Topik: Kaedah untuk Menyiapkan Kolonoskopi

Utama Enteritis

Untuk terus belajar menggunakan peranti mudah alih, SCAN kod QR menggunakan khas. program atau kamera peranti mudah alih

Pemilihan secara rawak

fungsi ini memilih maklumat secara rawak untuk kajian anda,
jalankan pilihan dengan mengklik butang di bawah

Pemilihan secara rawak

Maklum balas
Email kami

Mesej ralat
Apa yang perlu ditingkatkan?

Teks penuh artikel:

Pembersihan kolon dengan enema dan minyak jarak adalah kaedah penyediaan tradisional untuk kolonoskopi..

Tiga hari sebelum kajian, perlu dikecualikan dari diet:

  • Persediaan besi dan karbon aktif
  • Makanan yang mengandungi biji kecil: biji-bijian, anggur, kiwi, biji poppy, biji wijen, biji jintan, epal, jeruk, tomat, buah beri.
  • Bit, borsch, hijau.
  • Bahan yang boleh mengotorkan mukosa usus

Sekiranya anda mengalami sembelit, anda mesti mengambil julap yang biasa anda gunakan setiap hari. Anda juga boleh meningkatkan dos mereka sedikit..

Sekiranya anda mengalami sembelit dan tidak mengambil julap, maka anda mesti mula mengambil julap 3 hari sebelum prosedur.

Harap maklum: persediaan diri dengan enema sahaja (tanpa minyak jarak) di rumah tidak berkesan! Anda tidak akan dapat mempersiapkan diri dengan cukup, penyelidikan boleh menyakitkan dan tidak bermaklumat!

Penyediaan kolonoskopi klasik:

  1. Pada hari sebelum kajian, makan sup cair hanya untuk makan tengah hari.
  2. Pada jam 15: 00-17: 00, ambil 40-50 gram minyak jarak.
  3. Pada waktu petang pada pukul 20:00 dan 21:00, buat 2-3 enema pembersih untuk 1 liter air sejuk (kira-kira 20 darjah).
  4. Makan malam mestilah ringan: yogurt, keju kotej lembut.
  5. Pada hari kajian pada waktu pagi, anda boleh makan sarapan dengan mudah hanya jika kajian sebelum jam 11:00, anda boleh minum cecair. Sekiranya kajian lebih lewat dari pukul 11:00, hanya bubur cair atau keju kotej yang dibenarkan. jisim makanan mungkin berada di usus besar pada masa kajian.
  6. Pada pagi hari kajian, dua enema pembersih, masing-masing 1 liter air sejuk.

Sekiranya berat badan anda melebihi 80 kg, anda boleh meningkatkan bilangan enema pembersih.

Cara menilai kualiti latihan?

Selepas enema terakhir, hanya cecair yang jernih atau sedikit berwarna yang harus dilepaskan. Sekiranya ini tidak berlaku, maka anda perlu menambah 1-2 enema pada waktu pagi.

Penting untuk menyimpan cecair di dalam usus semasa pengenalan cecair, jika ini tidak berlaku Anda perlu beralih ke penyediaan ubat moden "Fortrans", "Pikoprep", "Moviprep", "Lavacol", "Endofalk" atau "Fleet phospho-soda".

Cara melakukan enema dengan betul?

Untuk mendapatkan kesan yang betul, penting untuk membeli enema yang betul - Esmarch Mug (dengan kunci).

Kelemahan penting kaedah ini termasuk hakikat bahawa agak sukar untuk menjalankan prosedur tanpa bantuan dari luar. Anda harus menyuntikkan cecair pada masa yang sama, mengawal aliran, dan kemudian menahannya dalam usus selama beberapa minit sambil memegang hujungnya, kemudian keluarkan hujungnya tanpa bangun dan tutup tiub jika air tidak disuntik sepenuhnya ke dalam usus. Oleh itu, fikirkan tentang pembantu atau segera beralih ke kaedah penyediaan moden dengan ubat-ubatan.

Ikuti arahan dengan teliti:

  • Anda perlu mengumpulkan Esmarch Mug 1-1.5 liter air sejuk (kira-kira 20 darjah). Air sejuk meningkatkan pergerakan usus dan membersihkan usus besar akan lebih berkesan
  • Kemudian anda perlu menggantung cawan pada ketinggian sekurang-kurangnya 1.5 meter dari lantai..
  • Buka kunci / kunci dan tunggu sehingga udara keluar sepenuhnya dari sistem dan hanya air yang mengalir - kunci kunci / kunci.
  • Lubricate hujung tiub dengan petroleum jelly atau krim khas
  • Secara selesa selesa untuk berbaring di sebelah kiri
  • Masukkan tiub ke dalam dubur
  • Buka selak / kunci di hujungnya.
  • Masukkan keseluruhan isi padu cecair dari cawan Esmarch.
  • Gulung ke belakang dan angkat pelvis anda.
  • Kemudian perlahan-lahan berguling ke sebelah kanan anda, tarik nafas dalam-dalam beberapa kali, kemudian berehat.
  • Pusing dari sisi ke sisi boleh diulang beberapa kali. Sekiranya anda mendesak untuk membuang air besar, bersabarlah selama 1-2 minit dan pergi ke tandas dengan tenang.
  • Kami mengulangi kitaran.

