Adakah kolonoskopi sakit??

Utama Pankreatitis

Kolonoskopi adalah pemeriksaan endoskopi usus dengan memperkenalkan probe khas melalui bukaan rektum, panjangnya mencapai satu setengah meter, dan ketebalannya adalah 1 sentimeter. Hari ini adalah kaedah yang paling boleh dipercayai, cepat dan berpatutan untuk memeriksa usus dan mengesan pelbagai penyakit, termasuk neoplasma onkologi. Bagaimana prosedurnya, adakah menyakitkan untuk melakukannya dan apa risiko yang dihadapi dengan pemeriksaan endoskopi usus.

Betapa menyakitkannya prosedur kolonoskopi?

Kolonoskopi adalah prosedur yang agak tidak menyenangkan dari segi sensasi fisiologi dan psikologi. Ketidakselesaan juga dikaitkan dengan proses memperkenalkan probe melalui bukaan rektum, serta dengan pengepaman udara ke dalam usus sehingga tiub bergerak tanpa halangan dan tidak merosakkan membran mukus.

Banyak bergantung pada jenis penghilang rasa sakit yang digunakan dalam kes tertentu, dan sama ada ia digunakan sama ada:

  • Dalam beberapa kes, kolonoskopi dilakukan di bawah anestesia umum jika pesakit tidak dapat bertolak ansur dengan prosedur tersebut akibat ketakutan yang teruk atau kelemahan badan terhadap latar belakang penyakit ini. Dalam kes ini, prosedurnya tidak akan menyakitkan bagi pesakit..
  • Tanpa anestesia, anda boleh mengurangkan kesakitan penyisipan tiub ke dalam usus dengan bantuan ubat anestetik tempatan. Tetapi dalam kebanyakan kes, prosedur ini dilakukan tanpa anestesia, kerana sensasi pesakit ketika melewati tiub melalui usus mempunyai nilai tertentu untuk ketepatan diagnosis. Walaupun dengan kolonoskopi di bawah anestesia umum, ubat-ubatan digunakan yang tidak mematikan kesedaran pesakit sepenuhnya, tetapi membiarkannya bertindak balas terhadap kesakitan. Setelah bangun, dia tidak akan mengingati perkara ini.

Persoalan sama ada sakit untuk melakukan kolonoskopi usus, hari ini mempunyai jawapan positif. Tetapi ketepatan data yang diperoleh walaupun pada peringkat awal penyakit dan kemampuan untuk membuang neoplasma secara langsung semasa pemeriksaan dan mengambil bahan untuk pemeriksaan histologi atau mikroskopik menjadikan prosedur ini sangat diperlukan dalam banyak kes.

Adakah kolonoskopi berbahaya??

Apa-apa prosedur perubatan membawa risiko kesihatan tertentu. Tetapi teknologi perubatan moden dapat mengurangkan risiko ini pada tahap minimum. Probe endoskopi yang digunakan hari ini jauh lebih selamat daripada yang digunakan oleh doktor 10-20 tahun yang lalu.

Dengan profesionalisme doktor yang mencukupi, ketiadaan kontraindikasi dan penyediaan yang betul, kolonoskopi hampir sepenuhnya selamat.

Bagaimana prosedur dijalankan

Pada hari prosedur, pesakit datang ke pejabat dengan perut kosong, sepenuhnya menanggalkan pakaian dan berbaring di sisinya, menekuk lutut.

  • Sekiranya diperlukan anestesia atau anestesia tempatan, ia dilakukan pada masa ini.
  • Kemudian doktor memasukkan probe ke bukaan rektum dan, memerhatikan kemajuannya pada monitor alat, memasukkan tiub ke kedalaman yang diperlukan hingga satu setengah meter.
  • Untuk meluruskan dinding usus, doktor menyuntikkan gas melalui bukaan khas dalam probe kolonoskopi.

Waktu peperiksaan rata-rata 20 minit, kadang-kadang prosedur ditangguhkan selama 30-40 minit. Setelah menyelesaikan kolonoskopi, pesakit dapat pulang dengan segera dengan laporan dari doktor. Untuk mengelakkan ketidakselesaan dari kembung yang disebabkan oleh suntikan gas, anda harus segera mengambil bahan penyerap, seperti karbon aktif..

Boleh ada komplikasi?

Kolonoskopi moden adalah prosedur yang selamat, dengan komplikasi serius berlaku dalam kurang dari 1 peratus daripada semua kes. Akibat serius dari prosedur ini merangkumi perforasi dinding usus atau pendarahan. Penyebab komplikasi selalunya adalah kelayakan rendah doktor atau tidak mematuhi peraturan untuk mempersiapkan prosedur, yang akan dijelaskan di bawah.

Akibat prosedur yang kerap, tetapi tidak berbahaya:

  • kesan darah di dalam najis atau linen selepas biopsi tisu;
  • kembung, kembung perut kerana kemasukan udara ke dalam usus;
  • sakit di perut selepas penyingkiran polip semasa prosedur;
  • Demam yang menyertai gejala lain
  • cirit-birit akibat pembersihan usus sebelum prosedur.

Biasanya, akibat seperti itu hilang sendiri, tetapi jika perlu, anda boleh menggunakan terapi simptomatik: mengambil ubat penahan sakit, pil untuk kembung atau cirit-birit.

Cara penyediaan kolonoskopi

Menyiapkan prosedur diagnostik sangat penting bagi ketepatan data yang diperoleh dan keselamatan kolonoskopi..

  • Sekurang-kurangnya 3 hari sebelum diagnosis, anda mesti mengikuti diet khas yang mengurangkan risiko pembentukan gas di saluran pencernaan yang lebih rendah.
  • Pada hari terakhir, anda perlu beralih sepenuhnya ke makanan cair: minuman dan kaldu.
  • Pada waktu malam pada malam prosedur, dan juga pada waktu pagi, anda perlu memakai enema pembersih dengan jumlah kira-kira satu setengah liter.

Sekiranya seseorang tidak bertoleransi dengan enema, tidak dapat melakukan prosedur sendiri, atau mempunyai kontraindikasi terhadapnya, dia dapat menggunakan kaedah alternatif. Sebagai contoh, anda boleh minum Fortrans, julap berdasarkan polietilena glikol.

Kaedah penyelidikan alternatif

Memandangkan fakta bahawa kolonoskopi adalah prosedur yang menyakitkan dan tidak menyenangkan, persoalan untuk mencari kaedah alternatif untuk memeriksa usus sangat mendesak. Diagnosis penyakit saluran pencernaan dilakukan dengan menggunakan:

  • komputer, pancaran positron dan pengimejan resonans magnetik;
  • kolonoskopi maya;
  • endoskopi kapsul;
  • pemeriksaan ultrasound;
  • radiografi.

Keutamaan biasanya diberikan kepada hasil kolonoskopi, kerana dapat mengesan patologi walaupun pada tahap paling awal, misalnya, keadaan prakanker (prakanker). Sebagai tambahan, kolonoskopi memungkinkan untuk melakukan manipulasi terapi dan mengambil tisu untuk biopsi.

Dari sudut pandang kebolehpercayaan data yang diperoleh, alternatif yang layak untuk kolonoskopi adalah endoskopi kapsul, di mana kapsul kecil ditelan oleh seseorang dan melewati seluruh saluran pencernaan, merakam video pada kamera. Tetapi kajian sedemikian jauh lebih mahal daripada kaedah pemeriksaan usus yang disenaraikan, dan tidak setiap klinik mampu menawarkan kaedah ini kepada pesakitnya..

Kolonoskopi usus - adakah ia menyakitkan?

Kolonoskopi adalah kaedah moden untuk memeriksa membran mukus organ pencernaan. Hari ini adalah kaedah diagnostik yang paling tepat dan sangat bermaklumat. Pesakit bimbang tentang kolonoskopi usus jika sakit, dan bolehkah komplikasi muncul? Untuk memahami perkara ini, anda perlu memahami teknik prosedur..

Mengapa anda memerlukan kolonoskopi

Kolonoskopi usus menyakitkan - persoalannya pasti diajukan kepada doktor, dan banyak pesakit cuba mengelakkan kajian seperti itu. Sebenarnya, tidak ada banyak petunjuk untuk preskripsi, tetapi kajian ini membantu mengesan banyak patologi yang teruk, dan akhirnya mencegah kematian. Kolonoskopi ditetapkan dalam kes seperti:

  • pelepasan dari rektum (lendir, darah, atau nanah);
  • gangguan najis berterusan;
  • penurunan berat badan secara tiba-tiba atau anemia asal tidak diketahui;
  • sindrom kesakitan di usus;
  • kecurigaan neoplasma dalam usus, keperluan untuk biopsi tisu usus;
  • penyingkiran polip, badan asing.

Adakah kolonoskopi menyakitkan atau tidak - kebenaran atau mitos?

Bagi banyak pesakit, kolonoskopi adalah prosedur yang menyakitkan, memandangkan pesakit pergi ke doktor apabila gejala kesakitan dan ketidakselesaan pertama muncul. Kesakitan semasa prosedur adalah spastik, memprovokasi penyempitan ruang usus, yang meningkatkan ketidakselesaan ketika melewati probe kolonoskopi. Maklumat mengenai bagaimana kajian dijalankan dan berapa lama kolonoskopi dilakukan dalam artikel ini.

