Enema untuk kanak-kanak dari sembelit

Utama Pankreatitis

Pencahar, ubat yang menormalkan mikroflora usus, diet, aktiviti fizikal dapat mempercepat pengosongan usus. Walau bagaimanapun, kaedah ini akan memakan masa yang lama. Pencahar dan enema (memasukkan cecair atau ubat ke dalam rektum) dapat dengan cepat menghilangkan sembelit.

Laktulosa dibenarkan sebagai pencahar untuk bayi yang baru lahir, dan kesannya hanya dapat dilihat pada keesokan harinya. Untuk pergerakan usus yang cepat, enema mungkin disarankan untuk bayi, kesannya berlaku dalam beberapa minit. Enema untuk bayi baru lahir dengan sembelit harus disyorkan oleh pakar pediatrik yang merawat.

Jenis dan tujuan

Enema (nama lain untuk prosedur klystyr) boleh mempunyai tujuan terapi atau diagnostik. Jenis enema berikut dianggap sebagai ubat:

  • pembersihan. Mereka ditunjukkan untuk sembelit, jika disarankan untuk membersihkan rektum dari tinja dan gas, atau sebelum prosedur perubatan (pembedahan, sinar-X organ perut);
  • sifon. Mereka digunakan jika enema pembersih tidak berfungsi, dan juga jika diperlukan untuk mencuci usus besar beberapa kali;
  • julap. Ditunjukkan jika najis lebat telah terbentuk di usus bawah. Mereka hipertonik, emulsi dan minyak;
  • perubatan. Mereka dilakukan sekiranya perlu untuk menyuntik ubat tempatan atau sistemik melalui rektum;
  • berkhasiat. Mereka direka untuk penyerapan larutan berair, larutan garam atau glukosa (tidak ada yang lain yang diserap dalam rektum atau kolon sigmoid). Prosedur dilakukan jika tindakan menelan terganggu, penyumbatan esofagus telah berkembang, dengan jangkitan teruk, mabuk.

Enema diagnostik digunakan untuk memeriksa kapasiti saluran bawah dan pengenalan agen kontras semasa penyelidikan.

Enemas juga boleh dibahagikan mengikut jumlah cecair yang disuntik:

  • mikrokliser (50-200 ml cecair dituangkan ke dalam usus);
  • macroclysters (1.5-12 liter cecair dituangkan).

Cecair boleh diperkenalkan dengan dua cara. Hidraulik menganggap bahawa cecair berasal dari bekas yang berada di atas pesakit. Kaedah suntikan terdiri daripada masuk ke dalam usus agen atau air menggunakan picagari (pir), jarum suntik atau alat Janet.

Apabila anda tidak dapat melakukan enema

Dilarang melakukan semua jenis enema sekiranya terdapat patologi berikut (atau kemungkinan perkembangannya tidak dikecualikan):

  • pendarahan di perut atau usus;
  • proses patologi akut di bahagian bawah saluran pencernaan;
  • keradangan di kawasan dubur;
  • pembentukan malignan di rektum;
  • keradangan akut pada apendiks;
  • keluarnya nanah ke rongga perut;
  • pendarahan dari buasir;
  • prolaps segmen usus.

Juga, kontraindikasi mutlak terhadap enema adalah campur tangan pembedahan baru-baru ini pada organ pencernaan..


Sebilangan pakar menentang penetapan enema, kerana mereka percaya bahawa manfaat mereka untuk sembelit dipertanyakan.

Akibat negatif dari enema yang kerap adalah seperti berikut:

  • terdapat pergeseran pH di usus besar;
  • mikroflora usus semula jadi berubah, yang membawa kepada perkembangan dysbiosis;
  • diameter rektum meningkat, kelemahan otot berlaku;
  • usus menjadi "malas" dan rangsangan yang lebih kuat diperlukan agar refleks membuang air besar.

Oleh itu, enema untuk kanak-kanak yang mengalami sembelit hanya ditunjukkan dalam kes-kes yang luar biasa apabila pergerakan usus sukar dilakukan, dan bayi menangis, mendorong, menjadi merah semasa melakukan perbuatan buang air besar.

Petunjuk

Enema pembersih disyorkan untuk kanak-kanak yang mengalami sembelit untuk melembutkan najis dan membebaskan usus bawah dari tinja dan gas. Juga, prosedur ini dilakukan sekiranya berlaku keracunan, sebelum pemeriksaan instrumental (contohnya, endoskopi, sinar-X rongga perut) atau sebelum operasi. Ia juga perlu membersihkan usus sebelum memberikan enema ubat..

Cecair yang dimasukkan ke dalam usus memberikan kesan mekanikal dan haba. Kesan mekanikal dapat diatur dengan mengawal jumlah cairan, tekanan dan kepala yang dimasukkan. Semakin tinggi bekas dengan air, semakin kuat tekanan dan semakin besar kesannya. Tahap peristalsis usus bergantung pada suhu air (semakin sejuk cairan, semakin kuat otot-otot usus berkontraksi dan semakin cepat mereka menolak najis).

Biasanya disarankan untuk membuat air untuk enema sedikit lebih panas daripada suhu badan (37-39 oС), tetapi jika anak mengalami sembelit kerana atonia usus, maka enema sejuk (12 oС) digunakan, dan jika penyebab coprostasis adalah pada kekejangan otot licin, maka perlu dilakukan. enema panas atau panas (37-42 oС). Adalah mungkin untuk membezakan sembelit atonik dari sembelit spastik dengan sifat tinja: dengan sembelit atonik, silinder tinja dilepaskan, tetapi pergerakan usus berlaku setiap 2-4 hari, dan dengan sembelit spastik, tinja terbelah ("kotoran domba").


Enema yang dibuat dengan betul membantu anak membebaskan usus dari gas dan tinja, merangsang kemahiran motor, melegakan kekejangan

Teknik

Pakar pediatrik akan memberitahu anda berapa banyak cecair yang harus disuntik ke usus anak. Biasanya enema untuk bayi yang baru lahir atau bayi dilakukan dengan pir lembut dan tidak lebih dari 50 ml air dicurahkan. Untuk kanak-kanak berumur 2 tahun, jumlah enema yang disyorkan adalah 100 ml, dan pada usia 3 tahun - 200 ml. Kanak-kanak berumur lebih dari 10 tahun perlu melakukan enema dengan jumlah 500 ml. Anak tidak boleh merasa sakit perut dengan infus..

Sebelum membuat enema di rumah, anda perlu menyiapkan tempat untuk prosedur: tutup tempat tidur dengan taplak minyak sehingga hujung kain kalis air diturunkan ke lembangan di hadapan tempat tidur (sekiranya anak tidak menekan sfinkter), dan letakkan lampin di taplak minyak. Kemudian anak itu mesti diletakkan di tepi katil (lebih baik di sebelah kiri) dan diminta membengkokkan lutut dan menariknya ke perutnya.

Agar prosedur tidak menyakitkan, disarankan agar pesakit berehat sepenuhnya dan menarik nafas dalam-dalam melalui mulut..

Membersihkan enema

Untuk kanak-kanak berumur 4 tahun, lebih baik menggunakan picagari dengan hujung lembut untuk prosedur. Anda perlu mengklik pir dan melepaskan semua udara, kemudian turunkan ke dalam air dan kumpulkan jumlah yang diperlukan. Untuk enema pembersihan, kanak-kanak yang lebih tua memerlukan cawan Esmarch, yang terdiri daripada kapal dengan jumlah hingga 2 liter, tiub getah dengan lumen 1 cm dan panjang 1.5 meter, menghubungkan tiub untuk mengawal aliran bendalir dan hujung getah (kaca, ebonit).

Peranti ini boleh dibeli di farmasi. Tuangkan air (hingga 1.5 liter) dari suhu yang diperlukan ke dalam bekas dan letakkan kira-kira satu meter di atas tempat tidur. Untuk melepaskan udara dari paip, anda perlu membuka injap dan mengalirkan sebahagian air. Sapukan jeli petroleum ke hujung dan masukkan ke dalam dubur dengan gerakan putaran yang lembut, kemudian gerakkan ke arah pusar sejauh 3-4 cm, dan sepanjang tulang belakang sejauh 3 cm lagi.

Selepas tiub dimasukkan, injap mesti dibuka (air tidak boleh mengalir dengan cepat kerana ini boleh menimbulkan rasa sakit). Sekiranya cecair tidak mengalir, maka anda harus mengubah kedudukan bekas atau melekatkan hujungnya 10-20 mm. Selepas bekas itu bebas, anda perlu mengeluarkan hujungnya dan tekan satu pantat ke yang lain agar air tidak mengalir keluar.

Sekiranya kanak-kanak itu lebih tua, maka anda boleh memintanya memerah sfinkter dubur secara bebas dan menahan airnya (5-10 minit). Apabila keinginan buang air besar muncul, anda perlu memasukkan periuk atau meletakkannya di tandas, sementara disarankan agar pergerakan usus dibelah. Prosedur ini dianggap tidak berkesan sekiranya hanya air dan najis yang keluar.


