Punca kembung

Utama Ulser

Ia sangat tidak menyenangkan apabila bengkak. Sebab ketidakselesaan itu adalah hari raya, makanan tertentu. Sekiranya kesihatan teratur, penyebab kembung adalah mudah: pencernaan memberi gas, mereka meminta jalan keluar. Dalam kes yang teruk, kembung dan gejala lain menunjukkan penyakit.

Sebab-sebabnya

Sebab biasa mengapa orang sihat membengkak:

  • Pembentukan gas daripada makan makanan gabungan yang kurang baik.
  • Sebab penapaian dan gemuruh dalam sistem pencernaan adalah minuman berkarbonat.
  • Kebiasaan menghilangkan pedih ulu hati dengan soda - karbon dioksida mengembang perut dari dalam.
  • Makan makanan yang cepat, menyebabkan udara masuk ke dalam perut. Sukar untuk menghilangkannya melalui bersendawa..
  • Punca kembung selepas makan adalah kebiasaan makan berlebihan.

Perubahan diet

Semasa menukar makanan - contohnya, menolak daging - badan tidak mempunyai masa untuk membina semula, bertindak balas dengan kembung, kelainan pada perut dan usus, sembelit, najis longgar.

Oleh itu, bereksperimen dengan menu memerlukan sedikit demi sedikit..

Satu lagi kemungkinan penyebab kembung adalah alergi terhadap buah sitrus, pic, stroberi, gula-gula, telur ayam, madu dan turunannya, rempah, daging, ikan, dll..

Manifestasi reaksi alergi - perubahan kulit, ruam, eksim, sakit perut, gas, kembung, bersendawa, muntah, cirit-birit atau sembelit.

Untuk menghilangkan penyebab kembung, kecualikan alergen dari diet, berjumpa doktor.

Penyebab kembung, cirit-birit adalah pasta, tepung, gula-gula. Ia berguna untuk memasukkan sayur-sayuran, buah-buahan, produk tenusu, telur, nasi, daging rebus atau ikan, jagung, madu ke dalam menu.

Sembelit, kembung perut

Dengan sembelit, buang air besar - selepas 48 jam atau kurang. Kotorannya padat. Buang air besar disertai dengan rasa tidak selesa, perasaan mengosongkan perut, kenyang perut, dan kembung. Sakit di bahagian usus besar, warna kulit kelabu yang tidak sihat, ruam di muka atau belakang.

Sembelit disebabkan oleh diet yang tidak sihat, tekanan saraf dan mental, alkohol.

Dengan perut kembung, perut dan usus membengkak dengan gas, pergerakannya di sepanjang usus menyakitkan.

Perut kembung adalah perkara biasa pada kanak-kanak kecil. Perut tegang, gelisah.

Wanita hamil mengalami sembelit dan perut kembung. Untuk mencegah kembung, hadkan atau hilangkan kekacang, kacang polong, kubis, roti hitam, anggur, plum, dan jusnya.

Penyakit usus

Dengan penyakit usus kecil, perut terasa sakit di dekat pusar atau di bahagian tengah. Pembentukan gas meningkat, berlaku 2-3 jam setelah makan, ketika makanan telah memasuki usus. Sensasi menyakitkan menyertai kembung, transfusi di bahagian bawah, perut kembung.

Dispepsia gastrik (kesukaran pencernaan). Gejala: berat selepas makan, rasa tidak sedap, halitosis. Pada waktu pagi, loya, bersendawa. Perut menggeram, membengkak di bahagian atas. Penyebab kerengsaan adalah makanan tertentu.

Dispepsia usus dikaitkan dengan aktiviti rembesan perut, pankreas dan kekurangan hempedu yang tidak mencukupi. Sebabnya adalah kekurangan zat makanan, dominasi makanan protein atau karbohidrat, jangkitan usus. Di dalam usus, transfusi dan gemuruh, kembung, kembung, najis longgar.

Enteritis. Najisnya cair. Dalam bentuk penyakit yang teruk, penyerapan makanan terganggu, pesakit kehilangan berat badan, rambut gugur. Kerengsaan, perubahan mood yang kerap. Perut membengkak, sakit. Dalam bentuk kronik, gejala diperburuk dengan penggunaan susu lembu.

Kolitis. Di usus besar, penyingkiran air dari tinja terganggu, yang menyebabkan najis longgar. Kekejangan menekan bahagian usus yang meradang, menyukarkan kotoran untuk melepasi - penyebab kesakitan, kembung, sembelit.

Diskinesia usus. Fungsi motor usus terganggu, kekejangan. Perut bawah bengkak dan sakit, gemuruh dan transfusi. Penyebab serangan adalah tali pinggang yang ketat, postur yang tidak betul, makanan yang banyak, pergolakan yang berlebihan. Sembelit berlaku, pergerakan usus disertai dengan perasaan pengosongan yang tidak lengkap.

Iskemia mesenterik. Orang tua lebih cenderung menderita gangguan aliran darah. Arteri mesenterik usus kecil atau besar menyempit atau tersumbat, selalunya dengan fibrilasi atrium. Penyempitan mereka adalah penyebab kesakitan di rongga perut tengah dan atas semasa pengecutan usus. Sakit selepas makan selama 1-1.5 jam. Mual, perut kembung, najis longgar, atau sembelit. Sekiranya berlaku pemburukan, hospitalisasi kecemasan diperlukan.

Penyakit seliak. Ketidakupayaan keturunan untuk mencerna gluten adalah sebab pengumpulan bahan berbahaya di usus kecil. Mereka mengganggu pencernaan, proses metabolik, meningkatkan pengeluaran gas. Badan mengalami dehidrasi. Anemia, karies.

Apabila bahan berbahaya terkumpul di saluran pencernaan, kekuatan pelindung menghabiskan banyak usaha untuk meneutralkan kesan negatifnya. Tubuh cepat letih, menahan jangkitan lebih teruk, dan sakit lebih kerap. Halitosis, kembung dari gas.

Kegiatan mikroflora patogen, sisa mereka juga menyumbang kepada peningkatan pengeluaran gas.

Tubuh yang sihat dihuni oleh kira-kira 15 jenis mikroorganisma, 7 daripadanya berada di dalam usus: lamblia, Trichomonas, balantidia, cryptosporidium. Jangkitan berlaku melalui makanan, air, di rumah.

Giardia merosakkan lapisan pundi hempedu. Giardiasis adalah penyebab kembung dan kembung. Mual, najis longgar atau sembelit, sakit di atas dan di kawasan pusar.

Mengabaikan gejala ini adalah penyebab perkembangan dyskinesia pundi hempedu (gangguan motorik), kolesistitis (keradangan pundi hempedu).

Penyebab kembung dengan dyskinesia bilier, kolesistitis kronik dan hepatitis adalah pelanggaran aliran keluar hempedu. Kesakitan di hipokondrium yang betul, mudah marah. Makanan berlemak menyebabkan najis longgar.

Dengan disentri amuba, perut membengkak, penyebabnya adalah kerosakan pada selaput lendir usus besar, disertai dengan lendir, nanah yang banyak. Proses pencernaan dan penyerapan, penyingkiran sisa dari usus terganggu. Dia pon, sering mahu ke tandas, najisnya cair. Mual, muntah, menggigil, kelemahan.

Jangkitan rotavirus ("selesema usus") mempengaruhi saluran pencernaan. Pada peringkat awal, perut menggeram dan membengkak. Penembusan rotavirus ke dalam duodenum dan ke bahagian atas usus kecil merosakkan membran mukus, mengganggu pengeluaran enzim, proses penyerapan. Suhu dinaikkan, muntah. Cirit-birit adalah penyebab dehidrasi.

Rawatan ubat jangka panjang mengurangkan fungsi penghalang usus.

Keunggulan staphylococci adalah penyebab demam, menggigil, sakit, kembung, terutama di sepanjang usus besar. Najis kerap dan nipis, dengan lendir, darah dan nanah..

