penyumbatan usus pada kanak-kanak boleh berlaku dalam pelbagai bentuk. Penting untuk mendiagnosis patologi tepat pada waktunya dan memulakan rawatan. Jika tidak, komplikasi mungkin timbul yang mengancam kehidupan anak. Pada gejala pertama yang membimbangkan, hubungi pakar dan ikuti cadangannya.

    Punca penyumbatan usus pada kanak-kanak dan cara mengenalinya untuk ibu bapa?

    Varieti penyumbatan usus pada bayi baru lahir: kriteria untuk klasifikasi

    Banyak proses patologi yang berbeza boleh menyebabkan penyumbatan usus pada kanak-kanak..

    Berkongsi halangan kongenital dan yang diperoleh. Halangan usus kongenital disebabkan oleh gangguan perkembangan intrauterin anak.

    Sebabnya mungkin:

    • malformasi usus embrio;
    • pelanggaran proses putaran usus semasa pembentukan saluran gastrousus;
    • patologi perkembangan organ lain dari rongga perut.

    Penyumbatan usus pada kanak-kanak adalah akibat proses keradangan atau pembedahan.
    Terdapat beberapa klasifikasi penyumbatan usus mengikut pelbagai kriteria:

    1) Kehadiran atau ketiadaan halangan fizikal

    Halangan usus terbahagi kepada: mekanikal dan dinamik.

    • penyumbatan mekanikal adalah penyumbatan fizikal usus oleh tumor, tisu parut, atau jenis penyekat lain yang menghalang kandungan usus menembus hingga ke titik penyumbatan;
    • penyumbatan dinamik berlaku apabila pengecutan otot-otot dinding usus yang sihat (peristalsis), yang menggerakkan produk pencernaan di sepanjang saluran gastrointestinal, terganggu atau dihentikan sama sekali.

    2) Tahap kawasan usus yang terjejas

    Ini adalah penyumbatan usus tinggi dan rendah:

    • penyumbatan usus tinggi pada bayi baru lahir diperhatikan dengan atresia (pertumbuhan berlebihan) atau stenosis (penyempitan) duodenum;
    • penyumbatan usus rendah boleh berlaku akibat atresia atau stenosis usus kecil, ileum, dan usus besar.

    3) Tahap halangan:

    • penyumbatan usus yang lengkap. Bersamanya, terdapat najis yang tidak betul;
    • dengan penyumbatan separa, sejumlah kecil najis berlalu.

    4) Kadar perkembangan gejala:

    • penyumbatan usus akut pada kanak-kanak dicirikan oleh gejala yang berkembang pesat;
    • kronik. Ini dicirikan oleh gejala yang perlahan berkembang, rasa sakit mungkin tidak muncul. Lebih biasa dengan penyumbatan usus tinggi.

    Gejala penyumbatan usus dalam bentuk akut, tidak seperti kronik, berkembang dengan perlahan, tetapi cenderung secara tiba-tiba meningkat atau mempercepat.

    5) Bilangan titik halangan:

    • halangan sederhana. Ini berlaku apabila terdapat pelanggaran pergerakan kandungan usus kerana adanya halangan fizikal yang menutup lumen, tetapi kandungan lumen dapat bergerak kembali;
    • gelung tertutup. Ini berlaku apabila lumen usus tersekat pada dua titik di mana kandungan usus tidak dapat bergerak maju atau mundur;
    • halangan terkawal. Berlaku apabila terdapat pelanggaran bekalan darah ke segmen yang tersembunyi.

    Diet

    Dengan penyumbatan yang lengkap, operasi dilakukan, dan diet ditetapkan oleh pakar pemakanan selepas prosedur. Dengan pelanggaran patensi sebahagiannya, pemakanan yang betul dapat memperbaiki keadaan pesakit dan menormalkan kerja saluran gastrointestinal..

    Anda perlu makan sedikit supaya makanan yang anda ambil mempunyai masa untuk dicerna. Pada masa yang sama, anda harus makan dengan kerap, setiap 2-3 jam.

    Sebilangan makanan harus dihapuskan sepenuhnya:

    • produk tenusu;
    • minuman berkarbonat;
    • kekacang;
    • makanan dalam tin, goreng dan berlemak;
    • gula-gula;
    • pasta;
    • produk tepung.

    Diet harus merangkumi:

    • potongan kukus;
    • jeli, jeli, decoctions, kompot;
    • produk tenusu;
    • hidangan sayur rebus dan kukus;
    • bijirin;
    • bit.

    Sekiranya operasi diperlukan, maka selepas itu tidak dibenarkan makan atau minum selama kira-kira 12 jam. Untuk menormalkan aktiviti pencernaan, probe dipasang. Apabila fungsi dipulihkan, makanan disajikan dalam bahagian minimum. Hidangan diperkenalkan secara beransur-ansur, memerhatikan reaksi bayi.

    Penyumbatan usus adalah pelanggaran pergerakan kandungan usus. Ini adalah penyakit yang cukup serius yang menyebabkan kesakitan dan muntah pada kanak-kanak. Selalunya, penyakit pada kanak-kanak memerlukan penyelesaian masalah dengan bantuan pembedahan.