Penting bahawa kaedah penyediaan kolonoskopi disarankan oleh doktor yang memerintahkan kajian, kerana hanya dia yang mengetahui dengan tepat keadaan awal badan anda dan dapat menetapkan kaedah penyediaan yang optimum / boleh diterima.

jatuh sakit setelah bersiap sedia untuk kolonoskopi

Hai. Saya terpaksa menjalani kolonoskopi hari ini

Saya menyiapkan diri pada waktu petang, membersihkan usus dengan Fortrans

bangun pada waktu pagi dengan berjabat tangan, pening, peluh dan takikardia

Saya faham ini kerana lapar. Saya tidak dapat bangun dari tempat tidur bukan kerana saya boleh pergi ke suatu tempat. Saya minum 2 cawan teh manis yang saya makan gula-gula setelah 20 minit ia menjadi lebih mudah, tetapi keadaannya masih teruk

secara umum, persoalannya adalah bagaimana keadaan saya

bagaimana untuk menjalani penyelidikan ini.boleh makan persediaan yang lebih memaafkan agar tidak kelaparan selama berhari-hari

Bersedia untuk kolonoskopi pada hari bekerja - caranya?

baik, mereka telah mencipta cara baru.
hanya standard emas untuk trantrans, tetapi kita pandai?
tentu anda adalah orang baik, tentu saja, tetapi kita bodoh.
untuk anda kami membaca bersama arahan dari duphalac:
Petunjuk:
sembelit: peraturan irama fisiologi pengosongan usus besar;
pelembutan najis untuk tujuan perubatan (buasir, pembedahan usus besar dan dubur);
ensefalopati hepatik - rawatan dan pencegahan koma dan precoma hepatik;
dysbiosis usus; enteritis yang disebabkan oleh salmonella, shigella, salmonellosis pada peringkat pengangkutan bakteria; sindrom dispepsia putrid (pada anak kecil akibat keracunan makanan akut).
Farmakodinamik

Ia mempunyai kesan pencahar hiperosmotik, merangsang peristalsis usus, meningkatkan penyerapan fosfat dan garam Ca2 +, mendorong perkumuhan ion ammonium.

Laktulosa dipecah oleh flora usus usus menjadi asid organik dengan berat molekul rendah, yang menyebabkan penurunan pH, dan, disebabkan oleh peningkatan tekanan osmotik, peningkatan volume kandungan usus. Kesan ini merangsang peristaltik usus dan mempengaruhi konsistensi najis. Sembelit hilang, dan irama fisiologi pengosongan kolon dipulihkan.
Berlebihan
Gejala: semasa menggunakan dos yang besar - sakit perut, cirit-birit.

Posting anda mengingatkan saya kepada seorang wanita yang menulis bahawa motilium meningkatkan prolaktin sebagai kesan sampingan dan menasihatkan meminumnya untuk menghilangkan laktasi. : lol:

Ulasan pesakit mengenai persiapan kolonoskopi usus oleh Fortrans

Ulasan mengenai persiapan kolonoskopi usus oleh Fortrans biasanya tidak terlalu positif. Siapa yang akan menikmati pergerakan usus yang berterusan? Walau bagaimanapun, jangan terlalu takut dengan prosedur yang tidak menyenangkan. Harga ubat lebih rendah daripada pembersihan usus profesional di klinik.

Ulasan pesakit

“Sehari sebelum prosedur, saya pulang dari kerja kira-kira jam 6 petang dan mula memasak. Pertama sekali, saya membaca ulasan mereka yang minum Fortrans sebelum kolonoskopi, dan baru kemudian memulakan prosedur. Saya mencampurkan dos pertama dengan air, seperti yang disarankan pada bungkusan, dan meneguknya. Setelah membaca terlebih dahulu bahawa rasa minuman yang dihasilkan sangat tidak menyenangkan, saya memutuskan untuk menggunakan jerami untuk "menipu" selera saya.

"Tidak menakutkan," saya berfikir setelah meneguk pertama, dan memutuskan bahawa proses pembersihan akan menjadi seburuk yang banyak ditulis dalam ulasan mereka. Ubat untuk rasa saya boleh dibandingkan dengan air laut masin yang dicampur dengan sabun dan sirap batuk. Tidak perlu dikatakan, setiap sip berikutnya lebih sukar bagi saya daripada yang sebelumnya. Setelah minum kira-kira seperempat dari jumlah yang diperlukan, saya meletakkan botol di dalam peti sejuk dan berehat selama 10 minit untuk berjalan di sekitar apartmen dan membiarkan ubat itu berkesan. Saya memutuskan untuk minum separuh kedua kadar pertama dalam satu tegukan. Sudah tentu, melalui jerami rasanya sedikit lebih menyenangkan, tetapi "keseronokan" juga meregangkan untuk waktu yang sangat lama.

Sebaik sahaja saya meneguk terakhir (sekitar jam 18:20), saya merasakan gegaran aneh di bahagian bawah perut saya. Dalam satu minit, saya mengalami cirit-birit berair yang teruk. Apa yang saya tidak sangka adalah ketiadaan kesakitan, kekejangan dan ketidakselesaan sama sekali.

Pada kira-kira jam 7 malam, keinginan untuk membuang air besar mereda. Saya melihat bahawa saya tiba-tiba sangat dahaga. Saya minum kira-kira dua gelas air pada suhu bilik, tetapi saya tidak mahu pergi ke tandas lagi. Saya bangun kira-kira satu pagi dan pergi ke tandas sekali lagi, jika tidak, saya tidur dengan tenang sehingga pagi.

