5 gejala yang membimbangkan yang menunjukkan anda mempunyai masalah usus

Utama Gastrik

Dalam sistem organ saluran pencernaan, usus diberikan salah satu peranan yang paling penting: ia bertanggungjawab untuk pemecahan dan penyerapan nutrien, dengan kata lain, ia adalah sejenis penapis bio untuk badan kita. Gejala ciri penyakit usus boleh mempengaruhi fungsi keseluruhan sistem pencernaan. Dan keadaan patologi boleh disebabkan oleh pelbagai faktor, misalnya, gangguan hormon, latar belakang keturunan kongenital, proses keradangan atau jangkitan. Gejala apa yang menunjukkan masalah usus - dalam bahan Passion.ru dan ahli gastroenterologi Hanika Abdulaeva.

1. Sakit perut

Gejala pertama dan paling ketara di mana anda dapat menentukan bahawa anda mempunyai masalah dengan usus dan pastikan anda mendapatkan nasihat doktor. Oleh itu, kemungkinan timbulnya patologi usus kronik atau akut..

Rasa sakit yang kuat, kuat dan menarik yang dilokalisasikan di bahagian bawah perut mungkin menunjukkan masalah pada usus kecil. Paroxysmal, memancar ke sisi - kiri atau kanan - menunjukkan gangguan fungsi pada usus besar.

Sindrom nyeri dapat diperhatikan dengan dysbiosis usus - keadaan di mana kehadiran bakteria bermanfaat dan organisma patogen di dalamnya tidak seimbang. Komposisi flora usus boleh berubah dengan latar belakang perubahan kualitatif dalam pemakanan, terapi antibakteria, perubahan hormon dan memprovokasi gangguan dalam kerja organ lain saluran gastrointestinal.

Sakit perut juga dapat dirasakan dengan penyakit lain: dengan sindrom iritasi usus, serta dengan kolitis, enteritis, kolesistitis.

Sekiranya terdapat kesakitan yang teruk, pasukan ambulans diperlukan. Sekiranya patologi pembedahan akut dikecualikan, lawatan ke ahli gastroenterologi diperlukan untuk pemeriksaan dan rawatan.

2. Perut kembung

Ini adalah peningkatan pengeluaran gas, yang secara subyektif dinyatakan oleh gas kolik, kembung dan gas. Biasanya, pada orang yang sihat, saluran pencernaan mengandungi tidak lebih dari 200-300 ml gas yang dapat memasuki tubuh ketika udara ditelan, misalnya, dengan makan atau merokok. Jauh lebih bermasalah adalah keadaan ketika pembentukan gas di dalam usus berlebihan disebabkan oleh sindrom pertumbuhan bakteria, ketika makan makanan berkualiti rendah atau makanan yang menyebabkan penapaian.

Sekiranya kembung bukanlah fenomena yang kerap, maka sebagai pertolongan cemas adalah cukup untuk mengambil karminatif (misalnya, espumisan) atau penyerap apa pun yang akan membantu meneutralkan racun dan flora patogen dalam usus (enterosgel, smecta), serta ubat-ubatan yang melegakan kekejangan (yang paling terkenal adalah ini adalah no-shpa). Adalah mustahak untuk menolak makan makanan yang dapat berfungsi sebagai provokator berpotensi gejala seperti: produk susu yang ditapai, minuman berkarbonat, dari sayur-sayuran dan buah-buahan - kubis, tomato, kacang polong, lobak, cendawan, anggur.

Pada masa yang sama, ingat bahawa perut kembung dapat menunjukkan penyakit serius pada usus dan organ perut: gastroduodenitis, pankreatitis, kolesistitis, penyumbatan usus, yang dapat didiagnosis secara tepat hanya di institusi perubatan.

3. Sembelit

Ini adalah pelanggaran najis, yang dicirikan oleh ketidakteraturan (kurang dari 3 kali seminggu), serta konsistensi padat yang memerlukan ketegangan yang berlebihan. Masalah yang sangat biasa yang boleh disebabkan oleh beberapa sebab: gaya hidup yang tidak betul, diet, tekanan dan terapi ubat tertentu (mengambil antibiotik, misalnya), serta perubahan berkaitan dengan usia (pada orang tua), ketidakseimbangan hormon (pada wanita hamil), pada bayi - dengan pengenalan makanan pelengkap, kerana sistem pencernaan yang kurang baik, dll..

Kes pelanggaran terpencil atau ketiadaan buang air besar dapat dicuba untuk dihilangkan sendiri jika anda menyemak semula diet, termasuk makanan yang tepat. Dengan sembelit biasa, julap harus digunakan, yang harus diresepkan oleh doktor. Penggunaan julap yang bebas dan tidak terkawal (terutamanya menjengkelkan) boleh menyebabkan fenomena yang tidak diingini dan kemerosotan kesejahteraan.

4. Cirit-birit

Pelanggaran kekerapan najis dapat ditunjukkan bukan hanya dengan kelewatannya, tetapi juga, sebaliknya, dengan dorongan kerap untuk mengosongkan dan konsistensi cairan. Gejala seperti itu boleh menjadi manifestasi gangguan pergerakan usus, sebagai akibat daripada kekurangan zat makanan atau faktor tekanan, dan gejala ini juga dapat menjadi manifestasi penyakit radang serius pada usus (baik bersifat menular dan tidak menular). Cirit-birit boleh menyertai kolesistitis, pankreatitis.

Cirit-birit bercampur darah adalah gejala yang sangat berbahaya yang memerlukan rawatan dan pemeriksaan perubatan segera. Bersama dengan kekejangan yang menyakitkan, mungkin dengan muntah, perut kembung, ini mungkin menunjukkan penyumbatan usus - penyakit di mana penyumbatan berlaku. Boleh berlaku akibat keradangan, pendarahan dalaman, penyakit tumor, pembentukan nod, dll..

Cirit-birit etiologi adalah alasan untuk berjumpa doktor.

5. Pendarahan

Kekotoran darah atau lendir dalam tinja dapat menunjukkan pelbagai penyakit usus, dari buasir, fisur rektum hingga polip, penyakit Crohn dan barah kolorektal. Walaupun berdasarkan sifat dan warna pembuangan, seseorang dapat menganggap manifestasi klinikal apa yang sedang kita hadapi. Pendarahan mungkin berlimpah atau tidak banyak, kotoran berserakan, purulen, gumpalan, warnanya juga mungkin berbeza - terang, merah atau gelap. Di samping itu, ia mungkin disertai dengan gejala lain - sakit, terbakar atau gatal..

Gejala seperti itu sangat berbahaya, tidak dapat dirawat secara bebas dan memerlukan perundingan segera dengan proctologist dan rawatan lebih lanjut, sering di hospital.

Sekiranya anda tidak mengambil tindakan tepat pada waktunya, penyakit ini boleh masuk ke fasa kronik, apabila gangguan dalam proses pencernaan dan penyerapan nutrien dapat kekal dan secara beransur-ansur menyebabkan komplikasi: pembentukan bisul, abses, ubah bentuk organ, dll..

Penyumbatan usus: tanda-tanda utama, sebab dan kaedah rawatan

Penyumbatan usus adalah keadaan akut yang dicirikan oleh pelanggaran laluan massa makanan melalui saluran gastrousus. Sekiranya terdapat gejala patologi, sangat mustahak untuk diperiksa oleh pakar, kerana penyumbatan usus dapat menyebabkan komplikasi yang teruk.