Sekiranya penyebab dysbiosis adalah jamur Candida dan Aspergilla, ia menyakitkan di pusar, berat dan kembung. Najisnya nipis, berdarah dan berbusa, dengan keluar membran dan benjolan. Tiada selera makan, lidah merah.

Aspergilla adalah penyebab dysbiosis usus pada gastritis dengan keasidan yang tinggi, setelah penggunaan antibiotik yang lama (tetrasiklin). Mual, ruam pada membran mukus, bengkak, rasa jamur di mulut. Kerana mabuk yang teruk, keadaan selepas makan sama dengan mabuk.

Dysbacteriosis menyebabkan kekurangan vitamin, terutamanya kumpulan B:

  • gangguan tidur (kekurangan B1);
  • stomatitis, keguguran rambut, perubahan kuku (kekurangan B2);
  • disfungsi hematopoiesis, kerosakan sarung di sekitar serat saraf, mati rasa anggota badan, gangguan koordinasi pergerakan (kekurangan B12).

Gastritis akut - keradangan pada lapisan perut - penyebab sesak perut, kembung, najis longgar, atau sembelit.

Bentuk kronik disertai dengan rasa sakit, gangguan dalam pengeluaran jus gastrik. Merokok menyumbang kepada perkembangan penyakit ini.

  • Dengan keasidan yang meningkat, belching adalah rasa sakit, mual, pedih ulu hati.
  • Dengan keasidan yang rendah, loya, muntah, rasa kenyang yang cepat, perut kembung. Kulit kering, kuku rapuh, rambut nipis.

Penyebab kembung adalah buasir. Penyakit ini menyebabkan pengembangan patologi dan kura-kura urat hemoroid dari rektum dengan kesesakan darah di pelvis kecil dengan sembelit, gaya hidup yang tidak aktif, semasa kehamilan, tekanan fizikal.

  • Dengan buasir yang menonjol, kepala terasa sakit dan pening, anggota badan menjadi kebas, perut terasa tegang dan bengkak, terbakar di dubur. Najis longgar, bergantian dengan sembelit.
  • Manifestasi buasir laten: pingsan, sesak nafas, jantung berdebar, sakit di sakrum.

Urat simpul dan lebam dikeluarkan melalui pembedahan atau dengan ubat tradisional. Untuk pencegahan, berguna untuk bergerak lebih banyak, lebih suka tempat duduk yang keras. Berikan alkohol pedas.

Ubat rakyat

Ibu dan ibu tiri. Melindungi dinding usus, mengurangkan keradangan, menghilangkan penyebab gas, kembung.

  • Brew 2c l. daun ibu dan ibu tiri dengan segelas air mendidih, biarkan selama satu jam, tapis.

Ambil 1 s.l. setengah jam sebelum makan.

Plantain:

  • Pembancuh 1c l. daun pisang kering dengan segelas air mendidih, biarkan selama 4 jam, toskan, tambahkan 1c.l. sayang.

Ambil 1 s.l. sejurus selepas makan. Simpan di tempat yang sejuk dan gelap selama tidak lebih dari dua hari

Ceri burung, propolis:

  • Pembancuh 1c l. buah kering ceri burung dengan segelas air mendidih, didihkan dengan api kecil selama 15 minit. Selepas 30 minit tambahkan 30 tetes tingtur propolis 20%.

Ambil 100ml setengah jam sebelum makan.

Ubat untuk giardiasis:

  1. Basuh dan kupas 12-15g lobak dan bawang putih setiap satu, cincang.
  2. Tuangkan segelas vodka, biarkan selama 10 hari, goncang setiap hari, saring.

Ambil 1 s.l. setengah jam sebelum makan, minum air.

Resipi untuk kolesistitis:

  • Masukkan bahagian wortel dan jus bit yang sama, cognac, madu.

Minum setengah gelas setengah jam sebelum makan. Simpan di tempat yang sejuk dan gelap.

  • Pembancuh 1c l. daun pisang dengan segelas air mendidih, biarkan selama 10-15 minit, tapis.

Minum selama satu jam dengan meneguk kecil.

Jus kubis atau salad. Merawat penyebab kembung, perut dan ulser duodenum:

  • Ambil jus segar dalam 1-2 s.l. setengah jam sebelum makan.
  • Secara beransur-ansur bawa isipadu ke 1/2 cawan.

Sebilangan besar salad kubis segar adalah 100g. Kunyah daun sehingga bersih. Makan berlebihan menyebabkan pedih ulu hati, kembung.

Kursus rawatan biasa dengan jus kubis yang berlangsung selama sebulan membantu menghilangkan belching, radang pada usus kecil dan besar.

St John's wort knits, mempunyai kesan anti-radang, ia digunakan dalam rawatan penyakit perut dan usus.

Teh Hypericum:

  • Pembancuh 1c l. herba dengan segelas air mendidih, saring selepas 5 minit.

Ambil 2-3 gelas sehari selama beberapa minggu.

  1. Kisar 1c l. bunga segar,
  2. Tuangkan 10c l. minyak zaitun, letakkan di dalam bekas kaca ringan.
  3. Jangan tutup, biarkan selama 5 hari di tempat yang hangat untuk penapaian, goncangkan sekali-sekala.
  4. Tutup bekas dan dedahkan ke sinar matahari hingga isinya menjadi merah (kira-kira 1.5 bulan).
  5. Tumis minyak siap,

Ambil 1 sudu kecil. 2 kali sehari untuk tindakan koleretik ringan, untuk menormalkan aktiviti perut, yang gelisah kerana kejutan saraf. Simpan minyak di tempat yang gelap.

Penggunaan dana jangka panjang berdasarkan St John's wort adalah penyebab pemburukan gastritis. Dengan ulser perut, ia menyebabkan rasa sakit dan kekejangan.

Ubat untuk sembelit. Bubur longgar berguna: soba, millet, barli mutiara. Tolak teh, kopi, coklat, bijirin pekat, roti putih, pasta. Sertakan dalam diet sayur-sayuran segar dan buah-buahan kaya serat, kecuali astringen blueberry, lingonberry, delima, quince.

  • Ambil arang aktif pada kadar 1 tablet per 10 kg berat badan hingga 3 kali sehari.
  • Sembelit yang teruk merawat kubis parut dan salad epal dengan jus kubis.

Makan salad dalam kuantiti apa pun setiap hari.

Kontraindikasi untuk rawatan kubis: pankreatitis, enteritis, kolitis, pemburukan gastritis, peristalsis meningkat, kekejangan perut dan usus, saluran empedu. Glikosida minyak sawi memprovokasi gondok.

Resipi 3. Untuk rawatan sembelit dan kembung, gunakan jus labu mentah:

  • Minum 2-3 gelas sepanjang hari.
  • Sembelit menghilangkan pengambilan segelas susu dengan 1 s.l. sayang pada waktu malam.
  • Melemahkan jus aloe dengan madu dalam nisbah 3 hingga 1.

Ambil 1 sudu kecil. semasa perut kosong dan pada waktu tidur.

Kontraindikasi untuk lidah buaya: penyakit buah pinggang, penyakit hati, kesesakan hempedu, serta buasir, kehamilan - lidah buaya menyebabkan aliran darah ke organ pelvis.

Resipi 6. Sembelit dirawat dengan jeruk.

Kontraindikasi untuk jeruk: ulser perut dan duodenum, gastritis dengan keasidan tinggi, pemburukan penyakit usus radang, alergi.

Resipi 7. Dill merawat penyakit gastrousus, melegakan kekejangan perut dan usus, menghilangkan penapaian dan pembusukan - penyebab gas dan kembung. Bumbu merangsang selera makan, membuang cacing, melemahkan, menghilangkan kembung, meningkatkan pencernaan:

  • Bancuh dengan segelas air mendidih 1c. L. biji dill, biarkan selama satu jam.

Ambil bahagian yang sama sepanjang hari.

  • Kisar 1c l. dill biji menjadi gruel, bancuh dengan segelas air mendidih, bersikeras dalam termos selama 40 minit, tapis.

Ambil 100ml setengah jam sebelum makan.