    Perkembangan patologi ini dikaitkan dengan masalah gastroenterologi. Tahap penyakit bergantung pada tempat penyumbatan berlaku. Semakin tinggi neoplasma, semakin sukar rawatannya. Sebagai peraturan, tanda-tanda penyakit muncul dalam jangka waktu yang singkat, ada gejala khas.

    Penyumbatan usus pada kanak-kanak adalah fenomena sindrom polyetiologis, yang dijelaskan oleh kebanyakan sebab dan mempunyai pelbagai bentuk. Diagnosis tepat pada masanya dan tepat adalah faktor penentu yang mempengaruhi hasil penyakit ini..

    Penyumbatan akut saluran gastrointestinal dirawat terutamanya dengan pembedahan.

    Sebab halangan

    Sebab-sebab penyumbatan usus kecil pada kanak-kanak selalunya adalah berikut:

    • intussusception, volvulus, adhesi;
    • hernia.


    Penyebab penyumbatan usus besar yang paling biasa adalah:

    • volvulus;
    • ketumbuhan;
    • diverticula. Ini adalah kantung kecil yang terbentuk di dinding usus yang dapat mengisi dengan makanan dan mengembang, menyekat usus.

    Halangan mekanikal pada kanak-kanak di bawah satu tahun mungkin berlaku kerana intussusception, volvulus dan hernia.

    Baca lebih banyak maklumat daripada pakar pediatrik anda mengenai intussusception pada kanak-kanak dan cara merawatnya..

    Dapatkan maklumat daripada bahan doktor pediatrik mengenai mengapa bayi baru lahir sembelit dan apa yang perlu dilakukan dalam situasi seperti itu.

    Halangan mekonium

    Meconium ileus pada bayi baru lahir adalah gangguan di mana mekonium (kotoran asli) tidak pekat dan berserat, bukannya kumpulan lendir dan hempedu yang biasanya keluar dengan mudah. Mekonium yang tidak normal menyekat usus dan mesti dikeluarkan dengan enema atau pembedahan.

    Ini disebabkan oleh kekurangan trypsin dan enzim pencernaan lain yang dihasilkan di pankreas. Ia juga merupakan salah satu tanda awal perkembangan fibrosis kistik pada bayi. Intussusception biasanya mengikuti jangkitan yang menyebabkan pembesaran kelenjar getah bening di usus, yang bertindak sebagai titik lipat untuk intussusception.

    Penyakit Hirschsprung

    Penyakit Hirschsprung (kongenital megacolon), yang mungkin berkaitan dengan penyumbatan mekonium, adalah gangguan motorik yang terjadi pada 25 peratus bayi baru lahir dengan penyumbatan usus yang dinamik, walaupun gejala hanya dapat berkembang pada akhir bayi atau masa kanak-kanak, sehingga menunda diagnosis.

    Kanak-kanak dengan penyakit Hirschsprung kekurangan sel saraf (ganglia) di dinding usus besar. Ini secara serius mempengaruhi pergerakan bergelombang yang mendorong makanan yang dicerna ke hadapan. Dalam kebanyakan kes, pada kanak-kanak dengan penyakit ini, tanda pertama adalah ketiadaan najis dengan mekonium dalam dua hari pertama selepas kelahiran..

    Sejak lahir hingga usia 2 tahun, bayi-bayi ini akan mengalami tanda-tanda lain seperti sembelit kronik, najis berair sesekali dalam jumlah kecil, perut buncit, selera makan yang tidak baik, muntah, kenaikan berat badan yang lemah, dan kelewatan perkembangan. Sebilangan besar kanak-kanak akan memerlukan pembedahan untuk membuang bahagian usus besar yang terkena..

    Campur tangan pembedahan dapat dilakukan pada usia enam bulan, atau segera setelah diagnosis yang tepat dibuat pada anak yang lebih tua.

    Gejala dapat diselesaikan dalam sekurang-kurangnya 90 peratus kes yang dilahirkan dengan penyakit Hirschsprung. Penyakit ini kadang kala dikaitkan dengan keadaan kongenital lain seperti sindrom Down.

    Volvulus

    Volvulus adalah memutar sendiri usus kecil atau besar (malrotasi). Volvulus kolon jarang berlaku pada kanak-kanak kecil. Selalunya terjadi pada kolon sigmoid - bahagian bawah usus besar.

    Injap duodenal

    Segel duodenum berlaku apabila duodenum dipintal, bahagian usus yang menghubungkan perut dan usus kecil. Memusingkan mana-mana bahagian usus mengganggu aliran darah ke gelung usus (mencekik), mengurangkan aliran oksigen ke tisu (iskemia) dan menyebabkan kematian tisu usus (gangren).

    Strangulasi berlaku pada sekitar 25% kes penyumbatan usus dan merupakan keadaan serius yang berkembang menjadi gangren dalam setengah hari..

    Intussusception

    Intussusception adalah keadaan di mana usus melipat ke dalam dirinya sendiri, seperti antena radio. Intussusception adalah penyebab penyumbatan usus yang paling biasa pada kanak-kanak berumur tiga bulan hingga enam tahun.