Gejala penyakit

  • Sakit perut. Pada mulanya, sensasi yang tidak menyenangkan terasa sesak, serangan sakit berlaku bersamaan dengan pengaktifan motilitas usus. Apabila kesakitan berlaku, pesakit boleh menjerit, bergegas, berjongkok, berlutut, atau menekan kakinya ke perutnya. Dalam posisi ini, sensasi menjadi kurang jelas, namun intensiti kesakitan secara keseluruhan berubah sedikit.
  • Muntah. Penyumbatan usus dicirikan oleh muntah berulang, yang tidak disertai dengan rasa lega. Jisim patologi diekskresikan dengan banyak. Perwatakan mereka boleh berubah dari masa ke masa. Pada mulanya, sisa makanan yang tidak dicerna keluar, kemudian pesakit muntah hempedu. Kemudian, jisim yang dikeluarkan dapat memperoleh sifat tinja..
  • Pengekalan najis dan gas. Dengan penyumbatan usus, buang air besar sama sekali tidak ada sehingga langkah-langkah terapi diambil. Akibatnya, jisim makanan berkumpul di saluran gastrointestinal, yang menyebabkan kembung dan asimetri perut yang teruk. Tidak seperti patologi lain, tidak ada perut kembung dan pelepasan gas yang kuat dalam keadaan ini..
  • Sindrom intoksikasi. Dengan kehadiran penyumbatan yang berpanjangan, keracunan tubuh yang ketara berkembang, yang dapat ditunjukkan dengan peningkatan suhu, pucat, berkeringat. Dalam keadaan pesakit yang serius, tanda-tanda kerosakan pada keadaan kejutan muncul - ketiadaan aliran air kencing, gangguan metabolik, peningkatan kadar pernafasan. Selalunya, gejala seperti itu berlaku pada peringkat kemudian, apabila penyumbatan usus rumit oleh peritonitis dan sepsis.

Jadual 1. Perbezaan ciri antara sembelit dan penyumbatan usus.

Halangan ususSembelit
Tidak ada pembuangan najis sama sekaliKemungkinan buang air besar, tetapi pergerakan usus mungkin tidak lengkap
Sakit perut yang terukSindrom nyeri tidak biasa
Tiada kembung perutSelalunya disertai dengan perut kembung
Terdapat asimetri perut yang ketaraAsimetri perut tidak tipikal
Mual dan muntah berulang selalu adaMual dan muntah hampir tidak biasa, dalam kes yang jarang berlaku - muntah tunggal
Gejala mabuk dinyatakanGejala biasa tidak biasa

Pengelasan

Dengan mekanisme kejadian

Perkembangan penyumbatan usus dapat didasarkan pada berbagai mekanisme, akibatnya penyakit ini diklasifikasikan menjadi beberapa jenis utama: bentuk dinamik dan mekanikal.

Penyumbatan usus yang dinamik berlaku kerana pelanggaran aktiviti peristalsis dalam sistem pencernaan. Ia terdiri daripada dua jenis:

  • Spasmodik. Gangguan saluran usus muncul kerana kekejangan otot yang berterusan di mana-mana kawasan.
  • Lumpuh. Penyumbatan usus disebabkan oleh penurunan ketara dalam aktiviti serat kontraktil - kelumpuhan otot.

Penyumbatan usus mekanikal dikelaskan kepada jenis berikut:

  • Halangan. Pelanggaran itu berlaku kerana mampatan usus oleh sebarang formasi dari dalam atau dari luar.
  • Tercekik. Unsur patologi memampatkan mesentery usus, yang menyebabkan pelanggaran bekalan darah ke organ dan menampakkan dirinya dalam sindrom kesakitan yang lebih kuat.
  • Bercampur. Patologi menggabungkan manifestasi obturasi dan pencekikan. Kumpulan ini merangkumi penyumbatan perekat, serta intussusception - pengenalan satu gelung organ ke bahagian lain dengan gangguan fungsi dan pemakanan kedua-dua bahagian.

Mengikut tahap pendidikan

Bergantung pada tahap penyebaran kandungan usus menjadi sukar, bentuk penyumbatan usus berikut dibezakan:

  • Tinggi. Gangguan ini berlaku pada tahap usus kecil.
  • Rendah. Sistem pencernaan di usus besar terjejas.

Dengan keterukan

  • Halangan lengkap. Kemajuan baut makanan sama sekali tidak ada.
  • Halangan separa (tidak lengkap). Pelepasan sedikit makanan mungkin berlaku, namun sebahagian besar kandungan usus tidak bergerak ke arah pintu keluar.

Dengan aktiviti penyakit

  • Halangan akut. Gejala patologi berkembang sangat cepat, kursus dengan cepat membawa kepada kemunculan gejala umum.
  • Halangan subakut. Penyakit ini berkembang dengan lebih perlahan, dapat disamarkan sebagai sembelit atau gangguan pencernaan yang lain.
  • Halangan kronik. Ia jarang berlaku, ia boleh menjadi tidak simptomatik untuk waktu yang lama sebelum bermulanya pemburukan. Selalunya, bentuk ini dikaitkan dengan penyumbatan separa..

Sebab-sebabnya

Punca halangan mekanikal

  • pembentukan tinja atau batu empedu di dalam usus;
  • penyumbatan gelung organ dengan bola helminths;
  • barah usus ektopik;
  • obturasi dengan badan asing;
  • mampatan oleh neoplasma yang tumbuh di organ lain;
  • mampatan saluran mesenterik yang membekalkan darah ke bahagian bawah sistem pencernaan;
  • hernia usus tercekik;
  • intussusceptions, putaran gelung;
  • proses cicatricial di rongga perut, penyakit pelekat.

Punca penyumbatan spastik

  • pencerobohan helminthik yang teruk;
  • lebam perut yang teruk;
  • nephrolithiasis - batu ginjal;
  • kolik usus atau bilier;
  • gangguan pernafasan yang teruk - pleurisy, pneumonia, pneumothorax;
  • patah tulang rusuk;
  • penyakit jantung iskemia - serangan angina pectoris, serangan jantung;
  • trauma pada tengkorak atau saraf tunjang;
  • proses berjangkit (contohnya, disentri);
  • Penyakit Hirschsprung;
  • lesi vaskular - trombosis arteri mesenterik, vaskulitis.

Penyebab penyumbatan lumpuh

  • peritonitis;
  • hemoperitoneum - pengumpulan darah di rongga perut;
  • keracunan dengan racun - garam logam berat;
  • berlebihan morfin;
  • bentuk keracunan makanan yang teruk;
  • pembedahan perut besar-besaran.

Diagnostik

  • Pemeriksaan fizikal. Adalah mungkin untuk menganggap penyumbatan usus pada peringkat awal mengikut data fizikal. Dengan perkusi dinding perut, timpani terdengar, suaranya mempunyai rona kusam dan logam. Auskultasi (mendengar) perut menunjukkan bunyi percikan, pecutan peristalsis.
  • X-ray rongga perut. Teknik utama untuk mendiagnosis penyumbatan usus adalah pemeriksaan sinar-X. Kloyber mangkuk dan lengkungan usus dianggap sebagai tanda gangguan laluan. Di gelung organ, terdapat tahap cecair mendatar, di atas pencerahan berbentuk kubah muncul.
  • Pemeriksaan sinar-X dengan kontras. Dalam kes diagnostik yang teruk, ketika melakukan sinar-X, kontras - suspensi barium dapat digunakan. Ia disuntik ke dalam sistem pencernaan, setelah itu serangkaian gambar diambil. Ini membolehkan anda mengesan penyetempatan penyumbatan..
  • Kolonoskopi. Teknik diagnostik tambahan yang digunakan apabila disyaki penyumbatan usus rendah. Kajian ini membolehkan anda menentukan punca patologi. Dalam beberapa kes, kolonoskopi dibenarkan untuk menyelesaikan penyumbatan akut jika halangan.