Kontraindikasi untuk dill: biji melebarkan saluran darah, mengurangkan tekanan darah, rawatan boleh berbahaya jika hipotensi.

Resipi 9. Resipi untuk infusi untuk menghilangkan penyebab kembung dan kembung:

  • Campurkan 2 bahagian bunga chamomile dan 1 bahagian setiap daun pudina, rimpang Valerian officinalis, bunga marigold.
  • Bancuh dengan segelas air mendidih 1c. L. campuran, bersikeras semalaman dalam termos.

Ambil produk satu jam selepas makan. Minum segelas infusi pada waktu siang.

Kontraindikasi untuk valerian officinalis: meningkatkan pembekuan darah, mengganggu tidur dengan tekanan darah tinggi.

Kembung: Punca, Gejala dan Rawatan

Punca kembung

Kembung (lebih khusus, kembung) adalah pengumpulan sejumlah besar gas dalam lumen usus. Biasanya, setiap orang mempunyai kandungan gas di saluran gastrousus. Peningkatan jumlah gas dengan alasan apa pun menyebabkan kembung, pembengkakan pelbagai bahagian usus, yang ditunjukkan oleh peningkatan jumlah perut dan sejumlah gejala lain. Kedua-dua penyakit kronik dan masalah sementara di dalam badan boleh menyebabkan keadaan ini. Mengapa terdapat gas dan kembung pada mereka yang menghidap penyakit gastrousus dan orang yang sihat?

  • semasa menggunakan sejumlah besar produk penapaian (kekacang, roti hitam, muffin, kentang, kubis, anggur, prun dan lain-lain);
  • semasa mengambil sejumlah besar minuman berkarbonat;
  • semasa memakan makanan "tidak serasi" (contohnya, buah-buahan semasa makan utama);
  • semasa menggunakan baking soda sebagai "ubat pedih ulu hati", memprovokasi peningkatan pembentukan gas;
  • dengan penyerapan makanan yang cepat, di mana udara ditelan;
  • semasa memakan sejumlah besar makanan berat dan berlemak yang memerlukan masa yang lama untuk dicerna;
  • dengan perubahan mendadak yang mendadak dalam diet (contohnya, dalam hal penolakan produk daging, ketika berpindah ke kawasan lain);
  • semasa makan berlebihan.

Kembung selepas makan

Selalunya, orang yang sihat mengalami kembung yang kuat sebaik sahaja makan. Pembentukan gas yang berlebihan memprovokasi penggunaan sejumlah besar produk tenusu, khususnya susu keseluruhan, sayur-sayuran dan buah-buahan segar, kacang polong, kacang, kacang, semua jenis kubis, kentang dalam bentuk apa pun, kacang dan biji, roti putih dan hitam segar, pastri, gula-gula. Proses patologi yang menyumbang kepada pengumpulan gas dan kembung:

  • reaksi alahan terhadap makanan;
  • penyakit parasit (pencerobohan helminthik);
  • dysbiosis;
  • gangguan pencernaan akut - dispepsia dan jangkitan usus;
  • pankreatitis kronik (kekurangan enzim);
  • penyakit perut kronik - gastritis;
  • penyakit usus kronik - enteritis, kolitis, enterokolitis;
  • hepatitis dan gangguan aliran keluar hempedu yang normal kerana masalah dengan pundi hempedu (dyskinesia, penyakit batu empedu);
  • buasir;
  • sembelit, termasuk kerana penyumbatan usus;
  • intoleransi laktosa (kekurangan hormon laktase);
  • Usus yang mudah marah;
  • pelanggaran peredaran usus;
  • penyakit seliak atau penyakit seliak (ketidakupayaan usus untuk memecah gluten);
  • penurunan nada otot usus.

Simptom usus kembung

Gas, terkumpul dalam jumlah besar di gelung usus, menyebabkan rasa kenyang, berat, sakit dengan sifat yang berbeza: sakit, jahitan, memotong, kekejangan. Perut meningkat dalam jumlah dan kelihatan seperti "kembung". Kembung mungkin disertai dengan gemuruh di perut, sendawa, mual, nafsu makan menurun, dan bau mulut.

Oleh kerana tekanan usus pada diafragma, rasa sakit di jantung, berdebar-debar, gangguan irama jantung, dan sesak nafas mungkin berlaku. Dengan kembung berterusan, sakit kepala, gangguan tidur, gangguan mood, dan kelemahan umum mungkin berlaku. Dari saluran gastrousus, cirit-birit dan sembelit adalah mungkin. Gas sering hilang dengan bunyi yang kuat, menyebabkan ketidaknyamanan, tetapi gas juga boleh berlama-lama di usus, membengkaknya semakin banyak. Kesan kembung yang tidak diingini:

  • gangguan berterusan sistem pencernaan;
  • pengumpulan produk pembusukan dan penapaian di bahagian bawah usus;
  • perubahan negatif dalam kerja organ jiran;
  • penyerapan zat yang tidak mencukupi untuk tubuh;
  • mabuk badan dengan produk pembusukan dan penapaian;
  • kemerosotan keadaan umum;
  • mudah marah, keadaan tertekan.

Apa yang perlu dilakukan dengan kembung berterusan?

Sekiranya kembung yang berpanjangan menyertai sembelit yang berterusan, ini adalah alasan untuk mendapatkan rawatan perubatan segera, kerana terdapat gambaran klinikal penyumbatan usus. Pakar bedah akan mengecualikan penyakit ini atau menetapkan rawatan pembedahan segera. Sekiranya penyumbatan baru terbentuk, doktor mungkin menetapkan rawatan konservatif, tetapi di bawah pengawasan perubatan.

Kembung berterusan selepas makan berlaku dengan pankreatitis, dysbiosis dan helminthiasis (dengan adanya cacing usus). Dalam kes ini, rawatan penyakit yang mendasari harus dilakukan - bersama dengan doktor yang hadir, pilih ubat yang sesuai untuk pentadbiran berterusan (seperti pankreatitis) atau rawatan sementara (seperti dengan dysbiosis atau pencerobohan helminthik).

Cara merawat kembung?

Mula-mula, punca kembung diketahui. Dalam patologi, rawatan perubatan disediakan dan terapi yang sesuai ditetapkan. Sekiranya rawatan di hospital tidak diperlukan, penyesuaian makanan harus dilakukan di rumah. Hari puasa akan berguna apabila diet hanya mengandungi nasi rebus dan teh hitam atau hijau tanpa gula. Nasi dibahagikan kepada beberapa bahagian, yang mesti dimakan secara berkala, misalnya, setiap 3 atau 4 jam. Makan terakhir - tidak lewat dari jam 7 malam.

Pada masa akan datang, makanan dan minuman yang membawa kepada pembentukan dan pengumpulan gas tidak termasuk dalam menu. Roti harus dimakan semalam, lebih baik dari tepung gandum, termasuk produk susu yang ditapai dalam makanan yang meningkatkan fungsi usus. Hidangan daging harus disediakan dari daging ayam tanpa lemak (ayam, ayam belanda), daging sapi muda. Sebagai tambahan kepada diet, ubat untuk kembung diresepkan untuk membantu meredakan gas:

  • defoamers (Espumisan);
  • persediaan enzim (Pancreatin, Mezim, Creon);
  • enterosorben (Smecta, karbon aktif, Polysorb, Polyphepan);
  • probiotik (Linex, Hilak-forte, Bifidumbacterin);
  • kaedah carminative asal tumbuhan (merebus buah dill).

Sekiranya terdapat rasa sakit pada usus, antispasmodik juga diresepkan (No-shpa, Drotaverin). Untuk jangkitan usus, ubat antibakteria (antibiotik) ditunjukkan, dengan mengambil kira kepekaan mikroorganisma yang menyebabkan penyakit ini; dengan pencerobohan helminthik - ubat anthelmintik.