    Adhesi dan hernia

    Hernias juga dapat menyekat sebahagian usus dan menyekat laluan makanan.

    Perekatan kongenital atau pasca pembedahan juga menyebabkan penyumbatan usus pada kanak-kanak. Adhesi adalah jalur tisu berserat yang saling bersambung, atau ke organ perut dan gelung usus. Oleh itu, ruang antara dinding usus disempit, dan, dengan mencubit bahagian usus, saluran makanan disekat.

    Pada orang dewasa, lekatan paling kerap disebabkan oleh pembedahan. Kanak-kanak yang telah menjalani pembedahan perut juga boleh mengalami penyumbatan usus pelekat. Tidak diketahui dengan tepat apa yang menyebabkan pertumbuhan tisu fibrosa yang tidak normal pada lekatan kongenital..

    Mengenai penyakit ini

    Penyumbatan usus adalah pelanggaran sebahagian atau sepenuhnya dari laluan makanan yang dicerna dan jus usus melaluinya. Akibat patologi seperti itu, bayi merasakan sakit akut, menjadi lesu, kadang-kadang muntah berlaku. Tanpa diagnosis dan rawatan tepat pada masanya, penyakit ini sering berakhir dengan pembedahan.

    Dalam sebilangan besar kes, penyebab intussusception pada kanak-kanak tidak diketahui. Oleh kerana intussusception berlaku lebih kerap pada musim gugur-musim sejuk dan pada kebanyakan kanak-kanak intussusception ditunjukkan dalam penyakit ARVI, sebilangan saintis mengaitkan halangan usus dengan kesan virus yang menyebabkan ARVI ini..

    Penyumbatan usus juga boleh berlaku sekiranya terdapat faktor berikut:

    • Penyakit usus kongenital;
    • Keradangan organ dalaman;
    • Volvulus mana-mana bahagian usus;
    • Pelanggaran struktur organ pelvis;
    • Penembusan badan asing ke dalam usus;
    • Adhesi, hernia;
    • Tumor jinak;
    • Ascaris dan parasit lain;
    • Najis fosil
    • Batu empedu.

    Sekiranya anda melihat tanda-tanda penyumbatan usus pada anak, jangan beri dia makanan atau ubat sehingga doktor memeriksanya..

    Perhatian perubatan segera diperlukan untuk mengelakkan dehidrasi dan kejutan teruk, dan untuk mencegah jangkitan, yang dapat terjadi ketika bahagian usus mati karena kekurangan darah.

    Pemeriksaan bayi untuk penyakit usus dilakukan oleh pakar bedah. Sekiranya timbul komplikasi, campur tangan pembedahan diperlukan.

    Untuk rawatan penyumbatan usus, doktor anda boleh menetapkan:

    • Enema udara atau enema barium. Ini adalah prosedur diagnostik dan rawatan. Sekiranya enema berfungsi, rawatan lebih lanjut biasanya tidak diperlukan. Prosedur ini sangat berkesan pada kanak-kanak..
    • Pembedahan. Sekiranya usus pecah atau jika enema tidak meluruskan usus, pembedahan perlu dilakukan. Pakar bedah akan melepaskan bahagian usus yang dibalut, menghilangkan penyumbatan (halangan) dan, jika perlu, membuang bahagian tisu usus yang mati.

    Sekiranya penyakit usus tidak berada pada tahap akut dan maju, terapi konservatif ditetapkan. Ia terdiri daripada satu set prosedur untuk membuang najis yang tersekat dari usus dan membersihkan badan dari bahan dan toksin berbahaya.

    Bayi juga boleh diberikan prosedur berikut:

    1. Untuk menghentikan proses emetik, perut dibasuh melalui pemeriksaan khas;
    2. Ubat intravena diberikan yang membantu mengembalikan keseimbangan garam-air;
    3. Ubat antiemetik, analgesik dan antispasmodik;
    4. Dengan rawatan yang berjaya, bayi mungkin diberi ubat proserin, yang merangsang aktiviti usus yang betul.

    Gejala penyumbatan usus pada kanak-kanak

    Gejala penyumbatan usus berbeza-beza.

    Sebahagian daripada mereka lebih biasa atau muncul lebih awal daripada yang lain. Ia bergantung pada lokasi dan jenis penyumbatan.

    1. Muntah biasanya berlaku lebih awal, diikuti dengan sembelit. Ini biasa berlaku ketika usus kecil terlibat..
    2. Permulaan sembelit awal diikuti dengan muntah lebih biasa dengan penyumbatan pada usus besar.
    3. Gejala penyumbatan usus kecil cenderung berkembang dengan lebih cepat, sementara gejala penyumbatan usus biasanya lebih ringan dan berkembang secara beransur-ansur.

    Sukar untuk mendiagnosis apa-apa jenis penyumbatan usus pada bayi, kerana anak-anak kecil tidak dapat menjelaskan keluhan mereka.

    Ibu bapa perlu memantau anak mereka untuk perubahan dan tanda-tanda yang menunjukkan halangan.