Rawatan

Sekiranya terdapat gejala penyumbatan usus, pesakit mesti berjumpa doktor. Setelah mengesahkan diagnosis, pesakit dihantar ke hospital.

Sekiranya terdapat penyumbatan akut dalam 6 jam pertama, perlu memulihkan laluan makanan melalui usus menggunakan teknik konservatif. Sekiranya langkah-langkah tersebut tidak berkesan, halangan semestinya dihapuskan dengan bantuan campur tangan pembedahan. Sekiranya pesakit mengalami komplikasi (terutamanya peritonitis), maka operasi segera dilakukan.

Terapi konservatif

Untuk mengurangkan beban pada usus dengan penyumbatan usus, penyahmampatan saluran gastrointestinal dilakukan. Kandungan sistem pencernaan diekskresikan melalui tiub nasogastrik. Kejadian seperti ini lebih berkesan dengan halangan yang tinggi. Pada tahap rendah, disarankan untuk memberi pesakit enema siphon, yang dapat menghilangkan pelanggaran.

Rawatan ubat

Selari dengan penyahmampatan, pesakit menjalani rawatan simptomatik yang bertujuan menghentikan manifestasi klinikal penyakit ini:

  • Antispasmodik (Drotaverine, Papaverine). Ubat ini meredakan sakit perut yang kram dan membantu menormalkan peristalsis.
  • Perangsang motilitas usus (Neostigmine). Dadah diresepkan sekiranya terdapat penyumbatan lumpuh.
  • Sekatan perirenal. Prosedur ini melibatkan pengenalan novocaine, yang mengurangkan kepekaan serat saraf dan melegakan kesakitan.
  • Penyelesaian garam (natrium klorida, Disol, Trisol). Ubat-ubatan mengurangkan keparahan keracunan dan memperbaiki keadaan umum pesakit.

Sekiranya, setelah melakukan langkah-langkah ini, tanda-tanda penyumbatan usus berterusan, pesakit bersedia untuk menjalani pembedahan.

Pembedahan

Kaedah pembedahan

Jenis pembedahan bergantung pada tahap di mana penyumbatan usus berada. Walau bagaimanapun, semua intervensi mempunyai tahap yang serupa:

  1. Menyediakan akses ke usus.
  2. Pengesanan penyetempatan penyumbatan.
  3. Pembelahan dinding organ, pengosongan kandungan.
  4. Penilaian daya maju gelung usus.
  5. Penyingkiran kawasan nekrotik.
  6. Anastomosis ke hujung usus yang utuh.
  7. Menjahit dinding perut anterior.

Sekiranya perlu, algoritma operasi ditambah dengan manipulasi lain. Oleh itu, dengan volvulus usus, gelung tidak dapat dilepaskan, penghapusan intussusception. Penyumbatan perekat memerlukan pemotongan lekatan dan pemulihan kedudukan anatomi organ dalam rongga perut.

Sekiranya terdapat penyumbatan yang disebabkan oleh tumor yang tidak dapat dikendalikan, selalu tidak mungkin untuk memulihkan patensi usus. Dalam kes ini, kolostomi digunakan - membawa usus besar ke permukaan dinding perut dan menyampaikan rongga dengan persekitaran luaran. Ini akan membolehkan anda membuang najis dan melegakan fenomena penyumbatan. Operasi ini bersifat paliatif (memudahkan kewujudan), kehadiran stoma menyebabkan kesulitan yang besar bagi pesakit, tetapi dalam beberapa kes mustahil dilakukan tanpa campur tangan seperti itu.

Pemulihan selepas pembedahan

Pada tempoh pemulihan awal, pesakit menjalani terapi infus dengan larutan garam. Ia perlu untuk mengembalikan jumlah darah yang beredar, mengurangkan sindrom mabuk dan meningkatkan metabolisme garam-air. Dalam keadaan yang teruk, komponen darah dapat diberikan - plasma, eritrosit, albumin.

Untuk pencegahan peritonitis, pesakit menjalani profilaksis antibiotik menggunakan pelbagai jenis ubat. Ubat yang merangsang peristalsis diresepkan. Dalam beberapa hari pertama, pemakanan dilakukan melalui tiub atau secara intravena. Setelah pesakit dipindahkan ke makanan yang lembut, yang harus dipatuhi selama beberapa minggu setelah keluar.

Kemungkinan komplikasi dan prognosis

Komplikasi penyumbatan usus termasuk:

  • peritonitis - keradangan peritoneum;
  • iskemia dan nekrosis kawasan usus;
  • keadaan kejutan;
  • sepsis.

Dengan rawatan pesakit yang tepat pada masanya kepada doktor, prognosisnya baik. Dalam kebanyakan kes, pesakit pulih sepenuhnya. Rawat inap lewat meningkatkan kemungkinan kesan buruk. Risiko komplikasi lebih tinggi, dalam 25% kes, penyumbatan teruk boleh membawa maut. Oleh itu, hospitalisasi pesakit tepat pada masanya sangat penting..

Gejala penyumbatan perut pada rawatan orang dewasa

Pengelasan

Penyumbatan usus boleh berlaku dengan pelbagai sebab.

Terdapat beberapa klasifikasi penyakit ini..

  • tinggi (di usus kecil) dan rendah (di usus besar);
  • separa dan lengkap (bergantung kepada tahap penutupan lumen);
  • kongenital dan diperolehi;
  • penyumbatan usus akut dan kronik.

Klasifikasi yang paling biasa oleh mekanisme pembentukan, mengikut jenis penyumbatan berikut dibezakan:

  1. Mekanikal (timbul kerana pembentukan rintangan pada lumen usus - lekatan, neoplasma, volvulus dan lain-lain). Ia terbahagi kepada tiga jenis: obstruktif (penyebabnya adalah tumor di lumen usus atau di luarnya), pencekikan (akibat meremas mesentery usus dengan saluran di dalamnya, terbentuk akibat hernia, nodul, volvulus), bercampur (menggabungkan dua jenis sebelumnya).
  2. Dinamik. Hasil pelanggaran motilitas usus. Alokasikan spastik (jarang berlaku, sebagai peraturan, dengan histeria, keracunan dengan garam logam berat) dan lumpuh (ketiadaan peristalsis sepenuhnya, berlaku akibat trauma perut, peritonitis, pankreatitis akut, trombosis dan sebab lain) bentuk.
  3. Vaskular. Ia disebabkan oleh infark usus akibat embolisme atau trombosis salurannya. Dalam beberapa jam, ia menyebabkan kematian tisu. Jenis penyumbatan usus ini dicirikan oleh pembengkakan semua gelung usus..

Gejala penyumbatan pada perut


Gejala perut tersumbat bergantung kepada beberapa faktor dalam bentuk:

  • penyebab proses patologi;
  • tahap kerosakan pada badan oleh jangkitan;
  • kehadiran atau ketiadaan neoplasma malignan;
  • tempat penyetempatan bahagian yang terjejas;
  • ciri-ciri individu organisma.