Ramai doktor lebih suka menggunakan anestesia tempatan untuk mengekalkan hubungan pesakit..

Ubat tidur atau tanpa rasa sakit?

Biasanya rasa sakit adalah tindak balas kepada kerengsaan ujung saraf, tetapi mereka tidak berada dalam usus seperti itu, jadi tidak perlu membicarakan manifestasi klasik sindrom kesakitan. Sebagai peraturan, lebih tepat untuk membicarakan sensasi yang tidak menyenangkan dan tidak selesa yang mungkin muncul dari tekanan aliran udara, yang dilancarkan untuk melancarkan lipatan selaput lendir, atau ketika alat melewati usus.

Sekiranya seseorang mempunyai tahap kepekaan yang normal, maka proses ini benar-benar dapat ditoleransi! Banyak bergantung pada sikap positif pesakit dan sejauh mana dia mempercayai pakar yang melakukan kolonoskopi. Penting untuk menghilangkan rasa takut, kerana ini menimbulkan kekejangan otot dan mengganggu prosedur, menyebabkan ketidakselesaan tambahan..

Pakar menentang pelaksanaan kolonoskopi di bawah tidur ubat, kerana tidak mungkin berinteraksi dengan pesakit seperti itu, dan mereka tidak akan dapat memberitahu tentang perasaan mereka, yang dapat memberi tahu doktor cara terbaik untuk melakukan manipulasi lebih lanjut. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, anda tidak boleh melakukan tanpa anestesia atau tidur ubat:

  • Pesakit adalah kanak-kanak dengan tahap kepekaan rendah.
  • Seorang pesakit yang mengalami lekatan rongga perut diperiksa.
  • Pesakit mengalami erosi, bisul dan patologi lain dari dinding usus.

Dengan pengenalan instrumen endoskopi, kebanyakan pesakit tidak mengalami kesakitan akut. Sekiranya prosesnya ternyata menyakitkan, maka pakar harus diberitahu mengenai perkara ini dan kemudian dia akan melumasi dubur dengan salap anestetik atau mengurangkan aliran udara.

Mengapa ia menyakitkan - faktor predisposisi

Keamatan dan sifat kesakitan bergantung pada pelbagai faktor, termasuk ciri-ciri individu anatomi usus, ambang kepekaan pesakit dan tahap persiapan untuk prosedur.

Punca kesakitan lain adalah:

  • Profesionalisme doktor - sedikit pengalaman dengan kolonoskopi dapat meningkatkan tahap kesakitan;
  • Keperluan untuk suntikan udara - pengenalan gas atmosfera hingga 3 liter adalah penting untuk mengembang lumen usus;
  • Peralatan teknikal bilik endoskopi - semakin baru peralatannya, semakin selesa prosedurnya.
  • Kegagalan untuk mematuhi cadangan doktor sebagai persediaan untuk kajian ini adalah aspek penting dalam meningkatkan kesakitan. Sekiranya terdapat tinja yang tersekat di lumen usus, patensi kolonoskop mungkin sukar.

Catatan: faktor tekanan meningkatkan kepekaan ujung saraf usus, oleh itu, pada manipulasi sedikit pun, tubuh bertindak balas:

  • kekejangan,
  • penyempitan lumen usus yang tajam, terutamanya di kawasan bahagian spinkter.

Kemungkinan penyebab kesakitan semasa kolonoskopi

Masih tidak wajar menunggu penampilan kesakitan yang teruk semasa kajian. Sama ada sakit untuk melakukan kolonoskopi bergantung pada pelbagai faktor. Segera harus diperhatikan bahawa ahli endoskopi akan melakukan segala yang mungkin untuk memastikan prosedur yang dilakukan selesa bagi pesakit. Antara sebab utama yang boleh menyebabkan ketidakselesaan atau kesakitan adalah:

  • laluan endoskopi melalui lengkung fisiologi, terutama yang ketara di kawasan hati dan limpa;
  • pembengkakan usus udara - perlu meluruskan lipatan semula jadi usus;
  • kehadiran polip, neoplasma, badan asing atau retakan pada lumen usus;
  • ciri individu struktur usus.

Langkah-langkah untuk mencegah kesakitan

Dalam kebanyakan kes, fibrokolonoskopi dilakukan tanpa anestesia, kerana semasa prosedur, hubungan antara doktor dan pesakit membantu mencegah kecederaan usus dengan alat endoskopi. Satu-satunya petunjuk mutlak untuk penggunaan anestesia adalah kolonoskopi untuk kanak-kanak.

Sekiranya pesakit cukup tenang dan santai, penggunaan ubat penghilang rasa sakit tidak diperlukan. Untuk memudahkan kemasukan endoskopi ke dalam rektum, gel anestetik khas boleh digunakan. Dalam kes ini, alat itu sendiri dilincirkan, selepas itu pengenalannya tanpa rasa sakit adalah mungkin..

Sekiranya soalan itu menyakitkan atau tidak mengganggu pesakit terlalu banyak, atau jika polip / tumor akan dikeluarkan, ubat penenang boleh digunakan untuk biopsi. Untuk ini, pemberian ubat intravena digunakan, tindakannya menyerupai tindakan ubat untuk anestesia. Pada masa yang sama, hubungan antara pesakit dan doktor dipelihara, tetapi tidak ada rasa sakit.

Kolonoskopi usus

Siapa yang tidak akan dapat menjalankan prosedur tanpa anestesia

Terdapat beberapa kategori pesakit yang, kerana ciri-ciri tertentu, tidak akan dapat menjalani pemeriksaan tanpa menggunakan ubat anestetik. Pesakit ini merangkumi:

Kanak-kanak di bawah 12 tahun - memandangkan usia mereka yang kecil dan ketidakmampuan untuk memahami pentingnya kaedah ini, kanak-kanak sangat takut akan gangguan dalam badan mereka, dan kerana prosedur ini kemungkinan besar harus diulang setelah beberapa saat, lebih baik mengelakkan trauma mental.
Pesakit yang menderita penyakit perekat - lekatan akan menghalang kemajuan endoskopi di dalam usus dan menyebabkan kesakitan yang teruk ketika bersentuhan langsung.
Orang yang mengalami ketegangan (penyempitan) di usus besar atau dubur, yang akan menyukarkan saluran tersebut, dan pesakit akan mengalami kesakitan yang cukup kuat. Pesakit dengan proses keradangan, berjangkit, ulseratif dan merosakkan usus - sakit perut yang teruk tidak akan membenarkan doktor memeriksa dan mendiagnosis..

Memang, bagi mereka, sebarang sensasi, bahkan dianggap tidak penting bagi orang biasa, boleh menjadi alasan panik, pingsan dan serangan jantung. Oleh itu, doktor, yang pada awalnya mengetahui ciri mental pesakitnya, cuba menetapkan prosedur untuknya menggunakan ubat bius.

Tanpa penggunaan anestesia, pesakit yang terlalu rentan dengan ambang kepekaan rendah tidak akan dapat menjalani kolonoskopi. Memang, bagi mereka, sebarang sensasi, bahkan dianggap tidak penting bagi orang biasa, boleh menjadi alasan panik, pingsan dan serangan jantung. Oleh itu, doktor, yang pada awalnya mengetahui ciri mental pesakitnya, cuba menetapkan prosedur untuknya menggunakan ubat bius..

Sekiranya pesakit diberi kaedah diagnostik usus lain, seperti ultrasound atau irrigoscopy, agar tidak melakukan kolonoskopi di bawah anestesia kerana adanya kontraindikasi, tetapi mereka tidak bermaklumat, perlu menetapkan FKS tanpa anestesia. Takut sakit bukan alasan untuk menghentikan kolonoskopi.

Penerangan kajian

Kolonoskopi pada dasarnya adalah pemeriksaan visual usus "dari dalam". Kandungan maklumat kolonoskopi tidak dapat disangkal. Walau bagaimanapun, ia digunakan sebagai jalan terakhir. Selalunya, pesakit menangguhkan ujian diagnostik ini, dengan harapan sehingga ujian terakhir dapat membantu menyelesaikan masalah tersebut. Ini disebabkan oleh fakta bahawa setiap orang menjalankan prosedur secara berbeza. Ramai orang tertanya-tanya adakah sakit untuk melakukan kolonoskopi? Tidak ada satu jawapan: bagi sesetengah orang, kajian ini sangat menyakitkan, yang lain bertoleransi dengan mudah.

Kolonoskopi menyakitkan atau tidak

Semasa melakukan kolonoskopi, mustahil dilakukan tanpa rasa tidak selesa. Tetapi mereka subjektif. Sebilangan pesakit melaporkan hanya ketidakselesaan kecil, yang lain mengadu sakit teruk.

Tidak ada ujung saraf di usus. Semua sensasi menyakitkan semasa prosedur timbul dengan tekanan pada rongga perut dan organ lain.

Ketidakselesaan dan kesakitan semasa kolonoskopi berlaku apabila:

  1. Memasukkan probe ke dubur.
  2. Kembung dinding usus. Udara dibekalkan untuk melancarkan membran mukus, meningkatkan penglihatan dan memudahkan pergerakan radas.
  3. Menggerakkan kolonoskop di rektum dan kolon.
  4. Melewati tiub melalui gelung (lipatan) usus.
  5. Menekan perut - ini adalah bagaimana jururawat dapat membantu membimbing dan membimbing kolonoskop melalui usus besar.