Prosedur untuk kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun dilakukan dengan bantuan cawan Esmarch

Enema Siphon

Enema siphon adalah pembersihan cepat dari pelbagai saluran pencernaan. Tiub getah dimasukkan ke dalam rektum dengan corong di hujung yang lain. Cecair dituangkan ke corong dan dinaikkan 50 cm di atas dubur pesakit. Apabila air berhenti mengalir keluar dari corong, air akan diturunkan sehingga lebih rendah daripada pesakit dan disimpan dalam kedudukan ini sehingga air mulai mengalir.

Corong terus dinaikkan dan diturunkan sehingga air jernih mengalir keluar dari usus. Biasanya, prosedur orang dewasa memerlukan 10-12 liter air. Dengan bantuan siphon enema, usus dapat membersihkan usus dari kotoran dan gas dengan berkesan. Ia boleh diresepkan kepada kanak-kanak yang tidak dibantu oleh enema pembersih, misalnya, kerana sembelit yang berpanjangan..

Juga, prosedur ini ditunjukkan untuk keracunan dengan racun dan sebagai persediaan untuk pembedahan. Anda tidak boleh melakukannya sekiranya keadaan pesakit yang teruk. Hujungnya dimasukkan ke dalam dubur dalam gerakan melingkar pada jarak 30-40 cm. Mustahil semasa prosedur, ketika corong berada di atas, tidak ada air di mulut, kerana ini akan menyebabkan penembusan udara ke dalam tiub (jika udara telah masuk, maka prinsip siphon tidak berfungsi, tiub mesti dimasukkan semula).

Sebilangan besar pesakit tidak bertoleransi dengan prosedur, jadi anda perlu memantau keadaan mereka dengan teliti.

Enema pencahar

Prosedur ini berkesan untuk sembelit berterusan atau untuk kekejangan usus apabila banyak cairan tidak dapat disuntik. Enema hipertensi memberikan pengosongan usus yang berkesan kerana rembesan air dari dinding usus. Selepas prosedur, sejumlah besar air meninggalkan badan (bengkak berkurang).

Minyak vaseline untuk sembelit dan mengulas mengenainya

Untuk infusi, larutan garam 10%, larutan magnesium sulfat 20-30%, atau larutan natrium sulfat 20-30% dapat digunakan. Prosedur ini memerlukan 50-100 ml larutan yang dipanaskan hingga 37-38 oС.

Agar ubat dapat berfungsi, ia perlu di dalam usus selama 20-30 minit. Enema minyak memberikan pembuangan najis dengan mudah, kerana minyak melembutkan najis dan memastikan pergerakannya cepat melalui usus, di samping itu, ia tidak diserap dan melegakan kekejangan otot, sehingga menormalkan peristaltik. Enema minyak diresepkan jika terdapat koprostasis spastik atau berpanjangan, radang usus besar yang kronik.

Untuk prosedurnya, minyak sayuran digunakan (anda boleh mengambil bunga matahari, biji rami, zaitun) atau jeli petroleum. Oleh itu, 2-3 sudu minyak ditambahkan ke 100-200 ml air dan dipanaskan hingga 37-38 oС dalam tab mandi air. Diperlukan masa 10-12 jam untuk mendapatkan ubat itu, jadi prosedurnya dilakukan pada waktu malam dan pesakit dibenarkan untuk bangun hanya setelah dorongan buang air besar muncul.

Enema emulsi diresepkan untuk pesakit yang sakit parah. Kesannya berlaku dalam 20-30 minit. Larutan emulsi digunakan, yang mengandungi 400 ml infusi chamomile, kuning telur, satu sendok teh bikarbonat dan dua sudu gliserin atau jeli petroleum. Bahan dibawa ke dalam bekas, udara yang tersisa dikeluarkan (anda perlu menekan sehingga cecair mengalir). Hujung pir yang sempit dioleskan dengan petroleum jelly, dan kemudian dimasukkan ke dalam dubur sejauh 10-12 cm, setelah itu isinya perlahan-lahan disuntik.


Penyelesaian untuk enema pencahar disuntik dalam jumlah kecil, oleh itu, kapasiti 50-100 ml diperlukan untuk prosedur (pir atau jarum suntikan Janet)

Enema ubat

Enema ini boleh diberikan untuk makanan tempatan (bahan aktif membantu menghilangkan kerengsaan, keradangan atau melegakan kekejangan di usus besar) atau untuk tindakan sistemik sehingga ubat diserap ke dalam darah, melewati hati. Untuk rawatan tempatan dalam komposisi enema, merebus chamomile, pinggul mawar, minyak buckthorn laut atau antiseptik.

Penenang, ubat penahan sakit, pil tidur, NSAID, antikonvulsan boleh diberikan melalui rektum. Setengah jam sebelum enema ubat, pesakit mesti diberi enema pembersih. Komposisi ubat dipanaskan dalam mandi air hingga 39-40 oС (jika lebih dingin, maka akan ada keinginan untuk membuang air besar), secara keseluruhan, diperlukan sekitar 50-100 ml.

Untuk mengelakkan kerengsaan, ubat ini dapat diberikan dengan larutan garam, dan rebusan pati dapat digunakan untuk menekan pergerakan usus. Selepas prosedur enema, anda tidak dapat bangun selama kira-kira satu jam. Enema untuk kanak-kanak harus disyorkan oleh doktor, ia tidak boleh dilakukan kepada bayi hanya kerana dia tidak mengalami buang air besar sejak semalam.

Ini adalah langkah kecemasan yang akan membantu bayi menyingkirkan sensasi yang menyakitkan, tetapi tidak ada rawatan. Untuk mengelakkan sembelit, anda perlu menghilangkan penyebabnya, menyesuaikan menu dan memantau jumlah cecair yang diminum oleh anak. Dalam beberapa kes, anda mungkin perlu mengambil probiotik, antispasmodik, atau ubat lain.

Cara memberi enema kepada bayi yang baru lahir untuk sembelit?

Pada bulan pertama kehidupan, sistem pencernaan bayi belum berkembang sepenuhnya, dan ibu bapa kadang-kadang terpaksa menangani pelbagai masalah. Dalam beberapa kes, keadaan dapat diselesaikan dengan sendirinya, yang lain tidak mungkin dilakukan tanpa menetapkan enema untuk bayi baru lahir. Ibu bapa muda hilang, tidak tahu bagaimana bersikap dengan perkembangan sembelit di bahagian remah mereka. Tidak perlu terburu-buru, sebarang campur tangan dalam badan bayi baru lahir mesti dibenarkan. Adakah selalu perlu meletakkan enema untuk gangguan najis pada anak?

Bagaimana seharusnya?

Sebelum membincangkan mengenai sembelit dan kaedah rawatannya, anda harus mengetahui najis yang normal pada kanak-kanak di bawah usia satu bulan. Mungkin tidak perlu meletakkan enema, tetapi cukup menunggu sehingga keadaan kembali normal dengan sendirinya? Bilakah ibu bapa boleh menunggu, dan bila perlu segera mengambil langkah-langkah yang diperlukan?

Najis bayi baru lahir bergantung pada cara bayi diberi makan. Bayi yang disusui dapat mengosongkan usus hingga 8-10 kali sehari, atau, sebaliknya, melakukannya lebih jarang daripada sekali setiap tiga hari. Kedua-dua keadaan itu normal dan tidak memerlukan campur tangan ibu bapa..

Najis bayi banyak bergantung pada diet ibu dan boleh berubah dari hari ke hari. Sekiranya bayi ceria dan ceria, tidak menangis semasa buang air besar, dan warna dan konsistensi tinja tidak berubah, anda tidak perlu risau. Benarkan sistem enzim kanak-kanak mengatur keadaan secara bebas dan membentuk pergerakan usus mereka sendiri.

Sebelum memberi enema kepada bayi, pastikan ia benar-benar diperlukan..

Bayi yang diberi botol mengosongkan usus sekali atau dua kali sehari. Pakar mengatakan bahawa kekurangan najis mandiri selama tiga hari pada kanak-kanak seperti itu boleh menjadi perhatian. Bilakah ibu bapa harus mempertimbangkan enema??

Mengapa sembelit berkembang??

Sembelit merujuk kepada najis yang keras dan jarang yang menyebabkan ketidakselesaan pada anak. Antara sebab yang mempengaruhi kekerapan buang air besar, situasi berikut sangat penting:

  • perubahan diet pada ibu menyusu (ketagihan makanan tepung, daging, kopi);
  • pemilihan formula yang tidak betul untuk bayi yang diberi susu botol;
  • penyakit usus yang mengganggu laluan najis.