Gejala penyumbatan gastrik dicirikan oleh:

  • pening dan muntah. Makanan yang dicerna sebahagiannya tidak dapat masuk ke dalam usus, jadi proses sebaliknya bermula. Muntah mempunyai rasa dan bau busuk;
  • bersendawa dengan bau yang tidak menyenangkan;
  • perasaan berat berterusan di bahagian atas perut;
  • perasaan terlalu tepu. Gejala ini dapat berlanjutan selama beberapa jam dan hilang selepas muntah berikutnya;
  • ketidakselesaan dan kesakitan di saluran usus;
  • penurunan berat badan yang ketara;
  • penampilan kesakitan yang bersifat spasmodik;
  • kembung asimetrik;
  • pengekalan najis dan kesukaran mengalirkan gas;
  • penampilan pelepasan berdarah pada tinja;
  • kelonggaran sfinkter dubur;
  • gejala mabuk badan dalam bentuk keletihan kronik, kelainan umum, peningkatan nilai suhu.

Apabila penyumbatan perut baru mula terbentuk, tanda amaran hanya akan diketahui setelah makan makanan pejal atau ketika makan berlebihan. Dengan perkembangan penyakit ini, gambaran simptomatik mula terserlah walaupun setelah makan hidangan cair.

Selalunya, proses patologi diperhatikan pada kanak-kanak yang baru lahir. Fenomena ini biasanya berkait rapat dengan penyakit kongenital lain dalam bentuk:

  • stenosis pilorik. Di bawah konsep ini, adalah biasa untuk memahami penyempitan pilorus gastrik. Ia dicirikan oleh penyumbatan sebahagian daripada penyusuan susu ke dalam usus. Penyakit ini ditunjukkan oleh muntah yang melimpah;
  • volvulus atau ketidaksejajaran gelung usus;
  • ileus mekonium. Patologi ini biasanya difahami sebagai penyumbatan kongenital pada bahagian nipis saluran pencernaan. Lumen usus disekat oleh kotoran asli, yang sangat likat;
  • memanjangkan kolon sigmoid. Ia lebih kerap didiagnosis pada bayi dan kanak-kanak prasekolah. Benjolan makanan bertindih di hujung usus kecil atau besar.

Lebih jarang pesakit mengalami atresia perut. Di bawah penyakit ini adalah kebiasaan untuk memahami gabungan struktur dalaman organ atau pertumbuhan saluran dan saluran yang berlebihan. Akibatnya, pergerakan bebas gumpalan makanan di sepanjang saluran makanan menjadi sukar..

Atresia rongga gastrik pada bayi bersifat prepyloric. Ciri utama proses patologi adalah pembentukan membran fleksibel di persimpangan perut dan usus kecil. Ia berbeza dengan stenosis kerana dengan atresia tidak ada lubang sama sekali.

Penyumbatan perut pada orang dewasa sering berlaku. Dalam perubatan, kebiasaan menyebutnya stenosis pilorus, yang berlaku sebagai komplikasi lesi ulseratif pada dinding organ..

Setelah ulser sembuh, ubah bentuk tisu berlaku. Proses ini ditunjukkan dengan penyempitan saluran keluar dan pengetatan lumen dengan membran nipis. Pada peringkat awal, membran mempunyai ketebalan yang sedikit. Secara beransur-ansur menebal, kerana terdiri dari lapisan otot lendir, submucous dan nipis..

Tanda-tanda awal stenosis pilorik menyerupai gambaran klinikal ulserasi gastrik. Keadaan umum tetap normal. Tetapi pesakit mungkin mengadu muntah sekejap, yang membawa kelegaan yang besar. Massa dibezakan oleh rasa masam.

Menguji dan sistematik pembuangan rongga gastrik membuat pesakit berasa lebih baik. Tetapi langkah seperti itu tidak memungkinkan untuk menyembuhkan sepenuhnya stenosis. Oleh itu, penyakit ini terus berkembang, yang membawa kepada munculnya fenomena yang tidak menyenangkan dalam bentuk:

  • hipertrofi dinding gastrik;
  • menurunkan nada otot organ dalaman;
  • serangan muntah yang lebih kerap dan peningkatan jumlah jisim;
  • penurunan berat badan yang cepat;
  • perkembangan atony;
  • distensi perut;
  • melemahkan dan dehidrasi badan;
  • gangguan metabolik;
  • peningkatan sembelit.

Penting untuk mengenal pasti patologi tepat pada masanya untuk mengelakkan akibat buruk..

Punca dan mekanisme perkembangan penyakit

Seperti yang sudah jelas dari klasifikasi, pelbagai sebab boleh menyebabkan kemunculan penyumbatan usus, yang utama adalah:

  • lekatan pada rongga perut atau secara langsung di dalam usus;
  • neoplasma di usus atau di rongga perut;
  • hernia;
  • peningkatan mobiliti, memanjangkan usus;
  • poliposis;
  • sista;
  • batu empedu, batu tinja;
  • trauma.

Faktor risiko adalah gangguan mental - gangguan histeris, keadaan tekanan dan lain-lain.

Dengan perkembangan penyumbatan usus, zon peningkatan tekanan intraintestinal terbentuk. Dinding usus diregangkan, tekanan di dalamnya meningkat. Kadar aliran darah di dinding yang terjejas berkurang, kandungan fisiologi usus secara dramatik menjadi perlahan atau bahkan berhenti di lumen organ.

Akibat penyumbatan usus

Perkembangan penyumbatan bermula dari proses patologi yang mempengaruhi tubuh secara sistematik. Sekiranya penyumbatan tumor, permulaan, sebagai peraturan, dihapus kerana penyumbatan lumen usus yang tidak lengkap, tetapi ketika tumor tumbuh, keadaan bertambah buruk. Penyumbatan akut, sebagai peraturan, berkembang kerana obturasi lengkap dengan kotoran padat di usus yang disempitkan oleh tumor.

Pada kali pertama selepas perkembangan penyumbatan, terdapat peningkatan peristalsis usus. Dia nampaknya ingin mengatasi halangan. Ketika kandungan usus terkumpul, dinding usus terlalu banyak, gangguan elektrolit air dan metabolik, fungsi motor melemah dengan tajam, dan kemudian kelumpuhan usus berlaku..

Pada peringkat kedua, gangguan aktiviti sekresi-resorptif usus dan gangguan pencernaan parietal berkembang, aktiviti enzimatik enterosit disekat, kerana ia ditolak, dan aktiviti regeneratif crypts pertama kali ditekan, dan kemudian berhenti sepenuhnya.

Dalam keadaan seperti itu, aktiviti bakteria usus, dan apa yang disebut pencernaan simbiotik, diaktifkan. Ia tidak fisiologi dan lebih rendah dari segi kecekapan berbanding pencernaan parietal yang normal. Akibatnya, pembusukan dan penapaian berlaku, serta pengumpulan sejumlah besar produk pemecahan protein yang tidak lengkap, beberapa di antaranya mempunyai kesan toksik.

Ketika proses berlangsung, mekanisme pertahanan imun terganggu, yang menyebabkan pendaraban aktif bakteria anaerob yang melepaskan exo- dan endotoksin. Mereka bertindak pada tubuh secara sistematik - mereka mengganggu peredaran mikro tisu, menyebabkan gangguan sistem saraf pusat, dan mengganggu metabolisme sel. Kesan ini meningkatkan kebolehtelapan dinding usus untuk bakteria, dan ia boleh merebak ke rongga perut, aliran darah dan aliran limfa, menyebabkan peritonitis dan bahkan sepsis..

Gangguan elektrolit air juga berlanjutan. Kerana gangguan usus, penapisan cecair yang meningkat berlaku, ia tidak diserap kembali dan terkumpul di gelung penambah usus. Dalam keadaan normal, kira-kira 10 liter cecair memasuki lumen saluran pencernaan setiap hari (dengan mengambil kira makanan, minuman, air liur dan rembesan kelenjar pencernaan). Kira-kira 8-9 liter harus diserap kembali, tetapi ini tidak berlaku kerana penyerapan semula yang terganggu. Cecair menumpuk di adduktor, menyebabkannya melebar. Ini seterusnya menyebabkan muntah refleks, yang seterusnya memperburuk dehidrasi. Dengan latar belakang ini, gangguan elektrolit berkembang pesat, yang akhirnya menyebabkan kegagalan buah pinggang dan jantung..