Pada waktu berikutnya saya bangun pada pukul 6 pagi, saya minum 2 gelas kefir dan bukannya sarapan. Kemudian saya menyediakan kumpulan Fortrans kedua dan meminumnya secara beransur-ansur selama 15 minit berikutnya. Kali ini, keinginan untuk membuang air besar bermula setelah kira-kira 10 minit. Tidak ada kesan keras, hanya air kekuningan. Kira-kira jam 7:30 pagi, saya minum bahagian Fortrans yang lain, dan bukannya kotoran, air jernih dan tidak berbau keluar. Sebenarnya, jam 9 pagi saya sudah berada di bilik rawatan dan menjalani prosedur kolonoskopi. Fortrans mengatasi tugasnya, usus sangat bersih! ".

Vitukhin Mikhail Timurovich, 39 tahun

"Saya baru-baru ini melakukan kolonoskopi kedua dan saya fikir saya akan berkongsi pengalaman saya untuk membantu orang lain melaluinya. Saya sendiri telah dibantu oleh banyak orang yang telah berkongsi pengalaman mereka di pelbagai laman web.

Untuk menyiapkan usus untuk prosedur, ubat Fortrans dipilih (ulasan mengenai pembersihan usus untuk kolonoskopi tidak buruk, dan doktor menetapkan serbuk ini). Sebelum membeli, saya pasti tahu bahawa serbuk itu mempunyai rasa yang agak menjijikkan..

Tidak ada yang mempertikaikan keberkesanan ubat itu, sama seperti tidak ada yang berpendapat bahawa Fortrans tidak berfungsi. Tetapi hampir semua orang menulis bahawa minum penyelesaian yang disediakan sangat tidak menyenangkan. Ada yang mengalami mual yang teruk sehingga mereka tidak mempunyai kekuatan untuk menyelesaikan dos pertama..

Doktor menyuruh saya minum dua dos Fortrans pada siang hari sebelum prosedur kolonoskopi. Kerana prosedur dijadualkan pada pukul 10 pagi, ahli gastroenterologi mencadangkan minum dos pertama Fortrans sekitar jam 6 petang dan kemudian dos kedua 3 jam sebelum kolonoskopi. Oleh kerana bilik rawatan bermula pada pukul 7 pagi, beberapa orang harus bangun pada pukul 4 pagi untuk menyelesaikan persiapan badan..

Saya mengatasi rasa tidak sedap tanpa masalah, pergi ke tandas sebanyak kira-kira 5 kali (dan bahkan tidur). Jadi saya cadangkan Fortrans ".

Mironov Ivan Igorevich, 35 tahun

Ulasan doktor

"Pesakit masuk ke dalam talian untuk membaca ulasan mengenai persediaan kolonoskopi Fortrans. Saya tidak keberatan untuk memberitahu secara terperinci mengenai prosedur itu sendiri dan tentang membersihkan usus, tetapi orang hanya malu untuk bertanya soalan seperti itu secara peribadi. Lebih senang mencari maklumat di Web. Oleh itu, saya memutuskan untuk menghilangkan beberapa mitos.

Mitos pertama berkaitan dengan fakta bahawa pembersihan dengan produk farmasi tidak diperlukan. Cukup untuk minum susu dengan prun, teh herba pencahar. Ubat semacam itu akan memberi kesan pencahar, tetapi tidak akan membersihkan bahagian usus yang jauh. Perlu diingat bahawa pakar yang melakukan prosedur akan membuat enema "kawalan" sebelum kolonoskopi. Dan jika air bersih tidak keluar dari dubur, pesakit akan dihantar untuk latihan semula.

Mitos 2: Diet mingguan cair keras diperlukan untuk membersihkan sepenuhnya. Ini adalah yang lain. Untuk tujuan ini, Fortrans dirancang untuk membersihkan usus secepat dan secepat mungkin, tanpa mengalami rasa lapar. Cukup untuk mematuhi diet lembut beberapa hari sebelum prosedur, dan beralih ke makanan cair sehari sebelum kolonoskopi ".

Irina Glebovna Maslova, pakar kolonoskopi

"Apabila saya memberi pesakit rujukan untuk kolonoskopi, saya mengesyorkan menyediakan dengan ubat yang disebut Fortrans. Sudah tentu, kebanyakan orang mengadu rasa yang tidak menyenangkan, tetapi pada akhirnya, tidak ada seorang pun pesakit yang dirujuk untuk pembersihan berulang..

Secara semula jadi, anda perlu mematuhi peraturan yang ketat:

  1. beralih ke makanan cair sehari sebelum prosedur;
  2. minum dos pertama ubat tidak lebih awal daripada 14 jam sebelum prosedur;
  3. jangan makan apa-apa selepas dos kedua ubat.

Petunjuk standard, mematuhi mana anda boleh melakukan kolonoskopi tanpa rasa takut ".

Biryukov Ivan Igorevich, ahli gastroenterologi

"Fortrans adalah julap yang sangat kuat yang membantu membersihkan seluruh usus. Beberapa doktor menggantinya dengan ubat-ubatan yang menyebabkan cirit-birit yang cukup sengit. Walau bagaimanapun, praktikalnya tidak ada kesan sampingan dari Fortrans. Kos dua sachet serbuk mampu dimiliki walaupun untuk pesakit termiskin, dan kesannya telah diuji oleh berjuta-juta orang. ".

Fateeva Natalia Olegovna, ahli farmasi

Kolonoskopi. Pembersihan usus sebelum prosedur!

Apa maksudnya lebih baik dibersihkan sehingga tidak menjijikkan untuk diminum.

Komen pengguna

Mereka semua hodoh hingga seram ?

Perut tidak sakit semasa membersihkan. Anda juga melakukan kolonoskopi?