    1. Tanda-tanda pertama penyumbatan usus mekanikal adalah sakit atau kekejangan di perut, yang muncul dan hilang dalam gelombang. Kanak-kanak itu, sebagai peraturan, menekan kakinya dan menangis kesakitan, dan kemudian tiba-tiba berhenti. Dia mungkin tenang selama seperempat atau setengah jam antara serangan menangis. Kemudian dia mula menangis lagi ketika serangan lain datang. Kekejangan berlaku kerana ketidakupayaan otot usus untuk menolak makanan yang dicerna melalui penyumbatan.
    2. Gejala klasik intussusception adalah najis berdarah pada bayi selepas serangan menangis..
    3. Muntah adalah simptom penyumbatan usus yang biasa. Masa penampilannya adalah kunci untuk tahap halangan. Muntah berlaku sejurus selepas sakit jika penyumbatannya berada di usus kecil, tetapi ditangguhkan jika berada di usus besar. Muntah mungkin berwarna hijau dari hempedu atau mempunyai feses.
    4. Dengan penyumbatan yang lengkap, usus bayi anda tidak akan mengeluarkan gas atau najis. Walau bagaimanapun, jika penyumbatan hanya sebahagian, cirit-birit mungkin berlaku..
    5. Tidak demam semasa permulaan.

    Ubat rakyat

    Mengambil ubat semacam itu hanya dapat membantu dalam keadaan tertentu dan hanya dengan penyumbatan separa.

    Sekiranya terdapat penyumbatan lengkap, kaedah seperti itu hanya akan memperburuk keadaan pesakit. Juga, ubat tidak akan membantu dengan volvulus teruk atau anomali perkembangan. Itulah sebabnya ubat-ubatan sendiri tidak boleh diterima..

    Terapi seperti itu boleh berlaku sekiranya penyumbatan disebabkan oleh diet yang tidak betul untuk membersihkan saluran usus batu karang..

    Pencahar ringan dibenarkan diganti dengan beberapa produk, misalnya, kefir atau bit, yang lebih bermanfaat untuk bayi. Oleh itu, ubat hanya diresepkan dalam kes yang melampau. Ia boleh menjadi lilin gliserin.

    Sekiranya penyakit itu berada di tahap yang mudah dan garis panduan klinikal membenarkan rawatan di luar hospital, maka kaedah rumah boleh digunakan untuk menghilangkan sembelit setelah berunding dengan doktor.

    Yang paling popular adalah:

    1. Jus plum atau puri beri segar. Mereka memberikan produk dalam 2-3 sudu besar. sudu sebelum makan, cairkan sedikit dengan air.
    2. Labu puri atau sayur bakar dalam kepingan.
    3. Prun rebusan.
    4. Minyak buckthorn laut. Setengah sudu teh diambil 3 kali sehari dalam bentuk murni atau ditambahkan ke bubur, kompot, salad sayur. Untuk memasak di rumah, beri segar dituangkan ke dalam mangkuk enamel dan digiling dengan sudu kayu. Selepas itu, biarkan selama sehari dan kumpulkan minyak yang dihasilkan dari permukaan beri..

    Komplikasi penyumbatan

    Apabila kandungan di dalam usus tidak melewati halangan, tubuh menyerap banyak cecair dari lumen usus. Bahagian perut menjadi sakit pada sentuhan, kulit di atasnya kelihatan tegang dan berkilat. Muntah berterusan menyebabkan badan mengalami dehidrasi.

    Ketidakseimbangan bendalir mengganggu keseimbangan unsur kimia penting tertentu (elektrolit) dalam darah, yang boleh menyebabkan komplikasi seperti degupan jantung yang tidak teratur dan, jika keseimbangan elektrolit tidak dipulihkan, kejutan.

    Kegagalan ginjal adalah komplikasi berbahaya kerana dehidrasi teruk (dehidrasi) dan / atau jangkitan sistemik kerana integriti usus.

    Tindakan pencegahan

    Terdapat situasi di mana tidak mungkin untuk mencegah penyumbatan usus. Contohnya, jika kanak-kanak mengalami penyumbatan usus kongenital atau penyakit lain berlanjutan, menyumbang kepada penyumbatan lumen usus. Walau bagaimanapun, dalam kes seperti itu, doktor mengesyorkan mematuhi cadangan berikut:

    • mengawal diet;
    • penyingkiran polip tepat pada masanya, lekatan pada usus;
    • jika bayi mengadu sakit di perut dan dia mengalami loya atau muntah, maka anda perlu berjumpa doktor;
    • jika kekerapan buang air kecil dan buang air kecil kanak-kanak telah menurun, maka ini juga merupakan alasan untuk berjumpa doktor;
    • pemeriksaan pencegahan berkala, termasuk oleh pakar.