Daftar untuk berunding sepanjang masa

Gambar klinikal

Untuk penyumbatan usus, gejala berikut adalah ciri:

  • sakit perut;
  • muntah;
  • kekurangan kerusi;
  • kembung dari perut kembung.

Sakitnya terasa sesak. Gelombang kesakitan spasmodik bertepatan dengan gelombang peristalsis, sementara wajah pesakit terdistorsi, dia terpaksa mengambil postur tertentu (mencangkung atau siku lutut), mengerang atau bahkan menjerit. Pada puncak gelombang kesakitan, peluh seseorang meningkat, kulitnya pucat, hipotensi (tekanan darah rendah) dan takikardia (degupan jantung dipercepat) berlaku. Melegakan kesakitan bukanlah manifestasi peningkatan. Sebaliknya, ini mungkin menunjukkan nekrosis tisu usus, kematian ujung saraf. Selepas itu, selepas 1-2 hari, penyakit ini diperumit oleh peritonitis..

Muntah dengan penyumbatan usus biasanya berulang. Muntah mungkin mengandungi serpihan makanan, hempedu, dan dalam kes yang teruk, najis (inilah yang disebut muntah tinja dengan bau yang tidak menyenangkan).

Gejala yang paling biasa adalah ketiadaan najis dan pengosongan gas. Dengan penyetempatan penyumbatan yang tinggi, pembuangan najis bebas tidak mungkin dilakukan, dengan penyetempatan yang rendah - pengosongan dilakukan dengan melakukan enema.

Gejala penyakit


Gejala penyumbatan gastrik biasanya muncul dengan sangat cepat dan membawa rasa sakit yang tidak menyenangkan dan bertambah. Tanda-tanda utama saluran gastrousus yang tersumbat adalah:

  1. Muntah, cirit-birit. Tubuh berusaha dengan segala cara untuk menyingkirkan makanan yang telah memasuki perut, oleh itu, pelbagai gangguan pencernaan berlaku.
  2. Peningkatan pengeluaran gas, kembung perut. Akibat penyumbatan usus, penapaian berlaku, kemudian membusuk jisim makanan.
  3. Kenaikan suhu badan secara umum sebagai tanda mabuk. Gejala ini paling sering menyebabkan hilangnya selera makan: pada suhu tinggi, enzim pencernaan kehilangan aktivitinya, sehingga selera makan secara refleks menurun.
  4. Sakit tajam yang teruk di bahagian perut. Gastrostasis, atau penyumbatan perut, biasanya disertai oleh sensasi menyakitkan yang sangat tidak menyenangkan yang timbul akibat pengecutan spastik otot licin saluran gastrousus.
  5. Kecenderungan pendarahan. Dengan adanya patologi ini, saluran yang membekalkan organ saluran pencernaan mengalami tekanan yang luar biasa, akibatnya ia dapat rosak. Dari sini, pendarahan intraintestinal berlaku, tanda di antaranya adalah najis gelap.

Penting! Sekiranya terdapat gejala gastrostasis, perlu segera berjumpa pakar gastroenterologi, yang akan memeriksa pesakit dan membuat diagnosis yang tepat..

Dari segi diagnosis, pesakit diberikan elektrogastrografi.

Kaedah diagnostik

Pada roentgenogram organ perut dengan penyumbatan usus, yang disebut cawan Kloyber kelihatan

  • Semasa perkusi (mengetuk) perut pesakit, doktor menentukan gejala Kivul dan bunyi meredam tertentu.
  • Palpasi (pemeriksaan) usus pada fasa awal penyakit ini menunjukkan peningkatan peristalsis, dengan perkembangan proses patologi, penurunannya. Gelung usus yang tegang juga terasa.
  • Pemeriksaan rektum dan faraj dapat mendedahkan penyumbatan pada neoplasma rektum dan pelvis. Dalam kes ini, diagnosis akhir dibuat hanya setelah pemeriksaan instrumental tambahan..
  • X-ray organ perut mendedahkan lengkungan usus, yang disebut cawan Kloyber, gejala kegelisahan, yang merupakan ciri penyumbatan usus.
  • Dalam kes yang diragukan, radiografi dengan kontras dilakukan.
  • Kolonoskopi membolehkan doktor menilai secara visual keadaan mukosa usus besar dan bahkan melakukan beberapa manipulasi dengan tujuan terapi - membantu menghilangkan halangan.

Pemeriksaan ultrabunyi, sebagai peraturan, tidak informatif kerana fakta bahawa usus dipenuhi udara, tetapi dalam beberapa kes memungkinkan untuk mengenal pasti infiltrat dan tumor.

Pemerhatian para saintis

Para saintis moden telah membuat kesimpulan bahawa penyumbatan gastrik dapat terjadi tanpa mengira usia pesakit. Fenomena ini bahkan dapat dilihat pada bayi baru lahir..

Dengan bertambahnya usia, tentu saja, risiko penyakit tersebut meningkat, sejak bertahun-tahun keupayaan kerja sejumlah organ sistem pencernaan pada manusia merosot dengan ketara. Tetapi bayi juga mempunyai kemungkinan tersumbat, kerana perutnya belum disesuaikan dengan makanan yang biasa dilakukan oleh orang dewasa dan, oleh itu, sangat rentan.

Pada bayi baru lahir, fenomena seperti halangan gastrik boleh disebabkan oleh pengenalan makanan pelengkap yang tidak tepat waktu. Sangat jarang, dalam struktur organ, kecacatan kelahiran juga dapat diperhatikan, yang bertanggungjawab untuk proses pencernaan. Juga, para saintis menyedari kes-kes penyumbatan perut anak-anak kerana peningkatan suhu atau patologi berjangkit..

Prinsip rawatan

Penyumbatan usus dirawat oleh pakar bedah dalam keadaan pegun. Ubat-ubatan sendiri sangat tidak digalakkan kerana komplikasi yang mungkin berlaku. Dilarang memberi enema, minum ubat atau mencuba melakukan lavage gastrik.

Dalam kira-kira 40% kes, langkah-langkah terapi membantu mengelakkan pembedahan.

Kaedah rawatan konservatif

Pertama sekali, untuk memulihkan patensi usus, pengosongan kandungan saluran pencernaan dilakukan menggunakan tiub nasogastrik atau endoskopi. Langkah-langkah ini memungkinkan bukan sahaja untuk menghilangkan rintangan terhadap pergerakan massa makanan yang normal, tetapi juga membantu mengurangkan tekanan pada usus dan dindingnya dan meneutralkan toksin yang dihasilkan.

Selanjutnya, rawatan ubat dilakukan, yang meliputi:

  • ubat-ubatan yang mengurangkan keracunan (Refortan, Polyglyukin);
  • sediaan yang mengandungi protein dan elektrolit (digunakan sebagai pemakanan parenteral, untuk mengembalikan protein, keseimbangan garam-air dalam badan);
  • antispasmodik (No-shpa, Drotaverin, Atropine, Papaverine) - akan membantu melegakan kesakitan;
  • antibiotik spektrum luas (Zinnat, Cefix dan lain-lain) - menghalang mikroflora patogen.