Ya, saya lakukan, pada bulan April. Tidak sakit, sakit bukan kerana lapar

Di bawah anestesia umum. Jika tidak, saya tidak boleh. Saya bangun dan seolah-olah saya tidak melakukan prosedur ini.

Saya juga akan melakukannya di bawah anestesia.

Pasti! Di sana juga ada doktor. Ada baiknya di bawah narkles, jika tidak, ia akan menyusahkan.

Baiklah, ya))) semalam seorang doktor proktologi, seorang lelaki berusia sekitar 30 tahun memeriksa keldai (secara halus)))) memeriksa dubur dengan sarung tangan)))) Tendangan tentu saja)))

Tepat sekali. Selang selang masih tersekat + sensasi yang tidak menyenangkan

Saya diresepkan Fortrans. Saya tidak lagi keliru dengan rasanya, tetapi oleh kelaparan. Ternyata dari pukul 12 tengah hari dan sehingga jam 11 pagi berikutnya, tidak ada yang boleh dimakan.

Saya diberi ubat Lavacol. Saya meminumnya dan terisak-isak kerana tidak sedap. Benar, saya sudah biasa memerah lemon di sana, maka lebih kurang. Saudara perempuan itu juga dihantar ke prosedur yang mengerikan ini, sehingga Lavacol tidak kelihatan menjijikkan kepadanya.

Jadi mengapa terisak, sebarkan dan minum untuk diri sendiri. Hanya saja mereka tidak menghantar analisis seperti itu, itu perlu - maka perlu

Tadika :) seseorang menangis kerana ubat yang tidak sedap, yang lain adalah dari fakta bahawa suntikan di dalam perut perlu dilakukan... mengapa menangis, anda perlu menarik diri dan melakukan :))) pada abad kita masih banyak perkara buruk, jadi sekarang, itu saja tangis air mata :)))

Ya ampun, mimpi buruk yang selalu saya lakukan di bawah penenang. Doktor jenis apa itu doktor

Tendangan. Saya betul-betul mendapatnya sekali - saya datang untuk memotong buasir dan pada masa yang sama membuat lajur, mereka sudah meletakkan rama-rama dan pergi untuk ubat penenang dan syaitan menarik saya untuk bertanya klip mana yang akan mereka lakukan. Ternyata mereka tidak mengetahui apa-apa mengenai perkara ini dan tidak merancang untuk membuat klip.
Pendek kata, pada akhirnya, saya ingat mereka menikam saya dengan sesuatu tanpa persetujuan saya :)))

Sungguh ngeri (((((Saya akan melakukannya di bawah anestesia. Saya pengecut yang teruk. Saya juga melakukan FGS pada hari Sabtu itu di bawah anestesia))..

Saya tidak berani Ya, saya menelan tiub di bawah anestesia.

Dan saya bahkan tidak tahu bahawa lajur itu dibuat di bawah anestesia. Saya membaca di internet apa prosedurnya dan hanya itu...

Enterosgel, magnesium sulfat, soda, arang batu, salad sayur-sayuran dengan ramuan herba.

Gambar sendiri, untuk makan dan minum ini sebelum kolonoskopi dan doktor akan mencekik anda semasa prosedur, jadi mencucuk daun salad yang dimasak mungkin tidak begitu menyenangkan

Jadi tidak ada sama sekali sebelum prosedur.

Atony usus - cara membersihkan untuk kolonoskopi.

Pencarian Forum
carian terperinci
Cari semua kiriman terima kasih
Cari dalam buku harian
carian terperinci
Pergi ke halaman.
larisa0205
Lihat profil
Cari semua catatan oleh larisa0205
doktor101
Lihat profil
Cari semua catatan oleh doktor101
Baca buku harian

Saya bertanya mengenai masalah TIDAK BUANG AIR di ATONY. Saya mencuba banyak kaedah pembersihan yang dijelaskan dalam pilihan anda, termasuk diet (ditambah nasihat doktor).

Saya menangani masalah ini, tetapi hasilnya sama - sisa air.

larisa0205
Lihat profil
Cari semua catatan oleh larisa0205

Adakah anda sudah mencubanya? Apa kata doktor selepas kajian itu? Hakikatnya ialah air tidak mengganggu, dalam apa jua keadaan, anda boleh melawannya. Air boleh dikeluarkan sekiranya tiada kandungan yang tersisa di lumen usus bersama dengan air.

Anda tidak memberikan arahan yang tepat untuk mencuba memasak. Pelanggaran arahan boleh menyebabkan hasil yang tidak mencukupi. Walaupun semua ini hanya dapat ditebak. Tidak ada "pil ajaib".

alexdr
Lihat profil
Cari semua catatan oleh alexdr

Alexander yang dihormati! Terima kasih kerana memberi maklum balas.
Pengalaman saya:
1. Klasik - 2 enema pada waktu petang, dua pagi.
Dengan dan tanpa magnesium sulfat.
2. Fortrans - mengikut arahan - 3.5 liter pada waktu petang (berat saya 63 kg) - dari 6 hingga 10 malam. Pada waktu pagi ada sarapan ringan (4 sudu besar gandum gulung, kemudian tidak ada makanan), hingga minum malam.
Dengan dan tanpa dulcolax.
Dengan 2 enema pada waktu pagi.
3. Armada - mengikut arahan - 2 botol: pukul 6 pagi dan 6 petang, makanan (kaldu, teh), minum mengikut arahan.
Dengan 2 enema pada waktu pagi.
Setelah menggunakan Fortran dan yang lain seperti dia saya menolak: Saya mengalami kecacatan jantung, sukar bagi saya untuk minum begitu banyak air dalam masa yang singkat.