    Diagnostik

    Ujian dan prosedur yang digunakan untuk mendiagnosis penyumbatan usus:

    • pemeriksaan fizikal. Doktor akan bertanya mengenai sejarah dan simptom perubatan. Untuk menilai keadaan, dia juga akan melakukan pemeriksaan fizikal kanak-kanak. Doktor mungkin mengesyaki penyumbatan usus jika perut bayi membengkak atau lembut, atau jika benjolan terasa di perut. Doktor juga akan mendengar bunyi di usus dengan stetoskop;
    • radiografi. Untuk mengesahkan diagnosis penyumbatan usus, doktor anda mungkin mengesyorkan x-ray perut. Walau bagaimanapun, beberapa halangan pada usus tidak dapat dilihat dengan sinar-X standard;
    • tomografi dikira (CT). Imbasan CT menggabungkan rangkaian gambar sinar-X yang diambil dari pelbagai sudut untuk menghasilkan gambar keratan rentas. Gambar-gambar ini lebih terperinci daripada sinar-X standard dan lebih cenderung menunjukkan penyumbatan usus;
    • prosedur ultrasound. Apabila penyumbatan usus berlaku pada kanak-kanak, ultrasound sering menjadi pemeriksaan pilihan;
    • enema udara atau barium. Semasa prosedur, doktor akan menyuntik barium cair atau udara ke dalam usus besar melalui rektum. Untuk intussusception pada kanak-kanak, enema udara atau barium sebenarnya dapat menyelesaikan masalah tersebut dan tidak diperlukan rawatan lebih lanjut.

    Intussusception

    Intussusception adalah kemasukan satu bahagian usus, bersama dengan saluran darahnya, ke segmen yang berdekatan. Hasilnya adalah penyumbatan usus dan, pada masa yang sama, bekalan darah tidak mencukupi ke bahagian yang terjejas. Dalam 95%, masalah ini berlaku pada peralihan usus kecil dan besar.

    Dengan intussusception, satu lumen usus dimasukkan ke yang lain, yang menyebabkan penyumbatan.

    Biasanya kumpulan yang terkena adalah kanak-kanak berumur antara 6 bulan hingga 2 tahun (70%).

    Rawatan penyumbatan usus pada kanak-kanak

    Kanak-kanak yang disyaki tersumbat usus akan dimasukkan ke hospital setelah pemeriksaan diagnostik awal. Rawatan akan segera dimulakan untuk mengelakkan mencubit gelung usus, yang boleh membawa maut.

    1. Langkah pertama dalam rawatan adalah memasukkan tiub nasogastrik untuk membuang isi perut dan usus.
    2. Cecair intravena akan diberikan untuk mencegah dehidrasi dan membetulkan ketidakseimbangan ion elektrolit yang mungkin sudah berlaku.
    3. Dalam beberapa kes, adalah mungkin untuk mengelakkan pembedahan. Volvulus, misalnya, dapat dikendalikan dengan tiub rektum yang dimasukkan ke dalam usus.
    4. Pada bayi, barium enema dapat mengatasi intussusception pada 50 hingga 90% kes.
    5. Ejen kontras yang berbeza, gastrograf, boleh digunakan. Ia dipercayai mempunyai sifat terapeutik serta kemampuan memperbaiki imbasan usus.
    6. Kadang kala enema udara digunakan dan bukannya enema barium atau gastrograf. Manipulasi ini berjaya menangani penyumbatan separa pada banyak bayi..

    Kanak-kanak biasanya tinggal di hospital untuk pemerhatian selama dua hingga tiga hari selepas prosedur ini.

    Mendedahkan

    Taktik diagnostik yang digunakan oleh doktor adalah seperti berikut:

    1. Temu ramah, pemeriksaan, palpasi perut anak - untuk mengenal pasti gambaran klinikal.
    2. Pemeriksaan sinar-X. Boleh dilakukan dengan kontras barium, suntikan udara - untuk menentukan tempat penyempitan, penyatuan, pemendekan atau pemanjangan sigma.
    3. Laparoskopi. Ia digunakan dalam kes kecemasan - volvulus, halangan pelekat.
    4. Ultrasound - kaedah pemeriksaan tambahan.

    Campur tangan operasi

    Rawatan pembedahan diperlukan sekiranya usaha lain tidak dapat membetulkan atau menghilangkan penyumbatan.

    Sebagai peraturan, penyumbatan lengkap memerlukan pembedahan, sementara penyumbatan separa tidak berlaku. Kawasan usus yang tersekat memerlukan pembedahan segera. Kawasan yang terkena dikeluarkan dan bahagian usus dikeluarkan (reseksi usus).

    Sekiranya penyumbatan disebabkan oleh tumor, polip, atau tisu parut, mereka akan dikeluarkan melalui pembedahan. Hernias, jika ada, diperbaiki untuk membetulkan halangan.

    Antibiotik boleh diberikan sebelum atau selepas pembedahan untuk mengelakkan ancaman jangkitan di tempat penyumbatan. Pengisian cairan dibuat secara intravena sesuai keperluan.

    Pembedahan segera (mendesak) selalunya merupakan satu-satunya cara untuk membetulkan halangan usus. Sebagai rawatan alternatif, diet tinggi serat dapat dianjurkan untuk merangsang pembentukan najis yang betul.

    Walau bagaimanapun, sembelit biasa bukan penyebab penyumbatan usus..

    Makanan diet. Mengapa perlu dipatuhi?