Sama ada sakit untuk melakukan kolonoskopi dan seberapa kuat ketidakselesaan itu juga bergantung pada ciri fisiologi pesakit: berat badan, struktur usus, ambang sakit, kehadiran bisul dan lekatan.

Semasa pemeriksaan, pesakit mungkin melihat ketidakselesaan berikut:

  • pembakaran;
  • pecah;
  • sakit tarik atau kekejangan;
  • meletup.

Juga, betapa tidak menyenangkannya melakukan kolonoskopi usus dipengaruhi oleh:

  1. Sikap psikologi dan hubungan dengan kakitangan perubatan.
  2. Pengalaman doktor.
  3. Kualiti peralatan.
  4. Ciri-ciri fisiologi individu. Kesakitan yang sangat teruk akan dialami oleh pesakit yang mengalami kelainan patologi pada struktur usus.

Ketidakselesaan dan kesakitan muncul selepas kolonoskopi. Mereka berkaitan dengan udara yang tersisa, gangguan usus dan dengan manipulasi tambahan, jika dilakukan: biopsi, kauterisasi, penyingkiran polip. Terdapat peningkatan pembentukan gas, menggelegak, kembung, kadang-kadang sejumlah kecil darah dapat keluar jika dinding usus telah rosak.

Semua sensasi yang tidak menyenangkan hilang dalam beberapa hari. Sekiranya mereka tidak hilang, jumlah darah semasa buang air besar meningkat, suhu meningkat - anda perlu berjumpa doktor.

Perasaan ditanggung oleh kolonoskopi

Ia diketahui dari sumber perubatan dan bukan perubatan - pemeriksaan endoskopi yang disebutkan melibatkan menarik probe (silikon lembut) yang fleksibel dengan peralatan khusus di hujung seseorang. Mencucuk semestinya berada di dubur (anus), tempat itu intim, yang bermaksud bahawa sejumlah pengalaman psikologi dikaitkan: keengganan mendasar untuk menunjukkan kawasan tersembunyi di badan, rasa malu, malu untuk kemungkinan rembesan atau bau semula jadi, dilema psikoseksual (homofobia). Sebagai tambahan kepada penghenti emosi, mereka yang bersiap sedia untuk kolonoskopi menghadapi tugas untuk mengatasi ambang kesakitan. Apa yang menyebabkan kesakitan? "Pelaku kesakitan" dibahagikan kepada dua kategori - kategori yang bergantung pada subjek dan yang datang secara bebas..

Sebab bergantung termasuk tingkah laku seseorang semasa pengajian. Dalam keadaan ini, komponen psikologi memainkan peranan negatif. Kekangan yang berlebihan, ketidakupayaan untuk berehat sepenuhnya, pergerakan badan pelindung - probe terletak di dinding rektum atau melekat pada bahagian kulit dubur, menimbulkan sensasi yang menyakitkan. Pengalaman dengan pendekatan yang betul dapat dielakkan.

Penyediaan berkualiti tinggi memainkan peranan penting dalam kejayaan kolonoskopi. Pembersihan gelung usus besar dan rektum yang tidak mencukupi membawa kepada pengumpulan sisa tinja yang tidak rata di dalam lumen. Pemeriksaan yang lewat dapat tersekat dalam kandungan dan, dalam diagnostik lebih lanjut, memberikan hasil yang tidak tepat, dan jika jisimnya terlalu keras, mereka tergelincir dan menyebabkan microtrauma ke dinding usus. Untuk mengelakkan masalah seperti itu, anda mesti mematuhi cadangan doktor dengan ketat ketika memilih diet sebelum prosedur..

Punca kesakitan tidak bergantung pada seseorang termasuk kesakitan yang timbul secara langsung semasa ujian. Doktor, untuk pemeriksaan yang tepat mengenai keadaan dinding usus besar, dipaksa untuk memperluas organ secara buatan - ini dilakukan dengan meniup udara. Jet mengembang lumen usus, dengan peregangan secara paksa - reaksi organ agak menyakitkan, pesakit secara tidak sengaja merasakannya. Tugas utama jururawat membantu adalah mencegah pergerakan tiba-tiba pada pesakit, jika tidak, terdapat risiko kecederaan tiba-tiba pada usus. Kesakitan mungkin ditunjukkan dengan pengambilan sampel langsung sel (biopsi) semasa prosedur. Sindrom nyeri yang datang mesti diambil kira oleh profesional perubatan yang mendiagnosis, jika tidak, ia boleh menjadi kejutan kesakitan yang kuat.

Komplikasi

Komplikasi boleh berlaku selepas kolonoskopi. Statistik menunjukkan bahawa manifestasi keadaan rumit sangat jarang berlaku. Ini termasuk:

  • Perforasi dinding usus - komplikasi ini berlaku pada 1% pesakit.
  • Pendarahan dalam usus. Selalunya berlaku dengan biopsi atau penyingkiran polip, tetapi biasanya ringan dan hilang dengan cepat dengan sendirinya.
  • Sindrom nyeri dilokalisasikan di perut.
  • Suhu meningkat hingga 37.5 ° C. Kenaikan seperti itu boleh berlaku selama 3 hari. Dalam kebanyakan kes, ini berlaku selepas penyingkiran polip di usus, dan tidak menimbulkan bahaya bagi kehidupan manusia..

Doktor perhatikan bahawa selepas kolonoskopi, anda perlu mendapatkan bantuan perubatan sekiranya terdapat gejala yang membimbangkan. Yaitu, pening yang kerap, kelemahan umum dan penurunan prestasi, sakit perut sistemik. Juga, seseorang harus segera berjumpa doktor untuk muntah dan mual, penampilan darah semasa buang air besar. Keadaan patologi dianggap peningkatan suhu badan dengan petunjuk di atas 38 ° C..

Penyediaan dan metodologi

Kolonoskopi hanya dapat dilakukan setelah penyediaan badan dengan teliti. Sebelum dijalankan, doktor akan menetapkan diet ketat khas. Pesakit harus mematuhinya selama 3-4 hari. Makanan seperti itu tidak termasuk dalam diet:

  • Sayuran mentah, buah-buahan dan buah beri.
  • Kentang.
  • Kekacang.
  • Cendawan.
  • Roti hitam.
  • Bayam dan kelim.
  • Makanan dalam tin dan acar.
  • Daging salai.
  • Bubur - barli mutiara, gandum gulung, gandum.
  • Coklat.
  • Kacang.
  • Minuman - kopi, susu, alkohol, minuman berkarbonat.

Langkah wajib untuk kolonoskopi adalah membersihkan usus. Ia dijalankan dalam beberapa peringkat. Pesakit harus mengambil julap sehari sebelum kajian. Seterusnya, anda perlu melakukan beberapa enema pembersihan. Dalam kes ini, 1.5-2 liter air diperkenalkan setiap 2 jam. Pada waktu petang, sebelum kolonoskopi, anda perlu melakukan 3 enema dan pada waktu pagi, dan tepat sebelum kajian - juga 2-3 enema.

Kolonoskopi tanpa anestesia adalah mudah. Pesakit juga diberi ubat khas yang melegakan. Lelaki itu berbaring di sebelahnya dengan lutut bengkok. Seterusnya, doktor memasukkan tiub kolonoskop ke dalam usus, dan sebagai permulaan, usus dipam dengan udara, ini membolehkan tiub bergerak melalui usus. Doktor yang menjalankan kajian ini menilai keadaan usus besar dari dalam, dan memotret zon patologi.

Semasa prosedur, seseorang akan merasa tidak selesa atau sensasi yang menyakitkan. Ia bergantung pada keperibadian organisma, iaitu pada ambang kesakitan dan struktur usus. Tempoh prosedur adalah kira-kira 30 minit, tetapi ia bertambah dengan masa sekiranya terdapat neoplasma dan bahan biologi diperlukan untuk biopsi.

Pesakit mana yang disyorkan untuk kolonoskopi dengan anestesia umum?

Terdapat sejumlah petunjuk di mana pesakit perlu diberi anestesia semasa prosedur..

  1. Kanak-kanak di bawah umur 12 tahun perlu menjalani kolonoskopi di bawah anestesia umum. Kesakitan kecil boleh memberi kesan negatif yang kuat pada jiwa kanak-kanak, jadi prosedur dilakukan untuk kanak-kanak di bawah anestesia umum..
  2. Pesakit dengan lekatan di rongga perut. Dalam sejarah pesakit seperti itu, seseorang dapat menemui campur tangan pembedahan, peritonitis sebelumnya, yang boleh menjadi komplikasi penyakit pada rongga perut dan pelvis kecil. Adhesi terbentuk di antara gelung bahagian-bahagian usus yang berlainan, oleh itu, kemajuan kolonoskop menyebabkan kesakitan yang teruk, oleh itu, kolonoskopi hanya boleh dilakukan di bawah anestesia.
  3. Proses pemusnahan yang meluas di rongga usus pesakit adalah petunjuk lain untuk manipulasi di bawah anestesia. Penyebabnya adalah sindrom kesakitan yang sama.
  4. Prosedur yang tidak menyakitkan di bawah anestesia umum.
  5. Ditunjukkan untuk orang yang mempunyai tahap kepekaan yang berkurang. Pesakit seperti itu tidak bertolak ansur walaupun campur tangan perubatan kecil, dan sensasi yang tidak menyenangkan yang dapat ditoleransi oleh orang lain boleh menyebabkan mereka mengalami kejutan kesakitan, kehilangan kesedaran, dan kerosakan organ dalaman. Di samping itu, pesakit akan lebih senang menerima persiapan dan menunggu prosedur sekiranya dia mengetahui bahawa ia dilakukan di bawah anestesia dan tidak membawa kesakitan..