Dalam dua kes pertama, menyesuaikan diet dan mengubah formula bayi secara radikal dapat menyelesaikan masalah sembelit. Gambaran yang sama sekali berbeza jika penyebab sembelit adalah kecacatan kongenital usus dan penyakit serius lain. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini? Segera dapatkan bantuan daripada pakar pediatrik tempatan anda dan menjalani pemeriksaan usus baru lahir.

Jangan ubat sendiri! Sekiranya anda mengesyaki penyakit usus, berjumpa doktor.

Bila hendak memberi enema?

Langkah-langkah serius harus diambil untuk mengosongkan usus bayi yang baru lahir jika tidak ada najis selama tiga atau lebih hari. Pada masa yang sama, bayi berkelakuan gelisah, selalu menangis, menarik kakinya ke perutnya. Kanak-kanak itu sering mendorong, tetapi ini tidak memberi kesan. Segala cubaan membuang air besar disertai dengan jeritan dan tangisan yang kuat. Sebilangan kanak-kanak malah enggan makan, sehingga meningkatkan kerisauan ibu bapa. Sekiranya sembelit tidak diragukan, enema pembersihan akan menjadi salah satu kemungkinan penyelesaian untuk masalah ini..

Peraturan untuk menetapkan enema

Kaedah klasik untuk menghilangkan sembelit adalah enema pembersih. Anda boleh melakukannya di rumah tanpa banyak kesukaran. Untuk memberi enema kepada bayi yang baru lahir, anda memerlukan:

  • mentol getah (saiz terkecil);
  • air rebus;
  • petrolatum;
  • lampin bersih dan kain lap.

Bagaimana cara memberi enema kepada bayi yang baru lahir? Prosedur ditunjukkan di bawah..

  • Sediakan air rebusan. Sejukkan hingga suhu bilik.
  • Masukkan 25-40 ml cecair ke dalam picagari rebus.
  • Lubricate hujung pir dengan Vaseline.
  • Letakkan bayi di sisinya - pada lampin dan kain minyak yang bersih.
  • Sebarkan punggung dengan lembut dan masukkan hujung picagari ke dalam dubur 2 cm.
  • Perkenalkan cecair dengan menekan pir dengan perlahan.
  • Pegang pantat bayi dengan satu tangan dan lepaskan picagari dengan tangan yang lain.
  • Tunggu 5 minit memastikan punggung bayi terkepal.
  • Tutupi bayi anda dengan lampin dan tunggu kerusi muncul.

Tenangkan bayi anda sebelum meneruskan. Biarkan proses itu berlaku di persekitaran yang selesa.

Berapa kerapkah enema pembersih dapat diberikan? Tidak lebih dari seminggu sekali. Tubuh bayi yang baru lahir sensitif terhadap sebarang perubahan, dan dengan penggunaan enema yang berterusan terdapat risiko untuk membiasakan diri dengan kaedah buang air besar ini. Pada simptom pertama sembelit, masuk akal untuk mencuba kaedah lain untuk menghilangkan masalah tersebut..

Microclysters sebagai alternatif

Di rumah, anda tidak hanya boleh melakukan enema pembersih. Alternatif yang sangat baik adalah pengenalan ubat "Microlax". Ubat ini adalah enema mikro berasaskan gliserin dan boleh digunakan pada kanak-kanak dari hari-hari pertama kehidupan. Tidak seperti enema pembersihan biasa, lebih mudah bagi anak untuk bertoleransi dan praktikalnya tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Malah ibu bapa yang paling tidak berpengalaman dapat memberikan enema mikro - tidak ada kemahiran khas yang diperlukan di sini.

Enema "Microlax" hanya bertindak pada tahap usus. Komponennya tidak meresap ke dalam aliran darah dan tidak memberi kesan negatif terhadap kesihatan bayi yang baru lahir. Produk ini terdapat dalam tiub pakai lembut. Untuk menetapkan enema, anda perlu membuka ubat dan memasukkan isi tiub ke dalam dubur anak. Tindakan bermula dalam 5-10 minit. Dalam satu jam selepas menggunakan ubat itu, usus anak akan kosong, dan bayi itu sekali lagi akan menggembirakan ibu bapa dengan penampilannya yang gembira..

Sekiranya buang air besar tidak berlaku dalam setengah jam, letakkan bayi di perutnya dan tunggu dengan tenang hasilnya.

Berapa kerap mikrokliser dapat diberikan? Pakar tidak mengesyorkan terlalu terbawa dengan ubat ini dan mencadangkan penggunaannya hanya sekiranya berlaku sembelit yang disahkan. Semakin kerap ibu bapa menggunakan enema, semakin banyak badan anak terbiasa bekerja dalam mod ini. Dengan penggunaan enema yang berterusan, usus bayi yang baru lahir kehilangan keupayaan untuk mengosongkan diri, yang menimbulkan masalah baru bagi ibu bapa dan pakar pediatrik.

Bagaimana cara mengatasi sembelit pada bayi baru lahir?

Ramai ibu bapa tertanya-tanya adakah mungkin untuk menyelesaikan masalah sembelit pada bayi secara radikal? Hanya sedikit orang yang ingin terus meletakkan enema pada bayi mereka dan menimbulkan masalah baru pada usus.

Sekiranya bayi disusui, ibu muda harus mempertimbangkan semula dietnya. Mengurangkan jumlah produk tepung, daging dan makanan berat lain membantu memperbaiki keadaan bayi dan menghilangkan masalah dengan pergerakan usus.

Apabila sembelit berlaku pada anak yang diberi makan botol, ibu bapa harus meminta pertolongan daripada pakar pediatrik. Dalam kebanyakan kes, menukar formula akan membantu menghilangkan masalah sepenuhnya dan mengembalikan bayi yang baru lahir ke pergerakan usus yang normal. Sembelit yang disebabkan oleh penyakit usus memerlukan diagnosis dan perundingan yang teliti dengan ahli gastroenterologi atau pakar bedah.

Cara memberi enema kepada bayi yang baru lahir di rumah

Enema untuk bayi yang baru lahir dengan sembelit di rumah adalah kaedah yang berkesan untuk merangsang pergerakan usus bayi. Prosedur ini dijalankan hanya setelah berunding dengan doktor, sedangkan kaedah lain yang lebih ringan tidak membantu..

Mengapa anda memerlukan enema

Apabila bayi, selain susu ibu, diberi makanan pelengkap, mereka sering bertindak balas terhadap sembelit. Tubuh remah memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan nutrien baru, makanan baru. Najis anak menjadi lebih berbentuk dan keras. Kadang-kadang sembelit muncul. Sekiranya bayi tidak buang air besar walaupun sekali sehari setelah pengenalan makanan pelengkap, dia boleh diberi enema. Apabila sembelit berterusan atau menjadi lebih lama, anda perlu menghubungi pakar pediatrik anda untuk mengetahui punca masalahnya..

Dalam situasi apa anda memerlukan enema:

  • jika perlu memasukkan ubat tertentu, pemberian melalui enema mempercepat penyerapan zat;
  • sebagai agen pembersih keracunan;
  • untuk memprovokasi aktiviti usus untuk sembelit.

Biasanya, mata pertama dan kedua dilakukan hanya di persekitaran hospital. Tetapi enema untuk sembelit sering diresepkan oleh pakar pediatrik sebagai prosedur di rumah..

Arahan mengenai cara memberi enema kepada bayi yang baru lahir dengan sembelit

Prosedurnya bukanlah yang paling mudah dan tidak menyenangkan. Penting untuk mengikuti semua peraturan untuk perlakuannya agar selamat dan memberi manfaat kepada anak.

Cecair apa dan dalam jumlah apa yang digunakan untuk enema

Untuk sembelit pada bayi, air rebusan bersih digunakan. Sekiranya anda menambahkan jeli petroleum atau minyak bunga matahari ke dalam air dengan nisbah 1: 5, ia akan membantu melembutkan najis dan melindungi usus daripada kerosakan. Biasanya, enema minyak menyebabkan kurang selesa pada kanak-kanak daripada enema air biasa..

Pediatrik mengesyorkan menggunakan jumlah cecair berikut untuk bayi, bergantung pada usia mereka:

Umur kanak-kanakIsipadu cecair enema, ml
Sehingga satu bulan25
2 hingga 6 bulan30-60
6 hingga 12 bulan120-130

Suhu cecair optimum untuk enema

Untuk sembelit, bayi diberi enema dengan suhu air tidak lebih tinggi daripada 28 darjah. Kawal suhu air - terlalu sejuk tidak menyenangkan bayi, boleh menyebabkan kekejangan. Air yang terlalu panas akan terbakar, mencederakan selaput lendir halus usus besar dan kulit dubur.

Bekas apa yang digunakan

Enema untuk bayi baru lahir dibuat dengan pir (jarum suntik), ia dijual di farmasi. Pilih yang kecil, di bawah isipadu cecair yang diperlukan oleh bayi mengikut usia. Untuk bayi baru lahir, gunakan hanya picagari dengan hujung getah lembut. Sebelum menggunakan picagari, basuh dengan sabun dan rebus hingga 5 minit. Sangat mustahak untuk mensterilkan pir dengan setiap penggunaan..