Sekiranya tidak ada kontraindikasi untuk meningkatkan pergerakan usus dan pengeluaran gas yang paling cepat, senaman harian adalah disyorkan. Squats, menaikkan kaki, membengkokkan batang tubuh, mengangkat dan menurunkan badan dari kedudukan rawan, kaki "basikal" dan latihan lain akan berguna. Lebih baik melakukan latihan fizikal pada waktu pagi dan petang..

Kembung

Kembung adalah keadaan di mana seseorang bimbang dengan peningkatan pengeluaran gas di saluran pencernaan..

Bagaimana kembung muncul??

Sekiranya perut kembung menjadi masalah yang berterusan, maka seseorang mula tertanya-tanya mengapa kembung berterusan mengganggu dia untuk jangka masa yang panjang. Pembentukan gas berterusan membawa ketidakselesaan yang ketara. Dalam keadaan normal, ketika makan makanan, sejumlah kecil udara ditelan, dan sedikit kemudian keluar kembali, jadi hanya sebahagian udara ini yang melewati perut ke dalam usus. Kembung yang kerap adalah kebimbangan bagi mereka yang menelan sejumlah besar udara. Pada masa yang sama, terdapat limpahan perut yang berterusan. Sangat dapat difahami bahawa seseorang yang cenderung kepada pengeluaran gas meningkat juga bimbang tentang mengapa kembung menampakkan diri dalam persekitaran yang tidak sesuai..

Biasanya, pelepasan gas berlaku kira-kira 10 kali sehari. Pada orang yang menderita peningkatan pengeluaran gas, ini berlaku lebih kerap..

Selalunya, dengan peningkatan pembentukan gas, seseorang bimbang akan loya dan kembung. Selain sakit perut, pedih ulu hati, muntah, bersendawa, cirit-birit diperhatikan. Demam boleh meningkat, kelemahan umum dan pening diperhatikan.

Kesakitan di perut adalah akibat daripada pengumpulan gas di lumen usus. Mereka menjengkelkan reseptor kesakitan di dinding usus. Setelah mengeluarkan gas, rasa sakitnya lega. Rasa sakit dapat menampakkan diri dalam bentuk kekejangan berkala, yang diperhatikan pada titik-titik perut yang berlainan. Dalam kes ini, perut membesar dan kuat. Kembung yang teruk menyebabkan kesakitan yang teruk tetapi biasanya jangka pendek.

Mengapa kembung muncul??

Kembung yang teruk dan sakit perut sering kali disebabkan oleh makan makanan yang tinggi serat. Serat, yang banyak terdapat dalam sayur-sayuran, buah-buahan, biji-bijian, kekacang, yang menyebabkan peningkatan pembentukan gas, akibatnya seseorang mengalami sakit perut, dan kembung dapat mengganggu untuk waktu yang lama. Kadang kala kembung boleh menyebabkan sakit belakang dan gejala lain. Masalah yang sama timbul kerana pengambilan minuman berkarbonat yang kerap mengandungi karbon dioksida..

Terdapat penyebab kembung lain pada wanita dan lelaki. Contohnya, penyebab kembung selepas makan dapat ditentukan dengan menelan udara semasa makan. Seseorang terutamanya menelan banyak udara, makan makanan dengan tergesa-gesa, bercakap semasa makan.

Kadang kala kembung teruk adalah tindak balas badan terhadap keadaan yang tertekan. Kerana terlalu banyak emosi, kekejangan otot licin usus berlaku, peristalsis melambatkan.

Kembung yang berterusan sering mula berkembang seiring bertambahnya usia. Sebab fenomena ini adalah kelemahan otot usus yang berkaitan dengan usia. Gejala kembung boleh berlaku pada wanita yang mengalami haid.

Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa bersendawa dan kembung mungkin menunjukkan perkembangan penyakit kronik. Kembung, loya, sakit perut dan gejala lain boleh berlaku dengan barah usus besar, diverticulum, kolitis ulseratif, dll..

Kadang-kadang penyebab perut kembung terletak pada pengambilan ubat-ubatan tertentu. Contohnya, antibiotik memusnahkan mikroflora usus dan memprovokasi dysbiosis. Sekiranya seseorang menyalahgunakan julap, maka lama-kelamaan ini menyebabkan masalah dengan pembentukan gas..

Kembung dan gas berterusan adalah perkara biasa pada orang yang mengalami sembelit. Najis yang berlarutan di usus menyukarkan pengaliran gas. Akibatnya, sembelit membawa kepada fakta bahawa seseorang merasakan sakit perut berkala dan kerap kembung..

Selalunya, orang yang tidak memperhatikan peraturan diet yang sihat mengadu tentang kembung dan pembentukan gas. Oleh itu, doktor sangat mengesyorkan bahawa sekiranya berlaku peningkatan pembentukan gas, sangat mustahak untuk menyesuaikan diet dengan serius. Sekiranya pembentukan gas diperhatikan setelah seseorang memakan produk tertentu, maka seseorang dapat mengesyaki intoleransi makanan. Sebilangan orang mengalami intoleransi laktosa, yang dapat menampakkan diri pada tahun-tahun pertama kehidupan dan kemudian, pada usia sekolah. Dengan penyakit seliak, tubuh tidak melihat protein bijirin

Kembung yang teruk semasa kehamilan sangat biasa terjadi pada wanita yang sedang melahirkan bayi. Kembung pada peringkat awal mula mengganggu seorang wanita kerana fakta bahawa pankreas tidak menghasilkan enzim yang mencukupi semasa kehamilan. Akibatnya, makanan tidak dicerna secara intensif. Semasa mengandung, rahim secara beransur-ansur membesar dan memberi tekanan pada usus. Oleh kerana itu, fungsi usus usus terganggu, dan wanita itu mengalami rasa berat dan kembung yang berterusan. Tidak boleh dilupakan bahawa semasa kehamilan, latar belakang hormon wanita berubah, jadi tanda-tanda pertama kehamilan sering dinyatakan dengan tepat dengan kembung. Kembung sebagai tanda kehamilan sudah boleh muncul pada minggu-minggu pertama. Walaupun kembung semasa kehamilan biasanya bukan patologi, jika perut kembung dan kembung berterusan, beritahu doktor anda mengenai gejala ini. Sesungguhnya, seorang wanita hamil boleh menghidap pankreatitis, kolitis dan penyakit gastrousus lain..

Keparahan dan kembung pada wanita dapat nyata dengan cara yang berbeza dalam tempoh sebelum haid bermula. Sebagai peraturan, wanita itu secara beransur-ansur mendapat perasaan bahawa kembung semakin meningkat. Kesakitan dan kembung mempengaruhi seluruh kawasan bahagian bawah abdomen, tetapi kadang-kadang rasa sakit dilokalisasikan ke kiri bawah atau kanan bawah.

Selalunya bayi yang baru lahir mengalami kembung. Fenomena ini biasanya disebut kolik usus. Penyebab kembung pada bayi baru lahir adalah sifat fisiologi: saluran gastrousus kanak-kanak mempunyai struktur khas. Secara beransur-ansur, dari masa ke masa, sistem pencernaan matang dan kolik berhenti. Walau bagaimanapun, kembung yang teruk selepas makan pada bayi juga boleh menunjukkan penyakit gastrousus. Oleh itu, berjumpa doktor sekiranya kembung dan pagar mengganggu bayi secara berterusan.

Walaupun terdapat banyak alasan yang menyebabkan kembung, kadang-kadang peningkatan pengeluaran gas disalah anggap oleh orang lain untuk penyakit lain. Dalam beberapa kes, kembung perut dan perut, seseorang mengelirukan dengan serangan jantung, radang usus buntu, penyakit batu empedu. Hanya perundingan dengan doktor dan pemeriksaan yang memungkinkan untuk menentukan diagnosis yang betul. Anda perlu berjumpa pakar walaupun sakit perut berterusan untuk waktu yang lama dan disertai dengan muntah, penurunan berat badan, demam, darah di dalam najis.

Cara menghilangkan kembung?