Sudah tentu, air dibiarkan dengan sejumlah penyertaan yang tidak diingini, bagaimana mungkin tanpa itu? (((

Apa patut saya buat?

Oleh itu, saya memutuskan untuk merawat aton dengan homeopati.

larisa0205
Lihat profil
Cari semua catatan oleh larisa0205

Ini bukan klasik. Siapa yang mengajar anda menggunakan magnesia sebagai julap dalam skema ini? Siapa kata bahawa persiapan dengan enema tanpa julap memberikan hasil yang dijamin?
Untuk soalan saya: adakah percubaan kolonoskopi, apa yang doktor katakan setelah kajian, saya tidak mendapat jawapan.
Saya juga akan bertanya: jika terdapat percubaan kolonoskopi, adakah mereka tanpa anestesia, adakah kesakitan semasa kajian dan akibatnya kajian ini dihentikan? Adakah kolonoskopi dilakukan oleh doktor yang sama atau berbeza?

Dan ini adalah perniagaan tuan. Di sini sama ada keldai mati, atau emir mati.

Dalam kes anda, jika mengambil sejumlah besar cecair adalah tidak wajar. anda boleh melakukan ini.

Selama seminggu sebelum kajian - diet bebas sanga. Anda mesti mengecualikan makanan yang kaya serat dari makanan (buah-buahan dan sayur-sayuran segar, herba, bijirin, kekacang, cendawan, beri, roti hitam). Anda boleh menggunakan kaldu, daging rebus, ikan, ayam, keju, roti putih, mentega, biskut. Sebaik-baiknya diet cair.

Makan tengah hari cecair terakhir pada malam sebelumnya pada pukul 1 petang. Makanan seterusnya selepas kajian. Anda boleh minum. Pada malam kajian, pada pukul 14 (jika tidak ada penyakit batu empedu), ambil 60 ml minyak jarak. Dan yang paling penting. Enemas lebih baik jika dilakukan oleh orang yang tahu bagaimana melakukannya. Pada waktu malam, setelah najis mandiri disebabkan oleh mengambil minyak jarak, enema diberikan untuk membersihkan air. Minimum - ini adalah dua enema 1.5 liter. Anda mungkin memerlukan lebih banyak. Pada pagi hari kajian, sekali lagi enema untuk membersihkan air. Minimum adalah sama.

alexdr
Lihat profil
Cari semua catatan oleh alexdr

Alexander yang dihormati!
Terima kasih banyak atas cadangannya! Saya pasti akan menggunakannya. Tiada penyakit batu empedu.
". Pada malam kajian. selepas minyak jarak. anda boleh minum" - hanya air?
Pada diet seperti itu, usus saya tidak akan kosong sama sekali, minum julap?
Saya mengesyaki bahawa air di dalam usus akan tetap ada, tetapi sekurang-kurangnya bersih?

mengenai pengalaman saya).
Doktor menasihatkan: Fortrans, Armada, enema 2 + 2, tanpa penambahan. Saya pergi ke doktor seperti itu.
Saya mencuba magnesium sulfat sendiri, kerana putus asa.

Kolonoskopi dilakukan 2 kali. Dalam percubaan pembersihan yang lain, saya tidak menjalani prosedur: perut saya terasa nanah.
Kali pertama - pada tahun 2014 - tanpa anestesia.
Terdapat air + kemasukan. Doktor mendapat simpati, hanya orang yang baik, memberi amaran bahawa kerana air dan sebagainya. dilihat teruk, akan kelihatan lama. Sangat menyakitkan, tetapi bertoleransi. Kemudian terdapat takikardia dan aritmia.
Kesimpulannya singkat, selepas 2 histologi: kolitis pada bahagian kanan usus.
Ditambah selepas gastroskopi - gastritis dangkal. Secara amnya, tidak mengapa.
tetapi masih mengikuti diet, minum kursus Mezim, Bifidum bacterin. Merasa lebih baik.

Kali kedua.
Pada permulaan. April tahun ini dijumpai darah di atas kertas. Atas nasihat doktor, saya memutuskan untuk menjalani kolonoskopi sekiranya berlaku keturunan. Memutuskan dengan anestesia. Kesimpulan: Pemeriksaan terhad kerana air + kemasukan, jika tidak semuanya lancar, berwarna merah jambu halus dan baik).
Anestesia tidak dapat ditoleransi dengan baik, jantung saya sakit dan pening berpanjangan - termasuk hari prosedur selama hampir satu hari.

Seterusnya. Saya akan melakukan hanya tanpa anestesia, memilih yang lebih rendah daripada dua kejahatan.

Ketika ditanya bagaimana merawat atony, saya hanya diberitahu tentang diet dan pergerakan, urut. Saya berdisiplin dan saya melakukan segalanya, tetapi tanpa hasil. Ada cara lain, ya bukan homeopati?

Penyediaan Microlax sebelum kolonoskopi - peraturan untuk menggunakan ubat tersebut

Kolonoskopi adalah manipulasi terapi dan diagnostik invasif yang minimum yang membolehkan anda menilai keadaan usus dari dalam menggunakan kolonoskop. Semasa prosedur, doktor dapat membuang neoplasma patologi, menghentikan pendarahan, menyelesaikan masalah lekatan, membuat biopsi untuk pemeriksaan histologi lebih lanjut.
Kebolehpercayaan hasil penyelidikan banyak dipengaruhi oleh kesediaan pesakit dan tahap kemurnian usus. Untuk membersihkan rektum dari tinja, mereka menggunakan rawatan ubat. Microclysters Mikrolax dianggap salah satu ubat ini..