Arahan pengenalan

Tenang sebelum prosedur. Teruskan dengan teratur, luangkan masa anda. Arahan langkah demi langkah mengenai cara meletakkan enema untuk bayi baru lahir di rumah:

  1. Rebus enema, toskan air sepenuhnya, sejuk.
  2. Sediakan tempat untuk bayi - taplak minyak, di atasnya adalah lampin.
  3. Basuh tangan.
  4. Letakkan bayi di atas lampin yang telah disediakan.
  5. Kumpulkan cecair dalam isipadu yang diperlukan dalam enema.
  6. Lumurkan dubur bayi dengan petroleum jelly atau krim bayi. Hujung jarum suntik juga dilincirkan.
  7. Sebelum pengenalan enema, tekan jarum suntik sehingga udara keluar sepenuhnya dari itu, sehingga tetesan air pertama muncul (jika anda memasukkan cecair dengan udara, ini akan menyebabkan bayi lebih banyak masalah).
  8. Dengan tangan kiri, betulkan kaki anak dalam kedudukan yang tinggi (anda boleh menekannya ke perut).
  9. Dengan tangan kanan anda, putar perlahan-lahan hujung jarum suntik ke dalam rektum 3 cm.
  10. Perah perlahan-lahan pir dengan perlahan agar cecair mengalir ke dalam usus.
  11. Tanpa melepaskan jarum suntik, lepaskan dari pantat, segera tekan punggung bayi dengan tangan anda.
  12. Pegang punggung bayi dengan menekan selama beberapa minit.

Sekiranya prosedur dijalankan dengan betul, bayi akan buang air besar sama ada setelah anda melepaskan pantatnya, atau 5-10 minit selepas itu.

Apabila kanak-kanak itu kotoran, mereka mencucinya, mengeringkan kulitnya. Semua alat dibasuh dan disapu dengan kain lembap di tempat prosedur dijalankan.

Berapa kerapkah enema diberikan kepada bayi yang baru lahir

Enema adalah ukuran yang melampau. Selalunya tidak diinginkan untuk menggunakannya. Ia diletakkan hanya setelah berunding dengan doktor dan untuk tujuannya. Ia melegakan akibatnya, tetapi tidak menghilangkan penyebab sembelit. Penggunaan kaedah ini dengan kerap membawa kepada fakta bahawa bayi berhenti bekerja, mendorong untuk mengosongkan usus. Seperti yang ditunjukkan oleh pakar pediatrik, enema diberikan tidak lebih dari sekali seminggu..

Kesalahan biasa

Prosedur yang tidak betul dilakukan bukan sahaja tidak menyenangkan bagi bayi, ia tidak berguna dan dalam beberapa kes malah membahayakannya. Agar enema berkesan, kami mengesyorkan mengelakkan kesilapan yang paling biasa:

  1. Udara di dalam picagari. Sekiranya tidak dilepaskan, ia akan memasuki usus bersama dengan cecair. Dalam kes ini, perut kembung juga akan ditambahkan pada masalah bayi..
  2. Tangan kotor. Kebersihan selalu diutamakan. Basuh tangan anda sebelum prosedur untuk mengelakkan jangkitan pada saluran usus bayi.
  3. Suntikan cecair cepat. Prosedur enema bukanlah sesuatu yang menyenangkan. Anak-anak menangis, cuba menarik kaki dari tangan mereka, menendang. Sekiranya anda gugup dan menyuntikkan cecair dengan cepat untuk segera menghentikan proses yang tidak menyenangkan, anda hanya akan membahayakan. Suntikan picagari yang cepat, pergerakan pantas dan tekanan cecair menyakitkan bagi kanak-kanak.
  4. Air berada pada suhu yang salah. Terlalu sejuk akan kekejangan, dan panas akan membakar usus, menyebabkan keradangan.
  5. Tidak ada yang berguna apabila enema yang dibuat dari sabun untuk bayi baru lahir digunakan sebagai pencahar - menggunakan kaedah ini berbahaya bagi anak kecil. Sabun merosakkan mikroflora usus, mengering dan menjengkelkannya. Manfaat prosedur sedemikian sangat dipersoalkan. Bayi yang baru lahir diberi enema hanya berdasarkan petunjuk dari pakar pediatrik dan hanya dengan cecair yang disarankannya (air rebusan atau air dengan penambahan minyak vaseline).
  6. Isipadu bendalir tidak betul. Tidak ada pengertian dari jumlah kecil, dan terlalu banyak air akan menyebabkan peregangan dinding usus.

Kesimpulannya

Musuh tidak boleh disalahgunakan. Sekiranya enema digunakan dengan tidak betul atau terlalu kerap, ini boleh mengakibatkan akibat yang tidak menyenangkan:

  • perkembangan proses keradangan;
  • membuang mikroflora usus yang berguna;
  • pelanggaran refleks semula jadi untuk mengosongkan usus;
  • pembentukan fisur dubur.

Enema yang dihantar dengan betul kepada anak yang baru lahir di rumah melegakan keadaan bayi. Tetapi sangat mustahak untuk mencari penyebab sembelit untuk menghilangkannya, dan tidak lagi menggunakan enema..

Enema untuk bayi baru lahir dengan sembelit

Selalunya, anak yang baru lahir menakutkan ibu bapa mereka dengan ketiadaan kerusi yang berpanjangan. Kadang-kadang bayi tidak mengosongkan usus sehingga 4-5 hari, dan kemudian, kerana mengesyaki sembelit pada bayi, ibu memutuskan untuk menggunakan ukuran seperti enema. Dalam artikel kami hari ini, kami akan berusaha untuk mengetahui di mana kes enema diperlukan untuk bayi baru lahir dengan sembelit, dan juga membincangkan teknik pelaksanaannya..

Kenapa tidak ada kerusi

Sekiranya anak anda mempunyai najis, luangkan masa anda dengan keputusan untuk menggunakan enema. Pertama, keadaan yang disangka oleh ibu bapa untuk sembelit tidak berbahaya. Sekiranya bayi memakan susu ibu, makanan seperti itu dapat diserap sepenuhnya ke dalam tubuhnya, tanpa meninggalkan "jejak" dalam bentuk tinja. Dalam kes ini, najis mungkin tidak ada selama beberapa hari, dan ini adalah perkara biasa. Perhatikan keadaan dan tingkah laku anak, jika tidak ada yang mengganggunya, maka tenang dan anda. Perkara lain jika anda melihat bahawa bayi sukar untuk "besar", dia menangis, bimbang, gas tidak keluar dengan perut yang bengkak. Dalam kes ini, kita berhadapan dengan genangan tinja di dalam usus. Tetapi walaupun anda tidak perlu menganggap enema sebagai pertolongan cemas, terdapat banyak cara lain yang kurang radikal yang akan membantu bayi baru lahir dengan sembelit.

Alternatif

  1. Alternatif yang sangat baik untuk enema bagi bayi yang mengalami sembelit adalah sirap laktulosa (julap-prebiotik), yang dibenarkan dari hari-hari pertama kehidupan. Kesan pencahar selepas penggunaan ubat-ubatan tersebut berlaku kerana normalisasi keseimbangan mikroflora usus yang bermanfaat dan berbahaya. Ubat-ubatan ini sama sekali tidak berbahaya, ia boleh diambil untuk profilaksis jika anda mengetahui bahawa anak itu cenderung untuk melambatkan pergerakan usus.
  2. Untuk mendorong najis pada anak yang mengalami sembelit, supositoria gliserin boleh digunakan sebagai ganti enema. Mereka mempunyai kesan menjengkelkan dan bertindak dengan cepat, kesan yang diinginkan tidak lama akan datang. Walau bagaimanapun, ubat ini tidak dapat digunakan dengan kerap; ketagihan boleh berkembang..
  3. Selalunya, bayi mengalami kesukaran untuk dikosongkan kerana gangguan diet oleh ibu yang menyusu. Anda perlu menyemak semula diet anda dan memasukkan lebih banyak makanan yang mengandungi serat, minuman susu yang ditapai, buah-buahan segar dan sayur-sayuran di dalamnya. Tetapi di sini, seperti dalam perniagaan apa pun, perkara utama adalah tidak berlebihan, jika tidak, cirit-birit harus dirawat. Mengenai perkara ini: mengapa bayi yang baru lahir mempunyai najis yang longgar
  4. Pengumpulan najis di dalam usus dan kesukaran untuk membuangnya sering disebabkan oleh kekurangan air yang diminum oleh anak. Perhatikan perkara ini, terutamanya jika bayi diberi susu botol. Mengapa sembelit berlaku pada bayi dengan makanan campuran, dapatkan di laman web kami.