Apa yang dilarang untuk dilakukan

Selepas kolonoskopi, dilarang meninggalkan kemudahan perubatan dengan segera. Pesakit akan berada di bawah pengawasan yang berkelayakan selama beberapa jam. Biasanya pesakit dibenarkan pulang setelah 1-3 jam..

Dilarang sama sekali mengabaikan diet selepas kajian. Semua produk berbahaya dikecualikan selama 2-3 hari. Dengan kembung perut, julap tidak boleh diambil. Sekiranya terdapat komplikasi, kursus rawatan hanya boleh diresepkan oleh doktor..

Pada hari ke-1-4 selepas kajian, dilarang memberi keutamaan kepada aktiviti fizikal yang kuat dan sukan yang berbahaya. Pesakit harus lebih banyak berehat dan melindungi dirinya dari situasi tertekan. Semasa tempoh pemulihan, anda tidak boleh mengambil ubat mengikut budi bicara anda sendiri.

Petunjuk untuk kolonoskopi menggunakan anestesia

Setelah memastikan dari keputusan ujian bahawa tidak berbahaya untuk melakukan kolonoskopi di bawah anestesia, doktor memberikan rujukan untuk gejala berikut pada pesakit:

  • kehadiran tumor;
  • rasa sakit yang berterusan di perut dan semasa buang air besar;
  • warna gelap najis;
  • cirit-birit yang kerap;
  • kehadiran darah di dalam najis.

Untuk prosedur, anestesia digunakan tanpa gagal untuk petunjuk berikut:

  1. Umur kanak-kanak di bawah dua belas tahun, kerana kanak-kanak merasakan kesakitan jauh lebih mendalam daripada orang dewasa. Agar tidak membahayakan kesihatan mental kanak-kanak, prosedur ini dijalankan secara eksklusif dengan anestesia.
  2. Semasa diperiksa, pesakit dengan penyakit perekat kadang-kadang mengalami kesulitan dalam memajukan kolonoskop melalui usus besar. Anestesia dalam kes ini diperlukan.
  3. Hipersensitiviti terhadap kesakitan pada pesakit. Sebilangan orang, walaupun dengan pemeriksaan dangkal, mengalami ketidakselesaan dan ketidakselesaan, dan kolonoskopi dilakukan di bawah anestesia untuk mengelakkan kejutan kesakitan.

Anestesia semasa kolonoskopi tidak digunakan hanya atas permintaan pesakit.

Anestesia am

Pesakit di bawah anestesia berada dalam keadaan tidur nyenyak, apabila tidak ada kepekaan, reaksi apa pun. Anestesia semacam itu digunakan dalam campur tangan pembedahan..

Walau bagaimanapun, anestesia umum membawa risiko beberapa komplikasi:

  • penindasan refleks pelindung laring;
  • pemulihan pasca prosedur lebih lama berbanding ubat penenang.

Kolonoskopi di bawah anestesia dilakukan secara eksklusif di bilik operasi, yang mempunyai peralatan yang diperlukan untuk memastikan keselamatan prosedur yang lengkap.

Anestesia tempatan

Jenis kesakitan ini melegakan ketidakselesaan pesakit dan membantu berehat. Anestetik tempatan digunakan pada hujung kolonoskop. Apabila bersentuhan dengan mukosa rektum, ia menimbulkan kesan anestetik ringan, tetapi tidak menjamin keselesaan pesakit dengan cukup.

Penenang

Jenis anestesia yang biasa berlaku di negara-negara Eropah semasa kolonoskopi adalah ubat penenang, di mana pesakit terbenam dalam keadaan tidur ringan. Perasaan takut meninggalkan pesakit.

  • semasa tidur, seseorang hampir tidak merasakan apa-apa, yang dapat mengelakkan doktor daripada mendiagnosis penyakit dengan tepat;
  • tindak balas alahan adalah mungkin;
  • kemungkinan komplikasi dalam bentuk disfungsi sistem pernafasan dan kardiovaskular;
  • loya;
  • peningkatan tekanan darah.

Adakah menyakitkan untuk melakukan kolonoskopi tanpa anestesia

Kolonoskopi - pemeriksaan endoskopi gelung usus besar dan rektum, prosedurnya tidak dianggap menyenangkan. Terdapat banyak pendapat yang bertentangan mengenai topik ini di rangkaian, tetapi tidak ada satu pun tinjauan negatif yang perlu ditakuti oleh proses tersebut sehingga anda menolak dan mengabaikan kesihatan anda untuk kepentingan pengecut anda sendiri. Untuk menilai apa yang dimaksudkan dengan "pelaksanaan" usus, betapa bahayanya, adalah berguna untuk merujuk kepada komen orang yang telah melaluinya:

Alena K., 21 tahun, Syktyvkar: “Ketika doktor memperkenalkan siasatan, agak menyakitkan, kemudian timbul perasaan menggelitik sedikit. Sensasi kesemutan berlaku secara berkala - mungkin pada masa ini siasatan bertentangan dengan saya dari dalam. Adakah saya mengesyorkan melakukannya? Sekiranya doktor telah menetapkan - pasti Ya. ".

Boris E. 49 tahun, Armavir: “Ternyata lebih menyakitkan daripada yang dijangkakan. Mungkin, ketika doktor mengepam udara dari dalam ke dalam. Terdapat perasaan pecah kuat dan untuk seketika nampaknya saya akan meletup. Secara amnya, prosedur ini dapat ditanggung. Sekiranya anda perlu melalui, maka tolak - pengecut dan tidak suka pada diri sendiri ".

Alexey I., 38 tahun, Moscow: "Sensasinya tidak menyenangkan, tetapi tidak bencana. Pada dasarnya, tidak menyenangkan apabila selang itu melewati anda. Mungkin, itu salahnya sendiri - semestinya anda tidak banyak. Bagi mereka yang akan lulus - saya menasihati anda untuk berehat, walaupun tidak mudah. Sekiranya mereka melantik lebih banyak, saya meminta mereka melakukannya di bawah anestesia. ".

Komen itu jelas menunjukkan: orang yang memberi respons menunjukkan tanda-tanda yang sama dalam persepsi, tetapi mereka serupa dalam satu perkara - jika anda perlu melakukannya, lebih baik anda menjalani kajian yang tidak selesa ini, sehingga kemudian anda tidak akan terganggu kerana peluang yang terlepas untuk mengubati penyakit tepat pada waktunya.

Perasaan ditanggung oleh kolonoskopi

Ia diketahui dari sumber perubatan dan bukan perubatan - pemeriksaan endoskopi yang disebutkan melibatkan menarik probe (silikon lembut) yang fleksibel dengan peralatan khusus di hujung seseorang. Mencucuk semestinya berada di dubur (anus), tempat itu intim, yang bermaksud bahawa sejumlah pengalaman psikologi dikaitkan: keengganan mendasar untuk menunjukkan kawasan tersembunyi di badan, rasa malu, malu untuk kemungkinan rembesan atau bau semula jadi, dilema psikoseksual (homofobia). Sebagai tambahan kepada penghenti emosi, mereka yang bersiap sedia untuk kolonoskopi menghadapi tugas untuk mengatasi ambang kesakitan. Apa yang menyebabkan kesakitan? "Pelaku kesakitan" dibahagikan kepada dua kategori - kategori yang bergantung pada subjek dan yang datang secara bebas..

Sebab bergantung termasuk tingkah laku seseorang semasa pengajian. Dalam keadaan ini, komponen psikologi memainkan peranan negatif. Kekangan yang berlebihan, ketidakupayaan untuk berehat sepenuhnya, pergerakan badan pelindung - probe terletak di dinding rektum atau melekat pada bahagian kulit dubur, menimbulkan sensasi yang menyakitkan. Pengalaman dengan pendekatan yang betul dapat dielakkan.

Penyediaan berkualiti tinggi memainkan peranan penting dalam kejayaan kolonoskopi. Pembersihan gelung usus besar dan rektum yang tidak mencukupi membawa kepada pengumpulan sisa tinja yang tidak rata di dalam lumen. Pemeriksaan yang lewat dapat tersekat dalam kandungan dan, dalam diagnostik lebih lanjut, memberikan hasil yang tidak tepat, dan jika jisimnya terlalu keras, mereka tergelincir dan menyebabkan microtrauma ke dinding usus. Untuk mengelakkan masalah seperti itu, anda mesti mematuhi cadangan doktor dengan ketat ketika memilih diet sebelum prosedur..