Menyiapkan Microlax untuk kolonoskopi

Microlax adalah ubat pencahar yang mempunyai kesan pencahar ringan, yang mendorong pembuangan najis tanpa rasa sakit dan cepat. Komponen utama Microlax adalah natrium sitrat dan sorbitol..

Produk ini dilengkapi dengan tiub khas dengan petua untuk masuk tanpa had ke dalam lumen rektum dan suntikan seterusnya. Satu pakej mengandungi 4 microclysters. 1 tiub - 5 ml cecair ubat.

Enemas boleh ditempatkan sendiri, yang sesuai untuk persiapan kolonoskopi di rumah. Setelah menyuntik komposisi, tindak balas usus berlaku selepas 10-20 minit, yang bergantung pada usia, keadaan rektum dan jumlah kesesakan..

Ubat ini menyebabkan pergerakan usus selepas 5–20 minit, bergantung pada ciri-ciri individu seseorang kerana komposisi gabungan, yang harus dibiasakan sebelum digunakan.

Peraturan permohonan

Microclysters Microlax ditunjukkan untuk toleransi ubat oral yang lemah, dan juga sebagai kontraindikasi terhadap pembersihan enema tradisional. Untuk membuat kolonoskopi dengan betul dan lengkap, anda harus menggunakan keseluruhan paket pencahar, iaitu meletakkan 4 enema dengan selang 60 minit.

Prosedurnya adalah seperti berikut:

  1. Sebelum digunakan, anda harus menjaga kebersihan kawasan perianal dengan teliti, basuh tangan anda. Kemudian ambil tiub, lepaskan penutup pada hujungnya dan peras sedikit pelincir.
  2. Pipet enema mikro itu sendiri harus berada dalam kedudukan tegak. Selepas depurisasi tiub, perlu mencangkung dan memasukkan hujungnya dengan teliti ke dalam lumen rektum. Ubat itu disuntik dengan gerakan tajam (satu atau lebih).
  3. Selepas pengenalan ejen, perlu memerah otot sfinkter dubur sebanyak mungkin, berbaring dengan kapas dan berbaring selama 10-15 minit sebelum dorongan pertama untuk membuang air besar.

Kedudukan terlentang diperlukan untuk pengedaran komposisi ubat yang lebih baik di rektum. Sebaik-baiknya, lembangan harus diangkat dari sofa dengan roller..

Kolonoskopi pada waktu pagi

Sekiranya kolonoskopi dijadualkan pada waktu pagi, maka pembersihan peringkat pertama dilakukan pada malam sebelumnya. Pada 19-20 jam, dua enema pertama diberikan dengan selang 30-60 minit. Peringkat kedua bermula pada pagi hari acara. Anda perlu bangun awal dan melakukan prosedur pembersihan dengan baki dua tiub.

Adalah penting bahawa pembersihan dilakukan 3-4 jam sebelum manipulasi..

Anda tidak boleh makan pada waktu pagi, dan makanan terakhir mestilah selewat-lewatnya pada jam 18.00 malam sebelumnya. Sekiranya anda mengalami rasa lapar yang kuat, anda boleh minum jeli berry yang kaya atau kompot tanpa gula. Ketahui lebih lanjut mengenai apa yang harus diminum sebelum kolonoskopi anda dalam artikel ini..

Kolonoskopi pada waktu petang

Sekiranya prosedur manipulasi perubatan dan diagnostik dijadualkan pada waktu petang atau petang, maka pembersihan akhir dilakukan secara langsung pada hari prosedur..

Pada waktu pagi mereka bersarapan dengan bubur berlendir, minum teh hijau tanpa gula. 5 jam sebelum prosedur, usus dibersihkan secara intensif. Anda boleh menggunakan 4 enema sekaligus dengan selang 30 minit, memerhatikan rehat tempat tidur secara berkala.

Adalah mustahak bahawa pergerakan usus terakhir berlaku beberapa jam sebelum kolonoskopi..

Microlax mempunyai satu kelemahan yang ketara - batasan penggunaannya. Oleh itu, alat ini sangat sesuai untuk orang yang tidak mengalami masalah buang air besar, dengan latar belakang najis berbentuk stabil. Ia digunakan secara meluas dalam amalan pediatrik, terutama sebelum kaedah penyelidikan invasif minimum, campur tangan pembedahan.

Sekiranya terdapat sembelit kronik, kecurigaan batu tinja, sejarah klinikal yang memburuk di saluran usus, maka penggunaan mikroklis Mikrolax sahaja tidak akan mencukupi. Dalam kes sedemikian, doktor menawarkan pembersih ubat alternatif atau enema tradisional tambahan dengan cawan Esmarch. Ketahui cara mempersiapkan kolonoskopi di rumah dengan enema di sini.

Peraturan makanan dan makanan yang dibenarkan

Pembersihan kolon diberi perhatian khusus sebagai persediaan untuk kolonoskopi. Untuk meningkatkan kesan pembersihan, tahap pertama penyediaan sebelum pembersihan ubat melibatkan pematuhan pada diet. Untuk mengelakkan pengumpulan toksin dan toksin, perlu beralih ke diet bebas sanga dalam 3-5 hari.

Diet mesti merangkumi:

  • produk tenusu dan susu yang ditapai;
  • jus semula jadi tanpa pulpa dan gula;
  • sup sayur-sayuran;
  • produk agar-agar dan agar-agar;
  • ais krim;
  • jeli, sup berlendir dan bijirin.