Pembedahan

Sekiranya, setelah 3-5 jam setelah pesakit dimasukkan ke hospital, menjalani rawatan konservatif yang mencukupi, keadaannya tidak bertambah baik, pembedahan diresepkan. Perkara yang sama berlaku apabila cecair bebas dijumpai di rongga perut. Dengan peritonitis, pencekikan dinding usus, rawatan konservatif tidak ditetapkan, pembedahan kecemasan dilakukan.

Sekiranya terdapat penyumbatan usus kecil, dilakukan pemindahan bahagian usus kecil yang terkena, dengan penyetempatan proses yang rendah, hemikolektomi dilakukan (penyingkiran salah satu bahagian usus besar), diikuti dengan penciptaan kolostomi. Dengan peritonitis, transversostomi dilakukan (buat fistula di kolon melintang).

Patogenesis, patomorfologi dan terminologi

Sebilangan besar penyakit usus berdasarkan keradangan akut atau kronik, berjangkit atau aseptik.

Proses keradangan boleh mempengaruhi membran mukus satu atau beberapa bahagian usus sekaligus. Keradangan membran mukus setiap jabatan mempunyai namanya sendiri:

  • usus kecil - enteritis (termasuk keradangan duodenum - duodenitis; jejunum - jejunitis; ileum - ileitis);
  • cecum - typhlitis;
  • apendiks, atau apendiks - apendisitis;
  • kolon - kolitis;
  • kolon sigmoid - sigmoiditis;
  • rektum - proctitis.

Membran mukus yang meradang adalah hiperemik, edematous dan secara aktif mengeluarkan eksudat serous atau purulen, dan kadang-kadang bersifat hemoragik. Dalam kes yang teruk, bisul terbentuk di usus, yang sering berdarah. Dalam beberapa kes, bisul tidak hanya mempengaruhi selaput lendir, tetapi lapisan dinding usus yang lebih dalam, menyebabkan perforasinya (perforasi) dengan perkembangan keradangan peritoneum - peritonitis.

Oleh kerana proses patologi pada mukosa usus, fungsinya juga terganggu:

  • makanan kurang dicerna;
  • nutrien yang diperlukan untuk badan tidak diserap;
  • pergerakan tinja melalui usus dan penyingkirannya sukar;
  • jumlah lendir yang dirembes oleh usus meningkat.

Penyakit seperti sindrom iritasi usus tidak disertai oleh fenomena keradangan... Faktor berikut berperanan dalam patogenesisnya:

  • pelanggaran interaksi dalam sistem otak-usus;
  • penurunan ambang kepekaan reseptor usus, yang menentukan persepsi organ untuk kesakitan;
  • kemahiran motor menurun atau meningkat;
  • ketidakseimbangan serotonin, histamin, bradykinin, cholecystokinin dan bahan aktif biologi penting lain yang mengatur fungsi usus.

Rawatan patologi terhadap latar belakang ulser peptik

Untuk menentukan kehadiran penyumbatan gastrik pada orang dewasa, beberapa kaedah penyelidikan khas digunakan hari ini. Sebagai contoh, yang paling berkesan dan paling penting adalah radiografi dan fibrogastroscopy menggunakan agen kontras. Semasa prosedur, doktor memeriksa secara terperinci halangan-halangan yang timbul terhadap latar belakang ketulan makanan, dan sebagai tambahan, menggambarkan keadaan umum perut. Untuk menjelaskan diagnosis, biopsi juga dilakukan, yang melibatkan pengumpulan intravital sebahagian kecil tisu dari organ pesakit..

Penggunaan kaedah kontras radiografi juga merupakan teknik diagnostik yang sangat bermaklumat. Sebagai sebahagian daripada kajian ini, doktor memeriksa fisiologi penyempitan perut beserta bentuk dan garis besarnya, dan sebagai kesimpulan, kesimpulan diambil mengenai penyebab penyumbatan organ.

Sekiranya garis-garis organ yang tidak rata dan melengkung dapat dilihat, dan penyempitan fisiologisnya terdapat di mana-mana bahagian, maka kita mungkin akan membincangkan tentang adanya pembentukan tumor. Sebilangan bentuk onkologi boleh memberi kesan negatif pada struktur organ sehingga dinding perut kelihatan kencang, kerana ini, lumen menyempit lebih banyak, dan secara langsung semasa fluoroskopi, bentuk tertentu dibuat, yang juga disebut "pistol holster".

Sekarang mari kita pergi ke rawatan penyumbatan gastrik dan mengetahui teknik terapi apa yang digunakan untuk memerangi penyakit ini.

Sekiranya terdapat manifestasi penyumbatan gastrik di rumah, maka anda perlu mengetahui cara memberi pertolongan cemas dengan betul. Dengan perkembangan penyakit yang perlahan, usaha khas dan tindakan khusus tidak digalakkan. Sekiranya terdapat muntah yang teruk, pesakit mesti diberi pinggan, serbet, dan sebagainya..

Sekiranya hasil kajian adalah pengesanan ulser peptik, terdapat beberapa kaedah terapi:

  • Pembuangan cawangan kecil saraf vagus. Selepas manipulasi sedemikian, pesakit akan meningkatkan pengeluaran jus perut..
  • Pemasangan saliran di organ sistem pencernaan, di mana penyempitan pilor dilepaskan.

Kedua-dua pilihan ini sering digunakan secara gabungan..

Gejala penyakit ini mungkin berbeza. Ia bergantung kepada penyetempatan penyebab penyumbatan, keparahan patologi dan faktor lain. Neoplasma malignan, yang juga boleh bertindak sebagai provokator penyakit ini, biasanya mempengaruhi bahagian perut pada jantung. Akibatnya, gumpalan makanan disimpan di tempat peralihan esofagus ke dalam perut, yang menimbulkan muntah yang besar.

Perkembangan muntah dapat dijelaskan oleh alasan lain yang baik: sel-sel organ pencernaan yang terjejas tidak dapat mencerna makanan dengan betul. Dalam muntah, kehadiran lendir dan darah dikesan. Muntah bukanlah gejala utama yang menunjukkan halangan gastrik.

  • penurunan berat badan yang kuat dan drastik;
  • bersendawa dengan bau yang tidak menyenangkan;
  • berat, kelainan dan ketidakselesaan di kawasan epigastrik;
  • perasaan terlalu tepu yang muncul beberapa jam selepas makan.

Faktor yang memprovokasi pada tahap awal perkembangan patologi adalah makanan pejal, makan berlebihan. Dalam perkembangannya, penyakit ini menampakkan diri walaupun dengan pengambilan makanan ringan dan ringan. Sukar untuk membezakan penyumbatan organ yang diberikan dari ulser, kerana mereka mempunyai manifestasi yang serupa. Oleh itu, jika tanda-tanda penyumbatan dikesan, diperlukan bantuan ahli gastroenterologi..

Penyumbatan usus - apakah itu, bagaimana ia ditunjukkan, langkah pencegahan

Menurut statistik, kira-kira 5% daripada semua keadaan kecemasan dalam pembedahan perut adalah penyakit seperti penyumbatan usus akut. Walaupun prevalensinya rendah, penyakit ini dianggap sangat serius, ini disebabkan oleh risiko komplikasi pasca operasi yang tinggi, hingga hasil yang mematikan (hingga 20% dari semua kes).

Apa itu penyumbatan usus

Pesakit risau akan sakit kram yang tajam di perut, muntah, sembelit dan perut kembung. Penyakit ini bukan bentuk nosologi yang bebas, ia boleh dianggap bersamaan dalam pelbagai patologi saluran gastrointestinal. Diagnostik tepat pada masanya dan rawatan yang ditetapkan dengan betul bukan sahaja dapat menyelamatkan pesakit dari gejala yang tidak menyenangkan, tetapi juga dapat menyelamatkan nyawa. Penyumbatan usus dalam sebilangan besar kes memerlukan campur tangan pembedahan segera.