    Selepas operasi untuk penyumbatan usus pada anak pada usia 5 tahun atau pada usia yang lain, kanak-kanak ditunjukkan makanan diet untuk jangka masa yang panjang. Langkah paksa ini membantu menormalkan pencernaan dan memulihkan fungsi usus. Telah terbukti bahawa setiap kes keempat penyakit ini disebabkan oleh diet yang tidak betul..

    Penting untuk diingat bahawa ketika usus tersumbat (dalam fasa akut), makanan apa pun dikontraindikasikan untuk bayi. Pada hari-hari pertama setelah operasi, mereka juga tidak diberi makan, untuk kedua mereka diberi makanan cair. Dengan penyumbatan usus, doktor mengesyorkan:

    • Makan makanan kecil lapan kali sehari.
    • Semua makanan dikisar hingga lembek dan diminum suam.
    • Kandungan kalori pada hari-hari pertama - 600, hingga 1000 kkal - tujuh hari selepas pembedahan.

    Produk berikut dibenarkan:

    • jeli;
    • jeli;
    • bubur;
    • decoctions berlendir;
    • susu manja;
    • jeli buah;
    • kaldu ayam rendah lemak;
    • sayur-sayuran yang disucikan;
    • telur dadar;
    • bebola daging wap.

    Makanan penapaian dilarang sepanjang tahun. Di samping itu, pengambilan garam adalah terhad. Kegagalan mengikuti diet meningkatkan risiko berulang penyakit ini.

    Ramalan

    Sebilangan besar jenis penyumbatan usus dapat diperbaiki dengan rawatan awal dan anak yang terjejas akan sembuh tanpa komplikasi..

    Penyumbatan usus yang tidak terkawal boleh membawa maut.

    Usus sama ada mencubit atau kehilangan integriti (berlubang), menyebabkan jangkitan besar pada tubuh. Kadar berulang mencapai 80% pada mereka yang volvulus dirawat dengan ubat dan bukannya pembedahan.

    Kambuh pada bayi dengan intussusception biasanya berlaku dalam 36 jam pertama setelah penyumbatan dihilangkan. Kadar kematian pada kanak-kanak yang tidak berjaya dirawat adalah 1 - 2%.

    Pencegahan

    Malangnya, ia tidak akan berfungsi untuk melindungi bayi daripada penyumbatan usus kongenital. Perkara utama dalam kes ini adalah melihat isyarat patologi pada waktunya. Untuk mengurangkan risiko mengembangkan penyumbatan yang diperoleh, anda memerlukan:

    • amati diet anak;
    • pastikan dietnya seimbang;
    • segera merawat jangkitan usus;
    • pastikan bahawa anak lelaki atau anak perempuannya cukup aktif untuk usia mereka;
    • tepat pada masanya menghapuskan pencerobohan helminthik.

    Apa yang perlu dilakukan: pertolongan cemas, doktor mana yang harus dikunjungi

    Volvulus - di bawah istilah Inggeris ini volvulus didaftarkan dalam daftar penyakit WHO - ini adalah salah satu jenis penyumbatan tercekik di saluran gastrointestinal.

    Apa ini? Volvulus adalah penyakit yang dimanifestasikan oleh pelanggaran saluran gastrointestinal, kerana tumpang tindih atau penyempitan sebahagian dari lumen usus, yang disebabkan oleh putaran gelung usus, atau disebabkan intussusception usus (apabila satu bahagian usus dimasukkan ke bahagian usus yang lain).

    Dalam keadaan normal berfungsi normal, gelung usus dapat bergilir-gilir, yang cukup semula jadi untuk badan, mencapai 120 °. Sekiranya giliran gelung usus mencapai atau melebihi 180 °, lumennya menyempit tajam atau bertindih sepenuhnya. Terdapat pelanggaran penduaan perut (mesentery), yang paling sering diprovokasi oleh peredaran usus besar.

    Pada masa yang sama, pelanggaran vaskular mesentery berlaku, perkembangan iskemia usus (gangguan bekalan darah) dan, sebagai akibatnya, pelanggaran mekanisme penyerapan dan pembentukan proses stagnan chyme atau tinja di saluran pencernaan. Saluran gastrointestinal mengalami limpahan dan peregangan, fungsinya terganggu.

    Sekiranya volvulus berlaku pada orang dewasa atau kanak-kanak, tanpa campur tangan perubatan segera, nekrosis usus, perforasi dinding usus, perkembangan dehidrasi, mabuk badan, peritonitis dan reaksi keradangan di peritoneum boleh berkembang.

    Mana-mana kategori pesakit usia rentan terhadap penyakit ini, tetapi ia diperhatikan terutamanya pada pesakit tua (60 tahun ke atas). Yang mengejutkan, majoriti pesakit dengan volvulus adalah penganut makanan vegetarian.

    Proses patologi yang berkaitan dengan volvulus lebih kerap diperhatikan pada selekoh sigmoid dan usus kecil berbentuk S. Mengikut jenis putaran gelung, patologi adalah separa, lengkap dan berulang.

    Terdapat banyak sebab untuk volvulus - biasanya, ini disebabkan oleh anomali kongenital dalam perkembangan saluran gastrointestinal, duplikasi perut dan pengikatannya pada dinding peritoneal, gabungan panjang mesentery yang berlebihan dan pangkalnya yang sempit.