Semua makanan mestilah separa cair. Hanya daging tanpa lemak yang boleh dimakan dan lebih baik dalam bentuk daging cincang, dipintal beberapa kali (dada ayam, ayam belanda, daging lembu). Potongan daging cincang dikukus.

Perkara berikut harus dikecualikan dari diet:

  • serat kasar, serat;
  • sebarang produk tepung dan gula-gula (boleh diganti dengan keropok);
  • apa-apa buah segar, sayur-sayuran (boleh diganti dengan rebus atau bakar tanpa kulit);
  • air berkarbonat, gula, kopi.

Lebih baik beralih ke bijirin rebus, sup sayur-sayuran, jeli dan kompot.

Dari minuman disyorkan untuk menggunakan rebusan chamomile, kompot buah kering, rebusan rosehip, kefir, air bersih. Minuman mesti diminum tanpa gula.

Diet bebas sanga tidak boleh disebut berguna dan lengkap, jadi ia hanya diresepkan selama beberapa hari. Selepas kolonoskopi, anda boleh kembali ke diet biasa anda.

Walau bagaimanapun, diet bebas sanga seperti itu dapat menjadi asas pemakanan dengan berat badan yang tinggi, jika anda menambahkan buah segar, sayur-sayuran dan jus semula jadi dengan bubur ke dalam diet..

Kesan sampingan yang mungkin

Walaupun terdapat kesan pencahar ringan, dengan latar belakang penggunaan mikrokliser Mikrolax, kesan dan kesan sampingan yang tidak diingini mungkin muncul:

  • Memperkukuhkan kesan terapeutik (perkembangan cirit-birit sepanjang hari atau lebih);
  • Sakit di sekitar pusar atau menarik di bahagian bawah perut dengan dorongan palsu untuk membuang air besar;
  • Reaksi alahan terhadap komponen utama;
  • Sensasi terbakar di lumen rektum;
  • Gatal dan lendir keluar dari dubur.

Biasanya, semua kesan sampingan hilang dengan sendirinya setelah beberapa hari. Kolonoskopi itu sendiri dapat meningkatkan kesan negatif. Kami sudah menulis mengenai bagaimana kolonoskopi usus dilakukan dalam artikel sebelumnya. Sekiranya keadaan kesihatan bertambah buruk atau gejala yang tidak menyenangkan meningkat, rawatan simptomatik dijalankan.

Tidak boleh menggunakan produk apabila tarikh luput telah tamat. Ubat itu tidak mempengaruhi pemanduan, tumpuan, kesedaran, secara langsung atau tidak langsung.

Adakah mungkin untuk mengembangkan dysbiosis setelah menggunakan Mikrolax? Tonton video:

Microclysters Microlax untuk kolonoskopi adalah ubat yang berkesan untuk membersihkan usus yang lembut pada pesakit tanpa masalah dengan buang air besar. Sekiranya najis tidak stabil, sembelit kronik, seseorang harus menggunakan kaedah pembersihan alternatif atau meningkatkan kesan Microlax dengan enema tradisional.

Cara mengambil Forlax sebelum kolonoskopi, baca artikel kami.

Anda boleh membuat temu janji dengan doktor secara langsung mengenai sumber kami.

Bersedia untuk kolonoskopi

Tahap penyediaan untuk kolonoskopi

Agar prosedur berjaya, anda mesti:

  • pematuhan diet;
  • membersihkan lumen usus;
  • persediaan psikologi.

Diet sebelum kolonoskopi

Tujuan diet adalah untuk mengurangkan pengeluaran gas dan mengurangkan serpihan makanan yang tidak dicerna..

Dalam 48 jam

Elakkan Makanan Kembung dan Serat Tinggi.

Kategori ProdukBolehIanya mustahil
DagingDaging rebus, ikan, wapDaging dan ikan dalam tin, produk daging separuh siap, daging salai, goreng
Buah-buahan sayur-sayuranKentang yang dikupasSayuran, herba, buah-buahan, buah-buahan kering, beri, kacang, biji-bijian
Produk susuKeju kotej, yogurt tanpa gula, kefir rendah lemakSusu, produk susu yang ditapai
BijirinNasi putih, pasta tepung premiumBijirin bijirin penuh (soba, barli mutiara, millet, beras perang, gandum, gandum), pasta dari tepung kelas dua
Produk BakeriRoti tepung premiumRoti rai, gandum, dedak, dari tepung kelas dua
Gula-gula-Gula-gula, madu, gula
MinumanAir, teh, kopi, kompot tanpa gulaSoda, kvass, jus, alkohol
Cendawan-Sebiji cendawan
Makanan segera dan makanan ringan industri-Semua hidangan makanan segera, kerepek, crouton, makanan ringan

Berhenti mengambil zat besi, bismut, sediaan karbon aktif, kerana mereka mengecat najis hitam.

Selama 12 jam

Berhenti makan makanan. Anda boleh minum air pegun.

Dalam 1 jam

Kecuali jika diarahkan oleh doktor anda, anda boleh minum cecair yang diluluskan sebelum ujian. Makanan yang dimakan hanya akan mempunyai masa untuk memasuki usus kecil dan tidak akan menyulitkan pemeriksaan. Sekiranya ubat pelali atau prosedur dirancang di bawah anestesia umum, makanan cair dan pepejal tidak boleh diambil sebelum prosedur.

Pembersihan usus ubat

Untuk pembersihan usus yang lengkap, ubat-ubatan dari kumpulan pencahar osmotik digunakan. Tertakluk kepada peraturan kemasukan, lumen usus dibebaskan sepenuhnya dari tinja.