Selalunya, untuk menghilangkan pembentukan gas yang meningkat, hanya perlu menyesuaikan diet harian. Sekiranya seseorang berjaya menentukan makanan mana yang menimbulkan kembung, maka pengecualian dasar mereka dari diet dapat menormalkan keadaan. Kadang kala kembung usus memprovokasi pengambilan makanan yang terlalu berlemak dan goreng. Anda juga boleh mengurangkan jumlah serat dalam diet untuk sementara waktu..

Sekiranya seseorang bimbang dengan peningkatan pengeluaran gas, maka hanya doktor yang boleh memilih ubat terbaik untuk kembung. Sebarang ubat harus diambil hanya setelah diagnosis yang tepat dibuat. Serangan kembung perut, yang disebabkan oleh ketidaktepatan dalam pemakanan, akan membantu menghilangkan ubat yang berkesan seperti arang aktif. Anda perlu menghancurkan 3 tablet arang batu dengan teliti dan mencuci serbuk seperti itu dengan air. Bagi pesakit dewasa, doktor boleh menetapkan rawatan dengan ubat-ubatan dengan enzim yang mendorong pemecahan laktosa.

Pil mana yang perlu dipilih kembung bergantung pada kekerapan manifestasi gejala ini. Sekiranya peningkatan pembentukan gas mengganggu seseorang sekali-sekala, ubat berdasarkan simethicone sesuai. Ini adalah Espumisan dan produk terkenal yang lain. Ubat-ubatan tersebut juga digunakan dalam tempoh selepas operasi..

Perubatan tradisional juga dapat menjawab persoalan apakah penawar terbaik untuk kembung. Terdapat resipi ubat herba yang berkesan yang dapat mengurangkan keadaan orang dewasa dan kanak-kanak yang mudah mengalami kembung..

Rawatan alternatif untuk kembung melibatkan penggunaan resipi yang merangkumi biji chamomile, jintan dan dill, akar valerian, ramuan yarrow, dan lain-lain. Kadang-kadang, ubat-ubatan rakyat sepenuhnya boleh menggantikan pil apa pun. Walau bagaimanapun, penggunaan ubat-ubatan rakyat yang tidak terkawal seterusnya boleh membawa kepada akibat yang tidak disangka-sangka. Oleh itu, lebih baik memberitahu doktor anda tentang semua gejala yang menyertai kembung. Pesakit mesti memastikan untuk melaporkan sama ada dia bimbang tentang cirit-birit, sembelit, bersendawa, dan lain-lain. Sangat penting untuk tidak menggunakan resipi rakyat tanpa persetujuan doktor dalam rawatan kembung pada kanak-kanak. Di samping itu, semasa mengambil ramuan decoctions dan infus, dos, ciri penyediaan, dan masa pengambilan adalah penting - sebelum atau selepas makan. Walaupun seseorang telah membuktikan cara untuk menghilangkan kembung, ini tidak bermakna bahawa dalam kes tertentu mereka akan berkesan..

Banyak kaedah yang diamalkan untuk melegakan gejala kembung pada bayi baru lahir. Urutan ringan pada perut, menggunakan lampin hangat ke perut, dapat melegakan keadaan anak. Sekiranya bayi sangat cemas, beberapa ubat mungkin diberikan setelah berunding dengan pakar pediatrik. Ini adalah ubat dengan bifidobacteria dan lactobacilli, antispasmodics, ubat yang merangsang motilitas usus, ubat berdasarkan simethicone.

Perut kembung sering terjadi pada orang yang merokok, dan juga pada mereka yang terbiasa menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Sekiranya kembung adalah gejala biasa, disarankan untuk makan lebih kerap, tetapi dalam bahagian yang lebih kecil. Sebaiknya selalu makan makanan dalam suasana yang tenang, tanpa tergesa-gesa. Jadi sistem pencernaan akan berfungsi dengan lebih lancar..

Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa yang diberi nama I. M.I. Pirogov dan magang di pangkalannya.

Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan ketua kios farmasi. Dia dianugerahkan sijil dan perbezaan selama bertahun-tahun dan kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.

Komen

Dan saya mengalami kembung ketika menurunkan berat badan. Sayuran memprovokasi kembung dan jika saya tidak mengambil Orlix, saya mungkin akan terbang di pejabat.

Trimedat, ubat yang menjadikan hidup saya lebih mudah. Saya menghadapi masalah - sindrom iritasi usus. Seseorang akan memahami saya betapa tidak menyenangkannya apabila sesuatu yang tidak dapat difahami berlaku di perut, dinyatakan oleh kembung dan kolik. Ia membantu menghilangkan gejala ini dengan cepat..

Saya didiagnosis menghidap diabetes mellitus jenis 2, 3 tahun saya minum metformin atas cadangan pakar endokrinologi. Saya berjumpa doktor beberapa kali, yang menyebabkan saya tidak selesa, kembung dan cirit-birit. Doktor tidak memberi perhatian. pergi ke laut dan memutuskan untuk berhenti mengambil ubat itu.. Di laut saya berasa hebat! tiba dan kehilangan berat badan. Baiklah, baiklah! 5 kg. sudah tiada. setahun berlalu, saya pulih semula dan kembung muncul lagi! Dan sekarang saya tidak tahu mahu buat apa. Mungkin rakan-rakan saya akan menasihati saya ?

Tablet Trimedat yang sangat baik untuk cirit-birit. secara harfiah menyelamatkan saya dari penyakit yang mengerikan ini. hasilnya sekejap.

Saya bekerja sebagai model dan kerana jadual yang sibuk, makanan sihat tidak selalu memasuki perut saya. Oleh kerana itu, saya secara berkala mengalami sakit perut dan kembung. Dalam kes seperti itu, trimedat selalu menolong saya. Sekiranya rasa sakit bermula, saya mula mengambil ubat 3 kali sehari, saya mengambilnya selama sebulan. Saya selalu berasa sihat selepas rawatan ini. Tetapi sebenarnya, lebih baik memerhatikan diet anda..

Bukan rahsia lagi yang saya fikirkan kepada semua orang bahawa kembung dan perut kembung berlaku selepas makanan tertentu. Secara peribadi, saya mempunyai cendawan, kentang, kacang, kacang, lentil dan kacang polong. Kira-kira dua bulan yang lalu, saya mula mengambil tablet Orlix atas nasihat doktor rakan, dan kesihatan saya bertambah baik. Sekarang tidak ada perut kembung selepas makanan bermasalah.

Perkara yang paling menjengkelkan ialah anda nampaknya menginginkan yang terbaik, menjadi vegan, menyerahkan daging sepenuhnya. Dan tidak, dengan demikian dia mengalami masalah kembung dan kembung. Baiklah, mereka memberitahu saya mengenai tablet Orlix tepat pada waktunya, jika tidak, saya akan mula memakan mayat haiwan lagi. Sekarang saya minum satu pil untuk sarapan, dua untuk makan tengah hari dan untuk makan malam, dan tidak ada rasa tidak selesa.

Saya dan suami suka berehat pada hujung minggu. Pergi melawat rakan, bercuti atau hanya menyediakan segala-galanya dan mengatur percutian di rumah. Dan setelah makan berlebihan, kita mengalami kembung dan gas. Seorang rakan menasihati saya untuk mencuba tablet Orlix, dia telah mengambilnya selama setahun. Oleh itu, kami mula menggunakannya semasa cuti dan perayaan, tiga tablet dengan makanan, dan sekarang masalah kembung diselesaikan.

Saya sering diseksa oleh kembung dan perut kembung, dari masalah halus seperti ubat Orlix secara harfiah menjadi penyelamat saya. Saya pemakanan pemakanan yang betul, tetapi seperti biasa, semuanya tidak sehebat yang kita mahukan. Setelah beralih ke diet seperti itu, saya mula menderita kembung dan gas. Atas nasihat makcik, saya mula makan makanan tambahan dengan makanan itu. Setakat ini, gas tidak mengganggu saya lagi. Saya telah menerima selama tiga bulan.