Punca kesakitan tidak bergantung pada seseorang termasuk kesakitan yang timbul secara langsung semasa ujian. Doktor, untuk pemeriksaan yang tepat mengenai keadaan dinding usus besar, dipaksa untuk memperluas organ secara buatan - ini dilakukan dengan meniup udara. Jet mengembang lumen usus, dengan peregangan secara paksa - reaksi organ agak menyakitkan, pesakit secara tidak sengaja merasakannya. Tugas utama jururawat membantu adalah mencegah pergerakan tiba-tiba pada pesakit, jika tidak, terdapat risiko kecederaan tiba-tiba pada usus. Kesakitan mungkin ditunjukkan dengan pengambilan sampel langsung sel (biopsi) semasa prosedur. Sindrom nyeri yang datang mesti diambil kira oleh profesional perubatan yang mendiagnosis, jika tidak, ia boleh menjadi kejutan kesakitan yang kuat.

Anestesia: ya atau tidak?

Untuk mengecualikan akibat yang tidak diingini sebanyak mungkin, orang-orang dijemput untuk melakukan prosedur di bawah anestesia umum atau tempatan. Sama ada menjalani prosedur tanpa anestesia atau menggunakannya - pesakit memutuskan secara individu. Tidak ada pendapat sebulat suara.

Anestesia umum adalah perencatan buatan terhadap aktiviti sistem saraf pusat dengan kesan yang boleh dibalik kemudian. Seseorang diperkenalkan ke dalam tidur tiruan, terdapat penurunan dalam aktiviti refleks utama, kehilangan kesedaran dan amnesia berlaku dalam tempoh tertidur.

Anestesia tempatan adalah penutupan setempat dari cabang saraf individu, melalui teknik ini, ketiadaan sensasi sensitif sepenuhnya dicapai, tetapi pesakit sentiasa sedar sepenuhnya dan dapat mengingati kejadian semasa. Anestesia dibahagikan kepada subtipe:

  • Epidural, atau tulang belakang, di mana cabang saraf utama di pintu keluar dari ruang tulang belakang disekat. Kaedah anestesia digunakan secara meluas dalam kolonoskopi, ia membolehkan anda mematikan sebahagian bahagian bawah saluran gastrousus.
  • Anestesia tempatan adalah suntikan ke tisu di sekitar kawasan yang menyakitkan. Terutamanya digunakan dalam pergigian, pembedahan plastik dan traumatologi.
  • Anestesia superfisial adalah sejenis penghilang rasa sakit di mana anestetik digunakan pada permukaan kulit. Jenis ini terdapat dalam gastroskopi - bahan tersebut digunakan pada probe atau terus ke dubur sebelum pengenalan probe. Ia dilakukan sekiranya seseorang mengalami peningkatan kepekaan kesakitan.

Ahli endoskopi yang berpengalaman wajib memberi nasihat kepada subjek mengenai jenis anestesia dan bersama-sama memilih pilihan yang sesuai.

Komplikasi selepas kolonoskopi

Proses pemeriksaan invasif dalaman kolon dan rektum disamakan dengan campur tangan pembedahan yang selamat. Dan sebarang campur tangan penuh dengan komplikasi jangka pendek atau total..

Komplikasi jangka pendek

Kategori ini merangkumi akibat sederhana yang berlaku sebaik sahaja mengambil biomaterial, biasanya berlangsung dari satu hingga dua jam hingga tiga hingga empat hari. Sensasi yang sangat menyakitkan di tempat pemeriksaan atau di sepanjang gelung usus.

Mungkin menyakitkan untuk mencubit di dubur semasa perbuatan buang air besar, kadang-kadang pesakit merasakan sesuatu di perut bawah dan mengaitkannya dengan akibat kajian. Ini sebahagiannya benar, tetapi biasanya masalah itu adalah hasil puasa paksa yang lama, yang diperlukan agar persiapan untuk pemeriksaan endoskopi selesai.

Komplikasi keparahan sederhana

Akibat yang rumit termasuk reaksi refleks usus terhadap campur tangan. Dalam kes terakhir, cirit-birit atau fenomena sebaliknya adalah mungkin - sembelit. Sindrom berlaku jika seseorang segera setelah prosedur "menerkam makanan", berusaha memuaskan rasa lapar yang menjengkelkan dan menghilangkan sakit kepala lapar yang diderita orang. Pengisian saluran gastrointestinal yang tajam dengan jisim makanan membawa kepada banyak kekejangan dinding dan menimbulkan gangguan jangka pendek dalam kerja organ. Penting untuk makan bahagian kecil, mengambil cukup cecair untuk penyerapan makanan dengan betul.

Komplikasi teruk

Komponen terakhir adalah bentuk akibat yang teruk. Ini secara konvensional bermaksud gangguan fizikal dan kimia. Dalam kes pertama, kita bercakap mengenai kecederaan yang diterima semasa kolonoskopi: luka mikro dalaman yang berlaku semasa pengambilan sampel biopsi dan memburukkan lagi - perforasi dinding usus. Pilihan kimia termasuk reaksi alahan terhadap ubat anestesia. Tahap tindakan mereka dikira dari ruam sederhana pada kulit hingga kejutan anafilaksis yang paling serius. Oleh itu, pesakit yang telah menjalani kajian disarankan untuk tinggal di klinik untuk pemerhatian - dua kategori komplikasi terakhir, dengan pendekatan yang salah terhadap keadaan semasa, sering menyebabkan kematian..

Adakah menyakitkan untuk melakukan kolonoskopi dan mengapa, pilihan menghilangkan rasa sakit

Kolonoskopi adalah kaedah memeriksa usus sepanjang keseluruhannya menggunakan kolonoskop. Tempoh keseluruhan prosedur adalah sekitar 25 minit. Semasa kajian, pesakit mengalami ketidakselesaan yang teruk, kesakitan dengan persiapan yang buruk dan beberapa ciri anatomi ruang usus. Kesakitan yang teruk, walaupun dengan anestesia tempatan, juga mungkin berlaku, yang meningkatkan masa prosedur, menjadikan lebih banyak ketidakselesaan dan tekanan. Penyelidikan kolonospik kini dapat dilakukan di bawah anestesia umum. Pesakit tertidur, doktor melakukan kajian dengan usus sedikit mungkin. Adakah sangat menyakitkan untuk melakukan kolonoskopi tanpa anestesia, yang mempengaruhi intensiti kesakitan dan yang ditunjukkan untuk anestesia?

Adakah kolonoskopi menyakitkan atau tidak - kebenaran atau mitos?

Bagi banyak pesakit, kolonoskopi adalah prosedur yang menyakitkan, memandangkan pesakit pergi ke doktor apabila gejala kesakitan dan ketidakselesaan pertama muncul. Kesakitan semasa prosedur adalah spastik, memprovokasi penyempitan ruang usus, yang meningkatkan ketidakselesaan ketika melewati probe kolonoskopi. Maklumat mengenai bagaimana kajian dijalankan dan berapa lama kolonoskopi dilakukan dalam artikel ini.

Ramai doktor lebih suka menggunakan anestesia tempatan untuk mengekalkan hubungan pesakit..

Mengapa ia menyakitkan - faktor predisposisi

Keamatan dan sifat kesakitan bergantung pada pelbagai faktor, termasuk ciri-ciri individu anatomi usus, ambang kepekaan pesakit dan tahap persiapan untuk prosedur.

Punca kesakitan lain adalah:

  • Profesionalisme doktor - sedikit pengalaman dengan kolonoskopi dapat meningkatkan tahap kesakitan;
  • Keperluan untuk suntikan udara - pengenalan gas atmosfera hingga 3 liter adalah penting untuk mengembang lumen usus;
  • Peralatan teknikal bilik endoskopi - semakin baru peralatannya, semakin selesa prosedurnya.
  • Kegagalan untuk mematuhi cadangan doktor sebagai persediaan untuk kajian ini adalah aspek penting dalam meningkatkan kesakitan. Sekiranya terdapat tinja yang tersekat di lumen usus, patensi kolonoskop mungkin sukar.

Catatan: faktor tekanan meningkatkan kepekaan ujung saraf usus, oleh itu, pada manipulasi sedikit pun, tubuh bertindak balas:

  • kekejangan,
  • penyempitan lumen usus yang tajam, terutamanya di kawasan bahagian spinkter.

Kaedah menghilangkan rasa sakit

Pemeriksaan endoskopi rongga usus dilakukan sesuai dengan petunjuk perubatan, dan juga atas permintaan pesakit hanya tidak mengalami sensasi. Walaupun keinginan pesakit, penting untuk mengambil kira sejarah klinikal, umur dan ciri-ciri badannya untuk menerapkan satu atau lain jenis rasa sakit.

Semasa pemeriksaan kolonoskopi, 3 jenis anestesia boleh digunakan.

Anestesia tempatan

Kaedah anestesia ini mengekalkan kejelasan kesedaran pesakit. Hujung kolonoskop dilincirkan dengan sebatian anestetik dan dimasukkan ke dalam lumen rektum. Semasa pergerakan hujung, mukosa usus dibius.

Ketidakselesaan semasa manipulasi mungkin berterusan. Anestesia tidak mendalam, hanya mengurangkan tindak balas terhadap kesan permukaan kolonoskop.

Penenang cetek (tidur ubat)

Tidur tiruan ringan dicapai dengan pemberian ubat secara intravena. Pesakit benar-benar santai, hampir tidak merasakan apa-apa. Banyak subjek dapat memberi respons kepada kata-kata doktor. Sekiranya perlu, jururawat memberi pesakit kedudukan badan yang diperlukan.