Pilihan klasifikasi untuk penyumbatan usus

Penyakit ini terbahagi kepada beberapa bentuk klinikal, bergantung pada ciri anatomi, patogenesis, dan keparahan gejala. Setiap variasi memerlukan pendekatan individu ketika menetapkan langkah-langkah terapi.

Menurut mekanisme pengembangan, bentuk berikut dibezakan:

  • mekanikal (obturasi, pencekikan dan campuran);
  • dinamik (spastik dan lumpuh);
  • vaskular.

Lokasi rintangan bagi zarah makanan separa pencernaan ditentukan oleh kaedah diagnostik instrumental. X-ray atau ultrasound perut dilakukan.

Bentuk penyumbatan usus bergantung pada penyetempatan:

  • usus kecil yang tinggi;
  • usus kecil yang rendah;
  • halangan kolon.

Menurut gambaran klinikal, penyakit ini boleh menjadi akut, subakut, kronik. Yang paling berbahaya adalah bentuk akut penyakit ini. Ia memerlukan pembedahan segera. Dalam kebanyakan kes, kelewatan boleh mengorbankan nyawa pesakit..

Dengan tahap penyumbatan usus:

  • penyumbatan usus yang lengkap (lumen usus ditutup sepenuhnya);
  • penyumbatan sebahagian usus.

Sebab-sebab perkembangan penyumbatan usus pada manusia

Penyumbatan usus mekanikal berlaku apabila usus disekat oleh benda asing, batu empedu atau batu najis, tumor barah usus atau organ bersebelahan (bentuk obstruktif). Ia juga boleh berkembang akibat lekatan perut selepas pembedahan, volvulus usus, pelanggaran hernia, pembentukan simpul dari gelung usus (bentuk pencekikan).

Penyumbatan usus yang dinamik berkembang akibat kekejangan atau, sebaliknya, kelumpuhan serat otot usus. Dalam kes ini, motilitas usus terganggu dan, sebagai hasilnya, promosi kandungannya. Kekejangan otot boleh disebabkan oleh kerengsaan mekanikal dinding saluran gastrointestinal oleh badan asing, pencerobohan helminthik, berlaku dengan kecederaan perut yang tumpul, kolik ginjal, beberapa penyakit akut sistem kardiovaskular dan pernafasan. Kelumpuhan usus paling kerap berlaku kerana keracunan makanan yang teruk, peritonitis.

Penyumbatan vaskular adalah hasil penyumbatan saluran darah di mesentery oleh pembekuan darah atau gelembung udara.

Penyumbatan usus lebih biasa bagi orang tua atau mereka yang telah menjalani pembedahan pada organ sistem pencernaan (usus, perut). Pada bayi baru lahir dan bayi, perkembangan penyumbatan usus mungkin disebabkan oleh kecacatan kongenital saluran pencernaan (atresia, dua kali ganda). Pada bayi berusia 3 hingga 9 bulan, intussusception (pengenaan sebahagian usus ke rongga lain) lebih kerap dikesan, ini disebabkan oleh pemberian makanan pelengkap yang tidak betul.

Tanda-tanda penyumbatan usus

Tanda-tanda utama penyakit ini adalah:

  • Kekejangan menahan sakit perut, muntah, najis dan pengekalan gas.
  • Dengan volvulus atau urat simpul di dalam usus, rasa sakit sejak awal sangat sengit, tidak tertahankan. Pesakit mungkin mengalami kejutan kesakitan.
  • Dengan jenis penyumbatan usus yang lain, sifat sindrom kesakitan semakin meningkat apabila pelanggaran patensi usus meningkat. Pada masa yang sama, pesakit mengerang, cuba mengambil posisi paksa, yang membawa kelegaan sementara (jongkok, menarik kakinya ke perutnya sambil berbaring di sisinya).
  • Pada puncak sindrom kesakitan, pesakit dapat mendedahkan degupan jantung yang cepat, peluh sejuk yang melekit, kulit pucat. Kebetulan kesakitan yang tidak tertahankan tiba-tiba berhenti, pesakit menjadi lebih mudah. Kesejahteraan yang jelas ini mungkin merupakan permulaan perkembangan komplikasi - peritonitis, sementara rasa sakit tidak dirasakan kerana kematian ujung saraf dan nekrosis pada kawasan usus yang terkena. Keadaan ini memerlukan pembedahan perut segera..
  • Mengikut keparahan muntah, doktor yang hadir mungkin mencadangkan penyetempatan lokasi halangan di saluran pencernaan. Oleh itu, dengan penyumbatan usus kecil, muntah akan berulang, tidak dapat diatasi, tidak membawa kelegaan. Pada mulanya, muntah mengandungi makanan, kemudian hempedu dan keluar dari usus atas dengan bau khas.
  • Dengan penyumbatan kolon, muntah adalah salah satu tanda keracunan umum badan, muncul 12 jam atau sehari setelah bermulanya penyakit, berulang, sebagai peraturan, tidak lebih dari dua kali.

Juga, untuk penyumbatan pada usus besar, pengekalan najis dan gas adalah ciri. Najis tidak meninggalkan sendiri atau selepas enema. Perut pesakit akan buncit, tidak simetri kerana terkumpul gas. Dengan penyumbatan usus kecil, pengekalan najis mungkin tidak pada mulanya. Pada peringkat awal pembentukan penyumbatan usus, peristalsis usus dapat dilihat oleh mata dan disertai dengan bunyi khas. Pada peringkat akhir, dengan penambahan komplikasi dalam bentuk perubahan nekrotik dan peritonitis, tidak ada bunyi peristaltik.

Sekiranya terdapat rawatan perubatan yang tidak tepat waktu, perkembangan penyakit ini pasti akan menyebabkan munculnya sindrom mabuk. Pesakit bimbang akan menggigil, sesak nafas, demam, aliran air kencing terganggu, ciri wajah diasah, tanda-tanda dehidrasi muncul. Ini menunjukkan penembusan jangkitan ke rongga perut (peritonitis) atau ke dalam darah (sepsis).

Diagnosis dan rawatan penyakit

Untuk membuat diagnosis yang tepat, diperlukan beberapa kajian.

  • pemeriksaan pesakit (penampilan, keadaan selaput lendir, warna kulit, dan lain-lain dinilai);
  • pengukuran suhu;
  • pengukuran nadi dan tekanan darah;
  • palpasi dan auskultasi;
  • pemeriksaan rektum.

Pertama, doktor yang menghadiri menjalankan pemeriksaan menyeluruh. Dengan penyumbatan usus sebelum perkembangan peritonitis, perut tidak terasa sakit pada palpasi, penampilan rasa sakit menunjukkan penambahan komplikasi dalam bentuk peritonitis. Juga, palpasi kadang-kadang dapat mendedahkan kehadiran tumor atau benda asing di dalam usus, intussusception usus.

Semasa auskultasi rongga perut, bisikan peristaltik terdengar (sebelum perkembangan peritonitis). Adalah mustahak untuk melakukan pemeriksaan rektum digital; sekiranya terdapat halangan usus besar, adalah mungkin untuk mengesan jarak seperti rektum belon, ketiadaan najis di dalamnya. Bagi wanita, pemeriksaan pakar sakit puan diperlukan untuk mengecualikan tumor pelvis kecil, yang menyebabkan mampatan usus.