Saya suka masakan Cina, tetapi kekacang dan produk soya terdapat di menu. Sedap, berkhasiat, tetapi mereka sering membuatkan perut saya membengkak. Saya terseksa, terseksa, dan kemudian saya pergi ke Internet untuk mencari ubat yang sesuai dengan saya. Saya menjumpai makanan tambahan Orlix. Saya suka bahawa ini bukan ubat dan harus diambil dengan makanan yang menyebabkan kembung. Saya memutuskan untuk mencubanya. Hasilnya menarik perhatian saya. Kembung tidak mengganggu saya sekarang.

selepas kembung berterusan aksh

Kembung saya bermula selepas perjalanan perniagaan, nampaknya makanan jalan raya disebabkan, walaupun kecil, tetapi dysbiosis. Mengembalikan semuanya dengan sempurna dengan Redugaz, ia bukan sahaja menghilangkan kembung perut, tetapi juga memberi makan mikroflora untuk operasi yang betul. Saya juga sangat menyukai bahawa ini adalah tablet kunyah dan anda tidak perlu berlari mencari air untuk diminum atau larut - sangat senang diambil.

Ya, itu pasti.. perkara utama adalah menyingkirkan makanan berlemak dan karbohidrat cepat dengan lemak, ia menyebabkan kemudaratan langsung.

Hampir sepanjang masa saya mencuba makan makanan sihat sahaja. Tetapi tidak semua kes berlaku tanpa kembung. Siapa, agar tidak mengatakan mengapa ini berlaku, ia mesti dihapuskan. Seperti banyak yang lain, saya telah mencuba banyak ubat, tetapi kadang-kadang saya tidak sabar untuk hasil yang tepat. Saya membaca di mana-mana Orlix membantu dengan baik, saya mencubanya sangat membantu. Setelah mengambilnya, bahkan tidak ada petunjuk bahawa akan ada masalah perut. Saya mengambilnya secara eksklusif seperti yang diperlukan, 1-2 pil semuanya bergantung pada jumlah makanan yang saya ingin makan)) Supaya tidak selalu masalah seperti itu berlaku kerana pemakanan yang tidak betul.

Sekiranya kembung selalu mengganggu anda, anda pasti perlu diuji! Saya didapati mempunyai keasidan yang rendah pada perut, oleh itu perut kembung selalu berlaku, tetapi sekarang saya mula mengambil redgas dan kembung cepat pergi dan tidak kembali tidak lama lagi, saya membaca komposisi, dan terdapat dua komponen, satu merosakkan dan memperkenalkan gas, dan yang kedua mencegah kembung berulang, dan Saya faham itulah sebabnya kesan yang begitu lama.

Pemakanan, makanan ringan, sandwic, makanan segera yang tidak betul, semua ini memberi kesan buruk kepada keadaan badan, terutamanya perut. Dari pemakanan seperti itu, sangat kerap terdapat masalah dengan gas kembung. Semasa saya datang ke farmasi, mereka memberi saya ubat Trimedat, membelinya, puas, semuanya kembali normal. Ia juga boleh digunakan untuk profilaksis - 12 minggu, 3 tablet sehari, ini adalah 300 mg. By the way, ini mengosongkan pengosongan perut, dan anda dapat menurunkan berat badan 2 kilogram :).

Dengan pemakanan yang betul, disarankan minum air kosong. Dan bukan dengan makanan, tetapi antara waktu makan. Pagi dimulakan dengan segelas air, selepas sarapan selama 15 minit. Bahagian air seterusnya diminum sejam sebelum makan tengah hari, kemudian satu jam sebelum minum petang, kemudian satu jam sebelum makan malam. Hari ke-2 y. minimum. Sekiranya anda minum banyak air mineral, anda hanya boleh membahayakan kesihatan anda..

Motilium membantu saya menghadapi masalah perut, ubat yang sangat baik. Sebaiknya, lebih baik tidak makan berlebihan, tetapi dalam praktiknya ini jarang berlaku)))

Ia sangat lucu, tetapi ketika saya menjalani diet yang sihat, saya mengalami kembung yang mengerikan. Sekarang, dengan berpengalaman, saya sudah memahami apa sebenarnya yang membawa kepada akibat yang tidak menyenangkan ini. Kemungkinan besar ia adalah 2 liter air mineral berkarbonat sehari. Walaupun meminumnya dalam bahagian kecil dengan minimum makanan, masih ada rasa perut kembung penuh, berat. Juga sangat risau dengan pedih ulu hati.

Kembung selepas makan

Setiap daripada kita sekurang-kurangnya sekali dalam hidup kita mengalami salah satu sensasi yang paling tidak menyenangkan - kembung, penyebab dan rawatannya berbeza dalam setiap kes..

Kadang-kadang gangguan yang diinginkan disebabkan oleh terlalu banyak makanan yang dimakan yang menyebabkan penapaian, dalam kes lain, mereka menimbulkan pembengkakan penyakit pelbagai etiologi, yang mesti ditangani secepat mungkin..

Menurut statistik, dari semasa ke semasa kembung perut bimbang sekitar 90% orang di seluruh planet ini. Tetapi hanya 30% daripadanya mempunyai penyakit atau patologi saluran gastrousus, yang menjadi penyebab kembung..

Punca kembung

Apabila kembung berlaku sejam selepas makan, penting untuk memperhatikan kekerapan gejala ini. Sekiranya terdapat makan berlebihan, makanan ringan cepat, atau penggunaan sejumlah besar makanan tidak sihat, maka penyebab ketidakselesaan adalah jelas. Sekiranya kembung muncul secara berterusan, adalah mustahak untuk berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan yang sesuai..

  • pengambilan makanan yang kerap menyebabkan perut kembung (gula-gula, kubis, kekacang, serta bahan-bahan lain dengan kandungan serat dan kanji kasar yang tinggi, makanan berlemak juga berbeza dalam kemampuannya dicerna dan diserap);
  • menelan udara semasa makan makanan dan cecair (sebab terlalu banyak udara boleh bercakap semasa makan, makanan ringan cepat digabungkan dengan kunyah yang buruk, serta minum minuman berkarbonat semasa makan);
  • kebiasaan makan "dalam perjalanan" atau bercakap semasa makan;
  • minum dengan meneguk besar;
  • merokok semasa makan;
  • Penyalahgunaan makanan berlemak yang memerlukan masa yang lama untuk dicerna. Lemak menimbulkan rasa kenyang dan berat di perut, memprovokasi kembung.

Penyakit yang boleh menyebabkan

Sekiranya kembung berlaku selepas makan, ini mungkin merupakan pertanda penyakit gastrousus yang ada:

  1. Kembung diperhatikan dalam sindrom iritasi usus, di mana fungsi motor terganggu;
  2. Dysbacteriosis - kekurangan bifidobakteria dalam mikroflora, memprovokasi pengeluaran gas di perut selepas makan;
  3. Pancreatitis - kegagalan pankreas (kekurangan enzim);
  4. Penyakit seliak adalah penyakit multifaktorial, gangguan pencernaan yang disebabkan oleh kerosakan pada usus kecil oleh makanan tertentu yang mengandungi protein tertentu: gluten (gluten) dan protein bijirin yang berdekatan dengannya (avenin, hordein, dll.) Pada bijirin seperti gandum, rai, barli..
  5. Pencerobohan helminthik. Cacing menghasilkan bahan khas yang mengganggu kerja otot usus. Akibatnya, peristalsis menjadi perlahan, makanan tertunda dan mula membusuk. Selain itu, parasit usus, dalam beberapa kes, dapat terkumpul dalam bola, yang dapat menyebabkan penyumbatan mekanikal di jalan makanan yang bergerak..
  6. Penyumbatan usus - pembentukan penyiraman, tumor di usus.

Selalunya, kembung selepas makan dikaitkan dengan salah satu patologi di atas. Kenapa ini terjadi? Kerana organ saluran pencernaan tidak dapat mencerna makanan yang dimakan tepat pada waktunya, makanan bertakung di usus.

Setelah beberapa lama, ia mula mengembara dan menyebabkan bukan hanya sensasi yang tidak menyenangkan seperti rasa berat di perut atau bengkak, tetapi juga gejala seperti sembelit, rasa sakit yang teruk di kawasan perut, dan lain-lain. Dalam kes ini, terapi harus tepat dan tepat pada masanya.