Keperluan untuk prosedur

Prosedur ini dijalankan mengikut tiga petunjuk utama:

  • Sembelit yang berpanjangan (ubat alternatif tidak berfungsi atau tidak berfungsi dengan baik)
  • Keracunan makanan
  • Ubat itu mesti diberikan melalui usus

Adakah mungkin memberi enema kepada anak yang baru lahir dengan sembelit dalam kes lain? Lebih baik mengelakkannya, kerana semasa prosedur, mikroflora berguna dibasuh dari usus bayi yang baru lahir, yang sudah jauh sempurna dan tidak terbentuk sepenuhnya.

Sekiranya anda memutuskan untuk melaksanakan prosedur tersebut, mari kita pelajari cara melakukannya dengan betul, agar tidak membahayakan bayi dengan cara apa pun.

  1. Siphon. Ia diletakkan hanya sekiranya berlaku keracunan teruk. Cara melakukan enema seperti itu untuk bayi baru lahir dengan sembelit, kita tidak akan memberitahu hari ini, kerana prosedur sedemikian hanya dilakukan di hospital, di bawah pengawasan pakar
  2. Ubat. Dengan bantuannya, ubat disuntik ke dalam usus. Ia perlu untuk radang usus, untuk penghantaran ubat secara langsung ke fokus. Dilakukan sejurus selepas pembersihan.
  3. Pembersihan. Digunakan untuk sembelit atau membersihkan usus sebelum ubat atau prosedur perubatan
  4. Minyak. Dengan minyak (biasanya dengan petroleum jelly atau dengan minyak sayuran) disarankan untuk memberi enema pada bayi dengan sembelit.

Teknik

Mari lihat bagaimana memberi enema kepada anak yang mengalami sembelit..

  1. Sediakan semua yang anda perlukan terlebih dahulu: jarum suntik dengan muncung lembut, air rebus, kain minyak atau lampin pakai buang, parafin cair
  2. Basuh tangan anda dengan sabun dan air
  3. Picagari mesti dikendalikan. Untuk melakukan ini, rebus (kira-kira setengah jam)
  4. Sediakan penyelesaian. Anda boleh menambah rebusan chamomile atau beberapa tetes jeli petroleum ke air rebus. Seperti yang telah kami katakan, prosedur dapat dilakukan dengan hanya menggunakan minyak. Air untuk larutan harus sedikit lebih sejuk daripada suhu bilik untuk menyingkirkan penyerapannya oleh dinding usus. Minyak mesti suam.
  5. Keluarkan picagari dan biarkan sejuk sehingga tidak membakar bayi
  6. Klik di atasnya dan lepaskan semua udara. Masukkan hujungnya ke dalam larutan untuk mendapatkan jumlah yang mencukupi. Inilah jumlah air yang kita perlukan: bayi baru lahir - 20 ml, kanak-kanak lebih tua - kira-kira 40-50 ml.
  7. Lubricate hujung lembut picagari dengan minyak vaseline.
  8. Sebarkan kain lap atau lampin pakai buang dan letakkan bayi anda di atasnya. Pose harus seperti berikut: berbaring di punggung atau di sisi anda, dengan kaki anda dimasukkan ke perut anda.
  9. Kanak-kanak itu mesti berehat. Ganggu dia dengan mainan, bercakap dengannya dengan suara yang tenang dan sekata.
  10. Rawat dubur dengan minyak Vaseline yang sama
  11. Picit jarum suntik sehingga cecair keluar dari hujungnya
  12. Sebarkan pelekat dan dalam gerakan bulat, masukkan hujungnya hingga kedalaman sekitar dua sentimeter.
  13. Suntikan larutan perlahan-lahan dan perlahan-lahan tarik hujungnya
  14. Dengan tangan bebas, tekan punggung bayi
  15. Selepas kira-kira satu minit, lepaskan dan tunggu hasilnya. Tutup bayi anda dengan lampin agar tidak kotor.

Mari tonton video latihan untuk menggabungkan hasilnya..

Kesalahan

Inilah cara melakukan enema untuk bayi yang mengalami sembelit:

  1. Jangan masukkan hujungnya terlalu cepat. Ia boleh menyakitkan bayi anda..
  2. Jarum suntikan mesti dikendalikan dan tangan dicuci. Sekiranya ini tidak dilakukan, anda boleh memberi anak anda jangkitan usus.
  3. Suhu larutan tidak sesuai untuk prosedur. Kegagalan mematuhi peraturan suhu boleh menyebabkan mabuk badan, risiko yang mana dengan sembelit sudah besar
  4. Pergerakan yang terlalu tajam boleh merosakkan mukosa usus
  5. Anda tidak boleh menggunakan lebih banyak penyelesaian daripada yang ditunjukkan oleh norma.
  6. Biarkan udara keluar dari picagari sebelum memasukkannya. Sekiranya ini tidak dilakukan, anda boleh menimbulkan perut kembung..

Enema untuk bayi baru lahir dengan sembelit

Semua ibu harus mengetahui mengenai ciri enema bagi anak yang mengalami sembelit, suhu dan keracunan. Sekiranya sembelit telah melewati bayi anda, maka ini bagus, tetapi, jika tidak, anda perlu bersedia.

Sebagai peraturan, pergerakan usus pada bayi sering kali berlalu dan lebih cepat, tetapi jika kegagalan berlaku, ibu harus memilih mana yang lebih baik untuk digunakan - pencahar atau enema.

Semasa membuat pilihan ini, harus diingat bahawa pakar pediatrik menggunakan enema atau supositoria untuk membersihkan usus bayi dengan sembelit yang memburuk..

Adakah mungkin dan kapan memberikan enema untuk sembelit pada kanak-kanak?

Apabila seorang ibu melihat bahawa anak itu mempunyai masalah dengan pengosongan, dia sering menggunakan enema. Tetapi sebelum memberi enema, anda perlu berfikir dengan teliti - adakah itu benar-benar diperlukan? Mungkin anda harus menunggu dan semuanya akan berjalan sendiri?

Oleh kerana sebarang gangguan terhadap proses semula jadi tubuh boleh mengakibatkan akibat negatif.

Terdapat 3 masalah apabila enema boleh dan harus dilakukan:

  • apabila kanak-kanak itu mengalami sembelit (tetapi doktor mesti mengesahkan diagnosis ini);
  • sekiranya berlaku keracunan;
  • jika perlu, pemberian ubat melalui laluan rektum.

Prosedur rumah untuk bayi yang baru lahir

Penting untuk mengetahui bahawa enema bukanlah penyelesaian terbaik untuk sembelit pada bayi, kerana mikroflora di dalam usus dan saluran pencernaan itu sendiri baru terbentuk. Dan dengan membuat enema pada usia ini, anda boleh mencuci najis bukan sahaja, tetapi juga bakteria bermanfaat yang membantu mencerna makanan..

Oleh itu, jika anda melakukan enema untuk bayi yang baru lahir, maka hanya dalam kes kecemasan dan dengan kebenaran doktor.

Jenis pembersihan usus yang boleh dilakukan oleh anak

Terdapat pelbagai jenis enema yang boleh diberikan kepada anak, di antaranya ada yang berikut:

  1. Pembersihan. Ia dibuat dengan air rebusan yang didinginkan hingga suhu bilik. Tidak boleh lebih panas, jadi ia hanya akan diserap ke dalam dan tidak akan memberikan kesan yang diinginkan, dan air sejuk akan menyebabkan kekejangan.
  2. Ubat. Ia dilakukan setengah jam selepas pembersihan. Ubat atau rebusan herba dituangkan ke dalam air. Oleh kerana enema ini mesti diserap, mereka mengambil air suam..
  3. Siphon. Ia hanya boleh dilakukan di hospital dengan keracunan teruk..
  4. Minyak. Kaedah yang berkesan untuk mengatasi sembelit. Untuknya, mereka mengambil minyak bunga matahari, memanaskannya hingga 37 darjah, dan kemudian menyuntikkannya sebagai enema sederhana.

Dos semua enema adalah sama dari 30 hingga 50 ml.

Apa yang mesti ada dalam komposisinya untuk bayi?

Enema untuk bayi dibuat dari air rebusan hangat dan garam dapur. Air diperlukan dalam jumlah satu gelas, garam adalah 0,5 sudu teh, anda juga dapat menambahkan larutan chamomile.

Kadang-kadang, untuk melembutkan najis pada bayi yang baru lahir, mereka mengambil air rebus dan 2 sudu besar minyak rebus, dan kemudian membuat enema dari larutan ini.

Dan juga enema dibuat dari larutan yang mengandungi sabun. Ambil air, sabun bayi 1 cm, larutkan dan suntikkan dalam bentuk enema. Resipi semacam itu dilarang sering digunakan, kerana pemusnahan mikroflora dalam usus berlaku..