Kaedah ini mempunyai kelebihan dan kekurangan, serta kontraindikasi. Kekurangan kepekaan boleh memberi kesan negatif terhadap ketepatan penilaian kajian. Di samping itu, selalu ada risiko reaksi badan yang tidak dapat diramalkan: kegagalan pernafasan, alahan dan reaksi spontan lain. Bagaimana kolonoskopi dengan ubat penenang dilakukan baca lebih lanjut di sini.

Anestesia am

Seorang pesakit di bawah anestesia disamakan dengan tidur nyenyak. Semasa pemeriksaan, pesakit tidak merasakan apa-apa, sedang tidur nyenyak, kesedarannya tertekan. Walaupun tidak ada kesakitan sepenuhnya, kolonoskopi usus di bawah anestesia, tepatnya kerana anestesia, mempunyai banyak kesan sampingan dan kontraindikasi.

Anestesia mempunyai kesan tertentu pada keadaan otak..

Pemilihan anestesia mendalam yang betul untuk pesakit hampir sepenuhnya menentukan kesihatannya selepas pembedahan. Sekiranya semua syarat pemilihan dipenuhi, sejarah klinikal telah dikaji, pakar anestesiologi telah menerima semua maklumat yang diperlukan mengenai kesihatan seseorang, maka biasanya tidak ada akibat yang tidak menyenangkan. Walau bagaimanapun, risiko mengembangkan reaksi spontan selalu ada..

Profesionalisme ahli anestesi dan endoskopi adalah faktor penting dalam pemeriksaan usus dengan selamat dengan kolonoskop.

Petunjuk untuk anestesia dengan anestesia

Petunjuk utama adalah pelbagai kriteria.

Walau bagaimanapun, anestesia umum ditunjukkan untuk kumpulan pesakit berikut:

  • sejarah yang terbeban;
  • buasir yang teruk;
  • gangguan mental;
  • keadaan selepas operasi;
  • kanak-kanak di bawah 12 tahun;
  • kehadiran lekatan usus, stenosis;
  • ambang kesakitan yang rendah.

Sebilangan orang berpendapat bahawa hanya satu keinginan untuk menetapkan ubat tidur atau anestesia umum yang mendalam sudah cukup. Ini benar, tetapi sebahagiannya. Pakar anestesi mesti mengambil kira semua kemungkinan risiko komplikasi yang teruk sehingga prosedurnya tidak menyakitkan..

Kolonoskopi adalah kaedah penyelidikan yang diperlukan untuk gejala yang tidak jelas:

  • pendarahan dari dubur,
  • komponen berdarah atau lendir dalam najis,
  • menghitamkan najis.

Sakit di pusar, perut, usus - sebab untuk pergi ke doktor dan menetapkan kolonoskopi. Kaedah ini digunakan secara meluas untuk pencegahan barah dan tumor pada saluran usus pada pesakit berusia lebih dari 40-45 tahun..

Ahli endoskopi dalam video ini memberitahu tentang apa itu kolonoskopi dan adakah sakit melakukannya:

Kolonoskopi anestesia adalah satu-satunya kaedah penghilang rasa sakit bagi banyak pesakit. Doktor yakin bahawa kehadiran kesakitan akut, kekejangan semasa prosedur, patologi usus yang teruk jauh lebih berbahaya daripada anestesia. Mematuhi semua cadangan doktor dan organisasi prosedur anestesia yang betul membolehkan anda memberikan penilaian yang boleh dipercayai mengenai kesihatan pesakit semasa kajian dijalankan..

Bagaimana kolonoskopi berbeza dengan sigmoidoscopy baca artikel kami di sini.

Anda boleh membuat temu janji dengan doktor secara langsung mengenai sumber kami.

Berapa lama kolonoskopi memerlukan masa tanpa anestesia

Kami akan menghubungi anda dalam masa 1 minit

Moscow, prospek Balaklavsky, 5

Histologi, menurut definisi, adalah sains mengkaji perkembangan dan struktur tisu pelbagai organ dan sistem tubuh manusia..

Ini adalah pemeriksaan endoskopi, kerana doktor berpeluang memeriksa selaput lendir rektum dan kolon sigmoid..

Semua inklusif (dengan analisis, dengan penenang)

Ciri ciri buasir muncul berbeza bergantung pada tahap perkembangan penyakit ini..

Malangnya, mustahil untuk mengubati kolitis dengan ubat sahaja..

Rawatan sebarang jenis fisur dubur bertujuan untuk melegakan kekejangan sphincter dan kesakitan.

Semua termasuk (kompleks hospital, ubat penenang, kolonoskopi)

rawatan moden untuk semua penyakit proktologi

Kolonoskopi adalah kaedah diagnostik untuk memeriksa usus, yang dilakukan dengan menggunakan endoskopi. Prosedur ini dianggap salah satu yang paling berkesan di kawasan ini, lebih-lebih lagi, tidak menyakitkan dan benar-benar selamat. Anestesia semasa pelaksanaannya sangat jarang digunakan, hanya dalam kes di mana pesakit terlalu mudah mengalami kesakitan. Dan hari ini kita akan mempertimbangkan kes-kes seperti itu, dan pada masa yang sama kita akan mengetahui berapa lama kolonoskopi berlangsung di bawah anestesia.

Kolonoskopi di bawah anestesia umum

Prosedur ini dilakukan dengan anestesia apabila digunakan pada kumpulan pesakit berikut:

• Pesakit dengan penyakit pelekat usus;

• Pesakit dengan proses usus yang merosakkan.

Kolonoskopi anestetik dilakukan dengan menggunakan anestesia umum atau ubat pelali. Kaedah yang terakhir membolehkan pesakit dimasukkan ke dalam keadaan tidur ubat yang tidak berpanjangan. Ini dibantu oleh ubat-ubatan seperti Propofol dan Midazolam. Dengan anestesia yang betul, pesakit tidak menghadapi masalah dengan saluran pernafasan, yang merupakan kelebihan lain dari kaedah ini..

Bersedia untuk kolonoskopi

Kejayaan diagnosis bergantung pada persiapan yang betul. Ia mesti dimulakan 2-3 hari sebelum prosedur. Adalah perlu untuk mengikuti diet, serta membuang usus, antispasmodik mungkin diresepkan oleh doktor. Anda akan menerima cadangan lain dari pakar.

Bagaimana kolonoskopi dilakukan?

Teknik untuk melakukan prosedur ini sangat mudah. Pesakit harus bertelanjang telanjang di bawah pinggang, kemudian berbaring di sebelah kiri di sofa. Kaki harus dibengkokkan dan ditekan ke perut. Kemudian endoskop dimasukkan ke dalam rektum, dubur dilincirkan dengan salap anestetik atau gel sebelum itu. Peranti ini secara beransur-ansur diperkenalkan ke dalam usus dan membolehkan anda memeriksa dindingnya. Sebelum pengenalan endoskopi, udara dipaksa masuk ke dalam usus, ini membolehkan anda meluruskan lipatan membran mukus, yang meningkatkan penglihatan.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk membuat diagnosis

Kami telah sampai pada persoalan utama berapa lama kolonoskopi menjalani anestesia umum. Keseluruhan prosedur mungkin mengambil masa 10 minit. Tetapi dalam beberapa kes, waktu ini dapat meningkat hingga setengah jam, terutama jika diperlukan berbagai prosedur terapi dan diagnostik. Bagaimanapun, masa prosedur bergantung pada banyak faktor, termasuk jenis penyakit yang didiagnosis dan data yang perlu diperoleh..

Ulasan pesakit

Walaupun doktor menerangkan secara terperinci semua nuansa prosedur dan memastikan bahawa semuanya dapat bertahan tanpa anestesia, ini, sebagai peraturan, tidak mencukupi dan pesakit mula aktif mendapatkan maklum balas daripada pesakit lain mengenai kolonoskopi. Nampaknya doktor hanya mempunyai teori, dan orang yang menjalani prosedur ini sendiri dapat memberikan gambaran yang benar mengenai manipulasi ini dan mengatakan dengan pasti betapa menyakitkannya kolonoskopi..

Vladislav, 25 tahun: “Sudah tentu, seperti orang lain, sebelum prosedur ini, saya banyak membaca mengenai siksaan neraka semasa prosedur ini dan sangat takut akan hal itu. Tetapi saya tidak mempunyai pilihan dan harus bersetuju. Saya mendapat untung, saya sengaja menolak anestesia. Keseluruhan proses dalam kes saya mengambil masa selama 7 minit, maksimum 10 orang. Doktor dan jururawat menemui proses yang sangat baik, secara aktif mengganggu saya dalam proses tersebut. Ia sama sekali tidak menyakitkan. Saya menyedari bahawa penting untuk melakukan persiapan prosedur secara menyeluruh. Ngomong-ngomong, inilah yang ternyata lebih tidak menyenangkan bagi saya daripada pengenalan kolonoskop. Saya akan mengatakan ini - ia mungkin menyakiti seseorang, tetapi semua ini adalah individu ".