Jenis kembung perut

Gejala klinikal ini dikelaskan berdasarkan sebab-sebab yang menyebabkannya:

  • makanan - dikaitkan dengan diet yang tidak betul - penyalahgunaan buah-buahan dan sayur-sayuran, roti hitam, soda dan bir, serta gabungannya yang salah antara satu sama lain;
  • dinamik - disebabkan oleh pelanggaran kadar pengecutan usus dan pencernaan makanan yang perlahan, paling kerap selepas campur tangan pembedahan pada organ pencernaan atau urogenital;
  • pencernaan - ia disebabkan oleh gangguan dalam proses pencernaan (contohnya, hipolaktasia dan penyakit seliak yang sama);
  • psikogenik - berkaitan dengan gangguan mental, termasuk tekanan atau kejutan;
  • dysbiotik - berkembang kerana perubahan mikroflora usus, sering berlaku dengan gastritis, pankreatitis, penyakit batu empedu, dan lain-lain;
  • ketinggian tinggi - jarang didiagnosis pada pesakit, kerana ia berkaitan dengan pendakian ke ketinggian (contohnya, di pergunungan). Dalam kes ini, penyebab kembung adalah penurunan tekanan atmosfera..

Gejala

Kembung sukar dikelirukan dengan sesuatu. Di dalam usus, fermentasi gas dirasakan, gemuruh yang cukup kuat terdengar dari situ, rasa tidak selesa timbul. Semua ini disertai dengan perasaan kembung. Ia harus segera diperhatikan bahawa kembung boleh menjadi sangat menyakitkan. Sebagai contoh, jika semasa sembelit gas terkumpul di usus dan tinja dipadatkan, ia menyebabkan peregangan dinding dan sensasi menyakitkan yang berlalu selepas buang air besar..

Sekiranya terdapat sejumlah besar gas, disertai dengan pelanggaran najis, pesakit mungkin mengalami loya, rasa tidak menyenangkan di mulut, sendawa, dan hilang selera makan. Tetapi walaupun perut kembung tidak menimbulkan rasa sakit dan gejala lain, tetapi hanya disertai dengan suara gemuruh, ia menimbulkan banyak kesulitan bagi seseorang..

Adalah mustahak untuk berjumpa pakar sekiranya perut kembung disertai dengan fenomena berikut:

  • darah di dalam najis;
  • sakit tajam yang teruk di mana-mana bahagian perut;
  • kenaikan suhu;
  • pening dan muntah.

Dengan sembelit yang berpanjangan, disertai dengan kembung, gejala mabuk badan dapat diperhatikan: sakit kepala dan pening, kelemahan umum, mudah marah, sesak nafas.

Dengan peningkatan tahap toksin dalam tubuh, hati dan pankreas mulai bekerja keras, yang boleh menyebabkan perkembangan disfungsi organ-organ ini.

Diagnostik

Sekiranya perut kembung berterusan, disertai dengan rasa sakit yang berbeza dan diet yang tidak diperbetulkan, perlu berjumpa dengan ahli gastroenterologi atau ahli terapi. Untuk mengetahui alasannya, dia akan menyusun rancangan langkah diagnostik. Ada kemungkinan rundingan dengan pakar neurologi, pakar penyakit berjangkit atau ahli onkologi diperlukan.

Pada peringkat pertama, pemeriksaan fizikal pesakit membantu memperoleh maklumat berharga yang akan membolehkan kita menganggap adanya patologi tertentu. Anamnesis dan aduan pesakit dikumpulkan, auskultasi, perkusi, pemeriksaan luaran perut dengan palpasi.

  1. Pemeriksaan. Kontur perut semasa pemeriksaan visual akan membantu menentukan sebab dan sifat kembung - umum atau tempatan. Sebagai contoh, jika dinding depan perut diregangkan dalam bentuk kubah, lipatan dari gelung usus dapat dilihat, maka terdapat kemungkinan besar penyumbatan usus. Pengecutan seperti gelombang yang ketara dari kiri ke kanan, bersamaan dengan indurasi di kawasan epigastrik, menunjukkan penyumbatan mekanikal sfinkter gastrik. Kemerahan (eritema) telapak tangan adalah tanda ciri sirosis laten hati.
  2. Auskultasi. Penyumbatan usus ditunjukkan oleh suara bersiul atau bunyi percikan dari cecair dan / atau gas yang terkumpul. Murmur usus dapat dipergiatkan (di hadapan halangan), melemah atau tidak hadir sepenuhnya.
  3. Percik. Apabila dinding perut diketuk, kedengaran bunyi timpani terdengar. Pengumpulan cecair di rongga perut ditunjukkan oleh bunyi bergetar yang kusam di bahagian perut. Apabila kedudukan badan subjek berubah, watak suara berubah.
  4. Palpasi. Dengan pengumpulan gas di usus kecil, dinding tegang peritoneum dan gelung usus yang terpisah dipalpasi. Pergerakan gas sering dirasakan di bawah jari. Kadang kala palpasi membantu mengenal pasti kehadiran tumor di rongga perut.

Tahap kedua terdiri daripada diagnostik makmal dan instrumental.

  1. Lipidogram tinja. Ia diresepkan untuk disyaki neoplasma, penyakit pankreas lain, enteritis, dll. Membantu mengenal pasti pelanggaran kerosakan dan penyerapan lipid.
  2. Analisis darah umum. Leukositosis, peningkatan ESR adalah ciri untuk proses keradangan di saluran pencernaan, penurunan hemoglobin, eritrositopenia - untuk anemia.
  3. Coprogram. Ia akan membantu mengenal pasti fermentopati, gangguan pencernaan, kehadiran helminths, lamblia.
  4. Menyemai najis untuk disbiosis. Untuk menentukan nisbah bakteria bermanfaat, oportunistik dan patogen.
  5. Kotoran untuk pankreas elastase-1. Adalah perlu untuk mengkaji keadaan pankreas, yang menghasilkan enzim proteolitik ini yang terlibat dalam pemecahan elastin.
  6. Kotoran untuk karbohidrat. Untuk mengenal pasti patologi pankreas, penyakit radang usus.
  7. Ujian darah biokimia. Peningkatan bilirubin diperhatikan dengan hepatitis, amilase - dengan pankreatitis, hypoalbuminemia - dengan kolitis ulseratif.
  1. Sigmoidoskopi dengan pemeriksaan visual mukosa rektum.
  2. Kolonoskopi dengan pemeriksaan usus besar menggunakan probe khas yang dimasukkan melalui dubur.
  3. X-ray kolon dengan kontras. Kajian mengenai laluan barium, menyebar melalui usus kecil, membantu mengesan penyumbatan, divertikula, ulserasi dan patologi usus lain.
  4. Irrigoskopi - Pemeriksaan sinar-X pada usus besar, di mana kontras diperkenalkan.
  5. Ultrasound organ dalaman. Untuk menilai keadaan organ, mengesan kemungkinan proses keradangan atau pembentukan tumor.
  6. Ultrasonografi usus - pemeriksaan ultrasound usus. Ia diresepkan untuk tujuan mengesan tumor, cecair bebas.

Cara merawat dan apa yang perlu dilakukan untuk kembung selepas makan?

Kembung, disertai dengan muntah, sakit perut akut, pengekalan gas dan najis, pendarahan dari dubur, penurunan tekanan darah yang tajam, atau kehilangan kesedaran menunjukkan keadaan yang disebut doktor sebagai "perut akut." Dalam kes ini, anda perlu segera menghubungi ambulans untuk dimasukkan ke hospital pesakit di hospital, di mana, kemungkinan besar, pesakit akan menjalani pembedahan.

Kembung fisiologi tidak memerlukan rawatan khas; untuk menghilangkan gejala seperti itu, cukup untuk mengubah diet anda. Jika tidak, penyebab dan rawatan kembung adalah dua faktor yang saling berkaitan. Selalunya cukup menggunakan kaedah terapi konservatif, iaitu:

  • mengambil ubat;
  • pematuhan dengan diet yang hemat;
  • penerapan kaedah perubatan alternatif.