Arahan langkah demi langkah

Sebelum melakukan enema, anda perlu membiasakan diri dengan semua nuansa dan mematuhi peraturan berikut:

  1. Sediakan semua komponen yang diperlukan untuk pentadbiran enema.
  2. Basuh tangan anda untuk mengelakkan kuman memasuki badan.
  3. Rebus air dan turunkan picagari selama beberapa minit.
  4. Anda harus bermain dengan anak terlebih dahulu sehingga dia keletihan dan tidak bergerak, kerana aktivitinya akan mengganggu prestasi enema yang betul.
  5. Sediakan penyelesaian enema.
  6. Lubricate hujung jarum suntik, yang akan disuntik di dalam dubur, dengan petroleum jelly atau krim untuk kanak-kanak, supaya suntikan produk mudah dan tidak menyakitkan.
  7. Tarik larutan ke dalam jarum suntik, masukkan ke dalam lubang belakang dan masukkan cecair ke dalam secara beransur-ansur.
  8. Kemudian anda perlu mengeluarkan jarum suntik, punggung bayi ditekan selama beberapa saat sehingga larutan tidak segera keluar.
  9. Selanjutnya, pantatnya tidak tertutup dan anda boleh menjangkakan kesan positif.

Anda juga boleh menonton video ini untuk mengetahui cara memberi enema kepada anak yang mengalami sembelit:
https://youtube.com/watch?v=QEIKhuq_Jiw

Berapa kerap anda boleh membilas?

Pakar menasihatkan agar tidak sering menggunakan enema kerana boleh menyebabkan masalah kesihatan seperti:

  • kemerosotan nada otot di kawasan usus;
  • penampilan kerengsaan di kawasan pembukaan posterior;
  • buasir;
  • sembelit yang teruk.

Selain itu, mikroflora semula jadi dibasuh di dalam usus dan keseimbangan dalamannya terganggu..

Oleh itu, untuk mengetahui kekerapan penggunaan enema, anda perlu menghubungi doktor yang akan menjalankan pemeriksaan dan memberitahu anda apakah enema diperlukan, yang mana dan berapa kerap. Tetapi jika ada kontraindikasi, maka anda harus menolak penggunaan enema.

Kontraindikasi dan kaedah lain

Di antara kontraindikasi penggunaan enema, faktor berikut diperhatikan:

  1. apendisitis akut;
  2. pendarahan di usus;
  3. kebolehtelapan yang teruk di dalam usus;
  4. keradangan di dubur.

Sekiranya enema tidak dapat diberikan kepada anak, maka anda perlu menggunakan kaedah rawatan lain, misalnya supositoria gliserin dan sirap dengan laktulosa.

Lilin gliserin

Suppositori gliserin adalah penyelesaian hampir seketika untuk masalah sembelit. Mereka benar-benar selamat dan bekerja secara eksklusif pada masalah yang terdapat di usus. Mereka bertindak dengan lembut, menghilangkan kesukaran yang dihadapi, tidak mempunyai kesan sampingan.

Mereka cepat larut, dan kemudian bertindak pada tinja, melembutkannya, selepas itu ia dapat melalui usus dengan mudah. Kesannya berlaku dalam 15-30 minit, dan kadang kala lebih sedikit, semuanya bergantung pada ciri individu.

Tetapi juga, seperti ubat-ubatan lain, supositoria disyorkan dan dilarang dalam situasi yang berbeza..

Sirap laktulosa

Laktulosa adalah bahan putih dan tidak berbau yang larut dalam air.

Ia juga disebut gula putih, ia adalah produk pemprosesan susu..

Sirap laktulosa yang paling popular adalah Dufalak dan Normaze.

Lebih banyak cecair

Juga sembelit pada kanak-kanak dapat diatasi dengan menggunakan banyak cecair..

Perlu dimulakan dengan 1 gelas cecair setengah jam sebelum makan..

Perkara ini berlaku terutamanya bagi kanak-kanak yang tidak lagi menyusu.

Peranan campuran yang betul

Formula yang betul untuk pemberian susu formula dapat membantu melegakan sembelit pada bayi. Campuran yang baik bukan sahaja dapat menyelesaikan semua masalah, tetapi juga mencegah masa depan.

Amat mustahak untuk melakukan enema untuk bayi mengikut arahan yang dinyatakan di atas, kerana pengenalannya yang salah bukan sahaja tidak akan melegakan sembelit, tetapi juga boleh menyebabkan akibat yang tidak menyenangkan yang lain.

Ramai pakar pediatrik mengesyorkan agar enema diberikan di institusi perubatan, maka komposisinya akan dipilih dengan betul, dan prosedur itu sendiri tidak menyakitkan. Anda perlu memikirkan keadaan bayi anda, walaupun anda tidak begitu mempercayai doktor.

Dengan penampilan anak kecil di rumah, semuanya berubah: persekitaran, peraturan, tabiat, dll. Semua perhatian orang dewasa hanya tertumpu pada bayi yang baru lahir, dan tidak sedikit pun yang sedikit pun berkaitan dengan menjaga bayi yang dapat melarikan diri dari ibu bapa. Oleh itu, orang dewasa merasa risau dengan segala-galanya: telapak tangan basah bayi, jumlah lampin basah, sakit di perut, aktiviti remah-remah, selera makan. Dan, tentu saja, fenomena seperti sembelit tidak dapat disedari. Dan kerana sembelit boleh menyebabkan ketidakselesaan pada bayi, ibu bapa mesti tahu bagaimana mengatasinya, apa yang harus dilakukan dalam kes seperti itu. Salah satu cara yang paling biasa untuk mengatasi kekurangan najis adalah enema bayi yang baru lahir untuk sembelit. Mari pertimbangkan kaedah ini dengan lebih terperinci..

Cara mengenali sembelit pada bayi baru lahir?

Tubuh bayi jauh dari sempurna: pada tahun pertama kehidupan, saluran gastrointestinal anak terus terbentuk, mikroflora usus semakin baik. Oleh itu, masalah dengan najis pada kanak-kanak mungkin berlaku lebih kerap daripada yang diinginkan oleh ibu bapa. Sebagai peraturan, faktor seperti:

  • pemakanan yang tidak betul bagi ibu yang menyusukan bayi;
  • memberi makan bayi dengan campuran yang tidak sesuai dengannya;
  • patologi usus yang mempengaruhi proses membuang najis.

Ubat di rumah untuk sembelit boleh membahayakan bayi yang baru lahir, jadi penting untuk terlebih dahulu berjumpa dengan pakar pediatrik mengenai rawatan yang mungkin dan optimum untuk fenomena ini..

Bagi kerusi kanak-kanak, biasanya bayi yang baru lahir boleh dikosongkan hingga 10 kali sehari atau kerusi mungkin tidak ada selama kira-kira 3-4 hari, dengan syarat keadaan umum bayi tidak berubah - dia juga tetap aktif, dia tidak nakal, tidak menekan kakinya ke perutnya kerana kekejangan, proses buang air besar berlaku tanpa rasa sakit, dan najis itu sendiri mempunyai konsistensi dan warna yang normal.Jika bayi baru lahir sedang makan secara buatan, biasanya dia harus membuang air besar 1-2 kali sehari. Dalam kes ini, kanak-kanak itu sama sekali tidak memerlukan enema. Adalah disyorkan untuk melakukannya jika tidak ada najis lebih dari 3 hari..

Sembelit pada bayi dapat nyata dengan gejala berikut:

  • najis formal atau keras, walaupun bayi dikosongkan setiap hari - biasanya, bayi yang baru lahir akan pulih dengan kotoran lembek;
  • kanak-kanak itu melakukan usaha yang besar untuk membuang air besar;
  • kembung dan pembentukan gas yang berlebihan;
  • perasaan murung, menangis dan pelanggaran proses penyusuan;
  • fenomena spasmodik dan muntah sekiranya patologi usus;
  • gangguan tidur.

Perlu diperhatikan fakta bahawa sembelit hanya boleh menjadi gejala patologi yang lebih serius. Oleh itu, jika bayi anda bimbang tentang masalah ini pada bulan pertama kehidupan, segera berjumpa dengan pakar pediatrik untuk mendapatkan nasihat - hanya pakar yang dapat menentukan punca sebenar sembelit dan memutuskan sama ada bayi baru lahir memerlukan enema.

Jenis-jenis enema

Setiap ibu harus dapat melakukan enema. Tetapi ibu bapa juga harus mengetahui apa itu enema, kerana terdapat 4 jenisnya:

  1. Pembersihan. Adalah disyorkan untuk melakukannya untuk sembelit dan sebelum pemberian ubat secara rektum untuk tindakan cepat mereka. Keadaan utama untuk enema pembersihan adalah penggunaan air rebus bersih dengan suhu di bawah 36.6 0 С.
  2. Ubat. Enema seperti itu dapat dilakukan untuk pelbagai penyakit usus, apabila perlu untuk menggunakan ubat secara dubur. Anda perlu melakukannya setelah membersihkan enema. Enema ubat dibuat dengan air pra-rebus dan disejukkan hingga 36-37 0 С.
  3. Siphon. Keadaan rumah untuk melakukan enema jenis ini tidak sesuai - ia harus dilakukan secara eksklusif oleh pakar. Ia diresepkan untuk keracunan teruk.
  4. Enema minyak sangat sesuai untuk bayi baru lahir. Minyak, dipanaskan hingga 37 0 C, disuntik ke usus bayi. Enema mikro seperti itu melembutkan najis dan mendorong keluarnya tanpa halangan dan tanpa rasa sakit..