    Dan juga, pengembangan lekatan intraperitoneal, memprovokasi penumpuan gelung usus individu, genangan kandungan usus, peregangan usus, penetapan gelung mesentri dan usus. Keadaan ini menimbulkan prasyarat untuk kemungkinan putaran gelung usus di sekitar penduaan perut, mewujudkan halangan dalam pergerakan makanan, merosakkan struktur vaskular dan saraf mesenteri.

    Perkembangan volvulus pada orang dewasa cenderung - peningkatan tekanan yang tajam di dalam peritoneum, yang disebabkan oleh senaman fizikal yang kuat, sembelit atau peningkatan peristalsis usus yang disebabkan oleh kelaparan yang berpanjangan, makanan berlebihan, atau pendedahan kepada diet yang tidak biasa. Dalam proses putaran gelung usus yang tidak normal, adalah mungkin untuk melibatkan keseluruhan usus kecil sepenuhnya.

    Pada orang dewasa, penyebab volvulus usus di saluran gastrointestinal besar biasanya:

    • Perkembangan proses pelekat;
    • Neoplasma tumor dan sista di peritoneum;
    • Kehamilan dan pertindihan lumen usus dengan helminths;
    • Akibat manipulasi pembedahan pada organ yang terletak di peritoneum;
    • Bentuk dos yang meningkatkan peristalsis usus;

    Perkembangan volvulus sering disebabkan oleh penggunaan pencahar osmotik atau garam yang berpanjangan, ubat psikotropik dan pemeriksaan kolonoskopi usus..

    1) Penyetempatan kilasan pada usus kecil adalah jenis penyakit yang paling kerap dan teruk. Ia dicirikan oleh pelbagai proses memutar gelung - penuh atau separa. Tetapi keadaan yang paling berbahaya adalah disebabkan perubahan kedudukan di semua bahagian usus kecil dengan tanda-tanda perkembangan kilasan separa tinggi.

    Ia menampakkan dirinya sebagai permulaan yang tiba-tiba. Kesakitan paroxysmal yang teruk berasal dari kedalaman peritoneum, dengan cepat merebak ke zon epigastrik, lumbal dan umbilik. Gejala intoksikasi terdapat dalam bentuk muntah berulang..

    • Penembusan dan pencampuran tinja dengan makanan dan chyme hempedu (kandungan usus) adalah ciri.

    2) Volvulus kolon sigmoid diperhatikan lebih kerap pada kategori pesakit tua, terutamanya pada lelaki, dalam bentuk tanda-tanda gastritis dengan rasa sakit dan sakit paroxysmal 3 hari sebelumnya..

    Ciri pembezaan utama penyetempatan penyakit ini adalah perkembangan kembung yang cepat (kembung perut).

    Pembentukan gas berlaku di zon anterolateral peritoneum (di kawasan iliac), tetapi penyebarannya juga mungkin dilakukan di seluruh bahagian dalam perut.

    • Ciri khas adalah asimetri perut, apabila bonjolan lebih jelas di sebelah kanan.

    Atas dasar inilah seseorang dapat menentukan volvulus usus di kawasan sigmoid saluran gastrousus. Pesakit jarang pergi ke doktor dengan segera, kerana rasa sakit yang bermula di sebelah kiri dan secara beransur-ansur menyebar ke seluruh perut dapat ditoleransi, dan muntah jisim empedu hanya muncul pada tahap akhir perkembangan.

    3) Volvulus pada bahagian awal usus besar (buta) adalah patologi yang jarang berlaku. Ia dapat mewujudkan dirinya dengan pelbagai proses patologi:

    • dengan kilasan serentak kawasan iliac di sekitar penduaan perut;
    • dengan kelainan arah pergerakan jam mengikut arah yang berlainan;
    • selekoh melintang, memprovokasi pergeseran kawasan yang terjejas ke atas.

    Gejala umum volvulus pada orang dewasa, di mana sahaja penyetempatannya diperhatikan, ditunjukkan:

    1. Meningkatkan kesakitan di bahagian perut;
    2. Perut perut tanpa tanda pelepasan gas, atau pembebasannya yang tidak ketara;
    3. Tanda-tanda sembelit dan cirit-birit yang mungkin berlaku sebelum ini;
    4. Gejala intoksikasi, yang ditunjukkan oleh mual dan muntah refleks;
    5. Xerostomia dan keadaan demam;
    6. Nafas berbau;
    7. Perut asimetris;
    8. Hipotensi dan kulit pucat.

    Dengan pengeluaran najis yang sedikit, kekotoran darah mungkin terdapat di dalamnya. Kehadiran proses hemoragik juga dapat diperhatikan dengan kekotoran berdarah di muntah. Tanda-tanda tersebut adalah bukti keadaan kritikal yang memerlukan rawatan perubatan segera..

    Penyebab volvulus yang paling biasa pada kanak-kanak bukanlah kesediaan sistem pencernaan kanak-kanak untuk menerima makanan baru, yang sering diperhatikan pada bayi yang secara tiba-tiba dipindahkan dari penyusuan susu ibu ke formula buatan.