Fortrans

Ubat itu bertindak kerana zat macrogol 4000. Nombor itu bermaksud berat molekul sebatian. Sebatian ini tidak diserap dalam saluran pencernaan dan tidak dimetabolisme. Di dalam usus, zat tersebut mengikat dan menahan air, meningkatkan tekanan dan isipadu kandungan. Dalam kes ini, peristalsis meningkat, pengosongan usus dipercepat. Selain itu, penyediaan mengandungi elektrolit untuk mengekalkan keseimbangan air dan elektrolit.

Kandungan 1 paket dilarutkan dengan teliti dalam 1 liter air. Seseorang dengan berat hingga 60 kg perlu mengambil 3 liter, lebih daripada 60 kg - 4 liter. Seluruh penyelesaian diminum 18-20 jam sebelum kolonoskopi. Sama ada separuh dos diminum 12 jam sebelum prosedur, separuh lagi - 3-4 jam.

Lavacol

Bahan aktif Lavacol, seperti Fortrans, adalah macrogol 4000. Ia juga mengandungi elektrolit. 1 beg direka untuk 200 ml air. Untuk menyediakan, anda perlu minum 3 liter larutan. Keseluruhan dos diambil 18-20 jam sebelum kajian..

Endofalk

Endofalk mengandungi makrogol dengan berat molekul 3350. Selain elektrolit, ia juga mengandungi bahan tambahan perasa buah. 1 paket ubat dicairkan dalam 500 ml air. Dos yang diperlukan untuk penyediaan adalah 3-4 liter, bergantung pada berat badan. Terdapat dua pilihan untuk mengambil: jumlah keseluruhan 18-20 jam sebelum kajian atau separuh selama 18-20 jam, separuh kedua - 4 jam sebelum prosedur.

Moviprep

Komposisi ubat Moviprep serupa dengan komposisi ubat Endofalk. Ia mempunyai aroma lemon dan rasa manis. Bungkusan itu mengandungi 2 sachet A dan 2 sachet B. Liter pertama larutan dibuat dengan mencairkan 1 sachet A dan 1 sachet B dalam sedikit air, kemudian isinya dibawa ke 1 liter dengan air bersih. Liter kedua dibuat dengan cara yang sama. Untuk mempersiapkan kolonoskopi, ambil 2 liter larutan. Liter pertama 12-14 jam sebelum prosedur, yang kedua - 8-10 jam sebelum prosedur. Skema lain adalah mungkin: liter pertama dalam 12-14 jam, yang kedua - dalam 3-4 jam. Selepas setiap dos ubat, minum 500 ml atau lebih air atau cecair lain yang dibenarkan.

Armada Phospho-Soda

Bahan aktif Fleet Phospho-Soda adalah natrium hidrogen fosfat dan natrium dihidrogen fosfat. Ubat itu mempunyai aroma lemon-halia. Fosfat mengekalkan air, dengan itu mencairkan tinja dan meningkatkan isipadu mereka. Persiapan untuk kolonoskopi dengan ubat ini bermula sehari sebelum prosedur, pada masa ini anda tidak boleh mengambil makanan pejal. Untuk menyediakan satu dos, 45 ml ubat (1 botol) dilarutkan dalam 120 ml air.

24 jam sebelum prosedur, bukannya makan, minum 1 gelas cecair dari senarai makanan yang dibenarkan untuk dipilih. Sejurus selepas itu, ambil 1 dos ubat dan basuh dengan 1 gelas air.

Selama 18 jam dan bukannya makanan, minum 3 gelas cecair pilihan anda.

Selama 12 jam dan bukannya makanan, minum 1 gelas cecair yang boleh diterima. Sejurus selepas mengambil 1 dos ubat dan 1 gelas air tulen.

Sekiranya dikehendaki, jumlah cecair dan air dapat ditingkatkan, tidak dapat dikurangi.

Eksportal

Penyediaannya mengandungi laktitol. Di usus besar, laktitol dipecah menjadi sebatian organik dengan berat molekul rendah. Mereka meningkatkan tekanan osmotik dalam lumen usus dan meningkatkan jumlah najis. Bahan aktifnya terasa manis. Untuk membuat penyelesaian, 20 gram ubat dicairkan dalam 1 liter air. Anda perlu mengambil 3 liter: satu liter setiap 20, 17 dan 14 jam sebelum kolonoskopi.

Kesan pencahar dari mana-mana ubat yang digunakan sangat ketara. Biasanya, pergerakan usus berlaku 1 jam selepas dos awal ubat dan 2 jam selepas akhir dos. Di antara mereka, kekerapan najis mencapai 15 kali. Perkara ini mesti diambil kira sekiranya persediaan untuk kolonoskopi dilakukan di rumah dan anda perlu ke klinik.

Enema sebelum kolonoskopi

Enema digunakan sebagai persediaan untuk prosedur jika:

  • kolonoskopi dilakukan secara kecemasan;
  • pesakit tidak mahu mengambil ubat;
  • orang itu mempunyai kontraindikasi untuk mengambil ubat.

Kontraindikasi untuk masuk termasuk keadaan umum yang teruk seseorang, penyumbatan usus, mual, muntah, penyakit radang usus akut, pendarahan dari mana-mana bahagian saluran gastrousus, sakit perut, usia hingga 15 tahun (untuk beberapa ubat - sehingga 18 tahun).

Enema dikontraindikasikan untuk pendarahan dari saluran gastrousus..

Teknik enema

Prosedurnya memerlukan cawan Esmarch dengan hujung dan petroleum jelly.

Artikel Mengenai Hepatitis