Klinik menetapkan kumpulan ubat berikut kepada pesakitnya:

  • Sorben. Ini adalah ubat yang menyerap toksin dan bahan berbahaya, menghilangkan peningkatan pengeluaran gas dan kembung. Kaedah yang popular adalah karbon aktif, Enterosgel, Polysorb, Smecta. Ubat diambil mengikut arahan, karbon aktif - pada kadar 1 tablet per 10 kg berat badan.
  • Persediaan yang menghilangkan kembung perut (apa yang disebut defoamers). Senarai ini merangkumi Espumisan, Infacol, Simikol, Simetikon, Mezim Forte. Bahan aktif ubat menghilangkan peningkatan pembentukan gas, memudahkan penyerapan gas ke dalam darah dan penyingkirannya dari rektum.
  • Ubat herba dengan kesan karminatif. Di farmasi, anda boleh membeli "Koleksi karminatif", "Air Dill", tingtur adas dan biji jintan, yang mengurangkan pembentukan gas di dalam usus.
  • Antispasmodik. Sekiranya kembung disertai dengan kekejangan yang menyakitkan, anda boleh mengambil ubat - antispasmodik (Mebeverin, Buscopan, Drotaverin, Papaverine). Persediaan enzim (Pancreatin, Creon, Festal) akan membantu meningkatkan pencernaan dan menghilangkan kembung.

Sekiranya dysbiosis adalah penyebab kembung, ambil probiotik (Linex, Bifidumbacterin, Bifiform). Produk ini mengandungi bakteria asid laktik bermanfaat yang akan membantu mengembalikan mikroflora bermanfaat dan menormalkan proses pencernaan.

Memerangi perut kembung dengan diet lembut melibatkan pelaksanaan beberapa peraturan:

  • penolakan lengkap makanan berlemak dan pedas, serta produk yang menyebabkan peningkatan pembentukan gas;
  • memasak makanan dengan cara yang paling lembut. Kaedah utama adalah memasak dan mengukus, merebus dan memanggang tanpa menambahkan lemak;
  • makan makanan hingga enam kali sehari, tetapi dalam bahagian kecil;
  • makan makanan setiap hari pada masa yang sama;
  • mengunyah makanan dengan teliti;
  • makan makanan dalam suasana santai;
  • mengawal suhu makanan - tidak boleh terlalu panas atau sangat sejuk.

Juga, hasil yang baik dapat dicapai ketika menggunakan ubat tradisional, tetapi sebelum menggunakannya, lebih baik berunding dengan doktor anda. Resipi tidak konvensional merangkumi penggunaan:

  • air dill;
  • biji jintan dan lobak merah;
  • adas dan buah pelaga;
  • halia dan lobak;
  • ibu dan ibu tiri;
  • dandelion dan plantain;
  • St John's wort dan yarrow;
  • ceri burung dan lalat kering;
  • biji anise dan akar valerian.

Campur tangan pembedahan digunakan apabila ubat konservatif tidak berkesan, begitu juga untuk indikasi individu.

Peraturan diet dan pemakanan

Semasa kembung, perkara pertama yang harus dilakukan adalah mempertimbangkan semula diet anda, sementara tidak hanya menyusun diet anda dengan betul, tetapi juga memerhatikan beberapa prinsip.

Prinsip pengeluaran gas:

  • Hilangkan makanan yang meningkatkan pengeluaran gas dalam usus dari makanan anda. Produk ini merangkumi semua kekacang, termasuk lentil, kacang soya, kacang, kacang, kacang polong. Penting untuk mengecualikan semua jenis kubis, kerana tanpa mengira jenis penyediaannya, mereka memprovokasi pengeluaran gas aktif dalam usus. Juga, penampilan perut kembung difasilitasi oleh pelbagai jenis roti, terutama ragi dan biji-bijian, pastri panggang, gula-gula, coklat, produk tenusu, salad sayur-sayuran, terung, paprika. Beberapa buah dan buah beri juga harus dikecualikan, seperti anggur, pisang, aprikot, plum, epal, pir.
  • Juga perlu untuk mengurangkan jumlah makanan berlemak dan makanan goreng yang dimakan. Lemak melambatkan pencernaan, jadi makanan yang dicerna di perut dan usus mendapat lebih banyak masa untuk fermentasi dan gas.
  • Anda juga harus mengurangkan makanan yang tinggi serat. Sudah tentu, serat berguna dan diperlukan untuk pencernaan yang normal, tetapi pada masa yang sama ia juga merupakan faktor pembentuk gas yang cukup aktif. Memotong atau mengelakkan makanan ini harus sementara, dan setelah masalah itu diperbaiki, tambahkan makanan serat secara beransur-ansur ke dalam makanan..
  • Anda tidak boleh makan makanan dalam perjalanan, kerana tergesa-gesa mustahil untuk mengunyah makanan sepenuhnya, dan ini mengganggu pencernaan. Ambil makanan anda perlahan-lahan, kunyah setiap gigitan perlahan-lahan dan teliti.
  • Penting untuk tetap cergas, terus bergerak. Anda boleh bersukan atau berjalan lebih kerap. Berjalan selepas makan sangat bermanfaat kerana meningkatkan pencernaan.

Ubat rakyat

Akan membantu dengan pembengkakan perut dan ubat-ubatan rakyat:

  1. Kaldu pasli - 20g. tuangkan segelas air, terus kukus selama setengah jam, tapis, minum satu sudu besar. hingga 4-5 r.
  2. Air Dill - 1 sudu besar tuangkan segelas air mendidih di atas biji kering, biarkan selama beberapa jam, minum seperempat gelas hingga 2-3 r.
  3. Merebus kayu cacing - 1 sudu kecil. tuangkan segelas air mendidih, biarkan selama setengah jam, minum 1 sudu besar. tiga kali sehari.

Ubat yang baik untuk mengurangkan pembentukan gas di dalam usus adalah merebus biji labu, teh dengan chamomile, wortel atau sage St. John, rebusan dari buah ceri burung, daun ibu dan ibu tiri atau pisang. Agar tidak menimbulkan komplikasi yang tidak diingini, pastikan anda berjumpa dengan doktor anda sebelum menggunakan resipi rakyat..

Pencegahan

Untuk mengelakkan perut kembung, anda harus mematuhi tidur yang sihat, pemakanan yang betul, dan tidak melupakan gaya hidup yang aktif. Dengan penyakit saluran gastrointestinal yang ada, anda tidak dapat menangguhkan perjalanan ke doktor, bergantung pada fakta bahawa patologi akan hilang dengan sendirinya. Rawatan tepat pada masanya akan melegakan bentuk penyakit yang teruk, pencernaan yang tidak betul, peningkatan jumlah gas yang dihasilkan di dalam usus.

Anda perlu makan makanan dalam bahagian pecahan, mengunyah dengan baik. Rawatan berkala dengan enema herba adalah kaedah pencegahan yang baik. Sekiranya kembung sering menderita, anda perlu menghentikan penggunaan telur yang dimasak, lebih baik memakannya mentah. Sayur-sayuran paling baik dimakan setelah dikukus..

Dengan penyakit saluran gastrointestinal yang ada, mustahil untuk menunda perjalanan ke doktor, bergantung pada fakta bahawa patologi akan hilang sendiri.

Apabila perut membengkak, timbul rasa berat, mood hilang, keinginan untuk hobi aktif hilang. Saya mahu berbaring lebih cepat sehingga azab itu berakhir. Tidak perlu bersembunyi dari masalah, sebabnya mesti dijumpai dan dinetralkan.

Untuk makan berlebihan sesekali, kit pertolongan cemas harus mengandungi ubat-ubatan yang mempercepat proses pencernaan (Mezim, Pancreatin), maka tidak ada rasa tidak selesa dari perayaan percutian yang mengerikan.

Artikel Mengenai Hepatitis