Harus diingat bahawa enema adalah jalan terakhir. Pakar secara tegas tidak mengesyorkan melakukannya, kerana dengan cara ini flora usus, yang baru mulai terbentuk, dihanyutkan. Sebagai tambahan, enema biasa boleh mengganggu pergerakan usus, selepas itu bayi yang baru lahir tidak akan dapat mengosongkan dirinya sendiri.

Cara membuat enema untuk bayi dengan betul?

Sebaiknya bayi yang baru lahir melakukan pembersihan dan enema minyak - keadaan rumah bagi mereka cukup sesuai. Untuk prosedur itu, orang dewasa harus segera: air (minyak) direbus dan disejukkan ke suhu yang diinginkan, pir (jarum suntik) dengan hujung lembut, petroleum jelly (boleh diganti dengan krim bayi), taplak minyak. Prosedur harus dilakukan mengikut arahan berikut:

  1. Syarat pertama adalah mencuci tangan dengan sabun dan air..
  2. Rebus picagari selama 30 minit.
  3. Semasa pir dibasmi kuman, perlu menyediakan penyelesaian enema: rebus dan sejukkan air dengan menambahkan beberapa tetes minyak vaseline atau rami ke dalamnya. Suhu larutan mestilah dalam lingkungan 28-30 0 С.
  4. Jarum suntik yang disiapkan mesti diperah sehingga mengeluarkan sisa air mendidih daripadanya dan melepaskan semua udara. Ambil 20-30 ml larutan - jumlah ini akan mencukupi untuk bayi yang baru lahir.
  5. Melincirkan hidung pir dengan Vaseline.
  6. Letakkan bayi di atas kain minyak yang telah disediakan sebelumnya pada kedudukan di bahagian belakang atau kiri, tekan kakinya ke perut. Sekiranya bayi baru lahir nakal, cubalah menenangkannya: bercakap dengannya, menyanyikan lagu, menghidupkan muzik yang menyenangkan, mengalihkan perhatian dengan suara gemuruh.
  7. Lumurkan dubur serbuk dengan krim.
  8. Sebelum memberi bayi anda enema, tekan jarum suntik untuk mengeluarkan udara berlebihan daripadanya. Kemudian, perlahan-lahan menolak punggung bayi, masukkan hujung pir ke dalam dubur bayi tidak lebih dari 2 cm.
  9. Suntikan larutan dengan perlahan, sama seperti perlahan-lahan keluarkan pir tanpa membukanya. Picit pantat bayi.
  10. Selepas 30-40 saat, anak harus mengosongkan - bersiaplah untuk ini.

Melakukan enema untuk bayi yang baru lahir harus berhati-hati. Jangan memasukkan jarum suntik dengan sangat dalam, kerana ini boleh merosakkan dinding usus bayi. Walau bagaimanapun, sebelum melakukan enema di rumah, berjumpa dengan pakar mengenai rasional penggunaannya. Ini adalah keadaan utama yang akan membantu mengelakkan komplikasi sekiranya prosedur dilakukan dengan tidak betul..

Cara melakukan enema?

Oleh kerana mereka tidak berpengalaman, ibu bapa muda sering melakukan kesalahan ketika memberikan enema kepada bayi mereka. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, jangan sekali-kali melakukan perkara berikut:

  1. Jangan cuba menjadikan enema lebih cepat dengan secara aktif memasukkan larutan ke dalam usus bayi - dengan cara ini anda akan menyebabkan kesakitan yang tidak menyenangkan pada bayi, anda boleh merosakkan dinding usus.
  2. Jangan gunakan picagari yang tidak steril, jangan lakukan prosedur dengan tangan yang tidak dicuci - ini boleh menjangkiti bayi melalui usus.
  3. Jangan berikan enema dengan larutan suhu yang salah - ada risiko membakar dinding usus, akibatnya keradangannya akan mulai berkembang dan keracunan seluruh organisma akan meningkat.
  4. Anda tidak boleh melakukan enema dengan pergerakan tiba-tiba - anda boleh merosakkan tisu halus bayi.
  5. Jangan menyuntikkan lebih banyak serbuk larutan ke dalam usus daripada yang disarankan oleh pakar - enema mikro untuk bayi yang baru lahir tidak boleh mengandungi lebih dari 30 ml air, jika tidak, dinding usus akan meregang.
  6. Jangan memasukkan udara ke dalam usus bayi anda kerana ia akan menyebabkan perut kembung..

Enema adalah prosedur serius yang memerlukan persiapan yang teliti, dan bukan hanya fizikal, tetapi juga emosional. Di samping itu, rundingan terlebih dahulu dengan pakar pediatrik diperlukan - enema tidak digalakkan untuk kanak-kanak kecil untuk penggunaan biasa, ia boleh digunakan jika kaedah alternatif lain (supositoria gliserin, urut perut, mengubah diet untuk ibu dan anak tiruan, minum banyak cecair, dan lain-lain) ternyata tidak berkesan. Ingat bahawa sembelit adalah patologi yang tidak dapat diabaikan. Dan sekiranya ada keperluan untuk enema, cubalah melakukannya dengan betul.

Pada bulan pertama kehidupan, sistem pencernaan bayi belum berkembang sepenuhnya, dan ibu bapa kadang-kadang terpaksa menangani pelbagai masalah. Dalam beberapa kes, keadaan dapat diselesaikan dengan sendirinya, yang lain tidak mungkin dilakukan tanpa menetapkan enema untuk bayi baru lahir. Ibu bapa muda hilang, tidak tahu bagaimana bersikap dengan perkembangan sembelit di bahagian remah mereka. Tidak perlu terburu-buru, sebarang campur tangan dalam badan bayi baru lahir mesti dibenarkan. Adakah selalu perlu meletakkan enema untuk gangguan najis pada anak?

Bagaimana seharusnya?

Sebelum membincangkan mengenai sembelit dan kaedah rawatannya, anda harus mengetahui najis yang normal pada kanak-kanak di bawah usia satu bulan. Mungkin tidak perlu meletakkan enema, tetapi cukup menunggu sehingga keadaan kembali normal dengan sendirinya? Bilakah ibu bapa boleh menunggu, dan bila perlu segera mengambil langkah-langkah yang diperlukan?

Najis bayi baru lahir bergantung pada cara bayi diberi makan. Bayi yang disusui dapat mengosongkan usus hingga 8-10 kali sehari, atau, sebaliknya, melakukannya lebih jarang daripada sekali setiap tiga hari. Kedua-dua keadaan itu normal dan tidak memerlukan campur tangan ibu bapa..

Najis bayi banyak bergantung pada diet ibu dan boleh berubah dari hari ke hari. Sekiranya bayi ceria dan ceria, tidak menangis semasa buang air besar, dan warna dan konsistensi tinja tidak berubah, anda tidak perlu risau. Benarkan sistem enzim kanak-kanak mengatur keadaan secara bebas dan membentuk pergerakan usus mereka sendiri.

Sebelum memberi enema kepada bayi, pastikan ia benar-benar diperlukan..

Bayi yang diberi botol mengosongkan usus sekali atau dua kali sehari. Pakar mengatakan bahawa kekurangan najis mandiri selama tiga hari pada kanak-kanak seperti itu boleh menjadi perhatian. Bilakah ibu bapa harus mempertimbangkan enema??

Mengapa sembelit berkembang??

Sembelit merujuk kepada najis yang keras dan jarang yang menyebabkan ketidakselesaan pada anak. Antara sebab yang mempengaruhi kekerapan buang air besar, situasi berikut sangat penting:

  • perubahan diet pada ibu menyusu (ketagihan makanan tepung, daging, kopi);
  • pemilihan formula yang tidak betul untuk bayi yang diberi susu botol;
  • penyakit usus yang mengganggu laluan najis.

Dalam dua kes pertama, menyesuaikan diet dan mengubah formula bayi secara radikal dapat menyelesaikan masalah sembelit. Gambaran yang sama sekali berbeza jika penyebab sembelit adalah kecacatan kongenital usus dan penyakit serius lain. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini? Segera dapatkan bantuan daripada pakar pediatrik tempatan anda dan menjalani pemeriksaan usus baru lahir.

Jangan ubat sendiri! Sekiranya anda mengesyaki penyakit usus, berjumpa doktor.

Bila hendak memberi enema?