Karina, 37 tahun: “Percayalah, melahirkan lebih menyakitkan! Dalam kes saya, prosedur itu berlangsung hampir 30 minit, tetapi mungkin untuk menanggung semuanya. Amat menyakitkan ketika alat melewati sudut usus besar. Ia sangat tidak menyenangkan apabila mereka membiarkan udara masuk - pada masa ini desakan kuat untuk menggunakan tandas bermula dan terasa seperti kembung akibat makan berlebihan. Saya tidak menggunakan ubat bius atau pil, saya hanya mengambil beberapa pil motherwort sebelum prosedur. Selepas kolonoskopi, saya merasa kenyang dan mendesak untuk menggunakan tandas selama beberapa jam lagi, tetapi kemudian hilang. Menakutkan - ya. Sakit sangat - tidak. Perkara utama adalah mencari pakar yang baik ".

Adalah normal bahawa pesakit mungkin terganggu dengan pertanyaan, kolonoskopi usus - adakah sakit atau tidak? Prosedurnya benar-benar tidak standard. Tetapi pesakit masih tidak akan mendapat kata sepakat, kerana semuanya sangat individu. Tetapi jika anda bekerjasama secara produktif dengan doktor, maka dalam semua keadaan keseluruhan proses akan dilakukan secepat mungkin dan dengan sedikit ketidakselesaan bagi pesakit..

Petunjuk

Menurut cadangan salah satu persatuan kesihatan yang paling terkenal, prosedur seperti itu harus dilakukan sekurang-kurangnya sekali setiap lima tahun untuk orang berusia lebih dari empat puluh. Namun, jika terdapat aduan mengenai fungsi usus, maka kolonoskopi harus segera dilakukan. Petunjuk ini merangkumi:

• pelbagai jenis pelepasan dari usus;

• sakit di saluran gastrousus;

• gangguan najis biasa;

• penurunan berat badan yang tajam dan tidak masuk akal;

• kecurigaan adanya barah;

• polip dan formasi lain yang dikenal pasti dengan rektoskop.

Tetapi ada beberapa keadaan di mana prosedur kolonoskopi dikontraindikasikan kerana adanya patologi berikut:

• proses keradangan akut di saluran gastrousus;

• semua jenis kegagalan jantung dan paru-paru;

• kehadiran penyakit yang berkaitan dengan pembekuan darah yang lemah;

• dengan kolitis ulseratif yang ketara;

• sekiranya pesakit mengalami peritonitis. Melakukan kolonoskopi untuk semua penyakit di atas menimbulkan ancaman serius bagi kehidupan pesakit, oleh itu ia diganti dengan langkah-langkah alternatif.

Prosedur kolonoskopi

Teknik untuk melakukan tinjauan semacam itu cukup mudah. Pesakit, dililitkan ke pinggang, diletakkan di tempat tidur perubatan, membelok di sebelah kirinya. Dalam kes ini, kakinya harus dibengkokkan pada sendi lutut dan pinggul, dan menekan perut (postur embrio). Pakar kolonoskopi memasukkan alat dengan teliti ke dalam rektum. Harus diingat bahawa sekiranya kepekaan khusus, pesakit dilumasi pra dengan gel anestetik..

Di manakah prosedurnya

Sebelum memilih pusat atau klinik diagnostik tertentu, anda harus mengetahui di mana kolonoskopi dilakukan di bawah anestesia umum. Prosedur ini boleh dilakukan di institusi perubatan domestik dan di hospital asing..

Pakar yang bekerja di negara seperti:

Walau bagaimanapun, baru-baru ini, kolonoskopi di bawah anestesia umum berjaya dilakukan oleh pakar domestik. Anda hanya perlu membiasakan penilaian pesakit yang telah didiagnosis di klinik tertentu.

Intipati diagnosis

Kolonoskop adalah tiub fleksibel panjang (hingga 145 cm). Ia dilengkapi dengan pencahayaan LED, kamera dan lubang untuk memperkenalkan instrumen tambahan - koagulator, forceps.

Probe ini juga dilengkapi dengan alat bekalan udara khusus. Perlu bagi usus untuk melicinkan. Ini memudahkan laluan radas.

Kolonoskopi membolehkan anda memindahkan gambar usus ke monitor. Dengan pertolongannya, anda dapat mengenal pasti penyimpangan sedikit pun, melakukan biopsi, membuang formasi kecil dan menyembuhkan luka dan hakisan pendarahan.

Penerangan kajian

Kolonoskopi pada dasarnya adalah pemeriksaan visual usus "dari dalam". Kandungan maklumat kolonoskopi tidak dapat disangkal. Walau bagaimanapun, ia digunakan sebagai jalan terakhir. Selalunya, pesakit menangguhkan ujian diagnostik ini, dengan harapan sehingga ujian terakhir dapat membantu menyelesaikan masalah tersebut. Ini disebabkan oleh fakta bahawa setiap orang menjalankan prosedur secara berbeza. Ramai orang tertanya-tanya adakah sakit untuk melakukan kolonoskopi? Tidak ada satu jawapan: bagi sesetengah orang, kajian ini sangat menyakitkan, yang lain bertoleransi dengan mudah.

Kajian ini dilakukan dengan menggunakan kolonoskop - probe khas yang dilengkapi dengan kamera mikro dan sistem pencahayaan. Tiub probe fleksibel, yang memungkinkannya maju sepanjang lekuk usus. Selain itu, ia dilengkapi dengan forceps pengekstrakan tisu dan sistem bekalan udara sehingga dinding usus dapat diluruskan..

Svetlana, 27 tahun: "Kolonoskopi: neraka di bumi"

Sebulan telah berlalu sejak saya menjalani prosedur yang paling mengerikan dan menyakitkan, dan saya masih tidak dapat melupakan mimpi buruk ini. Bagi saya, kolonoskopi adalah kord diagnostik terakhir. Ketika organ-organ perut yang belum dijumpai habis, ternyata masalahnya hanya tinggal di usus. Selain itu, ternyata tidak dapat diperiksa dengan cara lain: baik ultrasound atau sinar-X.

Neraka bermula dengan Fortrans, julap khas yang diresepkan sebelum kolonoskopi. Ini hanya pencahar mega: sebaik sahaja saya dibilas atau dibawa ke tandas. Tetapi, ternyata, ini adalah perkara kecil. Nampaknya yang paling buruk adalah pengenalan radas ke dalam usus. Dan baru memutuskan untuk menarik nafas lega, kerana mimpi buruk itu bermula dalam kenyataan.

Malah suntikan anestetik awal tidak membantu. Saya berani bertahan, tetapi setelah beberapa minit saya menyerah dan mula mengerang, melolong, menangis dan murung. Kemudian saya menyedari bahawa ungkapan untuk keluar di dinding bukanlah kiasan. Secara umum, prosedur itu menyerupai penyiksaan abad pertengahan. Selama kira-kira 15 minit mereka mengejek saya dalam erti kata. Pada akhirnya, saya hendak pingsan.

Ketika mereka membebaskan saya, saya sudah lama tidak dapat mengetahuinya. Saya hampir tidak sampai di rumah - menderu dan bengang. Perut saya sakit selama dua hari, saya tidak dapat duduk, dan "bonus" ini adalah cirit-birit yang tidak henti-hentinya. Perkara yang paling menjengkelkan ialah saya tidak memerlukan kolonoskopi. Ternyata, usus saya dalam keadaan sempurna. Tetapi jika tiba-tiba saya harus melalui neraka ini lagi, saya tidak akan menyetujuinya tanpa anestesia, di bawah anestesia - dan hanya.

Maxim, 34 tahun: "Saya menjalani kolonoskopi selusin kali dan setiap kali sensasi berbeza"

Kolonoskopi boleh ditanggung dan sangat menyakitkan. Semuanya bergantung pada ciri pesakit: keadaan umum badan, profesionalisme doktor dan peralatan itu sendiri. Sangat menarik bahawa penyelidikan di luar negara tidak dilakukan tanpa anestesia, di bawah anestesia kami melakukan prosedur hanya dengan bayaran yang berasingan, sangat besar, dan bahkan tidak di setiap hospital.

Kali terakhir saya mempunyai perasaan yang kuat bahawa saya disekat. Saya terdengar di suatu tempat bahawa suntikan no-shpa sebelum prosedur akan membantu melegakan kesakitan sedikit. Cukup aneh, apabila kolonoskopi dilakukan dengan peralatan lama, dengan gambar hitam dan putih di skrin, ia tidak menyakitkan seperti kolonoskop moden..

Perkara penting: jika anda tidak menjalani operasi sebelum kolonoskopi, kajian ini tidak akan menyakitkan. Mereka mengatakan bahawa sensasi sangat bergantung pada bentuk usus itu sendiri. Ya, bagi sebilangan prosedur ini tidak menyakitkan, sementara yang lain ia menjadi siksaan yang nyata. Oleh itu, saya tidak menyokong mereka yang menuduh mereka yang didakwa berbohong mengenai seksaan neraka. Dan memang bodoh untuk membandingkan kolonoskopi dengan FGS. Saya juga tidak mempercayainya, sehinggalah saya berada di kasut orang lain dan yakin bahawa peperiksaan ini boleh menjadi mudah atau sukar, bergantung kepada keadaan..