Penyelidikan makmal

Sekiranya disyaki penyumbatan usus, doktor atau doktor jabatan kecemasan yang hadir mesti menjalani ujian berikut:

  • UAC dengan leukoformula dan ESR;
  • OAM;
  • ujian darah biokimia terperinci.

Di KLA, pada jam pertama dari permulaan penyakit, mungkin tidak ada perubahan yang jelas, maka jumlah leukosit mulai meningkat, dalam formula leukosit ada pergeseran ke kiri (peningkatan jumlah neutrofil tikaman), dan ESR meningkat. Tanda-tanda penebalan darah (eritrosit dan peningkatan jumlah hemoglobin) berkembang kerana dehidrasi dan mabuk badan yang teruk.

Dari petunjuk biokimia, nilai diagnostik dalam penyumbatan usus dimainkan oleh perubahan kepekatan klorida dalam darah dan sisa nitrogen. Semakin tinggi penyumbatan dalam usus, semakin cepat kandungan klorida dalam darah mula berkurang. Jadi, sekiranya berlaku patologi di bahagian atas, tahap klorida turun dalam 8-16 jam dari permulaan penyakit, dan sekiranya terdapat penyumbatan kolon tidak lebih awal daripada sehari. Perubahan ini pada salah satu petunjuk keseimbangan air-elektrolit dalam tubuh manusia dapat dijelaskan oleh kehilangan cecair dengan muntah.

Komponen utama nitrogen sisa adalah urea dan kreatinin, yang terbentuk semasa pemecahan pecahan protein dalam darah. Dalam kes ini, peningkatan gejala keracunan merangsang pemecahan protein yang dipercepat dalam tisu, akibatnya peningkatan kepekatan kedua urea dan kreatinin diperhatikan dalam darah pesakit. Terdapat juga penurunan jumlah unsur surih, protein dan vitamin. Sindrom Samarin adalah ciri penyumbatan usus - hipokalemia, hipokloremia, hipoproteinemia, hipovitaminosis dan hipoksia.

Dengan patologi ini, terdapat penurunan jumlah air kencing yang dikeluarkan, dan semakin serius prosesnya, semakin kurang. Penghentian aliran air kencing yang lengkap adalah tanda prognostik yang sangat buruk. Apabila komplikasi melekat pada OAM, penampilan eritrosit, silinder, dan protein diperhatikan. Ini menunjukkan perubahan nekrotik akibat tindakan toksin pada buah pinggang..

Kaedah penyelidikan instrumental

Tinjauan fluoroskopi rongga perut dilakukan tanpa persiapan awal pesakit untuk kajian ini. Dalam gambar, rongga perut akan menjadi gelap, tempat-tempat rintangan dapat ditentukan oleh kawasan pencerahan. Kawasan yang lebih terang pada sinar-X kelihatan seperti pengumpulan gas.

Tanda halangan sinar-X klasik adalah adanya mangkuk Kloyber - kawasan usus yang dipenuhi gas di atas paras cecair mendatar serupa dengan mangkuk terbalik. Terdapat beberapa mangkuk seperti itu, ia boleh terletak di bahagian perut yang berlainan. Ciri khas yang memungkinkan untuk mendiagnosis penyumbatan adalah tepatnya kontur kawasan yang dipenuhi gas. Dalam beberapa penyakit lain, misalnya, jangkitan melalui makanan, gas secara rawak terletak di seluruh rongga perut, tidak ada batas yang jelas. Juga secara radiografi, anda dapat melihat pembengkakan gelung usus dalam bentuk jalur cahaya.

Kadang kala, untuk diagnosis yang lebih tepat, sinar-X dilakukan dengan menggunakan kontras - barium. Kontras boleh diberikan secara oral (melalui mulut) atau dengan enema (irrigoscopy). Ujian barium oral adalah maklumat sekiranya terdapat kecurigaan bentuk mekanikal penyumbatan usus kecil, ia digunakan ketika pesakit stabil. Adalah perlu untuk menyelesaikan masalah kemungkinan rawatan konservatif. Sekiranya keadaan pesakit bertambah buruk selepas pemberian campuran barium, kajian akan segera dihentikan.

Pemeriksaan ultrabunyi digunakan sebagai ujian tambahan, membolehkan anda menilai:

  • diameter usus,
  • ketebalan dan struktur dindingnya,
  • sifat pergerakan peristaltik,
  • pengumpulan cecair dan gas di rongga perut.

Kolonoskopi - pemeriksaan usus bawah menggunakan endoskopi, yang membolehkan anda menilai secara visual keadaan lapisan dalam usus, kehadiran kecacatan atau halangan di dalamnya. Ia digunakan untuk disyaki penyumbatan kolon.

Dalam kes yang sangat sukar, laparoskopi dilakukan - sensor dengan kamera di hujungnya dimasukkan ke rongga perut melalui sayatan kecil. Dengan pertolongannya, anda dapat memeriksa organ yang diperlukan dengan teliti, dan, jika boleh, segera menjalankan rawatan (pemotongan lekatan, dll.).

Sekiranya disyaki penyumbatan usus, pesakit mesti dimasukkan ke hospital pembedahan. Doktor berhadapan dengan tugas yang sukar, adalah perlu untuk membezakan halangan dari penyakit akut lain dari rongga perut. Ini termasuk ulser berlubang pada saluran pencernaan, radang usus buntu, kolesistitis, kehamilan ektopik.

Rawatan untuk penyumbatan usus adalah:

  • Konservatif. Pesakit diberi ubat yang melegakan kesakitan, melegakan kekejangan dan mempercepat pemindahan makanan melalui saluran gastrointestinal. Sekiranya perlu, perut dan usus dikosongkan dari isi dengan menggunakan probe atau siphon enema. Keseimbangan garam-air dinormalisasi dengan pemberian larutan elektrolit secara intravena. Rawatan ubat ditunjukkan untuk pesakit dengan bentuk penyumbatan usus yang ringan.
  • Operasi. Bergantung pada penyebab penyakit, langkah-langkah diambil untuk menghilangkannya. Contohnya, dengan tumor usus, bahagian yang terkena dipotong, hujung usus yang sihat dijahit bersama. Dengan volvulus usus semasa operasi, pakar bedah melepaskan gelung usus, membilasnya dan memasukkannya kembali ke rongga perut. Kadang-kadang ia berlaku bahawa penyebab penyumbatan tidak dapat dihilangkan kerana pelbagai faktor. Kemudian kolonostomi ditumpangkan pada usus, yang membolehkan anda membuang najis di luar dan meringankan keadaan pesakit.

Ramalan itu bergantung pada beberapa faktor. Ini adalah keparahan penyakit, usia pesakit, kehadiran patologi kronik yang bersamaan. Penyakit yang sangat teruk adalah penyakit biasa bagi pesakit kanser tua..

Langkah pencegahan yang mungkin

Penyakit lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Oleh itu, anda harus memantau kesihatan anda dan mengambil langkah-langkah tertentu untuk mencegah perkembangan penyumbatan usus..

Sebahagian daripadanya disenaraikan di bawah:

  • makanan sihat (selalu mengandungi serat tumbuhan);
  • minum 1.5 - 2 liter air bersih setiap hari;
  • tekanan senaman;
  • penolakan tabiat buruk;
  • tepat pada masanya pemeriksaan profesional untuk tujuan diagnosis awal onkologi;
  • pencegahan dan rawatan pencerobohan helminthik;
  • rawatan penyakit kronik.

Anda tidak boleh mengubat sendiri. Sekiranya anda mengalami sebarang gejala penyakit, anda harus segera berjumpa doktor.!

Artikel Mengenai Hepatitis