Langkah-langkah serius harus diambil untuk mengosongkan usus bayi yang baru lahir jika tidak ada najis selama tiga atau lebih hari. Pada masa yang sama, bayi berkelakuan gelisah, selalu menangis, menarik kakinya ke perutnya. Kanak-kanak itu sering mendorong, tetapi ini tidak memberi kesan. Segala cubaan membuang air besar disertai dengan jeritan dan tangisan yang kuat. Sebilangan kanak-kanak malah enggan makan, sehingga meningkatkan kerisauan ibu bapa. Sekiranya sembelit tidak diragukan, enema pembersihan akan menjadi salah satu kemungkinan penyelesaian untuk masalah ini..

Peraturan untuk menetapkan enema

Kaedah klasik untuk menghilangkan sembelit adalah enema pembersih. Anda boleh melakukannya di rumah tanpa banyak kesukaran. Untuk memberi enema kepada bayi yang baru lahir, anda memerlukan:

  • mentol getah (saiz terkecil);
  • air rebus;
  • petrolatum;
  • lampin bersih dan kain lap.

Bagaimana cara memberi enema kepada bayi yang baru lahir? Prosedur ditunjukkan di bawah..

  • Sediakan air rebusan. Sejukkan hingga suhu bilik.
  • Masukkan 25-40 ml cecair ke dalam picagari rebus.
  • Lubricate hujung pir dengan Vaseline.
  • Letakkan bayi di sisinya - pada lampin dan kain minyak yang bersih.
  • Sebarkan punggung dengan lembut dan masukkan hujung picagari ke dalam dubur 2 cm.
  • Perkenalkan cecair dengan menekan pir dengan perlahan.
  • Pegang pantat bayi dengan satu tangan dan lepaskan picagari dengan tangan yang lain.
  • Tunggu 5 minit memastikan punggung bayi terkepal.
  • Tutupi bayi anda dengan lampin dan tunggu kerusi muncul.

Tenangkan bayi anda sebelum meneruskan. Biarkan proses itu berlaku di persekitaran yang selesa.

Berapa kerapkah enema pembersih dapat diberikan? Tidak lebih dari seminggu sekali. Tubuh bayi yang baru lahir sensitif terhadap sebarang perubahan, dan dengan penggunaan enema yang berterusan terdapat risiko untuk membiasakan diri dengan kaedah buang air besar ini. Pada simptom pertama sembelit, masuk akal untuk mencuba kaedah lain untuk menghilangkan masalah tersebut..

Microclysters sebagai alternatif

Di rumah, anda tidak hanya boleh melakukan enema pembersih. Alternatif yang sangat baik adalah pengenalan ubat "Microlax". Ubat ini adalah enema mikro berasaskan gliserin dan boleh digunakan pada kanak-kanak dari hari-hari pertama kehidupan. Tidak seperti enema pembersihan biasa, lebih mudah bagi anak untuk bertoleransi dan praktikalnya tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Malah ibu bapa yang paling tidak berpengalaman dapat memberikan enema mikro - tidak ada kemahiran khas yang diperlukan di sini.

Enema "Microlax" hanya bertindak pada tahap usus. Komponennya tidak meresap ke dalam aliran darah dan tidak memberi kesan negatif terhadap kesihatan bayi yang baru lahir. Produk ini terdapat dalam tiub pakai lembut. Untuk menetapkan enema, anda perlu membuka ubat dan memasukkan isi tiub ke dalam dubur anak. Tindakan bermula dalam 5-10 minit. Dalam satu jam selepas menggunakan ubat itu, usus anak akan kosong, dan bayi itu sekali lagi akan menggembirakan ibu bapa dengan penampilannya yang gembira..

Sekiranya buang air besar tidak berlaku dalam setengah jam, letakkan bayi di perutnya dan tunggu dengan tenang hasilnya.

Berapa kerap mikrokliser dapat diberikan? Pakar tidak mengesyorkan terlalu terbawa dengan ubat ini dan mencadangkan penggunaannya hanya sekiranya berlaku sembelit yang disahkan. Semakin kerap ibu bapa menggunakan enema, semakin banyak badan anak terbiasa bekerja dalam mod ini. Dengan penggunaan enema yang berterusan, usus bayi yang baru lahir kehilangan keupayaan untuk mengosongkan diri, yang menimbulkan masalah baru bagi ibu bapa dan pakar pediatrik.

Bagaimana cara mengatasi sembelit pada bayi baru lahir?

Ramai ibu bapa tertanya-tanya adakah mungkin untuk menyelesaikan masalah sembelit pada bayi secara radikal? Hanya sedikit orang yang ingin terus meletakkan enema pada bayi mereka dan menimbulkan masalah baru pada usus.

Sekiranya bayi disusui, ibu muda harus mempertimbangkan semula dietnya. Mengurangkan jumlah produk tepung, daging dan makanan berat lain membantu memperbaiki keadaan bayi dan menghilangkan masalah dengan pergerakan usus.

Apabila sembelit berlaku pada anak yang diberi makan botol, ibu bapa harus meminta pertolongan daripada pakar pediatrik. Dalam kebanyakan kes, menukar formula akan membantu menghilangkan masalah sepenuhnya dan mengembalikan bayi yang baru lahir ke pergerakan usus yang normal. Sembelit yang disebabkan oleh penyakit usus memerlukan diagnosis dan perundingan yang teliti dengan ahli gastroenterologi atau pakar bedah.

Hari-hari pertama kehidupan merdeka remah-remah selalu dianggap ibu bapa sebagai saat yang paling berbahaya. Tangisan sedikit pun membuat anda mengesyaki bahawa anda tidak sihat, dan "lulus" pertama buang air besar membangkitkan fikiran sembelit. Betapa munasabahnya kecurigaan itu dan adakah pantas memberikan enema kepada anak lelaki atau anak perempuan anda yang baru lahir?

Kemungkinan sebab pelanggaran

Hari-hari pertama selepas keluar dari wad bersalin menjadi proses penyesuaian bagi setiap penghuni baru planet ini. Dia terbiasa berada di luar ibu yang selesa, tidak ada lagi doktor dan jururawat dari wad bersalin setiap saat. Bayi mula terbiasa makan sendiri dan pergi ke tandas sendiri. Pada masa-masa awal ini, ibu bapa sering berhadapan dengan pengekalan najis dan mula belajar bagaimana menolong makhluk yang disayangi..

Sebelum memulakan kajian literatur khusus, penting untuk menilai kemungkinan penyebab masalah tersebut. Yang paling biasa adalah perubahan jenis makanan. Komposisi susu ibu ibu di rumah boleh berubah dengan ketara kerana kemasukan makanan berlemak dan berkalori tinggi dalam makanannya. Bayi yang segera diberi makanan buatan, ketika pindah ke rumah mereka, sering mula makan susu formula bayi baru. Normalisasi diet yang sederhana dapat membantu menghilangkan masalah dalam kes ini..

  • untuk ibu menyusu, tambahkan aprikot kering dan prun dalam jumlah kecil (lebihan buah kering boleh menyebabkan perut kembung pada anak), oatmeal berguna;
  • semasa memilih campuran untuk makanan buatan, adalah wajar untuk memberi keutamaan kepada formulasi yang mengandungi sejumlah besar zat besi.

Normalisasi berlaku maksimum satu hari. Sekiranya masalah berlanjutan, disyorkan berunding dengan pakar pediatrik atau pelawat kesihatan. Mereka boleh memberikan enema kepada bayi yang baru lahir untuk sembelit, atau mereka dapat menunjukkan cara melakukannya sendiri. Buat masa ini, ibu bapa yang tidak berpengalaman harus menghafal cadangan dengan teliti untuk membantu anak lelaki atau anak perempuan mereka sendiri pada masa akan datang. Lebih-lebih lagi, melakukan enema untuk bayi baru lahir atau bayi cukup mudah jika anda mengikuti peraturan tertentu.

Jenis-jenis enema

Anda mungkin perlu memikirkan untuk melaksanakan prosedur ini dalam kenyataan dalam keadaan tidak rumit:

  1. jika anda mengesyaki sembelit;
  2. sekiranya terdapat pengumpulan gas yang banyak;
  3. dalam keadaan di mana pentadbiran ubat rektum diperlukan.

Pelaksanaan sendiri prosedur adalah mungkin untuk pengenalan ubat atau ketika menghilangkan sembelit. Apabila sejumlah besar gas terkumpul di dalam serpihan, yang menjadi asas kesakitan serius di perut, maka disebut "siphon enema". Ia dilakukan hanya oleh profesional perubatan, menyuntikkan jumlah cecair yang sedikit lebih besar daripada dengan enema konvensional.

Sekiranya ia dilakukan dengan betul, gas akan terlepas. Pelanggaran proses pemindahan gas menjadi asas untuk menganggap halangan usus.

Prosedur untuk melaksanakan prosedur tersebut dapat dinyatakan dalam jadual di bawah:

Artikel Mengenai Hepatitis