    Fakta ini membawa bukan sahaja mengganggu najis anak, tetapi juga gangguan fungsi saluran gastrousus..

    Khususnya, gangguan peristalsis dan perkembangan intussusception (kemasukan satu usus ke usus lain), yang merupakan penyebab utama perkembangan volvulus pada kanak-kanak.

    Pada kedua bayi dan bayi yang baru lahir, selebihnya dari genesis disebabkan oleh anomali kongenital anatomi. Penyetempatan ciri volvulus kongenital pada kanak-kanak adalah kawasan usus kecil. Sebabnya adalah kerana:

    • Mobiliti berlebihan penduaan perut, atau ukurannya yang panjang;
    • Ketidakcukupan sistem penutupan semula jadi antara kawasan usus;
    • Ketidakselarasan bentuk anatomi pelbagai bahagian saluran gastrousus.
    • Perkembangan pelbagai neoplasma dan banyak lagi faktor kongenital.

    Pada anak di bawah usia satu tahun, volvulus dapat terjadi akibat hernia esofagus, yang memprovokasi pelanggaran pengangkutan makanan di sepanjang esofagus dan perkembangan putaran gelung usus.

    Pada kanak-kanak yang lebih tua, penyumbatan usus boleh disebabkan oleh koloni cacing dan makan berlebihan. Gejala utama volvulus pada kanak-kanak adalah:

    • demam panas;
    • sakit akut di perut;
    • kerap muntah dan muntah sendiri;
    • tinja dengan kemasukan lendir dan darah.

    Serangan kegelisahan pada anak dimanifestasikan dengan menangis, melengkung kaki dan enggan makan. Mereka bermula secara tiba-tiba dan berhenti sama seperti tiba-tiba. Segera melancarkan serangan muntah berganda, yang diprovokasi oleh penutupan lumen usus. Ibu bapa harus mengesan najis anak mereka.

    Sekiranya kanak-kanak mengalami sembelit yang teruk, dan palpasi menunjukkan pengumpulan gas yang terkumpul, ini adalah bukti jelas mengenai penyumbatan usus.

    Tidak lama lagi, selepas permulaan proses, pembuangan najis dan gas akan berhenti sepenuhnya. Proses keracunan toksik badan dan penyahhidratan akan bermula. Anda harus cepat menjalani rawatan, kerana kematian dapat terjadi secara harfiah sehari kemudian..

    Penyakit ini tidak memberi rawatan kepada diri sendiri, oleh itu, untuk sebarang bentuk manifestasi volvulus, diperlukan rawatan perubatan segera, yang memberikan intervensi pembedahan.

    Hanya sigmoid volvulus, dalam manifestasi awalnya, yang dapat dirawat dengan:

    • Lavage gastrik;
    • Lavage kolon dengan kaedah berkomunikasi kapal menggunakan enema siphon;
    • Penutupan sementara dari pemeliharaan kawasan tertentu dari saluran gastrointestinal dengan anestesia serantau (sekatan novocaine).

    Tetapi, rawatan utama untuk volvulus apa pun adalah pembedahan. Jumlah pembedahan bergantung pada sifat kerosakan organ.

    Walaupun mengekalkan struktur tisu dan sifat fungsinya, peristalsis kawasan yang terjejas dan denyutan vaskular mesenteri tidak terganggu, pembedahan boleh dibatasi untuk melepaskan gelung usus dan pemotongan lekatan yang terbentuk yang menyumbang kepada patologi.

    Tetapi jika, sebagai akibat dari volvulus usus, kawasan yang terkena pada saluran gastrointestinal telah memperoleh tanda-tanda nekrosis dan nekrosis yang jelas, kawasan yang terjejas dilindungi dengan penangkapan (30 cm) tisu yang sihat di kedua sisi eksisi. Kadang-kadang, pada peringkat operasi yang berbeza, penyahmampatan saluran gastrointestinal dapat disertakan - penyingkiran gas dan jisim makanan dari usus dengan cara menyelidiki.

    Setelah pemulihan peristalsis berterusan, penurunan dalam proses pembentukan methiorism dan gas, probing segera dihentikan dan probe dikeluarkan, kerana kehadirannya yang lama di dalam tubuh menyumbang kepada perkembangan ulser tekanan usus. Dalam tempoh selepas operasi, terapi dengan ubat antibakteria dan anti-radang digunakan.

    Perkembangan bertahap

    Permulaan penyakit ini dicirikan oleh gegaran kuat di perut..
    Penyumbatan usus pada bayi baru lahir dan kanak-kanak yang lebih tua berkembang dalam 3 peringkat:

    1. Tahap pertama, awal berlangsung 3-12 jam. Gejala khas adalah sakit perut, gemuruh teruk, kembung perut.
    2. Peringkat pertengahan adalah 13-36 jam. Dalam tempoh ini, bayi menunjukkan tanda-tanda peningkatan khayalan, yang mencirikan permulaan mabuk badan dengan kehilangan sebahagian cecair.
    3. Tahap terakhir yang terakhir menimpa bayi dengan peningkatan simptom dan kerosakan pada organ lain.

    Artikel Mengenai Hepatitis