Petunjuk

Petunjuk untuk diagnostik adalah pelbagai keabnormalan patologi dalam kerja organ dan kecurigaan terhadapnya. Kolonoskopi dilakukan untuk:

  1. Sembelit kronik atau cirit-birit.
  2. Kekotoran najis: lendir, nanah, darah.
  3. Sakit di bahagian perut.
  4. Formasi dikesan dengan kaedah pemeriksaan lain.
  5. Kanser yang disyaki, penyumbatan usus, penyakit Crohn, kolitis ulseratif.
  6. Pengurangan berat badan yang tiba-tiba dan tidak perlu.
  7. Anemia - untuk mengecualikan pendarahan dan ulserasi.

Juga, kolonoskopi usus disarankan untuk dilakukan setiap beberapa tahun untuk pesakit yang telah mencapai usia 50 tahun dan mempunyai sejarah barah pada saudara-mara..

Kontraindikasi

Kolonoskopi tidak selalu boleh dilakukan. Terdapat sejumlah situasi ketika prosedur dilarang:

  1. Kegagalan jantung atau paru-paru.
  2. Proses keradangan di usus.
  3. Pembekuan darah yang lemah.
  4. Pemburukan kolitis ulseratif.
  5. Periodontitis.
  6. Penyakit berjangkit akut.
  7. Diverticulitis.
  8. Pendarahan usus yang meluas.

Juga, kolonoskopi tidak digalakkan untuk pesakit di bawah 14 tahun dan wanita hamil..

Bagaimana kolonoskopi dilakukan?

Kolonoskopi usus dilakukan oleh ahli koloproktologi. Ia dijalankan dalam beberapa peringkat:

  1. Pemeriksa dibaringkan di sofa dalam kedudukan embrio. Dia harus berbaring di sebelah kirinya, meluruskan kaki kirinya dan membongkok kanannya.
  2. Hujung probe dimasukkan ke dalam dubur dengan gerakan bulat yang lembut.
  3. Doktor dengan berhati-hati memajukan kolonoskop di sepanjang usus. Pada masa yang sama, dia meniup udara untuk melancarkan membran mukus, dan perawat dapat menekan perut pesakit untuk memandu tiub.
  4. Sekiranya formasi kecil dijumpai semasa diagnosis, mereka segera dikeluarkan dengan bantuan forceps, dan pendarahan disembuhkan.
  5. Sekiranya perlu, biopsi dilakukan semasa kolonoskopi.

Pemeriksaan selalu dikaitkan dengan ketidakselesaan. Oleh itu, disarankan untuk tidak melakukan kolonoskopi tanpa anestesia dan menerapkan salah satu jenis anestesia: tempatan, umum atau ubat pelali. Anestesia penuh mungkin memakan masa paling lama.

Apa itu?

Prosedur ini melibatkan penggunaan peralatan endoskopi yang dilengkapi dengan kamera. Peranti dimasukkan melalui dubur, secara beransur-ansur maju sepanjang keseluruhan usus besar. Gambar disiarkan di skrin secara real time, supaya doktor dapat menilai keadaan dinding dan rongga, mengenal pasti sebarang neoplasma, halangan, benda asing, fokus hakisan atau keradangan, dan banyak lagi. Hari ini, pemeriksaan usus tanpa kolonoskopi praktikal tidak dijalankan. Hanya teknik ini yang sangat bermaklumat dan selamat..

Walaupun tidak membahayakan kesihatan pesakit, kolonoskopi tanpa anestesia jarang dilakukan. Ini disebabkan oleh ketidakselesaan yang teruk dan sedikit kesakitan yang berlaku semasa pemeriksaan atau menjalankan prosedur perubatan. Dalam amalan perubatan moden, 3 jenis anestesia utama digunakan sebelum prosedur ini:

  1. Kolonoskopi usus tanpa anestesia, dalam mimpi
    . Dalam kes ini, ubat pelali digunakan. Pesakit disuntik dengan ubat penenang dengan kesan hipnosis, apabila diaktifkan, kepekaan rasa sakitnya akan redup.
  2. Anestesia tempatan
    . Ujung endoskop dilincirkan dengan ubat bius untuk menghilangkan rasa tidak selesa selepas memasukkan tiub. Walau bagaimanapun, tindakannya tidak berkesan semasa suntikan udara di dalam, kerana ia bertindak secara tempatan dan hanya pada tahap pertama pemeriksaan..
  3. Tidur narkotik
    . Kaedah ini digunakan di bilik operasi. Pakar anestesiologi memilih komposisi dan dos ubat, setelah pengenalan yang mana pesakit menjadi tidak sedarkan diri. Tempoh keadaan ini melebihi tempoh endoskopi. Sebagai peraturan, kaedah ini ditetapkan untuk orang yang mempunyai ambang kesakitan yang rendah dan kanak-kanak di bawah umur 12 tahun..

Berapa lama kolonoskopi diperlukan?

Berapa lama pemeriksaan usus bergantung pada beberapa faktor:

  1. Kelayakan dan pengalaman doktor.
  2. Kualiti dan kemodenan peralatan diagnostik.
  3. Struktur usus pesakit tertentu: berapa banyak yang melengkung.
  4. Kehadiran neoplasma, pendarahan, manifestasi.
  5. Keperluan untuk menjalankan prosedur lain: biopsi, moksibusi, pembedahan mikro.

Rata-rata, kolonoskopi mengambil masa 15 hingga 20 minit. Tempohnya mungkin berbeza. Sekiranya kebolehtelapan usus baik, tidak ada patologi yang dijumpai, tempohnya dikurangkan menjadi 10 minit. Sekiranya terdapat penyimpangan atau manipulasi tambahan diperlukan, masa akan meningkat menjadi 40 - 60 minit.

Kemungkinan penyebab kesakitan semasa kolonoskopi

Masih tidak wajar menunggu penampilan kesakitan yang teruk semasa kajian. Sama ada sakit untuk melakukan kolonoskopi bergantung pada pelbagai faktor. Segera harus diperhatikan bahawa ahli endoskopi akan melakukan segala yang mungkin untuk memastikan prosedur yang dilakukan selesa bagi pesakit. Antara sebab utama yang boleh menyebabkan ketidakselesaan atau kesakitan adalah:

  • laluan endoskopi melalui lengkung fisiologi, terutama yang ketara di kawasan hati dan limpa;
  • pembengkakan usus udara - perlu meluruskan lipatan semula jadi usus;
  • kehadiran polip, neoplasma, badan asing atau retakan pada lumen usus;
  • ciri individu struktur usus.

Tempoh pasca tinjauan

Selepas kolonoskopi, disyorkan untuk tinggal di tempat tidur selama beberapa jam. Lebih baik berbaring di perut anda - ia akan memudahkan udara yang tersisa keluar dari usus. Tidak ada sekatan diet. Pesakit dibenarkan makan makanan.

Kadang kala doktor mungkin meminta anda untuk tidak minum atau makan selama beberapa jam. Cadangan ini diberikan dalam kes di mana operasi mikro usus dilakukan.

Kolonoskopi umumnya selamat. Hanya kadang-kadang (dalam 1% daripada semua kes) komplikasi boleh berlaku:

  1. Berlubang dinding usus. Biasanya berlaku apabila terdapat proses purulen atau ulserasi mukosa. Dalam kes ini, doktor melakukan pembedahan dan memperbaiki kerosakan.
  2. Berdarah. Mungkin selepas penyingkiran polip dan formasi lain. Dihapuskan dengan segera.
  3. Sakit di bahagian perut. Muncul selepas biopsi atau penghapusan neoplasma. Penerimaan analgesik ditunjukkan.

Kolonoskopi adalah kaedah pemeriksaan usus yang paling tepat dan bermaklumat. Ini membolehkan anda mengesan kebanyakan patologi pada peringkat awal perkembangan. Tempohnya bergantung pada ciri fisiologi pesakit, keperluan manipulasi lain, kualiti peralatan dan pengalaman doktor..

Persiapan untuk pemeriksaan menggunakan anestesia

Dalam perbualan dengan pesakit sebelum anestesia yang akan datang, doktor menjelaskan kehadiran reaksi alergi terhadap ubat-ubatan, patologi bersamaan, pemindahan operasi sebelumnya dan anestesia, jika ada. Untuk mengira dos, pesakit ditimbang, tinggi badan, tekanan darah, dan kadar nadi diukur. Kajian ECG adalah wajib.

Untuk memeriksa usus, ia mesti dibersihkan daripada najis. Untuk ini, diet khas disyorkan. Skema penyediaan usus untuk kolonoskopi merangkumi:

  • sekurang-kurangnya rehat lima hari dalam pengambilan ubat, makanan tambahan dengan serat, vitamin E, agen yang mengandungi zat besi;
  • larangan tiga hari dalam diet untuk makanan yang kaya dengan serat (sayur-sayuran, buah-buahan), minuman dan ekstrak yang meningkatkan pengeluaran gas (kekacang, cendawan, kubis, air berkarbonat) tidak termasuk dalam menu.

Pada hari terakhir, hanya minum air yang dibenarkan; tablet pencahar digunakan mengikut petunjuk. 3 jam sebelum bermulanya anestesia, penggunaan cecair dan makanan dilarang sama sekali. Pesakit diberi suntikan yang menenangkan sebelum dibawa ke bilik operasi..

Artikel Mengenai Hepatitis